Urtikaria - gejala, sebab, jenis dan rawatan urtikaria


Urtikaria (urtikaria) - penyakit kulit, dermatosis, yang dicirikan oleh penampilan pada permukaan kulit dan membran mukus lepuh gatal aseksual dengan pelbagai saiz, berwarna dari merah muda pucat hingga coklat dan / atau angioedema, menyerupai kesan hubungan dengan jelatang.

Nama penyakit ini berasal dari perkataan Latin "urtica", yang bermaksud "lepuh". Nama lain untuk urtikaria termasuk - urtikaria, urtikaria, urtikaria.

Di bawah urtikaria, banyak saintis juga bermaksud sekumpulan penyakit kulit, gejala utamanya adalah pembentukan lepuh..

Penyebab urtikaria yang paling biasa adalah reaksi alahan terhadap faktor luaran atau dalaman yang tidak baik bagi tubuh. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, kemunculan lepuh adalah mungkin sebagai gejala penyakit lain, terutama kulit.

Perkembangan urtikaria (patogenesis)

Mekanisme utama berdasarkan perkembangan urtikaria adalah pembebasan histamin ke dalam darah dan tisu sekitarnya, yang terbentuk dan terkumpul dalam sel mast (sel mast), serta degranulasi sel mast sebagai tindak balas terhadap faktor alergi.

Di samping itu, pembentukan lepuh, pembengkakan, gatal-gatal dan hiperemia terbentuk di tempat-tempat di mana terdapat peningkatan kebolehtelapan pembuluh darah peredaran darah, diameternya 100 mikron atau kurang..

Statistik

Urtikaria dianggap salah satu penyakit kulit yang paling biasa, yang sekurang-kurangnya sekali seumur hidup didiagnosis pada setiap penghuni ketiga planet kita..

Selalunya, ruam jelatang terbentuk pada orang dewasa, berusia 20-40 tahun, terutama pada wanita yang mempunyai dua kali lebih banyak daripada lelaki jenis dermatosis ini.

Tempoh urtikaria biasanya 3-5 tahun, namun, sekitar 20% dari mereka yang telah sembuh dari penyakit ini mengalami kambuh berkala dalam 20 tahun setelah pemulihan.

Angioedema dengan ruam jelatang berlaku pada 50% daripada semua pesakit.

ICD-10: L50
ICD-9: 708

Gejala

Gejala utama urtikaria adalah penampilan tajam pada kulit sebilangan besar lepuh rata yang agak tinggi dengan warna merah jambu muda, yang sangat gatal dan kelihatan serupa dengan luka bakar jelatang. Tempoh tindak balas sedemikian terhadap faktor patogen boleh berkisar antara beberapa minit hingga 5-7 jam, dan dalam kes bentuk kronik - hingga beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun.

Antara lain, tanda-tanda urtikaria pilihan, yang sebahagian besarnya bergantung pada etiologi penyakit ini, boleh menjadi:

Komplikasi

Edema angioneurotic (edema Quincke) - dicirikan oleh pembengkakan tisu lemak yang besar dan lapisan subkutan lain.

Sebab-sebab penampilan

Kemunculan urtikaria boleh disebabkan oleh beberapa faktor pada masa yang sama..

Pertimbangkan penyebab urtikaria yang popular:

  • Reaksi alergi adalah penyebab demam jelatang yang paling biasa, yang paling sering disebabkan oleh penggunaan makanan berkualiti rendah dan / atau sangat alergen untuk organisma tertentu, ubat-ubatan (antibiotik, agen kontras untuk sinar-X), sengatan tawon, lebah dan serangga lain, gigitan ular atau labah-labah, sengatan ubur-ubur.
  • Reaksi autoimun adalah kerosakan sistem kekebalan tubuh, di mana sel-sel imun mengenali sel-sel lain dari tubuh mereka sendiri sebagai unsur asing, dan mula menyerang mereka. Dalam kes ini, tidak jarang dijumpai penyakit autoimun lain - artritis reumatoid, penyakit seliak dan lain-lain.
  • Peningkatan pengeluaran sel-sel imun - apabila tubuh menghasilkan sebagai tindak balas terhadap proses patogenik, jumlah kompleks imun yang berlebihan - "antigen-antibodi". Reaksi seperti itu kadang-kadang menampakkan diri dengan pengenalan globulin gamma, pelbagai ubat atau sera anti-toksik.
  • Kesan fizikal pada kulit pelbagai objek, contohnya - seluar ketat, celana ketat, kasut, tali pinggang, terutamanya diperbuat daripada bahan buatan.
  • Pendedahan permukaan kulit kepada suhu persekitaran sejuk atau tinggi, air panas atau sejuk;
  • Pendedahan kulit kepada cahaya matahari (sinar UV);
  • Toksikosis semasa mengandung.

Faktor buruk

  • Penyakit saluran gastrousus - kolesistitis, hepatitis, sirosis hati, gastritis, enteritis, kolitis, dysbiosis usus, fermentopati;
  • Penyakit sistem endokrin - hipotiroidisme, diabetes mellitus, tiroiditis, adnexitis dan patologi ovari lain;
  • Penyakit berjangkit - jika terdapat fokus berjangkit di dalam tubuh yang terbentuk oleh virus, bakteria, jamur, pencerobohan helminthik, dan lain-lain;
  • Penyakit sistem limfa;
  • Penyakit malignan (barah);
  • Tekanan;
  • Pada kira-kira separuh daripada pesakit, tidak mungkin untuk menentukan penyebab sebenar urtikaria, di mana diagnosis dibuat - "urtikaria idiopatik".

Jenis urtikaria

Pengelasan urtikaria adalah seperti berikut 1:

Urtikaria akut - muncul secara spontan, dan hilang dengan cara yang sama. Tempoh dari beberapa jam hingga 6 minggu;

Urtikaria kronik - muncul secara spontan, iaitu atas sebab-sebab yang tidak jelas, dan tidak dapat dipengaruhi, dengan faktor-faktor tertentu Ia dicirikan oleh kehadiran lepuh dan hanya angioedema sendiri, berlangsung lebih dari 6 minggu.

Urtikaria kolinergik - dicirikan oleh munculnya ruam terhadap latar belakang peningkatan suhu badan, setelah bersentuhan dengan air panas, setelah latihan fizikal. Lepuh kelihatan berdiameter beberapa milimeter, dikelilingi oleh cincin eritemal, tetapi dapat menyerupai ruam akut atau kronik.

Urtikaria fizikal - disebabkan oleh pendedahan pada kulit faktor fizikal - panas, sejuk, pelbagai objek. Ia dibahagikan kepada subspesies berikut:

  • Dermografi urtikaria - dimanifestasikan oleh lepuh, dikelilingi oleh cincin eritema setelah melewati kulit dengan menekannya dengan ringan dengan objek tumpul. Sekiranya terdapat kombinasi dengan bentuk akut atau kronik, gatal-gatal dan hiperemia ditambahkan pada gejala umum. Jumlah pesakit tidak melebihi 10% daripada semua bentuk penyakit lain.
  • Berkaitan dengan tekanan - boleh berlaku segera atau lambat. Sekiranya berlaku jenis segera, ruam dengan eritema dan sensasi terbakar muncul dalam beberapa minit setelah menekan permukaan kulit (ketika memakai beg berat, berjalan atau duduk lama, memakai pakaian ketat). Tempohnya berkisar antara beberapa minit hingga dua jam. Sekiranya jenis terlambat, ruam disertai dengan sedikit rasa tidak enak, menggigil, demam, dan sakit kepala. Tindak balas terhadap faktor yang menjengkelkan muncul selepas 30 minit, dan boleh bertahan hingga 36 jam.
  • Urtikaria Aquagenic adalah keadaan yang jarang berlaku, dicirikan oleh munculnya ruam dalam beberapa minit selepas bersentuhan dengan air, panas atau sejuk. Boleh juga mengatasi gatal-gatal, tidak ada ruam - gatal aquagenik.
  • Urtikaria suria - muncul ketika kulit terkena cahaya matahari (sinar ultraviolet) setelah beberapa minit atau jam. Anafilaksis jarang berlaku.
  • Urtikaria sejuk - muncul apabila kulit terkena air sejuk atau udara sejuk. Hipotermia sistemik seluruh badan boleh menyebabkan kerosakan teruk, disertai dengan sesak nafas, takikardia, sakit kepala, dan pening. Kadang kala pesakit mengadu mual dan sakit perut. Semasa diagnosis, selepas bersentuhan dengan kubus orang, agglutinin sejuk, cryofibrinogen dan cryoglobulin dijumpai di dalam darah. Tempoh - dari beberapa jam hingga beberapa tahun.
  • Urtikaria adrenergik serupa dengan bentuk penyakit kolinergik, tetapi dalam hal ini lepuh berdiameter lebih kecil, dicat merah dan diuraikan dengan garis putih. Penyebab yang paling biasa adalah tekanan.
  • Urtikaria panas juga merupakan bentuk penyakit yang jarang berlaku yang dicirikan oleh pembentukan lepuh besar setelah terdedah kepada panas. Kadang-kadang digabungkan dengan bentuk sejuk atau cerah. Tempoh - sehingga 1 bulan.

Hubungi urtikaria - muncul selepas sentuhan kulit atau selaput lendir dengan bahan tertentu. Ini dicirikan oleh ruam yang dikelilingi oleh eritema, tetapi gatal, terbakar, kesemutan, walaupun tanpa lepuh, mungkin ada. Ia boleh menjadi kebal dan tidak kebal. Dalam kes pertama, apabila membran mukus bersentuhan dengan lateks dan bahan lain. Pada yang kedua - apabila bersentuhan dengan bahan tambahan makanan. Tempoh - dari beberapa minit hingga beberapa hari.

Reaksi anafilaksis - selain ruam, ia juga dicirikan oleh edema Quincke, hipotensi arteri, bronkospasme, pengsan.

Sebelumnya, urtikaria diklasifikasikan sebagai 2 - mastositosis, vaskulitis urtikaria, urtikaria selesema keluarga, sindrom berkaitan cryopyrin (SAR), sindrom Gleich, sindrom Schnitzler, angioedema nonhistaminergik.

Diagnostik

Diagnosis urtikaria merangkumi jenis pemeriksaan berikut:

  • Pemeriksaan visual, mengambil anamnesis;
  • Analisis darah umum;
  • Kimia darah;
  • Analisis air kencing umum;
  • Sekiranya anda mengesyaki alahan penyakit ini, ujian alergi dilakukan;
  • Menjalankan ujian provokatif;
  • Ujian darah untuk imunoglobulin E (IgE);
  • Ujian kulit atau aplikasi (Ujian tampalan).

Kaedah diagnostik tambahan

Penilaian aktiviti urtikaria (Skor Aktiviti Urtikaria 7, "UAS7"). Ia digunakan untuk menilai keparahan penyakit, dan juga untuk memantau keberkesanan terapi yang ditetapkan. Berdasarkan skor setiap hari selama 7 hari mengikut jadual berikut. Setelah semua titik dijumlahkan dan tahap urtikaria ditentukan.

Keputusan:

  • 0 mata - tidak ada lepuh atau gatal;
  • 1-6 mata - penyakit ini dikawal dengan baik;
  • 7-15 mata - penyakit ringan;
  • 16-27 mata - urtikaria sederhana;
  • 28-42 mata - penyakit yang teruk.

Rawatan urtikaria

Bagaimana gatal-gatal dirawat? Rawatan untuk urtikaria termasuk:
Pertama sekali - penghapusan alergen dari perut dan usus menggunakan enterosorben seperti gel Enterosgel.

Gel tepu dengan air membersihkan lembut membran mukus dari alergen. Enterosgel tidak melekat pada membran mukus, tetapi menyelimutkan dan mendorong pemulihan dengan lembut.
Alergen yang terkumpul disimpan dengan selamat dalam struktur gel pada gel dan dikeluarkan dari badan.

Penyerap serbuk lain mempunyai zarah-zarah kecil yang, seperti debu, menjadi tersumbat di dinding dinding usus, mencederakan dan mencegah pemulihan selaput lendir.

Oleh itu, enterosorbent gel enterosgel adalah pilihan yang tepat untuk alahan pada orang dewasa dan kanak-kanak dari hari pertama kehidupan..

Di samping itu, rawatan urtikaria terdiri daripada:

1. Pengecualian kemungkinan faktor patogenik;
2. Rawatan perubatan;
3. Diet
4. Rawatan fisioterapi.

Semua kaedah rawatan ditujukan terutamanya untuk menghentikan manifestasi simptom demam jelatang, setelah itu tubuh secara bebas mengatasi akibatnya.

1. Pengecualian sebab

Penghapusan penyebab urtikaria, serta pencetus (faktor) yang menyumbang kepada perkembangannya, dalam banyak kes menyebabkan hilangnya ruam gatal dalam beberapa hari.

1.1. Semasa tempoh penyakit, elakkan:

  • mengambil ubat - terutamanya NSAID anti-radang ("Aspirin", "Nimesil", "Ibuprofen", "Nurofen"), "Codeine", perencat enzim penukar angiotensin, antibiotik ("Tetrasiklin");
  • bersentuhan dengan sejuk, panas, sinar UV, hipotermia atau terlalu panas badan;
  • memakai kain tiruan;
  • penggunaan makanan yang sangat alergen - strawberi, kacang, madu, coklat, tomato, buah sitrus;
  • tekanan.

1.2. Penjagaan badan khas

Untuk mengelakkan komplikasi, peraturan penjagaan badan berikut disarankan:

  • Basuh hanya dengan air suam - jangan sekali-kali panas. Ini juga berlaku untuk mencuci tangan secara rutin;
  • Sebagai bahan pencuci, gunakan hanya bahan yang mempunyai kesan ringan - sabun dan gel mandi dengan kesan pelembap;
  • Anda hanya boleh mengelap badan dengan tuala lembut;
  • Pada pakaian, utamakan kain kapas semula jadi;
  • Elakkan sentuhan kulit secara langsung dengan cahaya matahari langsung, hipotermia atau terlalu panas badan.

2. Rawatan ubat

Rawatan urtikaria akut terutama disebabkan oleh - menghilangkan punca ruam dan, jika perlu, mengambil antihistamin (Loratadin, Fexofenadine, Cetirizine, Eden)

Rawatan urtikaria kronik mengikut arahan "EAACI / GA2 LEN / EDF / WAO" (2016), selain menghilangkan sumber penyakit, juga terdiri dari 4 langkah:

1. Mengambil antihistamin yang bertujuan untuk menyekat reseptor H1-histamin - Loratadin, Fexofenadine, Cetirizine, dalam dos harian standard.

2. Peningkatan dos harian penyekat reseptor H1-histamin dengan keparahan penyakit yang kuat, atau jika perjalanannya berterusan untuk waktu yang lama sebanyak 3-4 kali.

3. Penerimaan antibodi monoklonal terhadap imunoglobulin E (IgE) - omalizumab ("Xolar").

4. Mengambil imunosupresan - "Cyclosporin A".

Secara amnya, rawatan untuk urtikaria mungkin merangkumi ubat berikut.

2.1. Antihistamin

Antihistamin (AGP) digunakan untuk menyekat histamin, mediator alergi utama, yang, apabila terdedah kepada faktor patogen, menjadi aktif dan menyebabkan sejumlah gejala penyakit - ruam, edema, kekejangan, dll. AGP wujud selama dua generasi.

AGP generasi pertama ("Hydroxyzin", "Diphenhydramine", "Tavegil", "Diphenhydramine") - menyekat reseptor histamin pusat dan periferal H1. Mereka mempunyai kesan penenang yang ketara.

AGP generasi kedua ("Loratadin", "Desloratadin", "Claritin", "Cetirizine") - secara selektif menyekat hanya reseptor histamin H1 periferal. Kelebihannya adalah kesan penenang dan antikolinergik yang kurang ketara.

Pertama sekali, antihistamin generasi kedua diresepkan, namun, sekiranya tidak ada keberkesanan, doktor mungkin menetapkan - penghalang reseptor histamin H2, atau kombinasi antihistamin generasi pertama dan 2, misalnya - "Hydroxyzine" + "Cimetidine".

2.2. Antibodi monoklonal terhadap IgE

Dalam patogenesis demam jelatang, imunoglobulin E (IgE) bebas memainkan peranan penting, yang apabila bersentuhan dengan alergen, bersentuhan dengan sel mast dan basofil, mendorong pembebasan histamin, heparin, serotonin dan faktor vasoaktif lain. Untuk mengelakkan proses ini, antibodi anti-IgE monoklonal digunakan. Hasilnya adalah penurunan ruam berulang, gatal-gatal, penampilan angioedema untuk waktu yang lama.

Perlu juga diperhatikan bahawa kumpulan ubat ini digunakan sekiranya tidak berkesan antihistamin terhadap urtikaria..

Antara antibodi monoklonal yang mengikat "IgE" bebas boleh dibezakan - "Omalizumab" ("Xolar").

By the way, dana ini digunakan dalam rawatan asma bronkial..

2.3. Ubat hormon

Glukokortikoid hanya digunakan untuk penyakit teruk, edema Quincke, tidak ada kontraindikasi, dan juga terutamanya untuk urtikaria kronik.

Antara kesan sampingan penggunaan GC diperhatikan - peningkatan berat badan, hiperglikemia, disfungsi pengeluaran hormon oleh kelenjar adrenal, osteoporosis dan lain-lain..

Antara ubat hormon yang popular ialah - "Prednisolone", "Dexamethasone", "Methylprednisolone".

2.4. Ubat anti-radang

Kumpulan ubat ini digunakan untuk menekan enzim yang terlibat dalam pengembangan dermatitis, dan juga untuk menghalang degranulasi sel mast. Pilihan ubat bergantung pada bentuk urtikaria dan kehadiran kontraindikasi. Antara ubat-ubatan tersebut adalah:

  • "Hydroxychloroquine" - menekan T-limfosit, juga digunakan dalam rawatan malaria.
  • "Dapsone" - mempunyai kesan imunosupresif. Ia digunakan untuk bentuk urtikaria yang tahan api, serta pengembangan dermatitis herpetiformis. Kontraindikasi pada anemia.
  • "Sulfasalazine" - digunakan dalam kasus di mana pesakit mengalami anemia, dan ada kontraindikasi untuk mengambil dapsone.

2.5. Kaedah lain

Antagonis reseptor leukotrien - digunakan untuk mengikat leukotrien yang dilepaskan oleh sel mast bersama dengan histamin sebagai reaksi alergi terhadap ubat anti-radang bukan steroid (NSAID). Sebenarnya, dengan urtikaria yang disebabkan oleh NSAID, ubat ini digunakan. Antara antagonis reseptor leukotriena dapat dibezakan - "Zafirlukast", "Montelukast".

Imunosupresan - digunakan terakhir jika semua ubat sebelumnya tidak membawa kepada hasil yang diinginkan atau penyakitnya sukar. Antara ubat-ubatan tersebut adalah - "Cyclosporin", "Sirolimus", "Tacrolimus".

Ejen detoksifikasi - digunakan untuk reaksi alergi terhadap makanan, iaitu untuk penghapusan alergen yang lebih cepat dari badan. Antara kaedahnya ialah - penggunaan enterosorben ("Enterosgel", "Atoxil", "Polysorb"), minum banyak cecair dan lavage gastrik.

Ejen hiposensitif - "Kalsium glukonat", "Kalsium klorida", "Natrium tiosulfat", vitamin.

3. Diet untuk urtikaria

Pemakanan khas untuk urtikaria bertujuan mencegah penyakit yang memburuk, kambuhannya, dan juga meningkatkan kualiti hidup pesakit.

Apa yang anda boleh makan: produk tenusu semula jadi, sejumlah kecil daging tanpa lemak, produk tepung tanpa komponen telur yang termasuk dalam komposisi mereka, mentega, minyak sayuran yang sejuk, bawang, air mineral, teh, kopi

Apa yang tidak boleh dimakan: makanan dengan pengawet dan pewarna, makanan tinggi histamin, keju keras, sosis, ikan berlemak, tomat, paprika, kacang polong, bayam, zaitun, cendawan, sauerkraut, coklat, rempah, minuman beralkohol, jus buah.

Dan jangan lupa melihat tarikh luput makanan.!

Rawatan di rumah untuk urtikaria

Oat. Tuangkan 1 sudu besar. sesudu oat dengan segelas air mendidih, tutup dan sisihkan hingga sejuk dan masukkan selama 45 minit. Sapukan gruel yang dihasilkan pada kulit yang jengkel. Oat mempunyai kesan antispasmodik dan anti-alergi yang sangat baik.

Selasih dan aloe. Kisar 10-15 daun selasih yang baru dicuci, serta beberapa daun lidah buaya, hingga pulpa. Jangan campurkan tanaman ini. Lubricate lepuh setiap hari secara bergantian - 1 hari dengan kemangi, satu lagi dengan aloe, dan sekali lagi dengan selasih.

Kunyit. Rempah ini terkenal sejak zaman kuno kerana kesan imunomodulasi. Larutkan 1 sudu teh kunyit dalam segelas air atau susu. Minum 2-3 gelas minuman ini sehari, yang juga boleh digunakan untuk membersihkan badan, untuk melawan penyakit Alzheimer.

Urutannya. Tuangkan 150 g rumput dalam rangkaian 2 liter air dan bakar. Didihkan, rebus selama 5 minit lagi, tutup dan sisihkan selama 45 minit untuk meresap dan sejuk. Terikan kuahnya dan tuangkan ke dalam tab mandi air suam. Pengecualian adalah bentuk demam jelatang dalam air. Dan ingat untuk mengelakkan sentuhan dengan air panas.

Pencegahan urtikaria

Pencegahan urtikaria merangkumi:

  • Elakkan bersentuhan dengan alergen;
  • Mencegah peralihan pelbagai penyakit ke bentuk kronik, berjumpa doktor tepat pada masanya;
  • Jangan biarkan penyakit berjangkit sendiri - karies, bisul, penyakit THT, dan lain-lain;
  • Perhatikan menjaga kesihatan hati, yang merupakan sejenis penyaring badan terhadap faktor-faktor buruk, termasuk. membuang bahan toksik dari badan.
  • Beri keutamaan kepada makanan yang diperkaya dengan vitamin dan mineral, terutamanya semasa kehamilan;
  • Elakkan tekanan, atau belajar mengatasinya;
  • Perhatikan cara kerja / rehat, tidur, cukup tidur;
  • Pada pakaian, utamakan kain semula jadi.

Doktor mana yang harus dihubungi?

Video

Sumber:

1. "Imunologi dan Alergologi Klinikal". Pengarang: D. Adelman, T. Fisher, G. Lawlor Jr. Ed. "Berlatih", Moscow, 2000.

2. "Garis panduan klinikal Persekutuan Persatuan Alergologi dan Imunologi Klinik Rusia (RAAKI)" untuk diagnosis dan rawatan urtikaria, yang diterbitkan dalam Jurnal Alergologi Rusia, No..

Penyebab urtikaria pada orang dewasa, kaedah rawatan dan pencegahan

Urtikaria adalah keadaan yang menyebabkan ruam dan gatal. Bentuk ringannya cepat berlalu, tetapi bentuknya yang teruk boleh mengalami komplikasi. Urtikaria alergi juga disebut urtikaria. Selalunya, ia mempengaruhi separuh manusia yang indah. Ini disebabkan oleh ciri-ciri hormon badan wanita. Rawatan untuk urtikaria termasuk minum ubat, menggunakan salap, dan menggunakan ubat-ubatan rakyat. Penyakit ini mendapat namanya akibat ruam, yang menyerupai luka bakar jelatang. 1 dari 5 orang mengalami simptom.

Punca berlakunya

Penyebab utama urtikaria:

  • pencemaran alam sekitar;
  • pemakanan yang tidak betul;
  • tidak mematuhi rutin harian.

Jangan berfikir bahawa penyakit seperti urtikaria hanya berlaku akibat reaksi alergi - ia juga boleh mempunyai asal toksik.

Pendedahan kepada alergen

Urtikaria makanan boleh berlaku setelah memakan alergen yang diketahui seperti kacang, susu, beri merah dan buah-buahan. Dalam kes ini, nasihat utama mengenai cara menghilangkan gatal-gatal adalah penolakan sepenuhnya terhadap makanan ini. Juga, serbuk sari, bulu, bulu haiwan boleh bertindak sebagai alergen. Dalam beberapa kes, seseorang bertindak balas terhadap ubat. Urtikaria ubat mungkin muncul.

Jangkitan bakteria

Pelbagai jangkitan, penyakit organ, tumor boleh memprovokasi urtikaria berulang kronik. Untuk mencegah perkembangan penyakit, perlu merawat karies, gastritis, bisul tepat pada masanya.

Ubat-ubatan

Ubat adalah salah satu penyebab urtikaria pada orang dewasa. Dalam kes ini, ruam mungkin muncul walaupun beberapa minggu selepas rawatan. Perkembangan urtikaria dipengaruhi oleh pekerja kumpulan ubat:

  • penisilin;
  • polimisin;
  • tetrasiklin;
  • cephalosporins.

Juga, urtikaria boleh muncul dari ubat-ubatan seperti Aspirin dan Indomethacin.

Gejala penyakit

Pertimbangkan seperti apa urtikaria pada orang dewasa. Pertama, ruam dalam bentuk lepuh muncul di tubuh manusia. Mereka datang dalam pelbagai saiz dan boleh bergabung antara satu sama lain. Ruam berkembang dengan cepat, dalam beberapa minit. Urtikaria berbahaya kerana lepuh dapat muncul pada selaput lendir, yang akan menyebabkan kesukaran bernafas, mual dan muntah..

Kedua, apabila menggambarkan ruam dengan urtikaria, gatal-gatal yang teruk disebutkan. Ia tidak menyebabkan rasa sakit atau bengkak. Walaupun dalam beberapa kes urtikaria merebak ke seluruh badan, ia hilang sepenuhnya selepas rawatan tanpa meninggalkan kesan.

Sekiranya anda mengenal pasti faktor penyebab urtikaria tepat pada waktunya, anda boleh menyingkirkannya secepat mungkin..

Pengelasan

Gatal-gatal pada orang dewasa boleh berlaku akibat pengambilan alergen atau selepas bersentuhan dengannya. Kadang kala tekanan mekanikal adalah penyebabnya..

Bentuk penyakit

Terdapat beberapa bentuk penyakit ini:

  • Tajam. Gejala urtikaria dalam kes ini muncul secara tiba-tiba dan berterusan tidak lebih dari 45 hari.
  • Kronik. Gejala urtikaria berlaku sekejap-sekejap. Terdapat eksaserbasi dan tahap pengampunan. Bentuk penyakit kronik didiagnosis jika urtikaria tidak hilang untuk masa yang lama.
  • Kambuh kronik. Dalam kes ini, alergi urtikaria berlaku kerana penyakit laten. Tanda-tanda urtikaria seperti pada orang dewasa adalah sakit kepala, demam, masalah tidur, sakit yang tidak menyenangkan pada sendi.
  • Urtikaria idiopatik kronik. Ia muncul kerana gangguan autoimun. Tubuh mula merasakan tisu-tisu sendiri sebagai bermusuhan.
  • Urtikaria gergasi. Kulit menjadi pucat atau merah jambu. Angioedema muncul. Urtikaria gergasi boleh berterusan selama berhari-hari.

Ruam di lokasi penyetempatan

Urtikaria akut dan jenis urtikaria lain dapat menampakkan diri di mana sahaja di badan. Selalunya ia menyerang anggota badan dan belakang seseorang. Dengan alahan makanan, ruam mungkin muncul di wajah. Kemungkinan pembengkakan bibir, kelopak mata dan tekak.

Jenis penyakit

Terdapat pelbagai jenis gatal-gatal. Dalam beberapa kes, penyakit ini berkembang kerana kelainan pada sistem kekebalan tubuh, sementara yang lain makanan atau ubat-ubatan mempengaruhi penyakit ini. Juga, gatal-gatal pada orang dewasa boleh berkembang di bawah pengaruh faktor fizikal seperti matahari, sejuk, air, dan banyak lagi..

Alahan

Reaksi alergi yang menyerupai gatal-gatal boleh berlaku setelah minum ubat, makan makanan, atau menggunakan kosmetik. Mempunyai bentuk yang tajam. Selalunya mempengaruhi orang yang mempunyai keturunan alergi. Ujian alergi positif, rawatan tepat pada masanya memberi kesan positif.

Rawatan untuk urtikaria alergi adalah penggunaan antihistamin generasi ke-2 dan ke-3. Mereka memberikan hasil yang lemah hanya dalam bentuk kronik. Dalam kes ini, perlu untuk merawat urtikaria alergi dengan penstabil membran basofil dan antagonis kalsium.

Urtikaria alahan pada orang dewasa sangat jarang berlaku.

Makanan

Makanan dalam kes ini menimbulkan manifestasi akut penyakit ini. Sekiranya anda tidak mengikuti diet hypoallergenic untuk gatal-gatal, ia boleh menyebabkan pemburukan. Harus diingat bahawa produk makanan tidak menyebabkan bentuk penyakit kronik, tubuh bertindak balas terhadap mereka dengan tajam setiap kali.

Adalah dipercayai bahawa urtikaria menyebar dari ibu ke anak, tetapi sebenarnya tidak..

Dermografi

Urtikaria dermografi terbentuk kerana tindakan mekanikal pada kulit. Pada mulanya, seseorang mengalami gatal di tapak lesi, selepas itu edema muncul. Urtikaria dermografi berlaku dengan cepat dan hilang setelah beberapa saat. Kebanyakannya tidak memerlukan rawatan. Dalam kes urtikaria dermografi yang teruk, antihistamin digunakan semasa terapi.

Doktor menyedari bahawa kadang-kadang tekanan, gangguan endokrin dan penyakit virus menjadi penyebab urtikaria dermografi..

Urtikaria dermografi mempunyai jenis ruam linear. Selalunya disebabkan oleh menggosok leher dengan kolar baju atau tali pinggang yang terlalu ketat. Pandangan dibahagikan kepada dermografisme segera dan tertunda. Dalam kes pertama, lepuh muncul dengan segera, pada yang kedua - setelah kerengsaan kulit yang berpanjangan.

Urtikaria dermografi juga boleh gatal. Gatal menjadi sangat teruk pada waktu malam..

Psikogenik

Ia muncul kerana rangsangan serat saraf. Gatal-gatal jenis ini boleh disebabkan oleh peluh, demam tinggi, mandi air panas, tekanan jiwa dan tekanan. Urtikaria psikogenik pada orang dewasa kelihatan seperti ruam bintik-bintik kecil di badan.

Papular

Urtikaria papular muncul selepas gigitan serangga. Ia menampakkan diri dalam bentuk nodul - papula. Urtikaria papular pada badan semestinya membimbangkan, kerana terdapat kemungkinan besar untuk mengembangkan edema Quincke.

Ubat

Urtikaria selepas antibiotik berlaku kerana overdosis atau gabungan beberapa ubat sekaligus. Urtikaria ubat juga boleh berlaku kerana penggunaan minuman beralkohol dan ubat secara serentak. Meningkatkan risiko menghidap penyakit, metabolisme yang perlahan, kekurangan buah pinggang dan hepatik.

Idiopatik

Urtikaria idiopatik sering berlaku tanpa sebab yang jelas. Ia juga disebut kronik.

Urtikaria idiopatik berlangsung selama 6 bulan. Ini adalah penyakit kulit yang paling biasa. Bentuk kroniknya boleh bertahan hingga 5 tahun..

Urtikaria idiopatik menampakkan dirinya sebagai lepuh dengan pelbagai bentuk. Dalam bentuk akut, ruam lebih banyak daripada yang kronik. Semasa eksaserbasi, urtikaria idiopatik menampakkan dirinya sebagai peningkatan suhu yang sedikit. Kelemahan, loya, dan gangguan najis mungkin muncul. Komplikasi oleh urtikaria idiopatik oleh pigmentasi dan penebalan kulit.

Sejuk

Berlaku selepas terdedah kepada suhu rendah. Ia menampakkan diri setelah beberapa minit terdedah kepada fros atau air sejuk. Boleh berlaku walaupun selepas minum minuman ais. Ia menampakkan dirinya sebagai ruam, kemerahan dan gatal. Apabila orang itu kembali ke kehangatan, gejala hilang..

Keterukan penyakit bergantung kepada kekebalan seseorang.

Termal

Ia berkembang akibat pendedahan berpanjangan terhadap suhu tinggi pada badan. Ruam dengan urtikaria berlaku selepas 4 jam. Selain itu, seseorang mungkin mengalami kelemahan, sakit kepala. Dia risau akan pening dan loya..

Cerah

Urtikaria suria memanifestasikan dirinya sebagai ruam pada pelbagai bahagian badan. Boleh menyebabkan degupan jantung tidak teratur. Perkara pertama yang harus dilakukan dengan alahan matahari adalah masuk ke tempat teduh..

Pendedahan yang lama terhadap cahaya matahari boleh menyebabkan kejutan anaphylactic.

Tanda-tanda alergi matahari pada orang dewasa termasuk ruam dan lepuh. Lebih kerap mempengaruhi wanita. Ruam muncul selepas 15 minit terdedah kepada cahaya matahari langsung.

Bergetar

Dalam kes ini, penyakit ini boleh diturunkan atau diturunkan. Dibentuk sebagai hasil daripada kerosakan sel mast. Ruam kulit muncul beberapa jam setelah terdedah kepada getaran dan mungkin berterusan sepanjang hari.

Mekanikal

Urtikaria mekanikal berlaku apabila alergen terkena kulit. Geseran atau perasan juga boleh menjengkelkan..

Urtikaria mekanikal juga mungkin berwarna putih. Jalur putih kekal.

Bagaimana cara menyembuhkan gatal-gatal dalam kes ini? Anda tidak perlu melakukan apa-apa, lama-kelamaan ia akan hilang dengan sendirinya. Tablet pada orang dewasa untuk urtikaria hanya digunakan dalam kes yang teruk. Semasa memberikan pertolongan cemas, anda mesti melampirkan kiub ais atau rebusan chamomile. Sekiranya urtikaria tidak hilang dalam jangka masa yang lama, anda perlu menghubungi ambulans..

Urtikaria ini pada orang dewasa tidak menular..

Umum

Urtikaria umum berbahaya kerana boleh menimbulkan edema Quincke. Ia boleh muncul sebagai penyakit bebas atau gejala penyakit. Urtikaria umum disebabkan oleh reaksi terhadap makanan, ubat-ubatan, gigitan serangga, dan banyak faktor lain.

Dalam 75% kes, urtikaria umum berlaku dalam bentuk akut. Tempohnya adalah satu setengah bulan.

Adrenergik

Ruam muncul di tubuh manusia setelah mengalami tekanan. Adrenalin dilepaskan ke dalam badan, yang memprovokasi perkembangan gejala reaksi alergi. Bentuk papula khusus pada badan. Mereka mempunyai pelek putih di sepanjang tepi. Penyakit ini sangat jarang berlaku..

Cara merawat urtikaria dalam kes ini, hanya doktor yang akan memberitahu.

Autoimun

Urtikaria autoimun sering berlaku pada orang dengan penyakit tiroid. Tubuh menganggap selnya sebagai orang asing dan mula menyerangnya. Penggunaan antihistamin tidak banyak memberi kesan.

Urtikaria autoimun lebih teruk dan berpanjangan.

Urtikaria autoimun menampakkan dirinya sebagai lepuh yang boleh menyatu. Faktor pemakanan, fizikal dan psikogenik boleh menimbulkan komplikasi..

Hubungi

Urtikaria kontak berlaku selepas terdedah kepada alergen. Ia mempunyai ciri letusan dan gatal edematous..

Penyakit ini dijangkiti sekurang-kurangnya sekali oleh 20% populasi. Urtikaria kontak mudah didiagnosis dan dirawat.

Urtikaria hubungi mempunyai beberapa peringkat kursus. Pertama, ruam muncul, kemudian edema. Lama kelamaan, terdapat komplikasi dalam bentuk reaksi asma dan anafilaksis.

Urtikaria kontak mungkin muncul kerana pelbagai faktor..

Akuagenik

Spesies yang sangat jarang berlaku. Berlaku selepas bersentuhan dengan air. Dalam patologi ini, mineral yang dilarutkan dalam air bertindak sebagai alergen. Penyakit ini menampakkan dirinya sebagai ruam dalam bentuk lepuh kecil. Tanya ahli alahan anda bagaimana merawat gatal-gatal.

Kolinergik

Urtikaria kolinergik disebabkan oleh pembebasan neurotransmitter. Dalam kes ini, penyerakan gelembung merah jambu diperhatikan di seluruh badan. Mereka biasanya muncul setelah mengunjungi rumah mandian, tekanan dan tekanan fizikal yang berat. Orang itu juga mempunyai masalah pernafasan, kelemahan. Urtikaria kolinergik biasanya timbul sebagai ruam pada leher, dada, dan lengan. Gejala boleh berterusan sehingga beberapa jam.

Selalunya, urtikaria kolinergik berlaku pada orang yang mempunyai kecenderungan alergi. Ia menyertai gastritis, hepatitis dan penyakit lain dari saluran gastrousus (GIT). Oleh kerana urtikaria kolinergik dapat terjadi pada beberapa anggota keluarga sekaligus, doktor mengesyaki sifat genetik penyakit ini.

Urtikaria kolinergik terutamanya mempengaruhi golongan muda berusia 15-25 tahun.

Mastositosis

Salah satu jenis mastositosis adalah urtikaria pigmentosa. Ia berlaku lebih kerap pada kanak-kanak dan mempunyai prognosis yang baik. Pada orang dewasa, urtikaria pigmentosa dapat bertahan selama bertahun-tahun..

Urtikaria pigmentosa muncul kerana fungsi perlindungan sel mast. Mereka menumpuk di badan, menyebabkan ruam. Urtikaria pigmentosa menampakkan dirinya sebagai ruam merah-coklat.

Urtikaria pigmentosa kerana pendedahan kepada kedua-dua faktor imun dan bukan imun. Tubuh dapat bertindak balas terhadap tekanan, tekanan atau perubahan iklim.

Berulang kali

Urtikaria berulang muncul dengan lepuh merah jambu dan gatal-gatal. Ruam muncul dengan cepat dan segera hilang. Tetapi ia berlaku secara berterusan, yang menyebabkan keletihan dan insomnia manusia..

Urtikaria berulang disertai dengan kehilangan selera makan dan demam.

Pada orang dewasa, urtikaria berulang berlaku kerana kecenderungan keturunan. Ia terbahagi kepada dua jenis utama - alergi dan alahan semu.

Diagnosis penyakit pada orang dewasa

Oleh kerana terdapat banyak jenis urtikaria, ini menyukarkan diagnosis penyakit ini. Oleh itu, pelbagai kajian diperlukan. Diagnosis urtikaria termasuk:

  • Analisis umum air kencing dan darah. Ia membantu menentukan keparahan penyakit.
  • Kimia darah. Menunjukkan organ mana yang terlibat dalam proses tersebut.

Sebelum merawat gatal-gatal, ujian hormon tiroid juga ditetapkan. Tinja diperiksa untuk disbiosis dan parasit, darah diperiksa untuk jangkitan. Tanaman hidung dan tekak mereka diambil, ujian reumatik dilakukan.

Diagnosis urtikaria juga merangkumi ultrasound sendi dan kelenjar tiroid.

Berapa lama penyakit ini berlanjutan

Berapa lama urtikaria berlangsung pada orang dewasa? Ia boleh berubah dari beberapa hari hingga beberapa tahun. Berapa lama urtikaria akan berlalu pada orang dewasa bergantung pada jenis dan imuniti kulitnya..

Urtikaria akut paling kerap hilang dalam beberapa hari. Sekiranya ruam dipicu oleh alergen makanan, membuangnya dari diet akan menyebabkan ruam hilang setelah beberapa jam..

Rawatan urtikaria pada orang dewasa

Rawatan untuk sebarang jenis urtikaria pada orang dewasa bermula dengan pengecualian hubungan dengan alergen. Ia bukan sahaja dikeluarkan dari orang itu, tetapi juga dikeluarkan dari badan. Pesakit dicuci perut dan hidung, ditanamkan di mata dengan masin, disarankan untuk mandi.

Untuk menyembuhkan urtikaria sekali dan selamanya, terapi ASIT digunakan. Dengan teknik ini, pesakit secara beransur-ansur disuntik dengan alergen. Ini adalah bagaimana badan terbiasa dengannya dan berhenti bertindak balas dari masa ke masa..

Juga, pada orang dewasa, urtikaria dirawat dengan bantuan ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat. Mereka membantu dengan cepat menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan..

Rawatan urtikaria kolinergik di hospital diperlukan untuk edema tekak, detasmen lapisan atas dermis.

Pertolongan cemas

Semasa memberi pertolongan cemas untuk urtikaria, anda perlu menggunakan salap antihistamin pada kulit. Ini akan melegakan gatal. Menggaru lepuh tidak berbaloi, kerana ini akan menimbulkan kesakitan..

Penjagaan kecemasan untuk urtikaria diperlukan sekiranya edema Quincke, ketika kerongkong seseorang mula membengkak dan dia tidak dapat bernafas.

Terapi ubat

Biasanya, mereka mula merawat urtikaria:

  • Antihistamin. Mereka membantu melegakan gatal.
  • Imunosupresan. Mengurangkan tindak balas imun terhadap alergen.
  • Glukokortikoid. Ini adalah ubat hormon yang melegakan gejala urtikaria pada orang dewasa..
  • Imunoglobulin.

Plasmapheresis boleh digunakan untuk merawat urtikaria kronik. Dengan pertolongannya, darah disucikan dari antigen dan antibodi..

Urtikaria terutamanya dirawat dengan antihistamin generasi pertama dan ke-2. Pastikan anda memperhatikan keparahan penyakit. Dalam bentuk kompleks, glukokortikosteroid diresepkan. Hasil yang baik diberikan oleh Prednisolone untuk urtikaria.

Dalam bentuk kronik, rawatan urtikaria memerlukan peningkatan dos antihistamin generasi ke-2. Dos ubat ditetapkan oleh doktor. Pil urtikaria dapat menghilangkan rasa gatal dalam 10 hingga 24 jam.

Salap hives juga digunakan. Biasanya Fenistil, Gistan, Hydrocortisone, Advantan digunakan. Ubat urtikaria berkrim yang melekat kuat pada kulit, menyerap secara perlahan, secara beransur-ansur menenangkannya.

Penting untuk diingat! Ubat untuk urtikaria hanya akan membawa kesan sementara, anda boleh menyingkirkannya selamanya hanya dengan menghilangkan alergen dari hidup anda.

Juga, dalam rawatan urtikaria pada orang dewasa, Suprastin digunakan. Untuk menyesuaikan tekanan, larutan garam disuntikkan secara intravena, ketika kejang muncul, Diazepam atau Relanium digunakan.

Ubat tradisional

Mengubati urtikaria di rumah termasuk menggunakan ubat-ubatan rakyat. Hasil yang baik diberikan dengan merebus jelatang, akar calamus, infus herba.

Penting untuk diingat bahawa rawatan dengan ubat-ubatan rakyat untuk urtikaria mesti diselaraskan dengan doktor anda..

Ubat-ubatan rakyat boleh digunakan sebagai pertolongan pertama untuk gatal-gatal. Mereka tidak akan dapat menghilangkan penyakit ini sepenuhnya. Contohnya, mandi garam laut akan membantu melegakan gatal sebentar. Selepas itu, sedikit kosmetik tidak berbau mesti disapu pada badan. Ia akan mewujudkan penghalang lemak dan melegakan gatal.

Ciri-ciri kuasa

Urtikaria akut dirawat dengan penyesuaian makanan. Diet urtikaria termasuk makan makanan yang dibenarkan sahaja. Diet hypoallergenic untuk urtikaria pada orang dewasa ditetapkan oleh doktor.

Biasanya, diet untuk urtikaria pada orang dewasa merangkumi:

  • semua jenis bijirin, kecuali semolina;
  • produk susu yang ditapai semula jadi;
  • sayur-sayuran, epal hijau dan pir;
  • roti bijirin;
  • daging pemakanan.

Ini adalah makanan yang dibenarkan dimakan dengan urtikaria, selebihnya harus dibuang..

Adakah penyakit kulit berbahaya semasa mengandung

Gatal-gatal semasa kehamilan adalah perkara biasa. Terutama jika ibu mengandung mempunyai kecenderungan keturunan. Urtikaria pada wanita hamil tidak berbahaya bagi anak dan ibu, tetapi boleh menjadi sangat tidak selesa.

Semasa mengandung, gatal-gatal boleh menjadi reaksi terhadap kosmetik, makanan, atau bahan kimia. Oleh kerana ibu mengandung mempunyai tahap estrogen yang meningkat di dalam badan, alahannya bertambah dengan lebih agresif.

Seorang doktor merawat urtikaria pada wanita hamil. Dilarang mengambil ubat sendiri..

Wanita hamil disarankan untuk mengkaji semula pemakanan untuk urtikaria. Hanya makanan yang dibenarkan boleh dimakan. Sekiranya anda tidak mengikuti diet untuk urtikaria, ia boleh dipindahkan ke bentuk kronik, yang tidak dapat diatasi hingga kelahirannya sendiri..

Langkah pencegahan

Untuk tidak mengubati urtikaria alergi selepas itu, hubungan dengan alergen yang diduga mesti dikecualikan. Doktor mengesyorkan menghilangkan bahan makanan yang boleh menimbulkan reaksi alergi silang. Senarai itu merangkumi bijirin, makanan laut dan beri.

Ia juga perlu untuk merawat penyakit gastrousus pada waktunya. Salah satu sebab mengapa terdapat reaksi dalam bentuk urtikaria adalah sembelit dan najis longgar. Urtikaria juga mungkin muncul dari antibiotik. Oleh itu, tidak boleh melebihi dosnya..

Kadang-kadang penampilan urtikaria dipengaruhi oleh psikosomatik, jadi penting untuk mengelakkan tekanan dari pengalaman lain. Sekiranya terdapat peningkatan emosi, anda harus berjumpa doktor.

Soalan Lazim

Bolehkah konflik Rh pada wanita hamil memprovokasi urtikaria??

Ya. Ini mengurangkan imuniti ibu. Sekiranya anda menemui urtikaria alergi akut, anda harus berjumpa doktor. Ia boleh menjadi penyebab perkembangan rubella atau penyakit dermatologi lain pada janin..

Adakah urtikaria berjangkit?

Ramai orang berminat dengan gatal-gatal atau tidak, kerana hari ini ia adalah penyakit yang agak biasa. Patologi ini tidak berjangkit. Gatal-gatal tidak tersebar dari orang ke orang, walaupun dengan hubungan rapat.

Dalam kes di mana reaksi alergi disebabkan oleh jangkitan, orang lain mungkin dijangkiti. Urtikaria mungkin telah menular kepada orang lain, kerana gejala serupa akan muncul. Sebenarnya, urtikaria tidak berjangkit. Ruam dalam kes ini adalah gejala penyakit, bukan reaksi alergi..

Sebilangan orang berpendapat urtikaria menular semasa hamil. Tetapi ini juga salah tanggapan, kerana reaksi alergi tidak disebarkan dari ibu ke janin..

Apa yang boleh anda makan dengan urtikaria?

Dengan urtikaria, orang dewasa boleh makan makanan tanpa pewarna dan pengawet, mentega, yogurt, kefir, keju, daging rebus. Tuna yang dilarang, sauerkraut, rempah.

Adakah mungkin berenang dengan ruam?

Urtikaria akut dan jenis urtikaria lain bukan halangan untuk berenang. Hanya peraturan berikut yang harus dipatuhi:

  1. Air mestilah suam, tetapi tidak panas. Demam tinggi akan meningkatkan ruam.
  2. Semasa mandi, gunakan span busa lembut sahaja.
  3. Bahan pencuci yang digunakan mestilah bebas dari wangian dan bahan kimia lain.
  4. Urtikaria akut mempunyai gejala yang agak jelas, jadi mandi tidak boleh dilakukan lebih dari 5 minit. Dalam kes lain, anda boleh berada di dalam air kira-kira 15.
  5. Gunakan hanya tuala lembut selepas mandi.

Dilarang mandi jika terdapat abses. Dalam kes ini, anda hanya boleh menggunakan pancuran mandian cepat..

Adakah mungkin untuk menyembuhkan penyakit tanpa bantuan pakar?

Anda boleh menyingkirkan urtikaria di rumah hanya dengan tahap penyakit yang ringan. Dalam kes lain, nasihat pakar diperlukan. Hanya dia yang tahu bagaimana merawat urtikaria pada orang dewasa, dan akan menetapkan ubat yang diperlukan.

Urtikaria pada orang dewasa - faktor yang memprovokasi dan langkah-langkah rawatan

Gatal-gatal adalah perkara biasa pada orang dewasa. Masalah ini telah muncul sekurang-kurangnya sekali dalam 20% populasi dunia. Walaupun penyebab patologi mungkin berbeza-beza, gejala dan kaedah terapinya hampir sama. Seterusnya - mengenai manifestasi urtikaria yang berbeza pada orang dewasa, gambar gejala dan rawatan.

Foto Hives pada orang dewasa 8 keping dengan keterangan

Punca dan faktor memprovokasi urtikaria pada orang dewasa

Penyebab urtikaria pada orang dewasa berbeza-beza. Mengenal pasti faktor yang memprovokasi bukanlah tugas yang mudah bahkan bagi profesional yang berpengalaman..

Dalam kebanyakan keadaan, penyakit ini terbentuk berdasarkan salah satu patologi. Antaranya:

  • gangguan endokrin;
  • masalah dengan saluran gastrousus (terutamanya gastritis dan ulser dari pelbagai jenis);
  • Penyakit hepatik dan patologi pundi hempedu;
  • dysbiosis;
  • lupus erythematosus (dan penyakit sistemik lain);
  • tumor barah;
  • serangan parasit (penyebab biasa urtikaria pada orang dewasa);
  • tindak balas alahan badan terhadap komponen yang tidak dapat ditoleransi;
  • penyakit berjangkit maju (atau bakteria);
  • tekanan yang berpanjangan;
  • hipersensitiviti terhadap suhu tinggi dan rendah, serta cahaya matahari.

Di samping itu, dengan urtikaria pada orang dewasa, perjalanan darah dapat menjadi penyebab patologi..

Semua perkara di atas menimbulkan kelemahan dan kerosakan sistem imun. Akibatnya, tubuh tidak dapat menahan beban dan bereaksi terhadapnya dengan ruam dan bengkak..

Apa yang menyebabkan urtikaria pada orang dewasa tidak diketahui sepenuhnya sehingga kini. Walau bagaimanapun, dalam beberapa keadaan, alasannya adalah kerja imuniti..

Gejala urtikaria pada orang dewasa

Gejala urtikaria pada orang dewasa berbeza dengan jenis patologi. Walau bagaimanapun, mereka biasanya serupa..

Gejala umum adalah seperti berikut:

  • gatal yang sengit (muncul pertama kali);
  • pembengkakan kulit (anda dapat melihat foto urtikaria pada orang dewasa);
  • pembentukan lepuh merah jambu dan kemerahan pada kulit (rata dan garis besar tidak jelas, boleh berbeza ukurannya dan dilokalisasi pada bahagian tubuh yang berlainan);
  • kelemahan dan ketidakselesaan;
  • kenaikan suhu;
  • menggigil;
  • loya dan masalah dengan najis;
  • hiperemia.

Urtikaria seperti pada orang dewasa bergantung pada tahap, sifat dan lokasi penyakit:

  • Vaskulitis urtikaria. Keradangan dinding kapilari dan vaskular diperhatikan, yang keluar dalam bentuk lepuh tertentu. Gejala berterusan sehingga 5-6 hari. Selalunya menampakkan diri di wajah (gambar urtikaria pada orang dewasa di wajah berada di rangkaian).
  • Bentuk papular. Pembengkakan tisu diperhatikan. Pada kulit - hiperpigmentasi di kawasan lipatan. Lapisan epidermis luar menebal dan kasar. Foto urtikaria pada orang dewasa di badan dapat dilihat di rangkaian.
  • Urtikaria kolinergik. Ia muncul kerana pembebasan aktif neurotransmitter. Lepuh merah jambu terbentuk pada kulit di seluruh badan. Ia boleh muncul selepas tekanan dan aktiviti fizikal yang sengit. Gejala lain adalah sesak nafas, pernafasan berat, dan kelemahan umum.
  • Jenis akuagenik. Tindak balas alahan badan terhadap mineral di dalam air. Gelembung terbentuk di epidermis. Selalunya pada kaki. Foto urtikaria pada orang dewasa di kaki menunjukkan keadaan dengan jelas. Ia berlalu dengan cepat dan tidak membawa akibat yang serius.
  • Urtikaria adrenergik. Kejadian yang jarang berlaku. Sebabnya ialah tekanan. Jenis papula tertentu terbentuk di permukaan kulit.
  • Jenis kenalan. Sebabnya ialah hubungan dengan alergen. Lepuh merah jambu muncul di kulit, yang akhirnya bergabung menjadi satu kumpulan.
  • Demografik. Sebabnya adalah kesan luaran pada kulit. Ia muncul sebagai lepuh kemerahan atau garis lurus. Lebih kerap - di lengan dan belakang. Foto urtikaria pada orang dewasa di tangan juga terdapat di rangkaian.

Dalam beberapa kes, urtikaria mungkin rumit oleh gejala lain (kerana reaksi alergi yang teruk):

  • loya yang teruk;
  • mengembangkan pembengkakan muka dan leher;
  • perasaan kekurangan oksigen (mungkin disertai oleh edema Quincke);
  • kehilangan kesedaran atau pening kepala.

Dalam keadaan seperti ini, anda perlu segera menghubungi ambulans, dan pesakit harus diberi pertolongan cemas - untuk memperkenalkan agen anti-alergi seketika di dalam.

Juga, pesakit dapat menyikat formasi secara intensif. Ini penuh dengan jangkitan dan kemunculan patologi seperti furunculosis..

Rawatan urtikaria pada orang dewasa

Terapi itu kompleks. Inilah cara merawat urtikaria dewasa:

  1. Mengeluarkan alergen dari badan. Ini dapat dilakukan dengan membilas perut atau hidung, mandi dengan sejuk, menggunakan titisan mata, dll..
  2. Mengambil ubat. Set produk termasuk ubat anti-alergi dan tonik.
  3. Mengambil kompleks vitamin. Merupakan langkah tambahan untuk meningkatkan fungsi imun.
  4. Dengan penggunaan luaran. Pesakit diberi salap dan gel yang menenangkan kulit dan melawan keradangan (gambar gejala urtikaria pada orang dewasa menunjukkan keparahan keadaan).
  5. Resipi rakyat. Ini adalah langkah pilihan dan pilihan. Memerlukan rundingan terlebih dahulu dengan doktor.
  6. Pemilihan diet. Alergen dikecualikan dari menu. Lebih banyak sayur-sayuran dan protein ditambahkan ke dalam diet - untuk menguatkan sistem imun.

Di samping itu, terapi ASIT boleh diresepkan. Intinya adalah bahawa imuniti secara beransur-ansur "terbiasa" dengan alergen-patogen. Pesakit disuntik dengan ubat khas dengan kandungan alergen yang dapat diabaikan. Dengan berlalunya masa, tubuh terbiasa dan kecerahan reaksi terhadap provokator menurun, secara beransur-ansur memudar. Terapi dijalankan sebelum bersentuhan dengan alergen - kira-kira dua bulan.

Cara merawat urtikaria pada orang dewasa, hanya seorang doktor yang boleh mengatakan. Semua dana ditetapkan di hospital setelah mengkaji sifat penyakit ini.

Rawatan urtikaria pada orang dewasa dengan ubat

Rawatan urtikaria pada orang dewasa dengan ubat termasuk satu set ubat dari kumpulan berikut:

  • Antihistamin. Direka untuk menghilangkan rasa gatal dan melegakan keadaan pesakit. Ubat generasi baru tidak mempengaruhi sistem saraf pusat.
  • Imunosupresan. Melemahkan tindak balas imun yang terlalu kuat terhadap rangsangan.
  • Glukokortikoid. Ejen hormon melawan keradangan. Mereka dibezakan dengan kecekapan terbaik. Walau bagaimanapun, mereka mempunyai sejumlah kontraindikasi..
  • Ejen antiprurit. Biasanya - untuk kegunaan luaran. Terdapat salap yang menenangkan khas untuk urtikaria pada kulit pada orang dewasa.
  • Imunoglobulin. Mereka mengandungi antibodi terhadap perengsa. Melemahkan manifestasi penyakit ini.
  • Vitamin. Mempunyai kesan yang baik terhadap aktiviti sistem imun.

Ubat untuk urtikaria pada orang dewasa digunakan secara dalaman (tablet) dan luaran (salap dan gel). Sebagai peraturan - di kompleks. Kedua-duanya mempunyai kesan sampingan. Oleh itu, semua kaedah dan dos ditetapkan oleh doktor.

Rawatan urtikaria pada orang dewasa dengan ubat-ubatan rakyat

Untuk sebarang jenis urtikaria, rawatan pada orang dewasa boleh dilakukan dengan ubat-ubatan rakyat. Walau bagaimanapun - hanya bersama dengan ubat.

  • Kompres kentang. Kentang mentah digiling pada parutan dan jisim yang dihasilkan dibungkus dengan kain kasa steril. Sapukan ke kawasan yang terjejas. Simpan selama 30 minit dan kemudian bilas tempat itu dengan air bersih.
  • Mandian herba. Diperbuat dari ramuan ramuan anti-radang. Tumbuhan seperti chamomile (daun dan bunga), tali dan juniper sesuai. Anda boleh menggunakan kulit kayu oak. Mana-mana perkara di atas dituangkan dengan air, masukkan gas dan rebus dengan api kecil selama 2-3 minit. Biarkan sehingga kuahnya mencapai suhu yang selesa dan mandi selama 20 minit. Jangan lap kulit - hancurkan dengan serbet. Semakin kuat kuahnya, semakin baik..
  • Infusi Valerian. Dengan penambahan hawthorn. Kedua-dua tincture dicampur dalam bahagian yang sama. Ambil sebelum tidur dengan melarutkan 30 tetes dalam segelas air.
  • Akar saderi. Ia mempunyai kesan diuretik dan menghilangkan edema. Tumbuhan dihancurkan pada parut dan diperah melalui kain lap. Ambil jus sebelum makan 3 kali sehari. Satu sudu pada satu masa. Berguna untuk ruam yang berlimpah (ada foto seperti urtikaria pada orang dewasa sekiranya terdapat gejala yang teruk)
  • Infusi jelatang. Mengurangkan intensiti gatal dan menguatkan badan. Ambil 50 gram tanaman dan isi dengan satu botol vodka. Berkeras 7 hari di tempat yang gelap. Setelah campuran ditapis. Penerimaan - tiga kali sehari, satu sudu kecil.

Hanya pakar yang cekap yang boleh memberitahu bagaimana menyembuhkan urtikaria pada orang dewasa. Oleh itu, sebelum menggunakan mana-mana resipi di atas, anda harus berjumpa dengan hospital.

Pencegahan Urtikaria pada Orang Dewasa

Untuk pelbagai jenis urtikaria pada orang dewasa, gejala dan rawatannya sering sama. Perkara yang sama berlaku untuk langkah pencegahan.

Untuk mengelakkan perkembangan patologi dan kemungkinan kambuh, perlu:

  • elakkan sentuhan dengan perengsa;
  • mematuhi diet yang kompeten dengan pengecualian provokator (atau dengan penambahannya dalam jumlah yang sedikit);
  • berusaha untuk menguatkan sistem imun;
  • menghilangkan tabiat buruk;
  • berhenti menggunakan bahan kimia isi rumah yang agresif;
  • tidak memakai pakaian yang tidak selesa;
  • elakkan perubahan suhu;
  • mengambil ubat dengan ketat di bawah pengawasan perubatan.

Pada kebanyakan pesakit, patologi akut dapat disembuhkan sepenuhnya. Dengan sifat kronik penyakit ini, perlu menunjukkan faktor-faktor yang memprovokasi dan mengarahkan semua rawatan untuk menghilangkannya. Sekiranya tidak ada terapi yang tepat, bentuk kronik mungkin tidak akan hilang selama bertahun-tahun.


Artikel Seterusnya
Sindrom astheno-vegetatif