Memuntahkan


Margin kekuatan dan daya tahan awal yang wujud dalam formasi jantung menentukan kemungkinan aktiviti fungsional yang berpanjangan dan normal.

Kadang-kadang jantung boleh berfungsi. Memandangkan pentingnya organ otot, mereka membawa maut pada seperempat kes. Dalam situasi lain, berpotensi membawa maut.

Beberapa proses patologi adalah kongenital, yang lain diperoleh. Kelas penyimpangan organik dari rancangan anatomi disebut kecacatan. Ini adalah nama generik yang mempunyai banyak pilihan..

Regurgitasi mitral adalah aliran balik darah dari ventrikel kiri ke atrium dan pengurangan jumlah tisu penghubung cecair yang dikeluarkan ke dalam sistol. Tegasnya, ini bukan penyakit, tetapi sindrom dan kompleks gejala yang bersifat objektif. Pada tahap kesejahteraan, pesakit tidak merasakan apa-apa sehingga tahap lewat (3-4).

Ahli kardiologi bertanggungjawab untuk mendiagnosis atau menilai prosesnya. Mengenal pasti punca dan menyelesaikan masalah mungkin memerlukan bantuan pakar bedah khusus.

Mekanisme pembangunan

Pengenalpastian awal faktor-faktor pembentukan regurgitasi mitral adalah perlu, di satu pihak, untuk memahami sifat perubahan dan perkembangan bahagian teoritis dari isu ini, sebaliknya, untuk mencari jalan untuk menghilangkan fenomena tersebut.

Untuk lebih memahami apa yang berlaku, anda perlu merujuk kepada data anatomi dan fisiologi..

Injap mitral adalah bukaan kecil, 4 hingga 7 sentimeter padu antara struktur jantung.

Terima kasih kepadanya, darah mengalir dengan bebas dari atria ke dalam ventrikel organ, kemudian "tingkap" seperti itu ditutup, tekanan meningkat, tisu penghubung cair dilemparkan ke arteri utama dan kemudian, berkat dorongan tertentu, dihantar ke seluruh badan.

Proses pergerakan darah adalah satu sisi, dari atria hingga ventrikel. Refluks tidak seharusnya normal.

Regurgitasi ditentukan oleh aliran terbalik, kerana jumlah cecair yang dikeluarkan dikurangkan dengan ketara. Penurunan kadar pertukaran.

Berdasarkan keparahan fenomena, terdapat dua pilihan:

  • Regurgitasi yang tidak signifikan secara hemodinamik. Isipadu darah yang kembali dapat diabaikan. Oleh itu, pada tahap ini, masalahnya secara praktikalnya tidak dapat dilihat. Tidak ada gejala, tetapi rawatan sudah diperlukan untuk mencegah perubahan patologi pada masa akan datang.
  • Regurgitasi tidak berfungsi. Ia lebih biasa. Menyebabkan peredaran darah terjejas ke seluruh badan.

Kejadian regurgitasi adalah sekitar 2% setiap populasi. Ini adalah penyimpangan kedua yang paling biasa. Lebih sering ia berasal dari yang diperoleh, dan dalam 12-15% keadaannya adalah kongenital.

Tahap regurgitasi mitral

Bergantung pada jumlah darah yang kembali, 4 peringkat proses patologi disebut:

  • Peringkat pertama (kecil). Varian klinikal paling mudah, tidak signifikan bagi pesakit, namun masalahnya sudah ada. Lama kelamaan, ia akan bertambah buruk dan cepat atau lambat akan sampai ke fasa terminal. Inilah masa yang disukai untuk memulakan terapi. Isipadu refluks adalah minimum dan tidak melebihi 5 sentimeter persegi.
  • Regurgitasi mitral gred 2 (sederhana). Jumlah tisu penghubung cair adalah 6-8 cm. Ia disertai dengan gejala ringan, tetapi belum sampai pesakit pergi ke doktor.
  • Tahap 3 (diucapkan). Atria dipenuhi dengan darah, kira-kira separuh. Keadaan kesihatan dipengaruhi oleh gangguan hemodinamik yang ketara. Kehilangan kesedaran, sinkop, demensia vaskular dan psikosis organik sementara adalah mungkin.
  • Tahap 4 (sukar). Fasa terminal. Rawatan sukar. Darah sampai ke urat, serangan jantung dan strok mungkin berlaku. Kebarangkalian komplikasi maut hampir 70%, dan sukar untuk mengatakan berapa lama keadaan darurat akan datang. Dalam sehari, dua, sebulan, setahun.
Perhatian:

Regurgitasi injap mitral gred 1 tidak dikesan secara subjektif, tetapi echocardiography diperlukan semasa diagnosis. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengenal pasti masalahnya lebih awal..

Sebab-sebabnya

Faktor-faktor dalam perkembangan proses patologi selalu dikaitkan dengan penyakit tertentu. Kurang kerap dengan detik-detik lain.

Kita perlu mempertimbangkannya dengan lebih terperinci:

  • Kecacatan kongenital. Tempoh intrauterin dianggap paling bertanggungjawab. Organ utama, tetapi belum lengkap jantung terbentuk seawal usia kehamilan 3 minggu.

Proses perubahannya dapat disertai dengan pelbagai penyimpangan..

Sindrom genetik membawa maut pada 100% kes, dalam situasi lain, jika tubuh ibu tidak membiarkan janin terbentuk dengan secukupnya, kemungkinan pilihan yang tidak membawa maut dalam jangka pendek.

Regurgitasi mitral kecil, yang berlaku pada peringkat awal kehidupan kanak-kanak, tidak membuat dirinya terasa hingga prosesnya bertambah buruk.

Umur anggaran untuk mengenal pasti masalah adalah 3-6 tahun. Terdapat juga "pemegang rekod" yang hidup dalam kegelapan hingga 10-15 dan bahkan lebih. Dalam kes-kes yang sangat sukar, pengesanan masalah dilakukan setelah fakta, ketika pesakit meninggal.

  • Penyakit jantung koronari. Gangguan pemakanan normal miokardium. IHD jarang menjadi proses utama, lebih kerap ia adalah sekunder berdasarkan diagnosis.

Lingkaran setan muncul: regurgitasi menimbulkan peningkatan atrofi, gangguan pemakanan menyebabkan aliran darah terbalik.

Pemulihan dilakukan dengan kaedah pembedahan. Di luar rawatan perubatan yang kompeten, perkembangan infarksi miokard mungkin pada masa akan datang selama beberapa bulan, paling baik - bertahun-tahun.

  • Gangguan peredaran darah akut pada struktur jantung (serangan jantung). Disertai dengan gejala yang teruk.

Tempoh pemulihan adalah panjang. Walaupun dengan rawatan penuh, kecacatan tetap ada - kardiosklerosis postinfarction.

Tisu mati digantikan oleh tisu penghubung atau parut, yang tidak mampu membangkitkan. Pengecutan juga tidak berlaku. Bahagian yang terjejas tidak berfungsi. Regurgitasi adalah hasil fenomena yang serupa..

  • Rheumatisme. Perubahan autoimun dalam struktur jantung. Ia berlaku pada pesakit dari semua peringkat umur. Tanpa rawatan yang betul, pada masa akan datang, 3-7 tahun berakhir dengan penyakit jantung yang diperoleh.

Terapi ini rumit oleh proses berulang semasa. Pemulihan aktiviti fungsi organ dilakukan dengan pembedahan.

Dalam kes ini, kita bercakap mengenai penghapusan akibatnya. Rawatan penyebabnya adalah ubat-ubatan, selalunya seumur hidup.

  • Artritis reumatoid. Tidak boleh dikelirukan dengan keadaan sebelumnya. Dalam kes ini, lesi juga mempunyai sifat kekebalan, tetapi keterlibatan jantung timbul sebagai akibatnya, dengan latar belakang keradangan sendi yang berpanjangan. Prosesnya berjalan lebih perlahan: selama 5 tahun atau lebih, jika kita tidak bercakap mengenai bentuk agresif umum. Regurgitasi ternyata menjadi komplikasi.
  • Stenosis injap mitral. Secara paradoks, ia jarang berakhir dengan regurgitasi (aliran darah terbalik). Inti dari proses ini terletak pada pertumbuhan atau penyempitan struktur anatomi. Ada kemungkinan bahawa pesakit tidak akan hidup untuk melihat komplikasi..
  • Miokarditis. Fenomena keradangan pada struktur otot. Ia menyebabkan regurgitasi akut injap mitral, dalam masa yang singkat membawa kepada pemusnahan pembentukan jantung, atria. Terapi pembedahan. Pada peringkat pertama, ubat. Bertujuan menghilangkan fenomena berjangkit atau imun.
  • Aterosklerosis. Jarang sekali. Pemendapan struktur lipid pada dinding injap, secara radial.
  • Kalsifikasi dan luka metabolik lain. Dalam kes ini, pemendapan garam anorganik di dinding struktur bekalan darah. Akibatnya sama seperti pada aterosklerosis, hanya lebih sukar untuk mengatasi fenomena tersebut..
  • Prolaps injap mitral.
  • Hipertensi arteri. Jangka panjang, jenis yang lebih ketara. Semakin tinggi bilangannya, semakin besar kemungkinan pelanggaran organik. Pesakit yang berpengalaman adalah harta karun bagi ahli kardiologi. Selain regurgitasi, banyak masalah lain dapat dijumpai.
  • Diabetes. Bentuk kerosakan sistem endokrin yang umum. Ini terdiri daripada pelanggaran sintesis atau kepekaan tisu terhadap insulin. Oleh itu jumlah disfungsi. Satu-satunya penyakit bukan jantung dalam kumpulan faktor yang dipertimbangkan.

Dalam semua kes yang dijelaskan, regurgitasi mitral darjah 1 adalah fasa pertama penyakit ini. Masa perkembangan bergantung pada jenis proses yang mendasari. Miokarditis, serangan jantung sangat agresif.

Gejala khas

Pada peringkat awal, tidak ada sama sekali. Malah kaedah objektif tidak memberikan jawapan yang tepat untuk soalan tersebut. Kaedah rutin untuk mengenal pasti proses patologi tidak akan berjaya.

Diagnostik lanjutan berterusan diperlukan sebagai sebahagian daripada pemeriksaan. Jika tidak, penyakit ini akan dikenal pasti pada peringkat kemudian, apabila tidak ada yang dapat dilakukan dengan kaedah konservatif..

Gambaran klinikal anggaran adalah seperti berikut:

  • Sakit dada yang kuat. Mereka menyerupai mereka dengan angina pectoris, tetapi tidak. Tempoh manifestasi berbeza dari beberapa saat hingga beberapa jam. Fenomena itu tidak berbahaya, sebagai peraturan. Tetapi pesakit harus berwaspada. Badan memberi isyarat.
  • Palpitasi. Takikardia. Ia boleh disertai dengan aritmia, apabila organ berdegup dengan tidak betul, selang antara rentak tidak rata. Ekstrasistol atau fibrilasi atrium. Keadaan ini sudah mengancam nyawa. Mereka berasa seperti melangkau kontraksi, gegaran di dada, berat yang tidak menyenangkan.
  • Dyspnea. Ia disebabkan oleh hipoksia tisu sekunder. Pertukaran gas tidak berlaku dalam jumlah yang mencukupi. Ini adalah mekanisme pampasan, tetapi pada mulanya tidak dapat memulihkan pemulihan tepu. Pada peringkat awal, gangguan pernafasan diperhatikan dengan senaman fizikal yang kuat. Ketika proses berlangsung, walaupun dalam keadaan rehat sepenuhnya, penyimpangan berlaku.

Fenomena sebelumnya menjelaskan penurunan prestasi, kelemahan dan mengantuk.

Manifestasi biasa

Pesakit menjadi tidak apik, produktiviti berfikir menurun. Kemungkinan gangguan kognitif.

Tanpa rawatan yang betul, atrium meregang, menyebabkan tekanan menumpuk di urat paru-paru dan kemudian di arteri.

Kegagalan jantung kronik masuk, ia disertai dengan fenomena yang banyak. Dari asites, pengumpulan cecair di rongga perut, hingga pembesaran hati, disfungsi umum struktur serebrum.

Edema dan hemoptisis mahkota gambar. Diagnosis pembezaan diperlukan. Biasanya pada peringkat permulaan gejala seperti itu, tidak sukar..

Sekiranya sekurang-kurangnya satu gejala berlaku, anda perlu berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan.

Sekiranya terdapat kelumpuhan, paresis atau mati rasa anggota badan, satu sisi badan, masalah dengan penglihatan, pendengaran, pertuturan, gangguan wajah, sakit kepala yang teruk, vertigo, disorientasi di ruang angkasa, pingsan, anda perlu memanggil ambulans. Mungkin kecemasan perubatan seperti serangan jantung atau strok.

Diagnostik

Ahli kardiologi terlibat dalam memeriksa pesakit dengan masalah seperti ini. Semasa prosesnya berjalan, perundingan dengan pakar bedah khusus ditunjukkan.

Skim aktiviti anggaran:

  • Menemubual pesakit untuk aduan kesihatan. Boleh dijalankan dengan menggunakan soal selidik standard, ini akan mempercepat aktiviti doktor.
  • Mengambil anamnesis. Gaya hidup, sejarah keluarga, penyakit somatik dan proses lain dikenakan pendaftaran wajib. Ini menyediakan vektor untuk diagnostik lebih lanjut..
  • Mendengarkan suara hati. Nada pertama diredam, yang kedua terbelah, dan murmur sinus (sistolik) juga diperhatikan kerana aliran darah terbalik.
  • Diagnosis disahkan oleh ekokardiografi. Oleh kerana teknik pengimejan ini bertujuan untuk mengenal pasti kerosakan jantung, tidak ada banyak alternatif.
  • Elektrokardiografi. Membolehkan anda mengenal pasti gangguan fungsi struktur jantung. Memerlukan kelayakan yang hebat dari doktor, kerana kesalahan mungkin terjadi.
  • Pemantauan harian. Adalah perlu untuk mengkaji penyimpangan dari sistem kardiovaskular secara keseluruhan. Ditunjukkan secara rawat jalan, tidak ada cara untuk mewujudkan persekitaran semula jadi di hospital.
  • Pengukuran tekanan darah. Penyebab kecacatan yang diperoleh dalam beberapa kes adalah hipertensi.
  • MRI. Untuk lebih terperinci mengenai struktur jantung.

Teknik makmal tidak digunakan kerana ketidakcekapan. Perundingan ahli endokrinologi diperlukan. Ini adalah kejadian yang jarang berlaku, rawatan dijalankan dengan latar belakang diabetes mellitus yang disyaki.

Kaedah rawatan

Terapi pembedahan. Ini adalah satu-satunya cara untuk memulihkan keadaan jantung yang normal, kecacatan tidak dapat dihilangkan dengan ubat.

Walau bagaimanapun, tidak seorang pun doktor waras akan segera menetapkan operasi. Kita memerlukan peringkat persediaan. Ia hanya melibatkan pengambilan ubat untuk penstabilan keadaan separa atau lengkap..

Antara kumpulan farmaseutikal:

  • Antikoagulan. Aspirin Cardio dan analognya berdasarkan asid acetylsalicylic sesuai. Menghalang perkembangan pembekuan darah, memperbaiki sifat reologi darah.
  • Nitrat. Untuk memastikan kontraktil miokardium yang normal. Penting untuk tidak menggunakan secara berlebihan, ini adalah rawatan kecemasan dalam kebanyakan kes. Klasik akan berjaya
  • Nitrogliserin.
  • Glikosida. Menormalkan irama, melegakan fibrilasi patologi dan extrasystole.
  • Diuretik Untuk membuang lebihan cecair dari badan pesakit. Menghalang perkembangan edema, mengurangkan beban pada buah pinggang dan saluran perkumuhan secara umum.
  • Inhibitor ACE, antagonis kalsium dan beta blocker. Nama dipilih oleh pakar.

Penerimaan dana dilakukan di kompleks. Kesannya dicapai pada 3-6 bulan akan datang, maka anda sudah dapat merancang operasi.

Dalam kes-kes akut, rawatan pembedahan ditunjukkan dengan segera, risiko dalam keadaan ini jauh lebih tinggi.

Sifat intervensi selalu prostetik. Injap mitral digantikan oleh mekanikal atau semula jadi.

Sekiranya tidak ada kelainan patologi yang jelas, apabila tidak ada gejala, pemerhatian dinamik di bawah pengawasan ahli kardiologi ditunjukkan. Tidak memerlukan rawatan segera.

Anda harus memahami bahawa doktor akan melakukan yang terbaik untuk menunda operasi dan ini bukan keinginan, tetapi keinginan untuk melindungi pesakit dari kemungkinan komplikasi. Sekiranya pakar segera mengesyorkan berbaring di bawah pisau, anda tidak boleh memakainya semula kepadanya.

Mengubah gaya hidup anda tidak masuk akal, seperti penggunaan resipi rakyat.

Kemungkinan komplikasi

Akibat yang mungkin berlaku adalah:

  • Kegagalan jantung. Ia dianggap sebagai pemimpin dalam kekerapan. Penyebab kematian pesakit dengan regurgitasi mitral pada 80% kes adalah penangguhan akut kerja organ otot..
  • Infarksi miokardium. Akibat kekurangan zat makanan pada struktur jantung. Dengan proses semasa jangka panjang, tetapi tidak mencapai jisim kritikal, kegagalan, gangguan disfungsi mungkin berlaku.
  • Penyakit arteri koronari (PJK).
  • Pukulan. Penyimpangan akut bekalan darah ke struktur otak.
  • Aritmia pelbagai jenis. Fibrilasi, berpasangan atau ekstrasistol kumpulan.

Anggaran ramalan

Ramalan berbeza dari satu kes ke kes yang lain. Kadar kelangsungan hidup lima tahun adalah 45%, dan pada lelaki hampir satu setengah kali lebih rendah daripada yang dijangkakan - ia tidak diketahui dengan tepat.

Orang muda mengatasi proses patologi dengan lebih baik. Pada latar belakang rawatan, pemulihan diperhatikan pada setiap orang ketiga, kira-kira separuh daripada yang dirawat mempunyai kualiti hidup yang mencukupi.

Hanya 3-8% yang masih dalam keadaan serius atau menjadi kurang upaya. Jenis iskemia lebih mudah untuk merawat penyakit reumatoid.

Regurgitasi injap mitral adalah aliran balik darah dari ventrikel kiri ke atrium kiri, kerana penutupan injapnya yang tidak lengkap. Keadaannya berpotensi membawa maut. Rawatan pembedahan, segera atau rutin. Doktor khusus - pakar kardiologi.

Apa itu regurgitasi mitral?

Tarikh penerbitan artikel: 01.06.2018

Tarikh kemas kini artikel: 21.01.2019

Pergerakan darah di jantung orang yang sihat bergerak dalam satu arah - dari atria ke ventrikel jantung, dan dari ventrikel ke arteri badan.

Sekiranya urutan peredaran darah di jantung ini, disebabkan oleh fungsi injap yang tidak betul, terganggu, maka fenomena seperti itu berlaku sebagai - regurgitasi.

Regurgitasi mitral adalah keadaan patologi di mana darah sebahagian kembali ke rongga atrium kiri, bukannya bergerak di sepanjang jalan fisiologi yang lebih jauh.

Bagaimana aliran darah berubah kerana penyakit ini?

Untuk menjawab soalan ini, pertimbangkan proses peredaran darah di otot jantung apabila ia berfungsi dengan betul.

Semasa fungsi jantung yang normal, semasa pengecutan sistol, atria dipenuhi dengan darah untuk mengepamnya lebih jauh semasa diastole. Darah mengalir melalui injap ke ventrikel jantung. Kita boleh mengatakan bahawa ia memainkan peranan sebagai pintu yang membolehkan aliran darah mengalir hanya dalam satu arah..

Injap mitral (bicuspid) terletak secara anatomi antara ventrikel kiri dan atrium kiri. Sekiranya fungsinya terganggu, semasa sistol, sebahagian darah kembali ke atrium kiri melalui lubang terbuka.

Pada masa yang sama, darah dari paru-paru, yang telah melalui urat pulmonari, sudah memasuki atrium kiri. Akibatnya, atrium menjadi penuh dengan darah, yang menyebabkan peregangan dan kelebihan beban yang berlebihan..

Ventrikel kiri, mengambil lebih banyak darah, juga mengembang dan membesar. Dia berusaha untuk memasukkan semua darah yang diterima ke dalam aorta untuk membekalkan oksigen dan nutrien ke tisu badan.

Pada mulanya, gangguan hemodinamik di dalam jantung ini akan dikompensasi dengan meregangkan dan membesar (hipertropi) rongga, tetapi ini tidak dapat berterusan.

Kemudian, ketika patologi berkembang, ia akan menampakkan diri dalam bentuk gejala tertentu, bergantung pada tahap penyakit ini..

Tahap dan bentuk penyakit

Regurgitasi mitral mempunyai kod menurut ICD 10 - I05.1, termasuk dalam kategori "Kekurangan injap mitral reumatik".

Terdapat 4 darjah patologi yang didiagnosis oleh ekokardiografi (EchoCG):

  1. Regurgitasi mitral darjah 1 tidak simptomatik untuk masa yang lama. Pada peringkat ini, gangguan hemodinamik tidak signifikan dalam sistem peredaran darah dan manifestasi luaran berlaku. Tanda diagnostik adalah rungutan di puncak jantung. Ia dikesan menggunakan teknik yang disebut auscultation (mendengar). Ekokardiografi menunjukkan sedikit gangguan aliran darah dan sedikit perbezaan risalah bukaan injap.
  2. Regurgitasi mitral gred 2 dicirikan oleh kawasan aliran darah yang lebih besar yang kembali ke atrium daripada pada tahap pertama penyakit ini. Dengan yang kedua dari 30 hingga 45 ml. darah dari ventrikel kembali ke belakang. Sudah pada tahap ini, terdapat tanda-tanda kegagalan jantung dengan stagnasi dalam peredaran paru.
  3. Regurgitasi mitral gred 3 ditunjukkan oleh gangguan ketara dalam struktur bukaan injap. Pada tahap ketiga, sehingga 60 ml darah dikembalikan. Tanda-tanda hipertensi pulmonari mungkin muncul, urat pulmonari secara berkala dipenuhi darah, dan miokardium tidak lagi dapat mengatasi kelebihannya. Terdapat tanda-tanda kegagalan jantung dengan kesesakan dalam peredaran sistemik, sebagai akibat daripada beban separuh kanan jantung yang berlebihan.
  4. Regurgitasi mitral gred 4 dicirikan oleh jumlah darah kembali yang terbesar. Aliran darah kembali mencapai dinding atrium yang bertentangan dan memasuki vena pulmonari. Gangguan peredaran darah yang ketara dan peningkatan tekanan pada bulatan kecilnya diperhatikan. Terdapat risiko tinggi menghidap asma jantung, edema paru.

Regurgitasi injap mitral, bergantung pada sifatnya, boleh menjadi kronik dan akut.

Bentuk akut berkembang secara tiba-tiba, dengan pecahnya tendon notochord, pelepasan injap dari alat subvalvular atau otot papillary. Bentuk ini mempunyai risiko kematian tertinggi.

Bentuk kronik mempunyai sifat perkembangan yang perlahan, sejumlah besar masa dapat berlalu sebelum pengesanannya.

Selain daripada klasifikasi di atas, regurgitasi fisiologi atau valvular juga dibezakan, yang merupakan ciri orang yang mengalami pertumbuhan tinggi dan fizikal. Dengan bentuk regurgitasi ini, sedikit perubahan aliran darah diperhatikan, yang tidak mempunyai akibat patologi bagi tubuh dan tidak memerlukan rawatan.

Sebab pembangunan

Salah satu sebab perkembangan penyakit ini adalah kekurangan injap mitral.

Ini adalah kelainan yang paling biasa di antara semua kecacatan jantung yang diperoleh. Sekiranya kekurangan injap membuka, pemendekan injapnya diperhatikan.

Patologi ini mempunyai tahap keparahan tiga darjah. Pada darjah ketiga, pesakit diberi kumpulan kecacatan pertama.

Pemendapan garam kalsium pada daun lubang menyumbang kepada pemadatannya dan merupakan penyebab perubahan morfologi.

Penyakit berikut boleh menjadi penyebab pelanggaran struktur injap mitral:

  1. Rheumatisme.
  2. Kecacatan kongenital.
  3. Trauma tumpul ke jantung.
  4. Penyakit tisu penghubung autoimun.
  5. Aterosklerosis.
  6. Prolaps
  7. Endokarditis berjangkit (keradangan pada lapisan dalam jantung).
  8. Gangguan metabolik.
  9. Penyakit arteri koronari (infark miokard).

Terdapat juga kekurangan injap mitral relatif. Ini bermaksud bahawa sekiranya tidak ada perubahan luaran dalam strukturnya, gejala patologi ini diperhatikan.

Ini disebabkan oleh disfungsi otot-otot papillary, pecahnya kord tendon dan terlalu banyak anulus fibrosus. Sebarang patologi yang menimbulkan distensi ventrikel kiri (kardiomiopati, kecacatan aorta, hipertensi arteri) dan perubahan kontraktilinya menyebabkan perkembangan kekurangan yang relatif..

Gejala

Pada peringkat awal, pesakit tidak merasa tidak selesa dan perjalanan penyakit ini tetap tersembunyi.

Ketika atrium kiri membentang dan struktur ventrikel kiri berubah, gejala ciri mula muncul:

  1. Dyspnea.
  2. Rasa penat.
  3. Degupan jantung yang kuat.
  4. Denyutan yang kuat di puncak jantung.
  5. Gejala kegagalan jantung (edema, hati yang membesar, sakit pada kuadran kanan atas, pengumpulan cecair di perut, batuk darah).

Pada peringkat patologi kemudian, palpasi sudah dapat menunjukkan peningkatan ukuran atrium dan ventrikel. Gejala ciri adalah murmur holosistolik.

Ini ditentukan dengan mendengar dengan stetoskop ketika pesakit berbaring di sebelah kirinya. Kebisingan akan meningkat ketika berjongkok dan berjabat tangan.

Kaedah diagnostik apa yang digunakan?

Ekokardiografi (pemeriksaan ultrasound jantung) adalah kaedah diagnostik yang bermaklumat dan boleh dipercayai dengan ralat minimum. Doktor menilai gambaran keadaan jantung: keadaan empat ruang, ukuran rongga jantung, kecerunan tekanan dan indeks regurgitasi injap mitral.

Menjalankan kajian bersamaan dengan ultrasonografi Doppler memberikan maklumat mengenai halaju aliran darah melalui saluran dan ruang jantung, pergerakan risalah injap dan membolehkan anda menentukan tahap regurgitasi mitral yang jelas dan penyebabnya. Elektrokardiografi dapat menunjukkan tanda-tanda kelebihan atrium kiri dan hipertrofi ventrikel kiri.

Di samping itu, auskultasi dilakukan, kerana, mengikut ciri nada jantung dan murmur sistolik, doktor juga dapat menganggap adanya penyakit ini, yang tidak bergejala.

Juga, pada peringkat awal diagnosis penyakit ini, sinar-x dada dapat digunakan. Ia membolehkan anda mengenal pasti pengembangan atrium kiri dan ventrikel kiri dalam bentuk patologi kronik, edema paru - dalam bentuk akut.

Sebagai persediaan untuk pembedahan plastik injap mitral, echocardiography transesophageal diresepkan untuk mendapatkan visualisasi yang tepat dan menilai keadaan atrium.

Bagaimana rawatan dijalankan?

Pemilihan kaedah untuk mengubati patologi bergantung pada bentuk, tahap dan penyakit bersamaan..

Terdapat 3 taktik untuk merawat regurgitasi:

  1. Perubahan pembedahan pada struktur bukaan injap (pelbagai jenis plastik).
  2. Penggantian injap lengkap (prostetik).
  3. Rawatan konservatif perubatan.

Plastik injap

Petunjuk utama untuk pembedahan adalah kekurangan injap dengan gejala kegagalan jantung. Pembaikan injap jantung dilakukan di bawah anestesia umum dengan anestetik intravena.

Selepas bermulanya anestesia, pakar bedah jantung membuat sayatan di permukaan anterior dada dan sternum. Semasa operasi, jantung disambungkan ke mesin paru-paru jantung.

Teknik untuk membetulkan bukaan injap akan bergantung pada jenis kecacatan:

  1. Annuloplasty - pemulihan lubang dengan cincin sokongan khas.
  2. Pembaikan jahitan - jahitan manual penutup injap; digunakan untuk kekurangan valvular dan penutupan yang tidak lengkap.
  3. Pembelahan risalah injap bersatu (commissurotomy tertutup atau terbuka).
  4. Papillotomy - operasi untuk memotong otot papillary yang membesar yang menghalang injap daripada ditutup sepenuhnya.
  5. Reseksi (penyingkiran bahagian) daun bukaan injap digunakan apabila risalah injap mitral terpesong ke rongga atrium kiri. Selebihnya injap dijahit dan diikat dengan cincin.

Kontraindikasi untuk pembedahan:

  • peringkat terakhir kegagalan jantung kronik;
  • kardiomiopati hipertrofik;
  • perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada buah pinggang dan hati;
  • penyakit berjangkit akut;
  • strok, atau infark miokard.

Prostetik

Petunjuk untuk operasi ini adalah kerosakan organik yang teruk pada injap mitral.

Prostetik diperlukan apabila disfungsi bukaan injap mempunyai kesan negatif pada hemodinamik dan merupakan akibat dari kecacatan jantung yang diperoleh.

Terdapat dua jenis prostesis - mekanikal dan biologi. Kelemahan injap mekanikal adalah kadar pembentukan gumpalan darah yang tinggi pada injapnya. Kelemahan injap biologi adalah risiko tinggi keradangan bakteria berulang.

Prostetik, seperti pembedahan plastik injap, dilakukan di bawah anestesia umum menggunakan mesin jantung-paru. Setelah pesakit tertidur akibat anestesia, doktor memotong kulit dan sternum ke arah membujur.

Langkah seterusnya adalah pemotongan atrium kiri dan pemasangan prostesis, yang cincinnya dipasang dengan jahitan. Selepas prostetik, langkah dilakukan dan luka operasi dijahit.

Operasi yang berkaitan dengan penggantian injap dilarang untuk penyakit berikut:

  • Infark dan strok miokard akut.
  • Pemburukan penyakit kronik yang ada.
  • Penyakit berjangkit.
  • Kegagalan jantung yang sangat teruk dengan stenosis mitral.

Rawatan konservatif

Matlamat terapi konservatif adalah untuk memperbaiki keadaan pesakit. Ini akan memungkinkan untuk melakukan operasi pembedahan dengan selamat..

Berdasarkan cadangan klinikal doktor yang hadir, kumpulan ubat berikut ditetapkan:

  1. Nitrat, ia mengurangkan tekanan pada jantung.
  2. Diuretik untuk menurunkan tekanan darah dan menghilangkan edema.
  3. Inhibitor ACE mempunyai kesan positif pada dinding saluran darah dan tisu miokardium, menormalkan tekanan darah.
  4. Glikosida jantung meningkatkan aktiviti jantung dalam kekurangan atrium yang teruk dan fibrilasi atrium.
  5. Antikoagulan menekan aktiviti sistem pembekuan darah, mencegah proses pembekuan darah.

Ciri-ciri semasa kehamilan

Kaedah diagnostik menunjukkan pelanggaran struktur alat injap dan regurgitasi tidak hanya pada orang dewasa, tetapi juga pada anak yang belum lahir semasa perkembangan intrauterinnya.

Pemeriksaan ultrabunyi pada pelbagai tempoh kehamilan membolehkan anda mendiagnosis secara tepat patologi struktur sistem kardiovaskular dan mendiagnosis regurgitasi.

Kelainan ini mungkin menunjukkan kelainan kromosom dan malformasi kongenital janin. Dalam bentuk penyimpangan yang teruk dan prognosis yang buruk, timbul persoalan mengenai penamatan kehamilan.

Ramalan

Prognosis pemulihan dalam kes regurgitasi mitral akan bergantung pada kombinasi pelbagai faktor: usia pesakit, penyebabnya, keparahan penyakit dan tempohnya, kehadiran patologi kronik yang bersamaan.

Pembedahan membetulkan patologi dengan pelbagai kerumitan, mempunyai tahap kelangsungan hidup yang tinggi dan memberi peluang kepada pesakit untuk menjalani kehidupan yang panjang.

Prognosis hidup selepas operasi pembedahan jauh lebih baik daripada tanpa pembedahan. Toleransi aktiviti fizikal harian meningkat, kualiti hidup pesakit bertambah baik dan tempohnya meningkat.

Soalan tambahan

Orang sering berminat dengan soalan-soalan ini..

Adakah mereka dibawa ke tentera dengan diagnosis ini?

Prolaps injap mitral dengan regurgitasi tahap pertama tidak dianggap sebagai had perkhidmatan tentera. Pada tahap ini, keadaan wajib militer stabil dan tidak ada gejala klinikal penyakit ini, oleh itu, dengan penyakit ini, mereka dibawa ke tentera.

Pada tahap kedua, wajib militer hanya dapat dikirim ke pasukan isyarat atau pasukan radio-teknikal. Situasi yang berbeza timbul jika prolaps darjah kedua didiagnosis dengan peningkatan regurgitasi. Dalam kes ini, untuk mendapatkan penarikan balik dari perkhidmatan ketenteraan, perlu bahawa kegagalan jantung bersamaan tidak lebih rendah daripada kelas fungsi kedua. Diagnosis kegagalan jantung harus menjalani pemeriksaan ekokardiografi.

Pada tahap ketiga, gangguan dalam kerja sistem peredaran darah akan menjadi lebih ketara. Sekiranya mendiagnosis komplikasi serius dalam kerja sistem kardiovaskular, wajib militer dianggap tidak layak untuk menjalani perkhidmatan ketenteraan.

Adakah mungkin bermain sukan dengan regurgitasi mitral?

Dalam menjawab soalan ini, tahap perkembangan patologi juga penting:

  1. Pada peringkat pertama, tidak ada larangan sukan.
  2. Pada tahap kedua, kemungkinan risiko kehilangan kesedaran harus diambil kira dan aktiviti fizikal yang rasional harus dipilih semasa latihan. Sukan berikut dibenarkan: gimnastik, berenang, larian sederhana, dll..
  3. Pada darjah ketiga dan keempat, sukan apa pun akan dilarang kerana berbahaya bagi kehidupan manusia..

Perundingan dengan pakar kardiologi diperlukan untuk sebarang tahap penyakit ketika bercakap mengenai sukan profesional.

Sekiranya regurgitasi di atas darjah kedua diperhatikan dengan latar belakang prolaps injap mitral, maka ini akan menjadi kontraindikasi mutlak untuk peningkatan latihan sukan..

Regurgitasi mitral

Apa itu regurgitasi mitral?

Regurgitasi mitral adalah aliran balik darah yang kembali melalui injap mitral kerana ventrikel kiri berkontrak selama setiap kitaran jantung.

Injap mitral terletak di bukaan antara atrium kiri dan ventrikel kiri. Injap mitral terbuka, membolehkan darah dari atrium kiri mengalir ke ventrikel kiri, dan ditutup apabila ventrikel kiri berkontrak, mendorong darah ke aorta. Sekiranya injap mitral tidak menutup sepenuhnya, sebahagian darah mengalir kembali ke atrium kiri - disebut regurgitasi.

Regurgitasi pada injap mitral membawa kepada peningkatan jumlah (isipadu) darah dan tekanan di atrium kiri. Peningkatan tekanan di atrium kiri meningkatkan tekanan darah di vena yang menuju dari paru-paru ke jantung (urat paru-paru), dan menyebabkan atrium kiri membesar, yang sekarang mesti menampung jumlah tambahan darah yang mengalir kembali dari ventrikel. Irama kontraksi atrium yang membesar sering kali mengambil bentuk denyutan tidak teratur yang cepat (pelanggaran disebut atrial fibrillation), yang mengurangkan kecekapan output jantung, kerana dalam patologi ini, atrium bergetar daripada berkontraksi. Akibatnya, tidak ada pertukaran darah yang cepat di atrium, darah stagnan, dan gumpalan darah dapat terbentuk di dalam ruang. Sekiranya gumpalan pecah (menjadi embolus), ia dikeluarkan dari jantung dan dapat menyekat arteri, yang boleh menyebabkan strok atau kerosakan lain.

Regurgitasi yang teruk boleh menyebabkan kegagalan jantung, di mana peningkatan tekanan di atrium menyebabkan bendalir menumpuk (kesesakan) di paru-paru, atau di mana pengurangan aliran darah dari ventrikel ke seluruh tubuh menghilangkan organ dari jumlah darah yang diperlukan. Ventrikel kiri secara beransur-ansur meningkat dalam ukuran, dan fungsinya dapat menurun, yang menyebabkan semakin teruknya kegagalan jantung.

Tanda dan gejala

Regurgitasi mitral ringan tidak boleh menyebabkan gejala. Sekiranya terdapat regurgitasi yang lebih teruk atau jika terdapat fibrilasi atrium, pesakit mungkin mengalami berdebar-debar (kesedaran bahawa degupan jantung telah berubah) atau sesak nafas. Pesakit dengan kegagalan jantung mungkin mengalami batuk, sesak nafas semasa bersenam atau berehat, dan bengkak di kaki.

Sebab dan faktor risiko

Regurgitasi injap mitral boleh berlaku secara tiba-tiba akibat endokarditis infektif, jangkitan injap, atau kerosakan pada injap dan struktur pendukungnya. Injap atau struktur pendukungnya boleh rosak kerana infark miokard, penyakit arteri koronari, atau kelemahan tisu pada struktur ini (degenerasi myxomatous).

Walau bagaimanapun, paling kerap regurgitasi mitral berkembang dengan perlahan akibat daripada kerosakan injap secara beransur-ansur (disebabkan oleh prolaps injap mitral atau penyakit jantung reumatik) atau pembesaran ventrikel kiri, yang meregangkan injap dan menghalangnya daripada ditutup dengan betul. Peningkatan ini boleh disebabkan oleh infark miokard atau keadaan lain yang melemahkan otot jantung (seperti kardiomiopati).

Demam reumatik, gangguan kanak-kanak yang kadang-kadang muncul setelah jangkitan saluran pernafasan atas streptokokus akut yang tidak dirawat atau demam merah, sebelumnya dianggap sebagai penyebab regurgitasi mitral yang paling biasa. Walau bagaimanapun, demam reumatik jarang berlaku di Rusia dan kawasan lain di mana antibiotik banyak digunakan untuk merawat jangkitan seperti sakit tekak..

Di wilayah-wilayah ini, demam reumatik adalah penyebab umum regurgitasi mitral hanya pada orang tua yang tidak mendapat manfaat terapi antibiotik pada masa muda mereka, dan di antara mereka yang telah berpindah dari kawasan di mana penggunaan antibiotik tidak banyak digunakan. Di kawasan seperti itu, demam reumatik masih berleluasa dan masih sering menyebabkan stenosis mitral atau regurgitasi, kadang-kadang 10 tahun atau lebih selepas jangkitan awal. Serangan demam reumatik yang berulang memperburuk kerosakan injap.

Diagnostik

Regurgitasi mitral biasanya didiagnosis berdasarkan ciri murmur jantung yang didengar melalui stetoskop. Murmur adalah bunyi khas yang menghasilkan aliran darah ke belakang ke atrium kiri ketika ventrikel kiri berkontrak. Penyakit ini kadang-kadang didiagnosis semasa pemeriksaan fizikal rutin apabila doktor mendengar bunyi yang ditentukan.

Kemudian echocardiography diresepkan, di mana gelombang ultrasound digunakan untuk mendapatkan gambaran struktur jantung dan aliran darah. Ekokardiografi dapat memberikan maklumat tambahan mengenai ukuran atrium dan ventrikel, serta jumlah kebocoran darah, sehingga menentukan keparahan regurgitasi.

Elektrokardiografi (ECG) dan x-ray dada dapat mengesan peningkatan ukuran ventrikel kiri. Sekiranya regurgitasi mitral teruk, x-ray dada juga dapat mengesan pengumpulan cecair di paru-paru.

Semasa merancang pembedahan untuk memperbaiki atau mengganti injap mitral, kateterisasi jantung sering dilakukan, di mana doktor dapat mengenal pasti penyakit arteri koronari, yang dapat dirawat bersamaan dengan pembedahan jantung.

Rawatan standard

Untuk regurgitasi ringan, rawatan khusus mungkin tidak diperlukan. Walau bagaimanapun, regurgitasi secara beransur-ansur dapat memburuk, jadi ekokardiografi secara berkala diresepkan untuk menentukan keperluan pembedahan. Pembedahan mesti dilakukan sebelum kelemahan otot jantung kekal.

Sekiranya kegagalan jantung berlaku pada orang yang tidak dapat menjalani pembedahan dengan regurgitasi yang lebih teruk, ubat-ubatan tertentu diresepkan untuk mengatasinya, seperti spironolactone dan carvedilol. Orang dengan fibrilasi atrium diberi antikoagulan seperti warfarin.

Pembedahan mungkin termasuk memperbaiki injap atau menggantinya dengan injap buatan (prostesis). Pembaikan injap menghilangkan regurgitasi atau mengurangkannya dengan cukup, melegakan simptom dan mencegah kerosakan jantung. Pembaikan injap lebih disukai daripada penggantian injap jika memungkinkan, kerana injap yang dibina semula biasanya berkinerja lebih baik daripada injap mekanikal atau bioprosthesis injap dan tidak memerlukan terapi antikoagulasi seumur hidup untuk pesakit. Penggantian injap menghilangkan regurgitasi.

Prostesis jantung valvular mudah terkena jangkitan serius (endokarditis infektif). Walaupun risiko jangkitan injap rendah, pesakit dengan injap buatan harus mengambil antibiotik sebelum prosedur pembedahan, pergigian, atau perubatan untuk mengurangkan risikonya. Sekiranya fibrilasi atrium berkembang, rawatan yang sesuai mungkin diperlukan, termasuk penggunaan antikoagulan untuk mencegah pembekuan darah.

Ramalan

Prognosis untuk regurgitasi mitral bergantung pada tempoh, keparahan, dan penyebabnya. Dalam beberapa kes, penyakit ini bertambah buruk, akhirnya menjadi teruk. Pada setiap tahun setelah keparahan penyakit meningkat, kira-kira 10% pesakit mengalami gejala klinikal. Kira-kira 10% pesakit dengan bentuk kronik penyakit yang disebabkan oleh prolaps injap mitral memerlukan campur tangan pembedahan.


Artikel Seterusnya
LDH dalam ujian darah