Apa itu PLT dalam ujian darah


Semasa kami berjumpa doktor, dalam kebanyakan kes kami menerima rujukan untuk ujian darah. Berdasarkan hasil penyelidikan, doktor membuat kesimpulan tertentu, membuat diagnosis awal dan menetapkan kaedah diagnostik tambahan untuk mengesahkannya. Bagi seseorang yang tidak mempunyai pendidikan perubatan, petunjuk seperti tahap eritrosit, leukosit, platelet mempunyai makna yang sangat samar, dan jumlahnya sendiri tidak mengatakan apa-apa. Dalam artikel itu kita akan membincangkan tentang apa yang ditunjukkan platelet dalam ujian darah dan apa peranannya dalam tubuh manusia..

Bagaimana platelet ditunjukkan dalam ujian dan apa fungsinya?

Platelet adalah unsur penyusun (berbentuk) darah, yang bertanggung jawab untuk proses pembekuannya. Secara luaran, mereka kelihatan seperti plat bujur merah atau bulat dengan permukaan yang halus. Platelet masak di sumsum tulang. Ini mengambil masa lapan hari. Tempoh daya maju mereka berlangsung hampir sama.

Kiraan platelet dalam ujian darah (PLT) dianggap normal jika bervariasi antara 150-400x10 9 sel / l, iaitu 150-400 ribu dalam satu mililiter. Beberapa makmal menggunakan nisbah paparan yang berbeza - ribu / μl (x10 3 sel / μl).

Fungsi penghentian darah platelet disediakan kerana kemampuannya untuk melekat bersama (proses pengagregatan) dan mencegah pendarahan, yang merupakan tugas utama mereka. Tetapi sifat fisiologi platelet ini tidak selalu berfungsi untuk kepentingan seseorang, kerana sekiranya berlaku kerosakan pada tubuh, darah beku dapat terbentuk. Selain itu, peningkatan kandungan sel-sel ini dapat menyumbang kepada perkembangan tuberkulosis, rematik, kolitis ulseratif dan penyakit lain..

Sifat platelet lain termasuk lekatan (lekatan ke permukaan) dan penjerapan (pemendapan) pada permukaan..

Ujian darah untuk memeriksa fungsi dan tahap platelet

Ujian darah adalah langkah pertama menuju diagnosis yang betul. Lagipun, gambaran umum keadaan badan tercermin tepat pada bentuk dengan hasil ujian makmal, yang menjadi asas untuk mengenal pasti patologi.

Ujian darah dilakukan dalam dua versi: klinikal (umum) dan biokimia.

Kiraan darah lengkap untuk platelet

Ujian darah klinikal melibatkan pengukuran ciri seperti tahap hemoglobin, bilangan leukosit, eritrosit, CP (penunjuk warna), ESR. Juga, hasil kajian menunjukkan jumlah purata platelet. Berdasarkan data-data ini, seseorang dapat memahami bagaimana tubuh secara keseluruhan berfungsi dan apakah ada penyimpangan dalam kerjanya. Dia dilantik, sebagai peraturan, ketika menghubungi doktor dengan sebarang keluhan untuk pengesanan primer:

  • sebarang proses keradangan yang berlaku di dalam badan;
  • penyakit darah dan organ hematopoietik;
  • kegagalan dalam sistem imun manusia;
  • kehadiran reaksi alahan;
  • masalah dalam kerja sistem pembekuan darah.

Analisis platelet juga dilakukan untuk wanita hamil, orang yang menderita vena varikos, penyakit kardiovaskular, patologi hati, penyakit autoimun.

Ujian darah umum adalah mudah kerana tidak memerlukan persiapan khas. Sudah tentu, disarankan agar prosedur ini dilakukan pada waktu pagi dan pada waktu perut kosong setelah diet yang diperhatikan sebelumnya (penolakan makanan berlemak dan goreng, air berkarbonat, minuman bergula lain, alkohol, merokok dan aspirin sehari). Dalam keadaan ini, petunjuk klinikal akan lebih dipercayai. Tetapi semasa lawatan awal, pesakit tidak selalu dapat memenuhi syarat-syarat ini, dan oleh itu pada peringkat awal pemeriksaan, doktor akan mendapat cukup hasil yang diperoleh tanpa memerhatikan perkara di atas..

Pensampelan darah dilakukan oleh pembantu makmal, bahannya diambil dari jari, tetapi baru-baru ini banyak makmal telah berlatih mengambil darah untuk analisis dari urat (bergantung pada kaedah dan alat yang digunakan oleh institusi perubatan). Biomaterial vena dianggap lebih disukai.

Tidak perlu melakukan pengiraan darah lengkap pada waktu pagi dan ketika perut kosong. Sekatan ketat itu tidak perlu, kajian itu dapat dilakukan pada bila-bila masa, cukup untuk mengelakkan tekanan fizikal dan emosi yang kuat di hadapannya dan makan makanan yang enak. Bubur tanpa lemak dan air 1-2 jam sebelum kajian tidak akan mempengaruhi hasilnya dengan ketara. Tetapi beberapa produk (alkohol, makanan berlemak, jus, kopi dan teh dengan gula) mesti ditinggalkan beberapa hari sebelum analisis, serta berjemur, prosedur fisioterapi dan mengambil ubat.

Analisis biokimia

Analisis ini mengandungi maklumat yang lebih terperinci dan senarai petunjuk yang terperinci, oleh itu, memerlukan jumlah darah yang lebih besar, dan hanya darah vena. Ia boleh digunakan untuk menentukan:

  • kehadiran proses keradangan;
  • pelbagai petunjuk yang berkaitan dengan keadaan darah;
  • keadaan metabolisme garam air, serta keseimbangan hormon;
  • jumlah unsur surih yang diperlukan (lebihan atau kekurangan), dll..

Secara amnya, analisis biokimia dapat memperlihatkan hasil kerja kebanyakan organ dan tahap perkembangan penyakit tertentu. Mari senaraikan beberapa petunjuk analisis biokimia:

  • protein (globulin, albumin, protein total);
  • karbohidrat (glukosa);
  • enzim darah (amilase, amilase pankreas, ALT, AST, alkali fosfatase);
  • pigmen (bilirubin);
  • unsur surih (kalium, magnesium, natrium, kalsium, besi, klorin, fosforus);
  • metabolisme nitrogen (asid urik, urea, kreatinin), dll..

Persiapan untuk analisis biokimia dirancang dan lebih teliti, kerana memerlukan pematuhan awal dan ketat terhadap diet (penolakan goreng, berlemak, pedas, asin, kopi, teh, minuman berkarbonat, alkohol, dadah). Anda juga memerlukan selang waktu yang cukup antara makan malam dan ujian (disarankan untuk menangguhkan makan malam hari sebelumnya ke waktu yang lebih awal).

Pensampelan darah hanya dilakukan dari vena di makmal khusus, jumlah minimum yang diperlukan ialah 5 ml.

Ujian darah untuk pembekuan (agregasi platelet)

Penyelidikan oleh Lee-White. Kaedah ini menentukan masa di mana pembentukan bekuan darah berlaku (dari saat pengambilan darah hingga penampilannya). Pemanjangan selang waktu pembekuan mengancam dengan kehilangan darah yang berlebihan.
Petunjuk ini sangat penting bagi wanita hamil, sehingga mereka melakukan analisis sedemikian dua kali. Coagulogram juga disyorkan untuk pesakit dengan penyakit hati, risiko trombosis, menderita vena varikos, dan pastinya - sebelum dan selepas pelbagai campur tangan pembedahan..
Sebaiknya lakukan analisis pada waktu pagi pada waktu perut kosong (atau 8 jam selepas makan), setelah sebelumnya menolak minuman keras dan alkohol. Teknik ini terdiri dari pengambilan sekitar satu mililiter darah dari urat pesakit ke dalam dua tabung (biasa dan silikon), disimpan pada suhu 37ºC, setelah itu waktu dari saat pengambilan darah hingga saat pembekuannya dicatat. Lazimnya, selang waktu hendaklah 5-7 minit dalam tabung uji biasa, dan dalam tabung silikon - 20-25 minit. Sebagai tambahan, indikator seperti indeks kontak (nisbah satu masa ke detik) diambil kira, yang juga mempunyai batas normatif tersendiri (1.7-3.0 cu).

Analisis oleh Sukharev. Petunjuk untuk melakukan adalah keadaan dan penyakit yang sama yang diberikan di atas, persiapan untuk pengambilan darah adalah sama, perbezaannya hanya pada spesifik perilaku. Untuk analisis mengikut teknik ini, darah diambil dari jari, tiub khas - kapilari Panchenkov berfungsi sebagai wadah pengumpulan. Titisan darah pertama dikeluarkan dengan kapas, setelah itu kapilari diisi hingga 25–30 mm. Selanjutnya, setiap 30 saat (jam randik digunakan), pembantu makmal mengubah kedudukan tiub dari satu sisi ke sisi lain (diletakkan secara mendatar). Dalam prosesnya, penebalan darah secara beransur-ansur diperhatikan sehingga menjadi tidak bergerak sepenuhnya. Permulaan proses harus berlaku dalam 30-120 saat, penyelesaian - dalam 3-5 minit.

Pengurangan pembekuan (lebih banyak masa) mungkin menunjukkan anemia (pelbagai jenis), kehamilan, disfungsi platelet, overdosis ubat penipisan darah.

Peningkatan pembekuan (jangka waktu yang lebih pendek) sering menunjukkan ketidakseimbangan hormon, aterosklerosis, penyakit berjangkit, dll..

Apa yang ditunjukkan platelet dalam ujian darah: menyahkod hasilnya

Apa maksud platelet dalam ujian darah? Mari kita bincangkan tentang kandungan normatif mereka dan akibat penyimpangan dari norma. Hasil analisis makmal dapat menunjukkan norma, peningkatan atau penurunan jumlah platelet dalam darah. Setiap keadaan ini mempunyai sebab asalnya sendiri, yang harus dikenal pasti oleh doktor..

Norma tahap platelet dalam darah

Petunjuk norma untuk kanak-kanak dan orang dewasa berbeza antara satu sama lain, serta petunjuk untuk lelaki dan wanita. Di samping itu, ujian untuk platelet semasa mengandung juga akan memberikan hasil yang berbeza. Pertimbangkan batasan norma untuk jantina dan kategori umur yang berbeza:

Peningkatan kandungan

Sekiranya penunjuk melebihi 400x10 9 sel / l, maka ini menunjukkan trombositosis. Sebabnya mungkin berbeza etiologi: campur tangan pembedahan baru-baru ini, penyingkiran limpa, proses keradangan yang berlaku di dalam badan (rematik, tuberkulosis, abses, dll.), Anemia pelbagai asal usul, onkologi atau keletihan fizikal yang teruk.

Mengurangkan kandungan

Sekiranya penunjuk kurang dari 150x10 9 sel / l, maka kita harus membincangkan mengenai trombositopenia. Sebabnya adalah kongenital (terdapat sejumlah sindrom, seperti Fanconi, Wiskott-Aldrich, dll.), Serta sifat yang diperoleh. Oleh kerana ciri-ciri fisiologi, tahap pembentukan platelet dapat menurun, kematian pramatang mereka mungkin terjadi, yang menyebabkan kepekatannya tidak mencukupi. Sebab lain untuk penurunan jumlah platelet dalam darah termasuk penyakit autoimun, pelbagai anemia, pembekuan intravaskular yang disebarkan, tumor dan metastasis pada sumsum tulang, kegagalan jantung kongestif, penyakit asal berjangkit (toxoplasmosis, malaria, dll), trombosis vena ginjal, ubat, mempengaruhi pembekuan darah, purpura trombositopenik autoimun idiopatik dan penyakit lain.

Platelet sebagai unsur penyusun darah memainkan peranan penting dalam kerja tubuh yang terkoordinasi dengan baik. Peningkatan dan penurunan kepekatan mereka dalam darah mempunyai kesan negatif bagi kita. Apa yang boleh dilakukan untuk menghilangkan penyebabnya? Sekiranya tidak ada penyakit yang dijumpai, dan tahap platelet masih tidak normal, maka anda harus mempertimbangkan semula gaya hidup dan diet anda. Tepu dengan jumlah vitamin dan mineral yang mencukupi, jangan makan makanan berlemak dan sampah, amati kekerapan makan, minum sebanyak mungkin cecair (terutama dengan trombositosis) dan menjalani gaya hidup sihat (jangan terlalu banyak bekerja).

Di mana saya boleh menderma darah untuk analisis platelet??

Analisis untuk kandungan platelet dalam darah dapat dilakukan di mana-mana makmal, kerana indikator ini termasuk dalam ujian darah klinikal umum. Hanya tinggal menentukan lokasi klinik yang sesuai untuk setiap orang, reputasinya, untuk mendapatkan nasihat yang cekap dari pakar. Walau bagaimanapun, permintaan dan ketersediaan ujian darah mempunyai kelemahannya. Antrean dan keperluan untuk melakukan analisis pada waktu yang ditentukan dengan jelas menimbulkan rasa tidak selesa ketika mengunjungi klinik negeri.

Makmal swasta yang menyediakan perkhidmatan ini mempunyai suasana yang lebih mesra pesakit. Tetapi selain kemudahan dalam menjalani prosedur perubatan, seseorang harus mengambil kira tahap profesionalisme staf dan kebolehpercayaan penyelidikan yang dilakukan oleh klinik. Agar tidak bermain loteri dengan kesihatan anda, perlu memilih makmal yang menunjukkan kualiti kerja yang stabil selama lebih dari satu tahun.

Sebagai contoh, makmal bebas "INVITRO", yang mempunyai kehadiran geografi yang luas di ibu negara dan di seluruh Rusia, memenuhi semua keperluan yang diperlukan. Ia menggunakan peralatan terkini, kakitangan yang ramah dan berkelayakan. Harga yang berpatutan diberikan kepada semua analisis. Di kawasan mana sahaja anda berada, hubungi kami - diagnostik yang selesa dan berkualiti tinggi dijamin kepada anda!

Apa itu platelet dalam ujian darah, sebutan, yang dikira menurut Fonio

Artikel ini membincangkan maklumat mengenai platelet: peranannya untuk manusia, nilai rujukan dan penyakit apa yang menunjukkan penyimpangan mereka dari norma.

Penyimpangan dalam tahap platelet dari norma menyebabkan pelanggaran pembekuan darah. Dengan penurunan tahap platelet dalam darah, peningkatan pendarahan dicatat, dan dengan peningkatan tahap platelet, risiko pembekuan darah di pembuluh darah meningkat.

Keanehan analisis untuk platelet adalah bahawa seseorang dapat melewati biomaterial setelah 2 - 4 jam berpuasa. Tidak perlu berdiri selama 8-12 jam. Penting untuk berhenti merokok dalam 30 minit dan tidak minum alkohol.

Anda boleh mengikuti pengajian secara percuma di mana-mana klinik negeri. Jabatan makmal swasta menawarkan perkhidmatan penyelidikan ekspres, di mana hasilnya dapat diperoleh dalam beberapa jam.

Apakah platelet dalam ujian darah?

Permulaan kajian morfologi dan fungsi platelet tidak diketahui secara pasti. Ini disebabkan oleh kekurangan fakta bertulis yang tepat, teknik fotografi, dan ketidaktepatan dalam terminologi mikroskopi peringkat awal. Donne dianggap sebagai penemu platelet, tetapi ada bukti bahawa pencipta mikroskop, Antoni van Leeuwenhoek, mempelajarinya satu setengah abad sebelumnya..

Nama "platelet" yang sudah usang diperkenalkan pada tahun 1881 oleh doktor dan penyelidik Itali Bizzozero. Dia juga mengambil bagian dalam menjalin hubungan antara platelet dan proses homeostasis dan trombosis. Kemudian, pada tahun 1901, Deckhuisen memperkenalkan sebutan sel "platelet" yang mapan.

Dalam kesusasteraan berbahasa Rusia, konsep "platelet" diterima, sementara dalam bahasa asing istilah ini menjelaskan hanya kumpulan platelet yang sempit dengan inti, yang tidak terdapat pada mamalia. Dalam kesusasteraan berbahasa Inggeris, sel disebut sebagai "platelet".

Platelet adalah sel darah tanpa inti atau warna. Di dalam tubuh manusia, mereka melakukan fungsi berikut:

  • membentuk palam utama apabila integriti saluran darah rosak;
  • mengambil bahagian dalam reaksi fagositosis (mengurangkan risiko jangkitan jika kapal rosak);
  • mengambil bahagian dalam penstabilan trombus;
  • mempercepat reaksi pembekuan darah;
  • mengambil bahagian dalam pembubaran trombus selanjutnya.

Menurut penyelidikan terbaru, mereka juga terlibat dalam pembaikan dan penyembuhan tisu yang rosak. Mekanisme tindakan disebabkan oleh kemampuan untuk melepaskan molekul protein tertentu (faktor pertumbuhan) yang meningkatkan proses pertumbuhan dan pembelahan sel.

Pembekuan

Ciri ciri platelet adalah keupayaan untuk berubah dengan cepat dan tidak dapat dipulihkan. Untuk memulakan proses ini, pengaruh faktor luaran atau dalaman cukup, termasuk tekanan fizikal sederhana. Faktor pengaktifan utama termasuk:

  • kolagen protein fibrillar;
  • faktor pembekuan II (trombin);
  • adenosin trifosfat, yang dilepaskan ketika dinding saluran darah hancur.

Selepas pengaktifan, platelet melekat di lokasi pemusnahan kapal, dan juga saling melekat. Akibatnya, palam terbentuk yang menutup kawasan yang rosak. Selanjutnya, bahan aktif yang terkandung dalam platelet membantu menstabilkan trombus.

Platelet juga menyumbang kepada pengaktifan tindak balas pembekuan darah selanjutnya..

Bagaimana platelet ditunjukkan dalam ujian darah?

Biasanya, jumlah platelet dilakukan sebagai sebahagian daripada CBC. Menderma darah untuk platelet tanpa data mengenai jumlah sel darah lain tidak bernilai diagnostik.

Menurut petunjuk, kajian tambahan sistem hemostasis dilakukan (masa pembekuan darah aktif, penilaian tahap aktiviti fibrinogen, masa tromboplastin separa diaktifkan, agregasi platelet, indeks potensi trombodinamik, dll.).

Pertimbangkan singkatan yang terdapat dalam bentuk hasil analisis:

  • PLT dari eng. Platelet - platelet;
  • PDW adalah pengedaran platelet mengikut jumlah biomaterial yang dikaji;
  • MPV adalah jumlah purata sel yang disiasat dalam tubuh manusia;
  • P-LCR - pekali yang mencerminkan bilangan platelet besar.

Sumbangan platelet adalah relevan jika perlu untuk mendiagnosis sistem pembekuan darah pesakit dan jika terdapat kecurigaan patologi sumsum tulang.

Ujian darah untuk platelet relevan untuk orang yang mempunyai hematoma etiologi yang tidak diketahui, pendarahan gusi yang teruk, mimisan, dan juga bagi wanita dengan pendarahan haid yang berat. Juga, ujian darah untuk platelet ditunjukkan untuk pesakit dengan trombophlebitis, patologi kardiovaskular, aterosklerosis, kecenderungan peningkatan trombosis.

Platelet Fonio - apakah jenis penyelidikan ini??

Kaedah standard untuk melakukan kajian melibatkan pengiraan platelet secara automatik sebagai sebahagian daripada jumlah darah yang lengkap. Walau bagaimanapun, apabila petunjuk yang menyimpang dari nilai normal diperoleh (kurang dari 130 * 103 dan lebih daripada 550 * 103 sel dalam mikroliter), ujian darah tambahan untuk platelet dilakukan.

Untuk ini, persiapan mikro dari biomaterial yang dikaji disediakan, yang diwarnai dengan pewarna khas. Ubat ini kemudian diperiksa di bawah mikroskop oleh doktor. Teknik ini dipanggil kiraan platelet Fonio. Biomaterial adalah darah vena, yang dikumpulkan dari urat di siku pesakit.

Penentuan bilangan platelet mengikut kaedah Fonio semestinya dilakukan sekiranya terdapat tanda-tanda trombositosis atau trombositopenia, serta ketika menilai keberkesanan rawatan.

Kadar dalam darah platelet menurut Fonio

Hasil ujian platelet tidak mencukupi untuk menentukan diagnosis yang tepat. Walau bagaimanapun, dalam kombinasi dengan kajian lain, kepentingan diagnostik mereka meningkat dengan ketara.

Data yang disajikan dalam artikel tidak boleh digunakan untuk diagnosis diri dan pemilihan rawatan. Anda boleh menggunakan maklumat tersebut untuk tujuan maklumat sahaja..

Platelet Fonio diukur dalam unit berikut: 10 3 sel dalam 1 μl darah atau 10 9 sel setiap 1 liter. Semasa menyahkod data yang diperoleh, doktor mengambil kira usia pesakit yang diperiksa dan jantina. Nilai normal penunjuk yang ditentukan oleh kaedah Fonio ditunjukkan dalam jadual.

UmurNilai rujukan 103 sel / μl
GadisAnak lelaki
Bayi yang baru lahir sehingga dua minggu139 - 451215 - 421
14 hari - 1 bulan280 - 569250 - 584
1 - 3 bulan330 - 598233 - 564
3 bulan - setengah tahun245 - 576238 - 536
Enam bulan - 2 tahun212 - 463210 - 442
26 tahun190 - 397200 - 410
Lebih 6 tahun150 - 400

Perlu ditegaskan bahawa selepas 6 tahun, perbezaan ketara antara lelaki dan perempuan tidak lagi diperhatikan.

Nilai normal dalam ujian darah umum

Analisis dilakukan menggunakan kaedah natrium lauril sulfat dalam kombinasi dengan kaedah fotometri kapilari. Kelebihan penggunaan kaedah gabungan terletak pada kemungkinan penentuan satu kali sebilangan besar parameter makmal yang menggambarkan gambaran kesihatan manusia..

Ujian darah umum merangkumi kajian untuk platelet, pengedarannya mengikut isi padu dan jumlah purata, dan jumlah keseluruhan platelet juga ditentukan. Seiring dengan ini, bilangan eritrosit, semua jenis leukosit dikira dan tahap hemoglobin diukur.

Jadual menunjukkan nilai yang dibenarkan dari petunjuk utama dalam ujian darah untuk tahap platelet.

UmurKiraan platelet dalam 10 sel / lPembahagian platelet normal mengikut jumlah darah, fLPurata isipadu platelet, fLNisbah platelet besar,%
Bayi baru lahir dalam dua minggu pertama97 - 41710 - 209.36 - 12.4113 - 45
14 hari hingga 1 bulan153 - 390
Dari 1 bulan hingga setengah tahun181 - 410
Enam bulan - 1 tahun163 - 386
15 tahun152 - 405
5 - 11 tahun175 - 448
11 - 16 tahun144 - 462
Lebih dari 16 tahun185 - 319

Menguraikan data analisis yang diperoleh juga melibatkan menentukan tahap pengagregatan platelet. Kajian ini relevan sekiranya terdapat sejarah pesakit yang dibebani dengan kecenderungan keturunan untuk pendarahan berlebihan dan pembekuan darah yang buruk.

Di samping itu, analisis semestinya dilakukan semasa mempersiapkan seseorang untuk campur tangan pembedahan untuk menghilangkan risiko pendarahan. Subjek kajian adalah keupayaan platelet untuk bergabung (melekat) dengan pelbagai bahan.

Kadar pengagregatan normal dengan:

  • adenosin trifosfat 5 μmol / ml - dari 61 hingga 93%;
  • adenosin trifosfat 0.5 μmol / ml - dari 1.5 hingga 4.4%;
  • adrenalin - dari 42 hingga 75%;
  • kolagen - dari 52 hingga 81%.

Kiraan platelet menurun

Keadaan ini dijelaskan oleh istilah trombositopenia. Dalam kes ini, tahap penunjuk yang dipertimbangkan adalah kurang dari 150 * 10 9 sel dalam 1 liter darah. Ia boleh mengiringi penyakit darah atau menampakkan dirinya sebagai patologi yang terpisah, lebih sering bersifat autoimun. Sebabnya termasuk pelanggaran proses pengeluaran platelet dan pemusnahannya yang dipercepat.

Penyakit disertai dengan trombositopenia:

  • thrombocytopenic purpura, di mana seseorang mula mensintesis antibodi protein yang memusnahkan platelet sihat mereka sendiri. Penyebab pasti penyakit ini belum dapat dipastikan. Kecenderungan keturunan dan pengaruh faktor luaran yang tidak disukai tidak dikecualikan. Komplikasi yang paling berbahaya termasuk: kemungkinan pendarahan serebrum, pendarahan yang meluas, serta penurunan tahap hemoglobin dan eritrosit yang tajam. Kematian tidak mungkin;
  • sindrom pembekuan intravaskular yang tersebar, di mana seseorang mengalami kerosakan dalam proses pembekuan darah. Terdapat kemungkinan besar gumpalan darah terbentuk di saluran darah pelbagai organ dan pendarahan dalaman. Penyakit ini menimbulkan bahaya besar bagi kehidupan pesakit, oleh itu, memerlukan rawatan perubatan segera. Rawatan bertujuan menghilangkan penyebab penyakit yang mendasari. Tidak ada langkah pencegahan khusus untuk penyakit ini;
  • trombositopenia kongenital;
  • trombositopenia ubat;
  • splenomegali;
  • anemia aplastik dan myelophthiasis;
  • hemoglobinuria nokturnal paroxysmal, dll..

Di samping itu, keadaan serupa berlaku semasa mengambil ubat, misalnya, co-trimoxazole ®, heparin ® atau thiazide diuretik.

Penting: pada wanita hamil, penurunan indikator menjadi 100 - 147 * 10 9 sel dalam 1 liter dianggap sebagai varian norma fisiologi dan tidak menimbulkan ancaman kepada ibu atau bayi hamil.

Platelet di atas normal

Keadaan sebaliknya, apabila penunjuk yang dipertimbangkan melebihi nilai rujukan, disebut trombositosis. Bentuk utama trombositosis adalah khas untuk orang yang berumur lebih dari 60 tahun. Pada sumsum tulang manusia, jumlah platelet yang berlebihan dihasilkan dengan gangguan morfologi dan aktiviti fungsinya. Platelet mula berkumpul dalam gumpalan, yang mengganggu aliran darah normal melalui saluran.

Punca patologi akhirnya tidak dapat diketahui. Diasumsikan bahawa penyakit ini berpunca dari mutasi pada gen. Akibatnya: strok, serangan jantung dan pendarahan sistem pencernaan.

Trombositosis sekunder lebih kerap berlaku pada kanak-kanak. Dalam kes ini, sumsum tulang berfungsi dengan betul, tetapi jumlah sel darah berubah kerana penyakit lain. Contohnya:

  • onkopatologi perut, paru-paru atau ovari. Sel-sel neoplasma malignan mampu mensintesis bahan yang meningkatkan pembentukan dalam sumsum tulang;
  • jangkitan berjangkit;
  • patah tulang;
  • campur tangan pembedahan.

Juga, peningkatan tahap platelet dapat diperhatikan setelah overtrain fizikal, dengan latar belakang proses keradangan, setelah kehilangan darah, dll..

Implikasi pemberian platelet kepada penderma

Jenis derma yang berasingan adalah pendermaan jisim platelet secara langsung (thrombocytophoresis). Mari kita fikirkan bagaimana trombositoforesis berbeza dengan pendermaan darah yang biasa dan apakah akibatnya yang utama.

Semasa trombositoforesis, seseorang mengambil darah vena, yang kemudian disentrifugasi untuk memendapkan massa platelet. Dalam kes ini, komponen yang tinggal (plasma dan eritrosit) disuntik kembali ke penderma.

Selepas prosedur untuk mengumpulkan jisim platelet, seseorang mungkin merasakan sedikit kelemahan dalam badan, dalam kes yang jarang terjadi, hemoglobin penderma akan menurun. Oleh itu, dengan tahap hemoglobin yang rendah secara kronik, trombositoporesis dilarang sama sekali..

Semasa mengambil darah, natrium sitrat disuntikkan secara intravena kepada seseorang, yang diperlukan untuk mencegah proses pembekuan darah. Bahan ini mempunyai sifat membuang ion kalsium dari tulang. Oleh itu, untuk mencegah kerapuhan dan kerapuhan tulang, penderma disyorkan untuk mengambil ion kalsium.

Natrium sitrat dapat disimpan dalam tisu manusia, yang pada masa akan datang dapat memprovokasi reaksi sitrat. Ia menampakkan diri dalam bentuk reaksi alergi, yang disertai dengan menggigil, kesihatan yang buruk, serta mual dan pening yang teruk. Dengan manifestasi gejala seperti itu, menderma platelet di masa depan dikontraindikasikan untuk seseorang..

Batasan untuk pendermaan platelet juga merupakan masa haid pada seorang wanita, serta pembekuan darah yang buruk..

Kekerapan maksimum pengambilan sampel darah ditentukan secara individu.

kesimpulan

Sebagai kesimpulan, anda harus memperhatikan perkara-perkara penting:

  • tanpa kandungan platelet dalam darah, proses pembekuan normal tidak mungkin dilakukan, dan jumlahnya yang berlebihan akan meningkatkan risiko pembentukan bekuan darah;
  • indikator yang dimaksud ditentukan dalam kerangka ujian darah umum standard, namun, jika penyimpangan dari norma dikesan, kajian tambahan dilakukan dengan menggunakan metode Fonio. Doktor secara manual mengira jumlah sel dalam penyediaan bernoda;
  • penyimpangan indikator dari norma pada tahap awal tidak menunjukkan dirinya dalam bentuk gejala tertentu; kajian dapat dikesan semasa pemeriksaan pencegahan tahunan. Yang menggarisbawahi kepentingan dan keteraturan yang diperlukan.
  • Mengenai Pengarang
  • Penerbitan terkini

Lulus sebagai pakar, pada tahun 2014 dia lulus dengan kepujian dari Institut Pendidikan Tinggi Pengajian Tinggi Negeri Orenburg State University dengan ijazah dalam mikrobiologi. Lulusan kajian pascasiswazah Institut Pendidikan Tinggi Belanjawan Negeri Persekutuan Orenburg GAU.

Pada tahun 2015. di Institute of Cellular and Intracellular Symbiosis of the Ural Branch of the Russian Academy of Sciences lulus latihan lanjutan mengenai program profesional tambahan "Bacteriology".

Pemenang pertandingan All-Russian untuk karya ilmiah terbaik dalam pencalonan "Sains Biologi" 2017.


Artikel Seterusnya
Trombus muncul - apa itu, sebab dan gejala, diagnosis, kaedah terapi dan kemungkinan akibatnya