Pengsan, kehilangan kesedaran


Pingsan (sinkop) adalah kehilangan kesedaran jangka pendek, di mana nada otot menurun dengan mendadak, kemudian - setelah satu atau dua minit - orang itu kembali sedar tanpa langkah-langkah pemulihan.

Mantra pengsan mempunyai pelbagai jenis, dan prognosisnya berbeza dalam setiap kes. Walau bagaimanapun, intipati keadaan ini adalah bahawa otak tidak menerima jumlah darah yang mencukupi, ia berhenti berfungsi dengan normal, dan kehilangan kesedaran berlaku..

Tiga jenis pengsan utama

  • Sinkop Vasovagal (neurokardiogenik) berlaku apabila sistem saraf autonomi, yang mengatur tekanan darah dan degup jantung, terganggu. Ini adalah jenis pengsan yang paling biasa, terutama pada atlet, orang muda dan orang yang sihat. Biasanya, sinkop vasovagal berlaku dengan orang yang berdiri atau duduk. Dalam kes ini, sering terdapat keadaan yang ringan: pening, ringan kepala, panas memerah, pucat, mual, muntah, sakit perut, berpeluh berlebihan. Biasanya tidak ada sebab untuk dikhuatiri dengan sinkop vasovagal. Pengsan seperti itu boleh berlaku setelah batuk yang kuat, bersin, ketawa, ketakutan, kesakitan yang teruk, ketika melihat darah, dan juga ketika berada di tempat yang sesak, di bilik yang panas, di bawah sinar matahari, setelah senaman fizikal, buang air kecil, buang air besar, dll..
  • Syncarotid syncope yang berlaku apabila tekanan diberikan pada sinus karotid (bahagian melebar dari arteri karotid biasa). Ini boleh berlaku, misalnya, ketika leher bergerak (khususnya ketika lelaki itu mencukur dan memusingkan kepala), dan juga jika kolar baju terlalu ketat..
2. Pengsan kerana hipotensi ortostatik. Hipotensi ortostatik adalah penurunan tekanan darah ketika seseorang berubah posisi dari mendatar ke menegak, iaitu ketika seseorang berdiri. Ia boleh timbul kerana pelbagai sebab:
  • dari dehidrasi (termasuk dengan latar belakang diabetes mellitus);
  • dengan penyakit Parkinson;
  • selepas mengambil ubat antiaritmia atau antihipertensi (terutamanya pada orang tua dalam keadaan panas), antiemetik, antidepresan dan antipsikotik;
  • dari penyalahgunaan dadah dan alkohol;
  • disebabkan oleh pendarahan dalaman akibat pelanggaran integriti organ dalaman setelah cedera atau disebabkan oleh komplikasi pelbagai penyakit;
  • setelah berdiri lama, terutama di tempat yang sesak dan sesak.

3. Sinkop kardiogenik dikaitkan dengan kegagalan jantung. Ia boleh berlaku walaupun seseorang sedang berbaring. Biasanya tidak ada pendahulu - seseorang tiba-tiba kehilangan kesedaran. Jenis pengsan ini menunjukkan ancaman serius terhadap kehidupan dan kesihatan. Selalunya berlaku pada orang yang keluarganya mengalami kes kematian mendadak yang tidak dapat dijelaskan atau penyakit kardiovaskular awal. Pengsan boleh disebabkan oleh:

  • aritmia;
  • iskemia (kekurangan bekalan darah) kerana penyempitan saluran koronari yang teruk, serta tumor atau trombus yang mengganggu patensi kapal besar;
  • perubahan struktur (tamponade jantung, pembedahan aorta, anomali kongenital arteri koronari, kardiomiopati hipertrofik, dll.).

Kadang-kadang pengsan boleh dikaitkan dengan hipoglikemia (tahap glukosa darah yang terlalu rendah) dengan diabetes, panik atau gangguan kecemasan, dll..

Pingsan juga serupa dengan serangan epilepsi yang tidak kejang, tetapi bertahan lebih lama daripada mantra pengsan biasa, dan orang itu tidak segera sembuh dari penyakit itu. Juga, semasa serangan, pesakit boleh menggigit lidahnya, kadang-kadang terdapat najis atau kencing.

Kehilangan kesedaran dalam beberapa kes disebabkan oleh gangguan neurologi yang serius: strok, serangan iskemia sementara, sindrom pencurian subclavian (kemerosotan bekalan darah kerana penyempitan atau penyumbatan lumen arteri subclavian), migrain teruk.

Kehilangan kesedaran setelah kecederaan otak traumatik juga tidak dapat disebut pingsan, dalam keadaan ini sangat penting untuk berjumpa doktor sehingga dia menilai keparahan kerosakan.

Dalam kes yang jarang berlaku, kehilangan kesedaran dapat disebabkan oleh narkolepsi, suatu keadaan di mana seseorang mengalami tidur siang dan cataplexy (relaksasi otot secara tiba-tiba).

Bila berjumpa doktor sekiranya anda pengsan?

Sekiranya pengsan berlaku, ini tidak selalu menjadi alasan untuk berjumpa doktor. Contohnya, jika perkara seperti ini tidak pernah berlaku sebelumnya, jika ini adalah pengsan pertama dalam beberapa tahun, kemungkinan besar anda tidak menghidap penyakit yang mengancam nyawa. Namun, terdapat "bendera merah" untuk orang itu sendiri dan bagi mereka yang menyaksikan pengsan, yang menunjukkan bahawa anda perlu mendapatkan bantuan perubatan:

  • pengsan berlangsung lebih dari 2 minit;
  • pengsan kerap berlaku;
  • Anda pengsan buat kali pertama setelah 40 tahun;
  • Anda cedera semasa pengsan;
  • anda menghidap diabetes mellitus;
  • Awak mengandung;
  • anda pernah atau menghidap penyakit jantung;
  • sebelum pengsan, anda mengalami sakit dada, degupan jantung yang kuat atau tidak teratur;
  • semasa pengsan, inkontinensia kencing atau tinja telah berlaku
  • sekiranya anda mengalami sesak nafas.

Apa yang akan dilakukan oleh doktor?

Doktor mesti memahami apa penyebab pengsan dan adakah ancaman terhadap kehidupan dan kesihatan. Untuk melakukan ini, dia akan bertanya mengenai episod itu sendiri, mengenai sejarah perubatan, mengenai penyakit saudara-mara (terutama mengenai masalah jantung awal), melakukan pemeriksaan dan membuat elektrokardiogram. Adalah sangat penting untuk memberitahu doktor tentang semua yang anda rasakan sebelum dan selepas pengsan, kerana gejala tambahan dapat sangat membantu dalam diagnosis. Sebagai contoh, sakit dada dalam beberapa kes menunjukkan sindrom koronari akut (infark miokard atau angina pectoris tidak stabil) atau embolisme paru. Palpitasi jantung sering menjadi tanda aritmia. Sesak nafas boleh menjadi manifestasi kegagalan jantung atau embolisme paru. Sakit kepala dalam beberapa kes menunjukkan gangguan vaskular dan pendarahan.

Selalunya, pesakit, antara lain, menjalani ujian darah ghaib fecal (ini adalah bagaimana ia diperiksa sama ada terdapat pendarahan di saluran gastrointestinal), menurut ujian darah, didapati sama ada terdapat anemia, dan ujian darah untuk peptida natriuretik otak juga dilakukan (ia dapat menunjukkan masalah dengan hati). Wanita itu kemungkinan besar akan menjalani ujian kehamilan. Doktor dapat melihat berapa banyak tekanan dan nadi berubah dengan perubahan kedudukan badan.

Sekiranya doktor percaya bahawa, kemungkinan besar, sinkop karotid berlaku, urut sinus karotid akan diperlukan untuk mengesahkan diagnosis..

Sekiranya pendarahan subarachnoid disyaki, imbasan CT otak dan tusukan lumbal mungkin diperlukan.

Sekiranya doktor mengesyaki bahawa ia adalah epilepsi, dia akan menetapkan elektroensefalografi.

Sekiranya anda mengesyaki masalah jantung, doktor mungkin akan memasukkan anda ke hospital untuk pemerhatian, menghantar EKG dan ekokardiografi, pemantauan Holter (rakaman ECG harian), pemeriksaan elektrofisiologi jantung, atau angiografi koronari. Dalam kes yang sukar, perakam ECG gelung (subkutan) yang dapat ditanam dapat dipasang selama beberapa bulan.

Risiko akibat yang serius ditunjukkan oleh:

  • keabnormalan dalam ECG;
  • perubahan struktur di jantung;
  • gejala yang menunjukkan kegagalan jantung (sesak nafas, kelemahan, keletihan, edema, dll.);
  • tekanan darah rendah (sistolik - "atas" - di bawah 90 mm Hg. Art.);
  • sesak nafas sebelum atau selepas pengsan, atau pada masa rawatan;
  • hematokrit darah kurang daripada 30%;
  • usia tua dan kehadiran penyakit bersamaan;
  • kematian keluarga secara tiba-tiba kerana masalah jantung.

Rawatan selepas pengsan

Sama ada anda perlu menjalani apa-apa jenis rawatan setelah pengsan bergantung kepada penyebab kejadiannya.

Dengan pengsan refleks, faktor yang memprovokasi harus dielakkan, kerana tidak diperlukan rawatan dalam kes ini. Sekiranya anda pingsan semasa darah anda diambil, beritahu jururawat mengenainya - dia akan meletakkan anda di sofa sebelum mencucuk jari anda atau memberi anda suntikan. Sekiranya anda tidak memahami apa sebenarnya penyebab pengsan, tetapi doktor mengatakan bahawa tidak ada ancaman terhadap kesihatan, anda boleh menyimpan buku harian untuk menentukan faktor-faktor yang memprovokasi.

Sekiranya terdapat anemia, perlu diketahui penyebabnya dan membetulkannya: spektrum keadaan yang membawa kepada anemia sangat luas - dari diet yang tidak seimbang hingga tumor.

Dengan tekanan darah rendah, disarankan untuk mengelakkan dehidrasi, jangan makan dalam jumlah besar, dan minum minuman berkafein. Untuk mengelakkan tekanan turun secara tiba-tiba, setelah anda bangun, anda boleh menggunakan manuver khas: silangkan kaki anda, kencangkan otot-otot di bahagian bawah badan, tekan tangan anda atau ketatkan otot lengan anda.

Sekiranya pengsan disebabkan oleh pengambilan ubat, doktor akan membatalkan atau mengganti pelakunya, mengubah dos atau masa pengambilan.

Beberapa keadaan jantung memerlukan pembedahan, termasuk penempatan kardioverter-defibrillator (alat yang memantau irama jantung). Dalam kes lain, terapi konservatif membantu, misalnya, ubat antiarrhythmic..

Pertolongan cemas untuk pengsan

Apabila anda merasa bahawa anda akan cepat pingsan (anda mempunyai keadaan yang ringan atau, misalnya, menguap yang tidak masuk akal), berbaringlah sehingga kaki anda lebih tinggi. Atau duduk dengan kepala dibengkokkan di antara lutut anda. Ini akan membolehkan lebih banyak darah mengalir ke otak. Sekiranya anda kehilangan kesedaran, setelah anda sedar, jangan segera bangun. Lebih baik memberi diri anda 10-15 minit untuk pulih.

Sekiranya seseorang mula kehilangan kesedaran di depan mata anda, ikuti arahan yang sama: letakkannya sehingga kakinya lebih tinggi daripada kepalanya, atau duduk, dan turunkan kepalanya di antara lutut. Lebih baik menanggalkan kolar, melonggarkan tali pinggang. Sekiranya seseorang tidak sedarkan diri untuk waktu yang lama (lebih dari 2 minit), letakkan dia di sisinya, perhatikan pernafasan dan nadinya dan hubungi ambulans. Tidak disyorkan untuk menggunakan amonia: pertama, tidak jelas sama ada ia membuat seseorang sedar lebih cepat, dan kedua, boleh berbahaya dalam beberapa penyakit, misalnya pada asma bronkial.

Pengsan

Pengsan adalah keadaan yang dicirikan oleh kehilangan kesedaran jangka pendek. Ia timbul akibat disfungsi peredaran serebrum, yang bersifat sementara. Oleh kerana kecacatan dalam peredaran darah, terjadi penurunan dalam proses metabolik otak. Pingsan, kehilangan kesedaran adalah apa yang disebut refleks pelindung otak. Dengan cara yang dijelaskan, otak, yang merasakan kekurangan oksigen akut, cuba memperbaiki keadaan. Selalunya pening, pingsan adalah isyarat yang memberitahu tentang adanya penyakit serius. Terdapat banyak patologi yang menyertai serangan pengsan (contohnya, infark miokard, anemia, stenosis aorta).

Punca pengsan

Keadaan yang dimaksudkan sering kali merupakan akibat proses patologi yang berlaku di dalam badan atau merupakan gejala penyakit utama tertentu. Sebilangan besar keadaan tidak normal dibezakan, yang disertai dengan kehilangan kesedaran. Ini termasuk: penyakit yang disertai dengan penurunan output jantung (gangguan irama jantung, angina pectoris, stenosis aorta), kecacatan pada peraturan saraf kapilari (contohnya, dengan perubahan kedudukan batang yang cepat, kehilangan kesedaran mungkin berlaku), hipoksia.

Pening, pingsan adalah akibat penurunan tekanan darah ketika tubuh manusia tidak dapat dengan cepat menyesuaikan diri dengan perubahan hemodinamik (aliran darah melalui kapilari). Dengan sejumlah penyakit, di mana terdapat kelainan pada irama jantung, miokardium, dengan penurunan penunjuk tekanan, tidak selalu dapat mengatasi beban yang meningkat dengan cepat dan meningkatkan pengeluaran darah dengan cepat. Akibat dari ini adalah perasaan tidak sedap hati pada seseorang seiring dengan peningkatan permintaan oksigen pada tisu. Dalam kes ini, pingsan, kehilangan kesadaran disebabkan oleh kegembiraan fizikal dan disebut keadaan pengsan (usaha).

Penyebab pengsan adalah vasodilasi otot kerana senaman fizikal. Kapilari, yang masih melebar untuk waktu tertentu setelah berakhirnya usaha fizikal, mengandung banyak darah yang diperlukan untuk mengeluarkan produk metabolik dari tisu otot. Pada masa yang sama, kadar nadi turun, oleh itu, jumlah darah yang dikeluarkan oleh miokardium dengan setiap penguncupan menurun. Ini adalah bagaimana tekanan darah menurun, menyebabkan kehilangan kesedaran..

Di samping itu, pengsan sering disebabkan oleh penurunan akut dalam jumlah darah yang beredar, yang berlaku dengan kehilangan darah atau dehidrasi (contohnya, dengan cirit-birit, kencing berlebihan, atau berpeluh).

Impuls saraf yang mempengaruhi proses pampasan dan akibat pelbagai algi atau kejutan emosi yang jelas juga sering menyebabkan pengsan..

Kehilangan kesedaran adalah mungkin semasa proses fisiologi tertentu, seperti kencing, batuk. Ini berlaku kerana ketegangan, yang menyebabkan penurunan jumlah darah yang keluar ke miokardium. Dengan patologi esofagus tertentu, keadaan pengsan kadang-kadang muncul semasa menelan makanan.

Hiperventilasi paru-paru bersamaan dengan anemia, penurunan kadar karbon dioksida atau gula dalam darah juga sering menimbulkan permulaan pengsan.

Agak jarang, lebih kerap pada orang-orang dari kategori umur, mikrostroke dapat terjadi sebagai kehilangan kesedaran akibat penurunan bekalan darah yang tajam di segmen otak yang terpisah.

Kehilangan kesedaran sementara boleh dikaitkan dengan patologi jantung, tetapi selalunya ia disebabkan oleh faktor yang tidak berkaitan langsung dengan kelainan organ ini. Faktor-faktor ini termasuk dehidrasi, gangguan vaskular pada anggota badan pada orang tua, ubat farmakopia yang mempengaruhi tekanan darah, penyakit Parkinson, diabetes.

Penurunan jumlah darah atau keadaan kapilari ekstrem yang lemah menyebabkan pengedaran darah yang tidak seimbang di kaki dan bekalan darah yang terhad ke otak ketika individu tersebut mengambil posisi berdiri. Lain-lain, tanpa syarat oleh patologi jantung, penyebab kehilangan kesedaran sementara termasuk pingsan setelah beberapa kejadian keadaan (batuk, buang air kecil, buang air besar) atau akibat aliran darah. Keadaan yang dimaksudkan berlaku kerana reaksi stereotaip sistem saraf, yang menyebabkan penurunan kadar jantung dan pengembangan kapilari di bahagian bawah kaki, yang menyebabkan penurunan tekanan. Akibat dari reaksi tubuh seperti itu adalah masuknya jumlah darah yang lebih kecil (masing-masing, dan oksigen) ke dalam struktur otak, kerana tertumpu pada anggota badan.

Pendarahan serebrum, pra-strok atau keadaan migrain, juga sering menyebabkan kehilangan kesedaran sementara.

Antara faktor yang disebabkan oleh patologi jantung, penyakit berikut dapat dibezakan: kelainan irama jantung (degupan jantung boleh menjadi terlalu cepat atau terlalu perlahan), disfungsi injap jantung (stenosis aorta), tekanan tinggi pada kapilari darah (arteri) yang membekalkan paru-paru dengan darah, pembelahan aorta, kardiomiopati.

Anda juga harus membezakan antara sinkop yang disebabkan oleh sifat bukan epilepsi dan epilepsi. Yang pertama berkembang kerana alasan di atas. Yang kedua berlaku pada orang yang mengalami sawan epilepsi. Penampilannya disebabkan oleh kombinasi faktor intraserebral, iaitu aktiviti fokus epileptogenik dan aktiviti kejang.

Gejala pengsan

Serangan kehilangan kesedaran biasanya didahului oleh perasaan ringan, mual. Mungkin ada juga kain kafan atau bulu kambing, berdering di telinga. Biasanya pengsan mempunyai pendahulu tertentu, termasuk kelemahan tiba-tiba, menguap, perasaan pingsan yang akan datang. Orang dengan beberapa penyakit mungkin mengalami kaki yang hilang sebelum kehilangan kesedaran.

Tanda-tanda ciri pengsan adalah seperti berikut: peluh sejuk, sedikit pucat pada kulit, atau sedikit pemerah pipi. Murid-murid diluaskan semasa kehilangan kesedaran. Mereka bertindak balas perlahan terhadap cahaya. Dermis setelah kehilangan kesedaran menjadi warna abu-abu, nadi dicirikan oleh pengisian yang lemah, degupan jantung dapat meningkat atau menurun, nada otot berkurang, reaksi refleks lemah atau tidak ada sepenuhnya.

Tanda-tanda pengsan berlangsung dari dua saat hingga satu minit secara purata. Apabila pengsan berlangsung lebih dari empat hingga lima minit, sering terjadi kejang, berpeluh diperhatikan, atau kencing secara spontan mungkin berlaku.

Ketika pengsan, kesedaran sering dimatikan secara tiba-tiba. Walau bagaimanapun, kadang-kadang boleh didahului oleh keadaan semi-samar, yang ditunjukkan oleh gejala berikut: kehadiran tinnitus, kelemahan akut, menguap, pening, perasaan "vakum" di kepala, mati rasa anggota badan, mual, berpeluh, gelap pada mata, pucat epidermis wajah.

Pingsan paling sering diperhatikan dalam keadaan berdiri, lebih jarang dalam keadaan duduk. Apabila individu bergerak ke kedudukan yang rawan, biasanya.

Setelah pulih dari serangan pada beberapa individu (terutamanya dengan pengsan yang berpanjangan), selama dua jam, keadaan pasca pengsan mungkin diperhatikan, didapati lemah, sakit kepala, peningkatan berpeluh.

Oleh itu, serangan pengsan dapat dibahagikan kepada tiga fasa: pra-sinkop, atau lipotimia, pengsan sendiri, dan pasca-sinkop (peringkat pasca-sinkop).

Lipotimia berlaku dua puluh hingga tiga puluh saat sebelum kehilangan kesedaran (biasanya berlangsung dari empat hingga dua puluh saat hingga satu setengah minit). Dalam keadaan ini, individu merasa pening, bunyi luar di telinga, pening, "kabut" di mata.

Kelemahan muncul, dicirikan oleh peningkatan manifestasi. Kaki - seperti gumpalan, tidak taat. Wajah menjadi pucat, dan epidermis ditutup dengan peluh sejuk. Beberapa individu mungkin mengalami, bersama dengan gejala yang dijelaskan, mati rasa lidah, hujung jari, menguap, ketakutan atau kegelisahan, kekurangan udara, benjolan di kerongkong.

Seringkali, serangan hanya dapat dibatasi pada manifestasi yang dijelaskan. Dengan kata lain, tidak akan ada kehilangan kesedaran langsung, terutama jika orang itu mempunyai masa untuk mengambil posisi berbohong. Kurang biasa, pengsan boleh berlaku tanpa lipothymia sebelumnya (misalnya, pengsan yang berkaitan dengan aritmia jantung). Fasa yang dimaksudkan berakhir dengan perasaan meninggalkan tanah.

Fasa seterusnya dicirikan secara langsung oleh kehilangan kesedaran. Selari dengan kehilangan kesedaran, nada otot seluruh badan menjadi lemah. Oleh itu, ketika pengsan, orang sering tenggelam ke lantai, perlahan-lahan "meluncur" ke permukaan, dan tidak jatuh seperti hancur, seperti tentera timah. Sekiranya keadaan pengsan berlaku di luar jangkaan, maka terdapat kebarangkalian tinggi untuk mengalami lebam akibat kejatuhan. Semasa ketiadaan kesedaran, epidermis menjadi abu-abu pucat, abu, sering berwarna kehijauan, sejuk apabila disentuh, tekanan darah menurun, pernafasan menjadi cetek, nadi sukar untuk berdebar, seperti benang, semua reaksi stereotaip (refleks) menurun, murid diluaskan, ada reaksi lemah terhadap cahaya (murid tidak menyempitkan). Sekiranya bekalan darah ke otak tidak dipulihkan dalam masa dua puluh saat, maka tindakan spontan buang air besar dan buang air kecil, serta kedutan kejang, adalah mungkin..

Fasa pasca-syncopal berlangsung selama beberapa saat dan berakhir dengan pemulihan kesedaran sepenuhnya, yang kembali secara beransur-ansur. Pertama, fungsi visual "menyala", kemudian fungsi pendengaran (suara orang lain didengar, terdengar di kejauhan), perasaan tubuh seseorang muncul. Masa dihabiskan untuk sensasi yang dijelaskan hanya beberapa saat, tetapi orang itu memperhatikannya, seolah-olah bergerak perlahan. Selepas kesedaran kembali, orang dapat dengan cepat menavigasi keperibadian, ruang dan masa mereka sendiri. Pada masa yang sama, secara semula jadi, reaksi pertama terhadap pengsan yang berlaku adalah ketakutan, degupan jantung dipercepat, pernafasan lebih cepat, perasaan lemah, keletihan, lebih jarang, sensasi yang tidak menyenangkan diperhatikan di epigastrium. Individu tidak ingat fasa kedua pengsan. Kenangan terakhir seseorang mengenai kemerosotan kesejahteraan secara tiba-tiba.

Keterukan keadaan pengsan ditentukan berdasarkan keparahan disfungsi organ-organ penting dan jangka masa fasa kehilangan kesedaran.

Jenis pengsan

Perubatan moden tidak mempunyai klasifikasi sinkop yang diterima umum. Berikut adalah salah satu sistematisasi yang paling rasional, menurut kebanyakan pakar. Jadi, kehilangan kesedaran boleh disebabkan oleh etiologi neurogenik, somatogenik atau multifaktorial, terdapat juga sinkop yang melampau.

Sinkop etiologi neurogenik disebabkan oleh perubahan yang berlaku pada struktur saraf. Yang paling terkenal di antaranya dianggap refleks, iaitu, berkaitan dengan operasi refleks sistem saraf. Dalam kes ini, keadaan pengsan timbul akibat kerengsaan reseptor individu, akibatnya, dengan bantuan busur refleks, sistem parasimpatik diaktifkan serentak dengan penekanan bahagian simpatiknya. Hasilnya adalah pengembangan kapilari periferal dan penurunan frekuensi kontraksi miokard, serta penurunan ketahanan vaskular umum terhadap aliran darah, penurunan tekanan dan penurunan output jantung. Akibatnya, darah disimpan di otot dan tidak dihantar ke otak dalam jumlah yang diperlukan. Jenis pengsan ini adalah yang paling biasa.

Pingsan berlaku kerana kerengsaan ujung saraf berikut: reseptor kesakitan, proses saraf yang bertanggungjawab untuk menukar pelbagai rangsangan menjadi dorongan saraf di sinus karotid, organ dalaman, saraf vagus.

Semasa mencukur, menekan kawasan serviks dengan tali leher yang ketat, reseptor merasa jengkel, menyebabkan transformasi rangsangan menjadi impuls pada sinus karotid. Keadaan ini dipanggil sinkot karotid..

Kerana kesakitan yang teruk, iaitu, disebabkan oleh rangsangan reseptor kesakitan, pengsan juga berlaku (misalnya, pecahnya lampiran dapat menyebabkan hilangnya kesadaran).

Pingsan yang merengsa menyebabkan kerengsaan struktur saraf organ dalaman. Jadi, sebagai contoh, semasa prosedur kolonoskopi, seseorang mungkin kehilangan kesedaran. Menelan dengan patologi laring atau esofagus tertentu boleh menyebabkan pengsan kerana kerengsaan tisu saraf vagus.

Selain itu, sinkop neurogenik boleh:

- maladaptive, berkembang akibat disfungsi adaptif badan (terlalu panas, tekanan fizikal yang kuat);

- peredaran darah, yang timbul dari kecacatan dalam pengaturan nada kapilari pada penyakit neurologi (migrain, vaskulitis serebrum);

- ortostatik, kerana kesan simpatik yang tidak mencukupi pada kapilari bahagian bawah kaki (mungkin muncul kerana penggunaan ubat antihipertensi, diuretik, dengan dehidrasi atau kehilangan darah);

- bersekutu, terbentuk dalam keadaan yang mengingatkan kes-kes masa lalu dengan permulaan pengsan, lebih wujud pada individu kreatif dengan daya imaginasi yang maju;

- emotiogenik, disebabkan oleh manifestasi emosi yang jelas, yang diubah menjadi perangsang-rangsangan untuk sistem saraf ganglionik. Keadaan untuk permulaan pengsan adalah hiperaktifan sistem saraf autonomi, dengan kata lain, dengan nada sistem yang mencukupi, kehilangan kesedaran tidak berlaku. Oleh itu, pengsan dari kumpulan ini lebih sering berlaku pada orang yang menderita keadaan seperti neurosis atau mempunyai kecenderungan terhadap histeria..

Sinkop somatogenik disebabkan oleh disfungsi organ dalaman. Mereka dibahagikan kepada: kardiogenik, hipoglikemik, anemia, pernafasan.

Sinkop kardiogenik disebabkan oleh kelainan jantung. Mereka muncul kerana pengeluaran darah yang tidak mencukupi dari ventrikel kiri. Ini diperhatikan dengan aritmia atau penyempitan aorta..

Sinkop hipoglikemik berlaku dengan penurunan kadar glukosa darah. Pengsan dalam kategori ini sering menyertai diabetes mellitus, tetapi juga boleh berlaku dalam keadaan lain, misalnya, semasa berpuasa, kekurangan hipotalamus, proses tumor, intoleransi fruktosa.

Pingsan juga boleh disebabkan oleh hemoglobin rendah atau jumlah sel darah merah dalam penyakit darah - pengsan anemia.

Pernafasan - berlaku dengan penyakit yang mempengaruhi paru-paru dan disertai dengan penurunan kapasiti paru-paru, hiperventilasi dengan penurunan karbon dioksida. Kehilangan kesedaran sering diperhatikan pada asma bronkial, batuk rejan, emfisema.

Pengsan yang melampau boleh berlaku dalam situasi sukar yang memaksa badan untuk bergerak sebanyak mungkin. Mereka adalah:

- hipovolemik, kerana kekurangan cecair yang teruk di dalam badan dengan kehilangan darah atau dalam keadaan berpeluh meningkat;

- hipoksia, berkaitan dengan kekurangan oksigen, misalnya, ketika berada di kawasan pergunungan;

- hiperbarik, kerana tekanan pernafasan tinggi;

- memabukkan, dikaitkan dengan keracunan badan, misalnya, minuman beralkohol, karbon monoksida atau pewarna;

- ubat atau iatrogenik kerana overdosis ubat-ubatan tertentu: ubat penenang, diuretik atau antipsikotik, serta ubat-ubatan yang menurunkan tekanan darah.

Sinkop multifaktorial berlaku kerana gabungan faktor etiologi. Sebagai contoh, ada jenis pengsan yang berlaku semasa kencing pada waktu malam atau segera setelahnya, ketika seseorang sedang berdiri. Dalam kes ini, faktor etiologi berikut bertindak selari: penurunan tekanan pada pundi kencing, yang menyebabkan pengembangan kapilari, peralihan dari posisi berbaring ke posisi berdiri setelah tidur. Semua faktor ini bergabung menyebabkan kehilangan kesedaran. Kategori sinkop ini mempengaruhi terutamanya lelaki dari kategori umur..

Pengsan pada kanak-kanak

Sebilangan besar ibu ingin memahami mengapa bayi pingsan, apa yang harus dilakukan sekiranya bayi mereka tidak hamil. Penyebab pengsan pada kanak-kanak biasanya adalah kesakitan yang teruk, kelaparan, pelbagai pergolakan emosi, tinggal lama di bilik yang sesak, terutama dalam keadaan berdiri, penyakit berjangkit, kehilangan darah, pernafasan dalam yang cepat. Keadaan pengsan juga dapat dilihat pada bayi yang mengalami gangguan dalam fungsi sistem saraf ganglionik. Kanak-kanak dengan tekanan darah rendah sering pingsan ketika mereka bergerak dengan cepat ke posisi tegak dari posisi rawan. Selain itu, trauma pada otak boleh menyebabkan pengsan..

Beberapa penyakit jantung juga mencetuskan ketidaksadaran. Penyumbatan lengkap struktur anatomi jantung (sistem konduksi miokard), blok atrioventricular (sindrom Morgagni-Adams-Stokes) dimanifestasikan secara klinikal oleh serangan pengsan dan kejang, yang disertai dengan sianosis kulit atau pucat. Lebih kerap serangan itu diperhatikan pada waktu malam. Keadaan ini hilang dengan sendirinya.

Membantu kanak-kanak dengan pengsan tidak memerlukan kemahiran atau pengetahuan khas. Pada giliran pertama, bayi harus dibaringkan, bantal harus ditanggalkan dan hujung kaki tempat tidur harus diangkat sekitar tiga puluh darjah. Kedudukan ini melancarkan aliran darah ke otak. Maka perlu untuk memastikan aliran udara (untuk menyelamatkan bayi dari pakaian yang memalukan, membuka tingkap, membuka butang atas). Bau yang tajam (amonia, eau de toilette ibu) atau perengsa lain akan membantu anak kembali sedar. Anda boleh menaburkan serpihan di wajah anda dengan air sejuk atau menggosok telinganya. Aktiviti-aktiviti ini bertujuan untuk meningkatkan nada kapilari dan meningkatkan aliran darah..

Setelah sedar, bayi tidak boleh dibesarkan selama kira-kira sepuluh hingga dua puluh minit. Kemudian anda boleh memberikan teh manis kepada bayi.

Dari perkara di atas, dapat dilihat bahawa pertolongan terhadap pengsan, pertama-tama, terdiri daripada peningkatan hemodinamik, yang dengan cepat menghilangkan gejala pengsan..

Pingsan semasa mengandung

Masa paling bahagia dalam hidup kanak-kanak perempuan adalah tempoh kehamilan. Tetapi selain emosi positif ibu hamil, terdapat sejumlah masalah kecil, di antaranya pening dan kehilangan kesedaran dapat dibezakan..

Ramai wanita, sebelum memutuskan untuk mempunyai bayi, berminat dengan pelbagai butiran berkaitan dengan melahirkan janin. Oleh itu, persoalan mengapa ibu hamil boleh pingsan cukup popular di kalangan wanita yang merancang kehamilan..

Pingsan semasa mengandung biasanya disebabkan oleh tekanan darah rendah. Penurunan tekanan darah sering disebabkan oleh kerja berlebihan, kekenyangan, kelaparan, ketidakstabilan emosi, pelbagai penyakit pernafasan atau pemburukan patologi kronik..

Semasa pertumbuhan janin, rahim yang membesar memberikan kesan menekan pada kapilari yang terletak berdekatan, yang mengganggu hemodinamik normal. Kapal anggota badan, pelvis dan punggung lemah mengalirkan darah, terutamanya dalam kedudukan terlentang. Akibatnya, tekanan mungkin turun.

Juga, semasa kehamilan, tubuh ibu hamil mengalami banyak perubahan dari sisi fisiologi. Salah satu transformasi fisiologi adalah peningkatan jumlah darah yang beredar sekitar tiga puluh lima peratus. Sehingga badan wanita menyesuaikan diri dengan perubahan, pengsan mungkin diperhatikan.

Anemia adalah penyebab pingsan pada wanita hamil, kerana jumlah darah meningkat hanya kerana peningkatan jumlah plasma. Akibatnya, darah menjadi lebih jarang, kerana jumlah eritrosit di dalamnya berkurang. Ini menyebabkan penurunan tahap hemoglobin, oleh itu - kepada anemia..

Juga, ibu hamil boleh kehilangan kesedaran akibat penurunan kadar glukosa. Akibat toksikosis, wanita sering dapat makan secara tidak teratur atau tidak mencukupi. Diet yang tidak betul menyebabkan penurunan kepekatan darah, yang menyebabkan pengsan.

Pengsan lapar

Kehilangan kesedaran yang disebabkan oleh rasa lapar dianggap relevan untuk bahagian indah manusia. Lagipun, makhluk-makhluk comel ini, dalam usaha berterusan untuk menjadi yang paling menarik dan menawan, melengkapkan tubuh mereka sendiri dengan diet yang tidak berkesudahan, serangan lapar, yang menyebabkan akibat negatif, di antaranya perlu diperhatikan gangguan koordinasi pergerakan, kecederaan otak, perubahan sifat watak, ingatan, pelbagai lebam.

Seperti namanya, pengsan lapar adalah akibat kekurangan nutrien penting dari makanan dalam badan. Walau bagaimanapun, pengsan jenis ini berlaku bukan hanya kerana kekurangan makanan..

Jadi, sebagai contoh, penggunaan protein secara eksklusif atau hanya karbohidrat (diet susu) juga boleh menyebabkan kehilangan kesedaran. Kegagalan untuk mematuhi nisbah bahan organik yang diperlukan menyebabkan kekurangan pengeluaran bekalan tenaga yang diperlukan. Akibatnya, tubuh harus mencari simpanan dalaman, yang membawa kepada perubahan metabolisme. Tisu otak tidak mempunyai simpanan oksigen dalaman dan bahan yang diperlukan, oleh itu, kekurangan sebatian organik, pada giliran pertama, mempengaruhi serat saraf.

Pendedahan yang tertekan semasa diet biasa juga dapat menimbulkan rasa pingsan. Kerana sebarang tekanan memerlukan perbelanjaan tenaga yang berlebihan dan disertai dengan peningkatan tekanan darah. Sekiranya sumber daya tidak mencukupi, pemutus yang disebut objek "tidak penting" berlaku di dalam badan - aliran darah ke organ pencernaan berkurang untuk memberi nutrisi yang diperlukan kepada otak, miokardium dan paru-paru. Dengan kekurangan nutrisi seperti itu, otak akan mati, menyebabkan kelaparan.

Latihan fizikal yang berlebihan juga memerlukan lebihan nutrien penting. Sekiranya nisbah sebatian organik yang mencukupi tidak diperhatikan dalam diet harian, atau jika terdapat konsentrasi rendah karbohidrat dalam makanan yang dimakan, terdapat ketidakcocokan antara kemampuan tubuh dan keperluannya. Sekali lagi, otak menderita dari yang pertama, yang menimbulkan kehilangan kesedaran.

Memberi bantuan untuk pengsan yang disebabkan oleh kelaparan tidak berbeza dengan tindakan untuk pengsan jenis lain.

Rawatan pengsan

Sekiranya kehilangan kesedaran, langkah-langkah terapi dikaitkan dengan penyebab yang memprovokasi itu. Oleh kerana itulah diagnosis yang mencukupi sangat penting..

Penjagaan kecemasan untuk pengsan, pada giliran pertama, melibatkan pemulihan hemodinamik dengan memberi tubuh kedudukan mendatar. Dalam kes ini, hujung kaki mesti diangkat.

Beberapa jenis keadaan pengsan tidak memerlukan rawatan khusus, misalnya, pengsan yang melampau (hanya perlu menghilangkan keadaan yang menyebabkan keadaan ini).

Sinkop somatogenik melibatkan merawat penyakit yang mendasari. Jadi, sebagai contoh, apabila aritmia jantung dikesan, perlu menggunakan ubat antiaritmia untuk menormalkan irama.

Dalam rawatan kehilangan kesedaran yang disebabkan oleh faktor neurogenik, ubat-ubatan farmakope dan langkah-langkah bukan ubat (ukuran fizikal) digunakan. Dalam kes ini, keutamaan diberikan kepada yang terakhir. Pesakit diajar untuk mengelakkan situasi yang dapat memicu sinkop neurogenik, dan juga mengambil langkah tepat pada masanya untuk mencegah kehilangan kesedaran ketika merasa pingsan.

Langkah-langkah fizikal merangkumi tindakan berikut. Dengan keadaan pingsan yang semakin hampir, pesakit disarankan untuk melintasi anggota badan bawah dan mengepalkan telapak tangan ke kepalan tangan. Inti dari tindakan yang dijelaskan adalah untuk memprovokasi peningkatan tekanan darah, cukup untuk mencegah hilangnya kesadaran atau menangguhkannya, agar pesakit dapat mengambil posisi mendatar yang selamat. Individu dengan pengsan ortostatik berterusan mungkin mendapat manfaat daripada latihan ortostatik biasa..

Terapi pengsan refleks harus ditujukan untuk memperbaiki keadaan fizikal, mengurangkan kegembiraan seseorang, dan memperbaiki disfungsi autonomi dan gangguan vaskular. Penting untuk mematuhi peraturan dan melakukan senaman kebersihan kebersihan harian pada waktu pagi..

Pengarang: Pakar Psikoneurologi N.N. Hartman.

Pakar Perubatan Pusat Perubatan dan Psikologi "PsychoMed"


Artikel Seterusnya
Rasa kebas pada jari di tangan kanan