Apa yang perlu dilakukan apabila anak anda sering bernafas dalam-dalam dan menguap


Bayi dilahirkan dengan kemampuan menguap, menarik nafas dalam-dalam. Sudah berada di utero, mereka menunjukkan kemahiran ini setelah 11 minggu mengandung. Sejak lahir, bayi suka menguap setelah tidur, ketika mereka sangat letih atau memutuskan untuk menyalin tindakan ibu mereka.

Tetapi jika bayi bernafas secara berkala, menguap sepanjang masa, lebih baik ibu bapa sentiasa berwaspada. Mengapa kanak-kanak menarik nafas dalam-dalam, apa alasan untuk tingkah laku pelik itu, bagaimana menolong bayi ketika dia mati lemas, anda akan ketahui dalam artikel kami.

Nafas dalam-dalam melalui mulut memberi lebih banyak oksigen pada paru-paru.

Dalam proses menguap, otot-otot wajah menjadi tegang, dan kemudian otot-otot wajah menjadi rileks, peredaran darah dan aktiviti otak diaktifkan.

Nafas dalam-dalam menghilangkan keletihan, tekanan, tekanan psiko-emosi. Dalam keadaan patologi, menguap yang kerap adalah gejala yang membimbangkan. Memberitahu ibu bapa bayi mengenai masalah kesihatan atau keletihan yang melampau.

Dari artikel ini anda akan belajar

Mengapa kanak-kanak itu sentiasa menghela nafas dan menguap

Sekiranya si anak menghela nafas lega, menguap tiga hingga empat kali seminit dalam jangka masa yang singkat, ibu perlu memperhatikan kenyataan ini. Terdapat beberapa sebab tingkah laku pelik bayi itu.

Patologi neurologi

Anak-anak yang gementar tidak tidur nyenyak, membuang amukan ibu bapa mereka setiap hari, sukar untuk bersentuhan, mudah bersemangat. Dengan bantuan nafas dalam-dalam, bayi berusaha untuk meregangkan otot-otot yang tegang, dibelenggu dengan maksiat, untuk menenangkan.

Seorang kanak-kanak dengan gejala seperti itu harus ditunjukkan kepada doktor pediatrik. Penyakit yang dikesan pada waktunya dapat disembuhkan dengan lebih cepat dan cekap.

Selepas pemeriksaan, pakar neurologi mungkin mengesyaki gangguan berikut:

  • Sindrom asthenoneurotic; Anak itu tertekan, lemah, selalu letih. Penyebab keadaan patologi adalah tekanan. Asthenia boleh bersifat intrauterin atau diperoleh semasa hidup.
  • Tic saraf; Menyebabkan menguap pada saat-saat tekanan emosi, dengan keletihan yang teruk. Berlaku dengan rawatan yang mencukupi semasa akil baligh.
  • Sindrom hiperventilasi; Pengudaraan paru-paru meningkat beberapa kali dalam 1-2 minit. Seseorang bernafas dengan pantas, tetapi dia tidak mempunyai cukup udara. Patologi dikelaskan sebagai jenis neuropsikiatrik. Serangan disebabkan oleh tekanan, ketakutan, reaksi alergi, dan kerosakan fungsi organ dalaman. Ia sangat jarang berlaku pada kanak-kanak..

Pada nota! Dalam kes yang jarang berlaku, epilepsi dikaitkan dengan menguap yang kerap. Serentak dengan terengah-engah, anda dapat melihat gejala "epilepsi" yang lain: kejang, mati rasa, kemarahan, apatis.

Kekurangan oksigen dalam darah

Hipoksia khas untuk bayi baru lahir, kanak-kanak berumur sehingga 4–5 tahun dengan hidung tersumbat, adenoid, dan orang dewasa pada usia tua. Kekurangan oksigen dapat dijelaskan dengan alasan berikut:

  • Denyutan jantung yang cepat. Denyut jantung meningkat disebabkan oleh sebab semula jadi atau kerana patologi jantung.
  • Proses metabolik yang dihambat. Perlambatan metabolisme berlaku kerana darah likat, ia perlu dicairkan dengan ubat-ubatan, minum lebih banyak cecair. Kekurangan unsur surih, vitamin, kurang tidur juga memberi kesan negatif terhadap kerja organ dalaman, sistem, tubuh tidak dapat mengatasi beban, mengurangi kecepatan kerja.

Kerja berlebihan

  • Sindrom burnout atau burnout. Dengan kata mudah, kanak-kanak itu keletihan. Kekurangan tidur yang berterusan. Keletihan kronik menyebabkan menguap. Selalunya menghela nafas ketika bayi terjaga yang tidak tidur pada waktu malam akibat kolik, gatal-gatal, ruam lampin, lapar dengan kekurangan susu ibu.
  • Pose statik. Sekiranya bayi duduk di depan TV, membeku dalam posisi yang sama dengan mainan, lama-lama berbaring di dalam katil bayi tanpa ibu bapa, dia akan menguap. Otot menjadi mati rasa, oksigen tidak menyebar melalui darah dalam irama normal. Tubuh memerlukan aktiviti fizikal.
  • Monoton. Menguap kerana kitaran tindakan mekanikal yang sama berlaku lebih kerap pada orang dewasa. Jadi badan memberi isyarat perlunya mengubah irama kerja, menggoyangkannya, dan berehat.

Patologi fisiologi kongenital dan diperoleh

Disfungsi organ dalaman atau gangguan sementara dalam kerjanya adalah penyebab keadaan obsesif, sering menguap dan mendesah kuat..

    Penyakit kelenjar timus. Ini adalah sindrom DiGeorge, hiperplasia, myasthenia gravis, tumor. Anak-anak dengan kecacatan kongenital cepat letih, tercekik jika naik tangga, menderita iskemia dan aritmia.

Selsema, penyakit virus

SARS, radang amandel, faringitis menyebabkan batuk, sakit tekak, sakit. Amandel dalam penyakit ini menjadi radang, menyekat laluan udara. Kanak-kanak itu mengalami sesak nafas ringan, kekurangan oksigen. Kanak-kanak itu terpaksa menelannya secara besar-besaran. Nafas kelihatan seperti menguap.

Sebab lain

  • Alahan. Habuk, bulu, produk berbahaya bagi kanak-kanak menyebabkan sesak nafas, rinitis. Senario yang paling berbahaya adalah edema Quincke. Sesak nafas yang teruk, bibir biru, panik, bengkak pada kulit wajah, anggota badan menyertai serangan. Keperluan mendesak untuk memanggil rawatan perubatan.
  • Kelengkungan tulang belakang, osteochondrosis. Lenturan tulang belakang yang tidak betul memberi tekanan pada organ dalaman (paru-paru, bronkus). Untuk menarik nafas dalam-dalam, bayi kadang-kadang mengangkat bahunya, meluruskan punggungnya. Membuat menguap, bernafas. Scoliosis mempunyai kesan buruk pada tidur, anak selalu mengalami sakit di bahagian belakang, kaki, cepat letih.
  • Sakit perut, gastritis. Peningkatan jumlah perut menghalang organ pernafasan berfungsi sepenuhnya. Kanak-kanak itu bernafas sekejap. Boleh batuk.
  • Helminths. Mereka menyebabkan mabuk badan secara meluas. Batuk, menghela nafas, sesak nafas adalah gejala tahap lanjut penyakit ini.
  • Tempoh pemulihan selepas radang paru-paru, radang amandel, faringitis, laringitis. Pemulihan selepas keadaan akut memerlukan 1-2 bulan. Menghela nafas yang kerap dalam tempoh ini bukanlah tanda yang berbahaya..

Catatan kepada ibu bapa! Adalah mustahil untuk menunda menguap atau menghela nafas dalam keadaan keletihan yang melampau. Otak secara aktif mencari jalan untuk pulih.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak anda sering menghela nafas

Asfiksasi akut berlaku dalam beberapa kes:

  • Kanak-kanak itu mengalami serangan asma.
  • Sekiranya terdapat intoleransi terhadap ubat, makanan, bahan mudah menguap, jika terdapat terlalu banyak alergen dalam darah.

Anda perlu bertindak dalam kes sedemikian dengan cepat:

  1. Hubungi ambulans.
  2. Tenangkan anak.
  3. Menetapkan irama pernafasan yang tenang.
  4. Rendam tuala dengan air sejuk dan letakkan di dahi, kerongkong.
  5. Tepuk belakang bayi anda agar dia merasa dilindungi.
  6. Bantu mengeluarkan benda dari mulut anda.

Pada masa yang sama, anda tidak boleh membalikkan bayi, membuat pergerakan, muntah. Letakkan mangsa di lantai dengan punggungnya ke atas, tepuk antara bilah bahu dengan telapak tangan anda beberapa kali. Sebaik sahaja anak itu mulai menekuk, dengan sewenang-wenangnya mendorong objek ke luar, berhenti mengetuk.

  1. Pastikan bayi anda sentiasa berbaring.
  2. Keluarkan alergen yang jelas dari bayi, berikan titisan antihistamin.

Penting! Anda tidak boleh membiarkan bayi terengah-engah sendirian sebentar. Meninggalkan bilik akan menyebabkan panik dan meningkatkan sesak nafas. Tunggu doktor bersama.

Beberapa petua lagi

Untuk mencari punca masalah pernafasan, ibu bapa harus menghubungi klinik.

  • Sekiranya anda sering menghela nafas, sering menguap pada kanak-kanak, buat janji temu dengan pakar pediatrik. Doktor tempatan akan merujuk anda kepada pakar yang sempit, menetapkan ujian. Anda tidak boleh menunggu ia berlalu dengan sendirinya, membuat diagnosis dengan bantuan nasihat nenek.
  • Pernafasan yang terganggu dan bunyi luar di paru-paru adalah tanda jelas radang paru-paru. Bawa anak dengan sinar-x dengan segera, walaupun tidak ada suhu, batuk.
  • Lulus pemeriksaan terperinci oleh pakar neurologi, ahli kardiologi, ahli alergi untuk mengecualikan atau mengesahkan patologi, memulakan rawatan gangguan.

Sekiranya, setelah diperiksa, perbincangan dengan doktor, patologi tidak dinyatakan, dan bayi terus menghela nafas, perhatikan keadaan tidur, rejim hari dan rehat anak. Petua berikut akan membantu anda mewujudkan suasana yang selesa di rumah anda:

  • Ventilasi bilik secara berkala sebelum tidur dan pada waktu siang.
  • Gunakan pelembap udara, terutama pada musim sejuk, ketika udara di apartmen dikeringkan oleh radiator.
  • Menetapkan peraturan minum. Seorang bayi berusia 3 tahun perlu minum 1300-1500 ml air sehari, pada usia 4 tahun - sekurang-kurangnya 1.5 liter.
  • Berjalan sekurang-kurangnya 2 jam sehari.
  • Untuk keluar ke halaman, pilih waktu dari 10.00 hingga 11.00 pagi, dari 16.00 hingga 20.00 pada waktu malam.
  • Berjalan di taman, dataran, dan tidak di sepanjang jalan.
  • Kanak-kanak itu mesti tertidur dan bangun pada masa yang sama. Tetapkan rutin harian yang betul.
  • Berbual mesra dengan anak-anak yang gugup, jangan memandu ke pertunjukan yang bising, melindungi dari tekanan. Pada waktu malam jika sukar tidur, berikan glisin, sejenis herba yang menenangkan.
  • Dapatkan urutan pencegahan dengan pakar pediatrik. Menguli membantu membetulkan kelengkungan tulang belakang, mengendurkan otot, menegangkan badan.

Menguap, menghela nafas pada waktu malam, setelah berjalan-jalan atau makan yang enak tidak boleh membimbangkan ibu bapa. Selepas beberapa tindakan seperti itu, bayi dan kanak-kanak prasekolah lebih cepat tertidur.

Dengan keinginan untuk menguap, anda tidak boleh ragu-ragu untuk menghela nafas sekejap-sekejap. Dapatkan bantuan perubatan di klinik kanak-kanak. Sekiranya terdapat penggera yang salah, berdasarkan analisis yang sangat baik, sekali lagi pastikan kesihatan anak yang baik.

PENTING! * semasa menyalin bahan artikel, pastikan untuk menunjukkan pautan aktif ke sumber asal: https://razvitie-vospitanie.ru/zdorovie/rebenok_chasto_vzdihaet.html

Sekiranya anda menyukai artikel tersebut - sukai dan tinggalkan komen anda di bawah. Pendapat anda penting bagi kami!

Anak itu menghela nafas pelik

Helo perempuan. Beritahu saya siapa yang menemui perkara ini. Anak 3g 7m mula menghela nafas sering melalui mulutnya, seolah-olah cuba menyedut lebih dalam. Di sini dia bercakap, bercakap, dan antara frasa mendesah ini. Seolah-olah dia tidak mempunyai cukup udara. Hidung tidak tersumbat..

Kami perhatikan ini terutama pada waktu petang, tidak lama sebelum tidur. Bernafas dengan tenang dalam mimpi, tidur nyenyak sepanjang malam.

Sebulan yang lalu, saya mengalami jangkitan virus pernafasan akut, biasanya batuk-batuk, bahkan kecepatannya tidak. Benar, sisa batuk, dengan batuk, tidak hilang untuk waktu yang lama.

Selebihnya ceria dan aktif, seperti biasa, tidak ada yang mengganggu.

Adakah anda perlu melakukan ECG? Lungshot?

Sudah membaca semua orang. Itu boleh dihubungkan dengan kerja sistem saraf. Malah sebilangan jati seperti ini.

Menghela nafas seolah-olah tidak cukup udara

Komen pengguna

Apa itu? kita mempunyai yang sama sekarang

Dan bagaimana dengan awak? Kami memilikinya seperti ini selama 8 bulan.?

Ia seperti kemahiran baru, lalu saya berhenti melakukannya. ♀️

Saya harap kita sama. Semuanya sudah usang. Itu tidak pernah berlaku sebelumnya.

biasanya berlaku apabila tekanan menurun.

Baiklah, pergi ke pakar kardiologi untuk setiap anggota bomba - ia tidak akan berlebihan

Milik saya baru-baru ini, hari ke-4, bagaimana saya belajar melakukan ini)) Pada mulanya saya takut, dia melakukannya untuk pertama kalinya ketika saya berada di dapur, saya terbang ke bilik seperti hangus, saya fikir saya tercekik... Seluruh hidup saya berlalu di depan mata saya... Saya berlari masuk, saya memandangnya, dan dia tersenyum kepada saya)))) Sekarang sudah biasa, tetapi saya masih berlari kepadanya jika di bilik lain atau di tandas, misalnya)))

Sukar untuk bayi bernafas, udara tidak mencukupi. Sebab dan apa yang perlu dilakukan?

Kandungan artikel:

Bayi menghela nafas dengan kerap dan dalam, dia tidak mempunyai cukup udara, sesak nafas muncul. Apa yang perlu dilakukan dengan ini, betapa berbahayanya, dan bagaimana memperbaiki keadaan remah? Apa yang dapat menjadi alasan kekurangan udara pada anak, apa yang perlu diubah dalam gaya hidup, apakah harus dirawat, atau akan hilang sendiri? Baca jawapan untuk soalan-soalan ini dalam artikel kami..

Mengapa kanak-kanak itu bernafas dengan kerap dan dalam? Penyebab utama kekurangan udara

Terdapat banyak sebab untuk sesak nafas pada bayi..

Jadual mengandungi yang paling biasa.

SebabPenerangan
AlahanAlergi terhadap bulu, habuk dan barang-barang rumah lain boleh menyebabkan sesak nafas dan sensasi yang tidak menyenangkan dan menakutkan yang serupa.

Edema Quincke, sebagai salah satu manifestasi alahan, adalah penyakit yang paling berbahaya dalam kes ini. Sekiranya anak mula bengkak pada kulit, terutama pada wajah, kemerahan dan kesukaran bernafas, anda perlu segera menghubungi ambulans!

Untuk meringankan jangkaan, kurangkan kemungkinan terkena alergen, makanan yang paling sering, dan kawasan bengkak sejuk dengan tuala basah dan sejuk.

EpilepsiTerdapat kes-kes manifestasi tanda-tanda pertama epilepsi, yang berlaku tepat pada perasaan kekurangan udara. Tetapi pilihan ini tidak mungkin berlaku dan hanya berlaku bersama-sama dengan gejala lain, seperti sawan atau mati rasa pada anggota badan..
AsmaAsma boleh menyebabkan kesukaran bernafas. Selalunya, penyakit ini diwarisi.
Penyakit timusMasalah pernafasan yang berkaitan dengan timus sering berlaku pada bayi. Kanak-kanak yang lebih tua mempunyai penyakit timus, tetapi lebih jarang. Adalah perlu untuk berunding dengan ahli terapi dan mengecualikan kemungkinan penyakit ini.
Penyakit jantungFungsi jantung yang lemah boleh menyebabkan sesak nafas dan sesak nafas pada bayi.

Selain sukar bernafas, gejala berikut muncul:

  • Kulit biru.
  • Denyutan perlahan atau cepat
  • Sakit di bahagian kiri di bawah tulang rusuk atau di bawah skapula.
AnginaAmandel menjadi radang dan membesar. Terdapat serangan sesak nafas, sukar bernafas, kadang-kadang jari dan bibir menjadi biru.
Penyakit gastrousus: gastritisIa menampakkan diri, selain dikekang semasa bernafas, oleh rasa sakit di perut. Yang pertama disebabkan oleh peningkatan jumlah perut, yang kedua adalah pembebasan sejumlah besar jus pencernaan.
Keabnormalan neurologiTekanan atau keterlaluan emosi boleh menyebabkan reaksi serupa di dalam badan. Ia disertai dengan tidur yang tidak nyenyak dan peningkatan histeria. Di samping itu, "kedutan" umum kanak-kanak menunjukkan bahawa sarafnya memerlukan rehat.
Kelengkungan tulang belakang, osteochondrosisSekiranya kanak-kanak mempunyai tulang belakang yang melengkung, saluran udara atau paru-paru mungkin terjepit dan tidak berfungsi. Osteochondrosis akan menyebabkan sakit belakang dan dada.
Penyakit paru paruPilihannya berbeza, kedua-duanya adalah gangguan perinatal dan penyakit paru-paru. Contohnya, embolisme paru. Gumpalan darah berkumpul di paru-paru dan penyumbatan berlaku.

Apabila anda perlu berjumpa doktor dengan segera?

Kesukaran bernafas dapat nyata dengan cara yang berbeza.

  • Kardiogram.
  • Spirografi, iaitu memeriksa jumlah paru-paru.
  • X-ray dada, untuk mengecualikan masalah dengan struktur paru-paru.
  • Mungkin janji dengan ortopedis untuk mengatasi masalah serius pada tulang belakang.
  • EEG untuk menyingkirkan epilepsi.
  • Ujian alergen.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak anda sukar bernafas dan kekurangan udara?

Sekiranya terdapat kekurangan udara yang teruk, ambulans mesti dipanggil segera. Dalam situasi seperti itu, panik ibu bapa dikontraindikasikan! Anak itu tidak boleh dibiarkan begitu sahaja dan, jika boleh, memberi pertolongan cemas.

  1. Sekiranya anak sudah besar, sokongan yakin dari ibu bapa akan membantu, siapa yang harus berusaha menormalkan irama pernafasan dengan bantuan latihan pernafasan..
  2. Sedikit penyejukan badan dengan tuala yang lembap juga akan membantu mengurangkan tahap proses yang teruk..
  3. Boleh membantu memulihkan pernafasan dengan urutan yang menenangkan.
  4. Sekiranya kanak-kanak tersedak, bantu memuntahkan benda asing tanpa membuat pergerakan terbalik secara tiba-tiba. Sebaiknya letakkan bayi dengan perutnya ke bawah pada permukaan yang keras dan tampar tajam di antara bilah bahu 2-3 kali. Cara lain untuk digunakan tidak selamat, jika tidak berjaya - tunggu doktor.
  5. Tidak digalakkan berbaring dengan kesukaran bernafas, lebih baik mengambil posisi berbaring.
  6. Jangan biarkan anak tertidur atau pingsan semasa serangan! Anda mesti menjaga amonia.
  7. Sekiranya terdapat alahan, perlu segera mengeluarkan alergen yang mungkin dari anak, berikan antihistamin, bilas hidung, bilas mulut.

Penting untuk diingat bahawa hanya diagnostik komprehensif yang betul akan membantu doktor mendiagnosis dan menetapkan rawatan yang betul..

Sekiranya terdapat masalah pernafasan pada anak, pastikan anda berjumpa pakar!

Anak itu menghela nafas seolah-olah tidak cukup udara

Post Maria »Rab 16 Nov 2005 20:41

Saya sama sekali tidak pasti apakah itu penyakit, tetapi saya tidak menemui rubrik lain yang sesuai. Maaf sekiranya alamat yang salah.

Saya perhatikan bahawa anak saya (berusia empat setengah tahun) menghela nafas dengan kerap. Tarik nafas dalam-dalam. Secara umum, saya tidak akan menyedari (saya ingat bahawa dia pernah melakukan ini sebelumnya), tetapi nenek saya menarik perhatian saya. Nafas ini tidak berkaitan dengan aktiviti, pergerakan, berjalan (iaitu, dia hanya boleh duduk di sofa dan menghela nafas). Selalunya menghela nafas ketika mengumpulkan mainan sebelum tidur

Tidak ada "aduan" lain. Selera makan, tidur adalah perkara biasa. Dia aktif, anda tidak boleh tidur, kami berjalan 2 kali sehari, dia menunggang slaid, kumpulan hobi, dll..

Kami mengudarakan rumah, tidur dengan tingkap terbuka, bateri dimatikan (rata-rata di rumah + 18C).

Doktor memeriksa dan mendengar pada usia 4 tahun, kemudian analisisnya. Lor sebulan yang lalu selepas ARVI - mereka memeriksa telinga mereka, untuk berjaga-jaga, untuk kedua-dua anak lelaki dan anak perempuan. Telinga normal, adenoid anak tidak dikenali.

Persoalannya ialah: adakah fenomena ini merupakan varian norma atau dapat menunjukkan beberapa jenis masalah (seperti paru-paru, jantung, dll.). Adakah kita memerlukan pemeriksaan khusus?

Dihantar oleh Natalia Borisovna »Kam 17 Nov 2005 12:01

Post Maria »Pada 17 Nov 2005 13:01

Natalia Borisovna, terima kasih banyak atas jawapan anda.

Hari ini saya seorang pakar pediatrik (saya datang menemui anak perempuan saya pada usia 1.5 tahun). Pada masa yang sama, saya meminta untuk memeriksa anak saya (saya tidak mengatakan apa-apa mengenai nafas, kerana pakar pediatrik menganggap saya seorang ibu yang "berpindah"). Pendek kata, menurut pakar pediatrik, paru-paru bersih, tidak ada murmur di jantung, dll..

Oleh itu, kami akan mengecualikan item yang anda nyatakan. Kami tidak pergi ke kebun, bulat-bulat 2-3 kali seminggu (nampaknya tidak banyak.). Tetapi keluarga mempunyai sesuatu yang perlu diusahakan - kebanyakannya ada pada saya. Perwatakan saya bukan hadiah, tetapi di sini saya bekerja seharian - saya berasa letih, saya banyak berkedut. Ini boleh membuatkan anak gugup..

Post Oleander »Jum 18 Nov 2005 13:00

Post Maria »Jum 18 Nov 2005 14:35

Dihantar oleh ibu Julia »Jum 18 Nov 2005 22:46

Post Optimist »Sun 11 Mac 2007 19:17

Kerap bernafas pada bayi.

Dihantar oleh JuliaK »Rab 09 Jan 2008 06:50 PG

Posting Olya »Rab 09 Jan 2008 21:29

Dihantar oleh JuliaK pada Thu 10 Jan 2008 09:42 AM

Olya, terdapat banyak pengumpul habuk! Saya sedang menjalankan audit, mainan lembut anak sulung pergi ke balkoni, kami membeli pembersih vakum baru, tetapi karpet, kerana ia bukan permaidani, tetapi permaidani: (anda fikir ia mungkin disebabkan oleh debu seperti nafas?
Dia kadang-kadang bernafas secara normal apabila sesuatu menarik minatnya atau mengejutkannya. Dan sekali lagi seperti anjing. Suhu - 23 darjah, kelembapan - 70%. Secara umum, tingkah laku itu dapat dianggap sebagai anak normal, tetapi masih semacam gelisah, seolah-olah ada sesuatu yang selalu takut atau ditunggu. Mungkin kerana hidung, tingkah laku ini, atau sebaliknya, bernafas adalah kerana kegelisahan.. Kita masih akan bertarung dengan debu.

ditambahkan selepas 6 minit:

Dia sangat gelisah selepas ke hospital. Hari ini mereka mengambil darah untuk menderma, dalam perjalanan ke sana dia hanya mengalihkan pandangannya ke depan dengan ketakutan dan mengejar sudut bibirnya, seolah-olah dia hendak menangis. Dan ketika kami pulang, dia tersenyum seolah-olah dia telah menjauh. Dan di rumah dia tersenyum, tetapi pernafasannya sama. Jadi bagi saya dan misteri - apa yang lebih utama - hidung atau kegelisahan..

Dihantar oleh Віра »Pada 10 Jan 2008 11:36 pagi

Dihantar oleh osina »Khamis 10 Jan 2008 11:53 pagi

Menguap kanak-kanak itu kerap dan mendesah kelihatan sukar untuk bernafas

Selamat petang. Pada bulan Disember, iaitu selama dua bulan sekarang, anak perempuan saya (10 tahun) terus menguap, seolah-olah dia tidak dapat bernafas sepenuhnya. Mungkin setiap 2 minit. Pada bulan Disember, terdapat bronkitis dan kesesakan hidung yang teruk, dan kami tinggal di rumah. Tetapi dua bulan telah berlalu, keadaan tidak berubah. Dari segi kardiologi, kita mempunyai sindrom vpv dengan degupan jantung hingga 190 denyutan seminit. Mungkinkah ia berkaitan dengan ini? Walaupun VPV baru mula menguap sejak lahir. Kadang-kadang dia mengatakan sukar bernafas sedikit. Selalunya sakit. Setiap bulan terutamanya hidung selalu tersumbat. Tolong beritahu saya apa yang anda perlukan untuk memeriksa kami terlebih dahulu. Pakar kardiologi mengatakan bahawa ia hampir tidak berkaitan dengan jantung. Saya tidak tahu sama ada ini berkaitan dengan ini, tetapi saya akan menulis. Sejak musim panas, saya mula menulis sedikit di suatu tempat, semua orang memeriksa ultrasound buah pinggang, kencing, semuanya teratur. Pada waktu pagi, dia mungkin tidak menulis sama sekali sehingga waktu makan tengah hari, jika anda memaksanya, ia akan menjerit. Pakar kardiologi mengatakan bahawa anda perlu pergi ke ahli pulmonologi. Saya telah membaca pelbagai kengerian bahawa ia boleh menjadi gejala dari sklerosis berganda hingga epilepsi. Saya meminta anda mencadangkan ke arah mana untuk bergerak. terima kasih
Terdapat juga beberapa episod pening, tidak banyak, ketika saya berbohong, itu normal. Bulan ini juga beberapa bulan yang lalu.

Beritahu saya siapa yang menemui ini. Anak kadang-kadang bernafas seolah-olah tidak cukup udara

# 1 Silverfox

Mungkin ada yang menemui ini? Anak perempuan saya berumur 3 tahun. Saya fikir dia memanjakan. Kadang-kadang (kebanyakan sebelum tidur) bernafas dalam-dalam seakan-akan tersedak. Saya mula menyedari bahawa dia sering bernafas. Saya bertanya mengapa - mengatakan "udara buruk." Masalah hidung hilang - hidung bernafas dengan baik. Saya tidak tahu doktor untuk membawanya ke mana. Kita pergi ke pakar pediatrik esok. Seorang rakan mengatakan bahawa ia berlaku apabila organ dalaman tumbuh lebih cepat daripada tulang rusuk dan anaknya telah melewatinya seiring bertambahnya usia. Mungkin ada yang menemui perkara ini? Terima kasih terlebih dahulu.

(Sudah tentu, kami akan melakukan pemeriksaan, tetapi anda sendiri tahu doktor mana yang sekarang. Percaya tetapi periksa 100 kali)

  • Ke atas

# 2 Tasik

Saya mempunyai ini semasa kecil. Diagnosis nampaknya adalah gangguan obsesif-kompulsif. Saya tidak tahu apa yang diresepkan, ia kelihatan seperti ubat penenang. Lama kelamaan, ia berlalu. Saya memulakannya selepas radang paru-paru.

  • Ke atas

# 3 Kralya

Saya juga ingat bagaimana pada usia 5-6 tahun saya tidak mempunyai cukup udara, saya sering menghela nafas dalam-dalam dan tidak dapat bernafas. Saya ingat bahawa ibu saya selalu bertanya dengan cemas, mereka berkata, anak perempuan, mengapa anda menghela nafas seperti itu, tidak ada cukup udara?
Pemeriksaan perubatan diadakan secara berkala, tidak menyakitkan.
Semoga berjaya! Tulis apa yang dikatakan oleh pakar pediatrik.

  • Ke atas

# 4 Silverfox

terima kasih atas maklum balas! pakar pediatrik mengatakan ia kelihatan seperti sesuatu yang gementar. bahawa dia boleh takut akan sesuatu atau reaksi seperti itu kepada seseorang atau sesuatu. walaupun dia tidak boleh takut dengan perkara seperti itu kecuali bahawa kadangkala meletup bola. dihantar untuk pemeriksaan. jantung diperiksa - normal. masih perlu melakukan encephalagromm, tetapi ini dilakukan hanya untuk anak-anak yang sedang tidur.
Semalam kami pergi ke Ilyushin (pakar neuropatologi) dan melantiknya untuk diuji. secara amnya, kami sedang menjalani pemeriksaan. Saya sendiri tidak menyedari - doktor menunjukkan bahawa dia menahan bahu dan lengannya sambil menghela nafas. secara umum, bukan bahawa dia tercekik tetapi sesuatu yang menyerupai kejang. katanya begitu - sindrom kejang mengingatkan. Saya mendengar dari orang bahawa ini sering berlaku pada usia peralihan 3 tahun. baik, anda masih perlu meneliti, sekiranya berlaku.

Catatan telah diedit Silverfox: 18 Mei 2011 - 20:47

  • Ke atas

# 5 Silverfox

Saya mempunyai ini semasa kecil. Diagnosis nampaknya adalah gangguan obsesif-kompulsif. Saya tidak tahu apa yang diresepkan, ia kelihatan seperti ubat penenang. Lama kelamaan, ia berlalu. Saya memulakannya selepas radang paru-paru.

Catatan disunting oleh Silverfox: 18 Mei 2011 - 20:51

  • Ke atas

# 6 kristik7774

dan itu adalah untuk saya. bawah 13 tahun

  • Ke atas

# 7 Silverfox

dan itu adalah untuk saya. bawah 13 tahun

  • Ke atas

# 8 Tasik

dan pada usia berapa itu? dan berapa cepat ia berlaku? Setakat ini kami telah diberi sirap penenang Exus somni. baik, nampaknya eeeeeeee telah menjadi lebih baik. iaitu, jarang pomoeum mula melakukan ini, walaupun saya tidak pasti.
Saya juga berfikir - mungkin pada kanak-kanak pada usia ini, tubuh tumbuh dan organ dalaman (misalnya, paru-paru) tidak mempunyai masa untuk menyesuaikan diri dan entah bagaimana mengatasi. Saya harap ia akan berlalu.

  • Ke atas

# 9 Tasik

Ngomong-ngomong, saya memang jarang melakukannya. sirap chtoli membantu.

  • Ke atas

# 10 Silverfox

Ngomong-ngomong, saya memang jarang melakukannya. sirap chtoli membantu.

Sekiranya sirap membantu, mungkin sesuatu yang benar-benar berkaitan dengan saraf. Saya tidak ingat di mana saya membaca bahawa ia seperti menggigit kuku. Apabila kanak-kanak itu bimbang tentang sesuatu, beberapa kuku menggigit, yang lain menghisap, yang lain bernafas seolah-olah tidak ada cukup udara. Anak perempuan saya menggigit kuku ketika dia tidur, saya hanya memeluknya dan mengatakan bahawa saya sangat menyayanginya. Kadang-kadang saya menggunakan pegangan selama beberapa minit dan dia berhenti menggigit. Sebelum itu, tidak ada yang membantu, dan dia memarahi dan menutup dengan pernis khas, semuanya tidak berguna. Kemudian saya baru sedar bahawa dia sahaja tidak suka tertidur, dia gugup. Dia mula meletakkannya dan berhenti menggigit kuku. Cuba, lihat, mungkin anak anda mempunyai rasa tidak selesa yang berkaitan dengan sesuatu dan dia merasa gugup kerana ini dan mula bernafas seperti itu. Mungkin ada yang membimbangkannya? Saya bukan doktor, saya hanya menganggapnya dari pengalaman peribadi.

Anak itu menghela nafas dalam-dalam dan kerap, seolah-olah tidak cukup udara. sebab kekurangan

Saya sentiasa menghela nafas seolah-olah tidak cukup udara

Ramai di antara kita menjalani kehidupan biasa setiap hari, tanpa memikirkan bagaimana kita terus bernafas masuk dan keluar. Pernafasan yang mudah dan bebas adalah kunci kehidupan yang selesa.

Isi kandungan:

Namun, tidak semua orang berjaya hidup dengan selesa..

Gejala dyspnea

Ada orang yang mengalami kekurangan udara, terseksa dengan menarik nafas, mereka tidak mempunyai cukup oksigen untuk menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskan nafas. Akibatnya, serangan mati lemas bermula..

Ia boleh meningkat dalam situasi berikut:

  • dengan kegembiraan yang kuat;
  • dalam keadaan tertekan;
  • di bilik yang sesak;
  • dalam kedudukan mendatar;
  • ketika berjalan pantas;
  • dengan batuk yang kuat, sesak nafas;
  • dengan benjolan di kerongkong, serangan mual;
  • jika pakaian ketat di dada;

Kekurangan udara semasa bernafas adalah keadaan patologi yang, dalam situasi tertentu, dapat menimbulkan ancaman bagi kehidupan manusia..

Dengan kata lain, ia tersedak. Untuk mengatasi kebuluran oksigen, otak mengimbangi sesak nafas dengan kerap menghirup atau sesak nafas. Dalam perubatan, kekurangan udara disebut dyspnea..

Tercekik boleh berlaku akibat perkembangan penyakit serius pada organ dalaman. Satu-satunya pengecualian adalah pesakit asma. Kehabisan asma dikeluarkan dengan alat sedut khas.

Kekurangan udara disertai dengan pelanggaran kekerapan dan kedalaman proses pernafasan. Bentuk mati lemas adalah akut dan kronik. Dengan penyakit seperti itu, komunikasi dengan pembicara lain (komunikasi) menjadi perlahan, otot menjadi lembap.

Mustahil untuk berkonsentrasi, kerana kekurangan oksigen menghalang otak berfungsi normal. Keadaan ini berkait rapat dengan kesejahteraan fizikal seseorang..

Ia dapat dialami walaupun dengan sedikit aktiviti fizikal..

Dengan perkembangan penyakit yang progresif, seseorang mungkin mengalami kesakitan dan perasaan memerah di kawasan dada. Menjadi sukar baginya bernafas walaupun pada waktu rehat, sesak nafas muncul.

Dalam kes ini, penyedutan dan pernafasan akan disertai dengan suara berdesing dan bersiul. Suhu boleh meningkat. Pesakit akan merasakan benjolan di kerongkong, sukar baginya untuk menelan.

Sukar untuk tidur ketika berbaring, anda harus tidur dalam keadaan separuh duduk.

Penyebab utama sesak nafas dan sesak nafas

  1. Penyakit sistem pernafasan: bronkitis, radang paru-paru, asma bronkial, tekanan paru-paru, penyumbatan paru;
  2. Penyakit jantung dan saluran darah: kecacatan jantung, aritmia jantung, angina pectoris, infark miokard. Otot jantung biasanya tidak dapat menggerakkan darah melalui saluran.

Akibatnya, organ dalaman mengalami kekurangan oksigen;

  • Penyakit darah, jangkitan, diabetes mellitus.
  • Mampatan dinding dada.
  • Reaksi alahan.
  • Pelanggaran fungsi badan (ketidakaktifan fizikal). Gangguan sistem muskuloskeletal, sistem pencernaan, pernafasan, peredaran darah.

  • Hernia.
  • Kekurangan zat besi, anemia.
  • Penyakit kelenjar tiroid.
  • Halangan laluan oksigen melalui nasofaring.
  • Berat badan tinggi, kegemukan.
  • Perubahan iklim.
  • Penyalahgunaan tembakau.
  • Sindrom hiperventilasi: tekanan, serangan panik dan ketakutan, pencerobohan.

    Hyperventilation adalah kebiasaan saraf yang membuat anda merasa seperti anda tidak mendapat cukup oksigen. Orang itu mula bernafas dalam-dalam untuk mendapatkan banyak oksigen untuk dirinya sendiri, namun ini tidak berkesan untuknya. Ternyata semacam "lapar udara". Terdapat ketidakseimbangan antara oksigen dan karbon dioksida dalam darah.

    Sindrom ini mungkin disertai dengan pening dan pingsan, kesemutan di badan.

    Selalunya keadaan ini diperhatikan di bawah tekanan yang teruk, tetapi tidak bertahan lama..

    Peningkatan berlaku setelah memahami punca tekanan, dorongan, dan mengambil ubat penenang. Anda boleh memperbaiki keadaan anda dengan menghirup beg kertas. Nafas yang berulang-ulang menggantikan kekurangan karbon dioksida dan membantu mengembalikan keseimbangan kimia dalam darah.

    Oleh itu, penyebab sesak nafas boleh berbeza-beza. Sekiranya ia berlaku sepanjang masa, anda harus memikirkannya dan berjumpa doktor, menjalani pemeriksaan untuk mengenal pasti punca sesak nafas dan memperbaiki keadaan untuk mengelakkan komplikasi selanjutnya.

    Ada yang mengaitkan kekurangan udara dengan menguap biasa. Pertama, mari kita tentukan apa itu menguap..

    Menguap adalah refleks yang tidak terkawal yang berlaku secara tidak sengaja. Ini adalah nafas yang perlahan dan dalam, yang disertai dengan tindakan pernafasan yang berpanjangan, pernafasan cepat dan kadang-kadang suara..

    Semasa menguap, banyak oksigen memasuki paru-paru, kerana bekalan darah bertambah baik, tisu dan organ tepu dengannya. Bahan berbahaya dikeluarkan dari dalam, kerja otak bertambah baik. Dalam proses menguap, sistem peredaran darah, pernafasan, kardiovaskular, berotot, rangka terlibat, kerana ini kekurangan oksigen dikompensasi dan kerja organ dalaman diaktifkan.

    Sekiranya terdapat kekurangan udara, seseorang mungkin sering menguap. Ini boleh berlaku dengan tinggal lama di bilik yang sesak di mana tidak ada oksigen. Dalam keadaan defisit seperti itu, otak berusaha mendapatkan oksigen sebanyak mungkin, masing-masing, seseorang sering mulai menguap..

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya udara tidak mencukupi?

    Apa pun penyebab sesak nafas, ia mesti segera dikenal pasti dan dihilangkan. Dan melakukan ini tanpa berjumpa doktor agak sukar..

    Semasa membuat diagnosis, doktor menyoal siasat dan memeriksa pesakit. Ujian darah dan air kencing diambil, ultrasound, radiografi, elektrokardiografi, komputasi tomografi, spirometri dilakukan. Sekiranya perlu, pesakit boleh dihantar untuk berunding dengan pakar sempit lain - pakar kardiologi, psikoterapis, ahli hematologi.

    Seorang doktor yang berpengalaman, berdasarkan diagnostik dan analisis, akan dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang kompeten yang akan meredakan serangan sesak nafas. Kemunculan sesak nafas dan kekurangan udara akan menjadi semakin kurang, tetapi untuk ini anda perlu menjalani pemeriksaan dan rawatan penuh.

    Sekiranya terdapat penyakit pada organ pernafasan, doktor boleh menetapkan agen antibakteria, ubat-ubatan yang melegakan keradangan di dalamnya. Sekiranya sesak nafas muncul dengan masalah jantung, maka ubat-ubatan diresepkan yang meningkatkan kerja otot jantung, proses metabolik. Kursus gimnastik perubatan juga sedang dikembangkan..

    Sekiranya proses metabolisme dan metabolik terganggu, penting untuk mematuhi pemakanan, diet, dan mengatur hari puasa. Boleh diresepkan ubat yang meningkatkan metabolisme.

    Sesak nafas, sama ada secara tiba-tiba atau kronik, selalu memerlukan sikap yang serius. Walaupun banyak kes tidak berbahaya dan dapat diperbaiki, simptomnya masih memerlukan penilaian yang komprehensif dan cekap oleh doktor..

    Sekiranya fenomena seperti itu berlaku, jangan menangguhkan lawatan ke pakar. Punca yang dikenal pasti tepat pada masanya akan membantu menghilangkan dispnea dengan cepat dan mula bernafas dalam-dalam.

    Mengapa udara tidak mencukupi ketika bernafas dan menguap bermula

    Gejala berbahaya

    Kadang-kadang sesak nafas berlaku kerana sebab fisiologi yang dapat dihilangkan dengan mudah. Tetapi jika anda selalu ingin menguap dan bernafas dalam-dalam, maka ini mungkin merupakan gejala penyakit serius. Lebih teruk lagi apabila, dengan latar belakang ini, sesak nafas (dyspnea) sering terjadi, muncul walaupun dengan sedikit aktiviti fizikal. Ini sudah menjadi perhatian dan lawatan ke doktor..

    Anda perlu pergi ke hospital dengan segera sekiranya kesukaran bernafas disertai dengan:

    • sakit di kawasan dada;
    • perubahan warna kulit;
    • loya dan pening;
    • batuk yang teruk;
    • peningkatan suhu badan;
    • bengkak dan kekejangan pada anggota badan;
    • rasa takut dan ketegangan dalaman.

    Gejala-gejala ini biasanya jelas menunjukkan patologi dalam badan, yang perlu dikenal pasti dan dihapuskan secepat mungkin..

    Punca kekurangan udara

    Semua sebab mengapa seseorang boleh pergi ke doktor dengan aduan: "Saya tidak dapat bernafas sepenuhnya dan saya selalu menguap" boleh dibahagikan secara bersyarat kepada psikologi, fisiologi dan patologi. Bersyarat - kerana semua yang ada di dalam badan kita saling berkaitan, dan kegagalan satu sistem menyebabkan gangguan fungsi normal organ lain.

    Oleh itu, tekanan yang berpanjangan, yang disebabkan oleh sebab psikologi, boleh menimbulkan ketidakseimbangan hormon dan masalah kardiovaskular..

    Fisiologi

    Yang paling tidak berbahaya adalah sebab fisiologi yang boleh menyebabkan kesukaran bernafas:

    1. Kekurangan oksigen. Sangat terasa di pergunungan, di mana udaranya nipis. Oleh itu, jika anda baru-baru ini mengubah lokasi geografi anda dan sekarang berada jauh di atas permukaan laut, maka wajarlah pada mulanya anda sukar bernafas. Nah, ventilasi pangsapuri lebih kerap..
    2. Bilik yang sesak. Dua faktor berperanan di sini sekaligus - kekurangan oksigen dan lebihan karbon dioksida, terutamanya jika terdapat banyak orang di dalam bilik..
    3. Pakaian ketat. Ramai yang tidak memikirkannya, tetapi dalam mencari kecantikan, mengorbankan kemudahan, mereka kehilangan sebahagian daripada oksigen. Pakaian yang memampatkan dada dan diafragma sangat berbahaya: korset, bra ketat, pakaian badan yang ketat.
    4. Keadaan fizikal yang buruk. Kekurangan udara dan sesak nafas sedikit pun dialami oleh mereka yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif atau menghabiskan banyak masa di tempat tidur kerana sakit.
    5. Berat badan berlebihan. Ini menjadi penyebab banyak masalah, di mana menguap dan sesak nafas belum menjadi yang paling serius. Tetapi berhati-hati - dengan kelebihan berat badan yang ketara, patologi jantung berkembang dengan cepat.

    Sukar bernafas dalam keadaan panas, terutamanya ketika mengalami dehidrasi yang teruk. Darah menjadi lebih tebal, dan lebih sukar bagi jantung untuk mendorongnya melalui saluran. Akibatnya, badan kurang mendapat oksigen. Orang itu mula menguap dan cuba menarik nafas dalam-dalam..

    Perubatan

    Sesak nafas, menguap dan sesak nafas yang kerap dirasakan boleh menyebabkan penyakit serius. Lebih-lebih lagi, selalunya tanda-tanda ini adalah antara gejala pertama yang memungkinkan untuk mendiagnosis penyakit pada peringkat awal..

    Oleh itu, jika anda sukar bernafas, pastikan anda berjumpa doktor. Di antara kemungkinan diagnosis, perkara berikut adalah yang paling biasa:

    • VSD - dystonia vegetatif-vaskular. Penyakit ini adalah momok masa kita, dan biasanya disebabkan oleh ketegangan saraf yang teruk atau kronik. Seseorang merasakan kegelisahan berterusan, ketakutan, serangan panik berkembang, timbul rasa takut akan ruang tertutup. Kesukaran bernafas dan menguap adalah penyebab serangan ini.
    • Anemia. Kekurangan zat besi akut di dalam badan. Ia diperlukan untuk membawa oksigen. Apabila udara tidak cukup, walaupun dengan pernafasan normal, nampaknya udara tidak mencukupi. Orang itu mula menguap dan menarik nafas panjang..
    • Penyakit bronkopulmonari: asma bronkial, pleurisy, radang paru-paru, bronkitis akut dan kronik, fibrosis sista. Kesemuanya, satu atau lain cara, membawa kepada kenyataan bahawa hampir mustahil untuk menarik nafas penuh..
    • Penyakit pernafasan, akut dan kronik. Oleh kerana bengkak dan kekeringan membran mukus hidung dan tekak, sukar bernafas. Selalunya hidung dan tekak tersumbat dengan lendir. Ketika menguap, laring terbuka sebanyak mungkin, jadi dengan selesema dan SARS, kita tidak hanya batuk, tetapi juga menguap.
    • Penyakit jantung: iskemia, kegagalan jantung akut, asma jantung. Mereka sukar untuk didiagnosis sejak awal. Sesak nafas, ditambah dengan sesak nafas dan sakit dada, sering menjadi tanda serangan jantung. Sekiranya keadaan ini berlaku secara tiba-tiba, lebih baik segera menghubungi ambulans.
    • Tromboemboli paru. Orang dengan trombophlebitis berisiko serius. Gumpalan darah yang pecah dapat menyekat arteri pulmonari dan menyebabkan sebahagian paru-paru mati. Tetapi pada mulanya sukar untuk bernafas, terdapat menguap yang berterusan dan perasaan kekurangan udara yang teruk.

    Seperti yang anda lihat, kebanyakan penyakit tidak hanya serius - ia menimbulkan ancaman bagi kehidupan pesakit. Oleh itu, jika anda sering merasa kekurangan udara, lebih baik tidak menangguhkan lawatan anda ke doktor..

    Psikogenik

    Dan sekali lagi, seseorang tidak dapat tidak mengingati tekanan, yang hari ini adalah salah satu sebab utama perkembangan banyak penyakit..

    Menguap di bawah tekanan adalah refleks tanpa syarat yang wujud dalam diri kita oleh alam semula jadi. Sekiranya anda memerhatikan haiwan tersebut, anda akan melihat bahawa ketika mereka gugup, mereka terus menguap. Dalam pengertian ini, kita tidak berbeza dengan mereka.

    Dalam keadaan tertekan, kekejangan kapilari berlaku, dan jantung mula berdegup lebih cepat melalui pembebasan adrenalin. Ini menaikkan tekanan darah. Dalam kes ini, nafas dalam dan menguap melakukan fungsi pampasan dan melindungi otak dari kehancuran..

    Dengan ketakutan yang teruk, kekejangan otot sering berlaku, yang menjadikannya tidak dapat menarik nafas penuh. Tidak hairanlah ungkapan "menarik nafas saya".

    Apa nak buat

    Sekiranya anda mendapati diri anda dalam keadaan di mana sering menguap dan kekurangan udara, jangan cuba panik - ini hanya akan memperburuk masalah. Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah menyediakan aliran oksigen tambahan: buka tingkap atau tingkap, jika boleh, pergi ke luar.

    Cuba longgarkan pakaian yang mengganggu penyedutan penuh sebanyak mungkin: tanggalkan tali leher anda, buka kolar, korset atau coli. Untuk mengelakkan pening, lebih baik mengambil posisi duduk atau berbaring. Sekarang anda perlu menarik nafas dalam-dalam melalui hidung dan menghembuskan nafas yang panjang melalui mulut..

    Setelah beberapa kali menarik nafas, keadaan biasanya bertambah baik. Sekiranya ini tidak berlaku, dan gejala berbahaya yang disebutkan di atas ditambahkan kepada kekurangan udara, segera panggil ambulans.

    Sebelum kedatangan pekerja kesihatan, jangan minum ubat sendiri, jika mereka tidak diresepkan oleh doktor yang hadir - mereka boleh memutarbelitkan gambaran klinikal dan menyukarkan diagnosis.

    Diagnostik

    Doktor kecemasan biasanya dengan cepat menentukan punca kesukaran bernafas secara tiba-tiba dan keperluan untuk dimasukkan ke hospital. Sekiranya tidak ada ketakutan yang serius, dan serangan itu disebabkan oleh sebab fisiologi atau tekanan yang teruk dan tidak berulang, maka anda boleh tidur dengan lena.

    Tetapi jika anda mengesyaki penyakit jantung atau paru-paru, lebih baik menjalani pemeriksaan, yang mungkin termasuk:

    • analisis umum darah dan air kencing;
    • x-Ray dada;
    • elektrokardiogram;
    • Ultrasound jantung;
    • bronkoskopi;
    • tomogram dikira.

    Apa jenis kajian yang diperlukan dalam kes anda, doktor akan menentukan pada pemeriksaan awal.

    Sekiranya kekurangan udara dan menguap berterusan disebabkan oleh tekanan, maka anda mungkin perlu berunding dengan psikologi atau pakar neuropatologi yang akan memberitahu anda bagaimana melegakan ketegangan saraf atau memberi ubat: ubat penenang atau antidepresan.

    Rawatan dan pencegahan

    Ketika seorang pesakit menemui doktor dengan keluhan: "Saya tidak dapat bernafas sepenuhnya, saya menguap, apa yang harus saya lakukan?", Pertama-tama dia mengumpulkan anamnesis terperinci. Ini menghilangkan penyebab fisiologi kekurangan oksigen..

    Sekiranya berat badan berlebihan, rawatan adalah jelas - pesakit harus dirujuk kepada pakar pemakanan. Tanpa penurunan berat badan yang terkawal, masalahnya tidak dapat diselesaikan.

    Sekiranya hasil pemeriksaan menunjukkan penyakit akut atau kronik jantung atau saluran pernafasan, rawatan ditetapkan mengikut protokol. Sudah tentu perlu mengambil ubat dan, mungkin, prosedur fisioterapi..

    Gimnastik pernafasan adalah pencegahan dan rawatan yang baik. Tetapi sekiranya berlaku penyakit broncho-paru, ia hanya boleh dilakukan dengan izin doktor yang hadir. Latihan yang dipilih atau dilakukan dengan tidak betul dalam kes ini dapat menimbulkan serangan batuk yang teruk dan kemerosotan keadaan umum.

    Sangat penting untuk menjaga kesihatan diri. Walaupun dengan penyakit jantung, ada set latihan khas yang membantu anda pulih lebih cepat dan kembali ke gaya hidup normal. Latihan aerobik sangat berguna - mereka melatih jantung dan mengembangkan paru-paru.

    Permainan luar yang aktif (badminton, tenis, bola keranjang, dll..

    ), berbasikal, berjalan dengan laju, berenang - bukan sahaja akan membantu menghilangkan sesak nafas dan memberikan aliran oksigen tambahan, tetapi juga mengencangkan otot, menjadikan anda lebih langsing.

    Dan kemudian, walaupun tinggi di pergunungan, anda akan merasa hebat dan menikmati perjalanan, dan tidak mengalami sesak nafas dan menguap yang berterusan..

    Bayi tidak dapat bernafas dalam-dalam

    Bayi menghela nafas dengan kerap dan dalam, dia tidak mempunyai cukup udara, sesak nafas muncul. Apa yang perlu dilakukan dengan ini, betapa berbahayanya, dan bagaimana memperbaiki keadaan remah? Apa yang mungkin menjadi sebab kekurangan udara pada anak, apa yang perlu diubah dalam gaya hidup, apakah perlu dirawat, atau akan hilang sendiri?

    Isi kandungan:

    • Mengapa kanak-kanak tidak dapat menarik nafas panjang?
    • Mengapa kanak-kanak itu bernafas dengan kerap dan dalam? Penyebab utama kekurangan udara
    • Apabila anda perlu berjumpa doktor dengan segera?
    • Punca kesukaran bernafas dengan osteochondrosis
    • Hiperventilasi
    • Kehamilan
    • Jangan bernafas, jangan bernafas
    • ARI: apa yang perlu dilakukan untuk membantu bayi dengan cepat dan berkesan sebelum lawatan doktor?
    • Bagaimana mengenali penyakit?
    • Pertolongan cemas
    • Mengapa kumpulan disebut "palsu"?
    • Rawatan
    • Apa yang perlu anda bawa ke hospital?
    • Pencegahan
    • Kebocoran dan retakan susu
    • Tonik yang berbeza diperlukan, tonik yang berbeza adalah penting!
    • Peraturan kebersihan untuk ibu menyusu
    • Pakar bedah Rusia membantu seorang gadis dengan fibrosis sista untuk bernafas sepenuhnya tanpa belon
    • Menahan nafas. Risau?
    • Lebih senang bernafas di selatan wilayah Moscow
    • Jack Wolfskın: jaket Texapore bernafas baru dan pemadam angin
    • Sumber Sekolah: http://mastera64.ru/rebenok-ne-mozhet-vzdohnut-gluboko/

    Sukar bernafas, udara tidak cukup ketika bernafas untuk orang dewasa dan kanak-kanak: sebab, penyakit, pertolongan cemas, rawatan, pencegahan. Kesukaran bernafas, merasa seolah-olah tidak ada cukup udara, oksigen, kekurangan udara yang berterusan semasa menghirup: apa yang harus dilakukan?

    Apa yang perlu dilakukan jika udara tidak mencukupi: gejala, sebab, rawatan, nasihat. Walaupun kurikulum itu semestinya memperkenalkan pelajaran yang mengajarkan tentang gejala pertama penyakit maut, serta mencegah kecederaan dan memberi pertolongan cemas, bahkan banyak orang dewasa tidak selalu tahu apa yang harus dilakukan dalam situasi tertentu untuk menolong diri mereka sendiri atau orang tersayang.
    Di samping itu, statistik yang keras mendakwa bahawa sebahagian besar kes klinikal dapat dicegah sekiranya seseorang telah berjumpa doktor pada tanda pertama. Dalam artikel ini kita akan membincangkan mengapa sukar bernafas dan apa yang perlu anda lakukan.

    Sukar bernafas, udara tidak mencukupi ketika bernafas untuk orang dewasa dan kanak-kanak: penyebab, kemungkinan penyakit

    Kesukaran menghirup dan menghirup udara pada doktor disebut sesak nafas. Sesak nafas adalah patologi penyakit lain, dan selalu menjadi jelas bagi orang itu sendiri dan untuk orang di sekelilingnya. Pada masa ketika seseorang tidak dapat menghirup dan menghembuskan udara yang cukup di dalam tisu, kekurangan oksigen terbentuk, yang disebut hipoksia. Dan kemudian hipokemia berlaku - penurunan tahap oksigen dalam darah. Sekiranya oksigen tidak diisi semula, ia boleh membawa maut. Tetapi untuk ini mesti ada kekurangan nafas sepenuhnya, dan dalam kes kita, kelewatan, kesukaran, perasaan kekurangan oksigen dianggap.
    Sukar bernafas, udara tidak mencukupi ketika bernafas untuk orang dewasa dan kanak-kanak: penyebab, kemungkinan penyakit
    Oleh itu, mari kita pertimbangkan semua sebab mengapa kesukaran bernafas mungkin berlaku:

    • Penyakit paru-paru virus dan lain-lain. Dalam tempoh penyakit pernafasan akut, radang dan selsema, paru-paru berada dalam keadaan sakit, pada masa yang sama mereka tidak dapat berfungsi sepenuhnya dan memberi pertukaran oksigen kepada tubuh. Dalam kes ini, tidak hanya batuk, tetapi juga sesak nafas, rasa sakit di dada, "meraih" udara. Lebih-lebih lagi, sebagai tambahan kepada rawatan aktif, perlu berpakaian pesakit dengan hangat dan ventilasi bilik selama 10 minit setiap setengah jam. Pada musim sejuk, 5 minit setiap 30 minit. Sekiranya tidak ada angin di luar, dan pesakit mempunyai suhu di atas 37 darjah - berjalan perlahan di sepanjang jalan;
    • Merokok. Satu orang merokok sepanjang hayatnya dan tidak merasa tidak selesa, sementara enam bulan kemudian mula "mencari" oksigen, terutama ketika dia berada dalam kedudukan mendatar untuk waktu yang lama. Pada mulanya, penyiaran sudah cukup, dan kemudian keluar ke udara segar. Sebaik sahaja terdapat kekurangan udara, tidak ada risiko, biarkan merokok pada masa lalu, kerana ini adalah loceng pertama sebelum barah;
    • Masalah jantung. Sekiranya anda tidak demam, dan walaupun sedikit, anda tidak merokok dan anda mempunyai tempoh ketika anda tidak mempunyai cukup udara, perasaan bahawa anda tersedak, segera hubungi pakar kardiologi anda untuk pemeriksaan. Pada tahap ini, anda bukan sahaja dapat mendiagnosis masalah, tetapi juga dapat mencegah beberapa penyakit jantung;
    • Penyakit sistem vaskular. Selepas penyakit serius, kelemahan badan mungkin berlaku, keinginan untuk terus tidur, serta pernafasan berat, perasaan bahawa oksigen secara beransur-ansur berkurang. Dalam kes ini, sangat penting untuk berjumpa doktor;
    • Asma bronkial. Dengan komplikasi, patologi seperti itu timbul: sukar untuk menarik nafas, terdapat beberapa percubaan berturut-turut, selepas itu pernafasan berat berlaku. Sekiranya anda belum pernah membincangkan hal ini dengan doktor, segera hubungi dia;
    • Tekanan berterusan. Kerana tekanan, banyak penyakit timbul, dan salah satu patologinya ialah sel saraf tidak memenuhi sel otak dengan oksigen. Sekiranya anda merasa pening dengan kekurangan oksigen, rasa sakit dan migrain teruk - tinjau keseluruhan rutin harian, hilangkan tekanan atau belajar untuk mengatasinya. Sekiranya perlu, buat temu janji dengan doktor yang akan menetapkan rawatan;
    • Anemia pada tahap teruk. Penyakit yang sangat menipu, kerana ia menyamar sebagai penyakit yang lain. Ia dikesan dalam 99% kes hanya dengan ujian darah;
    • Trauma dada. Sekiranya terdapat kecederaan, selepas itu orang yang cedera mengalami pernafasan berat dan keinginan untuk bernafas semakin banyak - segera dimasukkan ke hospital Walaupun cedera ringan, organ dalaman mungkin cedera;
    • Alahan. Edema dari reaksi alahan sangat berbahaya, dan kadang-kadang boleh menyekat sistem pernafasan sepenuhnya. Sebaik sahaja seseorang mula menghidu, terengah-engah, dll. perlu memberi ubat untuk alahan dan pastikan anda berjumpa doktor;
    • Pengingesan objek asing. Ia biasa berlaku pada kanak-kanak, pengambilan segera perlu dilakukan, jika perlu, hubungi ambulans;
    • Kehamilan berat. Untuk sebarang gejala seperti itu - kemasukan ke hospital segera;
    • Kemerosotan dalam bentuk fizikal, terutamanya penampilan sesak nafas ketika naik ke lantai. Perlu diadakan latihan atau keadaan akan bertambah buruk akibatnya.
    • Pertama sekali, anda perlu membuka tingkap di dalam bilik dan menanamnya dengan senang di dekat tingkap;
    • Selanjutnya, secepat mungkin, tentukan penyebabnya, dan kecualikan kemungkinan kecederaan dan kehadiran badan asing di laring (terutama pada kanak-kanak);
    • Sekiranya keadaan tidak bertambah baik dalam masa 5-7 minit dan orang itu terus menghirup udara - segera hantar ke hospital, atau hubungi ambulans, sementara itu, melalui telefon, nyatakan pertolongan cemas yang dapat anda berikan;
    • Sekiranya mengalami tekanan, bernafas mengikut kiraannya. Contohnya, tarik nafas selama 6 kali, hembuskan nafas selama 8, dan ulangi selepas menenangkan.

    Kekurangan udara yang berterusan semasa menyedut: penyebab, penyakit

    Sesak nafas yang berterusan bermaksud mengalami kejang sekurang-kurangnya sekali sehari atau lebih kerap. Sebagai tambahan kepada penyakit di atas, serangan seperti itu boleh berlaku dengan osteochondrosis serviks dan toraks, saraf terjepit, dll..

    Sekiranya kesukaran bernafas telah berubah menjadi kronik dan anda menganggapnya kekal - segera berjumpa doktor, kerana diagnosis diri dan rawatan seterusnya boleh berakhir dengan teruk.

    Kekurangan udara yang berterusan semasa menyedut: penyebab, penyakit

    Sekiranya terdapat kekurangan jantung yang berterusan - periksa dengan doktor anda mengenai ubat jantung dan bawa semasa serangan.

    Kesukaran bernafas, merasa seolah-olah tidak cukup udara, oksigen: pertolongan cemas

    Sekiranya ada orang di sebelahnya yang mengalami serangan kekurangan udara - segera buka tingkap, bawa dan duduk di tepi tingkap. Periksa untuk kecederaan, masuk ke dalam sesuatu. Periksa pembengkakan jika boleh. Selari, panggil ambulans dan terangkan keadaan yang timbul dalam mod telefon, bergantung pada keadaannya, doktor akan mengatur tindakan anda.

    Sekiranya ini adalah saudara atau kenalan anda dan keadaan tidak timbul buat pertama kalinya, anda mungkin tahu bahawa pesakit mempunyai ubat. Beri ubat segera untuk melegakan simptom.

    Kekurangan udara semasa bernafas: rawatan

    Tidak pernah ada rawatan yang jelas untuk kekurangan udara, dan tidak akan ada, kerana ada banyak alasan untuk kejadian itu. Tetapi ada peraturan keemasan - pelajari penyakit yang disebabkan oleh gejala yang tidak menyenangkan ini, atasi dan cegah penyakit ini dan penyakit ini kemungkinan besar akan dikalahkan!

    Kekurangan udara semasa bernafas: rawatan

    Kekurangan udara semasa bernafas: pencegahan

    Sebagai tambahan kepada rawatan yang ditetapkan oleh doktor, ada beberapa peraturan yang diperlukan untuk semua pesakit dewasa yang menderita penyakit serupa:

    • Jumlah air bersih yang mencukupi (sekurang-kurangnya 1.5 liter sehari);
    • Penolakan dari tepung dan gula halus;
    • Penurunan penggunaan daging;
    • Untuk meningkatkan peredaran darah, minum segelas air dengan 1 sudu teh cuka sari apel semulajadi.

    Video: Kekurangan udara semasa bernafas: petua

    Mengapa udara tidak mencukupi semasa bernafas - apa yang perlu dilakukan?

    Dyspnea, atau kesukaran bernafas, sesak nafas adalah gejala yang tidak menyenangkan dan berbahaya yang mungkin menunjukkan penyakit serius. Apa yang perlu dilakukan apabila udara tidak mencukupi untuk bernafas? Kami akan menganalisis rawatan dengan ubat-ubatan dan peraturan yang harus dipatuhi oleh semua orang.

    Sesak nafas dan kekurangan udara yang kerap menunjukkan perkembangan penyakit

    Punca sesak nafas ketika bernafas

    Kegagalan penyedutan, atau sesak nafas, dapat terjadi bukan hanya akibat penyakit paru-paru dan masalah di saluran udara. Ia boleh berlaku kerana aktiviti fizikal yang tinggi, setelah makan, dengan tekanan dan gangguan psikosomatik, semasa kehamilan dan dengan penyakit pelbagai sistem tubuh manusia.

    Penyebab dispnea yang biasa termasuk:

    1. Gaya hidup yang salah: merokok, minum alkohol, berlebihan berat badan.
    2. Tekanan dan pergolakan emosi.
    3. Pengudaraan yang lemah di dalam bilik.
    4. Penyakit pelbagai asal usul.
    5. Trauma dada: lebam, patah tulang rusuk.

    Semua sebab ini boleh dibahagikan secara bersyarat kepada normal dan patologi.

    Berat badan berlebihan memberi kesan buruk kepada kesihatan manusia

    Kemungkinan penyakit

    Kesukaran bernafas berlaku akibat penyakit paru-paru dan jantung, serta memberi kesaksian kepada penyakit psikosomatik, anemia dan masalah pada tulang belakang.

    Asma bronkialDengan penyakit ini, gangguan pernafasan obstruktif terjadi: semasa serangan, saluran udara sangat menyempit, sehingga udara menjadi kurang udara ketika dihirup.
    Pleurisy paruPenyakit ini dicirikan oleh demam dan masalah pernafasan yang menyekat atau menyekat. Paru paru-paru berkurang kerana tidak dapat mengembang sepenuhnya semasa bernafas. Ini menyebabkan kekurangan oksigen.
    Kegagalan jantungSekiranya jantung tidak membekalkan cukup darah ke organ, edema paru berlaku: cecair terkumpul di dalamnya, dan kemerosotan pertukaran gas menyebabkan sesak nafas. Orthopnea juga boleh berlaku - sesak nafas dalam kedudukan mendatar. Seseorang tidak dapat berehat pada waktu malam berbaring di punggungnya - dia harus tidur sambil duduk.
    HipertensiPeningkatan tekanan yang mendadak menimbulkan kelebihan otot jantung. Ini mengganggu fungsi jantung, mengurangkan aliran darah ke organ, dan menyebabkan kegagalan pernafasan. Terdapat juga rasa tidak selesa dan berat di hati..
    AnemiaHemoglobin bertanggungjawab untuk memindahkan oksigen ke tisu, jadi apabila tahapnya menurun, tidak ada cukup oksigen dalam darah. Gejala ini paling ketara selepas aktiviti fizikal, ketika darah tidak mempunyai masa untuk menyampaikan jumlah oksigen yang diperlukan ke tubuh..
    Laringitis

    Kekurangan udara pada kanak-kanak menyebabkan

    Bayi menghela nafas dengan kerap dan dalam, dia tidak mempunyai cukup udara, sesak nafas muncul. Apa yang perlu dilakukan dengannya, betapa berbahayanya, dan bagaimana memperbaiki keadaan remah?

    Isi kandungan:

    • Sukar untuk kanak-kanak bernafas, udara tidak mencukupi.

    Sebab dan apa yang perlu dilakukan?

  • Mengapa kanak-kanak itu bernafas dengan kerap dan dalam? Penyebab utama kekurangan udara
  • Apabila anda perlu berjumpa doktor dengan segera?
  • Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak anda sukar bernafas dan kekurangan udara?
  • Baca juga:
  • Satu komen:
  • Tambah komen Batalkan balasan
  • Sesak nafas pada kanak-kanak
  • Apa ini?
  • Sebab-sebabnya
  • Bagaimana ia menampakkan?
  • Ciri-ciri pada bayi baru lahir dan bayi
  • Ibu tambah
  • Menu navigasi
  • Pautan tersuai
  • Pengumuman
  • Maklumat pengguna
  • Kekurangan udara pada kanak-kanak >> Kelaparan oksigen
  • Catatan 1 hingga 12 dari 12
  • Kongsi 1 Selasa, 9 Ogos 2011 03:40:50
  • Kongsi 2 Selasa, 9 Ogos 2011 04:10:09
  • Kongsi 3 Selasa, 9 Ogos 2011 04:20:32
  • Kongsi 4Tuesday, 9 Ogos 2011 04:25:38
  • Kongsi 5 Selasa, 9 Ogos 2011 04:28:00
  • Kongsi 6 Selasa, 9 Ogos 2011 08:58:59
  • Kongsi 7 Selasa, 9 Ogos 2011 15:30:22
  • Kongsi 8 Selasa, 9 Ogos 2011 16:10:56
  • Kongsi 9 Selasa, 9 Ogos 2011 17:14:18
  • Share10 Selasa, 9 Ogos 2011 19:57:28
  • Kongsi 11 Rabu, 10 Ogos 2011 00:03:11
  • Kongsi 12 Rabu, 10 Ogos 2011 07:40:27
  • Apa yang dapat menjadi alasan kekurangan udara pada anak, apa yang perlu diubah dalam gaya hidup, apakah harus dirawat, atau akan hilang sendiri? Baca jawapan untuk soalan-soalan ini dalam artikel kami..

    Mengapa kanak-kanak itu bernafas dengan kerap dan dalam? Penyebab utama kekurangan udara

    Terdapat banyak sebab untuk sesak nafas pada bayi..

    Jadual mengandungi yang paling biasa.

    Edema Quincke, sebagai salah satu jenis alahan, adalah penyakit yang paling berbahaya dalam kes ini.

    Sekiranya anak mula bengkak pada kulit, terutama pada wajah, kemerahan dan kesukaran bernafas, anda perlu segera menghubungi ambulans!

    Untuk meringankan jangkaan, kurangkan kemungkinan terkena alergen, makanan yang paling sering, dan kawasan bengkak sejuk dengan tuala basah dan sejuk.

    Selain sukar bernafas, gejala berikut muncul:

    • Kulit biru.
    • Denyutan perlahan atau cepat
    • Sakit di bahagian kiri di bawah tulang rusuk atau di bawah skapula.

    Apabila anda perlu berjumpa doktor dengan segera?

    Kesukaran bernafas dapat nyata dengan cara yang berbeza.

    • Kardiogram.
    • Spirografi, iaitu memeriksa jumlah paru-paru.
    • X-ray dada, untuk mengecualikan masalah dengan struktur paru-paru.
    • Mungkin janji dengan ortopedis untuk mengatasi masalah serius pada tulang belakang.
    • EEG untuk menyingkirkan epilepsi.
    • Ujian alergen.

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak anda sukar bernafas dan kekurangan udara?

    Sekiranya terdapat kekurangan udara yang teruk, ambulans mesti dipanggil segera. Dalam situasi seperti itu, panik ibu bapa dikontraindikasikan! Anak itu tidak boleh dibiarkan begitu sahaja dan, jika boleh, memberi pertolongan cemas.

    1. Sekiranya anak sudah besar, sokongan yakin dari ibu bapa akan membantu, siapa yang harus berusaha menormalkan irama pernafasan dengan bantuan latihan pernafasan..
    2. Sedikit penyejukan badan dengan tuala yang lembap juga akan membantu mengurangkan tahap proses yang teruk..
    3. Boleh membantu memulihkan pernafasan dengan urutan yang menenangkan.

    Sekiranya kanak-kanak tersedak, bantu memuntahkan benda asing tanpa membuat pergerakan terbalik secara tiba-tiba. Sebaiknya letakkan bayi dengan perutnya ke bawah pada permukaan yang keras dan tampar tajam di antara bilah bahu 2-3 kali. Cara lain untuk digunakan tidak selamat, jika tidak berjaya - tunggu doktor.

  • Tidak digalakkan berbaring dengan kesukaran bernafas, lebih baik mengambil posisi berbaring.
  • Jangan biarkan anak tertidur atau pingsan semasa serangan! Anda mesti menjaga amonia.

  • Sekiranya terdapat alahan, perlu segera mengeluarkan alergen yang mungkin dari anak, berikan antihistamin, bilas hidung, bilas mulut.
  • Penting untuk diingat bahawa hanya diagnostik komprehensif yang betul akan membantu doktor mendiagnosis dan menetapkan rawatan yang betul..

    Sekiranya terdapat masalah pernafasan pada anak, pastikan anda berjumpa pakar!

    Baca juga:

    Satu komen:

    Semuanya ditulis dengan terperinci! Semasa kecil, kakak saya mengalami masalah pernafasan, dia menghela nafas dalam-dalam - beberapa kali (seolah-olah dia terengah-engah).

    Melalui lawatan panjang ke doktor, terbukti bahawa ia gugup. Sebelum ini, tidak ada akses ke sumber maklumat.

    Dan di sini semuanya dijelaskan sedemikian rupa sehingga segera menjadi jelas kepada doktor mana yang akan pergi ke beberapa gejala kumulatif..

    Kesihatan kepada semua orang !! Dan kanak-kanak.

    Tambah komen Batalkan balasan

    memenuhi keadaan khusus kesihatan anda, dan bukan cadangan perubatan.

    © Bahan laman web dilindungi oleh undang-undang Persekutuan Rusia mengenai hak cipta dan hak yang berkaitan.

    Semasa menggunakan dan mencetak semula bahan, diperlukan pautan aktif dan terindeks ke laman web ini!

    Sesak nafas pada kanak-kanak

    Bayi mempunyai pelbagai penyakit yang menyebabkan pernafasan cepat. Sesak nafas pada kanak-kanak boleh membahayakan dan memerlukan pemantauan wajib.

    Apa ini?

    Semasa hidup mereka, setiap orang mengalami pernafasan yang cepat. Ia boleh berlaku akibat pelbagai sebab fisiologi, dan juga pelbagai penyakit..

    Sesak nafas pada kanak-kanak adalah keadaan yang disertai dengan peningkatan kadar pernafasan melebihi norma usia. Keterukan bergantung pada banyak faktor awal dan ditetapkan secara individu.

    Pernafasan luaran dinilai menggunakan kriteria khas - kekerapan pergerakan pernafasan seminit. Ia ditakrifkan secara sederhana. Untuk mengetahui frekuensi pergerakan pernafasan seminit, cukup untuk menghitung berapa banyak nafas yang diambil oleh anak dalam 60 saat. Ini akan dianggap sebagai nilai yang diinginkan.

    Kadar pernafasan tidak berterusan dan bergantung pada usia. Terdapat jadual khas yang menunjukkan nilai normal penunjuk ini untuk kanak-kanak yang berumur berbeza. Bayi yang baru lahir bernafas lebih kerap daripada bayi yang lebih tua. Ini disebabkan ukuran paru-paru yang kecil dan kapasiti tisu paru-paru yang rendah..

    Bayi tahun pertama kehidupan bernafas pada frekuensi menggigil seminit. Pada usia tiga tahun, kanak-kanak bernafas sedikit lebih jarang - sekali dalam 60 saat. Kanak-kanak prasekolah dapat bernafas dengan kadar kira-kira satu minit. Pada remaja, pernafasan menjadi hampir dewasa, dan kadar pernafasan normal per minit adalah 18-20.

    Sebab-sebabnya

    Pelbagai faktor menyebabkan sesak nafas. Mereka boleh menjadi fisiologi dan patologi. Untuk menilai tahap keparahan keadaan, jumlah pergerakan pernafasan seminit dikira awal. Keparahan sesak nafas boleh berbeza dan bergantung kepada banyak sebab yang mendasari.

    Pernafasan yang cepat disebabkan oleh:

    • Berlari atau berjalan pantas. Aktiviti fizikal aktif menyumbang kepada fakta bahawa kadar pernafasan meningkat setiap minit. Ini disebabkan oleh keperluan tubuh yang semakin meningkat untuk memenuhi organ dalaman dengan oksigen. Dengan senaman fizikal, penggunaan oksigen meningkat, yang dimanifestasikan pada anak dengan munculnya sesak nafas.
    • Akibat jangkitan. Pada suhu badan yang tinggi, kekerapan pergerakan pernafasan meningkat beberapa kali. Selalunya, demam berlaku dengan penyakit berjangkit. Penyakit bakteria dan virus menyebabkan gejala keracunan pada anak, yang dapat ditunjukkan dengan pernafasan yang cepat.
    • Penyakit paru-paru dan sistem bronkopulmonari. Perubahan patologi yang timbul daripada penyakit seperti itu menyebabkan perkembangan hipoksia oksigen yang teruk. Agar lebih banyak oksigen memasuki tisu, pernafasan lebih cepat diperlukan..
    • Kegagalan pernafasan. Ia boleh berkembang dalam keadaan akut, tiba-tiba, dan penyakit kronik jangka panjang. Kegagalan pernafasan biasanya disertai dengan peningkatan pergerakan pernafasan yang berterusan setiap minit.
    • Penyakit sistem kardiovaskular. Kecacatan dan patologi jantung kongenital dan yang diperoleh sering menyebabkan fakta bahawa tubuh memerlukan peningkatan jumlah oksigen. Untuk menyediakan ini, kadar pernafasan meningkat. Selalunya, dengan penyakit jantung dan saluran darah, kegagalan kardiovaskular dan pernafasan terbentuk.
    • Obesiti. Bayi yang mempunyai berat badan berlebihan juga mengalami kesukaran bernafas. Malah aktiviti fizikal yang paling biasa boleh menyebabkan munculnya pernafasan yang cepat. Kegemukan yang teruk selalu disertai dengan sesak nafas. Untuk menormalkan pernafasan, adalah mustahak untuk mencapai penurunan berat badan ke nilai normal.
    • Ketumbuhan. Sejumlah besar oksigen diperlukan untuk pertumbuhan neoplasma. Ini ditunjukkan oleh munculnya sesak nafas yang berterusan pada anak. Pada peringkat awal pertumbuhan tumor, pernafasan tetap normal. Kursus penyakit yang teruk dan perkembangan tumor yang cepat menyebabkan hakikat bahawa kanak-kanak itu mula mengalami kesukaran bernafas.
    • Thromboembolisme arteri pulmonari. Patologi yang agak jarang berlaku. Ia boleh berkembang dalam pelbagai keadaan patologi. Keadaan ini memerlukan rawatan kecemasan bayi di hospital. Tanpa rawatan, prognosisnya sangat buruk.
    • Anemia pelbagai asal usul. Penurunan hemoglobin dan sel darah merah dalam darah membawa kepada fakta bahawa ketepuan oksigen turun dengan ketara. Sesak nafas dalam keadaan ini biasanya bersifat pampasan. Untuk menghilangkan kekurangan oksigen yang teruk, kekerapan pergerakan pernafasan meningkat.
    • Kecederaan traumatik. Trauma pernafasan akibat jatuh adalah perkara biasa pada kanak-kanak. Biasanya, keadaan akut seperti itu disertai dengan permulaan pernafasan yang cepat. Patah tulang rusuk, menurut statistik, adalah patologi trauma yang paling biasa pada kanak-kanak. Sindrom nyeri yang teruk juga menyumbang kepada pernafasan yang lebih pantas.
    • Keadaan neurotik. Penyakit sistem saraf menyebabkan pernafasan meningkat. Kegagalan pernafasan dengan patologi seperti itu tidak pernah terbentuk. Tekanan yang teruk atau pengalaman psiko-emosi yang kuat dari keadaan juga menyebabkan sesak nafas. Malah kegembiraan yang normal sering menyebabkan pernafasan cepat terasa, terutama pada kanak-kanak yang mudah tersinggung..

    Keparahan sesak nafas boleh berbeza-beza. Ini banyak ditentukan oleh alasan yang menyumbang kepada penampilannya..

    Untuk menentukan keparahan sesak nafas, doktor menggunakan klasifikasi khas. Ia digunakan untuk menentukan keparahan sesak nafas pada kanak-kanak..

    Mengikut keparahan kursus, kepantasan bernafas boleh:

    • Darjah cahaya. Dalam kes ini, sesak nafas muncul semasa berjalan cepat dan aktif, berlari atau melakukan pergerakan fizikal yang aktif. Pada waktu rehat, dalam kes ini, sesak nafas sama sekali tidak ada..
    • Keterukan sederhana. Kemunculan sesak nafas dalam kes ini mungkin berlaku semasa melakukan aktiviti rumah tangga setiap hari. Ini membawa kepada kenyataan bahawa tingkah laku anak berubah. Dari luar, bayi menjadi lebih perlahan, bermain permainan yang kurang aktif dengan rakan sebaya, mengelakkan aktiviti fizikal.
    • Arus berat. Bahkan aktiviti fizikal yang kecil, termasuk yang dilakukan semasa rutin harian, menyumbang kepada sesak nafas. Juga, peningkatan pernafasan yang ketara berlaku pada waktu rehat. Gejala buruk yang lain biasanya disertai sesak nafas yang teruk. Rawatan gangguan pernafasan yang teruk dilakukan di rumah sakit.

    Dengan mekanisme sesak nafas, ia boleh:

    • Inspirasi. Dalam kes ini, sukar bagi anak untuk bernafas. Biasanya, varian klinikal dyspnea ini berlaku dalam patologi sistem pernafasan, berlaku dengan penyempitan lumen saluran bronkus. Proses keradangan yang berlaku pada tisu bronkus atau paru-paru juga menyumbang kepada kemunculan kesukaran bernafas.
    • Tamat tempoh. Dalam keadaan ini, sukar bagi anak untuk menghembuskan nafas. Dalam kebanyakan kes, keadaan klinikal ini berlaku apabila terdapat perubahan patologi pada bronkus berkaliber kecil. Beberapa penyakit sistem kardiovaskular juga menyebabkan kemunculan sesak nafas jenis klinikal ini..
    • Bercampur. Ia dicirikan oleh sesak nafas dan pernafasan. Ia berlaku dalam pelbagai keadaan patologi. Selalunya ia dicatatkan pada bayi yang mempunyai penyakit berjangkit yang teruk.

    Bagaimana ia menampakkan?

    Sesak nafas disertai dengan munculnya gejala yang berkaitan dengan kekurangan oksigen di dalam badan. Selain sukar bernafas masuk dan keluar, bayi mungkin merasa sesak dan sakit di dada. Gejala sesak nafas yang berkaitan secara langsung berkaitan dengan penyakit yang mendasari, yang menyebabkan munculnya pernafasan yang cepat pada anak.

    Penyakit paru disertai dengan mengi, batuk dengan atau tanpa kahak, gejala mabuk, dan peningkatan suhu badan. Semasa serangan sesak nafas, bayi mungkin takut, cemas. Wajah bayi biasanya sangat merah, sementara kulit menjadi pucat. Tangan dan kaki terasa sejuk.

    Ciri-ciri pada bayi baru lahir dan bayi

    Anda boleh menentukan sesak nafas pada anak yang baru dilahirkan sendiri. Untuk melakukan ini, anda perlu mengira berapa banyak nafas yang diambil bayi dalam satu minit. Sekiranya nilainya melebihi 60 nafas seminit, maka kita dapat membincangkan tentang kehadiran sesak nafas pada bayi. Pada bayi, petunjuk pernafasan normal lebih rendah - 30-35.

    Gejala utama sesak nafas adalah peningkatan pernafasan dalam 60 saat..

    Doktor mengenal pasti beberapa sebab yang menyebabkan sesak nafas pada bayi yang baru lahir. Nafas yang meningkat juga boleh disebabkan oleh patologi kongenital, yang menyebabkan pelbagai gangguan pada sistem imun..

    Sesak nafas pada bayi yang baru lahir sering berkembang walaupun disebabkan oleh selesema biasa. Ini menyumbang kepada kekurangan pernafasan yang ketara, yang disertai dengan penampilan kekurangan oksigen. Untuk menghilangkannya, bayi mula bernafas sedikit lebih kerap. Untuk menormalkan pernafasan dalam kes ini, rawatan selesema wajib dilakukan..

    Sekiranya terdapat tanda-tanda sesak nafas pada bayi yang baru lahir dan bayi, pastikan anda berjumpa doktor dengan segera. Selalunya, pernafasan yang cepat adalah tanda pertama penyakit berbahaya paru-paru dan sistem kardiovaskular. Tercekik adalah keadaan yang paling tidak baik dan bahkan kritikal. Ini adalah manifestasi sesak nafas yang melampau..

    Dalam beberapa kes, mungkin diperlukan rundingan tambahan dengan pakar kardiologi, ahli pulmonologi, imunologi dan pakar lain. Mereka perlu membuat diagnosis yang tepat dan mengenal pasti penyebab yang menyebabkan munculnya sesak nafas pada bayi..

    Doktor Komarovsky akan memberitahu anda bagaimana merawat hidung berair pada anak dalam video seterusnya.

    Semua hak terpelihara, 14+

    Menyalin bahan laman web hanya boleh dilakukan jika pautan aktif dipasang di laman web kami.


    Artikel Seterusnya
    Keradangan pankreas: gejala dan rawatan