Pertolongan cemas untuk pendarahan vena


Vena, arteri dan kapilari adalah jalan raya penting di mana darah beredar di dalam tubuh manusia setiap minit. Sangat penting bagi semua organ dan sistem, oleh itu "kemalangan" yang berkaitan dengan penyekat pergerakannya akan membawa akibat yang sangat buruk bagi tubuh manusia.

Pendarahan vena termasuk dalam kategori kehilangan darah berbahaya, jadi jika anda menyaksikan kecederaan pada orang yang mengalami urat berdarah, rawatan kecemasan harus segera diberikan.

Perbezaan penting

Bantuan pendarahan akan sedikit berbeza bergantung pada kapal mana yang rosak. Oleh itu, dalam beberapa minit selepas kecederaan, perlu dilakukan kajian diagnostik, untuk menentukan jenis kehilangan darah.

Kecederaan terkecil dalam trauma dianggap sebagai pendarahan kapilari, ketika hanya jaringan permukaan kulit atau selaput lendir yang terganggu. Dalam kes ini, bantuan doktor tidak diperlukan: luka dirawat dengan antiseptik, dan kemudian dilindungi dari pengaruh kerengsaan luaran dengan pembalut.

Kerosakan pada arteri menimbulkan ancaman langsung kepada kesihatan dan nyawa mangsa. Faktanya ialah arteri adalah saluran khas, yang dalam kebanyakan kes "tersembunyi" jauh di dalam tisu lembut atau terletak berdekatan dengan tulang. Sekiranya berlaku kerosakan yang besar, tubuh tidak dapat mengatasi kehilangan darah itu sendiri, oleh itu, ia memerlukan pertolongan kecemasan: darah yang mengalir dari luka dengan cepat akan menghabiskan simpanan simpanan dan mengakibatkan kematian.

Vena tidak terletak sedalam arteri, oleh itu, kecederaannya lebih kerap berlaku. Mereka tidak mempunyai kemampuan arteri untuk berkontrak, tetapi dindingnya dapat "melekat", kerana sangat tipis. Sangat mudah untuk membezakan pendarahan vena dari jenis kehilangan darah yang lain: cecair biologi gelap, tebal, mengalir keluar dari luka dalam aliran berterusan.

Cara menghentikan pendarahan vena bergantung pada jenis dan lokasi urat yang rosak.

Tanda dan ciri pendarahan vena

Vena, seperti kapal lain, terletak di seluruh tubuh manusia. Namun, ada tempat di mana yang paling mudah untuk mencederakan mereka. Mari senaraikan zon paling berbahaya untuk kerosakan:

  • Urat besar yang berjalan di sepanjang paha dan kaki bawah, bersambung dengan anak sungai utama;
  • Lokasi urat dalam: bahagian luar dan bahagian dalam bahu dan lengan bawah;
  • Plexus urat pada bahagian dangkal kaki;
  • Anggota badan atas dan bawah (kerosakan pada urat dangkal);
  • Leher dan kepala.

Penyebab pendarahan vena berikut dibezakan:

  • Kecederaan;
  • Luka akibat kerosakan mekanikal yang teruk;
  • Phlebeurysm;
  • Penunjuk tekanan darah sentiasa melebihi;
  • Perubahan patologi dalam sistem peredaran darah.

Kehilangan darah vena boleh disertai dengan gejala berikut:

  • Darah yang bocor berwarna sangat gelap;
  • Luka terbuka kelihatan di mana urat berlalu;
  • Aliran darah keluar dari luka dalam aliran yang tidak terganggu;
  • Tidak ada denyutan dalam aliran darah atau sangat lemah;
  • Sekiranya anda menekan tempat di bawah kawasan yang rosak dengan jari anda, maka intensiti kehilangan darah akan berkurang dengan ketara;
  • Penunjuk tekanan darah meningkat;
  • Denyutan jantung meningkat dengan ketara;
  • Kulit menjadi sangat pucat;
  • Sekiranya pertolongan pertama untuk pendarahan vena terlambat dan pesakit mengalami kehilangan darah yang ketara, kehilangan kesedaran akan berlaku.

Penyetempatan kerosakan secara signifikan mempengaruhi manifestasi simptom kerosakan. Mari pertimbangkan ciri klinikal utama mereka:

  1. Pendarahan dari urat dalam yang terletak di paha dan bahu tidak akan berakhir dengan sendirinya. Ini adalah kehilangan darah yang serius yang boleh menyebabkan pengsan..
  2. Kehilangan darah vena dari bahagian bawah urat mana pun berkembang tidak cepat, kerana aliran darah di pembuluh darah ini bersifat sentripetal.
  3. Sekiranya karangan bunga kecil yang terletak di bawah kulit rosak, maka tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan dan kesihatan pesakit. Kehilangan darah tidak signifikan, dan sebagai akibat dari kemampuan vena untuk trombosis secara bebas, ia dapat berhenti sendiri tanpa campur tangan perubatan.

Sekiranya kehilangan darah disebabkan oleh perubahan patologi dalam aliran darah, penyakit darah, mabuk alkohol, tekanan darah tinggi, adalah lebih sukar untuk menghentikannya!

Setelah penyetempatan dan jenis kerosakan ditetapkan, mereka mula memberikan pertolongan cemas untuk pendarahan vena..

Tindakan segera untuk pendarahan vena

Menghentikan kehilangan darah yang berbahaya dari urat berlaku dengan melakukan tindakan berikut:

  1. Angkat anggota badan mangsa yang cedera: tindakan ini akan mengurangkan dengan ketara, dan mungkin menghentikan kehilangan darah sepenuhnya.
  2. Adalah mungkin untuk menghentikan darah vena dengan bantuan teknik "lenturan". Untuk melaksanakannya, lengan atau kaki mangsa dibengkokkan sebanyak mungkin pada sendi, dan kemudian terpasang erat ke badan (misalnya, tulang kering dibalut ke paha).
  3. Untuk menghentikan darah dari urat, penggunaan pembalut tekanan ditunjukkan. Untuk tujuan ini, kakitangan perubatan menggunakan pakej persalinan individu. Sekiranya dia tidak berada di tempat kejadian, bahan untuk pembalut tekanan adalah pembalut atau kain bersih.
  4. Semasa mencari pakaian yang diperlukan, anda perlu meminta pembantu atau mangsa sendiri menekan tempat yang terletak di bawah pendarahan dengan jari.

Penggunaan pembalut tekanan ketika menghentikan kehilangan darah vena adalah perkara penting yang memerlukan penerangan terperinci:

  • Luka dirawat dengan larutan antiseptik, dan tepinya dioles dengan yodium;
  • Bahan yang dipilih untuk pembalut dibalut erat anggota badan yang cedera di bawah luka beberapa kali.
  • Kompres sejuk digunakan untuk menyejukkan kawasan yang cedera: ais, salji, makanan beku. Sejuk "membantu" pembalut tekanan untuk menghentikan pendarahan.
  • Letakkan beberapa jari pada kapal di bawah luka. Denyutan mesti didengar dengan jelas di sana. Sekiranya tidak ada, maka anda telah menarik pembalut yang terlalu ketat dan perlu diubah..

Sekiranya pembalut tekanan, digunakan dengan betul, direndam dalam darah, ia tidak boleh diubah! Sebelum pertolongan doktor tiba tepat pada waktunya, sudah cukup untuk meletakkan beberapa lapisan pembalut di atasnya..

Pengenaan tourniquet untuk pendarahan vena jarang digunakan: alat ini hanya disarankan untuk kerosakan pada kapal besar, paling sering arteri.

Kenyataannya adalah, dengan cara menggunakan tourniquet secara tidak betul atau melebihi masa yang ada di tubuh manusia, penyelamat memprovokasi bahaya yang boleh menyebabkan nekrosis tisu. Komplikasi ini hanya dapat dihilangkan dengan pembedahan, sehingga lengan atau kaki tidak dapat dilupakan.

Walaupun begitu, jika pesakit mengalami kehilangan darah yang banyak, dan pembalut tekanan yang digunakan dengan betul dan kaedah lain untuk menghilangkan pendarahan tidak membuahkan hasil, anda boleh menghentikan darah dengan menggunakan trikiquet.

Ini dilakukan seperti berikut:

  • Cari bahan untuk digunakan sebagai gantinya: tudung, sapu tangan, tiub getah, tali, dan lain-lain;
  • Mundur dari luka kira-kira 5 cm ke bawah dan di tempat ini "putar" tiku sehingga darah berhenti.

Dilarang mengetatkan tali leher di badan telanjang mangsa! Sekiranya tidak ada serpihan pakaian di tempat lapisannya, maka setiap kain hendaklah diletakkan di situ..

Pastikan untuk memeriksa riak, yang akan menunjukkan bahawa tourniquet diterapkan dengan betul. Dan kemudian catat masa penggunaan alat tekanan. Walaupun nota-nota itu seharusnya ditulis di atas kertas, dalam hal turnamet, peraturan itu boleh dan bahkan perlu diubah. Kertas itu mungkin basah, jatuh dari bawah berkas, berkerut. Selain itu, dia mungkin tidak berada di tempat kejadian. Oleh itu, doktor mengesyorkan membuat nota yang sesuai di wajah mangsa..

Anda tidak boleh menggunakan tourniquet selama lebih dari satu jam pada musim panas dan setengah jam pada musim sejuk.!

Sekiranya, atas sebab tertentu, pertolongan cemas tidak dapat diberikan dalam jangka waktu ini, tourniquet dikeluarkan selama beberapa minit dan kemudian digunakan lagi.

Sekiranya anggota badan pesakit bengkak dan berwarna biru, angkat segera pucuk pucuk! Gejala-gejala ini adalah petunjuk utama nekrosis tisu..

Bahaya kecederaan pada urat di leher

Kecederaan pada urat di kawasan leher sangat berbahaya dengan kehilangan darah yang cepat dan risiko udara memasuki saluran yang penuh dengan darah. Selain itu, luka seperti itu menyebabkan masalah peredaran darah di otak dengan serta-merta, yang menyebabkan pembengkakannya..

Dilarang menggunakan tali pengikat atau pembalut tekanan jika leher cedera.!

Sebelum doktor memeriksa mangsa, pertolongan diberikan mengikut urutan berikut:

  • Picit hujung urat melalui kulit;
  • Memampatkan urat pada luka itu sendiri;
  • Tutup luka;
  • Lembapkan serbet dalam hidrogen peroksida dan tekan dengan kuat pada kawasan yang cedera;

Rawatan kecederaan tersebut melibatkan pembedahan, yang harus dilakukan secepat mungkin..

Segala kecederaan dan patologi yang berkaitan dengan kehilangan darah yang luas memerlukan rawatan perubatan segera. Jangan panik jika anda harus memberi rawatan kecemasan untuk pertama kalinya: peraturan dan tekniknya mudah, dan ketakutan dan ketidakselesaan anda boleh meragut nyawa manusia.

Pertolongan cemas untuk pendarahan vena

Tanda-tanda pendarahan vena

Pertolongan cemas untuk pendarahan harus dimasukkan dalam pengetahuan asas setiap orang. Tidak ada yang selamat dari kenyataan bahawa pendarahan berlaku pada orang yang disayangi atau orang yang lewat di jalan. Semasa ambulans tiba, seseorang boleh kehilangan banyak darah, yang akan mempengaruhi kesihatannya secara negatif, dan dengan pendarahan dari urat dalam, ada kemungkinan mangsa akan mati.

Pendarahan vena boleh berlainan lokasi dan pertolongan berbeza dalam kes ini. Peruntukkan pendarahan dari:

Vena kepala dan leher;

Urat dangkal bahagian atas;

Urat anggota badan yang mendalam.

Sebab-sebab keadaan ini adalah seperti berikut:

Kecederaan dan luka;

Penyakit sistem darah;

Untuk memberikan rawatan kecemasan dengan betul, adalah perlu untuk membezakan pendarahan vena dari arteri atau kapilari.

Tanda-tanda pendarahan vena adalah:

Pengaliran darah gelap dari luka dalam aliran yang tidak berdenyut atau lemah;

Pucat, kelemahan, dengan kehilangan darah yang besar - kehilangan kesedaran;

Penurunan tekanan darah

Tachycardia (peningkatan kadar jantung)

Sekiranya berlaku kerosakan pada urat dangkal tangan dan kaki, pendarahan yang tidak dapat diekspresikan dengan darah gelap diperhatikan, yang berhenti sendiri setelah beberapa minit. Namun, seseorang tidak boleh berharap akan hal ini dan tidak melakukan pertolongan cemas, kerana dengan cara ini dapat terjadi kerosakan kecil pada urat dalam. Selain itu, dengan tekanan darah tinggi, mabuk alkohol dan penyakit darah, kadar pembentukan gumpalan darah menjadi perlahan, dan pendarahan dapat meningkat.

Perlu juga diperhatikan bahawa urat dalam terletak di bahagian dalam anggota badan, oleh itu, apabila menyetempatan kerosakan di kawasan ini, lebih baik segera menanggung kerosakan mereka dan mengambil langkah segera yang tepat.

Cara menghentikan pendarahan vena?

Untuk pendarahan dari urat dangkal, bilas luka dengan hidrogen peroksida dan sapukan pembalut yang ketat. Untuk melakukan ini, serbet steril digunakan pada luka, benjolan kapas yang ketat dikenakan padanya dan dibalut dengan ketat dalam gerakan bulat. Selepas menggunakan pembalut yang ketat, anda mesti berjumpa doktor. Sekiranya pembalut itu benar-benar jenuh dengan darah dan pendarahan tidak berhenti, maka kerosakan pada urat dalam harus diasumsikan dan trikiquet harus digunakan.

Pendarahan dari urat kaki yang dalam, serta urat leher dan kepala, memerlukan tindakan segera, kerana seseorang akan kehilangan sejumlah besar darah dalam jangka masa yang singkat. Penurunan jumlah darah boleh menyebabkan kejutan, kegagalan buah pinggang akut, dan keadaan lain yang mengancam nyawa.

Sekiranya anda mengesyaki pendarahan urat dalam, anda perlu:

Berikan anggota badan kedudukan yang tinggi;

Sapukan pek ais atau alas pemanas dengan air sejuk ke tempat pendarahan;

Secepat mungkin, bawa mangsa ke klinik.

Sekiranya urat leher rusak, ada masalah dalam menjepit saluran pendarahan, kerana cukup wajar bahawa tourniquet tidak dapat digunakan. Sekiranya ada kemungkinan menghidapi keadaan ini, orang tersebut harus dibawa ke hospital secepat mungkin..

Penjagaan kecemasan merangkumi aktiviti berikut:

Saluran pendarahan mesti diperah dengan jari anda di atas dan di bawah tempat kecederaan, jika boleh menekannya ke pangkal tulang;

Tutup luka dengan serbet yang dicelupkan ke dalam hidrogen peroksida, sehingga menghalang udara memasuki aliran darah dan perkembangan embolisme udara;

Sapukan sejuk ke tempat pendarahan;

Segera bawa mangsa ke hospital terdekat, di mana kapal akan dijahit.

Untuk mimisan, kapas yang dibasahi dengan hidrogen peroksida harus dimasukkan ke dalam saluran hidung. Kemudian tekan sayap hidung ke jambatan hidung. Untuk menghentikan pendarahan, jangan membuang kepalanya ke belakang, terutamanya jika mangsa tidak sedarkan diri. Ini akan menyebabkan darah mengalir di bahagian belakang tekak dan boleh memasuki saluran udara. Untuk menghentikan mimisan sepenuhnya, sapukan pad pemanasan dengan air sejuk selama 3 minit di jambatan hidung atau bahagian belakang kepala, kemudian berehat selama 3 minit. Ulangi sehingga pendarahan berhenti sepenuhnya.

Pengenaan tourniquet untuk pendarahan vena

Kejayaan langkah-langkah dan pemulihan anggota badan setelah pemberian bantuan perubatan bergantung pada aplikasi turniket yang betul. Tourniquet boleh digunakan selama 1.5-2 jam pada musim panas dan selama 1-1.5 jam pada musim sejuk. Selain itu, setiap jam pada musim panas dan setiap setengah jam pada musim sejuk, anda harus melemahkannya selama beberapa minit, sambil menekan urat yang rosak ke tulang untuk mengelakkan pemulihan pendarahan.

Peraturan untuk menerapkan tourniquet untuk pendarahan vena adalah seperti berikut:

Oleh kerana darah vena mengalir dari bahagian distal anggota badan ke proksimal, tourniquet digunakan di bawah tempat kecederaan sedekat mungkin dengan luka;

Lapisan pakaian atau kain hendaklah disapu pada kulit agar tidak mencederakan tisu lembut;

Dengan pergerakan yang kuat, pucuk paha diregangkan dan dililit pada anggota badan;

Gegelung terletak satu demi satu, tanpa mencubit kulit di antara mereka;

Setiap gelung berikutnya harus masuk sedikit ke yang sebelumnya;

Selepas dua atau tiga giliran, ketegangan ikatan dapat dilonggarkan sedikit;

Lampirkan nota ke anggota badan yang menunjukkan waktu permohonan tourniquet atau tuliskan waktu pada kulit pesakit;

Tourniquet itu sendiri tidak boleh ditutup dengan pakaian, perlu segera menangkap mata.

Penerapan yang betul dari tourniquet sekiranya berlaku kerosakan urat ditentukan oleh ketiadaan pendarahan, tetapi pemeliharaan denyutan di arteri (arteri radial atau kaki). Teknik memberi rawatan kecemasan untuk pendarahan vena agak mudah. Perkara utama adalah tidak menjadi keliru dan melakukan semuanya mengikut algoritma. Penjagaan kecemasan sangat menentukan prognosis untuk pemulihan dan kehidupan pesakit, jadi setiap orang harus mempunyai kemahiran ini..

Pendarahan arteri adalah salah satu pendarahan yang paling berbahaya yang menimbulkan ancaman langsung kepada kehidupan manusia. Ini terutama disebabkan oleh fakta bahawa kehilangan darah tinggi dan sengit. Oleh itu, penting untuk mengetahui tanda-tanda utama dan peraturan pertolongan cemasnya..

Walaupun tidak ada alasan yang tidak dapat memicu fenomena seperti itu, keadaannya mungkin berbeza. Kadang-kadang anda boleh menunggu beberapa jam sebelum hari kerja baru dan, seperti biasa, berjumpa doktor, dan kadang-kadang keadaannya mendesak: anda harus menghubungi doktor.

Pendarahan gastrointestinal (GCC) adalah kebocoran darah dari saluran darah yang rosak oleh penyakit di rongga organ saluran gastrointestinal. Pendarahan gastrointestinal adalah komplikasi biasa dan serius dari pelbagai patologi saluran gastrointestinal, menimbulkan ancaman kepada kesihatan dan bahkan.

Pendarahan rahim adalah pembuangan darah dari rahim. Selalunya, ia adalah gejala penyakit tubuh wanita yang serius. Apa-apa pendarahan rahim harus didiagnosis tepat pada waktunya, dan wanita itu harus diberi bantuan perubatan. Mengabaikan gejala seperti itu membawa kepada akibat yang serius, bahkan membawa maut.

Pendarahan dari hidung (secara saintifik - epistaksis) adalah patologi manusia yang sangat biasa. Dengan itu, terdapat pelepasan darah dari rongga hidung, yang berlaku kerana pecahnya saluran darah. Dalam beberapa kes, ia menyebabkan kehilangan darah yang besar dan mengancam nyawa manusia. Dalam 20% pendarahan seperti itu, diperlukan rawatan perubatan segera.

Pendarahan gusi adalah pelepasan sejumlah darah, disertai dengan keradangannya. Semakin kuat proses keradangan, semakin banyak darah akan dikeluarkan dari gusi. Dalam beberapa kes, ia muncul walaupun gusi dalam keadaan rehat, misalnya, pada waktu malam. Masalah ini sangat.

Cara menghentikan pertolongan cemas pendarahan vena

Pertolongan cemas untuk pendarahan luaran vena

Pertolongan cemas untuk pendarahan vena luaran memberikan penggunaan pembalut tekanan dengan segera, sejuk ke tempat kecederaan dan memberi kedudukan anggota badan yang tinggi dengan pendarahan vena.

Yang paling berkesan adalah menghentikan pendarahan luaran vena dengan pembalut tekanan. Kasa bersih pertama kali digunakan pada area yang mengalami pendarahan, di atasnya dibalut pembalut atau kain kasa yang dilipat beberapa kali (jika yang terakhir tidak tersedia, selendang bersih yang dilipat dapat digunakan) Pembalut tekanan yang digunakan bertindak sebagai faktor tekanan yang jelas, yang menyebabkan hujung saluran vena yang rosak tertekan. Semasa menggunakan pembalut tekanan pada luka, lumen saluran vena yang rosak dimampatkan, dan pendarahan luaran berhenti.

Sekiranya tidak ada pembalut penekan di tangan, dan pendarahan vena luaran dari saluran vena yang rosak semuanya jelas dan kuat, maka tempat pendarahan mesti ditekan dengan jari. Sekiranya pendarahan vena dari urat anggota badan atas, dalam beberapa kes, cukup untuk memberi anggota badan kedudukan yang tinggi. Namun, dalam kedua kes tersebut, pembalut tekanan kemudiannya harus digunakan pada tempat luka..

Memakai pembalut tekanan adalah satu-satunya kaedah yang berkesan untuk menghentikan pendarahan luaran dari luka yang terletak di batang (buat sementara waktu, di kawasan lumbal dan gluteal), serta di kulit kepala.

Pemakaian tourniquet untuk pendarahan vena biasanya tidak dilakukan.

Bahan terpakai

S.V. Petrov - Pembedahan umum, edisi ke-2, M.: 2004.; 768 s.

Tidak ada orang yang kebal terhadap kecederaan. Pertolongan cemas adalah kemahiran yang semestinya dimiliki oleh semua orang. Saya cadangkan anda membiasakan diri dengan peraturan pertolongan cemas untuk pelbagai jenis pendarahan.

Punca dan tanda-tanda pendarahan vena

Vena adalah saluran tertipis yang membawa darah dari rangkaian kapilari yang terletak di organ dan tisu ke organ manusia utama - jantung. Pendarahan vena dicirikan oleh tempat di mana darah mengalir, kerana kaedah yang akan dipilih dalam pertolongan cemas bergantung pada ini.

Pendarahan boleh berlaku dari:

  • urat kepala dan leher;
  • urat dangkal dan dalam dari bahagian atas;
  • urat dangkal dan mendalam pada bahagian bawah kaki.

Sekiranya terdapat risiko pendarahan vena dalaman di dalam badan (juga di bahagian atas atau bawah) atau organ manusia, maka hanya seorang doktor yang dapat mendiagnosisnya dan menentukan penyetempatannya, kerana tanda-tanda luaran pendarahan vena tidak memungkinkan untuk membuat kesimpulan mengenai jenis pendarahan.

Sebab-sebab pendarahan ini adalah berikut:

  • trauma dan luka dangkal (pisau, tembakan, peluru, dll.);
  • urat varikos (pendarahan dari urat yang melebar);
  • penyakit sistem hematopoietik;
  • hipertensi arteri.

Penting untuk membezakan pendarahan vena dari jenis pendarahan lain: arteri atau kapilari. Pendarahan vena mempunyai sejumlah ciri, yang paling khas adalah:

Pendarahan vena mempunyai beberapa ciri, yang paling khas adalah:

  • Kehadiran kecederaan atau kecederaan apa-apa jenis di tempat di mana urat berlalu.
  • Warna darah berwarna merah gelap.
  • Pendarahan berlaku dalam aliran berterusan.
  • Aliran darah tidak berdenyut atau berdenyut dengan sangat lemah.
  • Sekiranya anda menekan urat berhampiran tempat luka, intensiti pendarahan akan berkurang.
  • Pemeliharaan jangka panjang anggota badan di bawah tempat aliran darah dalam keadaan normal. Ini disebabkan oleh fakta bahawa setiap arteri biasanya disertai oleh dua urat, sehingga peredaran darah di anggota badan dapat terganggu hanya dengan kehilangan darah yang banyak.
  • Pucat kulit, kelemahan, dengan kehilangan darah yang besar, anda boleh kehilangan kesedaran.
  • Hipertensi arteri.
  • Takikardia.

Mari kita perhatikan beberapa perkara penting:

  1. Sekiranya urat dangkal bahagian atas atau bawah kaki (tangan dan kaki) rosak, maka pendarahan ringan diperhatikan, yang dapat berhenti dengan sendirinya dalam waktu yang singkat. Tetapi dalam kes ini, perlu dilakukan pertolongan cemas dalam kes ini, kerana kerosakan pada urat yang lebih dalam juga dapat dinyatakan. Urat dalam biasanya terletak di bahagian dalam anggota badan.
  2. Perlu diingat bahawa tekanan darah tinggi, penyakit darah, serta keadaan mabuk alkohol secara negatif mempengaruhi kadar pembekuan darah dan pendarahan dapat meningkat.

Pertolongan cemas untuk pendarahan arteri

Pendarahan arteri sangat berbahaya kerana bahaya kehilangan darah yang cepat dan teruk. Sebagai contoh, dengan kecederaan yang teruk, satu liter darah dapat tumpah dalam beberapa minit. Oleh itu, ia mesti dihentikan secepat mungkin. Sebagai contoh, jangan buang masa berharga untuk mencari pakaian steril (mungkin tidak berjaya). Manfaatkan apa yang ada.

Perkara yang paling penting adalah untuk melambatkan kehilangan darah, jadi perkara pertama yang harus anda lakukan adalah mengepal arteri. Kemudian sediakan mangsa untuk dibawa ke hospital dan sapukan triket.

Arteri dan cara menekan:

  • Mengantuk - tekan telapak tangan anda dari belakang ke leher anda, dan picit arteri dengan jari anda, jangan cuba menekan luka dengan kedua tangan - anda sukar menghentikan darah dengan cara ini, dan anda boleh mencekik seseorang
  • Muka - memegang rahang bawah dengan telapak tangan anda, cubit arteri di persimpangan rahang atas dan bawah dengan jari anda
  • Temporal - tekan arteri di hadapan tragus telinga
  • Subclavian - tekan arteri di belakang tulang selangka ke tulang rusuk pertama. Ini adalah tugas yang agak sukar, jadi jika boleh, gerakkan tangan mangsa ke belakang
  • Bahu - tidak ada nuansa khas dalam menekan, arteri mudah diakses
  • Paksi - Tekan tekanan untuk mencubit arteri cukup dalam
  • Popliteal - tekan ke fossa popliteal tanpa menggunakan terlalu banyak kekuatan
  • Paha adalah arteri besar, tekan ke tulang kemaluan

Cara menggunakan tourniquet dengan betul:

  • Tourniquet hendaklah 3-5cm di atas luka
  • Pastikan anda meletakkannya di atas pakaian anda atau meletakkan kain di bawah tournetet
  • Regangkan pucuk paha dan balut 2-3 kali di seluruh anggota badan, selamat
  • Balut anggota badan yang terkena dengan pakaian atau kain
  • Pastikan anda meletakkan nota di bawah tourniquet dengan waktu yang tepat dari aplikasi tourniquet sehingga dapat dilihat dengan segera. Lebih selamat menulis masa di dahi mangsa.
  • Dengan penerapan tourniquet yang betul, anda seharusnya tidak merasakan denyutan di bawah tourniquet

Sebagai gantinya, anda boleh menggunakan selang getah, tali pinggang, pembalut, tali leher, dan bahan lain di tangan, kecuali benda nipis yang tidak elastik seperti tali, tali nipis, dll. Sekiranya menggunakan tali pinggang sarung buatan, selamatkannya dengan gelung, di bawah simpul tempat meletakkan tongkat. Dengan bantuannya, anda dapat mengetatkan pembalut dengan cekap. Betulkan kedudukan tongkat untuk mengelakkan melepaskan ikatan.

Pertolongan cemas untuk pendarahan dengan lebam dan patah tulang

Akibat lebam
mimisan mungkin bermula. Dalam kes yang teruk, pendarahan dalaman mungkin bermula. Kebarangkalian yang terakhir dapat ditentukan oleh kriteria berikut:

  • Nadi cepat
  • Tekanan rendah
  • Pucat
  • Sakit di bahagian perut
  • Dalam beberapa kes, lebam kelihatan
  • Sekiranya perut atau esofagus rosak, mungkin terdapat muntah darah yang sangat gelap
  • Kerosakan usus ditunjukkan oleh najis tarry
  • Batuk dengan busa berdarah menunjukkan kecederaan paru-paru

Sekiranya terdapat pendarahan dalaman, sapukan sejuk di kawasan yang cedera, tenangkan mangsa. Sekiranya cedera paru-paru, berikan orang itu posisi separuh duduk, dalam kes lain, berbaring di permukaan rata sehingga ambulans tiba.

Patah tulang
ada yang terbuka dan ditutup. Untuk patah tertutup dengan lebam yang ketara, imobilkan bahagian yang terkena dan biarkan sejuk sehingga dimasukkan ke hospital.

Fraktur terbuka sangat berbahaya kerana pecahnya tisu lembut dan pembentukan luka terbuka. Setelah membetulkan anggota badan, bersihkan luka dan hentikan pendarahan. Kaedah berhenti bergantung pada jenis pendarahan.

Pertolongan cemas

Tugas utama dalam merawat luka yang berdarah adalah menghentikan pendarahan, kerana akibat kehilangan darah yang serius, keadaan korban dapat dengan cepat merosot dan menjadi mengancam nyawa.

Ingat, sebelum anda bergegas menyelamatkan orang yang cedera, penting untuk memastikan bahawa anda tidak berada dalam bahaya. Mula-mula anda perlu melihat-lihat dan menilai keadaan, dan hanya selepas itu mula memberi pertolongan cemas

Pembalut tekanan paling kerap digunakan untuk menghentikan pendarahan vena. Sebelum mengaplikasikannya, adalah perlu untuk meletakkan kedudukan kecederaan pada kedudukan yang tinggi. Ini perlu agar darah mula mengalir dari tempat kecederaan. Tourniquet boleh digunakan untuk urat besar dan kehilangan darah yang teruk..

Memohon pembalut tekanan. Kasa bersih harus digunakan pada kawasan pendarahan, dan di atasnya - pembalut yang terbuka atau kain kasa steril dilipat di beberapa lapisan. Sebagai pilihan terakhir, bukannya kain kasa, anda boleh menggunakan kain bersih, misalnya, sapu tangan dilipat beberapa kali. Anda perlu meletakkan sehelai kain kasa di atas, dan kemudian anda perlu menguatkan pembalut menggunakan pembalut bulat dengan pembalut. Anda perlu membalut dengan ketat dan dalam beberapa giliran, kerana dengan pengetatan yang tidak mencukupi, penghentian pendarahan yang diperlukan tidak akan berlaku.

Pembalut tekanan menutup tepi luka, kerana lumen vaskular dimampatkan dan pendarahan berhenti. Anda boleh menyimpan pembalut pada luka tidak lebih dari satu jam. Pembalut tekanan yang menutupi luka untuk waktu yang lama boleh menyebabkan perkembangan nekrosis tisu (kematian). Oleh itu, jika tidak ada kesempatan untuk segera menyerahkan mangsa ke hospital, pembalut mesti dilonggarkan untuk waktu yang singkat setiap jam..

Sekiranya pendarahan telah berhenti, dan denyutan di bawah luka tetap ada, ini bermakna pembalut itu digunakan dengan betul. Tetapi jika darah terus mengalir secara intensif dan merendam pembalut, perlu menggunakan beberapa lapisan kain kasa atau pembalut di atasnya, dan sekali lagi membalut erat tapak luka.

Permohonan tourniquet. Tourniquet untuk pendarahan vena digunakan hanya sebagai langkah terakhir, jika pembalut tekanan tidak sesuai digunakan atau tidak membantu menghentikan pendarahan. Ia dipakai di atas pakaian atau pembalut, selalu di bawah luka. Gaya pemakaian harus sedemikian rupa sehingga hanya urat dangkal yang diperah..

Sekiranya temu janji perubatan khusus tidak ada, anda perlu menggunakan bahan yang ada, seperti sapu tangan yang digulung atau tisu lain. Untuk memastikan tekanan yang mencukupi, selendang harus diikat dengan longgar, dan kemudian tongkat kecil atau papan harus dimasukkan ke dalam gelung, dengan mana selendang dapat dipintal ke tahap mampatan yang diperlukan.

Adalah mustahil untuk mengekalkan tourniquet untuk jangka masa yang panjang - penuh dengan nekrosis tisu. Setiap 1.5-2 jam, ia mesti dilemahkan sepenuhnya selama beberapa minit, jika mungkin menekan urat yang rosak dengan jari anda untuk mengelakkan kehilangan darah. Secara keseluruhan, tourniquet boleh diadakan di kawasan yang rosak sehingga 6 jam

Juga sangat penting untuk melampirkan nota ke tourniquet dengan masa yang tepat untuk digunakan.

Dengan langkah-langkah mudah ini, anda dapat mengelakkan kehilangan darah yang teruk dan membawa mangsa ke hospital sebelum mengalami keadaan kritikal..

Algoritma untuk memberikan rawatan kecemasan untuk pendarahan Cara menghentikan pendarahan

Dengan sebarang jenis pendarahan, sangat penting untuk memberi bantuan tepat pada masanya kepada orang yang cedera untuk mengelakkan kehilangan darah yang kritikal, yang mungkin berlaku dengan kecederaan dan kecederaan serius. Untuk memberikan pertolongan cemas, gunakan algoritma berikut:

  1. Pastikan anda dan mangsa selamat (pada jarak selamat dari jalan, jauh dari serpihan, dll.)
  2. Hubungi pertolongan dan hubungi ambulans
  3. Periksa kesedaran
  4. Sekiranya boleh, pakai sarung tangan
  5. Bebaskan kawasan yang terkena dari pakaian
  6. Tentukan jenis pendarahan
  7. Cuba menghentikan pendarahan
  8. Sekiranya perlu dan sekiranya tidak terdapat kontraindikasi, bius
  9. Sokong secara psikologi mangsa sehingga pertolongan tiba

Bagaimana saya boleh tolong awak

Pertolongan cemas untuk pendarahan vena diwakili oleh urutan langkah-langkah khusus yang ketat. Pada mulanya, dengan tekanan yang kuat ke tulang, tempat-tempat di sekitar kecederaan itu terjepit. Kemudian ditutup dengan penyapu yang ketat - dengan cara ini, embolisme udara berbahaya dapat dicegah. Langkah seterusnya adalah menggunakan pembalut tekanan dan segera ke hospital pesakit. Sebaiknya gunakan sejuk di tangan.

Sekiranya luka dekat dengan jantung, ada kemungkinan besar kerosakan pada kapal besar. Dari sinilah berlaku bahawa pendarahan dari bahagian distal (lebih jauh dari badan) kaki dan lengan kurang berbahaya jika dibandingkan dengan segmen proksimal (lebih dekat dengan badan). Jenis bantuan juga bergantung pada kawasan aliran darah, misalnya, saluran dalam atau dangkal.

Bagaimana untuk menghentikan pendarahan dari urat sekiranya kecederaan segmen distal? Urutan tindakan adalah seperti berikut:

  1. Jari menekan kapal yang rosak di bawah tapak luka.
  2. Lokasi anggota badan yang cedera pada ketinggian kecil.
  3. Lapisan ringan dengan serbet yang sudah ada, bulu kapas menggunakan hidrogen peroksida.
  4. Lokasi dangkal tekanan pembalut.

Bagaimana untuk menghentikan pendarahan vena sekiranya berlaku kecederaan pada segmen proksimal? Aktiviti berikut harus dijalankan:

  1. Lokasi sementara lengan yang cedera, kaki di atas dais.
  2. Menggunakan pembalut tekanan untuk menghentikan pendarahan sebentar.
  3. Pengenaan tourniquet untuk mengelakkan kemerosotan keadaan mangsa.
  4. Apabila tourniquet dikeluarkan, tamponing dilakukan segera diikuti dengan pemasangan pembalut tekanan.

Pemakaian trikiket yang betul pada anggota badan

Sekiranya triket diketatkan dengan betul semasa pertolongan cemas, kemungkinan memulihkan bahagian tangan dan kaki yang rosak semasa terapi kompleks pesakit dalam meningkat dengan ketara.

Dalam kes ini, timbul persoalan, bagaimana menerapkan tourniquet untuk pendarahan vena? Penting untuk mematuhi peraturan tertentu:

  1. Peranti yang dijelaskan dipasang lebih rendah dari tempat kecederaan, tetapi sedekat mungkin.
  2. Serbet lembut semestinya diletakkan di bawahnya, alat improvisasi lain yang akan mencegah kecederaan pada kulit di sekitar vena yang rosak.
  3. Seterusnya, tourniquet dililitkan pada kaki atau lengan dengan pergerakan yang cukup pantas. Anda mesti menariknya terlebih dahulu sebelum menarik anggota badan. Gegelung mesti bertindih sedikit, kerana boleh mencubit kulit.
  4. Tindakan wajib adalah menandakan waktu alat perubatan digunakan. Selepas 1-1.5 jam pada musim panas dan selepas 1.5-2 jam pada musim sejuk, alat getah harus dilonggarkan untuk mengelakkan kemerosotan keadaan pesakit.

Sekiranya terdapat kecurigaan pendarahan dalaman vena dengan luka yang membesar dan besar, langkah-langkah berikut harus diambil. Mangsa berada dalam kedudukan mendatar dengan sedikit anggota badan bawah. Apabila dada, rongga perut cedera, disarankan untuk menggunakan sejuk untuk menghentikan aliran darah. Selepas itu, segera panggil ambulans.

Dengan kehilangan 20% darah pada seseorang, kegagalan buah pinggang akut, kejutan hemoragik dengan semua akibat yang tidak diingini berlaku. Rawatan kecemasan segera adalah satu-satunya jalan keluar untuk kecederaan tersebut.

Membantu pendarahan vena

Lapisan
pembalut tekanan dan pendedahan kepada sejuk.
Pembalut tekanan digunakan di bawah
luka ketika darah vena naik
dari saluran periferal ke jantung.
Pembalut tekanan sedemikian terdiri daripada
beberapa alas kasa steril
atau pembalut yang tidak dilancarkan di mana
kain pembalut atau pembalut elastik digunakan.
Mengenai kebenaran pengenaan vena
abah-abah ditunjukkan dengan berhenti
pendarahan, tetapi berdenyut berterusan
di bawah titik tekanan. Bahagian atas pembalut di
unjuran ke sumber pendarahan
pek ais yang baik atau
pad pemanasan yang diisi dengan air sejuk. Tidak
lupa bahawa selepas 30-40 minit ia sejuk
mesti dikeluarkan selama 10 minit hingga
mengembalikan aliran darah umum dalam hal ini
kawasan. Sekiranya pendarahan berlaku
dari anggota badan, ia harus diberikan
kedudukan yang tinggi.

Bila
mimisan sayap hidung ditekan
ke partitionnya, baik secara awal
masukkan bebola kapas ke saluran hidung,
dibasahi dengan hidrogen peroksida 3%. Dihidupkan
kawasan hidung atau belakang kepala
sapukan sejuk selama 3-4 minit sekejap
3-4 minit sebelum pendarahan berhenti.
Anda tidak perlu membuang kepala, kerana
darah itu akan mengalir ke dinding belakang
tekak.

Asas Pertolongan Cemas

Mengetahui cara menghentikan pendarahan vena akan membantu menyelamatkan nyawa manusia. Tetapi algoritma tindakan untuk kehilangan darah terbuka dan tertutup adalah berbeza.

Tertutup

Cara memberi pertolongan cemas jika seseorang tidak mempunyai tanda-tanda pendarahan yang nyata, tetapi hanya tanda tidak langsung. Malangnya, tanda-tanda ini dapat menunjukkan kehilangan darah dan kekurangan peredaran darah, yang timbul kerana sebab-sebab lain..

Sekiranya terdapat kecurigaan kehilangan darah dalaman, maka perlu diingat bahawa menghentikan sepenuhnya pendarahan vena dalam kes ini adalah mustahil.

Pertolongan cemas adalah seperti berikut:

  1. Memberi rehat sepenuhnya kepada pesakit.
  2. Memohon bungkus ais ke tempat pendarahan yang dikatakan. Bagaimana mengenal pasti tempat ini dengan betul? Walaupun tidak ada sindrom kesakitan yang ketara, di tempat kerosakan pada kapal, orang itu akan merasa tidak selesa dan jarak kerana cecair yang terkumpul.
  3. Hantarkan seseorang ke kemudahan perubatan secepat mungkin. Sekiranya tidak mungkin untuk memanggil ambulans, maka anda boleh mengangkut diri sendiri, dengan memberi pesakit kedudukan yang separa atau separa recumbent.

Penting untuk diingat bahawa kehidupan dan kesihatan mangsa bergantung pada seberapa cepat mangsa mendapat rawatan perubatan yang berkelayakan.

Buka

Cara menghentikan pendarahan apabila urat cedera?

Terdapat beberapa cara untuk membantu mangsa:

  • pembalut yang ketat;
  • penjepit jari;
  • permohonan abah.

Pertolongan cemas untuk pendarahan vena, jika luka tidak terlalu besar, akan merangkumi merawat luka dan menggunakan pembalut yang ketat. Penekanan sedikit mekanikal kapal melambatkan aliran darah dan membolehkan pembekuan darah terbentuk.

Semasa menggunakan pembalut, anda perlu mengangkat anggota badan mangsa ke atas dan mula menggunakan pembalut ketat pertama pada bahagian bawah luka. Anda tidak boleh membalut terlalu ketat - kulit mesti tetap hangat dan mengekalkan warna semula jadi. Dianjurkan untuk memeriksa nadi untuk memeriksa kebenaran pertolongan..

Sekiranya tidak ada bahan pembalut, tetapi perlu untuk menghentikan pendarahan vena, maka pertolongan cemas dapat diberikan dengan penjepit jari: kapal di bawah luka diperas dengan jari.

Apa-apa pertolongan cemas harus dimulakan dengan pembalut dan penjepit jari, dan hanya jika kaedah ini tidak berfungsi dan aliran darah vena yang banyak tidak dapat dihentikan, maka perlu menghentikan aliran darah sepenuhnya, memutuskan bekalan darah ke kawasan yang rosak.

Perlu dijelaskan dengan segera bahawa cadangan bagaimana menghentikan darah dari vena berbeza dari yang ditunjukkan dalam gambar, yang menerangkan secara terperinci bagaimana menghentikan pendarahan arteri yang banyak.

Sekiranya anda mengikuti algoritma tindakan yang dicadangkan di sana, maka penggunaan tourniquet tidak akan memberi kesan, kerana pada urat aliran darah mempunyai arah yang berbeza - dari pinggiran ke jantung - dan oleh itu penjepitan mesti dilakukan di bawah tapak luka:

  1. Tourniquet dikenakan di atas pakaian (anda boleh meletakkan kain apa pun di bawahnya) selama 1 jam dalam cuaca hangat dan selama setengah jam ketika sejuk.
  2. Daripada menggunakan tali pinggang keledar, anda boleh menggunakan cara yang ada (tali pinggang, tali pinggang, dll.).
  3. Setelah membantu, lampirkan tanda yang menunjukkan masa untuk memohon.

Tetapi aliran darah berhenti dengan cara ini, jika mangsa tidak diserahkan tepat pada waktunya ke institusi perubatan, dapat memprovokasi pelanggaran trofisme tisu periferal.

Apabila pesakit tidak dapat menyerahkannya ke kemudahan perubatan tepat pada waktunya, triket mesti dikeluarkan setelah satu jam

Penting untuk mula menghentikan darah, dan selepas itu, jika boleh, merawat luka dengan antiseptik. Sekiranya badan dan bahagian pakaian asing tidak boleh dikeluarkan dari permukaan luka - dalam kes ini, kerosakan tambahan pada kapal dapat diprovokasi

Sekiranya tidak ada kemungkinan memproses, maka anda perlu menggunakan pembalut steril untuk mencegah jangkitan sekunder dan menyerahkan orang itu ke kemudahan perubatan secepat mungkin.

Mengetahui bagaimana menghentikan pendarahan dari vena membantu menyelamatkan nyawa manusia, kerana saluran ini lebih sering cedera, jika terdapat banyak kehilangan darah, ia boleh membawa maut.

Jenis pendarahan

Pendarahan luaran dianggap sebagai luka di mana terdapat luka dari mana darah mengalir, atau pendarahan dari bukaan semula jadi tubuh manusia (telinga, mata, hidung, mulut). Jauh lebih teruk dari segi gejala adalah pendarahan dalaman apabila darah terkumpul di rongga organ tubuh. Terdapat tiga jenis pendarahan luaran:

  • kapilari - sedikit pendarahan apabila darah keluar dari luka dalam tetes;
  • arteri - darah dari luka merah dan aliran berdenyut;
  • vena - darah mempunyai teduhan gelap mengalir keluar,
  • pendarahan bercampur.

Pendarahan vena sukar dihentikan kerana ia disebabkan oleh luka yang mendalam

Pendarahan vena berbahaya bukan hanya kerana kehilangan sejumlah besar darah, tetapi juga kerana luka vena, terutama saluran serviks, menarik udara melalui tempat pendarahan yang rosak. Udara melalui vena sampai ke otot jantung dan boleh menyebabkan keadaan maut yang disebut embolisme udara.

Pendarahan arteri dianggap paling berbahaya, kerana darah mengalir keluar dari luka dalam jumlah besar dengan air pancut, yang dapat dengan cepat membawa mangsa untuk menyelesaikan pengasingan. Kecederaan pada arteri karotid, axillary dan femoral dapat "membunuh" mangsa dalam 3 minit.

Jenis pendarahan dan pertolongan cemas untuk pendarahan

Terdapat lima jenis pendarahan, yang berbeza dalam bahaya:

  1. Pendarahan kapilari adalah pendarahan yang paling "tidak berbahaya", yang secara praktikal tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan dan kesihatan manusia. Berlaku dengan tusukan, lecet, luka kecil dan calar
  2. Pendarahan vena adalah ancaman serius sekiranya tidak ada pertolongan cemas dalam jangka masa yang lama. Darah berwarna gelap, mengalir keluar dengan perlahan, dengan kelajuan yang sama
  3. Arteri adalah salah satu pendarahan yang paling berbahaya kerana kehilangan darah yang cepat. Ia dapat dikenali oleh darah merah, yang berdenyut seperti air mancur ketika mengalir keluar
  4. Pendarahan parenkim - berlaku dengan luka yang menembusi dan trauma ke organ dalaman. Anda dapat mengenalinya dengan darah dari luka, pakaian yang direndam darah, atau darah di sekitar mangsa
  5. Dalaman - jenis pendarahan yang paling berbahaya kerana pengecualian pada waktunya. Ia berlaku terutamanya dengan kecederaan dan lebam pada organ dalaman. Kehadiran pendarahan dalaman hanya dapat ditentukan oleh rasa sakit di tempat kecederaan (yang mungkin tidak ada) dan tanda-tanda kehilangan darah (kelemahan, dahaga, muntah, pengsan, pucat, nadi lemah, pernafasan cepat)

Gejala utama pendarahan vena

Pendarahan vena mengancam kesihatan manusia dalam 2 arah: kehilangan darah besar dan embolisme udara. Patologi kedua boleh berlaku melalui kapal yang cedera semasa penyedutan, ketika gelembung udara memasuki aliran darah. Apabila sampai di hati, mereka menyebabkan kematian. Oleh itu, setiap orang perlu dapat menentukan jenis pendarahan dan memberikan pertolongan cemas yang mencukupi..

Penyebab pendarahan vena

Melalui saluran nipis, darah diarahkan ke jantung dari rangkaian kapilari yang terletak di semua tisu dan organ tubuh manusia.

Sekiranya berlaku kecederaan, tindakan sebelum kedatangan ambulans harus dimulakan dengan menentukan jenis kerosakan.

  • dari kepala dan leher;
  • urat kaki dan lengan.

Pelanggaran dalaman terhadap integriti saluran darah tidak tersedia untuk analisis visual. Pakar akan menentukan dari mana kehilangan darah itu berasal.

Sebab-sebab kecemasan adalah seperti berikut:

  • trauma (kecederaan, kemalangan, jatuh);
  • urat varikos: pembuluh darah yang berlainan tidak dapat menahan tekanan darah dan pecah;
  • penyakit yang berkaitan dengan proses hematopoiesis;
  • hipertensi: aterosklerosis dan penyakit serupa menjadikan dinding rapuh dan tidak stabil berkaitan dengan tekanan darah.

Jenis pendarahan

Pendarahan dari urat dangkal

Bukan kecederaan yang paling berbahaya: walaupun pecahnya urat sepenuhnya tidak menyebabkan kematian serta merta. Tetapi ia berlaku dengan ketiadaan rawatan perubatan yang berpanjangan: darah tidak mengalir keluar dengan cepat, tetapi dalam jumlah besar.

Kawasan yang memerlukan perhatian khusus adalah:

  • pergelangan tangan;
  • urat lengan bawah;
  • tulang kering dan paha;
  • di bahagian belakang perhentian.

Pendarahan urat dalam

Sekiranya urat seperti itu cedera, ada bahaya tidak memperhatikan masalah pada waktunya, salah menafsirkan gejala. Oleh itu, pada kecurigaan sedikit pun kerosakan tersebut, mereka beralih kepada doktor..

Tanda-tanda pendarahan vena

Gejala pendarahan dalaman

Vena dalaman atau dalam terletak di antara serat otot dan membawa lebih daripada 60% penghantaran darah kembali ke jantung.

  • gangguan tempatan pada anggota badan;
  • hasil yang mematikan.

Tanda-tanda utama pendarahan vena, yang mungkin atau mungkin tidak tersedia untuk pemeriksaan visual, adalah:

  • Warna gelap darah, kadar aliran tinggi. Perbezaan utama dari arteri adalah ketiadaan denyutan, "air pancut".
  • Petunjuk kesihatan umum menurun, terutama berkaitan dengan tekanan darah. Terdapat keruntuhan.
  • Apabila palpasi dan kesan fizikal pada urat dangkal, kadar dan sifat kehilangan darah tidak berubah.
  • Tapak utama penyetempatan adalah bahagian dalam lengan dan kaki. Urat paha dan bahu biasanya terjejas.

Ciri-ciri pendarahan luaran

  • Pertama sekali, urat mula berdarah dari hujung bawah pecah. Ini disebabkan oleh pergerakan semula jadi darah untuk badan di sepanjang jenis kapal ini hingga ke jantung.
  • Vena kecil secara spontan dapat membentuk bekuan darah dan menjadi tersumbat, yang boleh menyebabkan darah berhenti secara tiba-tiba.
  • Sekiranya kecederaan di bahu dan pinggul, orang itu tidak akan melakukan tanpa bantuan perubatan..
  • Sumber bahaya tambahan adalah:
    • kehadiran alkohol dalam darah;
    • peningkatan tekanan darah;
    • hemofilia dan penyakit darah lain yang dicirikan oleh penurunan kadar pembekuan.

Oleh kerana mekanisme tindakan yang serupa dengan pendarahan kapilari, tindakan pertama adalah dengan menggunakan pembalut yang ketat.

Aliran darah ke setiap anggota badan dilakukan melalui satu arteri dan dua urat. Oleh itu, masa permohonan turniquet meningkat dan berubah bergantung pada musim..

Pertolongan cemas untuk pendarahan

Untuk keselamatan diri dan kesihatan orang tersayang, setiap orang harus membiasakan diri dengan cara memberikan pertolongan cemas.

Perkara utama adalah jangan panik. Kehidupan manusia bergantung pada kestabilan keadaan mental, dan oleh itu semua tindakan jelas dan yakin. Adalah baik semasa proses bercakap dengan mangsa, menenangkan dan memberi semangat kepadanya. Menurunkan hormon stres juga akan menurunkan tekanan darah dengan melambatkan kehilangan darah..

  1. Kapal yang koyak ditekan dengan jari ke permukaan tulang, meremas dinding.
  2. Anggota badan diangkat sebanyak mungkin, memberikan aliran balik cecair.
  3. Kawasan bersebelahan juga dapat dirawat dengan hidrogen peroksida atau ubat antibakteria yang serupa.
  4. Lapisan kapas ditekan pada luka, mencegah udara memasuki aliran darah dan melindungi dari emboli.
  5. Pembalut tekanan khas digunakan di bahagian atas. Ini adalah langkah sementara, yang berakhir sama ada dengan turnamen atau kedatangan doktor.
  6. Pek ais atau ubat lain akan menyejukkan tapak kecederaan vena dan menyebabkan dinding kapal berkontraksi secara refleks, tidak membenarkan banyak darah mengalir.
  7. Panggilan ambulans.

Pemilihan kaedah banyak ditentukan oleh lokasi kecederaan. Pendarahan di anggota badan kurang berbahaya daripada di bahagian batang badan, terutamanya di sekitar otot jantung.

Permohonan tourniquet untuk pendarahan dari urat

Tourniquet yang digunakan dengan betul membantu menghentikan pendarahan vena dan menyelamatkan nyawa seseorang, memudahkan tempoh pemulihan selepas penyembuhan luka.

  1. Tourniquet diterapkan di bawah tempat kecederaan, tetapi sedekat mungkin.
  2. Kain bersih atau bahan lembut diletakkan di atas kulit sebelum diketatkan untuk memastikan keutuhannya pada masa akan datang.
  3. Peranti ditarik dan kemudian dengan cepat melilit anggota badan yang cedera.
  4. Agar tidak mencubit permukaan kulit, setiap giliran ditumpangkan sedikit di atas yang sebelumnya.
  5. Selepas 2-3 putaran, cengkaman dapat dilonggarkan.
  6. Catatan dengan masa pemasangan diletakkan di bawah salah satu bulatan.
  7. Harness tidak disembunyikan oleh lengan atau kaki.

Pada musim panas, tourniquet boleh dibiarkan selama 2 jam, pada musim sejuk - selama 1.5 jam. Semakin pendek masa, semakin baik.

Sekiranya kehilangan darah dari kepala atau leher, triket tidak digunakan, tetapi mereka berusaha memberikan rawatan perubatan profesional kepada mangsa.

Dengan pendarahan dalaman, tindakan memerlukan kelajuan tinggi, tetapi lebih mudah dilakukan:

  1. Anggota badan bawah diletakkan pada tahap di atas kepala..
  2. Sejuk disapu ke tempat luka yang dikatakan.
  3. Hubungi ambulans.

Sebarang kelewatan yang menyebabkan kehilangan darah besar (lebih daripada 10% daripada jumlah keseluruhan) mengakibatkan:

  • terkejut;
  • kegagalan buah pinggang.

Akibat pendarahan vena

Trauma mempengaruhi metabolisme umum dan pernafasan sel. Perubahan berikut berlaku di dalam badan:

  • Tekanan darah menurun.
  • Kandungan hemoglobin menurun. Kelaparan oksigen otak muncul. Dengan kehilangan darah yang perlahan dan tidak signifikan, tubuh terbiasa dengannya dan belajar hidup mengikut petunjuk baru, tetapi ini akan berkembang menjadi anemia.
  • Pendarahan yang teruk di rongga memerah organ-organ yang berdekatan, yang memberi kesan negatif terhadap kerja mereka.
  • Apabila kapal yang membawa darah di anggota badan diperah, proses kematian sel nekrotik bermula.
  • Darah di luar urat adalah tempat pembiakan bakteria patogen dan penampilan fokus jangkitan.
  • Dengan ketiadaan pertolongan yang berpanjangan, masalah kardiovaskular dan anemia otak berkembang.

Trauma sama berbahayanya dengan kerosakan pada arteri.

Mengetahui tanda-tanda pendarahan vena dan peraturan pertolongan cemas dalam bentuk tourniquet dapat menyelamatkan nyawa seseorang dan mencegah banyak akibat yang tidak menyenangkan.


Artikel Seterusnya
Awas: aritmia! Apa gangguan irama jantung yang berbahaya?