Bigeminy sebagai sejenis pengecutan luar biasa


Jantung adalah pam unik yang berfungsi tanpa gangguan untuk makan tengah hari dan tidur. Keberkesanan organ dijamin oleh kerja strukturnya yang terkoordinasi dengan baik: gentian saraf, miokardium, alat injap. Sistem pengalir adalah rangkaian yang kompleks, yang bertujuan untuk memastikan penguncupan miokosit terkoordinasi sebagai tindak balas terhadap dorongan. Pengeluar utama isyarat untuk otot jantung adalah nod sinoatrial. Dia mencipta irama yang betul. Kerumitan organisasi kerja jantung menentukan sebilangan besar kemungkinan kegagalan irama. Artikel itu hanya akan membincangkan mengenai bigeminy.

Bigeminia - apa itu?

Bigeminia adalah sejenis extrasystole (pengecutan jantung yang luar biasa). Kerja jantung jarang berjalan tanpa sebarang kegagalan. Pendaftaran impuls tambahan sinus hingga 30-60 sejam tidak dianggap sebagai patologi.

Sekiranya gangguan irama sering berlaku sehingga setiap degupan jantung yang betul diikuti oleh yang luar biasa, maka aritmia seperti itu disebut bigeminy. Ini adalah jenis allorrhythmias yang boleh berasal dari atria dan intraventricular..

Pada siang hari, episod besar mungkin tidak teratur. ECG yang sedang berehat tidak dapat menganggarkan jangka masa aritmia dengan pasti. Oleh itu, untuk mendapatkan gambaran lengkap mengenai pelanggaran aktiviti elektrik jantung, elektrokardiogram direkodkan secara berterusan sepanjang hari (Pemantauan Holter). Jenis yang paling berbahaya adalah extrasystoles ventrikel dari jenis bigeminy pada zaman kanak-kanak.

Jenis kontraksi luar biasa ektopik

Node sinoatrial menghasilkan 55 hingga 100 isyarat setiap minit. Semua dorongan yang timbul tanpa penyertaan alat pacu jantung utama disebut ektopik. Lebih daripada separuh daripadanya mempunyai watak extrasystole ventrikel dari jenis bigeminy, apabila setiap degupan jantung kedua adalah sifat tambahan sinus. Terdapat jenis aritmia berikut:

  • supraventricular (dari nod atria dan atrioventricular);
  • ventrikel.


Dengan sifat urutan dan pengedaran kontraksi pramatang, mereka dibezakan:

  1. Mengikut jenis bigemia (kontraksi sinus bergantian dan kontraksi pramatang dalam nisbah 1: 1).
  2. Dengan jenis trigeminia, quadrigeminia dan sejenisnya (masing-masing, kontraksi normal digantikan dengan ektopik dalam nisbah 2: 1, 3: 1, dan seterusnya).
  3. Ekstrasistol berpasangan (dua irama ektopik dihubungkan).
  4. Kumpulan (klac 3 atau lebih extrasystoles).

Extrasystoles, bergantian dalam jenis bigeminy (trigeminia, dan sebagainya), disebut allorhythmias.

Mengikut kekerapan aritmia, terdapat:

  • tunggal - sehingga 5 seminit;
  • berganda - lebih daripada 5 seminit.

Klasifikasi mengikut masa permulaan berhubung dengan dorongan normal:

  • awal - dorongan ektopik ditumpangkan pada yang normal;
  • lewat;
  • pertengahan.

Etiologi aritmia jantung

Banyak sebab menyebabkan degupan jantung pramatang. Sekiranya kesan faktor yang memprovokasi dapat dibalikkan, maka extrasystole disebut berfungsi. Tidak ada kerosakan organik pada tisu jantung, dan kerosakan sistem pengaliran disembuhkan dengan menghilangkan penyebabnya. Penampilan aritmia ini diperhatikan dalam keadaan berikut:

  • penyalahgunaan makanan dengan kesan tonik (teh, alkohol, kopi dan lain-lain yang kuat);
  • ketagihan (tembakau, dadah, alkohol);
  • dystonia vegetatif-vaskular;
  • dorsopati serviks;
  • aktiviti fizikal dan kerja berlebihan;
  • demam;
  • tekanan dan neurosis.

Penyakit yang merosakkan tisu jantung menyumbang kepada aritmia organik. Penyakit seperti itu termasuk:

  • Penyakit jantung iskemia dan infark miokard akut;
  • kardiomiopati;
  • penyakit jantung aterosklerotik;
  • endo-, myo- dan perikarditis;
  • kecacatan jantung kongenital dan diperolehi.

Kesan toksik pada sistem pengaliran jantung menyebabkan impuls dari fokus ektopik. Pengaruh tersebut berlaku semasa menjalankan kajian berikut:

  • keracunan digitalis dan mengambil ubat-ubatan tertentu (adrenalin, norepinefrin, novocaine);
  • menggunakan beberapa ubat untuk anestesia (kloroform);
  • tirotoksikosis.

Prosedur diagnostik dan pembedahan di dada, gangguan elektrolit pada otot jantung adalah penyebab rangsangan elektrik jantung yang tidak normal.

Manifestasi klinikal bigeminy

Selalunya aritmia seperti itu berlaku tanpa sensasi subjektif yang jelas. Antara aduan utama adalah jantung dan neurologi. Pesakit mungkin mengalami sedikit kejutan di bahagian dada, perasaan berhenti seketika atau kegagalan jantung. Biasanya gejala ini tidak disertai dengan rasa sakit. Tetapi jika cardialgia berlaku, maka ia mempunyai watak pendek dan tidak tentu, kerana disebabkan oleh limpahan sementara ventrikel dan atria..

Sensasi seperti itu menyerupai neuralgia. Lebih jarang, pengecutan jantung pramatang mengganggu aliran darah di saluran koronari, kemudian rasa sakit menampakkan dirinya sebagai angina pectoris (terbakar di belakang tulang dada). Pada masa extrasystole, pesakit mungkin merasakan gelombang kejutan dari dada ke leher dan kepala. Pada masa yang sama, pesakit mencatat perasaan pasang dan berat di kawasan kolar. Terhadap latar belakang gangguan irama yang kerap, darah dipam oleh ventrikel secara tidak berkesan, ini menyebabkan penurunan bekalan darah kranial dan tindak balas seterusnya dalam bentuk pening, mual, gelap dan kilatan lalat di depan mata. Dalam kes yang teruk, bigeminy disertai dengan episod kehilangan ucapan atau kesedaran, berlakunya hemiparesis sementara. Gangguan peredaran darah menimbulkan fenomena neurotik dan autonomi. Gejala berikut sesuai dengan keterangan ini:

  • kelemahan umum;
  • pemutihan;
  • rasa loya;
  • takut mati dan kegembiraan;
  • berpeluh;
  • berasa sesak nafas.

Tanda-tanda klinikal dapat digabungkan dengan manifestasi penyakit yang mendasari.

Bagaimana diagnosis bigeminy?

Sekiranya tidak ada sensasi subjektif, bigeminy akan menjadi penemuan secara tidak sengaja pada pemantauan ECG atau Holter. Doktor mungkin mengesyaki irama jantung yang tidak teratur setelah mengumpulkan aduan pesakit: episod kehilangan kesedaran, pening, sakit dada, perasaan pudar atau gangguan pada jantung, gegaran jantung dengan perasaan berat di leher. Dengan auskultasi jantung, extrasystoles didengar sebagai nada luar biasa diikuti dengan jeda kompensasi.

Palpasi nadi tidak selalu memungkinkan untuk merasakan kontraksi ektopik, kerana gelombang nadi yang dihasilkan biasanya lemah mengisi.

Pada ECG, gambar grafik aktiviti elektrik jantung diperoleh, di mana extrasystoles mengikut jenis bigeminy akan ditunjukkan seperti berikut:

  1. Jenis supraventrikular - kompleks QRS sempit yang luar biasa (kurang dari 0.12 saat) dengan gelombang P sebelumnya dan dengan jeda pampasan separa.
  2. Jenis ventrikel adalah kompleks QRS yang luar biasa (lebih lebar daripada 0.12 saat) tanpa gelombang P di hadapannya. Jeda pampasan penuh.

Sebagai tambahan kepada EKG istirahat 12-timbal, pesakit dirujuk ke kajian lain untuk menjelaskan sifat gangguan irama, penyebab aritmia, dan untuk menentukan taktik rawatan pesakit. Kaedah diagnostik tambahan termasuk:

  1. Kiraan darah lengkap (penentuan kandungan unsur seragam, hemoglobin, ESR).
  2. Analisis air kencing umum (untuk mengecualikan patologi buah pinggang).
  3. Ujian darah biokimia: tentukan tahap gula dan spektrum lipid (jumlah kolesterol, lipoprotein berketumpatan rendah dan tinggi, trigliserida), adalah wajar untuk menyelidiki fungsi sistem hepatobiliari (bilirubin, aktiviti enzim hati) dan kelenjar tiroid (TSH, tiroksin, triiodothyronine, antibodi terhadap tiroid peroksidase).
  4. Holter-MT. Pemantauan EKG 24 jam dengan rakaman aktiviti fizikal dan pengambilan ubat wajib. Untuk kajian yang lebih lengkap, ECG diambil dalam 2 hari dan digabungkan dengan pengukuran tekanan darah setiap jam.
  5. Echo-KG. Kaedah ultrabunyi visualisasi bahagian jantung dan struktur valvular. Adalah wajar untuk digabungkan dengan diagnostik Doppler untuk menilai aliran darah jantung.
  6. EKG dengan ujian toleransi senaman (ergometri basikal, ujian treadmill, ujian berjalan kaki selama 6 minit). Ujian ini memungkinkan, selain untuk mengesan extrasystoles, untuk menilai tahap kegagalan jantung.
  7. X-Ray dada. Sebagai tambahan kepada data gambar rata paru-paru, mediastinum dan jantung, kajian ini membolehkan anda menilai ketidakcukupan peredaran darah, iaitu genangan darah di saluran paru-paru.

Untuk pemeriksaan penuh aritmia, selain ahli terapi, anda mesti berjumpa dengan pakar kardiologi-aritmologi, pakar neurologi, ahli endokrinologi dan pakar oftalmologi. Setiap pakar akan membantu mengecualikan kehadiran proses patologi kronik di dalam badan.

Komplikasi extrasystole mengikut jenis bigeminy

Apa-apa jenis gangguan irama boleh menjadi rumit oleh perkembangan keadaan yang mengancam nyawa. Aritmia supraventrikular dapat memprovokasi fibrilasi atrium dan flutter atrium, extrasystoles ventrikel, termasuk jenis bigeminy dan trigeminia, diperumit oleh fibrilasi dan serangan jantung yang lengkap. Pengecutan pramatang, menyebabkan kerosakan pada biomekanik jantung, menyebabkan pelanggaran reologi darah. Aliran darah bergelora yang diciptakan menjadi sumber pembekuan darah.

Penyakit vaskular aterosklerotik memburukkan lagi keadaan ini. Ekstrasistol ventrikel yang kerap dari jenis bigeminy mengganggu bekalan darah ke otak dan jantung. Iskemia tisu organ ini ditunjukkan oleh pening, kehilangan kesedaran dan kardialgia. Diagnostik tepat pada masanya dengan penilaian mengenai sifat gangguan irama, penghapusan faktor yang memprovokasi, rawatan penyakit yang mendasari dan bersamaan - semua ini akan membantu mengelakkan berlakunya komplikasi.

Apakah prognosis untuk mengesan bigeminy

Kegagalan irama atrium yang jarang berlaku atau extrasystoles ventrikel berlaku pada orang yang benar-benar sihat tanpa sebarang manifestasi. Penilaian kepentingan prognostik bigeminias ventrikel dan trigemini akan memungkinkan membahagikan kepada kelas mengikut Lown:

  • Kelas 1 - tidak lebih daripada 30 item sejam;
  • 2 - lebih daripada 30 single setiap jam;
  • 3 - polimorfik (bentuk tidak sama) dan jenis politopik (mempunyai asal yang berbeza);
  • Gred 4 - berpasangan atau berkumpulan;
  • Gred 5 - extrasystoles "awal".

Dua kelas pertama dianggap tidak berbahaya. Mulai 3hb, risiko menghidap gangguan irama maut meningkat dengan ketara.

Taktik rawatan untuk bigeminy

Rawatan extrasystole ventrikel dengan jenis bigeminy bergantung kepada faktor berikut:

  • tempoh aritmia dan kekerapan kontraksi luar biasa;
  • gabungan extrasystoles dengan jenis aritmia lain;
  • perasaan subjektif pesakit dan kesan aritmia terhadap keadaan pesakit.

Biasanya, masalah besar yang jarang berlaku tanpa patologi organik dan aduan subjektif tidak memerlukan pelantikan ubat.

Terlepas dari jenis gangguan irama, cadangan untuk pesakit akan merangkumi petua untuk menormalkan gaya hidup:

  1. Berhenti merokok (penting bukan hanya untuk mengurangkan bilangan rokok).
  2. Hadkan pengambilan kopi, alkohol dan bahan psikoaktif lain.
  3. Menolak aktiviti fizikal yang tidak teratur.
  4. Seimbangkan diet anda (diet harian harus mengandungi sekurang-kurangnya 400 g buah dan sayur-sayuran, kira-kira 1-1.5 liter cecair, had garam, karbohidrat dan lemak haiwan yang mudah dicerna).
  5. Jangan mengganggu tidur malam sepenuhnya, enggan bekerja dengan shift malam;
  6. Belajar untuk bertindak balas dengan tenang terhadap faktor tekanan, berhubungan positif dengan situasi masalah.

Ia mempunyai kesan yang baik dalam rawatan aritmia dengan peningkatan kegembiraan, penggunaan ubat penenang atau ubat penenang ringan yang mengurangkan kerengsaan, kegelisahan, mempunyai kesan hipnosis ringan.

Bigeminies fungsional dengan latar belakang osteochondrosis serviksothoracic akan hilang setelah penurunan manifestasi. Ini akan membantu rawatan ahli saraf dan kiropraktor.

Pelanggaran irama jantung sekiranya berlaku keracunan mesti diatasi dengan penghapusan ubat toksik. Dalam kes ini, doktor menetapkan terapi detoksifikasi..

Patologi sistem kardiovaskular bersifat organik memerlukan rawatan ubat mandatori dan kawalan ahli kardiologi. Terutama untuk membetulkan irama dalam bigeminy, ubat-ubatan kumpulan beta-blocker dan inhibitor saluran kalsium, ubat-ubatan antiarrhythmic seperti "Cordaron", "Lidocaine", "Novokainamide" dan lain-lain digunakan. Pemilihan kaedah rawatan ubat hanya dilakukan oleh pakar, ubat-ubatan sendiri dalam kes ini sangat berbahaya.

Aritmia jenis Bigeminy bukanlah penyakit yang berasingan. Ini boleh menjadi tanda gangguan serius atau varian norma. Pakar yang berkelayakan akan membantu anda mengetahuinya. Tetapi kita tidak boleh melupakan kesedaran peribadi: anda mesti menjalani gaya hidup sihat, mengisi hari-hari anda dengan emosi positif, menjalani pemeriksaan perubatan tahunan secara berkala dan tidak mengabaikan nasihat doktor.

Bigeminia: sebab dan gejala, rawatan dan kemungkinan akibatnya

Atologi struktur jantung disertai oleh aritmia satu jenis atau yang lain dalam 90% kes. Ini terutamanya takikardia sinus, tetapi terdapat juga pengecualian berbahaya.

Perubahan dalam frekuensi kontraksi atau selang antara setiap rentak berturut-turut tidak pernah dianggap sebagai norma. Terdapat banyak varian klinikal penyimpangan..

Salah satunya adalah bigeminy - penggantian yang betul dari normal, kontraksi fisiologi jantung (systoles) dengan kemunculan fokus aktiviti pramatang (extrasystoles) di atria atau ventrikel.

Fenomena itu tidak menjadikan dirinya terasa dengan cara yang istimewa. Sebenarnya, ini adalah penemuan yang dicatatkan pada kardiogram semasa peperiksaan. Selalunya ternyata akibat dari diagnosis penyakit lain secara tidak sengaja.

Gangguan irama seperti bigeminy bukanlah proses bebas. Ia selalu sekunder, dikondisikan oleh negeri lain. Tidak mempunyai gejala, tetapi mengalir selari dengan manifestasi penyakit yang mendasari.

Rawatan merangkumi menghilangkan gejala ini, serta menghilangkan proses patologi utama. Bentuk atrium bahaya secara praktikal tidak membawa.

Mekanisme perkembangan patologi

Dalam keadaan normal badan, struktur jantung berkontrak secara autonomi. Ini memberikan margin keselamatan tertentu kepada tubuh untuk mengekalkan aktiviti minimum yang diperlukan dalam kes kecemasan apabila kesedaran cacat atau otak rosak..

Nod sinus yang disebut bertanggungjawab untuk penjanaan isyarat elektrik yang mengujakan struktur otot miokardium. Ia terletak di bahagian atas organ.

Ventrikel dan atria biasanya tidak hanya menjalankan dorongan, mereka sendiri tidak membuatnya. Dalam kes bigeminy, aktiviti patologi berlaku dalam struktur ini. Seperti namanya, ada satu yang tidak normal (extrasystole) untuk setiap kontraksi normal..

Penggantian semacam itu jelas terlihat pada ECG, yang menjadikan diagnosis, walaupun pada peringkat awal, agak mudah..

Tidak mustahil untuk membincangkan keparahan dan prospek proses hanya dengan satu faktor. Banyak bergantung pada penyetempatan anomali (bentuk atrium extrasystole hampir tidak pernah menimbulkan bahaya, yang tidak boleh dikatakan mengenai ventrikel). Penyakit yang mendasari, kesihatan umum, saat berjumpa doktor juga berperanan.

Seperti yang telah disebutkan, penyimpangan tidak utama. Ia sekunder untuk penyakit jantung, lebih jarang patologi bukan jantung.

Yang mana yang harus diperhatikan semasa diagnosis. Biasanya ini adalah kecacatan kongenital dan yang diperoleh, gangguan hormon, tabiat buruk yang memprovokasi perubahan sementara atau kekal dalam kerja seluruh organisma, dll..

Pengelasan

Asas untuk menaip manifestasi penyebab penyakit adalah penyetempatan penyimpangan irama.

  • Bigeminia atrium. Seperti namanya, isyarat berkembang di ruang atas struktur jantung. Gejala fenomena ini minimum atau tidak ada sepenuhnya..

Oleh kerana risikonya juga tidak signifikan, banyak yang hidup selama bertahun-tahun, bahkan tidak mengesyaki bahawa mereka mempunyai masalah kesihatan.

Kemungkinan komplikasi sangat rendah, dan penemuan sampingan tidak dikenakan terapi. Pemerhatian dinamik jangka panjang ditunjukkan.

Sekiranya tidak ada manifestasi dan kecacatan organik sepanjang masa, kita dapat mengatakan bahawa seseorang itu agak sihat.

  • Bigeminy ventrikel. Ia berlaku lebih kerap (kira-kira 55% kes direkodkan). Berpotensi mengancam pesakit, tetapi mustahil untuk meramalkan risiko dengan tepat. Pemeriksaan yang panjang diperlukan. Hanya orang terkemuka yang dapat memberikan spesifik. Secara amnya, petunjuk untuk pesakit walaupun dengan aritmia jenis ini adalah positif.

Pengelasannya mempunyai kepentingan klinikal yang minimum. Pada dasarnya, taktik diagnosis dan rawatan simptomatik adalah serupa.

Sebab-sebabnya

Faktor perkembangan tidak selalu berasal dari jantung. Momen-momen ekstra-jantung mungkin berlaku, yang membebankan peningkatan syarat pada kelayakan dan pengalaman pakar.

  • Overdosis glikosida jantung. Sebagai jalan terakhir. Penggunaan jangka panjang ubat-ubatan tersebut adalah mungkin. Mereka merangsang kontraktil miokard dengan cara buatan, tanpa mengambil kira margin keselamatan organ. Pada suatu ketika, kegagalan dan berlakunya episod bigeminy adalah mungkin. Ini adalah ubat berbahaya, hanya diresepkan oleh doktor, dalam kursus kecil.
  • Penggunaan aminophylline, kortikosteroid dalam dos yang signifikan atau secara berterusan. Dalam kes ini, allorhythmias dari jenis bigeminy terutama dipengaruhi oleh asma, penderita alergi teruk, dan pesakit dengan patologi hormon..
  • Penyalahgunaan antipsikotik, normotimik.
  • Penyakit radang, berjangkit dengan keracunan dan hipertermia yang teruk. Dalam keadaan seperti itu, fenomena itu bersifat sementara. Bentuk utamanya adalah bigeminia ventrikel. Memerlukan detoksifikasi, pemulihan irama, menjaga kestabilan aktiviti jantung. Risiko komplikasi bergantung kepada keparahan patologi berjangkit. Bahaya utama adalah serangan jantung.
  • Penggunaan ubat hormon jangka panjang. Wanita muda "berdosa" dengan ini dengan menggunakan pil kontraseptif (kontraseptif oral). Biasanya, semua yang boleh didapati di farmasi digunakan, tanpa nasihat perubatan dan mengikut peraturan akal sehat. Bayaran untuk persembahan amatur sedemikian tinggi. Penghentian ubat selalunya tidak mencukupi. Transformasi organik bermula. "Bonus" adalah gangguan hormon berterusan, kesuburan dan manifestasi umum sistem saraf pusat.
  • Pembedahan jantung dilakukan sejak kebelakangan ini. Fenomena ini bersifat sementara, tetapi itulah sebabnya mengapa ia ditunjukkan di hospital sekurang-kurangnya seminggu. Oleh itu, anda perlu kerap "mengunjungi" pakar kardiologi untuk kawalan dinamik.
  • Serangan jantung. Nekrosis struktur otot jantung. Bagaimana ia akan berakhir pada pesakit tertentu adalah mustahil untuk dinyatakan. Anda perlu menonton. Bigeminy adalah pilihan paling tidak berbahaya kerana berpotensi boleh ditanggalkan dan boleh diterbalikkan..
  • Sukan jangka panjang, terutamanya sukan profesional. Kardiomiopati berlaku, yang berbahaya setelah seseorang berhenti melakukan aktiviti fizikal. Kemungkinan tiba-tiba kematian atau serangan jantung.
  • Hipertensi arteri tahap 2-3 dan variannya yang lebih teruk dengan peningkatan parameter tonometer yang berterusan. Menyebabkan tekanan pada struktur jantung. Pada tahun-tahun yang lebih muda, daya tahan tubuh terhadap faktor negatif seperti ini lebih besar, seiring dengan bertambahnya risiko. Ia perlu dirawat tepat pada waktunya, kerana dengan latar belakang hipertensi, transformasi tisu organik berlaku.
  • Patologi radang jantung dan beg jantung. Miokarditis, perikarditis. Mereka berjangkit, kurang kerap autoimun. Mereka dirawat dengan segera, dalam keadaan jabatan khusus hospital.
  • Kardiomiopati. Apa-apa jenis: kongenital diluaskan, toksik, alkohol. Ini terdiri daripada pelanggaran ukuran jantung. Ini terutamanya hipertrofi lapisan otot. Lebih jarang, peningkatan jumlah ruang.

Terlepas dari jenisnya, intinya sama - penurunan kontraktilitas miokardium, pelemahan hemodinamik, iskemia, kegagalan pelbagai organ, kematian akibat komplikasi, dan extrasystole seperti bigeminy adalah sebahagian daripada gambaran klinikal.

  • Sindrom genetik. Manifest bukan sahaja masalah jantung.
  • Peningkatan tekanan pada arteri pulmonari (hipertensi paru) dan pembentukan sindrom tertentu.
  • Penggantian kardiomiosit dengan sel tisu parut. Kardiosklerosis berlaku dengan latar belakang serangan jantung, keradangan, penyakit arteri koronari, dan proses merosakkan yang lain.
  • Masalah endokrin (dengan tiroid, pankreas, atau kelenjar adrenal).

Tidak mudah untuk memahami fenomena sebegini. Diagnostik komprehensif diperlukan. Ia bermula dengan pengecualian keadaan jantung yang sebenarnya. Kemudian pakar lain terlibat.

Jenis ventrikel disebabkan oleh masalah jantung. IHD dianggap sebagai pemegang rekod mutlak, hipertensi arteri agak kurang biasa. Di tempat ketiga - serangan jantung.

Keadaan ini merangkumi 85% daripada semua kes yang dilaporkan. Sekiranya penyebabnya masih belum jelas, maka mereka membincangkan mengenai idiopatik bigeminy.

Gejala

Bigeminy sendiri tidak mempunyai manifestasi, kerana ini adalah tanda proses patologi. Anda hanya boleh membincangkan detik-detik yang menyertainya.

Gambaran klinikal purata adalah seperti berikut:

  • Gangguan irama normal. Terutama biasa. Ini secara subyektif dirasakan sebagai transmisi rentak berkala yang bergantian, selang waktu yang berbeza antara kontraksi, berat di dada. Kaedah takikardia selari adalah mungkin. Pada atlet - melambatkan irama.
  • Sakit. Mereka tidak diperhatikan dalam semua kes. Lebih-lebih lagi, tidak begitu mudah walaupun pakar menentukan punca ketidakselesaan..
  • Dyspnea. Ia berlaku dengan latar belakang proses patologi yang sedang berjalan. Pertama, dalam tempoh aktiviti fizikal, yang boleh disebut intensif untuk orang tertentu. Pesakit kemudian tidak dapat menjalankan tugas harian sama sekali. Pilihan terakhir dikaitkan dengan pencerobohan dan pengecualian hampir keseluruhan seseorang dari aktiviti profesional..
  • Gelap di mata. Akibat serangan degupan jantung atau irama.
  • Pucat lapisan kulit.
  • Berpeluh.
  • Keadaan sinkop. Pengsan.
  • Sakit kepala, vertigo, mual dan muntah (jarang berlaku).
  • Rasa lemah, lemah badan, mengantuk.

Gambaran klinikal tumbuh seperti bola salji ketika kelainan anatomi berkembang. Ia sangat jarang berlaku kerana masalah besar itu sendiri. Pelakunya adalah penyakit yang mendasari.

Komplikasi

Sungguh mengerikan, tetapi sekali lagi disebabkan oleh extrasystole, ia jarang berlaku. Yang paling berbahaya adalah jenis ventrikelnya.

Kemungkinan akibatnya termasuk:

  • Kegagalan jantung. Hampir menjadi penyebab utama kematian bagi pesakit dari semua peringkat umur. Dengan menghidupkan semula yang cekap, anda dapat menghidupkan kembali seseorang.
  • Kejutan kardiogenik. Akibat gangguan hemodinamik umum atau serangan jantung yang teruk. Pemulihan mungkin dilakukan dalam sebilangan kes yang sangat terhad, dan walaupun begitu tidak ada yang dapat menjamin bahawa tidak akan ada kambuh. Angka kematian hampir 100%.
  • Pengsan dan trauma seterusnya.
  • Pukulan. Pelanggaran akut peredaran serebrum, kematian tisu saraf.
  • Demensia vaskular. Mirip dengan penyakit Alzheimer, tetapi mengalir agak baik, mempunyai prospek perkembangan terbalik.
  • Serangan jantung. Nekrosis kardiomiosit, penggantian struktur fungsional dengan penghubung, cicatricial.
  • Kegagalan organ pelbagai. Dari masa ke masa, kerana sistem yang jauh menerima lebih sedikit darah.

Komplikasi berpotensi membawa maut tetapi dapat dielakkan dengan rawatan perubatan tepat pada masanya.

Diagnostik

Ia dijalankan di bawah pengawasan pakar kardiologi sebagai pakar yang pakar. Oleh kerana asal usul proses yang kompleks, ada kemungkinan untuk menarik doktor pihak ketiga untuk bekerja. Tetapi hanya setelah menghilangkan masalah jantung.

Pemeriksaan utama kelihatan seperti ini:

  • Penyoalan lisan, pengumpulan anamnesis.
  • Mengukur tekanan darah dan degupan jantung menggunakan kaedah rutin.
  • Pemantauan harian. Digunakan untuk penilaian yang lebih tepat.
  • Elektrokardiografi. Kaedah utama. Bertujuan untuk mengenal pasti masalah besar dan varian klinikal gangguan irama.
  • Beban ujian. Dilakukan dengan berhati-hati, komplikasi mungkin berlaku dengan peningkatan aktiviti.
  • Ujian darah am, biokimia.
  • Coronografi.
  • Seperti yang diperlukan - MRI atau (lebih jarang) CT.

Sebagai sebahagian daripada diagnostik lanjutan, kajian hormon, penilaian status neurologi, ultrasound kelenjar adrenal, scintigraphy kelenjar tiroid, pengukuran pengeluaran air kencing harian, urinalisis, dan teknik lain ditunjukkan.

Kerumitan tinjauan memerlukan pendekatan bersepadu. Tempohnya boleh sampai seminggu atau lebih.

Tanda ECG

  • Kemunculan awal kompleks QRS (dengan sendirinya sudah 0,12 saat) dan gelombang P. Dengan latar belakang jenis ventrikel, keadaannya adalah sebaliknya.
  • Jeda kompensasi kecil dalam variasi atrium.

Kemungkinan penyimpangan lain. Penilaian dilakukan oleh doktor diagnostik yang berfungsi. Penyahkodan semula dan penjelasan jatuh ke bahu pakar yang sudah merawat.

Bigeminy yang stabil di ECG dapat dilihat dengan jelas, bahkan ahli kardiologi pemula dapat menyatakan kenyataannya, tanpa banyak pengalaman dalam pengurusan praktikal pesakit.

Rawatan

Kaedah utama terapi awal adalah penggunaan ubat-ubatan. Sebenarnya, dalam kerangka kesan simptomatik, ubat-ubatan antiarrhythmic ditunjukkan.

Petunjuk untuk janji temu mereka sempit: toleransi penyakit yang teruk, gangguan hemodinamik atau kontraktiliti dan aktiviti fungsional jantung. Nama utama: Amiodarone, Hindin.

Analog mungkin, tetapi ini adalah ubat yang optimum untuk menggabungkan keberkesanan dan keselamatan. Penggunaan jangka panjang atau pelanggaran dos adalah jalan langsung ke extrasitolia, termasuk dengan jenis bigeminy (reaksi paradoks badan).

Mungkin pelantikan beta-blocker dalam pelbagai ventrikel. Ubat lain adalah etiotropik dan digunakan mengikut keperluan.

Kaedah lain untuk menghilangkan proses patologi adalah ablasi frekuensi radio. Cauterization kawasan aktiviti elektrik yang tidak normal dengan akses endoskopi.

Ini adalah operasi yang agak mudah, ditoleransi tanpa komplikasi, tetapi diresepkan dalam kes-kes yang melampau kerana memerlukan rawatan di hospital dan pemulihan selepas itu.

Masalah yang ketara dengan teknik ini ialah anda perlu mengetahui dengan tepat di mana fokus berubah. Ini adalah kerja diagnostik tambahan, tidak selalu berjaya..

Ramalan

Bahkan doktor terkemuka tidak dapat memberikan angka yang tepat. Kira-kira 12% pesakit dengan atrial bigeminy pada 10 tahun akan datang tanpa rawatan mengalami komplikasi rancangan mematikan atau melumpuhkan.

Bentuk ventrikel ditoleransi dan lebih sukar - 30-40% bertemu dengan akibat yang membawa maut. Mengenai latar belakang terapi, ramalannya jauh lebih optimis.

Anda boleh mengatakan sesuatu yang spesifik setelah pemerhatian jangka panjang terhadap pesakit, tindak balasnya terhadap rawatan dan jalan perkembangan umum. Semua soalan harus diajukan kepada doktor.

Akhirnya

Bigeminia adalah sejenis allorhythmy jantung apabila setiap kejutan fisiologi normal disertai dengan pengecutan patologi. Bentuk kemerosotan berbeza dari segi anggaran prognostik dan jalan rawatan.

Walau bagaimanapun, rawatan memerlukan lawatan ke pakar kardiologi, yang mungkin melibatkan pakar yang berkaitan. Pemulihan tanpa akibat mungkin berlaku pada peringkat awal.

Tempoh pengawasan adalah 6-12 bulan. Terapi penyelenggaraan berlangsung dari beberapa hingga puluhan tahun. Anda mungkin harus dipantau dan minum ubat seumur hidup. Tetapi ini tidak boleh menakutkan orang itu. Lebih-lebih lagi, sekatan dalam kehidupan dan pekerjaan seharian adalah minimum.

Ekstrasistol ventrikel dan supraventrikular sebagai bigeminy

Extrasystole dari jenis bigeminy merujuk kepada aritmia. Dalam keadaan ini, kontraksi luar biasa diperhatikan yang tidak membenarkan jantung berehat semasa bersantai. Masalahnya disebabkan oleh kerosakan sistem pengaliran jantung. Aritmia seperti itu sangat tidak diingini, kerana boleh mengakibatkan akibat yang serius..

  1. Ciri-ciri patologi
  2. Mengapa timbul
  3. Jenis-jenis bigeminy
  4. Bagaimana ia menampakkan
  5. Kaedah diagnostik
  6. Terapi
  7. Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Ciri-ciri patologi

Bigeminy adalah sejenis extrasystole yang boleh berlaku semasa proses patologi atau tanpa gangguan pada badan. Ia dianggap normal jika tidak lebih dari 30 kontraksi luar biasa muncul dalam satu jam..

Dengan gangguan irama yang kerap, yang luar biasa berlaku selepas setiap kontraksi normal. Aritmia ini adalah atrium dan ventrikel.

Ketidakteraturan bimigen diperhatikan sepanjang hari. Dengan bantuan elektrokardiogram, dalam kes ini, mustahil untuk menganggarkan jangka masa serangan dengan tepat..

Adalah mungkin untuk mendapatkan maklumat lengkap mengenai fungsi organ hanya dengan rakaman berterusan aktiviti elektrik jantung sepanjang hari. Bahaya terbesar ditimbulkan oleh bimigeni ventrikel pada kanak-kanak..

Mengapa timbul

Semua penyebab perkembangan masalah terbahagi kepada beberapa kumpulan. Ekstrasistol timbul di bawah pengaruh faktor fungsi dalam bentuk:

  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • dystonia vegetatif-vaskular;
  • neurosis, tekanan.

Sebagai tambahan kepada penyebab psikogenik perkembangan patologi, faktor kimia dan pemakanan dibezakan. Penyakit ini membimbangkan orang yang menyalahgunakan alkohol, merokok dan menggunakan dadah, semasa tekanan emosi dan semasa haid.

Penyebab organik extrasystole juga diketahui. Dalam kes ini, masalah timbul dengan penyakit jantung. Pengecutan luar biasa muncul apabila:

  • gangguan jantung iskemia;
  • kardiomiopati;
  • lesi vaskular aterosklerotik;
  • infarksi miokardium;
  • kecacatan kongenital atau diperolehi.

Ekstrasistol toksik berkembang dengan peningkatan pengeluaran hormon oleh kelenjar tiroid, semasa suhu badan tinggi, sebagai kesan sampingan ubat-ubatan tertentu.

Sekiranya badan mempunyai lebih kurang daripada unsur-unsur surih seperti kalium, magnesium, natrium dan kalsium, maka irama jantung terganggu. Penyakit ini juga disebabkan oleh aktiviti fizikal yang berlebihan.

Kehadiran bimigen ventrikel diperhatikan ketika tubuh diracun dengan ubat Digitalis.

Ekstrasistol ventrikel yang kerap dari jenis bigeminy berlaku pada orang yang penyakit jantungnya dirawat dengan adrenalin, Novocainamide, Quinidine dan Novocaine. Masalahnya timbul dengan anestesia dengan kloroform dan siklopropana.

Kejadian seperti itu diperhatikan dengan rangsangan elektrik jantung. Juga, extrasystole berlaku:

  • jika seseorang diracun oleh bahan organofosfat dan keracunan berlaku dalam bentuk akut;
  • melanggar pertukaran elektrolit pada otot jantung;
  • semasa angiografi koronari dan kateterisasi jantung;
  • seterusnya campur tangan pembedahan pada organ.

Fokus ektopik yang menghantar dorongan yang salah mampu dibentuk dengan perubahan terkecil dalam miokardium, yang diperburuk oleh faktor fungsional.

Jenis-jenis bigeminy

Agar bahagian jantung tertentu berkontrak, dorongan elektrik mesti bertindak di atasnya, pembentukannya berlaku di simpul sinus.

Dengan bigeminy, kontraksi tambahan atau extrasystoles muncul yang berlaku selepas setiap systole. Mereka timbul di bawah pengaruh impuls yang dihasilkan bukan di simpul sinus.

Dengan mengambil kira lokasi fokus ektopik, yang mengirimkan dorongan yang salah, bimigenia adalah:

  1. Ventrikular. Ekstrasistol muncul selepas setiap kontraksi normal di bawah pengaruh kegembiraan yang dihantar dari ventrikel. Masalahnya membimbangkan orang pada usia tua.
  2. Supraventrikular. Kontraksi luar biasa muncul di bawah tindakan isyarat yang dihantar dari atria atau nod atrioventricular. Pada orang yang sihat, aritmia jenis ini diperhatikan semasa latihan fizikal, tekanan, dan keracunan. Masalahnya membimbangkan terutamanya pada usia muda dan kanak-kanak.

Bagaimana ia menampakkan

Extrasystole bigeminy ditunjukkan oleh denyut nadi yang tidak berirama dan gangguan dalam kerja jantung.

Dengan masalah ini, ada rasa pukulan ke jantung dan berhenti sekejap, atau nampaknya organ itu berfungsi sebentar. Manifestasi ini disertai dengan rasa sakit seperti angina pectoris atau perasaan yang kuat di leher..

Terganggu dengan munculnya gejala serebrum dalam bentuk:

  • kehilangan kesedaran;
  • pening;
  • ketiadaan atau gangguan fungsi pertuturan;
  • hemiparesis peralihan.

Pada sesetengah pesakit, gejala neurotik dan autonomi berlaku dalam bentuk:

  • penurunan aktiviti fizikal;
  • pucat;
  • loya, ketakutan dan panik tanpa sebab;
  • sesak nafas;
  • peningkatan kerengsaan.

Ketika serangan bermula, nampaknya pesakit bahawa semasa pengecutan jantung nampaknya terkompresi. Muncul lebam atau flutter tumpul. Dalam kes yang sangat jarang berlaku, rasa sakit muncul di kawasan jantung.

Kaedah diagnostik

Ekstrasistol ventrikel atau supraventrikular dari jenis bigeminy didiagnosis selepas beberapa siri pemeriksaan. Kaedah utama untuk mengesahkan masalahnya adalah elektrokardiografi..

Sekiranya kehadiran extrasystoles tunggal dikesan pada ECG, maka pemantauan Holter 24 jam ditetapkan. Sepanjang kajian ini, kita dapat menangkap extrasystoles dan menilai penggradannya.

Selepas itu, jika diagnosis telah disahkan, pemeriksaan penuh dilakukan untuk menentukan penyebab aritmia..

Ini dilakukan dengan:

  1. Ujian darah am dan biokimia. Prosedur diperlukan untuk mengecualikan proses keradangan di dalam badan dan menilai tahap kolesterol.
  2. Pemeriksaan ultrabunyi jantung untuk mengesan perubahan struktur dan morfologi pada organ.
  3. Ujian senaman, di mana pesakit harus berjalan, berjongkok, atau bersenam selama beberapa minit dengan basikal senaman dan treadmill untuk mengetahui bagaimana aktiviti fizikal mempengaruhi perkembangan bigeminy.

Selepas pemeriksaan, pilihan rawatan yang sesuai dipilih.

Terapi

Ekstrasistol ventrikel jenis Bigeminy adalah masalah yang agak berbahaya. Rawatannya dijalankan bergantung kepada penyebab aritmia. Pertama sekali, disyorkan untuk menghilangkan pengaruh faktor fizikal, psikologi dan emosi. Kenal pasti proses berjangkit dan hapuskannya.

Apabila badan diracun dengan ubat-ubatan, terapi detoksifikasi ditetapkan.

Kaedah rawatan tidak berbeza dengan penghapusan jenis extrasystole yang lain. Dengan toleransi pesakit yang lemah terhadap keadaan mereka, sejumlah besar ekstra sistol sepanjang hari, penggunaan penyakit jantung tambahan, kaedah rawatan perubatan dan pembedahan digunakan.

Oleh kerana bigeminy tidak dibaca oleh penyakit yang mendasari, mereka biasanya menggunakan langkah pencegahan. Pesakit disyorkan:

  1. Elakkan tekanan fizikal dan emosi yang berlebihan.
  2. Berjalan di udara segar dengan kerap.
  3. Dapatkan tidur yang mencukupi.
  4. Elakkan minuman beralkohol dan merokok.
  5. Makan lebih banyak makanan yang sihat.
  6. Fokus pada emosi positif.
  7. Gunakan ubat penenang herba. Persediaan herba boleh digunakan sebagai ganti ubat-ubatan..

Untuk serangan yang kerap, ubat antiaritmia, penyekat beta, penghambat enzim penukar angiotensin, penyekat saluran kalsium, agen antiplatelet digunakan.

Sekiranya rawatan ubat tidak membawa hasil yang diinginkan, maka sehingga impuls yang luar biasa tidak timbul, mereka berusaha menghilangkan fokus ektopik dengan pembedahan. Ini dilakukan dengan menggunakan ablasi frekuensi radio. Semasa prosedur, kawasan yang menghasilkan denyutan tidak teratur diauterisasi menggunakan arus frekuensi tinggi. Rawatan di bawah anestesia am.

Ekstrasistol ventrikel kanan jenis bigeminy dicirikan oleh kontraksi normal dan ekstrasistol bergantian yang berlaku di ventrikel kanan jantung.

Masalah seperti ini biasanya dikaitkan dengan keracunan dengan ubat Digitalis, bahan kimia, glikosida jantung.

Aritmia juga boleh berkembang semasa rawatan dengan ubat untuk penyakit jantung atau selepas pembedahan.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Dengan extrasystole yang disebabkan oleh gangguan fungsi dalam tubuh, dengan memerhatikan semua preskripsi doktor, seseorang boleh bergantung pada prognosis yang baik.

Agak sukar untuk meramalkan akibatnya sekiranya terdapat proses patologi di jantung. Untuk membuat ramalan, ciri-ciri usia badan, perjalanan penyakit dan aritmia yang mendasari, keadaan saluran darah dan otot jantung diambil kira.

Dengan bentuk atrium bigeminia, terdapat kemungkinan tinggi fibrilasi atrium dan flutter atrium. Bigeminies ventrikel disertai dengan perkembangan takikardia ventrikel, fibrilasi ventrikel, asistol.

Sekiranya anda menjalani pemeriksaan terperinci, menyembuhkan penyakit yang mendasari dan mengikuti semua preskripsi doktor yang hadir, anda dapat meningkatkan prognosis dengan ketara..

Sekiranya tidak ada kerosakan jantung yang serius yang menyebabkan aritmia, anda boleh bergantung pada pemulihan sepenuhnya dan tidak adanya komplikasi serius. Sekiranya otot jantung terjejas, keadaan pesakit akan bertambah buruk dan, jika tidak ada pertolongan, fibrilasi ventrikel dan serangan jantung akan berlaku. Oleh itu, sangat penting untuk berjumpa doktor ketika gejala pertama muncul. Mematuhi semua arahan akan membantu mengelakkan banyak masalah kesihatan.

Supraventricular extrasystole bigeminia apa itu

Apa itu besar hati dan bagaimana ia berbahaya?

Sebarang varian extrasystole mungkin menunjukkan pelanggaran jantung yang berbahaya. Bigeminia ventrikel, di mana irama jantung normal digantikan oleh ektopik, berlaku dengan latar belakang iskemia miokard akut atau merupakan komplikasi dalam patologi koronari kronik. Dalam kes yang jarang berlaku, irama yang tidak teratur dapat muncul pada orang yang sihat dengan gangguan autonomi. Dalam setiap kes, perlu melakukan pemeriksaan yang disarankan oleh doktor dan memulakan rawatan penyakit tepat pada waktunya.

Pilihan ekstra sistol

Kebiasaannya, impuls berirama yang menyebabkan pengecutan otot jantung dihasilkan oleh simpul sinus. Kehadiran impuls pramatang atau ektopik membentuk aritmia: paling kerap (dalam 60% kes) terdapat extrasystole ventrikel jenis bigeminy, apabila selepas setiap kontraksi normal timbul dorongan patologi yang tidak berkaitan dengan irama asas jantung. Ekstra sistol boleh:

  • supraventricular (sinus, atrium, atrioventricular);
  • ventrikel.

Yang kedua paling kerap adalah jenis extrasystoles atrium (30%). Sebagai tambahan kepada sumber irama yang tidak teratur, extrasystoles dibahagikan mengikut kekerapan kontraksi tidak normal:

  • bigeminy jantung (nisbah irama ektopik yang betul dan betul adalah 1: 1);
  • trigeminia (untuk 2 kontraksi normal 1 episod ektopik);
  • extrasystoles berpasangan (impuls tidak teratur berganda);
  • kumpulan (3 atau lebih).

a - bigeminy; b - trigeminia.

Apabila aritmia dikesan, adalah perlu untuk mengenal pasti faktor penyebab penyakit ini untuk mencegah komplikasi berbahaya: extrasystole yang jarang dan tidak simptomatik jarang meningkatkan risiko patologi jantung, tetapi episod aritmia dan bigeminy ventrikel yang kerap dapat menyebabkan kemerosotan fungsi pam jantung dan pembentukan gangguan peredaran akut pada saluran koronari..

Punca patologi irama

Dalam sebilangan besar kes, gangguan aritmia dari jenis bigeminy berlaku dengan latar belakang jenis patologi jantung berikut:

  • infark miokard iskemia akut;
  • keabnormalan injap kongenital atau diperolehi;
  • endokarditis reumatik;
  • perubahan kardiosklerotik dalam miokardium;
  • miokarditis dari mana-mana asal;
  • melebihi dos ubat yang mempengaruhi kerja jantung;
  • dystonia vegetatif-vaskular;
  • gangguan psikoemosi jenis neurosis akut atau kronik;
  • keracunan dengan isi rumah atau bahan kimia.

Perubahan postinfarction dan post-inflamasi pada otot jantung dengan aliran darah koronari yang terganggu adalah faktor penyebab utama kemunculan extrasystoles dari jenis bigeminy: apakah itu dan bagaimana merawat gangguan irama, seorang ahli kardiologi atau aritmologi tahu, oleh itu, apabila gejala muncul dan setelah pemeriksaan awal, nasihat pakar rawatan mesti dipatuhi dengan ketat patologi jantung.

Manifestasi penyakit

Episod irama ektopik yang jarang dan kadang-kadang biasanya tidak menampakkan diri dengan cara apa pun dan menjadi penemuan diagnostik yang tidak disengajakan semasa ECG profilaksis. Tanda-tanda khas extrasystole mengikut jenis bigeminy merangkumi gejala berikut:

  • kehilangan degupan jantung jangka pendek, yang berlaku dengan latar belakang fungsi jantung berirama normal;
  • sakit dada yang berkaitan dengan episod extrasystole;
  • kemerosotan kesejahteraan dengan pening kepala.

Seseorang yang telah mengalami serangan gangguan irama mengetahui apa itu extrasystole dan betapa jelasnya patologi sistem peredaran darah dengan latar belakang bigeminy. Pada penyakit jantung kronik dengan serangan irama yang kerap dan tidak teruk, manifestasi berikut adalah mungkin:

  • kelemahan dan kelesuan, hingga adynamia;
  • penurunan perhatian dan ingatan;
  • loya, pening, dan sakit kepala;
  • perasaan tekanan atau mampatan di kawasan dada;
  • episod gangguan pernafasan jenis sesak nafas yang berlaku terhadap latar belakang serangan aritmia (untuk maklumat lebih lanjut mengenai bagaimana melegakan serangan aritmia, kami menulis di sini);
  • gangguan psikologi (ketakutan, panik, kegelisahan, kegembiraan emosi);
  • pucat kulit dengan peningkatan berpeluh.

Apa-apa jenis extrasystoles semestinya menampakkan diri dengan gejala keparahan yang berbeza-beza: perlu dengan cepat bertindak balas terhadap tanda-tanda patologi jantung yang terhapus atau minimum untuk mengesan masalah dan memulakan rawatan aritmia.

Pemeriksaan diagnostik

Pilihan terbaik untuk mengesan extrasystole adalah kajian elektrokardiografi. Bigeminia mudah dikesan pada kardiogram - setiap episod kontraksi normal diikuti dengan extrasystole. Adalah wajib untuk menentukan tempat irama ektopik: ekstrasistol awal dari ventrikel sangat tidak menguntungkan, ketika gelombang R ditumpangkan pada gelombang T dari kitaran sebelumnya. Sebagai tambahan kepada ECG (normal dan dengan ujian tekanan), kajian berikut mesti dilakukan:

  • ujian klinikal umum untuk menilai keadaan umum badan;
  • Pemantauan ECG pada siang hari;
  • imbasan ultrasound dupleks jantung dan saluran darah.

Dengan keputusan peperiksaan, perlu mengunjungi pakar yang sempit untuk mendapatkan nasihat mengenai taktik rawatan.

Taktik terapeutik

Pemilihan ubat dan prinsip terapi bergantung pada penyebab kemunculan extrasystoles. Syarat penting untuk rawatan yang berjaya adalah perubahan gaya hidup dan mematuhi cadangan doktor berikut:

  • berhenti merokok, minum alkohol dan kopi;
  • mengehadkan aktiviti fizikal dengan penolakan kerja keras sepenuhnya;
  • tidur malam yang wajib (anda tidak boleh bekerja shift malam);
  • mengubah peraturan dan diet dengan penambahan sejumlah buah dan sayur-sayuran yang mencukupi untuk makanan;
  • pencegahan keadaan tertekan.

Ubat kecemasan yang diambil secara berterusan dapat memberikan kesan yang baik untuk rawatan. Untuk membetulkan patologi jantung, anda perlu mengambil ubat dengan kesan kardiotropik dan antiaritmia. Matlamat utama terapi adalah untuk memastikan keselesaan hidup dan mencegah akibat berbahaya dari extrasystole.

Risiko komplikasi

Risiko utama dengan bigeminy adalah memburuknya keadaan dengan irama jantung dan munculnya serangan kerlipan atau kerutan otot jantung. Kejadian asystole sangat berbahaya apabila jantung berhenti bekerja dengan latar belakang aritmia.

Jenis patologi berikut tidak disukai secara prognostik:

  • bigeminy;
  • episod berpasangan atau berkumpulan;
  • extrasystoles ventrikel awal.

Rawatan yang dilakukan dapat mengurangkan risiko, tetapi tidak menjamin pencegahan sawan sepenuhnya, oleh itu, setiap orang yang mengalami extrasystole harus dipantau secara berkala oleh doktor dan mengikuti nasihat pencegahan pakar dengan ketat.

Bigeminia

Ekstrasistol jenis Bigeminy adalah sejenis aritmia di mana degupan jantung setiap detik luar biasa. Kekerapan pengesanan extrasystoles pada orang yang sihat pada siang hari berkisar antara 50% hingga 80%, dan jumlah ini sedikit meningkat seiring bertambahnya usia.

Episod bigeminy tidak selalu menunjukkan kerosakan pada otot jantung. Dalam kebanyakan kes, ia berlaku pada orang muda dan pertengahan umur yang mengalami situasi tekanan dan masalah psikologi tertentu, yang menentukan sifat aritmia yang berfungsi.

Sebaliknya, banyak penyakit organ dalaman, termasuk kelenjar endokrin, dapat dimanifestasikan oleh extrasystole. Pengesanan aritmia harus menjadi langkah pertama untuk pemeriksaan penuh dengan pengenalpastian dan penghapusan faktor penyebab.

Jenis-jenis besar hati

Bigeminia jantung dikelaskan mengikut sumber dorongan patologi. Selaras dengan ini, extrasystoles supraventrikular dan ventrikel dibezakan dengan jenis bigeminy.

Supraventricular bigeminia (atau supraventricular bigeminia) dicirikan oleh adanya sumber pengujaan pramatang di atrium miokardium. Ia terletak di sistem pengaliran jantung di atas tahap bercabang bundel-Nya - pengumpul utama impuls jantung yang berasal dari atria ke ventrikel.

Bigeminy ventrikel disebabkan oleh lokasi sumber kegembiraan patologi di bawah bahagian sistem konduksi jantung ini. Sebagai peraturan, ia terletak di kawasan serat Purkinje - bahagian akhir sistem pengalir yang bertanggungjawab untuk pengecutan ventrikel itu sendiri..

Sebab-sebab besar

Extrasystole boleh berlaku terhadap latar belakang miokardium yang sihat dan diubah secara patologi. Penyebab utama dan utama bigeminy adalah seperti berikut:

  • Pengambilan zat yang berlebihan dengan kesan psikoaktif: merokok, pengambilan teh dan kopi, alkohol, dan juga ubat-ubatan yang kerap.
  • Mengambil metilxanthin, beta-blocker, bronchodilators yang dihirup, antidepresan trisiklik, diuretik dan banyak ubat lain.
  • Penyebab jantung (jantung): kecacatan valvular kongenital dan diperoleh, cor pulmonale, penyakit jantung koronari, hipertensi arteri, kegagalan jantung, miokarditis.
  • Sindrom disfungsi autonomi.
  • Penyakit kelenjar tiroid.
  • Penyakit adrenal dan masalah besar.
  • Penyakit tisu penghubung sistemik.
  • Gangguan elektrolit air, dan banyak lagi yang lain.

Peranan faktor-faktor ini dalam pengembangan bigeminy tidak sama, dan sering terdapat kes-kes underdiagnosis dan overdiagnosis. Mengenal pasti penyebab perkembangan anemia rumit oleh fakta bahawa bigeminy sering dijumpai pada orang yang sihat secara praktikal..

Bigeminy supraventrikular

Gambaran klinikal bigeminia supraventrikular tidak selalu sesuai dengan tahap kekerapan kejadian dan tempoh aritmia. Selalunya, tidak ada gejala sepenuhnya dalam masalah besar dan jangka panjang, sementara extrasystoles tunggal dirasakan sangat menyakitkan.

Manifestasi klinikal khas supraventricular bigeminy adalah seperti berikut:

  • Rasa kegagalan jantung.
  • Sensasi subyek "rampasan kuasa", "pudar" di dada, "jatuh dari ketinggian" dan lain-lain.
  • Kebimbangan, ketidakselesaan umum.

Kes-kes bigeminy dengan sesak nafas, pening, kardialgia dan kelemahan umum jarang berlaku. Selalunya terjadinya gejala ini disebabkan oleh reaksi autonomi dan bukannya gangguan hemodinamik..

Bigeminy supraventrikular pada ECG

Tanda-tanda elektrokardiografi terpenting bigeminia supraventricular adalah seperti berikut:

  • Kompleks QRS pramatang, biasanya didahului oleh gelombang P.
  • Kompleks QRS sempit (kurang dari 0.12 saat), walaupun pelebaran mungkin dilakukan dalam beberapa kes.
  • Jeda pampasan yang tidak lengkap.

Penemuan elektrokardiografi lain juga mungkin berlaku, seperti ketidakupayaan irama jantung, kombinasi bigeminy dan trigeminia, dan lain-lain. Untuk menjelaskan diagnosis, pemantauan Holter ditunjukkan.

Bigeminia supraventrikular: rawatan

Bigeminia supraventrikular biasanya tidak memerlukan rawatan, kerana tidak menimbulkan ancaman serius terhadap kehidupan dan kesihatan pesakit. Walau bagaimanapun, jika aritmia berlaku dengan latar belakang kerosakan miokardium yang diketahui, disertakan dengan gambaran klinikal yang jelas dan mungkin menunjukkan patologi kardiovaskular kasar, maka terapi antiaritmia ditetapkan:

  • Penyekat beta.
  • Penyekat saluran kalsium.
  • Sotalol.
  • Allapinin.
  • Amiodarone, dan lain-lain.

Pemilihan terapi dilakukan oleh doktor yang menghadiri, dengan mengambil kira keadaan pesakit dan kontraindikasi untuk mengambil ubat tertentu.

Bigeminia ventrikel

Ekstrasistol ventrikel jenis bigeminy mempunyai simptom yang serupa dengan supraventricular bigeminy. Pesakit mengadu berdebar-debar dan berguling di dada, tetapi dalam beberapa kes aritmia mungkin tidak menampakkan diri. Bigeminy ventrikel dicirikan oleh adanya gejala objektif, seperti:

  • Kehilangan nadi (degupan jantung tidak teratur).
  • Auskultasi menentukan degupan jantung pramatang dengan nada I yang keras.

Dengan bigeminia ventrikel, lebih kerap berlaku dengan aduan supraventrikular sesak nafas dan pening. Dalam kes ini, kedua-dua gangguan vegetatif dan hemodinamik berperanan, kerana extrasystole ventrikel berkembang lebih kerap dengan latar belakang patologi miokardium struktur.

Bigeminy ventrikel pada ECG

Tanda elektrokardiografi terpenting dari bigeminia ventrikel adalah seperti berikut:

  • Kompleks QRS pramatang tanpa gelombang P sebelumnya.
  • Tempoh kompleks QRS lebih daripada 0.12 saat.
  • Dalam bentuknya, kompleks QRS menyerupai blok cabang bundle.
  • Jeda pampasan penuh.

Penjelasan diagnosis dilakukan menggunakan pemantauan Holter dan kaedah penyelidikan lain.

Bigeminia ventrikel: rawatan

Rawatan extrasystole ventrikel dengan jenis bigeminy dijalankan setelah stratifikasi risiko dan semestinya merangkumi memerangi penyakit penyebab. Pesakit menjalani terapi kardiotropik yang bertujuan untuk mengimbangi gangguan fungsi jantung.

Pilihan antiaritmia bergantung kepada bentuk rentak pramatang ventrikel yang spesifik. Digunakan sebagai ubat antiaritmia yang betul, dan ubat penenang dan psikotropik (phenazepam, diazepam, Corvalol dan lain-lain). Penilaian keberkesanan rawatan dilakukan berdasarkan pemantauan berulang Holter ECG.

Ciri-ciri bigeminy: sebab dan gejala penyakit

Pelanggaran irama jantung semula jadi biasanya disebut bigeminy dan trigeminy. Semasa keadaan ini, kontraksi tambahan disambungkan ke irama normal. Sebenarnya, ini boleh disebut sebagai kegagalan sistem yang bertanggungjawab terhadap impuls kawalan degupan jantung. Keadaan ini boleh mengakibatkan akibat buruk, terutamanya jika orang itu sudah mengalami gangguan otot jantung. Apabila jantung berdebar-debar dirasakan, pesakit mempunyai perasaan cemas. Para saintis melaporkan bahawa penyakit ini menyebabkan pembekuan darah terbentuk di dalam sistem peredaran darah pusat. Jadi, mereka boleh bergerak di sekitar sistem kardiovaskular..

Ciri-ciri:

Bigeminy adalah jenis gangguan jantung yang biasa. Adalah dipercayai bahawa dalam keadaan ini, pesakit mempunyai extrasystoles setelah setiap kontraksi normal. Untuk pembentukan kontraksi, dan juga untuk relaksasi jantung, dorongan elektrik diperlukan, biasanya pembentukannya dilakukan di simpul sinus. Dengan patologi, fokus lain terlibat dalam proses tersebut. Sekarang kita tahu apa itu bigeminia, kita perlu memahami jenis penyakitnya. Keadaan ini terbahagi kepada dua jenis:

  1. Bigeminia ventrikel. Semasa jenis ini, impuls dihasilkan oleh ventrikel. Selalunya, keadaan didiagnosis pada orang tua, dan juga disertai dengan kerosakan jantung organik.
  2. Supraventrikular. Dalam jenis ini, impuls berasal dari nod atrioventricular, atrium. Keadaan ini khas untuk orang muda, penyebabnya termasuk aktiviti fizikal, tekanan.

Ekstra sistol juga boleh terbentuk pada orang yang sihat, jumlahnya yang dibenarkan adalah hingga 60 per jam.

Penting! Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi degupan jantung. Berkat penentuan penyebabnya yang tepat, adalah mungkin untuk memilih taktik terapi yang betul dan memantau pesakit..

Sebab-sebabnya

Ekstrasistol ventrikel jenis Bigeminy boleh dianggap sebagai norma. Tetapi semasa perkembangan penyakit ini, aritmia menjadi patologi. Adalah dipercayai bahawa gangguan irama disebabkan oleh:

  • infark miokard, bentuk akut penyakit ini;
  • mabuk badan, terbentuk dengan latar belakang penggunaan glikosida untuk jantung;
  • kecacatan kongenital atau diperolehi alat injap;
  • reumatik, di mana endokarditis diperhatikan;
  • miokarditis;
  • kardiosklerosis yang disebabkan oleh serangan jantung;
  • penyalahgunaan minuman beralkohol, kopi, teh, dadah dan rokok;
  • perubahan latar belakang hormon pada wanita;
  • tekanan, ketegangan saraf, kerja berlebihan;
  • kegagalan dalam keseimbangan unsur surih;
  • dystonia vaskular vegetatif;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • rangsangan elektrik jantung;
  • sindrom hipertermik;
  • hipertiroidisme.

Terdapat beberapa sebab berlakunya extrasystole mengikut jenis bigeminy. Beberapa faktor yang disenaraikan di atas menyebabkan kegagalan konduksi. Pelanggaran ini dapat diperbaiki jika faktor-faktor yang memprovokasi keadaan ini dihilangkan, dan rawatan yang tepat dipilih. Para saintis menyatakan bahawa bigeminy sangat berbahaya bagi kanak-kanak. Oleh itu, dengan latar belakang keadaan ini, terdapat kehilangan kawalan kadar denyutan jantung, yang menyebabkan kematian. Adalah sangat penting untuk segera memperhatikan gejala yang menunjukkan kemunculan aritmia jenis ini..

Gejala

Aritmia seperti itu muncul dalam dua jenis gejala: kardiologi dan neurologi. Jenis pertama ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • kulit bertukar menjadi pucat;
  • ketakutan akan kematian muncul, kegelisahan dalaman;
  • pening dan muntah;
  • kekurangan udara;
  • pengecutan jantung, perasaan pudar, berhenti;
  • peluh sejuk;
  • ketidakselesaan dada.

Tanda-tanda sifat neurologi berikut dibezakan:

  • sentiasa mahu tidur;
  • keletihan dan kelesuan muncul;
  • penglihatan dan pertuturan terganggu;
  • perasaan gelisah dan kegelisahan;
  • pening;
  • kadang-kadang keadaan kepala ringan diperhatikan;
  • kepekaan hilang;
  • aktiviti motor anggota badan terganggu.

Terdapat kes-kes apabila supraventricular atau ventricular bigeminy tidak disertai dengan gejala-gejala. Setiap kes penyakit mesti didiagnosis agar dapat segera merawat penyakit ini..

Diagnostik

Sebelum memulakan rawatan extrasystole ventrikel, anda harus menjalani diagnosis. Manipulasi ini merangkumi:

  1. Mengambil anamnesis.
  2. Penyakit ini disahkan oleh kajian elektrokardiografi. Prosedur ini sangat penting dan harus dilakukan terlebih dahulu..
  3. Echo-KG membolehkan anda menilai aktiviti miokardium, serta sistem jantung yang melakukan.
  4. Ultrasound membantu menilai struktur, morfologi organ pusat peredaran darah.
  5. Ujian senaman.
  6. Am, ujian darah biokimia dan analisis air kencing umum.
  7. Pemantauan holter dilakukan sepanjang hari. Tujuan kaedah ini adalah untuk memantau tekanan darah, degupan jantung.

Bigeminia pada ECG dengan bentuk supraventrikular menunjukkan kompleks QRS awal, dan gelombang P telah terbentuk di hadapannya. Biasanya kompleks ini sempit. Anda juga dapat melihat jeda kompensasi yang tidak lengkap. Dengan bentuk penyakit ventrikel, kajian menunjukkan bahawa kompleks QPS tanpa parut, jangka masa lebih dari 0.12 saat. Bagi jeda kompensasi, sudah lengkap. Hanya diagnosis lengkap yang akan membantu menyembuhkan penyakit.

Rawatan

Sekiranya pesakit mempunyai masalah fisiologi, rawatan dilakukan dengan menghilangkan faktor-faktor yang memprovokasi, kadang-kadang doktor menetapkan ubat untuk pesakit, yang harus digunakan untuk waktu yang singkat. Dalam bentuk organik penyakit ini, mereka menggunakan langkah-langkah berikut:

  • menyingkirkan penyakit ini, yang mengakibatkan aritmia;
  • peralihan kepada pemakanan yang betul;
  • pematuhan dengan rutin harian;
  • penggunaan ubat-ubatan yang berkaitan dengan kumpulan antiarrhythmic;
  • ablasi frekuensi radio, yang diperlukan sekiranya pesakit mempunyai lebih daripada 20 ribu ekstrasistol sehari;
  • Kawalan ECG.

Komplikasi

Tertakluk pada langkah-langkah yang diperlukan, prognosis pada umumnya baik. Tetapi ini boleh dikatakan jika kita bercakap mengenai extrasystoles dari gangguan fungsi. Dan semasa penampilan organik, sukar bagi doktor untuk membuat ramalan. Ia mengambil kira usia pesakit, penyakit utamanya, serta keadaan saluran dan miokardium. Patologi atrium boleh menyebabkan fibrilasi atrium dan flutter, dan patologi ventrikel boleh menyebabkan takikardia, asistol, dan fibrilasi ventrikel. Pakar percaya bahawa jika diagnosis bigeminia jantung didiagnosis, betapa berbahayanya penyakit ini, kata otot organ pusat bekalan darah. Oleh itu, jika terdapat kerosakan pada otot jantung, prognosisnya kurang baik. Bagaimanapun, apabila gejala pertama muncul, pesakit perlu meminta pertolongan dari institusi perubatan..

Supraventricular extrasystole bigeminia apa itu

Pada ECG, kebanyakan ekstrasistol berbeza dari kitaran ATAU dalam pelbagai bentuk atau arah (berkaitan dengan isoline), atau lokasi gelombang P (extrasystoles supraventrikular) atau lebar, bentuk dan arah gigi individu kompleks QRST (extrasystoles ventrikel), beberapa ciri lain, serta kehadiran berikutan extrasystole, peningkatan jeda. Jeda ini disebut sebagai kompensasi, kerana lebih lama daripada selang interval OR, seolah-olah mengimbangi sepenuhnya atau tidak lengkap (jeda kompensasi lengkap atau tidak lengkap) untuk selang pra-ektopik yang dipendekkan. Jeda kompensasi penuh (CP) dipanggil jika ia, total dengan selang pra-ektopik, sama panjangnya dengan jumlah selang 2-selang OR. Kawalan tidak lengkap lebih pendek daripada kawalan penuh. Tidak ada jeda kompensasi setelah extrasystole interkalasi jika extrasystole didaftarkan dengan latar belakang fibrilasi atrium dan jika penyetempatan extrasystole dan pemacu irama utama bertepatan.
Gelombang P atau kompleks QRS yang menentukan penyetempatan ekstrasistol monofokal sering mempunyai bentuk yang sama, tetapi mungkin berbeza kerana gangguan konduksi.

Penilaian extrasystoles dilakukan mengikut parameter yang berbeza.
Ekstrasistol tunggal (tunggal) diwakili oleh kitaran pramatang yang terpisah dalam jumlah tidak lebih dari 5 dalam 1 minit. ES tunggal yang agak kerap ditunjukkan oleh kontraksi pramatang yang berasingan dalam jumlah 6 hingga 10 per minit. Sekiranya bilangan ES tunggal dalam 1 min. lebih daripada 10, mereka ditetapkan sebagai extrasystoles tunggal yang kerap.

Extrasystole dipanggil lebih awal jika gelombang pertamanya (P atau QRS) berlapis pada gelombang T dari kitaran OR sebelum extrasystole.

Ekstrasistol berpasangan (extrasystoles berpasangan), ini adalah dua ES yang berturut-turut dengan selang waktu pendek (kurang dari 0.6 saat). Yang pertama didahului oleh selang lekatan, setelah yang kedua, jeda kompensasi ditentukan. Ekstrasistol semacam itu tidak disukai secara prognostik, kerana ia sering mendahului permulaan takikardia paroxysmal.

Ekstrasistol interpolasi (ESP) adalah extrasystole yang terletak di antara dua kitaran bersebelahan irama utama. WPP yang paling biasa adalah awal atau timbul dengan latar belakang bradikardia. Biasanya ia adalah extrasystole ventrikel atau AV, tetapi dalam kes yang jarang berlaku, mungkin terdapat EES atrium. WPP tidak mempunyai jeda kompensasi. Selang OR di mana ia terjepit (P - P) tidak berubah, tetapi selalunya terdapat sedikit peningkatan dalam selang R - R dari kitaran ini kerana peningkatan dalam selang P - Q dari kitaran pasca-ekstrasistolik. Penyimpangan kompleks QRS pasca-extrasystolic sering diperhatikan kerana sekatan intraventrikular berfungsi.

Allorhythmia (extrasystole allorrhythmic) - extrasystole, di mana ES berlaku secara berkala selepas bilangan kitaran OR yang sama: bigeminia, trigeminia, dll..
Bigeminy (bigeminy ekstrasistolik). Ekstrasistol direkodkan secara berkala untuk setiap kitaran OR, iaitu, ada penggantian, misalnya, kitaran sinus dan ekstrasistolik dalam nisbah 1: 1. Selang lekatan semua extrasystoles adalah sama.

Trigeminia. Ia diperhatikan dalam dua varian: 1) extrasystole mengikuti secara teratur setelah dua kitaran OR, berulang berkali-kali, iaitu penggantian sinus dan kitaran extrasystolic dalam nisbah 2: 1; 2) dua extrasystoles berjalan secara berturut-turut (paired extrasystoles), secara berkala setelah satu kitaran OR, iaitu, nisbah sinus dan extrasystolic cycle adalah 1: 2. Pilihan kedua lebih tepat dinyatakan sebagai extrasystole berpasangan dari jenis trigeminik dan dinilai sebagai patologi gangguan irama yang lebih teruk.

Quadrigeminia - extrasystole, di mana extrasystole mengikuti secara berkala setelah tiga kitaran OR, iaitu, nisbah kitaran OR dan extrasystolic adalah 3: 1. Varian kedua juga jarang berlaku, serupa dengan varian kedua trigeminia, tetapi dengan nisbah 1: 3 atau 2: 2.

Ekstrasistol laten (allorhythmic). Terhadap latar belakang allorhythmia berdaftar (dalam bentuk apa pun), terdapat bahagian ECG tanpa extrasystoles dan dengan bilangan pusingan OR yang ganjil antara ES terakhir dalam rakaman allorhythmy dan ES pertama pada masa berikutnya dari allorhythmia.


Artikel Seterusnya
Apa yang perlu dilakukan jika kepala anda sering pening pada waktu pagi?