Terapi senaman, gimnastik dan latihan kaki untuk aterosklerosis


Budaya fizikal terapeutik adalah satu set latihan yang digunakan untuk rawatan dan pencegahan pelbagai penyakit. Terapi senaman untuk aterosklerosis saluran ekstremitas bawah mengembalikan saluran darah, memperbaiki peredaran darah, dan mengurangkan risiko komplikasi. Latihan apa yang paling berkesan, bagaimana mengagihkan beban?

Prinsip am gimnastik pemulihan

Matlamat terapi senaman untuk aterosklerosis kaki adalah untuk melegakan kekejangan otot, saluran darah, menghilangkan rasa sakit, memulihkan nada vaskular, menguatkan otot, arteri, meningkatkan aliran darah.

Terapi latihan untuk aterosklerosis dijalankan mengikut skema berikut:

  1. Senaman ringan untuk pemanasan, regangan otot.
  2. Jumlah beban badan.
  3. Latihan khusus untuk anggota badan aterosklerotik. Kesukaran bergantung pada persiapan pesakit.
  4. Kelonggaran otot selepas bersenam (halangan).

Bagi orang tua, terapi senaman adalah pencegahan diabetes mellitus, kegemukan, komplikasi aterosklerosis yang baik. Yang paling berguna ialah berjalan kaki sejauh 5 km, senaman pernafasan, pemanasan ringan pada waktu pagi.

Terdapat beberapa peraturan umum yang harus dipatuhi ketika melakukan latihan apa pun:

  • aktiviti fizikal bermula dengan tekanan minimum: berjalan kaki, joging ringan, pemanasan pagi setiap hari, senaman pernafasan;
  • lebih baik makan sebelum kelas 2 jam, dan tetap bertahan selama 1 jam selepas latihan;
  • anda tidak boleh melakukan gimnastik dengan peningkatan aterosklerosis: sakit teruk, berat, mati rasa kaki;
  • semasa kelas, langkah perlahan bergantian dengan yang sederhana, beban meningkat secara beransur-ansur;
  • sangat penting untuk memantau pernafasan yang betul: menarik nafas - ketegangan, menghembuskan nafas - relaksasi;
  • semasa latihan, pastikan anda berehat untuk merehatkan otot;
  • beban dinamik dengan dumbbell sehingga 1 kg dibenarkan: jongkok, push-up, lengan berayun, kaki, selekoh batang tubuh;
  • dengan aterosklerosis pada bahagian bawah kaki, anda boleh melakukan latihan statik pendek (memperbaiki bahagian badan untuk waktu tertentu), tetapi hanya untuk mereka yang bermain sukan dalam jangka masa yang lama. Beban seperti itu meliputi: papan lurus, papan sisi, yoga asana, pemasangan kaki yang diangkat;
  • semasa gimnastik, sangat mustahak untuk memantau kesejahteraan anda; apabila sesak nafas, takikardia, pening muncul, latihan dihentikan;
  • bersenam dengan kerap, setelah mencapai tahap remisi yang stabil, anda boleh melakukan gimnastik setiap hari.

Dianjurkan untuk menambah aktiviti fizikal dengan latihan pernafasan. Ia meningkatkan fungsi kontraktil miokardium, meningkatkan bekalan darah ke otak, menormalkan pernafasan, memulihkan metabolisme, dan melegakan. Kaedah paling mudah adalah menghirup hidung anda, menghitung hingga 3, kemudian menghembus nafas, juga menghitung hingga 3. Lakukan 2-5 minit.

Bersenam secara sederhana tanpa bangun dari tidur.

Senaman ringan

Membantu menyiapkan badan untuk senaman yang lebih sukar. Dinyatakan untuk pencegahan aterosklerosis, semasa tempoh pemulihan selepas operasi, serangan jantung, strok:

  1. Jalan perlahan 1-5 minit.
  2. Kaki selebar bahu. Tarik nafas dalam-dalam, letakkan tangan anda di tali pinggang anda, turunkan dagu ke bawah. Tarik nafas - turunkan lengan, angkat kepala. Semua orang mengambilnya perlahan.
  3. Kedudukan permulaan juga. Tarik nafas - perlahan-lahan bersandar ke sisi. Menghembuskan nafas - kedudukan awal.
  4. Tangan memegang bahagian belakang kerusi, kembali lurus. Angkat perlahan kaki kanan ke belakang tanpa membongkok, turunkan. Perkara yang sama dengan kaki kedua..
  5. Latihan yang serupa, hanya mengangkat kaki ke sisi.
  6. Berbaring di punggung, tangan ditarik di belakang kepala, mengepalkan penumbuk, pada masa yang sama menarik jari kaki, kemudian otot-otot mengendur.
  7. Kedudukan permulaan juga. Tangan diangkat ke atas. Tarik nafas - bengkokkan siku, meregangkan otot. Menghembus nafas - meluruskan.
  8. Belakang mencangkung. Jongkok perlahan, meregangkan lengan, melengkungkan punggung ke hadapan. Berdiri, menundukkan kepala, membongkok ke belakang.
  9. Mereka berdiri dengan jari kaki, meregangkan, turun. Ambil 1-2 minit.
  10. Genggam tangan anda di kunci, letakkan di hadapan anda. Bulatkan punggung anda, sambil menghulurkan tangan ke hadapan.

Setiap latihan dilakukan 5-10 kali, dari 2 hingga 5 pendekatan.

Kesukaran sederhana

Tidak sesuai untuk pesakit tua, orang yang mempunyai gaya hidup yang tidak aktif. Kompleks ini ditujukan untuk pesakit muda, mereka yang sudah menguasai latihan asas.

Pada aterosklerosis bahagian bawah kaki, kompleks berikut paling berkesan:

  1. Berjalan aktif. Angkat lutut setinggi mungkin. Tempoh 1-2 minit.
  2. Memulihkan pernafasan dengan mencangkung. Tarik nafas - jongkok sedikit, condong ke hadapan. Menghembuskan nafas - bangun, lengan terentang.
  3. Ayunkan kaki ke hadapan. Mereka berdiri tegak, memegang bahagian belakang kerusi dengan satu tangan. Angkat kaki lurus setinggi mungkin.
  4. Kaki bersama, tangan ke bawah. Tarik nafas dalam-dalam - angkat tangan ke atas, lemparkan kepala ke belakang. Menghembuskan nafas - mengambil kedudukan permulaan.
  5. Pegang di bahagian belakang kerusi dengan sebelah tangan. Kaki ditarik ke hadapan, gerakan mengayun ke atas dan ke bawah dilakukan sebanyak 4 kali.
  6. Pemulihan nafas dengan condong. Tarik nafas ke bawah, tangan juga bebas ke bawah. Tarik nafas - luruskan, angkat tangan ke atas, letakkan di belakang kepala anda.
  7. Kaki selebar bahu. Tubuh dipusingkan ke sisi. Pelvis tidak boleh bergerak, kaki lurus.
  8. Kedudukan permulaan juga. Tarik nafas - melancarkan perut, menghembus nafas - menarik sebanyak mungkin. Pegang kedudukan selama beberapa saat.

Setiap latihan dilakukan 6-8 kali 5 pendekatan, mengikut urutan yang ditentukan.

Kerumitan tinggi

Latihan kompleks dikontraindikasikan pada aterosklerosis maju pada bahagian bawah kaki, urat varikos, risiko tinggi trombosis, ulser trofik.

Set latihan yang paling berkesan:

  1. Pegang sokongan dengan satu tangan. Bergiliran mengangkat kaki, menggoyangkannya dengan kuat.
  2. Perlahan-lahan naik tipto dan melantun. Beban dapat ditingkatkan dengan dumbbells.
  3. Mereka duduk di atas kerusi, kembali lurus. Luruskan kaki, buat pergerakan mengikut arah jam, kemudian ke arah yang bertentangan sebanyak 3 kali. Lutut tidak bengkok.
  4. Melangkah ke platform. Berdiri tegak dengan bahu anda sedikit ke belakang. Pertama, letakkan satu kaki pada sudut yang betul, naik dan turun. Kemudian lakukan perkara yang sama dengan kaki yang lain. Untuk meningkatkan beban, anda boleh mengambil dumbbell.
  5. Berdiri dengan punggung ke dinding, mundur sedikit dari situ. Perlahan-lahan tenggelam ke kerusi khayalan, menekan punggung anda dengan erat, belakang kepala anda ke dinding. Lutut dibengkokkan pada sudut tepat. Simulasikan duduk selama 30-60 saat. Berdiri dengan kuat menegangkan pinggul, kaki bawah.
  6. Paru-paru yang bertenaga. Selangkah ke hadapan, bengkokkan lutut pada sudut yang betul. Kaki yang lain dilanjutkan, sedikit bengkok di lutut. Badan dimiringkan sedikit ke depan, menjaga keseimbangan selama beberapa saat. Beban meningkat, secara beransur-ansur mempercepat langkah.
  7. Berbaring telentang, rentangkan tangan anda di sepanjang badan, bengkokkan kaki anda pada sudut yang betul, letakkan kaki anda. Bersandar pada bilah bahu dan seluruh permukaan kaki, angkat pelvis sebanyak mungkin, tahan selama beberapa saat, turunkan.
  8. Sebuah basikal. Lakukan berbaring di belakang anda, tangan di belakang kepala anda. Kaki diangkat dari lantai dan "mengayuh", bergiliran membengkokkan lutut. Secara beransur-ansur meningkatkan julat pergerakan. Semakin dekat pinggul ke lantai, semakin kuat bebannya.
  9. Plate squats. Kaki lebih lebar daripada bahu, kaus kaki dibalik. Tangan ditarik ke hadapan atau dililit di bahu. Jongkok perlahan, kembali lurus. Setelah menyesuaikan diri dengan teknik ini, beban ditingkatkan dengan dumbbells.

Latihan dilakukan 6-10 kali dari 3 hingga 5 pendekatan. Selepas setiap pendekatan, rehatkan sedikit untuk meregangkan otot..

Terlepas dari kerumitan gimnastik, selepas latihan, mereka mesti menyejukkan badan. Ini adalah senaman santai otot. Menghilangkan kekejangan vaskular, yang mungkin muncul kerana terlalu banyak latihan, secara beransur-ansur memindahkan badan dari keadaan teruja ke tenang.

Dengan aterosklerosis bahagian bawah kaki, pada akhir latihan, cukup untuk melakukan dua latihan sederhana:

  • naik ke empat, perlahan-lahan luruskan kaki anda, angkat punggung ke atas. Kedudukan dikekalkan selama 5-10 saat;
  • berbaring di perut anda, tapak tangan di bawah bahu anda, kaki lurus. Tubuh diangkat, bersandar di telapak tangan, perlahan-lahan melengkung ke belakang. Mereka mendongak. Pegang kedudukan selama 5-10 saat, ambil kedudukan permulaan.

Lakukan 3 kali. Ia berguna untuk digabungkan dengan senaman pernafasan yang santai. Memulakan kedudukan di belakang anda, mata ditutup. Secara bergantian merehatkan otot-otot jari, kaki, kaki, paha, perut.

Mengecas dengan peralatan sukan

Pada peringkat awal aterosklerosis, disarankan untuk berlatih menggunakan pelbagai peralatan kardiovaskular:

  • Treadmill. Untuk memulihkan nada pembuluh darah, otot, cahaya berjalan hingga 5 km / jam, berjalan hingga 12 km / jam. Semasa bersenam, batang tubuh dijaga selurus mungkin, mengelakkan ketegangan korset otot.
  • Basikal senaman menguatkan jantung, saluran darah, dan meningkatkan daya tahan. Pelajaran pertama berlangsung tidak lebih dari 5 minit.
  • Stepper mensimulasikan menaiki tangga tangga. Menguatkan saluran darah, otot, meningkatkan bekalan darah ke jantung, otak, bahagian bawah kaki, menormalkan pernafasan. Mulakan dengan sesi 10 minit, denyut nadi 100-110 denyut / minit. Ketika otot terbiasa dengan beban, waktu latihan meningkat menjadi satu jam.

Terlepas dari jenis simulator, latihan harus dimulai dengan meregangkan otot dan diakhiri dengan halangan. Jangan gunakan dumbbell atau berat lain.

Pelatih dikontraindikasikan dalam kes berikut:

  • penyakit jantung yang teruk: kecacatan valvular, endokarditis, miokarditis, gangguan irama jantung, lesi iskemia;
  • mengalami serangan jantung, strok;
  • tromboflebitis;
  • bentuk diabetes mellitus yang teruk;
  • selsema;
  • neoplasma malignan.

Sebelum latihan, anda perlu berunding dengan doktor anda mengenai tahap beban yang dibenarkan..

Rawatan yoga

Yoga - merujuk kepada beban statik. Meningkatkan kekuatan otot, mengembangkan daya tahan, kelenturan, meningkatkan peredaran darah, merangsang penyingkiran toksin, toksin, kolesterol jahat dari badan. Semasa bersenam, darah cepat jenuh dengan oksigen.

Asana yoga tidak bermaksud fasa relaksasi, yang sangat penting dalam aterosklerosis pada bahagian bawah kaki. Kerana ini, beban menjadi lebih kuat, latihan lebih sukar. Namun, untuk menjadikan terapi senaman lebih produktif, anda boleh menambahkan beberapa asana ringkas kepadanya:

  • Berdiri tegak, kaki bersama. Tarik nafas dalam-dalam - tarik lengan ke atas, hembuskan nafas - perlahan-lahan turunkannya ke bawah.
  • Kaki dibawa bersama. Tarik nafas - bersandar ke hadapan, cuba menyentuh lantai dengan jari anda. Menghembuskan nafas - meluruskan, mengangkat kepala ke atas.
  • Kaki lebih lebar daripada lebar bahu. Lutut kanan dibengkokkan pada sudut kanan (paha kanan harus selari dengan lantai), kaki kiri ditekan ke lantai, menjaga keseimbangan. Tangan dihulurkan ke sisi, selari dengan lantai. Badan ditarik ke atas. Kedudukan dipegang selama 30 s, kemudian kaki diubah.

Setiap senaman dilakukan sebanyak 3 kali. Tidak diinginkan untuk menambah bilangan dan jangka masa mereka. Dalam rawatan aterosklerosis oleh gimnastik, beban statik tidak boleh mengambil lebih dari satu pertiga dari jumlah latihan.

Budaya fizikal, sebagai kaedah yang terpisah, tidak akan membantu mengatasi aterosklerosis. Ia berkesan hanya dalam kombinasi dengan diet, penolakan tabiat buruk, ubat-ubatan.

Latihan, gimnastik dan yoga untuk aterosklerosis. Sukan adalah ubat terbaik!

Penyakit vaskular aterosklerotik berlaku walaupun pada masa bayi, pada masa dewasa ia didiagnosis pada separuh daripada populasi, dan pada usia tua kejadiannya mencapai hampir 100%.

Adakah terapi senaman untuk aterosklerosis dapat membantu mengurangkan risiko komplikasi berbahaya? Sekiranya demikian, latihan terapi apa yang digunakan untuk menormalkan keadaan dinding saluran darah, dan dalam situasi apa yang ditunjukkan?

Adakah mungkin bermain sukan dengan aterosklerosis

Setiap doktor yang kompeten akan menjawab bahawa pendidikan jasmani bukan hanya mungkin, tetapi juga diperlukan.

  1. Semasa melakukan pergerakan aktif, saluran mengembang, yang mengembalikan kelajuan aliran darah di dalamnya, sementara tisu yang diberi oleh mereka tepu sepenuhnya dengan oksigen.
  2. Otot yang bekerja semasa melakukan aktiviti fizikal menghilangkan kekejangan yang disebabkan oleh penyempitan lumen arteri oleh plak aterosklerotik dan kekurangan zat serat saraf.
  3. Dalam tisu yang dipanaskan, bukan sahaja bekalan darah meningkat, tetapi juga saluran yang tidak berfungsi ketika rehat (collaterals) terbuka, yang sangat penting untuk mengimbangi kekurangan nutrisi pada aterosklerosis yang teruk.
  4. Beban kardio meningkatkan kontraktilasi miokard, secara beransur-ansur menormalkan irama dan meningkatkan daya tahan jantung.
  5. Gimnastik pernafasan memperkayakan darah dengan oksigen, mempercepat metabolisme dan dengan itu menurunkan tahap kolesterol "buruk" yang disimpan di dinding vaskular.

Perkara utama adalah bahawa kelas tidak berlaku pada masa berlakunya komplikasi yang disebabkan oleh aterosklerosis (serangan jantung, mikrostroke, gangguan akut aliran darah di anggota badan atau usus). Tetapi selepas tempoh patologi yang teruk, anda juga tidak perlu teragak-agak dengan terapi senaman: kadar pemulihan fungsi badan bergantung kepadanya.

Kaedah rawatan dan pencegahan aterosklerosis dengan bantuan pergerakan aktif bebas pesakit disebut kinesitherapy..

Sekiranya patologi vaskular, senaman aerobik sangat berguna - dilakukan di udara segar dan bersih. Semasa latihan, anda harus menarik nafas dalam-dalam, menghembus nafas dan menghirup untuk berehat..

Latihan di gim tidak sesuai untuk semua orang: latihan ini ditunjukkan sebagai pencegahan aterosklerosis atau pada peringkat awalnya. Kompleks yang sesuai akan dipilih oleh doktor secara individu, bergantung pada tahap kerosakan vaskular.

Gimnastik terapeutik dilakukan:

  • selepas pemanasan yang pendek dan tenang dan peregangan otot seterusnya;
  • tanpa agen pemberat yang ketara (tanpa mereka atau dengan berat badan rendah);
  • pada kadar perlahan tanpa tersentak atau pergerakan tiba-tiba;
  • secara berkala, dengan kawalan kesihatan dan degupan jantung.

Latihan pertama harus dimulakan dengan beban minimum dan waktu yang optimum, hanya menyebabkan rasa keletihan ringan, dan bukan kegagalan degupan jantung, sesak nafas, denyutan saluran darah yang kuat di kepala. Setelah terbiasa, beban harus ditingkatkan secara rasional. Laju akan didorong oleh pakar dalam terapi senaman, dengan fokus pada indikator denyut nadi, tekanan dan kadar pernafasan semasa pelajaran demonstrasi.

Latihan untuk aterosklerosis pada bahagian bawah kaki

Saluran kaki adalah yang paling mudah untuk dilatih, kerana selain mempercepat aliran darah, meningkatkan tekanan di dalamnya dan meningkatkan oksigenasi, mereka dipengaruhi oleh kekuatan mekanikal otot-otot yang berkontraksi. Oleh itu, terapi senaman yang dipilih dengan betul membantu walaupun dengan aterosklerosis (penyumbatan sebahagian atau hampir lengkap) pembuluh darah pada bahagian bawah kaki.

Sebaiknya mulakan pergerakan gimnastik sambil berbaring di punggung. Apabila mereka dilakukan, kesan pada dinding arteri dilakukan, aliran keluar vena berlaku, menghilangkan genangan darah dan limfa di dalam pembuluh darah, tekanan perut tegang. Ini termasuk:

  • pemanjangan-lenturan pada sendi pergelangan kaki yang diangkat secara menegak (pertama satu kaki, kemudian yang lain, dan kemudian kedua-duanya secara bersamaan);
  • lenturan kaki yang serupa pada sendi lutut;
  • "Basikal" dengan sendi pinggul dibengkokkan pada 90 °;
  • "Gunting" dengan pengenceran dan pengurangan kaki diluruskan di lutut.

Dalam posisi duduk di bangku atau kerusi yang selesa, dengan lutut dibengkokkan 90 °, luruskan kaki secara bergantian, jika boleh meregangkan kaus kaki.

Dalam posisi berdiri, mereka memindahkan berat badan secara bergantian ke setiap kaki, melakukan jongkok dan ayunan dengan kaki lurus, berjalan dengan lutut tinggi. Pertama, mereka diinsuranskan, berpegang pada sokongan yang selesa, kemudian latihan yang disenaraikan dilakukan tanpa insurans. Setiap pergerakan individu mesti diulang hingga 15 kali pada setiap kaki.

Latihan yang sangat baik bukan sahaja untuk saluran kaki, tetapi juga untuk aterosklerosis dari penyetempatan yang berbeza akan berjalan dengan terapi. Mereka mula berjalan di medan rata selama 4-5 minit, secara beransur-ansur menyukarkan trek dan menambah masa. Sekiranya sukar untuk mengatasi kenaikan pertama, tongkat khas digunakan. Selepas itu, jalan rata digantikan oleh medan kasar dengan naik turun.

Untuk rawatan tahap aterosklerosis ringan pada saluran kaki atau sebagai profilaksisnya, peralatan kardiovaskular digunakan: basikal senaman, treadmill, stepper.

Gimnastik untuk aterosklerosis saluran otak dan leher

Dengan kekalahan penyetempatan ini, latihan dilakukan dengan sangat berhati-hati, perlahan, lancar, tanpa menahan nafas. Untuk merangsang kerja saluran otak dan leher, miring kepala digunakan: ke depan, ke belakang, ke bahu, berpusing ke sisi - hingga 15 kali pada setiap arah.

Tetapi latihan seterusnya akan menjadi lebih menarik: lukis angka dari 1 hingga 10 di udara dengan hidung dan arah yang bertentangan, dan lakukan semua pergerakan dengan amplitud maksimum yang mungkin. Dalam kes ini, keseluruhan pergerakan bergerak dilakukan, ditunjukkan pada aterosklerosis serebrum dan serviks. Selepas gimnastik yang sederhana, tetap mengangkat dan menurunkan bahu anda beberapa kali.

Dalam memerangi aterosklerosis pembuluh darah di bahagian atas aliran darah, latihan rintangan akan membantu: anda perlu menggenggam jari anda, meletakkannya terlebih dahulu di dahi anda dan meregangkan kepala anda dengan kuat, memegang selama kira-kira setengah minit. Kemudian gerakkan tangan anda ke belakang kepala anda, dan ulangi tindakan tersebut.

Sebaiknya lakukan latihan fisioterapi pada saluran kepala dan leher pada waktu pagi, sehingga meningkatkan peredaran darah di otak, dan mengaturnya untuk bekerja pada hari yang akan datang.

Berjalan dan berlari dengan aterosklerosis

Sekarang lebih lanjut mengenai latihan kardio. Berjalan dan berlari membawa hampir semua otot berfungsi, jadi ia mempunyai kesan yang baik terhadap kerja jantung dan keadaan semua saluran darah badan. Untuk mendapatkan kesan terapeutik, disarankan untuk berlatih setiap hari, dan jika mustahil, sekurang-kurangnya setiap hari yang lain. Treadmill luar juga boleh digunakan.

  1. Jarak berjalan kaki yang optimum adalah dari 2 km (untuk orang tua, pemula atau dengan aterosklerosis vaskular teruk) hingga 5 km (untuk orang muda yang meningkatkan beban atau pada peringkat awal penyakit).
  2. Anda harus mula berjoging pada jarak 3 km, secara bertahap meningkatkan jarak menjadi 8-10 km. Sebelum memulakan perlumbaan, anda perlu berunding dengan pakar (cari langkah, jarak, masa yang optimum untuk berjoging).

Untuk menjadikan kardio lebih mencabar, pilih laluan di medan kasar, percepat dan laju, atau masukkan latihan di antara..

Lari dari tempat tidak digalakkan: anda perlu menggunakan skema perlumbaan tertentu.

  1. Berjalan pecutan.
  2. Berjoging.
  3. Meningkatkan dan mengurangkan kadar.
  4. Berjoging.
  5. Berjalan perlahan.

Nafas dalam-dalam akan menenangkan pernafasan setelah bersenam, bergantian dengan selekoh ke depan badan dengan menurunkan lengan dan nafas dalam.

Latihan pernafasan

Latihan pernafasan mesti dilakukan dalam keadaan rehat sepenuhnya, dan juga di udara segar. Tidak sukar untuk mempersembahkannya, dan di samping itu, anda dapat menghidupkan muzik perlahan yang tenang dan mengetepikan masalah anda sebentar. Peraturan asas: menghirup melalui hidung, menghembus nafas melalui mulut melalui bibir yang dikerut.

Berikut adalah beberapa amalan pernafasan.

  1. Tarik nafas dalam-dalam dan sekata sambil berdiri, kaki terpisah pada paras bahu, dengan telapak sebelah tangan di dada atas, dan yang lain di perut. Pertama, anda perlu bernafas 4-6 kali sehingga hanya dada mengambil bahagian dalam tindakan pernafasan, kemudian hanya perut, dan pada akhirnya - bergantian dada-perut.
  2. Berdiri dengan kaki yang disatukan, rentangkan tangan ke atas, pada masa yang sama naik di atas jari kaki anda dan tarik nafas dalam-dalam, kemudian turunkan lengan anda, berdiri dengan kaki penuh, sambil menarik nafas lega. Penyedutan harus lebih pendek daripada pernafasan, yang dapat diperpanjang dengan pengucapan huruf, mantera atau kalimat. Latihan ini berguna untuk penyakit jantung iskemia, kerana semasa anda menghembuskan nafas, degupan jantung menjadi perlahan..
  3. Letakkan kaki anda sedikit lebih lebar dari bahu anda, tarik nafas dalam-dalam, membongkok ke depan, bulatkan punggung anda dan bebas menggantung lengan anda, kemudian kembali ke posisi berdiri, membuat nafas dalam-dalam.
  4. Dalam keadaan apa pun, tarik nafas empat kali ganda, tahan nafas selama 4-5 saat, kemudian hembuskan dengan cara yang sama.

Untuk mencapai kesan terapeutik pada aterosklerosis vaskular, cukup untuk membuat kira-kira 100 pergerakan pernafasan dalam 1 sesi.

Yoga dan qigong untuk aterosklerosis

Kedua-dua amalan ini berkait rapat dengan latihan pernafasan. Kompleks mereka juga merangkumi meditasi, latihan dan, dalam hal qigong, seni mempertahankan diri..

Kajian menunjukkan bahawa yoga dan qigong (serta kombinasi mereka dalam bentuk yoga qigong) pada aterosklerosis saluran otak menyamakan tekanan intrakranial, meningkatkan pendengaran dan penglihatan, mengaktifkan ingatan, menormalkan tekanan darah.

Hanya sarjana seni ini yang dapat belajar postur, belajar bagaimana bernafas dan bermeditasi. Doktor terapi senaman mesti mendapat kebenaran untuk melakukan amalan oriental sesuai dengan tahap lesi vaskular.

Perubatan herba akan membantu menyatukan hasil latihan terapi. Dan pendekatan yang paling komprehensif dalam rawatan banyak penyakit, termasuk aterosklerosis, adalah teknik Profesor Sergei Bubnovsky: dia secara individu menetapkan kombinasi terapi senaman, fisioterapi, bekerja pada simulator penyahmampatan dan pernafasan yang betul..

Baca juga: Buku S. Bubnovsky "Kod kesihatan jantung dan saluran darah"

Peringatan penting

Gimnastik dengan aterosklerosis vaskular dikontraindikasikan sekiranya:

  • penyakit berjangkit akut;
  • peningkatan suhu badan;
  • pemburukan patologi kronik;
  • kecenderungan untuk mengembangkan trombosis;
  • tumor malignan;
  • berdarah;
  • sindrom kesakitan teruk.

Sekiranya tidak ada kontraindikasi, prinsip latihan fisioterapi tetap tidak berubah: pemanasan dan regangan pertama, kemudian peningkatan beban secara beransur-ansur, kemudian halangan dan peregangan sekali lagi. Rehat 2-3 minit diperlukan antara set. Latihan tidak boleh dilakukan semasa perut kosong: anda perlu makan sesuatu yang ringan 1.5 jam sebelum latihan. Jantung dapat "dipercepat" hanya dengan + 30% dari frekuensi awal (pada waktu rehat).

Melakukan beban sederhana setiap hari dapat mencapai hasil yang lebih baik daripada mengalahkan diri anda dengan latihan yang melelahkan. Dan jika anda menambahkan pemakanan yang rasional dan menghentikan ketagihan yang berbahaya, maka kejayaan dalam memerangi aterosklerosis vaskular akan terjamin!

Satu set latihan untuk rawatan aterosklerosis saluran kaki

Untuk rawatan aterosklerosis yang melenyapkan, diperlukan gabungan kompleks pelbagai kaedah dan kaedah rawatan. Latihan untuk urat kaki dan urut ditetapkan oleh doktor untuk diagnosis ini untuk mengurangkan kerosakan pada sistem vaskular dan memperbaiki keadaan bahagian yang terkena.
Kajian klinikal kesejahteraan pesakit tua menunjukkan bahawa pelbagai aktiviti fizikal dan kerja otot mempunyai kesan positif pada organisma yang terjejas. Kompleks disusun secara berasingan: tugas-tugas tersebut dipilih yang dapat dilaksanakan untuk pesakit tertentu dan akan memudahkan perjalanan penyakit ini. Komponen utama kumpulan latihan untuk aterosklerosis adalah pelbagai ayunan yang melibatkan otot kaki besar dan sederhana. Tambahan untuk pendidikan jasmani boleh menjadi diet yang ditetapkan oleh doktor untuk menyingkirkan pound tambahan yang memburukkan lagi penyakit.

Bagaimana terapi senaman akan membantu aterosklerosis?

  • Keseluruhan sistem kardiovaskular dilatih dan diperkuat, yang membolehkan anda mengelakkan atau melambatkan perkembangan proses atrofi tisu secara signifikan.
  • Pergerakan oksigen dan nutrien organik melalui badan melalui darah dinormalisasi.
  • Gangguan dalam metabolisme dihilangkan, termasuk. berlemak. Akibatnya, peningkatan kadar kolesterol, yang memprovokasi penyumbatan tempat tidur vaskular, menurun ke tahap normal..

Gimnastik dengan aterosklerosis pada kapal di bahagian bawah kaki tergolong dalam kategori terapi senaman, tetapi bukan untuk sukan. Yang terakhir disertai dengan beban yang serius dan sukar ditanggung, dan ini dikontraindikasikan untuk pesakit dengan patologi yang dimaksudkan. Latihan mesti mudah dilakukan dan lembut, dengan penyertaan latihan pernafasan. Sekiranya pesakit bergerak ke arah penyembuhan, anda boleh memasukkan dumbbell 1kg ke dalam inventori untuk latihan. Pesakit yang lebih tua atau lebih teruk disarankan untuk memperhatikan berjalan lambat.

Cara memilih latihan yang betul

Kompleks kaki gimnastik mesti memenuhi kriteria:

  • Semua elemen dilakukan dengan pemberat yang tidak signifikan atau tanpa itu sama sekali.
  • Berjalan dan melakukan senaman pernafasan sangat membantu..
  • Adalah perlu untuk mengatur jumlah pengulangan, berdasarkan usia, tahap keparahan penyakit, keadaan kesihatan semasa dan reaksi anggota badan terhadap tekanan yang masuk (mulailah dengan sesederhana mungkin).

Tahap kesukaran latihan

  1. Set awal, dipermudahkan

Berjalan adalah bahagian penting daripadanya. Unsur-unsurnya mudah dilaksanakan dan tidak menyiratkan beban yang ketara. Gimnastik dilakukan dengan perlahan dan lancar, tanpa pergerakan secara tiba-tiba, dengan kadar yang stabil dan santai. Sebaiknya anda berehat sekurang-kurangnya 1 minit selepas setiap latihan sebelum meneruskannya. Akhir pelajaran berjalan selama 1 -1.5 minit.

  1. Tahap kesukaran kedua (sederhana)

Laju meningkat sedikit, kelas itu sendiri menjadi lebih sukar dan lebih lama, pesakit harus melakukan beberapa usaha untuk menjalankannya.

  1. Set kesukaran tinggi

Disarankan untuk pesakit yang hampir tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Perlu memilih bahagian program ini, pelaksanaannya tidak menimbulkan rasa sakit. Latihan fizikal yang dijelaskan dapat diubah untuk meningkatkan atau mengurangkan kesukaran bergantung pada keadaan.

Senaman gimnastik

Latihan dilakukan semasa berbaring

Berbaring di perut saya

Ambil posisi permulaan, kemudian bengkokkan kaki anda secara bergiliran, menyentuh punggung anda dengan kaki dan kembali ke lantai. Ulangi beberapa kali untuk setiap anggota badan.

Berbaring di belakang anda

  1. Bebas meregangkan dan merehatkan otot anda. Adalah perlu untuk membengkokkan kaki kiri di lutut sebanyak yang memungkinkan pergerakan sendi. Semasa ini, kaki dan jari kaki bergerak perlahan di sepanjang permukaan lantai. Terus membongkok, tetapi sudah berada di kawasan sendi pinggul, tarik kaki ke arah anda dan tekan tangan anda ke badan, cuba untuk menahan punggung anda dengan kuat sehingga menekan sokongan. Kembali ke kedudukan permulaan dan lakukan perkara yang sama untuk kaki kanan. Ulangi latihan kira-kira 10 kali.
  2. "Basikal" yang popular berguna untuk aterosklerosis. Anggota badan, sedikit bengkok di lutut, naik di atas lantai dan bergerak di jalan bulat, meniru berbasikal. Lakukan 10 repetisi.
  3. Lengan dan kaki berayun alternatif. Bayangkan pergerakan serangga yang jatuh di punggungnya dan cuba berguling, dan cuba mengulanginya. Walaupun kelihatan lucu, kesan positif dari tindakan tersebut dapat dilihat - badan menjadi panas dan peredaran darah menjadi lebih cepat.
  4. Program latihan merangkumi latihan "gunting". Untuk memaksimumkan kesannya, telapak tangan diletakkan di bawah tulang ekor. Setelah berpuluh-puluh kali pengulangan, kaki perlu diluruskan, tetap berat badan dan ditekan rapat antara satu sama lain selama 10 saat, dan kemudian berehat. Bahagian terakhir dipasang ke lantai.

Kedudukan duduk

    Membengkokkan pada sudut dalam

90 ° anggota badan sokongan disebarkan secara serentak dan disatukan. Anda perlu melakukan sekurang-kurangnya 5 pengulangan, selepas itu berehat dan berehat. Rehat sedikit diperlukan sebelum beralih ke bahagian seterusnya program.

Elemen yang rumit dalam latihan ini adalah mewujudkan rintangan pergerakan dengan meletakkan telapak tangan di lutut dan menekannya ke arah yang bertentangan dengan arah pergerakan mereka..

  1. Duduk di atas kerusi, arahkan kaki ke hadapan, kemudian condongkan badan anda ke arah mereka, cuba menyentuh dahi anda. Lakukan sekurang-kurangnya 8 kali. Komplikasi yang mungkin berlaku ialah membongkok, menggenggam kaki, dan berlama-lama dalam keadaan bengkok selama beberapa saat.
  2. Pegang kaki kanan dengan telapak tangan, angkat seluruh anggota badan setinggi mungkin, tanpa melepaskan tangan anda. Untuk terus berada di posisi yang diadopsi, hitung 10 detik secara mental. Kembali ke kedudukan normal, ulangi dengan kaki kiri. Untuk masing-masing, lakukan pergerakan 10 r.

Latihan berdiri

  1. Ambil kerusi dan letakkan di hadapan anda. Letakkan kedua telapak tangan di bahagian belakang, mulailah mencangkung, sedikit menekuk lutut, dengan lancar dan perlahan. Semasa bergerak ke atas dari jongkok, angkat jari kaki. Semasa anda melakukan, kecepatan dan kedalaman jongkok dibiarkan meningkat secara beransur-ansur..
  2. Ambil kedudukan permulaan - berdiri tegak, tangan diturunkan di bahagian belakang perabot atau pinggul. Setinggi yang sesuai dengan persiapan, pertama-tama meletakkan satu kaki, berlama-lama di posisi ini, secara beransur-ansur, dengan gerakan kenyal, kembalikan kaki ke lantai, lakukan yang sama dengan yang lain. Jumlah pengulangan adalah sekitar 10.
  3. Letakkan anggota atas pada tali pinggang, kaki bersama-sama. Angkat satu cukup tinggi, bengkokkan pada lutut dan putar ke sisi, kemudian perlahan-lahan turunkan ke tempatnya. Ulangi untuk masing-masing 8 kali.
  4. Secara bergantian angkat kaki yang diluruskan ke hadapan, cuba untuk tidak menyimpang ke sisi.
  5. Berjalan di tumit atau kaki, gulung dari bahagian depan kaki ke belakang.
  6. Pastikan satu anggota badan tidak bergerak, gerakkan jongkok di sebelah yang lain, biarkan kaki sepenuhnya di atas penyokong.

Di lutut

  1. Dapatkan keempat-empat, selaraskan irama pernafasan. Condongkan batang badan anda ke sokongan, sentuh dengan dada dan leher anda, meletakkan telapak tangan anda di atas lantai. Naik kembali, lakukan 4-8 repetisi lagi.
  2. Luruskan dan bawa kaki kembali semasa menghembus nafas, kembalikan semasa menyedut, lakukan perkara yang sama dengan yang lain, 6 kali setiap anggota badan.
  3. Pasangkan tangan anda pada tali pinggang. Mulailah bersandar dengan lembut ke hadapan, tujuannya adalah menyentuh dahi anda hingga lutut. Luruskan selepas beberapa saat. Lakukan 15 kali setiap set. Untuk pengukuhan sendi yang lebih berkesan selepas latihan ini, anda perlu berjalan.

Latihan pernafasan

Untuk merawat penyakit sistem peredaran darah dengan bantuan latihan pernafasan adalah cara yang berkesan, menurut pakar perubatan. Ia membantu badan mendapatkan cukup bahan organik, menenangkan dan melegakan gejala tekanan. Kerja saluran darah dan keanjalannya bertambah baik, lebih banyak darah memasuki otot jantung.

Kontraindikasi untuk jenis latihan ini termasuk:

  • tekanan darah tinggi;
  • osteochondrosis;
  • tromboflebitis;
  • radiculitis.

Latihan khas ditetapkan oleh doktor yang menghadiri. Tetapi teknik yang diketahui dari pelajaran pendidikan jasmani juga berguna..

  1. Ambil kedudukan berdiri dengan jarak bahu kaki anda. Mulailah perlahan-lahan dan tarik nafas dalam-dalam, selari menaikkan jari kaki dan meregangkan lengan ke atas, menghalakan bahagian belakang telapak tangan anda ke dalam. Semasa anda kembali ke posisi awal, mulailah menurunkan badan dan kepala ke bawah, sambil menghembus nafas, melintasi lengan anda di bawah dada. Setelah mengendurkan otot-otot leher dan batang badan, anda boleh kekal dalam kedudukan ini selama beberapa saat, kemudian menjadi lebih sekata.
  2. Untuk mengisi semula jumlah oksigen dalam darah dengan cepat, tindakan berikut dilakukan: pernafasan, disertai dengan penarikan perut, kemudian nafas dalam-dalam dengan penonjolannya. Nafas yang kuat dengan pergerakan otot perut mempercepat aliran darah.

Memperbaiki hasilnya

  • Latihan mesti dilakukan dengan cara yang kompleks, hanya yang telah ditetapkan oleh doktor, mengikut urutan dan dengan jangka masa yang ditentukan.
  • Berjalan akan memberi kesan terapi yang ringan. Mereka boleh dimasukkan ke dalam kehidupan seharian - berjalan dari tempat kerja, berjalan pada waktu malam dan / atau hujung minggu. Aktiviti kolam renang yang cukup keras, tenis, bermain ski atau bola tampar akan menguatkan saluran darah dan meningkatkan kesejahteraan.
  • Elemen penting lain adalah makanan berkualiti. Terdapat penolakan lemak berbahaya haiwan, kuning telur, goreng. Mereka akan digantikan dengan makanan laut dan produk tumbuhan. Jumlah garam dalam makanan dan peratusan lemak dalam produk tenusu harus dikurangkan.
  • Dianjurkan untuk berhenti merokok dan minum alkohol, mengurangi jumlah situasi tertekan, menormalkan rejimen dan memberi rehat yang cukup dari tekanan, serta tidur nyenyak. Ini akan membantu mengelakkan perkembangan penyakit ini..

Latihan terapi untuk kaki dengan aterosklerosis dirancang sedemikian rupa sehingga pesakit, pada tahap perkembangan penyakit apa pun, dapat melakukan set latihan yang ditetapkan tanpa mengalami rasa sakit dan ketidakselesaan..

Ini, sebagai tambahan kepada keberkesanan kelas yang dijamin, adalah kriteria yang sangat penting bagi doktor komponen, kerana aktiviti fizikal yang berlebihan dikontraindikasikan untuk orang dengan aterosklerosis dan tidak akan memberi manfaat, tetapi membahayakan. Pengisian secara sistematik tidak memerlukan banyak usaha dan masa. Anda juga tidak perlu membuat perubahan ketara dalam gaya hidup anda untuk melaksanakan aktiviti bermanfaat yang lain. Tetapi perubahan kecil ke arah kehidupan yang sihat akan membantu di masa depan untuk mengelakkan komplikasi dan perbelanjaan besar untuk ubat-ubatan dan peralatan untuk memulihkan sistem vaskular yang rosak..

Senaman dan urut untuk aterosklerosis saluran kaki

Pelanggaran metabolisme lipid dan peningkatan kadar kolesterol darah menyebabkan kemunculan plak aterosklerotik di dinding saluran darah dan perkembangan aterosklerosis. Gejala dan rawatan penyakit ini bergantung pada usia dan keadaan (fizikal dan emosi), tetapi merangkumi item wajib seperti diet, ubat-ubatan dan terapi senaman. Sekiranya patologi telah mempengaruhi arteri di bahagian bawah kaki, maka satu set latihan dipilih khusus untuk bahagian badan ini.

Manfaat latihan untuk aterosklerosis

Sejumlah faktor biasanya menyebabkan aterosklerosis. Ini adalah merokok, dan hipotermia kaki yang kerap, dan trauma mental, tekanan berterusan dan kurang tidur, kekurangan zat makanan dan kegemukan, tekanan darah tinggi, keturunan dan penyakit kronik. Rawatan ubat bertujuan untuk menguatkan dinding saluran darah, mengembang lumen dan mengurangkan pembekuan darah. Sekiranya penyakit itu dimulakan atau rawatannya tidak memberikan perubahan positif, maka kaedah pembedahan ditetapkan.

Gimnastik untuk aterosklerosis bahagian bawah kaki memungkinkan:

  • Menguatkan badan;
  • Meningkatkan peredaran darah, termasuk dan persisian;
  • Menormalkan kerja dan keadaan CVS;
  • Meningkatkan nada otot;
  • Mencegah kekejangan vaskular;
  • Menormalkan proses metabolik dalam tisu;
  • Memulihkan mobiliti sendi dan ligamen, tisu otot;
  • Memperbaiki keadaan umum selepas pembedahan rekonstruktif.
  • Prestasi yang kerap dari satu set latihan untuk aterosklerosis membawa kepada pengembangan kolateral - jalur aliran darah lateral yang bertanggungjawab untuk memastikan pergerakan darah di sekitar kawasan yang terjejas.

Senaman mempengaruhi seluruh tubuh, meningkatkan koordinasi pergerakan, daya tahan, pernafasan dan pemahaman badan anda.

Pada peringkat 1 dan 2, kelas OA dibahagikan kepada bahagian pengenalan dan bahagian utama. Pengenalan - ini adalah latihan pernafasan, pemanasan umum, berjalan di sekitar bilik atau di tempat. Latihan harus dilakukan di bilik yang berventilasi baik dan hangat, semasa bersenam - jaga punggung lurus, kawal pernafasan dan pantau nadi anda.

Penting untuk tidak membiarkan kerja berlebihan dan kemerosotan kesejahteraan, tetapi memberi beban yang wajar kepada tubuh.

Bahagian utama merangkumi latihan pengukuhan umum, khas dan pernafasan, yang bergantian antara satu sama lain. Yang khas termasuk teknik dinamik yang bertujuan untuk menegangkan dan melonggarkan serat otot, mengubah kedudukan anggota badan yang terkena. Semasa melakukan kompleks, jika perlu, patuhi urutan yang diberikan, latih otot-otot besar terlebih dahulu, dan hanya yang kecil. Pada akhir kitaran, untuk menguatkan arteri di bahagian bawah kaki dan berehat, lakukan beberapa senaman ringan dari yoga klasik dan untuk menormalkan pernafasan.

Penyakit yang rumit hanya memerlukan senaman ringan, berjalan perlahan, berenang, aerobik air dan yoga khas. Kontraindikasi untuk terapi senaman adalah gangren, trombophlebitis migrasi, trombosis akut.

Kelas tidak dijalankan dengan kelemahan umum, peningkatan suhu badan dan migrain yang teruk.

Latihan klasik

Dari kedudukan berdiri

Kelas dimulakan dengan pemanasan dan regangan yang kecil dan tenang. Pesakit dengan penyakit jantung dan diabetes mellitus tidak boleh menggunakan alat penimbang, melakukan pergerakan yang tajam dan cepat. Semasa gimnastik, perhatian diberikan kepada nadi, sensasi dalaman dan kesejahteraan. Latihan pertama harus dilakukan dengan tekanan minimum dan hanya menyebabkan sedikit keletihan. Beban dosis bergantung pada usia, proses kronik pihak ketiga dan status kesihatan.

Latihan untuk aterosklerosis kapal-kapal di bahagian bawah kaki dalam keadaan berdiri bermula dengan berjalan.

Selepas beberapa minit, teruskan ke:

  • Squats perlahan. Mereka dilakukan dari posisi berdiri dengan memegang sokongan khas atau belakang kerusi. Kaki tidak terangkat dari lantai, tetapi anda boleh menaikkan tumit untuk meningkatkan kesukaran latihan. Kedalaman jongkok meningkat secara beransur-ansur;
  • Kaki kiri diletakkan pada jari kaki dan berat badan dipindahkan dengan lancar ke sana. Kemudian mereka melakukan pergerakan ini untuk kaki kanan. Untuk memudahkan pelaksanaan, anda boleh merebut kerusi atau sokongan apa pun. Ulangi latihan 8 kali;
  • Berjalan. Anda boleh berjalan di tempat atau di sekitar bilik, mengangkat kaki anda tinggi. Masa pelaksanaan - 2-3 minit;
  • Letakkan tangan anda di punggung bawah anda. Bengkokkan kaki kanan anda dengan lancar dan tanpa tersentak dan buat beberapa gerakan bulat, menggambarkan bulatan maksimum yang mungkin. Kemudian lakukan senaman dengan kaki yang lain sebanyak 4 kali. Untuk setiap anggota badan, lakukan 8 hingga 10 pengulangan;
  • Menaikkan kaki secara bergantian ke ketinggian maksimum;
  • Cerun. Letakkan kaki anda lebih lebar daripada bahu anda. Perlahan-lahan gerakkan badan ke hadapan, ambil lantai dengan hujung jari anda. Selekoh dan lilitan badan dilakukan dengan kaki lurus dan belakang.
  • Mencondongkan dan meregangkan. Berlutut, tarik nafas dan luncurkan tangan ke hadapan ke lantai. Tubuh meregangkan jari, mengarahkan dada ke lantai. Cuba sentuh lantai dengan dahi anda dengan memanjangkan punggung.
  • Kompleks ini dilengkapi dengan berjalan di tumit, giliran badan yang lancar dan latihan pernafasan. Sekiranya sebilangan pengulangan tidak ditunjukkan, maka setiap latihan dilakukan 10-12 kali.

Dari kedudukan terlentang

Untuk melakukan gimnastik, anda memerlukan tikar yoga atau gimnastik. Anda perlu berbaring dengan warna biru, meregangkan dan mengendurkan kaki, dan meluaskan tangan ke sisi sehingga membentuk garis lurus dengan bahu. Tarik nafas - kaki kiri dibengkokkan pada sendi lutut. Kaki meluncur perlahan dan stabil di lantai. Nafas seterusnya adalah peningkatan kaki yang lancar. Pegang lutut dengan tangan anda dan tarik ke badan: ia harus cenderung ke dada dan dagu. Tarik nafas selama beberapa saat, kemudian lepaskan lutut anda. Selepas berehat dan pemulihan pernafasan, ulangi ke sisi lain..

Buat beberapa kitaran pernafasan dalam untuk berehat, di mana perhatian tertumpu pada udara yang mengisi paru-paru. Angkat kaki dan simulasi putaran pedal basikal. Selepas itu, satu dinaikkan di atas lantai dengan jarak 15-25 cm dan dua atau tiga kitaran pernafasan diadakan. Ulangi untuk anggota badan yang lain dan kemudian berehat untuk berehat.

Anda boleh menggoyangkan lengan dan kaki sedikit untuk meningkatkan peredaran cecair badan dan memanaskan tisu otot..

Kemudian regangkan kaki: jaga otot agar tegang, permukaan belakang ditekan rapat ke lantai. Tahan 10 saat dan berehat.

Letakkan tangan, telapak tangan ke atas, di bawah kepala anda. Angkat kaki anda dengan perlahan dan lancar pada sudut 45 ° ke lantai, tahan selama kira-kira 5 saat. Berehatlah. Tekan punggung bawah ke lantai dan cuba angkat badan. Tahan masa semaksimum mungkin dengan ketegangan otot. Semua latihan dari posisi awal di belakang dengan aterosklerosis pada bahagian bawah kaki dilakukan 8-10 kali. Melengkapkan kompleks dengan relaksasi dan sedikit latihan pernafasan.

Dari kedudukan duduk

Lebih senang melakukan kompleks ini di atas kerusi dengan punggung. Berehatlah. Semasa menghirup perlahan, angkat tangan anda ke sisi, sambil menghembus nafas, turunkan ke sepanjang badan. Goncang dengan berus. Ulangi 5 hingga 7 kali. Letakkan telapak tangan anda di bahu anda, bengkokkan lengan anda pada sendi siku dan buat gerakan bulat 10-14 ke belakang dan ke belakang. Semasa latihan, telapak tangan tidak tertekan dengan kuat ke bahu, otot perut tegang, punggung tetap lurus, dan bilah bahu disatukan.

Gerakkan ke tepi kerusi, dan angkat kaki anda tinggi untuk meniru berjalan. Lakukan hingga 50 langkah di udara. Kemudian perlahan-lahan berdiri dan duduk tanpa menggunakan tangan anda, menjaga punggung anda lurus. Bergantung pada degupan jantung dan perasaan anda, lakukan 4 hingga 25 ulangan.

Duduk menghadap ke belakang kerusi, luruskan kaki anda (harus selari dengan lantai) dan, sambil menghirup, hulurkan tangan kanan ke kaki kanan anda. Cuba punggung lurus, dan lakukan pergerakan dengan regangan sisi. Tarik nafas dan berehat. Ulangi untuk setiap sisi kira-kira 6 kali..

Latihan berikut dilakukan sambil duduk di lantai. Sebarkan kaki ke lebar maksimum. Bawa badan ke hadapan supaya siku bebas dengan mudah di lantai, dan ketegangan otot terasa di bahagian belakang. Kaki tetap lurus, permukaan belakang ditekan dengan kuat ke lantai. Tahan beberapa saat, berehat. Pada kedudukan permulaan, pulihkan pernafasan. Ulangi hingga 10 kali. Bersandar perlahan-lahan, meregangkan kaki anda ke kedudukan yang rawan. Kemudian naik: kepala adalah yang pertama berusaha ke atas, kemudian bahu, bilah bahu, bahagian tengah belakang dan punggung bawah. Latihan dapat difasilitasi dengan memberi tumpuan pada tangan. Ulangi 5-7 kali.

Dari kedudukan yang rawan

Satu set latihan dilakukan untuk meningkatkan peredaran darah, memulihkan mobiliti tulang belakang dan anggota badan. Mulakan dengan membengkokkan lutut. Mereka cuba mencapai punggung dengan tumit. Paha ditekan kuat ke lantai. Ulangi hingga 10 kali. Lutut dibengkokkan pada sudut tepat dan dipegang pada kedudukan ini sehingga 15 saat.

Untuk merumitkan dan meningkatkan beban di tekan, latihan ini dilakukan serentak dengan dua kaki. Kemudian perlahan-lahan angkat kepala dan bahu anda. Bahagian belakang kepala membentang ke belakang. Penekanan untuk melegakan dibuat pada telapak tangan yang ditekan ke lantai. Bahagian belakang membongkok. Berlari 5-6 kali. Letakkan tapak tangan anda di paras bahu. Nafas adalah sewenang-wenangnya. Angkat kaki secara bergantian sehingga lutut tetap tegang, dan kaki meregangkan ke hadapan.

Mengecas dengan peralatan sukan

Anda boleh bersenam untuk meningkatkan kesihatan dan memperbaiki keadaan saluran darah pada simulator khas, bola fit, dll. Tempoh latihan bergantung pada keadaan individu, dan intensiti kursus dipilih oleh doktor yang menghadiri.

Latihan untuk aterosklerosis kapal di bahagian bawah kaki dengan basikal senaman dan treadmill berkesan, dan pada peringkat awal penyakit ini dapat menggantikan terapi ubat.

Latihan harian meningkatkan peredaran darah, menguatkan CVS, meningkatkan proses metabolik dan menstabilkan tahap LDL dalam darah.

Peraturan untuk bersenam dengan basikal pegun

Latihan di simulator akan lebih berkesan jika anda mematuhi peraturan mudah:

  • Pilih ketinggian pelana sehingga pada kedudukan pedal yang lebih rendah, kaki tetap lurus atau sedikit bengkok;
  • Masa latihan pertama dihadkan pada 5-6 minit, dan setiap latihan berikutnya meningkat sebanyak 2 minit;
  • Kelajuan mengayuh meningkat dan menurun sama rata;
  • Dilarang berolahraga dengan basikal pegun sejurus selepas makan dan semasa perut kosong. Selepas makan, perah sekurang-kurangnya 2 jam.

Sebelum dan selepas latihan, disarankan untuk berjalan selama beberapa minit, bernafas dengan tenang dan dalam.

Semasa kelas, anda perlu memantau nadi dan sensasi: pada serangan pertama kesakitan atau degupan jantung yang cepat, latihan dihentikan.

Peraturan Treadmill

Berlari dan berjalan perlahan dirancang untuk melatih saluran darah dan jantung. Bagi orang yang menderita aterosklerosis, cadangan telah dikembangkan untuk berolahraga di treadmill:

  • Semasa melakukan senaman, jaga badan lurus, bawa bilah bahu bersama, jangan melenturkan dan memantau postur;
  • Untuk kemudahan operasi dan keselamatan, anda boleh memegang pegangan tangan;
  • Anda perlu memulakan dan menyelesaikan dengan langkah perlahan dan lebar..

Latihan kardio atau vaskular untuk aterosklerosis dilakukan 3-4 kali seminggu, dan tempoh awalnya tidak melebihi 10 minit. Secara beransur-ansur, kelajuan dan jangka masa berjalan meningkat.

Berjalan perubatan untuk aterosklerosis pada bahagian bawah kaki tidak kurang berguna daripada melakukan latihan di simulator.

Semasa berjalan kaki, kerja organ pernafasan dan jantung bertambah baik, badan tepu dengan oksigen, dan sistem saraf pusat melonggarkan. Berjalan dengan kerap menyumbang kepada penurunan berat badan yang cepat, tidur yang lebih baik dan kesejahteraan umum, dan penghapusan kesakitan.

Yoga dan aterosklerosis

Amalan Oriental untuk mengetahui tubuh anda dalam aterosklerosis disyorkan untuk rawatan dan pencegahan selanjutnya. Yoga memperbaiki keadaan saluran darah, mengaktifkan proses metabolik pada tahap sel, meningkatkan mood dan penurunan berat badan. Bagi pesakit, asana sederhana dipilih, bertujuan untuk memanaskan otot, meningkatkan pergerakan cecair biologi dan meningkatkan keanjalan tisu:

  1. Dari kedudukan berdiri - kaki bersama. Naikkan jari kaki sambil menarik nafas panjang. Angkat tangan anda ke sisi anda dan raih jari anda. Rasa bagaimana punggung diregangkan kerana tulang belakang, menghembus nafas;
  2. Gerakkan badan ke hadapan. Semasa memiringkan dengan jari anda, cuba sampai ke lantai. Dalam pelaksanaan yang rumit, telapak tangan diletakkan di lantai. Tahan beberapa saat dan luruskan semasa anda menghembus nafas;
  3. Bengkokkan dan semasa anda menghembuskan nafas, bawa kaki kiri anda ke belakang. Kaki kanan melangkah ke hadapan, menerpa.
  4. Lutut bersudut tepat ke lantai. Pastikan punggung anda lurus. Tahan sehingga 20 saat dan ulangi untuk pepenjuru yang lain.

Setiap latihan diulang 6 hingga 8 kali. Sekiranya anda mempunyai pengalaman dalam yoga dan kecergasan fizikal, anda boleh melakukan apa saja asana.

Satu-satunya pengecualian adalah terbalik: dalam aterosklerosis, mereka dilarang..

Gimnastik pernafasan untuk rawatan aterosklerosis

Latihan untuk pengembangan pernafasan dapat dilakukan sebagai kompleks yang terpisah atau semasa latihan gimnastik. Mereka menurunkan tahap iskemia tisu, menghilangkan manifestasi penyakit dan menurunkan tekanan darah, mempunyai kesan yang menenangkan pada sistem saraf pusat. Kontraindikasi untuk berlatih:

  • Osteochondrosis;
  • Radikulitis;
  • GB 3 atau 4 darjah;
  • Asma bronkial;
  • Penyakit paru obstruktif kronik;
  • Thrombophlebitis.

Gimnastik selalu dilakukan dari posisi berdiri. Tangan diangkat melalui sisi, dan meraih ke atas. Pada masa yang sama, mereka bangkit, berusaha meregangkan punggung di belakang jari. Bersantai selama 5-7 saat, berehat. Penerimaan diulang hingga 10 kali. Dengan lubang hidung kanan yang dicubit dengan jari anda, tarik nafas panjang dengan kiri. Tahan nafas selama beberapa saat dan ubah sisi: lubang hidung kanan dihembuskan, dan kiri dicubit. Ulangi untuk setiap pepenjuru 11-13 kali. Tarik nafas perlahan-lahan dengan hidung, tahan nafas dan hembuskan nafas melalui mulut sehingga anda merasakan kekosongan di paru-paru.

Seterusnya, latihan dilakukan untuk memenuhi organ dengan oksigen:

  • Telapak tangan diletakkan di atas perut;
  • Tarik nafas perlahan melalui mulut, melihat tapak tangan naik. Anda perlu menggunakan udara maksimum;
  • Menghembuskan nafas dengan jangka masa yang sama tanpa berlengah..

Kemudian anda perlu menggerakkan badan ke hadapan, mencapai dengan hujung jari anda ke lantai. Tarik nafas dan berdiri dalam kedudukan ini selama beberapa saat. Rehatkan leher, bahu dan lengan anda, dan letakkan kaki anda selebar bahu. Bernafas sekata. Kitaran pernafasan pertama dihasilkan hanya oleh dada. Yang kedua adalah sternum dan perut, yang ketiga hanya perut. Kemudian kitaran pernafasan bergantian, untuk masing-masing melakukan 4-7 pengulangan.

Anda boleh melakukan latihan ini dengan cara yang berbeza: letakkan kaki anda sedikit lebih lebar daripada bahu anda, tarik nafas dalam-dalam dan bengkokkan. Lengan digantung dengan bebas, bahagian belakang membulat dan santai. Tarik nafas - kembali ke kedudukan permulaan. Menghembus nafas. Semasa berehat selepas bersenam, pernafasan sewenang-wenangnya..

Untuk kecekapan cepat dan lebih besar, disarankan untuk melakukan sekurang-kurangnya 100 latihan pernafasan setiap hari.

Urut untuk aterosklerosis pada bahagian bawah kaki

Semasa urut untuk aterosklerosis pada bahagian bawah kaki, salap khas digunakan untuk menghilangkan rasa sakit, minyak dan campuran, emulsi dan losyen. Tempoh sesi biasanya tidak melebihi 10 minit, dan prosedur boleh diulang beberapa kali sehari..

Urut sendiri bermula dengan kaki. Urut kaki untuk aterosklerosis dilakukan dengan gerakan mengusap lembut, menggosok dan menguli, memilih kekuatan kesan yang optimum mengikut sensasi. Menguli yang kuat harus selalu diikuti dengan gerakan santai dan pemanasan. Mengurut tidak boleh menyebabkan rasa sakit, terbakar, kerengsaan atau pecah kulit.

Fisioterapi untuk aterosklerosis pada bahagian bawah kaki boleh ditambah dengan baroterapi, pelbagai mandi, terapi laser atau magnetoterapi. Mandi Zalmanov digunakan dengan penambahan emulsi putih turpentin. Kursus ini terdiri daripada 15 sesi harian dengan jangka masa purata 15 minit. Mandi sulfida juga diambil setiap hari selama 12 hari, dan waktu prosedur tidak melebihi 10 minit.

Ia berguna untuk menggabungkan fisioterapi dengan balutan: ini bukan sahaja memperbaiki keadaan kulit, tetapi juga memberi kesan yang baik terhadap keadaan sistem kardiovaskular, mengaktifkan proses metabolik dan regenerasi, dan mendorong pemulihan yang cepat.

Rawatan aterosklerosis selalu rumit, dan kejayaannya bergantung pada pematuhan dengan preskripsi doktor.

Pendidikan jasmani adalah bahagian penting dan penting dalam terapi yang bertujuan untuk meningkatkan peredaran darah pada anggota badan yang terkena, menguatkan korset otot, dan mengembalikan mobiliti. Keseluruhan beban harus dilaksanakan dan tidak menyebabkan keletihan, ketidakselesaan atau kesakitan. Semasa bersenam, anda perlu memantau nadi dan meningkatkan intensiti secara beransur-ansur. Perkara penting lain: semua latihan mesti diselaraskan dengan doktor dan ahli terapi pemulihan..


Artikel Seterusnya
HASIL REG, EEG DAN UEG - APAKAH MAKSUDNYA