NDC bercampur: apa itu dan bagaimana menyembuhkan?


Istilah dystonia neurocirculatory terdengar lebih jarang daripada dystonia vegetatif-vaskular. Kerana kesamaan gejala, banyak yang membingungkan konsep ini, dan juga tidak memperhatikan manifestasi sindrom tertentu, yang diagnosisnya diperlukan untuk memilih taktik rawatan yang tepat. Sebelum menghubungi pakar untuk mendapatkan bantuan yang berkelayakan, anda harus mendengarkan badan anda dengan teliti untuk memahami gejala mana yang khas untuk kes tertentu, dan juga untuk mengetahui apa maksud NDC dengan jenis campuran, jantung, hipertensi dan hipotonik.

Konsep dystonia neurocirculatory

Dystonia difahami sebagai perubahan nada sifat patologi. Perbezaan utama antara pelbagai jenis dystonia adalah bahagian sistem saraf yang mengalami gangguan. Dalam kes VSD, seluruh sistem saraf autonomi terjejas, yang memastikan fungsi organ dalaman manusia, kelenjar dan saluran darah. NCD, sebaliknya, adalah kompleks gangguan yang mempengaruhi secara eksklusif sistem kardiovaskular..

Dengan dystonia peredaran darah, pesakit biasanya memberi perhatian kepada masalah jantung atau tekanan darah. Gejala-gejala ini adalah ciri khas NDC. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa masalah jantung boleh disebabkan oleh penyakit lain yang berlaku selari dengan dystonia vegetatif dan tidak bergantung padanya. Itulah sebabnya, untuk membuat diagnosis yang tepat, sangat penting untuk menjalani pemeriksaan menyeluruh oleh pakar dengan profil yang berbeza..

Cara mengesan pelanggaran

Secara umum, dystonia bukanlah penyakit terpisah yang dapat diubati, tetapi hanya sekumpulan gejala. Manifestasinya bervariasi: dari lonjakan tekanan secara tiba-tiba dan sakit menusuk jantung hingga masalah pencernaan, mengantuk dan cepat letih..

Diyakini bahawa pada kebanyakan VSD dikaitkan dengan sebab-sebab psikogenik, dan bukan hanya dengan gangguan yang jelas. Tekanan, persekitaran kerja yang tidak selesa, dan gangguan tidur dan terjaga boleh menyebabkan gejala..

Gejala dystonia pertama sekali membuat seseorang berfikir tentang kehadiran penyakit tertentu. Oleh kerana itu, pesakit beralih kepada pakar dengan profil sempit, yang, setelah melakukan pemeriksaan, tidak mengesan pelanggaran dalam kerja organ individu. Dalam keadaan seperti itu, banyak yang menolak diagnosis lebih lanjut dan terbiasa dengan manifestasi gejala, dengan keliru percaya bahawa jika tidak ada penyakit, tidak mungkin lagi untuk menyingkirkannya..

Masalah lain dalam diagnosis dystonia adalah penyakit bersamaan. Oleh itu, dalam kes dystonia neurocirculatory bercampur, yang dicirikan oleh lonjakan tekanan yang tajam dan rasa sakit di bahagian kiri dada, pesakit dapat didiagnosis dengan penyakit sistem kardiovaskular dengan gejala yang serupa. Dalam hal ini, semua usaha diarahkan untuk memerangi penyakit ini, namun perawatan mungkin tidak berhasil seperti yang diharapkan. Faktanya adalah bahawa ketika bertarung hanya dengan penyakit yang mendasari, tanpa memperhatikan dystonia, gejala dapat berlanjutan, yang menjadikannya sukar untuk menentukan taktik rawatan yang betul.

Jenis NDC

Neurocirculatory dystonia dianggap sebagai bentuk sindrom yang paling biasa. Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan beberapa jenis NDC:

  1. Jantung Ia dicirikan terutamanya oleh gangguan fungsi jantung..
  2. Hipertensi (hipertensi). Dicirikan oleh peningkatan tekanan darah.
  3. Hipotensif (hipotonik). Berbeza dalam menurunkan tekanan darah.
  4. Dystonia neurocirculatory bercampur. Menggabungkan gangguan tekanan jantung dan darah.

Klasifikasi dystonia neurocirculatory juga bergantung kepada sebab-sebab kejadiannya. Jadi, NCD boleh berkembang kerana penyakit berjangkit (berjangkit-toksik), gangguan hormon (dishormonal), keletihan fizikal yang berterusan atau keterlaluan, masalah psikologi (neurologi), ciri-ciri kongenital dan keturunan badan. Terdapat juga etiologi campuran penyakit ini..

Sebab dan diagnosis

Gejala NCD campuran, yang didiagnosis pada 70% pesakit dengan dystonia, boleh berkembang pada seseorang dari usia apa pun. Pada remaja, ia diperhatikan berkaitan dengan pertumbuhan badan, perubahan hormon, dan kerja berlebihan - fizikal dan mental.

Pada orang dewasa, terdapat lebih banyak faktor untuk perkembangan NCD jenis campuran - tekanan, gangguan tidur dan rehat, mabuk, termasuk alkohol dan tembakau, kekurangan zat makanan, dan aktiviti fizikal yang serius boleh menyebabkannya. Di samping itu, pada wanita, dystonia yang bergantung pada hormon sering muncul ketika mengandung, dan juga selepas pengguguran, kerana disfungsi ovari, semasa permulaan menopaus..

Menurut statistik, penyebab paling umum perkembangan sindrom adalah tekanan psikologi yang berpanjangan, tekanan yang teruk, atau trauma psikologi. Namun, sekiranya gejala muncul tepat setelah tekanan, kehadiran penyebab dystonia yang lain tidak dapat dikesampingkan dengan segera. Di samping itu, kemungkinan besar NCD campuran berkembang dengan latar belakang penyakit lain dari sistem kardiovaskular. Untuk diagnosis yang betul, perlu menjalani beberapa pemeriksaan, termasuk:

  • elektrokardiogram;
  • echocardiogram;
  • Ultrasound organ perut dan tiroid;
  • x-Ray dada;
  • ujian darah hormon.

Data tinjauan membantu mengecualikan penyakit secara serentak, gejala yang boleh disalah anggap sebagai manifestasi NCD jenis campuran, dan juga untuk mengenal pasti penyebab dystonia. Untuk tujuan yang sama, perlu menghubungi pakar kardiologi, ahli endokrinologi, ahli terapi, ahli vertebrologi, pakar penyakit berjangkit - pakar yang terlibat dalam diagnosis dan rawatan penyakit yang boleh menyebabkan gejala yang muncul..

Bagi pesakit dengan NCD apa pun, secara umum, keletihan, kelemahan, gangguan tidur, mudah marah, penurunan tumpuan dan perhatian.

NCD jantung dicirikan oleh berdebar-debar jantung, aritmia, takikardia, dan kardialgia. Dystonia neurocirculatory jenis hipertensi dicirikan oleh peningkatan tekanan, yang, sebagai peraturan, berlaku tanpa disedari oleh seseorang. Gejala ini hanya dapat dikesan dengan mengukur tekanan darah secara berkala. NCD hipotensi, pada gilirannya, dicirikan oleh kekurangan vaskular. Selain tekanan darah rendah, ia dicirikan oleh sakit kepala dan kelemahan otot, pesakit sering mengadu menggigil.

Dystonia neurocirculatory jenis campuran menggabungkan gejala jenis jantung dengan gejala hipotensi atau hipertensi. Ini adalah gejala-gejala NCD campuran yang menyebabkan masalah dalam diagnosis: mereka adalah khas untuk pelbagai penyakit..

Rawatan NCD bercampur

Tempat utama dalam rawatan dystonia neurocirculatory campuran ditempati oleh prosedur yang tidak berkaitan dengan pengambilan ubat. Tugas utama dalam memerangi sindrom ini adalah untuk memperkuat kemampuan tubuh untuk menyesuaikan diri dengan perubahan persekitaran agar tekanan atau ketegangan saraf tidak menyebabkan kerosakan sistem kardiovaskular..

Memerangi jenis campuran NDC kadang-kadang memerlukan perubahan gaya hidup yang radikal, seseorang memerlukan kawalan diri dan kemahuan. Cadangan pertama, sebagai peraturan, adalah mematuhi tidur dan pemakanan, dan keberkesanan tindakan ini bergantung sepenuhnya kepada pesakit itu sendiri..

Ubat bergantung pada jenis NCD. Sekiranya dystonia neurocirculatory jenis jantung, beta-blocker diresepkan, rawatan serupa ditunjukkan untuk NCD jenis hipertensi. Dalam kes NCD antihipertensi, ubat peningkatan tekanan diresepkan, dan juga nootropik yang meningkatkan peredaran darah..

Dystonia neurocirculatory bercampur memerlukan rawatan gabungan berdasarkan gejala yang ada. Dalam kes ini, perhatian khusus harus diberikan kepada keserasian ubat. Sebagai contoh, sekiranya terdapat dystonia peredaran darah jenis campuran, berdebar-debar dan hipotensi terdapat di antara simptomnya, pengambilan ubat penenang harus dikecualikan: ia akan membantu menormalkan degupan jantung, tetapi memperburuk keadaan seseorang jika dia mengalami masalah dengan kepekatan dan mengantuk.

Perhatian khusus harus diberikan kepada rawatan NCD campuran semasa kehamilan. Sejumlah ubat, kerana kemungkinan kesannya pada janin, harus dikecualikan, oleh itu terapi dalam kes ini didasarkan pada normalisasi gaya hidup dan bantuan psikologi..

Amalan rawatan NCD campuran menunjukkan bahawa dalam banyak kes, latihan auto dan psikoterapi rasional jauh lebih berkesan daripada rawatan ubat. Dan kaedah yang paling berkesan adalah bekerja dengan ahli psikologi, ahli hipnologi, misalnya, Nikita Valerievich Baturin. Memahami intipati NDC, kesedaran tentang prognosis yang baik memainkan peranan penting dalam memerangi gejala.

Di samping itu, keadaan psikologi pesakit, kesediaannya untuk manifestasi sindrom mempengaruhi keparahan gejala. Mengendalikan keadaan tertekan, sumber utama dystonia dengan ahli psikologi, membolehkan anda secara beransur-ansur mengurangkan kekerapan dan tempoh kesakitan di jantung atau gangguan tekanan darah, dan akhirnya menyingkirkannya sepenuhnya. Amalan meditasi juga memberi kesan positif pada perjalanan rawatan, yang membantu dan melawan penyebab NCD campuran, jika disebabkan oleh faktor psikologi, dan menormalkan rejimen selebihnya..

Di samping itu, sebilangan prosedur fisioterapi berguna untuk menormalkan tidur dan aktiviti kardiovaskular secara umum. Kompleks rawatan harus merangkumi terapi senaman, urutan, mandi penyembuhan dan mandi, refleksologi, yang sesuai untuk rawatan NCD dalam jenis campuran dengan manifestasi gejala jantung dan hipotensi..

Ramalan

Dystonia neurocircular bercampur tidak membawa kepada perkembangan kegagalan jantung atau gangguan lain yang mengancam nyawa dalam kerja sistem kardiovaskular. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna bahawa dari masa ke masa, dengan latar belakang sindrom, penyakit lain tidak dapat berkembang, penyebabnya akan menjadi faktor yang sama sekali berbeza. Itulah sebabnya, setelah mendiagnosis NCD campuran, seseorang tidak dapat menolak pemeriksaan berkala, yang tujuannya adalah untuk mengawal fungsi sistem kardiovaskular..

Perlu juga diingat bahawa kegagalan jantung yang berkaitan dengan NCD meningkatkan risiko terkena hipertensi, iaitu peningkatan tekanan darah yang kronik. NCD kemudian didiagnosis dan rawatan dimulakan, semakin tinggi kemungkinan bentuk kronik, dan, akibatnya, akibat negatifnya. Itulah sebabnya mengapa perlu berjumpa pakar apabila gejala pertama muncul, walaupun sakit jantung atau tekanan yang tidak dapat dijelaskan agak jarang berlaku. Sebab untuk diagnosis NCD campuran adalah manifestasi gejala dalam sebulan.

Dystonia neurocirculatory jenis campuran: apakah itu, gejala, sebab dan kaedah rawatan

Dan perubahan sifat kerja sistem saraf tidak selalu mempunyai asal struktur, organik..

Selalunya, proses patologi ditentukan oleh sifat yang berfungsi sepenuhnya. Oleh itu, tidak mungkin untuk mengesan kelainan atom pada bahagian otak, yang merumitkan diagnosis.

Sangat sukar untuk mengenal pasti gangguan sementara yang menampakkan diri dalam tempoh, paroxysmal.

NCD jenis campuran adalah penyakit neurologi kronik, yang disertai oleh gangguan jantung yang teruk, tekanan darah meningkat dalam had yang luas.

Neurocirculatory dystonia mempunyai kod ICD-10 sendiri, F45.3 dan dianggap sebagai diagnosis bebas.

Gangguan yang berkaitan, sebagai peraturan, tidak dicirikan sebagai unit nosologi yang terpisah. Sebagai contoh, dystonia vegetatif-vaskular adalah sindrom dalam kerangka penyakit lain, tetapi bukan gangguan bebas sepenuhnya dan bukan diagnosis.

NCD dicirikan oleh sekumpulan ciri dan membezakannya secara kualitatif dari gangguan lain: keutamaan, iaitu kebebasan dari gangguan lain, berfungsi secara semula jadi, oleh itu tidak mungkin untuk mengesan perubahan organik, gejala yang berlaku pada kardiovaskular.

Mekanisme pembangunan

Pembentukan proses patologi didasarkan pada perubahan aktiviti sistem saraf pusat. Mengapa ia dibentuk adalah soalan yang sukar.

Terdapat banyak faktor utama: dari kecenderungan keturunan dan diperolehi hingga gangguan hormon, keadaan puncak mengikut jenis kehamilan, masalah yang berkaitan dengan usia. Terdapat poin lain, secara agregat mereka boleh dihitung lebih dari sepuluh dan ini bukan hadnya.

Oleh itu, permulaan proses patologi dikaitkan dengan perubahan fungsi sistem saraf di bawah pengaruh faktor pencetus asas.

Selanjutnya, penyakit ini berkembang secara bebas, tanpa rangsangan luar. Tubuh "terbiasa" berfungsi dengan tidak betul, prosesnya tidak normal, menjadi stereotaip, oleh itu autonomi patologi.

Pembetulan dystonia neurocirculatory tidak dapat dirawat. Matlamat terapi adalah untuk mencegah manifestasi gangguan dan kemungkinan komplikasi, serta serangan berulang, episod.

Persoalan mengenai pengaruh penyakit sistem kardiovaskular terhadap risiko terkena NCD masih menjadi kontroversi..

Seperti yang ditunjukkan oleh statistik, kira-kira separuh daripada pesakit kardiologi yang mendapat rawatan untuk hipertensi, kelainan pada jantung, dystonia neurocirculatory dijumpai.

Mungkin perubahan sifat hemodinamik, nada vaskular menyebabkan peningkatan kemungkinan timbulnya NCD, walaupun ini belum disahkan.

Ciri khas lain adalah manifestasi (serangan pertama) penyakit pada masa muda dan dewasa..

Orang yang berumur 15 hingga 40 tahun rata-rata berisiko paling besar. Ini adalah pertengahan usia baligh dan mendekati menopaus..

Walau bagaimanapun, pada kanak-kanak dan pesakit menopaus (atau "varian" lelaki), NCD hampir tidak pernah berlaku.

Ini sekali lagi membuktikan pengaruh banyak faktor pada tubuh pesakit, kerana selama masa kekuatan, intensiti proses metabolik dan lain-lain dalam tubuh adalah maksimum, peranan faktor luaran juga hebat, tubuh terdedah kepada tekanan yang hebat, tindak balas yang merupakan perubahan dalam kerja sistem saraf.

Persoalan patogenesis dalam sains perubatan, walaupun semua yang telah diperkatakan, belum dikembangkan sepenuhnya, banyak persoalan dan dugaan masih ada.

Gejala

NCD jenis campuran adalah penyakit kompleks dengan klinik gangguan jantung, peningkatan tekanan darah. Tanda berbeza, seperti intensiti manifestasi..

Antara ciri khasnya adalah seperti berikut:

Takikardia

Diwakili oleh peningkatan jumlah degupan jantung per minit. Jenis sinus, iaitu perubahan jumlah strok ditentukan oleh disfungsi pada bahagian pengumpulan sel khas yang terletak di atrium kanan.

Perentak jantung semula jadi (sinus node) memberikan isyarat yang terlalu kuat untuk kontraksi, oleh itu kenaikan kadar jantung sambil mengekalkan selang waktu yang betul antara denyutan.

Secara subjektif, keadaan ini dihidapi dengan teruk.

Serangan dystonia neurocirculatory dapat bertahan lama, tidak mempunyai kekhususan dari segi waktu dalam sehari.

Terdapat degupan jantung, denyutan di leher, kerongkong, kegelapan di mata mungkin terjadi apabila sifat fungsi pam berubah, pelepasan organ otot jatuh. Perkara ini kurang biasa, tetapi lebih berbahaya..

Peningkatan keletihan

Orang itu tidak lagi dapat melakukan kerja yang biasa dilakukannya. Ini bukan hanya mengenai tugas profesional, tetapi juga mengenai tugas sehari-hari. Kerana dia benar-benar jatuh dari keletihan, tidak mempunyai cukup ini.

Keamatan manifestasi berbeza-beza, tidak sama pada pesakit.

Kerengsaan, ketidakupayaan emosi

Semasa dystonia neurocirculatory, sifat watak negatif ditekankan. Agresi meningkat terutamanya.

Pesakit memberi tindak balas yang tidak mencukupi walaupun sedikit rangsangan dari luar, secara harfiah meletup. Gangguan dijumpai, termasuk pada orang yang tenang.

Oleh kerana NCD biasanya merupakan kursus kronik, perubahan watak menjadi pendamping pesakit yang berterusan, yang merumitkan interaksi sosial.

Ketidakupayaan disebabkan oleh kelemahan pemakanan otak. Orang dengan jenis sistem saraf yang lemah (perangai melankolik) mengalami perubahan terutamanya dan pada tahap yang jauh lebih besar.

Pemulihan latar belakang mood normal dicapai dengan ubat-ubatan.

Mengantuk

Pada waktu siang. Sejurus selepas bangun tidur, seseorang berasa normal. Walaupun pengecualian adalah mungkin, ketika pesakit merasa lemah, kelesuan segera pada waktu pagi.

Pada siang hari, intensiti manifestasi meningkat, mencapai puncak pada pukul 12 atau sedikit kemudian..

Perubahan ini berlaku dengan insomnia pada waktu malam, ketika keinginan untuk berbaring seolah-olah dengan tangan hilang, sebaik sahaja seseorang berehat lama.

Kombinasi detik-detik ini ditoleransi dengan menyakitkan, menyebabkan banyak ketidakselesaan dan pastinya tidak menyumbang kepada peningkatan mood. Menggerakkan pesakit ke keadaan psikosthenik, dengan mudah marah dan cenderung mengalami kemurungan.

Sesak nafas, intoleransi senaman

Mereka adalah bahagian dari satu keseluruhan. Toleransi yang menurun terhadap aktiviti mekanikal meningkat dengan segera pada masa berlakunya serangan dystonia neurocirculatory.

Ini adalah tanda klinikal biasa, yang, bagaimanapun, mungkin menunjukkan penyakit jantung..

Sesak nafas berlaku pada masa yang sama. Kekuatan manifestasi bergantung pada keparahan proses. Dalam kes ringan, kita bercakap tentang sedikit keletihan setelah menaiki tangga.

Pada yang sukar - seseorang hampir tidak dapat memanjat 2-3 tingkat. Pelanggaran kritikal, bagaimanapun, tidak diperhatikan, kerana ini adalah kelainan fungsi, dan bukan cacat struktur.

Tekanan darah meningkat

Semuanya bergantung pada apa yang terdedah kepada tubuh pesakit. Kemungkinan peningkatan penunjuk ke tahap 140-150 mm Hg pada 90-95. Lebih jarang lebih kerap.

Dalam keadaan seperti itu, tidak ada gejala keadaan ini, dengan pengecualian yang jarang berlaku. Penurunan bilangan atau komponen hipotonik dystonia peredaran darah lebih biasa dan lebih sukar untuk ditoleransi. Terutama normotonik - pesakit tanpa masalah tekanan darah.

Sakit dada

Mereka agak biasa. Keamatannya mungkin sangat tinggi, ketidakselesaan keris menyebabkan pesakit mengalami serangan jantung.

Sebenarnya, lumbago tajam tidak tipikal untuk keadaan berbahaya. Ini adalah manifestasi dari apa yang disebut cardioneurosis, yang merupakan bahagian tidak terpisahkan dari NCD dan tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan atau kesihatan seperti itu.

Tetapi dalam kombinasi dengan momen patogenetik lain dari penyakit ini, ia boleh menyebabkan penurunan output jantung. Dalam jangka masa panjang - untuk stenosis (penyempitan) arteri koronari, perkembangan iskemia, dan angina pectoris.

Tetapi kebarangkaliannya kecil. Ini hampir kes-kes.

Pening

Berlaku di puncak serangan. Ia disertai dengan penurunan tahap tekanan darah, dan manifestasi lain. Baca mengenai gejala hipotensi, sebab dan rawatan lain di sini.

Keadaan pengsan

Momen sinkop disebabkan oleh perubahan yang tidak normal dalam aktiviti elektrik otak. Ini bukan proses iskemia (biasanya). Oleh itu, dalam hal meningkatkan risiko strok, tidak berbahaya..
Berpeluh. Hiperhidrosis.

Kekeliruan kesedaran

Perasaan kekosongan di kepala, atau fikiran mula berkerumun dalam jumlah besar, menggantikan satu sama lain. Berlaku di puncak serangan dystonia neurocirculatory.

Kecacatan kognitif

Mengikut jenis kepantasan berfikir, produktiviti, masalah ingatan. Fenomena itu bersifat sementara. Sebaik sahaja episod berakhir, semuanya kembali.

Bentuk aritmia lain, selain peningkatan degupan jantung

Ia sangat jarang berlaku. Sebagai peraturan, ini adalah extrasystole. Ketika dalam selang waktu yang normal, diastole (organ pada waktu ini beristirahat dan bersiap untuk rentak baru) kontraksi luar biasa terjejas.

Bahaya biasanya tidak membawa, melainkan ekstrasistol seperti itu berlaku dalam kumpulan satu demi satu.

Dystonia neurocirculatory jenis campuran menunjukkan dirinya tidak spesifik, oleh itu masalah dari segi diagnosis, pengenalpastian proses patologi.

Pesakit itu sendiri tidak selalu berpaling kepada doktor, menuliskan tanda-tanda NCD kerana terlalu banyak kerja dan memperbaiki dengan tangannya sendiri stereotaip yang tidak normal dalam kerja sistem saraf.

Sebab-sebabnya

Penyakit ini mempunyai pelbagai asal, ditentukan oleh sekumpulan besar faktor. Ini mengenai menggabungkan pelbagai pencetus.

  • Keadaan hormon puncak. Remaja sangat mudah terkena penyakit pada pertengahan akil baligh atau menjelang akhir akil baligh. Ini berumur sekitar 15-19 tahun. Dengan bermulanya menopaus, kebarangkaliannya juga tinggi, tetapi menurun tajam setelah penurunan fungsi pembiakan. Pengurangan risiko pada wanita sangat ketara, kerana perubahan hormon berterusan.
  • Beban mental. Tekanan. Mereka meningkatkan kegembiraan sistem saraf, menyebabkan kerengsaan berterusan. Selanjutnya, semuanya bergantung pada "margin keselamatan" organisma tertentu. Bahkan pengalaman psiko-emosi yang paling sengit tidak selalu berakhir dengan dystonia neurocirculatory..
  • Proses berjangkit kronik. Mereka menyebabkan NCD secara tidak langsung, melalui ketegangan berterusan seluruh badan, yang bertujuan untuk menekan fokus.
  • Kurang tidur, pemakanan yang buruk dengan kelebihan lemak haiwan. Secara beransur-ansur mempengaruhi sistem saraf, menyebabkan perubahan aktivitinya, dan kemudian gangguan kerja yang berterusan.
  • Gangguan hormon akibat penyakit sistem endokrin. Ia lebih biasa. Patologi kelenjar tiroid, kelenjar adrenal, kelenjar pituitari sering dijumpai.

Sebabnya membolehkan kita memahami asal usul gangguan tersebut, tetapi ada sedikit nilai praktikal dalam menentukan etiologi selepas permulaan dystonia neurocirculatory..

Proses ini memperoleh ciri-ciri autonomi, tidak mungkin menghentikan dan menyembuhkannya, namun, ada kemungkinan setiap peluang untuk mengatasi gangguan ini di bawah kawalan penuh.

Diagnostik

Pesakit dinilai dan diperiksa oleh pakar neurologi. Lebih jarang pakar profil lain diperlukan. Jenis campuran NCD tidak mempunyai tanda ciri, oleh itu terdapat beberapa masalah dalam mengenal pasti proses patologi.

Senarai aktiviti yang ditunjukkan adalah seperti berikut:

  • Soal jawab pesakit secara lisan. Gambaran klinikal yang lengkap memberikan idea mengenai kompleks tanda-tanda. Maklumat tersebut digunakan untuk merumuskan hipotesis mengenai asal usul penyimpangan..
  • Mengambil anamnesis. Digunakan untuk mengenal pasti sifat pelanggaran yang disyaki. Adalah masuk akal untuk mengetahui gaya hidup, tabiat buruk, sifat aktiviti profesional dan perkara penting lain, hingga sejarah penyakit keluarga.
  • Pengukuran tekanan darah. Adalah masuk akal jika terdapat kecenderungan untuk melonjak dalam prestasi peranti. Lebih baik melakukan aktiviti ini di hospital, atau mengajak pesakit menyimpan buku harian, menuliskan nombor di sana setelah tiga atau empat perubahan pada siang hari. Untuk dystonia neurocirculatory, paroxysmality, perkembangan paroxysmal adalah perkara biasa. Oleh itu, tahap akan berubah buat sementara waktu, jurang ini dapat dilihat dengan jelas.
  • Elektrokardiografi. Membolehkan anda mengenal pasti penyimpangan dalam aktiviti fungsi jantung mengikut jenis aritmia. Mereka hampir selalu hadir, tetapi dalam tahap keparahan dan bentuk yang tidak rata..
  • Ensefalografi. Ia perlu untuk mengesan aktiviti otak, sistem saraf pusat di kawasan yang berlainan.
  • Beban ujian. ECG dengan ujian mekanikal dilakukan untuk memprovokasi gangguan dan perubahan secara artifisial. Ergometri basikal paling kerap diresepkan.

Penyertaan dan pengawasan doktor adalah wajib dalam proses tersebut. Terdapat kemungkinan, walaupun kecil, kerosakan jantung, ini boleh membahayakan pesakit.

Di samping itu, diagnosis dystonia neurocirculatory belum dibuat; mustahil untuk menentukan penyebab gejala. Kontroversi, ketidakjelasan adalah faktor risiko tambahan. Kos kesilapan boleh tinggi.

Rawatan

Dasarnya terdiri daripada teknik konservatif bukan ubat. Tempat penting dihuni oleh peristiwa seperti itu:

  • Berhenti merokok, alkohol. Bahan psikoaktif lain.
  • Normalisasi rejim rehat. Ia tidak semestinya terlalu banyak bekerja dan terlalu banyak kerja, ini akan menimbulkan serangan dystonia yang lain dan membawa kepada putaran baru proses patologi. Episod itu dapat mengetepikan pesakit dari jalan yang "berfungsi" dalam jangka masa yang lama.
  • Vitaminisasi diet. Lebih banyak produk berasaskan tumbuhan. Adalah masuk akal untuk mengurangkan pengambilan lemak haiwan dan gula-gula. Walau bagaimanapun, pemakanan tidak memainkan peranan penting..
  • Tidur yang mencukupi sekurang-kurangnya 8 jam setiap malam.
  • Aktiviti fizikal harian. Mendaki sekurang-kurangnya satu jam sehari. Beban yang lebih kuat juga mungkin. Atas permintaan pesakit.
  • Terapi senaman, fisioterapi diamalkan. Rawatan spa.

Kaedah ubat masuk akal dalam rangka menghentikan manifestasi penyakit dan mencegah perkembangan gangguan, mencegah kejang.

  • Penyekat beta (Propranolol sebagai yang utama) diresepkan untuk menghilangkan takikardia, bentuk gangguan irama jantung yang lain. Mereka juga dapat menurunkan tekanan darah, dengan lembut dan tanpa tersentak..
  • Penenang herba. Motherwort, tablet valerian. Tidak dalam tincture alkohol, kerana etanol mengujakan sistem saraf dan boleh memperburuk perjalanan dystonia neurocirculatory.
  • Kompleks vitamin dan mineral untuk menyokong fungsi sistem saraf pusat dan jantung.
  • Pelindung Kardio. Mereka melindungi organ otot dari kerosakan, iskemia. Mildronate, Riboxin.
  • Tingtur ginseng, eleutherococcus juga diresepkan, jika terdapat penurunan tekanan darah.

Kemungkinan psikoterapi berdasarkan permintaan.

Ramalan

Menguntungkan. Neurocirculatory dystonia tidak menimbulkan gangguan kritikal dan perubahan organik. Oleh itu, selalunya ia tidak membawa bahaya.

Dalam kes yang sangat jarang berlaku (kira-kira 1-3%), terdapat bentuk aritmia yang mengancam, tetapi ini adalah pengecualian daripada peraturan.

Kemungkinan akibatnya

Pada asasnya - penyakit yang kompleks, tidak dapat diperbaiki.

Komplikasi kritikal tidak timbul, selain sebilangan kecil keadaan klinikal ketika fibrilasi atrium, kemungkinan terjadi extrasystole kumpulan. Ini adalah keadaan yang berpotensi mencetuskan serangan jantung..

Akhirnya

Diagnosis NCD campuran disertai dengan gangguan kardiovaskular: lonjakan tekanan darah dan kekerapan kontraksi organ otot, yang, bagaimanapun, praktiknya tidak berbahaya. Tetapi ia sangat mempengaruhi kualiti hidup dan kesejahteraan.

Rawatan harus dimulakan lebih awal, kerana patologi cenderung secara beransur-ansur menjadi lebih kompleks. Maka akan lebih sukar untuk menghadapinya..

Senarai literatur yang digunakan dalam menyiapkan artikel:

  • GBUZ "Pusat Ilmiah dan Praktikal Psikoneurologi Pediatrik" Jabatan Kesihatan Moscow. Sindrom disfungsi autonomi pada kanak-kanak dan remaja: manifestasi klinikal, diagnosis dan rawatan.
  • MASYARAKAT SEMUA RUSIA NEUROLOGIS. Garis panduan amalan klinikal untuk diagnosis dan rawatan dystonia.
  • Neurocirculatory dystonia (cardioneurosis): pendekatan interdisipliner untuk diagnosis dan terapi V.E. Medvedev.

Vegeto-vaskular (neurocirculatory) dystonia: kompleks penyakit atau gejala?

Doktor membuat diagnosis misteri: dystonia vegetatif-vaskular (neurocirculatory) - VSD (atau NCD). Apakah maksudnya? Daripada itu boleh mengancam?

Jelas sekali, intipati banyak nama sindrom dystonia peredaran darah adalah sama - gangguan autonomi organ utama mengurangkan kualiti hidup, bermula dari masa kanak-kanak atau remaja, oleh itu NCD dianggap sebagai penyakit "belia".

Selalunya, dystonia neurocirculatory (dystonia vegetatif-vaskular, disfungsi vegetatif-vaskular, sindrom dystonia vegetatif) bermula pada akil baligh, ketika ciri-ciri seksual sekunder hampir ditentukan, dan hormon mula aktif sehubungan dengan penstrukturan yang akan datang.

Penyakit ini, sebagai peraturan, dikaitkan dengan alasan tertentu, yang memberi dorongan kepada gangguan yang berterusan yang tetap hidup dan membuat seseorang "tidak sakit atau sihat".

Mengapa ia berlaku?

Sistem saraf autonomi meresap ke seluruh tubuh manusia dan bertanggung jawab untuk pemeliharaan organ dalaman dan sistem limfa dan peredaran darah, pencernaan, pernafasan, perkumuhan, peraturan hormon, serta tisu otak dan saraf tunjang. Di samping itu, sistem saraf autonomi mengekalkan keteguhan persekitaran dalaman dan memastikan penyesuaian badan dengan keadaan luaran..

Kerja semua sistem dipastikan oleh tingkah laku yang seimbang dari dua jabatannya: simpatik dan parasimpatis. Dengan keunggulan fungsi satu jabatan daripada yang lain, perubahan muncul dalam kerja sistem dan organ individu. Kebolehan penyesuaian badan dengan fenomena ini secara semula jadi menurun..

Sangat menarik bahawa kerosakan pada beberapa organ dan kerosakan sistem endokrin sendiri boleh menyebabkan ketidakseimbangan dalam sistem saraf autonomi. Dystonia neurocirculatory adalah akibat ketidakseimbangan dalam sistem saraf autonomi, oleh itu bentuk NCD bergantung pada dominasi bahagian tertentu dari ANS (bersimpati atau parasimpatis).

Dorongan untuk penyakit ini

Persoalan mengapa seseorang sakit dan seseorang tidak melekat dalam VSD, seperti penyakit lain. Dalam etiologi dystonia peredaran darah, faktor utama dapat dibezakan:

  • Sifat keluarga penyakit ini, di mana keturunan memainkan peranan penting, namun harus diingat bahawa bukan penyakit ini menular, melainkan ciri-ciri organisme, yang serupa dengan orang tua. Dalam kes dystonia vegetatif-vaskular, ibu lebih cenderung menyebarkan kecenderungan patologi;
  • Persekitaran sosial, yang merangkumi keadaan hidup dan hubungan dalam pasukan, mempengaruhi keadaan psiko-emosi;
  • Perangai dan sifat keperibadian;
  • Sejarah kecederaan otak trauma dan neuroinfeksi;
  • Gangguan hormon;
  • Penyakit berjangkit dan alahan;
  • Tekanan mental dan fizikal yang berlebihan;
  • Perubahan keadaan kediaman.

Kombinasi beberapa atau semua faktor bersama-sama membawa kepada tindak balas badan terhadap rangsangan. Reaksi ini disebabkan oleh pembentukan keadaan patologi, yang ditunjukkan oleh pelanggaran:

  1. Proses metabolik;
  2. Pemeliharaan organ dalaman;
  3. Kerja saluran gastrousus;
  4. Dalam sistem pembekuan darah;
  5. Aktiviti sistem endokrin.

Perjalanan kehamilan, hipoksia dan trauma kelahiran ibu juga mempunyai kesan negatif terhadap keadaan sistem autonomi dan boleh menyebabkan dystonia vegetatif-vaskular pada kanak-kanak..

Ketidakkonsistenan dalam kerja sistem akhirnya menyebabkan tindak balas kapal - kekejangan mereka. Oleh itu, manifestasi dystonia neurocirculatory bermula..

Jenis NDC

Setiap dystonia neurocirculatory berjalan berbeza. Inti fenomena ini terletak pada keutamaan bahagian tertentu dari sistem saraf autonomi dan dalam pembentukan jenis NCD. Hati seseorang sakit atau "melompat keluar", yang lain pening, sebaik sahaja suhu persekitaran berubah satu atau dua darjah. Dan, jika Tuhan melarang, kegembiraan, tekanan atau perubahan cuaca yang mendadak - biasanya ada reaksi yang tidak terkawal. Gejala dystonia neurocirculatory cerah dan bervariasi, tetapi sensasinya selalu tidak menyenangkan..

Anda boleh merasakan apa sahaja yang anda mahukan. Pening, pening kepala, disertai dengan loya atau "benjolan" yang tidak menyenangkan di perut. Perasaannya adalah bahawa kadang-kadang anda ingin kehilangan kesedaran untuk mendapatkan kelegaan di kemudian hari. Sering kali, pingsan bagi beberapa orang adalah keselamatan, kerana setelah itu tiba-tiba penderitaan dan relaksasi yang menyenangkan...

Rawatan dystonia neurocirculatory adalah jangka panjang, kerana prosesnya tidak bergelombang, dan bertujuan untuk mencegah kambuh. Di samping itu, kompleks ubat secara langsung bergantung pada jenis NCD dan perubahan dalam sistem kardiovaskular..

Jenis dystonia vegetatif-vaskular dibahagikan bergantung kepada petunjuk tekanan darah:

  • Dystonia neurocirculatory jenis hipertensi - tekanan darah cenderung meningkat, tanpa mengira usia dan keadaan;
  • Dystonia neurocirculatory hipotonik - kelesuan, kelemahan, penurunan tekanan dan nadi;
  • Neurocirculatory dystonia dari jenis campuran, sangat sukar untuk mengetahui bagaimana dan kapan semuanya akan berubah. Perkara yang paling teruk adalah bahawa pesakit tidak tahu terlebih dahulu dan dengan gemetar menunggu kenaikan atau penurunan tekanan.

Jenis hipertensi

Dystonia neurocirculatory jenis hipertensi dicirikan oleh ketidakseimbangan sistem saraf autonomi, yang dinyatakan oleh dominasi nada sistem simpatik terhadap pembahagian parasympathetic (sympathicotonia) dan dinyatakan:

  1. Tekanan darah meningkat;
  2. Sakit kepala, yang bergantung pada aktiviti fizikal dan semakin meningkat dengannya;
  3. Pening;
  4. Ketergantungan pada keadaan meteorologi (sakit kepala, kenaikan tekanan darah);
  5. Palpitasi jantung, kadang-kadang sekejap-sekejap;
  6. Prolaps injap mitral semasa pemeriksaan ultrasound jantung;
  7. Pelanggaran termoregulasi - suhu badan tinggi pada kanak-kanak dengan penyakit berjangkit;
  8. Perubahan saluran gastrointestinal dalam bentuk peristalsis yang lemah, dan oleh itu - kecenderungan untuk sembelit;
  9. Kekurangan fungsi kelenjar lakrimal ("air mata kering");
  10. Perubahan mood (melankolis dan melankolis);
  11. Keletihan.

Jenis hipotonik

Dengan adanya pembahagian parasimpatis sistem saraf autonomi (vagotonia), dystonia neurokirkulasi hipotonik berkembang, ciri-ciri utamanya adalah:

  1. Penurunan tekanan darah;
  2. Nadi yang jarang berlaku (bradikardia) yang boleh menjadi lebih kerap (takikardia);
  3. Kesakitan di jantung (cardialgia);
  4. Pening;
  5. Kerap pingsan, terutamanya ciri-ciri apabila terdapat dystonia vegetatif-vaskular pada kanak-kanak (terutamanya kanak-kanak perempuan) semasa baligh;
  6. Sakit kepala yang berkaitan dengan keadaan cuaca, tekanan fizikal dan mental;
  7. Peningkatan keletihan dan prestasi yang buruk;
  8. Dyskinesia saluran empedu, yang dikaitkan dengan pengecutan pundi hempedu yang tidak rata dan kacau;
  9. Gangguan pencernaan (kecenderungan untuk cirit-birit dan perut kembung);
  10. Pelanggaran termoregulasi: penurunan suhu badan dan keadaan subfebril yang berpanjangan dengan jangkitan pada kanak-kanak;
  11. Aduan "sesak nafas" dan "menghela nafas";
  12. Kecenderungan reaksi alahan;
  13. Pucat kulit (marbling), sianosis anggota badan;
  14. Peluh sejuk.

Apabila tidak ada kesepakatan antara jabatan

Kerja yang tidak konsisten dari pembahagian simpatetik dan parasimpatis menyebabkan disfungsi sistem dan organ. Sekiranya tekanan "melonjak", jika kulit tiba-tiba berubah menjadi merah atau pucat dalam beberapa minit, jika tubuh bertindak balas tidak dapat diramalkan bahkan kepada kejadian kecil, maka jenis disfungsi vegetatif-vaskular boleh dicurigai.

Gejala dystonia neurocirculatory campuran merangkumi gejala ciri kedua-dua jenis hipotonik dan hipertensi. Apa bahagian sistem saraf autonomi, pada saat apa akan berlaku, tanda-tanda seperti itu akan wujud dalam keadaan pesakit.

Krisis dystonia vegetatif-vaskular

Neurocirculatory dystonia, yang timbul pada masa kanak-kanak, dari masa ke masa dapat "diperkaya" dengan gejala dan pada orang muda memberikan manifestasi vegetatif yang lebih jelas dalam bentuk krisis. Serangan pada dystonia neurocirculatory juga bergantung pada jenisnya, walaupun seringkali mereka tidak mempunyai gambaran jelas tentang kepunyaan, tetapi bersifat campuran. Aktiviti tinggi pembahagian parasimpatis ANS dapat menimbulkan krisis vagoinsular, yang dicirikan oleh gejala berikut:

  • Berpeluh dan loya;
  • Kelemahan tiba-tiba dan kegelapan di mata;
  • Penurunan tekanan darah dan suhu badan;
  • Denyutan jantung yang perlahan.

Selepas krisis vagoinsular, pesakit masih merasa keletihan dan kelemahan selama beberapa hari, secara berkala pening.

Apabila pembahagian simpatik mengambil "keutamaan", jenis disfungsi vegetatif-vaskular lain berkembang. Dystonia peredaran darah dengan krisis simpatoadrenal membuat dirinya terasa dengan kemunculan ketakutan yang tidak masuk akal secara tiba-tiba, yang cepat ditambahkan:

  1. Sakit kepala yang teruk;
  2. Sakit hati;
  3. Peningkatan tekanan darah dan suhu badan;
  4. Menggigil;
  5. Kemerahan atau pucat kulit.

Disfungsi autonomi dan kehamilan

Walaupun kehamilan adalah keadaan fisiologi, maka dystonia vegetatif-vaskular dapat menampakkan dirinya, berjalan secara laten (tersembunyi), kerana semasa kehamilan tubuh dibina semula dan bersiap untuk kelahiran kehidupan baru. Latar belakang hormon, pengatur semua proses kehamilan, mengalami perubahan yang ketara. Organ dalaman "sesuai" dengan cara yang berbeza, memberi ruang untuk rahim yang semakin meningkat. Dan semua ini berada di bawah kawalan sistem saraf autonomi, yang walaupun tanpa beban seperti itu tidak selalu dapat mengatasi, tetapi di sini...

Wanita dengan NCD mungkin mengetahui tentang kehamilan mereka sebelum ujian, kerana pengsan mungkin merupakan tanda pertama. Disfungsi vegetatif-vaskular semasa kehamilan mempunyai gambaran klinikal yang lebih jelas, jadi kehamilan lebih sukar.

Reaksi terhadap semua yang "salah", air mata untuk setiap sebab, rasa sakit di jantung dan amukan, menurunkan tekanan darah, dan lebih baik tidak memasuki pengangkutan... Wanita hamil sering dikunjungi oleh perasaan kekurangan udara dan kekenyangan, dan mereka yang mengalami disfungsi vegetatif-vaskular bahkan tahu " bau nafas segar ".

Tetapi perkara mungkin tidak begitu buruk dan anda tidak boleh marah. Banyak kes kehilangan manifestasi NCD setelah melahirkan telah diperhatikan. Apa sebabnya - sama ada "meletakkan sesuatu dalam keadaan teratur" dalam tubuh wanita, atau pekerjaan yang bertanggungjawab yang berkaitan dengan menjaga bayi tidak diketahui. Tetapi pesakit sendiri sering memperhatikan bahawa jika terganggu oleh perkara penting, kompleks vegetatif-vaskular akan surut.

Penyakit atau sindrom?

Berdebat mengenai gangguan vegetatif-vaskular, tentang bagaimana memanggilnya sama, saintis belum memutuskan. Dystonia Vegeto-vaskular dianggap nama yang lebih tepat, kerana ia menyatakan patogenesis penyakit ini. Trend terkini dalam definisi keadaan ini adalah sindrom dystonia vegetatif, yang dari ini tidak menjadi unit bebas dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa (ICD).

Kod ICD 10 untuk dystonia neurocirculatory adalah F45.3, di mana huruf F menunjukkan asal psikogenik, yang pada umumnya berlaku. Menurut klasifikasi yang sama, NCD diakui bukan sebagai penyakit, tetapi sebagai kompleks gejala yang timbul akibat tingkah laku sistem saraf autonomi yang tidak sesuai (interaksi yang tidak konsisten dan tidak seimbang dari dua bahagian ANS: simpatik dan parasimpatis). Tidak mungkin orang yang biasa dengan kompleks gejala ini akan "merasa lebih baik" dari ini, tetapi hari ini.

Disfungsi vegetatif-vaskular menimbulkan banyak persoalan apabila tiba masanya untuk membayar hutang kepada Tanah Air. Bagaimana dystonia neurokirkulasi dan perkhidmatan ketenteraan serasi? Sama seperti variasinya, begitu juga pendekatannya.

Bersedia untuk Tugas Tentera: NDC dan Tentera

Sudah tentu, ada yang sangat ingin bergabung dengan barisan pembela Tanah Air sehingga mereka melupakan penyakit ini. Atau bersembunyi? Sebaliknya, yang lain, mempunyai rekod dalam kad sejak kecil - NDC, cuba melepaskan diri dari tugas ketenteraan. Dalam hal ini, pendekatan komisi harus objektif dan serba boleh. Di satu pihak, melihat wajib militer untuk pertama kalinya, yang tidak membuat sebarang aduan dan "bergegas ke pertempuran", yang hanya diberikan oleh tekanan darah rendah atau tinggi (di bawah 100/60 atau di atas 160/100) dan gangguan autonomi yang jelas pada "wajah", ketika bernafas dan irama jantung, anda dapat memenuhi keinginannya. Walau bagaimanapun, panel yang berkelayakan mesti mencari untuk pertama kalinya, secara berkala atau berterusan. Perkara yang sama berlaku dengan mereka yang membuat banyak aduan, dan hanya sedikit catatan di kad kanak-kanak yang bercakap mengenai penyakit ini. Sudah tentu, ada juga rata-rata: ada klinik dan aduan yang menunjukkan adanya gangguan autonomi. Dalam semua kes, tugas komisi adalah untuk mengetahui:

  • Adakah aduan berterusan;
  • Sama ada tekanan darah tinggi atau rendah;
  • Adakah terdapat kardialia dan aritmia jantung;
  • Sejauh mana gejala NCD mempengaruhi prestasi pengguna?.

Untuk mengkaji keadaan kesihatan orang muda, pakar berkaitan mesti terlibat (pakar neurologi, pakar kardiologi, pakar oftalmologi, ahli endokrinologi, ahli otolaringologi).

Di samping itu, ketika memutuskan kesesuaian untuk perkhidmatan ketenteraan dalam hal dystonia neurocirculatory, diagnosis pembezaan dengan penyakit lain dilakukan untuk menjelaskan diagnosis dan mengecualikan penyakit saluran gastrousus, jantung dan paru-paru, yang mungkin mempunyai persamaan dengan gejala VSD.

Kepada siapa suara "Perpisahan Slav"??

Untuk pendekatan objektif untuk menyelesaikan masalah tersebut, wajib militer dikirim ke rumah sakit untuk diperiksa, setelah itu dia mungkin diakui sebagai tidak layak sementara di bawah Artikel 48. Dalam kes ini, pemuda tersebut menjalani rawatan untuk dystonia vegetatif-vaskular, tetapi jika ternyata tidak berkesan, dan gejala menunjukkan gangguan berterusan pemeliharaan vegetatif, maka wajib militer tidak dikenakan perkhidmatan ketenteraan dan menerima kad tentera dengan tanda tidak sesuai di bawah Art. 47 "a".

Komisi melakukan hal yang sama dengan para pemuda yang dengan jelas menunjukkan gangguan vegetatif-vaskular yang berterusan dengan peningkatan atau penurunan tekanan, ada tanda-tanda yang jelas mengenai irama jantung yang tidak teratur, dan rasa sakit di jantung adalah berterusan..

Baiklah, dan orang yang mempunyai satu-satunya catatan penyakit sistem saraf autonomi, tetapi tidak mengesahkannya, harus dengan hormat pergi melayani Tanah Air dan Tanah Air. Perarakan kuno, tetapi masih tidak berubah dan unik, Vasily Ivanovich Agapkin dengan kesungguhannya akan membuat ibu dan gadis kesayangannya menangis... Tidak ada yang mengerikan - sedikit masa akan berlalu dan pengambilan yang sihat, matang dan yakin diri semalam akan kembali ke rumah, melupakan penyakit itu.

Namun: apa yang perlu dilakukan dengannya?

Anda boleh bercakap mengenai dystonia peredaran darah untuk masa yang lama dan banyak, untungnya, terdapat banyak nama untuk patologi ini, dan pelbagai memungkinkan. Tetapi mereka yang mempunyai "kebahagiaan" mencari jalan keluar dari kompleks gejala ini, yang meracuni kehidupan dan menampakkan diri dalam situasi yang paling tidak dijangka. Secara umum, sebahagian besar umat manusia sibuk dengan persoalan bagaimana merawat dystonia neurocirculatory, yang mempunyai selusin lebih banyak nama. Bagaimanapun, menukar nama tidak akan menjejaskan kesejahteraan pesakit dengan cara apa pun.

Anehnya, disfungsi vegetatif-vaskular tidak menyukai hypodynamia. Dan walaupun terdapat kenyataan bahawa manifestasi penyakit ini sangat ketara setelah latihan fizikal, pendidikan jasmani bagi pesakit tidak hanya tidak membahayakan, tetapi juga ditunjukkan. Benar, kita harus membincangkan latihan fisioterapi dengan tujuan, dos dan sengaja.

Pematuhan wajib terhadap rejim kerja dan rehat juga merupakan bahagian yang tidak terpisahkan dari proses rawatan. Sudah tentu, bekerja shift malam, kurang tidur, menghabiskan masa yang lama di dekat monitor hampir tidak akan membantu anda merasakan ringan di kepala dan badan anda. Tetapi udara segar, jalan-jalan malam yang tenang, mandi hangat dengan ramuan yang menenangkan, sebaliknya, akan memastikan tidur yang sihat dan meningkatkan mood anda..

Pesakit harus memberi perhatian khusus kepada keadaan psiko-emosi. Elakkan situasi tertekan, lakukan latihan automatik, minum teh yang menenangkan dan lakukan segala yang mungkin untuk mewujudkan suasana yang tenang dan mesra di rumah dan dalam pasukan untuk diri sendiri dan orang lain.

Tidak kira seberapa bunyinya, diet juga memainkan peranan penting di sini. Dystonia neurocirculatory "tidak suka" rempah, hidangan pedas, atau alkohol. Apa sahaja yang menggembirakan sistem saraf boleh memperburuk proses, jadi sebaiknya elakkan berlebihan dan tidak berlebihan. Tetapi makanan kaya kalium (terung, kentang, pisang, prun dan aprikot) "seperti" sistem saraf "yang berubah-ubah".

Rawatan yang ditetapkan oleh doktor

Sangat wajar dilakukan rawatan ubat untuk gangguan vegetatif-vaskular dengan langkah-langkah kesihatan umum dan fisioterapi. Urut terapeutik, elektroforesis dengan ubat penenang di zon kolar, pancuran elektrik dan pancuran bulat - akan membantu menguatkan sistem saraf dan memberi emosi positif bahawa pesakit dengan dystonia vegetatif-vaskular sangat memerlukan.

Dan prosedur yang luar biasa - akupunktur. Dengan menggunakannya, anda boleh menghentikan ubat-ubatan untuk jangka masa yang panjang dan merasa selesa hanya dengan pengulangan tahunan akupunktur. Diletakkan di bundle neuromuskular, jarum emas atau platinum nipis akan menyebabkan pengampunan yang lama dan berpanjangan, dan penyakit ini akan surut...

Terapi vitamin dan kompleks antioksidan (Dr. Theiss, Gerovital, dll.) Akan menjadi tambahan yang sangat baik untuk aktiviti pengukuhan umum.

Ubat untuk rawatan dystonia neurocirculatory diambil berdasarkan cadangan doktor dan diresepkan olehnya. Tiada nasihat daripada rakan dan Internet yang tidak sesuai di sini, kerana rawatan ubat-ubatan ditetapkan dengan mengambil kira tekanan darah, kehadiran kardialia dan keadaan irama jantung. Jelas bahawa ia akan membantu pesakit dengan tekanan darah tinggi, ia boleh memberi kesan buruk kepada keadaan seseorang dengan tekanan darah rendah, jadi tidak mungkin egilok (beta-blocker) ditunjukkan dalam jenis hipotonik. Dadah yang mengatur degupan jantung adalah serius dan memerlukan perawatan khusus, jadi "aktiviti diri" dalam kes seperti itu tidak berguna.

Selalunya, pesakit dengan gangguan autonomi ditetapkan ubat dari kumpulan ubat penenang - adaptol, afobazol, grandaxin. Gelarium penyediaan herba, yang mempunyai sifat antidepresan, mempunyai kesan yang luar biasa. Bellataminal sering diresepkan untuk melegakan kekejangan, yang juga mempunyai kesan penenang..

Hawthorn, valerian, motherwort - suntikan alkohol tumbuhan ini sangat biasa bagi pesakit dengan dystonia neurocirculatory, mereka sentiasa disimpan di dalam peti pertolongan cemas di rumah dan menjalankan fungsi "ambulans".

Bagaimana perubatan tradisional dapat membantu?

Kepelbagaian resipi untuk rawatan ubat-ubatan rakyat untuk dystonia neurocirculatory lebih menyeronokkan daripada pelbagai manifestasi klinikal. Jiwa yang bertentangan, latihan pernafasan para bhikkhu Tibet dan penyembuh Austria Rudolf Breuss tidak diragukan lagi luar biasa, tetapi untuk sebab tertentu orang lebih menyukai "penciptaan" Rusia. Minuman yang popular dari gereja "Cahors" dan campuran bawang putih, lemon, bit, wortel dan jus lobak, berperisa dengan madu asli, diserahkan "dari mulut ke mulut dan dari generasi ke generasi.".

Walau bagaimanapun, untuk rawatan ubat-ubatan rakyat untuk VSD, seseorang tidak boleh melupakan tekanan, oleh itu, penyembuh rakyat juga mengesyorkan rawatan yang berbeza. Contohnya, dengan tekanan darah tinggi, orang menggunakan infus daun birch pudina dan putih, bunga calendula dan biji dill. Penyerapan alkohol magnolia dan mistletoe putih mengurangkan tekanan.

Teh dan kopi yang kuat dengan jenis NCD hipertensi tidak digalakkan, tetapi pada waktu pagi anda boleh minum teh yang menakjubkan yang dibuat di rumah:

  • Buah beri blueberry kering, chokeberry, currants dan barberry diambil dalam bahagian yang sama, digiling, dicampur dan dimakan, diisi dengan air mendidih.

Dengan tekanan darah normal dan kecenderungan menurun, mereka menyiapkan infus elecampane, immortelle, minum jus wortel segar dan pinggul mawar. Mereka mengatakan ia banyak membantu.

Sudah tentu, akar valerian (anda boleh membawanya ke dalam, anda boleh mandi), hawthorn, susu panas dengan madu untuk malam - semua orang tahu. Ubat-ubatan rakyat semacam itu, mungkin, di setiap rumah, walaupun gangguan vegetatif-vaskular tidak "dijumpai".

Bagaimana diagnosis dibuat??

Sindrom dystonia autonomi tidak hanya berdasarkan aduan pesakit. Sebelum doktor membuat diagnosis, pesakit mesti lulus ujian dan menjalani pemeriksaan instrumental, oleh itu, peringkat utama "dalam perjalanan" ke NDC adalah:

  1. Ujian darah dan air kencing umum, yang tidak menyimpang dari norma dengan penyakit ini;
  2. Profil BP dalam 10-14 hari untuk menentukan jenis NDC;
  3. Ultrasound buah pinggang dan jantung untuk mengecualikan penyakit bebas organ ini;
  4. Rheoencephalography;
  5. ECG, PCG, ekokardiografi;
  6. Rundingan dengan ahli endokrinologi, ahli otolaryngologi, pakar neurologi, pakar oftalmologi.

Di samping itu, selalunya diperlukan untuk mengkaji fungsi buah pinggang, kelenjar adrenal, hipotalamus dan kelenjar tiroid untuk mengetahui penyebabnya..

Semua mengenai dystonia neurocirculatory: gejala, diagnosis dan rawatan

Neurocirculatory dystonia (NCD) adalah istilah kolektif yang mencirikan peraturan patologi fungsi jantung dan saluran darah oleh sistem neuro-endokrin. Tanda-tanda klinikal dystonia terutama ditunjukkan oleh pemisahan (gangguan) kerja saluran darah dan jantung, tetapi ini berlaku dengan latar belakang gangguan sistem saraf, limbik dan endokrin. Berbagai kemungkinan manifestasi menjadikannya sukar untuk didiagnosis, dan penyertaan beberapa sistem tubuh manusia menyebabkan kesulitan dalam pemilihan terapi berkesan yang mencukupi untuk rawatan patologi ini..

Sebab-sebabnya

Neurocirculatory dystonia terbahagi kepada dua kategori: primer dan sekunder. Penyebab dystonia neurocirculatory primer adalah:

  • sindrom asthenik terhadap latar belakang pertumbuhan semula jadi badan dan perubahan hormon pada remaja;
    keadaan tertekan, kejutan mental;
  • perubahan iklim yang ketara (hipotermia dan terlalu panas, insolasi luar biasa yang berpanjangan, tekanan atmosfera tinggi dan rendah);
  • pelanggaran gaya hidup yang betul (merokok, makanan atau kelaparan yang tidak sihat, tidak aktif fizikal atau aktiviti fizikal yang melelahkan, penggunaan dadah);
  • pelanggaran rejim bangun tidur;
  • faktor predisposisi keturunan (selalunya pada orang dengan displasia tisu penghubung);
  • penggunaan alkohol yang tidak terkawal, termasuk alkohol rendah, serta minuman tonik.

Dystonia neurocirculatory sekunder berlaku dengan latar belakang sindrom asthenik yang teruk dengan pencerobohan berjangkit, terhadap latar belakang helminthiasis, patologi onkologi, ketidakseimbangan hormon pada penyakit kelenjar endokrin, dll..

Patogenesis dan mekanisme perkembangan dystonia tidak difahami sepenuhnya. Teori utama adalah pelanggaran homeostasis darah apabila latar belakang neurohumoral berubah, kerana terdapat gangguan dalam kerja sistem hipotalamus-hipofisis. Oleh kerana itu, interaksi antara sistem parasimpatis dan simpatik terganggu, saluran dan miokardium adalah yang pertama bertindak balas terhadap perubahan. Tindak balas stabil sistem kardiovaskular secara beransur-ansur terbentuk, dan penyakit ini menjadi spesifik jenis.

Jenis NDC

  1. Dystonia dari jenis jantung - tanda-tanda utama adalah gangguan dalam kerja miokardium itu sendiri.
  2. Dystonia dari jenis hipotonik - dominasi pengaruh vagal sistem saraf parasimpatik.
  3. Dystonia jenis hipertensi - peralihan simpatho-adrenal ke arah simpatik.
  4. Dystonia bercampur - perbezaan pengaruh simpatik-parasimpatis terhadap latar belakang gangguan dalam kerja jantung.

NDC jantung

Gejala utama dystonia neurocirculatory jenis jantung adalah sindrom kesakitan. Penyetempatan kesakitan di kawasan unjuran jantung. Ini boleh menjadi watak menarik, menusuk, dapat disertai dengan perasaan "tenggelam" jantung, seseorang mengadu perasaan berdebar-debar, gangguan pada degup jantung. Kesakitan boleh merebak ke lengan kiri, meniru serangan iskemia. Dengan aduan seperti itu, seorang pesakit dengan dystonia neurocirculatory dimasukkan ke jabatan kardiologi..

Sindrom utama disertai oleh sakit kepala, pening yang mungkin berlaku, kilat "lalat" di depan mata, gelap pada mata. Dalam kes ini, pesakit merasa jengkel, tidur terganggu, dengan kecenderungan insomnia dengan latar belakang keletihan yang berterusan.

NDC hipotonik

Manifestasi utama dystonia neurocirculatory hipotonik adalah penurunan tekanan darah tinggi (sistolik) (BP). Dengan patologi ini, terdapat peningkatan pengaruh saraf vagus, iaitu parasimpatis NS. Ini mempengaruhi nada vaskular, akibatnya daya tahan dinding vaskular menurun, ada penurunan tekanan darah dalam sistol.

Sindrom bersamaan dengan dystonia ini boleh menjadi lesi hipoksia sementara kerana hipoperfusi organ semasa dominasi komponen vagal. Dalam kes ini, paroxysms sinkop berlaku - kehilangan kesedaran jangka pendek akibat kebuluran oksigen otak. Sebagai reaksi kompensasi, dyspnea berkembang pada waktu rehat, tubuh berusaha untuk mengatasi kekurangan oksigen dengan hiperventilasi.

Seperti jenis NCD lain, ada tanda-tanda asthenik, gangguan persepsi kognitif (gangguan memori, perhatian), mengantuk, apatis, dan peningkatan air mata. Kerana hipoperfusi otak, pemusatan peredaran darah berlaku - kekejangan saluran periferal; kerana ini, pesakit mengalami pucat pada kulit, keadaan sejuk, menggigil. Semasa aktiviti fizikal yang tidak mencukupi, apa yang disebut "fenomena nada tak terhingga" dapat terjadi, yang dicirikan oleh penurunan tekanan diastolik menjadi sifar.

NDC untuk jenis hipertensi

Pada dystonia hipertensi, perubahan patogenetik utama adalah peningkatan tekanan darah atas. Ini disebabkan oleh penguasaan peraturan simpato-adrenal (sistem saraf simpatik). Terdapat pelepasan adrenalin dan norepinefrin secara besar-besaran kerana beban emosi atau aktiviti fizikal yang tidak mencukupi. Kekejangan kapal dan daya tahan terhadap aliran darah dari ventrikel kiri meningkat, disebabkan oleh itu beban di atasnya meningkat.

Peningkatan tekanan disertai dengan sakit kepala yang teruk, terutamanya di kawasan frontal dan temporal. Terdapat denyutan arteri karotid di leher. Secara subjektif, seseorang merasakan degupan jantung, dia menjadi panas, berpeluh meningkat. Dengan krisis simpatho-adrenal, muntah yang berasal dari pusat dapat dilihat pada ketinggian penunjuk tekanan darah (reaksi pelindung tubuh, kerana refleks muntah memprovokasi saraf vagus, yang mengaktifkan sistem saraf parasimpatis).

NDC bercampur

NCD bercampur menunjukkan gejala yang tidak dapat diramalkan. Dengan jenis ini, penurunan dan peningkatan tekanan diperhatikan, dengan ketidakupayaan tekanan ini, pesakit mencatat cardialgia.

Dengan keadaan tertekan atau tekanan berlebihan fizikal, tekanan darah sistolik dapat meningkat dan menurun secara mendadak, hingga perkembangan sinkop. Sakit kepala tegang atau sakit kepala migrain juga tidak jarang terjadi pada penyakit ini, yang memperluas arah pencarian diagnostik dan menyulitkan diagnosis dystonia.

Kerana perubahan mendadak, gangguan hemodinamik dapat berkembang, yang menampakkan dirinya sebagai keadaan sementara iskemia di jantung (komponen kardiogenik: disertai dengan sakit tikaman pada unjuran jantung) dan otak (kehilangan kesedaran).

Terdapat juga manifestasi somatik: dispepsia (gangguan najis dengan kecenderungan menipis, kerap), fenomena disurik yang ditunjukkan oleh pollakiuria (kencing kerap). Seseorang dengan NCD jenis ini mudah tersinggung (serangan pencerobohan digantikan oleh lakrimasi tidak masuk akal yang tidak terkawal), menderita insomnia pada waktu malam dan mengantuk yang teruk pada waktu siang..

NDC pada kanak-kanak

Berkaitan dengan perubahan hormon dengan latar belakang peningkatan pertumbuhan, fenomena dystonia vegetatif dan peredaran darah pada kanak-kanak tidak jarang berlaku, ada yang menganggapnya sebagai reaksi normal sementara (sementara), kerana kekurangan mekanisme penyesuaian terhadap lonjakan pertumbuhan dan pelepasan hormon secara besar-besaran semasa akil baligh.

Neurocirculatory dystonia pada kanak-kanak sering menampakkan dirinya sebagai jenis hipotonik, tetapi varian lain dari penyakit ini tidak dikecualikan. Kanak-kanak mengadu sakit kepala yang menekan dan menyekat terutama di kawasan oksipital atau frontal, sering dikaitkan dengan faktor meteorologi; untuk pening, paroxysms sinkop adalah mungkin. Aduan kesakitan di hati agak jarang berlaku. Pada masa yang sama, sangat kerap pada kanak-kanak, dystonia peredaran darah dapat menyebabkan serangan sesak nafas, disertai dengan peningkatan berpeluh, rasa takut, kulit pucat, kadang-kadang dengan gejala marbling.

Ibu bapa kanak-kanak usia sekolah mengadu membasahi tidur, oleh itu, kanak-kanak dengan dystonia neurocirculatory paling sering diperhatikan oleh pakar neurologi yang didiagnosis dengan enuresis. Pada masa kanak-kanak, gangguan pada saluran gastrointestinal juga sering ditunjukkan (ketidakstabilan najis, pedih ulu hati, sakit menusuk di perut mungkin terjadi), fenomena keadaan subfebril labil yang berpanjangan (termoneurosis). Kerosakan dalam bidang kognitif adalah ketara sepanjang tempoh pembentukan anak.

Gejala

Di jantung dystonia peredaran darah adalah gejala keadaan seperti neurosis umum:

  • liabiliti latar belakang emosi (perubahan mood yang tidak masuk akal);
  • sindrom keletihan kronik;
  • mengantuk;
  • sikap tidak peduli;
  • asthenia;
  • kelesuan;
  • kelemahan umum;
  • peningkatan berpeluh;
  • benjolan di kerongkong, menarik sakit neurogenik di bawah lubang perut (di epigastrium), serangan sesak nafas neurotik - "korset pernafasan";
  • manifestasi kognitif (penurunan hafalan, kehilangan serpihan ingatan, gangguan perhatian) dan tanda-tanda lain.

Setiap jenis juga mempunyai simptomologi dystonia tersendiri, yang memungkinkan untuk membezakan dystonia neurocirculatory dan memilih terapi yang betul..

Diagnostik

Selalunya, pesakit yang mengalami gejala dystonia neurocirculatory diperhatikan oleh pakar kardiologi atau ahli neuropatologi. Sebelum mendiagnosis pesakit dengan dystonia neurocirculatory, doktor wajib mengecualikan patologi organik dengan gejala yang serupa. Untuk ini, pesakit menjalani pemeriksaan menyeluruh, lebih baik dalam rawatan pesakit dalam..

  1. Ujian darah klinikal - dengan bantuannya, perubahan keradangan tidak spesifik dikesan.
  2. Analisis air kencing umum - sangat relevan pada kanak-kanak dengan nokturia (bedwetting) dan orang dewasa dengan gangguan disurik (diagnosis pembezaan dengan penyakit radang sistem perkumuhan dijalankan).
  3. Coagulogram - untuk mengenal pasti patologi sistem pembekuan dan mencegah kemungkinan komplikasi semasa krisis dystonic atau sinkop.
  4. Pengukuran tekanan darah, sebaiknya pemantauan harian - untuk menentukan jenis penyakit yang berlaku, untuk diagnosis pembezaan dengan sindrom hipertensi arteri, dan juga untuk menentukan jenis dystonia.
  5. Elektrokardiografi - menggunakan kaedah ini, perubahan organik dalam miokardium dibezakan, sangat penting dalam jenis kardiogenik NCD, pelanggaran konduksi, irama, dan repolarisasi otot jantung direkodkan. Sekiranya perlu, kaedah ini diperluas ke pemantauan harian (Holter study).
  6. Ujian senaman: ergometri basikal, ujian langkah, ujian treadmill - tujuan kajian ini adalah untuk menentukan kemampuan miokardium, rizabnya, kadar pemulihan selepas latihan, petunjuk langsung untuk ujian ini - paroksi sindrom, untuk menjelaskan genesis mereka.
  7. Termometri dua kali sehari, lebih baik pada tiga titik - untuk diagnosis termoneurosis.
  8. Encephalogram - untuk sakit kepala yang teruk, sinkop untuk diagnosis pembezaan dengan kemungkinan episyndrome.

Bergantung pada simtomatologi, adalah mungkin untuk melakukan langkah-langkah diagnostik lain untuk menjelaskan sifat patologi dan mencegah kemungkinan komplikasi.

Rawatan

Rawatan kompleks dystonia neurocirculatory:

  • normalisasi gaya hidup, pemakanan;
  • mewujudkan keselesaan psikologi;
  • fitoterapi;
  • terapi ubat.

Normalisasi gaya hidup

Rawatan NCD tidak mungkin dilakukan tanpa dipatuhi oleh pesakit, iaitu pesakit itu sendiri harus berminat dengan rawatan dan berusaha sedaya upaya. Dengan perubahan gaya hidup, terutama pada pesakit dewasa, penyembuhan lengkap untuk dystonia adalah mungkin, walaupun tanpa terapi ubat:

  1. normalisasi tidur - sekurang-kurangnya lapan jam sehari, lebih baik tidur malam;
  2. pemakanan - pemakanan yang betul adalah pencegahan yang paling berkesan dari kebanyakan patologi;
  3. penolakan ketagihan berbahaya - konsep ini merangkumi bukan sahaja penolakan alkohol, merokok tembakau dan dadah, tetapi juga merujuk kepada apa yang disebut sebagai "penagih kafein", iaitu orang yang ketagihan kopi dan minuman tonik;
  4. aktiviti fizikal - dengan jenis hipotonik, rawatan menyediakan beban dinamik yang kuat, dengan jenis lain, kompleks latihan terapi dengan beban yang mencukupi juga dipilih.

Keselesaan psikologi

Pembentukan optimum psikologi tidak kurang pentingnya dalam diagnosis dystonia neurocirculatory. Keparahan neurosis dikeluarkan dengan kaedah seperti ini:

  • psikoterapi - ahli psikoterapi yang berpengalaman, walaupun tanpa sokongan ubat-ubatan, dapat membawa seseorang keluar dari keadaan tekanan, kemurungan, neurosis;
  • urut - bergantung pada jenis patologi, ia boleh menjadi santai (hipertensi) atau tonik (jenis hipotonik dystonia), melegakan keparahan manifestasi neurosis;
  • akupunktur - kaedah tradisional perubatan oriental direka untuk menormalkan peraturan saraf apabila terkena titik-titik tertentu, kaedah ini berkesan walaupun dengan tekanan sederhana pada titik-titik ini tanpa menggunakan jarum khas, disarankan oleh kursus dalam rawatan dystonia;
  • terapi muzik - getaran bunyi dari pelbagai frekuensi, dengan pilihan yang tepat, dapat membawa keseimbangan simpatik-parasympatetik ke keseimbangan, mengurangkan atau meningkatkan tekanan darah, mengurangkan sindrom kesakitan; adalah rawatan alternatif untuk dystonia.

Phytotherapy

Merujuk kepada kaedah perubatan tradisional, yang disetujui untuk digunakan pada semua peringkat umur pesakit, mempunyai minimum reaksi buruk, umumnya tersedia dan telah terbukti berkesan dalam rawatan dystonia.

Keutamaan diberikan kepada ramuan dan herba yang mempunyai kesan penenang pada sistem saraf. Ini termasuk:

  • motherwort;
  • valerian;
  • pudina;
  • pion;
  • viburnum red dan tumbuhan perubatan lain.

Dengan manifestasi hipotonik dystonia, perlu nada sistem vaskular. Kesan ini dicapai oleh ubat-ubatan rakyat seperti:

  • ginseng;
  • eleutherococcus;
  • quince;
  • snakehead dan lain-lain.

Terapi ubat

Kumpulan ubat berikut digunakan untuk merawat dystonia.

  • Ubat dengan sifat penenang, contohnya:
  1. Novo-passit adalah ubat herba, berkesan untuk gangguan fobia, neurosis, keadaan tekanan, pelbagai jenis dystonia.
  2. Persen - juga berdasarkan ramuan herba, menormalkan peraturan saraf, digunakan untuk gangguan tekanan.
  • Ubat-ubatan tindakan kardiotrofik dan menormalkan nada vaskular:
  1. Elkar adalah penyediaan vitamin yang meningkatkan proses metabolik, termasuk dalam miokardium dan sistem saraf.
  2. Vinpocetine - mempengaruhi proses metabolik di otak, meningkatkan reologi darah.
  • Antidepresan, misalnya:
  1. Azafen - antidepresan, menormalkan mood, membantu menghilangkan kemurungan, digunakan untuk tekanan.
  2. Seduxen - juga ubat dari kumpulan penenang, yang digunakan untuk merawat kemurungan dan stres.

Cadangan doktor untuk rawatan dystonia didasarkan pada kombinasi kaedah rawatan yang berbeza dan meminimumkan intervensi ubat..


Artikel Seterusnya
Hidung berdarah