Adakah kumpulan kecacatan selepas serangan jantung dan bagaimana mendapatkannya


Infark miokard menyebabkan perubahan struktur organ yang tidak dapat dipulihkan, yang, bergantung pada lokasi, ukuran, lebih besar atau lebih kecil, mengganggu kerja jantung. Serangan jantung yang ditangguhkan memerlukan pemulihan yang lama, berlangsung dari beberapa bulan hingga satu tahun atau lebih.

Mari kita lihat apakah kecacatan setelah serangan jantung diberikan, apa algoritma, jangka masa untuk menetapkan kumpulan, apa faedah pekerja diberikan kepada semua pesakit yang telah selamat dari MI saya.

Kumpulan apa yang anda dapat

Serangan jantung adalah penyakit serius, selepas itu mustahil untuk mengembalikan fungsi jantung sepenuhnya. Namun, tidak semua orang berhak mendapat kumpulan orang kurang upaya. Lebih-lebih lagi, senarai penyakit yang memerlukan penangguhan kecacatan tidak mengandungi serangan jantung.

Kumpulan kecacatan setelah serangan jantung ditetapkan oleh tahap keparahan penyakit jantung koronari, membengkak selepas serangan jantung.

Semasa menilai keadaan postinfarction, kemampuan seseorang itu diambil kira:

  • memenuhi keperluan asas mereka secara bebas;
  • bergerak;
  • menavigasi;
  • berkomunikasi;
  • mengawal tindak balas tingkah laku;
  • belajar;
  • bekerja;
  • disfungsi badan.

Sekiranya penyakit ini membataskan kemampuan pesakit dalam pelbagai tahap, pesakit boleh dikenali sebagai orang kurang upaya.

Kumpulan pertama

Penganugerahan kumpulan kecacatan pertama setelah infark miokard disebabkan oleh orang yang secara praktikalnya tidak dapat bekerja, bergerak, dan mengurus diri sendiri. Mereka memerlukan penjagaan berterusan. Anamnesis pesakit seperti itu - serangan jantung berulang, lesi besar, komplikasi teruk.

Kriteria untuk menetapkan kecacatan kumpulan pertama (satu kategori mencukupi) (1).

Kemahiran asasPenerangan
Layan diriPesakit tidak dapat melayan diri sendiri. Bantuan berterusan diperlukan. Pesakit bergantung sepenuhnya kepada pembantu.
PergerakanTidak dapat berjalan sendiri.
OrientasiTidak dapat menavigasi tanpa bantuan orang lain.
KomunikasiTidak dapat berkomunikasi secara bebas.
Kawalan tingkah lakuTidak dapat mengawal tingkah laku. Tidak ada pembetulan. Tingkah laku pesakit mesti sentiasa dipantau oleh pembantu.
LatihanCacat belajar.
KerjaSebarang kerja dikontraindikasikan atau pesakit tidak dapat melaksanakannya.

Kumpulan kedua

Kumpulan kecacatan kedua dalam infark miokard diberikan kepada pesakit yang mengalami serangan jantung yang tidak dapat melayani diri mereka sepenuhnya, bekerja tanpa menyediakan keadaan kerja khas. Sukar bagi mereka untuk berjalan, sukar untuk belajar perkara baru, mereka memerlukan bantuan berkala dari orang lain. Biasanya kumpulan kedua diterima oleh orang yang mengalami serangan jantung besar-besaran selepas itu mereka mengalami kegagalan jantung yang serius..

Kumpulan 2 ditugaskan untuk pesakit dengan:

  • keperluan untuk menanamkan alat pacu jantung;
  • tanda-tanda genangan darah di dalam jantung (pengembangan ruang, aneurisma);
  • penurunan output strok jantung;
  • penurunan ketara dalam toleransi tekanan jantung.

Kriteria untuk menetapkan kecacatan kumpulan kedua (satu kategori sudah cukup) (1).

Kemahiran asasPenerangan
Layan diriPesakit boleh melayan diri sendiri, tetapi kadang-kadang dia memerlukan bantuan orang lain atau alat teknikal.
PergerakanSukar bagi pesakit untuk bergerak secara bebas. Walau bagaimanapun, jika pesakit dibantu atau ada sokongan teknikal (pejalan kaki, tongkat), itu mungkin.
OrientasiSeseorang dapat menyedari dirinya sebagai orang, kedudukan ruang, temporalnya hanya dengan bantuan pihak ketiga atau cara teknikal.
KomunikasiKeupayaan untuk berkomunikasi tetap ada. Walau bagaimanapun, seseorang memerlukan bantuan untuk menyebarkan pemikirannya. Contohnya, dia dapat menunjukkan apa yang dia perlukan. Keupayaan untuk melihat maklumat terpelihara.
Kawalan tingkah lakuKeupayaan untuk mengawal tindak balas tingkah laku adalah terhad.
LatihanKaedah pengajaran konvensional tidak berguna. Penggunaan teknik khas membolehkan pesakit menguasai kemahiran, kebolehan, pengetahuan.
KerjaPesakit boleh bekerja tertakluk kepada peralatan khas di tempat kerja, pembantu, keadaan kerja khas.

Kumpulan ketiga

Orang yang menerimanya menjalani kehidupan yang penuh. Mereka boleh bekerja, belajar, berbincang, bergerak. Namun, mereka memerlukan bantuan atau syarat khas untuk menjalankan aktiviti normal. Kumpulan kecacatan ketiga diterima oleh orang-orang yang telah mengalami infeksi mikro atau mikro, dengan tahap awal kegagalan jantung.

Penanda lain yang mempengaruhi keputusan penugasan kumpulan:

  • sedikit penurunan keupayaan jantung untuk mengepam darah;
  • pengembangan ruang jantung yang sederhana;
  • mengurangkan toleransi senaman.

Kriteria untuk menetapkan kecacatan kumpulan ketiga (kehadiran sekatan aktiviti kerja atau gabungan pelanggaran kemahiran asas lain adalah wajib) (1).

Kemahiran asasPenerangan
Layan diriPesakit dapat menyokong dirinya sepenuhnya dengan adanya alat bantu: pegangan tangan, kekangan.
PergerakanPesakit dapat berjalan kaki jarak dekat. Mungkin dengan kadar yang lebih perlahan, dengan lebih banyak rehat, lekatlah.
OrientasiPesakit betul-betul menyedari dirinya sendiri, kedudukan ruang, temporalnya. Dia memerlukan alat bantu untuk meningkatkan persepsi deria (alat bantu dengar, cermin mata).
KomunikasiKelajuan, intensiti komunikasi, jumlah asimilasi menurun. Pemahaman penuh tentang kandungan pertuturan semantik.
Kawalan tingkah lakuKadang-kadang pesakit tidak dapat mengawal tingkah laku mereka.
LatihanKeupayaan belajar tetap ada. Pesakit boleh mendapat pendidikan, kemahiran baru. Namun, dia memerlukan rejim kajian khas, mungkin bantuan.
KerjaPesakit tidak boleh bekerja dalam profesion utama. Walau bagaimanapun, jika sifat dan / atau jangka masa kerja berubah, pekerjaan lebih lanjut adalah mungkin..

Menetapkan kumpulan kecacatan setelah stenting

Kemungkinan mendapat kecacatan selepas revaskularisasi bergantung pada keberkesanan prosedur (3):

  • kesan yang sangat baik - tidak ada serangan angina, toleransi senaman adalah baik;
  • kesan yang baik - serangan angina pectoris yang jarang berlaku, toleransi senaman, sederhana;
  • kesan yang memuaskan - serangan angina tetap ada, tetapi hanya selepas aktiviti yang lebih kuat;
  • tidak berkesan - keadaan pesakit tidak berubah.

Dengan kesan yang memuaskan, kumpulan kecacatan hanya diberikan kepada orang yang mempunyai tahap penyakit yang teruk, kemerosotan kualiti hidup, dan ketidakmampuan untuk melakukan pekerjaan mereka. Pembedahan yang tidak berkesan jika revaskularisasi miokard lengkap tidak mungkin - petunjuk untuk kumpulan 2.

Prosedur untuk mendapatkan kecacatan

Kumpulan kecacatan ditubuhkan oleh pemeriksaan perubatan dan kebersihan (ITU). Rujukan untuk lulus ITU dikeluarkan oleh doktor yang hadir, wakil dari perkhidmatan perlindungan sosial, dan pihak berkuasa pencen. Anda boleh memohon sendiri sampel bertulis untuk peperiksaan.

Untuk mendaftar kecacatan, anda memerlukan:

  • rujukan ke ITU (borang 088 / y-06), yang mengandungi kesimpulan pakar perubatan;
  • permohonan warganegara (dikeluarkan semasa menyerahkan dokumen);
  • pasport + fotokopi;
  • kad pesakit luar;
  • keputusan semua pemeriksaan perubatan, kesimpulan yang tidak terdapat dalam kad pesakit luar (jika anda beralih kepada pakar swasta atau mengambil ujian / mengambil peperiksaan atas inisiatif anda sendiri);
  • cuti sakit terbuka (jika ada);
  • sijil penyakit pekerjaan, kecederaan (jika ada);
  • warga kerja - penerangan dari tempat kerja, tempat belajar, salinan buku kerja, perakuan pendapatan.

Keseluruhan pakej dokumen diserahkan terus ke biro ITU. Maka anda perlu menunggu jemputan untuk menjalani peperiksaan.

Pesakit yang, dengan alasan objektif, tidak dapat menjalani pemeriksaan sendiri, mempunyai hak:

  • hubungi wakil ITU di rumah;
  • pergi ke hospital, minta doktor untuk menjalankan pemeriksaan, yang akan menjadi asas untuk mewujudkan kecacatan;
  • mengeluarkan kecacatan melalui proksi (surat kuasa notari diperlukan).

Secara rasmi, tidak ada had masa untuk mendapatkan kecacatan. Namun, yang terbaik adalah lulus peperiksaan seawal mungkin. Lebih jauh lagi, mendapatkan kumpulan itu mungkin sukar atau tidak mungkin. Bagaimanapun, anda harus membuktikan bahawa sekatan hidup yang ada adalah akibat dari serangan jantung, dan bukan penyakit luar.

Penugasan kecacatan setelah serangan jantung kepada pesara mengikut peraturan umum.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku penolakan?

Keputusan suruhanjaya itu tidak muktamad. Pesakit boleh membuat rayuan terhadapnya, mendapatkan pemeriksaan kedua. Untuk melakukan ini, anda perlu menulis pernyataan dengan permintaan untuk menyemak keputusan, membawanya ke institusi tempat pemeriksaan dijalankan.

Selepas 3 hari, surat itu dihantar ke pejabat utama ITU. Setelah mempertimbangkan rayuan tersebut, pesakit diberi pemeriksaan baru. Pemeriksaan semula dilakukan dalam sebulan setelah menerima surat tersebut.

Penyemakan kesimpulan ITU dapat dicapai melalui mahkamah. Dia dianggap sebagai jalan terakhir, yang keputusannya tidak dikenakan rayuan..

Kecacatan sementara selepas serangan jantung

Kecacatan selepas infark miokard tidak selalu berlaku. Walau bagaimanapun, semua orang berhak mendapat beberapa faedah - cuti sakit berbayar. Tempoh kecacatan sementara bergantung pada jenis serangan jantung yang diderita (3):

  • serangan jantung fokus kecil yang tidak rumit - 60-70 hari. Sekiranya terdapat kegagalan jantung kelas fungsional I (FC) - hingga 80, II - hingga 110, III-IV - hingga 120;
  • infark fokus besar tidak rumit - 70-90 hari, 90-120 hari rumit.

Cuti sakit untuk tempoh lebih dari 4 bulan dikeluarkan dengan keputusan ITU. Sekiranya tidak ada harapan untuk mengembalikan kemampuan bekerja, pesakit diakui sebagai orang kurang upaya.

Jenis pekerjaan yang dikontraindikasikan

Orang yang aktiviti persalinannya dikaitkan dengan aktiviti fizikal, tekanan, dan bekerja dalam keadaan sukar akan memerlukan latihan semula. Senarai kontraindikasi profesional merangkumi:

  • kerja malam / siang;
  • peralihan lanjutan (lebih daripada 8 jam);
  • kerja yang berkaitan dengan berjalan atau berdiri berterusan;
  • bekerja dari penempatan;
  • bekerja dengan bahan toksik;
  • kerja keras secara fizikal;
  • kerja dengan ketinggian tinggi;
  • keadaan kerja yang sukar: suhu tinggi / rendah, kelembapan tinggi;
  • bekerja di atas kapal terbang (kapal terbang, helikopter, roket).

Berapa kerap perlu menjalani pemeriksaan?

Kumpulan kecacatan selepas infark miokard diberikan sementara. Tempoh kesimpulan bergantung kepada kumpulan. Orang kurang upaya kumpulan 2,3 perlu menjalani pemeriksaan semula setiap tahun, 1 kumpulan - 1 kali / 2 tahun. Semasa ITU baru, kumpulan kecacatan boleh diubah atau ditarik balik. Pengambilan seumur hidup tidak mungkin: infark miokard, penyakit arteri koronari tidak termasuk dalam senarai penyakit di mana kumpulan kecacatan ditubuhkan selama-lamanya (2).

Siapa yang diberi kecacatan selepas serangan jantung

Kecacatan selepas serangan jantung biasanya diberikan selepas infark miokard. Serangan jantung memberi kesan kepada lebih banyak orang yang berusia di bawah 35 tahun. Walaupun badan yang muda tidak dapat pulih sepenuhnya.

Selepas serangan, mereka memberikan kecacatan, tetapi tidak semua orang. Petunjuk tersebut mestilah kehilangan prestasi dan kehilangan layan diri.

  • Bagaimana dan kepada siapa ketidakupayaan diberikan
  • Kumpulan kecacatan
  • Larangan bekerja selepas serangan jantung
  • Pemulihan
  • Dokumen pendaftaran berkumpulan
  • Penolakan kecacatan. Apa nak buat

Bagaimana dan kepada siapa ketidakupayaan diberikan

Selepas penyitaan, semua orang mendapat cuti panjang dan bergaji. Selepas itu, pesakit menjalani sijil, yang akan menunjukkan sama ada mereka akan memberikan kecacatan setelah serangan jantung atau tidak. Menurut statistik, setiap orang kedua dapat kembali ke kehidupan normal.

Sekiranya anda merasa tidak sihat, cuti sakit akan dilanjutkan selama 12 bulan, dan sama ada ia diberikan kemudian tanpa had, tidak ada yang tahu.

Pada akhir tempoh ini, pensijilan sekali lagi diperlukan. Keadaan organisma dinilai oleh komisi yang menjalankan fungsinya "dari negara". Anggota Suruhanjaya bertindak di bawah kepimpinan yang jelas.

Kecacatan diberikan berdasarkan kriteria berikut:

  • Keupayaan untuk bekerja dan menjaga diri;
  • Berfungsi mencukupi dalam keadaan biasa dan baru;
  • Profesion pesakit;
  • Pendidikan.

Kumpulan kecacatan

Sekiranya sebelumnya, setelah serangan jantung, pesakit secara automatik diberi kecacatan untuk jangka waktu 1 tahun, sekarang menjadi masalah untuk mendapatkan kumpulan. Ini disebabkan keberkesanan terapi setelah serangan dan pemulihan berkualiti tinggi..

Kriteria penilaian juga diperketat.

  1. Kumpulan pertama diberikan jika terdapat kehilangan keupayaan undang-undang sepenuhnya dalam salah satu manifestasi. Dalam kes ini, orang kurang upaya akan sentiasa bersama kumpulan..
  2. Yang kedua ditugaskan dalam kes kehilangan sebahagian keupayaan kerja. Ini menunjukkan perubahan aktiviti jika sebelum serangan orang itu bekerja dalam profesi "berbahaya".
  1. Kumpulan ketiga. Ia dibenarkan bekerja di tempat yang sama, tetapi dengan sekatan pada jenis pekerjaan tertentu.

Sekiranya terapi yang digunakan tidak membawa hasil yang positif, kecacatan setelah serangan jantung dikeluarkan selama-lamanya. Pada masa yang sama, pesakit tidak dapat melakukan kerja ringan..

Larangan bekerja selepas serangan jantung

Namun, setelah infark miokard, walaupun prognosisnya baik, ada profesi di mana mustahil untuk bekerja.

  • Pemacu apa-apa jenis pengangkutan;
  • Pembawa surat dan surat khabar;
  • Katering awam;
  • Kurier;
  • Keselamatan;
  • Bekerja pada ketinggian;
  • Juruterbang;
  • Juruelektrik;
  • Tenaga kerja yang berkaitan dengan bahan toksik;
  • Shif malam;
  • Bekerja di kawasan yang jauh dari peradaban;
  • Pekerjaan yang berkaitan dengan pekerjaan.

Sekiranya miokardium berlaku pada seseorang dalam salah satu kepakaran ini, kerja sebelumnya akan ditutup untuknya.

Sama ada mereka memberikan kumpulan dalam kes ini, kemungkinan besar jawapannya adalah "ya". Kecacatan akan dikeluarkan dengan pindaan larangan bekerja. Dan untuk bekerja, anda harus cepat menguasai profesion yang mudah dan baru.

Apabila serangan jantung kembali, anda tidak boleh bercanda dengan kesihatan dan memulakan aktiviti sebelumnya.

Penyakit ini cenderung berulang. Dan sekiranya ini berlaku, keadaannya akan menjadi sukar dan badan mungkin tidak tahan. Anda juga perlu menghadkan beban.

Pemulihan

Setelah menghentikan serangan miokardium, sayang. pekerja berusaha mencegah komplikasi dan mula merawat pelanggaran yang ada pada masa itu.

Terapi yang kompleks, membantu mengembalikan kekuatan, "menaikkan" organ, memulihkan aktiviti, menormalkan keadaan psikologi.

Sebarang perubahan kesihatan dipantau, kerana prognosis penyakit ini mengecewakan. 20% orang mati pada hari pertama.

Sekiranya selama 72 jam seseorang tetap dalam ingatan dan fikiran yang waras, maka ada kemungkinan berjaya dalam pemulihan.

Untuk mengelakkan kekambuhan miokard di masa depan, pencegahan dan gaya hidup sihat diperlukan.

Tekanan mesti dihilangkan di rumah dan di tempat kerja. Anda tidak boleh memuatkan badan, menukar kedudukan.

Sebaiknya berada di luar rumah, melakukan gimnastik yang dipilih dengan betul, minum air. Pemakanan harus seimbang, dengan pengambilan vitamin dan mineral berguna.

Dalam tempoh "peningkatan kekuatan" lawatan ke pakar harus stabil dan teratur.

Diagnosis sangat penting bagi pesakit. Terapi senaman, tinggal di sanatorium dan resort mempunyai kesan positif.

Anda juga harus tahu bahawa selepas serangan serangan jantung, anda harus melepaskan nikotin dan alkohol. Minuman teh dan kopi yang diseduh juga dilarang.

Dokumen pendaftaran berkumpulan

Dokumen diperlukan untuk mendaftarkan kumpulan orang kurang upaya. Senarai mereka diberikan oleh doktor yang hadir, setelah itu mereka dihantar untuk diperiksa.

Anda harus memulakan dengan surat-surat yang dihantar ke komisen perubatan dan sosial. Borang 0-88 / y boleh diambil di klinik di tempat kediaman.

Selanjutnya, pernyataan ditulis kepada pengurusan biro khas. Rujukan dari hospital dilampirkan sebelum dihantar.

Dokumen tersebut menetapkan permintaan untuk mengkaji keadaan kesihatan dan menilai pemulihan yang diperlukan. Biro kemudian menetapkan tarikh untuk peperiksaan. Tempoh ini akan berlangsung selama 30 hari.

Agar tidak panik, anda harus menyiapkan dokumen mengenai pesakit itu sendiri terlebih dahulu..

Kami bercakap mengenai sijil seperti:

  1. Pasport;
  2. Buku buruh dengan meterai jabatan kakitangan;
  3. Perakuan pesara;
  4. Snills;
  5. Sijil;
  6. Rekod perubatan pesakit;
  7. Pelepasan dari jabatan selepas serangan jantung;
  8. Dokumen kecacatan (jika ada);
  9. Kertas rancangan pemulihan;
  10. Pernyataan yang ditulis oleh tangan pesakit;
  11. Rujukan ke ITU.

Salinan diperlukan untuk semua sijil. Sebaiknya lakukan ini terlebih dahulu supaya anda tidak perlu melakukan ini berhampiran hospital.

Penolakan kecacatan. Apa nak buat

Sekiranya ITU menolak kecacatan, orang tersebut berhak untuk mengemukakan banding atas jawapan ini. Untuk melakukan ini, anda perlu menulis semula kepada pihak berkuasa di mana komisen berlangsung.

Aduan itu dipertimbangkan dalam masa tiga hari. Kemudian tarikh penilaian baru diberikan dalam sebulan.

Sekiranya, setelah kali kedua, tindak balas negatif terhadap kecacatan setelah infark miokard datang, pesakit berhak pergi ke mahkamah.

Tetapi di sini harus diingat bahawa keputusan yang dibuat oleh mahkamah tidak dikenakan rayuan. Berikan kumpulan atau tolak, hakim akan memutuskan.

Video: Infarksi miokardium. Jenis berpakaian utama. Kecacatan bukan hukuman.

Infarksi miokardium: kecacatan atau tidak, kualiti hidup dan kemampuan kerja

Penyakit serius - infark miokard - semakin muda. Umur pesakit dengan penyakit jantung koronari semakin menurun. Orang yang pernah mengalami serangan jantung tidak selalu dapat sembuh sepenuhnya..

Kehilangan kesihatan menyebabkan kehilangan pekerjaan dan, sebagai hasilnya, pendapatan. Oleh itu, sama ada mereka memberikan kumpulan kecacatan selepas infark miokard dan bagaimana untuk mendapatkannya?

Ya, selepas infark miokard, kecacatan diberikan. Tetapi tidak untuk semua orang dan tidak selalu. Salah satu petunjuknya adalah tahap kecacatan dan kemampuan untuk melayan diri sendiri.

Sama ada dan kepada siapa

Sebelumnya, ketika merawat serangan jantung dan akibatnya selama empat bulan atau lebih, kumpulan kecacatan ditugaskan secara automatik dan diberikan selama 1 tahun. Dengan hasil rawatan yang baik dan prognosis yang baik, dalam setahun ia dikeluarkan, dan orang itu kembali ke kehidupannya yang biasa..

Perubatan tidak berhenti, hari ini kaedah rawatan dan pemulihan pesakit yang telah mengalami penyakit serius ini lebih berkesan. Oleh itu, kriteria untuk menilai keadaan pesakit untuk menetapkan kecacatan juga menjadi lebih ketat..

  • Kumpulan 1 ditubuhkan sekiranya berlaku hilang upaya kekal sepenuhnya dan penurunan yang besar dalam kemungkinan layan diri.
  • Kumpulan ke-2 diberikan dengan hilang upaya kekal separa. Ini bermaksud seseorang harus menukar bidang aktiviti menjadi keadaan di mana keadaan kerja sesuai dengan keadaan fizikal dan emosinya setelah sakit dan tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan..
  • Kumpulan ke-3 - akan membolehkan pesakit kembali ke aktiviti sebelumnya (kecuali pekerjaan yang dilarang secara tegas oleh mereka yang telah menderita infark miokard), tetapi dengan beberapa sekatan pada keadaan kerja.

Mengapa mereka boleh menolak

Sekiranya anda menolak, anda perlu bersukacita. Ini bermakna kesihatan telah pulih dan prognosisnya sangat baik. Bilakah suruhanjaya secara rasmi menolak untuk menetapkan kumpulan??

Untuk memahami alasan penolakan itu, anda perlu mengetahui kriteria yang menjadi panduan anggota komisi semasa pemeriksaan perubatan dan sosial (ITU), yang mana kompetensinya adalah penugasan kecacatan.

  • Aktiviti profesional tidak dikaitkan dengan tekanan fizikal dan psiko-emosi yang tinggi (pustakawan, pekerja pejabat) dan tidak perlu mengubahnya menjadi pekerjaan yang lebih mudah;
  • Berjaya menjalankan rawatan, yang memungkinkan untuk tidak takut akan kambuh penyakit ini (keadaannya disahkan oleh makmal, kajian instrumental);
  • Pemeliharaan sepenuhnya kemampuan layan diri.

Cadangan untuk menghubungi ITU diberikan oleh doktor yang hadir. Dia adalah contoh pertama yang menilai keadaan pesakit dan memutuskan arah pemeriksaan. Sekiranya dia berfikir bahawa pesakit sudah bersedia untuk bekerja, dia hanya akan menutup cuti sakit.

Kumpulan apa yang diberi

Tidak mungkin untuk menentukan syarat-syarat umum yang jelas untuk penugasan kumpulan tertentu. Infarksi miokardium adalah perkara berbahaya, dan setiap orang mentolerirnya secara berbeza kerana keunikan perjalanan dan keadaan badan mereka sendiri.

Umur pesakit sangat penting. Oleh itu, pendekatan komisen kepada setiap pesakit adalah individu..

Kumpulan pertama akan diberikan kepada pesakit yang mempunyai peluang sangat sedikit untuk sembuh dari serangan jantung, dia terus mengalami serangan angina pectoris dan mempunyai tanda-tanda kegagalan jantung yang sukar dirawat..

Kumpulan kedua menganggap ketidakupayaan untuk bekerja dalam profesion sebelumnya, terutama berkaitan dengan kerja keras fizikal atau faktor lain yang boleh menyebabkan kemerosotan atau kambuh penyakit. Dalam kes ini, adalah perlu untuk menukar pekerjaan kepada yang lebih mudah dan, dengan gaji yang lebih rendah.

Dalam keadaan pesakit, serangan berkala dari angina pectoris diperhatikan, yang memerlukan kursus rawatan dan pemulihan.

Kumpulan ketiga diberikan kepada mereka yang dapat tinggal di tempat yang sama dan melakukan pekerjaan yang sama, tetapi dengan beberapa batasan, atau akan dipaksa untuk mengubahnya menjadi yang lebih mudah. Orang seperti ini mungkin mengalami gangguan yang jarang berlaku dalam aktiviti jantung, kerana larangan tersebut disyorkan..

Cara mendapatkan: ciri reka bentuk, pemeriksaan perubatan

Doktor yang hadir memutuskan untuk merujuk pesakit ke ITU. Untuk ini, satu set kajian ditugaskan yang akan memberitahu tentang keadaannya. Doktor mengisi borang 0-88 / y, dan dalam masa 3 hari ia mesti dipindahkan ke daftar biro pemeriksaan perubatan dan sosial.

Permohonan untuk pemeriksaan perubatan mesti dihantar dengan rujukan. Ini perlu untuk membentuk kumpulan dan mengembangkan program pemulihan individu (IPR). Tarikh ditetapkan apabila pesakit mesti hadir di hadapan komisen untuk menerima keputusannya.

Senarai dokumen yang mesti diserahkan kepada Biro ITU untuk penentuan awal kecacatan:

  • Arah mengikut bentuk 0-88 / y;
  • Permohonan tinjauan;
  • Pasport (salinan dan asal);
  • SNILS;
  • Asal dan salinan semua dokumen perubatan yang berkaitan dengan penyakit yang mana kecacatannya akan ditetapkan;
  • Salinan buku kerja yang diperakui oleh majikan;
  • Penerangan kerja (menunjukkan cara kerja dan rehat, keadaan di tempat kerja, faktor bahaya, dll.).

Suruhanjaya berhak untuk melantik pemeriksaan perubatan tambahan, pemeriksaan keadaan sosial, dan juga meminta data tambahan mengenai keadaan dan sifat pekerjaan orang yang menjalani pemeriksaan di ITU.

Semua aktiviti yang dijalankan oleh komisi pakar dilindungi oleh insurans kesihatan wajib, oleh itu aktiviti ini percuma untuk penduduk. Dengan perbelanjaannya sendiri, pesakit dapat menarik pakar pihak ketiga untuk mengambil bahagian dalam komisen sebagai perunding.

Kecacatan ditetapkan dari tarikh penyerahan permohonan pesakit untuk pengiktirafan sebagai orang kurang upaya.

Aktiviti yang diharamkan

Profesion adalah kontraindikasi mutlak untuk bekerja selepas infark miokard:

  • Berkaitan dengan kenderaan berisiko tinggi (pemandu penumpang, pengangkutan barang dan kereta api);
  • Mereka yang memerlukan peningkatan perhatian dan ketegangan saraf (penghantar syarikat pengangkutan);
  • Bekerja di syarikat penerbangan (juruterbang, pramugari, mekanik penerbangan, penghantar);
  • Berkaitan dengan berjalan kaki jangka panjang atau keperluan untuk waktu yang lama adalah di atas kakinya (tukang pos, tukang masak, kurir, penjual);
  • Sekiranya tempat kerja jauh dari tempat kediaman tetap dan jauh dari penempatan (geologi, pihak yang mencari);
  • Berkaitan dengan bahan toksik, keadaan kerja yang berbahaya (kimia, metalurgi, perusahaan perlombongan);
  • Dengan jadual kerja shift, termasuk shift malam dan siang;
  • Bekerja pada ketinggian.

Sekiranya pesakit bekerja dalam keadaan seperti itu, dia akan diberikan kumpulan kecacatan dengan sekatan aktiviti kerja dan cadangan untuk menukar profesion (kumpulan 2 dan 3), atau dengan larangan sepenuhnya untuk bekerja (kumpulan 1).

Pemeriksaan semula, jika perlu

Kumpulan kecacatan pertama ditubuhkan selama 2 tahun, ke-2 dan ke-3 - selama 1 tahun. Komisen pakar dapat segera mengeluarkan 1 kumpulan seumur hidup, berdasarkan keadaan orang kurang upaya dan prospek rawatan. Mereka yang ditugaskan untuk kumpulan mendesak layak untuk menjalani pemeriksaan semula tahunan.

Biro ITU tidak memasukkan syarat untuk pemeriksaan ulang tahunan, itu bergantung pada setiap pesakit dan doktornya, yang dapat mengesyorkannya untuk mengesahkan statusnya. Untuk melakukan ini, ke arah yang dirujuk oleh doktor yang hadir, langkah-langkah perubatan dan pemulihan harus ditunjukkan yang telah dilakukan selama setahun terakhir dan tidak menyebabkan peningkatan keadaan orang kurang upaya..

Untuk pemeriksaan semula, dokumen yang sama diperlukan seperti permohonan awal ke BMSE. Mereka mesti disertakan dengan sijil hilang upaya dan IPR.

Kad pemulihan mesti mengandungi nota mengenai penyelesaian semua langkah pemulihan yang dilantik oleh suruhanjaya pakar sebelumnya.

Ini boleh menjadi cara kerja tertentu yang mesti diberikan oleh majikan kepada orang kurang upaya (tanda selesai - tandatangan ketua dan meterai organisasi), lawatan berkala ke doktor dan pemeriksaan (tandatangan dan meterai doktor dan kemudahan penjagaan kesihatan), dll..

Sekiranya tidak ada tanda, komisen boleh menolak untuk memperpanjang kecacatan.

Sekiranya anda tidak setuju dengan keputusan Suruhanjaya ITU, anda boleh mengajukan banding dengan mengemukakan permohonan ke Biro ITU yang sama, ke Biro Utama atau kepada pihak berkuasa perlindungan sosial.

Pendaftaran hilang upaya selepas infark miokard

Selepas infark miokard, seseorang kehilangan keupayaan untuk bekerja untuk waktu yang lama: kadang-kadang sebahagian, dan kadang-kadang dalam bentuk yang agak serius. Orang seperti itu tidak dapat memenuhi tugas mereka sepenuhnya, terutama jika pekerjaan mereka berkait rapat dengan tekanan saraf dan fizikal yang tinggi.

Negeri telah memikirkannya terlebih dahulu dan memberi peluang untuk mendaftarkan kecacatan setelah infark miokard.

Cara mengatur

Setiap orang yang mengalami penyakit yang kompleks dan serius ini secara rasmi mempunyai status orang kurang upaya. Empat bulan pertama pesakit menerima pembayaran cuti sakit. Sekiranya dia bekerja, maka dalam tempoh ini dia tidak perlu pergi bekerja. Tetapi setelah tamat, anda harus menjalani pemeriksaan menyeluruh..

Dalam beberapa kes, orang dengan keadaan perubatan kronik mungkin memerlukan pemulihan yang lebih lama..

Hanya setelah pemeriksaan menyeluruh, para anggota suruhanjaya dapat memutuskan sama ada layak untuk menetapkan kecacatan kepada seseorang yang menderita infark miokard dan kumpulan mana. Tahap kecacatan ditentukan oleh pekerjaan pesakit.

Sekiranya di tempat kerja utama dia harus melakukan tugas yang sukar secara fizikal atau emosi, maka orang tersebut dianjurkan untuk mendapatkan kecacatan.

Sekiranya pesakit tidak dapat pulih sepenuhnya dalam tempoh empat bulan yang ditetapkan, cuti sakitnya dilanjutkan selama satu tahun, dan dia juga ditugaskan untuk kumpulan kecacatan ke-2.

Kriteria di mana komisen khas bergantung pada pemberian status orang kurang upaya:

  • keupayaan untuk bekerja,
  • bolehkah dia menjalankan tugasnya dengan baik,
  • reaksi badan semasa melakukan tugas biasa,
  • profesion pesakit,
  • kelayakan, kedudukan dan tahap pendidikan.

Penting! Pendaftaran orang kurang upaya termasuk mengisi borang khas untuk diagnostik instrumental dan ujian makmal. Selepas itu, proses menentukan dan mendaftarkan kumpulan bermula.

Seseorang yang telah selamat dari infark miokard tidak boleh menguburkan dirinya hidup-hidup. Anda boleh terus hidup sepenuhnya, berkomunikasi dengan keluarga dan rakan, dan menunjukkan kedudukan hidup anda yang aktif. Anda hanya perlu sedikit membetulkan cara biasa.

Di tempat kerja, perkara utama adalah tidak melakukan kerja fizikal yang berat dan tidak melampau secara emosi. Dalam setahun, kumpulan kecacatan perlu dikeluarkan semula.

Bolehkah pesara mendapat kecacatan? Sudah tentu, ia bentuk pada usia berapa pun. Dan kumpulan orang kurang upaya memberi mereka jaminan sosial tambahan. Pesara juga harus mengumpulkan keseluruhan paket dokumen, kecuali yang diberikan oleh majikan kepada orang yang berkemampuan.

Salah satu faktor yang tidak dapat dipertikaikan yang mengesahkan perlunya pendaftaran kecacatan adalah rawatan di hospital sekurang-kurangnya dua kali sepanjang tahun..

Kumpulan apa yang boleh anda harapkan

Perubatan tidak berhenti, kemampuan doktor meningkat setiap tahun, jadi sangat mungkin semua pesakit setelah serangan jantung berpeluang untuk pemulihan sepenuhnya.

Bilakah kumpulan yang ditugaskan untuk pesakit:

  • Yang pertama diberikan kepada pesakit yang kehilangan kemampuan untuk mengurus diri sendiri kerana hilangnya kemampuan bekerja sepenuhnya.
  • Dengan kumpulan kedua, seseorang dapat terus bekerja, tetapi dengan syarat yang lebih setia. Dia mungkin terpaksa menukar bidang aktiviti.
  • Dengan kumpulan ketiga, anda boleh kembali ke tempat kerja sebelumnya, jika tidak termasuk dalam senarai larangan bagi orang yang terselamat dari serangan jantung.

Penyakit ini boleh kembali pada bila-bila masa. Dan ini boleh memberi kesan negatif bukan hanya pada pesakitnya sendiri, tetapi juga orang-orang yang pekerjaan dan kehidupannya bergantung pada orang yang mengalami serangan jantung..

Senarai kawasan larangan untuk bekerja:

  • katering awam,
  • juruelektrik,
  • tukang pos,
  • kerja dengan ketinggian tinggi,
  • juruterbang,
  • pengawal keselamatan,
  • bekerja dengan bahan toksik,
  • bekerja di kawasan yang jauh dari penempatan,
  • Perkhidmatan penghantaran,
  • kerja yang melibatkan tekanan emosi dan fizikal yang besar.

Penting! Mengabaikan cadangan dan kembali ke tempat kerja dengan keadaan yang sukar dapat menimbulkan serangan yang berulang, tetapi dengan akibat yang lebih serius.

Jangan menjadi pahlawan dan cuba untuk tidak memperhatikan kesihatan anda, ini boleh membawa maut.

Bolehkah mereka menolak?

Penolakan komisen khas untuk menetapkan kumpulan mungkin bermaksud keadaan kesihatannya bertambah baik dan membolehkan anda hidup dan bekerja sepenuhnya..

Terdapat juga sebab lain:

  • Pesakit bekerja di bidang di mana aktiviti fizikal dan pergolakan emosi yang hebat tidak disediakan. Tidak mungkin membuat pekerjaannya lebih mudah, oleh itu, mereka enggan menerima kumpulan. Ini termasuk pustakawan, pekerja pejabat dan lain-lain..
  • Rawatan tersebut telah memberikan hasil yang baik dan kemungkinan kambuh menghampiri 0.
  • Pesakit berfungsi sepenuhnya.

Nasihat dan cadangan diberikan oleh doktor yang hadir. Dialah yang boleh mengeluarkan kebenaran untuk kembali bekerja.

Mengumpulkan dokumen yang diperlukan

Dokumentasi kumpulan merangkumi pengumpulan semua sijil dan dokumen yang diperlukan.

Senarai yang diperlukan:

  • Rujukan dari doktor yang hadir untuk pemeriksaan.
  • Permohonan tinjauan.
  • Salinan semua halaman dan pasport asal.
  • SNILS.
  • Semua sijil dan dokumen yang dikeluarkan semasa rawatan.
  • Salinan buku kerja, yang mesti disahkan oleh majikan secara rasmi.
  • Penerangan mengenai keadaan kerja pesakit.

Suruhanjaya juga berhak untuk melantik pemeriksaan tambahan, dan juga mengkaji keadaan hidup pesakit. Semua aktiviti ini harus dijalankan secara percuma. Kecacatan dianggap terbuka sejak dokumen-dokumen yang berkaitan diserahkan.

Pemulihan

Setelah doktor berjaya menstabilkan keadaan pesakit, mereka mula merawat gangguan yang ada. Ini boleh menjadi terapi ubat atau pembedahan. Doktor mengawasi pesakit mereka dengan teliti, terutama pada hari pertama, kerana dalam tempoh ini sehingga 20% pesakit mati. Selepas 5 hari, seseorang dapat menilai kestabilan keadaan pesakit.

Setelah seseorang kembali ke persekitaran biasa mereka, dia harus melindungi dirinya sebisa mungkin dari tekanan dan ketegangan saraf. Dianjurkan untuk berjalan di udara segar setiap hari selama sekurang-kurangnya dua jam. Pemakanan yang betul dan pengambilan cecair yang mencukupi adalah penting.

Jangan lupa tentang faedah pengecasan mudah. Pengambilan magnesium, kalium, kalsium dan natrium yang mencukupi sangat penting.

Penting! Selepas serangan jantung, anda mesti kerap berjumpa doktor. Anda harus berhati-hati dengan kesihatan dan sebarang isyarat yang diberikan oleh tubuh. Rawatan spa dan spa adalah disyorkan.

Anda harus sepenuhnya meninggalkan tabiat buruk seperti merokok dan minum alkohol. Dianjurkan untuk membatasi jumlah teh dan mengecualikan - kopi.

Pemeriksaan semula

Sekiranya pesakit ditugaskan ke kumpulan 1, maka pemeriksaan semula harus dilakukan setelah 2 tahun. Pesakit dengan kumpulan 2 dan 3 - setelah setahun. Untuk melakukan ini, anda mesti mengumpulkan pakej dokumen yang sama dengan yang pertama kali, dan juga melampirkan sijil hilang upaya.

Penting! Semua sijil harus disediakan, yang akan menjadi pengesahan bahawa pesakit mengikuti semua preskripsi doktor dan menjalani semua prosedur yang disyorkan. Anda juga memerlukan sijil dari tempat kerja yang menyatakan bahawa majikan telah memberikan syarat kerja yang lebih setia.

Sekiranya sijil ini tidak ada, maka komisen berhak untuk menolak pesakit untuk meneruskan kecacatannya. Bukan hanya keadaan pesakit yang dinilai, tetapi juga kemampuan untuk memenuhi tugas profesionalnya.

Infark miokard, walaupun kurang biasa, juga berlaku pada kanak-kanak. Sekiranya anda berjumpa dengan pakar tepat pada waktunya, dan juga mengikuti semua cadangannya, maka ramalannya cukup baik. Dengan serangan jantung yang meluas, komplikasi serius dapat terjadi yang memerlukan rawatan jangka panjang..

Dalam kes sedemikian, ibu bapa boleh mengatur kumpulan anak-anak. Dia sedikit berbeza dengan orang dewasa, tetapi juga memerlukan pengawasan perubatan. Setelah kanak-kanak itu mencapai usia 18 tahun, ia dikaji oleh komisen khas.

Orang yang pernah mengalami serangan memerlukan rawatan serius dan pemulihan jangka panjang. Sayangnya, banyak yang tidak dapat kembali ke kehidupan biasa mereka. Kecacatan yang Ditugaskan Mengikuti Infarksi Miokardium Membantu Mendapat Manfaat Sosial.

Ini hanyalah status yang tidak menutup peluang untuk hidup dan berkembang sepenuhnya. Orang dari mana-mana usia mempunyai hak untuk merancangnya.

Cara mendaftar kecacatan selepas serangan jantung untuk pesara

Dalam realiti moden, orang yang mengalami infark miokard pada usia yang cukup muda. Selepas penyakit arteri koronari, gaya hidup mangsa berubah dengan ketara, sehingga hilangnya kemampuan untuk bekerja. Sekiranya seseorang tidak dapat bekerja lebih jauh, dengan itu, dia kehilangan pendapatan bulanannya dan boleh mendapat kecacatan. Tetapi bagaimana mendaftarkan kecacatan setelah serangan jantung untuk pesara tetap menjadi persoalan terbuka bagi banyak orang.

Dalam kes ini, dia berhak mendapat pencen. Tetapi untuk mendapatkannya, anda memerlukan alasan, dalam kes ini adalah kecacatan. Prosedurnya tidak mudah, jadi anda perlu mengetahui cara mendaftarkan kecacatan setelah infark miokard.

Untuk persoalan sama ada pesara diberi kecacatan dengan infark miokard, jawapannya tidak tegas. Ya!

Prosedur pendaftaran dan contoh dokumen

Prosedur ini dimulakan dengan lawatan ke pakar kardiologi, setelah itu dia menuliskan petunjuk di mana perlu menjalani pemeriksaan dengan doktor berikut: ENT, pakar oftalmologi, ortopedis, pakar bedah dan ahli saraf. Mungkin ada lebih banyak pakar dalam senarai itu. Ia bergantung pada penyakit dan tahapnya.

Setelah memeriksa doktor, ujian ditetapkan.

Semasa berunding dengan doktor, lebih baik segera mengetahui dana apa yang diperlukan untuk memulihkan kesihatan setelah sakit. Ubat ini harus diberikan kepada pesakit secara percuma di bawah program ini.

Setelah mengumpulkan helaian peperiksaan, anda perlu kembali ke doktor yang hadir untuk mengisi sejarah perubatan. Seterusnya, rujukan untuk pemeriksaan perubatan diisi, yang mesti ditandatangani oleh ketua doktor klinik. Sijil ini sah selama 3 hari.

ITU mesti dihubungi di tempat kediaman sebenar.

Dokumen yang diperlukan

Untuk tinjauan awal, selain rujukan, anda mesti mengemukakan permohonan untuk tinjauan.

Pakej dokumen yang diperlukan kelihatan seperti ini:

  • pasport asal dan salinannya;
  • rujukan dari doktor yang menghadiri;
  • permohonan untuk pemeriksaan dan pemasangan kumpulan orang kurang upaya;
  • SNILS;
  • salinan buku kerja dengan cap majikan (untuk pesara, sijil pencen);
  • sijil yang dikeluarkan oleh pakar semasa dan selepas sakit;
  • ciri dari tempat kerja, yang menunjukkan bahaya, keistimewaan, keadaan kerja.

Pelepasan perubatan

Setelah menyerahkan semua dokumen yang diperlukan, pesakit ditugaskan menjalani pemeriksaan perubatan sehari..

Prosedur itu sendiri cukup mudah. Suruhanjaya yang menangani masalah ini terdiri daripada empat profesional perubatan. Mereka dengan teliti mengkaji sejarah perubatan dan pendapat pakar. Pesakit diperiksa. Kemudian suara dibuat, berdasarkan keputusan majoriti, keputusan dibuat.

Kecacatan diberikan dari tarikh penyerahan dokumen.

Pemeriksaan semula

Bergantung pada kumpulan kecacatan yang ditetapkan, tempoh pemeriksaan semula berbeza-beza. Jadi, untuk kumpulan 1, tempoh ini adalah 2 tahun, dan untuk kumpulan 2 dan 3 - 1 tahun. Bukti ketidakupayaan anda untuk bekerja adalah wajib.

Senarai dokumen tetap sama kerana semasa pemeriksaan awal, prosedurnya juga sama. Hanya tambahkan:

  • perakuan dari ITU, yang diterima lebih awal;
  • Rujukan IPR.

Kemungkinan alasan penolakan

Terdapat beberapa sebab penolakan:

  1. Bidang aktiviti dan keadaan kerja adalah baik, tidak menyumbang kepada penindasan kesihatan pesakit.
  2. Rawatan yang dilakukan setelah penyakit itu berjaya.
  3. Pesakit mempunyai kemahiran menjaga diri sepenuhnya, dan tidak memerlukan pertolongan luar.

Prosedur rayuan

Dalam beberapa kes, apabila pesakit tidak setuju dengan keputusan komisi untuk menolak kecacatan atau menubuhkan kumpulan, dia berhak untuk mengajukan banding atas keputusan ini. Ini memerlukan:

  1. Lamar ke biro ITU dengan permintaan untuk menjalani pemeriksaan ulang, tetapi dengan komposisi doktor yang berbeza dalam 30 hari kalendar.
  2. Kirim petisyen ke badan yang lebih tinggi daripada yang dihubungi sebelumnya.

Sekiranya permintaan itu ditolak sekali lagi, pesakit boleh pergi ke mahkamah.

Tahap kecacatan apa yang diberikan selepas serangan jantung?

Infark miokard ditangani dengan cara yang berbeza oleh orang. Skala hentaman juga berbeza.

Umur pesakit memainkan peranan besar dalam keparahan komplikasi..

Bergantung pada mereka, terdapat:

  • Kumpulan 1 - mangsa tidak berpeluang pulih sepenuhnya dari penyakit, ada serangan berkala, akibatnya tidak dapat dirawat;
  • Kumpulan 2 - pesakit tidak dapat bekerja di tempat yang sama jika keadaan dan keterukan kerja boleh menyebabkan kemerosotan kesihatan yang mendadak;
  • Kumpulan 3 - gaya hidup dan bidang aktiviti praktikal tidak berubah, kadang-kadang terdapat kerosakan dalam kerja sistem jantung.

Aktiviti buruh (dikontraindikasikan selepas infark miokard)

Larangan tersebut merangkumi aktiviti seperti ini yang mempunyai risiko yang lebih tinggi:

  • bekerja di syarikat penerbangan sebagai pramugari, juruterbang, dan lain-lain;
  • bekerja di perusahaan dengan peningkatan hubungan dengan bahan toksik;
  • aktiviti buruh yang berkaitan dengan shift malam, jadual yang tidak teratur;
  • tempat kerja yang sangat jauh dari kediaman anda;
  • aktiviti kerja, yang memerlukan peningkatan aktiviti fizikal.

Proses pemulihan

Orang yang menderita penyakit itu perlu memberi perhatian khusus kepada proses pemulihan. Bagaimanapun, keadaan dan kesihatan akan bergantung kepadanya pada masa akan datang. Proses itu sendiri bergantung kepada keparahan serangan (tahap kecacatan). Tetapi ada cadangan umum yang bertujuan untuk meningkatkan kesihatan:

  • prosedur fisioterapi (urut, teknik pernafasan);
  • Terapi senaman;
  • diet yang sesuai (mengawal jumlah cecair yang dimakan, tidak termasuk makanan goreng, pedas dan berat, lebih suka hidangan kukus, elakkan garam).

Berjalan di udara segar, aktiviti fizikal sederhana di bawah pengawasan pakar, berenang - semua ini memberi kesan yang baik terhadap keadaan fizikal pesakit. Hanya perlu mengikuti saranan doktor, agar tidak bersemangat di dalam kelas, untuk memantau nadi, bernafas. Elakkan situasi tertekan.

Kecacatan selepas serangan jantung

5 minit Irina Smirnova 843

  • Nuansa pendaftaran kecacatan
  • Senarai dokumen yang diperlukan
  • Bagaimana kumpulan itu dikenal pasti
  • Dalam kes apa mereka ditolak kecacatan
  • Pemeriksaan semula
  • Video-video yang berkaitan

Jawapan kepada soalan sama ada kecacatan selepas infarksi miokard diberikan positif. Tetapi untuk memperoleh status orang kurang upaya, anda perlu mengumpulkan keseluruhan senarai dokumen. Tahap ini penuh dengan kesukaran. Baca lebih lanjut mengenai apa kes ketidakupayaan diberikan atau tidak, lebih jauh.

Nuansa pendaftaran kecacatan

Untuk tempoh pemulihan, pesakit dikeluarkan cuti sakit, yang sah sekurang-kurangnya 4 bulan. Seseorang yang kesihatannya telah pulih dalam tempoh ini pasti tidak dapat memperoleh kumpulan.

Sama ada seseorang berhak mendapat kecacatan dan kumpulan apa - komisen perubatan khas menangani masalah ini.

Data statistik menunjukkan bahawa 1 daripada 2 orang yang terselamat dari infark miokard dan stenting memulihkan fungsi badan dan meneruskan aktiviti profesional mereka. Dengan kejadian ini, kecacatan tidak diberikan.

Dengan berlakunya komplikasi, seseorang berhak mendapat kecacatan. Kemungkinan faktor yang memburukkan:

  • koma;
  • didiagnosis infark dinding posterior;
  • blok cawangan bundle kiri mutlak.

Semasa pendaftaran kumpulan, perkara berikut diambil kira:

  • Aktiviti buruh.
  • Keupayaan seseorang untuk memberikan perkhidmatan berkualiti dalam kerangka aktiviti profesional.
  • Data pendidikan.
  • Tahap keupayaan undang-undang. Keupayaan seseorang untuk melayani diri mereka dalam kehidupan seharian.
  • Bolehkah badan berfungsi dengan stabil selepas serangan.

Dengan mengambil kira kriteria yang disenaraikan, borang khas cuti sakit diisi, di dalamnya hasil pemeriksaan perubatan dicatatkan. Segera setelah dokumentasi yang diperlukan dikumpulkan, anda perlu menyerahkannya untuk dianalisis ke ITU.

Senarai dokumen yang diperlukan

Untuk memohon kecacatan, anda perlu menyediakan keseluruhan senarai dokumen.

Borang 0-88 / U boleh didapati di poliklinik di tempat lampiran.

Seseorang yang melamar kumpulan mesti menulis permohonan yang ditujukan kepada ketua biro khusus. Permohonan itu mesti merangkumi permintaan untuk melakukan pemeriksaan untuk mengenal pasti perlunya status "orang kurang upaya" dan melakukan langkah-langkah pemulihan individu.

Setelah permohonan diterima dan dihantar ke ITU kepada pakar yang bertanggungjawab untuk pemeriksaan perubatan dan sosial, tarikh dan waktu permulaan peperiksaan ditetapkan. Tempoh acara - 30 hari.

Anda perlu menyediakan pakej dokumen:

  • pasport atau dokumen lain yang mengesahkan identiti pesakit (dokumen asal, fotokopi);
  • fotokopi buku kerja, yang mesti disahkan terlebih dahulu oleh jabatan kakitangan;
  • pesara - sijil pencen;
  • SNILS;
  • dokumentasi pendidikan;
  • dokumen dengan maklumat yang komprehensif mengenai keadaan kesihatan manusia, kehadiran disfungsi dan gangguan dalam fungsi tubuh, sejarah perubatan;
  • pelepasan selepas serangan jantung dan stenting (versi asal dan fotokopi);
  • program pemulihan yang diperlukan.

Bagaimana kumpulan itu dikenal pasti

Setelah penyerahan dokumentasi untuk penugasan status "orang kurang upaya", langkah-langkah untuk mengenal pasti kumpulan kecacatan bermula.

Gangguan kecil dalam fungsi jantung dan sistem vaskular menunjukkan pelantikan kumpulan 3 kecacatan. Seseorang mula terlibat dalam aktiviti profesional lagi, dengan syarat sebelum penyakit itu dia mengambil bahagian dalam pekerjaan fizikal atau mental yang sederhana.

Sekiranya, setelah campur tangan pembedahan pada infark miokard, timbul komplikasi yang mengakibatkan penurunan fungsi jantung atau saluran darah, angina pectoris, maka kumpulan 2 ditugaskan. Dalam kes ini, kecacatan mengandaikan pengenalan sekatan terhadap aktiviti profesional. Seseorang harus melakukan kerja ringan dan secara sistematik menjalani langkah-langkah pemulihan.

Seseorang yang, akibat serangan jantung, mempunyai tanda-tanda kegagalan jantung kongestif, walaupun setelah langkah-langkah terapi dan pemulihan dilakukan, mengalami kecacatan.

Sekiranya langkah-langkah terapeutik dan pemulihan tidak meningkatkan kesihatan seseorang, jika dia tidak lagi mampu bekerja dan mengurus diri dalam kehidupan seharian, maka kecacatan itu diberikan selama-lamanya.

Dalam kes apa mereka ditolak kecacatan

Pakar berhak untuk menolak pemberian status "orang kurang upaya" jika rawatan tersebut membawa kesan yang diinginkan. Penolakan harus berdasarkan hasil tindakan diagnostik. Jawapan negatif dapat diberikan dalam kes berikut:

  • Seseorang dapat melayani dirinya sepenuhnya.
  • Profesion ini tidak menunjukkan tekanan fizikal atau mental yang signifikan, iaitu peralihan ke pilihan kerja yang lebih ringan tidak diperlukan.
  • Semasa pemeriksaan perubatan, didapati bahawa pesakit tidak lagi memerlukan lanjutan cuti sakit.

Seseorang yang telah ditolak pendaftaran kecacatan dapat, atas dasar hukum, mengajukan banding atas keputusan tersebut dan menyerahkan kembali set dokumen tersebut untuk dipertimbangkan. Hanya 3 hari diberikan untuk ini. Selepas 30 hari, pakar akan melantik peperiksaan menengah.

Pemeriksaan semula

Kumpulan kecacatan 1 ditugaskan selama 24 bulan. Setelah menerima kumpulan 2 dan 3, perlu melakukan pemeriksaan semula setiap 1 tahun.

Untuk pemeriksaan semula, perlu menyediakan paket dokumen, dan juga untuk penerimaan awal status "orang kurang upaya". Anda juga memerlukan dokumen dengan catatan mengenai semua kursus pemulihan yang telah ditetapkan oleh suruhanjaya. Dari tempat kerja anda perlu mengambil sijil dengan maklumat mengenai jadual kerja.

Kecacatan selepas infark miokard dan stenting ditetapkan, tetapi tidak untuk setiap rawatan. Keputusan ditentukan oleh keadaan kesihatan setelah serangan dan pemulihan. Tetapi jika ada syarat untuk mendapatkan kumpulan, seseorang dapat mengumpulkan pakej dokumen dan memohon penugasan. Proses ini agak panjang, jadi anda harus sabar dan mematuhi peraturan untuk mengemukakan permohonan dengan teliti..


Artikel Seterusnya
Semua mengenai kekurangan vena pada bahagian bawah kaki: akut dan kronik