Apakah ujian Valsalva untuk varikokel - intipati dan tafsiran hasilnya


Vena varikos dari tali sperma dan testis, yang disebut varicocele, tidak mempunyai gejala ekspresif pada peringkat awal, oleh itu, sangat sukar untuk mendiagnosisnya pada tahap perkembangan ini.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa teknik yang membantu mengesan patologi pada awal perkembangannya. Salah satunya adalah ujian Valsalva, tentang apa itu, bagaimana ia dijalankan dan diuraikan lebih jauh dan akan dibincangkan.

Ujian Valsalva - apa itu

Ujian Valsalva adalah teknik diagnostik yang digunakan oleh pakar dalam pelbagai bidang perubatan untuk menetapkan patologi jantung, saluran darah, organ ENT, dll..

Rujukan. Teknik diagnostik dinamakan sempena penemu - pakar Itali A.M. Valsalva.

Inti dari ujian ini adalah tegang, iaitu berusaha menghembus nafas dengan kuat dengan hidung dan mulut yang tertutup.

Prosedurnya mudah dan tidak memerlukan banyak masa. Pesakit harus melakukan perkara berikut:

  1. Tarik nafas dalam-dalam.
  2. Ketatkan sambil menutup hidung dan mulut anda.
  3. Kemudian tarik nafas selama beberapa minit ke dalam tiub khas.

Prosedur ini dibahagikan kepada 4 fasa (dari saat pernafasan bermula), di mana setiap perubahan tertentu berlaku di dalam tubuh pesakit:

  • Fasa 1 (pernafasan) - terdapat peningkatan tekanan di rongga dada dan perut. Tempoh - 3 saat;
  • Fasa 2 (peningkatan ketegangan pernafasan) - Peredaran darah di otot jantung menjadi maksimum. Peningkatan ketelusan paru-paru diperhatikan. Tempoh - 6-7 saat;
  • Fasa 3 (permulaan tempoh relaksasi) - penurunan tekanan rongga dada, peningkatan aliran darah ke jantung. Denyutan jantung menjadi lebih jarang dan mendalam. Dimensi jantung dan ketelusan tisu paru-paru kembali ke kedudukan asalnya;
  • Fasa 4 (akhir tempoh relaksasi) - proses memulihkan pulangan vena dan output jantung.

Semasa diagnosis dengan cara yang serupa, indikator nadi dan tekanan darah semestinya dipantau.

Hasil manipulasi tersebut membantu pakar dalam menilai keadaan pesakit dan mendiagnosis penyakit tertentu..

Kaedah menjalankan ujian untuk varikokel

Sebelum menjalankan prosedur, pakar mesti melakukan tinjauan menyeluruh terhadap pesakit untuk menentukan kemungkinan kontraindikasi.

Faktanya adalah bahawa walaupun semua keselamatan ujian, jika ada kontraindikasi, ia dapat mengancam kemerosotan keadaan yang ketara.

Sekiranya tidak ada kontraindikasi, maka doktor menjalankan ujian Valsalva untuk varicocele, yang kelihatan seperti ini:

  1. Pesakit berbaring atau duduk.
  2. Menarik nafas dalam-dalam sambil menutup hidung dan mulut.
  3. Memperbaiki kedudukan selama 1-2 saat.
  4. Kemudian dia bernafas ke dalam tiub khas yang disambungkan ke barometer untuk mengawal kekuatan dan kekerapan bernafas.

Pada masa ini, pakar melakukan palpasi manual pada testis di kawasan di atas skrotum dan menentukan kehadiran kapal yang rosak.

Penting! Tidak mungkin menjalankan prosedur di luar hospital kerana kemungkinan penurunan tekanan jantung yang tajam.

Sekiranya doktor menemui perubahan patologi tertentu, maka imbasan ultrasound ditetapkan untuk menjelaskan diagnosis.

Mentafsirkan Hasil

Hasil prosedur boleh terdiri daripada dua jenis: positif dan negatif..

Keadaan garis batas juga dapat ditentukan, yang menunjukkan kecenderungan seseorang terhadap penyakit atau kehadirannya pada peringkat awal perkembangan.

Rujukan. Penyahkodan hanya boleh dilakukan oleh doktor yang merawat, dengan mengambil kira keadaan umum pesakit dan penyakitnya yang bersamaan.

Seterusnya, pertimbangkan apakah ini ujian Valsalva positif dan negatif dan maksudnya.

Sampel positif

Sebelum memutuskan apa makna ujian Valsalva positif, mari kita menyentuh struktur anatomi urat.

Terdapat injap khas dalam sistem vena yang memastikan aliran darah normal.Apabila klan ini mula berfungsi dengan tidak berfungsi, maka darah dilemparkan ke arah yang berlawanan, yang memerlukan pembentukan genangan..

Oleh itu, jika sampel positif ditentukan, maka ini menunjukkan kerosakan sistem injap.

Di samping itu, aliran darah terbalik patologi (ditentukan semasa melakukan ujian Valsalva semasa imbasan ultrasound) juga dapat membicarakan masalah dengan kapal..

Berdasarkan hasil prosedur, pakar dapat menetapkan pemeriksaan lebih lanjut atau memilih rejimen rawatan ubat.

Sampel negatif

Hasil negatif dari pemeriksaan ini menunjukkan bahawa tidak terdapat anomali pada kapal yang dikaji..

Dalam keadaan seperti itu, urat bengkak tidak dikesan, yang bermaksud bahawa proses peredaran darah dan kerja injap vena adalah normal..

Petunjuk untuk ujian Valsalva

Ujian Valsalva digunakan dalam pelbagai bidang perubatan untuk memeriksa atau meneliti keadaan berikut:

  • penentuan kepatuhan tabung pendengaran;
  • diagnostik takikardia;
  • diagnosis varicocele dan keparahan baroreflex genital;
  • penilaian sistem injap vena pada kaki dan definisi vena varikos;
  • penentuan disfungsi sistem saraf autonomi;
  • penilaian risiko kematian selepas serangan jantung.

Selain itu, teknik Valsalva membantu menghilangkan ketidakselesaan penyelam ketika menyelam ke kedalaman..

Juga, teknik ini akan membantu mengurangkan tekanan di bahagian tengah penganalisis pendengaran semasa lepas landas / mendarat pesawat atau dengan lonjakan tekanan atmosfera yang tajam..

Penting! Cubaan dan pengambilan Valsalva harus dibezakan.

Yang pertama dilantik oleh pakar untuk pemeriksaan dan dijalankan di hospital, sementara yang kedua dirancang untuk menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan, dan dapat dilakukan secara bebas.

Kontraindikasi

Kontraindikasi untuk diagnosis seperti itu adalah keadaan patologi berikut:

  • sebarang penyakit pada fasa akut;
  • strok;
  • serangan jantung;
  • tahap kegagalan jantung 2 atau lebih tinggi;
  • tromboemboli;
  • trombosis vena;
  • aterosklerosis serebrum;
  • sepsis;
  • retinopati;
  • demam;
  • penyakit berjangkit akut.

Juga dilarang untuk melakukan ujian seperti adanya takikardia, di mana terdapat sakit dada, penurunan tekanan darah yang tajam, kehilangan kesadaran.

Kesimpulannya

Kaedah Valsalva adalah cara yang bermaklumat untuk menentukan kehadiran varikokel pada tahap perkembangan itu, ketika tanda-tanda visual penyakit ini belum diperhatikan.

Diagnosis awal sebarang penyakit, terutama urat varikos, memungkinkan terapi yang berkesan dan mencegah perkembangan proses patologi.

Bagaimana ujian Valsalva dilakukan? Apa itu ujian Valsalva?

Ujian dan penyelidikan perubatan tidak sampai kepada kita entah dari mana. Sebelum menjadi milik masyarakat, mereka menjalani banyak ujian dan pemeriksaan, dan baru kemudian mulai melayani orang untuk diagnosis pelbagai penyakit. Ujian Valsalva tidak begitu popular, misalnya, ujian darah klinikal. Ujian ini digunakan untuk diagnostik yang sangat disasarkan. Terutama sekali ujian dilakukan untuk urat varikos dan beberapa penyakit lain..

Ujian Valsalva - latar belakang sejarah

Dengan kata lain, ujian ini dipanggil voltan Valsalva. Ujian ini dinamakan sempena anatomi terkenal Antonio Maria Valsalva. Pada mulanya, ujian ini bertujuan menghilangkan nanah dari otitis media dari telinga tengah. Tetapi hari ini digunakan oleh pemandu, penumpang pesawat terbang, doktor dalam rawatan vena varikos dan penyakit lain. Kaedah ini terdiri daripada fakta bahawa seseorang menghirup secara paksa, dengan syarat mulut dan hidung ditutup. Selalunya ujian ini ditetapkan bersama dengan kaedah peperiksaan yang lain. Ini dilakukan untuk membuat diagnosis yang tepat dan tepat. Sampel ini bermaklumat apabila digunakan dengan ultrasound dan elektrokardiogram.

Bagaimana kaedah ini digunakan untuk urat varikos?

Penyelidikan perubatan untuk vena varikos bermula dengan pemeriksaan doktor, palpasi dan pengumpulan anamnesis. Sebagai tambahan kepada kaedah ini, anda mungkin memerlukan ujian Valsalva, yang membolehkan anda menentukan patologi kapal dan kebolehoperasian alat injap dalam sistem vena.

Pada pemeriksaan pertama, ahli phlebologist menentukan kehadiran "bintang", simpul kemerahan dan perubahan lain. Selepas pemeriksaan awal, pakar ini sering menetapkan ultrasound urat, yang merupakan kaedah diagnostik yang selamat dan tidak menyakitkan, membantu doktor untuk menilai keadaan umum saluran darah, untuk mengenal pasti kehadiran pembekuan darah. Pemeriksaan tambahan mungkin diperlukan dengan:

  • kaedah penyelidikan mendalam - pengimbasan ultrasonik (pengimbasan dupleks warna);
  • kajian mengenai arah aliran darah, kadar aliran darah, tekanan darah dan isipadu - ultrasound (Doppler), kaedah ini memungkinkan untuk melihat perubahan struktur pada dinding saluran darah;
  • USAS (ultrasound angioscanning);
  • sinar-tiga tiga dimensi - CT spiral (tomografi yang dikira);
  • penyelidikan phlebographic;
  • makmal (ujian darah, yang sangat penting) dan kajian lain.

Semasa ujian Valsalva dilakukan, tekanan di arteri (BP) dan denyut jantung (HR) diukur dalam jangka waktu tertentu. Dalam kes ini, pesakit mesti berbohong (mengambil kedudukan mendatar) dan menarik nafas melalui tiub tempat manometer dipasang. Dilarang melakukannya di luar hospital, kerana kemungkinan penurunan tekanan jantung yang tajam. Terima kasih kepada kajian sedemikian, anda dapat melihat gambaran diameter pembuluh darah yang diperbesar, dan juga memahami jika terdapat refluks.

Banyak bergantung pada anamnesis yang dikumpulkan dengan betul, oleh itu doktor memeriksa pesakit dengan teliti, mengetahui keturunan, penyakit masa lalu, sama ada terdapat masalah dengan sistem endokrin, serta kehidupan, pemakanan, dan keadaan kerja. Maklumat mengenai kehamilan dan kelahiran adalah penting bagi wanita.

Aplikasi kaedah untuk varikokel

Ciri ultrasound dengan ujian Valsalva

Apakah maksud ujian positif??

Ujian Valsalva adalah negatif - apa itu?

Tetapi hasil tinjauan ini tidak hanya positif, tetapi juga dengan tanda minus. Sekiranya ujian Valsalva untuk urat varikos adalah negatif, maka tidak ada kelainan pada urat yang diperiksa. Pesakit boleh gembira dengan keputusan peperiksaan ini.

Untuk penyakit apa ujian ini masih digunakan?

  • jika diagnostik beberapa jenis takikardia diperlukan, ia dilakukan bersamaan dengan ECG;
  • ujian dijalankan, jika perlu untuk menilai prestasi fungsi alat injap urat di kaki, ia juga dilakukan tidak sendiri, tetapi bersama dengan kajian Doppler
  • ia juga digunakan apabila perlu untuk menentukan patensi saluran pendengaran pesakit.

Dalam bidang perubatan, terdapat konsep ujian dan penerimaan Valsalva. Mereka mesti dibezakan, kerana sampel diberikan oleh pakar untuk pemeriksaan dan membuat diagnosis khusus. Selalunya, ia tidak akan hilang sendiri, tetapi dengan beberapa penyelidikan lain. Penerimaan Valsalva diperlukan ketika menghilangkan sensasi atau keadaan yang tidak menyenangkan, misalnya, dengan penurunan tekanan, ketinggian, jantung berdebar yang tajam.

Apakah ujian Valsalva dan kapan ia digunakan

Salah satu kaedah yang berkesan untuk mendiagnosis sejumlah penyakit adalah ujian Valsalva.

Ini adalah ujian yang cukup mudah. Ia tidak memerlukan penggunaan peralatan perkakas khas. Lebih-lebih lagi, sebagai hasil pelaksanaannya, doktor mendapat kesempatan untuk menentukan penyebab penyakit dan membuat diagnosis pada tahap awal perkembangan proses patologi.

Kaedah ini digunakan secara meluas dalam kardiologi, pembedahan, neurologi, urologi dan otolaringologi..

Apa itu - ujian Valsalva, bagaimana ia mempengaruhi keadaan seseorang, dalam kes apa dianjurkan untuk menggunakannya, dan kapan ia tidak dapat diterima? Jawapan untuk soalan-soalan ini terdapat dalam artikel.

Intipati kaedah

Perbezaan antara konsep seperti ujian dan penerimaan Valsalva adalah seperti berikut:

  1. Ujian adalah kaedah diagnostik yang membantu mengenal pasti proses patologi.
  2. Penerimaan - tindakan manusia tertentu yang menimbulkan tekanan tinggi di telinga tengah, serta di kawasan perut dan dada.

Pada mulanya, teknik ini berjaya digunakan dalam bidang kebidanan semasa melahirkan anak dan untuk tujuan membebaskan telinga dari palam sulfur atau nanah.

Prinsip operasi

Tekanan yang disebabkan di dada dan perut kerana penyedutan dalam, diikuti dengan menahan nafas dan tegang, menyebabkan perubahan aliran darah. Keadaan ini disertai oleh peringkat berikut - ketegangan dan kelonggaran..

Dalam proses ketegangan, aliran darah mengalir ke pembuluh jantung menurun, yang menyebabkan penurunan jantung dan peningkatan tekanan intrakranial secara serentak. Semasa anda berehat, aliran darah dipulihkan dan, dengan itu, tekanan darah meningkat..

Pada tahap ini, reseptor arteri karotid mengambil perubahan tekanan darah, akibatnya isyarat memasuki saraf vagus otak, yang selanjutnya menyumbang kepada penurunan kadar jantung. Ini adalah bagaimana tubuh yang sihat bertindak balas terhadap pengambilan Valsalva..

Ketidakupayaan miokardium untuk mengubah kekerapan kontraksi menunjukkan kemungkinan adanya keadaan patologi yang berkembang dalam sistem kardiovaskular.

Menahan nafas dan mendorong juga tercermin pada tekanan di bahagian bawah kaki. Perubahan patologi pada injap vena kaki dan paha menyebabkan pergerakan aliran darah terbalik, yang menunjukkan pelanggaran fungsi mereka.

Mengambil Valsalva secara serentak meningkatkan tekanan pada nasofaring dan telinga tengah, yang, jika terdapat penumpukan nanah di dalamnya, menyebabkan membran berlubang, diikuti dengan mendorongnya keluar dari aurikel.

Petunjuk untuk digunakan

Kaedah Valsalva digunakan untuk mendiagnosis keadaan patologi berikut:

  • Varicocele;
  • jenis takikardia;
  • kemungkinan kematian selepas serangan jantung;
  • pengenalpastian keadaan fungsional injap vena yang terletak di bahagian bawah kaki;
  • penentuan keadaan tabung pendengaran.

Di samping itu, teknik ini digunakan untuk menghilangkan gejala aritmia, mengurangkan degupan jantung, menurunkan tekanan darah..

Dengan takikardia, berdebar-debar jantung dapat menampakkan diri kerana senaman fizikal dan sebagai ciri gejala disfungsi otot jantung. Mengambil Valsalva bukan sahaja membolehkan anda mengklasifikasikan jenis patologi ini, tetapi juga membantu menstabilkan degupan jantung.

Intipati kaedah

Semasa kajian, pesakit berada dalam keadaan berdiri atau duduk (jarang - berbaring). Dia diminta untuk menghembuskan udara. Ini harus diikuti dengan nafas panjang (hidung dan mulut ditutup). Nafas selepas penyedutan mesti ditahan selama 15-18 saat. Kemudian pernafasan perlahan dilakukan, disertai dengan desakan..

Pengaliran udara secara tiba-tiba ke paru-paru mendorong aliran darah ke jantung, dan pada masa yang sama, menahan nafas melambatkan pergerakannya. Ia boleh menyebabkan pening ringan, berasa lemah.

Prosedur ini didahului dengan cadangan profesional perubatan.

Pilihan sampel

Bergantung pada tujuannya (diagnostik atau terapi), prosedur untuk pelbagai penyakit dijalankan dengan cara yang berbeza.

Mengenalpasti varikokel

Ujian Valsalva yang berfungsi membolehkan anda menentukan bukan sahaja kehadiran, tetapi juga tahap varicocele, yang ditunjukkan oleh disfungsi injap vena yang terletak di testis dan tali spermatik.

Penjelasan diagnosis dilakukan dalam keadaan berdiri. Kesesakan vena meningkatkan pengisian testis dengan darah, akibatnya menjadi mungkin untuk menyelidiki uratnya yang melebar. Sekiranya terdapat kerosakan pada injap, maka pembesaran salah satu testis (lebih kerap sebelah kiri) dapat dilihat dengan jelas walaupun dengan mata kasar. Kecacatan pada testis kanan atau dua sekaligus sangat jarang berlaku.

Dengan varikokel darjah 2, perekrut disyorkan untuk menjalankan operasi, yang menjadi asas penangguhan dari perkhidmatan.

Dalam kedudukan terlentang, ujian dijalankan sekiranya terdapat kecurigaan terhadap varicocele kelas 3. Untuk menjelaskan diagnosis, ultrasound digunakan, yang membolehkan anda menentukan ukuran jurang antara vena testis.

Manuver Valsalva dan kesimpulan ultrasound adalah asas untuk pilihan kaedah pembedahan..

Ujian jantung

Pemeriksaan pesakit dalam kardiologi dilakukan di bawah pengawasan ketat doktor. Pembacaan kardiogram dan tekanan darah direkodkan secara serentak.

Prosedurnya sedikit berbeza dari versi sebelumnya (dengan varicocele). Nafas dalam-dalam digantikan dengan pernafasan halus (selama 10-20 saat) ke dalam corong mulut khas. Selepas ini, relaksasi berlaku, akibatnya pernafasan dipulihkan..

Untuk menentukan hasilnya, bacaan ECG dan keadaan tekanan darah dianalisis.

Ujian ini diakui positif jika nadi dan tekanan menurun semasa menghirup, tetapi peningkatannya diperhatikan.

Pekali Valsalva

Untuk mengenal pasti kemungkinan serangan jantung secara tiba-tiba, definisi nisbah antara selang panjang dan pendek kontraksi ventrikel (R - R) digunakan.

Biasanya, pekali ini tidak boleh melebihi 1.7. Selang di bawah 1.3 menunjukkan kemungkinan kematian..

Pembedahan vaskular

Sekiranya vena varikos, sebelum menggunakan kaedah Valsalva, pemeriksaan awal mengenai keadaan urat pada bahagian bawah kaki dilakukan - USDG. Kemudian menjalankan teknik yang dijelaskan sebelumnya membawa kepada peningkatan tekanan pada vena cava.

Pada tahap ini, prosedur USDG diulang di kawasan yang bermasalah. Ini membolehkan anda mengenal pasti kekurangan fungsi injap vena, yang memprovokasi pengumpulan darah berlebihan di dalam saluran..

Menggunakan ujian dan ultrasound bersama-sama membolehkan anda mengetahui kadar pelepasan darah dari saluran yang rosak oleh vena varikos.

Ujian positif diakui jika terdapat aliran keluar darah yang terbalik, yang merupakan petunjuk untuk operasi pembedahan.

Ujian negatif menunjukkan keletihan kaki dengan gejala yang serupa dengan urat varikos.

Ujian dilakukan dengan tujuan pengesanan awal penyakit, ketika pesakit mengadu keletihan dan pembengkakan anggota badan, tetapi vasodilasi belum terlihat. Dengan urat varikos, penerimaan juga membantu menilai keberkesanan rawatan terapeutik..

Tahap lanjutan penyakit kaki dan trombophlebitis adalah kontraindikasi terhadap ujian Valsalva, kerana darah beku mungkin keluar. Ini penuh dengan komplikasi serius..

Aplikasi dalam bedah saraf

Ujian juga dilakukan semasa operasi di rongga dada. Ini membolehkan anda mengenal pasti kecacatan pleura. Sekiranya kerusakan tidak sengaja pada cangkangnya, muncul suara, ciri penembusan udara ke rongga pleura.

Kaedah ini sebelumnya digunakan untuk menilai keadaan kapal serebrum. Pada masa ini tidak digunakan kerana munculnya kaedah penyelidikan yang lebih maju ke arah ini.

Walau bagaimanapun, kaedah Valsalva masih berkesan dalam menguji kecacatan kelahiran di otak. Kelakuannya disertai dengan peningkatan sakit kepala yang ketara..

Osteochondrosis

Dasar ujian adalah beban yang meningkat di punggung bawah kerana tekanan di rongga perut. Ini membawa kepada pemampatan akar saraf saraf tunjang. Pada masa yang sama, rasa sakit diberikan pada anggota badan, yang menunjukkan pemburukan osteochondrosis.

Hernias di tulang belakang lumbar juga bertindak balas dengan manifestasi yang menyakitkan terhadap ujian. Tetapi untuk mengesahkan diagnosis, kaedah pemeriksaan lain diperlukan..

Otolaringologi

Sebagai kaedah diagnostik dan terapi, ujian ini digunakan oleh doktor ENT. Dengan pertolongannya, keberanian tabung pendengaran ditentukan. Di samping itu, pembentukan purulen dikeluarkan dari rongga telinga..

Bila lagi digunakan

Penyelam skuba semasa menyelam dan penumpang kapal terbang menggunakan teknik Valsalva untuk menghilangkan manifestasi yang tidak menyenangkan yang disebabkan oleh penurunan tekanan.

Kesan positif semasa lepas landas dan mendarat pesawat dicapai dengan melakukan tindakan berikut: setelah menghirup, nafas harus dilakukan bukan dengan bantuan mulut atau hidung, tetapi mendorong udara melalui telinga.

Kontraindikasi

Sangat dilarang menggunakan penerimaan ketegangan di Valsalva untuk pesakit yang cenderung mengalami perubahan tekanan secara tiba-tiba. Di samping itu, patologi berikut adalah kontraindikasi terhadap prosedur:

  • strok;
  • infarksi miokardium;
  • trombosis vaskular;
  • detasmen retina;
  • penyakit berjangkit;
  • proses keradangan;
  • penyakit kronik.

Walaupun ringkas, sampel tidak boleh digunakan tanpa penyertaan dan cadangan pakar.

Keberkesanannya dalam mendiagnosis dan memilih taktik rawatan tidak boleh dinilai terlalu tinggi. Ia memberikan maklumat maksimum mengenai keadaan organ dan sistem tubuh manusia.

Apa itu ujian valsalva dan untuk apa itu

Ujian tekanan Valsalva adalah kaedah yang diuji masa dan boleh dipercayai untuk menentukan keadaan aliran darah.

Dengan adanya patologi yang berkembang yang mempengaruhi sistem peredaran darah manusia, terdapat penyimpangan dari norma. Apa yang tidak dapat dicapai dengan ukuran diagnostik yang lain.

Ini terdiri dalam penciptaan oleh pesakit pernafasan paksa khas dengan lubang hidung tertutup dan rongga mulut.

  1. Konsep umum
  2. Ujian untuk varikokel
  3. Penyahkodan hasilnya
  4. Mengenai skor ujian positif
  5. Jawapan negatif
  6. Petunjuk
  7. Daripada kontraindikasi
  8. Video berguna: Ciri-ciri ujian Valsalva

Konsep umum

Untuk memahami dengan lebih terperinci teknik diagnostik yang ditunjukkan, perlu menentukan konsepnya.

Prosedur ini banyak digunakan dalam perubatan moden oleh pakar dalam pelbagai bidang..

Ini memungkinkan untuk menetapkan seakurat mungkin proses patologi organ ENT, sistem vaskular, jantung, dll..

Intipati ujian yang dijelaskan adalah tegang. Di mana pesakit secara sedar menutup mulut dan hidungnya, mengeluarkan nafas paksa. Prosedur ini sangat mudah, tidak memerlukan banyak masa. Dalam kes ini, pesakit melakukan tindakan berikut:

  • menyedut secara mendalam;
  • regangan ke had maksimum, sambil mengekalkan keadaan mulut dan hidung yang tertutup;
  • maka orang itu tidak menghirup alat khas untuk masa tertentu.

Prosedur ini biasanya dilakukan secara berurutan dalam 4 fasa, yang bermula dari saat menghembuskan nafas.

Setiap tahap yang ditunjukkan disertai dengan transformasi tertentu dalam badan:

  1. Penyedutan disertai dengan peningkatan tekanan di rongga perut dan dada, berlangsung sekitar 3 saat.
  2. Peningkatan ketegangan semasa bernafas, sementara bekalan darah maksimum yang dibenarkan di otot jantung diperhatikan. Ketelusan dalam paru-paru meningkat, fasa ini berlangsung dari 5 hingga 7 saat.
  3. Selanjutnya, permulaan relaksasi diperhatikan. Yang disertai dengan peningkatan aliran darah ke otot jantung, sambil meminimumkan tekanan di dada. Fungsi kontraksi jantung kembali normal, keluar dan menjadi dalam. Mengenai ketelusan paru-paru dan ukuran keseluruhan jantung, mereka kembali ke nilai sebelumnya..
  4. Tempoh berehat di fasa 4 berakhir. Ia disertai dengan pemulihan output jantung yang normal dan penstabilan pembalikan vena..

Langkah-langkah diagnostik yang dilakukan dengan cara ini selalu disertai dengan pemantauan tekanan darah dan nadi.

Hasil yang diperoleh diambil oleh pakar sebagai asasnya. Semasa penilaian keadaan umum seseorang, menentukan diagnosis.

Ujian untuk varikokel

Ketika mula memeriksa seseorang dengan cara yang dijelaskan, doktor secara awal melakukan konsultasi dengan tinjauan terperinci mengenai pesakit.

Menjelaskan nuansa mengenai keadaan umum, kemungkinan terdapat kontraindikasi yang ada.

Sebenarnya, ujian ini seaman mungkin, tetapi dengan adanya ciri-ciri individu, ia boleh menyebabkan kemerosotan kesejahteraan yang ketara..

Kesannya berkembang dengan pernafasan yang betul. Tetapi tidak digalakkan melakukannya di rumah dan anda sendiri..

Semua tindakan mesti dilakukan di bawah pengawasan yang ketat dari pakar. Penerangan mengenai penerimaan Valsalva untuk varikokel melibatkan tindakan berurutan berikut:

  1. Orang itu mengambil posisi duduk atau berbaring dengan selesa.
  2. Seterusnya, nafas dalam-dalam diambil semasa hidung dan mulut ditutup..
  3. Kedudukan yang dihasilkan diperbaiki selama beberapa saat.
  4. Selepas itu, orang itu bernafas melalui tiub yang dicadangkan, yang sebelumnya disambungkan ke barometer.

Peranti sedemikian dirancang untuk memantau dan menentukan kadar pernafasan dengan betul.

Tindakan yang ditunjukkan, yang dilakukan oleh pesakit, disertai dengan pemeriksaan spesialis testis dengan palpasi. Kawasan yang akan didiagnosis jatuh di kawasan tepat di atas skrotum, di mana saluran darah yang rosak dijumpai.

Acara yang dijelaskan, dilakukan di luar tembok institusi perubatan. Boleh menyebabkan penurunan tekanan darah jantung dalam kebanyakan kes.

Sekiranya disyaki perubahan patologi dikesan, doktor segera menghantar pesakit untuk imbasan ultrasound. Di mana diagnosis yang tepat mengenai perkembangan patologi sudah ditentukan.

Penyahkodan hasilnya

Semasa melakukan, keputusan negatif atau positif dapat diperoleh. Lebih-lebih lagi, keadaan garis batas dapat ditentukan, yang dengan jelas menunjukkan kecenderungan pesakit terhadap penyakit tertentu. Pada perkembangannya hanya pada peringkat awal.

Mengenai penyahkodan hasil yang dicapai, hanya doktor yang berkelayakan yang terlibat di dalamnya..

Dengan mengambil kira penyakit patologi yang ada, kesejahteraan umum pesakit. Perlu difahami dengan jelas apa reaksi tindakan negatif dan positif..

Mengenai skor ujian positif

Untuk memahami bahawa ini adalah ujian Valsalva positif, pemeriksaan yang lebih terperinci mengenai struktur vena anatomi akan membantu. Telah diketahui bahawa sistem vena dilengkapi dengan banyak injap khas. Terima kasih kepada mereka, pergerakan darah yang normal dapat dipastikan.

Sekiranya injap mula berfungsi secara kacau, tidak konsisten, jisim darah mula dilemparkan ke arah yang bertentangan. Akibatnya, genangan muncul dan berkembang..

Semasa menentukan sampel positif, kita dengan yakin dapat menegaskan mengenai operasi aliran darah injap yang terganggu.

Juga, masalah yang berlaku di dalam kapal dan ditunjukkan oleh aliran darah terbalik patologi. Dikesan oleh ujian Valsalva yang dilakukan semasa ultrasound.

Hasil yang diperoleh dari diagnosis adalah asas untuk kajian seterusnya mengenai penyakit ini, pelantikan rawatan yang paling berkesan.

Jawapan negatif

Hasil ujian ini menentukan kurangnya hubungan antara patologi progresif dalam badan dan sistem vaskular..

Urat yang kembung dan bengkak tidak dijumpai semasa diagnosis. Oleh itu, fungsi injap dalam urat dan peredaran massa darah berada dalam had normal..

Petunjuk

Diagnostik menggunakan kaedah Valsalva kini digunakan dalam pelbagai bidang perubatan.

Dengan bantuannya, tindakan berikut dilakukan:

  • mendiagnosis takikardia;
  • penentuan kualiti patensi dalam tabung pendengaran;
  • pengesanan varicocele, penentuan tahap keparahan baroreflex dalam sistem pembiakan;
  • penilaian kemungkinan kematian akibat serangan jantung;
  • diagnostik sistem injap bahagian bawah kaki, pemeriksaan untuk vena varikos;
  • pemasangan disfungsi, kemajuan dalam sistem vena saraf;
  • Valsalva banyak digunakan dalam bidang obstetrik.

Juga, teknik ini meneutralkan sensasi yang tidak menyenangkan yang mengikuti penyelam ketika menyelam ke kedalaman yang sangat tinggi. Penerimaan yang diuji masa secara berkesan mengurangkan tekanan yang menumpuk di tengah alat pendengaran semasa pendaratan / lepas landas pesawat. Yang juga khas untuk perubahan tekanan atmosfera secara tiba-tiba.

Adalah perlu untuk memahami dengan betul apa ujian dan penerimaan mengikut prinsip Valsalva.

Ujian ini ditetapkan oleh doktor, ini adalah ukuran diagnostik dan dilakukan di dinding hospital. Bagi penerimaan, tugas utamanya adalah menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan bagi seseorang. Yang menampakkan diri pada titik-titik tertentu dalam kehidupan. Penerimaan dilakukan secara bebas.

Daripada kontraindikasi

Terdapat banyak larangan yang berkaitan dengan melakukan ujian yang dinyatakan:

  • Strok atau serangan jantung;
  • penyakit pada fasa akut;
  • tromboemboli, trombosis vaskular;
  • kegagalan jantung;
  • demam;
  • sepsis;
  • luka berjangkit.

Ujian tidak dibenarkan sekiranya:

  • Takikardia yang teruk, disertai dengan sakit dada yang tajam;
  • separa pengsan;
  • penurunan tekanan darah yang mendadak.

Teknik Valsalva adalah kaedah yang mudah diakses dan bermaklumat. Di mana pelanggaran dalam kerja sistem aliran darah ditentukan.

Prosedur ini memungkinkan untuk mengenal pasti patologi pada awal perkembangan tanpa menentukan tanda-tanda visual yang diucapkan. Diagnosis awal memerlukan rawatan patologi tepat pada masanya, mencegah perkembangannya.

Apakah maksud ujian valsalva positif? Mencuba dan mengambil Valsalva.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa teknik yang membantu mengesan patologi pada awal perkembangannya. Salah satunya adalah ujian Valsalva, tentang apa itu, bagaimana ia dijalankan dan diuraikan lebih jauh dan akan dibincangkan.

Ujian Valsalva - apa itu

Ujian Valsalva adalah teknik diagnostik yang digunakan oleh pakar dalam pelbagai bidang perubatan untuk menetapkan patologi jantung, saluran darah, organ ENT, dll..

Dengan bantuan ujian Valsalva, adalah mungkin untuk menentukan beberapa keadaan patologi

Rujukan. Teknik diagnostik mempunyai nama penemu - pakar Itali A.M. Valsalva.

Inti dari ujian ini adalah tegang, iaitu berusaha menghembus nafas dengan kuat dengan hidung dan mulut yang tertutup.

Prosedurnya mudah dan tidak memerlukan banyak masa. Pesakit harus melakukan perkara berikut:

  1. Tarik nafas dalam-dalam.
  2. Ketatkan sambil menutup hidung dan mulut anda.
  3. Kemudian tarik nafas selama beberapa minit ke dalam tiub khas.

Prosedur ini dibahagikan kepada 4 fasa (dari saat pernafasan bermula), di mana setiap perubahan tertentu berlaku di dalam tubuh pesakit:

  • Fasa 1 (pernafasan) - terdapat peningkatan tekanan di rongga dada dan perut. Tempoh - 3 saat;
  • Fasa 2 (peningkatan ketegangan pernafasan) - Peredaran darah di otot jantung menjadi maksimum. Peningkatan ketelusan paru-paru diperhatikan. Detik masa;
  • Fasa 3 (permulaan tempoh relaksasi) - penurunan tekanan rongga dada, peningkatan aliran darah ke jantung. Denyutan jantung menjadi lebih jarang dan mendalam. Dimensi jantung dan ketelusan tisu paru-paru kembali ke kedudukan asalnya;
  • Fasa 4 (akhir tempoh relaksasi) - proses memulihkan pulangan vena dan output jantung.

Perubahan tekanan darah dan degupan jantung bergantung pada fasa diagnosis

Semasa diagnosis dengan cara yang serupa, indikator nadi dan tekanan darah semestinya dipantau.

Hasil manipulasi tersebut membantu pakar dalam menilai keadaan pesakit dan mendiagnosis penyakit tertentu..

Kaedah menjalankan ujian untuk varikokel

Sebelum menjalankan prosedur, pakar mesti melakukan tinjauan menyeluruh terhadap pesakit untuk menentukan kemungkinan kontraindikasi.

Faktanya adalah bahawa walaupun semua keselamatan ujian, jika ada kontraindikasi, ia dapat mengancam kemerosotan keadaan yang ketara.

Anda tidak disyorkan untuk melakukan ujian Valsalva sendiri

Sekiranya tidak ada kontraindikasi, maka doktor menjalankan ujian Valsalva untuk varicocele, yang kelihatan seperti ini:

  1. Pesakit berbaring atau duduk.
  2. Menarik nafas dalam-dalam sambil menutup hidung dan mulut.
  3. Memperbaiki kedudukan selama 1-2 saat.
  4. Kemudian dia bernafas ke dalam tiub khas yang disambungkan ke barometer untuk mengawal kekuatan dan kekerapan bernafas.

Pada masa ini, pakar melakukan palpasi manual pada testis di kawasan di atas skrotum dan menentukan kehadiran kapal yang rosak.

Penting! Tidak mungkin menjalankan prosedur di luar hospital kerana kemungkinan penurunan tekanan jantung yang tajam.

Sekiranya doktor menemui perubahan patologi tertentu, maka imbasan ultrasound ditetapkan untuk menjelaskan diagnosis.

Mentafsirkan Hasil

Hasil prosedur boleh terdiri daripada dua jenis: positif dan negatif..

Keadaan garis batas juga dapat ditentukan, yang menunjukkan kecenderungan seseorang terhadap penyakit atau kehadirannya pada peringkat awal perkembangan.

Ujian positif menunjukkan adanya patologi, ujian negatif menunjukkan ketidakhadirannya

Rujukan. Penyahkodan hanya boleh dilakukan oleh doktor yang merawat, dengan mengambil kira keadaan umum pesakit dan penyakitnya yang bersamaan.

Sampel positif

Sebelum memutuskan apa makna ujian Valsalva positif, mari kita menyentuh struktur anatomi urat.

Terdapat injap khas dalam sistem vena yang memastikan aliran darah normal.Apabila klan ini mula berfungsi dengan tidak berfungsi, maka darah dilemparkan ke arah yang berlawanan, yang memerlukan pembentukan genangan..

Oleh itu, jika sampel positif ditentukan, maka ini menunjukkan kerosakan sistem injap.

Di samping itu, aliran darah terbalik patologi (ditentukan semasa melakukan ujian Valsalva semasa imbasan ultrasound) juga dapat membicarakan masalah dengan kapal..

Diagnosis positif menunjukkan kehadiran dan perkembangan varikokel

Berdasarkan hasil prosedur, pakar dapat menetapkan pemeriksaan lebih lanjut atau memilih rejimen rawatan ubat.

Sampel negatif

Hasil negatif dari pemeriksaan ini menunjukkan bahawa tidak terdapat anomali pada kapal yang dikaji..

Dalam keadaan seperti itu, urat bengkak tidak dikesan, yang bermaksud bahawa proses peredaran darah dan kerja injap vena adalah normal..

Petunjuk untuk ujian Valsalva

Ujian Valsalva digunakan dalam pelbagai bidang perubatan untuk memeriksa atau meneliti keadaan berikut:

Teknik ini digunakan dalam pelbagai bidang perubatan

  • penentuan kepatuhan tabung pendengaran;
  • diagnostik takikardia;
  • diagnosis varicocele dan keparahan baroreflex genital;
  • penilaian sistem injap vena pada kaki dan definisi vena varikos;
  • penentuan disfungsi sistem saraf autonomi;
  • penilaian risiko kematian selepas serangan jantung.

Selain itu, teknik Valsalva membantu menghilangkan ketidakselesaan penyelam ketika menyelam ke kedalaman..

Juga, teknik ini akan membantu mengurangkan tekanan di bahagian tengah penganalisis pendengaran semasa lepas landas / mendarat pesawat atau dengan lonjakan tekanan atmosfera yang tajam..

Penting! Cubaan dan pengambilan Valsalva harus dibezakan.

Yang pertama dilantik oleh pakar untuk pemeriksaan dan dijalankan di hospital, sementara yang kedua dirancang untuk menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan, dan dapat dilakukan secara bebas.

Kontraindikasi

Kontraindikasi untuk diagnosis seperti itu adalah keadaan patologi berikut:

Senarai kontraindikasi untuk ujian cukup luas.

  • sebarang penyakit pada fasa akut;
  • strok;
  • serangan jantung;
  • tahap kegagalan jantung 2 atau lebih tinggi;
  • tromboemboli;
  • trombosis vena;
  • aterosklerosis serebrum;
  • sepsis;
  • retinopati;
  • demam;
  • penyakit berjangkit akut.

Juga dilarang untuk melakukan ujian seperti adanya takikardia, di mana terdapat sakit dada, penurunan tekanan darah yang tajam, kehilangan kesadaran.

Kesimpulannya

Kaedah Valsalva adalah cara yang bermaklumat untuk menentukan kehadiran varikokel pada tahap perkembangan itu, ketika tanda-tanda visual penyakit ini belum diperhatikan.

Diagnosis awal sebarang penyakit, terutama urat varikos, memungkinkan terapi yang berkesan dan mencegah perkembangan proses patologi.

Ujian Valsalva boleh digunakan semasa pemeriksaan organ skrotum semasa pemeriksaan ultrasound. Untuk menjalankan ujian Valsalva untuk varikokel, pesakit perlu menarik nafas dalam-dalam dan menahan nafas. Pesakit semasa ultrasound menggunakan ujian Valsalva harus berdiri.

Untuk ini, doktor telah mengembangkan keseluruhan sistem klasifikasi, penggredan dan skala faktor risiko, tetapi artikel ini akan membincangkan lebih terperinci mengenai percubaan dan mengambil Valsalva. Sebagai permulaan, perlu dibezakan antara konsep "sampel" dan "penerimaan" Valsalva.

Penerimaan Valsalva adalah tindakan pesakit yang bertujuan mewujudkan tekanan tinggi di rongga telinga tengah, rongga dada dan perut. Kaedah ini berdasarkan perubahan tekanan pada rongga dada dan perut ketika menegangkan pesakit.

Penerimaan Valsalva digunakan dalam situasi seperti: - melegakan gejala degupan jantung yang cepat. Seterusnya, analisis kardiogram dilakukan. Dalam pembedahan pembuluh darah, sampel dilakukan sebelum dan selepas pemeriksaan ultrasound pada kapal dan kaki. Penerimaan Valsalva dilakukan dengan cara yang serupa - menghirup dan cuba menghembuskan nafas dengan tegang.

Ujian Valsalva adalah negatif apa itu?

Semasa menilai patensi urat kaki, petunjuk yang diperoleh sebagai hasil ultrasound dengan Doppler dikira. Sekiranya kelajuan aliran darah retrograde lebih dari 30 cm / s dan berlangsung lebih dari 1 saat, ini menunjukkan ketidakupayaan vena untuk menahan darah ketika tekanan di dalamnya meningkat.

Petunjuk untuk ujian Valsalva

Dengar, ujian (penerimaan) Valsava diketahui oleh hampir semua orang sejak kecil. Ujian Valsalva membolehkan anda menilai fungsi alat injap sistem vena. Kaedah ujian Valsalva untuk urat varikos digunakan ketika pesakit mendatar pada permukaan rata.

Sekiranya anda menjalankan ujian Valsalva untuk urat varikos untuk jangka masa yang panjang, perlu diingat bahawa jumlah pengembalian darah sangat berkurang. Dengan mengambil kira keanehan perkembangan vena varikos primer dan sekunder, ujian Valsalva membantu mengenal pasti peningkatan diameter vena dan kehadiran refluks. Kompleks perkhidmatan diagnostik berkualiti tinggi dan pendekatan rawatan individu akan membantu anda mengatasi urat varikos dengan berkesan! Ubat dan salap kurang berkesan dalam hal ini..

Varicocele adalah penyakit pada lelaki yang berkembang dengan perkembangan urat varikos pada kelenjar testis. Pada permulaan tahap 3, urat varikos jelas kelihatan tanpa penggunaan ujian, dan spermogram menunjukkan kemandulan lelaki.

Kontraindikasi untuk ujian

Dengan varikokel 1 darjah, gejala awal penyakit muncul. Apabila varikokel berkembang, testis di bahagian yang terkena mungkin lebih kecil berbanding dengan testis yang lain. Pada peringkat awal penyakit ini, urat yang melebar tidak dapat dilihat dan hanya dijumpai dalam keadaan yang dibuat secara buatan.

Vena varikos dikesan hanya pada palpasi, ketika pesakit meneran dalam posisi tegak badan, meniru mengangkat beban. Tahap kedua varikokel, yang berlaku kerana kurangnya rawatan pada tahap pertama atau melanggar cadangan, menunjukkan bahawa urat diluaskan ke tahap yang lebih besar. Pada peringkat ini, disfungsi genital lelaki berkembang. Urat varikos dapat dilihat semasa pemeriksaan. Kesakitan pada tahap ini berterusan dan mengganggu lelaki tanpa mengira aktiviti fizikal.

Varicocele gred 1 dan 2 sering sukar dikesan dengan palpasi. Doktor, membuat pemeriksaan pencegahan terhadap lelaki dari segala usia, melakukan ujian Valsalva. Pada ketika ini, ahli andrologi meraba skrotum di atas testis. Sampel diambil setiap kali pesakit datang untuk pemeriksaan profilaksis. Menjalankan ujian ini dengan ultrasound membolehkan anda mengesan bukan sahaja peningkatan diameter urat, tetapi perubahan aliran darah terbalik pada urat melebar pada bahagian yang terkena tali spermatik.

Dalam rawatan varicocele, yang selalu menyebabkan kemandulan lelaki kerana kematian sel kuman lelaki, pembedahan dilakukan dengan mengikat urat testis dan mengubah aliran darah. Rawatan perubatan untuk varikokel boleh digunakan sebagai rawatan untuk menstabilkan keadaan urat dan mencegah perkembangan proses.

Kaedah penerimaan / sampel Valsava

Dalam urat varikos subklinikal dan kelas 1 vena varikos plexus uvine, doktor menggunakan venoprotectors untuk rawatan. Ini membantu memendekkan tempoh pemulihan dan kembali ke cara hidupnya yang biasa, dengan syarat lelaki itu menghindari situasi dalam hidupnya yang membawa kepada penyakit ini..

Rawatan varicocele

Ujian Valsalva adalah teknik diagnostik yang digunakan oleh doktor pelbagai kepakaran untuk mengesan penyakit sistem kardiovaskular, organ ENT dan patologi lain. Ujian Valsalva dilakukan untuk mendiagnosis penyakit tertentu di bawah pengawasan pakar.

Gejala apa yang mungkin menunjukkan varicocele

Ujian Valsalva, ketika digunakan dalam kardiologi, juga memungkinkan anda menentukan nada miokardium dan perubahan ukuran jantung dengan turun naik tekanan intrathoracic. Pada inspirasi, aliran darah vena melemah dengan tajam, dengan ketegangan ia hilang sepenuhnya dan meningkat semasa pernafasan berikutnya. Ujian Valsalva membantu mencapai kadar aliran darah yang optimum. Ujian Valsalva positif menunjukkan disfungsi injap vena dan peningkatan risiko genangan darah. Faktor-faktor ini membawa kepada perkembangan pelbagai penyakit..

Semasa ujian Valsalva, mereka dapat mengembang, dan kemudian mereka dapat dikesan dengan mudah. Dengan bantuan ujian Valsalva dan palpasi serentak skrotum, adalah mungkin untuk mendiagnosis varikokel dengan ukuran kecil secara tepat. Ujian Valsalva untuk varikokel digunakan untuk menentukan patologi vaskular semasa pemeriksaan rutin pada lelaki, tanpa mengira usia.

Apakah ujian Valsalva dan kapan ia digunakan

Salah satu kaedah yang berkesan untuk mendiagnosis sejumlah penyakit adalah ujian Valsalva.

Ini adalah ujian yang cukup mudah. Ia tidak memerlukan penggunaan peralatan perkakas khas. Lebih-lebih lagi, sebagai hasil pelaksanaannya, doktor mendapat kesempatan untuk menentukan penyebab penyakit dan membuat diagnosis pada tahap awal perkembangan proses patologi.

Kaedah ini digunakan secara meluas dalam kardiologi, pembedahan, neurologi, urologi dan otolaringologi..

Apa itu - ujian Valsalva, bagaimana ia mempengaruhi keadaan seseorang, dalam kes apa dianjurkan untuk menggunakannya, dan kapan ia tidak dapat diterima? Jawapan untuk soalan-soalan ini terdapat dalam artikel.

Intipati kaedah

Perbezaan antara konsep seperti ujian dan penerimaan Valsalva adalah seperti berikut:

  1. Ujian adalah kaedah diagnostik yang membantu mengenal pasti proses patologi.
  2. Penerimaan - tindakan manusia tertentu yang menimbulkan tekanan tinggi di telinga tengah, serta di kawasan perut dan dada.

Pada mulanya, teknik ini berjaya digunakan dalam bidang kebidanan semasa melahirkan anak dan untuk tujuan membebaskan telinga dari palam sulfur atau nanah.

Prinsip operasi

Tekanan yang disebabkan di dada dan perut kerana penyedutan dalam, diikuti dengan menahan nafas dan tegang, menyebabkan perubahan aliran darah. Keadaan ini disertai oleh peringkat berikut - ketegangan dan kelonggaran..

Dalam proses ketegangan, aliran darah mengalir ke pembuluh jantung menurun, yang menyebabkan penurunan jantung dan peningkatan tekanan intrakranial secara serentak. Semasa anda berehat, aliran darah dipulihkan dan, dengan itu, tekanan darah meningkat..

Pada tahap ini, reseptor arteri karotid mengambil perubahan tekanan darah, akibatnya isyarat memasuki saraf vagus otak, yang selanjutnya menyumbang kepada penurunan kadar jantung. Ini adalah bagaimana tubuh yang sihat bertindak balas terhadap pengambilan Valsalva..

Ketidakupayaan miokardium untuk mengubah kekerapan kontraksi menunjukkan kemungkinan adanya keadaan patologi yang berkembang dalam sistem kardiovaskular.

Menahan nafas dan mendorong juga tercermin pada tekanan di bahagian bawah kaki. Perubahan patologi pada injap vena kaki dan paha menyebabkan pergerakan aliran darah terbalik, yang menunjukkan pelanggaran fungsi mereka.

Mengambil Valsalva secara serentak meningkatkan tekanan pada nasofaring dan telinga tengah, yang, jika terdapat penumpukan nanah di dalamnya, menyebabkan membran berlubang, diikuti dengan mendorongnya keluar dari aurikel.

Petunjuk untuk digunakan

Kaedah Valsalva digunakan untuk mendiagnosis keadaan patologi berikut:

  • Varicocele;
  • jenis takikardia;
  • kemungkinan kematian selepas serangan jantung;
  • pengenalpastian keadaan fungsional injap vena yang terletak di bahagian bawah kaki;
  • penentuan keadaan tabung pendengaran.

Di samping itu, teknik ini digunakan untuk menghilangkan gejala aritmia, mengurangkan degupan jantung, menurunkan tekanan darah..

Dengan takikardia, berdebar-debar jantung dapat menampakkan diri kerana senaman fizikal dan sebagai ciri gejala disfungsi otot jantung. Mengambil Valsalva bukan sahaja membolehkan anda mengklasifikasikan jenis patologi ini, tetapi juga membantu menstabilkan degupan jantung.

Intipati kaedah

Semasa kajian, pesakit berada dalam keadaan berdiri atau duduk (jarang - berbaring). Dia diminta untuk menghembuskan udara. Ini harus diikuti dengan nafas panjang (hidung dan mulut ditutup). Nafas selepas penyedutan mesti dilakukan selama beberapa saat. Kemudian pernafasan perlahan dilakukan, disertai dengan desakan..

Pengaliran udara secara tiba-tiba ke paru-paru mendorong aliran darah ke jantung, dan pada masa yang sama, menahan nafas melambatkan pergerakannya. Ia boleh menyebabkan pening ringan, berasa lemah.

Pilihan sampel

Bergantung pada tujuannya (diagnostik atau terapi), prosedur untuk pelbagai penyakit dijalankan dengan cara yang berbeza.

Mengenalpasti varikokel

Ujian Valsalva yang berfungsi membolehkan anda menentukan bukan sahaja kehadiran, tetapi juga tahap varicocele, yang ditunjukkan oleh disfungsi injap vena yang terletak di testis dan tali spermatik.

Penjelasan diagnosis dilakukan dalam keadaan berdiri. Kesesakan vena meningkatkan pengisian testis dengan darah, akibatnya menjadi mungkin untuk menyelidiki uratnya yang melebar. Sekiranya terdapat kerosakan pada injap, maka pembesaran salah satu testis (lebih kerap sebelah kiri) dapat dilihat dengan jelas walaupun dengan mata kasar. Kecacatan pada testis kanan atau dua sekaligus sangat jarang berlaku.

Dalam kedudukan terlentang, ujian dijalankan sekiranya terdapat kecurigaan terhadap varicocele kelas 3. Untuk menjelaskan diagnosis, ultrasound digunakan, yang membolehkan anda menentukan ukuran jurang antara vena testis.

Manuver Valsalva dan kesimpulan ultrasound adalah asas untuk pilihan kaedah pembedahan..

Ujian jantung

Pemeriksaan pesakit dalam kardiologi dilakukan di bawah pengawasan ketat doktor. Pembacaan kardiogram dan tekanan darah direkodkan secara serentak.

Prosedurnya sedikit berbeza dari versi sebelumnya (dengan varicocele). Nafas dalam-dalam digantikan dengan pernafasan yang lancar (dalam beberapa saat) ke corong mulut khas. Selepas ini, relaksasi berlaku, akibatnya pernafasan dipulihkan..

Untuk menentukan hasilnya, bacaan ECG dan keadaan tekanan darah dianalisis.

Ujian ini diakui positif jika nadi dan tekanan menurun semasa menghirup, tetapi peningkatannya diperhatikan.

Pekali Valsalva

Untuk mengenal pasti kemungkinan serangan jantung secara tiba-tiba, definisi nisbah antara selang panjang dan pendek kontraksi ventrikel (R - R) digunakan.

Biasanya, pekali ini tidak boleh melebihi 1.7. Selang di bawah 1.3 menunjukkan kemungkinan kematian..

Pembedahan vaskular

Sekiranya vena varikos, sebelum menggunakan kaedah Valsalva, pemeriksaan awal mengenai keadaan urat pada bahagian bawah kaki dilakukan - USDG. Kemudian menjalankan teknik yang dijelaskan sebelumnya membawa kepada peningkatan tekanan pada vena cava.

Pada tahap ini, prosedur USDG diulang di kawasan yang bermasalah. Ini membolehkan anda mengenal pasti kekurangan fungsi injap vena, yang memprovokasi pengumpulan darah berlebihan di dalam saluran..

Menggunakan ujian dan ultrasound bersama-sama membolehkan anda mengetahui kadar pelepasan darah dari saluran yang rosak oleh vena varikos.

Ujian positif diakui jika terdapat aliran keluar darah yang terbalik, yang merupakan petunjuk untuk operasi pembedahan.

Ujian negatif menunjukkan keletihan kaki dengan gejala yang serupa dengan urat varikos.

Ujian dilakukan dengan tujuan pengesanan awal penyakit, ketika pesakit mengadu keletihan dan pembengkakan anggota badan, tetapi vasodilasi belum terlihat. Dengan urat varikos, penerimaan juga membantu menilai keberkesanan rawatan terapeutik..

Tahap lanjutan penyakit kaki dan trombophlebitis adalah kontraindikasi terhadap ujian Valsalva, kerana darah beku mungkin keluar. Ini penuh dengan komplikasi serius..

Aplikasi dalam bedah saraf

Ujian juga dilakukan semasa operasi di rongga dada. Ini membolehkan anda mengenal pasti kecacatan pleura. Sekiranya kerusakan tidak sengaja pada cangkangnya, muncul suara, ciri penembusan udara ke rongga pleura.

Kaedah ini sebelumnya digunakan untuk menilai keadaan kapal serebrum. Pada masa ini tidak digunakan kerana munculnya kaedah penyelidikan yang lebih maju ke arah ini.

Walau bagaimanapun, kaedah Valsalva masih berkesan dalam menguji kecacatan kelahiran di otak. Kelakuannya disertai dengan peningkatan sakit kepala yang ketara..

Osteochondrosis

Dasar ujian adalah beban yang meningkat di punggung bawah kerana tekanan di rongga perut. Ini membawa kepada pemampatan akar saraf saraf tunjang. Pada masa yang sama, rasa sakit diberikan pada anggota badan, yang menunjukkan pemburukan osteochondrosis.

Hernias di tulang belakang lumbar juga bertindak balas dengan manifestasi yang menyakitkan terhadap ujian. Tetapi untuk mengesahkan diagnosis, kaedah pemeriksaan lain diperlukan..

Otolaringologi

Sebagai kaedah diagnostik dan terapi, ujian ini digunakan oleh doktor ENT. Dengan pertolongannya, keberanian tabung pendengaran ditentukan. Di samping itu, pembentukan purulen dikeluarkan dari rongga telinga..

Bila lagi digunakan

Penyelam skuba semasa menyelam dan penumpang kapal terbang menggunakan teknik Valsalva untuk menghilangkan manifestasi yang tidak menyenangkan yang disebabkan oleh penurunan tekanan.

Kesan positif semasa lepas landas dan mendarat pesawat dicapai dengan melakukan tindakan berikut: setelah menghirup, nafas harus dilakukan bukan dengan bantuan mulut atau hidung, tetapi mendorong udara melalui telinga.

Kontraindikasi

Sangat dilarang menggunakan penerimaan ketegangan di Valsalva untuk pesakit yang cenderung mengalami perubahan tekanan secara tiba-tiba. Di samping itu, patologi berikut adalah kontraindikasi terhadap prosedur:

  • strok;
  • infarksi miokardium;
  • trombosis vaskular;
  • detasmen retina;
  • penyakit berjangkit;
  • proses keradangan;
  • penyakit kronik.

Walaupun ringkas, sampel tidak boleh digunakan tanpa penyertaan dan cadangan pakar.

Keberkesanannya dalam mendiagnosis dan memilih taktik rawatan tidak boleh dinilai terlalu tinggi. Ia memberikan maklumat maksimum mengenai keadaan organ dan sistem tubuh manusia.

  • Penyakit
  • Bahagian badan

Indeks subjek mengenai penyakit biasa sistem kardiovaskular, akan membantu anda mencari bahan yang diperlukan dengan pantas.

Pilih bahagian badan yang anda minati, sistem akan menunjukkan bahan-bahan yang berkaitan dengannya.

Penggunaan bahan laman web hanya boleh dilakukan jika terdapat pautan aktif ke sumbernya.

Ujian dan penerimaan Valsalva: intipati kaedah, skop

Ujian Valsalva adalah teknik diagnostik yang digunakan oleh doktor pelbagai kepakaran untuk mengesan penyakit sistem kardiovaskular, organ ENT dan patologi lain. Ini terdiri daripada melakukan regangan - berusaha menghembus nafas secara paksa dengan hidung dan mulut yang tertutup.

Sampel itu dinamakan sebagai penghormatan kepada penemu - ahli anatomi dari Itali A.M. Valsalva, yang hidup pada abad ke-18. Ujian ini pada awalnya bertujuan untuk membuang kandungan purulen dari rongga timpani pada otitis media. Pada masa ini, teknik Valsalva juga digunakan oleh penyelam dan penumpang pesawat semasa berlepas dan mendarat..

Istilah "ujian" dan "penerimaan" Valsalva ditafsirkan dengan cara yang berbeza. Sampel adalah ujian diagnostik yang dilakukan oleh doktor semasa pemeriksaan menyeluruh pesakit. Teknik Valsalva merujuk kepada tindakan pesakit yang menghilangkan rasa tidak selesa yang berlaku dengan penurunan tekanan yang tajam. Ujian dan penerimaan Valsalva dilakukan dengan cara yang sama.

Petunjuk dan kontraindikasi

Ujian Valsalva adalah ujian yang diperlukan dalam kes berikut:

  • Diagnosis takikardia,
  • Penentuan risiko kematian pada pesakit dengan infark miokard,
  • Penilaian fungsi injap urat kaki dan diagnostik urat varikos,
  • Diagnosis varicocele dan keparahan baroreflex genital,
  • Disfungsi sistem saraf autonomi,
  • Penentuan patensi tiub pendengaran dengan otitis media.

Mengambil Valsalva sambil menyelam skuba secara mendalam membantu mengatasi ketidakselesaan yang berlaku ketika tekanan di telinga tengah meningkat. Teknik ini juga mengurangkan tekanan intra-telinga semasa lepas landas dan mendarat..

Di luar institusi perubatan, ujian Valsalva tidak digalakkan untuk orang yang menderita hipertensi, takikardia, kardialgia, kehilangan kesedaran, dan serangan asma. Dilarang sama sekali melakukan kajian jika pesakit mempunyai sejarah patologi berikut: serangan jantung, strok, kegagalan jantung tahap 2 dan lebih tinggi, PE, apendisitis, peritonitis, retinopati, demam, proses septik, trombosis kapal besar, penyumbatan saluran kaki, aterosklerosis arteri serebrum, pelanggaran peredaran serebrum.

Ujian Valsalva dilakukan untuk mendiagnosis penyakit tertentu di bawah pengawasan pakar. Dengan menggunakan teknik ini, bersama dengan perkara di atas, anda dapat menemui gondok retrosternal, yang merupakan bonjolan atau bengkak di leher..

Intipati kaedah

Uji Valsalva adalah teknik pernafasan khusus yang digunakan dalam perubatan untuk menentukan prestasi jantung dan saluran darah, sistem saraf autonomi, dan penganalisis pendengaran.

perubahan tekanan di dalam badan semasa penerimaan Valsalva

Pesakit menarik nafas dalam-dalam, dan kemudian menghembus nafas dengan lancar dan dalam ke dalam mulut dengan bukaan yang sempit. Selepas berehat, dia memulihkan pernafasan. Semasa prosedur, nadi dan tekanan darah direkodkan secara berterusan. Analisis kardiogram disahkan oleh data ultrasound vaskular. Pesakit berdiri, menghirup dan menghembuskan nafas dengan mulut ditutup. Daripada jalan keluar biasa, otot-otot dada dan perut menjadi tegang.

  1. Fasa pertama adalah pernafasan. Ia berlangsung selama 3 saat dan disertai dengan peningkatan tekanan di rongga dada dan perut.
  2. Fasa kedua adalah ketegangan: hipotensi, takikardia, peningkatan daya tahan vaskular periferal. Pengisian darah jantung menjadi maksimum, ketelusan paru-paru meningkat. Fasa ini berlangsung selama 6-7 saat.
  3. Fasa ketiga adalah penghentian pernafasan dan permulaan tempoh relaksasi. Tekanan darah turun dengan mendadak, kontraksi jantung dipendekkan dan diperdalam. Ketelusan tisu paru-paru dan ukuran jantung menjadi normal.
  4. Fasa keempat - akhir tempoh relaksasi: peningkatan tekanan darah di atas tahap awal, bradikardia, vasodilatasi periferal, pemulihan pulangan vena dan output jantung.

perubahan tekanan darah (BP) dan degupan jantung (HR) mengikut fasa ujian Valsalva

Menurut kardiogram, panjang selang R-R ditentukan. Nisbah selang terpanjang dan terpendek disebut nisbah, yang dianggap signifikan secara diagnostik. Pada orang yang sihat, ia lebih tinggi daripada 1.7. Sekiranya berada di antara 1.3 - 1.7, negeri ini adalah sempadan. Bacaan di bawah 1.3 menunjukkan kadar kematian yang tinggi dari kegagalan jantung.

Ujian Valsalva, ketika digunakan dalam kardiologi, juga memungkinkan anda menentukan nada miokardium dan perubahan ukuran jantung dengan turun naik tekanan intrathoracic.

Contoh manuver Valsalva yang diubah dalam kardiologi

Ujian Valsalva untuk patologi vena

Selalunya ujian Valsalva dilakukan pada pesakit dengan vena varikos. Kegagalan injap vena pada kaki menyebabkan regurgitasi (aliran balik) darah ketika meneran. Ujian Valsalva membolehkan anda mengenal pasti patologi vaskular, untuk menentukan keadaan fungsi alat injap dan kebolehpercayaannya dalam sistem vena. Pada inspirasi, aliran darah vena melemah dengan tajam, dengan ketegangan ia hilang sepenuhnya dan meningkat semasa pernafasan berikutnya.

Semasa ujian ini, diameter kapal meningkat sekitar 50%. Sekiranya terdapat kekurangan injap urat, tekanan pada saluran pembuluh darah bawah meningkat, dan aliran darah retrograde berlaku. Kadar aliran balik yang perlahan menghalang injap vena daripada ditutup. Manuver Valsalva membantu mencapai kadar aliran darah yang optimum.

Ujian Valsalva positif menunjukkan disfungsi injap vena dan peningkatan risiko genangan darah. Faktor-faktor ini membawa kepada perkembangan pelbagai penyakit. Ujian negatif menunjukkan tidak ada masalah dengan fungsi urat dan venula..

Ujian Valsalva adalah kaedah diagnostik yang tidak selalu dicirikan oleh kandungan maklumat dan objektiviti. Otot perut tidak mencapai ketegangan yang mencukupi pada orang:

  • Mempunyai otot perut yang lembik,
  • Berat badan berlebihan,
  • Melemahkan secara fizikal,
  • Perempuan.

Pesakit sedemikian menjalani ujian yang diubah suai. Pasang sensor di tempat di mana injap vena berada. Pesakit mengalami tekanan, dan doktor menekan dinding depan perut di sekitar pusar. Ini membolehkan anda menentukan kelaziman refluks vena.

Varian lain dari ujian yang diubah suai: setelah tegang, pesakit berbaring di punggungnya, dan pembantu mengangkat kakinya ke atas pada sudut 45˚ selama 15 saat. Keberkesanan kaedah ini telah terbukti secara empirikal..

Video: Ultrasound Doppler pada urat dari hujung bawah, manuver Valsalva dan refluks melalui injap ostial

Ujian Valsalva untuk varikokel

Pada setiap pemeriksaan perubatan, ahli urologi melakukan ujian Valsalva, yang memungkinkan untuk mengesan varikokel pada peringkat awal dan untuk mengelakkan bahaya yang disebabkan oleh patologi ini kepada tubuh. Dalam proses mendiagnosis varicocele, pesakit menarik nafas panjang dan menahan nafas. Pada masa ini, doktor berdebar-debar pada skrotum dan testis pesakit.

perubahan dalam pengisian darah vena skrotum semasa manuver Valsalva

Ujian Valsalva yang dilakukan semasa ultrasound dapat mengesan perubahan aliran darah pada urat yang terkena. Pesakit diminta untuk menarik nafas dalam-dalam, mengembung perut sebanyak mungkin, dan mengencangkan otot-otot perut bawah. Kord spermatik diperbesar, nodul elastik ditentukan padanya. Tanda-tanda ini menunjukkan perkembangan varikokel..

Dengan menggunakan ujian Valsalva dan palpasi serentak skrotum, adalah mungkin untuk mendiagnosis varicocele dengan tepat yang kecil.

Video: Ultrasound Doppler, penerimaan Valsalva untuk varicocele

Ujian Valsalva untuk patologi ENT

Tekanan pada inspirasi maksimum sambil menahan nafas selama beberapa saat menyebabkan peningkatan tekanan pada rongga timpani dan pembukaan tabung pendengaran. Aliran udara memasuki telinga tengah.

Semasa menjalankan ujian diagnostik Valsalva, pesakit mengalami keretakan, ketidakselesaan, dan ketidakselesaan pada organ pendengaran. Tanda otoskopi proses ini adalah bunyi khas yang hanya dapat dikesan oleh doktor..

Otitis media purulen sering berakhir dengan perforasi membran timpani dan pelepasan nanah ke luar. Sekiranya terdapat edema pada selaput lendir tiub pendengaran, tetapi kepekaannya tetap ada, ketika meneran, pesakit merasa berdecit, gemuruh dan bunyi di telinga yang terkena.

Mengambil Valsalva (manuver) seterusnya membantu menyamakan tekanan pada rongga kranial dengan tekanan persekitaran dan menghilangkan rasa tidak selesa. Juga, manuver Valsalva digunakan untuk menghilangkan eksudat radang dari telinga tengah..

Ujian dan penyelidikan perubatan tidak sampai kepada kita entah dari mana. Sebelum menjadi milik masyarakat, mereka menjalani banyak ujian dan pemeriksaan, dan baru kemudian mulai melayani orang untuk diagnosis pelbagai penyakit. Ujian Valsalva tidak begitu popular, misalnya, ujian darah klinikal. Ujian ini digunakan untuk diagnostik yang sangat disasarkan. Terutama sekali ujian dilakukan untuk urat varikos dan beberapa penyakit lain..

Ujian Valsalva - latar belakang sejarah

Dengan kata lain, ujian ini dipanggil voltan Valsalva. Ujian ini dinamakan sempena anatomi terkenal Antonio Maria Valsalva. Pada mulanya, ujian ini bertujuan menghilangkan nanah dari otitis media dari telinga tengah. Tetapi hari ini digunakan oleh pemandu, penumpang pesawat terbang, doktor dalam rawatan vena varikos dan penyakit lain. Kaedah ini terdiri daripada fakta bahawa seseorang menghirup secara paksa, dengan syarat mulut dan hidung ditutup. Selalunya ujian ini ditetapkan bersama dengan kaedah peperiksaan yang lain. Ini dilakukan untuk membuat diagnosis yang tepat dan tepat. Sampel ini bermaklumat apabila digunakan dengan ultrasound dan elektrokardiogram.

Bagaimana kaedah ini digunakan untuk urat varikos?

Penyelidikan perubatan untuk vena varikos bermula dengan pemeriksaan doktor, palpasi dan pengumpulan anamnesis. Sebagai tambahan kepada kaedah ini, anda mungkin memerlukan ujian Valsalva, yang membolehkan anda menentukan patologi kapal dan kebolehoperasian alat injap dalam sistem vena.

Pada pemeriksaan pertama, ahli phlebologist menentukan kehadiran "bintang", simpul kemerahan dan perubahan lain. Selepas pemeriksaan awal, pakar ini sering menetapkan ultrasound urat, yang merupakan kaedah diagnostik yang selamat dan tidak menyakitkan, membantu doktor untuk menilai keadaan umum saluran darah, untuk mengenal pasti kehadiran pembekuan darah. Pemeriksaan tambahan mungkin diperlukan dengan:

  • kaedah penyelidikan mendalam - pengimbasan ultrasonik (pengimbasan dupleks warna);
  • kajian mengenai arah aliran darah, kadar aliran darah, tekanan darah dan isipadu - ultrasound (Doppler), kaedah ini memungkinkan untuk melihat perubahan struktur pada dinding saluran darah;
  • USAS (ultrasound angioscanning);
  • sinar-tiga tiga dimensi - CT spiral (tomografi yang dikira);
  • penyelidikan phlebographic;
  • makmal (ujian darah, yang sangat penting) dan kajian lain.

Semasa ujian Valsalva dilakukan, tekanan di arteri (BP) dan denyut jantung (HR) diukur dalam jangka waktu tertentu. Dalam kes ini, pesakit mesti berbohong (mengambil kedudukan mendatar) dan menarik nafas melalui tiub tempat manometer dipasang. Dilarang melakukannya di luar hospital, kerana kemungkinan penurunan tekanan jantung yang tajam. Terima kasih kepada kajian sedemikian, anda dapat melihat gambaran diameter pembuluh darah yang diperbesar, dan juga memahami jika terdapat refluks.

Banyak bergantung pada anamnesis yang dikumpulkan dengan betul, oleh itu doktor memeriksa pesakit dengan teliti, mengetahui keturunan, penyakit masa lalu, sama ada terdapat masalah dengan sistem endokrin, serta kehidupan, pemakanan, dan keadaan kerja. Maklumat mengenai kehamilan dan kelahiran adalah penting bagi wanita.

Aplikasi kaedah untuk varikokel

Lelaki boleh mengembangkan urat varikos ovari dan tali spermatik. Keadaan ini dipanggil varicocele. Ia adalah yang paling banyak didiagnosis di kalangan lelaki. Penyakit ini berlaku dalam tiga peringkat. Semasa menggunakan kaedah Valsalva, doktor berpeluang melihat perubahan patologi walaupun semasa pemeriksaan rutin (usia tidak penting). Diagnosis sedemikian akan memungkinkan untuk mengenal pasti adanya masalah, walaupun tidak ada gejala. Doktor meraba ovari untuk mengenal pasti atau, sebaliknya, menyatakan ketiadaan urat varikos. Untuk mengenal pasti keadaan sebenar sistem vena ovari, ujian Valsalva untuk varikokel dilakukan dengan berdiri dan berbaring, sementara doktor memeriksa urat dan membuat perbandingan.

Ciri ultrasound dengan ujian Valsalva

Pemeriksaan ultrabunyi juga merupakan kaedah diagnostik maklumat. Dengan itu, anda boleh memeriksa hampir semua organ manusia. Sekiranya ujian dan ultrasound Valsalva dijalankan bersama, maka pesakit pasti perlu berdiri. Pertama, doktor memeriksa pesakit secara umum. Ini menentukan ketebalan urat dan konsistensinya. Setelah pemeriksaan umum, pesakit, atas permintaan doktor, mengetatkan ototnya dan mengembang perutnya. Sekiranya terdapat urat varikos, doktor memerhatikan peningkatan perubahan vaskular akibat lesi dan mendedahkan urat simpul lembut. Semasa melakukan ultrasound, ujian Valsalva memungkinkan untuk menentukan bagaimana aliran darah ke arah yang berlainan terganggu, dan, tentu saja, pengembangan urat.

Apakah maksud ujian positif??

Dalam sistem peredaran darah terdapat injap vena - sejenis "kunci" yang ditutup ketika darah melaluinya, dan tidak membiarkannya kembali. Apabila "kunci" cacat, darah mengalir turun dan berhenti di sana. Sekiranya ujian Valsalva positif, maka terdapat kekurangan fungsi injap. Semasa mendaftar aliran darah terbalik, doktor mendiagnosis kekurangan injap saluran dangkal. Berdasarkan hasil ujian perubatan, manipulasi lebih lanjut atau terapi ubat ditetapkan.

Ujian Valsalva adalah negatif - apa itu?

Tetapi hasil tinjauan ini tidak hanya positif, tetapi juga dengan tanda minus. Sekiranya ujian Valsalva untuk urat varikos adalah negatif, maka tidak ada kelainan pada urat yang diperiksa. Pesakit boleh gembira dengan keputusan peperiksaan ini.

Untuk penyakit apa ujian ini masih digunakan?

Ujian perubatan ini boleh digunakan bukan hanya untuk urat varikos. Terdapat beberapa norma tertentu untuk ujian ini untuk pelbagai penyakit. Selalunya diresepkan dalam kes berikut:

  • jika diagnostik beberapa jenis takikardia diperlukan, ia dilakukan bersamaan dengan ECG;
  • ujian dijalankan, jika perlu untuk menilai prestasi fungsi alat injap urat di kaki, ia juga dilakukan tidak sendiri, tetapi bersama dengan kajian Doppler
  • ia juga digunakan apabila perlu untuk menentukan patensi saluran pendengaran pesakit.

Dalam bidang perubatan, terdapat konsep ujian dan penerimaan Valsalva. Mereka mesti dibezakan, kerana sampel diberikan oleh pakar untuk pemeriksaan dan membuat diagnosis khusus. Selalunya, ia tidak akan hilang sendiri, tetapi dengan beberapa penyelidikan lain. Penerimaan Valsalva diperlukan ketika menghilangkan sensasi atau keadaan yang tidak menyenangkan, misalnya, dengan penurunan tekanan, ketinggian, jantung berdebar yang tajam.

Pemeriksa diminta untuk menarik nafas dalam-dalam, menutup mulut dan hidungnya, dengan menekan erat sayap hidung dengan jarinya, dan kemudian membuat semacam pernafasan paksa melalui hidung. Di bawah tekanan udara yang dihembuskan, tabung pendengaran terbuka dan udara memasuki rongga timpani dengan kekuatan. Ini disertai dengan suara kecil yang berderak, yang dirasakan oleh subjek, dan doktor mendengar bunyi khas melalui otoskop.

Percubaan Politzer

Perkenalkan zaitun belon di ruang depan rongga hidung di sebelah kanan dan tahan dengan jari ke-2 tangan kiri, dan dengan jari ke-1 tekan sayap kiri hidung ke arah septum hidung. Masukkan satu zaitun otoskop ke dalam saluran pendengaran luaran pesakit, dan yang kedua ke telinga doktor, minta pesakit mengucapkan kata-kata "pengukus" atau "satu, dua, tiga." Pada saat mengucapkan suku kata "bergerak" atau kata "tiga", peras belon dengan tajam dengan empat jari tangan kanan anda. Pada saat bertiup ketika mengucapkan suku kata "bergerak" atau kata "tiga", lelangit lembut menyimpang ke belakang dan memisahkan nasofaring. Udara memasuki rongga tertutup nasofaring dan menekan secara merata pada semua dinding, sementara sebahagian udara mengalir dengan kuat ke dalam bukaan faring saluran pendengaran, yang ditentukan oleh bunyi khas yang didengar melalui otoskop. Bersihkan dengan cara yang sama di sebelah kiri.

Meletupkan tiub pendengaran semasa kateterisasi

Sebelum prosedur, anestesia membran mukus rongga hidung dan nasofaring (larutan 10% lidokain). Masukkan zaitun otoskop ke telinga doktor dan pesakit. Ambil kateter di tangan kanan anda seperti pena tulis. Dengan rhinoskopi anterior, pasangkan kateter di sepanjang bahagian bawah rongga hidung dengan paruhnya ke dinding posterior nasofaring. Kemudian putar kateter ke dalam dengan 90 0 dan tarik ke arah anda sehingga paruhnya menyentuh pembuka. Selepas itu, perlahan-lahan putar paruh kateter ke bawah dan lebih jauh sekitar 180 ° ke sisi telinga yang sedang dikaji sehingga cincin kateter menghadap kira-kira sudut luar mata sisi yang sedang dikaji. Dalam kes ini, paruh jatuh ke dalam bukaan faring saluran pendengaran. Masukkan belon ke dalam loceng kateter dan peras dengan mudah. Kebisingan terdengar ketika udara melalui tiub pendengaran.

Ujian pendengaran

Penentuan ketajaman pendengaran dan tahap kehilangan pendengaran;

Pengenalpastian sifat kehilangan pendengaran (gangguan konduksi suara atau persepsi bunyi).

Mendengar penyelidikan dalam berbisik dan bercakap

Kajian ini dijalankan secara berasingan di setiap telinga. Letakkan subjek pada jarak 6 m dari anda. Telinga yang akan diperiksa harus diarahkan ke arah dokter, dan telinga yang berlawanan harus ditutup dengan jari telunjuk, dengan erat menekan tragus ke pembukaan saluran telinga.

Jelaskan kepada subjek bahawa dia harus mengulangi perkataan yang didengarnya dengan kuat.

Adalah perlu untuk mengecualikan pembacaan dari bibir, kerana subjek ini tidak boleh memandang ke arah doktor.

Doktor itu berbisik, menggunakan udara yang tersisa di paru-paru setelah menghembuskan nafas secara paksa, mengucapkan dua digit angka dari 21 hingga 99 (kaedah Bezold). Anda boleh menggunakan kata-kata dengan bunyi rendah, (contoh: bilangan, liang, banyak, laut, fros, dll.), Kemudian kata-kata dengan bunyi tinggi (contoh: mangkuk, sudah, sup kubis, dll.). Adalah perlu untuk mengambil kira usia dan kecerdasan subjek.

Sekiranya pesakit tidak dapat mendengar dari jarak 6 meter, doktor akan memendekkan jarak sejauh 1 meter dan memeriksa semula pendengaran. Prosedur ini diulang sehingga subjek mengulangi kata-kata yang diucapkan. Anda boleh mula memeriksa pendengaran pada jarak 0,5-1 m dari telinga dan menjauh, pada jarak ketika subjek mengulangi dengan betul sekurang-kurangnya 5 angka atau perkataan, tetapi tidak lebih dari 6 m.

Ekspresi kuantitatif kajian ini harus dilakukan dalam meter, menunjukkan jarak dari mana subjek mendengar nombor atau kata-kata yang diucapkan dalam bisikan. Persepsi ucapan berbisik biasanya 6 meter.

Penelitian dengan pertuturan sehari-hari juga dilakukan, hanya menenggelamkan telinga kedua dengan sehelai kertas, di mana anda mengetuk jari anda, dan tangisannya - ketika menenggelamkan telinga kedua dengan bunyi Barani.

Ujian Valsalva adalah ujian diagnostik biasa dalam urologi, phlebology, otolaryngology, neurologi dan kardiologi. Ini adalah prosedur perubatan yang cukup sederhana yang tidak memerlukan peralatan tambahan. Ini memungkinkan doktor untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan mengenai penyakit ini, yang berdasarkannya kesimpulan pertama dapat dibuat untuk membuat diagnosis yang tepat. Ujian Valsalva untuk varikokel digunakan untuk pemeriksaan rutin untuk mengenal pasti patologi pada awal perkembangan.

Petunjuk untuk digunakan

Menjalankan teknik berfungsi ini menimbulkan peningkatan tekanan intrathoracic dan intra-abdomen, yang mencetuskan sejumlah mekanisme semula jadi dalam tubuh. Memerhatikan perjalanan mereka dan reaksi pesakit, pakar membuat kesimpulan mengenai kehadiran atau ketiadaan patologi.

Ujian Valsalva membolehkan anda mengenal pasti penyakit berikut:

  • Urat varikos.
  • Osteochondrosis lumbal.
  • Hernia tulang belakang lumbar.
  • Pneumotoraks Iatrogenik (bedah saraf).
  • Kecacatan Chiari.

Dalam perubatan, ujian dan penerimaan Valsalva dibezakan. Yang terakhir adalah manipulasi terapi, pelaksanaannya menghilangkan kesesakan di telinga, mengurangkan degupan jantung dan menghilangkan aritmia. Juga, teknik ini digunakan untuk menghilangkan gejala penurunan tekanan ketika direndam di dalam air atau semasa penerbangan..

Diagnostik saluran mani

Dengan varikokel, kaedah ini membolehkan anda mengenal pasti pengembangan saluran air mani pada peringkat awal, ketika masih belum ada gejala penyakit. Ujian Valsalva kelihatan seperti ini: pesakit harus menghembuskan nafas, menarik nafas dalam-dalam dan berusaha menghembuskan nafas dengan mulutnya tertutup, iaitu untuk menegangkan sebanyak mungkin. Peningkatan tekanan di rongga perut merangsang aliran darah ke vena cava inferior dan cabangnya, salah satunya adalah urat spermatik, yang bertanggungjawab untuk perkembangan varikokel.

Dengan kelemahan injap vaskular atau dinding vena, yang menjadi sebab perkembangan varikokel, saluran mani melebar - pakar mendedahkan ini dengan palpasi. Ketiadaan dilatasi saluran spermatik semasa ujian Valsalva menunjukkan bahawa ujian itu negatif dan pesakit baik-baik saja. Sama dengan ujian ini adalah temu janji ketika doktor meminta pesakit batuk..

Dengan bantuan diagnostik, adalah mungkin untuk mengenal pasti pengembangan kapal mani pada peringkat awal..

Titik negatifnya adalah kerana ciri anatomi saluran spermatik, ujian Valsalva dalam kebanyakan kes memungkinkan untuk mengenal pasti varikokel di sebelah kiri, tetapi tidak selalu mungkin untuk menentukan patologi di sebelah kanan dengan cara ini. Adalah logik bahawa dalam diagnosis vena varikos, kaedah ini tidak mempunyai kos, tetapi termasuk dalam harga pemeriksaan awal oleh ahli urologi - jika kita berbicara tentang klinik swasta. Tetapi selalunya analisis dilakukan bersamaan dengan urografi - untuk diagnosis yang lebih tepat.

Sebagai contoh, kami akan memberikan kos perkhidmatan seperti urografi ekskresi dengan ujian valsalva di pelbagai klinik dan madu. pusat ibu negara.

Harga ujian Valsalva semasa diagnosis vena varikos ditentukan oleh perlunya pemeriksaan ultrasound, dan oleh kerana tidak semua institusi perubatan negeri dapat membeli peralatan tersebut, maka kajian itu harus dilakukan di pusat perubatan swasta.

Diagnostik keadaan urat pada bahagian bawah kaki

Ujian Valsalva untuk vena varikos menggunakan mekanisme yang sama seperti semasa diagnosis varicocele. Hanya metodologi pelaksanaannya yang agak berbeza..

Diagnostik bermula dengan pelaksanaan pemeriksaan ultrasound pada kapal-kapal di bahagian bawah kaki dengan Doppler (USDG). Setelah pesakit menarik nafas dalam-dalam, kemudian menarik nafas dalam-dalam dan berusaha menghembuskan nafas dengan mulutnya tertutup, sehingga meningkatkan tekanan pada vena cava inferior. Pada ketika ini, pakar melakukan imbasan ultrasound berulang pada kawasan yang mencurigakan dan memperbaiki kehadiran kelemahan injap vena, yang ditunjukkan oleh pengisian darah yang berlebihan pada saluran.

Menjalankan ujian Valsalva untuk diagnosis vena varikos digunakan pada tahap kaki yang bengkak dan lelah, ketika pembuluh darah melebar tidak dapat dilihat secara visual, yaitu, dengan tujuan untuk melakukan tahap awal vena varikos. Juga, ujian Valsalva dapat dilakukan untuk menilai keberkesanan terapi untuk vena varikos..

Penting untuk diingat bahawa pada peringkat akhir vena varikos, dan juga dengan adanya trombophlebitis dari urat pada bahagian bawah kaki, melakukan ujian diagnostik seperti itu berbahaya. Peningkatan tekanan secara tiba-tiba di vena cava inferior dapat menyebabkan pemisahan trombus dan komplikasi yang luar biasa, khususnya, embolisme paru.

Ujian dalam bedah saraf

Dalam pembedahan saraf, diagnosis sangat penting, kerana ia membolehkan anda mengenal pasti kecacatan pleura semasa operasi pada tulang belakang toraks. Secara semula jadi, ujian Valsalva hanya dapat digunakan ketika operasi dilakukan dengan anestesia konduksi dan pesakit tetap sedar.

Semasa meneran setelah menarik nafas dalam, tekanan meningkat bukan sahaja di rongga perut, tetapi juga di rongga dada. Sekiranya semasa operasi, membran pleura disentuh secara tidak sengaja, maka ujian Valsalva positif akan menyebabkan munculnya bunyi khas udara yang memasuki rongga pleura.

Sebelumnya, ujian itu digunakan dalam pembedahan saraf dan untuk menilai kereaktifan saluran otak, tetapi hari ini manipulasi telah digantikan dengan teknik yang lebih maju. Walau bagaimanapun, satu muslihat diagnostik masih bernilai. Semasa ujian, sakit kepala muncul atau meningkat tajam pada pesakit dengan anomali kongenital saluran cerebral - cacat Chiari.

Sebelum ini, kaedah itu digunakan untuk mendiagnosis kereaktifan saluran serebrum..

Diagnosis osteochondrosis

Dengan peningkatan tekanan intra-perut, punggung bawah juga mengalami peningkatan beban, yang memungkinkan untuk menggunakan ujian dalam diagnosis osteochondrosis lumbal. Kerana fakta bahawa dengan osteochondrosis yang teruk, ikatan neurovaskular dari satu atau lebih segmen saraf tunjang dimampatkan, peningkatan tekanan intra-perut menyebabkan radiasi kesakitan ke anggota badan yang sesuai. Sekiranya akar kiri saraf tunjang ditekan, maka sakit diberikan pada kaki kiri, dan sebaliknya.

Juga, hernia tulang belakang lumbal dapat bertindak balas terhadap ujian Valsalva. Hanya pemeriksaan tambahan, khususnya x-ray punggung bawah, yang akan membantu menjalankan diagnosis pembezaan. Apabila sakit dari kawasan lumbar memancar ke punggung atau meningkat secara tempatan, kemungkinan pesakit mengalami pecah atau keseleo ligamen sendi intervertebral. Ini mungkin disebabkan oleh kecederaan, aktiviti fizikal yang tidak rasional, atau pengangkatan beban yang besar secara serentak..

Kontraindikasi

Menjalankan ujian Valsalva dengan alasan apa pun tidak mungkin dilakukan pada setiap pesakit. Pelantikan ujian diagnostik dikontraindikasikan dalam kes seperti:

  • Infarksi miokardium akut.
  • Strok akut.
  • Trombosis dan keradangan saluran darah dari mana-mana penyetempatan.
  • Risiko detasmen retina.

Manuver Valsalva adalah teknik diagnostik yang sangat baik dengan sejarah yang panjang. Resep yang munasabah dan tafsiran yang betul mengenai keputusan ujian ini dapat memberi doktor sejumlah maklumat yang cukup untuk membuktikan atau membantah diagnosis pada pesakit tertentu..

Saya telah menghabiskan bertahun-tahun di pergunungan dan banyak masa terbalik untuk meneliti, menganalisis dan memahami masalah yang berkaitan dengan pampasan tekanan. Pada mulanya, saya mempunyai perasaan bahawa teori saya yang dijelaskan dalam artikel ini mungkin tidak berasas, tetapi setelah menganalisis lebih dari 600 penyelam dan membincangkan teori ini pada persidangan OTOBUS, di mana saya mendapat pengesahan dari komuniti saintifik, saya rasa seharusnya lebih mendalam mengenai topik ini. dan bercakap tentang hakikat bahawa KAEDAH VALSALVA TIDAK BERFUNGSI DALAM AMALAN APNEA.

Artikel ini memberikan analisis terperinci mengenai teknik Valsalva sehingga mana-mana pengajar dapat memahami betapa tidak sesuai dengan latihan apnea..

Penerimaan mempunyai watak penekan

Penerimaan dilakukan dengan laring terbuka

Melibatkan menghembus nafas setiap kali tekanan perlu dikompensasikan

Pastikan lubang hidung anda ditutup

Seperti yang ditunjukkan dalam gambar di atas, setiap tindakan kompensasi tekanan sesuai dengan satu pernafasan: pada saat membuka laring, aliran udara dari paru-paru, bergegas ke saluran pernafasan atas, menghadapi halangan dalam bentuk lubang hidung tertutup dan mulut tertutup. Oleh itu, tekanan di kawasan rhinopharyngeal meningkat. Tekanan yang meningkat inilah yang menyebabkan pembukaan tiub Eustachian dan pembebasan udara ke rongga telinga tengah. Usaha ekspirasi ini, yang berkaitan dengan manuver Valsalva, mungkin dilakukan di permukaan, tetapi sukar dicapai dalam latihan apnea bawah laut. Menyelam nafas dicirikan oleh kedudukan dan perubahan keadaan fizikal sehingga teknik Valsalva menjadi tidak berkesan sepenuhnya..

Berdasarkan pengalaman mengajar saya, saya dapat menyatakan bahawa kebanyakan apnoists yang cuba melakukan teknik Valsalva, pada hakikatnya, secara naluriah menggunakan teknik yang sama sekali berbeza. Lebih daripada 60% daripada 600 orang yang tidak tahu dalam kajian ini mendakwa bahawa mereka menggunakan kaedah Valsalva ketika menyelam dengan menahan nafas, tetapi 60% ini, lebih dari 90% tanpa menggunakan kaedah Frenzel. "Valsalvians" yang sebenar mengalami kesukaran besar untuk menyelam lebih dalam dari 5-8 meter.

Malangnya, walaupun pada kedalaman yang agak dangkal, kaedah Valsalva sama sekali tidak berkesan, jadi jika anda seorang pakar apneologi atau pemburu bawah laut yang menyelam lebih dari 10 meter, jangan gunakan kaedah Valsalva, dan jika anda mempraktikkannya, maka semasa menyelam anda perlu mengubah kedudukan dengan sewajarnya badan untuk menstabilkan tekanan di telinga tengah. Oleh itu, apnoists yang mengamalkan kaedah Valsalva dalam bentuk murni mereka, ketika menyelam di bawah tanda tertentu, mengambil kedudukan mendatar atau memusingkan badan mereka ke atas, menormalkan tekanan, dan hanya selepas itu mereka terus turun. Tetapi setelah beberapa meter, mereka sekali lagi terpaksa berhenti dan mengulangi urutan tindakan yang dinyatakan di atas..

Mari kita perhatikan lebih dekat mengapa mustahil untuk menggunakan kaedah Valsalva untuk pampasan tekanan semasa menyelam nafas..

Gambar tersebut membolehkan anda memahami bagaimana rongga udara apnoist terletak (berorientasi) dan menganalisis pergerakan udara di dalamnya. Ketika apneist turun di bawah air, kedudukan tubuhnya menegak, menuju ke bawah. Dari sudut hidrodinamik, kedudukan ini optimum, tetapi dari sudut pandang fizik, harus diperhatikan bahawa terdapat kecerunan tekanan antara sistem paru dan nasofaring. Pada kedalaman apa pun yang dicapai oleh penyelam, paru-parunya akan berada pada kedalaman yang lebih dangkal daripada nasofaring, yang bermaksud bahawa paru-paru akan mengalami tekanan yang lebih rendah berbanding dengan kawasan nasofaring. Menurut undang-undang fizik, udara selalu cenderung bergerak dari zon tekanan tinggi ke zona tekanan rendah, yaitu, di dalam badan penyelam yang melakukan penyelaman terlebih dahulu, udara cenderung bergerak ke arah dari topeng ke paru-paru, dan bukan sebaliknya. Tetapi untuk menyamakan (mengimbangi) tekanan di rongga kepala dan di bawah ruang topeng, sebaliknya diperlukan - untuk mengarahkan udara dari paru-paru ke saluran pernafasan atas. Ini bermaksud apneis mesti menggunakan kekuatan yang besar untuk memindahkan udara dari paru-paru ke mulut dan hidung. Untuk usaha ini mesti ditambah usaha yang diperlukan untuk mendorong udara ke dalam tiub Eustachian..

KENAPA VALSALVA TIDAK BERFUNGSI?

Semasa menyelam ke bawah, pergerakan udara semula jadi bertentangan dengan keperluan penyelam.

Apnoist mesti melakukan usaha ekspirasi yang signifikan untuk menentang pergerakan semula jadi udara.

Di samping itu, apnoist mesti menggunakan daya ekspirasi untuk membuka tiub Eustachian.

Apnoist mesti melakukan usaha ini dengan pengurangan jumlah paru-paru, yang memerlukan ketangkasan yang mencukupi.

Akhirnya, paru-paru apnea mengalami penurunan volume yang ketara pada kedalaman, dan kemampuan untuk menghembus nafas berkurang, yang mengakibatkan usaha ekspirasi kurang berkesan. Kaedah Valsalva harus dibezakan dengan kaedah Frenzel. Dalam kesusasteraan klasik, agak sukar untuk mencari definisi yang tepat mengenai kaedah Frenzel, kerana alasan ini sukar untuk mengenal pasti faktor pembezaan sebenar yang memungkinkan untuk membezakan satu teknik dari yang lain. Dalam definisi kaedah Frenzel (lebih dikenali di Itali sebagai kaedah Marcante-Odia), pernyataan berikut sering digunakan: "Sekiranya anda dapat melakukan pampasan tekanan dengan mulut terbuka, maka ini adalah kaedah Frenzel." Semasa saya cuba menggunakan definisi ini, diambil dari buku-buku, setiap kali saya bertanya kepada diri sendiri soalan "mengapa?" dan tidak dapat memberikan jawapan yang memuaskan. Bagaimanapun, sama sekali tidak jelas bahawa jika anda dapat membuka mulut ketika menyamakan tekanan, maka itu adalah teknik Frenzel yang digunakan.

Dalam keterangan di atas kaedah Valsalva, perenggan terakhir mengatakan "Menyediakan untuk" menyekat "udara di rongga mulut." Penyumbatan yang disebutkan tidak menunjukkan bahawa mulut mesti ditutup, iaitu, cuba buka mulut anda, tetapi pada masa yang sama bernafas secara eksklusif melalui hidung - ini sangat mungkin.

Sambutan MOTOR-PRESSOR

Penerimaan dilakukan dengan laring tertutup

Tidak melibatkan menghembus nafas setiap kali tekanan perlu dikompensasikan

Lubang hidung mesti ditutup

Menyediakan untuk "menyekat" udara di rongga mulut.

Memberi keupayaan untuk memampatkan udara menggunakan lidah sebagai omboh

Memberi kemampuan lelangit lembut untuk mengambil kedudukan neutral

Terdapat dua parameter yang membolehkan kita membezakan satu teknik dengan teknik yang lain:

A. Pergerakan perut

B. Pergerakan pada tahap trakea dan epal Adam

Untuk melihat keseluruhan gambar, mintalah penguji ujian untuk mengimbangi tekanan menggunakan teknik tertentu sekurang-kurangnya 10 kali berturut-turut (hanya dalam kes ini, dinamik motor yang diperlukan akan dibuat, yang memungkinkan penilaian yang berkesan).

A. Pergerakan perut

Sekiranya, semasa melakukan teknik ini, pergerakan perut dilakukan, yakni terdapat pengecutan otot-otot perut dan dada, maka ini adalah teknik Valsalva.

Semasa melakukan teknik Frenzel, sebaliknya, dengan upaya pampasan, laring ditutup, yang bermaksud bahawa paru-paru terisolasi, jadi perut harus bergerak, dan dada terasa santai. Saya menulis "mestilah" kerana saya telah beberapa kali bertemu dengan pesakit apnea yang, melakukan teknik Frenzel dengan laring tertutup, meregangkan otot perut. Pengecutan otot ini boleh membingungkan pemerhati kerana mereka hanya akan melihat pergerakan perut, walaupun trakea akan tetap bergerak..

B. Pergerakan pada tahap trakea dan epal Adam

Gerakan yang melibatkan tekak, epal Adam dan trakea, sebaliknya, sangat menentukan untuk mengenal pasti teknik yang digunakan..

Perkara pertama yang perlu diperhatikan adalah bahawa lebih banyak organ tubuh terlibat dalam pampasan tekanan Valsalva..

Kedua, semasa mengambil Valsalva, tekanan dalam sistem udara meningkat, oleh itu, pada tahap trakea, kita tidak melihat pergerakan menegak epal Adam yang ketara, tetapi kita sering melihat ketegangan tekak, pembengkakan urat di leher, yang menjadi lebih jelas dan muncul dengan lebih jelas. Pembengkakan ini disebabkan oleh peningkatan tekanan yang ketara, yang pada gilirannya merupakan akibat dari usaha ekspirasi. Dengan kaedah Frenzel, sebaliknya, tidak ada usaha yang dilakukan, tetapi pergerakan menegak epal Adam yang berirama diperhatikan.

Jadual di bawah menunjukkan perbandingan skematik kedua teknik tersebut..

Pampasan tekanan adalah asas untuk menyelam secara harmoni. Apabila tiupan sukar, semua kesenangan menyelam hilang. Tetapi sebelum menjumpai teknik yang sesuai untuk meniup dengan selesa, setiap apneist harus mengetahui dengan jelas teknik mana yang dia gunakan..

Ini adalah satu-satunya cara untuk meletakkan asas untuk kajian lebih lanjut mengenai teknik pampasan tekanan baru..

Diterjemahkan dari bahasa Itali: Irina Romanova


Artikel Seterusnya
Apa itu ROE? Apakah norma untuk usia pada lelaki dan wanita