Apakah sebab-sebab munculnya penyakit berbahaya seperti diabetes?


Diabetes mellitus adalah penyakit yang berlaku kerana kekurangan hormon insulin separa atau lengkap. Kerja sel yang menghasilkan hormon ini terganggu oleh beberapa faktor luaran atau dalaman.

Penyebab diabetes mellitus berbeza bergantung pada bentuknya. Secara keseluruhan, 10 faktor dapat dikenal pasti yang menyumbang kepada berlakunya penyakit ini pada manusia. Perlu diingat bahawa apabila beberapa faktor digabungkan pada masa yang sama, kemungkinan gejala penyakit akan muncul dengan ketara.

Kecenderungan genetik

Kemungkinan menghidap diabetes mellitus (DM) meningkat lebih dari 6 kali jika keluarga mempunyai saudara terdekat yang menderita penyakit ini. Para saintis telah menemui antigen dan antigen pelindung yang boleh menyebabkan penyakit ini. Gabungan antigen semacam itu secara dramatik dapat meningkatkan kemungkinan penyakit..

Perlu difahami bahawa bukan penyakit itu sendiri yang diwarisi, melainkan kecenderungan untuk penyakit itu. Kedua-dua jenis diabetes ini disebarkan secara poligenik, yang bermaksud bahawa tanpa adanya faktor risiko lain, penyakit ini tidak dapat menampakkan dirinya.

Kecenderungan diabetes jenis 1 ditularkan melalui generasi melalui jalan resesif. Untuk diabetes jenis 2, kecenderungan disebarkan lebih mudah - di sepanjang jalan yang dominan, gejala penyakit mungkin muncul pada generasi akan datang. Organisme yang mewarisi sifat tersebut berhenti mengenali insulin, atau ia mula dihasilkan dalam jumlah yang lebih kecil. Juga, telah terbukti bahawa risiko anak untuk mewarisi penyakit ini meningkat jika telah didiagnosis pada saudara kandung. Telah terbukti bahawa perkembangan penyakit ini pada perwakilan bangsa Kaukasia jauh lebih tinggi daripada orang Hispanik, orang Asia atau orang kulit hitam.

Obesiti

Obesiti adalah pencetus diabetes yang paling biasa. Jadi, tahap 1 kegemukan meningkatkan peluang untuk jatuh sakit sebanyak 2 kali, ke-2, ke-5, ke-3 - 10 kali. Orang yang mempunyai indeks jisim badan lebih dari 30 harus berhati-hati. Perlu diingat bahawa kegemukan perut adalah perkara biasa
gejala diabetes, dan berlaku bukan sahaja pada wanita, tetapi juga pada lelaki.

Terdapat hubungan langsung antara tahap risiko diabetes dan ukuran pinggang. Jadi, pada wanita, tidak boleh melebihi 88 cm, pada lelaki - 102 cm. Dalam kegemukan, keupayaan sel untuk berinteraksi dengan insulin pada tahap tisu adiposa terganggu, yang kemudiannya membawa kepada kekebalan separa atau lengkap mereka. Adalah mungkin untuk mengurangkan kesan faktor ini dan kemungkinan menghidap diabetes, jika anda memulakan aktif melawan berat badan berlebihan dan melepaskan gaya hidup yang tidak aktif.

Pelbagai penyakit

Kemungkinan mendapat diabetes meningkat dengan ketara apabila terdapat penyakit yang menyumbang kepada disfungsi pankreas. Ini
penyakit memerlukan pemusnahan sel beta yang membantu pengeluaran insulin. Kecederaan fizikal juga boleh mengganggu fungsi kelenjar. Pendedahan radiasi juga menyebabkan gangguan pada sistem endokrin, akibatnya bekas pelikuidasi kemalangan Chernobyl berisiko diabetes.

Penurunan kepekaan tubuh terhadap insulin boleh: penyakit jantung iskemia, aterosklerosis, hipertensi arteri. Telah terbukti bahawa perubahan sklerotik pada saluran alat pankreas menyumbang kepada kemerosotan nutrisi, yang seterusnya menyebabkan gangguan dalam pengeluaran dan pengangkutan insulin. Penyakit yang bersifat autoimun juga dapat menyumbang kepada permulaan diabetes: kekurangan kronik korteks adrenal dan tiroiditis autoimun..

Hipertensi arteri dan diabetes mellitus dianggap sebagai patologi yang saling berkaitan. Kemunculan satu penyakit sering menimbulkan gejala penampilan kedua. Penyakit hormon juga boleh menyebabkan perkembangan diabetes mellitus sekunder: gondok toksik meresap, sindrom Itsenko-Cushing, pheochromocytoma, acromegaly. Sindrom Itsenko-Cushing lebih kerap berlaku pada wanita berbanding lelaki.

Jangkitan

Jangkitan virus (beguk, cacar air, rubela, hepatitis) boleh memicu perkembangan penyakit ini. Dalam kes ini, virus adalah dorongan untuk permulaan gejala diabetes. Menembusi ke dalam badan, jangkitan boleh menyebabkan gangguan pankreas atau pemusnahan sel-selnya. Jadi, dalam beberapa virus, sel-selnya serupa dengan sel-sel pankreas. Semasa melawan jangkitan, tubuh secara tidak sengaja dapat memusnahkan sel-sel pankreas. Rubella sebelumnya meningkatkan kemungkinan menghidap penyakit ini sebanyak 25%.

Mengambil ubat

Sebilangan ubat mempunyai kesan diabetesogenik.
Gejala diabetes mungkin muncul selepas pengingesan:

  • ubat antikanker;
  • hormon sintetik glukokortikoid;
  • bahagian ubat antihipertensi;
  • diuretik, khususnya diuretik thiazide.

Ubat jangka panjang untuk penyakit asma, reumatik dan kulit, glomerulonefritis, koloproctitis dan penyakit Crohn boleh menyebabkan gejala diabetes. Juga, pengambilan makanan tambahan yang mengandungi sejumlah besar selenium dapat memprovokasi kemunculan penyakit ini..

Ketagihan alkohol

Penyalahgunaan alkohol adalah faktor biasa yang memicu perkembangan diabetes pada lelaki dan wanita. Pengambilan alkohol secara sistematik mendorong kematian sel beta.

Kehamilan

Membawa bayi adalah tekanan yang besar bagi tubuh wanita. Dalam tempoh sukar ini bagi banyak wanita, diabetes kehamilan boleh berkembang. Hormon kehamilan yang dihasilkan oleh plasenta meningkatkan kadar gula dalam darah. Beban pada pankreas meningkat dan tidak dapat menghasilkan insulin yang mencukupi.

Gejala diabetes kehamilan serupa dengan kehamilan normal (dahaga, keletihan, kencing kerap, dan lain-lain). Bagi banyak wanita, ini tidak disedari sehingga membawa kepada akibat yang serius. Penyakit ini menyebabkan bahaya besar pada tubuh ibu dan anak yang sedang hamil, tetapi, dalam kebanyakan kes, hilang sejurus selepas melahirkan anak..

Selepas kehamilan, beberapa wanita mempunyai risiko meningkat untuk menghidap diabetes jenis 2. Kumpulan risiko merangkumi:

  • wanita yang mempunyai diabetes kehamilan;
  • mereka yang berat badannya melebihi norma yang dibenarkan semasa melahirkan anak;
  • wanita yang telah melahirkan anak dengan berat lebih dari 4 kg;
  • ibu yang mempunyai anak dengan kecacatan kongenital;
  • mereka yang mengalami kehamilan beku atau anak dilahirkan mati.

Cara hidup

Telah terbukti secara saintifik bahawa orang dengan gaya hidup yang tidak aktif mempunyai 3 kali lebih banyak gejala diabetes daripada orang yang lebih aktif. Pada orang dengan aktiviti fizikal yang rendah, penggunaan glukosa oleh tisu menurun dari masa ke masa. Gaya hidup yang tidak aktif menyumbang kepada kegemukan, yang memerlukan reaksi berantai yang nyata meningkatkan risiko diabetes.

Tekanan saraf.

Tekanan kronik memberi kesan negatif kepada keadaan sistem saraf dan boleh menjadi pencetus yang memprovokasi perkembangan diabetes. Hasil daripada kejutan saraf yang kuat, hormon adrenalin dan glukokortikoid dihasilkan dalam jumlah yang banyak, yang tidak hanya dapat memusnahkan insulin, tetapi juga sel-sel yang menghasilkannya. Akibatnya, pengeluaran insulin menurun dan kepekaan tisu badan terhadap hormon ini menurun, yang menyebabkan timbulnya diabetes..

Umur

Para saintis telah mengira bahawa setiap sepuluh tahun kehidupan, risiko terkena gejala diabetes meningkat dua kali ganda. Kejadian diabetes tertinggi dicatatkan pada lelaki dan wanita berusia lebih dari 60 tahun. Faktanya ialah seiring bertambahnya usia, rembesan sekretin dan insulin mula berkurang, penurunan kepekaan tisu terhadapnya.

Mitos mengenai penyebab diabetes

Ramai ibu bapa yang prihatin keliru percaya bahawa membiarkan anak mereka makan banyak gula-gula akan menghidap diabetes. Perlu difahami bahawa jumlah gula dalam makanan tidak mempengaruhi secara langsung jumlah gula dalam darah. Semasa menyusun menu untuk kanak-kanak, perlu mengambil kira sama ada dia mempunyai kecenderungan genetik untuk diabetes. Sekiranya terdapat kes penyakit ini dalam keluarga, maka perlu membuat diet berdasarkan indeks glisemik makanan.

Diabetes mellitus bukanlah penyakit berjangkit, dan mustahil untuk "menangkapnya" melalui hubungan peribadi atau menggunakan pinggan pesakit. Mitos lain ialah anda boleh menghidap diabetes melalui darah pesakit. Dengan mengetahui sebab-sebab diabetes, anda boleh membuat satu set pencegahan untuk diri sendiri dan mencegah terjadinya komplikasi. Gaya hidup aktif, diet sihat dan rawatan tepat pada masanya akan membantu mencegah diabetes, walaupun terdapat kecenderungan genetik.

Punca diabetes

Diabetes mellitus adalah penyakit di mana gula darah naik terlalu banyak. Hormon khas, insulin, mesti melawannya. Sekiranya terdapat terlalu sedikit di dalam badan, maka kerja sel terganggu dan penyakit ini menyebabkan akibat yang berbahaya. Hari ini kita akan melihat semua penyebab utama diabetes..

Keturunan dan genetik - penyebab diabetes

Selalunya, penyakit diabetes mellitus diwarisi. Gen adalah yang memainkan peranan besar dalam perkembangan penyakit ini..

  1. Gen dan diabetes jenis 1. Di bawah pengaruh gen, imuniti manusia mula merosakkan sel beta. Selepas itu, mereka benar-benar kehilangan keupayaan untuk menghasilkan hormon insulin. Doktor dapat menentukan antigen mana yang boleh menyebabkan diabetes. Ini adalah gabungan beberapa antigen ini yang membawa kepada risiko penyakit yang lebih besar. Dalam kes ini, mungkin terdapat proses anti-imun lain dalam tubuh manusia, misalnya, gondok toksik atau rheumatoid arthritis. Sekiranya anda mendapati adanya penyakit seperti itu, kemungkinan diabetes mellitus akan segera muncul..
  2. Gen dan diabetes jenis 2. Jenis penyakit ini disebarkan melalui jalan keturunan yang dominan. Dalam kes ini, hormon insulin tidak hilang dari badan, tetapi mula menurun secara beransur-ansur. Kadang-kadang badan itu sendiri tidak dapat mengenali insulin dan menghentikan kenaikan gula darah..

Kami mengetahui bahawa gen adalah penyebab utama diabetes. Walau bagaimanapun, walaupun dengan kecenderungan keturunan, anda mungkin tidak menghidap diabetes. Pertimbangkan penyebab lain yang boleh mencetuskan penyakit.

Faktor-Faktor Yang Mencetuskan Diabetes Mellitus

Penyebab diabetes mellitus yang memprovokasi penyakit jenis 1:

  • Jangkitan virus. Ia boleh menjadi rubella, mumps, enterovirus dan Coxsackie..
  • Bangsa Eropah. Para pakar menyatakan bahawa orang Asia, kulit hitam dan Hispanik mempunyai peratusan risiko terkena diabetes yang jauh lebih rendah. Yaitu, bangsa Eropah paling mudah dijangkiti penyakit ini..
  • Sejarah keluarga. Sekiranya saudara-mara menghidap penyakit ini, maka ada risiko besar untuk menularkannya kepada anda secara genetik..

Sekarang mari kita lihat penyebab diabetes yang menjadi penyebab kepada perkembangan penyakit jenis 2. Terdapat lebih banyak lagi, tetapi kehadiran kebanyakan mereka tidak menjamin 100% manifestasi diabetes..

  • Penyakit vaskular. Ini termasuk strok, serangan jantung, dan hipertensi..
  • Umur lanjut seseorang. Biasanya dipertimbangkan setelah 50-60 tahun.
  • Tekanan dan gangguan saraf yang kerap.
  • Mengambil ubat tertentu. Selalunya ini adalah hormon steroid dan diuretik thiazide.
  • Sindrom Ovari Polikistik.
  • Aktiviti fizikal yang jarang berlaku pada manusia.
  • Penyakit buah pinggang atau hati.
  • Berat badan berlebihan atau kegemukan yang melampau. Para pakar menyatakan bahawa faktor inilah yang paling sering menyebabkan diabetes mellitus. Ini bukan kebetulan, kerana tisu adiposa yang besar mengganggu sintesis insulin yang betul..
  • Manifestasi aterosklerosis.

Sebaik sahaja kita mengetahui penyebab diabetes yang mendasari, kita dapat mulai menangani faktor-faktor ini. Dengan memerhatikan kesihatan tubuh dengan teliti, anda dapat mencegah manifestasi diabetes.

Penyakit dan kerosakan sel beta

Penyebab diabetes mellitus adalah penyakit yang memusnahkan sel beta. Contohnya, dengan pankreatitis dan barah, pankreas terjejas teruk. Kadang kala masalah boleh menyebabkan penyakit kelenjar endokrin. Ini berlaku paling kerap dengan kelenjar tiroid dan adrenal. Pengaruh penyakit pada manifestasi diabetes mellitus tidak disengajakan. Lagipun, semua hormon dalam badan berkait rapat antara satu sama lain. Dan penyakit satu organ boleh mencetuskan perkembangan diabetes.

Gejala diabetes mellitus pada kanak-kanak

Banyak perhatian harus diberikan kepada kesihatan pankreas. Ia sering dimusnahkan oleh pengaruh ubat-ubatan tertentu. Diuretik, ubat psikotropik dan ubat hormon memberi kesan negatif kepadanya. Perhatian harus diambil semasa mengambil glukokortikoid dan ubat-ubatan yang mengandungi estrogen..

Doktor menyatakan bahawa diabetes boleh berkembang dengan mudah apabila banyak hormon dihasilkan. Sebagai contoh, hormon tirotoksikosis mengganggu toleransi glukosa. Dan ini adalah jalan langsung untuk permulaan diabetes..

Hormon katekolamin mengurangkan kepekaan tubuh terhadap insulin. Lama kelamaan, reaksi ini membawa kepada permulaan diabetes. Hormon aldosteron meningkatkan sintesis hormon seks wanita terlalu banyak. Selepas itu, berat gadis itu mula bertambah, dan lemak badan muncul. Ia juga membawa kepada perkembangan penyakit..

Hormon bukan penyebab utama diabetes. Berikut adalah sejumlah penyakit yang memusnahkan sel beta dan membawa kepada perkembangan penyakit ini.

  • Doktor memberi perhatian besar kepada pankreatitis. Penyakit ini merosakkan sel beta. Selepas itu, perkembangan penyakit ini di dalam badan bermula kekurangan insulin. Sekiranya keradangan tidak dihilangkan, ia akan mengurangkan pelepasan insulin ke dalam badan dari masa ke masa..
  • Kecederaan juga merupakan penyebab utama diabetes. Dengan kerosakan pada badan, proses keradangan bermula. Semua sel keradangan mula diganti dengan sel yang sihat. Pada ketika ini, rembesan insulin menurun dengan ketara..
  • Kanser pankreas menjadi penyebab umum diabetes jenis 2. Dalam kes ini, sel yang sakit mula berubah menjadi yang sihat, dan insulin jatuh.
  • Penyakit pundi hempedu mempengaruhi perkembangan diabetes. Anda terutamanya perlu memperhatikan kolesistitis kronik. Ini bukan kebetulan, kerana terdapat satu tempat di usus untuk pankreas dan saluran empedu. Sekiranya keradangan bermula di pundi hempedu, secara beransur-ansur dapat bergerak ke pankreas. Proses ini akan membawa kepada permulaan diabetes..
  • Penyakit hati adalah salah satu penyebab diabetes. Sekiranya sel hati tidak memproses karbohidrat dengan baik, maka insulin dalam darah mula meningkat. Lama kelamaan, dos insulin yang besar akan mengurangkan kepekaan sel terhadap hormon ini..

Seperti yang anda perhatikan, penyebab diabetes mellitus adalah penyakit pankreas dan hati. Oleh kerana kerja organ ini mempengaruhi jumlah insulin di dalam badan, penting untuk merawatnya dengan baik dan merawatnya tepat pada waktunya.

Bagaimana virus bertindak terhadap diabetes?

Para saintis dapat melihat hubungan penting antara diabetes dan jangkitan virus. Banyak perhatian diberikan kepada virus Coxsackie. Ia mampu menyebabkan kerosakan pada sel yang menghasilkan insulin. Mana-mana kanak-kanak sebelum menghidap diabetes boleh mendapat virus. Sekiranya penyakit Coxsackie tidak dihapuskan dalam masa, maka setelah beberapa saat ia akan menyebabkan perkembangan diabetes mellitus. Virus paling kerap menyebabkan penyakit jenis 1.

Penyebab diabetes adalah virus berbahaya, yang merangkumi:

  1. Hepatitis virus.
  2. Campak.
  3. Cacar air.
  4. Piggy.
  5. Rubella.

Tekanan saraf

Doktor dapat membuktikan bahawa tekanan saraf menyebabkan kemunculan diabetes pada sebilangan pesakit yang terdedah kepadanya. Pertimbangkan akibat tekanan:

  1. Pada masa tekanan yang melampau, tubuh menekan pembebasan insulin. Pada masa yang sama, aktiviti organ saluran gastrik berhenti sebentar.
  2. Tekanan yang teruk melemahkan seluruh imuniti badan. Pada masa ini, tubuh dapat dengan mudah menghidap sebarang penyakit. Selepas itu, penyakit inilah yang dapat memprovokasi diabetes mellitus..
  3. Gangguan saraf juga mempengaruhi tahap glukosa. Tekanan secara dramatik mengganggu metabolisme badan. Pada ketika ini, insulin turun, dan semua simpanan glikogen di dalam badan diubah menjadi gula.
  4. Semasa tekanan, seluruh tenaga seseorang masuk ke saluran darah. Pada ketika ini, kepekaan tubuh terhadap insulin turun dengan mendadak..
  5. Tekanan menyebabkan tubuh meningkatkan hormon kortisol. Dia segera menyebabkan rasa lapar yang tajam. Ini membawa kepada kegemukan yang dramatik. Ini adalah simpanan lemak yang merupakan masalah utama diabetes..

Glucometer - perincian mengenai alat pengukur gula darah

Pertimbangkan gejala utama tekanan saraf:

  • Sakit kepala yang kerap.
  • Kejahatan yang tidak dapat dijelaskan sama sekali.
  • Penat teruk.
  • Perasaan bersalah dan kritikan diri yang kerap.
  • Turun naik berat badan.
  • Insomnia.

Inilah yang perlu dilakukan pada masa tekanan agar tidak menimbulkan diabetes:

  1. Jangan makan gula semasa gangguan saraf.
  2. Ikuti diet ringan. Sebaiknya diresepkan oleh doktor..
  3. Periksa darah untuk gula.
  4. Cuba hilangkan punca tekanan dan tenangkan sebanyak mungkin.
  5. Anda boleh melakukan senaman pernafasan atau yoga untuk menenangkan sistem saraf..
  6. Menurunkan semua berat badan yang berlebihan semasa tekanan.

Sekarang anda tahu bahawa tekanan dan kerosakan adalah penyebab utama diabetes. Oleh itu, penting untuk sentiasa tenang sepanjang masa dan menghilangkan sumber tekanan dan kemurungan. Jangan lupa berjumpa doktor pada ketika ini dan menukar gula darah anda.

Zaman manusia

Doktor menyatakan bahawa diabetes jenis 1 paling kerap berlaku sebelum usia 30 tahun. Jenis penyakit kedua menampakkan diri pada usia 40-60 tahun. Untuk jenis kedua, ini tidak sengaja, kerana badan menjadi lemah pada usia yang lebih tua, banyak penyakit mula muncul. Mereka boleh memprovokasi diabetes jenis 2..

Penyakit jenis 1 paling kerap berlaku pada kanak-kanak. Inilah yang menyebabkan diabetes pada kanak-kanak:

  1. Keturunan.
  2. Kanak-kanak itu sering membawa penyakit virus.
  3. Berat berlebihan. Berat kelahiran bayi melebihi 4.5 kilogram.
  4. Penyakit metabolik. Ini termasuk hipotiroidisme dan kegemukan..
  5. Kekebalan kanak-kanak terlalu rendah.

Perkara penting lain

  • Sekiranya terdapat penyakit berjangkit, remaja dan kanak-kanak paling mudah diserang diabetes. Oleh itu, penting untuk meningkatkan imuniti anak dan mula merawat jangkitan dengan segera. Dalam kes ini, anda perlu lulus ujian darah dan memeriksa gula.
  • Sekiranya anda cenderung menghidap diabetes, awasi gejala penyakit dan tindak balas badan dengan teliti. Sekiranya anda sering haus, tidur anda terganggu dan selera makan anda meningkat, penting untuk segera diuji..
  • Sekiranya terdapat kecenderungan keturunan, cuba perhatikan tahap gula dan diet anda dengan teliti. Anda boleh menghubungi pakar yang akan menetapkan diet khas kepada anda. Sekiranya anda mengikutinya, risiko menghidap diabetes akan berkurang..
  • Apabila pesakit mengetahui apa yang menyebabkan diabetes, dia selalu dapat menghilangkan penyebabnya dan mencegah perkembangan penyakit ini. Untuk melakukan ini, anda perlu bertanggungjawab terhadap kesihatan anda dan selalu berjumpa doktor..

kesimpulan

Sekarang anda sudah mengetahui penyebab utama diabetes. Sekiranya anda mengawasi kesihatan anda dengan teliti, mencegah gangguan saraf dan merawat virus tepat pada waktunya, bahkan pesakit yang mempunyai kecenderungan diabetes boleh mengelakkan penyakit.

Penyebab utama diabetes mellitus

Dalam artikel ini, anda akan belajar:

Diabetes mellitus adalah hasil interaksi pelbagai faktor. Semua penyebab diabetes mellitus dapat dibagi menjadi berubah (mereka boleh dan harus dipengaruhi, yang akan mengurangkan kemungkinan terkena penyakit atau bahkan mencegahnya), dan tidak dapat diubah.

Peningkatan glisemia dapat disebabkan oleh penurunan produksi insulin atau disfungsi. Dalam kes pertama, ini ditunjukkan oleh diabetes mellitus jenis 1, pada jenis kedua - jenis 2.

Apa yang menyebabkan diabetes jenis 1?

Sebab utama adalah kekurangan insulin mutlak, yang berlaku kerana kematian sel beta di pankreas. Ini adalah keadaan di mana tubuh mula menghasilkan antibodi (protein yang merosakkan) ke tisu sendiri, khususnya sel-sel yang mensintesis insulin.

Tanpa hormon ini, gula tidak memasuki sel hati, otot dan tisu adiposa, dan jumlah berlebihannya dicatat dalam aliran darah.

Untuk tisu-tisu ini, glukosa adalah sumber tenaga yang penting, oleh itu tubuh memulakan pengeluarannya. Namun, gula tidak dapat memasuki sel. Ternyata menjadi lingkaran setan, akibatnya gula darah tinggi dan organ dan tisu yang rosak..

Untuk "membersihkan" badan gula, ia dikeluarkan dalam air kencing secara selari. Poliuria berkembang. Mengikutnya, rasa dahaga diperhatikan, ketika tubuh berusaha untuk mengisi kehilangan cecair..

Kelaparan tenaga sel menyebabkan peningkatan selera makan. Pesakit mula makan dengan keras, tetapi pada masa yang sama menurunkan berat badan, kerana karbohidrat makanan tidak diserap sepenuhnya.

Pada ketika ini, asid lemak menjadi substrat tenaga. Mereka juga dicerna, hanya sebahagian. Badan mengumpul sebilangan besar badan keton - produk perantara pemecahan lemak. Pada ketika ini, penghidap diabetes jenis 1 mengalami gatal-gatal pada kulit secara progresif..

Tetapi akibat yang paling ketara dari pengumpulan keton adalah perkembangan koma hiperglikemik. Satu-satunya kaedah yang berkesan untuk menghentikan proses patologi ini adalah untuk mengatasi kekurangan insulin, dan juga mencegah penyebab yang menyebabkan kekurangan ini..

Tidak ada pendapat pasti mengapa pesakit tertentu menghidap diabetes jenis 1. Selalunya, penyakit ini muncul dengan latar belakang kesihatan yang lengkap..

Penyebab diabetes jenis 1 yang paling banyak dikaji adalah virus, keturunan, bahan sintetik baru. Tetapi mustahil untuk meramalkan atau menjelaskan dengan tepat penyebab penyakit ini..

Jadual - Faktor-faktor yang mendorong perkembangan diabetes jenis 1
SebabPenyahkodan
Jangkitan
  • virus rubella;
  • virus cacar air;
  • paramyxovirus;
  • Virus Coxsackie;
  • virus hepatitis.
Penyusuan susu ibu yang tidak mencukupiBahan yang melindungi sel kelenjar terdapat dalam susu ibu. Sekiranya seorang anak menerimanya, ada kemungkinan lebih besar kelenjarnya lebih tahan terhadap faktor yang merosakkan..
Penggunaan susu lembu untuk memberi makan anak-anak tahun pertama kehidupanSebilangan protein dalam susu lembu menyumbang kepada pengembangan imuniti "tidak sesuai", yang merosakkan sel-sel sintesis insulin.
Bahan protein baru, racun, asas nitrogen, ubat-ubatan, dll..Pada masa ini, sejumlah besar bahan yang berpotensi toksik kepada tisu kelenjar telah disintesis atau diasingkan dari persekitaran semula jadi. Kesan banyak dari mereka dalam jangka panjang belum dikaji, tetapi ia digunakan (dan dalam kuantiti yang banyak) dalam penyediaan makanan, bahan kimia rumah tangga, kosmetik.

Ia juga benar bahawa tidak ada bahan yang dijumpai yang dapat menentukan perkembangan diabetes jenis 1..Keadaan hidup "steril"Sebab ini semakin banyak dilihat di negara maju. Faktanya ialah keadaan hidup yang sangat selesa menyumbang kepada fakta bahawa orang telah menjadi "tanaman rumah hijau", dan sistem kekebalan tubuh mereka tidak cukup berkembang.

Walaupun tidak masuk akal alasan ini, semakin banyak kajian (Finland, Jerman) menunjukkannya.KeturunanApabila ibu bapa menghidap diabetes jenis 1, anak kemungkinan besar 2–8% mengidapnya. Sekiranya kedua ibu bapa sakit, kebarangkalian meningkat kepada 30%.

Pada masa yang sama, faktor-faktor yang menghalang perkembangan diabetes disiasat secara aktif. Antaranya ialah vitamin D, zat P, penggunaan insulin dalam dos mikro pada orang yang sihat untuk melindungi sel beta dan lain-lain..

Malangnya, semua teknik ini hanya ada dalam rangka penyelidikan ilmiah, dan tidak benar-benar diterapkan dalam praktik..

Apa yang menyebabkan diabetes jenis 2?

Mekanisme untuk pembentukan diabetes jenis 2 jauh lebih jelas: kecacatan fungsi insulin telah terbukti dalam kombinasi dengan kekurangan relatif atau mutlaknya..

Pada mulanya, sel hati berhenti mengikat insulin. Mereka "tidak mengenalinya". Oleh itu, insulin tidak dapat memindahkan gula ke dalam sel hati, dan mereka mula mensintesis glukosa secara tidak terkawal sendiri. Ini berlaku terutamanya pada waktu malam. Inilah sebabnya mengapa gula darah meningkat pada waktu pagi..

Faktor diabetes mellitus jenis 2

Insulin mencukupi atau berlebihan. Oleh itu, glisemia normal mungkin berterusan sepanjang hari..

Sintesis insulin yang berlebihan secara semula jadi mengurangkan pankreas. Pada ketika ini, terdapat peningkatan glikemia yang berterusan..

Mengapa sensitiviti insulin hilang dan diabetes jenis 2 berkembang?

Penyebab ketahanan insulin yang paling ketara adalah pemendapan lemak yang berlebihan, terutamanya di kawasan organ dalaman, yang disebut kegemukan perut.

Jadual - Faktor perkembangan diabetes jenis 2
Sebab-sebabnyaPenyahkodan
Tidak boleh diubah suai
  • keturunan;
  • umur;
  • perlumbaan.
Bersyarat tidak dapat diubah
  • kenaikan berat badan yang berlebihan semasa mengandung;
  • kencing manis semasa mengandung;
  • berat kelahiran melebihi 4 kg;
  • mutasi dan kecacatan kongenital;
  • sejarah keguguran atau kelahiran mati.
Boleh diubah suai
  • kegemukan dan berat badan berlebihan;
  • makan malam;
  • aktiviti fizikal yang rendah;
  • tekanan;
  • merokok;
  • alkohol;
  • insomnia;
  • penyakit latar belakang.

Mari kita perhatikan faktor risiko dengan lebih terperinci.

Sebab yang tidak dapat diubah

Di satu pihak, diabetes pada satu ibu bapa meningkatkan risiko penyakit sebanyak 30 hingga 80%. Apabila kedua ibu bapa menghidap diabetes, risikonya meningkat hingga 60-100%.

Sebaliknya, penyelidikan di kawasan ini menunjukkan bahawa anak-anak mewarisi tabiat makan dan bersenam dari ibu bapa mereka. Anak perempuannya menghidap diabetes bukan kerana ibunya menghidap atau menghidapnya. Tetapi kerana anak perempuannya juga gemuk dan menjalani kehidupan yang sangat tidak aktif.

Selepas 45 tahun, terdapat peningkatan mendadak pada penderita diabetes jenis 2. Jadi, jika diabetes berumur hingga 45 tahun cukup jarang, maka dalam jangka masa 45–65 kejadian diabetes sudah sekitar 10%. Lebih dari 65 tahun, peratusan orang sakit meningkat kepada 20%.

Dari segi kaum, orang Hispanik cenderung jatuh sakit. Lebih-lebih lagi, diabetes mereka berlaku pada usia yang lebih muda dan terdapat perkembangan komplikasi yang cepat.

Faktor boleh ubah

Untuk mendiagnosis berat badan berlebihan dan obesiti, indeks jisim badan (BMI) digunakan, yang sama dengan nisbah berat badan (dalam kilogram) hingga tinggi (dalam meter) kuasa dua.

Obesiti kini terbukti menjadi faktor utama diabetes jenis 2.

Kemungkinan diabetes jenis 2 meningkat ketika obesiti meningkat.

Jadual - Risiko menghidap diabetes jenis 2

Di Rusia, lebih daripada separuh populasi gemuk dan berlebihan berat badan - sekitar 60% wanita dan 55% lelaki.

Hasil pemakanan seseorang adalah sosok yang dia lihat ketika dia berada di timbangan..

Sekiranya makanan dianggap sebagai faktor risiko diabetes yang dimediasi, perhatian utama adalah kandungan dan komposisi lemak. Oleh kerana lemak tepu yang berasal dari haiwan adalah yang paling sukar dicerna oleh badan dan paling baik disimpan sebagai tisu adiposa.

Mitos pemakanan

Terdapat kepercayaan yang meluas bahawa diabetes boleh "sakit hati" dengan memakan banyak gula-gula. Ini benar-benar terbukti salah faham.

Pemakanan berlebihan menyebabkan kegemukan, yang merupakan penyebab langsung diabetes jenis 2.

Sekiranya seseorang menggunakan semua tenaga yang diterima dari makanan, kemungkinan menghidap diabetes adalah sangat kecil. Dan tidak kira apa yang dia makan.

Ini jelas dilihat pada atlet yang mengambil sejumlah besar makanan semasa latihan, termasuk karbohidrat yang mudah dicerna, tetapi tidak menghidap diabetes.

Benar, pada akhir kerjaya sukan, beban menurun, dan kebiasaan makan sering berterusan. Di sinilah peningkatan berat badan yang cepat berlaku dengan perkembangan diabetes dan perkembangan komplikasi yang cepat..

Apabila pesakit sudah menderita prediabetes atau diabetes, maka perhatian dalam komposisi makanan beralih kepada karbohidrat. Sekarang perlu mengambil kira indeks glisemik makanan, kerana faktor inilah yang menentukan tahap glisemia.

Kandungan lemak dalam makanan mesti dipertimbangkan untuk mengekalkan berat badan yang normal. Di samping itu, makanan berlemak menyumbang kepada perkembangan ketosis, dan dalam hiperglikemia - koma ketoasidotik.

Keadaannya serupa dengan aktiviti fizikal. Orang yang menjalani gaya hidup tidak menetap sepenuhnya menggunakan tenaga yang diterima dari makanan, tetapi menyimpannya dalam bentuk simpanan lemak.

Bagi penghidap diabetes, senaman adalah kaedah terbaik untuk meningkatkan kepekaan insulin otot. Pemulihan penggunaan glukosa oleh serat otot paling berkesan mengurangkan ketahanan insulin.

Oleh itu, pemakanan berlebihan dan gaya hidup tidak aktif adalah penyebab utama kegemukan dan diabetes jenis 2. Diabetes tidak dapat dikompensasikan tanpa perubahan gaya hidup.

Situasi yang menegangkan juga menimbulkan perkembangan diabetes jenis 2. Pada masa yang sama, penting untuk diingat bahawa tekanan bukan hanya pengalaman emosional dengan alasan apa pun. Bagi tubuh kita, tekanan adalah jangkitan akut, tekanan darah tinggi atau kecederaan. Walaupun perjalanan atau bergerak sentiasa tertekan..

Selalunya, pesakit menyatakan bahawa mereka didiagnosis menghidap diabetes semasa rawatan pesakit dalam kerana alasan yang sama sekali berbeza, yang mengesahkan peranan tekanan dalam perkembangan diabetes..

Banyak kajian mengesahkan hubungan merokok, termasuk merokok pasif, dengan perkembangan diabetes. Ini bermaksud bahawa risiko diabetes meningkat bukan sahaja di kalangan perokok, tetapi juga di kalangan mereka yang berada di sekitarnya..

Penyebab diabetes yang ketara adalah alkohol, yang secara langsung merosakkan pankreas. Bahkan ada jenis diabetes yang berasingan - jenis khusus yang berkembang dengan latar belakang penyalahgunaan alkohol. Jenis diabetes ini dicirikan oleh kehilangan insulin yang cepat, yang bermaksud bahawa pil penurun glukosa tidak berkesan..

Faktor risiko diabetes jenis 2 termasuk tekanan darah tinggi, peningkatan lipid aterogenik, sindrom ovarium polikistik, infark miokard, atau strok.

Memandangkan penyebab utama diabetes mellitus jenis 2 dapat diubah, menjadi mungkin untuk mencegah perkembangan penyakit secara berkesan. Sekiranya terdapat manifestasi awal diabetes, perubahan faktor risiko adalah peranan penting dalam rawatan dan prognosis yang baik bagi pesakit..

Mengenai diabetes dengan kata mudah. Bagaimana untuk mengetahui jika anda sakit? Sekiranya sakit, bagaimana merawat, jika tidak, bagaimana melindungi diri anda?

Saya akan mulakan dengan pernyataan positif bahawa diabetes mellitus telah lama menjadi hukuman mati bagi pembawa penyakit berbahaya ini. Bukan penyakit itu sendiri yang berbahaya, tetapi komplikasinya, yang, dengan tindakan tertentu, dapat dikurangkan atau bahkan dinetralkan sepenuhnya. Lebih mudah untuk melakukan ini apabila diabetes dikesan pada peringkat awal..

Ubat berasaskan bukti mempunyai asas pengetahuan terbukti mengenai diabetes. Berdasarkan pengetahuan ini, di sini dalam bentuk yang mudah dan mudah diakses, anda boleh mendapatkan jawapan kepada pertanyaan mengenai apa itu diabetes, bagaimana memahami bahawa anda menghidap diabetes, gejala apa yang ada, cara mengatasinya. Jawapan yang secara harfiah memanjangkan umur pesakit diabetes dan meningkatkan kualitinya.

Sesiapa sahaja boleh menghidap diabetes. Menurut statistik WHO, terdapat peningkatan jumlah kes yang berterusan di dunia. Malangnya, diabetes adalah antara sepuluh penyebab utama kematian di dunia, kedua hanya selepas penyakit kardiovaskular dan beberapa jenis barah. Tetapi sebenarnya, statistik ini dapat dikurangkan dengan ketara. Mengalahkan diabetes dengan belajar bagaimana menguruskannya!

Gejala diabetes

Gejala adalah manifestasi penyakit, luaran atau dalaman. Setakat diabetes, pada umumnya tidak ada gejala. Terutama pada peringkat awal penyakit, terutamanya dengan diabetes jenis 2. Itulah sebabnya mengapa doktor memanggil penyakit tersebut sebagai "pembunuh senyap".

Oleh itu, diabetes tidak simptomatik selama beberapa tahun, dan banyak juga yang tidak menyedari penyakitnya. Mereka mempelajarinya sama ada secara tidak sengaja di institusi perubatan, atau ketika akibat pertama diabetes muncul. Rasa haus berpasangan dengan kencing yang banyak, penurunan berat badan, keletihan, dan sebagainya - semua ini adalah komplikasi diabetes..

Permulaan diabetes mellitus jenis 1 berlaku agak berbeza. Gejala penyakit jenis ini kelihatan lebih cerah, rawatannya khusus. Ia kurang biasa, kita akan mempertimbangkannya dalam bab kecil yang terpisah..

Bagaimana untuk memahami bahawa anda menghidap diabetes?

Oleh itu, bagaimana anda membuat keputusan mengenai diagnosis? Ia sangat mudah. Periksa darah anda untuk gula secara berkala. Hanya mengukur tahap glukosa (gula) dalam darah adalah satu-satunya cara untuk memahami kehadiran atau ketiadaan diabetes. Tahap gula mudah ditentukan oleh alat perubatan - glukometer, yang boleh dibeli sepenuhnya di farmasi..

Hari ini, glukometer disediakan untuk semua orang. Ini adalah peranti yang murah (terutamanya pengeluaran Rusia), ia mempunyai reka bentuk yang ringkas, yang bermaksud ia boleh dipercayai dan akan bertahan lama. Hanya dengan pertolongannya, anda dapat membuat diagnosis diri dengan mudah, cepat dan tepat, seperti yang mereka katakan, tanpa meninggalkan rumah anda..

GULA DIABETES adalah diagnosis matematik. Sekiranya ujian darah puasa anda menghasilkan kadar glukosa lebih besar daripada 7 mmol / L, atau pada bila-bila masa sepanjang hari selepas makan, lebih daripada 11 mmol / L, maka anda menghidap diabetes.

Sekiranya pada waktu perut kosong, bacaannya adalah 5,6-6,9 mmol / l, ini sudah menjadi indeks gula darah yang meningkat, yang mencirikan keadaan pra-diabetes.

Oleh itu, sama ada anda menghidap diabetes mellitus atau tidak, kami telah memutuskan. Apa yang perlu dilakukan sekiranya gula darah anda tinggi?

Keadaan sebelum diabetes jenis 2. Prediabetes

Dari keadaan dengan kandungan gula tinggi (5,6-6,9 mmol / l) dengan nama yang jelas "prediabetes", menurut statistik, 25% orang melewati tahap diabetes. Terutama jika mereka tidak mengetahui apa-apa mengenai keadaan mereka atau tahu, tetapi tidak melakukan apa-apa untuk mencegah penyakit ini.

Sudah tentu, jika pelanggaran metabolisme karbohidrat dikesan tepat pada waktunya, ini adalah separuh pertempuran. Juga perlu untuk menegaskan keinginan untuk melakukan tindakan pencegahan untuk mencegah perkembangan diabetes mellitus. Yang penting, langkah-langkah ini sering dikaitkan dengan perubahan gaya hidup..

Apa yang perlu dilakukan jika gula darah tinggi? Pencegahan diabetes mellitus

Untuk mengelakkan keadaan menjadi lebih teruk, ada langkah pencegahan yang dapat mengurangkan risiko penyakit.

Pertama, sebagai permulaan cukup "tidak" tidak gemuk. Di bawah normal berat badan risiko menghidap diabetes jauh lebih rendah berbanding dengan obesiti.

Terutama berbahaya dalam hal ini adalah kegemukan pusat, yang disebut "perut membuncit". Mendefinisikan obesiti pusat sangat mudah. Anda perlu mengukur lilitan pinggang anda. Pada lelaki, tanda kegemukan dianggap sebagai keliling pinggang 94 cm, pada wanita - dari 80 cm. Tinggi tidak menjadi masalah.

Kedua, perhatikan aktiviti fizikal harian anda. Gaya hidup yang tidak aktif menyebabkan penurunan aktiviti reseptor sel yang terlibat dalam proses pengambilan glukosa.

Ketiga, anda perlu mendapat tidur yang cukup. Waktu tidur, yang mempunyai kesan positif untuk menurunkan gula darah - dari 5 hingga 8 jam sehari.

Dan satu perkara yang lebih penting dan alasan yang baik untuk berhenti merokok. Nikotin mempunyai kesan buruk pada reseptor sel, yang menjadikannya tidak sensitif terhadap insulin. Kerana sel apa yang kurang mendapat glukosa, yang tinggal dalam darah.

Lebih banyak mengenai diabetes mellitus, makanan untuk berfikir

Oleh itu, diagnosis dibuat - diabetes mellitus. Kita perlu beralih ke rawatan, tetapi mari kita membincangkannya dalam bab seterusnya. Sekarang mari kita lihat apa yang membawa kepada diabetes jika tidak dirawat atau didiagnosis tepat pada waktunya.

Dengan peningkatan kadar gula dalam darah, semua jenis metabolisme terganggu. Pertama sekali, organ yang memerlukan bekalan darah yang baik terjejas. Apa yang disebut "organ sasaran" diabetes mellitus adalah ginjal, kulit, mata, jantung. Pukulan kepada mereka membawa kepada komplikasi ciri. Mari pertimbangkannya dengan lebih terperinci.

Komplikasi diabetes mellitus

Jantung diabetes mengalami ancaman langsung. Risiko terkena serangan jantung atau strok meningkat berkali-kali. Doktor bahkan mula menganggap diabetes sebagai penyakit jantung koronari yang setara dan merawat pesakit diabetes secara intensif, seolah-olah mereka telah mengalami serangan jantung. Segala-galanya bertujuan mencegah komplikasi pada kapal.

Diabetes memudaratkan penglihatan, hingga dan termasuk kehilangannya. Faktanya adalah bahawa bahagian terpenting dari sistem visual adalah retina, yang sangat menuntut bekalan darahnya. Dan kerana kemerosotan keadaan jaringan saluran darah kecil, ia menjadi tidak mencukupi.

Semua kerana alasan yang sama, buah pinggang, kulit dan kaki menderita. Diabetes yang diabaikan mengeringkan buah pinggang sehingga mereka berhenti berfungsi. Diabetes adalah salah satu "pembekal" utama pesakit ke pusat dialisis, di mana darah disucikan oleh perkakasan.

Penting juga untuk diperhatikan bahawa pesakit kencing manis lima kali lebih mungkin menghidap barah. Sebabnya adalah insulin, hormon pertumbuhan tisu. Lebihan kroniknya dapat memprovokasi pertumbuhan tisu, termasuk ganas.

Semua ini adalah komplikasi yang sangat serius, yang sering membawa kepada akibat yang membawa maut. Tetapi penyakit yang didiagnosis tepat pada masanya dan rawatan diabetes mellitus yang tepat pada masanya akan membantu mengelakkannya..

Siapa yang paling mungkin menghidap diabetes?

Berdasarkan pemerhatian jangka panjang di seluruh dunia, sekumpulan orang telah dikenal pasti yang harus sangat memperhatikan kehadiran penyakit tersebut. Mereka perlu menjalani pemeriksaan diabetes secara berkala jika mereka mempunyai faktor risiko berikut.

  • Keturunan

Dua kumpulan pertama adalah faktor yang tidak dapat kita mempengaruhi dengan cara apa pun. Keturunan sangat mempengaruhi kehadiran diabetes pada keluarga terdekat. Sekiranya ibu bapa atau adik beradik menghidap diabetes, maka anda perlu memeriksa tahap gula anda.

Semakin tua seseorang, semakin tidak sensitif terhadap insulin (tahan insulin), semakin tinggi risiko terkena diabetes mellitus jenis 2. Sekiranya anda berusia lebih dari 45 tahun, inilah masanya untuk mula mengukur gula darah anda setiap tiga bulan..

  • BMI berlebihan

Selepas ini, faktor-faktor yang boleh dipengaruhi, mengurangkan kemungkinan menghidap diabetes. Sekiranya anda berlebihan berat badan, ini bermakna sensitiviti insulin anda berkurang. Akhirnya, cepat atau lambat, kelebihan berat badan membawa kepada perkembangan diabetes..

  • Aktiviti fizikal yang rendah

"Girlfriend" berlebihan berat badan. Kebiasaan banyak orang untuk bergerak di antara sofa, lif, kereta dan pejabat tanpa tambahan fizikal menyebabkan penurunan kepekaan reseptor sel terhadap insulin dan peningkatan glukosa darah. Tambahkan diet yang salah, dan diabetes dijamin..

Merokok tembakau pada amnya memberi kesan yang sangat negatif terhadap kesihatan. Ia membawa kepada penyakit onkologi, penyakit kardiovaskular, senarai terus dan berterusan. Diabetes mellitus tidak terkecuali. Kerana nikotin, reseptor sel "pekak" dan menjadi tidak sensitif terhadap insulin. Ini akan selalu menyebabkan peningkatan kadar glukosa darah..

Rawatan diabetes mellitus: ubat dan bukan ubat

Saya ulangi, SEHINGGA diabetes tidak dapat disembuhkan. Tetapi apa gunanya perawatan jika kita tidak dapat menyembuhkannya? Ini adalah untuk mengurangkan komplikasi diabetes mellitus yang disebutkan di atas dengan rawatan. Dan dengan itu memanjangkan tahun hidup anda dan meningkatkan kualitinya.

Banyak ubat diabetes telah diciptakan di seluruh dunia yang mempengaruhi tahap glukosa darah. Walau bagaimanapun, adalah salah hanya bergantung pada rawatan perubatan. Rawatan yang berkesan dicapai dengan sekumpulan langkah-langkah yang berkaitan dengan perubahan gaya hidup, peningkatan disiplin diri dan kawalan diri. Plus, tentu saja, ubat-ubatan.

Tujuan rawatan diabetes adalah untuk mengekalkan bacaan glukosa darah yang normal, tidak membiarkannya tinggi atau rendah. Rahsia memerangi diabetes adalah dengan menggabungkan tiga peraturan asas. Ini termasuk pemakanan, aktiviti fizikal dan ubat-ubatan yang betul. Mari pertimbangkannya dengan lebih terperinci.

Pemakanan yang betul untuk diabetes

Mengenai peraturan pemakanan, untuk pelbagai jenis diabetes, ada peraturan umum - makan dengan kerap, tetapi sedikit demi sedikit. Sedikit demi sedikit, iaitu, dalam bahagian kecil, untuk mengelakkan kenaikan glukosa darah yang mendadak. Dan makan yang kerap melindungi dari yang lain - penurunan glukosa yang berlebihan, dan tidak membenarkan keadaan hipoglikemia yang berbahaya (gula darah rendah).

Cadangan umum - amalkan pengambilan kalori harian 1500 - 1800 kkal dan lakukan makanan terakhir sekurang-kurangnya 40-60 minit sebelum tidur. Tidak ada lagi sekatan untuk diabetes jenis 1, dalam had yang munasabah, anda boleh makan apa sahaja.

Pada diabetes jenis 2, disarankan untuk mengecualikan karbohidrat cepat dari menu, yang terdapat dalam makanan dengan indeks glisemik tinggi (GI): gula, termasuk fruktosa, madu, jem, jus kemasan, gula-gula. Pembakar industri sangat berbahaya.

Asas diet haruslah karbohidrat kompleks dengan GI rendah, 55-65% dari jumlah keseluruhan. Ini adalah biji-bijian, buah-buahan dan sayur-sayuran. Sayur-sayuran dan buah-buahan mesti ada dalam setiap hidangan sepanjang hari. Pada masa yang sama, buah-buahan manis harus dimakan dengan hemat (anggur, buah ara, pisang, tembikai).

Penggunaan lemak haiwan harus dikecualikan sebagai faktor yang memprovokasi perkembangan aterosklerosis. Ini adalah keju, keju kotej berlemak, krim masam, daging berlemak dan mentega. Pengambilan lemak sayuran dan ikan berminyak harus dikurangkan, kerana ia menyumbang kepada perkembangan kegemukan, yang menyukarkan untuk melawan penyakit ini.

Cuba jangan terlalu banyak garam makanan anda. Garam mengembangkan ketidakpekaan insulin. Norma diabetes adalah 4 gram garam meja sehari, iaitu kurang dari satu sudu teh. Ini JUMLAH! Dengan mengambil kira garam yang sudah terkandung dalam produk siap pakai dari kedai. Baca label dengan teliti.

Sekiranya mungkin, alkohol harus ditinggalkan, dalam kes yang melampau, penggunaannya harus diminimumkan. Sebenarnya, ia adalah produk berkalori tinggi dan selera "provokator". Sekiranya diterjemahkan ke dalam nilai kuantitatif, tidak digalakkan meminum lebih dari 0.33 liter bir atau 150 ml wain merah kering atau 40 ml minuman keras setiap hari.

Menu diabetes

Berikut adalah contoh makanan untuk pesakit diabetes jenis 2 untuk hari Isnin. Sekiranya anda berminat dengan pilihan menu sepanjang hari, cari maklumat dalam jadual rujukan di akhir artikel..

1 Sarapan: Oatmeal di dalam air tanpa minyak dan gula atau roti bijirin dengan keju kotej rendah lemak. Kopi atau teh tanpa gula

2 sarapan: Jus tomato, roti

Makan tengah hari: salad sayur-sayuran segar dengan jus lemon. Sup sayur-sayuran. Ikan dengan nasi. Air mineral

Makanan ringan petang: Apple, kuki tanpa gula, teh tanpa gula

Makan malam: Vinaigrette. Lembu dengan pasta gandum durum. Teh tanpa gula

Makan malam 30-60 minit sebelum tidur: Bubur soba tanpa minyak (50 g) atau roti gandum. Segelas kefir 1%.

Anda dapat melihat bahawa tidak ada yang manis atau apa-apa yang lazat, semuanya kurus dan membosankan. Pertama sekali, penyakit ini tentu saja memerlukan rejimen yang lebih ketat. Dan kedua, jika anda bersukan dan berpegang pada pemakanan yang betul, kadang-kadang anda juga boleh gula-gula. Contohnya, manjakan diri anda pada hujung minggu.

Aktiviti fizikal yang diperlukan

Latihan yang sederhana sama pentingnya dengan pemakanan dan ubat yang betul untuk mencapai faedah terapeutik. Ini mudah dilihat jika anda bereksperimen sendiri. 1 hingga 1.5 jam selepas makan, dengan mengukur gula darah sebelum dan selepas 20 minit aktiviti fizikal.

Faktanya ialah aktiviti otot menormalkan proses metabolik dalam tubuh yang mengatur kepekaan sel terhadap insulin. Latihan berterusan akan membantu membendung perkembangan penyakit ini, dan tubuh akan menggunakan insulin dengan lebih berkesan..

Titik aktiviti fizikal yang lain adalah untuk mengelakkan glukosa disimpan dalam bentuk lemak di bawah kulit, dengan kata lain, tidak menjadi gemuk. Seperti yang telah disebutkan, kelebihan berat badan membawa kepada perkembangan diabetes. Bergerak lebih banyak, turunkan berat badan.

Sudah dengan 30 minit aktiviti fizikal setiap hari, hasil kesihatan yang positif dicapai. Tidak dapat memberi perhatian kepada kelas dalam satu masa? Buat 2-3 senaman yang kuat selama 10-15 minit, ini tidak akan mempengaruhi keberkesanannya.

Ubat diabetes

Sehingga kini, senarai ubat diabetes mellitus sangat banyak. Terdapat urutan yang disetujui oleh komuniti diabetesologi antarabangsa untuk penyusunan dan pengubahsuaian rawatan ubat.

Berdasarkan hasil pemeriksaan, doktor menetapkan strategi rawatan peribadi, yang disesuaikan setiap 3 bulan berdasarkan keputusan ujian darah HbA1.C (hemoglobin glikosilasi). Analisis ini lebih menunjukkan daripada glukosa puasa, tetapi juga lebih kompleks. Oleh itu, ia dijalankan di makmal khusus.

Jangan ubat sendiri. Sekiranya ragu-ragu, tanyakan soalan kepada doktor anda. Mengapa ubat ini? Mengapa dengan dos sedemikian? Mari pertimbangkan kumpulan ubat dengan mekanisme tindakan untuk memahami masalahnya..

  • Ubat yang mengurangkan ketahanan insulin.
  • Ubat perangsang insulin. Ubat ini bertindak secara langsung pada pankreas dengan merangsang peningkatan pengeluaran insulin..
  • Ubat yang melambatkan penyerapan glukosa dalam usus. Oleh kerana kecekapan rendah, mereka jarang digunakan..
  • Dadah yang meningkatkan perkumuhan glukosa dalam air kencing. Tubuh mula mengeluarkan glukosa dengan sendirinya apabila indikatornya 8-10 mmol / l. Ini sudah menjadi petunjuk yang membahayakan kesihatan. Para saintis telah menemui ubat-ubatan yang mempromosikan pembebasan glukosa dalam air kencing dan, dengan itu, mengurangkannya dalam darah..
  • Insulin dengan jangka masa tindakan yang berbeza-beza. Dalam sebarang jenis diabetes mellitus, terdapat kekurangan insulin. Oleh itu, dengan diabetes mellitus jenis 2, 10 - 15 tahun dari permulaan penyakit, ia juga muncul. Dan pada masa ini adalah perlu untuk memulakan terapi penggantian insulin.

Bercakap mengenai komplikasi dan ubat-ubatan. Di samping menjaga gula dalam sasaran, harus diingat bahawa ubat-ubatan diresepkan secara selari untuk melindungi "organ sasaran". Contohnya, untuk pencegahan kegagalan jantung dan buah pinggang. Untuk menurunkan kolesterol (untuk diabetes, semakin rendah kolesterol, semakin baik) dan aspirin.

Diabetes diabetes jenis 1. Diabetes "kanak-kanak"

Diabetes jenis 1 kadang-kadang disebut diabetes kanak-kanak kerana biasanya didiagnosis semasa kecil atau remaja. Kemunculan penyakit ini bukan salah ibu bapa atau anak itu sendiri. Malah keturunan tidak begitu jelas mempengaruhi kemungkinan mempunyai T1DM pada anak..

Diabetes mellitus 1 disebabkan oleh kerosakan fungsi badan, akibatnya sel-sel pankreas yang menghasilkan insulin terjejas. Akibatnya, tidak ada insulin yang tersisa di dalam badan. Dan jika tidak ada insulin, maka glukosa akan tinggal di dalam darah, tidak akan dapat masuk ke dalam sel dan menyuburkannya dengan tenaga. Ini adalah bagaimana sel-sel kelaparan penuh..

Tanda-tanda diabetes mellitus 1 muncul lebih awal dan kelihatan lebih cerah. Walaupun penyakit ini jarang berlaku (di Rusia risiko penyakit ini adalah maksimum 0.2% daripada populasi), ibu bapa perlu tetap waspada agar tidak terlepas gejala pertama penyakit ini dan berjumpa doktor tepat pada waktunya.

Tanda-tanda diabetes jenis 1

Dan tanda-tanda sedemikian rupa sehingga walaupun anda mahu, anda tidak akan ketinggalan. Mana-mana ibu bapa akan melihat perubahan yang berlaku pada anak.

  • Haus berterusan. Seseorang minum air banyak dan kerap.
  • Dan dia sering ke tandas. Oleh kerana penampilan glukosa dalam air kencing pada separuh wanita, gatal-gatal di perineum adalah mungkin.
  • Kelemahan umum. Dorongan berterusan untuk berbaring, keletihan.
  • Melangsingkan badan. Simptom yang ketara, kadang-kadang penurunan berat badan adalah 10-15 kg sebulan. Proses metabolik terganggu, glukosa tidak memasuki sel. Mati lama dan yang baru tidak diciptakan.
  • Dalam perkembangan penyakit ini, kehilangan kesedaran berlaku, hingga koma..

Tetapi, di sebalik keparahan dan konkrit gejala yang ketara, satu-satunya cara untuk mengesahkan atau menolak kehadiran diabetes jenis 1 adalah dengan menentukan gula darah sama ada menggunakan glukometer isi rumah atau analisis HbA1C. (tab 1.)

Rawatan diabetes jenis 1

Untuk memastikan bahawa kehidupan seseorang dengan diabetes mellitus sama memuaskannya dengan orang yang sihat, dan penyakit ini tidak menimbulkan komplikasi, tujuan rawatan adalah memastikan tahap glukosa darah normal menggunakan terapi insulin..

Diabetes tidak boleh diubati. Baik sukan, atau yoga, atau buah ajaib atau pil ajaib, atau hipnosis, atau dukun tidak akan menggantikan insulin dan tidak akan membuat penyakit itu surut. Aktiviti fizikal dan pemakanan yang betul hanya mempengaruhi kualiti hidup..

Belajarlah untuk menguruskan penyakit anda, dan anda akan mempunyai kehidupan yang kaya dengan orang yang sihat: sukan, perjalanan, mempunyai dan membesarkan anak.

Diabetes mellitus semasa kehamilan

Diabetes mellitus bukanlah halangan untuk melahirkan. Tetapi semasa merancang bayi, ibu bapa yang harus berwaspada harus memperhatikan risiko diabetes semasa hamil dan berusaha untuk mengurangkannya..

Malangnya, jumlah kes ketika wanita harus menjalani kehamilan yang didiagnosis menghidap diabetes semakin meningkat. Kerana dua kecenderungan berkembang. Pertama, peningkatan usia ibu hamil - 30 dan genap 40 tidak lagi jarang berlaku. Izinkan saya mengingatkan anda bahawa semakin tua orang itu, semakin tinggi risiko menghidap diabetes..

Kedua, baru-baru ini, dengan latar belakang masalah obesiti yang semakin meningkat, terdapat lebih banyak pesakit diabetes jenis 2. Di samping itu, kencing manis semakin muda. Semua ini adalah situasi ketika kehamilan berlatarbelakangkan diabetes mellitus yang sudah berkembang..

Dan kadang-kadang, sebaliknya, wanita menghidap diabetes mellitus semasa kehamilan, dan keadaan khas ini disebut diabetes mellitus kehamilan. Tetapi tanpa mengira apa yang lebih dulu, pemantauan dan rawatan diabetes pada wanita hamil dilakukan dengan cara yang sama..

Kehamilan pada mereka yang sudah sakit diabetes

Yang perlu diingat oleh ibu bapa masa depan adalah dengan berhati-hati untuk bersiap sedia untuk mengandung, kerana ada risiko bagi ibu dan janin yang menghidap diabetes. Kita mesti ingat risiko ini dan berusaha mengurangkannya..

Dalam proses persiapan kehamilan, wanita harus melaksanakan posisi berikut:

  • untuk berhenti merokok!
  • 3 bulan sebelum pembuahan, glukosa darah puasa mestilah hingga 6 mmol / l; dua jam selepas makan kurang daripada 7.8 mmol / l; Petunjuk HbA1C kurang daripada 6%
  • kawalan tekanan darah (tidak lebih daripada 130/80 mm Hg)
  • rawatan retinopati
  • rawatan nefropati
  • periksa fungsi kelenjar tiroid

Diabetes diabetes mellitus

Jenis diabetes lain adalah diabetes kehamilan. Tidak jelas mengapa penyakit ini timbul semasa mengandung dan juga hilang secara misterius setelah melahirkan. Ia dicirikan oleh peningkatan kadar gula dalam darah yang dikesan untuk pertama kalinya semasa kehamilan. Nilai gula puasa sesuai dengan nilai pertengahan antara normal dan diabetes mellitus, iaitu lebih dari 5.5, tetapi kurang dari 7.0 mmol / l.

Wanita dengan bentuk diabetes ini mempunyai risiko peningkatan komplikasi semasa mengandung dan melahirkan anak. Mereka dan anak mereka juga berisiko tinggi menghidap diabetes jenis 2 di kemudian hari..

Sekiranya dalam dua minggu kadar gula darah normal tidak tercapai kerana terapi diet, maka rawatan ditetapkan sesuai dengan pengurusan diabetes mellitus selama kehamilan. Mari lihat.

Rawatan diabetes semasa mengandung

  • Diet dan aktiviti fizikal tidak boleh menimbulkan keadaan gula darah tinggi atau rendah.
  • Rawatan hanya dibenarkan dengan persediaan insulin manusia jangka pendek dan sederhana.

Ubat yang dilarang semasa mengandung:

  • apa-apa ubat antihiperglikemik tablet.
  • Inhibitor dan sartan ACE
  • statin
  • antibiotik
  • antikoagulan

Sekarang mengenai kawalan dan kawalan diri:

  • Pemantauan diri harian bacaan gula darah dengan glukometer, sekurang-kurangnya 7 kali sehari (pada waktu perut kosong, sejam selepas makan, pada siang hari dan pada waktu petang, pada waktu malam).
  • Kawalan darah HbA1C - 1 kali setiap trimester.
  • Pemeriksaan fundus oleh pakar oftalmologi - 1 kali setiap trimester.
  • Pemerhatian oleh pakar obstetrik-ginekologi, ahli endokrinologi, pakar diabetes. Hingga 34 minggu kehamilan - setiap dua minggu. Seterusnya - setiap minggu.

Artikel Seterusnya
Takikardia sinus