Cara mengenali varikokel gred 3?


Antara penyakit yang didiagnosis pada seks yang lebih kuat, varikokel kelas 3 dijumpai. Kami bercakap mengenai urat varikos dari tali spermatik dan testis pada tahap ketika pemulihan menjadi mungkin hanya berkat rawatan pembedahan. Oleh kerana kursus tanpa gejala pada peringkat awal, patologi sering dijumpai secara kebetulan semasa pemeriksaan rutin. Mengabaikan penyakit boleh mengakibatkan kemandulan.

Dalam artikel itu kami akan memberitahu anda:

Varicocele 3 darjah

Pelanggaran serupa di kawasan genital berlaku tanpa mengira usia lelaki. Tetapi biasanya manifestasi awal hadir pada usia 15-17. Terdapat kekalahan testis kiri dan kanan, tetapi dalam 80% kes, varikokel kelas 3 terbentuk di sebelah kiri.

Sebab-sebabnya

Varicocele 3 darjah, yang secara signifikan merosakkan fungsi sistem pembiakan, berkembang di bawah pengaruh sejumlah faktor.

Yang utama harus dipertimbangkan:

  1. Peningkatan tekanan pada urat pelvis kecil. Perubahan indikator berlaku terhadap latar belakang kerosakan buah pinggang atau pembentukan tumor di dalamnya.
  2. Mampatan urat testis atau lendirannya dengan penyempitan lumen yang lebih jauh. Disebabkan oleh sembelit berterusan atau gangguan najis, senaman berlebihan, berlebihan berat badan.
  3. Kehadiran patologi kronik sistem genitouriner. Ini termasuk hernia inguinal dan kecederaan.
  4. Kecenderungan genetik. Ada yang mengalami kegagalan injap vena dan kelemahan dinding vaskular, yang diwarisi.
  5. Proses onkologi di mana-mana organ, di mana sistem pembiakan lelaki juga boleh terlibat.

Senarai faktor mesti dilengkapi dengan kecacatan kelahiran, seks yang tidak teratur atau tidak, memakai pakaian yang ketat.

Pada orang yang sihat, darah vena bergerak ke jantung, dan dengan varikokel, ia mula bergerak ke arah yang bertentangan, yang membawa kepada ubah bentuk vena.

Gejala

Apabila varikokel berlaku, tahap perkembangan penting, terutamanya ketika terdapat patologi tahap ketiga. Oleh itu, perlu diketahui seperti apa pelanggaran pada tahap ini..

Apabila varikokel mencapai tahap 3, gejalanya semakin meningkat, iaitu gejala menjadi lebih jelas.

Gejala penyakit ditunjukkan dalam bentuk:

  1. Kesakitan yang kusam dan sakit di skrotum dan tali spermatik, intensiti yang meningkat dengan pergerakan apa pun. Serangan bergantian dengan pengurangan sensasi yang tidak menyenangkan yang berpanjangan. Biasanya ketidakselesaan yang menyakitkan berlaku semasa duduk atau berdiri.
  2. Pembengkakan urat yang kuat di bawah kulit, yang dapat dibandingkan dengan bola cacing. Kapal yang bengkak mudah dirasakan pada kedudukan apa pun.
  3. Perasaan kembung.
  4. Asimetri skrotum dengan penurunan jumlah testis yang terkena hingga selesai pengeringan.
  5. Keradangan dan pembengkakan kawasan yang menyakitkan.

Sekiranya rawatan varikokel tidak hadir untuk masa yang lama, patologi gred 4 berkembang dengan komplikasi yang sesuai.

Pengelasan

Bergantung pada penyebabnya, penyakit ini boleh menjadi primer atau sekunder. Ini merujuk kepada perkembangan gangguan kerana keturunan / kelainan kongenital atau proses patologi lain.

Sekiranya kita mempertimbangkan tahap-tahap patologi, terdapat:

  1. Pertama. Kecacatan varikos pada plexus uviform pembentukan timpani didiagnosis hanya berkat ultrasound.
  2. Kedua. Perubahan dikesan pada palpasi ketika pesakit sedang berdiri.
  3. Ketiga. Pembesaran urat dapat ditentukan dengan palpasi, sementara kedudukan pesakit tidak menjadi masalah.
  4. Keempat. Sekiranya varikokel gred 4, gejala dapat dilihat walaupun tanpa palpasi.

Dengan mengambil kira tempat penyetempatan, varikokel boleh menjadi sisi kiri, sisi kanan dan dua hala.

Diagnostik

Untuk menentukan penyakit dengan tepat, ahli urologi terlebih dahulu melakukan pemeriksaan visual terhadap pesakit dan palpasi kawasan yang terjejas.

Di samping itu, pesakit ditugaskan:

  • diagnostik ultrasound (ultrasound membolehkan anda mengesan tahap pengembangan saluran vena dan mengesahkan kehadiran aliran darah retrograde);
  • analisis air mani (digunakan untuk menilai fungsi testis).

Terdapat beberapa peraturan yang harus dipatuhi sebelum mengeluarkan air mani untuk analisis:

  1. Menahan diri daripada melakukan hubungan seks sepanjang minggu.
  2. Ujian ejakulasi melibatkan penghindaran kafein, alkohol dan ubat-ubatan. Anda perlu menangguhkan sementara prosedur fisioterapi, serta mengunjungi sauna, rumah mandian dan kolam renang.
  3. Sekiranya pesakit diperiksa oleh MRI, sinar-X atau ultrasound, spermogram dilakukan beberapa hari kemudian.
  4. Sekiranya terdapat penyakit radang pada organ kelamin, ujian boleh dimulakan hanya 2-3 minggu setelah berakhirnya kursus rawatan.
  5. Ia berguna untuk menahan diri daripada melakukan aktiviti fizikal dan pengalaman tertekan.
  6. Sekiranya jangkitan berlaku 6-7 hari sebelum ujian, yang disertai dengan suhu tinggi, penghantaran biomaterial ditetapkan setelah pemulihan sepenuhnya.

Pengumpulan air mani dilakukan di rumah atau di makmal, walaupun lebih baik memberi pilihan kepada pilihan kedua.

Tidak seperti lelaki dewasa, pada remaja penyakit ini sering berhenti berkembang, mencapai tahap tertentu.

Pesakit yang didiagnosis dengan varikokel kelas 3 harus mengetahui apakah pembedahan diperlukan untuk memulihkan kesihatan. Pada tahap perkembangan patologi ini, mungkin untuk mengatasi manifestasi hanya melalui campur tangan pembedahan..

Rawatan yang berkesan

Keperluan untuk pembedahan dijelaskan oleh gejala yang ada dan risiko komplikasi yang tinggi. Terapi ubat tidak akan berkesan. Dengan campur tangan pembedahan, mungkin untuk menghilangkan gangguan yang disebabkan oleh perkembangan varikokel menjadi 3 sudu besar..

Rawatan pembedahan ditunjukkan untuk pesakit dengan:

  • sensasi menyakitkan di kawasan yang terjejas;
  • kecacatan estetik di kawasan skrotum;
  • data spermogram yang tidak memuaskan;
  • menghentikan pertumbuhan testis semasa akil baligh.

Menurut pakar, bagaimanapun, remaja akan disyorkan menjalani pembedahan, yang akan berfungsi sebagai pencegahan kemandulan..

Penghapusan perubahan patologi dilakukan dengan beberapa cara.

Laparoskopi

Ini adalah rawatan yang cukup popular untuk varikokel dan digunakan pada mana-mana peringkat penyakit. Oleh kerana tubuh pesakit bertoleransi laparoskopi dengan baik, setelah operasi dia berada di hospital tidak lebih dari 2 hari.

Inti dari teknik ini adalah bahawa pakar bedah mengikat urat yang terkena urat varikos, mengarahkan aliran darah melalui saluran lain.

Operasi minimum invasif dan tidak mencegah komplikasi yang mungkin berlaku.

Sekiranya kita bercakap mengenai kelebihan laparoskopi, maka ia berbeza:

  • risiko kecederaan yang rendah;
  • tempoh pemulihan yang singkat;
  • keupayaan untuk merawat varicocele secara serentak di kedua-dua belah pihak;
  • kemungkinan komplikasi dan kambuh yang tidak ketara.

Operasi dilarang apabila:

  • proses keradangan purulen;
  • tumor di peritoneum dan pelvis kecil;
  • masalah dengan pembekuan darah.

Tempoh pemulihan adalah sekitar 2 minggu. Pesakit tua memerlukan masa lebih lama untuk pulih. Fungsi seksual dinormalisasi selama 6-7 hari. Ia akan mengambil masa kira-kira sebulan untuk pemulihan sepenuhnya..

Varicocelectomy

Tekniknya adalah sejenis laparoskopi. Untuk mengikat kapal yang cacat, pakar bedah membuat sayatan di dinding perut, ukurannya mencapai maksimum 15 mm.

Varicocelectomy, dengan bantuan yang mana gejala varikokel pada lelaki berjaya dihilangkan, juga tidak memerlukan lama pesakit berada di klinik. Selepas operasi, anda boleh pulang ke rumah setelah satu atau dua hari. Satu-satunya kelemahan kaedah pembedahan adalah harganya yang tinggi dan kekurangan peralatan yang diperlukan di banyak institusi perubatan..

Operasi Marmara

Kaedah ini adalah salah satu kaedah yang paling menjanjikan dan berkesan daripada semua yang digunakan untuk varicocele. Manipulasi pembedahan dilakukan dengan menggunakan anestesia:

  • umum;
  • tempatan;
  • tulang belakang.

Tapak sayatan adalah kawasan cincin luar kanal inguinal, sementara ukurannya 2.5-3 cm.Ligasi urat yang terkena dilakukan menggunakan benang sutera. Sekiranya jahitan yang tidak dapat diserap digunakan semasa pembedahan, pesakit perlu muncul untuk mengeluarkan jahitan setelah 7-10 hari. Walau bagaimanapun, kes seperti ini jarang berlaku..

Semasa pemulihan, disarankan memakai suspensor - pembalut yang menyokong skrotum.

Kelebihan utama operasi Marmara:

  • kebarangkalian kesan negatif yang rendah dan pengulangan patologi berulang;
  • jahitan yang tidak kelihatan;
  • keupayaan untuk melakukan anestesia tempatan, yang seterusnya mempercepat pemulihan.

Salah satu kelemahan ketara kaedah ini adalah harganya yang tinggi. Operasi hanya boleh dilakukan oleh juruteknik yang berkelayakan. Di samping itu, anestesia tempatan tidak akan menghilangkan rasa sakit sepenuhnya..

Operasi Palomo

Ligasi kapal yang cacat oleh vena varikos dilakukan melalui sayatan, yang dibuat tepat di atas kanal inguinal. Semasa operasi, pakar bedah mendapat akses lebih bebas ke urat testis, sehingga risiko kambuh berkurang. Walau bagaimanapun, sukar untuk mengecualikan kambuhan sepenuhnya..

Pakar menunjukkan kelemahan utama kaedah Palomo:

  1. Kerana ligasi arteri seminal dalaman, kurang darah mengalir ke testis. Dan kerosakannya kemudian menyebabkan atrofi testis. Walaupun pemeliharaannya kerana diameternya yang kecil agak bermasalah.
  2. Semasa operasi, integriti saluran limfa sering dilanggar kerana tidak dapat dilihat. Oleh itu, penggunaan teknik Palomo pada orang dewasa dan kanak-kanak boleh berubah menjadi tetes testis. Oleh itu, untuk mengelakkan ini, pakar bedah mula menggunakan pengenalan agen kontras.

Prosedur pembedahan yang diperlukan mengambil masa kira-kira setengah jam. Ramai profesional lebih suka menggunakan kaedah yang lebih berkesan dengan peratusan trauma yang rendah dan pemulihan yang cepat..

Operasi di Ivanissevich

Ligasi urat yang berpenyakit dilakukan setelah sayatan dibuat di kawasan iliac. Kaedah menghilangkan rasa sakit - tempatan atau umum.

Kontraindikasi untuk pembedahan sama seperti kes sebelumnya. Dengan kata lain, tidak ditetapkan untuk pesakit dengan:

  • jangkitan sistem genitouriner;
  • proses keradangan purulen;
  • gangguan pembekuan darah;
  • penyakit berjangkit;
  • patologi kursus kronik yang berada pada tahap dekompensasi.

Antara kelemahan kaedah yang ketara adalah:

  1. Sebilangan besar kambuh. Penyakit ini menampakkan diri lagi, kerana selalunya doktor tidak melihat semua cabang urat testis terkena urat varikos. Pada kanak-kanak, penunjuk ini boleh tinggi kerana perkembangan sistem vaskular, oleh itu, operasi dilakukan dari usia 13 tahun.
  2. Pemulihan jangka panjang. Pesakit harus menghindari senaman fizikal yang berat selama kira-kira enam bulan dan menahan diri dari mengunjungi sauna dan mandi.

Sekiranya komplikasi timbul selepas pembedahan, mungkin ada dua sebab:

  • doktor melakukan kesalahan dalam tindakannya;
  • beberapa peringkat operasi menyebabkan kesukaran tertentu.

Rawatan varicocele 3 darjah mengikut Ivanissevich boleh mengakibatkan atrofi testis, hidrokel, kerosakan pada saraf inguinal, edema kawasan yang dikendalikan dan jangkitan pada luka.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Terlepas dari tahap penyakit apa yang dilakukan pesakit, dia mungkin menghadapi beberapa komplikasi yang tidak menyenangkan:

  • tetes testis;
  • pendarahan dengan pembentukan hematoma;
  • bengkak skrotum;
  • mengeringkan testis;
  • jangkitan;
  • kemunculan semula patologi;
  • emfisema, trombosis, luka bakar (dengan laparoskopi).

Bukan hanya rawatan pembedahan yang membawa kepada gangguan yang tidak diingini. Dengan varikokel kelas 3, terdapat akibat yang serius pada pesakit yang menangguhkan pergi ke doktor untuk masa yang lama.

Oleh kerana penyakit ini sering merupakan penyakit keturunan, anda harus diperiksa secara berkala oleh doktor, bermula sejak remaja..

Sekiranya perkembangan penyakit ini dibenarkan, ia akan berubah:

  • kehilangan keupayaan untuk mengandung anak (kemandulan);
  • penurunan ukuran testis dengan kehilangan sebahagian atau keseluruhan fungsi;
  • penyumbatan lumen vaskular;
  • pecah nod vena;
  • skrotum kendur.

Akibat yang disenaraikan dapat dielakkan kerana selesainya kursus rawatan tepat pada masanya.

Pencegahan

Selalunya varikokel muncul kerana keturunan, jadi anda harus pergi ke pakar urologi untuk pemeriksaan lebih kerap jika ibu bapa mengalami vena varikos.

Perlu diperhatikan langkah pencegahan berikut yang memerlukan penyemakan gaya hidup:

  1. Untuk bersukan, perlu melakukan kesederhanaan dalam beban kekuatan. Lelaki yang berlatih keras atau bekerja keras secara fizikal berisiko..
  2. Penting untuk berpisah dengan ketagihan berbahaya yang merosakkan dinding saluran darah (penyalahgunaan alkohol, merokok).
  3. Kaedah yang baik untuk mencegah urat varikos adalah memanaskan badan pada waktu pagi dan berjalan di udara segar..
  4. Harus ada cukup buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet. Perlu dikecualikan daripada produk menu yang memudaratkan kesihatan dan, khususnya, untuk saluran darah..
  5. Sekiranya kerja melibatkan posisi duduk panjang, perlu berehat secara berkala, melakukan latihan sederhana untuk menghilangkan kesesakan yang tidak diingini di pelvis kecil.
  6. Sekiranya anda menghadapi masalah buang air besar secara berkala, anda perlu melakukan pemeriksaan usus untuk mengecualikan penyakit gastrousus, reaksi alergi atau tumor.
  7. Anda harus mengawal berat badan anda. Oleh kerana peningkatan lapisan lemak, urat terpaksa menahan tekanan tambahan.
  8. Kehadiran patologi organ perut adalah isyarat untuk mendapatkan rawatan perubatan segera. Sekiranya prosesnya menjadi kronik, bentuk lekatan yang menyebabkan mencubit urat tali spermatik.

Pada kecurigaan sedikit pun mengenai perkembangan penyakit ini, anda perlu membuat temu janji dengan pakar urologi untuk pemeriksaan. Rawatan lebih awal dimulakan, semakin tinggi kemungkinan pemulihannya berjaya..

Varicocele kelas 3 dicirikan oleh adanya gejala yang teruk, dan perubahan negatif memberi pesakit ketidakselesaan yang ketara. Patologi dapat dihilangkan hanya dengan kaedah pembedahan, dan kepatuhan terhadap cadangan perubatan selama tempoh pemulihan akan mempercepat pemulihan tanpa akibat.

Mempunyai varikokel 3 darjah

Pelebaran patologi urat tali spermatik pada lelaki sering terbentuk pada masa remaja atau remaja. Pada peringkat awal, vena varikos testis hampir tidak simptomatik, dan didiagnosis secara tidak sengaja semasa pemeriksaan perubatan rutin. Kesakitan yang teruk dan nod vaskular yang dapat dikesan secara visual adalah ciri penyakit lanjut - varikokel tahap ketiga.

Baca dalam artikel

Mekanisme dan penyebab perkembangan penyakit ini

Urat testis di kawasan plexus plexus berada dalam kedudukan terdedah. Aliran darah di dalamnya diatur dengan menutup dan injap anti-aliran balik. Banyak faktor yang boleh mengganggu kerja mereka. Yang utama adalah:

  • perkembangan pesat sistem vaskular semasa akil baligh;
  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • peningkatan tekanan intra-perut;
  • jangkitan akut dan mabuk;
  • penyakit buah pinggang;
  • neoplasma pada organ pelvis.

Kelemahan injap menyebabkan perlambatan aliran keluar darah dan refluks - aliran baliknya ke dalam urat. Stagnasi yang berpanjangan menyebabkan peningkatan tekanan pada dinding kapal. Lama kelamaan, mereka meregang, kehilangan keanjalan. Di kawasan plexus yang terjejas, nod varikos terbentuk - varicocele terbentuk.

Kapal testis kiri menderita beberapa kali lebih kerap. Hampir 90% daripada semua kes penyakit yang dikenal pasti adalah sisi kiri. Doktor menerangkan ciri ini dengan panjang urat testis yang lebih besar dan aliran darah yang agak perlahan di dalamnya..

Risiko patologi meningkat oleh gangguan kongenital struktur tisu penghubung, penyakit kardiovaskular, kaki rata, anomali dalam struktur dan lokasi vena cava inferior dan vena ginjal.

Walaupun tidak ada ancaman langsung terhadap kehidupan, varikokel dapat menyebabkan banyak masalah kesihatan..

Pada peringkat awal, yang berlangsung selama bertahun-tahun, negara tidak melepaskan diri. Struktur dinding vaskular tidak berubah, pelanggaran aliran darah berlaku secara berkala - dalam kedudukan lama atau semasa berlari. Gejala yang muncul biasanya menunjukkan perubahan progresif.

Varicocele peringkat ketiga adalah peringkat akhir penyakit ini. Ia didiagnosis dengan ubah bentuk urat testis yang ketara, gangguan pemakanan tisu yang berkaitan, kemerosotan parameter spermogram, atrofi testis.

Tanda klinikal tahap ketiga

Pada peringkat ini, perubahan anatomi yang berlaku jelas bagi pesakit. Pada peringkat pertama dan kedua patologi, ketidakselesaan dan kesakitan berlaku pada paroxysms, saluran tali spermatik hampir tidak ditentukan oleh sentuhan. Semasa prosesnya berjalan, urat simpul jelas kelihatan di bawah kulit. Plexus lega kebiruan di kawasan tali spermatik menyerupai bola cacing, sangat padat dan mudah dikenali walaupun dalam keadaan rehat sepenuhnya. Dengan varikokel darjah ketiga, kalsifikasi disimpan dalam lumen kapal yang melebar, dindingnya menjadi keras.

Kerana pelanggaran bekalan darah di tisu testis, radikal bebas berkumpul, merosakkan sel kelenjar. Terdapat ketidakseimbangan skrotum yang jelas: testis yang berpenyakit akibat pelanggaran trofisme dan kekurangan oksigen kendur, ukurannya berkurang. Kulit di bahagian yang terkena menjadi pucat, sianotik dan kering, dan sering mengelupas.

Sindrom nyeri kekal. Menarik dan memotong rasa sakit tidak hilang dalam keadaan relaksasi sepenuhnya, apabila disentuh, berjalan atau berlari, mereka semakin kuat, disertai dengan pembakaran, tidak membiarkan pergerakan normal, memancar ke zakar, paha, tulang punggung dan punggung bawah. Terdapat keinginan untuk mengangkat dan mengetatkan skrotum yang berpenyakit. Gejala mengganggu kehidupan seks sepenuhnya dan aktiviti luar. Gangguan diuretik biasanya tidak ada - kencing dengan varicocele tidak terganggu.

Kemungkinan komplikasi

Varicocele tahap ketiga mempunyai akibat yang mengancam untuk fungsi pembiakan dan kesihatan lelaki secara umum.

Peningkatan suhu pada testis adalah bahaya besar. Nilai normal bagi testis adalah 32–34 ° C, yang beberapa darjah di bawah suhu badan am. Ciri alat kelamin lelaki ini disebabkan oleh keperluan spermatogenesis. Ketika kelenjar tenggelam dalam pleksus pembengkakan saluran, tisu dipanaskan hingga 36-37 ° C, yang memudaratkan sintesis sperma. Walaupun dengan proses satu sisi, suhu meningkat di kedua-dua kelenjar. Jumlah sel kuman yang berpenyakit dan mati meningkat, lama-kelamaan ini menyebabkan kemandulan.

Perubahan trofisme tisu menyebabkan penurunan pengeluaran testosteron. Dan ini meningkatkan kemungkinan perkembangan awal adenoma prostat dan mati pucuk..

Perubahan yang muncul dalam struktur testis, pelanggaran reaksi biokimia pada sel mereka memprovokasi penembusan sel pembunuh imun ke kawasan genital. Ini penuh dengan perkembangan reaksi autoimun dan kemandulan yang tidak dapat dipulihkan..

Dalam kes-kes yang teruk, perubahan iskemia dan histologi pada tisu adalah titik permulaan pembentukan tumor ganas..

Diagnostik

Menetapkan diagnosis pada peringkat akhir penyakit tidak menimbulkan kesulitan bagi ahli phlebologist. Nod vena yang dapat dilihat dan dapat dikesan menunjukkan varicocele maju. Aduan pesakit mengenai kesakitan dan ketidakselesaan yang teruk mengesahkan andaian awal.

Untuk pemeriksaan terperinci, kaedah diagnostik makmal dan instrumental digunakan:

  • Ultrasonografi ultrasonografi dan Doppler testis menunjukkan diameter kapal yang diubah;
  • spermogram yang diberikan kepada semua pesakit dewasa menentukan kerosakan fungsi pembiakan;
  • parameter biokimia darah menunjukkan berapa banyak patologi yang mempengaruhi latar belakang hormon.

Setelah mendapat hasilnya, doktor segera berbincang dengan pesakit mengenai tindakan selanjutnya untuk merawat penyakit ini..

Pembedahan dan prognosis

Kaedah konservatif untuk varikokel tahap ketiga tidak digunakan sebagai rawatan utama, kerana ia tidak berguna. Hanya penyumbatan pembedahan - pemotongan vena varikos dan ligasi saluran yang terjejas - dapat membantu memulihkan bekalan darah. Aliran darah ke testis diarahkan melalui urat sihat yang dipelihara. Kejayaan pembedahan dan pemulihan kesihatan selanjutnya bergantung pada keadaan umum sistem vaskular, struktur semula jadi tisu penghubung.

Untuk rawatan varicocele, operasi abdomen tradisional dan intervensi endoskopi dari akses mini dilakukan. Antaranya:

  • kaedah varikokelektomi klasik menurut Ivanissevich - dilakukan melalui sayatan sepanjang 4-5 cm di bahagian bawah peritoneum, memerlukan anestesia umum, tempoh pemulihan yang panjang;
  • operasi bedah mikro menurut Marmar - sayatan sepanjang 1-3 cm dibuat di bawah kawasan cincin inguinal, tindakan untuk memisahkan dan mengikat kapal dilakukan dengan menggunakan mikroskop di bawah anestesia tulang belakang atau tempatan;
  • varicocelectomy laparoskopi - kaedah rawatan yang lembut menggunakan instrumen berteknologi tinggi, dicirikan oleh trauma rendah dan risiko komplikasi yang lebih rendah;
  • kaedah endovaskular: embolisasi, ligasi, sklerosis - operasi paling tidak traumatik, akses kateter dengan agen penyekat ke saluran skrotum dilakukan melalui arteri femoral.

Pada peringkat ketiga penyakit ini, teknik menyelamatkan mungkin tidak berlaku kerana ukuran simpul yang besar, proses atropik pada tisu testis dan banyak komplikasi.

Kebarangkalian kambuh selepas varicocelectomy dalam kes lanjut mencapai 30-40%. Ini disebabkan oleh adanya kapal yang diubah tersembunyi di pleksus lobus, yang tidak selalu dapat dikesan selama satu operasi..

Ciri-ciri penyakit lelaki tahap 3

Terdapat kategori penyakit yang dicirikan oleh perkembangan pesat dan mempunyai kesan negatif terhadap kesejahteraan dan kualiti hidup seseorang. Ini termasuk varicocele - patologi lelaki yang tidak menampakkan diri dengan cara apa pun pada peringkat awal. Semasa peralihan ke tahap ketiga, ia mengambil bentuk yang diabaikan, dan sering menjadi penyebab gangguan pembiakan dan kemandulan. Seorang doktor akan membantu mengelakkan akibat yang menyedihkan ini, yang akan melakukan diagnosis menyeluruh dan menetapkan terapi yang mencukupi..

Kekhususan varicocele darjah ketiga

Varicocele tahap ketiga dianggap sebagai bentuk penyakit yang maju, yang membawa kepada akibat negatif yang mempengaruhi sisa hidup seorang lelaki. Untuk mengelakkan perkembangan patologi, tidak hanya perlu menjalani pemeriksaan rutin, tetapi juga mengetahui tentang semua sebab yang dapat menyebabkan pelanggaran serius. Di samping itu, seseorang harus belajar secara bebas menentukan tanda-tanda penyimpangan utama..

Senarai sebab

Prasyarat utama untuk pengembangan vena varikos pada urat testis, doktor menganggap gaya hidup yang tidak betul, patologi kongenital atau penyakit yang diperoleh. Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai kemungkinan penyebabnya dalam senarai berikut:

  • ciri anatomi struktur;
  • kecacatan pada injap vena (melemah atau kurang berkembang), menyebabkan kesesakan;
  • berat badan berlebihan;
  • sembelit kronik kerana masalah pencernaan;
  • penyakit buah pinggang dan sistem genitouriner;
  • beban fizikal biasa;
  • proses keradangan atau berjangkit di pelvis kecil, ruang retroperitoneal;
  • trombosis urat buah pinggang;
  • penyakit masa lalu (cryptorchidism, gonorrhea, epididymitis);
  • kerosakan mekanikal, trauma atau hipotermia (terlalu panas) testis;
  • kekurangan seks biasa.

Kehadiran salah satu faktor di atas harus menjadi alasan untuk meningkatkan perhatian terhadap kesihatan anda. Pengesanan lewat fokus atau kekurangan terapi yang hampir selalu membawa kepada perkembangan proses patologi dan peralihan penyakit ke tahap ketiga.

ciri-ciri

Setiap peringkat penyakit itu muncul dengan tanda-tanda tertentu. Sangat sukar untuk mengesan varikokel pada peringkat awal tanpa diagnosis profesional. Untuk urat varikos tahap ketiga, manifestasi terang berikut dianggap ciri:

  1. Memotong kesakitan di skrotum, yang tidak hilang walaupun dalam keadaan rehat, memancar ke pangkal paha dan organ berdekatan. Dengan senaman fizikal, melakukan hubungan seks, buang air kecil, intensitasnya meningkat.
  2. Penampilan skrotum berubah: kekeringan kulit dan perubahan warna muncul (warna ungu dan biru kerana banyaknya kapal yang meradang). Di permukaannya, jejaring vena dengan cembung dan urat tebal kelihatan jelas.
  3. Penurunan ukuran testis berlaku dengan latar belakang proses atropik yang berlaku kerana kekurangan oksigen dan kekurangan zat sel. Sebabnya adalah peredaran darah yang perlahan di kapal. Organ yang terjejas runtuh, menyebabkan asimetri.
  4. Buangkan dalam bentuk cecair keputihan dengan campuran darah, yang terdapat semasa buang air kecil.
  5. Kerana perkembangan proses keradangan dan peningkatan lumen vena, pesakit mengalami ketidakselesaan berterusan dan rasa kenyang dan ketegangan yang tidak menyenangkan di pangkal paha.

Penyetempatan patologi: ciri

Dalam hampir 80% kes penyakit ini, vena varikos sebelah kiri didiagnosis. Vena varikos di sebelah kanan dikesan tidak lebih dari 3% lelaki, dan kerosakan pada kedua buah zakar - pada 10% pesakit.

Sebilangan besar pesakit tidak memahami perbezaan di antara sisi vena varikos yang mempengaruhi urat testis. Sebenarnya, terdapat perbezaan dan adalah seperti berikut. Setiap testis dibekalkan darah oleh kapal yang keluar dari organ dalaman tertentu. Akibatnya, pengembangan sisi kanan atau kiri lumen vena boleh menunjukkan gangguan patologi yang berkaitan dengan fungsi mana-mana kawasan badan..

Prognosis penyakit

Kurangnya terapi tepat pada masanya dan mengabaikan masalah sering menyebabkan diagnosis sukar.

Dengan perkembangan patologi yang progresif, akibatnya terbentuk dalam keadaan berikut:

  • atrofi testis yang terjejas kerana pengeringan tubulus yang menghasilkan ejakulasi;
  • disfungsi ereksi;
  • penurunan kepekaan semasa hubungan seks;
  • pelanggaran spermatogenesis, menyebabkan kemandulan lengkap.

Peluang untuk menjadi bapa

Persoalan mengenai pemeliharaan fungsi pembiakan semasa perkembangan varicocele dianggap relevan. Keupayaan lelaki untuk membaja dan mengandung bergantung pada banyak faktor, seperti:

  • usia pesakit;
  • peringkat penyakit;
  • sejarah keadaan yang memburukkan;
  • aktiviti sperma;
  • peratusan gamet seks dalam ejakulasi;
  • morfologi sperma semula jadi.

Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, dengan varicoceles tahap 1 dan 2, prosesnya pada tahap awal dan tidak mempengaruhi spermatogenesis. Situasinya berbeza apabila patologi mengalir ke tahap 3. Rawatan tepat pada masanya dan rawatan yang mencukupi (dalam kebanyakan kes, pembedahan) memastikan hasil yang positif dan mengekalkan kemampuan untuk membiak. Mengabaikan masalah, tentu saja, menyebabkan disfungsi ereksi dan kemandulan..

Selepas operasi yang berjaya, penunjuk spermogram akan mulai bertambah baik setelah 20-30 hari, tetapi nilai optimum hanya akan dicapai setelah beberapa tahun. Konsepsi dapat dirancang setelah 3-6 bulan, tetapi doktor mengesyorkan mengambil jeda satu tahun untuk memulihkan daya tahan sperma.

Berkhidmat dalam tentera

Mana-mana remaja usia tentera yang didiagnosis dengan varicocele kelas 3 dibebaskan dari tentera dalam barisan tentera bersenjata Persekutuan Rusia. Menurut undang-undang semasa, rekrut yang tergolong dalam kategori ini dianggap tidak layak untuk bertempur dalam masa damai dan sangat sesuai untuk tugas-tugas ini selama masa perang. Menurut kesimpulan dewan perubatan, wajib militer menerima identitas militer dan dihapuskan ke cadangan berdasarkan perenggan "b" dari Artikel 45 dari "Jadual penyakit".

Oleh itu, Dr. Komarovsky sangat menyarankan untuk memulakan pemeriksaan rutin terhadap kanak-kanak lelaki pada usia dini. Pendekatan ini mengurangkan kemungkinan patologi pada remaja..

Pemeriksaan yang diperlukan

Tidak sukar untuk mengenal pasti varikokel pada tahap ketiga. Ini tidak memerlukan pemeriksaan menyeluruh. Cukup untuk doktor menjalankan prosedur pemeriksaan visual dan palpasi. Pada pandangan pertama, akan menjadi jelas sejauh mana prosesnya telah berjalan, dan langkah-langkah apa yang harus diambil untuk menghilangkan tanda-tanda penyakit ini. Tetapi untuk menjelaskan urat varikos dan menghilangkan kesilapan, kaedah diagnostik lain juga digunakan..

  1. Spermogram. Membolehkan menentukan kualiti air mani dan bilangan sperma aktif.
  2. USDG - Ultrasound Doppler. Membantu menilai kadar aliran darah di arteri dan urat utama dalam masa nyata.
  3. Flebografi. Dengan bantuan pengenalan agen kontras, adalah mungkin untuk mengenal pasti lesi dinding vena, kehadiran gumpalan darah, periksa keadaan injap.
  4. Termografi inframerah. Dengan kaedah ini, suhu tisu testis ditentukan.

Terapi yang berkesan

Rawatan varicocele 3 darjah dijalankan hanya dengan kaedah pembedahan. Sekiranya pada tahap awal perkembangan penyakit ini ada kemungkinan penundaannya dan penggunaan kaedah terapi konservatif, maka pada tahap ini, tidak ada. Ubat digunakan sebagai tambahan untuk mempercepat proses penyembuhan dan pemulihan.

Perkaitan kaedah pembedahan

Inti rawatan pembedahan, yang harus dilakukan secepat mungkin, adalah menghentikan bekalan darah ke pembuluh yang berpenyakit dan mengarahkan alirannya ke arah yang berbeza. Prosedur ini dilakukan dengan membalut atau menyekat lumen dan boleh diterima dengan baik.

Hari ini, dengan varikokel kelas 3, terdapat beberapa jenis pembedahan, yang masing-masing mempunyai ciri tersendiri. Operasi klasik mengikut kaedah Ivanissevich. Ligasi urat plexus aciniform dilakukan dengan akses terbuka melalui sayatan kecil 3-5 cm. Walaupun populariti kerana harga yang rendah, teknik ini dianggap ketinggalan zaman, kerana ia mempunyai peratusan berulang yang tinggi dan masa pemulihan yang panjang.

Varicocelectomy mengikut teknik Marmara. Prosedur dilakukan melalui akses mikro. Pada jarak 1 cm dari zakar, sayatan 3 cm dibuat.Ligasi urat berpenyakit dikendalikan menggunakan peralatan khas. Tempoh operasi sekitar 40 minit, pemulihan - 2 minggu.

Teknik endoskopi. Pembuangan saluran darah dengan campur tangan invasif minimum dengan tiga tusukan pada dinding perut disarankan. Manipulasi dikawal melalui monitor komputer. Kemungkinan berulang dan komplikasi diminimumkan.

Kaedah pelambangan dan ligasi. Inovatif, menurut tinjauan, teknologi, intinya adalah pengenalan ubat atau embolus melalui kateter ke dalam kapal yang terkena melalui urat femoral. Lumen tersekat dan peredarannya terjamin di tempat tidur yang sihat.

Rawatan lain

Untuk melegakan simptom penyakit dan memperbaiki keadaan umum, doktor boleh melakukan terapi konservatif dengan pesakit. Untuk tujuan ini, pil dan suntikan ditetapkan:

  • venotonik;
  • antikoagulan;
  • ejen vasoconstrictor;
  • phleboprotectors;
  • antioksidan;
  • antihistamin;
  • ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah;
  • kompleks vitamin dan mineral;
  • asid amino.

Dengan perkembangan proses menular, terapi antibiotik ditunjukkan. Sebagai rawatan tambahan, perubatan tradisional, urut, pendidikan jasmani dapat digunakan.

Pencegahan varikokel

Untuk mengelakkan munculnya varikokel, dan juga untuk mengelakkan kambuh atau perkembangan penyakit ini, anda hanya perlu mengikuti peraturan mudah tetapi berkesan yang telah dikembangkan oleh pakar selama bertahun-tahun berlatih..

  1. Bentuk rutin harian yang betul, membahagikan masa antara tempat kerja dan rehat.
  2. Tingkatkan gaya hidup anda: kerap berjalan-jalan, melakukan sukan yang tidak melibatkan aktiviti fizikal yang sengit.
  3. Menghilangkan duduk lama di depan komputer, memandu kereta, di pejabat atau di rumah di sofa.
  4. Selaraskan diet anda dengan menjadikan diet anda lebih bervariasi dan memperkayakannya dengan makanan sihat dan berkhasiat.
  5. Pada waktu bekerja, berehat sebentar untuk melakukan senaman gimnastik sederhana (jongkok, selekoh, tarikan, putaran pelvis).
  6. Tinggalkan tabiat buruk, ganti ketagihan dengan hobi yang berguna, hobi.
  7. Pakai seluar dalam yang selesa dan tidak selesa sehingga tidak menimbulkan rasa tidak selesa dan memberi sokongan pada alat kelamin.
  8. Mempunyai kehidupan seks yang tetap.

Kesimpulannya

Sekiranya terdapat rasa tidak selesa dan gejala yang menunjukkan masalah dengan sistem genitouriner, anda harus berjumpa pakar urologi. Mungkin ini akan menjadi sebab pencegahan perkembangan penyakit seperti varicocele, dan munculnya akibat yang lebih kompleks dan tidak menyenangkan. Terapi ubat-ubatan, serta langkah pencegahan yang berkesan akan membantu memulihkan kesihatan dan merasa seperti seorang lelaki penuh, dan di masa depan - seorang ayah..

Varicocele darjah 3 - bukan ayat

Kesihatan adalah kesenangan itu sendiri, atau tidak dapat tidak menimbulkan rasa senang, kerana api menimbulkan kehangatan.

Kandungan:

Varicocele 3 darjah adalah penyakit yang boleh berlaku pada lelaki yang berumur berbeza. Selalunya dikesan pada kanak-kanak dan remaja, tetapi terdapat juga peratusan di kalangan lelaki yang dewasa secara seksual.

Apakah penyakitnya?

Penyakit ini adalah pengembangan patologi urat tali spermatik. Dalam kebanyakan kes klinikal, penyakit ini berlalu tanpa gejala yang jelas dan hanya dapat dikesan semasa pemeriksaan pencegahan. Terdapat beberapa klasifikasi penyakit berdasarkan sifat perubahan organ. Pada masa ini, hanya satu yang dicadangkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia yang digunakan secara aktif. Menurut klasifikasi ini, terdapat tiga darjah penyakit ini..

  1. Yang pertama didiagnosis apabila plexus vena mengembang, penonjolan mereka melalui kulit skrotum, dan palpasi mereka.
  2. Ijazah kedua dapat dibincangkan dengan yakin walaupun kapal yang diluaskan tidak kelihatan, tetapi kapal itu dapat diraba.
  3. Varicocele darjah ketiga dicirikan oleh ketiadaan manifestasi visual dan perubahan pada palpasi. Penyakit ini dapat didiagnosis hanya setelah ujian Valsalva.

Punca varikokel darjah 3

Etiologi varicocele pada lelaki kelas 3 adalah berbeza, sebab itulah perlu untuk mempelajarinya secara terperinci. Faktor-faktor berikut dianggap sebagai penyebab penyakit ini..

  1. Dinding vaskular lemah. Penyakit ini mempunyai kecenderungan genetik. Dengan diagnostik terperinci, saudara lelaki pesakit didapati mempunyai urat varikos di bahagian hujung kaki, kecacatan injap jantung dan kerosakan lain pada tisu penghubung.
  2. Peningkatan tekanan pada skrotum dan pelvis kecil. Perubahan dalam anatomi pasti menyebabkan perubahan pada tempat tidur vaskular, yang menjadi asas bagi perkembangan penyakit ini. Vena testis dapat dicubit, misalnya, oleh neoplasma, menyukarkan darah mengalir kembali dari organ. Jarang, peningkatan tekanan dikaitkan dengan fenomena sistemik seperti cirit-birit atau sembelit, ketegangan otot perut.

Tanda-tanda utama penyakit ini

Untuk menjawab persoalan bagaimana penyakit itu menampakkan diri, adalah perlu untuk mengetahui apa yang berlaku dengan varicocele kelas 3. Pelanggaran bekalan darah kerana faktor-faktor di atas membawa kepada fakta bahawa tisu testis tidak cukup beroksigen. Vena yang melebar meningkatkan suhu organ yang berdekatan dan, sebagai akibatnya, menghalang fungsinya. Proses inilah yang membawa kepada manifestasi penyakit ini. Gejala varikokel kelas 3 adalah sensasi menyakitkan yang tidak berhenti walaupun dalam keadaan terlentang. Asimetri organ ditentukan secara visual, serta perubahan strukturnya. Selalunya, penyakit ini disertai oleh disfungsi seksual, kesukaran membuang air kecil.

Apakah prognosis untuk pesakit?

Varicocele tahap 3 tanpa rawatan intensif penuh dengan kemandulan. Walau bagaimanapun, walaupun seorang lelaki tidak merancang untuk menjadi ayah dalam masa terdekat, rawatan perubatan segera diperlukan. Perubahan pada saluran skrotum menimbulkan rasa sakit yang teruk semasa berjalan, buang air kecil dan proses fisiologi lain - semakin lama pesakit menunda perjalanan ke doktor, semakin kuat gejala-gejalanya.

Berkhidmat dalam tentera dengan penyakit

Selalunya di kalangan lelaki yang berumur tentera, timbul persoalan sama ada mereka memasuki tentera dengan varikokel kelas 3. Oleh kerana penyakit ini serius, disertai dengan kesakitan yang teruk dan memerlukan rawatan segera, pesakit tidak sesuai untuk menjalani rawatan. Dengan diagnosis ini, rekrut tidak mendapat pelepasan tegas dari tentera, tetapi hanya untuk sementara waktu dibebaskan dari tugas ketenteraan. Doktor lembaga perubatan menulis cadangan untuk campur tangan pembedahan, yang dilakukan mengikut budi bicara pesakit. Selepas pembedahan, varikokel kelas 3 boleh dimasukkan ke dalam tentera.

Penyelidikan utama

Diagnosis rawatan varikokel kelas 3 pada remaja atau lelaki dewasa bermula dengan pemeriksaan dan palpasi. Kaedah ini tidak berinformasi untuk tahap ini, ia hanya membolehkan anda mengesyaki penyakit. Diagnosis yang tepat dapat dibuat setelah ultrasound, diagnostik biokimia.

Diagnosis penyakit

Untuk mengenal pasti varikokel di sebelah kiri tahap 3 pada lelaki, ultrasound Doppler digunakan. Teknik ini membantu menentukan intensiti aliran darah di testis, ukuran organ dan perubahan struktur. Ultrasound disertai dengan pemecahan Valsalva, yang terdiri dalam memeriksa urat organ dengan posisi tegak badan.

Kaedah lain untuk membuat diagnosis adalah spermogram. Ini menunjukkan seberapa baik testis menjalankan tugasnya. Semasa kajian, petunjuk berikut diambil kira: jumlah, konsistensi sperma, pencairannya, jumlah sperma dan peratusan sel bergerak dan mati.

Perjuangan berkesan melawan patologi

Sekiranya pesakit bingung dengan masalah bagaimana merawat varicocele kelas 3, maka kebimbangan mengenai terapi dapat dihilangkan. Pada masa ini, patologi berjaya dikeluarkan secara pembedahan. Terapi konservatif tidak ada, kerana ubat tidak memberikan kesan yang diinginkan. Sebelum menetapkan pembedahan, doktor mengambil kira beberapa faktor sekaligus. Pertama sekali, data ujian, usia pesakit, keadaannya pada masa rawatan. Sekiranya tidak masuk akal untuk menjalankan operasi, maka doktor menolak langkah ini. Tetapi selalunya intervensi masih ditetapkan, kerana kemandulan dengan varicocele kelas 3 dianggap sebagai akibat yang paling tidak diingini.

Rawatan ubat membantu atau tidak?

Rawatan konservatif varicocele kelas 3 tidak membawa hasil yang diinginkan, seperti yang disebutkan di atas. Oleh itu, ubat hanya diresepkan sebagai terapi penyelenggaraan. Mereka tidak dapat mengatasi penyakit itu sendiri.

Intipati rawatan pembedahan

Persoalan bagaimana operasi untuk varikokel kelas 3 dilakukan membimbangkan lebih daripada satu pesakit. Dengan diagnosis ini, campur tangan, yang kosnya bergantung pada kehadiran penyakit bersamaan, dilakukan dengan laparoskopi. Dalam dua atau tiga tusukan, urat testis diikat. Prosedur ini berlangsung agak pendek, selepas itu pesakit tinggal di hospital selama beberapa hari. Selepas operasi varicocele 3 darjah, aktiviti fizikal dan sukan dilarang untuk beberapa waktu.

Pencegahan penyakit

Tidak ada jawapan untuk persoalan bagaimana membuat varicocele kelas 3. Oleh kerana mustahil untuk sengaja menyebabkan penyakit ini dengan sepenuh keinginan. Penyakit ini disebabkan oleh ciri-ciri anatomi seseorang, oleh itu tidak ada kaedah untuk menyebabkan penyakit itu sendiri, sama seperti tidak ada pencegahan.

Sekiranya seorang lelaki didiagnosis dengan varikokel testis tahap 3, maka, agar tidak memburukkan lagi penyakit ini, disarankan untuk mengawal najis dan aktiviti fizikal.

Cara memulihkan badan selepas pembedahan?

Selepas operasi, varicocele pada lelaki kelas 3, akibatnya adalah akibat pemulihan sementara organ. Semasa proses ini berlaku, fungsi pembiakan badan agak terganggu. Untuk kembali untuk mengelakkan disfungsi seksual selepas pembedahan, ubat hormon ditetapkan. Selebihnya akibat varikokel kelas 3 tidak menimbulkan ancaman tertentu terhadap kehidupan normal manusia.

Varicocele

Punca dan gejala varicocele 1, 2, 3 dan 4 darjah

Definisi varikokel

Varicocele adalah vena varikos yang membentuk plexus testis. Perkataan "varicocele" dalam terjemahan dari bahasa Yunani bermaksud "tumor dari nod vena." Patologi ini agak biasa di kalangan semua peringkat umur, tetapi lebih kerap didiagnosis pada remaja dari 14-15 tahun semasa baligh.

Varicocele ditentukan pada 10-15% lelaki, jika mereka adalah lelaki dengan kemandulan, maka varicocele menampakkan diri pada 40% dan pada 80% lelaki dengan kemandulan sekunder, iaitu mereka yang mempunyai wanita keturunan.

Penyebab varikokel

Varicocele berlaku kerana peningkatan tekanan pada urat, biasanya disebabkan oleh keanehan lokasi anatomi mereka. Kerana keanehan perjalanan vena testis kiri, varicocele sering berlaku di sebelah kiri. Faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini termasuk latihan berlebihan yang berpanjangan, penyakit yang meningkatkan tekanan intra-perut, trombosis atau mampatan vena buah pinggang.

Ketidaksuburan lelaki didasarkan pada tiga faktor: rendahnya spermatozoa, penurunan tajam dalam jumlah mereka, pelanggaran kemajuan mereka dan pelepasan keluar. Kejadian masalah ini dapat memprovokasi varikokel, akibat patologi ini, suhu meningkat di testis, fungsinya terganggu, yang menyebabkan kerosakan pada sperma.

Varicocele, dengan kata lain, adalah urat varikos dari tali spermatik dan testis, penyakit ini berkembang apabila injap pada urat tidak berfungsi, yang menyumbang kepada aliran darah terbalik.

Gejala varikokel

Pada peringkat awal, varicocele mungkin tidak simptomatik. Hanya rasa sakit di skrotum dan testis, yang semakin meningkat ketika penyakit ini berkembang, dapat menyatakan kemunculannya. Sebagai peraturan, pesakit mengalami kesakitan pada satu atau kedua buah zakar, skrotum, di kawasan selangkangan, terdapat peningkatan atau penurunan skrotum, di sebelah kiri.

Sensasi kesakitan meningkat dengan senaman fizikal, berjalan kaki dan semasa melakukan persetubuhan. Penyakit ini sangat berbahaya akibatnya bagi lelaki yang berumur reproduktif. Penyakit varicocele testis boleh menjadi kronik. Selalunya, penyimpangan dari norma pada banyak lelaki ternyata menjadi penemuan yang tidak disengajakan ketika diperiksa untuk beberapa penyakit lain..

Varikokel 1, 2, 3, 4 darjah

Terdapat empat darjah varicocele:

  • Gred 1 - urat varikos ditentukan hanya dengan bantuan mesin ultrasound atau Doppler.
  • 2 darjah - pengembangan urat dapat dilihat dalam keadaan berdiri.
  • Gred 3 - urat melebar dapat dilihat dalam keadaan berdiri atau terbaring.
  • 4 darjah - pengembangan urat testis dan tali spermatik dapat dilihat pada pemeriksaan visual.

Varicocele muncul pada usia remaja, semasa akil baligh, setelah mencapai tahap tertentu, ia tidak lagi memburukkan lagi. Sangat jarang berlaku peralihan dari satu darjah ke tahap yang lain. Varikokel di sebelah kanan atau di kedua-dua sisi jarang berlaku.

Perubahan urat genital dikesan oleh ahli urologi semasa pemeriksaan visual. Sekiranya peningkatan urat tidak signifikan, maka pemeriksaan khas dilakukan untuk lebih meyakinkan..

Rawatan varicocele

Semasa pemeriksaan, vena varikos dikesan dengan sentuhan ketika melakukan regangan pada posisi tegak badan, sementara secara visual dapat dilihat sama ada terdapat perubahan ukuran dan ketika menyelidiki menjadi jelas sama ada konsistensi testis telah berubah atau tidak. Sekiranya ragu-ragu mengenai kebenaran diagnosis, pemeriksaan ultrasound rutin dilakukan untuk menentukan ukuran testis dan struktur dalaman.

Imbasan ultrasound menggunakan ultrasound Doppler juga diresepkan, kaedah ini memeriksa saluran testis dan sifat aliran darah di dalamnya, dengan tepat menunjukkan sama ada terdapat refluks darah kembali ke urat tali spermatik. Diagnostik makmal digunakan - spermogram, untuk menjelaskan tahap disfungsi testis, hanya kaedah operasi untuk merawat varikokel yang memberikan kesan positif.

Sekiranya penyakit ini ditunjukkan oleh rasa sakit pada skrotum atau kemandulan, operasi mesti dilakukan secepat mungkin setelah diagnosis. Sekiranya seorang lelaki dengan varikokel tidak bimbang tentang apa-apa, dan tidak perlu meneruskan keturunan, maka anda boleh melakukan tanpa pembedahan. Terdapat tiga rawatan utama untuk varicocele:

  • pembedahan tradisional atau operasi Ivanissevich - dijalankan dengan kaedah ligasi, persimpangan atau penyingkiran vena varikos, luka dibuat, panjang kira-kira 3-5 cm.
    pembedahan endoskopi - tiga tusukan kecil dibuat di perut pesakit, melalui salah satunya endoskopi dimasukkan, urat testis yang terkena diikat. Operasi mengambil masa kira-kira 15-20 minit.
  • sklerosis urat tali spermatik - kateter dimasukkan melalui tusukan urat femoral ke pangkal paha, menembusi ke dalam vena cava inferior, kemudian ke vena ginjal kiri dan seterusnya ke mulut vena yang terkena. Isi dengan bahan sclerosing, dengan itu menghentikan aliran darah melalui kapal.

Kelebihan pembedahan jenis ini termasuk ketiadaan kehilangan darah, pemulihan cepat. Pemulihan berlaku selepas sebulan pemulihan, disarankan untuk mengecualikan hubungan seksual, membatasi penggunaan garam, makanan pedas dan pahit, aktiviti fizikal.

Di antara kemungkinan proses yang tidak menyenangkan selepas operasi, varikokel dibezakan dengan genangan limfa pada tisu testis, edema testis dan skrotum, sakit pada testis, dan tetes testis. Semua ini melalui masa. Kaedah operasi yang dipilih sangat penting. Sebagai contoh, kaedah laparoskopi atau mikrosurgikal tidak termasuk pelanggaran integriti arteri seminal dan atrofi testis, gangguan fungsi pembiakan. Juga, pembedahan moden menjamin ketiadaan kambuh, kemunculan semula varicocele testis.

Sebagai akibat yang mungkin berlaku, varikokel dapat menyebabkan kemandulan endokrin, yang terdiri dari gangguan spermatogenesis dan morfologi sperma, dan ketidaksuburan imun, apabila sistem kekebalan tubuh sendiri menentukan tisu asing testis dan sperma dan mendedahkan mereka untuk menyerang.

Petunjuk untuk pembedahan

Pembedahan varikokel hanya boleh dilakukan dalam 3 kes:

Rawatan dan akibat varikokel kelas 3

Varicocele adalah ubah bentuk urat di skrotum akibat tekanan darah tinggi. Vena varikos dari tali spermatik dicatatkan pada 17% lelaki, biasanya di sebelah kiri.

Penyakit ini khas untuk lelaki muda yang sedang baligh berusia antara 12 hingga 21 tahun, namun, bagi orang yang lebih tua ada risiko terkena penyakit ini, terutama jika pekerjaan dikaitkan dengan berdiri lama atau latihan fizikal yang berat. Penyakit ini mempunyai beberapa peringkat dan ketika mencapai tahap 3 varicocele menimbulkan ancaman serius terhadap kesuburan lelaki..

Dengan perkembangan ini, pesakit mengalami kesakitan yang teruk di skrotum, yang secara signifikan memburukkan taraf hidupnya. Sekiranya operasi tidak dilakukan tepat pada waktunya, testis dapat atrofi, yang akan menyebabkan sejumlah gangguan yang mempengaruhi banyak fungsi tubuh.

Pengelasan

Terdapat beberapa klasifikasi penyakit, yang boleh berbeza dalam jumlah peringkat. Biasanya varikokel dibezakan dari sisi mana ia timbul dan sejauh mana tahap perkembangannya, ini diringkaskan dalam jadual.

Mengikut tempat asal, mengikut urutan kejadianMengikut tahap perkembangan
Varikokel sisi kiriYang pertama
Dua halaYang kedua
Sebelah kananKetiga

Klasifikasi paling umum yang dicadangkan oleh Persatuan Kesihatan Sedunia, di mana penyakit ini berada pada kedudukan empat darjah. Pada masa yang sama, subklinikal tidak dihitung, kerana kerumitan diagnosisnya dan kesan minimum terhadap perubahan fungsi testis..

Mari tentukan ciri ciri utama setiap darjah dan kaedah mendiagnosisnya:

  1. Tahap varikosel subklinikal atau praklinikal. Ia berlanjutan secara sekejap, tidak ada gejala, pesakit tidak dapat memahami sendiri tahap awal penyakit ini. Diagnostik boleh dilakukan secara eksklusif menggunakan ultrasound dan ultrasound Doppler;
  2. Ijazah pertama. Morfologi dan anatomi testis tidak berubah. Gejala dapat ditunjukkan dengan sensasi menarik yang jarang datang dari skrotum setelah aktiviti fizikal aktif atau hubungan seksual. Vena tidak kelihatan atau teraba, ujian Valsalva (palpasi urat testis ketika batuk atau tegang dalam keadaan berdiri) mendedahkan patologi;
  3. Darjah kedua. Gejala kesakitan lebih kerap dan berbeza, dan hilang dengan rehat. Vena dapat dilihat secara visual, diraba dengan baik;
  4. Darjah ketiga. Tahap akhir penyakit dan yang paling berbahaya bagi fungsi pembiakan lelaki. Vena sakit selalu, yang menghalang pergerakan, kelihatan secara visual, keras, mungkin mempunyai lebam kerana deposit kalsium di dalamnya. Skrotum membengkak, memperoleh rona sianotik. Kulitnya menjadi kering kerana peredaran darah yang terganggu, testis yang sakit menyusut akibat atrofi dan kendur.

Dalam kebanyakan kes, varicocele unilateral direkodkan, dengan kira-kira 85-90% kes di sebelah kiri. Dengan betul, penyakit ini adalah yang paling jarang terjadi, dan keradangan kedua-dua testis, menurut statistik, berlaku serentak dalam 7-10% dari semua kes yang didaftarkan.

Perlu diketahui bahawa walaupun ketika mendiagnosis tahap ketiga varicocele, yang memerlukan pembedahan segera, perlu dilakukan imbasan ultrasound dengan ultrasound Doppler dan dapatkan analisis air mani. Data-data ini tidak hanya dapat menjelaskan diagnosis, tetapi juga berguna dalam memantau masa pemulihan..

Diagnostik

Jauh lebih mudah untuk mendiagnosis varikokel kelas 3 daripada pada permulaan penyakit..

Doktor harus melakukan perkara berikut:

  • jalankan perbualan untuk mengetahui semua butiran dan mendapatkan anamnesis terperinci;
  • memeriksa skrotum secara visual, berdebar-debar urat;
  • menetapkan ujian biokimia dan makmal yang diperlukan, sementara mesti ada: ultrasound, dopplerografi, ujian darah untuk hormon, spermogram.

Gejala

Kerana keradangan varikos yang teruk, seorang lelaki mengalami ketidakselesaan berterusan kerana adanya kesakitan berterusan di skrotum.

Di samping itu, darjah ketiga dicirikan oleh:

  1. Kesakitan dapat dilokalkan bukan hanya di kantung skrotum, tetapi juga diberikan kepada organ berdekatan;
  2. Kelambatan peredaran aliran darah menyebabkan perubahan trofisme tisu testis, kerana alasan ini, pemakanan sel terganggu. Hipoksia memprovokasi perkembangan proses atropik dan testis boleh berkurang;
  3. Skrotum kehilangan penampilan biasa, epitelnya menjadi kering, biru muncul kerana banyaknya urat yang meradang. Secara luaran, ia menyerupai bola akar tanaman lily. Testis yang sakit mungkin merosot. Menyentuh skrotum menyebabkan kesakitan;
  4. Stagnasi darah boleh menyebabkan pembentukan gumpalan atau pengerasan kerana pengumpulan sebatian kalsium pada dinding vena. Bahaya ditimbulkan oleh radikal bebas yang terkumpul di tempat-tempat seperti itu dan dapat menimbulkan reaksi kimia yang sama sekali tidak perlu;
  5. Ujian darah spermogram dan biokimia untuk hormon menunjukkan adanya proses patologi pada testis;
  6. Pengeluaran testosteron yang tidak mencukupi dapat mengubah keseimbangan hormon dalam tubuh, yang akan menyebabkan sejumlah patologi, antaranya adalah penurunan tahap potensi.

Apa bahayanya

Penyakit itu sendiri tidak membahayakan kehidupan manusia, walaupun kadang-kadang menimbulkan sedikit rasa sakit. Akibat negatif utama varikokel pada peringkat akhir adalah kemandulan lelaki dan penyakit dari sudut pandang ini akan menjadi paling berbahaya (lihat Adakah kesan varikokel pada konsepsi adalah signifikan).

Kehilangan potensi tidak mungkin berlaku, tetapi dengan penurunan struktur tisu testis yang kuat, ada kemungkinan ia akan berkurang berikutan penurunan sintesis hormon steroid. Bagaimanapun, testis adalah tempat pengeluaran 90% testosteron. Manifestasi ciri seksual sekunder, pembezaan seksual, libido dan potensi bergantung padanya..

Fungsi semula jadi skrotum adalah membawa gonad ke luar peritoneum untuk pembentukan gamet sepenuhnya. Spermatogenesis memerlukan suhu dalam lingkungan 34-35 darjah..

Dengan vena varikos, dan bahkan dalam keadaan tahap 3, testis yang berpenyakit direndam di dalam vena. Akibatnya, suhu boleh meningkat hingga 36 dan bahkan 37 darjah. Dalam kes ini, pembelahan sel menurun, dan sel sperma adalah sel kuman yang cacat.

Proses stagnan, pengumpulan unsur dan sebatian aktif kimia, pertukaran gas yang tidak mencukupi dan pemakanan tisu memberi kesan buruk kepada sel. Mereka berhenti berfungsi dalam mod yang ditentukan, kompleks struktur terganggu, yang menyebabkan serangkaian perubahan patologi, misalnya, perubahan pada penghalang testis memungkinkan sel-sel imun meresap ke lokasi pembentukan sperma.

Biasanya, sel itu tidak berlaku, oleh itu sel pembunuh mula memusnahkan sel kuman lelaki, memandangkan ia asing. Ini adalah bagaimana reaksi autoimun buruk terbentuk, yang menyebabkan kemandulan..

Gangguan peredaran darah membawa kepada iskemia testis yang berpenyakit, ia mulai berkurang dari segi ukuran kerana penurunan struktur histologi, dan reaksi kimia yang disebabkan oleh adanya radikal bebas dapat menyebabkan tumor ganas. Maklumat lebih terperinci dijelaskan dalam video dalam artikel ini, kami menyarankan anda untuk menontonnya.

Harap maklum, adalah kesalahan untuk mempercayai bahawa tidak ada ancaman kemandulan dengan desakan tahap ketiga unilateral. Peningkatan suhu yang berbahaya tidak berlaku secara tempatan, tetapi di seluruh skrotum, oleh itu, kesan negatif diberikan pada kedua testis pada masa yang sama.

Rawatan

Varicocele peringkat ketiga hanya dirawat dengan pembedahan. Sekiranya pada tahap sebelumnya ada kemungkinan penundaan dan terapi dengan ubat-ubatan, maka dalam hal ini tidak ada alternatif untuk campur tangan pembedahan..

Penting! Rawatan patologi dijalankan secara eksklusif melalui pembedahan! Tidak ada penawar lain!

Untuk mencegah perkembangan kemandulan dan sejumlah gangguan lain, rawatan harus dilakukan secepat mungkin setelah diagnosis vena varikos. Inti terapi adalah untuk menghentikan (dengan mengikat atau menyekat) urat yang berpenyakit dan mengarahkan aliran darah melalui saluran yang sihat ke testis.

Hari ini terdapat beberapa jenis operasi, mereka mempunyai perbezaan tersendiri:

  1. Operasi klasik mengikut teknik Ivanissevich adalah sayatan dari 3 hingga 5 cm pada kulit dan peritoneum, seperti yang ditunjukkan dalam foto, di mana vena varikos diikat. Teknik ini sudah ketinggalan zaman kerana munculnya kaedah rawatan moden. Kelemahan utama: risiko tinggi kambuh, jahitan, pemulihan jangka panjang;
  2. Varicocelectomy mengikut teknik Marmara melalui akses mikro. Dalam kes ini, sayatan akan mencapai 3 cm, sebagai peraturan, dibuat tidak lebih dari 1 cm dari pangkal zakar. Ligasi kapal yang berpenyakit dikendalikan menggunakan peralatan mikroskopik, durasinya sekitar 40 minit. Pemulihan 2-3 hari, tempoh pemulihan 2 minggu, setelah itu pesakit mula kembali ke kehidupannya yang biasa dengan sekatan minimum, sementara arahan untuk pemulihan mesti diikuti;
  3. Teknik endoskopi atau laparoskopi. Teknik ini minimal invasif, dilakukan di bawah anestesia tempatan, dan tidak bertahan lama. Intinya adalah membuat tiga tusukan di peritoneum di mana endoskop, gunting dan instrumen pembedahan lain dimasukkan untuk mengikat urat. Kaedahnya baik kerana manipulasi dikendalikan oleh pakar bedah melalui monitor komputer, kemungkinan berulang adalah minimum;
  4. Teknik pembedahan melalui akses mini (embolisasi, ligasi). Intinya adalah bahawa melalui saluran besar, seperti arteri femoral, kateter dimasukkan ke dalam vena varikos, yang memberikan agen khas yang menyekat aliran darah, sementara peredaran darah di vena yang berpenyakit berhenti, darah mula mengalir ke testis melalui saluran yang sihat, dan urat yang sakit larut dari masa ke masa... Manipulasi seperti ini mempunyai risiko kambuh minimum, dan digunakan untuk mengatasinya..

Rawatan pembedahan kanak-kanak biasanya ditangguhkan kerana berulang, tetapi jika varikokel kelas 3 dijumpai pada anak, maka dalam kes ini, rawatan pembedahan tidak dapat dielakkan. Dan di sini terdapat tuntutan yang signifikan bagi ibu bapa, pendidik, dengan kata lain, kepada orang dewasa yang tidak menonton dan membiarkan perkembangan penyakit ini ke tahap yang serius.

Adalah sangat penting untuk mengetahui bahawa terdapat kemungkinan besar untuk mengembangkan kemandulan jika pesakit dengan varikokel kelas 3 tidak dikendalikan selama tiga tahun atau lebih!

Pemulihan

Walaupun keadaan pemulihan akan ditentukan oleh kaedah rawatan pembedahan, terdapat beberapa perkara umum..

Selepas operasi, anda tidak dapat melakukan perkara berikut:

  • berenang selama 2 hari;
  • selama 14 hari, berikan beban kuasa minimum pada badan;
  • hadkan aktiviti seksual, lebih baik selama 7 hari.

Penting! Selepas rawatan untuk varikokel, tidak digalakkan melakukan sukan berat atau bekerja yang berkaitan dengan mengangkat berat selama enam bulan pertama.

Yang paling berbahaya dari sudut pandang kemungkinan kambuh atau komplikasi pembedahan perut mungkin:

  • Kambuh;
  • Hidrokel atau crowberry testis;
  • Bengkak skrotum dan lebam;
  • Gangguan pemeliharaan kerana kerosakan saraf dan banyak lagi.

Pada minggu pertama atau dua minggu selepas operasi Ivanisevich, mungkin ada rasa sakit, lebam atau lebam, tetapi dalam jumlah yang sedikit. Perinciannya harus diarahkan oleh doktor. Selepas jahitan akan kekal.

Semasa menggunakan endoskopi atau akses mikro, jejak pembedahan secara praktikal tidak dapat dilihat. Pada masa yang sama, pemulihan berlangsung selama beberapa hari; rawatan di hospital untuk jangka masa lebih dari satu atau dua hari tidak diperlukan. Satu-satunya kelemahan teknik moden adalah harganya, kerana peralatan mahal diperlukan.

Sepanjang tahun, perlu kerap berkunjung ke doktor untuk memantau proses pemulihan dan mengawal tahap pembentukan sperma.

Pencegahan

Tidak ada pencegahan varicocele seperti itu, kerana penyakit dalam kebanyakan kes adalah keturunan atau kongenital. Tetapi ada sejumlah peraturan yang masih harus dipatuhi..

Penting untuk mengenal pasti kehadiran penyakit seawal mungkin. Pada peringkat awal, lebih mudah untuk mengubati penyakit ini, dan anda dapat mengelakkan akibat negatif dari penyakit ini. Pada masa yang sama, selain rawatan pembedahan, ada pilihan untuk meresepkan ubat-ubatan yang menstabilkan perkembangan penyakit dan mencegahnya sampai ke darjah 3.

Dengan varikokel, semua aktiviti yang meningkatkan tekanan pada tekanan perut harus dibatasi dan penyebab proses stagnan pada organ pelvis harus dikecualikan. Untuk ini disyorkan:

  • mempunyai kehidupan seks yang berterusan;
  • menghilangkan sembelit dan cirit-birit yang kerap;
  • dos aktiviti fizikal, cuba kurangkannya;
  • tidak termasuk merokok dan pengambilan alkohol;
  • sentiasa menjalani pemeriksaan perubatan untuk mengesampingkan penyakit lain yang boleh mempengaruhi urat skrotum, misalnya, tumor di peritoneum.

Penting. Kira-kira separuh daripada diagnosis dibuat kepada pesakit yang sudah berada pada tahap 2 atau 3, iaitu agak terlambat. Ini kerana peringkat awal penyakit mungkin tidak simptomatik atau mempunyai gejala berkala yang tidak banyak mengganggu orang tersebut. Oleh itu, untuk mencegah kemandulan, pemeriksaan perubatan secara berkala harus dilakukan, terutama bagi lelaki yang mempunyai kecenderungan keturunan..

Soalan Lazim

Perkhidmatan ketenteraan

Pelanggan yang didiagnosis dengan varikokel tahap 3 dikecualikan dari perkhidmatan dalam angkatan bersenjata di bawah undang-undang semasa, kerana dianggap tidak layak untuk bertugas pada masa damai dan penggunaan terhad dalam perang. Wajib menerima kad pengenalan tentera dan dihapuskan ke cadangan berdasarkan perenggan "b" dari Artikel 45 dari Jadual Penyakit.

Rawatan operasi

Ramai yang berminat sama ada operasi diperlukan ketika varicocele dijalankan dan mengapa. Operasi dalam kes ini adalah wajib dan mesti dilakukan secepat mungkin, jika tidak, ada risiko besar kehilangan keupayaan untuk mempunyai anak.

Jangan menjalankan rawatan jika pesakit mempunyai kontraindikasi, jika kesuburan tidak relevan untuknya dan pesakit itu sendiri menolak rawatan pembedahan. Tidak perlu mengelirukan urat varikos kaki dan urat testis, tidak ada salap dan tablet yang akan membantu dalam kes ini..

Mengapa varikokel berkembang?

Sebab utama adalah penyesuaian genetik dan ciri-ciri individu semula jadi. Dengan peningkatan tekanan, injap vena pembuluh darah di skrotum tidak dapat mengatasi dan mula mengalirkan darah ke arah yang berlawanan, dengan ubah bentuk vena, peningkatan refluks dan pembentukan genangan darah. Ini adalah bagaimana urat varikos mula dihilangkan, yang hanya dapat dihilangkan dengan pembedahan.

Kesimpulannya

Varicocele darjah ketiga adalah peringkat akhir penyakit ini. Berbeza dengan bentuk kesakitan yang lain, proses ubah bentuk pada testis dan skrotum.

Dalam tempoh ini, ada ancaman yang signifikan terhadap perkembangan kemandulan lelaki, atrofi testis, penurunan pengeluaran testosteron, dan penurunan potensi. Rawatan varicocele tahap 3 harus segera dilakukan dengan pembedahan. Pencegahan penyakit ini terutama dilakukan dalam pemeriksaan khusus secara berkala oleh pakar bedah atau pakar urologi.


Artikel Seterusnya
Rawatan potensi