NDC untuk jenis jantung apa itu


Munculnya rasa sakit di kawasan jantung mendorong pemikiran mengenai penyakit yang berkaitan. Namun, sebelum merasa panik, perlu diperiksa oleh pakar: selalunya penyakit jantung diprovokasi oleh dystonia neurocirculatory dari jenis jantung, yang tidak akan sukar dihilangkan dengan pengesanan tepat pada masanya. Dalam apa jenis dystonia neurocirculatory jenis jantung, apa itu dan bagaimana merawatnya, anda boleh mengetahui di bawah.

NDC untuk jenis jantung - apa itu

Dystonia neurocirculatory jenis jantung harus dianggap sebagai satu set gejala klinikal, yang paling ketara adalah sakit di kawasan jantung. Penyakit ini disertai oleh gangguan pada sistem kardiovaskular dan berkembang sebagai akibat dari kelainan struktur dan (atau) fungsi pada bahagian tengah dan periferal sistem saraf autonomi.

Jenis dan ciri

Neurocirculatory dystonia dikelaskan berdasarkan dua faktor: asal dan keparahan penyakit.

Oleh faktor etiologi, S. A. Abbakumova dan V. I. Makolkin memperoleh bentuk NCD jantung seperti:

  • penting - penyebab perkembangan adalah kecenderungan genetik;
  • psikogenik - timbul akibat pendedahan kepada tekanan dan beban emosi;
  • toksik berjangkit - adalah akibat lesi atau keracunan berjangkit, termasuk alkohol;
  • dystonia ketegangan fizikal;
  • profesional - mekanisme pembangunan dipicu oleh faktor aktiviti profesional.

Menilai keparahan NCD, terdapat tiga bentuk utama penyakit ini:

  • cahaya - dicirikan oleh gejala yang tidak jelas, yang menampakkan dirinya hanya dengan peningkatan tekanan (fizikal atau emosi);
  • sederhana - mempunyai pelbagai gejala dan manifestasi mereka;
  • teruk - sering disulitkan oleh krisis.

Tanpa rawatan yang tepat pada masanya dan tepat, bentuk yang teruk boleh menjadi kronik dengan akibatnya dalam bentuk kambuh.

Penting! Ciri utama dystonia neurocirculatory adalah pelbagai manifestasi. Oleh itu, dystonia neurocirculatory jenis jantung mampu mengganggu kerja beberapa sistem sekaligus (endokrin, kardiovaskular, pernafasan, saraf), yang melemahkan badan di beberapa bahagian sekaligus.

Kehadiran penyakit seperti ini menyebabkan toleransi rendah terhadap tekanan fizikal dan mental..

Sebab pembangunan

Penyebab NCD selalunya boleh menjadi lonjakan hormon, jadi kumpulan risiko termasuk remaja pada masa pubertas dan wanita semasa kehamilan atau menopaus.

Faktor-faktor berikut juga boleh bertindak sebagai provokator perkembangan patologi:

  • kecenderungan keturunan;
  • perubahan iklim yang kerap;
  • keadaan tekanan akut atau kronik;
  • disfungsi ovari pada wanita;
  • keracunan dengan bahan kimia, dadah atau alkohol;
  • kehadiran jangkitan;
  • kekurangan atau lebihan aktiviti fizikal.

Faktor-faktor ini boleh memprovokasi penyakit ini secara individu dan gabungan..

Gejala

Gejala utama dystonia vegetatif-vaskular dengan kardialgia adalah sakit di kawasan jantung. Anda juga dapat membezakan penyakit ini dengan ciri-ciri berikut:

  • sakit jantung dengan intensiti yang berbeza-beza dan kekerapan manifestasi - dari rasa sakit menusuk yang ringan dan berulang hingga rasa sakit yang tidak dapat ditanggung dan sakit yang menekan di bahagian kiri dada;
  • sakit jantung timbul akibat pengaruh pelbagai faktor: lonjakan emosi positif atau negatif, perubahan mendadak dalam tekanan atmosfera atau perubahan suhu secara tiba-tiba, pengenalan makanan yang dilarang oleh diet atau alkohol yang kuat ke dalam diet;
  • peningkatan kadar denyutan jantung yang tidak dijangka, ditambah dengan rasa sakit, menimbulkan perasaan kemerosotan yang cepat dalam kesejahteraan seluruh badan; disertai dengan perasaan cemas, menjadi seram;
  • penampilan sesak nafas dan gangguan pernafasan - sesak atau perasaan kehadiran objek asing di saluran udara menyukarkan pernafasan melalui seluruh dada;
  • lonjakan tekanan darah, di mana dalam jangka masa yang singkat vasospasme digantikan dengan relaksasi dan sebaliknya;
  • gejala vegetatif-vaskular - pening, berubah menjadi pingsan, menggigil atau berpeluh meningkat, berlakunya kesukaran membuang air kecil atau najis.

Sebarang manifestasi dystonia vegetatif-vaskular dari jenis jantung adalah sekumpulan tanda biasa yang disertai dengan sakit di kawasan jantung.

Adalah mungkin untuk membezakan kardialgia peredaran darah dari patologi koronari dengan ciri berikut:

  1. Latihan fizikal. Dalam kes pertama, rasa sakit muncul selepas beban, pada yang kedua - dalam prosesnya.
  2. Ketidakstabilan emosi, neurosis, sesak nafas neurotik. Hanya hadir di NDC.
  3. Aduan. Dalam kes dystonia, mereka sangat beragam, sedangkan pada penyakit koronari, penyakit ini terbatas pada jantung.
  4. Penenang. Melegakan kesakitan di kawasan jantung dengan segera sekiranya berlaku NCD dan hampir tidak pernah berlaku pada penyakit jantung.
  5. Nitrogliserin. Dalam kes pertama, keadaan pesakit akan bertambah buruk ketika mengambil ubat, dan kedua akan bertambah baik.

Mengetahui apa itu - NCD jenis jantung, anda juga harus tahu bahawa gejala NCD jantung bukan latar belakang yang berterusan, tetapi boleh timbul dan hilang secara tidak dijangka untuk pesakit.

Mendedahkan dystonia vegetatif dengan kardialgia

Salah satu tugas penting dalam diagnosis dystonia neurocirculatory jenis jantung adalah pengecualian patologi koronari (contohnya, kecacatan, miokarditis, dll.). Mengenal pasti NDC memerlukan ujian fizikal, fungsional dan makmal:

  • pemeriksaan umum, mendengar jantung, mengira nadi;
  • pelbagai jenis ECG: standard, rumit dengan latihan, dengan ujian yang diperlukan (perubahan kedudukan, mengambil ubat, dll.);
  • kajian ECG setiap hari;
  • Ultrasound jantung;
  • veloergometri;
  • ujian darah am dan biokimia, urinalisis.

Proses mendiagnosis penyakit boleh menjadi sukar kerana gejala yang tidak teratur.

Rawatan NCD jantung

Salah satu tugas utama untuk menyingkirkan patologi adalah menstabilkan gaya hidup dan tabiat pesakit: menormalkan tidur, memilih rejim kerja yang hemat, memilih aktiviti fizikal yang mencukupi dan teratur, menolak tabiat buruk, menghilangkan sumber ketegangan saraf.

Yang paling berkesan adalah terapi kompleks NCD, yang dijalankan dalam beberapa arah sekaligus:

  1. Fisioterapi. Termasuk gimnastik terapeutik, sukan biasa, sesi akupunktur, tidur elektrik, urutan manual dan jenis lain, darsonvalization, elektroforesis dengan penggunaan ubat yang ditetapkan oleh doktor.
  2. Terapi ubat. Berkaitan dengan sifat dan keparahan penyakit, ini menyiratkan penggunaan nootropics, penenang, antidepresan, cerebroangiocorrectors dan penenang.
  3. Phytotherapy. Ia digunakan dalam bentuk decoctions herba ubat, yang mempunyai kesan simtomatik yang sama dengan ubat.

Untuk mencegah dystonia neurocirculatory, para pakar mengesyorkan untuk meninggalkan tabiat buruk, memperkenalkan sukan biasa, memerhatikan rejim tidur dan pemakanan, mengelakkan bukan sahaja beban fizikal, tetapi juga emosi. Untuk tujuan pencegahan, anda dapat mendengar meditasi dan transmisi audio, misalnya, oleh Nikita Valerievich Baturin, pakar dalam menangani ketakutan dan serangan panik:

Neurocirculatory dystonia: jenis penyakit apa, bagaimana ia menampakkan diri (gejala bergantung pada jenisnya), rawatan dan prognosis

Neurocirculatory dystonia adalah diagnosis bebas, proses patologi asal campuran (sistem saraf pusat, hormon dan sistem endokrin, serta jantung terlibat) dengan gambaran klinikal berubah-ubah yang banyak.

Penyakit ini disertai oleh ketidakselesaan paroxysmal yang teruk, kadang-kadang tanpa sebab yang jelas, tetapi nampaknya begitu.

Tanda-tanda khas NCD adalah kelemahan seluruh badan, keupayaan penyesuaian badan yang rendah.

Semasa menjalankan acara khusus, mengubah gaya hidup dan menetapkan ubat dengan alasan, adalah mungkin untuk menghilangkan proses patologi sepenuhnya. Walaupun sukar untuk mendapatkan penyembuhan, kerana pesakit masih memiliki kecenderungan untuk mengulangi senario negatif, eksaserbasi.

NDC mempunyai kod ICD-10 sendiri - F45.3. Disfungsi somatoform atau dystonia vaskular. Terdapat beberapa nama.

Formalisasi digunakan untuk menjelaskan sifat proses dan penerangannya yang lengkap..

Mekanisme pembangunan

Keadaan ini mempunyai asal usul yang sangat kompleks. Persoalannya sangat membingungkan sehingga doktor pada pandangan pertama dan setelah beberapa diagnostik tidak selalu dapat mengenal pasti sifat gangguan tersebut. Sebabnya adalah banyak faktor..

Adalah betul untuk bercakap bukan tentang satu, tetapi mengenai sekumpulan mekanisme yang saling berkaitan dan mewujudkan sindrom.

  • Aktiviti berlebihan sistem saraf pusat diperhatikan. Keghairahan otak meningkat disebabkan oleh kelebihan neurotransmitter atau akibat pengaruh faktor lain. Terdapat banyak pilihan. Termasuk mungkin merupakan ciri semula jadi tubuh orang tertentu. Isyarat dibekalkan ke semua sistem.
  • Dari sini terdapat pengeluaran hormon korteks adrenal, kelenjar pituitari dan kelenjar tiroid yang berlebihan. Kepekatan bahan spesifik yang tinggi memprovokasi percepatan fungsi semua struktur badan. Termasuk hati. Gejala khas berkembang, takikardia, tekanan darah naik atau turun.
  • Kerana pelanggaran sintesis hormon, vasospasme, peningkatan atau penurunan nada mereka mungkin terjadi. Ia bergantung pada gambaran klinikal mana yang akan berlaku pada manusia. Walau apa pun, jantung menderita, peraturan normal arteri dan urat terganggu.

Perubahan berkenaan dengan sistem saraf, jantung dan endokrin. Bersama-sama, ini membawa kepada gangguan kesejahteraan yang kompleks..

Pesakit mengalami pelbagai sensasi tidak selesa yang menyerupai gejala beberapa penyakit sekaligus, dan mempunyai profil yang berbeza. Kadang-kadang ia membingungkan doktor.

Secara paradoks, gangguan jarang menyebabkan gangguan tubuh yang kritikal. Dalam keadaan terpencil, komplikasi berbahaya mungkin berlaku, tetapi ini adalah kesalahan statistik.

Biasanya, semuanya terhad pada loya, kesihatan yang buruk. Walaupun individu yang dapat memberi kesan dapat "memperoleh" hipokondria dengan cara yang mudah dan selalu berjumpa doktor, mencari gejala patologi yang tidak wujud.

Pada dasarnya, prosesnya agak selamat, walaupun memberikan banyak sensasi yang tidak menyenangkan, ia dapat mengurangkan kualiti hidup dengan serius..

Dystonia neurocirculatory berkembang terutamanya pada wanita. Nisbah dengan lelaki - 3: 1.

Semasa akil baligh, kanak-kanak perempuan dan lelaki mengalami kekerapan yang sama.

Manifestasi, episod pertama proses patologi jatuh pada tahap kematangan atau puncak hormon. Kehamilan, menopaus, kitaran haid.

Kejadian lonjakan kedua berlaku pada tahun-tahun kemudian, 40+ atau lebih sedikit.

Jenis dan gejala NCD

Kriteria utama dalam klasifikasi dianggap sebagai kriteria seperti gambaran klinikal yang berlaku dan, dengan demikian, sistem yang paling terjejas.

Kaedah pembahagian ini dikembangkan pada pertengahan tahun 60-an abad yang lalu..

Jenis jantung

Seperti namanya, disertai dengan gejala jantung sebagai yang utama.

Manifestasi berikut dapat dibezakan:

  • Sindrom nyeri di belakang sternum. Biasanya intensiti sederhana atau tinggi. Lumbago, tusukan. Walau bagaimanapun, ini bukan ciri khas ketidakselesaan untuk patologi jantung yang betul. Sebaliknya, dalam hampir semua keadaan, ia tidak termasuk proses iskemia dan aliran darah yang tidak mencukupi (bagaimana untuk memahami sifat kesakitan bahawa jantung yang sakit, baca dalam artikel ini). Sebagai langkah pencegahan, tidak berlebihan untuk memeriksa tekaan yang serupa untuk EGC dan ECHO. Ia menampakkan diri pada masa-masa, mengalir paroxysm.
  • Takikardia. Episodik. Peningkatan degupan jantung adalah ketara, kadar biasa adalah sekitar 100-120 denyutan seminit. Tempohnya tinggi, kira-kira satu jam, atau lebih. Tetapi tidak selalu. Terdapat dua jenis pelanggaran: sinus (dalam 90% situasi) dan paroxysmal, yang jauh lebih berbahaya. Semasa perkembangannya, masuk akal untuk memeriksa jantung dengan teliti.
  • Terdapat juga bentuk aritmia lain. Ekstrasistol kumpulan atau tunggal, kontraksi luar biasa. Semua pelanggaran seperti ini digambarkan oleh seseorang sebagai pukulan atau pudar, rasa berat di dada.
  • Sesak nafas dengan peningkatan aktiviti fizikal. Sekiranya, dengan disfungsi jantung, gejala berkembang menjadi berbahaya, dengan latar belakang dystonia neurocirculatory, semuanya tetap sama selama bertahun-tahun.

Penyakit itu sendiri boleh berkembang dan pudar, kambuh. Raids. Itu tidak termasuk asal penyimpangan organik. Walaupun sehingga akhir anda dapat memastikan hanya setelah diagnosis menyeluruh.

NCD dari jenis jantung berkembang sebagai akibat pelanggaran persarafan normal, serta penerimaan arahan yang kacau melalui rangsangan hormon.

Selalunya dalam tempoh akut, penurunan fungsi mengepam miokardium dijumpai. Sedikit tetapi mencukupi untuk sesak nafas, pening, loya.

Untuk semua, tanpa pengecualian, pesakit yang didiagnosis dengan NCD, meteosensitiviti adalah tipikal, rintangan rendah terhadap faktor persekitaran yang tidak menguntungkan (kelembapan, suhu, tekanan atmosfera), oleh itu mungkin ada masalah dengan berpindah ke kawasan lain, zon waktu dan iklim.

Jenis hipotensif

Ia berlaku terutamanya pada pesakit dengan fizikal yang tipis dan asthenik. Klinik yang ada dikaitkan dengan penurunan tekanan darah dan gangguan hemodinamik sementara.

Bacaan tonometer sering mencapai tahap di bawah 100 hingga 70, yang tidak boleh diterima.

  • Sakit kepala. Kuat atau sederhana. Menekan, meletup, berdenyut. Menangkap kuil, zon parietal atau seluruh tengkorak. Ia berlalu setelah normalisasi keadaan. Termasuk buatan, perubatan.
  • Pelanggaran orientasi di ruang angkasa. Dunia berputar di depan mata saya.
  • Gelap di bidang penglihatan, terutamanya setelah perubahan badan secara tiba-tiba. Selain itu - tinnitus dan loya. Ini adalah hipotensi ortostatik yang disebut. Penurunan tekanan darah secara simptomatik semasa aliran keluar darah dari kepala ke bahagian bawah kaki.
  • Pengsan, sinkop. Berjumpa selalu.
  • Kelemahan, mengantuk berterusan, penurunan prestasi. Terutama apabila cuaca berubah atau pengaruh faktor persekitaran yang negatif.
  • Nada otot rendah. Ketidakupayaan untuk berjalan seperti biasa. Secara harfiah, kaki memberi laluan dan tidak bergerak sebagaimana mestinya. Ini adalah fenomena sementara.
  • Kejatuhan keupayaan bekerja. Seseorang tidak dapat menjalankan tugas profesional pada masa eksaserbasi. Rehat diperlukan. Jika tidak, keadaan akan bertambah buruk..

NDC jenis hipotonik kurang biasa daripada bentuk lain, tetapi secara signifikan mengganggu rancangan seseorang, memaksa untuk mengaitkan aktiviti dengan penyakit.

Selalunya berulang, beberapa gejala berlanjutan dan tidak hilang. Contohnya, kelemahan dan mengantuk.

Terapi ini membolehkan anda pulih dalam enam bulan ke depan atau lebih cepat lagi.

Jenis hipertensi

Tegasnya, ini bukan penyakit kardiovaskular. Walau bagaimanapun, antara manifestasi, yang utama dianggap sebagai peningkatan tekanan darah episodik. Maksimum hingga 140-150 pada 90-95.

Ini adalah petunjuk garis batas yang biasanya tidak membawa kepada perubahan kekal dalam struktur jantung dan serebrum..

Tetapi mereka boleh menjadi akibat hipertensi gred 1 tinggi. Bergantung pada kes. Diagnostik dan persempadanan keadaan tidak boleh diabaikan..

Sebagai tambahan kepada peningkatan tekanan darah, sekumpulan tanda diperhatikan:

  • Sakit kepala jenis berdenyut atau menekan. Seperti gelung yang ketat atau benda asing di dalam tengkorak. Keamatannya rata-rata, tetapi jangka masa boleh mencapai beberapa jam, secara signifikan mengganggu keadaan kesihatan. Ini adalah petanda yang menyakitkan.
  • Loya muntah. Hasil peningkatan tekanan darah.
  • Ketidakupayaan untuk menavigasi secara normal di angkasa. Pening.
  • Jarang - takikardia.
  • Prestasi jatuh. Kelemahan, mengantuk Apatis.

Dystonia neurocirculatory jenis hipertensi berlaku pada sekitar 20% keadaan. Tidak ada pilihan untuk usia, fizikal dan ciri-ciri lain.

Bentuk bercampur

Jenis NDC yang paling biasa. Terdapat sekumpulan gejala khas dari gangguan di atas. Dalam pelbagai kombinasi.

Gangguan itu agresif, sering berulang sebagai tindak balas kepada faktor-faktor yang memprovokasi yang tidak disedari oleh orang yang sihat. Contohnya, peningkatan tekanan atmosfera, perubahan keadaan cuaca, dan lain-lain.

Dengan dystonia peredaran darah jenis campuran, ketidakstabilan tekanan darah, degupan jantung diperhatikan, keadaan kesihatan semasa episod yang sama tidak stabil.

Gejala dystonia neurocirculatory boleh merangkumi gangguan tingkah laku sementara (mudah marah, agresif, menangis, kelesuan), kognitif, masalah ingatan, insomnia, gangguan, dan lain-lain.

Senarai di atas tidak lengkap. Ini adalah tanda yang paling biasa dan ketara..

Terdapat cara lain untuk menamakan penyakit ini dengan mengambil kira gambaran klinikal. Jadi, dystonia neurocirculatory dapat dibahagikan mengikut keparahan.

  • Bentuk ringan tidak disertai dengan gejala yang jelas. Sensasi yang tidak menyenangkan adalah minimum dan tidak mengganggu kehidupan.
  • Rata-rata memberikan penurunan prestasi yang ketara. Paling tidak separuh normal.
  • Dalam kes yang teruk, diperlukan rawatan di hospital dan rawatan penuh, pemilihan ubat untuk terapi penyelenggaraan secara jangka panjang.

Sebab-sebabnya

Terdapat banyak faktor pembangunan. Sekiranya kita mempertimbangkan sebab yang paling biasa:

  • Penyakit berjangkit yang ditangguhkan.
  • Penyalahgunaan minuman beralkohol, produk tembakau. Penggunaan dadah, kafein.
  • Perubahan cuaca, zon waktu.
  • Pemakanan yang tidak betul dan tidak seimbang.
  • Aktiviti fizikal yang tidak mencukupi atau berlebihan.
  • Keturunan yang rumit, faktor genetik.
  • Keadaan hormon puncak. Akil baligh, kehamilan, kitaran haid, menopaus (berlaku pada lelaki dan wanita, tetapi menampakkan diri dengan cara yang berbeza).
  • Kerja berlebihan.
  • Tekanan psikoemosi dan tekanan berterusan.
  • Patologi CNS. Termasuk kecederaan sebelumnya, tumor, masalah profil vaskular.
  • Penyakit sistem muskuloskeletal, terutama pada tahap tulang belakang serviks (kes khas kekurangan vertebrobasilar).
  • Keabnormalan endokrin. Diabetes mellitus, gangguan tiroid, tumor adrenal dan lain-lain.

Mengenal pasti penyebab khusus NDC sangat penting. Tidak ada rawatan yang berkualiti tanpa ini.

Pada masa yang sama, tidak mungkin untuk mendapatkan etiologi, sekurang-kurangnya dengan cepat. Episod dystonia neurocirculatory juga berlaku pada orang yang sihat sebagai tindak balas terhadap beban berlebihan.

Diagnostik

Pemeriksaan dilakukan di bawah pengawasan pakar neurologi. Ia juga perlu melibatkan doktor yang menangani masalah jantung dan status hormon (pakar kardiologi dan endokrinologi).

Senarai aktiviti yang menunjukkan:

  • Tinjauan lisan. Adalah perlu untuk mengumpulkan semua aduan dan menyusun satu gambar, senarai. Ini akan membolehkan anda mengemukakan hipotesis dan kemudian mengecualikannya dengan cara tertentu..
  • Mengambil anamnesis. Gaya hidup, sejarah keluarga, jangkitan sebelumnya. Ciri-ciri individu juga diambil kira: jantina, umur, berat badan, tinggi badan dan lain-lain.
  • Pemeriksaan neurologi rutin. Ujian Refleks Asas.
    Elektroensefalografi. Untuk menilai aktiviti otak, struktur serebrum.
  • ECG. Untuk mengecualikan patologi dari jantung atau untuk mengesan tahap gangguan fungsi.
  • ECHO-KG. Ia diminta untuk mempertimbangkan struktur miokardium, saluran besar. Sebagai sebahagian daripada diagnosis kemungkinan kecacatan.
  • Pengukuran tekanan darah dan degup jantung seminit. Juga pemantauan harian oleh Holter. Untuk mengecualikan hipertensi berterusan atau, sebaliknya, penurunan jumlah.
  • Ujian fungsi ECG latihan adalah wajib. Hiperventilasi (pernafasan cepat), ujian ortostatik (perubahan kedudukan badan), penilaian kesan beta-blocker. Ergometri basikal juga ditunjukkan..

Kaedah ini memungkinkan untuk mendiagnosis NCD dan mengenal pasti etiologinya (asal). Kaedahnya cukup informatif untuk membuat kesimpulan.

Rawatan

Terapi terutamanya bukan ubat. Kerana sebab utamanya adalah penurunan daya tahan tubuh terhadap faktor-faktor buruk, disarankan untuk meningkatkan kemampuan menyesuaikan badan.

Untuk ini, sekumpulan acara ditugaskan:

  • Gaya hidup aktif. Seboleh-bolehnya. Sekiranya kesihatan mengizinkan - bersukan. Berlari, berenang akan berjaya. Tidak - maka program terapi senaman yang dirancang dengan teliti.
  • Mod kerja dan rehat yang rasional. Tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari, menguasai teknik relaksasi dan mengelakkan tekanan. Psikoterapi, bekerja dengan pakar yang berkelayakan adalah pertolongan yang baik.
  • Pembetulan diet. Lebih banyak vitamin, produk herba. Kurang lemak haiwan, garam (sehingga 7 gram sehari). Tidak perlu diet yang ketat. Pemakanan bukanlah faktor utama.
  • Berhenti merokok, alkohol, kafein.

Rawatan dystonia neurocirculatory sangat baik, dalam banyak kes adalah mungkin untuk menghilangkan masalah tanpa ubat. Refleksologi dan fisioterapi dipraktikkan. Ubat itu berfungsi sebagai teknik sokongan.

Bentuk jantung melibatkan penggunaan beta-blocker (Propranolol, Anaprilin) ​​dalam dos minimum untuk menghentikan gejala utama.

Antihipertensi memerlukan peningkatan nada vaskular, gunakan tincture ginseng, eleutherococcus, kafein.

Juga, tidak berlebihan untuk menetapkan kaedah untuk melindungi jantung (Riboxin, Mildronate), kompleks vitamin dan mineral, persediaan kalium dan magnesium (Asparkam dan lain-lain).

Ramalan

Menyukai dalam hampir 100% keadaan. Patologi komplikasi berbahaya tidak menyebabkan, tidak memprovokasi perubahan berterusan dalam struktur jantung, otak.

Namun, dengan kambuh yang kerap, kualiti hidup menurun dengan ketara. Seseorang tidak dapat bekerja, aktiviti sosial dan profesional menurun.

Ini mempengaruhi keadaan psiko-emosi pesakit. Oleh itu, tidak perlu menangguhkan lawatan ke doktor.

Kemungkinan akibatnya

Oleh itu, tidak ada perkara seperti itu. Bahaya utama adalah episod penyakit yang lebih kerap tanpa rawatan.

Neurocirculatory dystonia adalah penyakit yang tidak mengancam, tetapi kronik dan sangat tidak selesa dengan pemburukan yang kerap.

Walaupun rawatannya sederhana, ia memerlukan usaha sukarela dari pesakit. Dengan pendekatan teliti, adalah mungkin untuk membetulkan keadaan sepenuhnya.

Senarai literatur yang digunakan dalam penyediaan bahan:

  • Neurocirculatory dystonia (cardioneurosis): pendekatan interdisipliner untuk diagnosis dan terapi, V.Zh. Medvedev, Masalah topikal neurologi, Penyakit saraf, No. 3, 2010.
  • Universiti Perubatan Negeri Tver. N.I. Pavlova. NDC.
  • JABATAN PENJAGAAN KESIHATAN KOTA MOSCOW, Sindrom DFSFUNGSI VEGETATIF DALAM ANAK DAN ADOLESEN: MANIFESTASI KLINIKAL, DIAGNOSTIK DAN RAWATAN BAHAGIAN 1. Garis Panduan No. 25, Moscow, 2015.
  • Persatuan Neurologi All-Russian. Garis panduan amalan klinikal untuk diagnosis dan rawatan dystonia.

NDC untuk jenis jantung

Cardiopsychoneurosis

Diagnosis NCD dikenal pasti oleh saintis perubatan Soviet dan telah digunakan sejak 50-an abad ke-20. Neurocirculatory dystonia adalah kompleks gejala patologi atau sindrom yang disebabkan oleh pengaruh sistem saraf hormon (endokrin) dan autonomi (autonomi) pada badan, yang mempunyai dua "bahagian":

  • jabatan simpatik, yang mengaktifkan aktiviti sistem badan;
  • bahagian parasimpatik, menenangkan, menghambat, menahan proses yang berlaku pada organ dan sistem.

Dengan ketidakstabilan pengeluaran hormon dan ketidakseimbangan dalam aktiviti pembahagian autonomi sistem saraf, satu atau jenis NCD berkembang - hiper atau hipotonik, bercampur atau jantung.

NDC untuk jenis jantung: sebab dan gejala

Jenis dystonia neurocirculatory jenis jantung berlaku paling kerap. Penyakit ini lebih mudah dijangkiti pada orang-orang remaja dan usia muda. Sukar untuk menyebutkan sebab-sebab khusus yang menyebabkan kompleks gejala, tetapi ada beberapa faktor yang memprovokasi yang, secara tunggal atau bersama, berfungsi sebagai dorongan untuk perkembangan NCD jenis jantung:

  • kecenderungan genetik (saudara-mara, lebih kerap berada di sisi ibu, mempunyai NDC apa-apa jenis);
  • tekanan akut yang teruk atau keadaan tekanan kronik;
  • perubahan tajam atau kerap dalam keadaan iklim;
  • pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan;
  • mabuk dengan pelbagai bahan kimia;
  • proses berjangkit akut atau kronik di dalam badan;
  • gaya hidup dengan aktiviti fizikal yang sangat rendah, atau sebaliknya, dengan aktiviti fizikal yang terlalu tinggi;
  • tempoh perubahan hormon dalam badan (akil baligh, kehamilan, menopaus).

Secara klinikal, dengan penyakit ini, lebih banyak gejala disfungsi jantung muncul, yang bersifat (boleh diterbalikkan):

  • sakit di kawasan jantung, berbeza dalam jangka masa, intensiti dan sifatnya (menekan, menikam, memotong, memerah);
  • kecenderungan untuk takikardia - serangan degupan jantung yang cepat;
  • serangan bradikardia - degupan jantung perlahan;
  • gangguan irama jantung - extrasystole, paroxysms;
  • berlakunya sekatan atrioventrikular;
  • sesak nafas selepas bersenam;
  • gangguan irama pernafasan.

Untuk jenis NCD jantung, gejala asthenia umum badan juga bersifat khas - kelemahan yang teruk dan keletihan yang tinggi, pening dan sakit kepala, gangguan tidur, kegelisahan, air mata. Di bahagian manifestasi vegetatif, mungkin terdapat sensasi panas atau kedinginan, pucat atau kemerahan pada kulit, sentuhan sejuk dan gegaran (gegaran) anggota badan. Sebagai peraturan, dengan jenis NCD jantung, tekanan darah adalah normal, jika penyakit ini tidak berubah menjadi jenis campuran.

Diagnostik

Semasa membuat diagnosis, penting untuk membezakan antara NCD dan pelbagai patologi jantung (kecacatan, kardiopati, miokarditis, distrofi miokard). Untuk diagnostik, kaedah penyelidikan fizikal, fungsional dan makmal digunakan:

  • pemeriksaan umum pesakit dan mendengar jantung (auscultation);
  • mengira nadi pada arteri radial dan karotid;
  • elektrokardiogram - biasa, begitu juga dengan aktiviti fizikal dan pelbagai ujian (ortostatik, apabila rakaman dibuat secara mendatar dan kemudian dalam kedudukan menegak, kalium, dengan beta-blocker - rakaman setelah mengambil dadah);
  • Pemantauan holter (ECG sehari);
  • Echocardiogram;
  • veloergometri;
  • ujian darah dan air kencing umum;
  • ujian darah biokimia.

Rawatan

Dalam rawatan sebarang dystonia peredaran darah, termasuk yang berlaku mengikut jenis jantung, faktor utamanya adalah pembentukan gaya hidup tertentu. Anda perlu memerhatikan cara kerja dan rehat yang mencukupi, mengatur tidur. Aktiviti fizikal harus dilaksanakan, tetapi tetap. Ini adalah berjalan kaki, latihan kecergasan dan latihan kardio, berenang di kolam renang dan berjalan kaki Nordik. Penting untuk berada di udara segar secara sistematik, mengelakkan merokok, alkohol dan bahan perangsang lain yang memberi kesan negatif terhadap aktiviti badan. Kaedah fisioterapi:

  • darsonvalization;
  • electrosleep;
  • urutan pengukuhan manual;
  • elektroforesis dengan bahan ubat, yang diresepkan bergantung pada pengaruh jabatan sistem saraf autonomi (dengan peningkatan aktiviti jabatan parasimpatik - dengan mesaton, kafein, sediaan kalsium, dengan keunggulan aktiviti jabatan simpatik - dengan persiapan papaverine, euphyllin, bromin, magnesium);
  • mandi umum dan tempatan;
  • hydromassage;
  • pancuran pekeliling;
  • urut bawah air.

Rawatan ubat

Sekiranya perlu, ubat diresepkan untuk rawatan NCD jenis jantung. Penenang yang berasal dari semula jadi (ekstrak Valerian, Motherwort, buah Hawthorn) sering digunakan, ubat penenang kadang-kadang digunakan (Diazepam, Tazepam, Phenibut). Dengan takikardia, beta-blocker bukan selektif (Propanolol) diresepkan, dengan bradikardia - Kafein, Tingtur Schisandra chinensis, Eleutherococcus, Zamanihi. Ada kemungkinan menggunakan nootropics (Piracetam, Glycine) dan ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah (Trental, Vinpocetine, Cinnarizine).

Cardiopsychoneurosis

Neurocirculatory dystonia (NCD) adalah kompleks gangguan fungsi sistem kardiovaskular yang berkembang sebagai akibat gangguan peraturan neuroendokrin. Neurocirculatory dystonia mempunyai genesis polyetiologis, disertai oleh banyak manifestasi yang berbeza, terutamanya kardiovaskular, yang timbul atau bertambah buruk di bawah pengaruh tekanan, dibezakan oleh kursus jinak dan prognosis yang memuaskan.

  • Sebab-sebabnya
  • Pengelasan
  • Gejala dystonia neurocirculatory
    • Jenis jantung
    • Jenis hipotensif
    • Jenis hipertensi
    • Darjah NDC
  • Diagnostik
  • Rawatan dystonia neurocirculatory
  • Ramalan
  • Pencegahan
  • Harga rawatan

Maklumat am

Dalam literatur, dystonia neurocirculatory kadang-kadang disebut sebagai "neurosis jantung", "asthenia neurocirculatory", "jantung teruja". Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan antara dua jenis gangguan fungsi sistem kardiovaskular: dystonia vegetatif-vaskular dan neurokirkulasi. Dystonia vegetatif-vaskular menggabungkan pelbagai manifestasi disfungsi autonomi yang menyertai lesi organik saraf, endokrin dan sistem lain.

Neurocirculatory dystonia adalah bentuk nosologi bebas dengan etiologi, patogenesis, simptomologi dan prognosisnya, dan berbeza dalam sebilangan ciri dari disfungsi autonomi. Ciri khas dystonia neurocirculatory adalah dominasi gejala kardiovaskular di antara manifestasi klinikal, sifat fungsional utama gangguan peraturan autonomi dan kekurangan hubungan dengan patologi organik, termasuk neurosis.

Ahli neurologi, pakar kardiologi, dan pengamal am sering menghadapi masalah dystonia neurocirculatory. Di antara pesakit dengan profil kardiologi dan terapi, NCD berlaku pada 30-50% individu. Disfungsi peredaran darah dapat berkembang pada usia yang berbeza, tetapi lebih sering terjadi pada orang muda, terutama wanita, yang menderita 2-3 kali lebih kerap daripada lelaki. Penyakit ini jarang berlaku pada orang di bawah umur 15 tahun dan lebih dari 40-45 tahun.

Sebab-sebabnya

Pelbagai faktor boleh menyebabkan berlakunya gangguan gangguan peredaran darah, tetapi tidak merangkumi lesi organik sistem endokrin dan saraf. Pada masa remaja dan remaja, dystonia neurocirculatory biasanya disebabkan oleh ketidaksempurnaan mekanisme neuroendokrin pengaturan proses autonomi. Perkembangan NCD pada masa pra-remaja dan pubertas difasilitasi oleh peningkatan tekanan mental dan fizikal, persekitaran sosial.

Pada orang-orang dari usia berapa pun, dystonia neurocirculatory dapat berkembang dengan latar belakang jangkitan akut dan kronik, kurang tidur, terlalu banyak kerja, trauma mental, pendedahan kepada faktor fizikal dan kimia (insolasi, iklim panas, getaran), diet yang tidak betul, aktiviti fizikal (berlebihan atau hipodinamik), mabuk, termasuk alkohol dan tembakau. Dalam perkembangan dystonia neurocirculatory, tempoh perubahan hormon dalam badan (akil baligh, pengguguran, kehamilan, menopaus, disfungsi ovari) berperanan.

Sejumlah pesakit mempunyai kecenderungan konstitusional keturunan terhadap perkembangan dystonia neurocirculatory. Kesan dari faktor-faktor ini menyebabkan disfungsi kawalan neurohumoral sistem kardiovaskular, di mana pautan patogenetik utama adalah kekalahan struktur hipotalamus-hipofisis yang menyelaraskan proses ini. Pelanggaran kawalan neurohumoral ditunjukkan oleh gangguan fungsi sistem yang menyediakan proses homeostasis di dalam badan: kolinergik, simpatik-adrenal, kallikreinkinin, histamin-serotonin, dll..

Ini, seterusnya, mencetuskan mekanisme yang menyebabkan gangguan dan banyak perubahan karbohidrat, metabolisme air-elektrolit, keadaan asid-basa, mediator dan sistem hormon. Dalam tisu miokardium, bahan aktif secara biologi (histamin, serotonin, kinin, dll.) Diaktifkan, menyebabkan gangguan metabolik dan perkembangan distrofi. Di bahagian sistem peredaran darah, turun naik nada vaskular, kekejangan saluran periferal, peredaran mikro yang perlahan diperhatikan, yang menyebabkan perkembangan hipoksia tisu.

Setelah terbentuk, mekanisme patogenetik menjadi autonomi, dan dystonia neurocirculatory - penyakit bebas. Sebarang rangsangan (perubahan keadaan cuaca, tekanan, dan lain-lain) menyebabkan reaksi patologi yang menyebabkan manifestasi satu atau jenis dystonia neurocirculatory.

Pengelasan

Mengikut bentuk etiologi, penting (keturunan-keturunan), psikogenik (neurotik), berjangkit-toksik, dishormonal, dystonia peredaran darah campuran, dan NCD kelebihan fizikal dibezakan..

Bergantung pada sindrom klinikal terkemuka mengikut klasifikasi V.P. Nikitin (1962) dan N.N. Savitsky (1964), empat jenis dystonia neurocirculatory dibezakan: jantung (dengan gangguan jantung yang dominan), hipotensi (dengan penurunan tekanan darah yang dominan), hipertensi ( dengan peningkatan tekanan darah yang dominan), bercampur (menggabungkan pelanggaran tekanan darah dan aktiviti jantung). Mengikut keparahan gejala, dystonia neurocirculatory ringan, sederhana dan teruk dibezakan; mengikut varian kursus - fasa peningkatan dan pengampunan.

Gejala dystonia neurocirculatory

Manifestasi umum untuk semua jenis dystonia neurocirculatory adalah keadaan seperti neurosis yang dicirikan oleh keletihan, kelemahan, gangguan tidur, mudah marah, penurunan ingatan, mood dan kualiti sukarela, kemerosotan konsentrasi, yang mana terdapat gangguan peredaran fungsi yang dominan..

Jenis jantung

Jalannya dystonia neurocirculatory jenis jantung ditunjukkan oleh cardialgia, berdebar-debar, gangguan dalam kerja jantung, kadang-kadang sesak nafas semasa melakukan aktiviti fizikal; perubahan ketara dalam tekanan darah tidak diperhatikan. Secara objektif, takikardia, aritmia pernafasan, paroxysms of tachycardia, extrasystoles supraventricular, perubahan output jantung yang tidak mencukupi dapat ditentukan, pada ECG - perubahan voltan gelombang T (tinggi atau rendah).

Jenis hipotensif

Dystonia neurocirculatory hipotensi dicirikan oleh gejala kekurangan vaskular kronik: penurunan tekanan darah sistolik kurang dari 100 mm Hg. Seni., Kesegaran kaki dan tangan, kecenderungan keruntuhan ortostatik dan pengsan. Juga, bagi pesakit dengan jenis NCD hipotensi, keluhan keletihan, kelemahan otot, dan sakit kepala adalah perkara biasa. Pesakit seperti itu, sebagai peraturan, mempunyai fizikal, kulit pucat, telapak tangan yang sejuk dan lembap..

Jenis hipertensi

Jenis hipertensi dystonia neurocirculatory dicirikan oleh peningkatan tekanan darah sementara hingga 130-140 / 85-90 mm Hg. Art., Yang pada separuh dari kes tidak disertai oleh perubahan subjektif dalam kesejahteraan pesakit dan dikesan pada pemeriksaan perubatan. Kurang biasa adalah aduan berdebar-debar, sakit kepala, dan keletihan. Jenis NCD hipertensi dalam ciri-cirinya bertepatan dengan hipertensi arteri sempadan.

Darjah NDC

Dystonia neurocirculatory tahap sederhana dicirikan oleh gejala yang cukup sederhana yang timbul hanya berkaitan dengan kelebihan psiko-emosi. Keupayaan untuk bekerja pesakit dipelihara, mungkin ada sedikit penurunan daya tahan fizikal; terapi ubat tidak ditunjukkan.

Dengan dystonia neurocirculatory dengan tahap keparahan sederhana, terdapat banyak gejala, penurunan prestasi fizikal lebih daripada 50%. Penurunan atau kecacatan sementara memerlukan pelantikan terapi ubat. Dengan manifestasi dystonia neurocirculatory yang teruk, gejala klinikal yang berterusan dan banyak diperhatikan, penurunan atau ketidakupayaan yang tajam, memerlukan rawatan pesakit dalam.

Diagnostik

Kekhususan rendah dari gejala dystonia neurocirculatory merumitkan diagnosis dan memerlukan pengesahan diagnosis dengan teliti..

Kriteria diagnostik pengesahan untuk dystonia neurocirculatory berdasarkan aduan pesakit boleh menjadi gejala yang berterusan selama 1-2 bulan: cardialgia, berdebar-debar, merasa sesak nafas, berdenyut di kawasan prekordial atau di kawasan saluran leher, kelemahan, peningkatan keletihan, manifestasi neurotik (mudah marah, kegelisahan) gangguan tidur), pening, anggota badan yang sejuk dan lembap. Neurocirculatory dystonia dicirikan oleh sejumlah besar aduan yang mempunyai kaitan yang jelas dengan situasi tertekan atau tempoh perubahan hormon, perjalanan penyakit dengan tempoh pengampunan dan eksaserbasi, tetapi tanpa kecenderungan untuk berkembang.

Kriteria fizikal yang boleh dipercayai untuk kehadiran NCD termasuk irama jantung yang tidak stabil dengan kecenderungan takikardia muncul secara spontan atau tidak mencukupi dengan keadaan, ketidakupayaan BP, kehadiran aritmia pernafasan (tachypnea, dyspnea), hiperalgesia di kawasan jantung. Pada ECG, pesakit boleh mencatatkan takikardia, aritmia, migrasi alat pacu jantung (21.3%), extrasystole (8.8%), takikardia paroxysmal dan fibrilasi atrium (3%), gelombang T negatif dalam dua atau lebih petunjuk (39.4 %).

Kaedah diagnostik maklumat untuk dystonia peredaran darah adalah ujian ECG diagnostik dengan tekanan.

  • Ujian fisiologi dengan hiperventilasi melibatkan melakukan pernafasan paksa dan nafas selama 30-40 minit, diikuti dengan merakam ECG dan membandingkannya dengan yang awal. Ujian positif, yang menunjukkan NCD, adalah peningkatan kadar denyutan jantung sebanyak 50-100% dan kemunculan gelombang T negatif pada ECG atau peningkatan amplitud mereka.
  • Ujian ortostatik melibatkan rakaman ECG pada kedudukan terlentang, dan selepas 10-15 minit berdiri. Hasil positif ujian adalah perubahan yang sama seperti dalam ujian dengan hiperventilasi, dicatat dengan NCD pada 52% pesakit.
  • Ujian perubatan (dengan β-blocker, kalium) bertujuan untuk membezakan antara dystonia neurocirculatory dan penyakit jantung organik. Pendaftaran ECG dilakukan 40-60 minit setelah mengambil 60-80 mg β-blocker (obzidan, inderal, anaprilin) ​​atau 6 g kalium klorida. Dalam kardiopatologi organik (miokarditis, penyakit jantung iskemia, hipertrofi miokard), gelombang T positif dicatatkan, dengan NCD, gelombang T negatif.

Semasa melakukan ergometri basikal, penurunan toleransi beban khas dystonia neurocirculatory ditentukan, iaitu pesakit dengan dystonia neurocirculatory dapat melakukan beban yang lebih sedikit daripada orang yang sihat pada usia dan jenis kelamin yang sama. Data makmal menunjukkan peningkatan aktiviti sistem simpatik-adrenal: sebagai tindak balas terhadap beban dalam darah, peningkatan tahap norepinefrin, adrenalin, metabolit, asid laktik tidak mencukupi..

Rawatan dystonia neurocirculatory

Dalam rawatan dystonia neurocirculatory, tempat yang sangat penting ditempati oleh langkah-langkah bukan ubat yang dirancang untuk meningkatkan kemampuan penyesuaian badan terhadap keadaan yang berubah. Dengan NCD, prosedur pengerasan ditunjukkan, aktiviti sukan (atletik, berenang), psikoterapi rasional, normalisasi kerja dan rehat.

Balneoterapi, fisioterapi (mandi penyembuhan dan mandi, electrosleep, reflexotherapy, elektroforesis dengan bromin, magnesium, novocaine), terapi senaman, dan rawatan spa mempunyai kesan positif terhadap latihan sistem pengaturan fungsi autonomi. Dengan gangguan tidur, mudah marah, adalah mungkin untuk menetapkan ubat penenang: motherwort, valerian, penenang (oxazepam, dll.).

Untuk rawatan dystonia neurocirculatory jantung dan hipertensi, β-blocker (atenolol, propranolol, oxprenolol) ditunjukkan untuk menghilangkan takikardia, hipertensi, cardialgia, dan juga ubat-ubatan yang meningkatkan metabolisme otot jantung (inosin, persediaan kalium, vitamin B). Dengan dystonia peredaran darah jenis hipotensi dengan kehadiran gangguan asthenia dan ortostatik, warna ginseng (serai, aralia), kafein diresepkan.

Ramalan

Kursus apa-apa jenis dystonia neurocirculatory tidak menyebabkan perkembangan kardiomegali, kegagalan jantung, atau irama yang mengancam nyawa dan gangguan konduksi. Pada masa remaja, dengan terapi tepat pada masanya atau penyembuhan diri, pemulihan sepenuhnya berlaku. Dengan bertambahnya usia, prognosis untuk penyembuhan lengkap dystonia neurocirculatory menurun. Penurunan atau kecacatan sementara dapat diperhatikan semasa tempoh pemburukan.

Pesakit dengan hipertensi jenis neurocirculatory dystonia berisiko mengalami hipertensi; dengan sebarang jenis NCD kerana gangguan metabolisme lipid, kemungkinan aterosklerosis dan perkembangan penyakit jantung iskemia tidak dikecualikan.

Pencegahan

Masalah pencegahan dystonia neurocirculatory melangkaui langkah-langkah perubatan semata-mata. Pencegahan merangkumi pendidikan fizikal, mental dan kebersihan remaja yang betul, meningkatkan harga diri dan penyesuaian sosial mereka. Peranan untuk mempromosikan gaya hidup sihat, bermain sukan, tidak termasuk merokok dan minum alkohol sangat bagus.

Pencegahan perubatan dystonia neurocirculatory merangkumi memerangi jangkitan fokal, faktor tekanan, pengaturan tahap hormon pada wanita semasa menopaus.

Dystonia neurocirculatory jenis jantung

Kompleks gejala disfungsi saluran darah dan jantung disebut dystonia neurocirculatory. Ia tidak menyebabkan kerosakan struktur pada tisu sistem kardiovaskular. Ia berkembang dengan latar belakang situasi tertekan, remaja dan remaja lebih berisiko, lebih jarang pada orang tua. Mengikut jenis perkembangan, NCD dibahagikan kepada tiga jenis - hipertensi, kardinal, hipotonik. Setiap varieti mempunyai simptom yang tersendiri. Dystonia neurocirculatory kardinal mempunyai kesan yang lebih besar pada otot jantung, menyebabkan sakit sternum dan akibat yang tidak menyenangkan yang lain. NDC berjaya didiagnosis dan, dalam kebanyakan kes, dihapuskan sepenuhnya.

Apakah punca kejadiannya?

Selalunya remaja menderita penyakit ini. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pada usia dini tidak semua organ terbentuk dan diperkuat, di bawah pengaruh tekanan atau pengaruh luaran yang berbahaya, peningkatan beban menyebabkan pelanggaran pengecutan saluran darah. Masalah awal yang mendasari NDC jantung adalah selalu individu. Apabila patologi berlaku, faktor berikut selalu ada:

  • Kerja berlebihan badan. Tekanan fizikal dan psikologi melebihi norma.
  • Gangguan tidur dan rehat
  • Perubahan mendadak dalam keadaan iklim. Peranan utama di sini dimainkan oleh penurunan tekanan atmosfera yang tajam.
  • Tekanan yang tidak dijangka atau berpanjangan
  • Pencemaran alam sekitar yang berlebihan. Ini juga termasuk pendedahan kepada racun dalam pengeluaran berbahaya.
  • Lonjakan hormon yang berkaitan dengan jangka hayat tertentu. Umur peralihan, kehamilan, permulaan menopaus
  • Kekurangan aktiviti fizikal atau sebaliknya kehadirannya yang berlebihan
  • Kecenderungan genetik. Lebih sering orang menderita penyakit ini, yang saudara-mara mereka mempunyai penyakit kronik sistem kardiovaskular

Menurut statistik, wanita paling berisiko. Mereka lebih sukar mengalami situasi tertekan, yang tidak dapat mempengaruhi kesihatan mereka. Kemungkinan NDC secara langsung bergantung pada jenis orang dan watak. Orang ekspresif yang cenderung mengambil hati lebih cenderung mengalami masalah jantung daripada yang lain.

Gejala manifestasi patologi

NCD mempunyai manifestasi yang serupa dengan penyakit jantung yang lain. Ini disebabkan oleh kenaikan tekanan darah sistolik, yang mempengaruhi pelbagai sensasi di dalam badan. Oleh itu, satu pesakit mempunyai sepuluh hingga tiga puluh gejala pada satu masa. Pluraliti dijelaskan oleh keadaan psikologi seseorang yang tertindas. Dystonia neurocirculatory jenis jantung menunjukkan terutamanya gejala berikut:

  • Sensasi menyakitkan di dada. Rasa sakit itu boleh memotong, menekan, menusuk. Keamatan dan tempohnya berbeza
  • Denyutan jantung. Ia menampakkan diri dalam serangan jangka pendek
  • Bradikardia - degupan jantung rendah.
  • Gangguan pernafasan. Dimanifestasikan oleh penyedutan dan pernafasan yang cepat, yang menyebabkan sesak nafas dan oksigen berlebihan di paru-paru
  • Masalah tidur. Insomnia atau, sebaliknya, mengantuk yang berlebihan
  • Keletihan cepat, hilang upaya lengkap atau separa
  • Sakit kepala yang berterusan
  • Kerengsaan. Selalunya disertai dengan kemarahan yang tidak terkawal
  • Keresahan. Serangan panik yang tidak masuk akal adalah perkara biasa
  • Kelemahan umum badan. Walaupun setelah lama tidur atau berehat, seseorang itu dalam keadaan patah.

Kadang-kadang terdapat juga gangguan saluran gastrousus - mual, berat, kekejangan. Dengan jenis perkembangan kardinal, terdapat kemerosotan tajam dalam keadaan badan setelah melakukan senaman fizikal. Tekanan melambung, sesak nafas, sakit dada. Dalam keadaan normal, gejala yang tidak menyenangkan berterusan, tetapi dalam bentuk yang lebih lemah.

Rawatan apa yang ditetapkan?

Menyingkirkan penyakit ini berdasarkan penghapusan penyebab pelanggaran. Tugas utama doktor adalah untuk menentukan punca kerosakan fungsi dalam badan. Terlepas dari sifatnya, perubahan gaya hidup dianjurkan untuk menghilangkan faktor-faktor negatif. Dengan sebarang keparahan manifestasi, pesakit dengan dystonia neurocirculatory jenis jantung ditetapkan rawatan berikut:

  • Mengurangkan kemungkinan tekanan dengan mengubah persekitaran. Perubahan pekerjaan, lingkaran sosial.
  • Penghapusan faktor persekitaran toksik. Keengganan untuk bekerja dalam pengeluaran berbahaya.
  • Menormalkan tidur dan rehat.
  • Kekal di udara segar
  • Dos aktiviti fizikal
  • Sokongan psikologi saudara-mara dan rakan-rakan

Mengikuti garis panduan mudah ini memberi kesan positif terhadap rawatan. Kadang-kadang perubahan gaya hidup sudah cukup untuk menyingkirkan penyakit ini..

Untuk meningkatkan kesannya, ada baiknya berehat di sanatorium atau resort. Mengubah iklim menjadi lebih baik akan memberi kesan positif kepada keadaan umum. Walau bagaimanapun, berhati-hati bahawa tidak ada perbezaan besar dalam tekanan atmosfera dengan habitat biasa. Perubahan mendadak boleh menyebabkan penyakit bertambah buruk.

Apabila keadaan kompleks gejala diabaikan, kesan ubat pada badan ditambahkan. Untuk mengurangkan pengaruh faktor psikologi, rawatan dengan persediaan herba ditetapkan:

  • Tuduhan Motherwort
  • Tablet atau titisan valerian
  • Racun yang menenangkan berdasarkan ekstrak sage, chamomile, pudina dan lain-lain

Untuk menghilangkan rasa sakit dan serangan takikardia dan bradikardia, beta-blocker bukan selektif, ubat penenang, nootropik digunakan.

Rawatan yang kompleks ditetapkan hanya setelah pesakit diperiksa, berdasarkan kajian ECG dan ultrasound, serta pembezaan diagnosis. Ubat diri di rumah tidak digalakkan kerana gejala NCD serupa dengan keadaan lain yang lebih serius seperti hipertensi, kegagalan jantung.

Dengan pendedahan NCD yang berpanjangan, kemurungan mendalam dan keabnormalan dalam keadaan mental pesakit dapat berkembang. Bantuan profesional dari pakar akan membantu anda menjalani kursus pemulihan dan mengembalikan sepenuhnya kemampuan anda untuk bekerja.

Semua mengenai dystonia neurocirculatory: gejala, diagnosis dan rawatan

Neurocirculatory dystonia (NCD) adalah istilah kolektif yang mencirikan peraturan patologi fungsi jantung dan saluran darah oleh sistem neuro-endokrin. Tanda-tanda klinikal dystonia terutama ditunjukkan oleh pemisahan (gangguan) kerja saluran darah dan jantung, tetapi ini berlaku dengan latar belakang gangguan sistem saraf, limbik dan endokrin. Berbagai kemungkinan manifestasi menjadikannya sukar untuk didiagnosis, dan penyertaan beberapa sistem tubuh manusia menyebabkan kesulitan dalam pemilihan terapi berkesan yang mencukupi untuk rawatan patologi ini..

Sebab-sebabnya

Neurocirculatory dystonia terbahagi kepada dua kategori: primer dan sekunder. Penyebab dystonia neurocirculatory primer adalah:

  • sindrom asthenik terhadap latar belakang pertumbuhan semula jadi badan dan perubahan hormon pada remaja;
    keadaan tertekan, kejutan mental;
  • perubahan iklim yang ketara (hipotermia dan terlalu panas, insolasi luar biasa yang berpanjangan, tekanan atmosfera tinggi dan rendah);
  • pelanggaran gaya hidup yang betul (merokok, makanan atau kelaparan yang tidak sihat, tidak aktif fizikal atau aktiviti fizikal yang melelahkan, penggunaan dadah);
  • pelanggaran rejim bangun tidur;
  • faktor predisposisi keturunan (selalunya pada orang dengan displasia tisu penghubung);
  • penggunaan alkohol yang tidak terkawal, termasuk alkohol rendah, serta minuman tonik.

Dystonia neurocirculatory sekunder berlaku dengan latar belakang sindrom asthenik yang teruk dengan pencerobohan berjangkit, terhadap latar belakang helminthiasis, patologi onkologi, ketidakseimbangan hormon pada penyakit kelenjar endokrin, dll..

Patogenesis dan mekanisme perkembangan dystonia tidak difahami sepenuhnya. Teori utama adalah pelanggaran homeostasis darah apabila latar belakang neurohumoral berubah, kerana terdapat gangguan dalam kerja sistem hipotalamus-hipofisis. Oleh kerana itu, interaksi antara sistem parasimpatis dan simpatik terganggu, saluran dan miokardium adalah yang pertama bertindak balas terhadap perubahan. Tindak balas stabil sistem kardiovaskular secara beransur-ansur terbentuk, dan penyakit ini menjadi spesifik jenis.

Jenis NDC

  1. Dystonia dari jenis jantung - tanda-tanda utama adalah gangguan dalam kerja miokardium itu sendiri.
  2. Dystonia dari jenis hipotonik - dominasi pengaruh vagal sistem saraf parasimpatik.
  3. Dystonia jenis hipertensi - peralihan simpatho-adrenal ke arah simpatik.
  4. Dystonia bercampur - perbezaan pengaruh simpatik-parasimpatis terhadap latar belakang gangguan dalam kerja jantung.

NDC jantung

Gejala utama dystonia neurocirculatory jenis jantung adalah sindrom kesakitan. Penyetempatan kesakitan di kawasan unjuran jantung. Ini boleh menjadi watak menarik, menusuk, dapat disertai dengan perasaan "tenggelam" jantung, seseorang mengadu perasaan berdebar-debar, gangguan pada degup jantung. Kesakitan boleh merebak ke lengan kiri, meniru serangan iskemia. Dengan aduan seperti itu, seorang pesakit dengan dystonia neurocirculatory dimasukkan ke jabatan kardiologi..

Sindrom utama disertai oleh sakit kepala, pening yang mungkin berlaku, kilat "lalat" di depan mata, gelap pada mata. Dalam kes ini, pesakit merasa jengkel, tidur terganggu, dengan kecenderungan insomnia dengan latar belakang keletihan yang berterusan.

NDC hipotonik

Manifestasi utama dystonia neurocirculatory hipotonik adalah penurunan tekanan darah tinggi (sistolik) (BP). Dengan patologi ini, terdapat peningkatan pengaruh saraf vagus, iaitu parasimpatis NS. Ini mempengaruhi nada vaskular, akibatnya daya tahan dinding vaskular menurun, ada penurunan tekanan darah dalam sistol.

Sindrom bersamaan dengan dystonia ini boleh menjadi lesi hipoksia sementara kerana hipoperfusi organ semasa dominasi komponen vagal. Dalam kes ini, paroxysms sinkop berlaku - kehilangan kesedaran jangka pendek akibat kebuluran oksigen otak. Sebagai reaksi kompensasi, dyspnea berkembang pada waktu rehat, tubuh berusaha untuk mengatasi kekurangan oksigen dengan hiperventilasi.

Seperti jenis NCD lain, ada tanda-tanda asthenik, gangguan persepsi kognitif (gangguan memori, perhatian), mengantuk, apatis, dan peningkatan air mata. Kerana hipoperfusi otak, pemusatan peredaran darah berlaku - kekejangan saluran periferal; kerana ini, pesakit mengalami pucat pada kulit, keadaan sejuk, menggigil. Semasa aktiviti fizikal yang tidak mencukupi, apa yang disebut "fenomena nada tak terhingga" dapat terjadi, yang dicirikan oleh penurunan tekanan diastolik menjadi sifar.

NDC untuk jenis hipertensi

Pada dystonia hipertensi, perubahan patogenetik utama adalah peningkatan tekanan darah atas. Ini disebabkan oleh penguasaan peraturan simpato-adrenal (sistem saraf simpatik). Terdapat pelepasan adrenalin dan norepinefrin secara besar-besaran kerana beban emosi atau aktiviti fizikal yang tidak mencukupi. Kekejangan kapal dan daya tahan terhadap aliran darah dari ventrikel kiri meningkat, disebabkan oleh itu beban di atasnya meningkat.

Peningkatan tekanan disertai dengan sakit kepala yang teruk, terutamanya di kawasan frontal dan temporal. Terdapat denyutan arteri karotid di leher. Secara subjektif, seseorang merasakan degupan jantung, dia menjadi panas, berpeluh meningkat. Dengan krisis simpatho-adrenal, muntah yang berasal dari pusat dapat dilihat pada ketinggian penunjuk tekanan darah (reaksi pelindung tubuh, kerana refleks muntah memprovokasi saraf vagus, yang mengaktifkan sistem saraf parasimpatis).

NDC bercampur

NCD bercampur menunjukkan gejala yang tidak dapat diramalkan. Dengan jenis ini, penurunan dan peningkatan tekanan diperhatikan, dengan ketidakupayaan tekanan ini, pesakit mencatat cardialgia.

Dengan keadaan tertekan atau tekanan berlebihan fizikal, tekanan darah sistolik dapat meningkat dan menurun secara mendadak, hingga perkembangan sinkop. Sakit kepala tegang atau sakit kepala migrain juga tidak jarang terjadi pada penyakit ini, yang memperluas arah pencarian diagnostik dan menyulitkan diagnosis dystonia.

Kerana perubahan mendadak, gangguan hemodinamik dapat berkembang, yang menampakkan dirinya sebagai keadaan sementara iskemia di jantung (komponen kardiogenik: disertai dengan sakit tikaman pada unjuran jantung) dan otak (kehilangan kesedaran).

Terdapat juga manifestasi somatik: dispepsia (gangguan najis dengan kecenderungan menipis, kerap), fenomena disurik yang ditunjukkan oleh pollakiuria (kencing kerap). Seseorang dengan NCD jenis ini mudah tersinggung (serangan pencerobohan digantikan oleh lakrimasi tidak masuk akal yang tidak terkawal), menderita insomnia pada waktu malam dan mengantuk yang teruk pada waktu siang..

NDC pada kanak-kanak

Berkaitan dengan perubahan hormon dengan latar belakang peningkatan pertumbuhan, fenomena dystonia vegetatif dan peredaran darah pada kanak-kanak tidak jarang berlaku, ada yang menganggapnya sebagai reaksi normal sementara (sementara), kerana kekurangan mekanisme penyesuaian terhadap lonjakan pertumbuhan dan pelepasan hormon secara besar-besaran semasa akil baligh.

Neurocirculatory dystonia pada kanak-kanak sering menampakkan dirinya sebagai jenis hipotonik, tetapi varian lain dari penyakit ini tidak dikecualikan. Kanak-kanak mengadu sakit kepala yang menekan dan menyekat terutama di kawasan oksipital atau frontal, sering dikaitkan dengan faktor meteorologi; untuk pening, paroxysms sinkop adalah mungkin. Aduan kesakitan di hati agak jarang berlaku. Pada masa yang sama, sangat kerap pada kanak-kanak, dystonia peredaran darah dapat menyebabkan serangan sesak nafas, disertai dengan peningkatan berpeluh, rasa takut, kulit pucat, kadang-kadang dengan gejala marbling.

Ibu bapa kanak-kanak usia sekolah mengadu membasahi tidur, oleh itu, kanak-kanak dengan dystonia neurocirculatory paling sering diperhatikan oleh pakar neurologi yang didiagnosis dengan enuresis. Pada masa kanak-kanak, gangguan pada saluran gastrointestinal juga sering ditunjukkan (ketidakstabilan najis, pedih ulu hati, sakit menusuk di perut mungkin terjadi), fenomena keadaan subfebril labil yang berpanjangan (termoneurosis). Kerosakan dalam bidang kognitif adalah ketara sepanjang tempoh pembentukan anak.

Gejala

Di jantung dystonia peredaran darah adalah gejala keadaan seperti neurosis umum:

  • liabiliti latar belakang emosi (perubahan mood yang tidak masuk akal);
  • sindrom keletihan kronik;
  • mengantuk;
  • sikap tidak peduli;
  • asthenia;
  • kelesuan;
  • kelemahan umum;
  • peningkatan berpeluh;
  • benjolan di kerongkong, menarik sakit neurogenik di bawah lubang perut (di epigastrium), serangan sesak nafas neurotik - "korset pernafasan";
  • manifestasi kognitif (penurunan hafalan, kehilangan serpihan ingatan, gangguan perhatian) dan tanda-tanda lain.

Setiap jenis juga mempunyai simptomologi dystonia tersendiri, yang memungkinkan untuk membezakan dystonia neurocirculatory dan memilih terapi yang betul..

Diagnostik

Selalunya, pesakit yang mengalami gejala dystonia neurocirculatory diperhatikan oleh pakar kardiologi atau ahli neuropatologi. Sebelum mendiagnosis pesakit dengan dystonia neurocirculatory, doktor wajib mengecualikan patologi organik dengan gejala yang serupa. Untuk ini, pesakit menjalani pemeriksaan menyeluruh, lebih baik dalam rawatan pesakit dalam..

  1. Ujian darah klinikal - dengan bantuannya, perubahan keradangan tidak spesifik dikesan.
  2. Analisis air kencing umum - sangat relevan pada kanak-kanak dengan nokturia (bedwetting) dan orang dewasa dengan gangguan disurik (diagnosis pembezaan dengan penyakit radang sistem perkumuhan dijalankan).
  3. Coagulogram - untuk mengenal pasti patologi sistem pembekuan dan mencegah kemungkinan komplikasi semasa krisis dystonic atau sinkop.
  4. Pengukuran tekanan darah, sebaiknya pemantauan harian - untuk menentukan jenis penyakit yang berlaku, untuk diagnosis pembezaan dengan sindrom hipertensi arteri, dan juga untuk menentukan jenis dystonia.
  5. Elektrokardiografi - menggunakan kaedah ini, perubahan organik dalam miokardium dibezakan, sangat penting dalam jenis kardiogenik NCD, pelanggaran konduksi, irama, dan repolarisasi otot jantung direkodkan. Sekiranya perlu, kaedah ini diperluas ke pemantauan harian (Holter study).
  6. Ujian senaman: ergometri basikal, ujian langkah, ujian treadmill - tujuan kajian ini adalah untuk menentukan kemampuan miokardium, rizabnya, kadar pemulihan selepas latihan, petunjuk langsung untuk ujian ini - paroksi sindrom, untuk menjelaskan genesis mereka.
  7. Termometri dua kali sehari, lebih baik pada tiga titik - untuk diagnosis termoneurosis.
  8. Encephalogram - untuk sakit kepala yang teruk, sinkop untuk diagnosis pembezaan dengan kemungkinan episyndrome.

Bergantung pada simtomatologi, adalah mungkin untuk melakukan langkah-langkah diagnostik lain untuk menjelaskan sifat patologi dan mencegah kemungkinan komplikasi.

Rawatan

Rawatan kompleks dystonia neurocirculatory:

  • normalisasi gaya hidup, pemakanan;
  • mewujudkan keselesaan psikologi;
  • fitoterapi;
  • terapi ubat.

Normalisasi gaya hidup

Rawatan NCD tidak mungkin dilakukan tanpa dipatuhi oleh pesakit, iaitu pesakit itu sendiri harus berminat dengan rawatan dan berusaha sedaya upaya. Dengan perubahan gaya hidup, terutama pada pesakit dewasa, penyembuhan lengkap untuk dystonia adalah mungkin, walaupun tanpa terapi ubat:

  1. normalisasi tidur - sekurang-kurangnya lapan jam sehari, lebih baik tidur malam;
  2. pemakanan - pemakanan yang betul adalah pencegahan yang paling berkesan dari kebanyakan patologi;
  3. penolakan ketagihan berbahaya - konsep ini merangkumi bukan sahaja penolakan alkohol, merokok tembakau dan dadah, tetapi juga merujuk kepada apa yang disebut sebagai "penagih kafein", iaitu orang yang ketagihan kopi dan minuman tonik;
  4. aktiviti fizikal - dengan jenis hipotonik, rawatan menyediakan beban dinamik yang kuat, dengan jenis lain, kompleks latihan terapi dengan beban yang mencukupi juga dipilih.

Keselesaan psikologi

Pembentukan optimum psikologi tidak kurang pentingnya dalam diagnosis dystonia neurocirculatory. Keparahan neurosis dikeluarkan dengan kaedah seperti ini:

  • psikoterapi - ahli psikoterapi yang berpengalaman, walaupun tanpa sokongan ubat-ubatan, dapat membawa seseorang keluar dari keadaan tekanan, kemurungan, neurosis;
  • urut - bergantung pada jenis patologi, ia boleh menjadi santai (hipertensi) atau tonik (jenis hipotonik dystonia), melegakan keparahan manifestasi neurosis;
  • akupunktur - kaedah tradisional perubatan oriental direka untuk menormalkan peraturan saraf apabila terkena titik-titik tertentu, kaedah ini berkesan walaupun dengan tekanan sederhana pada titik-titik ini tanpa menggunakan jarum khas, disarankan oleh kursus dalam rawatan dystonia;
  • terapi muzik - getaran bunyi dari pelbagai frekuensi, dengan pilihan yang tepat, dapat membawa keseimbangan simpatik-parasympatetik ke keseimbangan, mengurangkan atau meningkatkan tekanan darah, mengurangkan sindrom kesakitan; adalah rawatan alternatif untuk dystonia.

Phytotherapy

Merujuk kepada kaedah perubatan tradisional, yang disetujui untuk digunakan pada semua peringkat umur pesakit, mempunyai minimum reaksi buruk, umumnya tersedia dan telah terbukti berkesan dalam rawatan dystonia.

Keutamaan diberikan kepada ramuan dan herba yang mempunyai kesan penenang pada sistem saraf. Ini termasuk:

  • motherwort;
  • valerian;
  • pudina;
  • pion;
  • viburnum red dan tumbuhan perubatan lain.

Dengan manifestasi hipotonik dystonia, perlu nada sistem vaskular. Kesan ini dicapai oleh ubat-ubatan rakyat seperti:

  • ginseng;
  • eleutherococcus;
  • quince;
  • snakehead dan lain-lain.

Terapi ubat

Kumpulan ubat berikut digunakan untuk merawat dystonia.

  • Ubat dengan sifat penenang, contohnya:
  1. Novo-passit adalah ubat herba, berkesan untuk gangguan fobia, neurosis, keadaan tekanan, pelbagai jenis dystonia.
  2. Persen - juga berdasarkan ramuan herba, menormalkan peraturan saraf, digunakan untuk gangguan tekanan.
  • Ubat-ubatan tindakan kardiotrofik dan menormalkan nada vaskular:
  1. Elkar adalah penyediaan vitamin yang meningkatkan proses metabolik, termasuk dalam miokardium dan sistem saraf.
  2. Vinpocetine - mempengaruhi proses metabolik di otak, meningkatkan reologi darah.
  • Antidepresan, misalnya:
  1. Azafen - antidepresan, menormalkan mood, membantu menghilangkan kemurungan, digunakan untuk tekanan.
  2. Seduxen - juga ubat dari kumpulan penenang, yang digunakan untuk merawat kemurungan dan stres.

Cadangan doktor untuk rawatan dystonia didasarkan pada kombinasi kaedah rawatan yang berbeza dan meminimumkan intervensi ubat..


Artikel Seterusnya
Sebab dan rawatan berdebar-debar jantung, apa yang perlu diambil