Awas tanda-tanda pertama strok


Strok adalah bencana yang dahsyat bukan hanya untuk orang itu sendiri, tetapi juga untuk seluruh keluarganya. Bagaimanapun, hanya dalam keadaan terbaik selepas penyakit ini akan ada kecacatan pertuturan kecil atau sedikit gangguan pergerakan.

Tetapi ada harapan! Dalam kebanyakan kes, badan memberi amaran akan bencana yang akan berlaku sebelumnya. Dan jika tidak ada tanda-tanda, atau anda merindukannya, maka semuanya tidak akan hilang: bantuan berkelayakan yang diberikan dalam 1-1,5 jam pertama dari permulaan penyakit memberi peluang untuk turun dengan "sedikit ketakutan" dengan syarat bahawa strok iskemia.

Apakah strok iskemia? Dengan siapa dan bila anda harus mencurigainya terlebih dahulu? Apakah tanda-tanda pertama strok? Apa yang perlu dilakukan sekiranya ia berlaku? Baca jawapan untuk ini dan beberapa soalan lain di bawah..

  1. Tanda-tanda pertama strok
  2. Strok iskemia dan hemoragik
  3. Tanda-tanda pertama strok iskemia
  4. Tanda-tanda pertama strok hemoragik
  5. Harbingers strok
  6. Faktor risiko strok
  7. Ujian yang boleh anda ketahui mengenai pendekatan strok yang akan berlaku
  8. Penyakit lain dengan simptom yang serupa dengan strok
  9. Apa yang perlu dilakukan apabila tanda-tanda pertama strok muncul

Tanda-tanda pertama strok

  • kemunculan kelemahan yang teruk pada anggota badan, kerana tidak dapat menjalankan fungsinya (untuk menaikkan atau menopang berat badan). Biasanya kedua-dua anggota badan terkena pada satu sisi - lengan dan kaki;
  • penampilan asimetri wajah, yang dapat dilihat dari senyuman bengkok, dengan menjatuhkan sudut mulut atau menjatuhkan kelopak mata atas di satu sisi;
  • ucapan yang tidak jelas (anda tidak memahami apa yang dia katakan), kesukaran memahaminya (dia tidak memahami apa yang anda katakan) atau ketidaksesuaian; terjejas koordinasi pergerakan;
  • kemerosotan penglihatan yang ketara;
  • kehilangan kesedaran secara tiba-tiba, selepas itu sukar untuk menghidupkan seseorang, atau, jika dia masih dapat bangun, tanda-tanda di atas muncul: asimetri wajah, ketidakupayaan bergerak, masalah dengan ucapan.

Teknik pengenalan strok, dinamakan huruf pertama dari gejala yang diuji - SHOCK:

  • U adalah senyuman: jika anda meminta pesakit tersenyum, senyuman itu akan bengkok;
  • D - pergerakan: sebagai tindak balas kepada permintaan untuk mengangkat kedua-dua lengan (atau kaki - jika seseorang berbohong) pada masa yang sama, dia tidak akan dapat melakukan ini: satu anggota badan akan terasa ketinggalan atau tidak dapat bergerak sama sekali;
  • A adalah artikulasi, yaitu pergerakan alat vokal semasa pengucapan kata. Sekiranya artikulasi terganggu, maka ucapan orang itu menjadi kabur, tidak dapat difahami, sementara bibir dan lidah hampir tidak bergerak;
  • P adalah penyelesaiannya. Maksudnya, jika anda melihat bahawa gejalanya positif, panggil "Ambulans".

Malangnya, gejala klasik tidak selalu diperhatikan. Penyakit ini boleh bermula dengan cara yang sama sekali berbeza, dan hanya selepas beberapa saat menyebabkan munculnya asimetri pergerakan dan nada otot. Ia bergantung pada jenis strok: iskemik atau hemoragik.

Strok iskemia dan hemoragik

2 jenis bencana otak ini berkembang dengan cara yang sama sekali berbeza. Apa yang mereka miliki hanyalah hasilnya: sebahagian otak berhenti dibekalkan dengan darah dan mati.

Gejala pertama strok iskemia

Strok iskemia adalah keadaan ketika lumen salah satu arteri serebrum tiba-tiba tersumbat. Selalunya berkembang pada waktu pagi, setelah aliran darah di kepala, berkurang pada waktu malam, mulai pulih.

Dari luar, gangguan pertuturan mungkin kelihatan seperti orang yang mengulangi satu suku kata, mengucapkan bunyi yang tidak koheren atau kata-kata yang tidak menambah ayat yang berasingan. Mungkin dia hanya melihat saudara-mara, tidak memahami ucapan yang ditujukan kepadanya.

Penglihatan juga mungkin menderita, koordinasi mungkin terganggu, dan ketidakstabilan gaya berjalan mungkin muncul.

Kehilangan kesedaran dalam strok iskemia mungkin berlaku, tetapi ini jarang berlaku. Muntah untuk penyakit ini juga tidak biasa..

Tanda-tanda pertama strok hemoragik

Mengikut lokalisasi kapal yang pecah dan darah yang keluar, strok hemoragik terbahagi kepada 4 jenis:

  1. pendarahan otak;
  2. pendarahan di ventrikel otak;
  3. pendarahan di ruang antara meninges (pendarahan subarachnoid);
  4. jenis campuran: pendarahan di ventrikel dan tisu otak, di ruang antara membran dan di tisu otak, pendarahan yang meluas: di ventrikel, tisu otak dan di antara membran.

Pendarahan subarachnoid juga sering bermula selepas tekanan atau senaman fizikal, pada siang hari. Orang itu tiba-tiba mengalami sakit kepala yang teruk, yang bahkan boleh digambarkan sebagai "memukul kepala dengan sesuatu yang berat." Kesakitan biasanya disertai dengan muntah 1-2 kali, selepas itu hilang kesedaran jangka pendek. Kadang-kadang disertai dengan kekejangan ketika badan sama ada ditarik "seperti tali" atau otot-otot lengan dan kaki mula menguncup. Pada masa yang sama, tidak ada kesedaran, pernafasan sering terganggu (lidah orang itu tenggelam), selaput lendir bibir dan kulit memperoleh warna kebiruan.

Selepas itu, seseorang boleh bangun, berjalan. Sakit kepala yang teruk terus mengganggunya. Lama kelamaan, kekurangan, rasa mengantuknya akan terasa semakin ketara.

Sekiranya seseorang tidak sedar semula dalam masa 10 minit, ini menunjukkan kemungkinan pendarahan di kawasan otak yang penting: batang, ventrikel, otak kecil.

Lihat juga:

  • Pemulihan selepas arthroplasty pinggul
  • Microstroke: tanda dan gejala pertama, akibat, rawatan
  • Strok serebrum iskemia: gejala, prognosis, rawatan

Harbingers strok

Strok jarang berlaku dari awal. Sebahagian besarnya, badan memberi amaran kepada seseorang tentang bencana yang akan datang.

Dalam strok iskemia, kelihatan seperti mati rasa pada anggota badan, gangguan ucapan, sakit kepala yang teruk, penglihatan kabur, atau pening yang teruk. Ia berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam dan hilang dengan sendirinya. Dalam perubatan, keadaan ini disebut sebagai serangan iskemik sementara (TIA), dan orang menyebutnya sebagai mikrostroke.

Strok hemoragik, terutama jenis seperti pendarahan subarachnoid, boleh berlanjutan tanpa "gejala amaran." Dalam beberapa kes, krisis hipertensi menjadi pendahulu - tekanan meningkat menjadi jumlah yang tinggi, yang disertai dengan pelbagai gejala: sakit kepala, kebutaan sementara, sakit di jantung.

Prekursor semacam itu dapat diulang berkali-kali, atau mungkin hanya sekali, selepas itu strok berkembang. Oleh itu, pilihan terbaik adalah berjumpa pakar neurologi walaupun terdapat satu TIA. Sekiranya anda menderita hipertensi arteri dan tidak mengambil apa-apa, maka anda harus mula melakukannya. Langkah mesti diambil dengan cepat sekiranya tekanan mulai meningkat atau terdapat sekurang-kurangnya satu krisis hipertensi.

Faktor risiko strok

Di mana saudara-mara sedikit pening atau sakit kepala harus dianggap sebagai penderita strok?
Ini adalah orang:

  • menderita darah tinggi;
  • yang mempunyai gangguan ingatan yang ketara, peningkatan frekuensi sakit kepala, perubahan mood yang kerap (ini adalah tanda aterosklerosis serebrum)
  • perokok;
  • menghidap penyakit jantung iskemia;
  • berat badan berlebihan;
  • dengan urat varikos pada bahagian bawah kaki;
  • menderita aritmia;
  • mempunyai tahap kolesterol tinggi dalam darah mereka;
  • sekiranya seorang wanita mengambil pil kawalan kelahiran.

Ujian yang boleh anda ketahui mengenai pendekatan strok yang akan berlaku

Saintis Manvelov telah mengenal pasti tanda-tanda yang dapat dilihat oleh seseorang yang tidak mendapat pendidikan perubatan, yang menunjukkan pelanggaran peredaran serebrum. Kini anda dapat mengenalinya dengan menjawab soalan:

  1. Adakah terdapat serangan sakit kepala yang berlaku "dalam cuaca" atau selepas kerja berlebihan?.
  2. Adakah terdapat pening yang kelihatan dalam keadaan rehat dan bertambah buruk ketika mula bergerak.
  3. Adakah terdapat tinitus, bahkan kadang-kadang.
  4. Adakah pemadaman dikembangkan untuk beberapa acara.
  5. Adakah prestasi berubah baru-baru ini??
  6. Adakah rasa mengantuk meningkat? Adakah insomnia muncul?

Sekiranya dalam tiga bulan terakhir sekurang-kurangnya 2 gejala berulang 1 atau lebih kali seminggu, anda berisiko tinggi terkena strok. Anda perlu menghubungi pakar neurologi, menjalani ultrasound Doppler dan mengikuti cadangan doktor.

Penyakit lain dengan simptom yang serupa dengan strok

Anda tidak selalu berada di rumah, dan anda tidak selalu dapat melihat permulaan penyakit ini. Setelah menemui saudara anda dalam keadaan "pelik", anda perlu memahami bahawa bukan sahaja strok boleh menyebabkannya.

Jadi, jika itu adalah kejang, itu juga boleh menjadi serangan epilepsi. Dalam kes ini, anda mula memberikan pertolongan cemas, seperti yang dijelaskan di bawah, hubungi ambulans. Kemudian anda melihat: jika kesedaran tidak dipulihkan atau jika dipulihkan, tetapi orang itu menjadi tidak mencukupi, wajahnya dipusingkan atau anggota badan tidak bergerak, ini adalah strok. Sekiranya semuanya menuju tahap yang sama - epilepsi.

Pendarahan subarachnoid sangat mirip dengan meningitis, bahkan suhu dan tekanan dapat meningkat dalam kedua-dua keadaan. Di sini adalah perlu untuk mempertimbangkan faktor sedemikian sehingga meningitis tidak berkembang dari awal atau selepas tekanan. Ia didahului oleh penyakit selesema, atau otitis media, atau radang paru-paru.

Keadaan "pelik" dan sakit kepala boleh berlaku pada strok dan migrain. Tetapi untuk strok, kekeliruan adalah ciri, dengan migrain ia dijaga. Dengan strok, asimetri wajah muncul, gangguan pergerakan anggota badan, ini tidak biasa untuk migrain.

Apa yang perlu dilakukan apabila tanda-tanda pertama strok muncul

  1. Panggil ambulans, beritahu penghantar bahawa ada strok.
  2. Buka ventilasi, tingkap supaya lebih banyak udara mengalir ke dalam bilik.
  3. Sekiranya pesakit sedar, letakkan punggungnya sehingga kepalanya berada kira-kira 30 darjah di atas badan. Dia perlu mengukur tekanan darahnya dan, jika tinggi, berikan ubat yang biasa diambilnya..
  4. Sekiranya pesakit tidak sedarkan diri, dia juga harus dibaringkan di punggungnya, dengan kepingan dilipat atau bantal keras di bawah kepalanya. Kepala pesakit dipusingkan ke sisi sehingga jika dia mula muntah, dia tidak tersedak muntah. Sekiranya anda mempunyai gigi palsu yang boleh ditanggalkan di mulut, ia mesti dikeluarkan. Tiada ubat untuk mengurangkan tekanan darah diberikan kepada orang yang tidak sedarkan diri!
  5. Pastikan anda memantau keadaan sebelum ketibaan ambulans.
  6. Dengan perkembangan kejang, anda perlu memerhatikan pernafasan: jika berhenti, cubalah membuka gigi dengan sudu atau objek improvisasi yang lain. Kemudian, sehingga kekejangan berhenti, anda perlu meletakkan ibu jari kedua-dua tangan anda di sudut rahang bawah, dan letakkan semua 8 jari lain di bawah dagu, bawa gigi bawah ke hadapan.

Belajar mengenali strok dengan tanda dan gejala pertama

Selalunya orang tidak memahami bahawa mereka mengalami strok. Jadi, mereka boleh jatuh tanpa sebab, dan kemudian merasa baik, tetapi setelah beberapa ketika, jika orang itu belum diberi pertolongan cemas oleh doktor, akibat negatif mungkin akan terjadi. Itulah sebabnya sangat penting bagi setiap orang untuk mengetahui cara mengenali strok. Ini akan membolehkan anda memberikan bantuan yang diperlukan tepat pada masanya dan menyelamatkan nyawa anda..

Penting untuk mengenali strok pada waktunya.

Faktor-faktor risiko

Adalah perlu untuk memikirkan risiko pelanggaran ini, walaupun terdapat salah satu faktor berikut:

  • salah seorang saudara mara menderita serangan jantung, strok dan mikrostroke;
  • secara berkala terdapat rasa sakit di jantung, aritmia, tekanan meningkat;
  • didiagnosis dengan diabetes mellitus, aterosklerosis;
  • terdapat kegemukan;
  • terdapat kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah;
  • jika anda mempunyai tabiat buruk;
  • dystonia vaskular vegetatif diperhatikan, serta serangan iskemia.

Bahaya

Selepas bermulanya strok, sukar untuk kembali ke kehidupan aktif anda sebelumnya. Menurut statistik perubatan, hanya kira-kira 30% pesakit berjaya dalam hal ini, 30% orang lain mati. Selebihnya kekal selama bertahun-tahun dengan pelbagai gangguan. Ramai yang tidak dapat bercakap, bergerak. Oleh itu, anda harus memikirkan rawatan dan normalisasi tekanan, sekiranya terdapat pelanggaran tersebut.

Manifestasi pertama

Pertama sekali, anda perlu mengetahui bagaimana strok otak berbeza dengan serangan jantung. Kedua-dua keadaan ini dicirikan oleh gejala yang serupa. Doktor mengasingkan infark buah pinggang, saraf tunjang, paru-paru dan jantung. Strok adalah gangguan peredaran darah akut di otak. Keadaan ini sering menyebabkan vasokonstriksi tajam yang berlaku selepas aterosklerosis. Selalunya strok boleh berlaku selepas serangan jantung. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dalam kegagalan jantung akut pembekuan darah terbentuk, setelah beberapa waktu mereka dapat menyekat saluran otak. Setiap orang harus tahu bagaimana menentukan strok, kerana ini perlu diingat empat tanda utama:

  1. Seseorang tidak akan dapat memenuhi permintaan untuk tersenyum, kerana ekspresi wajah terganggu. Senyumannya akan bengkok, satu sisi ke bawah.
  2. Orang di negeri ini mempunyai pertuturan yang tidak baik, itu tidak jelas, kabur, malah kelihatan seorang mabuk sedang berusaha bercakap dengan anda.
  3. Juga sukar untuk mengangkat tangan anda satu tahap. Dengan tangan mana yang lebih rendah, anda dapat menentukan bahagian mana yang terpengaruh.
  4. Juga mungkin untuk menentukan keadaan yang terganggu oleh bahasa, kerana seseorang yang mengalami strok tidak akan dapat mengatasinya. Ia akan tenggelam.

Tanda mata

Berkat gejala berikut, orang akan dapat mengetahui cara mengenal pasti strok di mata:

  • seorang murid akan diluaskan;
  • bola mata akan bergerak secara tidak menentu;
  • tidak ada tindak balas murid terhadap pergerakan;
  • pesakit akan merasa memejamkan mata, objek di sekelilingnya dan orang-orang kelihatannya terbelah.

Harbingers strok

Keupayaan untuk mengenal pasti strok, mengenali gejalanya dan tanda-tanda pertama akan membantu menavigasi dengan betul dalam keadaan ketika seseorang yang diserang berada berdekatan, dan menghubungi ambulans tepat pada waktunya. Orang yang berisiko harus tahu apa yang menjadi penderita stroke. Pada wanita, gejala strok sedikit berbeza, walaupun terdapat persamaan dengan lelaki. Berdasarkan kajian saintifik, adalah mungkin untuk membezakan gejala yang diperhatikan sebelum strok pada wanita:

  • kelemahan umum, disertai dengan loya;
  • tiba-tiba ada rasa sakit di muka, lengan, kaki, dada;
  • kesukaran bernafas berlaku, serta degupan jantung;
  • cegukan muncul.

Tanda-tanda strok pada wanita ini diperhatikan dalam 52% kes. Bagi lelaki, semua gejala di atas mungkin terdapat pada mereka, tetapi hanya pada 44% kes. Selalunya, keadaannya akan terserlah secara tradisional:

  • sakit teruk di kawasan kepala;
  • gangguan kesedaran, koordinasi;
  • perasaan kelesuan di lengan dan kaki, otot di satu sisi badan;
  • gelap di mata;
  • persepsi dunia sekitar terganggu.

Strok iskemia

Anda juga harus tahu bagaimana strok iskemia menampakkan dirinya. Gejala utama termasuk:

  1. Sakit kepala yang muncul secara tiba-tiba dan tajam. Sebilangan pesakit menyatakan bahawa mereka merasa seolah-olah ada pukulan ke kepala dengan objek yang kuat. Seseorang tidak dapat mengangkat kepalanya dan menekannya ke dadanya.
  2. Pening muncul kerana kerosakan pada sistem saraf pusat.
  3. Kerosakan penglihatan, yang dimanifestasikan oleh kegelapan atau pembelahan.
  4. Strok yang disyaki juga menyebabkan kebas pada anggota badan di satu sisi.
  5. Kelemahan muncul di semua otot.
  6. Gangguan menelan dan pertuturan diperhatikan. Oleh itu, pesakit mula samar-samar mengucapkan kata-kata, gagap, dan dalam beberapa kes tidak dapat mengatakan apa-apa.
  7. Perubahan berjalan dan koordinasi terganggu. Dalam keadaan ini, sukar bagi pesakit untuk berdiri sendiri..
  8. Menakutkan orang lain dengan penampilan kejang, yang mungkin berlaku semasa kehilangan kesedaran.

Dalam kes yang teruk, doktor mencatat tanda-tanda strok berikut: kehilangan ingatan jangka pendek, koma.

Strok hemoragik

Jenis strok ini berbeza dengan strok iskemia dan mempunyai simptom berikut:

  1. Kemerahan pada kulit wajah, ini disebabkan oleh pendarahan pada pembuluh darah, yang pada gilirannya mungkin muncul akibat peningkatan tekanan darah. Juga, persekitaran pesakit dapat dilihat dengan warna merah..
  2. Nafas berisik, nadi juga dipukul, menjadi perlahan, dan tekanan darahnya sangat tinggi.
  3. Lumpuh sebahagian anggota badan.
  4. Kaki dipusingkan.
  5. Pipi digantung.

Microstroke

Selalunya dalam perubatan, awalan "mini" digunakan untuk mencirikan keadaan pesakit dengan mikrostroke. Konsep ini bermaksud kecederaan atau pendarahan otak. Gejala strok boleh berlangsung dari beberapa saat hingga sehari, yang utama adalah:

  • merasa terharu, suara sekeliling yang teredam;
  • sakit kepala;
  • kelemahan.

Manifestasi pada muda dan tua

Doktor sering melakukan kesalahan pada gejala gangguan pada orang muda kerana jangkitan sistem saraf, sklerosis berganda. Oleh itu, para pakar menasihatkan orang di bawah usia 45 tahun, sekiranya terdapat hipertensi, segera menghubungi institusi perubatan. Strok lebih sukar untuk orang tua.

Pukulan semula

Kadang-kadang, setahun selepas penyakit itu, pesakit sekali lagi dapat menunjukkan gangguan ini. Gejalanya tidak berbeza, tetapi lebih mudah untuk mencegahnya jika di rumah anda terus mengikuti semua cadangan doktor yang hadir.

Strok saraf tunjang

Keadaan di mana peredaran darah di bahagian belakang terganggu disebut strok saraf tunjang. Penyakit ini jarang berlaku, ia juga mempunyai jenis hemoragik dan iskemia. Penyakit strok:

  • sakit belakang akut, dengan latar belakang kelemahan anggota badan, kepekaannya terganggu;
  • beberapa organ dalaman berhenti berfungsi secara semula jadi, selalunya ia ditunjukkan oleh kegagalan buang air besar, kencing;
  • lumpuh lengan dan kaki, serta rasa sakit di dalamnya.

Penting! Apa-apa tanda-tanda strok harus memaksa orang di sekitar anda untuk memanggil ambulans, kerana rawatan perubatan yang tertunda boleh membawa maut.

Tanda koma dan kematian

Dalam beberapa kes, koma berkembang selepas penyakit, gejalanya:

  • kehilangan kesedaran secara tiba-tiba;
  • wajah menjadi merah tua;
  • pernafasan kuat, berdengung terdengar;
  • nadi tegang, peningkatan tekanan;
  • penyempitan murid dan tindak balas mereka yang perlahan terhadap cahaya;
  • penurunan nada otot;
  • ketidakselesaan kencing.

Strok boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat diperbaiki, yang akan dibuktikan dengan:

  • ketiadaan tindak balas sepenuhnya semasa cuba membuat seseorang sedar;
  • suhu badan menurun;
  • tiada nadi, tidak bernafas;
  • tiada tindak balas murid.

Pertolongan cemas

Sekiranya semua tanda menunjukkan strok serebrum atau jenis gangguan ini, setiap usaha mesti dilakukan untuk memberi pertolongan cemas kepada pesakit. Untuk melakukan ini, ingat apa yang diperlukan dari orang lain dalam kes ini:

  1. Pertama sekali, anda perlu menghubungi ambulans. Dipercayai bahawa 1.5 jam dari permulaan kesakitan cukup untuk memulihkan aliran darah..
  2. Semasa doktor berada di jalan, mangsa harus dibaringkan sedemikian rupa sehingga kepalanya dinaikkan, dan udara segar harus dibekalkan. Untuk melakukan ini, anda perlu membuka baju anda, dan ketika anda berada di dalam rumah, buka juga tingkap.
  3. Seterusnya, kami mengukur tekanan, dan ketika meningkat, kami memberikan ubat biasa untuk orang ini. Sekiranya tidak ada ubat seperti itu, anda perlu memberikan satu tablet "Aspirin" (500 mg.), Di hadapan ubat dos rendah (75 mg. Atau 100 mg.) Berikan empat tablet sekaligus. Bantuan ubat ini adalah dengan mencuba "mendorong" platelet, yang membawa trombosis. "Aspirin" mempunyai sifat mencegah lekatan platelet.

Adalah sangat penting bahawa pesakit dengan cepat jatuh ke tangan doktor, kerana prognosis untuk masa depan bergantung pada ini. Kejadian serangan jantung menjadi lebih kerap, jadi setiap orang harus memikirkan kesihatan mereka, dan juga mengingati gejala dan peraturan penting ketika memberikan pertolongan cemas kepada mangsa. Pukulan bukan kalimat, tetapi membuat anda berfikir untuk menjaga diri sendiri.

Tanda-tanda strok dan bagaimana mengenalinya agar tidak terlambat dengan rawatan

Beranda Jenis Strok Tanda-tanda Strok Tanda-tanda Strok dan Cara Menentukannya agar Tidak Tertunda dengan Rawatan

Apa itu strok?

Strok (dari bahasa Latin - "pukulan", "serangan") - pelanggaran akut peredaran serebrum, di mana gejala berlangsung lebih dari 24 jam. Statistik morbiditi berkaitan dengan usia pesakit: kira-kira 95% kes berlaku pada orang yang berumur lebih dari 45 tahun. Strok adalah salah satu penyebab utama kematian dan kecacatan. Rata-rata, kira-kira sepertiga pesakit dengan diagnosis ini mati di planet ini..

Strok (sebelumnya disebut "apoplexy" atau "apoplexy otak") - keadaan di mana bahagian otak menerima kurang oksigen dan nutrien daripada yang diperlukan pada masa ini. Ia berlaku kerana sekatan yang signifikan atau penghentian peredaran darah yang lengkap di saluran kepala atau otak.

Ia selalu berkembang secara tempatan: bergantung pada ukuran kapal yang terkena. Ia boleh mempengaruhi kedua-dua kawasan otak yang minimum dan hampir tidak mempunyai manifestasi (mikrostroke), dan mengakibatkan kematian serta-merta dengan penglibatan otak secara besar-besaran.

Jenis strok

Terdapat tiga jenis strok utama bergantung kepada patogenesis (mekanisme pengembangan). Gejala mereka mungkin serupa pada pandangan pertama, tetapi biasanya dapat menentukan ciri masing-masing. Mereka dapat dibezakan dengan tepat hanya setelah pemeriksaan menggunakan kaedah khas (komputasi tomografi, pencitraan resonans magnetik, angiografi saluran otak, dll.).

Strok iskemia

Menduduki sekitar 70-85% daripada semua kes. Iskemia dalam terjemahan dari bahasa Yunani bermaksud "menahan darah". Berlaku apabila aliran darah arteri di saluran otak terganggu. Akibat kelewatan bekalan oksigen dan nutrien, sel-sel mulai mati - infark serebrum berlaku, ia juga merupakan strok iskemia.

Biasanya berlaku pada orang berumur 55-60 tahun ke atas. Mereka sering mempunyai penyakit kronik sistem kardiovaskular: hipertensi arteri, aterosklerosis, kecacatan jantung, aritmia jantung, sekatan jantung, diabetes mellitus. Adalah mungkin untuk memindahkan infark miokard, strok iskemia atau infark lain (paru-paru, usus, dll.) Lebih awal.

Terdapat tiga mekanisme utama untuk pengembangannya:

  1. Penyempitan arteri di otak kerana pertumbuhan plak aterosklerotik di lumen, yang membatasi aliran darah dan menyebabkan iskemia neuron, dan kemudian nekrosis.
  2. Penyumbatan arteri oleh trombus (bekuan darah), embolus (benda asing dalam saluran darah), atau tromboembolisme (gumpalan darah yang telah dibawa oleh aliran darah). Objek padat menyekat aliran darah, menyukarkan bekalan darah ke semua tisu yang memakan saluran ini, dan terletak lebih jauh dari lokasi penyumbatan.
  3. Kekejangan atau keruntuhan saluran darah, yang juga membatasi jumlah aliran darah, yang membawa kepada iskemia yang sama dan nekrosis berikutnya.

Strok hemoragik

Ia berlaku pada 20-25% strok. Dari bahasa Yunani - strok "pendarahan". Selalunya berlaku pada orang pertengahan umur (40-65 tahun). Sebelum itu, mereka mungkin mengalami hipertensi, yang, yang disebabkan oleh krisis hipertensi, menyebabkan pecahnya kapal otak.

Kerana pecahnya kapal yang masuk ke dalam otak, hematoma terbentuk dari darah yang bocor, yang menekan tisu otak, mengganggu kerjanya. Selain itu, di kawasan yang rusak, kapal tidak dapat memberi makanan sepenuhnya di kawasan otak, yang menyerupai sebahagian dari varian iskemia.

Strok subarachnoid

Dalam 5% daripada semua pukulan, kapal yang bergerak di sepanjang permukaan otak boleh pecah. Dalam kes ini, hematoma menekan lapisan luar neuron - korteks serebrum, sementara bekalan darahnya juga terganggu.

Biasanya berlaku pada orang muda dan pertengahan umur (20-60 tahun) yang mengalami kecacatan vaskular kongenital.

Tanda-tanda pertama strok pada lelaki dan wanita

Tanda-tanda strok secara langsung bergantung kepada jenisnya:

  • strok iskemia dapat berkembang selama beberapa jam, dan pada masa itu aduan akan meningkat secara beransur-ansur;
  • pendarahan berlaku dalam beberapa jam atau puluhan minit;
  • subarachnoid - sekejap atau dalam beberapa minit.

Mereka juga bergantung pada jumlah lesi: strok yang disebabkan oleh patologi arteri kecil di bahagian otak yang tidak signifikan mungkin tidak dapat dilihat oleh seseorang dan orang lain, dan perubahan pada kapal besar dengan cepat akan menyebabkan perkembangan gejala.

Strok adalah penyakit yang tidak mempunyai ciri-ciri yang berkaitan dengan seks. Gejala akan kelihatan sama pada lelaki dan wanita.

Tugas utama bagi orang yang memberikan pertolongan cemas adalah mengesyaki strok dan mengatur pemberian rawatan perubatan yang berkelayakan secepat mungkin. Terdapat pelbagai kaedah mudah untuk ini, termasuk peraturan mnemonik.

  • senyum untuk memeriksa simetri otot wajahnya (dengan strok, mungkin ada perubahan yang tidak simetri);
  • bercakap untuk memeriksa sebutan dan susunan ayat;
  • angkat kedua lengan untuk memeriksa kekuatan otot kedua-dua lengan, simetri kerja mereka.

Semasa mengesan seseorang yang mengalami sakit kepala, kelemahan, tingkah laku atau kesedaran yang lemah, penting untuk menggunakan peraturan SPM. Sekiranya sekurang-kurangnya satu tindakan gagal - 70% kemungkinan strok, dengan kesukaran untuk melakukan mengikut ketiga kriteria - 85%.

Gejala utama strok

Untuk kes samar-samar, di mana, berdasarkan tanda-tanda pertama, tidak mungkin untuk segera mendiagnosis strok, ada dua pilihan untuk tindakan selanjutnya:

  1. Dengan sedikit kecurigaan, segera panggil ambulans.
  2. Sekiranya tidak dapat dihubungi - cuba fahami dengan lebih terperinci untuk menyelesaikan masalah pengangkutan sendiri pesakit ke hospital.

Setiap bahagian otak mempunyai fungsi tertentu. Tanda-tanda strok sangat bergantung pada tempat penyakit ini berkembang. Manifestasi yang paling biasa:

  • pelanggaran koordinasi dan pergerakan (ekspresi wajah, ucapan, berjalan, tangan, jari, dll.) dalam bentuk kelengkungan wajah, kelemahan anggota badan, ketidakstabilan ketika berjalan, gemetar, dan lain-lain;
  • pelanggaran pertuturan (persepsi pendengaran terhadap ucapan yang dialamatkan, kesadarannya, refleksi, rumusan respons dan sintesis frasa) dalam bentuk afasia (pelanggaran atau ketiadaan pertuturan), ketidaksesuaian kata dalam ayat, kekeliruan kata, huruf atau bunyi;
  • gangguan kepekaan dalam bentuk kehilangan lengkap atau separa, halusinasi;
  • gangguan kesedaran dalam bentuk kekeliruan atau hilangnya pemikiran, ingatan;
  • dan pelanggaran lain.

Dalam kira-kira 80% kes, strok disertai dengan sakit kepala, intensitasnya boleh berbeza: dari minimum atau peningkatan iskemik hingga parah pada pendarahan.

Strok boleh disertai dengan manifestasi serentak penyakit akut lain atau pemburukan penyakit kronik. Ini adalah komplikasi peningkatan tekanan darah yang mendadak - krisis hipertensi.

Microstroke, simptom dan tanda utama

Dalam klasifikasi strok, perubatan Soviet membezakan pilihan lesi minimum dari segi isipadu - mikrostroke. Dalam perubatan moden, istilah seperti itu tidak ada dengan cara lain penyakit yang terpisah, bukan subspesies strok, atau gejala.

Sebelumnya, mikrostroke disebut sebagai kes di mana terdapat sedikit gejala strok tanpa bukti objektif (pada CT atau MRI).

Sekarang ada istilah yang serupa - serangan iskemia sementara. Diagnosis TIA diberikan kepada pesakit yang mempunyai gejala yang serupa dengan strok, tetapi tidak ada pengesahan strok instrumental dan makmal. Gejala seperti itu hilang dalam beberapa jam (hingga sehari).

Punca dan faktor risiko strok

Punca berlainan strok berbeza mengikut jenis, walaupun faktor risiko bertindih.

  • Sekiranya strok iskemia, sebab utama adalah penyumbatan kapal oleh plak aterosklerotik, trombus, atau kekejangan tempatan.
  • Stroke hemoragik hampir selalu disebabkan oleh kapal yang pecah kerana peningkatan tekanan darah.
  • Pendarahan subarachnoid sering berlaku secara spontan kerana pecahnya aneurisma - kecacatan kongenital pada kapal dalam bentuk penonjolan, dindingnya menjadi semakin nipis dari masa ke masa.

Faktor penyebab dan risiko yang paling biasa adalah aterosklerosis. Gangguan metabolisme lemak, yang menyebabkan pengendapan kolesterol pada dinding dalam saluran darah, menyebabkan banyak penyakit akut akibat gangguan peredaran darah di pelbagai organ. Selalunya perubahan aterosklerotik tidak membahayakan tempat lekatannya. Plak pecah dipindahkan dengan aliran darah, platelet melekat padanya, dan embolus seperti itu dapat menyekat peredaran darah di mana-mana saluran badan.

Yang kedua paling kerap adalah hipertensi arteri. Selalunya menyertai aterosklerosis, yang secara gabungan memberikan kes yang paling teruk.

Diabetes mellitus, obesiti dan beberapa patologi endokrin dianggap sebagai faktor risiko tambahan dan memperburuk perjalanannya. Merokok, pengambilan alkohol dan tabiat buruk lain adalah faktor risiko standard untuk banyak penyakit, menyingkirkannya secara signifikan mengurangkan kemungkinan patologi kardiovaskular akut.

Faktor risiko tambahan dianggap sebagai serangan jantung dan strok pada anamnesis (sebelumnya dipindahkan).

Pertolongan cemas untuk strok

Pada peringkat rawatan pra-perubatan, tugas utama adalah mendapatkan bantuan perubatan seawal mungkin. Peraturan pertolongan cemas moden hanya terdiri daripada mengenali strok, memanggil ambulans dan mengawasi pesakit..

Dengan pukulan, tidak ada posisi badan yang "betul". Sekiranya seseorang itu sedar, dia perlu memilih kedudukan yang selesa sendiri. Sekiranya kehilangan kesedaran dan mengekalkan nadi, bernafas - kedudukan di kedua sisi untuk mengelakkan akar lidah tenggelam dan menyedut muntah. Sekiranya tidak bernafas, nadi, perlu segera melakukan resusitasi kardiopulmonari (diperlukan tekanan di dada - urutan jantung tidak langsung, udara yang diinginkan diperlukan - pengudaraan buatan paru-paru).

Pada peringkat pertolongan cemas, tidak ada ubat yang harus digunakan hingga berunding dengan doktor.

Rawatan dan pemulihan selepas strok

Rawatan secara langsung bergantung pada jenis strok: iskemia dirawat dengan kaedah trombolisis dengan antikoagulan atau trombektomi pembedahan, hemoragik - dengan ubat menghentikan pendarahan (procoagulan) atau segera.

Rawatan itu semestinya merangkumi ubat-ubatan yang mempengaruhi faktor penyebab dan kemungkinan risiko. Ejen neuroprotektif yang popular tidak boleh digunakan kerana kekurangan keberkesanan.

Tahap rawatan ketiga adalah pemulihan. Ia tidak kurang pentingnya daripada pertolongan cemas dan rawatan di hospital. Ia merangkumi pemulihan fizikal sekiranya gangguan fungsi motorik, pertuturan sekiranya berlaku gangguan ucapan, dan semestinya - sosial. Biasanya, pemulihan dijalankan oleh tiga pakar: doktor pemulihan, ahli terapi pertuturan dan ahli psikologi. Setiap doktor mempunyai kaedahnya sendiri yang, dengan tindakan yang berkualiti tinggi dan kompleks, dapat mengembalikan seseorang ke keadaan semula..

Pencegahan strok

  1. Penghapusan faktor risiko.
  2. Menormalkan diet.
  3. Kawalan tekanan darah.

Strok tidak berlaku pada orang yang sihat. Pencegahan adalah kunci kesihatan!

Tanda-tanda strok yang tepat

Strok adalah penyakit berbahaya, akibatnya bekalan darah ke otak terganggu. Semakin awal penyakit diakui, semakin tinggi peluangnya untuk mendapatkan rawatan yang efektif, kerana hasil yang mematikan tidak dikecualikan. Dalam artikel ini, kami akan menamakan gejala utama penyakit yang semakin hampir, membincangkan kaedah diagnostik rumah dan peraturan pertolongan cemas.

  1. Punca penyakit
  2. Gejala umum
  3. Gejala strok hemoragik
  4. Gejala strok iskemia
  5. Bagaimana mikrostroke menampakkan dirinya
  6. Gejala fokus
  7. Gejala vegetatif
  8. Diagnostik menggunakan ujian
  9. Pertolongan cemas

Punca penyakit

Strok difahami sebagai pelanggaran aliran darah standard ke otak, kerana kekurangan nutrien, tisu otak mati. Apabila sebilangan sel berhenti berfungsi, kelumpuhan diperhatikan, selalunya seseorang berhenti bercakap dengan bersuara. Apabila saluran darah pecah, jenis strok hemoragik berlaku, dengan penyumbatannya - iskemia.

Rujukan! Penyakit dapat dicegah hanya dengan mengawal faktor risiko utama: tekanan, tabiat buruk, gula darah.

Mari kita bincangkan secara ringkas mengenai penyebab strok. Sudah menjadi kebiasaan untuk memasukkan perkara-perkara berikut antaranya:

  1. penyumbatan atau pecah lengkap arteri serebrum;
  2. selalunya penyakit ini menyerang orang dengan sistem peredaran darah yang lemah;
  3. aterosklerosis;
  4. kerosakan pada dinding arteri yang cacat.

Secara umum, penyebab utama penyakit ini dianggap sebagai gangguan dalam fungsi sel-sel saraf utama yang bertanggungjawab untuk fungsi tubuh. Akibat penyakit ini sangat serius. Dia adalah salah satu pemimpin penyebab kecacatan orang dan berada di tempat ketiga dalam jumlah kematian.

Gejala umum

Penyakit penyakit ini mudah dikenali oleh gejala tertentu, yang menandakan pelanggaran aliran darah penuh.

Semasa strok yang didiagnosis, ia menjamin kejayaan 50% untuk rawatannya dan mengurangkan risiko akibat yang serius.

Semakin cepat pesakit berada di tangan doktor, semakin cepat dia akan kembali ke cara hidup normal dan biasa..

Harbingers yang bercakap mengenai strok yang akan berlaku seperti berikut:

  1. lonjakan tekanan darah yang tajam;
  2. kehilangan kesedaran;
  3. pecah dinding kapal.

Tanda-tanda strok yang akan datang harus diketahui oleh mereka yang berisiko menghidap penyakit ini. Kami sedang membicarakan orang yang mempunyai warisan genetik, mengenai mereka yang tidak mematuhi diet normal dan menjalani gaya hidup yang tidak aktif, berada dalam keadaan tekanan yang berterusan.

Oleh itu, tanda ciri serangan yang akan datang adalah:

  1. keletihan tanpa sebab;
  2. lonjakan penunjuk suhu;
  3. peningkatan rasa mengantuk dan apatis;
  4. pening;
  5. turun naik tekanan darah.

Tidak semua tanda akan membuat diri mereka terasa.

Sebilangannya mungkin kurang ketara berbanding yang lain..

Bagaimana mengenali permulaan bencana otak pada waktunya?

Terdapat simptom pertama, mereka muncul sebelum strok, memburukkan keadaan seseorang dengan ketara. Antaranya adalah seperti berikut:

  1. kelemahan otot. Pada masa yang sama, sakit terasa di seluruh badan. Sukar bagi seseorang untuk melakukan pergerakan dan memusingkan lidah;
  2. sakit kepala. Ini menunjukkan bahawa strok sudah berlaku. Kemudian sindrom kesakitan menjadi lebih jelas, orang itu merasa kesemutan tajam, memerah di pelipis. Sebaiknya angkat kepala pesakit atau cuba tekan ke dada;
  3. muntah dan tidak sedar;
  4. lumpuh. Dia dapat mengambil, sebagai satu sisi berfungsi, dan keduanya sekaligus;
  5. kemerosotan penglihatan. Di mata pesakit, lingkaran hitam terpaku, objek kabur;
  6. sawan;
  7. gangguan pada sistem saraf pusat, dimanifestasikan oleh kehilangan ingatan, gangguan pendengaran dan kurangnya orientasi di ruang angkasa.

Penting! Strok adalah penyakit di mana anda perlu segera menghubungi ambulans. Ubat-ubatan sendiri boleh membawa kepada hasil yang buruk.

Gejala strok hemoragik

Pelanggaran aliran darah dalam kes ini berlaku disebabkan oleh perkembangan krisis hipertensi, terlalu panas di bawah sinar matahari, kecederaan, aktiviti fizikal yang berlebihan. Selalunya terdapat pembengkakan di otak dan hematoma muncul.

Perhatian! Dalam 75% kes, hipertensi menjadi punca strok hemoragik.

Sebab-sebab subspesies ini harus merangkumi:

  1. hipertensi arteri;
  2. aneurisma serebrum;
  3. diatesis jenis hemoragik;
  4. lesi sistemik tisu penghubung;
  5. vaskulitis;
  6. penggunaan antikoagulan jangka panjang;
  7. tumor primer. Dalam proses peningkatannya, metastasis diperkenalkan ke dinding saluran darah dan merosakkannya;
  8. pelanggaran aliran darah di kelenjar pituitari;
  9. ensefalitis.

Terdapat juga faktor-faktor tertentu yang memprovokasi jenis penyakit ini. Orang yang berlebihan berat badan, mereka yang sering merokok dan mengambil alkohol, ubat-ubatan terdedah kepadanya. Faktor penting adalah usia pesakit, diet tidak sihat, khususnya, penggunaan makanan daging berlemak, mabuk, tenaga kerja keras.

Gejala strok iskemia

Subspesies iskemia ditentukan oleh faktor-faktor berikut:

  1. muntah dan migrain;
  2. kehilangan fungsi suara dan motor;
  3. kepekaan kesakitan pada kawasan tertentu.

Patologi akut disebabkan oleh gejala serebrum umum, yang bergantung, pertama sekali, pada keparahan kesedaran dan kawasan yang terjejas. Selalunya, ketika bola mata bergerak, rasa sakit muncul, kehilangan kesedaran disertai dengan kejang, rasa terkejut tercatat.

Strok iskemia yang luas yang mempengaruhi hemisfera otak kanan sering didiagnosis. Kemudian gambaran klinikal berikut diperhatikan:

  1. lumpuh dan mati rasa hanya dapat dilihat di sebelah kiri;
  2. orang itu sebahagiannya akan kehilangan ingatan. Hanya sebahagian fungsinya yang akan dilanggar, yang berkaitan dengan diagnostik yang kadang-kadang sukar;
  3. kelesuan umum dan kemurungan dirasakan;
  4. di sebelah kiri, kelumpuhan otot muka akan bermula.

Rujukan! Patologi dapat menampakkan dirinya dengan cara yang sama sekali berbeza. Bergantung pada tahap kemerosotan, gejala yang ketara diperhatikan, sifat semua tanda yang berkelip-kelip, peningkatan iskemia yang perlahan dan kerosakan pada tisu otak.

Kita harus memikirkan secara terpisah tanda-tanda amaran strok iskemia, mereka membantu memahami bahawa rawatan perubatan segera diperlukan:

  1. anda kehilangan kawalan terhadap badan anda sendiri;
  2. anggota badan atau kawasan lain tiba-tiba mati rasa;
  3. penglihatan kabur;
  4. pesakit meluahkan fikirannya secara tidak selaras dan tidak secara artikular;
  5. lidah jatuh dari mulut;
  6. gangguan serebrum am dicatatkan.

Strok iskemia yang baru bermula sukar untuk dikenali, kerana, menurut statistik, ia paling sering berlaku dalam mimpi.

Prognosis sangat penting, kerana penyakit ini mempengaruhi keupayaan kerja pesakit dan tahap kehidupannya. Selalunya pesakit mengadu gangguan dan patologi vestibular yang bersifat neurologi..

Bagaimana mikrostroke menampakkan dirinya

Gejala serangan mikro secara langsung bergantung kepada penyetempatan fokus penyakit.

Manifestasi tidak selalu spesifik, dan oleh itu banyak yang mengaitkan kesihatan yang buruk dengan keletihan, tekanan dan tekanan.

Tanda-tanda permulaan mikrostroke:

  1. kelemahan umum;
  2. pening;
  3. muntah;
  4. mati rasa anggota badan dan otot muka;
  5. lonjakan tekanan darah yang tajam;
  6. Kesukaran berjalan
  7. terdapat reaksi terhadap bunyi yang kuat dan cahaya yang terlalu terang.

Penting! Beberapa tanda mempunyai hubungan langsung dengan kawasan otak yang terjejas.

Gejala fokus

Satu atau lain bahagian otak bertanggungjawab untuk proses tertentu di dalam badan. Apabila aliran darah normal tidak lagi disediakan di salah satu daripadanya, gejala tertentu diperhatikan. Doktor bergantung pada doktor ketika membuat diagnosis. Anda boleh mengetahui zon mana yang dipengaruhi oleh sifat manifestasi klinikal.

Korteks lobus frontal:

  1. sawan;
  2. percakapan yang tidak jelas;
  3. kemustahilan melakukan pergerakan sewenang-wenangnya;
  4. perubahan ketara dalam tingkah laku kebiasaan.

Korteks lobus parietal:

  1. kepekaan taktil hilang;
  2. kemahiran mengira, menulis dan membaca asas hilang.

Korteks lobus temporal:

  1. pekak berkembang, tinitus dicatat, halusinasi tertentu muncul;
  2. ingatan terganggu, rasa deja vu berkembang.

Korteks oksipital:

  1. terdapat patologi saraf optik;
  2. pesakit tidak mengenali orang dan objek biasa;
  3. ilusi visual dan halusinasi berkembang.

Video berguna mengenai topik:

Gejala vegetatif

Di sini kita bercakap mengenai:

  1. berpeluh berlebihan;
  2. mulut kering;
  3. degupan jantung yang cepat.

Rujukan! Gejala tidak spesifik. Sebaliknya, bagi doktor, ini adalah tanda tambahan yang membantu membuat diagnosis..

Diagnostik menggunakan ujian

Terdapat sebilangan besar ujian khas yang dapat membantu mengenal pasti strok walaupun di rumah. Mereka sering dilakukan di depan cermin di bawah pengawasan orang yang disayangi, pegawai perubatan..

Ujian merangkumi:

  1. senyum;
  2. mengacaukan mata anda;
  3. pergerakan lidah.

Penting! Selalunya, kerana penyempitan otot, senyuman bengkok tetap, lidah menyimpang ke sisi, dan juling menjadi tidak rata.

Seseorang yang disyaki mengalami strok juga harus mengambil ujian kejelasan dan koordinasi ucapan. Tanda-tanda pukulan ini juga disebut luaran, yang dapat dilihat dari sisi:

  1. pesakit dengan mata tertutup dalam keadaan normal berdiri tegak;
  2. dia tidak ketinggalan, menyentuh hujung jari ke bibir, mata dan hidung;
  3. untuk memeriksa kejelasan pertuturan, twister lidah biasa digunakan.

Sebarang kecurigaan terhadap strok menunjukkan ujian ini..

Pertolongan cemas

Untuk menstabilkan keadaan, pertolongan cemas adalah faktor penting. Sejauh mana betul ia akan mempengaruhi kesihatan pesakit, kelajuan pemulihannya. Sekiranya anda melihat orang yang dikasihi sekurang-kurangnya salah satu tanda sebelum strok, hubungi ambulans dan cuba berikan pertolongan cemas sendiri.

Rujukan! Adalah dipercayai bahawa seseorang harus dibawa ke kemudahan perubatan dalam masa 3 hingga tiga jam setelah tanda-tanda pertama muncul.

Algoritma tindakan umum:

  1. menekan panik;
  2. menilai keadaan umum pesakit: tekanan, nadi, pernafasan, kesedaran;
  3. untuk menentukan tanda-tanda penyakit yang jelas, termasuk pertuturan kabur atau ketiadaannya, kelumpuhan anggota badan, kejang;
  4. panggil ambulans.

Sekiranya boleh, tanpa menunggu ketibaan ambulans, perlu untuk memulakan langkah-langkah pemulihan. Ini termasuk urutan jantung dan pernafasan buatan. Dalam kes ini, pesakit harus berbaring di sebelah atau punggungnya untuk memberi akses untuk menerima oksigen.

Sekiranya ambulans tidak dapat tiba kerana beberapa sebab, anda perlu membawa pesakit sendiri ke kemudahan perubatan terdekat.

Penting! Kadang kala anda harus bertindak dengan cepat, melakukan beberapa mata pada masa yang sama. Sehubungan dengan itu, perlu menarik 2-3 orang untuk membantu..

Oleh itu, mengikut simptom di atas, anda dapat mengenal pasti strok dengan cepat dan memberi pertolongan cemas kepada pesakit. Semakin cepat diagnosis dibuat, semakin baik peluang untuk berjaya dari penyakit. Ubat-ubatan sendiri dalam kes ini harus dikecualikan. Semua yang dapat dilakukan di rumah adalah dengan memberi pertolongan cemas yang kompeten.


Artikel Seterusnya
Irama otak alfa: norma dan pelanggaran. Electroencephalogram otak