Apa yang menyebabkan perasaan jatuh hati?


Orang yang lebih tua sering mempunyai perasaan jatuh hati. Proses ini disertai dengan tenggelamnya otot jantung atau sentakan tajamnya. Ia dicirikan oleh kegelisahan dan perasaan kekurangan oksigen. Semua gejala ini adalah tanda penyakit seperti extrasystole. Patologi agak biasa di kalangan penduduk dewasa. Untuk mengelakkan perkembangan lonjakan miokard yang tidak normal, disarankan menjalani rawatan.

Hancur hati - apakah patologi ini?

Extrasystole adalah proses patologi di mana terdapat perubahan dalam irama normal miokardium. Patologi disertai oleh kontraksi luar biasa yang sangat kuat, baik dari seluruh organ manusia dan secara terpisah dari ventrikel.

Dengan perkembangan penyakit ini, terdapat penurunan pelepasan darah dari miokardium. Proses ini membawa kepada penurunan aliran darah sifat koronari dan urat yang membekalkan otak.

Keadaan serupa memprovokasi pembentukan angina pectoris, berlakunya pengsan jantung dan paresis. Hasil perjalanan patologi adalah pemerolehan oleh seseorang dari aritmia jenis atrium, serta kemungkinan kematian mendadak..

Doktor mengatakan bahawa sakit dada dan ketidakselesaan berlaku pada kebanyakan orang. Manifestasi terpencil diperhatikan walaupun di kalangan orang muda. Pada orang yang telah melepasi tanda 50 tahun, patologi dicatat dalam 65-80% kes..

Punca jantung jatuh

Ketegangan jantung berbeza bergantung kepada penyebabnya. Terdapat extrasystole organik dan berfungsi. Dalam kes terakhir, tingkah laku miokardium yang tidak normal tidak timbul kerana masalah dengan organ utama. Kerosakan fungsi sistem saraf menjadi penyebab tingkah laku otot jantung. Faktor-faktor yang menimbulkan rasa tamak disebabkan oleh perkara berikut:

  1. kekurangan vitamin dalam badan;
  2. Pengambilan produk alkohol berlebihan dari produk tembakau;
  3. Tinggal lama seseorang dalam keadaan tertekan;
  4. Pendedahan kepada organ dalaman sejumlah besar kafein;
  5. Kegagalan hormon pada wanita.

Jenis extrasystole pertama adalah organik. Ia berkembang hanya dengan proses patologi otot jantung. Penyakit berikut boleh menimbulkan perasaan terkena organ manusia utama:

  • Serangan jantung;
  • Kekurangan peredaran darah untuk masa yang lama, dicatat sebagai kronik;
  • Kardiosklerosis;
  • Kecacatan perkembangan;
  • Penyakit miokardium iskemia;
  • Kardiomiopati;
  • Perikarditis;
  • Hemachromatosis;
  • Sarcoidosis.

Juga, patologi dapat berkembang setelah campur tangan pembedahan pada otot jantung. Pada orang yang terlibat dalam sukan, perasaan jatuh jantung disebabkan oleh distrofi organ utama. Proses ini berlaku kerana aktiviti fizikal yang berlebihan..

Gambaran klinikal perjalanan penyakit ini

Manifestasi fungsional extrasystole tidak menimbulkan kebimbangan. Kejatuhan organik otot jantung dianggap berbahaya. Pesakit paling sering mengadu gegaran dari bahagian dalam dada dengan sifat yang kuat, terbalik miokardium di tempatnya, serta memperbaiki gangguan dalam fungsi organ manusia utama - pudar berkala.

Hanya doktor yang hadir yang dapat mengenal pasti gejala yang ada:

  1. Peningkatan kerja kelenjar sebum, memprovokasi peluh berlebihan;
  2. Kelaparan oksigen organ dalaman;
  3. Kejadian jenis kegelisahan yang tidak masuk akal;
  4. Sakit kepala yang teruk dan teruk;
  5. Pening yang kerap dan pengsan berulang;
  6. Manifestasi dyspnoea pada waktu rehat dan kilat panas ke seluruh badan.

Sekiranya ada gejala yang muncul, disarankan agar segera berjumpa doktor. Semasa membuat diagnosis, pakar kardiologi akan mengenal pasti penyebab perkembangan proses patologi dan menetapkan rawatan yang berkesan.

Sekiranya patologi dikesan, perlu memeriksa badan anda sendiri. Selalunya, proses itu berlaku untuk seseorang. Tetapi dalam beberapa keadaan, jika jantung berpusing dalam 1 minit lebih dari 5 kali, ini menimbulkan kebimbangan..

Penghapusan ubat dari sakit jantung

Pada temujanji doktor, anda harus memberitahu semua gejala yang mengganggu dan, tanpa menyembunyikan apa-apa, memberitahu bahawa jantung kelihatannya jatuh. Doktor, berdasarkan tanda-tanda patologi, akan mengesyorkan elektrokardiogram. Prosedur sedemikian akan membantu mengenal pasti punca kerosakan fungsi otot jantung dengan tepat..

Semasa menentukan faktor-faktor yang berfungsi sebagai insentif untuk terjadinya lompatan sifat miokardium yang tidak normal, dalam beberapa situasi dinyatakan bahawa tidak ada penyakit jantung, patologi telah menimbulkan impuls saraf. Oleh itu, pesakit dirujuk kepada pakar sempit untuk menghilangkan kemurungan atau peningkatan kegelisahan..

Apabila mengesan serangan salah fungsi tunggal dengan miokardium, sebagai proses rawatan, perlu mengikuti gaya hidup sihat, sepenuhnya meninggalkan tabiat buruk dan kegelisahan.

Apabila pemeriksaan menunjukkan masalah dengan kerja miokardium, maka disyorkan kesan terapi dengan penggunaan ubat-ubatan:

  • Antagonis kalium - Verapamil;
  • Penyekat adrenalin - Sotalol atau Metoprolol;
  • Untuk menyekat tanda-tanda aritmia - Etazicin, Mexilen, Allapinin, Quinidine, Lidocaine.

Sangat tidak digalakkan untuk memberi ubat sendiri. Hanya doktor yang mempunyai kemampuan dan pengetahuan untuk menetapkan dos dan kekerapan pemberian ubat yang betul. Ubat-ubatan dimasukkan ke dalam tubuh sebagai rawatan sehingga kejang hilang sepenuhnya atau untuk mengurangkannya. Terapi biasanya memerlukan beberapa bulan. Jika tidak, jika kejang berulang, ubat harus diambil seumur hidup..

Oleh itu, jika jantung jatuh, perlu memperhatikan prosesnya. Sekiranya berlaku serangan tunggal, diagnosis tidak diperlukan, tetapi dengan manifestasi yang kerap dan sistematik, pemeriksaan doktor adalah wajib. Berdasarkan sebab-sebab yang telah dikenal pasti, rawatan yang berkesan ditetapkan untuk membantu menghilangkan masalah tersebut.

Rasa seperti hati saya membalikkan apa ini

Gejala extrasystole

Denyutan jantung jarang menarik perhatian jika ia seragam, tanpa gangguan atau sentakan. Kadang-kadang sensasi atipikal muncul yang menyebabkan pelanggaran kadar pengecutan extrasystoles. Kekejangan seperti itu disebabkan oleh fisiologi manusia atau perubahan patologi pada tisu perikardial.

Gegaran di kawasan jantung digantikan dengan tempoh ketenangan - ini adalah bagaimana organ mengembalikan irama yang betul, memperbaiki peredaran darah. Extrasystole lebih kepada keadaan atau gejala sementara daripada penyakit yang berasingan. Lebih daripada 85% daripada semua orang berusia lebih dari 50-55 tahun menghadapinya. Dalam kes yang jarang berlaku, ia boleh menyebabkan pengsan, kehilangan kesedaran atau hipoksia..

Sekiranya gegaran jantung yang kuat diperhatikan pada orang yang sihat secara praktikal, berkaitan dengan tekanan atau penggunaan kopi yang kuat, ketidakselesaan itu tidak dapat dinyatakan dengan baik, tanpa rasa sakit dan terbakar. Dalam patologi kronik, pesakit menerangkan gejala berikut:

  1. di dalam, jantung berpusing pada paksinya;
  2. turun naik;
  3. gangguan;
  4. berpeluh;
  5. haba;
  6. kelemahan anggota badan;
  7. dyspnea.

Dengan tersentak, seseorang merasa gelisah, ada keinginan untuk keluar ke udara, menarik nafas dalam-dalam. Sekiranya serangan berlanjutan dalam beberapa tahap, tangan mula gemetar, pening bimbang.

Komplikasi extrasystole adalah kemerosotannya menjadi gangguan kesihatan yang lebih teruk: aritmia, takikardia berterusan, kegagalan peredaran serebrum. Dengan serangan berterusan, otot atrium kurang menerima darah dan oksigen, dan nekrosis kawasan tertentu berlaku. Sekiranya tidak dirawat, pesakit menghadapi serangan jantung atau kematian.

Apa yang dikatakan oleh simptom tersebut??

Ia boleh bergerak di kawasan jantung kerana pengecutan otot jantung pramatang. Fenomena tersebut dapat memberi isyarat penyakit serius pada sistem kardiovaskular, atau disebabkan oleh beberapa keadaan. Lebih daripada 70% orang mengalami perasaan ini sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Ia boleh timbul kerana keadaan berikut:

  1. minum teh atau kopi yang kuat;
  2. penggunaan teh atau kopi yang kuat dalam kuantiti yang banyak;
  3. sebilangan besar rokok yang dihisap;
  4. pengambilan alkohol;
  5. tekanan dan kebimbangan yang berterusan.

Sebab yang disenaraikan menyebabkan hanya s sementara (kontraksi jantung pramatang). Mereka tidak membawa bahaya yang mungkin, tentu saja, pengulangan yang kerap dapat menyebabkan kemerosotan keadaan seseorang, menyebabkan masalah semakin buruk. Lebih berbahaya adalah penyebab organik penampilan extrasystoles. Pelbagai jenis patologi, kerosakan otot jantung, menyebabkan pergerakan di kawasan jantung. Di antara patologi, dapat diperhatikan:

  • Penyakit jantung iskemia;
  • Miokarditis;
  • Distrofi;
  • Kardiosklerosis.

Sekiranya terdapat kerosakan otot, sensasi kekal atau berulang berkali-kali sehari. Sekiranya ada penggera yang dikesan, anda mesti segera berjumpa pakar kardiologi dan menjalani pemeriksaan yang diperlukan. Seperti yang mereka katakan - gurauan dengan hati adalah buruk.

Klasifikasi gegaran di jantung

Masalah dalam kebanyakan kes bermula dari ventrikel (60% panggilan yang didiagnosis) atau atrium (25%). Dengan patologi otot jantung, dorongan yang salah meninggalkan nod sinus-atrium, yang bertanggungjawab untuk kerja organ yang diselaraskan dengan baik. Serangan berbeza dalam kekerapan:

  • jarang berlaku (kurang daripada 5 kali dalam 1 minit);
  • sederhana (6 hingga 15 kali);
  • kerap (lebih daripada 15 kali seminit).

Klasifikasi perubatan gegaran di kawasan jantung adalah berdasarkan kawasan yang terjejas, dari mana irama yang salah keluar:

  1. Supraventrikular: pembekuan memprovokasi kawasan di luar organ. Atrium dan injap yang mengatur aliran darah bertanggungjawab untuk masalah ini..
  2. Ventrikular: Bentuk patologi yang lebih teruk yang sering disulitkan oleh kerosakan dan aritmia. Pengujaan bermula di dalam organ, berlalu ombak di sepanjang dinding.

Bergantung pada penyebab gegaran, ahli kardiologi menawarkan bahagian berikut untuk memudahkan diagnosis:

  • Organik: faktor risiko selalu terdapat pada penyakit organ dalaman, patologi perkembangan jantung. Dalam kes ini, extrasystole boleh menjadi cacat kongenital dan menyertai, atau boleh didapati dengan serangan jantung, iskemia.
  • Berfungsi: gegaran memprovokasi masalah sistem saraf manusia, pemburukan patologi vegetatif. Sebabnya mungkin disebabkan oleh gangguan pemakanan, kekurangan vitamin penting dan asid amino..

Sekiranya pesakit merasakan satu tamparan dari dalam, kita bercakap mengenai satu fokus - monotropik. Dengan banyak kekejangan, disyaki gangguan polytropic.

Lebih lanjut mengenai penyakit ini

Dalam perubatan, istilah extrasystole biasanya digunakan untuk menunjukkan penguncupan otot jantung yang tidak tepat waktu, mana-mana bahagiannya. Fenomena yang lebih mudah dapat dijelaskan dengan kata aritmia. Tidak perlu mempunyai masalah jantung untuk mengalami aritmia jenis ini. Faktor-faktor seperti ketagihan terhadap tabiat buruk, dehidrasi, keadaan tertekan, keracunan apa pun, senaman fizikal yang berterusan pada badan, dos kafein yang tinggi menjadi agen penyebab dan penyebab perkembangan aritmia.

Sebilangan orang lebih mudah diserang penyakit daripada yang lain. Senarai mereka yang terdedah kepada penyakit ini merangkumi orang yang menderita neurosis, osteochondrosis serviks, dystonia vaskular vegetatif. Untuk jangka masa yang panjang, gangguan otot mungkin tidak dapat diungkapkan dengan cara apa pun dan dikenali tanpa disangka, semasa elektrokardiogram.

Sekiranya penyakit ini disebabkan oleh keabnormalan dalam kerja otot jantung, bersama dengan sensasi pergerakan di kawasan jantung, gejala berikut dapat diperhatikan:

  1. tenggelam jantung;
  2. gegaran di dalam dada;
  3. somersaults dan berguling di dada;
  4. sakit jantung atau dada;
  5. pening;
  6. pengsan jantung;
  7. sesak nafas;
  8. sakit kepala.

Punca gegaran di jantung

Dalam kebanyakan kes, sensasi gegaran di kawasan jantung pada pesakit di bawah 50 tahun menimbulkan kegagalan irama jantung yang disebabkan oleh faktor psikogenik. Kumpulan ini merangkumi pengambilan banyak ubat, dadah, alkohol yang tidak terkawal. Penyebab umum extrasystole seperti:

  1. dystonia vaskular vegetatif;
  2. osteochondrosis pada tulang belakang serviks;
  3. keadaan tertekan;
  4. kemurungan;
  5. neurosis;
  6. bekerja dalam keadaan buruk;
  7. tinggal di kawasan dengan persekitaran yang tercemar.

Serangan jarang berlaku pada wanita dalam tempoh ketidakseimbangan hormon: haid, kehamilan, mengambil pil kawalan kelahiran. Ini adalah masalah biasa bagi orang yang terlalu ketagihan dengan kopi, teh pekat atau minuman bertenaga..

Penyebab organik gegaran yang tidak menyenangkan berpunca dari keradangan atau kerosakan pada otot miokardium, yang disebabkan oleh masalah kesihatan berikut:

  • mengalami serangan jantung;
  • iskemia kronik;
  • perikarditis berjangkit;
  • miokarditis;
  • sebarang maksiat;
  • kegagalan kongenital.

Bagi sesetengah orang, masalah muncul ketika otot jantung habis, yang disebabkan oleh kerja keras, latihan fizikal: atlet, pekerja di kedai panas, pelombong. Ia menjadi komplikasi sakit tekak, radang paru-paru, otitis media yang bernanah.

Bentuk patologi toksik dibezakan secara berasingan. Ia muncul dengan penggunaan ubat yang berpanjangan yang selalu diminum oleh seseorang: ubat penenang, diuretik untuk menurunkan tekanan darah, ubat glukokortikoid. Gegaran di kawasan jantung diprovokasi oleh penggunaan Euphyllin, Furosemide. Komponen mereka membersihkan ion natrium dan kalium, yang meredam isyarat konduktif, melemahkan otot.

Apa yang berbahaya?

Apa-apa jenis tanda-tanda penyakit sistem kardiovaskular serius membimbangkan seseorang, kerana penyakit yang berkaitan dengannya menimbulkan ancaman serius bagi kehidupan. Sebenarnya, dalam beberapa kes, extrasystole benar-benar tidak berbahaya dan selamat untuk kesihatan, tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan dan kehidupan biasa..

Pemerhatian yang kerap terhadap somersaults, pergerakan jantung apabila terdapat masalah dengan sistem atau otot harus menjadi alasan untuk segera berjumpa doktor. Sekiranya anda mempunyai tekanan darah tinggi yang berterusan, infark miokard, atau masalah lain yang serupa, walaupun sakit ringan atau simptom yang serupa dapat menandakan keadaan yang sangat mengancam nyawa.

Untuk mengetahui sama ada fenomena itu serius, atau disebabkan oleh beberapa faktor, sudah cukup untuk memantau gaya hidup anda dengan teliti. Untuk mengetahui keadaannya, mereka meninggalkan tabiat buruk, cukup istirahat dan tidak membebani diri dengan pekerjaan, berusaha untuk tetap tenang dan melindungi diri dari tekanan, mengamati diet yang betul. Sekiranya extrasystole tidak dikaitkan dengan penyakit otot jantung, akibat gaya hidup yang betul, ia harus dilakukan.

Rawatan gegaran di jantung

Sekiranya gegaran tajam di kawasan jantung disebabkan oleh kekurangan kalium dan natrium, doktor menyesuaikan diet, mengesyorkan mengambil kompleks vitamin, suntikan berdasarkan garam. Pakar mengira jumlah garam, menetapkan terapi dengan air mineral Narzan. Sekiranya penyerapan nutrien tidak lengkap, diperlukan pemeriksaan sistem pencernaan, berunding dengan ahli gastroenterologi.

Kehadiran faktor psikogenik mesti dirawat dengan kaedah yang berbeza:

  • Menghilangkan tabiat buruk, berhenti merokok, alkohol.
  • Ambil persediaan semula jadi untuk menghilangkan ketegangan, tekanan, memperbaiki tidur. Daripada teh dan kopi, anda boleh minum rebusan motherwort, pudina, chamomile, peony infusion.
  • Dengan serangan extrasystole yang kerap (lebih daripada 200 gegaran setiap hari), perlu memilih ubat penenang untuk menormalkan fungsi sistem saraf: Persen, Sedofiton, Novo-Passit.

Selalunya penyebab gegaran adalah osteochondrosis serviks. Dia dirawat oleh pakar neuropatologi bersama dengan pakar kardiologi. Kursus terapi merangkumi terapi urut, fisioterapi, mengambil ubat anti-radang: Movalis, Diclofenac, Nimesulide. Relaksan otot membantu mengurangkan ketegangan dan mengurangkan rasa tidak selesa di kawasan jantung: Mydocalm, Sirdalud, Tizalud.

Pencegahan gegaran di jantung adalah untuk mencegah penyakit yang boleh mengganggu kerjanya: selsema, selesema, radang amandel, jangkitan dalaman. Beban kardio sederhana disarankan, yang menguatkan otot jantung dengan baik dan merangsang kerja stabilnya. Pemakanan yang betul, diet berkhasiat mengekalkan keseimbangan elektrolit, mencegah komplikasi tekanan.

Bermasalah dengan perasaan jatuh hati - apa yang harus dilakukan?

Penyakit jantung dan sistem vaskular menjadi lebih biasa. Lebih-lebih lagi, bukan sahaja orang tua dan pertengahan umur, tetapi juga orang muda menghadapi mereka. Perasaan jatuh hati adalah gejala yang semakin banyak orang mengadu. Sekiranya anda mengunjungi beberapa forum yang dikhaskan untuk patologi otot jantung, maka konsep ini dapat dijumpai berulang kali.

Extrasystole - apa itu?

Ini adalah wakil penyakit jantung yang paling biasa. Istilah ini menggambarkan irama jantung yang tidak normal, apabila pengecutan berlaku lebih awal daripada pada otot yang sihat. Penyakit ini mudah dikenali, jika terdapat aduan jatuh jantung, pesakit dihantar ke EKG, yang menunjukkan irama pramatang atau cepat.

Sebaik-baiknya, masalah jantung seperti itu dapat dicatat walaupun pada orang yang sihat, yang bermaksud bahawa pelanggaran seperti itu tidak memerlukan rawatan segera. Walau bagaimanapun, ada norma tertentu apabila jumlah extrasystoles tidak mengancam nyawa - tidak lebih dari 200. Sekiranya kurang, maka tidak ada yang perlu dibimbangkan, dan orang itu benar-benar sihat, kerana seperti organ lain, jantung tidak dapat berfungsi 100% dengan sempurna.

Apabila seseorang menghadapi extrasystole lebih kerap dan menyedari beberapa gejala takikardia, ini adalah alasan untuk pemeriksaan awal oleh doktor. Kerana di sebalik gejala ini, gejala yang lebih serius dapat disembunyikan, yang boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat dipulihkan..

Anda perlu memerangi extrasystole dalam kes berikut:

  1. gangguan hemodinamik yang disebabkan oleh irama jantung saraf;
  2. perasaan peribadi seseorang apabila dia menyedari bahawa kekerapan dan kesegaran degupan jantung tidak lagi sama dan mula menimbulkan rasa tidak selesa;
  3. jika semasa pemeriksaan doktor mendapati kemerosotan prestasi miokardium, yang tidak akan dibiarkan tanpa campur tangan perubatan.

Kawasan penyetempatan

Ini adalah penyakit yang agak menarik dari sudut perubatan, kerana mempunyai beberapa jenis lokasi di otot jantung. Supraventricular adalah hasil aritmia, yang disebabkan oleh fokus impuls pada otot jantung. Mereka biasanya dijumpai di septum atrioventricular atau kawasan supraventricular. Sekiranya seseorang menghadapi penyetempatan ventrikel, maka timbul kerana pembentukan otot otot ventrikel yang fokus sepenuhnya pengurangan impuls, yang mengganggu kerja jantung yang stabil. Lelaki yang lebih tua cenderung menghadapi masalah ini..

Sebenarnya, simtomatologi itu sendiri tidak mempunyai keparahan, tetapi seperti kegagalan aritmia yang lain, ada perasaan jatuh jantung, pudar atau peningkatan irama. Seumur hidup, bentuk penyetempatan ini tidak menimbulkan ancaman, namun, dengan peningkatan kadar, pemeriksaan dan rawatan diperlukan.

Atrium muncul sebagai akibat dari penampilan fokus impuls elektrik di atria. Atrioventricular adalah hasil pembentukan fokus patologi di kawasan septum ventrikel-atrium.

Sebab-sebabnya

Extrasystole adalah penyakit, penyebabnya sangat serupa dengan penyakit yang mencirikan patologi jantung yang lain. Antaranya:

  • kekurangan kalium dalam badan;
  • merokok;
  • kerosakan sistem arteri;
  • iskemia;
  • masalah dalam fungsi miokardium;
  • minum minuman yang mengandungi kafein;
  • kecacatan jantung (diperoleh atau kongenital).

Gejala

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, gejala penyakit ini sangat serupa dengan penyakit otot jantung yang lain. Antaranya:

  1. kelemahan dan pening;
  2. ketakutan dan kebimbangan;
  3. insomnia;
  4. peningkatan berpeluh;
  5. aritmia, yang dirasakan oleh pesakit sendiri: jantung berdegup lebih kerap atau sebaliknya membeku;
  6. perasaan jungkir balik.

Diagnostik

Kaedah paling mudah untuk mengenal pasti penyakit ini adalah dengan elektrokardiogram. Jenis kajian ini menjamin pengiraan kerosakan otot jantung yang tepat dan mudah, kerana semua kontraksi yang salah, normal dan cepat muncul pada pita tersebut..

Walau bagaimanapun, tidak selalu mungkin untuk mengesan extrasystoles menggunakan kardiogram, kerana prosedur untuk mendapatkan "gambaran jantung" tidak bertahan lama dan dalam tempoh ini jantung dapat berfungsi seperti jam. Semua ini disebabkan oleh fakta bahawa semasa ECG pesakit berada dalam posisi terlentang, iaitu. tidak menunjukkan aktiviti, dan dalam kehidupan seseorang biasanya bergerak.

Sekiranya extrasystole tidak dapat dikesan dengan kaedah ini, pesakit diberi Holter mount. Kaedah ini menyediakan untuk memantau pesakit sepanjang hari, yang harus dilakukan seperti biasa. Dengan cara ini, doktor akan dapat menentukan ketiadaan atau adanya gangguan dalam irama kerja otot..

Kaedah rawatan

Kedengarannya pelik, tetapi masalah yang serupa kadang-kadang diatasi dengan lawatan rutin ke psikologi atau psikiatri. Inti dari teknik ini adalah untuk mengeluarkan pesakit dari keadaan tertekan atau cemas, yang mempengaruhi fungsi jantung..

Dalam praktiknya, rawatan ubat juga dilakukan. Untuk melakukan ini, anda perlu berjumpa pakar kardiologi yang akan menetapkan ubat:

  • untuk mengekalkan pengeluaran adrenalin yang normal dalam darah;
  • digunakan untuk aritmia;
  • menambah tahap kalsium dalam badan.

Dan, seperti biasa, jangan lupa tentang resipi rakyat. Ia sering diresepkan oleh doktor. Sebagai contoh, resipi berikut boleh digunakan untuk merawat extrasystole otot jantung:

  1. Buat tincture hawthorn. Untuk melakukan ini, tuangkan air ke atas hawthorn dan biarkan selama 10 hari. Ambil campuran yang dihasilkan tiga kali sehari, 10 tetes.
  2. Valerian tingtur digunakan dengan cara yang serupa. Untuk menyiapkannya, beberapa sudu teh tanaman harus dituangkan dengan air mendidih dalam jumlah 100 ml dan dimasak selama 10 minit.

Sekiranya jantung nampaknya jatuh dan semua rawatan di atas tidak berkesan, doktor akan menjalani pembedahan. Untuk ini, kateter khas diambil, dengan bantuan impuls khas dihantar oleh frekuensi radio, yang diperlukan untuk irama jantung yang betul..

Extrasystole adalah jenis aritmia jantung yang paling biasa

Namun, ketika simptomnya muncul, lebih baik tidak menangguhkan lawatan ke doktor..

Langkau garisan

Biasanya, orang yang menghadapi masalah ini mengadu bahawa jantung mereka seolah-olah berhenti selama beberapa saat. Dalam beberapa kes, ini mungkin disertai dengan sensasi degupan jantung, perasaan kekurangan udara. Sebabnya adalah extrasystoles - degupan jantung yang luar biasa. Dorongan timbul di jantung, yang mana satu rentak berlaku lebih awal daripada yang diperlukan, dan yang berikutnya - pada waktu yang diperuntukkan kepadanya. Oleh itu, jeda antara kontraksi diperpanjang - ini menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan..

Extrasystole adalah jenis aritmia yang paling biasa. Pengecutan jantung yang luar biasa berlaku secara berkala pada 70-80% orang berusia lebih dari 50 tahun. Mereka juga berlaku pada orang muda, termasuk atlet dengan hati yang terlatih. Oleh kerana itu, banyak orang berpendapat bahawa gangguan irama seperti itu tidak berbahaya. Walau bagaimanapun, ini tidak benar. Extrasystole boleh disebabkan oleh pelbagai sebab dan, dengan itu, mempunyai akibat yang berbeza. Berdasarkan ini, mereka membuat keputusan mengenai kajian tersebut..

Untuk merawat atau tidak untuk merawat?

● Tidak diperlukan terapi. Sekiranya gangguan dalam irama adalah tunggal, ia jarang berlaku dan pada masa yang sama orang tersebut tidak menghadapi masalah jantung yang lain, sebenarnya tidak perlu merawat extrasystole. Dalam kes ini, ia dipanggil berfungsi. Ia boleh disebabkan oleh pengambilan kopi atau alkohol yang berlebihan, tekanan. Pada wanita, kes extrasystole sering diperhatikan semasa haid. Orang dengan dystonia vaskular terdedah kepada penampilan extrasystoles. Ngomong-ngomong, mereka sukar menahan degupan jantung yang luar biasa..

Dalam kes ini, cukup bagi seseorang untuk menjalani gaya hidup sihat, kurang gementar, melepaskan perangsang seperti kopi dan alkohol - dan semuanya akan kembali normal dengan sendirinya. Makanan yang kaya dengan magnesium dan kalium juga akan membantu: bijirin, selada, kesemek, aprikot kering, buah sitrus.

● Mengambil ubat diperlukan jika "pudar" muncul dengan penyakit jantung yang sudah ada: jenis aritmia lain, penyakit iskemia atau penyakit jantung, kardiomiopati, dan lain-lain. Ekstrasistol yang nampaknya tidak berbahaya dalam kes ini boleh secara serius memburukkan lagi penyakit yang mendasari dan bahkan menimbulkan risiko kepada kehidupan, yang menyebabkan fibrilasi atrium atau ventrikel. Oleh itu, mereka mesti dihapuskan seboleh-bolehnya..

Sebagai peraturan, rawatan juga diperlukan jika seseorang mempunyai lebih dari 200 ekstrasistol setiap hari.

Walaupun tidak ada lesi jantung, gangguan yang kerap dapat merosakkan kualiti hidup seseorang. Selain itu, dengan extrasystoles, pelepasan darah dari jantung berkurang, dan kerana ini, bekalan darah ke banyak organ, termasuk otak, merosot.

● Ia perlu untuk merawat, tetapi tidak untuk jantung. Kadang-kadang jantung pudar dengan sendirinya tidak memerlukan rawatan, tetapi itu adalah tanda penyakit lain, yang seterusnya memerlukan terapi. Sebagai contoh, extrasystoles sering berlaku dengan hipertiroidisme, peningkatan fungsi kelenjar tiroid. Hormonnya, yang dihasilkan secara berlebihan, meracuni tubuh, dan jantung bertindak balas terhadapnya.

Gangguan kecil dalam irama adalah alasan untuk memikirkan osteochondrosis tulang belakang serviks, ia boleh menjadi tanda neurosis. Dalam kes ini, cukup untuk menghilangkan masalah utama: untuk mengimbangi gangguan pada kelenjar tiroid, untuk menghilangkan pengapit otot di tulang belakang serviks, minum ubat penenang. Selepas itu, jantung, sebagai peraturan, mula berdegup sekata..

Supaya tidak ada kekeliruan

Seperti yang anda lihat, ada banyak pilihan, dan agak bermasalah untuk menentukan sendiri apakah gangguan jantung itu berbahaya. Doktor-pakar kardiologi bersetuju dengan satu perkara: jika anda secara berkala merasakan gegaran jantung dan jeda yang mengikutinya, lebih baik tidak meneka, tetapi pergi berunding dengan pakar. Ini juga penting kerana tidak semua perkara yang dianggap sebagai sakit jantung sebenarnya adalah extrasystoles. Sebagai contoh, banyak orang sering mengelirukan sakit jantung (yang selalu menunjukkan masalah yang memerlukan rawatan) atau neuralgia interkostal untuk gangguan..

ECG yang cetek akan membantu menghilangkan kekeliruan - dengan extrasystoles yang kerap, pemeriksaan seperti itu akan cukup untuk mengesannya. Sekiranya pudar berlaku lebih jarang atau, misalnya, hanya pada waktu petang, masuk akal untuk melakukan pemantauan Holter setiap hari. Peranti ringkas yang melekat pada badan dan mencatat degup jantung, akan memberikan jawapan kepada semua soalan.

Gegaran di kawasan jantung: penyebab, komplikasi, rawatan

Sekiranya seseorang mula merasa bimbang akan jantungnya, cepat atau lambat kecurigaannya akan menjadi kenyataan: dia akan merasakan bagaimana "motornya" seolah-olah berhenti sejenak, dan kemudian dua degupan cepat menyusul, seolah-olah mengimbangi jantung ini tenggelam.

Perkara yang paling menarik adalah bahawa hampir semua orang mempunyai perasaan jantung pudar. Tetapi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa setiap orang mempunyai patologi jantung..

Seseorang yang tidak pernah merasakan ini tidak terlalu memperhatikan tubuh mereka..

Jenis utama pemberhentian aktiviti jantung dan mekanisme perkembangannya

Penyebab serangan jantung oleh mekanisme perkembangan tersembunyi dalam pelanggaran tajam terhadap kemampuan fungsinya, terutama kegembiraan, automatisme dan konduksi. Jenis-jenis serangan jantung bergantung kepada mereka. Aktiviti jantung dapat dihentikan dengan dua cara:

  • asystole (dalam 5% pesakit);
  • fibrilasi (dalam 90% kes).

Beberapa saintis berkeras untuk mengasingkan pemisahan elektromekanik sebagai bentuk penghentian kontraksi jantung yang terpisah. Dengan kata lain, kontraktilitas miokard dipelihara, tetapi tidak mencukupi untuk memastikan tekanan darah masuk ke dalam saluran.

Dalam kes ini, nadi dan tekanan darah tidak ada, tetapi ECG mencatatkan:

  • pemotongan yang betul dengan voltan rendah;
  • irama idioventrikular (dari ventrikel);
  • kehilangan aktiviti sinus dan nod atrioventricular.

Keadaan ini disebabkan oleh aktiviti elektrik jantung yang tidak berkesan.

Sebagai tambahan kepada hipoksia, komposisi elektrolit terganggu dan asidosis, hipovolemia (penurunan jumlah darah) penting dalam patogenesis. Oleh itu, lebih kerap tanda-tanda seperti ini diperhatikan dengan kehilangan darah yang besar.

Sejak 70-an abad yang lalu, istilah "Obstructive Sleep Apnea Syndrome" telah muncul dalam perubatan. Secara klinikal, ia dinyatakan sebagai penghentian aktiviti pernafasan dan jantung jangka pendek pada waktu malam.

Kini, banyak pengalaman telah terkumpul dalam diagnosis penyakit ini. Menurut Institut Penyelidikan Kardiologi, bradikardia nokturnal dijumpai pada 68% pesakit dengan penangkapan pernafasan.

Pada masa yang sama, menurut ujian darah, kelaparan oksigen yang ketara diperhatikan..

Peranti ini membolehkan anda mendaftarkan kadar pernafasan dan degup jantung

Gambar kerosakan jantung dinyatakan:

  • dalam 49% - sekatan sinoatrial dan penangkapan alat pacu jantung;
  • dalam 27% -;
  • dalam 19% - sekatan dengan fibrilasi atrium;
  • dalam 5% - gabungan pelbagai bentuk bradyarrhythmias.

Tempoh serangan jantung direkodkan lebih dari 3 saat (penulis lain menunjukkan 13 saat).

Nyatakan ciri

Perasaan bahawa jantung berhenti, biasanya berlaku dengan extrasystole - keadaan yang dicirikan oleh degupan jantung "tambahan". Pertama, dorongan luar biasa yang kuat muncul, selepas itu pesakit merasakan bagaimana jantungnya membeku, yang dalam hal ini adalah jeda kompensasi. Adalah wajar bahawa jeda seperti itu diperlukan untuk mengembalikan irama normal; sebagai tambahan, fenomena ini dianggap paling selamat dari semua aritmia jantung (jika tidak ada patologi), tetapi orang itu mengalami ketakutan yang besar pada masa yang sama. Nampaknya pesakit bahawa jantungnya akan berhenti. Keadaan ini mungkin disertai oleh gejala berikut:

  • kekurangan udara yang teruk;
  • rasa tercekik,
  • tinitus;
  • ketidakupayaan untuk menyedut sepenuhnya;
  • sensasi terbakar di dada;
  • tekanan yang kuat;
  • perasaan memerah di sternum;
  • peningkatan tekanan darah;
  • pening;
  • kebas atau kesejukan anggota badan;
  • gementar di badan;
  • panik;
  • takut mati;
  • loya
  • depersonalisasi;
  • tersedak.

Ekstrasistol boleh berlaku pada penghidap VSD kerana pelbagai sebab. Sebagai contoh, ia boleh menjadi osteochondrosis, akibatnya saraf yang mencubit memprovokasi munculnya impuls "ekstra". Sekiranya pudar berlaku setelah mengambil kedudukan badan tertentu, anda harus berjumpa dengan pakar - mungkin keadaannya berkaitan dengan gangguan tulang belakang.

Sebab lain untuk extrasystoles boleh menjadi cardioneurosis. Gangguan ini sering terjadi akibat serangan panik yang pernah dialami, disertai dengan gangguan atau rasa sakit di jantung. Pada masa akan datang, pesakit mula terus mendengar degupan jantungnya, selalunya dia merasakan tenggelamnya jantung ketika menghirup, setelah itu dia menilai seberapa betul penyedutan ini.

Penyebab masalah yang paling biasa adalah tekanan, tekanan psikologi yang berpanjangan, kegelisahan dan ketakutan yang kuat..

Selalunya, pudar seperti itu boleh menyebabkan perkembangan kardiofobia pada seseorang - ketakutan yang tidak rasional untuk mati akibat penyakit jantung. Penghidap fobia mengalami ketakutan akut terhadap "penyimpangan dari kursus" sedikit pun, yang hanya memperburuk keadaan. Dalam beberapa kes, kemungkinan timbulnya ketakutan patologi terhadap kematian, pesakit seperti ini sangat takut jantung tenggelam sebelum tidur.

Penyebab serangan jantung

Antara sebabnya, seseorang dapat membezakan secara langsung jantung (jantung) dan luaran (extracardiac).

Faktor jantung utama adalah:

  • iskemia dan keradangan miokardium;
  • penyumbatan akut saluran paru-paru kerana trombosis atau embolisme;
  • kardiomiopati;
  • tekanan darah tinggi;
  • kardiosklerosis aterosklerotik;
  • gangguan irama dan konduksi sekiranya berlaku kecacatan;
  • pengembangan dengan hidroperikardium.

Faktor extracardiac termasuk:

  • kekurangan oksigen (hipoksia) yang disebabkan oleh anemia, asfiksia (lemas, lemas);
  • pneumothorax (penampilan udara di antara daun pleura, pemampatan paru-paru sepihak);
  • kehilangan sejumlah besar cecair (hipovolemia) dengan trauma, kejutan, muntah berterusan dan cirit-birit;
  • perubahan metabolik dengan penyimpangan terhadap asidosis;
  • hipotermia badan (hipotermia) di bawah 28 darjah;
  • hiperkalsemia akut;
  • reaksi alahan yang teruk.

Pneumothorax paru kanan mengalihkan jantung ke kiri secara dramatik, sementara risiko asystole tinggi

Faktor tidak langsung yang mempengaruhi kestabilan pertahanan badan adalah penting:

  • lebihan fizikal jantung yang berlebihan;
  • usia tua;
  • merokok dan alkohol;
  • kecenderungan genetik terhadap gangguan irama, perubahan komposisi elektrolit;
  • mengalami kecederaan elektrik.

Gabungan faktor meningkatkan risiko serangan jantung dengan ketara. Sebagai contoh, pengambilan alkohol pada pesakit dengan infark miokard menyebabkan asystole pada hampir 1/3 pesakit..

Tanda-tanda diagnostik serangan jantung

Sindrom penangkapan jantung merangkumi tanda-tanda awal keadaan hampir mati. Oleh kerana fasa ini dianggap berbalik ketika melakukan tindakan resusitasi yang berkesan, setiap orang dewasa harus mengetahui simptomnya, kerana beberapa saat dibiarkan berfikir:

  • Kehilangan kesedaran sepenuhnya - mangsa tidak bertindak balas terhadap teriakan, pengereman. Dipercayai bahawa otak mati 7 minit selepas serangan jantung. Ini adalah angka rata-rata, tetapi waktunya boleh berbeza dari dua hingga sebelas minit. Otak adalah yang pertama menderita kekurangan oksigen, penghentian metabolisme menyebabkan kematian sel. Oleh itu, tidak ada masa untuk membantah berapa lama otak mangsa akan hidup. Semakin cepat resusitasi dimulakan, semakin banyak peluang untuk bertahan hidup.
  • Ketidakupayaan untuk menentukan denyutan pada arteri karotid - gejala ini dalam diagnosis bergantung pada pengalaman praktikal orang lain. Sekiranya tidak ada, anda boleh cuba mendengar degupan jantung dengan meletakkan telinga ke dada kosong.
  • Gangguan pernafasan - disertai dengan pernafasan yang bising dan selang waktu sehingga dua minit.
  • "Di depan mata kita" terdapat peningkatan perubahan warna kulit dari pucat menjadi biru.
  • Murid membesar setelah 2 minit pemberhentian aliran darah, tidak ada reaksi terhadap cahaya (penyempitan dari sinar terang).
  • Manifestasi kejang pada kumpulan otot tertentu.

Sekiranya ambulans tiba di tempat kejadian, asystole dapat disahkan oleh elektrokardiogram.

Gejala dan diagnosis pembekuan

Sebarang kerosakan jantung memerlukan diagnostik yang berkelayakan. Terdapat banyak kes apabila seseorang yang mengadu bradikardia mendapat nasihat... untuk berbaring dan berehat, berbaring dan berehat.

Hasilnya adalah penurunan kadar denyutan jantung yang lebih besar, yang sudah memerlukan campur tangan profesional resusitasi. Pemeriksaan dimulakan dengan kaedah paling mudah: menghitung jumlah degupan jantung dengan menentukan irama, mengukur tekanan darah, memeriksa kulit.

Kaedah utama untuk mendiagnosis aritmia jantung - ECG.

Kadang-kadang, untuk menjelaskan gabungan kumpulan aritmia, pemantauan harian aktiviti jantung, ECG esofagus dilakukan. Bergantung pada jenis aritmia, rawatan diresepkan, yang dapat ditujukan kepada penyebab aritmia (seperti, misalnya, aritmia akibat ubat), dan untuk mengurangkan kekerapan serangan, jika penyebabnya tidak dapat disembuhkan.

Rawatan boleh menjadi konservatif - dengan penggunaan ubat yang sesuai, atau operasi - pengenalan alat pacu jantung atau alat pacu jantung lain.

Tindakan pencegahan

Tidak ada langkah khas untuk mengelakkan masalah ini..

Tetapi jika pesakit menderita extrasystoles yang kerap dengan VSD yang sudah ditetapkan, dia memerlukan:

  • elakkan tekanan psiko-emosi;
  • jangan terlalu memaksakan diri;
  • menjalani gaya hidup sihat;
  • menghilangkan tabiat buruk.

Pemakanan yang betul dalam perkara ini memainkan peranan penting. Makanan harus ringan, rendah lemak dan tanpa asin, terlalu pedas juga harus dikecualikan. Anda perlu mengutamakan sayur-sayuran dan buah-buahan.

Walaupun terbukti bahawa extrasystoles adalah bahaya kesihatan, ini bukan alasan untuk menjalani gaya hidup yang tidak aktif.

Berjalan di udara segar mempunyai kesan yang baik pada degupan jantung, kardio bermanfaat.

Baca juga: Aplikasi android luar talian Vk

Sekiranya aktiviti fizikal aktif menyebabkan gangguan dalam irama, maka lebih baik berjumpa doktor mengenai keperluannya. Kemungkinan besar, dia akan menasihati anda untuk berhenti kerana aktiviti fizikal berpanjangan dengan intensiti rendah (contohnya, berjalan atau berenang).

Prinsip asas rawatan

Sekiranya ternyata jantung seseorang berfungsi sekejap-sekejap, membeku, perlu memikirkan bagaimana dan bagaimana merawat pesakit. Untuk menetapkan kompleks terapi lengkap untuk pudar jantung, pakar kardiologi memeriksa pesakit sepenuhnya, mengenal pasti sebab dan faktor yang mempengaruhi perkembangan proses.

Banyak orang, setelah mengetahui tentang masalah mereka, cuba dirawat dengan ubat-ubatan rakyat. Kaedah ini mengembalikan fungsi jantung yang normal, menguatkan imuniti badan dan meningkatkan fungsi organ.

Selalunya, dalam rawatan kaedah rakyat, mereka menggunakan tanaman seperti lemon, asparagus, oxalis, adonis, buckthorn laut dan ungu. Produk madu dan lebah juga digunakan dalam terapi tradisional..

Terdapat sebilangan besar kaedah dan resipi untuk membantu memperbaiki keadaan pesakit. Penting untuk diingat bahawa kaedah tradisional hanya dapat digunakan sebagai tambahan untuk rawatan ubat utama, kerana tidak semua kaedah memiliki hasil yang sangat baik..

Di samping itu, terdapat sejumlah ubat-ubatan rakyat yang dikontraindikasikan untuk orang tertentu, yang dapat mengganggu latar belakang umum penyakit jantung dan tidak hanya menyebabkan reaksi alergi, tetapi juga membentuk komplikasi.

Lebih lanjut mengenai penyakit ini

Dalam perubatan, istilah extrasystole biasanya digunakan untuk menunjukkan penguncupan otot jantung yang tidak tepat waktu, mana-mana bahagiannya. Fenomena yang lebih mudah dapat dijelaskan dengan kata aritmia. Tidak perlu mempunyai masalah jantung untuk mengalami aritmia jenis ini. Faktor-faktor seperti ketagihan terhadap tabiat buruk, dehidrasi, keadaan tertekan, keracunan apa pun, senaman fizikal yang berterusan pada badan, dos kafein yang tinggi menjadi agen penyebab dan penyebab perkembangan aritmia.

Sebilangan orang lebih mudah diserang penyakit daripada yang lain. Senarai mereka yang terdedah kepada penyakit ini merangkumi orang yang menderita neurosis, osteochondrosis serviks, dystonia vaskular vegetatif. Untuk jangka masa yang panjang, gangguan otot mungkin tidak dapat diungkapkan dengan cara apa pun dan dikenali tanpa disangka, semasa elektrokardiogram.

Sekiranya penyakit ini disebabkan oleh keabnormalan dalam kerja otot jantung, bersama dengan sensasi pergerakan di kawasan jantung, gejala berikut dapat diperhatikan:

  1. tenggelam jantung;
  2. gegaran di dalam dada;
  3. somersaults dan berguling di dada;
  4. sakit jantung atau dada;
  5. pening;
  6. pengsan jantung;
  7. dyspnea;
  8. sakit kepala.

Kesan negatif dadah

Ubat yang menyebabkan serangan jantung digunakan untuk merawat. Dalam kes yang jarang berlaku, overdosis yang disengajakan boleh membawa maut. Perkara ini harus dibuktikan kepada pihak kehakiman dan penyiasat. Dengan menetapkan ubat, doktor memberi tumpuan kepada usia, berat pesakit, diagnosis, memberi amaran mengenai kemungkinan reaksi dan keperluan untuk kembali ke doktor atau memanggil ambulans.

Fenomena overdosis berlaku apabila:

  • ketidakpatuhan terhadap rejimen (mengambil pil dan alkohol);
  • dengan sengaja meningkatkan dos ("Saya lupa minum pada waktu pagi, jadi saya akan minum dua sekaligus");
  • gabungan dengan kaedah rawatan rakyat (ramuan St. John's wort, telinga gembala, penyediaan lily lembah yang disiapkan sendiri, foxglove, adonis);
  • menjalankan anestesia umum dengan latar belakang ubat berterusan.

Penggunaan wort St. John harus sangat terhad, dari segi kekuatan tindakannya, ia dibandingkan dengan sitostatik antitumor

Penyebab serangan jantung yang paling biasa adalah:

  • hipnotik dari kumpulan barbiturat;
  • ubat narkotik untuk menghilangkan rasa sakit;
  • kumpulan β-penyekat untuk hipertensi;
  • ubat-ubatan dari kumpulan fenotiazin, yang ditetapkan oleh psikiatri sebagai ubat penenang;
  • pil atau titisan glikosida jantung, yang digunakan untuk merawat aritmia dan kegagalan jantung dekompensasi.

Dianggarkan bahawa 2% kes asystole berkaitan dengan ubat.

Hanya pakar yang dapat menentukan ubat mana yang mempunyai petunjuk paling optimum dan mempunyai sifat paling sedikit untuk pengumpulan dan ketagihan. Anda tidak boleh melakukan ini atas nasihat rakan atau anda sendiri..

Bagurdinova Lyudmila dari Elektrostal bertanya:

Adakah keadaan di mana terdapat perasaan serangan jantung berbahaya??

Jawapan pakar:

Jantung adalah pam yang harus mengepam darah melalui saluran sepanjang hayat. Ia tidak berhenti sekejap. Tetapi ada situasi ketika jantung berhenti sejenak, dan kemudian mulai berdegup dengan penuh dendam, seolah-olah mengimbangi berhenti yang tidak dijangka. Untuk memahami betapa berbahayanya keadaan ini, anda harus menentukan sebab apa yang boleh menyebabkan jantung pudar - extrasystole.

Komplikasi apa yang boleh berlaku semasa jantung berhenti?

Akibat penahanan peredaran darah bergantung pada kepantasan dan kebenaran rawatan kecemasan. Kekurangan oksigen organ yang berpanjangan menyebabkan:

  • fokus iskemia yang tidak dapat dipulihkan di otak;
  • memberi kesan kepada buah pinggang dan hati;
  • dengan urutan yang kuat pada orang tua, kanak-kanak, patah tulang rusuk, sternum, perkembangan pneumotoraks adalah mungkin.

Bersama-sama, otak dan saraf tunjang beratnya hanya sekitar 3% dari jumlah berat badan. Dan untuk berfungsi sepenuhnya, diperlukan sehingga 15% daripada jumlah output jantung..

Keupayaan pampasan yang baik memungkinkan untuk memelihara fungsi pusat saraf sambil mengurangkan tahap peredaran darah hingga 25% dari norma. Walau bagaimanapun, walaupun urut tidak langsung hanya mengekalkan 5% aliran darah normal..

Akibat dari bahagian otak boleh:

  • gangguan ingatan bersifat separa atau lengkap (pesakit melupakan trauma itu sendiri, tetapi mengingati apa yang berlaku sebelum itu);
  • kebutaan menyertai perubahan yang tidak dapat dipulihkan dalam inti visual, penglihatan jarang dipulihkan;
  • kekejangan paroxysmal di lengan dan kaki, pergerakan mengunyah;
  • pelbagai jenis halusinasi (pendengaran, visual).

Perkembangan komplikasi serius adalah ciri penyebab organik patologi. Keadaan fungsional bersifat sementara, oleh itu, sebagai peraturan, tidak membawa akibat yang serius.

Rawatan dan pencegahan extrasystoles

Penangkapan jantung dapat dicegah dengan mengikuti prinsip gaya hidup sihat, menghindari faktor yang mempengaruhi peredaran darah.

Pemakanan rasional, berhenti merokok, alkohol, berjalan kaki setiap hari untuk orang yang mempunyai penyakit jantung tidak kurang pentingnya daripada minum pil.

Memantau terapi ubat memerlukan anda ingat tentang kemungkinan overdosis, penurunan nadi. Adalah perlu untuk belajar bagaimana menentukan dan menghitung nadi, bergantung kepada ini, menyelaraskan dos ubat dengan doktor.

Sayangnya, masa untuk memberi rawatan perubatan dalam serangan jantung sangat terhad sehingga belum mungkin untuk mencapai langkah-langkah resusitasi sepenuhnya dalam keadaan di luar rumah sakit..

Keletihan berterusan

Hati yang lemah tidak dapat memberikan peredaran darah yang mencukupi. Kerana itu, organ dan tisu mula mengalami kekurangan nutrien dan oksigen. Untuk terus hidup, tubuh mengurangkan bekalan darah ke organ yang kurang penting - terutamanya anggota badan, dan mengarahkan darah ke yang lebih penting - jantung, otak, paru-paru. Nah, anggota badan...

Menjadi sukar bagi anda untuk melakukan tindakan biasa - misalnya, anda tidak mempunyai kekuatan untuk mandi, sukar untuk mencuci pinggan, nampaknya sukar untuk menaiki tangga. Dan walaupun berehat tidak membawa semangat, masih "terlalu malas untuk mengangkat jari".

Sekiranya keadaan ini tidak asing bagi anda dan telah berlaku selama beberapa hari atau lebih lama, berjumpa dengan pakar kardiologi agar tidak terlepas dari masalah jantung yang semakin meningkat.

Ramalan

Menurut statistik, kira-kira 25% penduduk menderita aritmia satu atau lain. Jenis aritmia utama, dengan rawatan yang mencukupi, tidak menimbulkan ancaman langsung kepada kehidupan, tetapi untuk ini perlu diketahui sebab dan jenis aritmia yang tepat. Rawatan aritmia cukup berkesan, dengan syarat jadual pengambilan ubat, rejimen senaman, pemakanan, gaya hidup.

CEPAT MEROKOK

Klik pada butang di bawah. Cara ini sangat berbaloi!

Jantung jatuh

Halo, soalan seperti itu, saya berusia 25 tahun, hati saya sering berdebar, saya menyedari ini adalah ukuran tekanan dan pada waktu pagi ia bermula dan anak panah pada tanometer mula melompat tidak sensasi yang menyenangkan yang dilakukan Holter setengah tahun yang lalu tidak ada apa-apa yang tidak ada EKG juga seperti ini, tetapi sangat jarang sekali dalam setengah tahun, tetapi sekarang setiap hari sekali 50 hari sehari dan kadang-kadang rasa tidak selesa di dada dengan tikus maka payudara kiri lurus dan denyut jantung sentiasa meningkat pada waktu rehat 60 80 anda hanya perlu berdiri 120 di tangan kiri masih memberikan terdapat neuralgia interkostal tulang belakang toraks dengan hati kerana doktor mengatakan tidak ada yang seperti itu dan Ultrasound jantung yang normal dan khabar angin setiap hari dan rasa sakit telah menghabiskan minuman Panangin. Saya jarang minum anaprilin. Ia mematikan sehingga kadang-kadang hampir setiap jam

Umur: 25

Penyakit kronik: Osteomielitis fibula dianggap kronik

Rasa seperti hati saya membalikkan apa ini

Lompat jantung? Secepat mungkin kepada doktor!

“Saya tiba-tiba mengalami degup jantung. Lebih kerap pada waktu malam, kadang-kadang pada waktu siang, setelah saya merokok atau minum kopi. Saya membuat kardiogram. Ternyata semuanya baik-baik saja dengan saya, dan usia saya tidak sesuai untuk serangan angina. Tetapi saya masih tidak selesa. Beritahu saya, adakah saya mempunyai alasan untuk bimbang? "

- Dalam beberapa kes, degupan jantung yang cepat atau penyelewengan irama jantung yang lain memang boleh menjadi gejala penyakit jantung. Keluhan yang timbul dalam kes ini dapat sangat beragam: "jantung melompat", "berdebar seperti ekor kelinci", "terbalik di dada" atau "tiba-tiba berhenti." Yang paling berbahaya adalah aritmia yang berasal dari bahagian bawah sistem pengaliran jantung (ventrikel jantung) - yang disebut takikardia ventrikel.

Nasib baik, takikardia supraventrikular lebih biasa. Tetapi mereka juga boleh menyebabkan seseorang menderita masalah besar: degup jantung dapat mencapai 200 per minit (pada kadar 60-70), penurunan tekanan darah, pengsan dan bahkan kegagalan jantung dapat terjadi. Ngomong-ngomong, aritmia seperti itu sering diprovokasi oleh merokok, peningkatan tekanan fizikal atau emosi dan memerlukan sikap serius terhadap diri mereka sendiri. Pertama sekali, anda perlu mengambil elektrokardiogram semasa serangan degupan jantung secara tiba-tiba, memanggil ambulans atau datang ke klinik untuk doktor untuk mengetahui jenis aritmia dan bagaimana mengatasinya. By the way, baru-baru ini "Pemantauan Holter" (sistem rakaman jangka panjang irama jantung) telah tersebar luas. Kompleks pemeriksaan pesakit dengan berdebar-debar jantung biasanya juga termasuk pemeriksaan elektrofisiologi dan apa yang disebut ujian latihan (di treadmill).

Sekiranya jenis aritmia anda belum diketahui dan anda belum menerima cadangan perubatan, maka dengan serangan serangan degupan jantung yang cepat, anda boleh melakukan beberapa manipulasi yang dapat menghentikannya. Ini boleh menjadi "tegang" yang tajam dengan mulut tertutup dan hidung yang mencubit, yang mesti dilakukan secara berkala selama 10-20 saat (secara umum, tidak lebih dari 20 minit), menekan akar lidah dengan induksi refleks muntah, berjongkok, bangun tiba-tiba, menelan atau batuk. Menyapukan ais atau air sejuk ke wajah selama 10-30 saat, menyebabkan "refleks menyelam". Sekiranya serangan takikardia tidak dapat dihentikan dalam masa 20-30 minit, hubungi ambulans.

Sekiranya serangan berhenti dengan cepat, dalam masa terdekat, pastikan anda pergi ke pakar kardiologi. Doktor kini mempunyai banyak pilihan alat yang ada: dari pil hingga apa yang disebut ablasi frekuensi radio, ketika melalui elektrod yang dimasukkan ke dalam jantung melalui vena, mereka mendapati kawasan yang menyebabkan aritmia pada otot jantung, bertindak dengan mengeluarkan tenaga frekuensi tinggi. Dalam beberapa keadaan, dengan aritmia ventrikel yang paling berbahaya yang tidak dapat dihilangkan, alat khas (cardioverter-defibrillator) dijahit ke pesakit, yang akan sentiasa memantau kerja jantung dan, jika aritmia berbahaya berlaku, menyebabkan pelepasan elektrik yang mengganggu ia.

Saya harap dalam kes anda tidak akan mendapat campur tangan perubatan yang serius. Mungkin kita tidak membicarakan aritmia jantung yang berbahaya, tetapi mengenai peningkatan kadar jantung yang cetek yang berlaku selepas latihan fizikal, tekanan. Tetapi yang pasti ini dapat ditegaskan hanya setelah pemeriksaan terperinci..

Apa yang menimbulkan rasa sakit hati?

Pesakit yang menderita VSD dan mengalami serangan panik sering mempunyai gejala seperti irama jantung yang tidak teratur. Irama dapat hilang dengan cara yang berbeza, dan salah satu "pilihan" untuk kegagalan adalah menyayat hati.

Nyatakan ciri

Perasaan bahawa jantung berhenti, biasanya berlaku dengan extrasystole - keadaan yang dicirikan oleh degupan jantung "tambahan". Pertama, dorongan luar biasa yang kuat muncul, selepas itu pesakit merasakan bagaimana jantungnya membeku, yang dalam hal ini adalah jeda kompensasi. Adalah wajar bahawa jeda seperti itu diperlukan untuk mengembalikan irama normal; sebagai tambahan, fenomena ini dianggap paling selamat dari semua aritmia jantung (jika tidak ada patologi), tetapi orang itu mengalami ketakutan yang besar pada masa yang sama. Nampaknya pesakit bahawa jantungnya akan berhenti. Keadaan ini mungkin disertai oleh gejala berikut:

  • kekurangan udara yang teruk;
  • rasa tercekik,
  • tinitus;
  • ketidakupayaan untuk menyedut sepenuhnya;
  • sensasi terbakar di dada;
  • tekanan yang kuat;
  • perasaan memerah di sternum;
  • peningkatan tekanan darah;
  • pening;
  • kebas atau kesejukan anggota badan;
  • gementar di badan;
  • panik;
  • takut mati;
  • loya
  • depersonalisasi;
  • tersedak.

Ekstrasistol boleh berlaku pada penghidap VSD kerana pelbagai sebab. Sebagai contoh, ia boleh menjadi osteochondrosis, akibatnya saraf yang mencubit memprovokasi munculnya impuls "ekstra". Sekiranya pudar berlaku setelah mengambil kedudukan badan tertentu, anda harus berjumpa dengan pakar - mungkin keadaannya berkaitan dengan gangguan tulang belakang.

Sebab lain untuk extrasystoles boleh menjadi cardioneurosis. Gangguan ini sering terjadi akibat serangan panik yang pernah dialami, disertai dengan gangguan atau rasa sakit di jantung. Pada masa akan datang, pesakit mula terus mendengar degupan jantungnya, selalunya dia merasakan tenggelamnya jantung ketika menghirup, setelah itu dia menilai seberapa betul penyedutan ini.

Penyebab masalah yang paling biasa adalah tekanan, tekanan psikologi yang berpanjangan, kegelisahan dan ketakutan yang kuat..

Selalunya, pudar seperti itu boleh menyebabkan perkembangan kardiofobia pada seseorang - ketakutan yang tidak rasional untuk mati akibat penyakit jantung. Penghidap fobia mengalami ketakutan akut terhadap "penyimpangan dari kursus" sedikit pun, yang hanya memperburuk keadaan. Dalam beberapa kes, kemungkinan timbulnya ketakutan patologi terhadap kematian, pesakit seperti ini sangat takut jantung tenggelam sebelum tidur.

Apa yang harus menjadi rawatan?

Pertama sekali, seseorang yang menderita VSD perlu memahami bahawa extrasystoles dan jeda kompensasi sama sekali tidak berkaitan dengan penyakit berbahaya. Hanya dalam kes yang jarang berlaku, peralihan keadaan ini mungkin menjadi yang lebih serius - fibrilasi atrium, dan akibatnya boleh menjadi sangat berbahaya. Extrasystoles jarang mengancam kematian, sementara kematian biasanya mungkin terjadi jika pesakit menderita penyakit jantung. Untuk menenangkan diri, anda boleh membuat temu janji dengan pakar kardiologi, melakukan ultrasound dan ECG untuk memastikan bahawa tidak ada patologi.

Anda harus berusaha menghilangkan rasa curiga dan ketakutan yang berlebihan, kerana jika tidak, hati akan terus merasa dirinya mengalami kegagalan irama, dan semacam jatuh ke dalam lingkaran setan akan berlaku. Ekstrasistol yang kerap memberi kesan negatif kepada bekalan darah ke badan, yang seterusnya boleh menyebabkan angina pectoris, pening berterusan atau gangguan fungsi ginjal.

Bantuan psikoterapi

Rawatan psikoterapi terdiri daripada mengenal pasti dan mencari tahu sebab-sebab yang menimbulkan kemunculan penyakit psikogenik tertentu. Selalunya, terapi dilengkapi dengan pengambilan ubat. Untuk mengurangkan kegelisahan, pesakit diberi ubat antidepresan, ubat penenang dan antipsikotik. Kadang-kadang vitamin B, kalsium dan magnesium diresepkan. Dalam sesi, pesakit dapat diajar pelbagai teknik relaksasi, teknik pernafasan, dan latihan autogenous. Jangan lupa bahawa anda boleh mencapai kesan positif yang berkekalan hanya dengan senaman yang teratur dan betul. Desensitisasi sistematik, terapi tingkah laku kognitif, NLP, dan terapi gestalt sering digunakan oleh pakar. Rasa sakit jantung yang disebabkan oleh fobia dan neurosis, sebagai peraturan, berhenti mengganggu seseorang setelah menjalani rawatan.

Juga, pesakit perlu mengikuti beberapa cadangan:

  1. Pemakanan harus seimbang dan merangkumi pengambilan protein, lemak dan karbohidrat yang mencukupi, serta vitamin dan mineral yang menyumbang kepada fungsi jantung yang normal.
  2. Anda harus berhenti minum dan merokok.
  3. Adalah perlu untuk mengendalikan sfera emosi, sejauh mungkin untuk tidak masuk ke dalam situasi tertekan dan membiasakan diri untuk bertindak balas dengan betul terhadap keadaan negatif tertentu. Untuk melakukan ini, anda boleh mengambil infus yang menenangkan..
  4. Kesibukan berterusan mengalihkan perhatian dari pemikiran negatif. Sebilangan besar masa lapang mewujudkan tanah subur untuk refleksi, ketakutan dan pembodohan diri yang tidak menyenangkan. Malah pembersihan rutin di rumah dapat membantu sekurang-kurangnya menghentikan pemikiran berat buat sementara waktu..
  5. Tidak berlebihan jika sering berjalan di udara segar, menenangkan badan dan melakukan latihan fizikal yang sederhana. Berjoging atau berjalan aktif sangat berkesan. Mencari hobi yang menarik, mendedikasikan diri dengan hobi kegemaran anda juga akan membantu mengalihkan perhatian dan bersantai..

Sekiranya tidak ada patologi, perasaan sakit jantung tidak berbahaya, tetapi manifestasi seperti itu menghalang seseorang daripada menjalani kehidupan normal. Anda harus memerhatikan keadaan kesihatan psikologi anda dan menangani masalah yang menimbulkan kemunculan pelbagai gejala negatif..


Artikel Seterusnya
Analisis darah ESR: norma dan tafsiran hasil