Asas gaya hidup sihat. 1. Untuk pelaksanaan pergerakan dalam tubuh manusia dari hari-hari pertama perkembangannya, ia terbentuk:


1. Untuk pelaksanaan pergerakan dalam tubuh manusia, dari hari-hari pertama perkembangannya, ia terbentuk:

a) sistem saraf pusat;

b) sistem kardiovaskular;

c) sistem muskuloskeletal.

2. Sistem muskuloskeletal merangkumi:

a) sistem peredaran darah;

b) sistem rangka dan otot;

c) sistem kardiovaskular.

3. Perkembangan penuh sistem muskuloskeletal manusia berakhir:

4. Ketidakaktifan fizikal adalah:

a) kekurangan pergerakan;

b) pergerakan berlebihan;

c) ketegangan fizikal badan.

5. Akibat daripada kekurangan pergerakan adalah:

a) gangguan ingatan dan perhatian;

b) kemerosotan peredaran darah, pernafasan dan pencernaan;

c) memperburuk tidur;

d) penurunan kekuatan pengecutan otot;

e) penghentian pertumbuhan yang lengkap;

f) peningkatan prestasi;

g) kehilangan pendengaran separa;

h) penurunan aktiviti mental dan fizikal.

6. Kelengkungan tulang belakang ke sebelah kanan atau kiri adalah:

a) penyakit tulang kerangka;

c) penyakit otot.

7. Peraturan apa yang harus dipatuhi ketika bekerja sambil duduk untuk menjaga postur badan yang betul?

a) duduk sehingga dada terletak di tepi meja;

c) duduk dengan siku kiri anda di atas meja;

d) bahu harus berada pada tahap yang sama;

e) dada dan kepala harus dijaga lurus, hanya membongkok sedikit ke hadapan;

f) duduk di meja, kepala harus dimiringkan sedekat mungkin ke satah (penutup) meja;

g) kaki hendaklah dilanjutkan di bawah meja dan bersandar di lantai dengan tumit;

h) kaki harus dibengkokkan di lutut pada sudut yang betul, dan kaki harus bersandar di lantai;

i) tangan hendaklah terletak bebas di atas meja.

8. Senaraikan apa yang perlu anda gunakan untuk membawa peralatan sekolah supaya tidak ada kelengkungan tulang belakang dan ada postur yang betul:

b) beg galas sekolah;

Pilihan 2

Tarikh penerbitan: 2014-12-11; Baca: 8838 | Pelanggaran hak cipta halaman

Sebab-sebab perkembangan ketidakaktifan fizikal dan bagaimana menanganinya

Ketidakaktifan fizikal adalah patologi, yang mana terdapat kerosakan dalam kerja semua sistem utama badan - pernafasan, pencernaan, peredaran darah. Ciri khas dari keadaan ini adalah penurunan aktiviti motor dan, akibatnya, penurunan kontraktilitas otot..

Sekiranya beberapa dekad yang lalu patologi ini jarang berlaku, sekarang hypodynamia merangkumi peningkatan peratusan populasi. Banyaknya alat, automasi tenaga kerja, semakin banyak kereta peribadi menyebabkan seseorang mula bergerak kurang, menghabiskan sebahagian besar hari di belakang monitor atau memandu.

Doktor mengatakan bahawa ketidakaktifan fizikal adalah hasil pembebasan seseorang dari keperluan untuk melakukan kerja fizikal. Tetapi bahaya utama patologi bukan terletak pada kebiasaan kemudahan, tetapi pada hakikat bahawa ketidakaktifan fizikal menimbulkan gangguan metabolik dan hematopoietik, yang menyebabkan perkembangan penyakit kardiovaskular.

Faktor-faktor risiko

Hypodynamia sering dan wajar disebut "penyakit abad XXI." Kemajuan teknologi telah memberi kita banyak penemuan yang selesa. Kami bergerak di sepanjang jalan bukan dengan berjalan kaki, tetapi dengan kereta, kami tidak melakukan perjalanan dengan laluan pejalan kaki, tetapi dengan kapal terbang dan kereta api, kami naik ke tingkat atas dengan lif, bukan dengan tangga.

Penghantar pengeluaran melakukan kerja fizikal untuk kita, perkakas rumah dijaga di rumah. Manusia moden tidak mempunyai keperluan mendesak untuk banyak bergerak. Ini menolong kita merasa selesa, dan pada masa yang sama, ini mengecam kita untuk tidak aktif. Ketidakaktifan fizikal adalah penyakit gaya hidup yang tidak bergerak. Faktor utama perkembangannya adalah:

  • Aktiviti fizikal terhad;
  • Beban motor dan kuasa yang tidak mencukupi pada otot.

Gambar klinikal

Untuk hypodynamia, perkembangan secara beransur-ansur adalah ciri, iaitu, gejala patologi muncul pada pesakit tidak segera, tetapi secara berkala. Penyakit gaya hidup yang tidak bergerak mula menampakkan diri dalam bentuk perasaan tidak peduli yang semakin meningkat, keletihan yang cepat, penurunan keupayaan kerja yang ketara, gangguan pada kualiti tidur, penampilan kegelisahan, kerengsaan, dan agresif. Dengan perkembangan penyakit ini, gejala bertambah buruk - sakit kepala berkala bermula, risiko patah tulang meningkat, berat badan meningkat, sesak nafas diperhatikan, dan sakit belakang bertambah buruk. Pada sesetengah wanita, hypodynamia memprovokasi perkembangan anorgasmia, dan pada lelaki, disfungsi ereksi..

Berdasarkan klasifikasi penyebab gangguan ini, terdapat 7 jenis hypodynamia:

Sekolah

Ketidakaktifan fizikal selalunya merupakan akibat gaya hidup atau keadaan di mana seseorang mendapati dirinya. Oleh itu, pada pelajar sekolah, ini disebabkan oleh kekurangan beban motor sepenuhnya di sekolah dan pembinaan pendekatan pengajaran pengajaran jasmani yang salah, yang bertujuan untuk melepasi standard yang tidak masuk akal, dan bukan pada perkembangan motorik anak yang sepenuhnya..

Fisiologi

Secara fisiologi, pergerakan seseorang dapat dibatasi oleh penyakit genetik atau anomali perkembangan.

Klinikal

Penyebab klinikal boleh "tidak bergerak" kerana perkembangan penyakit sistem muskuloskeletal, kecederaan, yang mana pesakit harus tinggal di tempat tidur atau mengehadkan pergerakannya. Pneumonia, patah kaki, atau lebih teruk lagi, kecederaan pada tulang belakang dapat secara kekal terbaring atau menyekat pergerakan.

Dalam kes ini, rejimen adalah petunjuk perubatan, namun, kesan sampingannya adalah perkembangan ketidakaktifan fizikal, dengan akibat yang kemudiannya anda harus bertengkar..

Klimatogografi

Sukar untuk menangani ketidakaktifan iklim dan geografi - apabila keadaan cuaca yang semakin buruk memaksa bergerak kurang.

Penduduk garis lintang, di mana sejuk, sejuk dan hujan salji adalah perkara biasa, disesuaikan dengan cara hidup ini. Sebagai contoh, di kalangan masyarakat utara, keperluan untuk bergerak melalui salji salji tinggi disediakan oleh penggunaan makanan berkalori tinggi, yang meliputi kos tenaga badan.

Tetapi penduduk lintang sederhana lebih suka duduk di rumah semasa cuaca buruk, dan ini juga menjadi faktor perkembangan patologi.

Kebiasaan dan profesional

Mungkin kaedah termudah untuk menangani ketidakaktifan fizikal, yang disebabkan oleh tabiat harian atau tugas profesional. Terdapat senarai profesi di mana alasan untuk tidak aktif bukanlah kebiasaan sederhana "melekat" di depan monitor komputer, tetapi keadaan kerja yang tidak dapat dielakkan.

Contohnya, pemandu atau pemandu, pekerja pusat panggilan atau pemandu teksi selalu terikat dengan tempat kerja dan kadang-kadang tidak mungkin melakukan pemanasan biasa tepat pada waktunya. Tetapi kebiasaan sehari-hari mudah diubah, dan orang-orang dengan pekerjaan tidak aktif dapat disarankan untuk lebih memperhatikan aktiviti fizikal di rumah..

Sekiranya pada awal abad yang lalu hampir keseluruhan operasi mekanik dalam industri dan kehidupan seharian dilakukan dengan mengorbankan kekuatan fizikal seseorang (94 - 96%), hari ini jumlahnya hanya 1%. Fakta ini sering melucutkan pilihan manusia dan "melumpuhkan "nya.

Sejarah perkembangan penyakit ini

Setengah abad yang lalu, hanya orang kurang upaya yang terpaksa menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Tetapi sejak lima puluh tahun yang lalu, keadaan telah berubah dengan cepat. Jadi, sebagai contoh, buruh fizikal seseorang di perusahaan perkilangan digantikan oleh mesin automatik. Banyak teknologi telah muncul dalam kehidupan seharian yang dapat memfasilitasi kebimbangan harian..

Dan hari ini orang telah mendapat peluang untuk menguruskan kehidupan mereka tanpa meninggalkan rumah mereka. Kita boleh memesan makan malam dari restoran atau rumah pizza, walaupun beberapa tahun yang lalu mungkin memerlukan beberapa jam untuk membeli makanan dan 1-2 jam untuk memproses makanan untuk memasak. Mesin basuh telah sepenuhnya menggantikan lembangan besar dari kehidupan seharian kita, dan sapu rumah tangga biasa dan pembersih menggantikan pengganti pembersih vakum..

Bentuk

Ketidakaktifan fizikal adalah akibat dari ketidakaktifan, yang dapat mewujudkan dirinya dalam bentuk berikut:

  • Nosogenik - apabila kekurangan pergerakan disebabkan oleh keadaan terpaksa, seperti penyakit. Terdapat senarai penyakit di mana rehat dan rehat di tempat tidur adalah prasyarat untuk pencegahan komplikasi.
  • Industri dan isi rumah - apabila seseorang bergerak sedikit kerana tugas profesional atau tabiat rumah tangga. Baik sopir, yang berada di tempat duduk pemandu selama 12 jam, dan orang yang menghabiskan waktu malam di depan TV di sofa - kedua-duanya sama-sama terdedah kepada pendiam industri dan domestik.
  • Umur - orang yang lebih tua bergerak kurang. Ia disebabkan oleh atrofi otot dan tendon dan penurunan daya hidup..
  • Iatrogenik - berlaku kerana rehat di tempat tidur yang berpanjangan.

Selalunya kejadian hypodynamia adalah akibat daripada gangguan mental, keadaan kemurungan dan hipokondria. Penurunan aktiviti fizikal adalah reaksi semula jadi tubuh, yang masuk ke mod "penjimatan tenaga" dan mengurangkan penggunaan tenaga. Dalam kes seperti itu, aktiviti fizikal adalah membantu menindas banyak reaksi psikosomatik..

Adakah penyakit ini sebenarnya boleh dipersalahkan?

Bagi mereka yang mempunyai keraguan tentang fakta bahawa gangguan kesihatan fizikal dan psikologi disebabkan oleh ketidakaktifan fizikal, kami akan mempertimbangkan beberapa fakta yang tidak dapat disangkal.

Pertama, anda boleh memastikan bahawa pendapat ini betul dengan melihat kehidupan atlet atau orang yang selalu terlibat dalam sukan. Kecepatan hidup mereka jauh lebih pantas daripada mereka yang mengeluh kerana kekurangan masa yang berterusan dan menikmati semua faedah peradaban. Mereka dengan mudah bangun setelah tidur malam, berlari pagi dan dengan semangat memulakan tugas harian mereka. Lebih-lebih lagi, orang seperti ini mempunyai kesihatan yang sangat baik. Ketidakaktifan fizikal menjadikan orang bukan sahaja lemah secara fizikal, tetapi ia sendiri adalah penyebab banyak penyakit..

Kedua, jika kita memerhatikan tingkah laku anak-anak kecil yang selalu bergerak, kita akan mula iri kepada mereka. Mereka penuh tenaga dan kekuatan, dan jika kita dapat memanfaatkan potensi mereka, maka dalam sehari kita akan mempunyai masa untuk menyelesaikan semua perkara yang dirancang untuk bulan itu. Tetapi, sayangnya, kita sudah seperti itu dan pada usia yang sedar kita sendiri mengurangkan aktiviti otot kita ke tahap minimum..

Oleh itu, ternyata sebahagian besar umat manusia diserang oleh "penyakit peradaban" - ketidakaktifan fizikal. Setiap orang mempunyai alasan tersendiri untuk ini, tetapi semuanya didasarkan pada fakta bahawa kemajuan teknikal yang berguna telah membuat kita tidak berfaedah..

Kesan pada organ dan sistem

Apa yang boleh menjadi akibat hypodynamia? Bahkan hasil gaya hidup yang sangat berbahaya adalah mungkin, walaupun mekanisme mereka tidak begitu jelas. Fungsi utama yang dilakukan pergerakan untuk tubuh kita adalah mengaktifkan dan "menjaga kadar" metabolisme.

Sekiranya tubuh belajar bagaimana "mempercepat" metabolisme tenaga, ia akan dapat menggunakan lemak dan karbohidrat sebagai sumber tenaga, ketika berehat atau bergerak. Tidak perlu dikatakan, kesihatan mental, latar belakang emosi, dan harga diri bergantung kepada ini..

Pada tulang

Kerana kekurangan pergerakan, cairan bertakung di tisu, pelanggaran keseimbangan air-garam. Air mengalir mineral dari tulang, sementara deposit garam terkumpul di sendi dan pertumbuhan tisu tulang, yang selanjutnya menyekat pergerakan.

Pada sistem otot

Sekiranya pergerakan tidak mencukupi, usaha otot dilakukan dengan beban yang lebih sedikit pada alat otot. Otot kekurangan beban, metabolisme tenaga terganggu, dan dengan itu keanjalan serat otot menurun. Ini mengurangkan prestasi keseluruhan.

Otot-otot leher dan punggung mampu menahan ketidakaktifan otot-otot leher dan punggung lebih lama daripada yang lain, otot-otot perut paling tidak mampu menahan. Atrofi otot menimbulkan perasaan kurang latihan fizikal, mengganggu keseimbangan air-garam.

Di hati

Ia mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap fungsi sistem kardiovaskular akibat pelanggaran interaksi graviti. Sebagai contoh, kekuatan pengecutan jantung berkurang kerana penurunan jumlah darah vena yang kembali ke atria. Akibatnya, nada otot jantung menurun, dan jumlah darah yang beredar berkurang..

Di kapal

Darah bertakung di pembuluh dan kapilari, nada pembuluh darah, yang seharusnya "menggerakkan" jumlah darah yang jauh lebih kecil, menurun, tekanan darah turun, tisu kekurangan bekalan oksigen, kelaparan asid dan gangguan metabolik umum terjadi akibat genangan darah dan limfa.

Pada sistem pernafasan

Aktiviti fizikal mempengaruhi paru-paru sebagai senaman lengkap. Bermain sukan menyumbang kepada pengembangan jumlah berguna mereka, tetapi kekurangan pergerakan menyebabkan penurunan. Dengan sedikit beban yang dapat dilihat, ada rasa sesak nafas dan kekurangan udara.

Pertukaran gas alveolar terjejas. Darah yang tidak jenuh tidak menyuburkan tisu, menyebabkan kelemahan dan keletihan otot. Pingsan dan pening menjadi teman biasa seseorang yang tidak banyak bergerak - terutamanya dalam situasi aktiviti fizikal yang kritikal.

Pada kelenjar endokrin

Ketidakaktifan fizikal dan akibatnya tidak kurang merosakkan sistem endokrin. Pengeluaran hormon terganggu, dan memandangkan kekurangan aktiviti sering menyebabkan gangguan pemakanan, maka dalam kombinasi ini menyebabkan gejala bertambah buruk. Ini penuh dengan kegemukan, libido terjejas, dan untuk tubuh yang tumbuh - bahkan kelewatan perkembangan..

Pada sistem saraf

Kerana tahap interkoneksi yang tinggi di dalam badan kita, sistem saraf, yang mengatur semua proses lain, juga menderita jika seseorang bergerak sedikit. Kelambatan metabolisme menyebabkan rasa tidak peduli, kemurungan, gangguan tidur, peningkatan kegelisahan, dan mengurangkan daya tahan terhadap tekanan.

Di hati

Dengan gaya hidup yang tidak aktif, aliran keluar hempedu terganggu, terdapat gangguan dalam pengeluaran enzim, terdapat akibat berbahaya dari kegemukan, yang pasti akan berkembang dengan bentuk yang lebih maju: aterosklerosis saluran darah, penyumbatannya, perkembangan patologi pada pundi hempedu.

Pada sistem imun

Aktiviti yang lemah mengurangkan sifat imun badan. Bukan hanya itu, kerana tinggal secara paksa di tempat terpencil, seseorang kehilangan daya tahan terhadap virus dan jangkitan. Di samping itu, melambatkan metabolisme memberi kesan negatif terhadap pengeluaran sel darah, dan kawalan kekebalan tubuh terhadap proses dalam tubuh semakin lemah.

Ia juga berbahaya kerana kawalan proses pembahagian sel terganggu. Ini bermaksud bahawa tubuh mempunyai setiap peluang untuk "kehilangan" perkembangan tumor atau neoplasma lain dalam masa.

Akibat hypodynamia


Mekanisme pembentukan dan akibat dari hypodynamia
Penurunan aktiviti motor manusia, yang menyebabkan penurunan penggunaan tenaga, disertai dengan pelanggaran terhadap semua jenis metabolisme, salah satu akibat yang paling ketara adalah pengumpulan tisu adiposa dengan semua akibat negatif untuk kesihatan. Laluan pembentukan dan akibat hipokinesia ditunjukkan dalam gambar di atas..

Menyimpulkan penerangan mengenai apa yang mempengaruhi hypodynamia, dapat diperhatikan bahawa kesan buruk ini terhadap tubuh manusia mengurangkan kemampuannya untuk menyesuaikan diri dengan perubahan persekitaran, terutamanya berbahaya, luaran dan dalaman yang berbahaya. Ini disebabkan oleh perubahan pada otot, sistem saraf pusat dan autonomi, lapisan kortikal dan medula kelenjar adrenal, organ pernafasan, mekanisme pertahanan anti-berjangkit yang spesifik dan tidak spesifik, gangguan metabolik dengan perkembangan obesiti yang terbentuk semasa hipokinesia. Pada masa yang sama, lingkaran setan yang disebut ditutup, kerana kesan negatif hypodynamia semasa perkembangan di atas dan banyak lagi, yang kurang dipelajari, menyumbang kepada perkembangannya..

Gejala

Dengan hipokinesia - kekurangan pergerakan otot - lebih mudah, kerana jelas bahawa kaki yang patah dalam pelakon akan bergerak selama beberapa bulan, dan kemudian ia harus dikembangkan.

Dan ketidakaktifan fizikal, yang berlaku kerana kebiasaan sehari-hari, sukar didiagnosis. Selalunya, sudah berada di fasa lanjutan, ia menampakkan dirinya:

  • Kelesuan;
  • Apatis;
  • Sindrom mengantuk dan keletihan kronik;
  • Kemurungan;
  • Gangguan tidur - insomnia, atau sebaliknya, tidak mengantuk;
  • Peningkatan selera makan yang meningkat atau selangit;
  • Kelainan umum;
  • Kesakitan dan kebas pada otot walaupun dengan aktiviti fizikal yang kecil, sesak nafas atau peningkatan degupan jantung, kegelapan mata, pening selepas sedikit latihan fizikal.

Ciri-ciri kursus pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak dan remaja, ia berkembang kerana pergerakan yang terhad di sekolah dan di rumah..

Apabila kanak-kanak menghabiskan hampir sepanjang hari di sekolah, terdapat genangan darah dan limfa di bahagian bawah kaki, tetapi otak dan organ lain kurang dibekalkan dengan darah. Kelaparan oksigen berlaku, perhatian, ingatan, kemampuan berfikir dan menumpukan perhatian merosot.

Kelemahan rangka otot, terutama otot anti-graviti belakang, menimbulkan gangguan postur dan kelengkungan tulang belakang.

Pada kanak-kanak, gaya hidup yang tidak aktif menyebabkan permulaan penyakit lebih cepat, kerana kerangka dan sistem otot mereka belum terbentuk sepenuhnya dan tidak mempunyai bekalan daya tahan yang mencukupi.

Apakah kesan sindrom hypodynamic pada tubuh manusia?

Hari ini penyakit tidak aktif fizikal sangat biasa. Ini disebabkan oleh fakta bahawa teknologi moden telah memudahkan tenaga kerja fizikal, dan akibatnya telah menyebabkan gaya hidup yang lebih santai..

Kebanyakan orang bekerja dalam keadaan tidak aktif, bosan di tempat kerja, dan kemudian pulang dan berbaring di sofa di hadapan TV, atau duduk di komputer, berehat. Sebilangan besar perkara sekarang dilakukan dengan duduk, yang memerlukan sebahagian besar masa orang moden, praktikal meninggalkannya ke gim, berjoging dan bermain sukan.

Makanan segera, minuman bergula, alkohol dan kekurangan ketepuan badan yang seimbang ditunjukkan dalam perkembangan hipodinamik.

Hypodynamism direkodkan pada orang dewasa dan kanak-kanak dan remaja, kerana kanak-kanak memberikan sebahagian besar perhatian mereka ke komputer..

Kekalahan hypodynamia pada masa kanak-kanak jauh lebih berbahaya daripada pada kategori usia dewasa, kerana badan yang sedang berkembang dan berkembang memerlukan kerja normal normal semua otot dan saluran darah untuk aktiviti intelektual yang baik dan kemampuan untuk belajar.

Masalah dalam masyarakat moden, yang membawa kepada ketidakaktifan fizikal, berbahaya bukan sahaja untuk fungsi penting tubuh manusia, tetapi juga dapat menimbulkan penyimpangan psikoemosi, keadaan depresi, neurosis, dll..

Diagnostik

Hypodynamia dan gejalanya sering sukar didiagnosis sendiri - setelah itu, selusin penyakit yang serupa berbeza dengan set gejala yang hampir sama. Tetapi kehadirannya dalam keadaan terabaikan ditunjukkan oleh berat badan berlebihan, dan pada masa awal - tanda-tanda kerja badan yang terlalu banyak.

Walau bagaimanapun, doktor menjalankan kajian klinikal penuh untuk mengecualikan kehadiran penyakit yang lebih serius dalam sejarah - keabnormalan endokrin, barah, diabetes mellitus, penyakit sistem kardiovaskular.

Aktiviti penyembuhan

Sekiranya gejala patologi muncul, adalah perlu untuk melawat pakar yang kompeten untuk diagnostik. Ini perlu, kerana gejala hipodinamia tidak spesifik dan mungkin menunjukkan perkembangan penyakit lain. Kursus rawatan dikembangkan berdasarkan tahap perkembangan penyakit, serta keadaan umum pesakit.

Sebelum mengubati penyakit ini, perlu menghapuskan penyebab sebenarnya, yang menyebabkan hipodinamia. Rancangan rawatan biasanya bertujuan untuk menghilangkan akibat patologi (kegemukan, peningkatan tekanan darah, disfungsi seksual, dll.).

Rawatan

Hypodynamia berbahaya bukan dalam dirinya sendiri, seperti akibatnya, yang tidak hanya mengancam nada tubuh, tetapi fungsi normal organ dan sistem. Sekiranya tidak dirawat, ia penuh dengan kelainan fisiologi yang teruk, yang akan lebih sukar ditangani daripada mencegah..

Satu-satunya penawar untuk masalah ini adalah pergerakan. Dan untuk memaksa diri anda bergerak lebih banyak, anda harus mengatasi musuh utama anda - kemalasan dan sikap tidak peduli. Mereka yang sangat tidak menyukai sukan boleh dinasihatkan untuk berjalan..

Mulakan dengan menaiki tangga dari pangsapuri pada waktu pagi, bukan lif. Apabila anda kembali dari tempat kerja, ikuti jalan yang sama. Secara beransur-ansur menjadikannya kebiasaan dan cuba menggantikan proses automatik yang lebih banyak dengan usaha fizikal..

Pencegahan

Dalam kumpulan risiko yang berbeza, pencegahan dikurangkan terutamanya kepada perkara utama - untuk meningkatkan aktiviti fizikal badan. Ini dicapai dalam pelbagai kategori orang sakit yang berisiko mengembangkan patologi ini dengan kaedah kompleks berikut:

Kanak-kanak (tadika, pelajar sekolah, remaja)

Permainan aktif dan hiburan di udara segar, kelas pendidikan jasmani dan koreografi, senaman pagi, kelas di bahagian sukan, pendidikan jasmani semasa rehat.

Orang dewasa menjalani gaya hidup yang tidak aktif kerana tabiat rumah tangga atau ciri profesional

Jalan-jalan yang kerap, sukan, pengecualian pengangkutan yang maksimum. Daripada perjalanan dengan kereta, lebih baik berjalan kaki, bukannya lif - naik tangga, jangan gunakan eskalator. Untuk bertindak mengikut peraturan nanodosis - mulakan dengan beban rendah dan tingkatkannya secara beransur-ansur.

Bagaimana kekurangan pergerakan mempengaruhi wajah?

Mereka mengatakan bahawa kurang pergerakan dapat memberi kesan negatif bukan hanya pada sosok, tetapi juga wajah. Apakah akibat dari ketidakaktifan fizikal pada kulit?

Pakar bedah plastik, pakar dermatologi, pakar kosmetik Madina Bayramukova menjawab.

- Dari duduk yang berterusan, gangguan peredaran darah mungkin terjadi, yang mengancam dengan warna kulit kelabu, pembengkakan wajah, kemunculan beg di bawah mata. Terutama sekali semua masalah ini muncul jika kekurangan pergerakan disertai dengan pelanggaran rutin harian - bangun lewat dan berkumpul setelah tengah malam. Di samping itu, ketika kita duduk di rumah, makanan kita biasanya tidak berubah menjadi lebih baik: kita makan lebih banyak makanan berkalori tinggi dan berlemak, alkohol lebih kerap muncul di atas meja, yang juga mengancam edema dan munculnya ruam dan jaringan vaskular pada kulit..

Oleh itu, cubalah memantau diet anda, bersenam. Atau sekurang-kurangnya melakukan latihan asas pada waktu pagi.

Ventilasi bilik secara berkala, jika boleh, tinggalkan tabiat buruk. Jangan lupa tentang penjagaan rumah untuk diri sendiri - topeng muka, kulit, krim, semua ini boleh dan harus dilakukan secara berterusan.

Uji. "Asas gaya hidup sihat".

UJIAN. Asas gaya hidup sihat

1. Untuk pelaksanaan pergerakan dalam tubuh manusia dari hari-hari pertama perkembangannya, ia terbentuk:

a) sistem saraf pusat;

b) sistem muskuloskeletal;

c) sistem kardiovaskular.

2. Sistem muskuloskeletal merangkumi:

a) sistem rangka dan otot;

b) sistem peredaran darah;

c) sistem kardiovaskular.

3. Ketidakaktifan fizikal adalah:

a) pergerakan berlebihan;

b) ketegangan fizikal badan.

c) kurang pergerakan;

4. Akibat daripada kekurangan pergerakan adalah:

a) penurunan aktiviti mental dan fizikal;

b) tidur yang semakin teruk;

c) penghentian pertumbuhan yang lengkap;

d) peningkatan prestasi;

e) kehilangan pendengaran separa.

5. Kelengkungan tulang belakang ke kanan atau kiri
sisi adalah:

b) penyakit tulang kerangka;

c) penyakit otot.

6. Untuk mengekalkan postur badan yang betul, anda mesti:

a) duduk dengan siku kiri anda di atas meja sehingga dada anda berada di tepi meja, kaki anda harus dilanjutkan di bawah meja dan meletakkan tumit anda di atas lantai;

b) duduk tegak, bahu berada pada tahap yang sama, jaga lurus dada dan kepala anda, memiringkan sedikit ke depan, letakkan tangan anda di atas meja, kaki dibengkokkan pada lutut pada sudut yang betul dan berdiri bebas di lantai;

c) kepala harus dimiringkan sedekat mungkin ke bidang (atas) meja, kaki harus dilanjutkan di bawah meja dan bersandar di lantai dengan tumit.

7. Semua produk makanan boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

a) asal haiwan dan tumbuhan;

b) mineral dan tiruan;

c) daging dan tenusu.

8. Makanan yang lengkap, bervariasi dan seimbang dicapai jika produk makanan yang berasal dari haiwan dan tumbuhan yang termasuk dalam makanan manusia mempunyai nisbah:

9. Apakah fungsi utama pemakanan dalam kehidupan manusia:

a) menyokong kehidupan biologi dan memastikan pertukaran bahan dan tenaga yang berterusan antara tubuh manusia dan alam sekitar;

b) mengurangkan tekanan psikologi dan fizikal;

c) menjalankan interaksi yang diperlukan antara kesihatan rohani dan jasmani.

10. Tenaga berlebihan yang memasuki tubuh dengan makanan berbahaya bagi kesihatan manusia, kerana membawa kepada:

a) keletihan fizikal;

b) hypodynamia;

c) peningkatan berat badan (berat badan) seseorang.

11. Pergantian masa kerja dan rehat yang betul, tempohnya, pembahagian masa yang rasional dalam satu hari, minggu, bulan, tahun adalah:

b) aktiviti manusia;

c) dinamik prestasi.

12. Penyebab utama keletihan mental adalah:

a) aktiviti jangka panjang dan sengit sistem muskuloskeletal;

b) aktiviti mental jangka panjang dan sengit;

c) pelanggaran sistem peredaran darah. 13. Kerja berlebihan boleh disebabkan oleh:

a) organisasi kerja yang tidak betul;

b) tidur yang berpanjangan;

c) rehat aktif yang panjang.

14. Kaedah mengembangkan kelajuan adalah latihan:

a) memerlukan reaksi motor yang bertenaga;

b) mengatasi berat badan mereka sendiri;

c) untuk meregangkan otot.

15. Kaedah utama untuk mengembangkan kekuatan otot adalah senaman:

a) dengan melakukan selekoh dan ayunan;

b) memerlukan kelajuan tinggi;

c) dengan rintangan luaran.

16. Yang paling berguna untuk mengembangkan daya tahan adalah:

a) berjalan, berlari, bermain ski, berenang;

b) latihan kekuatan;

c) senaman regangan.

17. Latihan paling berguna untuk mengembangkan fleksibiliti:

a) dengan rintangan luaran;

b) berdasarkan prestasi pelbagai pergerakan: lenturan-lenturan, lenturan dan putar, putaran dan ayunan;

c) dikaitkan dengan pergerakan badan dalam seni mempertahankan diri dan permainan sukan.

18. Pengerasan biasa menyumbang kepada:

a) melambatkan proses penuaan;

b) peningkatan selera makan;

c) menyapih dari tabiat buruk.

19. Dari definisi kesihatan berikut pilih yang diguna pakai oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO):

a) kesihatan manusia adalah keadaan kesejahteraan fizikal, rohani dan sosial yang lengkap, dan bukan hanya ketiadaan penyakit dan kecacatan fizikal;

b) kesihatan manusia adalah ketiadaan penyakit dan kecacatan fizikal;

c) kesihatan manusia adalah ketiadaan penyakit, serta kombinasi gaya hidup sihat yang optimum dengan tenaga mental dan fizikal.

20. Kesihatan manusia kira-kira 50% bergantung kepada:

a) faktor persekitaran;

b) keadaan perkhidmatan perbandaran kepada penduduk;

21. Salah satu komponen gaya hidup sihat adalah:

a) gaya hidup tidak aktif;

b) aktiviti fizikal kecil dan sederhana;

c) merokok dan minum alkohol dalam jumlah kecil;

d) tahap aktiviti fizikal yang optimum.

Memasak berlebihan: 6 tanda pasti bahawa anda kurang bergerak

Gaya hidup tidak aktif sama berbahayanya dengan merokok dan penyalahgunaan alkohol!

Gaya hidup yang tidak menetap dan kurangnya aktiviti secara harfiah dapat membunuh kita: risiko terkena penyakit kardiovaskular secara langsung berkaitan dengan kurangnya pergerakan. Tetapi bagaimana anda tahu jika anda cukup bergerak? Periksa sama ada anda mempunyai simptom-simptom ini - dan jika ya, segera tingkatkan aktiviti!

Anda cepat letih

Anda tidak menghadapi masalah tidur, adakah anda makan dengan baik dan pelbagai, tetapi masih cepat letih dan keletihan pada waktu makan tengah hari? Yang mengejutkan, masalahnya mungkin disebabkan oleh kekurangan pergerakan: satu kajian yang dilakukan oleh pakar dari University of Georgia menunjukkan bahawa hanya 20 minit latihan aerobik tiga kali seminggu meningkatkan tahap tenaga sebanyak 20%. Lebih-lebih lagi, dalam beberapa kes, senaman yang teratur dapat mengurangkan keletihan sebanyak 65%, kerana secara langsung mempengaruhi sistem saraf pusat. Semakin anda letih, semakin banyak anda perlu bergerak..

Anda sentiasa risau

Gaya hidup yang tidak aktif dapat meningkatkan kegelisahan dan meningkatkan risiko mengembangkan gangguan depresi - ini telah disahkan oleh beberapa kajian sekaligus. Latihan aerobik dan kekuatan secara berkala telah terbukti dapat mengurangkan kegelisahan, mengurangkan tekanan, dan bahkan mempercepat pemulihan jika anda sudah mengalami kemurungan. Sudah tentu, tidak dapat dikatakan bahawa peningkatan kegelisahan secara jelas menunjukkan kurangnya aktiviti, tetapi ada baiknya menambahkan sedikit pergerakan untuk hidup - dan menelusuri dinamika.

Sukar untuk anda bekerja

Ahli sains saraf telah membuktikan hubungan antara gaya hidup yang tidak aktif dan prestasi yang buruk. Pekerja berpengetahuan pasti harus menambahkan aktiviti fizikal mengikut jadual mereka. Pertama, mereka meningkatkan bekalan darah ke otak - oleh itu, aktiviti neuron meningkat, lebih mudah bagi seseorang untuk menumpukan perhatian dan mengingat maklumat. Di samping itu, semasa bersenam, otot memberi isyarat kepada sel otak untuk mensintesis protein khas yang disebut BDNF, yang bertanggungjawab untuk pertumbuhan dan perkembangan neuron. Oleh itu, sukan menjadikan kita lebih prihatin dan lebih produktif. Latih - dan hasil kerja anda akan bertambah baik.

Apakah akibat kekurangan pergerakan tubuh manusia?

Jawapan Anda

penyelesaian masalah

Soalan serupa

  • Semua Kategori
  • ekonomi 42,772
  • kemanusiaan 33,423
  • undang-undang 17,862
  • bahagian sekolah 594,429
  • lain-lain 16,690

Popular di laman web ini:

Bagaimana dengan cepat mempelajari puisi dengan hati? Menghafal ayat adalah aktiviti biasa di banyak sekolah..

Bagaimana belajar membaca menyerong? Kelajuan membaca bergantung pada kepantasan persepsi setiap perkataan individu dalam teks.

Bagaimana cara membetulkan tulisan tangan dengan cepat dan berkesan? Orang sering menganggap bahawa kaligrafi dan tulisan tangan adalah sinonim, tetapi ini tidak berlaku..

Bagaimana belajar bercakap dengan betul dan betul? Komunikasi dalam bahasa Rusia yang baik, yakin dan semula jadi adalah matlamat yang dapat dicapai.

Asas Keselamatan Hidup
Gred 5

Pelajaran 30
Pergerakan dan kesihatan

Pergerakan adalah keperluan semula jadi tubuh manusia.

Ahli fisiologi Rusia yang hebat, I.M.Sechenov percaya bahawa tidak ada satu pun fungsi tubuh manusia yang tidak berkaitan dengan pergerakan. Ini (pergerakan) adalah asas kehidupan, kekurangan atau ketiadaannya menyebabkan badan menjadi layu.

Dalam tempoh pertumbuhan dan perkembangan manusia, pergerakan merangsang metabolisme dan tenaga dalam tubuh, meningkatkan aktiviti jantung dan pernafasan, serta fungsi beberapa organ lain yang memainkan peranan penting dalam penyesuaian tubuh terhadap keadaan persekitaran yang sentiasa berubah.

Kegiatan fizikal kanak-kanak dan remaja yang tinggi mempunyai kesan yang baik pada otak mereka dan mendorong perkembangan aktiviti mental. Aktiviti ini penting bukan sahaja untuk mengembangkan minda, tetapi juga untuk meningkatkan kesihatan..

Banyak penyakit manusia dapat disembuhkan dengan pergerakan. Menurut ahli fisiologi P.K.Anokhin, pergerakan mempunyai kesan penyembuhan yang tidak ada ubat yang diketahui..

Untuk melakukan pergerakan dalam tubuh manusia, dari hari-hari pertama perkembangannya, sistem muskuloskeletal terbentuk - kerangka dan otot. Semasa anak dilahirkan, sistem muskuloskeletalnya sudah terbentuk dengan baik. Walaupun saya mesti mengatakan bahawa pada bayi yang baru lahir, tisu tulang rawan mendominasi tulang. Sejak hari-hari pertama kehidupan, sistem ini berkembang pesat; ini menjadi sangat ketara apabila anak mula berjalan. Ukuran tulang dan otot bertambah baik dari segi panjang dan ketebalan. Tisu tulang rawan secara beransur-ansur digantikan oleh tisu tulang. Perkembangan sepenuhnya sistem muskuloskeletal manusia berakhir pada 20-24 tahun.

Apabila sistem muskuloskeletal tumbuh dan berkembang, kanak-kanak menguasai jenis pergerakan yang lebih banyak dan lebih kompleks: berjalan, berlari, melompat, berpusing. Kemahiran motor secara beransur-ansur ditingkatkan dan dibentuk pada usia 12-16.

Tempoh dan intensiti pergerakan yang dilakukan pada pelajaran pendidikan jasmani, semasa budaya fizikal dan aktiviti meningkatkan kesihatan dan rekreasi aktif, harus sesuai dengan keperluan tubuh. Hanya dalam kes ini, faedahnya akan jelas..

Kekurangan pergerakan atau pergerakan yang terlalu banyak boleh menyebabkan pelbagai penyakit.

Dengan kekurangan pergerakan - hypodynamia - peredaran darah seseorang, pernafasan, pencernaan merosot, kekuatan pengecutan otot menurun, dan banyak fungsi badan lain menderita. Ingatan, perhatian merosot, prestasi mental dan fizikal menurun. Seseorang sakit lebih kerap. Inilah sebabnya mengapa senaman dapat membuat anda sihat selama bertahun-tahun. Oleh itu, sejak awal kanak-kanak perlu menyesuaikan diri dengan pergerakan, latihan dan pendidikan jasmani sepanjang hidup. Sudah tentu, lebih baik melakukan ini di bawah bimbingan pakar yang berpengalaman..

Pergerakan yang berlebihan juga menyebabkan perubahan dalam kesihatan. Pertama sekali, fungsi jantung dan sistem muskuloskeletal menderita daripadanya..

SOALAN DAN TUGAS

1. Apakah maksud pergerakan bagi seseorang?
2. Bagaimana aktiviti fizikal mempengaruhi badan kanak-kanak dan remaja??
3. Apakah fungsi rangka dan otot dalam tubuh manusia??
4. Bagaimana sistem muskuloskeletal tubuh manusia terbentuk?
5. Pada usia berapa pembentukan kemahiran motorik terutamanya diselesaikan?
6. Apakah akibat kekurangan pergerakan tubuh manusia?
7. Apa perubahan dalam kesihatan boleh menyebabkan pergerakan berlebihan?
8. Sekiranya anda belum bersenam di pagi hari, atasi "tidak mahu". Mintalah ibu bapa anda untuk membangunkan anda 20 minit pada awal pagi esok. Masa ini cukup untuk seisi keluarga melakukan latihan dan ceria, aktif dan ceria sepanjang hari.

Ketidakaktifan fizikal sebagai penyebab osteoporosis

Apa yang disebut hypodynamia adalah kekurangan aktiviti fizikal seseorang, yang menyebabkan kelemahan korset otot badan. Di Rusia, dinamika pertumbuhan dan perkembangan hypodynamia diperhatikan, ia telah mencapai 60% pada populasi orang dewasa di negara ini dan 75% pada kanak-kanak. Setiap tahun jumlah orang tersebut meningkat sebanyak 10 peratus, kadar kematian akibat penyakit yang disebabkan oleh ketidakaktifan fizikal adalah tinggi. Semakin maju kemajuan teknologi, semakin tinggi kadar kejadian penyakit jantung koronari, diabetes mellitus, dan onkologi di dunia. Lebih-lebih lagi, menurut pakar rheumatologi, kekurangan aktiviti adalah penyebab penting osteoporosis..

Setelah membaca artikel tersebut, anda akan mengetahui mengenai akibat hipodinamia, mengenai kaitannya dengan penyakit sistem rangka. Kami juga akan memberi nama kaedah mudah dan berkesan untuk mencegah hipodinamia.

Faktor utama hypodynamia

Kemajuan kedua-duanya menjadikan hidup kita lebih mudah dan memburukkannya pada masa yang sama. Sekiranya 20 tahun yang lalu adalah penting bagi setiap anak lelaki berapa kali dia dapat menarik diri ke atas bar mendatar, tetapi sekarang aktiviti seperti itu tidak menarik perhatian semua orang. Ini terutama menarik bagi apa yang disebut "atlet". Generasi muda lebih berminat dengan komputer, ini adalah faktor penting dalam ketidakaktifan fizikal. Selalunya, belia moden memantapkan diri di ruang maya.

Ketidakaktifan fizikal adalah sisi kemajuan. Oleh kerana pengembangan kemampuan teknikal, tenaga fizikal manusia menjadi kurang permintaan. Kerja pejabat menyahaktifkan pergerakan orang moden. Walau bagaimanapun, masalah dengan aktiviti bermula pada usia dini. Kanak-kanak sering duduk di sekolah dengan tidak betul. Ini adalah bagaimana skoliosis, gangguan ingatan, masalah dengan selera makan, penurunan penglihatan berlaku..

Ramai ibu bapa membimbangkan bahawa anak-anak tidak mahu pergi ke kelab sukan dan gimnasium, terutamanya kanak-kanak lelaki. Bagaimanapun, mereka adalah lelaki masa depan dan mesti dikembangkan secara fizikal. Tetapi rakan sebaya dengan minat yang bertujuan untuk pendidikan jasmani semakin kurang.

Anak-anak tidak terbiasa dengan permainan berpasukan yang aktif, mereka cepat letih dan menghentikan apa yang mereka mulakan, mereka kehilangan daya tahan, dan harta inilah yang dibesarkan dalam latihan yang kompleks dan kerja fizikal yang serius. Kesihatan yang baik adalah jalan langsung ke umur panjang. Dari usia muda seseorang dapat menanamkan minat dalam permainan sukan, memupuk keinginan untuk bersantai, mengajar untuk makan dengan betul. Pada masa yang sama, generasi yang lebih tua dapat memberikan pengetahuan berharga mengenai gaya hidup sihat, menarik minat anak untuk mengerjakan tubuhnya..

Selalunya, tabiat buruk adalah pendamping hypodynamia: ketagihan alkohol dan merokok. Jumlah perokok memang menakutkan. Kenaikan harga rokok yang ketara tidak banyak mengurangkan jumlah orang yang ingin mengambil rokok di gigi mereka. Merokok menghalang kerja psikodinamik, seseorang menjadi terhambat, keinginannya untuk bergerak secara aktif hilang. Di samping itu, peredaran darah dan metabolisme merosot, dan ini secara langsung berkaitan dengan perkembangan osteoporosis..

Tanda-tanda hypodynamia

Bagaimana untuk memahami sejauh mana anda berada dari saat proses merosakkan dalam badan bermula? Ia mudah dipasang. Untuk melakukan ini, kita akan memanggil tanda-tanda utama hypodynamia.

- Keletihan cepat. Seseorang tidak boleh bekerja lama dan produktif.

- Kemerosotan perhatian. Ketidakhadiran, pening dan kesakitan adalah perkara biasa.

- Gangguan tidur. Ini adalah salah satu tanda hypodynamia, gangguan sistem saraf berlaku secara beransur-ansur.

- Kerengsaan. Sering dijumpai di pekerja pejabat, gemerisik halaman, perbualan keras, bau busuk, dll..

- Selera makan meningkat. Ini adalah jalan langsung menuju kegemukan..

Gejala ini boleh mempengaruhi semua orang. Tetapi jarang ada yang memikirkan bahaya di belakang mereka. Ramai yang tidak mementingkan perkara ini. Dan kemudian ia akan bertambah buruk, otot dan kerangka akan mula melemah. Berat badan berlebihan mengganggu metabolisme, dan ini adalah jalan langsung ke osteoporosis. Dan sekiranya anda melihat sendiri gejala di atas, maka anda harus mempertimbangkan semula aktiviti fizikal anda. Daripada menonton filem atau berbual di rangkaian sosial semasa rehat dari tempat kerja, lebih baik berjalan ke kedai terdekat atau berjalan kaki selama beberapa minit.

Di Barat, penyelidikan telah dilakukan mengenai kerja otak. Atlet bertindak balas dengan lebih pantas terhadap perubahan, menyesuaikan diri dengan lebih baik, menahan situasi tekanan dengan lebih tenang, lebih aktif secara seksual, kelihatan lebih baik daripada orang pasif yang mengabaikan sukan. Dengan menguatkan kerangka otot anda, anda membunuh beberapa burung dengan satu batu: anda mendapat kecantikan, kesihatan, daya tahan, meningkatkan kecekapan, menguatkan daya hidup dan mula tersenyum lebih kerap.

Anda perlu memperhatikan gaya hidup anda tepat pada waktunya dan memahami bahawa perubahan diperlukan. Latihan selama beberapa minit dapat memberi anda kehidupan selama bertahun-tahun. Beri peluang untuk melakukan banyak pekerjaan di tempat kerja dan menjana wang, memperbaiki kehidupan anda, memberi masa untuk keluarga anda. Terdapat banyak kelebihan untuk gaya hidup aktif daripada gaya hidup yang tidak aktif.

Akibat hypodynamia

Ketidakaktifan fizikal memberi kesan buruk kepada seluruh tubuh manusia. Keadaan ini boleh menyebabkan penyakit berbahaya dan penuaan awal. Jadi, apa kesan hipodinamia? Mari namakan yang utama:

  • kegemukan;
  • serangan jantung;
  • strok;
  • osteoporosis;
  • sakit mental;
  • diabetes;
  • masalah pencernaan;
  • kegagalan dalam sistem imun;
  • hasil maut;
  • kemandulan.

Ketidakaktifan fizikal menjadi punca penyakit lain, atau akibat daripada kecederaan atau operasi berat, apabila seseorang diberi rehat di tempat tidur dan pergerakannya terhad. Dalam kes sedemikian, anda harus mendapatkan nasihat perubatan..

Osteoporosis dan hypodynamia: adakah hubungan?

Sudah tiba masanya untuk membincangkan bagaimana osteoporosis dan ketidakaktifan fizikal berkaitan. Doktor pasti bahawa salah satu sebab perkembangan osteoporosis adalah aktiviti fizikal yang rendah. Apabila genangan berlaku di dalam badan, proses yang merosakkan berkembang: mencubit tisu otot dan ujung saraf, oleh itu terdapat pelanggaran peredaran darah. Nutrien tidak dibekalkan ke organ penting, kalsium kurang diserap dan akibatnya, korset otot menjadi lemah, yang menyebabkan kerentanan tulang. Akibatnya, kehilangan kepadatan tulang menjadi penyebab patah tulang. Semua ini adalah jawapan kepada soalan: "Adakah terdapat hubungan antara hypodynamia dan osteoporosis?"

Keturunan mengalami kekurangan aktiviti, generasi dengan sistem kekebalan tubuh yang lemah berkembang. Hasilnya - produktiviti tenaga kerja yang rendah, penurunan sifat perlindungan tubuh, kemandulan. Kami menambah bahawa badan yang lemah tidak dapat menahan penyakit sepenuhnya.

Sekiranya kita ingat bahawa setelah 45 tahun di dalam badan jumlah hormon seks yang diperlukan untuk tulang menurun, kita dapat menyimpulkan bahawa orang yang tidak aktif terutama berisiko terkena osteoporosis.

Wanita atau lelaki apa yang ingin melepaskan peluang untuk bertenaga dan aktif selama bertahun-tahun? Pada masa yang sama, jumlah pesakit dengan penyakit tulang semakin meningkat. Di Rusia sahaja, 14 juta pesakit dengan osteoporosis telah didaftarkan. 20 juta lagi berisiko. Aktiviti fizikal yang rendah sering menyebabkan penyakit tulang.

Osteoporosis adalah penyakit yang berkaitan dengan patah tulang dan bahayanya tidak boleh dipandang rendah. Satu boleh diikuti oleh yang lain. Pada usia tua, kecederaan seperti itu boleh menyebabkan kecacatan atau bahkan kematian. Keretakan pada leher femur, tulang belakang, anggota badan agak biasa pada masa ini. Sekiranya asas penyakit tulang tidak dicegah tepat pada waktunya, maka anda boleh melupakan umur panjang yang sihat.

Hubungan yang tidak dapat dipisahkan antara osteoporosis dan hypodynamia membincangkan keperluan untuk memikirkan gaya hidup anda pada waktunya, sepenuhnya meninggalkan tabiat buruk dan mula makan dengan betul, dan aktif bermain sukan. Maka anda boleh tenang mengenai masa depan anda..

Oleh kerana kami mengatakan bahawa osteoporosis dan ketidakaktifan fizikal berkait rapat, pencegahan keadaan ini akan serupa..

Melawan hypodynamia - pencegahan osteoporosis

Sukan adalah cara semula jadi untuk memerangi ketidakaktifan fizikal. Ia adalah pencegahan osteoporosis yang sangat baik. Sukan baik untuk semua orang: lelaki, wanita, kanak-kanak. Tetapi semua orang mempunyai kecergasan fizikal yang berbeza. Seseorang biasa bersenam dan menerima aktiviti fizikal, tetapi pada masa ini, kerana pelbagai alasan, kelas ditinggalkan. Jenis kedua lebih mudah untuk menormalkan otot dan menguatkannya. Mereka sudah biasa dengan asas-asas gaya hidup yang sihat dan dengan mudah dapat mulai berolahraga lagi, menyedari bahawa kesihatan mereka merosot dengan latar belakang aktiviti fizikal yang berkurang..

Tetapi ada orang yang tidak pernah bersukan. Dengan mereka, semuanya jauh lebih rumit, kerana badannya sangat lemah, dan tekanan berlebihan boleh membahayakan. Dalam kes ini, anda harus melangkah ke arah gaya hidup sihat dengan berhati-hati, bermula dengan yang kecil. Sekiranya anda tidak pernah bersukan, tetapi rasakan sekarang anda harus mula melakukannya, maka beberapa petua tidak akan menyakitkan..

  • Sebagai permulaan, anda boleh meningkatkan jangka masa berjalan di luar rumah..
  • Anda boleh memulakan squats dan push-up.
  • Bersenam setiap pagi.
  • Berenang adalah kaedah yang baik untuk memulihkan aktiviti otot..
  • Pada musim panas, lebih baik mengunjungi takungan terbuka dengan pantai, di mana, selain aktiviti fizikal di atas air, anda dapat menghirup udara segar dan berjemur di bawah sinar matahari. Ini adalah cara mudah untuk mendapatkan cukup vitamin D. Ia diketahui dapat menggalakkan penyerapan kalsium dalam tubuh, ini adalah pencegahan osteoporosis..
  • Pada musim sejuk, bermain ski adalah cara terbaik untuk mengekalkan nada otot, sukan ini mempengaruhi semua kumpulan otot, dan dengan setiap latihan anda dapat meningkatkan kecepatan dan jarak tempuh, bertemu pemain ski yang sama dan membuat latihan anda lebih kuat dari segi komunikasi. Apabila ada orang yang berpikiran sama, pekerjaan bergerak lebih cepat dalam perniagaan apa pun..

Perkara utama adalah menanamkan minat dalam sukan dan mengembangkan keperluan penting untuk latihan. Atlet profesional tidak dapat membayangkan hari tanpa sukan. Anda tidak perlu meraih anugerah Olimpik, anda hanya perlu bangkit dan mengekalkannya.

Latihan pernafasan, yoga, dan gimnastik biasa akan membantu memasuki kehidupan sukan. Sebaiknya berlatih di bawah bimbingan tenaga pengajar profesional. Dengan cara ini anda dapat bergerak lebih pantas di jalan ini dan mengelakkan kesilapan..

Ingatkan diri anda bahawa menghirup udara segar jauh lebih menyenangkan daripada duduk di komputer di alam maya. Menjadi makanan lebih menyenangkan dan menyelerakan setelah melakukan senaman yang kuat di udara segar. Ini lebih berguna daripada memakan sandwic lain di komputer, memperburuk metabolisme dan menambah berat badan berlebihan..

Di samping itu, disyorkan untuk mengambil ubat semula jadi "Osteomed", yang dikembangkan oleh saintis Penza. Osteomed sangat sesuai untuk rawatan dan pencegahan osteoporosis - ia memulihkan rongga pada tulang trabekular, yang mengurangkan kemungkinan patah tulang berbahaya. Dengan bantuan ubat ini, anda dapat memanjangkan usia muda dan mengatasi penyakit berbahaya..

Aktiviti harian untuk pencegahan penyakit tulang

Latihan ini akan sesuai dengan banyak kategori orang dengan tahap kecergasan fizikal yang berbeza. Termasuk ia berguna untuk pencegahan penyakit tulang. Perhatikan bahawa latihan ini tidak boleh dilakukan oleh pesakit dengan osteoporosis, kerana ini mengancam patah tulang berbahaya..

  1. Pada waktu pagi, bangun dari tidur, anda perlu menghirup hidung, membongkok ke hadapan dan menghembuskan nafas dengan mulut. Latihan ini membantu anda bangun dan melancarkan peredaran darah yang lebih baik. Membekalkan oksigen ke paru-paru dan otak.
  2. Perlu berdiri dengan satu kaki, menangkap lutut dengan tangan yang bertentangan, dan meregangkan tangan yang lain pada paras bahu ke sisi, berdiri dalam kedudukan ini selama 5-10 saat, penting untuk bernafas melalui hidung dan menghembus nafas melalui mulut. Latihan ini mengaktifkan anggota badan, menenangkan pernafasan.
  3. Latihan berikut dirancang untuk menguatkan inti otot dan bagus untuk pekerja pejabat. Duduk di atas kerusi, anda perlu meregangkan dan merehatkan otot punggung. Sepertinya latihan pasif, tetapi mempunyai banyak faedah. Aliran darah ke otot-otot anggota badan dan paha, perut akan meningkat, setelah dua minggu bersenam anda akan merasakan peningkatan kesejahteraan, otot anda akan lebih kuat, dan postur anda akan bertambah baik.
  4. Kenaikan jari kaki secara bergantian satu dan kaki yang lain, bermula dari sepuluh kali pada setiap kaki, kemudian dapat meningkat hingga lima puluh kali.
  5. Otot perut penting untuk postur yang baik dan menguatkan tulang belakang lumbar. Berbaring di punggung dengan lutut dibengkokkan dan tangan anda di belakang kepala, tarik bahagian atas badan anda ke arah lutut anda. Mulakan sepuluh kali, bekerja hingga 30 kali setiap set. Ambil tiga set.

Dengan melakukan senaman ini, anda dapat mengatasi hypodynamia, salah satu penyebab utama osteoporosis..

Kesihatan dan kecantikan adalah sumber kesejahteraan dan mood yang baik. Setiap orang dapat menjaga kesihatan mereka sendiri, untuk ini, biarkan sukan dan pendidikan jasmani memasuki kehidupan anda. Kita tidak boleh lupa bahawa anak-anak mengikut teladan ibu bapa mereka. Oleh itu, menanamkan minat terhadap gaya hidup sihat dari usia dini adalah tugas orang dewasa.

Hipokinesia

Hypokinesia adalah keadaan khas badan, yang disebabkan oleh kekurangan aktiviti motor yang disebabkan oleh pelbagai sebab. Kadang-kadang ia boleh menyebabkan perkembangan ketidakaktifan fizikal..

Punca hipokinesia

Perubahan dalam keadaan hidup, kehidupan seharian dan pekerjaan orang moden menyebabkan penurunan aktiviti fizikal mereka - hipokinesia. Yang paling penting, perubahan negatif ini mempengaruhi negara-negara maju dari segi ekonomi, yang berkaitan dengan hilangnya aktiviti yang memerlukan penerapan kekuatan dan daya tahan yang signifikan. Penggunaan pengangkutan awam dan peribadi yang meluas juga menyebabkan penurunan jumlah usaha otot, yang akhirnya menentukan keanehan cara hidup seseorang moden..

Bergantung pada penyebab hipokinesia, beberapa jenis keadaan badan ini dapat dibezakan:

  • Fisiologi, timbul di bawah pengaruh faktor genetik, kehadiran "kelemahan" motor atau anomali perkembangan;
  • Rumah tangga biasa, yang berkaitan dengan ketagihan terhadap gaya hidup yang tidak bergerak, keselesaan setiap hari, pengabaian latihan fizikal dan kehadiran pengurangan inisiatif motor;
  • Secara klinikal, berkembang dengan latar belakang kecederaan atau penyakit, menyebabkan rehat tidur yang berpanjangan. Juga, penyebab hipokinesia klinikal boleh menjadi penyakit sistem muskuloskeletal;
  • Profesional, disebabkan oleh keterbatasan jumlah pergerakan untuk keperluan pengeluaran;
  • Iklim-geografi, berkembang kerana keadaan iklim atau geografi yang tidak baik yang membatasi aktiviti fizikal;
  • Sekolah, timbul pada anak-anak kerana organisasi proses pendidikan yang tidak betul: mengabaikan pendidikan jasmani dan buruh, terlalu banyak belajar, kekurangan hobi dan masa lapang.

Sekiranya hipokinesia ditakrifkan oleh doktor sebagai penurunan aktiviti fizikal, maka hypodynamia adalah gabungan perubahan morfo-fungsi negatif dalam tubuh yang disebabkan oleh hipokinesia yang berpanjangan.

Hipokinesia dan akibatnya

Masalah mencegah perkembangan hipokinesia dan ketidakaktifan fizikal sangat penting untuk kesihatan. Ini disebabkan oleh penyusunan semula struktur mikro dan makrofungsi tubuh manusia yang mendalam sebagai biosystem, dan penurunan tahap aktiviti pemakanan mempunyai kesan yang kompleks pada tubuh manusia..

Para saintis telah mendapati bahawa penurunan jumlah aktiviti otot mempercepat proses penuaan tubuh, menyebabkan peningkatan penyakit kardiovaskular, terjadinya gangguan pencernaan, dan penurunan daya tahan tubuh terhadap pelbagai jangkitan.

Hipokinesia dan akibatnya adalah subjek banyak kajian, kerana pelbagai penyebab defisit pergerakan, tahap keparahan dan tempohnya menyumbang kepada kemunculan pelbagai komplikasi dalam badan - dari fisiologi adaptif kecil hingga patologi.

Sekiranya dalam kehidupan biasa penstrukturan fisiologi seperti itu tidak selalu dapat dilihat, maka dalam keadaan yang melampau, apabila diperlukan untuk menggerakkan kemampuan simpanan badan, akibat dari hipokinesia lebih jelas..

Penurunan aktiviti motor terutamanya tercermin pada sistem otot, secara beransur-ansur melibatkan semua sistem badan utama. Hipokinesia dan ketidakaktifan fizikal membawa kepada perubahan otot atropik, penahanan fizikal umum, gangguan sistem kardiovaskular, penurunan kestabilan ortostatik, perubahan keseimbangan air-garam, dan demineralisasi tulang. Hypokinesia membawa kepada:

  • Penurunan aktiviti fungsi organ dan sistem;
  • Kemerosotan bekalan oksigen ke tisu dan intensiti proses metabolik;
  • Penurunan keupayaan vital paru-paru dan intensiti pertukaran gas;
  • Penurunan kekuatan kontraksi jantung, yang berkaitan dengan penurunan kembali vena ke atria;
  • Pengurangan jumlah minit dan jisim jantung;
  • Kemerosotan daya tahan terhadap pelbagai faktor buruk;
  • Koordinasi pergerakan terjejas.

Otot yang bersifat anti-graviti (leher, punggung) dianggap paling tahan terhadap perkembangan tanda-tanda hipokinesia. Atrofi otot perut paling cepat, yang memberi kesan negatif kepada peredaran darah, pernafasan dan pencernaan.

Rawatan hipokinesia

Gaya hidup yang tidak aktif adalah keadaan yang tidak wajar bagi seseorang. Hipokinesia dan ketidakaktifan fizikal sangat berbahaya apabila digabungkan dengan pemakanan berlebihan. Ini boleh menyebabkan kegemukan dan komplikasi yang berkaitan.

Hampir semua kajian mengesahkan bahawa aktiviti fizikal adalah perangsang semula jadi dari pelbagai fungsi penting badan. Oleh itu, rawatan hipokinesia adalah pencegahan perkembangan gangguan yang mengancam nyawa..

Oleh kerana kekurangan aktiviti motor sering disebabkan oleh cara hidup, pertama sekali, seseorang harus memikirkan motivasi untuk mengubahnya. Langkah pertama untuk mengatasi hipokinesia adalah senaman pagi secara berkala. Ini adalah kaedah yang baik untuk menenangkan sebelum bekerja dan kaedah termudah untuk meningkatkan aktiviti fizikal. Di kompleks pagi, anda boleh menggunakan pelbagai latihan sambil mengekalkan urutan yang betul:

  • Berjalan dan meregangkan;
  • Senaman untuk lengan dan tali pinggang bahu, otot perut, batang badan dan kaki;
  • Latihan kekuatan;
  • Senaman santai;
  • Latihan berjalan, berlari dan bernafas.

Berjalan kaki adalah baik untuk merawat hipokinesia. Dipercayai bahawa 10,000 langkah sehari menyediakan aktiviti fizikal minimum yang diperlukan untuk orang yang sihat. Anda juga perlu berusaha untuk tidak menggunakan lif, dan menumpukan pada hujung minggu untuk aktiviti luar..


Artikel Seterusnya
TOP 15 ubat terbaik untuk sakit kepala