Telinga kebas: apa yang boleh memprovokasi, bagaimana merawatnya


Ramai orang mungkin mengalami kebas pada telinga, tetapi sering kali gejala ini tidak menunjukkan masalah kesihatan. Sebaik sahaja aliran darah semula jadi dipulihkan, ketidakselesaan itu hilang dengan sendirinya..

Dalam kes ini, ada situasi ketika telinga mati rasa, dan saluran pendengaran nampaknya tergeletak. Ini mungkin menunjukkan bahawa seseorang mempunyai patologi yang memerlukan nasihat perubatan..

Oleh sebab itulah, penting untuk mengetahui gejala mana yang dapat dianggap membimbangkan, dan mana yang cukup normal. Juga berguna untuk mengetahui apa yang harus dilakukan jika telinga anda tersumbat..

Bila berjumpa doktor

Kebas telinga, yang berlaku sekali, tidak mengganggu orang dan tidak menimbulkan kebimbangan mengenai keadaan kesihatan. Sekiranya simptom muncul secara berkala, maka anda harus memikirkan sama ada semuanya sesuai dengan badan. Fenomena serupa boleh muncul jika kapal diperas. Contohnya, seseorang tidur di sisinya dan kemudian terbalik. Dalam kes ini, dia dapat memperhatikan bahawa simptomnya cukup cepat - dalam beberapa minit.

Ia juga berlaku bahawa telinga menjadi kebas selepas hipotermia. Sebaik sahaja peredaran darah dipulihkan, maka gejala negatif akan hilang dengan sendirinya. Dalam kes ini, anda tidak perlu mengambil langkah-langkah yang dapat meningkatkan kesihatan anda..

Anda harus berjumpa doktor sekiranya anda mengalami simptom berikut:

  • Meliputi telinga. Lebih-lebih lagi, fenomena serupa dapat dilihat selama lebih dari satu jam..
  • Terdapat sensasi kesemutan yang tidak hilang selama beberapa saat.
  • Terdapat kelemahan yang teruk, dan juga kelainan umum.
  • Terdapat sakit kepala yang boleh berbeza.
  • Sensasi menyakitkan di telinga, bunyi, dan bersiul diperhatikan.
  • Mati rasa merebak ke tisu bersebelahan dan kepala, tetapi tidak hilang dengan sendirinya.
  • Pendengaran terganggu dengan ketara, loya dan lalat sebelum mata dapat mengganggu.
  • Seseorang mempunyai tekanan darah tinggi.

Terdapat banyak penyakit yang membuat telinga mati rasa. Penting untuk memahaminya agar dapat memahami bagaimana berkelakuan dalam situasi tertentu. Anda perlu mempertimbangkan kemungkinan alasan untuk memahami apa yang harus anda hadapi..

Secara semula jadi, tidak mungkin membuat diagnosis sendiri, kerana jika telinga tumbuh mati rasa, doktor akan menetapkan pemeriksaan khusus..

Faktor yang mendorong:

  • Proses keradangan yang mempengaruhi telinga tengah atau dalam.
  • Kehilangan pendengaran sensorineural.
  • Tekanan darah tinggi.
  • Patologi vaskular.
  • Masalah sistem endokrin.
  • Gangguan CNS.
  • Neoplasma.
  • Patologi tulang belakang, misalnya, osteochondrosis.

Cukup sukar untuk menentukan sendiri mengapa telinga anda mati rasa. Itulah sebabnya anda mesti berjumpa doktor untuk memahami apa sebenarnya yang harus anda hadapi..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya telinga anda tumbuh kebas

Sekiranya telinga anda mati rasa, anda boleh mengambil langkah untuk membuat anda berasa lebih baik. Dalam kes ini, tidak penting sama ada organ pendengaran kanan atau kiri terjejas. Anda pasti perlu mempertimbangkan kemungkinan penyebabnya dan mengambil langkah-langkah untuk menormalkan kesihatan pesakit.

Seseorang mesti menghubungi ENT, dia boleh menghantar CT, MRI, dan juga audiogram. Selepas pemeriksaan ini, mungkin untuk menentukan patologi dan, bergantung kepada ini, memilih rejimen terapi.

Selalunya orang harus minum ubat, dan juga menjalani fisioterapi. Situasi yang serius memerlukan pembedahan.

Mengapa telinga tumbuh mati rasa dan tersumbat: penyebab kebas pada auricle

Ramai orang mungkin mengalami kebas pada telinga, tetapi selalunya gejala tersebut tidak menunjukkan masalah kesihatan. Sebaik sahaja aliran darah semula jadi dipulihkan, ketidakselesaan itu hilang dengan sendirinya..

Dalam kes ini, ada situasi ketika telinga mati rasa, dan saluran pendengaran nampaknya tergeletak. Ini mungkin menunjukkan bahawa seseorang mempunyai patologi yang memerlukan nasihat perubatan..

Oleh sebab itulah, penting untuk mengetahui gejala mana yang dapat dianggap membimbangkan, dan mana yang cukup normal. Juga berguna untuk mengetahui apa yang harus dilakukan jika telinga anda tersumbat..

Apa yang dikatakan mati rasa

Penyebab keadaan ini adalah disfungsi ujung saraf dan kegagalan bekalan darah..
Lebih kerap, aduan menimbulkan sensasi yang tidak menyenangkan:

  1. Di belakang telinga. Terdapat kemerahan, bengkak, sakit pada palpasi.
  2. Cuping yang menyakitkan. Terdapat sensasi yang tidak menyenangkan kerana dijangkiti mikrotrauma, ini termasuk menindik di rumah. Reaksi alergi terhadap objek, kosmetik tempatan, gigitan serangga berbahaya. Kista sebaceous menyebabkan rasa tidak selesa, bengkak, sakit. Kesakitan sering dapat dikurangkan dengan menggunakan kompres sejuk. Kompres hangat melegakan bengkak.
  3. Auricle yang meradang. Selepas trauma tumpul, ubah bentuk aurikel berlaku, berlakunya hematoma. Lebih kerap, auricle cacat terdapat pada tuan seni mempertahankan diri, terutama pada petinju.

Mari pertimbangkan sebab yang paling biasa:

  • Memerah;
  • Hipotermia;
  • Mandi lama;
  • Kecederaan.

Faktor-faktor ini tidak menimbulkan risiko kesihatan yang signifikan; setelah kembali ke keadaan "normal", bekalan darah dipulihkan.

Lebih berbahaya, gejala pertama penyakit ini juga bermula dengan rasa tidak selesa. Keradangan dan kesakitan tidak dapat diabaikan, mereka menunjukkan disfungsi saraf, endokrin, sistem peredaran darah, masalah dengan tulang belakang, perkembangan strok atau onkologi.

Punca kebas

Punca kebas adalah pelbagai. Ini boleh mencubit saluran darah dan ujung saraf, atau sejumlah proses keradangan dan jangkitan yang terjadi di dalam tubuh manusia. Selalunya, pesakit mengadu penurunan kepekaan telinga, ketika sepanjang tidur malam mereka tidak pernah berubah posisi. Lagipun, banyak yang mempunyai kebiasaan tidur di sisi mereka, meletakkan tangan di belakang kepala mereka? Dalam kes ini, mati rasa berlaku bukan sahaja di telinga, tetapi juga di tangan, dan juga di sebelah kiri atau kanan seseorang. Oleh itu, setelah berehat malam, pastikan anda melakukan sedikit latihan fizikal..

Tetapi, ini bukan semua sebab penurunan kepekaan telinga. Sekiranya kita bercakap mengenai gambaran klinikal yang lebih teruk, maka kebas ini boleh disebabkan oleh patologi seperti:

  • Neuropati saraf muka (lebih lanjut mengenainya di bawah dalam keterangan);
  • Penyakit saraf;
  • Strok serebrum;
  • Tumor malignan atau jinak;
  • Tinggal lama dalam kesejukan.

Terlepas dari sebab-sebab ini, kebas telinga dapat disebabkan oleh gangguan peredaran otak. Ini adalah patologi yang berlaku terutamanya pada orang tua (berumur lebih dari 60 tahun). Selalunya selari dengan perjalanan penyakit seperti darah tinggi, serta obesiti dan penyakit jantung koronari.

Ada kemungkinan telinga anda menjadi kebas kerana perkembangan sklerosis berganda. Apakah patologi ini? Ini adalah gangguan dalam fungsi sistem saraf pusat manusia, yang dicirikan oleh penggantian tisu saraf di otak dengan tisu penghubung. Akibatnya, seseorang mengalami kebas pada telinga, wajah, gangguan pendengaran, dan juga penglihatan. Walaupun fakta bahawa pembentukan patologi ini adalah ciri orang tua, orang muda baru-baru ini juga sering mendapatkan bantuan perubatan dengan masalah ini..

Sekiranya penyebab mati rasa yang sebenarnya lebih bersifat global dan terdiri daripada pembentukan tumor, maka selain mengurangkan kepekaan telinga, seseorang mungkin mengalami mati rasa lidah, hidung, dan beberapa kawasan wajah. Gejala tumor yang bersamaan adalah: penurunan berat badan yang berlebihan, penglihatan yang lemah, pendengaran, dan sakit kepala yang teruk.

Cara mengatasi kebas

Sekiranya selepas menggosok, urut dengan tuala kasar, kepekaan belum kembali, maka pelanggaran tersebut disebabkan oleh keradangan atau penyakit yang memerlukan rawatan segera oleh doktor.

Oleh kerana kesan suhu rendah, telinga menjadi pucat. Untuk melegakan vasospasme, anda perlu melakukan pemanasan setempat.

Mati rasa adalah gejala yang membimbangkan, terutama bagi seseorang yang menderita osteochondrosis tulang belakang, dengan cakera yang tercekik atau hernia intervertebral. Tulang belakang, dengan proses pemusnahan yang dikembangkan, tidak mempunyai fleksibiliti dan mobiliti yang mencukupi - ikatan serat saraf dilanggar, yang menyebabkan rasa sakit dan mati rasa.

Lebih kerap tulang belakang serviks menjadi tempat penyetempatan sensasi yang tidak menyenangkan.

Bagi mereka yang menderita hipertensi arteri, penting untuk mengetahui tentang gejala kebas yang membimbangkan - ia mendahului stroke hemoragik atau iskemia. Kapal yang dirampas akan menyebabkan pendarahan.

Telinga boleh mati rasa dengan keradangan. Penyakit yang disebabkan oleh jangkitan, selesema dan hipotermia berlaku lebih kerap pada musim sejuk. Kesakitan disebabkan oleh perkembangan proses keradangan, penampilan cecair patologi, nanah, tapak yang menekan pada kapal.

Keradangan tiub pendengaran menyebabkan kesakitan, demam.

Keradangan geraham adalah penyebab kebas yang biasa.

Hanya doktor yang dapat mendiagnosis proses keradangan dengan bantuan makmal, peralatan diagnostik: MRI, ultrasound, radiografi. Patologi memerlukan pengumpulan anamnesis, analisis pemeriksaan diagnostik. Doktor akan mencadangkan rawatan.

Selalunya, pakar amalan keluarga menetapkan konsultasi dengan pakar sempit - pakar otolaryngologi dan pakar neurologi. Neuropati mewakili keradangan saraf muka.

Gejala utama neuropati adalah:

  • Kesakitan, penurunan kepekaan di saluran telinga;
  • Perpindahan yang dapat dilihat dengan mata kasar ke arah bahagian wajah yang sihat;
  • Ketidakupayaan untuk menutup mata, mengerutkan kening, tersenyum.

Telinga dapat disekat dan mati rasa dengan hipotiroidisme. Pembengkakan tiub Eustachian menyebabkan kehilangan pendengaran yang ketara. Saluran telinga mati rasa akan menjadi sebab mengapa ahli endokrinologi akan memerintahkan ujian untuk menentukan tahap hormon tiroid.

Apa yang perlu dilakukan jika telinga anda tumbuh kebas

Sekiranya telinga anda mati rasa, anda boleh mengambil langkah untuk membuat anda berasa lebih baik. Dalam kes ini, tidak penting sama ada organ pendengaran kanan atau kiri terjejas. Anda pasti perlu mempertimbangkan kemungkinan penyebabnya dan mengambil langkah-langkah untuk menormalkan kesihatan pesakit.

Seseorang mesti menghubungi ENT, dia boleh menghantar CT, MRI, dan juga audiogram. Selepas pemeriksaan ini, mungkin untuk menentukan patologi dan, bergantung pada ini, memilih rejimen terapi.

Selalunya orang harus minum ubat, dan juga menjalani fisioterapi. Situasi yang serius memerlukan pembedahan.

Seseorang mesti memahami bahawa gejala yang membimbangkan tidak dapat diabaikan jika mereka tidak mahu menyedari bahawa kesihatannya telah merosot dengan ketara. Semakin cepat anda memulakan terapi, semakin mudah untuk menghilangkan penyakit ini. Perkara yang paling penting adalah tidak melakukan rawatan diri, kerana ia sering membawa kepada kesan negatif terhadap kesihatan..

Doktor mana yang harus dihubungi jika bahagian kepala menjadi kebas

Doktor pertama yang akan mengesahkan atau mengecualikan patologi sistem saraf harus menjadi ahli neuropatologi. Perasaan mati rasa dikaitkan dengan kehilangan kepekaan, ini mengatakan bahawa di suatu tempat laluan impuls elektrik di sepanjang serat saraf terganggu.

Sekiranya seseorang telah lama menderita diabetes mellitus, dan bahagian kepalanya sudah mulai mati rasa, masalah itu mesti diselesaikan bersama dengan ahli endokrinologi yang hadir. Gula darah yang meningkat secara berkala membawa kepada kerosakan saraf, dan ini dapat memprovokasi perkembangan paresthesia.

Sekiranya kecederaan adalah sebab kepala mati rasa, doktor pertama yang perlu anda temui adalah traumatologist ortopedik. Dia menentukan apa yang rosak dalam sistem muskuloskeletal, tahap kerosakan, dan apakah pemulihan diperlukan. Sekiranya perlu, traumatologist boleh menetapkan konsultasi atau rawatan dengan pakar bedah.

Gigitan yang tidak betul boleh menjadi salah satu penyebab kebas pada wajah. Sekiranya terdapat penyimpangan dari norma pada gigitan, terdapat beban tambahan pada otot rahang dan sendi mengunyah. Terdapat mampatan saraf muka dan perkembangan paresthesia.

Untuk membetulkan gigitan dan menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan ini, diperlukan rawatan oleh doktor gigi ortodontik.

Dalam kes yang jarang berlaku, paresthesia muka berlaku selepas pencabutan gigi ketika sarafnya telah rosak. Sekiranya ini berlaku, anda perlu kembali ke doktor gigi-pakar bedah yang mengeluarkan gigi sehingga dia dapat memberi rawatan.

Sekiranya pakar sempit lain belum mengesahkan adanya patologi di kawasan mereka, maka kemungkinan timbulnya rasa kebas dikaitkan dengan jangkitan yang telah memasuki tubuh yang mempengaruhi tisu saraf. Di sini anda perlu berjumpa doktor penyakit berjangkit.

Dengan jangkitan virus atau bakteria pada telinga tengah, sinus, tekak, saluran pernafasan, radang saraf trigeminal adalah mungkin. Atau dengan meningitis.

Terdapat penyakit lain - penyakit Lyme (borreliosis), yang berlaku apabila kutu menggigit. Sebarang jangkitan, komplikasi yang mungkin akan mati rasa, juga akan menjadi penyebabnya..

Kadang-kadang parestesi terjadi dengan penyakit autoimun (lupus eritematosus sistemik, sklerosis berganda). Sistem kekebalan tubuh, dengan alasan yang tidak diketahui, mula menyerang tisu, dan menyalah anggapnya sebagai yang asing. Lawatan ke pakar imunologi diperlukan di sini.

Sekiranya seseorang telah terdedah kepada bahan kimia yang menyebabkan keracunan badan, dan dia mengalami rasa mati rasa, diperlukan bantuan perubatan kecemasan untuk membersihkan darah dari racun dan bantuan ahli toksikologi.

Ia berlaku bahawa kesan toksin pada badan untuk masa yang lama (penghasilan berbahaya atau alkoholisme). Mereka perlahan-lahan tetapi pasti menghancurkan tisu saraf, yang membawa kepada paresthesia.

Kadang-kadang kepala boleh mati rasa sebagai akibat dari gangguan psikologi yang berkaitan dengan tekanan. Seseorang bahkan tidak menyedari bagaimana dia menganggap postur tertentu, di mana otot-ototnya terlalu banyak, dan mereka menekan saraf.

Di sini anda memerlukan rundingan dengan psikiatri yang akan menetapkan ubat anti-kegelisahan, atau bantuan psikologi yang baik.

Sekali lagi, kami menyenaraikan doktor yang pertolongannya mungkin diperlukan ketika menentukan penyebab kebas pada kulit kepala:

  • Pakar Saraf;
  • Pakar bedah vaskular;
  • Ahli endokrinologi;
  • Pakar Traumatologi;
  • Doktor gigi;
  • Doktor penyakit berjangkit;
  • Ahli imunologi;
  • Pakar Toksikologi;
  • Psikiatri atau psikologi.

Ia berlaku bahawa parestesi terjadi kerana pemampatan saraf tunjang atau otak oleh pelbagai proses tumor. Ini dilakukan oleh pakar onkologi.

Bila berjumpa doktor

Kebas telinga, yang berlaku sekali, tidak mengganggu orang dan tidak menimbulkan kebimbangan mengenai keadaan kesihatan. Sekiranya simptom muncul secara berkala, maka anda harus memikirkan sama ada semuanya sesuai dengan badan. Fenomena serupa boleh muncul jika kapal diperas. Contohnya, seseorang tidur di sisinya dan kemudian terbalik. Dalam kes ini, dia dapat memperhatikan bahawa simptomnya cukup cepat - dalam beberapa minit.

Ia juga berlaku bahawa telinga menjadi kebas selepas hipotermia. Sebaik sahaja peredaran darah dipulihkan, maka gejala negatif akan hilang dengan sendirinya. Dalam kes ini, anda tidak perlu mengambil langkah-langkah yang dapat meningkatkan kesihatan anda..

Anda harus berjumpa doktor sekiranya anda mengalami simptom berikut:

  • Meliputi telinga. Lebih-lebih lagi, fenomena serupa dapat dilihat selama lebih dari satu jam..
  • Terdapat sensasi kesemutan yang tidak hilang selama beberapa saat.
  • Terdapat kelemahan yang teruk, dan juga kelainan umum.
  • Terdapat sakit kepala yang boleh berbeza.
  • Sensasi menyakitkan di telinga, bunyi, dan bersiul diperhatikan.
  • Mati rasa merebak ke tisu bersebelahan dan kepala, tetapi tidak hilang dengan sendirinya.
  • Pendengaran terganggu dengan ketara, loya dan lalat sebelum mata dapat mengganggu.
  • Seseorang mempunyai tekanan darah tinggi.

Terdapat banyak penyakit yang membuat telinga mati rasa. Penting untuk memahaminya agar dapat memahami bagaimana berkelakuan dalam situasi tertentu. Anda perlu mempertimbangkan kemungkinan alasan untuk memahami apa yang harus anda hadapi..

Secara semula jadi, tidak mungkin membuat diagnosis sendiri, kerana jika telinga tumbuh mati rasa, doktor akan menetapkan pemeriksaan khusus..

Faktor yang mendorong:

  • Proses keradangan yang mempengaruhi telinga tengah atau dalam.
  • Kehilangan pendengaran sensorineural.
  • Tekanan darah tinggi.
  • Patologi vaskular.
  • Masalah sistem endokrin.
  • Gangguan CNS.
  • Neoplasma.
  • Patologi tulang belakang, misalnya, osteochondrosis.

Cukup sukar untuk menentukan sendiri mengapa telinga anda mati rasa. Itulah sebabnya anda mesti berjumpa doktor untuk memahami apa sebenarnya yang harus anda hadapi..

Selepas diagnosis, kita akan dapat memahami dengan jelas apa penyakit yang mempengaruhi orang itu. Bergantung pada ini, mungkin memulakan rawatan yang difokuskan pada ciri-ciri pesakit tertentu..

Mati rasa kerana peredaran darah yang lemah

Apabila peredaran darah terganggu, bahagian kepala biasanya mati rasa. Sebabnya ialah arteri tidak berfungsi dengan baik. Terdapat beberapa sebab untuk gangguan peredaran darah. Kemungkinan ini berlaku disebabkan oleh aterosklerosis yang berkembang atau disebabkan oleh hipertensi progresif, dan mungkin kerana osteochondrosis dangkal.

Perlu diperhatikan bahawa jika mati rasa kepala disebabkan oleh hipertensi, maka ada kemungkinan tinggi mengalami strok. Pesakit seperti itu harus diperiksa secepat mungkin. Strok boleh disyaki jika seseorang mengalami kelambatan pertuturan, penglihatan berganda, dan juga sukar baginya untuk melakukan pergerakan biasa. Strok dapat diubati dengan jayanya, tetapi hanya pada 6-12 jam pertama setelah timbulnya gejala.

Rawatan kebas kulit kepala

Oleh itu, doktor menetapkan penyakit di mana kepala pesakit menjadi kebas. Sebabnya boleh berbeza-beza dan rawatan ditetapkan berdasarkan penyakit apa yang didiagnosis pada pesakit. Terdapat dua kaedah rawatan: bukan ubat dan ubat.

Rawatan bukan ubat termasuk akupunktur, terapi fizikal, dan urut. Telah terbukti bahawa urutan perubatan membantu mengembalikan peredaran darah di kulit kepala dengan cepat, yang melegakan kesakitan dan menghilangkan kebas..

Ubat ditetapkan apabila penyebab serius dikenal pasti. Dengan hipertensi dan aterosklerosis, doktor menetapkan ubat-ubatan yang mengawal lonjakan tekanan atau ubat-ubatan yang menurunkan kadar kolesterol. Juga mungkin untuk menetapkan ubat hormon kepada pesakit atau ubat-ubatan yang mempunyai kesan positif pada peredaran darah.

Sekiranya penyebab mati rasa bersifat neuralgik, maka ubat antikonvulsan atau ubat yang melegakan kekejangan otot diresepkan.

Rawatan

Dalam beberapa kes, rawatan gejala seperti ini mungkin memerlukan masa yang lama. Untuk menentukan diagnosis penyakit yang tepat, pesakit perlu melalui prosedur diagnostik seperti:

  • Imbasan CT;
  • ultrasonografi;
  • sinar-x;
  • audiogram;
  • analisis darah dan air kencing yang lengkap.

Juga, untuk membuat diagnosis akhir, anda perlu mengunjungi beberapa pakar: pakar THT, ahli terapi, pakar neurologi, kerana dalam beberapa kes penyebab gejala ini adalah patologi vaskular atau neurologi.

Sebaik sahaja doktor menentukan "akar masalah" utama, langkah-langkah terapi yang diperlukan akan ditetapkan. Ini boleh menjadi pengambilan sistemik ubat-ubatan tertentu, serta prosedur fisioterapi standard. Sekiranya doktor mendiagnosis patologi yang lebih serius atau komplikasi penyakit yang teruk, pembedahan mungkin diperlukan.

Sebaik sahaja seminggu rawatan aktif berlalu, anda boleh melakukan satu set latihan urut terapi, tetapi hanya setelah berunding dengan doktor anda. Kompleks terapi ini direka untuk mengembalikan keanjalan otot asli yang hilang.

Untuk menyingkirkan simptom yang tidak menyenangkan seperti mati rasa telinga sekali, penting untuk segera meminta pertolongan dari pakar yang akan melakukan pemeriksaan yang diperlukan, selepas itu dia akan menentukan penyebab keadaan seperti itu dan memberi ubat. Apa yang diperlukan pesakit dalam kes ini adalah dengan mematuhi semua preskripsi doktor. Jangan buang masa yang berharga dan jangan berharap untuk sembuh sendiri, kerana risiko terkena komplikasi berbahaya sangat tinggi. sihat!

Apa ujian yang diperlukan

Sebelum membuat diagnosis, mana-mana doktor menetapkan serangkaian ujian dan lulus pemeriksaan yang diperlukan.

  1. Ujian darah (umum, biokimia, untuk hormon, jangkitan, bahan toksik). Darah diperiksa untuk mengetahui sama ada terdapat agen berbahaya dalam darah atau tidak, sama ada semua zat dan sel banyak, atau ada yang hilang. Bersama dengan ujian darah, doktor boleh menetapkan ujian air kencing untuk gambaran terperinci mengenai fungsi tubuh..
  2. Ultrasound Doppler (pemeriksaan ultrasound pada saluran leher). Sekiranya kulit kepala tumbuh mati rasa, doktor mungkin mengesyaki masalah dengan patensi saluran di leher. Pemeriksaan ultrabunyi membantu mengesan aliran darah secara visual (kelajuan, arah) dan memperbaiki halangan pada saluran (plak aterosklerotik, gumpalan darah, selekoh tidak normal).
  3. CT kepala. Kaedah tomografi yang dikira mengumpulkan maklumat mengenai keadaan otak dengan melakukan gambar lapisan demi lapisan. Oleh itu, anda dapat melihat kecederaan, badan asing, radang meninges, pendarahan dan tumor..
  4. MRI otak. Terima kasih kepada pengimejan resonans magnetik, imej volumetrik organ dibuat. Semua bahagian organ dan tisu kelihatan dalam 3 dimensi.
  5. X-ray tengkorak. Dengan gejala mati rasa, doktor boleh menetapkan sinar-x sebagai diagnosis untuk mengenal pasti atau mengecualikan patologi dari tulang, sinus, dan pangkal tengkorak. Gambar sinar-X menunjukkan tisu lembut otak dan perubahan yang jelas di dalamnya..
  6. Angiografi otak. Prosedur ini dilakukan dengan suntikan intravena agen kontras radiopaque. Ia meningkatkan visualisasi vaskular. Anda dapat menentukan bentuk, kelantangan dan kadar pengisiannya dengan darah, kura-kura corak vaskular otak.

Pertolongan cemas

Apabila terdapat kebas kepala jangka pendek yang normal, anda dapat menghilangkan ketegangan dengan urutan ringan.

Dengan ketidakselesaan yang disebabkan oleh patologi, ini tidak akan berfungsi - anda mesti terlebih dahulu menghapuskan penyebabnya (dan hanya doktor yang dapat mengenalinya). Anda tidak harus mencari cara untuk "menolong" diri anda sendiri, agar tidak membahayakan diri sendiri.

Langkah utama yang harus diambil oleh pesakit adalah dengan segera pergi ke kemudahan perubatan. Sekiranya mustahil untuk melakukannya sendiri, anda mesti menghubungi ambulans.

Sebab yang mungkin

Sebagai permulaan, kemungkinan penyebabnya sangat berbeza. Keadaan yang tidak menyenangkan ini boleh disebabkan oleh mencubit ujung saraf, dan oleh hipotermia dangkal. Patologi radang dan berjangkit, kekejangan saluran dangkal telinga juga boleh menyebabkan mati rasa.

Selalunya terdapat gambaran bahawa seseorang merasakan gejala yang tidak menyenangkan yang serupa semasa dan selepas tidur. Sudah tentu, tidur dalam satu posisi sepanjang malam, terutama di sisi anda, tidak digalakkan. Dalam kes ini, bukan sahaja telinga boleh menjadi kebas, tetapi juga bahagian badan yang lain. Untuk mengelakkan timbulnya sensasi yang tidak menyenangkan dan tidak tahu lagi mengapa telinga mati rasa, setelah bangun, lakukan sedikit pemanasan.

Tetapi dalam beberapa kes, penurunan kepekaan auricle masih menunjukkan patologi yang lebih teruk. Pertimbangkan penyakit utama yang disertai oleh sensasi yang tidak menyenangkan seperti mati rasa:

  • neuropati saraf muka;
  • tekanan darah tinggi;
  • penyakit keradangan di rongga telinga;
  • patologi endokrin;
  • tumor jinak / malignan;
  • hipotermia teruk;
  • kehilangan pendengaran sensorineural;
  • strok serebrum.

Harus diingat bahawa penurunan kepekaan telinga juga diperhatikan dengan disfungsi peredaran serebrum. Selalunya, patologi ini berkembang pada orang tua. Seiring dengan penyakit ini, hipertensi diperhatikan, serta penyakit jantung iskemia..

Dalam praktik perubatan, ada pesakit yang mati rasa disebabkan oleh penyakit seperti sklerosis berganda. Patologi progresif ini menunjukkan gangguan dalam fungsi sistem saraf pusat (sistem saraf pusat). Sebagai peraturan, disfungsi ini disebabkan oleh fakta bahawa sejenis penggantian tisu saraf dengan yang menghubungkannya berlaku. Pada akhirnya, pesakit mula merasakan kebas pada aurikel, beberapa zon wajah, dan juga mengganggu persepsi bunyi.

Neuritis saraf muka

Salah satu penyebab masalah ini adalah neuropati saraf muka. Dalam kes ini, terdapat pelanggaran saraf yang mengarah ke telinga. Keadaan ini mungkin berlaku kerana kecederaan atau penyakit berjangkit. Overcooling badan juga boleh memberi kesan buruk..

Neuropati saraf muka terbahagi kepada beberapa jenis:

  • Idiopatik - berkembang akibat hipotermia teruk atau komplikasi selesema. Ia tergolong dalam bentuk neuropati yang paling biasa;
  • Berjangkit - berasal dari penyakit seperti herpes;
  • Otogenik - berkembang akibat pembedahan plastik;
  • Traumatik - berkembang berkaitan dengan pemindahan kecederaan tengkorak yang teruk.

Pada mulanya, ujung saraf yang mengarah ke telinga terjejas, akibatnya seseorang memperhatikan sensasi kesakitan kecil. Pada masa akan datang, kepekaan telinga di kawasan yang sarafnya rosak hilang. Sekiranya seseorang menyedari masalah ini pada waktunya dan mula melakukan tindakan yang diperlukan, dalam hal ini, risiko komplikasi berbahaya diminimumkan, salah satunya adalah kelumpuhan saraf wajah.

Pertimbangkan gejala apa yang menunjukkan perkembangan neuropati:

  • Kesakitan dan kehilangan sensasi di telinga;
  • Sedikit miring pada satu sisi wajah;
  • Saya tidak dapat menutup mata saya.

Kebas dan sklerosis berganda

Selalunya, orang yang mempunyai sistem saraf yang berpenyakit mati rasa di kepala mereka. Sebabnya boleh berbeza, tetapi paling sering berlaku bahawa mati rasa berlaku kerana mengembangkan sklerosis berganda. Penyakit ini biasa berlaku pada orang tua, tetapi kadang kala ia juga berlaku pada generasi muda..

Rawatan diagnosis ini harus dilakukan hanya oleh doktor, dan anda perlu menghubunginya secepat mungkin jika seseorang mempunyai gejala sklerosis berganda yang jelas. Ini termasuk kehilangan penglihatan, penurunan kepekaan kulit kepala, kesukaran bergerak, dan koordinasi yang buruk. Semasa sklerosis berganda, sarung saraf myelin digantikan oleh tisu penghubung, yang kurang menyampaikan sensasi dari sentuhan taktil. Kerana ini, hipestesia muncul..

Ciri gambaran klinikal dan penyetempatan sensasi

Apabila kebas kepala tidak normal, maka kita bercakap mengenai klinik, etiologi yang hanya dapat ditentukan oleh doktor.

Setelah menilai sifat gejala, tempat penyetempatan sensasi, dengan mempertimbangkan kehadiran penyakit tertentu, serta melakukan diagnostik yang sesuai, pakar akan mengeluarkan keputusannya.

Rasa kebas pada kepala boleh lengkap, tetapi kadang-kadang hanya bahagian tertentu sahaja yang terkena, yang menunjukkan disfungsi organ-organ tertentu. Sistem saraf paling kerap terjejas:

  1. Sekiranya bahagian kiri atau kanan kepala tumbuh mati rasa, maka alasannya mungkin saluran darah di mana peredaran darah terganggu, atau saraf terjepit. Tetapi kadang-kadang penyebabnya adalah patologi otak dan tumor otak..
  2. Sekiranya bahagian belakang kepala menjadi kebas, biasanya alasan untuk ini adalah osteochondrosis serviks atau gangguan lain pada kawasan serviks.
  3. Mati rasa dan kesemutan di bahagian depan kepala disebabkan oleh keradangan saraf trigeminal. Gejala ini adalah rasa sakit yang memancar ke rahang, telinga dan mata..
  4. Bahagian depan dipengaruhi oleh peningkatan tekanan intrakranial.

Masalahnya, yang dilokalisasi hanya di satu sisi kepala, menunjukkan patologi struktur serebrum. Dalam kes ini, tumpuan tertumpu pada kawasan tengkorak yang bertentangan..

Tekanan - betapa memudaratkannya?

Sebab ketiga, juga alasan yang biasa, adalah kesan negatif tekanan dan tekanan neuro-emosi. Adakah anda tahu bahawa ketika anda penuh dengan kemarahan dan kemarahan, anda mula menjerit dan marah, anda mempunyai kekejangan saluran darah anda? Secara semula jadi, tindak balas fisiologi berlaku. Pembuluh darah menyempit, oleh itu, darah beredar dengan sangat buruk, dan sebagai akibatnya, sel-sel otak tidak menerima cukup oksigen. Menurut tanda-tanda luaran, keadaan ini menampakkan diri dalam bentuk kebas di bahagian belakang kepala dan orang tersebut mempunyai perasaan bahawa sebilangan besar merinding merangkak di sepanjang kulit.

Bagaimana gejala ini menampakkan diri

Perlu diingatkan bahawa mati rasa kepala bukanlah penyakit bebas, tetapi merupakan gejala. Ia dapat diperhatikan dengan penyakit yang sama sekali berbeza. Hypesthesia (nama lain untuk gejala) juga boleh disertai dengan gejala yang berbeza. Pesakit sering mengadu bahawa pada masa yang sama dia berpusing, kepalanya tumbuh kebas. Sebabnya terletak pada banyak penyakit. Kadang-kadang satu bahagian mati rasa.

Biasanya, jika hipestesia muncul secara tiba-tiba dan juga tiba-tiba berlalu, maka doktor mengesyorkan berunding dengan pakar neurologi. Penting juga untuk berjumpa dengan pakar secepat mungkin jika, bersama dengan rasa mati rasa, sukar bagi pesakit untuk bercakap atau bergerak, dan juga jika berlaku kencing yang tidak terkawal. Sebagai peraturan, gejala serius seperti itu menunjukkan adanya penyakit yang kompleks di dalam tubuh manusia dan semakin cepat rawatan dimulakan, semakin tinggi kemungkinan pemulihan pesakit sepenuhnya..

Telinga kebas: penyebab fisiologi dan patologi

Rasa mati rasa, kehilangan atau penurunan kepekaan yang teruk, kesemutan, "goosebumps" mengalir melalui tisu, sakit, kadang-kadang terbakar - semua sensasi yang tidak menyenangkan ini dikaitkan dengan peredaran darah yang terganggu dan bekalan darah ke bahagian tertentu badan.

Terdapat banyak sebab untuk keadaan ini. Sebahagian daripadanya bersifat fisiologi dan tidak memerlukan rawatan - keadaannya hilang dengan sendirinya apabila peredaran darah dipulihkan. Tetapi kadang-kadang rasa mati rasa adalah salah satu gejala yang lebih hebat yang disebabkan oleh masalah yang kompleks dan mengancam nyawa..

Penyebab utama kebas telinga

Mati rasa telinga boleh disebabkan oleh proses fisiologi dan patologi

Kes kehilangan kepekaan telinga yang paling biasa adalah fisiologi:

  • Gangguan peredaran darah selepas tidur. Sekiranya seseorang tidur dengan tidak selesa atau mempunyai bantal yang sangat keras, maka bekalan darah ke telinga dan bahagian pipi mungkin terganggu, oleh itu "lebam" pagi, perasaan telinga "disapih", penurunan kepekaan pipi, bengkak dan tanda-tanda tidak menyenangkan yang lain. Setelah beberapa lama, semua tanda ini hilang dengan sendirinya, tanpa memerlukan rawatan..
  • Hipotermia. Sekiranya anda berada di luar pada suhu rendah tanpa penutup kepala atau dengan telinga terbuka, peredaran darah di dalamnya melambat, mati rasa berlaku, kepekaan hilang, kesemutan dan bahkan rasa sakit muncul. Semasa bergerak ke bilik yang hangat, telinga "mencair", yang sering disertai dengan rasa sakit, terbakar, kemerahan dan pembengkakan tisu. Sekiranya di luar sangat sejuk atau seseorang tinggal di sana untuk waktu yang lama, radang dingin mungkin berlaku..
  • Kecederaan. Penyakit telinga dan pukulan yang teruk bukan sahaja boleh menyebabkan lebam dan lebam, gangguan pendengaran dan deringan di telinga. Selepas pukulan, beberapa tisu boleh menjadi tidak sensitif kerana masalah peredaran darah atau kerosakan pada ujung saraf.

Bukan tanda penyakit, tetapi gangguan sementara

Kadang kala masalahnya tidak begitu teruk jika tidak berkaitan langsung dengan kesihatan. Dalam beberapa keadaan, kebas kepala dianggap normal, kerana otot yang terlalu terlatih harus disalahkan..

Mati rasa atau kesemutan jangka pendek biasanya diperhatikan setelah bangun tidur, jika orang itu mengambil posisi yang tidak selesa semasa tidur.

Berada dalam satu posisi untuk waktu yang lama (misalnya, duduk di komputer), otot mengalami ketegangan yang kuat dan "mati rasa". Pemampatan saraf atau terjepit mungkin juga berlaku.

Rasa kebas di kepala dan merinding dianggap kebiasaan dengan pergerakan leher yang tiba-tiba. Dalam keadaan seperti itu, saluran darah mengalami kekejangan yang tidak dijangka..

Setiap momen ini disertai dengan gangguan dalam peredaran darah otak, yang kadang-kadang membawa bukan hanya kepada mati rasa, tetapi juga pening. Keadaan ini, yang dianggap normal, berlangsung selama 10-15 minit. Cukup untuk menunggu sehingga ketidakselesaan itu berlalu.

Pendedahan kepada ubat-ubatan tertentu boleh menyebabkan gangguan sementara. Selalunya, kebas kepala disertai dengan statin. Cukup untuk berhenti mengambilnya, dan gejala akan hilang dengan sendirinya..

Mengapa telinga kebas?

Mati rasa adalah penurunan kepekaan pada bahagian kulit atau organ. Dalam kes ini, tanda tambahan mungkin sensasi "lebam angsa", kesemutan. Selalunya telinga menjadi kebas selepas tidur. Ini disebabkan oleh kedudukan yang tidak selesa pada waktu rehat malam. Gejala bersamaan dalam kes ini adalah kebas tangan, separuh dari wajah.

Kandungan artikel

Hipotermia adalah proses fisiologi yang lain apabila cuping telinga mati rasa. Pada masa yang sama, mereka menjadi pucat, sejuk. Keadaan ini disebabkan oleh kekejangan saluran dangkal pada kulit, yang cenderung mengekalkan haba di dalam badan. Prosedur pemanasan dan hiasan kepala yang hangat membantu menormalkan keadaan.

Neurologi dan penyakit lain

Terdapat banyak sebab mengapa kepala tumbuh mati rasa di satu bahagian atau yang lain, tetapi selalunya ini adalah gejala salah satu penyakit saraf:

  1. Selalunya keadaan yang serupa disertai oleh masalah pada tulang belakang serviks. Penyakit yang paling biasa di kawasan ini adalah osteochondrosis, yang menyebabkan mencubit saraf, yang tidak hanya menimbulkan rasa tidak selesa pada sensasi sentuhan, tetapi juga kekakuan pada pergerakan kepala.
  2. Penyakit vaskular otak dan penyakit serebrovaskular adalah diagnosis lain di mana gejala yang dijelaskan ada.
  3. Gejala seperti itu juga diperhatikan dengan kecederaan kepala dan tulang belakang. Kecederaan pada punggung atau tulang belakang serviks, serta kepala disertai bukan sahaja oleh "lebam angsa" pada badan, tetapi juga oleh rasa sakit yang teruk, lumpuh dan banyak gejala lain.
  4. Bukan tanpa mati rasa kulit kepala dan neuroinfeksi.
  5. Dengan bertambahnya usia, pelbagai sklerosis berkembang, intinya adalah penggantian tisu saraf dengan tisu penghubung. Oleh itu, kebas pada kulit di kepala, kepekaan anggota badan yang lemah, diskoordinasi.
  6. Tumor kepala atau tulang belakang, tumbuh, mula memberi tekanan pada kawasan bersebelahan, memperluas ruang mereka. Saraf dan saluran darah berada di bawah tekanan (dan perpindahan), metastasis menembusi tisu. Prosesnya disertai bukan hanya dengan rasa mati rasa, tetapi juga oleh kesakitan yang sangat teruk..

Langkah-langkah diagnostik

Pemeriksaan menyeluruh mengenai keadaan pesakit akan membantu doktor untuk menentukan lokasi sumber masalah dan penyebabnya. Satu kajian pembezaan ditambahkan pada diagnosis visual dan kajian analisis, yang memungkinkan seratus persen untuk menentukan penyebab dan tahap kerosakan.

Satu set prosedur penyelidikan:

  • mulakan dengan ujian darah umum, yang membolehkan anda mengenal pasti kekurangan vitamin B12 dalam badan dan adanya anemia kekurangan zat besi;
  • pemeriksaan instrumental seperti radiografi dan tomografi yang dikira spiral, akan memungkinkan untuk menilai keadaan otak, tengkorak, tulang belakang dan mengenal pasti patologi jika ada;
  • elektroneuromiografi akan membantu mencari saraf yang rosak;
  • Pemeriksaan ultrasound Doppler memungkinkan untuk menilai keadaan saluran darah dan membantu mendiagnosis penyakit sistem kardiovaskular;

Sekiranya, setelah kajian dan ujian ini, gambarnya tidak begitu jelas, doktor akan menetapkan prosedur tambahan berdasarkan keadaan pesakit.

Mati rasa telinga: kemungkinan penyebabnya, tanda-tanda penyakit apa, diagnosis, cara merawatnya

Mati rasa di telinga adalah tanda klinikal penyakit radang atau neurologi, yang merupakan sensasi yang sangat tidak menyenangkan kerana penurunan kepekaan kulit. Pesakit menggambarkan rasa mati rasa sebagai kesemutan, pembakaran, kembung, dan juga kesakitan. Apabila mati rasa menjadi jelas, mereka berhenti menyentuh telinga dan juga kesemutan.

Dalam bidang perubatan, perasaan mati rasa subjektif ditentukan dari segi paresthesia dan hypesthesia. Paresthesia adalah jenis gangguan kepekaan kulit yang berlaku dengan latar belakang kerengsaan ujung saraf. Hypesthesia - sensasi yang kusam di bahagian tertentu badan. Kehilangan atau penurunan kepekaan kulit yang teruk secara langsung berkaitan dengan kehadiran bahagian badan yang berpanjangan atau jangka pendek dalam keadaan mampatan.

Penyebab gangguan kepekaan boleh menjadi proses patologi. Beberapa penyakit neurologi, seperti strok, neuritis atau neuralgia, muncul sebagai mati rasa di pelbagai bahagian badan. Apabila telinga menjadi kebas dengan cepat dan kerap, dan kepekaan tidak pulih dalam 1-2 hari, anda mesti berjumpa doktor. Pelanggaran semacam itu tidak dapat diabaikan, kerana berbahaya bagi kesihatan dan kehidupan manusia..

Untuk mengenal pasti apa yang sebenarnya menyebabkan kebas telinga, perlu menjalani pemeriksaan perubatan yang menyeluruh, termasuk MRI, radiografi, CT, elektroneurotomografi, dan ultrasound kapal. Pilihan taktik rawatan ditentukan oleh keanehan etiologi dan patogenesis penyakit, yang ditunjukkan oleh gejala ini..

Sebab-sebabnya

Penyebab kebas pada telinga adalah fisiologi dan patologi. Yang pertama berlaku sendiri dan tidak memerlukan rawatan perubatan. Yang terakhir ini sangat berbahaya dan memerlukan nasihat perubatan..

Penyebab fisiologi hipestesia telinga:

  • Pelanggaran peredaran darah kerana postur seseorang yang tidak selesa semasa berehat. Tidur di atas bantal yang sangat keras atau di lengan menyebabkan penyempitan saluran darah dan mati rasa bukan sahaja pada telinga, tetapi juga pada pipi dan bahagian kepala. Setelah berehat sebegitu, wajah terlihat "kusut", ada perasaan telinga terlepas, bengkak muncul.
  • Hipotermia tempatan atau sistemik. Gumpalan telinga mati rasa dalam keadaan sejuk ketika topi hilang atau tidak menutup sepenuhnya organ pendengaran. Untuk menjaga kehangatan di dalam badan, saluran darah kekejangan kulit. Kekejangan ini menjadikan telinga pucat dan sejuk. Mereka mempunyai sensasi kesemutan yang menyakitkan. Di bilik yang hangat, darah mengalir ke kulit telinga. Mereka bertukar menjadi merah, "membakar", membengkak. Tetapi sensasi yang tidak menyenangkan ini berlalu dengan cepat.
  1. Gangguan vaskular - hipertensi, penyakit jantung iskemia;
  2. Penyakit otak - sklerosis berganda, hemoragik atau strok iskemia;
  3. Patologi ruang tulang belakang - osteochondrosis leher dan hernia intervertebral;
  4. Endokrinopati - hipofungsi kelenjar tiroid;
  5. Penyakit struktur organ pendengaran - otitis media, mesotympanitis, labyrinthitis, eustachitis;
  6. Penyakit geraham - karies, periodontitis, pulpitis;
  7. Onkopatologi;
  8. Trauma kepala - gegaran otak atau otak, keretakan pada pangkal kubah;
  9. Penyakit saraf periferal - neuralgia cabang saraf trigeminal atau neuritis saraf muka.

Gejala

Kebas telinga yang kerap, disertai dengan gejala yang tidak menyenangkan, adalah manifestasi penyakit serius. Anda harus berjumpa doktor dan memulakan rawatan jika paresthesia berlaku bersamaan dengan kesesakan telinga, cephalalgia, sakit telinga, bunyi bising dan bersiul, kelemahan umum, mual, kehilangan pendengaran, hipertensi, gejala dyspeptik.

  • Penyakit serebrovaskular adalah salah satu penyebab kebas telinga yang paling biasa. Perubahan peredaran darah dalam struktur serebrum ditunjukkan oleh gejala ciri: kebas telinga dan kepala yang berterusan, serta pelbagai kawasan kulit di wajah. Pesakit mengadu kepalanya berpusing, mereka mengalami sakit dan tekanan di bahagian belakang kepalanya, mual, dan muntah. Kerana kelemahan dan kelesuan yang teruk, mereka pingsan, kehilangan kesedaran. Disfungsi motor secara beransur-ansur meningkat, paresis dan kelumpuhan berkembang. Patologi berlaku lebih kerap pada orang tua dan berlaku selari dengan hipertensi, obesiti metabolik dan angina yang berlebihan.
  • Multiple sclerosis adalah patologi autoimun sistemik yang mempengaruhi struktur sistem saraf pusat dan dikaitkan dengan percambahan secara beransur-ansur serat tisu penghubung di otak. Tanda-tanda klinikal bergantung pada lokasi lesi dan sering berbeza-beza. Dengan patologi ini, telinga, kepala, wajah mati rasa. Pada pesakit, saraf optik terjejas, yang dimanifestasikan oleh penurunan ketajaman penglihatan, kerudung di depan mata, penyempitan bidang visual. Kemudian terdapat tanda-tanda neuralgia saraf trigeminal dan muka. Apabila gejala lesi cerebellar bergabung, pening, ataksia, kehilangan keseimbangan, nystagmus, gegaran berlaku. Untuk sklerosis berganda, parestesi adalah ciri - pembakaran, gatal-gatal, pengetatan kulit, mati rasa, kesemutan. Pesakit merasakan bahawa telinga, tangan atau jari, pipi, sayap hidungnya mati rasa. Gangguan pergerakan, emosi dan mental secara beransur-ansur bergabung.
  • Pertumbuhan neoplasma pada tisu otak memampatkan kawasannya, yang menyebabkan kerosakan pada struktur sistem saraf pusat dengan disfungsi yang jelas. Pesakit mengalami mati rasa di telinga, lidah, hidung, kawasan muka, hilang selera makan, gangguan pendengaran dan penglihatan. Mereka menjadi sangat lemah dan patah, menurunkan berat badan dengan cepat, mengalami sakit kepala yang teruk dan penglihatan berganda. Dengan perkembangan patologi, pesakit kehilangan orientasi dalam masa dan ruang, melihat rasa yang sesat, merasakan bau yang tidak ada, melihat dan mendengar halusinasi. Kemerosotan keperibadian berlaku. Penyakit ini mempunyai prognosis yang serius dan sering berakhir dengan kematian pesakit..
  • Otitis media dan mesotympanitis, serta keradangan bahagian lain dari penganalisis pendengaran, ditunjukkan dengan peningkatan gejala secara beransur-ansur. Pada mulanya, pesakit mengalami kesakitan di telinga watak berdenyut, menembak, membosankan. Suhu badan mereka meningkat, ada bunyi dan deringan di telinga, pendengaran menurun. Selepas perforasi membran timpani, pelepasan purulen muncul. Pada temujanji doktor, pesakit mengadu bahawa telinga mati rasa dan tersumbat, terdapat rasa tidak selesa dan rasa kenyang di dalam.
  • Salah satu penyebab kebas pada telinga adalah osteofit - pertumbuhan tisu tulang yang timbul sebagai tindak balas kepada proses yang merosakkan dalam sistem muskuloskeletal dan meremas saraf dan saluran darah yang melintas berdekatan. Pesakit mengalami kebas di sekitar telinga dan di bahagian atas leher. Telinga tersumbat dan sakit. Terdapat kekakuan pergerakan pada waktu pagi, kekejangan dan rasa sakit ketika menggerakkan kepala, kekejangan otot, posisi paksa badan, batasan pergerakan hingga tidak bergerak sepenuhnya.

neuritis saraf muka

Neuritis saraf muka - keradangan pada cabang saraf wajah yang menghidupkan telinga, yang ditunjukkan oleh kehilangan kepekaan di kawasan ini. Jangkitan dan kecederaan adalah penyebab utama neuritis. Pada pesakit, kepekaan telinga pada bahagian yang terjejas menurun, dan rasa sakit berlaku. Ketika penyakit itu berkembang, separuh daripada wajah berubah bentuk. Pesakit mengalami kesukaran untuk tersenyum, mengerutkan kening dan menyipitkan mata. Sekiranya masalah itu diabaikan dan tidak dirawat, kelumpuhan saraf muka, disfungsi air mata, mata kering dapat berkembang..

  • Dalam hipotiroidisme, mati rasa dan kesesakan telinga disertai dengan tanda-tanda patologi umum: cephalgia, turun naik tekanan darah, kelemahan, mengantuk, rasa malas, bengkak pada wajah dan edema ekstremitas, perubahan nada suara, kenaikan berat badan, mual, kembung perut, sembelit, kelewatan pertuturan, penurunan keupayaan mental, kerosakan dan keguguran rambut, ketidakteraturan haid.
    1. Hipertensi arteri, angiopati, sifat reologi darah yang merosot adalah proses patologi yang membawa kepada perkembangan keadaan berbahaya: strok iskemia atau hemoragik. Kesemua mereka disertai dengan paresthesia kepala, termasuk telinga.
    2. Tumor memampatkan kumpulan neurovaskular, yang menyebabkan gangguan bekalan darah dan pemeliharaan bahagian-bahagian tertentu badan. Kira-kira perkara yang sama berlaku dengan osteochondrosis: osteofit adalah saluran dan saraf yang terjepit. Proses peredaran darah selalu disertai oleh gangguan kepekaan di kawasan yang terjejas.
    3. Keradangan pelbagai bahagian organ pendengaran ditunjukkan oleh edema tisu dan pengumpulan eksudat purulen, yang memberi tekanan pada ujung saraf dan kapilari, menyebabkan mati rasa dan sakit.

    Sekiranya tidak ada rawatan penyakit yang tepat pada masanya dan kompeten yang ditunjukkan oleh kebas telinga, pesakit mengalami komplikasi teruk:

    kebas dan kecacatan wajah ketika mengalami strok

    Kecacatan wajah - kelengkungan, terkulai sudut mulut dan mata, hiperemia atau pucat satu setengah;

  • Diskoordinasi pergerakan - ketidakstabilan berjalan, lemas;
  • Kerengsaan psikomotor atau kelesuan, keadaan apatis atau agresif;
  • Ucapan yang tidak koheren dan tidak jelas dengan teriakan berkala atau gumaman monoton;
  • Persepsi dunia yang terganggu, kurangnya tindak balas terhadap rangsangan persekitaran, kurangnya hubungan, kurangnya inisiatif.
  • Keadaan ini sangat berbahaya. Selalunya mereka membawa kepada akibat dan kematian yang tidak dapat dipulihkan. Kebas telinga yang kerap, disertai dengan gejala yang tidak menyenangkan - alasan untuk berjumpa doktor.

    Tanda-tanda amaran yang memerlukan rawatan segera:

    1. Kesesakan telinga yang berlangsung lebih dari satu jam,
    2. Sensasi kesemutan yang berlangsung beberapa saat,
    3. Kelemahan berterusan yang tidak membenarkan seseorang hidup dan bekerja sepenuhnya,
    4. Penyebaran kebas dari telinga ke struktur kepala di sekitarnya,
    5. Hilang pendengaran,
    6. Mual berterusan dengan muntah,
    7. Sakit yang tajam ketika menyentuh telinga,
    8. Inkontinensia kencing dan najis,
    9. Masalah mobiliti dan gangguan pertuturan.

    Untuk mengatasi kebas telinga, anda perlu menentukan penyebabnya. Mustahil untuk melakukan ini sendiri. Setelah pemeriksaan menyeluruh pesakit, doktor yang berkelayakan akan membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang berkesan.

    Prosedur diagnostik

    Langkah-langkah perubatan dan diagnostik untuk mati rasa telinga dilakukan oleh doktor ENT. Mereka memeriksa pesakit, melakukan otoskopi, dan menghantarnya ke makmal dan kajian instrumental..

    Semasa perbualan dengan pesakit, doktor mengetahui kapan sensasi yang tidak menyenangkan di telinga muncul, penampilannya berkaitan, berapa lama kebas itu berlangsung dan bila ia hilang. Mendengarkan keluhan, doktor memberi tumpuan kepada gejala yang menyertainya, yang mungkin merupakan manifestasi khas dari pelbagai penyakit. Penemuan anamnestic, gambaran klinikal, dan penemuan otoskopi menunjukkan penyebab kebas pada telinga. Untuk membuat diagnosis yang tepat, pesakit dirujuk untuk prosedur diagnostik tambahan.

    • PJK - tanda-tanda keradangan bakteria atau virus,
    • Analisis untuk status hormon - untuk mengecualikan disfungsi tiroid,
    • Pemeriksaan mikrobiologi pelepasan dari telinga yang berpenyakit - dengan otitis media, eustachitis, mastoiditis,
    • Audiogram - penentuan kekonduksian udara,
    • CT atau MRI - mengenal pasti penyetempatan lesi, saiz dan asalnya,
    • Ultrasound kapal otak dan pemeriksaan sinar-X tulang belakang.

    Diagnosis sedemikian akan memungkinkan untuk mengenal pasti patologi, dan kemudian memilih rejimen rawatan.

    Proses penyembuhan

    Sekiranya kebas telinga disebabkan oleh sebab fisiologi, jangan risau. Cukup untuk mengurut atau memanaskannya, dan kepekaan tisu akan cepat sembuh. Apabila penyebabnya tidak dapat diselesaikan sendiri, dan keadaannya semakin teruk, anda harus berjumpa doktor THT. Pakar akan menentukan penyebab gangguan dan menetapkan rawatan yang sesuai, termasuk ubat dan fisioterapi. Dalam kes yang teruk, jika ada masalah serius, pembedahan diperlukan.

    Anda tidak boleh meninggalkan masalah tanpa pengawasan dan mengabaikan janji temu perubatan. Apa-apa tindakan tidak boleh diterima. Tidak penting sama ada telinga kanan atau kiri terjejas. Perlu mengambil langkah-langkah untuk mengembalikan kepekaan kulit telinga dan menormalkan kesihatan pesakit..

    Rawatan kebas telinga adalah etiotropik, yang bertujuan untuk menghilangkan patologi penyebab. Ubat dipilih oleh doktor. Pengubatan sendiri boleh menyebabkan komplikasi serius dan mengancam nyawa.

    1. Sekiranya sirkulasi serebrum terganggu, pesakit dimasukkan ke hospital di bahagian neurologi hospital. Mereka diberi nootropik - "Piracetam", "Actovegin", "Vinpocetin"; ubat antihipertensi - "Bisoprolol", "Captopril"; diuretik - "Furosemide", "Veroshpiron"; anticonvulsants - Lorazepam, Diazepam.
    2. Proses keradangan di telinga dirawat dengan antibiotik - "Ceftriaxone", "Amoxiclav", "Clindamycin"; titisan hidung vasoconstrictor dan titisan telinga anti-radang; ubat anestetik - "Ketorol", "Nurofen"; imunomodulator dan vitamin.
    3. Osteochondrosis dan hernia intervertebral memerlukan rawatan yang kompleks - ubat, fisioterapi, pembedahan. Pesakit ditetapkan NSAID - "Movalis", "Diclofenac"; relaksan otot - "Sirdalud", "Midocalm"; vitamin - "Combilipen", "Neuromultivitis"; chondroprotectors - "Alflutop", "Chondroitin".
    4. Untuk rawatan neuritis dan neuralgia, ubat anti-radang bukan steroid dan glukokortikosteroid, antibiotik atau agen antivirus, vitamin B, ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran serebrum juga digunakan.
    5. Terapi konservatif untuk hipotiroidisme menyiratkan penggunaan hormon tiroid untuk mengimbangi kekurangan kelenjar tiroid dan menormalkan proses metabolik. Pesakit diresepkan "Levothyroxine", "L-Thyroxin", "Tireocomb", "Thyroid". Juga, untuk menghilangkan kekurangan yodium dalam tubuh pesakit, "Iodomarin" atau sediaan iodin lain sering digunakan dalam rawatan hipotiroidisme..
    6. Rawatan sklerosis berganda adalah proses yang kompleks. Terapi imunosupresif dilakukan untuk menekan tindak balas imun. Kortikosteroid mengurangkan keradangan di dalam badan dan mengurangkan jumlah antibodi terhadap sel-sel tisu saraf badan sendiri. Terapi simptomatik terdiri daripada penggunaan ubat-ubatan yang mengurangkan nada otot dan menghilangkan kekejangan. Pesakit diberi ubat penenang, nootropik, psikostimulan.

    Setelah menghilangkan tanda-tanda keradangan akut, fisioterapi, refleksologi, urut, latihan fisioterapi, kompres untuk malam ditambahkan ke rawatan ubat.

    Untuk mengelakkan mati rasa telinga, anda mesti:

    • Pakai topi semasa musim sejuk,
    • Tidur di atas bantal lembut dalam keadaan selesa, ubah secara berkala,
    • Rawat penyakit kronik tepat pada waktunya,
    • Kawal tahap tekanan darah, mencegah lonjakannya,
    • Menjalani gaya hidup sihat,
    • Melindungi badan dari hembusan dan hipotermia,
    • Elakkan tekanan, kejutan psiko-emosi.

    Kebas telinga adalah gejala yang tidak menyenangkan yang ingin anda hilangkan secepat mungkin. Pakar akan membantu anda melakukannya dengan betul, cepat dan tidak membahayakan kesihatan. Dia akan melakukan semua penyelidikan yang diperlukan, menentukan penyebab keadaan patologi dan menetapkan rawatan penuh. Pesakit diminta untuk mematuhi semua preskripsi perubatan dan mengikuti janji dan cadangan dengan betul.


    Artikel Seterusnya
    Limfadenopati