Semua kemungkinan penyebab, gejala dan kaedah rawatan aterosklerosis serebrovaskular


Hari ini, salah satu penyakit saluran darah yang paling biasa dan berbahaya adalah aterosklerosis saluran otak..

Bahayanya bukan begitu banyak akibat yang serius, tetapi hampir tidak adanya manifestasi pada peringkat awal penyakit ini..

Namun, dengan sedikit pengetahuan, masih mungkin untuk mengenal pasti penyakit pada peringkat awal dan mencegah akibatnya yang teruk. Oleh itu, dalam artikel ini kita akan menganalisis secara terperinci apa itu aterosklerosis saluran otak, gejalanya, penyebab berlakunya dan kaedah rawatan yang paling berkesan..

Apakah penyakit ini?

Aterosklerosis saluran otak adalah penyakit yang menunjukkan penyempitan saluran otak yang ketara kerana gangguan metabolisme lipid dan protein. Dengan pelanggaran seperti itu, peningkatan kadar kolesterol berlaku, atau lebih tepatnya, kelasnya paling aterogenik - lipoprotein berketumpatan rendah dan sangat rendah (LDL dan VLDL).

Bergerak di sepanjang kapal, mereka menetap di dinding mereka, dengan ketara menyempitkan lumen dan memperburuk pendarahan. Seiring waktu, plak kolesterol aterosklerotik dapat melepaskan diri dari dinding dan membentuk gumpalan darah, oleh itu, rawatan aterosklerosis tepat pada masanya adalah keperluan mendesak..

Dalam perubatan, adalah kebiasaan untuk membezakan antara tiga tahap aterosklerosis serebrum:

  1. Peringkat awal. Pada tahap ini, bintik-bintik dan garis-garis lipid mulai muncul di dinding kapal. Mereka sama sekali tidak mencegah pendarahan, kerana ia tidak naik di atas permukaan dinding kapal. Dari masa ke masa, bintik-bintik berminyak dan kelabu berwarna kuning lebih rentan terhadap peleburan.
  2. Tahap perkembangan (aterosklerosis progresif). Pada bintik-bintik dan garis-garis berlemak, pertumbuhan bantuan kekuningan mulai terbentuk, plak kolesterol terbentuk. Mereka boleh bergabung satu sama lain, membentuk halangan yang signifikan untuk pendarahan. Lama kelamaan, formasi dapat retak dan pecah, walaupun sebahagian kecil plak, ketika memasuki kapal kecil, yang banyak terdapat di otak, menyumbatnya.
  3. Tahap ateroskalsinosis (aterosklerosis penghapusan). Garam kalsium disimpan di plak kolesterol, akibatnya ia menjadi sangat padat dan bertambah besar. Dari masa ke masa, ia serius merosakkan atau bahkan menyumbat kapal..

Dalam perubatan, juga biasa disebut aterosklerosis saluran otak serebrum, iaitu penyakit yang berkaitan langsung dengan otak. Menurut klasifikasi ICD 10, ia disenaraikan di bawah kod I67.2 dan ditakrifkan sebagai penyakit kronik, sukar, tetapi masih boleh disembuhkan..

Punca berlakunya

Sebab utama perkembangan aterosklerosis serebrum, seperti yang disebutkan sebelumnya, adalah pelanggaran metabolisme lipid dan pemendapan lipoprotein berkepadatan rendah berikutnya pada dinding saluran darah. Namun, tentu saja, tanpa alasan yang jelas, metabolisme lipid tidak dapat terganggu.

Berkat banyak kajian, saintis dapat mengenal pasti faktor risiko yang menyebabkan pelanggaran metabolisme lipid dan, oleh itu, aterosklerosis:

  • Umur - semakin tua orang itu, semakin tinggi risiko mengembangkan patologi;
  • Ketidakaktifan fizikal adalah gaya hidup tidak aktif, yang paling sering dikaitkan dengan kerja tidak aktif dan ketiadaan aktiviti fizikal yang lama;
  • Diet yang tidak sihat - kandungan lemak haiwan, makanan goreng dan manis yang tinggi dalam diet;
  • Obesiti;
  • Tabiat buruk;
  • Kecenderungan genetik (keturunan);
  • Hipertensi arteri;
  • Diabetes;
  • Sindrom metabolisme;
  • Kerosakan ginjal dan hepatik;
  • Beban psiko-emosi yang kerap.

Menurut statistik, aterosklerosis yang paling kerap terjadi pada orang tua, juga sering mengatasi lelaki pada usia 50 tahun dan wanita setelah 60 tahun. Walau bagaimanapun, ia dapat menampakkan diri pada usia muda, terutama di bawah pengaruh kuat dari beberapa faktor risiko di atas. Oleh itu, setelah berusia 30 tahun, doktor mengesyorkan menderma darah untuk analisis tahap kolesterol sekurang-kurangnya setiap 5 tahun, atau lebih kerap.

Gejala dan tanda pertama aterosklerosis serebrum

Pada peringkat awal perkembangan patologi, gejala yang jelas hampir tidak ada. Walau bagaimanapun, dengan analisis kesejahteraan anda dengan teliti, anda dapat menjumpai:

  • kegilaan dan keagresifan;
  • keletihan yang lebih cepat dan keletihan yang teruk selepas latihan fizikal;
  • sedikit pening;
  • sakit kepala, biasanya selepas tekanan emosi.

Tanda-tanda pertama aterosklerosis serebrum muncul terutamanya selepas makan tengah hari dan hilang setelah berehat atau tidur yang baik. Semasa memeriksa pesakit, doktor dapat mengesan reaksi lemah murid terhadap cahaya, sifat refleks yang tidak simetri.

Pada tahap perkembangan, ketika plak kolesterol agak besar dan timbul di dinding pembuluh darah, gejala menjadi lebih jelas dan terus meningkat. Dalam tempoh ini, pesakit bimbang tentang:

  • sakit kepala yang lebih ketara dan berpanjangan, disertai dengan tinitus;
  • gangguan tidur;
  • gangguan ingatan;
  • memperlahankan kelajuan reaksi dan pemikiran;
  • kelemahan pada kaki dan kemerosotan kemampuan untuk mengekalkan keseimbangan;
  • pelanggaran kemahiran motor halus (gemetar jari, seseorang tidak dapat menjaga kepalanya tidak bergerak).

Pening, ciri tahap awal, tidak meninggalkan pesakit. Terdapat kemerosotan hanya dalam ingatan jangka pendek, peristiwa yang berlaku sejak lama dahulu, seseorang ingat dengan jelas. Lama kelamaan, serangan iskemia sementara mula mengganggu - gangguan peredaran darah akut di kawasan otak.

Serangan seperti itu tidak menyebabkan serangan jantung, iaitu kematian sebahagian otak, namun, ia disifatkan oleh sakit kepala yang sangat teruk, kegelapan pada mata, gangguan ucapan, kelemahan kepekaan anggota badan, dan kebas pada lidah. Tempoh hampir semua serangan tersebut tidak melebihi satu jam, dan gejala hilang dalam sehari..

Pada peringkat terakhir, ketika plak aterosklerotik menimbulkan gangguan serius dalam bekalan darah ke otak, pesakit mengalami kehilangan keupayaan kerja sepenuhnya, kelainan mental, yang juga dinyatakan dalam tingkah laku.

Seseorang berhenti menavigasi dalam ruang dan waktu, terdapat penurunan kemampuan profesional dan mental sepenuhnya, tidak ada kawalan terhadap sistem kencing.

Lama kelamaan, seseorang ditimpa strok iskemia - pemberhentian lengkap bekalan darah ke otak melalui saluran besar, iaitu arteri.

Diagnostik

Sehingga kini, membuat diagnosis untuk gangguan tersebut bukanlah masalah, kerana berdasarkan ujian darah biokimia, di mana tahap kolesterol yang tinggi dapat dikesan, dan juga dengan adanya sekurang-kurangnya salah satu faktor risiko, dapat diasumsikan bahawa terdapat kemungkinan aterosklerosis yang agak tinggi..

Walau bagaimanapun, diagnosis yang paling tepat dapat dibuat hanya berdasarkan kajian instrumental tertentu, yang mana pesakit dihantar setelah mengesan pelanggaran parameter darah:

  • pemeriksaan ultrasound (ultrasound) saluran otak;
  • tomografi dikira arteri serebrum (CT);
  • pengimejan resonans magnetik (MRI) otak;
  • dopplerografi transkranial - kajian aliran darah dan keadaan saluran intrakranial.

Seorang pakar neurologi menetapkan diagnosis yang tepat, dan juga menetapkan rawatan untuk aterosklerosis serebrum. Di klinik yang lebih khusus, bersama dengan pakar neurologi, ahli angiologi, yang juga pakar bedah vaskular, dapat melakukan ini..

Rawatan penyakit yang komprehensif

Rawatan aterosklerosis serebrum melibatkan pelbagai langkah, termasuk terapi ubat dan diet khusus, aktiviti fizikal dan, secara umum, perubahan gaya hidup sepenuhnya. Dalam kebanyakan kes, ini adalah proses yang sangat panjang dan sepanjang hayat. Lebih-lebih lagi, kadar kematian akibat akibat aterosklerosis adalah sekitar 50%. Tetapi adakah mungkin untuk menyembuhkan aterosklerosis sepenuhnya?

Sebenarnya, tidak semuanya sangat mengerikan, dan dalam praktik perubatan tidak ada beberapa contoh yang bukan hanya melambatkan masa kritikal dan melegakan gejala, tetapi juga memulakan proses yang bertentangan, hingga selesai menyingkirkan patologi. Penting bahkan sebelum merawat aterosklerosis serebrum untuk memahami bahawa memerlukan banyak masa dan usaha, kerana sangat penting untuk mematuhi setiap cadangan doktor.

Pemakanan yang betul

Perkara pertama yang diresepkan oleh doktor adalah diet yang dirancang dengan baik, kerana sekitar 20% kejayaan bergantung padanya (bahagian kolesterol inilah yang memasuki tubuh dengan makanan). Prinsip diet adalah untuk membatasi pengambilan lemak haiwan dengan ketara, yang terdapat dalam daging berlemak, kuning telur, produk tenusu berlemak dalam jumlah besar.

Sayuran dan Buah Yang Menurunkan Tahap Hesterol.

Juga dilarang untuk digunakan:

  • makanan yang terlalu manis;
  • coklat;
  • kopi pekat;
  • lemak;
  • alkohol;
  • garam;
  • makanan dalam tin;
  • sos.

Penting untuk memusatkan perhatian pada jenis ikan tanpa lemak yang mengandungi asid Omega 3 dan Omega 6 yang sangat berguna, dan minyak biji rami juga kaya dengan mereka. Walaupun makanan ini pada pandangan pertama nampaknya tinggi kalori, mereka dapat membersihkan dan menguatkan saluran darah dengan berkesan, dan dengan cepat "mengurangkan" tahap kolesterol. Apa-apa buah dan sayur-sayuran mempunyai kesan positif pada kadar kolesterol.

Menu harian semestinya kaya (bukan makanan berlemak) dan bervariasi. Penting untuk memperhatikan kaedah memasak: kaedah terbaik ialah mengukus, mendidih, atau sekurang-kurangnya memanggang.

Kami telah menulis dengan lebih terperinci mengenai diet, senarai makanan yang dilarang dan dibenarkan, serta contoh menu selama seminggu dalam salah satu artikel sebelumnya - https://holest.ru/pitanie/gipoxolesterinovaya-dieta/.

Ubat terbaik

Secara berasingan, rawatan ubat dapat dibezakan, kerana kompleks ubat yang dipilih dengan baik merangkumi tiga kumpulan yang sangat penting yang berbeza dalam prinsip tindakan dan kesannya.

Statin dan fibrat

Kumpulan ubat penurun lipid ini, iaitu ubat yang dirancang untuk menurunkan kadar kolesterol darah. Statin menghalang, iaitu, secara signifikan mengurangkan aktiviti enzim hati yang bertanggungjawab untuk pengeluaran kolesterol (seperti yang anda ketahui, sekitar 80% kolesterol dihasilkan secara langsung di dalam badan).

Oleh itu, penggunaan ubat penurun lipid dalam rawatan aterosklerosis serebrum membantu menstabilkan struktur plak aterosklerotik, secara signifikan melambatkan perkembangan patologi, dan mengurangkan kekerapan serangan iskemia pendek..

Menurut amalan perubatan, setelah beberapa bulan menggunakan statin, kemungkinan menurunkan kadar kolesterol sebanyak 25-30%. Statin terbaik dan terbukti dipertimbangkan (ubat disusun mengikut urutan keberkesanannya)

  1. Rosuvastatin. Statin generasi IV, statin paling maju dan berkesan dari segi teknologi sehingga kini. Pada masa yang sama, kemungkinan terdapat risiko minimum kesan sampingan, seperti mual, pening, dan insomnia. Ubat ini boleh didapati dalam bentuk tablet dengan dos 5, 10 dan 20 mg. Kira-kira 90% kesan dicapai setelah 2 minggu, dan kesan maksimum dicapai pada 4 minggu penggunaan, setelah itu dinamika penurunan kadar kolesterol tetap ada.
  2. Atorvastatin. Statin generasi III, yang, memandangkan diuji masa dan disahkan oleh banyak kesan kajian klinikal, paling sering diresepkan. Prinsip tindakan ubat masih sama - penurunan ketara dalam pengeluaran kolesterol oleh hati. Antara analog Atorvastatin yang terkenal ialah Atoris dan Torvakard.
  3. Simvastatin. Lebih ringan jika dibandingkan dengan dua ubat sebelumnya. Ini diresepkan, sebagai peraturan, dengan sedikit peningkatan kadar kolesterol atau untuk profilaksis. Ubat ini tidak berkesan dalam hiperkolesterolemia keturunan.

Sebagai peraturan, dos awal statin adalah 10 mg bahan aktif sehari, dalam kes yang lebih jarang 20 mg / hari. Setelah sebulan mengambil ubat, darah diambil dan hasil permohonan dianalisis. Sekiranya dinamika positif yang diharapkan tidak diperhatikan, dosnya akan dua kali ganda..

Untuk rawatan aterosklerosis yang lebih berkesan, fibrate juga digunakan, yang, dalam kombinasi dengan statin, meningkatkan kesannya dengan ketara. Fibrate bertindak pada reseptor yang diaktifkan oleh proliferator peroksisom atau, lebih sederhana, reseptor yang memainkan peranan penting dalam pengaturan metabolisme.

Di hati, ini menampakkan dirinya sebagai normalisasi pengeluaran pecahan aterogenik lipid (LDL dan VLDL), sementara pengeluaran kolesterol "baik" atau lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL) meningkat. Mengambil fibrate sangat relevan apabila tahap gula dalam darah meningkat. Ubat yang paling terkenal dan berkesan ialah Fenofibrate, Lipofen, Nolipax.

Ejen antiplatelet

Terapi antiplatelet atau antiplatelet adalah sebahagian daripada rawatan ubat yang bertujuan untuk mencegah aterothrombosis, yang merupakan pembentukan gumpalan darah. Ini berlaku disebabkan oleh agregasi platelet dan penipisan darah.

Ejen antiplatelet yang paling berkesan adalah:

  1. Kardiomagnet. Bahan aktif ubat adalah asid asetilsalisilat, yang menghentikan sintesis enzim (cyclooxygenase) yang terlibat dalam sintesis thromoxanes. Oleh itu, pengambilan asid acetylsalicylic membantu mengurangkan risiko pembekuan darah dengan ketara. Di samping itu, kerana kesan penipisan darah, kemungkinan menurunkan tekanan darah, melemahkan atau menghilangkan sakit kepala sepenuhnya..
  2. Clopidogrel. Sebagai peraturan, ia ditetapkan selari dengan Cardiomagnet, yang secara total memberikan hasil maksimum. Clopidogrel adalah ubat alternatif yang mengurangkan kecenderungan platelet untuk agregat, iaitu, gabungan badan-badan kecil menjadi formasi yang cukup besar yang membentuk pembekuan darah. Prinsip tindakan alat ini agak berbeza. Satu-satunya bahan aktifnya ialah hidrogen sulfat, yang menghalang pengikatan adenosin difosfat ke reseptor yang terletak di dinding platelet. Oleh itu, adalah mungkin untuk menekan lekatan platelet menjadi formasi yang agak besar yang dapat menyumbat kapal..

Ejen hipolipidemik lain

Penggunaan ubat penurun lipid dalam rawatan aterosklerosis saluran cerebral membantu menstabilkan struktur plak kolesterol, yang secara signifikan melambatkan perkembangan formasi, mengurangkan frekuensi gangguan peredaran darah pendek.

Wakil terbaik kumpulan ubat ini adalah:

  1. Asid nikotinik. Terdapat dalam bentuk penyelesaian untuk suntikan, serbuk atau tablet. Asid nikotinik meningkatkan tahap lipoprotein berkepadatan tinggi yang bermanfaat, mengurangkan tahap lipoprotein berkepadatan rendah dan trigliserida. Walau bagaimanapun, terdapat juga kesan sampingan yang nyata, seperti sedikit kemerahan pada kulit dan rasa panas, yang berlaku akibat vasodilatasi..
  2. Kolestiramin. Ejen yang mengikat asid hempedu dan memecahkan peredaran enterohepatic mereka, sehingga mengurangkan tahap LDL. Keistimewaan dana tersebut adalah bahawa mereka tidak mempunyai kesan sampingan yang sistematik, tetapi juga tidak dapat digunakan sebagai asas untuk rawatan aterosklerosis serebrum kerana keberkesanannya yang rendah, oleh itu mereka digunakan secara eksklusif dalam kombinasi.

Juga, doktor sering menetapkan dana tambahan dalam bentuk vitamin kumpulan A, B, C, yang mempunyai kesan pengukuhan umum. Ubat yang menurunkan tekanan darah, asid askorbik, vitamin E, antidepresan dan penenang diresepkan seperti yang diperlukan.

Ubat-ubatan rakyat

Tidak diragukan lagi, bergantung sepenuhnya pada rawatan penyakit serius dengan ubat-ubatan rakyat bukan sahaja tidak masuk akal, tetapi juga berbahaya. Walau bagaimanapun, anda masih boleh menggunakan beberapa bahan semula jadi sebagai terapi pelengkap yang meningkatkan kesan kaedah utama. Untuk melakukan ini, anda boleh mengambil satu atau lebih formula berikut yang terkenal setiap hari:

  1. Pengumpulan herba dan tumbuhan perubatan. Anda perlu mengambil 4 sudu kecil. hawthorn, 1 sudu kecil. Wort, tali dan tunas birch St. John, 3 sudu kecil pudina. Semua ini mesti diletakkan dalam termos, tuangkan satu liter air mendidih dan bancuh selama 2 jam. Selepas itu, anda perlu menegangkan komposisi dan mengambil sepertiga gelas pada waktu pagi, waktu makan tengah hari dan petang, selalu sebelum makan.
  2. Penyerapan semanggi padang rumput. Bahan mentah boleh dibeli di farmasi atau dikumpulkan secara bebas pada awal berbunga. Ambil 2-3 sudu per liter air mendidih. bahan mentah kering yang dihancurkan dan disuntik selama 4-5 jam. Anda perlu mengambil 50 ml tincture 3 kali sehari sebelum makan.
  3. Melissa. Ini dapat digunakan baik dalam bentuk murni, dan infus dapat dibuat sesuai dengan prinsip yang dijelaskan dalam perenggan sebelumnya (1 sendok makan balsem lemon per 200 ml air mendidih). Ia juga dapat ditambah ketika menyeduh teh hijau. Secara keseluruhan, tanaman ini terkenal dengan sifat anti-kekejangan, melegakan pening dan mengurangkan tinitus apabila diminum secara berkala..

Sebelum mencuba aterosklerosis saluran serebrum sendiri, menggunakan ubat-ubatan rakyat, adalah penting untuk berjumpa doktor untuk mendapatkan kontraindikasi. Semasa menggunakan resipi ubat tradisional pihak ketiga, perhatikan apakah semua komponen "penyembuhan" dibenarkan untuk digunakan dengan kadar kolesterol tinggi.

Satu set latihan untuk saluran darah

Bahagian penting terapi adalah penciptaan keadaan untuk peredaran darah yang normal, keadaan seperti jalan-jalan di udara segar, beberapa kerja mental, satu set latihan fizikal dan pernafasan. Kompleks berikut ditujukan khas untuk pesakit dengan aterosklerosis saluran otak pada peringkat pertama dan kedua.

Nombor siriTeknik pelaksanaan
# 1Pastikan memanaskan badan sebelum mengecas. Untuk melakukan ini, anda perlu berjalan dengan kadar rata-rata selama 2-3 minit di sekitar bilik..
# 2Ambil kedudukan berdiri, kaki bersama, tangan di pinggang (ibu jari ke hadapan). Menghirup, tarik perut dengan kuat, menghembus nafas, tolak keluar sebanyak mungkin. Latihan dilakukan dengan perlahan, menghirup dan menghembuskan nafas semestinya sekata.
No.3Kedudukan berdiri dengan tangan anda di belakang kerusi di hadapan anda. Lakukan 5 jongkok: sambil menurunkan, menghirup, menghembus nafas semasa mengangkat. Cuba meluruskan sepenuhnya semasa mengangkat.
# 4Kedudukan berdiri dengan tangan anda di belakang kerusi di hadapan anda. Letakkan kaki kiri anda ke belakang, bengkokkan sedikit ke lutut. Buat 5 selekoh belakang yang pekat, cuba membengkok dengan baik di punggung bawah. Ulangi perkara yang sama pada kaki kanan..
# 5Kedudukan berdiri, lengan sedikit terpisah. Lakukan gerakan bulat menggunakan sendi bahu anda, bergantian 4 putaran ke depan dan ke belakang.
# 6Kedudukan berdiri, tangan di lipit. Bengkokkan secara eksklusif di punggung bawah, cubalah mencapai serendah mungkin, sambil tangan anda tetap ditekan. Ulangi 5 peregangan kenyal di setiap sisi.
# 7Kedudukan berdiri, memegang bahagian belakang kerusi, dinding atau bingkai pintu dengan tangan kanan anda. Kembalikan kaki kanan anda sejauh mungkin, selari dengan ini, angkat dan tarik kembali lengan kiri anda sejauh mungkin. Pergerakannya mesti lentur, iaitu, anda harus mengangkat lengan dan kaki anda sebanyak mungkin dengan sentakan halus beberapa kali. Lakukan 5 repetisi di setiap sisi.
No.8Sebagai penyelesaian terapi senaman, anda perlu berjalan di sekitar bilik selama 1-2 minit.

Campur tangan pembedahan

Sekiranya tidak ada hasil yang diharapkan atau komplikasi serius, pembedahan dapat dilakukan.

Kaedah klasik adalah endarterektomi, apabila saluran yang terkena dipotong dan gumpalan darah dikeluarkan daripadanya. Selepas itu, jahitan digunakan pada kapal dan dipulihkan secara semula jadi..

Walau bagaimanapun, baru-baru ini, berkat kemajuan teknikal, kaedah pembedahan yang lebih lembut telah tersedia - endovaskular. Intinya terletak pada pengenalan melalui tusukan mikro pada kulit alat khas dengan diameter 2-3 mm, pergerakannya dikendalikan oleh peralatan sinar-X. Oleh kerana kaedah ini sama sekali tidak berbahaya, tidak melibatkan kecederaan, luka dan jahitan yang serius, pesakit akan keluar 1-3 hari selepas operasi.

Ramalan

Aterosklerosis serebral adalah penyakit kronik, oleh itu perlu difahami bahawa rawatannya memerlukan masa yang sangat lama dalam beberapa tahun, dan selalunya hingga akhir hayat. Pada masa yang sama, hasilnya sangat bergantung pada tahap di mana rawatan dimulakan dan keberkesanan terapi..

Jika tidak, dengan bentuk aterosklerosis yang maju dan ketidakpatuhan terhadap cadangan doktor yang hadir, akibat yang serius mungkin terjadi seperti:

  • Strok iskemia;
  • Strok hemoragik;
  • Encephalopathy;
  • Gangguan mental;
  • Pendarahan intrakranial.

Menurut statistik, sehingga 50% gambar klinikal pesakit berusia 40 hingga 60 tahun berakhir dengan strok. Lebih daripada separuh pesakit berusia 65 tahun ke atas mengalami gangguan iskemia sementara, dan 30% daripadanya mengalami strok. Penyembuhan hampir tanpa gejala atau lengkap hanya berlaku pada 7-10% kes.

Oleh itu, adalah perlu untuk mengambil cadangan doktor dengan serius dan memerhatikan pelbagai terapi untuk jangka masa yang panjang. Hanya dalam kes ini, kemungkinan ramalan yang baik menjadi maksimum..

Kaedah pencegahan

Tidak dinafikan, jauh lebih mudah untuk mencegah pembentukan patologi daripada melawannya. Tetapi walaupun hakikat bahawa pencegahan aterosklerosis serebral bukanlah sesuatu yang sangat sukar, memerlukan usaha khusus, orang tidak memantau kesihatan mereka, melancarkannya, yang membawa kepada perkembangan banyak penyakit.

Tetapi untuk pencegahan aterosklerosis dan akibatnya, sudah cukup:

  • Kawal jumlah makanan yang tinggi kolesterol yang dimakan;
  • Masukkan makanan yang tidak mengandungi lemak, sayur-sayuran dan buah-buahan;
  • Tinggalkan tabiat buruk (merokok, pengambilan alkohol berlebihan);
  • Berjalan-jalan dengan kerap di udara segar;
  • Pantau tekanan darah, turunkan mengikut keperluan;
  • Lakukan pemeriksaan berkala, termasuk ujian darah.

Senarai langkah ini sangat relevan bagi orang yang berisiko. Oleh itu, dengan sikap berhati-hati terhadap kesihatan anda, mungkin bukan hanya untuk melambatkan perkembangan aterosklerosis, tetapi juga untuk mencegah perkembangan penyakit ini sepenuhnya..

Aterosklerosis saluran serebrum

Aterosklerosis saluran otak adalah penyakit arteri otak, di mana fokus deposit lipid (terutamanya kolesterol) - plak aterosklerotik - terbentuk pada membran dalamannya. Akibatnya, penyempitan saluran arteri secara progresif berkembang, sehingga hilang sepenuhnya..

Penyakit ini berleluasa. Dalam banyak kes, proses patologi bermula pada usia 25-30, tetapi kerana ia dicirikan oleh kursus subklinis yang panjang, manifestasi itu terjadi kemudian, sebagai peraturan, setelah 50 tahun.

Proses aterosklerotik pada saluran otak menyumbang 20% ​​dari semua patologi neurologi dan kira-kira 50% daripada semua kes penyakit vaskular. Penyakit ini 5 kali lebih mungkin menyerang lelaki berbanding wanita.

Iskemia serebrum kronik yang disebabkan oleh aterosklerosis boleh menyebabkan demensia dan strok. Memandangkan risiko tinggi komplikasi seperti itu, serta kelaziman aterosklerosis serebral, para pakar menganggapnya sebagai salah satu masalah global angiologi dan neurologi moden.

Sebab dan faktor risiko

Faktor risiko aterosklerosis adalah luas. Umur adalah salah satu yang paling penting. Tahap satu atau lain-lain, aterosklerosis serebrum dikesan pada setiap orang berusia lebih dari 40 tahun. Kemunculan awal penyakit ini dan perkembangannya yang cepat difasilitasi oleh:

  • gangguan metabolik (ketidakseimbangan hormon, penyakit tiroid, diabetes mellitus, obesiti);
  • pemakanan yang tidak seimbang (keutamaan makanan goreng dan pedas, lemak haiwan dalam makanan, serta kandungan makanan yang kaya dengan serat yang tidak mencukupi);
  • penyalahgunaan minuman beralkohol;
  • merokok;
  • gaya hidup yang tidak menetap.

Faktor lain yang meningkatkan risiko mengembangkan aterosklerosis serebrum adalah:

  • hipertensi arteri (selalunya kedua-dua patologi ini berlaku secara serentak, saling memperkuat);
  • keracunan dan jangkitan kronik yang mempunyai kesan merosakkan pada endotelium vaskular;
  • tekanan psiko-emosi yang sering berulang.

Dalam perkembangan perubahan aterosklerotik, nampaknya, kecenderungan keturunan juga berperanan..

Kehadiran banyak faktor risiko menunjukkan polyetiology aterosklerosis.

Dalam banyak kes, aterosklerosis serebrum bermula pada usia 25-30, tetapi kerana ia dicirikan oleh kursus subklinis yang panjang, manifestasi itu terjadi kemudian, sebagai peraturan, setelah 50 tahun.

Peranan utama dalam mekanisme patologi perkembangan proses aterosklerotik dimainkan oleh pelanggaran metabolisme lipid, akibatnya kepekatan kolesterol lipoprotein berkepadatan rendah dalam darah, kolesterol yang disebut buruk atau berbahaya, meningkat, dan pemendapannya bermula pada dinding dalaman arteri, termasuk arteri otak. Masih belum jelas mengapa pada beberapa pesakit, proses aterosklerotik mempengaruhi saluran otak, sementara yang lain pada arteri koronari, mesenterik atau periferal.

Aterosklerosis serebrum terutamanya mempengaruhi arteri sederhana dan besar. Pada mulanya, plak aterosklerotik adalah tempat berlemak, yang lebih tepu dengan garam kalsium (aterokalsinosis) dan bertambah besar. Plak aterosklerotik yang terbentuk tidak hanya menyekat lumen dalaman saluran darah, tetapi juga menjadi sumber tromboemboli yang berpotensi.

Mengurangkan lumen arteri serebrum mengurangkan aliran darah ke kawasan otak yang memberi mereka makan. Akibatnya, hipoksia kronik dan iskemia berkembang di kawasan ini, yang akhirnya menyebabkan kematian neuron individu. Proses patologi ini dimanifestasikan secara klinikal oleh tanda-tanda ensefalopati peredaran darah, tahap keparahannya ditentukan oleh faktor-faktor berikut:

  • kaliber arteri serebrum yang terjejas;
  • tahap penyebaran proses aterosklerotik;
  • saiz plak aterosklerotik;
  • tahap peredaran darah cagaran (bypass) di zon iskemia serebrum kronik.

Apabila plak aterosklerotik tumbuh, ia mewujudkan keadaan untuk pembentukan gumpalan darah (trombi), yang dapat melepaskan diri dan memasuki arteri serebrum yang lebih kecil dengan aliran darah, sepenuhnya menyekat lumen mereka. Pemberhentian bekalan darah yang lengkap dan tiba-tiba ke kawasan otak tertentu membawa kepada perkembangan strok iskemia atau serangan iskemia sementara (ditentukan oleh tahap perkembangan jaringan cagaran saluran darah dan ukuran lesi).

Dinding arteri di kawasan lampiran plak aterosklerotik kehilangan keanjalannya dari masa ke masa. Dengan peningkatan tekanan darah, misalnya, dengan latar belakang krisis hipertensi yang berkaitan dengan hipertensi arteri, ia dapat pecah dengan pembentukan pendarahan ke dalam tisu otak, iaitu, stroke hemoragik.

Gejala aterosklerosis otak

Selama bertahun-tahun, aterosklerosis saluran serebrum tidak simptomatik atau dengan keparahan minimum. Secara klinikal, penyakit ini mula menampakkan diri hanya apabila plak aterosklerotik membesar cukup untuk menyekat aliran darah dengan ketara, yang membawa kepada iskemia tisu otak dan perkembangan ensefalopati peredaran darah.

Tahap aterosklerosis serebrum

Dalam gambaran klinikal aterosklerosis serebrum, tiga peringkat dibezakan:

  1. Permulaan. Gejala penyakit berlaku dengan latar belakang beban fizikal atau psiko-emosi. Setelah berehat dengan baik, mereka hilang sepenuhnya. Ramai pesakit mempunyai sindrom asthenik: keletihan, kelemahan umum, mudah marah atau kelesuan, masalah dengan tumpuan. Di samping itu, pesakit mengadu sakit kepala yang kerap, yang dapat digabungkan dengan tinnitus, serta kemerosotan kemampuan untuk menghafal maklumat baru, penurunan dalam proses pemikiran..
  2. Progresif. Gangguan psikoemosi semakin meningkat. Latar belakang suasana umum berkurang, keadaan depresi sering berkembang. Gangguan ingatan menjadi jelas: pesakit, menurut saudara-mara, tidak mengingati peristiwa terbaru, mereka sering membingungkannya. Bunyi di telinga dan kepala menjadi berterusan. Ucapan kabur, ataksia vestibular (gangguan koordinasi pergerakan dan gaya berjalan) diperhatikan. Dalam beberapa kes, mungkin terdapat gangguan pendengaran, penurunan ketajaman penglihatan, gegaran kepala atau jari. Keupayaan untuk aktiviti profesional sepenuhnya hilang secara beransur-ansur. Pesakit menjadi cemas dan curiga.
  3. Demensia. Gejala aterosklerosis saluran otak pada tahap penyakit ini adalah kehilangan ingatan, kelembutan, gangguan pertuturan, hilangnya minat sepenuhnya terhadap kejadian di dunia sekitarnya (apatis). Pesakit kehilangan kemahiran mengurus diri, tidak dapat mengorientasikan diri dengan betul pada masa dan ruang. Akibatnya, mereka bukan sahaja kehilangan kemampuan bekerja sepenuhnya, tetapi juga memerlukan penjagaan luar yang berterusan..

Perkembangan komplikasi aterosklerosis (strok, demensia) menyebabkan kecacatan kekal dan boleh membawa maut.

Diagnostik

Semasa pemeriksaan neurologi pesakit dengan aterosklerosis serebrum, perkara berikut ditentukan:

  • gegaran jari;
  • pelanggaran ujian koordinasi;
  • ketidakstabilan dalam kedudukan Romberg;
  • kelesuan simetri atau, sebaliknya, peningkatan simetri dalam refleks;
  • beberapa anisoreflexia (keparahan kulit dan refleks tendon yang berlainan di bahagian kanan dan kiri badan);
  • nystagmus mendatar;
  • paresis pandangan ke atas.

Sekiranya pesakit dengan aterosklerosis serebrum mengalami strok, dia akan mengalami paresis dan kekurangan neurologi lain..

Proses aterosklerotik pada saluran otak menyumbang 20% ​​dari semua patologi neurologi dan kira-kira 50% daripada semua kes penyakit vaskular. Penyakit ini 5 kali lebih mungkin menyerang lelaki berbanding wanita.

Semasa memeriksa fundus, pakar oftalmologi mengesan perubahan aterosklerotik pada arteri retina. Sekiranya terdapat aduan kehilangan pendengaran dan tinitus, pesakit dirujuk ke pakar otolaryngologi untuk berunding.

Juga, ketika mendiagnosis aterosklerosis saluran otak, pemeriksaan makmal dan instrumental dilakukan, termasuk:

  • rheoencephalography;
  • USDG kapal kepala;
  • pengimejan resonans magnetik otak;
  • elektroensefalografi;
  • ujian darah untuk kolesterol total, lipid, trigliserida.

Rawatan aterosklerosis serebrum

Aterosklerosis saluran cerebral adalah penyakit kronik yang tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Walau bagaimanapun, terapi yang kompleks dan berkala dapat memperlambat perkembangannya..

Rawatan aterosklerosis serebrum bermula dengan penghapusan faktor-faktor yang memperkuat penampilan dan peningkatan saiz plak aterosklerotik. Untuk tujuan ini, disyorkan:

  • pematuhan diet (jadual nombor 10c menurut Pevzner);
  • tahap aktiviti fizikal yang mencukupi (berenang, berjalan kaki, terapi fizikal);
  • keengganan untuk minum dan merokok;
  • pengoptimuman berat badan;
  • penurunan tahap tekanan psiko-emosi.

Diet untuk aterosklerosis saluran serebral didasarkan pada mengecualikan makanan dengan kandungan kolesterol tinggi (sosis, ikan kalengan, marjerin, telur, daging berlemak) dari makanan dan memperkaya dengan sayur-sayuran dan buah-buahan segar, yaitu makanan yang mengandung serat.

Rawatan ubat aterosklerosis saluran otak bertujuan meningkatkan bekalan darah dan metabolisme tisu otak, meningkatkan daya tahannya terhadap keadaan kelaparan oksigen, mencegah komplikasi embolik dan meningkatkan fungsi intelektual dan mental..

Apabila aterosklerosis saluran serebral digabungkan dengan hipertensi arteri, perlu memilih ubat dengan berhati-hati untuk terapi antihipertensi yang memastikan normalisasi tekanan darah.

Dengan diagnosis tepat pada masanya dan permulaan rawatan awal, adalah mungkin untuk memperlambat perkembangan proses aterosklerotik dengan ketara.

Untuk membetulkan spektrum lipid serum darah dengan adanya petunjuk (ditentukan oleh hasil kajian biokimia), ubat hipolipidemik diresepkan.

Untuk mengurangkan kelikatan darah dan mengurangkan risiko komplikasi tromboemboli, dos kecil asetilalilikilat (Aspirin) atau Tiklid diresepkan untuk jangka masa panjang.

Terapi neurometabolik merangkumi ubat-ubatan berdasarkan gingko biloba, glisin, kompleks vitamin B. Ubat-ubatan Nootropik menyumbang untuk meningkatkan kemampuan mental dan ingatan..

Petunjuk untuk rawatan pembedahan aterosklerosis serebrum adalah:

  • pengurangan lumen arteri karotid oleh plak aterosklerotik lebih daripada 70%;
  • melanda strok kecil dalam sejarah;
  • serangan iskemia sementara yang berulang.

Terdapat beberapa kaedah rawatan pembedahan aterosklerosis serebrum:

  • penyingkiran plak aterosklerotik dengan bahagian intima saluran darah (endarterektomi);
  • penciptaan shunt vaskular, memungkinkan untuk mengembalikan aliran darah melewati kawasan yang tersumbat dengan plak aterosklerotik;
  • prostetik batang brachiocephalic;
  • pembentukan anastomosis ekstra-intrakranial;
  • endarterektomi karotid.

Potensi akibat dan komplikasi

Aterosklerosis saluran otak boleh disertai dengan perkembangan komplikasi berikut:

  • gangguan sementara peredaran serebrum;
  • strok iskemia;
  • strok hemoragik;
  • kemurungan;
  • demensia.

Ramalan

Prognosis untuk aterosklerosis saluran otak ditentukan oleh beberapa faktor, termasuk kemungkinan menghilangkan faktor risiko, usia pesakit, ketepatan masa dan sifat sistematik rawatan. Dengan diagnosis tepat pada masanya dan permulaan rawatan awal, adalah mungkin untuk memperlambat perkembangan proses aterosklerotik dengan ketara. Perkembangan komplikasi (strok, demensia) menyebabkan kecacatan kekal dan boleh mengakibatkan kematian.

Pencegahan

Pencegahan aterosklerosis terbaik adalah gaya hidup sihat, yang bermaksud:

  • diet seimbang;
  • aktiviti fizikal sederhana tetapi tetap;
  • memerhatikan irama penggantian kerja dan rehat;
  • tinggal tetap di udara segar;
  • mengelakkan tekanan fizikal dan psiko-emosi.

Dalam kes di mana aterosklerosis serebrum telah berkembang, langkah-langkah diambil untuk memperlambat perkembangan proses patologi dan mencegah perkembangan komplikasi. Ini termasuk kepatuhan terhadap saranan doktor yang menghadiri mengenai terapi dan gaya hidup ubat-ubatan, dan, jika perlu, pelaksanaan intervensi pembedahan tepat pada masanya yang memulihkan bekalan darah di lembangan arteri yang terkena..

Gejala aterosklerosis serebrum

Atherosclerosis adalah penyakit kronik yang disertai dengan pemendapan plak kolesterol di dinding saluran darah. Perkembangan penyakit ini berlaku secara beransur-ansur dan selalunya tanpa gejala yang jelas pada peringkat pertama. Lama kelamaan, kapal ditutup, yang membawa kepada iskemia tisu dan akibat yang tidak dapat dipulihkan. Dengan aterosklerosis otak, risiko strok, kehilangan ingatan, gangguan koordinasi pergerakan, kebutaan meningkat. Melihat doktor pada manifestasi pertama penyakit ini akan membantu mengelakkan komplikasi berbahaya.

Penyebab aterosklerosis otak

Kemunculan dan perkembangan aterosklerosis otak berlaku di bawah pengaruh faktor yang dibahagikan oleh doktor kepada 2 kumpulan. Yang pertama merangkumi alasan yang tidak bergantung pada seseorang:

  • umur dan jantina;
  • keturunan.

Pada lelaki, aterosklerosis secara aktif berkembang selepas 40 tahun, dan pada wanita - setelah 50 tahun. Kehadiran kecenderungan genetik, terutamanya dalam kombinasi dengan faktor lain, meningkatkan risiko penyakit ini dengan ketara.

Kumpulan kedua merangkumi sebab-sebab yang boleh dipengaruhi oleh seseorang. Ia:

  • merokok, minum alkohol dan dadah;
  • diet tidak sihat yang berkaitan dengan kehadiran makanan kolesterol tinggi dalam diet;
  • gangguan metabolisme akibat kegemukan;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • kehadiran hipertensi arteri;
  • diabetes mellitus dan berkembang pada latar belakangnya pelanggaran metabolisme lemak dengan peningkatan jumlah kolesterol dalam darah.

Penyakit saluran otak juga berlaku dengan latar belakang tekanan yang kerap, keletihan emosi kronik, rehat yang tidak mencukupi dan insomnia. Keadaan persekitaran yang buruk juga memainkan peranan penting dalam penampilan penyakit ini..

Gejala penyakit

Aterosklerosis saluran otak berbeza dari bentuk lain kerana ia tidak menampakkan diri untuk jangka masa yang panjang. Keterukan dan jenis gejala sering bergantung pada tahap penyakit..

Pada peringkat pertama, terdapat pembentukan bintik-bintik lipid secara beransur-ansur di dinding pembuluh otak. Perubahan pertama adalah kawasan dengan kerosakan mikroskopik dan dinding arteri yang longgar. Di bawah pengaruh proses keradangan, peringkat kedua bermula, disertai dengan penguraian lapisan lipid. Akibat pemendapan kolesterol di dinding, tisu penghubung mula tumbuh. Pada tahap ketiga perkembangan penyakit ini, plak kolesterol mula menebal dan kalsium disimpan. Pertumbuhan plak disertai dengan penyempitan lumen arteri dan peredaran darah yang terganggu di otak.

Plak yang pecah atau sebahagiannya boleh menyebabkan pembekuan darah. Ini adalah satu lagi bahaya penyakit ini. Sekiranya bekuan darah menutup kapal, maka serangan iskemia atau strok serebrum akan berlaku..

Pada peringkat pertama

Gejala aterosklerosis serebrum mula muncul dalam situasi yang memerlukan seseorang secara fizikal atau psikoemosi. Ini termasuk:

  • peningkatan kerengsaan;
  • keletihan cepat;
  • sakit kepala;
  • mengganggu mimpi, insomnia;
  • mengantuk pada waktu siang;
  • gangguan ingatan dan tumpuan;
  • pening.

Biasanya, gejala-gejala ini menyertai peringkat awal, ringan dan cepat hilang setelah berehat. Atas sebab ini, orang sering mengaitkan penyakit ini dengan keletihan biasa dan tidak tergesa-gesa berjumpa doktor..

Sakit kepala yang kerap di aterosklerosis saluran otak adalah gejala khas yang perlu diberi perhatian. Ia boleh menekan atau menyekat secara semula jadi dan berlangsung dari 30 minit hingga beberapa hari. Keamatan sakit kepala berbeza sepanjang hari, dan penghilang rasa sakit biasanya tidak membantu.

Pada peringkat kedua

Perkembangan penyakit ini disertai oleh:

  • pelanggaran alat pertuturan;
  • penurunan tajam dalam ketajaman penglihatan dan pendengaran;
  • kegelisahan tanpa sebab, kemurungan;
  • tinitus yang kerap;
  • penurunan prestasi;
  • gegaran jari dan kepala;
  • terjejas koordinasi pergerakan.

Menjadi sukar bagi seseorang untuk menumpukan perhatian pada apa sahaja. Biasanya pada peringkat kedua sering berlaku perubahan mood dan kecurigaan..

Pada peringkat ketiga

Pada peringkat terakhir aterosklerosis saluran otak otak, gejala diucapkan dan nyata dalam bentuk:

  • apatis dan kemurungan emosi;
  • kehilangan keupayaan untuk menavigasi di angkasa;
  • pemadaman;
  • sawan epilepsi;
  • ataksia dan senestopati;
  • lumpuh pendek;
  • kerengsaan dan pencerobohan.

Pada peringkat ini, pesakit dengan aterosklerosis kehilangan kemampuan untuk merasakan apa-apa maklumat baru, ucapan menjadi tidak terbaca dan kemahiran layan diri hilang. Selalunya pada peringkat terakhir penyakit, pesakit diberi kumpulan kecacatan.

Diagnosis penyakit

Kerumitan diagnosis penyakit yang tepat pada masanya adalah perkembangan penyakit tanpa gejala yang panjang. Biasanya pesakit pergi ke doktor pada tahap 2 atau 3, apabila diperlukan rawatan kecemasan atau bahkan kecemasan.

Diagnosis aterosklerosis serebrum terdiri daripada:

  • pemeriksaan fizikal dan pembentukan gejala;
  • penentuan faktor risiko untuk perkembangan penyakit;
  • pelantikan ujian makmal;
  • tugasan penyelidikan instrumental.

Semasa pemeriksaan, doktor mesti membuktikan adanya faktor negatif: merokok, penyalahgunaan alkohol, kehadiran penyakit kronik, pelanggaran diet dan jumlah aktiviti fizikal.

Ujian makmal

Untuk membuktikan gambaran klinikal patologi ini, pesakit diresepkan:

  • ujian darah biologi untuk mengesan tahap gula, protein, asid urik dan kreatin dalam darah;
  • analisis imunologi untuk menentukan jumlah protein C-reaktif dan nisbah antibodi terhadap klamidia dan sitomegalovirus;
  • profil lipid untuk mewujudkan 2 kumpulan lipid: ketumpatan tinggi dan ketumpatan rendah atau sangat rendah.

Selain itu, ujian boleh diresepkan untuk menentukan aterogenisitas, tahap homosistein dalam darah dan kepekatan dalam darah trigliserida.

Diagnostik instrumental

Pemeriksaan instrumental digunakan untuk menentukan tempat tepat penyempitan lumen arteri oleh plak. Sinaran ultrasonik berkesan pada peringkat awal. Ia membolehkan bukan sahaja mencari plak, tetapi juga mengukur kadar aliran darah. Kaedah pemeriksaan ultrasound triplex membolehkan anda memperoleh gambaran warna arteri dan kelajuan pergerakan darah melalui saluran.

Kaedah angiografi digunakan pada semua peringkat penyakit dan berdasarkan penggunaan media kontras, radiografi dan fluoroskopi. Semasa kajian, keadaan kapal, kehadiran kerosakan dan tahap perkembangan trombosis, kehadiran aneurisma ditentukan. Angiografi CT dicirikan dengan memperoleh gambar tiga dimensi menggunakan program komputer khas.

Pengimbasan dupleks membolehkan anda mengkaji tekanan di dalam kapal, keadaan dinding dan tahap kura-kura mereka, serta kehadiran plak aterosklerotik, gumpalan darah dan ukurannya. Terapi resonans magnetik mengesan lesi arteri dan perubahan halaju aliran darah.

Kaedah rawatan

Kaedah utama rawatan aterosklerosis arteri otak adalah terapi ubat, digunakan dalam kombinasi dengan diet dan perubahan gaya hidup pesakit. Dalam kes-kes yang sukar dan sekiranya berlaku ancaman terhadap nyawa, pembedahan vaskular ditetapkan.

Rancangan rawatan, jangka masa dan intensitasnya selalu ditentukan oleh doktor yang hadir, berdasarkan tahap perubahan vaskular, jumlah plak, gabungan faktor risiko, kehadiran penyakit kronik, dll. Pelantikan diri dan rawatan diri untuk aterosklerosis saluran serebrum tidak boleh diterima.

Terapi ubat dirancang bukan hanya untuk menurunkan kadar kolesterol dalam darah, tetapi juga untuk mengembangkan saluran darah, menormalkan tekanan darah, dan mengurangi manifestasi gejala penyakit. Biasanya ubat dari kumpulan berikut digunakan:

  • statin untuk menurunkan kadar kolesterol, trigliserida dan lipoprotein berketumpatan rendah dalam darah;
  • fibrate yang meningkatkan pemakanan sel arteri dan mengurangkan keradangan;
  • asid nikotinik untuk menormalkan proses metabolik dan mengurangkan tahap lipoprotein berketumpatan rendah dan sangat rendah dalam darah;
  • urutan asid hempedu untuk pengasingan asid hempedu di dalam usus.

Selain itu, doktor boleh menetapkan angioprotectors. Peranan mereka dalam mencegah pembekuan darah dan meningkatkan peredaran darah dalam darah. Antikoagulan diresepkan untuk peningkatan pembekuan darah. Ubat tersebut mengawal tekanan darah dan membuka lumen arteri.

Operasi pembedahan ditetapkan apabila nyawa pesakit terancam, sekiranya terdapat plak yang tidak stabil dan sekiranya terdapat penyumbatan saluran darah yang lengkap. Endarterektomi digunakan semasa melakukan operasi pada kapal ekstrakranial. Plak aterosklerotik dikeluarkan melalui sayatan di dinding kapal. Kadang-kadang hanya anestesia tempatan yang digunakan untuk pembedahan. Endoskopi adalah penghapusan plak kolesterol melalui tusukan di dalam kapal menggunakan endoskopi dengan stent. Stent diletakkan di tempat penyumbatan kapal. Bahan yang melarutkan plak kolesterol disuntik dari balon khas melalui stent. Proses operasi mesti dipantau menggunakan sinar-X.

Langkah pencegahan

Untuk merawat dan mencegah perkembangan aterosklerosis, perlu mengikuti bukan sahaja preskripsi doktor, tetapi juga beberapa peraturan mudah. Mereka berkaitan dengan organisasi makanan, aktiviti fizikal dan pematuhan dengan peraturan rehat dan kerja..

Diet untuk aterosklerosis saluran otak melibatkan pengecualian dari diet:

  • makanan dalam tin;
  • mayonis;
  • daging berlemak, ikan, unggas;
  • produk tenusu berlemak;
  • sosej;
  • kuah kuat.

Juga perlu untuk mengecualikan makanan segera, minuman beralkohol dan berkarbonat, roti bakar dan produk tepung. Penggunaan garam, gula dan rempah tetap minimum. Anda perlu memasukkan lebih banyak dalam diet:

  • produk tenusu rendah lemak;
  • buah-buahan tanpa gula;
  • sayur-sayuran;
  • ikan tanpa lemak dan makanan laut;
  • kacang;
  • soba.

Roti dan makanan yang dipanggang harus dibuat dari biji-bijian, jagung, oatmeal, atau tepung barli. Nasi putih dan semolina dilarang daripada bijirin.

Juga, pesakit disarankan untuk mematuhi gaya hidup yang sihat, termasuk:

  • tidur malam sekurang-kurangnya 8 jam;
  • aktiviti fizikal yang layak;
  • berjalan-jalan lama di udara segar;
  • keengganan untuk bekerja pada waktu malam dan petang;
  • normalisasi iklim psikologi di tempat kerja dan di rumah;
  • memperbaiki keadaan kerja.

Aterosklerosis saluran otak sering berkembang dengan latar belakang kegemukan, penyakit kronik sistem kardiovaskular atau endokrin. Risiko mengembangkan patologi meningkatkan diet yang tidak sihat, tekanan yang kerap dan terlalu banyak bekerja. Penyakit ini menampakkan diri pada peringkat awal dalam bentuk sakit kepala, peningkatan keletihan atau penurunan tumpuan. Dengan perkembangan penyakit ini, simptomologi meningkat dan menjadi lebih rumit: ketajaman penglihatan dan pendengaran, kegelisahan, apatis, perubahan mood, kehilangan ingatan, dan lain-lain ditambahkan pada gejala. Dengan lawatan tepat waktu ke doktor, penyakit ini dapat dihentikan: setelah pemeriksaan, terapi ubat, pemakanan makanan dan aktiviti fizikal biasa biasanya diresepkan. Pada peringkat kemudian penyakit ini, pesakit boleh menjalani pembedahan menyelamatkan nyawa.


Artikel Seterusnya
Neutrofil diturunkan pada orang dewasa: apa maksudnya?