Gejala angina pectoris pada wanita


Angina adalah penyakit yang disebabkan oleh bekalan darah ke jantung yang tidak mencukupi. Patologi mula berkembang apabila aliran darah ke salah satu bahagian otot jantung berkurang, yang menyebabkan kelaparan oksigen, diikuti dengan kematian sel.

Sebab-sebab manifestasi angina pectoris pada wanita boleh menjadi tekanan fizikal atau emosi yang berlebihan. Seks yang lebih adil terdedah kepada penyakit untuk menopaus. Sehingga tempoh ini, tubuh mereka melindungi hormon. Sebagai peraturan, wanita berisiko setelah 55 tahun. Dalam artikel semasa, kita akan membincangkan tentang apakah gejala angina pada wanita.

Seks yang lebih adil menjadi rentan terhadap patologi selepas bermulanya menopaus.

Gejala perkembangan patologi

Tanda-tanda angina pectoris pada seorang wanita hanya dapat muncul setelah tubuh berhenti menghasilkan estrogen. Oleh itu, bagi wanita, ini adalah usia yang lebih tua berbanding lelaki. Gejala utama adalah sakit tajam di kawasan dada yang berlaku selepas tekanan fizikal atau saraf. Kekurangan oksigen menyebabkannya.

Bergantung pada tahap perkembangannya, angina pectoris terbahagi kepada tiga jenis utama:

UtamaApabila gejala angina pectoris muncul untuk pertama kalinya pada wanita
StabilPenyakit ini mempunyai jangka masa yang cukup lama, tetapi pada masa yang sama tanpa perubahan yang nyata
Tidak stabilPenyakit ini semakin meningkat. Jenis ini dianggap paling berbahaya kerana boleh menyebabkan sejumlah komplikasi: infark miokard atau bahkan serangan jantung utama

Wanita yang berlebihan berat badan, gemuk, kolesterol tinggi, diabetes mellitus lebih terdedah kepada penyakit ini, mereka menyalahgunakan merokok dan minuman beralkohol..

Tanda-tanda angina pectoris pada wanita berbeza dengan gejala utama manifestasi patologi pada lelaki. Cardialgia adalah petunjuk utama - sakit di jantung disertai dengan sakit neurotik. Ciri inilah yang menyukarkan proses diagnosis..

Semasa pemeriksaan, pelanggaran hanya dapat dikesan semasa serangan. Pada ketika ini, kekejangan arteri berlaku, yang mengganggu aliran darah yang normal. Walaupun dengan senaman fizikal, diagnosis tidak dapat dilakukan dengan tepat. Oleh itu, agak sukar untuk mengkaji angina pectoris pada wanita..

Tanda-tanda pertama angina pectoris pada wanita sangat serupa dengan gejala lelaki:

  • sakit kekejangan di dada, yang boleh memancar ke skapula, leher, bahu;
  • peningkatan berpeluh sejuk;
  • perasaan mual, pedih ulu hati, muntah adalah mungkin;
  • batuk;
  • peningkatan keletihan, pening;
  • nadi cepat, ia menormalkan apabila serangannya reda;
  • ketidakupayaan untuk menggerakkan tangan anda secara normal, kebas jari;
  • manifestasi asma: sesak nafas, sukar untuk bernafas di dada penuh.

Semasa serangan, wanita biasanya mengalami semua gejala di atas. Tempoh serangan boleh sampai setengah jam. Dalam tempoh ini, anda perlu menghubungi ambulans dan memberi pertolongan cemas..

Sebilangan besar pesakit tidak mengalami sakit di bahagian dada, tetapi punggung, bahu, tangan, dan rahang mereka sakit. Dalam kes ini, sesak nafas sering terjadi, terdapat kekurangan udara, pening.

Wanita yang mengalami infark miokard atau serangan jantung merasakan tanda-tanda penyakit lain: sakit perut, muntah, dan keletihan. Pada masa yang sama, tidak ada rasa sakit yang nyata di kawasan jantung.

Walaupun banyak simptom yang biasa terjadi pada wanita dan lelaki, namun dalam hubungan seks yang lebih adil penyakit ini selalunya tidak simptomatik.

Pertolongan cemas semasa serangan

Untuk sebarang tanda-tanda angina pectoris, langkah-langkah berikut mesti diambil:

  1. hubungi ambulans;
  2. turunkan kaki pesakit ke bawah, jangan biarkan pergerakan tiba-tiba;
  3. yakinkan pesakit sebanyak mungkin;
  4. berikan pesakit aspirin keseluruhan atau setengah tablet;
  5. pesakit juga mesti mengambil nitrogliserin atau larutan gula;
  6. ubat aerosol juga dapat digunakan untuk menurunkan ambang kesakitan.

Penting untuk mengatur terapi ubat kombinasi yang betul

Sekiranya kesakitan berterusan berterusan, nitrogliserin mesti diberikan sekali lagi. Secara keseluruhan, ubat tersebut boleh diminum tiga kali dengan selang tiga minit. Sekiranya ubat-ubatan aerosol, rehat hendaklah satu minit.

Sekiranya sakit kepala setelah mengambil nitrogliserin, anda boleh memberi pesakit validol atau citramone. Apabila takikardia atau aritmia berlaku, penyekat adrenergik digunakan.

Seringkali, apabila serangan berlaku, seorang wanita merasa panik dan takut, ini hanya menyumbang kepada keadaan yang semakin buruk. Seseorang yang berada di sebelah pesakit harus berusaha sedaya upaya untuk menenangkan pesakit, mengembalikan ketenangan fikirannya. Adalah perlu untuk mengudarakan ruangan, memberikan akses maksimum ke udara segar.

Pencegahan dan terapi penyakit

Langkah-langkah pencegahan apabila tanda-tanda pertama penyakit dikesan terutama dalam pembetulan diet mereka. Perlu melepaskan manis, berlemak, masin, memantau tahap kolesterol dalam darah. Pemakanan harus berkadar. Anda perlu memasukkan ikan dalam makanan anda, meningkatkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan.

Untuk mengelakkan penyakit ini, anda harus mengatur diet seimbang.

Pastikan untuk memantau kadar kalium dan magnesium dalam darah, kerana mereka mencegah pembentukan gumpalan darah dan menjaga keanjalan dinding pembuluh darah. Oleh itu, disarankan untuk mengambil ubat yang mengandungi bahan ini..

Kompleks terapi juga merangkumi ubat-ubatan untuk pengembangan saluran darah, yang berfungsi untuk meningkatkan bekalan darah ke miokardium. Ubat utama dalam hal ini adalah nitrogliserin, yang menghentikan serangan.

Untuk bentuk penyakit yang sangat teruk, doktor melakukan angioplasti koronari atau cantuman bypass arteri koronari. Operasi sedemikian memungkinkan untuk meningkatkan lumen saluran darah, meningkatkan aliran darah ke otot jantung..

Tanda-tanda pertama angina pectoris pada wanita: penerangan mengenai gejala, bagaimana membezakan dari patologi lain

Dari artikel itu, anda akan belajar bagaimana menentukan angina pectoris, tanda-tanda patologi pada wanita, manifestasi klinikal, diagnosis pembezaan.

Ciri-ciri perjalanan angina pada wanita

Angina pectoris adalah serangan yang timbul secara spontan selepas bersenam atau tidak selesa di belakang sternum akibat iskemia akut, hipoksia miokard. Ciri utama angina pectoris wanita adalah hubungan rapatnya dengan estrogen. Kadang-kadang tanda-tanda patologi pertama muncul hanya pada saat perlindungan estrogenik badan menurun, tahap hormon jatuh. Dengan kata lain, dalam tempoh pramenopause atau segera pada masa menopaus.

Walau bagaimanapun, tanda-tanda pertama angina pectoris tidak jauh berbeza dengan angina pectoris pada lelaki. Simptomologi utama dikaitkan dengan sakit dada selepas tekanan fizikal atau psiko-emosi, dan kadang-kadang dalam keadaan rehat sepenuhnya - isyarat kekurangan oksigen dalam miokardium. Rasa sakit boleh memancar ke skapula, leher, bahu, disertai dengan hiperhidrosis, mual dan batuk, vertigo, perasaan keletihan kronik, berdebar-debar jantung dan manifestasi asma yang sesak nafas.

Mengikut tahap perkembangan proses patologi, angina pectoris dibahagikan kepada:

  • primer - penampilan kompleks gejala penyakit;
  • stabil - simptomnya berterusan untuk jangka masa yang panjang;
  • tidak stabil - sentiasa progresif, yang paling berbahaya, berubah menjadi AMI atau serangan jantung.

Serangan angina pectoris berlangsung hingga setengah jam, yang memungkinkan untuk memanggil ambulans dan memberi wanita pertolongan cemas di rumah.

Manifestasi klinikal utama

Sebagai tambahan kepada gejala yang disenaraikan, dengan berlakunya serangan, terdapat:

  • pelanggaran irama jantung (hanya dalam 60% daripada semua kes itu adalah takikardia, dan dalam 40% - keadaan yang berlawanan dengan penurunan kadar jantung), dengan latar belakang perubahan kadar jantung dalam kes yang teruk, extrasystole, fibrillation, takikardia paroxysmal mungkin berlaku: mengganggu aritmia sangat penting, jika tidak, serangan jantung dan kematian mungkin berlaku;
  • akrokianosis segitiga nasolabial adalah ciri angina pectoris yang berkaitan dengan bekalan oksigen yang tidak mencukupi ke semua tisu dan organ, genangan dalam peredaran paru;
  • pucat pada kulit berlaku disebabkan oleh gangguan vegetatif-vaskular: ketidakseimbangan kekejangan dan vasodilasi berlaku pada tahap refleks, hemodinamik seperti itu menyebabkan kulit berkerut;
  • gangguan tidur tidak berlaku pada semua orang, hanya pada pesakit yang mempunyai sejarah penyakit arteri koronari dan tanda-tanda kegagalan jantung;
  • sesak nafas bersifat asma, menyebabkan ketakutan kematian, panik (jika proses berlangsung, asfiksia mungkin berlaku);
  • serangan panik diperhatikan dalam 95% kes, berlaku sebagai tindak balas kepada tekanan, disertai dengan penghambatan pemikiran terhadap latar belakang pergolakan psikomotor;
  • pra-sinkop dan pengsan bermula dengan pening dan bercakap mengenai hipoksia serebrum, bahaya terletak pada perkembangan strok;
  • pelanggaran kitaran bulanan, kemandulan adalah tanda-tanda angina pectoris yang tidak spesifik pada wanita, tetapi ia berlaku: untuk ovulasi normal, pemakanan yang mencukupi diperlukan untuk semua tisu pelvis kecil, yang mustahil dilakukan dengan angina pectoris, oleh itu, walaupun dengan pemeliharaan haid, kemungkinan ketidaksuburan adalah tinggi;
  • kegembiraan tumbuh dari pinggiran, pergelangan kaki, kaki membengkak, tangan dan wajah secara beransur-ansur terlibat dalam proses ini: sebabnya adalah pelanggaran bekalan darah ke buah pinggang, atau pelanggaran hati;
  • gangguan peredaran darah akut terutamanya ditunjukkan oleh gejala angina pectoris, membawa bahaya besar kepada kehidupan (kematian adalah sekitar 50%), sebab utamanya adalah strok, ketika memanggil ambulans memerlukan gejala berikut: peningkatan sefalalgia berdenyut; pening; muntah; kehilangan koordinasi; myalgia, kelemahan otot; ataksia; ucapan yang dihambat; kehilangan kepekaan, paresis, kelumpuhan.
  • asthenia, gangguan mental berlaku lewat, dimanifestasikan oleh perasaan mengantuk, kehilangan fungsi kognitif, kemurungan.

Cara membezakan angina pectoris dari patologi lain

Dalam praktiknya, angina pectoris sering harus dibezakan dengan AMI, patologi paru dan gejala penyakit sistem muskuloskeletal..

Kesakitan dengan angina pectoris, tidak seperti AMI, berlangsung tidak lebih dari setengah jam, tidak hilang secara intensif, dihentikan oleh Nitrogliserin. Ketidakselesaan tidak berubah dengan perubahan kedudukan badan, batuk, bersin, nafas dalam-dalam. Rasa sakit tidak meningkat dengan palpasi, tetapi beban apa pun membawa kepada peningkatan sindrom kesakitan. Namun, untuk diagnosis yang tepat, klinik tidak mencukupi, pemeriksaan mendesak pesakit dengan kaedah instrumental dan makmal diperlukan.

Penyakit sistem muskuloskeletal memberikan penyinaran, tetapi tidak ada gejala patologi dari jantung, saluran darah, tidak sesak nafas, tidak ada manifestasi klinikal lain. Pada palpasi, terdapat peningkatan sindrom kesakitan, aktiviti motor terhad.

Sekiranya kita bercakap mengenai sindrom perut, maka di bahagian sistem pencernaan berlaku: muntah, pedih ulu hati, sendawa, kembung, dispepsia. Cardialgia dilupakan secara praktikal.

Secara umum, simtomatologi angina pectoris pada wanita lebih ketara, terang, berwarna dengan emosi, oleh itu, transformasi menjadi AMI adalah 10% lebih tinggi di dalamnya. Pada masa yang sama, prevalensi keseluruhan patologi berbanding lelaki adalah rendah..

Serangan angina - gejala, tanda dan bentuk patologi, rawatan

Tubuh manusia tidak sempurna, dan, walaupun terdapat semakin banyak teknologi moden dan penemuan baru, manusia menderita penyakit yang mengerikan. Kadar kematian akibat penyakit kardiovaskular telah meningkat beberapa kali berbanding abad sebelumnya. Kedua-dua wanita dan lelaki menderita penyakit ini. Dengan mengabaikan isyarat sederhana dari badan, kita membiarkan penyakit itu berlaku.

Pertimbangkan gejala angina pectoris pada wanita, kaedah pertolongan cemas dan cari tahu apa ubat-ubatan rakyat yang dapat membantu tubuh mengatasi penyakit ini.

Gambaran klinikal ciri angina pectoris

Klinik angina pectoris mempunyai gejala umum, tetapi bentuk patologi berbeza. Terdapat angina yang stabil dan tidak stabil. Angina pectoris stabil atau angina exertional dibahagikan kepada empat kelas fungsi mengikut tahap keparahan gejala dan tahap aktiviti fizikal yang menyebabkan serangan. Untuk serangan angina yang luar biasa, pemicu diperlukan.

Pencetus boleh menjadi faktor seperti:

  • latihan fizikal;
  • udara sejuk;
  • perubahan kedudukan badan;
  • tekanan;
  • merokok.

Apabila serangan penyakit berkembang dengan latar belakang kesejahteraan lengkap, angina rehat berlaku - terutamanya pada waktu malam. Dalam kes ini, faktor yang memprovokasi mungkin tidak.

Salah satu manifestasi klinikal penyakit jantung iskemia (penyakit jantung iskemia) yang paling biasa adalah angina

Kemudian gejala seperti:

  • sakit anginal di kawasan jantung atau di seluruh bahagian kiri dada;
  • peluh berkeringat sejuk;
  • kesukaran dengan tindakan bernafas;
  • peningkatan tekanan darah.

Jarang sekali, dispepsia dan gejala lain yang tidak berkaitan langsung dengan kerja jantung mungkin muncul. Keterukan gejala bergantung pada aktiviti sistem saraf, dan juga pada tahap patologi.

Bilangan gejala adalah individu. Setiap simptom dapat dijelaskan dengan lebih terperinci:

  1. Sakit jantung atau kardialgia. Gejala angina pectoris ini sering berlaku. Sifat kesakitan itu membosankan, intensiti sederhana, oleh sensasi ia digambarkan sebagai menekan dada. Beberapa pesakit menunjukkan bahawa dengan angina pectoris, sensasi terbakar muncul di dada.
  2. Kesukaran bernafas. Gejala ini dikaitkan dengan keperluan bekalan oksigen ke miokardium dan kekurangannya pada waktu serangan kerana hipoksia dan iskemia pada beberapa bahagian jantung.
  3. Gangguan dalam kerja sistem kardiovaskular. Ini ditunjukkan oleh pucat kulit, kelerengnya, dan juga anggota badan tumbuh mati rasa pada seseorang, tekanan darah meningkat dan peluh muncul di telapak tangan dan kaki. Dengan serangan angina pectoris secara tiba-tiba, keadaan pengsan dan sakit kepala mungkin berlaku. Nadi menjadi cepat dan cetek.

Tempoh kesakitan - tidak lebih daripada 15 minit

Untuk angina pectoris yang tidak stabil, empat bentuk penyakit dibezakan:

  • pertama kali muncul;
  • progresif;
  • postinfarction;
  • vasospastik (Prinzmetal).

Gejala serangan anginal muncul dalam keadaan lain, tetapi gambaran klinikal praktikalnya tidak berbeza dengan serangan angina yang luar biasa. Dengan angina yang tidak stabil secara progresif, rasa sakit mungkin terasa lebih sengit, tetapi penunjuk ini bersifat subjektif dan tidak mempengaruhi rawatan.

Mengapa simptomologi patologi pada lelaki dan wanita berbeza?

Gejala angina pectoris pada wanita dan lelaki sedikit berbeza. Pada mulanya, dipercayai bahawa ini bergantung pada warna sensasi yang lebih besar pada wanita. Sebagai contoh, pada temujanji doktor, seorang lelaki dan wanita akan menggambarkan kesakitan dengan cara yang berbeza, termasuk penyetempatan yang berbeza, tahap intensiti yang berbeza. Semasa menerangkan tentang sakit dada, wanita yang lebih kerap menggunakan istilah "angina pectoris", "sesak", "berat". Sebaliknya, lelaki bercakap secara eksklusif mengenai rasa sakit yang membosankan atau sakit. tahap kesakitan juga bergantung pada ambang kesakitan lelaki dan wanita.

Lelaki lebih sering mengadu kesakitan dengan intensiti yang kuat, wanita kurang memperhatikan hal ini, kerana ambang kesakitan meningkat (disebabkan oleh pra-persalinan dan keseimbangan hormon). Wanita juga cenderung melaporkan gejala yang kurang ketara seperti mual, sakit gigi, dan ketidakselesaan leher. Lelaki lebih kerap diam mengenai tanda-tanda seperti itu dan tidak mengaitkannya dengan patologi yang mendasari. Perkara utama bagi doktor adalah mengenali patologi dengan betul. Rawatan untuk sawan adalah sama untuk lelaki dan wanita, kecuali jika wanita itu hamil atau menyusui.

Apabila ada keperluan untuk diagnosis pembezaan?

Angina pectoris yang stabil dengan kursus khas mempunyai gambaran klinikal yang jelas. Tetapi perlu dilakukan diagnostik pembezaan jika tidak semua gejala dinyatakan atau terdapat pada pesakit. Diagnosis pembezaan juga diperlukan untuk bentuk angina pectoris atipikal, terutamanya untuk pertama kalinya dan penyakit Prinzmetall.

Angina pectoris boleh dikelirukan dengan patologi seperti:

  • gastritis dan esofagitis refluks;
  • pankreatitis;
  • hernia diafragma;
  • neuralgia interkostal;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks atau toraks;
  • hernia intervertebral.

Terdapat banyak kes apabila gejala serangan angina hanya muncul dalam bentuk ketidakselesaan di perut.

Patologi yang membezakan angina pectoris adalah kompleks dan memerlukan rawatan ubat atau pembedahan. Perlu dilakukan sejumlah kajian tambahan - dari ultrasound dan diakhiri dengan MRI untuk hernia dan osteochondrosis. Sekiranya patologi dikaitkan dengan saluran gastrousus, maka gangguan dyspeptik dalam bentuk pedih ulu hati, gangguan najis, dan muntah akan menjadi gejala yang kerap. Sekiranya penyebab kesakitan adalah hernia diafragma, maka makan berlebihan akan menimbulkan kemunculan gejala yang tidak menyenangkan..

Apa gejala pada wanita yang harus anda fikirkan mengenai patologi lain?

Terdapat sebilangan gejala yang boleh dikelirukan oleh wanita dengan angina pectoris. Pada mulanya, sensasi menyakitkan nampaknya serupa, tetapi sifat penampilan mereka berbeza..

Gejala dan penyebab angina pada wanita

Sebagai contoh, perlu diingat tanda-tanda yang tidak menunjukkan angina pectoris, iaitu:

  • sensasi menyakitkan berkembang secara berterusan;
  • serangan berlangsung lebih dari 20 minit;
  • semasa serangan, "Nitrogliserin" tidak membantu;
  • tidak ada aktiviti fizikal sebelum bermulanya kesakitan.

Gejala ini mungkin menunjukkan bukan sahaja infark miokard, tetapi juga patologi lain yang berkaitan, misalnya, dengan saraf interkostal. Gejala angina pectoris pada wanita juga dapat berubah dari masa ke masa, seiring dengan usia, atau dengan berlakunya penyakit. Sebagai contoh, gejala angina pectoris stabil boleh menjadi tidak stabil dan menyebabkan infark miokard..

Reaksi terhadap gejala angina pectoris pada wanita sangat mendesak. Walau apa pun, perundingan doktor perlu dilakukan, walaupun serangan itu mengganggu tidak lebih dari sekali. Semakin awal rawatan patologi bermula, semakin besar kemungkinan untuk memperlambat perkembangan penyakit arteri koronari dan mencegah timbulnya kegagalan jantung..

Kecacatan dengan angina

Rawatan angina pectoris dengan ubat-ubatan rakyat di rumah

Algoritma tindakan semasa serangan

Sekiranya serangan angina pectoris berlaku semasa aktiviti fizikal, pesakit perlu bertenang, hentikan jenis aktivitinya. Kedudukan badan yang ideal adalah duduk dengan kaki dilanjutkan ke hadapan. Tidak digalakkan meletakkan pesakit di punggungnya, kerana dalam posisi ini aliran keluar darah vena dari jantung akan menjadi sukar.

Bantuan harus diberikan kepada pesakit dan di rumah

Kemudian diperlukan beberapa tindakan berikut:

  • suhu udara di dalam bilik mestilah selesa, pada suhu 25 darjah celsius;
  • tingkap dan ventilasi harus terbuka, penting bagi pesakit untuk mendapatkan udara segar yang mencukupi;
  • pakaian yang mengehadkan pergerakan pesakit harus dilepaskan, tali pinggang dilonggarkan, kancing tidak dibuka.

Ubat-ubatan rakyat

Sebelum menggunakan kaedah alternatif untuk angina pectoris, pastikan anda berjumpa dengan pakar kardiologi.

  1. Ambil 40 tetes jus ramuan motherwort segar selama 2 saat. l. sebelum makan selama sebulan. Untuk simpanan musim sejuk, campurkan jus dengan jumlah vodka yang sama. Ambil 1 sudu kecil. 3 kali sehari.
  2. Campurkan akar valerian, rizom licorice, buah dill, ramuan string, panzeria wol, perbungaan marigold (1: 2: 1: 2: 2: 2). Satu sudu campuran diseduh dalam segelas air mendidih, bersikeras dalam pemanasan sekurang-kurangnya satu jam, disaring dan diminum sepertiga gelas tiga kali sehari.
  3. Dalam rawatan rakyat angina pectoris, campuran bawang putih dan madu digunakan. Tatal 5 lemon melalui penggiling daging, anda boleh dengan kupas, peras jusnya. Masukkan 5 kepala bawang putih cincang dan 0.5 liter madu ke dalamnya, campurkan. Simpan di tempat yang sejuk selama seminggu. Ambil 2c l. setiap hari selama dua minggu.
  4. Teh Hawthorn - membawa kelegaan dari sakit jantung setelah penggunaan harian yang singkat. Kaedah penyediaan: 3-4 sudu hawthorn kering diambil selama 1 liter air mendidih. Untuk mengekalkan sifat tanaman ubat, ia diseduh dalam termos.

Rawatan terapeutik dan ubat untuk angina pectoris

Serangan angina pectoris dapat dihentikan sendiri atau dengan bantuan doktor kecemasan. Kemudian diperlukan perundingan dengan pakar kardiologi untuk menentukan penyebab utama angina pectoris. Adalah mungkin untuk meresepkan sejumlah ubat yang tidak hanya bertindak secara simptomatik, tetapi juga akan membantu mengurangkan jumlah serangan ke minimum, memberikan kesan pencegahan, mencegah kemungkinan komplikasi.

Sekiranya tekanan darah meningkat semasa serangan, beta-blocker diresepkan. Dana ini membantu mengurangkan penggunaan oksigen miokardium.

Di samping itu, dilantik:

  • nitrat pelepasan berpanjangan (dalam bentuk tampalan, tablet);
  • statin (jika aterosklerosis menjadi penyebab penyakit jantung iskemia dan angina pectoris);
  • ubat antihipertensi (jika etiologi serangan adalah vasospasme koronari).

Statin

Sekiranya tahap kolesterol dalam darah meningkat, ini menyebabkan perkembangan dan perkembangan aterosklerosis. Penyakit ini membawa kepada angina pectoris, jadi ia mesti dicegah. Untuk ini, ubat anti-sklerotik, atau statin, bertujuan. Mereka menurunkan kepekatan kolesterol berbahaya, tergolong dalam ubat generasi terbaru, diambil untuk waktu yang lama.

Mekanisme tindakan statin adalah untuk menekan aktiviti enzim yang menjadi pemangkin penghasilan asid mevalonik - tahap awal dalam sintesis kolesterol. Proses ini membawa kepada peningkatan kereaktifan reseptor lipoprotein berkepadatan rendah di hati, penyingkiran trigliserida dari plasma. Selain itu, statin meningkatkan pengembangan saluran darah, mengurangkan kelikatan plasma, memperbaiki hemodinamik dan keadaan sistem pembekuan. Ini menghalang pembentukan dan pecahnya plak aterosklerotik..

Statin termasuk rosuvastatin, fluvastatin, simvastatin, atorvastatin (Atokord, Atoris, Krestor, Mertenil). Semua ubat kumpulan diambil sebelum tidur pada dos 10-80 mg sehari (bergantung kepada tahap kolesterol dalam darah, yang ditetapkan oleh doktor). Dadah boleh menyebabkan sakit otot, mual. Tablet berharga tinggi: 28 pcs. Crestor - 2500 rubel, 28 keping. Zokora - 750 r.

Tindakan untuk serangan yang berpanjangan

Sekiranya serangan angina berlangsung lebih lama daripada biasa (lebih dari 20 minit), anda perlu menghubungi ambulans. Dalam keadaan seperti itu, risiko mendapat infark miokard meningkat dengan ketara, aktiviti jantung boleh berhenti. Semakin lama masa berlalu sejak permulaan serangan, semakin tinggi kemungkinan zon iskemia jaringan jantung yang besar, yang akan menyebabkan kegagalan jantung kronik atau kardiosklerosis.

Setelah ambulans dipanggil ke pesakit, perlu menghentikan serangan dengan cara lain yang ada. Anda boleh menggunakan analgesik bukan narkotik dalam kombinasi dengan antispasmodik, iaitu "Baralgin", "Spazmalgon", "Maksigan", "Fanigan". Ubat ini akan berfungsi paling cepat jika diberikan secara intravena, setelah mencairkannya dengan larutan glukosa 5%. Dianjurkan untuk melakukan manipulasi oleh pegawai perubatan..

Angina Prinzmetal - apa itu?

Angina mikrovaskular - apa itu?

Tanda dan gejala utama angina pada wanita

Walaupun di dunia moden perubatan selalu mencari cara baru untuk mengatasi penyakit dan memanjangkan umur seseorang, masih ada masalah yang diakui sangat serius. Ini termasuk angina pectoris. Ia adalah penyakit berbahaya dan boleh menyerang lelaki dan wanita. Anda harus mengetahui gejala dan tanda-tanda angina pectoris, kerana lawatan ke doktor tepat pada masanya dapat menyelamatkan nyawa..

Angina adalah keadaan jantung yang serius. Ia dicirikan oleh proses patologi yang timbul akibat sukarnya akses darah ke bahagian jantung tertentu. Sebagai peraturan, angina pectoris adalah salah satu manifestasi penyakit arteri koronari..

Kerana aliran darah yang tidak mencukupi, satu atau kawasan jantung yang lain mungkin mulai mengalami kebuluran oksigen, yang menyebabkan pelanggaran serius, dan seterusnya menjadi nekrosis. Penyakit semacam itu, sebagai peraturan, muncul dengan latar belakang gairah emosi yang kuat atau aktiviti fizikal yang berlebihan. Tanda-tanda utama angina pectoris pada wanita sama seperti pada lelaki. Walau bagaimanapun, pada wanita, penyakit ini mempunyai jalan yang lebih baik..

  1. Gejala angina
  2. Jenis angina pectoris dan tanda-tandanya
  3. Punca penyakit
  4. Ciri-ciri angina pectoris pada wanita
  5. Bantuan kecemasan untuk serangan angina

Gejala angina

Gejala pertama angina pectoris pada wanita boleh dicirikan oleh perkara berikut:

  1. Sakit menekan yang teruk di kawasan jantung.
  2. Sensasi yang tidak menyenangkan di leher, belakang (pada tahap kawasan toraks), lengan bawah.
  3. Dyspnea.
  4. Berpeluh bertambah.
  5. Kemungkinan pening, hampir pingsan.
  6. Peningkatan kegelisahan, ketakutan kematian yang teruk.
  7. Rasa kelemahan yang tidak menyenangkan, peningkatan keletihan.

Anda mungkin juga mengalami gejala berikut:

  1. Batuk. Umumnya kering, tidak melegakan. Berlaku ketika pesakit berada dalam keadaan terlentang. Gejala ini dapat dijelaskan dengan genangan darah di kawasan paru..
  2. Kebas hujung jari.
  3. Pernafasan cetek.

Jenis angina pectoris dan tanda-tandanya

Angina stabil (juga disebut angina eksertikal). Ia dibahagikan kepada beberapa jenis (bergantung kepada keparahan penyakit):

  • Jenis pertama dicirikan oleh perkembangan serangan secara beransur-ansur. Tekanan di kawasan dada juga boleh berlaku dengan peningkatan fizikal. Mereka jarang muncul.
  • Angina stabil jenis kedua dicirikan oleh munculnya rasa sakit di jantung ketika berjalan cepat, setelah makan sejumlah besar makanan.
  • Jenis ketiga ditakrifkan oleh kesakitan yang berlaku walaupun dengan berjalan normal. Mereka juga dapat muncul dengan kegembiraan, tekanan, perubahan suhu yang tajam..
  • Jenis keempat dicirikan oleh berlakunya rasa sakit di jantung, tidak hanya dengan adanya tekanan, tetapi juga dalam keadaan tenang..

Angina yang tidak stabil. Jenis penyakit ini ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • Kerap menekan jantung yang kerap.
  • Secara beransur-ansur meningkatkan keparahan penyakit, peningkatan kekerapan serangan.
  • Kejadian kerap berlaku kejang pada waktu malam.
  • Kejang boleh berlaku ketika rehat.
  • Variasi angina. Jenis ini dicirikan oleh kenyataan bahawa ia menampakkan diri pada waktu malam, begitu juga pada waktu pagi. Kejang sering berlaku pada waktu rehat dan biasanya hanya berlangsung selama 3-5 minit. Dengan serangan seperti itu, "Nitrogliserin" berkesan.

Sekiranya tanda-tanda angina pectoris pada seorang wanita menunjukkan varian penyakit yang tidak stabil, ambulans harus dipanggil secepat mungkin. Pesakit memerlukan rawatan segera di hospital. Sekiranya, dengan semua petunjuk, angina pectoris stabil, maka dengan serangan cukup untuk mengambil "Nitrogliserin". Walau bagaimanapun, dalam keadaan apa pun, disyorkan untuk segera berjumpa doktor. Semakin cepat rawatan bermula, semakin kecil kemungkinannya akan membawa akibat yang serius..

Punca penyakit

Penyempitan arteri koronari jantung boleh berlaku kerana pelbagai sebab, tetapi yang utama dan paling asas adalah aterosklerosis. Dengan pemakanan yang tidak betul, plak lemak dapat terbentuk di dinding saluran darah. Sekiranya depositnya bertambah besar, mereka dapat menyempitkan lumen di dalam kapal, mengganggu aliran darah yang normal.

Gumpalan darah yang telah merobek tempatnya dapat dibawa ke saluran pembuluh darah yang tipis oleh aliran darah, yang akan menyebabkan penyumbatan lengkap atau sebahagian dari kawasan ini. Akibatnya, aliran darah berkurang dengan ketara, oksigen dan elemen penting tidak masuk ke sfera yang betul, tisu mengalami kelaparan oksigen, dan kemudian mati.

Penyebab angina pectoris pada wanita juga berbeza. Salah satu pilihan adalah vasospasme. Ini mungkin disebabkan oleh merokok, tekanan yang teruk..

Sebagai peraturan, angina pectoris adalah hasil keturunan dan gaya hidup yang tidak aktif, rumit oleh merokok dan alkohol. Untuk mencegah penyakit ini, anda harus makan dengan betul, menghilangkan tabiat buruk, bersenam secara teratur, dan juga mengurangkan jumlah tekanan dalam kehidupan seharian..

Ciri-ciri angina pectoris pada wanita

Gejala pertama angina pectoris pada wanita selalunya bersifat neurologi. Berikut ini ditambahkan pada ciri biasa:

  1. Kemunculan lalat putih di depan mata.
  2. Pening.
  3. Penglihatan menurun.
  4. Kepekaan badan menurun.
  5. Mual, sakit di bahagian perut.

Semasa tempoh serangan, latar belakang hormon wanita berubah sangat banyak, terdapat ketidakselesaan neurologi yang hebat. Secara khusus, mungkin muncul: ketakutan yang kuat terhadap kematian, kekurangan udara. Sakit dada dapat dirasakan sebagai luka yang sakit. Sesak nafas yang berkaitan dengan tekanan emosi semasa serangan juga biasa..

Semasa mendiagnosis penyakit pada wanita, doktor sering tidak dapat memastikan angina pectoris dengan tepat. Untuk diagnosis yang tepat, adalah perlu untuk menstabilkan keadaan emosi pesakit. Adalah sangat penting bahawa doktor dapat menentukan dengan tepat perbezaan antara angina pectoris dan penyakit lain yang serupa dengan tanda-tanda. Sebagai contoh, simptom serupa muncul pada cardioneurosis, osteochondrosis. Walau bagaimanapun, tanda-tanda berikut akan menjadi kunci bagi penyakit ini:

  1. Tempoh sensasi yang menyakitkan.
  2. Kesakitan tajam di kawasan dada.
  3. Penyebaran sensasi menyakitkan seterusnya ke seluruh badan.

Juga, serangan panik biasa sering disalah anggap sebagai angina pectoris, yang dicirikan oleh: sakit dada, takut mati, kelemahan umum, dll..

Bantuan kecemasan untuk serangan angina

Sekiranya gejala utama serangan angina dikenal pasti, maka langkah-langkah berikut harus dilakukan tanpa gagal:

  1. Hubungi ambulans kecemasan.
  2. Beri pesakit "Nitrogliserin".

Apa yang harus dilakukan jika serangan tidak berhenti dalam beberapa minit atau jika ia semakin kuat, tetapi tidak ada kesan dari ubat tersebut? Maka perlu melakukan tindakan berikut:

  1. Pesakit mesti diberi rehat sepenuhnya. Kedudukan lebih baik duduk, tidak berbaring.
  2. Pesakit harus diyakinkan agar kegelisahan tidak meningkatkan serangan atau memprovokasi yang baru..
  3. Bilik mesti berventilasi dengan baik. Sebaiknya pesakit menanggalkan pakaian ketat, membuka jaket, memberikan aliran udara maksimum ke paru-paru. Pesakit harus bernafas dalam-dalam dan sekata, agar tidak panik.

Selepas berakhirnya serangan angina, sangat penting untuk berjumpa doktor. Berdasarkan hasil diagnostik, pakar akan menentukan rawatan selanjutnya.

Angina pectoris - apa itu? Jenis, sebab, gejala, perkara yang tidak boleh dilakukan

Angina pectoris adalah penyakit sistem kardiovaskular, yang merupakan bentuk penyakit jantung koronari.

Apa ini? Keadaan yang berlaku apabila bekalan darah arteri ke otot jantung tidak mencukupi. Ini berlaku apabila saluran darah disempit ke tahap yang berbeza-beza, di mana darah yang kaya dengan oksigen memasuki lapisan otot jantung, yang diketahui oleh kita semua sebagai miokardium. Kelaparan oksigen berkembang sebagai akibat pembentukan plak kolesterol pada dinding dalam saluran darah, yang menghalang aliran darah.

Dalam artikel ini kita akan memahami apa itu angina, serta apa yang harus dilakukan dan apa yang tidak harus dilakukan semasa serangan..

Apa itu angina pectoris?

Dengan kata mudah, angina pectoris dari sudut pandang kardiologi: ia adalah bentuk kronik penyakit jantung koronari, berbanding dengan infarksi miokardium, yang merupakan bentuk iskemia jantung yang akut. Penyakit ini, seperti penyakit jantung iskemia ketiga - kardiosklerosis - saling berkaitan, kerana semuanya disebabkan oleh bekalan darah ke otot jantung yang tidak mencukupi.

Angina pectoris adalah bentuk penyakit arteri koronari yang paling biasa: ia didiagnosis pada hampir setiap pesakit kedua yang mengadu sakit dada dan perasaan memerah di jantung. Simptomologi ini menentukan nama penyakit: dari bahasa Yunani ia diterjemahkan sebagai penindasan atau pengecutan jantung. Angina pectoris juga disebut penyakit jantung koronari. Sebelum ini, doktor menggunakan nama angina pectoris, yang kini terdapat terutamanya dalam bahasa biasa.

Akibat pelanggaran peredaran jantung, seseorang mengalami sensasi yang menyakitkan dengan intensiti dan penyetempatan yang berbeza-beza: rasa sakit boleh menjadi ringan atau kuat sehingga orang itu diserang oleh ketakutan kematian.

Lelaki menderita angina pectoris lebih kerap daripada wanita, dan ketergantungan usia juga dinyatakan dengan jelas: semakin tua seseorang, semakin tinggi kemungkinan dia akan menghidap penyakit arteri koronari. Pada kumpulan umur lebih dari 60 tahun, risiko penyakit jantung koronari meningkat secara mendadak.

Sebelum ini, dipercayai bahawa peningkatan jumlah (dalam peratusan) orang yang relatif muda dengan angina pectoris menunjukkan trend umum perkembangan sosial di wilayah yang dipertimbangkan (kemiskinan, kelaparan, tahap perubatan rendah, dll.) Tetapi penyelidikan baru-baru ini menunjukkan bahawa di negara berpendapatan tinggi yang makmur, angina cenderung bertenaga kerana makan berlebihan dan aktiviti fizikal yang terhad, serta pelbagai tabiat buruk..

Angina pectoris sebagai bentuk iskemia jantung dicirikan oleh sakit paroxysmal di kawasan jantung, disertai dengan sesak di dada, sesak nafas dan artemia. Penyakit ini berbahaya kerana boleh berkembang menjadi:

  • kegagalan jantung;
  • infarksi miokardium.

Infarksi miokard dapat berkembang jika otot jantung dibiarkan tanpa bekalan darah untuk waktu yang lama dan dengan itu ambang kelangsungan hidupnya semasa hipoksia dilampaui. Dalam kes ini, perubahan yang berlaku pada tisu tidak dapat dipulihkan..

Faktor-faktor risiko

Faktor risiko yang menentukan ciri-ciri perkembangan, perkembangan dan manifestasi angina pectoris boleh diubah dan tidak dapat diubah, dengan kata lain - boleh ditanggalkan dan tidak dapat diperbaiki.

Faktor yang tidak dapat diperbaiki, atau tidak dapat diubah, terutamanya merangkumi usia, diikuti oleh faktor seksual dan genetik. Lelaki lebih berisiko terkena angina pectoris dalam lingkungan usia hingga 55 tahun daripada wanita: sebelum usia ini, tubuh wanita berjaya menghasilkan estrogen hormon seks wanita yang cukup, yang bertindak sebagai pertahanan semula jadi jantung dan saluran jantung.

Dengan bermulanya menopaus, keseimbangan hormon dalam tubuh wanita terganggu, kerana fungsi ovari memudar, dan estrogen dihasilkan semakin kurang. Oleh itu, pada orang berumur 55-60 tahun, kadar kejadian adalah sama pada kedua-dua jantina.

Bagi faktor keturunan, orang yang ibu bapanya menderita penyakit jantung koronari atau mengalami infark miokard lebih cenderung mengembangkan angina pectoris..

Faktor yang boleh ditanggalkan, atau diubah, tidak begitu membawa maut, kerana seseorang dapat mempengaruhi kehadirannya dalam hidupnya. Selalunya, terdapat hubungan erat dengan faktor patogen, dan penghapusan satu dapat menyebabkan hilangnya yang lain. Contohnya, mengurangkan pengambilan kalori dari diet harian dari lemak haiwan menyebabkan penurunan kadar kolesterol darah..

Penting! Kolesterol hanya terkandung dalam lemak haiwan, oleh itu, prasasti pada bekas dengan minyak sayuran, yang meyakinkan bahawa tidak ada kolesterol dalam produk ini, tidak lebih dari aksi publisiti. Sterol yang terdapat dalam produk tumbuhan disebut fitosterol (mikosterol dalam cendawan), dan tidak terlibat dalam proses aterosklerotik.

Ini diikuti oleh penurunan berat badan secara semula jadi (pound tambahan yang diperoleh terbentuk dengan mengorbankan lemak dan karbohidrat, penggunaannya juga perlu dikawal), setelah itu tekanan darah juga normal..

Tekanan 140/90 dianggap normal. Apa-apa di atas ini sudah boleh dianggap hipertensi..

Faktor yang boleh diubah yang mempengaruhi perkembangan angina pectoris:

  • pelanggaran metabolisme lipid dan lipoprotein dan peningkatan tahap zat ini dalam darah (hiperlipidemia);
  • berat badan berlebihan;
  • kekurangan aktiviti fizikal (ketidakaktifan fizikal);
  • tekanan darah tinggi (hipertensi arteri);
  • diabetes mellitus jenis 1 dan 2 (bergantung kepada insulin dan tidak bergantung kepada insulin);
  • anemia (termasuk kekurangan zat besi);
  • peningkatan kelikatan darah;
  • gangguan hormon (ini termasuk penggunaan kontraseptif oral hormon oleh wanita dan menopaus awal);
  • merokok;
  • mabuk (termasuk alkohol).

Faktor psychoemotional juga mempunyai pengaruh yang tinggi: tekanan, kejutan, kemurungan, dll..

  1. Penyebab hiperlipidemia juga merupakan gaya hidup statik: seseorang semakin suka berjalan kaki dengan perjalanan dengan kereta atau pengangkutan awam, dan menaiki tangga ke lif. Daripada bersantai aktif, komputer, TV dan bentuk rekreasi statik lain dipilih, yang membahayakannya disebabkan oleh penggunaan makanan segera (makanan segera, bir, kerepek, minuman berkarbonat bergula, dll.)..
  2. Sebilangan besar pesakit dengan angina pectoris (lebih dari 95%) menderita plak kolesterol di arteri koronari. Deposit kolesterol seperti itu juga berbahaya kerana menyumbang kepada pembentukan gumpalan darah yang menyumbat lumen saluran darah. Kolesterol tinggi disertai dengan kegemukan, jadi diet pesakit harus diubah secara radikal dengan sekatan ketat pengambilan kolesterol dan garam meja setiap hari. Dan serat makanan harus berada di bahagian atas menu..
  3. Merokok sangat berbahaya: penyedutan produk pembakaran tembakau menyebabkan reaksi yang sama dengan keracunan karbon monoksida, hanya dalam bentuk ringan. Sebabnya ialah ketika merokok, kepekatan dalam darah sebatian yang disebut karboksimemoglobin meningkat. Ini menghalang fungsi hemoglobin untuk mengikat molekul oksigen, yang menyebabkan hipoksia, kekejangan arteri dan koronari, dan hipertensi arteri. Perokok lebih cenderung mati akibat infark miokard dan penyakit lain dari sistem kardiovaskular daripada bukan perokok.
  4. Faktor risiko seperti disfungsi endotel, takikardia, tindak balas imun, dan lain-lain, mempengaruhi perkembangan angina pectoris..

Sekiranya, semasa mengumpul anamnesis, kehadiran lebih dari dua faktor dikesan, ini sudah tentu meningkatkan risiko keseluruhan. Semua faktor mesti diambil kira untuk menentukan taktik terapi dan langkah pencegahan sekunder untuk mencegah berulang penyakit ini. Serangan angina juga dapat dipicu oleh cuaca yang terlalu sejuk..

Punca berlakunya

Sebab-sebab perkembangan angina pectoris terletak pada kekurangan akut bekalan darah ke otot jantung. Kekurangan vaskular koronari menyebabkan gangguan perfusi miokardium dan iskemia seterusnya. Cardiomyocytes tidak menerima jumlah oksigen yang diperlukan untuk mengekalkan fungsi jantung. Pelanggaran yang dihasilkan dinyatakan dalam:

  1. pengumpulan produk metabolik yang berlebihan dalam miokardium (ini termasuk asid laktik, karbonik, fosforik, piruvik dan asid lain);
  2. pelanggaran keseimbangan ion;
  3. perencatan sintesis ATP.

Urutan perubahan yang berlaku dalam miokardium mencetuskan apa yang disebut lata iskemia. Apa maksudnya: akibat pelanggaran peredaran koronari, disfungsi miokard berlaku - pertama diastolik, dan kemudian sistolik, yang membawa kepada gangguan elektrofizik (seperti yang dibuktikan oleh perubahan yang sesuai pada elektrokardiogram). Hasil akhir dari semua perubahan ini adalah reaksi kesakitan yang ketara dan perkembangan angina pectoris..

Sebab utama yang membawa kepada angina pectoris khususnya dan penyakit jantung koronari secara umum adalah penyempitan saluran koronari, yang, pada gilirannya, disebabkan oleh manifestasi aterosklerosis (yang disebut stenosis aterosklerotik - penyempitan arteri koronari). Anda boleh bercakap mengenai serangan angina pectoris apabila lumen saluran darah ini menyempit separuh atau lebih.

Faktor lain yang menentukan keparahan angina pectoris adalah:

  • panjang bahagian saluran darah yang menyempit;
  • penyetempatan penyempitan;
  • jumlah isipadu arteri koronari yang terkena stenosis.

Angina pectoris dicirikan oleh gabungan patogenesis, oleh itu, selain penyumbatan aterosklerotik, kedua-dua trombofilia dengan pembentukan gumpalan darah dan kekejangan arteri koronari (angiospasms) dapat mempengaruhi sifat, frekuensi dan intensitas serangan angina. Cardiospasm juga boleh bersifat refleks dengan:

  1. patologi gastrousus seperti hernia diafragma, penyakit batu empedu, penyempitan esofagus, dan lain-lain;
  2. penyakit berjangkit;
  3. reaksi alahan badan;
  4. lesi reumatoid dan sifilik saluran darah - aortitis, periarteritis, vaskulitis dan endarteritis.

Semua manifestasi ini mengganggu peraturan saraf arteri koronari jantung yang lebih tinggi..

Secara sederhana, semua kes angina pectoris boleh dibahagikan kepada dua jenis: angina exertional dan angina rehat. Yang pertama berlaku semasa tekanan fizikal atau psikoemosi, pengaruh ketara faktor endogen atau eksogen pada bekalan darah ke otot jantung. Dengan angina rehat, serangan berlaku terutamanya pada waktu malam, tanpa alasan yang jelas.

Menurut klasifikasi antarabangsa, jenis dan subspesies angina pectoris berikut dibezakan:

  • angina pectoris - kejadian kali pertama, stabil dan tidak stabil (progresif);
  • angina spontan (nama lain - vasospastik atau istimewa).

Dengan angina pectoris, rasa sakit muncul di belakang sternum dengan tenaga yang ketara, yang dapat dihentikan dengan menggunakan ubat atau berhenti ketika rehat. Apabila angina pectoris berlaku untuk pertama kalinya, serangan berlangsung tidak lebih dari 30 hari dari hari serangan pertama. Selanjutnya, mungkin terdapat regresi (pelemahan), penstabilan atau perkembangan patologi.

Angina pectoris dianggap stabil apabila manifestasi berlangsung lebih dari 4 minggu dari hari serangan pertama. Tahap angina pectoris stabil berbeza bergantung pada keadaan fizikal pesakit, membiarkan beban tertentu, dan yang berkaitan dengan kelas fungsi 1-4.

Untuk kelas 1, serangan angina adalah ciri hanya sekiranya terdapat aktiviti fizikal yang berpanjangan dan berlebihan. Dalam kes lain (beban biasa), orang itu merasa baik dan bertoleransi dengan beban seperti biasa.

Gred 2 dicirikan oleh beberapa batasan aktiviti fizikal:

  • ketika berjalan tanpa mendaki jarak lebih dari 0.5 km;
  • semasa menaiki tangga ke ketinggian yang sepadan dengan tingkat 2.

Dalam kes ini, serangan penyakit dapat berkembang di bawah pengaruh cuaca berangin dan sejuk, kegembiraan psikoemosi dan segera setelah terbangun.

Di kelas 3, terdapat batasan aktiviti fizikal yang tajam - angina pectoris berlaku setelah 100 meter dengan langkah tenang dan mendaki ke tingkat satu.

Gred 4 adalah yang paling sukar, walaupun beban yang lemah sudah cukup untuk memulakan serangan, dan dalam kes yang teruk, angina pectoris juga menunjukkan dirinya dalam keadaan rehat.

Dengan angina pectoris yang tidak stabil, atau progresif, serangan penyakit menjadi lebih kerap, menjadi lebih lama dan teruk dengan aktiviti fizikal yang stabil (tidak berubah).

Angina vasospastik disebabkan oleh kekejangan spontan arteri koronari. Dengan spontan angina pectoris, serangan hanya dapat dilihat pada waktu rehat (oleh itu nama kedua - rehat angina) dan pada waktu malam atau subuh. Keadaan ini diperhatikan oleh orang-orang dahulu, yang menyebutnya "dolor ignis ante lucem" - kerinduan sengit sebelum subuh. Ungkapan itu menunjukkan keadaan seseorang yang mengalami sakit jantung di sempadan tidur dan bangun.

Gejala angina: bagaimana mengenali tanda-tanda pertama serangan?

Tanda-tanda pertama angina pectoris adalah rasa sesak dan sakit dada, yang boleh beralih ke kiri ke arah jantung. Angina pectoris dicirikan oleh pelbagai sindrom kesakitan: memotong, menarik, menekan, membakar dan kesakitan lain. Intensitasnya juga berubah-ubah, dari memerah nyaris tanpa rasa sakit hingga sensasi kesakitan yang tajam.

Cara membezakan tanda-tanda pertama angina pectoris dari yang terdapat pada infark miokard akut: serangan angina pectoris berjaya dihentikan dengan mengambil nitrogliserin. Sekiranya penyakit ini sudah berada pada tahap yang teruk, mungkin sekali lagi mengambil ubat, tetapi tidak lebih dari dua kali. Kesakitan hilang dalam 2-5 minit. Dengan infark miokard, nitrogliserin tidak mempunyai kesan terapeutik yang ketara..

Tanda-tanda lain: pucat wajah, sukar bernafas, kemungkinan penyinaran (mundur) kesakitan di bahagian kiri atas badan (bilah bahu, bahu, dll.), Serta di bawah rahang bawah.

Gejala lain di mana angina pectoris dapat dibezakan: keadaan pesakit bertambah baik ketika rehat, tetapi tidak berbaring, dan beban fizikal atau psiko-emosi menyumbang kepada serangan itu sendiri.

Bersama dengan rasa sakit, pucat, dan kesukaran bernafas, gejala pada orang dewasa termasuk:

  • penyinaran kesakitan;
  • kebergantungan ketara dari manifestasi penyakit ini pada peningkatan tekanan fizikal atau mental;
  • pucat muka;
  • mati rasa dan hipotermia tangan;
  • degupan jantung yang cepat dengan kemungkinan gangguan.

Semasa serangan angina pectoris, seorang pesakit mempunyai ciri ekspresi penderitaan di wajahnya; dengan rasa sakit yang teruk, orang itu bercakap tentang ketakutan kematian atau mendakwa bahawa dia akan mati. Pose ciri - beku, dengan tangan menekan ke dada.

Angina pectoris: apa yang harus dilakukan dan apa yang tidak?

Selalunya pada pesakit dengan angina pectoris, gejala yang sesuai tiba-tiba muncul, dan rawatan dalam kes ini, pertama sekali, terdiri daripada pertolongan cemas yang betul..

Apa yang perlu dilakukan jika seseorang mengalami serangan angina:

  1. Pertama sekali, anda perlu memanggil ambulans, selepas itu untuk memastikan keadaan rehat orang itu - untuk duduk (tetapi tidak berbaring! Kedudukan berbaring memperburuk keadaan pesakit).
  2. Beri tablet nitrogliserin atau jatuhkan 2-3 tetes cairan cair pada kiub gula halus dan biarkan larut. Sekiranya perlu, prosedur ini dapat diulang dua kali lagi, tetapi tidak lebih - jika tidak, tekanan darah dapat turun dengan mendadak.
  3. Tanggalkan kolar pakaian, memudahkan pernafasan. Sekiranya pesakit tidak berada di luar rumah, bilik harus diventilasi untuk memastikan akses oksigen maksimum.
  4. Faktor psikologi juga penting: anda perlu menenangkan orang itu dan meyakinkannya tentang keperluan untuk bernafas dalam-dalam..

Akibat dan komplikasi serangan

Sekiranya serangan angina pectoris berpanjangan dan tidak berhenti dengan ubat, terdapat risiko tinggi untuk berkembang menjadi infark miokard. Dengan angina pectoris yang stabil dan ketiadaan rawatan yang betul (dan / atau adanya faktor yang memburukkan) komplikasi berlaku dalam bentuk kardiosklerosis dan kegagalan jantung kronik.

Komplikasi yang paling serius adalah akibat dari angina pectoris yang melumpuhkan, yang telah berkembang menjadi infark miokard. Dalam kes yang melampau, hasil yang mematikan tidak akan dikecualikan sekiranya pesakit tidak diberikan pertolongan cemas tepat pada masanya.

Diagnostik

Elektrokardiogram sangat penting untuk diagnosis angina pectoris; gambaran klinikal yang lebih panjang diberikan oleh pemantauan EKG setiap hari. Kaedah seperti ergometri basikal dan scintigraphy miokard juga digunakan. Ini membolehkan anda menentukan tahap perubahan patologi pada saluran koronari dan otot jantung, serta penyetempatannya.

Ujian darah makmal ditetapkan untuk kehadiran pelbagai bahan dan untuk menentukan perubahan ciri darah. Coagulogram diperlukan.

Rawatan angina pectoris pada orang dewasa

Rawatan angina pectoris merangkumi kelegaan dan pencegahan serangan dan komplikasi angina pectoris.

Bagaimana merawat? Terapi ubat yang dirancang merangkumi:

  • ubat anti-iskemia (antiangial);
  • nitrat berpanjangan (isosorbide dinitrate, dll.);
  • beta-blocker (contohnya, anaprilin);
  • penyekat saluran kalsium (verapamil, dll.),
  • dan juga ubat-ubatan seperti molsidomin, trimetazidine dan lain-lain.

Sebaiknya gunakan terapi ubat menggunakan ubat kumpulan statin (anti-sklerotik), antioksidan (tocopherol) dan agen antiplatelet (aspirin, aspirin cardio, dll.). Sekiranya terdapat tahap penyakit yang teruk, rawatan pembedahan ditunjukkan, kaedah yang paling biasa adalah cangkok pintasan arteri koronari..

Apa yang sebenarnya perlu dilakukan dengan angina pectoris, dan apa yang tidak dapat dilakukan adalah lebih baik dijelaskan dengan pakar kardiologi. Bagaimanapun, terapi hanya berkesan apabila sistematik dan disertai dengan perubahan cara hidup: berhenti merokok dan alkohol, penjatahan aktiviti fizikal yang wajar, pemakanan rasional dengan dominasi buah-buahan segar dan sayur-sayuran, dan rejimen harian wajib.

Persediaan untuk rawatan angina pectoris

Doktor biasanya menetapkan beberapa ubat pada masa yang sama kepada pesakit dengan angina. Sebahagian daripada mereka melegakan sawan, yang lain meningkatkan prognosis jangka panjang. Anda mesti minum banyak pil, tetapi semuanya diperlukan. Jangan berhenti minum ubat tanpa kebenaran. Bercakap dengan doktor anda tentang menambahnya dengan ubat semula jadi yang dinyatakan di bawah..

NitratMelonggarkan saluran darah dan melebarkan lumennya. Tablet Nitrogliserin di bawah lidah melegakan serangan sakit dada. Juga, nitrogliserin boleh diambil untuk profilaksis sebelum bersenam atau keadaan tertekan..
AspirinIa menghalang pembentukan gumpalan darah - pembekuan darah. Ini mengurangkan risiko infark miokard. Doktor anda mungkin menetapkan anda untuk mengambil aspirin setiap hari untuk mencegah serangan jantung. Ini kadang-kadang menyebabkan pendarahan perut. Tetapi bagi penghidap angina, manfaat aspirin lebih besar daripada risikonya..
Plavix atau BrilintaUbat-ubatan untuk mencegah pembekuan darah adalah clopidrogel (Plavix), ticagrelor (Brilinta), dan beberapa ubat lain. Mereka mungkin diresepkan sebagai tambahan atau bukan aspirin. Kesan sampingan yang mungkin berlaku adalah pendarahan, lebam. Walau bagaimanapun, faedahnya mungkin lebih besar daripada risikonya.
Penyekat betaHormon epinefrin (adrenalin) membuat jantung berdegup lebih cepat dan lebih keras, dan penyekat beta sebahagiannya menghalang tindakannya. Akibatnya, nadi dan beban pada jantung berkurang. Menurunkan tekanan darah, frekuensi serangan sakit dada yang lebih rendah, dan risiko serangan jantung yang lebih rendah.
StatinStatin menurunkan kolesterol darah dan menurunkan risiko serangan jantung dengan cara lain. Mereka boleh menyebabkan sakit otot, keletihan, gangguan ingatan, tetapi mereka menangguhkan serangan jantung dan memanjangkan umur hingga beberapa tahun. Pesakit dengan angina pectoris mesti membawanya tanpa gagal. Ubat ini harus dibatalkan hanya jika kesan sampingannya tidak dapat ditoleransi..
Antagonis kalsiumMereka juga dipanggil penyekat saluran kalsium. Ubat ini melonggarkan dan melebarkan saluran darah, menjadikan darah lebih mudah mengalir ke jantung. Kesan sampingan yang biasa adalah pembengkakan, ruam kulit. Dr. Sinatra percaya tablet magnesium vitamin B6 melakukan perkara yang sama dengan antagonis kalsium, tetapi tanpa kesan sampingan yang berbahaya..

Ambil ubat anda setiap hari mengikut dos yang ditetapkan untuk anda. Simpan bekalan tablet yang mencukupi di rumah, juga di negara dan di dalam kereta. Ketahui apa ubat yang diresepkan, apakah kesan setiap ubat. Ia mudah dilakukan dan faedah pengambilan pil akan meningkat..

Berapa lama tempoh rawatan?

Kursus rawatan untuk angina pectoris harus jangka panjang, biasanya sepanjang hayat. Anda tidak boleh berehat secara sewenang-wenang dalam mengambil ubat, mengurangkan dosnya.

Ini boleh menyebabkan fakta bahawa angina pectoris stabil berubah menjadi tidak stabil, atau bahkan serangan jantung. Sekiranya anda ingin menghentikan atau mengurangkan dos ubat apa pun, berbincanglah dengan doktor anda.

Tetapi sebelum berjumpa doktor, jangan ubah apa-apa sendiri. Ubat moden untuk penyakit kardiovaskular menyebabkan hampir tidak ada kesan sampingan.

Gejala yang tidak menyenangkan yang dialami pesakit biasanya disebabkan oleh sebab psikologi, serta akibat dari aterosklerosis, yang telah mempengaruhi saluran yang memberi makan jantung, otak dan kaki mereka.

Pertama sekali, harus diperhatikan bahawa ubat semacam itu cukup berkesan apabila diminum dalam jangka masa yang lama, tetapi seseorang tidak boleh berfikir bahawa ubat tersebut dapat menggantikan ubat moden. Mereka dibenarkan untuk digunakan hanya sebagai alat tambahan, dan tidak lebih.

Kesemuanya menyumbang kepada:

  • menurunkan kolesterol jahat;
  • pembubaran plak aterosklerotik;
  • penurunan tekanan darah;
  • membersihkan saluran darah;
  • meningkatkan keanjalan dan kebolehtelapan mereka.

Campuran disediakan dengan cara berikut. Lumurkan sepuluh lemon dengan air mendidih. Lima kepala bawang putih dikupas. Semua produk ini digiling dengan pengisar atau penggiling daging dan dituangkan dengan satu liter madu cair. Lebih baik mengambil varieti ini:

  • soba;
  • hutan;
  • akasia;
  • bunga matahari;
  • Altaik.

Produk siap disimpan dalam keadaan sejuk, di dalam bekas kaca dengan penutup yang ketat. Perlu diambil pada waktu pagi sebelum makan, dua sudu besar. Campuran diserap semula. Kursus berlangsung sehingga keseluruhan bahagian telah digunakan.

Pemulihan dan prognosis

Ramalan dan proses pemulihan bergantung pada banyak faktor, terutamanya yang tidak dapat dipulihkan, yang utama adalah usia. Sekiranya pesakit tua yang menghidap penyakit jantung koronari mengikuti semua preskripsi doktor dan mengambil ubat secara sistematik, terapi sokongan seperti itu, serta melepaskan tabiat buruk dan memperbaiki berat badan, membawa kepada hasil yang positif..

Diet

Angina pectoris adalah tekanan yang merupakan varian perjalanan penyakit jantung iskemia. Serangan boleh berlaku terhadap latar belakang pemakanan yang tidak betul. Tanda pertama yang menunjukkan bahawa anda makan dengan tidak betul dengan angina adalah munculnya sensasi terbakar di kawasan dada.

Tujuan utama pemakanan adalah untuk mencegah kejang. Dengan bantuan produk tertentu, mungkin untuk menormalkan metabolisme, serta meningkatkan pembekuan darah.

Senarai produk yang dilarang dan dibenarkan

Makanan pemakanan harus betul dan seimbang. Diet ini merangkumi hanya makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral. Untuk menormalkan metabolisme, dan juga untuk memulihkan bukan sahaja otot, tetapi juga saluran darah, doktor menetapkan diet pesakit No. 10.

Senarai produk yang diluluskan:

    1. Makan sayur-sayuran segar.
  1. Sup tanpa lemak yang diperbuat daripada sayur-sayuran.
  2. Buah (tanpa gula).
  3. Kuning telur. Ia dibenarkan menggunakan tidak lebih dari 2 kali seminggu.
  4. Roti: rai atau gandum.
  5. Bubur. Pengecualian adalah beras dan semolina.
  6. Daging: arnab, ayam belanda tanpa lemak.
  7. Ikan laut.
  8. Minuman: teh lemah, jus sayur atau buah.
  9. Kacang.

Anda boleh memasak makanan dalam mentega rendah lemak.

Kecualikan dari diet:

  • Jangan mengambil kaldu tepu yang diperbuat daripada ikan atau produk daging.
  • Kecualikan hati.
  • Produk manis dan sedap.
  • Untuk angina pectoris, dilarang makan hidangan salai, pedas, dan masin.

Sosej yang dilarang keras dan pelbagai makanan berlemak tinggi.

Harus diingat bahawa angina pectoris boleh berlaku bersamaan dengan hipertensi arteri atau diabetes mellitus. Dalam kes ini, pesakit perlu mengurangkan pengambilan garam. Dos garam harian hendaklah 2-3 g.

Dengan angina pectoris, yang mengancam perkembangan serangan jantung (tidak stabil), termasuk untuk penyakit jantung kronik, perlu mematuhi norma kalori. Dengan berat badan normal, ambil 2900 kkal:

  • Protein tidak melebihi 100g.
  • Lemak 90 g sehari.
  • Dos terbesar adalah karbohidrat, tidak lebih daripada 350 g sehari.

Dengan berat badan berlebihan, kandungan kalori dikurangkan, sehingga berkisar antara 2000-2100 kkal sehari.

  • Lemak 70 g.
  • Karbohidrat 300 g.

Sertakan diet yang kaya dengan makanan:

  • iodin;
  • zink;
  • potasium;
  • vitamin dari kumpulan B;
  • metionin;
  • mangan.

Makanan yang dimakan oleh seseorang yang menghidap iskemia jantung harus kaya dengan vitamin C.

Retinol membantu mencegah vasokonstriksi. Vitamin C dapat mengurangkan tekanan darah dengan cepat. Di samping itu, ia mempunyai kesan santai yang baik secara langsung pada arteri. Kualiti positif tambahan termasuk keupayaan untuk mengurangkan kebolehtelapan vaskular.

Kaedah rawatan tradisional

Penyembuh tradisional memanggil angina pectoris "angina pectoris", kerana pesakit mengalami kesakitan dan ketidakselesaan yang teruk di jantung.

Nama resipiBertindakPenyediaan
Berasaskan maduMadu adalah sumber unsur surih yang baik, jadi ia memberi kesan positif pada kerja otot jantung.

  1. Meningkatkan peredaran darah.
  2. Meningkatkan keanjalan saluran darah.
  3. Menormalkan degupan jantung.
Anda memerlukan 1 kg lemon, kupas dan kisar. Masukkan 10 kepala bawang putih dan 1 kg madu asli ke jisim yang dihasilkan, campurkan semuanya dan bersikeras di tempat yang gelap selama 7 hari.

Permohonan: 1 sudu teh 4 kali sehari.

Berdasarkan violet tricolorMerawat angina pectoris secara berkesan. Resipi menormalkan bekalan darah dan memperbaiki keadaan umumBancuh violet tricolor dalam nisbah 1 sudu teh hingga 300 ml air. Ambil bahagian kecil semasa eksaserbasi.
Merebus bunga matahariMeningkatkan keanjalan saluran darah.Tuangkan bunga kering dengan satu liter air. Masak dengan api kecil selama 5 minit, kemudian biarkan selama satu jam.Sebelum digunakan, tapis, minum setengah gelas sehari.

Penting! Bahagian baru mesti disediakan setiap hari. Sekiranya anda minum kaldu kiri mulai semalam, kesan positifnya tidak akan datang..

Tuduhan MotherwortMemperbaiki kerja sistem kardiovaskular dan peredaran darah.Resepnya membantu menghilangkan gejala kesakitan, berkesan untuk berdebar-debar jantung.Tuangkan ramuan kering dengan 0.5 liter air mendidih (anda memerlukan 2 sudu teh ramuan utama). Masukkan selama 8 jam Aplikasi: minum 50 ml 3-4 kali sehari.

Sebelum menyediakan resipi rakyat, berjumpa dengan doktor anda untuk mengelakkan kesan dan komplikasi sampingan yang tidak diingini.

Pencegahan

Untuk meningkatkan kualiti hidup orang yang menderita serangan angina, peraturan tertentu mesti dipatuhi. Berikut adalah petua teratas dari pakar kardiologi:

  1. Perkara pertama yang perlu dilakukan dengan angina pectoris adalah merokok. Merokok harus dilarang sama sekali. Dan juga pasif. Menjadi perokok sama berbahaya dengan merokok sendiri.
  2. Membawa beban berat dan membebankan badan adalah kontraindikasi, serta tekanan. Cuba elakkan situasi yang menimbulkan emosi negatif.
  3. Cari cara yang betul untuk berehat. Ia boleh menjadi pelbagai meditasi, kelas yoga, berjalan-jalan di tempat kegemaran anda, aromaterapi.
  4. Aktiviti otot dan mental alternatif. Tukar dari aktiviti fizikal ke membaca, menonton program kegemaran anda dan sebaliknya: jangan duduk di depan TV lebih dari satu jam, paksa diri anda untuk bangun dan melakukan aktiviti fizikal.
  5. Mereka yang mempunyai penyakit kronik perlu mengawal dan mencegah penyakit ini. Selalunya ini adalah penyakit seperti hipertensi, aterosklerosis, diabetes mellitus.
  6. Anda tidak boleh makan berlebihan. Makan berlebihan harus dikesampingkan sebagai undang-undang.
  7. Sekiranya seseorang yang menderita angina pectoris mempunyai berat badan berlebihan, adalah mustahak untuk melakukan penurunan berat badan. Ini adalah salah satu faktor penting dalam keberhasilan rawatan angina pectoris..
  8. Kegiatan fizikal mesti terhad, mereka mesti berada dalam had yang munasabah. Latihan pagi yang pantas, berjalan kaki sekurang-kurangnya dua jam sehari mesti ada dalam rutin harian.
  9. Anda juga perlu menyemak semula diet anda. Semasa dan selepas rawatan angina pectoris, diet yang sihat mesti diikuti. Jangan makan makanan berlemak dan masin. Garam dan lemak tepu harus dihadkan dengan ketat.
  10. Perkenalkan makanan yang kaya dengan asid tak jenuh ganda omega-3 ke dalam makanan anda. Mereka terdapat dalam ikan laut merah, makanan laut, alpukat, biji rami dan minyak biji rami, minyak biji labu.
  11. Diet harian mesti merangkumi biji-bijian, sayur-sayuran dan buah-buahan segar, kering dan beku, sayur-sayuran.
  12. Makanan mesti dikukus atau dibakar di dalam ketuhar.
  13. Tidak perlu memasak makanan goreng.
  14. Diet tidak boleh mengandungi minuman berkarbonat bergula, kerepek, hamburger dan burger keju.
  15. Jangan lupa tentang rejimen minum. Semasa rawatan angina pectoris, anda harus mencuba minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air bersih pada siang hari.
  16. Pada waktu petang, makanan terakhir harus dilakukan sekurang-kurangnya dua hingga tiga jam sebelum tidur..
  17. Tidur malam mestilah sekurang-kurangnya lapan jam. Pastikan ventilasi ruang tidur dan, jika boleh, biarkan terbuka untuk mengudarakan tingkap pada waktu malam.

Pencegahan penyakit jantung yang terbaik adalah gaya hidup sihat. Mengurangkan kadar kolesterol darah, senaman sederhana, pemakanan seimbang dan mengelakkan tabiat buruk.

Pertama sekali, untuk mengurangkan risiko yang berkaitan dengan iskemia, perlu memastikan bahawa pesakit mula menjalani kehidupan yang sihat. Pertama sekali, dia memerlukan:

  • keengganan untuk menggunakan produk tembakau, adalah berbahaya walaupun berada di dekat orang yang merokok;
  • diet yang betul;
  • fisioterapi;
  • pengurangan berat;
  • pemeriksaan berkala dengan pakar kardiologi;
  • terapi patologi kardiovaskular dan endokrin bersamaan;
  • elakkan tekanan dan kegelisahan;
  • keengganan untuk makan pada waktu malam;
  • kelonggaran biasa;
  • penggantian aktiviti fizikal dengan mental dan rehat;
  • tidur malam yang baik (sekurang-kurangnya 8 jam).

Harus diingat bahawa diet mesti menyingkirkan makanan berlemak dan terlalu asin. Pada masa yang sama, anda perlu makan lebih banyak ikan, udang, kerang, minyak sayur.

Penting untuk mengelakkan makanan halus - makan roti gandum sahaja. Gula dalam bentuk tulennya tidak boleh dimakan.

Setiap hari anda perlu makan sayur-sayuran dan buah-buahan, termasuk yang kering. Makanan mesti dimasak dalam dandang berganda atau ketuhar.

Bentuk senaman terbaik adalah berjalan kaki secara berkala. Walau bagaimanapun, perlu berjumpa doktor sebelum ini..

Langkah pencegahan utama, termasuk yang melengkapi rawatan angina pectoris, merangkumi faktor-faktor berikut:

  • Mengesan berat badan anda, menghilangkan penampilan lemak badan yang berlebihan
  • Berhenti merokok sekali dan untuk semua
  • Ketepatan masa rawatan dan kawalan penyakit kronik yang dapat memprovokasi perkembangan patologi yang dimaksudkan
  • Sekiranya terdapat kecenderungan genetik dan gangguan dalam kerja jantung, maka penting untuk sentiasa menguatkannya, meningkatkan keanjalan arteri dan urat. Ini dicapai dengan melakukan kompleks prosedur perubatan yang ditetapkan oleh doktor, berdasarkan keadaan pesakit
  • Mengelakkan hypodynamia, kerana kekurangan aktiviti fizikal disebut secara saintifik

Pencegahan sekunder merangkumi langkah-langkah apabila diagnosis telah dibuat. Langkah-langkahnya bertujuan menstabilkan keadaan pesakit dan mencegah kejang. Di antara langkah-langkahnya, perlu disoroti pengecualian aktiviti fizikal yang kuat, pengalaman emosi yang mendalam, mengambil nitrogliserin sebelum peningkatan aktiviti, langkah-langkah pencegahan terhadap penyakit yang menyebabkan angina.


Artikel Seterusnya
Pemulihan selepas pembedahan jantung