Bagaimanakah disfungsi diastolik ventrikel kiri ditunjukkan??


Hati manusia dilambangkan oleh empat ruang, yang tidak berhenti sekejap. Untuk berehat, organ menggunakan selang antara kontraksi - diastole. Pada saat-saat ini, kawasan jantung berehat sebisa mungkin, bersiap untuk mampatan baru. Agar badan dibekalkan dengan darah, aktiviti ventrikel dan atria yang jelas dan terkoordinasi diperlukan. Sekiranya fasa relaksasi terganggu, kualiti pengeluaran jantung juga merosot, dan jantung lebih cenderung lesu tanpa rehat yang mencukupi. Salah satu patologi umum yang berkaitan dengan gangguan fungsi relaksasi disebut disfungsi diastolik ventrikel kiri (LVDD).

Apa itu Disfungsi Diastolik?

Fungsi diastolik ventrikel kiri adalah seperti berikut: sambil bersantai, bahagian ini dipenuhi dengan darah untuk memindahkannya lebih jauh ke tujuannya, sesuai dengan kitaran jantung yang berterusan. Dari atria, darah bergerak ke ventrikel, dan dari sana ke organ dan tisu. Separuh kanan jantung bertanggungjawab untuk peredaran paru-paru, dan kiri untuk yang besar. Ventrikel kiri mengepam darah ke aorta, membekalkan oksigen ke seluruh badan. Darah buangan kembali ke jantung dari atrium kanan. Kemudian ia melalui ventrikel kanan ke paru-paru untuk mengisi semula dengan oksigen. Aliran darah yang diperkaya kembali ke jantung, menuju ke atrium kiri, yang mendorongnya ke ventrikel kiri.

Oleh itu, beban besar diletakkan di ventrikel kiri. Sekiranya disfungsi ruang ini berkembang, maka semua organ dan sistem akan mengalami kekurangan oksigen dan nutrien. Patologi ventrikel kiri diastolik dikaitkan dengan ketidakupayaan jabatan ini untuk menerima darah sepenuhnya: rongga jantung sama ada tidak diisi sepenuhnya, atau proses ini sangat lambat.

Mekanisme pembangunan

Disfungsi diastolik ventrikel kiri berkembang apabila sekurang-kurangnya satu tahap urutan pengayaan ruang jantung dengan darah semasa diastol mengalami gangguan.

  1. Tisu miokardium memasuki fasa relaksasi.
  2. Terdapat aliran darah pasif dari atrium ke rongga ventrikel kerana penurunan tekanan di ruang.
  3. Atrium membuat pergerakan kontraktil, membebaskan dari sisa darah, mendorongnya ke ventrikel kiri.

Akibat kelonggaran ventrikel kiri yang tidak normal, peredaran darah merosot, miokardium mengalami perubahan struktur negatif. Hipertrofi dinding otot berkembang, ketika jantung berusaha menebus kekurangan output jantung dengan aktiviti yang lebih kuat.

Pengelasan pelanggaran

Dalam perkembangannya, disfungsi diastole ventrikel kiri melalui beberapa peringkat. Masing-masing mempunyai keistimewaan tersendiri dan dicirikan oleh tahap bahaya yang berbeza-beza..

  • Tahap cahaya (jenis 1).

Ini adalah peringkat awal patologi. Disfungsi diastolik jenis 1 ruang ventrikel kiri dikaitkan dengan fasa relaksasi yang sedikit tertangguh. Sebilangan besar darah memasuki rongga semasa bersantai semasa pengecutan atrium kiri. Orang tersebut tidak merasakan manifestasi pelanggaran, tanda yang jelas dapat dikesan hanya di EchoKg. Tahap ini juga disebut hipertrofik, kerana ia berlaku terhadap latar belakang hipertrofi miokard..

  • Tahap pseudo-normal sederhana (jenis 2).

Keupayaan ventrikel kiri untuk berehat semakin merosot. Ini ditunjukkan dalam output jantung. Untuk mengimbangi kekurangan aliran darah, atrium kiri berfungsi dalam mod peningkatan. Fenomena ini disertai oleh peningkatan tekanan di rongga ini dan peningkatan ukuran dinding otot. Sekarang ketepuan ventrikel kiri dengan darah disediakan oleh perbezaan tekanan di dalam ruang. Orang itu mengalami gejala yang menunjukkan kesesakan paru-paru dan kegagalan jantung.

  • Tahap terhad, dengan gangguan teruk (jenis 3).

Tekanan di atrium, yang terletak di sebelah kiri, meningkat dengan ketara, dinding ventrikel kiri menjadi lebih padat dan kehilangan fleksibiliti. Gangguan ini disertai oleh gejala teruk keadaan yang mengancam nyawa (kegagalan jantung kongestif) Kemungkinan edema paru, serangan asma jantung.

Disfungsi atau kegagalan?

Harus membezakan antara konsep "disfungsi diastolik ventrikel kiri" dan "kegagalan ventrikel kiri". Dalam kes pertama, tidak ada ancaman yang jelas terhadap kehidupan pesakit jika patologi berada pada tahap pertama. Kemerosotan keadaan dapat dielakkan dengan rawatan disfungsi ventrikel kiri jenis 1 yang mencukupi. Jantung terus berfungsi secara praktikal tidak berubah, fungsi sistolik tidak terganggu.

Kegagalan jantung timbul sebagai komplikasi gangguan diastolik.

Ini adalah penyakit yang lebih serius, mustahil untuk menyembuhkannya, perubahannya tidak dapat dipulihkan, dan akibatnya sangat mematikan. Dengan kata lain, kedua istilah ini saling berkaitan seperti berikut: disfungsi adalah primer, dan kegagalan adalah sekunder..

Gejala

Tanda-tanda disfungsi diastolik pada ventrikel kiri membuat diri mereka merasa apabila perubahan serius telah berlaku di dalam badan. Senarai gejala ciri:

  • Palpitasi menjadi cepat baik ketika aktif dan ketika rehat.
  • Orang itu tidak dapat menarik nafas dalam-dalam, seolah-olah dada dimampatkan.
  • Jampi batuk kering menunjukkan kesesakan paru-paru.
  • Sebarang usaha kecil itu sukar.
  • Sesak nafas berlaku semasa pergerakan dan rehat.
  • Peningkatan serangan apnea tidur juga merupakan petunjuk masalah pada ventrikel kiri..
  • Tanda lain adalah pembengkakan kaki..

Sebab-sebabnya

Sebab utama kemerosotan relaksasi ventrikel kiri adalah hipertrofi dindingnya dan kehilangan keanjalannya. Pelbagai faktor membawa kepada keadaan ini:

  • hipertensi arteri;
  • stenosis aorta;
  • kardiomiopati;
  • gangguan irama jantung;
  • iskemia miokardium;
  • perubahan berkaitan dengan usia;
  • faktor jantina (wanita lebih terdedah);
  • keadaan arteri koronari yang tidak normal;
  • keradangan perikardium jenis penyempitan;
  • berat badan berlebihan;
  • diabetes;
  • kecacatan jantung;
  • serangan jantung.

Rawatan

Intipati rawatan disfungsi diastolik dinding ventrikel kiri dikurangkan untuk pemulihan peredaran darah. Ini memerlukan:

  • menghilangkan takikardia;
  • memastikan tekanan darah tetap normal;
  • menormalkan metabolisme dalam miokardium;
  • meminimumkan perubahan hipertrofik.-

Senarai ubat utama yang digunakan untuk tujuan perubatan:

  • penyekat reseptor adrenal;
  • perencat saluran kalsium;
  • ubat dari kumpulan sartan dan nitrat;
  • glikosida jantung;
  • agen diuretik;
  • Perencat ACE.

Antara ubat yang sering digunakan adalah: "Carvedilol", "Digoxin", "Enalapril", "Diltiazem".

Disfungsi diastolik dapat didiagnosis terutamanya dengan bantuan ekokardiografi, ekokardiografi, ditambah dengan kajian Doppler, EKG, ujian makmal.

Disfungsi diastolik ventrikel kiri adalah patologi yang memerlukan perhatian yang teliti. Akses lewat ke doktor boleh menyebabkan prognosis yang tidak menyenangkan bagi seseorang: kecacatan atau kematian. Orang yang mempunyai sejarah penyakit jantung harus berhati-hati terhadap kesihatan mereka. Bersama dengan terapi ubat utama, ubat di rumah disyorkan untuk merawat disfungsi miokard. Resipi ubat tradisional boleh didapati dalam jumlah besar di Internet..

Disfungsi diastolik jenis 1 LV: apakah itu, penyebab perkembangan, kaedah terapi

Untuk kerja jantung yang jelas dan terkoordinasi, kerja harmoni seluruh sistem kardiovaskular diperlukan. Disfungsi miokard diastolik adalah patologi yang sangat serius yang menyebabkan kegagalan jantung kronik. Jantung adalah sistem yang kompleks, dan setiap lapisannya bertanggungjawab untuk fungsi penting yang membantu menjaga daya hidup manusia. Diastole ventrikel bertanggungjawab untuk pengecutan dan kelonggaran otot jantung. Dinding jantung mula-mula berehat, mengambil darah, kemudian mendorongnya ke arah yang diperlukan.

Disfungsi diastolik jenis 1 LV: apa itu? Disfungsi diastolik miokardium ventrikel kiri disebabkan oleh ketidakmampuan filamen myotik untuk menerima jumlah darah yang diperlukan. Akibatnya, atrium kiri meningkatkan pengeluaran. Ini menyumbang kepada fakta bahawa atrium kelebihan beban dan peningkatan jumlah. Patologi ini kadang-kadang menyebabkan sederhana pada paru-paru dan arteri, dan ini, seterusnya, menyukarkan peredaran darah ke seluruh badan..

Kajian pelanggaran fungsi jantung diastolik adalah tugas mendesak

Penyakit ini terbahagi kepada beberapa jenis:

Hipertrofik / diastolikperingkat awal perkembangan patologi. Disfungsi miokardium diastolik jenis 1 adalah jenis penyakit yang paling biasa. Kerumitannya jika tidak ada gejala pada tahap awal perkembangan penyakit ini
PseudonormalTerdapat peningkatan tekanan di rongga atrium kiri. Tekanan inilah yang membolehkan ventrikel mengisi.
Sekatantahap terma, di mana keanjalan LV menurun

Punca penyakit

Statistik menyatakan bahawa faktor utama pembentukan penyakit ini adalah kegagalan fungsi miokard untuk menerima dan mengeluarkan darah dengan betul. Kerana keanjalan otot yang terhad, beberapa penyakit boleh terbentuk: hipertrofi miokardium ventrikel kiri, penyakit arteri koronari, serangan jantung.

Penyakit ini dapat menampakkan diri pada orang dewasa dan bayi baru lahir. Pada bayi, peningkatan bekalan darah ke paru-paru menyebabkan sejumlah komplikasi:

  1. peningkatan saiz bahagian jantung;
  2. atria berlebihan;
  3. keupayaan otot jantung berkontraksi terganggu;
  4. takikardia berkembang.

Anak tidak selalu memerlukan rawatan khas, kerana keadaannya tidak termasuk dalam keadaan patologi.

Gejala utama penyakit ini

Disfungsi miokard diastolik tidak dianggap sebagai penyakit bebas. Sebagai peraturan, ini dengan sendirinya merupakan tanda penyakit yang sudah berkembang. Patologi ini membawa kepada kegagalan jantung dan ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • bengkak kaki;
  • keletihan tinggi;
  • penampilan sesak nafas walaupun dengan sedikit aktiviti fizikal. Sekiranya ia menampakkan diri dalam keadaan rehat, maka penyakit itu sudah berubah menjadi bentuk yang serius;
  • degupan jantung yang cepat;
  • kulit berubah menjadi pucat, terutama di kawasan badan yang jauh dari jantung.

Batuk juga boleh dikaitkan dengan salah satu gejala HF. Selalunya, ia muncul pada waktu malam, menunjukkan kesesakan yang timbul di paru-paru..

Diagnosis kegagalan jantung diastolik

Diagnosis awal penyakit akan mengelakkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan.

Untuk menetapkan diagnosis, sebagai peraturan, tiga syarat diperlukan:

  • manifestasi gejala dan tanda-tanda HF;
  • Fungsi sistolik PV adalah normal atau sedikit berkurang;
  • dengan kaedah diagnostik instrumental, pelanggaran kerja LV dikesan, peningkatan ketegarannya.

Diagnosis awal membantu mencegah perubahan fungsi jantung yang tidak dapat dipulihkan

Kaedah diagnostik instrumental utama merangkumi:

  • ekokardiografi dua dimensi dengan dopplerografi adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk menentukan diagnosis;
  • ventrikulografi radionuklida akan menentukan kegagalan fungsi kontraktilasi miokardium;
  • Ekokardiografi mendedahkan tanda-tanda iskemia miokardium;
  • x-ray dada akan membantu mengenal pasti hipertensi paru.

Kaedah rawatan penyakit

Masalah utama untuk rawatan penyakit yang berkesan adalah pemulihan sepenuhnya kontraktilitas organ. Disfungsi diastolik miokardium LV termasuk terapi ubat dan pembedahan. Oleh itu, rawatan mempunyai beberapa petunjuk utama:

  1. penstabilan degupan jantung yang normal untuk mencegah perkembangan aritmia;
  2. rawatan penyakit iskemia;
  3. penstabilan tekanan darah.

Untuk tujuan rawatan yang kompleks, dia menetapkan kumpulan ubat berikut:

Penyekat adrenergikbertujuan untuk menormalkan degupan jantung, menurunkan tekanan darah, memperbaiki prosedur pemakanan untuk sel-sel miokardium
Inhibitor atau sartanberusaha untuk merombak miokardium, meningkatkan keanjalannya, mengurangkan beban. Meningkatkan hasil analisis pesakit dengan kegagalan jantung kekal dengan ketara
Diuretikmembuang cecair berlebihan, mengurangkan manifestasi asma, dan juga membolehkan anda mengawal tekanan darah. Ubat ini diresepkan dalam jumlah kecil, kerana menyebabkan penurunan jumlah strok
Antagonis kalsiummenggalakkan kelonggaran miokardium, menurunkan tekanan darah
Nitrathanya ubat tambahan yang boleh diresepkan untuk iskemia miokardium

Proses rawatan berlaku di hospital, di mana keadaan pesakit dipantau oleh pegawai perubatan.

Seorang pesakit dengan disfungsi ventrikel pasti mengikuti diet. Untuk melakukan ini, anda harus menghadkan pengambilan garam, mengawasi cecair yang anda minum - ini akan mengurangkan beban pada sistem peredaran darah. Perlu makan secara rasional, mematuhi rejimen, anda perlu membahagikan makanan 4-6 kali. Anda perlu menyerah berlemak, goreng dan pedas.

Rawatan bertujuan untuk memperbaiki gangguan hemodinamik

Juga penting untuk membetulkan gaya hidup anda: menyingkirkan tabiat buruk, jangan terlalu banyak melakukan diri anda, cukup tidur. Perhatikan aktiviti fizikal. Beban harus rasional, sesuai dengan kemampuan tubuh. Anda perlu menghabiskan lebih banyak masa di udara segar. Sekiranya penyakit menjadi lebih rumit, ada baiknya tidak termasuk beban atau berjumpa doktor.

Sekiranya anda mengikuti cadangan doktor dan mengambil ubat, prognosis penyakit ini menguntungkan..

Disfungsi diastolik ventrikel kiri

"Dia yang tidak tahu bagaimana untuk berehat tidak dapat bekerja dengan baik," kata peribahasa yang terkenal. Begitu juga. Rehat membantu seseorang untuk mengembalikan kekuatan fizikal, keadaan psikologi, menyesuaikan diri dengan pekerjaan yang lengkap.

Hanya sedikit orang yang tahu bahawa jantung juga memerlukan rehat yang betul untuk kerja produktifnya. Sekiranya tidak ada kelonggaran ruang jantung yang betul, misalnya, ventrikel kiri, disfungsi diastolik pada ventrikel kiri berkembang, dan ini boleh mengancam dengan gangguan yang lebih serius dalam kerjanya. Tetapi ketika jantung berehat, adakah ia berfungsi tanpa henti? Apakah patologi disfungsi diastolik ventrikel kiri, apakah tanda-tandanya? Apakah bahayanya? Perlukah penyakit jantung ini dirawat? Jawapan untuk soalan-soalan ini akan dikemukakan dalam artikel kami..

Bagaimana jantung berehat?

Kitaran jantung

Jantung adalah organ yang unik, jika hanya kerana ia berfungsi dan berehat pada masa yang sama. Masalahnya ialah ruang jantung, atrium dan ventrikel, berkontraksi secara bergantian. Pada saat pengecutan (systole) atria, kelonggaran (diastole) ventrikel berlaku, dan sebaliknya, apabila giliran sistol ventrikel datang, atria berehat.

Oleh itu, diastol ventrikel kiri adalah saat ketika berada dalam keadaan santai dan dipenuhi dengan darah, yang, dengan penguncupan miokardium jantung yang lebih jauh, diusir ke dalam saluran dan menyebar ke seluruh badan. Kerja jantung bergantung pada bagaimana relaksasi atau diastol sepenuhnya berlaku (jumlah isipadu darah yang memasuki ruang jantung, jumlah darah dikeluarkan dari jantung ke dalam pembuluh darah).

Apa itu Disfungsi Diastolik?

Disfungsi diastolik ventrikel kiri adalah, pada pandangan pertama, istilah perubatan hiasan yang kompleks. Tetapi mudah untuk memahaminya, memahami anatomi dan kerja jantung. Dalam bahasa Latin, pelanggaran, fungsi - aktiviti, fungsi. Jadi disfungsi adalah disfungsi. Disfungsi diastolik adalah pelanggaran fungsi ventrikel kiri dalam fasa diastole, dan kerana relaksasi berlaku diastastol, pelanggaran disfungsi diastolik ventrikel kiri dikaitkan tepat dengan pelanggaran kelonggaran miokardium ruang jantung ini. Dengan patologi ini, kelonggaran miokardium ventrikel yang betul tidak berlaku, pengisiannya dengan darah menjadi perlahan atau tidak berlaku sepenuhnya.

Disfungsi atau kegagalan?

Disfungsi diastolik

Isipadu darah yang masuk ke ruang bawah jantung berkurang, disebabkan oleh itu beban di atria meningkat, tekanan pengisian meningkat di dalamnya berkembang, kesesakan pulmonari atau sistemik. Pelanggaran fungsi diastolik menyebabkan perkembangan kegagalan diastolik, tetapi sering kali kegagalan jantung diastolik berlaku dengan fungsi sistolik ventrikel kiri yang dipelihara.

Secara sederhana, manifestasi patologi awal ventrikel adalah disfungsi mereka diastole, masalah yang lebih serius terhadap latar belakang disfungsi adalah kekurangan diastolik. Yang terakhir selalu merangkumi disfungsi diastolik, tetapi tidak selalu dengan disfungsi diastolik terdapat gejala dan klinik kegagalan jantung.

Penyebab gangguan relaksasi ventrikel kiri

Pelanggaran fungsi diastolik miokardium ventrikel mungkin berlaku kerana peningkatan jisimnya - hipertropi, atau penurunan keanjalan, kepatuhan miokardium. Harus diingat bahawa hampir semua penyakit jantung mempengaruhi fungsi ventrikel kiri hingga satu darjah atau yang lain. Disfungsi diastolik yang paling biasa pada ventrikel kiri berlaku pada penyakit seperti hipertensi, kardiomiopati, penyakit iskemia, stenosis aorta, aritmia pelbagai jenis dan asal usul, penyakit perikardial.

Perlu diperhatikan bahawa kehilangan keanjalan dan peningkatan kekakuan dinding otot ventrikel diperhatikan semasa proses penuaan semula jadi. Wanita berusia lebih dari enam puluh lebih terdedah kepada gangguan ini. Tekanan darah tinggi menyebabkan peningkatan beban pada ventrikel kiri, kerana peningkatan saiznya, hipertrofi miokardium. Dan miokardium yang diubah kehilangan keupayaan untuk berehat normal, gangguan seperti itu pertama kali menyebabkan disfungsi, dan kemudian gagal.

Pengelasan pelanggaran

Pembesaran atrium kiri

Terdapat tiga jenis disfungsi ventrikel kiri.

Disfungsi ventrikel kiri jenis I - jenis 1 diklasifikasikan sebagai keparahan ringan. Ini adalah peringkat awal perubahan patologi dalam miokardium, nama lain adalah hipertrofik. Pada peringkat awal, ia tidak simptomatik, dan ini adalah penipuannya, kerana pesakit tidak menganggap gangguan pada kerja jantung dan tidak meminta bantuan perubatan. Dengan disfungsi jenis 1, kegagalan jantung tidak berlaku, dan jenis ini didiagnosis hanya dengan bantuan ekokardiografi.

Jenis II - disfungsi jenis kedua disifatkan sebagai sederhana. Pada tipe II, kerana kelonggaran ventrikel kiri yang tidak mencukupi dan jumlah darah yang keluar yang dikeluarkan, atrium kiri mengambil peranan kompensasi dan mula bekerja "untuk dua", yang menyebabkan peningkatan tekanan di atrium kiri, dan kemudiannya meningkat. Jenis disfungsi kedua dapat dicirikan oleh gejala klinikal kegagalan jantung dan tanda-tanda kesesakan paru..

Jenis III - atau disfungsi jenis yang terhad. Ini adalah gangguan teruk, yang dicirikan oleh penurunan tajam dalam pematuhan dinding ventrikel, tekanan tinggi di atrium kiri, gambaran klinikal yang jelas mengenai kegagalan jantung kongestif. Selalunya, dengan jenis III, kemerosotan keadaan yang tajam dengan akses ke edema paru, asma jantung. Dan ini adalah keadaan serius yang mengancam nyawa yang, tanpa rawatan kecemasan yang tepat, sering mengakibatkan kematian..

Gejala

Sesak nafas dengan aktiviti fizikal

Pada peringkat awal, disfungsi diastolik awal, pesakit mungkin tidak mempunyai aduan. Adalah tidak biasa disfungsi diastolik dikesan sebagai penemuan yang tidak disengajakan semasa ekokardiografi. Pada peringkat kemudian, pesakit prihatin dengan aduan berikut:

  1. Dyspnea. Pada mulanya, gejala ini hanya mengganggu aktiviti fizikal, dengan perkembangan penyakit ini, sesak nafas mungkin muncul dengan sedikit tenaga, dan kemudian mengganggu rehat.
  2. Palpitasi. Peningkatan degupan jantung tidak jarang berlaku dengan pelanggaran jantung ini. Pada banyak pesakit, degupan jantung mencapai nilai submaximal walaupun dalam keadaan rehat dan meningkat dengan ketara semasa bekerja, berjalan, bersemangat.

Apabila gejala dan aduan tersebut muncul, pesakit mesti menjalani pemeriksaan menyeluruh sistem kardiovaskular.

Diagnostik

Disfungsi diastolik dikesan terutamanya ketika menjalankan kaedah pemeriksaan instrumental seperti ekokardiografi. Dengan pengenalan kaedah ini ke dalam amalan doktor klinikal, diagnosis disfungsi diastolik mula terdedah berkali-kali lebih kerap. EchoCG, dan juga eopokardiografi Doppler, membolehkan anda mengenal pasti gangguan utama yang berlaku semasa kelonggaran miokardium, ketebalan dindingnya, untuk menilai pecahan pelepasan, kekakuan dan kriteria penting lain untuk menentukan kehadiran dan jenis disfungsi. Dalam diagnostik, x-ray dada juga digunakan, kaedah diagnostik invasif yang sangat spesifik dapat digunakan untuk petunjuk tertentu - ventrikulografi.

Rawatan

Adakah wajar mengubati disfungsi diastolik jika tidak ada gejala penyakit dan klinik? Ramai pesakit bertanya kepada diri mereka sendiri. Ahli kardiologi bersetuju: ya. Walaupun tidak ada manifestasi klinikal pada tahap awal, disfungsi mampu perkembangan dan pembentukan kegagalan jantung, terutama jika pesakit mempunyai penyakit jantung dan saluran darah lain (AH, IHD) dalam sejarah pesakit. Terapi ubat merangkumi kumpulan ubat-ubatan yang, dalam praktik kardiologi, menyebabkan penurunan hipertrofi miokard, meningkatkan kelonggaran dan meningkatkan keanjalan dinding ventrikel. Ubat ini termasuk:

  1. Inhibitor ACE - kumpulan ubat ini berkesan baik pada peringkat awal dan akhir penyakit. Wakil kumpulan: enalapril, perindopril, diroton;
  2. AK - kumpulan yang membantu melonggarkan dinding otot jantung, menyebabkan penurunan hipertrofi, melebarkan saluran jantung. Antagonis kalsium termasuk amlodipine;
  3. b-blocker, membolehkan anda melambatkan degupan jantung, sebab itulah diastole memanjang, yang mempunyai kesan yang baik untuk merehatkan jantung. Kumpulan ubat ini termasuk bisoprolol, nebivolol, nebilet.

Hipertrofi miokardium ventrikel kiri dengan disfungsi diastolik jenis 1

Disfungsi miokardium ventrikel jantung: sebab, gejala, rawatan

Disfungsi adalah kerosakan organ, diterjemahkan dari bahasa Latin sebagai "kesukaran bertindak", disfungsi diastolik miokardium, masing-masing, ini adalah pelanggaran otot jantung dan penurunan pengisian ventrikel kiri dengan darah semasa diastole (kelonggarannya). Dengan proses patologi ini, kemampuan ruang miokardium kiri untuk mengepam darah dari arteri pulmonari ke rongga berkurang, oleh itu, pengisiannya berkurang semasa bersantai.
Disfungsi diastolik miokardium ventrikel kiri ditunjukkan dengan peningkatan nisbah tekanan akhir ventrikel dan isipadu akhir semasa diastole. Perkembangan patologi ini disertai dengan penurunan kepatuhan dinding ruang jantung kiri..

Saya ingin menjelaskan kos rawatan

Apabila ventrikel kiri menjadi penuh, terdapat tiga peringkat utama prosesnya..

  1. Ketenangan. Ini adalah tempoh kelonggaran otot jantung, di mana terdapat perkumuhan aktif ion kalsium dari serat otot filamen (actin, myosin). Selama ini, sel-sel otot miokardium yang menguncup mengendur, dan panjangnya meningkat..
  2. Pengisian pasif. Tahap ini bermula sejurus selepas berehat, prosesnya secara langsung bergantung pada kepatuhan dinding ventrikel.
  3. Pengisian yang berlaku melalui pengecutan atrium.

Sazykina Oksana Yurievna, pakar kardiologi

Agar setiap sel tubuh manusia menerima darah dengan oksigen penting, jantung mesti berfungsi dengan baik. Fungsi mengepam jantung dilakukan dengan menggunakan kelonggaran dan penguncupan otot jantung - miokardium secara bergantian.

Sekiranya salah satu daripada proses ini terganggu, disfungsi ventrikel jantung berkembang, dan keupayaan jantung untuk mendorong darah ke aorta secara beransur-ansur menurun, yang mempengaruhi bekalan darah ke organ-organ penting.

Disfungsi, atau disfungsi miokardium, berkembang.

Disfungsi ventrikel jantung adalah pelanggaran kemampuan otot jantung untuk berkontraksi pada jenis sistolik untuk mengusir darah ke saluran pembuluh darah, dan berehat pada jenis diastolik untuk menerima darah dari atria. Walau bagaimanapun, proses ini menyebabkan gangguan hemodinamik intrakardiak normal (pergerakan darah melalui ruang jantung) dan genangan darah di paru-paru dan organ lain.

Kedua-dua jenis disfungsi mempunyai hubungan dengan kegagalan jantung kronik - semakin banyak fungsi ventrikel terganggu, semakin tinggi keparahan kegagalan jantung.

Sekiranya CHF boleh berlaku tanpa disfungsi jantung, maka disfungsi, sebaliknya, tidak berlaku tanpa CHF, iaitu, setiap pesakit dengan disfungsi ventrikel mengalami kegagalan jantung kronik pada peringkat awal atau parah, bergantung pada gejalanya. Penting untuk mempertimbangkan ini untuk pesakit jika dia percaya bahawa mengambil ubat adalah pilihan..

Anda juga perlu memahami bahawa jika pesakit didiagnosis menderita disfungsi miokard, ini adalah isyarat pertama bahawa beberapa proses sedang berlaku di jantung yang perlu dikenal pasti dan dirawat..

Pengelasan

Pembesaran atrium kiri

Terdapat tiga jenis disfungsi ventrikel kiri.

Jenis II - disfungsi jenis kedua disifatkan sebagai sederhana. Pada tipe II, kerana kelonggaran ventrikel kiri yang tidak mencukupi dan jumlah darah yang keluar yang dikeluarkan, atrium kiri mengambil peranan kompensasi dan mula bekerja "untuk dua", yang menyebabkan peningkatan tekanan di atrium kiri, dan kemudiannya meningkat. Jenis disfungsi kedua dapat dicirikan oleh gejala klinikal kegagalan jantung dan tanda-tanda kesesakan paru..

Jenis III - atau disfungsi jenis yang terhad. Ini adalah gangguan teruk, yang dicirikan oleh penurunan tajam dalam pematuhan dinding ventrikel, tekanan tinggi di atrium kiri, gambaran klinikal yang jelas mengenai kegagalan jantung kongestif. Selalunya, dengan jenis III, kemerosotan keadaan yang tajam dengan akses ke edema paru, asma jantung. Dan ini adalah keadaan serius yang mengancam nyawa yang, tanpa rawatan kecemasan yang tepat, sering mengakibatkan kematian..

Ini adalah peringkat awal patologi. Disfungsi diastolik jenis 1 ruang ventrikel kiri dikaitkan dengan fasa relaksasi yang sedikit tertangguh. Sebilangan besar darah memasuki rongga semasa bersantai semasa pengecutan atrium kiri. Orang tersebut tidak merasakan manifestasi pelanggaran, tanda yang jelas dapat dikesan hanya di EchoKg. Tahap ini juga disebut hipertrofik, kerana ia berlaku terhadap latar belakang hipertrofi miokard..

Keupayaan ventrikel kiri untuk berehat semakin merosot. Ini ditunjukkan dalam output jantung. Untuk mengimbangi kekurangan aliran darah, atrium kiri berfungsi dalam mod peningkatan. Fenomena ini disertai oleh peningkatan tekanan di rongga ini dan peningkatan ukuran dinding otot. Sekarang ketepuan ventrikel kiri dengan darah disediakan oleh perbezaan tekanan di dalam ruang. Orang itu mengalami gejala yang menunjukkan kesesakan paru-paru dan kegagalan jantung.

Pembentukan proses dilakukan mengikut bentuk, iaitu penyimpangan organik yang berlaku pada tisu jantung. Anda juga boleh mengatakan bahawa cara berikut untuk membezakan keadaan adalah berdasarkan tahap keparahan dan tahap pelanggaran.

Disfungsi diastolik ventrikel kiri jenis 1. Atau pelbagai hipertrofik.

Ia berkembang pada pesakit dengan bentuk patologi kardiovaskular yang agak ringan. Contohnya, hipertensi arteri, prolaps injap mitral, fasa awal kardiomiopati.

Cepat atau lambat, disfungsi mengambil ciri yang lebih berbahaya dan menjadi stabil. Jenis pertama memberikan risiko minimum dari segi kematian, tanpa rawatan ia akan berlangsung dalam 1-2 tahun.

Gejala kabur, mungkin sama sekali tidak ada atau menyamar sebagai proses patologi yang mendasari.

Pandangan semu-normal. Sekiranya LVDD jenis 1 dicirikan oleh ketiadaan kecacatan organik pada otot jantung, ini ditentukan oleh kelemahan miokardium akibat kerosakan tisu.

Biasanya, permulaan disfungsi diastolik jenis 2 didahului oleh serangan jantung sebelumnya atau angina pectoris yang berterusan (kekurangan koronari).

Gejala ada, mereka diucapkan, tetapi tidak spesifik. Menemani pesakit secara berterusan, kursus paroxysmal tidak khas, kerana tidak ada tempoh yang memburukkan.

Oleh kerana miokardium tidak dapat menguncup sebagaimana mestinya, kegagalan jantung yang teruk berlaku..

Perlu 4 hingga 6 tahun untuk mengembangkan jenis disfungsi ini, kadang-kadang kurang.

Fasa terminal tidak dapat diperbetulkan. Maksimum yang boleh anda harapkan, sedikit jangka hayat.

Ketiga-tiga jenis disfungsi diastolik ventrikel kiri adalah sekunder. Penyakit ini tidak pernah utama, oleh itu perlu untuk menghentikan diagnosis utama dengan berhati-hati. Ini adalah satu-satunya cara untuk mencegah LVDD..

Disfungsi diastolik: sebab, gejala, diagnosis dan rawatan

calendar_today 27 April 2016

Disfungsi diastolik adalah diagnosis yang agak baru. Sehingga baru-baru ini, malah ahli kardiologi jarang mempamerkannya. Walau bagaimanapun, disfungsi diastolik pada masa ini merupakan salah satu masalah jantung yang paling kerap dikesan pada ekokardiografi..

Baru-baru ini, ahli kardiologi dan ahli terapi semakin menunjukkan pesakit mereka dengan diagnosis "baru" - disfungsi diastolik. Dalam kes yang teruk, kegagalan jantung diastolik (HF) mungkin berlaku..

Pada masa ini, disfungsi diastolik sering dijumpai, terutama pada wanita yang lebih tua, yang kebanyakannya terkejut apabila mengetahui bahawa mereka mempunyai masalah jantung.

Selalunya, pesakit yang didiagnosis dengan disfungsi diastolik mungkin mengalami kegagalan jantung diastolik

Disfungsi diastolik atau kegagalan jantung diastolik sebenarnya penyakit "baru" - ia selalu mempengaruhi sistem kardiovaskular manusia. Tetapi hanya dalam beberapa dekad kebelakangan ini kedua-dua penyakit ini sering dikesan. Ini disebabkan oleh penggunaan kaedah ultrasound (ekokardiografi) yang meluas dalam diagnosis masalah jantung..

Adalah dipercayai bahawa hampir separuh daripada pesakit yang dimasukkan ke jabatan kecemasan dengan kegagalan jantung akut sebenarnya mempunyai HF diastolik.

Tetapi sukar untuk membuat diagnosis yang tepat, kerana apabila keadaan pesakit stabil, jantung mungkin kelihatan normal pada ekokardiografi kecuali jika pakar tersebut sengaja mencari tanda-tanda disfungsi diastolik. Oleh itu, doktor yang tidak berhati-hati dan tidak sedar sering mengabaikan penyakit ini..

Kitaran jantung terbahagi kepada dua fasa - systole dan diastole. Semasa yang pertama, ventrikel (ruang utama jantung) berkontrak, mengepam darah dari jantung ke arteri, dan kemudian berehat. Apabila mereka berehat, mereka mengisi semula dengan darah untuk mempersiapkan pengecutan berikutnya. Fasa relaksasi ini disebut diastole..

Kitaran jantung terdiri daripada sistol (pengecutan jantung) dan diastole (kelonggaran miokard), di mana jantung dipenuhi dengan darah

Walau bagaimanapun, kadang-kadang disebabkan oleh pelbagai penyakit, ventrikel menjadi agak "kaku". Dalam kes ini, mereka tidak dapat berehat sepenuhnya semasa diastole. Akibatnya, ventrikel tidak sepenuhnya dipenuhi dengan darah, tetapi ia berhenti di bahagian badan yang lain (di paru-paru).

Pengetatan patologi dinding ventrikel dan pengisian darah yang tidak mencukupi semasa diastole disebut disfungsi diastolik. Apabila disfungsi diastolik sangat teruk sehingga menyebabkan kesesakan di paru-paru (iaitu pengumpulan darah di dalamnya), dianggap bahawa ia sudah gagal jantung diastolik.

Statistik menyatakan bahawa faktor utama pembentukan penyakit ini adalah kegagalan fungsi miokard untuk menerima dan mengeluarkan darah dengan betul. Kerana keanjalan otot yang terhad, beberapa penyakit boleh terbentuk: hipertrofi miokardium ventrikel kiri, penyakit arteri koronari, serangan jantung.

Penyakit ini dapat menampakkan diri pada orang dewasa dan bayi baru lahir. Pada bayi, peningkatan bekalan darah ke paru-paru menyebabkan sejumlah komplikasi:

  1. peningkatan saiz bahagian jantung;
  2. atria berlebihan;
  3. keupayaan otot jantung berkontraksi terganggu;
  4. takikardia berkembang.

Anak tidak selalu memerlukan rawatan khas, kerana keadaannya tidak termasuk dalam keadaan patologi.

Ramalan

Pelanggaran fungsi diastolik ventrikel kiri tidak dapat dihentikan sepenuhnya, tetapi dengan pembetulan ubat yang cukup mengenai gangguan peredaran darah, rawatan penyakit yang mendasari, pemakanan yang betul, cara bekerja dan rehat, pesakit dengan pelanggaran tersebut menjalani kehidupan penuh selama bertahun-tahun.

Walaupun begitu, perlu diketahui apakah pelanggaran kitaran jantung - patologi berbahaya yang tidak dapat diabaikan. Dengan jalan yang buruk, ia boleh menyebabkan serangan jantung, genangan darah di jantung dan paru-paru, dan edema yang terakhir. Komplikasi mungkin berlaku, terutamanya dalam disfungsi teruk: trombosis, embolisme paru, fibrilasi ventrikel.

Sekiranya tidak ada rawatan yang tepat, disfungsi teruk dengan CHF yang teruk, prognosis untuk pemulihan adalah buruk. Dalam kebanyakan kes seperti itu, semuanya berakhir dengan kematian pesakit..

Dengan rawatan yang betul, penyesuaian makanan dengan larangan garam, kawalan terhadap keadaan dan tahap tekanan darah dan kolesterol, pesakit dapat mengandalkan hasil yang baik, pemanjangan hidup, dan aktif.

Disfungsi diastolik merujuk kepada patologi yang disertai dengan gangguan peredaran darah semasa relaksasi jantung. Masalah serupa didiagnosis terutamanya di kalangan wanita tua. Dan disfungsi diastolik pada ventrikel kiri lebih kerap berlaku..

Varieti patologi ini

Hari ini, patologi ini biasanya dibahagikan kepada jenis berikut:

  1. disfungsi miokardium diastolik jenis 1. Tahap ini dicirikan oleh gangguan (melambatkan) dalam proses kelonggaran ventrikel kiri jantung diastole. Jumlah darah yang diperlukan pada tahap ini dibekalkan dengan kontraksi atrium;
  2. disfungsi miokardium diastolik jenis 2 dicirikan oleh peningkatan tekanan di atrium kiri, kerana pengisian ruang bawah hanya mungkin berlaku kerana tindakan kecerunan tekanan (jenis ini disebut "pseudo-normal");
  3. disfungsi miokardium diastolik jenis 3. Tahap ini dikaitkan dengan peningkatan tekanan atrium, penurunan keanjalan dinding ventrikel dan peningkatan kekakuan..

Daftar untuk berunding

Bergantung pada keparahan patologi, subdivisi tambahan dibuat menjadi:

  • ringan (penyakit jenis I);
  • sederhana (penyakit jenis II);
  • teruk dan tidak dapat dipulihkan (penyakit jenis III).

Adakah hipertrofi ventrikel kiri berbahaya??

Orang yang menghidap hipertensi berminat dengan soalan, adakah hipertrofi ventrikel kiri berbahaya? Harus diingat bahawa ini bukan penyakit, melainkan sindrom yang menyebabkan kesukaran serius dari masa ke masa. Patologi ini dikaitkan dengan peningkatan ukuran organ. Sebenarnya, sel jantung diperbesar dengan ketara, merangkumi 25% daripada jumlah keseluruhan. Dalam banyak kes, ini adalah antara fenomena yang tidak normal..

Terdapat beberapa pengecualian. Jadi, senaman aerobik secara berkala boleh menyebabkan kemunculan hipertrofi, tetapi ini adalah perkara biasa. Perubahan bukan patologi pada jantung dapat dilihat pada atlet yang menjalani gaya hidup aktif.

Faktanya ialah "motor" memerlukan banyak oksigen untuk berfungsi dengan baik. Proses ini dicirikan oleh pembekalan aktif oleh tisu ke jabatan yang diperlukan. Ia agak biasa. Sekiranya patologi berlaku dengan latar belakang latihan fizikal yang serius, maka ini adalah norma. Dalam banyak kes, kesulitan itu serius, disebabkan oleh adanya hipertensi, yang merupakan bahaya tertentu.

Gejala utama penyakit ini

Disfungsi miokard diastolik tidak dianggap sebagai penyakit bebas. Sebagai peraturan, ini dengan sendirinya merupakan tanda penyakit yang sudah berkembang. Patologi ini membawa kepada kegagalan jantung dan ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • bengkak kaki;
  • keletihan tinggi;
  • penampilan sesak nafas walaupun dengan sedikit aktiviti fizikal. Sekiranya ia menampakkan diri dalam keadaan rehat, maka penyakit itu sudah berubah menjadi bentuk yang serius;
  • degupan jantung yang cepat;
  • kulit berubah menjadi pucat, terutama di kawasan badan yang jauh dari jantung.

Batuk juga boleh dikaitkan dengan salah satu gejala HF. Selalunya, ia muncul pada waktu malam, menunjukkan kesesakan yang timbul di paru-paru..

Patologi jantung lain

Apabila disfungsi ventrikel kiri diastolik jenis 1 didiagnosis, apakah itu, apakah gejala penyakit, bagaimana mendiagnosis penyakit itu - soalan yang menarik minat pesakit dengan masalah jantung seperti itu. Disfungsi diastolik adalah patologi di mana proses peredaran darah terganggu pada masa relaksasi otot jantung.

  • Para saintis telah mencatatkan bahawa disfungsi jantung adalah yang paling biasa pada wanita usia persaraan, lelaki cenderung tidak didiagnosis dengan diagnosis ini..
  • Peredaran darah di otot jantung berlaku dalam tiga langkah:
  1. 1. Kelonggaran otot.
  2. 2. Terdapat perbezaan tekanan di dalam atria, kerana darah perlahan-lahan bergerak ke ventrikel jantung kiri.
  3. 3. Sebaik sahaja otot jantung berkontrak, darah yang tersisa secara dramatik mengalir ke ventrikel kiri..

Kerana beberapa sebab, proses debug ini gagal, akibatnya fungsi diastolik ventrikel kiri terganggu..

Terdapat banyak sebab yang menyebabkan penyakit ini berlaku. Ini sering merupakan gabungan beberapa faktor..

Penyakit ini berlaku dengan latar belakang:

  1. 1. Serangan jantung.
  2. 2. Umur persaraan.
  3. 3. Kegemukan.
  4. 4. Disfungsi miokardium.
  5. 5. Pelanggaran aliran darah dari aorta ke ventrikel jantung.
  6. 6. Hipertensi.

Sebilangan besar penyakit jantung menyebabkan disfungsi diastolik ventrikel kiri. Otot kritikal ini dipengaruhi secara negatif oleh ketagihan seperti penyalahgunaan alkohol dan merokok, dan cinta kafein juga memberi tekanan tambahan pada jantung. Alam sekitar mempunyai kesan langsung terhadap keadaan organ penting ini..

Penyakit ini terbahagi kepada 3 jenis. Disfungsi ventrikel kiri tipe 1 adalah, sebagai peraturan, perubahan fungsi organ terhadap latar belakang usia tua, akibatnya jumlah darah dalam otot jantung menurun, tetapi jumlah darah yang dikeluarkan oleh ventrikel, sebaliknya, meningkat. Akibatnya, langkah pertama dalam kerja bekalan darah terganggu - kelonggaran ventrikel.

Disfungsi ventrikel kiri jenis 2 adalah pelanggaran tekanan atrium, di sebelah kiri ia lebih tinggi. Pengisian ventrikel jantung dengan darah berlaku kerana perbezaan tekanan.

Penyakit jenis 3 dikaitkan dengan perubahan pada dinding organ, mereka kehilangan keanjalannya. Pada masa yang sama, tekanan atrium jauh lebih tinggi daripada biasa..

Gejala disfungsi ventrikel kiri mungkin tidak muncul untuk waktu yang lama, namun, jika patologi tidak dirawat, pesakit akan mengalami gejala berikut:

  1. 1. Sesak nafas yang berlaku selepas aktiviti fizikal dan rehat.
  2. 2. Denyutan jantung meningkat.
  3. 3. Batuk tanpa sebab.
  4. 4. Rasa sesak di dada, kemungkinan kekurangan udara.
  5. 5. Sakit jantung.
  6. 6. Bengkak kaki.

Setelah pesakit mengadu kepada doktor mengenai gejala ciri disfungsi ventrikel kiri, sejumlah kajian ditugaskan. Dalam kebanyakan kes, pakar kardiologi yang sempit bekerja dengan pesakit.

Pertama sekali, doktor menetapkan ujian umum, berdasarkan mana kerja badan secara keseluruhan akan dinilai. Mereka menyerahkan biokimia, analisis umum air kencing dan darah, menentukan tahap kalium, natrium, hemoglobin. Doktor akan menilai kerja organ manusia yang paling penting - buah pinggang dan hati.

Sekiranya terdapat kecurigaan, pemeriksaan tiroid akan diperintahkan untuk menentukan tahap hormon.

Selalunya gangguan hormon mempunyai kesan negatif pada seluruh badan, sementara otot jantung mesti mengatasi kerja berganda.

Sekiranya penyebab disfungsi terletak tepat pada gangguan kelenjar tiroid, maka ahli endokrinologi akan menangani rawatannya. Hanya setelah menyesuaikan tahap hormon, otot jantung akan kembali normal..

Kajian ECG adalah kaedah utama untuk mendiagnosis masalah seperti ini. Prosedur berlangsung tidak lebih dari 10 minit; elektrod dipasang di dada pesakit untuk membaca maklumat. Semasa pemantauan ECG, pesakit mesti mengikuti beberapa peraturan:

  1. 1. Bernafas harus tenang, sekata.
  2. 2. Anda tidak boleh mencubit, anda perlu merehatkan seluruh badan.
  3. 3. Sebaiknya menjalani prosedur semasa perut kosong, setelah makan, 2-3 jam harus berlalu.

Sekiranya perlu, doktor boleh menetapkan ECG menggunakan kaedah Holter. Hasil pemantauan tersebut lebih tepat, kerana peranti membaca maklumat pada siang hari.

Tali pinggang khas dengan poket untuk alat dilampirkan pada pesakit, dan elektrod dipasang dan dipasang di dada dan belakang. Tugas utama adalah menjalani kehidupan yang normal.

ECG dapat mengesan bukan sahaja LVDV (disfungsi diastolik ventrikel kiri), tetapi juga penyakit jantung yang lain.

Bersamaan dengan ECG, ultrasound jantung ditetapkan, ia dapat menilai secara visual keadaan organ dan mengesan aliran darah. Semasa prosedur, pesakit diletakkan di sebelah kiri dan sensor dipandu di sepanjang dada. Tidak diperlukan persediaan untuk ultrasound. Kajian ini dapat mendedahkan banyak kecacatan jantung, menjelaskan sakit dada.

Doktor membuat diagnosis berdasarkan ujian umum, hasil pemantauan EKG dan ultrasound jantung, tetapi dalam beberapa kes, diperlukan kajian lanjutan. Pesakit boleh diberi EKG selepas bersenam, sinar-X dada, MRI otot jantung, angiografi koronari.

Sekiranya kerja ventrikel kiri terganggu mengikut jenis 1, doktor mula merawat pesakit. Pada mulanya, penyakit itu tidak terasa, jadi mereka mula bertindak kemudian..

Rawatan yang ditetapkan tepat pada masanya dan pelaksanaan peraturan pencegahan yang mudah dalam banyak kes dapat menyelamatkan pesakit dari masalah kronik dengan peredaran darah di otot jantung. Doktor menetapkan kompleks ubat, masing-masing menjalankan fungsinya sendiri..

Sekiranya pelanggaran fungsi diastolik LV mengikut jenis 1, doktor menetapkan ACE inhibitor - ini adalah ubat yang bertujuan untuk menurunkan tekanan, mereka sering diresepkan kepada pesakit dengan hipertensi.

Kumpulan ubat ini telah digunakan selama beberapa dekad, yang mengesahkan keselamatan dan keberkesanannya. Inhibitor mengatur tekanan darah, mempunyai fungsi jantung pelindung, mengendurkan dinding saluran miokard.

Doktor boleh menetapkan Captopril, Perindopril, Fosinopril dan ubat lain dalam kumpulan ini.

Dengan gejala yang ketara, dalam kes disfungsi jantung kelas 4 atau 3, doktor menetapkan ubat-ubatan yang serius dari kumpulan yang berbeza. Diuretik digunakan, mereka menormalkan keseimbangan air tubuh, akibatnya volume darah disesuaikan. Ia boleh menjadi asid Uregit, Mannitol, Ethacrynic.

Ubat yang diresepkan yang mengurangkan bilangan kontraksi jantung, tetapi pada masa yang sama meningkatkan kekuatan setiap pukulan - glikosida. Ini adalah kumpulan ubat yang kuat, overdosis mengancam dengan kesan sampingan yang serius, pesakit mungkin mula menyeksa halusinasi pendengaran dan visual, pendarahan, keruh fikiran sementara, sakit kepala.

Pencegahan trombosis dilakukan dengan bantuan Aspirin Cardio. Pada pesakit dengan penyakit kardiovaskular, terdapat risiko penebalan darah yang tinggi, akibatnya terdapat penyumbatan saluran darah - trombosis.

Selalunya, dengan disfungsi ventrikel, peningkatan kadar kolesterol darah dicatat, yang meningkatkan kemungkinan infark dan strok miokard.

Doktor menjalankan terapi dengan statin, mereka mempengaruhi hati, akibatnya, ia mengurangkan pengeluaran kolesterol. Statin yang paling popular adalah Atorvastatin, Lovastatin, Niacin.

Dalam beberapa kes, penyesuaian kolesterol dilakukan menggunakan diet, pesakit dilarang makan makanan berlemak, asin, pedas, gula-gula tidak diinginkan.

Gangguan fungsi diastolik ventrikel kiri adalah penyakit berbahaya yang membawa kepada gangguan jantung yang serius: edema paru, serangan jantung, trombosis. Bahkan disfungsi ventrikel kiri jenis 1 akan bertambah buruk dari masa ke masa, perjalanan penyakit ini akan menjadi teruk, dan jika tidak dirawat dengan segera, ia boleh membawa maut.

Agar tidak memulakan proses yang tidak dapat dipulihkan dalam badan, doktor menasihatkan orang yang sihat sepenuhnya untuk melakukan pencegahan..

Pembetulan pemakanan akan membantu "memunggah" sistem peredaran darah, memudahkan kerja jantung. Sekatan dikenakan untuk penggunaan garam - tidak lebih daripada 1 g dibenarkan setiap hari.

Doktor cenderung mengawal cecair yang mereka minum, ia dibenarkan mengambil hingga 1.5-2 liter air pada siang hari, jumlah yang tepat dikira secara individu. Asas diet adalah sayur-sayuran, bijirin, daging tanpa lemak, produk tenusu. Anda perlu mengukusnya, dibenarkan membakar pinggan di dalam ketuhar.

Tidak diinginkan untuk makan makanan goreng dan pedas, jumlah pencuci mulut manis dikurangkan. Sehingga 2-3 buah dibenarkan setiap hari.

Penting untuk mematuhi peraturan kerja dan rehat. Kurang tidur mempunyai kesan buruk pada seluruh badan secara keseluruhan, dan terutama negatif pada sistem kardiovaskular. Sekiranya terjaga secara tiba-tiba mengganggu di tengah malam, maka anda harus mencari penyebabnya..

Meninggalkan tabiat buruk akan menambahkan hidup anda selama beberapa tahun. Alkohol dan nikotin memberi kesan negatif kepada jantung.

Doktor menasihatkan untuk memberi perhatian kepada aktiviti fizikal, jika pada usia muda dan pertengahan seseorang mampu untuk berjoging, berenang, bermain ski, maka latihan intensif dapat dikontraindikasikan untuk orang tua. Pesara dibenarkan melakukan yoga, berjalan kaki, lebih baik berjalan lebih kerap di udara segar.

Mematuhi peraturan ini akan menyelamatkan tubuh bukan sahaja dari terjadinya disfungsi ventrikel kiri, tetapi dari banyak penyakit serius lain..

Disfungsi diastolik miokardium seringkali tanpa gejala, selama bertahun-tahun tanpa menunjukkan kehadirannya. Sekiranya patologi menampakkan diri, maka anda harus memperhatikan penampilannya:

  • gangguan irama jantung;
  • sesak nafas, yang tidak ada sebelumnya, kemudian ia mula muncul semasa senaman fizikal, dan lama kelamaan - pada waktu rehat;
  • kelemahan, mengantuk, peningkatan keletihan;
  • batuk (yang semakin teruk ketika berbaring);
  • apnea tidur yang teruk (berlaku beberapa jam selepas tertidur).

Disfungsi diastolik: sebab, gejala, diagnosis dan rawatan

Diagnosis awal penyakit akan mengelakkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan.

Untuk menetapkan diagnosis, sebagai peraturan, tiga syarat diperlukan:

  • manifestasi gejala dan tanda-tanda HF;
  • Fungsi sistolik PV adalah normal atau sedikit berkurang;
  • dengan kaedah diagnostik instrumental, pelanggaran kerja LV dikesan, peningkatan ketegarannya.


Diagnosis awal membantu mencegah perubahan fungsi jantung yang tidak dapat dipulihkan
Kaedah diagnostik instrumental utama merangkumi:

  • ekokardiografi dua dimensi dengan dopplerografi adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk menentukan diagnosis;
  • ventrikulografi radionuklida akan menentukan kegagalan fungsi kontraktilasi miokardium;
  • Ekokardiografi mendedahkan tanda-tanda iskemia miokardium;
  • x-ray dada akan membantu mengenal pasti hipertensi paru.

7 Diagnostik

Disfungsi diastolik dikesan terutamanya ketika menjalankan kaedah pemeriksaan instrumental seperti ekokardiografi. Dengan pengenalan kaedah ini ke dalam amalan doktor klinikal, diagnosis disfungsi diastolik mula terdedah berkali-kali lebih kerap. EchoCG, dan juga Doppler EchoCG, membolehkan anda mengenal pasti gangguan utama yang berlaku semasa kelonggaran miokardium, ketebalan dindingnya, untuk menilai pecahan pelepasan, kekakuan dan kriteria penting lain untuk menentukan kehadiran dan jenis disfungsi.

Faktor-faktor yang mendorong perkembangan patologi

Pertama sekali, perlu diperhatikan bahawa perkembangan disfungsi diastolik miokardium difasilitasi oleh hipertropi, iaitu. penebalan dinding ventrikel dan septum interventrikular.

Penyebab utama hipertrofi otot jantung adalah hipertensi. Selain itu, bahaya perkembangannya dikaitkan dengan tekanan fizikal yang berlebihan pada badan (contohnya sukan yang kuat, kerja fizikal yang keras).

Bagaimana datang untuk mendapatkan rawatan

Secara berasingan, faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan penyebab utama - hipertrofi dibezakan dan ini adalah:

  • hipertensi arteri;
  • penyakit jantung;
  • diabetes;
  • kegemukan;
  • berdengkur (kesannya disebabkan oleh berhenti bernafas secara tidak sengaja selama beberapa saat semasa tidur).

Disfungsi ventrikel lebih kerap merupakan gangguan yang berkaitan dengan usia dan berlaku terutamanya pada orang tua. Wanita sangat terdedah kepada patologi ini..

Disfungsi diastolik ventrikel kiri menyebabkan gangguan hemodinamik dan perubahan atrofi dalam struktur miokardium. Tempoh diastole dicirikan oleh kelonggaran otot dan pengisian ventrikel dengan darah arteri.

Proses mengisi ruang jantung terdiri daripada beberapa peringkat:

  • kelonggaran otot jantung;
  • di bawah pengaruh perbezaan tekanan dari atrium, darah mengalir secara pasif ke ventrikel;
  • dengan pengecutan atrium, darah yang tersisa didorong tajam ke dalam ventrikel.

Sekiranya salah satu tahap dilanggar, terdapat pembebasan darah yang tidak mencukupi, yang menyumbang kepada perkembangan kegagalan ventrikel kiri.

Disfungsi ventrikel diastolik boleh disebabkan oleh penyakit tertentu yang boleh mengganggu hemodinamik jantung dengan ketara:

  • Disfungsi diastolik ventrikel kiri adalah akibat penebalan tisu otot jantung (hipertrofi miokard). Biasanya, hipertrofi berkembang pada orang dengan hipertensi penting, stenosis aorta, dan kardiomiopati hipertrofik..
  • Boleh berkembang di bawah pengaruh perikarditis, kerana dinding perikardium yang menebal menekan ruang jantung.
  • Dengan perubahan patologi pada saluran koronari yang menyebabkan penyakit jantung koronari kerana pelanggaran tisu jantung dan munculnya parut.
  • Amyloidosis menyebabkan penurunan keanjalan otot dan perubahan atropik pada serat jantung.

Terutama penyakit ini sering berlaku pada orang yang menghidap diabetes atau obesiti. Dalam kes ini, tekanan pada ruang jantung meningkat, organ tidak dapat berfungsi sepenuhnya dan disfungsi ventrikel berkembang..

Disfungsi diastolik ventrikel kiri untuk jangka masa yang lama secara praktikal mungkin tidak mengganggu pesakit. Walau bagaimanapun, patologi ini disertai dengan gejala tertentu:

  • berdebar-debar jantung;
  • batuk, lebih kerap dinyatakan dalam kedudukan mendatar;
  • peningkatan keletihan dengan aktiviti fizikal yang biasa;
  • sesak nafas pada mulanya hanya menyertai semasa latihan fizikal, kemudian timbul dengan mendadak walaupun dalam keadaan rehat;
  • gangguan irama jantung, yang ditunjukkan oleh fibrilasi atrium;
  • Kesukaran bernafas (dyspnea) boleh mengganggu anda pada waktu malam.

Sekiranya terdapat gejala seperti itu, adalah perlu untuk mendapatkan bantuan perubatan dan menjalani pemeriksaan untuk mengenal pasti penyebab timbulnya rasa tidak selesa dan menghilangkan penyakit pada peringkat awal..

Oleh kerana penyakit ini secara beransur-ansur memburukkan hemodinamik jantung, terdapat beberapa peringkatnya:

  • Tahap 1 dicirikan oleh gangguan hemodinamik kecil. Disfungsi diastolik ventrikel kiri jenis 1 menyebabkan proses peralihan ruang yang perlahan dari sistol ke diastol, sebahagian besar darah memasuki ventrikel semasa relaksasi ruangnya.
  • Tahap ke-2 - pengisian ventrikel dilakukan kerana perbezaan tekanan, kerana pada tahap ini di atrium kiri tekanan meningkat secara refleks.
  • Tahap 3 - tekanan di atrium kiri tetap tinggi, sementara ventrikel kiri menjadi kaku, kehilangan keanjalan serat.

Disfungsi ventrikel kiri tipe 1 dapat diatasi, sementara peringkat penyakit seterusnya menyebabkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan dalam kerja dan keadaan fisiologi organ. Itulah sebabnya mengapa perlu berjumpa doktor pada manifestasi pertama gejala penyakit ini..

Untuk mengenal pasti perubahan fisiologi dan pelanggaran hemodinamik jantung, perlu melakukan pemeriksaan penuh, yang merangkumi beberapa diagnostik:

  • Ekokardiografi dengan pencitraan Doppler tambahan adalah kaedah yang paling mudah diakses dan bermaklumat untuk memeriksa sistem kardiovaskular. Dengan bantuannya, anda dapat mengenal pasti dengan cepat sama ada seseorang mengalami kegagalan jantung. Rawatan harus berdasarkan gambaran lengkap mengenai peperiksaan yang dilakukan.
  • Elektrokardiografi memeriksa keadaan miokardium, khususnya kehadiran perubahan hipertrofik, menentukan kehadiran iskemia jantung. Merupakan kaedah penyelidikan tambahan.
  • Ventrikulografi menunjukkan keabnormalan dalam irama jantung, yang ditetapkan untuk ekokardiografi yang tidak memuaskan.
  • Sekiranya perlu, pemeriksaan sinar-X diresepkan untuk mengesan hipertensi paru.

Dengan menggunakan kaedah di atas, jenis disfungsi diastolik ventrikel kiri juga ditentukan..

Rawatan penyakit

Untuk menghilangkan pelanggaran proses hemodinamik dan mencegah perkembangan perubahan yang tidak dapat dipulihkan, perlu menetapkan ubat-ubatan yang memungkinkan untuk mengekalkan prestasi jantung yang optimum (tekanan darah, degupan jantung). Normalisasi metabolisme garam air akan mengurangkan beban pada jantung. Ia juga memerlukan penghapusan hipertrofi ventrikel kiri.

Selepas pemeriksaan, doktor yang hadir akan memilih kompleks ubat yang sesuai yang dapat mengekalkan semua petunjuk dalam julat normal. Kegagalan jantung juga memainkan peranan penting, rawatannya memerlukan pematuhan banyak cadangan perubatan..

Disfungsi diastolik ventrikel kiri, rawatannya memerlukan profesionalisme doktor yang tinggi dan pematuhan ketat terhadap semua preskripsi, jarang berlaku pada orang muda yang aktif. Itulah sebabnya, seiring bertambahnya usia, sangat penting untuk menjaga aktiviti dan secara berkala mengambil kompleks vitamin yang membantu menepu badan dengan unsur surih yang diperlukan..

Disfungsi diastolik miokardium ventrikel kiri, yang dikesan pada waktunya, tidak akan membawa banyak bahaya kepada kesihatan manusia dan tidak akan menyebabkan perubahan atropik serius pada tisu jantung.

Apa ini?


Jantung melakukan kerjanya dalam mod systole (kontraksi) dan diastole (relaksasi). Disfungsi dikatakan sekiranya terdapat kerosakan organ..
Apabila fungsi diastolik ventrikel kiri terganggu, tisu otot miokard kehilangan keupayaannya untuk berehat pada waktu diastole. Akibatnya, ventrikel tidak menerima jumlah darah yang diperlukan. Untuk mengimbangi kekurangannya, atrium kiri terpaksa menguatkan kerjanya, berusaha menyerap lebih banyak darah.

Semua ini memberi kesan negatif kepada keadaan atrium, secara beransur-ansur membawa kepada kelebihan beban, peningkatan saiznya. Terhadap latar belakang disfungsi sistolik, genangan pada sistem vena dan paru-paru boleh berlaku, yang menyebabkan gangguan dalam bekalan darah ke semua organ tubuh manusia. Peralihan keadaan patologi ini ke bentuk yang lebih teruk boleh menyebabkan permulaan kegagalan jantung kronik.

Diastole penting kerana ia memberi otot jantung oksigen yang diperlukan, yang dibawa melalui sistem peredaran darah melalui arteri koronari..

Sekiranya tidak dapat menjalankan tugasnya sepenuhnya, ventrikel kiri mengalami kekurangan oksigen. Ini membawa kepada gangguan metabolik pada tisu miokard dan iskemia..

Iskemia yang berpanjangan memudaratkan sel, dan bukannya tisu penghubung yang terbentuk. Proses ini dipanggil sclerosis atau fibrosis. Struktur tisu yang diubah menyebabkan penguncupan ventrikel kiri yang sukar. Pada akhirnya, systole juga gagal..

Disfungsi diastolik: sebab, gejala, diagnosis dan rawatan

Masalah utama untuk rawatan penyakit yang berkesan adalah pemulihan sepenuhnya kontraktilitas organ. Disfungsi diastolik miokardium LV termasuk terapi ubat dan pembedahan. Oleh itu, rawatan mempunyai beberapa petunjuk utama:

  1. penstabilan degupan jantung yang normal untuk mencegah perkembangan aritmia;
  2. rawatan penyakit iskemia;
  3. penstabilan tekanan darah.
Penyekat adrenergikbertujuan untuk menormalkan degupan jantung, menurunkan tekanan darah, memperbaiki prosedur pemakanan untuk sel-sel miokardium
Inhibitor atau sartanberusaha untuk merombak miokardium, meningkatkan keanjalannya, mengurangkan beban. Meningkatkan hasil analisis pesakit dengan kegagalan jantung kekal dengan ketara
Diuretikmembuang cecair berlebihan, mengurangkan manifestasi asma, dan juga membolehkan anda mengawal tekanan darah. Ubat ini diresepkan dalam jumlah kecil, kerana menyebabkan penurunan jumlah strok
Antagonis kalsiummenggalakkan kelonggaran miokardium, menurunkan tekanan darah
Nitrathanya ubat tambahan yang boleh diresepkan untuk iskemia miokardium

Proses rawatan berlaku di hospital, di mana keadaan pesakit dipantau oleh pegawai perubatan.

Seorang pesakit dengan disfungsi ventrikel pasti mengikuti diet. Untuk melakukan ini, anda harus menghadkan pengambilan garam, mengawasi cecair yang anda minum - ini akan mengurangkan beban pada sistem peredaran darah. Perlu makan secara rasional, mematuhi rejimen, anda perlu membahagikan makanan 4-6 kali. Anda perlu menyerah berlemak, goreng dan pedas.


Rawatan bertujuan untuk memperbaiki gangguan hemodinamik

Juga penting untuk membetulkan gaya hidup anda: menyingkirkan tabiat buruk, jangan terlalu banyak melakukan diri anda, cukup tidur. Perhatikan aktiviti fizikal. Beban harus rasional, sesuai dengan kemampuan tubuh. Anda perlu menghabiskan lebih banyak masa di udara segar. Sekiranya penyakit menjadi lebih rumit, ada baiknya tidak termasuk beban atau berjumpa doktor.

Sekiranya anda mengikuti cadangan doktor dan mengambil ubat, prognosis penyakit ini menguntungkan..

Ramalan

Disfungsi jenis 1 diastolik ventrikel kiri, dalam kebanyakan kes, mempunyai prognosis yang baik, yang tidak dapat dikatakan mengenai peralihan penyakit ke bentuk yang membatasi. Ia disertai oleh tekanan atrium yang tinggi dan disulitkan oleh kegagalan jantung bersamaan. Ramalan dalam kes ini tidak selalu memberangsangkan. Pemindahan jantung mungkin diperlukan untuk mengatasi patologi.

Kadar penerimaan pesakit yang didiagnosis dengan disfungsi diastolik adalah 50%. Kadar kematian patologi ini adalah 3-7% setahun.

Untuk mencegah perkembangan proses yang tidak dapat dipulihkan, perhatian harus diberikan kepada langkah-langkah pencegahan. Sangat penting untuk makan dengan betul, hadkan pengambilan garam, kawal pengambilan air. Diet harus didominasi oleh sayur-sayuran segar, daging tanpa lemak, bijirin dan produk tenusu. Hidangan akan lebih sihat jika dikukus atau dibakar di dalam ketuhar. Anda juga harus meninggalkan makanan goreng dan pedas sepenuhnya, alkohol, merokok.

Untuk menyediakan bahan, sumber maklumat berikut digunakan.

Kaedah untuk mengesan patologi

Diagnostik perkembangan dalam miokardium patologi seperti disfungsi diastolik merangkumi jenis pemeriksaan berikut:

  • ekokardiografi dalam kombinasi dengan dopplerografi (kajian memungkinkan untuk mendapatkan gambaran miokardium yang tepat dan menilai fungsinya pada waktu tertentu);
  • elektrokardiogram;
  • ventrikulografi (dalam kes ini, albumin radioaktif juga digunakan untuk menentukan fungsi kontraktil jantung);
  • Pemeriksaan sinar-X paru-paru;
  • ujian darah makmal.

Artikel Seterusnya
Penyahkodan ekokardiografi jantung