Keadaan selepas stenting, tekanan darah rendah


Menurut statistik, ia adalah serangan jantung dalam kebanyakan kes yang menyebabkan kematian pesakit dengan patologi sistem kardiovaskular. Orang yang pernah mengalami serangan sering pergi ke doktor dengan masalah tekanan darah rendah. Keadaan ini disebabkan oleh peredaran darah yang terganggu di dalam badan. Oleh itu, setelah serangan jantung, saluran koronari kehilangan keanjalan sebelumnya, jadi tekanan harus selalu dipantau, diukur secara teratur dan sekiranya berlaku situasi yang tidak dijangka, dapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan. Mengenai bahaya tekanan darah rendah setelah serangan jantung, apa yang harus dilakukan, langkah-langkah apa yang harus diambil terlebih dahulu dan pencegahan apa, selanjutnya dalam artikel ini.

Jawapan Doktor

Anda tidak menunjukkan tekanan darah pada awalnya sebelum rawatan dan ketika anda mula mengambil rawatan sedemikian. Walaupun penurunan tekanan darah menjadi 11065 tidak dapat disebut kejutan, terutama jika penurunan tekanan tidak terkait dengan keadaan yang memburuk, munculnya rasa sakit di dada. sesak nafas, peluh berkeringat sejuk. Penurunan tekanan darah seperti itu mungkin berlatarbelakangkan terapi antihipertensi yang sedang berlangsung (anda menerima gabungan tiga ubat - = nebivolol (dos tidak ditentukan), amprilan dan brilint. Semua ubat ini mempunyai kesan antihipertensi yang cukup baik, oleh itu, apabila diambil, penurunan tekanan darah menjadi nombor tersebut. Dan ini tidak semestinya dikaitkan dengan campur tangan pembedahan sebelumnya. Tetapi, dengan penurunan tekanan darah yang ketara, perlu memanggil ahli terapi tempatan di rumah, dan juga disyorkan untuk melakukan ECG di lokasi.

Rundingan diberikan sepanjang masa

Kami perlu mengetahui pendapat anda. Tinggalkan ulasan mengenai perkhidmatan kami

Dari artikel ini anda akan belajar: apakah stenting jantung, berapa lama mereka hidup selepas operasi ini, sama ada ia mempengaruhi jangka hayat. Tempoh pasca operasi awal, pemulihan dari stenting dan pemulihan jantung.

Pengarang artikel: Nivelichuk Taras, ketua jabatan anestesiologi dan rawatan intensif, 8 tahun pengalaman kerja. Pengajian tinggi dalam bidang "Perubatan Am".

Stenting jantung adalah prosedur pembedahan di mana arteri koronari tersumbat atau menyempit (saluran darah utama jantung) diluaskan dengan "prostesis" khas - stent.

Stent adalah tiub kecil dengan dinding yang terbuat dari mesh. Ia dimasukkan ke tempat penyempitan arteri koronari dalam keadaan terlipat, setelah itu mengembang dan memelihara kapal yang terkena dalam keadaan terbuka, berfungsi sebagai sejenis prostesis untuk dinding vaskular.

Selepas stenting, terdapat tempoh selepas operasi yang agak pendek sehingga 1-2 minggu, yang berkaitan dengan prosedur itu sendiri.

Pemulihan dan pemulihan lebih lanjut bergantung pada penyakit di mana stenting dilakukan, serta tahap kerosakan pada otot jantung dan kehadiran patologi yang bersamaan. Ramalan, keperluan untuk menetapkan kumpulan kecacatan, dan kehadiran kecacatan bergantung pada ini. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat bahagian artikel berikut..

Prinsip asas aktiviti fizikal

Aktiviti fizikal harus membawa kepada perkara positif berikut:

  • peningkatan peredaran periferal;
  • peningkatan keupayaan pernafasan simpanan;
  • menaikkan nada otot;
  • rangsangan metabolisme pada otot jantung;
  • peningkatan proses trofik dalam miokardium;
  • menguatkan otot jantung dan meningkatkan keupayaannya untuk berkontrak;
  • bilangan komplikasi berkurang, dan ia semakin mudah;
  • luka sembuh lebih cepat selepas pembedahan;
  • pemulihan dipercepat, peredaran darah bertambah baik di seluruh badan, dan dengan ini fungsi semua organ manusia bertambah baik, daya hidup dan mood meningkat, pemulihan dan kembali ke kehidupan normal lebih cepat.

Berapa banyak orang yang hidup selepas stenting

Mustahil untuk memberikan jawapan yang tepat untuk soalan ini. Prognosis jangka hayat setelah stenting tidak banyak bergantung pada operasi itu sendiri, tetapi pada penyakit yang dilakukannya, dan pada tahap kerosakan pada otot jantung (iaitu, pada fungsi kontraktil ventrikel kiri). Tetapi kajian saintifik mendapati bahawa setelah stenting selama satu tahun, 95% pesakit tetap hidup, tiga tahun - 91%, lima tahun - 86%.

Kematian selama tiga puluh hari pada infark miokard bergantung kepada kaedah rawatan:

  • terapi konservatif - kadar kematian 13%;
  • terapi fibrinolitik - kematian 6-7%;
  • stenting - kematian 3-5%.

Prognosis bagi setiap pesakit bergantung pada usianya, kehadiran penyakit lain (diabetes mellitus), tahap kerosakan miokardium. Terdapat pelbagai skala untuk penentuannya, yang mana skala TIMI adalah yang paling banyak digunakan. Umumnya diterima bahawa stenting awal meningkatkan prognosis infark miokard..

Menjalankan stenting sekiranya penyakit arteri koronari stabil tidak mengurangkan risiko infark miokard di masa depan, dan juga tidak meningkatkan jangka hayat pesakit ini, dibandingkan dengan terapi ubat konservatif.

Punca dan rawatan dyspnea jantung

Sesak nafas adalah gejala banyak penyakit sistem pernafasan dan peredaran darah. Ia dicirikan oleh peningkatan kadar pernafasan dan peningkatan kedalaman penyedutan dan pernafasan. Semua orang biasa dengan sesak nafas yang berlaku selepas kerja fizikal yang sukar. Ia bersifat fisiologi dan tidak membahayakan manusia. Dispnea jantung, penyebab dan rawatannya agak berbeza, merujuk kepada jenis patologi.

Punca dan ciri-ciri dispnea jantung

Terdapat banyak sebab untuk berlakunya gejala patologi ini, termasuk penyakit berikut:

  1. Proses keradangan pada otot jantung.
  2. Kecacatan alat injap.
  3. Penyakit jantung iskemia (penyakit jantung iskemia).
  4. Sklerosis vaskular jantung (kardiosklerosis).

Sesak nafas jantung berlaku apabila jantung tidak lagi dapat mengatasi tekanan yang biasa. Dalam kes ini, pergerakan aliran darah dalam lingkaran kecil (pulmonari) peredaran darah melambat, yang menyebabkan penurunan kepekatan oksigen dalam darah. Tindak balas adalah peningkatan pernafasan..

Dispnea jantung mempunyai keistimewaan tersendiri yang akan membezakannya dari dispnea patologi lain:

  • sesak nafas dalam patologi jantung adalah inspirasi, iaitu seseorang mengalami kesukaran bernafas;
  • berlakunya sesak nafas dikaitkan dengan usaha fizikal;
  • peningkatan manifestasi patologi berlaku pada kedudukan terlentang, kerana jantung berada di bawah beban berat dan berfungsi dalam mod yang dipertingkatkan;
  • sesak nafas digabungkan dengan mengi, edema dan keluhan pesakit pada kaki dan tangan yang sejuk;
  • mengurangkan manifestasi kesukaran bernafas dalam posisi berbaring dan duduk.

Gejala ini khas untuk kegagalan jantung akut dan kronik. Buat pertama kalinya, sesak nafas muncul selepas melakukan kerja fizikal, tetapi dengan keadaan seseorang yang semakin teruk, gejala muncul lebih kerap. Bergantung pada kekerapan dyspnea, kelas kegagalan jantung berikut dibezakan:

  • Gred 1 - kebimbangan sesak nafas dengan aktiviti fizikal yang sengit.
  • Gred 2 - pernafasan menjadi lebih kerap dengan senaman sederhana.
  • Gred 3 - pernafasan pantas semasa kerja rumah tangga setiap hari.
  • Gred 4 - sesak nafas membimbangkan seseorang yang sedang berehat.

Kegagalan jantung kronik dan sesak nafas

Semua orang dengan kegagalan jantung kronik lambat laun menghadapi kesukaran bernafas. Dalam kes ini, kemampuan otot jantung berkontraksi dan menggerakkan darah melalui pembuluh darah menjadi lemah, yang menyebabkan pelanggaran pertukaran gas di paru-paru. Hipoksia semua organ boleh menyebabkan gangguan organ, yang mempunyai ciri khasnya sendiri..

Semasa kelaparan oksigen, organ menghantar impuls ke korteks serebrum, yang menyebabkan peningkatan jumlah pergerakan pernafasan. Untuk kegagalan jantung kronik, bukan sahaja dispnea inspirasi adalah ciri, tetapi juga gejala lain:

  • sianosis (kebiruan) bibir, tangan dan kaki;
  • batuk;
  • pening;
  • kelesuan, keletihan.

Bagi orang yang menderita patologi ini, penampilan bukan hanya sesak nafas pada siang hari adalah ciri, tetapi juga serangan pada waktu malam, yang disebut asma jantung. Ini adalah tanda berlakunya kekurangan penyakit kronik yang teruk dalam penyakit jantung.

Beberapa hari (2-3) sebelum serangan, pendahulu muncul. Seseorang merasa berat dan tekanan di dada, sesak nafas menjadi lebih kerap walaupun dengan sedikit latihan fizikal.

Gejala asma jantung mula-mula muncul, biasanya pada waktu malam. Orang itu bangun dari serangan tercekik. Dia mempunyai perasaan takut akan hidupnya. Penyakit ini dicirikan oleh pernafasan yang cepat, disertai dengan batuk kering. Kulit menjadi pucat, di mana kawasan sianotik dapat dilihat dengan jelas (segitiga nasolabial, falang terminal pada jari). Peluh yang banyak diperhatikan. Pesakit tidak dapat berkata-kata.

Mungkin terdapat serangan asma jantung pada waktu siang, yang memprovokasi aktiviti fizikal dan tekanan. Anda boleh memperbaiki keadaan pesakit dengan memberinya posisi duduk..

Tempoh serangan berbeza (minit atau jam). Dengan serangan yang berpanjangan, keadaan orang itu merosot tajam (nadi jarang dan lemah, tekanannya berkurang dengan tajam). Serangan tersedak yang teruk boleh menyebabkan perkembangan edema paru. Berapa kerap berlaku kejang? Ini bergantung kepada keadaan asma jantung yang mendasari..

Keadaan ini sangat diperlukan. Untuk menghilangkan serangan asma, adalah perlu untuk merawat penyakit yang mendasari.

Kegagalan jantung akut dan sesak nafas

Jenis kegagalan jantung akut:

  1. Asma jantung. Ini adalah manifestasi dari kedua-dua patologi jantung kronik yang teruk dan tahap awal perkembangan kegagalan akut..
  2. Edema paru. Rawatan segera diperlukan.
  3. Kejutan kardiogenik adalah keadaan akut yang dicirikan oleh hipotensi progresif.

Edema paru adalah keadaan patologi yang berlaku kerana pengumpulan efusi di alveoli. Cecair berasal dari saluran darah dan terkumpul di tisu paru-paru.

Gejala proses patologi ini:

  • seseorang sering batuk, intensiti batuk meningkat;
  • suara menggelegak didengar;
  • kulit muka dan selaput lendir memperoleh warna kebiruan;
  • serangan asma, pernafasan cepat, kesukaran bernafas (dispnea inspirasi);
  • perasaan sesak di dada;
  • pemisahan sputum merah jambu berbuih;
  • kelemahan teruk;
  • peningkatan peluh, peluh berkeringat dan sejuk;
  • degupan jantung yang kerap;
  • penurunan atau turun naik tekanan darah.

Kejutan kardiogenik berlaku kerana penurunan kontraktilitas miokardium. Penyebab keadaan patologi ini adalah infark miokard, keradangan teruk dan kecederaan jantung, PE (emboli paru), gangguan irama yang serius.

Gejala utama kejutan kardiogenik adalah:

  1. Penurunan tekanan darah.
  2. Peluh melekit menonjol, sejuk apabila disentuh.
  3. Pucat.
  4. Sianosis katil kuku dan bibir.
  5. Kelemahan yang teruk.
  6. Vena di leher membengkak dan menjadi jelas.
  7. Dalam kes yang teruk, seseorang kehilangan kesedaran.

Bergantung pada penyebabnya, gejala berikut dibezakan:

  1. Pelanggaran irama dicirikan oleh sensasi gangguan dalam kerja otot jantung, sakit di kawasan jantung.
  2. Infarksi miokardium dicirikan oleh rasa sakit dan perasaan takut mati.
  3. TELA - rasa kekurangan udara, bahagian atas badan bertukar menjadi biru, iaitu dada, kepala dan leher.

Rawatan sesak nafas dalam kes ini bergantung kepada rawatan penyakit yang mendasari..

Rawatan

Keadaan kecemasan, yang mana gejala adalah dispnea jantung, mesti diatasi dengan segera. Pada peringkat pra-hospital, perlu memberi bantuan perubatan kepada seseorang.
Apa yang perlu dilakukan dengan serangan asma jantung:

  • serangan kadang-kadang boleh berhenti sendiri, tetapi kerana risiko komplikasi (edema paru), rawatan mesti dimulakan sebelum pesakit dimasukkan ke hospital;
  • menolong seseorang untuk mengambil posisi duduk dengan kaki yang diturunkan, dia harus selesa;
  • buka butang kolar;
  • udara segar diperlukan;
  • pesakit perlu mengambil tablet Nitrogliserin (1 tablet 2 kali dengan selang 5 minit);
  • kawalan tekanan darah.

Sudah tentu semua orang dengan edema paru memerlukan pertolongan segera. Rawatan edema paru pada peringkat pra-hospital:

  • kedudukan separuh duduk pesakit akan membantu mengurangkan sesak nafas;
  • adalah perlu untuk menyingkirkan faring, laring dan trakea dari busa yang terbentuk semasa serangan, kerana ini, oksigen disedut melalui penapis dengan alkohol 33%;
  • pengoksigenan paru-paru (terapi oksigen);
  • ubat digunakan untuk melegakan sindrom kesakitan, glikosida jantung (peningkatan fungsi kontraktil miokardium), diuretik dan vasodilator;
  • ubat narkotik (Promedol dan Omnopon) digunakan untuk membetulkan parameter hemodinamik;
  • pemberian penyelesaian intravena untuk menormalkan keseimbangan elektrolit;
  • dimasukkan ke hospital seseorang atas sebab kesihatan.

Apa yang perlu dilakukan dengan kejutan kardiogenik:

  • kaki mesti diangkat sedikit (contohnya, letakkan bantal di bawah kaki anda);
  • bekalan oksigen melalui topeng oksigen jika orang itu sedar, tetapi jika tidak hadir, intubasi trakea dilakukan;
  • jika tidak ada edema paru, maka ubat Reopolyglyukin, Polyglyukin disuntik secara intravena;
  • mengawal dan mengekalkan tekanan darah;
  • segera dimasukkan ke hospital.

Sesak nafas dapat diatasi dengan berjaya hanya setelah punca sebenar kejadiannya ditentukan. Untuk diagnosis, ECG, ultrasound jantung, angiografi, dalam beberapa kes, MRI (pengimejan resonans magnetik) digunakan.

Rawatan sesak nafas memerlukan pendekatan bersepadu, termasuk terapi dengan ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat. Rawatan dengan ubat-ubatan dijalankan mengikut preskripsi doktor. Diuretik digunakan (membantu menghilangkan edema), glikosida jantung dan penghambat ACE (memulihkan lapisan dalam saluran darah), beta-blocker (membantu menghilangkan gangguan pernafasan).

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat juga mesti dipersetujui dengan doktor yang hadir untuk mengelakkan perkembangan kesan sampingan. Ubat-ubatan rakyat yang membantu dengan dispnea jantung adalah infus dan decoctions herba perubatan (mengelak peony, motherwort, hawthorn dan lain-lain). Infusi Motherwort akan membantu menghilangkan serangan sesak nafas yang kerap. Ia sangat mudah dimasak. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil rumput kering (2 sudu teh) dan 150 mililiter air mendidih. Ia mesti dicairkan setelah dimasukkan. Diambil pada waktu pagi atau sebelum tidur.

Ubat-ubatan yang dibuat dari motherwort adalah ubat rakyat yang baik. Jus motherwort yang baru diperah, diambil sebelum makan, anda perlu mengambil 30 tetes jus dan mencairkannya ke dalam air, yang semestinya sedikit. Sekiranya anda menambahkan alkohol perubatan ke dalam jus, nisbahnya adalah 2: 3, anda mendapat warna. Ia mesti diambil 3 kali sehari. Ambil 20 mililiter air dan 40 tetes tincture.

Walau bagaimanapun, rawatan tidak hanya terhad kepada pengambilan ubat-ubatan, termasuk mengikuti cadangan yang diberikan oleh doktor:

  1. Mematuhi diet. Dengan kegagalan jantung yang rumit oleh serangan asma, perlu makan makanan rendah kalori. Makan serat sebanyak mungkin (buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin), makanan vitamin dan protein (daging dan produk tenusu, kekacang). Perlu dibatasi penggunaan garam, makanan berlemak dan makanan yang mengandungi sejumlah besar karbohidrat (gula-gula).
  2. Lakukan senaman. Aktiviti fizikal, dalam kombinasi dengan terapi ubat, membantu merawat penyakit yang mendasari. Doktor harus memilih beban. Ia tidak boleh menimbulkan emosi negatif dan sensasi yang menyakitkan. Berjalan dan berjalan kaki panjang akan memberi manfaat kepada semua orang.
  3. Ketenangan emosi. Adalah perlu untuk belajar bagaimana merawat kejutan saraf dengan betul dan cuba mengelakkan ledakan emosi. Berjalan lebih banyak di luar rumah, ini meningkatkan kestabilan emosi.

Sekiranya anda mengikuti semua cadangan dan rawatan yang betul dengan ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat, anda boleh memperbaiki keadaan dan pengampunan jangka panjang.

Kecacatan selepas stenting

Dengan sendirinya, stenting arteri koronari bukanlah alasan untuk menetapkan kumpulan kecacatan. Tetapi penyakit untuk rawatan yang digunakan operasi ini boleh menyebabkan kecacatan. Contohnya:

  1. Kumpulan kecacatan 3 diberikan kepada pesakit dengan angina pectoris atau infark miokard tanpa perkembangan disfungsi ventrikel kiri yang teruk.
  2. Kumpulan kecacatan 2 ditubuhkan untuk pesakit dengan angina pectoris atau infark miokard, di mana kegagalan jantung menyekat kemampuan untuk bekerja dan bergerak.
  3. Kumpulan kecacatan 1 ditugaskan untuk pesakit yang infark miokard atau angina pectoris telah menyebabkan kegagalan jantung yang teruk, yang membatasi kemampuan untuk merawat diri.

Tempoh pasca operasi awal

Sejurus selepas berakhirnya prosedur, pesakit dibawa ke bilik pemulihan, di mana kakitangan perubatan memantau keadaannya dengan berhati-hati. Sekiranya akses vaskular dilakukan melalui arteri femoral, selepas operasi pesakit harus berbaring dalam kedudukan mendatar di punggungnya dengan kaki yang diluruskan selama 6-8 jam, dan kadang-kadang lebih lama. Ini berkaitan dengan risiko terkena pendarahan berbahaya dari tempat tusukan arteri femoral..

Terdapat alat perubatan khas yang dapat mengurangkan panjang katil mendatar yang diperlukan. Mereka mengisi lubang di dalam kapal dan mengurangkan kemungkinan pendarahan. Semasa menggunakannya, anda mesti berbaring selama 2-3 jam.

Pelebaran frekuensi radio jantung

Ablasi frekuensi radio jantung (atau, seperti juga disebut, ablasi kateter) adalah operasi yang sangat penting dalam pembedahan jantung. RFA dilakukan dalam kes di mana seseorang mengalami fibrilasi atrium yang rumit.

Prosedur ini minimum invasif kerana tidak memerlukan sayatan.

Sejarah asal

RFA memulakan pengembangannya pada tahun 80-an abad kedua puluh. Pada masa itulah S. Huang, bersama rakan-rakannya, melakukan eksperimen terhadap anjing. Mereka menggunakan tenaga frekuensi radio untuk mengganggu komunikasi elektrik antara atria dan ventrikel. Untuk ini, kateter khas digunakan - elektrod.

Eksperimen berjaya, dan pada tahun 1987 ablasi kateter dilakukan pada pesakit pertama. Sejak saat itu, sejarah perkembangan ablasi bermula - salah satu prosedur yang paling berkesan dalam penghapusan aritmia.

Petunjuk untuk

Peleburan frekuensi radio pada jantung bukanlah prosedur yang boleh dipilih oleh pesakit untuk rawatannya sesuka hati. Doktor memutuskan kapan tepat untuk melakukan operasi ini. Petunjuk untuk pelaksanaannya:

  • hasil yang tidak memuaskan semasa menggunakan rawatan ubat;
  • penampilan kesan sampingan semasa mengambil ubat;
  • kebarangkalian serangan jantung yang tidak dijangka sangat tinggi.

RFA mampu melawan penyakit berikut:

  • takikardia ventrikel;
  • takikardia timbal balik;
  • Sindrom Wolff-Parkinson-White (sindrom WPW);
  • pembesaran jantung.

Kontraindikasi

Prosedur ablasi kateter mempunyai banyak kontraindikasi. Ini termasuk:

  • suhu badan yang sentiasa meningkat;
  • hipertensi berterusan;
  • masalah paru-paru;
  • kepekaan teruk terhadap yodium;
  • kegagalan buah pinggang;
  • pembekuan darah yang lemah.

Walau bagaimanapun, terdapat juga kontraindikasi seperti di mana RFA ditunda sehingga pengampunan atau penyembuhan lengkap. Ini termasuk:

  • penyakit berjangkit;
  • demam;
  • anemia.

Bersedia untuk RFA

Untuk mengelakkan komplikasi selepas atau semasa RFA, pesakit mesti menjalani satu set pemeriksaan. Ini termasuk:

  • ujian darah. Ia dijalankan pada kumpulan dan faktor Rh darah. Ujian juga dilakukan untuk membuktikan adanya atau tidak adanya hepatitis B dan C, virus imunodefisiensi manusia. Ujian juga dilakukan untuk sifilis;
  • ECG;
  • ujian tekanan;
  • Echo-KG;
  • pengimejan resonans magnetik jantung.

Sekiranya keputusan ujian positif, tempoh RFA dapat diberikan. Pada masa yang sama, doktor menyiapkan pesakit dengan memberi mereka beberapa arahan. Sebilangan ubat mesti dihentikan dua hingga tiga hari sebelum permulaan prosedur. Ini berlaku untuk antiaritmia, ubat-ubatan yang menurunkan gula darah, dan sebagainya. Pesakit harus berhenti makan dan minum air 12 jam sebelum prosedur. Anda juga perlu mencukur kawasan di mana kateter akan dimasukkan..

Manfaat ablasi kateter

RFA tidak sia-sia salah satu prosedur terbaik dalam memerangi banyak penyakit jantung. Antara kelebihan pembedahan, perlu diperhatikan perkara berikut.

1. Kebanyakan pesakit bertolak ansur dengan operasi ini. Apabila pesakit perlu menjalani prosedur ini, adalah selamat untuk mengatakan bahawa dia tidak akan berada di hospital lebih dari dua atau tiga hari. Ini adalah tempoh yang sangat singkat jika dibandingkan dengan campur tangan pembedahan. Semasa operasi terbuka, integriti tubuh manusia rosak, yang menyebabkan pemulihan yang lama. Oleh itu, pesakit berada di hospital selama beberapa minggu..

2. Prosedur ini adalah operasi invasif yang minimum. Tidak perlu membuat sayatan besar untuk memasukkan kateter. Jarum yang diperlukan dimasukkan melalui sayatan kecil di paha.

3. Tidak menyakitkan prosedur. Setelah pesakit menjalani pembedahan terbuka, dia mengalami kesakitan yang teruk. Untuk menekannya, dia diberi ubat penghilang rasa sakit. Ini tidak diperhatikan selepas ablasi. Seseorang merasa tidak selesa hanya semasa prosedur. Sensasi lebih tidak selesa daripada menyakitkan. Setelah prosedur selesai, sensasi memerah dada hilang dalam beberapa jam. Perlu diingatkan bahawa anda tidak perlu mengambil ubat penghilang rasa sakit..

4. Pemulihan cepat selepas pembedahan. Sudah beberapa hari selepas operasi, jika kesaksian pesakit adalah normal, dia boleh dikeluarkan.

5. Kesan kosmetik. Tidak ada bekas luka selepas ablasi. Ini sangat berbeza dengan pembedahan terbuka, di mana sayatan besar dibuat di dada pesakit, meninggalkan kecacatan kosmetik yang besar. Tusukan kecil yang tersisa setelah penyisipan kateter sembuh dengan cepat dan hilang sepenuhnya tanpa meninggalkan bekas luka..

Prosedur

Prosedur ini dijalankan di bilik khas di mana peralatan tersebut harus ada:

  • instrumen khas yang diperlukan untuk kateterisasi jantung;
  • elektrod kateter;
  • alat untuk menentukan tanda-tanda penting tubuh manusia;
  • radas untuk merakam elektrogram;
  • defibrillator dan alat lain untuk memulihkan degupan jantung.

Sebelum memulakan operasi, doktor memberikan ubat penenang kepada pesakit (membuat orang itu tenang, tenang) dan melakukan anestesia tempatan. Ia dilakukan di kawasan tusukan, iaitu tempat di mana tusukan akan dilakukan. Selepas itu, mulakan RFA.

1. Sama ada arteri femoral kanan atau kiri dipilih untuk akses arteri. Arteri radial juga boleh dipilih. Kawasan menindik dirawat dengan larutan antiseptik khas, setelah itu ditutup dengan kain steril.

2. Kemudian jarum panduan dimasukkan ke dalam kapal. Sejurus selepas itu, doktor, menggunakan alat kawalan sinar-X, memasukkan kateter-elektrod ke dalam arteri. Kateter dimasukkan melalui tiub hemostatik yang menyampaikannya terus ke jantung.

3. Setelah kateter dimasukkan, doktor akan meletakkannya di ruang jantung. Apabila ini dilakukan, kateter disambungkan ke peralatan yang merekodkan isyarat EKG. Proses inilah yang memungkinkan untuk menentukan penyebab impuls, yang merupakan sumber aritmia. Sekiranya perlu, doktor boleh melakukan ujian khas untuk menyebabkan aritmia.

4. Ablasi juga dapat dilakukan melalui simpul AV atau di bahagian lain dari sumber irama. Setelah elektrod bertindak pada tisu jantung, mereka mula panas dan mencapai suhu 40˚С. Pemanasan sedemikian menimbulkan kemunculan parut mikro dan blok AV buatan..

5. Untuk mengekalkan blok AV yang dibuat secara buatan, doktor menggunakan elektrod yang dimasukkan sebelumnya.

6. Untuk memahami sama ada prosedur tersebut memberikan hasil yang positif atau tidak, ECG dilakukan sekali lagi. Sekiranya hasil kajian elektrokardiologi menunjukkan bahawa hasilnya tidak memuaskan, doktor mungkin menanamkan alat pacu jantung. Sekiranya hasilnya positif, operasi akan dianggap selesai. Dalam kes ini, doktor mengeluarkan kateter dan elektrod dari pesakit.

7. Pembalut hemostatik dan antibakteria khas digunakan pada tempat tusukan.

8. Selepas berakhirnya RFA, pesakit perlu berada di tempat tidur selama 24 jam. Sekiranya semasa RFA dilakukan tusukan arteri femoral, maka dia dilarang membengkokkan kakinya.

Tempoh operasi ini boleh berkisar antara satu setengah hingga enam jam. Semuanya bergantung pada kedalaman kejadian penyebab aritmia.

Pesakit diberhentikan dalam masa 2-4 hari setelah berakhirnya prosedur.

Masalah yang mungkin berlaku

Walau bagaimanapun, tidak semua pesakit kebal terhadap komplikasi. Ini termasuk:

  • orang yang mempunyai masalah dengan pembekuan darah;
  • orang yang menghidap diabetes mellitus;
  • orang tua. Orang berusia 70-an adalah yang paling terdedah kepada komplikasi..

Komplikasi yang dapat diperhatikan segera setelah operasi, dan setelah beberapa waktu, termasuk:

  • Kejadian pendarahan di tempat tusukan arteri.
  • Kerosakan pada dinding vaskular. Ia boleh dilanggar semasa kemajuan wayar panduan atau kateter.
  • Pembekuan darah yang boleh melalui arteri.
  • Penyempitan lumen vena pulmonari.
  • Pelanggaran irama jantung, yang menyebabkan aritmia memburuk. Dalam kes ini, alat pacu jantung ditanamkan.
  • Gangguan fungsi buah pinggang yang normal.

Tempoh selepas operasi

Setelah operasi selesai, pesakit ditugaskan untuk berehat di tempat tidur. Dia berada di bawah pengawasan berterusan doktor dan pemantauan keadaan tubuhnya. Di samping itu, pesakit mesti menjalani prosedur ECG berulang pada selang waktu yang tetap. Elektrokardiografi kali pertama dilakukan enam jam selepas selesai ablasi. Selanjutnya dalam dua belas jam, dan yang terakhir - dalam sehari.

Ia juga mengukur tekanan dan suhu badan..

Sekiranya ketidakselesaan itu menyakitkan atau tidak hilang setelah tiga puluh minit, maka pesakit mesti segera memberitahu doktor mengenainya.

Untuk beberapa hari pertama, seseorang mungkin merasakan degupan jantung yang tidak teratur. Walau bagaimanapun, masalah ini berlalu dengan sangat cepat..

Pesakit boleh keluar pada keesokan harinya setelah berakhirnya RFA. Terdapat kes-kes apabila keadaan kesihatan seseorang membolehkannya meninggalkan hospital dalam beberapa jam setelah ablasi. Sekiranya tidak ada kontraindikasi dan doktor akan membenarkan pesakit keluar dari hospital sebaik sahaja selesai operasi, maka orang ini tidak digalakkan memandu kereta sendiri. Terbaik sekiranya seseorang membawanya pulang.

Pemulihan

Tempoh pemulihan selepas ablasi kateter boleh berkisar antara dua hingga tiga bulan. Semasa pemulihan, pesakit boleh diberi ubat antiaritmia khas, seperti Propanorm, Propafenone dan lain-lain.

Terdapat sejumlah peraturan, yang mematuhi, pesakit dapat cepat sembuh dan melupakan prosedur terakhir selamanya. Ini termasuk:

  1. Ikuti rejimen aktiviti fizikal yang normal. Pesakit tidak boleh terlalu banyak bekerja. Tetapi pada masa yang sama, anda tidak harus selalu berbaring di atas katil. Adalah perlu untuk mencari aktiviti yang optimum di mana irama degupan jantung tidak akan berlaku.
  2. Untuk tempoh pemulihan, pesakit harus mengurangkan pengambilan garam minimum.
  3. Ia tidak termasuk pengambilan minuman beralkohol.
  4. Berikan kopi dan semua minuman yang mengandungi kafein selama dua hingga tiga bulan.
  5. Ikuti diet. Khususnya, ini berlaku untuk lemak haiwan. Penggunaannya harus minimum. Sekiranya boleh, kecualikan dari diet sama sekali.
  6. Sekiranya anda mempunyai tabiat buruk seperti merokok, berhenti merokok.

Sekiranya doktor berkelayakan, operasi itu berjaya, dan setelah pesakit mengikuti semua peraturan, maka tidak perlu diulang. Selain itu, dalam kes ini, tempoh pemulihan akan minimum dan tanpa akibat..

Pendapat pesakit

Dilihat oleh ulasan di Internet tidak berbaloi, jika hanya kerana tidak semua orang meninggalkannya. Orang yang tidak menghadapi masalah, tidak mempunyai perasaan yang tidak menyenangkan, jarang memberikan ulasan. Ini bukan prosedur baru, oleh itu, ia tidak menimbulkan keributan di kalangan penduduk. Walau bagaimanapun, pengalaman bertahun-tahun doktor memungkinkan untuk mempersiapkan pesakit untuk prosedur dan pemulihan selepas itu..

Hampir tidak ada ulasan negatif. Ramai orang melaporkan ketidakselesaan di dada, yang berlaku baik semasa operasi dan selepas selesai. Walau bagaimanapun, doktor menyedari bahawa kebanyakan pesakit sama sekali tidak merasakan apa-apa..

Ramai pesakit yang menjalani prosedur ini benar-benar menyingkirkan penyakit ini dan tidak menghadapi aritmia selama bertahun-tahun..

Ulasan negatif terutamanya berkaitan dengan kos prosedur. Prosedur ini tidak murah, kerana memerlukan peralatan terkini dan pakar yang berkelayakan..

Doktor menyedari bahawa hampir semua pesakit saraf menghadapi masalah kesakitan semasa dan selepas pembedahan. Oleh itu, ujian tekanan dilakukan sebelum prosedur..

Pesakit yang ragu-ragu tidak mendapat tidur yang cukup sebelum operasi, mereka selalu mencipta akibat negatif bagi diri mereka, yang bertindak seperti plasebo. Akibatnya, ini sangat mempengaruhi kesihatan mereka..

Doktor mengesyorkan agar tidak bimbang dan tidur sekurang-kurangnya tujuh jam sebelum prosedur..

Operasi memasang alat pacu jantung

Diet selepas pembedahan untuk membuang buasir

Lucy - 3 November 2020 - 07:52

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Tetamu - 9 Mac 2020 - 22:08

  • untuk menjawab

Tetamu - 23 November 2020 - 21:41

Tetamu - 4 Mac 2020 - 23:44

Olga - 4 April 2020 - 02:58

Olga - 27 April 2020 - 14:11

Tetamu - 28 April 2020 - 11:37

Mado - 29 April 2020 - 17:19

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab
  • untuk menjawab
  • untuk menjawab
  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Elenak - 7 Mei 2020 - 10:56

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab
  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Natalia - 10 Julai 2020 - 13:26

  • untuk menjawab

Tetamu - 13 Mac 2020 - 07:38

Tetamu - 1 Mei 2020 - 23:18

Eva - 17 Mei 2020 - 11:52

Tetamu - 31 Mei 2020 - 15:49

Irina - 9 Ogos 2020 - 13:58

Vera - 30 Mac 2020 - 08:36

Margarita - 5 Mei 2020 - 20:30

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Alexey - 10 Mei 2020 - 22:57

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Tetamu - 21 Mei 2020 - 09:34

Alexey - 1 Jun 2020 - 01:56

Bujurus - 5 Jun 2020 - 19:55

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab
  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Oleg - 9 Julai 2020 - 18:42

Alexey - 29 Jun 2020 - 00:35

Oleg - 9 Julai 2020 - 18:49

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

VICTOR - 19 November 2020 - 16:43

Alexander dari Republik... - 10 Julai 2020 - 15:16

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

pemenang - 19 November 2020 - 16:51

Olga - 12 Julai 2020 - 10:30

Tetamu - 1 Ogos 2020 - 23:48

Nelly - 29 Ogos 2020 - 11:54

Alexey - 13 September 2020 - 00:15

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Alexey - 13 September 2020 - 00:22

Dmitry - 26 September 2020 - 18:09

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Ildar - 8 Ogos 2020 - 22:45

Julia - 4 Oktober 2020 - 14:37

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Igor - 8 Oktober 2020 - 18:32

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Anna - 18 Oktober 2020 - 00:18

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Cinta - 27 Oktober 2020 - 14:59

Lolita - 27 Oktober 2020 - 18:44

Igor - 10 November 2020 - 15:15

Vasily - 11 November 2020 - 12:34

Karina - 12 November 2020 - 23:10

vyacheslav - 27 Januari 2020 - 17:04

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Elena - 9 Februari 2020 - 16:56

Tetamu - 24 Februari 2020 - 14:25

Tatiana - 28 Februari 2020 - 15:48

Julia - 1 Mac 2020 - 21:34

Baizhan - 15 Mac 2020 - 12:21

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Athena - 27 Mei 2020 - 19:25

Tatiana - 23 Mei 2020 - 23:48

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Olga - 13 Jun 2020 - 11:36

Natalia - 4 Jun 2020 - 17:29

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Natalia - 4 Jun 2020 - 17:31

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Valery - 5 Jun 2020 - 16:15

Vladimir - 10 Jun 2020 - 16:59

Tatiana - 20 Jun 2020 - 23:17

svetlana - 27 Jun 2020 - 12:30

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Tatiana - 4 Julai 2020 - 21:31

Natalia - 8 Ogos 2020 - 20:23

Alexander berumur 26 tahun. - 18 September 2020 - 17:01

  • untuk menjawab
  • untuk menjawab

Pemulihan selepas stenting

Pemulihan selepas stent pembuluh jantung bergantung pada banyak faktor, termasuk penyebab penyakit, keparahan keadaan pesakit, tahap kemerosotan fungsi jantung dan lokasi akses vaskular..

Penjagaan Laman Akses Vaskular

Prosedur intervensi dilakukan melalui arteri femoral di pangkal paha atau arteri radial di lengan bawah. Semasa pesakit keluar dari rumah, pembalut mungkin berada di tempat yang sesuai. Cadangan untuk menjaga laman web akses vaskular:

  • Sehari selepas prosedur, anda boleh menanggalkan pembalut dari tempat tusukan arteri. Cara termudah untuk melakukan ini adalah dengan mandi, di mana anda boleh membasuhnya jika perlu..
  • Setelah menanggalkan pembalut, letakkan tampalan kecil di kawasan itu. Selama beberapa hari, laman penyisipan mungkin berwarna hitam atau biru, sedikit bengkak dan sedikit menyakitkan.
  • Basuh tapak penyisip kateter anda sekurang-kurangnya sekali sehari dengan sabun dan air. Untuk melakukan ini, letakkan air sabun di telapak tangan atau rendam kain lap di dalamnya dan bilas dengan perlahan kawasan yang dikehendaki. Jangan menggosok kulit dengan keras di tempat tusukan.
  • Pastikan kawasan akses vaskular kering dan bersih ketika tidak berada di bilik mandi.
  • Jangan gunakan krim, losyen atau salap ke tapak tusukan.
  • Pakai pakaian dan seluar dalam yang longgar jika akses vaskular melalui arteri femoral.
  • Selama satu minggu, jangan mandi, jangan pergi ke tempat mandi, sauna atau kolam renang.

Aktiviti fizikal

Doktor membuat cadangan untuk memulihkan aktiviti fizikal, dengan mengambil kira tapak tusukan arteri dan faktor lain yang berkaitan dengan kesihatan pesakit. Dalam dua hari pertama selepas stenting, disarankan untuk berehat lebih banyak. Hari-hari ini, seseorang mungkin merasa letih dan lemah. Anda boleh berjalan-jalan di sekitar rumah anda dan kemudian berehat.

Cadangan selepas tusukan arteri femoral:

  • Jangan tegang semasa buang air besar selama 3-4 hari pertama selepas stenting untuk mengelakkan pendarahan dari tempat tusukan.
  • Pada minggu pertama setelah stenting, dilarang mengangkat berat lebih dari 5 kg, serta menggerakkan atau menarik benda berat.
  • Selama 5-7 hari selepas prosedur, anda tidak boleh melakukan latihan fizikal yang berat, termasuk kebanyakan sukan - joging, tenis, boling.
  • Anda boleh menaiki tangga, tetapi lebih perlahan daripada biasa.
  • Pada minggu pertama selepas pembedahan, tingkatkan aktiviti fizikal anda secara beransur-ansur hingga mencapai tahap normal.

Cadangan selepas tusukan arteri radial:

  1. Pada hari pertama, jangan angkat tangan di mana stenting dilakukan lebih dari 1 kg.
  2. Selama 2 hari selepas prosedur, latihan fizikal yang berat, termasuk kebanyakan sukan larian, tenis, boling, tidak boleh dilakukan.
  3. Jangan gunakan mesin pemotong rumput, gergaji besi, atau motosikal dalam masa 48 jam.
  4. Dalam 2 hari selepas pembedahan, tingkatkan aktiviti fizikal anda secara beransur-ansur hingga mencapai tahap normal.

Setelah merancang stenting, anda boleh kembali bekerja dalam masa lebih kurang seminggu, jika kesihatan umum anda mengizinkan. Sekiranya operasi dilakukan untuk petunjuk segera untuk infark miokard, pemulihan sepenuhnya mungkin memerlukan beberapa minggu, jadi anda dapat kembali bekerja tidak lebih awal dari 2-3 bulan kemudian.

Sekiranya, sebelum stenting, aktiviti seksual seseorang dibatasi oleh berlakunya sakit dada yang disebabkan oleh bekalan oksigen yang tidak mencukupi ke miokardium, setelah stenting, kemungkinan melakukan hubungan seks dapat meningkat.

Latihan

Contoh latihan yang boleh dimulakan pada hari keempat setelah pembedahan jantung dilakukan semasa berbaring. Semua manipulasi dan tindakan harus dilakukan di bawah pengawasan doktor atau jururawat:

  1. Bernafas dengan tenang dalam keadaan santai - menghirup hidung, menghembus nafas melalui mulut.
  2. Kencangkan tangan anda ke bahu anda, putar siku anda ke dua arah tiga kali, dengan perlahan, tanpa menahan nafas.
  3. Pegang tepi katil dengan tangan anda dan, dengan pernafasan sukarela, perlahan-lahan tarik kaki anda ke pelvis, tanpa mengangkat tumit anda.
  4. Dalam kedudukan bebas semasa bernafas secara sukarela, cubalah memanjangkan pernafasan tanpa menimbulkan rasa tidak selesa.
  5. Bengkokkan lengan anda pada sendi siku dan tekan-lepaskan jari anda semasa bernafas secara sukarela, jangan tergesa-gesa.
  6. Cuba bengkokkan dan luruskan kaki semasa pernafasan sukarela, ulangi sepuluh kali.
  7. Letakkan tangan kanan anda di dada, tangan kiri anda di perut anda, tarik nafas dalam-dalam, hembus hidung anda dan cuba memanjangkannya setiap kali.
  8. Semasa menghembus nafas, belok ke sebelah kanan, berpegang pada sudut tempat tidur dengan tangan kanan, anda boleh membantu dengan kaki kiri anda, berehat di atas katil, menghirup udara, ketika badan berada di sisinya, gulung ke punggung anda lagi semasa anda menghembuskan nafas. Lakukan tiga kali pada kadar yang perlahan.
  9. Letakkan telapak tangan kanan di dada, telapak tangan kiri di perut, tarik nafas dalam-dalam, tiga kali.

Apabila seseorang mula duduk dan berjalan, anda boleh melakukan latihan perkembangan umum, tetapi anda perlu mematuhi laju, amplitud yang dikehendaki, mengikut keadaan anda. Oleh kerana latihan fizikal dilakukan terutamanya dengan pernafasan, dan segera setelah operasi mereka hanya bernafas secara statik, bilik harus berventilasi baik. Ini bukan hanya membantu tubuh untuk kembali, tetapi juga bertindak sebagai faktor tambahan dalam pencegahan komplikasi, kerana radang paru-paru mungkin disebabkan oleh kelemahan sistem imun dan sistem pernafasan..

Secepat mungkin, anda perlu berjalan lebih banyak di alam semula jadi, anda juga dapat menempuh jarak lebih jauh, tetapi anda perlu sering berehat. Selepas tiga bulan, anda boleh mencuba permainan tidak aktif seperti bulu tangkis atau membuang cakera frisbee. Selepas enam bulan anda boleh bermain bola tampar, tenis. Segera setelah pemulihan sepenuhnya, anda perlu berhati-hati agar badan berada dalam keadaan fizikal yang baik, dan tidak ada tabiat buruk..

Pemulihan

Setelah stenting dan pulih sepenuhnya, doktor sangat mengesyorkan pemulihan jantung, yang merangkumi:

  • Program senaman yang meningkatkan kontraktil miokard dan memberi kesan yang baik kepada seluruh sistem kardiovaskular.
  • Pendidikan gaya hidup sihat.
  • Sokongan psikologi.

Latihan fizikal

Pemulihan selepas stenting semestinya merangkumi aktiviti fizikal yang kerap. Penyelidikan menunjukkan bahawa orang yang mula berolahraga secara teratur setelah serangan jantung dan membuat perubahan gaya hidup yang bermanfaat hidup lebih lama dan mempunyai kualiti hidup yang lebih baik. Tanpa senaman yang teratur, tubuh perlahan-lahan menurunkan kekuatan dan kemampuannya untuk berfungsi normal.

Aktiviti fizikal adalah sebarang aktiviti yang menyebabkan badan membakar kalori. Sekiranya seseorang menjadikan aktivitinya tetap dan berterusan, ia menjadi program biasa..

Program ini harus menggabungkan latihan yang menyihatkan jantung (senaman aerobik), seperti berjalan kaki, berjoging, berenang atau berbasikal, serta latihan kekuatan dan regangan yang meningkatkan daya tahan dan fleksibiliti..

Sebaiknya program senaman dibuat oleh doktor terapi fizikal atau pemulihan..

Perubahan gaya hidup

Perubahan gaya hidup selepas stenting adalah salah satu langkah terpenting untuk meningkatkan prognosis pesakit. Ia termasuk:

  • Diet yang sihat membantu jantung untuk pulih, mengurangkan risiko komplikasi dan mengurangkan kemungkinan pembentukan semula plak aterosklerotik di saluran. Diet harus mengandungi sejumlah besar buah-buahan dan sayur-sayuran, biji-bijian, ikan, minyak sayuran, daging tanpa lemak, produk tenusu rendah lemak. Hadkan garam dan gula, lemak tepu dan trans, dan elakkan penyalahgunaan alkohol.
  • Berhenti merokok. Merokok meningkatkan risiko penyakit jantung koronari secara signifikan dengan menghilangkan darah kaya oksigen dan memperburuk faktor risiko lain, termasuk tekanan darah tinggi, tahap kolesterol, dan tidak aktif fizikal.
  • Berat badan - dapat membantu menurunkan tekanan darah serta meningkatkan kadar kolesterol dan glukosa darah.
  • Mengawal diabetes adalah langkah kesihatan yang sangat penting bagi pesakit diabetes. Diabetes diatasi dengan baik melalui diet, penurunan berat badan, aktiviti fizikal, ubat-ubatan, dan pemantauan kadar glukosa darah secara berkala.
  • Kawalan tekanan darah. Tekanan darah dapat dinormalisasi melalui penurunan berat badan, diet rendah garam, olahraga teratur, dan ubat antihipertensi. Ia membantu mencegah infark miokard, strok, penyakit buah pinggang, dan kegagalan jantung.
  • Pengawalan kolesterol darah.

Tekanan darah rendah selepas serangan jantung: apa yang harus dilakukan, cadangan pakar

Menurut statistik, ia adalah serangan jantung dalam kebanyakan kes yang menyebabkan kematian pesakit dengan patologi sistem kardiovaskular. Orang yang pernah mengalami serangan sering pergi ke doktor dengan masalah tekanan darah rendah. Keadaan ini disebabkan oleh peredaran darah yang terganggu di dalam badan..

Oleh itu, setelah serangan jantung, saluran koronari kehilangan keanjalan sebelumnya, jadi tekanan harus selalu dipantau, diukur secara teratur dan sekiranya berlaku situasi yang tidak dijangka, dapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan.

Mengenai bahaya tekanan darah rendah setelah serangan jantung, apa yang harus dilakukan, langkah-langkah apa yang harus diambil terlebih dahulu dan pencegahan apa, selanjutnya dalam artikel ini.

  • 1 Apa yang perlu dilakukan dengan tekanan rendah
  • 2 Komplikasi
  • 3 Rawatan
  • 4. Kesimpulan

Apa yang perlu dilakukan dengan tekanan rendah

Keadaan ini kerap berlaku, oleh itu, selepas serangan, doktor sering mengesyorkan agar pesakit mereka melakukan aktiviti fizikal yang kuat, membatasi diri daripada kesan emosi negatif, kejutan, dan menghilangkan faktor tekanan.

Perkara pertama yang harus dilakukan dengan serangan tekanan darah rendah adalah berbaring sebentar (badan harus mengambil kedudukan mendatar), dan kemudian anda harus minum secawan kopi atau teh manis. Sebaiknya sediakan merebus ginseng. Sekiranya langkah-langkah tersebut tidak membantu, maka anda perlu menghubungi ambulans. Untuk mengelakkan serangan tersebut pada masa akan datang, anda perlu memerhatikan sistem pemakanan tertentu..

Antara gejala utama tekanan darah rendah adalah seperti berikut:

  • sakit kepala yang kerap (gegaran berdenyut terutamanya di okiput dan kuil);
  • perasaan kelesuan, keletihan, mengantuk berterusan;
  • rasa mual pada waktu pagi, kadang-kadang muntah;
  • mengganggu sakit dada (disebabkan oleh penurunan nada vaskular).

Juga, gejala utama tekanan darah rendah selepas serangan jantung termasuk ketergantungan meteorologi dan masalah psikologi. Orang itu menjadi mudah marah, dia bimbang dengan perubahan mood yang berterusan, ada masalah dengan ingatan. Dengan latar belakang ini, pesakit sering mengalami kemurungan..

Keadaan pesakit boleh merosot secara mendadak dengan latar belakang perubahan cuaca yang mendadak. Ribut magnetik juga mempunyai kesan kuat terhadap kesihatan. Seperti yang dinyatakan sebelumnya, pesakit setelah serangan jantung berada dalam keadaan keletihan yang berterusan. Oleh itu, pada akhir hari bekerja, walaupun pekerjaan itu tidak meletihkan dan tidak berkaitan dengan beban berat, seseorang merasa sangat letih secara mental dan fizikal..

Gejala tekanan darah rendah yang kurang ketara termasuk perasaan kekurangan udara, yang menampakkan diri pada kenyataan bahawa seseorang sering menguap. Hipotensi juga mempengaruhi anggota badan. Mereka sering mati rasa dan sensitif terhadap suhu rendah..

Komplikasi

Tekanan darah rendah sangat berbahaya jika bacaan tekanan darah sistolik turun di bawah enam puluh milimeter merkuri. Ini adalah panggilan bangun, kerana dalam kebanyakan kes, ini menyebabkan kehilangan kesadaran secara tiba-tiba..

Keadaan ini dijelaskan oleh fakta bahawa selepas serangan jantung, saluran darah kehilangan keanjalan sebelumnya, dan ini memberi kesan negatif kepada peredaran darah, dan oleh itu dos oksigen yang diperlukan tidak memasuki otak.

Tekanan darah rendah juga boleh mempengaruhi fungsi buah pinggang. Lama kelamaan, mereka berhenti melakukan salah satu fungsi yang paling penting - menyaring air kencing, dan kemudian mereka dapat menghentikan kerja mereka sepenuhnya..

Terhadap latar belakang hipotensi, pesakit sering mengalami peningkatan jantung. Di samping itu, pesakit sering mengadu bahawa anggota badan mereka bengkak, dan irama jantung yang biasa terganggu. Keadaan ini sangat berbahaya, jadi seseorang harus segera berjumpa doktor untuk mengembalikan keadaan badan ke keadaan normal..

Sebagai profilaksis untuk tekanan darah rendah, kebanyakan pakar menasihati pesakit mereka untuk menjalani sesi rawatan di ruang tekanan. Oleh itu, tahap oksigen dan tekanan darah dalam tubuh cepat dinormalisasi, imuniti pesakit secara beransur-ansur diperkuat..

Rawatan

Pada masa ini, terdapat sebilangan besar kaedah untuk merawat gejala keadaan postinfarction. Terapi secara langsung bergantung kepada cara dan keadaan hidup / kerja pesakit.

Pertama sekali, doktor mengesyorkan untuk mengurangkan beban secara beransur-ansur, baik fizikal dan psikologi. Sekiranya kerja harian terlalu meletihkan dan pada masa lalu telah menyebabkan tekanan dan kerja berlebihan, maka doktor kemungkinan besar akan mengesyorkan pindah ke posisi lain (kurang meletihkan) atau mengubah pekerjaan sama sekali.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, semasa sawan, seseorang mesti menolong dirinya sendiri: mengambil kedudukan mendatar dan cuba berehat. Teh dan kopi manis akan membantu mengembalikan tekanan menjadi normal..

Sekiranya pesakit mempunyai simptom keadaan pasca infark yang selalu menunjukkan dirinya, ini bermakna bahawa dia tidak mengikuti arahan tertentu dari doktor yang menghadiri.

Doktor mengesyorkan secara berkala mengukur dan memantau tekanan darah anda. Penurunan yang terlalu kerap dan sistematik menunjukkan bahawa serangan kedua sudah hampir.

Kaedah rawatan moden melibatkan penggunaan prosedur ozonasi darah. Terapi semacam itu hanya dilakukan dengan izin doktor yang hadir dan terdiri dari pengenalan ke dalam larutan garam, yang mengandungi ozon, melalui penitis.

Teknik ini dapat mencapai normalisasi proses metabolik dalam tubuh, membersihkannya dari racun, toksin dan bahan berbahaya lain, dan juga menguatkan sistem imun..

Di samping itu, prosedur seperti itu dapat meningkatkan kesihatan secara keseluruhan dan berfungsi sebagai pencegahan selesema yang sangat baik. Selepas prosedur, terdapat peningkatan ketara dalam keadaan psiko-emosi.

Pesakit menjadi kurang mudah marah, dan dengan latar belakang ini dia semakin kurang diseksa oleh insomnia dan tekanan.

Terapi ubat selepas stenting

Mengambil ubat selepas stenting adalah wajib, tanpa mengira sebabnya. Sebilangan besar orang mengambil ubat yang mengurangkan risiko pembekuan darah sehingga satu tahun selepas pembedahan. Ini biasanya merupakan gabungan aspirin dosis rendah dan salah satu daripada yang berikut:

  1. Clopidogrel.
  2. Prasugrel.
  3. Ticagrelor.

Sangat penting untuk mengikuti semua cadangan doktor untuk mengambil ubat ini. Menghentikannya lebih awal boleh meningkatkan risiko infark miokard yang disebabkan oleh trombosis stent..

Tempoh rawatan dengan clopidogrel, prasugrel, atau ticagrelor bergantung pada jenis stent yang ditanam dan kira-kira satu tahun. Aspirin dosis rendah yang perlu diambil oleh pesakit sepanjang hayatnya.

Stenting pada saluran jantung adalah operasi biasa yang dilakukan dalam banyak patologi. Selalunya, rawatan ini adalah satu-satunya pilihan yang dapat menyelamatkan nyawa seseorang. Selepas operasi, pemulihan khas diperlukan, yang membolehkan anda menggabungkan hasilnya, menyelamatkan pesakit dari komplikasi dan mengurangkan masa yang diperlukan untuk pemulihan..

Cara belajar hidup dengan penyakit

Infark miokard adalah patologi serius yang memerlukan rawatan jangka panjang dan pemulihan jangka panjang yang kompleks. Gejala yang muncul dalam 2 bulan pertama sangat berbahaya dengan bencana jantung berulang:

  • sakit dada;
  • pelbagai gangguan irama;
  • dinamik tekanan darah yang tidak stabil (sentiasa rendah kurang dari 100 atau tinggi lebih daripada 150).

Untuk mengelakkan akibat yang mungkin berlaku, pesakit mesti mengikuti beberapa peraturan:

  1. Ikut dengan tegas arahan doktor anda untuk mengambil ubat. Sehingga kini, algoritma telah dikembangkan untuk membantu pesakit dengan sindrom koronari akut pada semua peringkat. Semua ubat yang disyorkan dipilih berdasarkan pengalaman bertahun-tahun dalam kelangsungan hidup dan kualiti hidup. Pelanggaran rejimen ubat yang ditetapkan boleh menyebabkan komplikasi serius. Selalunya digunakan ubat dari kumpulan agen antiplatelet, statin, beta-blocker dan ACE inhibitor.
  2. Makan makanan yang seimbang. Makanan harian pesakit harus merangkumi sayur-sayuran dan buah-buahan, bijirin, makanan laut, daging tanpa lemak dan susu. Sebaiknya hadkan karbohidrat dan lemak haiwan yang mudah dicerna. Mengikut kaedah memasak, keutamaan harus diberikan kepada hidangan wap, bakar dan rebus. Pengambilan garam dikurangkan setelah serangan jantung. Dan tiada alkohol.
  3. Pergerakan tidak boleh dielakkan. Pemulihan fizikal bermula di hospital dari hari-hari pertama. Selepas keluar, pesakit diberi rancangan keseluruhan untuk memperluas aktiviti fizikal. Pengendalian diri terhadap intensiti aktiviti fizikal di rumah dilakukan dengan kadar denyutan jantung. Apa yang seharusnya, kita tentukan dengan formula: HR = (220 - umur dalam tahun) x 0.5. Selepas serangan jantung, angka ini dapat dikurangkan sebanyak 10-30% lagi.
  4. Adalah perlu untuk belajar bagaimana menghilangkan tekanan emosi. Setelah mengalami kejadian kardiovaskular, pesakit sering mengalami kemurungan. Mereka takut kehilangan kemampuan untuk bekerja dan peluang untuk melakukan apa yang mereka sukai. Sokongan saudara-mara dan kemampuan untuk menyesuaikan diri dengan keadaan baru membantu pesakit ini untuk menyesuaikan diri secara sosial. Dalam kes yang teruk, pembetulan perubatan dilakukan dan bantuan psikoterapi disyorkan.
  5. Anda perlu belajar bagaimana mengawal prestasi badan anda. Bagi pesakit yang mengalami keadaan akut penyakit arteri koronari, perlu mematuhi standard yang ketat, yang merangkumi angka tekanan darah tidak lebih tinggi daripada 140/90 dan tidak lebih rendah daripada 120 - sistolik (sejak perfusi serebrum menurun). Denyutan jantung harus berada pada tahap 55-60 denyutan seminit, kerana di bawah 55 denyutan (bradikardia) dan di atas 90 (takikardia), risiko gangguan hemodinamik berulang meningkat.

Infarksi miokard boleh hilang tanpa membahayakan kesihatan. Memohon tepat pada masanya kepada pakar, mematuhi arahan yang tegas, sikap positif terhadap masa depan anda akan membantu mengawal tekanan darah anda dengan mahir.

Ciri-ciri campur tangan pembedahan

Stenting pada saluran jantung membolehkan arteri koronari mengembang, yang tidak dapat berfungsi normal kerana adanya gumpalan darah, dan untuk menormalkan aliran darah yang terganggu. Inti dari operasi adalah memasukkan stent ke dalam arteri, yang merupakan prostesis khas untuk dinding kapal yang terkena. Sebenarnya, ia adalah tiub dengan dinding dalam bentuk mesh halus. Stent terletak di tapak penyempitan arteri. Pada mulanya, ia mempunyai penampilan yang dilipat. Di tempat lesi arteri, stent mengembang dan tetap, sehingga menjaga kapal dalam keadaan normal.

Walaupun operasi seperti ini adalah campur tangan invasif minimum, dinding kapal masih meradang. Untuk mempercepat penyembuhan kapal, memperbaiki hasil operasi dan menyatukannya, perlu menjalani program pemulihan khas. Kami pasti akan membincangkan hal ini, tetapi pertama, kami akan mencari beberapa soalan yang lebih penting mengenai stenting koronari..

Stent tersumbat di hati: apa yang harus dilakukan

Sekiranya stent di jantung tersumbat dengan massa trombotik, maka anda harus berjumpa dengan pakar bedah jantung. Mustahil untuk mengembalikan patensi arteri secara bebas. Agar stent berfungsi selama mungkin, diperlukan:

  • berhenti merokok, penyalahgunaan alkohol;
  • sekatan produk yang mengandungi kolesterol (daging berlemak, jeroan), pengurangan menjadi normal dengan bantuan ubat-ubatan (Zokor, Liprimar);
  • mengambil ubat yang mengurangkan pembekuan darah (Plavix, Aspirin);
  • elakkan terlalu panas dan dehidrasi (bengkel panas, berjemur, sauna);
  • melegakan kekejangan vaskular dengan rasa sakit di jantung dengan Nitrogliserin.

Jenis stent

Terdapat kira-kira seratus jenis stent di dunia. Hanya pakar bedah jantung yang berpengalaman yang dapat memilih dari pelbagai jenis salinan tunggal yang sesuai dengan kes tertentu. Bagaimanapun, ia mesti berkualiti tinggi dan boleh dipercayai, kerana stent dipasang untuk waktu yang lama dan menjalankan fungsi penting. Stent moden mempunyai sebilangan ciri dan sifat khas:

  1. Untuk lapisan luar, bahan khas digunakan yang tidak membenarkan darah membeku. Oleh itu, pencegahan pembekuan darah dilakukan..
  2. Stent boleh didapati dalam pelbagai reka bentuk. Ia boleh menjadi cincin, tiub atau mesh. Terdapat banyak pilihan, dan pakar bedah akan mudah mendapatkan stent yang tepat.
  3. Juga, stent bervariasi dengan diameter. Penunjuk ini berbeza dalam lingkungan 2 - 6 mm. Panjangnya selalunya satu sentimeter.
  4. Stent mungkin berbeza dalam komposisi. Bagaimanapun, semua pengeluar menggunakan aloi khas, dan pengeluarannya berdasarkan teknologi tinggi. Aloi yang paling biasa digunakan ialah kobalt dan kromium, tetapi pilihan lain mungkin..
  5. Model stent yang lebih baru dilapisi ubat untuk mengurangkan stenosis semula dan mencegah infark miokard. Pembinaan sedemikian amat diperlukan bagi orang yang mengalami masalah buah pinggang dan diabetes mellitus..

Pencegahan

Infarksi miokardium adalah penyakit yang sangat serius, selepas itu tidak mungkin pulih sepenuhnya, kerana bahagian fungsi jantung hilang secara tidak dapat dipulihkan dengan kematian sebahagian otot

Oleh itu, sangat mustahak untuk berusaha mencegah kejadiannya.

Sebenarnya, pencegahan penyakit kardiovaskular cukup mudah dan terdiri daripada menjaga gaya hidup sihat. Konsep ini merangkumi sejumlah langkah.

  1. Penolakan tabiat buruk. Telah lama terbukti dan tidak diragukan lagi bahawa alkohol dan nikotin mempunyai kesan negatif terhadap keadaan jantung dan saluran darah, merosakkan fungsinya..
  2. Pemakanan yang betul. Diet harus membatasi kandungan lemak (terutama yang berasal dari haiwan) dan karbohidrat ringan. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang mencukupi harus dimakan setiap hari. Pemakanan yang teratur dengan betul membolehkan anda menormalkan metabolisme, oleh itu, mengurangkan risiko terkena aterosklerosis, diabetes mellitus jenis II, kegemukan.
  3. Pemantauan tekanan darah. Sekiranya pesakit menderita hipertensi arteri, perlu mengukur tahap tekanan secara berkala, dengan berhati-hati mengambil ubat antihipertensi yang diresepkan oleh ahli terapi atau ahli kardiologi. Di samping itu, makanan berlemak, pedas, pedas dan masin harus dikecualikan sepenuhnya dari diet, atau sekurang-kurangnya terhad secara drastik..
  4. Melawan hypodynamia. Ini termasuk berjalan kaki setiap hari, senaman pagi, terapi senaman..
  5. Rehat penuh. Beban fizikal dan psiko-emosi harus dielakkan. Tidur malam yang baik sangat penting. Dicadangkan percutian kesihatan tahunan di sanatorium atau dispensari.

Petunjuk untuk pembedahan stenting

Penempatan stent pada arteri jantung mempunyai sejumlah petunjuk. Dalam setiap kes individu, doktor menilai perlunya operasi sedemikian dan menetapkan hanya apabila kaedah rawatan lain tanpa pembedahan tidak berkesan. Petunjuk utama untuk stenting dijelaskan di bawah:

  • penyakit iskemia dalam bentuk kronik, yang disertai dengan pengembangan plak aterosklerotik yang bertindih dengan lumen arteri lebih dari separuh;
  • serangan angina yang berlaku dengan beban ringan;
  • kemungkinan terjadinya infark miokard bersamaan dengan sindrom koronari;
  • infark miokard (besar atau kecil) dalam 6 jam pertama dengan keadaan badan yang stabil;
  • oklusi semula lumen arteri setelah menjalani angioplasti belon, cantuman bypass dan stenting.

Petunjuk

Terdapat beberapa sebab untuk ini:

  • Penyakit jantung koronari. Klasik kardiologi. Istilah ini merujuk kepada proses sekunder di mana lapisan aktif otot kurang dibekalkan dengan darah. Mengapa ini berlaku adalah persoalan lain.

Biasanya, gangguan trofik berkembang akibat keadaan dan penyakit tidak normal yang lain. Sama ada serangan jantung, proses keradangan yang bersifat autoimun, rematik atau luka berjangkit. Terdapat banyak pilihan.

Stenting koronari memungkinkan pemulihan nutrien dan pernafasan sel yang cepat dan berkesan. Kadang kala ia adalah masalah menyelamatkan nyawa.

  • Angina pectoris. Keadaan biasa, ia diklasifikasikan sebagai pra-infark. Intinya sama kekurangan bekalan darah ke organ. Tetapi keadaan ini berlanjutan dalam episod. Setiap serangan disertai dengan rasa sakit, sesak nafas, gangguan irama.

Tanpa rawatan, pesakit berisiko serius. Episod seterusnya bertambah buruk, kemungkinan serangan jantung jauh lebih tinggi.

  • Aterosklerosis pelbagai jenis. Biasanya, apabila lemak disimpan di dinding saluran darah, plak kolesterol terbentuk. Mereka menghentikan aliran darah yang sihat secara mekanikal. Mengganggu pemakanan miokardium. Dalam kes ini, sebelum meletakkan stent, lapisan lipid dikeluarkan, tetapi ini tidak dapat dilakukan semasa kalsifikasi plak..

Terdapat satu lagi bentuk proses patologi. Apabila arteri koronari sempit, mereka berada dalam keadaan spasmodik untuk masa yang lama. Selalunya, ini diperhatikan pada perokok berpengalaman dan pencinta alkohol. Juga pada pesakit hipertensi dan beberapa kategori lain.

  • Risiko infark miokard yang ketara. Dikaitkan dengan diagnosis dan gangguan sebelumnya. Pada pesakit seperti itu, kemungkinan kecemasan jauh lebih tinggi..
  • Penyelarasan aorta. Kecacatan kongenital. Penyempitan khas arteri terbesar di pintu keluar ventrikel kiri. Aliran darah terganggu teruk. Stenting dilakukan sebaik sahaja patologi dikesan. Umur tidak penting. Ini adalah kelebihan prosedur yang jelas. Tanpa rawatan perubatan, risiko kematian adalah tinggi.
  • Keadaan selepas serangan jantung. Penempatan stent dapat menjadi ukuran berkesan pencegahan sekunder dan rawatan serentak jika pesakit mengalami gangguan peredaran darah akut, tetapi penyebabnya tetap ada..

Terdapat banyak petunjuk. Tetapi semuanya, satu atau lain cara, mengalami proses apabila arteri koronari (juga aorta) tidak dapat melakukan tugas mereka. Kerana penyempitan atau penyumbatan.

Kontraindikasi untuk pembedahan

Tidak dalam semua kes stenting pada saluran jantung dapat dilakukan. Terdapat sebilangan besar kontraindikasi yang menjadikan operasi ini mustahil:

  • keadaan tidak stabil, yang disertai oleh gangguan kesedaran, lonjakan tekanan, kejutan dan kekurangan teruk mana-mana organ dalaman;
  • tindak balas alahan terhadap sediaan yang mengandungi yodium;
  • pembekuan darah yang teruk;
  • perpanjangan dan penyempitan berganda di arteri, yang boleh tertumpu di satu / beberapa kapal;
  • lesi kapal dengan diameter kurang dari 3 mm;
  • tumor malignan yang tidak dapat diubati.

Bagaimana anda boleh membantu: rawatan

Hanya doktor yang boleh menetapkan rawatan untuk pesakit hipertensi dengan nadi yang jarang berlaku. Ia dipilih secara individu, dengan mengambil kira sebab keadaan ini. Tetapi apa yang harus dilakukan untuk menyediakan rawatan kecemasan, semua orang harus tahu. Kegiatan umum yang dapat membantu atau membahayakan semasa serangan dijelaskan dalam jadual..

BolehIanya mustahil
Letakkan pesakit di punggungnya, angkat sedikit badan dengan sokongan di bawah punggungBerjalan, lakukan tindakan aktif
Tutup kaki anda dengan selimut, sapukan pad pemanasan hangat atau plaster sawi pada merekaMinum kopi, teh, atau minuman lain yang dapat meningkatkan tekanan darah
Penyediaan: Enalapril, Captopres, Losartan, Furosemide, Lasix, Trifas, Liprazide, Amlodipine, Corinfar, Pharmadipin, Zelenin dropPenyediaan: Metoprolol, Bisoprolol, Anaprilin, Verapamil, Magnesium sulfate, Adelfan, Citramon, Caffeine-sodium benzoat


Persediaan untuk pesakit hipertensi dengan nadi yang jarang berlaku

Sekiranya sedikit penurunan denyut nadi dan peningkatan tekanan disertai dengan keluhan ciri dan melanggar keadaan umum pesakit, perlu memanggil ambulans atau membawa pesakit ke hospital terdekat. Hanya selepas pemeriksaan, rawatan yang betul dapat ditentukan. Mungkin perlu untuk menghilangkan penyimpangan ini:

  • pengambilan ubat penurun tekanan berterusan (perencat ACE, diuretik, beberapa);
  • penetapan alat pacu jantung;
  • pembedahan.

Bagaimana pembedahannya

Stenting koronari bukanlah operasi yang sangat sukar dan memakan masa. Tetapi tetap memerlukan persiapan khas dan dijalankan mengikut rancangan yang jelas..


Stent arteri

Penyediaan pra operasi

Walaupun stenting koronari tidak memerlukan persiapan yang rumit, beberapa prosedur masih perlu dilakukan. Dalam kes ini, penyediaan pra operasi adalah seperti berikut:

  • jumlah darah lengkap dan koagulogram, yang menentukan keupayaan darah untuk membeku;
  • kimia darah;
  • ECG;
  • Sinar-X cahaya.

Sekiranya keadaan tidak kritikal, tetapi operasi dirancang, maka orang itu menjalani pemeriksaan menyeluruh. Campur tangan pembedahan sering dilakukan sekiranya berlaku kecemasan, apabila setiap minit penting. Contohnya, sekiranya berlaku serangan jantung, setelah permulaan yang berlalu lebih dari 5 jam, operasi dimulakan tanpa keputusan ujian. Pasukan doktor sentiasa memantau bagaimana pesakit berkelakuan dan membuat perubahan semasa stenting saluran jantung.

Prosedur operasi

Operasi stenting pembuluh jantung dilakukan di bilik operasi, dalam keadaan kemandulan mutlak. Juga, pakar bedah harus mempunyai peralatan moden yang tepat, yang akan memastikan pemantauan berterusan terhadap keadaan pesakit dan memungkinkan untuk memantau perkembangan operasi. Operasi dilakukan mengikut rancangan berikut, yang mungkin berbeza bergantung pada situasi tertentu:

  1. Anestesia tempatan kerana pengenalan, misalnya, "Novocain". Anestesia dilakukan pada kawasan inguinal-femoral salah satu kaki.
  2. Kateter manipulator dimasukkan ke dalam arteri femoral melalui tusukan-tusukan yang dibuat sebelumnya.
  3. Semasa kateter bergerak melalui kapal, sediaan yang mengandungi iodin disuntik. Ia dapat dilihat dengan jelas pada sinar-x. Hasilnya, kapal dapat dilihat dengan jelas, dan pakar bedah dapat mengawal proses pergerakan kateter.
  4. Apabila kateter menghampiri tempat kecederaan arteri, stent diletakkan. Untuk ini, belon, yang terletak di hujung kateter, melambung dengan memperkenalkan udara. Dari ini, kedua-dua stent dan arteri mengembang ke ukuran yang diperlukan.

Sesak nafas dengan kegagalan jantung: sebab dan rawatan

Berjuang tidak berjaya dengan HYPERTENSION selama bertahun-tahun?

Ketua Institut: "Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan darah tinggi dengan mengambil setiap hari...

Sesak nafas jantung selalu memberi isyarat bahawa pergerakan darah di arteri paru melambat, dan paru-paru dan organ lain tidak tepu dengan oksigen. Sesak nafas dengan kegagalan jantung biasanya memberi inspirasi (sukar bernafas), dan dengan itu, frekuensi pergerakan pernafasan meningkat hingga 30 atau lebih kali per minit (biasanya sekitar 15) Mengapa sesak nafas berlaku dan bagaimana merawat keadaan ini dan akan dibincangkan dalam artikel kami.

Mengapa sesak nafas berlaku pada kegagalan jantung?

Sesak nafas dalam kegagalan jantung dipicu oleh pengumpulan dan genangan cairan dalam tisu paru-paru, yang disebabkan oleh ketidakmampuan jantung untuk mengepam jumlah darah yang diperlukan. Darah mengalir melalui saluran paru-paru melambatkan dan bahagian cecair darah "berpeluh" ke dalam alveoli. Paru-paru yang penuh dengan cecair hampir tidak memberikan pertukaran gas.

Pada peringkat awal kegagalan jantung, pesakit mula mengalami sesak nafas setelah bersenam, dan ketika penyakit itu berlangsung, kesukaran bernafas menjadi terasa terengah-engah ketika berehat. Bergantung pada tahap tekanan pada jantung dan paru-paru, empat kelas kegagalan jantung dibezakan:

  • Saya - sesak nafas muncul selepas aktiviti fizikal yang ketara;
  • II - pernafasan menjadi lebih kerap selepas aktiviti fizikal sederhana;
  • III - sesak nafas berkembang walaupun dengan tenaga yang normal dan ringan;
  • IV - kesukaran bernafas mungkin dirasakan semasa tidur atau dalam keadaan rehat mutlak.

Penyebab kegagalan jantung yang paling biasa adalah:

  • memindahkan infark miokard;
  • Penyakit jantung iskemia;
  • hipertensi arteri;
  • penyakit jantung valvular;
  • lesi keradangan dan bukan keradangan pada miokardium;
  • penyalahgunaan dadah dan alkohol.

Dekompensasi kegagalan jantung yang cepat dan pemburukan dyspnea jantung boleh disebabkan oleh:

  • kegagalan buah pinggang dan penyakit buah pinggang;
  • jangkitan;
  • aritmia;
  • embolisme pulmonari;
  • anemia;
  • hipertiroidisme;
  • diabetes;
  • vaskulitis paru;
  • kekurangan rawatan yang mencukupi.

Dengan rawatan yang betul dan mengikut semua cadangan doktor, sesak nafas dan gejala kegagalan jantung menjadi kurang jelas, dan perkembangan penyakit ini dapat melambat.

Ciri sesak nafas dalam kegagalan jantung

Sesak nafas dalam kegagalan jantung disertai dengan beberapa tanda ciri yang membezakannya dari jenis sesak nafas yang lain:

  • sesak nafas;
  • sesak nafas meningkat dan muncul selepas bersenam;
  • dalam kedudukan mendatar, sesak nafas menjadi lebih kuat, dan setelah berusaha untuk duduk atau mengambil posisi berbaring, ia menjadi lemah;
  • sesak nafas digabungkan dengan mengi di paru-paru, kardialgia berulang, edema bahagian bawah kaki dan kesejukan kaki dan tangan, kebiruan hujung hidung, telinga, jari kaki dan jari, berdebar-debar dan aritmia.

Juga, sesak nafas dengan kegagalan jantung mungkin disertai dengan perasaan lemah, peningkatan keletihan, pening, pingsan, serangan batuk jantung dan edema paru..

Cara menolong pesakit?

Pesakit harus berjumpa dengan doktor umum atau pakar kardiologi sekiranya:

  1. Terdapat perasaan kekurangan udara, yang tidak dapat diatasi dengan pernafasan yang cepat.
  2. Terhadap latar belakang sesak nafas, terdapat kardialgia, pernafasan serak, batuk dengan kahak dan pembengkakan anggota badan.

Untuk menentukan penyebab dyspnea jantung, dia diberikan kajian berikut:

  • ujian darah;
  • ECG;
  • Echo-KG;
  • CT atau MRI;
  • radiografi, dll..

Untuk rawatan sesak nafas dalam kegagalan jantung, pesakit disarankan tidak hanya minum ubat, tetapi juga mengikuti diet, gaya hidup yang sihat, mengembangkan respons yang tepat terhadap situasi tertekan dan aktiviti fizikal yang mencukupi.

Mengapa anda memberi makan di farmasi, jika hipertensi, seperti kebakaran, takut akan kebiasaan...

Tabakov telah menemui ubat unik untuk darah tinggi! Untuk mengurangkan tekanan sambil menjaga kapal, tambahkan ke...

Untuk sesak nafas yang sangat teruk, pesakit dinasihatkan:

  1. Berhenti merokok dan minum alkohol.
  2. Lebih kerap berada di udara segar.
  3. Mengelakkan aktiviti yang menyebabkan sesak nafas.
  4. Melakukan aktiviti harian dengan perlahan, berehat rehat.
  5. Elakkan menaiki tangga dan mengangkat benda berat.
  6. Pakai pakaian yang tidak menghalang pernafasan.
  7. Menempatkan ubat di tempat yang mudah dicapai, kerana kegelisahan selalu membengkak sesak nafas.
  8. Sesuaikan tempat tidur anda: semestinya terdapat kemiringan 35-40 darjah dari sisi kepala katil.
  9. Makan dalam bahagian kecil.
  10. Ikuti diet rendah kalori dan hadkan (dalam kes yang teruk, tidak termasuk) penggunaan garam meja. Pesakit perlu mengurangkan pengambilan lemak (terutama yang berasal dari haiwan) dan karbohidrat, dan menu harus memasukkan lebih banyak makanan yang mengandungi protein, serat dan vitamin.
  11. Pantau tekanan darah.

Dengan adanya serangan sesak nafas yang teruk, anda perlu memanggil ambulans, dan sebelum ketibaannya, lakukan tindakan berikut:

  • bantu pesakit untuk mengambil posisi duduk separuh dengan kaki ke bawah;
  • tanggalkan atau tanggalkan pakaian yang menyekat pernafasan;
  • tenangkan pesakit;
  • memberikan kemasukan udara segar (jika boleh, anda boleh menggunakan kusyen oksigen);
  • berikan pesakit: Nitrogliserin di bawah lidah (hingga 2 tablet dengan selang 5-10 minit), glikosida jantung (Digoxin, Korglikon, Strofantin K, dll.) dan Furosemide (40-80g);
  • buat mandi kaki panas atau sapukan triket di paha (ia mesti dikeluarkan secara bergantian selama 3-5 minit dengan selang 20-30 minit);
  • dengan tekanan darah tinggi, perlu memberi pesakit ubat antihipertensi.

Dengan serangan sesak nafas atau asma jantung, yang direkodkan untuk pertama kalinya atau disertai oleh keadaan kecemasan lain (edema paru, infark miokard, krisis hipertensi, dll.), Pesakit dimasukkan ke hospital.

Rawatan

Rawatan dyspnea dengan kegagalan jantung selalu kompleks dan bertujuan untuk merawat penyakit yang mendasari. Pesakit boleh diberi ubat berikut:

  • glikosida jantung (Digoxin, Strofantan K, Korglikon): menggalakkan peningkatan jumlah sistolik dan strok jantung, menghilangkan takikardia dan takikaritmia, mempunyai kesan kardiotonik;
  • Inhibitor ACE (Quinapril, Enalapril, Ramipril, Trandolapril, dll.): Mempunyai kesan yang meluas pada arteri dan membantu memulihkan fungsi vaskular;
  • diuretik (Furosemide, Torasemide, Britomar, dll.): membantu mengurangkan beban pada jantung dan tekanan darah, menghilangkan edema;
  • beta-blockers (Metopropol, Karvedipol, Propranolol, Celipropol, dll.): membantu menghilangkan aritmia dan mengurangkan kekurangan oksigen;
  • node sinus Inhibitor saluran-saluran (Ivabradin, Koralan, Coraxan): menghilangkan takikardia;
  • antagonis reseptor aldosteron (Spironolactone, Eplerenone): membantu menghilangkan hipertensi arteri, kesesakan dan mempunyai kesan diuretik yang lemah;
  • vasodilators (Nitroglycerin, Isoket, Apressin, Minoxidil, Nesiritid): membantu mengurangkan nada vaskular dan menghilangkan tekanan pada jantung;
  • ubat antiaritmia (Amiodarone, Cardiodarone, Sotalex, Amlodipine, Lerkamen): digunakan jika perlu untuk mengawal gangguan irama jantung;
  • antikoagulan (Warfarin, Sinkumar, Fragmin, Arixtra): mencegah pembentukan trombus, memudahkan aliran darah melalui saluran;
  • agen antitrombotik (Aspirin Cardio, Cardiomagnyl, Plavix, Tiklid, Curantil): mencegah trombosis, memudahkan aliran darah melalui saluran;
  • statin (Anvistat, Fluvastatin, Lipostat, Zokor): mencegah pembentukan plak kolesterol dan menurunkan kadar kolesterol.

Sekiranya rawatan ubat tidak berkesan, pesakit mungkin disyorkan untuk menjalankan operasi pembedahan berikut:

  • penghapusan kecacatan injap;
  • penetapan alat pacu jantung;
  • menetapkan kardioverter-defibrillator;
  • pemindahan ventrikel jantung mekanikal tiruan;
  • membungkus jantung dengan bingkai mesh elastik khas;
  • pemindahan jantung.

Pembengkakan kaki dengan kegagalan jantung Kemunculan edema pada kaki selalu memberi isyarat perkembangan penyakit dan merupakan salah satu gejala patologi sistem kardiovaskular. Dengan hati...

Punca dan tanda-tanda kegagalan jantung Kegagalan jantung disebut keadaan akut atau kronik, yang disertai dengan kelemahan kontraktil miokard dan gangguan...

Pertolongan cemas untuk kegagalan jantung Sangat penting bahawa pemberian pertolongan cemas dan bantuan perubatan dalam serangan kegagalan jantung akut dilakukan tepat pada waktunya dan tanpa...

Edema periferal: penyebab, diagnosis dan rawatan Edema adalah akibat daripada pengumpulan air dalam tisu dan rongga serosa badan (dada, perut, rongga perikard). Pembengkakan tisu disertai dengan...

Kehidupan selepas stenting saluran jantung

Setelah stenting pada saluran jantung, diperlukan tempoh pemulihan. Penting untuk mematuhi semua peraturan. Dalam kes ini, anda dapat mengurangkan kemungkinan komplikasi yang mungkin berlaku selepas stenting pada saluran jantung. Hari pertama selepas operasi, rehat di tempat tidur diperhatikan. Sekiranya pesakit berada dalam keadaan baik dan tidak ada komplikasi pada hari ke-3, rumah ekstrak sudah boleh dikeluarkan.

Sukar untuk mengatakan berapa lama mereka hidup selepas stenting. Banyak bergantung pada kepatuhan seseorang terhadap prinsip pemulihan. Adakah dia ingin mengubah hidupnya, menjaga jantung dan saluran darahnya, makan dengan betul, tidak gugup dan menormalkan beban. Inilah yang akan kita bincangkan sekarang..

Diet yang ketat

Setiap orang mesti mematuhi diet khas setelah stent saluran jantung. Ini dapat mengurangkan kemungkinan pembekuan darah dan komplikasi lain. Intipati diet adalah seperti berikut:

  • penghapusan produk haiwan berlemak dari diet;
  • penolakan karbohidrat dan makanan yang mudah dicerna yang menjadi sumber kolesterol;
  • mengurangkan pengambilan garam harian anda;
  • kemasukan sayur-sayuran, bijirin, daging pemakanan dan ikan dalam makanan.

Mod beban lembut

Aktiviti fizikal selepas stenting pembuluh jantung dikontraindikasikan pada minggu pertama selepas pembedahan. Hanya berjalan di aras tanah yang dibenarkan. Aktiviti fizikal selanjutnya ditambah secara beransur-ansur. Anda perlu menyusun jadual untuk menambah beban sehingga setelah maksimum 6 minggu, anda dapat kembali ke gaya hidup biasa..

Dianjurkan untuk melakukan latihan fisioterapi dan melakukan satu set latihan khas. Setiap orang bukan sahaja harus tahu bagaimana bersikap setelah stent saluran jantung, tetapi juga mematuhi peraturan ini. Pada masa yang sama, kerja malam dan kerja keras, serta kejutan saraf yang kuat dikontraindikasikan untuk sepanjang tempoh hidup..

Ubat dan pemeriksaan wajib

Untuk beberapa waktu selepas operasi, keadaan badan mesti dipantau. Untuk ini, kaedah diagnostik tertentu ditetapkan..

  • ECG, termasuk diagnostik dengan ujian tekanan tidak lebih awal dari 2 minggu selepas pembedahan;
  • analisis pembekuan darah dan spektrum lipidnya;
  • angiografi koronari yang dirancang dilakukan satu tahun selepas operasi.

Sekiranya doktor telah memerintahkan semua kajian ini atau salah satu daripadanya, perlu menjalani diagnostik tanpa berlengah. Ini akan mendedahkan perkembangan komplikasi pada peringkat awal mereka dan segera menghilangkannya.

Juga, selama tempoh selepas stenting, ubat-ubatan diperlukan, yang akan diresepkan oleh pakar. Harus diingat bahawa walaupun kerja arteri dipulihkan, alasan yang membawa kepada akibat seperti itu tetap ada. Dalam beberapa kes, pengambilan ubat boleh berterusan selama satu tahun, walaupun tidak ada yang mengecualikan rawatan seumur hidup. Ubat berikut biasanya diresepkan:

Stenting pada saluran jantung adalah operasi yang diperlukan yang membolehkan kapal kembali ke kecekapannya dan mengembalikan aliran darah. Dalam beberapa kes, operasi seperti itu adalah satu-satunya pilihan untuk menyelamatkan nyawa seseorang. Tetapi keadaan kesihatan dan kesihatan lebih jauh bergantung kepada orang itu sendiri. Anda boleh kembali ke kehidupan normal, atau membatalkan semua usaha doktor.

Persediaan untuk stenting

  • Analisis darah umum. Untuk mengecualikan keradangan pada waktu sebelum pembedahan.
  • Penyelidikan biokimia. Periksa garis dasar, termasuk fosfatase alkali, tahap hepatik, penanda kemungkinan keradangan.
  • X-Ray dada. Bersiar-siar. Tugasnya adalah untuk mengecualikan kerosakan pada paru-paru dan bronkus. Penyakit profil paru sering menghalang rawatan pembedahan.
  • Elektrokardiografi. Untuk mengenal pasti gangguan fungsi jantung.
  • ECHO-KG diresepkan untuk mengecualikan patologi struktur organ otot.
  • Coagulogram. Penentuan kadar pembekuan darah.

Sebagai tambahan kepada langkah-langkah persediaan sebenar, ujian umum, kaedah khusus ditetapkan. Tugas mereka adalah untuk mengkaji bidang operasi dengan lebih terperinci. Angiografi koronari digunakan terutamanya. Pada asasnya sinar-x kontras.

Semua aktiviti diperlukan. Sedangkan untuk yang terakhir, ini dilakukan dengan hati-hati. Terdapat banyak kontraindikasi. Termasuk darah tinggi dan sekumpulan orang lain.


Artikel Seterusnya
Mengapa darah tebal dan apa yang perlu dilakukan untuk menipisnya?