Rawatan gangguan tidur pada orang dewasa: sebab, akibat, pencegahan


Gangguan tidur pada orang dewasa adalah momok masa kita. Tidak jarang masalah dengan rehat malam, insomnia, dan gangguan lain yang menyebabkan penyakit serius. Mengapa mereka muncul dan bagaimana menyingkirkannya?

Tidur yang nyenyak dan sihat membolehkan seseorang berehat dan mengisi semula tenaga mereka sepanjang hari. Irama kehidupan moden dan tekanan berterusan menyebabkan fakta bahawa kira-kira satu pertiga daripada penduduk menderita insomnia, atau insomnia. Rehat malam yang tidak mencukupi menyebabkan kemerosotan kualiti hidup dan meningkatkan kemungkinan menghidap penyakit berbahaya. Oleh itu, adalah mustahak untuk mengenal pasti punca masalah dalam masa dan memulakan rawatan..

Jenis dan gejala gangguan tidur (insomnia)

Keperluan rehat adalah individu. Enam jam sudah cukup untuk beberapa orang mendapatkan kembali kekuatan sepenuhnya, sementara yang lain perlu tidur sekurang-kurangnya lapan atau sembilan. Masalah kerana kurang tidur pada waktu malam boleh berlaku sekejap-sekejap atau menjadi kronik. Terdapat beberapa jenis penyimpangan dengan gejala yang berbeza:

  1. Gangguan Presomnic, atau sukar tidur. Seseorang boleh membuang dan berbaring di tempat tidur selama berjam-jam cuba tidur. Ini biasanya disertai oleh pemikiran obsesif, kegelisahan.
  2. Intrasomnic. Seseorang bangun berkali-kali malam tanpa sebab yang jelas, selepas itu sukar baginya untuk tidur semula. Tidur sering disertai dengan mimpi buruk..
  3. Post-somnolent - tidur pendek, kebangkitan awal. Ramai orang bermimpi belajar bangun pagi, tetapi dalam hal ini, orang tersebut tidak merasa bahawa mereka telah tidur, kerana jumlah rehat tidak mencukupi. Ini adalah alasan untuk memikirkan kesihatan anda dan menghilangkan corak tidur yang terganggu..

Tanda lain masalah somnologi adalah perasaan berterusan bahawa rehat malam, walaupun dengan jangka masa normal, tidak memberikan kesan yang diinginkan. Orang itu berasa "terharu" dan letih.

Sekiranya simptom-simptom tersebut berlanjutan dalam jangka masa yang lama, disarankan untuk mendapatkan bantuan daripada pakar. Bangun malam yang kerap boleh mengakibatkan akibat kesihatan yang serius: kekebalan tubuh menurun, risiko terkena penyakit kardiovaskular, diabetes, barah payudara, kegemukan meningkat dengan ketara.

Doktor mana yang harus dihubungi sekiranya anda mengalami gangguan tidur

Pertama sekali, masuk akal untuk melawat ahli terapi. Doktor akan memberi cadangan untuk mematuhi tidur, bersenam, prosedur santai dan, jika perlu, merujuk kepada pakar yang tepat:

  1. Kepada pakar neurologi (ahli neuropatologi). Sebilangan besar panggilan untuk gangguan tidur berlaku pada doktor ini. Seorang pakar neurologi boleh menetapkan ubat tidur, ubat penenang, dan rawatan lain.
  2. Ahli Somnologi. Doktor ini pakar dalam semua jenis gangguan tidur dan oleh itu disyorkan untuk masalah berterusan dengan rehat malam. Kaedah penyelidikan utama adalah polisomnografi. Malangnya, mendapatkan pakar somnologi tidak begitu mudah: dia adalah pakar yang jarang berlaku, dan dia tidak berada di setiap bandar..
  3. Ahli psikologi. Membantu gangguan tidur yang disebabkan oleh masalah psikologi, kemurungan, tekanan.
  4. Ahli Psikoterapi. Mengatasi gangguan kesihatan mental.
  5. Doktor lain: pakar kardiologi, jika masalah tidur disebabkan oleh penyakit jantung; ahli endokrinologi jika seseorang tidak tidur nyenyak kerana ketidakseimbangan hormon.

Masalah tidur pada orang dewasa: jenis gangguan

Klasifikasi gangguan tidur telah dikembangkan. Jenis yang paling biasa adalah:

  1. Insomnia (insomnia). Dengan diagnosis seperti itu, pesakit pergi ke doktor dengan mengadu masalah ketika tertidur atau kerap terbangun. Insomnia sementara biasanya disebabkan oleh keadaan psikologi. Bentuk kroniknya lebih cenderung mempengaruhi orang yang menyalahgunakan alkohol, mengambil ubat-ubatan yang menekan sistem saraf pusat, atau mempunyai penyakit serius.
  2. Hipersomnia. Ini adalah gangguan yang berkaitan dengan mengantuk yang berterusan. Seseorang memerlukan sedikit masa untuk menyelami kerajaan Morpheus. Masalahnya boleh disebabkan oleh tekanan atau faktor negatif lain seperti alkohol atau ubat.
  3. Kegagalan mod berjaga-jaga dan rehat. Sekiranya seseorang tidak tidur nyenyak pada waktu malam, tetapi pada siang hari dia selalu mahu berbaring, ini mungkin disebabkan oleh perubahan zon waktu yang kerap atau jadual kerja yang terapung..
  4. Parasomnia. Ini adalah kumpulan gangguan tidur yang disebabkan oleh kerosakan sistem badan. Ia merangkumi somnambulisme, ketakutan malam, enuresis, bruxism, sindrom kaki gelisah, dystonia paroxysmal dan masalah lain..

Setelah mengetahui jenis penyakit yang tepat, anda boleh secara sendiri atau bersama dengan doktor mengembangkan kaedah rawatan yang kompeten.

  • Sleep and Biological Rhythms menerbitkan sebuah artikel pada tahun 2011 yang menerangkan hasil kajian yang menarik. Ternyata "burung hantu" melihat mimpi buruk lebih kerap daripada "larks".
  • Pada tahun 1979, penyakit genetik yang jarang ditemui - insomnia keluarga yang membawa maut. Patologi diperhatikan hanya pada 40 keluarga, pada pesakit berusia 30 hingga 60 tahun, ia dianggap tidak dapat disembuhkan dan menyebabkan kematian. Seorang pesakit yang menderita gangguan ini pertama kali mengalami insomnia yang teruk, yang disertai oleh serangan panik dan halusinasi. Kemudian orang itu kehilangan kemampuan sepenuhnya untuk tidur, kemudian berhenti bercakap, jatuh ke keadaan menyerupai koma, dan mati. Hanya memerlukan 7 hingga 36 bulan dari simptom pertama hingga mati.
  • "Jam penggera dalaman", yang membantu beberapa orang bangun pada waktu yang dipilih, berfungsi kerana hormon stres adrenokortikotropin. Sebenarnya, seseorang secara tidak sedar mempersiapkan dirinya untuk situasi yang tertekan ketika bangun..

Punca kurang tidur pada orang dewasa

Gangguan tidur boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Untuk mengetahui punca sebenar penyakit ini, doktor mengesyorkan menyimpan buku harian khas. Semua kejadian yang boleh menyebabkan insomnia harus dicatat secara teratur di dalamnya. Prasyarat utama untuk berlakunya gangguan tidur:

  1. Persekitaran yang tidak selesa. Selalunya alasannya terletak pada bantal atau tilam yang salah. Untuk berehat yang baik, bilik harus gelap dan sunyi. Anda juga perlu menghilangkan semua bau yang tidak menyenangkan dan mengeluarkan udara..
  2. Keadaan emosi. Sekiranya seseorang merasa tegang atau marah, fikiran sentiasa berputar di kepalanya, maka sangat sukar untuk tertidur.
  3. Pemakanan yang tidak betul. Sekiranya makan malam terdiri daripada makanan berat yang banyak, maka kemungkinan berehat normal akan berkurang dengan ketara..
  4. Perjalanan kerap dari satu zon waktu ke zon waktu yang lain, beralih jadual kerja. Tubuh tidak mempunyai masa untuk menyesuaikan diri dengan keadaan baru..
  5. Mengambil minuman dan ubat-ubatan yang merangsang aktiviti psikologi. Oleh itu, anda tidak boleh minum teh, kopi, minuman beralkohol yang kuat pada waktu petang..
  6. Penyakit dan keadaan patologi: neurosis, kemurungan, neuroinfeksi, gegar otak, asma, artritis, penyakit jantung koronari, onkologi.
  7. Menopaus pada wanita. Kekurangan hormon - estrogen dan progesteron - menampakkan diri dalam bentuk kilat panas dan berpeluh malam, metabolisme magnesium terganggu, yang bertanggungjawab untuk relaksasi otot, dan meningkatkan kecenderungan untuk insomnia.
  8. Rawatan dengan jenis ubat tertentu. Insomnia adalah kesan sampingan ubat-ubatan tertentu. Kumpulan ini merangkumi ubat untuk menormalkan tekanan darah, untuk angina pectoris, diuretik, ubat dengan kafein, kortikosteroid.
  9. Gangguan hormon, masalah tiroid. Hormon tiroid, yang berlebihan dalam hipertiroidisme, merangsang metabolisme dan mencegah kelonggaran.
  10. Kekurangan beberapa unsur surih, kekurangan vitamin. Contohnya, kekurangan magnesium dalam badan menimbulkan kegelisahan dan masalah tidur..
  11. Kecenderungan keturunan terhadap insomnia. Gangguan tidur seperti ini sukar diubati..

Hanya dengan mengenal pasti sebabnya, anda boleh memilih taktik terapi yang tepat.

Gangguan tidur malam pada orang tua, remaja

Pada orang tua, proses metabolik menjadi perlahan, sehingga keperluan untuk berehat berkurang. Ia tidak dianggap sebagai gangguan dan tidak memerlukan rawatan. Walau bagaimanapun, orang tua sering mengalami gangguan tidur yang disebabkan oleh penyakit dan ubat-ubatan tertentu..

Semasa remaja, penyebab gangguan tidur boleh disebabkan oleh peningkatan kegelisahan dan tekanan. Anda tidak harus memikirkan masalah semasa percutian anda dan merancang untuk masa depan. Buat diri anda selesa di tempat tidur, fikirkan sesuatu yang baik atau tenggelam dalam kenangan yang menyenangkan.

Diagnostik gangguan tidur

Sekiranya semua alasan di atas terletak pada faktor luaran, maka ia akan dihapuskan dengan sendirinya. Sekiranya insomnia disebabkan oleh penyakit, pemeriksaan perubatan diperlukan. Kaedah diagnostik yang paling biasa digunakan adalah:

  • Polysomnografi. Kajian seperti ini dilakukan di bawah pengawasan somnolog. Pesakit dijemput bermalam di makmal khusus. Di sana, beberapa sensor akan disambungkan secara serentak dengannya. Peralatan tersebut merekodkan aktiviti otak, degupan jantung, fungsi sistem pernafasan, ketepuan oksigen darah dan petunjuk lain. Hasil analisis data yang dikumpulkan, doktor dapat mengenal pasti penyimpangan dan membuat kaedah rawatan yang kompeten.
  • Masalah tidur pada orang dewasa juga dapat dikenal pasti dengan memeriksa kependaman tidur. Prosedur ini lebih kerap ditetapkan dalam kes-kes di mana terdapat kecurigaan terhadap narkolepsi. Orang itu mesti membuat lima percubaan untuk tertidur. Dia diberi masa 20 minit untuk satu percubaan. Jeda antara kajian adalah 2 jam. Sekiranya rata-rata waktu yang diperlukan seorang pesakit untuk menyelam ke kerajaan Morpheus tidak melebihi lima minit, dia didiagnosis dengan "mengantuk patologi".

Kaedah diagnostik seperti itu memungkinkan untuk mengenal pasti sebab-sebab mengapa pesakit tidak tidur nyenyak, dan untuk mengembangkan strategi yang betul untuk rawatan gangguan tidur. Masalah awal bertindak balas dengan baik terhadap rawatan.

Apa nak buat?

Semasa memutuskan apa yang harus dilakukan, langkah pertama adalah mengenal pasti penyebabnya. Sekiranya pemeriksaan perubatan tidak menunjukkan adanya penyakit serius, maka kaedah mudah akan membantu menyelesaikan masalah:

  • Cuba tidur pada waktu yang sama setiap hari. Peraturan yang jelas akan membolehkan badan terbiasa dan berehat sepenuhnya.
  • Jangan membaca sastera yang serius pada waktu malam, jangan menonton filem seram atau thriller. Ini membawa kepada mimpi buruk dan gangguan tidur pada orang dewasa dengan jiwa yang cukup mudah alih..
  • Hilangkan tidur siang sepenuhnya.
  • Tidur di bilik yang sunyi dan gelap. Pastikan tidak ada draf dan barang kemas. Penting untuk merasakan keselesaan maksimum di tempat tidur..
  • Cuba berehat. Mandi air suam. Anda boleh menambah ramuan tumbuhan ubat atau minyak pati padanya.
  • Luangkan masa untuk aktif secara fizikal pada siang hari dan berjalan-jalan pada waktu petang jika boleh.
  • Jangan makan coklat pada waktu malam atau minum minuman berkafein. Lebih baik makan sebilangan kecil keju kotej atau epal. Jangan tidur sebelum tidur, tetapi anda juga tidak boleh tidur dengan perut kosong: kedua-dua kaki berbahaya.
  • Sekiranya selepas tidur anda tidak dapat tidur, maka lebih baik tidak menderita. Bangun dan buat perniagaan monoton yang tenang - membaca, mendengar muzik atau buku audio, kraftangan. Sebaik sahaja anda mengantuk, segera berbaring..

Sekiranya kaedah di atas tidak membantu menyelesaikan masalah, maka alasannya lebih serius. Anda boleh menggunakan rawatan ubat hanya setelah berunding dengan doktor.

Bagaimana merawat? Ubat, ubat, titisan, tablet

Orang sering pergi ke farmasi dengan soalan mengenai cara merawat gangguan tidur. Terdapat banyak ubat hari ini yang mempunyai kesan penenang ringan. Mereka membantu untuk berehat, melupakan masalah dan berehat. Antara alat yang popular adalah seperti berikut:

  1. "Novo-passit". Ini adalah penyediaan herba. Ia akan membantu sekiranya tidur yang buruk disebabkan oleh terlalu banyak tekanan, tekanan, kegelisahan dan kegelisahan. Doktor mengesyorkan menggunakannya untuk merawat insomnia.
  2. Corvalol. Titisan ini sering digunakan untuk masalah jantung. Mereka membantu menghilangkan tekanan dan menghilangkan tidur yang gelisah..
  3. "Motherwort Forte". Tablet mengandungi ekstrak tumbuhan ubat, serta vitamin B6 dan magnesium. Ubat ini membantu menghilangkan kegatalan dan sukar tidur.
  4. Donormil. Membantu menyelesaikan masalah tidur sekejap. Dengan minum pil 20 minit sebelum tidur, anda dapat memastikan rehat yang baik. Perlu diingat bahawa Donormil hanya sesuai untuk memerangi insomnia situasional (sementara), kerana tidak boleh memakan masa lebih lama dari 5 hari.
  5. Melatonin. Ubat ini meniru kesan hormon pengatur tidur. Ubat ini ditetapkan untuk manifestasi awal insomnia. Memberi kesan yang baik apabila diambil bersama dengan ubat-ubatan herba.

Mengambil ubat penenang adalah penyelesaian berkesan untuk insomnia ringan. Pil tidur yang kuat hanya boleh diresepkan oleh doktor, dan anda boleh membelinya hanya dengan preskripsi.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Apa-apa pil tidur mempunyai kesan sampingan. Sebagai permulaan, anda boleh menggunakan resipi rakyat yang akan membantu sekiranya tidur terganggu. Kami memberi perhatian kepada anda rawatan rumah yang mudah:

  1. Chamomile. Cukup untuk menambahkan satu sudu teh bahan mentah kering ke teh hitam atau hijau dan biarkan ia dibancuh. Minuman ini sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Chamomile boleh dimakan pada siang hari dan pada waktu petang. Dia akan menolong anda berhenti bangun di tengah malam..
  2. Merebus tanaman ubat. Campurkan 20 gram pudina, 5 gram oregano, 25 gram akar valerian dan 5 gram bunga hawthorn. Bancuh campuran dalam 0.5 liter air dan rendam di bawah penutup selama kira-kira setengah jam. Ambil setengah gelas sebelum makan.
  3. Sayang. Malah sesudu kecil produk ini akan sangat berharga. Rendam segelas dedak dalam setengah gelas air. Masukkan setengah gelas madu. Ambil dua sudu ubat ini sebelum tidur. Dua bulan - dan rawatan akan membawa hasil, insomnia akan berhenti mengganggu. Susu suam dengan sesudu madu, diminum sebelum tidur, banyak membantu.

Sekiranya anda tidak tidur nyenyak, atau merasa sukar untuk tidur atau bangun tidur, jangan abaikan masalahnya. Diagnosis tepat pada masanya dan rawatan yang tepat akan membantu mengelakkan akibat yang serius..

Gangguan tidur dan rawatan

Kami mengadakan rundingan melalui Skype atau WhatsApp.

Tidur yang baik tidak hanya memberi anda kekuatan - ia mempengaruhi keseimbangan hormon, berat badan, mood, dan kesihatan keseluruhan. Kurang tidur pada waktu malam membawa kepada peningkatan penyakit somatik dan psikiatri, mengurangkan fungsi sosial dan motivasi untuk sebarang aktiviti.

Prevalensi masalah tidur adalah tinggi dan bertambah. Kejadian dalam populasi orang dewasa adalah hingga 30%, dan wanita dan orang tua lebih rentan terhadap penyakit ini. Malangnya, orang sering mengabaikan manifestasi pertama, kerana keadaannya berkembang dan menyebabkan penipisan sistem saraf, kekebalan tubuh dan badan lain. Oleh itu, penting untuk memahami apa itu gangguan tidur dan apa simptomnya. Ini akan membantu mengambil langkah tepat waktu dan mengelakkan akibat yang berbahaya..

Gangguan tidur adalah dari jenis berikut:

  1. Insomnia - insomnia
  2. Hypersomnia - jangka masa tidur yang berlebihan
  3. Parasomnias - gangguan tidur, yang ditunjukkan oleh patologi motorik dan mental (mimpi buruk, kekejangan otot pada waktu malam, berjalan kaki, dll.)
  4. Gangguan irama sirkadian
  5. Gangguan pernafasan semasa tidur
  6. Gangguan pergerakan tidur

Insomnia (insomnia) menduduki tempat utama di antara keadaan ini, sebagai gangguan yang paling biasa dan signifikan secara klinikal. Ini adalah gangguan berulang ketika tidur dan mengekalkan tidur, di mana gejala berikut diperhatikan:

  • Kesukaran untuk tertidur
  • Bangun malam yang kerap
  • Bangun terlalu awal tanpa berasa sihat selepas tidur
  • Rasa letih, lelah, dan mudah marah pada waktu siang

Dipercayai bahawa orang dewasa memerlukan tidur rata-rata 7-9 jam, kanak-kanak usia sekolah - hingga 11 jam, orang tua - sekitar 7 jam. Sebenarnya, cadangan ini bersyarat, kerana keperluan untuk berehat dipengaruhi bukan hanya oleh usia, tetapi juga oleh ciri-ciri tubuh, gaya hidup dan peristiwa semasa. Oleh itu, sama ada tidur terganggu atau tidak, menentukan bukan sahaja bilangan jam, tetapi juga kualiti tidur dan perasaan orang itu setelah bangun tidur. Sekiranya anda menghabiskan 8 jam di tempat tidur, tetapi anda terus merasa lesu dan letih, maka masuk akal untuk takut akan perkembangan insomnia.

Gangguan tidur

Insomnia adalah keadaan yang memerlukan pembetulan wajib. Untuk melakukan ini dengan berkesan, anda perlu memahami mengapa gangguan tidur berlaku. Secara asalnya, insomnia terdiri daripada dua jenis: primer dan sekunder. Primer adalah insomnia sebenar, yang merupakan penyakit bebas dan didiagnosis setelah mengecualikan sebab lain. Insomnia sekunder adalah kesan sampingan dari keadaan lain. Dalam kes ini, jika tidak tidur, alasannya mungkin ada pada penyakit somatik atau mengambil ubat..

Kadang-kadang insomnia hanya berlangsung beberapa hari dan hilang sendiri. Ini adalah keadaan akut yang disebabkan oleh peristiwa terang, misalnya, ucapan yang menarik di persidangan atau peperiksaan. Dalam kes lain, insomnia menjadi keras kepala dan berterusan. Dalam gangguan tidur kronik, penyebabnya dikaitkan dengan masalah psikologi atau fisiologi yang lebih mendalam yang perlu ditangani. Untuk diagnosis insomnia kronik, gejala mesti berlaku 3 kali seminggu selama sebulan atau lebih.

Sebab utama kekurangan tidur pada orang dewasa adalah:

  1. Kebersihan tidur yang buruk: peralihan berterusan dalam irama biologi, makanan berlemak dan padat sebelum tidur, bilik dengan pengudaraan yang kurang baik, menonton TV, menggunakan tablet, telefon pintar dan peranti lain dengan radiasi spektrum biru.
  2. Penyakit somatik: insomnia boleh dikaitkan dengan keadaan seperti asma bronkial, diabetes mellitus, thyrotoxicosis, GERD, onkologi dan lain-lain.
  3. Penyakit mental: gangguan kegelisahan, kemurungan dan neurosis adalah penyebab biasa gangguan tidur.
  4. Mengambil ubat: Gangguan tidur adalah kesan sampingan dari beberapa ubat.
  5. Tekanan kronik: kesukaran hidup berterusan atau trauma yang tidak dapat diselesaikan.
  6. Alkohol, kopi dan nikotin: Makanan ini adalah perangsang. Sekiranya anda membawanya sebelum tidur, kemungkinan besar ini berkaitan dengan gangguan tidur. Alkohol dapat membantu anda tertidur, tetapi mengganggu tidur pada tahap yang lebih dalam. Oleh kerana itu, tidur menjadi dangkal dan kebangkitan kerap berlaku..
  7. Umur yang lebih tua: Orang yang lebih tua cenderung mengalami insomnia. Ini disebabkan oleh penurunan aktivitas fizikal, sejumlah besar penyakit kronik dan ubat-ubatan yang diambil, dan perubahan dalam bidang sosial. Orang dewasa yang lebih tua terdedah kepada kemurungan, sakit kronik, dan keinginan untuk membuang air kecil pada waktu malam.
  8. Jantina Wanita: Kitaran haid dan menopaus membawa kepada perubahan hormon yang boleh mengganggu tidur. Insomnia juga berlaku semasa kehamilan.

Terdapat banyak sebab mengapa tidur terganggu. Sebilangannya jelas pada pandangan pertama, tetapi kadang-kadang diperlukan pakar untuk diagnosis. Penting untuk menentukan penyebabnya dengan betul, kerana untuk menyingkirkan sepenuhnya gangguan itu, perlu untuk menghilangkan faktor yang memprovokasi.

Apa yang perlu dilakukan dengan gangguan tidur

Tidur penting untuk menjaga kesihatan. Sekiranya anda tertanya-tanya apa yang harus dilakukan untuk mendapatkan tidur yang cukup sekiranya berlaku gangguan tidur, pertama sekali anda perlu memperhatikan tabiat anda. Kadang-kadang, untuk menormalkan tidur, cukup untuk mengikuti petua ini:

  • Pergi tidur dan bangun pada masa yang sama
  • Pastikan kawasan tidur selesa dan bilik berventilasi dengan baik
  • Elakkan alat elektronik kurang dari 40 minit sebelum tertidur. Penggunaannya dapat menyebabkan hilangnya tidur, yang dilakukan berkat cahaya buatan yang terang dari layar "biru", yang menekan pengeluaran melatonin - hormon tidur
  • Luangkan sekurang-kurangnya 30 minit di luar setiap hari
  • Tambahkan aktiviti fizikal dan sukan dalam hidup anda, tetapi elakkan bersenam sebelum tidur - ini boleh merangsang dan mengelakkan anda tertidur
  • Gunakan teknik pernafasan yang santai sebelum tidur
  • Tidur dengan tenang: Bekerja dari rumah, menonton filem, atau mendengar muzik yang kuat boleh memburukkan lagi gangguan tidur anda, yang tidak boleh dilakukan. Elakkan aktiviti tidur yang boleh membuat anda cemas
  • Elakkan alkohol, kafein, dan nikotin beberapa jam sebelum tidur
  • Jangan makan makanan berat atau minum banyak cecair dua hingga tiga jam sebelum tidur.

Cadangan ini boleh digunakan untuk bentuk insomnia ringan tanpa sebab mental atau fizikal yang serius. Dalam kes lain, jika tidur terganggu, hanya pakar yang berpengalaman yang akan memberitahu anda apa yang harus anda lakukan.

Doktor mana yang harus dihubungi sekiranya anda mengalami gangguan tidur

Sekiranya pertolongan diri tidak membawa hasil yang mencukupi atau jika anda ingin mendapatkan kesan yang lebih cepat, maka anda harus mendapatkan bantuan doktor. Jangan berlengah-lengah menghubungi pakar, kerana gangguan tidur akan berlanjutan dan mengakibatkan penipisan badan.

Sekiranya anda bimbang tentang gangguan tidur, doktor mana yang harus anda hubungi? Pertama sekali, anda memerlukan bantuan psikiatri-psikoterapis, tetapi anda mungkin memerlukan nasihat daripada pakar yang berkaitan - pakar neurologi atau psikologi. Lebih baik pergi ke tempat-tempat yang dapat memberikan pandangan doktor mengenai kepakaran yang berbeza dan pemeriksaan khusus. Klinik yang merawat gangguan tidur mesti dilesenkan dan mempunyai kakitangan pakar yang berkelayakan yang berpengalaman dalam perubatan tidur. Hanya dalam kes ini, pesakit akan mendapat diagnosis menyeluruh dan terkini dan pilihan rawatan yang berbeza bergantung pada keadaannya..

Sekiranya anda mencari klinik yang menangani masalah gangguan tidur, siapa yang akan menghubungi anda lebih baik akan diminta oleh ketersediaan pakar berpengalaman dengan kelayakan yang sesuai dan kemungkinan pemeriksaan penuh. Diagnostik harus merangkumi:

  • Mengambil anamnesis dan mengetahui tabiat: doktor akan mengenal pasti dan mengkaji kemungkinan penyebab masalah anda, mungkin menasihati anda untuk menyimpan buku harian tidur dan menganalisisnya kemudian
  • Pemeriksaan makmal dan instrumental: perlu difahami sama ada insomnia adalah akibat daripada masalah somatik. Contohnya, ujian darah untuk hormon atau kaedah pemeriksaan otak instrumental mungkin diperlukan.
  • Analisis kompeten ubat dan prosedur yang telah ditetapkan untuk penyakit lain
  • Melakukan polisomnografi: ini adalah kaedah moden untuk mengkaji parameter dan fungsi tubuh semasa tidur, diikuti dengan analisis

Sekiranya anda mempunyai mimpi buruk, ada baiknya memilih doktor yang akan pergi dengan penuh tanggungjawab. Gangguan tidur adalah bidang perubatan yang berasingan yang memerlukan pengetahuan dan kemahiran khusus dalam pendekatan yang berbeza: dari terapi tingkah laku hingga kombinasi ubat yang berbeza. Profesional tanpa pengalaman dalam menguruskan pesakit dengan gangguan tersebut mungkin tidak mengetahui pendekatan semasa dan mungkin tidak biasa dengan kaedah rawatan yang berkesan.

Rawatan gangguan tidur

Untuk gangguan tidur pada orang dewasa, rawatan bergantung kepada penyebabnya. Sekiranya insomnia adalah akibat penyakit mental atau somatik yang lain, maka pertama-tama, penyebabnya dihapuskan. Sebagai contoh, jika "kilat panas" dan gejala menopaus lain tidak membenarkan seorang wanita tidur normal, terapi penggantian hormon ditetapkan dan selepas itu, kerja dijalankan dengan manifestasi sisa. Sekiranya insomnia adalah primer, maka rawatan khusus segera dilakukan..

Menurut trend semasa, rawatan untuk gangguan tidur orang dewasa melibatkan dua pendekatan utama: terapi tingkah laku kognitif dan ubat-ubatan. Lebih-lebih lagi, disyorkan untuk menggunakan terapi tingkah laku kognitif sebagai langkah pertama, dan mereka menggunakan ubat sebagai pertolongan tambahan sebagai sebahagian daripada rawatan yang komprehensif..

Terapi Tingkah Laku Kognitif dirancang untuk mengenal pasti, memahami, dan mengubah corak pemikiran yang mendasari tingkah laku patologi. Kajian menunjukkan bahawa rawatan CBT berfungsi sama seperti ubat preskripsi ketika tertidur terganggu, tetapi tidak hanya menghilangkan kesannya untuk sementara waktu, tetapi melawan penyebabnya. Sekiranya terapi dijalankan oleh pakar yang berkelayakan, maka adalah mungkin untuk mencapai hasil positif yang stabil. Kedua-dua pelajaran individu dan kumpulan dapat dijalankan. Dengan pendekatan gangguan tidur ini, rawatan selamat dan berkesan, tetapi memerlukan masa dan lawatan berkala ke terapis..

Terapi ubat diresepkan sebagai sebahagian daripada rawatan komprehensif untuk insomnia dan membolehkan anda mendapatkan hasil yang cepat, sehingga pesakit dapat tidur dan pulih. Untuk kehilangan tidur, rawatan ubat merangkumi kumpulan ubat seperti benzodiazepin, z-hipnotik, hipnotik, antidepresan, dan melatonin. Yang terakhir ini ditetapkan untuk membetulkan pelanggaran irama sirkadian..

Pil tidur hanya boleh digunakan seperti yang diarahkan oleh doktor, dengan tegas mengikuti cadangannya. Ubat-ubatan ini mempunyai sebilangan besar kesan sampingan, oleh itu, demi keselamatan dan keberkesanannya, ubat ini digunakan di bawah pengawasan pakar yang secara individu akan memilih ubat yang diinginkan dan mengira dosnya..

Dengan diagnosis dan rawatan gangguan tidur yang betul, kesukaran untuk tidur dan masalah lain mula berkurang dengan cepat dan kemudian hilang sepenuhnya. Perkara utama adalah pilihan pakar yang kompeten yang berpengalaman dalam menguruskan pesakit dengan kekhususan ini..

Apa yang menyebabkan gangguan tidur?

Kurang tidur mempengaruhi tubuh dari semua pihak, dari emosi hingga fizikal. Komplikasi gangguan tidur termasuk:

  • Masalah imuniti: proses pembaharuan badan dan pengeluaran bahan seperti imunoglobulin dan sitokin dihambat, yang menyebabkan penurunan imuniti yang kuat
  • Pemburukan penyakit kronik: kurang tidur mempunyai kesan buruk kepada semua sistem badan, terutamanya kardiovaskular, saraf dan endokrin
  • Peningkatan dan perkembangan penyakit mental
  • Berat badan berlebihan: Kurang tidur menyebabkan ketahanan insulin dan meningkatkan selera makan
  • Masalah di sekolah, pekerjaan dan kehidupan sosial disebabkan oleh penurunan konsentrasi, motivasi dan fokus yang tajam. Orang itu menjadi mudah marah, lesu dan selalu letih.
  • Risiko kemalangan kereta meningkat: Masalah dengan perhatian dan tumpuan menyebabkan kemalangan yang kerap berlaku di jalan raya. Kajian menunjukkan bahawa tingkah laku seseorang yang menderita insomnia setanding dengan tingkah laku seseorang yang berada di bawah pengaruh alkohol.

Mengetahui apa yang menyebabkan gangguan tidur menunjukkan bagaimana rawatan tepat pada masanya diperlukan untuk masalah ini. Kurang tidur menjadikan orang berisiko mengalami masalah kesihatan, memendekkan jangka hayat, dan mengganggu aktiviti sosial. Nasib baik, ubat moden menawarkan pilihan yang berpatutan dan berkesan untuk membantu anda tidur dan berasa selesa..

Gangguan tidur pada orang dewasa. Sebab dan rawatan, ubat-ubatan, ubat-ubatan rakyat

Gangguan tidur pada orang dewasa adalah penyakit psikosomatik yang memerlukan rawatan yang kompleks berdasarkan sebab-sebab yang menyebabkan perkembangannya. Gangguan kronik tidur, tertidur atau bangun disebut istilah perubatan - insomnia, hipersomnia, atau parasomnia.

Penyebab gangguan tidur pada orang dewasa

Insomnia adalah reaksi sistem saraf pusat terhadap satu atau beberapa faktor sekaligus yang memberi kesan negatif kepada tubuh manusia.

Terdapat sebab-sebab berikut yang boleh mengganggu proses tidur, menghilangkan rehat seseorang pada waktu malam atau siang hari:

  • keterlaluan psiko-emosi;
  • situasi tekanan dan konflik harian di rumah, di tempat kerja;
  • keadaan yang tidak baik di mana proses tertidur berlaku (tempat tidur keras, bunyi bising di bilik atau bilik bersebelahan, perubahan zon waktu);
  • penggunaan jangka panjang ubat-ubatan yang mengandungi bahan aktif yang mempengaruhi fungsi sistem saraf pusat, reaksi psikosomatik (antidepresan, nootropik, kortikosteroid, psikostimulan);
  • penyalahgunaan alkohol, apabila seseorang mengalami ketergantungan alkohol yang berterusan;
  • mengambil ubat narkotik (bahan yang terdapat dalam kokain, LSD dan ganja mempunyai kesan merangsang jiwa, memprovokasi jangka masa terjaga, lonjakan daya hidup dan tenaga);
  • kehadiran gangguan neurologi dan psikosomatik bersamaan;
  • penyakit sistem endokrin dalam bentuk hipoglikemia,
  • disebabkan oleh diabetes mellitus, hipotiroidisme atau tirotoksikosis kelenjar tiroid;
  • bronkitis obstruktif kronik, asma etiologi alahan;
  • refluks gastrik esofagus, ulser, gastroduodenitis usus, pedih ulu hati;
  • waktu kerja yang tidak teratur, shift malam di tempat kerja;
  • tumpuan jangkitan kronik yang terletak di tisu organ dalaman, yang menyebabkan demam, kemunculan demam rendah, mengganggu tidur malam;
  • patologi kardiovaskular, yang ditunjukkan oleh aritmia, takikardia, angina pectoris, penurunan kadar jantung;
  • hipertensi atau hipotensi kronik;
  • akibat kecederaan otak trauma sebelumnya, penyakit Parkinson progresif, demensia yang berkaitan dengan usia atau mabuk;
  • keadaan badan, disertai dengan serangan sindrom kesakitan akut (artritis sendi, tumor barah tahap 3-4, penyumbatan usus, onkologi otak, sakit phantom selepas amputasi bahagian ekstremitas);
  • penyakit dermatologi, yang disertai dengan gatal-gatal pada kulit yang teruk, pembentukan ulser trofik;
  • keadaan khusus yang muncul secara eksklusif semasa tidur - apnea, sindrom kaki gelisah, Pickwick, pengisaran gigi;
  • kemurungan berlanjutan, skizofrenia, kegelisahan dan keadaan obsesif, serta gangguan mental yang lain;
  • berusia.

Gangguan tidur pada orang dewasa boleh berlaku secara tiba-tiba tanpa prasyarat yang jelas..

Menurut statistik perubatan, dalam 15% kes, tidak mungkin untuk menentukan penyebab insomnia yang sebenarnya. Di samping itu, proses diagnosis dan rawatan disulitkan oleh tindakan salah pesakit dalam bentuk percubaan untuk mengubati sendiri insomnia dengan mengambil ubat, minum alkohol segera sebelum tidur..

Jenis penyakit di mana tidur terganggu pada orang dewasa

Gangguan tidur pada orang dewasa, yang mana rawatan memerlukan penenang dan penenang, dikelaskan sebagai gangguan psikosomatik. Jadual di bawah menyenaraikan jenis gangguan tidur, tertidur dan kerja organ dalaman ketika rehat.

Jenis gangguan tidurCiri-ciri keadaan patologi
InsomniaManifestasi klasik pelanggaran proses tertidur dan tidur. Pesakit boleh berbaring di tempat tidur selama 1-3 jam dan tidak berjaya tidur. Tanda-tanda insomnia adalah tidur gelisah, cetek, dan sekejap-sekejap. Jenis penyakit ini berlaku pada orang dari semua peringkat umur. Manifestasi penyakit ini dikaitkan dengan gangguan psikosomatik, sindrom kaki gelisah, tekanan dan tekanan saraf.
HipersomniaTidak seperti insomnia, keadaan patologi jenis ini dicirikan oleh rasa mengantuk yang meningkat. Orang itu selalu mengantuk. Gejala serupa berlaku pada waktu malam dan siang hari. Hipersomnia mengurangkan kualiti hidup pesakit dengan ketara, meningkatkan risiko kemalangan. Penyebab hipersomnia yang paling biasa adalah ubat-ubatan, penyakit endokrin dan kardiovaskular, dan alkoholisme..
ParasomniaSalah satu gangguan tidur yang paling teruk dan berbahaya. Ini menampakkan dirinya sebagai serangan ketakutan, sesak nafas, kejang yang tiba-tiba yang menyebabkan kebangkitan, sesak nafas, berpeluh. Parasomnia dicirikan oleh pelanggaran kerja organ dan sistem dalaman. Contohnya, penangkapan pernafasan secara tiba-tiba, membasahi.

Jenis gangguan tidur ditentukan oleh doktor yang hadir berdasarkan hasil pemeriksaan pesakit, adanya gejala semasa dan manifestasi klinikal penyakit ini. Berdasarkan ini, rejimen rawatan selanjutnya dipilih..

Diagnosis gangguan tidur pada orang dewasa

Gangguan tidur pada orang dewasa, rawatan yang bermula hanya setelah pemeriksaan menyeluruh badan, memerlukan kaedah diagnostik berikut:

  • mengumpulkan anamnesis mengenai kesihatan umum pesakit;
  • menjaga jadual waktu tidur dan terjaga yang berasingan (pesakit berada di jabatan pesakit dalam hospital di bawah pengawasan doktor, atau merekodkan data yang ditentukan sendiri);
  • polisomnografi;
  • pemeriksaan makmal darah vena dan kapilari;
  • Ultrasound tisu organ dalaman, jika pesakit mempunyai sejarah penyakit bersamaan sistem endokrin, pencernaan, kardiovaskular;
  • Imbasan CT otak untuk kemungkinan pengesanan fokus lesi organik, tumor;
  • penghantaran air kencing pagi untuk penyelidikan biokimia.

Kaedah pemeriksaan di atas dilakukan di hospital awam atau di klinik swasta. Di kemudahan rawatan kesihatan terakhir, kos pemeriksaan akan menjadi 3,500-4,000 rubel. Di poliklinik negeri, prosedur diagnostik adalah percuma.

Bila berjumpa doktor

Gangguan tidur pada orang dewasa, yang memerlukan rawatan dari beberapa hari hingga 6 bulan, memerlukan lawatan tepat pada masanya ke pakar neuropatologi, psikiatri atau psikoterapis. Pemilihan doktor dengan pengkhususan yang sesuai bergantung pada adanya gejala gangguan tidur yang bersamaan, dan juga faktor penyebab yang menyebabkannya.

Sekiranya orang dewasa tidak dapat tidur selama 3 malam berturut-turut, atau tidurnya sekejap-sekejap dengan kebangkitan yang kerap, maka ini adalah alasan yang baik untuk berjumpa doktor.

Artikel ini membincangkan rawatan berkesan untuk gangguan tidur pada orang dewasa.

Gangguan tidur bukanlah penyakit berbahaya, tetapi boleh menjadi salah satu tanda patologi yang ada. Juga, perkembangan komplikasi serius dan masalah kesihatan, yang disebabkan oleh kekurangan organ dalaman yang betul, tidak dikecualikan..

Pencegahan gangguan tidur pada orang dewasa

Untuk mengelakkan gangguan tidur, untuk menjaga kesihatan tubuh dan sistemnya, perlu mengikuti peraturan pencegahan mudah setiap hari yang memastikan kebersihan tidur berkualiti tinggi.

Mereka terdiri daripada tindakan berikut:

  • mematuhi rutin harian yang telah disusun sebelumnya;
  • tidur dan bangun dari tidur pada masa yang sama;
  • tidur di tempat tidur yang sama, jangan tertidur di sofa atau di tempat lain di rumah;
  • jangan mengambil ubat dan minuman yang meningkatkan aktiviti sistem saraf pusat (kopi, teh yang kuat, alkohol, antidepresan);
  • elakkan makan makanan sebelum tidur;
  • untuk memberi tubuh tahap aktiviti fizikal yang mencukupi dalam bentuk sukan seperti sukan, berbasikal, berenang (jangan bersenam pada waktu petang);
  • jangan tidur dengan perut kosong (dibenarkan minum segelas susu suam dengan madu, koko atau kefir);
  • sebelum tidur, semestinya tidak ada tekanan mental yang kuat yang memerlukan tumpuan dan tumpuan perhatian yang berpanjangan;
  • elakkan tekanan, situasi konflik, keterlaluan psiko-emosi;
  • sebelum tidur, lakukan aktiviti yang menenangkan sistem saraf, mendorong tidur cepat (membaca buku, doa, meditasi, menonton televisyen);
  • anda hanya perlu tertidur dalam keadaan yang baik agar tidak ada bunyi bising di rumah, lampu di bilik harus dimatikan, tidak boleh ada draf, tirai malam dilukis;
  • tempat tidur untuk tidur mestilah lembut, rata dan selesa, tidak dibenarkan membengkokkan mesh atau kekakuan yang berlebihan;
  • pada waktu malam, jangan minum lebih daripada 150 ml air (jika tidak, tidur mungkin terganggu oleh limpahan pundi kencing);
  • bilik tempat tidur malam mesti berventilasi dengan baik, tepu dengan jumlah udara segar yang mencukupi;
  • anda mesti tidur sebaik sahaja tanda-tanda mengantuk pertama muncul.

Sekiranya seseorang pergi tidur, dan selepas 30 minit. tidak pernah tidur, maka anda tidak boleh tidur di tempat tidur. Anda perlu menghidupkan lampu di dalam bilik dan menyibukkan diri dengan sesuatu yang mengganggu yang memerlukan tumpuan. Pilihan terbaik ialah membaca buku, menyelesaikan teka-teki silang kata, mengumpulkan pembina, teka-teki atau mosaik.

Rawatan untuk gangguan tidur pada orang dewasa

Terapi untuk gangguan tidur pada orang dewasa boleh berdasarkan ubat, resipi ubat tradisional, atau penggunaan kaedah psikologi. Setiap teknik berikut berkesan dengan caranya sendiri dan mungkin sesuai untuk pesakit yang mengalami gangguan tidur.

Ubat-ubatan

Terapi ubat adalah rawatan yang paling berkesan untuk insomnia pada orang dewasa. Terutama jika gangguan tidur disebabkan oleh tekanan, kegelisahan, penyakit psikosomatik yang bersamaan.

Dalam kes ini, ubat berikut digunakan:

  • Ivadal adalah pil tidur kuat yang dihasilkan oleh pengeluar dalam bentuk tablet, ia diresepkan 10 mg tepat sebelum tidur, untuk orang tua dos dikurangkan sebanyak 2 kali (jangka masa terapi adalah dari 2 hari hingga 4 minggu, bergantung pada jenis dan keparahan gangguan tidur);
  • Adorma - diresepkan untuk mengambil 1 tablet (5 mg) selama 5-10 minit. sebelum tidur, gangguan tidur jangka pendek memerlukan tempoh rawatan selama 5 hari, kes klinikal yang lebih teruk mungkin memerlukan terapi untuk jangka masa 1 bulan. (ubat itu diresepkan dengan berhati-hati pada pesakit dengan kegagalan buah pinggang);
  • Sanval - satu tablet ubat mengandungi 5 mg zolpidem tartrate, ia ditetapkan untuk mengambil 1 tablet sebelum tidur, dan dos harian maksimum ubat tidak boleh melebihi 10 mg (untuk pesakit tua, dos dikurangkan sebanyak 2 kali);
  • Donormil adalah ubat yang berkesan untuk insomnia, diambil 1 tablet pada waktu tidur, yang larut dalam segelas air, tidak digalakkan untuk orang dengan penyakit ginjal bersamaan, gangguan aliran keluar air kencing, dan penyakit sistem pernafasan (hanya digunakan untuk meredakan insomnia primer dengan gangguan tidur jangka pendek).

Ubat tidur hanya boleh digunakan seperti yang diarahkan oleh doktor yang merawat. Terapi yang tidak dibenarkan dengan ubat-ubatan kumpulan ini boleh menyebabkan akibat yang tidak dapat dipulihkan bagi tubuh manusia, dan juga menyebabkan timbulnya koma atau kematian.

Kaedah tradisional

Sebagai tambahan kepada terapi ubat, ada cara yang sama berkesan untuk memerangi gangguan tidur pada orang dewasa. Mereka terdiri daripada menggunakan resipi berikut.

  1. Bantal hop. Anda perlu mengambil bantal berukuran 30 x 30 cm, memotongnya dan meletakkan 100 g kerucut kering di dalam pengisi. Dipercayai bahawa aroma tumbuhan ini menguatkan tidur, membantu menghilangkan insomnia yang berpanjangan. Bantal ini harus digunakan untuk tidur pada waktu malam secara berkala, atau pada saat manifestasi pelanggaran.
  2. Susu suam dengan madu. Dalam 15 min. sebelum waktu tidur yang dirancang, anda perlu mengambil 200 ml susu, panaskan pada suhu 33 darjah Celsius, dan kemudian tambahkan 1 sudu kecil ke dalamnya. madu yang dikumpulkan dari herba. Minuman yang wangi dan sihat diminum dalam teguk kecil. Selepas itu, anda perlu melakukan kebersihan mulut dan tidur. Dijamin nyenyak dan tidur yang sihat sepanjang malam.
  3. Penyerapan akar valerian. Satu ubat tradisional disediakan pada waktu malam sebelum tidur. Anda perlu mengambil 1 sudu kecil. akar kering tanaman ini, tuangkan ke dalam teko atau bekas lain yang tertutup rapat. Selepas itu, ubat itu dituangkan ke dalam 200 ml air mendidih. Anda harus menunggu selama 1 jam semasa produk dimasukkan. Kemudian tincture diminum dalam 10 minit. sebelum tidur.

Sebelum menggunakan ubat-ubatan rakyat, anda mesti berjumpa doktor terlebih dahulu, dan juga mendiagnosis badan. Ada kemungkinan bahawa insomnia atau gangguan tidur yang lain hanyalah gejala penyakit organ dalaman..

Kaedah psikologi

Psikoterapi kognitif digunakan sebagai rawatan alternatif. Penggunaannya berkesan dalam kes di mana penyebab gangguan tidur tidak dikaitkan dengan penyakit semasa, tetapi tersembunyi dalam hipnosis diri pesakit dan mengancam insomnia.

Seorang psikoterapis kognitif melakukan kerja penjelasan dengan seseorang, menjelaskan bahawa tidak perlu begitu kritikal terhadap gangguan proses tidur.

Komplikasi dan masalah kesihatan tidak dapat berkembang dengan cepat, dan tubuh secara bebas mengatur keperluan tidur dan terjaga berjam-jam. Percubaan juga dilakukan untuk mewujudkan penyebab psikologi yang menyebabkan masalah dengan rehat pada waktu malam..

Kaedah lain

Bergantung pada manifestasi klinikal gangguan tidur, kaedah berikut untuk mengatasi insomnia dapat digunakan:

  • membaca buku pada waktu malam;
  • mendengar muzik klasik atau santai;
  • hipnosis;
  • urut kawasan temporal kepala atau zon kolar;
  • perbualan yang tenang dengan orang yang disayangi.

Setiap kaedah di atas berkesan untuk bentuk insomnia yang tidak rumit dan gangguan tidur yang lain, proses tidur dan bangun tidur. Ia selamat untuk badan dan tidak membawa kesan sampingan.

Kemungkinan komplikasi

Kekurangan tidur kronik boleh menyebabkan perkembangan komplikasi berikut dan penyakit bersamaan organ dalaman yang disebabkan oleh kekurangan rehat pada waktu malam:

  • perkembangan proses oksidatif di dalam sel-sel otak, yang menyebabkan kematian mereka lebih cepat;
  • kemerosotan ingatan jangka panjang dan jangka pendek;
  • penurunan proses pemikiran dan fungsi semua pusat otak;
  • peningkatan risiko penyakit sistem kardiovaskular seperti strok iskemia otak, serta infark miokard;
  • pelanggaran metabolisme karbohidrat, lemak dan protein, yang dari masa ke masa membawa kepada sekumpulan berat badan berlebihan, daya tahan insulin, dan perkembangan diabetes mellitus;
  • pelanggaran osteogenesis (proses pembentukan tulang);
  • penurunan tekanan darah, hipotensi kronik;
  • penurunan tumpuan, mengantuk pada waktu siang, yang boleh mengakibatkan kemalangan, kemalangan kereta, kecederaan di tempat kerja;
  • penuaan awal badan.

Rawatan untuk gangguan tidur pada orang dewasa harus dimulakan seawal mungkin.

Diagnosis tepat waktu dan penyusunan proses terapi akan mencegah terjadinya komplikasi di atas. Insomnia, hipersomnia dan parasomnia bukanlah penyakit psikosomatik yang kompleks yang dapat berjaya dirawat dengan ubat-ubatan dan ubat tradisional.

Video Berguna mengenai Gangguan Tidur Orang Dewasa dan Cara Mengatasinya

Fragmen program "Hidup Sihat" mengenai insomnia:

Gangguan tidur pada orang dewasa. Sebab dan rawatan, ubat-ubatan, ubat-ubatan rakyat

Menurut statistik, 30-40% orang di planet ini mengalami gangguan tidur secara sistematik dalam satu bentuk atau yang lain, dan hampir separuh daripadanya mempunyai masalah kronik. Sekurang-kurangnya 5% populasi dewasa terpaksa menggunakan ubat penenang dan hipnotik secara berkala atau berterusan untuk mengurangkan keadaan mereka. Salah satu penyebab utama fenomena ini dianggap sebagai overtrain neuropsikik yang berlaku dengan latar belakang tekanan, kemurungan. Sering kali, masalahnya terletak pada ketidakpatuhan terhadap rejimen harian, menjalani gaya hidup yang tidak sihat. Dengan permulaan terapi yang tepat pada masanya, gambaran klinikal gangguan tidur dan akibat negatifnya cepat hilang. Mengabaikan patologi memberi kesan negatif terhadap keadaan pesakit, mengancam dengan komplikasi serius.


Tegangan berlebihan boleh menyebabkan penyimpangan..

Punca gangguan tidur

Tidur yang buruk, tanpa mengira tempohnya, menyebabkan perasaan lemah dan keletihan, seseorang tidak mempunyai perasaan semangat pagi. Semua ini memberi kesan negatif terhadap prestasi, mood dan kesejahteraan secara umum. Sekiranya insomnia berterusan untuk jangka masa panjang, ia akan membawa kepada masalah kesihatan yang serius. Anda sering bertanya kepada diri sendiri: "Mengapa saya tidur dengan teruk?" Pakar percaya bahawa ini disebabkan oleh beberapa sebab, termasuk:

  1. Situasi traumatik, tekanan.
  2. Penyakit genesis somatik dan neurologi, disertai dengan ketidakselesaan fizikal dan sindrom kesakitan.
  3. Kemurungan dan penyakit mental.
  4. Pengaruh bahan psikoaktif (alkohol, nikotin, kafein, ubat, psikostimulan).
  5. Ubat-ubatan tertentu menimbulkan insomnia atau tidur ringan, seperti glukokortiroid, ubat anti-edema dan antitussive, makanan tambahan, dan lain-lain.
  6. Merokok berbahaya.
  7. Gangguan pernafasan semasa tidur (apnea).
  8. Pelanggaran bioritme fisiologi (sirkadian) tidur dan terjaga.

Di antara penyebab gangguan tidur, pakar menyebut hipotalamus yang tidak berfungsi kerana kecederaan atau setelah menderita ensefalitis. Telah diperhatikan bahawa tidur gelisah diperhatikan pada pekerja pada shift malam, dan juga dengan perubahan zon waktu yang cepat. Pada orang dewasa, gangguan tidur sering dikaitkan dengan keadaan perubatan seperti narkolepsi. Dalam kebanyakan kes, lelaki muda terjejas.


Depresi adalah penyebab insomnia yang paling biasa di dunia moden

Sekiranya seorang kanak-kanak mengadu bahawa dia takut tidur pada waktu malam, jangan tolaknya, mengingat masalahnya adalah akal atau keanak-anakan. Perundingan tepat pada masanya dengan pakar yang kompeten - pakar somnologi atau psikoterapi akan membantu menghilangkan sebab-sebab yang berkaitan dengan gangguan tidur dan mengelakkan masalah kesihatan yang serius pada masa akan datang.

Masalah apa yang ditunjukkan oleh mimpi buruk pada malam hari pada orang dewasa?

Gangguan tidur yang paling biasa adalah insomnia. Gejala termasuk kurang tidur, tidur cetek dan sering terbangun pada waktu malam. Kerana tidur yang dangkal dan pendek, seseorang merasa lemah pada waktu pagi, akibatnya kualiti hidup semakin buruk.

Insomnia paling kerap didahului oleh kemurungan, alkoholisme, penyakit hati, darah tinggi, alergi atau penyakit lain. Di samping itu, insomnia boleh berlaku kerana sebab-sebab berikut:

  • Gangguan psikosomatik;
  • Kesukaran bernafas;
  • Penyakit Parkinson;
  • Sindrom kaki gelisah.

Masalah kedua yang berkaitan dengan tidur adalah hipersomnia. Penyakit ini dicirikan oleh peningkatan tempoh tidur dengan rasa mengantuk pada waktu siang yang berterusan. Lebih-lebih lagi, penyebab penyakit ini sering dikaitkan dengan penyakit otak dan perubahan hormon..

Bersama dengan tidur yang berpanjangan, seseorang mungkin mengalami kemurungan, kegelisahan dan kegelisahan..

Perkembangan hipersomnia diprovokasi oleh:

  • Gangguan mental;
  • Alkoholisme;
  • Penyalahgunaan pil tidur;
  • Kemerosotan fungsi pernafasan, dll..

Pergeseran dalam rejim hari ini juga memprovokasi tidur yang buruk pada waktu malam pada orang dewasa. Dalam kes ini, pelanggaran rejim boleh bersifat sementara atau kekal. Gangguan sementara biasanya dikaitkan dengan kerja malam, tetapi gangguan tetap disebabkan oleh kronotaip seseorang. Sebagai contoh, lebih sukar bagi "burung hantu" untuk tertidur pada waktu tertentu, itulah sebabnya waktu tidur mereka hilang lebih kerap daripada lark..

Patologi tidur juga dianggap sebagai parasomnia, yang merangkumi:

  • Berjalan Tidur. Berjalan dan tindakan lain dalam mimpi adalah trauma bagi orang yang sedang tidur dan orang yang tinggal bersamanya. Semasa memandu, seseorang mungkin tersandung, membongkok atau tidak sengaja membahayakan anggota rumah tangga.
  • Enuresis - kencing pada waktu malam yang tidak disengajakan.
  • Seram malam. Keadaan ketika seseorang bangun pada waktu malam kerana ketakutan yang teruk. Serangan disertai dengan peningkatan degupan jantung dan berpeluh yang teruk. Fenomena ini agak jarang berlaku pada orang dewasa dan paling kerap muncul pada kanak-kanak.

Tidur yang gelisah dan sekejap-sekejap

Tidur adalah tindakan fisiologi yang kompleks di mana proses utama sistem saraf "dihidupkan semula". Tidur harian yang mencukupi adalah syarat penting untuk fungsi normal tubuh, kesihatan dan kesejahteraan. Biasanya, tidur orang dewasa harus berlangsung selama 6-8 jam. Penyimpangan, baik ke atas dan ke bawah, berbahaya bagi tubuh. Malangnya, masalah tidur adalah perkara biasa dalam hidup kita seperti tekanan, kegelisahan berterusan, masalah seharian yang tidak berkesudahan dan penyakit kronik..


Sindrom kaki gelisah adalah salah satu gangguan tidur yang paling biasa.

Tidur yang gelisah adalah keadaan patologi yang memberi kesan negatif kepada kesihatan manusia. Semasa dalam keadaan ini, seseorang tidak sepenuhnya tertidur, otaknya dapat berfungsi dengan aktif kerana adanya kawasan yang tidak tidur. Seseorang diseksa oleh mimpi buruk, dalam mimpi dia dapat melakukan gerakan tanpa sengaja, menjerit, menggertakkan giginya, dll..

Bagaimana jika anda tidak tidur lena pada waktu malam? Mungkin salah satu penyebab masalah ini adalah sindrom kaki gelisah. Ini adalah gangguan neurologi yang disertai dengan ketidakselesaan pada kaki, yang lebih teruk dalam keadaan tenang. Ia berlaku pada usia berapa pun, tetapi paling kerap pada orang pertengahan usia dan tua, wanita paling kerap terkena.

Kadang-kadang sindrom kaki gelisah dikaitkan dengan keturunan, tetapi berpunca daripada kekurangan zat besi, magnesium, vitamin B, asid folik. Diperhatikan pada pesakit dengan penyakit uremia dan tiroid, diabetes mellitus, penyalahgunaan alkohol, penyakit paru-paru kronik.

Pada waktu malam, kesemutan, gatal-gatal, kembung diperhatikan di bahagian bawah kaki, kadang-kadang nampaknya ada serangga yang merangkak di bawah kulit. Untuk menghilangkan sensasi yang sukar, pesakit harus menggosok atau mengurut kaki, menggoyangkannya dan bahkan berjalan di sekitar bilik.

Salah satu bentuk insomnia yang sering dialami oleh penduduk metropolitan ialah tidur yang terganggu. Penderitaan penyakit ini dapat tidur dengan cepat, tetapi pada masa yang sama kualiti tidur mereka sangat rendah, kerana orang-orang ini tidur dengan sensitif dan gelisah. Contohnya, tanpa sebab yang jelas, seseorang bangun di tengah malam, selalunya pada waktu yang sama. Pada masa yang sama, ada perasaan cemas dan ketegangan, dan beberapa jam yang dihabiskan dalam mimpi tidak dirasakan sama sekali. Bangun malam seperti itu dapat jangka pendek, berlangsung beberapa minit, dan boleh berlangsung hingga pagi..

Kebangkitan berulang dari malam ke malam disertai dengan kegembiraan dan menimbulkan pemikiran negatif. Akibatnya, seseorang, yang tidak mendapat cukup tidur, terpaksa bangun untuk bekerja. Difahamkan, kekurangan rehat normal menyebabkan rasa tidak senang pada waktu siang dan keletihan kronik. "Saya sering bangun, apa yang harus saya lakukan?" - soalan ini sering diajukan kepada doktor oleh mereka yang tidak tahu mengatasi insomnia. Doktor dalam kes ini, bersama dengan cadangan umum, boleh menetapkan rawatan ubat individu dengan melakukan pemeriksaan diagnostik.

Langkah pencegahan

Langkah-langkah pencegahan untuk menghilangkan tidur gelisah adalah sistem tindakan mudah. Untuk tidur seperti bayi, cuba ikuti peraturan mudah:

  • Semasa berada di pangsapuri rumah anda, jangan tidur sehingga waktu gelap di siang hari.
  • Perhatikan ritual tidur.
  • Pilih aksesori yang selesa untuk mengelakkan dari melihat cahaya terang dan mendengar bunyi yang kuat (penutup telinga, topeng khas).
  • Cari bantal yang selesa dan berguna yang optimum - ia mempengaruhi kesihatan dan kualiti tidur anda.
  • Dapatkan senaman fizikal yang mencukupi pada waktu pagi.
  • Hilangkan makanan berkafein, alkohol dan nikotin pada waktu petang.
  • Singkirkan maklumat negatif yang tidak perlu, hadkan waktu harian untuk menonton TV, menggunakan tablet dan komputer riba.

Sikap positif dan keupayaan untuk tidak mengambil hati peristiwa harian adalah kunci untuk berehat yang baik.

Tidur hampir hilang sepenuhnya

Masalah tidur sering berlaku dengan kekejangan otot kaki. Pesakit mengadu sakit tajam secara tiba-tiba pada otot betis. Akibatnya, hampir sepanjang malam seseorang terpaksa berjuang dengan keadaan yang tidak menyenangkan. Gejala-gejala ini diperhatikan pada orang dewasa di bawah usia 50 tahun, 70% orang yang lebih tua juga menyedari masalah ini. Ketidakselesaan yang kuat yang mengganggu rehat malam, berbeza dengan sindrom "kaki gelisah", tidak menyebabkan keinginan akut untuk menggerakkan anggota badan.


Untuk menghilangkan ketegangan yang terkumpul pada siang hari, berikan urutan kaki yang lembut sebelum tidur.

Anda boleh melegakan keadaan dan melegakan kekejangan dengan cepat dengan urutan, mandi air panas atau kompres. Sekiranya atas sebab ini anda kurang tidur, disarankan berjumpa doktor. Terapi yang sesuai dapat membantu mencegah kekejangan malam. Biasanya, pengambilan vitamin E tentu saja, sekiranya berlaku patologi serius, doktor akan memberi ubat penenang dan menasihatkan satu set latihan gimnastik khas untuk meregangkan dan menguatkan otot betis.

Sudah tentu, menyelesaikan masalah tidur pada kanak-kanak dan orang dewasa harus dimulakan dengan perundingan doktor. Selalunya, seseorang mungkin tidak mengesyaki bahawa dia mempunyai masalah kesihatan yang serius, hingga penyakit onkologi atau mental, dan mengadu bahawa dia tidak tidur pada waktu malam, atau kurang tidur sebahagian atau sepenuhnya. Oleh itu, mabuk pelbagai asal sering menimbulkan rasa mengantuk. Mengantuk patologi dapat berkembang disebabkan oleh kelainan hormon, khususnya, patologi kawasan hipotalamus-mesencephalic. Hanya seorang doktor yang dapat mengenal pasti penyakit-penyakit yang mengerikan ini. Dan setelah menyembuhkan penyakit yang mendasari, mungkin untuk menormalkan tidur..

Waktu rehat pada orang dewasa sering disebabkan oleh gangguan tingkah laku tidur REM. Sebenarnya, ia adalah kerosakan fungsi sistem saraf pusat dan ditunjukkan oleh aktiviti fizikal tidur dalam fasa tidur REM. Dalam perubatan, fasa pergerakan mata yang cepat disebut fasa REM. Ia dicirikan oleh peningkatan aktiviti otak, berlakunya mimpi dan kelumpuhan badan (kecuali otot yang menyokong pernafasan dan degupan jantung).

Dalam gangguan tingkah laku fasa REM, badan tidur menunjukkan "kebebasan" pergerakan yang tidak normal. Pada dasarnya, patologi ini mempengaruhi lelaki tua. Kelainan ini ditunjukkan dengan bercakap dan menjerit pada orang yang sedang tidur, pergerakan anggota badan yang aktif, melompat dari tempat tidur. Pesakit bahkan mungkin tidak sengaja mencederakan dirinya atau orang yang sedang tidur berdekatan. Saya gembira kerana penyakit ini agak jarang berlaku..

Kehilangan tidur boleh disebabkan oleh tarikan bergaya dengan filem seram. Mimpi yang teruk dapat menghantui orang yang trauma. Selalunya, badan dengan cara ini menghantar isyarat mengenai penyakit yang akan berlaku. Bangun di tengah malam dalam keadaan putus asa atau dengan perasaan bencana, seseorang tidak dapat tidur lama. Dia cuba memahami sebab-sebab tidur yang pendek itu, bergulir di kepalanya gambar-gambar mimpi buruk. Kadang-kadang seseorang yang terbangun dari emosi yang berat tidak mengingati mimpi itu, tetapi merasa ngeri yang mengerikan dan, akibatnya, menderita insomnia.


Bebaskan diri anda dari menonton filem seram sebelum tidur

Bagaimana jika tidak tidur? Anda mungkin perlu mempertimbangkan semula gaya hidup anda dengan serius. Pastikan anda berjumpa doktor, menjalani pemeriksaan dan ikuti semua cadangan yang ditetapkan dengan teliti.

Apa yang perlu dilakukan jika anda sering bangun pada waktu malam

Tidur yang buruk pada waktu malam pada orang dewasa mungkin menunjukkan penyakit yang serius. Oleh itu, jika anda mengalami gangguan tidur yang berterusan, berjumpa doktor terlebih dahulu. Seorang pakar akan memeriksa anda dan merujuk anda untuk mendapatkan diagnosis untuk mengenal pasti kemungkinan penyebab kurang tidur. Pemeriksaan asas merangkumi pemeriksaan pernafasan, memeriksa struktur nasofaring, memeriksa fungsi jantung, dan mengesan penyakit yang mengganggu tidur.

Piawaian diagnostik emas adalah polisomnografi - kajian tidur di makmal khas. Sebelum dijalankan, sensor dilekatkan pada tubuh pesakit, yang menyampaikan maklumat mengenai kualiti tidur ke komputer. Peralatan tersebut mencatatkan kerja otak, pergerakan bola mata, pengecutan otot yang tidak disengajakan, kardiogram. Di samping itu, proses polisomnografi mengumpulkan maklumat mengenai kandungan oksigen dalam darah, mencatat pergerakan kaki dan lengan, dan juga mencatat fungsi pernafasan. Perhatikan bahawa tidur semasa polysomnografi dirakam pada video untuk diagnostik yang lebih terperinci..

Tidur yang terlalu ringan dan cetek

Tidur sensitif adalah masalah serius, baik bagi orang yang tidur dan persekitarannya yang dekat. Dan jika seseorang terbangun dari sedikit keributan, ia akan menjadi bencana yang besar bagi keluarganya. Mengapa tidur adalah dangkal dan apa yang harus dilakukan mengenainya?

Sebenarnya ada beberapa sebab mengapa seseorang mungkin tidur terlalu ringan. Tetapi secara umum, mereka dapat dibahagikan kepada fisiologi, yang sesuai dengan norma, dan patologi.

Tidur dangkal adalah normal bagi kategori berikut:

  1. Ibu muda. Dalam kategori ini, kebiasaan bangun dari sedikit gemerisik dan meremas remah-remah, dan lebih-lebih lagi menangis, terbentuk kerana proses fisiologi yang berlaku di dalam tubuh wanita setelah melahirkan..
  2. Wanita dan wanita hamil dalam tempoh tertentu kitaran haid. Tidur yang cetek dalam dua kumpulan ini, digabungkan menjadi satu, dijelaskan oleh turun naik hormon pada tubuh wanita.
  3. Pekerja shift malam. Kumpulan orang ini dicirikan oleh kesukaran untuk tertidur, kurang tidur nyenyak kerana kegagalan bioritme.
  4. Mereka yang terlalu banyak menghabiskan waktu tidur. Telah diperhatikan bahawa dengan tidur berlebihan yang berlebihan, kualitinya merosot, tidur sekejap dan sensitif muncul. Biasanya, kategori ini merangkumi pesara, penganggur, pelancong.
  5. Orang tua. Pada orang tua, tidur menjadi sensitif bukan hanya dari tidur berlebihan, tetapi juga disebabkan oleh perubahan yang berkaitan dengan usia dalam badan. Pengeluaran melatonin (hormon tidur) dikurangkan, yang membawa kepada insomnia.

Adapun penyebab patologi tidur yang kurang baik, ini termasuk gangguan mental, penyakit somatik, pendedahan kepada ubat-ubatan dan bahan psikoaktif.

Sekiranya kita mengetahui sebab-sebab kurang tidur yang nyenyak, maka persoalan mengapa seseorang tiba-tiba tertidur pada siang hari juga sering ditanya kepada pakar. Apakah sebab penyakit ini dan bagaimana menanganinya? Dalam perubatan, keadaan patologi yang dicirikan oleh serangan mengantuk secara tiba-tiba dan tidak dapat diramalkan yang berlaku pada tengah hari disebut narkolepsi..

Bagi mereka yang terkena penyakit ini, dan kebanyakan mereka adalah lelaki muda, fasa "tidur REM" boleh berlaku di luar jangkaan dan di tempat yang paling tidak dijangka - di dalam kelas, semasa memandu, semasa makan tengah hari atau perbualan. Tempoh serangan adalah dari beberapa saat hingga setengah jam. Seseorang yang tiba-tiba tertidur terbangun dalam kegembiraan yang kuat, yang terus mengalami sehingga serangan berikutnya. Ini adalah perbezaan utama antara narkolepsi dan rasa mengantuk pada waktu siang. Telah diperhatikan bahawa walaupun semasa serangan tidur seperti itu, beberapa mungkin terus melakukan kegiatan biasa mereka..


Kurang tidur yang kerap menyebabkan hilangnya kawalan stereng

Insomnia yang berkaitan dengan gangguan mental

Kumpulan penyebab ini jauh lebih serius daripada gangguan neurologi, kerana kita tidak bercakap mengenai tekanan dan neurosis, tetapi mengenai penyakit mental..

Dalam kemurungan, insomnia menampakkan diri dengan cara yang berbeza, bergantung kepada keparahan gangguan saraf. Bentuk ringan disertai dengan peningkatan rasa mengantuk dan kegagalan kitaran terjaga-tidur (hipersomnia). Tetapi dengan kemurungan yang sederhana dan teruk, sifat tidur (atau kitarannya) berubah, insomnia kronik berkembang. Sukar bagi seseorang untuk tertidur, tidur tidak stabil, pada waktu pagi sukar untuk bangun dan terjaga.

Kemungkinan akibat gangguan tidur

Mengapa berjuta-juta orang tidak dapat tidur pada waktu malam? Terdapat banyak penyebab gangguan tidur. Ada yang menghabiskan terlalu banyak masa untuk bekerja dan terlalu banyak kerja, yang lain terlalu banyak menonton TV atau duduk di komputer. Tetapi pada akhirnya, insomnia yang disebabkan oleh pelbagai sebab membawa kepada sejumlah akibat negatif dari kekurangan tidur yang kronik..

  • Toleransi glukosa terganggu

Kurang tidur, kurang tidur memberi kesan negatif kepada sistem saraf pusat, menjadikannya terlalu bersemangat dan lebih aktif. Atas sebab ini, pankreas berhenti menghasilkan insulin dalam jumlah yang tepat - hormon yang diperlukan untuk pencernaan glukosa. Saintis Van Kauter memerhatikan orang muda yang sihat yang tidak tidur malam selama seminggu. Akibatnya, kebanyakan mereka berada dalam keadaan pra-diabetes pada akhir minggu..

  • Obesiti

Pada fasa pertama tidur nyenyak, hormon pertumbuhan dilepaskan. Pada orang berusia lebih dari 40 tahun, tempoh tidur nyenyak dikurangkan, oleh itu, rembesan hormon pertumbuhan menurun. Pada usia muda, tidur yang tidak mencukupi menyumbang kepada penurunan hormon pertumbuhan pramatang, sehingga merangsang pengumpulan lemak. Terdapat penyelidikan yang menunjukkan bahawa kurang tidur kronik mengurangkan pengeluaran testosteron. Ini membawa kepada penurunan jisim otot dan pengumpulan lemak..

  • Peningkatan keinginan untuk karbohidrat

Tidur yang terganggu mengurangkan pengeluaran leptin hormon kenyang. Akibatnya, terdapat peningkatan keinginan untuk karbohidrat. Keadaan bertambah buruk dengan kenyataan bahawa walaupun setelah menerima sebahagian karbohidrat, tubuh akan memerlukan lebih banyak kalori.

  • Melemahkan imuniti

Tidur yang gelisah, kurang rehat malam yang cukup memberi kesan buruk pada sel darah putih dalam tubuh manusia, mengurangkan daya tahan terhadap jangkitan.

  • Risiko aterosklerosis

Kekurangan tidur kronik mencetuskan tekanan, dan ini seterusnya meningkatkan jumlah kortisol. Hasil daripada ketidakseimbangan ini, pengerasan arteri (aterosklerosis) adalah mungkin. Ini membawa kepada serangan jantung. Kerana kadar kortisol yang tinggi, jisim otot dan tulang berkurang, dan lemak terkumpul. Risiko hipertensi, kematian pramatang meningkat.

  • Kemurungan dan mudah marah

Insomnia kronik mengurangkan neurotransmitter di otak yang bertanggungjawab terhadap mood. Orang yang mengalami gangguan tidur lebih mudah marah dan cenderung mengalami kemurungan.


Obesiti adalah salah satu akibat gangguan tidur.

Asal neurologi insomnia kronik

Tekanan dan insomnia sering berganding bahu. Tekanan psikologi yang kerap mengganggu fungsi sistem saraf, termasuk kawasan otak yang bertanggungjawab untuk tidur dan terjaga. Hormon tidur dihasilkan kurang daripada biasa, dan bahan seperti adrenalin, sebaliknya, lebih banyak. Oleh itu, sistem saraf berlebihan, sukar bagi seseorang untuk tertidur.

Neurosis adalah faktor neurologi kedua yang paling biasa menyebabkan insomnia. Ini adalah akibat dari keadaan traumatik, situasi yang tidak menguntungkan dalam keluarga atau di tempat kerja, konflik interpersonal dan intrapersonal, kadang-kadang dikaitkan dengan gangguan endokrin. Tekanan kronik dalam kebanyakan kes berubah menjadi neurosis..

Dalam gangguan kecemasan, insomnia paling ketara. Selalunya, masalah tidur berlaku dengan serangan panik, yang disertai dengan ketakutan yang teruk, kegagalan pernafasan, takikardia (jantung berdebar), berpeluh.

Cadangan umum untuk penambahbaikan

Apa yang perlu dilakukan sekiranya orang dewasa tidur lena pada waktu malam? Cadangan sederhana akan membantu mengatasi insomnia. Pertama sekali, anda perlu memperhatikan tabiat dan keadaan di mana anda tidur. Selalunya, ketidakpatuhan terhadap peraturan asas menjadi halangan untuk berehat yang baik. Ini adalah peraturan.

  • Bangunkan kebiasaan yang baik untuk tidur dan bangun pada masa yang sama. Walaupun dalam satu minggu, setelah mengikuti peraturan ini, anda dapat memperoleh hasil yang signifikan - akan lebih mudah untuk tidur, dan anda akan bangun dengan kuat dan rehat;
  • berhenti tidur pada waktu siang, kecuali jika diarahkan oleh doktor anda;
  • masa yang dihabiskan di tempat tidur harus dibatasi dengan ketat. Yaitu, selagi impian anda kekal. Elakkan membaca, menonton TV dan bekerja di tempat tidur, jika tidak, anda akan mengganggu tidur;
  • daripada menonton TV atau berbaring di tempat tidur dengan komputer riba, berjalan-jalan di udara segar pada waktu malam;
  • jika anda tidur nyenyak, jaga penebat bunyi yang baik di dalam bilik tidur, tidak boleh ada bunyi dan bunyi yang tidak menyenangkan (seperti bunyi peti sejuk yang berfungsi) di ruangan ini;
  • mengatur tempat tidur yang berkualiti dan selesa. Tidur di linen kapas, gunakan bantal dengan pengisi sintetik yang mengekalkan bentuknya dengan baik dan hypoallergenic;
  • cahaya di bilik tidur harus redup, dan semasa rehat, bilik tidur harus benar-benar gelap;
  • untuk memperbaiki proses tidur akan membantu makan malam ringan 2-3 jam sebelum tidur. Tinggalkan makanan berlimpah, berlemak dan berkalori tinggi pada waktu petang;
  • mandi air suam dengan minyak anti-tekanan akan membantu anda berehat dan tidur lebih cepat. Anda boleh menambah 5-7 tetes minyak lavender atau ylang-ylang dan 1 cawan susu ke dalam tab mandi anda. Adalah berguna untuk mandi air panas sejam sebelum tidur;
  • menahan diri dari merokok pada waktu malam, minum alkohol dan kopi. Sebaliknya, lebih baik minum segelas susu suam dengan sesudu madu atau teh chamomile;
  • simpan hanya jam penggera di bilik tidur. Apabila anda bangun pada waktu malam, jangan cuba mengetahui masa;
  • bilik tempat anda tidur mesti diudarakan dan dibasuh secara berkala di dalamnya;
  • jika anda sukar tidur, gunakan meditasi atau bersantai.

Jangan ubat untuk gangguan tidur sendiri. Hanya doktor yang boleh memilih ubat yang tepat!

Kemungkinan komplikasi

Kekurangan tidur kronik boleh menyebabkan perkembangan komplikasi berikut dan penyakit bersamaan organ dalaman yang disebabkan oleh kekurangan rehat pada waktu malam:

  • perkembangan proses oksidatif di dalam sel-sel otak, yang menyebabkan kematian mereka lebih cepat;
  • kemerosotan ingatan jangka panjang dan jangka pendek;
  • penurunan proses pemikiran dan fungsi semua pusat otak;
  • peningkatan risiko penyakit sistem kardiovaskular seperti strok iskemia otak, serta infark miokard;
  • pelanggaran metabolisme karbohidrat, lemak dan protein, yang dari masa ke masa membawa kepada sekumpulan berat badan berlebihan, daya tahan insulin, dan perkembangan diabetes mellitus;
  • pelanggaran osteogenesis (proses pembentukan tulang);
  • penurunan tekanan darah, hipotensi kronik;
  • penurunan tumpuan, mengantuk pada waktu siang, yang boleh mengakibatkan kemalangan, kemalangan kereta, kecederaan di tempat kerja;
  • penuaan awal badan.

Rawatan untuk gangguan tidur pada orang dewasa harus dimulakan seawal mungkin.

Diagnosis tepat waktu dan penyusunan proses terapi akan mencegah terjadinya komplikasi di atas. Insomnia, hipersomnia dan parasomnia bukanlah penyakit psikosomatik yang kompleks yang dapat berjaya dirawat dengan ubat-ubatan dan ubat tradisional.

Pencegahan

"Saya tidak dapat tidur dengan normal" - begitulah keluhan mereka yang selalu menghadapi masalah insomnia. Doktor membezakan antara beberapa jenis insomnia.

  1. Episodik. Ia berlangsung selama 5-7 hari, timbul akibat tekanan emosi atau tekanan (peperiksaan, pertengkaran dalam keluarga, konflik di tempat kerja, perubahan zon waktu, dll.). Tidak memerlukan rawatan, dalam kebanyakan kes berlaku sendiri.
  2. Jangka pendek. Berlangsung 1-3 minggu. Ia berkembang kerana keadaan tekanan yang berpanjangan, kejutan psiko-emosi yang teruk, dan juga disebabkan oleh penyakit somatik kronik. Kehadiran penyakit kulit, disertai dengan gatal-gatal, dan sindrom kesakitan dengan arthritis, migrain menyumbang kepada gangguan tidur.
  3. Kronik. Berlanjutan lebih dari 3 minggu, sering menunjukkan penyakit mental dan somatik terpendam, seperti kemurungan, neurosis dan gangguan kecemasan, alkoholisme. Pada usia tua, ia terdapat di mana-mana sahaja. "Saya tidur dengan teruk" - mengadu 69% orang yang lebih tua, mengalami kesukaran untuk tidur 75% daripada kumpulan umur ini.

Mengambil ubat-ubatan, nootropik, neuroleptik dan antidepresan sangat sering menyebabkan tidur yang buruk pada orang dewasa.


Untuk mudah tertidur, luangkan masa sebelum tidur.

Doktor menasihatkan untuk tidak tidur jika anda tidak mahu tidur. Lebih baik menyibukkan diri dengan beberapa aktiviti menarik: membaca, mendengar muzik yang tenang. Pada masa yang sama, lebih baik tidak berada di dalam bilik tidur, agar hubungan bilik ini dengan insomnia tidak timbul di otak..

Gunakan petua berikut untuk membantu mencegah gangguan tidur:

  • belajar membawa jiwa ke keadaan pasif. Lepaskan semua masalah dan fikiran yang menjengkelkan di fikiran anda;
  • Sekiranya anda sukar untuk menumpukan perhatian dan mengganggu suara, gunakan penutup telinga atau tutup telinga anda dengan bulu kapas;
  • melakukan pernafasan berirama, memberi tumpuan kepada pernafasan yang berpanjangan;
  • anda boleh melakukan rawatan air yang menenangkan. Contohnya, pegang kaki anda dengan air panas selama 20 minit dengan penambahan rebusan pudina, balsem lemon, oregano. Mandi pain yang hangat membantu tidur nyenyak;
  • selimut berat membantu anda cepat tidur;
  • anda boleh meletakkan beg linen dengan kerucut kering di bawah bantal. By the way, teh hop dengan madu juga berguna untuk gangguan tidur. Memasak seperti ini: Bancuh 1.5 batang kering kering dengan 1 gelas air mendidih, bersikeras, saring, tambah madu, minum suam;
  • Tidak boleh tidur lama? Anda boleh menanggalkan pakaian dan berbaring sehingga anda membeku. Kemudian bungkus dengan selimut. Pemanasan yang menyenangkan akan membantu anda tidur lebih cepat.

Teknik psikologi yang sederhana akan membantu menghilangkan pemikiran negatif yang terkumpul di siang hari..

Tuliskan semua perkara yang merisaukan anda pada helaian kertas yang berasingan. Bayangkan bahawa anda menghancurkan setiap daun secara bergiliran dan membuangnya ke dalam bakul atau ke dalam api. Cuba ingat detik-detik positif yang menimpa anda hari ini. Pastikan untuk mengucapkan terima kasih kepada kuasa yang lebih tinggi untuk hari yang baik. Kini anda dapat melakukan teknik santai: bermimpi tentang sesuatu yang menyenangkan, mendengarkan suara ombak secara mental, ingat peristiwa yang menyenangkan dari hidup anda. Orang yang rasional dapat memberi tumpuan kepada bernafas dengan tenang dan berdegup kencang..

Sekiranya kesan yang diingini tidak ada dan anda tidak dapat tidur dengan cara apa pun, kemungkinan besar anda memerlukan bantuan perubatan..

Merawat tidur yang lemah dengan ramuan herba

Beberapa tanaman ubat digunakan untuk gangguan tidur. Mari bercakap mengenai mereka:

  • Valerian. Merebus disediakan dari akar ramuan, yang diambil 30 minit sebelum tidur..
  • Melissa. Infusi balm lemon berkesan untuk masalah tidur.
  • Hop. Teh kon tumbuhan membantu mengatasi insomnia.
  • Teh herba dari hawthorn, motherwort, lavender, pudina, dan lain-lain. Mereka mempunyai kesan hipnosis yang baik. Dibancuh seperti teh biasa.

Tidur yang buruk pada waktu malam pada orang dewasa memberi respons yang baik terhadap rawatan ketika diarahkan pada penyakit yang mendasari. Di samping itu, untuk menormalkan tidur, disarankan untuk mematuhi pola tidur tertentu, bermain sukan dan menjalani pemeriksaan perubatan secara berkala yang akan membantu mengenal pasti penyakit yang mengganggu tidur..

Mimpi yang menyenangkan!

Video mengenai cara merawat tidur malam yang buruk pada orang dewasa:

Ubat

Sekiranya anda selalu terseksa oleh tidur yang terganggu, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah berjumpa dengan ahli terapi. Sekiranya perlu, anda akan dirujuk untuk kajian polisomnografi, berdasarkan rawatan yang akan ditetapkan.

Dengan adanya patologi somatik, terapi terdiri dalam menghilangkan penyakit yang mendasari. Pada usia tua, pesakit paling kerap memerlukan bantuan pakar neurologi untuk menormalkan tidur. Untuk terapi ubat, ubat benzodiazepin digunakan terutamanya. Sekiranya proses tertidur terganggu, ubat bertindak pendek diresepkan - triazolam, midazolam. Anda tidak boleh memberi ubat ini sendiri, kerana ia mempunyai banyak kesan sampingan..


Jangan beli atau minum pil tidur sendiri tanpa nasihat pakar

Hipnotik tahan lama, seperti diazepam, ditetapkan untuk kebangkitan malam yang kerap. Penggunaan jangka panjang ubat-ubatan ini boleh menyebabkan mengantuk pada waktu siang. Dalam kes ini, doktor akan menyesuaikan rawatan dan memilih ubat dengan masa pendedahan yang lebih pendek. Dengan neurosis dan kemurungan, disertai dengan gangguan tidur, diperlukan perundingan psikiatri. Dalam kes yang teruk, antipsikotik atau psikotonik ditetapkan.

Normalisasi irama tidur pada orang tua harus dilakukan dengan cara yang kompleks dengan menggunakan vasodilators (papaverine, asam nikotinik) dan ubat penenang herba ringan - motherwort atau valerian. Sebarang ubat harus diambil hanya di bawah pengawasan perubatan. Biasanya, satu kaedah rawatan ditetapkan dengan penurunan dos secara beransur-ansur dan pengurangannya menjadi tidak ada..

Diagnosis

Masalah dengan rehat malam boleh menjadi bukti adanya pelbagai penyakit, lebih-lebih lagi, agak serius.

Mendiagnosis gangguan seperti ini ditetapkan untuk sesak nafas, berdengkur, tingkah laku tidak teratur pada bayi, berat bangun dari tidur, takut, bercakap dalam mimpi, enuresis, narkolepsi, dengan sindrom ADHD, patologi perkembangan, apnea, dengan epilepsi dan insomnia.

Untuk mengetahui sebab-sebab mengapa ada kesukaran untuk tidur dan berehat pada waktu malam, seseorang harus menggunakan polisomnografi (PSG).

PSG adalah kaedah diagnostik yang merangkumi rakaman EEG (4 saluran), oculogram, ECG, myogram, penetapan kandungan oksigen dalam darah, pendaftaran pergerakan lengan dan kaki, pengukuran pernafasan dan kelembapan.

Ubat tradisional

Ubat-ubatan rakyat yang terbukti berkesan akan membantu mengatasi masalah sukar tidur.

Susu + madu

  • susu - 1 gelas;
  • madu - 1 sudu kecil;
  • jus dill yang baru diperah (boleh diganti dengan rebusan biji) - 1 sudu kecil.

Panaskan susu, larutkan madu di dalamnya, masukkan jus dill. Minum setiap hari pada waktu petang.

Kaldu labu

  • labu - 200g;
  • air - 250 ml;
  • madu - 1 sudu kecil.

Tuangkan air mendidih ke atas labu yang telah dikupas dan dicincang, masak dengan api kecil selama 20-25 minit. Terikan, sejukkan hingga suam. Masukkan madu. Minum ½ cawan sebelum tidur.

Ubat untuk rawatan insomnia

Kira-kira seperlima pesakit, terutama mereka yang menderita penyakit mental atau somatik, memerlukan pil tidur. Dalam kes lain, menangani penyebab insomnia, menggunakan ubat bebas dan teknik relaksasi bukan ubat mungkin mencukupi..

Anda tidak boleh mengambil pil tidur tanpa diagnosis terlebih dahulu dan preskripsi doktor. Mereka mempunyai sejumlah kontraindikasi dan kesan sampingan yang ketat..

Doktor selalu menetapkan dana sedemikian dalam dos serendah mungkin, kerana kemurungan sistem saraf pusat, seperti kegembiraan berlebihan, sama-sama membahayakan kesihatan..

Pil tidur dilarang untuk wanita hamil dan menyusui, pesakit dengan gangguan pernafasan semasa tidur, orang yang aktivitinya berkaitan dengan tumpuan dan reaksi cepat.

Ubat preskripsi

Untuk rawatan insomnia, kumpulan ubat yang berbeza ditunjukkan. Doktor harus memilih ubat yang tepat untuk rawatan..

Penenang menenangkan sistem saraf, melegakan kerengsaan, ketakutan dan kegelisahan, menghilangkan manifestasi neurotik dan kekejangan otot. Mereka diresepkan dalam dos rendah atau sederhana; dalam dos tinggi, mereka menyebabkan rasa mengantuk yang teruk. Contoh ubat penenang:

  • Phenazepam;
  • Tenoten;
  • Buspirone;
  • Mebikar;
  • Afobazole;
  • Diazepam;
  • Phenibut;
  • Grandaxin.

Barbiturate mengurangkan kebimbangan dan kemurungan, tetapi boleh menyebabkan ketergantungan ubat. Dengan penggunaan yang berpanjangan, mereka menyebabkan keadaan lemah, depresi, oleh itu, mereka diresepkan untuk kursus pendek. Contoh barbiturat:

  • Nembutal;
  • Natrium etaminal;
  • Surital;
  • Pembuangan semula;
  • Barbamil.

Polysomnografi

Kaedah yang paling tepat dan boleh dipercayai untuk mengkaji gangguan tidur adalah polisomnografi. Ia dilakukan di bilik khas di mana pesakit mesti menghabiskan semalaman. Banyak sensor dihubungkan dengan pesakit, yang, semasa tidur, merekodkan aktiviti jantung (ECG), aktiviti bioelektrik otak (EEG), pergerakan pernafasan dinding perut dan dada anterior, tepu oksigen darah, aliran udara yang dihirup dan dihembuskan.

Teknik diagnostik ini membolehkan anda mengkaji secara komprehensif keadaan aktiviti otak dan fungsi sistem badan pada semua peringkat tidur. Hasil kajian itu membolehkan doktor mengesan gangguan tidur dan menentukan penyebabnya..

Penyebab gangguan psikofisiologi

Gangguan psikofisiologi disebabkan oleh:

  • Kurang tidur secara berkala (contohnya, ketika ibu menjaga dan memberi makan bayi);
  • kekurangan rehat malam satu kali (contohnya, perjalanan jauh semasa memandu);
  • kerja mental yang aktif pada waktu petang (contohnya, keperluan untuk bersiap sedia untuk menghadapi peperiksaan);
  • tekanan mental (contohnya, kebimbangan mengenai ketiadaan lama anak perempuan yang masih kecil);
  • keletihan fizikal selepas senaman yang kuat (contohnya, setelah bekerja keras di halaman belakang);
  • tekanan teruk secara tiba-tiba (contohnya, apabila diberhentikan berita).

Gangguan psikofisiologi adalah keadaan sementara yang boleh diterbalikkan. Mereka disebabkan oleh pengaruh pada faktor-faktor yang tidak biasa, melelahkan dan menyerap sejumlah besar tenaga. Gangguan tidur seperti itu hilang sendiri tanpa rawatan, sebaik sahaja keadaan tertekan dihilangkan dan orang itu berehat sepenuhnya..

Apa ini

Anda boleh bercakap mengenai segala macam kegagalan sekiranya seseorang tidak dapat tidur. Pada masa yang sama, semua bunyi dan bau mengganggu. Apabila tertidur, seseorang merasa tidak selesa.

Dia melempar dan berpusing di tempat tidur selama beberapa jam, tetapi rehat yang ditunggu-tunggu tidak datang; dalam kes ini, hanya teh yang menenangkan atau pelbagai ubat yang membantu. Tetapi bagi orang yang sihat, tidur seperti itu bukanlah perkara biasa..

Untuk setiap, jumlah masa yang dihabiskan di tempat tidur akan berbeza. Untuk sebilangan, 4-5 jam akan membantu merasa lebih baik, yang lain pulih setelah 12 jam berehat dengan baik.

Dalam kes ini, bukan masa yang penting, tetapi kualiti impiannya. Sekiranya, bangun pada waktu pagi, masih ada rasa keletihan, maka selebihnya pasti terganggu.

Insomnia lebih kerap berlaku pada orang tua. Bagi mereka, tertidur segera menjadi masalah. Tetapi ini hanya sekiranya terdapat penyakit insomnia.

Gangguan tidur juga berlaku pada orang muda. Ramai yang tinggal bersama mereka sepanjang hidup mereka.

Bagaimana merawat? Ubat, ubat, titisan, tablet

Orang sering pergi ke farmasi dengan soalan mengenai cara merawat gangguan tidur. Terdapat banyak ubat hari ini yang mempunyai kesan penenang ringan. Mereka membantu untuk berehat, melupakan masalah dan berehat. Antara alat yang popular adalah seperti berikut:

  1. "Novo-passit". Ini adalah penyediaan herba. Ia akan membantu sekiranya tidur yang buruk disebabkan oleh terlalu banyak tekanan, tekanan, kegelisahan dan kegelisahan. Doktor mengesyorkan menggunakannya untuk merawat insomnia.
  2. Corvalol. Titisan ini sering digunakan untuk masalah jantung. Mereka membantu menghilangkan tekanan dan menghilangkan tidur yang gelisah..
  3. "Motherwort Forte". Tablet mengandungi ekstrak tumbuhan ubat, serta vitamin B6 dan magnesium. Ubat ini membantu menghilangkan kegatalan dan sukar tidur.
  4. Donormil. Membantu menyelesaikan masalah tidur sekejap. Dengan minum pil 20 minit sebelum tidur, anda dapat memastikan rehat yang baik. Perlu diingat bahawa Donormil hanya sesuai untuk memerangi insomnia situasional (sementara), kerana tidak boleh memakan masa lebih lama dari 5 hari.
  5. Melatonin. Ubat ini meniru kesan hormon pengatur tidur. Ubat ini ditetapkan untuk manifestasi awal insomnia. Memberi kesan yang baik apabila diambil bersama dengan ubat-ubatan herba.

Mengambil ubat penenang adalah penyelesaian berkesan untuk insomnia ringan. Pil tidur yang kuat hanya boleh diresepkan oleh doktor, dan anda boleh membelinya hanya dengan preskripsi.

Diagnostik


Adalah salah untuk menentukan gangguan tidur berdasarkan keluhan sahaja. Orang boleh mencipta masalah yang sebenarnya tidak wujud. Polysomnografi adalah kaedah objektif untuk mengenali insomnia dan penyebabnya. Ini adalah teknik penyelidikan tidur yang komprehensif, termasuk pendaftaran parameter:


Artikel Seterusnya
MRI: untuk apa prosedur ini?