Maklum balas daripada pesakit yang menderita
menghapuskan penyakit arteri


Galina Safina
Selepas operasi kedua untuk menghilangkan kura-kura arteri karotid (mereka dilakukan dengan selang 3 bulan), tempoh yang cukup mencukupi untuk meringkaskan hasil yang dilalui.

Kaki tidak lagi dikepang ketika berjalan, dan saya berhenti tersandung biru, kipas saya menjadi sekata, ia tidak "melayang" di mana sahaja.

Kejang pelik telah berhenti, apabila anda merasa loya, anda kehilangan kemampuan untuk memahami sesuatu dan nampaknya otak akan mati.

Saya seorang guru, dan sekarang saya dapat melakukan tiga pasang berturut-turut tanpa banyak tekanan. Reaksi menjadi lebih pantas. Banyak sensasi menjadi lebih mendalam dan penuh.

Apa yang sangat penting bagi saya ialah keadaan saluran mata telah bertambah baik (menurut pakar oftalmologi), dan nampaknya saya dapat melihat sedikit dengan mata bahawa a priori tidak melihat apa-apa.

Dan satu lagi perincian kecil tetapi bagus - saya kehilangan 6 kg.

Aduan yang saya ajukan kepada Arsen Valerievich biasa bagi pesakit neurologi: pening, ingatan, ketidakstabilan ketika berjalan, dan lain-lain. Tetapi dalam kes ini, ternyata, penyebabnya mungkin ada di arteri karotid, dan boleh ditanggalkan.

Salam, Galina Safina.

Bogdanova Galina Ivanovna
Arsen Valerievich yang dihormati!
Terima kasih banyak untuk operasi yang paling sukar yang anda lakukan pada saya pada 21 Januari 2013 untuk membuang plak kolesterol pada arteri karotid..

Memandangkan usia saya, dan kenyataan bahawa saya tidak pernah beroperasi sebelum ini, sangat sukar bagi saya untuk memutuskannya. Tetapi setelah bertemu dengan anda dan membincangkan operasi secara terperinci, saya mempercayai anda. Dan tidak sia-sia. Operasi berjaya diselesaikan.
Baca lebih lanjut. Sembunyikan butiran

Tujuh bulan telah berlalu, saya berasa hebat! Sakit kepala hilang, tekanan darah kembali normal, saya hanya mahu hidup lagi. Sudah ada pemikiran suram mengenai kemungkinan strok. Dan semua ini terima kasih kepada anda, Arsen Valerievich yang dikasihi!
Berapa kali anda, seorang yang penuh perhatian, gelisah, memasuki wad dengan senyuman menawan, bertanya tentang kesihatan saya, membantu dengan kata-kata baik untuk pulih dari operasi. Anda seorang pakar bedah dan orang yang hebat. Terima kasih sekali lagi!

Terima kasih juga kepada semua doktor Jabatan Pembedahan Vaskular Institusi Belanjawan Negeri Persekutuan "Pusat Penyelidikan Pembedahan Rusia yang diberi nama Akademik B.V. Petrovsky" dari Akademi Sains Perubatan Rusia, yang membantu mengendalikan saya dan semua kakitangan perubatan jabatan.
Terima kasih khas kepada pakar bius yang bekerja semasa operasi.

Semoga Tuhan memberi anda kesihatan, kejayaan dalam pekerjaan masa depan anda yang sangat diperlukan untuk orang, kebahagiaan dalam kehidupan peribadi anda.

Salam, Bogdanova Galina Ivanovna, pesakit anda yang bersyukur.

Guseva Olga Eduardovna
Pada bulan Mei 2013, dengan kepekatan dupleks arteri brachiocephalic, diagnosis dibuat: tanda-tanda perubahan aterosklerotik pada dinding arteri brochiocephalic (ASB di CCA dan ICA di kedua-dua belah pihak dengan tahap trombogenik yang tinggi). Stenosis CCA di sebelah kanan hingga 44%, di sebelah kiri 38% ICA di sebelah kanan 81% di sebelah kiri 82%. Selekoh CCA berbentuk licin di sebelah kanan tanpa percepatan aliran darah yang signifikan secara hemodinamik di zon angulasi maksimum.

Ketidaktegasan sederhana kursus PA di saluran proses melintang di kedua-dua belah pihak. Disarankan untuk berunding dengan pakar bedah vaskular.
Baca lebih lanjut. Sembunyikan butiran

Saya menjumpai Arsen Valerievich Abrahamyan di laman pakar bedah vaskular. Saya menghubunginya melalui Internet, apa yang perlu dilakukan dengan diagnosis seperti itu.

Arsen Valerievich menjawab dan menjemput untuk berunding.
Dia mengesyorkan operasi pada arteri karotid di sebelah kiri. saya bersetuju.

06/27/13 operasi dilakukan (evartion carotid endarterectomy) di sebelah kiri.

Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada DOKTOR Arsen Valerievich.
Ini adalah pakar dan profesional yang hebat dalam bidangnya.!

Terima kasih banyak untuk menjalani segalanya - diagnostik, persiapan untuk pembedahan, pembedahan, tempoh selepas operasi, menunjukkan betapa cemerlang anda merawat perniagaan anda.
Saya sangat gembira kerana berjumpa doktor ini.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan jutaan terima kasih kepada anda dan semua kakitangan perubatan hospital anda.
Tunduk rendah kepada anda dan terima kasih manusia. Semoga berjaya dan kesejahteraan.
Salam, Olga Eduardovna.

Konokotin V.L.
Sehingga usia 55 tahun, saya tidak mengakui pemikiran bahawa saya mungkin menghadapi masalah dengan kaki saya. Pada masa mudanya dia masuk untuk bersukan. Dia tetap cergas sepanjang hidupnya. Tidak pernah merokok.

Gejala kegelisahan mula muncul dalam bentuk kesakitan pada otot betis. Pertama, dengan cahaya berjalan, kemudian dengan berjalan pantas, dan kemudian dengan langkah tenang. Seperti yang sering terjadi pada kita, pada mulanya saya tidak memperhatikan, kemudian saya bertahan dan bertahan bahawa tanpa rasa sakit saya dapat berjalan tidak lebih dari 150-200 m. Selepas itu saya terpaksa mengatasi kesakitan atau berhenti secara berkala.
Baca lebih lanjut. Sembunyikan butiran

Saya terpaksa beralih kepada pakar. Oleh itu, saya mendapat rundingan dengan pakar bedah vaskular muda Arsen Valerievich Abrahamyan. Baru kemudian saya mengetahui bahawa dia adalah calon sains perubatan, ahli Persatuan Ahli Bedah Vaskular, dan kemudian dia hanya seorang doktor yang memberi inspirasi kepada keyakinan penuh.

Dengan tenang, tanpa keinginan untuk menakut-nakuti atau menyenangkan, dia melakukan pemeriksaan, menyatakan sejumlah diagnosis awal, menarik perhatian terhadap keseriusan keadaan dan mengesyorkan untuk menjalani pemeriksaan dengan lebih terperinci.

Pemeriksaan komputer di Pusat Ilmiah untuk Pembedahan Rusia diberi nama Petrovsky B.V. RAMS mengesahkan sepenuhnya diagnosis Arsen Valerievich - stenosis terkuat pada kapal di bahagian bawah kaki (80-90%), serta arteri karotid (hingga 75%). Akibatnya boleh menjadi yang paling mengerikan.

Di tempat yang sama saya memutuskan dua operasi sekaligus dengan selang satu bulan..
Operasi itu dilakukan oleh A.V. Abramyan. Patch sintetik digunakan pada arteri karotid dan pintasan femoral aorto-rude dilakukan pada kedua kaki. Kedua-dua operasi itu terbukti sukar, tetapi jika dilihat dari hasilnya, operasi tersebut dilakukan dengan luar biasa.

Setelah tiga bulan menyesuaikan diri, saya tidak mengehadkan diri untuk berjalan sama sekali. Sensasi kesakitan hilang. Imbasan dupleks setelah enam bulan menunjukkan pemulihan peredaran darah.

Sepanjang tempoh rawatan, saya dikelilingi oleh doktor dengan kelayakan dan tanggungjawab tertinggi, pertama sekali Arsen Valerievich, di bawah pengawasan saya sejak dari hari pertama rawatan hingga hari keluar. Dia tidak berhenti memantau keadaan saya dan pada masa ini.

Saya ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada Arsen Valerievich Abrahamyan dan rakan-rakannya atas karya mereka yang sangat baik, atas sikap baik mereka terhadap orang-orang dan berharap mereka berjaya dalam kerja saintifik dan praktikal, kesihatan mental dan fizikal.

Saya dapat menambahkan, dengan mempertimbangkan pengalaman yang diperoleh, bahawa jika saya berjumpa doktor pada peringkat awal penyakit ini, atau hanya untuk tujuan pencegahan, rawatan mungkin kurang radikal.

Korkunov Viktor Georgievich
Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pakar bedah Vaskular Arsen Valerievich Abrahamyan. Seorang doktor yang sangat cekap dan penuh perhatian. Profesional sebenar.

Saya ingin mengucapkan terima kasih yang mendalam kepada profesor terkemuka Gavrilenko A.V. dan seluruh pasukan untuk penjagaan dan perhatian semasa rawatan saya di sini. Terima kasih semua!

Abrahamian Arsen Valerievich adalah doktor dari Tuhan dan seorang yang hebat. Dengan dia saya sangat tenang, saya merasakan sokongan hebat dari dia. Terima kasih sekali lagi kepada doktor dan klinik kerana mewujudkan impian saya, impian untuk berjalan dengan dua kaki saya sendiri..

Salam, Victor Georgievich Korkunov.

Zhuk A.R.
Zhuk Alexander Remirovich, 57 tahun.
Dua tahun yang lalu, kaki kiri saya jatuh sakit untuk pertama kalinya, rasa sakit timbul setelah berjalan dengan jarak yang cukup baik (1-1,5 km), dan sensasi itu adalah sensasi kesemutan di paha kaki. Kemudian, setelah setahun, rasa sakit meningkat di seluruh kaki dan saya dapat berjalan kaki 50-100 m, setelah itu sakit yang teruk muncul di seluruh kaki dan saya terpaksa berhenti. Setelah berehat 2-3 minit, rasa sakit hilang, tetapi sekali lagi muncul setelah 50-100 m..
Baca lebih lanjut. Sembunyikan butiran

Oleh kerana tulang belakang saya selalu sakit, saya mengambil gambar dan ternyata terdapat hernia vertebra 6 mm di bahagian bawah dan, seperti yang dikatakan oleh doktor, dari ini dan sakit di kaki. Dia telah lama dirawat oleh ahli kiropraktik dan ahli neuropatologi, tetapi kaki kiri tidak lulus. Selepas beberapa ketika, rasa sakit yang teruk muncul, tetapi sudah berada di kaki kanan. Tiada ubat dan salap yang membantu. Selepas beberapa hari, rasa sakit berpindah ke bahagian atas kaki, dan yang menarik, rasa sakit bertambah apabila anda meletakkan kaki anda secara mendatar. Rasa sakitnya kuat dan anda boleh berbaring selama 5-10 minit, selepas itu kaki anda turun dan rasa sakitnya berkurang dengan ketara, ia sangat bengkak dan menjadi merah-biru.

Ketika itulah saya akhirnya menyedari bahawa ada sesuatu yang tidak kena di sini. Saya memanggil pakar neurologi, dan dia akhirnya mengatakan bahawa keperluan mendesak untuk melakukan pemeriksaan dupleks pada saluran kaki.

Pada petang yang sama di klinik №2 dinamakan Semashko, mereka melakukan kajian kapal dan menghantar saya ke pakar bedah vaskular Arsen Valerievich Abrahamyan, yang membawa saya petang itu. Saya sangat bertuah kerana dia bekerja pada petang itu, kerana melihat penyelidikan dan kaki saya, dia mengatakan bahawa perlu menjalani operasi dengan segera, jika tidak, saya akan dibiarkan tanpa kaki, gangren boleh bermula. (Seperti yang saya fahami, sakit neuropatik dan penyakit vaskular (aterosklerosis) dapat menimbulkan rasa sakit di kaki dan edema mereka. Ternyata kemudian, Dr. Abrahamyan adalah calon sains perubatan, salah satu pakar bedah vaskular terkemuka di Pusat Pembedahan Ilmiah. Ahli akademik B.V. Petrovsky, di mana saya berakhir sehari kemudian, di Jabatan Pembedahan Vaskular.

Saya boleh mengatakan berulang kali mengenai nasib seperti bertemu Arsen Valerievich. Sebagai tambahan kepada fakta bahawa dia ternyata menjadi salah seorang pakar bedah terbaik dan melakukan pembedahan ganda 7 jam yang paling rumit untuk saya (pintasan aorto-femoral pada dua kaki dengan prostesis, yang disebut "seluar" dan endarterektomi karotid (penyingkiran plak dari arteri karotid), kerana semasa pemeriksaan, mereka juga mendapati penyempitan arteri karotid, yang menyebabkan strok dan lumpuh), sikap dan perhatiannya terhadap pesakit (pesakit) menyebabkan perasaan terkejut dan kagum.

Bagaimanapun, sebelum operasi, dan lebih-lebih lagi, pagi bermula dengan kedatangannya kepada saya, dan petang berakhir dengan ketibaannya, di samping itu, dia datang beberapa kali sehari untuk mengetahui bagaimana peperiksaan berlangsung, bagaimana perasaannya, dll..
Perlu diperhatikan pembantunya, doktor muda Vasily dan Azamat. Sikap mereka terhadap pesakit, terhadap pekerjaan mereka luar biasa (pada masa-masa sukar kita). Penjagaan ketiga-tiga orang luar biasa ini, doktor banyak membantu saya, terutamanya selepas operasi. Perlu diperhatikan semua doktor dan jururawat jabatan, sikap mereka terhadap pekerjaan mereka dan pesakit, menunjukkan bahawa semuanya tidak begitu buruk dengan kita, dan dalam bidang perubatan juga.

Sudah enam bulan berlalu sejak operasi, saya boleh berjalan tanpa sekatan, sakit di kaki saya hilang, kaki saya terasa hangat. Saya dipantau oleh Arsen Valerievich, menjalani kursus titisan IV untuk mengekalkan kesan positif dari operasi tersebut. Ini adalah bagaimana ia berlaku dalam kehidupan. Dan saya fikir, dan semua saudara-mara dan rakan-rakan saya, bahawa saya sangat bertuah.

Dengan hormat dan terima kasih kepada A.R. pepijat

Furenkova L.G..
Saya ingin memberitahu anda mengenai doktor yang hebat, pakar bedah vaskular Abrahamyan Arsen Valerievich.

Suami saya, BF Furenkov, telah menderita diabetes jenis II selama 7 tahun. Pada tahun 2005, dia harus mengamputasi kaki kanannya akibat aterosklerosis saluran darah dan kaki gangren..
Tetapi masalah tidak datang sendiri, dan pada tahun 2007 timbul persoalan tentang menjaga kaki kiri. Diagnosis aterosklerosis obstetrik, ancaman amputasi. Nasib baik untuk kami, melalui panggilan ke rumah dari klinik kepada mereka. Semashko datang pakar bedah vaskular Arsen Valerievich.
Baca lebih lanjut. Sembunyikan butiran

Dia memeriksa kaki dengan teliti, mempelajari semua ekstrak dari sejarah perubatan dan menawari kami pemeriksaan di poliklinik Semashko dan V.I. Petrovsky RAMS, di mana dia telah bekerja secara berterusan dan selama bertahun-tahun. Selepas pemeriksaan pesakit luar (imbasan dupleks arteri kaki dan tomografi yang dikira), untuk menyelamatkan satu-satunya kaki kirinya, doktor mengesyorkan pembedahan pintasan aorto-femoral dan femoral-popliteal kepada suami saya.

Operasi berjalan lancar. Tempoh pemulihan selepas operasi berada di bawah kawalan waspada Arsen Valerievich. Hampir setahun telah berlalu sejak operasi, tetapi Arsen Valerievich tidak melupakan pesakit. Seminggu sekali, dia datang kepada kami, memeriksa kaki, memperbetulkan rawatan dengan ubat-ubatan mengikut skema tertentu, yang menyokong kesan positif operasi dan membantu pesakit menjalani kehidupan yang penuh dan merasa sihat. Enam bulan selepas operasi, Arsen Valerievich menjalani pemeriksaan kawalan, penurun dan sesi tekanan di Pusat yang sama. Semua kerja berfungsi. Kaki masih hangat, terdapat nadi yang baik di kaki.

Oleh itu, kami percaya bahawa Arsen Valerievich adalah doktor keluarga kami yang akan sentiasa membantu kami..

Dengan hormat dan terima kasih kepada doktor,
Furenkova Lyubov Georgievna

Deryugina N.A..
Saya ingin memberitahu anda mengenai penyakit saya.
Sejak 2004, saya mula merasa sakit di kaki kiri. Tidak mendapat rawatan. Kemudian rasa sakit menjadi lebih kuat, mati rasa muncul di kaki, kaki menjadi sejuk. Pada bulan Ogos 2006, saya tidak dapat berjalan lebih dari 20 meter tanpa rasa sakit. Di samping itu, sesak nafas bermula ketika berjalan, tekanan meningkat..

Secara kebetulan, saya mendapat rundingan dengan pakar bedah vaskular Arsen Valerievich ABRAMYAN, yang segera menghantar saya untuk memeriksa kapal-kapal di bahagian bawah kaki. Terdapat ancaman gangren dan amputasi kaki kiri.
Baca lebih lanjut. Sembunyikan butiran

Saya dimasukkan ke hospital di Jabatan Pembedahan Vaskular Institusi Negara RSCH RAMS, di mana pada 31 Ogos 2006, Arsen Valerievich, menjalani operasi pintasan arteri popliteal di kaki kiri saya. Selepas operasi yang berjaya, saya merasakan peningkatan. Rasa kebas pada kaki hilang, sakit berhenti, peredaran darah bertambah baik dan kaki menjadi panas. Enam bulan kemudian, dia menjalani rawatan dan pemeriksaan yang diperlukan (penitis, ruang tekanan) dan pemeriksaan. Saya dapat berjalan lebih dari 300 meter tanpa rasa sakit. Hampir 2 tahun berlalu sejak operasi tersebut. Saya sekali lagi menjalani pemeriksaan dan rawatan yang diperlukan di pusat yang sama. Sekarang saya berasa seronok. Saya dapat berjalan jauh (500 meter atau lebih) tanpa merasa sakit.

Terima kasih kerana memberi saya pertemuan dengan doktor yang begitu baik dan mengucapkan terima kasih yang mendalam kepada dia secara peribadi dan kepada semua orang yang membantu saya kembali berdiri.

Dengan hormatnya, Deryugina Nina Andreevna 59 tahun.

Gurevich E. Ya.
Saya berjumpa dengan Abrahamyan Arsen Valerievich 4 tahun yang lalu, ketika saya meminta bantuan ahli bedah angios di poliklinik №2 yang dinamai Semashko.

Ceritanya ringkas. Kira-kira 5 tahun yang lalu, saya mula merasakan kesakitan yang sederhana pada otot betis kaki kanan ketika berjalan. Pada mulanya saya berusaha untuk tidak memperhatikan mereka dan mereka benar-benar lulus dalam proses berjalan. Dari masa ke masa, intensiti dan kesakitan meningkat; ia mengalami sawan. Claudication sekejap muncul. Jarak berjalan kaki tanpa rasa sakit dikurangkan menjadi 50 meter. Ketika itulah saya beralih kepada ahli bedah angios.
Baca lebih lanjut. Sembunyikan butiran

Sudah pada pemeriksaan pertama di rumah, Arsen Valerievich memberi amaran bahawa saya mengalami luka serius pada arteri kaki, yang boleh mengakibatkan gangren, jika tidak diperiksa dengan segera, dan, bergantung pada hasil pemeriksaan, memutuskan bagaimana merawatnya. Pengimbasan dupleks arteri kaki, yang dilakukan ke arah Arsen Valerievich, mengesahkan diagnosis. Doktor sangat mengesyorkan pembedahan.

Setelah masuk ke N.N. Petrovsky RAMS, Arsen Valerievich, untuk mempersiapkan operasi, melantik saya penyelidikan perubatan yang sangat terperinci dan bervariasi dengan penglibatan pakar yang berbeza profil, di mana, khususnya, saya menemui penyakit serius lain - diabetes mellitus.

Pada bulan Februari 2006, doktor melakukan operasi pada saya: cangkok bypass autoralous femoral-popliteal, yang berjaya. Operasi dilakukan di bawah anestesia tulang belakang (omong-omong, benar-benar tidak menyakitkan).

Saya berpuas hati dengan hasil operasi tersebut. Nilailah sendiri. Mereka menahan kaki saya, walaupun ancaman kehilangannya cukup nyata. Dengan pergerakan pantas, jarak berjalan kaki yang tidak menyakitkan meningkat dua kali lipat, dan dengan berjalan santai, rasa sakit sama sekali tidak berlaku.
Selama dua tahun yang berlalu sejak operasi, saya selalu berhubung dengan doktor. Dia terus memantau keadaan saya, menetapkan langkah pencegahan dan pemeriksaan susulan.

Saya ingin memperhatikan profesionalisme Arsen Valerievich yang tinggi, sikapnya yang prihatin dan baik terhadap saya - penyabarnya. Kesediaannya untuk berbincang dan membantu menyelesaikan masalah kesihatan saya dan sekarang, dua tahun selepas operasi.

Ulasan pembedahan arteri karotid

kolesterol sedikit meningkat. Sekiranya anda menjaga diet, maka itu adalah perkara biasa. Seberapa cepat plak ini tumbuh apabila kolesterol anda normal? ??

telefon bimbit dibekukan. Saya fikir lebih daripada satu topik sama sekali. Saya pergi memeriksa dan melihat dua. Bagaimana cara membuangnya sekarang, saya tidak tahu

Apa yang anda fikirkan adalah norma - tidak. Sebarang tahap LDL-C melebihi 70mg / dL adalah aterogenik. Betapa bahayanya bagi anda secara peribadi bergantung pada gen anda. Tetapi kerana plak anda telah tumbuh, maka gen anda telah memberi anda kecenderungan untuk aterosklerosis, dan oleh itu anda perlu mengikuti diet yang ketat.

berapa cepat plak dapat tumbuh dengan diet yang ketat

dengan diet yang ketat, ia akan menurun. dan tidak ada yang akan memberitahu anda nombor yang tepat, kerana setiap orang mempunyai perbezaan kecil dalam gen mereka. Puluhan gen terlibat dalam proses ini, dan perbezaan di dalamnya dapat mempercepat atau melambatkan proses pengembangan plak. Tetapi yang pasti ialah apabila LDL-C berada di bawah 70-75mg / dL, plak tidak lagi tumbuh. Diet berasaskan tumbuhan dengan lemak minimum dapat menurunkan LDL-C hingga 50-60. Dan kemudian plak akan menyusut.

Sebagai contoh, saya menjalani diet seperti itu: tanpa susu dan telur, memasak tanpa lemak, daging jarang dan rendah lemak, dari ikan hanya berlemak, terutamanya salmon, satu paun seminggu untuk memberi lemak omega-3 dan cobalamin kepada tubuh.

Makan makanan yang kurang bergula dan berlemak dan lebih banyak sayur-sayuran.

dan lihat cadangan untuk diet "Mediterranean".

Dan berapa banyak kalsium yang anda dapat??

Terima kasih banyak atas nasihatnya! Terdapat banyak topik di bawah pautan anda. Dalam topik tertentu apakah diet kolesterol dibunyikan? Terima kasih terlebih dahulu

Dan diet anda ternyata mengurangkan kolesterol jahat menjadi 50?

Saya belum mengukurnya dalam diet ini, tetapi pada asasnya saya tidak menghadapi masalah perubatan. Dan kolesterol berada di bawah seratus dan tanpanya. Saya melakukannya kerana ia adalah pencegahan yang paling berkesan dari semua penyakit ketamadunan. Terdapat banyak bukti untuk menurunkan kolesterol pada diet seperti itu, baik ilmiah dan sederhana di Internet. Saya pernah melihat walaupun di bawah 50. Yang paling tinggi yang pernah saya lihat - di Reddit seseorang mengadu bahawa kolesterol tidak turun di bawah 100. Jika tidak jatuh, maka anda perlu membuang seluruh haiwan dan beralih kepada veganisme. Nilai seperti 50-60 untuk vegan cukup tipikal. Walau bagaimanapun, veganisme radikal tidak perlu - anda boleh meninggalkan ikan dan susu skim. Penolakan dari telur adalah wajib, begitu juga dengan lemak.

Ulasan pesakit mengenai endarterektomi karotid

13 Mac 2020 9:07 PG

Pesakit barah telah menekan sistem imun dan lebih mudah terkena jangkitan.

12 Mac 2020 8:26 PG

Para penyelidik telah menunjukkan struktur dan mekanisme protein yang dinyatakan dalam pelbagai bentuk barah dan berkaitan dengan prognosis pesakit yang buruk.

9 Mac 2020 12:07 PTG

Pada dos yang rendah, tetrodotoxin menggantikan opioid untuk melegakan kesakitan barah.

5 Mac 2020 14:24

Kaedah baru untuk memetakan kekuatan yang digunakan kelompok sel pada lingkungan mikro dapat membantu mengkaji perkembangan tisu dan metastasis barah.

Dari kata-kata pesakit kami, kami merakam cerita dengan ulasan mengenai endarterektomi karotid yang dilakukan di Assuta.

Kisah Elena (56 tahun) dari Moscow, bersama dengan komen oleh Amir Kramer, pakar dalam pembedahan kardiotorasik.

Elena berkata:

"Semuanya bermula ketika pada waktu pagi saya memutuskan untuk menaikkan skala dan mengetahui berat badan saya. Saya tidak dapat menumpukan perhatian pada angka, kemudian kaki kiri saya mati rasa dan saya mula lemas, seolah-olah saya kehilangan kawalan. Saya merasa pening dan menjerit kepada suami saya Mikhail. Dia memanggil rakan doktor keluarga yang tiba 30 minit kemudian. Doktor meminta untuk mengalihkan pandangannya dari sisi ke sisi, ternyata mata kiri tidak bergerak. Dia menelefon klinik tempat dia bekerja dan kami ke sana..

Selama beberapa hari berikutnya, ujian dan pemeriksaan dilakukan, ternyata arteri karotid saya berada dalam keadaan buruk, dan saya menderita mikrostroke. Sahabat kami yang mengesyorkan operasi di Israel, dan kami membuat keputusan.

Organisasi ini dikendalikan oleh syarikat perantara, semuanya dilakukan dengan cekap dan pantas. Assuta mengesahkan hasil diagnostik. Para doktor juga mengatakan bahawa terapi radiasi yang saya terima 27 tahun yang lalu untuk merawat tumor tiroid telah memburukkan lagi stenosis arteri. Kedua-dua arteri karotid terjejas oleh aterosklerosis. Mereka menjelaskan kepada kami bahawa ada risiko strok penuh, dan satu-satunya cara untuk mencegahnya adalah pembedahan. Tetapi ada kemungkinan kecil strok semasa pembedahan. Untuk mengurangkannya, pembedahan boleh dilakukan di bawah anestesia tempatan..

Operasi pertama dilakukan pada bulan April, yang berikutnya pada bulan Mei. Terlalu berbahaya untuk melakukan kedua-duanya sekali gus. Dikendalikan di leher. Saya ingat merasakan rasa anestetik tempatan di mulut saya. Saya tidak melihat apa yang doktor lakukan di leher semasa operasi, tetapi ada perasaan bahawa seseorang menggali di dalam.

Operasi itu berlangsung kira-kira satu setengah jam. Terdapat semacam perasaan menangis di ruang pemulihan, saya rasa lega apabila semuanya selesai.

Mereka melepaskan saya dua hari kemudian, terbang pulang pada hari ketiga. Selepas sepuluh hari, saya dapat kembali sepenuhnya ke kehidupan normal. Saya tidak merasa sakit, dan jika bukan kerana parut, tidak ada yang menunjukkan operasi. ".

Amir Kramer, pakar dalam endarterektomi karotid, mengatakan:

"Strok di mana otak mati boleh disebabkan oleh pendarahan otak akibat tekanan darah tinggi. Tetapi dalam 75% kes, penyebabnya adalah gumpalan darah atau plak dari arteri yang pecah dan bergerak ke otak..

Stenosis arteri karotid yang membawa darah ke otak adalah penyebab strok yang biasa. Separuh dari mereka yang mengalaminya mempunyai peluang 30% untuk mengalami stroke lagi dalam dua tahun akan datang..

Matlamat endarterektomi karotid adalah untuk mencegah strok, seperti yang kita lakukan - dengan membuang deposit aterosklerotik di arteri karotid. Risiko pembedahan dikaitkan dengan kemungkinan sebahagian plak keluar dan sampai ke otak. Anestesia umum membawa 4% risiko, sementara anestesia tempatan hanya 1.2%.

Strok Elena hanya mempengaruhi sebahagian kecil batang otak, selepas itu dia dapat cepat sembuh. Semasa diagnostik, kami mendapati bahawa terdapat beberapa kejadian serupa.

Kerana kedua-dua arteri karotid terjejas, stenosis luas, dan risiko strok berulang sangat tinggi.

Pembedahan pada kedua-dua belah pihak memerlukan terlalu banyak anestesia tempatan, yang boleh memberi kesan negatif pada jantung.

Bagaimana operasi berjalan?

Sayatan 10-cm dibuat tepat di bawah cuping telinga di sepanjang sempadan dalaman otot sterno-mastoid. Arteri dibuka, deposit aterosklerotik dikeluarkan, kemudian ditutup dengan jahitan, seperti sayatan. Pesakit menghabiskan malam di unit rawatan rapi, setelah itu dia dipindahkan ke wad biasa.

Perlu dipertimbangkan fakta berikut - kos prosedur endarterektomi karotid tidak setanding dengan rawatan pesakit sepanjang masa yang mengalami strok besar ".

Sejarah dan kajian semula endarterektomi karotid Oleg dari St Petersburg

“Saya berumur 65 tahun, menjalani endarterektomi karotid di Assuta. Dirinya - seorang doktor, bekerja sebagai pakar bedah kanan di salah sebuah hospital di St Petersburg. Saya akan memberitahu anda bagaimana semuanya bermula.

Saya bekerja dengan pesakit ketika saya tiba-tiba berasa mual dan pening. Saya tidak menyangka banyak akan bermula dengan ini, saya berehat sebentar untuk minum secawan teh. Ketika itu tidak berhasil, dia memutuskan, mungkin gula darah rendah, kerana dia tidak makan apa-apa sejak pagi. Saya pergi ke kafe untuk mendapatkan makanan ringan dan, di kaunter, saya menyedari bahawa saya tidak dapat bercakap.

Kerana Saya sendiri adalah seorang doktor, saya menyedari bahawa ada sesuatu yang tidak kena, tetapi dalam kebingungan saya berfikir bahawa saya harus pulang dan berehat. Tiba di rumah, saya tidur, walaupun pada waktu tengah hari, dan tidur selama beberapa jam. Setelah saya bangun dan mula bercakap dengan isteri saya, ternyata saya tidak dapat membina ayat dengan betul. Barulah saya sedar bahawa saya memerlukan rawatan perubatan segera. Selain itu, lengan dan kaki kanan saya mula kebas ketika bangun dari katil..

Namun, kami telah pergi ke Israel untuk bercuti. Saya juga berminat dengan perubatan negara ini, saya memutuskan untuk memohon bantuan di sini. Saya tahu bahawa Assuta adalah salah satu pusat perubatan terbaik di Israel, selain itu, sebuah klinik swasta. Pertama, isteri saya menghubungi salah seorang rakan doktor saya, pada keesokan harinya kami terbang ke Israel.

Di Assuta saya melakukan MRI dan ujian lain yang menunjukkan stenosis arteri karotid kiri. Saya dimasukkan ke hospital dan menjalani endarterektomi pada keesokan harinya. Saya tahu saya tidak mempunyai pilihan selain melakukan pembedahan. Saya mengalami mikrostroke yang boleh menyebabkan strok pada bila-bila masa.

Saya dikendalikan oleh Dr. Amir Kramer. Pertama, dia dicadangkan kepada kami oleh sebuah syarikat yang menjalankan organisasi rawatan, dan kedua, isteri saya mengumpulkan maklumat tentangnya.

Semasa saya bangun, saya sangat gembira melihat isteri dan anak perempuan saya lagi. Saya menyedari bahawa ada risiko kecil bahawa saya mungkin tidak dapat bertahan dalam operasi ini. Secara keseluruhan, saya berasa cukup sihat selepas menjalani pembedahan, tetapi masih terasa mati rasa di bahagian kanan badan saya. Ucapan itu juga tidak normal. Saya keluar dari hospital setelah 3 hari. Adalah mungkin untuk mengelakkan komplikasi pasca operasi, keadaannya baik. Beberapa hari kemudian mereka kembali ke Rusia. Operasi berjalan lancar.

Selama beberapa minggu selepas itu, saya terpaksa tidur pada waktu petang, saya cepat letih dari segi mental dan fizikal. Kini lima bulan kemudian, keadaannya bertambah baik. Saya boleh bercakap dengan normal lagi. Untuk sementara waktu, terdapat masalah yang berkaitan dengan kerosakan pada bahagian otak semasa mikrostroke.

Saya secara beransur-ansur memulihkan kekuatan saya. Saya perlahan-lahan melakukan berkebun. Sedang membina barbeku, yang akan kami gunakan pada musim panas. Lengan dan kaki berfungsi seperti biasa.

Saya telah membuat banyak perubahan pada gaya hidup saya. Saya merokok sejak berusia 18 tahun dan hanya berhenti selepas pembedahan. Sangat sukar untuk berhenti merokok, tetapi saya berjaya dengan bantuan terapi penggantian. Saya mempunyai tompok, inhaler, gusi nikotin.

Saya mengubah diet saya. Kerana kesibukan saya yang berterusan, saya sering makan makanan segera di jalan raya. Dia juga makan banyak daging merah seperti biasa. Sekarang kita makan banyak sayur-sayuran, bukannya sarapan berkalori tinggi - bubur pada waktu pagi. Bagi saya, semua ini tidak mudah, kerana Saya sangat suka daging merah dan makanan berlemak. Tetapi saya tahu ia penting untuk arteri saya.

Saya mengambil beberapa jenis ubat untuk mengawal kolesterol saya. Terdapat juga ubat yang menurunkan tekanan darah. Nasib baik, saya mempunyai doktor hebat yang banyak membantu saya. Saya juga mengambil aspirin setiap hari untuk mengelakkan pembekuan..

Ujian yang dilakukan di Israel menunjukkan bahawa arteri karotid lain mempunyai sedikit stenosis - 30%, jadi, untungnya, tidak diperlukan pembedahan.

Kerana secara amnya, saya sudah pesara, saya tidak akan kembali bekerja. Saya rasa saya sangat bertuah. Berkat pendidikan perubatan saya, saya dapat memahami apa yang berlaku pada masa saya. Saya tahu ke mana harus pergi, di mana mereka pasti dapat menolong saya dan mereka menolong saya, keadaan saya sekarang sudah normal sepenuhnya.

pembedahan arteri karotid


Forum Neurologi dan Bedah Saraf: Forum untuk komunikasi antara pakar neurologi dan pakar bedah saraf, terapi manual

Pencarian Forum
carian terperinci
Cari semua catatan terima kasih
Cari dalam buku harian
carian terperinci
Pergi ke halaman.
Halaman 1 daripada 212>

Ayah saya (71) ditawarkan menjalani pembedahan arteri karotid. Saya ingin memahami betapa perlu dan risikonya.

Secara ringkas, sejarah perubatan adalah seperti berikut. Setahun yang lalu, ayah saya mengalami strok iskemia. Selepas itu, dia merasa berbeza, tetapi tidak ada perbincangan mengenai operasi.

Sekarang sakit atropik di kakinya tidak hilang selama 1.5 bulan (mereka biasa berlalu setelah minum ubat dalam beberapa hari), dua minggu yang lalu dia merasakan sesuatu telah terjadi di tulang belakangnya (setelah duduk, dia merasakan yang tidak menahan tulang belakang dan kaki tidak berfungsi, dan hanya selepas satu atau dua minit semuanya dihidupkan). Seminggu yang lalu, ibu jari kakinya berubah menjadi biru dan ada tembakan tajam dan rasa sakit berdenyut yang memancar sejauh paha (sehingga dia tidak tidur pada waktu malam, kerana rasa sakit semakin kuat pada posisi berbaring). kami pergi berjumpa dengan pakar bedah vaskular, dia memeriksanya dan segera mengatakan bahawa operasi perlu dilakukan, mungkin pada kaki dan arteri karotid, tetapi anda perlu memahami di mana hendak bermula. Setelah menjalankan pemeriksaan, pakar bedah membuat kesimpulan bahawa perlu untuk memulakan dengan arteri karotid..

Berikut adalah hasil kajian:

Pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic: Atherosclerosis arteri karotid. Stenosis kritikal segmen RCA pertama dengan perkembangan pencurian tulang belakang-subclavian lengkap. Stenosis ICA kanan 50%, ICA kiri hingga 50%, kura-kura berbentuk s hemodinamik yang signifikan dari VA kanan.

Ultrasound Doppler arteri anggota bawah: di sebelah kanan - stenosis PBBA; kiri - oklusi PBBA, stenosis ZBBA.

Ekokardiografi: Fibrilasi atrium. Peningkatan rongga kiri jantung. Hipertrofi miokard ventrikel kiri. Zon anginokinesis di LV tidak dikenal pasti. Akan memendekkan. dan diast. Fungsi LV adalah normal.

Dua hari terakhir, jari menjadi putih, kemudian berubah menjadi biru dan rasa sakit liar muncul lagi. Kelemahan besar dan mengantuk sepanjang masa.

Doktor yang dihormati, saya ingin sekali mendengar pendapat anda. Sangat menyakitkan untuk membuat keputusan setelah kita mendengar hari ini bahawa statistik operasi sedemikian tidak begitu memuaskan. Betulkah? apa pendapat anda?

Ulasan akibat pembedahan arteri karotid

Semua bahan diterbitkan di bawah kepengarangan, atau pengeditan profesional perubatan (mengenai pengarang), tetapi bukan preskripsi untuk rawatan. Hubungi pakar!

© Semasa menggunakan bahan, rujukan atau petunjuk nama sumber diperlukan.

Pengarang: A. Olesya Valerievna, Ph.D., doktor praktik, guru universiti perubatan

Pembedahan arteri karotid (CA) terutama ditunjukkan untuk pasien yang menderita vasokonstriksi, dan dirancang untuk menyediakan bekalan darah yang mencukupi ke otak. Arteri karotid adalah saluran terbesar dan paling penting yang menyediakan bekalan darah ke otak, yang sangat sensitif terhadap kekurangan oksigen. Bahkan penyempitan arteri ini yang kelihatan sedikit boleh menyebabkan gejala kerosakan pada tisu saraf, penuh dengan bahaya strok dan bahkan kematian pesakit.

Tempat-tempat yang menjadi perhatian ahli bedah vaskular adalah zon bifurkasi arteri karotid biasa dan arteri karotid dalaman (ICA) - ini adalah kawasan yang paling sering mengalami perubahan struktur, dan oleh itu mereka menjadi objek rawatan pembedahan.

rajah struktur arteri karotid

Strok (infark serebrum) adalah salah satu penyakit yang paling berbahaya dari sistem vaskular dan otak, yang prevalensinya meningkat dalam beberapa dekad kebelakangan ini. Penyebab utama infark serebrum adalah aterosklerosis, yang menyebabkan penyempitan kritikal pada lumen arteri. Sudah tentu, pendekatan terapi telah dikembangkan dalam rawatan patologi, tetapi, seperti yang ditunjukkan oleh hasil kajian besar, tidak ada kaedah konservatif yang dapat memberikan hasil seperti pembedahan..

Gangguan aliran darah di otak tidak berlalu tanpa meninggalkan jejak, seringkali ada akibat buruk yang membuat pesakit cacat, dan tidak selalu mungkin untuk mengembalikan fungsi otak yang hilang walaupun dengan operasi. Dalam hal ini, rawatan pembedahan sangat penting untuk mencegah malapetaka vaskular otak, bahkan sebelum sistem saraf menderita..

Pencegahan stenosis arteri karotid dengan cepat mengurangkan kemungkinan gangguan peredaran darah akut, menormalkan penghantaran darah ke otak, meningkatkan kesejahteraan pesakit, dan setelah strok memungkinkan pemulihan yang lebih berjaya.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk rawatan pembedahan patologi arteri karotid

Campur tangan pembedahan pada arteri karotid paling kerap dilakukan dengan stenosis - penyempitan lumen vaskular. Sebab penyempitan ini mungkin adalah aterosklerosis, lenturan kapal, dan pembentukan bekuan darah. Aneurisma arteri karotid menjadi alasan yang jarang berlaku untuk pembedahan.

Petunjuk untuk pembedahan stenosis arteri karotid adalah:

  • Menyempit lebih daripada 70% walaupun tidak ada gejala patologi.
  • Menyempit lebih daripada 50% dengan adanya gejala iskemia serebrum, serangan iskemia masa lalu atau strok.
  • Stenosis kurang daripada 50% pada serangan strok atau iskemia sementara.
  • Gangguan aktiviti otak secara tiba-tiba atau perkembangan iskemia kronik.
  • Penyakit arteri karotid dua hala.
  • Gabungan stenosis arteri vertebra, subclavian dan karotid.

Campur tangan terbuka pada batang arteri membawa risiko tertentu. Di samping itu, harus diingat bahawa sebahagian besar pesakit adalah orang tua yang menderita pelbagai jenis patologi bersamaan, oleh itu penting untuk menyoroti bukan sahaja indikasi, tetapi juga untuk menentukan tahap risiko dan kontraindikasi untuk rawatan pembedahan. Halangan boleh menjadi keadaan seperti:

  1. Penyakit teruk jantung, paru-paru, ginjal dalam tahap dekompensasi, yang menjadikan operasi tidak mungkin;
  2. Kerosakan kesedaran yang teruk, koma;
  3. Tempoh strok akut;
  4. Pendarahan intraserebral dengan latar belakang nekrosis iskemia;
  5. Kerosakan otak yang tidak dapat dipulihkan dari oklusi lengkap arteri karotid.

Hari ini, pakar bedah lebih suka manipulasi invasif minimum, jadi jumlah kontraindikasi secara beransur-ansur berkurang, dan rawatan menjadi lebih selamat..

Sebelum operasi, pesakit dijemput untuk menjalani senarai pemeriksaan standard - ujian darah dan air kencing, elektrokardiografi, fluorografi, ujian pembekuan darah, ujian HIV, hepatitis dan sifilis. Untuk menjelaskan ciri-ciri patologi, imbasan dupleks ultrasound arteri, angiografi, mungkin MRI, CT multispiral dilakukan.

Jenis intervensi pada arteri karotid dan teknik pelaksanaannya

Jenis operasi utama pada arteri karotid adalah:

  1. Endarterektomi karotid (dengan tampalan, penyimpangan).
  2. Stenting.
  3. Prostetik vaskular.

Jenis campur tangan pembedahan tidak hanya bergantung pada jenis lesi dinding vaskular, usia dan keadaan pesakit, tetapi juga pada kemampuan teknikal klinik, ketersediaan pakar bedah berpengalaman yang memiliki kaedah rawatan invasif minimum yang kompleks..

Yang paling biasa hari ini adalah endarterektomi karotid, ia juga paling radikal, terbuka, memerlukan sayatan yang paling ketara. Di Amerika Syarikat, lebih daripada 100 ribu operasi sedemikian dilakukan dalam setahun, di Rusia - dengan jumlah pesanan yang lebih kecil, tetapi masih liputan mereka yang memerlukan rawatan secara beransur-ansur meningkat.

Stenting arteri karotid mempunyai banyak kelebihan berbanding pembedahan terbuka dengan risiko operasi yang sama. Minimumnya invasif dan estetika menjadikannya lebih menarik, bagaimanapun, tidak semua ahli bedah memiliki pengalaman yang cukup dalam melaksanakannya, jadi tidak setiap pasien mempunyai pilihan, sementara waktu untuk menghilangkan cacat vaskular terbatas. Oleh kerana keadaan ini, rawatan alternatif dengan stenting dilakukan lebih jarang daripada endarterektomi..

Prostetik ditunjukkan untuk pesakit yang mengalami lesi yang tidak memungkinkan untuk dilakukan dengan kaedah yang lebih lembut. Dengan aterosklerosis maju, prostetik dianggap kaedah pilihan.

Endarterektomi karotid

Endarterektomi karotid adalah operasi utama untuk membuang plak aterosklerotik dari arteri karotid, di mana kandungan patologi dikeluarkan dari lumen arteri dan aliran darah semula jadi dipulihkan. Ia biasanya dilakukan di bawah anestesia umum, tetapi anestesia tempatan dengan pemberian ubat penenang serentak juga mungkin dilakukan..

Endarterektomi karotid ditunjukkan untuk aterosklerosis, trombus di arteri karotid, yang menyebabkan gangguan hemodinamik klinikal yang signifikan di otak, serta aterosklerosis asimtomatik, tetapi dengan vasokonstriksi yang signifikan.

Sayatan kulit bermula di belakang telinga, 2 cm dari pinggir rahang bawah ke bawah, selari dengannya, kemudian melintasi otot sternocleidomastoid dan panjangnya kira-kira 10 cm. Setelah membedah kulit dan tisu yang mendasari, pakar bedah mencari tempat pembelahan arteri karotid biasa, memilih kedua cabangnya dan menembusi ke bahagian dalam.

endarterektomi karotid (penyingkiran plak dari arteri karotid)

Semasa menjalankan manipulasi yang dijelaskan, perlu dilakukan dengan berhati-hati, saraf ditarik perlahan ke sisi, urat muka diikat. Setelah mencapai arteri karotid dalaman, pakar bedah akan berusaha menghubunginya dengan instrumen sesedikit mungkin, kerana pengendalian kapal yang ceroboh dapat merosakkan integritas dan pemecahan plak, yang penuh dengan emboli, trombosis dan strok yang serius semasa operasi.

Heparin disuntik ke dalam kapal, mereka dimampatkan secara berurutan, kemudian sayatan membujur dari dinding arteri dibuat sehingga menembusi ke dalam lumen. Untuk memastikan aliran darah ke otak sepanjang keseluruhan intervensi, shunt silikon khas diletakkan di arteri. Ia juga menghalang aliran darah di zon manipulasi pada kapal..

Tahap seterusnya adalah pemotongan langsung plak aterosklerotik. Ia bermula lebih dekat ke tempat pembelahan arteri karotid biasa, kemudian plak tersebut terkelupas dari arteri karotid biasa ke cawangan dalamannya sehingga intima yang bersih dan tidak berubah. Sekiranya perlu, sarung dalaman boleh dipasang ke dinding arteri dengan benang.

Penyingkiran plak diselesaikan dengan membilas lumen kapal dengan garam. Mencuci menghilangkan serpihan lemak yang boleh menjadi sumber embolisme. Pemulihan integriti kapal boleh dilakukan dengan "tampalan" yang diperbuat daripada bahan sintetik atau tisu pesakit sendiri.

Setelah semua manipulasi pada dinding vaskular dilakukan, pemotongan dikeluarkan dari lumennya, pakar bedah memeriksa sesak jahitan, secara berurutan mengeluarkan pengapit dari arteri karotid dalaman dan kemudian dari luar. Tisu leher dijahit dalam urutan terbalik, dan saliran silikon ditinggalkan di bahagian bawah luka.

Endarterektomi Eversion adalah sejenis rawatan radikal aterosklerosis, yang ditunjukkan dengan perubahan fokus pada cabang dalaman arteri karotid pada bahagian awalnya. Setelah arteri diasingkan, ia terputus dari batang arteri biasa, plak dipisahkan, sementara, seperti yang ada, memutarkan dinding vaskular ke dalam. Setelah membersihkan ICA, plak dikeluarkan dari cabang arteri yang biasa dan luaran, tempat campur tangan dicuci dengan garam dan integriti tisu dipulihkan, sama dengan yang berlaku pada endarterektomi klasik.

Kelebihan teknik penyebaran boleh dianggap kurang trauma dan pelaksanaannya lebih cepat, tetapi batasan penggunaannya disebabkan oleh kemustahilan mengeluarkan plak besar dengan cara ini (lebih dari 2.5 cm).

Video: Endarterektomi karotid untuk aterosklerosis

Stenting arteri karotid

Stenting adalah salah satu kaedah paling moden untuk merawat patologi vaskular dengan penyetempatan yang berbeza. Kaedah ini mempunyai kelebihan yang tidak dapat dinafikan - trauma pembedahan yang sedikit invasif dan kecil, kemungkinan anestesia tempatan, tempoh pemulihan yang singkat, terhad kepada beberapa hari.

Pada masa yang sama, stenting bukan tanpa kekurangannya. Pertama, tidak selalu ada pakar bedah yang dilatih dalam teknik ini, dan tidak ada cukup data untuk mengkaji hasil jangka panjang kerana kaedah ini baru. Kedua, setelah stenting, sukar untuk mencapai kesan tahan lama; cepat atau lambat, diperlukan campur tangan berulang, yang akan jauh lebih sukar dan trauma daripada jika endarterektomi klasik pada mulanya dilakukan. Risiko pembedahan berulang berlipat kali ganda. Keadaan terakhir berkenaan dengan tahap aterosklerosis yang jelas, di mana keberkesanan stenting jelas diragukan..

Stenting dianggap sebagai alternatif yang sangat baik untuk endarterektomi klasik atau eversional, di mana penyumbatan arteri karotid oleh massa aterosklerotik berjaya dihilangkan dengan risiko minimum kepada pesakit. Operasi dilakukan di bawah kawalan angiografi sinar-X dengan pengenalan agen kontras ke dalam kapal.

Akses untuk stenting pada asasnya berbeza dengan teknik yang dinyatakan di atas. Ini adalah tusukan dan bukannya sayatan lebar, yang dilakukan di bawah anestesia tempatan, yang memberi peluang untuk rawatan untuk orang tua dan dengan patologi bersamaan, yang membuat pembedahan radikal dikontraindikasikan.

Operasi pada arteri karotid dalaman dengan stenting bermula dengan angioplasti balon, iaitu, pengenalan alat (belon) yang mengembang lumen arteri di lokasi stenosisnya. Kemudian stent dimasukkan ke dalam kapal yang melebar - tiub kecil yang menyerupai mata air atau mesh logam, yang meluruskan dan menahan lumen diameter yang diperlukan.

stenting arteri karotid

Apabila belon dimasukkan, terdapat risiko pemusnahan plak aterosklerotik dengan sindrom embolik dan pembentukan trombus di arteri karotid, untuk pencegahan yang penapis khas diletakkan di atas lokasi intervensi, menangkap semua yang dapat terpisah dari dinding kapal dan berhijrah ke darah yang masuk ke otak.

Prostetik arteri

Prostetik CA diperlukan untuk pesakit dengan aterosklerosis yang meluas, kalsifikasi dinding vaskular, dengan kombinasi patologi dengan kura-kura, keretakan arteri. Operasi sedemikian dilakukan apabila diketahui bahawa rawatan yang lebih lembut tidak akan membawa hasil atau memakan masa yang tidak munasabah..

Semasa prostetik, batang arteri dalaman terputus di kawasan lubang, serpihan yang terkena dikeluarkan, arteri karotid dibersihkan dari lapisan aterosklerotik, dan kemudian hubungan terbentuk antara bahagian baki dalaman yang tersisa dan CA biasa menggunakan prostesis. Prostesis adalah tiub yang diperbuat daripada bahan sintetik, diameternya dipilih secara individu, bergantung pada ukuran arteri yang bersambung. Campur tangan diselesaikan dengan cara biasa dengan pemasangan saliran di luka.

Operasi untuk penyeksaan arteri karotid

Rawatan pembedahan terhadap kura-kura atau kerutan arteri karotid diperlukan apabila ia menyebabkan gangguan hemodinamik dengan gejala iskemia serebrum. Operasi bertujuan untuk menghilangkan kawasan yang diubah dengan reseksi dengan meluruskan arteri (pemulihan). Dalam kes yang sukar, apabila kura-kura patologi menempati kawasan yang luas, ia dikeluarkan sepenuhnya, dan kapal itu prostetik.

Operasi untuk penyeksaan arteri karotid boleh dilakukan di bawah anestesia am dan tempatan. Sayatan sama seperti endarterektomi karotid. Campur tangan biasanya diterima dengan baik oleh pesakit dan dianggap selamat.

Tempoh selepas operasi dan akibat dari pembedahan vaskular

Biasanya tempoh selepas operasi adalah baik, komplikasi agak jarang berlaku. Dengan endarterektomi karotid, komplikasi yang paling mungkin adalah kerosakan pada saraf yang melintas di dekat arteri - suaranya berubah, menelan terganggu, asimetri wajah muncul kerana pelanggaran pemeliharaan otot muka.

Dari sisi sayatan operasi, supurasi, pendarahan, ketidaksesuaian jahitan adalah mungkin, tetapi dalam keadaan pembedahan moden, tertakluk kepada semua syarat teknikal untuk operasi, tidak mungkin.

Terdapat juga beberapa risiko yang berkaitan dengan stenting. Ini boleh menjadi tromboemboli dan penyumbatan saluran otak oleh serpihan lapisan atheromatous, kemungkinannya diratakan dengan penggunaan penapis intraoperatif. Dalam jangka masa panjang, terdapat risiko pembentukan trombus di kawasan stent, untuk pencegahan yang mana agen antiplatelet diresepkan untuk waktu yang lama.

Antara akibat rawatan patologi arteri karotid, yang paling berbahaya adalah strok, yang boleh berlaku semasa atau selepas pembedahan. Kaedah rawatan moden mengurangkan risiko minimum, oleh itu, komplikasi teruk diperhatikan tidak lebih dari 3% kes dengan stenosis tanpa gejala dan 6% dengan tanda-tanda iskemia serebrum..

Pemulihan selepas intervensi pada arteri karotid berlangsung sekitar tiga hari dengan tempoh selepas operasi yang tidak rumit. Rehat tempat tidur yang ketat disyorkan kepada pesakit dalam tempoh ini, kemudian aktiviti meningkat secara beransur-ansur, tetapi senaman fizikal dan pergerakan tiba-tiba harus dielakkan sekurang-kurangnya 2 minggu, agar tidak menyebabkan perbezaan jahitan.

Selepas rawatan, dibenarkan mandi, lebih baik menolak mandi. Mengangkat berat dilarang, seperti sukan traumatik. Selepas stenting, perlu minum lebih banyak cecair untuk mempercepat perkumuhan medium kontras.

Selepas peringkat pemulihan, pesakit pulang ke rumah, dan dalam setahun dia harus berjumpa doktor sekurang-kurangnya dua kali. Setiap hari ia seharusnya mengukur tekanan darah, peningkatan yang dapat menyebabkan akibat yang serius, termasuk strok. Ahli terapi atau pakar kardiologi pasti akan menetapkan ubat antihipertensi untuk sebarang tahap hipertensi.

Keperluan untuk mengubah gaya hidup dan diet pesakit ditentukan oleh adanya aterosklerosis, yang telah menyebabkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada arteri besar. Untuk mengelakkan kerosakan pada saluran dari sisi yang berlawanan, serta arteri jantung, otak, ginjal, perlu mengikuti cadangan yang dikembangkan untuk pesakit dengan aterosklerosis

Operasi di kapal sangat sukar, oleh itu kosnya tidak rendah. Harga untuk endarterektomi karotid rata-rata 30-50 ribu rubel, di klinik swasta mencecah 100-150 ribu. Perlindungan segmen kapal dengan kura-kura memerlukan pembayaran 30-60 ribu.

Stenting adalah prosedur yang jauh lebih mahal, harganya boleh mencecah 200-280 ribu rubel. Kos operasi merangkumi kos bahan habis pakai, stent, yang sangat mahal, peralatan yang digunakan.

Pembedahan stenosis arteri karotid

Pembedahan Arteri Karotid: Akibat, Kemungkinan Komplikasi Dan Ramalan

Arteri karotid bertanggungjawab untuk bekalan darah ke kepala dan leher; jika arteri tidak berfungsi dengan baik, bekalan darah normal ke bahagian otak yang paling penting terganggu. Terdapat dua pilihan untuk perkembangan peristiwa: rawatan konservatif atau campur tangan pembedahan. Mengenai bila anda memerlukan operasi pada arteri karotid, bagaimana keadaannya dan apa akibatnya - lebih.

Petunjuk untuk pembedahan

Operasi dibincangkan jika terdapat penyumbatan segmen kapal, serta penyempitan saluran darah yang besar. Tetapi untuk pelantikan campur tangan pembedahan, kehadiran satu atau sebilangan faktor yang membimbangkan adalah perlu..

Faktor-faktor ini atau petunjuk mutlak untuk pembedahan arteri karotid:

  1. Terdapat dinamika negatif semasa penyakit ini - keadaan secara beransur-ansur bertambah buruk.
  2. Pesakit mula mengalami krisis serebrum.
  3. Penyempitan menutup kapal dengan 2/3 diameternya.
  4. Aneurisma atau kerosakan mekanikal pada arteri terdapat.
  5. Lumen jalan arteri mempunyai penyimpangan yang dapat dilihat.
  6. Kapal mempunyai patologi bukan pada satu, tetapi di kedua sisi.
  7. Gejala patologi mempunyai intensiti sederhana dan lebih tinggi.
  8. Terdapat penyumbatan atau stenosis kapal berdekatan.

Perhatikan bahawa risiko akibat negatif dari operasi jauh lebih rendah daripada ancaman kepada kesihatan jika operasi dibatalkan. Dalam semua kes, rawatan ubat diakui kurang berkesan..

Apa yang perlu anda ketahui mengenai pembedahan

Matlamat utama: pencegahan strok, atau pencegahan strok berulang. Dalam kes kedua, penting untuk melakukan prosedur sebelum strok kedua berlaku sejurus selepas yang pertama..

Pembedahan karotid memakan masa sekitar 120 minit. Dibolehkan menggunakan anestesia tempatan dan umum.

Sekiranya anda menderita penyakit jantung dan mempertimbangkan untuk menjalani pembedahan arteri karotid, berjumpa dengan pakar kardiologi yang berpengalaman kerana terdapat risiko komplikasi yang tinggi dan masalah jantung yang semakin teruk..

Risiko strok serebrum semasa operasi cukup tinggi (hingga 4%), tetapi jika prosedur tidak dilakukan, jika ada semua petunjuk untuk itu, risikonya akan meningkat hingga 20%.

Jenis intervensi pembedahan pada arteri karotid telah digunakan selama enam dekad, pengalaman terkumpul memungkinkan kita menyimpan statistik yang cukup baik: sebahagian besar pesakit mentolerir campur tangan secara normal dan segera setelah merasa baik.

Shunting dan stenting subclavian yang mengantuk adalah intervensi dengan komplikasi minimum.

Anda boleh melihat bagaimana operasi itu berjalan dalam video, kemudian kami akan membincangkan prosesnya secara ringkas.

Proses

Proses pembedahan arteri karotid bergantung pada jenisnya.

  • stenting dilakukan sekiranya perlu untuk memulihkan lumen kapal. Dalam kes ini, doktor tidak mengeluarkan plak, tetapi hanya menekannya ke dinding dengan stent, sehingga mengembalikan kebolehtelapan darah yang normal;
  • penyingkiran plak dari arteri karotid dengan melakukan pembedahan jenis terbuka klasik. Nama saintifik - endarterektomi karotid;
  • prostetik. Ia digunakan jika terdapat lesi di kawasan yang luas. Dalam kes ini, kawasan yang terjejas dikeluarkan, dan endoprosthesis diletakkan di tempatnya, yang bertepatan dengan diameter dengan arteri dalaman;
  • jika plak kecil dan terletak di awal arteri karotid dalaman, endarterektomi eversi digunakan. Tekniknya serupa dengan pemotongan biasa, tetapi sepanjang perjalanan doktor menghasilkan apa yang disebut penyebaran arteri.

Sekiranya terdapat stenosis arteri serviks (kawasan subclavian terjejas), jenis campur tangan yang sedikit berbeza digunakan - karotid subclavian shunting.

Anastomosis normal antara arteri karotid dan subclavian dipulihkan dengan shunt.

Dalam kes apa untuk melakukan operasi terbuka, apabila perlu memasang stent atau melakukan cantuman bypass arteri karotid, hanya doktor yang memutuskan, menilai ciri-ciri perjalanan penyakit ini, serta banyak faktor lain.

Kontraindikasi

Dalam beberapa kes, dilarang menjalankan operasi, kami akan menyenaraikannya:

  • mobiliti plak;
  • penyakit kronik organ hematopoietik yang tidak dapat disembuhkan;
  • keadaan kesihatan umum yang teruk;
  • intoleransi terhadap anestesia;
  • keadaan rangkaian vaskular yang buruk;
  • ubah bentuk dan penipisan dinding arteri di kompleks;
  • kegagalan buah pinggang akut;
  • struktur kapal yang kompleks.

Sebagai tambahan, kontraindikasi untuk memasang stent adalah alergi terhadap bahan dari mana ia dibuat..

Pemulihan

Selepas operasi, pesakit menghabiskan kira-kira empat hari di hospital. Hari pertama memerlukan tinggal di unit rawatan rapi, kemudian pesakit dipindahkan ke wad am. Aktiviti fizikal dihadkan dengan ketat selama dua minggu. Pesakit dilarang menggerakkan kepalanya, terutamanya - untuk melakukannya secara tiba-tiba.

Ia perlu seumur hidup: pantau tahap tekanan darah setiap hari, menjalani ujian dua kali setahun untuk kemunculan plak kolesterol atau stenosis.

Juga ditunjukkan adalah penolakan tabiat buruk dan kepatuhan pada diet yang melibatkan penggunaan makanan dengan kandungan kolesterol rendah..

Cadangan ini adalah umum, jika tidak ada operasi klasik, tetapi sebagai contoh, bypass karotid subclavian, doktor pasti akan memberi anda cadangan khusus..

Arteri karotid, operasi yang memungkinkan berkali-kali untuk mengurangkan risiko strok (baik primer dan sekunder), melakukan fungsi dalam badan yang tidak dapat digantikan oleh kerja rangkaian arteri jenis lain. Itulah sebabnya pembedahan sering menjadi satu-satunya cara untuk memanjangkan umur seseorang selama bertahun-tahun..

Selamat petang orang pikabut yang dikasihi. Ini adalah catatan pertama saya di sini, walaupun sudah lama saya membaca dan membaca anda. Tetapi sekarang saya menulis di sini kerana saya sangat memerlukan nasihat anda.
Secara umum, pada suatu hari saya mendapat tahu bahawa semasa pemeriksaan (MRI otak dan beberapa yang lain), ibu saya menemui plak athesclerotic yang besar di arteri karotid (saya berpendapat bahawa hernia vertebra tidak begitu berbahaya) dan operasi harus dilakukan secepat mungkin, jika tidak, perkara yang tidak dapat diperbaiki akan berlaku!
Saya tinggal jauh dan saya tidak tahu bagaimana untuk membantu dan mencari maklumat - di mana dan bagaimana anda boleh menjalani operasi di Rusia. Pakar bedah vaskular mana yang lebih baik dihubungi dan secara amnya berapa harganya, adakah mungkin untuk melakukan ini mengikut polisi? Dia adalah wanita Rusia, pemeriksaan itu berlangsung di Tashkent, kerana sedang melawat, menziarahi anak perempuan saya, pada suatu hari dia kembali dengan kereta api kembali ke Orenburg.
Saya bersedia untuk membantu (sekurang-kurangnya sebahagian) dari segi kewangan.
Saya masih membaca mengenai pakar bedah di Internet, tetapi kemudian saya berfikir bahawa seseorang di sini mungkin sudah lebih tahu dan akan memberi nasihat. Bukan saya yang memotret, tetapi seorang ibu tua dan kualitinya buruk, jangan bersumpah.
Py.Sy. Saya meminta anda untuk tidak bermain-main dengan selipar dan tidak memarahi tanda baca - jawatan pertama saya, saya belum mengetahuinya, bukan untuk memberi penilaian. Terima kasih terlebih dahulu kepada semua yang memberi respons.
Saya lampirkan foto tinjauan. Nifiga, saya tidak faham istilah perubatan di sana.
Saya akan memberikan komen untuk keburukan.

#pos panjang, #tidak dinilai, #my, #kerja, # ibu


Artikel Seterusnya
Piawaian tekanan darah untuk remaja: jadual 12, 13, 14 dan lebih tua