"Infarksi miokardium: tanda-tanda pertama, bagaimana untuk mengelakkan akibat yang serius?"


Kehidupan selepas serangan jantung adalah tahap baru yang mengubah tabiat seseorang sepenuhnya. Ia berbeza dengan cara hidup sebelumnya. Dan walaupun dalam keadaan yang baik pada orang yang mengalami serangan jantung, kemungkinan kematian mendadak tetap meningkat..

Bagaimana mengatur kehidupan anda selepas serangan jantung, apa yang mungkin, apa yang tidak mungkin dalam tempoh ini, baca artikel.

Bagaimana gaya hidup berubah?

Setelah menderita serangan jantung, pesakit, sering kali terpaksa, mempertimbangkan semula kehidupan dan tabiatnya yang membawanya ke penyakit:

  • mobiliti rendah;
  • alkohol, merokok;
  • makanan berbahaya;
  • kehadiran tekanan yang teruk.

Semua faktor negatif ini dengan cepat boleh menyebabkan kambuh atau akibat yang lebih menyedihkan bagi kesihatan dan kehidupan. Oleh itu, penting untuk melakukan perubahan dalam semua bidang ini untuk memudahkan keadaan dan kesihatan tubuh secara umum..

Aktiviti fizikal mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan umum dan peningkatan jantung dan saluran darah. Otot memerlukan beban yang mencukupi, tetapi bersetuju dengan doktor yang hadir.

Berhenti merokok dan minum alkohol sepenuhnya adalah langkah pencegahan yang berkesan untuk kemungkinan masalah jantung. Sebatian yang terkandung dalam asap rokok mempunyai kesan merosakkan pada sistem arteri, menyebabkan vasospasme.

Diet yang dipilih dengan teliti, rendah garam dan lemak haiwan, melegakan keseluruhan sistem kardiovaskular, beban yang besar. Makanan goreng dan makanan tinggi kalori tidak termasuk. Peningkatan berat badan adalah faktor risiko tambahan.

Situasi yang menimbulkan kegelisahan, ketegangan saraf, pengalaman mesti dikecualikan dari kehidupan sebanyak mungkin. Emosi yang kuat, sama ada gembira atau tidak, membawa kepada peningkatan degupan jantung.

Infark miokard adalah penyakit yang secara langsung mempengaruhi sistem dan organ lain. Bersama dengan patologi lain yang terdapat pada banyak pesakit, diagnosis seperti itu memerlukan perubahan besar dalam kehidupan. Ini menjelaskan pentingnya memperkenalkan tabiat baru dan sihat yang akan meminimumkan risiko kemungkinan serangan jantung berulang..

Bagaimana kesihatan berubah selepas serangan jantung?

Setelah menderita penyakit, kualiti kesihatan berubah baik pada tahap fizikal dan mental. Banyak bergantung pada usia, keadaan umum badan, keparahan serangan jantung yang diderita..

Sistem dan organ berisiko terkena pelbagai penyakit, kerana jantung tidak lagi berfungsi 100% dan penghantaran oksigen dan nutrien tidak mencukupi. Langkah pencegahan kambuh ditujukan untuk pemulihan maksimum dan pemeliharaan fungsi sistem kardiovaskular.

Perubahan psikologi bergantung pada keadaan keperibadian pesakit dan reaksinya terhadap penyakit yang mengancam nyawa. Faktor luaran (persekitaran tempat tinggal) boleh memberi kesan yang signifikan terhadap perubahan kesihatan mental. Ini termasuk pengaruh:

  • kakitangan perubatan perkhidmatan;
  • keluarga dan kawan;
  • rakan sebilik, dll..

Adalah perlu untuk mewujudkan iklim psikologi yang baik bagi seseorang yang menderita serangan jantung. Terutama pada hari dan minggu pertama, ketika ada proses membiasakan diri dengan keadaan baru dan perubahan gaya hidup.

Reaksi terhadap penyakit ini pada banyak orang cukup - mereka berminat dengan langkah berjaga-jaga yang diperlukan, akibat yang mungkin berlaku, rejim hari ini, pemakanan, senaman, dan lain-lain, mematuhi rejimen yang ditetapkan dan menjaga emosi terkawal..

Kurang kerap, pesakit mengalami ketakutan akan serangan jantung yang berulang, bahkan kematian. Mereka risau meningkatkan aktiviti fizikal. Anda dapat melihat:

  • kegelisahan dalam pergerakan;
  • peningkatan kadar jantung;
  • berpeluh berlebihan;
  • insomnia.

Orang tua mempunyai keluhan mengenai keadaan mereka sendiri. Mereka lebih cenderung untuk menilai keparahan akibat penyakit dan memberi tumpuan kepada kesihatan..

Ramai pesakit berhadapan dengan fikiran dan ketakutan akan kematian yang akan datang. Sekiranya anda tidak mengubah proses pemikiran seperti itu menjadi positif, maka perasaan tertekan dan kemurungan akan diberikan..

Terdapat reaksi histeris yang menarik perhatian mereka sendiri untuk menimbulkan rasa simpati. Kurang kerap, seseorang tidak menerima penyakitnya dan mengabaikan sepenuhnya cadangan perubatan dan tidak mengikut peraturan. Tanpa mengambil tindakan segera, serangan jantung berulang tidak akan membuat anda menunggu.

Sekiranya tidak ada pertolongan khas, perubahan dalam jiwa akan meningkat sehingga keadaan tidak sah.

Pencegahan infark semula

Penyakit seperti itu selalu memberi kesan kepada kehidupan seseorang yang seterusnya. Cara hidup selepas infark miokard untuk mengelakkannya berulang?

Ketiadaan pengulangan berkadar langsung dengan gaya hidup, iklim psikologi. Semua perubahan dan sekatan hanya bertujuan menjaga kesihatan dan mencegah serangan baru. Bagaimanapun, kambuh boleh menjadi lebih luas dan serius. Langkah-langkah utama pemulihan selepas penyakit sebelumnya termasuk:

  • aktiviti fizikal yang layak;
  • menetapkan dan mengambil ubat;
  • perubahan gaya hidup;
  • mewujudkan persekitaran yang selesa di persekitaran;
  • kembali ke kerja yang layak;
  • pemulihan kemampuan layan diri.

Ini adalah satu set tindakan, serta pemeriksaan berkala oleh dokter, melewati pemeriksaan perubatan yang diperlukan, yang dapat mengurangi risiko serangan jantung kedua.

Cara hidup selepas serangan jantung?

Selepas serangan jantung, seseorang dapat menjalani kehidupan yang bahagia dan memuaskan, tetapi anda harus berusaha untuk ini dan mencari keseimbangan antara kerja dan rehat..

Semua langkah pencegahan terhadap kemungkinan komplikasi..

Kerja yang sukar dan tertekan secara fizikal dikontraindikasikan, kerana memerlukan peningkatan kadar denyutan jantung dan tekanan pada parut. Orang seperti itu perlu berehat untuk sebarang ketidakselesaan yang berlaku..

Untuk mengelakkan serangan kedua, adalah perlu untuk bersetuju dengan doktor yang hadir mengenai beban dan diet yang dibenarkan. Pemakanan harus diubah dan ditambah dengan makanan yang membawa tekanan darah dan berat badan kembali normal.

Jalan-jalan sederhana di udara segar berguna dan memberi kesan yang tidak ternilai pada tubuh semasa proses pemulihan:

  • membantu mengimbangi kekurangan aktiviti fizikal;
  • tepu darah dengan oksigen;
  • fikiran yang jelas;
  • ubah mood murung menjadi mood positif.

Pemeriksaan, pemeriksaan dan analisis secara berkala akan membolehkan anda menjaga kesihatan anda dalam keadaan terkawal dan mengambil langkah tepat pada masanya sekiranya berlaku penyimpangan. Penstabilan tekanan, kadar kolesterol dan gula darah menunjukkan kebenaran langkah-langkah pemulihan yang dipilih.

Semakin perhatian pesakit menjalani pemulihan, semakin cepat dia dapat kembali ke kehidupan yang paling memuaskan..

Hidup berubah

Serangan jantung secara kondisional memisahkan kewujudan seseorang ke dalam tempoh yang berbeza. Selepas itu, anda perlu membuat perubahan drastik dalam hidup agar dapat terus menjadi anggota masyarakat dan merasa normal..

Seseorang perlu menghidupkan metamorfosis berikut selepas serangan jantung:

  • pergi bekerja hanya di tempat yang keadaannya selesa dan tenang;
  • mengambil ubat yang mengawal tekanan darah dan statin sepanjang hayat;
  • melakukan latihan fizikal dengan kawalan nadi wajib;
  • hadkan latar belakang emosi dan aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • tidak termasuk alkohol dan merokok;
  • pertimbangkan semula diet dan menolak makanan tertentu.

Perubahan sedemikian memerlukan manifestasi kekuatan watak, sokongan orang tersayang dan kos material. Tempoh dan kualiti hidup akan bergantung pada usaha pesakit itu sendiri.

Latihan fizikal

Setelah menganalisis keadaan pesakit, pakar kardiologi membuat beberapa janji untuk mengekalkan norma aktiviti fizikal:

  • kompleks latihan fisioterapi;
  • senaman anaerobik;
  • kembara luar.

Dilarang mengangkat berat lebih dari tiga kilogram.

Kelas terapi fizikal dijalankan di bawah pengawasan doktor terapi senaman. Dia akan tepat pada masanya menyesuaikan skema, beban yang dibenarkan, berdasarkan keadaan pesakit. Peningkatan beban juga dilakukan oleh doktor di bawah kawalan tekanan, nadi dan kesejahteraan umum.

Kerjaya

Patologi jantung ini melibatkan batasan beban dari sebarang jenis. Terapi pemulihan dijalankan selama empat bulan, setelah itu isu penugasan kumpulan kecacatan diputuskan.

Pemeriksaan perubatan dan sosial, berdasarkan arahan, membuat keputusan mengenai penubuhan kecacatan.

Penugasan kumpulan kerja untuk kecacatan bermaksud seseorang dapat menjalankan aktiviti buruh, tetapi dalam keadaan yang sesuai dengan prinsip pemulihan kategori pesakit seperti itu.

Sekiranya perihal pekerjaan menyediakan aktiviti fizikal atau tekanan emosi, maka diperlukan pemindahan ke pekerjaan ringan kerana keadaan kerja seperti itu membantah terapi pemulihan sebelumnya dan memburukkan keadaan kesihatan.

Faktor buruh yang merupakan kontraindikasi untuk serangan jantung:

  • perbezaan tekanan dan ketinggian (alat kelengkapan, penjaga, juruterbang);
  • tekanan emosi (guru, jurujual, pengawal keselamatan);
  • pengeluaran berbahaya;
  • peningkatan tumpuan perhatian (pemandu, pakar bedah operasi);
  • shif malam;
  • bahaya dan risiko tinggi (anggota bomba);
  • tekanan senaman;
  • lintasan pejalan kaki yang jauh (posmen, pemandu).

Selepas serangan jantung, adalah tidak boleh diterima untuk menghantar seseorang bekerja jauh dari rawatan perubatan (penebangan, kerja lapangan). Pada bila-bila masa, kambuh mungkin terjadi, yang berlaku dalam bentuk yang lebih berbahaya dan teruk daripada yang pertama.

Cadangan gaya hidup

Adakah mungkin meletakkan plaster sawi?

Keperluan menggunakan plaster sawi selepas serangan jantung dibincangkan dengan doktor anda. Terdapat batasan penggunaannya - anda tidak boleh memasukkannya ke kawasan jantung.

Adakah mungkin untuk menerbangkan kapal terbang setelah serangan jantung?

Patologi yang ditangguhkan membuat banyak orang tertanya-tanya adakah mungkin terbang di kapal terbang setelah serangan jantung atau stenting. Setelah tamat kursus pemulihan, apabila otot jantung mula berfungsi dalam had normal, ia dibenarkan melakukan penerbangan udara. Sekiranya tidak ada sekatan lain. Lebih baik mengkoordinasikan penerbangan dengan doktor yang hadir, menjalani pemeriksaan yang diperlukan dan menerima cadangan bagaimana mengurangkan kemungkinan saat-saat tidak menyenangkan yang berkaitan dengan tekanan dan perubahan ketinggian.

Penerbangan dengan penyakit bersamaan yang didiagnosis dilarang:

  • kegagalan jantung, tidak disetujui oleh penyesuaian ubat;
  • hipertensi arteri atau aritmia;
  • angina yang tidak stabil.

Apabila anda memutuskan untuk terbang dengan kapal terbang, anda perlu bersiap untuk penerbangan:

  1. Masukkan ubat yang disyorkan oleh doktor anda ke dalam bagasi anda.
  2. Ambil tablet valerian atau Corvalol jika anda merasa cemas..
  3. Sebelum lepas landas, letakkan tablet Validol di bawah lidah anda. Ia akan meningkatkan aliran darah dan membantu mengatasi masalah kesesakan telinga semasa pendakian..
  4. Semasa penerbangan, anda perlu memastikan diri anda hiburan yang menyenangkan - dengarkan konsert muzik yang menyenangkan, baca atau tidur.
  5. Semasa penerbangan, perlu bangun dan berjalan di sekitar kabin untuk memulihkan peredaran darah.

Adakah mungkin untuk pergi ke laut?

Semasa merancang perjalanan ke laut, anda mesti mengambil kira sejumlah batasan:

  • berenang dekat dengan pantai;
  • enggan menyelam;
  • hadkan masa tinggal anda di bawah sinar matahari langsung sebanyak mungkin, jangan berjemur;
  • tidak termasuk panas.

Adakah mungkin untuk memandu kereta?

Salah satu profesion lelaki biasa adalah pemacu. Dan seorang lelaki yang telah mengalami serangan akan memikirkan apakah dia dapat bekerja sebagai pemandu setelah serangan jantung dan ketika secara umum mungkin untuk berada di belakang kemudi.

Memandu kereta boleh menjadi tekanan dan tekanan. Dan ini akan menjejaskan keadaan. Oleh itu, doktor tidak mengesyorkan orang-orang seperti itu untuk mengambil tanggungjawab dan memandu kenderaan, kerana kambuh boleh berlaku pada bila-bila masa..

Adakah mungkin mandi wap?

Suhu tinggi memberi tekanan kepada jantung. Oleh itu, dilarang mandi wap sebelum akhir tempoh parut. Hanya doktor yang hadir, dengan pengawasan berterusan, yang dapat memberikan jawapan apabila anda dapat pergi ke tempat mandi selepas serangan jantung.

Perubahan suhu tiba-tiba dilarang - menyelam ke kolam, lubang ais atau salji. Mandi udara atau pancuran pada suhu bilik ditunjukkan sebagai gantinya..

Adakah mungkin bermain sukan selepas infark miokard?

Itu mungkin dan perlu. Tetapi pemilihan dos yang berhati-hati dan pemilihan individu diperlukan.

Apa jenis sukan yang berguna?

Sesuai untuk semua jenis sukan aerobik di mana perlu menggerakkan anggota badan, memerhatikan irama. Berjalan dan berenang lebih disukai. Sekiranya anda berasa stabil, anda dibenarkan menunggang basikal.

Sukan apa yang tidak digalakkan?

Doktor melarang berlari. Dengan itu, lonjakan hormon berlaku, termasuk adrenalin, dan ia memberi kesan negatif.

Latihan kekuatan, latihan gim, angkat barbell dan kettlebell adalah kontraindikasi. Latihan seperti ini boleh menyebabkan tekanan darah meningkat..

Cara mengatur senaman anda?

Tujuan aktiviti fizikal adalah untuk memperbaiki keadaan umum pesakit. Untuk mencapainya, anda perlu mengikuti beberapa peraturan:

  • pantau nadi, tidak boleh melebihi 120 denyutan seminit;
  • jangan berlatih di tempat sejuk atau di bawah cahaya matahari langsung;
  • jangan meningkatkan beban dengan mendadak;
  • tidak termasuk latihan dalam posisi "terbalik";
  • jika anda merasa pening, berhenti bersenam;
  • mulakan latihan tidak lebih awal dari dua jam selepas makan.

Sorotan pemulihan

Langkah-langkah pemulihan merangkumi bidang-bidang berikut yang perlu diberi tumpuan:

  • diet;
  • pengecualian tabiat buruk;
  • kawalan tekanan;
  • aktiviti fizikal dos;
  • pemulihan psikologi;
  • kembali ke kehidupan intim.

Semua itu penting dalam kehidupan manusia. Mereka mula dijalankan di hospital, berusaha dengan cepat memulihkan kemahiran yang hilang akibat sakit. Program pemulihan bersifat individu dan jangka masa serta kandungannya dibentuk berdasarkan kemampuan dan kemampuan pesakit.

Mengawal berat badan dan diet

Matlamat utama diet yang ditetapkan adalah untuk menormalkan berat badan, mengatur kadar kolesterol darah..

Produk berikut tidak termasuk:

  • daging babi;
  • daging berlemak;
  • susu;
  • kekacang;
  • kuah ikan, daging;
  • produk tepung putih;
  • daging salai;
  • pengasam.

Adalah perlu untuk mengubah keseimbangan makanan dalam makanan ke arah sayur-sayuran, daging tanpa lemak, ikan, dan lemak sayuran. Pemprosesan makanan harus dilakukan dengan stim, semasa membakar atau mendidih..

Cadangan diet selepas serangan jantung:

  • mengurangkan kandungan kalori hidangan;
  • pengecualian produk masakan - kek, gula-gula, pastri;
  • mengurangkan lemak haiwan;
  • penolakan dari rempah, sos;
  • mengelakkan garam atau mengekalkannya minimum;
  • makan hingga lima kali sehari dalam bahagian kecil;
  • perubahan komponen karbohidrat dalam diet ke protein dan serat.

Minuman seperti kvass dan kopi tidak boleh diambil. Mereka berfungsi sebagai sumber cecair berlebihan dalam badan dan meningkatkan tekanan darah.

Masukkan makanan tanpa lemak, kacang, biji rami, minyak zaitun, sayur-sayuran, buah-buahan, minyak ikan, selada, bawang putih.

Penolakan tabiat buruk

Persoalan sama ada mungkin merokok selepas serangan jantung harus dijelaskan dengan jelas oleh doktor yang merawat pesakit.

Tabiat buruk berfungsi sebagai faktor yang memprovokasi terjadinya patologi seperti serangan jantung. Berhenti merokok dan minum alkohol, termasuk bir, mempunyai kesan yang baik pada tubuh dan membantu berjaya menyelesaikan kursus pemulihan, dan juga mengurangkan risiko berulang pada masa akan datang.

Dengan keinginan yang kuat untuk mengingati rasa minuman berbuih, anda kadang-kadang boleh minum minuman keras tanpa alkohol.

Kawalan tekanan darah

Selepas serangan jantung, seseorang perlu memantau tahap tekanan secara berkala.

Pengukuran dilakukan dalam keadaan tenang. Pertama di kedua-dua belah tangan. Kemudian - di tangan di mana tekanannya lebih tinggi.

Tekanan darah pesakit sedemikian tidak boleh melebihi 130/80 mm Hg..

Aktiviti fizikal dan latihan fisioterapi

Aktiviti fizikal yang disyorkan oleh doktor yang hadir boleh diterima. Ini adalah latihan fisioterapi berdasarkan latihan khas. Mereka dilakukan di bawah pengawasan doktor terapi senaman. Ia mengukur degupan jantung dan mengatur beban. Intensiti individu ditetapkan untuk setiap pesakit.

Bagi orang yang mengalami serangan jantung, aktiviti biasa boleh didapati:

  • berenang;
  • berjalan;
  • menunggang basikal.

Perkara utama adalah ketiadaan sentakan dan pergerakan seragam.

Latihan yang tidak mencukupi, tidak dipersetujui dengan doktor, boleh menyebabkan komplikasi serius.

Bagi orang tua, cukup berjalan-jalan dengan tenang di udara segar, disertai dengan.

Bantuan psikologi

Bantuan psikologi diperlukan untuk hampir semua pesakit yang pernah mengalami serangan jantung. Pelanggaran biasa adalah seperti berikut:

  • takut kesepian;
  • masalah tidur;
  • ketidakstabilan emosi;
  • takut serangan jantung;
  • pembentukan kompleks rendah diri;
  • mudah marah.

Penyimpangan sedemikian membawa kepada pembentukan neurosis dan hipokondria kronik. Keadaan seperti itu memberi kesan negatif terhadap kesihatan fizikal tubuh, menyebabkan kegagalan tekanan, rehat berkualiti rendah, yang penuh dengan komplikasi jantung..

Bantuan ahli psikologi disyorkan agar tidak memburukkan keseluruhan kesihatan.

Kehidupan intim

Seks adalah penting untuk kembali ke kehidupan yang memuaskan bagi lelaki dan wanita. Tetapi ia juga menambah sistem kardiovaskular dan mengubah latar belakang emosi umum. Oleh itu, perlu kembali kepadanya dengan lancar, dan mengikuti cadangan:

  • selepas keluar dari hospital, anda harus menjauhkan diri dari hubungan seks selama 30 hari;
  • menyediakan persekitaran yang tenang dan beban kerja yang minimum;
  • elakkan minum teh, kopi, makanan sebelum dan selepas bersentuhan;
  • tidak melakukan hubungan seks sehingga mengganggu tidur.

Pada lelaki, masalah ereksi dapat diperhatikan, yang diselesaikan dengan pemilihan ubat perangsang. Rundingan pakar kardiologi dalam kes ini diperlukan, kerana banyak dari mereka boleh menyebabkan berdebar-debar jantung.

Apa yang tidak boleh dibuat?

Selepas serangan jantung, anda harus mengecualikan dari kehidupan:

  • alkohol;
  • rokok;
  • perubahan iklim secara tiba-tiba;
  • tekanan.

Kesimpulannya

Serangan jantung bukanlah hukuman. Setelah berjaya menjalani pemulihan, seseorang dapat mengubah tabiat sepenuhnya dan mengubah jalan hidup di jalan yang berbeza dan sihat..

Banyak kawasan perlu dikawal dan cadangan doktor mesti dipatuhi - ubah diet, hilangkan hipodinamik, berjalan di udara segar, tidak menimbulkan situasi tertekan, baik untuk tubuh dan jiwa, minum ubat yang diresepkan.

Hidup akan kembali normal dengan preskripsi dipenuhi.

Cara hidup dengan betul selepas infark miokard?

Serangan jantung tergolong dalam kategori patologi paling serius. Penyakit ini boleh dianggap sebagai sejenis garis batas yang membahagi hidup menjadi dua bahagian: sebelum dan sesudah serangan. Oleh itu, sangat penting untuk mengatur tempoh pemulihan yang betul selepas serangan jantung..

Bagaimanapun, program pemulihan kesihatan yang dipilih dengan betul akan membantu mengekalkan kualiti hidup yang dapat diterima seseorang, dan juga meminimumkan kemungkinan proses berulang berkembang. Keadaan terakhir mungkin memainkan peranan utama dalam proses ini..

Kehidupan setelah serangan jantung berbeza dengan cara hidup sebelumnya, walaupun dengan keadaan yang baik, bahagian risiko kematian mendadak sangat tinggi.

Tetapi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa seseorang mesti menunggu azab untuk membawa hasil yang membawa maut. Sebaliknya, jika pesakit mengarahkan semua usaha untuk proses pemulihan kesihatan dan mengikuti semua cadangan perubatan dengan tepat, ini akan meningkatkan peluangnya untuk umur panjang dan kualitinya yang baik..

Syarat untuk pemulihan sepenuhnya

Hasil dari tahap pemulihan setelah serangan jantung bergantung pada banyak faktor: usia pesakit, sifat penyakit itu sendiri dan sejauh mana kawasan yang terjejas adalah penting. Dengan serangan jantung, tisu otot jantung rosak, dan kemudian bekas luka terbentuk di tempat ini. Pembentukan sedemikian mengganggu pemakanan tisu normal dan seterusnya menyebabkan aritmia dan komplikasi lain..

Sekiranya parameter parut kecil, maka bekalan darah normal dikompensasikan oleh kawasan sihat yang berdekatan. Dengan parut yang besar, sangat sukar untuk mengembalikan fungsi normal organ, dan seringkali mustahil.

Oleh itu, pemulihan pesakit yang mengalami serangan jantung terdiri daripada pelbagai langkah. Perhatian khusus dalam masa penting ini diberikan kepada cara hidup, kerana prognosis selanjutnya sering bergantung pada kebiasaan. Mengabaikan peraturan yang ditetapkan kepada pesakit kategori ini sering menyebabkan serangan jantung berulang.

Lebih-lebih lagi, kebanyakan kekambuhan berlaku tepat pada tahap pemulihan, atau tidak lama kemudian. Untuk mengurangkan kemungkinan komplikasi, pesakit mesti bersikap seperti yang dinasihatkan oleh doktor.

Hanya dalam keadaan hubungan yang mempercayai antara pesakit dan pekerja perubatan dapat diharapkan hasil yang baik. Orang yang sakit harus berminat dengan hasil proses dan bekerjasama dengan profesion perubatan. Sekiranya pemahaman seperti itu tidak tercapai, maka semua usaha profesional akan sia-sia..

Matlamat utama tempoh pemulihan

Pemulihan kesihatan yang hilang akibat serangan jantung adalah tugas yang sangat sukar. Memang tidak mudah bagi seseorang untuk mengubah persekitaran, tetapi sangat sukar untuk mengubah cara hidup yang biasa bagi lelaki, yang lebih konservatif berbanding wanita..

Ramai pesakit pada peringkat awal berada di bawah pengawasan perubatan. Pesakit dengan bentuk penyakit yang lebih ringan dan perjalanan yang baik dikeluarkan dari rumah. Tetapi kedua kategori orang memerlukan maklumat tentang cara mengatur rutin harian mereka dengan betul, apa yang harus ditinggalkan, dan sebaliknya, apa yang harus dijadikan peraturan utama kehidupan baru. Pengetahuan sedemikian diperlukan agar orang dapat menyesuaikan diri sepenuhnya selepas serangan jantung..

Sekiranya kita membuang faktor sekunder, maka perkara utama dalam tempoh pemulihan adalah:

  • Diet seimbang yang bertujuan untuk mengurangkan berat badan jika berat badan berlebihan atau kegemukan diperhatikan.
  • Pemantauan penunjuk tekanan darah secara berkala.
  • Pemantauan mandatori kadar glukosa dan kolesterol.
  • Regimen harian harus disusun sedemikian rupa untuk mencegah keletihan kronik..
  • Situasi tertekan harus dielakkan dengan segala cara yang mungkin..
  • Aktiviti fizikal harus dilakukan dos.
  • Gimnastik terapeutik mesti dimasukkan ke dalam kompleks langkah-langkah pemulihan..
  • Bantuan psikologi akan membantu pesakit untuk bertindak balas terhadap perubahan keadaan hidup dengan secukupnya.

Perkara penting! Aktiviti fizikal bagi pesakit yang mengalami serangan jantung harus ditentukan oleh doktor, berdasarkan tahap keparahan keadaan pesakit. Semua kelas dimulakan dengan aktiviti minimum, dan beban meningkat secara beransur-ansur.

Apa kategori pesakit yang memerlukan pemulihan

Kehidupan setelah serangan jantung bagi banyak pesakit dibina berdasarkan prinsip klasik: rawatan pesakit dalam, kemudian tinggal di sanatorium, dan hanya dengan itu, dengan keadaan yang baik, orang itu kembali bekerja.

Bagi sebilangan pesakit, pekerjaan menjadi mustahil, dan mereka mendapat kumpulan kecacatan.

Tetapi selalunya serangan jantung pada seseorang dikesan secara tidak sengaja semasa pemeriksaan perubatan. Bentuk penyakit pendam seperti ini tidak kurang berbahaya daripada penyakit ini. Bagi varian asimtomatik infark miokard, lesi kecil terbentuk sebagai akibatnya..

Proses seperti itu biasanya tidak menampakkan diri secara klinikal, hanya kemudian pada ECG, perubahan cicatricial di jantung dinyatakan.

Terdapat varian lain dari serangan jantung, yang juga memberikan gambaran klinikal yang tidak spesifik untuk patologi ini. Faktor-faktor sedemikian menjadikan mustahil untuk mendiagnosis penyakit pada masanya..

Oleh itu, sangat penting bahawa pesakit segera berjumpa doktor sekiranya berlaku kemerosotan kesihatan, yang dinyatakan dengan tanda-tanda berikut:

  • kelemahan berterusan,
  • menurunkan tekanan darah,
  • takikardia sederhana,
  • berpeluh lebih banyak dari biasa,
  • peningkatan latar belakang suhu ke nilai subfebril (37 -37.5).

Bentuk atipikal seperti itu boleh menyebabkan kerosakan pada kesihatan yang tidak lebih serius daripada yang harus diperhatikan setelah serangan jantung besar-besaran. Kerana walaupun bekas luka kecil pada tisu jantung sekiranya MI berulang akan memburukkan lagi prosesnya.

Akibat dari penyakit yang terpendam dan ringan adalah:

  • fungsi kontraktil miokardium yang lemah,
  • hipotensi,
  • pembentukan aneurisma,
  • tromboemboli,
  • perikarditis (keradangan lapisan luar jantung).

Perhatian istimewa! Bentuk serangan jantung yang tidak normal memerlukan kaedah pemulihan yang sama yang dilakukan setelah serangan akut.

Fasa pemulihan awal

Prognosis yang baik untuk pesakit yang mengalami serangan jantung sangat bergantung pada saat tahap pemulihan bermula. Oleh itu, sangat penting untuk melaksanakan tempoh pemulihan seawal mungkin..

Sudah tentu, langkah-langkah tersebut harus dilakukan dengan mengambil kira keadaan pesakit itu sendiri dan tahap kerosakan pada otot jantung..

Pada hari-hari awal, iaitu di peringkat hospital, beban aktif berikut dibenarkan:

  • Dengan tahap keparahan proses, anda boleh memulakan kelas selama 2-3 hari. Dengan MI yang teruk, ini dapat dilakukan hanya selepas seminggu.
  • Selama kira-kira 4-5 hari, pesakit dibenarkan duduk di atas katil selama beberapa minit dengan kaki ke bawah.
  • Sekiranya keadaan pesakit tidak menimbulkan kebimbangan, maka setelah seminggu dia sudah dibenarkan untuk mengambil beberapa langkah di dekat tempat tidurnya..
  • Pesakit dibenarkan bergerak bebas di sekitar bangsal dua minggu selepas serangan.
  • Dengan keadaan wad yang memuaskan, pengajar terapi senaman dapat, pada minggu ketiga dalam tempoh hospital, memungkinkan dia keluar ke koridor dan bahkan menguasai beberapa tangga.
  • Setiap hari jarak berjalan kaki secara beransur-ansur meningkat.

Dalam tempoh yang sangat penting ini, pesakit dengan serangan jantung tidak boleh dibiarkan begitu sahaja. Pasti ada saudara-mara atau seseorang dari kakitangan perubatan di sebelahnya.

Untuk menilai keadaan pesakit, perlu mengukur tekanan darah, kadar nadi sebelum dan selepas latihan fizikal. Elektrokardiogram harus dilakukan sekiranya perlu. Sekiranya data pengukuran menunjukkan perubahan negatif dalam keadaan pesakit, maka aktiviti fizikal akan berkurang.

Dalam proses normal pemulihan, seseorang dihantar untuk pemulihan lebih lanjut ke institusi sanatorium atau pusat kardio khusus. Dan hanya selepas itu, doktor memberi arahan terperinci kepada pesakit mengenai cara menjalankan aktiviti di rumah..

Syarat untuk pemulihan rumah

Pesakit jenis 1 dan 2 dipindahkan ke tahap pemulihan ini setelah menjalani kursus pemulihan sanatorium. Bersama dengan rawatan ubat, program individu untuk pemulihan aktiviti fizikal ditetapkan.

Perhatian besar diberikan kepada gaya hidup yang mesti dipatuhi oleh seseorang setelah serangan jantung.

Semasa membuat program, doktor semestinya memperhatikan perkara-perkara seperti:

  • diet yang betul,
  • berjalan kaki setiap hari,
  • tidur dan rehat yang baik,
  • aktiviti fizikal biasa,
  • penghapusan tabiat buruk sepenuhnya.

Semua aktiviti fizikal dilakukan dengan pemantauan wajib tekanan darah dan degupan jantung. Satu set latihan khas dijalankan mengikut jadual yang telah ditentukan beberapa kali seminggu. Kelas diadakan dalam keadaan hemat di bawah bimbingan instruktur terapi senaman.

Penting! Pesakit pada masa ini tidak boleh melupakan kawalan diri, dia harus mengganti beban dengan berhenti sejenak untuk berehat.

Bantuan psikologi

Sebarang penyakit adalah tekanan untuk seluruh organisma, yang memberi kesan negatif terhadap keadaan psikologi pesakit. Selalunya seseorang yang mengalami serangan jantung mengalami kemurungan, yang tidak dapat ditangani sendiri..

Oleh itu, sangat penting untuk memberi sokongan kepada orang-orang seperti itu. Bantuan daripada orang tersayang akan membantu anda mengatasi masalah dengan lebih cepat, membiasakan diri dengan keadaan hidup yang baru.

Momen ini tidak boleh dilupakan, dan jika keadaan emosi seseorang itu membimbangkan, anda pasti mesti mendapatkan bantuan daripada pakar. Psikoterapi akan memberikan cadangan yang diperlukan yang akan membantu menstabilkan keadaan dan mencegah perkembangan neurosis serius dan perubahan keperibadian patologi.

Kekurangan watak neurotik dapat ditentukan oleh tanda-tanda berikut:

  • peningkatan kerengsaan,
  • perubahan mood yang kerap,
  • gangguan tidur,
  • fobia (takut pesakit, walaupun untuk waktu yang singkat, untuk bersendirian).

Selalunya pesakit sangat "tenggelam" dalam penyakit ini dan memerlukan saudara-mara untuk memanggil ambulans walaupun tidak ada alasan untuk ini. Pesakit seperti itu juga menimbulkan banyak masalah bagi para doktor, kerana mereka selalu memerlukan perhatian dan rawatan tambahan..

Cara-Cara Menyelesaikan Masalah "Khas"

Pada lelaki yang berumur matang, di mana tidak ada penurunan dalam aktiviti seksual, setelah menderita MI, persoalan kehidupan seksual selanjutnya selalu timbul. Sentiasa memikirkan perkara ini hanya menjadikan keadaan lebih teruk..

Sementara itu, kehidupan intim selepas serangan jantung tidak dilarang. Sebaliknya, ia ditunjukkan, kerana ia membangkitkan emosi positif. Tetapi di sini langkah yang wajar diperlukan. Sekiranya terdapat masalah dalam perkara ini, anda mesti memaklumkannya kepada doktor anda. Rawatan tambahan akan membantu membetulkan keadaan.

Untuk mencegah gangguan mental pada pesakit pasca infark, sekolah khas telah dibuat berdasarkan banyak institusi perubatan.

Di pusat-pusat tersebut, saudara-mara dan pesakit sendiri dapat menerima nasihat mengenai masalah yang menjadi perhatian mereka. Sokongan profesional akan membantu seseorang dengan cepat menyesuaikan diri dan kembali bekerja.

Kekangan yang tidak dapat dielakkan

Infarksi miokard tergolong dalam kategori penyakit yang secara signifikan mempengaruhi kerja organ dan sistem lain. Oleh itu, sangat mustahak untuk mengarahkan semua usaha untuk mencegah kemerosotan proses itu berulang..

Dalam kombinasi dengan patologi lain yang terdapat dalam sejarah pesakit tertentu, diagnosis ini memerlukan perubahan dramatik dalam gaya hidupnya. Sekatan tersebut diperlukan untuk sekurang-kurangnya meminimumkan risiko serangan jantung kedua..

Jadual di bawah menunjukkan perkara yang tidak dapat dilakukan setelah mengalami MI:

Tidak.Kawasan kehidupanBatasan
1.Aktiviti fizikalTidak perlu menurunkan beban di badan yang boleh menyebabkan peningkatan pengecutan otot jantung. Ia sangat berbahaya selepas infark miokard, kerana aneurisma boleh berkembang. Aktiviti fizikal dalam tempoh ini harus diberi dos. Pilihan terbaik adalah terapi senaman, berjalan dengan pedometer, senaman aerobik.
2.MakananTidak termasuk makanan goreng dan berlemak. Makanan berkalori tinggi harus dikeluarkan dari diet untuk mengelakkan kenaikan berat badan. Garam harus terhad, dan rempah harus dihapuskan sepenuhnya.
3.Keadaan emosiSegala situasi yang menimbulkan ketidakstabilan emosi harus dielakkan. Kerengsaan, kegembiraan, ketakutan dan kegelisahan meningkatkan jumlah degupan jantung.
4.TabiatAlkohol dan nikotin harus dihapuskan sepenuhnya. Ini adalah faktor risiko utama MI berulang..
lima.Perubahan iklimDi kawasan ini, perubahan mendadak tidak diingini kerana boleh memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan pesakit..

Perkara penting! Dilarang keras untuk pesakit dan saudara-mara untuk menukar atau menambah rawatan ubat-ubatan dan perkara lain dalam program pemulihan. Sebarang "inisiatif" dalam perkara ini boleh membawa kepada akibat yang tidak dapat diramalkan.

Petunjuk berguna

Orang yang mengalami serangan jantung harus memahami bahawa jangka masa dan kualiti kehidupan masa depan bergantung sepenuhnya kepada seberapa banyak mereka dapat menyesuaikan diri dengan keadaan baru..

Artinya, semua perubahan yang diperlukan tidak akan bersifat sementara, tetapi tetap. Pada prinsipnya, ini tidak sukar jika seseorang dapat menyesuaikan diri dengan suasana positif..

Tertakluk kepada sekatan kecil yang dinyatakan di atas, dan beberapa cadangan berguna, anda boleh hidup dan bekerja secara aktif selama bertahun-tahun selepas MI.

Pakar menasihati mematuhi peraturan berikut:

  • Makanan. Diet harus kaya dengan vitamin dan mineral penting. Yang terbaik adalah membina makanan pada hidangan sayur-sayuran, daging diet, bijirin, dan ikan tanpa lemak. Sayuran dan buah-buahan segar, sayur-sayuran mesti ada dalam menu harian.
  • Aktiviti fizikal. Otot tidak boleh mengalami kekurangan tekanan walaupun selepas serangan jantung. Oleh itu, senaman fizikal dalam mod sederhana hanya akan bermanfaat. Berjalan dalam irama santai memberi kesan yang baik pada nada otot, yoga bagus untuk bernafas, yang bermaksud meningkatkan bekalan oksigen ke darah. Aktiviti fizikal harus selalu dibincangkan dengan doktor..
  • Lawatan berkala ke doktor juga harus menjadi peraturan utama gaya hidup baru. Ini akan membolehkan pakar memantau petunjuk penting jantung (tekanan darah, ECG) dan mengenal pasti penyimpangan tepat pada masanya. Sebagai tambahan kepada parameter ini, doktor juga harus menilai tahap kolesterol dan glukosa pada pesakit pasca infark..

Dengan mematuhi ketiga-tiga perkara ini secara sistematik, pesakit akan dapat mengelakkan serangan kedua..

Ramalan

Infarksi miokard adalah penyakit yang sangat berbahaya. Menurut statistik, ia menduduki kedudukan utama antara penyebab kematian pramatang yang paling biasa. Oleh itu, tidak ada ramalan yang jelas di sini..

Semuanya bergantung pada gabungan faktor:

  • Jantina. Contohnya, lelaki lebih mudah terkena serangan jantung, dan juga yang muda. Dan pada seorang wanita, penyakit ini hanya boleh muncul dalam tempoh selepas menopaus. Faktor ini disebabkan oleh fakta bahawa pada usia subur, estrogen (hormon seks wanita) menyekat perkembangan plak aterosklerotik, sehingga mencegah perkembangan serangan jantung. Tetapi setelah 60 tahun, risiko MI pada seks yang lebih adil meningkat secara mendadak.
  • Umur. Perkara yang sama berlaku untuk usia pesakit: semakin tua orang itu, semakin kurang prognosisnya. Sesungguhnya, pada usia tua orang biasanya mengumpulkan "sejambak" penyakit bersamaan, yang secara signifikan merumitkan tahap pemulihan. Di samping itu, sangat sukar bagi warga tua untuk membina semula dan mengubah kedudukan hidup mereka. Sangat sukar bagi mereka untuk berpisah dengan ketagihan, walaupun ini adalah prasyarat untuk ramalan positif..
  • Kerja. Banyak persoalan juga timbul mengenai pekerjaan. Pekerjaan itu sendiri, yang dilakukan seseorang sebelum penyakit, sangat penting. Sekiranya aktiviti kerjanya dikaitkan dengan prestasi kerja yang sukar dan mahal secara fizikal, maka dia harus mengubah pekerjaannya.

Sangat sukar untuk membuat ramalan mengenai pesakit yang mengalami serangan jantung besar-besaran, kerana mereka sangat mungkin mengalami serangan kedua.

Oleh itu, adalah mustahil untuk membincangkan jangka hayat selepas MI sebagai tempoh tertentu. Sebilangan orang hidup hingga usia tua yang matang tanpa kecacatan, sementara yang lain mati pada tahun pertama. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, semuanya bergantung pada ciri-ciri individu orang itu dan bentuk penyakitnya..

Juga, seseorang tidak boleh mempercayai pendapat popular bahawa seseorang dapat mengalami sejumlah serangan serangan jantung. Ini tidak benar sepenuhnya. Selalunya kes pertama serangan jantung membawa maut kepada seseorang.

Tindakan pencegahan

Infark miokard dapat dielakkan jika:

  • Menangani masalah kardiovaskular tepat pada masanya.
  • Makan dengan betul.
  • Ikuti rutin harian, bergantian dengan rehat.
  • Tidur lena.
  • Hilangkan tabiat yang tidak sesuai dengan gaya hidup sihat.
  • Kawal berat badan anda.
  • Menjaga aktiviti fizikal.

Kehidupan selepas serangan jantung akan penuh jika pesakit sendiri berusaha untuk ini. Tetapi banyak juga bergantung pada orang yang dekat dengan orang itu. Suasana, perhatian dan perhatian saudara terdekat, persahabatan yang baik - semua ini boleh mempengaruhi prognosis secara positif.

Tetapi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa orang sakit harus dibatasi dalam keinginan mereka untuk bekerja, berkomunikasi dengan rakan sekerja, atau terlibat dalam hobi kegemaran mereka. Adalah perlu untuk menerima keputusan sedemikian dan menolong pesakit dengan segala cara yang mungkin agar dia dapat kembali ke kehidupan yang cepat..


Artikel Seterusnya
Pembedahan pintasan jantung