Toleransi glukosa terganggu


Toleransi glukosa terganggu (IGT) adalah bentuk diabetes laten, yang dicirikan oleh ketiadaan tanda-tanda klinikal diabetes dengan peningkatan kadar gula darah yang tidak mencukupi dan penurunan gula darah yang perlahan di bawah pengaruh pelbagai sebab (biasanya selepas makan). Ini adalah keadaan berisiko tinggi untuk perkembangan diabetes mellitus yang signifikan secara klinikal di masa depan. Di samping itu, orang yang mengalami toleransi glukosa terganggu cenderung mempunyai komorbiditi yang lebih teruk..

Pengesanan pelanggaran metabolisme karbohidrat yang tepat pada masanya membolehkan anda mengambil langkah-langkah untuk mengelakkan perkembangan diabetes mellitus, atau, paling tidak, melambatkan kejadiannya dengan ketara. Diagnosis mudah, hanya ujian toleransi glukosa oral.

Sinonim: prediabetes, diabetes asimtomatik, diabetes subklinikal, diabetes laten, diabetes laten.

Dalam edisi International Classification of Diseases 10 (ICD-10), penyakit ini mempunyai kod R73.0.

Sebab dan faktor risiko

Asal gangguan metabolisme karbohidrat tercermin dalam klasifikasi diabetes mellitus yang diterbitkan oleh Organisasi Kesihatan Sedunia pada tahun 1999. Toleransi glukosa dapat dikurangkan dengan alasan berikut:

Disfungsi sel-β (sel penghasil insulin pankreas);

· Pelanggaran penyerapan insulin;

· Pemusnahan sel β yang ditentukan secara genetik;

Rintangan insulin yang ditentukan secara genetik.

Sindrom Itsenko-Cushing, tirotoksikosis, pheochromocytoma, acromegaly, dll..

BMI (indeks jisim badan) ≥ 25 kg / m2

· Virus Epstein-Barr;

Virus beguk.

Ubat diabetes dan bahan kimia lain

Glukokortikoid, agonis reseptor α-adrenergik, thiazides, α-interferon, pentamidin, dll..

Sindrom genetik dan kromosom disertai dengan gangguan toleransi glukosa

Sindrom Down, Shereshevsky-Turner, Lawrence-Moon, Wolfram, Huntington's chorea, dll..

Penyakit radas pankreas exocrine

Pankreatitis, fibrosis sista, beberapa neoplasias.

Faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan prediabetes banyak dan berbeza-beza. Ini termasuk:

  • berat badan berlebihan;
  • sejarah keluarga diabetes mellitus;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • berumur lebih dari 45 tahun;
  • hipertensi arteri;
  • penyimpangan dari norma dalam kandungan kolesterol HDL dalam darah;
  • tahap trigliserida yang tinggi dalam darah;
  • beberapa gangguan metabolik (gout, hiperurisemia, aterosklerosis, sindrom metabolik);
  • penyakit kronik hati, buah pinggang, sistem kardiovaskular;
  • furunculosis;
  • penyakit periodontal;
  • sejarah diabetes kehamilan;
  • keguguran, kehamilan yang mengakibatkan kelahiran mati, kelahiran pramatang, sejarah janin yang terlalu besar;
  • tekanan teruk, pembedahan besar, sejarah penyakit teruk.

Semua orang dengan keadaan ini harus menjalani ujian toleransi glukosa secara berkala..

Gejala

Tidak ada manifestasi klinikal toleransi glukosa yang terganggu - oleh sebab itulah ia dipanggil diabetes tanpa gejala, atau diabetes subklinikal. Keadaan itu hanya dapat dikesan dengan melakukan ujian toleransi glukosa sebagai bagian dari pemeriksaan pencegahan atau pemeriksaan diagnostik untuk alasan lain.

Walau bagaimanapun, pakar cenderung menganggap beberapa tanda berpotensi menunjukkan kemungkinan penurunan toleransi glukosa, khususnya:

  • kerentanan terhadap penyakit kulit (furunculosis, jangkitan kulat, pyoderma, pruritus), alopecia:
  • gusi berdarah, penyakit periodontal;
  • dysbiosis usus, sindrom iritasi usus, disfungsi pankreas;
  • gangguan kitaran haid pada wanita, disfungsi seksual pada lelaki, kandidiasis sistem genitouriner;
  • angioneuropathy, retinopathy, menghilangkan endarteritis.

Ciri-ciri toleransi glukosa terganggu pada kanak-kanak

Walaupun pada kanak-kanak dan remaja, toleransi glukosa yang terganggu biasanya berkembang di bawah pengaruh faktor tekanan dan bersifat sementara, namun, disahkan untuk mengelakkan hasil positif palsu, menunjukkan adanya diabetes mellitus tipe 1 (diabetes remaja, bergantung kepada insulin). Dalam kes ini, toleransi glukosa yang terganggu dianggap bukan sebagai prediabetes, tetapi sebagai tahap perkembangan diabetes mellitus tipe 1, yang mendahului manifestasi. Tidak seperti diabetes laten pada orang dewasa, pada kanak-kanak, prediabetes tidak dapat dipulihkan dan memerlukan pemantauan berterusan kadar glukosa darah untuk memulakan terapi insulin tepat pada masanya..

Diagnostik

Kaedah mendiagnosis toleransi glukosa terganggu adalah ujian khas untuk toleransi glukosa, kerana ujian biasa yang menentukan tahap glukosa dalam darah tidak akan menyimpang dari norma pada tahap pra-diabetes. Ujian toleransi glukosa adalah kaedah yang selamat, murah, tetapi sangat bermaklumat..

Semasa ujian, kecukupan rembesan insulin endogen ditentukan, yang ditunjukkan dalam kemampuan tubuh untuk mengekalkan kadar glukosa darah normal di bawah tekanan glukosa yang tertekan.

Kontraindikasi terhadap ujian toleransi glukosa

  • tahap glukosa darah lebih tinggi daripada ambang diagnostik diabetes mellitus (7 mmol / l);
  • tahap glukosa pada bila-bila masa sepanjang hari, tanpa mengira pengambilan makanan, sepadan dengan 11.1 mmol / l dan lebih tinggi;
  • pembedahan baru-baru ini, infark miokard;
  • tempoh selepas bersalin.

Persediaan ujian

Selama tiga hari sebelum kajian, pesakit mesti mematuhi aktiviti fizikalnya yang biasa dan diet yang merangkumi sekurang-kurangnya 150 g karbohidrat sehari. Makanan terakhir harus dilakukan selewat-lewatnya 12 jam sebelum bermulanya ujian. 15 minit sebelum permulaan ujian dan sepanjang tempohnya, pesakit harus berada dalam keadaan rehat fizikal. Ini tidak boleh didahului oleh tekanan, beban fizikal atau penyakit..

Ujian

Semasa ujian, pesakit harus tenang, duduk dengan selesa atau berbaring.

Ujian dilakukan pada waktu pagi dengan perut kosong..

Sampel darah diambil dari jari (darah kapilari). Sejurus selepas ini, pesakit diberi larutan glukosa untuk diminum (75 g glukosa kering dalam 250 ml air), yang kadang-kadang ditambahkan beberapa tetes jus lemon atau larutan asid sitrik untuk mengelakkan rasa mual dan sensasi tidak menyenangkan lainnya. Jumlah glukosa yang tepat dikira berdasarkan 50 g / m2 permukaan badan, tetapi tidak lebih dari 75 g untuk orang dewasa, dengan obesiti - pada kadar 1 g / kg berat badan, tetapi tidak lebih dari 100 g. Jumlah glukosa untuk kanak-kanak dan remaja adalah 1.75 berat badan g / kg, tetapi tidak lebih daripada 75 g.

Setelah mengambil glukosa semasa perut kosong, darah kapilari diambil selepas 30, 60, 90, 120 minit. Untuk pemeriksaan pencegahan, ujian dapat dilakukan dengan kaedah yang disederhanakan, ketika pengambilan darah pertama dilakukan, seperti dalam versi klasik, sebelum muatan glukosa, dan yang kedua dan terakhir - setelah 120 minit.

Tafsiran hasil sampel

Kebiasaannya, kadar glukosa darah meningkat sejurus selepas beban glukosa dan kemudian menurun dengan cepat. Tahap glukosa awal harus kurang dari 5.5 mmol / L, setelah 30, 60 dan 90 minit tidak boleh melebihi 11.1 mmol / L, dan setelah 120 minit ia harus berada di bawah 7.8 mmol / L.

Sekiranya glukosa darah puasa melebihi 5.5 mmol / L, tetapi di bawah 6.1 mmol / L, dan setelah 120 minit berada dalam julat 7.8-11.1 mmol / L, maka toleransi glukosa terganggu didiagnosis.

Sekiranya glukosa darah puasa melebihi 6.1 mmol / L, dan 120 minit selepas beban glukosa ≥ 11.1 mmol / L, diabetes akan didiagnosis.

Sekiranya tahap glukosa darah puasa berada dalam kisaran 5,6-6,0 mmol / l, mereka membicarakan pelanggaran glikemia puasa, keadaan ini menunjukkan risiko yang ada untuk menghidap diabetes mellitus.

Pada orang yang berusia lebih dari 60 tahun, 0.1 mmol / l ditambahkan ke kadar glukosa darah yang diperoleh setiap 10 tahun.

Petikan: Kajian pakar endokrinologi asing menunjukkan bahawa 10% orang berusia 60 tahun ke atas mengalami toleransi terhadap glukosa..

Diagnostik tambahan

Kriteria diagnostik tambahan untuk mengesahkan diagnosis gangguan toleransi glukosa atau diabetes mellitus adalah penentuan tahap glukosa dalam air kencing yang dikumpulkan selepas beban glukosa.

Kaedah tambahan lain adalah pengukuran hemoglobin glikasi (HbA1c) - petunjuk tidak langsung kepekatan purata glukosa dalam darah dalam jangka masa yang panjang. Biasanya, indeks HbA1c adalah 4-6%. Pada masa yang sama, pengesanan peningkatan HbA1c pada orang tanpa manifestasi klinikal diabetes mellitus memerlukan analisis tahap glukosa darah dan ujian toleransi glukosa..

Rawatan toleransi glukosa terjejas

Pada tahap pra-diabetes, untuk menormalkan metabolisme karbohidrat yang terganggu, sudah cukup untuk memperbaiki gaya hidup, yang, bagaimanapun, seharusnya tidak bersifat sementara, tetapi seumur hidup..

Diet

Rawatan utama untuk gangguan toleransi glukosa adalah diet. Prinsip asasnya:

  1. Mengurangkan kandungan lemak dalam makanan menjadi 40-50 g sehari.
  2. Mengurangkan pengambilan garam hingga maksimum 6 g sehari.
  3. Mengurangkan pengambilan karbohidrat sederhana (tepung putih dan produk pastri, pastri, gula, madu).
  4. Pengambilan harian sejumlah kecil karbohidrat kompleks (produk tepung bijirin, kentang, bijirin tidak termasuk semolina) diedarkan secara merata pada beberapa makanan.
  5. Keutamaan untuk diet tanaman tenusu (sayur-sayuran segar dan masak, buah-buahan dan beri, produk susu dan fermentasi harus dimasukkan dalam diet harian). Produk susu fermentasi, selain nilai pemakanan, menyumbang kepada pencegahan dysbiosis usus, yang sering kali menyertai gangguan metabolisme karbohidrat.
  6. Penolakan minuman beralkohol.
  7. Diet pecahan: 5-6 kali sehari dalam bahagian kecil, memerhatikan selang waktu yang sama antara waktu makan.
  8. Dalam kegemukan, kandungan kalori harian (ditentukan secara individu, dengan mengambil kira jantina, usia, jenis aktiviti) makanan harus dikurangkan sebanyak 200-300 kkal sehingga berat badan normal tercapai.

Cadangan lain

  1. Berhenti merokok dan tabiat buruk yang lain.
  2. Mengelakkan hypodynamia, meningkatkan aktiviti fizikal. Memerlukan aktiviti fizikal harian tanpa kerja berlebihan.
  3. Pemantauan kadar gula darah secara berkala.
  4. Normalisasi rejimen kerja dan rehat, tidur malam penuh.
  5. Penolakan dari kerja fizikal yang berat, shift malam.
  6. Pemerhatian oleh ahli endokrinologi dengan pemeriksaan tahunan, yang merangkumi ujian toleransi glukosa dan penentuan HbA1c.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Komplikasi utama toleransi glukosa yang terganggu adalah perkembangan diabetes mellitus dengan semua akibat penyakit ini..

Ramalan

Menurut statistik perubatan yang ada, 10 tahun setelah pengesanan toleransi glukosa terganggu pada sepertiga pesakit, kadar gula darah kembali normal, pada sepertiga mereka tetap pada tahap yang sama, dan sepertiga lagi mengalami diabetes mellitus yang dinyatakan secara klinikal. Optimisme prognosis bergantung pada seberapa serius pesakit mengambil cadangan perubatan untuk memperbaiki gaya hidupnya.

Pencegahan

Langkah mencegah perkembangan keadaan pra-diabetes adalah, pertama-tama, menjaga gaya hidup yang sihat, yang menyiratkan pemakanan yang betul, aktiviti fizikal yang teratur dan mencukupi, kerja dan rehat yang normal, ketahanan terhadap tekanan..

Pencegahan sekunder merangkumi pengesanan gangguan metabolisme karbohidrat tepat pada masanya (pemeriksaan pencegahan biasa) dan langkah-langkah untuk menghapuskannya, termasuk pendaftaran dengan ahli endokrinologi.

Video

Kami menawarkan untuk melihat video mengenai topik artikel.

Toleransi glukosa terganggu

Keadaan ini dipanggil "toleransi glukosa terganggu." Ia berbahaya bukan hanya dengan perkembangan klinik diabetes di masa depan, tetapi juga dengan fakta bahawa orang-orang dengan toleransi glukosa yang terganggu cenderung untuk menjalani pelbagai penyakit yang lebih teruk..

Sementara itu, kecenderungan diabetes mellitus jenis 2 dapat dikesan 5-10 tahun sebelum saat toleransi glukosa terganggu berubah menjadi penyakit. Pada masa yang sama, adalah mungkin untuk mengelakkan penyakit atau menunda perkembangannya dengan bantuan langkah-langkah yang agak sederhana yang bersifat dadah dan bukan dadah..

Untuk diagnosis, sudah cukup untuk melakukan ujian toleransi glukosa. Ia membantu mengenal pasti masalah ketika ujian gula darah rutin masih menunjukkan kelainan. Petunjuk untuk kajian ini sama seperti untuk ujian gula darah (pautan ke artikel yang berkaitan), tetapi dengan perhatian khusus kepada orang yang mempunyai sejarah keluarga diabetes jenis 2 dan wanita yang disyaki menghidap diabetes.

Teknik ujian

Pertama, sampel darah puasa diambil jika tahap glukosa lebih tinggi daripada biasa (6.7 mmol / L), ujian tidak dilakukan. Apabila glukosa berada dalam julat normal, subjek diberi segelas (250 ml) air di mana 75 g glukosa dilarutkan (mungkin dengan penambahan sejumlah kecil asid sitrik untuk menekan mual) dan beberapa sampel darah diambil pada selang 30, 60, 90 dan 120 minit.

Ciri penyelidikan

Kerana kenyataan bahawa tubuh bertindak balas terhadap tekanan, penyakit, pengambilan makanan dan faktor lain dengan mengubah kadar gula darah, untuk mendapatkan hasil yang dapat dipercayai, anda perlu mengikuti beberapa peraturan.

Untuk ujian toleransi glukosa, anda perlu mengikuti diet biasa (tanpa embel-embel dan berpuasa) sekurang-kurangnya tiga hari sebelum ujian, jumlah aktiviti fizikal harus sesuai dengan irama kehidupan yang biasa.

Kajian ini dilakukan pada waktu pagi dengan perut kosong (makanan terakhir dalam 10-14 jam), sementara merokok dan minum apa-apa selain air dilarang untuk jangka masa yang sama. Segera sebelum pengambilan sampel darah, prosedur perubatan dan ubat harus dikecualikan, biasanya ia dibatalkan sehari sebelum ujian.

Darah diambil semasa duduk atau berbaring; bilik tidak boleh sejuk atau panas. Anda boleh merokok, makan, minum, melakukan kerja fizikal hanya setelah ujian selesai.

Sekiranya anda terpaksa gugup sebelum kajian, anda baru-baru ini mengalami penyakit serius, operasi atau jangkitan kronik semakin teruk, lebih baik menangguhkan kajian. Hasil yang salah boleh terjadi pada wanita setelah melahirkan atau semasa haid, begitu juga dengan patologi sistem hati dan endokrin, kandungan kalium rendah atau penyakit yang menghalang penyerapan glukosa.

Mentafsirkan Hasil

Pada orang yang sihat, kadar glukosa darah meningkat dan kemudian turun dengan cepat. Dengan toleransi glukosa yang terganggu, kadar gula berada di atas normal, tetapi di bawah nilai diabetes.

Biasanya, semasa perut kosong, tahap glukosa darah harus berada di bawah 5.5 mmol / L, dalam selang 30-90 minit selepas beban glukosa - di bawah 11.1 mmol / L, dan setelah dua jam tidak lebih tinggi daripada 7.8 mmol / L.

Sekiranya nilai glukosa puasa berada di bawah 6.7 mmol / L, dalam selang 30-90 minit selepas beban glukosa, di atas normal, tetapi di bawah 11.1 mmol / L, dan setelah dua jam mereka tidak jatuh di bawah 7.8 mmol / L, mereka bercakap mengenai pelanggaran toleransi glukosa.

Sekiranya tahap gula lebih tinggi daripada 11.1 mmol / L dalam masa 30-90 minit selepas pemuatan glukosa dan tidak kembali normal selepas 2 jam, ujian tambahan untuk diabetes diperlukan.

Diabetes atau gangguan toleransi glukosa ditentukan jika sekurang-kurangnya dua ujian yang dilakukan pada hari yang berbeza menunjukkan peningkatan kadar glukosa darah.

Toleransi glukosa terganggu: apakah itu dan rawatan

Pelanggaran toleransi

Di bawah rutin harian biasa, seseorang mengambil makanan beberapa kali, tidak mengira makanan ringan..

Bergantung pada seberapa sering dan jenis makanan yang dimakan, sama ada diet diikuti, tahap gula dalam darah berubah. Fenomena ini benar-benar normal. Tetapi kadang-kadang kepekatan glukosa secara tidak wajar meningkat atau menurun secara mendadak, dan keadaan ini sudah penuh dengan bahaya menurut ICD 10.

Peningkatan kadar gula dalam darah tanpa sebab yang jelas adalah pelanggaran toleransi glukosa. Kesukarannya adalah bahawa ia hanya dapat dikesan dengan kajian klinikal darah atau air kencing menurut ICD 10.

Selalunya, toleransi glukosa terganggu tidak menampakkan diri. Dan hanya dalam beberapa kes, termasuk semasa kehamilan, terdapat gejala yang serupa dengan diabetes:

  • Kulit kering;
  • Pengeringan membran mukus;
  • Sensitif, gusi berdarah;
  • Penyembuhan luka dan lecet yang berpanjangan.

Itu bukan penyakit, tetapi rawatan sudah diperlukan. Tubuh memberi isyarat bahawa tidak semuanya berjalan lancar, dan anda perlu memperhatikan diet dan gaya hidup anda. Biasanya diet khas diresepkan, jika pelanggarannya serius - rawatan ubat mengikut ICD 10.

Penting: gangguan toleransi glukosa tidak selalu, tetapi sering menjadi dorongan untuk perkembangan diabetes. Dalam kes ini, anda tidak perlu panik, tetapi hubungi pakar dan menjalani semua pemeriksaan yang diperlukan..

Sekiranya pada masa yang sama jumlah insulin dalam tubuh tetap normal, tindakan utama harus ditujukan untuk mencegah perkembangan diabetes mellitus yang diperoleh.

Hasil yang baik diperoleh dengan rawatan dengan ubat-ubatan rakyat - ini adalah pilihan alternatif semasa kehamilan, apabila rawatan ubat tidak diingini, walaupun ICD 10 tidak mencadangkan rawatan dengan ubat-ubatan rakyat.

Patologi apa?

Toleransi glukosa terganggu (Glucose Tolerance) bermaksud kadar glukosa puasa tidak jauh lebih tinggi daripada biasa, tetapi setelah makan, karbohidrat akan lebih sukar dicerna, yang akan menyebabkan kenaikan gula. HHT bukan penyakit, tetapi merupakan pertanda serius kemungkinan gangguan pada tubuh. Isyarat yang membimbangkan, tidak memperhatikan penyebabnya, dapat berkembang menjadi diabetes jenis 2, yang mustahil untuk disembuhkan.

Gula turun seketika! Lama kelamaan, diabetes boleh menyebabkan pelbagai penyakit seperti masalah penglihatan, keadaan kulit dan rambut, bisul, gangren dan juga tumor barah! Orang yang diajar dengan pengalaman pahit untuk menormalkan penggunaan kadar gula. baca lagi.

Apa itu toleransi glukosa terganggu (IGT)?

Pada akar keadaan ini adalah masalah di mana terdapat pengumpulan glukosa dalam darah.

IGT berkait rapat dengan konsep lain - dengan glikemia puasa yang terganggu (IGN). Selalunya, konsep-konsep ini tidak dapat dipisahkan secara tidak langsung, kerana dalam diagnosis sindrom metabolik atau diabetes seperti itu, kedua-dua kriteria ini biasanya saling bergantung..

Mereka matang pada saat salah satu proses metabolik mulai berfungsi - karbohidrat, di mana pengambilan atau penggunaan glukosa oleh sel-sel seluruh tubuh kita menurun.

Menurut ICD - 10, keadaan ini sesuai dengan nombor:

  • R73.0 - peningkatan glukosa darah atau kelainan dalam hasil ujian toleransi glukosa

Untuk memahami keadaan seseorang pada tahap gangguan metabolik, kriteria glukosa darah digunakan.

Dengan NTG, gula darah akan melebihi norma, tetapi tidak melebihi ambang diabetes.

Tetapi bagaimana membezakan antara gangguan toleransi glukosa dan glikemia puasa yang terganggu?

Agar tidak keliru dalam dua konsep ini, perlu menghubungi piawaian WHO - organisasi kesihatan dunia.

Menurut kriteria WHO yang diterima, IGT ditentukan dalam keadaan peningkatan kadar gula dalam darah 2 jam selepas latihan, yang terdiri daripada 75 g glukosa (larut dalam air), dengan syarat kepekatan gula plasma puasa tidak melebihi 7.0 mmol / liter.

NGN didiagnosis jika glisemia puasa (iaitu ketika perut kosong) ≥6.1 mmol / L dan tidak melebihi 7.0 mmol / L, dengan syarat bahawa glisemia adalah 2 jam selepas latihan
Mereka. asas IGN, seperti namanya, adalah untuk menentukan tahap gula pada perut kosong, ketika ambang batasnya melebihi norma yang dibenarkan bagi orang yang sihat, dan dengan IGN, glisemia puasa dapat berada dalam norma relatif, namun, setelah memakan karbohidrat, penyerapannya akan menjadi perlahan. akan menyebabkan peningkatan glisemia.

Oleh itu, kedua konsep ini adalah salah satu kriteria utama dalam diagnosis gangguan metabolik, dan juga termasuk dalam senarai risiko yang boleh menyebabkan perkembangan diabetes jenis 2. Malangnya, masalah serupa baru-baru ini menjadi ciri generasi muda..

Toleransi glukosa yang terganggu kini dapat dikesan pada kanak-kanak, yang sebelumnya kelihatan mustahil. Namun, kegemukan kini telah menjadi momok masyarakat moden. Ketika hadir, metabolisme semula jadi cenderung melambat, meningkatkan risiko diabetes jenis 2 di sekolah dan anak-anak remaja.

Kanak-kanak yang berlebihan berat badan lebih rentan terhadap penyakit kardiovaskular, mereka mengalami dislipidemia (tahap kolesterol tinggi), sesak nafas, perkembangan yang tertunda, penurunan imuniti. Dan jika diabetes yang lebih awal pada usia mereka turun-temurun, sekarang kemungkinan besar adalah akibat gaya hidup yang tidak betul dan kebiasaan makan secara buatan dengan cara makan di katering awam.

Makanan ringan yang kerap dengan roti, hot dog, hamburger membuahkan hasil beberapa tahun selepas pembukaan pertama McDonald's di Rusia di Moscow (dibuka pada 13 Januari 1990 dan 26 tahun telah berlalu sejak itu, dan ingatan tentang peristiwa ini masih hidup, seperti yang tercermin dalam "Guinness Book of Records").

Tidak seperti diabetes yang ada, penghidap NTG masih boleh mengubah segalanya. Terdapat teknik yang cukup mudah yang membolehkan anda menormalkan metabolisme karbohidrat dan zat lain dalam badan sepenuhnya..

Diabetes dan lonjakan tekanan akan menjadi perkara masa lalu

Diabetes adalah penyebab hampir 80% semua strok dan amputasi. 7 daripada 10 orang mati kerana tersumbat di arteri jantung atau otak. Dalam hampir semua kes, alasan untuk tujuan yang mengerikan adalah sama - gula darah tinggi..

Adalah mungkin dan perlu untuk menurunkan gula, jika tidak. Tetapi ini tidak dapat menyembuhkan penyakit itu sendiri, tetapi hanya membantu mengatasi akibatnya, dan bukan penyebab penyakitnya..

Satu-satunya ubat yang disyorkan secara rasmi untuk rawatan diabetes dan ia juga digunakan oleh ahli endokrinologi dalam kerja mereka adalah Diabetes Patch Dzhi Dao.

Keberkesanan ubat, dikira mengikut kaedah standard (jumlah yang pulih hingga jumlah pesakit dalam kumpulan 100 orang yang menjalani rawatan) adalah:

  • Normalisasi gula - 95%
  • Penghapusan trombosis vena - 70%
  • Penghapusan degupan jantung yang kuat - 90%
  • Melegakan tekanan darah tinggi - 92%
  • Meningkatkan semangat pada waktu siang, meningkatkan tidur pada waktu malam - 97%

Pengeluar Dzhi Dao bukan organisasi komersial dan dibiayai oleh negara. Oleh itu, sekarang setiap penduduk berpeluang untuk menerima ubat dengan potongan 50%.

Toleransi glukosa terganggu (IGT) juga disebut "prediabetes".

Ini adalah gangguan metabolik patologi kompleks yang merangkumi:

  • penurunan pengeluaran insulin kerana fungsi pankreas tidak mencukupi;
  • penurunan kepekaan protein membran terhadap insulin.

Ujian darah untuk gula, yang dilakukan ketika perut kosong, dengan NTG biasanya menunjukkan norma (gula mana yang normal), atau glukosa meningkat sedikit, kerana tubuh mempunyai waktu untuk memproses semua gula yang telah memasuki darah pada malam sebelum mengambil ujian.

Terdapat perubahan lain dalam metabolisme karbohidrat - glukosa puasa terganggu (FGH). Patologi ini didiagnosis apabila kepekatan gula puasa melebihi norma, tetapi kurang dari tahap yang membolehkan anda mendiagnosis diabetes. Setelah glukosa memasuki aliran darah, ia mempunyai masa untuk diproses dalam 2 jam, tidak seperti orang dengan toleransi glukosa yang terganggu.

Manifestasi luaran NTG

Tidak ada gejala yang dapat secara langsung menunjukkan kehadiran toleransi glukosa seseorang yang terganggu. Tahap gula dalam darah semasa IGT meningkat sedikit dan untuk jangka masa yang pendek, jadi perubahan pada organ berlaku hanya setelah beberapa tahun. Selalunya, gejala yang membimbangkan muncul hanya dengan kemerosotan penyerapan glukosa yang ketara, apabila kita sudah boleh membincangkan mengenai permulaan diabetes jenis 2.

Perhatikan perubahan kesejahteraan berikut:

  1. Mulut kering, minum lebih banyak cecair daripada biasa - badan berusaha mengurangkan kepekatan glukosa dengan menipiskan darah.
  2. Kerap membuang air kecil kerana pengambilan cecair meningkat.
  3. Peningkatan glukosa darah dengan cepat setelah makanan kaya karbohidrat menyebabkan demam dan pening.
  4. Sakit kepala disebabkan oleh peredaran darah yang terganggu di saluran otak.

Seperti yang anda lihat, gejala ini sama sekali tidak spesifik dan mustahil untuk mengenal pasti NTG berdasarkannya. Pembacaan glukometer di rumah juga tidak selalu memberi maklumat; peningkatan gula yang dikesan dengan pertolongannya memerlukan pengesahan dalam keadaan makmal. Untuk diagnosis NTG, ujian darah khas digunakan, berdasarkan yang memungkinkan untuk menentukan dengan tepat sama ada seseorang mempunyai gangguan metabolik.

Pengenalpastian pelanggaran

Gangguan toleransi dapat ditentukan dengan pasti menggunakan ujian toleransi glukosa. Semasa ujian puasa ini, darah diambil dari urat atau jari dan apa yang disebut "tahap glukosa puasa" ditentukan. Sekiranya analisis diulang, dan gula kembali melebihi norma, kita dapat membicarakan diabetes mellitus. Dalam kes ini, ujian selanjutnya tidak praktikal..

Sekiranya gula pada perut kosong sangat tinggi (> 11.1), tidak akan ada kesinambungan, kerana mungkin tidak selamat untuk menjalani ujian lebih lanjut.

Sekiranya gula puasa ditentukan dalam julat normal atau sedikit melebihi itu, beban yang disebut dilakukan: berikan segelas air dengan 75 g glukosa untuk diminum. 2 jam berikutnya perlu dihabiskan di dalam makmal, menunggu gula diserap. Selepas masa ini, kepekatan glukosa sekali lagi ditentukan..

Berdasarkan data yang diperoleh sebagai hasil ujian darah ini, kita dapat membincangkan tentang adanya gangguan metabolisme karbohidrat:

Masa Ujian GlukosaTahap glukosa GLU, mmol / l
Darah jariDarah dari urat
Biasa
Pada perut kosongGLU 27 kg / m2)
  • sejarah diabetes kehamilan (diabetes semasa kehamilan)
  • janin besar (melebihi 4.5kg) atau kelahiran mati
  • kehadiran hipertensi (dengan tekanan darah> 140/90 mm Hg)
  • tahap trigliserida darah tinggi (> 2.8 mmol / L)
  • tahap lipoprotein berketumpatan tinggi kurang daripada 35 mg / dl
  • penyakit periodontal kronik dan furunculosis
  • hipoglikemia spontan (penurunan gula darah yang tajam)
  • mengambil ubat diabetesogenik (diuretik, estrogen, glukokortikoid)
  • berumur lebih dari 45 tahun
  • Gejala penyakit

    Gula pada waktu pagi tetap normal, ujian air kencing tidak mendedahkan patologi. Oleh itu, permulaan penyakit dalam kebanyakan kes tetap tidak disedari, dan gangguan itu sendiri didiagnosis secara kebetulan.

    Lama kelamaan, seseorang mula menyedari gejala yang membimbangkan:

    • mulut kering;
    • peningkatan berpeluh;
    • kelemahan;
    • rasa panas di dalam badan;
    • peningkatan kencing;
    • rasa dahaga;
    • kulit gatal;
    • gusi berdarah;
    • penyembuhan luka dan kecederaan yang perlahan;
    • sensasi kesemutan di hujung jari;
    • melonggarkan gigi.

    Wanita mengalami ketidakteraturan haid. Tetapi sayangnya, tanda-tanda seperti itu sudah menunjukkan perkembangan diabetes secara beransur-ansur..

    Dalam kebanyakan kes, doktor mengambil inisiatif untuk menjalankan ujian jika dia melihat ada kecurigaan. Diagnostik biasanya ditetapkan dalam kes berikut:

    • trimester kehamilan kedua dan ketiga;
    • kehadiran saudara-mara dengan diabetes;
    • kegemukan;
    • darah tinggi;
    • penyakit sistem kardiovaskular;
    • usia tua.

    Dan juga orang yang didapati mempunyai kadar trigliserida tinggi dalam darah mereka dihantar untuk ujian. Malangnya, di negara kita, hampir setiap orang ketiga mempunyai berat badan berlebihan, dan setiap orang kedua menderita sejenis penyakit jantung atau vaskular. Atas sebab yang diberikan, banyak kategori populasi berisiko. Semua orang ini perlu lebih prihatin terhadap kesihatan mereka dan menjalani pemeriksaan berkala untuk mencegah perkembangan diabetes pada waktunya..

    Gangguan toleransi - adakah itu diabetes atau tidak?

    Tidak lama dahulu, toleransi glukosa terganggu disebabkan oleh bentuk diabetes mellitus yang terpendam..

    Baru-baru ini penyakit ini dianggap sebagai penyakit yang terpisah, yang tidak dicirikan oleh tanda-tanda dan berlanjutan dalam bentuk pendam..

    Ujian darah, seperti air kencing, akan menunjukkan nilai glukosa yang dapat diterima, dan hanya ujian toleransi glukosa yang dapat menunjukkan sintesis insulin yang stabil dan penurunan penyerapan gula.

    Sekiranya anda mengikuti gambaran klinikal, maka penyakit ini boleh dianggap sebagai pra-diabetes. Glukosa pesakit pasti akan lebih tinggi daripada biasa..

    Tetapi tidak begitu kritikal dan tidak akan menjadi asas bagi ahli endokrinologi untuk mendiagnosis diabetes. Insulin dihasilkan tanpa tanda-tanda gangguan endokrin yang jelas.

    Dalam hampir semua kes, jika anda tidak menangguhkan lawatan ke doktor dan memulakan terapi tepat pada waktunya, anda dapat mencegah kematian. Mungkin memerlukan masa 5-10 tahun sebelum pesakit diserang diabetes.

    Pesakit mesti dimasukkan dalam kumpulan risiko dengan kecenderungan untuk mengembangkan diabetes mellitus, jika ujian menunjukkan hasil yang positif. Oleh itu, pentingnya ujian toleransi glukosa jelas..

    Langkah pencegahan

    Bagi orang yang berisiko, disarankan untuk melakukan ujian toleransi glukosa secara berkala. Pencegahan penyakit terdiri daripada diet yang sihat, mengawal kalori yang dimakan, aktiviti fizikal yang wajib.

    Kesihatan pesakit yang didapati menghidap NTG sepenuhnya berada di tangannya. Dalam kebanyakan kes, sudah cukup untuk mengubah cara hidup biasa menjadi yang disesuaikan dengan pelanggaran seperti itu, yang dapat dilakukan oleh orang-orang yang mempunyai disiplin diri yang tinggi..

    Kehamilan dan diabetes pseudo

    Mengambil analisis semasa kehamilan sering menunjukkan penurunan persepsi glukosa oleh tubuh, dengan kata lain, pseudo-diabetes.

    Kerana penurunan kepekaan insulin, prediabetes didiagnosis. Sebabnya ialah peningkatan tahap hormon.

    Dalam praktik perubatan, terdapat statistik yang menunjukkan bahawa dalam 90% kes, perubahan dalam tubuh setelah kelahiran anak memprovokasi perkembangan diabetes jenis 2..

    Prinsip terapi

    Ujian toleransi glukosa dapat menunjukkan perkembangan gangguan metabolisme karbohidrat dalam tubuh manusia. Pesakit yang mendapat hasil yang serupa harus merawat kesihatan mereka dengan berhati-hati. Adalah mustahak untuk mendaftar dengan ahli endokrinologi. Doktor akan memantau proses pemulihan.


    Cara mencegah diabetes.

    Perhatian! Merawat NTG adalah kerja keras. Pesakit harus mempertimbangkan semula gaya hidupnya dengan hati-hati dan mengubah sikapnya terhadap tabiat buruk, meninggalkannya sepenuhnya.

    Pemakanan yang betul

    Penyebab utama toleransi glukosa terganggu adalah berlebihan insulin dalam darah yang dihasilkan oleh sel pankreas sebagai tindak balas terhadap pengambilan karbohidrat. Untuk mengembalikan kepekaan sel dan mengembalikan keupayaan mereka untuk mengasimilasikan hormon, kepekatannya harus dikurangkan. Sangat mudah untuk melakukan ini - pesakit mesti menghadkan pengambilan makanan yang mengandungi gula.

    Perhatian! Arahan yang dibuat oleh pakar pemakanan memerlukan pesakit untuk mengurangkan jumlah karbohidrat yang dimakan dengan tajam. Adalah wajar untuk menghilangkan makanan dengan indeks glisemik tinggi dari menu. Kos untuk tidak mengikuti peraturan ini adalah tinggi.

    Senarai cadangan asas dapat disajikan dalam format peraturan berikut:

    1. Pesakit harus makan dengan kerap, tetapi dalam bahagian kecil.
    2. Perlu diperhatikan keperluan penghitungan kalori. Kadar makanan yang dibenarkan dibahagikan kepada 4-5 pendekatan.
    3. Pesakit mesti mengambil air secukupnya.
    4. Asas dietnya ialah sayur-sayuran dan buah-buahan - iaitu makanan dengan kalori sifar.

    Menu pesakit harus seimbang, tetapi karbohidrat harus membentuk bahagian diet yang lebih kecil. Sekiranya peraturan ini tidak dipatuhi, terapi tidak akan berkesan..

    Sukan

    Untuk mengurangkan kemungkinan diabetes mellitus, pesakit mesti mengubah irama hidupnya sendiri menjadi lebih baik. Perubahan juga memerlukan senaman harian..

    Latihan berjalan dan pagi akan memberi manfaat kepada tubuh pesakit. Berjalan kaki dan berenang di kolam renang adalah sukan yang boleh diterima jika ada.


    Aktiviti fizikal ringan.

    Selepas bersenam, pesakit tidak boleh merasa keletihan yang berlebihan. Semua latihan yang dilakukan haruslah menyeronokkan dan memuaskan..

    Perhatian pesakit dengan toleransi glukosa yang terganggu harus dihentikan pada kenyataan bahawa menggunakan penggunaan ubat untuk menstabilkan kesejahteraan hanya mungkin dilakukan pada waktu kecemasan. Dalam beberapa kes, ubat semacam itu membahayakan tubuh pesakit dan boleh menyebabkan perkembangan diabetes, iaitu mempercepat perjalanan proses yang sudah berjalan.

    Ujian dan petunjuk untuk perlakuannya

    Kajian seperti ini merupakan salah satu kaedah paling berpatutan dan berkesan untuk mendiagnosis keadaan yang disebut "toleransi glukosa terganggu". Tetapi walaupun ujiannya cukup mudah, persiapan yang betul sangat penting..

    Selama beberapa hari sebelum mengambil darah, pesakit disarankan untuk menghindari tekanan dan peningkatan aktiviti fizikal. Prosedur ini dijalankan pada waktu pagi dan pada waktu perut kosong (tidak lebih awal daripada 10 jam selepas makan terakhir). Pertama, sebahagian darah diambil dari pesakit, setelah itu mereka ditawarkan untuk minum serbuk glukosa yang dilarutkan dalam air suam. Selepas 2 jam, ulangi pengambilan sampel darah. Di makmal, tahap gula dalam sampel ditentukan dan hasilnya dibandingkan.

    Sekiranya sebelum mengambil glukosa, kadar gula darah adalah 6.1-5.5 mmol, dan dua jam kemudian ia meningkat mendadak menjadi 7.8-11.0 mmol / l, maka kita sudah dapat membicarakan pelanggaran toleransi.

    Sebenarnya, para pakar mengesyorkan agar setiap orang menjalani ujian sedemikian sekurang-kurangnya sekali setiap dua tahun - ini adalah langkah pencegahan yang sangat berkesan yang akan membantu mengenal pasti penyakit pada peringkat awal. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kumpulan risiko yang analisisnya wajib dilakukan. Sebagai contoh, orang yang mempunyai kecenderungan genetik untuk diabetes, serta pesakit yang menderita obesiti, hipertensi arteri, tahap kolesterol tinggi, aterosklerosis, neuropati asal tidak diketahui, sering dihantar untuk ujian..

    Pencegahan penyakit

    Toleransi glukosa terganggu adalah fenomena yang sangat berbahaya yang menyebabkan komplikasi serius. Oleh itu, penyelesaian terbaik adalah dengan mengelakkan pelanggaran seperti itu daripada menangani akibat diabetes mellitus sepanjang hidup saya. Pencegahan akan membantu menyokong tubuh, yang terdiri daripada peraturan mudah:

    • menyemak semula kekerapan makan;
    • tidak termasuk makanan berbahaya dari diet;
    • menjaga badan dalam keadaan fizikal yang sihat dan mengelakkan berat badan berlebihan.

    Ujian Toleransi Glukosa

    Ujian toleransi glukosa membantu mengesahkan atau membantah NTG. Pertama, darah diambil dari subjek semasa perut kosong. Selepas itu, dia harus minum glukosa yang dicairkan dalam air (75 g setiap 1-1,5 cawan). Sekiranya ujian dilakukan pada orang gemuk, maka pengiraan glukosa adalah seperti berikut: 1 g per 1 kg berat badan (tetapi tidak lebih dari 100 g). Selepas 2 jam, pengambilan sampel darah diulang. Selama ini, anda tidak boleh terdedah kepada aktiviti fizikal, perubahan suhu, jangan makan atau minum alkohol.

    Sekiranya seseorang sihat, maka dalam 20-60 minit tahap glukosa meningkat dengan cepat kerana penyerapannya ke dalam usus. Setelah insulin dilepaskan, kepekatan gula dalam darah mulai menurun. Ia harus turun ke tahap awal dalam 1.5-2 jam. Antara 2.5 hingga 3 jam gula turun ke tahap asalnya. Sekiranya terdapat pelanggaran, maka kadar glukosa setelah masa yang diperlukan tidak stabil hingga awal.

    Bersedia untuk ujian

    Agar hasil sampel lebih dipercayai, sebelum mengambil ujian darah untuk toleransi glukosa, pesakit mesti menjalani latihan tertentu:

    • Patuhi diet biasa selama beberapa hari sebelum analisis (sekurang-kurangnya 130-150 karbohidrat sehari).
    • Perhatikan aktiviti fizikal sederhana sehari sebelumnya. Senaman yang berlebihan dapat meningkatkan kandungan gula.
    • Anda boleh mengambil makanan selewat-lewatnya 10-12 jam sebelum melakukan ujian.
    • Menahan alkohol selama 3 hari sebelum ujian dan merokok selama 3 jam.
    • Berhenti mengambil ubat yang boleh memutarbelitkan keputusan ujian (hormon, kafein, morfin, diuretik, dan lain-lain).
    • Maklumkan kepada doktor mengenai kehadiran masalah endokrin yang ada (sindrom Cushing, hipertiroidisme), sekiranya pesakit mengetahui tentangnya.
    • Lebih baik menangguhkan analisis jika sehari sebelumnya terdapat kesan tekanan yang kuat, dengan memperburuk proses keradangan, hepatitis dan sirosis hati, semasa haid.

    Pada nota! Sekiranya terdapat disfungsi saluran gastrousus, maka glukosa diberikan secara intravena.

    Kriteria untuk toleransi glukosa terganggu

    Dalam artikel saya sebelumnya, saya menulis mengenai tahap gula dalam darah yang normal. Inilah artikel ini "Tahap gula dalam darah normal." Sekarang saya ingin menunjukkan kriteria kadar gula dengan toleransi glukosa yang terganggu.

    Untuk membuat diagnosis ini, anda perlu membuktikannya, dan ini dilakukan dengan menggunakan ujian toleransi glukosa yang disebut. Ujian ini dijalankan di klinik atau makmal berbayar. Untuk ujian ini, anda memerlukan 75 gram serbuk glukosa murni dan sepotong lemon, jika dikehendaki, untuk merebut rasa glukosa manis yang tidak menyenangkan.

    Sebelum melakukan kajian, selama 3 hari, anda perlu makan seperti biasa dengan kandungan karbohidrat yang mencukupi, serta mematuhi kadar aktiviti fizikal yang biasa. Sebaiknya hindari situasi tertekan sebelum kajian dan jangan merokok, ini boleh memutarbelitkan hasilnya. Anda perlu tidur nyenyak dan menolak analisis jika anda baru datang dari shift malam.

    Anda datang ke makmal dengan perut kosong (sekurang-kurangnya 10 jam kelaparan) dan menderma darah untuk gula, selepas itu anda diberi minuman serbuk glukosa yang dicairkan dalam air suam (jika tidak, ia tidak akan larut) dan masa diperhatikan. Maka anda perlu duduk diam selama 2 jam di koridor (jika anda berjalan-jalan di sepanjang koridor, di tangga atau di jalan, hasilnya tidak betul).

    Yang paling penting, ujian harus dilakukan dalam persekitaran yang tenang dan tanpa melakukan aktiviti fizikal. Selama dua jam ini, darah anda akan diambil untuk analisis dua kali (1 dan 2 jam selepas glukosa yang anda minum). Mengikut cadangan terkini, 1 pagar sudah cukup setelah 2 jam.

    Itu sahaja. Prosedur mudah ini berjaya diselesaikan, dan sekarang yang tinggal hanyalah menunggu hasilnya. Hasilnya biasanya siap pada hari yang sama selepas makan tengah hari atau pada keesokan harinya.

    Petunjuk prediabetes

    Di bawah ini anda melihat jadual yang menunjukkan kriteria diagnostik untuk pra-diabetes (gambar yang boleh diklik).

    Diagnosis pelanggaran

    Diagnosis gangguan toleransi glukosa mungkin dilakukan dengan ujian darah tertentu. Pemeriksaan pembaikan rumah menggunakan meter glukosa darah tidak akan banyak berlaku. Analisis yang dilakukan setelah pengambilan karbohidrat akan berkesan, darah diperiksa untuk kemungkinan penyerapan glukosa yang cepat. Pada temujanji doktor, sejarah perubatan disusun, selepas itu pesakit dihantar untuk menjalani beberapa siri ujian:

    Analisis terpenting yang digunakan untuk mendiagnosis toleransi glukosa terganggu adalah ujian toleransi glukosa. Semasa mengandung, semua wanita menjalani ujian ini untuk mengesan awal diabetes kehamilan. Semasa analisis, mungkin untuk mengenal pasti NTG, dan juga NGN. Ujian ini dijalankan dalam beberapa peringkat:

    • pengambilan sampel darah puasa;
    • memeriksa beban glukosa;
    • pensampelan darah baru selepas 2 jam.
    Jenis darahBacaan biasaDiabetesNTGNGN
    Pada perut kosongkapilariGula-gula mesti dikecualikan sepenuhnya dari diet..

    Diet dengan toleransi glukosa terganggu memainkan peranan utama dalam terapi. Diet khas diresepkan, berdasarkan mana penting untuk mengubah diet biasa, di mana makanan menjadi kerap, tetapi dengan bahagian kecil untuk memunggah saluran pencernaan. Dilarang keras makan gula-gula (gula-gula, kek), anda harus menghadkan karbohidrat ringan dan tidak menyalahgunakan makanan berlemak. Sebilangan besar buah-buahan dan sayur-sayuran, unggas rendah lemak, produk susu yang diperam diperkenalkan ke dalam makanan.

    Latihan untuk toleransi glukosa terganggu

    Senaman sangat penting semasa terapi, ia akan membantu mengembalikan keseimbangan metabolisme dalam badan, mengatasi kegemukan dan menjaga tubuh dalam keadaan baik. Dengan HHT, kompleks latihan anaerobik digunakan secara aktif, yang dibina tidak hanya dengan mempertimbangkan usia dan ciri-ciri fizikal, tetapi juga kadar jantung pesakit. Kompleks latihan ini tidak dibenarkan untuk orang yang mempunyai tekanan darah tinggi..

    Sebab-sebabnya

    Malangnya, masih belum jelas apa yang akan membawa kepada keadaan seperti itu dengan jaminan 100%. Walau bagaimanapun, secara umum diterima bahawa beberapa peristiwa harus dipersalahkan sekaligus, yang boleh (kita ulangi - MUNGKIN) menyebabkan kegagalan metabolisme karbohidrat.

    • Keturunan yang buruk memainkan peranan penting

    Sekiranya ahli keluarga terdekat anda menghidap diabetes, maka ini secara automatik akan meningkatkan risiko gangguan metabolisme karbohidrat. Walau bagaimanapun, walaupun kedua ibu bapa, mengatakan, sakit diabetes, ini tidak bermaksud bahawa bayi mereka juga akan mengalami penyakit yang sama atau masalah dengan proses metabolik semasa kelahiran dan sepanjang hayatnya..

    • Rintangan insulin juga termasuk dalam senarai ini, kerana penurunan sensitiviti sel terhadap insulin

    Sel yang tidak "mengenali" insulin sebagai dermanya (hanya hormon ini yang memberikan glukosa ke sel, yang tidak dapat dilakukan oleh bahan lain) pasti akan mengalami kelaparan. Sekiranya anda tidak memberinya makan, maka proses pemakanan alternatif akan dimulakan dengan perbelanjaan, misalnya, lemak. Walau bagaimanapun, ini tidak akan membantu, melainkan membahayakan, kerana insulin masih tidak dapat mencapai sel-sel yang sedang kelaparan..

    Akibatnya, ketoasidosis diabetes boleh berkembang. Sekiranya anda tidak masuk campur dalam masa, seseorang akan mati, kerana sel-sel akan mulai mati secara beransur-ansur, dan darah akan menjadi toksik kerana kelebihan glukosa dan akan mula meracuni seluruh tubuh dari dalam..

    • Masalah pankreas (penyakit, kecederaan, bengkak)

    Dengan mereka, fungsi sekretori utamanya (penghasilan hormon) terganggu, yang juga boleh menyebabkan gangguan toleransi glukosa terganggu. Pankreatitis adalah salah satu penyakit seperti itu.

    • Sejumlah penyakit tertentu, disertai dengan gangguan dalam proses metabolik

    Sebagai contoh, penyakit Itsenko-Cushing, yang dicirikan oleh adanya hiperfungsi kelenjar pituitari, akibat kecederaan otak traumatik, gangguan mental yang teruk, dll. Dengan penyakit ini, terdapat pelanggaran metabolisme mineral..

    Segala sesuatu di dalam badan kita saling berkaitan dan kegagalan dalam satu sistem pasti menyebabkan kegagalan di kawasan lain. Sekiranya terdapat "program pembubaran" kegagalan seperti itu "tertanam" ke dalam otak kita, seseorang mungkin tidak segera mengetahui masalah kesihatan, yang akan memperlambat rawatannya, kerana dia tidak akan meminta bantuan doktor pada waktunya, tetapi hanya pada saat terakhir, ketika dia menyedari bahawa ada sesuatu yang salah dengan dia. Kadang-kadang pada masa ini, selain satu masalah, dia sudah berjaya mengumpulkan puluhan lagi.

    • Obesiti

    Ia juga menyumbang kepada pengembangan NTG, bahkan sampai tahap tertentu, pada tahap yang lebih besar, kerana badan gemuk memerlukan pemeliharaan intensif tenaga dari organ yang paling rajin: jantung, paru-paru, saluran gastrointestinal, otak, ginjal. Semakin tinggi beban pada mereka, semakin cepat mereka akan gagal..

    • Gaya hidup yang tidak menetap

    Sederhananya, orang yang kurang aktif tidak bersenam, dan apa yang tidak melakukan atrofi tidak perlu. Akibatnya, banyak masalah kesihatan muncul..

    • Mengambil ubat hormon (khususnya glukokortikoid)

    Dalam bidang perubatan, terdapat lebih dari satu kali pesakit seperti itu yang tidak pernah mengikuti diet, menjalani gaya hidup yang tidak aktif, menyapu gula-gula, tetapi pada masa yang sama, menurut keadaan kesihatan mereka, doktor memasukkan mereka ke dalam senarai orang yang benar-benar sihat tanpa sedikit pun tanda-tanda sindrom metabolik yang matang. Benar, ia tidak bertahan lama. Cepat atau lambat, cara hidup ini menjadikan dirinya terasa. Terutama pada usia tua.

    Punca masalah

    Penyebab perubahan metabolisme karbohidrat dan berlakunya gangguan toleransi terhadap glukosa yang masuk adalah adanya satu atau lebih faktor ini dalam sejarah seseorang:

    1. Berat badan berlebihan, risiko khas - pada orang yang mempunyai indeks jisim (berat, kg / persegi tinggi, m) di atas 27. Semakin besar badan yang diduduki, semakin banyak sel yang anda perlukan untuk memberi tenaga, mengekalkan, membuang sel mati dalam masa dan tumbuh yang baru sebagai gantinya. Pankreas, sistem kardiovaskular dan organ-organ lain berfungsi dengan tekanan yang meningkat, yang bermaksud mereka cepat habis.
    2. Pergerakan yang tidak mencukupi dan semangat yang berlebihan untuk makanan karbohidrat dengan indeks glisemik tinggi memaksa badan bekerja dalam keadaan yang sukar untuk itu, menghasilkan insulin dalam jumlah yang banyak, dan mengubah sejumlah besar glukosa berlebihan menjadi lemak.
    3. Keturunan - kehadiran di kalangan keluarga terdekat satu atau lebih pesakit diabetes atau dengan toleransi glukosa yang terganggu. Kemungkinan menghidap diabetes jenis 2 rata-rata sekitar 5%. Semasa bapa sakit, risikonya adalah 10%, ketika ibu meningkat hingga 30%. Diabetes pada saudara kembar (saudara perempuan) bermaksud bahawa dengan kebarangkalian hingga 90%, anda juga harus menghadapi penyakit ini.
    4. Umur dan jantina - wanita berusia di atas 45 tahun mempunyai risiko gangguan metabolik tertinggi.
    5. Masalah pankreas - pankreatitis, perubahan sista, tumor, kecederaan yang menyebabkan penurunan pengeluaran insulin.
    6. Penyakit sistem endokrin - mempengaruhi metabolisme, penyakit saluran gastrousus (misalnya, dengan ulser perut, penyerapan glukosa terganggu), jantung dan saluran darah (tekanan darah tinggi, aterosklerosis, kolesterol tinggi).
    7. Penyakit ovari polikistik, kehamilan yang rumit - kemungkinan toleransi terganggu lebih tinggi pada wanita yang telah melahirkan anak besar setelah 40 tahun, terutama jika mereka mengalami diabetes mellitus kehamilan semasa kehamilan.

    Gejala

    Oleh itu, kita sampai ke titik paling tidak informatif dalam kisah kita, kerana mustahil untuk menentukan secara bebas bahawa seseorang mengalami pelanggaran toleransi glukosa. Ia tidak simptomatik, dan keadaannya semakin teruk ketika tiba masanya untuk membuat diagnosis lain - diabetes.

    Atas sebab inilah rawatan pesakit ditangguhkan, kerana orang pada tahap ini bahkan tidak mengetahui tentang sebarang masalah. Sementara itu, NTG mudah diobati, yang tidak boleh dikatakan mengenai penyakit gula, yang merupakan penyakit kronik dan belum menjalani rawatan. Dengan diabetes, seseorang hanya dapat menunda beberapa komplikasi awal dan akhir, yang menjadi penyebab kematian pesakit, dan bukan diabetes yang ditakdirkan sendiri.

    Ketika toleransi glukosa terganggu berkembang, seseorang mungkin mengalami beberapa gejala yang menjadi ciri diabetes:

    • dahaga yang sengit (polydipsia)
    • mulut kering
    • dan, sebagai hasilnya, peningkatan pengambilan cecair
    • peningkatan kencing (poliuria)

    Tidak mustahil untuk mengatakan dengan pasti bahawa orang yang mengalami gejala seperti itu sakit, anda lihat. Keadaan ini juga boleh berlaku dengan penyakit berjangkit yang berlaku tanpa peningkatan suhu badan, dan juga pada musim panas dalam keadaan panas, panas atau melampau setelah melakukan senaman yang kuat di gimnasium..


    Di samping itu, kegagalan metabolisme zat cepat atau lambat menyebabkan penurunan sistem kekebalan tubuh manusia, kerana kadar pengembangan mekanisme pelindung bergantung pada kadar metabolisme, yang diatur terutama oleh dua sistem: saraf dan endokrin.

    Sekiranya proses metabolik terganggu kerana beberapa sebab, maka proses pertumbuhan semula tisu juga menjadi perlahan. Seseorang mempunyai banyak masalah dengan kulit, rambut, kuku. Dia lebih rentan terhadap penyakit berjangkit dan, oleh karenanya, lebih kerap, secara fizikalnya lemah dan secara psikologi kurang stabil.

    Akibat NGT

    Toleransi glukosa terganggu mempunyai beberapa akibat negatif. Yang pertama adalah diabetes jenis 2, yang kronik dan tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Akibat tidak menyenangkan kedua adalah kebarangkalian tinggi untuk mengembangkan patologi kardiovaskular. Peningkatan ketumpatan darah menyebabkan kesukaran dengan saluran darah, menjadi sukar bagi mereka untuk menyaring darah, yang dapat menyebabkan pecah dan kehilangan fungsi sejumlah saluran.

    Tempoh hiperglikemia secara langsung mempengaruhi sifat komplikasi dan manifestasi mereka.

    Toleransi Glukosa: Rawatan

    Sekiranya ujian toleransi memberikan hasil yang positif, anda harus segera menghubungi ahli endokrinologi. Hanya pakar yang mengetahui jenis terapi yang memerlukan toleransi glukosa terganggu. Rawatan pada peringkat ini biasanya bukan ubat. Namun, pesakit perlu mengubah cara hidup biasa secepat mungkin..

    Adalah mustahak untuk menjaga berat badan anda dalam lingkungan normal. Secara semula jadi, tidak semestinya melakukan diet yang ketat atau membuang badan dengan aktiviti fizikal yang sengit. Anda perlu melawan berat badan dengan mengubah diet anda secara beransur-ansur dan meningkatkan aktiviti fizikal. Ngomong-ngomong, latihan harus tetap - sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Perlu berhenti merokok, kerana kebiasaan buruk ini membawa kepada vasokonstriksi dan kerosakan pada sel pankreas..

    Sudah tentu, anda perlu memantau tahap gula darah dengan teliti, selalu menjalani pemeriksaan oleh ahli endokrinologi dan mengambil ujian yang diperlukan - ini memungkinkan untuk menentukan kehadiran komplikasi dalam masa.

    Sekiranya rawatan ini tidak berkesan, doktor anda mungkin akan menetapkan beberapa ubat untuk menurunkan gula darah anda. Tetapi harus difahami bahawa tidak ada ubat mujarab sejagat untuk penyakit seperti itu..

    Rawatan ubat

    Doktor boleh memasukkan ubat dalam rawatan hanya apabila BMI> 30 kg / m2 dan / atau ada penyakit bersamaan.

    Acarbose adalah agen yang agak selamat dalam rawatan gangguan metabolisme karbohidrat dengan IGT. Ia adalah perencat alpha glukosidase.

    Ubat ini mampu mempengaruhi tahap glukosa postprandial (setelah makan), akibatnya, kepekatannya berkurang, dan juga mempunyai kesan yang baik terhadap faktor utama risiko kardiovaskular - berat badan berlebihan, hiperglikemia pasca kelahiran dan hipertensi.

    Bagaimana bahan ini berfungsi?

    Ia menghalang penyerapan gula dengan cepat melalui saluran pencernaan. Terdapat pelanggaran pemecahan enzimatik karbohidrat kepada gula sederhana.

    Pada permulaan terapi, dos acarbose tidak melebihi 50 mg / hari, yang dibahagikan kepada 3 dos sebelum atau semasa makan. Sekiranya seseorang bertoleransi dengan rawatan sedemikian, dosnya akan meningkat menjadi 100 mg / hari..

    Sekiranya dos besar diresepkan kepada pesakit sekaligus, maka ubat tersebut dapat menyebabkan masalah pencernaan (perut kembung, cirit-birit).

    Meresepkan ubat itu berbahaya bagi orang yang menderita penyakit perut: bisul, diverticula, retak, stenosis, serta untuk wanita hamil dan orang di bawah usia 18 tahun.

    Latihan fizikal

    Dengan NTG, senaman anaerobik disyorkan. Lebih-lebih lagi, keseluruhan kompleks harus dibina dengan mengambil kira bukan sahaja usia, fizikal, tahap latihan seseorang, tetapi dengan mengambil kira degupan jantung - degupan jantung.

    Jenis latihan ini merangkumi: tenis, berjalan, berlari, berenang, berbasikal, meluncur, bermain ski, bola keranjang, menari, kecergasan.


    Keamatan beban mesti dikendalikan oleh juruteknik yang berkelayakan. Pada masa yang sama, degupan jantung yang dicapai semasa latihan dihitung berkaitan dengan kadar denyut jantung maksimum (MHR) yang disyorkan untuk usia tertentu, mengikut formula berikut:

    MHR = 220 - (umur)

    Bergantung pada ini, ahli fisiologi memilih (30 - 50% MHR) rendah, sederhana (50 - 70%) atau beban kuat (> 70%). Di samping itu, semasa kelas, doktor sering melakukan latihan intensiti bergantian untuk mencapai hasil yang lebih cepat dengan keletihan pesakit yang minimum..

    Kompleks ini bermula, sebagai peraturan, dengan larian 10 - 15 minit (berjalan di atas treadmill). Kemudian beban meningkat (laju berjalan dipercepat) dan berterusan selama 40-60 minit dengan seli berkala (10 minit berlari, 5 minit berjalan). Perkara yang paling penting adalah tidak berhenti, tetapi terus melakukan latihan..

    Walau bagaimanapun, jenis latihan ini dikontraindikasikan pada pesakit dengan hipertensi arteri (AH)..

    Latihan fizikal


    Sekiranya berlaku pelanggaran toleransi glukosa, senaman anaerobik tetap dilakukan.

    Mereka menguatkan saluran darah dan jantung, mempengaruhi metabolisme.

    Sistem senaman dirancang berdasarkan usia, tubuh badan, tahap kecergasan dan degupan jantung (HR).

    Aktiviti fizikal merangkumi: berjalan pantas, berlari, berenang, berbasikal, tenis, bola keranjang, menari, kecergasan. Pada musim sejuk, pelajaran meluncur atau bermain ski.

    Pada mulanya, disyorkan untuk melakukan senaman tiga puluh minit 3 kali seminggu. Anda tidak harus bersemangat dan membebankan diri lebih dari jangka waktu yang ditentukan. Perlahan, apabila prestasi meningkat, tingkatkan frekuensi menjadi satu jam 5 hari seminggu. Hasil yang cepat dicapai dengan mengubah intensiti latihan. Latihan Bergantian Akan Mengurangkan Keletihan.

    Dalam proses latihan, perlu memantau degupan jantung. Kadar pengecutan maksimum dikira menggunakan formula: 220 tolak umur seseorang. Denyut jantung optimum adalah 30-70% dari nilai had.

    Anda dapat mengesan degup jantung anda secara manual, berhenti secara berkala, dan menggunakan gelang kecergasan khas.

    Pemakanan yang betul adalah bahagian penting dalam terapi

    Sudah tentu, pemakanan memainkan peranan yang sangat penting dalam rawatan patologi seperti itu. Toleransi glukosa terganggu memerlukan diet khas. Pertama sekali, perlu mengubah pengambilan makanan. Pesakit disarankan makan 5-7 kali sehari, tetapi bahagiannya mestilah kecil - ini akan membantu mengurangkan beban sistem pencernaan.

    Apa perubahan lain yang diperlukan oleh penurunan toleransi glukosa? Diet dalam kes ini semestinya tidak termasuk gula-gula - gula, gula-gula, pastri manis dilarang. Di samping itu, perlu dibatasi jumlah produk yang mengandungi karbohidrat yang mudah dicerna - ini adalah produk roti dan roti, pasta, kentang, dll. Pakar juga mengesyorkan mengurangkan jumlah lemak - jangan menyalahgunakan daging berlemak, mentega, lemak babi. Semasa pemulihan, juga layak untuk minum kopi dan teh, kerana minuman ini (walaupun tanpa gula) cenderung meningkatkan kadar glukosa darah.

    Dari apa diet diet pesakit? Pertama sekali, ini adalah sayur-sayuran dan buah-buahan. Mereka boleh dimakan mentah, direbus, dibakar. Jumlah protein yang diperlukan dapat diperoleh dengan menambahkan daging dan ikan tanpa lemak, kacang-kacangan, kekacang, susu dan produk tenusu ke menu.

    Kaedah rawatan dan pencegahan

    Seperti yang ditunjukkan oleh amalan jangka panjang, tindakan tepat pada masanya yang diambil semasa mengesan pelanggaran ini menyumbang kepada kemunduran proses patologi sepenuhnya. Dalam beberapa bulan, proses fisiologi metabolisme karbohidrat dinormalisasi dan risiko terkena luka diabetes sepenuhnya dikecualikan..

    Kaedah rawatan merangkumi:

    1. mengubah cara hidup yang biasa;
    2. diet dengan keseimbangan karbohidrat, lemak dan protein yang optimum;
    3. peningkatan aktiviti fizikal;
    4. penghapusan situasi tertekan;
    5. penurunan berat badan secara keseluruhan;
    6. penyertaan dalam diet hidangan dengan serat tumbuhan (buah dan sayur-sayuran).

    Untuk tempoh pemulihan, perlu sepenuhnya meninggalkan penggunaan minuman beralkohol dan air berkarbonat. Juga tidak termasuk teh, kopi, dan coklat yang kuat. Makanan ini mengandungi zat yang meningkatkan kadar glukosa darah. Sekiranya anda merokok, anda harus segera meninggalkan tabiat buruk ini. Nikotin menyerang sel-sel di pankreas yang menghasilkan insulin. Juga, bahan ini boleh menyebabkan kekejangan saluran darah yang berterusan..

    Untuk mencegah perkembangan toleransi glukosa yang terganggu di masa depan, disarankan untuk selalu mematuhi saranan ahli endokrinologi dan memantau kadar gula darah dengan keteraturan tertentu. Pada kadar kenaikan pertama, diperlukan nasihat doktor dan pembetulan diet anda.

    Prognosis prediabetes atau apa yang perlu dilakukan seterusnya

    Parameter anda betul?

    Saya mengucapkan tahniah, anda kini boleh bebas selama satu tahun, tetapi ingatlah untuk mengusahakan faktor risiko yang anda pasti ada, kerana anda telah dirujuk untuk analisis ini. Tetapi setelah setahun, jika faktor risiko tidak dihapuskan, anda perlu menjalani ujian ini sekali lagi.

    Parameter anda sesuai dengan diagnosis "toleransi glukosa terganggu"

    Maka sudah tiba masanya untuk mengambil langkah-langkah drastik, jika tidak diabetes tidak jauh. Pertama, anda perlu membuang semua faktor risiko yang menyumbang kepada penyakit ini, kedua, mula memantau diet anda (mengurangkan atau menolak karbohidrat ringan, makanan berlemak berlebihan, alkohol), dan ketiga, mulakan sukan rekreasi biasa..

    Dalam beberapa kes, penurunan berat badan mungkin memerlukan ubat-ubatan yang melegakan ketahanan insulin, seperti metformin hidroklorida. Berapa lama pengambilan metformin untuk prediabetes hanya ditentukan oleh doktor di kaunter penerimaan tetamu.

    Produk yang dibenarkan

    Diet sekiranya pelanggaran toleransi glukosa memperuntukkan penggunaan roti gandum hitam, dengan dedak dan gandum kelabu hingga 300 g sehari.

    Dibolehkan: daging dan ayam tanpa lemak, yang harus direbus atau dibakar, yang mengurangkan kandungan kalori makanan. Ikan juga dipilih untuk jenis makanan: pike hinggap, hake, pollock, cod, navaga, pike. Kaedah memasak adalah sama.

    Jumlah bijirin dibatasi oleh norma individu untuk setiap pesakit (rata-rata - 8 sudu sehari): barli, soba, barli mutiara, oatmeal, millet, kekacang dibenarkan. Jumlah bijirin dan roti harus disesuaikan. Sebagai contoh, jika anda telah memakan pasta (dibenarkan sesekali dan terhad), maka pada hari ini anda perlu mengurangkan jumlah bubur dan roti.

    Kursus pertama disediakan dalam kaldu daging sekunder, tetapi lebih baik dalam kaldu sayur. Fokus pada sup sayur-sayuran dan cendawan, kerana kalori lebih rendah daripada bijirin. Kentang dalam kursus pertama dibenarkan dalam jumlah minimum.

    Makanan termasuk sayur-sayuran dengan kandungan karbohidrat rendah (zucchini, terung, labu, timun, selada, labu, kubis), yang boleh digunakan rebus atau mentah. Kentang dimakan secara terhad, dengan mengambil kira norma karbohidrat individu - biasanya hingga 200 g sehari untuk semua makanan. Bit dan wortel mengandungi banyak karbohidrat, jadi doktor memutuskan sama ada memasukkannya ke dalam makanan..

    Produk susu fermentasi rendah lemak mesti ada dalam diet setiap hari. Keju kotej susu dan separuh lemak dimakan dalam bentuk bubur susu dan kaserol (keju kotej lebih baik dalam bentuk semula jadi). Krim masam - hanya dalam pinggan, dan keju ringan 30% rendah lemak dibenarkan dalam jumlah kecil.

    Biji tanpa gula (segar, jeli, mousse, kompot, jem xylitol) dibenarkan. Dibolehkan penggunaan madu selama 1 sudu kecil. dua kali sehari, gula-gula dengan pengganti gula (produk untuk pesakit kencing manis, gula-gula, biskut, wafel). Terdapat juga norma penggunaannya - 1 gula-gula dua kali seminggu.

    Mentega dan pelbagai minyak sayuran ditambahkan ke makanan siap. Telur - sebiji sehari boleh dimakan rebus lembut atau sebagai telur dadar. Kopi dengan susu dan teh dengan pemanis, infusi rosehip, jus sayuran dibenarkan.

    Sayur-sayuran dan sayur-sayuran

    Protein, gLemak, gKarbohidrat, gKalori, kcal
    zucchini0.60.34.624
    sauerkraut1.80.14.4Sembilan belas
    kembang kol2.50.35.4tiga puluh
    timun0.80.12.8lima belas
    lobak1,20.13.4Sembilan belas
    tomato0.60.24.220
    labu1,30.37,728

    Buah

    aprikot0.90.110.841
    tembikai0.60.15.825
    ceri0.80.511.352
    pir0,40.310.942
    nektarin0.90.211.848
    buah persik0.90.111.346
    plum0.80.39.642
    epal0,40,49.847

    Beri

    lingonberry0.70.59.643
    blackberry2.00.06.431
    raspberry0.80.58.346
    kismis1.00,47.543

    Bijirin dan bijirin

    soba (tanpa tanah)12.63.362.1313
    parut oat12.36.159.5342
    bubur jagung8.31,275.0337
    barli mutiara9.31.173,7320
    groet millet11.53.369.3348
    parut barli10.41,366.3324

    Produk Bakeri

    Roti rai6.61,234.2165
    roti dedak7.51,345.2227
    roti doktor8.22.646.3242
    roti gandum gandum10.12,357.1295

    Alat Manisan

    keropok diabetes10.55.773.1388

    Bahan mentah dan perasa

    xylitol0.00.097.9367
    sayang0.80.081.5329
    fruktosa0.00.099.8399

    Produk susu

    susu3.23.64.864
    kefir3.42.04.751
    krim masam 15% (rendah lemak)2.615.03.0158
    susu curdled2.92.54.153
    yogurt4,32.06.260

    Keju dan dadih

    keju kotej 0.3%18.00.33.390

    Produk daging

    daging lembu18.919.40.0187
    lidah daging lembu13.612.10.0163
    daging lembu19.71,20.090
    arnab21.08.00.0156

    Burung

    ayam16.014.00.0190
    ayam belanda19.20.70.084
    telur ayam12.710.90.7157

    Minyak dan lemak

    mentega0.582.50.8748
    minyak jagung0.099.90.0899
    minyak zaitun0.099.80.0898
    minyak bunga matahari0.099.90.0899
    ghee0.299.00.0892

    Minuman tanpa alkohol

    air mineral0.00.00.0-
    kopi0.20.00.32
    chicory segera0.10.02.8sebelas
    teh hitam tanpa gula0.10.00.0-

    Jus dan kompot

    jus plum0.80.09.639
    jus tomato1.10.23.821
    jus labu0.00.09.038
    jus rosehip0.10.017.670
    jus epal0,40,49.842
    * data ditunjukkan untuk 100 g produk

    Anda tidak boleh minum jus manis, serai dengan gula, makan makanan dan jem (anda hanya boleh menggunakan xylitol). Makanan pencuci mulut manis, pastri, ais krim, keju curd manis, yogurt manis, beras, pasta dan semolina tidak termasuk. Sup susu tidak dibenarkan dengan produk ini..

    Daging berlemak dan kaldu, daging asap, sos lemak, sosej, krim dilarang. Lebih baik menolak makanan goreng. Dalam jumlah terhad, anda boleh memakan hati dan kuning telur.

    Sebaiknya jangan menggunakan makanan dalam tin, makanan pedas dan terlalu masin, sos panas.

    Sayur-sayuran dan sayur-sayuran

    Protein, gLemak, gKarbohidrat, gKalori, kcal
    lobak merah1,30.16.932
    bit1.50.18.840
    lobak kuda3.20,410.556

    Buah

    aprikot0.90.110.841
    Nenas0,40.210.649
    pisang1.50.221.895
    tembikai0.60.37.433
    mangga0.50.311.567

    Beri

    anggur0.60.216.865

    Kacang dan buah kering

    kismis2.90.666.0264
    buah ara kering3.10.857.9257
    kurma2.50.569.2274

    Bijirin dan bijirin

    semolina10.31.073.3328
    nasi6,70.778.9344
    sagu1.00.785.0350

    Tepung dan pasta

    pasta10.41.169.7337
    mee12.03.760.1322

    Produk Bakeri

    roti Gandum8.11.048.8242

    Alat Manisan

    jem0.30.263.0263
    gula-gula4,319.867.5453
    krim pastri0.226.016.5300

    Ais krim

    ais krim3.76.922.1189

    Coklat

    coklat5.435.356.5544

    Bahan mentah dan perasa

    sawi5.76.422.0162
    mayonis2.467.03.9627
    gula0.00.099.7398

    Produk susu

    susu bakar3.06.04.784
    krim2.820.03.7205
    krim masam 25% (klasik)2.625.02.5248
    krim masam 30%2.430.03.1294
    susu bakar yang ditapai 6%5.06.04.184
    ayran (tan)1.11.51.424

    Keju dan dadih

    keju kaca8.527.832.0407
    curd7.123.027.5341

    Produk daging

    daging babi16.021.60.0259
    lemak2.489.00.0797

    Burung

    ayam salai27.58.20.0184
    itik16.561.20.0346
    itik salai19.028.40.0337
    angsa16.133.30.0364

    Ikan dan makanan laut

    ikan salai26.89.90.0196
    ikan dalam tin17.52.00.088
    sardin dalam minyak24.113.9-221
    ikan kod (hati dalam minyak)4.265.71,2613

    Minyak dan lemak

    lemak haiwan0.099.70.0897
    lemak memasak0.099.70.0897

    Minuman tanpa alkohol

    serai0.00.06.426
    pepsi0.00.08.738
    fanta0.00.011.748

    Pencegahan toleransi glukosa terjejas

    Untuk mencegah penyakit ini, perlu melakukan ujian secara berkala yang akan membantu menentukan jumlah glukosa dalam darah. Sekiranya anda tidak dapat melakukan ini sendiri, anda perlu mendapatkan bantuan daripada doktor anda. Untuk mencegah kemunduran penyakit, anda perlu memantau petunjuk tekanan darah, jumlah kalori yang dikonsumsi dan meluangkan masa untuk bersenam.

    Sumber yang digunakan dalam artikel:

    • https://diabetsite.ru/oslozhneniya/tolerantnost-k-glyukoze/
    • https://netdia.ru/soputstvuyushhie-zabolevaniya/v-chem-osnovnaya-prichina-razvitiya-narush.html
    • https://fr-dc.ru/gormony/chto-takoe-tolerantnost-k-glyukoze-chem-opasno-narushenie-i-kak-lechit-sboj-v-obmene-veshhestv
    • https://saxarvnorme.ru/narushenie-tolerantnosti-k-glyukoze.html
    • https://diabet24.guru/diagnostika/analizy/glyukozotolerantnyj-test/snizhenie-tolerantnosti.html
    • https://FB.ru/article/160937/narushenie-tolerantnosti-k-glyukoze-simptomyi-lechenie-prichinyi-chem-opasno-narushenie-tolerantnosti-k-glyukoze
    • https://www.nebolit.ru/disease/narushennaya_tolerantnost_k_glyukoze/

    Diagnostik

    Ujian toleransi glukosa membolehkan anda membuktikan adanya pelanggaran. Untuk pemeriksaan, darah vena pesakit yang didermakan semasa perut kosong diperlukan.

    Perhatian! Ujian lebih lanjut hanya mungkin dilakukan jika ujian darah puasa tidak menunjukkan perkembangan diabetes. Ujian toleransi glukosa untuk pesakit kencing manis tidak dijalankan - ia tidak bermaklumat dan boleh membahayakan kesihatan pesakit.

    Sekiranya gula pada perut kosong tidak melebihi norma, ujian latihan dilakukan. Kajian sedemikian memerlukan pesakit untuk mengambil 75 g glukosa yang dilarutkan dalam 300 ml air. Ia memerlukan masa untuk mencerna produk. Persampelan darah berulang diulang selepas 2 jam.

    Terdapat satu lagi pilihan yang kurang biasa, tetapi lebih tepat untuk menguji toleransi glukosa. Untuk melakukan ujian seperti itu, tidak digunakan pemberian oral komposisi, tetapi glukosa intravena.

    Peraturan ujian


    Analisis dilakukan semasa perut kosong.
    Arahan untuk memastikan bahawa keputusan yang betul diperoleh dapat ditunjukkan dalam bentuk berikut:

    1. Pensampelan darah dilakukan pada waktu pagi dengan perut kosong, jangka masa yang berlalu dari pengambilan terakhir harus sekurang-kurangnya 8 jam.
    2. Sekurang-kurangnya sehari sebelum mengambil ujian, dilarang mengambil minuman beralkohol.
    3. Kontraseptif oral, vitamin dan ubat-ubatan lain dibatalkan 3 hari sebelum pemeriksaan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa komposisi seperti itu boleh menyebabkan penyelewengan hasil ujian. Wanita yang mengambil pil perancang harus mencari cara lain untuk mencegah kehamilan yang tidak diingini.

    Ujian toleransi glukosa disyorkan untuk wanita semasa kehamilan. Ujian ini dapat membantu mengenal pasti diabetes kehamilan. Perlu diingat bahawa diabetes kehamilan meningkatkan risiko diabetes jenis 2 pada wanita.

    Pertanyaan kepada pakar

    Lyubichenko Alena, 26 tahun, Saratov

    Selamat petang. Tolong bantu saya memahami masalahnya. Saya tidak menghidap diabetes, dan saya tidak pernah menghidap. Sekarang saya hamil dan saya telah menjalani ujian toleransi glukosa, mengapa? Seorang kenalan dengan saya pada masa yang sama dan pakar sakit puan tidak memberitahunya, mengapa demikian? Tidak bolehkah ujian ini menyebabkan saya menghidap diabetes? Dia tidak akan membahayakan anak?

    Selamat petang, Alena. Menurut peraturan, pemeriksaan seperti itu dilakukan untuk semua wanita hamil pada trimester kedua dan wajib dilakukan. Ujian semacam itu memungkinkan anda untuk memastikan bahawa tidak ada perkembangan diabetes kehamilan, yang, sebagai hasilnya, dapat masuk ke diabetes jenis 2..

    Kajian ini semestinya dibuat kepada wanita yang mempunyai berat badan berlebihan. Mengapa ujian tidak digalakkan untuk rakan anda, saya tidak boleh mengatakannya. Ujian ini benar-benar selamat untuk anda dan anak anda.

    Nikolaenko Tatiana, 36 tahun, Batu apung

    Selamat petang. Pada tahun itu saya mengambil ujian toleransi, tetapi sangat sukar bagi saya untuk minum komposisi ini, adakah kaedah ujian alternatif?

    Selamat petang, Tatiana. Tanya pusat perubatan di bandar anda mengenai kemungkinan pentadbiran glukosa intravena.


    Artikel Seterusnya
    Aritmia: penyebab, jenis dan rawatan