Pseudocyst di kepala bayi yang baru lahir


Perkara yang paling berharga dalam kehidupan kita masing-masing adalah anak-anak, sebab itulah kesihatan mereka harus dipantau sejak lahir agar tidak menghadapi banyak masalah dan komplikasi yang memburukkan kehidupan anak-anak dan orang tua. Pseudocyst otak pada bayi baru lahir, menurut para pakar, adalah komplikasi paling selamat yang boleh muncul semasa melahirkan anak. Kira-kira satu daripada 100 kes didiagnosis menghidap penyakit ini.

Munculnya pendidikan semacam itu tidak membawa akibat yang serius, tetapi memerlukan pengawasan yang ketat dari doktor. Patologi yang dikesan pada bayi tidak tercermin dalam fungsi otak. Lebih-lebih lagi, ia tidak mempengaruhi prestasi mental atau masalah kesihatan mental..

  1. Konsep pseudocyst
  2. Sebab-sebab penampilan
  3. Gejala
  4. Diagnostik
  5. Perbezaan antara pembentukan sista dan pseudo
  6. Adakah pseudocyst berbahaya dan apa
  7. Rawatan
  8. Ubat
  9. Campur tangan operasi
  10. Ubat-ubatan rakyat

Konsep pseudocyst

Pembentukan jenis sista adalah rongga pelik, dicirikan oleh bentuk bulat dan berukuran kecil. Mereka dipenuhi dengan minuman keras (eksudat atau bahan lain). Cembung tertumpu pada satu atau kedua-dua sisi pada masa yang sama. Mekanisme perkembangan patologi ini pada bayi belum dipelajari sepenuhnya. Mungkin berlaku bahawa dengan adanya ramalan yang membimbangkan, bayi dilahirkan benar-benar sihat, dan bayi yang kedua dilahirkan dengan kerosakan pada sistem saraf, dengan ramalan normal sepenuhnya.

Dengan perkembangan otak intrauterin yang agak tergesa-gesa, wilayah yang dikosongkan yang terletak di zon plexus vaskular dipenuhi dengan cecair khas (cecair serebrospinal). Proses inilah yang diperhatikan semasa perkembangan pseudocyst. Ia selamat untuk nyawa bayi dan paling kerap dijumpai semasa imbasan janin ultrasound pada rahim..

Sebilangan besar lesi sista hilang sebelum bersalin. Sekiranya ini tidak berlaku, maka pakar menerangkannya dengan adanya jangkitan herpes pada ibu..

Sebab-sebab penampilan

Penyebab pseudocyst otak pada bayi yang baru lahir boleh sangat berbeza. Dalam kebanyakan kes, etiologi penampilan dikaitkan dengan gangguan yang diperhatikan semasa perkembangan janin sebelum kelahiran..

Sebagai peraturan, faktor perangsang adalah:

  • pendarahan di otak;
  • hipoksia;
  • kepincangan dalam fungsi sistem peredaran darah yang disebabkan oleh kekurangan nutrien untuk perkembangan bayi sepenuhnya.

Pseudocyst yang paling berbahaya adalah subependymal, yang muncul sebagai akibat pendarahan. Dalam beberapa kes, patologi berlaku kerana trauma kelahiran..

Gejala

Sebagai peraturan, benar, dan juga pseudocyst pada bayi baru lahir tidak menampakkan diri secara klinikal. Patologi tidak mengganggu perkembangan bayi sepenuhnya, begitu juga dengan anak dewasa. Penyakit ini dikesan semasa pemeriksaan intrauterin, dan juga semasa pemeriksaan selepas melahirkan.

Diagnostik

Ultrasound paling sering digunakan untuk mengesahkan adanya jisim otak yang salah. Kaedah ini adalah yang paling popular, tetapi tidak memberikan peluang untuk membuat pemeriksaan dinding secara menyeluruh, serta bahagian dalam rongga yang ada. Penekanan adalah pada kawasan tertentu di mana jisim jinak palsu paling sering terbentuk.

Perhatian khusus diberikan kepada hemisfera serebrum. Juga, penekanan adalah pada ventrikel lateral, kawasan di mana kepala inti (caudate) berada dan beberapa kawasan lain. Ciri-ciri penempatan patologi memungkinkan untuk membezakannya dari kista sebenar.

Kehadiran formasi disahkan oleh tanda-tanda gema pseudocyst subependymal di zon ventrikel kanan dan kanan. Penggunaan gelombang ultrasonik hanya berkesan dalam kes ketika usia bayi belum mencapai tanda 1 tahun. Dalam kes ini, fontanelle yang terletak di kepala tidak ditutup dengan tulang..

Pemeriksaan bayi yang baru lahir untuk kehadiran pseudocyst dilakukan sekiranya:

  • kanak-kanak itu dilahirkan sebelum waktunya;
  • melahirkan anak berlalu dengan komplikasi serius;
  • pemerhatian terhadap insomnia, air mata yang berlebihan dan kegelisahan pada bayi baru lahir;
  • kehadiran kontraksi otot kejang, pening, dan tanda-tanda neurologi lain.

Semasa menjalankan penyelidikan, kaedah berikut untuk mengesan penyakit ini dapat digunakan:

  1. Ensefalografi Doppler.
  2. Neurosonografi.
  3. MRI dan juga tomografi yang dikira.
  4. Skintigrafi serebrum dan beberapa teknik lain.

Sekiranya terdapat kecurigaan adanya gangguan genetik pada janin, analisis kromosom cecair (amniotik) dapat ditentukan. Campur tangan ini invasif, oleh itu ia digunakan dalam kes yang sangat jarang berlaku..

Perbezaan antara pembentukan sista dan pseudo

Formasi palsu yang muncul di kawasan otak mempunyai perbezaan yang signifikan dari yang sebenarnya. Mereka dibezakan dengan:

  1. Tempat penampilan. Dalam kebanyakan kes, pembentukan pseudo terletak di zon inti subkortikal, lebih tepatnya, di antara mereka. Pseudocyst dilokalisasikan berhampiran ventrikel lateral atau di kawasan hemisfera serebrum.
  2. Sebab penampilan. Penyakit ini boleh menjadi sekunder atau dijangkiti. Diagnosis tepat dibuat semasa diagnostik instrumental. Sekiranya pakar dihantar untuk pemeriksaan, anda tidak boleh meninggalkan langkah ini, kerana pengesanan patologi tepat pada masanya akan mencegah terjadinya pelanggaran serius.

Adakah pseudocyst berbahaya dan apa

Pseudocyst yang ada di kepala bayi yang baru lahir dalam semua kes mempunyai penyebab perkembangan kedua. Sebab-sebab berikut boleh bertindak sebagai pemangkin penampilan:

  • kekurangan oksigen;
  • masalah melahirkan anak;
  • kehadiran kecederaan.

Pseudocyst pada bayi tidak membahayakan kesihatan. Patologi ini semestinya menimbulkan kerisauan sekiranya pendidikan meningkat dengan cepat.

Tidak perlu melakukan prosedur terapeutik khusus dalam rawatan pseudocyst pada bayi. Yang diperlukan hanyalah mengunjungi ahli saraf secara berkala, menjalankan terapi pemulihan yang dirancang untuk memerangi kemunculan kemungkinan komplikasi yang sering muncul dengan latar belakang trauma.

Sekiranya, setelah 12 bulan, pendidikan dan bayi belum berlalu, doktor mendiagnosis kista yang sebenar. Dalam situasi seperti itu, anda harus diperhatikan oleh pakar neurologi sepanjang hayat anda..

Rawatan

Perjalanan patologi yang diperhatikan pada anak yang baru lahir harus dipantau oleh pakar neurologi pediatrik. Semasa menjalani terapi, teknik berikut dapat digunakan.

Ubat

Sebagai peraturan, doktor mengaitkan kepada bayi sejumlah ubat, tindakannya bertujuan untuk meningkatkan peredaran darah di kawasan otak, dan juga menetapkan antihipoksidan:

  • Mexidol;
  • Cytoflavin;
  • Vitamin yang tergolong dalam kumpulan B;
  • Mildralex.

Sekiranya terdapat pemerhatian hiperaktif, penggunaan ubat seperti:

  • Glycine;
  • Pantocalcin, dan juga Pantogam.

Untuk menguatkan sistem muskuloskeletal, anda harus menghadiri sesi urut, tetapi jika mereka disyorkan oleh doktor anda.

Sekiranya kista palsu tidak mengalami penyerapan semula pada tahun pertama kewujudan anak, sementara ukurannya bertambah, operasi akan diperlukan. Pembuangan formasi dilakukan dengan kraniotomi menggunakan pembedahan endoskopi dan pintasan.

Campur tangan operasi

Prosedur pembedahan endoskopi sejauh ini merupakan rawatan terbaik untuk lesi pediatrik. Tetapi operasi seperti itu tidak dilakukan dalam semua kes. Sekiranya bayi telah didiagnosis dengan kista septum lutsinar yang berkembang di kawasan otak, maka teknik ini sangat sesuai untuk rawatan. Rawatan tidak disertai dengan komplikasi, dan mengelakkan trauma yang berlebihan pada pesakit kecil.

Tempoh pemulihan selepas operasi membuang kista adalah berbeza untuk setiap kes, dan bergantung pada kesejahteraan umum dan keadaan kesihatan anak.

Ubat-ubatan rakyat

Untuk meningkatkan kesejahteraan kanak-kanak dengan adanya formasi sista yang besar di kawasan otak, selain penggunaan ubat-ubatan, ubat-ubatan rakyat juga dapat digunakan. Yang paling berkesan adalah resipi berikut:

  • rebusan yang dibuat dari buah hawthorn. Cecair diambil secara dalaman untuk menguatkan sistem saraf. Ubat ini membantu meningkatkan tidur anak;
  • ekor kuda, cinquefoil, serta huruf dan ungu, dibezakan oleh kemampuan mereka untuk menurunkan tekanan intrakranial;
  • hemlock dikurniakan dengan kesan resorpsi yang sangat baik;
  • teh herba untuk mandi yang menenangkan.

Untuk menyediakan rebusan yang mempunyai kesan menenangkan, anda perlu mengambil daun raspberry, milenium, serta chamomile, rhizome licorice dan calamus paya. Komponen digunakan dalam bahagian yang sama, bercampur. Komposisi dalam jumlah 2 sudu besar. hendaklah dimasukkan ke dalam bekas, tuangkan air mendidih (0,5 l) dan biarkan selama 8 jam. Selepas itu, cecair disaring dan ditambahkan ke dalam tab mandi untuk memandikan anak..

Sebelum menggunakan ubat tradisional untuk memerangi pseudocyst, anda harus berjumpa doktor..

Kista plexus choroid pada bayi baru lahir

Kista plexus choroid pada bayi baru lahir adalah patologi yang paling hebat pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan. Sebagai peraturan, ia dapat dikesan walaupun pada perkembangan intrauterin janin selama 24-30 minggu. Dalam proses perkembangan janin, pendidikan tidak menimbulkan ancaman terhadap kesihatan dan kehidupannya. Di samping itu, dalam kebanyakan kes, kista dapat sembuh sendiri setelah melahirkan. Walau bagaimanapun, perlu dilakukan analisis perbandingan untuk mengecualikan pembentukan kista yang berasal dari vaskular, yang terbentuk dengan latar belakang proses patologi dalam tubuh..

Apa itu pendidikan?

Kista plexus choroid adalah jisim jinak yang jelas yang dipenuhi dengan cecair. Ia berlaku pada kehamilan normal dengan kekerapan sekitar 3%..

Pembentukan sista plexus choroid cenderung larut sendiri, menunjukkan bahawa ia adalah pseudocyst. Kista dua sisi plexus choroid otak sangat sering diperhatikan, tetapi pada minggu ke-28 kehamilan mereka larut, yang dikaitkan dengan perkembangan aktif sistem saraf janin. Dalam kes di mana kista terus dikesan semasa imbasan ultrasound sehingga melahirkan, maka ini tidak akan meningkatkan kepentingannya..

Salah satu tanda awal pembentukan sistem saraf pusat pada embrio adalah plexus choroid. Mereka bertindak sebagai unit struktur dalam pembentukan otak kanan dan kiri otak. Plexus choroid tidak mempunyai ujung saraf, tetapi memberikan kematangan tepat pada masanya dan bekalan darah yang mencukupi ke otak pada janin.

Kista plexus choroid otak mempunyai ciri-ciri berikut:

  • memudaratkan kesihatan;
  • kekurangan kepentingan dengan patologi bersamaan;
  • tidak menyentuh mana-mana sistem dan fungsi penting badan;
  • kekurangan pertumbuhan dan ubah bentuk.

Sebab-sebab pendidikan

Salah satu hipotesis untuk pembentukan sista adalah teori patologi kongenital yang diprovokasi oleh mutasi sel genetik. Dalam kes ini, penyetempatan rongga formasi di sebelah kiri, di sebelah kanan, atau serentak di kedua sisi tidak menjadi masalah. Penting untuk diperhatikan bahawa perkembangan keabnormalan sista tidak memprovokasi, tetapi, sebaliknya, patologi pembentukan intrauterin menyumbang kepada pembentukannya..

Kista plexus choroid pada janin dikesan pada 14-22 minggu perkembangan intrauterin. Pendidikan sedemikian selamat untuk anak, kerana tidak menyebabkan gejala neurologi. Pada masa akan datang, kemampuan mental kanak-kanak seperti itu tidak berbeza dengan kemampuan rakan sebaya mereka..

Dalam kes yang jarang berlaku, jenis pembentukan ini berlaku pada bayi baru lahir, oleh itu diperlukan diagnosis terperinci dan pemantauan berterusan terhadap ukurannya. Penyebab anjing laut terlambat pada bayi adalah penyakit berjangkit yang ditransmisikan oleh ibu semasa mengandung. Herpes dan toxoplasmosis boleh menjadi penyebab pembentukan biasa. Juga, mekanisme pencetus dalam pembentukan anjing laut terlambat adalah kehamilan dan kelahiran yang teruk, serta toksikosis lewat.

Apakah tanda-tanda sista pada kanak-kanak?

Segel vaskular didiagnosis semasa kaedah diagnostik khas, jadi ultrasound dan neurosonografi dapat memberikan gambaran lengkap mengenai sista. Menurut cadangan WHO yang diterima, kajian ini harus dilakukan untuk semua kanak-kanak di bawah satu tahun untuk mengecualikan kemungkinan gangguan neurologi..

Petunjuk wajib untuk neurosonografi adalah:

  • trauma semasa melahirkan anak;
  • risiko tinggi jangkitan intrauterin;
  • kebuluran oksigen janin;
  • kehamilan yang teruk;
  • kehadiran penyakit kronik pada ibu;
  • aktiviti fizikal yang kuat semasa kehamilan;
  • penyimpangan dalam perkembangan fizikal bayi baru lahir (kurang berat badan, pertumbuhan tidak mencukupi);
  • ubah bentuk teruk bahagian anatomi tengkorak.

Menurut statistik, pembentukan sista dicatatkan pada kanak-kanak tanpa penyimpangan dalam perkembangan fisiologi, dan pada mereka yang ketinggalan dalam perkembangannya..

Varieti pembentukan sista

Plexus saluran cerebral secara aktif terlibat dalam pengeluaran cecair serebrospinal, yang selanjutnya memberi nutrisi kepada otak dan bertanggungjawab untuk perkembangan fungsinya. Pembentukan sista adalah akibat dari pertumbuhan otak yang intensif, apabila rongga bebas muncul di antara pleksus kapal, yang dipenuhi dengan cairan di dalamnya. Kista plexus choroid janin adalah diagnosis yang agak biasa, terutamanya semasa perkembangan intrauterin dan pada kanak-kanak di bawah satu tahun.

Kista plexus choroid kiri

Pembentukan timbul dengan latar belakang penyakit virus dan berjangkit yang ditransmisikan oleh ibu hamil, dan juga semasa kehamilan yang teruk. Kista dilokalisasi di ruang intrakranial berhampiran dengan plexus vaskular. Formasi jenis ini tidak memerlukan tindakan terapeutik, kerana tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan dan kehidupan anak. Dalam kebanyakan kes, mereka larut semasa anak membesar..

Kista pembentukan vaskular kanan

Jenis pendidikan ini didiagnosis pada bayi baru lahir dan bayi. Dalam beberapa kes, ia dapat ditentukan pada masa dewasa, tetapi kerana kista tidak mempunyai gejala yang jelas, seseorang mungkin tidak menyedari kehadiran patologi. Pembentukan sista sisi kanan tidak membahayakan badan dan tidak mempengaruhi perkembangan psikomotor kanak-kanak.

Pseudocyst dua hala

Tidak ada perubahan dan gangguan yang nyata dalam struktur otak. Prosesnya melibatkan plexus choroid dari ventrikel lateral. Sebagai peraturan, ketika tubuh tumbuh, neoplasma berlalu tanpa bantuan. Kista dua hala banyak dan berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak. Dalam beberapa kes, pembentukan kista bilateral mungkin menunjukkan pelanggaran perjalanan kehamilan, tetapi ini tidak bermaksud bahawa bayi akan dilahirkan dengan patologi.

Kista semacam itu disebut neoplasma plexus vaskular, ia dipaparkan di tanduk posterior ventrikel lateral kanan sebagai formasi dengan tepi yang jernih dan rata. Neoplasma tidak menyebabkan gangguan dalam dinamika cecair serebrospinal dan peningkatan ruang ekstraselular.

Kemungkinan komplikasi

Gema neoplasma vaskular harus menimbulkan kewaspadaan pada pakar. Kista itu sendiri tidak berbahaya, tetapi kehadirannya dapat meningkatkan risiko mengembangkan kelainan kromosom pada masa akan datang..

Dengan ujian makmal biasa, sista vaskular tidak menunjukkan proses patologi dalam badan. Untuk mengecualikan kelainan genetik, doktor menetapkan untuk menjalani amniosentesis (mengambil sejumlah kecil cecair amniotik).

Sekiranya terdapat kelainan genetik pada janin, anomali perkembangan berikut menjadi akibatnya:

  • Sindrom Down.
  • Sindrom Edwards.

Pseudocyst tidak mempunyai pengaruh mutlak pada perkembangan kecacatan genetik, kerana ia juga dijumpai pada anak yang sihat..

Langkah-langkah diagnostik

Hari ini, kista vaskular bukanlah tanda penyakit, tetapi boleh meningkatkan risiko mengembangkan patologi lain..

Diagnosis pembentukan sista menggunakan kaedah penyelidikan khas:

  • Diagnostik ultrabunyi. Ia dilakukan selama jangka hayat intrauterin janin, yang memungkinkan untuk mengenal pasti pendidikan pada tahap awal perkembangannya.
  • Biopsi plasenta. Berisiko tinggi terkena trisomi 18.
  • Amniosentesis. Ia mempunyai ketepatan yang tinggi, dilakukan hingga kehamilan 22 minggu. Teknik ini terdiri dalam kajian sel-sel kulit pada embrio.
  • Neurosonografi. Ia dijalankan pada kanak-kanak di bawah umur satu tahun. Prosedur ini membolehkan anda mengenal pasti neoplasma dari kedua belah pihak, tetapi sebelum penutupan fontanelle anterior.
  • Pengimejan resonans magnetik. Digunakan pada orang dewasa untuk mengenal pasti kemungkinan gangguan neurologi, di mana kista dapat dikesan.

Ciri rawatan

Sebagai peraturan, rawatan sista vaskular tidak dijalankan, kerana tubuh dapat mengatasinya sendiri. Walau bagaimanapun, terdapat kes-kes apabila pakar terpaksa memberikan ubat untuk penyerapan semula kista..

Selalunya, pakar neuropatologi menetapkan ubat berikut:

  • Kavinton. Ia digunakan untuk menghilangkan gangguan peredaran serebrum.
  • Cinnarizine. Alat ini mempunyai kesan yang baik terhadap sistem vaskular, yang membantu tubuh memusnahkan formasi patologi dan menstabilkan.

Dalam kes lain, langkah-langkah terapi tidak dijalankan. Untuk pemantauan sista secara berterusan, para pakar mengesyorkan menjalani diagnostik ultrasound otak 3 bulan sekali sehingga mereka diserap sepenuhnya..

Ulasan

Tatiana, 32 tahun
Pada 22 minggu kehamilan, imbasan ultrasound dilakukan, di mana terdapat kista unilateral. Uzist memberi jaminan bahawa ini tidak akan mendatangkan bahaya kepada perkembangan kanak-kanak itu, dan dengan pertumbuhan anak yang lebih jauh, ia dapat larut dengan sendirinya. Konsultasi dijadualkan untuk melakukan pemeriksaan. Hasilnya bagus. Mereka dihantar ke genetik bersama mereka. Dia mengesyorkan untuk menunggu ultrasound ketiga, berdasarkan mana kemungkinan untuk memeriksa dinamika neoplasma. Sesungguhnya, bayi telah bertambah besar dan kista telah sembuh.

Ekaterina, 36 tahun
Kedua-dua kanak-kanak dengan perbezaan 5 tahun itu didiagnosis menderita kista, pada anak pertama ia hilang tanpa jejak, walaupun saya sangat risau. Yang kedua juga didiagnosis pada peringkat awal kehamilan, mungkin ini adalah ciri keturunan. Dalam kes pertama dan kedua, saya selalu menunggu imbasan ultrasound yang dirancang, kerana tidak masuk akal untuk menjalani kajian lebih awal. Selepas pengesanan sista, saya menjalani diagnostik berulang tidak lebih awal daripada sebulan selepas pengesanannya.

Elena, 26 tahun
Pada 20 minggu saya melakukan imbasan ultrasound, di mana dia didiagnosis dengan kista plexus vaskular. Pakar tidak menjelaskan apa-apa, menghantar saya ke pakar genetik untuk berunding, kerana neoplasma cukup besar - 8 mm. Saya lulus ujian, setelah 3 hari saya mendapat hasilnya, hasilnya ternyata bagus, dan ukuran formasinya jauh kurang dari 3 mm. Rundingan itu dijadualkan untuk menjalani pemeriksaan ultrasound selama 32 minggu. Dalam tempoh menunggu, dia sangat bimbang, mempelajari banyak literatur khas, semua sumber membicarakan hasil yang baik. Akibatnya, saat pemeriksaan ultrasound datang. Itu tidak mendedahkan pembentukan di otak, semuanya diselesaikan.

Bahaya pseudocyst otak pada bayi baru lahir

Pseudocyst yang terdapat di kepala bayi yang baru lahir tidak semestinya mempengaruhi fungsi otak, yang membawa kepada masalah mental atau mental. Rata-rata, satu daripada seratus bayi didiagnosis dengan patologi ini..

Selalunya ia dijumpai di antara kepala nukleus caudate, tubercle optik, sudut lateral ventrikel lateral otak. Diasumsikan bahawa pembentukan pseudocyst adalah akibat pendedahan kepada janin faktor-faktor buruk semasa perkembangan embrio..

Dalam kebanyakan kes, pembentukan pseudocystic hilang di bahagian remah tanpa bantuan selama dua belas bulan pertama..

Apa itu pseudocyst otak pada bayi baru lahir

Untuk memahami apa itu pseudocyst, bayangkan rongga yang dipenuhi dengan cecair serebrospinal atau cecair lain, dikelilingi oleh cangkang jernih tipis.

Patologi otak ini adalah kecacatan intrauterin. Ia boleh muncul pada tisu vaskular atau meninges semasa embriogenesis atau akibat daripada persalinan yang rumit..

Tulang tengkorak bayi masih bergerak dan, apabila terlantar, dapat memerah tisu otak semasa melahirkan, menyebabkan hipoksia atau pecahnya saluran darah kecil..

Apakah perbezaan antara pseudocyst dan cyst

Terdapat idea yang tidak betul bahawa pembezaan otak pseudocyst adalah mungkin dengan adanya atau ketiadaan lapisan epitelium di dalamnya. Walau bagaimanapun, ini adalah titik kontroversi, kerana lapisan ini sering tidak ada di dalam kista sebenar..

Di samping itu, ultrasound, yang digunakan untuk menentukan sifat pembentukan sista, tidak memungkinkan untuk memeriksa cangkang dan dindingnya secara mendalam dari dalam. Juga, bentuk dan ukurannya tidak menunjukkan diagnosis: mereka berbeza dalam kedua-dua rongga pseudocystic dan kista yang sebenarnya.

Dalam amalan perubatan domestik, konsep sista dan pseudocyst biasanya digunakan sebagai sinonim berkaitan dengan struktur berongga. Kedua-dua jenis patologi ini berbeza dari segi struktur dan kawasan asal.

Tanda-tanda utama yang menunjukkan bahawa pembentukan di ventrikel lateral otak adalah pseudocyst adalah:

  • lokasi. Ia dijumpai di kawasan seperti: sudut lateral tanduk anterior, ventrikel lateral, kawasan yang bersempadan dengan tuberkel optik dan inti caudate;
  • penyebab pembentukan, yang terletak pada pendarahan intraserebral, kekurangan oksigen. Faktor keturunan tidak terlibat dalam mekanisme perkembangannya.

Pseudocyst subependymal pada bayi terbentuk akibat trauma kelahiran. Ia berkembang di bawah lapisan ependymal di dalam ventrikel dan saluran tulang belakang, di mana cecair serebrospinal terkumpul, mencuci tisu otak.

Ukuran patologi ini berbeza dari dua hingga sepuluh milimeter. Pseudocyst terdapat di ventrikel di sebelah kiri dan di sebelah kanan.

Formasi kecil menyelesaikan diri setelah setahun. Tetapi yang lebih besar mampu meremas tisu-tisu di sekitarnya dan tidak lulus untuk waktu yang lama, hingga usia enam tahun. Dengan lokasi yang berbeza, pendidikan dapat mempengaruhi otak dengan cara yang berbeza, menyebabkan pelbagai gejala:

  • memerah zon oksipital mempengaruhi penglihatan;
  • kesan pada otak kecil boleh merosakkan fungsi motor;
  • kesan pada zon temporal mengganggu ketajaman pendengaran;
  • pseudocyst yang besar menekan kelenjar pituitari boleh menyebabkan gangguan hormon.

Sebab-sebab pendidikan

Masih mustahil untuk mengetahui sebab sebenar kemunculan pseudocyst otak pada bayi yang baru lahir. Latihan dan pengalaman memungkinkan untuk menggariskan pelbagai keadaan yang mempengaruhi pembentukan rongga seperti sista..

Faktor utama penyebab kemunculan pundi kencing adalah kecederaan dan pelbagai akibat buruk semasa melahirkan anak. Sebab-sebab pembentukan pseudocyst termasuk perkara berikut:

  • pendarahan intraserebral atau hipoksia serebrum pada janin;
  • tekanan, tekanan fizikal dan emosi wanita hamil yang berlebihan;
  • penyakit berjangkit yang disebabkan oleh virus herpes, klamidia, cryptococci dan patogen lain;
  • kekurangan beberapa elemen penting untuk perkembangan normal embrio, peredaran darah terganggu di otaknya.

Sekiranya anomali tidak mempengaruhi ventrikel lateral dan kawasan periventrikular, patologi biasanya tidak menampakkan dirinya dengan cara apa pun.

Perkembangan neoplasma plexus vaskular dicatatkan oleh ultrasound, bermula dari hari embryogenesis sembilan puluh delapan.

Pseudocyst semacam itu tidak menimbulkan ancaman kepada janin. Sebenarnya, ia adalah genangan sementara cecair serebrospinal yang memberi makan tisu otak.

Minuman keras disimpan dan membentuk gelembung di primordium sistem saraf pusat, di mana ia dihasilkan. Rongga hilang dengan sendirinya dari masa ke masa, terutamanya pada hari kehamilan seratus sembilan puluh enam.

Terdapat versi yang mana penyebab perkembangannya adalah faktor keturunan. Mutasi gen menyebabkan genangan cecair pada lepuh seperti sista.

Pada masa yang sama, patologi genetik kongenital dijumpai pada bayi, yang jauh lebih penting dan mempengaruhi perkembangan bayi daripada pseudocyst, yang tidak menimbulkan bahaya.

Anda perlu memandang serius keadaan jika, bersama dengan rongga pseudocystic, bayi didiagnosis dengan pelanggaran berikut:

  • hernia, hematoma diafragma;
  • Sindrom Edwards;
  • kelewatan perkembangan rahang atas;
  • pelanggaran pembentukan dinding anterior peritoneum;
  • hidrosefalus;
  • patologi tiub saraf;
  • gangguan perkembangan kaki.

Walaupun begitu, anda harus tetap tenang dan memerhatikan bagaimana remah berkembang, campur tangan hanya jika pendidikan tumbuh dan tidak larut.

Diagnostik

Kaedah pemeriksaan utama untuk pseudocyst dianggap sebagai ultrasound. Walau bagaimanapun, ia tidak membolehkan anda memeriksa dinding dan bahagian dalam rongga dengan teliti. Menyasarkan kawasan tertentu di mana pseudocyst otak biasanya terbentuk pada bayi baru lahir.

Perhatian diberikan kepada hemisfera serebrum, ventrikel lateral, kawasan kepala nukleus caudate dan puncak bukit optik. Ciri penyetempatan memungkinkan untuk membezakan pseudocyst, bukan membingungkannya dengan kista yang sebenar.

Kehadiran pendidikan ditunjukkan oleh tanda-tanda gema pseudocyst subependymal dari ventrikel kiri atau kanan. Penggunaan gelombang ultrasonik hanya berkesan sehingga bayi berumur satu tahun, kerana fonanelnya belum ditutup dengan tulang. Petunjuk untuk pemeriksaan adalah:

  • kelahiran pramatang;
  • melahirkan anak dengan komplikasi, hipoksia;
  • kegelisahan, air mata, insomnia pada bayi;
  • simptom neurologi: cephalalgia, pening, otot berkedut.

Dalam kombinasi dengan ultrasound, kaedah berikut juga digunakan:

  • Ensefalografi Doppler;
  • neurosonografi;
  • pengimejan resonans berkomputer dan magnetik;
  • skintigrafi serebrum;
  • tomografi pelepasan positron.

Sekiranya terdapat kecurigaan genetik pada janin, analisis kromosom cecair amniotik dapat dirujuk. Ini adalah prosedur invasif dan hanya digunakan apabila benar-benar diperlukan..

Anda juga perlu membezakan penyakit ini dengan meningitis. Gejala-gejala ini dijelaskan secara terperinci dalam penerbitan ini..

Adakah pseudocyst otak berbahaya bagi kanak-kanak

Asal otak pseudocyst pada bayi baru lahir tidak berkaitan dengan gen. Selalunya disebabkan oleh trauma kelahiran, yang mempengaruhi dinding tengkorak bayi dan tisu otaknya, kelaparan oksigen.

Sebagai peraturan, pseudocyst tidak menimbulkan ancaman terhadap kehidupan dan perkembangan normal anak. Biasanya cukup untuk diperhatikan oleh pakar neurologi, untuk menghilangkan akibat trauma kelahiran. Dalam dua belas bulan, sebagai peraturan, pembentukan di otak bayi larut dengan sendirinya.

Jika tidak, kista sebenar didiagnosis (tidak lebih daripada lima peratus kes), yang mungkin sudah menimbulkan bahaya tertentu kepada anak.

Bergantung pada lokasinya, jenis, kecenderungan pertumbuhan, doktor memilih kaedah rawatan. Perhatian khusus harus diberikan kepada rongga subependymal yang timbul setelah pendarahan intraserebral yang luas.

Apa yang perlu dilakukan jika pseudocyst dijumpai pada bayi baru lahir

Memandangkan pelbagai maklumat kontroversial mengenai perlunya beberapa jenis terapi untuk pseudocyst otak pada bayi yang baru lahir, adalah penting untuk mengetahui sama ada sesuatu perlu dilakukan.

Biasanya, pada tahun pertama kehidupan, anak diperiksa secara berkala untuk memastikan bahawa tidak ada kecenderungan untuk meningkatkan rongga, ia menurun secara beransur-ansur, tidak ada manifestasi patologi.

Dalam kebanyakan kes, pseudocyst tidak mempengaruhi perkembangan remah; tidak ada ubat khusus untuk pseudocyst otak. Untuk meningkatkan peredaran serebrum, doktor boleh menetapkan rawatan dengan ubat yang sesuai..

Setahun kemudian, keadaan struktur pseudocystic diperiksa. Sekiranya didapati bahawa ia telah meningkat, tekanan intrakranial telah meningkat, rawatan harus dimulakan.

Ini boleh berupa ubat, terapi manual, dan dalam kasus yang jarang terjadi, ketika ukuran pembentukannya signifikan, ada gejala yang jelas, pembedahan endoskopi atau bypass.

Dalam kes ini, kita berhadapan dengan kista sejati yang tidak hilang dengan sendirinya. Antikonvulsan, enzim untuk menormalkan metabolisme, vasodilator, nootropik boleh digunakan. Untuk memperbaiki tindak balas neuro-refleks, pengembangan sistem muskuloskeletal, dilakukan urutan terapi.

Ia hanya boleh dilakukan oleh ahli terapi urut profesional. Lebih baik tidak terbawa-bawa dengan homeopati dan ubat tradisional, tetapi mencari bantuan perubatan profesional.

Rongga sista di plexus choroidal, yang terletak di bawah fontanel besar, berdiri terpisah, menghalangnya daripada ditutup pada waktunya kerana ukurannya yang mengagumkan (biasanya, fontanel pada bayi ditutup tidak lebih dari satu tahun). Patologi boleh disertai dengan:

  • kekejangan yang tidak terkawal di anggota badan;
  • sawan dengan perubahan mendadak dalam rutin harian atau selsema;
  • kelesuan, kegelisahan;
  • masalah dengan koordinasi;
  • cephalalgia;
  • kerosakan pada saraf optik.

Hanya separuh daripada formasi ini hilang dengan sendirinya. Mereka mesti dikeluarkan oleh pakar bedah saraf setelah pemeriksaan menyeluruh..

Diagnosis dan rawatan pseudocyst di kepala bayi yang baru lahir

Perkara yang paling berharga dalam kehidupan kita masing-masing adalah anak-anak, sebab itulah kesihatan mereka harus dipantau sejak lahir agar tidak menghadapi banyak masalah dan komplikasi yang memburukkan kehidupan anak-anak dan orang tua. Pseudocyst otak pada bayi baru lahir, menurut para pakar, adalah komplikasi paling selamat yang boleh muncul semasa melahirkan anak. Kira-kira satu daripada 100 kes didiagnosis menghidap penyakit ini.

Munculnya pendidikan semacam itu tidak membawa akibat yang serius, tetapi memerlukan pengawasan yang ketat dari doktor. Patologi yang dikesan pada bayi tidak tercermin dalam fungsi otak. Lebih-lebih lagi, ia tidak mempengaruhi prestasi mental atau masalah kesihatan mental..

Konsep pseudocyst

Pembentukan jenis sista adalah rongga pelik, dicirikan oleh bentuk bulat dan berukuran kecil. Mereka dipenuhi dengan minuman keras (eksudat atau bahan lain). Cembung tertumpu pada satu atau kedua-dua sisi pada masa yang sama. Mekanisme perkembangan patologi ini pada bayi belum dipelajari sepenuhnya. Mungkin berlaku bahawa dengan adanya ramalan yang membimbangkan, bayi dilahirkan benar-benar sihat, dan bayi yang kedua dilahirkan dengan kerosakan pada sistem saraf, dengan ramalan normal sepenuhnya.

Dengan perkembangan otak intrauterin yang agak tergesa-gesa, wilayah yang dikosongkan yang terletak di zon plexus vaskular dipenuhi dengan cecair khas (cecair serebrospinal). Proses inilah yang diperhatikan semasa perkembangan pseudocyst. Ia selamat untuk nyawa bayi dan paling kerap dijumpai semasa imbasan janin ultrasound pada rahim..

Sebilangan besar lesi sista hilang sebelum bersalin. Sekiranya ini tidak berlaku, maka pakar menerangkannya dengan adanya jangkitan herpes pada ibu..

Sebab-sebab penampilan

Penyebab pseudocyst otak pada bayi yang baru lahir boleh sangat berbeza. Dalam kebanyakan kes, etiologi penampilan dikaitkan dengan gangguan yang diperhatikan semasa perkembangan janin sebelum kelahiran..

Sebagai peraturan, faktor perangsang adalah:

  • pendarahan di otak;
  • hipoksia;
  • kepincangan dalam fungsi sistem peredaran darah yang disebabkan oleh kekurangan nutrien untuk perkembangan bayi sepenuhnya.

Pseudocyst yang paling berbahaya adalah subependymal, yang muncul sebagai akibat pendarahan. Dalam beberapa kes, patologi berlaku kerana trauma kelahiran..

Terapi

Tidak disyorkan untuk bertindak pada tumor sebelum mencapai tahun pertama kehidupan. Pada masa ini, bayi dipantau secara aktif. Dalam kebanyakan kes, pada akhir tempoh bayi, pseudocysts otak pada bayi baru lahir tidak dijumpai..

Untuk meningkatkan peredaran serebrum, pakar neuropatologi akan menasihati untuk mengambil Actovegin. Diacarb akan berguna untuk mengurangkan tekanan pada medula, tetapi ia harus diambil dengan ketat mengikut petunjuk agar tidak menyebabkan dehidrasi.

Diagnostik

Ultrasound paling sering digunakan untuk mengesahkan adanya jisim otak yang salah. Kaedah ini adalah yang paling popular, tetapi tidak memberikan peluang untuk membuat pemeriksaan dinding secara menyeluruh, serta bahagian dalam rongga yang ada. Penekanan adalah pada kawasan tertentu di mana jisim jinak palsu paling sering terbentuk.

Perhatian khusus diberikan kepada hemisfera serebrum. Juga, penekanan adalah pada ventrikel lateral, kawasan di mana kepala inti (caudate) berada dan beberapa kawasan lain. Ciri-ciri penempatan patologi memungkinkan untuk membezakannya dari kista sebenar.

Kehadiran formasi disahkan oleh tanda-tanda gema pseudocyst subependymal di zon ventrikel kanan dan kanan. Penggunaan gelombang ultrasonik hanya berkesan dalam kes ketika usia bayi belum mencapai tanda 1 tahun. Dalam kes ini, fontanelle yang terletak di kepala tidak ditutup dengan tulang..

Pemeriksaan bayi yang baru lahir untuk kehadiran pseudocyst dilakukan sekiranya:

  • kanak-kanak itu dilahirkan sebelum waktunya;
  • melahirkan anak berlalu dengan komplikasi serius;
  • pemerhatian terhadap insomnia, air mata yang berlebihan dan kegelisahan pada bayi baru lahir;
  • kehadiran kontraksi otot kejang, pening, dan tanda-tanda neurologi lain.

Semasa menjalankan penyelidikan, kaedah berikut untuk mengesan penyakit ini dapat digunakan:

  1. Ensefalografi Doppler.
  2. Neurosonografi.
  3. MRI dan juga tomografi yang dikira.
  4. Skintigrafi serebrum dan beberapa teknik lain.

Sekiranya terdapat kecurigaan adanya gangguan genetik pada janin, analisis kromosom cecair (amniotik) dapat ditentukan. Campur tangan ini invasif, oleh itu ia digunakan dalam kes yang sangat jarang berlaku..

Perbezaan antara pembentukan sista dan pseudo

Formasi palsu yang muncul di kawasan otak mempunyai perbezaan yang signifikan dari yang sebenarnya. Mereka dibezakan dengan:

  1. Tempat penampilan. Dalam kebanyakan kes, pembentukan pseudo terletak di zon inti subkortikal, lebih tepatnya, di antara mereka. Pseudocyst dilokalisasikan berhampiran ventrikel lateral atau di kawasan hemisfera serebrum.
  2. Sebab penampilan. Penyakit ini boleh menjadi sekunder atau dijangkiti. Diagnosis tepat dibuat semasa diagnostik instrumental. Sekiranya pakar dihantar untuk pemeriksaan, anda tidak boleh meninggalkan langkah ini, kerana pengesanan patologi tepat pada masanya akan mencegah terjadinya pelanggaran serius.

Adakah pseudocyst berbahaya dan apa

Pseudocyst yang ada di kepala bayi yang baru lahir dalam semua kes mempunyai penyebab perkembangan kedua. Sebab-sebab berikut boleh bertindak sebagai pemangkin penampilan:

  • kekurangan oksigen;
  • masalah melahirkan anak;
  • kehadiran kecederaan.

Pseudocyst pada bayi tidak membahayakan kesihatan. Patologi ini semestinya menimbulkan kerisauan sekiranya pendidikan meningkat dengan cepat.

Tidak perlu melakukan prosedur terapeutik khusus dalam rawatan pseudocyst pada bayi. Yang diperlukan hanyalah mengunjungi ahli saraf secara berkala, menjalankan terapi pemulihan yang dirancang untuk memerangi kemunculan kemungkinan komplikasi yang sering muncul dengan latar belakang trauma.

Sekiranya, setelah 12 bulan, pendidikan dan bayi belum berlalu, doktor mendiagnosis kista yang sebenar. Dalam situasi seperti itu, anda harus diperhatikan oleh pakar neurologi sepanjang hayat anda..

Klasifikasi penyakit

Pembentukan ini, tidak seperti pseudocyst, tanpa bantuan doktor boleh mengakibatkan akibat yang serius dan memerlukan campur tangan pembedahan..

Gejala sista otak termasuk:

  • gangguan penglihatan dan koordinasi pergerakan;
  • gangguan dalam sistem hormon;
  • sakit kepala;
  • peningkatan kerengsaan.

Juga, sista plexus choroid disebut sebagai pseudocyst. Pembentukan seperti itu dapat didiagnosis pada trimester kedua kehamilan, tetapi sama sekali tidak berbahaya dan hilang sebelum kelahiran anak atau pada tahun pertama kehidupan. Jenis sista ini terbentuk semasa perkembangan otak, ketika cairan memasuki kapal.

Penting! Pseudocyst di kepala anak berkurang dari masa ke masa, dan pada tahun ia hilang sepenuhnya. Kista sebenar tidak larut dan menekan bahagian otak yang berdekatan. Sekiranya, setelah setahun, neoplasma berterusan, maka kista itu dianggap benar.

Rawatan

Perjalanan patologi yang diperhatikan pada anak yang baru lahir harus dipantau oleh pakar neurologi pediatrik. Semasa menjalani terapi, teknik berikut dapat digunakan.

Ubat

Sebagai peraturan, doktor mengaitkan kepada bayi sejumlah ubat, tindakannya bertujuan untuk meningkatkan peredaran darah di kawasan otak, dan juga menetapkan antihipoksidan:

  • Mexidol;
  • Cytoflavin;
  • Vitamin yang tergolong dalam kumpulan B;
  • Mildralex.

Sekiranya terdapat pemerhatian hiperaktif, penggunaan ubat seperti:

  • Glycine;
  • Pantocalcin, dan juga Pantogam.

Untuk menguatkan sistem muskuloskeletal, anda harus menghadiri sesi urut, tetapi jika mereka disyorkan oleh doktor anda.

Sekiranya kista palsu tidak mengalami penyerapan semula pada tahun pertama kewujudan anak, sementara ukurannya bertambah, operasi akan diperlukan. Pembuangan formasi dilakukan dengan kraniotomi menggunakan pembedahan endoskopi dan pintasan.

Campur tangan operasi

Prosedur pembedahan endoskopi sejauh ini merupakan rawatan terbaik untuk lesi pediatrik. Tetapi operasi seperti itu tidak dilakukan dalam semua kes. Sekiranya bayi telah didiagnosis dengan kista septum lutsinar yang berkembang di kawasan otak, maka teknik ini sangat sesuai untuk rawatan. Rawatan tidak disertai dengan komplikasi, dan mengelakkan trauma yang berlebihan pada pesakit kecil.

Tempoh pemulihan selepas operasi membuang kista adalah berbeza untuk setiap kes, dan bergantung pada kesejahteraan umum dan keadaan kesihatan anak.

Ubat-ubatan rakyat

Untuk meningkatkan kesejahteraan kanak-kanak dengan adanya formasi sista yang besar di kawasan otak, selain penggunaan ubat-ubatan, ubat-ubatan rakyat juga dapat digunakan. Yang paling berkesan adalah resipi berikut:

  • rebusan yang dibuat dari buah hawthorn. Cecair diambil secara dalaman untuk menguatkan sistem saraf. Ubat ini membantu meningkatkan tidur anak;
  • ekor kuda, cinquefoil, serta huruf dan ungu, dibezakan oleh kemampuan mereka untuk menurunkan tekanan intrakranial;
  • hemlock dikurniakan dengan kesan resorpsi yang sangat baik;
  • teh herba untuk mandi yang menenangkan.

Untuk menyediakan rebusan yang mempunyai kesan menenangkan, anda perlu mengambil daun raspberry, milenium, serta chamomile, rhizome licorice dan calamus paya. Komponen digunakan dalam bahagian yang sama, bercampur. Komposisi dalam jumlah 2 sudu besar. hendaklah dimasukkan ke dalam bekas, tuangkan air mendidih (0,5 l) dan biarkan selama 8 jam. Selepas itu, cecair disaring dan ditambahkan ke dalam tab mandi untuk memandikan anak..

Sebelum menggunakan ubat tradisional untuk memerangi pseudocyst, anda harus berjumpa doktor..

Kesihatan dengan Dr. Komarovsky: adakah perlu takut dengan diagnosis "peningkatan tekanan intrakranial"?

Peningkatan tekanan intrakranial (ICP) adalah salah satu kisah seram utama pediatrik Rusia.

Mungkin, tidak ada seorang ibu muda tunggal yang tidak akan mendengar "diagnosis" seperti itu, dan ungkapan "kita memiliki intrakranial" telah masuk ke dalam leksikon banyak orang. Tetapi apa yang sebenarnya meningkat ICP, adakah patut dirawat dan gejala apa yang harus anda perhatikan? Doktor kanak-kanak, calon sains perubatan, penyampai TV Yevgeny Komarovsky akan memberitahu.

Apa itu ICP?

Semuanya cukup sederhana: di rongga kranial terdapat otak, darah, dan ada cecair khas - cecair serebrospinal (cecair serebrospinal).

Ia terbentuk dari darah dalam plexus vaskular khas, beredar, mencuci otak dan saraf tunjang, dan kemudian diserap ke dalam darah. Fungsi otak normal tidak mungkin dilakukan tanpa cecair serebrospinal.

Lebih-lebih lagi, jika darah bergerak melalui saluran, maka ada rongga khas untuk pergerakan cecair serebrospinal - ventrikel otak dan saluran tulang belakang. Di permukaan dalaman mereka, cecair serebrospinal menekan.

Soalan kedua ialah bagaimana mengukur tekanan ini. Ternyata ini tidak begitu mudah: ia dapat diukur sama ada semasa operasi otak atau dengan pukulan tulang belakang. Walau bagaimanapun, doktor masih tidak bersetuju mengenai indikator ICP apa yang harus dianggap sebagai norma..

pakar pediatrik, calon sains perubatan, penyampai TV. “Selain itu, tahap ICP pada seorang kanak-kanak, seperti orang dewasa, sentiasa berubah. Dia berlari, menangis, ketawa, ketakutan - tekanan meningkat; Saya tertidur, tenang, menarik nafas - jatuh "

Satu persoalan logik muncul: mengapa, begitu banyak perhatian diberikan pada tingkat ICP dan turun naiknya, terutama ketika berhubungan dengan bayi? Ibu yang berpaling kepada Yevgeny Komarovsky dengan pertanyaan mengatakan bahawa anak-anak mereka didiagnosis mengalami peningkatan ICP untuk hampir satu "gejala" - contohnya, bibir yang gemetar. Betapa betulnya ini?

Satu kes setiap 4,000 kanak-kanak

Sudah tentu, peningkatan tekanan intrakranial bukanlah mitos, tetapi tidak dapat dijumpai pada setiap anak kedua. Ini adalah salah satu manifestasi dari sejumlah penyakit dan keadaan, jarang dan sangat serius. Ini adalah meningitis, ensefalitis, strok, bengkak, kecederaan serius dan lain-lain..

Masalah tidur bukanlah tanda peningkatan tekanan intrakranial

- Pada kanak-kanak, peningkatan ICP dikaitkan dengan hidrosefalus, tetapi penyakit ini mempunyai gejala tertentu, baik neurologi maupun fisiologi.

Sebagai contoh, peningkatan jumlah kepala yang tidak normal yang cepat atau tiba-tiba, di mana fontanel tidak tumbuh secara berlebihan, tetapi mengembang, seperti jahitan tengkorak, menjelaskan Evgeny Komarovsky.

- Pada masa yang sama, hidrosefalus kongenital berlaku pada satu anak per 2-4 ribu bayi dan menampakkan diri pada bulan-bulan pertama kehidupan. Ini boleh mempunyai keparahan yang berbeza-beza, jadi ia dirawat dengan cara yang berbeza: dalam beberapa kes, terdapat cukup ubat, dan kadang-kadang diperlukan operasi yang serius..

Tetapi kegembiraan, emosi, pencerobohan, tidur yang buruk, gementar bibir dan "gejala" lain yang menyebabkan ibu berlari ke pakar pediatrik tidak ada kaitan dengan tekanan intrakranial.

Ciri-ciri pseudocyst otak pada bayi baru lahir

Setelah mempunyai anak, kegembiraan ibu bapa kadang-kadang dikaburkan oleh hasil penyelidikan. Salah satu kes tersebut adalah pseudocyst otak pada bayi baru lahir. Selalunya, imbasan ultrasound yang dilakukan pada hari pertama membantu mencari patologi. Adalah dipercayai bahawa formasi seperti ini terdapat pada sekitar satu dari seratus bayi pramatang. Mereka tidak menimbulkan ancaman serius terhadap kesihatan, tetapi mereka memerlukan perhatian dari doktor dan ibu bapa..

Punca berlakunya

Pseudocyst adalah rongga yang diisi dengan cecair khas - eksudat. Yang terakhir biasanya dimainkan oleh cecair serebrospinal - pelarut beberapa bahan yang bergerak dari satu bahagian otak ke bahagian lain.

Pseudocyst otak adalah tunggal atau dalam bentuk kelompok. Perkembangan patologi dijelaskan oleh sebab-sebab berikut:

  • pemakanan janin yang tidak mencukupi dan, akibatnya, peredaran darah terganggu;
  • pendarahan serebrum (pseudocyst subependymal);
  • tekanan intrakranial tinggi dan patologi lain.

Walaupun paling kerap ini adalah kekurangan oksigen yang dialami oleh janin di dalam badan ibu. Hipoksia disebabkan oleh pelbagai sebab:

  • senaman fizikal yang berat;
  • kejutan saraf;
  • beberapa penyakit dalam bentuk akut atau kronik.

Biasanya faktor-faktor ini mempengaruhi tingkah laku janin: dia bimbang, sering terdorong.

Dalam literatur perubatan, anda juga boleh mendapatkan rujukan tentang fakta bahawa pseudocyst semacam itu bersifat genetik. Lebih-lebih lagi, gangguan keturunan lain menyebabkan kejadiannya. Sebagai contoh, pseudocyst di otak sering dilihat pada sindrom Edwards. Penyakit yang bersifat genetik adalah penyebab kemunculannya.

Kista plexus choroid adalah salah satu jenis pembentukan. Jenis pseudocyst ini boleh didapati pada ultrasound pada usia kehamilan 14 hingga 20 minggu. Ini adalah koleksi cairan serebrospinal, yang bertujuan untuk menyehatkan otak (otak dan tulang belakang).

Plexus choroid adalah tanda pembentukan sistem saraf. Dengan bilangannya, anda boleh menentukan hemisfera kiri dan kanan. Oleh itu, pembentukan pseudocyst ini dikaitkan dengan pembentukan otak.

Kista plexus koroid mendapat namanya hanya kerana penampilannya. Sebenarnya, pendidikan ini tidak mendatangkan bahaya kepada kesihatan. Pseudocysts hilang sebelum bayi dilahirkan, tanpa meninggalkan akibat.

Diagnostik yang diperlukan

Untuk memantau keadaan bayi yang baru lahir, perlu dilakukan diagnosis berkualiti tinggi. Petunjuk awalnya adalah pelbagai pelanggaran, termasuk semasa melahirkan anak. Salah satu tanda ciri adalah kegelisahan anak (kurang tidur, menangis, dan lain-lain). Penting untuk membezakan patologi yang ditunjukkan dari kista pada waktunya..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa yang terakhir memerlukan rawatan serius. Ini terdiri daripada menghilangkan penyebab yang menyebabkannya, biasanya termasuk kaedah konservatif (cara untuk meningkatkan imuniti, antivirus, dll.) Dan campur tangan pembedahan. Kehadiran pseudocyst, sebaliknya, jarang memerlukan langkah-langkah. Biasanya ini adalah terapi untuk melawan akibat yang mungkin berlaku (sakit kepala, sawan, dan lain-lain). Dalam kebanyakan kes, rawatan tidak diperlukan sama sekali.

Mencari perbezaan antara dua pelanggaran tidak selalu mudah. Pelbagai kaedah digunakan untuk penyelidikan:

  • pengimejan resonans magnetik;
  • tomografi dikira;
  • tomografi pelepasan positron;
  • neurosonografi;
  • skintigrafi serebrum;
  • Ensefalografi Doppler, dll..

Walaupun ultrasound digunakan terutamanya. Ini adalah alat yang paling bermaklumat dan selamat. Kelemahannya adalah bahawa ia tidak membenarkan anda mempelajari dinding dan rongga formasi. Kaedah ini digunakan sehingga kawasan lembut di bahagian atas kepala, ditutup dengan kulit nipis (fontanelle), hilang. Biasanya tempoh ini lebih kurang satu tahun. Neurosonografi dilakukan pada masa yang sama..

Ultrasound diberikan kepada kanak-kanak berikut:

  • dilahirkan sebelum waktunya;
  • yang muncul selepas kelahiran yang sukar;
  • mengalami hipoksia.

Pada usia yang lebih tua, kajian lain dilakukan: CT, MRI, dan lain-lain. Kaedah yang menggunakan reaksi khas pendidikan telah menunjukkan dirinya dengan baik. Bahan penunjuk disuntik secara intravena.

Massa di otak bayi yang baru lahir boleh terdiri dari pelbagai bentuk dan ukuran. Oleh itu, untuk membezakan pseudocyst, tempat di mana mereka lebih kerap diambil kira. Lokasi patologi selalu sama:

  • antara puncak bukit optik dan kepala inti;
  • di badan ventrikel lateral (hemisfera besar).

Sekiranya formasi yang dijumpai ada di tempat lain, kita boleh membincangkan mengenai sista. Sejumlah pakar juga menganggap lapisan epitelium (kehadiran atau ketiadaan) sebagai tanda yang menentukan.

Penyeliaan perubatan

Dalam kebanyakan kes, rawatan tidak diperlukan apabila pseudocyst dikesan. Ia sembuh sendiri (biasanya selepas 10 bulan), pembedahan tidak termasuk. Pembentukan hilang pada tahun pertama selepas kelahiran. Dalam beberapa kes, agen boleh diresepkan yang meningkatkan peredaran darah yang lebih baik ("Actovegin", dll.).

Keseluruhan proses rawatan dipantau di klinik oleh pakar neurologi pediatrik. Keadaan anak diperiksa, kadar penurunan ukuran pseudocysts dipantau.

Setelah setahun berlalu, perlu dilakukan ultrasound kedua. Sekiranya anda tidak mengabaikan penyelidikan. Hasilnya akan menunjukkan bagaimana betul kesimpulan awal mengenai sifat patologi itu..

Pseudocyst mesti hilang pada masa itu. Walaupun mengekalkan strukturnya, menjadi jelas bahawa diagnosisnya tidak betul dan pembentukan ini adalah sista. Memerlukan pengawasan berterusan pakar neurologi dan rawatan yang sesuai.

Sebilangan ibu bapa juga menggunakan ubat-ubatan rakyat (decoctions, baths, etc.). Anda harus sedar bahawa banyak tanaman perubatan boleh menyebabkan alahan pada kanak-kanak. Sebarang rawatan untuk pseudocyst harus dilakukan di bawah pengawasan doktor atau setelah berunding dengannya..

Dalam sebilangan besar kes, ternyata ramalan yang baik itu menjadi kenyataan. Biasanya tidak ada bahaya pembesaran atau kelahiran semula. Oleh itu, rawatan selalunya tidak diperlukan atau campur tangan minimum dan tidak menyakitkan..

Semua jenis pseudocyst di otak pada kanak-kanak hampir tidak berperanan dalam pertumbuhan badan. Pada masa yang sama, anak berasa normal. Pseudocyst tidak memberi komplikasi dan tidak mempengaruhi perkembangan. Oleh itu, tidak perlu mencari doktor terbaik dan bimbang.


Artikel Seterusnya
Punca lebam pada badan tanpa sebab pada wanita dan lelaki