Apakah akibat dari gegar otak dan bagaimana mereka menampakkannya


Akibat gegar otak sangat biasa. Walaupun dengan sedikit trauma atau kerosakan pada kepala, otak menyebabkan trauma yang teruk. Akibatnya, kerjanya terganggu, sel saraf terjejas, dll. Keadaan ini tidak selalu menimbulkan ancaman kepada kehidupan manusia, tetapi jika rawatan tidak tepat pada masanya, komplikasi dan kecacatan serius mungkin terjadi..

Apa itu gegar otak dan bagaimana ia terserlah

Dengan istilah ini, doktor bermaksud kerosakan pada tulang atau tisu lembut tengkorak dengan keparahan yang berbeza-beza. Ia berlaku semasa kecederaan rumah tangga, jatuh, kemalangan, dll. Dengan gegaran otak, sel-sel saraf cedera yang melewati otak, perpindahan tisu-tisu dan kemerosotan kerja banyak pusatnya. Bahaya gegar otak adalah bahawa dengan mikrotrauma berterusan, risiko pecahnya dinding saluran darah meningkat, dan ini menyebabkan pendarahan teruk.

Gejala utama kecederaan otak termasuk:

  • serangan mual atau muntah;
  • sakit kepala yang teruk;
  • mengantuk atau peningkatan tenaga;
  • kehilangan koordinasi pergerakan dan kesedaran;
  • sawan;
  • perubahan saiz murid;
  • fotofobia atau reaksi negatif terhadap bunyi bising;
  • pertuturan buruk.

Sebarang gejala ini memerlukan rawatan segera bagi pesakit, jika tidak, risiko akibat gegar otak meningkat..

Apa yang boleh menjadi akibatnya

Akibat gegar otak dapat bervariasi. Tidak jarang orang dewasa yang mengalami kecederaan di kepala mengalami komplikasi sepanjang hidup mereka. Pada sesetengah pesakit, gangguan muncul hanya selepas beberapa ketika. Bentuk yang melampau sangat berbahaya, kerana terdapat pemusnahan sel saraf otak secara beransur-ansur, dan ini, seterusnya, menyebabkan gangguan serius dalam kerjanya.

Di samping itu, pesakit menderita insomnia, menjadi agresif dan mudah marah terhadap orang lain. Rawatan yang tidak tepat waktu boleh menyebabkan demensia, hilang ingatan dan akibat serius yang lain..

Urat saraf

Akibat dari gegaran otak ditunjukkan dalam bentuk neurosis. Penyakit seperti ini berkembang dengan latar belakang gangguan fungsi neuron. Seseorang mengalami gejala berikut: peningkatan kegelisahan dan ketakutan, kehilangan tidur, migrain yang kerap, kepekatan yang lemah.

Dengan perkembangan yang lebih jauh, neurosis berubah menjadi psikosis, yang menyebabkan bahaya kepada orang lain. Pesakit ini sering mengalami halusinasi dan khayalan, yang sering menyebabkan perkembangan demensia. Akibat sedemikian memerlukan bantuan profesional psikoterapi..

Bagi orang tua, neurosis berbahaya kerana boleh menyebabkan hilangnya ingatan, munculnya penyakit Alzheimer atau akibat serius lain. Perlu diperhatikan bahawa gangguan tersebut dapat berkembang secara beransur-ansur dengan latar belakang kecederaan otak traumatik sebelumnya pada usia muda..

Episod pasca trauma

Akibat selepas gegar otak boleh muncul sebagai serangan epilepsi. Lebih-lebih lagi, pada kali pertama mereka dinyatakan dengan lemah, oleh itu, mereka tidak menimbulkan kegelisahan pada pesakit. Ketika penyakit itu berkembang, kekerapan serangan meningkat, mereka boleh terjadi di mana saja dan kapan saja.

Seorang pesakit dengan diagnosis ini mengalami keletihan yang teruk dan menjadi sensitif terhadap perubahan keadaan cuaca. Selalunya, akibat seperti itu diperhatikan dengan kecederaan di kawasan mahkota atau kuil. Dengan bantuan tepat pada masanya, sawan dapat dihentikan tepat pada waktunya. Sekiranya tidak dirawat, maka pesakit boleh mengharapkan kematian..

Demensia atau ensefalopati

Akibat gegar otak ini berlaku pada petinju profesional atau pada orang yang sering mengalami kecederaan di kepala. Doktor perhatikan kesamaan keadaan ini dengan penyakit Parkinson kerana kesamaan gejala:

  • kiprah seseorang berubah (ketika berjalan, satu kaki mula "meraih" untuk yang lain);
  • keseimbangan terganggu (ciri mengejutkan diperhatikan);
  • semua tindakan diperlahankan;
  • gegaran anggota badan dan kepala muncul;
  • kehilangan realiti berlaku secara berkala.

Gejala menjadi semakin teruk apabila penyakit ini berkembang dan memerlukan rawatan perubatan profesional. Jika tidak, akibat seperti itu akan membawa pesakit ke kerusi roda..

Perubahan watak dan tingkah laku

Selalunya, pesakit yang mengalami gegaran berubah dalam tingkah laku mereka. Mereka menjadi mudah marah, berubah-ubah, dan sering menyerah pada perubahan mood. Sebilangan besar dari mereka menjadi pesimis, dengan sedikit kerengsaan, mereka menunjukkan kemarahan dan keagresifan yang kuat.

Kategori orang ini dianggap cukup berbahaya bagi masyarakat. Sekiranya seseorang mengalami perubahan mood sebelum mengalami kecederaan tengkorak, maka setelah itu ia bertambah. Selalunya, pelanggaran seperti itu berlaku apabila lobus frontal otak rosak..

Kecacatan kognitif

Akibat dari gegaran otak berlaku dalam bentuk keletihan yang teruk semasa aktiviti mental. Keadaan ini dapat dilihat pada pesakit kanak-kanak. Selepas trauma, menjadi sukar bagi mereka untuk menumpukan perhatian pada bahan yang telah mereka pelajari, mereka tidak dapat menumpukan perhatian dan mula ketinggalan daripada rakan-rakan mereka. Akibatnya, neurosis ditambahkan pada gangguan kognitif..

Dystonia vegetovaskular

Akibat lain dari gegar otak adalah dystonia vegetatif-vaskular. Ia menampakkan diri dalam bentuk kesakitan yang teruk di kepala dan jantung, sesak nafas, berdebar-debar, kekurangan udara, berpeluh dan gejala lain. Pada pesakit dengan diagnosis seperti itu, ada pelanggaran peredaran darah normal, yang menyebabkan perkembangan komplikasi.

Sindrom hipertensi dan hipotensi

Penyimpangan sedemikian sering terjadi dengan latar belakang gegar otak. Dengan sindrom hipertensi, pesakit mengalami peningkatan tekanan intrakranial kerana kekurangan cecair serebrospinal. Akibat ini disertai oleh beberapa gejala yang tidak menyenangkan dan boleh menyebabkan strok..

Harus diingat bahawa banyak gangguan tidak selalu bertindak balas terhadap rawatan dan menemani seseorang untuk waktu yang lama. Ini termasuk sindrom pasca gegar otak. Pesakit tidak dibantu oleh ubat sakit, dia menderita serangan cephalalgia dan gejala yang tidak menyenangkan lainnya. Dalam kes ini, doktor menetapkan ubat penghilang rasa sakit narkotik, yang sering menyebabkan perkembangan ketagihan yang serius..

Apa yang harus dilakukan untuk mengelakkan komplikasi

Untuk mengurangkan risiko mengalami akibat negatif setelah mengalami kecederaan otak, anda harus mematuhi peraturan berikut:

  • Memberi pertolongan cemas untuk kecederaan otak traumatik tepat pada masanya. Ini termasuk melakukan pernafasan buatan sekiranya kehilangan kesedaran pesakit, memberi dia istirahat sepenuhnya hingga kedatangan pasukan ambulans.
  • Dilarang memuatkan otak. Ini termasuk menonton TV, mendengar muzik, membaca buku, dll. Selepas gegar otak, pesakit mesti berehat sepenuhnya untuk waktu tertentu (ditentukan oleh doktor yang hadir, bergantung kepada keparahan keadaan).
  • Untuk mengurangkan kemungkinan edema serebrum, pada mulanya dilarang mengambil banyak cecair. Di samping itu, pesakit perlu mengikuti diet tertentu selepas gegar otak..
  • Dilarang duduk selama 14 hari, ini akan membantu mengurangkan risiko mengalami akibat yang tidak diingini.
  • Pastikan anda mengambil ubat yang ditetapkan oleh doktor anda.

Setelah pulih, perlu menjalani pemeriksaan kawalan, yang merangkumi ultrasound dan MRI otak. Mereka membolehkan anda membuat kemungkinan perubahan struktur organ atau mengesan patologi. Dalam kes ini, pesakit diberi rawatan tambahan..

6 akibat biasa selepas gegaran otak

Gegar otak berlaku akibat kecederaan pada tulang, tisu, saluran oksiput atau bahagian depan tengkorak dengan objek tumpul dan boleh mengganggu fungsi organ ini. Mereka biasanya pulih dengan permulaan rawatan tepat pada masanya dan tidak mengabaikan rejimen yang disyorkan oleh doktor..

Kandungan
  1. Darjah
  2. Komplikasi
    1. Manifestasi gangguan jangka pendek
    2. Sindrom pasca gegar otak
    3. Ensefalopati pasca trauma
    4. Permulaan gangguan autonomi
    5. Perkembangan gangguan kognitif
    6. Kekalahan jiwa
  3. Ciri-ciri akibatnya

Pada dasarnya, patologi tidak berfungsi sebagai bahaya yang mematikan bagi manusia. Tetapi walaupun setelah beberapa tahun, tiba-tiba dapat menyatakan dirinya dengan akibat.

Darjah

Gejala bergantung kepada keparahan gegar otak. Dengan fungsi ringan, mereka sedikit terganggu dan cepat pulih. Orang itu dimatikan tidak lebih dari 2 minit. Setelah sedar, dia akan merasa sakit, pening dan loya. Muntah jarang berlaku. Pesakit perlu dirawat di hospital untuk tinggal selama sepuluh hari. Selama ini, gejala biasanya hilang, kepala berhenti sakit..

Rata-rata gegaran menimbulkan kehilangan kesedaran sehingga 2 jam. Seseorang bernafas secara dangkal, ditutup dengan peluh, tidak bertindak balas terhadap persekitaran. Setelah sedar, dia tidak dapat bangkit, kerana dia sangat lemah. Selalunya, disebabkan oleh perkembangan amnesia, dia tidak dapat mengingati apa yang terjadi padanya.

Selalunya pesakit menjadi gelisah, menjadi gelisah. Setelah beberapa hari, dia merasa lebih baik, tetapi akan dapat membincangkan pemulihan fungsi otak sepenuhnya dalam 3 minggu..

Mengenai topik ini
    • Goncang

7 fakta mengenai gegar otak

  • Natalia Sergeevna Pershina
  • 26 Mei 2018.

Selepas kecederaan serius, kadang-kadang seseorang tidak datang kepada dirinya sendiri walaupun setelah beberapa hari. Sama sekali tidak bertindak balas terhadap apa-apa. Nafasnya terganggu, masalah dengan kerja jantung diperhatikan. Apabila pesakit kembali sedar, dia menderita sakit kepala, mual yang berterusan, yang sering disertai muntah.

Dengan peningkatan tekanan kranial yang ketara, ia boleh mati. Pemulihan memerlukan beberapa bulan. Selalunya, seseorang tetap cacat. Gegar otak yang teruk boleh mengakibatkan pelbagai komplikasi.

Komplikasi

Terdapat beberapa akibat.

Manifestasi gangguan jangka pendek

Walaupun setelah keluar dari hospital, di mana orang itu dirawat, setelah mendapat CCI, yang menyebabkan gegar otak, gejala patologi tidak segera hilang. Mereka muncul sebagai:

  • pening teruk;
  • migrain yang kerap;
  • kesukaran menumpukan perhatian;
  • masalah yang dihadapi dalam proses membaca atau menulis.

Orang itu terus mengalami loya dan keletihan. Menjadi lemah, tidak berpikiran. Mengantuk selalu ada.

Sekiranya tanda-tanda ini tidak berhenti dalam sebulan setelah menerima kecederaan otak traumatik, perlu dipertimbangkan lawatan kedua ke doktor. Oleh kerana jika gangguan yang timbul tidak diatasi, yang mencegah otak bekerja secara normal, akibatnya boleh membahayakan.

Sindrom pasca gegar otak

Akibat gegar otak jika tidak ada rawatan tepat pada masanya kadang-kadang menjadi sindrom pasca gegar otak. Gejala patologi boleh muncul dalam bentuk serangan migrain, gangguan tidur, kehadiran kegelisahan.

Seseorang tidak dapat bekerja dengan normal, kerana dia tidak dapat menumpukan perhatian, menumpukan perhatian pada perkara yang sebelumnya tidak menimbulkan masalah. Malah beban ringan menyebabkan keletihan yang teruk. Selalunya ia disertai dengan kegelisahan dan pening yang tidak masuk akal..

Sindrom ini sering muncul beberapa bulan kemudian, dapat menampakkan dirinya bertahun-tahun setelah gegar otak..

Ensefalopati pasca trauma

Gegaran organ yang berulang kadang-kadang membawa kepada komplikasi dalam bentuk ensefalopati pasca-trauma. Selalunya atlet yang bertinju dan bertinju tinju mengalami fenomena ini. Pembangunan melalui beberapa peringkat, di mana:

  • peredaran darah terganggu;
  • cecair serebrospinal bertakung;
  • sel saraf mati;
  • tisu penghubung tumbuh;
  • parut terbentuk, lekatan terbentuk;
  • penurunan aktiviti otak.
Mengenai topik ini
    • Goncang

Semua yang anda perlu tahu mengenai gegaran otak

  • Natalia Sergeevna Pershina
  • 26 Mac 2018.

Ensefalopati pasca trauma membawa kepada fakta bahawa seseorang menjadi terhambat, sering berjabat tangan atau kaki, kesedaran yang keliru, masalah dengan keseimbangan, kejang muncul, perubahan watak dapat dilihat.

Sindrom asthenik menyebabkan kemarahan, kegelisahan, dan emosi yang sering berlaku. Kebolehan mental dikurangkan, menjadi sukar bagi seseorang untuk mempelajari topik mudah.

Permulaan gangguan autonomi

Gegar otak boleh menyebabkan masalah dengan bekalan oksigen ke tisu dan organ, yang menjadi penyebab gangguan autonomi. Mereka disertai oleh:

  • serangan sakit kepala;
  • kebimbangan yang tidak berasas;
  • lonjakan tekanan;
  • takikardia;
  • kebas anggota badan.

Orang itu menjadi lesu, kadang-kadang pingsan, cepat letih, dan banyak berkeringat. Dia mungkin menghadapi masalah dalam kehidupan seksnya..

Ketepuan saluran darah yang tidak mencukupi dengan oksigen menyebabkan gangguan dalam kerja jantung, sehingga muncul sesak nafas.

Kekalahan sistem autonomi memprovokasi perkembangan patologi organ pencernaan, menyukarkan proses membuang air kecil.

Perkembangan gangguan kognitif

Akibat gegar otak dapat menampakkan diri dalam gangguan fungsi kognitif, yang disertai dengan munculnya masalah serius dengan ingatan dan pertuturan. Seseorang lupa perkara-perkara asas, sukar baginya untuk memilih kata-kata, kemampuan berfikir, menganalisis, membuat kesimpulan hilang.

Sebarang kerja mental menjadi tidak tertahankan, kerana maklumat baru tidak dirasakan, selain itu, pengetahuan sebelumnya juga hilang.

Kekalahan jiwa

Kekurangan rawatan yang betul selepas gegar otak boleh mempengaruhi jiwa. Tubuh manusia dapat bertindak balas terhadap jangkitan dengan patologi berjangkit terhadap pengambilan alkohol dengan terlalu banyak kegelapan, penyadaran kesedaran.

Terdapat kemarahan, pencerobohan terhadap orang lain. Gelombang emosi yang tidak terkawal digantikan dengan penyesalan, rasa malu.

Suasana buruk berlaku. Kemarahan diprovokasi oleh sebarang faktor yang menjengkelkan. Euforia muncul tanpa sebab. Seseorang sering mengalami sawan dan kejang yang menyerupai epilepsi. Ketakutan, pengalaman tidak masuk akal mula menghantui. Keadaan menjadi tidak mencukupi.

Perubahan yang berlaku dalam jiwa menyebabkan sikap tidak peduli, perubahan pemikiran, kehilangan realiti, dan perkembangan demensia. Pesakit mungkin disertai dengan halusinasi dan idea khayalan.

Ciri-ciri akibatnya

Gegar otak boleh berlalu tanpa meninggalkan jejak, tetapi kadang-kadang akibat trauma itu membuat dirinya terasa hampir sepanjang hidup dan menampakkan dirinya dalam pelbagai gejala, hingga perubahan watak. Seseorang merasa kesal kerana masalah, menjadi sensitif dan mudah terdedah. Kemurungan adalah perkara biasa. Boleh dihantui oleh ketakutan dalam bentuk ketakutan di ruang terkurung.

  • intoleransi terhadap panas dan sejuk;
  • peningkatan kepekaan terhadap jangkitan;
  • gangguan saraf;
  • luahan emosi.

Mood yang merosot boleh menyebabkan tingkah laku agresif. Kecemasan yang tidak masuk akal, sakit kepala akan menjadi pendamping berterusan bagi seseorang, psikosis akan mula berkembang. Akibatnya, persepsi realiti hilang, halusinasi muncul.

Gegar otak tidak boleh diabaikan. Bahkan tahap kerosakan yang ringan dapat mengakibatkan komplikasi serius, membawa kepada akibat yang tidak dapat dihilangkan..

Psikoterapi dalam kes ini tidak berdaya, penggunaan ubat yang berterusan boleh menyebabkan ketergantungan pada mereka. Rawatan yang kompleks hanya bermula tepat pada waktunya akan membantu mengelakkan masalah..

Gegaran

Maklumat am

Gegar otak adalah keadaan yang berlaku akibat kecederaan otak traumatik ringan. Kerana gegaran, hubungan interneuronal terganggu buat sementara waktu. Ia sangat biasa dan berada di kedudukan pertama di antara keadaan yang berkaitan dengan kecederaan otak traumatik. Walaupun cedera dianggap agak ringan, sangat penting setelah mengalami trauma kraniocerebral untuk berjumpa doktor, melakukan pemeriksaan dan mengikuti arahannya. Bagaimanapun, keadaan seperti itu memerlukan pematuhan wajib untuk berehat dan mengikuti cadangan doktor lain. Kod gegaran mengikut ICD-10 - S06.0.

Patogenesis

Dalam keadaan normal, otak manusia terletak di cairan serebrospinal. Dengan gegaran kepala yang tajam, tukul air terjadi, diprovokasi oleh penurunan tekanan pada cecair serebrospinal. Kadang-kadang otak boleh memukul bahagian dalam tengkorak.

Dengan kecederaan dan kekejangan, keseluruhan tisu otak tersumbat. Pada awalnya, terdapat disfungsi otak yang meresap (berlaku pengsan). Selepas beberapa minit atau jam, keparahan fenomena umum menurun, dan hanya tanda-tanda gangguan fokus yang tinggal di bahagian otak tertentu.

Gejala trauma berkembang sebagai akibat perkembangan pemisahan fungsional batang otak dan hemisfera. Ketika gegar otak, beberapa sifat fizikal dan kimia neuron berubah, yang dapat menyebabkan perubahan dalam organisasi spasial molekul protein. Pemutusan sementara isyarat antara sinaps neuron sel dan bahagian otak juga mungkin berlaku. Sinaps memancarkan impuls saraf antara sel. Ini adalah titik hubungan antara neuron, atau antara neuron dan sel efektor yang menerima isyarat. Dan sekiranya hubungan itu terputus buat sementara waktu, gangguan fungsi akan timbul. Dengan gegaran otak, seluruh bahan otak terdedah kepada pengaruh patologi.

Pengelasan

Bergantung pada keparahan bahaya kepada kesihatan, dan apa gejala klinikalnya, terdapat 3 darjah keadaan ini:

  • Ringan Sekiranya terdapat sedikit gegar otak, kesedaran mangsa tidak terganggu, namun, pening, disorientasi, sakit kepala, dan mual mungkin muncul selama 20 minit. selepas kecederaan. Gegaran ringan boleh menyebabkan kenaikan suhu sedikit - hingga 38 darjah. Selanjutnya, kesejahteraan umum bertambah baik, gejala yang tidak menyenangkan hilang.
  • Rata-rata. Orang itu tetap sedar, tetapi dia menunjukkan tanda-tanda ciri keadaan ini - mual, disorientasi, sakit kepala, pening. Tanda-tanda ini tidak hilang lebih dari 20 minit. Kehilangan ingatan jangka pendek juga mungkin berlaku. Dalam kebanyakan kes, ini adalah amnesia retrograde, apabila mangsa tidak ingat beberapa minit sebelum kecederaan itu berlaku.
  • Berat. Kehilangan kesedaran diperhatikan dalam masa yang singkat. Keadaan ini boleh bertahan selama beberapa minit atau berjam-jam. Orang itu tidak ingat apa yang berlaku - dia mengalami amnesia retrograde. Selepas trauma yang dialami, gejala yang tidak menyenangkan dapat kekal pada mangsa selama satu atau beberapa minggu. Dalam tempoh ini, pening, sakit kepala, mual, disorientasi, keletihan, kurang tidur dan selera makan..

Sebab-sebabnya

Sebab-sebab keadaan ini adalah pelbagai TBI, iaitu terdapat kesan mekanikal langsung pada cranium..

Ini boleh menjadi kecederaan rumah tangga, sukan, industri, akibat kemalangan jalan raya.

Gegar otak berlaku dengan pengaruh tajam beban paksi yang dihantar melalui tulang belakang. Ini mungkin berlaku apabila seseorang jatuh pada kaki atau punggungnya, melambatkan atau memecut dengan tajam.

Gejala gegar otak

Penting untuk difahami bahawa gegar otak boleh berlaku walaupun keparahan kecederaannya agak kecil. Oleh itu, sangat penting untuk memperhatikan keadaan mangsa dan tidak ketinggalan tanda-tanda pertama gegar otak..

Jadi, tanda-tanda pertama yang menunjukkan gegar otak adalah seperti berikut:

  • Kekeliruan kesedaran, hilang setelah sekejap.
  • Pening - kepala pesakit pusing walaupun dalam keadaan rehat, dan ketika badan bergerak atau kepala memiringkan, ia semakin meningkat. Gejala gegar otak ini dikaitkan dengan peredaran darah yang terganggu pada alat vestibular..
  • Sakit kepala yang berdenyut.
  • Rasa tinnitus.
  • Rasa lemah.
  • Mual, muntah, muncul sekali.
  • Bunyi di telinga.
  • Kekeliruan kesedaran, kelesuan, percanggahan pertuturan.
  • Berganda di mata. Malah gegaran ringan boleh menyebabkan mata seseorang sakit ketika cuba membaca..
  • Fotofobia. Malah tahap cahaya yang biasa boleh menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan. Begitu juga dengan peningkatan kepekaan terhadap bunyi.
  • Koordinasi pergerakan terjejas.

Dalam banyak keadaan, setelah mengalami kecederaan, sangat penting untuk mengetahui apakah seseorang mengalami gegar otak. Terdapat kaedah yang sangat mudah untuk mengesan gegar otak di rumah. Untuk melakukan ini, mangsa mesti menutup matanya, berdiri, mengangkat tangan ke sisi, dan kemudian cuba menyentuh hujung hidung dengan jari telunjuknya. Walaupun terdapat tanda-tanda keadaan ringan, ia sukar dilakukan.

Pilihan lain digunakan untuk membantu anda memahami di rumah bahawa anda mengalami gegaran otak. Mangsa harus memejamkan mata, mengangkat tangan dan berjalan dalam garis lurus, dengan meletakkan satu kaki ke arah yang lain. Tetapi seseorang mesti memerhatikannya, kerana mangsa menghadapi risiko terjatuh kerana disorientasi..

Gejala gegar otak pada orang dewasa selepas kecederaan boleh berbeza-beza. Biasanya, tanda-tanda gegar otak yang teruk pada orang dewasa berterusan 1-3 hari selepas kejutan atau kecederaan lain.

Mengenai apakah ada suhu dalam keadaan seperti itu, harus diingat bahawa manifestasi seperti itu sering terjadi. Selepas gegar otak, mungkin ada suhu - ia meningkat menjadi petunjuk subfebril.

Kadang-kadang mangsa menunjukkan gejala neurologi. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, mereka tidak hadir. Sebagai peraturan, denyut nadi dan tekanan mangsa berubah, kelesuan muncul, ingatan merosot.

Penting untuk difahami bahawa orang yang mengalami gegar otak mungkin tidak mempunyai semua gejala ini. Walau bagaimanapun, jika anda mengesyaki gegaran, anda tidak boleh teragak-agak untuk berjumpa doktor..

Gejala gegar otak pada kanak-kanak

Sekiranya anda dapat memeriksa keadaan orang dewasa menggunakan kaedah yang dijelaskan di atas, maka lebih sukar untuk mengenali tanda-tanda keadaan seperti itu pada bayi atau pada anak berusia 2-3 tahun. Pada kanak-kanak, keadaan ini menampakkan dirinya berbeza daripada pada orang dewasa. Diagnosis rumit oleh fakta bahawa tidak selalu mungkin untuk mengesan hubungan gejala dengan penyakit ini. Di samping itu, tanda-tanda sering tidak spesifik..

Bagaimana untuk menentukan keadaan ini pada bayi? Biasanya, bayi dengan gegar otak akan menunjukkan simptom berikut:

  • regurgitasi semasa memberi makan;
  • muntah;
  • degupan jantung yang kerap;
  • penurunan tekanan;
  • manifestasi kegelisahan, yang segera digantikan dengan kelesuan yang ketara;
  • menangis tanpa sebab.

Tanda-tanda pertama gegar otak pada kanak-kanak mungkin pucat kulit yang teruk. Kesedaran mungkin tidak terganggu.

Tanda-tanda gegar otak pada kanak-kanak berumur 1 tahun ke atas menunjukkan simptom yang serupa dengan orang dewasa. Bayi seperti itu, dan juga kanak-kanak berumur 2 tahun atau lebih, mungkin mengalami kehilangan kesedaran. Kadang-kadang bayi itu mual, dia bimbang muntah, sakit kepala, bayi mengadu tinitus, pening. Anak mungkin kurang tidur, banyak berpeluh. Dalam beberapa kes, kanak-kanak mengalami kebutaan pasca trauma sementara. Kadang-kadang tempoh yang disebut "kesejahteraan khayalan" diperhatikan, ketika bayi merasa normal setelah kecederaan. Tetapi kemudian keadaannya bertambah buruk.

Sekiranya kanak-kanak mengalami kecederaan otak atau saraf tunjang, segera berjumpa doktor.

Analisis dan diagnosis gegar otak

Selalunya orang tidak faham dengan tepat doktor mana yang harus berjumpa dengan gegar otak. Penting untuk mempertimbangkan perkara berikut: segera berjumpa doktor. Maksudnya, setelah cedera, penting untuk memanggil pertolongan kecemasan, yang mana pakarnya akan menilai keadaan pesakit dan menentukan kepada siapa untuk membawa anak sekiranya berlaku gegar otak atau di mana dia harus dirawat di hospital. Tanda seperti itu harus ditujukan kepada pakar neurologi..

Bagaimana diagnosis gegar otak? Doktor melakukan tinjauan dan pemeriksaan, memperhatikan tanda-tanda ciri keadaan:

  • Mangsa mengalami kesakitan ketika dia mengalihkan pandangan ke sisi, dia tidak dapat membawanya ke posisi paling ekstrem.
  • Sejurus selepas kecederaan - pada jam pertama - terdapat sedikit penyempitan atau pelebaran murid. Walau bagaimanapun, mereka bertindak balas terhadap cahaya secara normal..
  • Terdapat sedikit asimetri refleks - kulit dan tendon. Mereka berbeza di sebelah kanan dan kiri. Tetapi kerana tanda ini sangat berubah-ubah, gambarnya mungkin berubah setelah diperiksa semula..
  • Dalam kedudukan yang melampau, pergerakan kembali cahaya murid diperhatikan.
  • Kegoncangan diperhatikan ketika seseorang berpose di Romberg (mata tertutup, kaki bersatu, tangan di hadapannya).
  • Doktor mungkin mengesan sedikit ketegangan pada otot leher yang hilang dalam tiga hari pertama.

Dalam proses menetapkan diagnosis, pakar dapat menggunakan kaedah berikut:

  • pemeriksaan, menyoal pesakit;
  • X-ray tulang tengkorak;
  • Imbasan CT;
  • MRI;
  • elektroensefalografi;
  • neurosonografi (kanak-kanak di bawah 2 tahun).

Rawatan gegar otak

Walaupun kecederaannya tidak terlalu parah, pertolongan cemas untuk gegaran otak melibatkan ambulans. Selanjutnya, pertolongan cemas diberikan di hospital terdekat, di mana mangsa diberi sinar-X atau CT scan kepala. Dalam tempoh akut, pesakit tinggal di jabatan bedah saraf. Walaupun terdapat gegaran ringan, perlu melakukan rehat di tempat tidur sekurang-kurangnya 5 hari. Adapun berapa banyak yang berada di hospital dengan diagnosis seperti itu, maka jika tidak ada komplikasi, pesakit akan keluar dari hospital sekitar 7-10 hari. Walau bagaimanapun, rawatan di rumah untuk gegar otak harus diteruskan untuk beberapa waktu. Di rumah, penting untuk berehat seberapa banyak yang mungkin - mental dan fizikal. Tidur lebih banyak di rumah adalah digalakkan. Sangat penting untuk mengikuti panduan ini semasa merawat gegar otak di rumah. Sesungguhnya, ia bergantung kepada pendekatan rawatan yang betul sama ada kesan negatif akan muncul pada masa akan datang..

Para doktor

Shcherbinin Vladimir Vasilievich

Moshnikova Anna Alexandrovna

Narsia Nana Nugzarovna

Ubat-ubatan

Untuk menyembuhkan gegaran kepala, terapi ubat digunakan, yang tujuannya adalah untuk menormalkan keadaan fungsional otak, melegakan gejala yang tidak menyenangkan - pening, sakit kepala, kegelisahan, dll. Apa ubat yang harus diresepkan, doktor menentukan secara individu.

Biasanya, ubat berikut diresepkan untuk orang yang mengalami gegar otak:

  • Analgesik - tablet Pentalgin, Analgin, Baralgin, Paracetamol, dll..
  • Penenang - tinwur motherwort, tincture valerian, Valocordin, Corvalol.
  • Penenang - Phenazepam, Sibazon, Nozepami dll..
  • Mereka juga mengamalkan penunjukan kursus rawatan vaskular dan metabolik untuk memulihkan fungsi otak dengan cepat dan mencegah perkembangan gejala pasca gegar otak..
  • Dalam proses pemulihan, pesakit diberi ubat vasotropik (Cavinton, Stugeron), ubat nootropik (Aminalon, Piracetam, Picamilon).
  • Mereka juga menetapkan pengambilan multivitamin.
  • Pada peringkat pemulihan, agen tonik umum diresepkan - ekstrak eleutherococcus, buah serai, akar ginseng.

Tetapi rejimen rawatan umum ditetapkan oleh doktor, oleh itu, anda tidak boleh memutuskan sendiri apa yang harus diminum dan dalam jumlah berapa. Berapa banyak rawatan yang dilakukan bergantung pada tahap kerosakan.

Prosedur dan operasi

Walaupun rawatan ubat adalah tahap penting dalam terapi umum, perkara utama dalam rawatan keadaan ini adalah menjaga rehat, rehat yang baik, dan rehat di tempat tidur. Ibu bapa, yang diberitahu oleh doktor mengenai apa yang harus dilakukan sekiranya berlaku gegaran pada anak, mesti memberi rejimen sedemikian kepada bayi selama 1-2 minggu.

Ngomong-ngomong, ada pendapat bahawa anda tidak boleh tidur setelah gegaran otak. Banyak garis panduan pertolongan cemas mengatakan bahawa seseorang tidak boleh dibenarkan tidur sebaik sahaja mengalami kecederaan sehingga dia tidak koma. Tetapi pakar moden percaya bahawa persoalan mengapa anda tidak boleh tidur tidak relevan, kerana pernyataan ini adalah mitos biasa..

Selama sebulan setelah mengalami gegar otak, anda tidak dapat melakukan kerja keras, anda harus menghadkan latihan sukan. Penting untuk membatasi membaca, menghabiskan sedikit masa di komputer dan alat lain, jangan menggunakan fon kepala.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Untuk mempercepat proses penyembuhan, anda boleh menggunakan beberapa ubat tradisional..

  • Penyerapan pudina, balsem lemon dan mistletoe. Ambil 1 sudu besar. l. setiap ramuan, tuangkan ke dalam termos dan tuangkan 2 sudu besar. air mendidih. Bersikeras sepanjang malam, minum setengah gelas 4 kali sehari.
  • Merebus wort St. John. Ia disediakan dari 2 sudu besar. l. St. John's wort dan 1 gelas air. Kaldu mesti didihkan, bersikeras dan minum 100 g tiga kali sehari.
  • Memulihkan infusi. Ambil 10 g setiap daun pudina, kerucut hop, kulit kayu buckthorn, ramuan balsem lemon dan 20 g akar valerian. Campurkan semua bahan, ambil 2 sudu besar. l. dana dan isi dengan 2 sudu besar. air mendidih. Minum 100 g beberapa kali sehari, pastikan anda mengambil infus sebelum tidur.
  • Infusi adalah ubat penenang. Anda perlu mengambil 2 sudu besar. l. herba pudina, motherwort dan lemon balm, tuangkan 1 liter air mendidih dan masukkan semalaman. Minum setengah gelas tiga kali sehari.
  • Infusi menenangkan dan memulihkan. Anda perlu mengambil kerucut hop yang sama rata, kulit kayu buckthorn, balsem lemon, akar valerian, daun birch, teh ivan, wort St. John. Tuangkan 3 sudu besar. l. koleksi ini dengan satu liter air mendidih dan biarkan selama 2 jam. Minum setengah gelas 3 kali sehari.
  • Ubat untuk insomnia. Campurkan 1 sudu besar. l. herba pudina dan 1 sudu kecil. kayu manis. Tuangkan air mendidih (1 l) dan biarkan dalam termos selama 2 jam. Minum 4 p. 100 g sehari, juga diambil sebelum tidur.
  • Campuran madu dan walnut. Kacang cincang mesti dicampurkan dengan madu dalam jumlah yang sama dan ambil ubat ini dalam 1 sudu besar. l. setiap hari selama enam bulan.
  • Debunga lebah. Adalah disyorkan untuk mengambil butirannya - setengah sudu teh sehari selama sebulan. Selepas enam bulan, ulangi.
  • Sebaiknya tidur di atas bantal dengan ramuan yang menenangkan - pudina, balsem lemon, lovage, semanggi.

Pertolongan cemas

Sekiranya seseorang cedera dan tidak sedarkan diri atau menunjukkan tanda-tanda disorientasi, ambulans harus segera dipanggil.

  • Mangsa yang tidak sedarkan diri mesti diletakkan di sebelah kanan, dengan kaki dan siku dibengkokkan dan permukaannya tegap. Kepala harus dimiringkan ke belakang dan dipusingkan ke tanah untuk memastikan kebolehtelapan udara yang baik dan mencegah banjir semasa muntah. Anda tidak harus membalikkan pesakit lagi dan cuba menentukan seberapa parah dia terluka. Lebih baik menunggu doktor.
  • Sekiranya seseorang berdarah, hentikan dengan pembalut.
  • Mangsa yang sedar harus ditempatkan dalam kedudukan mendatar, kepalanya harus sedikit diangkat. Adalah perlu untuk mengawasi keadaannya, kerana jangka waktu kesejahteraan yang sepatutnya dapat diganti dengan manifestasi gejala serius yang tajam.
  • Penting untuk berjumpa pakar, walaupun kecederaannya kelihatan kecil.

Pencegahan

Peraturan pencegahan berikut harus dipatuhi:

  • Gunakan peralatan pelindung dan patuhi peraturan keselamatan semasa bermain sukan.
  • Gunakan tali pinggang keledar semasa perjalanan dengan kereta.
  • Bawa anak-anak hanya di tempat duduk kereta.
  • Berhati-hati di rumah untuk mengelakkan jatuh dan cedera..
  • Menguatkan imuniti.

Pada kanak-kanak

Gegar otak pada kanak-kanak adalah keadaan yang serius. Sekiranya kanak-kanak menunjukkan gejala yang dinyatakan di atas setelah cedera, adalah mustahak untuk berjumpa doktor dengan segera. Sebagai tambahan, seperti yang diperhatikan oleh pakar pediatrik Komarovsky dan pakar lain, ibu bapa harus mengambil kira bahawa gejala yang membimbangkan dapat berkembang pada siang hari setelah kecederaan. Oleh itu, adalah penting untuk mempertimbangkan keadaan bayi dengan teliti..

Anda tidak boleh menggunakan kaedah rawatan sendiri. Apa yang harus dilakukan dan rejimen rawatan yang harus digunakan hanya ditentukan oleh doktor. Terapi biasanya dijalankan di hospital untuk memantau keadaan anak dan mencegah kemungkinan akibatnya. Dengan pendekatan rawatan yang betul, keadaan anak kembali normal dalam masa 3 minggu.

Diet

Diet untuk sistem saraf

  • Kecekapan: kesan terapeutik selepas 2 bulan
  • Masa: sentiasa
  • Kos makanan: 1700-1800 rubel seminggu

Pemakanan dalam tempoh rawatan dan pemulihan harus betul - anda perlu makan makanan ringan, jangan makan berlebihan, agar tidak membebankan badan juga. Menu harus didominasi oleh sayur-sayuran dan buah-buahan segar, makanan rebus atau hidangan kukus.

Semasa tempoh pemulihan, penting untuk memberi tubuh bahan seperti:

  • Vitamin B - mereka menormalkan fungsi sistem saraf. Menu harus merangkumi hati, kacang, asparagus, telur, kekacang, roti gandum, ikan.
  • Zat besi - diperlukan untuk penyerapan vitamin kumpulan normal. Anda harus makan soba, oatmeal, bubur gandum, kekacang, bayam, daging ayam.
  • Lecithin - meningkatkan fungsi otak. Bahan ini terdapat dalam daging unggas, telur, hati.
  • Kalium - Penting untuk menambah kalium sekiranya seseorang diberi ubat diuretik. Ia terdapat dalam aprikot kering, produk tenusu, kacang, kismis, kekacang.
  • Vitamin C - meningkatkan daya tahan tekanan. Ia terdapat di pinggul mawar, kismis, buah sitrus, viburnum, kubis, dll..
  • Magnesium - melindungi tubuh daripada tekanan. Terkandung dalam kacang, millet, soba, rumput laut, kekacang.

Akibat dan komplikasi

Penting untuk difahami bahawa akibat gegar otak kadang-kadang diperhatikan walaupun beberapa tahun setelah seseorang mengalami trauma. Selalunya, komplikasi muncul selepas gegaran pada kaki. Sekiranya tidak dirawat dengan betul, risiko komplikasi tersebut juga meningkat dengan ketara..

Apakah akibatnya selepas gegar otak? Sebagai akibat jangka pendek, manifestasi seperti itu mungkin:

  • Sakit kepala yang teruk. Sebagai peraturan, gejala seperti itu hilang dalam 2-4 minggu, bergantung pada tahap penyakit. Terutama kesakitan yang teruk berlaku pada mereka yang menderita hipertensi. Apa yang harus dilakukan jika kepala sakit selepas tempoh ini, doktor menentukan setelah pemeriksaan tambahan.
  • Kerosakan memori, tumpuan, gangguan. Pada seorang kanak-kanak, manifestasi ini boleh menyebabkan kemerosotan prestasi sekolah..
  • Pening.
  • Pening dan muntah.
  • Mengantuk, keletihan teruk, kelemahan.
  • Kesukaran menulis dan membaca.

Bahaya manifestasi seperti itu bergantung pada tempohnya. Adalah penting bahawa mereka secara beransur-ansur hilang selama 3-4 minggu. Jika tidak, pemeriksaan dan rawatan tambahan akan diperlukan..

Gegar otak pada orang dewasa dan kanak-kanak boleh menyebabkan manifestasi akibat jangka panjang yang berlaku setelah beberapa bulan atau tahun:

  • Sindrom Postconcussion - sebagai peraturan, berkembang pada orang dewasa dan kanak-kanak yang belum mendapat rawatan yang mencukupi untuk penyakit ini. Dalam keadaan ini, sakit kepala, pening, gangguan tidur, kegelisahan teruk, gangguan konsentrasi, gangguan kognitif, VSD, sawan epilepsi, keletihan teruk semasa latihan normal ditunjukkan.
  • Epilepsi pasca trauma - trauma adalah faktor yang memprovokasi epilepsi, jika seseorang mempunyai kecenderungan untuk itu. Selalunya, doktor menghadapi kesukaran untuk mengesan hubungan sebab-akibat sekiranya pesakit berpaling kepada mereka dalam keadaan sedemikian..
  • Perubahan keperibadian - seseorang mungkin menunjukkan keagresifan, kebencian, kesal, dan lain-lain. Dia sedang dalam keadaan tidak baik, sering timbul kemarahan atau euforia.
  • Gangguan kognitif - ingatan merosot, keletihan tinggi diperhatikan. Seseorang mungkin mengalami penurunan kosa kata dan asas pengetahuan..
  • Dystonia Vegeto-vaskular - gangguan vegetatif berkembang. Terganggu oleh sesak nafas, sakit kepala, takikardia, berpeluh, tekanan darah meningkat.
  • Akibat selebihnya boleh menjadi neurosis, psikosis, persepsi alkohol yang tidak mencukupi oleh tubuh, peningkatan pengeluaran cecair serebrospinal, penurunan pengeluaran cecair serebrospinal.

Apabila komplikasi seperti itu muncul, doktor menetapkan ubat yang diperlukan dan kaedah rawatan lain..

Ramalan

Bergantung pada keparahan kecederaan dan gegaran otak. Dengan tahap yang ringan, prognosis adalah baik. Dalam kes yang teruk, pesakit boleh mati tanpa rawatan dan rawatan yang mencukupi.

Dalam beberapa kes, akibat kecederaan diperhatikan dalam jangka masa yang lama. Menurut statistik perubatan, komplikasi diperhatikan pada sekitar 3% mangsa.

Senarai sumber

  • Penyakit Sistem Saraf. Panduan untuk doktor. / Ed. prof. N.N. Yakhno, prof. D.R.Shtulman. - M.: Perubatan, 2001.-- T. 1. - S. 711.-- 744 p..
  • Zhulev N.M., Yakovlev N.A. Kecederaan otak traumatik kecil dan akibatnya. M., 2004.
  • Sarkisyan B.A., Bastuee N.V. Gegar otak. Novosibirsk: Sains, 2000.
  • V. V. Khozyaine Akibat jangka panjang kecederaan kraniocerebral tertutup (perbandingan PEG klinikal dan CT). Dis.... Cand. sayang. sains. Kiev, 1988.

Pendidikan: Lulus dari Rivne State Basic Medical College dengan ijazah di Farmasi. Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vinnitsa yang diberi nama M.I. Pirogov dan magang di pangkalannya.

Pengalaman kerja: Dari tahun 2003 hingga 2013 - bekerja sebagai ahli farmasi dan ketua kios farmasi. Dia dianugerahkan dengan sijil dan penghargaan selama bertahun-tahun kerja teliti. Artikel mengenai topik perubatan diterbitkan dalam penerbitan tempatan (surat khabar) dan di pelbagai portal Internet.

Apakah akibat gegar otak jika tidak dirawat?

Akibat gegar otak muncul sejurus selepas kecederaan atau setelah beberapa tahun. Mereka akut atau kronik. Dikaitkan dengan perkembangan penyakit yang kompleks, berlakunya gangguan pada motor, sfera intelektual, gangguan emosi.

Gegaran otak

Trauma sederhana akibat pukulan ke kepala dalam kemalangan, semasa bertengkar, jatuh atau melakukan latihan sukan kadang-kadang menyebabkan perubahan lokasi otak di tengkorak. Bahan kelabu bertembung dengan dinding dalaman tulang kepala dan kembali ke tempatnya. Pada masa yang sama, beberapa sel saraf tidak mengikuti pergerakan dan peregangan atau pecah.

Baca juga mengenai topik ini

Hasilnya adalah:

  • kekurangan zat makanan sel;
  • kerosakan vaskular;
  • penampilan jurang kecil;
  • kemurungan aktiviti otak;
  • pembentukan hematoma.

Dengan gegar otak, perubahannya dapat dibalikkan, tetapi dalam kes-kes yang sangat teruk dan jika tidak ada rawatan yang tepat, mereka membawa kepada akibat negatif dan menyebabkan patologi teruk.

Gejala

Kesakitan di kepala, loya, pucat, gangguan tidur adalah antara tanda utama gegar otak. Keterukan manifestasi mereka menunjukkan tiga darjah kecederaan. Ijazah pertama dapat dicirikan oleh kehilangan kesedaran yang singkat. Pesakit bertukar pucat, hilang waktu dan tempat, melihat lalat di depan matanya. Kedua-dua ucapan dan pergerakan terpelihara. Biasanya, dengan gejala seperti itu, hanya sedikit orang yang memikirkan mengapa gegar otak itu berbahaya..

Dengan darjah seterusnya, kehilangan kesedaran bertahan lebih lama. Pesakit muntah, dia mengadu masalah penglihatan, pendengaran, perasaan tertegun, kelesuan. Pinggang mati rasa. Seseorang untuk beberapa waktu kehilangan kawalan terhadap apa yang berlaku, tidak memahami di mana dia berada dan apa yang berlaku kepadanya.

Dengan gegaran kuat, mereka bercakap mengenai darjah tiga. Kehilangan kesedaran berlaku untuk masa yang lama. Setelah sedar kembali, seseorang tidak ingat apa yang berlaku. Dia mual, dia mengadu pening, lemah, mungkin kehilangan keseimbangan. Muntah muncul, ada suara di telinga, kegelapan muncul di depan mata. Kadang kala gejala tidak segera muncul. Sebagai contoh, dengan pertumbuhan hematoma atau edema setelah keadaan yang agak stabil, kepala mula sakit teruk, pengsan berlaku.

Rawatan

Untuk rawatan gegar otak, terutamanya ubat-ubatan digunakan. Pilihan taktik bergantung pada hasil diagnostik, termasuk radiografi, pengimejan resonans terkomputer atau magnetik, dan elektroensefalografi. Pesakit ditunjukkan berunding dengan pakar oftalmologi. Ubat diresepkan dengan mengambil kira hasil diagnostik.

Rawatan kompleks ditetapkan, yang merangkumi ubat-ubatan terhadap:

  1. Sakit kepala dan pening. Pertama sekali, ia adalah Baralgin atau Analgin. Dengan sensasi kesakitan yang kuat, Pentalgin, Medalgin, Maxilgan, Ketorolac, Tanakan diresepkan.
  2. Loya. Tentukan Cerucal, Metoclopramide. Ubat digunakan hanya apabila terdapat tanda-tanda mual dan muntah.
  3. Gangguan tidur. Gangguan perlu dirawat dengan ubat-ubatan yang meliputi ginseng, echinacea, eleutherococcus. Untuk insomnia, Phenobarbital ditetapkan. Corvalol, motherwort akan membantu menenangkan.
  4. Gangguan psikoemosi. Nosepam terpakai, Phenazepam, Dormiplant.
  5. Tekanan meningkat, edema. Diuretik ditetapkan: Diacarb, Arifon, Veroshpiron.
  6. Gangguan pemakanan sel otak. Sapukan Nootropil, Piracetam. Untuk tujuan perubatan, Glycine diresepkan.
  7. Kerapuhan dan penurunan keanjalan saluran darah. Gunakan Actovegin, Dexamethasone, Vasotropin.
  8. Avitaminosis dan kelemahan. Pengambilan asid folik, vitamin B, C, magnesium, fosforus. Preskripsi Centrum, Cogitum, Vitrum.
  9. Aterosklerosis. Preskripsi Atorvastatin, Simvastatin, Rosuvastatin.

Kesan

Gegar otak boleh membawa pelbagai akibat. Sebabnya adalah kerosakan itu sendiri, tindakan yang salah segera setelah kecederaan, taktik rawatan yang salah dipilih. Sebilangan kesan gegar otak muncul sejurus selepas gegar otak. Yang lain - di masa depan yang jauh, ketika orang itu sudah lupa tentang trauma.

Yang awal termasuk ensefalopati pasca trauma, meningitis, sindrom pasca gegar otak. Untuk jauh - gangguan emosi, dystonia vegetatif-vaskular, gangguan intelektual, vestibulopati pasca trauma, sakit kepala. Yang paling teruk adalah akibat yang berkaitan dengan luka organik.

Ensefalopati pasca trauma

Patologi menyembunyikan kompleks gangguan yang mempengaruhi seluruh otak atau kawasannya. Sebagai peraturan, mereka disertai dengan gangguan ingatan, pemikiran, tingkah laku. Pesakit cepat bekerja, menjadi impulsif, menangis. Tekanan atau tekanan mental yang kuat membawa kepada pencerobohan, neurosis. Gegaran anggota badan diperhatikan, gaya berjalan yang bergegar muncul.

Perubahannya boleh menjadi teruk, dengan penurunan fungsi otak secara beransur-ansur. Kadang-kadang gejala tidak muncul dengan segera, tetapi setelah beberapa tahun. Beberapa penyelidik percaya bahawa ensefalopati pasca trauma berlaku pada 60-70% orang yang mengalami trauma teruk atau sederhana.

Seperti bentuk ensefalopati, tahap keparahan 3 darjah adalah ciri khas untuk ensefalopati pasca trauma. Dengan gangguan ringan berlaku, terutamanya berkaitan dengan peningkatan keletihan, gangguan tidur, dan sikap tidak peduli. Dengan rata-rata, insomnia, kemurungan muncul, pemikiran dan ingatan merosot, dan sakit kepala berterusan. Parah disertai dengan kejang, gangguan alat vestibular, kelumpuhan, demensia.

Meningitis

Akibat yang paling teruk pada seseorang yang mengalami gegar otak adalah keradangan pada lapisan otak. Ia berlaku kerana jangkitan mereka dengan staphylococci, streptococci, Klebsiella dan bakteria lain.

Pada orang yang mengalami kecederaan otak traumatik, meningitis berkembang secara purata dalam 3% kes. Ia berlaku semasa pukulan otak, patah tulang, kecederaan. Fokus terletak di kawasan yang terjejas.

Mekanisme pengembangan mencadangkan 2 cara. Patogen secara langsung memasuki ruang subarachnoid akibat trauma terbuka, edema, genangan cecair serebrospinal, atau pembedahan. Ia menembusi ke dalam membran melalui dinding kapal yang diubah.

Epilepsi, hidrosefalus, demensia, kematian boleh menjadi akibat meningitis yang teruk..

Sindrom pasca gegar otak

Menurut penyelidik, sindrom pasca gegar otak berlaku pada separuh daripada mereka yang terkena kecederaan otak traumatik. Ia dicirikan oleh sakit kepala yang teruk, gangguan tidur, suasana hati yang tidak baik, kegelisahan yang tidak masuk akal, keletihan yang cepat terkumpul, gangguan. Pesakit mengalami perubahan mood secara tiba-tiba, apatis, kemurungan. Anak itu mengalami tangisan, kecenderungan untuk merengek. Mengurangkan ketahanan terhadap alkohol. Secara vegetatif dimanifestasikan oleh menggigil, berpeluh sekejap, berdebar-debar.

Gejala boleh muncul dalam masa enam bulan, tetapi dalam 12% kes, tanda-tanda sindrom pasca gegaran diperhatikan sehingga satu tahun. Adalah mustahil untuk menjalin hubungan langsung antara keparahan kecederaan dan kemunculan komplikasi ini. Penyelidik juga tidak dapat menerangkan secara tepat sifat kejadiannya. Sebab utama adalah teori psikogenik, bagaimanapun, dalam kira-kira 10% kes, keabnormalan organik didapati pada pesakit.

Faktor utama yang membawa kepada kemunculan sindrom pasca gegar otak adalah:

  1. Ciri psiko-emosi. Kegelisahan, ketidakstabilan emosi, penambahbaikan trauma, mood buruk, kemurungan.
  2. Penyakit kronik. Dystonia Vegeto-vaskular, penyakit saluran gastrousus, patologi darah.
  3. Keadaan sosial. Masalah dalam kehidupan seharian, kekacauan menyebabkan peningkatan beberapa keperibadian. Berusaha mendapatkan pembayaran insurans.
  4. Tindakan pegawai perubatan. Menilai semula tahap kecederaan dan akibatnya.

Dystonia Vegeto-vaskular

Permulaan penyakit ini ditangguhkan. Tanda-tanda VSD boleh muncul pada remaja atau orang dewasa setelah beberapa tahun. Patologi dikaitkan dengan gangguan pada nada vaskular, sering muncul sebagai akibat dari gegaran pada kaki.

Gejala penyakit ini berbeza-beza. Ia menampakkan diri dalam pelanggaran irama jantung, peningkatan degupan jantung, pucat pada kulit, gangguan tidur, ketidakhadiran, rasa sakit di kepala, ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian pada sesuatu untuk jangka masa panjang. Pesakit sering mengalami tekanan darah tinggi atau rendah.

Dalam bidang psiko-emosi, kerengsaan, kecenderungan serangan panik, dan bunuh diri diperhatikan. Pesakit mungkin mengalami apatis, kemurungan.

Patologi selalunya kronik.

Vestibulopati pasca trauma

Sindrom ini muncul kerana gangguan pada fungsi alat vestibular. Ia dicirikan oleh disorientasi, mual, tinitus, pening yang tidak hilang untuk waktu yang lama atau yang tiba-tiba muncul tanpa sebab. Mungkin terdapat episod putaran mata sukarela, gegaran lengan dan kaki. Pesakit mungkin mengalami serangan panik.

Tanda-tanda patologi yang serupa dapat menampakkan diri dengan komplikasi keributan lain, oleh itu, untuk membezakan penyakit ini, diperlukan diagnosis yang tepat.

Gangguan emosi

Perubahan bergantung pada kawasan otak yang terjejas. Mereka dimanifestasikan dalam pemiskinan emosi, peningkatan kemampuan diri, kemarahan, pencerobohan, dan hipokondria yang tidak biasa bagi seseorang. Gejala utama boleh digabungkan menjadi pelanggaran berikut:

  1. Spontaniti dan kekurangan motivasi sendiri. Sekiranya hemisfera kiri dan zon frontal terjejas, pesakit kehilangan motivasi.
  2. Euforia. Tampaknya penghinaan, kecerobohan, bicara, kurang memahami perlunya menjaga jarak dengan orang di sekitar. Aktiviti didorong oleh faktor rawak.
  3. Kemarahan. Patologi dicirikan oleh ledakan kemarahan dan pencerobohan yang tidak bermotivasi secara tiba-tiba. Penyebab utama adalah luka di dahi atau pelipis.
  4. Kemurungan. Ia berlaku terutamanya dengan lebam zon temporal kanan. Tindakan diperlahankan, di wajah - kesedihan, kesedihan. Pesakit mungkin cemas, apatis. Gangguan ini disertai oleh gangguan ingatan, perhatian.

Gangguan Intelektual

Penyebab utama gangguan fungsi kognitif adalah kematian neuron di pelbagai bahagian korteks serebrum. Seseorang kehilangan keupayaan untuk berfikir secara logik, menganalisis peristiwa dan tindakannya, tidak dapat mengaitkannya dengan kenyataan. Berhenti untuk memahami dan memahami maklumat baru.

Patologi dicirikan oleh penurunan ingatan - pesakit melupakan seluruh peristiwa dalam hidupnya, dalam kes lain - apa yang baru dia lakukan.

Kesukaran menumpukan perhatian. Penderitaan, ucapan menjadi miskin.

Sakit kepala

Sakit kepala adalah perkara biasa selepas gegar otak. Sensasi menyakitkan timbul dengan segera atau selepas beberapa ketika. Mereka muncul kerana hematoma, dalam kes ini, rasa sakit berlaku di tempat yang ditentukan dengan ketat. Dengan pendarahan, ia lebih meluas. Disertai dengan kejang, paresis.

Sifat kesakitan boleh menjadi membosankan, berdenyut-denyut, obsesif. Muncul lebih kerap pada waktu petang, menyerang leher, belakang kepala. Ia disertai dengan kerengsaan, keletihan yang meningkat, cuaca buruk, perubahan iklim.

Pencegahan akibat

Komplikasi boleh menjadi teruk. Mereka muncul jika gegar otak tidak dirawat tepat pada waktunya, preskripsi perubatan tidak diikuti, dan rejimen yang disarankan tidak dipatuhi. Sebaiknya elakkan beban berat, tekanan, sekurang-kurangnya selama setahun. Terapi senaman, berjalan kaki di alam akan membantu mengatasi akibatnya.

Akibat gegar otak, walaupun yang kecil, boleh mengubah gaya hidup seseorang dengan ketara. Mereka dikaitkan dengan gangguan dalam bidang emosi, kecerdasan. Menyebabkan demensia, lumpuh. Rawatan dan kepatuhan yang betul terhadap langkah pencegahan akan membantu mengatasinya..


Artikel Seterusnya
Cara merawat vaskulitis