Bunyi di telinga


Ahli neurologi dan pakar otorhinolaryngologi di Hospital Yusupov sering kali harus berunding dengan pesakit yang aduan utamanya adalah tinitus.

Pesakit menggambarkan perasaan mereka dengan cara yang berbeza. Suara itu dapat menyerupai deringan, dengkuran, bersenandung, berderak, gemuruh, berdengung, gemerisik, mendesis. Keamatannya juga berbeza-beza..

Tinnitus sering dikaitkan dengan gejala seperti pening, mual, kegigihan berjalan, kegelapan mata, sakit kepala.

Pertimbangkan penyebab tinnitus yang paling biasa.

Tinnitus dalam penyakit ENT

Penyakit telinga, tekak dan hidung adalah penyebab tinnitus yang paling biasa. Seorang pesakit yang mula terganggu oleh gejala ini, pertama sekali, harus menghubungi doktor ENT..

Penyebab utama tinnitus dalam otolaryngology:

  • Otitis media eksudatif adalah keradangan telinga tengah, di mana cecair berkumpul di rongga. Penyakit ini dimanifestasikan oleh penurunan pendengaran, perasaan kesesakan, kelainan di dalam telinga. Tinnitus berlaku semasa pergerakan kepala.
  • Kerosakan pada membran timpani. Punca: kecederaan telinga, patah tengkorak, kerosakan oleh benda asing, pelbagai objek semasa pembersihan telinga, bunyi kuat (misalnya, semasa letupan). Sekiranya gendang telinga rosak, sakit teruk, kehilangan pendengaran, tinitus, rasa kesesakan berlaku.
  • Otosklerosis. Penyakit di mana keadaan kapsul tulang telinga dalam dan pergerakan ossikel pendengaran di telinga tengah terganggu. Pesakit bimbang kehilangan pendengaran, tinitus, pening, keletihan meningkat, mudah marah.
  • Penyakit Meniere. Dikaitkan dengan peningkatan tekanan bendalir di telinga dalam. Dering di telinga, pening, ketidakseimbangan, mual dan muntah, berpeluh, penurunan tekanan darah.
  • Menggeletar otot telinga tengah. Otot-otot kecil ini mengatur kepekaan telinga dengan mengubah ketegangan pada gendang telinga. Dengan penguncupan mereka yang kerap, tinnitus berlaku. Bahkan orang yang berdekatan dapat mendengarnya: suaranya menyerupai kicauan belalang atau jangkrik.

Tinnitus dalam penyakit neurologi

Patologi neurologi menyebabkan tinnitus bersama dengan penyakit ENT. Pertimbangkan penyebab tinnitus yang paling biasa yang berada dalam kompetensi pakar neurologi.

Krisis hipertensi dan hipertensi arteri

Dengan peningkatan tekanan darah yang ketara (lebih daripada 140/90 mm Hg), aliran darah ke telinga dalam menjadi tidak sekata. Akibatnya, ujung saraf di dalamnya teruja, dan tinnitus berlaku. Dengan hipertensi arteri, ini paling kerap berlaku semasa krisis hipertensi - serangan peningkatan tekanan yang mendadak.

Manifestasi lain dari krisis hipertensi:

  • sakit kepala;
  • pening;
  • dyspnea;
  • sakit di kawasan jantung;
  • pening dan muntah;
  • sawan;
  • kesedaran terjejas.

Semasa krisis hipertensi, pesakit memerlukan pertolongan kecemasan. Anda perlu menurunkan tekanan darah secepat mungkin, jika tidak, lompatannya boleh menyebabkan infark miokard, strok dan komplikasi serius yang lain.

Sekiranya hipertensi arteri disertai oleh gangguan peredaran serebrum kronik, maka pesakit hampir selalu terganggu oleh tinnitus.

Kemalangan serebrovaskular

Penyebab aliran darah yang merosot di saluran otak yang paling biasa adalah aterosklerosis. Ini adalah penyakit di mana plak kolesterol terbentuk di dinding arteri, sebahagian atau sepenuhnya menyekat lumen mereka.

Sebab-sebab lain kemalangan serebrovaskular:

  • hipertensi arteri (penyebab utamanya juga sering aterosklerosis);
  • peningkatan kelikatan darah dan pembekuan darah;
  • diabetes mellitus (dalam penyakit ini, saluran otak, mata, ginjal terutamanya terjejas);
  • akibat kecederaan otak traumatik;
  • tumor intrakranial, pendarahan.

Gejala utama kemalangan serebrovaskular kronik: sakit kepala, pening, tinitus, kilat "lalat" di depan mata, keletihan, mengantuk, gangguan ingatan, perhatian. Kelaparan oksigen berterusan tidak berlalu tanpa meninggalkan jejak otak. Kematian sel-sel saraf berlaku secara beransur-ansur, dari masa ke masa ia boleh menyebabkan perkembangan demensia.

Tekanan intrakranial meningkat

Tinnitus akibat peningkatan tekanan intrakranial berlaku dengan hidrosefalus, tumor intrakranial dan pendarahan, setelah kecederaan otak dan jangkitan trauma (meningitis, meningoencephalitis).

Sakit kepala dan tinitus - manifestasi ciri peningkatan tekanan intrakranial - biasanya mengganggu pada waktu pagi setelah seseorang berada dalam kedudukan mendatar untuk waktu yang lama. Pada siang hari, gejala hilang. Kedudukan menegak badan menyumbang kepada fakta bahawa lebihan jumlah cecair intrakranial mengalir keluar, tekanannya menurun.

Penyakit tulang belakang serviks

Arteri vertebra - saluran yang memainkan peranan penting dalam bekalan darah ke otak - berjalan di sepanjang tulang belakang serviks di sebelah kanan dan kiri. Mereka tidak hanya di sisi tulang belakang, tetapi melalui lubang dalam proses lateral vertebra serviks.

Selalunya, perubahan patologi pada tulang belakang - keradangan, perpindahan cakera intervertebral, pertumbuhan tulang yang terbentuk pada vertebra - menyebabkan aliran darah terganggu di arteri vertebra, sakit di leher. Aliran darah ke kepala berkurang. Otak dan organ lain mengalami kekurangan oksigen.

Keadaan ini dipanggil sindrom arteri vertebral. Manifestasi utamanya:

  • kesakitan berterusan di bahagian belakang kepala, pelipis, yang semakin kuat setelah tidur dalam keadaan tidak selesa, perjalanan dengan pengangkutan;
  • kehilangan pendengaran dan tinitus;
  • gangguan penglihatan, "kabut di depan mata";
  • pening, kehilangan keseimbangan dengan putaran kepala yang tajam;
  • kehilangan kesedaran;
  • gangguan tidur, pesakit tidak merasa tidur dan rehat, pada sebelah petang terdapat keletihan dan mengantuk yang teruk.

Ketumbuhan

Neuroma akustik adalah tumor jinak yang membawa kepada tinnitus dan gejala lain: kehilangan pendengaran di satu sisi, sakit dan pergerakan otot muka separuh terganggu, gangguan pertuturan. Untuk neuroma akustik, doktor menetapkan pembedahan atau terapi radiasi.

Banyak tumor intrakranial menyebabkan peredaran serebrum terganggu dan peningkatan tekanan intrakranial. Oleh itu, tinitus juga boleh menjadi salah satu gejala patologi seperti itu..

Sklerosis berbilang

Ini adalah penyakit kronik yang paling kerap berlaku antara usia 15 dan 40 tahun. Semua gentian saraf di dalam tubuh manusia ditutup dengan sarung myelin khas. Ia diperlukan untuk penghantaran impuls saraf yang normal. Pada sklerosis berganda, sarung myelin hancur, mengakibatkan perlambatan transmisi neuromuskular.

Gejala sklerosis berganda berlipat kali ganda. Pada sesetengah orang, penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk kebas pada bahagian tubuh tertentu, misalnya anggota badan, sementara yang lain mengalami kelumpuhan yang teruk hingga kegagalan pernafasan.

Satu kemungkinan gejala sklerosis berganda adalah tinnitus.

Kemurungan dan neurosis

Dalam keadaan tertentu sistem saraf, organ pendengaran memperoleh kepekaan yang meningkat terhadap bunyi, dan kerengsaannya berlaku. Depresi, neurosis (neurasthenia, neurosis histeris), gangguan saraf sering menyebabkan ini. Pesakit datang ke pejabat doktor dan mengadu tinitus berterusan, tetapi semasa pemeriksaan dan pemeriksaan, tidak ada gangguan objektif yang dikesan.

Dengan tinnitus psikogenik, psikoterapi diresepkan, ubat yang sesuai.

Mengambil ubat

Beberapa ubat bersifat ototoksik - ia boleh memberi kesan negatif pada saraf di telinga dalam dan menyebabkan tinitus. Kesan sampingan ini paling ketara dengan ubat berikut:

  • ubat antimalaria (kina) dan beberapa antibiotik (contohnya streptomisin);
  • ubat anti-radang (termasuk aspirin);
  • antipsikotik (haloperidol);
  • antidepresan;
  • persediaan digitalis;
  • furosemida.

Sekiranya semasa salah satu ubat ini anda mula terganggu oleh tinnitus, anda mesti berhenti mengambilnya dan segera berjumpa doktor.

Hanya seorang doktor, berdasarkan hasil pemeriksaan dan pemeriksaan, yang akan menentukan penyakit mana yang menyebabkan timbulnya tinnitus. Adalah perlu untuk memulakan rawatan simptom ini dengan betul secepat mungkin untuk sebarang patologi - ini akan membantu menghilangkan akarnya, mencegah komplikasi teruk.

Ahli neurologi, ahli terapi, pakar kardiologi yang berpengalaman bekerja di hospital Yusupov; semua peralatan yang diperlukan ada. Ini membolehkan kita memberi pesakit rawatan perubatan berkualiti tinggi moden..

Kebisingan di kepala dan telinga

maklumat am

Sebenarnya, banyak orang mengalami fenomena seperti bunyi bising, hum atau kerutan di kepala, serta degupan jantung yang berdenyut di telinga mereka. Walau bagaimanapun, tidak semua orang sangat mementingkan gejala ini, dan lebih-lebih lagi mereka meminta bantuan pakar..

Dan itu sia-sia, kerana bagi orang yang sihat manifestasi seperti itu bukan norma dan menunjukkan perkembangan pelbagai jenis patologi. Perkara ini berlaku terutamanya bagi orang-orang yang selama ini kesan kebisingan menjadi pendamping berterusan dalam hidup. Sudah tentu, setiap orang secara subyektif merasakan pelbagai jenis bunyi..

Seseorang kadang-kadang terganggu oleh bunyi gemuruh atau kerutan di kepala, seseorang jelas mendengar degupan jantung mereka sendiri (bunyi berdenyut di telinga), dan ada yang menggambarkan perasaan mereka seolah-olah ada sesuatu yang meluap di kepala mereka. Pelbagai suara boleh mengganggu seseorang dari semasa ke semasa, misalnya, hanya pada waktu malam atau dalam keadaan senyap dan tidak mempengaruhi kesejahteraan atau penampilannya yang normal.

Walau bagaimanapun, bagi sesetengah orang, kesan bunyi seperti itu tidak menyenangkan. Bagaimanapun, menurut para pakar, bunyi di kepala adalah alasan yang baik untuk berjumpa doktor..

Kebisingan di kepala dan telinga

Tubuh manusia adalah mekanisme yang kompleks dan diminyaki secara semula jadi, yang, sekiranya berlaku kegagalan, walaupun tidak penting, segera mengirimkan isyarat kepada kita. Itulah sebabnya bunyi bising yang berterusan di kepala (tinnitus) adalah salah satu "loceng" penting yang menunjukkan perkembangan penyakit apa pun.

Perlu diingat bahawa dalam proses kehidupan, organ dalaman seseorang mengeluarkan banyak bunyi yang tidak kita dengar, kerana ia disekat oleh bawah sedar kita. Denyutan jantung dapat menjadi contoh utama dari bunyi fisiologi "normal"..

Bunyi dalaman tubuh manusia dapat diubah dari bawah sedar ke sedar jika:

  • untuk beberapa sebab, bunyi semula jadi diperkuat;
  • perkembangan beberapa jenis penyakit menjadikan organ dalaman berfungsi dengan tidak betul, dan, oleh itu, "membuat bising", menandakan adanya patologi;
  • bunyi baru tidak khas untuk operasi normal semua sistem penting muncul.

Selalunya, seseorang mula mendengar "dunia batinnya" dalam situasi tertekan, ketika semua perasaan bertambah buruk, dan tekanan meningkat. Biasanya, ini adalah bunyi aliran darah atau degupan jantung yang berdenyut. Apabila bunyi berdenyut dikaitkan dengan pening atau lonjakan tekanan darah (seolah-olah sesuatu menekan kepala ketika dimiringkan ke bawah), maka ada risiko mengembangkan anomali vaskular yang teruk yang dapat menyebabkan kematian.

Itulah sebabnya, doktor menasihatkan agar segera mendapatkan bantuan yang berkelayakan bagi orang yang mengalami kebisingan berterusan di kepala atau telinga. Anda tidak perlu ragu-ragu dan berharap semuanya akan berlalu dengan sendirinya. Mengapa terdapat bunyi di kepala dan mengapa terdapat bunyi berdengung kuat di telinga?

Punca kebisingan di kepala dan telinga

Keadaan ini sering disertai dengan bunyi bising dengan perubahan tajam pada kedudukan badan di angkasa..

Penyebab kebisingan yang paling biasa di kepala dan telingaCiri-ciri sensasi bunyi
Penyempitan saluran serebrum dan peredaran serebrum yang terganggu, misalnya, disebabkan oleh perkembangan aterosklerosis, dystonia vegetatif-vaskular, hipertensi atau osteochondrosis.Dalam keadaan ini, seseorang terseksa oleh bunyi berdenyut kuat di kepala, yang meningkat apabila tahap tekanan darah meningkat /
Kegagalan saraf pendengaran (gangguan persepsi, penularan, penjanaan impuls saraf), yang diprovokasi oleh kecederaan kepala (kecederaan otak traumatik, disingkat TBI), gangguan aliran darah di otak, serta beberapa penyakit keradangan yang mempengaruhi organ pendengaran.Keadaan ini dicirikan oleh penurunan ketajaman pendengaran dan kehadiran bunyi monoton di kepala..
Disfungsi vestibular mengakibatkan kehilangan keseimbangan atau koordinasi pergerakan.
Penyempitan saluran tulang belakang serviks.Kebisingan berterusan berlaku kerana ketidakstabilan vertebra serviks, yang, disebabkan oleh perubahan yang menyakitkan (pembentukan pertumbuhan), mula memberi tekanan tambahan pada saluran darah.
Tekanan, neurosis dan keletihan kronik.Selalunya, ketidakstabilan keadaan psikoemosi seseorang menimbulkan kemunculan suara di kepala, yang disebabkan oleh peningkatan kepekaan pendengaran dalam keadaan tertekan.
Kegagalan kardiovaskular, ditambah dengan hipoksia otak, serta kehadiran neoplasma ganas atau jinak.Dalam keadaan ini, bunyi berdenyut berlaku di kepala kerana peredaran serebrum terganggu.
Kesan sampingan pengambilan ubat.Tinnitus boleh berlaku semasa mengambil ubat anti-radang bukan steroid, ubat untuk rawatan penyakit jantung dan sistem vaskular, antidepresan, dan antibiotik. Selain itu, bunyi luar boleh menjadi gejala keracunan dadah dengan overdosis salisilat, kina atau diuretik.
Perubahan berkaitan dengan usia pada organ pendengaran.Dengan bertambahnya usia, kemerosotan alat bantu pendengaran tidak dapat dielakkan kerana penuaan umum seluruh organisma. Selalunya proses ini disertai dengan penampilan bunyi bising (hum, squeak, grinding) di telinga.

Harus diingat bahawa keadaan yang dinyatakan di atas bukanlah senarai sebab-sebab mengapa seseorang mula mendengar bunyi dalaman tubuhnya. Kebisingan di kepala atau telinga dianggap sebagai gejala utama penyakit seperti:

  • avitaminosis;
  • osteosklerosis;
  • kecederaan otak trauma;
  • penyakit buah pinggang;
  • osteochondrosis;
  • penyakit sistem endokrin, yang disebabkan oleh kekurangan yodium di dalam badan;
  • patah tulang temporal;
  • Sindrom Meniere (peningkatan jumlah cecair di telinga dalam);
  • neuroma akustik dan beberapa neoplasma jinak lain di otak;
  • tumor otak malignan;
  • strok;
  • kehilangan pendengaran sensorineural tahap akut dan kronik;
  • penyakit telinga tengah;
  • hipotensi;
  • meningitis;
  • diabetes;
  • skizofrenia dan penyakit lain dari sistem saraf;
  • dystonia vegetatif-vaskular.

Oleh itu, dengan mengapa bunyi di telinga dan di kepala, kami mengetahui dan mengenal pasti penyebab fenomena ini yang paling biasa. Sekarang perlu dibincangkan dengan lebih terperinci mengenai cara merawat, dan yang paling penting, bagaimana merawat tinitus dan kebisingan kepala. Pakar mana yang harus anda hubungi untuk mendapatkan pertolongan terlebih dahulu??

Jenis terapi apa yang paling berkesan untuk merawat tinnitus dan di kepala, dan apa yang harus dibuang agar tidak merosakkan kesihatan anda?

Adakah rawatan dengan ubat-ubatan rakyat dapat membantu mengatasi penyakit ini atau lebih baik menggunakan hanya ubat yang diresepkan oleh pakar untuk kebisingan di kepala dan telinga? Kami akan berusaha untuk menjawab soalan-soalan penting ini dan lain-lain..

Rawatan untuk kebisingan di kepala dan telinga

Bagaimana cara menghilangkan bunyi bising di kepala dan telinga? Soalan ini membimbangkan semua orang yang pernah mengalami ketidakselesaan suara itu. Adalah lebih baik untuk bertanya kepada doktor tentang apa yang harus dilakukan dalam situasi seperti itu, bagaimana merawat dan bagaimana menghilangkan bunyi luar biasa sekali, siapa yang akan menentukan penyebab penyakit dan menetapkan ubat-ubatan atau prosedur terapi yang sesuai.

Kebisingan didiagnosis bukan sahaja oleh doktor otorhinolaryngology (ENT), tetapi juga oleh pakar sempit lain, misalnya, ahli psikoterapi, pakar neurologi, ahli endokrinologi atau ahli kardiologi. Untuk mendapatkan ubat yang berkesan dan, yang penting, selamat, doktor mesti terlebih dahulu menunjukkan penyakit ini, yang gejala adalah kebisingan di kepala atau telinga..

Oleh itu, pertama anda harus menghubungi pakar otorhinolaryngolog untuk memeriksa organ pendengaran dan mengecualikan kemungkinan kecederaan atau penyakit ENT. Selanjutnya, disarankan untuk memeriksa otak, kecederaan dan penyakit yang sering disertai dengan bunyi bising di kepala atau hum di telinga..

Selari dengan mengunjungi pakar sempit dan mengumpulkan anamnesis, pesakit harus:

  • lulus analisis umum darah dan air kencing. Ujian makmal ini membantu doktor melihat gambaran besarnya. Sebagai contoh, peningkatan tahap eritrosit atau hemoglobin dalam darah seseorang menunjukkan kecenderungannya terhadap trombosis, yang menyebabkan gangguan peredaran darah, dan, oleh itu, mempunyai kesan negatif terhadap fungsi otak dan seluruh tubuh secara keseluruhan. Selain itu, ujian darah dapat mendedahkan tanda-tanda anemia, yang menyebabkan hipoksia (kekurangan oksigen), yang disertai dengan kebisingan di kepala. Penunjuk ESR yang meningkat (kadar pemendapan eritrosit) menunjukkan perkembangan proses bakteria di otak atau organ pendengaran, dan juga menandakan adanya neoplasma malignan. Ketika tubuh melawan penyakit berjangkit, kadar leukosit dalam darah meningkat dengan mendadak, dan jumlah gula yang tinggi menunjukkan bahaya diabetes mellitus, yang menyakitkan pada pembuluh darah, termasuk yang terletak di otak. Analisis biokimia akan memberi maklumat mengenai perkembangan aterosklerosis, penyakit hati dan ginjal, serta anemia;
  • menjalani prosedur seperti: EEG (elektroensefalografi otak) untuk mengecualikan epilepsi, ECHO-EG (echo ensefalografi), yang akan membantu mewujudkan kehadiran perubahan patologi dalam struktur otak, CT (tomografi terkomputer) dan MRI (pencitraan resonans magnetik), yang mana juga bertujuan untuk mengkaji keadaan otak manusia;
  • MRI tulang belakang serviks akan mengesahkan atau mengecualikan perkembangan penyakit tertentu sistem muskuloskeletal, yang dicirikan oleh bunyi bising di kepala;
  • angiografi sistem vaskular tulang belakang dan otak membantu mengenal pasti masalah dengan sistem vaskular. Prosedur ini memungkinkan untuk mendiagnosis aterosklerosis;
  • anda boleh memeriksa organ pendengaran menggunakan audiogram, yang membolehkan anda menentukan ketajaman pendengaran dan ujian pendengaran, yang memberikan maklumat mengenai kelajuan laluan impuls elektrik dari telinga dalam ke otak manusia.

Sekiranya, setelah melalui semua kajian di atas, doktor menyimpulkan bahawa pesakit tidak mengalami masalah pendengaran, dan otaknya berfungsi dengan normal, maka orang tersebut dirujuk ke pakar kardiologi untuk memeriksa jantung, kepada psikoterapis atau psikiatri, kerana suara dapat berlaku kerana keadaan mental yang tidak stabil.

Semasa diagnosis, pesakit mesti menjalani beberapa siri ujian makmal

Selain itu, dengan rasa tidak enak badan ini, perlu diperiksa organ-organ sistem pernafasan, yang juga dapat menjadi penyebab kebisingan luar. Perlu diberi perhatian kepada satu perkara yang lebih penting - apa yang disebut sebagai bunyi khayalan..

Ini adalah keadaan di mana bunyi asing hanya didengar oleh pesakit sendiri, dan doktor tidak dapat memperbaikinya. Dalam kes seperti itu, penyebab kebisingan, sebagai peraturan, terletak pada keadaan emosi dan psikologi orang tersebut..

Bunyi ekstrem di telinga (bersiul, hum, menggerutu, berdecit, berdengung) berlaku kerana proses keradangan yang dilokalisasikan di bahagian yang berlainan dari sistem pendengaran, misalnya, keradangan telinga dalam atau gendang telinga, serta tiub Eustachian. Juga, tinnitus boleh disebabkan oleh gangguan aliran darah ke organ pendengaran atau keradangan saraf pendengaran..

Setelah pakar mengetahui punca kebisingan, dia boleh memberi ubat yang berkesan. Selain pil untuk merawat penyakit ini, doktor juga menggunakan beberapa prosedur, misalnya, mencuci telinga dari belerang terkumpul, akupunktur, dan magnetoterapi.

Oleh itu, apa pil untuk bunyi di kepala dan telinga yang boleh diresepkan oleh doktor:

  • ubat vaskular, ubat antihipertensi dan glikosida jantung akan membantu memperbaiki kerja sistem kardiovaskular dan mengembalikan aliran darah normal (Vasobral, Bilobil, Tanakan, Ginkgo Biloba, Preductal);
  • ubat antibakteria etiotopik yang membantu memadamkan fokus jangkitan pada organ pendengaran (Tsipromed, Anauran, Sofradex, Amoxil, Levomycitin, Ceftriaxone);
  • vitamin, serta sediaan berdasarkan penyekat asid hempedu dan statin, akan membantu dalam rawatan aterosklerosis (Ateroblock, Omega-3, Cavinton, Vinpocetine);
  • ubat antihipertensi diresepkan apabila penyebab murmur adalah peningkatan tekanan darah, ubat tersebut menstabilkan tahapnya (Difurex, Prazosin, Pentamin, Clonidil, Captopril);
  • agen chondroprotective (Glucosamine, Dona, Teraflex, Rumalon, Artra, Alflutop, Toad Stone) diresepkan untuk penyakit tulang belakang serviks (contohnya, dengan osteochondrosis), dan juga menetapkan terapi fizikal, urut, elektroforesis;
  • persediaan yang mengandungi zat besi (Sorbifer Durules) diresepkan untuk anemia (kekurangan zat besi);
  • anxiolytics, antidepresan, penenang dan ubat penenang diresepkan bersama dengan psikoterapi, fisioterapi dan balneotherapy dalam kes di mana bunyi disebabkan oleh kelainan mental atau neurologi.

Perlu diperhatikan bahawa kedua-dua pembedahan dan terapi radiasi digunakan untuk merawat tinnitus dan suara kepala. Doktor melakukan langkah-langkah ekstrem apabila tumor otak atau organ pendengaran dikesan. Sekiranya orang tua selalu mendengar bunyi luar, maka, sebagai peraturan, ubat-ubatan diresepkan kepadanya untuk memperbaiki peredaran serebrum.

Seperti yang anda lihat, suara di kepala dapat menandakan adanya penyakit serius, yang, tanpa rawatan yang tepat, dapat menyebabkan akibat yang menyedihkan. Itulah sebabnya doktor mengesyorkan agar anda mendapatkan bantuan khusus tepat pada masanya, dan juga tidak mengabaikan isyarat yang dihantar oleh badan anda..

Diyakini bahawa kaedah terbaik untuk merawat penyakit adalah pencegahan. Sekiranya anda mengikuti peraturan yang mudah dan terkenal, anda bukan sahaja dapat mengelakkan masalah dengan bunyi bising yang luar biasa, tetapi juga dapat meningkatkan kesihatan anda dan, sebagai hasilnya, kualiti hidup anda. Perkara yang paling sukar adalah memulakan dan memaksakan diri, bagaimanapun, seperti yang mereka katakan, "permainan ini bernilai lilin".

Oleh itu, berikut adalah beberapa panduan umum untuk membantu mencegah tinitus dan bunyi kepala:

  • Patuhi prinsip gaya hidup sihat - ini mungkin merupakan peraturan pertama dan paling penting yang berlaku untuk semua jenis penyakit. Sudah tentu, di zaman kita yang berkembang pesat, semua yang boleh dibeli atau disiapkan dengan cepat (makanan segera) memang popular. Walau bagaimanapun, "makanan mati" seperti itu, kekurangan sebahagian besar vitamin dan sebatian berguna kerana kaedah penyediaannya, tidak akan membawa apa-apa yang baik kepada tubuh, tetapi hanya akan menyumbang kepada perkembangan sejumlah penyakit jantung, saluran darah dan saluran gastrousus..
  • Sebagai tambahan kepada pemakanan yang betul, aktiviti fizikal yang berterusan sangat penting. Ini tidak bermaksud bahawa anda perlu segera mendaftar ke gim atau mula berjoging pada waktu pagi (walaupun, ini adalah keputusan yang betul). Kadang-kadang seseorang tidak memerlukan sedikit untuk mengekalkan bentuk fizikalnya, misalnya, berjalan-jalan biasa atau menunggang basikal (rollerblading, ski, ice skating, dan sebagainya). Sebarang aktiviti di udara segar adalah pencegahan penyakit kardiovaskular dan otak yang terbaik. Ini sangat penting bagi pekerja pejabat yang duduk di tempat kerja mereka lima hari seminggu, dan, oleh itu, menjalani gaya hidup yang tidak menetap..
  • Menghentikan tabiat buruk adalah langkah lain yang harus diambil oleh semua orang yang ingin menjalani kehidupan yang penuh dan tidak memikirkan masalah kesihatan sehingga usia tua matang. Rokok, alkohol dalam jumlah besar, ubat - semua yang membunuh dan melemahkan tubuh manusia. Selalunya orang keliru percaya bahawa alkohol dalam jumlah kecil, tetapi setiap hari tidak berbahaya, begitu juga rokok. Walau bagaimanapun, ini adalah salah asasnya terhadap kesihatan anda. Bagaimanapun, sebilangan kecil racun membunuh dengan cara yang sama dengan dos yang besar, hanya ia berlaku lebih perlahan.
  • Mencari bantuan perubatan tepat pada waktunya, seperti gaya hidup sihat, membantu mengelakkan sebahagian besar akibat negatif bagi kesihatan seseorang. Sayangnya, di ruang pasca-Soviet, orang belum terbiasa menjaga kesihatan mereka sendiri, dan mereka berjumpa doktor hanya ketika ada sesuatu yang sakit, dan mereka jatuh sakit sehingga "tidak ada kekuatan lagi untuk bertahan." Pakar mengesyorkan untuk menjalani pemeriksaan perubatan sekurang-kurangnya sekali setahun dan mengambil ujian air kencing dan darah umum setiap enam bulan. Sudah tentu, doktor yang berkunjung selalu memerlukan masa, tetapi sebaliknya, ia adalah sumbangan untuk kesihatan dan panjang umur anda sendiri. Di samping itu, sebarang penyakit yang dikesan pada peringkat awal dirawat dengan lebih cepat, lebih mudah dan lebih murah..
  • Saya ingin menarik perhatian anda kepada satu perkara yang lebih penting. Selalunya orang, setelah merasakan hasil positif pertama dari terapi, berhenti mengambil ubat dan tidak pergi ke hospital untuk menjalani prosedur. Akibatnya, peningkatan kesehatan jangka pendek secara tiba-tiba digantikan oleh kesihatan yang buruk, dan dalam beberapa kes, keadaan seseorang memburuk dengan ketara kerana komplikasi yang berkembang dengan latar belakang pembatalan terapi. Oleh itu, anda harus dengan tegas mengikuti semua preskripsi doktor yang hadir dan tidak bermain dengan kesihatan anda permainan yang disebut "doktor anda sendiri", dengan sewenang-wenangnya menetapkan atau membatalkan ubat-ubatan dan kaedah rawatan lain.

Deringan di kepala: sebab dan rawatan

Apabila pakar memeriksa pesakit, pertama-tama dia mencatat gejala penyakit dan hanya kemudian menjalani temu janji ujian makmal untuk menjelaskan anamnesis. Sekiranya seseorang terganggu oleh bunyi yang luar biasa, maka penting bagi doktor untuk menentukan sifat bunyi ini (berdecit, berderak, berdering, bersiul, dan sebagainya), dan juga untuk menentukan frekuensi dan keadaan di mana ia berlaku.

Bagaimanapun, pesakit mengadu tidak hanya bunyi bising yang berterusan di kepala, tetapi juga bunyi yang berselang-seling, misalnya, ketika mengubah kedudukan badan atau pada waktu petang, ketika tahap kebisingan umum di sekitar berkurang. Bunyi seperti ini seperti bunyi di kepala adalah salah satu suara yang paling biasa (menurut statistik, sehingga 30% penduduk Bumi pernah mengalami jenis ini), yang menunjukkan adanya penyakit.

Oleh itu, apakah punca deringan di kepala dan telinga. Pakar mengatakan bahawa fenomena ini secara langsung berkaitan dengan degenerasi sel rambut, jika tidak, mereka dipanggil reseptor pendengaran telinga, yang menghantar isyarat ke saraf pendengaran tanpa alasan, yang akhirnya menyebabkan sensasi dering di telinga atau di kepala. Harus diingat bahawa kesan bunyi seperti itu tidak selalu menunjukkan penyimpangan..

Orang yang betul-betul sihat juga boleh berdering di kepala jika:

  • orang itu telah lama berada di bilik yang sangat bising, misalnya, di kelab malam atau di konsert. Selain itu, deringan boleh menjadi gejala neuralgik biasa jika anda sering mendengar muzik kuat di fon kepala. Masalahnya ialah alat pendengaran kita tidak dapat menyesuaikan diri dengan serta-merta, mereka memerlukan sedikit masa untuk menyesuaikan diri dengan senyap setelah terdengar bunyi kuat. Walaupun deringan seperti itu tidak dikaitkan dengan semacam rasa sakit, ia tetap berbahaya bagi kesihatan manusia. Mendengarkan muzik dengan kuat atau berada di bilik yang bising cepat atau lambat akan kehilangan pendengaran. Atas sebab inilah pekerja yang bekerja di industri yang sangat bising atau melakukan kerja pembinaan dan pemasangan memakai pelindung telinga;
  • deringan boleh menjadi perkara biasa jika anda mendengarnya dari semasa ke semasa dalam keadaan senyap sebelum tidur. Sebenarnya, dalam kes ini, seseorang mendengar bunyi organ dalaman yang berfungsi, yang menyerupai deringan.

Dalam praktik perubatan, dering di kepala disebut tinnitus. Sekiranya seseorang mendengar suara kadang-kadang dalam diam, maka ini belum menjadi perhatian. Perkara lain jika bunyi seperti itu menjadi teman hidup yang berterusan. Terdapat dua gradasi utama yang diambil kira oleh pakar semasa memeriksa pesakit yang mengadu bunyi di kepala:

  • kebisingan subjektif, iaitu suara yang hanya didengar oleh orang itu sendiri. Sebab-sebab bunyi tersebut boleh menjadi penyimpangan psikogenik atau kerosakan sistem pendengaran, di mana terdapat penyimpangan persepsi suara;
  • bunyi objektif adalah suara yang dapat didengar oleh doktor dengan stetoskop. Biasanya, bunyi ini disebabkan oleh kekejangan otot atau gangguan pada sistem peredaran darah..

Mengapa ia berdering di kepala saya sepanjang masa? Sebenarnya, tidak ada puluhan penyakit di mana pesakit mungkin menderita bunyi bising. Walau bagaimanapun, adalah deringan di telinga atau kepala yang seseorang dengar dengan penyakit seperti:

  • hipertensi (tekanan darah tinggi);
  • krisis hipertensi, iaitu lonjakan tekanan yang mendadak, di mana indikatornya berbeza dari norma lebih dari 20 unit;
  • hipertensi arteri, iaitu peningkatan tahap tekanan intrakranial;
  • aterosklerosis adalah penyakit biasa di mana aliran darah terganggu kerana penyumbatan saluran darah;
  • kecederaan otak traumatik, serta kerosakan pada organ pendengaran;
  • penyakit berjangkit;
  • osteochondrosis, di mana terdapat pemusnahan secara beransur-ansur integriti cakera intervertebral, yang secara negatif mempengaruhi keadaan pleksus saraf dan saluran yang terletak di tulang belakang;
  • tumor otak, neoplasma ganas dan jinak.

Selain itu, berdering boleh menjadi kesan sampingan ubat-ubatan tertentu. Orang yang sensitif terhadap meteor, iaitu mereka yang bertindak balas dengan menyakitkan terhadap perubahan cuaca sering menderita tinitus kerana lonjakan tekanan atau kekejangan vaskular. Risiko profesional juga tidak dapat dihapus.

Akupunktur adalah salah satu kaedah merawat tinnitus semasa mengambil ubat

Sebagai contoh, orang-orang yang, disebabkan oleh tugas kerja mereka, terpaksa menghabiskan banyak waktu di tempat-tempat yang bising sering kali mengalami bunyi bising di kepala atau telinga, dan juga mengalami gangguan pendengaran separa. Tinnitus juga dapat terjadi dengan perubahan tekanan yang mendadak, misalnya, ketika lepas landas atau mendarat, atau ketika menyelam.

Rawatan untuk dering di kepala bermula dengan lawatan ke ahli otolaryngolog, yang mesti mengecualikan penyakit ENT, di mana bunyi bising berlaku kerana kerosakan pada organ pendengaran. Sebagai peraturan, setelah pemeriksaan awal dan ujian pendengaran, doktor menetapkan beberapa pemeriksaan tambahan untuk pesakit (darah, air kencing, MRI, dan sebagainya).

Setelah pemeriksaan menyeluruh, doktor menetapkan rawatan. Sebagai peraturan, dalam rawatan dering di kepala atau telinga, ubat-ubatan, latihan fisioterapi, urut, prosedur fisiologi (magnetoterapi, rangsangan elektrik, akupunktur), serta teknik menenangkan dan bersantai yang digunakan oleh psikoterapi digunakan.

Oleh kerana kebisingan adalah gejala penyakit, rawatannya didasarkan pada kaedah yang membantu mengatasi penyebab bunyi luar biasa. Selain itu, pencegahan dan gaya hidup pesakit seterusnya adalah penting dalam terapi. Ini bermaksud bahawa mungkin untuk menyembuhkan kebisingan, tetapi ketahanan kesannya bergantung pada orang itu sendiri, yang mesti mengubah tabiatnya, misalnya, mula makan dengan betul dan bersukan, melepaskan tabiat buruk, dan sebagainya, agar tidak menghadapi penyakit ini lagi di masa depan..

Hum di kepala: sebab dan rawatan

Kebetulan kepala "berdengung" pada orang yang benar-benar sihat, misalnya, kerana terlalu banyak bekerja atau persekitaran yang terlalu bising. Tetapi, jika hum di kepala atau telinga dikaitkan dengan pening dan sensasi tidak menyenangkan yang lain, maka keadaan ini memerlukan sekurang-kurangnya pemeriksaan perubatan dan rawatan lanjut..

Hum di kepala dan telinga boleh disebabkan oleh:

  • kerosakan fungsi penganalisis pendengaran, diprovokasi oleh penyakit (radang telinga tengah atau dalam, saraf pendengaran, kemalangan serebrovaskular) atau kerosakan pada organ pendengaran, misalnya, akibat kecederaan otak traumatik. Dengan rasa tidak selesa ini, pelanggaran persepsi atau penyelewengan suara berlaku. Seseorang mula mendengar suara hum yang monoton, yang akhirnya menyebabkan penurunan atau sebahagian pendengaran;
  • aterosklerosis, yang dicirikan oleh penyempitan arteri darah dan, sebagai akibatnya, pusaran darah mengalir, dapat menyebabkan munculnya suara-suara tertentu, terutama pada masa tekanan darah tinggi;
  • penyakit radas vestibular, yang gejalanya dianggap sebagai gemuruh di telinga atau di kepala dengan perubahan kedudukan badan yang tajam;
  • osteochondrosis tulang belakang mencetuskan gangguan peredaran darah, yang akhirnya membawa kepada hipoksia dan menyebabkan gangguan pada persepsi dan pemprosesan maklumat yang baik;
  • pada orang yang lebih tua, kepala sering berdengung, sebab-sebab fenomena ini terletak pada perubahan berkaitan dengan usia pada alat analisis suara, yang "penuaan", seperti seluruh tubuh manusia secara keseluruhan;
  • semasa mengambil ubat-ubatan tertentu (antibiotik, antidepresan, antineoplastik atau agen antibakteria), pesakit mungkin mengalami pelbagai kesan sampingan, termasuk bunyi luar di telinga atau di kepala;
  • kehadiran tumor otak, baik ganas dan jinak, boleh diisyaratkan oleh hum di telinga atau kepala.

Rawatan hum di kepala harus dimulakan dengan lawatan ke doktor, yang mesti mengenal pasti punca penyakit dan hanya menetapkan rawatan terapi yang sesuai. Sekiranya penyebab kebisingan luar adalah pelanggaran bekalan darah ke otak, maka pakar akan menetapkan ubat neuroprotectors (Piracetam, Phenotropil) atau ubat vaskular (Actovegin) kepada pesakit.

Sekiranya terdapat proses keradangan di saraf pendengaran atau telinga, agen antibakteria atau antivirus berkesan. Osteochondrosis dirawat secara perubatan, misalnya, dengan bantuan ubat-ubatan nonsteroid anti-radang (Ketorol, Indomethacin) atau nootropik yang meningkatkan peredaran darah di otak, dan menggunakan terapi manual atau terapi fizikal.

Bersiul di kepala: sebab dan rawatan

Bersiul di telinga atau di kepala adalah jenis bunyi ambien yang paling biasa yang dapat didengar seseorang kerana pelbagai sebab. Menurut statistik, kira-kira 85% responden dewasa secara berkala menghadapi pelbagai bunyi luar di kepala atau telinga mereka.

Dalam kebanyakan kes, tinnitus tidak patologi. Walau bagaimanapun, bunyi bising berterusan, termasuk bersiul di kepala atau telinga, adalah alasan yang cukup baik untuk meminta bantuan pakar. Semasa pemeriksaan perubatan, doktor memberi perhatian, pertama-tama, mengenai tempoh, sifat dan kekerapan kebisingan. Di samping itu, gejala lain yang menyertainya, seperti pening, kelemahan umum, atau peningkatan suhu badan pesakit, sangat penting untuk diagnosis..

Sebagai peraturan, bersiul di telinga dan kepala muncul:

  • dengan trauma sebelumnya pada organ pendengaran atau kecederaan kepala (TBI);
  • dengan beberapa penyakit sistem endokrin;
  • dengan peningkatan tekanan;
  • apabila saluran telinga disekat dengan palam kelabu;
  • pengesahan rongga telinga tengah;
  • jika membran pendengaran rosak;
  • dengan kejutan akustik, yang boleh menimbulkan suara yang terlalu kuat atau kerap mendengar muzik yang kuat di fon kepala;
  • dengan kerja berlebihan;
  • dengan reaksi alahan;
  • dengan kejutan psiko-emosi;
  • dengan kekurangan iodin;
  • untuk kecederaan dan penyakit tulang belakang.

Sebagai tambahan, peluit boleh muncul pada usia tua atau mengganggu orang meteorologi. Fenomena yang tidak diingini ini terutama mempengaruhi orang yang, kerana aktiviti profesional mereka, harus menghadapi tahap kebisingan yang tinggi setiap hari, yang memberi kesan negatif pada alat bantu pendengaran. Semasa mengambil ubat-ubatan tertentu (Metronidazole, Quinine, Dapsone, Haloperidol, Tolmetin, Vibramycin, dll.) Yang mempunyai kesan ototoksik, pesakit mungkin mengalami kebisingan luar biasa di kepala dan telinga..

Dipercayai bahawa bersiul di kepala atau telinga boleh menjadi gejala:

  • diabetes mellitus;
  • patologi buah pinggang;
  • aterosklerosis atau kekakuan;
  • darah tinggi;
  • luka kapilari;
  • hipoglikemia;
  • sakit mental;
  • aneurisma arteri karotid;
  • hepatitis A;
  • selsema dan penyakit virus;
  • otitis media;
  • neuritis saraf pendengaran;
  • meningioma;
  • Penyakit Meniere;
  • migrain;
  • darah tinggi;
  • osteochondrosis;
  • kecacatan arteriovenous.

Sekiranya bersiul di kepala atau telinga disertai dengan pening, sensasi menyakitkan di telinga, mual, rasa sesak, kehilangan pendengaran (lengkap, separa), serta tanda-tanda asthenia, maka anda perlu segera mendapatkan bantuan perubatan. Rawatan untuk bersiul di kepala dan telinga didasarkan pada penyebab penyakit yang mendasari dan boleh merangkumi ubat dan rawatan fisiologi.

Memicit di kepala: sebab dan rawatan

Tengking yang berlaku dalam kesunyian mutlak adalah alasan untuk memikirkan kesihatan anda. Terdapat banyak sebab untuk penyakit ini, di antaranya adalah penting untuk menunjukkan patologi yang paling biasa seperti:

  • kekurangan vitamin E dan B;
  • penyakit sistem saraf, kardiovaskular dan endokrin;
  • anemia;
  • Penyakit ENT;
  • keracunan dengan bahan toksik, contohnya, logam berat;
  • gangguan peredaran darah;
  • trauma pendengaran;
  • kecederaan otak trauma.

Di samping itu, kepicit di kepala anda boleh berlaku kerana perubahan keadaan cuaca yang mendadak, misalnya, dengan penurunan tekanan atmosfera. Selain itu, kebisingan ambien adalah kesan sampingan yang biasa dari ubat-ubatan tertentu..

Untuk rawatan sakit kepala di telinga dan kepala, kedua-dua ubat dan prosedur fisiologi digunakan. Semuanya bergantung pada penyebab penyakit, yang hanya boleh dipercayai oleh doktor. Oleh itu, jika kebisingan luar biasa muncul secara berkala dalam hidup anda, jangan ragu dan dapatkan bantuan daripada pakar..

Pendidikan: Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vitebsk dengan ijazah dalam Pembedahan. Di universiti dia mengetuai Majlis Persatuan Ilmiah Pelajar. Latihan lanjutan pada tahun 2010 - dalam bidang "Onkologi" dan pada tahun 2011 - dalam bidang "Mamologi, bentuk onkologi visual".

Pengalaman kerja: Bekerja di rangkaian perubatan umum selama 3 tahun sebagai pakar bedah (hospital kecemasan Vitebsk, Liozno CRH) dan sambilan sebagai pakar onkologi dan traumatologi serantau. Bekerja sebagai wakil farmasi sepanjang tahun di syarikat Rubicon.

Dia mengemukakan 3 proposal rasionalisasi dengan topik "Pengoptimuman terapi antibiotik bergantung pada komposisi spesies mikroflora", 2 karya memenangi hadiah dalam pertandingan republik-tinjauan makalah penyelidikan pelajar (1 dan 3 kategori).

Komen

11 tahun yang lalu saya menjalani pembedahan tekak dan alat pendengaran saya dikeluarkan sepenuhnya (barah). Selepas operasi, pendengaran hilang di telinga kiri dan bunyi di telinga dan kepala bermula, yang meningkat setiap tahun. Tahun ini, saya tidak tahan dan beralih kepada doktor yang memberikan ubat yang berbeza. Tetapi ada sedikit penggunaan. Bagaimana anda boleh menyembuhkan dengan rawatan di rumah??

Sekiranya penyebab kebisingan di kepala adalah osteochondrosis vertebra serviks, cubalah latihan ini. Dan juga - bersenam, berenang. Gaya hidup aktif. https://www.youtube.com/watch?v=NIQ-xQQYgNA

ginkoum angioprotector yang sangat baik, dengan pengambilan kursus biasa, ia sangat membantu menghilangkan tinnitus. Berguna - meningkatkan peredaran darah di otak, pencegahan rhombus

Terima kasih kerana artikel. Membantu memahami apa yang dapat dihadapi ketika menyelesaikan masalah bunyi kepala. Ibu dan datuk saya meninggal kerana penyakit Alzheimer - mereka selalu mengeluh tentang bunyi di kepala mereka. Saya takut sama.

Artikel yang sangat bagus. Terima kasih untuk artikel ini.. Saya pergi ke doktor dengan semua ujian dan tidak memberi nasihat apa-apa pada janji temu berbayar, tetapi tidak melihat apa-apa dan menghantar saya untuk melakukan ujian serupa ke institusi lain dalam versi yang mahal dan kepada doktor lain. Saya mesti memikirkannya sendiri.

Saya berumur 78 tahun. Saya menderita sakit kepala setelah saya selesema pada usia 28 tahun. Kepalaku bising, jangkrik retak, dan baru-baru ini syiling berdering. Saya melakukan MRI. Nevrapotlog kepada soalan: bagaimana saya boleh hidup´╝č -seazal: bagaimana anda hidup, begitu hidup. hidup dilayan.

Tinnitus sentiasa dan menuai pada waktu malam. Sama dengan bunyi TV ketika tidak ada penerimaan suara dan gambar. Ia bermula tepat pada usia 50 tahun, sekarang saya berumur 65 tahun, sudah 15 tahun membuat bising. Saya menghidap hipertensi darjah 2. Dengan ubat, saya mengekalkan tekanan dalam norma relatif - 125 hingga 85-90. Bunyi pula. Menjalani pemeriksaan: MRI otak, kajian vaskular, dll. Beberapa doktor mengatakan bahawa penyebabnya adalah mencubit atau kelengkungan kapal di kawasan serviks. Tetapi bunyi itu mesti berdenyut. Dan ia seragam, tetap, dan pada waktu pagi, ketika saya bangun, keretakan juga ditambahkan. Seorang pakar neurologi pintar mengatakan bahawa otak itu sendiri mengeluarkan bunyi bising, penyebabnya adalah pelanggaran peredaran otak. Maut. Rendahkan diri anda dan ambil langkah untuk meningkatkan peredaran darah, pemakanan saluran otak, dll. Kebisingan tidak dapat disembuhkan. Rendahkan diri dan jangan panik.

Saya menderita tinnitus dan memicit kepala saya selama 10 tahun terakhir. Saya pergi ke doktor ENT. Tidak ditemukan penyimpangan dari norma dan dirujuk ke pakar neurologi. Dia, setelah ultrasound, melakukan operasi pada arteri karotid di kota Gradskaya, Moscow. Operasinya sukar, di bawah anestesia umum. Reaksi pertama selepas operasi adalah jangkaan penghentian bunyi di kepala. Tetapi sayang dan ah! Seperti bising di kepalaku, jadi bising. 4 tahun telah berlalu sejak operasi. Tiada keputusan. Saya membuat kesimpulan - bunyi di kepala dan telinga TIDAK BOLEH MENYEMBUH! Saya secara berkala minum tablet Mexidol dan Betaserc selama kira-kira dua bulan berturut-turut. Kemudian saya berehat - saya menyesal hati dan buah pinggang. Kemudian saya ulangi lagi pil ini. Tujuh tahun yang lalu, dia mengalami strok yang teruk, iaitu. mengikut jenis iskemia dan buasir pada masa yang sama. Sebelum strok, saya mengalami sakit kepala selama dua minggu setiap hari, jadi saya menasihati orang yang mengalami sakit kepala selama beberapa hari tanpa berhenti berjaga-jaga dan berjumpa dengan pakar neurologi. Dan dengan bunyi di telinga dan kepala anda, bersiaplah dan hiduplah Ini adalah pengalaman saya, saya berusia 74 tahun ketika menjalani operasi. Setiap pesakit mempunyai kisah mereka sendiri. Saya memberitahu saya.

Terima kasih atas liputan terperinci dan menyeluruh mengenai gejala yang sangat tidak menyenangkan dan sukar ditanggung ini. Sadar bersenjata. Selain itu, baca surat kabar Healing Letters - terdapat banyak resipi yang sangat berguna untuk seluruh badan, termasuk mengenai ini.

Terima kasih, artikel itu sangat menarik. Saya telah menderita lebih dari 10 tahun. Pada mulanya wisel tidak kuat, tetapi sekarang saya tidak dapat tidur. Tidak ada yang membantu doktor. Saya mungkin akan menyembuhkannya, tetapi saya mahu peluit kurang, jadi sekurang-kurangnya mungkin tertidur.

Sekiranya anda boleh membaca, ambil buku perubatan dan ajar. Pada usia tua, sudah tiba masanya untuk melakukan perkara itu. Mungkin anda sendiri akan memikirkan sesuatu, membuat penemuan di kawasan ini. Daripada kita semua lebih teruk daripada doktor, orang yang sama. Dalam hal ini, perlu diingat bahawa usia tua tidak dirawat.

memicit kepala dan telinga selama lebih dari 20 tahun. Doktor menyebut kemungkinan penyebab plak pada arteri karotid. ubat tidak berdaya.

Artikel yang baik dan ditulis dengan jelas.

di mana untuk mencari doktor yang baik mengenai perkara ini di St Petersburg, beritahu saya orang baik

Saya mempunyai bunyi dan deringan di kepala, doktor memberitahu saya, apa yang anda mahukan? Anda mempunyai penyakit kronik, pil tidak membantu..

Saya setuju dengan Sergei, sangat sukar untuk mencari doktor yang kompeten. Oleh itu, saya tidak pernah pergi ke doktor, anda hanya membuang masa. Saya sudah yakin akan perkara ini. Saya mesti mengubat sendiri. Saya juga mempunyai wisel berterusan di kepala atau telinga, saya tidak tahu. Saya suka artikel itu, saya menggariskan sesuatu untuk diri saya sendiri.

Cadangannya baik - terus berjumpa doktor, hanya satu perkara, tetapi hampir tidak ada doktor yang celik. Saya telah menderita telinga yang kuat selama lebih dari 10 tahun. Berapa banyak yang tidak pergi ke doktor yang berbeza, termasuk ke pusat-pusat besar yang dibayar, jenis diagnostik apa yang mereka lakukan, kursus ubat apa yang tidak mereka minum - hasilnya adalah sifar, atau lebih tepatnya negatif, banyak kursus memberi kesan sampingan terhadap perkhidmatan perumahan dan komunal, tetapi peluit tetap sama. Akibatnya, dia berhenti membayar calon doktor dan memutuskan untuk menjaga sekurang-kurangnya perkhidmatan perumahan dan komunal.

Saya bekerja di persekitaran yang bising, tudung mengeluarkan suara di depan hidung saya sepanjang hari, kerana saya bekerja sebagai penanda laser, saya sudah bekerja selama 4 tahun. Dan dalam satu setengah tahun terakhir, telinga kanan selalu mengeluarkan suara, seolah-olah anda terbang di sepanjang jalan raya, atau kira-kira bunyi sungai atau air terjun yang mendadak, mendesis. Dan kedengarannya hanya dalam keadaan senyap atau ketika suara latar tidak bertindih dengan suara ini. Secara jujur, perkataan itu mendapat semuanya. Sejak kecil, saya mengalami gangguan pendengaran di kedua telinga. Saya memakai alat bantu dengar. Saya minum cavinton. Tidak menolong. Saya akan berjumpa doktor. Saya juga mempunyai bonggol leher kecil yang kelihatan kerana gaya hidup dan pekerjaan saya yang tidak aktif. Kita perlu menukar pekerjaan. Saya hanya mahu mati bukan untuk menipu kepala saya

Akhir-akhir ini, saya mempunyai suara di kepala, tidak berderit, tidak Saya tidak tahu bagaimana menggambarkannya. Oleh kerana tekanannya tinggi, tetapi saya mengukurnya - itu adalah perkara biasa. Kepala juga sakit selama beberapa hari berturut-turut..


Artikel Seterusnya
Senarai 6 makanan yang meningkatkan pembekuan darah + 6 peraturan diet umum