Angina pectoris - penyebab penampilan, gejala utama dan rawatan penyakit ini. Pertolongan cemas untuk serangan


Angina pectoris, atau, dari segi saintifik, angina pectoris adalah manifestasi awal penyakit jantung koronari yang berkaitan dengan kemerosotan peredaran koronari. Mangsa penyakit yang paling biasa adalah lelaki berusia lebih dari 55 tahun..

Penyakit ini berkembang kerana fakta bahawa plak aterosklerotik disimpan di dinding arteri koronari. Mereka menyempitkan lumen kapal, akibatnya aliran darah ke otot jantung berkurang dan berhenti menerima jumlah oksigen dan nutrien yang mencukupi.

Tekanan darah tinggi dengan saluran koronari jantung yang menyempit mudah menyebabkan serangan angina pectoris dan dengan itu meningkatkan risiko infark miokard dengan ketara.

Sekiranya pesakit dengan angina pectoris mempunyai kolesterol darah tinggi, obesiti, tekanan darah tinggi, diabetes mellitus, dan dia juga merokok, maka kemungkinan terkena infark miokard adalah yang tertinggi untuknya..

Kesakitan yang mendadak

Angina pectoris adalah penyakit yang tidak selalu dapat diselesaikan dengan alat. Selalunya, diagnosis dibuat setelah menganalisis aduan pesakit..

Di jantung penyakit ini adalah perbezaan antara jumlah oksigen yang masuk ke jantung, dan apa yang diperlukan untuk kehidupan normal..

  • sakit teruk secara tiba-tiba di belakang sternum atau di sebelah kiri;
  • sakit boleh diberikan pada lengan kiri, bilah bahu, leher, tajam, memerah, menekan;
  • perasaan tercekik;
  • berpeluh banyak;
  • pucat tiba-tiba.

Orang itu mencengkam jantung dan tidak dapat mengucapkan sepatah kata pun, tetapi setelah beberapa saat serangan berlalu, jantung berdegup dengan berirama lagi, rasa sakit itu melepaskan.

Semasa serangan, pesakit kadang-kadang tidak dapat bergerak. Hati itu sendiri menghentikan seseorang, seolah-olah berkata: "Biarkan aku menarik nafas!" Serangan itu sering disertai oleh perasaan cemas.

Sebab pembangunan

Serangan angina biasanya berlaku apabila:

  • aktiviti fizikal: berjalan pantas, mendaki gunung atau tangga, membawa berat;
  • peningkatan tekanan darah;
  • hipotermia;
  • pengambilan makanan yang banyak;
  • kolesterol tinggi;
  • tekanan;
  • merokok;
  • minum alkohol.

Dua jenis angina pectoris diketahui oleh ahli kardiologi: ketegangan dan rehat..

  1. tekanan - menampakkan diri semasa melakukan aktiviti fizikal yang sengit (berjalan cepat menaiki tangga, berlari, mengangkat beban, dll.)
  2. rehat - berlaku tanpa sebab yang jelas, kadang-kadang walaupun semasa tidur.

Kolesterol tinggi

Salah satu bahaya utama adalah tahap kolesterol tinggi. Tahap kolesterol darah normal ialah 5.5 mmol / l.

Ngomong-ngomong, bukan hanya tahap umum yang penting, tetapi juga bahagian-bahagiannya. Faktanya ialah terdapat dua jenis kolesterol:

"Buruk" - ketumpatan rendah, disimpan dari masa ke masa di dinding saluran darah;

"Bagus" - ketumpatan tinggi, sebaliknya, membantu membersihkan dinding saluran darah.

Apabila kita diberitahu tentang bahaya kolesterol, kolesterol selalu "jahat" yang dimaksudkan.

Pesakit perlu tahu!

Angina pectoris adalah bentuk penyakit jantung koronari. Sebab kemunculannya adalah aterosklerosis arteri..

Apabila lumen saluran menyempit akibat plak kolesterol, jantung sentiasa dalam keadaan pengurangan aliran darah dan menderita kelaparan oksigen, yang disertai dengan serangan kesakitan. Kesakitan tisu miokardium menunjukkan bahawa mereka berada dalam keadaan iskemia (tercekik).

Terapi ubat

Terapi ubat bertujuan untuk:

  1. pengenalpastian dan rawatan penyakit yang memperburuk perjalanan angina pectoris;
  2. penghapusan faktor risiko aterosklerosis;
  3. pencegahan komplikasi (infark miokard atau kematian jantung secara tiba-tiba);
  4. mengurangkan kekerapan dan intensiti serangan.

Hanya doktor yang boleh menetapkan ubat. Faktanya adalah bahawa ketika memilih ubat, sangat penting untuk mempertimbangkan penyakit bersamaan dan ciri-ciri individu pesakit. Apa yang berfungsi untuk satu pesakit boleh menyakiti orang lain.

Rawatan perubatan angina pectoris bertujuan untuk mengurangkan degupan jantung, menghilangkan rasa sakit dan penyebab berlakunya. Sekiranya ubat tidak mencukupi, doktor mengesyorkan pembedahan.

Ahli terapi Evgenia Vasilievna Udalova menceritakan mengenai terapi ubat untuk angina pectoris:

Anda boleh menghilangkan angina pectoris sepenuhnya hanya dengan bantuan operasi.

Untuk mengurangkan manifestasi penyakit ini, anda memerlukan ubat khas:

  • untuk menurunkan tahap kolesterol berbahaya dalam darah (atorvastatin, simvastatin);
  • untuk menormalkan tekanan darah dan nadi (concor atau bisogamma);
  • jika serangan angina pectoris berlaku, nitromint, nitrogliserin, isoket, nitrosorbida dapat membantu;
  • sekiranya serangan berulang berulang, nitrat pendedahan panjang ditetapkan (monosan, olikard, cardiket);
  • semasa rawatan, mereka juga menetapkan aspirin (100 mg selepas makan), cardiomagnyl, aspicor, thromboass.

Pastikan anda berunding dengan doktor anda untuk menetapkan rejimen rawatan tertentu.

Perhatikan makanan anda:

  • makanan mestilah rendah lemak, tidak digoreng;
  • makan sayur-sayuran, buah-buahan, ikan laut;
  • elakkan gula-gula;
  • jangan makan berlebihan.

Cuba untuk mengelakkan emosi yang kuat. Aktiviti fizikal juga tidak semestinya sengit. Berjalan lebih kerap, menghirup udara segar. Tetapi jangan lakukan ini dalam keadaan sejuk dan angin kencang. Berjalan pada waktu pagi juga tidak digalakkan.

Angina pectoris dan diabetes mellitus

Pada pesakit diabetes mellitus, penyakit jantung lebih teruk. Lebih kerap irama jantung terganggu, edema paru berkembang.

Perkara yang paling berbahaya adalah pada pesakit diabetes mellitus, infark miokard sering berlaku tanpa rasa sakit. Ia hanya dapat dicurigai oleh kemerosotan keadaan pesakit secara tiba-tiba, kemunculan sesak nafas, kelemahan, gangguan dalam kerja jantung. Pada masa yang sama, rasa dahaga meningkat, selera makan hilang, mual dan muntah berlaku.

Semua gejala ini adalah alasan untuk segera memanggil ambulans..

Apa yang akan menjadi pertolongan

Sekiranya angina pectoris didiagnosis, seseorang tidak dapat melakukannya tanpa peralihan ke gaya hidup sihat, tanpa perhatian berterusan terhadap kesejahteraan. Walaupun dengan farmakologi paling moden.

Dalam kes yang teruk, disarankan untuk melakukan operasi pembedahan - cantuman bypass, stenting untuk memulihkan aliran darah melalui saluran yang terkena aterosklerosis.

Ikuti preskripsi doktor anda! Semasa menetapkan rawatan, doktor menetapkan tujuan mendesak, jangka pendek dan jangka panjang.

  1. Penjagaan kecemasan untuk angina pectoris adalah untuk menghilangkan rasa sakit secepat mungkin.
  2. Jangka pendek - untuk mengurangkan kekerapan serangan, menghilangkan edema, sesak nafas, dll..
  3. Jangka panjang - untuk menghilangkan ancaman infark miokard dan kematian pesakit.

Pesakit dengan angina pectoris biasanya diresepkan beberapa ubat untuk pentadbiran serentak. Sebilangannya melegakan sawan, yang lain meningkatkan prognosis jangka panjang, yang lain melegakan bengkak, dll. Anda harus minum banyak pil, yang dianggap tidak diperlukan oleh sebilangan pesakit.

Tidak ada yang berlebihan di sini - semuanya diperlukan. Anda tidak boleh mengurangkan dos dengan sewenang-wenangnya atau membatalkan ubat ini atau ubat itu tanpa berunding dengan doktor.

Bantuan kecemasan

Terdapat serangan. Apa yang perlu dibuat terlebih dahulu?

  1. Dengan serangan, anda mesti segera berhenti dari semua urusan, duduk (berbaring) dan mengambil tablet atau titisan nitrogliserin di bawah lidah anda secepat mungkin. Kesakitan harus hilang dalam 2-3 minit.
  2. Sekiranya serangan tidak berhenti dalam beberapa minit, anda mesti mengambil dos nitrogliserin yang lain. Dan jika ini tidak membawa kelegaan - segera panggil ambulans, kerana, kemungkinan besar, infark miokard telah berkembang. Ia mengancam nyawa, memerlukan rawatan dan rawatan segera di hospital, serta serangan angina yang tidak stabil.
  3. Sekiranya angina pectoris stabil, anda masih harus membincangkan dengan doktor anda apa ubat yang perlu anda ambil setiap hari untuk mengurangkan kemungkinan serangan sakit dada..
  • Nitrogliserin, bagaimanapun, tidak mudah: sesetengah orang mengalami intoleransi terhadap ubat ini. Maka anda tidak boleh melakukannya tanpa berunding dengan doktor, kerana dia mesti mengesyorkan pengganti nitrogliserin.
  • Banyak inti yakin bahawa validol, corvalol, cordiamine dan ubat lain yang serupa membantu mereka.

Tetapi kelegaan dari mereka hanya dapat terjadi jika "menjadi buruk hati" kerana saraf yang nakal.

Validol - ubat penenang berdasarkan akar pudina dan valerian.

Corvalol (valocordin) juga mempunyai kesan penenang (menenangkan), tetapi ia masih mempunyai beberapa sifat antispasmodik. Oleh itu, ia dapat membantu dengan serangan ringan angina pectoris yang disebabkan oleh vasospasme, dan perkembangan aritmia.

Cordiamine tidak langsung mempengaruhi nada vaskular dan tidak merangsang aktiviti jantung. Ini digunakan untuk masalah pernafasan dan untuk meningkatkan tekanan darah.

Menganggap penyakit jantung adalah sebilangan besar orang tua semalam: ia relevan untuk semua peringkat umur. Sejak 10 tahun kebelakangan ini, kematian akibat serangan jantung di kalangan kanak-kanak berusia 30 tahun meningkat sebanyak 80%, di antara kanak-kanak berusia 35-40 tahun - sebanyak 50%.

Apa yang anda perlu ketahui mengenai validol

Tidak ada gunanya mengambil pil validol jika serangan angina pectoris disebabkan oleh berjalan lama atau kerja keras, kata doktor. Mengapa begitu
maka ubat ini kekal dengan kuat di dalam kit inti?

Kerana sebarang serangan yang menyakitkan adalah tekanan saraf, maka validol akan menghilangkan, menghilangkan tekanan emosi.

Sekiranya anda benar-benar ingin menolong jantung anda, anda perlu membeli validol dalam bentuk cecair dan menggosoknya ke kulit di bahagian dada. Menthol, yang terdapat dalam pudina, menjengkelkan ujung saraf dan sedikit melebarkan saluran darah, membantu mengembalikan aliran darah. Tetapi anda tidak boleh bergantung pada bantuan ini sebagai satu-satunya kaedah.

Sekiranya serangan angina pectoris disebabkan oleh kekejangan arteri koronari, maka Validol sama ada di dalam atau luar akan sama sekali tidak berguna. Anda tidak boleh mengharapkan pertolongan darinya, anda tidak boleh membuang masa, sangat berharga, jika ada ancaman serangan jantung.

Inti Validol diambil bukan sebagai pengganti nitrogliserin, tetapi bersamanya.

Kadang-kadang terdapat situasi di mana sakit di belakang sternum bukanlah tanda angina pectoris, tetapi berlaku dengan ketegangan saraf. Sekiranya doktor tidak menemui kelainan pada bahagian jantung, maka validol dapat menghilangkan rasa sakit tersebut. Ia juga dapat diambil untuk meredakan sakit kepala yang sering terjadi setelah mengambil nitrogliserin..

  • Adakah mungkin untuk menyembuhkan angina yang tidak stabil dengan kaedah rakyat?

Tidak. Perubatan tradisional terlalu lemah dalam memerangi penyakit serius ini.

  • Bolehkah osteochondrosis tulang belakang toraks menyebabkan perasaan seperti menusuk jantung??

Ya mungkin. Dengan osteochondrosis, penghilang rasa sakit membantu melegakan kesakitan, dan dengan angina pectoris - nitrogliserin.

  • Saya diuji hormon tiroid. Kekurangan mereka telah diketahui. Bolehkah keadaan ini memberi kesan negatif pada jantung??

Ya mungkin. Kekurangan hormon tiroid memperburuk prognosis penyakit kardiovaskular, terutama pada wanita tua.

  • Angina pectoris stabil boleh maju? Atau jantung sentiasa, walaupun tidak begitu sihat, tetapi selalu dalam keadaan yang sama?

Angina stabil, walaupun perlahan, tetapi semakin maju.

  • Adakah mungkin mati akibat serangan jantung kerana angina pectoris yang stabil?

Risiko kematian adalah rendah. Dengan angina pectoris yang stabil, dengan pembetulan yang teliti dan pemenuhan preskripsi doktor, mereka hidup selama bertahun-tahun.

  • Adakah nitrogliserin digunakan sebagai agen profilaksis?

Sebagai peraturan, tidak. Tetapi jika seseorang mengetahui bahawa dalam keadaan sejuk dia mungkin mengalami serangan sakit jantung (ini sering terjadi dengan angina pectoris), lebih baik meletakkan pil di bawah lidah terlebih dahulu, sebelum keluar.

  • Seberapa berkesan cantuman pintasan arteri koronari?

Kecekapannya sangat tinggi. Pesakit menyingkirkan sawan, yang mengurangkan risiko terkena infark miokard. Selepas cantuman bypass arteri koronari, seseorang kembali ke kehidupan biasa mereka dan berhenti mengambil sebahagian besar ubat, tanpa yang tidak dapat mereka lakukan tanpa.

  • Beban ujian - apakah itu?

Seseorang dengan sensor terpasang pada pedal dadanya pada basikal khas (basikal ergometer), dan doktor mengetahui perubahan beban yang membimbangkan muncul di ECG.

  • Memang benar bahawa rumput laut berguna untuk angina pectoris?

Ya, memang betul, tetapi tidak dalam tin, di mana terdapat banyak garam, tetapi segar atau kering. Sekiranya yang pertama tidak tersedia untuk semua orang, maka serbuk kubis kering mudah dibeli di farmasi. Ambil setengah sudu teh 4 kali sehari dengan makanan.

Cara rawatan dengan ubat tradisional

Penyerapan edelweiss untuk sistem kardiovaskular

Edelweiss adalah agen pertumbuhan semula dan antioksidan yang sangat baik. Ia meremajakan badan, memberi kesan positif pada sistem pencernaan dan meningkatkan kekuatan sistem imun..

Ia boleh dilayan seperti ini. Tuangkan 1 sudu besar herba dan tanam bunga dengan setengah gelas air mendidih. Biarkan hingga 30 minit. Terikan dan ambil 1/3 cawan dua kali sehari semasa perut kosong 30 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah sebulan.

Setelah menamatkan kursus, banyak pesakit mengalami penstabilan tekanan, hilangnya tinnitus. Keluhan mengenai kerja sistem kardiovaskular hilang. Orang menjadi lebih ceria dan ceria.

Cara meningkatkan peredaran darah di otak

By the way, edelweiss juga digunakan sebagai sebahagian dari koleksi. Bagi orang yang mengadu masalah dengan bekalan darah ke otak, koleksi berikut boleh dinasihatkan.

Ambil dalam jumlah yang sama rumput semanggi manis, tunas birch, akar penny, bunga semanggi, rumput wormwood, bunga tansy dan calendula, ungu tricolor dan rumput edelweiss. Tuangkan 1 sudu besar koleksi dengan 1 cawan air mendidih, biarkan dalam termos semalaman. Kemudian ketegangan. Ambil 50-70 ml. 3-4 kali sehari selepas makan.

Bukannya pil - cendawan

Untuk angina pectoris, saya cadangkan makan 1 sudu besar bubur cendawan putih mentah cincang 3 kali sehari 30 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah 2 minggu. Selepas seminggu, jika perlu, penerimaan tetamu boleh diulang.

Hidangan cendawan ditunjukkan ke inti, kerana ia mengandungi alkaloid hercedine, yang membantu dalam rawatan angina pectoris.

Adunan Adas dan Madu

Campurkan 1 sudu besar. sesudu buah adas dengan 300 g madu, biarkan selama 1 minggu. Selepas itu, kacau lagi dan ambil 1 sudu teh 2 kali sehari..

Sup aprikot

Ambil aprikot kering dan nasi untuk sup. Rendam segelas beras dalam air sejuk semalaman. Tuangkan beras dan setengah gelas aprikot kering yang telah dibasuh dengan 2.5 liter air, didihkan, masak selama setengah jam. Masukkan gula secukup rasa.

Hidangan ini benar-benar berubat, kerana aprikot kering kaya dengan kalium, magnesium dan zat besi. Bersama nasi, sup ini membantu mengatasi masalah darah tinggi, edema, berat badan berlebihan, anemia. Masukkan cengkih cengkih dan secubit kunyit untuk rasa.

Datura akan menghidupkan kembali

Datura adalah tumbuhan beracun, hanya pakar herba berpengalaman yang dapat memberi ubat daripadanya.

Tingtur disediakan pada kadar 1 bahagian biji dope yang dihancurkan hingga 5 bahagian alkohol 70%. Bersikeras pada suhu bilik selama 20 hari (lebih banyak kemungkinan). Kemudian ditapis dan dituangkan ke dalam gelembung kecil.

Datura tincture harus diminum, bergantung pada usia dan kulit, sekali sehari pada waktu perut kosong, 20 tetes, mencairkan 0.5 cawan air, selama sebulan. Kali pertama lebih baik mengambil 10-15 tetes untuk memantau bagaimana tubuh bertindak balas. Lelaki besar boleh minum 25 tetes setiap setengah gelas air.

Mulut yang sedikit kering selepas mengambil tincture tidak boleh menakutkan. Dan untuk membuang toksin, anda perlu minum lebih banyak cecair, lebih baik menggunakan ramuan pembersih darah (sage, strawberi, oregano, dll.). Tidak ada sekatan terhadap makanan, tetapi pilihan tetap harus diberikan kepada makanan vegetarian.

Mengapa Datura berguna?

  • Datura tincture merawat keseluruhan "rantai" patologi: hipertensi - aterosklerosis - angina pectoris - serangan jantung (atau strok).
  • Telah diketahui bahawa semua bahagian Datura mengandungi alkaloid. Dan yang utama adalah scopolamine. Dalam psikiatri, ia digunakan sebagai ubat penenang ketika mengalami kegelisahan. Dalam neurologi - untuk rawatan parkinsonisme dan tremor palsy (penyakit Parkinson), serta pil tidur dan anestetik.
  • Scopolamine mengurangkan rembesan kelenjar ludah, lendir dan gastrik, mengurangkan nada dan melegakan kekejangan otot licin (bronkus, organ perut), meningkatkan degupan jantung.

Dalam perubatan rakyat, ubat bius digunakan dalam rawatan penyakit mental dan saraf, sesak nafas.

  • Sangat senang menggunakan tincture sebagai anestetik: lembapkan kapas di dalamnya (tanpa mencairkannya dengan air) dan sapukan ke tempat yang sakit. Selepas 10-15 minit, rasa sakit hilang.
  • Ubat ini juga memberikan hasil yang baik untuk rematik, sakit di tulang belakang..
  • Dengan insomnia, minum ubat titisan 2 titis setiap 2 sudu besar. sudu air 4-5 kali sehari.

Jangan mengambil ubat dop dengan glaukoma.

Hawthorn dan motherwort

Dengan angina pectoris 6 sudu besar. sudu dengan bahagian atas buah hawthorn dan 6 sudu besar. sudu ramuan motherwort dituangkan dengan 7 gelas air mendidih (jangan rebus). Periuk dengan bahan mentah itu dibungkus dengan hangat dan berkeras selama sehari. Kemudian beri bengkak ditapis dan diperah melalui kain cheesecloth. Simpan kaldu siap di tempat yang sejuk.

Ambil 1 gelas 3 kali sehari 30 minit sebelum makan, tanpa pemanis. Untuk meningkatkan rasa, ia boleh dicampurkan dengan kaldu rosehip, diseduh dengan cara yang sama..

Pengering cendawan

Ubat semacam itu juga berkesan. 2 sudu besar sudu rumput merayap paya dituangkan dengan segelas air mendidih, dipanaskan dalam mandi air selama 15 minit. Tapiskan kain lap dalam 2 lapisan, peras bahan mentah. Kemudian infus ditambahkan dengan air ke isipadu asal.

Ambil sepertiga hingga seperempat gelas 2-3 kali sehari 30 minit sebelum makan.

Misai emas

Sekiranya "angina pectoris" 1 batang (panjang sekurang-kurangnya 40 cm) misai emas dihancurkan bersama daun dan dicampur dengan madu dalam nisbah 1: 1. Ambil 30 minit sebelum makan 3 kali sehari selama 1 sudu besar. sudu.

Valerian officinalis

Untuk sakit jantung yang teruk, tahan di mulut anda selama 5-10 minit penyerapan akar valerian atau campuran valerian dengan hawthorn. Hubungi doktor apabila sakit teruk telah berlalu.

Labu

Serangan kesakitan dapat diatasi dengan cepat dengan biji labu. Sekiranya anda adalah inti, selalu simpan di dalam poket anda.

Jelatang

Dengan angina pectoris dan iskemia 5 sudu besar. sudu besar herba jelatang yang dicincang tuangkan 0.5 liter air mendidih dan biarkan dengan api kecil selama 5 minit. Ambil 4 kali sehari dengan madu.

Kaldu lavender

Lavender akan membantu menormalkan degupan jantung anda. Tuangkan 2 sudu teh bunga cincang dan pucuk lavender dengan segelas air mendidih dan panaskan selama 8-10 minit dengan api kecil dalam bekas tertutup rapat. Kemudian bersikeras selama 30 minit, tapis dan tambahkan air ke isipadu asal.

Minum pada siang hari (tiga kali) sepertiga segelas kaldu lavender 15 minit sebelum makan.

Apa itu angina pectoris?

Beberapa penyakit diketahui oleh kebanyakan orang dengan nama popularnya, di antaranya disebut angina pectoris. Mual ini disifatkan oleh rasa sakit dan perasaan memerah di bahagian dada, sesak nafas dan sejumlah gejala lain yang tidak menyenangkan.

Apa jenis penyakit - "angina pectoris"?

Angina pectoris dikenali sebagai "angina pectoris" - penyakit jantung iskemik, yang biasanya menampakkan diri dalam sesak nafas dan serangan tiba-tiba, sering menekan sakit dada. Sesuai dengan Klasifikasi Penyakit Antarabangsa dari revisi ke-10 (ICD-10), angina pectoris diberi kod I20.

Apakah simptom utama angina pectoris?

Gejala utama penyakit ini adalah rasa tidak selesa atau sakit di bahagian dada, kerana ia mendapat nama kedua. Angina pectoris disebut "angina pectoris" di Rusia pra-revolusi. Pesakit, yang menggambarkan keadaan mereka, mendakwa bahawa mereka merasa seolah-olah kodok raksasa duduk di dada mereka, tidak membiarkan mereka bernafas dengan kekuatan penuh. Sebagai contoh, Pyotr Kurennov, seorang doktor Rusia yang berhijrah ke Amerika Syarikat setelah revolusi, menulis mengenai "angina pectoris". Dia menyebut penyakit ini dalam bukunya "perubatan rakyat Rusia". Sehingga abad kedua puluh, penyakit jantung lain sering disebut "angina pectoris".

Hari ini di Internet nama angina pectoris yang tidak biasa juga dijelaskan oleh suara tertentu yang dibuat seseorang semasa serangan. Oleh itu, menurut beberapa pengguna, ketika serangan dimulai, pesakit terengah-engah dan terbatuk-batuk dengan ciri khas.

Selalunya, rasa sakit yang berlaku di dada dan di belakang tulang dada bertindak balas di lengan dan bahu kiri. Sakit juga boleh memancar ke leher, rahang dan gigi di sebelah kiri. Sensasi menyakitkan mungkin disertai dengan pedih ulu hati, kolik, mual. Selalunya, serangan angina berlaku setelah makan berlebihan, semasa latihan fizikal, dalam keadaan tertekan, dalam keadaan sejuk. Kejang biasanya berlangsung dari satu hingga 15 minit.

Cara mengurangkan risiko angina pectoris anda?

Faktor-faktor yang meningkatkan risiko vasokonstriksi termasuk:

  • merokok;
  • diabetes;
  • berat badan berlebihan dan kegemukan;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • tahap kolesterol tinggi;
  • penderaan alkohol;
  • patologi arteri;
  • kecacatan kongenital sistem kardiovaskular;
  • peningkatan tekanan darah yang berterusan (hipertensi).

Sebagai pencegahan angina pectoris, doktor mengesyorkan meninggalkan tabiat buruk, tidak makan makanan berlemak dengan kandungan kolesterol tinggi, berolahraga secara teratur dan memantau tekanan darah. Juga perlu berjumpa doktor, dia boleh memberi ubat.

Angina pectoris

Maklumat umum mengenai angina pectoris

Angina pectoris merujuk kepada gangguan sistem kardiovaskular, di mana jumlah darah yang dibekalkan ke otot jantung menjadi tidak mencukupi untuk memastikan fungsi normal organ ini. Selalunya angina pectoris, gejalanya dapat dinyatakan baik dalam bentuk masalah pernafasan ringan, dan rasa sakit yang teruk di kawasan retrosternal, berlaku kerana aterosklerosis arteri. Tanda-tanda penyakit ini sangat ketara semasa beban kerja (senaman fizikal, berjalan pantas). Walau bagaimanapun, situasi sering diperhatikan apabila serangan angina pectoris tidak dikaitkan dengan peningkatan beban pada jantung dan dijelaskan oleh dominasi nada vagus.

Antara faktor yang mempengaruhi permulaan dan perkembangan penyakit ini, perlu juga diperhatikan: hipotermia, merokok, tekanan psiko-emosi, penyakit perut, hernia hiatal, perubahan radang pada arteri koronari. Ini bermakna bahawa apabila didiagnosis menderita angina pectoris, rawatan harus ditujukan bukan hanya untuk menghilangkan gejala utama, tetapi juga untuk menyingkirkan penyakit yang menyebabkan timbulnya serangan.

Angina pectoris - gejala dan gambaran klinikal

Gejala utama penyakit ini adalah sakit teruk di kawasan dada atau di bahagian atas jantung. Sekiranya anda tidak memperhatikan gejala yang tidak menyenangkan, rasa sakit secara beransur-ansur menyebar ke bahagian lain badan - ruang interscapular, bahu, sisi kanan. Sebagai peraturan, kejang muncul ketika keadaan tertentu bertepatan - berjalan cepat, setelah meninggalkan ruangan yang hangat dalam keadaan sejuk, atau melakukan latihan fizikal. Selain itu, pengambilan makanan, kedudukan diafragma yang tinggi dan jarak usus dapat menimbulkan serangan..

Situasi ketika angina pectoris berlaku pada waktu malam sangat tidak menyenangkan. Dalam kes ini, orang itu bangun dari kesakitan, ketakutan, pening, dan muntah yang tajam, kadang-kadang tidak tertahankan. Nocturnal angina pectoris, gejala yang kadang-kadang muncul selama 30 minit atau lebih, dihentikan dengan bantuan nitrogliserin. Satu dos ubat cukup untuk menghilangkan rasa sakit yang teruk dan cuba tidur semula.

Semasa sawan, pesakit mempunyai tingkah laku khas, yang merupakan bukti paling mungkin mengenai sifat penyakit ini. Orang itu seolah-olah membeku di tempatnya, sementara wajahnya terlihat pekat, menderita, pucat, ditutup dengan keringat sejuk yang banyak. Terdapat kes yang kerap berlaku ketika angina pectoris menyebabkan kencing kerap. Di samping itu, semasa serangan, nadi melambatkan pada pesakit, tekanan darah meningkat, dan tanda-tanda takikardia diperhatikan. Dalam kes yang sangat teruk, pesakit mesti diberi rawatan perubatan kecemasan, jika tidak, angina pectoris boleh menyebabkan komplikasi serius dan juga kematian seseorang..

Perhatikan bahawa perlu untuk membezakan kesakitan pada angina pectoris daripada kesakitan pada neurosis. Yang terakhir lebih lama, sakit dan dilokalisasi bukan di belakang sternum, tetapi di kawasan jantung. Walau bagaimanapun, mereka biasanya tidak berkaitan dengan berjalan kaki atau aktiviti fizikal yang lain..

Adapun ciri-ciri perkembangan penyakit ini. Ia hampir selalu mempunyai kursus kronik. Serangan mungkin hilang selama beberapa bulan atau bertahun-tahun, tetapi kemudian muncul kembali, dan lebih kerap dan lebih kuat. Atas sebab ini, apabila didiagnosis menderita angina pectoris, rawatan harus dimulakan seawal mungkin. Jika tidak, pesakit mengalami infark miokard dan perubahan patologi lain dalam sistem kardiovaskular, termasuk kardiosklerosis, gangguan irama jantung, gejala kegagalan jantung.

Angina pectoris - rawatan dan pencegahan penyakit

Beberapa perkataan mengenai apa yang perlu dilakukan semasa serangan. Pesakit mesti menghentikan sebarang aktiviti fizikal, mengambil sikap tenang dan santai, menjaga aliran panas yang berterusan ke lengan dan kaki (pembalut pemanasan digunakan untuk ini). Pada tanda pertama serangan, anda harus mengambil beberapa vasodilator - nitrogliserin atau validol. Yang terakhir lebih lemah dan kurang dipercayai. Sekiranya pesakit mengalami angina pectoris, gejalanya muncul dalam bentuk kesakitan yang teruk, keadaannya dapat diatasi dengan bantuan plaster sawi dan lintah di jantung.

Sekiranya vasodilator tidak membawa hasil yang diharapkan, pesakit diberikan promedol, morfin atau omnopon. Berkesan untuk kesakitan teruk dan penyedutan campuran oksida nitrat dengan udara. Antikoagulan tidak langsung, seperti neodikumarin, sangat baik untuk kejang yang degil, tetapi hanya boleh digunakan di bawah pengawasan perubatan. Kegiatan diri dalam kes ini sama sekali tidak dapat diterima, kerana ubat-ubatan tersebut kuat dan mempunyai banyak kesan sampingan.

Yang sangat penting dalam rawatan angina pectoris juga kaedah bukan perubatan - latihan terapi, berjalan kaki, perjalanan ke sanatorium khusus, prosedur fisioterapi. Pesakit harus berhenti merokok dan alkohol, menjalani gaya hidup sihat, menjaga tidur nyenyak, penggantian kerja dan rehat yang rasional.

Pencegahan penyakit dikurangkan untuk memerangi aterosklerosis dan hipertensi, pemakanan yang baik, memastikan tidur yang mencukupi dan melepaskan tabiat buruk.

Angina pectoris (angina pectoris): sebab, gejala dan rawatan, pertolongan cemas

Apa itu angina pectoris?

Penyakit iskemia - sekumpulan tanda, angina pectoris (angina pectoris) adalah salah satu bentuk ini.

Kehadiran plak pada pembuluh darah, pengendapan kolesterol pada dinding saluran darah, menyebabkan penurunan kadar oksigen dalam darah, yang seterusnya menyebabkan kelaparan oksigen dan menyebabkan rasa sakit akut di kawasan otot jantung, yang juga disebut angina pectoris.

Apa itu dan bagaimana mengatasi penyakit ini dan akan dibincangkan dalam artikel. Kami akan melihat dengan lebih dekat gejala dan rawatan utama

Sebab-sebabnya

Serangan angina pectoris bermula secara tiba-tiba dan tidak berhenti sehingga ambulans dipanggil.

Terdapat banyak sebab untuk serangan itu, ia boleh disebabkan oleh pemakanan yang berlebihan, makan berlebihan, kegemukan, kegelisahan, perubahan suhu, tekanan, minum alkohol ketika perut kosong dan merokok.

Menurut statistik pusat kesihatan, penyebab angina pectoris adalah:

  • merokok - berhenti merokok; merokok menyekat saluran darah (organ tubular);
  • jangan makan berlebihan, tahap kolesterol tinggi adalah tanda awal perubahan saluran darah;
  • berhenti merokok, ambil tindakan untuk menurunkan tekanan darah, menurunkan kolesterol darah tinggi. Mulakan dengan bersenam. Diabetes memperburuk perjalanan penyakit ini.

IHD (penyakit jantung iskemia) dan angina pectoris, sebagai kes khasnya, bermula dengan penyempitan saluran darah. Darah memberi makan otot jantung yang lebih lemah, perasaan lemah badan bermula, pembentukan plak di dinding organ tubular, tekanan dan kerja berlebihan yang berterusan memburukkan lagi keadaan..

Sensasi menyakitkan yang tidak menyenangkan timbul dari kenyataan bahawa reseptor kesakitan yang kelaparan bertindak balas terhadap kekurangan oksigen dengan impuls.

Keadaan ini disebut serangan. Organ tubular kehilangan keanjalannya, intensifikasi kesakitan mula timbul akibat tekanan normal. Keadaan ini tidak diperbetulkan, ia disebut kegagalan jantung kronik..

Tahap perkembangan dan perkembangan penyakit ini

Semuanya bermula dengan keadaan tekanan semasa bertugas, doktor memanggil keadaan ini sebagai angina pectoris, pesakit semakin memerlukan pil sakit jantung, saudara-mara orang tersebut wajib mengukur tekanan darahnya.

Rasa berat di dada adalah tanda bahawa bantuan perubatan sangat diperlukan. Keadaannya tidak akan dilepaskan, seperti yang dikatakan orang, seseorang tidak boleh mengharapkan angina pectoris pergi dengan sendirinya, penyakit ini berbahaya, serangan menimpa seseorang di tangga, di tempat kerja, dalam pengangkutan.

Gejala

Serangan adalah gejala klasik, ia dianggap oleh pesakit sebagai sakit hati biasa, orang itu berbaring dan tidak bergerak, sebarang usaha untuk melakukan sesuatu menyebabkan kesakitan.

Sensasi terbakar di bahagian jantung tidak berhenti dengan sendirinya, rasa berat di jiwa tidak mudah ditanggalkan, anda perlu membuka tingkap, meletakkan orang itu ke bawah dan meletakkan pembalut basah di kepalanya.

Dengan kesakitan seperti itu, sukar untuk bernafas, seseorang cuba mengurangkan aktiviti pada dasarnya, kerana pergerakan apa pun menyebabkan sensasi menyakitkan yang tidak menyenangkan di bawah skapula.

Sekiranya saudara-mara mempunyai tablet nitrogliserin, maka ia mesti diletakkan di bawah lidah. Ia berlaku bahawa penyitaan hilang dengan sendirinya, tetapi ini lebih merupakan pengecualian terhadap peraturan daripada peraturan.

Kesimpulannya, kita dapat dengan selamat mengatakan bahawa gejala utama angina pectoris adalah sakit, yang mempunyai ciri ciri berikut:

  • dia berbentuk kejang;
  • secara semula jadi - menekan, memerah;
  • dilokalisasikan di bahagian atas atau tengah sternum;
  • rasa sakit memancar ke bahagian kiri atas seseorang, iaitu ke tangan;
  • ketidakselesaan meningkat dengan perlahan, tetapi cepat berhenti setelah mengambil nitrogliserin atau menghilangkan penyebab yang menyebabkannya.

Kesakitan boleh diprovokasi oleh:

  • berjalan pantas, menaiki tangga, membawa barang berat;
  • peningkatan tekanan darah (hipertensi);
  • sejuk;
  • makan berlebihan yang teruk;
  • tekanan emosi atau tekanan.

Angina pectoris bermula dengan rasa sakit yang membakar di dada, penderitaan disertai dengan berpeluh, muntah.

Perasaannya seolah-olah besi solder dipanaskan di dalam diri seseorang, dan rasa sakit, berdenyut, lama-kelamaan meliputi seluruh rongga perut.

Ketidakupayaan untuk mengangkat lengan dan kaki kiri harus memberi amaran kepada keluarga pesakit, pernafasan menjadi tersentak dan kerap.

Bentuk angina yang berbeza

Ahli kardiologi membezakan pelbagai bentuk penyakit ini, antaranya:

  1. stabil (exertional angina) - saat penguatan berlaku di bawah tekanan pada otot jantung, semasa berlari dan bekerja;
  2. varian - kekejangan arteri jantung.

Kedua-duanya merupakan penderita serangan jantung.

Komplikasi

Penyakit jantung iskemia dan angina pectoris, sebagai kes tertentu, mempunyai ciri umum. Kegagalan jantung kronik adalah akibat keletihan yang jelas. Dengan penyakit ini, kaki membengkak, terdapat sesak nafas dan berat di dada.

Perubahan tekanan adalah semula jadi, keausan otot jantung berbanding lurus dengan peningkatan tekanan. Titik akhirnya adalah serangan jantung, tetapi ia boleh berlaku dari awal.

Prasyarat untuk serangan jantung

Kekejangan arteri (organ tubular yang memberi makan jantung), aterosklerosis, plak, akibat dari pembekuan tersekat di arteri koronari. Bagaimanapun, hasilnya sama - serangan jantung, jantung kehilangan kemampuannya untuk bekerja dengan secukupnya.

Juga, setiap serangan akan membawa penyakit serius seperti:

  • aritmia;
  • takikardia;
  • blok ventrikel;
  • kegagalan jantung;
  • terkejut;
  • keradangan jantung;
  • darah beku.

Sebagai saksi mata mengenai keadaan seperti itu, segera panggil ambulans dan berikan bantuan kepada pesakit, mewujudkan keadaan rehat.

Diagnostik dan rawatan

Doktor bertanggungjawab untuk membantu pesakit, dimasukkan ke hospital untuk pemeriksaan dan terapi.

Sebelum merawat penyakit, seseorang perlu menjalani beberapa siri pemeriksaan. Semasa mendiagnosis pesakit diresepkan:

  • ECG,
  • mengambil ujian darah
  • mengambil ujian air kencing am.

Diagnosis dibuat berdasarkan ujian-ujian ini. Doktor menetapkan ubat penghilang rasa sakit yang kuat dan juga terapi oksigen.

Prosedur dan langkah segera untuk menghilangkan akibat pembekuan darah, pengangkatan trombolitik, angioplasti (vasodilatasi, bekas plastik digunakan).

Cangkok pintasan arteri koronari yang popular hari ini (cantuman bypass diterjemahkan dari bahasa Inggeris sebagai pintasan, pintasan) membetulkan masalah bekalan darah ke saluran jantung, setelah operasi, pemulihan ditunjukkan.

Pertama sekali, pesakit memerlukan tonometer. Anda boleh memilih tonometer dari kategori anggaran, ini akan membolehkan anda mengawal tekanan darah dan menyimpan buku harian pesakit hipertensi.

Tekanan diukur dengan menggunakan manset khas, sementara keadaan orang tersebut harus diambil kira, jika tidak, gegaran dan pengukuran yang kerap dapat melemahkan dan meletihkan pesakit. Anda tidak boleh berhenti minum ubat:

Nitrat (nitrogliserin) diberikan kepada pesakit untuk mengurangkan kekerapan dan keparahan sawan. Tindakan mereka biasanya berlangsung 10-14 jam, biasanya pil dan semburan, bentuk ubat tersebut mungkin berbeza, beberapa di antaranya diminum 4 kali sehari, dengan rasa berat di dada atau dalam keadaan kronik.

Ingat! Serangan angina pectoris adalah keadaan yang serius, anda tidak dapat menyeret pesakit dari satu tempat ke tempat lain, selang waktu antara pengambilan ubat yang melegakan penguatan harus lima hingga sepuluh minit. Sekiranya ini tidak membantu, ini adalah petunjuk langsung untuk dimasukkan ke hospital..

Nitrat membantu menghilangkan kesan, bukan penyebabnya, sayangnya, dalam serangan akut, hanya kemasukan ke hospital yang membantu, walaupun semasa keluar pesakit diresepkan beta-blocker dan antagonis kalsium. Doktor sering menetapkan asid acetylsalicylic, ia mengurangkan risiko pembekuan darah, membantu menghilangkan akibat komplikasi jantung seperti infarksi miokardium.

Setiap orang mempunyai rentak hidup mereka sendiri - ingatlah ini!

Jangan menjadi kompleks, jangan sama dengan orang muda yang sihat. Tidak perlu membuat rekod baru, jangan dengarkan orang bodoh yang akan mula memalukan anda dan kemampuan anda. Angina pectoris mengalami kecacatan, yang bermaksud bahawa kemampuan tubuh harus dianggap terbatas..

Anda boleh dan harus menjalani gaya hidup aktif, terutama sebelum beban berat (menyelamatkan nyawa, berenang, melarikan diri dari bahaya) yang masih harus anda hadapi. Minum ubat nitrogliserin sebelum aktiviti yang kuat, ia akan menjimatkan!

Gaya hidup sihat mengawal perjalanan penyakit ini sebanyak 70 peratus lebih baik daripada mana-mana doktor, kerana orang Inggeris mengatakan, jika anda ingin sihat, jangan merokok dan makan epal setiap hari. Diabetes mellitus dan penyakit saluran gastrointestinal sangat menyukarkan perjalanan penyakit ini, namun ada kemungkinan kelemahan yang ketara apabila terdapat penyakit ini, yang utama adalah berjumpa doktor tepat pada waktunya dan memantau tekanan darah dan pemakanan.

Melegakan serangan

Sekiranya seseorang ditimpa oleh angina pectoris, anda perlu segera memberikan pertolongan cemas. Berikut ini akan membantu mengganggu penyakit ini:

  • Semua orang tahu nitrogliserin, ia dianggap sebagai ubat mujarab untuk penyakit jantung, walaupun aspirin dapat digunakan juga. Ya, telah terbukti beracun, tetapi apa yang harus dilakukan? Validol tidak berkesan, setelah mengambil aspirin, perlu mengambil kedudukan mendatar dan berada di ruangan dengan udara segar.
  • Pesakit diperlihatkan urutan yang menenangkan, ia membantu dengan cepat menjauh dari serangan akut, kadang-kadang pesakit melakukan urutan sendiri, mereka perlu mengurut bahagian muka dan leher yang dekat dengan jantung, iaitu di sebelah kiri. Urut tangan juga berkesan, terutamanya jika serangan berlangsung lama..
  • Kekejangan vaskular mempengaruhi otak, ada rasa sakit yang kuat di kepala, penghilang rasa sakit diambil mengikut arahan doktor, biasanya analgin, jika nadi melebihi 120 denyutan, anda perlu minum anaprilin.
  • Sekiranya aspirin dalam bentuk serbuk, ia dituangkan ke dalam gelas, dituangkan dengan air suam (tidak sejuk, sejuk meningkatkan kekejangan). Vasokonstriksi yang teruk, di mana peluh pucat dan sejuk diperhatikan, menunjukkan penurunan tekanan, di mana anda tidak boleh minum nitrogliserin.
  • Adakah melegakan serangan pada waktu rehat dan iritasi berbeza, apakah serangan itu terbaring ketika berbaring? Angkat orang itu sehingga kaki berada di bawah kepala, berbanding terbalik dengan kedudukan semasa pengsan.

Peranan merokok semasa penyakit ini penting - dengan sendirinya, asid nikotinik melebarkan saluran darah, tetapi semasa merokok salurannya sempit. Misterinya terletak pada metabolisme sel, nikotin dan tar adalah racun yang menyumbat organ tubular, dan asid nikotinik, secara berasingan, adalah vitamin PP yang mempunyai kesan positif pada tubuh.

Daripada bahan yang menyebabkan keseronokan, iaitu lemak berbahaya, zat psikoaktif dan alkohol, tidak ada satu pun bahan yang memberi kesan positif kepada kesihatan. Selesaikan idea bahawa segala yang menyenangkan adalah berbahaya..

Sekiranya ada keinginan untuk memulihkan kerja otot jantung dan keadaan saluran darah, anda perlu mula membersihkan badan dari racun dan toksin, dengan pemakanan yang tidak betul dan banyak tabiat buruk, bahkan doktor yang paling pintar dan berbakat tidak akan menolong seseorang, jika tidak bernasib baik, bahkan pakar bedah tidak akan dapat menyelamatkan nyawa. Semuanya bergantung pada pesakit.

Angina pectoris

Angina pectoris (angina pectoris) - kekurangan bekalan darah yang akut dan cepat ke jantung - iskemia miokard akut.

Punca Angina pectoris. Penyebab angina pectoris adalah kekejangan dari cabang arteri koronari jantung.

Biasanya, kekejangan seperti itu terjadi pada orang yang mempunyai plak aterosklerotik di arteri jantung, dalam kes yang sangat jarang berlaku, penyakit ini diperhatikan semasa proses keradangan di saluran (rematik dan penyakit lain) atau disebabkan pendarahan di dinding kapal.

Tetapi arteri yang tidak berubah sama sekali juga boleh menyebabkan kekejangan. Angina pectoris lebih kerap berlaku di kalangan lelaki berbanding wanita.

Penyebab langsung kekejangan arteri koronari jantung adalah aktiviti fizikal, sejuk, angin di muka, merokok, limpahan perut, serangan kolik hepatik, kesan, keterlaluan mental.

Serangan angina pectoris yang timbul berkaitan dengan latihan fizikal atau semasa tidur dianggap lebih teruk dan berbahaya daripada serangan yang berlaku dengan kerengsaan saraf dan lain-lain.

Kekerapan serangan penting. Sekiranya kejang muncul dengan kerap, beberapa kali pada siang hari atau hampir setiap hari, maka kita bercakap mengenai keadaan pesakit yang berbahaya, mengenai penyakit yang lebih serius daripada pada keadaan ketika angina pectoris jarang muncul - kadang-kadang selepas senaman fizikal yang berat atau setelah kegembiraan yang kuat.

Gejala dan tanda angina pectoris. Gejala angina pectoris adalah sakit di bahagian jantung, sering di belakang sternum dan sedikit ke kiri. Kawasan zon menyakitkan adalah ketara, dan pesakit menandakannya dengan seluruh tapak tangan.

Secara semula jadi, penyakit ini mendesak, membakar. Semasa serangan, pesakit membeku, dan jika perlu melakukan gerakan, maka dilakukan dengan sangat perlahan, dengan hati-hati. Kemunculan serangan pada waktu malam menyedarkan pesakit.

Kesakitan memancar ke lengan kiri (biasanya di sepanjang permukaan dalamnya), di bawah bilah bahu kiri. Selalunya kelemahan berlaku di tangan kiri, yang memaksa pesakit untuk mengalihkan benda ringan ke tangan kanan.

Serangan angina pectoris biasanya berlangsung beberapa minit. Dalam kes yang teruk, serangan berlangsung selama 10-30 minit. Tanpa rawatan, serangan itu hilang secara beransur-ansur, dan mood bertambah baik dan perasaan depresi hilang..

Kesan paling sukar pada pesakit (dan yang lain) dihasilkan oleh beberapa serangan pertama, kerana ia sering disertai oleh ketakutan kematian.

Secara beransur-ansur, pesakit terbiasa dengan kenyataan bahawa serangan ini berakhir dengan selamat, dan mereka tidak lagi terganggu oleh perasaan bahaya dan ancaman terhadap kehidupan..

Semasa memeriksa pesakit semasa serangan, postur pesakit yang tidak bergerak dan beku dan sedikit pucat kulit ditentukan. Keringat pada wajah mungkin muncul dengan serangan sakit yang lebih lama.

Nadi ternyata berirama, tegang, biasanya tidak cepat, dalam beberapa kes malah melambatkan. Semasa serangan angina pectoris, peningkatan sedikit tekanan darah paling kerap dijumpai.

Perkusi dan auskultasi jantung tidak memberikan sebarang perubahan. (Oleh itu, mereka mengatakan bahawa "semasa drama ini, pelakon yang paling tenang adalah hati itu sendiri").

Semasa mengenali angina pectoris, perlu diingat bahawa rasa sakit di kawasan jantung yang sakit atau menikam berlaku dengan neurosis jantung pada orang muda. Mereka juga boleh memberi di bawah bilah bahu kiri atau di tangan kiri.

Tidak seperti angina pectoris, kesakitan neurotik ini di kawasan jantung (cardialgia) bersifat membosankan. Serangan kesakitan berlangsung selama berpuluh-puluh minit, berjam-jam, sering sepanjang hari dan (ini sangat penting) tidak mengganggu perjalanan pesakit.

Gejala kardialgia neurotik semata-mata adalah kawasan kesakitan yang terhad, dan kemudian pesakit menunjukkan kawasan sakit dengan hujung satu jari. Kesakitan ini kemudian tertumpu di puncak jantung..

Dengan gangguan atau kerja yang menarik, rasa sakit di kawasan jantung asal neurotik hilang. Serangan menyakitkan ini sering berulang selama beberapa hari dan minggu, terutamanya di persekitaran yang gementar..

Umur muda pesakit, kemampuan untuk melakukan tugas mereka pada masa yang sama, berjalan tanpa sekatan, serta ciri-ciri lain yang disebutkan di atas, memungkinkan untuk membezakan angina pectoris dari kesakitan neurotik di jantung.

Angina pectoris adalah penyakit serius apabila serangan berulang-ulang atau mempunyai watak yang berpanjangan (sehingga 20 - 30 minit). Dalam kes seperti itu, gaya bebas harus dikonsultasikan oleh pakar - pakar kardiologi atau ahli terapi yang berpengalaman untuk menyusun rancangan rawatan.

Pertolongan cemas Angina pectoris. Pertolongan cemas semasa serangan angina pectoris bermula dengan perbualan yang tenang dengan pesakit dan orang lain.

Harus diingat bahawa serangan angina pectoris didasarkan pada kekejangan saluran jantung dan ini disebabkan oleh pengujaan sistem saraf, yang dapat mengubah lumen arteri jantung. (Semua orang tahu bahawa ketika risau, kulit wajah boleh menjadi merah atau pucat).

Bersama perbualan dengan nada yang tenang, perlu segera memberi pesakit nitrogliserin - satu tablet di bawah lidah atau dua tetes larutan nitrogliserin di lidah, atau lebih baik lagi pada sekeping gula, yang kemudian pesakit mesti perlahan-lahan menghisap.

Validol dalam tablet atau titisan bertindak dengan kesan yang sedikit kurang, dan ubat ini digunakan dalam bentuk cecair, 5 tetes di lidah, dan tablet diletakkan di bawah lidah. Serangan angina pectoris dikeluarkan oleh nitrogliserin dengan cepat - selepas 1-2 minit.

Yang ada hanyalah perasaan berdenyut saluran darah di kepala. Denyutan ini kurang ditoleransi oleh beberapa pesakit dengan peningkatan tekanan darah, tetapi komplikasi seperti itu tidak boleh menjadi alasan untuk menghilangkan nitrogliserin..

Sekiranya tidak ada kesan dari satu tablet nitrogliserin, selepas 2-3 minit, anda perlu memberikan tablet kedua ubat ini. Serangan angina pectoris yang berterusan harus dihentikan dengan suntikan intramuskular larutan papaverine 2% dalam jumlah 2-3 ml atau larutan aminophylline 2.4% dan jumlah 10 ml.

Hasil yang tidak mencukupi dari pengenalan ubat ini selama 20-30 minit akan memaksa pengenalan ubat penahan sakit - 2% promedol 1 ml atau 1 ml pantopon 1% di bawah kulit, sebagai ganti, anda boleh memasukkan 2 ml larutan analgin 50%.

Sekiranya tidak ada dana ini, lengan atau kaki pesakit harus dicelupkan ke dalam baldi air panas. (Suhu air harus sedemikian rupa sehingga pasien hanya dapat menahannya, tetapi tanpa bahaya terbakar).

Juga, untuk tujuan kesan refleks pada saluran jantung, bukannya mandi kaki atau tangan yang panas, alas pemanas disapu pada tangan atau tangan diletakkan di atas objek panas - di atas kompor, seterika, samovar, cerek, dll. Kesan yang baik dapat diberikan oleh 2 3 plaster sawi di kawasan jantung.

Selepas serangan angina pectoris yang teruk dan untuk mencegah serangan berulang, nitropentone diresepkan 1 tablet di bawah lidah 2 kali sehari - selama 7-10 hari. (Untuk tujuan yang sama, bukannya nitropentone, anda boleh mengambil papaverine 0,03 dalam serbuk 2-3 kali sehari. Adalah berguna untuk meletakkan lintah pada kulit di kawasan jantung (3-4 keping) dan ulangi / pergi 3-4 hari berturut-turut.

Dengan serangan angina pectoris yang terjadi pada waktu tidur atau sering berulang pada siang hari, pesakit harus dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan, kerana dalam kes seperti itu terdapat ancaman infark miokard.

Ingat, maklumat di laman web "Rujukan Perubatan" hanya untuk tujuan maklumat dan bukan panduan untuk rawatan. Rawatan harus ditetapkan oleh doktor anda secara peribadi, berdasarkan gejala anda dan ujian yang dilakukan. Jangan ubat sendiri.

Angina pectoris: sebab, gejala dan tanda, pertolongan cemas dan rawatan

Angina pectoris adalah sejenis kekurangan koronari kronik di mana terdapat pelanggaran kepantasan dan sifat aliran darah di jantung.

Iskemia (kebuluran oksigen) membawa kepada kematian secara beransur-ansur struktur anatomi normal, sel-sel miosit dan penggantian yang terakhir dengan tisu penghubung atau parut.

Nama kedua proses patologi adalah angina pectoris. Keadaan ini disebut angina pectoris bukan kerana alasan yang mudah. Penyakit ini berlanjutan dalam sawan.

Setiap episod tersebut disertai dengan sensasi yang luar biasa. Kesakitan dan rasa berat dikaitkan dengan pendedahan yang kuat dari dalam.

Rawatan mempunyai prospek yang baik sehingga perubahan anatomi yang ketara (misalnya, kardiolerosis) telah berkembang. Intinya adalah untuk menghilangkan punca keadaan, menormalkan kesejahteraan pesakit dan mencegah perkembangan selanjutnya.

Kemungkinan rawatan etiotropik total dikaitkan dengan prognosis yang lebih baik.

Tanpa terapi, kontraktilitas miokard berkurang, iskemia, hipoksia dari semua tisu badan berlaku. Komplikasi tidak dapat dielakkan. Oleh itu, pada gejala mencurigakan pertama, disyorkan untuk menghubungi pakar.

Mekanisme pembangunan

Inti dari proses patologi terletak pada gangguan aliran darah normal melalui arteri koronari..

Dalam sebilangan besar kes, ini diperhatikan dengan latar belakang aterosklerosis.

Terdapat penyumbatan struktur dengan plak kolesterol, secara radikal, sepanjang keseluruhan diameter. Kebolehtelapan dikurangkan, kerana darah lebih sukar untuk mengatasi daya tahan.

Keamatan pergerakan tisu penghubung cecair menurun dengan ketara. Mekanisme kompensasi adalah peningkatan tekanan darah, tetapi ini tidak masuk akal. Sebaliknya, keadaan ini hanya diperburuk oleh peningkatan beban pada miokardium dan semua saluran..

Tahap patogenetik seterusnya adalah permulaan kematian sel kardiomiosit akibat kekurangan zat makanan. Di tempat mereka, tisu parut tumbuh, berfungsi sebagai sejenis palam.

Ini adalah proses yang selalu berulang, ia mengalirkan paroxysm. Episod angina pectoris ditunjukkan oleh rasa sakit yang teruk, ketidakselesaan di sternum.

Ketika penyakit ini berkembang lebih jauh, kegagalan jantung yang teruk berlaku, dan kemudian serangan jantung, yang sering mengakhiri kehidupan pesakit.

Mengelakkan senario seperti itu adalah tugas terapi awal.

Pengelasan

Dilaksanakan mengikut sekumpulan kriteria.

Berdasarkan sifat pembangunan:

  • Angina pectoris stabil atau angina pectoris. Ia cenderung berhenti secara spontan dalam perkembangannya. Pada titik tertentu, prosesnya berhenti, berhenti dan berhenti bergerak ke hadapan. Ini optimis dan memungkinkan untuk diagnostik berkualiti tinggi dan pilihan taktik rawatan yang kompeten.
  • Pelbagai yang tidak stabil. Ia terus berlanjutan, setiap serangan membawa kepada peningkatan proses patologi. Pergerakan penyakit tidak selalu seragam. Mungkin bergerak pesat.

Bergantung pada jenis dan provokator episod:

  • Angina pectoris atau angina luaran. Dibentuk dengan latar belakang beban fizikal atau emosi yang kuat. Sekiranya langkah pencegahan diikuti, ada kemungkinan besar untuk memperlambat pergerakan proses patologi. Pemulihan dilakukan di hospital seperti yang dirancang. Kemudian pesakit luar.
  • Rehatkan angina. Kejang berlaku di luar hubungan dengan badan yang berlebihan. Dianggap sebagai jenis yang lebih berbahaya.

Pembahagian demi peringkat dapat dilakukan sehubungan dengan proses yang dijelaskan. Sekiranya terdapat penyakit jenis yang disebut, mereka bercakap mengenai kelas fungsional:

KelasCiri
1 FCHampir tidak dapat dilihat oleh pesakit. Provokasi penyitaan memerlukan aktiviti fizikal yang kuat.
2 FCGejala berkembang dengan aktiviti yang ketara. Juga bentuk yang agak ringan, tetapi tidak lagi dapat disembuhkan. Dengan terapi yang dipilih dengan betul, ada kemungkinan untuk tidak mengingati penyakit sama sekali.
3 FCEpisod muncul dengan latar belakang latihan sederhana. Pesakit tidak dapat memanjat 3-4 tingkat.
4 FCAktiviti minimum adalah mustahil. Gejala menampakkan diri walaupun dalam keadaan rehat sepenuhnya. Berjalan, pergerakan sedikit negatif.

Sebab-sebabnya

Faktor perkembangan proses penyebab penyakit boleh dibahagikan kepada dua kumpulan. Yang pertama berkaitan dengan asas-asas yang mencetuskan perubahan..

Aterosklerosis

Faktor yang paling aktif. Ia menjadi penyebab angina pectoris dalam 90% kes atau lebih. Inti dari proses patologi adalah dua, ia adalah kumpulan negara yang heterogen.

Varian klinikal pertama telah dinamakan. Sebahagian penyumbatan lumen kapal koronari dengan plak kolesterol. Struktur lipid membentuk formasi sedemikian akibat gangguan metabolik.

Darah tidak dapat mengatasi ketahanan arteri yang diubah, iskemia masuk, yang berkembang ketika aterosklerosis berkembang.

Pilihan klinikal kedua adalah stenosis atau penyempitan lumen. Ia mempunyai asal polifaktorial, ia juga dapat dikaitkan dengan proses metabolik dalam tubuh. Atau patologi keradangan. Di sini skop penyiasatan diagnostik jauh lebih luas..

Terlepas dari pilihannya, intinya sama. Malnutrisi miokardium, iskemia, kematian: pertama, perlahan dan licin (serangan sebenarnya angina pectoris menunjukkan episod seperti itu), kemudian longsoran (serangan jantung). Kedua-dua keadaan yang dijelaskan adalah jenis kekurangan koronari.

Vaskulitis

Ia juga merupakan keradangan pada dinding saluran darah, khususnya arteri yang memberi makan otot jantung. Jenis proses patologi autoimun lebih biasa. Terasing agak jarang berlaku.

Varian dengan kemasukan penyakit kompleks jauh lebih meluas. Yang mana - anda perlu tahu. Varieti virus dan umumnya berjangkit juga mungkin berlaku, tetapi ia jarang berlaku, selalu mempunyai watak sekunder, berlanjutan dengan latar belakang penurunan imuniti.

Angina pectoris dalam kes ini berkembang akibat parut pada dinding vaskular yang terjejas. Kawasan epitelisasi kasar muncul. Kawasan yang berubah-ubah menghalang darah bergerak secara normal.

Kecacatan anatomi seperti itu memerlukan rawatan pembedahan. Intinya adalah pemotongan struktur atau prostetik yang tidak normal. Kejayaan bergantung pada kelaziman proses patologi. Prognosis pada amnya menguntungkan, kecuali jika berlaku perubahan besar.

Perkembangan arteri koronari yang tidak normal

Dalam kes ini, kita bercakap mengenai patologi genetik yang berlaku terutamanya pada kanak-kanak lelaki atau mengenai beberapa jenis kegagalan pertumbuhan intrauterin.

Tempoh perinatal bertanggungjawab terutamanya pada trimester pertama. Kemudian semuanya berjalan dengan lebih lancar. Sekiranya terdapat kecacatan struktur vaskular yang terpencil, operasi untuk memperbaiki keadaan patologi ditunjukkan. Jenis intervensi ditentukan berdasarkan keparahan perubahan.

Dalam kes sindrom genetik, keabnormalan arteri koronari tidak terpencil. Selalunya ia digabungkan dengan kecacatan miokardium itu sendiri, mitral, injap aorta, septum, struktur lain, kapal pada umumnya, organ dan sistem terpencil.

Rawatan sangat sukar dan memberikan ramalan yang tidak jelas.

Cardiomyomathy hipertrofik

"Bovine heart" dan keadaan lain yang jelas di mana peningkatan ukuran organ otot secara keseluruhan adalah tipikal. Pemampatan arteri koronari berlaku.

Kesan jisim yang dihasilkan tidak termasuk aliran darah yang mencukupi. Pembedahan mungkin merupakan jalan penyelesaian, tetapi tidak selalu. Dengan struktur jantung yang diubah dengan ketara, pemindahan organ ditunjukkan. Bahkan dia tidak menjamin kelangsungan hidup. Baca lebih lanjut mengenai kardiomiopati hipertrofik dalam artikel ini..

Faktor pencetus

Kumpulan faktor kedua adalah titik pencetus. Sekiranya alasan asas menentukan kemungkinan timbulnya angina pectoris, ini menimbulkan serangan berulang.

  • Obesiti. Banyak mitos telah dikumpulkan mengenai peningkatan berat badan. Tidak, berat badan yang berlebihan menyebabkan perubahan aliran darah normal. Ini mengenai momen terdalam. Hampir semua orang gemuk mengalami gangguan metabolisme lipid. Oleh itu aterosklerosis dan serangan berterusan angina pectoris.
  • Merokok. Hasil penggunaan tembakau tidak banyak bergantung pada durasi dan pengalaman, seperti pada daya tahan tubuh terhadap bahan toksik. Seperti yang dibuktikan oleh penyelidikan saintifik di bidang ini, ketahanan adalah genetik. Bagi sesetengah orang, satu tahun merokok dan "penurunan nikotin" sudah cukup. Bagi yang lain, baldi tidak mencukupi untuk perkembangan stenosis arteri koronari. Pada masa tertentu, tubuh masih akan gagal dan proses patologi akan bermula. Pada tahap lanjut angina pectoris, setiap penggunaan tembakau menyebabkan serangan.
  • Ketagihan kafein. Kelemahannya juga mempunyai kesan tonik. Terdapat penyempitan berterusan arteri koronari dengan kemustahilan aliran darah normal. Oleh itu, orang yang mempunyai patologi jantung atau vaskular yang didiagnosis tidak boleh mengambil minuman seperti itu. Ia penuh.
  • Ketagihan alkohol. Semua perkara di sini sama dengan merokok. Tetapi kesannya datang lebih cepat dan mempunyai akibat yang lebih buruk. Risiko serangan jantung lebih tinggi, kematian juga lebih tinggi.
  • Tekanan psiko-emosi yang kuat. Ini juga merangkumi tekanan, ketegangan yang berpanjangan dan momen lain. Serangan angina pectoris disebabkan oleh pelepasan sejumlah besar kortisol dalam aliran darah. Juga epinefrin dan amnya kortikosteroid.

Faktor-faktor risiko

Terdapat juga faktor predisposisi. Pesakit dengan sekurang-kurangnya salah satu daripadanya dirujuk ke kumpulan yang berisiko tinggi mengalami angina pectoris:

  • Milik jantina lelaki.
  • Umur 45+. Dengan setiap tahun berikutnya, kebarangkalian hanya bertambah buruk. Bantu mengurangkan risiko perubahan gaya hidup.
  • Sejarah sekumpulan penyimpangan dari norma: hipertensi, diabetes mellitus, hipertiroidisme, hipertrofi miokard. Mereka berbahaya secara individu, tetapi secara bersama-sama mereka menimbulkan ancaman yang lebih besar.
  • Sifat fizikal karya.
  • Tekanan yang kerap.

Semua sebab dinilai dalam sistem.

Gejala

Manifestasinya cukup spesifik. Pertama sekali, doktor memperhatikan perjalanan proses patologi.

Angina pectoris atau angina pectoris berlalu dengan serangan yang berbeza. Setiap episod tersebut berlangsung dari 15 hingga 30 minit, tidak lebih. Diakhiri dengan pemulihan negara sepenuhnya, seolah-olah tidak ada yang berlaku.

Semasa ia berkembang, beberapa gejala tetap menunjukkan masalah jantung.

Gambaran klinikal khas terdiri daripada manifestasi berikut:

  • Sakit dada dengan intensiti sederhana. Perwatakan yang membakar dan menindas (maka nama alternatif). Berlangsung tidak lebih dari setengah jam. Mereka diberikan ke tangan kiri, bilah bahu, kadang-kadang leher. Peningkatan intensiti ketidakselesaan atau tempohnya menunjukkan kemungkinan serangan jantung. Walau bagaimanapun, jika belum ada rawatan, disarankan untuk memanggil ambulans untuk memperbaiki keadaan dengan cepat..
  • Dyspnea. Bergantung pada tahap proses patologi, ia berlaku akibat aktiviti fizikal yang kuat atau rehat lengkap. Pilihan kedua membawa kepada kecacatan dan penurunan kemampuan pesakit untuk bekerja. Ia juga memberi kesan negatif kepada keadaan umum, memburukkan lagi keadaan, meningkatkan risiko kematian pramatang akibat kombinasi kegagalan jantung dan pernafasan.
  • Hujung jari biru, segitiga nasolabial, pucat kulit. Tanda khas angina pectoris pada masa serangan. Setiap episod disertai dengan hiperhidrosis atau berpeluh berlebihan. Perubahan sifat rembesan secara amnya menjadi pendamping seseorang yang berterusan.
  • Pelanggaran irama jantung yang normal. Biasanya dari jenis takikardia sinus yang tidak berbahaya. Keadaan ini ditoleransi dengan menyakitkan, tetapi tidak menimbulkan ancaman besar pada peringkat awal. Ketika perkembangan berlangsung, fibrilasi ventrikel dapat berkembang, ini sudah menjadi momen yang membimbangkan, meningkatkan risiko kematian akibat serangan jantung.
  • Sakit kepala, vertigo, penurunan kecekapan orientasi di ruang angkasa. Nyatakan pelanggaran pemakanan struktur serebrum. Pemulihan dilakukan dengan agen nootropik dan serebrovaskular, tetapi ini adalah langkah sekunder. Yang utama bertujuan untuk membetulkan keadaan primer.
  • Pengsan. Tanda yang sangat mengganggu. Boleh berlaku beberapa kali sehari.

Gejala angina pectoris adalah spesifik, jika anda melihat gambaran klinikal dan ciri kursus ini dengan teliti. Gejala utama adalah sakit dada. Semua yang lain adalah sekunder.

Pertolongan cemas untuk perkembangan serangan

Tidak kira episod angina pectoris mana yang berlaku, ambulans harus dipanggil. Anda tidak boleh memberitahu terlebih dahulu bagaimana serangan akan berlaku..

Sebelum kedatangan doktor, algoritma adalah seperti berikut:

  • Buka tingkap, tingkap untuk menyediakan pengudaraan bilik.
  • Tanggalkan perhiasan yang ketat, longgar kolar pakaian. Ini perlu agar tidak menimbulkan penurunan kadar denyutan jantung dan tekanan darah. Jika tidak, pengsan mungkin berlaku..
  • Tenang, tarik diri. Sekiranya anda mempunyai ubat penenang, ambil satu tablet. Sekiranya tidak ada motherwort, valerian, bukan alkohol alkohol.
  • Kesakitan dihilangkan dengan Nitrogliserin. Sekurang-kurangnya intensiti sifat akan menurun dengan ketara.
  • Duduk dan tunggu ketibaan pasukan doktor.

Seterusnya, masa rawatan di hospital atau bantuan di lokasi ditentukan. Sekiranya terdapat kecurigaan serangan jantung, persoalan mengangkut pesakit ke jabatan kardiologi bahkan tidak berbaloi.

Diagnostik

Ia dijalankan di bawah pengawasan pakar yang pakar. Senarai kajian mengikut urutan yang betul:

  • Soal jawab pesakit secara lisan, mengumpulkan sejarah hidup.
  • Pengukuran tekanan darah dan degupan jantung. Di luar serangan, semua petunjuk mungkin normal. Sebaliknya, peningkatan tekanan darah adalah mungkin dengan latar belakang hipertensi semasa.
  • Pemantauan harian oleh Holter. Tanpa gagal.
  • Elektrokardiografi. Aktiviti jantung berfungsi bergantung kepada penilaian. Semua aritmia kelihatan seperti telapak tangan. Tetapi kelayakan doktor yang tinggi diperlukan.
  • Ekokardiografi. Teknik pengimejan untuk struktur jantung.
  • Ujian tekanan. Provokasi serangan oleh aktiviti fizikal. Dijalankan dengan berhati-hati sekiranya kaedah lain tidak berkesan.

Sebenarnya, angina pectoris hanya dapat dikesan pada masa episod menggunakan ECG dan monitor Holter. Teknik selebihnya bertujuan untuk mengenal pasti faktor etiologi (punca).

Rawatan

Terapi dijalankan di hospital pada tahap awal, segera setelah penyakit ini dikesan. Kemudian secara pesakit luar. Sifat kesan bergantung kepada asal-usul keadaan dan tahap perkembangannya.

Angina pectoris dari kelas berfungsi pertama memerlukan penggunaan ubat selama 3-5 bulan. Kemudian pemerhatian berterusan dijalankan. Kursus diulang setiap beberapa tahun mengikut keperluan. Dalam kes lain, terapi adalah sepanjang hayat.

Senarai ubat-ubatan dan kaedah rawatan konservatif ditentukan oleh skema ABCDE, secara berperingkat:

  • Ubat anti-trombotik. Aspirin Cardio. Mengembalikan kelancaran darah, menormalkan sifat reologi.
  • Nitrogliserin + penyekat beta. Nama ditentukan oleh doktor.
  • Statin untuk memerangi aterosklerosis. Atoris atau lain-lain.
  • Makanan rendah lemak.
  • Pelindung Kardio. Mildronate dan analognya.

Ubat antiaritmia ditambahkan sesuai keperluan, seperti Hindin.

Rawatan pembedahan dijalankan mengikut petunjuk. Sebagai alternatif, dengan anomali dalam perkembangan struktur jantung, kecacatan jantung, kongenital dan yang diperoleh, aterosklerosis maju dengan oklusi atau stenosis arteri koronari.

Inti terapi selalu hampir sama: mengganti kawasan kapal yang terkena dengan prostesis buatan, stenting, belon - iaitu, mengembangkan lumen secara mekanis untuk memastikan aliran darah.

Bentuk yang diabaikan hampir tidak membenarkan pembetulan, jadi anda tidak seharusnya memulakan patologi.

Rawatan angina pectoris terutamanya ubat. Hanya masuk akal pada peringkat awal.

Juga, tidak perlu mengubah gaya hidup anda:

  • Berhenti merokok, alkohol, ubat-ubatan, penggunaan ubat sendiri tanpa berunding dengan pakar rawatan.
  • Normalisasi corak tidur. 8 jam malam.
  • Aktiviti fizikal minimum (berjalan, berenang, tidak lebih).
  • Pembetulan diet. Pesakit dapat menyusun menu secara bebas, perlu diberi perhatian pada jadual rawatan No. 10.
  • Mengelakkan tekanan sekiranya boleh.

Angina pectoris tidak dapat dihilangkan dengan pil sahaja. Ia akan mengambil usaha pesakit itu sendiri.

Ramalan

Ditentukan oleh tahap proses patologi. Kelas fungsional pertama dapat disembuhkan dalam 90% kes.

Bermula dari yang kedua, normalisasi total tidak lagi mungkin.

Kematian diedarkan seperti berikut:

  • II - 25%,
  • III - 45%,
  • IV - 85%, pada masa akan datang 5 tahun untuk fasa terakhir - 100%.

Angka boleh berubah dengan mempertimbangkan faktor negatif dan positif: usia, jantina, kesihatan umum, gaya hidup, keturunan, dan poin lain..

Komplikasi

Angina pectoris menimbulkan akibat berikut:

  • Penangkapan jantung. Infark, selalunya fenomena ini adalah hasil dari proses patologi.
  • Pukulan. Keadaan yang serupa. Ditentukan oleh kematian sel-sel tisu saraf dalam struktur serebrum.
  • Kejutan kardiogenik. Akibat penurunan kritikal dalam intensiti pengeluaran darah dan kontraktilitas miokardium.

Pencegahan komplikasi dilakukan sebagai sebahagian daripada terapi.

Akhirnya

Angina pectoris bukan penyakit, tetapi sindrom yang mewakili gangguan peredaran darah kronik pada lapisan otot jantung. Nama yang betul ialah angina pectoris. Prosesnya mempunyai banyak sebab dan tanda, oleh itu diagnosis mesti didekati dengan penuh tanggungjawab.

Tidak begitu mudah untuk mengenal pasti proses patologi, malah lebih sukar untuk menentukan faktor asal.

Rawatan hanya berkesan pada tiga peringkat pertama, kebarangkalian penghapusan fenomena sepenuhnya menurun sesuai dengan tempoh dan aktiviti penyakit ini. Tetapi selalu ada peluang.


Artikel Seterusnya
Kekurangan vena