Pembesaran atrium kiri: sebab, gejala dan rawatan


Hipertrofi, atau pembesaran rongga atrium kiri, adalah penyakit kerana ventrikel kiri menebal dan keanjalan permukaan jantung hilang. Patologi ini adalah penyebab kematian yang biasa pada usia muda, terutama pada atlet. Apa yang boleh menyebabkan penyakit ini, apa itu, dan bagaimana rawatan pembesaran atrium kiri - kita akan memberitahu lebih lanjut.

Apa ini?

Pembesaran rongga atrium kiri tidak boleh disebut penyakit bebas. Hipertrofi berkaitan secara langsung dengan kelainan pada sistem peredaran darah, disebabkan oleh kekurangan darah dalam jantung sebelah kiri. Akibatnya, keupayaan miokardium untuk menguncup ventrikel menurun..

Pelbagai penyakit kardiovaskular dibezakan antara penyebab penyakit ini. Ini termasuk stenosis mitral, yang menyempitkan bukaan di kawasan atrium kiri dan ventrikel. Ia berlaku dengan latar belakang rematik, dalam kes yang jarang terjadi akibat kekurangan mitral. Patologi yang disebabkan oleh penyakit ini, sebaliknya, memprovokasi pengembangan bukaan di kawasan antara ventrikel dan atrium. Pada masa pengecutan ventrikel, darah tidak mengepam ke aorta, tetapi atrium, menyebabkan hipertropi.

Penyakit valvular membawa kepada peningkatan beban jantung. Dengan latar belakang ini, proses mengepam darah ke dalam ventrikel melalui bukaan yang menyempit menjadi lebih rumit. Sebagai hasil daripada beban yang berterusan, ototnya bertambah besar.

Permulaan penyakit ini menunjukkan adanya kelainan serius lain dalam sistem kardiovaskular. Hanya rawatan yang mencukupi dimulakan tepat pada masanya dapat meningkatkan kesejahteraan pesakit dan menyelamatkan nyawanya..

Gejala hipertrofi atrium sebelah kiri mungkin tidak muncul dalam jangka masa yang lama. Kemerosotan keadaan pesakit boleh berlaku serta-merta. Ini dinyatakan seperti berikut:

  • gangguan dalam kerja jantung;
  • keletihan cepat;
  • sesak nafas, yang berlaku walaupun dengan sedikit tenaga kerja fizikal.

Pada peringkat lanjut, pesakit mungkin mengalami peningkatan tekanan pada vena paru, serta genangan darah pada lingkaran kecil sistem peredaran darah, yang sering dimanifestasikan oleh hemoptisis. Gejala hipertrofi selalunya tekanan darah tinggi, sakit dada, dan bengkak di kaki..

Bagaimana ia mempengaruhi badan?

Peranan penting dalam lingkaran besar hematopoiesis ditugaskan ke ventrikel kiri. Ia menyediakan bekalan darah ke semua organ dan tisu badan. Perluasan jabatan ini dapat mengancam perkembangan komplikasi serius. Inilah yang mengancam pembesaran atrium kiri:

  • kegagalan jantung - apabila organ utama seseorang kehilangan keupayaan untuk mengepam darah yang mencukupi untuk memastikan fungsi normal badan;
  • gangguan irama jantung atau aritmia;
  • perkembangan serangan jantung apabila bekalan darah ke jantung terganggu;
  • pelanggaran bekalan oksigen ke tisu otot jantung;
  • kegagalan jantung.

Seperti yang anda lihat, hipertrofi atrium kiri membawa kepada komplikasi yang serius dan kadang-kadang tidak dapat dipulihkan. Itulah sebabnya, sebaik sahaja ada tanda-tanda fungsi jantung yang tidak normal dikesan, anda harus segera menghubungi pakar. Penting untuk mengenal pasti patologi pada peringkat awal perkembangan untuk mengelakkan akibat yang serius..

Punca patologi

Perlu difahami bahawa penyebab pengembangan atrium kiri dapat diketahui hanya setelah kajian selesai. Antara faktor yang mungkin berasal dari penyakit ini, keturunan, kehadiran berat badan berlebihan, dan tekanan darah tinggi harus dibezakan. Sebab yang paling umum dinyatakan dalam senarai berikut:

  • Obesiti. Ini adalah faktor utama yang berfungsi sebagai provokator untuk penampilan patologi. Menurut statistik, banyak orang mempunyai berat badan berlebihan, termasuk kanak-kanak, yang menyebabkan perkembangan penyakit jantung..
  • Kemerosotan prestasi injap mitral. Terdapat dua jenis penyimpangan tersebut, yang diwakili oleh stenosis dan kekurangan. Dalam kes terakhir, ia tidak ditutup sepenuhnya. Ini menyebabkan darah bergerak ke arah yang bertentangan. Dengan stenosis, bukaan menyempit di kawasan dua bahagian jantung. Oleh kerana perubahan tersebut, daya atrium kiri meningkat, itulah sebab rongga mengembang.
  • Tekanan jantung tinggi. Proses ini diatur oleh aliran darah normal melalui pembuluh darah, mempertahankan keadaan normalnya. Peningkatan tekanan menjadi penyebab peningkatan beban, dan kerja berlebihan bahagian dan injap organ utama menyebabkan perkembangan pelbagai patologi.
  • Penyakit paru paru. Sebarang jangkitan sistem pernafasan yang menular dapat mengancam perkembangan hipertrofi atrium kiri akibat penurunan fungsi paru-paru.
  • Tekanan. Mereka menyebabkan peningkatan tekanan darah, yang pada gilirannya membuat otot jantung bekerja lebih keras. Keadaan tekanan berterusan yang kerap menyebabkan kerosakan atrium kiri.

Tahap hipertrofi

Hipertrofi atrium kiri dapat meningkatkan jisim atrium kanan. Tugas kedua ventrikel adalah memastikan darah dipam ke aorta setiap saat, sepanjang masa. Mereka mesti berfungsi dengan lancar, hanya dengan itu jantung akan melaksanakan fungsi asas sepenuhnya.

Peningkatan kontraksi boleh menyebabkan peningkatan aktiviti fizikal, keadaan tertekan. Mereka tidak berbahaya dan bangkit ketika anda berehat atau berehat. Sekiranya peningkatan kontraksi disebabkan oleh penyakit jantung, mereka boleh menyebabkan komplikasi serius pada tubuh, seperti hipertrofi atrium kiri..

Dalam amalan perubatan, terdapat tiga peringkat keadaan ini:

  1. Peringkat pembentukan. Pada tahap ini, terdapat peningkatan yang signifikan dalam massa sel jantung, yang mengandungi keseimbangan tenaga glikogen, molekul ATP, fosforus kreatin yang mencukupi.
  2. Tahap pampasan. Penebalan dinding ventrikel berlaku. Pada tahap ini, dapat diperhatikan bahawa darah dari jaringan dalam sistem kapilari memasuki miokardium, akibatnya kebuluran oksigen sering terjadi.
  3. Tahap dekompensasi. Ia dicirikan oleh ketidakstabilan proses penipisan otot jantung. Pada peringkat ini, atrofi sel dan penggantian kawasan ini dengan tisu adiposa diperhatikan. Tahap ini menunjukkan ketidakupayaan ventrikel kiri untuk mengepam darah, yang menjadi sebab perkembangan kegagalan jantung. Keadaan ini amat berbahaya bagi pesakit, kerana boleh menyebabkan infark miokard..

Pada tahap pampasan, fungsi mengepam dilakukan oleh miokardium, yang memungkinkan untuk mempertimbangkan kemampuan sistem jantung ini sebagai unik. Pada tahap ini, jantung nampaknya terbentang panjang. Keadaan ini dipanggil pelebaran aktif..

Pada kanak-kanak, hipertrofi atrium dapat mengimbangi pelbagai kecacatan jantung.

Rawatan dan prognosis

Hipertrofi atrium boleh disebabkan oleh lebih daripada sekadar penyakit jantung. Berisiko mendapat patologi ini adalah orang yang:

  • makan diet yang ketat dan lapar;
  • masuk untuk bersukan dan mengalami kelebihan beban;
  • menjalani gaya hidup yang tidak sihat;
  • merokok dan minum alkohol.

Tahap dekompensasi paling sering diperhatikan pada atlet yang menyalahgunakan doping. Tahap ini membawa maut dalam 4% kes.

Kaedah untuk mendiagnosis penyakit ini adalah sinar-X, ECG, ultrasound, yang boleh dilakukan di mana-mana klinik. Menurut hasil pemeriksaan ultrasound, ukuran sebenar jantung, ruangnya, ketebalan dinding, dan kadar aliran darah ditentukan.

Sekiranya pesakit mempunyai hipertrofi pada tahap pembentukan atau pampasan, maka prognosis untuk pemulihan adalah baik. Dalam kes ini, rancangan pemakanan pembetulan kecil, aktiviti fizikal, dan pengambilan vitamin paling kerap diresepkan..

Pada tahap dekompensasi, pesakit memerlukan terapi khas, di mana pengambilan wajib penyekat B, penghambat, dan sartan diperlukan. Penggunaan ubat ini membolehkan anda mengurangkan jisim otot jantung yang terjejas dalam proses hipertrofi, menormalkan tekanan darah, dan meningkatkan jumlah nutrien di dalam badan. Sebagai tambahan kepada rawatan ubat, pesakit dapat mengambil suntikan ramuan ubat yang disediakan mengikut resipi rakyat.

Walaupun ubat tidak mengklasifikasikan hipertrofi atrium kiri sebagai penyakit bebas, ia mesti dirawat, kerana tidak aktif boleh menyebabkan komplikasi serius pada tubuh.

Mengapa atrium kiri membesar: bagaimana merawat

Pembesaran atrium kiri bukanlah patologi yang terpisah, tetapi penyakit yang berlaku terhadap latar belakang penyakit lain. Sekiranya sel-sel tisu jantung membesar, kerosakan jantung sebelah kiri berlaku. Ramai orang pernah mendengar mengenai hipertrofi atrium kiri: penyakit ini adalah perkara biasa.

Sebab peningkatan atrium kiri

Terdapat banyak sebab untuk penyakit ini. Sebilangan orang mempunyai kecenderungan keturunan untuk penyakit kardiovaskular. Peningkatan rongga jantung berlaku pada orang yang berlebihan berat badan, dan juga pada mereka yang menderita patologi jantung. Hipertrofi atrium boleh berlaku pada orang yang tidak aktif. Penyakit jantung menimbulkan ancaman kepada kesihatan: masing-masing memerlukan rawatan tepat pada masanya.

Atrium kiri yang membesar dikaitkan dengan tahap kegemukan: penyakit ini sering didiagnosis pada orang gemuk, tanpa mengira usia. Faktor predisposisi hipertrofi atrium adalah tekanan darah tinggi, atau hipertensi. Peningkatan tekanan berlaku kerana tekanan fizikal, psiko-emosi yang kuat. Sekiranya anda sering mengalami tekanan seperti itu, penyakit kardiovaskular dapat berkembang, di mana terdapat hipertrofi atrium kiri..

Beban pada jantung meningkat dan aliran darah ke otot jantung terganggu. Hipertrofi atrium kiri berlaku apabila saluran darah di jantung menjadi sempit. Oleh itu, organ tidak menerima oksigen yang mencukupi. Faktor predisposisi adalah stenosis injap mitral: dengan patologi ini, beban di atrium kiri meningkat. Penyebab stenosis injap mitral adalah pelanggaran peredaran darah di pembuluh darah, akibatnya darah bertakung di organ dan tisu.

Predisposisi patologi

Pembesaran atrium kiri difasilitasi oleh stenosis injap aorta. Fungsi injap adalah untuk membantu mengalihkan darah dari ventrikel kiri ke aorta. Dengan stenosis injap aorta, jantung tidak menghasilkan darah yang cukup, sehingga beban pada ototnya meningkat, dan fungsi atrium kiri terganggu. Injap mitral dan aorta dapat menyempitkan, memprovokasi patologi. Sekiranya injap tidak berfungsi dengan betul, jantung mengalami tekanan, dan kemudian atrium kiri meningkat.

Hipertrofi otot jantung berlaku terhadap latar belakang patologi miokardium. Pada manusia, penyakit radang diperhatikan yang mengganggu aktiviti jantung, terutama kemampuan kontraktilnya. Tekanan meningkat dengan patologi buah pinggang dan hepatik. Hipertrofi atrium berlaku kerana penyakit berjangkit yang berkaitan dengan saluran pernafasan. Dengan penyakit seperti itu, fungsi paru-paru dan kerja atrium kiri terganggu..

Seperti yang disebutkan di atas, hipertrofi berkembang pada orang dengan kecenderungan keturunan. Ventrikel jantung dapat menebal kerana ciri kongenital. Dengan latar belakang masalah seperti itu, atrium kiri membesar. Ruang luaran jantung berfungsi secara aktif, kerana mesti menyediakan bekalan darah ke organ: ini membawa kepada fakta bahawa otot jantung tumbuh.

Gambar klinikal

Pertimbangkan gejala penyakit, yang menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Pada sesetengah pesakit, simptomnya ringan, sementara yang lain lebih banyak. Sekiranya otot jantung tidak membesar secara berlebihan, mungkin tidak ada gejala. Oleh itu, orang tersebut tidak akan menyedari penyakit ini. Sekiranya tisu jantung terjejas dengan ketara, banyak gejala yang tidak menyenangkan muncul. Latihan meningkatkan degupan jantung: dengan hipertrofi atrium, seseorang akan mengalami sesak nafas. Kesakitan dada mungkin berlaku. Orang yang mengalami gejala ini sering letih, dan aktiviti seharian dapat memberi mereka ketidakselesaan psikologi. Sekiranya hipertrofi atrium berkembang, orang itu sukar bernafas. Dengan penyakit seperti itu, penting untuk mengelakkan keterlaluan fizikal dan psiko-emosi..

Gejala mungkin berbeza bergantung kepada penyebab hipertrofi. Sekiranya seseorang mengalami stenosis mitral, hemoptisis berlaku dengan sesak nafas, sesetengah orang mengalami batuk.

Dengan stenosis mitral, terdapat pembengkakan pada hujung kaki. Dan juga fungsi jantung terganggu, kelemahan, sesak nafas berlaku, nadi menjadi cepat. Dengan kekurangan injap mitral, kulit menjadi pucat, sesak nafas yang teruk muncul. Dengan senaman fizikal, rasa sakit menjadi sengit. Sekiranya terdapat gejala yang membimbangkan, anda perlu menghubungi pakar kardiologi, pakar akan menetapkan langkah diagnostik wajib.

Diagnostik

Patologi kardiovaskular memerlukan rawatan profesional yang kompleks. Terapi awal akan meningkatkan prognosis penyakit. Rawatan berbeza dalam setiap kes. Doktor menetapkan ubat bergantung pada jenis patologi. Hipertrofi atrium dikesan pada auskultasi. Semasa pemeriksaan ini, doktor menganalisis bunyi yang keluar dari jantung. Sekiranya anda mengesyaki patologi, anda perlu mendengar bunyi menggunakan otoskop.

Penting untuk menganalisis suara dan nada. Sekiranya doktor mendengar bunyi bising, dia membuat kesimpulan mengenai pelanggaran kerja injap jantung. Oleh itu, seseorang mungkin mengalami patologi. Hipertrofi atrium kiri dikesan oleh ultrasound. Ekokardiografi membolehkan anda menganalisis kerja alat jantung dan injap. Isyarat ultrasound yang dipantulkan memungkinkan untuk memperoleh gambar berdasarkan sebab penyebab hipertrofi akan dikenal pasti.

Dalam proses diagnosis, doktor menentukan ukuran ruang jantung, ketebalan dinding jantung. Penting untuk menganalisis pergerakan darah ke ventrikel dan atria supaya pemeriksaan yang berkesan dapat dijalankan. Kecacatan jantung, penyakit kardiovaskular, dan hipertrofi atrium kiri dapat dikesan pada sinar-x. Doktor juga menilai keadaan paru-paru. Berkat kaedah pemeriksaan moden, adalah mungkin untuk menentukan ukuran bahagian jantung.

Elektrokardiogram berkesan dalam mengesan penyakit kardiovaskular. Dengan bantuan diagnosis seperti itu, pelanggaran kemampuan kontraktil dapat dikesan. Kaedah tinjauan di atas sangat bermaklumat. Tetapi untuk mendapatkan gambaran klinikal yang tepat, anda perlu menganalisis semua data. Hanya diagnosis komprehensif yang akan mendedahkan patologi. Untuk mengenal pasti penyakit, data pemeriksaan digunakan dengan menggunakan ECG. Perlu diperhatikan sekali lagi bahawa atrium kiri yang membesar bukanlah penyakit bebas; rawatan melibatkan terapi untuk penyakit yang mendasari. Penting untuk menentukan punca sebenar hipertrofi atrium. Sekiranya diperlukan, doktor melakukan diagnostik pembezaan.

Bagaimana rawatan dijalankan

Sekiranya rawatan patologi yang mendasari dijalankan dengan betul, prognosis hipertrofi akan lebih baik. Sekiranya peningkatan itu disebabkan oleh patologi yang berkaitan dengan saluran pernafasan, doktor menetapkan rawatan dengan mengambil kira gejala. Ubat antivirus diresepkan jika perlu. Khususnya, mereka diperlukan jika hipertrofi timbul dengan latar belakang jangkitan virus. Antibiotik diresepkan untuk jangkitan bakteria.

Hipertrofi atrium sering dikaitkan dengan hipertensi. Berdasarkan ini, anda perlu mengambil ubat yang sesuai yang ditetapkan oleh doktor anda. Sekiranya hipertrofi disebabkan oleh kekurangan injap mitral, pakar kardiologi akan memberi ubat untuk memastikannya berfungsi. Dalam beberapa kes, rawatan bertujuan untuk menghilangkan jangkitan streptokokus: pesakit boleh mengambil Bicillin selama 12 bulan. Dengan patologi maju, doktor mengesyorkan pembedahan.

Sekiranya hipertrofi atrium berlaku dengan latar belakang stenosis mitral, campur tangan pembedahan sangat diperlukan. Bergantung pada sifat patologi, operasi ditetapkan untuk memulihkan operasi injap atau menggantinya. Rawatan hipertrofi secara individu.

Pelebaran atria

Dilatasi atrium adalah pengembangan rongga atria kiri dan (atau) kanan sambil mengekalkan ketebalan normal dinding yang membentuknya. Keadaan ini bukan penyakit bebas dan dianggap sebagai salah satu gejala ciri sejumlah patologi kongenital atau diperolehi sistem kardiovaskular atau pernafasan.

Sebab-sebabnya

Mekanisme patologi pengembangan dilatasi atria didasarkan pada penyumbatan aliran darah melalui bukaan atrioventricular, di mana komunikasi rongga ventrikel dan atria berlaku.

Sebab untuk pengembangan rongga atrium kiri adalah selalunya peningkatan tekanan jangka panjang dalam peredaran sistemik, kerana aktiviti fizikal yang ketara. Sebab lain untuk dilatasi atrium kanan ialah fibrilasi atrium, walaupun dalam banyak kes, ia berkembang sebagai komplikasi pengembangan patologi ruang jantung.

Peningkatan tekanan darah dalam peredaran pulmonari menyebabkan dilatasi atrium kanan, yang mungkin disebabkan oleh faktor berikut:

  • penyakit bronkopulmonari kronik, yang dicirikan oleh kekejangan otot bronkus;
  • patologi kongenital dan pemerolehan saluran darah paru-paru;
  • luka berjangkit pada otot jantung;
  • hipertensi paru;
  • kecacatan jantung kongenital atau diperolehi.

Bentuk

Bergantung pada ciri-ciri patogenesis, dua bentuk dilatasi atrium dibezakan:

  • tonogenik - berkembang akibat peningkatan tekanan di rongga atrium kerana peningkatan bekalan darah mereka;
  • myogenic - berkembang di bawah pengaruh patologi otot jantung.

Dilatasi didiagnosis apabila jumlah satu atau lebih ruang jantung meningkat lebih daripada 5%.

Tanda-tanda

Pelebaran atria kecil atau sederhana berlaku tanpa gejala klinikal dan biasanya dikesan secara kebetulan, ketika melakukan pemeriksaan untuk alasan lain, dan pada dasarnya intinya adalah penemuan diagnostik.

Pengembangan atrium yang ketara disertai dengan kemerosotan fungsi pam mereka, yang menyebabkan munculnya aritmia, perkembangan kegagalan jantung kronik. Gejala:

  • pelanggaran irama jantung;
  • dyspnea;
  • peningkatan keletihan;
  • bengkak anggota badan.

Diagnostik

Kaedah utama untuk mendiagnosis dilatasi atrium adalah pemeriksaan ultrasound jantung. Ini membolehkan anda menilai isipadu ruang jantung, ketebalan dinding miokard dan keanehan penguncupannya, untuk mengenal pasti kemungkinan patologi perikardium, pembekuan darah di rongga jantung, tanda-tanda kerosakan pada alat injap. Data yang diperoleh semasa kajian dibandingkan dengan norma, dengan mempertimbangkan tinggi dan berat pesakit. Dilatasi didiagnosis apabila jumlah satu atau lebih ruang jantung meningkat lebih daripada 5%.

Kaedah instrumental lain digunakan dalam diagnosis dilatasi atrium:

  • elektrokardiografi. Ini membolehkan anda mengenal pasti pelanggaran irama kontraksi, serta melakukan diagnosis pembezaan antara pengembangan atria dan penyakit jantung yang lain;
  • radiografi. Tanda-tanda dilatasi adalah kardiomegali (peningkatan ukuran bayangan jantung), bentuk jantung berbentuk bulat, gejala hipertensi paru, pengembangan akar paru-paru;
  • angiografi angiokoronari. Ini membolehkan anda menjelaskan ciri-ciri struktur jantung, biasanya dilakukan untuk memilih taktik rawatan pembedahan.

Pelebaran atrium memerlukan diagnosis pembezaan dengan kardiomiopati keturunan, miokarditis, penyakit iskemia, kecacatan jantung kongenital dan yang diperoleh, membedah aneurisma.

Rawatan

Dalam banyak kes, tidak mungkin untuk mengenal pasti penyebab yang menyebabkan perkembangan dilatasi atrium, dan oleh itu rawatan bertujuan untuk memerangi kegagalan jantung kronik. Untuk tujuan ini, pesakit ditetapkan:

  • diuretik;
  • penyekat beta;
  • ubat antiarrhythmic;
  • Perencat ACE;
  • glikosida jantung;
  • agen antiplatelet.

Sekiranya penyebab dilatasi atria dapat dihilangkan, maka isipadu mereka secara beransur-ansur dapat menurun dan kembali ke nilai normal..

Dengan tidak berkesannya terapi konservatif untuk dilatasi atrium dan peningkatan gejala kegagalan jantung kronik, masalah rawatan pembedahan diselesaikan. Ini terdiri daripada memasang alat pacu jantung yang meningkatkan proses hemodinamik.

Untuk kegagalan jantung yang teruk, pemindahan jantung adalah satu-satunya rawatan. Walau bagaimanapun, operasi ini jarang dilakukan kerana kos dan kerumitan yang tinggi..

Pencegahan

Pencegahan pengembangan dilatasi atrium terdiri dari langkah-langkah yang bertujuan untuk mencegah perkembangan penyakit sistem kardiovaskular dan pernafasan. Ini termasuk:

  • diet seimbang;
  • pemberhentian penyalahgunaan alkohol dan merokok;
  • pematuhan terhadap peraturan kerja dan rehat;
  • senaman sederhana biasa.

Akibat dan komplikasi

Sekiranya penyebab dilatasi atria dapat dihilangkan, maka isipadu mereka secara beransur-ansur dapat menurun dan kembali ke nilai normal. Dalam semua kes lain, ruang jantung secara beransur-ansur meningkat dalam jumlah, yang menyebabkan peningkatan kegagalan jantung..

Pendidikan: lulus dari Institut Perubatan Negeri Tashkent, yang mengkhususkan diri dalam perubatan umum pada tahun 1991. Kursus penyegaran lulus berulang kali.

Pengalaman kerja: pakar anestesiologi-resuscitator kompleks bersalin bandar, resusitasi jabatan hemodialisis.

Maklumat tersebut digeneralisasikan dan diberikan untuk tujuan maklumat sahaja. Pada tanda pertama penyakit, berjumpa dengan doktor anda. Pengambilan ubat sendiri berbahaya kepada kesihatan!

Ketika pencinta mencium, masing-masing kehilangan 6.4 kalori per minit, tetapi mereka bertukar hampir 300 jenis bakteria..

Pekerjaan yang tidak disukai seseorang jauh lebih memudaratkan jiwa daripada pekerjaan sama sekali.

Karies adalah penyakit berjangkit yang paling biasa di dunia, yang tidak dapat ditandingi oleh selesema..

Semasa operasi, otak kita menghabiskan sejumlah tenaga yang sama dengan mentol 10 watt. Oleh itu, gambar bola lampu di atas kepala anda pada masa ini pemikiran yang menarik muncul tidak jauh dari kebenaran..

Berjuta-juta bakteria dilahirkan, hidup dan mati di usus kita. Mereka hanya dapat dilihat pada pembesaran tinggi, tetapi jika mereka berkumpul, mereka akan sesuai dengan cawan kopi biasa..

Clomipramine antidepresan menimbulkan orgasme pada 5% pesakit.

Para saintis dari University of Oxford melakukan serangkaian kajian, di mana mereka sampai pada kesimpulan bahawa vegetarian dapat membahayakan otak manusia, kerana ia menyebabkan penurunan jisimnya. Oleh itu, saintis mengesyorkan untuk tidak memasukkan ikan dan daging sepenuhnya dari makanan anda..

Lebih daripada $ 500 juta setahun dibelanjakan untuk ubat alergi di Amerika Syarikat sahaja. Anda masih percaya bahawa kaedah untuk akhirnya mengalahkan alahan akan dijumpai.?

Menurut banyak saintis, kompleks vitamin praktikal tidak berguna untuk manusia..

Penggetar pertama dicipta pada abad ke-19. Dia mengusahakan mesin wap dan bertujuan merawat histeria wanita.

Semasa bersin, badan kita berhenti berfungsi sepenuhnya. Hati pun berhenti.

Jangka hayat orang kidal lebih pendek daripada jangka haluan kanan.

Kami menggunakan 72 otot untuk menyebutkan perkataan paling pendek dan paling ringkas..

Sekiranya hati anda berhenti berfungsi, kematian akan berlaku dalam 24 jam.

Menurut penyelidikan WHO, perbualan setengah jam setiap hari di telefon bimbit meningkatkan kemungkinan terkena tumor otak sebanyak 40%.

Kekebalan adalah pertahanan semula jadi kita terhadap pelbagai jenis patologi berjangkit. Dia berjaya mengatasi virus dan bakteria atau gr.

Pelebaran atrium kiri

Mana-mana otot, organ berongga mempunyai margin keselamatan. Hati tidak terkecuali. Jantung manusia adalah organ otot berongga yang terdiri dari atria dan ventrikel, yang, berkontraksi secara bergantian, mengepam darah ke seluruh badan..

Jantung kiri diwakili oleh atrium kiri dan ventrikel, di antaranya terdapat injap bicuspid, yang disebut injap mitral. Peredaran darah di dalam tubuh manusia bergantung pada kerja injap dan ruang jantung yang diselaraskan dengan baik. Dengan pengecutan atrium, tutup injap, seperti pintu, terbuka, dan darah dituangkan melalui bukaan antara ruang ke dalam ventrikel.

Apabila giliran ventrikel berkontrak, injap tutup rapat, mencegah darah mengalir kembali ke atria, yang mewujudkan aliran darah fisiologi yang betul. Atrium kiri empat urat paru dipenuhi dengan darah yang kaya dengan oksigen arteri, yang kemudian dibawa ke semua sel-sel badan. Sekiranya jumlah darah yang memasuki rongga, untuk sebab tertentu, melebihi jumlah yang dibenarkan, maka dinding mengalami peningkatan beban, yang cepat atau lambat membawa kepada peregangan mereka, dan pengembangan atau pelebaran atria berlaku.

Penyebab dilatasi

Prolaps injap mitral

Antara sebab yang boleh menyumbang kepada pengembangan atrium kiri, terdapat penyempitan atau kekurangan injap bicuspid. Sebagai contoh, dengan prolaps injap bicuspid, darah kembali ke atrium apabila ventrikel kiri menguncup melalui bukaan atrioventrikular yang tertutup longgar. Oleh itu, pengisian darah atrium dalam fasa kelonggarannya berlaku bukan sahaja dari vena pulmonari, tetapi juga dari ventrikel kiri..

Ruang jantung menderita pengisian darah yang berlebihan, pada mulanya, berusaha mengatasi beban, ia semakin menebal, dan ketika kapasitas simpanan habis, ia mengembang dan melebar. Dengan stenosis, sebaliknya, darah tidak dapat mengalir dengan bebas dari atrium, ketika berkontrak, ke dalam ventrikel. Atrium kiri tidak kosong sepenuhnya, tetap separuh terisi, dan pada masa ini bahagian baru darah mengalir dari urat pulmonari - pengisian berlebihan berlaku, dan akibatnya, rongga mengembang.

Stenosis injap mitral

Sebagai tambahan kepada stenosis dan kekurangan injap bivalve, peningkatan atrium kiri diperhatikan apabila:

  • kecacatan jantung,
  • aktiviti fizikal yang teruk,
  • komplikasi penyakit berjangkit (virus, bakteria, kulat),
  • mabuk dengan ubat-ubatan atau alkohol, alkoholisme kronik,
  • hipertensi arteri,
  • ketumbuhan dan penyakit seperti tumor,
  • reumatik,
  • pecah kord tendon,
  • gangguan irama jantung,
  • penyakit autoimun,
  • beberapa gangguan endokrin,
  • kardiomiopati diluaskan.

Apa yang dialami oleh pesakit dengan dilatasi atrium kiri?

Pelebaran atrium kiri mungkin tidak menampakkan diri secara klinikal. Di kalangan orang yang terlibat dalam sukan profesional, latihan fizikal yang berat, keadaan ini dianggap sebagai fisiologi dan tidak memerlukan rawatan, yang disebut "jantung terlatih". Ia berlaku bahawa ruang jantung membesar, pesakit hanya mendapat tahu semasa pemeriksaan profilaksis dan tidak memberikan perhatian sewajarnya, kerana mereka merasa baik.

Tetapi sia-sia! Perlu memikirkan kesihatan, kerana jika jantung sudah mengalami peningkatan latihan fizikal dan menderita ini, maka tidak lama lagi kemampuan simpanannya akan habis, perkembangan kegagalan peredaran darah dan gejala klinikal tidak lama lagi.

Apabila dilatasi atrium kiri berlaku, pada tahap tertentu kegagalan peredaran paru-paru berkembang. Dalam kes ini, pesakit mengadu sesak nafas, pertama dengan aktiviti fizikal, kemudian dengan tahap minimum, dan selepas itu, sesak nafas mungkin kelihatan dalam keadaan rehat. Selain sesak nafas, ada batuk kering, ia dapat diserang dengan darah - hemoptisis, sakit dada dari watak yang menekan, sakit atau menyempitkan, kelemahan umum, berkeringat, lonjakan tekanan darah.

Gangguan dalam kerja jantung

Gejala yang sering berlaku adalah gangguan irama, yang dirasakan oleh pesakit sebagai jantung berdebar-debar, gangguan dalam kerja jantung, perasaan "pudar" jantung. Dengan perkembangan penyakit ini, bukan sahaja bahagian kiri, tetapi juga bahagian kanan jantung mengembang: ventrikel kiri diluaskan terlebih dahulu, dan kemudian atrium kanan melebar. Dalam kes ini, kegagalan peredaran darah yang teruk berkembang, yang dicirikan oleh penambahan edema kaki, hati yang membesar, asites.

Keadaan pesakit menjadi sangat sukar dan memerlukan rawatan pesakit dalam. Untuk mengelakkan keadaan seperti itu, perlu untuk mendiagnosis patologi jantung pada waktunya, khususnya pengembangan rongga.

Cara mengenali pelebaran?

Hipertrofi atrium kiri

Diagnosis dilatasi atrium kiri dibuat oleh doktor setelah diagnosis lengkap sistem kardiovaskular dan jantung selesai. Untuk membuat diagnosis yang betul, selain pengumpulan aduan, anamnesis, doktor menggunakan kaedah penyelidikan berikut:

  1. ECG - pada kardiogram, tanda-tanda peningkatan atrium kiri adalah gelombang P, yang menjadi tinggi, lebar, "double humped", mungkin mempunyai puncak bergerigi di petunjuk: I, II, aVL, V5, V6, EOS dibelokkan ke kiri (atau mendatar);
  2. Radiografi OGK - gambar dapat menunjukkan pembengkakan pelengkap atrium kiri, peningkatan corak vaskular, batang bronkus kiri utama mungkin sedikit terlantar ke atas;
  3. EchoCG paling tepat menentukan pelebaran ruang jantung, ketebalan miokardium, keadaan injap. Untuk menilai fungsi kontraktil dan menentukan jumlah darah kembali ke atrium kiri, echocardiography doppler dilakukan.

Cara merawat pelebaran atrium kiri?

Penentuan kaedah rawatan

Sekiranya pesakit tidak mempunyai aduan, tidak ada penyakit lain dari kardiovaskular, endokrin dan sistem lain yang boleh menyebabkan dilatasi yang dikenal pasti, rawatan tidak ditunjukkan, pemerhatian ahli kardiologi dan kawalan ekokardiografi sekurang-kurangnya sekali setahun adalah mencukupi. Semasa mengenal pasti penyebab yang membawa kepada pengembangan atrium, adalah perlu untuk bertindak langsung ke atasnya.

Sekiranya alasan tersebut adalah komplikasi penyakit berjangkit yang menyebabkan keradangan otot jantung dan perubahan ruangnya - rawatan anti-berjangkit, jika alasannya adalah perubahan pada alat injap - berunding dengan pakar bedah jantung mengenai kemungkinan penggantian injap, jika pelebaran telah timbul kerana bilangan tekanan darah tinggi yang cukup - mencukupi terapi antihipertensi, jika penyebab dilatasi terletak pada gangguan endokrin - rawatan dan normalisasi kelenjar endokrin.

Menghilangkan penyebabnya mencegah dilatasi daripada terus maju. Juga, rawatan harus ditujukan untuk menghilangkan komplikasi yang timbul di rongga atrium kiri yang membesar, yang merangkumi gangguan irama, kegagalan jantung, tromboemboli. Dengan kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah, agen antiplatelet diresepkan, terapi antiarrhythmogenic dilakukan jika gangguan irama dikesan. Untuk meningkatkan pemakanan, pengoksigenan miokardium, ubat metabolik ditetapkan.

Jangan lupa bahawa pesakit dengan atrium kiri yang membesar harus mematuhi gaya hidup sihat, berhenti minum alkohol dan rokok selamanya, memantau berat badan dan mencegahnya meningkat, mengikuti diet rendah garam dan lemak haiwan, mengekalkan aktiviti fizikal yang dapat diterima dan mematuhi sepenuhnya preskripsi dan cadangan doktor yang menghadiri.

Pengembangan atrium kiri apa itu

Pelebaran atria

Atria adalah rongga terpisah dalam struktur jantung, memberikan tindakan penghisap untuk darah yang mengalir melalui pembuluh vena akibat tekanan negatif. Fungsi mengepam memaksa ruang untuk mengisi, meningkatkan jumlah mereka ke had, dan kemudian menurun ketika darah menguncup dan masuk ke ventrikel.

Ciri ini memerlukan miokardium mempunyai kekuatan dan keanjalan yang mencukupi. Pelebaran atrium kiri dan jisim serupa di sebelah kanan menunjukkan pengembangan berlebihan tanpa penebalan dinding. Istilah ini digunakan untuk mencirikan organ berongga. Tetapi harus diingat bahawa ukuran peregangan mestilah melebihi standard fisiologi..

Norma dan patologi dalam penguncupan

Isipadu diastolik normal atrium kanan pada 18-25 tahun adalah sekitar 105 cm 3. Kiri - 90-135 cm 3. Pada usia enam puluh meningkat sebanyak 5-10 cm 3. Pada wanita, biasanya 3-6 cm 3 lebih. Apabila rongga menguncup, hampir separuh. Sebarang jilid di atas norma ditakrifkan sebagai dilatasi atria..

Atrium kanan menerima darah dari vena cava, sinus koronari jantung dan banyak urat kecil, sementara atrium kiri menerima darah dari paru-paru. Tidak ada injap pada pertemuan pulmonari dan vena cava. Aliran darah terbalik dihentikan kerana pengecutan pembentukan otot anulus.

Peregangan ruang yang berlebihan disebabkan oleh penyumbatan aliran darah melalui bukaan atrioventrikular yang terletak di antara ventrikel dan atrium. Penyumbatan mekanikal boleh menyebabkan dilatasi kerana gangguan operasi alat injap, penyakit endokard.

Sel-sel myocyte bertanggungjawab untuk keupayaan untuk berkontrak di atria. Proses kontraktiliti disediakan oleh mekanisme menggabungkan serat aktin dan myosin dengan penyertaan elektrolit dan tenaga. Sebarang penyakit jantung yang berkaitan dengan kerosakan miokardium semestinya tercermin dalam formasi supraventricular.

Sambungan dengan aritmia

Komponen penting dalam patologi adalah pelanggaran pembentukan irama yang betul. Faktanya ialah simpul utama (alat pacu jantung), yang menetapkan irama yang betul untuk degupan jantung, terletak di atrium kanan. Dan dalam septum interatrial adalah bahagian supraventricular kedua yang paling penting - nod atrioventricular.

Perubahan seperti dilatasi atrium kanan atau dilatasi atrium kiri, menyumbang kepada kehilangan jisim otot, penggantian oleh fokus fibrosis kecil, yang membawa kepada kemunculan fokus ektopik kegembiraan

Arrhythmia dinyatakan dalam kontraksi extrasystolic, serangan takikardia paroxysmal.

Peningkatan jumlah atrium selalunya bukan penyakit bebas, tetapi mencerminkan kerosakan umum pada jantung, patologi kongenital atau yang diperolehnya.

Apa yang menyebabkan pelebaran?

Atas sebab dilatasi, adalah kebiasaan untuk membezakan antara 2 jenis patologi:

  • tonogenik - berlaku dengan peningkatan tekanan di ruang jantung kerana limpahannya dengan darah;
  • myogenic - bergantung pada patologi lapisan otot (miokardium).

Contoh yang paling menunjukkan jenis tonogenik adalah dilatasi semua bahagian jantung dalam keadaan hipertensi, ketika dari ventrikel kiri gelombang berlebihan akan menuju ke atrium..

Sebab-sebab peningkatan volume atria kiri dan kanan berbeza. Dalam pelebaran atrium kiri dan keduanya, peranan penting tergolong dalam:

Bacaan yang Disyorkan: Kecacatan Septal Ventrikular Janin

  • beban fizikal yang teruk dalam pekerjaan, sukan, yang menyebabkan keperluan berterusan untuk peningkatan peredaran darah;
  • peningkatan tekanan darah yang berterusan;
  • pelbagai kecacatan jantung kongenital (kecacatan septum ventrikel, stenosis aorta) atau diperolehi, lebih kerap etiologi reumatik (kekurangan injap mitral);
  • fibrilasi atrium dalam bentuk paroxysmal;
  • gangguan irama jantung seperti fibrilasi, flutter atrium;
  • perkembangan kardiomiopati alkohol dan autoimun.

Regangan bermula di ventrikel kiri dengan:

  • perubahan organik dalam miokardium yang disebabkan oleh nekrosis, parut, aneurisma selepas serangan jantung akut;
  • miokarditis berjangkit dengan latar belakang jangkitan virus, campak, demam merah, tonsilitis, tifus, sepsis;
  • iskemia teruk;
  • darah tinggi.

Terdapat penyakit dengan sebab yang tidak diketahui.

Pelebaran di atrium kanan berlaku dengan peningkatan tekanan dalam peredaran paru. Berikut adalah sebabnya:

  • penyakit kronik tisu paru-paru dan bronkus, berlaku dengan gangguan patensi (halangan);
  • kecacatan jantung kongenital (tidak menutup saluran Botallov, penyempitan arteri pulmonari, kecacatan septum atrium, tetrad Fallot);
  • kecacatan jantung reumatik (kekurangan injap tricuspid dan stenosis pembukaan atrioventrikular kanan).

Permulaan penyakit dari ventrikel kanan berlaku apabila:

  • serangan reumatik;
  • endokarditis bakteria;
  • pembentukan hipertensi paru;
  • kegagalan jantung jenis "jantung paru";
  • displasia aritmogenik tisu jantung.

Keradangan miokardium mempengaruhi semua bahagian dan ruang organ. Sebab yang paling biasa adalah:

  • sakit tekak;
  • jangkitan kanak-kanak;
  • penyakit virus;
  • jangkitan kulat;
  • pencerobohan parasit;
  • kesan negatif ubat-ubatan;
  • pelbagai keracunan.

Atria yang melebar biasanya didiagnosis dengan:

  • penyakit kelenjar tiroid;
  • proses sistemik autoimun;
  • ketumbuhan.

Tanda-tanda klinikal

Gejala dilatasi tidak muncul dengan pelebaran sederhana. Analisis retrospektif menunjukkan takikardia ringan dengan berjalan, gelisah, atau aktiviti fizikal. Tanda-tanda dilatasi secara klinikal ditunjukkan oleh gejala umum kegagalan jantung. Adalah mustahil untuk mengesan aduan pesakit yang khusus hanya pada atria atau gangguan ciri ketika memeriksa pesakit..

Doktor harus mengesyaki dilatasi atrium ketika mendaftarkan aritmia, pemeriksaan komprehensif. Anda perlu memberi perhatian kepada:

  • sesak nafas pesakit ketika bergerak, bercakap;
  • aritmia kontraksi jantung semasa auskultasi;
  • bengkak di kaki dan kaki.

Dalam aduan, pesakit bercakap mengenai:

  • penampilan kelemahan, mengantuk;
  • keletihan cepat;
  • prestasi berkurang.

Cara Mendiagnosis Atrial Distension?

Dalam diagnosis atria yang membesar atau meregang, kaedah utama adalah pemeriksaan ultrasound jantung..

Peralatan moden membolehkan anda memaparkan dan memerhatikan gambar berwarna proses pengisian darah ruang jantung, arah aliran darah

Data objektif mengenai pengukuran dimensi, ketebalan dinding, indikator fungsional diberikan dengan mempertimbangkan usia, jenis kelamin dan berat badan pesakit. Ini membantu menentukan fasa kegagalan jantung. Sebagai contoh, pengesanan dilatasi atrium kiri pada tahap pertama aliran balik aliran darah dari ventrikel (regurgitasi) menunjukkan mekanisme pampasan jantung yang mencukupi.

  • tanda-tanda hipertrofi atrium dalam bentuk gelombang P tinggi;
  • mengesan aritmia;
  • menetapkan penyetempatan extrasystoles;
  • menentukan ciri irama (kerlipan, flutter, paroxysm).

Dengan penggunaan pemantauan Holter, menjadi mungkin untuk mengamati dan mendaftarkan perubahan pada siang hari, dalam tidur, selama bekerja.

Sinar-x menunjukkan peningkatan jumlah atrium dan bahagian jantung yang lain, tanda-tanda hipertensi dalam bulatan kecil, struktur tisu paru-paru yang merosot, kesesakan adalah penting.

Angiografi koronari dilakukan untuk menyelesaikan masalah rawatan pembedahan iskemia, penghapusan paroxysm flicker menggunakan pembedahan.

Untuk penglihatan atrium kiri (LA) yang lebih baik, radiograf lateral dan langsung dengan esofagus kontras diambil

Kaedah rawatan

Pelebaran harus dirawat apabila patologi dikesan pada tahap yang berbeza. Pada manifestasi awal, ukuran atria dapat kembali normal dan akibat yang teruk dapat dicegah.

Peregangan ruang memerlukan penghapusan patologi yang mendasari (keradangan, hipertensi, penyumbatan mekanikal sekiranya berlaku kecacatan). Oleh itu, antibiotik, diuretik, glukokortikoid, ubat antihipertensi, pembetulan pembedahan mungkin diperlukan.

Kehadiran kegagalan jantung dirawat dengan glikosida jantung.

Banyak perhatian diberikan untuk memulihkan irama yang betul. Untuk ini, ubat antiarrhythmic (β-blocker) digunakan. Sekiranya tidak ada kesan terapeutik, kaedah pendedahan kepada selesema (cryoapplication), sayatan dan memotong atrium kiri dari kanan, jenis pembedahan lain dengan penghapusan kecacatan secara serentak digunakan.

Sekiranya rawatan pembedahan tidak mungkin, hasilnya dapat dicapai dengan kombinasi Digoxin, dos beta-blocker dalam dos kecil semasa mengambil Warfarin untuk mengelakkan pecahnya darah beku.

Terapi pelebaran semestinya merangkumi:

  • agen yang meningkatkan metabolisme tisu;
  • ubat untuk melegakan perubahan iskemia pada saluran darah;
  • Perencat ACE;
  • agen antiplatelet.

Pelebaran atrium harus dianggap sebagai sebahagian daripada patologi umum jantung, serta pengaruh faktor lain yang memerlukan muatan miokard.

Pelebaran atrium kiri

Jantung kiri diwakili oleh atrium kiri dan ventrikel, di antaranya terdapat injap bicuspid, yang disebut injap mitral. Peredaran darah di dalam tubuh manusia bergantung pada kerja injap dan ruang jantung yang diselaraskan dengan baik. Dengan pengecutan atrium, tutup injap, seperti pintu, terbuka, dan darah dituangkan melalui bukaan antara ruang ke dalam ventrikel.

Apabila giliran ventrikel berkontrak, injap tutup rapat, mencegah darah mengalir kembali ke atria, yang mewujudkan aliran darah fisiologi yang betul. Atrium kiri empat urat paru dipenuhi dengan darah yang kaya dengan oksigen arteri, yang kemudian dibawa ke semua sel-sel badan. Sekiranya jumlah darah yang memasuki rongga, untuk sebab tertentu, melebihi jumlah yang dibenarkan, maka dinding mengalami peningkatan beban, yang cepat atau lambat membawa kepada peregangan mereka, dan pengembangan atau pelebaran atria berlaku.

1 Penyebab dilatasi

Prolaps injap mitral

Antara sebab yang boleh menyumbang kepada pengembangan atrium kiri, terdapat penyempitan atau kekurangan injap bicuspid. Sebagai contoh, dengan prolaps injap bicuspid, darah kembali ke atrium apabila ventrikel kiri menguncup melalui bukaan atrioventrikular yang tertutup longgar. Oleh itu, pengisian darah atrium dalam fasa kelonggarannya berlaku bukan sahaja dari vena pulmonari, tetapi juga dari ventrikel kiri..

Ruang jantung menderita pengisian darah yang berlebihan, pada mulanya, berusaha mengatasi beban, ia semakin menebal, dan ketika kapasitas simpanan habis, ia mengembang dan melebar. Dengan stenosis, sebaliknya, darah tidak dapat mengalir dengan bebas dari atrium, ketika berkontrak, ke dalam ventrikel. Atrium kiri tidak kosong sepenuhnya, tetap separuh terisi, dan pada masa ini bahagian baru darah mengalir dari urat pulmonari - pengisian berlebihan berlaku, dan akibatnya, rongga mengembang.

Stenosis injap mitral

Sebagai tambahan kepada stenosis dan kekurangan injap bivalve, peningkatan atrium kiri diperhatikan apabila:

  • kecacatan jantung,
  • aktiviti fizikal yang teruk,
  • komplikasi penyakit berjangkit (virus, bakteria, kulat),
  • mabuk dengan ubat-ubatan atau alkohol, alkoholisme kronik,
  • hipertensi arteri,
  • ketumbuhan dan penyakit seperti tumor,
  • reumatik,
  • pecah kord tendon,
  • gangguan irama jantung,
  • penyakit autoimun,
  • beberapa gangguan endokrin,
  • kardiomiopati diluaskan.

2 Apa yang dialami oleh pesakit dengan dilatasi atrium kiri?

Pelebaran atrium kiri mungkin tidak menampakkan diri secara klinikal. Di kalangan orang yang terlibat dalam sukan profesional, latihan fizikal yang berat, keadaan ini dianggap sebagai fisiologi dan tidak memerlukan rawatan, yang disebut "jantung terlatih". Ia berlaku bahawa ruang jantung membesar, pesakit hanya mendapat tahu semasa pemeriksaan profilaksis dan tidak memberikan perhatian sewajarnya, kerana mereka merasa baik.

Tetapi sia-sia! Perlu memikirkan kesihatan, kerana jika jantung sudah mengalami peningkatan latihan fizikal dan menderita ini, maka tidak lama lagi kemampuan simpanannya akan habis, perkembangan kegagalan peredaran darah dan gejala klinikal tidak lama lagi.

Apabila dilatasi atrium kiri berlaku, pada tahap tertentu kegagalan peredaran paru-paru berkembang. Dalam kes ini, pesakit mengadu sesak nafas, pertama dengan aktiviti fizikal, kemudian dengan tahap minimum, dan selepas itu, sesak nafas mungkin kelihatan dalam keadaan rehat. Selain sesak nafas, ada batuk kering, ia dapat diserang dengan darah - hemoptisis, sakit dada dari watak yang menekan, sakit atau menyempitkan, kelemahan umum, berkeringat, lonjakan tekanan darah.

Gangguan dalam kerja jantung

Gejala yang sering berlaku adalah gangguan irama, yang dirasakan oleh pesakit sebagai jantung berdebar-debar, gangguan dalam kerja jantung, perasaan "pudar" jantung. Dengan perkembangan penyakit ini, bukan sahaja bahagian kiri, tetapi juga bahagian kanan jantung mengembang: ventrikel kiri diluaskan terlebih dahulu, dan kemudian atrium kanan melebar. Dalam kes ini, kegagalan peredaran darah yang teruk berkembang, yang dicirikan oleh penambahan edema kaki, hati yang membesar, asites.

Keadaan pesakit menjadi sangat sukar dan memerlukan rawatan pesakit dalam. Untuk mengelakkan keadaan seperti itu, perlu untuk mendiagnosis patologi jantung pada waktunya, khususnya pengembangan rongga.

3 Cara mengenali pelebaran?

Hipertrofi atrium kiri

Diagnosis dilatasi atrium kiri dibuat oleh doktor setelah diagnosis lengkap sistem kardiovaskular dan jantung selesai. Untuk membuat diagnosis yang betul, selain pengumpulan aduan, anamnesis, doktor menggunakan kaedah penyelidikan berikut:

  1. ECG - pada kardiogram, tanda-tanda peningkatan atrium kiri adalah gelombang P, yang menjadi tinggi, lebar, "double humped", mungkin mempunyai puncak bergerigi di petunjuk: I, II, aVL, V5, V6, EOS dibelokkan ke kiri (atau mendatar);
  2. Radiografi OGK - gambar dapat menunjukkan pembengkakan pelengkap atrium kiri, peningkatan corak vaskular, batang bronkus kiri utama mungkin sedikit terlantar ke atas;
  3. EchoCG paling tepat menentukan pelebaran ruang jantung, ketebalan miokardium, keadaan injap. Untuk menilai fungsi kontraktil dan menentukan jumlah darah kembali ke atrium kiri, echocardiography doppler dilakukan.

4 Cara merawat pelebaran atrium kiri?

Penentuan kaedah rawatan

Sekiranya pesakit tidak mempunyai aduan, tidak ada penyakit lain dari kardiovaskular, endokrin dan sistem lain yang boleh menyebabkan dilatasi yang dikenal pasti, rawatan tidak ditunjukkan, pemerhatian ahli kardiologi dan kawalan ekokardiografi sekurang-kurangnya sekali setahun adalah mencukupi. Semasa mengenal pasti penyebab yang membawa kepada pengembangan atrium, adalah perlu untuk bertindak langsung ke atasnya.

Sekiranya alasan tersebut adalah komplikasi penyakit berjangkit yang menyebabkan keradangan otot jantung dan perubahan ruangnya - rawatan anti-berjangkit, jika alasannya adalah perubahan pada alat injap - berunding dengan pakar bedah jantung mengenai kemungkinan penggantian injap, jika pelebaran telah timbul kerana bilangan tekanan darah tinggi yang cukup - mencukupi terapi antihipertensi, jika penyebab dilatasi terletak pada gangguan endokrin - rawatan dan normalisasi kelenjar endokrin.

Menghilangkan penyebabnya mencegah dilatasi daripada terus maju. Juga, rawatan harus ditujukan untuk menghilangkan komplikasi yang timbul di rongga atrium kiri yang membesar, yang merangkumi gangguan irama, kegagalan jantung, tromboemboli. Dengan kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah, agen antiplatelet diresepkan, terapi antiarrhythmogenic dilakukan jika gangguan irama dikesan. Untuk meningkatkan pemakanan, pengoksigenan miokardium, ubat metabolik ditetapkan.

Jangan lupa bahawa pesakit dengan atrium kiri yang membesar harus mematuhi gaya hidup sihat, berhenti minum alkohol dan rokok selamanya, memantau berat badan dan mencegahnya meningkat, mengikuti diet rendah garam dan lemak haiwan, mengekalkan aktiviti fizikal yang dapat diterima dan mematuhi sepenuhnya preskripsi dan cadangan doktor yang menghadiri.

Gejala dan rawatan untuk dilatasi atrium kiri

Pelebaran atrium kiri adalah proses patologi pengembangan dinding otot, yang membawa kepada perkembangan komplikasi yang teruk. Ia berlaku dengan latar belakang proses fisiologi (kongenital) atau patologi (diperoleh). Peluasan dinding atrium kiri menyebabkan gangguan jantung, tetapi pada peringkat awal penyakit ini mungkin tidak simptomatik.

Tanda-tanda utama patologi

Penyakit ini pada peringkat awal tidak mempunyai simptom tersendiri. Ia boleh didiagnosis ketika menjalani pemeriksaan pencegahan oleh pakar kardiologi. Pada peringkat kemudian, penyakit ini menampakkan diri dalam pelbagai tanda yang serupa dengan kegagalan jantung..

Pelebaran atrium kiri, gejala:

  1. Edema.
  2. Keletihan tinggi.
  3. Gangguan irama jantung.
  4. Sakit hati.
  5. Pucat kulit yang melampau.
  6. Dyspnea.

Penting: Tanda-tanda penyakit mungkin muncul selepas senaman fizikal. Dalam kes ini, mereka bersifat sementara, tetapi mereka juga dapat terjadi disebabkan oleh pengembangan dinding atrium kiri..

Hipertensi akan hilang. untuk 1 rubel!

Ketua pakar bedah jantung: Program persekutuan untuk rawatan hipertensi telah dilancarkan! Ubat baru untuk hipertensi dibiayai oleh anggaran dan dana khas. Oleh itu, titis KOPI dari tekanan tinggi. Baca lebih lanjut >>>

Pelebaran sederhana diperhatikan pada atlet bertubuh tinggi, badan mereka selalu terdedah kepada senaman fizikal, oleh itu, pengembangan sedikit dianggap cukup normal..

Punca berlakunya

Pelebaran atrium kiri berkembang kerana beberapa sebab:

  • beban badan yang berterusan;
  • makan berlebihan;
  • penderaan alkohol;
  • fibrilasi atrium dan jenis aritmia lain;
  • perubahan cicatricial di jantung;
  • penyempitan injap.

Selalunya, pengembangan dinding otot atrium kiri berlaku akibat penyempitan injap. Darah tidak mengalir dengan baik ke lubang sempit. Fenomena ini membawa kepada jantung yang berlebihan. Darah yang diperkaya oksigen yang berasal dari jantung kanan dengan kesukaran masuk ke dalam aorta, akibatnya, seseorang mengalami sedikit pengembangan, setelah dilatasi berlangsung.

Pengembangan dinding otot kedua-dua atria sering berlaku kerana:

  1. Diabetes mellitus.
  2. Penyakit jantung yang lain.
  3. Patologi automatik.
  4. Gangguan pada sistem endokrin manusia.

Pelebaran (pengembangan) bahagian kanan, iaitu atrium kanan dan ventrikel, dapat terjadi terhadap latar belakang penyakit paru-paru, seperti asma bronkial, kekurangan paru.

Perhatian! Sekiranya penyebab patologi dianggap ketagihan terhadap alkohol, maka dalam hal ini, dengan latar belakang rawatan ubat, diperlukan sepenuhnya untuk meninggalkan penggunaan minuman beralkohol..

Diagnosis penyakit

Terdapat beberapa kaedah yang dapat membantu mendiagnosis patologi pada peringkat awal perkembangan. Sekiranya penyakit itu dalam bentuk lanjut, maka doktor dapat mendiagnosis dilatasi (pengembangan) atrium kiri, berdasarkan gejala yang dijelaskan. Untuk mengesahkan diagnosis, perlu melakukan beberapa pemeriksaan tambahan:

  1. Ultrasound jantung;
  2. ECG (elektrokardiogram);
  3. Skintigrafi.

Pemeriksaan ultrabunyi pada rongga dan ruang jantung memungkinkan bukan sahaja untuk mendedahkan pengembangan dinding otot, tetapi juga untuk menentukan penyebab patologi (serangan jantung, penyakit arteri koronari). Ultrasound dianggap pemeriksaan yang paling tepat, data yang diperoleh cukup untuk membuat diagnosis yang tepat.

Tidak ada sesak nafas, sakit kepala, lonjakan tekanan dan gejala HIPERTENSI lain! Pembaca kami sudah menggunakan kaedah Leo Boqueria untuk mengatasi tekanan. Baca lebih lanjut >>>

Penting: ECG jarang dilakukan, hanya sebagai kaedah diagnostik tambahan, kerana elektrokardiogram tidak mencukupi.

Scintigraphy adalah kajian yang dilakukan dengan memasukkan ion radioaktif ke dalam tubuh pesakit. Doktor mengkaji hasil yang diperoleh, yang dapat diperoleh berdasarkan radiasi yang keluar. Pemeriksaan mempunyai sejumlah kontraindikasi, oleh itu ia dilakukan dengan kebenaran pakar kardiologi.

Terapi

Terdapat beberapa rawatan yang dapat membantu mengatasi tanda-tanda dilatasi (pembesaran) atrium kiri:

  1. Terapi ubat.
  2. Campur tangan operasi.
  3. Rawatan penyakit yang mendasari.

Sekiranya penyakit itu muncul dengan latar belakang patologi lain, maka terapi bertujuan untuk menghilangkan penyakit yang mendasari. Rawatan dijalankan di bawah pengawasan beberapa pakar, sementara pesakit mesti sentiasa dipantau oleh pakar kardiologi. Doktor mengawal proses menukar dinding atrium kiri.

Sekiranya penyebab dilatasi adalah perubahan cicatricial di jantung, maka perlu berhati-hati memantau keadaan pesakit dan memantau proses jaringan parut. Mengambil ubat bertujuan untuk mengurangkan intensiti proses.

Campur tangan pembedahan lebih kerap dilakukan ketika rongga kanan dan ruang jantung (ventrikel dan atrium) mengembang. Operasi dilakukan jika ditunjukkan, jika penyakit ini disertai oleh gejala akut, maka diperlukan pemindahan jantung.

Pelebaran tidak selalu memerlukan rawatan; dalam beberapa kes, cukup untuk memantau pesakit dan memantau proses pengembangan dinding otot atrium. Bagaimanapun, keputusan mengenai keperluan ubat atau terapi lain dibuat oleh pakar kardiologi. Rawatan boleh bertujuan untuk mengurangkan tekanan dan memulihkan kesejahteraan pesakit.

Pencegahan

Terdapat beberapa kaedah pencegahan yang akan membantu mencegah perkembangan penyakit, termasuk:

  • pemakanan yang betul;
  • keengganan untuk menggunakan alkohol dan tembakau;
  • aktiviti fizikal sederhana;
  • lawatan ahli kardiologi.

Adalah perlu untuk memantau diet, menolak makanan yang kaya dengan kolesterol dan lemak tidak sihat. Hadkan atau hilangkan alkohol dan tembakau sepenuhnya, kerana nikotin dan alkohol mempunyai kesan negatif pada jantung dan saluran darah manusia.

Tegangan fizikal harus dielakkan, sama rata beban dan rehat. Sukan yang tenang harus diutamakan.

Penting: Perlu dikunjungi pakar kardiologi setiap enam bulan sekali, disyorkan menjalani pemeriksaan diagnostik (ultrasound, ECG) dengan frekuensi yang sama.

Pelebaran (pengembangan) atrium kiri adalah proses patologi yang boleh menyebabkan kegagalan jantung. Sukar untuk mendiagnosis penyakit pada peringkat awal perkembangan. Anda perlu kerap mengunjungi pakar kardiologi, menjalani beberapa siri pemeriksaan diagnostik, memantau keadaan jantung dan saluran darah sepanjang hidup. Dalam beberapa kes, mungkin untuk menghilangkan tanda-tanda dilatasi dan mencegah perkembangan patologi dengan bantuan terapi ubat. Dalam beberapa kes, keadaan dapat diperbaiki hanya semasa campur tangan operasi..

Cara menyembuhkan darah tinggi selama-lamanya.

Setiap tahun di Rusia terdapat 5 hingga 10 juta panggilan ke ambulans untuk tekanan darah tinggi. Tetapi pakar bedah jantung Rusia, Irina Chazova mendakwa bahawa 67% pesakit hipertensi bahkan tidak mengesyaki bahawa mereka sakit.!

Bagaimana anda dapat melindungi diri dan mengatasi penyakit ini? Salah satu daripada banyak pesakit yang disembuhkan, Oleg Tabakov, memberitahu dalam wawancaranya bagaimana untuk melupakan hipertensi selamanya.


Artikel Seterusnya
Hematokrit pada kanak-kanak