Exertional angina pectoris: pengelasan dan gejala, pertolongan cemas dan rawatan


Tenocardia of exertion adalah bentuk penyakit arteri koronari (PJK). Dicirikan oleh penyempitan arteri koronari yang memberi makan jantung.

Serangan dipicu oleh aktiviti fizikal atau emosi yang sengit (iaitu, "tekanan"). Setiap episod membawa kepada kematian sebahagian lapisan otot.

Namun, lama-kelamaan, penyakit ini berubah menjadi bentuk lain yang tidak dikaitkan dengan faktor penentu (serangan berlaku walaupun dalam keadaan rehat). Ini secara signifikan memperburuk rawatan dan perjalanan umum patologi. Ramalan jauh lebih buruk.

Penghapusan penyimpangan yang berkesan hanya mungkin pada tahap pertama (FC 1), ketika penyakit itu bermula. Tempoh pendedahan - 2-4 bulan.

Maka anda harus menangani siasatan, masalahnya tidak diselesaikan secara asasnya. Pakar - pakar kardiologi.

Bagaimana penyakit ini berkembang

Jantung biasanya dibekalkan dengan darah melalui arteri koronari. Trofisme yang mencukupi dianggap sebagai jaminan aktiviti fungsi tisu otot..

Angina pectoris exertional berkembang kerana pengaruh ganda.

  • Sistem saraf memprovokasi penyempitan struktur bekalan darah. Jumlah sebatian oksigen dan nutrien yang masuk turun ke tahap kritikal pada satu masa. Ini penuh dengan serangan iskemia. Dalam keadaan lanjutan, kemungkinan kematian struktur jantung, parut kawasan (serangan jantung dan sklerosis berikutnya).
  • Mekanisme patogenetik lain berkaitan dengan pembebasan sejumlah besar kortisol dan adrenalin (hormon korteks adrenal). Mereka juga menyebabkan stenosis arteri koronari dan gangguan aliran darah tempatan..

Oleh itu, dalam kerangka perawatan, solusi untuk dua masalah ditunjukkan: penurunan konsentrasi kortikosteroid dan pembetulan sistem saraf pusat..

Arahan tersebut dilaksanakan oleh pakar yang berbeza. Ahli kardiologi sebagai primer.

Pengelasan mengikut bentuk

Penamaan proses patologi dilakukan mengikut sekumpulan kriteria. Asasnya adalah pembahagian menjadi bentuk.

Stabil

Ia dicirikan oleh kursus yang perlahan dan perlahan. Tempoh perkembangannya panjang. Lebih dari satu tahun berlalu dari saat proses patologi bermula dengan munculnya gejala yang ketara..

Ciri utama keadaan yang dipertimbangkan adalah kadar perkembangan minimum atau ketiadaannya sepenuhnya..

Oleh itu, bentuk stabil dianggap kurang berbahaya dan lebih mudah dari segi pembetulan. Terdapat juga prospek penyembuhan yang baik.

Ragam Tidak stabil

Mempunyai kecenderungan untuk maju. Bagaimana perkembangan akan berlaku, secara tidak teratur atau lancar bergantung pada banyak faktor: umur, berat badan, data fisiologi yang menyertainya, terutama perubahan jantung.

Pesakit dengan sekumpulan momen negatif berisiko lebih besar. Keadaan terakhir mereka berlaku pada masa akan datang, rawatan membawa kesan minimum.

Angina senaman yang stabil jarang berlaku (30% berbanding 70%). Kontinjen utama pesakit adalah lelaki pertengahan umur (45 tahun ke atas). Orang muda jarang sakit.

Kelas Fungsi (FC)

Ia dapat dianggap sebagai tahap dalam pengembangan proses patologi. Secara keseluruhan, 4 kelas berfungsi dibezakan dalam klasifikasi:

  • FC1. Ini adalah tahap awal angina pectoris. Provokasi penyitaan agak sukar. Pembentukan episod hanya mungkin dilakukan dengan aktiviti fizikal yang sengit. Sifat aktiviti mekanikal yang mencukupi untuk permulaan gejala berbeza-beza. Semuanya bergantung pada persiapan individu pesakit tertentu. Momen-momen itu sendiri minimum, masa anggaran adalah 2-5 minit. Manifestasi utama adalah sakit dada yang sengit. Kekerapannya juga tidak besar. Lebih kurang 1-2 kali sebulan.
  • FC2. Selalunya, angina didiagnosis pada peringkat ini. Terdapat batasan hidup. Aktiviti fizikal yang sederhana dan kebiasaan menyebabkan serangan berpanjangan. Gejala utamanya adalah rasa sakit, ditambah dengan sesak nafas, kesedaran terganggu, jangka masa - 5-10 minit atau sedikit kurang. Pemulihan dengan kaedah kardinal adalah mustahil; terapi penyelenggaraan sepanjang hayat di bawah pengawasan pakar kardiologi diperlukan. Ada kemungkinan meletakkan keadaan itu dalam pengampunan, terutama dengan bentuk yang stabil.
  • FC3. Kelas fungsional ketiga menjadikan seseorang kurang upaya. Risiko kematian dan perkembangan gangguan peredaran akut di miokardium meningkat dengan ketara. Untuk memprovokasi serangan, sedikit aktiviti fizikal sudah cukup. Mendaki 2-3 tingkat, berjoging, berenang dan lain-lain yang serupa.
  • FC4. Fasa terminal. Berjalan cukup untuk memulakan episod. Aktiviti fizikal, pada dasarnya, mustahil dan diberikan kepada pesakit dengan susah payah. Kemungkinan kematian adalah maksimum, pertolongan tidak lagi berfungsi. Tidak ada kemungkinan penawar. Pembangunan juga dalam keadaan rehat.
Penting untuk diingat:

Serangan angina pectoris biasa, walaupun dalam kes yang paling teruk, tidak lebih dari 20 minit. Semua yang ada dari atas kemungkinan besar adalah serangan jantung. Oleh itu, masuk akal untuk memanggil doktor.

Sebab-sebabnya

Seperti berikut dari nama penyakit ini, faktor utama dalam proses ini adalah tekanan. Fizikal dan psikologi.

Senarai senarai provokator adalah seperti berikut:

  • Kemarahan. Menyatakan emosi negatif. Membangkitkan episod sakit jantung terutamanya.
  • Tekanan dalam apa jua bentuk. Biasanya disertai dengan kegembiraan, ketakutan. Boleh menyebabkan gangguan irama dan keadaan lain.
  • Tekanan mekanikal yang berlebihan. Berlari, berjalan pantas, menaiki tangga, membawa beban berat dan lain-lain.
  • Hipotermia. Dianggap pengecualian dari senarai yang ditentukan.

Tegasnya, alasan yang disebutkan memprovokasi serangan angina pectoris itu sendiri, tetapi ia tidak mempengaruhi asal prosesnya..

Apakah momen patogenetik utama?

Vaskulitis

Kerosakan keradangan pada dinding saluran darah. Biasanya bersifat virus atau autoimun. Mungkin menjadi sebahagian daripada keadaan lain, seperti lupus erythematosus dan lain-lain.

Rawatan segera. Pada fasa aktif, terdapat pelanggaran aliran darah normal kerana stenosis arteri koronari.

Selanjutnya, jika terapi tidak buta huruf atau tidak ada sama sekali, patologi menjadi remisi spontan. Pembentukan lekatan, kesesakan vaskular dan iskemia struktur jantung yang stabil adalah mungkin.

Ini adalah komplikasi berbahaya yang bersifat anatomi. Pemulihan biasanya dilakukan secara pembedahan. Ia terdiri dalam pemotongan tali atau pengembangan lumen buatan (stenting).

Anomali struktur arteri koronari

Adakah sifat kongenital. Penyebab mutasi genetik spontan atau gangguan pertumbuhan intrauterin.

Rawatan pembedahan, bertujuan untuk memulihkan bentuk anatomi kapal atau prostetik, mewujudkan jalan pintas.

Mengubah saiz hati

Ia berkembang akibat pengaruh salah satu kumpulan faktor. Penyebaran tisu kardiomegali atau spontan, hipertrofi ruang (penebalan miokardium), parut selepas nekrosis (kardiosklerosis) dan keadaan lain sebagai pilihan.

Dalam semua kes, terdapat pemampatan arteri koronari oleh tisu yang diubah secara patologi. Ini menyebabkan aliran darah terganggu.

Penyakit endokrin

Hipertiroidisme (jumlah hormon tiroid yang berlebihan), sintesis kortisol berlebihan dan lain-lain. Termasuk diabetes mellitus mempengaruhi. Faktor utama dalam perkembangan angina pectoris adalah vasospasme.

Aterosklerosis arteri koronari

Sebab utama pembentukan negara. Pecahan jisim - 90% dan lebih, menurut beberapa anggaran 95-96%.

Intinya adalah pemendapan kolesterol di dinding mereka.

Pembentukan lipid dapat dihilangkan secara konservatif hanya pada peringkat awal..

Semasa kemajuan berlangsung, rawatan pembedahan diperlukan. Sebagai plak berkalsifikasi dan mengeras.

Exertional angina pectoris FC-1 adalah tahap yang paling baik untuk rawatan. Semuanya bermula dari tahap ini, tanpa mengira saat yang menentukan.

Faktor-faktor risiko

Di samping itu, terdapat juga faktor risiko yang disebut.

  • Pengambilan kopi dalam kuantiti yang banyak. Secara sistematik. Juga minuman tonik lain seperti teh dan minuman tenaga khusus.
  • Merokok. Terdapat hubungan langsung antara jumlah tembakau yang dimakan setiap hari, pengalaman dan kemungkinan penyakit arteri koronari dalam bentuk angina.
  • Ketidakaktifan fizikal. Terpaksa, sebagai akibat dari imobilisasi yang berpanjangan atau kerana keunikan aktiviti profesional.
  • Hipertrofi ventrikel atau atria. Biasanya simptomatik dan bukannya penyakit bebas.
  • Orang terdedah kepada emosi negatif. Tidak boleh marah.
  • Pesakit dengan gangguan metabolisme lipid. Secara luaran ditunjukkan oleh kegemukan.
  • Pesakit kencing manis, pesakit hipertensi, orang yang menderita patologi kelenjar tiroid, kelenjar adrenal.
  • Wakil lelaki. Nisbah antara mereka dan wanita ditakrifkan sebagai 3-4: 1 mengikut pelbagai anggaran.
  • Umur 45 tahun ke atas.

Banyak faktor ini dapat diperbetulkan dengan sendirinya, tanpa bantuan doktor. Perubahan gaya hidup adalah item dalam senarai langkah rawatan dan pada masa yang sama langkah pencegahan.

Gejala

Manifestasi sepenuhnya muncul hanya pada masa akut, ketika serangan terjadi. Kemudian semuanya hilang sehingga ke saat berikutnya.

Episod disertakan dengan tanda-tanda berikut:

  • Sakit dada. Mereka berbeza dengan jenis ketidakselesaan lain dalam penyakit lain. Berlanjutan sehingga 20-30 minit. Ini berkembang dengan tajam, secara spontan, intensitasnya rata-rata, diucapkan adalah ciri serangan jantung pada tahap yang lebih besar. Memerah, menekan, melecur. Memberi bilah bahu kiri, tangan. Kekuatan manifestasi tidak menyimpang ketika menghirup, mengubah kedudukan tubuh, yang mengecualikan hubungan dengan neuralgia interkostal atau keadaan pulmonologi. Dihentikan dengan Nitrogliserin. Ciri-ciri ini adalah patognomonik.
  • Dyspnea. Pada saat yang sukar, mustahil untuk mengambil satu langkah. Simptomnya meningkat dengan ketara.
  • Sianosis segitiga nasolabial. Perubahan warna biru di sekitar mulut.
  • Gangguan kesedaran hingga teruk dan pingsan.
  • Denyutan jantung lebih cepat.

Gejala-gejala angina senaman tidak lagi wujud pada akhir serangan. Gambaran klinikal pada peringkat awal tidak lengkap.

Gejala spesifik utama adalah sakit dada.

Anda tidak boleh bergantung pada naluri anda sendiri. Sekiranya terdapat manifestasi, lebih baik memanggil ambulans untuk mengecualikan serangan jantung. Selalunya ia menyamar sebagai angina.

Pertolongan cemas untuk serangan

Mereka sendiri, anda perlu menstabilkan keadaan sebelum ketibaan brigade. Oleh itu, langkah pertama adalah memanggil ambulans dengan penjelasan mengenai manifestasi khas. Selanjutnya, algoritma adalah seperti berikut:

  • Pengukuran tekanan darah, degupan jantung. Ini memungkinkan untuk menilai petunjuk objektif. Dengan latar belakang serangan, kedua-duanya meningkat.
  • Ambil tablet Nitrogliserin (1). Satu. Untuk melegakan kesakitan yang teruk.
  • Dengan takikardia teruk, dibenarkan mengambil Anaprilin (1 tablet). Lebih baik tidak menyentuh tekanan darah jika tidak berada pada tahap tinggi. Jika tidak, Captopril (1/4 tablet) disyorkan.
  • Buka ventilasi atau tingkap untuk memberikan udara segar ke bilik.
  • Tanggalkan perhiasan tekanan dari leher, kendurkan kerah untuk menormalkan aliran darah ke otak dan mencegah gangguan irama jantung refleks.
  • Berbaring, tenang. Bergerak sesedikit mungkin.

Ada kemungkinan bahawa episod angina senaman akan menjadi sia-sia dengan sendirinya. Setibanya di sana, doktor memberitahu mengenai keadaannya. Selesaikan masalah kemasukan ke hospital.

Sekiranya anda cenderung pingsan, adalah lebih baik jika anda mempunyai orang yang berdekatan.

Apa yang tidak boleh dibuat

  • Melanggar peraturan pengambilan ubat yang dinyatakan di atas. Kelebihan ubat antiaritmia, beta-blocker, antihipertensi berkemungkinan membawa kepada keadaan darurat seperti serangan jantung, strok atau serangan jantung.
  • Anda tidak boleh mandi, mencuci, mandi. Air, baik panas dan sejuk, akan menyebabkan vasospasme lebih lanjut. Kematian mendadak kemungkinan.
  • Bergerak secara aktif. Ia sepatutnya berbohong. Jika tidak, terdapat risiko serangan jantung atau strok.
  • Dilarang menggunakan ubat-ubatan rakyat. Tidak semuanya tidak berbahaya. Jadi, abu gunung hitam yang banyak disyorkan menimbulkan penurunan tekanan darah yang tajam. Tincture alkohol memperburuk kekejangan. Oleh itu, lebih baik meletakkan resipi "nenek" di sudut jauh.
  • Makan, minum. Kehilangan kesedaran adalah mungkin. Sekiranya tidak ada sinkop sebelumnya, adalah naif untuk mempercayai bahawa semuanya akan berterusan seperti ini. Sekiranya pengsan, kemungkinan muntah. Dalam keadaan tidak berdaya, pesakit tidak dapat menolong dirinya sendiri.
  • Jangan panik. Tekanan menaikkan kadar jantung dan tekanan darah.

Dengan mematuhi saranan tersebut, pasien memiliki peluang yang baik untuk menyelamatkan kesehatan dan nyawa..

Diagnostik

Ia dijalankan di bawah pengawasan pakar kardiologi. Penjelasan asal proses patologi memerlukan "hubungan" pakar pihak ketiga, mengikut budi bicara doktor yang menghadiri.

  • Soal jawab pesakit secara lisan, pengumpulan data anamnestic. Langkah pertama untuk mengenal pasti masalah.
  • Pengukuran tekanan darah dan degupan jantung. Sebagai rutin dan penilaian tanda-tanda penting.
  • Pemantauan harian oleh Holter. Mendaftar tahap yang sama selama 24 jam. Tonometer yang boleh diprogramkan khas digunakan. Mungkin tidak ada sawan dalam sehari. Kemudian pemeriksaan semula ditunjukkan.
  • Elektrokardiografi. Ketidakcukupan koronari dalam bentuk angina latihan tidak memberikan manifestasi khas. Tetapi gangguan fungsi (aritmia) dapat dikesan.
  • Ekokardiografi. Teknik visual. Juga tidak menjamin diagnosis awal.

Ujian tekanan hanya sesuai pada peringkat pertama, apabila gambaran klinikal tidak cukup jelas dan belum ada kecacatan organik pada ECHO.

Sebagai sebahagian daripada diagnostik yang diperluas, setelah membuktikan fakta tersebut, disarankan untuk menjalani ujian darah, kurva gula, penilaian status neurologi, EEG.

MRI jika ditunjukkan, jika terdapat kecurigaan kecacatan arteri koronari atau aterosklerosis lanjut.

Kaedah rawatan

Operasi enapcemar konservatif, bergantung pada asal proses dan tahap perkembangannya.

Pendedahan ubat dilakukan mengikut skema ABCDE (secara berperingkat).

  • Pemulihan sifat reologi darah, pencegahan pembekuan darah. Aspirin-Cardio.
  • Penghapusan stenosis arteri koronari dengan beta-blocker. Carvedilol. Selain itu, Nitrogliserin digunakan.
  • Memerangi simpanan kolesterol dengan statin. Atoris sebagai ubat utama.
  • Pemakanan yang betul. Minimum lemak dan karbohidrat cepat.
  • Normalisasi keadaan miokardium. Ejen kalium dan magnesium ditetapkan.

Biasanya, rawatan harus membawa kepada peningkatan sebahagian dari tahap B. Ini adalah kira-kira minggu kedua terapi..

Dasar operasi adalah ketidakcekapan skema yang dibentangkan..

Kaedah pembedahan:

  • Penggantian tapak arteri.
  • Stenting, belon untuk memulihkan lumen vaskular.
  • Pembedahan pintasan. Pilihan yang melampau, yang paling traumatik dan radikal.

Rawatan angina pectoris dilakukan di hospital, kemudian ditunjukkan pemerhatian pesakit luar.

Ramalan

Ditentukan oleh tahap proses patologi.

  • Pada peringkat pertama, kadar kelangsungan hidup adalah 85-90%. Pengeluaran dari aktiviti fizikal, keperluan untuk mengkaji semula pemakanan. Rawatan selama 4 bulan. Rundingan berkala dengan pakar kardiologi. Kursus pencegahan 1-2 meter setahun atau dua tahun.
  • Tahap kedua dikaitkan dengan 65-70%. Penyembuhan lengkap tidak datang, kerana perubahannya berterusan. Terapi ini panjang, selama enam bulan. Kurasi berulang diulang dalam 12 bulan
  • Angina pectoris of 3 FC dikaitkan dengan kadar kelangsungan hidup 30-40%. Kematian dinyatakan.
  • Fasa keempat. 10-15%. Jarang lebih.

Juga, banyak bergantung pada jenis proses: adakah stabil atau tidak.

Komplikasi

Ditentukan oleh rawatan berkualiti rendah atau bentuk berbahaya.

Senarai kasar adalah seperti berikut:

  • Kegagalan jantung.
  • Serangan jantung. Terutama pesakit kerap dengan diagnosis yang ditunjukkan. Kebarangkalian berkisar antara 25 hingga 80%. Mempunyai manifestasi asal dan klinikal yang serupa. Intinya adalah longsoran longsor, bukan kematian sel-sel miosit secara beransur-ansur.
  • Pukulan.
  • Kehilangan kesedaran dan kecederaan tidak sesuai dengan kehidupan.
  • Kejutan kardiogenik dengan penurunan pengeluaran darah yang tajam dan penguncupan serat otot.

Akhirnya

Angina pectoris adalah sejenis penyakit arteri koronari (CHD) atau kekurangan koronari.

Jenis proses patologi yang ditentukan berkembang sebagai akibat daripada tekanan badan yang berlebihan. Tidak semestinya fizikal. Tekanan psiko-emosi juga memainkan peranan besar..

Rawatan hanya berkesan pada tahap 1, maka prognosis semakin teruk.

Angina pectoris 1 FC apa itu

Apa itu penyakit angina yang luar biasa

Jantung adalah organ utama tubuh manusia; kehidupan makhluk bergantung pada fungsinya. Malangnya, di dunia moden, penyakit jantung menduduki kedudukan utama. Salah satu masalah kardiovaskular yang paling biasa adalah angina.

Angina luar biasa

Penyakit ini dicirikan oleh serangan iskemia miokardium secara berkala. Mereka muncul setelah tekanan fizikal atau emosi meningkat. Pada masa ini, keperluan oksigen jantung meningkat..

Sebenarnya, angina pectoris adalah bentuk iskemia, tanda-tanda jelas muncul semasa bersenam. Rehat membantu melegakan kesakitan, sekiranya berlaku serangan akut, ambil tablet "Nitrogliserin".

Penyakit ini dianggap berkaitan dengan usia, terutamanya berkembang pada orang berusia lebih dari 45 tahun. Pada masa yang sama, sehingga 54 tahun, hanya 1% wanita dan 5% lelaki didiagnosis. Dalam kebanyakan kes, masalah ini menimpa lelaki setelah berumur 55 tahun..

Latihan penyakit angina: penyebab

Penyakit ini terutamanya disebabkan oleh penyakit arteri aterosklerotik. Apabila plak kolesterol menetap di dinding saluran vena, lumennya berkurang. Oleh itu, mereka tidak dapat melaksanakan fungsinya sepenuhnya..

Akibatnya, otot jantung tidak menerima oksigen yang mencukupi. Akibatnya ialah munculnya serangan angina. Provokator sekunder merangkumi:

  • kerosakan miokardium, kardiomiopati hipertrofik;
  • hipertensi paru dan arteri;
  • kekejangan saluran koronari;
  • stenosis, kekurangan aorta;
  • penyakit arteri koronari kongenital.

Kadang-kadang trombosis juga boleh menyebabkan angina luar biasa, tetapi dalam kebanyakan kes ini menimbulkan serangan jantung. Kumpulan risiko merangkumi orang:

  • Selepas 45;
  • Orang yang merokok;
  • Dengan kecenderungan keturunan;
  • Memimpin gaya hidup yang tidak aktif;
  • Dengan berat badan berlebihan dan diabetes mellitus;
  • Wanita semasa menopaus.

Harus diingat bahawa anemia dan hipoksia yang teruk memburukkan lagi gejala penyakit ini. Penyokong serangan itu adalah tekanan fizikal, mental, pengambilan makanan yang berlebihan. Turun naik suhu secara tiba-tiba juga boleh menyebabkan sensasi menyakitkan..

Angina senaman yang stabil

Kardiologi mengklasifikasikan 3 bentuk penyakit:

  1. pertama muncul,
  2. stabil,
  3. progresif.

Bentuk pertama pada dasarnya berubah menjadi yang kedua, iaitu stabil. Ia adalah pertanda serangan jantung.

Bentuk stabil dicirikan oleh perjalanan penyakit yang panjang, iaitu stabil. Ia terserlah dalam tindak balas pesakit yang dapat diramalkan dan serupa terhadap beban tertentu. Penyakit ini berlangsung selama beberapa tahun tanpa perubahan dan peralihan ke peringkat seterusnya.

Jenis progresif dicirikan oleh peningkatan kekerapan, kerumitan, jangka masa serangan. Kesakitan dalam kes ini timbul walaupun disebabkan oleh beban yang biasa dilakukan oleh orang tertentu..

Apa itu angina luar biasa?

Sebenarnya, ini adalah salah satu bentuk penyakit jantung koronari yang berlaku selepas aktiviti tertentu. Terdapat 4 kelas fungsional (FC), berkaitan dengan persepsi beban, jenis angina pectoris ini:

FC 1 - beban tradisional tidak menyebabkan ketidakselesaan. Serangan hanya berlaku dengan peningkatan kesan serius pada badan. Contohnya, apabila seseorang terpaksa berjalan cepat, naik tangga untuk waktu yang lama, dan seumpamanya.

FC 2 - kelas ini menghadkan daya tahan aktiviti fizikal. Jalan kaki yang sederhana, lebih dari 500 m, mendaki bahkan di tingkat 2, ketegangan saraf, cuaca lembap dan sejuk menimbulkan serangan angina.

FC 3 - beban dengan penggunaan usaha fizikal sangat terhad. Manifestasi penyakit ini berlaku setelah mengatasi jarak langkah yang diukur 100m.

FC 4 - aktiviti pesakit dalam bentuk ini mempunyai batasan yang tajam. Tanda-tanda masalah muncul dengan usaha fizikal yang minimum. Selalunya, walaupun dalam keadaan tenang.

Gejala malaise

Tanda-tanda utama angina pectoris adalah: sensasi yang tidak dapat difahami, tidak selesa di kawasan dada, berubah menjadi kesakitan yang teruk di jantung. Ini biasanya berlangsung selama maksimum 5 minit. Sebaik sahaja seseorang menenangkan atau mengambil "Nitrogliserin", gejala hilang.

Sakit, dengan sifat yang berbeza, menekan dan terbakar, boleh memancar ke leher, rahang, bilah bahu atau lengan. Pada dasarnya, ia disertai oleh gejala berikut:

  1. Umum, kelemahan teruk;
  2. Kesukaran bernafas, sesak nafas;
  3. Palpitasi jantung;
  4. Aritmia;
  5. Perubahan penunjuk tekanan darah (hipotensi dan hipertensi).

Sekiranya tidak ada sawan, orang itu berasa agak normal. Kadang-kadang tanda-tanda tidak spesifik mungkin muncul, misalnya kulit pucat, dahaga, dan kerap membuang air kecil. Sekiranya serangan itu tidak normal, terdapat gangguan dalam kerja saluran gastrousus, yang dicirikan oleh loya, muntah, dll..

Diagnosis penyakit

Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat membuat diagnosis yang tepat. Dalam kes ini, pakar kardiologi mengambil kira aduan pesakit, hasil kajian makmal dan instrumental. Gambaran lengkap mengenai masalah ini diberikan oleh elektrokardiogram yang diambil semasa manifestasi penyakit ini. Ujian darah biokimia, koronografi memungkinkan untuk menentukan keadaan kapal.

Penyakit jantung iskemia (penyakit arteri koronari) mudah dikesan menggunakan tomografi pelepasan positron. Sebagai tambahan, data tinjauan memungkinkan untuk membezakan angina pectoris dari penyakit jantung, fibrilasi atrium, dll..

Setelah diagnosis yang tepat dibuat, pesakit perlu menjalani rawatan yang dipilih oleh pakar.

Rawatan penyakit

Pertama sekali, adalah mustahak untuk menghapuskan semua faktor yang menimbulkan serangan. Seseorang memerlukan ketenangan sepenuhnya, tidak perlu risau, terlalu banyak kerja, hipotermia. Sekiranya rasa sakit muncul di bawah lidah, letakkan tablet "Nitrogliserin".

Untuk mengurangkan risiko serangan, beberapa kumpulan ubat diresepkan. Nitrat yang bertindak panjang, contohnya tampalan nitrogliserin, salap.

Dadah yang mengurangkan risiko pembekuan darah "Aspirin". Beta-adenoblockers, misalnya, "Atenolol" dan seumpamanya, serta penyekat saluran kalsium.

Sekiranya terapi konservatif tidak membawa hasil yang diinginkan, keputusan dibuat mengenai kemungkinan pembetulan pembedahan. Pendekatan ini juga diterapkan dalam kes peningkatan risiko kematian..

Doktor memilih kaedah campur tangan pembedahan yang bertujuan untuk menghilangkan masalah secara individu. Ini boleh menjadi angioplasti endovaskular, stenting arteri atau cantuman pintasan. Pendekatan ini cukup berkesan, tetapi boleh menyebabkan komplikasi dalam bentuk restenosis, infark miokard..

Pencegahan penyakit

Angina pectoris adalah penyakit yang serius dan berbahaya, tetapi dapat dielakkan atau risiko kejadiannya dapat dikurangkan dengan ketara. Untuk melakukan ini, anda hanya perlu mengambil langkah pencegahan. Ia merangkumi:

  • Penolakan sepenuhnya terhadap tabiat buruk, termasuk merokok;
  • Mematuhi diet yang bertujuan untuk menurunkan berat badan dan risiko aterosklerosis;
  • Mengembalikan tekanan darah menjadi normal;
  • Mengambil ubat yang disyorkan untuk pencegahan.

Jangan lupa tentang pentingnya pemeriksaan tahunan. Perkara ini berlaku terutama bagi orang yang berumur lebih dari 45 tahun, yang menderita pelbagai penyakit sistem kardiovaskular..

Semua orang tahu pentingnya pencegahan penyakit. Sekiranya angina stabil dapat diramalkan, maka angina yang tidak stabil boleh membawa akibat yang serius. Terutama jika terdapat faktor yang memburukkan, misalnya, infark miokard, kardiosklerosis dan penyakit serupa.

Angina pectoris

Pusat Patologi Sistem Peredaran darah menyediakan pelbagai perkhidmatan perubatan yang berkelayakan yang berkaitan dengan pencegahan, diagnosis dan rawatan angina pectoris dengan pelbagai kerumitan.

Angina pectoris: maklumat umum

Sekiranya dengan usia anda mula menyedari bahawa setelah senaman fizikal terdapat rasa sakit di jantung, jangan ragu untuk menghubungi pakar kardiologi. Anda berkemungkinan besar menghidapi keadaan jantung yang disebut angina pectoris 2 FC. Serangan kesakitan hilang, sehingga banyak orang cenderung mengabaikannya. Walau bagaimanapun, hasil dan akibat langsung adalah infark miokard. Lebih buruk lagi: serangan jantung secara tiba-tiba. Jangan mendedahkan diri kepada risiko kematian - periksa peralatan diagnostik profesional pada gejala pertama angina pectoris! Kini anda mempunyai peluang unik untuk menjalani konsultasi pakar percuma dan satu set ujian persediaan ketika mendaftar untuk kursus terapi luaran atau terapi gelombang kejutan luaran yang dipertingkatkan:

Tergesa-gesa untuk meninggalkan permintaan, tempoh sah promosi adalah terhad.

Apa itu angina pectoris?

Penyakit ini adalah bentuk penyakit arteri koronari yang paling biasa. Bahayanya tidak boleh diremehkan, kerana kegagalan jantung berkembang dengan cepat dengan latar belakangnya. Tidak jauh dari serangan jantung!

Penyakit ini berkembang pada lelaki selepas 55 tahun, pada wanita - setelah berusia 64 tahun. Sebabnya ialah penyempitan sebahagian (50-70%) arteri koronari yang membekalkan darah ke tisu jantung. Penyempitan berlaku kerana pemendapan plak aterosklerotik di dinding saluran darah, pembentukan gumpalan darah. Mereka menghalang peredaran darah, jantung kekurangan oksigen dan nutrien. Terutama semasa tekanan fizikal dan emosi, ketika otot jantung berfungsi secara aktif dan memerlukan lebih banyak oksigen. Arteri tidak dapat memenuhi keperluannya. Ketika itulah anda mengalami kesakitan.

Bagaimana penyakit ini berkembang?

Pada saat-saat seperti tanda-tanda umum angina pectoris muncul pada wanita dan lelaki: anda merasa kekurangan udara, aritmia. Pada masa ini, perubahan kimia terjadi pada miokardium yang berkaitan dengan gangguan metabolik, penurunan sintesis zat, dan pengumpulan asid. Fungsi miokardium secara beransur-ansur terganggu, metabolisme berubah di dalamnya.

Apa yang menyebabkan penyakit ini? Terdapat beberapa faktor tertentu:

  • kolesterol tinggi;
  • kegemukan semasa mengambil lemak, karbohidrat dalam jumlah yang berlebihan;
  • hypodynamia melanggar jumlah lipid;
  • merokok menyebabkan kebuluran oksigen sel dan kekejangan arteri;
  • hipertensi arteri menyebabkan ketegangan pada miokardium;
  • anemia, keracunan menyumbang kepada kebuluran oksigen;
  • diabetes mellitus meningkatkan risiko iskemia;
  • peningkatan kelikatan darah adalah risiko langsung pembekuan darah;
  • tekanan psikoemosi (terutama pada wanita) memburukkan lagi pemakanan miokardium.

Jenis-jenis angina pectoris

Doktor membezakan beberapa jenis utama penyakit ini. Bergantung pada penyebab berlakunya: angina pectoris rehat dan ketegangan. Bergantung pada sifat kursus: angina stabil dan tidak stabil.

Angina stabil (senaman): tanda dan gejala

Sekiranya serangan berkala yang disebabkan oleh senaman berlangsung lebih dari 1 bulan, doktor mendiagnosis "angina stabil". Kesakitan lega setelah mengambil nitrogliserin.

Bergantung pada seberapa kuat beban dapat menyebabkan serangan pada pesakit, kelas fungsional penyakit dibezakan..

Angina pectoris dari 1 FC dicirikan oleh toleransi yang baik, dan tanda-tanda angina pectoris pada lelaki dan wanita hanya dapat dilihat dengan tenaga yang berlebihan..

Angina pectoris 2 FC ditunjukkan oleh beberapa keterbatasan dalam aktiviti normal: serangan bermula ketika berjalan lebih dari 500 m, mendaki tingkat 1, membangkitkan emosi. Dengan penyakit jantung iskemia dan angina pectoris 2 FC, jam-jam pertama selepas terbangun sukar ditanggung. Cuaca sejuk juga memberi kesan negatif.

Angina pectoris 3 FC sudah menjadi batasan serius aktiviti fizikal dan emosi yang normal. Tanda-tanda jelas kelihatan semasa berjalan normal pada jarak 150-200 m di medan rata, naik ke tingkat 1. Juga angina pectoris dari 3 FC berkembang kerana kerusuhan.

Angina pectoris 4 FC stabil berlaku setelah tekanan minimum. Pesakit tidak dapat melakukan tindakan fizikal yang sederhana. Kelas ini berkait rapat dengan angina rehat, iaitu satu yang tidak dikaitkan dengan beban.

Klasifikasi ini membolehkan doktor bertindak dengan lebih tepat semasa menetapkan ubat dan rawatan..

Rehatkan angina: tanda dan gejala

Ia dicirikan oleh manifestasi gejala ciri dalam keadaan tenang - pada waktu malam dan terutama pada waktu pagi setelah bangun tidur. Angina rehat biasanya didiagnosis dengan pemantauan 24 jam. Selalunya, sawan disebabkan oleh peningkatan tekanan dan tekanan psiko-emosi. Malangnya, segala masalah di tempat kerja dan pertengkaran keluarga dapat menimbulkan serangan. Dan kadang-kadang sudah cukup untuk mengubah kedudukan badan.

Jenis ini merangkumi vasospastic angina pectoris, penyebabnya adalah kekejangan saluran koronari secara tiba-tiba. Dan juga selepas infark - menampakkan dirinya 10-14 hari selepas serangan jantung.

Angina yang tidak stabil: tanda dan gejala

Tidak seperti angina senaman yang stabil, penyakit jenis ini mengubah tingkah lakunya, oleh itu penting untuk sentiasa berada di bawah pengawasan doktor dalam dua bulan pertama setelah serangan pertama. Gejala angina pectoris yang tidak stabil: kekerapan, tempoh, intensiti serangan yang berbeza-beza. Mereka boleh bermula pada waktu malam.

Sebaliknya, angina yang tidak stabil dibahagikan:

ke kelas bergantung pada sifat dan keparahan (peringkat awal, subakut dan akut);

ke dalam kumpulan mengikut keadaan kejadian (primer, sekunder, postinfarction);

menjadi kumpulan semasa terapi (penyakit ini berkembang semasa prosedur, ubat, rawatan intensif).

Varian (Prinzmetal angina): tanda

Penyakit jantung iskemia jenis ini agak jarang berlaku. Dalam kes ini, gejala penyakit adalah kejang kitaran yang berlaku pada selang waktu yang tetap dan pada masa yang sama. Selalunya 2-5 serangan saling mengikuti pada waktu pagi selama 15-45 minit. Prinzmetal angina sering menampakkan diri dalam pelbagai jenis aritmia, misalnya, dalam bentuk takikardia ventrikel. Bahkan orang di bawah 40 tahun terdedah kepada penyakit ini.

Gejala angina pectoris pada wanita dan lelaki

Sebilangan besar pesakit mencatat simptom serangan angina berikut. Pertama sekali, memotong, menekan sakit di dada. Ramai yang mengadu bahawa jantung mereka terbakar atau kerongkongnya diremas. Pada masa yang sama, anda secara naluriah mahu menekan tangan atau penumbuk ke dada. Selalunya kesakitan berpindah ke bahu kiri, leher, lengan, bilah bahu. Ia boleh tumbuh atau hilang secara tiba-tiba. Gejala-gejala jelas dan jelas ditunjukkan dalam usaha, ketika pesakit didiagnosis dengan penyakit arteri koronari angina FC 2.

Kesakitan boleh berlaku selepas latihan fizikal, tekanan, dengan latar belakang tekanan darah tinggi, dengan makan berlebihan. Pada waktu malam - kerana kesesakan atau suhu udara yang rendah. Selalunya serangan disertai oleh aritmia.

Gejala luaran dan tanda-tanda angina

Menentukan serangan oleh manifestasi luarannya cukup mudah. Perhatikan tanda-tanda angina pectoris berikut: orang itu menjadi pucat, peluh muncul di dahi, wajahnya menyatakan penderitaan; jari kehilangan kepekaan, tangan menjadi sejuk; pesakit bernafas sekejap dan jarang; permulaan serangan disertai dengan nadi yang cepat.

Gejala angina pectoris pada wanita

Perlu diperhatikan bahawa pada wanita, tidak seperti lelaki, penyakit ini menampakkan diri dengan gejala tambahan: sakit perut, mual, sesak nafas, dan pening. Ramai pesakit melaporkan pedih ulu hati, batuk, rasa lemah.

Apa yang boleh dikelirukan dengan penyakit ini?

Bagi penyakit yang tidak berkaitan dengan sistem kardiovaskular, maka, mengikut gejala dan tanda-tanda, angina pectoris dapat disalah anggap sebagai:

  • osteochondrosis tulang belakang serviks atau toraks;
  • dystonia vegetatif;
  • penyakit saluran gastrousus (hernia diafragmatik pembukaan esofagus);
  • pleurisy, embolisme paru;
  • saraf mencubit.

Biasanya penyakit ini dikelirukan dengan permulaan infark miokard. Tanda-tandanya memang serupa. Perbezaan utama adalah bahawa serangan angina pectoris lega dengan mengambil nitrogliserin. Dengan serangan jantung, ubat tidak berfungsi atau melegakan kesakitan sedikit demi sedikit.

Di mana untuk didiagnosis dan dirawat?

Pastikan jantung anda tidak dalam bahaya! Pada gejala dan tanda-tanda pertama angina pectoris, berjumpa doktor yang berkelayakan. Ahli kardiologi Pusat CBCP untuk Patologi Peredaran darah sedia membantu anda. Klinik ini akan memberikan nasihat profesional dan jenis diagnostik moden, di mana doktor akan menerima maklumat objektif, terperinci dan tepat mengenai penyakit ini.

Sekiranya anda mendapati pelanggaran serius, jangan putus asa! Tahap perubatan di CBCP membolehkan anda merawat penyakit kardiovaskular kompleks dengan kaedah perubatan dan bukan pembedahan dengan berkesan.

Angina luaran: kelas berfungsi

Definisi

Kelas fungsional angina latihan adalah pembahagian penyakit bergantung pada toleransi latihan pesakit. Kelas fungsional (FC) angina pectoris dibezakan mengikut klasifikasi yang dicadangkan oleh Persatuan Kardiologi Kanada.

Angina pectoris berlaku akibat kekurangan bekalan darah ke otot jantung semasa bekerja. Dengan senaman, tekanan dan kegembiraan, keperluan jantung untuk oksigen meningkat, sebab itulah serangan dengan angina pectoris dikaitkan dengan tekanan apa pun. Terdapat empat kelas fungsional angina pectoris: I-III merujuk kepada angina pectoris stabil, IV - ke bentuk yang tidak stabil. Semakin tinggi kelasnya, semakin kurang pesakit yang dapat melakukan aktiviti fizikal dengan bebas.

Angina pectoris 1 FC

Dengan 1 FC angina, pesakit dapat mengatasi tekanan harian yang biasa. Tindakan seperti berjalan kuat dan menaiki tangga tidak menyebabkan pesakit mengalami serangan angina. Jarang sekali, orang yang mempunyai kelas fungsional ini dirujuk ke hospital, kerana seseorang mungkin tidak mengetahui tentang kehadiran penyakit ini. Sebagai peraturan, gejala angina pectoris muncul ketika melakukan senaman yang cukup intens, berjalan cepat dan lama, beban yang tidak biasa bagi orang biasa. Untuk mendiagnosis angina pectoris FC1, perlu menerapkan kaedah ujian ergometrik basikal.

Angina pectoris 2 FC

Exertional angina FC 2 menunjukkan sekatan kecil pada aktiviti fizikal. Serangan boleh berlaku apabila:

  • berjalan lebih dari 200 m;
  • menaiki tangga dengan cepat;
  • keterlaluan emosi yang kuat;
  • berjalan melawan angin;
  • merokok;
  • makan berlebihan.

Sekiranya pesakit mengelakkan faktor-faktor ini, angina pectoris mungkin tidak menampakkan diri dalam jangka masa yang lama. Sindrom nyeri biasanya berhenti sejurus selepas mengambil nitrogliserin atau pada waktu rehat. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, gejala mungkin mulai muncul dengan sedikit usaha. Dalam kes ini, angina sering merupakan gejala penyakit arteri koronari..

Angina senaman FC 2 yang stabil menunjukkan beberapa batasan dalam aktiviti fizikal pesakit, serta rawatan ubat. Biasanya, pesakit diberi ubat yang menghentikan serangan, menormalkan tekanan darah dan meningkatkan kualiti darah. Pada masa yang sama, pencegahan tidak kurang pentingnya, khususnya - berhenti merokok, makan sihat, aktiviti fizikal dalam toleransi doktor..

Angina pectoris 3 FC

FC 3 exertional angina pectoris, berbeza dengan kelas fungsional 1 dan 2, menyiratkan sekatan yang signifikan terhadap aktiviti fizikal, kerana pada tahap ini serangan dapat terjadi ketika bergerak dengan kecepatan normal atau ketika menaiki tangga hanya untuk satu penerbangan. Kadang kala hipotermia atau pengambilan makanan atau merokok yang berlebihan boleh mencetuskan serangan. Jarang sekali, dengan kelas fungsional ini, angina pectoris berlaku pada waktu rehat, yang berlaku ketika berbaring atau kegembiraan yang kuat.

Dalam kes ini, rawatan angina pectoris dilakukan sebagai sebahagian daripada rawatan penyakit arteri koronari. Ini termasuk mengambil ubat yang menurunkan kolesterol dan menipiskan darah. Di samping itu, pesakit diberi ubat yang melegakan kesakitan dan menormalkan tekanan darah. Namun, jika angina pectoris 3 FC menjadi tidak stabil, sindrom kesakitan menjadi lebih kerap dan lebih lama, maka keputusan dibuat mengenai campur tangan pembedahan..

Angina pectoris 4 FC

FC 4 angina pectoris adalah yang paling sukar, kerana serangan sakit dalam kes ini sering berlaku tanpa sebab yang jelas (angina pectoris dalam keadaan rehat). Sebarang beban yang tidak signifikan dapat menimbulkan serangan. Dengan kelas fungsional ini, sejarah perubatan pesakit mungkin sudah merangkumi infark miokard atau kegagalan kardiovaskular. Terhadap latar belakang serangan jantung baru-baru ini, serangan sangat berbahaya - dengan angina pectoris postinfarction awal, serangan tersebut berlaku secara spontan dan boleh menyebabkan serangan jantung kedua.

Sekiranya seseorang sukar berjalan, sesak nafas muncul, rasa sakit di sternum yang tidak hilang dalam masa 15 minit, perlu segera menghubungi perkhidmatan ambulans, kerana dalam hal ini kita dapat berbicara tentang sindrom koronari akut dan pesakit memerlukan rawatan dan pemerhatian di hospital.

Bila berjumpa doktor?

Keterukan, tempoh dan bentuk angina pectoris mungkin berbeza. Penting untuk menentukan apakah sakit dada anda berubah atau sensasi baru berkembang. Bentuk angina atau serangan jantung yang tidak stabil (infark miokard) yang lebih berbahaya dapat ditunjukkan dengan munculnya gejala baru atau perubahan yang ada..

Sekiranya anda menyedari bahawa serangan angina sudah mulai berulang, sifat dan intensiti mereka telah berubah - inilah sebab untuk memikirkan pemeriksaan jantung secepat mungkin. Anda boleh membuat janji temu dengan pakar di klinik kami atau mendapatkan jawapan kepada soalan anda menggunakan perkhidmatan seperti perundingan pakar jantung secara dalam talian - ia boleh didapati di laman web kami pada bila-bila masa.

Angina luar biasa

Menurut data klinikal, angina pectoris adalah salah satu penyakit yang paling biasa di kalangan patologi kardiovaskular. Menurut statistik, terdapat kira-kira 40 ribu pesakit dengan diagnosis yang serupa setiap 1 juta orang. Penyakit ini kebanyakannya dihidapi oleh lelaki, terutamanya warga tua. Kadar pesakit (di kalangan lelaki berusia lebih dari 50 tahun) adalah 2 hingga 5%. Di antara bahagian wanita dalam populasi, penunjuk ini berbeza dalam 1%. Dengan bertambahnya usia, kejadian patologi meningkat beberapa kali, dan oleh itu, penyakit ini memerlukan rawatan dan mengesan dinamika perkembangan.


Anda boleh didiagnosis untuk menentukan tanda-tanda angina pectoris atau mendapatkan nasihat pakar mengenai terapi di institusi perubatan kami "ABC Clinic". Kami menyediakan pelbagai jenis diagnostik yang dilakukan menggunakan peralatan moden dan kaedah rawatan yang berkesan dengan pendekatan individu untuk setiap pesakit..

Penerangan mengenai penyakit ini

Angina pectoris adalah proses patologi yang berkaitan dengan gangguan kardiovaskular dan dicirikan oleh kekurangan oksigen ke otot jantung. Keadaan ini timbul dengan latar belakang pelbagai gangguan di kawasan jantung - penyempitan lumen di dalam pembuluh darah, pembentukan plak vaskular.

Kehadiran sindrom kesakitan semasa perkembangan patologi disebabkan oleh peningkatan aliran darah dan, sebagai akibatnya, peningkatan tekanan. Proses ini dikaitkan dengan aktiviti fizikal yang berlebihan, itulah sebabnya penyakit ini disebut angina senaman stabil. Sekiranya tidak ada langkah-langkah terapi, keadaan pesakit bertambah buruk dan seterusnya menyebabkan serangan jantung.

Menurut klasifikasi Pertubuhan Kesihatan Sedunia, patologi terbahagi kepada 2 jenis utama - ketegangan dan rehat.

Jenis penyakit pertama juga dikelaskan kepada beberapa jenis:

  • penyakit yang timbul untuk pertama kalinya atau utama - mempunyai jangka masa tindakan yang pendek, dalam kebanyakan kes ia hilang sendiri;
  • angina exertional stabil adalah angina exertional yang berlaku terhadap latar belakang jenis aktiviti fizikal yang sama;
  • angina progresif, keadaan yang berpotensi berbahaya yang akhirnya menyebabkan serangan jantung atau serangan jantung secara tiba-tiba.

Juga, penyakit ini dibahagikan kepada kelas mengikut prinsip fungsi..

  1. FC 1. Tanda-tanda penyakit diperhatikan hanya dengan peningkatan fizikal.
  2. Kelas kedua. Keadaan ini dicirikan oleh perkembangan kesakitan di kawasan jantung ketika menaiki tangga di atas tingkat 2 atau ketika berjalan jauh - lebih dari 1 km.
  3. Kelas ketiga. Sensasi menyakitkan berkembang ketika berjalan jarak jauh. Dalam kes ini, pergerakan terhad secara sukarela.
  4. FC 4. Pada peringkat ini, kesakitan teruk di kawasan jantung berlaku walaupun dengan sedikit aktiviti atau pergerakan.

2 jenis penyakit pertama tidak menimbulkan bahaya kesihatan yang serius bagi pesakit. Walau bagaimanapun, jika anda mengalami kesakitan atau ketidakselesaan di kawasan dada, disarankan untuk berjumpa pakar.

Punca berlakunya

Faktor utama dalam perkembangan keadaan adalah aktiviti fizikal yang berlebihan (meningkat). Walau bagaimanapun, terdapat sejumlah tanda tambahan yang menyumbang kepada perkembangan angina pectoris..

  • aterosklerosis - menyebabkan penyumbatan lumen saluran darah;
  • trombosis - boleh menyebabkan penyempitan saluran darah yang tajam;
  • tekanan rendah;
  • hiperaktif spasmodik arteri koronari; peningkatan miokardium yang mendadak dan menyakitkan;
  • krisis hipertensi; takikardia, aritmia; beban psiko-emosi;
  • kehadiran batu di hempedu atau pundi kencing;
  • berat badan berlebihan (kegemukan);
  • penyalahgunaan alkohol, merokok.

Patologi juga dibahagikan mengikut faktor perkembangan: fisiologi - berkaitan dengan ciri-ciri tubuh pesakit, sekunder - disebabkan oleh perubahan berkaitan dengan usia, faktor psikologi atau tabiat buruk.

Gejala

Gejala utama angina adalah sensasi yang menyakitkan di kawasan jantung. Tahap sindrom kesakitan bergantung pada ciri-ciri individu tubuh manusia, serta faktor-faktor yang memprovokasi perkembangan penyakit ini.

Sebilangan besar pesakit melaporkan serangan sakit tajam dan akut, disertai dengan perasaan memerah dan menggerudi. Kadang-kadang sifat kesakitan menarik atau terbakar.

Dalam kebanyakan kes, penyetempatan kesakitan dicatat di belakang sternum atau di kawasan bilah bahu kiri. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, gejala-gejala angina luar biasa muncul di punggung bawah atau kaki kiri.

Walau bagaimanapun, gejala dan rawatan angina luar bebas dari faktor yang mendasari. Selalunya patologi disertai dengan sesak nafas, penampilan sejuk, peluh melekit, pucat kulit, nadi cepat dan berdebar-debar. Kadang-kadang, pesakit mengalami keinginan untuk membuang air kecil.

Diagnostik

Penyakit ini dapat didiagnosis berdasarkan gejala dan keluhan pesakit. Walau bagaimanapun, kaedah yang paling berkesan untuk menentukan patologi adalah ECG (elektrokardiogram). Selain itu, pelbagai kajian boleh diresepkan yang mencatatkan kerja jantung dalam tempoh berehat, tekanan, tidur, rehat. Salah satu kaedah diagnostik ini adalah pemasangan harian atau Holter ECG.

  • Ultrasound jantung.
  • Ujian darah am dan biokimia.
  • Angiografi koronari (sinar-X).

Dalam kes yang jarang berlaku, kaedah diagnostik khusus ditetapkan - scintigraphy miokardium. Prosedur ini membolehkan anda menentukan tahap kerosakan pada arteri koronari.

Bagaimana ia dirawat

Pakar yang hadir (pakar kardiologi) harus memberi nasihat mengenai cara merawat angina pectoris.

Selalunya, rawatan ubat diresepkan, yang merangkumi pengambilan ubat antianginal - nitrogliserin, dinitrat, verapamil. Sebagai ubat tambahan, ubat-ubatan dengan kesan anti-sklerotik ditetapkan - simvastatin, pravastatin.

Terapi kompleks juga merangkumi ubat-ubatan yang mempromosikan penipisan darah - aspirin - dan ubat-ubatan yang meningkatkan metabolisme - trimetazidine.

Keberkesanan rawatan bergantung pada kepatuhan terhadap semua langkah pencegahan dan penghapusan faktor yang memprovokasi, seperti kawalan berat badan, penolakan tabiat buruk.

Dalam kes yang teruk dan maju, pembedahan boleh diresepkan dalam bentuk plastik dari arteri koronari atau cantuman bypass arteri koronari..

Kejang. Pertolongan cemas

Sekiranya berlaku serangan penyakit, perlu menghentikan sebarang aktiviti fizikal dan memberi rehat kepada mangsa. Dalam kes ini, anda harus mengambil atau memberikan 1 tablet nitrogliserin kepada pesakit dan membantunya meletakkannya di permukaan rata..

Ia juga perlu untuk menyediakan akses ke udara segar dan, jika perlu, hubungi pasukan ambulans..

Akibat dan pencegahan

Akibat angina pectoris boleh menimbulkan ancaman serius terhadap kesihatan dan kehidupan pesakit. Yang paling berbahaya adalah keadaan seperti aritmia, serangan jantung akut atau serangan jantung secara tiba-tiba, serta perkembangan kegagalan jantung kronik.

  • Penolakan sebahagian atau keseluruhan makanan berlemak. Pada masa yang sama, disarankan untuk mengganti produk haiwan dengan makanan tumbuhan..
  • Makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar.
  • Berat badan, berdiet.
  • Berhenti alkohol dan merokok.
  • Lawatan sistematik ke pakar - pemeriksaan pencegahan, berunding dengan doktor mengenai apa angina pectoris dan bagaimana cara mencegahnya.

Tertakluk kepada pencegahan dan cadangan pakar, risiko pemburukan adalah minimum.

Gaya hidup sihat

Memimpin gaya hidup sihat bermaksud melepaskan tabiat buruk dan melakukan aktiviti fizikal yang sederhana. Pada masa yang sama, disarankan untuk terlibat dalam sukan seperti bermain ski, berenang, menari.

Latihan harus dimulakan dengan beban minimum dan jangka masa yang pendek - tidak lebih dari 20 minit sehari, secara bertahap meningkatkan indikator menjadi 40 minit.

"Klinik ABC" kami tidak hanya membantu untuk mendiagnosis atau memberi nasihat mengenai cara merawat angina pectoris, tetapi juga mengembangkan kaedah penyesuaian dan latihan khas setelah penyakit. Rejimen terapi individu membolehkan anda mengatasi patologi sepenuhnya dan berkesan dan cepat kembali ke kehidupan normal.

Untuk membuat janji temu dengan pakar kardiologi, anda mesti menghubungi nombor telefon yang ditentukan.

Angina pectoris 1 fc apa itu

Apa itu penyakit angina yang luar biasa

Jantung adalah organ utama tubuh manusia; kehidupan makhluk bergantung pada fungsinya. Malangnya, di dunia moden, penyakit jantung menduduki kedudukan utama. Salah satu masalah kardiovaskular yang paling biasa adalah angina.

Angina luar biasa

Penyakit ini dicirikan oleh serangan iskemia miokardium secara berkala. Mereka muncul setelah tekanan fizikal atau emosi meningkat. Pada masa ini, keperluan oksigen jantung meningkat..

Sebenarnya, angina pectoris adalah bentuk iskemia, tanda-tanda jelas muncul semasa bersenam. Rehat membantu melegakan kesakitan, sekiranya berlaku serangan akut, ambil tablet "Nitrogliserin".

Penyakit ini dianggap berkaitan dengan usia, terutamanya berkembang pada orang berusia lebih dari 45 tahun. Pada masa yang sama, sehingga 54 tahun, hanya 1% wanita dan 5% lelaki didiagnosis. Dalam kebanyakan kes, masalah ini menimpa lelaki setelah berumur 55 tahun..

Latihan penyakit angina: penyebab

Penyakit ini terutamanya disebabkan oleh penyakit arteri aterosklerotik. Apabila plak kolesterol menetap di dinding saluran vena, lumennya berkurang. Oleh itu, mereka tidak dapat melaksanakan fungsinya sepenuhnya..

Akibatnya, otot jantung tidak menerima oksigen yang mencukupi. Akibatnya ialah munculnya serangan angina. Provokator sekunder merangkumi:

  • kerosakan miokardium, kardiomiopati hipertrofik;
  • hipertensi paru dan arteri;
  • kekejangan saluran koronari;
  • stenosis, kekurangan aorta;
  • penyakit arteri koronari kongenital.

Kadang-kadang trombosis juga boleh menyebabkan angina luar biasa, tetapi dalam kebanyakan kes ini menimbulkan serangan jantung. Kumpulan risiko merangkumi orang:

  • Selepas 45;
  • Orang yang merokok;
  • Dengan kecenderungan keturunan;
  • Memimpin gaya hidup yang tidak aktif;
  • Dengan berat badan berlebihan dan diabetes mellitus;
  • Wanita semasa menopaus.

Harus diingat bahawa anemia dan hipoksia yang teruk memburukkan lagi gejala penyakit ini. Penyokong serangan itu adalah tekanan fizikal, mental, pengambilan makanan yang berlebihan. Turun naik suhu secara tiba-tiba juga boleh menyebabkan sensasi menyakitkan..

Angina senaman yang stabil

Kardiologi mengklasifikasikan 3 bentuk penyakit:

  1. pertama muncul,
  2. stabil,
  3. progresif.

Bentuk pertama pada dasarnya berubah menjadi yang kedua, iaitu stabil. Ia adalah pertanda serangan jantung.

Bentuk stabil dicirikan oleh perjalanan penyakit yang panjang, iaitu stabil. Ia terserlah dalam tindak balas pesakit yang dapat diramalkan dan serupa terhadap beban tertentu. Penyakit ini berlangsung selama beberapa tahun tanpa perubahan dan peralihan ke peringkat seterusnya.

Jenis progresif dicirikan oleh peningkatan kekerapan, kerumitan, jangka masa serangan. Kesakitan dalam kes ini timbul walaupun disebabkan oleh beban yang biasa dilakukan oleh orang tertentu..

Apa itu angina luar biasa?

Sebenarnya, ini adalah salah satu bentuk penyakit jantung koronari yang berlaku selepas aktiviti tertentu. Terdapat 4 kelas fungsional (FC), berkaitan dengan persepsi beban, jenis angina pectoris ini:

FC 1 - beban tradisional tidak menyebabkan ketidakselesaan. Serangan hanya berlaku dengan peningkatan kesan serius pada badan. Contohnya, apabila seseorang terpaksa berjalan cepat, naik tangga untuk waktu yang lama, dan seumpamanya.

FC 2 - kelas ini menghadkan daya tahan aktiviti fizikal. Jalan kaki yang sederhana, lebih dari 500 m, mendaki bahkan di tingkat 2, ketegangan saraf, cuaca lembap dan sejuk menimbulkan serangan angina.

FC 3 - beban dengan penggunaan usaha fizikal sangat terhad. Manifestasi penyakit ini berlaku setelah mengatasi jarak langkah yang diukur 100m.

FC 4 - aktiviti pesakit dalam bentuk ini mempunyai batasan yang tajam. Tanda-tanda masalah muncul dengan usaha fizikal yang minimum. Selalunya, walaupun dalam keadaan tenang.

Gejala malaise

Tanda-tanda utama angina pectoris adalah: sensasi yang tidak dapat difahami, tidak selesa di kawasan dada, berubah menjadi kesakitan yang teruk di jantung. Ini biasanya berlangsung selama maksimum 5 minit. Sebaik sahaja seseorang menenangkan atau mengambil "Nitrogliserin", gejala hilang.

Sakit, dengan sifat yang berbeza, menekan dan terbakar, boleh memancar ke leher, rahang, bilah bahu atau lengan. Pada dasarnya, ia disertai oleh gejala berikut:

  1. Umum, kelemahan teruk;
  2. Kesukaran bernafas, sesak nafas;
  3. Palpitasi jantung;
  4. Aritmia;
  5. Perubahan penunjuk tekanan darah (hipotensi dan hipertensi).

Sekiranya tidak ada sawan, orang itu berasa agak normal. Kadang-kadang tanda-tanda tidak spesifik mungkin muncul, misalnya kulit pucat, dahaga, dan kerap membuang air kecil. Sekiranya serangan itu tidak normal, terdapat gangguan dalam kerja saluran gastrousus, yang dicirikan oleh loya, muntah, dll..

Diagnosis penyakit

Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat membuat diagnosis yang tepat. Dalam kes ini, pakar kardiologi mengambil kira aduan pesakit, hasil kajian makmal dan instrumental. Gambaran lengkap mengenai masalah ini diberikan oleh elektrokardiogram yang diambil semasa manifestasi penyakit ini. Ujian darah biokimia, koronografi memungkinkan untuk menentukan keadaan kapal.

Penyakit jantung iskemia (penyakit arteri koronari) mudah dikesan menggunakan tomografi pelepasan positron. Sebagai tambahan, data tinjauan memungkinkan untuk membezakan angina pectoris dari penyakit jantung, fibrilasi atrium, dll..

Setelah diagnosis yang tepat dibuat, pesakit perlu menjalani rawatan yang dipilih oleh pakar.

Rawatan penyakit

Pertama sekali, adalah mustahak untuk menghapuskan semua faktor yang menimbulkan serangan. Seseorang memerlukan ketenangan sepenuhnya, tidak perlu risau, terlalu banyak kerja, hipotermia. Sekiranya rasa sakit muncul di bawah lidah, letakkan tablet "Nitrogliserin".

Untuk mengurangkan risiko serangan, beberapa kumpulan ubat diresepkan. Nitrat yang bertindak panjang, contohnya tampalan nitrogliserin, salap.

Dadah yang mengurangkan risiko pembekuan darah "Aspirin". Beta-adenoblockers, misalnya, "Atenolol" dan seumpamanya, serta penyekat saluran kalsium.

Sekiranya terapi konservatif tidak membawa hasil yang diinginkan, keputusan dibuat mengenai kemungkinan pembetulan pembedahan. Pendekatan ini juga diterapkan dalam kes peningkatan risiko kematian..

Doktor memilih kaedah campur tangan pembedahan yang bertujuan untuk menghilangkan masalah secara individu. Ini boleh menjadi angioplasti endovaskular, stenting arteri atau cantuman pintasan. Pendekatan ini cukup berkesan, tetapi boleh menyebabkan komplikasi dalam bentuk restenosis, infark miokard..

Pencegahan penyakit

Angina pectoris adalah penyakit yang serius dan berbahaya, tetapi dapat dielakkan atau risiko kejadiannya dapat dikurangkan dengan ketara. Untuk melakukan ini, anda hanya perlu mengambil langkah pencegahan. Ia merangkumi:

  • Penolakan sepenuhnya terhadap tabiat buruk, termasuk merokok;
  • Mematuhi diet yang bertujuan untuk menurunkan berat badan dan risiko aterosklerosis;
  • Mengembalikan tekanan darah menjadi normal;
  • Mengambil ubat yang disyorkan untuk pencegahan.

Jangan lupa tentang pentingnya pemeriksaan tahunan. Perkara ini berlaku terutama bagi orang yang berumur lebih dari 45 tahun, yang menderita pelbagai penyakit sistem kardiovaskular..

Semua orang tahu pentingnya pencegahan penyakit. Sekiranya angina stabil dapat diramalkan, maka angina yang tidak stabil boleh membawa akibat yang serius. Terutama jika terdapat faktor yang memburukkan, misalnya, infark miokard, kardiosklerosis dan penyakit serupa.

Angina pectoris 1 FC - sebab, gejala, rawatan

Tekanan fizikal dan emosi membawa kepada peningkatan keperluan oksigen pada jantung. Sekiranya, atas sebab-sebab tertentu, peningkatan bekalan oksigen ke miokardium adalah mustahil, iskemia berkembang.

Keadaan ini disertai dengan rasa sakit di jantung, perasaan kekurangan udara dan manifestasi lain. Salah satu keadaan yang sering menyertai iskemia adalah angina exertional.

Pelbagai faktor boleh menyebabkan perkembangan serangan angina.

  • Semua maklumat di laman web ini hanya untuk tujuan maklumat dan TIDAK ADA panduan untuk bertindak!
  • Hanya seorang DOKTOR yang dapat memberikan DIAGNOSIS TEPAT!
  • Kami meminta anda TIDAK untuk mengubati diri sendiri, tetapi membuat janji temu dengan pakar!
  • Kesihatan kepada anda dan orang tersayang!

Peningkatan beban pada jantung boleh disebabkan oleh sebab berikut:

Denyutan jantung meningkatSekiranya irama organ menjadi dua kali lebih cepat, permintaan oksigennya juga meningkat dua kali ganda.
Peningkatan tekananSemakin tinggi penunjuk ini, semakin banyak tenaga yang diperlukan untuk jantung mengeluarkan darah ke aorta semasa sistol..
Peningkatan jumlah darah yang beredarIni menimbulkan limpahan organ dengan darah pada masa diastole. Kesannya, jantung memerlukan lebih banyak tenaga untuk mengeluarkan darah semasa sistol..

Faktor-faktor berikut boleh menyebabkan perkembangan serangan angina pectoris:

Latihan fizikal
  • Permintaan oksigen otot meningkat dengan sebarang jenis aktiviti..
  • Dalam kes ini, proses perkumuhan produk metabolik dipercepat. Ini dilakukan dengan meningkatkan degupan jantung.
  • Dengan senaman fizikal, tekanan hampir selalu meningkat, yang seterusnya meningkatkan beban pada organ.
Situasi yang tertekan
  • Dengan adanya emosi yang kuat, zat hormon yang disebut catecholamines memasuki aliran darah. Ini termasuk adrenalin dan norepinefrin..
  • Tugas utama mereka adalah menyesuaikan badan dengan tekanan. Ini menampakkan diri dalam bentuk vasokonstriksi pada kulit dan otot dan peningkatan tekanan..
  • Sebagai tambahan, katekolamin dapat mengaktifkan miokardium, yang menyebabkan peningkatan kekuatan dan degupan jantung. Akibatnya, keperluan organ untuk oksigen meningkat..
Pendedahan pada suhu rendahDalam kes ini, terdapat kekejangan saluran periferal - paling kerap kulit. Akibatnya, terdapat penurunan pemindahan haba dari badan. Kesan sampingan tindak balas ini adalah peningkatan tekanan..
MerokokKesan nikotin pada tubuh manusia membawa kepada pengaktifan jantung dan peningkatan frekuensi pengecutannya. Di samping itu, tindakan bahan ini dikaitkan dengan pengaktifan sistem saraf dan pengeluaran norepinefrin. Proses ini juga meningkatkan kekerapan dan kekuatan kontraksi jantung dan meningkatkan tekanan darah..
Pengambilan makanan yang banyak
  • Makan berlebihan menyebabkan paru-paru terkompresi, yang menyebabkan kegagalan pernafasan dan menyukarkan oksigen sampai ke jantung. Di samping itu, setelah makan, jumlah maksimum darah memasuki organ yang paling aktif pada masa itu. Ini termasuk usus, perut, hati, pankreas..
  • Ini membawa kepada perkembangan fenomena pencurian miokardium, yang dicirikan oleh aliran darah ke jantung yang tidak mencukupi. Keadaan ini lebih kerap berlaku pada orang tua. Ia juga biasa terjadi pada pesakit dengan dehidrasi yang teruk..
Menukar kedudukan batang badanApabila bergerak dengan cepat dari kedudukan menegak ke kedudukan mendatar, darah dari urat kaki ke jantung sangat difasilitasi. Proses ini membawa kepada limpahan ruang kanan organ, dan kemudian bahagian kiri. Akibatnya, keperluan oksigennya meningkat..

Di samping itu, dalam kedudukan terlentang, organ dalaman dipindahkan ke atas, yang menyebabkan memerah pada jantung dan paru-paru..

Pengurangan jumlah kejang sering diperhatikan ketika latihan terhad atau aliran darah cagaran di miokardium muncul, di mana laluan tambahan untuk bekalan darah

Gejala utama angina pectoris adalah penampilan kesakitan di belakang tulang dada akibat peningkatan tekanan fizikal atau emosi. Gejala ini boleh mempunyai tahap keparahan yang berbeza-beza - dari ketidakselesaan ringan hingga kesakitan intensiti tinggi..

Gejala utama serangan angina termasuk yang berikut:

  • Sensasi menyakitkan muncul secara tiba-tiba dan mempunyai permulaan yang jelas. Ini bermaksud bahawa tidak ada harbingers. Di samping itu, berlakunya ketidakselesaan disebabkan oleh pengaruh faktor-faktor yang memprovokasi.
  • Kesakitan tidak dirasakan pada unjuran jantung - ia dilokalisasikan di belakang sternum. Di samping itu, rasa tidak selesa itu menyebar, ia tidak mempunyai batasan yang jelas..
  • Rasa sakit itu mendesak dan membakar di alam, sementara ia tidak akut.
  • Ketidakselesaan boleh diberikan pada anggota badan kiri, leher dan bahu. Sekiranya angina pectoris mengalami atipikal, rasa sakit juga dirasakan di bahagian perut..
  • Selain kesakitan, pesakit sering mengadu kelemahan, sesak nafas, berpeluh berlebihan, dan berdebar-debar jantung. Mereka juga mungkin mempunyai tekanan darah tinggi atau rendah..
  • Serangan tidak berlangsung lama - biasanya sekitar 5-15 minit. Setelah mengeluarkan beban atau menggunakan Nitrogliserin, rasa sakit dengan cepat hilang. Sekiranya terdapat gejala kurang dari 1 minit, ini menunjukkan rasa sakit yang tidak bersifat jantung.

Sekiranya manifestasi serangan berterusan selama lebih dari seperempat jam, ada risiko tinggi terkena infark miokard. Dalam kes ini, orang tersebut memerlukan rawatan perubatan segera..

Pesakit biasanya berasa normal di luar serangan. Kekerapan permulaan gejala penyakit boleh berbeza - mereka boleh berlaku beberapa kali pada siang hari atau peregangan selama berbulan-bulan.

Dalam beberapa kes, jumlah serangan tetap stabil dalam jangka masa yang panjang. Jumlah mereka secara beransur-ansur meningkat atau berkurang..

Ciri ciri angina pectoris 1 FC

Angina pectoris biasanya dibahagikan kepada beberapa kelas fungsi. Mereka ditentukan bergantung pada tahap tekanan yang diperlukan untuk permulaan gejala penyakit..

Angina pectoris 1 FC dicirikan oleh serangan yang jarang berlaku. Biasanya, gejala penyakit muncul secara eksklusif dengan senaman fizikal yang berat atau tekanan yang teruk.

Tempoh serangan biasanya tidak melebihi 2-3 minit. Pada masa yang sama, penyakit ini sama sekali tidak mempengaruhi aktiviti harian seseorang..

Langkah-langkah diagnostik

Untuk membuat diagnosis yang tepat, doktor menganalisis aduan pesakit, dan juga menetapkan kajian makmal dan instrumental. Salah satu kaedah yang paling bermaklumat adalah merekodkan ECG semasa serangan..

Untuk diagnosis yang lengkap, gejala angina pectoris boleh disebabkan oleh senaman fizikal, ujian sejuk, atau penggunaan ubat-ubatan tertentu. Penyakit ini disertai dengan anjakan zon ST di atas isoline.

Semasa menjalankan ujian darah biokimia, peningkatan kandungan kolesterol, serta pecahan lipoprotein individu dapat dikesan. Perubahan ini menunjukkan kerosakan vaskular oleh aterosklerosis..

Kaedah diagnostik tambahan adalah ultrasound jantung. Dengan keadaan fungsional injap, seseorang dapat menilai mengenai pelanggaran kontraktilitas miokardium dan perkembangan penyakit iskemia..

Angiografi koronari dilakukan untuk menilai keadaan saluran jantung dan menentukan lokasi tempat penyempitannya. Daripada pemeriksaan ini, tomografi yang dikira juga dapat dilakukan..

Diagnosis pembezaan memainkan peranan penting. Dalam kes ini, penyakit dengan gejala serupa mesti dikecualikan. Adalah disyorkan untuk membezakan angina pectoris dari ulser perut, tromboemboli paru, fibrilasi atrium, neuralgia interkostal, refluks gastroesofagus, perikarditis.

Apa nak buat

Terdapat beberapa faktor yang perlu dipertimbangkan untuk mencari rawatan yang tepat..

Ini termasuk yang berikut:

  • pengenalpastian dan rawatan penyakit yang boleh memperburuk perjalanan angina pectoris dan gambaran klinikalnya;
  • penghapusan faktor yang dapat meningkatkan ancaman perkembangan aterosklerosis;
  • pelaksanaan langkah-langkah yang akan membantu meningkatkan prognosis dan mencegah perkembangan komplikasi seperti serangan jantung atau kematian;
  • mengurangkan kekerapan serangan dan mengurangkan intensiti mereka untuk meningkatkan kualiti kehidupan manusia.

Untuk tujuan ini, beberapa petunjuk utama terapi dilaksanakan:

  • rawatan bukan ubat yang melibatkan pembetulan gaya hidup;
  • penggunaan dadah;
  • revaskularisasi miokardium.

Untuk mencari taktik rawatan yang tepat, tindak balas klinikal yang muncul setelah terapi ubat awal dinilai. Dalam beberapa kes, doktor mengesyorkan segera melakukan revaskularisasi koronari untuk mengurangkan semua risiko yang mungkin berlaku.

Ubat

Rawatan ubat melibatkan penggunaan ubat-ubatan yang membantu meningkatkan prognosis.

Ini termasuk yang berikut:

Ubat antiplatelet
  • Ubat kategori ini menghalang pengagregatan platelet pada peringkat awal pembentukan trombus. Penggunaan jangka panjang asid asetilsalisilat untuk angina pectoris dapat mengurangkan risiko terkena serangan jantung hingga 30%.
  • Kelemahan utama penggunaan Aspirin adalah kemungkinan besar kesan sampingan dari sistem pencernaan. Ini termasuk kemunculan gastritis, pedih ulu hati, sakit perut.
  • Oleh itu, para pakar menasihatkan mengambil ubat dalam cengkerang yang larut dalam usus. Tempoh penggunaan ditentukan oleh doktor.
Penyekat betaUbat semacam itu menghilangkan kesan hormon stres pada jantung. Di samping itu, mereka mengurangkan permintaan oksigen miokard, yang menyebabkan normalisasi keseimbangan. Ubat ini termasuk Bisoprolol, Metoprolol.
NitratBerkat penggunaannya, mungkin untuk mengembang urat, yang menyebabkan penurunan beban pada jantung sambil mengurangkan keperluan oksigen. Ubat ini termasuk Nitrogliserin. Juga termasuk dalam kategori ini ialah isosorbide mononitrate.
Antagonis kalsiumAktiviti mereka bertujuan untuk mengurangkan penggunaan oksigen miokard. Ubat ini termasuk Verapamil, Diltiazem. Mereka tidak boleh digunakan untuk masalah dengan konduksi atrioventricular. Kontraindikasi lain adalah kelemahan nod sinus..

Exertional angina pectoris 1 FC adalah gangguan yang agak biasa yang secara praktikalnya tidak mempengaruhi aktiviti harian seseorang.

Walau bagaimanapun, tidak harus dibiarkan tanpa pengawasan, kerana di bawah pengaruh faktor yang tidak menguntungkan, penyakit ini dapat memburuk. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, sekiranya sakit dada berlaku, anda harus segera berjumpa pakar.

Exertional angina pectoris FC: ciri penyakit, rawatan

Pendidikan tambahan:

"Kardiologi kecemasan"

1990 - Institut Perubatan Ryazan dinamakan ahli akademik I.P. Pavlova

Exertional angina pectoris dari kelas fungsional pertama (atau 1 fc) adalah salah satu manifestasi iskemia, yang, walaupun tidak signifikan luaran, menimbulkan bahaya kesihatan yang serius.

Dengan bentuk patologi ini, pesakit berjaya mengatasi tekanan fizikal dan psikologi, yang merupakan ciri keadaan biasa, mengalami sensasi yang menyakitkan di kawasan jantung hanya setelah tekanan fizikal yang kuat.

Iskemia adalah bekalan oksigen dan nutrien lain yang tidak mencukupi ke tisu badan. Penyebab utama proses patologi ini adalah stenosis (penyempitan) dan penyumbatan (oklusi) saluran darah..

Akibatnya, di kawasan tisu yang terjejas oleh proses patologi, nekrosis bahan selular berkembang..

Manifestasi iskemia seperti angina aktif 1 fc diperhatikan dengan perubahan minimum pada arteri koronari yang membekalkan lapisan otot tengah jantung, yang disebut miokardium.

Perkembangan proses patologi yang tidak terkawal membawa kepada fakta bahawa kelas fungsional pertama secara beransur-ansur berubah, terdapat kemerosotan bekalan darah dan nekrosis kawasan sel otot.

Kekurangan aliran darah normal menimbulkan risiko serangan jantung, akibatnya - permulaan kematian pramatang.

Pada masa yang sama, hanya angina pectoris fc darjah 1, sekiranya memberikan kesan terapeutik tepat pada masanya, dapat berhasil dirawat.

Tanda-tanda perkembangan proses patologi

Penyakit ini berkembang akibat ketidakcocokan antara keperluan aliran darah dan kemampuan untuk menyediakan bekalan darah yang diperlukan.

Gejala utama adalah rasa tidak selesa dan sakit di kawasan jantung setelah mengalami senaman fizikal yang ketara.

Harus diingat bahawa angina pectoris tergolong dalam bentuk proses patologi yang stabil dan perkembangan kegagalan jantung akut peredaran koronari..

Sebagai peraturan, pesakit yang mengalami gejala ketidakselesaan dan kesakitan jangka pendek tidak pernah berpaling kepada pakar khusus, kerana mereka tidak menganggapnya perlu - ketidakselesaan itu berkurang dan hilang dari masa ke masa. Gejala berlaku pada kumpulan umur yang berbeza dan sering dilihat pada orang yang pernah melakukan latihan berenang atau perlumbaan jarak jauh tanpa latihan sebelumnya..

Sensasi menyakitkan juga dapat diperhatikan:

  • selepas makan berat;
  • semasa mengalami tekanan emosi yang ketara;
  • dengan keterlaluan psikofizik.

Kesakitan menekan dan menyempitkan, dan jarang membakar watak. Mereka boleh dirasakan bukan hanya di kawasan jantung, tetapi juga "memberi" pada bahagian bilah bahu kiri, leher atau rahang bawah. Selalunya sensasi yang menyakitkan disebabkan oleh akibat osteochondrosis tulang belakang serviks atau toraks..

Sebab-sebab perkembangan patologi

Sebab-sebab perkembangan tersembunyi dalam gangguan proses peredaran darah yang normal, yang diperhatikan apabila:

  • kerosakan pada arteri oleh proses aterosklerotik;
  • pemendapan di dinding saluran darah plak kolesterol;
  • penyumbatan saluran darah (arteri);
  • vasospasme (arteri);
  • kekurangan aorta;
  • kecacatan kongenital saluran darah (aorta);
  • hipertensi paru dan arteri.

Kumpulan risiko untuk pengembangan patologi merangkumi orang yang memenuhi sekurang-kurangnya satu daripada beberapa syarat mudah:

  • telah mencapai usia 45 tahun;
  • menyalahgunakan alkohol;
  • asap;
  • mempunyai kecenderungan keturunan terhadap perkembangan penyakit vaskular;
  • menjalani gaya hidup yang tidak aktif;
  • berat badan berlebihan;
  • tinggal seorang wanita dalam tempoh menopaus.

Serangan sensasi menyakitkan selalu diprovokasi oleh ujian kekuatan fizikal yang kuat atau keterlaluan psiko-emosi. Sekiranya ketidakselesaan muncul di kawasan dada, anda harus segera menghubungi pakar khusus untuk mendapatkan diagnosis.

Langkah-langkah diagnostik asas

Patologi, di sebalik kerumitan diagnosis, berjaya diakui oleh pakar khas pada peringkat awal perkembangan. Sangat tidak digalakkan untuk mendiagnosis dan cuba menyembuhkan patologi anda sendiri. Perubahan minimum pada arteri koronari sukar dikenali, namun, dengan menggunakan satu set langkah diagnostik, ini dapat dilakukan..

Untuk menentukan tahap dan ciri perkembangan penyakit ini, gunakan:

  • ujian darah klinikal;
  • kimia darah;
  • penilaian glisemia, serta hasil penentuan penanda biokimia yang menunjukkan kerosakan miokardium;
  • hasil kajian elektrokardiografi penunjuk otot jantung ketika rehat dan setelah menguji senaman fizikal;
  • pemantauan Holter setiap hari;
  • ekokardiografi;
  • scintigraphy;
  • koronografi.

Menjalankan kajian keadaan kapal koronari (koronografi) dikaitkan dengan kemungkinan mengembangkan pelbagai komplikasi setelah prosedur diagnostik ini. Walau bagaimanapun, kaedah ini disyorkan untuk pesakit yang telah menjalani serangan jantung, sebelum revaskularisasi miokard, dan juga dalam kes di mana tidak mungkin untuk mengesahkan diagnosis dengan kaedah diagnostik lain..

Kaedah rawatan asas

Kesan terapeutik angina senaman dari kelas fungsional pertama bertujuan untuk mengurangkan dan menghilangkan gejala patologi, serta meningkatkan prognosis perkembangan proses patogen. Langkah-langkah terapi utama merangkumi:

  • perubahan gaya hidup, berhenti merokok, ujian senaman sederhana, penurunan berat badan;
  • pematuhan terhadap diet yang disyorkan oleh pakar khusus, membatasi pengambilan lemak dan garam tepu;
  • penggunaan agen antiplatelet, terutamanya asid acetylsalicylic atau clopidogrel;
  • penggunaan penyekat β;
  • penggunaan penyekat saluran kalsium (cepat);
  • penggunaan ubat-ubatan yang mengandungi nitrat;
  • penggunaan ubat antianginal;

Baru-baru ini, kaedah terapi sel stem sering digunakan dalam rawatan patologi. Kaedah yang menjanjikan ini, walaupun dalam ujian klinikal, telah membuktikan dirinya dengan baik dan menunjukkan dinamika positif dalam mencapai kejayaan..

Campur tangan pembedahan adalah kaedah eksklusif pengaruh terapi..

Ciri-ciri campur tangan pembedahan

Operasi ini dibenarkan hanya dalam keadaan di mana kaedah dan kaedah lain untuk merawat angina pectoris belum berkesan, dan perkembangan patologi selanjutnya menimbulkan ancaman serius terhadap kesihatan dan kehidupan pesakit..

Nasib baik, keadaan seperti itu tidak diperhatikan dalam aktiviti fungsional angina kelas I..

Walau bagaimanapun, sekiranya berlaku perkembangan patologi yang tidak terkawal, perlu dilakukan cantuman bypass arteri koronari atau angioplasti..


Artikel Seterusnya
Mengapa kapal di mata pecah dan apa yang perlu dilakukan