Tanda-tanda serangan jantung pada wanita: gejala dan pendahulu


Tanda-tanda serangan jantung pada wanita boleh mempunyai ciri-ciri yang menjadikannya sukar untuk didiagnosis. Infark miokard adalah penyakit jantung akut, yang disertai dengan kematian sel-sel di otot jantung kerana pemberhentian bekalan darah di dalamnya. Sel-sel mati digantikan oleh tisu penghubung, kerana fungsi otot jantung tidak pulih sepenuhnya. Penting untuk mengetahui tanda-tanda serangan jantung untuk mengenalinya secepat mungkin dan memberikan pertolongan dengan betul - kehidupan seseorang mungkin bergantung pada ini..

Tanda-tanda serangan jantung pada wanita pada wanita berusia lebih dari 50 tahun dapat ditutupi oleh peningkatan pankreatitis, serangan aritmia, bronkospasme, gangguan neurologi, selesema atau selesema.

Harbingers infark miokard

Cara mengenali risiko tinggi serangan jantung jauh sebelum ia berlaku?

Terdapat sebilangan tanda klinikal yang memungkinkan untuk menentukan pendekatan bencana kardiovaskular..

Pada kebanyakan wanita yang mengalami infark miokard akut, kira-kira 25-30 hari sebelum serangan, pendahulu penyakit ini muncul:

  • sindrom keletihan kronik - peningkatan keletihan, kekurangan tenaga, yang tidak dapat dikeluarkan walaupun dengan rehat yang berpanjangan. Lama kelamaan, keletihan yang tidak masuk akal menjadi semakin teruk;
  • tidur cetek atau sekejap-sekejap, insomnia;
  • berdengkur semasa tidur, apnea;
  • bengkak kaki, kaki dan tangan, disebabkan oleh aliran darah yang terganggu dan aktiviti jantung yang lemah. Rasa kebas atau kesemutan di hujung kaki;
  • sakit di perut, gangguan saluran gastrointestinal yang kerap tanpa sebab yang jelas - gejala ini dijelaskan oleh fakta bahawa diafragma dan organ pencernaan dekat dengan otot jantung. Oleh itu, dengan kekalahan bahagian bawah dinding posterior ventrikel jantung, rasa sakit diberikan tepat pada kawasan ini;
  • serangan pendek dari kegelisahan yang tidak dapat dijelaskan;
  • sakit kepala yang kerap, episod gangguan penglihatan;
  • pendarahan dan kesakitan gusi yang disebabkan oleh gangguan bekalan darah ke saluran periferal;
  • Kesukaran untuk menarik nafas dalam-dalam atau sesak nafas dengan sedikit bersenam. Rasa sesak nafas hilang selepas berehat;
  • jantung berdebar, aritmia - akibat perkembangan kegagalan jantung atau penyakit arteri koronari;
  • peningkatan keinginan untuk membuang air kecil pada waktu malam;
  • ketidakselesaan di dada, di kawasan jantung - pesakit mempunyai perasaan yang serupa dengan ketegangan otot.

Harbingers kemungkinan serangan jantung biasanya sekejap, mereka muncul dan hilang dengan sendirinya.

Kadang-kadang serangan jantung pada wanita secara praktik tidak simptomatik, dalam kes sedemikian, pesakit mungkin tidak mengalami kesakitan yang teruk, menghilangkan keadaan yang lemah untuk osteochondrosis, lonjakan tekanan atau malaise umum.

Tanda-tanda pertama infark miokard pada wanita

Apabila serangan kardiovaskular bermula, ia menampakkan diri dengan gejala yang cukup jelas. Tanda yang paling khas dari serangan jantung akut yang akan berlaku, yang boleh digunakan sebagai ujian, adalah penampilan sakit dada akut dan mampatan yang berlangsung lebih dari 15-20 minit dan tidak hilang setelah mengambil analgesik atau nitrogliserin. Kesakitan seperti itu dapat memancar ke punggung, leher, lengan atau bahu, dan rahang bawah. Fenomena ini disebut status anginal dan menampakkan diri pada 95% kes pada pesakit berusia lebih dari 40 tahun..

Selain sakit dada, tanda-tanda khas serangan jantung termasuk:

  • sesak nafas, rasa sesak nafas;
  • mati rasa sebelah kiri (lengan, kaki, leher);
  • batuk kering dan menyakitkan;
  • loya muntah;
  • berasa sesak nafas;
  • penurunan atau peningkatan tekanan;
  • pelanggaran fungsi visual;
  • kegembiraan sistem saraf;
  • kelemahan, pucat kulit, pening;
  • ketakutan kematian yang tidak dapat dipertanggungjawabkan;
  • peluh sejuk dan berkeringat disebabkan oleh sejumlah besar hormon stres yang dilepaskan oleh kelenjar adrenal ke dalam aliran darah.

Selalunya, gejala serangan jantung pada wanita tidak biasa atau tidak jelas, tidak jelas. Tanda-tanda serangan jantung pada wanita pada wanita berusia lebih dari 50 tahun boleh disamarkan sebagai pemburukan pankreatitis (mual, muntah, pedih ulu hati), serangan aritmia, bronkospasme, gangguan neurologi (neurosis, ucapan bingung, kesedaran kabur, gangguan koordinasi pergerakan), selesema atau selesema.

Kadang-kadang serangan jantung pada wanita secara praktik tidak simptomatik, dalam kes seperti itu, pesakit mungkin tidak mengalami kesakitan yang teruk, menghilangkan keadaan yang lemah untuk osteochondrosis, lonjakan tekanan atau ketidakselesaan umum. Ketiadaan sakit jantung semasa serangan jantung adalah perkara biasa pada pesakit diabetes mellitus.

Sebilangan besar wanita yang mengalami infark miokard akut, kira-kira 25-30 hari sebelum serangan, menunjukkan pendahulu penyakit ini.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya gejala ini berlaku pada diri sendiri atau orang tersayang? Semasa di rumah, anda mesti memanggil ambulans terlebih dahulu, kerana rawatan serangan jantung di rumah tidak dibenarkan, dan jika pertolongan cemas tidak diberikan tepat waktu, akibatnya mungkin tidak dapat dipulihkan.

Ciri-ciri perjalanan serangan jantung pada wanita

Terdapat beberapa ciri perjalanan infark miokard pada wanita:

  • kesakitan tidak begitu sengit seperti pada lelaki. Selalunya, sakit jantung pada wanita dengan serangan jantung tidak akut, tetapi menarik dan sakit. Adalah dipercayai bahawa ambang kesakitan yang lebih tinggi mungkin menjadi sebabnya;
  • sakit di perut - gejala ini jarang dijumpai pada lelaki dan dijelaskan oleh fakta bahawa organ pencernaan di badan wanita terletak berdekatan dengan otot jantung;
  • sakit di lengan, belakang, leher, rahang. Kesakitan pada wanita lebih cenderung memancar.

Kajian mengenai dinamika morbiditi menunjukkan bahawa kematian akibat infark miokard pada wanita adalah 9%, sementara di kalangan lelaki - hanya 4%. Kebarangkalian kematian dalam beberapa jam pertama selepas serangan jantung besar pada wanita muda (di bawah 30 tahun) dan usia pertengahan (lebih dari 35 tahun) 68% lebih tinggi daripada pada lelaki dari kumpulan usia yang sama.

Faktor risiko untuk mengembangkan serangan jantung pada wanita

Terdapat faktor yang diketahui yang menyumbang kepada perkembangan infark miokard pada wanita. Mereka dikaitkan dengan ciri struktur tubuh dan gaya hidup pada kanak-kanak perempuan dan wanita. Antaranya:

  • struktur jantung: jantung wanita rata-rata sedikit lebih kecil daripada lelaki. Jisim jantung wanita adalah 200-300 g, seorang lelaki - 270-380 g;
  • struktur vaskular: lumen arteri, termasuk arteri koronari, jauh lebih kecil pada wanita. Ini menyumbang kepada peningkatan tekanan aliran darah ke dinding saluran darah dan pemendapan kolesterol yang lebih kuat;
  • peningkatan pembentukan plak aterosklerotik dan penyetempatannya: sebagai peraturan, pada wanita, aterosklerosis sering mempengaruhi kapal kecil;
  • kejadian penyakit yang lebih tinggi yang menyumbang kepada berlakunya serangan jantung, khususnya diabetes mellitus;
  • prevalensi kegemukan yang lebih tinggi.

Ketiadaan sakit jantung semasa serangan jantung adalah perkara biasa pada pesakit diabetes mellitus.

Dalam kumpulan lain, anda boleh menggabungkan faktor risiko untuk terkena serangan jantung, yang relevan bukan sahaja untuk wanita, tetapi juga untuk lelaki:

  • kecenderungan keturunan;
  • lipid darah tinggi;
  • tabiat buruk, khususnya merokok;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • peningkatan tahap homosistein;
  • berat badan berlebihan;
  • tekanan darah tinggi;
  • faktor psikososial, ketidakstabilan tekanan.

Selalunya, ketegangan saraf yang berlebihan, tekanan, aktiviti fizikal yang tinggi, turun naik tekanan atmosfera, krisis vaskular (sering hipertensi), lebih jarang - pembedahan, hipotermia menjadi pendorong langsung kepada infark miokard. Tekanan apa yang boleh mencetuskan serangan jantung? Nilai berbahaya untuk tekanan darah dianggap angka di atas 140/90 mm Hg. st.

Punca serangan jantung

Apa yang menyebabkan serangan jantung? Penyempitan lumen arteri koronari menyebabkan penurunan aliran darah ke mana-mana bahagian lapisan otot jantung (miokardium), pemberhentian bekalan darah ke otot jantung yang lemah atau lengkap berlaku, dan penyakit jantung koronari berkembang. Bentuk penyakit jantung iskemia akut, yang berlaku dengan perkembangan nekrosis sel jantung, disebut infark miokard.

Peranan utama dalam perkembangan serangan jantung tergolong dalam proses patologi di arteri koronari jantung: penyempitan dindingnya, kekejangan vaskular, kehilangan keanjalan, perubahan aterosklerotik.

Dalam kebanyakan kes, penyakit ini berkembang dengan latar belakang aterosklerosis. Kemunculan plak aterosklerotik dan pendarahan menyebabkan penyempitan atau penutupan lengkap lumen pembuluh darah, selalunya proses ini disertai dengan penampilan gumpalan darah.

Kajian mengenai dinamika morbiditi menunjukkan bahawa kematian akibat infark miokard pada wanita adalah 9%, sementara di kalangan lelaki - hanya 4%.

Berapa umur serangan jantung? Menurut statistik, infark miokard pada wanita pada usia muda jauh lebih jarang berlaku berbanding lelaki. Ini disebabkan oleh fakta bahawa estrogen yang dihasilkan dalam tubuh wanita mempunyai kesan yang baik terhadap vasodilatasi dan kerja lapisan otot jantung, mempunyai kesan antioksidan, kardioprotektif dan antiatherogenik. Walau bagaimanapun, dengan bermulanya menopaus, pengeluaran estrogen berkurang dengan ketara, risiko terkena penyakit meningkat dengan ketara, kadar kejadian pada wanita pada usia tua (lebih dari 60 tahun) dibandingkan dengan lelaki.

Video

Kami menawarkan untuk melihat video mengenai topik artikel.

Gejala serangan jantung pada wanita: tanda pertama, manifestasi tahap akut dan pertolongan cemas kepada pesakit

Dan kekurangan zat makanan akut atau kekurangan otot jantung adalah sekumpulan proses patologi, yang disatukan oleh asal, gejala, akibat dan mekanisme itu sendiri.

Seks yang lebih adil mengalami kecemasan seperti ini tiga kali lebih jarang, kebarangkaliannya rendah.

Kenapa begitu? Sebabnya ialah kemampuan estrogen, hormon khusus wanita, untuk mencegah perkembangan stenosis vaskular, melarutkan kolesterol, memusnahkan plak dan membawa hemodinamik kembali normal.

Selepas 45 tahun, semasa menopaus, kepekatan estrogen, progesteron jatuh, prosesnya berkembang lebih kerap. Secara paradoks, ramalan pemulihan wanita selepas serangan jantung kira-kira beberapa tahap yang lebih teruk. Lelaki bertahan lebih kerap, nekrosis lebih ringan. Sebab apa ini tidak diketahui secara pasti.

Gejala infark miokard pada wanita berbeza-beza. Walaupun pada dua pesakit, gambaran klinikalnya akan berbeza..

Pada pesakit wanita, pendahulu muncul beberapa bulan sebelum kecemasan, ada masa untuk bertindak balas jika anda menunjukkan jumlah perhatian yang tepat. Serangan jantung yang sama berlaku dengan cara yang semakin meningkat.

Perbezaan gejala pada 40-60 tahun

Tanda-tanda pertama serangan jantung pada wanita, muda dan tua, dicirikan oleh sakit dada, sesak nafas, sianosis dan pucat. Walau bagaimanapun, kompleks simptomatik tidak terhad kepada ini..

Sekiranya seks yang lebih adil pada usia subur dan kitaran haid sedang mengalir, kemungkinan akan mengganggu secara tiba-tiba kerana pembebasan hormon stres.

Pada wanita berusia lebih dari 60 tahun dan lebih jauh, tanda-tanda seperti itu tidak diperhatikan, menopaus masuk, momen klimaks biasanya membuat gejala semakin jarang, tidak membenarkan perhatian pesakit pada masa.

Semua kes yang diragukan memerlukan kemasukan ke hospital.

Gejala keadaan sebelumnya

Tanda-tanda yang menunjukkan kemungkinan pendekatan serangan jantung dalam masa terdekat berlaku selama kira-kira 2-3 bulan.

Momen asthenic

Dimanifestasikan oleh kelemahan, mengantuk. Kenapa ini terjadi? Infark miokard berkembang dengan latar belakang kekurangan koronari, apabila struktur jantung tidak menerima nutrien dan oksigen.

Prosesnya bergerak secara beransur-ansur, biasanya tidak ada perkembangan yang cepat. Kerana penurunan kemampuan kontraktil jantung, terdapat kekurangan peredaran darah di otak. Oleh itu peningkatan keletihan.

Perkara lain adalah kekurangan nutrien dan oksigen ke serat otot. Proses pertukaran dihambat.

Ini tidak cukup untuk atrofi, tetapi cukup untuk membuat pesakit lesu. Momen yang sama diperhatikan dalam tempoh pemulihan..

Gangguan tidur

Terdapat banyak bentuk. Rupa klasik seperti ini.

Pesakit berbaring, bersiap untuk berehat malam. Setelah 10-15 minit, kebangkitan berlaku, tidak mungkin lagi untuk berbaring, perasaan kuat yang tidak menyenangkan akan timbul.

Selepas setengah jam lagi, keletihan berulang lagi. Tetapi sekali lagi tidak ada akal, mustahil untuk tertidur. Dan sepanjang malam.

Pilihan lain adalah kerap bangun ketika berehat..

Kedua-dua keadaan sangat menyakitkan, menyebabkan asthenia, keletihan berterusan. Tidak ada "reboot" otak yang lengkap. Di samping itu, rejimen jangka panjang seperti ini menyebabkan ketidakseimbangan melatonin dalam badan..

Ini dipenuhi dengan gangguan fungsi pembiakan, penurunan libido, peningkatan nada vaskular, dan penuaan awal. Tubuh secara harfiah bekerja keras.

Nocturia

Secara sederhana, kencing berlebihan pada waktu malam. Pada orang yang sihat, diuresis harian berlaku, jumlahnya hingga 80-90% dari jumlah air kencing.

Perubahan keseimbangan menunjukkan kerosakan ginjal atau mekanisme pampasan. Tubuh berusaha membuang lebihan cecair, tidak cukup waktu pada siang hari.

Untuk mengurangkan beban, mengurangkan jumlah darah yang beredar, sistem perkumuhan berfungsi dengan lebih aktif. Ini adalah tanda amaran.

Walaupun mungkin ada pertandingan, diagnosis harus dibuat. Minimum, pengukuran ECG, ECHO, tekanan darah dan degupan jantung. Ultrasound buah pinggang.

Gangguan mental, ketidakupayaan emosi

Gangguan ini berkaitan dengan peredaran darah yang tidak mencukupi di otak. Pengurangan pengeluaran serotonin, dopamin, neurotransmitter.

Pada tahap subjektif, ini ditunjukkan oleh keadaan kemurungan yang ketara. Wanita itu menjadi mudah marah, marah, berkulit putih. Momen-momen yang tidak penting dapat menakutkan. Pelepasan tanda tidak memberi kesan sepenuhnya, pengenalan punca diperlukan.

Gangguan emosi dan mental adalah simptom infark miokard yang tidak spesifik. Diagnosis pembezaan diperlukan.

Aritmia

Gangguan degupan jantung pelbagai jenis. Mereka diwakili bukan hanya oleh takikardia sinus klasik dan terkenal dengan "masyarakat umum" dan fenomena sebaliknya, tetapi juga oleh extrasystole, fibrilasi ventrikel (fibrilasi atrium, flutter atrium).

Perkembangan gejala seperti itu tidak selalu mendahului kekurangan zat makanan pada struktur jantung. Mungkin sebabnya terletak pada penyumbatan cawangan bundle. Pemeriksaan ECG memberikan lebih banyak maklumat mengenai keadaan pesakit.

Pendarahan, gangguan sifat reologi darah

Pada dasarnya, terdapat pelepasan tisu penghubung cair dari gusi. Penyimpangan seperti itu juga tidak ada kaitan dengan masalah jantung. Tetapi ini hanya pada pandangan pertama.

Sebenarnya, perubahan dalam aliran, peningkatan kebolehtelapan vaskular mempengaruhi keadaan umum. Gejala pra-infark pada wanita berlaku pada 25% kes..

Bengkak di hujung kaki

Periferal Kaki dan pergelangan kaki menderita. Gejala itu muncul akibat fungsi buah pinggang yang tidak mencukupi.

Terdapat beban yang berlebihan pada jantung. Jumlah darah yang beredar meningkat dengan mendadak, pelanggaran aktiviti normal struktur jantung berkembang. Denyut jantung meningkat, tekanan darah juga.

Bantuan segera diperlukan. Minimum, diuretik ringan ditetapkan. Memelihara kalium dan magnesium, agar tidak memburukkan lagi keadaan.

Dyspnea

Dicirikan oleh kemustahilan pertukaran gas biasa, walaupun dalam keadaan aktiviti fizikal kecil.

Manifestasi pening disertai, tetapi tidak selalu. Ketika prosesnya berjalan dan menghampiri titik kritis, gejala itu berkembang ketika rehat. Ini adalah detik yang membimbangkan. Diperlukan diagnostik segera.

Gejala segera serangan jantung

Gambaran klinikal lengkap terungkap dalam beberapa jam atau, dalam kes yang luar biasa, sehari. Sebagai contoh, setelah mengalami krisis hipertensi.

Cara memberi pertolongan cemas untuk pelbagai jenis glukosa darah yang dibaca di sini.

Sakit dada

Terdapat dua pilihan utama.

  • Pertama. Manifestasinya tidak tertahankan, menekan. Pembakaran. Nampaknya batu berat telah dijahit ke dalam badan. Nitrogliserin hanya membantu sebahagiannya, keberkesanannya adalah tepat mengenai asal jantung.
  • Satu lagi kemungkinan variasi adalah kesakitan yang sederhana untuk jangka masa panjang. Lebih dari 30 minit.

Sifat sensasi yang tidak menyenangkan tidak bermaksud apa-apa. Ini hanyalah ciri individu seseorang. Perjalanan bentuk yang luas boleh dilakukan tanpa rasa sakit sama sekali.

Dyspnea

Dalam kes ini, ia kelihatan dalam keadaan rehat sepenuhnya. Pesakit tidak dapat menghirup udara. Oleh itu bermulanya serangan panik: kegelisahan yang teruk, ketakutan akan kematian.

Seseorang pada ketika itu tidak mencukupi, boleh membahayakan dirinya sendiri. Panggilan segera untuk pasukan ambulans diperlukan. Sebabnya adalah pelanggaran akut terhadap trofisme jantung dan otak. Pada masa yang sama.

Kehabisan nafas

Evolusi simptom sebelumnya. Ia berkembang akibat peredaran darah yang tidak mencukupi dalam bulatan kecil. Dengan mempercepat aktiviti paru-paru, tubuh berusaha untuk mengimbangi keadaannya sendiri.

Tekanan di arteri bertambah, prosesnya hanya bertambah buruk. Oleh itu, pelanggaran umum fungsi pernafasan bermula..

Gejala bertambah buruk pada kedudukan terlentang, terutamanya selepas melakukan aktiviti fizikal. Pemulihan diperlukan dalam masa yang singkat. Kemungkinan kematian akibat kegagalan dengan latar belakang serangan jantung semasa.

Aritmia

Mengikut jenis takikardia pada peringkat awal. Selepas beberapa jam, keupayaan kontraktil menurun. Ada kemungkinan degupan jantung yang cepat berlanjutan, tetapi nadi akan terasa sangat lemah.

Penyimpangan akan didaftarkan hanya berdasarkan hasil penyelidikan objektif. Pilihan klinikal lain adalah penggantian dengan bradikardia.

Kedua-dua jenis ini tidak baik dari segi hasil, kebarangkalian kematian meningkat secara meluas. Tindakan pembetulan diperlukan.

Masalahnya adalah bahawa glikosida dikontraindikasikan, dan yang antiarrhythmic hanya dapat membuatnya lebih buruk. Kelayakan tinggi diperlukan dari doktor.

Sakit kepala

Hasil pelanggaran aliran darah normal pada struktur serebrum. Pemulihan segera, strok iskemia mungkin berlaku. Nekrosis akut gugusan tisu saraf.

Edema periferal

Dengan alasan yang sama. Pelanggaran pengepaman darah. Ginjal juga tidak mendapat nutrien yang mencukupi. Oleh itu penurunan kadar penapisan.

Pucat kulit

Pesakit menjadi seperti sosok lilin. Marmer teduh Derma.

Sianosis segitiga nasolabial

Perubahan warna biru di sekitar mulut.

Berpeluh berlebihan

Hyperhidrosis bersifat refleks. Kerana nutrisi hipotalamus yang tidak mencukupi, struktur otak memberikan isyarat huru-hara, hasilnya adalah keinginan tubuh yang salah untuk menyejukkan badan. Tidak ada kesan dari ini.

Manifestasi bentuk atipikal infark miokard

Gejala klasik serangan jantung pada wanita ditunjukkan oleh sakit dada, gangguan pernafasan, dan masalah lain. Adakah ini selalu menjadi aksioma? Tidak. Penguatan beberapa tanda, kelemahan yang lain adalah mungkin.

Jenis perut

Digambarkan agak buruk. Bahan empirik tidak mencukupi, oleh itu mustahil untuk mengatakan dengan tepat mengenai sebab-sebabnya.

Gambaran klinikal infark jenis ini dicirikan oleh manifestasi yang bersifat patognomonik untuk perut akut.

Keadaan ini berkembang dengan peritonitis, radang usus buntu, penyumbatan usus, dan titik lain.

  • Tekanan yang tidak tertahankan, mengurangkan rasa sakit di perut. Mereka disingkirkan dengan baik dengan Nitrogliserin, yang semestinya mendorong doktor untuk menimbulkan sensasi yang tidak menyenangkan. Tidak ada ujian khusus, seperti Shchetkin-Blumberg, Lenander dan lain-lain. Terhadap latar belakang faktor perut, ini secara praktikalnya tidak berlaku.
  • Muntah. Diulang. Tidak seperti jenis keadaan lain, seperti keracunan, ia tidak melembutkan perjalanan proses patologi utama. Ia mempunyai watak refleks, jadi tidak ada kelegaan.
  • Pedih ulu hati dan gejala dyspeptik lain. Seperti perut kembung dan gas.

Selalunya pesakit ini dirujuk ke gastroenterologi. Masa berharga hilang, oleh itu diagnostik segera di tempat ditunjukkan. Ini mengenakan syarat-syarat tertentu pada kelayakan pegawai menengah dan kanan..

Bentuk asma

Ia disertai dengan gejala pernafasan. Pesakit tidak dapat menarik udara ke dalam dada secara normal. Dalam keadaan rawan, asfiksia berkembang, ini adalah keadaan yang mengancam.

Aktiviti fizikal tidak mungkin pada dasarnya, walaupun minimum. Ketiadaan sindrom kesakitan adalah ciri. Jantung tidak membuat dirinya terasa, yang hanya merumitkan diagnosis.

Selain itu, terdapat sianosis segitiga nasolabial, kulit pucat yang ketara.

Jenis aritmia

Apakah perbezaan antara bentuk proses patologi ini dan pelanggaran kekerapan kontraksi jantung dalam norma? Keamatan sifat. Infarksi aritmia disertai dengan penurunan kadar jantung yang ketara ke tahap kritikal.

Pesakit cepat kehilangan kesedaran, mustahil untuk membuatnya tidak pingsan menggunakan kaedah standard. Rawatan hospital diperlukan. Langkah diagnostik minimum dan bantuan kecemasan untuk memulihkan kekentalan miokardium.

Prospek tidak jelas, seperti ramalan pada umumnya.

Bentuk serebrovaskular

Gejala berlaku terutamanya dari sistem saraf pusat.

  • Sakit kepala. Tidak tertahankan, dilokalisasi di bahagian belakang kepala, mahkota, wilayah temporal. Menekan, mengikat sifat. Mengikuti rentak degupan jantung. Pesakit mengambil posisi paksa, berbaring di sisi atau belakangnya.
  • Vertigo. Akibat gangguan peredaran darah di otak. Tidak ada kebolehan untuk menavigasi di angkasa.
  • Loya. Muntah kurang biasa.
  • Gelap di mata
  • Dyspnea.
  • Tinnitus, deringan kuat.
  • Kemerosotan kesedaran oleh jenis penurunan kadar fungsi mnestic, kognitif. Ingatan, pemikiran melemah. Menuju kabus.
  • Kehilangan kesedaran. Diulang selama beberapa jam.

Tanda-tanda tambahan adalah paresis, kelumpuhan, perasaan merayap di seluruh badan. Terutama sekiranya berlaku strok. Kursus selari nekrosis akut struktur serebrum juga mungkin, ini adalah komplikasi biasa.

Teknik pertolongan cemas

Anda tidak boleh menolong secara radikal. Kita perlu memanggil pasukan ambulans. Terdapat beberapa tindakan yang perlu diambil semasa doktor dalam perjalanan.

  • Buka bolong atau tingkap. Dengan berlakunya serangan jantung, peredaran darah besar dan kecil menderita. Ini bermakna kecekapan pertukaran gas menurun dengan ketara. CO2 yang berlebihan dalam tisu cecair menjadikan pemakanan yang mencukupi tidak mungkin. Diperlukan peningkatan bekalan oksigen. Sekiranya tidak ada belon khas, pengudaraan yang mencukupi mesti disediakan.
  • Ukur tekanan darah, degupan jantung. Tanda-tanda serangan jantung pada wanita berusia lebih dari 50 tahun kabur. Adalah perlu untuk mengetahui apa yang menyebabkan kesejahteraan itu.
  • Beri 1 tablet Nitrogliserin. Dia sekurang-kurangnya mesti menghentikan sindrom kesakitan yang teruk, yang sangat ditoleransi oleh pesakit. Sekiranya tiada kesan yang baik, anda boleh memberi yang lain, selepas 10-15 minit. Tidak digalakkan minum apa-apa lagi..
  • Duduk mangsa. Mustahil untuk menumpuk, kerana terdapat kemungkinan tinggi sesak nafas dan kematian akibat sesak nafas. Dalam kedudukan separa duduk dengan roller diletakkan di bawah belakang, keadaan dengan cepat menormalkan. Tangan dan kaki harus berada di bawah paras jantung sehingga aliran darah perifer tidak menurun di satu pihak, di sisi lain untuk mengelakkan kemerosotan hemodinamik.
  • Pusingkan kepala ke sisi. Sekiranya hilang kesedaran. Ini akan mengelakkan aspirasi kandungan perut semasa muntah. Selepas episod, disarankan untuk membersihkan mulut dari serpihan makanan dengan roller kain kasa yang dikenakan pada jari.

Sekiranya terdapat serangan jantung, urut secara langsung. Letakkan telapak tangan terbuka satu di atas yang lain, letakkan di atas dada. Tekan secara berirama, pada kelajuan 100-120 pergerakan seminit sehingga aktiviti jantung normal pulih.

Sekiranya tidak ada pengalaman pernafasan buatan, tidak ada gunanya melakukannya. Ia tidak akan berfungsi dengan betul, masa akan sia-sia.

Apa yang pasti anda tidak dapat lakukan

  • Makanan tidak termasuk. Dengan kehilangan kesedaran, muntah yang banyak akan berlaku, yang akan mempengaruhi kemungkinan asfiksia mekanikal.
  • Ambil ubat. Banyak yang dikontraindikasikan dalam keadaan darurat.
  • Basuh dengan air sejuk. Untuk mengelakkan penyempitan refleks arteri koronari dan pemburukan kedudukan.

Setelah ketibaan doktor, pesakit segera dimasukkan ke hospital.

Gejala-pendahulu dan tanda-tanda sebenar serangan jantung adalah heterogen. Tetapi jika dilihat dengan teliti, mereka dapat dikenali secara sederhana.

Pengesahan (pengesahan kecurigaan) dilakukan semasa diagnosis. Rawatan dalam 90% kes membolehkan anda mencegah perkembangan patologi dan menyelamatkan kesihatan wanita, dan kemungkinan besar juga hidupnya..

Tanda-tanda utama infark miokard pada wanita

Gejala infark miokard pada wanita berbeza, tetapi gejala utamanya adalah sindrom kesakitan akut di kawasan dada. Manifestasi serupa dalam perubatan disebut status anginal, yang menampakkan dirinya pada orang-orang dari kategori usia pertengahan pada 90-95%. Walau bagaimanapun, statistik seperti itu lebih biasa bagi lelaki. Bagi wanita, mereka rentan terhadap penyakit yang dijelaskan pada usia tua, ketika tahap estrogen dalam tubuh menurun..

Penting! Proses ini berlaku secara semula jadi dan bergantung kepada ciri-ciri biologi badan..

Etiologi

Zat estrogen mencegah perkembangan serangan jantung, iaitu, mengurangkan pengecutan saluran koronari, mencegah pembentukan plak aterosklerotik. Akibatnya, sebab utama yang menyumbang kepada perkembangan patologi yang dijelaskan dihapuskan. Khususnya, penyumbatan arteri dengan pembentukan kolesterol dan kekejangan koronari, yang memberi kesan negatif kepada keadaan manusia..

Apabila postmenopause berlaku, sintesis estrogen menurun di dalam badan wanita, kemungkinan perkembangan infark miokard meningkat dengan ketara. Tetapi dalam tempoh usia lebih dari 50, wanita sudah mempunyai sejarah banyak penyakit kronik dalam bentuk aritmia, hipertensi arteri, dan patologi lain yang tidak berkaitan dengan aktiviti otot jantung. Penyakit yang ada, digabungkan dengan keunikan perkembangan dan penyetempatan lesi otot jantung, memutarbelitkan manifestasi gejala klasik serangan jantung.

Statistik menunjukkan bahawa dalam 40% kes serangan jantung pada wanita, jenis atipikal berkembang. Ini merumitkan kemampuan menentukan diagnosis yang tepat, pelantikan terapi yang paling berkesan. Penyakit jantung yang dijelaskan dengan tahap kebarangkalian yang tinggi boleh menyebabkan kecacatan, dalam kes yang paling teruk, kematian. Mengurangkan risiko manifestasi akibat seperti itu hanya dapat dikesan tepat pada waktunya untuk pelanggaran jantung, berunding dengan pakar kardiologi. Itulah sebabnya penting untuk mengetahui tanda-tanda pertama serangan jantung, untuk dapat mengenalinya pada peringkat awal..

Mengenai penderitaan serangan jantung

Semasa mendiagnosis patologi jantung, hasil positifnya tanpa perkembangan komplikasi yang dihasilkan lebih tinggi pada lelaki. Walau bagaimanapun, kerana ciri-ciri tubuh, perkembangan infark miokard pada wanita lebih perlahan. Gejalanya muncul dan meningkat dalam 1-2 bulan, menunjukkan kemunculan kegagalan jantung:

  • Insomnia, gangguan tidur umum.
  • Keletihan berterusan yang tidak hilang setelah berehat yang baik, tidur yang lama.
  • Pembengkakan tangan dan kaki, meningkat dengan ketara pada waktu petang.
  • Perkembangan bradikardia (berdebar-debar jantung).
  • Kesukaran bernafas dengan perasaan sesak nafas.
  • Gejala yang menyerupai perkembangan penyakit periodontal.
  • Sering membuang air kecil, lebih teruk pada waktu malam.
  • Perubahan mood yang tidak masuk akal dan tiba-tiba, serangan ketakutan yang tidak dijangka, serangan panik.

Infark miokard bermula dari satu atau lebih daripada gejala di atas. Sekiranya mereka dikenal pasti, lawatan mendesak ke ahli terapi atau ahli kardiologi ditunjukkan dengan tegas..

Praktik menunjukkan bahawa pada separuh daripada kes patologi yang dijelaskan pada wanita, angina pectoris, yang merupakan kejang koronari berbahaya, mendahului. Untuk mengatasi pelanggaran kerja otot jantung, ubat-ubatan yang tergolong dalam kumpulan nitrat dapat membantu. Kesakitan yang mengganggu di kawasan dada hilang setelah menggunakan ubat khas, tetapi ia adalah penyakit jantung yang membimbangkan.

Bagaimana mengenali infark miokard

Dalam amalan perubatan, selain gejala anginal klasik, adalah kebiasaan untuk membezakan manifestasi atipikal lain yang menunjukkan permulaan penyakit yang dijelaskan.

Serangan jantung pada wanita ditunjukkan oleh bentuk simtomatik berikut:

  • Status anginal berkembang dalam 75% kes, dicirikan oleh penyetempatan kesakitan di bahagian atas badan di sebelah kiri. Ketidakselesaan dirasakan di dada, lengan, kawasan bahu, leher, sering seorang wanita mengadu sakit gigi yang muncul dan hilang sendiri. Tanda pertama yang khas adalah sakit akut yang dilokalkan di zon oksipital. Gejala lain dalam bentuk sianosis kulit, serangan panik, mati rasa lengan dan kaki, dan peluh berat adalah perkara biasa bagi kedua-dua jantina..
  • Bentuk perut jarang berlaku, kira-kira 3% daripada semua kes yang diketahui. Manifestasinya adalah ciri kerosakan pada dinding posterior miokardium. Sensasi menyakitkan mengganggu rongga perut, salah menunjukkan gangguan dalam fungsi saluran gastrointestinal, misalnya, ulser perut, radang usus buntu, pankreatitis. Mengambil antispasmodik tidak menghilangkan sensasi seperti gelombang yang menyakitkan.
  • Status asthmaticus membuat dirinya terasa dalam 10-15% kes, dicirikan oleh adanya tanda-tanda asas yang menunjukkan bronkospasme. Walau bagaimanapun, batuk jarang berlaku dan ubat bronkodilator tidak memberikan kelegaan. Dalam keadaan rehat sepenuhnya, seorang wanita mengadu sesak nafas, sesak nafas dalam keadaan rehat lengkap. Bentuk ini sering terjadi pada wanita setelah berumur 60 tahun dengan riwayat hipertensi yang berpanjangan, serangan jantung sebelumnya.

Perkara penting adalah bahawa kelanjutan bentuk perut atau asma dalam kes yang kerap adalah status anginal. Pada masa yang sama, sukar untuk menentukan diagnosis tepat infark miokard kerana keparahan gejala yang wujud dalam bentuk atipikal. Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat menentukan patologi dengan tepat.

Bentuk atipikal yang jarang berlaku

Pada wanita muda dan pesakit selepas 30 tahun, dalam beberapa kes, jenis infark miokard berikut didiagnosis:

  • Bentuk serebrum, di mana pelanggaran peredaran darah yang berterusan di otak didiagnosis. Dari faktor-faktor yang menyertainya, perlu diperhatikan gangguan koordinasi, ucapan yang keliru, kemurungan kesedaran, pening yang kerap.
  • Status aritmia. Ia disertai dengan degupan jantung yang cepat, yang merupakan pendahulu aritmia pada wanita. Bentuk patologi ini hanya menunjukkan kegagalan irama jantung, sementara sindrom kesakitan hampir tidak ada.
  • Bagi bentuk infark miokard tanpa gejala, ia sering berlaku pada usia dini dan pada orang tua yang mempunyai sejarah diabetes mellitus. Pesakit mengalami peningkatan berpeluh, tidak senang dan cepat marah, sementara sindrom kesakitan adalah minimum. Sekiranya kawasan besar kerosakan miokardium tidak ada, serangan jantung seperti itu hanya dapat dikesan semasa pemeriksaan berikutnya menggunakan teknik ECG.

Penting! Sebarang gejala yang dinyatakan di atas menunjukkan bahawa nekrosis tisu otot jantung telah bermula. Wanita itu memerlukan rawatan segera di hospital dan pemeriksaan profesional. Dadah, terapi pembedahan dijalankan di hospital.

Peraturan pertolongan cemas

Sekiranya terdapat tanda-tanda penyakit mikro, serangan jantung, anda tidak boleh meninggalkan wanita tanpa pertolongan, anda mesti segera menghubungi pasukan pakar perubatan. Seterusnya, anda harus mematuhi urutan tindakan yang akan meringankan keadaan mangsa:

  • Memberi rehat sepenuhnya, pergerakan sedikit pun dapat memperburuk keadaan.
  • Letakkan wanita itu dalam kedudukan mendatar dengan kepalanya sedikit tinggi. Sekiranya serangan mencekik berlaku, mangsa duduk di atas kerusi, bangku, kaki harus diturunkan.
  • Anda mesti mengambil Nitrogliserin, yang memudahkan serangan yang memburuk. Sekiranya selepas 20 minit tidak ada peningkatan yang dapat dilihat, penggunaan ubat yang ditunjukkan berulang kali dibenarkan. Jangan berikan ubat tambahan kepada mangsa, kerana boleh menyebabkan komplikasi pada sistem kardiovaskular.
  • Sekiranya berlaku serangan jantung, tekanan dada diperlukan.

Prinsip rawatan

Langkah-langkah terapeutik untuk permulaan infark miokard bertujuan untuk memperbaiki dan menstabilkan pesakit, yang syarat berikut mesti dipenuhi:

  • Pematuhan dengan rehat tempat tidur selama beberapa hari selepas serangan. Dalam tempoh ini, sebarang aktiviti fizikal dikontraindikasikan. Apabila keadaan mula kembali normal, wanita itu dibenarkan bangun, berjalan, tetapi di bawah pengawasan pakar.
  • Mengambil agen antiplatelet atau antiplatelet yang menipiskan darah, mencegah pembekuan darah. Ubat semacam itu memberikan akses yang lebih baik ke organ "kelaparan" dan jantung oksigen yang dibawa oleh jisim darah dalam jumlah yang mencukupi. Aspirin adalah agen anti-trombotik yang diuji masa, tetapi penggunaan jangka panjangnya mempunyai kesan sampingan yang tidak diingini pada saluran gastrousus dalam bentuk gastritis, pedih ulu hati, sakit, mual.

Adalah mungkin untuk mengurangkan akibat yang tidak diingini dengan mengambil ubat seperti itu, ditutup dengan lapisan enterik khas. Contoh - "ThromboAss", tablet ini tidak terdedah kepada asid hidroklorik, larut hanya di persekitaran usus. Ini menghalang hubungan langsung dengan membran mukus yang jengkel..

  • Sekiranya anda mengesyaki pra-infark, serangan jantung, ubat-ubatan diresepkan yang membantu menguatkan saluran darah, meningkatkan keanjalan dan nada mereka.
  • Sekiranya terdapat angina yang tidak stabil, ubat-ubatan sering diresepkan berdasarkan komponen aktif clopidogrel. Contohnya, Clopidex, Aggregal, Egitromb.
  • Kesakitan pada serangan jantung dikurangkan dengan analgesik narkotik.
  • Nitrat intravena mendorong vasodilasi koronari.
  • Penyekat beta membantu mengurangkan tekanan pada otot jantung. Oleh kerana ubat-ubatan tersebut, keperluan oksigen dalam tubuh menurun, akibatnya nekrosis sel melambatkan atau bahkan mencegah. Ia juga menstabilkan tekanan darah, menurunkan degupan jantung.
  • Apabila kegagalan jantung dikesan, doktor yang hadir menetapkan ubat diuretik, yang dengan lembut dan berkesan menghilangkan lebihan cecair dari badan.
  • Agar jantung cepat menyesuaikan diri dengan faktor patologi, disyorkan perencat ACE. Ubat-ubatan tersebut membantu menurunkan tekanan darah ke had normal..
  • Plak aterosklerotik menyekat sebahagian atau sepenuhnya saluran darah, pembentukannya tidak selamat seumur hidup. Ubat-ubatan kumpulan statin menghalang penyerapan kolesterol melalui dinding vaskular. Contoh: Lipostat, Symbor. Tahap kolesterol dinormalisasi oleh tindakan asid lemak tak jenuh, misalnya, Tribuspamin, Linetol.

Apabila terapi ubat yang berterusan untuk infark miokard tidak menunjukkan hasil yang diharapkan, campur tangan pembedahan ditetapkan. Cangkok pintasan arteri koronari dan angioplasti koronari belon kini dicatatkan antara intervensi pembedahan yang paling popular..

Penting! Kesan positif dicapai sekiranya pesakit dihantar ke hospital secepat mungkin. Langkah-langkah resusitasi yang tidak menentu menyumbang kepada pertumbuhan zon fokus sel yang telah mengalami nekrosis. Dengan kerosakan teruk, kematian boleh berlaku.

Dalam beberapa kes, terdapat akibat yang serius setelah infark miokard, terutamanya jika patologi kambuh. Ia mungkin demensia, kecacatan, kehilangan ucapan sepenuhnya atau sebahagian, amnesia, lumpuh. Setelah mengalami serangan dan melakukan rawatan yang dipilih, tempoh pemulihan bermula, yang cukup lama dan memerlukan banyak kesabaran dari orang yang cedera dan dari orang-orang di sekitarnya. Dalam beberapa kes, pemulihan berterusan sepanjang hayat.

Dari perubatan tradisional

Di rumah, untuk pencegahan infark miokard, anda boleh menggunakan resipi yang murah dan berpatutan dari bahan mentah yang ada.

Nombor resipi 1. Campurkan 50 g daun bunga mawar kayu manis dan daun strawberi liar, rebus dalam 0.5 liter air dalam mandian wap selama 15-20 minit. Sejukkan campuran yang dihasilkan, tapis. Cairkan kaldu ke isipadu aslinya, gunakan setengah gelas 1-2 kali sehari.

Nombor resipi 2. Ambil dalam bahagian yang sama (20 g setiap satu) buah jintan, ramuan dari heartwort, dan akar valerian. Bahan-bahan yang dicampurkan dengan teliti dituangkan dengan 1 liter air mendidih, rebus dalam air mandian selama kira-kira 20 minit, selepas itu bahan tersebut mesti dipaksa selama setengah jam. Setelah sejuk, tapis kuahnya, minum 200 ml sejurus sebelum tidur.

Nombor resipi 3. Campurkan satu bahagian akar dandelion, akar elecampane tinggi, dua bahagian bunga biasa dan pasir abadi, 5 bahagian wort St John yang berlubang dan bijak perubatan. Pengumpulan kering yang dihasilkan dicurahkan ke dalam 500 ml air mendidih dan dimasukkan ke dalam bekas tebal yang dibungkus selama 10 jam. Infusi yang disejukkan dan tegang harus dimakan sepanjang hari dalam beberapa dos..

Manifestasi gejala infark miokard pada wanita berbeza dengan gejala keadaan ini pada lelaki. Sebagai tambahan kepada gejala utama - sakit dada yang menusuk, terdapat banyak senarai faktor atipikal. Mereka mesti dikesan tepat pada waktunya, sekiranya berlaku kemerosotan keadaan, ketidakselesaan di kawasan jantung, perlu menjalani pemeriksaan di institusi perubatan.

Serangan jantung pada wanita di bawah 40 tahun, berumur lebih dari 50-60 tahun. Gejala, akibat, pemulihan badan

Serangan jantung pada wanita didiagnosis lebih jarang berbanding lelaki. Tetapi pesakit berusia lebih dari 50 tahun sering membincangkan gejala yang teruk sebelum keadaan berbahaya. Untuk menentukan diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan, anda harus menjalani pemeriksaan.

Mengapa wanita cenderung menghidap penyakit jantung

Selama beberapa dekad, pakar telah menjalankan penyelidikan yang melibatkan pesakit yang berlainan jantina dan usia. Sebagai hasil percobaan seperti itu, terungkap bahawa wanita menderita penyakit jantung beberapa kali lebih jarang daripada lelaki..

Menurut statistik, kira-kira 17% lelaki berusia lebih dari 60 tahun menderita beberapa bentuk penyakit jantung dalam bentuk yang teruk. Penyelidik mengaitkannya dengan tabiat buruk yang sering dilakukan oleh pesakit lelaki. Di samping itu, doktor mengaitkan fakta itu dengan ketidakmampuan untuk membuang emosi negatif, seperti yang dilakukan wanita..

Lelaki dalam kebanyakan kes menyimpan pengalaman mereka kepada diri sendiri, yang memberi kesan negatif terhadap kerja jantung.

Di samping itu, mereka cenderung untuk berjumpa doktor ketika gejala pertama muncul, yang menyebabkan penyakit ini bertambah buruk. Gaya hidup dan pemakanan akan menjadi faktor penting. Lelaki lebih kerap melakukan kerja fizikal berat, mengambil lebih banyak alkohol, lebih suka mengambil banyak makanan berlemak, pedas dan goreng.

Faktor yang terakhir membawa kepada peningkatan tahap kolesterol jahat dalam darah. Semua ini memprovokasi perkembangan penyakit jantung. Itulah sebabnya mengapa pesakit wanita kurang terdedah kepada infark miokard..

Menyebabkan faktor infark miokard

Serangan jantung pada wanita berusia lebih dari 50 tahun boleh dicetuskan oleh banyak faktor negatif.

Doktor mengenal pasti beberapa perkara yang paling penting:

  1. Situasi tekanan biasa. Ketegangan saraf setiap hari mempengaruhi tekanan darah pesakit. Ini membawa kepada peredaran darah yang lemah, tekanan pada jantung meningkat..
  2. Pemakanan yang tidak betul dengan pengambilan magnesium, kalium, kalsium dan vitamin B. Tidak mencukupi. Otot jantung mesti kerap menerima unsur-unsur yang diperlukan. Jika tidak, ia menjadi lebih nipis, kehilangan keanjalan.
  3. Kerja berlebihan yang kerap juga memberi tekanan pada sistem kardiovaskular. Miokardium habis, yang pasti menyebabkan kemunculan tapak nekrosis tisu (nekrosis).
  4. Pelanggaran rejim kerja dan rehat adalah faktor memprovokasi yang biasa. Semasa tidur, jantung berfungsi dalam keadaan hemat, yang membolehkannya pulih. Kurang tidur menyebabkan disfungsi organ.
  5. Pengambilan cecair yang tidak mencukupi menyebabkan penebalan darah, pembentukan gumpalan darah, dan peningkatan beban pada jantung.
  6. Pengambilan garam dalam jumlah besar, memprovokasi genangan cairan dalam badan, peningkatan tekanan darah, peningkatan beban pada organ.

Faktor-faktor seperti itu, berulang dalam jangka masa yang panjang, dapat memprovokasi perkembangan penyakit berbahaya..

Sebab pembangunan

Biasanya faktor-faktor yang memprovokasi disokong oleh penyebab segera serangan jantung akut.

Mereka diwakili oleh penyakit sistem kardiovaskular, yang lambat laun membawa kepada nekrosis sebahagian otot jantung:

  • Hipertensi arteri bentuk yang teruk menyebabkan peredaran darah terganggu, peregangan kawasan miokard yang tidak rata yang terletak di atria dan ventrikel jantung.
  • Penyakit jantung iskemia adalah penyebab utama serangan jantung kedua. Keadaan ini disertai oleh kekurangan oksigen yang berterusan, yang diperlukan untuk fungsi normal otot jantung.
  • Angina pectoris atau "angina pectoris" memprovokasi gangguan peredaran darah, sering menyebabkan serangan jantung.
  • Aritmia pelbagai jenis secara signifikan merosakkan kerja jantung, peredaran darah, oleh itu, mereka adalah salah satu sebab utama.
  • Pembekuan darah dan peningkatan risiko pembekuan darah. Selalunya gumpalan ini terputus dan mula bergerak dengan aliran darah ke jantung, menyekat akses ke dalamnya, yang membawa kepada nekrosis miokardium.
  • Kehadiran plak kolesterol pada saluran koronari pada pesakit dengan aterosklerosis yang teruk.

Serangan jantung pada wanita berusia lebih dari 50 tahun dalam kebanyakan kes berlaku disebabkan oleh satu atau lebih sebab.

Gejala keadaan sebelumnya

Penyakit berbahaya tidak selalu berkembang dengan teruk. Dalam beberapa kes, ia didahului oleh gejala di mana keadaan pra-infark dapat dikenali.

Momen asthenic

Asthenia adalah keadaan di mana pesakit sentiasa merasa letih, tertekan. Dia lesu dan pasif, tidak menunjukkan minat dalam hidup, selera makannya terganggu atau sama sekali tidak hadir.

Biasanya, keadaan ini berkembang sebagai tindak balas kepada tekanan neuropsikik yang dialami pesakit dalam jangka masa yang panjang. Asthenia menampakkan diri dengan tahap intensiti yang berbeza-beza pada pesakit yang berbeza..

Gangguan tidur

Selalunya, wanita dengan penyakit jantung menderita insomnia. Ini disebabkan oleh peningkatan gejala pada waktu malam. Dengan perkembangan keadaan preinfarction, gangguan tidur adalah ciri 90% pesakit. Pada waktu malam, mereka mengalami kegelisahan, ketakutan, kelemahan, sakit kepala dan manifestasi lain semakin meningkat. Keadaan ini hanya memperburuk perjalanan penyakit..

Nocturia

Nocturia adalah keadaan di mana pesakit mempunyai keinginan yang lebih kerap untuk membuang air kecil pada waktu malam daripada pada waktu siang. Gejala ini khas untuk semua pesakit yang menderita hipertensi, kegagalan jantung, penyakit jantung iskemia.

Pada masa yang sama, wanita itu beberapa kali pada waktu malam terpaksa mengganggu tidurnya untuk pergi ke tandas. Dia tidak cukup tidur, yang memberi kesan negatif terhadap kerja jantung dan seluruh badan..

Gangguan mental, ketidakupayaan emosi

Gejala di atas tentunya akan membawa kepada gangguan mental. Pesakit merasa tertekan, lemah, dan keterlaluan. Kerosakan saraf adalah tindak balas pertahanan terhadap perengsa dan kemerosotan. Lebih-lebih lagi, ini membawa kepada keadaan yang semakin teruk.

Ketahanan emosi juga merupakan reaksi defensif dan tergolong dalam gangguan mental. Ia menampakkan diri dalam perubahan pesat dalam mood pesakit dari baik menjadi buruk, murung dan tertekan.

Aritmia

Pelanggaran irama jantung selalu menyertai keadaan pra-infark. Ia boleh menjadi klasik, apabila degup jantung meningkat, indikator jauh lebih tinggi daripada biasanya. Tetapi selalunya pesakit bimbang tentang fibrilasi atrium, apabila selang antara kontraksi tidak sama, yang menimbulkan beban tambahan.

Dalam kes ini, degupan jantung boleh mencapai 240 denyutan / min atau lebih. Dengan fibrilasi atrium, indikatornya juga meningkat, dan wanita itu bercakap mengenai serangan jantung dengan penguncupan intensif berikutnya.

Pendarahan, gangguan sifat reologi darah

Selalunya, wanita mengalami mimisan yang berkaitan dengan pelanggaran integriti kapilari kecil akibat peningkatan tekanan dalam sistem peredaran darah. Kes terpencil, tidak setiap pesakit.

Pelanggaran sifat reologi darah dapat menampakkan diri dalam bentuk penurunan kelikatannya, perubahan warna dari merah gelap menjadi merah tua. Tetapi kadang-kadang darah menebal, menjadi sangat gelap, tepu dengan karbon dioksida.

Bengkak di hujung kaki

Serangan jantung pada wanita berusia lebih dari 50 tahun sering disertai dengan pembengkakan kaki, terutama kaki. Anggota badan menjadi berat, bengkak, pesakit merasa sedikit kebas. Manifestasi seperti itu dikaitkan dengan penipisan dinding saluran darah, fungsi jantung yang lemah, yang memindahkan darah ke ginjal dengan lebih perlahan. Akibatnya, cecair berlebihan berkeringat melalui dinding vaskular ke tisu sekitarnya..

Dyspnea

Dyspnea, yang merupakan ciri banyak penyakit jantung, sering menampakkan diri dalam keadaan pra-infark. Biasanya, pada peringkat awal, ia tidak dinyatakan, ia menampakkan diri dengan senaman fizikal atau kegembiraan yang kuat. Sekiranya pesakit tenang, sesak nafas biasanya akan hilang. Walau bagaimanapun, sering terdapat kes apabila kitaran pernafasan tidak pulih walaupun dalam keadaan rehat..

Bagaimana mengenali simptom segera infark miokard

Kematian sebahagian otot jantung tidak begitu sukar untuk dikenali, kerana disertai dengan gejala yang agak jelas yang diketahui oleh orang yang jauh dari perubatan.

Sakit dada

Kesakitan di sternum mempunyai watak menikam, selalunya terdapat sensasi terbakar di bahagian tengah dada di kawasan unjuran jantung. Simptomnya akut, boleh berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam, dan juga boleh berterusan.

Ciri khas dari manifestasi tersebut adalah bahawa rasa sakit memancar ke lengan kiri, tulang selangka, bilah bahu kiri, bahu. Ini tidak selalu diperhatikan, tetapi kebanyakan wanita bercakap mengenai gejala seperti itu. Tanda-tanda serupa adalah ciri serangan jantung klasik..

Penting untuk diperhatikan bahawa kesakitan berlaku pada waktu rehat dan mungkin bertambah buruk semasa bersenam. Di samping itu, sensasi tidak hilang setelah mengambil Nitrogliserin atau ubat lain yang digunakan pesakit.

Dyspnea

Serangan jantung pada wanita selalu disertai dengan sesak nafas. Pesakit berusia lebih dari 50 tahun melaporkan perkembangan gejala ini dengan cepat. Gejala ini dikaitkan dengan kekurangan oksigen dalam sel darah dan penguncupan miokardium yang kuat untuk mendapatkan oksigen ini. Semasa serangan jantung yang akut, sesak nafas diperhatikan semasa bersenam dan berehat.

Kehabisan nafas

Gejala lain yang mencolok adalah ketika, kerana sesak nafas dan degupan jantung yang cepat, pesakit mula merasakan kekurangan oksigen. Nampaknya dia sekarang akan mati lemas. Panik menjadikan keadaan semakin teruk. Asphyxiation selalu menemani ketakutan kematian.

Aritmia

Pelanggaran irama jantung yang diperhatikan dalam keadaan pra-infark meningkat. Denyutan jantung (degupan jantung) melebihi 300 denyutan / min. Panik wanita itu semakin kuat, kerana dia merasakan gangguan dalam kerja organ, tenggelamnya jantung dan ketidakstabilan nadi sendiri. Dalam beberapa jam pertama, tekanan darah mungkin meningkat, setelah itu turun dengan mendadak.

Sakit kepala

Sakit kepala serangan jantung juga dikaitkan dengan kekurangan oksigen dan bekalan darah yang tidak mencukupi ke sistem saraf pusat. Selalunya, simptomnya dinyatakan secara sederhana atau lemah, dengan perkembangan keadaan, rasa sakit semakin meningkat, pesakit bingung.

Edema periferal

Bengkak pada hujung kaki adalah ciri infark miokard akut. Ini disebabkan oleh ketidakupayaan jantung untuk mengepam darah dengan cekap melalui tempat tidur vaskular. Pembengkakan terbesar berlaku pada jari kaki dan tangan, tangan dan kaki. Di kawasan kaki bawah, jatuh atau merebak ke lutut.

Pucat kulit

Kulit pucat adalah gejala penting dalam serangan jantung, kerana ia mengesahkan penurunan petunjuk tekanan darah. Sel darah dan oksigen memasuki tisu dalam jumlah minimum, kulit habis, menjadi pucat, corak vaskular jelas kelihatan. Beberapa jam pertama kulit kering hingga disentuh, selepas itu kerja kelenjar peluh diaktifkan.

Sianosis segitiga nasolabial

Sianosis, atau sianosis di kawasan segitiga nasolabial, adalah tanda jelas kebuluran oksigen tubuh. Dengan serangan jantung, ia muncul hampir selalu. Kemunculan sianosis nama di kawasan ini dikaitkan dengan ketebalan kulit, yang minimum di sini, sehingga semua urat kecil dapat dilihat. Pucat kulit dan sianosis muncul hampir bersamaan.

Berpeluh berlebihan

Peningkatan kerja kelenjar peluh diperhatikan dengan serangan jantung pada wanita hampir selalu. Tubuh keletihan, pesakit takut mati, yang menyebabkan pembebasan adrenalin ke dalam darah. Akibatnya, fungsi kelenjar peluh diaktifkan, kulit menjadi sejuk, lembab dan melekit ketika disentuh..

Manifestasi bentuk serangan jantung atipikal

Serangan jantung pada wanita berusia lebih dari 50 tahun boleh berlaku bukan hanya pada bentuk klasik, tetapi juga pada bentuk atipikal..

Jenis perut

Ia menampakkan diri lebih kerap dengan kerosakan pada dinding posterior miokardium. Pesakit bimbang akan sakit tajam dan teruk di perut, loya dan muntah. Yang terakhir sering diperhatikan, walaupun pada waktu perut kosong. Selain itu, sembelit atau najis longgar dengan peningkatan pengeluaran gas boleh berkembang.

Pada masa yang sama, gejala lain dari serangan jantung mungkin lemah atau tidak ada sama sekali, yang menyukarkan diagnosis dan boleh menyebabkan kematian. Penting untuk diperhatikan bahawa pesakit tidak merasakan kesakitan yang teruk di sternum, tetapi kulitnya pucat, sejuk dan lembap. Aritmia adalah biasa tetapi simptomnya ringan.

Bentuk asma

Dengan berlakunya serangan jantung, rasa sakit tidak begitu mengganggu pesakit, tetapi sesak nafas diucapkan dan ketika keadaan semakin bertambah, ia menjadi sesak. Wanita itu benar-benar mati lemas, mula batuk, dahak berbuih keluar dari mulut, kadang-kadang berlumuran darah.

Kulit pesakit pucat, lembab, melekit, aritmia lemah. Jalannya serangan jantung jenis ini menyerupai serangan asma bronkial akut, yang merumitkan diagnosis.

Jenis aritmia

Dengan perkembangan serangan jantung yang berirama, gangguan irama jantung muncul. Pesakit bercakap mengenai pembekuan organ diikuti dengan pengecutan yang cepat dan kuat. Denyutan jantung melebihi 300 degupan / min.

Sesak nafas dan sesak nafas, kulit pucat, sejuk dan tidak lekang ketika disentuh, tidak ada pembengkakan atau ringan. Ciri khas bentuk infark ini adalah penyederhanaan sindrom kesakitan, jika dibandingkan dengan jenis klasik.

Bentuk serebrovaskular

Jenis serangan jantung ini agak jarang berlaku di kalangan wanita. Pada masa yang sama, tidak ada manifestasi klasik penyakit ini dalam bentuk sakit dada, sesak nafas dan bengkak. Sebaliknya, pesakit bimbang akan sakit kepala yang teruk, pening semasa bersenam dan pada waktu rehat, kerlipan lalat di depan mata, keruh kesedaran. Dalam kes lanjut, pengsan diperhatikan.

Kerana tidak adanya manifestasi biasa dari serangan jantung, keadaan sukar didiagnosis tepat pada masanya..

Perbezaan gejala di bawah 40 tahun dan lebih dari 50-60 tahun

Pakar mencatat bahawa wanita di bawah usia 40 tahun bertolak ansur dengan penyakit ini dengan lebih mudah, dan komplikasi jarang berlaku. Gejala tumbuh secara beransur-ansur, tidak berkembang secara mendadak. Biasanya pesakit tidak menyedari keadaannya yang serius, tidak berunding dengan pakar, kerana rasa sakitnya sederhana, tanda-tanda sesak nafas, bengkak tidak ada, dan sakit kepala dianggap sebagai manifestasi biasa.

Wanita berusia lebih dari 50-60 tahun biasanya sudah mengetahui bahawa mereka mempunyai satu atau lain penyakit jantung. Miokardium mereka usang, kurus dan lemah, oleh itu simptomologi akut, berkembang dengan cepat, sering menimbulkan komplikasi, bahkan kematian.

Pertolongan cemas di rumah

Sekiranya gejala serangan jantung muncul, anda mesti segera memberi pertolongan cemas kepada wanita itu..

Rajah menunjukkan nasihat mengenai pertolongan cemas untuk infark miokard pada wanita.

Untuk mengurangkan keadaan di rumah, anda boleh melakukan perkara berikut:

  1. Sediakan udara segar dengan membuka tingkap.
  2. Memakai pakaian yang ketat, terutamanya di leher dan dada.
  3. Untuk meletakkan wanita itu, tetapi tidak meletakkannya, kakinya harus lebih rendah dari kepalanya. Ia dibenarkan melakukan ini hanya jika wanita itu berada dalam keadaan tegak ketika gejala akut muncul.
  4. Tawarkan air bersih kepada pesakit.
  5. Cuba tenangkan dia jika ada tanda-tanda panik dan ketakutan.
  6. Sekiranya terdapat tonometer di rumah, ukur tekanan darah dan rekodkan petunjuk.
  7. Hubungi ambulans, memaklumkan kepada pengendali mengenai gejala serangan jantung.

Kadang-kadang doktor dibenarkan memberi 30 titis Barboval atau Valocardin kepada pesakit, jika tekanan darah tidak berkurang. Seorang wanita hanya boleh mengambil ubat jika dia pernah menggunakannya. Jika tidak, rawatan diri sangat berbahaya..

Apa yang tidak boleh dibuat

Terdapat peraturan yang mesti dipatuhi dengan ketat ketika merawat pesakit dengan gejala infark miokard. Sangat dilarang memberi pesakit cara untuk mengurangkan tekanan, walaupun didapati indikatornya meningkat. Pesakit tidak boleh mengambil ubat-ubatan terhadap aritmia, angina pectoris, diuretik tanpa pemeriksaan pakar.

Ini dikontraindikasikan dengan ketat untuk meletakkan pesakit, cuba menghangatkannya, memberinya teh panas. Dilarang memberikan ubat kuat kepada wanita sebelum kedatangan doktor, termasuk ubat penghilang rasa sakit. Sekiranya pesakit jatuh ke lantai, jangan bawa dia ke sofa atau tempat lain. Pengangkutan sedemikian akan memburukkan lagi keadaan.

Akibat dari serangan jantung

Selepas hilangnya gejala akut dan pemulihan separa, tanda-tanda akibat penyakit itu muncul.

AkibatnyaTanda-tanda
Kegagalan jantungKulit pucat, sesak nafas ketika rehat dan bersenam, kencing kerap di waktu malam, bengkak kaki pada waktu petang, penurunan atau peningkatan tekanan darah.
Aneurisma aorta (pemotongan dinding kapal koronari)Kelemahan, demam, sakit dada.
Perikarditis (keradangan akut pada kantung)Sesak nafas, batuk kering, demam, sakit dada.
Sindrom postinfarctionIa menampakkan diri dalam bentuk keradangan paru-paru dan pleura.

Akibat sedemikian memerlukan rawatan yang tepat pada masanya dan menyeluruh..

Pemulihan

Semasa tempoh pemulihan, pesakit mengambil ubat yang diresepkan oleh pakar. Rejimen pesakit adalah penting. Dia harus melepaskan makanan berlemak, goreng, pedas, masin, masam. Anda perlu mengurangkan bahagian, mengambil lebih banyak air bersih, meminimumkan jumlah teh dan kopi dalam makanan.

Dilarang sama sekali dalam tempoh pemulihan alkohol, rokok.

Untuk memulihkan fungsi miokardium, seseorang mesti mencari masa setiap hari untuk berjalan di udara segar, pendidikan jasmani ringan. Anda tidak boleh membebani badan secara berlebihan, tetapi aktiviti fizikal haruslah tetap dan sederhana. Semasa pemulihan, pesakit kerap berjumpa doktor, melakukan ujian yang sesuai. Pakar menilai keadaannya, melegakan atau mengetatkan peraturan.

Ramalan

Dengan bantuan tepat pada masanya dan mengikuti cadangan pakar kardiologi semasa tempoh pemulihan, prognosisnya cukup baik. Seorang wanita akan dapat kembali ke kehidupan normal, tetapi akan memakan masa yang lama untuk mematuhi beberapa peraturan..

Sekiranya penyakit itu tidak dapat dikesan pada waktunya dan pesakit tidak menjalani rawatan, kemungkinan fokus nekrosis merebak ke bahagian yang besar dari miokardium meningkat. Parut selepas hilangnya gejala akut mengganggu kerja jantung, gangguan peredaran darah, kegagalan jantung, angina pectoris, penyakit arteri koronari berkembang.

Prognosis yang paling tidak baik adalah kematian akibat serangan jantung yang disebabkan oleh penyebaran tapak nekrosis ke sebahagian besar otot jantung. Serangan jantung pada wanita adalah keadaan yang serius dan mengancam nyawa. Pesakit berusia lebih dari 50 tahun bertolak ansur dengan keadaan yang lebih sukar, dan komplikasi lebih kerap terjadi.


Artikel Seterusnya
Ujian darah tingkatan 50