Penyebab mati rasa muka dan kepala, yang mana doktor harus dihubungi, diagnosis dan rawatan


Disfungsi bukan evrogenik berlaku secara berkala pada pesakit. Bilangan orang yang menderita, menurut anggaran statistik, lebih daripada 30% orang di planet ini.

Sebagian besar, ini adalah penyimpangan yang agak ringan dari norma, yang bahkan tidak selalu terlihat, hingga titik tertentu..

Rasa kebas pada wajah adalah salah satu kemungkinan gejala neurologi penyakit pada sistem muskuloskeletal, proses dari otak, saluran leher dan struktur lain.

Simptomnya pelbagai dan terdapat banyak proses patologi. Punca penyimpangan dapat dikenal pasti melalui diagnostik instrumental.

Dalam beberapa kes, gangguan deria menunjukkan kecemasan perubatan, seperti strok. Oleh itu, dengan adanya gejala seperti itu, terutamanya jika digabungkan dengan paresis atau kelumpuhan, ambulans mesti dipanggil untuk mengecualikan nekrosis struktur serebrum.

Terapi bergantung pada kesnya. Dengan sendirinya, mati rasa tidak memerlukan pembetulan; perlu mempengaruhi faktor yang memprovokasi. Inilah asasnya.

Migrain

Ia masih dianggap penyakit misteri. Sebilangan besar didapati pada wanita, nisbah dengan jumlah pesakit m / f dapat ditentukan dalam nisbah 3: 1 dan lebih banyak lagi.

Mempunyai sifat keturunan yang jelas, jika salah seorang ibu bapa mengalami gangguan, dengan kebarangkalian lebih dari 70% gangguan tersebut ditularkan kepada anak-anak dan pada suatu ketika muncul.

Mengapa migrain berkembang tidak diketahui secara pasti. Diasumsikan bahawa pelakunya adalah pelanggaran kekejangan saluran cerebral terhadap latar belakang disfungsi autonomi. Maksudnya, kita bercakap mengenai penyakit neurologi semata-mata, tetapi sama ada betul atau tidak adalah titik pertimbangan..

Kompleks simptomatik selalu hampir sama. Dalam kes klasik, terdapat tanda-tanda keadaan berikut:

  • Sakit kepala yang teruk. Sebelah. Kiri atau kanan. Bale, menembak, pecah. Menemani pesakit sepanjang serangan gangguan. Memberi ke orbit, dapat bergerak ke arah mahkota dan okiput, yang awalnya terletak di kawasan frontal.
  • Mual, jarang muntah.
  • Pelanggaran orientasi di ruang angkasa. Seseorang tidak dapat bergerak secara normal, dunia berputar dan berputar di depan matanya.
  • Rasa kebas pada seluruh kepala atau bahagian muka akibat gangguan konduksi saraf pada tahap struktur serebrum. Ini adalah fenomena sementara yang tidak menunjukkan keparahan masalah atau kemungkinan berakhir dengan baik..

Migrain tidak berbahaya, tetapi ia adalah keadaan yang sangat tidak selesa. Walau bagaimanapun, gejala sering menyerupai strok, oleh itu, jika timbul tanda-tanda mencurigakan, disarankan untuk memanggil ambulans.

Gejala keadaan pra-stroke diperincikan dalam artikel ini..

Dalam situasi yang tidak biasa, mungkin tidak ada sakit kepala dengan pemeliharaan aura yang dominan - manifestasi sebelum serangan migrain. Penurunan ketajaman penglihatan, pendengaran, intoleransi terhadap cahaya dan suara yang terang, kilatan lalat, kemunculan kilatan di bidang pandangan, dan lain-lain.

Dengan latar belakang ini, kebas wajah juga merupakan bahagian yang tidak terpisahkan dari manifestasi awal, bahkan di luar sindrom kesakitan..

Osteochondrosis

Ini adalah keradangan, degeneratif-distrofik tulang belakang, khususnya, kawasan serviks menderita.

Patologi berkembang dan berkembang secara beransur-ansur, stabil. Mencari masa ketika gangguan itu mencapai tahap berbahaya bukanlah sesuatu yang mudah.

Gejala neurologi, seperti gangguan kepekaan wajah dan lain-lain, juga tidak terbentuk pada masa yang sama, selama bertahun-tahun.

  • Sakit leher. Bale, menyengat atau meletup. Berubah-ubah. Meningkat selepas bersenam.
  • Pening. Diiringi oleh ketidakupayaan untuk menavigasi di angkasa. Berkembang secara sporadis.
  • Cephalalgia. Sakit di bahagian belakang kepala, mahkota.
  • Masalah dengan aktiviti motor tulang belakang serviks. Tidak dapat berpusing, keupayaan motor menurun secara beransur-ansur tetapi stabil.
  • Rasa kebas pada wajah, bibir, lidah dan kepala dengan osteochondrosis adalah perkara biasa, bersamaan dengan penurunan kepekaan tangan. Ini adalah petanda lewat. Pada fasa awal, ia hadir ketika ujung saraf dicubit, kemudian, ketika akar mati, ia tetap berterusan.
  • Loya. Kurang kerap muntah.
  • Masalah jantung. Seperti takikardia. Jarang sekali.

Gangguan sistem muskuloskeletal menimbulkan manifestasi ciri kerana pemampatan ujung saraf di peringkat tempatan.

Adalah perlu untuk membezakan dengan hernia tulang belakang serviks. Sebagai peraturan, kedua-dua proses berjalan selari..

Hernia tulang belakang serviks

Komplikasi osteochondrosis yang berbahaya. Lebih jarang ia berkembang akibat trauma, pergerakan tiba-tiba. Contohnya, selepas kemalangan kereta, kejatuhan yang tidak berjaya, mengalami patah tulang, dll..

Inti pelanggaran terletak pada perpindahan cakera intervertebral melebihi kedudukan anatomi normalnya. Kemudian pecah, kehilangan struktur dan fungsinya sendiri..

Ini menyebabkan lelasan dan degenerasi vertebra bersebelahan dan batasan aktiviti yang lebih besar, rasa tidak selesa yang ketara.

Gambaran klinikal adalah tipikal. Pelanggaran sistem muskuloskeletal disertai dengan sakit yang teruk, kadang-kadang tidak tertahankan di leher (dalam keadaan akut, mereka tidak dikeluarkan sama sekali), masalah dengan orientasi di ruang angkasa.

Pesakit tidak dapat memegang kepalanya, kerana terdapat kelemahan korset otot.

Dalam hampir 100% kes, klinik kekurangan vertebrobasilar dijumpai, kerana ketidakstabilan saluran tulang belakang, pemampatan arteri tempatan berlaku.

Terapi adalah pembedahan, tetapi doktor menunda masa dengan sebaik mungkin. Hentikan serangan dan cegah yang baru.

Kekurangan vertebrobasilar

Gangguan biasa. Biasanya berkembang sebagai komplikasi osteochondrosis tulang belakang serviks.

Intipati penyakit ini terletak pada gangguan pemakanan struktur serebrum yang teruk disebabkan oleh mampatan arteri yang terdapat di leher.

Terdapat banyak pilihan untuk gambaran klinikal penyakit ini. Pada dasarnya, kompleks simptom dikurangkan kepada sekumpulan penyimpangan:

  • Sakit kepala. Diucapkan, kuat. Serangan migrain mungkin berlaku semasa penyakit ini.
  • Pening dan ketidakupayaan untuk berorientasikan ruang. Orang itu mengambil posisi paksa. Berbaring di sisinya, bergerak sedikit.
  • Loya muntah.
  • Gangguan penglihatan. Kehilangan bidang penglihatan, sensasi kilatan terang (halusinasi sederhana), kebutaan total sementara adalah mungkin. Pada peringkat akhir, maju.
  • Kehilangan ketajaman pendengaran.
  • Ketidakupayaan untuk bergerak dengan lancar. Ketegangan berjalan. Ini semua kesalahan pelanggaran sistem ekstrapiramidal.
  • Dengan kerosakan pada lobus otak di sebelah kiri, bahagian kanan kepala (dan badan secara amnya) menjadi kebas dan sebaliknya.

Juga tanda-tanda klinikal lain. VBI dianggap sebagai faktor penting dalam perkembangan strok pada masa akan datang. Bahagian otak dan oksipital otak terkena.

Dengan rawatan tepat pada masanya, adalah mungkin untuk menghentikan perkembangan penyakit dan mengawal keadaan..

Sakit kepala kluster

Keadaan neurologi yang sangat jarang berlaku. Walau bagaimanapun, ia sangat sukar. Disertai dengan rasa tidak selesa yang tidak dapat ditanggung di dahi.

Sensasi yang tidak menyenangkan diberikan kepada mata. Gambaran klinikal dilengkapi dengan rasa mati rasa yang jelas di sebelah kiri wajah, atau sebaliknya, bergantung pada lokalisasi kejang vaskular yang tepat.

Gejala khas adalah sakit kepala yang teruk yang tidak dapat diatasi dengan sebarang ubat. Keamatan ketidakselesaan begitu besar sehingga percubaan bunuh diri diketahui di kalangan pesakit pada masa serangan.

Rawatan tidak mungkin dilakukan, satu-satunya perkara yang diinginkan oleh doktor adalah untuk mencegah kambuh masa depan. Mengurangkan risiko mengembangkannya.

Serangan iskemia sementara

Fenomena biasa. Ia secara keliru disebut mikrostroke. Sebenarnya, kita bercakap mengenai kekurangan zat makanan otak yang sementara, tetapi sementara. Berkembang sebagai pra-kecemasan.

Kontinjen utama pesakit adalah orang yang mempunyai riwayat hipertensi arteri, selalunya pada usia tua.

Klinik ini sama dengan strok biasa. Perbezaannya hanya dalam jangka masa pelanggaran dan hasilnya.

Iskemia sementara tidak menyebabkan nekrosis tisu saraf; lebih-lebih lagi, ia mundur secara spontan, secara bebas, walaupun tanpa bantuan pakar. Sekiranya saya boleh mengatakannya, ini adalah latihan untuk strok..

  • Sakit kepala yang teruk di satu kawasan atau yang lain. Meletup, baling. Intensif.
  • Pelanggaran orientasi di ruang angkasa.
  • Loya muntah.
  • Ketidakselesaan pada bahagian kulit, merayap, kesemutan. Keluhan yang biasa dilakukan oleh pesakit ialah separuh dari muka atau tangan mati rasa. Ini adalah petunjuk pelanggaran konduksi ujung saraf, tetapi bukan kematiannya.
  • Kekeliruan kesedaran.
  • Disfungsi organ deria.

Sekiranya kepala mati rasa, itu mungkin serangan iskemia sementara atau gangguan makan otak kronik.

Diagnostik pembezaan ditunjukkan tanpa gagal. Ini bertujuan untuk membezakan antara negeri yang berbeza.

Pukulan

Pelanggaran akut peredaran serebrum. Menurut statistik, agak jarang berlaku untuk serangan jantung, ini adalah faktor kedua terpenting dalam kematian di seluruh dunia..

Intipati gangguan ini terletak pada nekrosis struktur serebrum. Serat saraf mati, perubahan tidak dapat dipulihkan berlaku di otak.

Keadaannya sangat tidak baik dari segi perjalanannya, tanpa bantuan perubatan menyebabkan kematian.

Gejala terbahagi kepada umum dan fokus. Yang pertama termasuk sakit kepala, disorientasi di ruang angkasa. Pening dan muntah. Kategori kedua jauh lebih sukar..

Kemungkinan penyimpangan termasuk:

  • Kekeliruan kesedaran. Keadaan pengsan.
  • Gangguan tingkah laku, ketidakcukupan reaksi emosi atau hilangnya sepenuhnya.
  • Penurunan tajam fungsi kognitif dan mnestic.
  • Halusinasi verbal (pendengaran), episod epilepsi, pekak.
  • Gangguan taktil. Kekalahan kawasan parietal menjadi alasan mengapa wajah menjadi kebas. Di samping itu, terdapat kehilangan kepekaan anggota badan. Walaupun tidak selalu.
  • Jatuh dalam ketajaman penglihatan. Pelbagai gangguan visual.

Dalam kes-kes yang sangat sukar, terdapat juga penyimpangan dalam kerja jantung, termoregulasi yang tidak mencukupi. Ini adalah gangguan kritikal yang hampir dijamin boleh menyebabkan kematian pesakit..

Baca lebih lanjut mengenai gejala strok pada wanita di sini, pada lelaki di sini. Algoritma pertolongan cemas, sebelum ambulans tiba, dijelaskan dalam artikel ini..

Penyakit berjangkit dan radang otak

Ini termasuk dua: meningitis dan ensefalitis. Kedua-duanya berkembang dengan latar belakang penyakit sebelumnya (tumpuan tidak menjadi masalah), atau selepas gigitan vektor (misalnya, kutu).

Adakah akut, disertai oleh fenomena neurologi kekurangan teruk.

Tidak mustahil untuk menentukan sifat gangguan itu walaupun menggunakan MRI.

Satu-satunya kriteria diagnostik yang boleh dipercayai ialah kehadiran agen berjangkit, mungkin darah dalam cecair serebrospinal.

Sampel diperoleh doktor melalui tusukan. Walau bagaimanapun, ini adalah prosedur yang berbahaya, ia jarang digunakan dan hanya perlu..

Klinik ini menyerupai strok, tetapi kompleks gejala tidak berkembang dengan begitu cepat.

Sekiranya ada bantuan tepat waktu, pelanggaran berterusan untuk jangka masa panjang dan tidak dapat diperbaiki. Penyakit boleh mengakibatkan kecacatan yang mendalam.

Sklerosis berbilang

Gangguan neurologi yang biasa. Mempunyai asal autoimun dan metabolik.

Ia disertai dengan pemusnahan selubung serat saraf myelin. Atas sebab ini, kadar penghantaran denyut nadi menurun, dan kemungkinannya hilang sepenuhnya. Penyakit ini merangkumi otak, lebih jarang saraf tunjang.

Kemerosotan sedemikian berlaku secara berterusan, tetapi tidak menyebabkan gangguan kritikal pada satu ketika. Ini adalah proses yang agak panjang. Ia memerlukan lebih dari satu tahun sebelum kecacatan, selalunya lebih banyak.

Rawatan tepat pada masanya dapat mengurangkan gejala dan melambatkan proses patologi dengan ketara.

Kliniknya pelbagai dan bergantung kepada penyetempatan kawasan pemusnahan serat saraf. Disfungsi pergerakan, rasa mati rasa pada wajah, anggota badan, penurunan ketajaman penglihatan, gangguan kognitif biasanya dijumpai.

Kecerdasan, bagaimanapun, menderita sedikit, sekurang-kurangnya pada peringkat awal. Tanpa rawatan, kemungkinan kecacatan awal adalah tinggi.

Ketumbuhan struktur serebrum

Malignan atau bukan barah tidak memainkan peranan besar.

Penyebab mati rasa selalu menjadi tekanan saraf kranial atau kerosakan pada tisu tertentu, kawasan otak.

Penyingkiran struktur yang tidak normal, menjalankan rawatan pemulihan memberi peluang untuk pembetulan keadaan separa atau lengkap.

Neuropati

Mempunyai keturunan atau asal usul. Ia terdiri daripada pemusnahan serat yang bertanggungjawab terhadap kepekaan kawasan kepala dan muka. Gambaran klinikal biasanya terhad kepada kebas.

Keradangan gentian saraf

Terhadap latar belakang hipotermia atau perjalanan penyakit berjangkit lain. Berlaku dalam satu bentuk atau yang lain dalam hampir 40% orang, sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka, setiap saat menghadapi masalah yang serupa.

Ia berkembang secara spontan, disertai dengan rasa sakit yang tidak tertahankan, terutama jika saraf trigeminal terjejas.

Penggunaan ubat analgesik dan anti-radang mempunyai kesan minimum. Perhatian perubatan diperlukan, kombinasi ubat untuk menghilangkan rasa tidak selesa.

Sindrom kebas dan kesakitan teruk adalah gejala utama. Sebagai makanan tambahan - peningkatan suhu badan.

Sebab-sebab keadaan yang tidak mempunyai asas patologi

Pada sesetengah orang, wajah, kepala menjadi kebas akibat keadaan yang tertekan. Ini adalah tindak balas individu badan.

Juga mungkin untuk mengembangkan sensasi yang tidak selesa terhadap latar belakang merokok, penggunaan ubat narkotik.

Bagaimana menghubungi siapa dan apa yang perlu diperiksa

Ahli neurologi terlibat dalam diagnostik. Dalam beberapa kes, pertolongan beberapa doktor diperlukan, bergantung pada keadaan.

Kajiannya hampir sama:

  • Soal jawab seseorang untuk menjelaskan gejala.
  • Mengambil anamnesis. Untuk lebih memahami kemungkinan asal usul penyakit ini.
  • Mengukur tekanan darah dan degupan jantung.
  • Penilaian refleks asas.
  • X-ray tulang belakang serviks.
  • Doppler ultrasonografi saluran darah untuk mengecualikan VBI dan gangguan trofisme otak, imbasan dupleks. Menunjukkan kualiti dan kelajuan aliran darah.
  • MRI kawasan yang sama. Untuk diagnosis hernia, osteochondrosis maju.
  • Tomografi struktur serebrum. Mungkin penyebabnya adalah sklerosis berganda atau tumor. Dalam kedua kes tersebut, peningkatan kontras dengan persiapan gadolinium diperlukan. Ini akan meningkatkan kandungan maklumat beberapa kali..
  • Ujian darah am, biokimia.

Sekiranya perlu, tusukan lumbal dilakukan untuk mengumpulkan sampel cecair serebrospinal.
Selalunya sudah cukup.

Sekiranya diperlukan, doktor menetapkan langkah diagnostik tambahan.

Rawatan

Terapi bergantung kepada penyakit. Sebilangan besar kaedah konservatif diamalkan. Ubat dari beberapa kumpulan farmaseutikal digunakan.

  • Anti-radang bukan steroid dan asal hormon. Yang pertama adalah Nimesulide, Diclofenac dan lain-lain. Yang kedua adalah Prednisolone dan analog yang lebih kuat. Kejar tujuan yang sama, terapkan mengikut petunjuk.
  • Chondroprotectors. Untuk melindungi vertebra. Struktum sebagai pilihan.
  • Cerebrovascular, nootropics. Menormalkan pemakanan otak. Actovegin, Piracetam, Glycine.

Lebih banyak boleh dikatakan dengan mengetahui keadaan tertentu..

Operasi adalah jalan terakhir. Ia dipraktikkan untuk tumor, hernia yang diabaikan dan dalam beberapa kes lain. Apabila tidak ada jalan keluar lain.

Bukan kebas yang perlu dirawat, mustahil dan tidak masuk akal, tetapi proses patologi utama.

Ramalan

Sekali lagi ia bergantung kepada penyakit. Biasanya digemari. Kekurangan strok, kekurangan vertebrobasilar, yang tidak dapat diperbaiki, adalah negatif.

Dalam situasi lain, kemungkinan pemulihan sepenuhnya tinggi. Perkara utama adalah berjumpa doktor tepat pada masanya dan tidak melewatkan masa yang tepat..

Akhirnya

Rasa kebas pada wajah dan kepala adalah tanda neurologi khas dari banyak penyakit. Pembezaan dilakukan oleh pakar berdasarkan data dari kajian instrumental.

Terapi membolehkan anda meminimumkan risiko, menyembuhkan penyakit atau mengawalnya. Ini adalah asas untuk menghilangkan gejala. Kaedah lain tidak masuk akal.

Neurosis muka: objektif dan alasan

Sering kali anda dapat bertemu dengan orang-orang dengan ekspresi wajah yang menarik: ia tidak simetri, seolah-olah terdistorsi, tanpa emosi, mungkin disertai dengan otot kecil. Semua tanda ini disatukan dengan nama umum - neurosis muka..

Keadaan ini boleh mempunyai sifat kejadian yang berbeza, diprovokasi oleh kedua-dua sebab objektif dan faktor sifat psikogenik..

Sensasi yang tidak biasa

Kebetulan seseorang merasa di kawasan muka dan kepala tidak biasa dengan keadaan fenomena yang biasa. Mereka dipanggil parestesi, mereka ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • sensasi kesemutan;
  • pembakaran;
  • "Merayap"
  • kebas;
  • gatal dan ruam.

Selalunya, parestesi wajah mempunyai asas organik, dan menjadi tanda penyakit:

  • neuritis, neuralgia saraf kranial;
  • sklerosis berbilang;
  • strok dan gangguan peredaran darah lain di otak;
  • kayap;
  • migrain;
  • diabetes;
  • epilepsi;
  • darah tinggi.

Dalam kes tertentu, sensasi luar biasa diperhatikan di bahagian wajah tertentu. Sebagai contoh, manifestasi serupa dalam bahasa boleh muncul untuk alasan di atas, tetapi sering mempunyai etiologi yang berbeza. Ia menimbulkan barah lidah dan laring, serta trauma dengan serpihan gigi atau prostesis.

Manipulasi gigi menyebabkan kebas dan perasaan tidak biasa yang lain, terutamanya selepas pencabutan gigi. Sebab lain untuk penampilan mereka boleh menjadi posisi yang tidak selesa semasa tidur atau bantal yang tidak sesuai. Tetapi sensasi yang disebabkan oleh fenomena seperti itu biasanya hilang tidak lama lagi..

Kumpulan lain yang memprovokasi adalah gangguan psikogenik dan neurogenik.

Gangguan pemeliharaan muka

Wajah neurotik boleh berkembang kerana kerosakan pada saraf yang mengikatnya. Selalunya ia adalah saraf trigeminal dan muka..

Saraf trigeminal adalah pasangan saraf kranial ke-5. Ia adalah yang terbesar dari 12 pasang serat saraf ini..

N. trigeminus memanjang secara simetri pada kedua-dua belah muka dan terdiri daripada 3 cabang besar: saraf optik, rahang atas dan rahang bawah. Ketiga proses besar ini merangkumi kawasan yang cukup besar:

  • kulit dahi dan pelipis;
  • mukosa mulut dan hidung, sinus;
  • lidah, gigi, konjunktiva;
  • otot - mengunyah, lantai mulut, palatine, membran timpani.

Oleh itu, dengan kekalahannya, sensasi patologi timbul dalam unsur-unsur ini..

Saraf muka - 7 pasang saraf kranial. Cawangannya mengelilingi kawasan temporal dan okular, lengkungan zigomatik, turun ke rahang bawah dan di belakangnya. Mereka menghidupkan semua otot muka: telinga, mata bulat dan zigomatik, mengunyah, bibir atas dan sudut mulut, bukal. Serta otot bibir bawah dan dagu, sekitar mulut, otot hidung dan tawa, leher.

N. facialis juga berpasangan, dan terletak di kedua sisi wajah.

Dalam 94% kes, kerosakan pada gentian saraf ini adalah sepihak dan hanya 6% disebabkan oleh proses dua hala..

Gangguan pengawetan juga boleh menjadi primer dan sekunder..

Primer adalah lesi yang pada mulanya melibatkan saraf. Ia boleh menjadi hipotermia atau pelanggaran..

Kerosakan sekunder berkembang akibat penyakit lain.

Sebab lain untuk perkembangan neurosis muka adalah gangguan neurogenik dan mental. Apabila ketidakselesaan di wajah dan kepala berlaku dengan latar belakang kegembiraan psiko-emosi, kejutan atau akibat situasi tertekan.

Neurosis saraf muka

Neuritis (N. Facialis neurosis) atau palsy Bell berlaku kerana keradangan pada serat saraf. Sebab-sebab yang membawa kepada keadaan ini:

  • terjebaknya saraf akibat penyempitan saluran yang melaluinya. Ini boleh menjadi keadaan kongenital atau disebabkan oleh keradangan;
  • hipotermia;
  • penyakit dan jangkitan lain: herpes, beguk, otitis media, strok, barah, jangkitan CNS;
  • N. kecederaan Facialis.

Permulaan penyakit biasanya beransur-ansur. Ia ditunjukkan oleh rasa sakit di kawasan telinga. Selepas beberapa hari, gejala wajah neurologi muncul:

  • melicinkan lipatan nasolabial, terkulai sudut mulut;
  • wajah menjadi tidak simetri dengan berat sebelah ke arah yang sihat;
  • kelopak mata tidak jatuh. Apabila anda cuba melakukan ini, mata akan bergulung;
  • sebarang percubaan untuk menunjukkan sekurang-kurangnya emosi berakhir dengan kegagalan, kerana pesakit tidak dapat menggerakkan bibirnya, tersenyum, memanipulasi alisnya. Manifestasi seperti itu dapat diperparah hingga paresis dan kelumpuhan otot-otot wajah, iaitu, ke atas pergerakan wajah yang terkena sebahagian atau lengkap;
  • kepekaan gusti berkurang, air liur muncul;
  • mata kering, tetapi terdapat laserasi semasa makan;
  • pendengaran bertambah buruk pada bahagian yang terjejas.

Keterukan gejala patologi bergantung pada tahap dan lokasi kerosakan pada serat saraf. Sekiranya penyakit ini tidak dapat diubati dengan baik, komplikasi dalam bentuk kontraksi otot (imobilitas) mungkin berlaku.

Oleh kerana penyakit ini bersifat radang, rawatannya bertujuan untuk menghilangkannya. Untuk ini, pesakit diresepkan ubat anti-radang hormon - glukokortikoid, dan juga dekongestan.

Kaedah lain termasuk:

  • pelantikan ubat vasodilator dan analgesik, vitamin B;
  • agen antikolinesterase untuk meningkatkan pengaliran saraf;
  • ubat-ubatan yang meningkatkan metabolisme pada tisu saraf;
  • fisioterapi;
  • urut, terapi senaman pada peringkat pemulihan.

Dan hanya dalam kes yang melampau, apabila terapi konservatif tidak berkesan, lakukan campur tangan neurosurgi.

Neuralgia trigeminal

Ini adalah kerosakan lain pada struktur serat saraf, yang sering bersifat kronik dan disertai dengan tempoh pemburukan dan pengampunan..

Ia mempunyai beberapa sebab, yang terbahagi kepada idiopatik - dengan saraf yang terjepit, dan tidak bergejala.

Gejala utama neuralgia adalah sensasi paroxysmal dalam bentuk rasa sakit di muka dan di mulut..

Sensasi menyakitkan mempunyai perbezaan ciri. Mereka "menembak" dan menyerupai pelepasan elektrik, terjadi di bahagian-bahagian yang diinervasi oleh n.trigeminus. Setelah muncul sekali di satu tempat, mereka tidak mengubah lokalisasi, tetapi merebak ke kawasan lain, setiap kali mengikuti lintasan monoton yang jelas.

Sifat kesakitan - paroxysmal, berlangsung sehingga 2 minit. Di tengah-tengahnya, terdapat otot tic, iaitu otot-otot wajah yang berkedut kecil. Pada masa ini, pesakit mempunyai penampilan yang pelik: dia seolah-olah membeku, sementara tidak menangis, tidak menjerit, wajahnya tidak memutarbelitkan kesakitan. Dia berusaha untuk melakukan pergerakan minimum, kerana mana-mana daripadanya meningkatkan kesakitan. Selepas serangan itu, terdapat tempoh ketenangan.

Orang seperti itu melakukan perbuatan mengunyah hanya dengan sisi sihat, pada bila-bila masa. Oleh kerana itu, segel atau atrofi otot berkembang di kawasan yang terjejas..

Gejala penyakit ini cukup spesifik, dan diagnosisnya tidak sukar..

Terapi neuralgia bermula dengan pemberian antikonvulsan, yang menjadi asasnya. Dos mereka diatur dengan ketat dan ditetapkan mengikut skema tertentu. Wakil kumpulan farmakologi ini dapat mengurangkan rangsangan, tahap kepekaan terhadap rangsangan yang menyakitkan. Oleh itu, mengurangkan kesakitan. Berkat ini, pesakit berpeluang makan makanan, berbual secara bebas.

Fisioterapi juga digunakan. Sekiranya rawatan ini tidak memberikan hasil yang diinginkan, pergi ke pembedahan.

Contoh kehidupan sebenar

Beberapa orang terkenal, yang terkenalnya kadang-kadang terompet di seluruh dunia, juga menjadi sandera patologi saraf wajah..

Sylvester Stallone, yang terkenal dengan peranannya yang memikat, cedera ketika dilahirkan. Ibu pelakon itu mengalami persalinan yang sukar dan terpaksa ditarik dengan ketiak. Akibatnya, kerosakan pada pita suara dan paresis bahagian kiri wajah. Oleh kerana itu, Stallone menghadapi masalah dengan pertuturan, yang menjadi alasan ejekan dari rakan sebaya..

Pelakon itu membesarkan anak yang sukar. Tetapi, terlepas dari segalanya, dia berjaya mengatasi kecacatannya dan mencapai kejayaan yang besar, walaupun tidak bergerak sebahagian wajah.

Pementasan domestik Dmitry Nagiyev menerima asimetri wajah, yang dijuluki "Nagiyevsky juling", kerana paresis saraf wajah. Penyakit ini berlaku tanpa diduga. Sebagai pelajar di universiti teater, dia pernah merasakan bahawa wajahnya tidak bergerak.

Dia tinggal di hospital selama 1.5 bulan tanpa hasil. Tetapi suatu hari tingkap pecah di biliknya dari rancangan. Ketakutan menimbulkan pergerakan yang separa dan kepekaan bahagian muka, tetapi bahagian kiri tetap tidak bergerak.

Migrain

Keadaan ini disertai dengan sakit kepala yang tidak dapat ditanggung. Ini juga dikaitkan dengan gangguan saraf trigeminal, atau lebih tepatnya, dengan kerengsaannya di satu bahagian kepala. Di sini kesakitan kemudiannya dilokalkan.

Permulaan migrain merangkumi beberapa peringkat:

  • awal;
  • aura;
  • menyakitkan;
  • yang terakhir.

Parestesi kepala dan wajah muncul semasa perkembangan tahap aura. Dalam kes ini, pesakit bimbang akan rasa kesemutan dan merangkak, yang berlaku di tangan dan secara beransur-ansur masuk ke leher dan kepala. Wajah seseorang menjadi kebas, sukar baginya untuk bercakap. Bimbang tentang pening dan gangguan visual dalam bentuk kilatan cahaya, lalat dan penurunan dalam bidang penglihatan.

Parestesi wajah adalah pendahulu migrain, tetapi seringkali serangan berlaku tanpa tahap aura.

Penyebab psikogenik neurosis muka

Tidak diragukan lagi, gangguan pada sensasi wajah sering menjadi akibat patologi organ dalaman dan saluran darah..

Tetapi selalunya ia disebabkan oleh gangguan psikologi dan pemikiran patologi yang lahir di kepala kita..

Parestesi wajah boleh terjadi dan timbul semasa kegembiraan saraf episodik: akibat pertengkaran, jeritan yang berpanjangan dan sengit. Fenomena seperti itu menyebabkan otot berlebihan, terutama pada bukal dan sekitar mulut. Akibatnya, kita merasa mati rasa di wajah dan juga rasa sakit yang ringan..

Perasaan takut membuat kita bernafas cepat dan cetek, atau menahan nafas. Gangguan pada irama pernafasan juga boleh menimbulkan kesan yang tidak biasa bagi kita. Ada perasaan yang disifatkan sebagai "berlari dengan kesejukan." Lebih-lebih lagi, ia lebih pekat pada akar rambut. Dalam kes ini, mereka mengatakan: "ia menembusi ke sumsum tulang." Wajah juga menjadi lebih sejuk, ada sedikit sensasi kesemutan di kawasannya.

Fenomena seperti itu mengganggu apabila kita ditangkap oleh emosi yang kuat. Tetapi orang yang mengalami gangguan mental, mereka menemani secara sistematik.

Tics saraf dianggap sebagai jenis manifestasi wajah neurotik khas. Ia dicirikan sebagai pengecutan otot muka yang tidak terkawal dan sistematik..

Kelainan itu sering menemani lelaki. Dan ia menampakkan diri dalam gejala berikut:

  • kerap berkelip, berkedip;
  • jahitan bibir dengan tiub;
  • kepala mengangguk;
  • meludah atau menghidu berterusan;
  • membuka atau menyentak sudut mulut;
  • kerutan hidung.
  • menjerit;
  • rungut;
  • batuk;
  • mengulang perkataan.

Tanda juga dibezakan - pendahulunya, yang menandakan penampilan tanda centang. Ini termasuk gatal, demam, dan parestesi lain..

Secara semula jadi, tanda-tanda ini dianggap patologi jika timbul dalam keadaan yang tidak sesuai. Kebetulan hanya pesakit yang merasakannya, tetapi mereka tidak dapat dilihat oleh orang lain.

Tetapi kerapkali kedutan dan gejala saraf yang lain dapat dilihat oleh orang lain, dan ia menyebabkan banyak ketidakselesaan kepada pesakit..

Tics boleh menjadi sederhana, apabila hanya ada satu gejala, dan kompleks, yang menggabungkan beberapa manifestasi..

Penyebab utama tics adalah tekanan mental. Ia boleh disebabkan oleh tekanan yang kuat dan segera. Mungkin anda sangat takut akan sesuatu, atau berpisah dengan orang yang anda sayangi. Maksudnya, kejutan itu sangat kuat bagi anda sehingga sistem saraf anda tidak mengatasi "kawalan".

Atau, sebaliknya, pelanggaran berlaku akibat pendedahan monoton yang berpanjangan. Selalunya, gejala muncul kerana kurang tidur dan terlalu banyak kerja..

Tempoh mereka berbeza-beza. Tics saraf situasi hilang dalam beberapa jam atau hari selepas penyebabnya dihilangkan. Dalam kes lain, ia berterusan selama bertahun-tahun atau menghantui pesakit sepanjang hidupnya. Dalam keadaan seperti itu, selain menghilangkan faktor yang memprovokasi, diperlukan kerja psikologi lebih lanjut dengan pesakit. Jenis gangguan ini disebut kronik.

Tic saraf boleh menjadi salah satu tanda gangguan mental, seperti neurosis, fikiran obsesif dan fobia, kemurungan.

Kumpulan faktor lain yang memprovokasi termasuk:

  • penyakit - strok, kecederaan otak, tindakan jangkitan atau racun;
  • penyakit neurodegenerative - Huntington's chorea. Ia dicirikan oleh pemusnahan tisu otak. Ia disertai dengan pergerakan tiba-tiba yang tidak terkoordinasi, serta gangguan neurologi pada wajah. Daripada jumlah tersebut, tanda pertama adalah lompatan mata perlahan. Kemudian ada kekejangan otot wajah, yang menampakkan diri dalam ekspresi wajah yang aneh - meringis. Ucapan, mengunyah dan menelan terganggu;
  • membebankan keturunan;
  • pencerobohan parasit;
  • keletihan mata kerana tekanan yang berpanjangan;
  • pemakanan yang tidak seimbang, apabila sedikit magnesium, kalsium, glisin memasuki badan. Unsur-unsur ini terlibat dalam pengaliran impuls saraf yang normal, bertanggungjawab untuk kerja sistem saraf yang terkoordinasi dengan baik..

Tics saraf pada kanak-kanak

Gangguan pada kanak-kanak ini terdiri daripada beberapa jenis..

Gangguan tic sementara mula menjelma pada usia sekolah awal. Tempohnya berkisar antara 1 bulan hingga 1 tahun. Tics motor lebih biasa. Selalunya biasa pada kanak-kanak dengan kelewatan perkembangan dan autisme.

Gangguan kronik berlaku sebelum usia 18 tahun. Dan berlangsung dari 1 tahun ke atas. Dalam kes ini, sama ada tics motor atau vokal berkembang. Semakin awal gejala patologi muncul, semakin mudah dan cepat berlalu..

Sindrom Tourette adalah gangguan tic berganda yang dicirikan oleh kedua-dua jenis motor dan motor. Walau bagaimanapun, penyakit yang teruk hilang seiring dengan bertambahnya usia.

Jenis penyakit khas, yang juga ditandai dengan tanda-tanda jenis saraf, adalah korea minor. Ia berkembang dengan latar belakang jangkitan yang disebabkan oleh streptokokus: tonsilitis, tonsilitis, rematik. Ia disertai dengan perubahan patologi pada tisu saraf.

Bersama dengan hiperkinesis, ketidakstabilan emosi, kerengsaan, kegelisahan dan kegelisahan, keadaan ini sesuai dengan perubahan neurotik pada wajah. Mereka dinyatakan dalam ketegangan dan kekejangan otot muka, yang sering disalah anggap sebagai meringis. Terdapat juga kekejangan laring, yang ditunjukkan dalam jeritan yang tidak sesuai.

Di sekolah, kanak-kanak seperti itu, yang tidak mengetahui sebab sebenar hiperkinesias wajah, dan bahkan dalam kombinasi dengan peningkatan aktiviti, membuat komen dan mengusir mereka keluar dari kelas. Sikap sedemikian terhadap seorang anak memaksanya untuk ponteng kelas sekolah, elakkan pergi ke sekolah. Rawatan untuk chorea minor, bersama dengan ubat penenang, termasuk antibiotik untuk melawan jangkitan dan ubat anti-radang.

Tic saraf meninggalkan kesan yang lebih berat pada jiwa kanak-kanak daripada pada orang dewasa. Selalunya menjadi penyebab kegelisahan dan detasemen, penarikan diri, bahkan menimbulkan gangguan kemurungan. Menyebabkan gangguan tidur, kesukaran bercakap, kesukaran belajar.

Gangguan tic menyebabkan persepsi diri yang terganggu, penurunan harga diri.

Ibu bapa kanak-kanak tersebut dinasihatkan untuk tidak menumpukan perhatian anak terhadap masalah tersebut. Sebaliknya, mereka mengesyorkan mencari jalan untuk mengalihkan perhatian dan meningkatkan harga diri. Perhatian khusus diberikan kepada kumpulan sokongan untuk orang tersebut dan komunikasi pada dasarnya.

Cara menghilangkan tic saraf

Untuk membebaskan diri daripada sensasi yang tidak menyenangkan, pertama sekali anda mesti menghilangkan masalah mereka. Kadang-kadang cukup untuk tidur nyenyak. Dalam kes lain, diperlukan untuk mengubah keadaan untuk beberapa waktu, untuk keluar dari persekitaran yang merosakkan.

Dari kaedah tambahan, teh penenang herba, mandi dengan penambahan minyak aromatik, berenang, berjalan di udara segar atau bermain sukan: berlari, yoga digunakan.

Tambahkan bahan yang tinggi kalsium dan magnesium ke menu anda. Ini termasuk produk susu yang ditapai, soba, roti dedak, ikan merah, telur, daging. Di antara sayur-sayuran dan buah-buahan, bit, kismis, buah kering, kacang dan pasli dibezakan..

Sekiranya makanan ini tidak sesuai dengan diet anda, pertimbangkan untuk mengambil kompleks vitamin yang sesuai. Jangan gunakan teh dan kopi yang kuat.

Yang paling penting, tetap optimis dan tenang dalam apa jua keadaan.!

Sekiranya keadaan bertambah buruk, mereka menggunakan psikoterapi. Terapi tingkah laku kognitif sangat berkesan dalam membantu menekan gangguan tic pada tahap pendahulunya..

Terapi pembalikan tabiat mengajar pergerakan pesakit untuk membantu mencegah perkembangan gejala neurologi wajah.

Dari ubat-ubatan, antikonvulsan dan relaksan otot, suntikan Botox, antidepresan digunakan.

Sekiranya kaedah ini tidak berkesan dalam memerangi saraf tic, kaedah ini berubah menjadi rangsangan otak yang mendalam. Peranti dipasang di GM yang mengawal impuls elektrik.

Cara membuang kutu sendiri

Sekiranya tic saraf wajah bersifat situasional, dan tidak terlalu sengit, tetapi pada masa yang sama obsesif, anda boleh mencubanya dengan kaedah fizikal.

Salah satu caranya adalah dengan berusaha menurunkan irama otot patologi dengan melatihnya secara berlebihan. Contohnya, jika mata anda berkedut, cubalah menutup mata dengan ketat..

Adalah mungkin untuk menenangkan otot yang terlalu bersemangat dengan urutan lembut. Atau sapukan sejuk di dalamnya. Perbezaan suhu juga akan membantu. Basuh diri anda secara bergantian, sekarang dengan sejuk, sekarang dengan air suam..

Dermatillomania

Neurosis wajah dan kulit kepala dapat menampakkan diri dalam gangguan tingkah laku seperti dermatillomania.

Manifestasi utamanya adalah menggaru kulit wajah dan kulit kepala, tetapi bukan kerana gatal, tetapi kerana rasa tidak puas dengan penampilannya. Ini juga termasuk keinginan obsesif untuk menghilangkan jerawat, menyisir kerak, mencabut rambut. Tindakan yang merosakkan diri menghasilkan perasaan senang jangka pendek, diikuti oleh perasaan malu, kecewa, tidak puas hati.

Wajah pesakit seperti itu ditutup dengan parut dan parut kerana trauma berterusan pada kulit. Proses ini tidak terkawal dan boleh berlaku pada bila-bila masa sepanjang hari. Tetapi selalunya, tindakan trauma dilakukan di hadapan cermin..

Gejala gangguan juga merangkumi kebiasaan menggigit mukosa bibir dan pipi. Pesakit tidak dihentikan oleh prospek kemerahan, pendarahan, parut pada kulit. Mereka mengulangi ritual hari demi hari. Ia berlangsung dari beberapa minit hingga satu jam..

Perasaan ketakutan, kegelisahan, pemeriksaan kulit anda dengan teliti dari apa-apa yang boleh dilakukan boleh mencetuskan tindakan sedemikian.

Dermatillomania digambarkan sebagai keadaan ketagihan. Ia bermula dengan penumpuan perhatian, seperti pada pesakit, kecacatan kulit. Secara beransur-ansur, perhatian semakin tertumpu pada perincian ini. Orang itu mula berfikir bahawa dia sakit dengan sesuatu yang serius. Ini menimbulkan kerengsaan dan kegelisahan dalam dirinya, membawa kepada tindakan obsesif.

Punca penyakit ini berakar pada keadaan psikologi seseorang dan terletak pada rasa tidak puas hati terhadap diri sendiri, kemarahan, perasaan malu dan marah. Ritual traumatik adalah cara menghukum, memperlekehkan diri.

Rawatan patologi ini memerlukan campur tangan ahli psikoterapi dan ahli dermatologi..

Kaedah utama terapi ketagihan adalah psikoterapi, khususnya, tingkah laku kognitif.

Yoga, senaman, prosedur relaksasi, dan juga hobi yang melingkupi kepalanya dan membantu mengalihkan perhatian akan membantu mengurangkan kegelisahan, mengalihkan perhatian dan berehat..

Bantuan pakar dermatologi diperlukan untuk menghilangkan lesi kulit untuk mengelakkan jangkitan mereka dan mengurangkan tahap kecacatan dermatologi.

Urat saraf

Ini adalah sekumpulan penyakit yang banyak, yang ditunjukkan terutamanya dalam gangguan psikoemosi, dan juga kerosakan sistem saraf autonomi. Mereka tidak menyebabkan gangguan patologi tisu saraf, tetapi secara signifikan mempengaruhi jiwa manusia..

Terdapat beberapa jenis gangguan di mana gejalanya "jelas".

Neurosis otot ditunjukkan oleh ketegangan otot, kekejangan otot dan kekejangan kejang. Neurosis otot muka terasa seperti manifestasi berikut:

  • tic saraf;
  • ketegangan bibir, mampatan;
  • percampuran kejang, wajah kelihatan memimpin;
  • kesemutan, sensasi terbakar;
  • sakit otot;
  • ketegangan otot serviks ditunjukkan oleh perasaan kekurangan udara, benjolan di kerongkong.

Apabila kita berada dalam keadaan tertekan, hormon stres dihasilkan di dalam badan kita. Mereka, antara banyak reaksi lain, menyebabkan ketegangan otot. Sekarang bayangkan jika kita terdedah kepada tekanan kronik, apa yang berlaku pada otot kita, dan terutama pada otot wajah. Dengan hipertensi secara sistematik, mereka berlebihan. Kerana apa kegatalan saraf, kekejangan, kejang mereka berlaku.

Jenis neurosis lain adalah kulit. Dengan itu, parestesi berlaku pada kulit wajah dengan rancangan berikut:

  • gatal-gatal yang teruk, terbakar di muka dan kulit kepala tanpa penyetempatan yang jelas;
  • rasa seolah-olah ada sesuatu yang disentuh ke wajah. Dan ini sangat menjengkelkan;
  • kemunculan bintik-bintik merah di wajah dan leher. Kemungkinan ruam.

Penyebab fenomena tersebut adalah tekanan saraf dan mental, tekanan kronik, gangguan tidur, dan juga gangguan dalam pengaturan hormon..

Dengan neurosis yang berkaitan dengan gangguan sistem saraf autonomi, pelbagai manifestasi juga dapat terjadi. Terdapat kerosakan pada rangkaian vaskular, gangguan neurotik vaskular berkembang.

Neurosis vaskular pada wajah ditunjukkan oleh pengelupasan dan kekeringannya, rasa sesak kulit. Dia menjadi pucat, kadang-kadang sianotik, kepekaannya bertambah buruk. Selain itu, bersin muncul, memasukkan hidung, mata memerah dan berair, kulit gatal dan gatal. Ini menunjukkan perkembangan reaksi alergi vegetatif..

Cara merawat neurosis muka

Rawatan gejala neurologi muka bermula dengan menghilangkan penyebabnya..

Sekiranya faktor yang memprovokasi adalah penyakit organ dalaman, maka terapi dilakukan.

Apabila neurosis wajah berlaku secara saraf atau akibat gangguan mental, langkah-langkah terapi bertujuan untuk memulihkan latar belakang psikologi yang normal, menghilangkan faktor-faktor yang membentuk tekanan.

Untuk gangguan mental ringan, cukup untuk mempertimbangkan semula rejimen harian:

  1. Luangkan masa untuk berehat di siang hari untuk menghilangkan tekanan dan tekanan. Pastikan tidur yang mencukupi dan mencukupi.
  2. Bersenam. Elakkan beban yang terlalu berat.
  3. Pengerasan adalah kaedah terbaik untuk menghilangkan kesan tekanan. Perkara utama adalah melakukannya dengan cekap.
  4. Kaji semula diet anda. Hanya makanan dan makanan sihat yang harus ada dalam makanan anda. Makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan.
  5. Buang alkohol dan merokok tembakau.

Sekiranya kaedah sedemikian tidak berkesan, terapi ubat digunakan. Ia termasuk ubat berikut:

  • ubat penenang - mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf. Valerian, motherwort, Persen.
  • penenang - ubat yang lebih kuat yang mengatasi perasaan takut dan cemas Afobazol, Grandaksin. Diazepam;
  • antidepresan - meningkatkan latar belakang psiko-emosi. Prozac, Amitriptyline;
  • neuroleptik, nootropik;
  • pil tidur.

Elemen kulit dalam bentuk ruam, calar dan manifestasi lain dirawat dengan agen dermatologi: krim, salap, tincture.

Untuk melegakan kesakitan, analgesik diresepkan, untuk mengurangkan intensiti gatal - terapi desensitizing.

Antispasmodik digunakan untuk menghilangkan ketegangan dan kekejangan dari otot-otot wajah..

Anda juga boleh menggunakan kaedah fizikal. Urutan menguli ringan di kawasan yang bermasalah, serta sesi urutan akupunktur di sekitar mata, melegakan ketegangan otot dengan baik. Mencuci dengan air suam juga akan membantu.

Ubat-ubatan rakyat akan membantu menormalkan keadaan sistem saraf.

  1. Campurkan dalam jumlah yang sama: akar valerian + perbungaan chamomile + pudina + biji adas + jintan. 1 sudu besar tuangkan sesudu campuran dengan 1 cawan air mendidih. Bersikeras setengah jam. Ambil setengah gelas 2 kali sehari.
  2. Campurkan oregano, calendula, tansy dalam perkadaran yang sama. 3 sudu besar Sudu jisim yang dihasilkan tuangkan 0.5 liter air mendidih. Bersikeras dan minum setengah gelas 3 kali sehari.

Neurosis muka adalah manifestasi beberapa kumpulan penyakit dengan etiologi kejadian yang berbeza. Gejalanya cukup pelbagai. Mereka membawa banyak penderitaan dan ketidakselesaan kepada pemakainya. Oleh itu, mereka memerlukan rawatan yang tepat pada masanya untuk mengelakkan masalah ketidakseimbangan mental seseorang.

Punca kebas pada bahagian kiri wajah, diagnosis dan rawatan mereka

Sekiranya seseorang mengalami sensasi kesemutan di wajah, kekejangan otot yang tidak dapat dikendalikan, gejala seperti itu disebut paresthesia. Sebab-sebab penampilan dikaitkan dengan pelbagai faktor. Yang paling tidak berbahaya dianggap sebagai pekerjaan yang berpanjangan pada satu posisi, misalnya, tidur malam dengan wajah menekan bantal. Penyebab patologi termasuk penyakit sistem saraf pusat. Dengan penampilan parestesi yang sistematik di satu sisi wajah, anda tidak boleh mengubati diri sendiri, tetapi anda harus segera berjumpa doktor.

Punca parestesi

Goosebumps bukan penyakit, tetapi hanya gejala proses utama lain atau akibat dari faktor yang memprovokasi. Ia boleh berlaku di pelbagai kawasan muka dan terjadi bersamaan dengan manifestasi lain, misalnya, sensasi terbakar, kekakuan otot, dan pembengkakan. Paresthesia tiba-tiba, sementara atau kekal, ringan atau teruk. Dalam kes terakhir, tidak ada paresthesia, tetapi kelumpuhan wajah yang lengkap.

Sebilangan besar kes kebas pada bahagian kanan atau kiri wajah disebabkan oleh gangguan peredaran darah di kawasan kepala atau leher dan penyakit yang berkaitan dengan sistem saraf pusat. Walau bagaimanapun, faktor sementara tidak terkecuali, setelah penghapusan gejala tersebut hilang..

Berkaitan sementara dan bukan penyakit

Untuk mengecualikan penyakit sistem saraf pusat dan sistem tubuh yang lain, sebagai penyebab munculnya kesemutan di wajah, hanya boleh menjadi doktor berdasarkan hasil diagnosis yang komprehensif. Penyebab parestesi sementara termasuk:

  1. Tidur di atas bantal yang tidak selesa. Jika untuk waktu yang lama, misalnya, sepanjang malam, ambil satu posisi kepala untuk tidur (di sebelah), pada waktu pagi anda dapat bangun dengan perasaan mati rasa, gemetar. Ini dapat dijelaskan oleh fakta bahawa saraf dan saluran darah dimampatkan. Ini menyebabkan perkembangan parestesi..
  2. Peningkatan kerengsaan, tingkah laku yang berkaitan dengan tekanan. Selalunya, semasa perbualan emosi, seseorang memerah otot-otot wajah, yang menyumbang kepada kemunculan hipertonia otot dan, sebagai akibatnya, mati rasa di kawasan ini.
  3. Sindrom kegelisahan, kegelisahan sebelum peristiwa penting, misalnya, sebelum peperiksaan. Dalam kes seperti itu, kepekaan hilang terhadap latar belakang tekanan saraf..
  4. Melibatkan diri dalam aktiviti profesional yang memerlukan kepala dan leher untuk mengambil kedudukan yang seragam untuk waktu yang lama. Ini boleh menjadi profesion yang melibatkan kerja komputer jangka panjang; membaca, kraftangan selama beberapa jam berturut-turut. Dalam kes sedemikian, disarankan untuk berehat dari semasa ke semasa, melakukan senaman untuk tulang belakang dan kepala serviks..
  5. Selsema. Bahagian kanan atau kiri wajah tumbuh kebas akibat keradangan otot, yang merupakan komplikasi ARVI atau ARI.
  6. Hipotermia. Simptomnya disebabkan oleh vasospasme. Selepas berakhirnya kesejukan dan pemanasan, ia akan hilang.

Dalam kes lain, bahagian kiri wajah (atau kanan) menjadi mati rasa kerana perkembangan penyakit vaskular atau neurologi.

Patologi memerlukan rawatan perubatan

Sekiranya bahagian kiri wajah mati rasa, dan simptomnya sering terjadi atau secara berterusan, hadir untuk waktu yang lama, rawatan diri tidak digalakkan. Dalam kes ini, paresthesia dapat menandakan perkembangan patologi berbahaya. Adalah perlu untuk segera menghubungi doktor jika simptom timbul secara tiba-tiba, kecuali pipi, bahagian bibir, hidung, dagu, dahi, kepala menjadi kebas. Ini mungkin merupakan tanda strok yang memerlukan rawatan perubatan segera dan rawatan khusus..

Sebab-sebab patologi lain mengapa bahagian kiri wajah menjadi kebas:

  • neuritis trigeminal;
  • migrain;
  • VSD (dystonia vegetatif-vaskular);
  • neurosis;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • sklerosis berbilang;
  • syringomyelia;
  • kayap;
  • keradangan saraf muka, seperti temporal.

Dalam kebanyakan kes mendiagnosis patologi penyebab parestesi, terdapat strok dan osteochondrosis tulang belakang serviks..

Dalam kes terakhir, pelanggaran kepekaan satu sisi wajah berlaku terhadap latar belakang pemampatan berterusan saraf vertebra atau pembuluh darah oleh calculi saline yang terbentuk. Kesakitan kronik di kawasan serviks, sakit di kepala, sedikit pening, malaise, sakit di leher ketika memusingkan kepala juga berlaku.

Sebab lain yang menyebabkan kebas pada bahagian kiri muka wanita dan lelaki adalah peredaran darah yang lemah di otak. Keadaan seperti itu dianggap berbahaya dan berlaku dengan latar belakang pengaruh pelbagai faktor, misalnya, ketika kapilari kecil disekat oleh simpanan kolesterol, pembekuan darah, aneurisma.

Pada wanita dewasa, kemalangan serebrovaskular akut sering berlaku dengan penggunaan alat kontraseptif jenis hormon yang berpanjangan, merokok, penyalahgunaan alkohol, diet tidak sihat, serangan migrain yang kerap.

Menikam satu sisi wajah boleh berlaku dengan neuralgia trigeminal. Penyakit ini berkembang dengan latar belakang kerengsaan atau mampatan saraf semasa proses keradangan di hidung, mulut, kawasan telinga, dan juga kerana hubungannya dengan neoplasma seperti tumor, pembentukan pelekat setelah kecederaan. Dalam kebanyakan kes, proses keradangan berlaku di cabang saraf yang lebih rendah, sehingga gejala itu muncul dengan tepat di kawasan ini.

Selalunya, kebas pada bahagian kiri atau kanan muka berlaku disebabkan oleh proses bertakung pada cecair limfoid. Proses keradangan di kelenjar getah bening berkembang apabila jangkitan meningkat dan merebak ke sistem limfa. Bersama dengan paresthesia, terdapat pembengkakan yang menekan saraf.

Sinusitis adalah penyebab kesemutan yang kurang biasa di wajah. Penyakit ini dicirikan oleh perkembangan proses keradangan pada sinus maksila, yang disebabkan oleh jangkitan pernafasan akut (tanda - kesesakan hidung, sakit tekak, demam, dll.). Di samping itu, sumber keradangan adalah penyebaran jangkitan dari fokus utama yang lain, misalnya, dari poket gusi atau rongga gigi karies..

Gangguan fungsi sistem saraf pusat berlaku dengan latar belakang kandungan nutrien yang tidak mencukupi dalam tubuh, khususnya vitamin kumpulan B, E. Penurunan tahap ini diperhatikan kerana perkembangan patologi dalam sistem pencernaan (hepatitis, gastritis, enteritis, dll.). Dengan kekurangan vitamin, kesemutan bukan sahaja pada pipi, tetapi juga bibir, dagu.

Pelanggaran peredaran darah di kawasan muka berlaku selepas pembedahan atau kecederaan pada bahagian ini. Selain gangguan dangkal, yaitu, parestesi, risiko terkena jangkitan sekunder, pembentukan abses, phlegmon meningkat.

Kegagalan dalam proses melakukan impuls saraf melalui serat sensitif berlaku terhadap latar belakang penggunaan dana dari kumpulan anestetik. Ini termasuk Lidocaine dan Novocaine, ubat lain yang digunakan untuk melegakan gejala kesakitan pada pergigian, endoskopi. Akibat daripada penggunaan dana ini adalah penipisan serat saraf kerana perkembangan reaksi alergi.

Sekiranya mati rasa berlaku di bahagian kiri wajah dan lengan, ini boleh menjadi tanda sklerosis berganda. Setiap penyakit sistem saraf periferal berkembang dengan latar belakang pengaktifan patogen virus, dengan kekurangan imun atau disebabkan oleh alergi makanan. Sklerosis berganda dicirikan oleh permulaan kelumpuhan dan gangguan fungsi visual dan pendengaran. Sekiranya tidak ada rawatan pada peringkat awal, penyakit ini berkembang, dan manifestasi klinikal semakin meningkat.

Kumpulan risiko

Kajian yang sesuai telah membuktikan bahawa dengan adanya penyakit tertentu di dalam badan, risiko parestesi meningkat beberapa kali. Cara hidup seseorang itu juga penting..

Berisiko adalah orang:

  • wanita, yang cenderung jatuh sakit dengan patologi neurologi, disertai oleh gejala seperti pelanggaran kepekaan kulit;
  • seks wanita semasa kehamilan (berat badan meningkat, edema berlaku, termasuk pada wajah, yang meningkatkan risiko parestesi);
  • gemuk dan berat badan berlebihan (dalam kes ini, beban tambahan dibuat pada badan, pengumpulan lemak di muka, leher dapat menekan saraf);
  • menderita penyakit sistem endokrin, yang menyebabkan ketidakseimbangan hormon dan komplikasi neurologi;
  • menderita diabetes mellitus, yang rumit oleh kerosakan pada saraf di muka dan leher;
  • menderita rheumatoid arthritis, yang berlaku dengan pemampatan ujung saraf sendi rahang dan, sebagai akibatnya, pelanggaran kepekaan bahagian ini.

Juga berisiko adalah orang yang profesionnya berkaitan dengan keperluan untuk berada dalam posisi duduk untuk waktu yang lama (pekerja pejabat, dll.).

Diagnostik

Pada lawatan pertama, doktor bertanya kepada pesakit yang diduga mengenai sifat ketidakselesaan, kekerapan berlakunya gejala, dan manifestasi klinikal lain yang berlaku bersamaan dengan kebas. Mereka juga mengumpulkan maklumat mengenai kes-kes parestesi pada masa lalu, sifat aktiviti profesional, dan gaya hidup. Faktor keturunan (kes penyakit saraf dan vaskular pada saudara terdekat) tidak penting. Ketahui sama ada terdapat campur tangan pembedahan sebelumnya yang boleh menyebabkan paresthesia.

Seterusnya, tahap kepekaan kulit diperiksa di kawasan yang terkena paresthesia, dan juga di kawasan bersebelahan. Memeriksa epidermis, doktor memberi perhatian kepada warna kulit, jumlah rambut di kepala berhampiran muka (adakah terdapat kawasan dengan rambut gugur), suhu tempatan (dengan perkembangan proses keradangan, ia meningkat).

  • kesemutan atau sensasi terbakar pada kulit;
  • "Benjolan angsa" di wajah;
  • pemutihan epidermis di kawasan dengan paresthesia;
  • kebas.

Paresthesia berlaku secara tiba-tiba, tanpa gejala pendahulu, atau secara beransur-ansur, ditambah dengan manifestasi klinikal lain. Sebagai peraturan, pelanggaran kepekaan bersifat jangka pendek, ia berlaku dalam "kilatan". Jarang, simptomnya berterusan, yang mungkin berlaku dengan perkembangan sklerosis berganda yang teruk.

Untuk menentukan penyebab parestesi, iaitu penyakit neurologi atau vaskular, diagnostik instrumental dan makmal ditetapkan:

  • ujian darah untuk tahap gula;
  • ujian darah untuk tahap bahan toksik;
  • ujian darah biokimia;
  • diagnostik ultrasound saluran leher dan kepala;
  • Pemeriksaan sinar-X pada ruang tulang belakang di tulang belakang serviks;
  • pengimejan resonans terkira dan magnetik saraf tunjang dan otak.

Salah satu kaedah yang paling biasa untuk mendiagnosis proses patologi utama adalah elektroneuromiografi. Kajian ini memungkinkan untuk menilai kadar penularan faktor pengujaan di sepanjang serat saraf dan, sebagai hasilnya, untuk mengenal pasti pelanggaran proses ini.

Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa parestesi disebabkan oleh masuknya bahan pengisian ke dalam saluran gigi, langkah-langkah diagnostik dilakukan oleh doktor gigi.

Cara merawat parestesi

Sebaik sahaja penyebab pelanggaran sensitiviti kulit wajah dijumpai, rawatan etiotropik ditetapkan. Terapi simptomatik terdiri daripada pengambilan persediaan vitamin dengan kumpulan B dalam komposisi, menjalankan prosedur fisioterapeutik (elektroforesis, terapi laser dan magnet, dll.).

Anda boleh menghilangkan paresthesia, pertama sekali, dengan menghilangkan faktor yang memprovokasi:

  1. Sekiranya pelanggaran kepekaan kulit wajah disebabkan oleh proses keradangan, misalnya, penyakit periodontal, jangkitan yang menyebabkan karies, maka ia akan dirawat. Rongga carious dibersihkan, gigi mati dikeluarkan, dll..
  2. Sekiranya kepekaan hilang kerana perkembangan keradangan pada sinus rahang atas, tetapkan kaedah yang digunakan untuk mencuci rongga hidung, ubat antibakteria. Yang terakhir dipilih dengan mengambil kira kepekaan patogen terhadap bahan aktif utama.
  3. Sekiranya penyebab paresthesia adalah neuralgia, anda perlu mengambil ubat anti-radang bukan steroid, refleksologi, elektroforesis, akupunktur.
  4. Sekiranya paresthesia adalah gejala sklerosis berganda, hormon khas, imunosupresan diresepkan untuk menekan serangan imun.
  5. Sekiranya terdapat pendarahan di otak (strok hemoragik), penghantaran segera mangsa ke wad hospital diperlukan, di mana dia disuntik dengan ubat antihipoksik. Untuk strok iskemia, ubat fibrinolitik dan antikoagulan digunakan.

Untuk mengecualikan penampilan parestesi di masa depan, disarankan untuk berhenti minum alkohol, menjalani gaya hidup sihat, dan mengawal tekanan darah dan kadar glukosa darah. Sekiranya dapat mengesan gejala yang membimbangkan dengan latar belakang parestesi (mual, pening, dll.), Anda harus segera berjumpa doktor. Rawatan di rumah, termasuk ubat-ubatan rakyat, boleh menyebabkan bahaya tambahan kepada kesihatan.


Artikel Seterusnya
Leukosit dalam ujian darah