Mengecas, satu set latihan untuk aterosklerosis otak


Aterosklerosis merosakkan bekalan darah ke otak. Kekurangan oksigen nutrien menghalang tindakan sistem saraf pusat, meningkatkan risiko strok. Gimnastik dengan aterosklerosis saluran otak meningkatkan kekuatan aliran darah, menguatkan saluran. Di mana untuk memulakan latihan, latihan mana yang harus dipilih?

Kelebihan gimnastik

Bagi pesakit dengan aterosklerosis, senaman adalah tambahan yang baik untuk rawatan arus perdana. Selalunya, penyakit ini berkembang dengan latar belakang kegagalan metabolik kerana kekurangan zat makanan, mobiliti rendah.

Terapi senaman untuk aterosklerosis:

  • meningkatkan nada otot, saluran darah;
  • menormalkan metabolisme;
  • mempercepat penghapusan toksin dan kolesterol jahat dari badan;
  • menguatkan hati;
  • tepu darah dengan oksigen, nutrien;
  • mengurangkan risiko komplikasi kardiovaskular.

Senaman dilakukan setiap hari. Hasilnya dapat dilihat setelah sebulan menjalani latihan.

Keperluan latihan asas

Gimnastik untuk aterosklerosis otak merangkumi: latihan fizikal, latihan pernafasan, berjalan kaki, permainan luar, berenang, bermain ski, berjalan kaki Nordik.

Semasa memilih aktiviti fizikal, usia pesakit, tahap persiapan, tahap aterosklerosis, dan penyakit bersamaan diambil kira. Pemula perlu mengikuti beberapa peraturan:

  • Gimnastik bermula dengan pemanasan, regangan otot yang lancar. Sekiranya hanya berjalan kaki, berenang, bermain ski atau berjalan kaki, disarankan untuk menambahnya dengan pemanasan pagi..
  • Latihan am digabungkan dengan unsur-unsur mengolah otot leher, bahu, lengan. Anda tidak boleh berpusing tajam, mengubah kedudukan badan, cepat berjongkok atau membongkok. Pergerakan harus perlahan, lancar tanpa tersentak.
  • Semasa gimnastik, mereka dengan teliti memantau kesejahteraan, penunjuk kadar denyutan jantung mereka. Sekiranya sensasi yang tidak menyenangkan muncul, aktiviti dihentikan.
  • Gimnastik dikontraindikasikan dalam penyakit berjangkit akut dengan demam, pemburukan penyakit kronik, trombosis, sakit kepala yang teruk.

Setelah otot menyesuaikan diri dengan tekanan, otot dapat ditingkatkan. Laju, tahap yang dibenarkan akan membantu anda memilih jurulatih terapi senaman. Anda boleh menavigasi mengikut perasaan anda. Sekiranya beban dipilih dengan betul, selepas gimnastik anda merasakan peningkatan kekuatan, suasana hati yang baik.

Latihan memanaskan badan

Dengan aterosklerosis saluran otak, gimnastik dilakukan dengan perlahan, tanpa menahan nafas:

  1. Lakukan otot-otot leher. Miring kepala dilakukan ke hadapan, ke belakang, kanan, kiri. 15 kali untuk setiap arah.
  2. Mereka menarik nombor dari 1 hingga 10 dengan hidung di udara, mata ditutup, jarak gerakan maksimum. Gimnastik sedemikian sesuai untuk rawatan aterosklerosis serebrum, osteochondrosis serviks (tahap remisi).
  3. Angkat dan turunkan bahu anda beberapa kali. Bernafas sekata, dalam.
  4. Berjalan di tempat selama 1-2 minit.
  5. Squats klasik. Kaki selebar bahu, belakang lurus. Jongkok perlahan sehingga pinggul selari dengan lantai.
  6. Paru-paru ke hadapan. Berdiri tegak, ambil langkah seluas mungkin ke depan, membengkokkan lutut pada sudut yang betul. Kembali ke kedudukan permulaan, tukar kaki.
  7. Torso membongkok ke hadapan, kanan, kiri.

Jangan gunakan dumbbell atau berat lain semasa pemanasan. Setiap latihan diulang 6 kali, sebanyak 2-5 pendekatan. Pemanasan boleh dilakukan pada tahap aterosklerosis.

Latihan asas

Berkesan untuk rawatan, pencegahan aterosklerosis saluran otak, leher. Pertama, gimnastik dilakukan 1 kali / hari, secara beransur-ansur beban meningkat, meningkat hingga 3 kali / hari.

Nombor kompleks 1 - semua latihan dilakukan sambil duduk di kerusi:

  1. Sebarkan lengan anda ke sisi. Bersandar ke depan perlahan, cuba mencapai kaki. Lakukan dengan berhati-hati, mengelakkan kesakitan.
  2. Angkat tangan kanan ke atas, bersandar ke kiri. Kemudian kiri - condong ke kanan.
  3. Pegang pada kerusi kerusi, angkat kaki secara bergantian. Kembali lurus.
  4. Tarik nafas dalam-dalam, menghembus nafas, memiringkan kepala ke bawah, kanan, belakang, kiri. Tunggu 20-30 saat sebelum pengulangan seterusnya untuk mengelakkan pening.

Setiap latihan diulang 2-4 kali, tidak lebih dari 2 set.

  1. Tarik nafas - kepala dilemparkan ke belakang, tangan diletakkan di bawah tulang rusuk bawah. Menghembuskan nafas - kepala dikembalikan ke belakang, sementara bahagian sisinya diperah, meregangkan otot.
  2. Tarik nafas - lengan ditarik ke atas, kepala sedikit dilemparkan ke belakang. Menghembuskan nafas - mengambil kedudukan permulaan.
  3. Tarik nafas dalam-dalam sambil menarik bahu ke belakang. Menghembuskan nafas - bahu ditarik ke hadapan. Rehatkan otot, rehatkan 10-20 saat, ulangi latihan.
  4. Tarik nafas, angkat tangan ke sisi, bengkok di siku, kemudian luruskan.
  5. Angkat tangan kanan ke hadapan, ke sisi, belakang, kemudian kiri anda. Selanjutnya, pergerakan diulang dengan kaki. Jangan bengkok, angkat tidak tinggi. Sekiranya sukar untuk menjaga keseimbangan, anda boleh memegang kerusi. Bahagian belakang hendaklah lurus.

Setiap latihan dilakukan 5 kali, 2-4 set.

  1. Angkat kaki kanan ke belakang, letakkan di jari kaki. Ambil tangan kiri ke belakang, bengkokkan tangan kanan, tekan ke dada. Tarik nafas dalam-dalam, kemudian hembuskan. Berdiri tegak. Ulangi dengan lengan dan kaki yang lain..
  2. Tarik nafas dalam-dalam, angkat tangan, peregangan, tanpa mengangkat tumit dari lantai.
  3. Berbaring telentang meniru langkah. Lakukan senaman selama 30-60 saat.
  4. Duduk di lantai, bengkok ke hadapan. Tarik nafas - rentangkan tangan anda ke sisi. Tarik nafas - bersandar ke hadapan sambil berusaha mencapai hujung jari anda.
  5. Bengkokkan lengan anda pada sudut 90 0, telapak ke atas. Tarik nafas - meregangkan dada ke hadapan. Hembuskan nafas - berehat.

Lakukan 5-10 kali, tidak lebih dari 3 pendekatan.

Gimnastik meningkatkan peredaran darah di kepala, dada, perut, menghilangkan kesesakan.

Latihan tambahan untuk saluran leher

Bekalan darah ke kepala dilakukan melalui arteri serviks. Otot yang lemah, saluran darah yang tersekat merosakkan pemakanan, mengurangkan bekalan oksigen ke sel otak.

Kesakitan yang kerap, pening muncul, pengsan mungkin. Oleh itu, gimnastik merangkumi satu set latihan fizikal untuk menguatkan otot serviks, arteri:

  1. Condongkan punggung dan kepala ke dinding. Tarik nafas, tekan ke dinding sekeras mungkin sehingga ketegangan kuat dirasakan di leher. Pegang kedudukan selama 5-10 saat, berehat.
  2. Duduk di atas kerusi, letakkan telapak tangan di dahi anda, menekan untuk memiringkan kepala ke belakang. Kencangkan otot leher, mewujudkan ketahanan terhadap tekanan. Pastikan kepala anda lurus. Tempoh latihan 10-15 saat.
  3. Latihan diulang, tetapi telapak tangan diletakkan di bahagian belakang kepala, kemudian di sisi kanan dan kiri.
  4. Selesaikan kompleks dengan putaran kepala yang perlahan, pertama kali mengikut arah jam 10 kali, kemudian lawan arah jam 10 kali.

Kelas dilarang dengan pemburukan osteochondrosis.

Latihan pernafasan

Latihan fisioterapi pernafasan melebarkan saluran darah, memperkaya darah dengan oksigen, dan mempercepat metabolisme. Latihan sangat berguna di udara segar, yang meningkatkan kesan penyembuhan. Peraturan asas: menghirup melalui hidung, menghembus nafas melalui bibir.

Amalan berkesan untuk aterosklerosis:

  • Berdiri lurus, kaki selebar bahu. Letakkan telapak tangan satu di dada, yang lain di perut. Tarik nafas pendek 4-6, gunakan dada terlebih dahulu, kemudian perut.
  • Kumpulkan kaki anda, angkat tangan ke atas. Tarik nafas - naik pada hujung jari, hembus - turunkan.
  • Kaki lebih lebar daripada bahu. Tarik nafas - bengkok ke hadapan, lengkung belakang anda. Menghembuskan nafas - perlahan-lahan kembali ke kedudukan permulaan.
  • Semasa berdiri atau duduk, tarik 4 nafas pendek secara bergantian. Tahan nafas anda sehingga 10 saat, hembuskan juga.

Dianjurkan untuk melakukan setiap latihan 10-15 kali dalam satu sesi..

Gimnastik pernafasan Strelnikova

Pada mulanya, satu set latihan digunakan untuk meningkatkan kemahiran menyanyi vokal. Lama kelamaan, senaman pernafasan didapati berkesan dalam merawat sistem kardiovaskular..

Latihan digabungkan dengan ketegangan tulang belakang peritoneum, toraks dan lumbal, leher. Berkat ini, koronari, arteri karotid, korset otot sedang dijalankan.

Dengan aterosklerosis saluran otak, latihan berikut paling berkesan:

  • Bengkokkan sehingga badan selari dengan lantai. Tarik nafas - sentuh lantai dengan jari anda, hembuskan nafas - berdiri tegak.
  • Lakukan berdiri atau duduk. Kepala dimiringkan ke kanan, menyentuh bahu. Menghembus nafas - meluruskan. Tarik nafas - condong ke kiri, juga menyentuh bahu. Menghembus nafas - meluruskan.
  • Lakukan sambil berdiri. Tarik nafas - pegang bahu kiri anda dengan tangan kanan anda, dan pegang kanan anda dengan kiri anda. Menghembus nafas - lebih rendah.

Latihan dilakukan 2 kali / hari, jumlah keseluruhan 1 jam.

Gimnastik untuk kapilari

Kapilari adalah saluran darah terkecil. Mereka memberikan oksigen, nutrien ke setiap sel, membebaskannya dari produk pembusukan. Sekiranya kapal menyempit, bahan berbahaya akan mula berkumpul, meningkatkan risiko terkena penyakit kronik organ dalaman.

Kaedah paling mudah dan berkesan untuk menguatkan saluran darah dan kapilari adalah getaran mengikut kaedah Katsuzo Nishi. Lakukan pada waktu pagi, sebaik sahaja bangun, berbaring di tempat tidur:

  1. Angkat kaki dan lengan anda, goncang dangkal dan kerap selama lebih kurang satu minit.
  2. Letakkan tangan anda di belakang kepala anda, di bawah vertebra serviks keempat. Tarik stoking ke arah diri sendiri, tegangkan seluruh badan dengan kuat. Kemudian buat gerakan kecil yang bergetar dengan seluruh badan, seperti ikan.

Ternyata sejenis urutan getaran kapilari, arteri, urat. Peredaran darah, aliran keluar limfa bertambah baik, nada vaskular dinormalisasi.

Gimnastik untuk kekejangan serebrovaskular

Aterosklerosis jangka panjang merosakkan dinding arteri, kekejangan kerap muncul, seterusnya merosakkan bekalan darah ke otak. Manifestasi klinikal serangan spastik: sakit kepala yang teruk, mual, tinitus, peningkatan tekanan darah.

Untuk mengurangkan kekerapan serangan, perlu menguatkan saluran darah, meningkatkan bekalan darah ke otak, dan koordinasi pergerakan. Latihan berikut sesuai untuk ini:

  • Ayunkan kaki anda. Kaki tidak dibengkokkan. Sekiranya sukar untuk menjaga keseimbangan, anda boleh memegang bahagian belakang kerusi.
  • Peregangkan lengan ke sisi. Putar ke kanan mengikut arah jam, kiri - lawan jam.
  • Berdiri di bahu bahu "birch", lakukan 1-5 minit.
  • Kepala yang licin condong ke kiri-kanan.
  • Somersaults berulang-alik. Ia dilarang berkaitan dengan osteochondrosis serviks, aterosklerosis tahap II-III.

Anda boleh melengkapkan gimnastik dengan urutan diri ringan. Diuli perlahan-lahan selama 3-5 minit, gosokkan leher, tonjolan oksipital yang besar. Ia melegakan tekanan, merehatkan otot dengan baik.

Senaman baik untuk seluruh badan. Mengekalkan nada otot, saluran darah, meningkatkan pemakanan otak, jantung, meningkatkan daya tahan tubuh terhadap tekanan. Latihan mesti digabungkan dengan diet, rutin harian, penolakan tabiat buruk.

Kami menjaga kapal dalam keadaan baik! Senaman terbaik untuk saluran otak dan leher

Pelanggaran nada vaskular adalah fenomena biasa yang diperhatikan walaupun pada orang yang sihat. Dalam kes ini, mereka bercakap mengenai dystonia vegetatif-vaskular - gangguan fungsi peraturan neurohumoral nada vaskular.

Manifestasi dystonia vegetatif-vaskular adalah pelbagai. Gejala khas termasuk pening, sakit kepala, berdebar-debar jantung, sesak nafas, masalah gastrousus, mudah marah, keletihan, pingsan, gangguan tidur.

Melatih saluran leher dan serebrum

  • Latihan kompleks untuk menormalkan nada vaskular
  • Latihan Niche
  • Latihan pernafasan

Aktiviti fizikal dan latihan pernafasan telah membuktikan diri mereka sebagai kaedah rawatan dan pencegahan gangguan vaskular berfungsi..

Latihan kompleks untuk menormalkan nada vaskular

Gejala dystonia vegetatif-vaskular, seperti pening dan sakit kepala, menandakan bekalan darah tidak mencukupi ke otak dan kelaparan oksigen sel. Anda dapat melegakan kekejangan vaskular dan meningkatkan peredaran otak menggunakan gimnastik sederhana:

  • Berdiri tegak dengan kaki anda selebar bahu. Selama 2-3 minit, putar kepala anda dengan lancar, pertama ke satu arah, kemudian ke arah yang lain.
  • Tinggal dalam kedudukan yang sama, angkat tangan dan kunci jari anda. Buat lapan selekoh ke hadapan. Gerakkan lengan dan badan anda seolah-olah memotong kayu.
  • Memulakan kedudukan seperti dalam dua latihan sebelumnya. Luruskan lengan anda di hadapan anda. Lakukan ayunan kaki pepenjuru, arahkan ke arah lengan yang bertentangan. Ulangi ayunan, menukar kaki yang berfungsi..
  • Sebarkan lengan anda dengan lebar dan bengkokkan lutut anda sedikit. Putar dengan dua tangan, tetapi putar satu ke hadapan dan yang lain ke belakang. Setelah menyelesaikan beberapa putaran, ubah arah lengan anda. Latihan ini merangsang otak, meningkatkan fungsi kognitif: ingatan, perhatian, kepantasan berfikir.
  • Berbaring telentang dengan tangan dilanjutkan di sisi anda. Lakukan seri menaikkan kaki. Jangan bengkokkan lutut. Kesimpulannya, berdiri di bilah bahu: angkat kaki dan pelvis anda, betulkan kedudukan menegak badan yang terbalik, meletakkan telapak tangan di punggung, dan siku di lantai. Kekal di rak selama 1-5 minit (bergantung pada tahap kecergasan anda).

Bekalan darah ke otak mungkin merosot kerana vasospasme di leher. Untuk menguatkan otot leher dan arteri, melegakan ketegangan di kawasan serviks dan mempercepat perjalanan darah melalui arteri, anda boleh menggunakan set latihan berikut:

  • Berdiri dengan punggung ke dinding, tarik nafas dan tekan dengan kuat, menegangkan otot leher anda. Dengan seluruh punggung anda ditekan dan menahan nafas, hitung lima saat. Berehatlah.
  • Masuk ke posisi duduk. Tekan telapak tangan di dahi anda dan pada masa yang sama menegangkan otot leher anda, tidak membiarkan kepala anda condong ke belakang. Betulkan kedudukan sambil menahan nafas. Kira hingga lima atau sepuluh, hembuskan nafas, berehat. Setelah berhenti sebentar, lakukan ulangan seterusnya. Sebanyak 3-7 pengulangan harus dilakukan.
  • Duduk di meja, letakkan siku di atasnya. Tekan tapak tangan ke kawasan temporal kepala. Condongkan kepala anda ke sisi yang sama dengan lengan anda. Tahan dia dengan telapak tangan anda. Mengekalkan ketegangan otot selama 5-10 saat. Ulangi dengan cara lain.
  • Pusingkan kepala anda ke kanan dan kiri dengan lancar. Lakukan kira-kira sepuluh putaran.

Untuk mengekalkan nada vaskular, bukan sahaja latihan khas yang berguna, tetapi juga jenis aktiviti fizikal yang lain. Menguatkan sistem latihan kardiovaskular dengan baik: berjalan, berlari, menari.

Latihan Niche

Teknik yang berkesan untuk menjaga kesihatan vaskular dapat diperoleh dari teknik Nishi Katsuzo. Ini adalah satu set latihan dan peraturan yang bertujuan untuk meningkatkan kesihatan tubuh secara keseluruhan. Untuk meningkatkan fungsi sistem saraf autonomi dan merangsang peredaran darah, Nishi menawarkan latihan "ikan mas":

  • Berbaring telentang dengan tangan di bawah leher. Kumpulkan kaki anda, tarik stoking ke arah anda. Bergetar dengan seluruh badan anda, mensimulasikan ikan berenang. Sangat mustahak untuk menggeliat dalam satah mendatar (kiri-kanan). Tempoh pelaksanaan - 1-2 minit.

Latihan lain, Nishi, merangsang kerja kapilari. Dengan mengamalkannya secara teratur, anda dapat meningkatkan pemakanan sel dan tisu, menghilangkan kesesakan di dalam badan, mengurangkan beban pada sistem vena, dan menenangkan saraf. Teknik pelaksanaan:

  • Berbaring di belakang anda. Angkat dan letakkan kaki dan lengan lurus dengan tegak. Goncangkan mereka dengan kuat. Getar dengan cara ini selama 2-3 minit.

Sebaiknya lakukan senam Niche dua kali sehari - sejurus selepas bangun dan pada waktu petang.

Latihan pernafasan

Gimnastik pernafasan memperkayakan tubuh dengan oksigen, menormalkan tekanan darah, nada saluran darah, mempercepat pengembalian vena dari tengkorak, menenangkan dan melegakan.

Untuk rawatan dystonia vegetatif-vaskular, latihan berikut ditawarkan:

  • Tarik nafas perlahan-lahan melalui hidung anda dan pada masa yang sama naikkan jari kaki anda. Rehat sebentar sambil menahan nafas. Dapatkan kembali tumit anda dan hembuskan perlahan-lahan melalui mulut anda. Ulangi sekurang-kurangnya sepuluh kali.
  • Tarik nafas secara tajam melalui hidung anda, rentangkan lengan anda dengan lebar dan lengkapkan punggung anda. Jangan bernafas selama tiga saat. Kemudian hembuskan nafas dan berehat. Lakukan kira-kira sepuluh wakil..

Salah satu latihan pernafasan yang paling berkesan:

  • Tarik nafas dalam-dalam melalui hidung anda. Tahan nafas selama 3-5 saat, lipatkan bibir anda dengan tiub dan lepaskan udara melalui mereka - menghembuskan nafas seolah-olah menghembus lilin. Tetapi jangan melepaskan semua udara - berhenti dan menahan nafas selama dua saat. Lepaskan sedikit udara lagi, berhenti sebentar, dan lain-lain. Satu nafas harus dibahagikan kepada 10-15 selang. Ulangi latihan 5 kali.

Teknik ini mempunyai kesan cepat - dari hari pertama latihan. Selain kesan yang baik pada saluran darah, melatih paru-paru, meningkatkan pemakanan sel otak dan seluruh badan, merangsang sistem endokrin, terutama kelenjar tiroid..

P.S. Dan ingat, hanya dengan mengubah kesedaran anda - bersama-sama kita mengubah dunia! © econet

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
Langgan FB kami:

8 latihan gimnastik Cina untuk kapal

Salam untuk semua pembaca! Adakah anda ingin mempunyai saluran darah yang kuat dan elastik? Gimnastik Cina untuk saluran darah akan membantu menguatkan badan, serta memperbaiki keadaan semua organ penting manusia: jantung, otak, saluran gastrointestinal, untuk menyingkirkan banyak penyakit kronik.

  1. Cara melambatkan penuaan badan
  2. Satu set latihan
  3. Latihan Nishi Katsuzo
  4. Cara melatih kapilari kecil
  5. Latihan sokongan kapilari
  6. Cara mencegah penuaan otak

Cara melambatkan penuaan badan

Mengapa kita beralih kepada amalan Cina lagi? Kerana orang Cina telah mengalami kaedah penyembuhan selama berabad-abad, membuktikan bahawa mereka benar-benar berfungsi..

Tidak ada yang akan berpendapat bahawa kesihatan seluruh organisma bergantung pada keadaan sistem kardiovaskular, kerana darah yang dipam "pam" kita membekalkan organ dengan oksigen dan tenaga penting (Qi). Untuk jantung mengepam darah dengan baik, anda perlu melakukan senaman sederhana setiap hari..

Cubalah sekurang-kurangnya tiga hari untuk melakukan 8 latihan, kerana anda akan segera melihat peningkatan keadaan anda. Apabila badan anda berasa lebih sihat, anda tidak akan berhenti melakukan gimnastik Cina..

Mereka yang sudah berlatih memperhatikan bagaimana proses keradangan dihilangkan secara beransur-ansur, penyakit kronik berlalu, tenaga muncul, dan kecekapan meningkat.

Di samping itu, anda mempunyai:

  • keanjalan saluran darah akan bertambah baik;
  • gumpalan darah tidak akan terbentuk, urat varikos akan berkurang;
  • tekanan darah akan kembali normal;
  • kegelisahan, kegembiraan dan ketakutan yang berlebihan akan hilang;
  • kerja jantung stabil;
  • pening akan hilang;
  • ingatan dan perhatian akan bertambah baik.

Satu set latihan

Senaman dilakukan dengan baik semasa perut kosong. Semasa melakukan, anda tidak boleh membawa degupan jantung lebih daripada 120 denyutan / min. Oleh itu, perhatikan degupan jantung anda.

1. Menggeletar daun

Anda boleh melakukannya tanpa bangun dari tidur. Berbaring di atas katil, angkat kaki dan lengan, goncangkan anggota badan anda dengan kuat selama 1-3 minit. Getaran membantu menguatkan saluran darah.

Selain memperbaiki keadaan kapilari, terdapat aliran keluar limfa. Ini membolehkan anda membuang toksin dari darah, menghilangkan bengkak pagi.

2. Mengetuk kepala

Gunakan hujung jari anda untuk mengetuk perlahan kepala anda selama 1 minit. Peningkatan bekalan darah akan berlaku di saluran kepala.

3. Mengusap kepala

Sikat kepala dengan jari selama 1 minit, bermula dari dahi, menuju ke bahagian belakang kepala.

4. Ikan Emas

Boleh juga dilakukan tanpa bangun dari tidur.

Berbaring di belakang anda, letakkan tangan anda di bawah leher anda. Tarik jari kaki ke arah anda, dan tegangkan badan anda. Lakukan 8-10 kali untuk menyebarkan darah. Kemudian ketatkan otot anda, mulailah bergetar dengan seluruh badan anda, seperti ikan di dalam air. Pergerakan ini akan mengendurkan ujung saraf leher, memperbaiki peredaran darah di saluran kecil..

5. Keriting kaki

Berbaring untuk mengangkat kaki anda, kemudian bengkokkan pada lutut. Lakukan 8 kali.

6. Ayunkan kaki

Berdiri, kaki selebar bahu, lengan tersebar. Secara bergantian ayunkan kaki anda ke tangan yang bertentangan. Duduk di atas kerusi, serentak mengangkat tangan dan kaki kanan, kemudian kiri anda.

7. Putaran kepala

Berdiri, selama 1 minit, lakukan putaran bulat dengan kepala, pertama ke satu arah, kemudian ke arah yang lain. Senaman meningkatkan aliran darah ke otak.

8. "Gegaran"

Bangunkan jari kaki anda, kemudian turun tajam di tumit anda. Oleh itu, anda akan menyingkirkan tenaga berbahaya dengan membuang kapal. Masa memimpin 1 minit.

Baca juga
Gimnastik Tibet di tempat tidur untuk umur panjang yang aktif
Helo pembaca sekalian! Setiap orang mahu hidup lama dan sihat pada masa yang sama. Dan untuk ini adalah perlu untuk memberi tubuh kekuatan yang kuat untuk kesihatan dan umur panjang. Orang Tibet...

Latihan Nishi Katsuzo

Niches, seperti pengembang teknik lain untuk memulihkan kesihatan vaskular, mengesyorkan kompleks kesihatan harian..

8 latihan terkenal untuk kapal termasuk dalam kaedah Profesor Hu Xiaofei, dan juga latihan Nishi Katsuzo..

Latihan-latihan ini dikembangkan oleh orang Cina sejak dulu, tetapi hari ini mereka digunakan sebagai kaedah mudah untuk menjaga kesihatan dan mendapatkan ketenangan jiwa. Kaedah penyembuhan dapat diterapkan pada usia berapa pun, dengan tahap kecergasan fizikal yang berbeza..

Penyembuh moden juga mengambil pergerakan klasik sebagai asas, seperti Nishi, Yansheng Gong, Hu Xiaofei. Ini adalah 8 pergerakan yang dinyatakan di atas:

  • "Daun gemetar" - berjabat tangan dan kaki;
  • "Mengetuk kepala" dengan hujung jari anda;
  • Lenturan kaki yang diangkat semasa berbaring;
  • Naikkan jari kaki dan turunkan tumit;
  • Putaran kepala berdiri.

Profesor Hu Xiao Fei mendakwa bahawa setelah 40 tahun, seseorang mulai berumur, kerana dia tidak lagi mempunyai tenaga penting.

Hanya mengambil masa 10 minit pada waktu pagi, anda akan menyembuhkan saluran darah dan otak anda. Anda boleh menghentikan penuaan semula jadi walaupun dalam 10 minit.

Baca juga
Gimnastik Kesihatan Cina Adakah Ying untuk Umur Panjang
Helo pembaca sekalian. Ketika arkib profesor Universiti Negeri Moscow G. N. Matyushin ditemui, beberapa halaman kertas tisu dijumpai di salah satu bukunya, di mana bahasa Cina digambarkan...

Cara melatih kapilari kecil

Kapilari kecil, atau kapal kecil, terletak di seluruh badan. Mereka menghantar darah ke kulit, semua organ dalaman, dan kemudian melalui katil vena menghasilkan aliran keluar produk buangan.

Sekiranya peredaran darah merosot di mana-mana bahagian lokasi kapilari, maka bahan berbahaya mula berkumpul di sana dengan segera, yang menyebabkan gangguan dalam kerja semua sistem dan organ dalaman.

Dengan beralih ke gimnastik pengasas sistem latihan rangkaian kapilari - Katsuzo Nishi, anda akan membiarkan kapal anda kekal sihat. Mulakan setiap pagi dengan 8 latihan unik. Sebelum tidur, anda juga boleh melakukan pergerakan ini. Semua gimnastik akan membawa anda tidak lebih dari 10 minit sehari.

Baca juga
Gimnastik saliran limfa untuk pemula dan lanjutan
Salam untuk semua pembaca blog! Hari ini kita akan mempertimbangkan mengapa badan membengkak, berat badan tidak berkurang dan bagaimana gimnastik saliran limfa akan membantu menghilangkan pembengkakan kaki dan wajah, dan pada masa yang sama kehilangan yang lain...

Latihan sokongan kapilari

Sesiapa yang banyak duduk di komputer semestinya melakukan beberapa latihan pada waktu siang untuk membantu otak sentiasa dalam keadaan baik:

  • Perlahan-lahan condongkan kepala ke belakang, kemudian ke hadapan.
  • Pusingkan kepala perlahan-lahan, memandang kiri, lalu kanan.
  • Letakkan kepala di bahu kiri anda, berlama-lama selama 5 saat. Gerakkan pergerakan dengan lancar, tanpa tersentak.
  • Letakkan kepala di bahu kanan anda, juga berlama-lama selama 5 saat.
  • Gerakkan rahang ke hadapan. Ulangi 8 kali.
  • Semasa berdiri, perlahan-lahan lakukan pergerakan kepala bulat, pertama ke satu arah, kemudian ke arah yang lain. Lakukan selama 1-2 minit. Ini akan menguatkan otot-otot leher, dan juga sangat bermanfaat untuk saluran otak..

Untuk memperbaiki kerja jantung dan saluran darah, berjalan menggunakan hujung jari selama 10 minit setiap hari. Pergerakan lain yang sangat berguna: tepuk tangan di bahu yang bertentangan.

Cara mencegah penuaan otak

Kami menjaga kecantikan wajah, kami berusaha menghilangkan kedutan, memperbaiki warna kulit. Ramai di antara kita melatih badan. Tetapi kita tidak peduli untuk menjaga otak agar tetap muda. Perubatan Cina telah mengembangkan kompleks latihan pernafasan di sini juga.

Latihan pernafasan akan membantu:

  • Memperkayakan tubuh dengan oksigen.
  • Pembuluh darah nada
  • Menormalkan tekanan darah.
  • Mempercepat pengembalian sisa darah dari tengkorak.
  • Membantu dalam rawatan dystonia vegetatif-vaskular.

Baca juga
Gimnastik Maharani China "Return of Spring"
Gim gimnastik Cina hu chong. Latihan meremajakan permaisuri China. Gambaran umum kompleks. 4 latihan penting....

  1. Hirup perlahan-lahan melalui hidung anda, sambil perlahan-lahan berdiri di jari kaki. Setelah berhenti sebentar, turunkan seluruh kaki anda, perlahan-lahan menghembuskan nafas melalui mulut anda. Ulangi 10 kali.
  2. Nafas yang tajam melalui hidung, kemudian melebarkan tangan anda dengan lebar, perlahan-lahan bengkok di belakang, tahan nafas selama 3 saat. Tarik nafas dan berehat. Ulangi 10 kali.
  3. Latihan yang paling berkesan untuk otak. Tarik nafas dalam-dalam melalui hidung, tahan nafas selama 3-5 saat. Kemudian lipatkan bibir anda dengan tiub, lepaskan udara, seolah-olah meniup lilin. Jangan melepaskan semua udara sekaligus. Selepas 2 saat, keluarkan udara lagi. Jeda sebentar. Iaitu pecahkan satu nafas menjadi 10 bahagian. Ulangi 5 kali.

Kesannya akan dapat dilihat dari hari pertama latihan. Latihan sederhana ini memberi kesan yang baik pada saluran darah, melakukan senaman paru-paru, meningkatkan pemakanan sel otak, dan merangsang sistem endokrin..

Dan bagaimana mengetahui bagaimana keadaan saluran darah anda hari ini? Gunakan ujian ini yang ditawarkan oleh Vitaly Ostrovsky. Sangat menarik sebenarnya.

Baca juga
Gimnastik hormon Tibet: 10 latihan untuk umur panjang
Hai kawan-kawan yang dikasihi Saya menepati janji untuk memperkenalkan anda secara terperinci mengenai latihan "gimnastik hormon Tibet". Bagaimana latihan Tibet berlaku? Gimnastik yang luar biasa ini...

Rakan-rakan yang dihormati, jika anda ingin hidup tanpa sakit, luangkan masa beberapa minit sehari untuk diri sendiri. Gimnastik Cina untuk saluran darah akan membantu hidup tanpa penuaan dengan kesihatan yang sangat baik.

Gimnastik Kesihatan Cina Adakah Ying untuk Umur Panjang

Berjalan orang Cina: latihan apa yang dapat membantu sakit belakang dan kaki

Gimnastik hormon Tibet: 10 latihan untuk umur panjang

Gimnastik kesihatan untuk orang tua dari ibu Dr. Myasnikov yang berusia 90 tahun

Gimnastik Maharani China "Return of Spring"

Latihan 10 pagi untuk kesihatan yang hebat

Latihan untuk menguatkan saluran darah

Gimnastik untuk saluran darah adalah salah satu kaedah terbaik untuk menguatkannya dan mencegah dystonia. Penyakit ini adalah penurunan nada vaskular dan peredaran darah yang perlahan. Ia boleh berkembang pada usia apa pun kerana patologi genetik, tabiat buruk dan faktor lain. Sekiranya anda meluangkan masa untuk melakukan senaman sederhana setiap hari, anda dapat menguatkan dinding vaskular, memulihkan fungsi jantung, mencegah serangan jantung dan strok..

Latihan kapilari kecil

Rangkaian kapilari terletak di seluruh badan. Ini adalah saluran terkecil yang menyampaikan darah arteri terus ke kulit atau organ dalaman, dan kemudian menghasilkan aliran keluar produk buangan di sepanjang katil vena. Sekiranya peredaran kapilari merosot di mana-mana kawasan, toksin dan bahan berbahaya lain terkumpul, ini menyebabkan gangguan fungsi organ dan sistem dalaman.

Pengasas sistem latihan untuk rangkaian kapilari - Katsuzo Nishi. Dia mengembangkan teknik sederhana yang akan menjaga dinding kapilari dalam keadaan baik dan merangsang pembuangan toksin dari badan..

  • Latihan "Getaran" dilakukan berbaring di punggung anda. Dianjurkan untuk melakukannya pada waktu pagi tanpa bangun dari tidur. Anda hanya perlu mengangkat tangan dan kaki anda dan menggoyangkannya dengan kuat selama beberapa minit. Selain memperbaiki keadaan kapilari, berlaku aliran keluar limfa secara intensif. Ini akan membuang toksin dan menghilangkan kembung pada waktu pagi..
  • Latihan seterusnya disebut "Ikan Emas". Ia juga dilakukan semasa berbaring di punggung anda. Letakkan tangan anda di belakang kepala anda, di paras leher, dan tarik jari kaki ke kaki bawah. Seterusnya, anda perlu mengetatkan otot dan bergetar dengan seluruh badan anda, seperti ikan berenang. Pergerakan sedemikian melonggarkan saraf serviks dan meningkatkan peredaran darah di saluran kecil..

Latihan untuk kekejangan saluran otak

Bekalan darah ke otak berlaku melalui saluran koronari. Mereka berjalan di sepanjang tulang belakang serviks dan kemudian membekalkan oksigen dan nutrien ke sel-sel saraf. Kekejangan mereka boleh berlaku akibat ketegangan leher pada siang hari, serta osteochondrosis, anjakan vertebra dan patologi berbahaya yang lain.

Dystonia dan kekejangan saluran cerebral dapat dikenal pasti dengan gejala berikut:

  • sakit kepala akut, peningkatan atau penurunan tekanan intrakranial;
  • loya tiba-tiba, koordinasi pergerakan yang lemah;
  • kehilangan ingatan, penampilan tinnitus;
  • prestasi menurun.

Gaya hidup yang tidak aktif menimbulkan kemerosotan kesejahteraan. Perhatikan aktiviti fizikal setiap hari, terutama bagi mereka yang menghabiskan banyak masa dalam keadaan duduk. Selekoh dan putaran kepala yang sederhana sangat membantu. Mereka mestilah halus dan tidak menimbulkan rasa tidak selesa..

Gimnastik untuk pembuluh otak adalah mudah dan senang dilakukan di rumah atau di tempat kerja. Setiap latihan diulang selama beberapa minit:

  • dalam keadaan berdiri, putar kepala mengikut arah jam dan ke arahnya;
  • melintasi jari tangan kanan dan kiri anda, angkat tangan anda di atas kepala anda dan turunkan ke tanah ("memotong kayu");
  • bergantian dengan kaki kanan ke tangan kiri dan sebaliknya;
  • dalam keadaan berdiri, putar tangan anda di sendi bahu (pertama dalam satu arah, kemudian ke arah yang berbeza - lengan kiri ke hadapan, lengan kanan ke belakang dan sebaliknya);
  • bersenam "birch" - dalam keadaan rawan, angkat kaki yang diluruskan ke atas, menyokong punggung bawah dengan tangan anda.

Senaman kaki

Penyakit vaskular yang paling biasa di bahagian bawah kaki adalah vena varikos. Ia berkembang akibat penurunan nada dinding vaskular, itulah sebabnya rongga patologi muncul di atasnya. Stagnasi darah vena berlaku di dalamnya, yang disertai dengan keradangan dan pembengkakan kaki. Terutama sering urat varikos berlaku pada wanita paruh baya dan tua, serta pada pesakit yang berlebihan berat badan. Faktor ini membawa kepada peningkatan beban berterusan pada hujung distal dan kesukaran dalam bekalan darah mereka..

Menguatkan otot dan saluran darah kaki setiap hari akan membantu mengelakkan masalah, termasuk pada usia tua. Satu set latihan sederhana dibuat khusus untuk mereka yang ingin menjaga kesihatan mereka dan menguatkan dinding vaskular terlebih dahulu:

  • dalam keadaan berdiri (kaki harus sedikit lebih lebar daripada bahu), perlahan-lahan turun ke bawah dan sentuh tanah dengan tangan anda;
  • sambil duduk di atas lantai, rentangkan kaki selebar mungkin, cubalah menyentuh tanah dengan tangan atau bahu yang disatukan di dada;
  • melutut.

Sekiranya tidak ada kontraindikasi, adalah berguna untuk berlari setiap hari. Sukan ini menguatkan semua otot dalam badan, membantu mengawal berat badan, meningkatkan jumlah pernafasan dan mengaktifkan peredaran darah. Walau bagaimanapun, berlari dikontraindikasikan dalam keadaan berikut:

  • penyakit kronik pada sendi bahagian bawah kaki (arthritis, arthrosis);
  • trauma;
  • tekanan darah rendah atau tinggi.

Berenang adalah alternatif yang baik untuk berlari. Di dalam air, beban pada sendi kurang, dan otot berfungsi sama intensif. Di samping itu, semasa sukan air, peredaran darah di bahagian distal meningkat. Darah sampai ke tangan dan kaki terakhir dalam kehidupan seharian..

Menguatkan arteri dan urat leher

Tulang belakang serviks adalah yang paling mudah bergerak. Saraf dan saluran penting yang membawa darah ke otak melintas di sini. Sekiranya kerangka otot menjadi lemah, seseorang harus berusaha untuk mengekalkan postur. Akibatnya, kekejangan otot dan vaskular berlaku, yang menyebabkan sakit kepala, migrain, lonjakan tekanan intrakranial.

Satu set latihan sederhana untuk otot-otot tulang belakang serviks mempunyai kesan positif terhadap keadaan kapal di kawasan ini. Ia boleh dilakukan di rumah, di tempat kerja, dan juga di jalan raya. Ia berdasarkan prinsip gimnastik Cina, peregangan halus dan kelonggaran otot leher dalam. Pergerakan dilakukan dengan sangat perlahan, sementara pernafasan harus sekata dan dalam.

  • Latihan pertama adalah menyandarkan punggung ke dinding, mengetatkan leher sebanyak mungkin dan merapat ke permukaan, menahan nafas selama 5-10 saat. Kemudian, semasa anda menghembuskan nafas, berehat, lakukan beberapa repetisi..
  • Duduk di atas kerusi, mereka meletakkan dahi di telapak tangan. Mereka memberi tekanan dengan tangan mereka, berusaha menggerakkan kepala ke belakang, sementara ia tetap berada di posisi yang sama. Latihan berlangsung sehingga 10-15 saat, sementara disarankan untuk menahan nafas. Lakukan 5-10 pengulangan secara keseluruhan.
  • Latihan serupa diulang, hanya telapak tangan yang mesti diletakkan di bahagian belakang kepala atau di permukaan sisi kepala.
  • Latihan terakhir yang hanya dapat dilakukan pada otot yang dipanaskan dengan baik adalah giliran kepala yang mendalam ke sisi dalam separuh bulatan. Pada tahap yang melampau, anda perlu berlama-lama dan perlahan-lahan cuba menarik otot.

Latihan untuk jantung

Jantung adalah organ yang sentiasa berfungsi. Keadaannya boleh bertambah buruk seiring bertambahnya usia, dan juga dengan peningkatan beban pada dirinya. Kelemahan otot jantung sering diperhatikan pada pesakit dengan berat badan berlebihan dan komorbiditi. Satu-satunya cara untuk menjaga kesihatannya, walaupun pada usia tua, adalah dengan melakukan senaman secara teratur..

Latihan boleh dimulakan sebagai latihan pagi, segera setelah bangun tidur. Yang paling mudah, yang sesuai sebagai pemanasan, adalah putaran tangan dan kaki. Pergerakan seperti itu mempercepat aliran darah di hujung distal, melebarkan saluran darah dan merangsang jantung. Kemudian anda boleh meneruskan latihan utama untuk saluran darah dan jantung.

  • Sebagai permulaan, anda boleh naik tinggi pada jari kaki dan berjalan dengan lutut diangkat tinggi. Latihan ini mengaktifkan peredaran darah di anggota bawah..
  • Kedudukan permulaan - berdiri, kaki lebih lebar daripada bahu. Tangan berada di tali pinggang, dan badan mesti melakukan selekoh dalam yang lancar.
  • Dalam posisi berdiri, rentangkan lengan selebar mungkin ke sisi. Seterusnya, tapak tangan kanan menyentuh bahu kiri dan, sebaliknya, secara perlahan meningkatkan kelajuan. Hingga 50 pengulangan dapat dilakukan dalam satu pendekatan..
  • Latihan lain yang berguna adalah putaran lengan bulat pada sendi bahu. Dengan kedua-dua belah tangan, serentak membuat bulatan penuh, pertama ke arah depan, kemudian ke belakang.
  • Dalam keadaan terlentang (terutama sebelum tidur) bersenam "basikal" dan "gunting".

Satu set latihan untuk tekanan darah tinggi

Hipertensi adalah peningkatan tekanan darah yang kronik. Terdapat beberapa sebab untuk perkembangan keadaan ini. Yang pertama adalah peningkatan nada dinding vaskular, akibatnya tekanan darah pada mereka meningkat. Sebab lain ialah penyempitan lumen arteri kerana pengumpulan deposit kolesterol dan bahan berbahaya lain di dalamnya. Tekanan darah tinggi disertai dengan penurunan prestasi, sakit kepala dan migrain.

Di rumah, anda dapat mengurangkan sensasi hipertensi yang menyakitkan dan mencegah manifestasi serangan seterusnya. Untuk ini, satu set latihan khas telah dikembangkan yang akan melegakan kekejangan vaskular dan mengembalikan aliran darah:

  • semasa berjalan, giliran perlahan badan dibuat ke sisi;
  • dalam keadaan duduk, angkat tangan, disatukan dalam kunci, di atas kepala dan turun ke kaki, sementara pandangan anda dihala ke hadapan;
  • duduk di atas kerusi, secara bergantian menaikkan kaki yang dibengkokkan di lutut ke dada dan menekannya dengan tangan anda, sehingga punggung lurus;
  • selekoh perlahan ke sisi, sementara tangan terletak di pinggang;
  • hulurkan tangan ke sisi, angkat kaki secara bergantian ke kanan atau kiri hingga ketinggian 30-50 cm dan tahan selama beberapa minit.

CADANGAN! Dengan tekanan darah tinggi, semua latihan yang disertai dengan aliran darah ke kepala harus dikecualikan. Ini termasuk membongkok dan pergerakan lain yang meningkatkan peredaran darah..

Latihan pernafasan

Gimnastik pernafasan adalah asas bagi banyak asana yoga dan kompleks lain yang lebih moden. Terdapat pelbagai corak pernafasan, tetapi semuanya berdasarkan prinsip asas:

  • perlahan-lahan mengisi paru-paru dengan oksigen melalui hidung dan keluar melalui mulut;
  • pernafasan diafragmatik;
  • penggantian corak pernafasan toraks dan perut.

Pernafasan yang betul penting bukan sahaja dalam latihan, tetapi juga dalam kehidupan seharian. Sekiranya anda belajar mengawal diri dan bernafas secara perlahan dan dalam, tahap ketepuan oksigen sel meningkat dengan ketara..

Pulih dari serangan jantung atau strok

Selepas kerosakan pada otot jantung, diperlukan masa pemulihan yang lama. Prasyarat adalah terapi senaman - latihan fisioterapi, yang diresepkan oleh pakar. Ini akan menjadi kecenderungan dan lilitan badan yang lancar, berjalan di tempat dan berjalan-jalan panjang. Sekiranya anda tidak memperhatikan aktiviti fizikal, otot jantung tidak akan mendapat cukup oksigen dan nutrien untuk pemulihan sepenuhnya..

PENTING! Selepas kecederaan miokardium, intensiti beban harus dipantau. Semasa gimnastik, nadi mesti kekal dalam 120 denyutan seminit..

Latihan untuk jantung dan saluran darah adalah kaedah penting untuk mencegah banyak penyakit. Tanpa aktiviti fizikal, jumlah darah menurun, arteri dan urat kehilangan keanjalan, dan pergerakan di sepanjang kapilari menjadi perlahan. Penting untuk menjaga keadaan organ-organ sistem kardiovaskular seawal mungkin agar mereka kekal sihat pada usia tua..

Latihan untuk meningkatkan peredaran darah ke otak dan leher

Gaya hidup yang tidak aktif membawa kepada gangguan peredaran darah dan genangan aliran darah. Gangguan vaskular menampakkan diri sebagai serangan sakit kepala yang kerap dan penurunan prestasi badan. Latihan untuk meningkatkan peredaran darah di otak tidak hanya merujuk kepada pencegahan, tetapi juga salah satu kaedah utama untuk menyelesaikan banyak patologi vaskular.

Manfaat bersenam untuk meningkatkan peredaran darah

Pelanggaran peredaran darah menyebabkan kebuluran oksigen otak dan penurunan fungsinya. Pengambilan nutrien tidak mencukupi, disebabkan oleh penyempitan lumen kapal, yang merupakan komplikasi berbahaya dalam bentuk strok serebrum.

Latihan gimnastik mempunyai kesan positif pada saluran kepala, mengembalikan nada dan keanjalan fisiologi mereka. Gimnastik sering diresepkan dengan terapi ubat dan tidak mempunyai batasan umur.

Kesan yang dicapai dengan senaman biasa:

  1. Rawatan dan pencegahan gangguan kognitif (ingatan, prestasi mental);
  2. Mengurangkan risiko trombosis dan strok;
  3. Meningkatkan koordinasi dalam pergerakan;
  4. Penghapusan sindrom kesakitan (dengan osteochondrosis tulang belakang serviks);
  5. Pemulihan penglihatan.

Dorongan yang datang dari tisu saraf otak membantu mengekalkan nada otot di dinding vaskular. Latihan membantu meningkatkan peredaran darah, yang disediakan oleh hubungan saraf - senaman harian mempengaruhi pembentukan rangkaian saraf biologi baru.

Latihan terapi juga ditunjukkan untuk pengembangan hemisfera serebrum, pembentukan saraf baru, memastikan kerja segerak seluruh otak. Gimnastik membantu mengaktifkan kemahiran penting:

  • Keupayaan untuk menumpukan perhatian;
  • Sorot maklumat penting dari bahan besar yang diterima;
  • Untuk cepat memahami intipati apa yang diperkatakan;
  • Meningkatkan pembelajaran.

Senaman yang berkesan untuk meningkatkan peredaran darah ke otak dan leher

Pendekatan sistematik semasa melakukan gimnastik, memberikan aliran masuk tisu penghubung cecair ke otak, yang membolehkan anda menghantar nutrien ke tisu dan menstabilkan otak.

Untuk mencapai kesan positif dari latihan fisioterapi, anda mesti mengikuti beberapa cadangan:

  1. Semua teknik dilakukan tanpa pergerakan secara tiba-tiba dan tanpa tergesa-gesa;
  2. Bernafas semasa gimnastik - sekata, dalam;
  3. Latihan yang menyebabkan kesukaran untuk diselesaikan sepenuhnya, dilakukan sebanyak mungkin, dengan peningkatan set secara beransur-ansur;
  4. Pada tanda pertama kesihatan yang buruk atau sensasi pertempuran, latihan vaskular berhenti.

Kompleks latihan dipilih bukan hanya untuk tujuan pencegahan. Gimnastik juga diresepkan untuk rawatan pelbagai gangguan rangkaian vaskular (aterosklerosis, vasospasme, osteochondrosis tulang belakang serviks) yang disebabkan oleh pelanggaran bekalan darah ke tisu otak.

Kami menasihati anda untuk menonton latihan Dr. Evdokimov dan melakukan latihan kepala dan leher yang sederhana setiap hari:

Gimnastik untuk saluran kepala dan leher, berkesan untuk migrain, darah tinggi dan pening. Gejala ini disebabkan oleh penjepitan formasi tubular yang besar di tulang belakang serviks, latihan menguatkan otot dan saluran darah leher.

  1. Bahagian belakang ditekan ke permukaan yang rata, kemudian nafas dalam dengan menahan nafas. Ketatkan leher anda dan tekan badan anda ke dinding dengan kekuatan maksimum selama beberapa saat;
  2. Memulakan kedudukan, duduk, belakang lurus (anda boleh menggunakan kerusi). Telapak tangan terletak di dahi, sambil menghirup, tangan menekan di kepala, cuba membuangnya kembali. Rintangan diberikan oleh otot leher yang tegang. Semasa menghembus nafas, tangan diturunkan, bilangan pengulangan adalah 5 kali;
  3. Ketegangan leher ketika kepala dimiringkan ke bawah dan sisi, jumlah pendekatan - 5 kali.

Anda boleh melakukan latihan kapal dengan rehat rehat.

Jaringan kapilari merangkumi semua organ dan sistem dalam tubuh manusia, yang menyediakan bukan hanya nutrien, tetapi juga memudahkan penyingkiran produk metabolik.

Aliran darah yang tersumbat melalui pembuluh darah menyebabkan keracunan dengan produk pembusukan, menyebabkan keracunan dan hipoksia akut pada tisu otak. Katsuzo Nishi Jepun telah melakukan latihan metodologi untuk membantu memberi nutrien kepada otak melalui peredaran darah yang betul..

  • Getaran - kedudukan permulaan, berbaring di punggung, otot mengendurkan sebanyak mungkin, mengangkat anggota badan atas dan bawah ke atas, menggoyangkannya selama beberapa minit. Latihan ini membantu menghidupkan getah bening semasa proses stagnan dan menguatkan otot dinding vaskular;
  • Ikan mas - kedudukan permulaan, berbaring di belakang anda, tangan di belakang kepala, jari kaki menuju ke dagu. Kencangkan semua otot badan, dan peregangan, sementara tumit kanan ditarik ke bawah, menegangkan korset otot tulang belakang. Betulkan kedudukan ini selama beberapa saat, kemudian kendurkan otot sepenuhnya dan ulangi tekniknya, menukar tumit ke kiri. Latihan merangsang aliran darah dan membetulkan gangguan di kawasan tulang belakang.

Cara meningkatkan peredaran darah di otak dengan irama kehidupan yang tidak aktif dan patensi vaskular yang terhalang adalah mungkin dengan bantuan latihan terapi. Pemanasan dengan pelbagai pesongan dan putaran kepala memberikan peningkatan lumen kapal, sehingga mengembalikan aliran darah.

Latihan untuk mengembalikan peredaran serebrum:

  • Rehatkan otot leher dan letakkan kepala di bahu kiri, ulangi latihan dengan perubahan bahu (12 pendekatan);
  • Leher dilonggarkan, dagu meregangkan ke dada sebanyak mungkin, berlama-lama dalam posisi ini, diikuti dengan punggung kepala (12 pendekatan);
  • Pusingkan kepala ke kiri, kemudian ke kanan - badan tidak bergerak (10 pendekatan);
  • Tubuh dilonggarkan, bahu naik dan turun, diikuti dengan condong ke hadapan - bahu meregang di belakang badan (8 pendekatan);
  • Putaran putaran sendi bahu yang perlahan (10 pendekatan);
  • Memusingkan badan ke arah yang berbeza, dengan peningkatan darjah secara beransur-ansur ketika berpusing (hingga 180) - lakukan 10 pendekatan;
  • Kaki lurus, badan membongkok ke sisi (15 pendekatan untuk setiap sisi);
  • Putaran pelvis bulat ke arah yang berbeza (5 pendekatan untuk setiap sisi).

Peningkatan pergerakan aliran darah bergantung pada kecepatan mengepam darah oleh jantung, oleh itu, latihan fisioterapi terdiri daripada satu set latihan. Gimnastik merangkumi semua kumpulan otot, yang memprovokasi kerja otot jantung yang lebih pantas.

Arteri besar bertanggungjawab untuk bekalan darah ke otak, di mana darah memasuki struktur otak dan menyampaikan oksigen. Pelanggaran patensi saluran darah pada kanak-kanak, menyebabkan kegagalan hubungan antara hemisfera (kesatuan kerja kedua belahan otak), yang mempengaruhi kemampuan mental anak.

Gimnastik yang kompleks menyumbang kepada pembentukan rangkaian saraf baru, dan mengembalikan kesatuan kerja hemisfera:

  • Latihan untuk meregangkan otot seluruh badan (melegakan nada);
  • Mengurutkan tekanan ruang interkostal lengkungan kostum pertama dan kedua (menyumbang kepada ketepuan otak dengan oksigen);
  • Putaran bola mata yang perlahan, secara mental melingkari angka 8 (meningkatkan komunikasi antara hemisfera, melegakan keletihan akibat kerja keras);
  • Memiringkan dagu ke dada (meningkatkan kepekatan oksigen dalam darah dan mengendurkan otot leher).

Latihan mempunyai kesan yang baik terhadap latar belakang emosi anak, melegakan tekanan atau hiperaktif.

Urut kepala dan leher klasik

Rangsangan tambahan untuk mengembalikan aliran tisu penghubung cairan dan meningkatkan keanjalan saluran darah di pusat otak adalah urutan kawasan leher kepala dan kawasan serviks. Teknik urut dilakukan dalam bentuk memerah dan membelai:

  • Kawasan bahu dan leher diuli dari pinggiran hingga ke pusat tulang belakang;
  • Bahagian kepala diurut dengan hujung jari anda, membuat gerakan melingkar (tekanan jari bergantian diikuti dengan kelonggaran).

Pemanasan ini boleh dilakukan untuk kegunaan rumah..

Fisioterapi adalah kaedah utama untuk mencegah penyakit pusat vaskular dan mempunyai kesan pengukuhan umum pada seluruh tubuh..

Gimnastik terapeutik untuk jantung dan saluran darah

Penipisan dan kelemahan saluran darah boleh menjadi penyebab perkembangan banyak penyakit. Pelanggaran fungsi mereka menyebabkan genangan darah di organ, gangguan pertukaran haba dan proses lain di dalam badan. Seseorang mula merasakan kelemahan umum, keletihan, kehilangan selera makan, tekanan darahnya menurun atau meningkat.

Untuk menghilangkan masalah seperti itu, gimnastik khas untuk saluran darah membantu. Bersenam secara berkala dengan ubat dapat memperoleh hasil yang baik hanya dalam beberapa bulan.

  1. Mengapa anda perlu melakukan gimnastik untuk saluran darah
  2. Senam Gimnastik
  3. Ikan
  4. Merangsang kerja kapilari
  5. Latihan sitel
  6. Latihan pernafasan
  7. Gimnastik untuk aterosklerosis
  8. Latihan untuk kapal kaki
  9. Menguatkan saluran darah otak
  10. Menguatkan saluran darah dan jantung
  11. Ciri-ciri latihan gimnastik untuk saluran darah
  12. Tujuan gimnastik seperti itu
  13. Petunjuk utama
  14. Gimnastik Cina untuk kapal selepas 40 tahun
  15. Kompleks latihan untuk menyembuhkan dan menguatkan saluran darah
  16. Bagaimana dan berapa banyak untuk melatih
  17. Adakah terdapat kontraindikasi
  18. Ciri latihan inti dengan ketahanan
  19. Apabila latihan berhenti dengan segera
  20. Latihan untuk menguatkan saluran darah - pencegahan terbaik
  21. Cara meningkatkan nada saluran darah di otak
  22. Getaran
  23. "Ikan emas"
  24. Penguatan otak dan vaskular
  25. Cara menguatkan kapal di bahagian bawah kaki
  26. Saluran yang sihat - leher yang sihat
  27. Kami melatih jantung dan saluran darah
  28. Gimnastik yang menguatkan saluran darah dan jantung dengan darah tinggi
  29. Latihan pernafasan untuk saluran darah
  30. Kami membuat kesimpulan mengenai pengukuhan saluran darah
  31. Cara meningkatkan peredaran serebrum?
  32. Cara melatih kapal otak?
  33. Peningkatan anggota badan bawah
  34. Gimnastik leher
  35. Menguatkan tisu otot
  36. Latihan untuk jantung
  37. Gimnastik untuk darah tinggi
  38. Senaman pernafasan
  39. Terapi senaman dalam tempoh selepas infark dan post-stroke
  40. Kesimpulannya

Mengapa anda perlu melakukan gimnastik untuk saluran darah

Keistimewaan penyakit vaskular adalah bahawa ia bermula secara beransur-ansur, berjalan perlahan, tetapi pada masa yang sama mematikan.

Menurut statistik, penyebab kematian yang paling biasa adalah penyakit vaskular. Kapal yang lemah adalah peningkatan risiko mengembangkan:

  • Aterosklerosis.
  • Hipertensi.
  • Penyakit jantung iskemia.
  • Pukulan.
  • Serangan jantung.

Sebagai peraturan, orang mula pergi ke hospital hanya setelah mengalami komplikasi serius yang disebabkan oleh gangguan fungsi vaskular..

Untuk mengelakkan kejadiannya, orang-orang dengan urat varikos, peredaran darah terganggu, sakit kepala, gangguan ingatan dan patologi lain yang berkaitan dengan kelemahan saluran darah disarankan untuk melakukan senam harian untuk menguatkan sistem vaskular..

Terdapat banyak teknik berbeza yang telah dikembangkan secara khusus untuk tujuan ini. Beberapa yang paling berkesan antaranya adalah:

  1. Latihan yang dikembangkan oleh profesor China Hu Xiaofei.
  2. Latihan sitel.
  3. Senam Gimnastik.
  4. Latihan pernafasan.
  5. Sistem Latihan Daoin Yangsheng Gong (dikembangkan oleh profesor China Zhang Gaunde).

Terdapat juga latihan lain, misalnya, untuk kekejangan saluran kepala, gimnastik untuk saluran kepala dan leher, latihan untuk bahagian bawah kaki, untuk saluran leher dengan aterosklerosis, latihan pernafasan.

Kajian oleh saintis dari Universiti Pendidikan Jasmani Universiti Peking telah menunjukkan bahawa lokasi kesesakan terbesar yang mengganggu pergerakan darah normal melalui badan termasuk:

  • Ketiak.
  • Sendi siku.
  • Dada tengah.
  • Sendi lutut.
  • Merotan.

Pakar Cina mengesyorkan agar anda kerap melakukan latihan yang mereka anjurkan hanya 10 minit sehari. Ini akan mengembalikan peredaran darah dan fungsi vaskular yang normal. Menari dan yoga juga membantu menguatkan saluran darah..

Senam Gimnastik

Nishi Katsuzo mengembangkan gimnastik yang bertujuan untuk meningkatkan bekalan oksigen ke otak kepala dan menguatkan pertahanan badan. Untuk meningkatkan fungsi sistem vegetatif dan peredaran darah, Nishi menawarkan latihan yang ditunjukkan di bawah.

Ikan

Kedudukan - berbaring di belakang anda, tangan berada di bawah leher. Kumpulkan kaki anda, tarik jari kaki ke arah anda. Buat pergerakan badan yang bergetar, meniru pergerakan ikan berenang.

Pergerakan harus diarahkan ke sisi kanan dan kiri. Tempoh latihan sekurang-kurangnya dua minit.

Merangsang kerja kapilari

Dalam kedudukan terlentang, angkat dan pasangkan lengan dan kaki dalam kedudukan tegak. Anda perlu menggegarkannya secara aktif selama 2-3 minit.

Dianjurkan untuk melakukan gimnastik Cina dua kali sehari - pada waktu pagi dan petang..

Latihan sitel

Profesor A. Sitel telah mengembangkan kaedah untuk memulihkan fungsi vaskular. Teknik ini melibatkan kelonggaran otot, untuk mencapai mana perlu melakukan pergerakan perlahan dan berirama. Bagi setiap kumpulan otot, profesor telah melakukan pergerakan yang berasingan.

Dengan bantuan latihan Sitel, anda dapat mencapai peningkatan yang ketara dalam keadaan tanpa menggunakan penggunaan ubat-ubatan. Contohnya, sakit kepala dapat diatasi dengan mudah dengan mengembalikan peredaran darah..

Kelebihan teknik Sitel adalah latihannya dapat dilakukan walaupun oleh pesakit yang mengalami penyakit tulang belakang yang maju..

  1. Berdiri di dinding dengan punggung dan tumit di atasnya. Angkat tangan anda di atas kepala anda. Penting untuk menumpukan perhatian pada tangan, dan pada saat mereka mula jatuh secara spontan, cubalah memperbaikinya, tidak membiarkan mereka melakukan ini.
  2. Untuk merehatkan otot-otot kawasan lumbar, anda perlu berdiri dengan punggung ke dinding dan angkat kaki kanan hingga 90 darjah. Cuba simpan dalam kedudukan ini sekurang-kurangnya 25 saat. Ulangi latihan dengan kaki kiri. Lakukan angkat secara bergantian dengan setiap kaki 20 kali.
  3. Berdiri tegak, letakkan jari anda di pangkal sakrum. Tarik nafas, menghitung hingga 10, sambil menekan jari ke sakrum. Dalam kes ini, anda harus mendorong jari anda ke belakang dengan punggung, mewujudkan daya tahan. Maka anda perlu menghembuskan nafas dalam-dalam dan mengulangi latihan. Lakukan 5-6 kali, secara beransur-ansur meningkatkan amplitud.
  4. Untuk saluran leher dan kepala. Duduk di atas kerusi, memiringkan kepala ke kanan dan memeluknya dengan tangan terentang. Jari telunjuk tangan kiri mesti memegang vertebra paling atas. Tarik nafas, mewujudkan daya tahan dengan telapak tangan kanan. Semasa anda menghembuskan nafas, rilekskan otot, dan ulangi tindakan dengan tangan yang lain. Lakukan 10 pendekatan dengan setiap tangan, secara beransur-ansur meningkatkan amplitud.
  5. Untuk menguatkan saluran darah jantung, perlu mengangkat tali pinggang bahu sebanyak mungkin semasa menghirup, membetulkannya pada kedudukan ini selama 15 saat. Kemudian hembuskan dan turunkan bahu ke bawah. Ulangi sekurang-kurangnya 6 kali.

Perlu diingat bahawa latihan Sitel mempunyai beberapa kontraindikasi..

Anda tidak boleh melakukan gimnastik apabila:

  • Kecederaan tulang belakang.
  • Kehamilan.
  • Tekanan meningkat.
  • Kehadiran penyakit kronik yang memburukkan.
  • Gangguan neurologi yang serius.
  • Gangguan alat vestibular.

Latihan pernafasan

Gimnastik pernafasan menyumbang kepada pengayaan darah dengan oksigen, yang bertindak sebagai vasodilator semula jadi. Terdapat beberapa kaedah latihan pernafasan - pernafasan dalam Strelnikova, Qigong, Yoga, Buteyko.

Walaupun teknik itu dikembangkan oleh pakar yang berbeza, semua latihan pernafasan dibuat berdasarkan prinsip yang serupa dan dilakukan dengan menarik nafas dalam-dalam melalui hidung, menahan nafas dan menghembuskan nafas dengan lancar melalui mulut..

Sebagai contoh, Sitel mencadangkan berbaring dengan punggung di permukaan rata, menghembuskan nafas sedalam mungkin. Kemudian anda perlu menarik nafas yang perlahan melalui hidung, secara perlahan-lahan menarik udara kembali ke paru-paru. Penyedutan mesti dilakukan sehingga tulang rusuk meluruskan dan memperoleh kedudukan melengkung. Sekiranya tidak pening dan tidak selesa, lakukan 10 nafas seperti itu.

Semasa melakukan senaman pernafasan yoga, menghirup dan menghembus nafas disertai dengan penonjolan dan penarikan perut. Berkat teknik seperti itu, mungkin untuk mencapai penurunan tekanan darah dan normalisasi kerja saluran darah. Dengan senaman yang kerap, pesakit dapat menghilangkan tekanan darah secara kekal..

Gimnastik untuk aterosklerosis

Pada aterosklerosis, disyorkan untuk melakukan perkara berikut:

  • Berjalan, berjoging setiap hari. Sekiranya dikehendaki, anda boleh menggabungkan berjoging dengan latihan di tali pinggang bahu..
  • Lakukan selekoh batang badan.
  • Lakukan gimnastik yang meningkatkan keseimbangan yang baik.
  • Pusingkan kepala ke kanan dan kiri, betulkan pada kedudukan tertentu selama beberapa saat.

Lama kelamaan, anda boleh mula meningkatkan beban menggunakan dumbbell kecil. Anda tidak harus segera memulakan kelas dengan beban berat dan cepat, kerana dalam kes ini pesakit mungkin merasa tidak enak.

Latihan untuk kapal kaki

Terutama sering terdapat penyakit pada saluran kaki, kerana mereka harus menahan beban berat setiap hari - berdiri, berjalan, dan mengangkat berat yang berpanjangan. Untuk kapal-kapal di bahagian bawah kaki, disyorkan untuk melakukan latihan berikut:

  1. Dalam keadaan berdiri, kaki lurus. Anda perlu perlahan-lahan menaikkan jari kaki dan ke bawah. Lakukan 20-30 lif ini, dan kemudian lepaskan kaus kaki dan ulangi lagi 20-30 lif di jari kaki. Seterusnya, anda perlu menyatukan kaus kaki dan melebarkan tumit dan bangkit semula dengan jari kaki 20-30 kali.
  2. Berjalan di permukaan rata adalah senaman yang baik untuk saluran kaki. Anda perlu berjalan sedemikian rupa sehingga telapak kaki tidak turun dari lantai.
  3. Dalam posisi terlentang, tekuk lutut dan lakukan pergerakan yang meniru berbasikal. Anda perlu "memutar pedal" selama 2-3 minit, kemudian berehat sebentar dan ulangi latihan lagi.
  4. Dalam kedudukan terlentang, perlu memutar kaki dan kaki ke sisi kanan dan kiri.

Menguatkan saluran darah otak

Orang yang sihat sekalipun boleh menderita gangguan nada vaskular. Keadaan ini disebut dystonia vaskular. Untuk menormalkan peredaran darah, anda perlu melakukan gimnastik berikut untuk saluran otak:

  1. Berdiri di dinding, bersandar pada badan dengan kuat. Tarik nafas sedemikian rupa sehingga dada ditekan rapat ke dinding, dan otot leher mengencangkan sebanyak mungkin. Betulkan kedudukan ini selama beberapa saat, dan kemudian ulangi latihan.
  2. Jongkok ke bawah dan letakkan telapak tangan ke dahi anda. Cuba memiringkan kepala ke hadapan, mewujudkan penentangan dengan telapak tangan anda. Otot leher mesti tegang. Kekal dalam kedudukan ini sekurang-kurangnya 5 saat.
  3. Seterusnya, anda perlu mengulangi pergerakan sebelumnya, memiringkan kepala ke hadapan, tetapi ke sisi.
  4. Latihan sedemikian juga memberi kesan yang baik: condongkan kepala ke sisi, dan kemudian putar perlahan-lahan dalam bulatan - pertama ke kanan dan kemudian ke kiri.

Menguatkan saluran darah dan jantung

Sangat bermanfaat bagi jantung dan saluran darah untuk menunggang basikal, berenang, berjalan menaiki tangga, dan melakukan latihan kardio. Yang paling mudah dan berkesan antaranya ialah:

  1. Berjalan kaki, menaikkan lutut tinggi.
  2. Basikal simulasi berbaring di punggung anda.
  3. Latihan "gunting" dengan kaki anda, juga berbaring di belakang anda.

Perlu diingat bahawa dengan aktiviti jantung dan vaskular yang lemah, tubuh tidak boleh dibebani dengan aktiviti yang melelahkan.

Perkara utama adalah melakukan senaman secara berkala dengan kitaran yang ketat: beban harus selalu diikuti dengan kelonggaran. Ia membantu meningkatkan serat otot jantung dan menguatkan saluran darah..

Masa teknologi tinggi dan kemajuan teknologi telah mempengaruhi gaya hidup khas penduduk dunia: semakin banyak orang di usia pertengahan mengalami penyakit yang biasa dilakukan oleh orang tua. Pertama sekali, sistem kardiovaskular menderita. Oleh itu, sekarang, antara kaedah penyembuhan lain, gimnastik untuk saluran darah sangat diminati: bagaimana menyembuhkan dan menguatkan saluran darah selepas 40 - semakin banyak orang ingin tahu.

Ciri-ciri latihan gimnastik untuk saluran darah

Ahli fisioterapi mendakwa bahawa aktiviti fizikal yang diberi dos, dipilih khas membantu menormalkan sistem vaskular dan membawa tubuh ke nada yang diinginkan.

Peraturan am untuk latihan menguatkan saluran darah:

  1. Permulaan sebarang kompleks didahului dengan pemanasan. Ia boleh menjadi latihan klasik, urut diri, senaman yoga, dll..
  2. Kompleks senaman harus merangkumi semua kumpulan otot dan sendi. Penekanan adalah pada keperluan individu. Sebagai contoh, perhatian lebih diberikan kepada kawasan yang bermasalah: tulang belakang, kaki atau leher.
  3. Kelas dimulakan dengan beban ringan dan secara beransur-ansur mencapai tahap optimum.
  4. Kriteria beban yang betul: 15-20 minit selepas akhir latihan, rasa ringan dan mood yang kuat harus muncul.

Selepas malam, darah bertakung di tengah badan, dan pertama sekali, setelah bangun tidur, perlu mengembalikan peredaran normalnya.

Urut sendiri adalah cara yang berkesan untuk mencapai tujuan ini: kepala, leher, muka, lengan dan kaki..

Setelah berehat sebentar (5-7 minit), anda boleh bergerak ke kompleks umum. Ia harus merangkumi 4-6 latihan untuk 2-3 pengulangan.

Ciri-ciri kelas umum:

  1. Semasa melakukan selekoh, pesongan, dan lain-lain, seseorang harus berusaha untuk tidak menekuk lutut dan mencapai titik bersyarat dengan tangan anda. Teknik ini memberikan keanjalan dan menguatkan otot, ligamen, saluran darah dan kapilari..
  2. Untuk meningkatkan peredaran darah dan menguatkan saluran darah kaki, latihan dari posisi duduk di lantai sangat sesuai. Sebagai contoh, ini adalah miring dengan dada ke lutut, melebarkan kaki anda dengan lebar dan mencapai dengan tangan anda ke kaus kaki anda.
  3. Berbaring di belakang anda berguna untuk melakukan "Gunting", "Basikal"; pam akhbar.

Tujuan gimnastik seperti itu

Terdapat banyak sebab untuk melakukan senaman gimnastik. Juga salah satunya mampu menguasai. Tetapi memahami apa dan mengapa harus dilakukan, dan sikap dalaman yang betul adalah kunci untuk rawatan dan pemulihan..

Matlamat penting merangkumi:

  1. Pampasan untuk kekurangan aktiviti fizikal kerana gaya hidup yang tidak aktif (belajar, kerja tidak aktif, dll.).
  2. Pencegahan penyakit sistem kardiovaskular dan sistem muskuloskeletal (vena varikos, limfadenitis, tromboflebitis, gangguan peredaran darah dan metabolik).
  3. Terapi. Sekiranya mendiagnosis penyakit yang sesuai, seseorang perlu menjalani langkah-langkah pemulihan dan kemudian melakukan latihan dan sukan terapeutik..
  4. Mengekalkan nada sihat keseluruhan badan dan sikap positif.

Praktisi menyatakan bahawa untuk mencapai dan memperoleh kesan positif, perlu mengikuti durasi kelas dan tidak mengejar hasil yang cepat. Adalah boleh diterima untuk menetapkan matlamat jangka pendek dan mengejarnya secara agresif.

Contohnya, untuk bulan pertama anda boleh:

  • memperoleh kemahiran lestari dalam melaksanakan kursus gimnastik harian;
  • kurangkan berat badan (jika melebihi norma) sebanyak 1-2 kg (atau lebih);
  • meningkatkan jarak larian dari 1.5 hingga 2 km, dll..

Petunjuk utama

Ini termasuk:

  1. Terapi. Sekiranya seseorang didiagnosis menghidap penyakit sistem kardiovaskular dan disyorkan kursus fisioterapi. Jenis latihan ini memerlukan pendekatan bersepadu untuk pilihan kaedah rawatan. Bersama gimnastik, perlu menggabungkan prosedur air, tinggal di udara segar, dll. aktiviti.
  2. Pencegahan. Sekiranya seseorang disyorkan oleh doktor yang hadir untuk menjalani proses penyembuhan badan untuk mencegah penyakit vaskular. Dalam kes ini, perlu menumpukan perhatian kepada penyebab utama penyakit yang mungkin berlaku: terdapat berat badan berlebihan (pemakanan berlebihan, gangguan metabolik), gaya hidup yang tidak aktif, dll..
  3. Kesihatan. Disyorkan untuk semua orang yang berumur 40 tahun ke atas. Teknik ini mencegah munculnya sebarang patologi pada saluran dan sistem jantung. Dengan kaedah latihan ini, latihan khas untuk menguatkan saluran darah digabungkan dengan latihan fizikal umum, prosedur air, dll..

Gimnastik Cina untuk kapal selepas 40 tahun

Menurut perubatan Cina dan Tibet, pada zaman ini semua proses pertumbuhan, perkembangan dan pembentukan integritasnya telah berakhir di dalam tubuh manusia. Stok kumpulan gen yang dihasilkan dapat direalisasikan sepenuhnya. Untuk pengembangan tubuhnya lebih lanjut, seseorang perlu melakukan ini sendiri.

Kelebihan utama gimnastik penyembuhan Cina adalah aksesibilitas: ia boleh dilakukan bila-bila masa, di mana sahaja. Syarat penting semasa mempraktikkan sistem ini adalah keperluan untuk memperhatikan teknik pernafasan.

Pada peringkat awal latihan, anda perlu menguasai teknik bersantai dan menenangkan ketika berdiri. Kemudian anda boleh meneruskan pelaksanaan kompleks.

  1. Semua jenis gegaran. Sebagai contoh, berdiri tegak dengan kaki selebar bahu, dan anggota badan atas anda turun di sepanjang batang badan anda. Tarik badan anda ke atas dan berdiri di atas jari kaki anda. Kemudian terdapat penurunan badan yang cepat ke seluruh kaki dengan kelonggaran dan gegaran anggota badan secara serentak.
  2. Semua jenis urutan diri: telinga, alis, garis rambut, belakang leher, bahagian atas dan bawah.
  3. Semua jenis regangan: lengan, kaki, punggung, leher.

Kesan positif tambahan dari urutan diri:

  • pada permukaan yang digosok, turgor kulit dan peredaran darah bertambah baik;
  • kerja tangan kedua mengembangkan kemahiran motor halus dan menyumbang kepada keseluruhan aliran masuk dan aliran darah.

Kompleks latihan untuk menyembuhkan dan menguatkan saluran darah

Terdapat cukup banyak daripadanya sehingga setiap orang dapat memilih yang paling berkesan untuknya..

Set latihan universal untuk pemula
Tidak.Sebahagian dari masa kompleks dan pelaksanaan (dalam beberapa minit)Untuk lelakiUntuk para wanita
1.Memanaskan badan, 5-10Urut sendiri: kepala, leher, lengan, kaki, berjalan di tempat, memiringkan badan, mengayunkan tangan, menggelengkan anggota badanUrut sendiri: kepala, leher, lengan, kaki, berjalan di tempat, memiringkan badan, mengayunkan tangan, menggelengkan anggota badan
2.Latihan asas, 20-40"Mill": kaki selebar bahu, badan dimiringkan ke hadapan. Anggota badan atas tersebar dan kaki disentuh secara bergantian: dengan tangan kanan - dengan tangan kiri dan kiri - dengan kanan.Melancarkan bola kecergasan di bawah badan: berbaring dengan perut di atasnya dan gerakkan tangan anda ke hadapan (sehingga bola berada di bawah pinggul) dan ke belakang (sehingga bola berada di bawah perut).
Jongkok dengan berat: dumbbell (2-5 kg) dipegang di tangan, kaki selebar bahu. Squats dilakukan - 5-10 kali.Berbaring di punggung, anggota badan atas di belakang kepala. Kaki ganti naik ke sudut 90 °.
Ayunkan kaki anda. Sebaiknya pegang sokongan dengan satu tangan. Kaki lurus dinaikkan ke tahap punggung bawah ke depan dan penurun bebasnya (dengan institusi di belakang garis belakang)."Ayunan kanak-kanak". Berbaring di perut saya di atas lantai. Bahagian atas anggota badan dan kaki dilanjutkan, dan (dengan usaha) badan melenturkan. Maka anda perlu mengayun ke belakang dan ke belakang..
"Hammerman". Berdiri dengan dumbbells. Mereka dinaikkan secara bergantian ke paras bahu."Spring": anggota badan atas di pinggang. Squats dilakukan dengan "memutar" badan secara serentak ke kiri. Kemudian, setelah meluruskan - ke kanan.
Setinggan. Dari kedudukan tegak, kaki tidak terpisah lebar. Semasa berjongkok, anggota badan atas dilunjurkan ke depan, pada masa berikutnya mereka naik."Paru-paru". Kedudukan permulaan: berdiri, anggota atas di punggung bawah. Kaki kanan dibawa ke depan 1 m dan pada masa yang sama setengah jongkok dilakukan dengan beban di atasnya. Perkara yang sama - di sebelah kiri.
3.Sejukkan, 5-10Melompat di tempat dengan gegaran tangan bebas secara serentak.Pergerakan lengan dan kaki sewenang-wenangnya.

Peregangan: berdiri, tangan diangkat, menggoyangkannya dan bebas melemparkan ke bawah.

Melompat di tempat dengan gegaran tangan bebas secara serentak.Pergerakan lengan dan kaki sewenang-wenangnya.

Peregangan: kedudukan menegak, anggota badan atas naik, gemetar dan bebas melemparkannya ke bawah.

Bagaimana dan berapa banyak untuk melatih

Tidak ada nasihat sejagat untuk memenuhi syarat ini. Dalam setiap kes individu, perlu mengambil kira sejumlah petunjuk peribadi seseorang dan menentukan metodologi latihan yang sesuai untuknya.

Cadangan untuk menentukan waktu kelas dan metodologi yang digunakan
Jantina dan usiaSatu masa latihan (dalam beberapa minit) dan panjang kursusKaedah yang digunakan
Wanita berumur 40-45 tahun30-45, 4 minggu Selepas rehat seminggu: 40-60GPP, latihan khas, Pilates, kecergasan
Lelaki 40-5035-60, 4 minggu Selepas rehat seminggu: 40-120Latihan fizikal am, latihan khas, gimnastik dengan berat
Wanita 45-5530-40, 4 minggu Selepas rehat seminggu 40-50Latihan khas, Pilates, berjalan kaki Nordik
Lelaki 50-6035-60, 4 minggu Selepas rehat seminggu: 40-100Latihan khas, latihan berat badan, berjoging, berjalan kaki Nordik
Lelaki dan wanita selepas 60 tahunKelas dijalankan mengikut program individu, dengan mengambil kira cadangan doktor yang menghadiri

Kriteria di mana anda dapat menentukan jumlah beban yang diperlukan adalah perasaan damai dan santai 10-15 minit selepas tamat latihan.

Adakah terdapat kontraindikasi

Tidak ada larangan untuk senam meningkatkan kesihatan. Perkara utama adalah bahawa seseorang "termasuk" kawalan diri sepenuhnya. Adalah disyorkan untuk menghentikan kelas sekiranya:

  • disfungsi paling sedikit di dalam badan;
  • perasaan penindasan;
  • merasa tidak sihat;
  • berdering atau bersenandung di telinga anda;
  • sindrom kesakitan, dll. sensasi.
  • jangan berlatih dengan perut penuh;
  • jangan buat permulaan dan pecutan secara tiba-tiba;
  • setelah menyelesaikan kompleks utama, lakukan latihan "penyejukan" ringan.

Larangan lengkap untuk gimnastik peningkatan kesihatan hanya diperlukan untuk penyakit akut.

Dalam kes lain, waktu dan intensitas latihan harus diberikan sesuai dengan keadaan kesihatan.

Ciri latihan inti dengan ketahanan

Doktor memanggil pengendalian berat sebagai "alat pacu jantung". Ini bukan kebetulan - latihan ketahanan sederhana semakin kuat dan membolehkan anda:

  • meningkatkan kekuatan fizikal;
  • meningkatkan keupayaan untuk melakukan aktiviti harian yang berkaitan dengan aktiviti fizikal;
  • memperoleh keyakinan diri;
  • meningkatkan nada keseluruhan badan.

Tetapi begitu seseorang berhenti bersenam, kemampuan fungsinya akan berkurang..

Oleh itu, orang yang mempunyai masalah dengan sistem jantung disarankan untuk melakukan senaman kecil tetapi tetap dengan berat badan..

Atas cadangan doktor, perlu menggunakan sokongan ubat.

Latihan berat badan tidak boleh diterima untuk orang yang mempunyai:

  • hipertensi yang tidak terkawal;
  • angina yang tidak stabil;
  • penurunan tekanan ortostatik;
  • aritmia atrium atau ventrikel yang tidak terkawal;
  • stenosis aorta teruk dan penyakit kardiovaskular yang teruk.

Apabila latihan berhenti dengan segera

Dianjurkan untuk mencegah tindakan ini, dengan menggunakan cadangan pakar dan memulakan gimnastik peningkatan kesihatan dengan beban rendah..

Gejala di mana kelas berhenti serta-merta:

  • pening;
  • loya;
  • deringan teruk di telinga;
  • sakit tajam di mana-mana bahagian badan;
  • gelap (atau "bulatan") di hadapan mata;
  • kemerahan atau pucat kulit yang berlebihan.

Kelas berhenti apabila keadaan yang dialami orang itu sebelumnya dan yang, menurut pendapatnya, boleh membahayakannya.

Adakah anda sering mengalami sakit kepala dan adakah anda bimbang tentang urat varikos? Semua ini bukan sahaja merupakan tanda kerja keras dan tekanan, tetapi juga saluran darah yang lemah. Ya, anda faham dengan betul, kapal juga kuat atau lemah. Dan, jika mereka sangat lemah, gimnastik untuk saluran darah sangat diperlukan.

Latihan untuk menguatkan saluran darah - pencegahan terbaik

Kapal yang lemah, atau dystonia, sering terjadi kerana gangguan peredaran darah. Penyebab pelanggaran tersebut boleh menjadi banyak sebab, yang paling asas, yang akan kami namakan di bawah:

  • Pembuangan genetik.
  • Tekanan.
  • Merokok.
  • Aktiviti fizikal yang rendah.

Semua ini menyumbang kepada nada vaskular yang tinggi, sebab itulah saluran sempit mengganggu peredaran darah, dan juga menyumbang kepada peningkatan tekanan darah. Dalam kes ini, ubat tidak berkesan. Senaman yang aktif dan mudah akan bermanfaat..

Cara meningkatkan nada saluran darah di otak

Kapilari adalah saluran darah yang paling penting dalam tubuh manusia. Bagaimanapun, merekalah yang membekalkan semua organ dengan zat yang paling diperlukan. Sekiranya kapilari, sekiranya terdapat halangan, tidak memberikan bahan yang diperlukan ke organ terdekat, proses pengumpulan sebatian toksik akan bermula, yang menyebabkan banyak penyakit.

Untuk mengelakkan perkara ini berlaku kepada anda, anda mesti menggunakan teknik berikut:

Getaran

Apabila anda bangun pada waktu pagi, angkat tangan dan kaki anda ke atas, dan goncangkan anggota badan anda dengan getaran kecil selama 2 minit. Selain menggegarkan kapilari, terdapat juga pengedaran limfa yang aktif, yang menyumbang kepada penyingkiran toksin dan deposit terak.

"Ikan emas"

Latihan ini harus dilakukan semasa berbaring di permukaan rata. Untuk melakukan ini, lemparkan tangan anda kembali ke kawasan di mana leher berada. Tarik jari kaki ke arah anda dan ketatkan badan anda. Selepas itu, lakukan pergerakan getaran dengan seluruh badan. Jenis senaman ini akan melegakan nada saraf yang berlebihan di tulang belakang, sehingga meningkatkan peredaran darah..

Latihan ini harus dilakukan dua kali sehari: pagi dan petang..

Penguatan otak dan vaskular

Malangnya, sakit kepala yang kerap, pening, keletihan, tinitus, semua ini disebabkan oleh dystonia vaskular dan boleh mencetuskan kekejangan saluran otak. bagaimana meningkatkan nada saluran darah di otak.

Untuk mengurangkan risiko kekejangan, anda perlu makan dengan betul, berehat, minum ubat penguat minuman, dan melakukan latihan khas berikut:

  1. Berdiri tegak dengan kaki selebar bahu. Kemudian, mulailah memutar kepala anda mengikut arah jarum jam selama 2-3 minit.
  2. Tanpa menukar kedudukan, bawa kedua tangan anda dan pasangkan telapak tangan anda dengan jari anda di dalam kunci, bersandar ke depan, meniru kayu cincang. Lakukan senaman ini tidak lebih dari 8 kali.
  3. Kedudukan permulaan adalah sama. Kami membuat kaki berayun bergantian, dalam bentuk pemintal.
  4. Bengkokkan sedikit lutut anda, dan rentangkan tangan anda ke arah yang berbeza. Kemudian mulakan pergerakan tak segerak dengan tangan anda..
  5. Lakukan "birch" yang terkenal. Perlu melakukan tidak lebih dari 5 pengulangan.

Ingatlah bahawa semasa menjalankan tugas, cubalah untuk tidak melakukan gerakan tiba-tiba, tersentak. Perhatikan pernafasan. Sekiranya terdapat ketidakselesaan, latihan harus dihentikan..

Menari juga dianggap sangat berkesan. Untuk otak belum diciptakan senaman yang lebih baik. Dengan melakukan pas, anda bukan sahaja mengoksigenkan darah, tetapi juga menghilangkan tekanan, yang sangat bermanfaat bagi organ seperti otak..

Cara menguatkan kapal di bahagian bawah kaki

Alam telah memberi kita jalan menegak. Pada masa yang sama, kami membayar dengan masalah seperti urat varikos dan luka lain dari urat pada bahagian bawah kaki. Dan pengukuhan kapal jenis ini paling baik dilakukan dengan bantuan pergerakan dan pelbagai prosedur air..

Dalam kes ini, beban sederhana berikut juga harus dilakukan:

  1. Posisikan, kaki lebih lebar daripada bahu, mulailah membongkok ke lantai, sementara kaki anda harus lurus, dan tangan anda harus menyentuh permukaan.
  2. Duduk di atas lantai, rentangkan kaki anda sejauh mungkin, salurkan tangan ke atas dada, dan cuba sampai ke lantai dengan tangan anda. Dalam kes ini, penting agar kaki lurus..
  3. Berlutut. Sebarkan lengan anda dan mulailah berjalan berulang-alik.

Joging ringan juga disarankan, tetapi anda tidak perlu melakukan semuanya dengan fanatik yang maksimum. Dalam kes ini, semuanya perlu diatur dan diganti dengan mahir. Ini adalah satu-satunya cara untuk mencapai kesan maksimum..

Latihan ini dari kompleks penyembuhan "Phoenix" sangat berkesan untuk menguatkan dinding saluran darah, meningkatkan keanjalannya, untuk meningkatkan aliran darah dan limfa, dengan genangan darah vena, dengan penebalan darah, dengan urat varikos, limfadenitis, trombophlebitis.

Saluran yang sihat - leher yang sihat

Bahagian serviks tubuh manusia adalah salah satu yang paling penting. Lagipun, hanya leher yang mempunyai bilangan arteri penting terbesar yang melancarkan peredaran darah antara otak dan otak rabung..

Sekiranya otot di kawasan ini lemah, maka orang itu berusaha keras untuk menjaga kepalanya lurus. Dan ini adalah tekanan yang berlebihan, yang menekan saluran, sehingga mengurangkan peredaran darah..

Untuk meningkatkan peredaran darah dan menjadikan saluran darah lebih kuat, terapi gimnastik Cina yang diperkuat digunakan dalam latihan, iaitu Yangsheng Gunn, yang dikembangkan oleh Profesor Hu Xiaofei.

Seperti yang dinyatakan oleh profesor, tidak cukup untuk merawat akibat dari masalah tersebut, tetapi perlu untuk mengatasi masalah itu sendiri. Dan bagi orang yang mempunyai masalah vaskular, salah satu amalan qigong paling kuat telah dikembangkan.

Berikut adalah latihan berkesan untuk menguatkan saluran darah:

  1. Duduk di dinding, tekan seluruh badan anda sebanyak mungkin, dan ketika anda menarik nafas, "tekan" ke dinding sebanyak mungkin, kencangkan otot leher anda secara maksimum, dan berdiri seperti ini selama sekitar 10 saat.
  2. Duduk di atas kerusi dan letakkan telapak tangan anda di dahi anda. Kemudian, dengan kekuatan maksimum, mulailah menekan dahi, dan dengan bantuan otot leher, tahan tekanan. Apabila ketegangan maksimum datang, anda boleh menahan nafas selama 5-7 saat. Kemudian hembuskan nafas dan berhenti sebentar tidak lebih dari 10 saat.
  3. Manipulasi yang sama mesti dilakukan dengan memiringkan kepala ke arah yang berlainan bolak-balik. Perkara utama adalah bahawa latihan ini dapat dilakukan pada siang hari..
  4. Pergerakan separuh bulatan kepala perlahan dari satu bahu ke bahu yang lain. Pada masa yang sama, jaga kepala anda di titik akhir.

Jangan lupa bahawa di gimnastik ini sangat penting untuk melakukan pergerakan dengan lancar dan sekata. Dan selang waktu rehat dan beban juga penting, jangan membebani saluran darah dan badan anda.

Kami melatih jantung dan saluran darah

Untuk mengekalkan keupayaan kerja jantung dan saluran darah untuk waktu yang lama, penting untuk selalu melakukan aktiviti fizikal yang membantu menguatkan badan, khususnya saluran darah. Harus diingat bahawa latihan untuk saluran darah dan jantung paling baik dilakukan pada waktu pagi, segera setelah tidur..

Tindakan yang paling berkesan dijelaskan di bawah:

  1. Bangunkan jari kaki dan mulailah berjalan dengan lutut setinggi mungkin.
  2. Letakkan kaki anda selebar bahu, kunci lengan anda di atas kepala anda di kunci, dan mulailah membengkok ke sisi, sambil mengangkat kaki kanan atau kiri anda dari lantai.
  3. Sebarkan lengan anda ke sisi dan mulailah menepuk-nepuk bahu yang berirama. Pada masa yang sama, badan mesti dijaga lurus..
  4. Kedudukan permulaan harus seperti ini - tangan di jahitan, kaki bersama-sama. Kemudian putar tangan anda.
  5. Berbaring di lantai, picit lutut anda untuk membentuk sudut yang betul dan mulakan simulasi mengayuh.
  6. Letakkan diri anda di atas lantai. Angkat kaki anda sekitar 30-40 sentimeter dan mula melintang dengan kaki anda.

Semasa bersenam, faktor utama adalah keteraturan latihan, dan bukan intensiti dan jumlahnya.

Gimnastik yang menguatkan saluran darah dan jantung dengan darah tinggi

Ada kalanya pesakit hipertensi perlu menguatkan saluran darah mereka. Dan ini adalah proses yang agak rumit, kerana seseorang mempunyai tekanan darah tinggi, kapal tidak mahu "berehat".

Bagi orang-orang seperti itu, ada sistem - pengisian untuk pesakit inti dan hipertensi, yang akan membantu menjadikan saluran darah lebih kuat.

  1. Memanaskan badan: berjalan di sekitar bilik, ayunkan kaki, lengan dengan lembut, lakukan gerakan melingkar dengan pelvis anda, tetapi semuanya harus lancar dan tanpa tersentak.
  2. Duduk di atas kerusi, gerakkan kaki anda 30-40 cm. Angkat tangan ke atas dan mulailah melakukan selekoh perlahan, sambil membawa tangan ke belakang, dan jangan bengkokkan kepala.
  3. Duduk di atas kerusi, rentangkan lengan dan angkat lutut bengkok ke dada. Latihan mesti dilakukan secara bergantian.
  4. Tangan ke sisi, menyedut. Semasa menghembuskan nafas, letakkan tangan anda, bengkokkan ke kanan atau kiri di pinggang anda..
  5. Sebarkan lengan anda ke sisi. Pastikan badan lurus, dan bawa kaki anda ke kanan atau kiri dan tahan pada ketinggian 30-40 cm.

Latihan pernafasan untuk saluran darah

Gimnastik pernafasan juga sangat berkesan untuk kekuatan saluran darah. Setelah memperkayakan darah dengan oksigen, dengan itu kami mengembangkan urat. Ini akan meningkatkan peredaran darah. Terdapat banyak teknik dan sistem pernafasan, seperti pakar:

  1. Laman Web Anatoly.
  2. Sistem pernafasan Bubnovsky.
  3. Satu set latihan dari Buteyko.

Semua contoh ini mempunyai satu persamaan, ia berdasarkan pernafasan yang betul. Kaedah dengan pelbagai jenis ini hampir sama dan terdiri daripada yang berikut:

  1. Tarik nafas dalam-dalam melalui hidung anda.
  2. Menahan nafas.
  3. Hembuskan nafas tanpa tergesa-gesa melalui mulut.

Yogis, dalam kes ini, tarik nafas dengan penonjolan maksimum perut, dan hembuskan dengan penarikan maksimum.

Setelah menguasai teknik pernafasan, anda dapat menormalkan tekanan anda sendiri, melupakan tekanan darah tinggi dan memaksimumkan bekalan oksigen ke darah, yang akan menyebabkan sejumlah peningkatan dalam tubuh.

Kami membuat kesimpulan mengenai pengukuhan saluran darah

Saluran darah yang lemah bukan sahaja sakit kepala, tetapi juga tekanan, hipertensi, merasa tidak sihat, pening dan mual. Untuk mengelakkan akibat seperti itu, disarankan untuk selalu melakukan senaman sederhana, menjalani gaya hidup yang lebih aktif.

Maklumat dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja, dan setiap penerapan petua ini dalam praktik tanpa berunding dengan doktor adalah keputusan anda sendiri.!

Dystonia arteri adalah patologi yang melanggar peredaran darah dalam saluran.

Etiologi peredaran mikro tersebut adalah:

  • Kecenderungan keturunan genetik terhadap perkembangan patologi sistem aliran darah;
  • Tekanan berterusan;
  • Aktiviti pesakit yang rendah;
  • Ketagihan nikotin;
  • Alkoholisme kronik;
  • Patologi berjangkit yang membawa kepada nada vaskular kekal.

Penyempitan lumen arteri dengan nada arteri yang berterusan membawa kepada patologi berikut:

  • Pelanggaran aliran darah di pinggiran;
  • Penyakit hipertonik;
  • Perkembangan patologi trombosis;
  • Penyakit organ jantung - takikardia dengan peningkatan degupan jantung, aritmia, dengan irama terganggu dan angina dari jenis yang tidak stabil;
  • Iskemia organ jantung dan infark miokard;
  • Strok serebrum dan hipoksia sel otak.

Patologi ini diperburuk oleh diagnosis pesakit - dystonia neurocirculatory.

Rawat dystonia peredaran darah hanya dengan ubat-ubatan, ia tidak akan berfungsi.

Patologi ini dirawat dengan meningkatkan aktiviti, dan gimnastik untuk kekuatan membran arteri, memberikan keanjalan.

Cara meningkatkan peredaran serebrum?

Neurocirculatory dystonia dan peredaran darah terganggu pada sel-sel otak yang membawa kepada kekejangan arteri di otak.

Kekejangan muncul dalam gejala berikut:

  • Sakit di kepala dan pening;
  • Peningkatan indeks tekanan darah ke sisi;
  • Loya teruk yang menimbulkan muntah;
  • Kerja alat pertuturan terganggu;
  • Pelanggaran ketenangan dan penyelarasan tindakan;
  • Bunyi dan bunyi di telinga;
  • Penurunan kualiti memori dan kecerdasan;
  • Kecacatan hilang.

Adalah mungkin untuk memprovokasi kekejangan vaskular di otak dengan bantuan faktor-faktor yang memprovokasi:

  • Tekanan;
  • Osteochondrosis patologi tulang belakang;
  • Iskemia arteri serebrum.

Untuk meningkatkan peredaran darah di arteri otak dan menguatkannya, pesakit memerlukan latihan kepala dan leher, serta:

  • Perubahan gaya hidup;
  • Diet normal, dengan kandungan minimum kolesterol dan garam dalam makanan;
  • Mematuhi rejimen yang betul;
  • Dapatkan rehat yang mencukupi;
  • Tidur sekurang-kurangnya 8 jam pada waktu malam.

Cara melatih kapal otak?

Terapi senaman yang melanggar bekalan darah ke arteri otak terdiri daripada teknik dan latihan yang membawa kepada perubahan kedudukan kepala:

  • Bengkokkan kepala anda ke satu arah, dan kemudian ke arah yang lain;
  • Putar kepala;
  • Tergamam.

Semasa melakukan unsur gimnastik, anda perlu memantau pernafasan anda, serta prestasi senaman gimnastik - pergerakan badan tidak dilakukan secara tiba-tiba, dan juga tidak melakukan sentakan tajam.

Gimnastik harus terganggu sekiranya berlaku saat-saat tidak menyenangkan semasa melakukan elemen gimnastik:

  • Putaran hebat di kepala;
  • Gelap pada organ visual;
  • Mual muncul.

Hanya setelah gejala ini berlalu, latihan dapat dilanjutkan, tetapi pergerakan badan tidak dilakukan dengan cepat, dan intensiti tidak berlaku..

Satu set latihan untuk menormalkan aliran darah yang betul di arteri otak:

  • Latihan dilakukan dalam keadaan berdiri. Kepala mesti dipusingkan ke arah tangan jam. Pergerakan ini dilakukan tidak lebih dari 2 minit, dan kemudian pada masa yang sama ke arah yang bertentangan;
  • Pesakit melakukan latihan sambil berdiri - angkat tangan ke atas dan jalinkannya dengan jari anda. Lakukan selekoh ke bawah. Lakukan kecenderungan 8 - 10;
  • Ayunkan anggota bawah. Kaki kanan berayun ke tangan kiri, dan yang lain adalah sebaliknya;
  • Dalam keadaan berdiri, lakukan elemen tak segerak dengan tangan anda, ketika tangan kiri membuat gelombang bulat ke depan, dan yang kanan juga membuat bulatan, tetapi ke belakang. Elemen gimnastik ini menguatkan saluran otak dan meningkatkan daya ingatan..

Kelas menari juga sesuai untuk kapal otak. Menari akan membantu tekanan darah tinggi untuk meningkatkan peredaran mikro serebrum, serta melatih sistem vaskular sepenuhnya. Semua bahagian sistem aliran darah terlibat dalam menari.

Menari meningkatkan keanjalan membran arteri, yang memungkinkan mereka mengembang, mengurangkan indeks tekanan darah dan mencegah pembentukan strok (jenis iskemia dan hemoragik) di arteri otak.

Peningkatan anggota badan bawah

Penyakit vaskular di bahagian bawah kaki adalah akibat seseorang daripada berjalan langsung. Sekiranya kelemahan berlaku pada urat kaki, maka ini menyebabkan genangan darah vena, memprovokasi vena varikos atau penyumbatan injap vena.

Teknik fizikal untuk pemulihan saluran darah, serta urat di kaki, bagus untuk digunakan di dalam air.

Lawatan ke kolam renang adalah prinsip utama gimnastik untuk menormalkan aliran darah di lebuh raya di bahagian bawah kaki:

  • Ini berenang;
  • Senamrobik air;
  • Kaki mengeras dengan air tanpa ais;
  • Aplikasi dalam pengukuhan mandian balneologi saluran darah.

Pendidikan jasmani untuk menjaga keadaan garisan kaki yang baik:

  • Latihan dilakukan dalam keadaan berdiri, dengan tahap kaki dengan bahu. Bengkokkan batang tubuh ke hadapan dan cuba sampai ke lantai dengan jari-jari anggota badan atas. Kaki tidak membengkokkan pada sendi lutut. Latihan dilakukan dengan perlahan dan tanpa selekoh tajam;
  • Unsur gimnastik duduk di atas lantai. Kaki dibentangkan sangat luas. Salurkan tangan ke atas dada. Lakukan selekoh gimnastik ke hadapan untuk mencapai lantai dengan tangan anda. Jangan bengkokkan kaki di sendi lutut. Bilangan kecenderungan tidak lebih dari 10 kali;
  • Unsur gimnastik adalah pendirian pada sendi lutut. Angkat tangan ke atas dan mulailah berjalan di sendi lutut anda, berjalan sedikit ke depan dan ke belakang. Sekiranya anda letih, anda perlu berbaring di belakang dan berehat.

Berlari berguna untuk sistem kardiovaskular, normalisasi dan aliran darah ke garis kaki. Anda perlu melakukan senaman berlari tanpa kerja berlebihan dan tanpa fanatik, maka latihan jenis ini akan memberi manfaat kepada tubuh.

Dilarang melakukan senaman berjalan:

  • Selepas makan;
  • Dengan peningkatan indeks tekanan darah pada pesakit hipertensi;
  • Dengan bunyi di telinga dan bunyi yang luar biasa;
  • Kelemahan pada anggota bawah;
  • Sekiranya indeks BP telah menurun dengan ketara.

Sekiranya latihan joging ternyata melelahkan, maka anda perlu berhenti, lakukan beberapa elemen latihan pernafasan, berehat dan mula berlari lagi, tetapi mengurangkan intensiti latihan.

Adalah mungkin untuk meningkatkan intensiti kelas hanya apabila badan terbiasa dengan beban seperti itu.

Untuk inti, latihan joging tidak sesuai, anda boleh menggunakan gimnastik yoga, serta latihan pernafasan dan elemen terapi senaman, tetapi tidak berlari.

Gimnastik leher

Leher di badan adalah bahagian penting dalam sistem aliran darah, di mana arteri utama yang sangat penting tertumpu:

  • Arteri karotid;
  • Kapal brachiocephalic.

Saluran utama di leher, membekalkan darah ke saluran otak dan melalui lingkaran Willis, mengagihkan semula aliran darah melalui arteri dan kapilari di otak.

Dengan lemahnya serat otot di leher, pesakit mengalami ketegangan berterusan untuk menjaga punggung dan kepalanya dalam kedudukan tegak tegak, yang menyebabkan ketegangan yang kuat pada saluran darah, dan untuk alasan ini, terdapat gangguan dalam peredaran mikro darah melalui jalan raya dan saluran dengan diameter lebih kecil.

Pelanggaran pada otot-otot kawasan leher membawa kepada akibat berikut:

  • Mampatan saluran darah di leher;
  • Mampatan serat saraf.

Akibat ini membawa kepada gejala yang ketara:

  • Sakit kepala;
  • Berpusing di kepala;
  • Kerosakan ingatan;
  • Indeks tekanan darah meningkat, koordinasi pergerakan terganggu;
  • Penurunan kualiti penglihatan dan pendengaran.

Menguatkan gimnastik saluran leher, dapat meningkatkan aliran darah ke arteri serebrum, dan juga mencegah perkembangan patologi vaskular.

Pergerakan dilakukan dengan perlahan, dan tanpa kegoncangan secara tiba-tiba.

Untuk gimnastik saluran leher, kaedah penyembuhan Cina Qigong sesuai.

Gimnastik ini tidak memerlukan gimnasium dan peralatan sukan, ia boleh dilakukan di mana sahaja - di rumah, di udara segar di alam semula jadi.

Menguatkan tisu otot

Elemen gimnastik untuk menguatkan sel-sel serat tisu otot leher, yang menghalang ketegangan arteri utama di kawasan ini:

  • Anda perlu menekan punggung dengan ketat ke dinding. Cuba biarkan semua bahagian punggung, punggung, leher dan kaki anda bersentuhan dengan dinding. Semasa menghirup, tekan lebih banyak ke dinding, dan fokuskan secara maksimum pada ketegangan pada leher. Tangguhkan pernafasan dan biarkan dalam kedudukan ini selama 5-7 saat. Kemudian menghembuskan nafas. Ulangi latihan sekali lagi;
  • Latihan gimnastik dalam kedudukan badan, duduk - di atas kerusi. Letakkan telapak salah satu tangan di dahi dan cuba tekan dengan kuat untuk memaksa kepala membongkok ke belakang, dan pada masa yang sama, serat otot menghalang kepala dari melakukan ini. Adalah perlu untuk menekan kepala ke hadapan dengan bantuan leher. Teruskan perjuangan kepala dan telapak tangan ini selama 5 - 10 saat, dan kemudian, setelah menarik nafas sedikit, ulangi latihan gimnastik ini sekali lagi. Latihan ini bukan sahaja menguatkan serat otot di leher, tetapi juga membantu menguatkan arteri besar serviks. Lakukan konfrontasi sedemikian hingga 7 pendekatan;
  • Juga, boleh dilakukan berdasarkan prinsip perjuangan kepala dengan telapak tangan ke sisi (bergantian) dan memiringkan kepala ke hadapan, dan tangan tidak membenarkan kemiringan ini. Semasa melakukan konfrontasi ini, anda perlu memantau keadaan nafas. Pada saat menekan telapak kepala selama 3 - 5 saat, anda perlu menahan nafas. Juga, dalam setiap arah, anda perlu melakukan hingga 7 pendekatan;
  • Putaran kepala yang perlahan bukanlah bulatan yang lengkap. Pusingkan kepala anda dari bahu kanan ke bahu kiri. Lakukan sehingga 12 kali dan dengan setiap waktu berikutnya, tingkatkan jarak gerakan.

Latihan untuk jantung

Untuk memastikan otot jantung berada dalam keadaan baik untuk jangka masa yang panjang, perlu melakukan gimnastik untuk memperbaiki saluran organ jantung, serta arteri koronari dan lebuh raya seluruh badan..

Latihan penambahbaikan vaskular pencegahan harus dimulakan pada usia muda, sehingga selama masa penurunan aktivitas, pembuluh darah elastik dan kuat, yang mencegah perkembangan patologi jantung yang menyebabkan infark miokard.

Anda tidak boleh melupakan senaman pagi pada usia tua, kerana senaman pagi mengaktifkan kerja sistem aliran darah, serta metabolisme, yang mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi organ jantung dan keadaan saluran darah.

Latihan untuk kapilari jantung dan pengembangan lumen di saluran koronari:

  • Berjalan dengan hujung kaki, mengangkat sendi lutut tinggi;
  • Lakukan senaman gimnastik dalam kedudukan tegak. Angkat tangan ke atas, jari bersilang. Lakukan pergerakan batang ke sisi - apabila batangnya dimiringkan ke kiri, kaki kiri ditarik ke sisi. Juga lakukan dengan kaki kanan. Lereng harus sedalam mungkin. Pantau pernafasan anda dan, jika perlu, lakukan latihan pernafasan di antara set. Lengkapkan hingga 10 pendekatan di setiap arah;
  • Tangan di sepanjang batang badan, kaki sangat rapat. Lakukan pergerakan bulat dengan tangan anda. Mendekati 10 kali, kemudian berehat sedikit dan mulakan semula. Secara keseluruhan, lakukan 5 pendekatan 10 kali;
  • Unsur gimnastik untuk menguatkan saluran jantung adalah berbasikal sambil berbaring. Kaki dibengkokkan pada sendi lutut dan mereka bergerak seperti menaiki basikal. Anda perlu bernafas sekata;
  • Unsur gimnastik yang disebut gunting dengan kaki. Kaki naik di atas permukaan mendatar pada jarak tidak lebih dari 40.0 sentimeter, dan salib gantian dilakukan 20 kali. Selepas rehat 30 saat, anda perlu mengulangi pergerakan ini. Lakukan 5 set.

Teknik gimnastik berikut akan membantu melatih saluran dan kapilari organ jantung:

  • Latihan kardio di gim;
  • Naik tangga dan turun;
  • Menunggang basikal;
  • Aktiviti kolam.

Lakukan gimnastik secara teratur dan pagi hari inti harus dimulakan dengan terapi senaman gimnastik, dan hari berakhir dengan berjalan kaki, bukan berjalan cepat di udara segar.

Gimnastik untuk darah tinggi

Indeks tekanan darah meningkat berkorelasi dengan keadaan membran arteri. Semakin banyak keanjalan vaskular hilang, semakin tinggi indeks BP. Juga, peningkatan tekanan darah disertai oleh patologi vaskular, termasuk aterosklerosis vaskular dan trombosis..

Untuk membantu mengembangkan lumen arteri dengan bantuan gimnastik, senaman gimnastik harus dilakukan secara teratur dan betul..

Latihan gimnastik untuk saluran darah dengan peningkatan indeks tekanan darah:

  • Anda perlu perlahan-lahan bergerak di sekitar bilik dengan giliran badan, secara bergantian di setiap sisi. Kaki harus melakukan pergerakan yang tidak tajam dan jangka masa pemanasan di gimnastik tidak boleh kurang dari 5 minit;
  • Elemen gimnastik dilakukan dalam keadaan duduk. Duduk di atas kerusi, rentangkan kaki anda ke arah yang berbeza, angkat tangan ke atas. Semasa menurunkan lengan anda, condongkan batang badan anda ke hadapan dan cuba sampai ke lutut dengan dada. Kepala lurus;
  • Semasa duduk di atas kerusi, angkat kaki yang bengkok pada sendi lutut ke dada. Cuba sampai ke dada dengan lutut anda. Lakukan senaman gimnastik secara bergantian dengan setiap kaki. Buat 8 pendekatan dengan setiap kaki;
  • Lakukan pergerakan dalam kedudukan tegak. Badan lurus, dan kaki dibawa ke sisi. Pegang pada kedudukan ini selama 5 saat dan kembalikan kaki ke tempatnya. Lakukan perkara yang sama dengan kaki yang lain. Tidak ada definisi yang jelas mengenai kaki mana yang harus dimulakan dengan unsur gimnastik ini.

Senam dengan hipertensi baik dilakukan pada waktu pagi untuk menurunkan indeks BP dengan bantuan latihan.

Senaman pernafasan

Cukup mudah untuk mengembang lumen vaskular dengan bantuan latihan pernafasan, kerana dengan latihan pernafasan yang betul, kepekatan oksigen dalam darah meningkat, yang membuat kesan vasodilating pada membran arteri.

Terdapat beberapa sistem gimnastik pernafasan yang dikembangkan:

  • Gimnastik penyembuh Cina - Qigong;
  • Bernafas mengikut kaedah Strelnikova;
  • Latihan fisioterapi pernafasan menurut Buteyk;
  • Corak pernafasan yoga;
  • Gimnastik bernafas menurut Bubnovsky.

Prinsip banyak sistem hampir sama - nafas dalam-dalam diambil melalui hidung, dan pernafasan perlahan melalui mulut. Bernafas mengikut kaedah yoga adalah bernafas dengan perut - ketika anda menghirup, perut ke depan, ketika anda menghembuskan nafas, perut sangat tertarik ke tulang belakang.

Dengan bantuan pernafasan yoga, patologi berikut dapat disembuhkan:

  • Memulihkan irama organ jantung;
  • Kurangkan jumlah degupan jantung;
  • Mengubati darah tinggi.

Terapi senaman dalam tempoh selepas infark dan post-stroke

Terapi senaman gimnastik pada masa selepas bersalin dan dalam tempoh selepas strok, bukan hanya pemulihan badan setelah patologi dipindahkan, tetapi juga langkah pencegahan sekunder.

Gimnastik dalam tempoh ini dilakukan dalam beberapa peringkat, dan tahap pertama diresepkan di hospital di bawah bimbingan doktor pemulihan. Pengecasan dilakukan setiap hari dan bahkan beberapa kali sehari.

Setelah keluar dari hospital, 2 kali sehari selama 30 minit, pesakit harus melakukan latihan fizikal dan melakukan beban yang layak dan mencukupi.

Dilarang membebankan badan secara berlebihan dalam tempoh ini, kerana badan yang berlebihan boleh menjadi provokator serangan kedua infark miokard atau strok serebrum, yang dapat terjadi dalam bentuk yang lebih kompleks dan mengakibatkan kematian..

Kelas dalam tempoh ini dilakukan dalam keadaan berbaring atau duduk, dan kompleks terapi senaman adalah pilihan individu.

Kesimpulannya

Gimnastik untuk pemulihan saluran darah adalah pencegahan patologi kompleks sistem aliran darah dan organ jantung yang baik.

Penggunaan pengisian dalam rawatan patologi akan membantu mempercepat kesan terapi.


Artikel Seterusnya
Kekurangan Vertebrobasilar: gejala, rawatan