Phlebectomy: apa itu, bagaimana ia dilakukan dan untuk apa?


Tarikh penerbitan artikel: 01.06.2018

Tarikh mengemas kini artikel: 9.10.2018

Phlebectomy (venectomy) adalah kaedah pembedahan untuk membuang urat yang terkena urat varikos.

Vena varikos tidak hanya kelihatan sangat jelek, tetapi juga mempunyai gejala kesakitan yang agak tidak menyenangkan..

Operasi ini untuk membuang urat pada bahagian bawah kaki membantu pesakit menghilangkan rasa sakit dan bengkak di kaki yang disebabkan oleh gangguan bekalan darah dan pemakanan tisu..

Untuk apa phlebectomy ditetapkan??

Tugas operasi ini adalah untuk menormalkan peredaran darah di kaki, untuk mencegah kerosakan pada urat..

Phlebectomy ditetapkan apabila rawatan konservatif gagal. Campur tangan pembedahan diputuskan setelah rawatan dengan ubat-ubatan, kursus urut, latihan terapi.

Foto - sebelum dan selepas

Seorang doktor dari Switzerland, R. Müller - menjadi pengasas kaedah miniflebectomy. Intinya adalah bahawa jarum digunakan untuk menembusi urat. Pada peringkat akhir operasi, tapak tusukan di sepanjang pinggirnya diperketat dengan plaster tanpa jahitan tambahan.

Phlebectomy menurut Müller dilakukan baik dalam sistem vena saphenous kecil dan pada saluran utama yang besar. Kaedah menghilangkan vena varikos ini diakui keselamatan dan kesan kosmetiknya..

Hari ini operasi ini dilakukan oleh ahli phlebologists menggunakan peralatan khusus dan teknik moden. Prinsip umum melakukan prosedur tetap sama, dan pendekatan menjadi lebih selamat dan kurang trauma bagi pesakit.

Phlebectomy dilakukan secara rawat jalan atau pesakit dalam, bergantung kepada keparahan penyakit dan teknik yang dipilih untuk melakukan operasi.

Petunjuk dan kontraindikasi

Petunjuk untuk phlebectomy pada bahagian bawah kaki adalah vena varikos (kod ICD - I83 "Vena varikos pada bahagian bawah kaki").

Patologi ini dalam bentuk ringan dapat diperbaiki dengan rawatan ubat, tetapi dengan adanya gejala berikut, campur tangan pembedahan ditunjukkan:

  • sakit di kaki dan sensasi terbakar di urat;
  • bengkak pada bahagian bawah kaki dan keletihan kronik mereka;
  • kehadiran ulser yang tidak bertindak balas terhadap rawatan dan tidak sembuh dari masa ke masa;
  • penyebaran penyakit ke kawasan hingga lutut dan ke atas;
  • urat simpul membengkak dan menonjol melalui kulit;
  • genangan darah di anggota badan.

Di samping itu, venektomi ditunjukkan untuk varicothrombophlebitis. Ia timbul akibat vena varikos dan dicirikan oleh perkembangan trombosis urat saphenous pada bahagian bawah kaki. Gumpalan darah yang dihasilkan mengganggu aliran darah yang normal. Oleh kerana itu, gumpalan darah terbentuk di dalam vena, dan ketika teraba, segel berbentuk gumpalan terasa. Apabila gumpalan darah meningkat dengan ketara dan mencapai urat dalam, risiko terkena embolisme paru meningkat. Keadaan ini mengancam nyawa dan boleh menyebabkan kematian secara tiba-tiba..

Walaupun selamat, phlebectomy pada urat dari bahagian bawah kaki mempunyai sejumlah kontraindikasi:

  • penyakit hipertonik;
  • penurunan imuniti;
  • penyakit jantung koronari;
  • penyakit berjangkit dan keradangan pada kulit kaki (erysipelas, eksim, bisul di kawasan yang dikendalikan);
  • penyakit berjangkit pada peringkat akut;
  • usia lanjut;
  • kehamilan (2 - 4 trimester) dan tempoh penyusuan;
  • haid pada wanita (risiko pendarahan tinggi);
  • aterosklerosis bahagian bawah kaki;
  • trombosis urat dalam dalam bentuk akut;
  • diabetes.

Jenis phlebectomy moden

Peningkatan instrumen dan peralatan perubatan menyebabkan munculnya pelbagai jenis phlebectomy. Pesakit boleh memilih sendiri salah satu cara untuk melakukan operasi ini.

  1. Kaedah gabungan.
  2. Penghapusan frekuensi radio (RAO).
  3. Pembekuan laser.
  4. Echosclerotherapy.

Kaedah gabungan

Flebektomi gabungan klasik dibahagikan kepada peringkat berikut:

  1. Crossectomy (operasi Troyanov-Trendelenburg) adalah prosedur untuk mengikat urat saphenous yang hebat dan pemindahan berikutnya. Manipulasi dilakukan di lokasi di mana urat mengalir ke sistem vena dalam. Hasilnya adalah penghentian aliran darah melalui saluran yang terjejas. Tahap ini mungkin yang pertama, tetapi kadang-kadang operasi berakhir dengannya. Ini biasanya dilakukan apabila terdapat risiko trombosis urat dalam yang tinggi. Sayatan crossectomy dibuat di pangkal paha atau di belakang lutut.
  2. Pelucutan (operasi Bebcock) - penyingkiran urat selepas menyeberangnya. Teknik ini adalah salah satu radikal, kerana pelaksanaannya melibatkan pemotongan lengkap kapal yang rosak menggunakan probe logam dengan cangkuk di hujungnya. Dengan teknik pelucutan pendek, tidak seluruh urat dikeluarkan, tetapi hanya sebahagian kecilnya.
  3. Ligasi kapal berlubang (teknik Narath) dilakukan setelah urat saphenous dikeluarkan. Kapal berlubang melakukan fungsi menghubungkan urat dalam dengan yang dangkal. Prosedur ini diperlukan untuk mengelakkan darah memasuki sistem dangkal..
  4. Miniflebectomy (Varadi atau microflebectomy) boleh dilakukan sebagai tahap akhir phlebectomy klasik. Ia juga boleh bertindak sebagai operasi bebas untuk membuang cabang vena melalui tusukan kecil pada kulit. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan, tidak meninggalkan bekas luka dan memberikan kesan kosmetik yang baik.

Beberapa tahap phlebectomy gabungan dapat diganti dengan intervensi invasif minimum yang lebih hemat - frekuensi laser atau radio.

Kaedah ini tidak memerlukan anestesia umum, kerana tidak melibatkan pembuangan vena. Mereka dilakukan bersamaan dengan kawalan ultrasound pada peringkat awal vena varikos..

Penghapusan frekuensi radio (RAO)

Teknik melakukan operasi mempunyai beberapa peringkat berurutan:

  1. Kateter khas dengan elektrod frekuensi radio dimasukkan ke dalam urat yang terjejas, selepas tusukannya.
  2. Gelombang radio dihantar kepadanya, yang menyebabkannya menjadi panas.
  3. Kateter bergerak di dalam urat, memanaskan dan melekatkan dindingnya.
  4. Kemudian perlahan-lahan dikeluarkan dari rongga kapal.
  5. Setelah dinding kapal ditutup sepenuhnya, tempat tusukan dibasmi kuman, ditutup dengan plaster dan memakai stoking anti-emboli.

Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia tempatan, mempunyai tempoh pemulihan yang pendek dan hasil estetik.

Pembekuan laser

Pembekuan laser mempunyai mekanisme pelaksanaan yang serupa dengan penghapusan frekuensi radio. Keistimewaannya ialah penggunaan sinaran laser.

Di sebelah kanan atau kiri di bawah lutut, pakar bedah membuat tusukan, kemudian memasukkan kateter. Petunjuk cahaya laser diletakkan di lumen kapal, yang memanaskan dan membakar dindingnya.

Akibat kekejangan kapal yang disebabkan oleh pendedahan suhu, dindingnya melekat bersama. Setelah beberapa lama, tempat pembakaran akan ditumbuhi tisu penghubung, dan kapal akan hilang selamanya..

Prosedur ini dicirikan oleh tempoh selepas operasi yang baik, kesan kosmetik yang baik.

Echosclerotherapy

Echosclerotherapy adalah kaedah invasif minimal moden di mana ubat khas disuntik ke dalam vena - busa sclerosant.

Dengan bertindak pada dinding urat, zat ini melekatkannya dan mengganggu aliran darah. Prosedur ini dilakukan secara rawat jalan, setelah selesai, ia harus menggunakan pembalut elastik atau memakai pakaian dalam mampatan. Untuk pengedaran bahan yang lebih baik, pesakit disarankan untuk berjalan pada jam pertama selepas operasi.

Manipulasi berlangsung hingga 1.5 jam, bergantung pada kerumitannya, kerana tahap perkembangan penyakit ini.

Latihan

Pada mulanya, sebagai persediaan untuk operasi, pesakit diberi imbasan dupleks ultrasound urat, menandakan setiap kawasan yang terjejas.

Juga, pesakit boleh ditawarkan phlebography - pemeriksaan menggunakan agen kontras. Ini memungkinkan untuk melihat proses peredaran darah, untuk menentukan zon pengaruh.

Berdasarkan hasil ultrasound dan phlebography, doktor menerima gambaran lengkap mengenai penyakit ini, memutuskan pilihan kaedah phlebectomy. Data tinjauan diambil sebagai dasar untuk rumusan akhir diagnosis..

Pada peringkat seterusnya, pesakit menjalani pemeriksaan pra operasi standard:

  1. Fluorografi, kardiogram.
  2. Analisis umum darah, air kencing.
  3. Ujian darah biokimia, hemostasiogram (coagulogram).
  4. Ujian untuk HIV, hepatitis, sifilis.
  5. Analisis untuk penubuhan kumpulan darah, kepunyaan Rh.
  6. Perundingan ahli terapi untuk kontraindikasi yang ada untuk pembedahan.

Semasa mempersiapkan operasi, disarankan:

  1. Sebelum masuk ke hospital, pesakit, seperti yang ditentukan oleh ahli phlebologist, memilih untuk dirinya sendiri kaus mampatan atau pembalut elastik.
  2. Cukur rambut di bahagian kaki dan pangkal paha sebelum prosedur..
  3. Pada malam sebelum operasi, pesakit mesti menjalani rundingan dengan pakar bedah dan pakar anestesi.
  4. Dengan anestesia umum, makanan dan cecair terakhir harus diambil sekurang-kurangnya 12 jam sebelum operasi. Sekiranya anestesia tulang belakang atau anestesia tempatan digunakan, tidak perlu mengubah jadual makan. Minuman beralkohol tidak termasuk sekurang-kurangnya 24 jam.

Kemajuan operasi

Kursus operasi akan bergantung pada tahap kerosakan vena dan tahap vena varikos.

Sekiranya doktor memutuskan untuk melakukan gabungan phlebectomy, prosedur akan memakan masa lebih kurang 2 jam.

Operasi ini memerlukan kemasukan ke hospital dan dilakukan di bawah anestesia umum atau tulang belakang. Sejurus selepas manipulasi, pembalut elastik pada kaki pesakit dilakukan.

Untuk mengelakkan penampilan hematoma dan pendarahan, perlu membalut anggota badan dengan betul. Cara yang lebih cepat dan mudah adalah dengan menggunakan pakaian pemampatan. Sebagai peraturan, phlebectomy gabungan ditetapkan untuk tahap varikos yang teruk..

Dalam kes vena varikos yang meluas, operasi dilakukan mengikut kaedah Cockett. Tujuannya adalah untuk mengikat saluran darah di kawasan kaki bawah. Sayatan dibuat di sepanjang permukaan kaki bawah ke bahagian atas pergelangan kaki.

Untuk bentuk lesi yang lebih ringan, teknik intervensi lain digunakan - miniflebectomy, radiofrequency atau laser phlebectomy. Mereka dilakukan secara rawat jalan di bawah anestesia tempatan, dan tempohnya memakan masa 30-40 minit..

Pemulihan pasca operasi

Pemulihan sepenuhnya, tertakluk kepada cadangan doktor dan rawatan pasca operasi yang betul, berlaku enam bulan kemudian.

Pemulihan selepas gabungan phlebectomy bermula di hospital, kerana pesakit menghabiskan 1-2 minggu lagi di sana. Satu minggu selepas phlebectomy, jahitan dikeluarkan dengan sayatan di kawasan selangkangan, selepas 10-12 hari - di kawasan di bawah lutut.

Selama satu bulan selepas operasi, pesakit mesti memakai stoking mampatan atau memakai pembalut elastik sepanjang masa.

Ini memperkenalkan sekatan tertentu pada rutin kebersihan diri yang biasa..

Anda hanya dapat membasahi kaki anda setelah jahitan dikeluarkan. Selepas sebulan, doktor mengubah tempoh memakai seluar mampatan atau urutan pembalut sesuai dengan indikasi individu. Sebagai peraturan, 4 minggu selepas phlebectomy, ia dibenarkan untuk menanggalkannya pada waktu malam dan mencucinya sepenuhnya.

Selama 2-3 bulan lagi pesakit terus memakai kaus kaki mampatan sepanjang hari. Selama tempoh ini, dilarang mengunjungi sauna, tempat mandi dan berenang di tempat mandi air panas.

Dalam dua hari pertama selepas pembedahan, pelepasan sakit dilakukan dengan bantuan analgesik, phlebotonics diresepkan (Phlebodia, Detralex).

Dalam tempoh yang sama, pencegahan trombosis dilakukan dengan ubat-ubatan yang mencegah peningkatan pembekuan darah (Cardiomagnyl, Aspirin, suntikan Fraxiparine, Clopidogrel dan lain-lain).

Selepas pembedahan, pesakit mungkin mengalami keperitan di kaki atau perasaan seolah-olah jarum ditusuk di kaki bawah. Ini mungkin disebabkan oleh pengumpulan darah di bawah lapisan kulit dan edema yang dihasilkan. Sekiranya tidak ada kemerahan pada kulit dan suhu badan dijaga dalam lingkungan 37.5 ° C, maka anda tidak perlu risau. Sekiranya suhu meningkat di atas nilai ini dan tanda-tanda keradangan muncul pada kulit, anda harus segera memaklumkan kepada doktor anda.

Cadangan selepas pulang:

  1. Berenang, mendaki dan berbasikal akan bermanfaat sepanjang tempoh pemulihan.
  2. Tidak digalakkan mengangkat benda berat, memakai kasut bertumit tinggi yang tidak selesa.
  3. Elakkan berpanjangan dalam keadaan statik (duduk atau berdiri), setiap 30 minit anda perlu meregangkan kedua-dua kaki secara bergantian.
  4. Diperlukan aktiviti fizikal yang tetap dan sederhana (menaiki tangga, melakukan latihan terapeutik).
  5. Semasa berehat, untuk aliran darah yang lebih baik, jaga kaki anda di atas bukit..
  6. Anda harus meninggalkan tabiat buruk (merokok dan minum alkohol).

Diet semasa pemulihan

Diet khusus tidak diperlukan semasa pemulihan. Walau bagaimanapun, doktor merumuskan cadangan pemakanan umum yang mesti diikuti dalam tempoh selepas operasi..

Ini termasuk:

  1. Menjauhkan diri dari makanan berlemak, masin dan pedas. Daging asap, minuman bergula, makanan dalam tin dan produk separuh siap tidak termasuk.
  2. Diet harus mengandungi makanan yang kaya dengan serat, serat tumbuhan dan pektin.
  3. Menu harian harus mengandungi sayur-sayuran hijau (salad, kacang hijau, kubis), makanan yang kaya dengan asid lemak tak jenuh ganda (makanan laut, alga).
  4. Dianjurkan untuk meningkatkan pengambilan buah-buahan dan beri yang mengandungi sejumlah besar vitamin C (kismis hitam, cranberry, buah sitrus).
  5. Setiap hari anda perlu minum sekurang-kurangnya 2 liter air bersih tanpa gas.
  6. Menu mesti mengandungi produk yang mengandungi kumarin (bawang, bawang putih, ceri, ceri, minyak zaitun).
  7. Kelantangan hidangan harus dikawal, makan berlebihan harus dielakkan. Daripada teh dan kopi hitam, gunakan infus herba (jelatang, akasia dan St. John's wort) dan teh herba (pinggul mawar, laut buckthorn).
  8. Minuman beralkohol dikecualikan untuk keseluruhan tempoh pemulihan dan dibenarkan selepas 3 bulan dalam dos sederhana (contohnya, segelas wain kering bersama makanan).

Terapi senaman dan fisioterapi

Pesakit berbelanja dalam keadaan terlentang pada hari pertama selepas operasi. Pada waktu yang sama, walaupun di tempat tidur hospital beberapa jam setelah prosedur, dia disarankan untuk melakukan aktiviti fizikal yang minimum..

Anda perlu memulakan dengan gerakan sederhana - membongkok dan memanjangkan kaki di lutut, memutar kaki bawah, memutar kaki. Ini diperlukan untuk mengembalikan peredaran darah di kaki dan mencegah genangan..

Pesakit dibenarkan berjalan pada hari kedua, mulai saat itu aktiviti fizikalnya harus meningkat untuk mengelakkan akibat yang tidak diingini. Aktiviti fizikal yang disyorkan untuk 10 hari berikutnya adalah senaman biasa dan berjalan kaki yang sederhana.

Latihan terapi yang berkesan merangkumi:

  • tiruan berbasikal berbaring di belakang;
  • mengangkat kaki lurus (atau bengkok) diikuti dengan menurunkan;
  • menarik lutut ke dada;
  • berselang seli berjalan kaki dan tumit;
  • pergerakan putaran sendi pergelangan kaki;
  • senaman "gunting".

Gimnastik terapeutik dan aktiviti fizikal - ubat yang berkesan terhadap komplikasi pasca operasi.

Mereka mencegah pembentukan edema, merangsang peredaran darah, melancarkan saluran limfa.

Dan juga dalam tempoh ini, urut ringan dibenarkan, yang meningkatkan aliran darah dan mencegah pembentukan gumpalan darah..

Untuk merangsang proses penyembuhan jahitan dan parut tisu, doktor menetapkan prosedur fisioterapi - magnetoterapi dan terapi frekuensi tinggi.

Krim dan salap

Sebagai tambahan kepada terapi ubat, selama tempoh pemulihan, agen luaran juga digunakan - krim, gel dan salap. Mereka mempunyai kesan analgesik dan antispasmodik, melegakan keradangan dan nada dinding vena..

Sekiranya terdapat anjing laut, lebam dan hematoma - penggunaan dana ini menyumbang kepada penyerapan semula yang cepat. Penyediaannya hendaklah disapu pada kulit 2 - 3 kali sehari sehingga penutup dalaman hilang sepenuhnya..

Dana ini dalam komposisi mereka boleh:

  1. Semula jadi (ekstrak dan ekstrak herba perubatan, tumbuhan).
  2. Bahan kimia (berdasarkan heparin dan troxerutin).

Penggunaan sebarang persiapan luaran hanya dilakukan tanpa adanya luka terbuka pada kulit..

Kebaikan dan keburukan operasi ini

Seperti prosedur perubatan lain, phlebectomy mempunyai kelebihan dan kekurangan..

Ciri positif merangkumi yang berikut:

  • ia adalah kaedah radikal dan paling berkesan untuk merawat urat varikos pada bahagian bawah kaki;
  • kemungkinan minimum berulang dan kemunculan urat baru;
  • peluang untuk menerima perkhidmatan perubatan ini di bawah polisi insurans kesihatan wajib (MHI);
  • kerosakan kecil pada integriti kulit (parut tidak kelihatan, parut kecil);
  • toleransi pesakit yang baik dan kesan kosmetik;
  • tempoh pemulihan yang singkat.

Kelemahan prosedur termasuk yang berikut:

  • penggunaan anestesia (risiko kesan sampingan dan intoleransi terhadap komponennya);
  • pada mulanya, tapak pendedahan pembedahan boleh menyakitkan dan membengkak;
  • terdapat kemungkinan komplikasi pasca operasi;
  • kemunculan bintik-bintik usia, hematoma dan lebam di tempat pembuangan vena;
  • selepas operasi, parut kekal di lokasi sayatan.

Soalan Lazim

Pembedahan untuk membuang urat sangat diminati, kerana vena varikos adalah penyakit yang sering terjadi pada populasi orang dewasa.

Orang ramai bimbang tentang perubahan yang akan dilakukan oleh pembedahan untuk kehidupan mereka yang biasa..

Adakah mungkin bermain sukan selepas phlebectomy?

Selama tiga bulan pertama, hanya aktiviti fizikal sederhana yang ditunjukkan.

Sukan kuat, aerobik, kecergasan, berlari, berjalan kaki panjang dan berbasikal dilarang. Semasa tempoh pemulihan, anggota badan bawah tidak boleh dibebani dengan beban kuasa, dinamik dan kejutan..

Sepanjang keseluruhan tempoh pemulihan, hanya latihan terapi yang dibenarkan.

Setelah pemulihan berjaya, anda secara beransur-ansur dapat kembali ke beban pra operasi di bawah pengawasan doktor.

Adakah mungkin berjalan di tumit?

Anda boleh berjalan di tumit, perkara utama adalah memilih ketinggian tumit yang betul. Kasut bertumit tinggi tidak digalakkan sebagai persediaan untuk pembedahan atau selepasnya.

Tetapi tumit kasut mesti ada, dan tingginya mestilah dari 2 hingga 4 sentimeter.

Ahli phlebologists tidak mengesyorkan kasut dengan tapak kaki yang sama rata atau dengan tumit di atas 5 sentimeter..

Tempoh cuti sakit

Cuti sakit untuk tempoh sekurang-kurangnya 7 hari diberikan kepada setiap pesakit, tanpa mengira jenis phlebectomy yang dilakukan.

Amalan perubatan menunjukkan bahawa tempoh pemulihan tidak terhad pada seminggu dan kemungkinan untuk melanjutkan cuti sakit mengikut petunjuk individu.

Komplikasi apa yang boleh timbul?

Teknik melakukan prosedur yang tidak betul dan ketidakpatuhan terhadap cadangan pasca operasi boleh menyebabkan pelbagai komplikasi:

  1. Keradangan, jangkitan, dan supurasi di kawasan hematoma.
  2. Berdarah.
  3. Pembentukan trombus pada urat dalam.
  4. Thromboembolisme.
  5. Benjolan dan lebam subkutan.
  6. Relapse (penampilan urat baru di atas sayatan atau parut).
  7. Kerosakan saraf dan gangguan deria, kebas anggota badan di bahagian bawah kaki (sebelah dalam), kaki dan pergelangan kaki.
  8. Kerosakan pada saluran limfa (limforrhea).

Langkah-langkah untuk mencegah urat varikos

Untuk mengelakkan pembesaran semula urat, langkah pencegahan harus diambil:

  1. Mengawal berat badan dan pemakanan yang betul.
  2. Penolakan tabiat buruk.
  3. Memakai pakaian mampatan.
  4. Aktiviti fizikal yang kerap dan melakukan latihan fisioterapi.

Ulasan dan harga purata

Phlebectomy dengan cepat dan berkesan menyelesaikan masalah vena varikos. Sekiranya ulasan negatif diterima, maka itu terutama berkaitan dengan pekerjaan tenaga perubatan yang tidak mahir dan komplikasi yang disebabkan oleh pelanggaran teknik pelaksanaannya..

Kebimbangan, tugas sehari-hari, tidak ada masa. Setelah 10 tahun, dia hamil dengan anak keduanya, dan keadaannya bertambah buruk..

Urat varikos bermula sepenuhnya. Menjadi memalukan untuk keluar pada musim panas dengan kaki telanjang, terdapat kaki yang berat. Saya terpaksa melupakan tumit sama sekali. Selama lima tahun saya tidak dapat memutuskan operasi - saya menunggu anak bongsu membesar. Saya mengumpulkan keberanian saya dan beralih ke salah satu klinik. Hasilnya sangat berbaloi! Sangat menakutkan melihat kaki saya, pada gambar lama, tetapi sekarang saya tidak terlalu gembira. Saya tidak akan mengatakan bahawa ia sangat menyakitkan.

Lebih-lebih lagi, sepanjang masa, anda berada di bawah anestesia. Kesakitan itu adalah minggu pertama selepas pembedahan. Tetapi dalam tiga bulan semuanya kembali normal, dan sekali lagi saya dapat memakai pakaian dan stilet kegemaran saya. Dan jangan malu dengan sesiapa pun!

Apabila memilih klinik yang dilengkapi dengan peralatan moden dan pakar yang kompeten, kemungkinan akibat negatif diminimumkan.

Kos prosedur akan bergantung pada kaedah yang dipilih, kerumitan operasi dan kelayakan pakar bedah. Semakin progresif teknik yang digunakan, semakin mahal harganya..

Rata-rata, kos phlebectomy gabungan di Moscow adalah 40,000 - 50,000 rubel. Pembekuan laser dan penghapusan frekuensi radio akan menelan belanja purata 35,000 rubel.

Perlu diperhatikan bahawa phlebectomy gabungan termasuk dalam senarai perkhidmatan polisi insurans perubatan wajib. Rujukan untuk operasi dikeluarkan oleh ahli phlebologist atau pakar bedah vaskular.

Phlebectomy: kepada siapa ia ditunjukkan, jenis dan tingkah laku, pemulihan

Pengarang: Averina Olesya Valerievna, MD, PhD, ahli patologi, guru Jabatan Pat. anatomi dan fisiologi patologi, untuk Operasi.Info ©

Vena varikos pada bahagian bawah kaki adalah patologi yang sangat biasa. Menurut statistik, lebih daripada separuh daripada keseluruhan populasi planet ini menderita satu atau beberapa tahap vena varikos. Penyakit ini tidak hanya menyebabkan ketidakselesaan estetik, tetapi juga manifestasi negatif seperti sakit, bengkak, perubahan trofik yang teruk. Dalam kes seperti itu, phlebectomy (venectomy) adalah satu-satunya cara untuk menyingkirkan penyakit ini sekali..

Operasi untuk membuang urat mula dilakukan pada akhir abad ke-19, tetapi intervensi ini sangat trauma, disertai dengan komplikasi dan memberikan hasil kosmetik yang tidak memuaskan. Hari ini, pakar bedah mempunyai teknik bedah mikro moden di gudang senjata mereka, dan kaedah phlebectomy menjadi semakin lembut, tanpa kehilangan keberkesanannya..

Phlebectomy dilakukan melalui sayatan kecil yang meninggalkan bekas luka yang hampir tidak kelihatan. Operasi trauma rendah, selamat dan dapat dilakukan walaupun secara rawat jalan, bergantung pada teknik yang dipilih oleh pakar bedah sesuai dengan penyakit ini.

Campur tangan pada urat memerlukan banyak pengalaman, kesabaran dan kerja keras pakar bedah, oleh itu, operasi seperti ini dilakukan secara eksklusif di hospital khusus, di mana terdapat peralatan yang sesuai dan ahli phlebolog yang berkelayakan..

Pemilihan kaedah untuk menghilangkan urat bergantung pada tahap penyakit, keadaan umum pesakit, dan dalam kes intervensi berteknologi tinggi, juga pada kemampuan pesakit untuk membayar, kerana tidak semua kaedah phlebectomy tersedia sebagai rawatan percuma.

Petunjuk dan jenis operasi pada kapal kaki

Rawatan pembedahan penyakit sistem vena pada kaki bersifat radikal dan digunakan dalam kes di mana kaedah lain tidak lagi membawa hasil. Petunjuk utama untuk menghilangkan urat dari bahagian bawah kaki adalah vena varikos, yang mungkin disertai dengan:

  • Pengembangan lumen saluran darah lebih dari 1 cm;
  • Pembentukan ulser trofik terhadap latar belakang urat varikos;
  • Bengkak dan sakit di hujung kaki, walaupun tanpa pelebaran urat saphenous.

Biasanya, operasi dijalankan seperti yang dirancang, tetapi jika ada risiko pendarahan atau vena varikos yang sebelumnya pecah, rawatan pembedahan segera ditunjukkan.

Terdapat keadaan di mana phlebectomy tradisional boleh dikontraindikasikan. Oleh itu, ia tidak dapat dilakukan untuk wanita hamil dan ibu menyusui, dengan luka pada kulit kaki dengan proses menular dan radang, dengan trombosis urat dalam dan dangkal yang meluas, serta jika mustahil untuk memberikan regangan motor dan motor yang mencukupi dalam tempoh selepas operasi. Patologi bersamaan yang teruk dari organ dalaman boleh menjadi kontraindikasi kerana keperluan untuk anestesia umum.

Tujuan pembedahan untuk urat varikos pada kaki dianggap untuk menghilangkan bukan sahaja saluran yang diubah oleh penyakit ini dan mencapai hasil kosmetik yang baik, tetapi juga untuk mencegah aliran darah di vena, serta untuk mewujudkan keadaan di mana refluks tidak mungkin, iaitu pergerakan darah vena terbalik. Hanya sepersepuluh dari semua darah vena di hujung kaki yang mengalir melalui urat saphenous, oleh itu, penyingkiran saluran ini selamat dan tidak menyebabkan gangguan peredaran darah.

Bersedia untuk pembedahan

Persiapan untuk phlebectomy akan datang bermula sebelum dimasukkan ke hospital. Pesakit harus menjalani beberapa siri pemeriksaan dan mengunjungi pelbagai pakar. Secara tradisional, sebelum campur tangan, perlu menjalani ujian darah dan air kencing, ujian pembekuan darah, fluorografi, kardiogram. Di samping itu, diperlukan ujian untuk jangkitan HIV, sifilis, hepatitis, kumpulan darah dan faktor Rh..

Prosedur yang disenaraikan boleh diselesaikan di poliklinik tempatan anda 7-10 hari sebelum tarikh hospitalisasi yang ditetapkan. Apabila ujian sudah siap, pesakit dihantar ke ahli terapi yang memutuskan keselamatan dan kemungkinan rawatan pembedahan, kerana beberapa penyakit organ dalaman dapat menjadi halangan serius untuk campur tangan. Sekiranya semua organ berada dalam keadaan teratur, risikonya dikecualikan, maka ahli terapi memberikan persetujuannya untuk pembedahan.

Setibanya di hospital, pesakit diperiksa oleh pakar bedah, berbicara dengan pakar anestesi, yang memilih kaedah menghilangkan rasa sakit. Pengimbasan dupleks urat diperlukan untuk menjelaskan jumlah dan tahap penyakit.

Pada malam sebelum operasi, anda perlu mandi, mencukur rambut dari anggota badan dan kawasan pangkal paha. Pengambilan makanan dan cecair terakhir dibenarkan tidak lewat dari jam 6 petang sebelum campur tangan. Enema pembersihan mungkin diperlukan sebelum anestesia umum, terutama pada pesakit tua dengan disfungsi usus.

Apabila semua peringkat persediaan telah dilalui, pakar bedah menandakan zon kapal yang terjejas, dan pesakit diangkut ke bilik operasi, di mana dia ditemui oleh pakar anestesi. Anestesia umum atau anestesia tulang belakang adalah mungkin. Pilihan terakhir ditoleransi dengan lebih baik, dan pesakit dapat sedar sepanjang masa operasi (jika dikehendaki).

Walaupun pada masa pra operasi, anda perlu memilih pembalut elastik yang baik atau pakaian rajut khas, kerana pesakit harus menggunakannya sehingga sebulan setelah phlebectomy, dan hasil rawatan sangat bergantung pada kualiti mampatan..

Teknik phlebectomy

Phlebectomy bertujuan untuk menghilangkan urat dangkal dan merangkumi beberapa peringkat, yang masing-masing boleh menjadi operasi bebas. Sebagai tambahan, prosedur pembedahan tertentu diganti dengan prosedur invasif minimum, termasuk pembekuan laser, pemberian sklerosant, dan pendedahan frekuensi radio..

Flebektomi gabungan memerlukan kemasukan ke hospital pesakit dan dilakukan di bawah anestesia umum atau anestesia epidural. Campur tangan berlangsung sekitar dua jam, dan pada akhirnya, jahitan kosmetik digunakan pada semua sayatan. Prasyarat untuk pembedahan vaskular adalah pembalut elastik, yang dilakukan oleh pembantu doktor ketika masih berada di bilik operasi. Ini membolehkan anda mengelakkan hematoma dan pendarahan dalam tempoh selepas operasi..

Sekiranya salah satu tahap operasi gabungan digantikan dengan teknik invasif minimum, maka tidak dimasukkan ke hospital, dan tidak diperlukan anestesia umum. Prosedur ini dilakukan secara rawat jalan di bawah anestesia tempatan. Kes vena varikos yang maju biasanya memerlukan phlebectomy klasik sesuai dengan semua peringkat operasi. Campur tangan berteknologi tinggi, dan hasilnya banyak ditentukan oleh kemahiran dan pengalaman ahli phlebologist.

Flebektomi gabungan terdiri daripada beberapa peringkat:

  1. Crossctomy.
  2. Melucutkan.
  3. Ligasi kapal berlubang.
  4. Miniflebectomy.

Crossectomy biasanya dilakukan terlebih dahulu, tetapi ia juga boleh menjadi pilihan rawatan terakhir apabila terdapat risiko pembekuan darah menyebar ke sistem vena dalam. Operasi terdiri daripada membalut dan memotong urat saphenous pada titik di mana ia mengalir ke dalam. Manipulasi ini dicapai dengan penghentian aliran darah melalui pembuluh varikos dan aliran darah terbalik (refluks). Insisi untuk crossectomy adalah di fossa pangkal paha atau popliteal, bergantung pada lokasi lesi dan tujuan utama prosedur.

contoh gabungan phlebectomy, yang biasanya merangkumi crossectomy

Crossectomy boleh digantikan dengan pendedahan frekuensi laser atau radio, kelebihannya dianggap kurang trauma dan kemungkinan melakukan pesakit luar. Prosedur ini tidak disertakan dengan sayatan atau anestesia umum..

Tahap kedua phlebectomy gabungan adalah pelucutan. Setelah melintasi urat saphenous, perlu untuk membuangnya. Pemeriksaan ultrasound pra operasi membolehkan anda menentukan secara tepat kawasan yang terkena urat, dan pada kebanyakan pesakit hanya paha, jadi anda boleh mengehadkan diri untuk membuang hanya sebahagian daripada vena saphenous (pelucutan pendek) tanpa menjejaskan radikaliti dan keberkesanan rawatan.

Pelucutan dilakukan dengan menggunakan pelbagai alat dan teknik yang menentukan jenis manipulasi:

  • Dengan bantuan probe Bebcock;
  • Pelucutan pencerobohan;
  • Cryostripping;
  • Pelucutan PIN.

phlebectomy jalur

Pembuangan urat dengan probe Bebcoccus adalah kaedah yang paling berkesan dan, pada masa yang sama, kaedah yang paling traumatik. Probe Bebcoccus dilengkapi dengan pemanjangan dan elemen pemotong di hujungnya, yang, apabila alat itu maju di sepanjang vena, memotongnya dari tisu sekitarnya, urat berlubang dan saluran limfa.

Selepas crossectomy, terdapat sayatan di pangkal paha, dan pakar bedah kedua membuat di pergelangan kaki atau kaki atas. Probe Bebcoccus dapat dimasukkan ke dalam salah satu lubang, yang mencapai ujung kapal yang berlawanan dan terpaku padanya, kemudian pakar bedah menarik probe ke arah dirinya sendiri, mengeluarkan urat.

Pelucutan invaginasi dilakukan dengan cara yang serupa, tetapi perbezaannya adalah penggunaan probe tanpa elemen pemotong. Bahagian akhir instrumen dipasang pada kapal, ketika dokter menarik probe ke arah dirinya sendiri, urat dibalik ke dalam dan dikeluarkan ke luka. Kaedahnya kurang trauma, kerana struktur di sekitarnya tidak rosak, dan urat hanya dipisahkan dari mereka.

Pelucutan PIN adalah pengubahsuaian venektomi yang lebih lembut, apabila pakar bedah hanya memerlukan satu sayatan, yang sudah tersedia setelah crossectomy. Tusukan dibuat di sisi hujung vena yang lain, melalui mana probe dikeluarkan dan diikat dengan benang ke dinding kapal. Seterusnya, urat dibalikkan dan dikeluarkan.

Cryostripping adalah kaedah moden untuk menghilangkan urat kaki, tetapi ia jarang digunakan kerana memerlukan peralatan yang mahal. Intinya terdiri daripada pengenalan probe, yang akhirnya, ketika mencapai segmen vena distal, membeku, yang menyebabkan kapal kelihatan terpaku pada alat, dan kemudian vena terbalik dengan cara biasa. Kelebihan manipulasi ini adalah bahawa tidak ada sayatan atau tusukan tambahan yang diperlukan di kawasan pergelangan kaki, dan ketika alat sejuk bergerak melalui vena, perforator menyempit, yang menyebabkan risiko hematoma dan pendarahan berkurang dengan ketara.

Seperti crossectomy, tahap phlebectomy gabungan ini boleh digantikan oleh pilihan invasif minimum (laser, penghapusan frekuensi radio), yang akan kita bincangkan sebentar lagi..

Selepas crossectomy dan pengekstrakan batang utama vena saphenous, perlu untuk mengikat saluran perforasi di mana aliran darah dapat berterusan. Ia penuh dengan kambuh, hematoma dan pendarahan. Dengan sedikit kerosakan, urat ini dijerat tanpa memotong fascia otot, yang merupakan trauma yang paling sedikit. Sekiranya diperlukan untuk membalut sejumlah besar kapal, maka pakar bedah terpaksa menggunakan pembedahan fasia, yang memberikan hasil yang tahan lama, tetapi kesan kosmetik yang buruk.

Untuk mengurangkan trauma pembedahan, teknik venektomi endoskopi digunakan, di mana urat diikat dengan sayatan kecil. Pembalut endoskopi sangat estetik, tetapi memerlukan peralatan yang mahal dan ahli phlebologist yang berkelayakan tinggi, jadi prosedurnya tidak murah dan tidak selalu tersedia di hospital biasa.

Tahap akhir phlebectomy gabungan adalah miniflebectomy. Operasi ini juga boleh digunakan sendiri sekiranya pesakit ingin menghilangkan vena varikos tunggal, yang membawa ketidakselesaan kosmetik subjektif..

Setelah sebelumnya menandakan kawasan operasi, pakar bedah membuat tusukan kecil, hanya 1-2 mm, di mana dia mengeluarkan urat dan menggulungnya pada penjepit. Campur tangan ini trauma rendah, tidak memerlukan jahitan dan membolehkan anda membuang kawasan pembuluh darah kecil yang dapat dilihat oleh mata.

Operasi tidak meninggalkan bekas luka, dan pesakit pasti akan sangat gembira dengan hasilnya. Ngomong-ngomong, dengan miniflebectomy, ulasan sangat positif di kalangan seks yang adil, yang ingin membuang walaupun kapal kecil yang merosakkan penampilan kaki. Kemungkinan melakukan manipulasi dengan anestesia tempatan menjadikannya tersedia bagi pesakit yang takut akan anestesia umum atau mempunyai kontraindikasi tertentu terhadapnya. Selain membuang saluran kaki, miniflebectomy dapat digunakan ketika melokalisasi patologi pada wajah, tangan, kaki, tetapi rawatan seperti itu memerlukan lebih banyak pengalaman dan pengalaman ahli bedah.

Kaedah invasif dan moden yang minimum untuk menghilangkan vena varikos melibatkan penggunaan laser, gelombang radio frekuensi tinggi, sclerosant. Kaedah ini digunakan secara rawat jalan, terutama pada peringkat awal vena varikos dan praktikalnya tidak mempunyai kontraindikasi. Seperti yang disebutkan di atas, mereka dapat menggantikan tahap individu phlebectomy klasik, sambil memberikan hasil kosmetik yang baik dengan tahap keberkesanan yang sama. Prosedur invasif minimum dilakukan di bawah bimbingan ultrasound.

Flebektomi laser endovasal terdiri daripada pengenalan panduan cahaya ke dalam lumen kapal, di mana pancaran laser dimasukkan ke dalam vena. Pemanasan menyebabkan pematerian pada dinding kapal dan sklerosis. Tusukan pada unjuran kapal yang terjejas tidak memerlukan jahitan, tetapi dengan cara ini hampir mustahil untuk menghilangkan konglomerat vena varikos raksasa, oleh itu, jika anda ingin menjalankan rawatan dengan "sedikit darah", anda harus memikirkan pilihan phlebectomy ini apabila penyakit ini tidak menjadi mengancam.

Peranti miniflebectomy generasi baru menunjukkan keupayaan untuk membuang urat tanpa tusukan sama sekali. Cukup untuk doktor memegang manipulator di atas batang vaskular, yang akan hilang tepat di depan mata kita. Sudah tentu, pilihan rawatan ini berlaku untuk kapal kecil yang kelihatan, tetapi dapat melengkapkan pembedahan klasik untuk mencapai penampilan anggota badan yang cantik..

Ablasi frekuensi radio vena varikos serupa dengan pembekuan laser, tetapi berdasarkan penggunaan gelombang radio. Konduktor khas bergerak di sepanjang urat, menyebabkan pemanasan dan lekatan dindingnya, iaitu prinsipnya sama seperti dalam rawatan laser.

Apa yang perlu dilakukan dan apa yang harus dielakkan selepas phlebectomy

Tempoh selepas operasi biasanya menguntungkan. Setelah gabungan phlebectomy, pesakit tinggal di hospital selama satu hingga dua minggu, selepas itu jahitan dikeluarkan. Jahitan kosmetik dapat dikeluarkan pada akhir minggu pertama selepas rawatan. Kemungkinan komplikasi termasuk pendarahan dan lebam, penembusan luka pasca operasi. Sekiranya berlaku kerosakan pada saluran limfa - edema dan limfostasis.

Selepas phlebectomy, pemulihan melibatkan melakukan pergerakan kaki sederhana yang boleh dilakukan walaupun ketika berbaring di tempat tidur. Urutan ringan anggota badan boleh dilakukan. Untuk pencegahan komplikasi, venotonik ditetapkan, mengikut petunjuk - antikoagulan, untuk sensasi yang menyakitkan - analgesik. Anda harus berhenti mandi, mandi dan, lebih-lebih lagi, sauna dan kolam renang untuk sementara waktu. Walaupun setelah mengeluarkan jahitan, pesakit harus mengelakkan mandi air panas.

Selama sebulan selepas pembuangan urat, perlu memakai kaus kaki pemadat atau pembalut elastik sepanjang masa. Tidak dibenarkan menanggalkannya walaupun untuk sementara waktu, jadi dalam tempoh ini pesakit tidak dapat mencuci sepenuhnya. Selepas sebulan, mampatan hanya berlaku pada waktu siang, dan pada waktu malam anda boleh menanggalkan stoking (pembalut) dan mandi.

Selepas phlebectomy, cadangan terhad untuk memakai pakaian mampatan dan aktiviti fizikal yang mencukupi. Ini adalah dua syarat utama untuk rawatan yang berjaya. Anda boleh dan bahkan perlu bangun dan berjalan pada hari berikutnya selepas operasi. Pengaktifan awal adalah langkah berkesan untuk pencegahan trombosis dan komplikasi pasca operasi yang lain..

Setelah matlamat utama tercapai - urat varikos dikeluarkan, jangan lupa tentang gaya hidup yang tidak termasuk mengangkat berat, duduk atau berdiri lama. Sekiranya, kerana sifat perkhidmatan, pesakit terpaksa berdiri atau duduk untuk waktu yang lama, maka jika mustahil untuk menukar pekerjaan, perlu mengubah beban secara bergantian pada kedua kaki, secara berkala bangun dan berjalan.

Secara amnya, pemulihan selepas phlebectomy agak mudah, dan pesakit hampir selalu berpuas hati dengan hasilnya, seperti yang dibuktikan dengan banyaknya tinjauan positif dan terima kasih kepada doktor. Selepas rawatan, kaki berhenti sakit dan bengkak, dan kesan kosmetiknya sangat baik sehingga wanita kembali memakai gaun dan tumit tinggi..

Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, pengalaman rawatan boleh merosakkan kesan sampingan anestesia (sakit kepala yang teruk, misalnya). Di samping itu, beberapa ulasan negatif dikaitkan dengan kelayakan dan pengalaman pakar bedah yang tidak mencukupi, jadi ketika memilih klinik, anda harus berhati-hati.

Operasi penyingkiran vena berteknologi tinggi, seringkali memerlukan peralatan yang sangat mahal dan pakar bedah kelas tinggi, sehingga kosnya dapat mencecah dompet pesakit dengan serius. Selagi kuota untuk phlebectomy tradisional dipelihara, rawatan di bawah sistem insurans perubatan wajib masih boleh dilakukan, secara percuma, tetapi dalam kes ini pesakit mungkin akan beratur untuk mendapatkan rawatan, dan dia tidak akan berpeluang memilih doktor. Operasi berteknologi tinggi hanya dilakukan dengan bayaran.

Rawatan berbayar boleh dilakukan di institusi kerajaan dan di klinik swasta. Rata-rata, phlebectomy berharga 25-30 ribu, tetapi mungkin dan lebih mahal, bergantung pada tahap klinik dan peraturan ahli phlebologist. Pembekuan laser, yang dilakukan hanya dengan bayaran, bahkan lebih mahal - sekitar 30-35 ribu. Dengan miniflebectomy, harga lebih berpatutan: rawatan akan menelan belanja sekitar 10-12 ribu rubel.

Phlebectomy: petunjuk, kontraindikasi, teknik

Phlebectomy adalah prosedur pembedahan untuk membuang vena varikos subkutan di kaki, yang bertujuan untuk mengembalikan aliran darah normal di bahagian bawah kaki dan meningkatkan pemakanan tisu. Ia dapat dilakukan mengikut metode yang berbeda, dan ketika dilakukan, urat saphenous tersebut dikeluarkan, aliran darahnya tidak lebih dari 10%. Selepas pembedahan, urat dalam mengambil beban pada diri mereka dan mengimbangi peredaran darah di anggota badan.

Untuk siapa ditunjukkan phlebectomy? Apakah kaedah untuk melakukannya? Dalam kes apa operasi dikontraindikasikan? Bagaimanakah pesakit bersedia untuk campur tangan ini? Komplikasi apa yang boleh timbul semasa pelaksanaannya? Bagaimana phlebectomy dilakukan? Anda akan mendapat jawapan untuk soalan ini dan soalan lain dalam artikel ini..

Jenis-jenis phlebectomy

Dalam kebanyakan kes, phlebectomy gabungan dilakukan, yang boleh terdiri daripada peringkat berikut:

  • crossectomy (proksimal dan distal) - terdiri daripada ligasi dan persimpangan urat saphenous (besar dan kecil) di tempat-tempat di mana mereka mengalir ke urat dalam;
  • pelucutan (atau safenektomi) - terdiri daripada mengeluarkan batang kapal varikos;
  • ligasi urat perforasi - terdiri dalam mengikat saluran yang menghubungkan aliran darah di urat subkutan dan mendalam;
  • miniflebectomy - dilakukan untuk membuang urat simpul dan urat melebar melalui sayatan kulit kecil.

Volume phlebectomy bergantung pada tahap lesi urat kaki dan ditentukan sebelum operasi dengan melakukan USDG pada urat pada bahagian bawah kaki. Pada peringkat awal vena varikos, operasi mungkin terdiri dari beberapa tahap phlebectomy gabungan, atau beberapa tahap digantikan dengan teknik invasif minimum untuk menutup urat (pembekuan laser atau ablasi frekuensi radio).

Semasa melakukan pembekuan laser (atau penghapusan laser endovasal), diod pemancar cahaya laser dimasukkan ke dalam urat yang terkena melalui tusukan kecil, yang menyebabkan luka bakar pada dinding vena. Akibatnya, kapal yang terjejas ditumbuhi. Setelah menggunakan laser, tidak ada bekas luka di kulit, dan pemulihan pesakit lebih cepat.

Semasa menggunakan ablasi frekuensi radio, elektrod dimasukkan ke dalam lumen kapal yang terjejas, yang memanaskan urat kerana arus frekuensi tinggi dan menyebabkannya ditutup. Manipulasi dilakukan melalui tusukan kulit, dan, seperti pembekuan laser, merujuk kepada kaedah invasif minimum.

Petunjuk

Phlebectomy dilakukan untuk petunjuk berikut:

  • kekurangan vena dengan tanda-tanda genangan darah di kaki;
  • kesakitan yang kerap, pembengkakan berterusan dan keletihan di bahagian bawah kaki;
  • urat kaki saphenous yang menonjol dan kelihatan secara visual;
  • urat varikos di atas lutut;
  • trombophlebitis dalam pengampunan;
  • ulser trofik atau risiko kejadiannya.

Kontraindikasi

Phlebectomy dikontraindikasikan dalam kes berikut:

  • patologi kronik yang teruk (hipertensi, penyakit arteri koronari, diabetes mellitus, dan lain-lain);
  • proses berjangkit pada kulit kaki;
  • trombosis yang kerap pada masa lalu;
  • trombosis akut;
  • bentuk aterosklerosis teruk pada saluran kaki;
  • kehamilan dan penyusuan;
  • kemustahilan untuk mewujudkan beban fungsional pada otot selepas pembedahan (contohnya, pada pesakit yang terbaring dalam jangka masa panjang);
  • kontraindikasi untuk mampatan yang berpanjangan selepas pembuangan vena.

Bersedia untuk pembedahan

Untuk mengenal pasti indikasi dan kontraindikasi untuk phlebectomy, kajian berikut dilakukan:

  • Doppler ultrasonografi urat pada bahagian bawah kaki;
  • ujian makmal: kajian klinikal urin dan darah, biokimia, ujian HIV, hepatitis dan sifilis, koagulogram;
  • ECG.

Pesakit ditugaskan berunding dengan ahli terapi dan pakar anestesi. Sekiranya tidak ada kontraindikasi, seluar dalam mampatan dipilih untuknya sebelum operasi. Penggunaannya lebih disukai, tetapi dalam beberapa kes, ia boleh diganti dengan pembalut elastik.

Sebelum operasi, pesakit mesti memaklumkan kepada doktor mengenai semua ubat yang diambil. Sekiranya perlu, doktor boleh membuat penyesuaian penerimaan mereka..

Sehari sebelum operasi, pesakit mandi dan mencukur rambut dari kaki. Semasa merancang anestesia umum, enema pembersihan dilakukan. Pengambilan cecair dan makanan terakhir harus dilakukan sekurang-kurangnya 6 jam sebelum operasi.

Pada hari phlebectomy, pesakit tidak boleh makan atau minum. Sebelum operasi, pakar bedah membuat tanda pada kulit, menandakan tempat-tempat yang terkena urat varikos. Pesakit diprediksi dan dibawa ke gurney ke bilik operasi.

Bagaimana operasi dijalankan?

Anestesia atau anestesia epidural boleh digunakan untuk melegakan phlebectomy. Setelah rawatan bidang operasi dengan larutan antiseptik, tahap-tahap phlebectomy dilakukan, yang diperlukan dalam kes klinikal tertentu untuk mencapai hasil yang diinginkan. Tempoh operasi ditentukan oleh sejauh mana lesi urat dan biasanya sekitar 3 jam.

Crossctomy

Semasa phlebectomy, perkara berikut dapat dilakukan:

  • crossectomy proksimal - dicapai dengan meneliti urat saphenous yang hebat;
  • crossectomy distal - dilakukan dengan penukaran urat saphenous kecil.

Dengan vena varikos, hampir semua pesakit mengalami refluks di kawasan persimpangan sapheno-femoral, dan itulah sebabnya crossectomy proksimal hampir selalu dilakukan. Untuk melaksanakannya, sayatan 3 hingga 5 cm dibuat di kawasan selangkangan.Seterusnya, pakar bedah memilih vena saphenous besar ke tempat masuknya ke vena femoral dan memotong sekurang-kurangnya lima urat anak sungai. Selepas itu, batang juga dilintasi dan tunggul kira-kira 5 mm ditinggalkan. Kemudian sayatan yang sama dapat digunakan untuk tahap phlebectomy seterusnya - pelucutan.

Crossectomy distal tidak selalu dilakukan, kerana hanya 25% orang yang mengalami anastomosis sapheno-popliteal. Prinsip melakukan bahagian phlebectomy gabungan ini serupa dengan crossectomy proksimal. Ia dimasukkan melalui sayatan popliteal tambahan.

Sekiranya terdapat risiko trombosis merebak dari urat dangkal ke urat dalam, crossectmia proksimal dapat dilakukan sebagai intervensi pembedahan bebas. Dalam kes lain, ia digabungkan dengan tahap phlebectomy gabungan yang lain. Semasa menjalankan penghapusan laser endovasal, bahagian operasi ini mungkin tidak dilakukan.

Melucutkan

Tahap phlebectomy ini terdiri daripada mengeluarkan batang vena saphenous yang besar dan / atau kecil. Sebelumnya, kapal-kapal ini yang terkena urat varikos dikeluarkan sepenuhnya, tetapi dengan kedatangan USDG didapati bahawa urat saphenous yang besar hanya dapat berubah pada paha, dan dalam kes seperti itu, lebih pantas melakukan pelucutan pendek (iaitu, pengangkatan bahagian batang).

Pelucutan boleh dilakukan dengan kaedah pembedahan berikut:

  • probe Bebcoccus;
  • pelucutan invaginasi;
  • Pelucutan PIN;
  • cryostripping.

Semasa menggunakan probe Babcoccus (triket logam dengan zaitun dengan celah di satu hujung dan pegangan di ujung yang lain), pakar bedah membuat sayatan lain pada tahap pergelangan kaki dalam atau di kawasan sepertiga bahagian atas kaki bawah (dengan pelucutan pendek). Selepas itu, probe dimasukkan ke dalam salah satu sayatan sehingga hujung vena dapat dipasang ke zaitun dengan benang. Seterusnya, pakar bedah menarik tali leher dengan pegangan dan mengeluarkannya bersama dengan urat yang melekat padanya. Semasa tindakan ini, bahagian pemotong zaitun memotong kapal dari urat anak sungai dan tisu sekitarnya. Teknik ini paling radikal dan boleh dipercayai, tetapi pada masa yang sama ia dianggap paling traumatik, kerana semasa penyingkiran tourniquet, bahagian pemotongan zaitun merosakkan saraf, saluran limfa dan tisu sekitarnya yang lain. Itulah sebabnya dalam tempoh selepas operasi pesakit mungkin mengalami pelbagai komplikasi..

Semasa melakukan pelucutan invaginasi, probe logam digunakan dengan zaitun, di mana tidak ada canggih. Pembuangan batang vena dilakukan dengan cara yang sama seperti dalam kaedah dengan probe Bebcoccus, tetapi vena terlepas secara tumpul. Pada masa yang sama, ia berubah dari dalam dan keluar dari tisu lembut..

Untuk melakukan pelucutan PIN, probe logam digunakan, di hujungnya, bukannya zaitun, ada tempat untuk mengikat kapal vena dengan benang. Semasa menggunakan kaedah ini, hanya sayatan yang dibuat untuk salibektomi diperlukan. Probe dimasukkan ke dalamnya hingga tahap pengangkatan batang vena. Selepas itu, tusukan dibuat di tempat ini, melalui mana probe dikeluarkan dan uratnya diperbaiki. Kemudian pakar bedah melintasi kapal.

Untuk melakukan cryostripping, alat khas dan cryoprobes digunakan untuk membekukan kapal. Ketika melakukan manipulasi ini, sayatan kedua tidak diperlukan, kerana untuk mengeluarkan urat, cukup memasukkan probe ke dalam lumennya. Di bawah pengaruh suhu rendah, kapal membeku ke almari pakaian, pecah dan dapat ditarik keluar. Kaedah ini adalah yang paling tidak invasif. Ia memerlukan kos tambahan, tetapi mempunyai kelebihan kosmetik yang signifikan, kerana vasokonstriksi di bawah pengaruh sejuk menghalang kemunculan hematoma dan pendarahan dalam tempoh selepas operasi..

Ligasi urat berlubang

Untuk menghilangkan shunt perforating, suprafascial atau subfascial (iaitu, dengan atau tanpa pembelahan fasia) ligasi urat perforasi dilakukan. Dengan diameter kecil saluran yang terkena, bahagian phlebectomy ini dapat dilakukan melalui tusukan kecil semasa miniflebectomy, tetapi dalam kes lain, tambahan potongan kecil diperlukan.

Miniflebectomy

Pada peringkat operasi ini, nod varikos dan saluran vena anak sungai yang terkena dikeluarkan. Untuk melakukan ini, tusukan dibuat pada kulit di atas urat yang terkena, di mana kapal dikeluarkan dengan bantuan cangkuk. Setelah pengapit digunakan, ia dipotong dan dikeluarkan.

Selepas operasi

Pada hari pertama selepas operasi, pesakit dibenarkan menggerakkan kakinya dan membengkokkannya. Pada keesokan harinya, stoking ketat atau stoking diletakkan pada anggota badan, yang kemudian harus dipakai sepanjang waktu selama 30 hari. Selepas itu, jersi elastik hanya boleh dipakai pada waktu siang. Tempoh pemakaiannya ditentukan oleh doktor.

Selepas operasi, pesakit diberi antibiotik, ubat penghilang rasa sakit, phlebotonics, agen antiplatelet dan antikoagulan. Selepas itu, setelah keluar dari hospital, untuk pencegahan trombosis dan peningkatan fungsi vena, penggunaan agen phlebotonics dan antiplatelet berterusan..

Rawat inap selepas phlebectomy gabungan klasik berlangsung sekitar 7 hari. Pada hari ke-1, ke-3 dan ke-6, berpakaian dilakukan, pada hari ke-6, jahitan dikeluarkan. Sekiranya terdapat jahitan di kawasan popliteal, jahitan dikeluarkan setelah 10-12 hari.

Setelah keluar dari rumah, pesakit disarankan untuk menghentikan prosedur termal (mandi air panas, mengunjungi sauna, dll.) Dan mengangkat berat untuk jangka waktu tertentu. Selama tempoh pemulihan, aktiviti fizikal harus dilakukan, pesakit harus berhenti merokok dan, jika ada berat badan berlebihan, ikuti diet untuk menormalkannya.

Komplikasi

Trauma beberapa tahap phleubectomy dan pelanggaran dalam teknik menjalankan operasi boleh menyebabkan akibat berikut:

  • pendarahan dari kapal kecil pada hari pertama selepas campur tangan;
  • hematoma;
  • jangkitan luka pasca operasi;
  • limforea dan limfosit;
  • gangguan deria akibat kerosakan saraf.

Berkat pengenalan teknik praktik moden, trombosis dan tromboemboli setelah phlebectomy mula berlaku dalam kes yang sangat jarang berlaku..

Sebilangan besar komplikasi, kecuali jangkitan dan limfosit, hilang sendiri dan tidak memerlukan rawatan. Antibiotik diresepkan untuk memerangi suppuration. Dengan perkembangan limforea, rawatan konservatif dijalankan. Untuk menghilangkan limfosit, tusukan atau saliran limfa melalui luka terbuka dilakukan.

hasil

Dengan prestasi phlebectomy yang betul dan semua prosedur pemulihan, penampilan kaki bertambah baik, bengkak, sakit berkurang, dan manifestasi lain dari vena varikos dikurangkan dengan ketara. Tempoh kesan ini adalah individu. Kemungkinan kambuh penyakit dalam jangka masa panjang adalah dari 10 hingga 20%.

Phlebectomy adalah operasi yang membuang vena varikos pada kaki. Campur tangan ini merangkumi beberapa peringkat dan skopnya ditentukan oleh kes klinikal. Sekiranya mungkin, beberapa prosedur pembedahan klasik dapat digantikan dengan kaedah moden alternatif (ablasi gelombang radio, pembekuan laser, skleroterapi). Prestasi phlebectomy yang betul memberikan hasil yang baik, tetapi pada beberapa pesakit dalam jangka panjang, kekambuhan urat varikos mungkin berlaku..

Ahli phlebolog T. V. Khlevtova membincangkan operasi mana yang harus dipilih untuk urat varikos di bahagian bawah kaki:

Phlebologist V.N. Ignatov bercakap mengenai seberapa cepat seseorang pulih selepas phlebectomy:


Artikel Seterusnya
Demensia Senile: berapa tahun orang hidup dengan diagnosis yang mengerikan?