Menyahkod pemeriksaan ultrasound pertama


9 minit Pengarang: Irina Bredikhina 534

  • Petunjuk untuk
  • Bagaimana hasil pemeriksaan ultrasound janin diuraikan?
  • Patologi apa yang dapat dikesan semasa pemeriksaan pertama?
  • Video-video yang berkaitan

Pemeriksaan perinatal pertama adalah diagnosis menyeluruh ibu hamil, yang dilakukan sebelum bayi dilahirkan dari 10 hingga 13-14 minggu perkembangan intrauterin. Kajian klasik seperti ini hanya menggabungkan 2 jenis manipulasi perubatan utama - analisis biokimia serum ibu dan ultrasound janin.

Pada akhir ujian, data yang diperoleh akan dipantau, berdasarkan perbandingan hasilnya dengan indikasi kadar pemeriksaan dengan ultrasound pada trimester pertama. Tugas utama pemeriksaan individu adalah pengesanan awal patologi genetik pada janin..

Petunjuk untuk

Walaupun fakta bahawa diagnosis primer dilakukan untuk banyak wanita hamil, ada kategori khusus pesakit yang terutama diharuskan menjalani imbasan ultrasound dan menjalani ujian darah untuk menghilangkan bahaya bagi kehidupan bayi yang belum lahir dan kesihatan mereka sendiri. Kumpulan orang ini merangkumi ibu masa depan yang:

  • sebelum ini melahirkan anak-anak dengan sebarang masalah perkembangan;
  • sudah mempunyai anak dengan patologi genetik tetap;
  • melepasi ambang ulang tahun ke-35-40;
  • terdedah selama kehamilan dengan penyakit berjangkit;
  • pernah mengalami penggunaan alkohol atau dadah yang berlebihan;
  • mempunyai sejarah di tangan mereka dengan catatan mengenai ancaman keguguran spontan;
  • bersama bapa yang berpotensi untuk bayi dalam hubungan yang erat;
  • atas sebab apa pun, mengambil ubat yang dilarang untuk digunakan semasa kehamilan;
  • mengetahui mengenai kehadiran anomali keturunan dalam keturunan keluarga;
  • kelahiran mati pada masa lalu;
  • telah menerima diagnosis yang menunjukkan penghentian perkembangan anak;
  • menunjukkan keinginan bebas untuk menganalisis risiko menghidap bayi dengan bentuk penyakit khas.

Bagaimana hasil pemeriksaan ultrasound janin diuraikan?

Diagnostik ultrasonografi ditetapkan, sebagai peraturan, dari 10-11 minggu hingga 13-14 minggu, kerana selang masa obstetrik ini memberi peluang pertama untuk mempelajari struktur asas bayi yang sedang berkembang. 11-12 minggu adalah tempoh khas yang dicirikan oleh transformasi embrio menjadi janin.

Terdapat senarai petunjuk terpenting perkembangan janin, yang menjadi asas untuk penyahkodan kesimpulan ultrasound. Ini termasuk: CTE, PAPP-A, denyut jantung, BPR, TVP, hCG, NK, dan lain-lain. Untuk menentukan prognosis yang tepat mengenai kehamilan, pakar perlu membandingkan data peribadi pesakitnya yang diperoleh pada pemeriksaan pertama dengan standard yang diluluskan yang ditetapkan. dalam jadual yang sepadan.

Saiz coccyx-parietal

CTE adalah salah satu petunjuk terpenting dari 1 pemeriksaan semasa kehamilan. Parameter ini menunjukkan panjang embrio / janin, yang diukur dari mahkota (bahagian atas kepala) hingga tulang coccygeal. Sekiranya penyimpangan CTE dari kisaran normalnya, dapat diasumsikan bahawa perkembangan intrauterin anak yang belum lahir berisiko.

Tempoh pembangunan (minggu)Penunjuk CTE (dalam mm)Tempoh pembangunan (minggu)Penunjuk CTE (dalam mm)
sepuluh31-3212.558
10.5361366
sebelas40-4113.573-74
11.545-46empat belas78-80
1252

Menurut pemerhatian perubatan, sebutan numerik ukuran coccygeal-parietal meningkat seiring meningkatnya tempoh kehamilan. Kadang-kadang penurunan indeks yang dipertimbangkan menunjukkan usia janin yang tidak betul. Dalam kes ini, kita boleh membincangkan salah satu jenis norma. Untuk memastikan diagnosis, pesakit harus membuat temu janji untuk imbasan ultrasound ke-2.

Kadar degupan jantung

Pemantauan perubatan secara berkala diperlukan untuk keadaan denyut jantung, kerana jika terdapat proses patologi dalam tubuh bayi, mereka akan dapat dikesan tepat pada waktunya. Sekiranya anomali dinyatakan pada tahap awal perkembangannya, kemungkinan hasil yang baik akan meningkat..

Sehingga 3-4 minggu, irama SS anak bertepatan dengan kadar nadi ibunya. Nilai rata-rata berkisar antara 76 hingga 84 denyutan seminit dengan fungsi normal tubuh wanita.

Selanjutnya, apabila struktur jantung janin memasuki tahap baru peningkatan semula jadi, jumlah kontraksinya akan mulai meningkat secara merata. Setiap 24 jam nilainya akan melebihi "rekod" sebelumnya sebanyak kira-kira 2.5-3 unit. Oleh itu, pada 8-9 minggu, degupan jantung kanak-kanak yang berkembang mengikut kadar yang disetujui akan mencapai 172-176 denyutan / min.

Sekiranya, sebelum 83-85 hari kehamilan, menggunakan diagnostik ultrasound, fenomena berbahaya seperti ubah bentuk janin atau ketiadaan degupan jantung sepenuhnya tidak direkodkan, maka kehamilan beku boleh dikeluarkan dari senarai kemungkinan patologi. Fasa seterusnya pembentukan badan kurang sukar daripada "Spartan marathon" 12 minggu.

Umur embrio (minggu)Denyutan jantung (degupan seminit)
sepuluh161-179
sebelas153-177
12150-174
13141-171
empat belas146-168

Dengan syarat model perubatan yang diperbaiki dan berkualiti tinggi digunakan untuk pemeriksaan, ibu bapa yang berpotensi akan dapat memperoleh ciri yang lebih bermaklumat mengenai keadaan anak semasa. Tidak perlu menggunakan ultrasound 3D / 4D tanpa keperluan khas. Peranti moden seperti itu, walaupun dapat mendaftarkan aktiviti intrauterin dan penampilan bayi, tetapi dos radiasi mereka sekiranya berlaku penyalahgunaan ultrasound boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan anak..

Panjang tulang hidung

Perubahan struktur tulang hidung bujur juga menunjukkan adanya penyimpangan. Meneliti keadaan janin yang didiagnosis dengan penyakit kongenital, para saintis sampai pada kesimpulan bahawa kegagalan genetik sering dinyatakan dalam perkembangan struktur tulang hidung yang kurang berkembang. Pemeriksaan pertama semasa kehamilan untuk menentukan panjang tulang hidung (NK) dilakukan tidak lebih awal dari 12-13 minggu. Sekiranya doktor menjadualkan sesi ultrasound pada kehamilan 10-11 minggu, ini bermakna dia hanya perlu memastikan bahawa tulang hidung ada.

Tempoh (dalam minggu)sebelas1213empat belas
NK (dalam mm)1.41.82,32.5

Dalam praktik perubatan, selalunya terdapat penyimpangan yang signifikan dari norma ultrasound, yang sebenarnya ternyata merupakan manifestasi keperibadian anak yang belum lahir. Dalam kes ini, petunjuk ujian lain akan mematuhi standard.

Ketebalan kolar

Objektif utama kajian TVP adalah untuk mengukur ketebalan lipatan yang terletak di bahagian belakang leher. Apabila sistem organ utama terbentuk di janin, luas ruang kolar mula dipenuhi dengan cecair khas, yang jumlahnya akan dilakukan analisis yang teliti..

Umur janin (minggu)TVP biasa (mm)
10-110.8-2.2
11-120.8-2.4
12-130.7-2.5
13-140.7-2.7

Sekiranya penunjuk pada pemeriksaan pertama melebihi ketebalan 3 milimeter, maka kemungkinan dengan tahap kebarangkalian yang tinggi untuk mengesyaki kerosakan pada segmen kromosom.

Kajian struktur kantung kuning telur

Secara sederhana, kantung kuning telur adalah organ sementara yang membantu mengekalkan kehidupan embrio pada peringkat awal pembentukannya. Dari saat pembuahan, neoplasma penting ini berukuran beberapa kali lebih besar daripada ukuran bayi yang belum lahir..

Perlu diingatkan bahawa pengesanan kecacatan pundi kuning telur atau penunjuk yang terlalu tinggi / diturunkan semasa pemeriksaan, dalam kebanyakan kes, menunjukkan perkembangan penyakit berbahaya, misalnya sindrom Down. Kadang-kadang, dalam keadaan yang serupa, kehamilan beku didiagnosis - kematian embrio pramatang.

Umur janin (minggu)Lebar normal kantung kuning telur (dalam mm)
5-102

Tidak mustahil untuk mengabaikan pemeriksaan pertama, kerana dengan bantuannya, pakar sonologi dapat memeriksa struktur unik dengan lebih teliti, membuat kesimpulan yang tepat mengenai keadaannya. Sekiranya pundi kuning telur berisiko runtuh, rawatan perubatan segera diperlukan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa gelembung yang terbentuk hanya selama 3–3,5 bulan mengendalikan banyak proses dalam tubuh anak.

Fungsinya yang paling menunjukkan termasuk:

  • peruntukan struktur protein yang sangat penting yang terlibat dalam pembinaan membran pelindung untuk sel embrio;
  • pembentukan rangkaian kapilari dan eritrosit, yang akan menjadi "asas untuk meletakkan" sistem peredaran darah janin;
  • penggantian hati sementara;
  • menentukan jantina anak dengan memberikan gamet yang dikembangkan di rongga kantung kuning telur kepadanya.

Juga, organ ini bertanggungjawab melindungi organisma kecil dari antibodi ibu. Tidak peduli seberapa samar-samarnya kedengarannya, tetapi sel-sel sistem kekebalan tubuh wanita, seperti tentera yang menjaga kesihatan manusia, menyerang janin, melihat di dalamnya potensi ancaman - unsur asing. Untuk menyediakan persekitaran yang selamat kepada embrio, kantung kuning telur secara aktif mengeluarkan hormon yang mula mengambil bahagian dalam proses menurunkan tekanan darah, "menenangkan" daya tahan imun dan mempersiapkan kelenjar susu untuk menyusui.

Lokasi plasenta

Penyetempatan plasenta mempengaruhi perjalanan kehamilan yang akan datang, oleh itu, semasa pemeriksaan komprehensif, banyak masa diperuntukkan untuknya. Menurut piawaian perubatan, organ ini tidak boleh terletak di kawasan bawah rahim, kerana strukturnya yang tidak normal memprovokasi penyumbatan saluran kelahiran. Penyimpangan ginekologi yang biasa disebut persembahan..

Pengesanan penyakit pada pemeriksaan pertama pada awal kehamilan tidak selalu menjadi perhatian. Pada tahap awal, masih ada peluang untuk perubahan posisi yang sangat tidak menentu - pada masa kehamilan berikutnya, rahim dapat naik, sambil mengambil tempat yang tepat. Sekiranya hasil yang baik tidak diperhatikan, doktor mula menyusun rancangan tindakan terperinci, yang menunjukkan indikator individu untuk pesakit tertentu..

Saiz kepala janin biparietal

BPD adalah indeks yang sangat penting yang juga ditentukan dalam hasil pemeriksaan pertama. Tanpa mengetahui perincian terminologi perubatan, kita dapat mengatakan bahawa penunjuk ini menunjukkan pengukuran kepala di sepanjang paksi kecil - jarak dari satu tulang temporal ke tulang yang lain. Ukuran biparietal janin mempunyai nilai tertentu, terutamanya disebabkan oleh hubungan langsung dengan otak yang terletak di dalam tengkorak..

Tempoh kehamilan (dalam beberapa minggu)Nilai BPR yang dibenarkan (dalam mm)
sepuluhLebih kurang 11
sebelas13-21
1218-24
1320-28
empat belas23–31

Sekiranya tidak ada petunjuk yang mencurigakan dalam data saringan akhir, maka otak akan berkembang dengan normal. Indeks yang menurun menunjukkan kekurangan bahagian otak atau kelewatan perkembangannya.

Kimia darah

Setelah keputusan diagnostik ultrasound diterima, berdasarkan usia kehamilan sebenar yang ditentukan, wanita hamil harus menjalani peringkat akhir pemeriksaan perinatal - biokimia darah. Penyaringan melibatkan 2 ujian yang masing-masing membantu mengenal pasti unsur-unsur yang berasal dari protein - PAPP-A dan hCG.

PAPP-A adalah hormon khas (protein plasma A) yang bertanggungjawab untuk perkembangan bayi secara beransur-ansur dan selamat. Biasanya, petunjuk mengenai kandungannya hanya dapat diketahui dari 12-13 minggu, namun, sebagai pengecualian, prosedur pengambilan darah dilakukan sedikit lebih awal.

Minggu kehamilanPetunjuk normal PAPP-A (mU / ml)
9-100.32-2.42
10-110.46-3.73
11-120.79-4.76
12-131.03-6.01
13-141.47-8.54

Gonadotropin korionik manusia juga merupakan hormon yang, tidak seperti protein A, dilepaskan sejurus selepas pembuahan. Perlu diperhatikan bahawa jumlahnya secara aktif mencapai nilai maksimum pada 11-12 minggu, maka tahap kandungan hCG secara beransur-ansur menurun, tetap pada indikator stabil.

Tempoh kehamilan mengikut minggu (dipertimbangkan dari saat kitaran haid terakhir)Anggaran kandungan HCG (IU / ml)
9-1032.500-130.000
10-1130.000-120.000
11-1227.500-110.000
13-1425.000-100.000

Sebaik sahaja pesakit menjalani pemeriksaan perinatal secara lengkap, doktor akan mulai membandingkan indeks yang dikenal pasti dengan norma, membuat kesimpulan akhir yang lengkap.

Patologi apa yang dapat dikesan semasa pemeriksaan pertama?

Dengan bantuan kajian komprehensif pada trimester pertama, anda dapat menemui senarai patologi yang agak mengesankan yang menyebabkan komplikasi keparahan yang paling bervariasi, bermula dengan ubah bentuk organ dan berakhir dengan kematian bayi. Penyakit yang paling kerap didiagnosis termasuk:

  • hidrosefalus;
  • glioma;
  • Sindrom Down;
  • hernia serebrum;
  • astrocytoma;
  • Sindrom Shershevsky-Turner;
  • omphalocele;
  • aneurisma;
  • Sindrom Patau;
  • bradikardia;
  • meningocele;
  • jangkitan intrauterin;
  • Sindrom Edwarts;
  • hipoksia;
  • takikardia;
  • Sindrom Smith-Opitz;
  • kelewatan perkembangan;
  • anemia;
  • hemimelia (kekurangan anggota badan);
  • Sindrom Cornelia de Lange;
  • penyakit jantung.

Penyakit kongenital yang disebutkan di atas hanya dapat didiagnosis oleh doktor, kerana tafsiran imbasan ultrasound yang dilakukan oleh pesakit secara bebas mungkin salah. Pembentukan diagnosis berdasarkan indikator pemeriksaan pertama menyiratkan analisis kualitatif komprehensif dari semua data yang diperoleh, dengan mempertimbangkan setiap aspek dan "perangkap". Itulah sebabnya ibu hamil disarankan untuk mempercayai kesihatan dan kehidupan bayi mereka hanya kepada profesional di bidangnya. Kesatuan yang membina pesakit dengan doktor yang hadir meningkatkan kemungkinan mempunyai anak yang sihat.

Pemeriksaan Trimester Pertama: Transkrip

Pemeriksaan trimester pertama, transkrip

Ujian saringan membantu mengenal pasti risiko penyakit kromosom pada bayi sebelum dia dilahirkan. Pada trimester pertama kehamilan, imbasan ultrasound dan ujian darah biokimia untuk hCG dan PAPP-A dilakukan. Perubahan pada petunjuk ini mungkin menunjukkan peningkatan risiko sindrom Down pada anak yang belum lahir. Mari kita lihat apa maksud keputusan analisis ini..

Berapa lama?

Pemeriksaan pada trimester pertama dilakukan untuk jangka masa 11 minggu hingga 13 minggu dan 6 hari (tempohnya dikira dari hari pertama haid terakhir).

Tanda-tanda sindrom Down pada ultrasound

Sekiranya kanak-kanak mempunyai sindrom Down, maka sudah berusia 11-13 minggu, pakar ultrasound dapat mengesan tanda-tanda penyakit ini. Terdapat beberapa tanda yang menunjukkan peningkatan risiko sindrom Down pada seorang kanak-kanak, tetapi yang paling penting adalah metrik yang disebut Collar Space Thickness (PT)..

Ketebalan ruang kolar (TVP) mempunyai sinonim: ketebalan lipatan serviks, lipatan serviks, ruang kolar, ketelusan serviks, dll. Tetapi semua istilah ini bermaksud sama.

Mari cuba cari tahu maksudnya. Dalam gambar di bawah, anda dapat melihat gambar yang diambil semasa pengukuran TVP. Anak panah dalam gambar menunjukkan lipatan serviks itu sendiri, yang akan diukur. Telah diperhatikan bahawa jika lipatan serviks pada anak lebih tebal daripada 3 mm, maka risiko sindrom Down pada anak meningkat.

Agar data ultrasound benar-benar betul, beberapa syarat mesti diperhatikan:

  • Ultrasound pada trimester pertama dilakukan tidak lebih awal dari 11 minggu kehamilan (dari hari pertama haid terakhir) dan tidak lebih dari 13 minggu dan 6 hari.
  • Saiz coccyx-parietal (CTE) mestilah sekurang-kurangnya 45 mm.
  • Sekiranya kedudukan anak di rahim tidak membenarkan penilaian TBI yang mencukupi, maka doktor akan meminta anda bergerak, batuk, atau mengetuk perut dengan perlahan sehingga anak berubah posisi. Atau doktor mungkin menasihati anda untuk datang untuk imbasan ultrasound sedikit kemudian..
  • Pengukuran TVP dapat dilakukan dengan menggunakan ultrasound melalui kulit perut atau melalui faraj (bergantung pada kedudukan anak).

Walaupun ketebalan ruang kolar adalah parameter yang paling penting dalam menilai risiko sindrom Down, doktor juga mempertimbangkan kemungkinan tanda-tanda kelainan pada janin:

  • Tulang hidung biasanya dikesan pada janin yang sihat setelah 11 minggu, tetapi tidak hadir dalam kira-kira 60-70% kes sekiranya anak itu mengalami sindrom Down. Walau bagaimanapun, dalam 2% kanak-kanak yang sihat, tulang hidung mungkin tidak dapat dikesan pada ultrasound.
  • Aliran darah di saluran vena (Arancian) mesti mempunyai bentuk tertentu, yang dianggap sebagai norma. 80% kanak-kanak dengan sindrom Down mengalami gangguan aliran darah di saluran Arantia. Walau bagaimanapun, 5% kanak-kanak yang sihat juga mungkin mempunyai kelainan seperti itu..
  • Penurunan ukuran tulang rahang atas mungkin menunjukkan peningkatan risiko sindrom Down.
  • Pundi kencing yang membesar berlaku pada kanak-kanak dengan sindrom Down. Sekiranya pundi kencing tidak dapat dilihat pada ultrasound pada 11 minggu, maka ini tidak menakutkan (ini berlaku pada 20% wanita hamil pada masa ini). Tetapi jika pundi kencing tidak kelihatan, doktor mungkin akan menasihati anda untuk datang untuk ultrasound kedua dalam seminggu. Pada 12 minggu pada semua janin yang sihat, pundi kencing menjadi ketara.
  • Denyutan jantung yang cepat (takikardia) pada janin juga boleh menunjukkan peningkatan risiko sindrom Down.
  • Kehadiran hanya satu arteri umbilik (bukannya dua adalah normal) meningkatkan risiko bukan sahaja sindrom Down, tetapi juga penyakit kromosom lain (sindrom Edwards, dll.)

Norma hCG dan β-subunit hCG bebas (β-hCG)

HCG dan sub βit beta-beta bebas dari hCG adalah dua petunjuk yang berbeza, masing-masing boleh digunakan sebagai saringan sindrom Down dan penyakit lain. Mengukur tahap β-subunit hCG bebas membolehkan penentuan risiko sindrom Down pada anak yang belum lahir lebih tepat daripada mengukur jumlah hCG.

Norma untuk hCG, bergantung pada tempoh kehamilan dalam beberapa minggu, boleh didapati di sini: http://www.mygynecologist.ru/content/analiz-krovi-na-HGC.

Norma untuk β-subunit hCG percuma pada trimester pertama:

  • 9 minggu: 23.6 - 193.1 ng / ml, atau 0.5 - 2 MoM
  • 10 minggu: 25.8 - 181.6 ng / ml, atau 0.5 - 2 MoM
  • 11 minggu: 17.4 - 130.4 ng / ml, atau 0.5 - 2 MoM
  • 12 minggu: 13,4 - 128,5 ng / ml, atau 0,5 - 2 MoM
  • 13 minggu: 14.2 - 114.7 ng / ml, atau 0.5 - 2 MoM

Perhatian! Norma dalam ng / ml mungkin berbeza dari makmal ke makmal, oleh itu, angka-angka ini tidak pasti dan anda harus berjumpa doktor. Sekiranya hasilnya ditunjukkan dalam MoM, maka norma adalah sama untuk semua makmal dan untuk semua analisis: dari 0,5 hingga 2 MoM.

Bagaimana jika hCG tidak normal?

Sekiranya sub-unit bebas hCG lebih tinggi daripada biasa untuk usia kehamilan anda, atau melebihi 2 MoM, maka anak tersebut berisiko tinggi mengalami sindrom Down.

Sekiranya sub-unit bebas hCG berada di bawah normal untuk usia kehamilan anda, atau kurang dari 0.5 MoM, maka kanak-kanak tersebut berisiko tinggi mengalami sindrom Edwards.

RAPP-A norma

PAPP-A, atau seperti yang disebut, "Protein Plasma Berkaitan Kehamilan A", adalah parameter kedua yang digunakan dalam pemeriksaan biokimia trimester pertama. Tahap protein ini sentiasa meningkat semasa kehamilan, dan penyimpangan dalam indikator dapat menunjukkan pelbagai penyakit pada anak yang belum lahir..

Norma untuk PAPP-A, bergantung pada tempoh kehamilan:

  • 8-9 minggu: 0,17 - 1,54 mU / ml, atau dari 0,5 hingga 2 MoM
  • 9-10 minggu: 0,32 - 2,42 IU / ml, atau dari 0,5 hingga 2 MoM
  • 10-11 minggu: 0,46 - 3,73 IU / ml, atau dari 0,5 hingga 2 MoM
  • 11-12 minggu: 0,79 - 4,76 IU / ml, atau dari 0,5 hingga 2 MoM
  • 12-13 minggu: 1.03 - 6.01 IU / ml, atau dari 0.5 hingga 2 MoM
  • 13-14 minggu: 1,47 - 8,54 IU / ml, atau dari 0,5 hingga 2 MoM

Perhatian! Norma dalam IU / ml mungkin berbeza di makmal yang berbeza, oleh itu, data yang dinyatakan tidak muktamad, dan dalam hal apa pun anda perlu berjumpa doktor. Sekiranya hasilnya ditunjukkan dalam MoM, maka norma adalah sama untuk semua makmal dan untuk semua analisis: dari 0,5 hingga 2 MoM.

Bagaimana jika PAPP-A tidak normal?

Sekiranya PAPP-A berada di bawah normal untuk usia kehamilan anda, atau kurang dari 0.5 MoM, maka bayi anda berisiko tinggi mengalami sindrom Down dan sindrom Edwards.

Sekiranya PAPP-A lebih tinggi daripada biasa untuk usia kehamilan anda, atau melebihi 2 MoM, tetapi selebihnya petunjuk penyaringan adalah normal, maka tidak ada alasan untuk dikhawatirkan. Kajian menunjukkan bahawa dalam kumpulan wanita dengan peningkatan tahap PAPP-A semasa kehamilan, risiko penyakit janin atau komplikasi kehamilan tidak lebih tinggi daripada pada wanita lain dengan PAPP-A normal.

Apakah risiko dan bagaimana ia dikira?

Seperti yang anda perhatikan, setiap indikator penyaringan biokimia (hCG dan PAPP-A) dapat diukur dalam MoM. MoM adalah nilai khas yang menunjukkan sejauh mana hasil analisis yang diperoleh berbeza dari hasil purata untuk usia kehamilan tertentu..

Tetapi tetap saja, hCG dan PAPP-A tidak hanya dipengaruhi oleh usia kehamilan, tetapi juga oleh usia, berat badan, sama ada anda merokok, penyakit apa yang anda ada, dan beberapa faktor lain. Itulah sebabnya, untuk mendapatkan hasil pemeriksaan yang lebih tepat, semua datanya dimasukkan ke dalam program komputer yang mengira risiko penyakit pada anak secara individu untuk anda, dengan mempertimbangkan semua ciri anda.

Penting: untuk pengiraan risiko yang betul, semua analisis perlu dilakukan di makmal yang sama di mana risikonya dikira. Program untuk mengira risiko dikonfigurasi untuk parameter tertentu, individu untuk setiap makmal. Oleh itu, jika anda ingin memeriksa semula hasil pemeriksaan di makmal lain, anda perlu lulus semua ujian sekali lagi..

Program memberikan hasilnya sebagai pecahan, contohnya: 1:10, 1: 250, 1: 1000 dan seumpamanya. Pecahan harus difahami seperti ini:

Contohnya, risikonya adalah 1: 300. Ini bermaksud bahawa daripada 300 kehamilan dengan kadar seperti anda, satu anak dengan sindrom Down dan 299 anak yang sihat dilahirkan..

Bergantung pada pecahan yang diterima, makmal mengeluarkan salah satu kesimpulan:

  • Ujiannya positif - risiko tinggi sindrom Down pada kanak-kanak. Ini bermaksud bahawa anda memerlukan pemeriksaan yang lebih teliti untuk menjelaskan diagnosis. Persampelan atau amniosentesis chorionic villus mungkin disyorkan untuk anda.
  • Ujian negatif - risiko rendah sindrom Down pada kanak-kanak. Anda perlu melalui dan menyaring trimester kedua, tetapi ujian tambahan tidak diperlukan.

Bagaimana jika saya berisiko tinggi?

Sekiranya, sebagai hasil pemeriksaan, anda didapati berisiko tinggi mengandung bayi dengan sindrom Down, maka ini bukan alasan untuk panik, dan lebih-lebih lagi, untuk menghentikan kehamilan. Anda akan dirujuk untuk berunding dengan pakar genetik, yang sekali lagi akan mengkaji keputusan semua peperiksaan dan, jika perlu, mengesyorkan menjalani pemeriksaan: persampelan vilus korionik atau amniosentesis.

Cara mengesahkan atau menolak hasil saringan?

Sekiranya anda berfikir bahawa pemeriksaan dilakukan dengan tidak betul untuk anda, maka anda boleh mengulang pemeriksaan di klinik lain, tetapi untuk ini anda perlu lulus semua ujian dan menjalani imbasan ultrasound. Ini dapat dilakukan hanya jika usia kehamilan pada masa itu tidak melebihi 13 minggu dan 6 hari..

Doktor mengatakan bahawa saya perlu melakukan pengguguran. Apa nak buat?

Malangnya, terdapat situasi di mana doktor sangat mengesyorkan atau bahkan melakukan pengguguran berdasarkan hasil pemeriksaan. Ingat: tidak ada doktor yang berhak melakukan ini. Pemeriksaan bukan kaedah yang pasti untuk mendiagnosis sindrom Down dan, berdasarkan hasil yang buruk sahaja, tidak perlu menghentikan kehamilan.

Katakan bahawa anda ingin berunding dengan pakar genetik dan menjalani prosedur diagnostik untuk mengesan sindrom Down (atau penyakit lain): pengambilan sampel chorionic villus (jika anda hamil 10-13 minggu) atau amniosentesis (jika anda hamil 16-17 minggu).

Apakah pemeriksaan biokimia untuk trimester pertama: transkrip dan norma

Pemeriksaan dalam bahasa Inggeris bermaksud "menyortir" - sebenarnya, pemeriksaan ini berperanan sebagai "menyusun", membahagikan wanita hamil kepada mereka yang indikatornya sesuai dengan julat normal, dan mereka yang harus terlibat dalam diagnostik tambahan. Apa jenis analisis ini, dan apa yang mereka sumbangkan-mengambil darah? Pemeriksaan biokimia trimester pertama (khususnya 11-13 minggu) adalah kompleks langkah-langkah diagnostik, yang terdiri daripada imbasan ultrasound dan ujian darah biokimia.

Ia digunakan untuk mengenal pasti risiko mengembangkan patologi janin kasar, serta kelainan genetik dan penyakit kongenital yang teruk..

Ketidakpastian itu menakutkan, jadi mari kita cuba memahami konsepnya sehingga di ambang bahagian biokimia penyaringan ketiga kehamilan pertama kita merasa yakin dan cekap.

Apa yang ditentukan?

Seorang wanita menyerahkan biokimia darah dua kali sepanjang tempoh melahirkan bayi - untuk jangka masa 11-13 minggu dan 16-20 minggu. Untuk ini, darah vena diambil dari pesakit semasa perut kosong..

Apa yang ditunjukkannya?

Pemeriksaan pertama juga disebut "ujian berganda", kerana selama analisis dua indikator utama ditentukan dalam darah: hCG dan PAPP-A. Mari cuba cari apa itu masing-masing..

Ia ditentukan segera setelah pembuahan. Penunjuk ini semakin meningkat, mencapai nilai tertinggi pada akhir tiga bulan pertama kehamilan. Kemudian bilangan yang menentukan hCG menurun, berhenti pada satu nilai setelah tempoh kehamilan tertentu.

Selama sembilan bulan, jumlahnya akan meningkat berkadar dengan tempoh tersebut. Secara fungsional, PAPP-A bertanggungjawab untuk tindak balas imun ibu hamil semasa kehamilan, dan juga menentukan perkembangan plasenta dan fungsinya yang normal..

Video

Video di bawah ini akan membantu anda mendapatkan gambaran mengenai apakah pemeriksaan biokimia dan mengapa ia dilakukan..

Bagaimana?

Persiapan untuk pemeriksaan biokimia pertama semasa kehamilan merangkumi beberapa peringkat:

  1. Yang pertama menjalani pemeriksaan ultrasound adalah prasyarat untuk pemeriksaan, kerana beberapa petunjuk analisis akan bergantung pada tempoh kehamilan yang tepat, yang akan ditunjukkan oleh ultrasound.
  2. Darah dari urat diambil dengan ketat semasa perut kosong, lebih baik tidak minum. Sekiranya anda menunggu lama, bawa makanan ringan bersama anda, tetapi anda boleh makan hanya setelah mengambil darah.
  3. Pada malam sebelum kajian (atau lebih baik beberapa hari sebelum itu), anda harus membatasi diet anda dengan mengecualikan makanan tertentu..

Diet

Agar hasil pemeriksaan biokimia dapat dipercaya, doktor mengesyorkan agar pesakit mengikuti diet jangka pendek pada malam pendermaan darah..

Lebih baik mematuhi larangan diet 3-5 hari sebelum prosedur.

Semasa diet, tidak termasuk dari diet:

  • gula-gula perindustrian, terutamanya coklat, gusi dan tiruan berwarna;
  • teh, kopi, koko;
  • ikan, terutamanya jenis merah;
  • makanan laut;
  • acar, makanan dalam tin dan salai;
  • cacat;
  • daging.

Sekiranya seorang wanita mengambil ubat-ubatan yang tidak memainkan peranan penting, dia harus menolaknya beberapa hari sebelum menderma darah..

Dalam kes ini, perlu berjumpa doktor..

Vitamin dan farmaseutikal lain boleh mengganggu keputusan ujian.

Ini boleh menyebabkan banyak kegelisahan, tidak perlu bagi ibu mengandung..

Penyahkodan hasilnya

Ciri penunjuk seperti hCG adalah pergantungannya pada usia kehamilan.

Jadual 1. Norma hCG.

Jangka masa dalam beberapa mingguNilai hCG yang dibenarkan, ng / ml
sepuluh25.8 hingga 181.6
sebelas17.4 hingga 130.3
1213.4 hingga 128.5
1314.2 hingga 114.8

Peningkatan dan penurunan hCG menunjukkan masalah dalam perkembangan anak atau beberapa keadaan ibu. Contohnya, semasa mengandung kembar (kembar tiga) atau toksikosis teruk, indikator mungkin tidak sesuai dengan norma. Peningkatan hCG dapat dicatat dengan:

  • kehamilan berganda;
  • Sindrom Down - bentuk patologi genom yang paling terkenal;
  • toksikosis teruk;
  • sekiranya pesakit menghidap diabetes.

HCG yang menurun mungkin menunjukkan adanya keadaan seperti:

  • kehamilan ektopik;
  • kekurangan plasenta;
  • berisiko tinggi kehamilan terganggu;
  • Sindrom Edwards, yang dicirikan oleh pelbagai kecacatan.

Kami terus menguraikan: PAPP-A norma dan penyimpangan dari mereka

Diterjemahkan secara harfiah dari bahasa Inggeris, istilah "PAPP-A" diterjemahkan sebagai "protein plasma A yang berkaitan dengan proses kehamilan". Nilai normalnya bergantung pada istilah.

Jadual 2. Norma RAPP-A.

Jangka masa dalam beberapa mingguPetunjuk yang boleh diterima PAPP-A, U / ml
8-9

12 -13

0.17 - 1.54

1.03 - 6.01

Penyimpangan dalam indeks PAPP-A mempunyai nilai diagnostik mereka sendiri. Peningkatan indikator menunjukkan kelahiran beberapa anak, tetapi penurunan dapat disebabkan oleh beberapa faktor:

  • pudar kehamilan;
  • risiko keguguran yang tinggi;
  • kecacatan tiub saraf;
  • beberapa jenis trisomi, yang paling terkenal adalah sindrom Down.

Walaupun pentingnya penelitian ini, diagnosis tidak dapat dibuat berdasarkan hasil pemeriksaan biokimia. Penyimpangan dalam data hCG dan PAPP-A menjadi alasan untuk pemeriksaan tambahan terhadap ibu hamil. Biokimia darah pada trimester pertama ditunjukkan kepada semua wanita yang sedang bersiap untuk menjadi ibu. Prosedur dijalankan atas permintaan wanita itu, dan doktor tidak mengesyorkan mengabaikan pemeriksaan yang ditetapkan.

Kumpulan risiko

Terdapat pesakit yang sangat penting untuk melakukan pemeriksaan biokimia, kerana mereka adalah kumpulan risiko yang berpotensi:

  • risiko usia - wanita hamil berumur lebih dari 30 tahun (ketika membawa anak pertama) dan berumur lebih dari 35 tahun (ketika membawa bayi kedua dan seterusnya);
  • wanita yang sebelum ini mengalami beberapa kehamilan yang hilang atau keguguran;
  • pesakit yang, pada peringkat awal kehamilan, secara bebas menggunakan ubat-ubatan yang menimbulkan bahaya bagi pembentukan normal anak;
  • wanita yang telah sembuh dari penyakit berjangkit pada peringkat awal kehamilan;
  • pesakit dengan saudara-mara dengan kecacatan atau penyakit perkembangan genetik;
  • wanita yang sebelum ini melahirkan anak dengan kelainan genetik;
  • wanita hamil berkahwin dengan saudara terdekat;
  • pesakit yang terdedah kepada radiasi sebelum konsepsi atau kehamilan awal (atau pasangan terdedah kepada pendedahan tersebut);
  • laporan ultrasound yang menunjukkan kelainan genetik.

Norma MoM

Walaupun pemeriksaan biokimia pertama disebut berganda, doktor yang hadir menentukan tiga petunjuk. Hasil tinjauan sebahagian besarnya dinilai tepat oleh MoM - pekali yang bertanggungjawab untuk tahap penyimpangan data analisis wanita tertentu dari indikator statistik rata-rata.

Di mana untuk melakukannya dan berapa harganya?

Seorang wanita hamil dirujuk untuk analisis biokimia oleh doktor, dan prosedur ini adalah percuma. Tetapi jika dia ingin menjalani pemeriksaan sedemikian dengan keputusannya sendiri, pemeriksaan di klinik swasta akan menelan belanja 5-9 ribu rubel.

Pensampelan darah berlaku di makmal pusat poliklinik, perinatal atau diagnostik.

Kesimpulannya

Pemeriksaan biokimia adalah prosedur pilihan, tetapi sangat disyorkan untuk mana-mana wanita hamil. Analisis inilah yang membolehkan anda mengesan, walaupun terdapat penyimpangan yang jarang berlaku, tetapi berpotensi untuk membuat keputusan yang sukar atau memulakan prosedur rawatan tepat pada waktunya..

Pemeriksaan untuk trimester pertama kehamilan

maklumat am

Beberapa waktu yang lalu, wanita hamil tidak mengetahui prosedur seperti pemeriksaan saringan pranatal atau perinatal. Sekarang semua ibu mengandung menjalani pemeriksaan sedemikian..

Apa itu pemeriksaan kehamilan, mengapa dilakukan dan mengapa hasilnya sangat penting? Kami telah berusaha untuk memberikan jawapan kepada persoalan ini dan pertanyaan saringan perinatal lain yang menjadi perhatian banyak wanita hamil dalam bahan ini..

Untuk mengecualikan di masa depan sebarang kesalahpahaman mengenai maklumat yang diberikan, sebelum meneruskan pertimbangan mengenai topik-topik yang dinyatakan di atas, perlu ditentukan beberapa istilah perubatan.

Apa itu pemeriksaan ultrasound dan biokimia serum ibu

Pemeriksaan pranatal adalah sejenis prosedur khas yang disebut penyaringan. Pemeriksaan komprehensif ini terdiri daripada diagnostik ultrasound dan ujian darah makmal, dalam kes ini, biokimia serum ibu. Pengesanan pada tahap awal beberapa kelainan genetik adalah tugas utama analisis sedemikian semasa kehamilan sebagai pemeriksaan.

Prenatal atau perinatal bermaksud pranatal, dan istilah pemeriksaan dalam perubatan bermaksud serangkaian kajian mengenai sebilangan besar populasi, yang dilakukan untuk membentuk apa yang disebut "kelompok risiko" yang rentan terhadap penyakit tertentu.

Terdapat penyaringan universal atau selektif.

Ini bermaksud bahawa kajian saringan dilakukan bukan hanya untuk wanita hamil, tetapi juga untuk kategori orang lain, misalnya, anak-anak pada usia yang sama untuk menetapkan penyakit yang menjadi ciri dari jangka waktu hidup tertentu..

Dengan bantuan saringan genetik, doktor dapat mengetahui bukan sahaja masalah dalam perkembangan bayi, tetapi juga dapat menanggapi dengan cepat komplikasi semasa kehamilan, yang mungkin tidak disangka oleh seorang wanita.

Selalunya, ibu hamil, yang mendengar bahawa mereka harus menjalani prosedur ini beberapa kali, mula panik dan bimbang terlebih dahulu. Namun, tidak ada yang perlu ditakutkan, anda hanya perlu bertanya kepada pakar sakit puan terlebih dahulu mengapa pemeriksaan wanita hamil diperlukan, kapan dan yang paling penting, bagaimana prosedur ini dilakukan.

Oleh itu, mari kita mulakan dengan kenyataan bahawa pemeriksaan standard dilakukan tiga kali sepanjang kehamilan, iaitu. pada setiap trimester. Ingat bahawa trimester adalah jangka masa tiga bulan.

Pemeriksaan untuk trimester pertama kehamilan

Apa itu saringan trimester 1? Sebagai permulaan, mari jawab soalan umum mengenai berapa minggu pada trimester pertama kehamilan. Dalam ginekologi, hanya ada dua cara untuk menentukan jangka masa yang boleh dipercayai semasa kehamilan - kalendar dan obstetrik.

Yang pertama berdasarkan pada hari pembuahan, sementara yang kedua adalah berdasarkan kitaran haid sebelum persenyawaan. Oleh itu, trimester pertama adalah tempoh yang, mengikut kaedah kalendar, bermula minggu pertama dari konsepsi dan berakhir dengan minggu keempat belas..

Menurut kaedah kedua, trimester pertama adalah 12 minggu obstetrik. Lebih-lebih lagi, dalam kes ini, haid dikira dari awal haid terakhir. Baru-baru ini, pemeriksaan tidak ditetapkan untuk wanita hamil.

Walau bagaimanapun, kini ramai ibu hamil sendiri berminat untuk menjalani tinjauan sedemikian..

Sebagai tambahan, Kementerian Kesihatan sangat mengesyorkan untuk memberikan penyelidikan kepada semua ibu hamil, tanpa kecuali..

Benar, ini dilakukan secara sukarela sejak tidak ada yang dapat memaksa seorang wanita untuk menjalani analisis.

Perlu diperhatikan bahawa ada kategori wanita yang hanya diwajibkan, untuk satu atau lain alasan, untuk menjalani pemeriksaan, misalnya:

  • wanita hamil dari tiga puluh lima tahun dan seterusnya;
  • ibu mengandung yang mempunyai sejarah maklumat mengenai ancaman keguguran spontan;
  • wanita yang mempunyai penyakit berjangkit pada trimester pertama;
  • wanita hamil yang, atas alasan kesihatan, harus mengambil ubat yang dilarang kerana keadaannya pada peringkat awal;
  • wanita yang mengalami pelbagai kelainan genetik atau anomali pada perkembangan janin pada kehamilan sebelumnya;
  • wanita yang telah melahirkan anak dengan penyimpangan atau kecacatan dalam perkembangan;
  • wanita yang telah didiagnosis dengan kehamilan yang membeku atau regresif (pemberhentian perkembangan janin);
  • wanita yang mengalami ketagihan dadah atau alkohol;
  • wanita hamil yang keluarganya atau dalam keluarga bapa kepada anak yang belum lahir kes-kes kelainan genetik keturunan direkodkan.

Berapa lamakah masa untuk pemeriksaan pranatal trimester pertama? Untuk pemeriksaan pertama semasa kehamilan, tempoh ditetapkan dalam selang waktu dari 11 minggu hingga 13 minggu kehamilan dan 6 hari. Lebih awal di atas jangka waktu yang dinyatakan, tidak masuk akal untuk melakukan tinjauan ini, kerana hasilnya tidak akan dapat disinformasikan dan sama sekali tidak berguna..

Imbasan ultrasound pertama pada minggu ke-12 kehamilan tidak dilakukan secara kebetulan bagi seorang wanita. Oleh kerana pada masa inilah embrio berakhir dan tempoh perkembangan janin atau janin orang masa depan bermula.

Ini bermaksud bahawa embrio berubah menjadi janin, iaitu terdapat perubahan yang jelas yang membicarakan perkembangan tubuh manusia yang hidup sepenuhnya. Seperti yang kami katakan sebelumnya, kajian saringan adalah kompleks langkah-langkah, yang terdiri dari diagnostik ultrasound dan biokimia darah seorang wanita..

Penting untuk difahami bahawa pemeriksaan imbasan ultrasound pada trimester 1 semasa kehamilan memainkan peranan penting yang sama dengan ujian darah makmal. Memang, agar ahli genetik dapat membuat kesimpulan yang betul berdasarkan keputusan pemeriksaan, mereka perlu mengkaji hasil ultrasound dan biokimia darah pesakit..

Sudah berapa minggu penyaringan pertama dilakukan, kita sudah berbincang, sekarang mari kita beralih ke penyahkodan hasil kajian yang komprehensif. Sangat penting untuk mempertimbangkan dengan lebih terperinci norma-norma yang ditetapkan oleh doktor untuk hasil pemeriksaan pertama semasa kehamilan. Sudah tentu, hanya pakar dalam bidang ini yang mempunyai pengetahuan yang diperlukan, dan yang paling penting, pengalaman dapat memberikan penilaian yang tepat mengenai hasil analisis..

Kami percaya bahawa disarankan bagi mana-mana wanita hamil untuk mengetahui sekurang-kurangnya maklumat umum mengenai petunjuk utama pemeriksaan pranatal dan nilai normatifnya. Memang, adalah perkara biasa bagi kebanyakan ibu mengandung untuk terlalu curiga terhadap semua perkara yang mementingkan kesihatan anak masa depan mereka. Oleh itu, mereka akan menjadi lebih selesa jika mereka mengetahui terlebih dahulu apa yang diharapkan dari penyelidikan..

Penyahkodan penyaringan trimester 1 dengan ultrasound, norma dan kemungkinan penyimpangan

Semua wanita tahu bahawa semasa kehamilan mereka harus menjalani lebih dari satu pemeriksaan ultrasound (selepas ini disebut sebagai ultrasound), yang membantu doktor untuk mengesan perkembangan intrauterin anak yang belum lahir. Agar pemeriksaan ultrasound dapat memberikan hasil yang boleh dipercayai, anda perlu membuat persiapan terlebih dahulu untuk prosedur ini..

Kami yakin bahawa sebilangan besar wanita hamil tahu bagaimana melakukan prosedur ini. Walau bagaimanapun, tidak berlebihan untuk mengulangi bahawa terdapat dua jenis penyelidikan - transvaginal dan transabdominal. Dalam kes pertama, sensor peranti dimasukkan terus ke dalam vagina, dan pada yang kedua ia menyentuh permukaan dinding perut anterior.

Foto janin pada 13 minggu kehamilan

Tidak ada peraturan penyediaan khas untuk ultrasound jenis transvaginal.

Sekiranya anda menjalani pemeriksaan transabdominal, maka sebelum prosedur (kira-kira 4 jam sebelum ultrasound), anda tidak boleh pergi ke tandas "secara kecil", dan dalam setengah jam disyorkan untuk minum hingga 600 ml air kosong.

Masalahnya ialah pemeriksaan mesti dilakukan pada pundi kencing yang berisi cecair..

Agar doktor mendapat keputusan pemeriksaan ultrasound yang boleh dipercayai, syarat berikut mesti dipenuhi:

  • tempoh peperiksaan - dari 11 hingga 13 minggu obstetrik;
  • kedudukan janin harus membenarkan pakar untuk melakukan manipulasi yang diperlukan, jika tidak, ibu harus "mempengaruhi" bayi untuk berguling;
  • ukuran coccygeal-parietal (selepas ini CTE) tidak boleh kurang dari 45 mm.

Apakah CTE semasa kehamilan pada ultrasound

Semasa melakukan ultrasound, pakar semestinya memeriksa pelbagai parameter atau ukuran janin. Maklumat ini membolehkan anda menentukan seberapa baik bayinya dibentuk, dan sama ada dia berkembang dengan betul. Kadar petunjuk ini bergantung pada tempoh kehamilan..

Sekiranya nilai satu atau parameter lain yang diperoleh sebagai hasil ultrasound menyimpang dari norma naik atau turun, maka ini dianggap sebagai isyarat adanya beberapa patologi. Ukuran coccyx-parietal adalah salah satu petunjuk awal yang paling penting mengenai perkembangan intrauterin janin yang betul..

Nilai CTE dibandingkan dengan berat janin dan usia kehamilan. Penunjuk ini ditentukan dengan mengukur jarak dari tulang mahkota anak ke tulang ekornya. Sebagai peraturan umum, semakin tinggi indeks CTE, semakin lama tempoh kehamilan..

Norma KTR

Apabila penunjuk ini sedikit melebihi atau, sebaliknya, sedikit lebih rendah daripada norma, maka tidak ada alasan untuk panik. Ini hanya membincangkan ciri-ciri perkembangan kanak-kanak ini..

Sekiranya nilai CTE menyimpang dari standard dalam arah yang besar, maka ini menandakan perkembangan janin yang besar, iaitu. Agaknya, berat anak semasa lahir akan melebihi kadar purata 3-3.5 kg. Sekiranya CTE jauh lebih rendah daripada nilai standard, ini mungkin merupakan tanda bahawa:

  • kehamilan tidak berkembang sebagaimana mestinya, dalam kes sedemikian, doktor harus memeriksa degupan jantung janin dengan teliti. Sekiranya dia mati di dalam rahim, maka wanita itu memerlukan rawatan perubatan segera (penyembuhan rongga rahim) untuk mencegah kemungkinan ancaman terhadap kesihatan (perkembangan kemandulan) dan nyawa (jangkitan, pendarahan);
  • badan wanita hamil menghasilkan jumlah hormon yang tidak mencukupi, biasanya progesteron, yang boleh menyebabkan keguguran spontan. Dalam kes sedemikian, doktor menetapkan pemeriksaan tambahan untuk pesakit dan menetapkan ubat yang mengandungi hormon (Utrozhestan, Dufston);
  • ibu sakit dengan penyakit berjangkit, termasuk penyakit kelamin;
  • janin mempunyai kelainan genetik. Dalam situasi seperti itu, doktor menetapkan ujian tambahan bersama dengan ujian darah biokimia, yang merupakan sebahagian daripada ujian saringan pertama..

Perlu ditekankan bahawa sering terdapat kes apabila CTE rendah menunjukkan usia kehamilan yang tidak betul. Ini merujuk kepada varian norma. Semua keperluan wanita dalam situasi seperti ini adalah menjalani pemeriksaan ultrasound kedua setelah beberapa ketika (biasanya selepas 7-10 hari).

BPD janin (saiz biparietal)

Apakah BPD pada ultrasound semasa kehamilan? Semasa melakukan pemeriksaan ultrasound pada janin pada trimester pertama, doktor berminat dengan semua kemungkinan ciri bayi yang belum lahir. Oleh kerana kajian mereka memberi pakar maklumat maksimum tentang bagaimana perkembangan intrauterin seorang lelaki kecil dan apakah semuanya sesuai dengan kesihatannya.

Apakah gangguan bipolar janin ini? Pertama, mari kita menguraikan singkatan perubatan. BPD adalah ukuran biparietal kepala janin, iaitu jarak antara dinding tulang parietal tengkorak, dengan cara yang sederhana, ukuran kepala. Petunjuk ini dianggap salah satu yang utama untuk menentukan perkembangan normal kanak-kanak..

Penting untuk diperhatikan bahawa BPD menunjukkan bukan sahaja seberapa baik dan betul bayi itu berkembang, tetapi juga membantu doktor membuat persiapan untuk kelahiran yang akan datang. Oleh kerana jika ukuran kepala anak yang belum lahir menyimpang dari norma ke arah yang besar, maka dia tidak dapat melewati saluran kelahiran ibu. Dalam kes sedemikian, pembedahan caesar yang dirancang ditetapkan..

Jadual norma BPR mengikut minggu

Apabila BPD menyimpang dari norma yang ditetapkan, ini mungkin menunjukkan:

  • mengenai kehadiran patologi seperti itu yang tidak sesuai dengan kehidupan pada janin sebagai hernia serebrum atau tumor;
  • kira-kira ukuran bayi yang belum lahir yang cukup besar, jika parameter asas janin lain lebih tinggi daripada standard perkembangan yang ditetapkan selama beberapa minggu;
  • mengenai perkembangan mendadak, yang setelah beberapa lama akan kembali normal, dengan syarat parameter asas janin lain sesuai dengan norma;
  • mengenai perkembangan hidrosefalus serebrum pada janin kerana kehadiran penyakit berjangkit pada ibu.

Penyimpangan penunjuk ini ke bawah menunjukkan bahawa otak bayi berkembang dengan tidak betul..

Ketebalan ruang kolar (TVP)

TVP janin - apa itu? Ruang kolar pada janin atau ukuran lipatan serviks adalah tempat (lebih tepatnya, pembentukan memanjang) yang terletak di antara leher dan membran kulit atas badan bayi, di mana cairan terkumpul. Kajian mengenai nilai ini dilakukan ketika menyaring trimester pertama kehamilan, kerana pada masa ini adalah mungkin untuk mengukur TVP untuk pertama kalinya, dan kemudian menganalisisnya.

Bermula dari minggu ke-14 kehamilan, pembentukan ini secara beransur-ansur berkurang dan pada 16 minggu ia secara praktikal hilang dari pandangan. Untuk TVP, norma-norma tertentu juga telah ditetapkan, yang sesuai dengan jangka masa kehamilan..

Sebagai contoh, norma ketebalan ruang kolar pada 12 minggu tidak boleh melebihi julat dari 0,8 hingga 2,2 mm. Ruang kolar pada 13 minggu hendaklah antara 0,7 dan 2,5 mm.

Penting untuk diperhatikan bahawa untuk penunjuk ini, para pakar menetapkan nilai minimum rata-rata, penyimpangan dari yang menunjukkan penipisan ruang kolar, yang, seperti pengembangan TVP, dianggap sebagai anomali..

Jadual TVP janin mengikut minggu

Sekiranya penunjuk ini tidak sesuai dengan norma TVP yang ditunjukkan dalam jadual di atas pada 12 minggu dan pada masa kehamilan yang lain, maka hasil tersebut kemungkinan besar menunjukkan adanya kelainan kromosom berikut:

  • trisomi 13, penyakit yang dikenali sebagai sindrom Patau, dicirikan oleh adanya kromosom 13 tambahan dalam sel manusia;
  • trisomi pada kromosom 21, yang diketahui oleh semua orang sebagai sindrom Down, penyakit genetik manusia di mana kariotip (iaitu satu set kromosom lengkap) diwakili oleh kromosom 47 dan bukan 46;
  • monosomi pada kromosom X, penyakit genom, yang dinamakan sempena saintis yang menemuinya, sindrom Shereshevsky-Turner, ia dicirikan oleh kelainan perkembangan fizikal seperti perawakan pendek, serta infantilisme seksual (ketidakmatangan);
  • trisomi pada kromosom 18 adalah penyakit kromosom. Sindrom Edwards (nama kedua penyakit ini) dicirikan oleh sejumlah besar kecacatan yang tidak sesuai dengan kehidupan..

Trisomi adalah varian aneuploidi, iaitu perubahan kariotip, di mana sel manusia mempunyai kromosom ketiga tambahan dan bukannya set diploid biasa.

Monosomi adalah varian aneuploidi (kelainan kromosom) di mana tidak ada kromosom dalam set kromosom.

Apakah norma untuk trisomi 13, 18, 21 yang ditetapkan semasa kehamilan? Kebetulan dalam proses pembelahan sel, kegagalan berlaku. Fenomena ini disebut aneuploidi dalam sains. Trisomi adalah salah satu jenis aneuploidi, di mana, bukannya sepasang kromosom, kromosom ketiga tambahan terdapat di dalam sel.

Dengan kata lain, anak itu mewarisi kromosom 13, 18 atau 21 tambahan dari ibu bapanya, yang seterusnya menyebabkan kelainan genetik yang menghalang perkembangan fizikal dan mental yang normal. Sindrom Down secara statistik adalah penyakit yang paling biasa yang berkaitan dengan kehadiran kromosom 21.

Bayi yang dilahirkan dengan sindrom Edwards, seperti dalam kes sindrom Patau, biasanya tidak hidup hingga satu tahun, tidak seperti bayi yang cukup beruntung untuk dilahirkan dengan sindrom Down. Orang seperti itu boleh hidup hingga usia tua yang matang. Namun, kehidupan seperti ini lebih dapat disebut keberadaan, terutama di negara-negara di luar pasca-Soviet, di mana orang-orang ini dianggap orang buangan dan mereka berusaha menghindari dan mengabaikannya..

Untuk mengecualikan anomali seperti itu, wanita hamil, terutama yang berisiko, mesti menjalani pemeriksaan saringan wajib. Para penyelidik berpendapat bahawa perkembangan keabnormalan genetik berkadar langsung dengan usia ibu hamil. Semakin muda wanita, semakin kecil kemungkinan anaknya akan mengalami kelainan.

Untuk mewujudkan trisomi pada trimester pertama kehamilan, kajian mengenai ruang kolar janin dilakukan dengan menggunakan ultrasound. Pada masa akan datang, wanita hamil secara berkala mengambil ujian darah, di mana petunjuk yang paling penting bagi ahli genetik adalah tahap alpha-fetoprotein (AFP), inhibin-A, chorionic gonadotropin (hCG) dan estriol.

Seperti yang disebutkan sebelumnya, risiko mengalami gangguan genetik pada anak bergantung terutamanya pada usia ibu. Walau bagaimanapun, ada kalanya trisomi direkodkan pada wanita muda. Oleh itu, doktor pada pemeriksaan meneliti semua kemungkinan tanda-tanda anomali. Dipercayai bahawa pakar ultrasound yang berpengalaman dapat mengenal pasti masalah yang berlaku semasa pemeriksaan saringan pertama.

Tanda-tanda sindrom Down, serta Edwards dan Patau

Trisomi 13 dicirikan oleh penurunan mendadak dalam tahap PAPP-A (PAPP, protein plasma yang berkaitan dengan kehamilan (protein) A). Juga, penanda gangguan genetik ini berkurang atau meningkatnya hCG. Parameter yang sama memainkan peranan penting dalam menentukan sama ada janin mempunyai sindrom Edwards..

Apabila tidak ada risiko trisomi 18, nilai normal PAPP-A dan b-hCG (subunit beta percuma hCG) dicatat dalam ujian darah biokimia. Sekiranya nilai-nilai ini menyimpang dari piawaian yang ditetapkan untuk setiap usia kehamilan tertentu, maka kemungkinan besar, kecacatan genetik akan dijumpai pada anak..

Penting untuk diperhatikan bahawa dalam hal ketika, semasa pemeriksaan pertama, seorang pakar menetapkan tanda-tanda yang menunjukkan risiko trisomi, wanita tersebut dirujuk untuk pemeriksaan lebih lanjut dan untuk berunding dengan ahli genetik. Untuk membuat diagnosis akhir, ibu mengandung harus menjalani prosedur seperti:

  • biopsi korionik, iaitu mendapatkan sampel tisu korionik untuk mendiagnosis anomali;
  • amniosentesis adalah tusukan membran ketuban untuk mendapatkan sampel cecair amniotik untuk kajian lebih lanjut di makmal;
  • plasentosentesis (biopsi plasenta), dengan kaedah diagnostik invasif ini, pakar mengambil sampel tisu plasenta menggunakan jarum tusukan khas, yang menembusi dinding perut anterior;
  • cordocentesis, kaedah untuk mendiagnosis kelainan genetik semasa kehamilan, di mana darah tali pusat janin dianalisis.

Malangnya, jika seorang wanita hamil menjalani kajian di atas dan diagnosis kehadiran kelainan genetik pada janin disahkan semasa pemeriksaan bioskrin dan ultrasound, doktor akan menawarkan untuk menghentikan kehamilan. Selain itu, tidak seperti kajian saringan biasa, kaedah pemeriksaan invasif ini dapat memicu sejumlah komplikasi yang teruk hingga keguguran spontan, oleh itu doktor menggunakan mereka dalam sejumlah kes yang jarang berlaku..

Tulang hidung pada 12 minggu, jadual norma

Tulang hidung adalah tulang punggung yang sedikit memanjang, berbentuk segi empat, cembung di hadapan muka manusia. Pada pemeriksaan ultrasound pertama, pakar menentukan panjang tulang hidung bayi. Dipercayai bahawa sekiranya terdapat kelainan genetik, tulang ini tidak berkembang dengan betul, iaitu pengesahannya berlaku kemudian.

Oleh itu, jika tulang hidung tidak ada atau ukurannya terlalu kecil semasa pemeriksaan pertama, maka ini menunjukkan kemungkinan adanya pelbagai anomali. Penting untuk menekankan bahawa panjang tulang hidung diukur pada 13 minggu atau 12 minggu. Semasa menjalani pemeriksaan pada 11 minggu, pakar hanya memeriksa keberadaannya.

Perlu ditekankan bahawa jika ukuran tulang hidung tidak sesuai dengan norma yang ditetapkan, tetapi jika petunjuk asas lain sesuai, sebenarnya tidak ada alasan untuk dikhawatirkan. Keadaan ini mungkin disebabkan oleh ciri-ciri individu perkembangan kanak-kanak ini..

Denyut jantung (HR)

Parameter seperti degupan jantung memainkan peranan penting bukan hanya pada peringkat awal, tetapi sepanjang kehamilan. Adalah perlu untuk sentiasa mengukur dan memantau degupan jantung janin hanya untuk melihat penyimpangan pada waktu itu dan, jika perlu, menyelamatkan nyawa bayi.

Menariknya, walaupun miokardium (otot jantung) mula menguncup seawal minggu ketiga setelah pembuahan, degupan jantung dapat didengar hanya dari minggu kebidanan keenam. Dipercayai bahawa pada peringkat awal perkembangan janin, irama degupan jantungnya harus sesuai dengan denyut nadi ibu (rata-rata, ia adalah 83 denyutan seminit).

Walau bagaimanapun, sudah pada bulan pertama kehidupan intrauterin, jumlah degupan jantung bayi akan meningkat secara beransur-ansur (sekitar 3 denyutan per minit setiap hari) dan pada minggu kesembilan kehamilan, ia akan mencapai 175 denyutan seminit. Tentukan degupan jantung janin menggunakan ultrasound.

Semasa melakukan ultrasound pertama, pakar tidak hanya memperhatikan kadar denyutan jantung, tetapi juga memerhatikan bagaimana jantung bayi berkembang. Untuk ini, pemotongan empat ruang yang digunakan digunakan, iaitu kaedah diagnosis instrumental kecacatan jantung.

Penting untuk ditegaskan bahawa penyimpangan dari piawai indikator seperti denyut jantung menunjukkan adanya kecacatan pada perkembangan jantung. Oleh itu, doktor dengan teliti mengkaji struktur atrium dan ventrikel jantung janin semasa luka. Sekiranya terdapat kelainan, pakar merujuk kepada wanita hamil untuk kajian tambahan, misalnya, untuk echocardiography (ECG) dengan Doppler.

Bermula dari minggu kedua puluh, pakar sakit puan klinik antenatal akan mendengar jantung bayi menggunakan tabung khas pada setiap lawatan berjadual ke wanita hamil. Prosedur seperti auskultasi jantung tidak digunakan pada tarikh yang lebih awal kerana tidak berkesan, kerana doktor tidak dapat mendengar degupan jantung.

Namun, ketika bayi membesar, jantungnya akan terdengar lebih jelas setiap kali. Auscultation membantu pakar sakit puan menentukan kedudukan janin dalam rahim. Sebagai contoh, jika jantung lebih baik didengarkan pada tahap pusar ibu, maka anak berada dalam kedudukan melintang, jika di sebelah kiri pusar atau di bawah, maka janin berada dalam keadaan cephalic, dan jika di atas pusar, maka di pelvis.

Dari usia kehamilan 32 minggu, kardiotokografi (KTP disingkat) digunakan untuk mengawal degupan jantung. Semasa menjalankan jenis pemeriksaan di atas, pakar dapat mencatat pada janin:

  • bradikardia, iaitu degupan jantung rendah yang tidak normal, yang biasanya bersifat sementara. Penyimpangan ini mungkin merupakan gejala kehadiran ibu terhadap penyakit autoimun, anemia, gestosis, dan juga penjepitan tali pusat apabila anak yang belum lahir tidak menerima cukup oksigen. Kecacatan jantung kongenital juga boleh menjadi penyebab bradikardia, untuk mengecualikan atau mengesahkan diagnosis ini, seorang wanita dihantar untuk pemeriksaan tambahan tanpa gagal;
  • takikardia, iaitu degupan jantung yang tinggi. Pakar jarang mencatat penyimpangan seperti itu. Walau bagaimanapun, jika degupan jantung jauh lebih tinggi daripada yang ditetapkan oleh norma, maka ini menunjukkan hipertiroidisme pada ibu atau hipoksia, perkembangan jangkitan intrauterin, anemia dan kelainan genetik pada janin. Di samping itu, ubat wanita boleh mempengaruhi degupan jantung..

Sebagai tambahan kepada ciri-ciri yang dibincangkan di atas, ketika melakukan pemeriksaan ultrasound saringan pertama, pakar juga menganalisis data:

  • mengenai simetri hemisfera serebrum janin;
  • mengenai ukuran lilitan kepalanya;
  • mengenai jarak dari oksipital ke tulang frontal;
  • panjang tulang bahu, pinggul dan lengan bawah;
  • mengenai struktur jantung;
  • mengenai lokasi dan ketebalan chorion (plasenta atau "tempat kanak-kanak");
  • mengenai jumlah air (cecair amniotik);
  • mengenai keadaan faring serviks ibu;
  • bilangan kapal di tali pusat;
  • mengenai ketiadaan atau kehadiran hipertonik rahim.

Sebagai hasil ultrasound, selain kelainan genetik yang telah dibincangkan di atas (monosomi atau sindrom Shereshevsky-Turner, trisomi pada kromosom 13, 18 dan 21, iaitu sindrom Down, Patau dan Edwards), patologi berikut dalam perkembangan dapat dikenal pasti:

  • tiub saraf, seperti cacat tulang belakang (meningomyelocele dan meningocele) atau hernia kranial (encephalocele);
  • Sindrom Cornet de Lange, anomali di mana pelbagai kecacatan direkodkan, yang merangkumi kecacatan fizikal dan keterbelakangan mental;
  • triploidy, kecacatan perkembangan genetik di mana kegagalan berlaku pada set kromosom, sebagai peraturan, janin tidak dapat bertahan dengan adanya patologi seperti itu;
  • omphalocele, hernia embrio atau umbilik, patologi dinding perut anterior, di mana beberapa organ (hati, usus dan lain-lain) berkembang di kantung hernia di luar rongga perut;
  • Sindrom Smith-Opitz, gangguan genetik yang mempengaruhi proses metabolik, yang kemudiannya membawa kepada perkembangan banyak patologi yang teruk, misalnya, autisme atau keterbelakangan mental.

Pemeriksaan biokimia pada trimester pertama

Mari kita bincangkan dengan lebih terperinci mengenai peringkat kedua pemeriksaan saringan wanita hamil yang komprehensif. Apakah pemeriksaan biokimia untuk trimester pertama, dan apakah piawaian untuk petunjuk utamanya? Sebenarnya, pemeriksaan biokimia tidak lebih daripada ujian darah biokimia ibu hamil..

Kajian ini dijalankan hanya selepas ultrasound. Ini disebabkan oleh fakta bahawa, berkat pemeriksaan ultrasound, doktor menentukan tempoh kehamilan yang tepat, di mana nilai standard petunjuk utama biokimia darah bergantung secara langsung. Oleh itu, ingat bahawa anda hanya perlu menjalani pemeriksaan biokimia dengan hasil ultrasound.

Bagaimana persediaan untuk pemeriksaan kehamilan pertama anda

Kami bercakap tentang bagaimana mereka melakukannya, dan yang paling penting, ketika mereka melakukan pemeriksaan ultrasound, sekarang perlu diperhatikan untuk mempersiapkan penyampaian analisis biokimia. Seperti ujian darah yang lain, anda perlu membuat persiapan untuk kajian ini lebih awal..

Sekiranya anda ingin mendapatkan hasil pemeriksaan biokimia yang boleh dipercayai, anda mesti mengikuti cadangan berikut:

  • darah untuk pemeriksaan biokimia diberikan dengan ketat semasa perut kosong, doktor bahkan tidak mengesyorkan minum air kosong, apatah lagi makanan;
  • beberapa hari sebelum pemeriksaan, anda harus mengubah diet biasa anda dan mula mematuhi diet yang hemat, di mana anda tidak boleh makan makanan yang terlalu berlemak dan pedas (agar tidak meningkatkan tahap kolesterol), serta makanan laut, kacang-kacangan, coklat, buah sitrus dan makanan alergenik lain, walaupun sebelum ini anda tidak mempunyai reaksi alergi terhadap apa-apa.

Mematuhi cadangan ini dengan tegas akan membolehkan anda mendapatkan hasil pemeriksaan biokimia yang boleh dipercayai. Percayalah, lebih baik bersabar sebentar dan meninggalkan makanan kegemaran anda, agar nanti anda tidak bimbang dengan hasil analisis. Bagaimanapun, doktor akan menafsirkan sebarang penyimpangan dari norma yang ditetapkan sebagai patologi dalam perkembangan bayi..

Sering kali, dalam semua jenis forum yang ditujukan untuk kehamilan dan melahirkan anak, wanita membincangkan bagaimana hasil pemeriksaan pertama, yang diharapkan dengan kegembiraan seperti itu, ternyata buruk, dan mereka harus melakukan semua prosedur lagi. Nasib baik, pada akhirnya, wanita hamil mendapat kabar baik tentang kesihatan bayi mereka, kerana hasil yang disesuaikan menunjukkan bahawa tidak ada kecacatan perkembangan..

Keseluruhannya adalah bahawa ibu hamil tidak membuat persiapan yang tepat untuk pemeriksaan, yang akhirnya menyebabkan penerimaan data yang tidak tepat.

Bayangkan berapa banyak saraf yang terbuang dan air mata pahit ditumpahkan sementara wanita sedang menunggu keputusan ujian baru..

Tekanan kolosal seperti itu tidak akan hilang tanpa meninggalkan jejak untuk kesihatan seseorang, dan lebih-lebih lagi bagi wanita hamil..

Pemeriksaan biokimia trimester pertama, tafsiran hasil

Semasa melakukan analisis saringan biokimia pertama, peranan utama dalam mendiagnosis sebarang kelainan dalam perkembangan janin dimainkan oleh petunjuk seperti β-subunit bebas gonadotropin korionik manusia (selepas ini hCG), dan juga PAPP-A (protein plasma A yang berkaitan dengan kehamilan). Mari kita perhatikan masing-masing secara terperinci.

PAPP-A - apa itu?

Seperti yang disebutkan di atas, PAPP-A adalah petunjuk ujian darah biokimia pada wanita hamil, yang membantu pakar untuk mengetahui adanya kelainan genetik pada perkembangan janin pada tahap awal. Nama penuh nilai ini terdengar seperti protein plasma yang berkaitan dengan kehamilan, yang secara harfiah bermaksud protein plasma A yang berkaitan dengan kehamilan..

Ini adalah protein (protein) A yang dihasilkan oleh plasenta semasa kehamilan yang bertanggungjawab untuk perkembangan harmoni anak yang belum lahir. Oleh itu, penunjuk seperti tahap PAPP-A, yang dikira pada 12 atau 13 minggu semasa kehamilan dianggap sebagai penanda ciri untuk menentukan kelainan genetik..

Adalah wajib untuk lulus analisis untuk memeriksa tahap PAPP-A sekiranya:

  • wanita hamil berusia lebih dari 35 tahun;
  • wanita yang sebelumnya melahirkan anak-anak dengan kecacatan perkembangan genetik;
  • ibu mengandung dengan saudara-mara dengan kecacatan perkembangan genetik dalam keluarga mereka;
  • wanita yang telah menderita penyakit seperti sitomegalovirus, rubella, hepatitis herpes simplex tidak lama sebelum kehamilan;
  • wanita hamil yang pernah mengalami komplikasi atau keguguran sebelum ini.

Nilai panduan untuk penunjuk seperti PAPP-A bergantung pada usia kehamilan. Sebagai contoh, kadar PAPP-A pada 12 minggu adalah 0,79 hingga 4,76 mU / ml, dan pada 13 minggu - dari 1,03 hingga 6,01 mU / ml. Dalam kes di mana, sebagai hasil ujian, indikator ini menyimpang dari norma, doktor menetapkan kajian tambahan.

Sekiranya analisis menunjukkan tahap PAPP-A yang rendah, maka ini mungkin menunjukkan adanya kelainan kromosom dalam perkembangan kanak-kanak, misalnya sindrom Down, dan ini juga menandakan risiko keguguran spontan dan kehamilan yang merosot. Apabila penunjuk ini meningkat, maka kemungkinan besar ini adalah hasil dari kenyataan bahawa doktor tidak dapat mengira usia kehamilan yang betul..

Itulah sebabnya biokimia darah diambil hanya setelah imbasan ultrasound. Walau bagaimanapun, PAPP-A yang tinggi juga dapat menunjukkan kemungkinan terjadinya kelainan genetik dalam perkembangan janin. Oleh itu, sekiranya berlaku penyimpangan dari norma, doktor akan menghantar wanita itu untuk pemeriksaan tambahan..

Gonadotropin korionik manusia

Para saintis memberikan nama ini kepada hormon ini kerana ada sebabnya, seseorang dapat mengetahui kehamilannya dengan pasti 6-8 hari setelah persenyawaan telur berlaku. Perlu diperhatikan bahawa hCG mula dihasilkan oleh chorion sudah pada jam-jam pertama kehamilan..

Lebih-lebih lagi, tahapnya berkembang pesat dan pada kehamilan 11-12 minggu melebihi nilai awal dengan faktor ribuan. Kemudian gonadotropin korionik manusia secara beransur-ansur kehilangan kedudukannya, dan indikatornya tidak berubah (bermula dari trimester kedua) hingga kelahiran. Semua jalur ujian kehamilan mengandungi hCG.

Sekiranya tahap gonadotropin korionik manusia meningkat, maka ini mungkin menunjukkan:

  • kehadiran sindrom Down pada janin;
  • kehamilan berganda;
  • mengenai perkembangan diabetes mellitus pada ibu;
  • mengenai toksikosis.

Apabila tahap hCG berada di bawah piawaian yang ditetapkan, ia mengatakan:

  • mengenai kemungkinan sindrom Edwardsau janin;
  • mengenai risiko keguguran;
  • mengenai kekurangan plasenta.

Setelah seorang wanita hamil menjalani pemeriksaan ultrasound dan biokimia darah, seorang pakar mesti menguraikan hasil pemeriksaan, dan juga mengira kemungkinan risiko mengembangkan kelainan genetik atau patologi lain menggunakan program komputer khas PRISCA (Prisca).

Lembaran ringkasan saringan akan mengandungi maklumat berikut:

  • mengenai risiko kelainan perkembangan yang berkaitan dengan usia (bergantung pada usia wanita hamil, kemungkinan penyimpangan berubah);
  • mengenai nilai parameter biokimia ujian darah wanita;
  • mengenai risiko penyakit yang mungkin berlaku;
  • Pekali MoM.

Untuk mengira seluas mungkin kemungkinan risiko mengembangkan kelainan tertentu pada janin, para pakar mengira apa yang disebut pekali MoM (gandaan median). Untuk melakukan ini, semua data penyaringan yang diperoleh dimasukkan ke dalam program yang memaparkan penyimpangan setiap indikator analisis wanita tertentu dari norma rata-rata yang ditetapkan untuk kebanyakan wanita hamil..

MoM dianggap normal jika berada dalam lingkungan 0,5 hingga 2,5. Pada peringkat kedua, pekali ini disesuaikan dengan mengambil kira usia, bangsa, kehadiran penyakit (contohnya, diabetes mellitus), tabiat buruk (misalnya, merokok), jumlah kehamilan sebelumnya, IVF dan faktor penting lain..

Pada peringkat akhir, pakar membuat kesimpulan akhir. Ingat, hanya doktor yang dapat menafsirkan hasil pemeriksaan dengan betul. Dalam video di bawah ini, doktor menerangkan semua perkara penting yang berkaitan dengan pemeriksaan pertama..

Kos saringan untuk 1 trimester

Persoalan berapa kos kajian ini dan di mana lebih baik untuk dilalui, membimbangkan banyak wanita. Masalahnya ialah tidak semua poliklinik negeri dapat melakukan pemeriksaan khusus secara percuma. Berdasarkan ulasan yang ditinggalkan di forum, ramai ibu mengandung tidak begitu mempercayai ubat-ubatan percuma.

Oleh itu, anda sering dapat menemui persoalan di mana untuk melakukan pemeriksaan di Moscow atau bandar-bandar lain. Sekiranya kita bercakap mengenai institusi swasta, maka di makmal INVITRO yang terkenal dan terbukti, pemeriksaan biokimia dapat dilakukan selama 1600 rubel.

Betul, kos ini tidak termasuk ultrasound, yang pasti diminta oleh pakar untuk mengemukakan sebelum analisis biokimia. Oleh itu, anda perlu menjalani pemeriksaan ultrasound secara berasingan di tempat lain, dan kemudian pergi ke makmal untuk menderma darah. Dan ini mesti dilakukan pada hari yang sama..

Pemeriksaan kedua semasa kehamilan, kapan harus dilakukan dan apa yang termasuk dalam kajian ini

Menurut cadangan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (selepas ini WHO), setiap wanita diwajibkan menjalani tiga pemeriksaan sepanjang tempoh kehamilan. Walaupun pada masa ini pakar sakit puan merujuk kepada semua wanita hamil untuk menjalani pemeriksaan ini, namun ada di antara mereka yang, atas sebab apa pun, tidak menjalani pemeriksaan.

Walau bagaimanapun, bagi beberapa kategori wanita, penyelidikan semacam itu harus dilakukan. Ini berlaku terutamanya bagi mereka yang sebelumnya melahirkan anak-anak dengan kecacatan genetik atau perkembangan. Di samping itu, anda mesti menjalani pemeriksaan tanpa gagal:

  • wanita berusia lebih dari 35 tahun, kerana risiko mengembangkan pelbagai patologi pada janin bergantung pada usia ibu;
  • wanita yang mengambil ubat atau ubat terlarang lain untuk wanita hamil pada trimester pertama;
  • wanita yang sebelum ini mengalami dua atau lebih keguguran;
  • wanita yang menderita salah satu penyakit berikut yang ditularkan kepada anak secara turun temurun - diabetes mellitus, penyakit sistem muskuloskeletal dan sistem kardiovaskular, serta onkopatologi;
  • wanita yang berisiko mengalami keguguran spontan.

Sebagai tambahan, ibu-ibu masa depan semestinya menjalani pemeriksaan jika mereka atau pasangan mereka terdedah kepada radiasi sebelum pembuahan, dan juga menderita penyakit bakteria dan berjangkit tepat sebelum atau semasa kehamilan. Seperti pemeriksaan pertama untuk kali kedua, ibu hamil juga mesti melakukan imbasan ultrasound dan melakukan ujian darah biokimia, yang sering disebut ujian tiga kali ganda.

Masa pemeriksaan kedua semasa kehamilan

Oleh itu, mari kita jawab soalan berapa minggu pemeriksaan kedua dilakukan semasa kehamilan. Seperti yang telah kita ketahui, kajian pertama dilakukan pada awal kehamilan, yaitu dalam jangka waktu 11 hingga 13 minggu pada trimester pertama. Kajian saringan seterusnya dilakukan dalam tempoh kehamilan yang disebut "keemasan", iaitu pada trimester kedua, yang bermula pada 14 minggu dan berakhir pada 27 minggu.

Trimester kedua disebut keemasan, kerana pada masa ini semua penyakit awal yang berkaitan dengan kehamilan (mual, kelemahan, mengantuk dan lain-lain) merosot, dan seorang wanita dapat bersukacita sepenuhnya dalam keadaan barunya, kerana dia merasakan lonjakan kekuatan yang kuat.

Seorang wanita harus mengunjungi pakar sakit puannya setiap dua minggu agar dia dapat memantau perkembangan kehamilan..

Doktor memberi cadangan ibu hamil mengenai keadaannya yang menarik, dan juga memberitahu wanita itu tentang pemeriksaan apa dan berapa lama dia harus menjalani. Biasanya, seorang wanita hamil menjalani ujian air kencing dan ujian darah umum sebelum setiap lawatan ke pakar sakit puan, dan pemeriksaan kedua dilakukan dari 16 hingga 20 minggu kehamilan.

Pemeriksaan ultrabunyi pada trimester ke-2 - apa itu?

Semasa pemeriksaan kedua, ultrasound pertama kali dilakukan untuk menentukan jangka masa kehamilan yang tepat, supaya pakar kemudian dapat menafsirkan keputusan ujian darah biokimia dengan betul. Pada ultrasound, doktor mengkaji perkembangan dan ukuran organ dalaman janin: panjang tulang, isipadu dada, kepala dan perut, perkembangan otak kecil, paru-paru, otak, tulang belakang, jantung, pundi kencing, usus, perut, mata, hidung, serta simetri struktur wajah.

Secara amnya, semua yang di visualisasi dengan bantuan pemeriksaan ultrasound dianalisis. Selain mengkaji ciri-ciri utama perkembangan bayi, para pakar memeriksa:

  • bagaimana plasenta terletak;
  • ketebalan plasenta dan tahap kematangannya;
  • bilangan kapal di tali pusat;
  • keadaan dinding, lampiran dan serviks;
  • kuantiti dan kualiti cecair amniotik.

Norma untuk pemeriksaan ultrasound pada trimester ke-2 kehamilan:

Nama parameterBiasa
Berat buahdari 160 hingga 215 g
Saiz kepala janin3.8 hingga 5.5 cm
Pertumbuhan janindari 20 hingga 22 cm
Diameter jantung janindari 1.5 hingga 2 cm
Diameter humerus janin1.9 hingga 3.1 cm
Saiz cerebellum janindari 1.5 hingga 1.9 cm
Diameter perut janindari 3.1 hingga 4.9 cm
Diameter femur janin1.8 hingga 3.2 cm
Keadaan plasenta wanitasifar tahap kematangan
Panjang serviks wanitadari 36 hingga 40 mm
Cecair ketubandari 1 hingga 1.5 l

Menyahkod ujian tiga (ujian darah biokimia)

Pada trimester kedua, pakar memberi perhatian khusus kepada ketiga-tiga penanda kelainan genetik seperti:

  • chorionic gonadotropin adalah hormon yang dihasilkan oleh chorion janin;
  • alpha-fetoprotein (selepas ini AFP) adalah protein plasma (protein), yang awalnya dihasilkan oleh corpus luteum, dan kemudian dihasilkan oleh hati dan saluran gastrointestinal janin;
  • estriol bebas (selepas ini hormon E3) adalah hormon yang dihasilkan di plasenta, juga di hati janin.

Dalam beberapa kes, tahap inhibin (hormon yang dihasilkan oleh folikel) juga diukur. Piawaian tertentu ditetapkan untuk setiap minggu kehamilan. Ia dianggap optimum untuk melakukan ujian tiga kali ganda pada kehamilan 17 minggu..

Trimester minggu IIE3, nanomole / literHCG, MADU / mililiterAFP, unit / mililiter
16 minggu5.4-2110-58 ribu15-95
17 minggu6.6-258-57 ribu15-95
18 minggu6.6-258-57 ribu15-95
19 minggu7.5-287-49 ribu15-95
20 minggu7.5-281.6-49 ribu27-125

Apabila tahap hCG pada pemeriksaan kedua terlalu tinggi, maka ini mungkin menunjukkan:

  • kehamilan berganda;
  • mengenai diabetes pada ibu;
  • mengenai toksikosis;
  • mengenai risiko menghidap sindrom Down jika dua petunjuk lain berada di bawah normal.

Sekiranya hCG, sebaliknya, diturunkan, maka ini mengatakan:

  • mengenai kehamilan ektopik;
  • mengenai risiko sindrom Edwards;
  • mengenai kehamilan beku;
  • mengenai kekurangan plasenta.

Apabila tahap AFP tinggi, ada risiko:

  • kehadiran keabnormalan dalam perkembangan buah pinggang;
  • kecacatan tiub saraf;
  • atresia duodenum;
  • keabnormalan dalam perkembangan dinding perut;
  • kerosakan otak;
  • kekurangan air;
  • kematian janin;
  • keguguran spontan;
  • berlakunya konflik Rh.

AFP yang menurun boleh menjadi isyarat:

  • Sindrom Edwards;
  • diabetes mellitus ibu;
  • lokasi plasenta rendah.
  • perkembangan anemia pada janin;
  • kekurangan adrenal dan plasenta;
  • keguguran spontan;
  • kehadiran sindrom Down;
  • perkembangan jangkitan intrauterin;
  • perencatan pertumbuhan janin.

Perlu diperhatikan bahawa tahap hormon E3 dipengaruhi oleh beberapa ubat (misalnya, antibiotik), serta pemakanan ibu yang tidak betul dan tidak seimbang. Apabila E3 meningkat, doktor mendiagnosis penyakit buah pinggang atau kehamilan berganda, dan meramalkan kelahiran pramatang apabila tahap estriol meningkat dengan mendadak..

Setelah ibu hamil melewati dua peringkat pemeriksaan saringan, doktor menganalisis maklumat yang diterima menggunakan program komputer khas dan mengira pekali MoM yang sama seperti pada kajian pertama. Kesimpulannya akan menunjukkan risiko untuk jenis penyimpangan tertentu.

Nilai ditunjukkan sebagai pecahan, misalnya 1: 1500 (iaitu satu kes per 1500 kehamilan). Norma dipertimbangkan jika risikonya kurang dari 1: 380. Maka kesimpulannya akan menunjukkan bahawa risikonya berada di bawah ambang batas. Sekiranya risikonya lebih tinggi dari 1: 380, maka wanita tersebut akan dirujuk untuk berunding dengan pakar genetik atau ditawarkan untuk menjalani diagnostik invasif.

Perlu diperhatikan bahawa dalam kes-kes di mana pada pemeriksaan pertama analisis biokimia sesuai dengan norma (indikator hCG dan PAPP-A dihitung), maka untuk kali kedua dan ketiga sudah cukup bagi seorang wanita untuk melakukan ultrasound sahaja..

Pemeriksaan ketiga semasa kehamilan

Pemeriksaan saringan terakhir ibu mengandung berlaku pada trimester ketiga. Ramai yang tertanya-tanya apa yang mereka lihat pada pemeriksaan ketiga dan kapan kajian ini harus dilakukan.

Sebagai peraturan, jika wanita hamil tidak didiagnosis dengan kelainan pada perkembangan janin atau semasa kehamilan pada pemeriksaan pertama atau kedua, maka dia hanya perlu menjalani pemeriksaan ultrasound, yang akan membolehkan pakar membuat kesimpulan akhir mengenai keadaan dan perkembangan janin, serta kedudukannya di dalam rahim.

Menentukan kedudukan janin (persembahan kepala atau sungsang) dianggap sebagai peringkat persediaan penting sebelum melahirkan anak..

Agar kelahiran berjaya, dan wanita itu dapat melahirkannya sendiri tanpa pembedahan, anak itu mesti menjalani persembahan cephalic.

Jika tidak, doktor merancang pembedahan caesar.

Pemeriksaan ketiga merangkumi prosedur seperti:

  • Imbasan ultrabunyi, yang tidak dapat dikecualikan oleh semua wanita hamil;
  • Ultrasound Doppler adalah teknik yang memberi tumpuan terutamanya pada keadaan saluran darah plasenta;
  • kardiotokografi - kajian yang membolehkan anda menentukan kadar denyutan jantung kanak-kanak dengan lebih tepat;
  • biokimia darah, di mana perhatian tertumpu pada penanda kelainan genetik dan lain-lain seperti tahap hCG, ɑ-fetoprotein dan PAPP-A.

Masa pemeriksaan ketiga semasa kehamilan

Perlu diperhatikan bahawa hanya doktor yang memutuskan berapa minggu 3 wanita yang harus menjalani pemeriksaan berdasarkan ciri-ciri individu kehamilan ini. Walau bagaimanapun, ia dianggap optimum apabila ibu hamil menjalani pemeriksaan ultrasound yang dirancang pada 32 minggu, dan kemudian segera melakukan ujian darah biokimia (jika ada petunjuk), dan juga menjalani prosedur lain yang diperlukan.

Walau bagaimanapun, atas sebab perubatan, dopplerografi atau CTG janin dapat dilakukan mulai minggu kehamilan ke-28. Trimester ketiga bermula pada 28 minggu dan berakhir dengan kelahiran pada 40-43 minggu. Ultrasound pemeriksaan terakhir biasanya ditetapkan pada 32-34 minggu.

Ultrasound penyahkodan

Berapa lama masa yang diperlukan untuk seorang wanita hamil menjalani pemeriksaan ultrasound ketiga, sekarang kita akan membincangkan dengan lebih terperinci mengenai penyahkodan kajian ini. Semasa melakukan imbasan ultrasound pada trimester ketiga, doktor memberi perhatian khusus kepada:

  • mengenai perkembangan dan struktur sistem kardiovaskular kanak-kanak untuk mengecualikan kemungkinan patologi perkembangan, misalnya, penyakit jantung;
  • mengenai perkembangan otak, organ perut, tulang belakang dan sistem genitouriner yang betul;
  • pada urat Galen yang terletak di rongga kranial, yang memainkan peranan penting dalam fungsi otak yang betul untuk mengecualikan aneurisma;
  • pada struktur dan perkembangan wajah anak.

Di samping itu, ultrasound membolehkan pakar menilai keadaan cairan ketuban, pelengkap dan rahim ibu, serta memeriksa tahap kematangan dan ketebalan plasenta. Untuk mengecualikan hipoksia dan patologi dalam perkembangan sistem saraf dan kardiovaskular, serta untuk mengenal pasti ciri aliran darah di saluran rahim dan anak, serta pada tali pusat, ultrasonografi doppler dilakukan.

Sebagai peraturan, prosedur ini hanya dilakukan mengikut petunjuk secara serentak dengan imbasan ultrasound. Untuk mengecualikan hipoksia janin dan menentukan kadar jantung, CTG dilakukan. Jenis penyelidikan ini memberi tumpuan khusus kepada kerja jantung bayi, oleh itu, kardiotokografi ditetapkan dalam kes di mana doktor mempunyai kebimbangan mengenai keadaan sistem kardiovaskular anak..

Ultrasound pada trimester ketiga kehamilan membolehkan anda menentukan bukan sahaja penyampaian anak, tetapi juga kematangan paru-parunya, yang bergantung pada kesediaan kelahiran. Dalam beberapa kes, rawatan di hospital untuk kelahiran awal mungkin diperlukan untuk memastikan bayi dan ibu masih hidup.

IndeksPurata kadar kehamilan selama 32-34 minggu
Ketebalan plasentadari 25 hingga 43 mm
Indeks amniotik (amniotik)80-280 mm
Kematangan plasenta1-2 darjah pematangan
Nada rahimtidak hadir
Faring rahimditutup, panjangnya tidak kurang dari 3 cm
Pertumbuhan janinsecara purata 45 cm
Berat buahsecara purata 2 kg
Lilitan perut janin266 - 285 mm
BPR85-89 mm
Panjang paha janin62-66 mm
Lilitan dada janin309-323 mm
Saiz lengan bawah janin46-55 mm
Saiz tulang shin janin52-57 mm
Panjang bahu janin55-59 mm

Berdasarkan hasil ujian darah biokimia, pekali MoM tidak boleh menyimpang dari kisaran 0,5 hingga 2,5. Nilai risiko untuk semua kemungkinan penyimpangan harus sesuai dengan 1: 380.

Pendidikan: Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vitebsk dengan ijazah dalam Pembedahan. Di universiti dia mengetuai Majlis Persatuan Ilmiah Pelajar. Latihan lanjutan pada tahun 2010 - dalam bidang "Onkologi" dan pada tahun 2011 - dalam bidang "Mamologi, bentuk onkologi visual".

Pengalaman kerja: Bekerja di rangkaian perubatan umum selama 3 tahun sebagai pakar bedah (hospital kecemasan Vitebsk, Liozno CRH) dan sambilan sebagai pakar onkologi dan traumatologi serantau. Bekerja sebagai wakil farmasi sepanjang tahun di syarikat Rubicon.

Dia mengemukakan 3 proposal rasionalisasi dengan topik "Pengoptimuman terapi antibiotik bergantung pada komposisi spesies mikroflora", 2 karya memenangi hadiah dalam pertandingan republik-tinjauan makalah penyelidikan pelajar (1 dan 3 kategori).

Komen

Dalam kes saya, menurut analisis ujian Prenetics ini, mereka mengatakan bahawa saya mempunyai anak lelaki, dia mengungkapkan tepat 46x!), Selain itu, mereka meletakkan risiko rendah untuk semua kemungkinan patologi. Sama seperti batu dari jiwa. Dan beberapa rakannya ragu-ragu, tetapi doktor menasihatkan agar menghubungi mereka dan bukannya amnio.

Helo! Beritahu saya risiko menghidap sindrom Down. Petunjuk 1 saringan adalah seperti berikut - 12 minggu. 3 hari CTE 63.2 BPR- 17.2 OG- 66.4 OBJ 66 DB-7 TVP- 1.1 tulang hidung dilihat dan regurgitasi trikuspid tidak dikesan aliran darah ortograd PI 0.91 HR 144 darah hCGb 177.3 ibu 3.55 papp -a 3430.2 ibu 1.14


Artikel Seterusnya
Gejala pertama krisis hipertensi dan pertolongan