Senile marasmus: gejala, sebab, jenis, kaedah rawatan


Senile marasmus adalah penyakit yang agak biasa, dengan tanda-tanda yang biasa diketahui oleh setiap orang. Bahaya penyakit ini dijelaskan oleh fakta bahawa ia boleh mengakibatkan akibat yang menyedihkan. Artikel ini memberikan maklumat berguna mengenai penyakit ini, gejala, penyebabnya, terapi.

Ciri-ciri marasmus senile. Apakah penyakit ini?

Senile marasmus adalah penyakit yang disertai dengan proses tidak dapat dipulihkan yang mempengaruhi seluruh tubuh manusia pada tahap sel. Ini memprovokasi pemusnahan neuron yang bertanggungjawab untuk aktiviti intelektual dan tingkah laku. Oleh kerana itu, pesakit mungkin tidak melihat perubahan serius. Dia gagal mempelajari maklumat baru, mengingatnya, mengawal tindakannya. Semua perubahan berterusan adalah negatif..

Demensia Senile boleh dibahagikan kepada primer dan sekunder. Kegilaan sekunder berlaku akibat gangguan neurologi. Mereka diprovokasi oleh dadah, ketagihan alkohol dan sebagainya. Selalunya, wanita yang lebih tua mengalami kegilaan pikun. Setelah menjalankan penyelidikan perubatan, didapati bahawa setiap tahun semakin banyak pesakit menderita penyakit ini. Malangnya, penyakit ini juga diperhatikan di kalangan orang yang berumur bekerja..

Pakar mengatakan bahawa penyebab utama marasmus pikun adalah gangguan mekanisme pengawalan imun. Ini membawa kepada penghasilan kompleks autoimun yang mempunyai kesan negatif terhadap fungsi otak. Perlu diingatkan bahawa penyakit ini dapat ditularkan secara genetik. Demensia dikelaskan sebagai primer dan sekunder. Penyakit primer berlaku akibat kerosakan bebas pada korteks serebrum. Ia mungkin disertai oleh penyakit berikut:

  • Penyakit Alzheimer, Pilih;
  • demensia dengan pembentukan badan Lewy.

Bagi kegilaan pikun sekunder, timbul dari perkara berikut:

  • kekurangan vaskular kronik (ia berlaku dengan aterosklerosis, hipertensi teruk dan jangka panjang);
  • mabuk badan (akibat penyalahgunaan alkohol atau penggunaan dadah);
  • neoplasma di otak;
  • kecederaan;
  • penyakit berjangkit.

Demensia juga boleh berlaku kerana perkara berikut:

  • penyakit virus;
  • Jangkitan HIV;
  • penyakit autoimun;
  • kursus hemodialisis;
  • patologi endokrin, kerosakan buah pinggang yang teruk.

Penyakit ini dapat menampakkan dirinya sebagai hasil gabungan faktor-faktor di atas.

Gejala marasmus pikun. Apa yang perlu diambil kira?

Demensia menampakkan diri dengan tanda-tanda yang tidak dinyatakan dengan jelas. Sebilangan besar daripadanya berkaitan dengan perubahan berkaitan dengan usia. Anda perlu mengetahui terlebih dahulu mengenai gejala penyakit ini, kerana ini dapat mengelakkan komplikasi serius. Saudara-mara orang tua perlu memantau tingkah laku dan perubahannya. Selain itu, mereka harus memperhatikan faktor-faktor berikut:

  • Masalah ingatan. Kerosakan otak organik menyebabkan terlupa peristiwa yang berlaku baru-baru ini. Seseorang dengan marasmus pikun tidak mengingati apa yang berlaku kepadanya semalam, tetapi dia dapat menerangkan secara terperinci peristiwa dari masa lalu.
  • Perubahan tingkah laku. Pesakit tidak lagi memperhatikan penampilannya. Sebagai peraturan, dia mula menjaga dirinya hanya jika dia teringat akan hal ini. Orang dengan marasmus pikun sering tidak apatis. Mereka tidak berminat dengan pekerjaan atau hobi. Kadang-kadang mereka secara berterusan dapat membuktikan kes mereka atau, sebaliknya, tidak peduli dengan dunia di sekitar mereka. Rasa malu pada orang seperti itu juga hilang. Mereka boleh bercakap mengenai topik-topik erotik, menunjukkan keasyikan.
  • Pelanggaran orientasi di ruang angkasa. Sekiranya pesakit selalu berada di rumah, maka, sebagai peraturan, mereka tidak menghadapi masalah. Sebaik sahaja mereka berada di tempat yang tidak diketahui, mereka mungkin tidak dapat kembali.
  • Kemerosotan berfikir. Dengan demensia, orang tidak dapat membuat keputusan akhir. Sangat sukar bagi mereka untuk memilih tindakan yang sesuai dalam situasi tertentu..
  • Bercakap Sebilangan pesakit berkelakuan sewajarnya dalam kehidupan seharian. Kadang-kadang orang yang dikasihi tidak menyedari perubahannya. Tetapi jika anda bertanya kepada seseorang mengenai umur, tempat tinggal, tarikh, maka dia akan menemui jalan buntu.

Tanda-tanda demensia semakin ketara setiap hari. Orang yang menghidap penyakit ini sering menjadi pelit. Mereka dapat mengumpulkan barang-barang di rumah mereka yang sama sekali tidak mereka perlukan. Gejala demensia pikun pada wanita pada peringkat awal sangat asli. Mereka mungkin meningkatkan selera makan atau keinginan seksual yang kuat. Lama kelamaan, pesakit berhenti melayani dirinya secara bebas. Dia lupa bahawa dia mempunyai anak dan cucu. Dalam beberapa kes, demensia pikun menimbulkan keganasan, kemarahan, dan air mata pada orang. Pada peringkat akhir, orang sakit memerlukan rawatan biasa. Mereka tidak boleh ditinggalkan di rumah sendirian, kerana boleh menimbulkan kebakaran, banjir, dan sebagainya. Sangat menarik bahawa mereka sendiri tidak menyedari perkara ini..

Tahap demensia pikun

Demensia Senile boleh dibahagikan kepada peringkat berikut:

  • Pertama (awal). Tempoh ini disertai dengan kemerosotan kemampuan mental. Pada peringkat ini, pesakit kritikal terhadap diri sendiri, tetapi dia masih dapat mengurus dirinya sendiri.
  • Kedua. Tahap ini dicirikan oleh penurunan kemampuan intelektual. Pesakit berhenti menggunakan perkara biasa untuk tujuan yang dimaksudkan. Sukar baginya untuk memahami kerja telefon, dapur, mesin basuh, TV, dll. Pesakit mengalami kemurungan berterusan dalam tempoh ini. Kemahiran kebersihan dipelihara pada tahap kedua. Pesakit masih dapat menjaga dirinya.
  • Ketiga. Ini adalah peringkat terakhir, yang paling berbahaya dan mengerikan bagi pesakit dan saudara-mara. Orang itu menjadi tidak siuman. Orang dekatnya tidak pernah dapat menjelaskan bahawa dia perlu menjaga dirinya sendiri, untuk melakukan tindakan biasa. Pesakit boleh membiarkan gas atau air dihidupkan, melepaskan dirinya di mana sahaja, makan tanpa menggunakan alat makan.

Tahap terakhir dianggap paling berbahaya bagi manusia. Dia berada dalam kedudukan terlentang. Dia mengalami pelanggaran proses metabolik. Sebarang penyakit somatik boleh menyebabkan kematian..

Diagnosis demensia pikun

Diagnosis dapat dibuat hanya setelah berkomunikasi dengan pesakit dan saudara-mara. Kegilaan Senile dicirikan oleh yang berikut

  • masalah ingatan (jangka pendek atau jangka panjang);
  • kritikan diri terhadap pesakit;
  • kemerosotan pemikiran abstrak;
  • penampilan kekasaran, kehilangan sikap malu-malu;
  • pelanggaran status sosial;
  • berlakunya agnosia, aphasia, apraxia.

Demensia Senile sangat serupa dengan kemurungan. Ini disebabkan oleh kekurangan asid folik, vitamin B12, tiamin dalam badan. Di samping itu, penyakit ini boleh berlaku kerana kejutan saraf yang serius. Sebelum membuat diagnosis, seorang pakar melakukan pemeriksaan menyeluruh terhadap pesakit.

Demensia Senile, yang boleh dirawat

Sayangnya, banyak orang percaya bahawa penyakit ini tidak dapat disembuhkan dengan ubat khas. Pada pendapat mereka, ubat-ubatan tidak dapat mengatasi perubahan yang berkaitan dengan usia. Pendapat mereka salah, kerana demensia pikun dapat dirawat. Lebih-lebih lagi, ia mesti dilaksanakan tanpa gagal. Bagaimana menyelamatkan orang yang disayangi dari demensia? Hasil rawatan dalam banyak kes bergantung pada jenis demensia pikun. Pertama, anda perlu menentukan punca kemunculan penyakit ini. Walaupun timbul akibat penyakit yang tidak dapat disembuhkan, masih ada jalan keluar. Untuk melakukan ini, anda perlu membeli ubat khas. Aktiviti mereka bertujuan untuk menghalang perkembangan manifestasi demensia negatif. Saudara-mara pesakit harus berjumpa dengan pakar psikiatri. Pakar ini bertanggungjawab untuk bercakap dengan pesakit. Selepas perbualan, dia menentukan kehadiran proses atropik di otak. Di samping itu, doktor boleh merujuk pesakit untuk diperiksa dalam bentuk CT scan otak atau elektroensefalografi. Anda perlu tahu bahawa hanya pakar yang boleh membuat diagnosis! Adalah perlu untuk berjumpa doktor dengan segera setelah tanda-tanda pertama demensia pikun muncul. Mustahil untuk menunda ini, kerana pada peringkat akhir, rawatan yang berkesan tidak mungkin dilakukan. Hanya rawatan simptomatik yang membantu memperbaiki keadaan pesakit.

Hasilnya untuk mengejutkan saudara-mara, mereka perlu mewujudkan persekitaran yang selesa di rumah. Orang yang mengalami demensia pikun harus terlibat dalam pekerjaan rumah tangga. Inilah yang dapat menghentikan perkembangan demensia. Apabila pesakit mengalami halusinasi atau insomnia, pakar menetapkan ubat psikotropik khas. Pada peringkat awal, pesakit harus menggunakan nootropics, dan pada peringkat kemudian, ubat penenang..

Cara berkelakuan kepada saudara-mara pesakit?

Saudara-mara seseorang yang telah didiagnosis menghidap marasmus pikun perlu dapat menyesuaikan diri dengan keinginan dan permintaannya. Untuk mengelakkan rawatan pesakit menimbulkan kemarahan dan jeritan, disarankan untuk melakukan perkara berikut:

  • Terlibat dalam "permainan" walaupun mereka menjengkelkan. Sebagai contoh, seorang nenek tua mungkin memberitahu jiran bahawa dia tidak mempunyai keropok di rumah. Cucu perempuan, pada gilirannya, akan kecewa kerana kata-kata seperti itu, kerana dia membeli banyak produk untuk saudara kesayangannya. Tidak ada alasan untuk kecewa. Sekiranya nenek bercakap tentang keropok, maka dia harus ditawarkannya. Dia akan memahami bahawa mereka, selepas itu dia tidak akan lagi mengadu kepada orang asing. Ada orang yang menuntut untuk berada di dalam bilik dengan ventilasi tertutup. Jangan berdebat dengan mereka. Lebih baik melakukan apa yang diminta oleh pesakit (tentu saja).
  • Berkomunikasi dengan orang yang sakit. Walaupun seseorang mempunyai kegilaan pikun, anda perlu berkomunikasi dengannya. Saudara-mara pesakit harus berkongsi berita terkini dengannya. Seseorang akan terus mendengarkan mereka, akibatnya dia tidak akan beralih ke objek khayalan..
  • Beri hadiah, buat kejutan yang menyenangkan. Ramai orang secara keliru percaya bahawa seseorang dengan marasmus pikun tidak lagi memerlukan apa-apa. Ini tidak benar, kerana walaupun seorang wanita tua tidak akan menolak kejutan yang menyenangkan. Untuk melakukan ini, anda harus membeli sesuatu yang sedap atau sihat.

Pendaftaran orang sakit di asrama untuk warga tua

Rumah jagaan kanak-kanak itu bersedia untuk menerima dengan senang hati walaupun mereka yang mengalami demensia pikun. Rumah tumpangan peribadi "Valentina" menawarkan perkhidmatan kelas pertama untuk orang sakit. Ia mengambil kira semua permintaan dan kehendak orang tua dan saudara terdekatnya. Di asrama ini, pakar setiap hari memantau kesihatan setiap pelanggan. Sekiranya perlu, mereka memberikan rawatan perubatan kelas pertama kepada pesakit. Institusi ini mempunyai semua yang anda perlukan untuk memberi keselamatan kepada orang kurang upaya seperti ini. Rumah jagaan kanak-kanak terletak di sudut yang indah di wilayah Moscow. Ia dikelilingi oleh taman tenis di mana orang dapat menikmati berjalan-jalan dan tasik yang menciptakan suasana yang selesa.

Malangnya, demensia pikun adalah penyakit yang sangat berbahaya dan tidak menyenangkan yang membawa ketidakselesaan kepada pesakit dan orang yang disayanginya. Tidak semua saudara mara mempunyai masa dan tenaga untuk sentiasa dekat dengan orang tua. Agar tidak menimbulkan situasi yang tidak menyenangkan, ia harus dikeluarkan di asrama swasta "Valentina". Ia mempekerjakan pegawai yang berkelayakan tinggi yang memikul tanggungjawab mereka secara bertanggungjawab. Di sini, perkhidmatan pelanggan diberikan pada tahap tertinggi, akibatnya bukan sahaja dia, tetapi juga orang tersayang akan tetap berpuas hati. Bantuan profesional diperlukan jika seseorang yang menderita demensia agresif atau terganggu. Pesakit yang tidak dapat mengurus diri sendiri juga memerlukan perawatan dan sikap khusus. Orang yang bertanggungjawab bekerja di rumah jagaan yang bersedia untuk memikul tanggungjawab sepenuhnya.

Untuk tetamu dengan demensia pikun, asrama persendirian menawarkan yang berikut:

  • bilik peribadi yang lengkap;
  • penyeliaan berterusan;
  • pemeriksaan kesihatan harian;
  • penginapan dengan harga yang berpatutan;
  • enam hidangan sehari;
  • sokongan moral;
  • Penjagaan profesional 24/7;
  • kawalan rawatan.

Malangnya, sekarang mustahil untuk menghilangkan demensia pikun selamanya. Tetapi perubatan moden menawarkan ubat khas yang melambatkan perkembangan penyakit ini. Rawatan sedemikian memudahkan nasib pesakit dan orang tersayang. Pemulihan psikososial juga merupakan bahagian penting dalam terapi yang berkesan..

Di rumah tumpangan peribadi, para tetamu ditawarkan seperti berikut:

  • Mewujudkan suasana yang selesa. Keberkesanan rawatan sangat bergantung pada keadaan.
  • Sikap hormat kakitangan terhadap setiap orang tua. Pekerja di taska bersedia memberi makan pesakit, membasuhnya, dll..
  • Hidup selamat. Kehadiran lantai anti slip, pegangan tangan, sebilangan kecil perabot menjamin seseorang yang mengalami demensia pikun akan keselamatan penuh.
  • Sikap hormat dan sokongan berterusan. Pakar berkomunikasi dengan orang lain, mendengar keperluan dan kehendak mereka.

Anda boleh memesan bilik untuk saudara tua dengan menghubungi 8-495-003-19-56 atau menggunakan borang panggilan balik dalam talian.

Cara mencegah marasmus pikun?

Untuk mengurangkan kemungkinan penyakit berbahaya ini, anda mesti melakukan perkara berikut:

  • Makan tomato dan tembikai. Makanan ini diperkaya dengan likopena. Bahan ini mengekalkan kemampuan seseorang untuk melayan diri sendiri..
  • Sapukan asid folik dan vitamin B6. Kekurangan asid folik dalam badan menyebabkan kemurungan dan demensia pikun.
  • Masukkan bawang putih ke dalam diet. Produk ini mengandungi bahan yang membantu mengembalikan kemampuan intelektual, meningkatkan ingatan.
  • Ambil ekstrak Ginkgo. Ia merangsang peredaran darah, meningkatkan ingatan dan meningkatkan kecerdasan.
  • Ambil vitamin B12. Kekurangannya menyebabkan disfungsi otak. Kekurangan vitamin B15 dapat memprovokasi "pseudo-parasm", yang berlaku akibat pengeluaran jus gastrik yang buruk.
  • Senaman. Pergerakan berterusan dapat menghentikan perkembangan demensia pikun.

Agar tidak menghadapi penyakit ini, anda harus makan makanan yang sihat, menghabiskan masa di udara segar, bergerak dan menyediakan diri dengan aktiviti intelektual yang berterusan. Anda harus menghentikan penggunaan minuman beralkohol dan merokok tembakau secepat mungkin! Demensia Senile boleh disebut penyakit yang sangat serius yang memerlukan kesabaran, ketenangan dan kekuatan. Sekiranya tidak mungkin untuk memantau kesihatan saudara terdekat yang sakit, maka dia harus diatur di asrama swasta. Pakar yang berkelayakan tinggi bekerja di sini, yang bersedia memberikan bantuan perubatan dan moral. Mereka mencari pendekatan individu untuk setiap orang, mengambil kira semua keinginannya. Dengan memanfaatkan perkhidmatan rumah jagaan swasta, saudara-mara pesakit akan dapat melakukan perkara sehari-hari, dan dia akan dapat menghabiskan masa tuanya dalam keadaan yang paling selesa! Dan anda tidak perlu lagi memerhatikan penderitaan orang tua secara berkala..

Penjagaan profesional 24/7 diperlukan?
Tinggalkan permintaan untuk pemilihan rumah tumpangan.

Kelembutan

Senile marasmus (senile demensia) adalah penyakit yang berkaitan dengan usia yang dicirikan oleh kemerosotan kemampuan kognitif, penurunan aktiviti psiko-emosi dan keletihan badan secara umum. Penyakit ini lebih mudah diserang orang yang pernah menderita atau menderita penyakit kardiovaskular, namun tidak ada sebab yang tepat untuk perkembangan penyakit ini. Perlu diingatkan bahawa dalam kebanyakan kes ini adalah proses patologi yang tidak dapat dipulihkan, yang paling sering didiagnosis pada orang yang berusia lebih dari 65 tahun. Terdapat juga kegilaan pramatang, yang boleh disebabkan oleh proses patologi tertentu atau kecederaan kepala, sistem saraf pusat. Rawatan senus marasmus harus diresepkan hanya oleh doktor, masalah kemasukan ke hospital diputuskan secara individu.

Etiologi

Penyebab sebenar kemunculan demensia pikun belum diketahui, namun, doktor mengenal pasti faktor primer dan sekunder yang cenderung untuk berkembang. Kumpulan pertama merangkumi yang berikut:

Juga, kecenderungan genetik tidak terkecuali. Proses etiologi sekunder merangkumi yang berikut:

  • penyakit autoimun yang dipindahkan sebelumnya;
  • HIV;
  • patologi kardiovaskular, termasuk yang kongenital;
  • proses onkologi di otak;
  • kerosakan pada sistem saraf pusat;
  • keracunan teruk, termasuk keracunan alkohol;
  • aterosklerosis;
  • penyakit berjangkit;
  • trauma kepala;
  • situasi tekanan yang kerap, ketegangan saraf yang berterusan.

Perlu diingatkan bahawa terdapat beberapa penyebab demensia pikun. Anda perlu memahami bahawa tidak ada faktor yang memprovokasi di atas harus dianggap sebagai kecenderungan 100% terhadap perkembangan marasmus senile. Dalam kes ini, banyak bergantung pada ciri-ciri organisma dan sejarah kehidupan seseorang..

Pengelasan

Ketika proses patologi berkembang, terdapat tiga peringkat dalam pengembangan marasmus senile:

  • pertama atau awal - kebolehan intelektual merosot, tetapi orang itu mengekalkan kemahiran asas, tidak ada masalah dengan ingatan jangka panjang;
  • yang kedua - kebolehan intelektual hilang, kemurungan bertambah, mungkin ada masalah dengan ingatan. Kemahiran kebersihan terpelihara;
  • ketiga - kegilaan lengkap, pesakit tidak dapat mengurus dirinya sendiri, ada masalah dengan ingatan jangka panjang.

Dalam kebanyakan kes, pada tahap ketiga perkembangan marasmus pikun, terdapat tanda-tanda cachexia, iaitu, penipisan badan. Dalam kes ini, sebarang penyakit pihak ketiga boleh menyebabkan kematian, kerana sistem kekebalan tubuh sangat lemah, dan proses metabolik dalam tubuh terganggu..

Gejala

Tanda-tanda awal marasmus pikun, sebagai aturan, tidak diucapkan dan dapat menampakkan diri dalam bentuk sedikit gangguan ingatan, ketidakhadiran, yang dapat dikaitkan dengan perubahan fisiologi semula jadi kerana usia. Semasa proses patologi bertambah buruk, gejala marasmus senile berikut dapat diperhatikan:

  • gangguan ingatan - pada peringkat awal, pesakit mungkin melupakan kejadian yang berlaku baru-baru ini. Apabila penyakit ini bertambah buruk, masalah ingatan jangka panjang bermula;
  • perubahan tingkah laku dan keperibadian psikotaip - pesakit mengembangkan sifat watak yang sebelumnya tidak menjadi ciri khasnya;
  • pelanggaran pemikiran logik;
  • masalah dengan orientasi dalam ruang dan masa;
  • pelanggaran fungsi pertuturan;
  • kemurungan, peningkatan kegelisahan, tangisan, tanpa sebab yang jelas
  • halusinasi visual dan pendengaran.

Sekiranya terdapat gejala seperti itu, anda perlu meminta bantuan doktor, dalam kes ini, kepada pakar neuropsikiatri.

Mengabaikan gejala ini atau rawatan yang tidak betul boleh menyebabkan komplikasi dan juga kematian. Oleh itu, sangat mustahak untuk menjalankan terapi yang kompleks. Dalam kebanyakan kes, rawatannya bersifat paliatif, kerana proses patologi ini tidak dapat dipulihkan..

Diagnostik

Sekiranya terdapat gambaran klinikal yang dinyatakan di atas, anda harus menghubungi pakar neuropsikiatri. Sebagai peraturan, perundingan tambahan dengan psikiatri diperlukan.

Program diagnostik boleh merangkumi yang berikut:

  • ujian psikologi;
  • elektroensefalografi;
  • Ultrasound kapal otak;
  • CT dan MRI otak.

Perlu diingatkan bahawa dalam kebanyakan kes penyakit ini didiagnosis sudah pada tahap kedua atau ketiga perkembangan..

Rawatan

Dalam kes ini, kita hanya bercakap mengenai terapi sokongan, kerana mustahil untuk menyembuhkan penyakit ini sepenuhnya. Semua langkah perubatan bertujuan untuk menghalang perkembangan kematian neuron otak dan meningkatkan kualiti hidup pesakit. Sekiranya keadaan kesihatan memungkinkan, maka rawatan boleh dilakukan di rumah. Walau bagaimanapun, anda perlu memahami bahawa pesakit seperti itu memerlukan penjagaan dan pengawasan yang hampir berterusan..

Terapi ubat boleh merangkumi pengambilan ubat seperti:

  • nootropik (pada peringkat awal perkembangan penyakit);
  • antidepresan;
  • dos penenang kecil;
  • pil tidur.
  • ubat penenang.

Dos dan rejimen pengambilan ubat tersebut hanya dapat ditentukan oleh doktor yang merawat. Penggunaan ubat-ubatan tersebut secara tidak dibenarkan dilarang sama sekali..

Selain mengambil ubat-ubatan tertentu, cadangan umum harus diikuti:

  • semua barang berbahaya harus dikeluarkan dari tempat akses pesakit;
  • seboleh-bolehnya, pesakit harus terlibat dalam latihan fizikal, komunikasi dengan saudara-mara, orang dekat;
  • setiap hari, terutamanya sebelum tidur, anda mesti berjalan-jalan di udara segar.

Sangat disarankan untuk melakukan rawatan di rumah, kerana di hospital boleh menyebabkan tekanan dan ketegangan saraf bagi pesakit, yang hanya akan memperburuk perjalanan penyakit ini..

Anda juga harus memperhatikan pemakanan pesakit. Diet dalam kes ini menunjukkan perkara berikut:

  • makanan berat harus dikecualikan dari diet - berlemak, goreng, terlalu berpengalaman;
  • pemakanan harus seimbang;
  • pengambilan makanan mestilah kerap (sekurang-kurangnya 4 kali sehari), tetapi dalam bahagian kecil dan selang 3 jam antara waktu makan;
  • jika pesakit mempunyai tanda-tanda cachexia, maka konsistensi makanan harus cair atau haluskan.

Apa kegilaan pikun dan bagaimana merawatnya dengan betul, hanya boleh dikatakan oleh pakar neuropsikiatri atau psikiatri. Ia juga harus difahami bahawa penting bukan sahaja untuk mematuhi semua cadangan doktor, tetapi juga keadaan psiko-emosi pesakit.

Bergantung pada tahap perkembangan penyakit, doktor yang menghadiri mungkin menetapkan kursus psikoterapi, yang akan membantu pesakit untuk memulihkan atau membentuk reaksi tingkah laku tertentu. Walau bagaimanapun, pada peringkat ketiga perkembangan penyakit ini, ini tidak lagi disarankan..

Pencegahan

Oleh itu, pencegahan marasmus pikun tidak ada, kerana faktor etiologi yang tepat dari gangguan ini belum dapat diketahui. Anda boleh mengurangkan risiko terkena penyakit ini jika anda menerapkan perkara berikut dalam praktik:

  • penghapusan tekanan, keterlaluan psikoemosi;
  • pencegahan patologi kardiovaskular;
  • makanan yang betul dan berkhasiat;
  • rehat yang mencukupi, tekanan fizikal dan mental yang sederhana;
  • rawatan semua penyakit yang tepat pada masanya dan betul;
  • mengelakkan pengambilan alkohol yang berlebihan.

Di samping itu, anda perlu menjalani pemeriksaan perubatan pencegahan secara sistematik dan mendapatkan bantuan perubatan sekiranya anda merasa tidak sihat, dan tidak menjalankan terapi mengikut budi bicara anda sendiri..

Senasme Senile apa itu: gejala dan tanda pada wanita dan lelaki yang lebih tua

Rangkaian asrama "Zabota" meningkatkan kualiti hidup orang tua, termasuk mereka yang mengalami marasmus senile, yang juga disebut demensia atau demensia. Pakar akan memberikan pemantauan kesihatan setiap hari, penyesuaian sosial, penjagaan menyeluruh untuk seseorang. Bagaimanapun, penyakit ini memerlukan perhatian khusus..

Institusi kami di rantau Moscow akan membantu pemulihan dan pemulihan pesakit demensia.

Sekiranya anda tidak mempunyai cukup tenaga, peluang atau masa untuk menjaga kerabat, anda boleh menunaikannya bersama kami untuk musim panas atau untuk kediaman tetap. Berkat profesionalisme kakitangan, pelanggan yang memerlukan perhatian akan mendapat bantuan penting. Bawa saudara anda kepada kami, dan kami akan dapat memberikan layanan yang baik kepada mereka. Dan juga - kami akan memanjangkan aktiviti dan umur panjang.

Senasme Senile - apa itu

Ini adalah nama tahap akhir kegagalan mental. Orang tua dengan penyakit seperti itu terpaksa mengatasi kesulitan setiap hari, tidak dapat menolong anak dan cucu, mereka sendiri memerlukan penjagaan dan pengawasan.

Tahun-tahun lanjutan menyukarkan pengesanan patologi. Gejala yang paling penting adalah perubahan sepenuhnya dalam cara hidup yang biasa, hilangnya imej diri. Ini adalah patologi di mana orang yang berumur senile (setelah 60 tahun) terdedah. Oleh itu, perhatian khusus harus diberikan kepada datuk dan nenek..

Demensia yang teruk dicirikan oleh kehilangan keperibadian. Orang itu sendiri berubah, cara hubungannya dengan dunia luar. Kemahiran asas untuk menyelesaikan masalah sehari-hari dan mengurus diri sendiri hilang. Proses yang tidak dapat dipulihkan membawa kepada perubahan psikologi. Orang tua kadang-kadang menjadi berbahaya bagi mereka sendiri dan orang asing.

Penyebab marasmus pikun

Demensia tidak menampakkan diri pada individu yang sihat, hanya sebagai akibat penyakit yang sudah berlanjutan. Patologi dalam bentuk pendam dapat berlanjutan tanpa gejala, tetapi setelah komplikasi berkembang dengan cepat. Ini adalah pelanggaran yang diperoleh. Memperkenalkan kemerosotan:

gangguan sistem saraf;

Pada orang tua, sistem imun berada dalam keadaan lemah. Apabila patologi berlaku, ia diaktifkan terhadap pembentukan sel, yang menyebabkan kelemahan fungsi otak. Kemerosotan boleh disebabkan oleh kelemahan tisu otak, atrofi korteks. Sel-sel hancur dan di bawah pengaruh jangkitan, virus.

Perhatikan bahawa alkohol juga merosakkan hubungan formasi saraf. Akibatnya, degenerasi fungsi otak berlaku..

Apakah kegilaan pikun - gejala dan tanda

Manifestasi tanpa bantuan yang berkelayakan sukar dibetulkan. Sekiranya terdapat komplikasi, maka penyakit ini berkembang dengan cepat, dan peluang untuk pemulihan berkurang dengan setiap peringkat..

Masalahnya digambarkan dengan jelas oleh literatur perubatan. Tanda utama klasik: memburukkan lagi sifat watak negatif. Ini adalah histeria, perubahan mood, kesuraman, kesal, pengasingan. Hidup dengan orang tua berubah menjadi serangkaian cabaran yang sukar.

Orang yang menghidap penyakit itu membawa sampah ke rumah, macam-macam sampah. Mereka tidak membuang apa-apa dan melarang orang lain melakukannya. Ketamakan menjadi tidak mencukupi. Egocentrism diperkuat berkali-kali. Personaliti serupa:

jangan risau saudara-mara;

lupakan wajah anak dan cucu;

tidak peduli dengan orang lain;

menyimpan barang yang tidak bermakna.

Sangat sukar untuk memantau individu seperti itu sendiri. Mereka memerlukan perhatian, kawalan dan kesabaran yang meningkat:

Mereka berhenti menjaga diri sendiri, melupakan kebersihan asas. Sekiranya orang yang pikun tidak mempunyai saudara atau mara, maka mereka dijumpai di rumah-rumah di mana bilik-bilik itu tersumbat dengan sampah dan bau sudah mengganggu jiran.

Selera makan yang tidak sihat adalah tanda marasmus pikun pada wanita. Mereka melupakan makanan baru-baru ini dan mungkin memakan makanan secara tidak terkawal.

Bahkan orang yang maju sebelum ini kehilangan kehendak dan keperibadian di bawah pengaruh demensia. Naluri menajamkan, menjadi lebih penting daripada sosialisasi.

Sekiranya korteks frontal rosak, maka simptomnya adalah seksualiti hipertrofi, tingkah laku tidak bermaya.

Warga tua tidak dapat hidup berdikari dengan kegagalan mental seperti itu. Kemajuan membawa kepada kehilangan keupayaan sepenuhnya. Tetapi jika anda menghubungi rangkaian asrama "Care", maka orang yang anda sayangi akan diberikan rawatan dan pemulihan sepanjang masa.

Tempat tinggal sementara dan tetap di bilik yang selesa, pengawasan pakar mungkin dilakukan. Program individu yang merangkumi latihan untuk menghidupkan sambungan saraf baru. Latihan pernafasan, kelas dengan psikologi, latihan motor halus.

Tahap dan gejala penyakit

Bezakan antara ringan, sederhana dan teruk. Masing-masing dicirikan oleh tahap manifestasi:

Ringan Pada mulanya, gejala kegilaan pikun dikurangkan kepada kecacatan intelektual. Ciri-ciri yang dinyatakan dengan lemah. Kemerdekaan, kemahiran dalam menyelesaikan masalah harian dipelihara.

Sederhana. Persepsi kritikal dikurangkan dengan mendadak, dan gangguan kognitif bertambah. Peralatan rumah tangga yang sudah biasa bertukar menjadi teka-teki yang terlalu kompleks. Terdapat masalah dengan kunci pintu, interkom.

Berat. Seseorang tidak lagi mengekalkan kebebasan, dia kehilangan ingatannya dan tidak mengenali saudara-mara. Menjadi kelemahan kawalan diri. Tingkah laku menjadi tidak mencukupi, sehingga meningkatnya pencerobohan. Penjagaan diperlukan, pengawasan berterusan.

Bagaimana mengenali tahap sederhana

Pada peringkat awal, sifat watak negatif diperburuk. Seorang pesara yang sebelumnya murah hati berubah menjadi benar-benar pelik dengan perincian terkecil, menggerutu, menangis, dan peningkatan kemarahan. Setelah menonjolkan ciri-ciri tahap ringan, seseorang dapat memahami bahawa tanda-tanda kegilaan pikun adalah:

penurunan kemampuan intelektual;

ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian pada satu tindakan untuk masa yang lama;

memadam tarikh, nama, peristiwa terkini dari ingatan;

perubahan mood, kemurungan;

tidak dapat tidur kerana kegelisahan;

kehilangan minat dalam aktiviti kegemaran sebelumnya;

perubahan pada tahap neurologi.

Isyarat pertama menunjukkan permulaan penyakit tahap sederhana

Gejala utama bertambah teruk, yang baru muncul:

Orang tua tidak ingat apa yang dibacanya sebentar tadi.

Mungkin tersesat di tempat yang tidak dikenali.

Perhatian tersebar, keupayaan untuk menumpukan perhatian hilang.

Kenangan masa lalu yang jauh muncul, tetapi pesakit tidak akan lagi mengingati peristiwa baru-baru ini. Melupakan nama anak-anak, cucu, cicit, jiran di tangga.

Cetusan pencerobohan yang terang digantikan oleh sikap tidak peduli dan kurang keinginan.

Naluri pertahanan diri menjadi dominan dan idea-idea khayalan tentang bahaya muncul. Lelaki tua itu mempunyai pemikiran bahawa semua orang di sekelilingnya bersekongkol melawannya..

Tanda-tanda demensia pikun pada wanita pada tahap ini lebih ketara. Orang dekat dituduh sengaja ingin mencederakan pesakit.

Penambahbaikan drastik mungkin, tetapi cepat hilang. Gejala neurologi ditambah. Inkontinensia kencing, halusinasi, kerap jatuh. Kejang epilepsi tidak jarang berlaku. Diperlukan kawalan pasif.

Manifestasi fasa gangguan yang berlanjutan pada usia tua

Dalam tempoh ini, seseorang:

tidak lagi bersedia untuk mengingati nama dan usia saya sendiri,

tidak dapat mengenali dirinya di cermin, tidak mengenali sesiapa dari keluarga.

Perbendaharaan kata dikurangkan minimum. Ucapan menjadi sangat lemah sehingga pesakit tidak dapat menamakan beberapa objek dan fenomena..

Memahami apa yang berlaku terganggu.

Kemahiran membaca, menulis, mendengar teks yang panjang hilang. Kemurungan berubah menjadi pengangkatan. Kehidupan bersempadan dengan paranoia.

Senile marasmus menampakkan dirinya sebagai kehilangan kemampuan kognitif (kognitif). Pesakit boleh bercakap dengan dirinya sendiri atau dengan percakapan yang tidak ada, bahkan menganggap orang yang disayangi sebagai musuh, dan menunjukkan pencerobohan terbuka. Halusinasi dan paranoia menjadikannya berbahaya bagi orang di sekelilingnya. Dia tidak dapat lagi melakukan tanpa bantuan dari luar. Ia perlu diberi makan, dibasuh, diubah. Walau apa pun, biarkan sahaja.

Oleh itu, jika anda tidak berpeluang mengatur pengawasan 24 jam keluarga, lebih baik menghantarnya ke asrama kami. Di sini mereka bukan sahaja akan memberi rawatan, tetapi juga memberi rawatan. Bagaimanapun, jika kegilaan pikun tidak dianggap sebagai penyakit, maka jangka hayatnya dikurangkan menjadi lima tahun.

Tanda-tanda demensia pertama pada wanita dan lelaki

Terdapat perbezaan yang signifikan dan ciri umum perkembangan gangguan mental pada jantina yang berbeza. Tetapi sebarang manifestasi awal dicirikan oleh:

masalah dengan pertuturan;

persepsi dan pengiktirafan terjejas;

ketidakupayaan untuk menyelesaikan urutan tindakan tanpa kesukaran;

memerlukan penjagaan dan perhatian harian.

Anda mesti berjumpa doktor dengan segera, anda tidak boleh menunggu sehingga tahap penyimpangan mental ringan menjadi lebih serius dan keperibadian mula merosot dengan cepat.

Apa jantina yang lebih kuat

Perhatikan bahawa mereka tidak kelihatan sejelas wanita, tetapi hasil akhirnya masih menyedihkan. Demensia Senile pada lelaki - tanda:

kecenderungan untuk bermoral;

kecurigaan - percaya bahawa semua yang ada di sekelilingnya adalah bahaya baginya;

geram, apabila seorang pesara terganggu walaupun dengan sikap prihatin dan baik hati;

tidak menerima pendapat dan pertimbangan orang lain;

bersifat kategoris mengenai segala yang baru;

ketamakan, egosentrisme, rasa cemburu menjadi lebih teruk;

Semua ini secara beransur-ansur membawa kepada penurunan keperibadian dan hilangnya sebarang kemahiran, kehilangan keupayaan dan kebebasan. Peringkat terakhir tidak dapat dipulihkan.

Demensia wanita

Gejala dan tanda demensia pikun lebih kerap berlaku pada wanita berbanding lelaki. Lebih-lebih lagi, momen-momen ini lebih ketara, yang bermaksud bahawa penyakit ini berkembang lebih cepat. Ciri ciri marasmus:

peningkatan rasa kasihan diri;

dahagakan perhatian, digantikan oleh keinginan untuk kesepian total.

Khayalan kerosakan manik diperburuk. Selalunya pesara itu pasti bahawa kerabatnya tidak lagi menyayanginya dan menginginkan kematiannya. Takut diracun dan tidak menerima makanan daripada saudara-mara.

Perbezaan kedua-dua jantina

Manifestasi wanita dicirikan oleh ketidakstabilan emosi yang lebih jelas, pesakit tinggal dalam kemurungan lebih lama. Secara umum, gejala marasmus senile lebih ketara pada wanita berbanding lelaki. Mereka juga lebih keras kepala dan curiga. Rawan kecelaruan, air mata yang berlebihan. Tetapi, pada masa yang sama, mereka kurang agresif. Oleh kerana kerentanan seseorang dalam keadaan sihat, lebih sukar bagi mereka untuk mengesan loceng pertama yang memberi isyarat masalah.

Seks yang lebih kuat terdedah kepada kemurungan, berubah menjadi tidak peduli. Mereka menurunkan berat badan, mula mengabaikan kebersihan. Kemarahan dan kepedihan diasah. Juga dinyatakan peningkatan rasa mengantuk, tempoh insomnia kerana kegelisahan yang tidak dapat dijelaskan.

Terapi

Di bawah pengawasan pakar yang kompeten, anda dapat menghentikan perkembangan penyakit ini. Doktor mungkin menetapkan tocopherol, pyridoxine, thiamine. Dengan manifestasi psikosomatik yang teruk, ubat penenang ditetapkan.

Tetapi walaupun doktor akan mengesan gejala dan menetapkan rawatan untuk kegilaan pikun, mustahil untuk menyembuhkannya sepenuhnya. Tetapi anda boleh mempermudah saudara. Ini akan membantu rangkaian asrama "Care". Kami membolehkan penghidap demensia menjalani kehidupan yang memuaskan. Ini difasilitasi oleh:

pendekatan individu dan membina program pemulihan bagi setiap orang tua yang mengalami penyakit yang sukar;

program latihan khas;

penginapan di bilik yang selesa dengan pembersihan harian. penjagaan sepanjang masa;

program animasi dan hiburan yang dirancang untuk mengembalikan ingatan dan mengembangkan keperibadian.

Di samping itu, terdapat lima kali makan sehari, berjalan di udara segar dan latihan kesihatan di bawah pengawasan pakar, organisasi aktiviti riadah yang betul. Komunikasi dengan rakan sebaya sangat bernilai. Ramai yang menemui rakan atau pasangan suami isteri.

Apa yang perlu dilakukan untuk saudara-mara

Tanda-tanda dan gejala marasmus pikun merumitkan kehidupan seharian ahli keluarga orang tua. Penting untuk bersabar dan menjaga ketenangan. Manifestasi pencerobohan yang tajam dan rasa tidak puas hati dari keluarga hanya dapat memperburuk keadaan.

Saudara-mara harus mengawasi ubat-ubatan, mematuhi diet yang ditentukan. Pastikan anda berjalan-jalan bersama dan menyenangkan orang yang sakit dengan hadiah, perbualan yang menyenangkan. Sokongan praktikal dan emosi diperlukan.

Ramalan

Penyakit yang tidak dapat disembuhkan tanpa bantuan yang berkelayakan terus berkembang. Kemerosotan psikologi berkisar antara satu hingga sepuluh tahun. Pada peringkat terakhir, pesakit tidak boleh dibiarkan, kerana tingkah laku yang tidak sesuai dapat mempengaruhi kehidupan dan kesihatan orang lain.

Punca kematian boleh menjadi cachexia - keletihan badan yang teruk, jatuh dan luka, kemalangan. Ada kemungkinan bahawa seseorang yang tidak lagi menjaga dirinya akan mendapat jangkitan serius.

Gejala dan tanda-tanda marasmus pikun pada wanita dan lelaki tua yang teruk semakin teruk. Tanpa perhatian yang tepat, mengakibatkan hilangnya kemampuan kognitif.

Bagaimana menangani kegilaan pikun

Keadaan dianalisis dan didiagnosis oleh doktor. Rawatan ditetapkan untuk setiap pesakit. Selain ubat-ubatan, diet dan psikoterapi juga disediakan.

Anda perlu menangani manifestasi di bawah pengawasan pakar. Pada peringkat awal, anda boleh melakukan segala-galanya di rumah, tetapi yang kemudian lebih baik untuk dilakukan di rumah tumpangan dan institusi khusus.

Adalah perlu untuk melengkapkan ruang tamu dengan pegangan tangan dan karpet yang tidak tergelincir, jika perlu, dapatkan kerusi roda dan tempat tidur. Diet, latihan untuk mengembangkan otak, ingatan, kemahiran motorik dan pengulangan secara teratur mengenai apa yang telah dipelajari dapat membantu memerangi perkembangan gangguan tersebut..

Pencegahan penyakit

Seperti yang anda ketahui, lebih baik meramalkan kemunculan penyakit ini terlebih dahulu dan mengambil tindakan. Dalam pencegahan gejala dan rawatan pembedahan marasmus pikun, yang menampakkan diri pada wanita dan lelaki, kewaspadaan saudara-mara memainkan peranan utama.

Pertama sekali, anda harus menjalani rawatan mengikut cadangan doktor, kerana komplikasi pada usia tua menyebabkan demensia. Tetapi pemeriksaan, terapi, dan pengambilan ubat yang tepat pada masanya meminimumkan kemungkinan penyimpangan..

Makanan seimbang akan membantu mengelakkan perubahan dalam badan, kerana kegilaan berkembang. Penting untuk menyediakan makanan ringan dan makan dengan baik. Latihan intelektual secara berkala sangat membantu. Telah diketahui bahawa:

mereka yang mengetahui beberapa bahasa jatuh sakit lima tahun kemudian;

pengetahuan tentang dunia sekitar meminimumkan kemungkinan demensia;

membaca buku, belajar puisi, hobi kognitif membantu memelihara sel otak.

Sekiranya anda ingin memberikan rawatan, bantuan dan persekitaran yang selamat kepada orang yang anda sayangi, tinggalkan permintaan di laman web kami atau hubungi nombor yang dinyatakan. Pakar bertauliah dari rangkaian rumah jagaan "Penjagaan" akan memantau keadaan orang tua dan memberikan rawatan yang berkelayakan. Selama lebih dari 10 tahun bekerja, kami telah mengumpulkan banyak pengalaman dalam merawat orang tua dengan demensia pikun.

Marasmus

Kegilaan adalah keadaan penurunan sepenuhnya dalam aktiviti psikofizik, yang dicirikan oleh keletihan umum kerana penuaan seseorang dan atrofi korteks serebrum. Tanda-tanda jelas pertama dijumpai sekitar usia enam puluh dan merangkumi penurunan pemakanan (atrofi) hampir semua tisu. Kegilaan pramatang berlaku pada penyakit, apabila sebahagian besar tisu mati dan tidak pernah berulang.

Kegilaan penyebabnya

Dalam pelbagai penyakit, pelbagai organ dan tisu mati, oleh itu tanda-tanda marasmus tidak sama dan terletak bergantung pada usia dan penyakit yang mendasari..

Kegilaan dan penyebabnya pada kanak-kanak adalah kekurangan makan anak; penyakit berjangkit, akut; sifilis kongenital, cirit-birit, suppuration.

Kegilaan dan penyebabnya pada orang dewasa - demam berpanjangan, cirit-birit, suppuration yang banyak, sifilis, barah, keracunan merkuri, keadaan lumpuh. Selain itu, terdapat penyebab penyakit ini pada orang dewasa seperti perubahan atropik di otak. Masalah ini masih belum dapat dijelaskan..

Juga, salah satu penyebab penyakit ini adalah kecenderungan keturunan, namun pengaruh faktor luaran, yang meliputi penyakit berjangkit dan dalaman, tidak dapat dikesampingkan..

Mengikut kriteria usia, kegilaan dibahagikan kepada presenile (pra-senile) dan senile (senile).

Manifestasi marasmus diperhatikan dalam penyakit Alzheimer, demensia pikun, proses sistemik atropik pada usia akhir (penyakit Parkinson, Huntington's chorea, penyakit Pick).

Penyebab demensia pikun adalah pengaturcaraan genetik, serta teori penuaan imunologi (perubahan distrofi pada sel saraf).

Baru-baru ini, kajian telah mulai muncul mengenai pelanggaran penyebaran maklumat keturunan ke elemen sel tisu saraf. Pembacaan maklumat yang terganggu dicatat dalam perubahan sintesis protein, proses metabolisme sel, aktiviti sistem enzim dan pengumpulan sel-sel produk metabolik toksik.

Pengaruh virus yang memprovokasi penyakit tidak dikecualikan. Penyakit Pick menunjukkan peningkatan kandungan zink di kawasan otak tertentu, yang memprovokasi perubahan aktiviti enzim yang bergantung pada logam, dan juga mengganggu proses tenaga di dalam sel, mengubah fungsi reseptor.

Gejala dan tanda kegilaan

Dalam semua kes penyakit, pesakit menurunkan berat badan, melemah, kulit menjadi bersahaja, pucat dan berkerut. Terdapat kekurangan, kekurangan daya hidup. Selera makan pesakit hilang, aktiviti jantung menjadi lemah, dan di beberapa bahagiannya, nekrosis berlaku. Pingsan fatal sering berlaku, kemampuan mental menjadi lemah, pesakit menjadi buta atau buntu, darah menurun dalam kuantiti atau habis komponennya, rambut gugur. Menghentikan perjalanan penyakit dapat mengembalikan pemulihan kesihatan.

Tanda-tanda pertama dapat menyatakan diri pada usia 40 tahun, dan pada usia 60 tahun mereka menyatakan diri dengan lebih jelas. Kajian kawasan otak menunjukkan bahawa penurunan keupayaan intelektual dan ingatan adalah permulaan penyakit pada pertengahan usia..

Kegilaan dan manifestasi pertama juga dapat dilihat dalam penilaian. Keadaan ini ditandai dengan keengganan untuk berubah. Seseorang mematuhi satu cara hidup dan berubah menjadi kaku, tidak fleksibel; mula menunjukkan sikap tidak bertoleransi terhadap pembangkang. Orang-orang seperti itu merasa nostalgia bagi mereka yang meninggal, walaupun pada hakikatnya ia menyedihkan. Selalunya, baik minda yang mati itu sendiri, atau orang-orang di sekitar pesakit melihat perubahan keperibadian secara beransur-ansur. Perjalanan penyakit itu sendiri lambat, hampir tidak dapat dilihat. Gejala secara beransur-ansur meningkat tidak dapat dipulihkan.

Tanda-tanda marasmus muncul dalam gejala klinikal dalam bentuk demensia, termasuk perubahan kecerdasan yang ketara hingga demensia mutlak. Keadaan umum dicirikan oleh keletihan fizikal yang teruk, permulaan distrofi organ dalaman, serta peningkatan kerapuhan tulang.

Kegilaan Senile ditunjukkan dalam kemerosotan aktiviti mental yang progresif, serta demensia yang lengkap. Wanita adalah sebahagian besar orang yang sakit. Tempoh purata penyakit ini adalah 5-8 tahun. Dalam beberapa kes, jangkitan, serta disfungsi jantung, pembedahan sebelumnya, dan trauma mental yang serius menyumbang kepada peningkatan gejala penyakit ini..

Tanda-tanda kegilaan menarik perhatian pada sifat keperibadian mereka, yang ditunjukkan dalam penyempitan cakrawala, keperitan keperibadian yang kasar, adanya tanda-tanda egosentrisme, kesombongan, kesuraman, kecurigaan dan konflik. Adalah biasa bagi pesakit untuk tunduk pada pengaruh orang lain. Fenomena ciri adalah penghapusan pemacu yang lebih rendah (keinginan untuk khayalan, mengumpulkan perkara yang tidak perlu, kerakusan, penyelewengan seksual). Secara beransur-ansur, pesakit berhenti menggunakan perbendaharaan kata lama mereka. Mereka mempunyai tahap penilaian yang jauh lebih rendah, serta kesimpulan..

Permulaan penyakit ini dicirikan oleh gangguan ingatan, dan kemudian amnesia fiksatif muncul. Pesakit dicirikan oleh disorientasi dalam masa, keperibadiannya sendiri, dan juga di persekitarannya. Kemerosotan ingatan progresif dilakukan secara berturutan, bertentangan dengan pengetahuan yang diperoleh sepanjang kehidupan sebelumnya..

Tempoh awal penyakit ini dicirikan oleh kemurungan, kesuraman, keengganan untuk hidup, dan di masa depan, warna euforia, rasa puas hati, kecerobohan, dan sikap tidak peduli sepenuhnya mulai berlaku..

Tingkah laku mula berubah apabila gejala penyakit meningkat - ketidakberdayaan, tidur malam yang cetek, dan kelemahan dan keinginan untuk tidur pada siang hari.

Spesies gila

Kegilaan dibahagikan kepada kegilaan bayi dan kegilaan pikun (demensia pikun).

Marasmus pemakanan adalah bentuk kekurangan protein-tenaga. Penyakit ini menampakkan diri pada kanak-kanak di bawah satu tahun..

Senus marasmus sebagai perpecahan keperibadian merujuk kepada jenis gangguan negatif yang paling teruk dengan kemungkinan kehilangan hubungan dengan persekitaran.

Istilah kegilaan fizikal, di mana keadaan yang sangat dekat dengan cachexia, menampakkan dirinya dalam keadaan layu, jarang digunakan dalam praktik perubatan, dan sering kali definisi demensia digunakan.

Kelembutan

Terdapat banyak sebab untuk munculnya marasmus pikun, tetapi salah satu yang pertama adalah penyakit vaskular, khususnya hipertensi. Sangat penting untuk memantau kesihatan dan tekanan darah anda. 140 x 90 adalah sempadan di mana kemerosotan keperibadian dan penurunan mental dapat mula berkembang. Bagi lelaki, kegemukan juga berbahaya. Juga, tekanan adalah faktor utama yang mempengaruhi fungsi otak. Tekanan yang berpanjangan mengganggu otak secara serius. Ini meningkatkan tahap kortisol dengan ketara, yang merosakkan hippocampus, kawasan otak yang bertanggungjawab untuk ingatan dan pembelajaran..

Faktor risiko seterusnya untuk marasmus senile adalah alkoholisme. Menderita marasmus pikun, berada dalam keadaan tenang dapat melupakan apa yang berlaku sebentar tadi. Intelek agak terpelihara. Kajian Perancis menunjukkan bahawa pengambilan alkohol dalam jumlah kecil dapat meningkatkan fungsi otak, tetapi ini hanya berlaku untuk wanita yang lebih tua.

Keracunan teruk atau penyakit virus sebelumnya, seperti herpes, boleh menyebabkan hilangnya ingatan. Ingatan manusia terganggu oleh barbiturat, antidepresan, penenang, penyekat saluran kalsium, antihistamin, beta-blocker.

Marasmus Senile boleh disebabkan oleh berdengkur. Semasa berdengkur, pernafasan berhenti, yang menyebabkan kehilangan ingatan dan penurunan keupayaan mental.

Gejala marasmus pikun. Berkenaan dengan perubahan keperibadian, serta gangguan tingkah laku, proses ini berkembang secara beransur-ansur. Ini menjadi ketara dalam sifat keperibadian. Berjimat berubah menjadi tamak, ceria menjadi lucu, bertenaga menjadi cerewet. Pada orang tua, egoisme bertambah, timbul rasa marah dan curiga yang berlebihan. Laju pemikiran melambat, kemampuan logik hilang, pelbagai gangguan emosi, kemurungan muncul, kerengsaan dan kegelisahan meningkat, sikap tidak peduli terhadap orang lain, tangisan, kemarahan.

Rawatan marasmus pikun. Psikiatri dan pakar neurologi mengesyorkan menyelamatkan diri dari marasmus dengan diet yang merangkumi sejumlah besar sayur-sayuran, buah-buahan, ikan, makanan laut, dan minyak zaitun. Pada masa yang sama, perlu untuk membataskan pengambilan lemak haiwan, garam dengan ketara.

Bagaimana jika kegilaan pikun? Orang yang menjalani kehidupan intelektual aktif cenderung untuk menghidap demensia pikun. Aktiviti fizikal juga dapat menangkis kegilaan pikun. Kelebihan latihan adalah untuk meningkatkan peredaran darah. Oksigen, dan juga nutrien, dengan cepat memasuki semua organ dan, tentu saja, otak. Terapi vitamin penting dalam rawatan penyakit, khususnya vitamin C, E, B.

Dengan marasmus senile, terdapat penurunan sikap kritis terhadap keadaan seseorang dan kenyataan di sekitarnya. Sekiranya kritikan diri separa terpelihara, orang sakit menyembunyikan keadaan mereka.

Rawatan senus marasmus terdiri dalam terapi psikososial, serta penggunaan ubat-ubatan khusus. Penjagaan saudara-mara dan sokongan mereka sangat penting. Tidak disyorkan untuk menghantar pesakit ke hospital psikiatri jika boleh. Persekitaran yang tidak dikenali memprovokasi perkembangan penyakit ini.

Rawatan tidak siuman

Kemungkinan pendedahan dadah dalam kes ini sangat terhad. Penjagaan dan pengawasan adalah yang pertama, kerana sukar bagi pesakit untuk mengurus diri sendiri. Oleh kerana disinhibition drive, dan juga gangguan ingatan, pesakit berubah menjadi berbahaya bagi orang lain dan, tentu saja, untuk diri mereka sendiri. Persekitaran rumah dan penjagaan yang sesuai adalah penting bagi pesakit, kerana tinggal di persekitaran hospital dapat memperburuk keadaan.

Adalah perlu untuk memastikan aktiviti yang paling tinggi bagi pesakit, yang akan mencegah perkembangan patologi paru, kehilangan selera makan, penampilan luka tekanan, dan juga akan membantu pergerakan pada sendi.

Kesan positif kegilaan penyakit ini diberikan oleh rawatan gangguan vaskular. Terapi vitamin ditetapkan. Nootropik ditunjukkan. Insomnia dihilangkan dengan memerhatikan saat-saat rejim, berjalan di udara segar, dan aktiviti siang hari yang bijaksana. Pada waktu malam, ubat psikotik ditunjukkan dalam jumlah kecil, digunakan untuk kekecohan yang teruk..

Pengarang: Pakar Psikoneurologi N.N. Hartman.

Pakar Perubatan Pusat Perubatan dan Psikologi "PsychoMed"

Maklumat yang diberikan dalam artikel ini ditujukan untuk tujuan maklumat sahaja dan tidak dapat menggantikan nasihat profesional dan bantuan perubatan yang berkelayakan. Sekiranya terdapat sedikit kecurigaan mengenai kegilaan, pastikan anda berjumpa doktor!

Pencegahan, gejala dan rawatan marasmus pikun

Usia tua membawa banyak masalah kesihatan. Jarang sekali orang tua yang merasa seronok. Salah satu patologi yang paling tidak menyenangkan dan biasa adalah kegilaan pikun. Ini mengganggu aktiviti intelektual, menimbulkan banyak kesulitan bagi pesakit dan melucutkan peluangnya untuk hidup sepenuhnya.

Ciri-ciri:

Kegilaan difahami sebagai patologi di mana penurunan proses psikofizik berlaku dengan penekanan kemampuan kognitif secara beransur-ansur. Ia disertai dengan kematian sel-sel otak, serta perubahan pada tisu dan organ. Jenis penyakit pikun disebut pikun. Selalunya menjadi tahap akhir demensia yang berkaitan dengan usia.

Tanda-tanda pertama boleh muncul seawal usia 60 tahun. Lelaki terdedah kepada penyakit ini lebih jarang, sementara ia berkembang dengan lebih perlahan. Ciri khas varian lelaki dari penyakit ini juga dianggap sebagai peningkatan kegembiraan. Wanita, sebaliknya, menghadapi marasmus lebih kerap, dan penyakit itu sendiri mempunyai gejala yang lebih ketara. Semua pelanggaran yang timbul tidak dapat dipulihkan, yang sangat merumitkan terapi.

Sehingga 35% daripada semua orang tua dengan gangguan mental menderita kegilaan.

Penyakit menurut ICD paling sering tergolong dalam kod F03, di mana demensia yang tidak ditentukan tersembunyi. Doktor mengklasifikasikannya mengikut peringkat, yang menunjukkan tahap kerosakan kemampuan intelektual seseorang..

  1. Pertama. Tempoh peringkat awal dicirikan oleh sedikit penurunan dalam aktiviti mental, perkembangan kritikan diri. Pesakit dapat hidup berdikari, melakukan semua tugas yang diperlukan di sekitar rumah..
  2. Kedua. Pada peringkat ini, masalah dengan aktiviti intelektual muncul. Senile mula menggunakan barang-barang bukan untuk tujuan yang dimaksudkan, dia tidak dapat mengetahui pekerjaan telefon, mesin basuh, dll..
  3. Ketiga. Tahap terakhir dibezakan oleh kegilaan pesakit sepenuhnya dan penolakan kebersihan diri. Dia boleh membiarkan air dihidupkan, melepaskan dirinya di luar tandas, atau mengambil makanan dengan tangannya..

Sekiranya tahap pertama dengan rawatan yang betul tidak begitu menakutkan, maka pada tahap ketiga semuanya akan menjadi sangat sukar. Bahkan penyakit biasa boleh menyebabkan kematian, kerana tubuh pesakit seperti itu sangat lemah.

Sebab-sebabnya

Tanda-tanda marasmus pikun yang muncul membuat anda segera memikirkan apa yang boleh mencetuskan perkembangan penyimpangan ini. Proses penuaan itu sendiri tidak membawa kepada hasil seperti itu. Oleh itu, perlu diperhatikan faktor lain..

  • kecenderungan genetik;
  • Penyakit Alzheimer dan Pick;
  • penyakit onkologi;
  • masalah dengan sistem kardiovaskular;
  • penyakit hipertonik;
  • aterosklerosis;
  • pendedahan kepada protein prion;
  • mengambil ubat psikotropik.

Dalam kebanyakan kes, sebab-sebab perkembangan marasmus tidak begitu penting. Satu-satunya pengecualian ialah penyakit yang memerlukan rawatan tambahan..

Gejala

Kegilaan boleh bermula dengan diam-diam. Manifestasi pertamanya terbatas pada peningkatan kekerapan pertengkaran dengan saudara-mara. Tidak lama kemudian, cinta akan kebersihan meningkat. Ingatan secara beransur-ansur mula merosot. Pertama, orang tua mula melupakan peristiwa-peristiwa yang tidak penting pada hari-hari terakhir, dan bahkan yang penting. Pada mulanya, saudara-mara tidak terlalu mementingkan perubahan tingkah laku pesakit dan tidak mengesyaki ada sesuatu yang salah dengannya. Mereka mula berfikir hanya setelah gejala meningkat, apabila mereka sudah mengganggu kehidupan seharian, dan senarai mereka semakin bertambah.

Bagaimana kegilaan pikun menampakkan diri pada kebanyakan orang:

  • keinginan yang tidak tertahankan untuk mengawal semua orang di sekitar;
  • pengukuhan ciri watak negatif yang ketara;
  • sikap tidak peduli sepenuhnya terhadap saudara-mara;
  • kemunculan pemikiran khayalan, psikosis kecil;
  • keinginan untuk mengumpulkan pelbagai sampah dari tempat pembuangan sampah, menyimpannya di rumah;
  • peningkatan selera makan terhadap latar belakang penipisan badan yang teruk;
  • gangguan ingatan, demensia yang ketara;
  • disorientasi di ruang angkasa, ketidakupayaan untuk mencari jalan pulang.

Dengan manifestasi awal penyakit ini, gejala utama tetap ada, tetapi ia berkembang dengan lebih cepat. Sebaliknya, marasmus lewat berkembang secara perlahan. Ini meningkatkan peluang untuk mencegah perkembangan penyakit dengan ubat..

Diagnostik

Diagnosis dibuat hanya untuk mereka yang telah mencapai usia 60 tahun. Sekiranya pesakit hanya berumur satu tahun sebelum usia ini, maka penyakitnya akan ditentukan oleh kegilaan biasa, tidak berkaitan dengan usia tua. Diagnosis jenis ini hanya dapat dilakukan melalui komunikasi peribadi antara doktor dan pesakit. Semasa perbualan, pakar akan mencatat semua penyimpangan dalam jiwa pesakit, setelah itu dia dapat membuat kesimpulan. Mungkin juga perlu bagi saudara-mara untuk memerhatikan lelaki tua itu dan memberikan senarai pemerhatian mereka..

Doktor memberi perhatian kepada beberapa kriteria:

  • pemikiran abstrak;
  • ingatan;
  • kritikan diri;
  • rasa malu;
  • pematuhan status sosial;
  • sikap psikologi;
  • keadaan umum.

Gila boleh kelihatan seperti kemurungan biasa. Oleh itu, doktor kadang-kadang memerlukan lebih banyak masa untuk membezakan penyakit. Setelah diagnosis akhir dibuat, anda mesti kerap mengunjungi pejabat pakar. Pada masa yang sama, disarankan untuk menyimpan buku harian pemerhatian anda untuk mengesan perubahan keadaan pesakit..

Kadang-kadang imbasan EEG atau CT juga ditetapkan untuk memeriksa keadaan otak dan saluran darah.

Rawatan

Adalah mustahil untuk menyembuhkan penyakit ini sepenuhnya walaupun dalam keadaan orang tua itu jatuh gila baru-baru ini. Tetapi sangat kerap ternyata menyingkirkan manifestasi, menormalkan kehidupan pesakit. Cukup mudah untuk mencapainya pada peringkat pertama penyakit ini. Sekiranya ia dikesan pada peringkat kemudian, anda harus terus melakukan perjuangan yang sebenarnya, berusaha mencegah kemerosotan keadaan dan mengurangkan gejala. Prognosis yang tepat bergantung pada tahap kerosakan proses psikofizik.

Kaedah perubatan membantu mencapai hasil yang baik. Beberapa jenis ubat diresepkan untuk orang tua untuk menekan semua gejala negatif. Sebilangannya diambil sebagai pil, tetapi banyak yang memerlukan suntikan.

Ubat apa yang diresepkan kepada pesakit:

  • neuroprotectors (Nootropil, Mexidol);
  • antagonis kalsium ("Dilgart", "Verapamil");
  • antidepresan ("Azafen", "Tryptophan");
  • antipsikotik ("Dicarbin", "Clozapine").

Selain itu, pesakit yang lebih tua ditugaskan untuk mengikuti latihan kognitif. Ia diadakan setiap hari dan bertujuan untuk mengembalikan ingatan dengan normalisasi keadaan mental. Anda boleh mengunjunginya sendiri, sekiranya tahap penyakit ini tidak melarang ini. Dalam kes lain, anda memerlukan pertolongan orang tersayang.

Penjagaan rumah

Penjagaan rumah dianggap sebagai syarat penting untuk rawatan kegilaan pada orang tua. Seseorang memerlukan pengawasan yang berterusan. Sekiranya ibu bapa yang sakit merasa sihat, maka anak-anak masih perlu mengawasinya, jadi sekiranya berlaku kemerosotan, segera berjumpa doktor. Banyak tanggungjawab dengan tanggungjawab tertinggi terletak di bahu saudara-mara. Terdapat banyak di antaranya jika orang tua menderita penyakit peringkat kedua atau ketiga. Ia boleh menjadi beban yang sangat besar untuk ditangani setiap hari..

Apa yang perlu dilakukan untuk saudara-mara dengan kegilaan orang yang disayangi:

  • memberi dia keadaan hidup yang selesa, menjaganya, menolong tugas-tugas rumah tangga;
  • memantau pengambilan semua ubat, memantau pelaksanaan langkah-langkah terapi lain;
  • meluangkan masa bersama, berjalan lebih kerap di udara segar, berkomunikasi lebih banyak, memberi hadiah;
  • menggalakkan aktiviti fizikal, memantau rutin harian dan kualiti tidur, memberi tugas sederhana untuk mengekalkan aktiviti otak;
  • terlibat dalam latihan khas untuk orang yang menderita kegilaan, memantau pelaksanaannya;
  • melegakan dan menyokong, jika pesakit kecewa dengan sesuatu, cubalah menghiburkannya;
  • janganlah anda mengatakan sesuatu yang buruk kepadanya, tidak menyinggung perasaannya, tidak mengkritiknya, tidak berteriak walaupun dalam kes yang paling melampau;
  • isi makanan dengan makanan protein, serta makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral;
  • menggantung arahan di sekitar rumah yang menerangkan apa dan bagaimana melakukan perkara yang betul, membantu menyusun wasiat sekiranya berlaku kematian;
  • beli gelang khas untuk pesakit dengan maklumat tentangnya: keputusan seperti itu akan membantu mencari lelaki tua itu jika dia tersesat dan tidak dapat pulang ke rumah.

Sekiranya orang yang dikasihi menjaga perawatan di rumah dengan betul, maka si senator akan dapat menjalani kehidupan normal. Anda hanya perlu memberikan semua yang anda perlukan dan tidak perlu risau tentang alasan yang tidak perlu..

Latihan

Anda boleh mengatasi kegilaan di rumah dengan bantuan latihan khas yang menggunakan akal pesakit. Mereka melengkapkan terapi asas dengan baik. Mereka harus digunakan hanya jika senile mempunyai keinginan seperti itu. Sekiranya dia tidak menginginkan ini, maka secara paksa secara paksa tidak digalakkan.

Latihan berkesan terhadap marasmus:

  1. Jam. Pesakit mesti membuat dail. Apabila dia berjaya, anda boleh beralih ke panah. Maka tugas itu rumit oleh keperluan untuk menentukan masa.
  2. Perbandingan. Pilih 5 objek, salah satunya berbeza dengan salah satu kualiti utama. Tugasnya adalah untuk menentukan subjek ini.
  3. Puisi. Pesakit hanya perlu menghafal puisi sederhana. Sebaiknya pilih dari pilihan termudah, menyukarkan tugas secara beransur-ansur.
  4. Pemodelan. Anda perlu menyediakan plasticine, dan kemudian menetapkan matlamat bagi pesakit untuk membentuk sesuatu yang spesifik. Kesukaran harus meningkat secara berkala.
  5. Lagu. Anda harus memilih komposisi muzik kegemaran pesakit dan cuba menghafal zarahnya bersamanya, kemudian menyanyikan lagu tersebut..

Adalah sangat penting untuk meningkatkan kesukaran latihan yang dilakukan secara beransur-ansur. Ketajaman dapat menyebabkan ketidakmampuan orang tua untuk menangani tugas itu, yang akan menyebabkannya emosi negatif, secara negatif mempengaruhi hasil keseluruhan.

Ubat-ubatan rakyat

Anda juga boleh merawat dengan ubat-ubatan rakyat. Penggunaannya harus sangat berhati-hati, kerana kadang kala komponennya boleh menyebabkan alergi atau memperburuk penyakit kronik. Rundingan awal dengan doktor adalah disyorkan.

Cara merawat manifestasi kegilaan pikun dengan kaedah rakyat:

  1. Beli blueberry kering atau beku, tutup dengan air dan bakar selama 15 minit. Minum kompot yang disediakan satu gelas setiap hari.
  2. Tuangkan satu sudu akar elecampane dengan setengah liter vodka, tutup dan biarkan hingga satu bulan. Minum satu sudu tiga kali sehari sebelum makan.
  3. Kisar sage kering, ambil satu sudu dan tuangkan setengah liter air mendidih, biarkan selama setengah jam. Ambil hingga 4 kali sehari.
  4. Tuangkan air mendidih di atas sedikit daun pudina segar dengan akar halia parut, biarkan hingga mendidih. Ambil sejuk setiap hari. Tiada sekatan kelantangan.
  5. Campurkan satu sudu valerian, pudina dan pinggul mawar, tuangkan dengan satu liter air mendidih, biarkan hingga lebih kurang 20 minit. Minum setengah gelas dua kali sehari.

Tidak digalakkan menambahkan gula ke dalam kompot atau teh. Sebaiknya ganti dengan sedikit madu asli. Ia memberi kesan positif pada keadaan umum badan, tetapi boleh membahayakan jika disalahgunakan..

Sekiranya pesakit tidak menyukai rasa minuman yang disediakan, maka anda boleh menambahkan beri blueberry kepadanya dalam teh biasa.

Kaedah alternatif termasuk terapi minyak. Pudina, balsem lemon, oren, lavender, cengkeh, atau koko akan berjaya. Mereka boleh ditambahkan ke dalam tab mandi dan berbaring di dalamnya selama sekurang-kurangnya setengah jam, digunakan untuk urutan badan, atau hanya digosok ke kulit..

Pencegahan

Tidak ada cara yang dijamin untuk membantu melindungi diri anda dari penyakit ini setelah penuaan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa petua berguna yang dapat membantu mengurangkan risiko anda mengalami penuaan. Mereka perlu dilakukan tanpa mengira usia..

  • makan tomato dan tembikai secara berkala;
  • kembangkan diet dengan makanan dengan vitamin B6, B12 dan B15;
  • tambahkan lebih banyak ikan ke menu, lebih baik daging putih;
  • sekurang-kurangnya kadang-kadang makan sedikit bawang putih;
  • ambil ekstrak Ginkgo biloba;
  • tidak termasuk makanan berlemak, goreng dan terlalu manis;
  • menjalani gaya hidup aktif, bermain sukan;
  • periksa secara berkala dengan doktor yang berbeza.

Dianjurkan juga untuk berhenti minum alkohol, merokok dan kebiasaan buruk yang lain. Hanya gaya hidup yang betul yang dapat mengurangkan kemungkinan mengalami penuaan..

Gejala dan tanda marasmus pikun boleh menimbulkan banyak masalah bagi pesakit. Sekiranya anda tidak memerangi mereka, maka keadaannya secara beransur-ansur akan bertambah buruk, dan prognosis akan menjadi tidak baik. Adalah sangat penting untuk mengenal pasti penyakit tepat pada masanya dan mengambil semua langkah yang diperlukan untuk menghapuskannya. Dalam keadaan seperti itu, pertolongan saudara-mara dengan penjagaan yang betul untuk lelaki tua itu sangat penting. Ini akan membantu menekan gejala, memberi peluang kepada pesakit untuk menjalani kehidupan yang memuaskan..


Artikel Seterusnya
Rawatan sista plexus vaskular otak pada bayi baru lahir