Sifat kursus dan sebab-sebab perkembangan trombosis usus


Trombosis usus adalah penyakit berbahaya, disertai dengan perubahan struktur saluran organ. Dengan perkembangannya, kematian kawasan tisu tertentu diperhatikan kerana kekurangan nutrien dan oksigen. Patensi vaskular terganggu akibat penyumbatan rongga oleh pembekuan darah - trombi.

Proses patologi meningkatkan kemungkinan kematian. Rawatan awal, termasuk terapi ubat dan pembedahan, membantu mencegah komplikasi.

Dalam artikel itu kami akan memberitahu anda:

Apa itu trombosis usus

Dengan trombosis usus, kemungkinan kematian adalah 90%

Trombosis usus paling kerap berlaku pada orang tua. Ini disebabkan oleh perubahan struktur saluran darah yang berkaitan dengan usia. Oleh kerana prognosis yang buruk, rawatan harus segera dimulakan. Dengan trombosis, terdapat penyempitan lumen vaskular yang ketara.

Plak terbentuk di dindingnya, menghalang perjalanan darah. Pada tahap tertentu, bahagian usus tertentu tidak berfungsi. Ia dipicu oleh nekrosis tisu lembut.

Di bawah pengaruh gabungan faktor, risiko air mata pembekuan darah meningkat. Proses ini mengancam nyawa pesakit. Sekiranya tidak diikuti dengan pembedahan kecemasan, kemungkinan kematiannya adalah 90%.

Sebab pembangunan

Sekiranya terdapat faktor-faktor predisposisi untuk perkembangan penyakit ini, disarankan untuk mempelajari patogenesis trombosis usus dan penyebab kejadiannya. Penyakit ini berkembang akibat gangguan pembekuan darah.

Gumpalan darah dapat terbentuk di mana-mana kawasan sistem vaskular. Bersama dengan aliran darah, ia memasuki usus, memprovokasi gangguan dalam kerjanya. Sebab-sebab kemunculan gumpalan darah di usus termasuk:

  1. Hipertensi. Ia dicirikan oleh kemerosotan struktur saluran darah. Patologi disertai dengan peningkatan tekanan darah.
  2. Rheumatisme. Ia adalah proses keradangan kronik pada tisu penghubung. Mencetuskan pelanggaran pembekuan darah dan menghalang kerja organ yang berpenyakit.
  3. Menghilangkan endarteritis. Penyakit ini dicirikan oleh proses keradangan pada epitel dinding vaskular, yang menyumbang kepada penyumbatan kapal..
  4. Sepsis. Perkembangan proses patologi di mana toksin terbentuk dalam darah.
  5. Aterosklerosis. Ini adalah perubahan struktur saluran darah kerana pelanggaran metabolisme lipid dalam tubuh. Kemunculan plak pada saluran darah menyebabkan peningkatan kolesterol jahat.

Gejala pertama penyakit ini

Sekiranya anda mengalami sensasi menyakitkan di perut, lebih teruk selepas minum, mulut kering dan demam, maka ini mungkin menunjukkan trombosis usus

Keterukan tanda-tanda penyakit bergantung pada bentuk lesi arteri mesenterik. Gejala pada awal perkembangan penyakit ini kabur. Ini menyukarkan diagnosis. Pada orang muda, tanda-tanda penyakit ini kurang dapat dilihat..

Selepas 50 tahun, gejala tromboemboli lebih ketara. Manifestasi penyakit ini mempengaruhi perut dan kerja organ pencernaan. Anda boleh mengesyaki perkembangan proses patologi dengan gejala berikut:

  • peningkatan suhu badan, disertai dengan menggigil dan kejang;
  • mulut kering;
  • sensasi yang menyakitkan di perut, lebih teruk selepas minum;
  • pemutihan kulit;
  • loya dan muntah bercampur hempedu;
  • gangguan najis;
  • tekanan darah meningkat;
  • sakit akut semasa menekan pada dinding perut anterior.

Dalam masa 6-12 jam selepas bermulanya gejala pertama, serangan jantung berkembang. Kerana kematian reseptor kesakitan, hilangnya sindrom kesakitan diperhatikan. Ini salah menggambarkan kesejahteraan pesakit..

Selepas 12 jam lagi, kekeringan permukaan mukosa, terutamanya rongga mulut, diperhatikan. Pada peringkat ini, sindrom kesakitan kembali. Denyutan jantung meningkat dan leukositosis meningkat.

Tahap penyakit ini

Trombosis mesenterik usus berlaku dalam beberapa peringkat. Masing-masing disertakan dengan tanda-tanda tertentu. Tahap berikut proses patologi dibezakan:

  1. Iskemia usus. Ia disertai dengan muntah yang teruk dengan hempedu dan sakit akut di perut. Dengan langkah-langkah yang tepat pada masanya diambil, adalah mungkin untuk memulihkan fungsi organ.
  2. Infark usus. Akibat oklusi vaskular, bahan toksik terkumpul di dalam badan. Ini membawa kepada gejala mabuk. Kekotoran darah muncul di dalam tinja. Cirit-birit memberi jalan kepada sembelit yang berterusan. Pengsan mungkin disebabkan oleh kesakitan yang teruk. Kulit di kawasan yang terjejas menjadi berwarna kebiruan.
  3. Peritonitis. Kerana keracunan dengan bahan toksik, pelanggaran sistem peredaran darah diperhatikan. Kesakitan hilang pada tahap ini. Tetapi akibat perkembangan proses keradangan, kesejahteraan pesakit bertambah buruk. Muntah meningkat dan kelumpuhan anggota badan berkembang.

Varieti penyakit ini

Gejala awal tidak cukup jelas

Trombosis vaskular usus dikelaskan mengikut tahap keparahan kursus. Telah diketahui bahawa trombosis vena kurang progresif daripada arteri. Oleh itu, gejala-gejala dalam kes pertama tidak akan cukup jelas. Dalam perubatan, tahap proses patologi berikut dibezakan:

  1. Subkompensasi. Pemulihan sebahagian daripada peredaran darah diperhatikan kerana pembentukan aliran darah cagaran.
  2. Pampasan. Disertai dengan pemulihan fungsi usus yang lengkap.
  3. Dikompensasi. Iskemia usus yang tidak dapat dipulihkan berkembang, disertai dengan tanda-tanda ciri. Kemungkinan kematian sangat tinggi.

Diagnostik

Sekiranya anda mengesyaki perkembangan trombosis, pesakit perlu dimasukkan ke hospital. Diagnosis dibuat setelah menerima hasil kajian diagnostik. Anda mesti melalui prosedur berikut:

  1. MRI membantu menentukan kapal mana yang rosak dan seberapa teruk patologi.
  2. Ujian darah biokimia membantu mengenal pasti kehadiran proses keradangan.
  3. Angiografi usus memberikan maklumat yang boleh dipercayai mengenai lokasi trombus.
  4. Laparoskopi dianggap bukan sahaja diagnostik tetapi juga prosedur penyembuhan. Semasa pelaksanaannya, tusukan dibuat di bahagian perut. Kamera diperkenalkan melalui mereka, yang menyiarkan gambar ke layar. Dengan laparoskopi, mungkin bukan sahaja untuk mengenal pasti patologi, tetapi juga untuk segera menghapuskannya.
  5. Laparotomi dilakukan apabila laparoskopi tidak mungkin dilakukan. Semasa pemeriksaan diagnostik, kawasan yang rosak dikeluarkan.

Kepentingan pertolongan cemas

Keberkesanan rawatan bergantung pada kepantasan pertolongan cemas. Sekiranya anda terlepas saat anda perlu mengambil tindakan segera, kematian akan menyusul. Apabila sindrom kesakitan akut berlaku di perut, perlu memanggil ambulans.

Dilarang keras mengambil tindakan sendiri. Pengangkutan ke hospital dilakukan dalam keadaan terlentang.

Proses rawatan

Trombosis usus dirawat dengan ubat-ubatan hanya pada peringkat awal.

Rawatan penyakit bermula sebaik sahaja pesakit dimasukkan ke hospital. Thrombosis dirawat dengan pembedahan. Terapi ubat hanya relevan pada tahap awal perkembangan proses patologi.

Dalam kes lain, bahagian usus yang terkena dipotong, dan tisu yang sihat dijahit bersama. Kadang-kadang pembedahan pintasan dilakukan untuk menormalkan aliran darah sepenuhnya.

Terapi konservatif

Pada permulaan penyakit ini, terapi konservatif dilakukan. Manipulasi terapi bertujuan untuk mengurangkan proses pembekuan darah dan menormalkan aliran darah. Dadah yang mempengaruhi kelikatan darah diberikan secara parenteral selama dua hari.

Mereka disuntik setiap 6 jam dengan jumlah 4 suntikan sehari. Untuk penipisan darah, Heparin dan analognya paling kerap diresepkan. Juga, suntikan diberikan dengan agen antiplatelet dan trombolitik. Dadah dalam kategori ini merangkumi Gemodez, Trental dan Reopolyglyukin..

Pembedahan

Trombosis saluran mesenterik usus dihapuskan sepenuhnya hanya dengan pembedahan. Sebelum operasi, pesakit direndam dalam anestesia umum. Sekiranya nekrosis tisu tidak mempunyai masa untuk berkembang, trombus dihilangkan dengan kaedah hemat. Biasanya endartektomi atau embolektomi dilakukan.

Sekiranya perlu, ganti kawasan yang terjejas dengan prostetik. Dengan peritonitis yang luas, sebahagian besar usus dikeluarkan. Komplikasi dan akibatnya

Tempoh pemulihan selepas pembedahan adalah lama. Untuk mempercepat proses regeneratif, pesakit mesti mengikuti cadangan doktor. Rawatan patologi vaskular dilakukan di klinik swasta atau institusi perubatan awam.

Pesakit berada di hospital selama 2 minggu pertama. Dalam tempoh ini, doktor berusaha mencegah perkembangan komplikasi pasca operasi. Ini termasuk:

  • pembengkakan tisu parut;
  • sindrom kesakitan;
  • lekatan di peritoneum.

Pemulihan selepas pembedahan

Selepas operasi, anda perlu makan bijirin dan produk tenusu.

Dalam tempoh selepas operasi, cadangan perubatan harus diikuti. Dilarang sama sekali mengangkat berat dan melakukan sukan. Pada mulanya, aktiviti fizikal pesakit adalah sebatas mungkin. Prosedur kebersihan dilakukan di bawah pancuran, anda tidak boleh mandi.

Perhatian khusus diberikan kepada komposisi makanan. Ia merangkumi bijirin dan produk tenusu. Makanan berlemak dan berat, buah-buahan, sayur-sayuran dan alkohol harus dielakkan. Untuk mengelakkan pembekuan semula atau trombophlebitis, ubat-ubatan yang dipilih oleh doktor diambil.

Prognosis survival

Hanya campur tangan pembedahan yang dapat membantu menghilangkan penyakit ini sepenuhnya. Selepas pembedahan, prognosis menjadi positif sekiranya pesakit mengikut cadangan yang ditetapkan.

Sekiranya usus kecil terjejas, rawatannya sukar. Kawasan usus ini bertanggungjawab untuk penyerapan nutrien. Sekiranya hanya sebahagian kecil tisu yang tersisa setelah operasi, masalah sokongan hidup akan timbul..

Selalunya, patologi ini berakhir dengan nekrosis organ. Sekiranya mungkin untuk mencegah perkembangan peritonitis, kemungkinan hasil yang baik adalah 25%.

Kadar kematian akibat pembekuan darah beku cukup tinggi. Oleh itu, penting untuk mengesan patologi pada peringkat awal..

Langkah pencegahan

Doktor menasihatkan untuk berhenti merokok dan tidak minum alkohol

Doktor mengesyorkan bingung dengan pencegahan penyakit, walaupun penampilannya tidak mungkin. Umur selepas 55 tahun dianggap sebagai faktor utama perkembangan penyakit ini. Dalam kes ini, langkah pencegahan harus dilakukan dengan tanggungjawab tertentu. Ini termasuk yang berikut:

  1. Anda mesti berhenti merokok dan minum minuman beralkohol. Tabiat buruk mempunyai kesan negatif terhadap keadaan saluran darah.
  2. Sebaiknya kecualikan makanan yang tinggi lemak haiwan dari diet. Ini akan membantu menjaga kadar kolesterol jahat anda daripada meningkat..
  3. Penting untuk menyediakan rejim minum. Pengambilan air bersih yang diperlukan secara berkala mempunyai kesan penipisan pada darah, yang meningkatkan aliran darah.
  4. Gaya hidup yang tidak aktif adalah salah satu sebab kemerosotan sistem vaskular. Dianjurkan untuk bersenam 1-2 kali seminggu. Sukan yang tidak membebani badan sangat digalakkan (berenang, yoga, gimnastik pemulihan, dll.).
  5. Dengan kekurangan vitamin, seseorang harus menggunakan bantuan kompleks vitamin. Terutama penting untuk menambah bekalan vitamin C, E, A dan B secara berkala.

Trombosis usus adalah penyakit serius yang memerlukan rawatan perubatan segera. Kehidupan pesakit bergantung pada kepantasan akses ke doktor.

Oleh itu, jangan abaikan sakit perut yang berpanjangan dan gejala-gejala lain yang menyertainya. Pembedahan tepat pada waktunya akan menyelamatkan nyawa dan mengekalkan fungsi sistem pencernaan.

Apa itu trombosis usus dan apa yang boleh menyebabkannya

Pembekuan darah manusia, yang disebut pembekuan, adalah salah satu sifat terpentingnya. Sekiranya ini tidak berlaku, maka pada kecederaan sedikit pun, seseorang boleh mati akibat kehilangan darah.

Properti ini juga mempunyai akibat negatif bagi tubuh, karena dari waktu ke waktu, kerana penyakit jantung atau saluran darah, gumpalan darah terbentuk di dalam darah, yaitu darah beku. Mereka boleh muncul di mana sahaja dalam sistem peredaran darah. Sekiranya trombosis tidak dirawat tepat pada waktunya, penyakit ini akan berkembang, dan hasilnya akan mengancam nyawa. Mengapa penyakit ini berlaku, dan apa itu - trombosis usus?

Apa itu trombosis?

Penyakit sistem kardiovaskular, pembekuan darah yang buruk menyebabkan penyumbatan saluran darah. Trombosis berlaku. Salah satu sebab penampilannya adalah perubahan berkaitan dengan usia dalam badan. Dinding saluran darah menjadi kurang elastik, pembekuan darah meningkat.

Orang tua, dan juga mereka yang menjalani gaya hidup yang tidak bergerak, rentan terhadap penyakit ini. Ini juga boleh berlaku pada orang muda, yang profesinya memaksa mereka bekerja di satu tempat. Kumpulan risiko termasuk pekerja pejabat, pengaturcara, pemandu.

Salah satu jenis penyakit yang paling berbahaya adalah trombosis saluran mesenterik usus..

Bagaimana penyakit ini berkembang?

Saluran mesentery, yang menahan usus, dibekalkan dengan darah. Setiap saluran mesenterik membekalkan darah ke kawasan tertentu usus. Sekiranya ia dilanggar, maka mesothrombosis berlaku. Sangat sukar untuk mendiagnosis keadaan ini, jadi kematian pada trombosis usus cukup tinggi..

Perhatian! Kumpulan risiko adalah orang pertengahan umur dan terutama orang tua. Penyakit berlaku dalam pelanggaran akut patensi vaskular di bahagian arteri mesenterik yang unggul.

Sebab pembangunan

Penyakit ini berpunca dari aterosklerosis saluran mesenterik. Plak yang muncul di arteri menyekat lumen dan mengganggu aliran darah. Hasil terburuk adalah apabila kapal tersumbat sepenuhnya, dan bekalan darah ke usus terputus.

Pada mulanya, bisul terbentuk pada membran mukusnya, kemudian nekrosis berkembang. Tisu hancur, perforasi usus berlaku, kandungannya memasuki rongga perut. Peritonitis berlaku, yang lebih cenderung membawa maut.

Trombosis usus menyebabkan:

  • tekanan darah tinggi, di mana mungkin pecahnya plak aterosklerotik,
  • thrombophlebitis, dicirikan oleh penyumbatan urat dan menyumbang kepada pembentukan gumpalan darah,
  • infarksi miokardium,
  • aterosklerosis - penyakit vaskular: plak terbentuk, dan apabila pecah, darah beku,
  • endokarditis,
  • kardiosklerosis,
  • trombosis selepas bersalin, akibat kehilangan darah yang besar,
  • penyakit hati, limpa,
  • penyakit onkologi,
  • komplikasi yang timbul selepas operasi di peritoneum,
  • trauma ke perut,
  • sepsis yang melancarkan pembekuan darah.

Perhatian! Oleh kerana trombosis usus sukar didiagnosis, seseorang harus sangat prihatin terhadap kesihatan dan meminta pertolongan profesional apabila tanda-tanda pertama penyakit muncul..

Gejala khas

Perhatian khusus harus diberikan kepada tanda-tanda berikut:

  • sakit tajam yang muncul di perut, terutamanya sejurus selepas makan,
  • sembelit atau cirit-birit,
  • kembung perut,
  • dahaga, keringat, kulit pucat,
  • kehadiran tumor seperti doh di kawasan antara pusar dan pubis - gejala Mondor,
  • bintik merah terang pada najis,
  • terdapat penurunan tekanan darah.

Tanda-tanda ini memerlukan rawatan di hospital dengan segera, kerana gejala trombosis usus serupa dengan beberapa penyakit lain.

Penting! Hanya diagnosis yang tepat pada masanya dan betul akan menyelamatkan nyawa pesakit.

Trombosis usus

Trombosis usus adalah penyakit yang disebabkan oleh kerosakan serius pada salurannya. Ia agak jarang berlaku, tetapi pada masa yang sama ia sangat berbahaya bagi manusia.

Kehidupan dan kesihatan pesakit secara langsung bergantung pada pengabaian penyakit dan seberapa cepat bantuan pakar bedah akan diberikan.

Kumpulan risiko termasuk orang tua. Pembentukan trombus bermula kerana pembentukan gumpalan darah di saluran vaskular. Setelah kapal tersumbat, maka kawasan pembentukan trombus tertentu mula terpisah dan, bersama dengan darah.

Terapi harus bermula pada gejala pertama yang diperhatikan oleh pesakit. Dalam kes yang berlawanan, trombosis vaskular usus membawa akibat yang menyedihkan. Sekiranya trombosis atau embolisme, saluran mesenterik ditutup sepenuhnya, ini menyebabkan kekejangan vaskular.

Bahagian usus yang tidak berpenyakit tidak mendapat nutrisi yang mencukupi, yang akhirnya menyebabkan nekrosis dindingnya dan disebut infark usus hemoragik. Akibatnya, peritonitis (keradangan rongga perut) bermula.

Pengelasan dan jenis trombosis

Dalam perubatan, terdapat tiga jenis utama trombosis usus. Pembahagian mereka bergantung kepada keparahan penyakit, dan dalam keadaan apa aliran darahnya..

  1. Trombosis dikompensasikan. Kapal kecil tersumbat. Aliran darah berterusan dari masa ke masa dan tidak mempengaruhi fungsi rektum dan usus.
  2. Trombosis subkompensasi. Terdapat gumpalan darah dan aliran darah belum pulih sepenuhnya.
  3. Trombosis dekompensasi. Pembentukan trombus di dalam kapal menyekat peredaran darah sepenuhnya, dan pada masa akan datang infark usus mungkin berlaku. Gumpalan darah jenis ini sering menyebabkan kematian pesakit..

Trombosis mesenterik usus mempunyai tiga peringkat:

  1. Iskemia usus. Kapal rosak sedikit. Sekiranya anda berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan tepat pada masanya, anda dapat mencegah penyakit itu daripada terus berlanjutan. Pesakit pada peringkat ini mula muntah hempedu, mengadu sakit di usus dan najis longgar. Tetapi sebelum gejala pertama muncul, pesakit akan mengalami serangan hipertensi (tekanan darah meningkat mendadak).
  2. Infark usus. Lumen kapal tersumbat dan tersumbat, yang membawa kepada pemusnahan dinding mukosa usus. Ia membawa kepada mabuk badan. Sukar bagi pesakit untuk pergi ke tandas, sering mengalami sembelit, dan kesan darah dapat dilihat pada tinja. Pesakit mengadu sakit di usus, semuanya membengkak berhampiran pusar (gejala Mondor). Rasa sakit itu teruk, yang tidak dapat ditoleransi, ada kalanya pil sakit tidak membantu.
  3. Keradangan perut (peritonitis). Mabuk masuk ke seluruh badan, sementara sistem peredaran darah terganggu. Pesakit berada dalam keadaan serius, yang disertai dengan muntah, perut buncit, dan ketika menekannya, pesakit mengalami sakit tajam yang tajam. Sekiranya anda tidak memberikan bantuan perubatan, maka usus lumpuh, tekanan darah turun dengan mendadak. Kemungkinan kematian.

Penyebab trombosis usus

Doktor mengaitkan penampilan trombosis usus dengan fakta bahawa lemak dan kolesterol disimpan di dinding dalaman pembuluh mesenterik. Akibatnya, bentuk plak dan plak serta dinding menebal dan menjadi kurang anjal.

Semua ini membawa kepada fakta bahawa lumen arteri menyempit dan peredaran darah terganggu. Sekiranya kapal tersumbat, maka peredaran darah ke bahagian usus mana pun akan terhenti..

Laman web yang tidak mendapat cukup darah membawa kepada perubahan yang merosakkan dalam usus. Perubahan bermula pada mukosa usus (bisul dan nekrosis terbentuk).

Tisu mula hancur dan segala yang ada di usus memasuki rongga perut, dan lama-kelamaan ia mulai meradang, yang boleh membawa maut.

Trombosis usus menyebabkan:

  • penyumbatan saluran darah dengan kolesterol dan lemak;
  • tekanan darah tinggi;
  • patologi jantung;
  • serangan jantung;
  • kerosakan pada injap dan otot jantung;
  • keradangan kronik dan penebalan dinding arteri;
  • penyakit limpa dan hati;
  • trauma ke perut;
  • neoplasma malignan.

Trombosis saluran mesenterik usus

Gejala penyakit bergantung pada pertindihan lumen arteri, dan berapa banyak saluran yang tersumbat.

  • Selalunya pada peringkat pertama penyakit ini, pesakit mengalami serangan sakit di bahagian perut. Lama kelamaan, rasa sakit menjadi kekal. Dari kesakitan yang tidak tertanggung, pesakit sering menghabiskan masa dengan berbaring. Untuk menghilangkan rasa sakit sedikit, pesakit harus berbaring di sebelahnya dan menekan kakinya ke perutnya.
  • Muntah darah.
  • Najis yang kerap berdarah atau longgar.
  • Pada peringkat awal perkembangan penyakit ini, tekanan darah meningkat, lama-kelamaan ia menjadi di bawah nilai normal. Tekanan darah normal pada orang yang sihat adalah 110/70.
  • Membran mukus dan kulit kelihatan pucat, ini adalah tanda pertama bahawa darah tidak melalui saluran pembuluh darah sepenuhnya.
  • Suhu badan meningkat di atas 37.5.
  • Ciri-ciri wajah diasah.
  • Pesakit menyedari keanjalan perut dan kembungnya.
  • Sekiranya anda menekan perut, dan kemudian melepaskan tangan anda secara tiba-tiba, maka rasa sakit menjadi lebih kuat.

Mendiagnosis trombosis

Untuk membuat diagnosis yang tepat, pakar mesti melakukan banyak ujian makmal..

  1. Langkah pertama adalah mengkaji sejarah semua penyakit kongenital dan penyakit yang diperoleh. Juga, doktor melakukan pemeriksaan luaran.
  2. Ujian darah untuk menentukan tahap kadar pemendapan eritrosit dan bilangan leukosit. Sekiranya seseorang mempunyai trombosis, maka indikatornya beberapa kali lebih tinggi daripada biasanya..
  3. X-ray, membolehkan anda menyedari betapa sukarnya saluran di usus.
  4. Laparoskopi. Sayatan kecil dibuat di peritoneum, tiub optik dengan kamera dimasukkan ke dalamnya. Kamera menunjukkan semua organ dalaman pesakit.
  5. Laparotomi. Sekiranya atas sebab tertentu mustahil untuk melakukan laparoskopi, maka penyelidikan perubatan jenis ini dijalankan. Sekiranya doktor menemui bahagian usus yang terkena, mereka segera dikeluarkan dengan bantuan pembedahan..
  6. Tomografi yang dikira menentukan dengan tepat keadaan semua organ dalaman.
  7. Angiografi. Bahan yang mengandungi iodin disuntik ke dalam kapal mesenterik dan kemudian sinar-X peritoneum diambil. Pemeriksaan jenis ini akan menentukan di mana dan berapa banyak kapal mesenterik tersekat..
  8. Kolonoskopi. Kolonoskop dengan kamera, yang dimasukkan melalui rektum, akan membantu menentukan keadaan umum usus dan dindingnya..
  9. Endoskopi. Mirip dengan kolonoskopi, tetapi kamera dimasukkan melalui mulut.

Rawatan trombosis

Kehidupan pesakit bergantung pada diagnosis. Mustahil untuk menyembuhkan penyakit di rumah. Sekiranya anda mengambil proses ini dengan ringan dan lebih mudah bagi anda untuk minum pil anestetik semasa kesakitan, maka semua ini boleh mengakibatkan kematian..

Kesakitan tidak dapat diatasi dengan analgesik, malah ubat-ubatan dengan kesan narkotik tidak berpengaruh.

Untuk menentukan hasil rawatan, doktor perlu menentukan tahap penyakit..

  • peringkat pertama - usus dan fungsinya pulih sepenuhnya.
  • peringkat kedua - bahagian usus yang terkena sebahagiannya dikeluarkan.
  • tahap ketiga - usus tidak dapat dipulihkan.

Sekiranya trombosis usus didiagnosis pada peringkat awal, maka rawatan dijalankan dengan ubat-ubatan dan anda boleh melakukannya tanpa pembedahan.

Terdapat ubat yang dapat menghilangkan gumpalan darah:

  1. Suntikan secara parenteral ke dalam ubat sistem peredaran darah yang mengurangkan aktiviti pembekuan darah. Masukkan 4 kali sehari (6 jam antara dos). Kursus rawatan adalah 2 hari. Pakar memantau indeks prothrombin.
  2. Ubat yang mengembalikan aliran darah di saluran darah dan ubat-ubatan yang mencegah pembekuan darah.

Sekiranya rawatan dimulakan tepat pada waktunya, sistem peredaran darah akan cepat kembali normal. Dalam kes lain, trombosis tidak dapat dielakkan tanpa pembedahan dan ini akan menjadi satu-satunya peluang untuk menyelamatkan nyawa pesakit..

Anda juga dapat meningkatkan peluang penyembuhan lengkap dengan laparoskopi atau laparotomi..

Pada peringkat awal penyakit, sudah cukup bagi doktor untuk membuang bekuan darah atau pembuluh darah yang terbentuk dan untuk mengganti arteri. Dalam kes penyakit yang teruk, bahagian bubur yang terkena dikeluarkan, dan yang sihat dijahit bersama. Kadang-kadang pembedahan pintasan dilakukan, selepas itu darah beredar secara normal.

Perkara yang paling penting adalah untuk mencegah perkembangan peritonitis. Dalam kes ini, hanya 25% operasi yang berjaya. Selepas sebarang rawatan, pesakit mesti dipantau oleh pakar selama 15 hari.

Selepas rawatan pembedahan, terapi tidak berakhir. Pesakit meneruskan rawatan dengan pengencer darah untuk mengelakkan pembekuan darah baru.

Untuk mengelakkan komplikasi, ikuti cadangan doktor anda.

Matlamat utama doktor adalah memulihkan semua fungsi usus, kerana ini anda perlu mengikuti diet yang ketat. Makanan pedas, goreng dan berlemak, serta daging dan rempah asap harus dikecualikan dari diet anda. Alkohol dan merokok dilarang.

Penyebab trombosis usus, diagnosis dan kaedah rawatan

Orang moden menghadapi banyak komplikasi gaya hidup dan diet yang berbahaya. Trombosis usus dan penyebab komplikasi serius juga bergantung kepada ini. Sebilangan besarnya, risiko ditentukan oleh penyakit yang diperoleh sebelumnya..

  1. Apa itu trombosis usus??
  2. Etiologi dan mekanisme perkembangan
  3. Gejala
  4. Diagnostik
  5. Rawatan

Apa itu trombosis usus??

Trombosis usus kecil atau besar adalah komplikasi yang berkaitan dengan gangguan akut aliran darah di saluran usus kerana penyumbatan oleh pembekuan darah. Gangguan boleh berlaku di arteri superior, seliak, atau mesenterik. Pada masa yang sama, tisu bahagian usus mula mati, yang dibekalkan darah oleh saluran yang tersumbat..

Penyakit ini sering menyerang usus kecil. Penyakit ini jarang berlaku pada orang muda, dan seiring bertambahnya usia, kemungkinan berkembang dengan pesat meningkat, terutama dengan latar belakang aterosklerosis atau penyakit lain dari sistem kardiovaskular.

Trombosis usus akut adalah keadaan yang mengancam nyawa.

Trombosis memerlukan rawatan pembedahan segera, tetapi tindakan sedemikian bukanlah jaminan untuk menyelamatkan nyawa. Prognosis selepas pembedahan kurang baik - kadar kematian mencapai 90%.

Etiologi dan mekanisme perkembangan

Klasifikasi penyebab trombosis:

  • Aterosklerosis, di mana terdapat pemendapan kolesterol secara beransur-ansur di dinding arteri, yang menyebabkan penurunan lumen mereka secara signifikan. Trombus yang dihasilkan tidak dapat mengatasi arteri yang menyempit. Ketika aterosklerosis berkembang, simpanan kolesterol dapat memotong aliran darah itu sendiri.,
Aterosklerosis sebagai penyebab trombosis
  • Peningkatan pembekuan darah meningkatkan risiko trombosis, yang menyebabkan perkembangan serangan jantung, strok dan tromboflebitis, yang mempunyai prognosis terburuk. Hasil maut paling kerap berlaku sekiranya kapal pecah. Ini biasanya berlaku dengan latar belakang hipertensi kronik..

Gejala

Sekiranya gumpalan darah muncul di usus, gejala dan tanda klinikal pada orang dewasa bergantung pada tahap penyumbatan aliran darah di saluran yang terkena.

Trombosis saluran mesenterik usus disertai dengan gejala berikut:

  • Sakit di bahagian perut. Pada peringkat awal, rasa sakit muncul dalam bentuk serangan, yang kemudian tumbuh dan menjadi sangat sengit.,
  • Muntah. Mungkin mengandungi sedikit darah,
  • Cirit-birit. Mungkin juga disertai dengan pendarahan,
  • Hipertermia,
  • Gejala Shchetkin-Blumberg - peningkatan kesakitan yang mendadak setelah penyingkiran tangan probing dari dinding perut anterior.

Diagnostik

Kaedah diagnosis pembezaan merangkumi ujian makmal dan instrumental:

  • Ujian darah. Dengan trombosis usus, proses keradangan berkembang, jadi peningkatan ESR dan bilangan leukosit kemungkinan besar dijumpai,
  • X-ray. Ia dilakukan selepas pengenalan bahan radiopaque ke dalam katil vaskular. Kaedah ini membolehkan anda dengan cepat menentukan penyetempatan dan tahap kerosakan pada arteri mesenterik,
  • Laparoskopi. Kaedah ini melibatkan kemasukan ke rongga perut melalui sayatan kecil tiub optik yang dilengkapi dengan sumber cahaya dan kamera. Gambar dipaparkan di monitor, oleh itu doktor dapat memeriksa dinding usus dan menilai aliran darah di arteri,
Laparoskopi
  • Laparotomi. Prosedur ini digunakan sekiranya laparoskopi tidak mungkin. Operasi ini dilakukan dengan pemotongan langsung dinding perut. Setelah mengesan lesi usus, pakar bedah segera membuang laman web ini.

Rawatan

Sekiranya tanda-tanda trombosis atau gejala yang mencurigakan muncul, anda harus segera mendapatkan pertolongan kecemasan agar mempunyai masa untuk menyembuhkan pesakit.

Pembedahan adalah satu-satunya cara untuk menghilangkan akibat di mana doktor membuang saluran darah yang terjejas pada tahap akut iskemia atau membuang sebahagian usus.

Kaedah terapi bergantung pada tahap perkembangan penyakit:

  • Iskemia usus. Pada tahap ini, pemulihan fungsi usus sepenuhnya mungkin, dengan syarat diagnosis tepat pada masanya. Pada mulanya, panggung ini disertai dengan kesakitan yang teruk. Pada peringkat ini, doktor dapat memulihkan aliran darah dengan memasukkan kateter ke dalam arteri yang tersumbat dan ubat-ubatan untuk melarutkan pembekuan darah (heparin, fraxiparin, dan lain-lain),
  • Infark usus. Ia berlaku kerana hipoksia yang berpanjangan dan kekurangan nutrien. Pada peringkat ini, hanya penyingkiran bahagian usus yang mati yang dapat menyelamatkan seseorang. Rasa sakit menjadi tidak tertahankan, perpecahan dinding usus bermula. Gejala Mondor muncul - pembengkakan spesifik antara pusar dan pubis,
  • Peritonitis. Ia berlaku akibat pengumpulan toksin yang berpanjangan kerana penguraian kawasan mati. Semua kemungkinan tanda keracunan badan muncul: muntah, sianosis, cirit-birit, kembung. Dalam kes ini, perlu mengambil antibiotik dan pembedahan yang kuat. Tahap sering berakhir dengan kelumpuhan usus dan kematian pesakit.

Sekiranya berjaya dan pemulihan fungsi usus, pesakit dihantar untuk rawatan di rumah, dengan mengambil kira cadangan pakar. Selepas episod awal, terdapat peningkatan risiko pembekuan darah dan arteri tersumbat di mana sahaja di dalam badan. Gumpalan darah adalah penyebab utama kebanyakan serangan jantung dan strok.

Jangan abaikan gejala yang mencurigakan. Perlu mendapatkan pertolongan dengan rasa sakit yang tajam dan, terutamanya, dengan peningkatannya yang cepat. Dengan berlakunya banyak komplikasi, minit akan dihitung. Oleh itu, sangat penting untuk tidak membuang masa untuk menyelamatkan nyawa seseorang..

Video mengenai gejala dan rawatan trombosis mesenterik:

Trombosis usus: penyebab, gejala, pembedahan, prognosis

Trombosis usus mesenterik adalah penyakit yang agak berbahaya, hasilnya bergantung sepenuhnya pada penyediaan rawatan perubatan tepat pada masanya. Terdapat kes apabila pesakit tidak meminta bantuan doktor yang berkelayakan, akibatnya kematian berlaku.

Dengan trombosis atau emboli usus, saluran kapal mesenterik ditutup, yang memprovokasi vasospasme, akibatnya pemakanan kawasan usus yang terjejas terganggu, akibatnya, dinding menjadi nekrotik. Sehubungan dengan perubahan dalam badan, pesakit mungkin mengalami peritonitis..

Bahaya penyakit ini ialah banyak pesakit dapat mengelirukannya dengan patologi lain.!

Gejala utama trombosis adalah sakit perut akut. Selalunya, saudara-mara pesakit segera memanggil ambulans..

Namun, agak sukar untuk membuat diagnosis tanpa pemeriksaan yang diperlukan, oleh itu pesakit boleh dimasukkan ke hospital dengan disyaki radang usus buntu, kolesistitis, atau halangan usus..

Sudah berada di hospital, setelah menjalani beberapa pemeriksaan, doktor akan dapat mengetahui sebab kemerosotan kesihatan. Semakin cepat ini berlaku, semakin kecil kemungkinan komplikasi berikutnya.

Gejala utama trombus usus

  1. Sakit perut yang teruk - pada mulanya boleh menjadi paroxysmal, tetapi lama-kelamaan ia menjadi berterusan dan tidak tertahankan. Tidak ada penyetempatan kesakitan yang jelas, ia boleh digambarkan sebagai mengelilingi.
  2. Mual, muntah - mungkin bercampur dengan gumpalan berdarah.
  3. Perubahan konsistensi najis - ia menjadi kerap, cair, dan darah juga dapat diekskresikan bersama dengan najis.
  4. Turun naik tekanan darah;
  5. Peningkatan suhu badan secara keseluruhan.
  6. Kulit pucat, peluh sejuk.
  7. Perut tegas (kembung mungkin juga ada).

Walau bagaimanapun, ia harus diulang sekali lagi: anda tidak boleh membuat diagnosis sendiri! Ini hanya dapat dilakukan oleh pakar, setelah menjalani beberapa ujian.

Diagnosis trombosis usus

Kajian utama yang perlu dilalui oleh pesakit:

  • ujian darah klinikal;
  • angiografi dinding, serta saluran usus;
  • laparoskopi;
  • radiografi;
  • laparotomi dan pemeriksaan lain yang membantu mengetahui keadaan usus pesakit.

Trombosis usus adalah penyakit yang memerlukan sikap serius terhadap dirinya sendiri. Sekiranya seseorang tidak meminta pertolongan yang berkelayakan tepat pada waktunya, sangat mungkin kematian itu berlaku..

Salah satu gejala yang paling penting yang membolehkan doktor mendiagnosis dengan segera adalah bahawa rasa sakit yang tidak tertahankan tidak hilang walaupun selepas ubat penahan sakit. Pesakit tidak merasa lega, walaupun berada di bawah pengaruh candu dan ubat lain yang digunakan dalam perubatan.

Rawatan trombosis usus pada peringkat awal

Sekiranya seseorang meminta pertolongan tepat pada masanya, maka doktor menetapkan rawatan konservatif menggunakan pelbagai ubat. Ia boleh menjadi antikoagulan atau agen trombolitik yang diberikan secara intravena..

Dalam kebanyakan kes, rawatan konservatif arteri mesenterik tidak dapat diterima, kerana antispasmodik dan ubat-ubatan lain hanya membawa kepada pemulihan sementara pesakit - akibatnya, pembedahan masih diperlukan.

Lebih cepat ia dilakukan, lebih baik untuk pesakit..

Sebelum melakukan campur tangan pembedahan, doktor mesti mengambil semua langkah untuk persediaan sebelum operasi untuk membetulkan perubahan dalam hemodinamik pusat. Pertimbangkan komponen wajib dalam persediaan untuk membuang OMAN:

  1. Pemeriksaan usus pesakit dengan palpasi. Doktor mesti memeriksa saluran mesenterik dengan teliti, bermula dari mulut.
  2. Cari kehadiran denyutan di arteri mesenterik, dan juga di sempadan usus yang rosak. Sekiranya doktor mempunyai keraguan, dalam kes ini, mesentery dibedah (secara saintifik - pembentukan pendarahan arteri).

Campur tangan pembedahan dapat dilakukan dengan melakukan manipulasi berikut:

  1. Sekiranya nekrosis usus belum bermula, maka pemulihan peredaran darah lengkap dilakukan.
  2. Sekiranya bermulanya patologi usus, doktor meningkatkan bekalan darah ke kawasan tersebut.
  3. Penghapusan (reseksi) patologi.

Emboloektomi untuk mesotrobosis

Walau bagaimanapun, operasi ini agak berbahaya, kerana terdapat kemungkinan kematian pesakit yang tinggi, oleh itu, dalam kebanyakan kes, doktor mengambil semua langkah yang diperlukan untuk memulihkan aliran darah sepenuhnya. Di sini perlu ditambahkan sekali lagi bahawa hasil campur tangan pembedahan bergantung sepenuhnya kepada pesakit - semakin cepat dia mendapatkan bantuan perubatan, semakin tinggi peluang keselamatannya.

Sekiranya akses terlambat ke doktor, usus boleh mati sepenuhnya - dalam kes ini, operasi dikontraindikasikan - pesakit boleh mati di meja operasi.

Tahap trombosis usus

Penyakit ini berkembang sebagai akibat dari fakta bahawa darah mulai cair, akibatnya - darah beku muncul, yang menyumbat arteri. Itulah sebabnya, pada peringkat awal, pesakit diberi ubat penipisan darah. Walau bagaimanapun, jika penyakit itu dikesan sudah pada tahap terakhir, tidak mungkin ragu - campur tangan pembedahan segera diperlukan sehingga gangren usus bermula.

Pertimbangkan peringkat utama penyakit ini:

  1. Iskemia usus - dalam kes ini, organ yang rosak mesti dipulihkan. Gejala iskemia yang paling penting adalah sakit yang teruk dan tidak dapat ditoleransi di perut, muntah dengan hempedu dan percikan darah. Kotoran cair, boleh berubah warna, bintik juga diperhatikan.
  2. Infark usus - organ mula mati, mengakibatkan keracunan seluruh organisma. Dinding usus hancur, akibatnya sembelit yang berpanjangan diperhatikan - yang juga menyebabkan keracunan badan dengan racun. Anda dapat melihat keputihan kulit yang kuat - hingga sianosis. Ubat penahan sakit tidak berfungsi, keadaan pesakit sangat kritikal.
  3. Peritonitis - dalam kes ini, sudah mungkin diketahui keracunan lengkap badan dengan toksin, sistem peredaran darah praktikal tidak berfungsi. Pada peringkat ini, kesakitan hampir tidak mengganggu, tetapi muntah yang kerap bermula. Perut pada palpation lembut, sedikit bengkak. Sekiranya anda tidak mengambil langkah, lumpuh usus lengkap berlaku - tidak ada najis, dan juga gas. Suhu badan boleh meningkat dan kulit menjadi bersahaja. Ini adalah peringkat terakhir, yang pada 90% kes berakhir dengan kematian pesakit - kerana fakta bahawa mustahil untuk melakukan operasi kerana perubahan gangren pada usus.

Bergantung pada tahap di mana pesakit memutuskan untuk meminta pertolongan, terdapat tiga pilihan untuk perkembangan peristiwa:

  • pemulihan pampasan - proses peredaran darah sepenuhnya dinormalisasi;
  • subkompensasi - peredaran darah dipulihkan, tetapi sebahagiannya;
  • perjalanan penyakit yang tidak dapat dikompensasi - menunjukkan ketidakupayaan untuk memulihkan usus, akibatnya infarkinya berlaku.

Malangnya, penyakit ini mempunyai kadar kematian yang sangat tinggi. Dinamika semacam itu disebabkan oleh kenyataan bahawa pada masa ini banyak orang lebih memilih rawatan diri dan diagnosis diri. Sekiranya dalam beberapa kes ini dibenarkan, maka trombosis usus adalah penyakit berbahaya yang memerlukan campur tangan pembedahan segera..

Ubat penahan sakit boleh menyakitkan untuk sementara waktu, tetapi proses nekrosis masih berlaku - dan semakin jauh, semakin kecil kemungkinan pesakit masih menyelamatkan nyawanya.

Varieti pembedahan untuk trombosis usus

Sekiranya terdapat penyumbatan usus, pakar akan melakukan penyingkiran sebahagian tisu yang rosak. Selepas itu, sisa organ yang sihat dijahit. Pembedahan pintasan juga dapat dilakukan - saluran dibuat secara artifisial di sekitar kapal yang tersumbat, berkat darah yang dapat beredar dengan bebas.

Iskemia mesenterik akut memerlukan pembedahan segera. Dalam bidang diagnosis, doktor sendiri memilih taktik rawatan: pembedahan pintasan, angioplasti, atau penyingkiran trombus, yang menghalang aliran darah, dapat dilakukan. Berkat prosedur ini, mungkin untuk memulihkan usus, dan juga untuk mengelakkan nekrosis tisu..

Iskemia mesenterik memerlukan pemulihan jangka panjang, serta mengambil ubat khas (untuk menipis darah) selama 6 bulan selepas pembedahan.

Tempoh selepas operasi: pemulihan, diet

Selepas operasi trombosis usus, pesakit semestinya memerlukan masa untuk pulih. Beberapa komplikasi mungkin timbul sekiranya semua arahan doktor tidak dipatuhi dengan ketat:

  • pembengkakan parut;
  • penampilan lekatan;
  • sakit.

Sekiranya terdapat gejala seperti itu, perlu segera berjumpa doktor..

Sebagai peraturan, selama kira-kira dua minggu setelah pembedahan, pesakit tetap berada di hospital di bawah pengawasan pakar. Dia dilarang mengangkat berat. Hampir sepanjang masa, pesakit harus berbaring. Mandi dilarang, tetapi kadang-kadang anda boleh mandi air suam. Pakar mengesyorkan melakukan urutan perut yang lembut.

Faktor penting dalam kesejahteraan adalah pemulihan fungsi usus sepenuhnya. Untuk melakukan ini, pesakit ditetapkan untuk mengikuti diet khas, yang terdiri daripada memakan makanan berikut:

  • bubur semolina;
  • mentega;
  • whey, susu panggang dan produk tenusu lain.

Dianjurkan untuk sepenuhnya menyingkirkan daging asap, alkohol dan makanan pedas dari makanan anda. Sekiranya kita membincangkan langkah pencegahan, pemakanan yang betul dan gaya hidup sihat juga merupakan faktor utama. Merokok dan mengambil minuman beralkohol dengan trombosis usus adalah kontraindikasi.

Berdasarkan perkara di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa trombosis usus adalah penyakit berbahaya yang agak sukar untuk diubati. Perkara utama adalah mengesan penyakit pada waktunya dan meneutralkannya..

Trombosis usus: mengapa ia berlaku dan bagaimana merawat patologi?

Trombosis usus adalah keadaan yang dicirikan oleh pembentukan bekuan vaskular (trombus) di arteri atau urat yang membekalkan darah ke usus. Penyumbatan saluran darah membawa kepada fakta bahawa organ tidak menerima cukup oksigen, dengan latar belakang mana iskemia dan nekrosis berkembang.

Punca berlakunya

  • Aterosklerosis. Dengan aterosklerosis, lemak menetap di dinding kapal, yang terkumpul dan membentuk plak. Lama kelamaan, plak bertambah, fibrin dan platelet menetap di atasnya, membentuk gumpalan darah.
  • Infark miokard dan patologi jantung lain. Terhadap latar belakang patologi jantung dan saluran darah, peredaran darah terganggu, ia bertakung di saluran usus, yang menyumbang kepada pembentukan gumpalan.
  • Hipertensi penting dan hipertensi simptomatik. Tekanan yang meningkat secara berterusan membawa kepada perubahan patologi pada dinding vaskular, yang merupakan faktor yang menyumbang kepada perkembangan aterosklerosis. Pada masa ini, sebilangan penulis menganggap hipertensi dan aterosklerosis sebagai satu patologi tunggal, yang sering menjadi komplikasi adalah trombosis saluran besar..
  • Thrombophlebitis pada bahagian bawah kaki. Thrombophlebitis adalah keradangan pada urat yang paling kerap menyerang saluran kaki. Terhadap latar belakang proses keradangan, gumpalan darah terbentuk di dalam kapal, yang dapat pecah, berhijrah melalui sistem peredaran darah dan memasuki organ lain, termasuk usus.
  • Komplikasi selepas bersalin. Melahirkan adalah beban besar bagi tubuh wanita, oleh itu, sering pada masa selepas bersalin, pelanggaran pada sistem hemostasis diperhatikan. Ini membawa kepada peningkatan pembekuan darah dan peningkatan pembentukan trombus..

Adakah anda menghidap penyakit usus? - Ikuti ujian dalam talian!

Gejala

Manifestasi tempatan

  • sakit perut akut yang berkembang dengan latar belakang kesejahteraan pesakit, biasanya selepas makan;
  • peningkatan buang air besar;
  • najis longgar, kadang-kadang bercampur dengan darah;
  • peningkatan ketara dalam pergerakan usus pada peringkat awal perkembangan patologi dan kelemahan atau ketiadaan kontraksi otot dengan kehadiran iskemia yang berpanjangan;
  • ketegangan otot perut di kawasan trombosis yang dikatakan;
  • pening dan muntah.

Manifestasi biasa

  • demam;
  • berpeluh;
  • kelemahan, sikap tidak peduli pesakit;
  • menurunkan tekanan darah;
  • mulut kering;
  • kulit pucat dan kering;
  • dengan keracunan teruk - turun naik tekanan darah, nadi seperti benang.

Diagnostik

X-ray rongga perut. X-ray adalah kaedah diagnostik pertama yang diresepkan kepada pesakit. Walau bagaimanapun, tanda-tanda trombosis yang dapat diperhatikan pada sinar-x agak tidak langsung. Semasa menjalankan kajian kontras, didapati pelanggaran kadar pengosongan suspensi barium (perkumuhan lebih cepat pada peringkat awal dan lambat dengan patologi yang panjang). Pada sinar-x, anda dapat menemui tanda-tanda kerosakan usus secara tidak langsung. Walau bagaimanapun, mustahil untuk mengesan trombus secara langsung dalam kajian ini..

  • Angiografi kontras. Kajian ini melibatkan pengenalan kontras ke dalam rongga kapal, yang memungkinkan bukan hanya untuk mengesan kehadiran trombus, tetapi juga untuk menentukan penyetempatan tepatnya.
  • Angiografi MR. Kajian ini mempunyai resolusi yang lebih tinggi dan membolehkan anda memeriksa organ perut secara berlapis. Pencitraan resonans magnetik jauh lebih bermaklumat, tetapi ini adalah prosedur yang agak mahal. Oleh itu, ia lebih kerap digunakan sebagai kaedah tambahan dalam kes diagnostik yang teruk..
  • Laparoskopi diagnostik. Kajian ini adalah intervensi pembedahan yang dilakukan melalui beberapa pendekatan kecil. Prosedur invasif minimum membolehkan penggunaannya lebih meluas daripada campur tangan laparotomi sepenuhnya. Semasa laparoskopi, doktor dapat memeriksa semua organ rongga perut, mengesan tapak kerosakan usus, dan menilai daya maju. Berdasarkan data yang diperoleh, adalah mungkin untuk menganggarkan jumlah rawatan yang diperlukan, dan beberapa manipulasi dapat dilakukan segera semasa laparoskopi..
  • Kolonoskopi. Sekiranya anda mengesyaki trombosis saluran darah usus besar, anda boleh melakukan kolonoskopi - pemeriksaan endoskopi yang membolehkan anda menilai keadaan dinding usus dan mengesan kemungkinan perubahan iskemia. Kajian ini juga boleh dikaitkan dengan kaedah diagnostik tambahan..

Rawatan

Terapi konservatif

Sekiranya nekrosis usus, ketika trombosis didiagnosis pada peringkat awal, rawatan dapat dilakukan secara konservatif. Untuk ini, ubat trombolitik digunakan yang dapat melarutkan bekuan darah segar dan mengembalikan aliran darah melalui saluran yang tersumbat..

Terapi infusi juga mendorong hipokoagulasi. Secara intravena, pesakit disuntik dengan larutan koloid dan kristaloid, yang menormalkan keseimbangan antara sistem pembekuan dan antikoagulan. Penyelesaian garam yang paling biasa digunakan, "Trisol", "Disol", larutan Ringer, rheopolyglucin.

Terapi pembedahan

Pembedahan vaskular adalah komponen rawatan yang wajib sekiranya terapi konservatif tidak berkesan. Bergantung pada keadaan pesakit dan kemampuan klinik, salah satu operasi berikut dilakukan:

  • Trombektomi. Manipulasi melibatkan pembukaan kapal dan membuang darah beku. Operasi dilakukan tanpa komplikasi, kerana pesakit dengan peningkatan risiko pembentukan trombus mungkin mengalami kambuh penyakit. Prosedurnya dapat dilakukan dengan menggunakan instrumen laparoskopi.
  • Trombolisis. Di beberapa klinik, instrumen intravaskular adalah mungkin, apabila trombus dikeluarkan menggunakan kateter khas yang dimasukkan ke dalam urat siku atau saluran besar yang lain. Ejen trombolitik yang kuat dihantar melalui kateter, yang melarutkan bekuan. Campur tangan ini lebih selamat daripada penggunaan agen trombolitik secara umum..
  • Pembedahan pintasan. Sekiranya kapal tersumbat sepenuhnya dan mustahil untuk mengembalikan kepatuhannya, doktor memerlukan campur tangan yang lebih radikal. Mesej kapal yang terkena ditumpangkan di kawasan di atas dan di bawah kerosakan, yang memungkinkan untuk mengembalikan aliran darah melewati jalan peredaran utama.

Sekiranya terdapat nekrosis usus, pembedahan vaskular dilengkapi dengan reseksi. Ia melibatkan penyingkiran kawasan mati dalam tisu yang sihat dan pengenaan anastomosis pada hujung yang dihasilkan.

Reseksi adalah prosedur wajib sekiranya terdapat nekrosis, kerana proses ini tidak dapat dihentikan secara konservatif, proses ini akan berlanjutan dan akhirnya menyebabkan sejumlah komplikasi teruk.

Tempoh pemulihan

Cadangan umum

Semasa tempoh pemulihan selepas pembedahan, pesakit disyorkan:

  • berhenti merokok, minum minuman beralkohol;
  • hadkan aktiviti fizikal, mencegah keterlaluan;
  • setiap hari mengurut perut untuk merangsang pergerakan usus;
  • mematuhi peraturan kebersihan diri, menjaga luka selepas operasi, mengelakkan pencemaran.

Cadangan diet

  • makan berkali-kali sehari - kira-kira 4-5 kali sehari;
  • makan dalam bahagian kecil;
  • amati peraturan air yang betul, minum air yang mencukupi setiap hari;
  • memakannya pada waktu malam atau larut malam.
Produk PilihanProduk tidak digalakkan
  • sup sayur-sayuran;
  • daging rebus, ikan tanpa lemak;
  • bubur berlendir di atas air;
  • jeli, kompot;
  • salad sayur-sayuran;
  • buah-buahan dalam jumlah kecil.
  • makanan goreng dan berlemak;
  • manisan;
  • kekacang, kubis;
  • air berkilau manis;
  • alkohol;
  • daging lemak;
  • sitrus.

Prognosis dan kemungkinan komplikasi

Prognosis untuk pesakit dengan trombosis tidak rumit adalah baik. Patologi dihentikan dengan cepat, biasanya tidak ada akibat untuk kesihatan manusia. Dengan kehadiran trombosis yang berpanjangan, komplikasi berikut mungkin berlaku:

  • iskemia usus;
  • gangren gelung usus;
  • perforasi dan peritonitis;
  • sepsis.

Setiap akibat ini memburukkan lagi prognosis pesakit. Dalam kes yang jarang berlaku, jika tidak ada rawatan yang tepat, kematian mungkin disebabkan oleh peritonitis dan sepsis..

Pencegahan

  • pemakanan yang betul (lihat di sini);
  • aktiviti fizikal yang mencukupi;
  • rutin harian yang betul, tidur penuh;
  • pemeriksaan berkala dengan doktor anda;
  • lawatan pencegahan ke pakar kardiologi, ahli gastroenterologi.

Mesothrombosis vaskular usus: sebab, bentuk, kursus, diagnosis dan terapi

Trombosis vaskular usus adalah penyakit bukan orang muda; ia memberi kesan kepada orang tengah dan tua. Ini disebabkan oleh fakta bahawa perubahan aterosklerotik pada dinding vaskular berkembang dan berkembang semasa hidup..

Infark usus, kekurangan arteri akut atau vena - keadaan patologi dengan etiologi dan mekanisme perkembangan yang berbeza, tetapi membawa kepada gangguan akut bekalan darah ke saluran usus.

Dua jenis gangguan bekalan darah utama (arteri dan vena) dapat membentuk bentuk campuran, yang berlaku pada kes-kes yang sangat maju.

Pelanggaran bekalan darah ke usus

Dengan trombosis mesenterik, dalam kira-kira 90% kes, lesi mempengaruhi arteri mesenterik yang unggul, yang membekalkan sebahagian besar usus (keseluruhan usus kecil, buta, kolon menaik, 2/3 dari kolon melintang dan sudut hepatik), oleh itu, gangguan adalah yang paling teruk di sini. Bahagian lesi arteri mesenterik inferior, yang menyediakan darah untuk 1/3 kolon melintang (kiri), kolon menurun dan sigmoid, menyumbang kira-kira 10%.

Kekurangan arteri mesenterik akut (AMAN) boleh berasal dari organik, mengakibatkan pertindihan kapal besar, atau berfungsi secara semula jadi, di mana tidak ada perubahan pada lumen.

Dalam kes lesi organik, lumen saluran mesenterik tersumbat terutamanya dan sebabnya adalah trauma dan embolisme. Oklusi sekunder berlaku akibat trombosis, yang pada gilirannya adalah hasil perubahan progresif jangka panjang di dinding vaskular atau di luarnya.

Bentuk gangguan bekalan darah yang paling teruk ke saluran usus adalah embolisme dan trauma pada saluran mesenterik, yang dijelaskan oleh ketiadaan aliran darah cagaran yang telah dikembangkan sebelumnya, dan, akibatnya, kekurangan pampasan untuk aliran darah utama yang terganggu.

Penyebab gangguan aliran darah arteri utama

Penyebab embolisme secara langsung berkaitan dengan penyakit jantung:

  • Stenosis injap mitral;
  • Gangguan irama jantung;
  • Aneurisma jantung;
  • Infarksi miokardium, di mana terdapat penurunan ketara dalam kontraktilitas ventrikel kiri. Embolus (gumpalan darah) dalam hal ini terbentuk sebagai akibat dari peningkatan pembekuan darah akibat pelanggaran kecepatan aliran darah. Gumpalan darah di arteri mesenterik berasal dari aorta, tetapi kadang-kadang ia boleh terbentuk di dalam kapal mesenterik itu sendiri, bagaimanapun, sangat jarang.

Kecederaan arteri mesenterik boleh menyebabkan pecahnya sepenuhnya (pukulan ke perut), yang mengakibatkan pengelupasan intima, yang pada gilirannya dapat menyekat lumen sepenuhnya atau kritikal.

Penyumbatan sekunder arteri mesenterik

Penyebab kekurangan mesenterik sekunder adalah keadaan patologi berikut:

  1. Stenosis asal aterosklerotik (paling sering) di mulut (tempat asal) arteri, kerana kapal besar dari aorta berangkat pada sudut akut, mewujudkan keadaan untuk berlakunya arus darah bergelora. Dengan penurunan aliran darah yang tajam, yang berlaku apabila arteri disempit lebih dari 2/3 (dianggap sebagai petunjuk kritikal), trombosis mesenterik adalah mungkin. Kejadian serupa berlaku apabila plak aterosklerotik pecah atau rosak dengan penyumbatan lengkap (penutupan) lumen kapal. Ini pasti akan menyebabkan nekrosis tisu yang disediakan oleh saluran ini dengan darah, oleh itu aterosklerosis arteri mesenterik mengambil peratusan terbesar kes trombosis usus vaskular;
  2. Tumor, asas pedikel diafragma dan serat plexus seliak, yang menyebabkan mampatan arteri;
  3. Kejatuhan aktiviti jantung dengan penurunan tekanan darah yang ketara;
  4. Operasi (untuk tujuan pembinaan semula) campur tangan pada aorta, sebabnya adalah penyumbatannya - sindrom mencuri. Apabila gumpalan darah dikeluarkan, darah mula mengalir ke hujung bawah dengan kelajuan tinggi, sebahagiannya melewati arteri mesenterik dan pada masa yang sama "menghisap" darah dari mereka ke dalam aorta. Dalam keadaan penyumbatan mesenterik, trombosis berganda dengan nekrosis usus atau infark usus dengan perforasi berikutnya berkembang, sementara batang utama arteri mesenterik mungkin tidak mengalami trombosis.

Faktor etiologi trombosis usus mesenterik akut, atau lebih tepatnya, arteri, mungkin berbeza, namun, mekanisme untuk perkembangan perubahan patologi selalu sama - iskemia usus.

Bentuk iskemia usus

Gambaran klinikal iskemia usus berbeza dalam tahap keparahan 3 darjah, yang berkadar langsung dengan diameter lesi arteri utama dan aliran darah cagaran:

  • Iskemia dekompensasi adalah bentuk kerosakan yang paling teruk pada saluran arteri, di mana fenomena yang tidak dapat dipulihkan dapat terjadi dengan cepat jika masa untuk memulihkan aliran darah terlewat. Ia dicirikan oleh iskemia mutlak (dekompensasi gangguan dalam bekalan darah ke usus) dan berlaku dalam 2 fasa. Jangka masa hingga 2 jam dianggap sebagai fasa perubahan yang dapat dibalikkan. Fasa yang berlangsung selama 4-6 jam jauhnya tidak dapat dipulihkan, prognosis boleh menjadi tidak baik dalam semalam, kerana selepas waktu ini, gangren usus atau bahagiannya pasti terjadi, dan kemudian aliran darah yang dipulihkan tidak menyelesaikan masalah;
  • Gangguan subkompensasi bekalan darah usus memastikan aliran darah cagaran, dan dalam hal ini gejala trombosis usus (salurannya) menyerupai bentuk kronik kekurangan arteri mesenterik;
  • Bentuk kompensasi adalah iskemia usus kronik, apabila kolateral sepenuhnya menjaga aliran darah utama.

Manifestasi klinikal trombosis vaskular usus

Gejala trombosis usus bergantung pada ketinggian pertindihan arteri mesenterik dan bentuk iskemia:

  1. Tiba-tiba timbul rasa sakit yang kuat adalah ciri bentuk iskemia subkompensasi, walaupun dengan gangguan bekalan darah, ia juga timbul, tetapi segera melemah, kerana kematian ujung saraf (di kawasan lesi usus dan di mesentery itu sendiri), yang tidak lagi memberi isyarat masalah dalam badan (peningkatan khayalan );
  2. Keracunan akibat gangren usus adalah ciri khas iskemia dekompensasi dan ditunjukkan oleh denyutan seperti benang, tekanan darah tidak stabil, leukositosis dan muntah yang ketara;
  3. Fenomena peritonitis (ketegangan dinding perut yang menyerupai ulser gastrik berlubang) adalah ciri trombosis usus kecil (arteri mesenterik yang unggul) dalam kes perforasi gangren dan usus, yang sering berlaku terhadap latar belakang iskemia yang mengalami dekompensasi dan subkompensasi;
  4. Kehilangan peristalsis usus (dengan nekrosis usus) wujud dalam iskemia dekompensasi, sedangkan dengan iskemia subkompensasi, sebaliknya, ia mempunyai aktiviti dan kejelasan yang tinggi;
  5. Gangguan saluran masuk (najis yang kerap longgar) dan kolik usus menyertai bentuk pampasan, dengan campuran darah - iskemia subkompensasi. Oleh kerana penghentian peristalsis pada gangguan bekalan darah yang tidak dapat dikompensasi, enema diperlukan untuk menilai najis (pencampuran darah dalam tinja).

Perlu diperhatikan bahawa sebelum perkembangan trombosis arteri usus, adalah mungkin untuk menetapkan diagnosis kekurangan arteri mesenterik akut. Tanda-tanda berikut dapat menunjukkan trombosis kapal mesenterik "akan datang":

  • Sakit perut yang bertambah buruk selepas makan atau berjalan untuk waktu yang lama;
  • Najis yang tidak stabil (sembelit, cirit-birit, penggantiannya);
  • Penurunan berat badan (secara tidak langsung dapat menunjukkan permulaan proses stenosis di lubang arteri mesenterik).

Embolisme arteri mesenterik yang unggul, sebaliknya, dicirikan oleh ketiadaan kompleks gejala ini.

Diagnosis mesothrombosis

Dengan pendekatan diagnostik yang betul, bukan sahaja penentuan gangguan bekalan darah usus itu sendiri, tetapi juga sebab-sebab yang menyebabkannya diberikan.

Sehubungan itu, pengumpulan anamnesis, bertanya kepada pesakit mengenai perjalanan penyakit ini memainkan peranan penting..

Penjelasan mengenai waktu permulaan kesakitan, intensiti mereka, sifat najis dapat membantu doktor dalam memilih rawatan pembedahan, kerana masih belum ada alternatif lain dalam kes mesothrombosis.

Diagnosis OMAN menyediakan angiografi selektif, yang membolehkan anda menentukan tahap dan sifat oklusi arteri, yang juga penting untuk penyediaan rawatan kecemasan, tentu saja, dalam bentuk pembedahan.

Kaedah laparoskopi tetap menentukan dalam semua jenis patologi pembedahan akut, di mana mesothrombosis tidak terkecuali..

Sebaliknya, dengan gangguan bekalan darah yang tidak dapat dikompensasi, pakar bedah hanya mempunyai waktu 2 jam, jadi jelas bahawa tidak perlu melakukan diagnosis..

Dengan bantuan laparoskopi, mungkin dalam masa yang singkat untuk menjelaskan sifat lesi saluran usus.

Hanya kaedah radikal yang tidak dapat ditangguhkan

Rawatan konservatif trombosis usus, iaitu arteri mesenterik yang membekalkannya dengan darah, tidak dapat diterima, namun, ketidakcukupan mesinterial dapat mulai berkembang secara tiba-tiba, yang selalu diperburuk oleh kekejangan total saluran darah yang menyertai penyakit ini..

Dengan pengenalan antispasmodik yang aktif, bukan sahaja dapat mengurangkan penderitaan pesakit, tetapi juga untuk menerjemahkan tahap iskemia yang lebih ketara menjadi yang lebih teruk..

Walau bagaimanapun, perkembangan mesothrombosis menyebabkan pertindihan kolateral penting, yang secara signifikan memperburuk keadaan pesakit, kerana fakta bahawa mereka berhenti mengimbangi bekalan darah.

Sekiranya kita meneruskan dari kedudukan ini, maka pelanggaran bekalan darah ke usus dalam setiap kes dapat memiliki "kejutan" tersendiri yang mempunyai pengaruh yang sangat signifikan terhadap hasil campur tangan pembedahan..

Penjagaan kecemasan dalam bentuk rawatan pembedahan trombosis mesenterik adalah satu-satunya cara untuk menyelamatkan nyawa manusia, namun, langkah-langkah umum menyediakan persiapan pra operasi yang intensif, yang memperbaiki pelanggaran hemodinamik pusat.

Operasi untuk trombosis usus terdiri daripada komponen wajib:

  1. Pemeriksaan usus dan palpasi saluran mesenterik, bermula dari mulut;
  2. Penentuan denyutan di arteri mesenterik di sempadan usus yang terkena, di mana dalam keraguan dianggap wajar untuk membedah mesentery (pendarahan arteri).

Pembubaran sebenar OMAN mungkin menyediakan kaedah berikut untuk menjalankan operasi:

  • Pemulihan aliran darah lengkap sekiranya tidak terdapat nekrosis usus;
  • Memperbaiki bekalan darah ke laman subkompensasi sekiranya berlaku perubahan usus;
  • Reseksi usus yang berubah.

Untuk memperbaiki atau memulihkan bekalan darah, penggunaan semula arteri utama atau embolektomi digunakan, yang dianggap sebagai kaedah yang cukup berkesan. Dalam kes ini, pakar bedah boleh memerah embolus dengan jari-jarinya sendiri..

emboloektomi untuk mesothrombosis

Pembedahan rekonstruktif dalam bentuk campur tangan langsung di kawasan stenosis dan trombosis atau penciptaan shunt antara arteri mesenterik dan aorta di bawah tahap stenosis dan trombosis (kurang trauma) dilakukan sekiranya berlaku penyumbatan lumen arteri oleh trombus dan dilakukan sebagai keadaan darurat. Usus Gangrenous yang diubah terputus dari tisu yang sihat dan dikeluarkan, namun, dalam hal ini, sangat penting untuk pemulihan aliran darah, kerana, hanya dibatasi oleh reseksi, doktor selalu berisiko kehilangan pesakit (keadaan ini menyebabkan kematian sehingga 80%).

Di samping itu, dalam tempoh pasca operasi, sebagai tambahan kepada satu set langkah konvensional, pesakit diberi antikoagulan (heparin).

Walau bagaimanapun, jika aliran darah tidak dipulihkan, maka perlu menggunakan heparin dalam dos yang tinggi..

Ini penuh dengan akibat seperti kegagalan jahitan anastomotik, yang berlaku kerana fakta bahawa tahap fibrin turun tajam, yang tugasnya adalah untuk melekat peritoneum.

Trombosis vena mesenterik dan bentuk gangguan peredaran akut bercampur

Penyebab kekurangan vena mesenterik akut (OMVN) paling kerap adalah trombosis vena, yang melibatkan keseluruhan segmen mesentery usus. Ini biasanya disebabkan oleh peningkatan pembekuan darah yang berlebihan dan gangguan hemodinamik periferal dan pusat..

Klinik trombosis usus vena mempunyai gejala berikut:

  1. Sindrom nyeri teruk, dilokalisasi di tempat tertentu di bahagian perut;
  2. Najis yang kerap longgar dengan darah atau lendir berdarah;
  3. Fenomena peritonitis yang muncul sebagai perubahan nekrotik pada usus berkembang.

Diagnosis berdasarkan sejarah, persembahan klinikal dan pemeriksaan laparoskopi.

Rawatan terdiri daripada membuang kolon yang terkena dalam tisu yang sihat.

Prognosis trombosis vena, berbeza dengan gangguan bekalan darah arteri, adalah baik. Gelung usus, sambil terus dibekalkan dengan darah arteri, sangat jarang terjejas.

Bentuk bercampur, di mana trombosis saluran arteri berlaku secara serentak di satu bahagian usus, dan yang lain - vena, dalam bentuk tulen dianggap fenomena yang sangat jarang berlaku, yang biasanya dijumpai semasa operasi.

Senaraikan semua penerbitan dengan teg:

  • Saluran perut
  • Trombosis

Penyebab trombosis usus, diagnosis dan kaedah rawatan

Orang moden menghadapi banyak komplikasi gaya hidup dan diet yang berbahaya. Trombosis usus dan penyebab komplikasi serius juga bergantung kepada ini. Sebilangan besarnya, risiko ditentukan oleh penyakit yang diperoleh sebelumnya..

Apa itu trombosis usus??

Trombosis usus kecil atau besar adalah komplikasi yang berkaitan dengan gangguan akut aliran darah di saluran usus kerana penyumbatan oleh pembekuan darah. Gangguan boleh berlaku di arteri superior, seliak, atau mesenterik. Pada masa yang sama, tisu bahagian usus mula mati, yang dibekalkan darah oleh saluran yang tersumbat..

Penyakit ini sering menyerang usus kecil. Penyakit ini jarang berlaku pada orang muda, dan seiring bertambahnya usia, kemungkinan berkembang dengan pesat meningkat, terutama dengan latar belakang aterosklerosis atau penyakit lain dari sistem kardiovaskular.

Trombosis usus akut adalah keadaan yang mengancam nyawa.

Trombosis memerlukan rawatan pembedahan segera, tetapi tindakan sedemikian bukanlah jaminan untuk menyelamatkan nyawa. Prognosis selepas pembedahan kurang baik - kadar kematian mencapai 90%.

Etiologi dan mekanisme perkembangan

Klasifikasi penyebab trombosis:

  • Aterosklerosis, di mana terdapat pemendapan kolesterol secara beransur-ansur di dinding arteri, yang menyebabkan penurunan lumen mereka secara signifikan. Trombus yang dihasilkan tidak dapat mengatasi arteri yang menyempit. Ketika aterosklerosis berkembang, simpanan kolesterol dapat memotong aliran darah itu sendiri.,

Aterosklerosis sebagai penyebab trombosis

  • Peningkatan pembekuan darah meningkatkan risiko trombosis, yang menyebabkan perkembangan serangan jantung, strok dan tromboflebitis, yang mempunyai prognosis terburuk. Hasil maut paling kerap berlaku sekiranya kapal pecah. Ini biasanya berlaku dengan latar belakang hipertensi kronik..

Gejala

Sekiranya gumpalan darah muncul di usus, gejala dan tanda klinikal pada orang dewasa bergantung pada tahap penyumbatan aliran darah di saluran yang terkena.

Trombosis saluran mesenterik usus disertai dengan gejala berikut:

  • Sakit di bahagian perut. Pada peringkat awal, rasa sakit muncul dalam bentuk serangan, yang kemudian tumbuh dan menjadi sangat sengit.,
  • Muntah. Mungkin mengandungi sedikit darah,
  • Cirit-birit. Mungkin juga disertai dengan pendarahan,
  • Hipertermia,
  • Gejala Shchetkin-Blumberg - peningkatan kesakitan yang mendadak setelah penyingkiran tangan probing dari dinding perut anterior.

Diagnostik

Kaedah diagnosis pembezaan merangkumi ujian makmal dan instrumental:

  • Ujian darah. Dengan trombosis usus, proses keradangan berkembang, jadi peningkatan ESR dan bilangan leukosit kemungkinan besar dijumpai,
  • X-ray. Ia dilakukan selepas pengenalan bahan radiopaque ke dalam katil vaskular. Kaedah ini membolehkan anda dengan cepat menentukan penyetempatan dan tahap kerosakan pada arteri mesenterik,
  • Laparoskopi. Kaedah ini melibatkan kemasukan ke rongga perut melalui sayatan kecil tiub optik yang dilengkapi dengan sumber cahaya dan kamera. Gambar dipaparkan di monitor, oleh itu doktor dapat memeriksa dinding usus dan menilai aliran darah di arteri,
  • Laparotomi. Prosedur ini digunakan sekiranya laparoskopi tidak mungkin. Operasi ini dilakukan dengan pemotongan langsung dinding perut. Setelah mengesan lesi usus, pakar bedah segera membuang laman web ini.

Rawatan

Sekiranya tanda-tanda trombosis atau gejala yang mencurigakan muncul, anda harus segera mendapatkan pertolongan kecemasan agar mempunyai masa untuk menyembuhkan pesakit.

Pembedahan adalah satu-satunya cara untuk menghilangkan akibat di mana doktor membuang saluran darah yang terjejas pada tahap akut iskemia atau membuang sebahagian usus.

Kaedah terapi bergantung pada tahap perkembangan penyakit:

  • Iskemia usus. Pada tahap ini, pemulihan fungsi usus sepenuhnya mungkin, dengan syarat diagnosis tepat pada masanya. Pada mulanya, panggung ini disertai dengan kesakitan yang teruk. Pada peringkat ini, doktor dapat memulihkan aliran darah dengan memasukkan kateter ke dalam arteri yang tersumbat dan ubat-ubatan untuk melarutkan pembekuan darah (heparin, fraxiparin, dan lain-lain),
  • Infark usus. Ia berlaku kerana hipoksia yang berpanjangan dan kekurangan nutrien. Pada peringkat ini, hanya penyingkiran bahagian usus yang mati yang dapat menyelamatkan seseorang. Rasa sakit menjadi tidak tertahankan, perpecahan dinding usus bermula. Gejala Mondor muncul - pembengkakan spesifik antara pusar dan pubis,
  • Peritonitis. Ia berlaku akibat pengumpulan toksin yang berpanjangan kerana penguraian kawasan mati. Semua kemungkinan tanda keracunan badan muncul: muntah, sianosis, cirit-birit, kembung. Dalam kes ini, perlu mengambil antibiotik dan pembedahan yang kuat. Tahap sering berakhir dengan kelumpuhan usus dan kematian pesakit.

Sekiranya berjaya dan pemulihan fungsi usus, pesakit dihantar untuk rawatan di rumah, dengan mengambil kira cadangan pakar. Selepas episod awal, terdapat peningkatan risiko pembekuan darah dan arteri tersumbat di mana sahaja di dalam badan. Gumpalan darah adalah penyebab utama kebanyakan serangan jantung dan strok.

Jangan abaikan gejala yang mencurigakan. Perlu mendapatkan pertolongan dengan rasa sakit yang tajam dan, terutamanya, dengan peningkatannya yang cepat. Dengan berlakunya banyak komplikasi, minit akan dihitung. Oleh itu, sangat penting untuk tidak membuang masa untuk menyelamatkan nyawa seseorang..

Apa itu trombosis usus dan betapa bahayanya?

Apabila keadaan berbahaya seperti trombosis usus berkembang, sebab-sebab kejadiannya sangat berbeza. Penyakit ini jarang berlaku. Ia sangat sukar dan membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan. Pembuluh darah yang terletak di mesentery bertanggungjawab untuk pemakanan tisu-tisu bahagian tertentu usus, oleh itu trombosisnya sangat berbahaya. Sukar untuk mengenal pasti patologi.

Trombosis saluran mesenterik usus membawa kepada perkembangan proses nekrotik yang cepat di kawasan yang terpisah dari organ penting ini..

Keadaan patologi ini paling kerap dikesan pada orang yang berumur lebih dari 50 tahun. Trombosis vaskular usus memerlukan campur tangan pembedahan segera.

Prognosis untuk keadaan ini tidak baik, kerana kira-kira 90% kes membawa maut.

Etiologi trombosis usus

Pada masa ini, penyebab utama trombosis dianggap sebagai aterosklerosis saluran mesenterik. Dalam keadaan patologi ini, plak khas terbentuk di dinding arteri, yang secara beransur-ansur meningkat dalam ukuran, yang menyebabkan penyempitan lumen saluran darah yang ketara..

Dalam keadaan tertentu, formasi seperti itu dapat keluar, sepenuhnya menyekat aliran darah. Ini membawa kepada fakta bahawa nutrien dan oksigen berhenti mengalir ke bahagian usus yang terpisah. Dengan kekurangan unsur yang diperlukan untuk aktiviti penting tisu, proses iskemia dicetuskan, yang memprovokasi kematian sebahagian besar usus.

Penyebab lain dari pembekuan darah yang menyekat aliran darah di saluran termasuk:

  • penyakit hipertonik;
  • endarteritis;
  • infarksi miokardium;
  • reumatik;
  • tromboflebitis;
  • endokarditis;
  • sepsis;
  • kecacatan jantung kongenital;
  • kardiosklerosis;
  • campur tangan pembedahan yang dilakukan pada organ perut;
  • penyakit kronik dan akut limpa;
  • beberapa penyakit hati.

Antara lain, tumor malignan dapat memprovokasi trombosis mesenterik. Beberapa jenis neoplasma, setelah mencapai ukuran tertentu, mulai runtuh. Unsur-unsur tumor yang terkena nekrosis memasuki aliran darah, membentuk trombus di saluran mesenterik.

Faktor lain yang menyumbang kepada perkembangan trombosis usus adalah trauma pada rongga perut. Dalam keadaan tertentu, bahkan kerosakan kecil dapat menyebabkan pecahnya saluran darah, diikuti dengan pembentukan bekuan darah yang dapat sepenuhnya menyekat lumen arteri. Harus diingat bahawa usia adalah faktor risiko tambahan..

Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, lebih daripada 75% kes trombosis usus berlaku pada orang berusia lebih dari 50 tahun. Oleh itu, perubahan yang berkaitan dengan usia dan penurunan nada dinding pembuluh darah dapat mempengaruhi perkembangan keadaan kecemasan ini. Dalam kes yang jarang berlaku, penampilan patologi mungkin dikaitkan dengan penyakit genetik yang mempengaruhi komposisi darah..

Tanda-tanda trombosis usus

Walaupun trombosis usus mesenterik biasanya wujud dalam bentuk akut, dalam kes yang jarang berlaku terdapat tempoh prodromal, di mana gejala patologi meningkat selama beberapa bulan.

Varian penyakit ini biasanya dijumpai pada orang muda. Sebagai peraturan, trombosis usus dengan tempoh prodromal diperhatikan dengan penyumbatan aliran darah di arteri besar.

Manifestasi ciri varian perkembangan trombosis ini termasuk:

  • sakit perut berulang;
  • kembung perut;
  • ketidakselesaan selepas makan;
  • gangguan najis;
  • loya;

Mesothrombosis usus akut sangat sukar untuk dibezakan dari penyakit lain pada organ rongga perut oleh manifestasi simptomatik yang ada. Keterukan dan kadar permulaan tanda-tanda keadaan yang mengancam nyawa ini mungkin berbeza-beza bergantung pada seberapa banyak bekuan menyekat lumen saluran darah..

Pada peringkat awal perkembangan keadaan patologi seperti itu, terdapat rasa sakit yang membosankan di perut. Tidak ada penyetempatan sensasi yang tidak menyenangkan, tetapi intensiti mereka meningkat dengan cepat. Seseorang, sebagai peraturan, berusaha untuk mengambil posisi paksa badan dengan kaki ditarik ke perut. Dalam kedudukan ini, rasa sakit terasa kurang sengit..

Selanjutnya, ketika tahap kerosakan usus meningkat, muntah muncul, yang mungkin termasuk kotoran darah kecil.

Perkembangan trombosis usus disertai dengan gangguan najis. Pelepasan menjadi cair dan mengandungi sejumlah besar lendir. Perut membengkak dan sukar disentuh.

Di samping itu, dalam trombosis usus akut, sianosis kulit dan membran mukus diperhatikan. Dengan varian perjalanan penyakit ini, peningkatan tekanan darah diperhatikan terlebih dahulu, dan kemudian penurunan yang tajam. Nadi semakin cepat.

Gejala trombosis usus akut meningkat dengan cepat. Ciri-ciri wajah pesakit semakin tajam. Peningkatan pernafasan sering diperhatikan.

Mungkin ada gejala lain yang menunjukkan perkembangan keadaan akut. Sebagai peraturan, kira-kira 18-36 jam setelah munculnya tanda-tanda akut pertama trombus, penyakit ini berkembang ke tahap peritonitis, yang menyebabkan kemerosotan tajam dalam keadaan pesakit..

Dengan jalan yang tidak menguntungkan dan tidak adanya campur tangan segera yang diperlukan, prognosisnya buruk. Mabuk dalam kombinasi dengan peritonitis pada trombosis arteri menyebabkan kematian pesakit dalam masa 2 hari.

Dengan trombosis vena, disertai dengan keracunan dan peritonitis yang teruk, kematian biasanya berlaku selepas 5-6 hari.

Kaedah untuk diagnosis dan rawatan patologi

Memandangkan trombosis saluran yang terletak di usus agak jarang berlaku, dan gejala yang diperhatikan terhadap latar belakang keadaan patologi ini tidak menunjukkan, kerana mereka mungkin menunjukkan beberapa penyakit lain, proses diagnostiknya agak sukar. Mengambil sejarah dan memeriksa pesakit biasanya tidak mencukupi untuk menentukan masalahnya. Dalam diagnosis trombosis usus, kajian instrumental dan makmal seperti:

  • analisis darah umum;
  • angiografi saluran usus;
  • kolonoskopi;
  • laparoskopi diagnostik.

Pemeriksaan komprehensif membolehkan anda menentukan penyetempatan kawasan urat atau arteri yang rosak, dan sebagai tambahan, untuk menilai tahap keparahan gangguan yang disebabkan oleh pemakanan tisu yang tidak mencukupi.

Dalam kes yang jarang berlaku, trombosis usus dapat dirawat dengan kaedah konservatif. Sebagai peraturan, doktor cuba menghilangkan gumpalan darah dengan memberikan dosis besar agen antiplatelet dan antikoagulan..

Dalam kebanyakan kes, kaedah rawatan konservatif digunakan apabila terdapat kontraindikasi untuk terapi pembedahan..

Trombosis vaskular usus adalah kecemasan perubatan yang memerlukan campur tangan pembedahan. Operasi dilakukan di bawah anestesia umum.

Sekiranya patologi dikesan sebelum pembentukan fokus nekrosis tisu, terapi dapat dijalankan dengan kaedah yang tidak terkawal. Gumpalan darah dapat dikeluarkan dengan embolektomi atau endartektomi.

Di samping itu, prosedur untuk prostetik kawasan tersumbat saluran darah dapat dilakukan..

Sekiranya terdapat fokus nekrosis yang jelas, kaedah terapi yang tidak memungkinkan untuk mencapai peningkatan yang diperlukan dalam keadaan pesakit. Dalam kes ini, reseksi radikal kawasan yang dirosakkan oleh iskemia diperlukan. Dengan peritonitis, kawasan usus yang perlu dikeluarkan mungkin luas.

Memandangkan bahawa usus kecil sangat terpengaruh oleh proses iskemia, akibat dari membuang semua tisu yang rosak boleh membawa maut..

Di bahagian saluran pencernaan inilah nutrien diserap, oleh itu, penghapusan fokus yang luas dapat menyebabkan gangguan proses vital ini. Usus yang tersisa mungkin tidak sesuai dengan tugas..

Di samping itu, sekiranya intervensi untuk membuang sebahagian usus berjaya, terdapat risiko lekatan dan komplikasi lain yang tinggi semasa tempoh pemulihan selepas operasi..


Artikel Seterusnya
Apa yang boleh menyebabkan pengerasan aorta?