Kekurangan aorta 1-4 darjah: sebab dan gejala, rawatan dan prognosis


Penyimpangan pembentukan anatomi struktur bekalan jantung dan darah dianggap paling biasa dalam praktik pakar khas. Menurut statistik selama bertahun-tahun, penyakit jantung yang paling kerap menyebabkan kematian. Kanser ketinggalan, malah tidak di mana-mana.

Kedua-dua fenomena ini mendahului jumlah kematian. Tidak semua malformasi mematikan pada tahap awal, dan pada peringkat kemudian masih ada kemungkinan untuk disembuhkan dan hidup sepenuhnya untuk jangka masa yang panjang. Ini bukan ayat. Varian penyakit ini berbeza..

Kekurangan injap aorta adalah penyimpangan perkembangan anatomi injap saluran darah terbesar, akibatnya terdapat pembalikan darah dari lumen ke ventrikel kiri.

Bahan ini mengalir ke seluruh badan dalam jumlah yang tidak mencukupi, kerana beberapa bahagian bergerak ke arah yang berlawanan ke bulatan besar.

Ini tidak normal, hemodinamik terganggu. Hipoksia tisu, distrofi beransur-ansur atau bahkan atrofi pelbagai struktur (otak, ginjal, hati).

Pemulihan berpotensi dilakukan, tetapi hanya dengan kaedah pembedahan.

Mekanisme perkembangan patologi

Memahami sebab penyimpangan yang mendasari terletak melalui asimilasi maklumat anatomi dan fisiologi minimum.

Aktiviti normal jantung adalah seperti berikut. Melalui ruang atrium, darah bergerak ke ventrikel, yang bertanggungjawab untuk menyediakan organ dengan tisu penghubung cairan..

Yang kiri paling penting: ia menggerakkan oksigen dan nutrien dalam bulatan besar. Iaitu, melalui dia semua struktur disediakan.

Aorta, arteri terbesar badan, bukan hanya pada manusia, tetapi juga pada banyak mamalia pada umumnya, memasuki lumen. Cabang-cabangnya memungkinkan untuk membekalkan badan dan formasi yang jauh melalui jaringan yang luas.

Dalam proses pengembangan kekurangan injap, penutup masuk tidak menutup sepenuhnya pada mulanya, dan kemudian berhenti sepenuhnya.

Pada masa pertama, pelanggaran sebahagian dari peredaran darah berlaku, dan kemudian digeneralisasikan, bergantung pada jumlah tisu penghubung cair yang dimatikan dari kerja.

Pembetulan dilakukan dengan kaedah radikal (pembedahan). Walaupun pada peringkat awal, sekiranya terdapat manifestasi.

Gangguan hemodinamik

Ia berlaku dalam 100% situasi klinikal, sifat gangguan hemodinamik bergantung pada tahap disfungsi injap aorta.

Oleh itu, dengan latar belakang peringkat awal, hampir tidak ada gejala, pampasan berlaku kerana peningkatan aktiviti jantung: pecutan di satu pihak, di sisi lain - memaksa kontraksi.

Lama kelamaan, ini menyebabkan hipertrofi ventrikel kiri dan percambahan organ otot. Struktur yang diubah dengan cara ini tidak lagi dapat memenuhi fungsinya.

Terhadap latar belakang kekurangan aorta, proses ganda berlaku: jantung tidak lagi berfungsi seperti sebelumnya, dan jumlah darah yang mengalir kembali meningkat setiap hari.

Varian klinikal yang kerap dari proses patologi yang panjang adalah disfungsi jantung. Sekiranya penyakit itu berkembang untuk masa yang lama, pemulihan hampir mustahil..

Gangguan umum dengan kekurangan koronari, penebalan miokardium, dan lain-lain, inilah yang dihadapi oleh pesakit dan doktornya.

Satu-satunya perkara yang dapat menyelamatkan seseorang adalah pemindahan jantung. Tetapi pemindahan struktur yang begitu penting menimbulkan kesulitan besar. Di samping itu, risiko penolakan dan kematian tisu adalah tinggi..

Pengelasan

Penamaan proses dilakukan berdasarkan asas - sifat dan tahap penyimpangan jenis anatomi dan fisiologi.

Menurut kaedah ini, tahap berikut dibezakan:

Pertama atau mudah

Jumlah darah yang kembali tidak melebihi 10-15% dari jumlah keseluruhan. Belum ada perubahan anatomi, oleh itu kemungkinan penyembuhan adalah maksimum.

Selalunya, doktor memilih taktik jangkaan dan tidak mencari terapi radikal. Mungkin tidak akan ada perkembangan, maka rawatannya menyokong, ubat.

Tidak diperlukan campur tangan pembedahan. Pada masa yang sama, kelainan patologi sudah ada, walaupun tersirat, termasuk perubahan tahap tekanan darah dan hipertensi sistolik terpencil, dengan PD sekitar 80-90 mm Hg.

Kedua, sederhana

Keterukan manifestasi rata-rata, pesakit sudah memperhatikan masalah kesihatan, yang umumnya baik, kerana mendorong untuk menghubungi ahli kardiologi.

Kekhususan gejala adalah minimum, semuanya diperjelaskan dalam kaedah objektif: ekokardiografi dan mendengar suara jantung sekurang-kurangnya.

Ramalan itu bersyarat baik. Rawatan pembedahan, pada tahap ini, pemerhatian tidak lagi disarankan, perkembangan tidak dapat dielakkan, ini adalah masalah masa.

Ketiga, dinyatakan

Ditentukan oleh gejala yang teruk walaupun dalam keadaan rehat sepenuhnya, gangguan struktur serebrum dan jantung itu sendiri.

Tekanan darah tinggi secara konsisten, dengan BP tinggi dan kekerapan kontraksi. Organ juga kurang baik, terdapat banyak gangguan pada buah pinggang, hati, otak, saluran darah pada umumnya.

Keempat atau terminal

Pada prinsipnya, tidak boleh menerima rawatan, pertolongannya melegakan. Atas budi bicara pesakit, percubaan mungkin dilakukan, tetapi biasanya berakhir dengan kematian di atas meja operasi.

Pesakit dan tubuhnya sama sekali tidak dapat dicapai. Tekanan darah rendah, hipotensi stabil. Struktur anatomi menolak apa yang akan membunuh seseorang dengan lebih cepat, kegagalan jantung atau kegagalan pelbagai organ - persoalannya serupa, tetapi ini adalah hasil tanpa syarat. Sinis tetapi benar.

Lebih dari satu dekad boleh berlalu dari peringkat pertama hingga tahap terakhir. Dalam beberapa kes, perkembangannya cepat, dalam jangka masa yang pendek. Ini disebabkan oleh patologi somatik dan gaya hidup yang merosakkan.

Sebab-sebab perkembangan pelanggaran

Mengetahui tentang faktor-faktor di sebalik pembentukan masalah tersebut, anda dapat membuat kesimpulan dan sebahagian mempengaruhi nasib anda sendiri dalam aspek perubatan.

  • Sifilis, mengalir berterusan. Bertentangan dengan kepercayaan popular, ini bukan luka kulit. Dengan latar belakang jangka panjang, perubahan terminal pada organ dalaman berlaku, sehingga kegagalan sepenuhnya. Apa yang sebenarnya berlaku pada jantung: struktur jantung musnah.
  • BANTUAN. Menerangkan penyakit berjangkit yang kerap. Mereka dikaitkan dengan penglibatan seluruh sistem badan dalam proses tersebut. Adalah mustahil untuk memastikan taraf hidup yang normal atau paling tidak boleh diterima tanpa rawatan jangka panjang yang khusus. Bukan sahaja selesema dan radang paru-paru biasa, tetapi juga miokarditis dalam pelbagai variasi. Oleh kerana sistem imun tidak cukup aktif, pemulihan tidak mungkin. Tetapi pemusnahan atria dengan menghentikan aktiviti organ otot secara tiba-tiba adalah akibat yang paling kerap. Dalam keadaan seperti itu, kematian tidak dapat dielakkan, sekejap sahaja. Tidak ada yang akan melakukan operasi, pesakit tidak dapat menahannya kerana kurangnya daya tahan tubuh terhadap faktor luaran dan bahkan dalaman.
  • Aterosklerosis aorta. Penyakit ini biasa dan berbahaya. Pada peringkat awal, stenosis atau penyempitan lumen berlaku, tetapi ini adalah pilihan klinikal yang jarang berlaku. Kemerosotan struktur lipid pada dinding kapal mungkin. Oleh kerana ini adalah arteri terbesar, sangat mudah difahami bagaimana penyakit itu sendiri dapat berakhir. Apabila kerosakan injap disambungkan, risikonya menjadi lebih tinggi. Sering kali terdapat petrification, deposit garam kalsium dalam plak kolesterol. Biasanya dengan proses yang panjang atau pada orang tua. Orang muda tidak diinsuranskan.
  • Miokarditis berjangkit. Sebahagiannya dikatakan mengenai mereka. Ini adalah proses keradangan pada lapisan otot jantung. Rawatan antibakteria, jika diperlukan, prostetik struktur jantung dilakukan dengan versi lanjutan.
  • Rheumatoid arthritis dan proses autoimun lain seperti lupus atau keradangan dinding vaskular yang disebut vasculitis. Walaupun terdapat potensi merosakkan yang besar, ini adalah sebab yang sangat jarang berlaku. Mereka menyumbang sehingga 5% dari jumlah jisim kelainan patologi pada injap..
  • Rheumatisme. Penyakit klasik dengan risiko kegagalan yang tinggi. Rawatan itu sukar, kerana prosesnya mempunyai sifat, etiologi yang tidak diketahui dan sukar untuk diperbetulkan. Ubat digunakan, sementara kombinasinya dipilih secara empirik, tidak diketahui bagaimana tubuh akan bertindak balas. Sementara itu, masa berlalu. Prognosis sangat tidak baik dengan pengesanan masalah yang lewat, ketika patologi mencapai tahap 3.
  • Hipertensi arteri jangka panjang. Pilihannya agak jarang berlaku, dalam keadaan seperti itu, disfungsi adalah akibat tersier. Prekursor segera adalah hipertrofi ventrikel kiri dan gangguan hemodinamik umum.

Terhadap latar belakang patologi semasa jangka panjang seperti yang dijelaskan, kekurangan injap aorta tahap 2 didiagnosis. Tidak, penyakit ini tidak melangkau tempoh sebelumnya, hanya sukar untuk mengenalinya pada fasa awal.

Gejala mengikut peringkat

Kekurangan injap aorta darjah 1 hanya ditentukan oleh sesak nafas dengan latar belakang aktiviti fizikal yang sengit. Tiada lagi. Semakin kompleks prosesnya, semakin penting kelengkapan gambaran klinikal..

Manifestasi klinikal yang signifikan muncul kira-kira dari peringkat kedua perkembangan kekurangan AK.

Tanda-tanda yang mungkin termasuk:

  • Pucat kulit. Pesakit kelihatan seperti patung marmar, kapal berwarna ungu atau kebiruan dalam struktur jaringan dapat dilihat melalui lapisan kulit.
  • Perubahan pada bayangan membran mukus mulut dan kuku.
  • Urat yang membesar di leher, berdenyut berdenyut pada pemerhatian.
  • Degupan jantung yang kuat. Ia sangat kuat sehingga pesakit bergetar dengan setiap kontraksi..

Ini adalah tanda-tanda khusus proses patologi. Perkara-perkara tersebut tidak difahami dengan baik dan lebih-lebih lagi jangan biarkan anda menentukan punca masalah dengan cepat.

Manifestasi jenis yang berbeza, yang diprovokasi oleh kegagalan jantung, jauh lebih buruk dan lebih terang dari sudut pandang klinik:

  • Pening. Hingga mustahil untuk mengawal pergerakan mereka dan menavigasi di angkasa. Ini adalah hasil daripada iskemia struktur serebrum, khususnya otak kecil.
  • Dyspnea. Kekurangan aorta darjah 1 ditunjukkan oleh gangguan hemodinamik kecil. Jantung masih mengatasi fungsinya, gejala muncul hanya dengan aktiviti fizikal yang sengit. Lebih jauh lagi. Ketika berjalan, pesakit tidak dapat bangun dari tidur.
  • Kelemahan, mengantuk, penurunan aktiviti am yang ketara. Pesakit tidak dapat melaksanakan tugas harian dan bekerja, terutama pada peringkat kemudian.
  • Bengkak pada bahagian bawah kaki, kemudian juga wajah.
  • Takikardia yang teruk, pertama pada 100 denyutan seminit, kemudian lebih banyak. Perkembangan bentuk paroxysmal ventrikel adalah mungkin, dalam keadaan seperti itu, kemungkinan maut mengakibatkan kemungkinan.
  • Sakit dada dengan intensiti sederhana. Walaupun dengan serangan jantung, mereka jarang mencapai kekuatan yang tinggi. Mereka diberikan kepada perut, kaki, punggung bawah, belakang, anggota badan atas. Membakar atau menarik, menekan.
  • Cephalalgia (sakit kepala).

Tahap ketiga diwakili oleh semua tanda yang dijelaskan, tetapi manifestasi objektif lain juga timbul:

  • Peningkatan tekanan darah dalam jarak yang luas. Tahap terminal dikaitkan dengan hipotensi yang teruk.
  • Hati yang diperbesar.
  • Pelemahan jantung terdengar ketika mendengar.

Kekurangan aorta darjah 2 adalah saat terbaik untuk rawatan: gejalanya sudah ada sepenuhnya, tetapi gangguan organik kasar belum terjadi, yang menentukan peluang pemulihan yang baik.

Diagnostik

Pemeriksaan pesakit dengan patologi sistem kardiovaskular adalah tugas pakar kardiologi atau pakar bedah khusus, pada tahap merancang operasi. Skema ini klasik, ia tidak hanya melibatkan penyataan fakta masalah, tetapi juga pengenalpastian punca keadaan.

Untuk tujuan ini, acara berikut ditetapkan:

  • Tinjauan lisan. Pada peringkat awal, tidak berinformasi, pesakit sendiri tidak dapat membuat aduan.
  • Mengambil anamnesis. Masuk akal setelah menentukan adanya masalah kesihatan.
  • Mendengarkan suara jantung (auscultation). Nada kusam, aritmia arus selari mungkin. Ini adalah petanda buruk, terutama jika terdapat kecurigaan bentuk berbahaya, seperti ekstrasistol kumpulan atau fibrilasi.
  • Pengukuran tekanan darah dan kekerapan kontraksi. Seperti yang telah disebutkan, tanda klinikal khusus adalah peningkatan tekanan darah, PD, dalam fasa terminal - hipotensi. Ini adalah titik permulaan bagi doktor dalam diagnosis awal..
  • Elektrokardiografi. Ia juga digunakan untuk menilai aktiviti fungsi struktur jantung. Walaupun sedikit penyimpangan irama jantung ditentukan, tetapi ini tidak mempunyai banyak makna klinikal - kita bercakap mengenai kesannya, bukan mengenai penyebabnya.
  • Ekokardiografi. Teknik asas. Semua gangguan organik dapat dilihat dengan jelas. Pada masa yang sama, banyak fenomena yang disebabkan oleh kekurangan aorta itu sendiri dilihat sepenuhnya. Semasa jantung berkembang, jantung tumbuh, penebalan miokardium dijumpai. Fasa 4 sepenuhnya disertai oleh kelantangan organ raksasa, ia sedikit menyerupai yang normal. Struktur seperti itu bahkan tidak dapat menyediakan darah. Juga dimungkinkan untuk memeriksa isipadu aliran balik (regurgitasi) dan menentukan ukuran kecacatan injap dalam mm.
  • Coronografi. Untuk mengenal pasti tahap peredaran darah di saluran pembentukan jantung. Sekiranya terdapat kelainan, serangan jantung mungkin berlaku dalam jangka pendek. Tahapnya bergantung pada struktur mana yang stenotik atau tersembunyi.
  • Penentuan koagulabiliti atau koagulogram. Terutama penting sebelum pembedahan. Akibat kegagalan jangka panjang, terdapat risiko penurunan sifat reologi darah. Dia menjadi tebal, tidak bergerak dengan baik. Oleh itu, peningkatan tekanan darah dan nadi, peningkatan risiko serangan jantung atau strok.
  • Kajian klinikal tisu penghubung cecair. Untuk mengenal pasti proses keradangan (miokarditis, endokarditis, perikarditis).

Sebagai ukuran yang sangat khusus - MRI atau CT, juga scintigraphy.

Rawatan

Terapi ini hanya pembedahan, tetapi sangat sedikit orang yang akan melakukan operasi dengan segera. Ini tidak profesional, pertama anda perlu membiasakan diri dengan dinamika proses.

Sekiranya terdapat petunjuk untuk pengawasan pembedahan, persiapan jangka pendek pesakit untuk intervensi yang sukar dilakukan.

Sebagai langkah awal, penurunan tekanan darah, penghapusan aritmia dan pemulihan sekurang-kurangnya kontraktil miokard minimum pada tahap yang dapat diterima ditunjukkan..

Ubat-ubatan berikut ditetapkan:

  • Inhibitor ACE, penyekat beta dan antagonis kalsium. Berbagai alam.
  • Antiaritmia. Amiodarone adalah yang paling biasa. Juga beberapa analog.
  • Sekiranya tiada kontraindikasi - glikosida jantung. Tetapi dengan penuh perhatian.
  • Ejen antitrombotik. Sekiranya berlaku pelanggaran aliran darah. Aspirin Cardio sebagai asid acetylsalicylic utama yang utama tidak boleh diminum, ia mempunyai sebilangan besar kesan sampingan.
  • Unsur surih dan mineral. Magnesium dan kalium (Asparkam dan sejenisnya).
  • Melegakan serangan akut dilakukan dengan Nitrogliserin.

Resipi rakyat dikontraindikasikan. Ia membuang masa, tenaga dan harapan yang salah untuk mujarab.

Malah rawatan pembedahan tidak sepenuhnya memulihkan fungsi injap, walaupun memungkinkan untuk jangka hayat yang berkualiti tinggi dengan beberapa sekatan..

Campur tangan pembedahan bertujuan untuk memulihkan integriti anatomi struktur, tetapi ini tidak mungkin.

Kebanyakan prostetik digunakan, iaitu menggantikan septum dengan buatan, sintetik (diperbuat daripada bahan yang tidak menimbulkan penolakan).

Teknik ini berisiko, tetapi tidak mempunyai analog. Lebih baik memulakan rawatan sebelum berlakunya gangguan jantung organik, kerana transformasi jantung sudah tidak dapat dielakkan.

Pada masa penyediaan atau dalam tempoh pemerhatian dinamik, masuk akal untuk berhenti merokok, alkohol, had garam (tidak lebih daripada 7 gram sehari), tidur dengan betul (8 jam per malam), makan dengan cekap (kurang berlemak, goreng, makanan dalam tin dan produk separuh siap, lebih banyak vitamin dan protein sihat). Aktiviti fizikal adalah minimum.

Prognosis dan kemungkinan komplikasi

  • Penangkapan jantung kerana disfungsi dan bekalan darah tidak mencukupi.
  • Kejutan kardiogenik. Penurunan tekanan darah dan aktiviti organ, akibatnya, penurunan ejeksi, hipoksia tisu akut dan kematian dengan kemungkinan hampir 100%.
  • Serangan jantung. Kematian kardiomiosit. Prospek rawatan bergantung kepada sejauh mana. Bagaimanapun, kecacatan tetap ada - penggantian bahagian struktur sihat dengan epitel.
  • Pukulan. Proses yang serupa. Kematian sedikit lebih rendah, tetapi penurunan kualiti hidup lebih tinggi kerana defisit neurologi.

Faktor utama kematian pada pesakit dengan disfungsi cusps injap aorta adalah kegagalan pelbagai organ, lebih jarang serangan jantung. Di tempat ketiga terhormat - serangan jantung.

Ramalan dibezakan. Pada peringkat 1, kadar kelangsungan hidup adalah 100%, di kedua - 80%, di ketiga - 45%, di keempat - 10%, dalam 5 tahun ke depan. Fasa terminal dikaitkan dengan kadar kematian hampir 100%, dalam masa yang sama. Selalunya pesakit tidak melepasi ambang 1 tahun.

Dengan terapi, kemungkinan sedikit lebih tinggi. Pemulihan sepenuhnya hanya mungkin pada tahap 1. 2 darjah kekurangan injap aorta sudah meninggalkan tanda dalam badan, tetapi ini masih belum mencukupi untuk permulaan kematian. Kesimpulan - rawatan tepat pada waktunya, jika tidak, tidak masuk akal.

Akhirnya

Patologi jantung adalah penyebab utama kematian pada orang dari semua peringkat umur. Pemeriksaan awal dan pemeriksaan berterusan dengan pakar kardiologi untuk pencegahan adalah kunci umur panjang.

Pencegahan adalah mudah - normalisasi diet, penolakan ketagihan, pembetulan gaya hidup umum.

Kekurangan injap aorta gred 1

Kekurangan injap aorta adalah pergerakan patologi struktur injap aorta, yang hasilnya adalah pengembangan regurgitasi aliran darah yang teruk ke rongga ventrikel kiri dari lumen aorta semasa diastole. Kekurangan injap aorta, sebagai kecacatan jantung yang diasingkan, jarang berlaku dan tidak melebihi 14% daripada jumlah keseluruhan kecacatan. Lebih kerap, pesakit mengalami kerosakan gabungan pada alat injap jantung dalam bentuk kekurangan dan stenosis mulut aorta, dan separuh lelaki manusia menyumbang lebih daripada 75% kes morbiditi seperti itu.

Kekurangan injap aorta pada kanak-kanak sebagai lesi organik jantung yang terpencil berlaku tidak lebih dari 3% kes dan disahkan hanya pada tahap perkembangan gangguan kardiohemodinamik yang ketara..

Penyebab kekurangan injap aorta

Sehingga baru-baru ini, satu-satunya mekanisme etiopatogenetik untuk pengembangan kekurangan injap aorta dengan keparahan yang berbeza-beza adalah penyakit jantung sifilik atau reumatik, dan setiap patologi khusus ini dicirikan oleh perbezaan manifestasi patomorfologi (dalam reumatisme, risalah injap kebanyakannya terpengaruh dalam bentuk ubah bentuk, pemusnahan dan bahkan pecahnya, dan pada sifilis, cincin injap, yang mengembang dengan tajam).

Sehubungan dengan keberhasilan penggunaan rawatan pencegahan nosologi ini, pada masa ini, kekurangan injap aorta genesis reumatik dan sifilik sangat jarang berlaku, dan patologi tisu penghubung kongenital dengan lesi dominan aorta menaik muncul dalam etiologi kecacatan ini. Dengan sindrom Marfan, nekrosis idiopatik mediator sindrom aorta menaik dan sindrom Takayasu, varian kronik yang disebut perjalanan kekurangan injap aorta berkembang.

Regurgitasi akut yang teruk pada cusps injap aorta jarang berlaku dan berkembang dengan latar belakang endokarditis infektif, pembedahan aorta akut, pecah aneurisma aorta atau risalah injap aorta yang mengalami perubahan myxomatous.

Kekurangan injap aorta kongenital dalam varian terpencil secara praktikal tidak berlaku dan didiagnosis secara eksklusif dalam kombinasi dengan kecacatan jantung yang lain.

Gejala kekurangan injap aorta

Kekurangan injap aorta sederhana dicirikan oleh jalan yang perlahan dan progresif yang lama, di mana pesakit sama sekali tidak mempunyai aduan mengenai perubahan status kesihatan, sementara alat injap jantung sudah mengalami perubahan. Keluhan yang paling biasa bagi pesakit dengan kekurangan injap aorta jangka panjang adalah munculnya sensasi yang tidak menyenangkan di kawasan jantung, yang mempunyai kaitan yang jelas dengan penguncupannya. Tanda ciri adalah peningkatan perasaan degupan jantung ketika badan berada dalam kedudukan mendatar di sebelah kiri, serta setelah melakukan aktiviti fizikal yang kuat.

Dalam tempoh kompleks gejala klinikal yang diperluas, gejala kegagalan jantung muncul dalam bentuk peningkatan gangguan pernafasan, pembengkakan ekstremitas dan kelemahan yang teruk.

Kriteria klinikal khusus untuk kekurangan injap aorta yang bersifat sifilik adalah penampilan pada pesakit sindrom kesakitan jenis "serangan angina" pada waktu malam, yang dijelaskan oleh peningkatan ketegangan miokardium ventrikel kiri dalam keadaan bradikardia fisiologi.

Sebilangan pesakit merasakan pening yang tajam, hingga kehilangan kesedaran jangka pendek mengenai sifat ortostatik (penampilan mereka dikaitkan dengan perubahan tajam dalam kedudukan badan di angkasa). Gejala ini adalah akibat daripada kerosakan iskemia pada struktur otak yang teruk akibat penurunan kecerunan tekanan intraluminal di aorta semasa diastole..

Perjalanan kekurangan injap aorta genesis reumatik mempunyai beberapa ciri, yang terdiri daripada pembentukan gangguan hemodinamik jangka panjang (sekurang-kurangnya tujuh tahun selepas reumatik akut).

Oleh kerana keterukan klinikal yang tidak mencukupi dalam kecacatan jantung ini, data pemeriksaan objektif pesakit dan hasil pemeriksaan instrumental sangat penting dalam pengesahan diagnosis yang betul. Terdapat kriteria visual mutlak yang memungkinkan untuk menetapkan diagnosis dengan betul pada tahap gangguan hemodinamik yang maju, dan ini termasuk: peningkatan denyutan pada unjuran lekuk jugular dan dinding perut anterior, yang sesuai dengan unjuran lengkungan aorta dan kawasan perutnya, denyutan yang ketara di leher di lokasi penyetempatan arteri karotid, Tanda Muller, yang terdiri daripada denyutan amandel dan uvula, tanda Landolphi, yang terdiri daripada penyempitan sistolik dan pelebaran diastolik murid-murid.

Pada palpasi nadi, takikardia diperhatikan, tetapi nadi menjadi tidak hanya cepat, tetapi juga tinggi dan pendek. Kekurangan injap aorta yang teruk disertai dengan perubahan tekanan nadi, yang terdiri daripada peningkatan sistolik dan penurunan penunjuk diastoliknya.

Dalam keadaan di mana pesakit mengalami regurgitasi progresif yang jelas, ketika berdebar-debar impuls apikal, tidak hanya perpindahannya ke separuh kiri dada, tetapi juga penampilan yang disebut "dorongan jantung". Walau bagaimanapun, yang paling signifikan berkaitan dengan pelaksanaan diagnosis utama kekurangan injap aorta sebagai kecacatan jantung adalah pengesanan perubahan auskultasi dalam bentuk penampilan murmur jantung tertentu..

Oleh itu, gumaman protodiastolik dengan kecacatan ini terdengar dalam unjuran ruang interkostal ketiga atau keempat di sepanjang garis parasternal kiri dan dibawa ke puncak jantung. Dengan sedikit regurgitasi, auskultasi jantung harus dilakukan semasa pesakit duduk pada ketinggian ekspirasi maksimum. Di samping itu, dengan kekurangan injap aorta yang terisolasi, kelemahan kedua-dua bunyi jantung pertama dan kedua diperhatikan, dan dengan perkembangan tanda-tanda kegagalan ventrikel kiri, nada ketiga tambahan diujarkan. Kriteria auskultasi khusus untuk kekurangan injap aorta adalah penampilan nada sistolik bertepuk tangan (nada Traube) di atas arteri femoral..

Kekurangan injap aorta

Perkembangan kekurangan injap aorta, seperti kecacatan jantung yang lain, berlaku secara beransur-ansur, tanpa mengira etiologi penyakit ini.

Menurut klasifikasi kardiologi dunia, kekurangan injap aorta biasanya dibahagikan kepada empat darjah..

Kekurangan injap aorta kelas 1 yang paling awal dicirikan oleh kursus tanpa gejala dan kompensasi penuh gangguan hemodinamik. Satu-satunya kriteria untuk menentukan diagnosis yang tepat pada tahap penyakit ini adalah pengesanan sejumlah kecil darah (tidak lebih dari 15%) yang memuncak pada cusps injap, yang, semasa pemeriksaan jantung Doppler, memanifestasikan dirinya sebagai "aliran biru" yang panjangnya tidak lebih dari 5 mm dari casps injap aorta. Pengesanan kekurangan injap aorta gred 1 bukanlah asas untuk pembetulan kecacatan pembedahan.

2 darjah kekurangan injap aorta, atau tempoh "kegagalan jantung laten" dicirikan oleh kemunculan aduan yang tidak spesifik, hanya muncul selepas aktiviti fizikal yang berlebihan.

3 darjah kekurangan injap aorta, atau tempoh gejala klinikal yang luas, dicirikan oleh penurunan kapasiti kerja yang ketara, kemunculan sindrom sakit anginal yang tipikal, dan perubahan penunjuk tekanan darah. Dalam pemeriksaan elektrokardiografi, sebagai tambahan kepada tanda-tanda perubahan hipertrofik di ventrikel kiri, terdapat kriteria kerosakan miokardium iskemia. Kriteria ekokardiografi adalah pengesanan "aliran biru" pada injap aorta dengan panjang lebih dari 10 mm, yang sepadan dengan jumlah darah hingga 50%.

Tahap keempat atau terminal kekurangan injap aorta disertai dengan gangguan hemodinamik yang jelas dalam bentuk pengembangan aliran regurgitasi yang kuat, dengan isipadu melebihi 50%. Pada tahap ini, dilatasi semua struktur rongga jantung dan perkembangan kekurangan mitral relatif diperhatikan..

Rawatan kekurangan injap aorta

Pakar profil pembedahan kardiologi dan jantung di seluruh dunia mematuhi kedudukan kesesuaian ubat atau rawatan pembedahan yang digunakan. Oleh itu, pesakit dengan tahap awal kekurangan injap aorta tidak ditunjukkan untuk menggunakan jenis rawatan apa pun, kecuali untuk mematuhi peraturan rejimen (sedikit sekatan aktiviti fizikal).

Jumlah terapi ubat dibatasi oleh penggunaan ubat-ubatan, tindakannya bertujuan untuk menghilangkan manifestasi kegagalan jantung, khususnya diuretik (Furosemide, 40 mg sekali sehari), perencat ACE (Enap dalam dos minimum 5 mg sekali sehari), glikosida jantung ( Digoxin 0.25 mg sekali sehari).

Namun satu-satunya rawatan yang berkesan untuk kekurangan injap aorta, seperti kebanyakan kecacatan jantung, adalah pembetulan kecacatan pembedahan. Petunjuk mutlak untuk penggunaan satu atau lain alat bantuan pembedahan sekiranya kekurangan injap aorta adalah perkembangan tanda-tanda kegagalan ventrikel kiri, regurgitasi teruk pada injap aorta dan pengembangan ukuran rongga ventrikel kiri. Kekurangan injap aorta akut dalam keadaan apa pun adalah keadaan mendesak dan memerlukan pembuangan segera pembedahan.

Dalam keadaan di mana penyebab keadaan ini adalah kekalahan alat injap jantung injap itu sendiri, alat bantu pembedahan terdiri daripada mengeluarkan bahan biologi yang rosak dan menggantinya dengan prostesis biologi atau mekanikal. Dengan aneurisma sinus aorta, plastik dilakukan semasa menjaga injap. Angka kematian pada tempoh selepas operasi awal dan awal tidak melebihi 4%.

Kekurangan injap aorta - doktor mana yang akan membantu? Sekiranya anda atau mengesyaki adanya kekurangan injap aorta, anda harus segera mendapatkan nasihat doktor seperti pakar kardiologi dan pakar bedah jantung..

Penyebab kekurangan aorta

Penyebab utama penyakit ini, serta kecacatan lain yang diperoleh, adalah kerosakan jantung akibat demam reumatik akut (reumatik). Pada masa yang sama, lebih kerap daripada dengan kecacatan mitral, aterosklerosis, endokarditis bakteria, hipertensi arteri yang lama, aneurisma aorta, termasuk pembedahan akutnya, lupus eritematosus sistemik, rheumatoid arthritis boleh menyebabkan kekurangan aorta, terutamanya jika struktur injap cenderung pada perkembangan perubahan di dalamnya, sebagai contoh, patologi kongenital - injap aorta bicuspid. Penyebab yang sangat jarang berlaku ialah kerosakan injap dari sifilis.

Gejala kekurangan injap aorta

Seperti stenosis injap aorta, dengan kekurangannya atau gabungan kecacatan ini, gambaran klinikal mungkin tidak akan muncul selama beberapa dekad, jika kecacatan itu timbul pada usia muda dan dicirikan oleh regurgitasi yang tidak begitu ketara (aliran darah balik ke ventrikel kiri).

Pada tahap pampasan (tidak ada kegagalan jantung), gejala tidak mengganggu pesakit kerana pengembangan mekanisme pampasan dari jantung, misalnya, peningkatan kekuatan dan kekerapan kontraksi ventrikel kiri, kerana aliran darah yang mencukupi di kapilari organ vital (otak, hati) dapat dipertahankan untuk waktu yang lama., buah pinggang, dll.)

Pada tahap subkompensasi (kegagalan jantung laten), pesakit bimbang akan berdebar-debar jantung, sesak nafas semasa melakukan senaman fizikal, perasaan degupan jantung yang kuat, semakin kuat pada posisi di sebelah kiri, pening, kecenderungan untuk pingsan ketika mengubah posisi badan, kelemahan umum dan peningkatan keletihan.

Pada tahap dekompensasi (kegagalan jantung yang jelas), keluhan di atas muncul dalam keadaan aktiviti seharian biasa, dan sering dalam keadaan rehat. Keluhan sakit tekanan retrosternal yang memancar ke lengan kiri dan bilah bahu juga bergabung. Keadaan ini disebut angina pectoris, yang berkembang akibat hipertrofi (membesar dan membesar oleh peningkatan jumlah darah yang kembali) ventrikel kiri tidak menerima cukup oksigen dari darah yang mengalir melalui arteri koronari (jantung sendiri). Sesak nafas pada tahap ini boleh menjadi gejala asma jantung ("jantung") yang luar biasa, yang merupakan manifestasi edema paru.

Seorang pesakit dengan edema mengalami kesukaran, bernafas menggelegak, tidak dapat bernafas ketika berbaring; ada batuk yang tercekik dengan ekspektasiasi berdarah dan berdarah. Semua manifestasi ini menunjukkan perkembangan kegagalan jantung ventrikel kiri..

Pada tahap dekompensasi yang teruk (kegagalan jantung yang teruk), kegagalan ventrikel kanan juga bergabung dengan ventrikel kiri, kerana ventrikel kanan mengalami kesulitan tertentu dalam mengeluarkan darah ke arteri pulmonari yang sesak. Akibatnya, beban jantung kanan yang berlebihan berlaku, yang secara klinikal dimanifestasikan oleh edema ekstremitas bawah, muka, tangan, seluruh badan, pengumpulan cecair di rongga perut dan peningkatan perut, berat dan kesakitan di hipokondrium kanan kerana peningkatan pengisian darah dan hati yang membesar.

Pada peringkat terminal, sebagai hasil proses patologi di semua organ dan penambahan komplikasi, gangguan metabolik yang tidak dapat dipulihkan berterusan dan perubahan distrofik pada organ dan tisu terbentuk pada pesakit, yang menyebabkan kematian. Jantung manusia sangat letih sehingga tidak dapat mengedarkan darah ke seluruh badan dengan secukupnya.

Diagnosis kekurangan aorta

Doktor boleh mengesyaki diagnosis kekurangan aorta walaupun pada peringkat pemeriksaan klinikal..

Tanda-tanda berikut perlu diperhatikan:
- pucat umum pesakit (dibandingkan dengan kecacatan mitral, sianosis, atau warna biru pada kulit, tidak ditentukan sehingga tahap akhir);
- perubahan nadi dalam saturasi warna faring dan amandel (simptom Muller) dan tempat tidur kuku - denyutan kapilari (gejala Quincke). Gejala-gejala ini dikaitkan dengan perubahan bekalan darah kapilari terkecil pada kulit dan selaput lendir pada tahap sistol dan diastol pengecutan jantung, apabila sebahagian darah dikeluarkan dari jantung ke dalam sistol dan memberikan warna yang kaya pada kulit dan membran mukus kembali ke diastole, mengakibatkan warna kemerahan pada mukosa faring atau mukosa faring katil kuku menjadi pucat, dan dengan degupan jantung seterusnya ia kembali memperoleh warna merah;
- "tarian karotid" - pergerakan berdenyut dari arteri karotid biasa di leher;
- denyutan yang kelihatan dari lengkungan aorta di fossa di atas takuk sternum jugular;
- Gejala Musset - gegaran kepala yang mesra nadi;
- semasa mengukur nadi, irama tinggi dan cepatnya dinyatakan;
- ketika mengukur tekanan darah, tekanan sistolik ("atas") dapat meningkat, dan tekanan diastolik ("bawah") dapat dikurangkan dengan tajam;
- semasa auskultasi (mendengarkan) dada, gumaman lembut (tidak kasar, tidak seperti stenosis) ditentukan semasa diastole - kelonggaran ventrikel, serta lemahnya bunyi jantung kedua (tidak ada suara atau kebingungan membanting injap aorta). Mendengkur yang lembap atau kering di paru-paru mungkin terdengar;
- ketika berdebar-debar (menyelidiki) organ perut, pinggiran lebat hati yang membesar dapat ditentukan.

Sekiranya doktor, dalam proses memeriksa dan membiasakan dirinya dengan aduan dan riwayat penyakit pesakit, menduga diagnosis kecacatan injap aorta, dia menetapkan kaedah tambahan diagnostik instrumental makmal untuk mengesahkan diagnosis. Kaedah ini merangkumi:

- ujian darah dan urin am, ujian darah biokimia dan imunologi menentukan kehadiran proses reumatik dalam badan, gangguan fungsi hati dan ginjal, penyakit autoimun - artritis reumatoid, lupus eritematosus sistemik.
- pada ECG, hipertrofi ventrikel kiri yang ketara, dan kemudian bahagian kanan jantung, iskemia miokard, penyimpangan paksi elektrik jantung ke kiri dikesan, ekstrasistol atrium dan ventrikel direkodkan.
- pada roentgenogram organ rongga dada, pengembangan jantung kiri.
- Ekokardiografi (ECHO - KG) - kaedah memvisualisasikan struktur dalaman jantung dan kapal besar menggunakan gelombang ultrasonik. Membolehkan anda menjelaskan anomali struktur injap, struktur dan mobiliti injapnya, untuk menentukan kehadiran regurgitasi (aliran balik darah ke ventrikel kiri), untuk mengukur isipadu strok dan pecahan pelepasan ventrikel kiri dan petunjuk penting lain. Bergantung pada keparahan regurgitasi, regurgitasi aorta dapat dibahagikan kepada darjah:

Gred 1 - kekurangan aorta awal - tidak lebih daripada 30% darah yang kembali dari aorta dari semua darah yang dikeluarkan ke aorta dari ventrikel kiri dalam satu degupan jantung; aliran regurgitasi mencapai tidak lebih dari 5 mm dari injap aorta ke rongga ventrikel kiri;
Tahap 2 - kekurangan sederhana - jumlah regurgitasi adalah 30-50%, panjang aliran darah adalah 5-10 mm;
Gred 3 - kekurangan yang teruk - jumlah regurgitasi lebih daripada 50%, aliran balik darah adalah 10 mm atau lebih panjang.

Dalam gambar, anak panah menunjukkan aliran darah kembali ke ventrikel kiri (regurgitasi)

- dalam kes yang tidak jelas secara diagnostik, ECHO transesofagus - CG ditunjukkan, tekanan ECHO - CG (ultrasound jantung dengan senaman), angiografi koronari (CAG) - Kajian kontras sinar-X kapal koronari untuk menjelaskan patensi mereka untuk menyelesaikan masalah campur tangan pembedahan secara serentak pada injap aorta dan pada arteri koronari.

Rawatan kekurangan injap aorta

Bagi rawatan kecacatan jantung yang lain, kaedah rawatan perubatan dan pembedahan digunakan dalam rawatan penyakit ini..

Kaedah ubat termasuk pelantikan ubat dari kumpulan farmakologi berikut: vasodilator periferal (nitrogliserin dan analognya, apressin, adelfan dan lain-lain), ubat antihipertensi (perencat ACE - perindopril, captopril, dll.), Penyekat saluran kalsium (verapamil, diltiazem), nifedipine dan, mengikut petunjuk diuretik (diuretik - lasix, indapamide, dll.).

Untuk mengelakkan perkembangan hipotensi (penurunan tekanan darah yang tajam) dalam kekurangan aorta akut (klinik edema paru dengan membedah aneurisma aorta, misalnya), ubat ini diresepkan bersamaan dengan dopamin.

Dadah yang melambatkan degup jantung (beta-blocker) dikontraindikasikan, kerana peningkatan kadar denyutan jantung adalah mekanisme pampasan di jantung untuk menjaga aliran darah sistemik pada tahap yang tepat.

Dari kaedah rawatan pembedahan, penggantian injap aorta digunakan dengan penggantiannya dengan implan mekanikal atau biologi. Sekiranya pesakit mempunyai kekurangan aorta akut dan aneurisma pembedah dari akar aorta, operasi dilakukan untuk memindahkan injap dan akar, dan bahagian arteri pulmonari pesakit dapat bertindak sebagai implan.

Gaya hidup untuk regurgitasi aorta

Sebagai tambahan kepada kaedah rawatan perubatan dan pembedahan, gaya hidup memainkan peranan yang sangat penting dalam menjaga tahap kesihatan keseluruhan dalam patologi ini. Cadangan utama adalah seperti berikut:

1. Mod. Seorang pesakit yang mengalami kecacatan aorta harus memerhatikan rasional kerja dan rehat, berehat lebih banyak, cukup tidur, berjalan di udara lebih kerap, mengecualikan aktiviti fizikal dan membatasi tekanan.
2. Diet. Adalah perlu untuk mengatur pengambilan makanan yang betul dan tepat, makan lebih banyak buah-buahan, sayur-sayuran, daging tanpa lemak dan ikan, produk tenusu; hadkan pengambilan garam meja dan cecair; tidak termasuk makanan pedas, masin, berlemak dan goreng, rempah, coklat, kopi, alkohol.
Di hospital kardiologi, jadual rawatan No. 10 digunakan.
3. Keupayaan untuk bekerja dapat dipertahankan untuk waktu yang lama dengan tidak adanya gejala dari jantung, tetapi pesakit yang telah didiagnosis dengan diagnosis ini mesti diberitahu kepada doktor yang hadir mengenai sifat pekerjaan, khususnya, mengenai adanya tekanan fizikal dan psiko-emosi yang ketara..
4. Pesakit mesti kerap mengunjungi klinik dengan mematuhi semua preskripsi doktor, terutama yang berkaitan dengan kaedah pemeriksaan makmal dan instrumental.
5. Pada permulaan kehamilan, penamatan ditunjukkan sekiranya terdapat manifestasi klinikal kegagalan jantung yang ketara. Sekiranya tidak ada gejala atau sedikit perubahan hemodinamik oleh ultrasound jantung, kehamilan boleh berpanjangan. Bagi setiap pesakit, masalah menjaga kehamilan diputuskan secara individu.

Komplikasi kekurangan aorta

Sekiranya tidak ada rawatan perubatan atau pembedahan, pesakit boleh mengalami komplikasi seperti infark miokard akut, endokarditis bakteria (radang alat injap jantung yang disebabkan oleh pemendapan mikroorganisma pada injap yang sudah berubah, misalnya, rematik atau aterosklerosis), edema paru, gangguan irama jantung ( fibrilasi atrium, denyutan pramatang atrium dan ventrikel, fibrilasi ventrikel), komplikasi tromboemboli (pemindahan bekuan darah dari jantung ke saluran paru-paru, otak, usus dengan perkembangan serangan jantung dan strok pada organ ini)

Sekiranya pesakit dihantar untuk pembedahan, doktor mesti memberi amaran kepadanya mengenai tahap risiko operasi dan mematikan operasi. Sekiranya pembedahan injap aorta, risiko ini agak kecil, yang memungkinkan kadar kelangsungan hidup yang sangat tinggi selepas pembedahan jantung. Tetapi masih ada kemungkinan kecil komplikasi pasca operasi, misalnya, pembentukan trombus pada injap buatan dengan pemisahan gumpalan darah, endokarditis bakteria, pencairan implan biologi. Pencegahan komplikasi adalah pengambilan warfarin seumur hidup, qurantil, clopidogrel dan antikoagulan lain, preskripsi antibiotik tepat pada masanya, serta pencegahan serangan reumatik berulang.

Ramalan

Tanpa rawatan, untuk beberapa waktu dalam tahap pampasan, prognosis untuk kehidupan dan pekerjaan adalah baik. Tetapi setelah bermulanya manifestasi klinikal, penyakit ini berkembang dengan cepat tanpa rawatan, dan kebanyakan pesakit mati dalam dua hingga empat tahun pertama dari permulaan manifestasi kegagalan jantung dan angina pectoris. Kaedah rawatan pembedahan dalam kombinasi dengan pengambilan ubat dapat memperpanjang umur pesakit dan meningkatkan kualiti hidup, iaitu, setelah rawatan, prognosisnya baik.

Pakar terapi doktor O. Sazykina.

Apa itu regurgitasi aorta

Kekurangan aorta adalah disfungsi alat injap aorta: semasa diastole, risalah injap tidak menutup lumen aorta, kerana ini, terdapat aliran darah terbalik dari aorta ke ventrikel kiri.

Injap aorta yang tidak berfungsi menyebabkan tekanan meningkat pada ventrikel kiri, kerana jumlah darah melebihi normal. Kerana ini, hipertrofi jantung, yang menjadikannya lebih teruk untuk berfungsi..

Penyakit ini disertai dengan pening, pingsan, sakit dada, sesak nafas, degupan jantung yang kerap dan tidak teratur. Untuk rawatan kekurangan aorta, kaedah konservatif digunakan; dalam kes yang teruk, plastik atau penggantian injap aorta ditunjukkan.

Kekurangan injap aorta lebih kerap didiagnosis pada lelaki. Bergantung pada faktor kejadian, gangguan ini menjadi primer dan sekunder. Patologi kongenital atau penyakit masa lalu menjadi faktor perkembangan. Kekurangan aorta pada 80% pesakit dengan etiologi reumatik.

Penyebab kekurangan aorta

Pelanggaran struktur injap

  • komplikasi pasca-jangkitan faringitis atau radang amandel: demam reumatik;
  • stenosis kortifikasi degeneratif dan pikun aorta;
  • kerosakan pada tisu injap jantung oleh jangkitan: endokarditis infektif;
  • kesan traumatik pada tisu jantung;
  • patologi kongenital struktur injap: injap bicuspid;
  • degenerasi myxomatous: peregangan dan penebalan risalah injap aorta, mencegah penutupan sepenuhnya.

Patologi dalam struktur akar aorta

  • pembesaran dan pengembangan aorta kerana perubahan yang berkaitan dengan usia;
  • meningkatkan tekanan darah secara sistematik;
  • pemotongan dinding aorta;
  • penyakit reumatik yang merosakkan tisu penghubung;
  • patologi jantung;
  • penggunaan ubat-ubatan yang menekan keinginan makanan.

Penyakit keturunan yang mempengaruhi tisu penghubung

  • Sindrom Marfan;
  • ectasia aortoannular;
  • Sindrom Ehlers-Danlos;
  • Penyakit Erdheim;
  • osteoporosis kongenital.

Tahap regurgitasi aorta

Darjah 1 - permulaan

Isipadu darah regurgitant tidak melebihi 15% daripada jumlah ejeksi dari ventrikel semasa penguncupan pertama. Kekurangan aorta awal tidak menimbulkan gejala; sedikit peningkatan kepadatan dinding ventrikel dan injap ditentukan. Penyakit ini didiagnosis dengan ultrasound.

Kekurangan aorta tahap 1 berbahaya kerana jika perkembangan penyakit ini tidak dapat dicegah tepat pada waktunya, penyakit ini berkembang ke tahap terakhir, di mana proses tidak dapat dipulihkan bermula.

2 darjah - regurgitasi aorta laten

Jumlah regurgitasi mencapai 30%. Sebilangan besar pesakit tidak menunjukkan tanda-tanda disfungsi jantung, tetapi pencitraan ultrasound menunjukkan hipertrofi ventrikel kiri. Dengan malformasi kongenital, injap aorta dengan jumlah risalah yang salah dijumpai. Jumlah pelepasan ditentukan dengan memeriksa rongga jantung. Kadang-kadang pada pesakit dengan kekurangan injap aorta gred 2, peningkatan keletihan dan sesak nafas semasa latihan fizikal ditentukan.

Gred 3 - regurgitasi aorta relatif

50% darah yang memasuki aorta disuntik ke ventrikel kiri. Orang merasa sakit di kawasan dada. Elektro-, ekokardiografi menunjukkan penebalan ventrikel kiri yang ketara. X-ray dada menunjukkan tanda-tanda genangan darah vena di paru-paru.

4 darjah - penguraian

Lebih daripada separuh daripada jumlah darah kembali ke ventrikel. Dicirikan oleh ekspresi sesak nafas, kegagalan ventrikel kiri akut, edema paru, peningkatan ukuran hati, serta penambahan kekurangan mitral. Pesakit memerlukan rawatan segera di hospital.

5 darjah - mati

Kegagalan jantung berlangsung, genangan darah dan proses degeneratif pada organ berlaku. Hasil darjat ini adalah kematian seseorang..

Gejala regurgitasi aorta

Gejala pertama adalah seperti berikut:

  • perasaan peningkatan pengecutan jantung di dada;
  • rasa nadi di kepala, anggota badan, di sepanjang tulang belakang, biasanya berbaring di sebelah kiri.

Selepas itu, gejala lain bergabung:

  • angina pectoris;
  • gangguan dalam kerja jantung;
  • pening semasa menukar kedudukan badan;
  • pengsan.

Bergantung pada tahap regurgitasi aorta, gejala berikut adalah mungkin:

  • keletihan;
  • sesak nafas semasa bersenam;
  • berdebar-debar jantung;
  • kelemahan;
  • sakit hati;
  • pucat kulit;
  • tic saraf;
  • asma jantung;
  • berpeluh.

Rawatan regurgitasi aorta

Taktik merawat penyakit secara langsung bergantung pada tahapnya. Pada tahap 1 dan 2 kekurangan aorta, tidak ada keperluan untuk rawatan: pesakit harus berjumpa pakar kardiologi secara berkala. Dalam rawatan kekurangan aorta, kaedah perubatan dan pembedahan digunakan.

Rawatan ubat

Regurgitasi aorta sederhana memerlukan pembetulan ubat - pelantikan kumpulan ubat berikut:

  • vasodilator periferal: nitrogliserin, apressin, adelfan;
  • glikosida: isolanide, strophanthin, digoxin: mengurangkan sistol;
  • ubat antihipertensi: perindopril, captopril - mencegah perkembangan hipertensi;
  • penyekat saluran kalsium: verapamil, diltiazem, nifedipine - mengurangkan beban pada jantung dan memperbaiki aliran darah koronari;
  • diuretik: lasix, indapamide - mencegah edema dan kesesakan di paru-paru.

Untuk mengelakkan penurunan tekanan darah yang mendadak dalam kekurangan aorta akut, ubat ini digunakan dalam kombinasi dengan dopamin.

Pembedahan

Sekiranya penyakit ini menimbulkan ancaman terhadap perkembangan komplikasi, keputusan dibuat untuk pembedahan jantung - penggantian injap aorta dengan implan mekanikal atau biologi. Pembedahan memberikan kelangsungan hidup selama 10 tahun pada 75% pesakit dengan kekurangan injap aorta.

Penggantian injap adalah pembedahan jantung terbuka yang memakan masa sekurang-kurangnya 2 jam. Penggantian injap aorta dilakukan di bawah kawalan berterusan: ekokardiografi transesophageal dan pemantauan jantung. Pada tahun pertama selepas pembedahan, terdapat risiko komplikasi yang tinggi, oleh itu, pesakit yang telah menjalani prostetik diberi ubat antikoagulan..

Komplikasi kekurangan aorta

Komplikasi yang berlaku dengan kekurangan aorta jika rawatan tidak berkesan:

  • infark miokard akut;
  • kekurangan injap mitral;
  • endokarditis infektif sekunder;
  • aritmia.

Pelebaran ventrikel kiri yang teruk biasanya menyebabkan edema paru episodik, kegagalan jantung, dan kematian mendadak. Angina pectoris yang dimanifestasikan menyebabkan kematian pesakit dalam selang hingga 4 tahun, dan kegagalan jantung membunuh dalam 2 tahun, jika rawatan pembedahan tidak dilakukan tepat pada waktunya. Kekurangan aorta dalam bentuk akut menyebabkan kegagalan ventrikel kiri yang teruk dan, sebagai akibatnya, kematian awal.

Diagnosis kekurangan aorta

Selain itu, langkah-langkah diagnostik berikut dijalankan:

  • ECG: mengenal pasti tanda-tanda hipertrofi ventrikel kiri;
  • fonokardiografi: penentuan murmur jantung patologi;
  • ekokardiografi: pengenalpastian gejala kekurangan injap aorta, kecacatan anatomi dan pembesaran ventrikel kiri;
  • x-ray dada: menunjukkan pembesaran ventrikel kiri dan tanda-tanda stasis darah;
  • meneliti rongga jantung: penentuan besarnya output jantung.

Di samping itu, pesakit dikehendaki menjalani ujian darah dan air kencing untuk menentukan kehadiran penyakit bersamaan..

Klasifikasi regurgitasi aorta

Aliran

  • kekurangan kronik: untuk masa yang lama, pesakit tidak mengalami tanda-tanda atau gejala, tetapi kemudian sesak nafas muncul, nadi meningkat, kehidupan normal menjadi mustahil. Sekiranya anda mengesyaki kekurangan kronik, anda harus diperiksa secepat mungkin;
  • kekurangan akut: muncul di luar jangkaan dan bergantung pada gaya hidup seseorang, pesakit mengalami kelemahan berterusan, sesak nafas, peningkatan keletihan.

Etiologi

  • kongenital: ditularkan dari ibu bapa ke anak, terbentuk pada janin;
  • diperoleh - terbentuk apabila terdedah kepada penyakit.

Faktor perkembangan

  • organik: aliran keluar darah ke ventrikel kiri disebabkan oleh kerosakan injap;
  • sederhana: aliran keluar darah ke ventrikel kiri berlaku dengan struktur injap yang sihat, aliran darah terganggu dikaitkan dengan pengembangan aorta atau ventrikel kiri;
  • kekurangan reumatik: berkembang dengan latar belakang rematik.

Prognosis untuk regurgitasi aorta

Pada peringkat awal, prognosis dengan ketiadaan disfungsi dan dilatasi ventrikel kiri pada umumnya baik. Selepas aduan muncul, keadaannya cepat merosot. Dalam 3 tahun setelah diagnosis, aduan muncul pada 10% pesakit, dalam 5 tahun - dalam 19%, dalam 7 tahun - dalam 25%.

Dalam regurgitasi aorta ringan hingga sederhana, kadar kelangsungan hidup sepuluh tahun adalah 85-95%. Dalam kekurangan aorta sederhana, kadar kelangsungan hidup lima tahun dengan rawatan dadah adalah 75%, kadar kelangsungan hidup sepuluh tahun adalah 50%.

Perkembangan kegagalan jantung yang cepat berlaku dengan kekurangan injap aorta yang teruk. Tanpa pembedahan, pesakit biasanya mati dalam tempoh 4 tahun selepas bermulanya angina pectoris dan dalam 2 tahun selepas permulaan kegagalan jantung.

Tetapi jika kekurangan injap aorta disembuhkan oleh prostetik, prognosis hidup akan bertambah baik, tetapi hanya jika cadangan pakar bedah jantung diikuti untuk membatasi risiko komplikasi pasca operasi.

Pencegahan kekurangan aorta

Pencegahan kekurangan aorta primer merangkumi langkah-langkah berikut:

  • pengerasan;
  • menjalani pemeriksaan oleh pakar kardiologi setahun sekali;
  • berjumpa doktor jika anda mengalami kesakitan di jantung;
  • gaya hidup sihat;
  • pemakanan yang betul.

Di samping itu, pencegahan dan rawatan penyakit di mana kekurangan aorta berlaku:

  • sifilis;
  • aterosklerosis;
  • lupus erythematosus;
  • artritis reumatoid;
  • reumatik.

Langkah pencegahan sekunder:

  • dalam kekurangan aorta kronik, diperlukan untuk memantau fungsi ventrikel kiri dengan teliti; untuk ini, echocardiography dilakukan secara berkala;
  • apabila disfungsi sistolik muncul, walaupun tidak ada aduan, perlu dilakukan pembedahan.

Soalan dan jawapan mengenai topik "Kekurangan aorta"

Soalan: Selamat petang (atau petang). Mungkinkah penyebab kekurangan aorta pada ultrasound adalah disfungsi sistem saraf autonomi dengan episod kegelisahan paraxysmal? Terima kasih banyak - banyak.

Jawapan: Helo. Tidak, alasan yang agak biasa untuk kedua-duanya.

Soalan: Helo. Regurgitasi aorta darjah 2 dengan FB 83%. Ultrasound dari lima tahun yang lalu. Lebih awal lagi, ultrasound menunjukkan pelebaran LV yang sederhana. dengan FB 59%. Saya berumur 60 tahun. Pada masa mudanya, dia berlari jauh. Mereka mengatakan bahawa ini juga boleh menjadi penyebab "masalah" dengan l. g. lebih jauh. Apakah ramalan itu? Pada masa kini, hampir selalu terdapat tekanan "rendah" yang tinggi (lebih daripada 90) dengan tekanan "atas" yang hampir normal Adalah bermasalah untuk menjalani imbasan ultrasound kedua (ada perang yang sedang berlaku, Donbass, Debaltseve). terima kasih.

Jawapan: Helo. Pada peringkat awal, prognosis biasanya baik. Setelah aduan muncul, keadaannya cepat merosot, oleh itu perlu diperhatikan oleh pakar kardiologi.

Soalan: Helo. Wanita, 41 tahun. Kekurangan injap aorta ringan dengan regurgitasi gred 1-2. Regurgitasi mitral, tricuspid dan pulmonari 1 darjah. Rongga jantung tidak diluaskan. Zon gangguan kontraktil miokard tempatan tidak terletak. Menurut profil pergerakan IVS, mustahil untuk mengecualikan gangguan konduksi di sepanjang cabang bundle. Fungsi sistolik ventrikel kiri tidak berubah. Fungsi diastolik ventrikel kiri diubah secara pseudo-normal. Inilah kesimpulannya. Tolong beritahu saya apakah prognosis dalam situasi saya dan adakah semua kengerian ini sedang dirawat?

Jawapan: Helo. Semasa mendiagnosis penyakit pada peringkat awal, lebih mudah untuk mengubatinya, dan prognosisnya lebih baik..

Soalan: Bolehkah regurgitasi aorta berlangsung 20-30 tahun atau lebih? Adakah regurgitasi mempengaruhi bacaan tekanan darah dan perbezaan antara tekanan darah diastolik dan sistolik (mis. 130 lebih dari 115).

Jawapan: Helo. Prognosis untuk kehidupan pesakit bergantung pada penyakit yang mendasari, tahap regurgitasi, dan bentuknya. Kadar kematian awal adalah tipikal untuk perkembangan patologi akut. Dalam bentuk kronik, 75% pesakit hidup lebih dari 5 tahun, setengah - 10 atau lebih lama. Dalam regurgitasi aorta, tekanan darah diastolik menurun.

Soalan: Helo. Lelaki berumur 54 tahun. Injap aorta Bicuspid. Stenosis AK kecil. Tahap regurgitasi aorta 3 Pelebaran ventrikel kiri. Hipertrofi dinding ventrikel kiri. Adakah wajib melakukan pembedahan penggantian injap? Sekiranya tidak, apakah kesannya?

Jawapan: Helo. Penggantian injap aorta ditunjukkan untuk penurunan toleransi senaman dan manifestasi awal kegagalan jantung. Kemungkinan komplikasi di sini.

Soalan: Helo. Lelaki berumur 21 tahun. Kecacatan injap aorta bicuspid kongenital. Injap dipusatkan fokus. Regurgitasi pusat tahap 2. Kekurangan aorta darjah 2. Diagnosis dibuat buat pertama kalinya. Adakah plastik injap mungkin? Sama ada untuk melakukan operasi atau menunggu 3-4 darjah?

Jawapan: Helo. Sebagai peraturan, pada suhu 1-2 darjah, operasi tidak dilakukan. Pembaikan injap aorta ditunjukkan dalam kekurangan aorta yang teruk, yang ditentukan oleh keparahan gejala dan dinamika perkembangan penyakit.

Soalan: Helo. Anak berumur 15 tahun! Diagnosis kekurangan aorta gred 1. Adakah kerjaya sukan profesional mungkin?

Jawapan: Helo. Sebagai peraturan, dengan 1 darjah kekurangan aorta, aktiviti fizikal yang berlebihan tidak digalakkan, hanya sederhana. Ikuti cadangan penyedia perkhidmatan kesihatan anda.

Soalan: Helo. Sekiranya injap aorta tidak mencukupi, operasi dilakukan untuk memasukkan injap buatan. Sekiranya kekurangan aorta adalah tahap 1, lakukan pembedahan atau tunggu sehingga darjah 4? Perlukah pembedahan dilakukan sebelum bayi dilahirkan atau melahirkannya terlebih dahulu? Bagaimana untuk menyokong jantung anda semasa bersalin? Wanita, 38 tahun. Hipertrofi ventrikel kiri juga terdapat. Ubat selain herba dan viburnum tidak sesuai, kerana ia menyebabkan migrain.

Jawapan: Helo. Dengan kekurangan darjah aorta 1 darjah, pembedahan tidak dilakukan. Ijazah pertama tidak semestinya akan maju. Tidak perlu menyokong jantung semasa melahirkan jika sihat. Sekiranya tidak sihat dan didiagnosis, berbincanglah dengan pakar kardiologi anda.

Soalan: Helo. 31 tahun. Baru-baru ini saya melakukan ultrasound jantung, didiagnosis dengan kekurangan injap aorta, MVP dengan regurgitasi 1 darjah. Saya berkhidmat dalam tentera sebagai juruterbang. Beritahu saya, adakah sesuai untuk operasi penerbangan dengan diagnosis ini??

Jawapan: Helo. PMK 1 darjah adalah kebiasaan. Berkenaan dengan kekurangan aorta - lihatlah keparahannya mengikut protokol EchoCG. Saya rasa tidak akan ada masalah.

Penyebab kekurangan injap aorta

Telah diketahui sekarang bahawa kekurangan injap aorta dapat diperoleh atau kongenital. Malformasi kongenital muncul sebagai akibat dari pembentukan injap aorta bicuspid pada janin, patologi jantung, dan lain-lain. Orang yang sihat mempunyai injap tricuspid di aorta, tetapi baru-baru ini perkembangan injap bicuspid sering diperhatikan sejak lahir. Orang seperti itu mungkin tidak mengalami ketidakselesaan dan masalah jantung sepanjang hidup mereka. Walau bagaimanapun, mereka perlu diperhatikan oleh doktor yang merawat. Sekiranya terdapat kecacatan injap aorta, penting untuk mengetahui penyebab perkembangan patologi ini yang paling biasa:

Dalam beberapa kes, penyebab perkembangan patologi ini mungkin adalah terapi radiasi yang dilakukan di kawasan dada. Mungkin perkembangan kekurangan injap aorta selepas kerja pakar bedah prostetik dengan bahagian jantung ini.

Apabila hipertensi arteri berlaku, terdapat beberapa risiko kegagalan injap jantung separa. Juga, penyebab perkembangan patologi boleh menjadi trauma pada rongga dada, demam reumatik atau endokarditis infektif..

Pengelasan tahap regurgitasi aorta

Kekurangan injap aorta darjah 1. Jantung mempunyai batas yang sedikit membesar di sebelah kiri. Terdapat denyutan atipikal arteri karotid. Hasil ECG berada dalam julat normal, tetapi ada kalanya terdapat tanda-tanda hipertrofi di ventrikel kiri jantung. Ekokardiogram menunjukkan dimensi anteroposterior normal atau sedikit meningkat di ventrikel kiri jantung. Peningkatan amplitud penguncupan jantung septum interventrikular diperhatikan.

Kekurangan injap aorta darjah 2. Batas jantung dinaikkan ke kiri dan ke bawah dalam selang hingga 1.5 cm. Terdapat peningkatan denyutan jantung dan arteri karotid. ECG dengan jelas akan menunjukkan jejak hipertrofi di ventrikel kiri. Ventrikel kiri jantung membesar, seperti yang dilihat pada echocardiogram. Kontraksi septum rantau interventrikular memperoleh amplitud yang lebih ketara.

Kekurangan injap aorta tahap 3. Sempadan jantung meningkat dengan ketara ke bawah dan ke kiri - perubahan lebih dari 2 cm. Terdapat denyutan kapilari yang ketara. ECG menunjukkan hipertrofi ventrikel kiri yang jelas. Di rongga ventrikel kiri, pelebaran ketara dicatat pada echocardiogram. Pengecutan dinding ventrikel dan septum kawasan interventrikular meningkat dengan ketara dalam amplitud.

Secara selari, dengan latar belakang gejala yang dijelaskan, mungkin terdapat kekurangan injap tricuspid.

Gejala kekurangan injap aorta

Penyakit injap aorta boleh dikelaskan mengikut tahap. Perbezaan darjah adalah berdasarkan jumlah darah yang kembali dari aorta kembali ke ventrikel kiri. Dalam kekurangan aorta gred 1, kurang dari 15% darah yang melalui jalan melalui aorta kembali ke belakang. Gred 2 penyakit ini dicirikan terutamanya oleh fakta bahawa sekitar 15-30% darah yang dilepaskan kembali. Dengan tahap kekurangan injap aorta ketiga, sehingga 50% jumlah darah yang didorong ke aorta akan dikembalikan.

Gejala penyakit mesti dipertimbangkan berkaitan langsung dengan tahap penyakit ini. Kekurangan injap aorta tahap pertama dari sudut pandang gejala mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Orang itu bahkan tidak akan merasa tidak selesa. Pada peringkat awal penyakit ini, tidak masuk akal untuk membatasi diri dengan aktiviti fizikal atau bermain sukan. Walau bagaimanapun, adalah perlu untuk mengecualikan tekanan berterusan yang berlebihan, kerana ini dapat memicu perkembangan kecacatan lebih lanjut..

Tahap kedua kekurangan injap aorta lebih ketara, tetapi tidak semua orang dapat membezakan simptomologi ini, salah menganggapnya sebagai gangguan peribadi biasa. Hanya hasil ECG yang dapat mengesahkan atau menolak diagnosis yang dicadangkan.

Gejala yang paling biasa untuk penyakit darjah kedua ini adalah:

Terdapat beberapa gejala lain yang mungkin berlaku pada pesakit dengan kekurangan injap aorta: gangguan penglihatan, takikardia, kehilangan kesedaran. Semua simptom ini menunjukkan masalah jantung. Ini bermaksud bahawa anda perlu membuat janji temu dengan pakar kardiologi dan mengambil ECG. Kemudian anda akan mengetahui keadaan hati anda dan menjelaskan kehadiran sebarang patologi.

Penting!
Semasa mendiagnosis kekurangan injap aorta, perlu mengurangkan aktiviti fizikal ke tahap minimum yang munasabah.

Rawatan kekurangan injap aorta

Sekiranya pesakit didiagnosis dengan kekurangan injap aorta 1 dan 2 darjah, rawatan khas tidak diperlukan. Rawatan terapeutik dan kardiologi akan berlebihan dalam keadaan ini. Orang kategori ini hanya perlu dipantau oleh doktor mereka dan melakukan ultrasound dan ECG secara berkala. Kekurangan injap darjah 3 tidak mempunyai kaedah rawatan umum. Untuk menentukan terapi konservatif, perlu pada awalnya menentukan penyebab kecacatan dan menyembuhkan penyakit yang menyebabkannya..

Selepas ini, anda boleh mula mengatasi kekurangan yang teruk. Rawatan ubat merangkumi penggunaan glikosida jantung: Strofantin, Celanide dan Korgligokon. Selain itu, ubat antianginal, vasodilator dan diuretin juga digunakan secara aktif untuk merawat kecacatan tersebut. Rawatan pembedahan disyorkan untuk pesakit dengan dyspnea yang teruk, sakit jantung dan biasa. Dalam kes ini, operasi untuk mengganti dan menanam analog buatan injap aorta akan ditawarkan. Ini adalah langkah paksa pada peringkat akhir penyakit, ketika seseorang mengalami ketidakselesaan yang teruk..


Artikel Seterusnya
Hidrosefalus normal, atau penyakit Hakim-Adams