Sindrom koronari akut: rawatan kecemasan, rawatan, cadangan



Istilah "sindrom koronari akut" merujuk kepada keadaan darurat yang sangat mengancam nyawa. Dalam kes ini, aliran darah melalui salah satu arteri yang membekalkan jantung berkurang sehinggakan bahagian miokardium yang lebih besar atau lebih kecil berhenti menjalankan fungsinya secara normal, atau mati sama sekali. Diagnosis hanya berlaku pada hari pertama perkembangan keadaan ini, sementara doktor membezakan sama ada seseorang mempunyai angina pectoris yang tidak stabil atau ini adalah permulaan infark miokard. Pada masa yang sama (semasa diagnosis sedang dijalankan), pakar kardiologi mengambil semua langkah yang mungkin untuk memulihkan patensi arteri yang rosak..

Sindrom koronari akut adalah keperluan mendesak. Sekiranya kita bercakap mengenai infark miokard, maka hanya selama 90 minit pertama (dari permulaan gejala awal) masih mungkin untuk memperkenalkan ubat yang akan melarutkan pembekuan darah di arteri yang memberi makan jantung. Setelah 90 minit, doktor hanya dapat membantu tubuh dengan segala cara yang mungkin untuk mengurangkan kawasan tapak yang mati, mengekalkan fungsi asas yang penting dan berusaha mengelakkan komplikasi. Oleh itu, tiba-tiba timbul rasa sakit di jantung, apabila ia tidak hilang dalam beberapa minit rehat, walaupun gejala ini muncul untuk pertama kalinya, memerlukan panggilan segera ke ambulans. Jangan takut untuk terdengar seperti penggera dan dapatkan bantuan perubatan, kerana dengan setiap minit perubahan miokardium tidak dapat dikembalikan.

Seterusnya, kami akan mempertimbangkan apa simptom, selain sakit jantung, yang perlu anda perhatikan, apa yang perlu dilakukan sebelum ambulans tiba. Kami juga akan memberitahu anda mengenai siapa yang lebih cenderung menghidap sindrom koronari akut..

Sedikit lebih banyak mengenai terminologi

Pada masa ini, sindrom koronari akut merujuk kepada dua keadaan yang menunjukkan gejala yang sama:

Angina yang tidak stabil

Angina yang tidak stabil adalah keadaan di mana, dengan latar belakang aktiviti fizikal atau rehat, rasa sakit muncul di belakang sternum, yang mempunyai watak menekan, terbakar atau menyempitkan. Kesakitan seperti itu memancar ke rahang, lengan kiri, bilah bahu kiri. Ia juga dapat menampakkan diri dengan sakit perut, mual.

Angina yang tidak stabil disebut apabila gejala ini atau:

  • baru timbul (iaitu sebelum seseorang melakukan beban tanpa sakit jantung, sesak nafas atau ketidakselesaan di perut);
  • mula berlaku pada beban yang lebih rendah;
  • menjadi lebih kuat atau bertahan lebih lama;
  • mula muncul sendirian.

Di jantung angina pectoris yang tidak stabil adalah penyempitan atau kekejangan lumen makanan arteri yang lebih besar atau lebih kecil, masing-masing, bahagian yang lebih besar atau lebih kecil dari miokardium. Lebih-lebih lagi, penyempitan ini mestilah lebih daripada 50% diameter arteri di kawasan ini, atau halangan dalam aliran darah (ini hampir selalu merupakan plak aterosklerotik) tidak tetap, tetapi berubah-ubah dengan aliran darah, kadang-kadang lebih kurang, menyekat arteri.

Infarksi miokardium

Infark miokard - tanpa ketinggian segmen ST atau dengan ketinggian segmen ini (ini hanya dapat ditentukan oleh ECG). Ia berlaku apabila lebih daripada 70% diameter arteri tersumbat, begitu juga apabila plak, trombus atau titisan lemak "terbang keluar" menyumbat arteri di satu tempat atau tempat lain.

Sindrom koronari akut tanpa peningkatan segmen ST sama ada angina pectoris tidak stabil atau infark tanpa peningkatan segmen ST. Pada peringkat sebelum dimasukkan ke hospital di hospital kardiologi, kedua-dua keadaan ini tidak membezakan - tidak ada syarat dan peralatan yang diperlukan untuk ini. Sekiranya ketinggian segmen ST dapat dilihat pada kardiogram, diagnosis "Infarksi miokard akut" dapat dibuat.

Jenis penyakit - dengan atau tanpa peningkatan ST - menentukan rawatan sindrom koronari akut.

Sekiranya ECG segera menunjukkan pembentukan gelombang Q yang mendalam ("infark"), diagnosisnya adalah "infark Q-miokard", dan bukan sindrom koronari akut. Ini menunjukkan bahawa cabang besar arteri koronari terjejas, dan fokus miokardium yang mati cukup besar (infarksi miokardium makrofokal). Penyakit ini berlaku apabila cabang besar arteri koronari disekat sepenuhnya oleh massa trombotik yang padat..

Bila Mengesyaki Sindrom Koronari Akut

Penggera harus dibunyikan jika anda atau ahli keluarga anda membuat aduan berikut:

  • Kesakitan di belakang tulang dada, penyebarannya ditunjukkan dengan penumbuk, bukan jari (iaitu, kawasan yang besar sakit). Rasa sakit itu membakar, membakar, sengit. Tidak semestinya didefinisikan di sebelah kiri, tetapi boleh dilokalisasi di tengah atau di sebelah kanan sternum. Diberikan ke bahagian kiri badan: separuh dari rahang bawah, lengan, bahu, leher, belakang. Keamatannya tidak berubah bergantung pada kedudukan badan, tetapi (ini adalah sindrom ketinggian segmen ST) mungkin terdapat beberapa serangan kesakitan seperti itu, di antaranya terdapat beberapa "jurang" yang tidak menyakitkan..
    Ia tidak boleh dikeluarkan dengan nitrogliserin atau ubat serupa. Ketakutan bergabung dengan rasa sakit, peluh muncul di badan, mungkin ada mual atau muntah.
  • Sesak nafas, yang sering disertai dengan rasa sesak nafas. Sekiranya gejala ini berkembang sebagai tanda edema paru, maka sesak nafas meningkat, batuk muncul, dan dahak berbuih merah jambu mungkin batuk.
  • Gangguan irama, yang dirasakan sebagai gangguan dalam kerja jantung, ketidakselesaan di dada, tekanan jantung yang tajam ke tulang rusuk, berhenti di antara degupan jantung. Akibat kontraksi tidak teratur seperti itu, dalam kes terburuk, kehilangan kesedaran berlaku dengan sangat cepat, dalam kes terbaik, sakit kepala, pening timbul..
  • Rasa sakit dapat dirasakan di bahagian atas perut dan disertai dengan najis longgar, mual, dan muntah yang tidak membawa kelegaan. Ia juga disertai oleh ketakutan, kadang-kadang - perasaan degupan jantung yang cepat, degupan jantung tidak teratur, sesak nafas.
  • Dalam beberapa kes, sindrom koronari akut mungkin bermula dengan kehilangan kesedaran.
  • Terdapat varian perjalanan sindrom koronari akut, yang ditunjukkan oleh pening, muntah, mual, dalam kes yang jarang berlaku - gejala fokus (asimetri wajah, kelumpuhan, paresis, gangguan menelan, dan sebagainya).

Rasa sakit yang meningkat atau lebih kerap di belakang sternum, yang mana seseorang tahu bahawa begitulah angina, peningkatan sesak nafas dan keletihan, juga harus diberi perhatian. Beberapa hari atau minggu selepas itu, 2/3 orang mengalami sindrom koronari akut.

Risiko tinggi untuk menghidap sindrom jantung akut pada orang seperti:

  • perokok;
  • orang yang berlebihan berat badan;
  • penyalahgunaan alkohol;
  • pencinta hidangan masin;
  • menjalani gaya hidup yang tidak aktif;
  • pencinta kopi;
  • mengalami gangguan metabolisme lipid (contohnya, kolesterol tinggi, LDL atau VLDL dalam profil lipid darah);
  • dengan diagnosis aterosklerosis;
  • dengan diagnosis mapan angina pectoris yang tidak stabil;
  • jika plak aterosklerotik dikesan di salah satu arteri koronari (yang memberi makan jantung);
  • yang telah mengalami infark miokard;
  • pencinta makan coklat.

Pertolongan cemas

Bantuan mesti bermula di rumah. Dalam kes ini, tindakan pertama adalah memanggil ambulans. Selanjutnya, algoritma adalah seperti berikut:

  1. Adalah perlu untuk meletakkan orang itu di tempat tidur, di punggung, tetapi pada masa yang sama kepala dan bahu harus diangkat, membuat sudut 30-40 darjah dengan badan.
  2. Pakaian dan tali pinggang mesti dilepaskan sehingga pernafasan orang itu tidak mengekang apa-apa.
  3. Sekiranya tidak ada tanda-tanda edema paru, berikan 2-3 tablet aspirin kepada orang itu (Aspeckard, Aspeter, Cardiomagnyl, Aspirin-Cardio) atau Clopidogrel (iaitu, 160-325 mg aspirin). Mereka perlu dikunyah. Ini meningkatkan kemungkinan pembubaran gumpalan darah, yang (dengan sendirinya, atau dengan meletakkan plak aterosklerotik) menyekat lumen salah satu arteri yang memberi makan jantung.
  4. Buka ventilasi atau tingkap (jika perlu, tutup orang pada masa yang sama): dengan cara ini lebih banyak oksigen akan mengalir ke pesakit.
  5. Sekiranya tekanan darah melebihi 90/60 mmHg, berikan 1 tablet nitrogliserin di bawah lidah (ubat ini melebarkan saluran yang memberi makan kepada jantung). Memberi semula nitrogliserin dapat diberikan 2 kali lagi, dengan selang waktu 5-10 minit. Walaupun setelah 1-3 kali dimasukkan, orang itu merasa lebih baik, rasa sakit telah berlalu, tidak mungkin untuk menolak kemasukan ke hospital dalam keadaan apa pun!
  6. Sekiranya sebelum itu seseorang mengambil ubat dari kumpulan beta-blocker ("Anaprilin", "Metoprolol", "Atenolol", "Corvitol", "Bisoprolol"), setelah aspirin dia harus diberi 1 tablet ubat ini. Ini akan mengurangkan permintaan oksigen miokardium, memungkinkannya pulih. Nota! Penyekat beta boleh diberikan jika tekanan darah anda lebih besar dari 110/70 mm Hg dan degupan jantung anda lebih dari 60 denyut seminit.
  7. Sekiranya seseorang mengambil ubat antiaritmia (contohnya, "Arrhythmil" atau "Cordaron"), dan dia merasakan gangguan irama, anda perlu minum pil ini. Secara selari, pesakit sendiri mesti mula batuk dengan kuat dan kuat sebelum ketibaan ambulans.
  8. Sepanjang masa ambulans tiba, anda perlu dekat dengan orang itu, memerhatikan keadaannya. Sekiranya pesakit sedar dan mengalami perasaan takut, panik, dia mesti tenang, tetapi tidak disolder dengan motherwort valerian (resusitasi mungkin diperlukan, dan perut penuh hanya boleh mengganggu), tetapi tenang dengan kata-kata.
  9. Sekiranya berlaku sawan, orang di sekitarnya harus membantu menjaga jalan udara. Untuk melakukan ini, perlu, dengan mengambil sudut rahang bawah dan kawasan di bawah dagu, untuk menggerakkan rahang bawah sehingga gigi bawah berada di hadapan yang atas. Dari kedudukan ini, anda boleh melakukan pernafasan buatan dari mulut ke hidung jika pernafasan spontan hilang.
  10. Sekiranya seseorang berhenti bernafas, periksa nadi di leher (di kedua sisi epal Adam), dan jika tidak ada nadi, teruskan langkah-langkah resusitasi: 30 tekanan tangan lurus di bahagian bawah sternum (sehingga tulang bergerak ke bawah), selepas itu - 2 nafas ke hidung atau mulut. Pada masa yang sama, rahang bawah mesti dipegang oleh kawasan di bawah dagu sehingga gigi bawah berada di hadapan bahagian atas.
  11. Cari pita ECG dan ubat-ubatan yang diambil pesakit untuk ditunjukkan kepada penyedia perkhidmatan kesihatan. Mereka tidak memerlukan ini terlebih dahulu, tetapi mereka akan memerlukannya.

Apa Yang Perlu Dilakukan Doktor Ambulans

Penjagaan perubatan untuk sindrom koronari akut bermula dengan tindakan serentak:

  • menyediakan fungsi penting. Untuk ini, oksigen dibekalkan: jika pernafasan dilakukan secara spontan, maka melalui saluran hidung, jika pernafasan tidak ada, maka intubasi trakea dan pengudaraan buatan dilakukan. Sekiranya tekanan darah rendah, ubat khas disuntik ke dalam urat yang akan meningkatkannya;
  • pendaftaran selari elektrokardiogram. Mereka melihat sama ada terdapat kenaikan ST atau tidak. Sekiranya terdapat kenaikan, maka, jika tidak ada kemungkinan penghantaran pesakit cepat ke hospital kardiologi khusus (dengan syarat pasukan kiri cukup staf), trombolisis (pembubaran bekuan) dapat bermula di luar hospital. Sekiranya tiada peningkatan ST, ketika kemungkinan bekuan darah yang beku "segar" yang dapat dilarutkan, pesakit dibawa ke hospital kardiologi atau multidisiplin, di mana terdapat unit rawatan intensif.
  • penghapusan sindrom kesakitan. Untuk ini, ubat penahan sakit narkotik atau bukan narkotik diberikan;
  • secara selari, dengan menggunakan ujian ekspres (jalur di mana setetes darah dijatuhkan, dan mereka menunjukkan hasil negatif atau positif), tahap troponin ditentukan - penanda nekrosis miokardium. Biasanya, tahap troponin mestilah negatif..
  • jika tidak ada tanda-tanda pendarahan, antikoagulan disuntik di bawah kulit: "Clexane", "Heparin", "Fraxiparin" atau lain-lain;
  • jika perlu, titisan intravena "Nitrogliserin" atau "Isoket";
  • penyekat beta intravena juga boleh dimulakan, mengurangkan permintaan oksigen miokardium.

Nota! Kemungkinan membawa pesakit ke dan dari kereta hanya dalam keadaan terlentang.

Bahkan ketiadaan perubahan ECG dengan latar belakang aduan ciri sindrom koroner akut adalah petunjuk untuk dimasukkan ke hospital di hospital kardiologi atau unit rawatan intensif hospital di mana terdapat jabatan kardiologi.

Rawatan pesakit dalam

Cadangan untuk sindrom koronari akut berkaitan dengan pemeriksaan dan rawatan susulan:

  1. Dengan latar belakang terapi berterusan yang diperlukan untuk mengekalkan fungsi penting, EKG 10 plumbum diambil lagi.
  2. Berulang kali, sudah (lebih baik) dengan kaedah kuantitatif, tahap troponin dan enzim lain (MB-creatine phosphokinase, AST, myoglobin), yang merupakan penanda tambahan kematian miokardium, ditentukan.
  3. Apabila segmen ST meningkat, jika tidak ada kontraindikasi, prosedur trombolisis dilakukan.
    Kontraindikasi terhadap trombolisis adalah keadaan berikut:
  • pendarahan dalaman;
  • kecederaan otak traumatik, menderita kurang dari 3 bulan yang lalu;
  • Tekanan "Atas" lebih tinggi daripada 180 mm Hg. atau "lebih rendah" - melebihi 110 mm Hg;
  • kecurigaan pembedahan aorta;
  • mengalami strok atau tumor otak;
  • jika seseorang telah lama mengambil ubat antikoagulan (pengencer darah);
  • sekiranya terdapat kecederaan atau pembedahan (malah pembetulan laser) dalam 6 minggu akan datang;
  • kehamilan;
  • pemburukan penyakit ulser peptik;
  • penyakit mata hemoragik;
  • peringkat terakhir barah di mana-mana lokasi, kegagalan hati atau buah pinggang yang teruk.
  • Sekiranya tidak ada ketinggian segmen ST atau penurunannya, serta sekiranya berlaku penyongsangan gelombang-T atau blok cawangan bundle kiri yang baru, keperluan untuk trombolisis diputuskan secara individu - sesuai dengan skala GRACE. Ia mengambil kira usia pesakit, degupan jantung, tekanan darah, dan kehadiran kegagalan jantung kronik. Ini juga mempertimbangkan sama ada terdapat serangan jantung sebelum masuk, sama ada ketinggian ST, atau troponin tinggi. Bergantung pada risiko pada skala ini, ahli kardiologi memutuskan sama ada terdapat petunjuk untuk terapi yang melarutkan trombus..
  • Penanda kerosakan miokard ditentukan setiap 6-8 jam pada hari pertama, tidak kira sama ada terapi trombolitik dijalankan atau tidak: mereka digunakan untuk menilai dinamika proses.
  • Petunjuk lain mengenai kerja tubuh semestinya ditentukan: tahap glukosa, elektrolit, urea dan kreatinin, keadaan metabolisme lipid. X-ray dada diambil untuk menilai keadaan paru-paru dan (secara tidak langsung) jantung. Ultrasound jantung dengan ultrasound Doppler juga dilakukan - untuk menilai bekalan darah ke jantung dan keadaannya sekarang, untuk meramalkan perkembangan komplikasi seperti aneurisma jantung.
  • Rehat katil yang ketat - dalam 7 hari pertama, jika sindrom koronari berakhir dengan perkembangan infark miokard. Sekiranya diagnosis angina tidak stabil telah dibuat, orang itu dibenarkan bangun lebih awal - selama 3-4 hari sakit.
  • Setelah mengalami sindrom koronari akut, seseorang diberi beberapa ubat untuk penggunaan berterusan. Ini adalah perencat enzim penukar angiotensin (Enalapril, Lisinopril), statin, pengencer darah (Prasugrel, Clopidogrel, Aspirin-cardio).
  • Sekiranya perlu, untuk mengelakkan kematian secara tiba-tiba, alat pacu jantung buatan (alat pacu jantung) dipasang.
  • Selepas beberapa ketika (bergantung kepada keadaan pesakit dan sifat perubahan pada EKG), jika tidak ada kontraindikasi, kajian seperti angiografi koronari dilakukan. Ini adalah kaedah sinar-X, apabila agen kontras disuntik melalui kateter melalui saluran femoral ke dalam aorta. Ia memasuki arteri koronari dan mengotorkannya, sehingga doktor dapat melihat dengan jelas apa kepatuhan setiap segmen jalur vaskular. Sekiranya terdapat penyempitan yang ketara di beberapa kawasan, adalah mungkin untuk menjalankan prosedur tambahan yang memulihkan diameter kapal yang asal..
  • Ramalan

    Tahap kematian keseluruhan dalam sindrom koronari akut adalah 20-40%, dengan kebanyakan pesakit mati bahkan sebelum mereka dimasukkan ke hospital (ramai dari aritmia yang mematikan seperti fibrilasi ventrikel). Fakta bahawa seseorang mempunyai risiko kematian yang tinggi dapat dinyatakan dengan tanda-tanda berikut:

    • seseorang berumur lebih dari 60 tahun;
    • tekanan darahnya turun;
    • peningkatan kadar jantung telah berkembang;
    • mengalami kegagalan jantung akut di atas kelas 1 menurut Kilip, iaitu terdapat hanya mengi yang lembap di paru-paru, atau tekanan di arteri pulmonari telah meningkat, atau edema paru telah berkembang, atau keadaan kejutan telah berkembang dengan penurunan tekanan darah, penurunan jumlah pembuangan air kencing, gangguan kesedaran;
    • seseorang menderita diabetes mellitus;
    • serangan jantung telah berkembang di sepanjang dinding anterior;
    • orang itu telah mengalami infark miokard.

    Algoritma 15 "Sindrom koronari akut"

    Diagnostik

    Sejarah - faktor risiko atau tanda-tanda klinikal penyakit arteri koronari. Penampilan pertama atau perubahan pada sakit anginal yang biasa.

    Dengan angina pectoris yang tidak stabil, penampilan pertama serangan anginal yang kerap atau teruk (atau yang setara), semakin teruk perjalanan angina pectoris sebelumnya, penyambungan semula atau penampilan angina pectoris pada 14 hari pertama infark miokard. Kejadian pertama sakit anginal pada waktu rehat sangat berbahaya..

    Dengan infark miokard, status anginal, lebih jarang pilihan lain untuk permulaan penyakit: asma (asma jantung, edema paru), aritmia (pengsan, kematian mendadak, sindrom MAC), serebrovaskular (gejala neurologi akut), perut (sakit di kawasan epigastrik, mual, muntah), tidak simptomatik (kelemahan, sensasi kabur di dada).

    Pada jam pertama penyakit ini, perubahan ECG mungkin tidak ada atau samar-samar, dalam beberapa kes, ia dicatatkan oleh segmen ST dalam dua atau lebih petunjuk bersebelahan atau sekatan akut (mungkin akut) cawangan bundle kiri dengan pembentukan gelombang Q patologi pada masa akan datang.

    Beberapa jam selepas bermulanya penyakit, penanda biokimia positif nekrosis miokard (khususnya, ujian troponin positif).

    Petunjuk utama diagnosis pembezaan

    Dengan angina yang tidak stabil dalam kebanyakan kes - dengan kardialgia, sakit extracardiac, jarang - dengan PE, penyakit akut pada organ perut (pankreatitis, dll.).

    Dengan infark miokard, dalam kebanyakan kes dengan angina pectoris yang tidak stabil, kardialgia. sakit extracardiac, embolisme paru, penyakit akut pada organ perut (terutamanya pankreatitis), kadang-kadang dengan membedah aneurisma aorta, pneumotoraks spontan.

    Untuk pemberian rawatan kecemasan (terutama pada jam pertama penyakit atau sekiranya berlaku komplikasi), kateterisasi vena periferal ditunjukkan; kesediaan untuk resusitasi kardiopulmonari harus dipastikan.

    Doktor pasukan ambulans kardiologi khusus dengan adanya petunjuk tambahan (sakit anginal berterusan atau berulang, hipertensi arteri) dan, dengan syarat bahawa parameter hemodinamik dan kadar jantung dipantau, mereka dapat memulakan rawatan dengan pemberian β-blocker intravena: propranolol (1 mg sekali lagi selepas 3 -5 minit sehingga kesan klinikal dicapai, tetapi tidak lebih daripada 6-8 mg) atau metoprolol (5 mg berulang kali selepas 5-10 minit sebelum kesannya, tetapi tidak lebih daripada 15 mg).

    Untuk melakukan intervensi invasif (pelebaran balon, stenting), rawat inap pesakit dengan mengambil kira waktu pengangkutan minimum.

    Untuk terapi trombolitik untuk infark miokard dengan peningkatan segmen ST (pada tahap 6 pertama, dan sekiranya kesakitan berulang - sehingga 12 jam dari permulaan penyakit)

    • hubungi pusat penasihat GSSMP untuk memasukkan pesakit ke dalam pendaftaran;
    • mendapatkan kebenaran daripada pesakit;
    • menilai kontraindikasi;
    • masukkan ubat trombolitik mengikut arahan penggunaannya.

    Lembu pertolongan cemas

    Cadangan ringkas untuk penyediaan rawatan perubatan bagi pesakit dengan sindrom koronari akut

    Garis Panduan menetapkan prinsip asas rawatan perubatan dan algoritma tindakan doktor, paramedik pada pesakit dengan sindrom koronari akut. Dalam setiap kes, jika perlu, pembetulan mungkin bergantung pada ciri-ciri perjalanan penyakit ini.

    Cadangan ditujukan untuk doktor dan paramedik yang bekerja di organisasi perubatan yang menyediakan rawatan kesihatan primer * dan doktor perubatan / paramedik kecemasan.

    Istilah "sindrom koronari akut" digunakan untuk merujuk kepada peningkatan penyakit arteri koronari. Istilah ini merangkumi keadaan klinikal seperti infark miokard (MI) (semua bentuk) dan angina yang tidak stabil. Alokasikan ACS dengan ketinggian segmen ST dan tanpa ketinggian segmen ST.

    Sindrom koronari akut dengan peningkatan segmen ST didiagnosis pada pesakit dengan serangan anginal atau sensasi tidak menyenangkan yang lain (ketidakselesaan) di dada dan ketinggian segmen ST atau sekatan cawangan bundle kiri yang baru timbul pada ECG. Dalam kes ini, kenaikan segmen ST berterusan selama sekurang-kurangnya 20 minit. Infarksi miokard elevasi segmen ST dicirikan oleh berlakunya ketinggian ST pada sekurang-kurangnya dua petunjuk berturut-turut, yang dinilai pada tahap titik-J dan 0,2 mV pada lelaki atau ³ 0,15 mV pada wanita pada petunjuk V2-V3 dan / atau 0,1 mV dalam petunjuk lain (dalam kes di mana tidak ada blok cawangan bundle kiri dan hipertrofi ventrikel kiri).

    Sindrom koronari akut tanpa peningkatan segmen ST didiagnosis pada pesakit dengan serangan anginal dan perubahan ECG yang menunjukkan iskemia miokard akut, tetapi tanpa peningkatan segmen ST, atau dengan peningkatan segmen ST yang berlangsung kurang dari 20 minit. Pesakit ini mungkin mengalami kemurungan ST berterusan, terbalik, meratakan, atau normalisasi gelombang T. Pada beberapa kes, ECG mungkin normal..

    Gejala Manifestasi khas ACS adalah perkembangan serangan anginal. Sifat kesakitan bervariasi: memerah, menekan, membakar. Selalunya, perasaan mampatan atau tekanan di belakang sternum. Penyinaran kesakitan pada lengan kiri dan / atau bahu, tekak, rahang bawah, epigastrium, dan lain-lain dapat diperhatikan. Kadang kala pesakit mengadu sakit atipikal hanya di kawasan penyinaran, misalnya di tangan kiri. Dengan infark miokard, rasa sakit dapat bergelombang dan berlangsung dari 20 minit hingga beberapa jam.

    Sindrom nyeri sering disertai dengan perasaan takut ("takut mati"), pergolakan, kegelisahan, dan gangguan autonomi, seperti peningkatan berpeluh.

    PRINSIP-PRINSIP RAWATAN ATASAN ANGIN

    dengan tekanan darah normal atau tinggi dan tidak ada tanda-tanda kegagalan ventrikel kiri

    1. Pesakit harus segera menghentikan sebarang aktiviti, dan, jika boleh, berbaring.
    2. Beri pesakit 0.5 mg nitrogliserin di bawah lidah.
    3. Selepas 5 minit, pelantikan semula nitrogliserin 0,5 mg di bawah lidah.
    4. Sekiranya sakit dada atau ketidakselesaan berterusan selama 5 minit setelah mengambil nitrogliserin, segera panggil ambulans dan berikan semula nitrogliserin 0.5 mg atau semburan isosorbida dinitrat 1.25 mg di bawah lidah.
    5. Ambil ECG (dilakukan serentak dengan 2-4 mata).
    6. Di hadapan doktor ambulans, infus nitrogliserin intravena 1% 2-4 ml atau isosorbida dinitrat 0.1% 2-4 ml dalam 200 ml garam secara intravena bermula, kadar infusi awal adalah 15-20 μg / min (5-7 tetes per minit), kadar maksimum pemberian ubat adalah 250 μg / min. Kriteria kecukupan kadar infusi: penurunan tekanan darah sistolik sebanyak 10 - 15 mm Hg. Seni. dan / atau pelepasan status anginal.
    7. Sekiranya terapi tidak berkesan, morfin hidroklorida atau sulfat 1% - 1,0 ml (10 mg), diencerkan dalam sekurang-kurangnya 10 ml larutan natrium klorida 0,9% atau air suling, disuntikkan secara intravena. Pada mulanya, 2-4 mg ubat ini harus diberikan secara perlahan secara intravena. Sekiranya perlu, pengenalan diulang setiap 5-15 minit pada kadar 2-4 mg sehingga penghilang rasa sakit atau kesan sampingan berlaku yang tidak membenarkan peningkatan dos.
    8. Dengan baki tahap tekanan darah> 180/10 mm. rt. Seni. - untuk menetapkan titisan nitrogliserin intravena pada kadar 10-200 mcg / jam, bergantung pada tahap tekanan darah.
    • ! Sekiranya sindrom koronari akut disyaki, pesakit harus segera menetapkan asid acetylsalicylic (sekiranya tidak ada kontraindikasi mutlak - hipersensitiviti terhadap ubat, pendarahan aktif) pada dos 250 mg, secara tidak sah kunyah.
    • Rujuk Clopidogrel secara serentak pada dos pemuatan 300 mg.

    ECG 12-plumbum wajib:

    1. Sekiranya ACS disyaki dalam hubungan 10 minit pertama dengan pesakit
    2. Sekiranya ECG normal dan gambaran klinikal meningkat, rakaman ECG diulang selepas 30 minit dan selepas 1 jam..

    Apa yang dapat dilihat pada ECG:

    1. ECG biasa
    2. pelbagai gangguan irama
    3. blok cawangan bundle kiri
    4. gelombang T positif tinggi
    5. gelombang T negatif
    6. Kemurungan ST
    7. Kemurungan ST dan gelombang T negatif
    8. Kemurungan ST dan gelombang T puncak positif
    9. ketinggian R dan ST yang tinggi.

    PRINSIP-PRINSIP RAWATAN ATASAN ANGIN

    terhadap latar belakang hipotensi arteri (tekanan darah sistolik

    Penyebab sindrom koronari akut, tanda pertama, algoritma penjagaan kecemasan, rawatan dan akibatnya

    Dalam kardiologi, terdapat sekumpulan istilah umum yang merangkumi sejumlah proses. Mereka sama asal dan serupa di hilir, tetapi tidak sama. Prognosis dan kemungkinan penyembuhan biasanya berbeza. Bergantung pada keparahan penyakit, kita boleh membincangkan kaedah terapi satu atau lain..

    Sindrom koronari akut adalah salah satu keadaan seperti itu, tetapi tidak ada nama seperti itu dalam pengkelasan ICD-10. Sekiranya anda memahami intipati proses patologi, akan menjadi jelas apa yang dipertaruhkan.

    Keadaan yang dijelaskan difahami sebagai kompleks simptomatik, yang merangkumi sakit dada, sesak nafas, gangguan irama dan sejumlah manifestasi lain..

    Garis panduan klinikal mengklasifikasikan sindrom koronari akut sebagai angina atau serangan jantung yang tidak stabil, bergantung kepada keparahan gejala.

    Rawatan berlaku di hospital. Nama ketiga untuk ACS adalah serangan jantung. Kekeliruan dalam terminologi membawa kepada kesukaran dalam memahami intipati proses. Sebenarnya, mereka adalah satu dan sama. Diagnostik tidak sukar, tetapi anda perlu bertindak secepat mungkin. Ucapan Kecemasan.

    Mekanisme pembangunan

    Inti dari proses patologi hampir sama, tanpa mengira jenisnya. Seperti yang telah disebutkan, terdapat dua jenis kedudukan yang dijelaskan: angina pectoris dan serangan jantung. Mereka serupa sifatnya.

    Dalam kedua kes tersebut, terdapat kekurangan zat makanan pada lapisan otot jantung akibat stenosis atau oklusi (penyumbatan) arteri koronari. Selalunya ini adalah akibat daripada perubahan aterosklerotik, lebih jarang kecacatan kongenital atau diperolehi.

    Akibat penurunan intensiti aliran darah, toksin berkumpul di struktur organ, yang menghalang kontraktil normal miokardium..

    Sebaliknya, lapisan otot tidak dapat berfungsi kerana iskemia. Oleh itu, ruang jantung juga tidak dapat berfungsi dengan baik. Ventrikel kiri tidak mengeluarkan darah ke dalam lingkaran besar dengan kekuatan yang mencukupi.

    Oleh itu penurunan ketepuan oksigen, kekurangan otak, organ dan sistem yang jauh.

    Keadaan ini tidak normal. Lama kelamaan, kematian tidak dapat dielakkan. Pemulihan memerlukan tindakan segera.

    Pengelasan

    Penamaan dilakukan mengikut kumpulan pangkalan.

    Berdasarkan borang tersebut, mereka membincangkan dua jenis:

    • Angina yang tidak stabil. Kekurangan zat makanan secara beransur-ansur akibat penyempitan atau penyumbatan arteri koronari (lebih kerap).

    Pemulihan memerlukan rawatan jangka panjang. Proses patologi itu sendiri terbahagi kepada 4 kelas fungsional, yang sesuai dengan keparahan penyakit.

    Yang pertama dirawat sepenuhnya, bermula dari yang kedua, tidak mungkin menghentikan keadaan secara kardinal. Terapi sepanjang hayat.

    Angina pectoris yang tidak stabil sebagai bentuk sindrom koronari akut berlaku dalam serangan, biasanya episod didahului oleh faktor pencetus. Dari tekanan fizikal hingga hipotermia dan lain-lain.

    • Serangan jantung. Dari segi keparahan, ia jauh lebih berbahaya dan bersifat. Ia disertai dengan sakit teruk di dada, gangguan pernafasan, kesedaran.

    Sekiranya angina pectoris memberikan perkembangan perlahan dan bertahap, kardiomiosit mati dalam kumpulan kecil, dalam hal ini prosesnya adalah longsoran.

    Kemusnahan kawasan yang ketara adalah mungkin. Semakin besar kawasan yang terjejas, semakin kuat gejala..

    Selepas masa tertentu dari permulaan bentuk sindrom koronari akut ini, fenomena itu mereda.

    Kesejahteraan yang nyata harus dianggap sebagai tanda peringatan kerana kehancuran berlanjutan dengan cepat.

    Versi klinikal keadaan yang dijelaskan sebahagiannya mempengaruhi tahap keparahan:

    • Bentuk primer. Ia berkembang pada pesakit yang sebelumnya tidak mengalami serangan angina dan tidak mempunyai sejarah serangan jantung.
    • Pelbagai progresif. Intinya terletak pada proses proses yang semakin teruk. Biasanya alasan untuk ini adalah komplikasi penyakit utama, misalnya, aterosklerosis atau gaya hidup yang tidak betul. Juga kekurangan rawatan atau keberkesanan yang tidak mencukupi.
    • Bentuk pasca operasi. Ia disertai dengan gejala yang teruk, tetapi biasanya berlangsung dalam jangka masa yang singkat. Sekiranya campur tangan dilakukan dengan tidak betul, adalah mungkin untuk menjadi varietas berterusan..
    • Jenis postinfarction. Mengiringi tempoh pemulihan kecemasan. Memerlukan pembetulan wajib, kerana meningkatkan risiko berulang.
    • Angina pectoris spontan. Yang paling berbahaya dari arus penglihatan klinikal. Membangkitkan episod kekurangan zat makanan dalam jangka pendek. Sehingga 5-8 serangan mungkin berlaku setiap minggu.

    Keterukan ACS

    Klasifikasi langsung mengikut tahap keparahan melibatkan dengan mengambil kira petunjuk elektrokardiografi:

    • ACS tanpa ketinggian segmen ST. Bukti menyokong varian klinikal proses patologi yang agak ringan. Pemulihan mungkin dilakukan dengan pandangan yang agak baik. Biasanya sesuai dengan angina pectoris atau serangan jantung ringan. Terapi pesakit dalam pula.
    • Sindrom koronari akut dengan peningkatan segmen ST. Mengiringi kerosakan jantung organik yang teruk. Berkaitan dengan serangan jantung yang meluas atau proses pemusnahan struktur jantung yang progresif dengan cepat. Pemulihan adalah mengikut keadaan jabatan khusus. Prognosisnya jauh lebih teruk, rawatan perubatan segera diperlukan.

    Walaupun terdapat perbezaan antara kedua bentuk yang dijelaskan dari segi hasil dan hasil, gejala tidak selalu sesuai.

    Seorang pesakit dengan varian ACS yang berpotensi mematikan mungkin tidak merasakan perubahan kesejahteraan yang ketara, pada masa yang sama, angina pectoris kecil boleh menyebabkan sindrom kesakitan yang sengit, mendorong seseorang untuk berfikir tentang keparahan keadaan.

    Bukan hanya perasaan yang dikenakan penilaian, tetapi juga data objektif..

    Sebab-sebabnya

    Faktor utama dalam perkembangan sindrom koronari akut adalah aterosklerosis arteri yang sesuai yang membekalkan jantung. Bergantung pada jenis penyimpangan dari norma, terdapat dua bentuk keadaan yang dijelaskan.

    • Stenosis. Ia juga penyempitan struktur pembekalan darah. Ia agak kurang biasa jika dibandingkan dengan jenis aterosklerosis kedua. Selalunya ia menjadi akibat merokok yang berpanjangan, minum alkohol, rawatan penyakit vaskular yang tidak betul (tidak kira mana). Lumen menyempit, terdapat pelanggaran kekonduksian. Darah tidak dapat beredar secara normal. Jantung meningkatkan intensiti kerjanya untuk mengimbangi daya tahan. Oleh itu, peningkatan tekanan darah, peningkatan degupan jantung. Dan kerana pemakanan tidak mencukupi, angina pectoris juga berlaku. Hasilnya adalah disfungsi umum keseluruhan sistem. Rawatan dilakukan secara pembedahan dengan segera.
    • Kesempitan. Penyumbatan arteri koronari dengan plak kolesterol. Struktur lipid larut pada peringkat awal. Kemudian mereka kalsifikasi, menjadi keras seperti batu. Penyingkiran formasi sedemikian memerlukan tindakan pembedahan radikal..

    Faktor predisposisi

    Tetapi aterosklerosis tidak muncul entah dari mana. Faktor apa yang mempengaruhi perkembangan sindrom koronari akut:

    • Pengambilan alkohol. Tindakan sebatian etil jelas, kompleks. Stenosis vaskular berlaku. Dan ketika tubuh terbiasa dengan etanol, ada pelanggaran metabolisme lemak, pemendapannya. Tahap kolesterol semakin meningkat, bentuk campuran dari proses yang dijelaskan terbentuk. Pada tahap tertentu, berhenti minum alkohol tidak mencukupi, dan sudah sukar untuk berhenti minum, ada keperluan fisiologi.
    • Merokok. Menyebabkan stenosis vaskular umum. Aterosklerosis, yang dilokalisasikan dalam struktur bahagian bawah kaki, otak dan jantung, adalah beberapa pilihan. Mereka sering muncul di dalam sistem. Pemulihan melibatkan melepaskan ketagihan. Pada sesetengah pesakit, kesan buruk berlaku dari rokok pertama. Ini mencirikan daya tahan tubuh yang rendah terhadap bahan berbahaya. Gejala khas penyimpangan dalam kerja saluran darah adalah perasaan mati rasa di kaki, kesejukan di jari.
    • Obesiti. Ini bukan penyebab aterosklerosis dan sindrom koronari akut, tetapi pelanggaran metabolisme lipid. Masalahnya terletak lebih mendalam daripada bertemu mata.
      Thromboembolisme. Penyumbatan arteri koronari boleh berlaku bukan hanya oleh plak, tetapi juga oleh pembekuan darah. Ini jauh lebih berbahaya, kerana prosesnya berlangsung dalam beberapa minit, jika jumlah oklusi adalah signifikan, hasil yang mematikan tidak dapat dielakkan. Aliran darah berhenti pada tahap satu arteri, serangan jantung besar bermula. Prospek pemulihan adalah sifar.
    • Vaskulitis atau luka vaskular. Asalnya autoimun, atau, lebih jarang, berjangkit dan radang. Terapi ini jangka panjang, kadang-kadang berlangsung selama bertahun-tahun atau sepanjang hayat. Terdapat peluang untuk memindahkan proses ke fasa pendam, tidak aktif, tetapi penyembuhan lengkap hampir tidak pernah berlaku. Hasilnya adalah parut, stenosis arteri koronari. Kaedah pendedahan dalam kes ini adalah pembedahan. Ini terdiri dalam memulihkan patensi kapal, dan jika plastik tidak mungkin, pada prostetik.
    • Kekurangan aktiviti fizikal. Yang ditunjukkan adalah jalan mudah selama satu atau dua jam sepanjang hari. Anda boleh melakukan lebih banyak perkara, tetapi anda tidak boleh terlalu banyak bekerja. Ini penuh dengan serangan dan risiko lain untuk kesihatan dan nyawa..
    • Sejarah diabetes mellitus.
    • Hipertensi arteri. Ia juga memperburuk perjalanan sindrom koronari akut, prognosis.
    • Keturunan yang tidak baik. Patologi kardiovaskular ditentukan secara genetik. Sekiranya terdapat pesakit dengan penyakit serupa dalam keluarga, ada risiko mengulangi nasib klinikalnya.
    • Gangguan pembekuan darah. Sifat reologi tisu penghubung cair dinormalisasi melalui penggunaan trombolitik, agen antiplatelet, tetapi dalam dos yang disesuaikan dengan ketat.

    Faktor pencetus

    Faktor-faktor yang secara langsung menimbulkan serangan sindrom koronari akut adalah:

    • Tekanan yang kuat, kejutan emosi. Menyebabkan penyempitan arteri sesaat, memanifestasikan dirinya dengan cara yang berbeza.
    • Beban fizikal. Contohnya, berjoging, memanjat lantai tanpa lif, membawa beban berat tanpa peralatan khas, dan pilihan lain. Dengan sifat had yang memprovokasi, kita dapat membincangkan keparahan prosesnya.
    • Penggunaan tembakau, kopi, alkohol, dadah.
    • Hipotermia.

    Faktornya senang dikenalpasti. Sebilangan besar sifatnya subjektif, oleh itu ia dapat disingkirkan oleh pesakit itu sendiri. Ini adalah perkara penting, kerana aktiviti termasuk dalam struktur pencegahan.

    Gejala

    Bergantung pada bentuk sindrom koronari akut.

    • Sakit dada. Angina pectoris dicirikan oleh perkembangan ketidakselesaan sederhana. Lebih-lebih lagi, tempohnya tidak lebih dari 30 minit. Nitrogliserin, apabila diambil, melegakan sensasi dengan baik. Dengan serangan jantung, kesakitan lebih kuat atau bertahan lebih lama.
    • Kekurangan oksigen. Dalam kedamaian sepenuhnya. Pesakit tidak dapat menemui kedudukan untuk melegakan keadaan.
    • Berpeluh sejuk meningkat.
    • Pucat kulit.
    • Sianosis segitiga nasolabial sebagai kad pelawat patologi jantung pada umumnya.
    • Serangan panik. Ia disertai dengan perasaan ketakutan, kegelisahan yang kuat, berlanjutan semasa fasa pertama serangan, kemudian reda. Ia boleh dihentikan dengan ubat penenang, lebih baik di hospital. Ia tidak selalu berlaku.
    • Keseronokan motor. Pesakit tidak mendapat tempat untuk dirinya sendiri, bergegas.
    • Kekeliruan kesedaran. Persepsi terhadap realiti terjejas.
    • Pengsan atau sinkop. Nyatakan penglibatan dalam proses patologi otak.

    Momen-momen yang dipersembahkan menjadi asas kepada sindrom koronari akut.

    Keamatan manifestasi dan kelengkapan gambaran klinikal tidak pernah sama, tetapi bergantung pada tahap gangguan peredaran darah dan ciri-ciri individu tubuh manusia.

    Pertolongan cemas kepada pesakit

    Ini bertujuan untuk menstabilkan keadaan pesakit, tetapi tidak pada rawatan radikal. Oleh itu, langkah utama adalah memanggil ambulans..

    Semua yang lain adalah tindakan yang bertujuan menyelamatkan nyawa dan mencegah perkembangan fenomena yang merosakkan..

    Prosedur yang betul adalah seperti berikut:

    • Ukur tekanan darah dan degupan jantung. Aktiviti tersebut bertujuan untuk menilai petunjuk objektif. Dengan latar belakang sindrom koronari akut, penurunan tekanan darah dan degupan jantung berlaku. Sebaliknya jarang diperhatikan.
    • Seterusnya, buka tetingkap atau tingkap untuk menyediakan pengudaraan bilik dan sebahagian pampasan kebuluran oksigen miokardium.
    • Pesakit duduk, tidak boleh dibaringkan. Adakah ia berbahaya. Aktiviti pernafasan akan menjadi rumit, mungkin melemahkan aliran darah dalam miokardium.
    • Dari ubat-ubatan, mereka memberikan tablet Nitrogliserin untuk menghilangkan rasa sakit. Anda tidak boleh menggunakan ubat lain..

    Selanjutnya, orang itu diperhatikan dengan teliti. Kehilangan kesedaran adalah asas untuk memantau kualiti degupan jantung dan keselamatan pertukaran gas. Ini tidak dapat dilakukan pada peringkat pra-hospital..

    Algoritma untuk rawatan kecemasan dalam sindrom koronari akut menganggap pemerhatian keutamaan dan pengecualian faktor risiko yang jelas. Malangnya, ada sedikit yang boleh anda lakukan sendiri..

    Diagnostik

    Ia dijalankan di bawah pengawasan pakar kardiologi. Sekiranya pesakit dibawa ke hospital, waktu pemeriksaan sekurang-kurangnya.

    Mereka terhad kepada data visual dan petunjuk tekanan darah, degupan jantung. Kadang-kadang mereka menggunakan elektrokardiografi, tetapi lebih kerap setiap minit penting.

    Tugasnya adalah menstabilkan pesakit terlebih dahulu, kemudian melakukan penyelidikan diagnostik.

    Skema terapi anggaran setelah memulihkan fungsi badan dan menghentikan serangan:

    • Penyoalan lisan pesakit, pengumpulan anamnesis.
    • Pengukuran tekanan darah dan degupan jantung. Pemantauan Holter harian jauh lebih berkesan. Iaitu, pendaftaran penunjuk selama 24 jam. Mungkin berulang.
    • Elektrokardiografi. Penilaian aktiviti fungsi jantung.
    • Ekokardiografi. Pengimejan tisu.
    • Ujian darah am, biokimia, untuk hormon.
    • Pemeriksaan klinikal air kencing. Terutama berminat dengan kerja buah pinggang dan kehadiran gula, sebagai tanda diabetes.

    Malangnya, sebahagian besar manifestasi dilancarkan pada saat-saat cerah. Hanya sekiranya terdapat sindrom koronari yang berulang, mereka direalisasikan semula.

    Rawatan

    Dijalankan secara berterusan. Terdapat tiga tugas: menghilangkan faktor etiologi, melegakan gejala dan mencegah kambuh. Semua masalah diselesaikan secara serentak.

    Asas terapi adalah penggunaan ubat-ubatan:

    • Statinov. Untuk menghilangkan kolesterol berlebihan dan melarutkan plak. Pada peringkat awal aterosklerosis, ini adalah langkah yang berkesan. Atoris sebagai varian ubat.
    • Ejen antiplatelet. Untuk mengelakkan pembekuan darah. Ini adalah langkah pencegahan dan simptomatik yang tidak mempengaruhi keadaan secara radikal. Aspirin-Cardio sebagai nama utama.
    • Nitrogliserin untuk kejang.
    • Mildronate dan ubat-ubatan sokongan lain yang menyuburkan struktur jantung dan menormalkan metabolisme.

    Dana selebihnya diberikan mengikut keperluan.

    Teknik pembedahan diperlukan untuk menghilangkan kecacatan kongenital dan yang diperoleh, deposit kolesterol kasar pada aterosklerosis lanjut.

    Terdapat beberapa pilihan untuk campur tangan: pemotongan formasi, belon / stenting (pengembangan mekanikal lumen arteri koronari) atau prostetik kawasan yang terjejas.

    Perubahan gaya hidup, berhenti ketagihan, menyesuaikan diet sesuai dengan jadual 10 dan menormalkan rejim aktiviti fizikal akan membantu mencegah kambuh.

    Rawatan sindrom koronari akut melibatkan taktik konservatif dan lebih jarang pembedahan.

    Kemungkinan komplikasi

    Kemungkinan akibatnya termasuk:

    • Kegagalan jantung.
    • Serangan jantung, primer atau berulang. Setiap yang baru membawa bahaya besar kepada kehidupan.
    • Pukulan. Pelanggaran peredaran darah di struktur otak dengan nekrosis tisu.
    • Kejutan kardiogenik. Tekanan darah jatuh ke tahap yang sangat rendah. Kematian hampir 100%.

    Kematian mendadak atau sekurang-kurangnya kecacatan tanpa rawatan dijamin pada masa akan datang selama beberapa tahun atau kurang.

    Anggaran ramalan

    Prognosis bergantung pada sifat keadaan, gaya hidup, usia, jantina (lelaki boleh menjangkakan hasil yang sedikit lebih buruk), kehadiran ketagihan, keturunan, sifat rawatan, patologi bersamaan, jenis aktiviti profesional.

    Semakin banyak faktor negatif, semakin buruk ramalannya. Hanya seorang doktor yang dapat memberikan penjelasan setelah penilaian menyeluruh mengenai semua momen dan dinamika proses patologi.

    Tanda-tanda yang sangat tidak menyenangkan - pingsan, terutamanya kerap, terdapat kegagalan jantung, kecacatan jantung organik.

    Sindrom koronari akut adalah istilah generik untuk angina pectoris dan serangan jantung. Ia didiagnosis dengan sewajarnya, kodnya ditentukan oleh ICD. Prospek untuk penyembuhan ada sekiranya terdapat infark ringan dan tahap awal angina pectoris..

    Pertolongan cemas untuk sindrom koronari akut

    Sindrom koronari akut (ACS) adalah sekumpulan penyakit yang berkaitan dengan penurunan bekalan darah ke otot jantung. Penyumbatan boleh berlaku secara tiba-tiba dan berlaku dalam sekelip mata. Varian lain dari penyakit ini adalah hilangnya bekalan darah secara beransur-ansur dalam jangka waktu tertentu.

    ACS dapat berjalan dengan cara yang berbeza, oleh itu, kaedah rawatan bergantung pada besarnya kerosakan miokardium, tetapi dalam keadaan apa pun, pertolongan cemas untuk sindrom koronari akut harus diberikan dengan cekap dan tepat pada masanya.

    Semasa pertolongan cemas, ubat-ubatan dari kumpulan nitrat dan analgesik sering digunakan. Selain itu, pesakit diperiksa dengan kaedah elektrokardiografi, ultrasound dan kaedah diagnostik lain. Ini membolehkan anda menilai ukuran dan penyetempatan tapak lesi..

    Video: Memberi rawatan kecemasan untuk sindrom koronari akut

    Penerangan mengenai sindrom koronari akut

    Patogenesis penyakit dari kumpulan ACS dikaitkan dengan bahan seperti lemak yang tersimpan di dinding arteri koronari. Kapal-kapal ini membekalkan otot jantung dengan oksigen dan nutrien..

    Jantung berfungsi secara normal apabila terdapat bekalan darah kaya oksigen yang berterusan dan mencukupi. Gumpalan darah atau plak kolesterol yang terbentuk di arteri paling kerap menyebabkan penyumbatan arteri koronari.

    Jenis sindrom koronari akut

    Istilah perubatan "sindrom koronari akut" digunakan untuk menggambarkan tiga varian perjalanan penyakit arteri koronari (PJK):

    • Angina yang tidak stabil
    • Infark miokard ketinggian segmen bukan ST (NSTEMI)
    • Infarksi miokardium segmen ST (STEMI)

    Sekiranya membekalkan sel jantung dengan jumlah oksigen yang tidak mencukupi, kardiomiosit mungkin mati dan kemudian mereka berbicara mengenai nekrosis miokardium. Proses ini tidak dapat dipulihkan, oleh itu, pertolongan cemas untuk ACS sangat penting, yang membantu menjaga sel-sel jantung agar tetap hidup..

    Kekurangan bekalan darah ke tisu mana pun disebut sebagai iskemia. Dengan pemberhentian bekalan darah yang lengkap, nekrosis berlaku. Sekiranya kerosakan nekrotik pada otot jantung, dibuat diagnosis serangan jantung atau infark miokard.

    Dengan iskemia, sel jantung tidak mati, tetapi ia rosak kerana kebuluran oksigen. Ini membawa kepada fakta bahawa miokardium tidak berfungsi dengan betul atau cekap. Keadaan patologi boleh bersifat sementara atau kekal.

    Untuk mendapatkan rawatan yang betul, jenis sindrom koronari akut ditentukan, yang bergantung pada lokasi kawasan yang tersekat, jangka masa kekurangan oksigen dan jumlah / ukuran kawasan kerosakan.

    Gejala Sindrom Koronari Akut

    Gambaran klinikal ACS biasanya berkembang pesat, kadang-kadang tanpa manifestasi sebelumnya. Namun, terdapat gejala yang dapat memberi amaran kepada seseorang bahawa kesihatannya terganggu..

    Manifestasi biasa sindrom koronari akut:

    • Kesakitan dada atau ketidakselesaan di belakang tulang dada
    • Kesakitan atau ketidakselesaan di salah satu atau kedua-dua lengan, belakang, rahang, leher, atau perut
    • Sesak nafas
    • Pening atau perasaan lemah secara umum
    • Dispepsia
    • Mual atau muntah
    • Berpeluh bertambah

    Tanda-tanda ini sangat serius, dan jika muncul, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan..

    Sakit dada yang berkembang dengan latar belakang sindrom koronari akut boleh bermula secara tiba-tiba, tanpa gejala sebelumnya. Ini benar terutamanya untuk serangan jantung..

    Dalam kes lain, sensasi kesakitan dapat meningkat dengan ketara walaupun selepas berehat. Gejala ini adalah ciri khas angina yang tidak stabil..

    Kesakitan dada atau ketidakselesaan dada biasanya paling kerap berlaku pada sindrom koronari akut. Walaupun begitu, tanda-tanda klinikal sering bergantung pada usia, jantina pesakit dan kehadiran penyakit kardiovaskular yang lain..

    Faktor risiko dan diagnosis

    Terdapat keadaan tertentu di mana kemungkinan mengalami sindrom koronari akut meningkat dengan ketara. Sebanyak mungkin orang harus mengetahui tentang mereka. Faktor risiko merangkumi:

    • Umur lanjut usia - 45 tahun ke atas untuk lelaki, 55 tahun ke atas untuk wanita
    • Tekanan darah tinggi
    • Kolesterol tinggi
    • Merokok
    • Kekurangan aktiviti fizikal
    • Makanan yang tidak sihat
    • Obesiti atau berat badan berlebihan
    • Diabetes mellitus dan gangguan endokrin lain
    • Kecenderungan keluarga

    Diagnostik sindrom koronari akut

    Pengenalpastian sindrom koronari dilakukan oleh pakar kardiologi dengan mengambil kira ciri-ciri berikut:

    • Penentuan troponin darah yang dirembeskan oleh tisu jantung yang rosak
    • Pengenalpastian tanda-tanda klinikal penyakit ini
    • Mendapatkan hasil elektrokardiografi (ECG)

    Menentukan jenis penyakit yang betul sangat penting ketika memilih strategi rawatan. Untuk menjelaskan diagnosis, kedua-dua kaedah pencitraan ECG dan kaedah lain digunakan:

    • Elektrokardiografi (ECG). Ujian ini mengukur aktiviti elektrik jantung menggunakan elektrod yang melekat pada kulit. Impuls yang tidak normal atau tidak teratur dapat menunjukkan prestasi jantung yang buruk kerana bekalan oksigen ke miokardium tidak mencukupi. Jenis isyarat elektrik tertentu juga dapat menunjukkan lokasi penyumbatan..
    • Ujian darah. Beberapa enzim dapat dijumpai dalam darah, terutama jika kardiomiosit telah mati dan tisu jantung telah rosak. Penentuan konstituen ini menunjukkan serangan jantung..
    • Ultrasound jantung. Imbasan ultrasound ini dapat menunjukkan jika jantung mendapat cukup darah. Juga membolehkan anda menilai keadaan kawasan yang rosak setelah serangan jantung.

    Doktor juga boleh menggunakan ujian lain untuk menentukan sama ada rawatan tambahan diperlukan atau jika ada keadaan jantung yang mendasari..

    Khususnya, kadang-kadang seseorang yang disyaki ACS diarahkan untuk memakai monitor Holter, yang merekodkan aktiviti elektrik jantung selama satu atau dua hari. Pemantauan holter membantu menentukan sama ada seseorang mempunyai irama jantung yang tidak normal atau kekurangan bekalan darah sekejap ke miokardium. Kaedah penyelidikan ini sangat berguna apabila pesakit tidak mempunyai sebarang aduan..

    Kaedah diagnostik tambahan seperti CT dan MRI dapat digunakan untuk mengecualikan penyebab penyakit lain, dan juga untuk menilai keadaan seseorang dengan lebih baik..

    Rawatan sindrom koronari akut

    Pertama sekali, ini adalah kesan perubatan yang mendesak. Dalam memberikan pertolongan cemas untuk ACS, setiap minit adalah penting, kerana kematian dapat terjadi dengan sangat cepat dari permulaan serangan jantung.

    Strategi rawatan jangka pendek merangkumi mengurangkan kesakitan dan meningkatkan aliran darah untuk memulihkan fungsi miokardium secepat mungkin..

    Rawatan jangka panjang didasarkan pada peningkatan fungsi jantung secara keseluruhan, menguruskan faktor risiko dan mengurangkan kemungkinan terkena serangan jantung. Selalunya, terapi jangka panjang dijalankan di rumah sakit dan merangkumi kombinasi ubat dengan prosedur pembedahan.

    Ubat yang digunakan untuk merawat sindrom koronari akut:

    • Nitrogliserin
    • Ubat antiplatelet
    • Penyekat beta
    • Inhibitor enzim penukar angiotensin (ACE)
    • Penyekat Penerima Angiotensin (ARB)
    • Statin

    Orang yang memanggil ambulans paling kerap dinasihatkan untuk mengambil aspirin sebelum ketibaan mereka. Sekiranya ubat-ubatan gagal mengurangkan masalah dan memulihkan fungsi jantung yang betul, angioplasti bersamaan dengan stenting mungkin diperlukan. Juga, bergantung pada indikasi, pembedahan pintasan koronari dapat dilakukan.

    Video: Kelas induk dalam menyediakan rawatan kecemasan untuk edema paru-paru Sindrom Koronari Akut

    Algoritma pertolongan cemas untuk pesakit dengan sindrom koronari akut

    Sekiranya disyaki ACS, pertolongan cemas dan kemasukan ke hospital adalah prasyarat untuk hasil yang berjaya dan pengecualian komplikasi selanjutnya. Penjagaan kecemasan, serta pengangkutan pesakit dengan serangan jantung akut, dilakukan dalam posisi terlentang dengan kepala yang sedikit tinggi.

    Tahap utama pertolongan cemas untuk ACS:

    • Nitrogliserin diletakkan di bawah lidah pesakit. Ini adalah pertolongan cemas untuk kegagalan jantung, dan juga untuk sindrom koronari akut. Anda boleh minum ubat setiap 5-10 minit jika perlu..
    • Asid asetilsalisilat (tablet kunyah 160-325 mg) diambil sekiranya tiada nitrogliserin.
    • Clopidogrel - digunakan dalam kes di mana pesakit mempunyai kepekaan yang meningkat terhadap nitrogliserin.
    • Terapi oksigen. Penyedutan dilakukan dengan oksigen terhidrat menggunakan topeng atau kateter hidung (kadar aliran 4-6 l / min.). Sekiranya tidak ada alat penyedutan, perlu memberi akses kepada pesakit dengan jumlah udara yang mencukupi. Ini terutama berlaku untuk kes-kes ketika serangan itu terjadi di bilik yang sesak..
    • Anestesia dengan nitrogliserin - dilakukan di bawah kawalan tekanan darah dan dilakukan secara intramuskular dalam kombinasi dengan diphenhydramine.
    • Morfin hidroklorida disuntik secara intramuskular 1% dalam bentuk larutan folik 1:20 untuk melegakan kesakitan yang tidak hilang lama-lama.
    • Heparin (5 ribu unit).

    Taktik lebih lanjut bergantung pada data elektrokardiografi dan keadaan umum pesakit..

    Rawatan NSTEMI dan NSTE-ACS

    Sekiranya ECG tidak menunjukkan perubahan tipikal, maka mungkin ACS tanpa ketinggian segmen ST (NSTE-ACS). Juga, pesakit sering mengalami "infark miokard tanpa peningkatan segmen ST" (NSTEMI).

    Angina yang tidak stabil dan NSTE-ACS dirawat terlebih dahulu dengan aspirin dan kedua dengan perencat seperti clopidogrel atau diacylglycerol. Heparin (ketumpatan rendah) seperti enoxaparin juga digunakan. Trinitrogliserin dan trinitrogliserol diberikan secara intravena sekiranya masalah itu berlanjutan.

    Ujian darah hanya digunakan jika perlu untuk memeriksa penumpukan troponin jantung dalam 12 jam. Sekiranya hasilnya positif, maka angiografi koronari khas dilakukan dengan segera. Ini membolehkan anda mengenal pasti serangan jantung dengan cepat dan dalam waktu yang cukup singkat.

    Sekiranya troponin negatif, latihan dengan ujian treadmill dilakukan. Sekiranya tidak ada tanda-tanda segmen ST tinggi pada ECG sebelum keesokan harinya, maka angioplasti mungkin ditunjukkan..

    Perubahan gaya hidup

    Dalam beberapa kes, sindrom koronari akut dapat dicegah. Penyakit jantung yang lain sering membawa kepada ACS, tetapi mereka yang tidak mempunyai penyakit kardiovaskular dapat melindungi diri mereka dengan mengikuti peraturan gaya hidup sihat:

    • Makan makanan yang sihat untuk jantung yang merangkumi banyak buah, sayur-sayuran, biji-bijian, dan protein tanpa lemak.
    • Jangan merokok, dan jika sukar untuk menolak diri sendiri, anda boleh mencuba ubat dan konsultasi untuk menyingkirkan tabiat buruk.
    • Ikuti gaya hidup aktif, iaitu, lakukan senaman secara teratur untuk mendapatkan kecergasan fizikal yang baik. Orang harus berusaha untuk melakukan aktiviti fizikal yang sederhana sekurang-kurangnya 2-3 jam seminggu.
    • Anda perlu memberi perhatian kepada sejumlah petunjuk fisiologi, sangat penting untuk mengetahui tahap tekanan darah dan kolesterol anda dan memahami maksud angka-angka ini dan bagaimana mengekalkannya dalam jarak optimum.
    • Mengekalkan berat badan yang sihat untuk menghilangkan tekanan dari jantung.
    • Minum alkohol secara sederhana, disarankan untuk mengurangkannya menjadi satu atau dua minuman beralkohol setiap hari, dan lebih baik menolaknya sama sekali sehingga tidak ada faktor peningkatan tekanan darah.

    Orang yang pernah mengalami masalah seperti serangan jantung pada masa lalu juga mungkin disarankan untuk minum aspirin selain minum ubat lain setiap hari. Aspirin mengandungi asid acetylsalicylic, yang membantu mencegah pembentukan platelet dan mengurangkan kemungkinan serangan jantung lain sekitar 22%.

    Sindrom koronari akut dapat dicegah atau disembuhkan dengan menyesuaikan pilihan gaya hidup dan menggunakan ubat yang tepat. Ini akan membolehkan anda melanjutkan pelajaran dan bekerja untuk kesenangan anda sendiri..

    Video: Penjagaan kecemasan untuk ACS


    Artikel Seterusnya
    Bulatan peredaran darah