Telangiectasias (urat labah-labah) - mengapa ia berlaku?


Tarikh penerbitan artikel: 01.06.2018

Tarikh mengemas kini artikel: 8.06.2019

Telangiectasia (atau telangiectasia) - pengembangan kapilari, arteriol, venula yang berterusan di permukaan kulit.

Ini bukan hanya kecacatan kosmetik, tetapi juga gejala banyak penyakit, termasuk penyakit yang agak berbahaya..

Ia sering disebut "urat labah-labah", inilah bentuk patologi yang paling biasa..

Ciri-ciri penyakit dan gambar

Dalam keadaan normal, diameter kapilari tidak melebihi dua puluh mikrometer, dindingnya terdiri daripada satu lapisan sel, yang memungkinkan darah menyampaikan oksigen dan nutrien ke tisu sekitarnya.

Kapal nipis seperti itu tidak dapat dilihat dengan mata kasar..

Sekiranya struktur dinding kapal terganggu atau aliran keluar darah menjadi sukar, ia mengembang dan bersinar melalui kulit.

Foto menunjukkan varian yang paling biasa dari manifestasi luaran gejala ini:

Sebab-sebab kemunculan urat labah-labah

Menurut statistik, penyebab patologi ini yang paling biasa adalah ketidakseimbangan hormon. Wanita hamil dan menyusu berisiko.

Mengambil ubat hormon seperti kortikosteroid atau kontraseptif juga boleh menyebabkan telangiectasia..

Patologi kapilari juga timbul sebagai gejala penyakit kulit, tumor ganas, gangguan dalam kerja sistem kardiovaskular. Rangkaian vaskular pada kaki hampir selalu menyertai urat varikos.

Telangiectasias juga dapat muncul di bawah pengaruh faktor persekitaran yang agresif: penurunan suhu, sinaran ultraviolet berlebihan, aktiviti fizikal.

Sebagai tambahan, perkara berikut dapat menyumbang kepada permulaan patologi:

  • pemakanan yang tidak betul;
  • kekurangan atau lebihan vitamin;
  • merokok;
  • pengambilan alkohol yang berlebihan.

Sekiranya pada orang dewasa urat labah-labah pada tubuh boleh terjadi akibat gaya hidup yang tidak betul, maka pada kanak-kanak ini selalu menjadi tanda penyakit serius, sering turun-temurun.

Lokasi penyetempatan utama

Corak kapilari muncul di tempat yang berlainan di permukaan badan, penyetempatan bergantung kepada penyebab telangiektasia.

Tempat penampilanSebab yang paling biasa
MukaPada wajah, telangiektasia sering kali terserlah kerana pendedahan cahaya ultraviolet yang berlebihan daripada pendedahan yang berpanjangan kepada cahaya matahari langsung.
Tulang rusukPatologi vaskular di kawasan kelenjar susu payudara adalah salah satu gejala tumor malignan. Terletak di bawah, di bawah payudara, mungkin muncul dengan sirosis atau penyakit hati yang lain.
SenjataPada tangan, dan juga pada wajah, telangiectasia berlaku dari sinaran ultraviolet. Kadang-kadang corak kapilari pada tangan muncul pada wanita hamil.
KakiPatologi kapilari pada bahagian bawah kaki selalu menyertai urat varikos, yang disebabkan oleh stasis darah. Berlaku pada kebanyakan wanita hamil.
PerutTanda bintang di perut boleh menjadi gejala patologi hati (sirosis, tumor).
Membran mukusKemunculan corak kapilari pada selaput lendir adalah gejala penyakit Randu-Osler keturunan. Penyetempatan patologi yang paling biasa dalam penyakit ini adalah membran mukus hidung..

Beberapa penyakit dicirikan oleh bentuk dan lokasi telangiektasia tertentu:

  • Pelebaran kapilari yang menyebabkan pigmentasi kuku berlebihan adalah ciri lupus erythematosus.
  • Telangiectasias yang menyakitkan di hujung jari menunjukkan dermatomiositis.
  • Dengan scleroderma, lesi berbintik berbentuk oval diperhatikan. Mereka dikelompokkan menjadi luka pada muka, tangan dan membran mukus..

Bentuk dan jenis yang mungkin

Telangiectasias berbeza dari segi asal, bentuk manifestasi luaran patologi dan jenis saluran darah yang melebar..

Secara asal, mereka dibahagikan kepada primer dan sekunder.

Yang utama merangkumi:

  • Keturunan. Dengan kecacatan genetik seperti itu, kawasan tubuh yang ketara akan terjejas. Selaput lendir tidak terjejas.
  • Buasir keturunan. Kecenderungan untuk itu juga disebarkan dari ibu bapa kepada anak-anak. Bentuk penyakit ini mempengaruhi membran mukus rongga mulut dan nasofaring, pada kulit ia muncul terutamanya pada permukaan kaki dan pad digital. Dalam bentuk yang teruk, ia muncul pada membran mukus organ dalaman, dan juga di otak. Tidak seperti yang lain, dalam klasifikasi penyakit antarabangsa MKB-10, ia diperuntukkan sebagai penyakit berasingan dengan kod I78.0.
  • Bentuk tidak terbatal. Dicirikan oleh penampilan bintang kecil, bintik-bintik atau titik di leher.
  • Penting digeneralisasikan. Muncul terlebih dahulu pada kaki, berkembang, mempengaruhi kawasan kulit yang lebih tinggi dan lebih tinggi.
  • "Kulit marmar". Di permukaan badan bayi yang baru lahir, terdapat jejaring merah, lebih ketara dengan peningkatan tekanan darah.
  • Ataxia telangiectasia (sindrom Louis-Bar). Ia bermula pada pesakit muda, pada usia lima tahun muncul pada lelangit, septum hidung, aurikel, cangkang bola mata, permukaan dalaman sendi lutut dan siku.

Telangiectasias yang muncul apabila:

  • Basalioma, penyakit onkologi lapisan luar kulit.
  • Keratosis solar, yang muncul dengan pendedahan kulit yang berpanjangan dan berkala terhadap sinaran ultraviolet matahari.
  • Gangguan hormon, estrogen berlebihan.
  • Kekurangan kolagen, protein yang memberikan kekuatan dinding vaskular.
  • Pemindahan cantuman kulit.

Mengikut jenis kapal yang terjejas, ia dibahagikan kepada:

  • Kapilari.
  • Arteri, di mana saluran yang lebih besar meningkat diameter, arteriol, yang memberikan aliran darah ke kapilari.
  • Vena, yang mempengaruhi venula, saluran darah di mana darah dari kapilari mengalir ke urat.

Dengan bentuk manifestasi luaran:

  • Garis nipis berbentuk bintang yang memancar ke luar dari satu pusat.
  • Linier, lurus atau melengkung. Mereka kelihatan lebih kerap di pipi, terdapat garis tunggal, biru ketika venula rosak, merah ketika arteriol melebar.
  • Sama seperti pokok bercabang. Biasanya, telangiektasi ini berlaku pada kaki..
  • Berbintik-bintik, yang tunggal atau dikelompokkan di beberapa tempat dengan warna merah terang, telangiectasias sering dilihat wujud bersama dengan pelbagai luka tisu.

Apa kata penampilan mereka dan betapa bahayanya?

Urat labah-labah muncul pada orang dari semua peringkat umur. Pada kanak-kanak, sebagai peraturan, ini adalah kes terpencil yang berkaitan dengan penyakit kongenital..

Di kalangan orang dewasa, berumur hingga tiga puluh tahun, sindrom ini dijumpai - setiap sepersepuluh, pada usia empat puluh lima - setiap pertiga, pada usia tujuh puluh, kecacatan ini menampakkan diri pada tiga daripada empat orang.

Juga, lapan puluh peratus wanita yang telah menjalani kehamilan menghadapi patologi ini, pada lelaki ia jarang muncul..

Telangiectasias tunggal hanyalah kecacatan kosmetik yang selamat untuk kesihatan..

Tetapi ruam berganda sudah menunjukkan kerosakan pada badan dan memerlukan perhatian doktor.

  • Kecil, berdiameter 1-2 milimeter, ruam di kawasan kelenjar susu, mereka menunjukkan barah payudara.
  • Nodul merah jambu pearles berhampiran parut dan parut menunjukkan neoplasma malignan dari sel-sel lapisan basal kulit, yang terletak tepat di bawah epidermis.
  • Tanda bintang muncul pada kanak-kanak, terutamanya dengan mimisan yang kerap. Ini adalah gejala telangiektasia hemoragik..

Kaedah untuk menghilangkan asterisk

Sebelum merawat telangiectasias, anda mesti terlebih dahulu menyingkirkan penyebab yang menyebabkan gejala ini..

Pembuangan urat labah-labah itu sendiri dilakukan menggunakan kaedah invasif minimum sebagai sebahagian daripada pembedahan kosmetik.

Kaedah rawatan dipilih bergantung pada ukuran, jenis dan penyetempatan kecacatan, dengan mengambil kira kontraindikasi terhadap prosedur tertentu.

Skleroterapi

Sclerotherapy atau microsclerotherapy adalah pilihan rawatan yang paling biasa untuk telangiectasias. Ejen sclerosing yang menjual dinding kapal disuntik ke venula yang terkena..

Saluran yang rosak dikeluarkan dari aliran darah dan hilang bersama dengan bahan yang disuntik. Tanda di tapak kapal kekal selama beberapa bulan setelah prosedur.

Sclerotherapy dikontraindikasikan untuk:

  • kehamilan atau penyusuan;
  • trombosis urat dalam dan trombophlebitis;
  • alahan terhadap ubat sclerosing;
  • keradangan purulen pada kaki;
  • gangguan dalam kerja injap vena besar.

Prosedur ini mempunyai beberapa variasi yang popular:

  • Echosclerotherapy. Ini berbeza kerana semua manipulasi dilakukan di bawah kawalan ultrasound;
  • Bentuk busa. Membolehkan anda memelihara kawasan kapal yang sihat dan mengelakkan penembusan zat sklerosis ke dalam aliran darah, kerana ia dianggap kaedah yang lebih selamat daripada biasa.

Campur tangan pembedahan

Dalam beberapa kes, diperlukan penyingkiran radikal kapal yang terjejas.

Pakar bedah secara manual membuang kawasan yang diluaskan, menggantinya dengan prostesis jika perlu, ligat atau membakar saluran darah yang memberi makan kepada patologi.

Dalam beberapa kes, setelah melakukan reseksi, mereka menggunakan skleroterapi untuk menutup kapal yang tidak dapat dikeluarkan dengan alasan apa pun..

Laser dan electrocoagulation

Pada masa ini, electrocoagulation - kesan ke atas kawasan yang terkena telangiectasia dengan arus elektrik, dianggap sebagai prosedur ketinggalan zaman.

Teknik ini tidak selektif, arus elektrik mempengaruhi kedua-dua kapal yang melebar dan tisu bersebelahan, akibatnya bekas luka muncul, kawasan operasi kehilangan pigmen atau sebaliknya, menonjol dengan warna yang lebih cerah.

Kaedah terapi yang lebih lembut adalah pembekuan laser.

Sinar laser hanya mempengaruhi kapal yang terjejas, tisu di sekitarnya memancarkan cahaya. Suhu kapal meningkat hingga 60-70 °, ia melekat bersama dan rosak tidak dapat dipulihkan.

Terapi ozon

Kaedah terapi ini berdasarkan pengenalan campuran yang diperkaya dengan ozon ke dalam lumen kapal, yang menyebabkan dindingnya melekat.

Ini adalah rawatan yang tidak menyakitkan dan tidak dikontraindikasikan untuk telangiectasia, tetapi lebih daripada sepuluh rawatan mungkin diperlukan untuk menghilangkan urat labah-labah..

Menggunakan gelombang radio

Pembedahan gelombang radio melibatkan penggunaan sinaran frekuensi tinggi untuk membeku kapal yang terjejas.

Ini adalah pilihan rawatan yang tidak invasif, tidak merosakkan, tanpa rasa sakit.

Malangnya, teknik ini hanya berkesan untuk rawatan kapilari kecil tunggal.

Pencegahan

Tidak ada profilaksis khusus untuk pengembangan kapilari, tetapi risiko bentuk telangiektasia tertentu dapat dikurangkan:

  • diet seimbang;
  • berhenti merokok dan minum alkohol;
  • penggunaan krim pelindung UV;
  • kecuali perubahan suhu yang tajam;
  • penggunaan ubat hormon dengan berhati-hati.

Sekiranya kecacatan itu muncul dan mulai berkembang, maka lebih baik berjumpa doktor, patologi boleh menjadi gejala penyakit berbahaya.

Telangiectasia

Patologi vaskular menempati kedudukan utama di antara penyakit sistemik, dan semakin muda setiap tahun. Sekiranya lebih awal orang tua mengetahui tentang urat varikos, maka di dunia moden penyakit itu menampakkan diri pada orang yang tidak berumur lebih dari 35 tahun, dan kadang-kadang ia mempengaruhi remaja dan orang di bawah 25 tahun..

Vena varikos disertai oleh urat labah-labah, dalam terminologi perubatan - telangiectasia.

  1. Apa ini
  2. Sebab-sebabnya
  3. Pengelasan dan jenis
  4. Apa yang berbahaya
  5. Gejala
  6. Penyetempatan
  7. Doktor mana yang harus dihubungi
  8. Diagnostik
  9. Rawatan
  10. Campur tangan pembedahan
  11. Video berguna: telangiektasia atau urat labah-labah

Apa ini

Telangiectasia adalah pengembangan kapilari, venula dan arteriol yang dapat dilihat dengan mata kasar.

Secara luaran, formasinya kelihatan seperti jaringan atau tanda bintang yang rumit, dengan itu namanya "bintang vena".

Penyakit ini berlaku pada usia berapa pun dan kadang-kadang berlaku walaupun pada bayi dan bayi baru lahir. Penyetempatan proses ini juga berbeza, telangiektasi terjadi pada batang badan, anggota badan, membran mukus dan muka.

Kapal bertambah besar, penuh dengan darah, dan muncul di lapisan lemak subkutan.

Pada waktu yang sama, warnanya berubah dari merah menjadi ungu kebiruan, dan ketika ditekan, kawasan itu menjadi pucat, tetapi kembali lagi.

Sebab-sebabnya

Sejak sekian lama dipercayai bahawa telangiectasia dikaitkan dengan patologi vaskular. Namun, dari masa ke masa, kajian telah dilakukan yang membantah teori tersebut.

Ramai pakar yakin mengenai punca perubahan vaskular, tetapi mengakui pengaruh faktor-faktor yang memprovokasi lain. Sebagai contoh, bayi yang baru lahir tidak mempunyai vena varikos, tetapi jaringan kapilari terbentuk, yang bermaksud bahawa ada penyebab lain penyakit ini..

  1. Vena varikos adalah penyebab utama penyakit ini. Dengan patologi ini, genangan berlaku, yang menghalang pergerakan darah melalui saluran kecil..
  2. Ketidakseimbangan hormon - kekurangan atau kelebihan hormon tertentu boleh menyebabkan pembentukan rangkaian vaskular pada kaki, lengan, muka dan alat kelamin.
  3. Mastositosis atau percambahan sel mast - sistemik atau kulit.
  4. Kecenderungan genetik. Kira-kira 40% anak perempuan mewarisi penyakit daripada ibu mereka, pada anak lelaki, patologi dua kali lebih jarang berlaku.
  5. Dermatitis atau proses patologi epidermis.
  6. Ataxia. Ia menampakkan diri dengan jelas pada bahagian dada dan bayi yang baru lahir.
  7. Penyakit Raynaud - pelanggaran bekalan darah ke kaki dan tangan.
  8. Pendedahan berpanjangan kepada sinar ultraviolet - berjemur atau mengunjungi solarium.
  9. Terapi KS, tanpa pengawasan perubatan atau dengan reaksi alergi yang pelik.

Kecacatan vaskular berlaku pada orang yang bergantung kepada alkohol, dan juga pada orang yang mempunyai gaya hidup hipodinamik.

Kadang kala asterisk berkembang pada wanita hamil dengan kenaikan berat badan yang melampau, atau disebabkan oleh perubahan hormon.

Pengelasan dan jenis

Pengelasan mengikut jenis kapal:

  • arteri;
  • vena;
  • kapilari.

Terdapat beberapa jenis bentuk.

  1. Berbentuk bintang - banyak kapilari melebar dengan warna merah muda.
  2. Berbintik - kelihatan seperti bola warna rona merah terang, digabungkan dengan penyakit kulit yang lain.
  3. Linear - garis berliku terbentuk pada kulit halus. Warna dari merah hingga ungu, penyetempatan - pipi.
  4. Seperti pohon - dari namanya jelas bahawa telangiectasias luar menyerupai pokok atau sistem akarnya. Formasi seperti ini lebih kerap dijumpai pada anggota bawah, perut. Terutama berwarna biru-ungu.

Mengikut bentuk penyakit ini, terdapat jenis primer dan sekunder. Kumpulan utama pertama merangkumi jenis berikut:

  • nevoid TAE - mempengaruhi kawasan anatomi saraf serviks;
  • TAE umum atau penting - pada mulanya, kaki memasuki kawasan yang terjejas, dan kemudian penyakit merebak ke bahagian bawah anggota badan;
  • turun temurun - asterisk disusun secara rawak dan tidak simetri, tetapi tidak menyentuh membran mukus;
  • TAE hemoragik keturunan - mempengaruhi membran mukus, serta endotelium organ dalaman, kawasan bekalan darah yang sukar secara fisiologi (tangan, kaki), GM, hati dan organ saluran pencernaan;
  • kulit marmar telangiektatik - pesakit mempunyai mata pada muka, yang muncul selepas tekanan fizikal atau mental;
  • ataxia-TAE - dianggap sebagai bentuk masa kanak-kanak, kerana bintang berusia sekitar 5 tahun muncul di kaki, lutut, telinga, konjungtiva, langit-langit lembut.

Bentuk sekunder digabungkan dengan penyakit utama yang teruk:

  • keratosis solar;
  • karsinoma sel basal;
  • ketidakseimbangan estrogen dan kolagen;
  • sejenis reaksi terhadap organ penderma yang dipindahkan - transplantasi.

Apa yang berbahaya

Penyakit itu sendiri bukan patologi, tetapi merupakan kecacatan kosmetik.

Kemunculan asterisk kapilari adalah tanda penyakit, dan mungkin menunjukkan tahap tertentu proses patologi.

TAE menunjukkan sirosis hati atau pendarahan gastrik dalaman, muncul di dinding anterior rongga perut yang membesar. Keadaannya berbahaya dan memerlukan rawatan kecemasan di hospital.

Proses serupa berlaku pada kanak-kanak, tetapi menunjukkan pengumpulan cecair di rongga perut - asites. Dari luar, jala menyimpang ke sisi, menyerupai kepala ubur-ubur.

Gejala

Manifestasi klinikal penyakit ini pada orang dewasa:

  • garisan mesh atau belitan, dikumpulkan dalam tandan atau terletak secara berasingan;
  • naungan formasi dari ungu hingga merah;
  • ketiadaan kesakitan, pembakaran atau ketidakselesaan lain di tempat pembentukan mesh;
  • perubahan berkala di tempat teduh, di bawah pengaruh darah memasuki saluran yang melebar;
  • kadang-kadang tempat TAE gatal, tetapi dalam kes ini kita dapat bercakap mengenai patologi dermatologi.

Gejala pada kanak-kanak dari pelbagai peringkat umur:

  • pembentukan retikular kabur, terutamanya dilokalisasi pada wajah;
  • pada kanak-kanak yang baru lahir, penyakit ini sering dijumpai di bahagian belakang kepala, tetapi tidak hilang dari semasa ke semasa;
  • tidak ada kesakitan, tetapi kadang-kadang ada pembengkakan atau pembengkakan.

Dengan sifat asterisk, pakar yang berpengalaman menentukan bentuk penyakit, jenis dan jenis kapal. Peranan penting dimainkan oleh penyetempatan proses patologi.

Telangiectasias berkelompok dapat memperkenalkan kecacatan kosmetik yang jelas jika terbentuk pada bahagian wajah yang menonjol.

Penyetempatan

Sangat menarik bahawa bentuk penyakit tertentu mempunyai tempat penyetempatan kegemaran..

  1. Ataxia: lelangit lembut, lelangit bawah, konjunktiva, lutut, siku, telinga.
  2. Buasir keturunan: rongga mulut, membran mukus, kaki, jari.
  3. Umum: kaki, jari kaki, kaki.
  4. Kulit Marbled - Kulit wajah, pipi, lengan, batang badan dan kaki.

Corak kapilari didiagnosis pada hidung dan jambatan hidung, terdapat pada tangan dan perut, kadang-kadang berlaku di kawasan kemaluan, dan juga pada perineum.

Doktor mana yang harus dihubungi

Patologi tersebut dirawat oleh doktor pembedahan vaskular dan ahli phlebologists.

Bantuan perubatan diperlukan sekiranya berlaku kecacatan kosmetik.

Sekiranya kulit di sekitar asterisk berubah warna dan menjadi layu, ini adalah proses patologi yang terletak di urat dalam atau arteri.

Diagnostik

Pertama, pemeriksaan luaran dijalankan, di mana doktor mencatat parameter seperti:

  • ciri-ciri individu pesakit;
  • bentuk dan sifat telangiektasia;
  • lokasi;
  • jenis kapal.

Hanya setelah pemeriksaan dangkal ditugaskan kajian diagnostik profil sempit.

  • pemeriksaan oleh pakar sakit puan dan berunding dengan ahli endokrinologi;
  • MRI;
  • radiografi;
  • Ultrasound organ dalaman;
  • endoskopi;
  • sejumlah ujian makmal, khususnya, biokimia, analisis umum dan penentuan kepekatan kolesterol;
  • ujian air kencing;
  • pemantauan harian.

Kaedah perkakasan tidak sering digunakan, kerana kadang-kadang cukup untuk doktor melakukan palpasi pesakit dengan betul, mengumpulkan anamnesis dan melakukan ujian cubitan. Berhampiran bahagian mesh kapilari, cubit kulitnya, atau sapukan tourniquet.

Dengan sifat pendarahan titik, tahap patologi dan kemungkinan bentuk sekunder penyakit dinilai.

Sekiranya terdapat keraguan mengenai diagnosis, doktor mengarahkan pesakit ke kaedah diagnostik tambahan.

Rawatan

Penyakit ini dapat diatasi hanya dengan campur tangan pembedahan yang sedikit invasif.

Terapi ubat digunakan untuk mencegah "bintang", dan juga semasa tempoh pemulihan. Ubat yang ditetapkan:

  • ubat yang menormalkan komposisi biokimia darah dan menurunkan kolesterol;
  • mempunyai kesan penipisan;
  • mempunyai sifat imunostimulasi.

Anda dapat menghilangkan kecacatan sepenuhnya dengan menggunakan beberapa teknik operasi..

Campur tangan pembedahan

Rawatan pembedahan adalah terapi antiotaleangiectasic utama. Teknik tersebut digunakan sebagai:

  • mikroskleroterapi;
  • echosclerotherapy;
  • pasca operasi;
  • Skleroterapi "Berbentuk busa".

Inti dari prosedur: penyelesaian khas - sclerosant disuntik ke dalam kapal yang rosak, dikesan oleh ultrasound.

Bahan ini, sekali di rongga, mempunyai kesan penyembuhan dan anti-lekatan.

Oleh itu, bekalan darah dipulihkan, dan di bawah tindakan zat pigmen, kecacatan itu dihilangkan..

Operasi dilakukan tanpa anestesia umum, tetapi atas permintaan pesakit, kawasan suntikan mati rasa.

Selain sclerosing, pembekuan laser digunakan, tetapi prosedur ini mempunyai banyak kontraindikasi.

Penting untuk memahami bahawa kaedah yang digunakan untuk menyingkirkan TAE tidak menghilangkan penyebab sebenar penyakit ini. Hanya pakar yang akan menetapkan rawatan yang betul, serta jenis campur tangan pembedahan yang boleh diterima.

Telangiectasia

Telangiectasia adalah pengembangan kapilari subkutan, yang sering disebut sebagai "urat labah-labah". Mereka biasanya terletak di dahi, belakang kepala, dan jambatan hidung. Telangiectasia tidak memerlukan rawatan dan biasanya hilang sendiri satu hingga satu setengah tahun.

Telangiectasias - bintik kemerahan kongenital, bintik vaskular di bahagian belakang hidung, kelopak mata atas, di sempadan kulit kepala dan belakang leher, hilang tanpa rawatan pada usia 1-2 tahun.

Telangiectasias - apa yang disebut pengembangan kapilari kulit, sisa-sisa kapal embrio. Lokasi khas mereka di bahagian belakang kepala, di sempadan kulit kepala, di dahi, kelopak mata atas. Mereka kelihatan seperti merah, kadang-kadang bintik-bintik sianotik dengan pelbagai saiz, lebih sering bentuknya tidak teratur, jelas dibatasi dari kulit normal di sekitarnya. Sekiranya anda menekannya dengan ringan dengan jari anda, maka kemerahan akan hilang, tetapi kemudian muncul kembali. Dengan bertambahnya usia, bintik-bintik itu hilang dan hanya dapat muncul ketika anak itu menjerit dan risau. Apabila ia tenang, bintik-bintik itu pudar. Fenomena seperti itu dapat bertahan hingga satu tahun, lebih jarang ia berlanjutan di kemudian hari..

Rawatan urat labah-labah, hemangioma dan luka kulit yang lain

Urat labah-labah dan luka kulit yang lain adalah masalah kosmetik yang tidak mempengaruhi jangka hayat, tetapi boleh mempengaruhi kualitinya. Selalunya lesi vaskular ini menyebabkan rasa tidak puas hati terhadap penampilannya pada seseorang, dan kadang-kadang bahkan menimbulkan pengalaman yang sukar, hingga kemurungan.

Rawatan lesi vaskular: "bintang", hemangioma, angiodysplasias, telangiectasias

Perkembangan teknologi laser perubatan memungkinkan untuk mempengaruhi pelbagai luka kulit vaskular dengan lebih berkesan dan selamat. Pada masa ini, terapi laser telah menjadi, dalam kebanyakan kes, kaedah yang tidak dapat ditangani untuk merawat patologi ini. Pembekuan laser menunjukkan hasil terbaik dalam rawatan hemangioma, angiodysplasias dan telangiectasias dari pelbagai lokalisasi..

Klinik kami menggunakan laser KTP, yang merupakan wakil dari generasi terkini alat laser vaskular selektif. Prinsip pengoperasiannya didasarkan pada kenyataan bahawa pada saat kilatan cahaya laser, kerosakan pada dinding vaskular terjadi, diikuti dengan penurunan lumen kapal dan hilangnya. Pada masa yang sama, tisu di sekitarnya tidak berubah. Selepas rawatan, tidak ada bekas atau bekas luka, yang sangat penting, terutamanya apabila lesi dilokalisasikan di wajah. Kelebihan lain daripada kaedah rawatan lain termasuk tidak adanya keperluan untuk menghilangkan rasa sakit, tempoh prosedur yang pendek dan kecekapan tinggi..

Laser KTP

Laser KTP adalah laser Nd: YAG yang digandakan frekuensi. Peranti ini mempunyai panjang gelombang laser 532 nm, jangka masa nadi 2-50 ms dan diameter titik 1-7 mm. Untuk memahami prinsip-prinsip tindakan radiasi laser pada saluran darah, perlu menjelaskan beberapa prinsip foto- dan termofizik..

Kulit manusia mengandungi kromofor yang disebut - kumpulan atom yang secara selektif menyerap spektrum radiasi elektromagnetik tertentu. Kromofor utama pada kulit adalah hemoglobin, turunannya dan melanin. Puncak penyerapan hemoglobin - 577 nm - terletak pada jarak cahaya hijau-kuning yang berbeza, berbeza dengan melanin, puncak penyerapannya terletak pada spektrum inframerah mendalam. Maksudnya, sinar spektrum kuning-hijau akan diserap, sebahagian besarnya, oleh kapal dan lebih kurang oleh melanin..

Tenaga cahaya yang diserap, diubah menjadi panas, menyebabkan kerosakan pada dinding vaskular, mengakibatkan penyempitan, dan kemudian melenyapkan pembuluh darah sepenuhnya. Ini adalah teori fototermolisis selektif, yang dikemukakan oleh Anderson dan Perrish pada tahun 1983..

Skleroterapi

Percubaan pertama untuk merawat urat labah-labah dengan skleroterapi telah dilakukan lebih dari seratus tahun yang lalu, tetapi hasil dari rawatan tersebut sangat diharapkan. Skleroterapi telah digunakan paling aktif sejak awal tahun 60an. Peranan besar dalam ini dimainkan oleh G. Fegan (G. Fegan).

Skleroterapi terdiri daripada pengenalan larutan khas (sclerosant) ke dalam lumen kapal. Selepas pengenalan sclerosant, perlu membuat pemampatan pada kapal sclerosed menggunakan pembalut elastik atau kaus mampatan khas.

Tempoh pemampatan elastik berterusan bergantung pada diameter kapal berlumuran dan boleh berkisar antara 2 hingga 15 hari. Di bawah pengaruh sclerosant, protein dinding vaskular didenaturasi dan kapal hancur.

Hari ini terdapat banyak kaedah sclerotherapy. Dalam latihan kami, kami menggunakan yang paling progresif, termasuk teknik "bentuk busa", ketika sklerosant dimasukkan ke dalam kapal dalam bentuk busa. Ini membolehkan anda menggunakan penyelesaian dengan berkesan dengan kepekatan yang lebih rendah dan dengan itu mengurangkan risiko kemungkinan reaksi sampingan. Di samping itu, pendedahan sclerosant di dalam kapal meningkat, yang memungkinkan memperoleh hasil terbaik..

Bahagian integral dari skleroterapi adalah kaus kaki mampatan, yang biasanya dipakai segera setelah prosedur..

Jenis-jenis lesi kulit vaskular

Hemangioma adalah tumor jinak yang diwakili oleh percambahan fokus sel endotel (angioblast). Ia berlaku pada 2-12% bayi baru lahir. Dikuasai oleh kanak-kanak perempuan dalam nisbah 3-7: 1. Kemungkinan hemangioma pada bayi jangka adalah 10-12% dan meningkat kepada 20% pada bayi pramatang.

Hemangioma melalui tahap pertumbuhan dan regresi. Mereka mungkin tidak hadir semasa kelahiran atau berukuran kecil dan sering tidak disedari oleh doktor dan ibu bapa. Tidak lama selepas kelahiran, mereka melalui fasa percambahan, yang dicirikan oleh pertumbuhan pesat, yang berlangsung selama beberapa bulan. Kemudian tumor memasuki tahap penstabilan. Selepas itu, sebahagian daripada hemangioma secara bebas dapat merosot dan hilang sepenuhnya sebanyak lima, lebih jarang sepuluh tahun.

Bahagian yang lain mungkin kekal dan semakin meningkat seiring dengan bertambahnya usia, menyebabkan kecacatan kosmetik yang ketara. Selain itu, mereka boleh menyebabkan komplikasi seperti pendarahan, ulserasi, dan jangkitan sekunder. Hemangioma kapilari besar dan hemangioma campuran boleh menyebabkan pemendapan platelet dan trombositopenia dengan perkembangan sindrom Kazabach-Merritt. Hemangioma yang terletak jauh, terutamanya dengan penyetempatan pada membran mukus, tidak larut sepenuhnya.

Hemangioma boleh terletak di mana sahaja di badan, tetapi lebih kerap terjadi di kepala dan leher (60%), di batang badan (25%) atau anggota badan (15%). Penampilan mereka juga boleh berbeza-beza bergantung pada tingkat keterlibatan dermis, kedalaman lesi, penyetempatan, tahap evolusi.

Untuk rawatan, dalam kebanyakan kes, pembekuan dengan laser KTP digunakan. Penggunaannya yang paling berkesan diperhatikan pada kanak-kanak dengan hemangioma kapilari di bawah usia 1 tahun. Apabila terkena tumor pada awal tahap pertumbuhan, sebagai peraturan, diperlukan 1 - 3 prosedur untuk menghilangkan hemangioma sepenuhnya.

Angiodysplasias berkaitan dengan malformasi vaskular. Mereka terdiri daripada saluran displastik yang dipenuhi dengan endotelium. Angiodysplasias berlaku pada 0.3-1% bayi baru lahir.

Malformasi vaskular dikelaskan mengikut ukuran dan jenis saluran vaskular dan ciri aliran darah atau limfa di dalamnya. Contohnya, angiodysplasias kapilari, vena, limfatik, dll...

Angiodysplasi kapiler paling kerap dilokalisasikan pada wajah di kawasan pemeliharaan saraf trigeminal. Sebagai tambahan kepada kecacatan kosmetik, mereka sering disulitkan oleh pendarahan. Duduk di membran mukus mulut, faring dan laring boleh menyukarkan makan dan bernafas. Penyetempatan di kawasan paraorbital boleh menyebabkan gangguan penglihatan dan kebutaan..

Kecacatan vaskular tidak pernah hilang secara spontan, malah sering mengalami kemajuan. Pengecualian adalah nevus Unna, yang terletak di bahagian belakang leher dan, sebagai peraturan, hilang selama bertahun-tahun. Patologi yang paling biasa dari kumpulan ini adalah angiodysplasia kapilari. Dalam literatur, ia sering disebut sebagai nevus yang menyala atau noda anggur port. Ia dijumpai di sekitar 0.3% bayi baru lahir dan kelihatan seperti tempat merah atau ungu yang tidak teratur. Seiring bertambahnya usia, papula atau nodul biasanya muncul, semakin mencacatkan pesakit. Ukuran pelabuhan pelabuhan kadang-kadang mencapai hampir separuh badan.

Untuk rawatan angiodysplasias kapilari, kaedah yang paling optimum adalah pembekuan laser dengan laser KTP.

Istilah telangiectasia pertama kali diciptakan oleh Mr. Von Graf pada tahun 1807, menggunakannya untuk menggambarkan kapal kulit dangkal yang dapat dilihat oleh mata manusia. Sebagai peraturan, ini adalah kapal, diameternya 0,1 hingga beberapa milimeter..

Asas penampilan telangiectasias, jika bukan akibat penyakit tertentu, adalah keturunan. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa beberapa faktor dalaman dan luaran sangat penting dalam proses ini, seperti, misalnya, gangguan aliran keluar dalam sistem vena, sinaran suria, faktor hormon. Pengaruh hormon dalam pengembangan telangiectasias sudah terkenal. Kesan estrogen sangat hebat. Telah terbukti bahawa pada sepertiga wanita, vasodilasi muncul untuk pertama kalinya semasa kehamilan. Kadang-kadang sebilangan kapal ini hilang sendiri 3-6 minggu selepas bersalin. Terdapat juga hubungan antara terjadinya telangiectasias dan penggunaan kontraseptif oral..

Telangiectasias timbul dari gelung kapilari dangkal. Mereka boleh berbeza warna: merah, biru, ungu gelap, dan juga berbeza diameternya. Ukuran dan warna telangiektasia sangat ditentukan oleh asalnya..

Oleh itu, telangiectasias nipis merah yang tidak menonjol di atas permukaan kulit, dan yang diameternya biasanya tidak melebihi 0.2 mm, sebagai peraturan, berkembang dari kapilari dan arteriol.

Telangiectasias berwarna biru, lebih luas dan sering menonjol biasanya terbentuk dari venula. Kadang-kadang terdapat transformasi dalam penampilan telangiektasi kapilari. Dari awalnya tipis dan merah, mereka berubah menjadi biru, yang dikaitkan dengan "limpahan" darah di dalamnya dari bahagian vena pada gelung kapilari dalam keadaan peningkatan tekanan hidrostatik yang kronik.

Terdapat banyak klasifikasi telangiectasias. Dalam praktik klinikal, klasifikasi Redisch dan Pelzer adalah mudah, yang membahagikannya kepada 4 jenis:

Sederhana atau sinus (linear);

Berbentuk bintang atau arachnoid;

Berbintik atau pantiform.

Untuk rawatan telangiectasias, pelbagai teknik digunakan, bergantung pada penyetempatan, jenis, dan diameter kapal. Lebih kerap perlu menggunakan rawatan kombinasi, yang merangkumi pembekuan laser dengan laser KTP dan skleroterapi.

Sebab dan kaedah rawatan telangiectasia, seperti apa penyakit ini dalam foto

Telangiectasia adalah patologi yang dicirikan oleh pengembangan saluran darah dangkal, dengan pembentukan "bintang" pada kulit atau kawasan hiperemik fokus dengan cabang. Rangkaian vaskular mempengaruhi kaki, batang badan, leher atau muka dalam fokus tunggal atau berkumpulan. Di wajah, titik merah dilokalisasikan di pipi atau sayap hidung. Oleh itu, apakah sebab-sebab perkembangan telangiektasia, apa sebenarnya asas perkembangan patologi? Rawatan apa yang akan optimum untuk diagnosis "telangiectasia" - mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci.

Etiologi penyakit

Kajian jangka panjang memungkinkan untuk mengkaji secara terperinci gejala dan mekanisme pengembangan pelbagai bentuk telangiectasias. Berdasarkan data yang diperoleh, tiga sebab utama kemunculan telangiectasia dikenal pasti. Salah satu sebab utama adalah ketidakseimbangan hormon dengan peningkatan pengeluaran estrogen. Lebihan hormon memprovokasi pengembangan lumen urat. Perubahan penampilan mereka jelas kelihatan di wajah, dalam foto wanita semasa kehamilan.

Sebab berikutnya untuk telangiectasias dianggap sebagai disfungsi jantung, yang mengurangkan keanjalan dinding pembuluh darah. Akibatnya, penyempitan dan pengembangan mereka yang tidak rata diperhatikan. Dengan perubahan patologi, darah tidak dapat beredar secara normal, menyebabkan tekanan berlebihan pada kapilari dangkal dan membentuk bintik kemerahan.

Penyebab ketiga telangiektasia adalah kecenderungan genetik. Tompok-tompok merah pada kulit dijelaskan oleh kepekaan khas sistem peredaran darah, yang ditularkan pada tahap gen. Dalam kes ini, telangiektasia hemoragik keturunan menampakkan dirinya walaupun pada bayi baru lahir dan bayi..

Ini tidak bermaksud bahawa dengan satu manifestasi dari faktor yang disenaraikan, rangkaian vaskular akan muncul tanpa gagal. Pada dasarnya, patologi berkembang setelah pengaruh jangka panjang dari beberapa penyakit yang telah ditetapkan:

  • Dermatitis radiasi.
  • Mastositosis: kulit, sistemik.
  • Xeroderma berpigmen.
  • Phlebeurysm.
  • Sindrom Louis-Bar, yang dikenali sebagai ataxia telangiectasia.
  • Penyakit Raynaud.
  • Gingivitis catarrhal.
  • Rosacea dan keadaan kronik yang berkaitan.

Salah satu sebab munculnya penyakit ini adalah pelanggaran fungsi jantung..

Penyakit ini juga berlaku pada orang yang sihat sempurna di bawah pengaruh faktor-faktor tertentu:

  • Pendedahan cahaya matahari yang berlebihan, di solarium.
  • Minum banyak alkohol.
  • Pendedahan kepada bahan kimia dan karsinogen.
  • Merokok.
  • Mengambil ubat hormon.
  • Peningkatan aktiviti fizikal.

Bergantung pada keadaan awal urat, telangiectasia dapat menampakkan dirinya di bawah pengaruh satu sebab atau kumpulannya..

Terapi

Gejala telangiectasias jenis apa pun memerlukan kelegaan tepat pada masanya. Untuk ini, rawatan konservatif digunakan terutamanya, yang dibezakan oleh kebolehubahannya. Bagi pesakit, pilihan dipilih bergantung pada tahap lesi, penyebab dan kawasan penyetempatan "bintang".

Venotonik

Ini menyiratkan penggunaan tablet, salap, gel dan krim khas dengan tindakan venotonik. Selalunya, ubat-ubatan tindakan ini digunakan sebagai agen profilaksis. Tetapi mereka membantu menghilangkan "bintang" tunggal yang lemah dan mencegah penampilan yang baru. Kawasan kemerahan hilang selepas penggunaan produk setiap hari selama 2 bulan. Pada masa yang sama, peredaran darah bertambah baik dan berat di kaki dihilangkan.

Skleroterapi

Ini adalah kaedah di mana pakar menyuntikkan sclerosant ke kawasan yang terjejas menggunakan jarum nipis. Di bawah pengaruhnya, tali dibentuk di kapilari, yang larut dari masa ke masa..

Kelebihan utama prosedur adalah bahawa ia tidak meninggalkan tanda yang kelihatan..

Skleroterapi telangiectasias mempunyai beberapa jenis:

  1. Mikroskleroterapi. Menggabungkan teknik standard dengan bungkus sejuk. Ia diresepkan untuk memulihkan urat retikular. Untuk mendapatkan kesan positif, 2-5 sesi sudah cukup.
  2. Microfoam. Tidak seperti prosedur klasik, busa berkesan digunakan sebagai sclerosant, diedarkan secara merata ke atas kawasan kapal yang diubah.
  3. Segmen. Ia ditunjukkan untuk pembesaran varikos pada vena segmental. Menghilangkan telangiektasia setelah 2-3 sesi, tetapi mempunyai kesan sampingan sementara - hiperpigmentasi, yang hilang beberapa minggu selepas rawatan.
  4. Echosclerotherapy. Rawatan telangiektasia dilakukan dengan penyetempatan pada kaki, menggunakan pengimbas jenis dupleks.

Kelebihan terapi adalah bahawa ia tidak meninggalkan jejak yang kelihatan. Ia membolehkan anda membuang sehingga 50% saluran patologi dalam satu sesi. Keputusan akhir muncul sebulan selepas permulaan kursus. Satu-satunya kelemahan teknik ini adalah dalam tindakan ceteknya, tanpa menghilangkan penyebab utama patologi.

Pembekuan laser

Laser digunakan untuk menghilangkan telangiektasia pada wajah sebagai pilihan bebas atau dalam kombinasi dengan kaedah rawatan lain apabila kawasan yang besar terjejas. Inti kaedah ini terletak pada kesan titik sinar panas pada kapal patologi, di mana dindingnya hancur. Teknik sinaran dilakukan sekali atau beberapa kali dengan selang waktu 2 bulan.

Rawatan laser penyakit ini tidak menyakitkan dan tidak meninggalkan bekas luka, bahkan seorang kanak-kanak dapat dengan mudah bertoleransi. Dalam tempoh selepas operasi, penampilan sedikit pembengkakan dibenarkan, yang berlaku dalam beberapa hari. Tidak seperti skleroterapi, pembekuan laser tidak memerlukan pemakaian pakaian mampatan selama tempoh pemulihan.

Rawatan ini tidak meninggalkan bekas luka pada kulit pesakit.

Elektrokoagulasi

Ia ditunjukkan untuk diagnosis telangiektasia pada bahagian bawah kaki. Prinsipnya adalah untuk merangsang kapal dengan arus bolak frekuensi tinggi. Ia dibawa menggunakan jarum nipis khas. Prosedur ini menunjukkan penyempitan dan pembekuan darah di dalamnya. Sebagai hasil dari proses ini, kerak muncul di lokasi lesi vena, jatuh dalam 10 hari selepas elektrokoagulasi. Pembuangan kerak sendiri akan mengakibatkan parut yang kelihatan.

Cryotherapy

Terapi terdiri dari penggunaan zat pembekuan pada saluran masalah. Nitrogen cair dengan suhu –150 ° C digunakan sebagai bahan tersebut, yang merupakan penyebab kerusakan dinding kapal yang terjejas. Mungkin memerlukan masa sehingga 10 sesi untuk menghilangkan jaring sepenuhnya. Cryotherapy digunakan sebagai kaedah tambahan untuk menghilangkan "bintang" kecil yang tersisa.

Terapi ozon

Teknik penyingkiran mesh alternatif lain adalah terapi ozon. Teknik ini disyorkan untuk lesi vaskular pada wajah, terutama di pipi. Prosedurnya adalah pengenalan dos mikro ozon dengan suntikan terus ke urat patologi. Untuk menyuntik agen tersebut, mikrokateter digunakan untuk mengecualikan masuknya ozon ke tisu sekitarnya. Ozon menyempitkan lumen kapilari dan secara beransur-ansur menyatukannya, menghalang aliran darah.

Untuk menyelesaikan masalah sepenuhnya, anda memerlukan 5 hingga 15 sesi.

Bergantung pada keparahan dan ruang lingkup masalah, mungkin memerlukan 5 hingga 15 sesi untuk menyelesaikannya sepenuhnya, diadakan pada selang waktu 3-7 hari. Gejala penyakit menurun dalam intensiti hanya setelah beberapa rawatan. Proses terapi berlaku tanpa rasa sakit dan tidak selesa kerana sifat analgesik ozon.

Bersamaan dengan penghapusan akibat telangiectasia, proses metabolik dipulihkan, yang memperbaiki keadaan kulit. Kelebihan terapi ozon adalah bahawa ia dapat digunakan untuk merawat telangiectasia pada anak-anak dan wanita semasa kehamilan..

Walaupun terdapat perbezaan kaedah rawatan untuk pelbagai bentuk telangiektasia, masing-masing dirancang untuk melegakan jenis penyakit ini. Oleh itu, doktor yang hadir harus memilih kaedahnya, dengan mengambil kira ciri-ciri patologi, penyebabnya dan tubuh pesakit..

Perlu diingat bahawa keberkesanan rawatan hanya berkaitan dengan kecacatan kosmetik, yang mungkin terjadi lagi jika tidak ada terapi untuk punca penyakit ini..

Telangiectasia

Membaca sekarang

Ubat dermatotropik anti-radang.

Hari ini kita akan bercakap mengenai salap Erythromycin. Apa jenis ubat yang berfungsi pada badan? Apakah petunjuk dan kontraindikasi? Bagaimana dan dalam dos apa ia digunakan? Apa yang boleh diganti? Apa jenis salap dan apa yang membantu salap Erythromycin merujuk kepada agen antibakteria dan mempunyai kesan bakteriostatik yang kuat pada badan. Arahan penggunaan memberitahu secara terperinci mengenai salap eritromisin penyediaan. […]

Ubat regeneratif. Permohonan: luka, luka bakar, luka baring, bisul. Harga dari 111 RUR.

Mengiklankan

Membaca sekarang

Ubat kebersihan emolien semula jadi. Permohonan: kulit kering, puting retak, dermatitis. Harga dari 612 RUR Analog:

Ubat antimikrob antiseptik bukan hormon.

Ubat dekongestan angioprotektif bukan hormon.

Mengiklankan

Telangiectasia - kulit, bintik-bintik kecil yang timbul akibat vena varikos, venula. Penampilan mereka menyerupai "urat labah-labah". Ia cenderung menampakkan diri pada usia berapa pun.

Selalunya dilihat pada bayi dan bayi baru lahir. Mempengaruhi wajah, leher dan bahagian badan yang lain. Warna bintik dari merah hingga ungu kebiruan.

Pengelasan berdasarkan jenis kapal:

  • arteri;
  • vena;
  • kapilari.

Dengan bentuk, mereka dibahagikan kepada jenis.

Berbentuk bintang 1. Ia dicirikan oleh pengembangan sejumlah besar kapilari, memiliki warna merah yang tidak jelas.

2 Dilihat. Ia mempunyai bentuk bola, merah terang. Dalam kebanyakan kes, ini adalah tanda penyakit latar belakang.

3 Linear. Garisan penggulungan yang mempengaruhi kulit wajah (terutamanya pipi) akan menjadi ciri.

4 Seperti pokok. Berdasarkan namanya, anda dapat membayangkan lesi kulit dalam bentuk sistem pokok atau akar. Terutama mempengaruhi kulit bahagian bawah kaki dan perut.

Patologi itu sendiri tidak berbahaya. Ia dicirikan sebagai kecacatan kosmetik. Tetapi bahayanya ialah lesi kulit seperti itu boleh menjadi tanda penyakit lain..

Sebab-sebabnya

Penyebab telangiektasi vaskular sering dikaitkan dengan penyakit dan patologi vaskular. Tetapi ini boleh dipengaruhi oleh faktor-faktor yang memprovokasi lain:

  • phlebeurysm;
  • gangguan hormon;
  • dermatitis;
  • xeroderma;
  • kecenderungan keturunan;
  • mastositosis;
  • Penyakit Raynaud;
  • rosacea;
  • sirosis hati;
  • penyakit yang memprovokasi ataksia;
  • penggunaan kortikosteroid jangka panjang.

Telangiectasia adalah patologi yang boleh berlaku di bawah pengaruh faktor yang memprovokasi:

  • merokok, penyalahgunaan alkohol;
  • hypodynamia;
  • kekurangan gaya hidup aktif;
  • pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan;
  • lawatan kerap ke solarium;
  • pemakanan yang tidak betul.

Adalah mungkin untuk menentukan penyebab bintik-bintik tersebut hanya setelah pemeriksaan menyeluruh. Kod Telangiectasia mengikut ICD 10 - 178.0. Pada bayi baru lahir, ia boleh berlaku kerana sistem vena yang lemah atau kurang berkembang. Dengan bertambahnya usia, manifestasi seperti itu cenderung hilang dengan sendirinya..

Gejala

Penyakit ini dapat dilihat dengan mata kasar. Warna bintik-bintik berbeza. Mereka kebanyakan berwarna merah terang. Bintik terletak di lapisan dangkal dangkal.

Teduh mereka cenderung berubah dari masa ke masa. Doktor, dengan mengambil kira ciri tersebut, menentukan etiologi mereka.

Patologi terutamanya mempengaruhi kulit pipi, hidung. Corak yang tidak biasa mulai muncul, disebabkan oleh pengembangan kapilari. Contohnya, jaring laba-laba kecil, gambar garis dan bintang-bintang khas. Gejala teruk lain tidak muncul.

Orang itu tidak mengalami kesakitan atau sensasi tidak menyenangkan yang lain. Pada dasarnya, noda seperti itu adalah kecacatan kosmetik. Untuk menghilangkannya, kaedah yang berbeza digunakan, dengan mengambil kira usia pesakit..

Telangiectasia

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dan lain-lain) adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau boleh dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

  • Kod ICD-10
  • Sebab-sebabnya
  • Patogenesis
  • Gejala
  • Komplikasi dan akibatnya
  • Diagnostik
  • Diagnosis pembezaan
  • Rawatan
  • Siapa yang hendak dihubungi?
  • Pencegahan
  • Ramalan

Memperbaiki pengembangan kapilari kecil dan kapal lain yang lebih besar dan tidak mempunyai genesis radang, disebut dalam perubatan dengan istilah telangiectasia. Mesh halus atau bintik-bintik individu warna merah muncul pada kulit manusia, membawa lebih estetik daripada ketidakselesaan fizikal.

Kod ICD-10

Punca telangiectasia

Terdapat kepercayaan yang meluas bahawa pemangkin utama patologi yang dipertimbangkan dalam artikel ini adalah pelanggaran sistem kardiovaskular. Tetapi ini hanya sebahagian benar. Penyebab utama telangiectasia, seperti yang ditunjukkan oleh kajian, terletak pada ketidakseimbangan latar belakang hormon manusia. Dan ada juga sejumlah penyakit yang dapat menyebabkan reaksi tubuh terhadap "pencerobohan" nya. Anda boleh menamakan sumber utama berikut:

  • Dermatitis radiasi.
  • Kecenderungan genetik.
  • Xeroderma - hipersensitiviti terhadap sinaran ultraviolet.
  • Mastositosis - pengumpulan dan percambahan sel mast dalam tisu.
  • Penyakit Raynaud - penyakit arteri kecil di hujung kaki.
  • Phlebeurysm.
  • Rosacea adalah penyakit kulit radang kronik yang tidak berjangkit pada wajah.
  • Sirosis hati.
  • Sekumpulan penyakit yang boleh mencetuskan manifestasi ataksia.
  • Pendedahan jangka panjang kepada karsinogen.
  • Kursus jangka panjang ubat-ubatan kumpulan kortikosteroid.

Sekiranya patologi yang dimanifestasikan tidak mempunyai sifat keturunan atau kongenital dan orang itu dilahirkan dengan kapal yang elastik dan kuat, oleh itu, patologi diperoleh dan, sebagai tambahan kepada perkara di atas, faktor lain dapat mempengaruhi manifestasi:

  • Hasrat untuk minuman beralkohol.
  • Hypodynamia.
  • Nikotin.
  • Gaya Hidup Tidak Sihat.
  • Hasrat untuk solarium.
  • Pendedahan berpanjangan kepada cahaya matahari langsung.
  • Dan faktor lain.

Patogenesis

Mekanisme asal-usul dan perkembangan penyakit ini, terutama, mulai menampakkan diri pada masa bayi (jika penyakit ini turun-temurun atau kongenital). Walau bagaimanapun, patogenesis telangiectasia bermula dengan manifestasi ataksia serebelum, tetapi, setakat ini, ia belum disiasat sepenuhnya..

Dalam kes bentuk penyakit yang diperoleh, doktor menganggap bahawa hormon estrogen memainkan peranan penting dalam pengembangan saluran darah, kehilangan keanjalan dan kekuatannya..

Gejala Telangiectasia

Penyakit ini sukar dilepaskan (jika lokasi penyetempatan terletak di permukaan kulit yang terbuka). Gejala telangiectasia adalah jenis yang sama dan terbentuk dari gelung kapilari yang terletak berhampiran dengan dermis luar. Urat labah-labah atau bintik-bintik boleh mempunyai warna yang berbeza: dari ungu - biru hingga ungu. Pada saat yang sama, diperhatikan bahawa seiring berjalannya waktu, warnanya dapat berubah..

Seperti yang ditunjukkan oleh pemantauan masalah, seorang pakar yang berpengalaman dapat menunjukkan etiologi mereka dengan tepat dengan bayangan corak kapilari. Contohnya, sarang labah-labah merah nipis, tidak berkontur di atas permukaan kulit, berkembang dari kapilari kecil dan arteriol. Manakala "bundle" biru yang membonjol terbentuk dari venula.

Dalam beberapa kes, dari masa ke masa, sarang labah-labah merah kecil secara beransur-ansur berubah, memperoleh ukuran besar dan mengubah warna menjadi ungu. Ini disebabkan oleh fakta bahawa darah memasuki sebahagian kapal yang terjejas, mengalir melalui bahagian vena pada gelung kapilari.

Tanda-tanda pertama

Penyakit yang dimaksudkan boleh merebak di hampir mana-mana bahagian kulit, tetapi yang paling "diminati" adalah hidung, kaki dan pipi. Bukan masalah untuk melihat tanda-tanda patologi pertama. Pengembangan saluran intradermal, yang merupakan isyarat badan yang membimbangkan, mula terserlah dengan penampilan corak pada kulit. Ini boleh: jaring laba-laba kecil, corak linear kapilari, berbintik-bintik, atau menyerupai tanda bintang.

Telangiectasia kulit

Perluasan kapal dangkal, seperti yang ditunjukkan oleh statistik, hari ini menderita 25 hingga 30% populasi di bawah umur 45 tahun. Pada masa yang sama, telangiektasia kulit lebih kerap mempengaruhi separuh manusia yang adil berbanding lelaki. Dan nisbah ini agak ketara. 80% - wanita (terutamanya mereka yang telah melalui obstetrik) berbanding 20% ​​lelaki.

Telangiectasia kulit terutamanya berkembang pada transformasi venula dan arteriol.

Pada masa yang sama, menurut statistik yang sama, sebelum usia 30 tahun, hanya sepuluh peratus yang menghadapi masalah ini, sebanyak 50 orang - angka ini sudah empat puluh persen, sedangkan pada orang yang berusia lebih dari 70 tahun, kekalahan itu meliputi 75% penduduk.

Tetapi manifestasi ini, dalam kes terpencil, juga dapat muncul pada bayi baru lahir atau anak yang lebih tua..

Telangiectasia pada wajah

Kes yang paling biasa dari manifestasi penyakit yang dipersoalkan di wajah. Manifestasi telangiektasia pada wajah (jika ini tidak berlaku pada bentuk penyakit kongenital) terutama disebabkan oleh fakta bahawa banyak orang, baik kerana keperluan atau kerana keinginan mereka, terdedah kepada cahaya matahari langsung untuk waktu yang cukup (hobi untuk berjemur di bawah sinar matahari terbuka atau di solarium).

Ini adalah kesan sinaran keras yang menjelaskan penampilan perubahan kebiruan atau merah jambu-merah pada wajah dari masa ke masa. Sebilangan besar penyetempatan mereka jatuh pada pendesak hidung, dagu dan pipi seseorang..

Telangiectasia anggota bawah

Tetapi telangiectasia bahagian bawah mempunyai etiologi yang sama sekali berbeza. Seperti yang diperhatikan oleh doktor, selalunya ia mula berkembang pada orang yang mempunyai sejarah vena varikos..

Inti dari masalahnya ialah pesakit seperti itu mengalami genangan di tempat tidur vena, sehingga mengganggu aliran keluarnya. Fakta ini membawa kepada peningkatan kawasan aliran kapal kecil. Di bawah tekanan darah yang meningkat, saluran tidak tahan, integritasnya terganggu, yang menyebabkan munculnya corak yang rumit pada kulit.

Gambar serupa dapat dilihat pada wanita hamil, tetapi intinya bukan pada peningkatan beban karena gangguan dalam fungsi tubuh, tetapi pada peningkatan jumlah darah yang dipompa oleh sistem, dan juga kerana penstrukturan semula tubuh wanita ke status baru. Hormon menyebabkan penurunan nada vaskular, yang memerlukan pengembangannya.

Telangiectasia di dada

Sekiranya corak saluran darah mula muncul di bahagian dada manusia, maka perlu dibunyikan penggera dengan meminta nasihat daripada pakar yang berkelayakan. Lagipun, telangiektasia yang muncul di dada boleh menjadi gejala penyakit yang dahsyat seperti sirosis hati. Tetapi bukan hanya dia.

Sangat mungkin bahawa corak seperti itu diprovokasi oleh tinggal lama di bawah terik matahari, dan sinar, jatuh ke zon decollete, menyebabkan gambaran serupa, atau pesakit mempunyai kecenderungan kongenital pembuluh darah terhadap patologi ini. Tetapi lebih baik tergesa-gesa ke temujanji doktor daripada bergegas dengan tekaan.

Telangiectasia pada perut

Gejala yang tidak menyenangkan bagi seseorang adalah penampilan corak vaskular yang rumit di kawasan peritoneal. Telangiectasia pada perut dalam bentuk jaring laba-laba merah dapat menunjukkan bahawa kapilari intradermal di kawasan ini kehilangan keanjalan. Sebab untuk perubahan ini dalam kerja sistem vaskular boleh menjadi patologi pendarahan gastrousus akut..

Sekiranya semasa pemeriksaan berikutnya, seseorang mendapati gambar yang serupa dalam dirinya, tidak perlu berjumpa pakar.

Telangiectasia di tangan

Cukup kerap semasa kehamilan (terutama pada jangka masa lalu), seorang wanita menemui karangan bunga yang muncul di kakinya, yang dapat difahami secara fisiologi. Manifestasi telangiektasia pada tangan dapat dilihat lebih jarang, tetapi ini masih bukan kes terpencil..

Dalam kes kehamilan, pemangkin proses yang dimaksud adalah ketidakseimbangan hormon yang sama yang selalu muncul sebaik sahaja pembuahan berlaku.

Punca penyakit lain adalah matahari. Seperti disebutkan di atas, radiasi kerasnya dapat menyebabkan kerusakan dinding sistem kapilari subkutan. Dan sebagai hasilnya - telangiectasia di tangan.

Telangiektasia hemoragik

Salah satu penyakit keturunan yang paling kerap didiagnosis yang mempengaruhi sistem vaskular adalah telangiektasia hemoragik. Atau seperti yang disebut juga - Penyakit Randu-Osler.

Patologi ini dicirikan oleh peningkatan kawasan aliran kapilari darah dan penipisan fokus dindingnya, membentuk hemostasis tidak lengkap setempat. Jenis pewarisan adalah autosomal dominan. Pelbagai gen patologi diperhatikan.

Etiologi penyakit ini masih belum jelas. Patogenesis sesuai dengan displasia vaskular - kekurangan perkembangan vaskular anatomi. Dalam kes ini, patologi yang mempunyai sifat kongenital.

Inti dari anomali adalah rasa rendah diri dari mesenchyme. Inti masalahnya ialah mengurangkan ketebalan dinding saluran darah, kerana kehilangan keanjalan dan kekuatannya. Oleh kerana patologi dalam struktur anatomi dan kekurangan pembuluh darah, aneurisma arteriovenous mula berkembang. Dalam kes ini, walaupun cedera ringan dapat menyebabkan pelanggaran integritas dinding darah dan perkembangan pendarahan..

Telangiectasias berbintik

Terdapat manifestasi lain dari penyakit ini, yang sering disertai oleh kolagenosis atau patologi dermatologi lain. Kami bercakap mengenai patologi yang mempunyai nama - telangiectasias. Ciri ciri mereka adalah manifestasi jelas pada dermis warna merah terang..

Terdapat dua tempat khas penyetempatan mereka:

  1. Di bahagian dalam paha. Sebilangan besar garis adalah jenis linier. Sebagai peraturan, sumbernya adalah urat retikular, yang terletak berdekatan.
  2. Di bahagian luar paha. Corak pada kulit biasanya mempunyai bentuk seperti pohon, seperti cincin. Lebih-lebih lagi, sumber mereka, urat retikular, terletak secara jauh.

Telangiektasia kapilari

Malformasi vaskular, yang sering terdiri daripada pembesaran seperti kantung atau fusiform, dalam perubatan mempunyai istilah - telangiectasia kapilari. Pada asasnya, aliran masuk dan aliran keluar cecair mereka dapat dilatasi tanpa penyumbatan aliran yang lengkap. Di kawasan ini, terutamanya, bilangan kapilari darah tidak terganggu..

Jenis patologi ini biasanya terdapat pada dermis wajah, leher (kawasan décolleté) dan paha. Lebih jarang, ia boleh dijumpai pada anak lembu. Sebab kemunculannya telah diumumkan, tetapi tidak berlebihan untuk mengulang:

  • Keturunan.
  • Pendedahan sinar matahari yang berpanjangan.
  • Pelanggaran proses peredaran darah.
  • Kehamilan.
  • Phlebeurysm.

Patogenesis masalahnya berbeza, tetapi intinya dinyatakan dalam dua varian perkembangan masalah:

  • Kesan luaran negatif pada saluran darah, menyebabkan dindingnya hilang keanjalan.
  • Atas sebab apa pun, sebarang aliran darah ke bahagian badan, seperti anggota badan, terhalang. Dalam kes ini, peningkatan tekanan bermula pada kapal dan, akibatnya, vasodilatasi. Akhirnya - genangan darah dan pemusnahan kapilari.

Randu-Osler Telangiectasia

Kekerapan patologi yang didiagnosis hari ini adalah, menurut beberapa data, satu kes per 50 ribu populasi, menurut yang lain - per 16,5 ribu. Telangiectasias dari Randu Osler adalah penyakit kongenital yang tergolong dalam kumpulan telangiectasias hemoragik.

Jenis manifestasi autosomal dominan dicirikan oleh banyak fokus penyakit, yang mempengaruhi kulit dan membran mukus. Pada masa yang sama, patogenesis patologi ini hari ini belum dikaji dan difahami secara menyeluruh. Versi yang dominan adalah sifat kongenital penyakit Randu - Osler, yang disebabkan oleh kecacatan pada perkembangan mesenkim. Kurangnya bahagian sistem ini dikurangkan menjadi kenyataan bahawa beberapa bahagian dinding saluran darah kekurangan tisu otot (serat). Dalam segmen sedemikian, dinding praktikalnya terdiri daripada satu endotelium, dikelilingi oleh struktur penghubung yang longgar. Klinik sedemikian menyebabkan penipisan kapilari dan venula yang ketara. Dalam kes ini, kapal yang membentuk telangiectasia, di bawah pengaruh faktor-faktor tertentu, meningkatkan luas alirannya, berkembang dengan diameter. Sebagai akibat dari proses ini, anastomosis dengan arteriol berlaku. Proses ini berlaku melalui segmen kapilari. Anastomosis arteri - vena mula didiagnosis..

Dalam kajian pesakit seperti itu, kelonggaran tisu penghubung juga terungkap di dalamnya. Peningkatan kepekatan histiosit dan leukosit diperhatikan di zon patologi. Penyakit ini disertai oleh kekurangan kelenjar berkeringat, papillae dermis, serta penurunan jumlah pembentukan folikel rambut.

Tidak jarang penyakit Randu-Osler adalah pendarahan, yang disebabkan oleh kerapuhan saluran darah yang meningkat, kehilangan keanjalan dan kekuatannya. Dalam beberapa kes, doktor melihat pada pesakit dengan diagnosis ini kegagalan dalam sistem pengeluaran platelet, pengaktifan fibrinolisis. Tetapi dua fakta terakhir adalah pengecualian yang jarang berlaku daripada keteraturan. Oleh itu, mereka tidak dianggap sebagai gejala penyakit Randu-Osler..

Telangiectasia Louis Bar

Manifestasi lain dari penyakit tersebut, yang bukan tanpa alasan dikaitkan dengan patologi keturunan, adalah telangiectasia Louis bar. Seperti yang ditubuhkan oleh saintis, sumber utama sindrom Louis-Bar (atau juga disebut ataxia - telangiectasia) termasuk:

  • Kekurangan T - pengisian semula sel dalam pertahanan badan. Faktor ini menimbulkan penyakit selsema, pernafasan dan penyakit berjangkit pada pesakit. Risiko mendapat neoplasma malignan pada masa akan datang meningkat.
  • Telangiectasia kulit dan konjunktiva okular.
  • Ataksia otak kecil.

Sebilangan besar gejala pertama penyakit ini mula muncul pada usia 3 hingga 6 tahun. Walaupun penampilan kemudian dibenarkan. Terdapat juga kes-kes terpencil manifestasi sindrom yang sudah ada pada bulan pertama kehidupan bayi yang baru lahir..

Perlu diingat bahawa simptomologi telangiectasia mungkin menunjukkan adanya pelbagai penyakit, tetapi bersamaan dengan ataksia, itu adalah sindrom Louis-Bar. Pada mulanya, jaring labah-labah darah muncul di konjungtiva, menangkap kelopak mata dan secara beransur-ansur seluruh wajah. Kemudian merebak ke lipatan pada sendi siku dan lutut, bahagian dalam kaki dan tangan. Terdapat kes apabila corak seperti itu terdapat pada selaput lendir lelangit..

Mungkin penampilan awal bintik kecil berwarna kopi. Mereka sangat berbeza di tempat di mana cahaya matahari memukul..

Ataxia-telangiectasia

Seperti yang dijelaskan dalam subseksyen sebelumnya, gabungan dua gejala: manifestasi atoxia (koordinasi pergerakan terganggu, kehilangan keseimbangan) dan telangiectasia (penampilan rangkaian saluran darah di permukaan kulit), menunjukkan adanya riwayat pesakit sindrom Louis-Bar. Gabungan ataxia - telangiectasia, merujuk kepada patologi resesif autosomal, secara beransur-ansur berkembang. Sekiranya anda tidak mengambil langkah yang mencukupi, mereka boleh menyebabkan peningkatan kelemahan otot, kelumpuhan, dan, kadang-kadang, hingga kematian pesakit..

Telangiectasia pada bayi baru lahir

Dengan perubahan sementara atau berlakunya epidermis bayi yang baru lahir, doktor sering bertemu. Sebilangan besar manifestasi ini dibenarkan secara fisiologi dan tidak memerlukan campur tangan. Seperti yang ditunjukkan oleh statistik, telangiektasia pada bayi baru lahir mempunyai frekuensi yang cukup tinggi dan disabitkan sekitar 70%.

Gejala ini biasanya hilang dengan sendirinya dari masa ke masa. Sebagai peraturan, ini berlaku dalam jangka waktu hingga satu tahun, lebih jarang pada usia kemudian.

Fakta ini tidak berlaku untuk manifestasi telangiectasia, bersama dengan gejala ataxia. Gabungan ini menunjukkan betapa seriusnya keadaan dan memerlukan nasihat pakar segera..

Telangiectasia keturunan

Patologi diwarisi secara autosomal dominan. Satu gen bermutasi sudah mencukupi dan seseorang mengalami pendarahan saluran darah yang berlebihan. Kebarangkalian mutasi ini pada anak (jika salah satu ibu bapa mempunyai gen bermutasi) adalah 50%. Sekiranya kedua ibu bapa sakit, maka tidak ada alternatif.

Dalam hal ini, telangiektasia keturunan terutama ditunjukkan oleh pendarahan yang kerap dari saluran hidung, sementara, selalunya, tidak selalu mungkin untuk menjelaskan penyebab serangan.

Komplikasi dan akibatnya

Sekiranya anda mengambil langkah tepat waktu dan mencukupi untuk menghentikan masalah tersebut, maka anda dapat menstabilkan keadaan dengan melindungi pesakit dari komplikasi di masa depan. Sekiranya masa hilang, akibatnya tidak hanya boleh parah, tetapi juga membahayakan kesihatan dan kehidupan pesakit..

  • Anemia kekurangan zat besi - penurunan kadar hemoglobin, yang memerlukan kebuluran oksigen pada tubuh.
  • Kemunculan pendarahan yang banyak (pendarahan):
    • Membran mukus saluran pencernaan.
    • Ke otak.
    • Ke tisu paru-paru.
  • Kemungkinan lumpuh badan atau tempatan.
  • Pendarahan retina boleh menyebabkan kehilangan penglihatan.
  • Kes mematikan jarang berlaku, tetapi ada risiko perkembangannya.
  • Kehilangan kesedaran. Koma anemia yang disebut.
  • Kemerosotan umum keadaan semua organ dalaman, terutamanya apabila terdapat penyakit kronik.

Diagnosis telangiectasia

Semasa mengesan sebarang patologi, terdapat kaedah dan alat. Diagnosis utama telangiektasia bermula dengan pemeriksaan visual pesakit. Selepas itu, doktor memberikan rujukan untuk kajian saluran darah untuk patologi mereka. Sekiranya perlu, adalah mungkin untuk berunding dengan pakar oftalmologi dan pakar otolaryngologi. Serta:

  • Doktor mesti mengkaji anamnesis pesakit, untuk mengetahui sama ada telangiectasia telah didiagnosis pada saudara terdekat.
  • Adalah mungkin untuk melakukan MRI otak.
  • X-ray kawasan paru-paru.
  • Analisis darah umum.
  • Analisis air kencing.
  • Tahap kolesterol ditentukan.
  • Sampel untuk penilaian hemostasis - proses pembekuan.
  • Pengukuran tekanan darah.
  • Pemeriksaan endoskopi organ dalaman.

Analisis

Seperti yang telah disebutkan, dalam perumusan diagnosis yang tepat, kajian makmal bukanlah tempat terakhir. Ujian yang ditetapkan oleh doktor adalah:

  • Analisis air kencing, jika eritrosit dikesan di dalamnya, fakta ini menunjukkan adanya patologi di dalam badan.
  • Analisis darah umum. Tahap eritrosit ditentukan, yang biasanya harus berada dalam lingkungan 4.0 hingga 5.5x109 g / l. Selepas pendarahan, terdapat lonjakan retikulosit sel yang bertanggungjawab untuk penghasilan sel darah merah. Tahap hemoglobin ditentukan, bacaan di bawah norma (130-160 g / l) menunjukkan tahap kekurangan zat besi tertentu. Bilangan leukosit biasanya normal - 4-9x109g / l, dengan patologi seperti itu, jumlah platelet tidak menyimpang dari norma (150-400x109g / l). Sekiranya bilangan mereka berkurang, maka fakta ini hanya dapat dijelaskan secara langsung dengan pendarahan..
  • Ujian darah biokimia membolehkan anda memperoleh petunjuk kolesterol, glukosa, asid urik, kreatinin dan elektrolit. Kajian sedemikian akan membantu mengenal pasti kehadiran patologi yang bersamaan..
  • Penilaian hemostasis dengan ujian:
    • Tempoh pendarahan. Untuk ini, tusukan jari atau cuping telinga dibuat..
    • Tempoh pembekuan darah (sebelum munculnya pembekuan darah).
    • Ujian mencubit - tempoh manifestasi pendarahan subkutan dinilai.
    • Ujian tourniquet - di bahu, selama lima minit, stranglehold dikenakan. Kaedah ini membolehkan anda menilai penampilan pendarahan di lengan bawah pesakit..

Diagnostik instrumental

Dalam perubatan moden, seseorang tidak dapat melakukannya tanpa peralatan yang inovatif. Diagnostik instrumental dan penyakit ini tidak memintas perhatian mereka. Biasanya doktor menetapkan:

  • Tekanan darah diperiksa dengan menggunakan tonometer, dan juga ujian cuff: alat ini meningkatkan tekanan di cuff sekitar 100 mm. Seni RT. Tahan lima minit dan periksa permukaan kulit untuk pendarahan.
  • Tomografi yang dikira spiral membolehkan anda menilai keadaan organ dalaman, sambil menerima siri sinar-X. Membantu menilai besarnya telangiectasias.
  • Sebilangan pemeriksaan endoskopi:
    • Fibroesophagogastroduodenoscopy - pemeriksaan saluran pencernaan.
    • Kolonoskopi - pengimejan usus besar.
    • Laparoskopi - pemeriksaan peritoneum melalui tusukan.
    • Bronkoskopi - pemeriksaan sistem pernafasan.
    • Cystoscopy - pemeriksaan sistem kencing.
  • Pengimejan resonans magnetik (MRI) adalah kesan pada medan magnet tubuh pesakit. Membolehkan anda mendapatkan pakej gambar sinar-X dari kawasan tubuh yang disiasat dan pemeriksaan visual pada skrin komputer dalam gambar 3D. Penyetempatan dan skala telangiectasias.

Diagnosis pembezaan

Terdapat satu arah pengenalan penyakit - diagnosis pembezaan. Melalui ujian dan kajian khas, keadaan pesakit dianalisis. Setelah mendapat gambaran lengkap mengenai patologi, pakar dapat memberi pendapat mengenai sifat penyakit ini - patologi primer atau sekunder.

Utama merangkumi:

  • Telangiektomi hemoragik keturunan.
  • Telangiektomi keturunan.
  • Ataxia - telangiektomi.
  • Tidak terbatal.
  • Am yang mustahak.
  • Kulit marmar.
  • Patologi sekunder:
    • Tindak balas badan terhadap cengkaman asing.
    • Karsinoma sel basal.
    • Gangguan pengeluaran kolagen dan estrogen.
    • Kawah suria.

Terdapat diagnosis pembezaan mengikut jenis gambar:

  • Kayu.
  • Linier.
  • Berbentuk bintang.
  • Dilihat.
  • Dan juga terdapat perbezaan mengikut penglibatan satu atau kapal lain dalam kelainan patologi:
    • Peningkatan kawasan aliran arteriol - arteri.
    • Peningkatan kawasan aliran venula - vena.
    • Kapilari.

Perbezaan antara hemangioma dan telangiectasia

Pakar yang tidak berpengalaman, atau orang yang jauh dari perubatan, tidak dapat membezakan antara kedua konsep ini, tetapi terdapat perbezaan antara hemangioma dan telangiectasia.

Hemangioma adalah neoplasma jinak. Tumor terbentuk dari sel endotel yang berkembang secara bebas. Lebih-lebih lagi, perubahan pertama dapat dilihat pada beberapa hari pertama kehidupan bayi yang baru lahir. Perkembangan pesat mereka jatuh pada enam bulan akan datang. Seperti yang ditunjukkan oleh pengalaman, maka pertumbuhan aktivitinya sedikit menurun dan setelah bermulanya tahun bermula hitung mundurnya. Selama lima tahun pertama kehidupan, kira-kira 50% tumor pulih, setelah tujuh tahun angka ini hampir 70%. Sebilangan besar, selebihnya 30%, akan melibatkan pada usia 12 tahun.

Telangiectasia adalah peningkatan berterusan di kawasan aliran saluran darah kecil di kawasan subkutan: areoles, kapilari dan venula. Patologi ini tidak bersifat keradangan, mempunyai genesis kongenital dan genetik.

Siapa yang hendak dihubungi?

Rawatan Telangiectasia

Pemilihan kaedah untuk menghentikan masalah secara langsung bergantung pada menentukan sumber patologi. Rawatan telangiectasia, dan juga penyebabnya, agak pelbagai. Dan, bergantung pada gambaran klinikal, diagnosis dan sumber spesifiknya, doktor memilih kaedah yang, menurut pendapatnya, akan paling berkesan..

  • Rawatan konservatif dikurangkan untuk menyemburkan dermis yang terkena dengan ubat khas perencat fibrinolisis. Mereka menghentikan pendarahan dengan mencegah pembekuan darah yang terbentuk larut, membentuk hematoma.
  • Sclerotherapy adalah prosedur di mana ubat khas disuntik ke dalam kapal yang rosak, yang "menempel" dinding yang rosak. Tetapi pada masa yang sama, seseorang tidak boleh melupakan terapi ubat bersamaan yang bertujuan untuk menghilangkan penyebab patologi vaskular..
  • Campur tangan pembedahan digunakan apabila perlu untuk membuang sektor kapilari yang rosak. Hari ini terdapat teknik yang memungkinkan untuk mengganti kawasan yang terjejas dengan prostesis. Dalam kes ini, kapal dibakar dan diikat, yang merupakan sumber darah untuk telangiectasia..
  • Elektrokoagulasi, sangat berkesan untuk mimisan.
  • Cryocoagulation - penggunaan suhu rendah (dalam bentuk nitrogen cair) untuk menghaluskan kawasan yang rosak oleh telangiectasias.
  • Rawatan berasaskan hormon. Sekiranya penyebab penyakit ini melanggar latar belakang hormon tubuh, maka ia diperbetulkan dengan ubat-ubatan dari kumpulan yang terdengar.
  • Rawatan hemokomponen adalah pemindahan komponen darah kepada pesakit.
    • Transfusi plasma beku segar. Dengan kehilangan darah akut.
    • Transfusi platelet. Dijalankan dengan kehilangan darah yang besar.
    • Transfusi jisim eritrosit. Ditetapkan berdasarkan ujian darah makmal (dengan tahap sel darah merah rendah).

Ubat-ubatan

Untuk rawatan telangiektasia, dalam beberapa kes, rawatan konservatif ditetapkan. Dalam kes ini, pesakit diresepkan ubat-ubatan yang tergolong dalam kumpulan perencat fibrinolisis, yang menghalang pembubaran gumpalan darah dan gumpalan darah dengan penghambatan kompetitif enzim pengaktif plasminogen dan penghambatan pembentukan plasmin.

Ubat ini adalah: transamcha, polycapron, cyclo - F, asid aminocaproic, exacil, asam tranexamic, retioderm, cyclocapron dan lain-lain.

Ubat ini digunakan secara topikal, dalam bentuk semburan, serbet dan salap.

Rawatan alternatif

Perubatan alternatif mempunyai cadangan tersendiri untuk rawatan penyakit yang dimaksudkan. Kami menawarkan rawatan alternatif, dinyatakan dalam beberapa kaedah.

  • Potong buah anggur (biru) dan sapukan pada corak vaskular.
  • Anggur boleh diganti dengan kismis merah atau strawberi.
  • Cuka sari apel juga berkesan. Lap kawasan yang terkena dengan kapas yang dicelup dalam cecair. Kemudian letakkan daun kubis di atasnya dan betulkan dengan pembalut yang ketat.
  • Gosok serupa boleh dilakukan dengan pulpa tomato hijau. Selepas prosedur sedemikian, krim berkhasiat harus digunakan pada dermis..
  • Anda boleh menyiapkan krim penyembuh dengan menambahkan minyak jojoba ke yang biasa. Melincirkan tempat-tempat patologi.

Rawatan herba

Dengan pertambahan faktor-faktor tertentu, rawatan herba juga digunakan untuk menghentikan telangiektasia..

Penyembuh mengesyorkan menyediakan topeng dari ramuan berikut: chamomile, pati kentang, bunga chestnut kuda, calendula, yarrow dan ekor kuda. Campurkan semua bahan dan tambahkan sedikit air untuk mendapatkan buburan pekat. Sapukan komposisi ke kawasan yang terjejas, tutup dengan kain kasa di atas. Tahan seperempat jam dan bersihkan dengan infus yang disediakan berdasarkan calendula, yarrow dan chamomile, yang disediakan secara klasik dari satu sendok makan koleksi dan segelas air mendidih.

Kompres lain yang berkesan disediakan dari koleksi bunga chestnut kuda, calendula, wheatgrass, chamomile dan ekor kuda. Satu sudu besar koleksi dituangkan dengan segelas air mendidih dan direbus selama kira-kira lima minit dengan api kecil, tegang. Gunakan sebagai losyen yang digunakan selama 10 hingga 15 minit. Sekiranya kain kering, ia harus dibasahi lagi dalam kuahnya. Selepas prosedur, sapukan sedikit krim calendula.

Merebus dari ramuan ini, diambil secara oral, juga akan berguna. Di sini anda juga boleh menambah rue, tricolor violet, bunga tua, ekstrak chestnut kuda atau rue, diambil 15-30 tetes, dicairkan dengan setengah gelas air tiga kali sepanjang hari.

Blueberry menentang telangoectasia

Memperbaiki keadaan saluran darah, sekurang-kurangnya mengembalikan kekuatan dan keanjalan sebahagiannya, mungkin dengan makanan yang kaya dengan vitamin seperti C, E dan P. Blueberry telah membuktikan diri mereka terhadap telangoectasia. Ia boleh dimakan segar dan diproses.

Homeopati

Adalah mungkin untuk membincangkan terapi penuh dengan ubat-ubatan homeopati hanya jika ia diambil dalam jangka masa yang lama. Homeopati, yang diwakili oleh ubat-ubatan seperti lachesis, aurum iodatum, aurum metallicum, abrotanum, membolehkan anda mengembalikan peredaran di tempat tidur mikrovaskular.

Rawatan operasi

Bukan tempat terakhir untuk menghentikan penyakit ini diberikan kepada kaedah yang lebih radikal. Rawatan pembedahan patologi ditunjukkan oleh beberapa kaedah inovatif:

  1. Pembekuan laser. Kebanyakan moksibusi seperti itu dilakukan dengan kecacatan kapilari pada wajah, tetapi boleh digunakan pada bahagian tubuh yang lain. Suhu tinggi menyebabkan lekatan tisu.
  2. Electrocoagulation - kauterisasi kapal yang rosak dengan arus.
  3. Skleroskopi. Penggunaan sclerosant membolehkan anda "menutup" kawasan dinding kapal yang rosak.
  4. Eloskopi - ELOS teknologi inovatif (ELOS), tanpa mengakui sentuhan dengan kulit, sangat berkesan "melekatkan" saluran darah yang rosak. Kaedah ini secara praktikal tidak mempunyai kontraindikasi dan tidak trauma..
  5. Terapi ozon dilakukan dengan memasukkan sebatian ozon - oksigen dengan kandungan ozon yang tinggi ke dalam kapal. Ini adalah pemangkin proses pengoksidaan, yang membawa kepada pemusnahan kapal. Teknik ini digunakan untuk melegakan telangoectasia pada kaki..

Penyingkiran telangiectasias

Sehingga kini, beberapa kaedah diketahui di mana penyingkiran telangiectasias dilakukan. Salah satunya adalah kaedah pembedahan gelombang radio, yang digunakan untuk menghilangkan corak kapilari dari wajah dan kawasan lain. Kelebihannya adalah tanpa sentuhan, tidak adanya edema dan parut. Aspek negatif merangkumi kemungkinan menggunakannya untuk menghilangkan sejumlah kecil kerosakan. Untuk prosedur tersebut, gelombang radio frekuensi tinggi digunakan, dipancarkan oleh peranti khas "Surgitron".

Kaedah penyingkiran lain adalah photocoagulation laser. Intipati prosedur adalah dalam penyerapan tenaga yang dikeluarkan oleh pancaran oleh tisu-tisu kapal. Dinding dipanaskan, yang memprovokasi pematerian mereka. Kelebihan teknik ini: kesan kosmetologi yang tinggi kerana proses tanpa sentuhan. Kelemahannya adalah bahawa kawasan yang terkena rasuk adalah kira-kira 3 mm, sedangkan diameter kapilari tidak lebih dari 1 mm. Ia digunakan terutamanya dengan kawasan lesi yang besar.

Pencegahan

Untuk mencegah atau mengurangkan risiko mengembangkan patologi, perlu mengikuti beberapa cadangan pakar. Pencegahan telangiektasia merangkumi:

  • Perlindungan kulit dari pendedahan cahaya matahari yang berlebihan.
  • Sekiranya keluarga mempunyai kecenderungan patologi, anda harus menggunakan kosmetik khas (mengusahakan vasokonstriksi), yang akan diberi nasihat dan dipilih oleh pakar.
  • Anda harus meninggalkan tabiat buruk dan memperbaiki diet anda, lebih mengutamakan makanan yang sihat.
  • Kestabilan emosi dan gaya hidup sihat sangat penting.
  • Sekiranya ada prasyarat, menjalani konsultasi genetik perubatan.
  • Anda harus menjaga kekebalan tubuh anda: pengerasan, mandi kontras, aktiviti fizikal khas, udara segar.
  • Pemilihan kasut dan pakaian yang betul secara fisiologi.
  • Normalisasi berat badan.
  • Aktiviti fizikal sederhana.
  • Rawatan penyakit yang tepat pada masanya mempengaruhi sistem kardiovaskular.
  • Terapi yang tepat pada masanya untuk telangiektasia keturunan.
  • Pemeriksaan pencegahan berkala.

Ramalan

Secara amnya, prognosis penyakit yang dipertimbangkan adalah baik. Dalam beberapa kes, patologi tidak memerlukan rawatan apa pun, sembuh dari masa ke masa dengan sendirinya. Beberapa kes memerlukan pembetulan. Tetapi secara umum, jika pesakit meminta pertolongan perubatan, maka pada masa akan datang, penyakit ini tidak akan mengganggunya..

Hanya dalam kes terpencil, pendarahan gastrousus dapat dilakukan. Dengan gambaran sedemikian, diperlukan bantuan perubatan kecemasan.

Pengecualian adalah sindrom Louis-Bar, atau disebut juga - ataxia - telangiectasia. Tidak ada cara yang berkesan untuk menghentikan penyakit ini. Kematian berlaku pada masa remaja atau remaja, dan penyebabnya adalah terutamanya jangkitan paru-paru atau lesi ganas sistem limforetikular.

Penampilan corak vaskular yang rumit di permukaan kulit akan mendorong seseorang untuk berjumpa pakar. Lagipun, telangiectasia bukan hanya kecacatan kosmetik, ia boleh menjadi gejala patologi yang jauh lebih serius. Oleh itu, jangan abaikan nasihat pakar. Biarkan ia menjadi penggera palsu, daripada membuang masa untuk rawatan. Lebih prihatin pada diri dan badan anda, maka pada masa akan datang anda tidak perlu menyelesaikan masalah kesihatan.


Artikel Seterusnya
Leukosit meningkat dalam darah