Apakah Rawatan Regurgitasi Mitral (Mitral Valve Insufficiency)?


Margin kekuatan dan daya tahan awal yang wujud dalam formasi jantung menentukan kemungkinan aktiviti fungsional yang berpanjangan dan normal.

Kadang-kadang jantung boleh berfungsi. Memandangkan pentingnya organ otot, mereka membawa maut pada seperempat kes. Dalam situasi lain, berpotensi membawa maut.

Beberapa proses patologi adalah kongenital, yang lain diperoleh. Kelas penyimpangan organik dari rancangan anatomi disebut kecacatan. Ini adalah nama generik yang mempunyai banyak pilihan..

Regurgitasi mitral adalah aliran balik darah dari ventrikel kiri ke atrium dan pengurangan jumlah tisu penghubung cecair yang dikeluarkan ke dalam sistol. Tegasnya, ini bukan penyakit, tetapi sindrom dan kompleks gejala yang bersifat objektif. Pada tahap kesejahteraan, pesakit tidak merasakan apa-apa sehingga tahap lewat (3-4).

Ahli kardiologi bertanggungjawab untuk mendiagnosis atau menilai prosesnya. Mengenal pasti punca dan menyelesaikan masalah mungkin memerlukan bantuan pakar bedah khusus.

Mekanisme pembangunan

Pengenalpastian awal faktor-faktor pembentukan regurgitasi mitral adalah perlu, di satu pihak, untuk memahami sifat perubahan dan perkembangan bahagian teoritis dari isu ini, sebaliknya, untuk mencari jalan untuk menghilangkan fenomena tersebut.

Untuk lebih memahami apa yang berlaku, anda perlu merujuk kepada data anatomi dan fisiologi..

Injap mitral adalah bukaan kecil, 4 hingga 7 sentimeter padu antara struktur jantung.

Terima kasih kepadanya, darah mengalir dengan bebas dari atria ke dalam ventrikel organ, kemudian "tingkap" seperti itu ditutup, tekanan meningkat, tisu penghubung cair dilemparkan ke arteri utama dan kemudian, berkat dorongan tertentu, dihantar ke seluruh badan.

Proses pergerakan darah adalah satu sisi, dari atria hingga ventrikel. Refluks tidak seharusnya normal.

Regurgitasi ditentukan oleh aliran terbalik, kerana jumlah cecair yang dikeluarkan dikurangkan dengan ketara. Penurunan kadar pertukaran.

Berdasarkan keparahan fenomena, terdapat dua pilihan:

  • Regurgitasi yang tidak signifikan secara hemodinamik. Isipadu darah yang kembali dapat diabaikan. Oleh itu, pada tahap ini, masalahnya secara praktikalnya tidak dapat dilihat. Tidak ada gejala, tetapi rawatan sudah diperlukan untuk mencegah perubahan patologi pada masa akan datang.
  • Regurgitasi tidak berfungsi. Ia lebih biasa. Menyebabkan peredaran darah terjejas ke seluruh badan.

Kejadian regurgitasi adalah sekitar 2% setiap populasi. Ini adalah penyimpangan kedua yang paling biasa. Lebih sering ia berasal dari yang diperoleh, dan dalam 12-15% keadaannya adalah kongenital.

Tahap regurgitasi mitral

Bergantung pada jumlah darah yang kembali, 4 peringkat proses patologi disebut:

  • Peringkat pertama (kecil). Varian klinikal paling mudah, tidak signifikan bagi pesakit, namun masalahnya sudah ada. Lama kelamaan, ia akan bertambah buruk dan cepat atau lambat akan sampai ke fasa terminal. Inilah masa yang disukai untuk memulakan terapi. Isipadu refluks adalah minimum dan tidak melebihi 5 sentimeter persegi.
  • Regurgitasi mitral gred 2 (sederhana). Jumlah tisu penghubung cair adalah 6-8 cm. Ia disertai dengan gejala ringan, tetapi belum sampai pesakit pergi ke doktor.
  • Tahap 3 (diucapkan). Atria dipenuhi dengan darah, kira-kira separuh. Keadaan kesihatan dipengaruhi oleh gangguan hemodinamik yang ketara. Kehilangan kesedaran, sinkop, demensia vaskular dan psikosis organik sementara adalah mungkin.
  • Tahap 4 (sukar). Fasa terminal. Rawatan sukar. Darah sampai ke urat, serangan jantung dan strok mungkin berlaku. Kebarangkalian komplikasi maut hampir 70%, dan sukar untuk mengatakan berapa lama keadaan darurat akan datang. Dalam sehari, dua, sebulan, setahun.
Perhatian:

Regurgitasi injap mitral gred 1 tidak dikesan secara subjektif, tetapi echocardiography diperlukan semasa diagnosis. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengenal pasti masalahnya lebih awal..

Sebab-sebabnya

Faktor-faktor dalam perkembangan proses patologi selalu dikaitkan dengan penyakit tertentu. Kurang kerap dengan detik-detik lain.

Kita perlu mempertimbangkannya dengan lebih terperinci:

  • Kecacatan kongenital. Tempoh intrauterin dianggap paling bertanggungjawab. Organ utama, tetapi belum lengkap jantung terbentuk seawal usia kehamilan 3 minggu.

Proses perubahannya dapat disertai dengan pelbagai penyimpangan..

Sindrom genetik membawa maut pada 100% kes, dalam situasi lain, jika tubuh ibu tidak membiarkan janin terbentuk dengan secukupnya, kemungkinan pilihan yang tidak membawa maut dalam jangka pendek.

Regurgitasi mitral kecil, yang berlaku pada peringkat awal kehidupan kanak-kanak, tidak membuat dirinya terasa hingga prosesnya bertambah buruk.

Umur anggaran untuk mengenal pasti masalah adalah 3-6 tahun. Terdapat juga "pemegang rekod" yang hidup dalam kegelapan hingga 10-15 dan bahkan lebih. Dalam kes-kes yang sangat sukar, pengesanan masalah dilakukan setelah fakta, ketika pesakit meninggal.

  • Penyakit jantung koronari. Gangguan pemakanan normal miokardium. IHD jarang menjadi proses utama, lebih kerap ia adalah sekunder berdasarkan diagnosis.

Lingkaran setan muncul: regurgitasi menimbulkan peningkatan atrofi, gangguan pemakanan menyebabkan aliran darah terbalik.

Pemulihan dilakukan dengan kaedah pembedahan. Di luar rawatan perubatan yang kompeten, perkembangan infarksi miokard mungkin pada masa akan datang selama beberapa bulan, paling baik - bertahun-tahun.

  • Gangguan peredaran darah akut pada struktur jantung (serangan jantung). Disertai dengan gejala yang teruk.

Tempoh pemulihan adalah panjang. Walaupun dengan rawatan penuh, kecacatan tetap ada - kardiosklerosis postinfarction.

Tisu mati digantikan oleh tisu penghubung atau parut, yang tidak mampu membangkitkan. Pengecutan juga tidak berlaku. Bahagian yang terjejas tidak berfungsi. Regurgitasi adalah hasil fenomena yang serupa..

  • Rheumatisme. Perubahan autoimun dalam struktur jantung. Ia berlaku pada pesakit dari semua peringkat umur. Tanpa rawatan yang betul, pada masa akan datang, 3-7 tahun berakhir dengan penyakit jantung yang diperoleh.

Terapi ini rumit oleh proses berulang semasa. Pemulihan aktiviti fungsi organ dilakukan dengan pembedahan.

Dalam kes ini, kita bercakap mengenai penghapusan akibatnya. Rawatan penyebabnya adalah ubat-ubatan, selalunya seumur hidup.

  • Artritis reumatoid. Tidak boleh dikelirukan dengan keadaan sebelumnya. Dalam kes ini, lesi juga mempunyai sifat kekebalan, tetapi keterlibatan jantung timbul sebagai akibatnya, dengan latar belakang keradangan sendi yang berpanjangan. Prosesnya berjalan lebih perlahan: selama 5 tahun atau lebih, jika kita tidak bercakap mengenai bentuk agresif umum. Regurgitasi ternyata menjadi komplikasi.
  • Stenosis injap mitral. Secara paradoks, ia jarang berakhir dengan regurgitasi (aliran darah terbalik). Inti dari proses ini terletak pada pertumbuhan atau penyempitan struktur anatomi. Ada kemungkinan bahawa pesakit tidak akan hidup untuk melihat komplikasi..
  • Miokarditis. Fenomena keradangan pada struktur otot. Ia menyebabkan regurgitasi akut injap mitral, dalam masa yang singkat membawa kepada pemusnahan pembentukan jantung, atria. Terapi pembedahan. Pada peringkat pertama, ubat. Bertujuan menghilangkan fenomena berjangkit atau imun.
  • Aterosklerosis. Jarang sekali. Pemendapan struktur lipid pada dinding injap, secara radial.
  • Kalsifikasi dan luka metabolik lain. Dalam kes ini, pemendapan garam anorganik di dinding struktur bekalan darah. Akibatnya sama seperti pada aterosklerosis, hanya lebih sukar untuk mengatasi fenomena tersebut..
  • Prolaps injap mitral.
  • Hipertensi arteri. Jangka panjang, jenis yang lebih ketara. Semakin tinggi bilangannya, semakin besar kemungkinan pelanggaran organik. Pesakit yang berpengalaman adalah harta karun bagi ahli kardiologi. Selain regurgitasi, banyak masalah lain dapat dijumpai.
  • Diabetes. Bentuk kerosakan sistem endokrin yang umum. Ini terdiri daripada pelanggaran sintesis atau kepekaan tisu terhadap insulin. Oleh itu jumlah disfungsi. Satu-satunya penyakit bukan jantung dalam kumpulan faktor yang dipertimbangkan.

Dalam semua kes yang dijelaskan, regurgitasi mitral darjah 1 adalah fasa pertama penyakit ini. Masa perkembangan bergantung pada jenis proses yang mendasari. Miokarditis, serangan jantung sangat agresif.

Gejala khas

Pada peringkat awal, tidak ada sama sekali. Malah kaedah objektif tidak memberikan jawapan yang tepat untuk soalan tersebut. Kaedah rutin untuk mengenal pasti proses patologi tidak akan berjaya.

Diagnostik lanjutan berterusan diperlukan sebagai sebahagian daripada pemeriksaan. Jika tidak, penyakit ini akan dikenal pasti pada peringkat kemudian, apabila tidak ada yang dapat dilakukan dengan kaedah konservatif..

Gambaran klinikal anggaran adalah seperti berikut:

  • Sakit dada yang kuat. Mereka menyerupai mereka dengan angina pectoris, tetapi tidak. Tempoh manifestasi berbeza dari beberapa saat hingga beberapa jam. Fenomena itu tidak berbahaya, sebagai peraturan. Tetapi pesakit harus berwaspada. Badan memberi isyarat.
  • Palpitasi. Takikardia. Ia boleh disertai dengan aritmia, apabila organ berdegup dengan tidak betul, selang antara rentak tidak rata. Ekstrasistol atau fibrilasi atrium. Keadaan ini sudah mengancam nyawa. Mereka berasa seperti melangkau kontraksi, gegaran di dada, berat yang tidak menyenangkan.
  • Dyspnea. Ia disebabkan oleh hipoksia tisu sekunder. Pertukaran gas tidak berlaku dalam jumlah yang mencukupi. Ini adalah mekanisme pampasan, tetapi pada mulanya tidak dapat memulihkan pemulihan tepu. Pada peringkat awal, gangguan pernafasan diperhatikan dengan senaman fizikal yang kuat. Ketika proses berlangsung, walaupun dalam keadaan rehat sepenuhnya, penyimpangan berlaku.

Fenomena sebelumnya menjelaskan penurunan prestasi, kelemahan dan mengantuk.

Manifestasi biasa

Pesakit menjadi tidak apik, produktiviti berfikir menurun. Kemungkinan gangguan kognitif.

Tanpa rawatan yang betul, atrium meregang, menyebabkan tekanan menumpuk di urat paru-paru dan kemudian di arteri.

Kegagalan jantung kronik masuk, ia disertai dengan fenomena yang banyak. Dari asites, pengumpulan cecair di rongga perut, hingga pembesaran hati, disfungsi umum struktur serebrum.

Edema dan hemoptisis mahkota gambar. Diagnosis pembezaan diperlukan. Biasanya pada peringkat permulaan gejala seperti itu, tidak sukar..

Sekiranya sekurang-kurangnya satu gejala berlaku, anda perlu berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan.

Sekiranya terdapat kelumpuhan, paresis atau mati rasa anggota badan, satu sisi badan, masalah dengan penglihatan, pendengaran, pertuturan, gangguan wajah, sakit kepala yang teruk, vertigo, disorientasi di ruang angkasa, pingsan, anda perlu memanggil ambulans. Mungkin kecemasan perubatan seperti serangan jantung atau strok.

Diagnostik

Ahli kardiologi terlibat dalam memeriksa pesakit dengan masalah seperti ini. Semasa prosesnya berjalan, perundingan dengan pakar bedah khusus ditunjukkan.

Skim aktiviti anggaran:

  • Menemubual pesakit untuk aduan kesihatan. Boleh dijalankan dengan menggunakan soal selidik standard, ini akan mempercepat aktiviti doktor.
  • Mengambil anamnesis. Gaya hidup, sejarah keluarga, penyakit somatik dan proses lain dikenakan pendaftaran wajib. Ini menyediakan vektor untuk diagnostik lebih lanjut..
  • Mendengarkan suara hati. Nada pertama diredam, yang kedua terbelah, dan murmur sinus (sistolik) juga diperhatikan kerana aliran darah terbalik.
  • Diagnosis disahkan oleh ekokardiografi. Oleh kerana teknik pengimejan ini bertujuan untuk mengenal pasti kerosakan jantung, tidak ada banyak alternatif.
  • Elektrokardiografi. Membolehkan anda mengenal pasti gangguan fungsi struktur jantung. Memerlukan kelayakan yang hebat dari doktor, kerana kesalahan mungkin terjadi.
  • Pemantauan harian. Adalah perlu untuk mengkaji penyimpangan dari sistem kardiovaskular secara keseluruhan. Ditunjukkan secara rawat jalan, tidak ada cara untuk mewujudkan persekitaran semula jadi di hospital.
  • Pengukuran tekanan darah. Penyebab kecacatan yang diperoleh dalam beberapa kes adalah hipertensi.
  • MRI. Untuk lebih terperinci mengenai struktur jantung.

Teknik makmal tidak digunakan kerana ketidakcekapan. Perundingan ahli endokrinologi diperlukan. Ini adalah kejadian yang jarang berlaku, rawatan dijalankan dengan latar belakang diabetes mellitus yang disyaki.

Kaedah rawatan

Terapi pembedahan. Ini adalah satu-satunya cara untuk memulihkan keadaan jantung yang normal, kecacatan tidak dapat dihilangkan dengan ubat.

Walau bagaimanapun, tidak seorang pun doktor waras akan segera menetapkan operasi. Kita memerlukan peringkat persediaan. Ia hanya melibatkan pengambilan ubat untuk penstabilan keadaan separa atau lengkap..

Antara kumpulan farmaseutikal:

  • Antikoagulan. Aspirin Cardio dan analognya berdasarkan asid acetylsalicylic sesuai. Menghalang perkembangan pembekuan darah, memperbaiki sifat reologi darah.
  • Nitrat. Untuk memastikan kontraktil miokardium yang normal. Penting untuk tidak menggunakan secara berlebihan, ini adalah rawatan kecemasan dalam kebanyakan kes. Klasik akan berjaya
  • Nitrogliserin.
  • Glikosida. Menormalkan irama, melegakan fibrilasi patologi dan extrasystole.
  • Diuretik Untuk membuang lebihan cecair dari badan pesakit. Menghalang perkembangan edema, mengurangkan beban pada buah pinggang dan saluran perkumuhan secara umum.
  • Inhibitor ACE, antagonis kalsium dan beta blocker. Nama dipilih oleh pakar.

Penerimaan dana dilakukan di kompleks. Kesannya dicapai pada 3-6 bulan akan datang, maka anda sudah dapat merancang operasi.

Dalam kes-kes akut, rawatan pembedahan ditunjukkan dengan segera, risiko dalam keadaan ini jauh lebih tinggi.

Sifat intervensi selalu prostetik. Injap mitral digantikan oleh mekanikal atau semula jadi.

Sekiranya tidak ada kelainan patologi yang jelas, apabila tidak ada gejala, pemerhatian dinamik di bawah pengawasan ahli kardiologi ditunjukkan. Tidak memerlukan rawatan segera.

Anda harus memahami bahawa doktor akan melakukan yang terbaik untuk menunda operasi dan ini bukan keinginan, tetapi keinginan untuk melindungi pesakit dari kemungkinan komplikasi. Sekiranya pakar segera mengesyorkan berbaring di bawah pisau, anda tidak boleh memakainya semula kepadanya.

Mengubah gaya hidup anda tidak masuk akal, seperti penggunaan resipi rakyat.

Kemungkinan komplikasi

Akibat yang mungkin berlaku adalah:

  • Kegagalan jantung. Ia dianggap sebagai pemimpin dalam kekerapan. Penyebab kematian pesakit dengan regurgitasi mitral pada 80% kes adalah penangguhan akut kerja organ otot..
  • Infarksi miokardium. Akibat kekurangan zat makanan pada struktur jantung. Dengan proses semasa jangka panjang, tetapi tidak mencapai jisim kritikal, kegagalan, gangguan disfungsi mungkin berlaku.
  • Penyakit arteri koronari (PJK).
  • Pukulan. Penyimpangan akut bekalan darah ke struktur otak.
  • Aritmia pelbagai jenis. Fibrilasi, berpasangan atau ekstrasistol kumpulan.

Anggaran ramalan

Ramalan berbeza dari satu kes ke kes yang lain. Kadar kelangsungan hidup lima tahun adalah 45%, dan pada lelaki hampir satu setengah kali lebih rendah daripada yang dijangkakan - ia tidak diketahui dengan tepat.

Orang muda mengatasi proses patologi dengan lebih baik. Pada latar belakang rawatan, pemulihan diperhatikan pada setiap orang ketiga, kira-kira separuh daripada yang dirawat mempunyai kualiti hidup yang mencukupi.

Hanya 3-8% yang masih dalam keadaan serius atau menjadi kurang upaya. Jenis iskemia lebih mudah untuk merawat penyakit reumatoid.

Regurgitasi injap mitral adalah aliran balik darah dari ventrikel kiri ke atrium kiri, kerana penutupan injapnya yang tidak lengkap. Keadaannya berpotensi membawa maut. Rawatan pembedahan, segera atau rutin. Doktor khusus - pakar kardiologi.

Regurgitasi mitral gred 2 apa itu

Regurgitasi mitral gred 2: sebab, gejala, dan klasifikasi

Salah satu jenis penyakit jantung adalah prolaps injap mitral. Penyakit ini disertai dengan aliran darah terbalik - rugurgitasi..

Intipati dan pengelasan maksiat

Dengan MVP pada tahap sistol LV, risalah injap membengkok ke rongga ventrikel kiri.

Biasanya, pada tahap sistol atrium, risalah injap mitral terbuka.

Dengan permulaan sistol ventrikel kiri, bahagian injap ditutup, sehingga mendorong darah dari ventrikel ke dalam aorta.

Kerana kenyataan bahawa risalah injap berada dalam keadaan prolaps, sebahagian darah kembali ke atrium.

Dalam perubatan moden, klasifikasi RMK dilaksanakan mengikut tahap keparahannya:

  • 1 darjah - regurgitasi mitral 1 sudu besar. dianggap kecil dan normal. Ia boleh didapati pada orang muda dan tua. Kaedah paling mudah digunakan untuk diagnosis - auscultation. Sebagai peraturan, dalam keadaan ini, patologi tidak memerlukan rawatan khas. Sudah cukup bahawa pesakit akan diperiksa oleh pakar beberapa kali sepanjang tahun. Ini diperlukan untuk mengelakkan kemungkinan timbulnya penyakit bersamaan atau komplikasi;
  • Gred 2 - MR sederhana - dicirikan oleh perkembangan gangguan peredaran darah, dan juga pengecutan jantung. Patologi keparahan ini dapat didiagnosis melalui penggunaan kaedah pemeriksaan seperti elektrokardiogram atau pemeriksaan elektrofisiologi jantung dan sistem. Semasa mendengar degupan jantung pesakit, pakar mempunyai peluang untuk mendengar klik tertentu, yang terbentuk ketika jantung berada dalam fasa systole;
  • Gred 3 - regurgitasi keparahan ini dianggap paling sukar dan berbahaya. Di antara gejala yang mungkin muncul pada pesakit, seseorang dapat membezakan adanya edema bahagian atas dan bawah, peningkatan jumlah hati, peningkatan tekanan vena yang ketara. Pesakit yang didiagnosis dengan BC 3 sudu besar. dapatkan kumpulan kecacatan 1.

Saya juga ingin menyatakan bahawa regurgitasi MC darjah 2 diklasifikasikan kerana perkembangannya menjadi kumpulan berikut:

  1. Utama. Sebab utama perkembangannya terletak pada gangguan struktur tisu penghubung, yang mempunyai kesan negatif terhadap reka bentuk risalah injap mitral. Gangguan ini berkembang dalam tempoh perkembangan intrauterin anak. Akibat pelanggaran tersebut, injap menjadi lebih anjal dan lentur..
  2. Menengah. Kecacatan ini terjadi akibat distrofi miokard, yang mempunyai asal reumatik. Selalunya penyebab regurgitasi sekunder kelas 2 juga kerosakan mekanikal pada integriti dada, yang mengakibatkan pelanggaran integriti jantung.

Penentuan tahap regurgitasi yang paling tepat dan penyebabnya akan membantu memilih kaedah rawatan yang berkesan.

Sebab dan akibat

Saya juga ingin menyatakan bahawa regurgitasi mitral darjah 2 boleh menjadi kronik atau akut. Ini difasilitasi oleh pengaruh faktor-faktor seperti:

  • pelanggaran fungsi atau struktur otot papillary miokardium;
  • kerosakan pada endoderm dinding jantung yang disebabkan oleh perkembangan jangkitan (endokarditis);
  • peningkatan jumlah ventrikel kiri;
  • kerosakan mekanikal pada injap mitral;
  • penyakit jantung koronari;
  • pesakit mengalami rematik, yang menyebabkan kerosakan miokardium.

Selalunya, regurgitasi MC kelas 2 dapat didiagnosis pada bayi baru lahir. Ini disebabkan oleh sebab-sebab berikut:

  • perkembangan keradangan miokardium;
  • protein berkumpul di kawasan berhampiran injap jantung atau bahagian dalam lapisan jantung;
  • penyakit jantung kongenital.

Dalam kes diagnosis darjah kedua BC, kemungkinan komplikasi meningkat pada pesakit:

  • fibrilasi atrium;
  • darah beku.

Tahap regurgitasi ini adalah salah satu sebab utama perkembangan strok GM pada pesakit yang berumur 40 tahun atau lebih..

Perlu juga diperhatikan bahawa perubahan struktur risalah injap mitral dapat menjadi tempat pembentukan gumpalan darah (yang seterusnya membawa kepada pengembangan tromboemboli saluran GM), peningkatan jumlah rongga atrium kiri, fibrilasi atrium, perubahan struktur sel darah yang bertanggung jawab untuk proses pembekuan darah.

Kemungkinan komplikasi meningkat seiring bertambahnya usia..

Pada kira-kira 15 - 40% pesakit dengan usia, intensiti dan kekerapan manifestasi gejala patologi meningkat. Pada pesakit, transformasi RCC darjah 2 menjadi penyakit sistem kardiovaskular yang lebih ketara dan berbahaya.

Walau bagaimanapun, regurgitasi 2 sudu besar. tidak selalu membawa kepada perkembangan komplikasi. Sebagai peraturan, ini biasa berlaku pada 60% kes..

Sekiranya mengesan sebarang gejala ciri regurgitasi injap mitral tahap 2, anda harus segera menghubungi pakar untuk pemeriksaan menyeluruh. Ini diperlukan untuk mengecualikan kehadiran penyakit bersamaan yang lebih serius atau perkembangan komplikasi.

Regurgitasi mitral: darjah, sebab dan rawatan

Regurgitasi mitral adalah disfungsi risalah injap mitral. Injap mitral terletak di antara ventrikel kiri dan atrium kiri. Pada masa pengecutan atrium kiri, darah memasuki ventrikel. Selepas itu, atrium kiri disekat oleh injap mitral, dan darah dari ventrikel kiri memasuki aorta..

Sekiranya injap mitral tidak memberikan penyumbatan lengkap, dindingnya tidak berkontraksi cukup dan mula membengkok, maka ini membawa kepada proses terbalik - aliran darah dari ventrikel kiri ke atrium kiri. Proses ini menyebabkan peredaran darah terganggu. Sistem kardiovaskular melambatkan proses mengepam darah. Tekanan mula turun, yang menyebabkan kekurangan oksigen yang dibekalkan ke organ dan tisu.

Sebab-sebabnya

Regurgitasi mitral dapat berkembang dengan latar belakang patologi kongenital atau diperolehi.

Penyebab kecacatan kelahiran:

  • patologi keturunan;
  • kegagalan dalam pembentukan jantung semasa perkembangan intrauterin;
  • ubah bentuk injap mitral.

Sebab-sebab patologi yang diperoleh:

  • reumatik;
  • lupus eritematosus sistemik;
  • endokarditis berjangkit;
  • infarksi miokardium;
  • kecederaan dada.

Pengelasan

Bergantung pada jumlah aliran balik darah sekiranya berlaku pelanggaran injap mitral, beberapa tahap patologi dibezakan:

  1. Regurgitasi mitral darjah 1 disertai dengan aliran balik, dengan jumlah tidak lebih dari 25%. Penyimpangan patologi pada peringkat awal mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, kerana pesakit tidak mengalami sebarang aduan. ECG tidak menunjukkan kelainan pada injap. Adalah mungkin untuk mengenal pasti patologi 1 darjah hanya dengan bantuan ultrasonografi Doppler.
  2. Regurgitasi mitral gred 2 adalah keadaan yang lebih serius. Isipadu aliran balik mencapai 50%, yang merupakan penyebab hipertensi pulmonari yang dihasilkan. Keadaan ini boleh menyebabkan perubahan sekunder pada otot jantung. Dengan ECG, pelanggaran dikesan disebabkan oleh pengembangan batas jantung. Rawatan ubat diperlukan.
  3. Dengan patologi gred 3, aliran balik darah dari satu ruang ke ruang yang lain mencapai 90%. Perubahan miokardium sekunder dalam bentuk bergabung dengan hipertrofi ventrikel kiri. Terdapat pergeseran dalam batas jantung ke kiri. Perubahan jelas kelihatan pada ECG.
  4. Regurgitasi mitral Gred 4 adalah bentuk yang teruk yang boleh menyebabkan hilang upaya lengkap. Rawatan dengan ubat tidak berkesan, pembedahan diperlukan.

Menurut kursus klinikal, regurgitasi injap mitral dibahagikan kepada akut dan kronik. Dalam kes pertama, perubahannya tiba-tiba. Bentuk kronik disertai dengan peningkatan regurgitasi injap secara beransur-ansur.

Gejala

Dengan regurgitasi 1 darjah, patologi tidak mempunyai tanda yang jelas. Keadaan ini boleh bertahan hingga beberapa tahun..

Untuk darjah 2, gejala berikut adalah ciri:

Di gred 3, terdapat:

Tahap ke-4 dicirikan oleh berlakunya fibrilasi atrium dan kegagalan jantung.

Diagnostik

Regurgitasi mitral didiagnosis dengan ultrasound jantung. Dalam beberapa kes, dopplerografi digunakan, dengan pertolongan yang ditentukan tahap patologi.

ECHO-KG juga dilakukan untuk menentukan penyebab regurgitasi..

Sebagai kajian tambahan, lakukan:

Semasa persediaan sebelum operasi, angiografi koronari ditetapkan. Pemeriksaan ini juga dilakukan sekiranya terdapat kecurigaan sifat iskemik patologi yang timbul. Rawatan ditetapkan oleh doktor setelah diagnosis yang tepat..

Langkah-langkah penyembuhan

Rawatan ubat untuk patologi ringan dan asimtomatik tidak diperlukan.

Pada tahap 2 kecacatan, tentukan

Terapi antikoagulan tidak langsung sesuai untuk fibrilasi atrium.

Pada suhu 3-4 darjah, rawatan ubat tidak sesuai, campur tangan pembedahan diperlukan.

Ramalan

Perkembangan patologi hanya berlaku pada 5-10 pesakit daripada 100. Kumpulan risiko minimum mempunyai prognosis 80% kelangsungan hidup lima tahun dan 60% sepuluh tahun.

Dengan sifat iskemia, gambaran klinikal kurang disukai: gangguan peredaran darah yang teruk berlaku, yang mengurangkan kelangsungan hidup, dan memperburuk prognosis.

Pesakit dengan regurgitasi mitral ke tahap apa pun mesti diperiksa secara berkala oleh pakar kardiologi, pakar bedah jantung dan reumatologi untuk menilai tahap perkembangan patologi.

Memuntahkan

Maklumat am

Regurgitasi difahami sebagai aliran balik darah dari satu ruang jantung ke ruang yang lain. Istilah ini banyak digunakan dalam kardiologi, perubatan dalaman, pediatrik dan diagnostik fungsional. Regurgitasi bukanlah penyakit bebas dan selalu disertai oleh patologi yang mendasari. Aliran cecair yang terbalik ke ruang asal boleh disebabkan oleh pelbagai faktor yang memprovokasi. Dengan penguncupan otot jantung, terdapat patologi darah yang kembali. Istilah ini digunakan untuk menggambarkan gangguan di semua 4 ruang jantung. Berdasarkan isipadu darah yang kembali, tentukan tahap penyimpangan.

Patogenesis

Jantung adalah organ berongga berotot yang terdiri daripada 4 ruang: 2 atria dan 2 ventrikel. Bahagian kanan jantung dan kiri dipisahkan oleh septum. Darah memasuki ventrikel dari atria, dan kemudian didorong keluar melalui saluran: dari bahagian kanan - ke arteri pulmonari dan peredaran paru, dari bahagian kiri - ke dalam aorta dan peredaran sistemik.

Struktur jantung merangkumi 4 injap yang menentukan aliran darah. Di separuh kanan jantung antara ventrikel dan atrium terdapat injap tricuspid, di sebelah kiri terdapat injap mitral. Pada kapal yang keluar dari ventrikel, terdapat injap arteri pulmonari dan injap aorta.

Biasanya, penutup injap mengatur arah aliran darah, menutup dan mencegah aliran balik. Apabila bentuk injap, strukturnya, keanjalan, pergerakan berubah, penutupan cincin injap sepenuhnya terganggu, sebahagian darah dilemparkan ke belakang, memuntahkan.

Regurgitasi mitral

Regurgitasi mitral berlaku akibat kegagalan injap berfungsi. Apabila ventrikel berkontrak, sebahagian darah mengalir kembali ke atrium kiri. Pada masa yang sama, darah mengalir ke sana melalui urat pulmonari. Semua ini membawa kepada limpahan atrium dan peregangan dindingnya. Semasa pengecutan berikutnya, ventrikel mengeluarkan jumlah darah yang lebih besar dan dengan itu membebani seluruh rongga jantung yang lain. Pada mulanya, organ otot bertindak balas terhadap beban berlebihan dengan hipertrofi, dan kemudian dengan atrofi dan peregangan - dilatasi. Untuk mengimbangi hilangnya tekanan, pembuluh-pembuluh terpaksa menyempit, sehingga meningkatkan daya tahan periferal terhadap aliran darah. Tetapi mekanisme ini hanya memperburuk keadaan, kerana regurgitasi semakin meningkat dan kegagalan ventrikel kanan berlaku. Pada peringkat awal, pesakit mungkin tidak membuat keluhan dan tidak merasakan perubahan dalam tubuhnya kerana mekanisme pampasan, iaitu, perubahan konfigurasi jantung, bentuknya.

Regurgitasi injap mitral dapat berkembang kerana pemendapan kalsium dan kolesterol dalam arteri koronari, akibat disfungsi injap, penyakit jantung, proses autoimun, perubahan metabolisme, iskemia beberapa bahagian tubuh. Regurgitasi mitral memanifestasikan dirinya dengan cara yang berbeza bergantung pada tahap. Regurgitasi mitral minimum mungkin tidak menampakkan diri secara klinikal.

Apakah regurgitasi mitral gred 1? Diagnosis dibuat sekiranya aliran balik darah ke atrium kiri meluas hingga 2 cm. Kira-kira 2 darjah dikatakan jika aliran darah patologi ke arah yang bertentangan mencapai hampir separuh dari atrium kiri. Gred 3 dicirikan oleh pemutus melebihi separuh atrium kiri. Pada kelas 4, aliran darah kembali mencapai pelengkap atrium kiri dan bahkan dapat memasuki vena pulmonari.

Regurgitasi aorta

Sekiranya kegagalan injap aorta, sebahagian darah kembali semasa diastole kembali ke ventrikel kiri. Lingkaran peredaran darah yang besar menderita ini, kerana jumlah darah yang lebih kecil masuk ke dalamnya. Mekanisme pampasan pertama adalah hipertrofi, dinding ventrikel menebal.

Jisim otot yang meningkat memerlukan lebih banyak nutrien dan bekalan oksigen. Arteri koronari tidak dapat mengatasi tugas ini dan tisu mula kelaparan, hipoksia berkembang. Secara beransur-ansur, lapisan otot digantikan oleh tisu penghubung, yang tidak dapat melakukan semua fungsi organ otot. Kardiosklerosis berkembang, kegagalan jantung berkembang.

Dengan pengembangan anulus aorta, injap juga membesar, yang akhirnya membawa kepada fakta bahawa risalah injap aorta tidak dapat menutup dan menutup injap sepenuhnya. Terdapat aliran balik aliran darah ke ventrikel, apabila terlalu banyak, dinding meregang dan banyak darah mula mengalir ke rongga, dan sedikit ke aorta. Sebagai pampasan, jantung mula berkontraksi lebih kerap, semua ini menyebabkan kebuluran oksigen dan hipoksia, genangan darah di saluran berkaliber besar.

Regurgitasi aorta dikelaskan kepada gred:

  • 1 darjah: aliran darah terbalik tidak melampaui batas saluran aliran keluar ventrikel kiri;
  • 2 darjah: aliran darah mencapai puncak anterior injap mitral;
  • 3 darjah: aliran mencapai batas otot papilari;
  • Gred 4: mencapai dinding ventrikel kiri.

Regurgitasi Tricuspid

Kekurangan injap tricuspid selalunya bersifat sekunder dan dikaitkan dengan perubahan patologi pada jantung kiri. Mekanisme pengembangan dikaitkan dengan peningkatan tekanan dalam peredaran paru, yang membuat halangan untuk pembebasan darah yang cukup ke dalam arteri pulmonari dari ventrikel kanan. Regurgitasi boleh berlaku akibat kegagalan injap tricuspid primer. Berlaku dengan peningkatan tekanan dalam peredaran paru.

Regurgitasi tricuspid boleh menyebabkan kehancuran jantung kanan dan genangan pada sistem vena peredaran sistemik. Secara luaran ditunjukkan oleh pembengkakan urat serviks, perubahan warna biru pada kulit. Fibrilasi atrium dapat berkembang, hati dapat bertambah besar. Ia juga dikelaskan mengikut darjah:

  • Regurgitasi injap tricuspid, gred 1. Regurgitasi trikuspid kelas 1 adalah aliran darah yang tidak signifikan yang tidak menampakkan dirinya secara klinikal dan tidak mempengaruhi kesejahteraan umum pesakit.
  • Regurgitasi trikuspid gred 2 dicirikan oleh aliran darah 2 cm atau kurang dari injap itu sendiri.
  • Untuk gred 3, pelakon adalah ciri lebih daripada 2 cm dari injap tricuspid.
  • Pada darjah 4, aliran darah meluas pada jarak jauh.

Regurgitasi pulmonari

Sekiranya penutupan injap pulmonari tidak mencukupi semasa diastole, sebahagian darah kembali ke ventrikel kanan. Pada mulanya, hanya ventrikel yang berlebihan kerana aliran darah yang berlebihan, maka beban meningkat di atrium kanan. Tanda-tanda kegagalan jantung meningkat secara beransur-ansur, bentuk kesesakan vena.

Regurgitasi arteri pulmonari atau regurgitasi paru diperhatikan dengan endokarditis, aterosklerosis, sifilis, dan mungkin kongenital. Selalunya, penyakit sistem paru-paru dicatat secara serentak. Refluks darah berlaku kerana penutupan injap yang tidak lengkap di arteri peredaran pulmonari.

Regurgitasi paru dikelaskan mengikut darjah:

  • Regurgitasi pulmonari 1 darjah. Ia tidak menampakkan diri secara klinikal; semasa pemeriksaan, aliran darah terbalik sedikit dikesan. Regurgitasi Gred 1 tidak memerlukan rawatan khusus.
  • Regurgitasi paru-paru darjah 2 dicirikan oleh refluks darah hingga 2 cm dari injap.
  • Untuk kelas 3, corak 2 cm atau lebih adalah ciri.
  • Pada kelas 4, terdapat refluks darah yang ketara.

Pengelasan

Klasifikasi regurgitasi bergantung pada lokasi:

Klasifikasi regurgitasi mengikut darjah:

  • Ijazah. Selama beberapa tahun, penyakit ini mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Kerana aliran darah yang berterusan, rongga jantung meningkat, yang menyebabkan peningkatan tekanan darah. Pada auskultasi, gumam di jantung dapat didengar, dan ketika melakukan ultrasound jantung, perbezaan daun injap dan aliran darah terganggu didiagnosis.
  • Darjah II. Jumlah aliran darah yang kembali meningkat, terdapat genangan darah dalam peredaran pulmonari.
  • III darjah. Aliran terbalik yang jelas adalah ciri, aliran dari mana dapat mencapai dinding atrium posterior. Tekanan di arteri pulmonari meningkat, jantung kanan berlebihan.
  • Perubahan berkaitan dengan peredaran darah yang besar. Pesakit mengadu sesak nafas yang teruk, sakit dada, bengkak, gangguan irama, kulit biru.

Keterukan tahap dinilai oleh kekuatan jet yang kembali ke rongga jantung:

  • aliran tidak melampaui batas risalah injap anterior, yang menghubungkan ventrikel kiri dan atrium;
  • jet mencapai sempadan daun injap atau melaluinya;
  • aliran mencapai separuh dari ventrikel;
  • jet menyentuh bahagian atas.

Sebab-sebabnya

Disfungsi dan regurgitasi injap dapat berkembang akibat keradangan, trauma, perubahan degeneratif dan kelainan struktur. Kegagalan kongenital berlaku sebagai akibat daripada cacat intrauterin dan mungkin disebabkan keturunan.

Sebab yang boleh menyebabkan regurgitasi:

  • endokarditis berjangkit;
  • penyakit autoimun sistemik;
  • endokarditis berjangkit;
  • trauma dada;
  • pengapuran;
  • prolaps injap;
  • infark miokard dengan kerosakan pada otot papillary.

Gejala

Dengan regurgitasi mitral pada tahap subkompensasi, pesakit mengadu rasa degupan jantung yang cepat, sesak nafas semasa melakukan aktiviti fizikal, batuk, sakit dada yang menekan, keletihan yang berlebihan. Apabila kegagalan jantung meningkat, akrokianosis, pembengkakan, gangguan irama, hepatomegali (peningkatan ukuran hati) bergabung.

Dalam regurgitasi aorta, simptom klinikal ciri adalah angina pectoris, yang berkembang akibat gangguan peredaran koronari. Pesakit mengadu tekanan darah rendah, keletihan berlebihan, sesak nafas. Semasa penyakit itu berlangsung, sinkop mungkin direkodkan..

Regurgitasi tricuspid dapat dimanifestasikan oleh sianosis kulit, gangguan irama seperti fibrilasi atrium, edema, hepatomegali, pembengkakan urat serviks.

Dalam regurgitasi pulmonari, semua gejala klinikal dikaitkan dengan gangguan hemodinamik dalam peredaran sistemik. Pesakit mengadu bengkak, sesak nafas, acrocyanosis, hati yang membesar, gangguan irama.

Analisis dan diagnostik

Diagnosis regurgitasi merangkumi pengumpulan anamnesis, data pemeriksaan objektif dan instrumental, yang memungkinkan anda menilai secara visual struktur jantung, pergerakan darah melalui rongga dan saluran.

Pemeriksaan dan auskultasi memungkinkan untuk menilai penyetempatan dan sifat murmur jantung. Regurgitasi aorta dicirikan oleh murmur diastolik di sebelah kanan pada hipokondrium kedua, dengan ketidakcekapan injap paru, gumam serupa didengar di sebelah kiri sternum. Sekiranya injap tricuspid tidak mencukupi, gumaman ciri didengar di dasar proses xiphoid. Dengan regurgitasi mitral, terdapat murmur sistolik di puncak jantung.

Kaedah pemeriksaan asas:

  • ECG;
  • Ultrasound jantung Doppler;
  • kimia darah;
  • analisis darah umum;
  • ujian tekanan berfungsi;
  • R-grafik organ dada;
  • Pemantauan ECG Holter.

Rawatan dan pencegahan

Rejimen rawatan dan prognosis bergantung pada penyebab yang menyebabkan kegagalan injap, tahap regurgitasi, kehadiran patologi bersamaan dan usia pesakit..

Pencegahan perkembangan disfungsi injap merangkumi sekumpulan langkah-langkah yang bertujuan untuk menghilangkan penyebab utama: melegakan proses keradangan, normalisasi proses metabolik, rawatan gangguan vaskular.

Dengan perubahan besar dalam struktur cincin injap dan risalah, bentuknya, dengan sklerosis otot papillary, mereka menggunakan rawatan pembedahan: pembetulan, penggantian plastik atau injap.

Rawatan regurgitasi injap mitral gred 2. Regurgitasi mitral: darjah, sebab dan rawatan. Sebab dan akibat

Prolaps injap mitral darjah 2 adalah patologi biasa yang diperhatikan dari hari-hari pertama kehidupan, atau berkembang kemudian di bawah pengaruh faktor buruk.

Definisi asas

Injap mitral terdiri daripada dua risalah yang memisahkan zon ventrikel kiri dan atrium, dan mengawal proses aliran darah terbalik semasa kontraksi ventrikel. Kedua-dua kepaknya diposisikan untuk menyekat pergerakan darah kembali ke atrium kiri.

Masa campur tangan pembedahan dalam regurgitasi mitral

Masa campur tangan pembedahan untuk regurgitasi mitral bergantung terutamanya pada dua faktor: gejala klinikal; dan tindak balas ventrikel kiri terhadap isipadu yang berlebihan. Walau bagaimanapun, etiologi regurgitasi mitral dan kemungkinan pembaikan injap pembedahan juga merupakan faktor penting dalam masa operasi yang optimum..

Peranti injap mitral adalah unit anatomi dan fungsional yang kompleks, yang terdiri daripada anulus mitral, kepingan valvular, kordat, otot papiler dan dinding bawah ventrikel kiri. Fungsi normal bergantung pada anatomi normal setiap komponen ini dan pada hubungan tiga dimensi struktur ini antara satu sama lain, termasuk kesan ukuran, bentuk, dan fungsi sistolik ventrikel kiri secara keseluruhan. Mekanisme regurgitasi mitral yang berbeza dikaitkan dengan hasil klinikal yang berbeza.

Kamus Latin menunjukkan bagaimana perkataan "prolaps" diterjemahkan: prolapsus, yang bermaksud "penonjolan", "prolaps".

Dengan prolaps, injap mengetuk ke kawasan atrium kiri, yang menyebabkan gangguan fungsinya: sebahagian darah kembali ke kawasan ventrikel kiri melalui bukaan yang timbul akibat kendur.

Diagnostik dan rawatan

Sebagai tambahan, rawatan perubatan atau pembedahan diarahkan pada mekanisme regurgitasi khusus pada setiap pesakit. Regurgitasi mitral yang disebabkan oleh kelainan anatomi lamela dan chordat disebut regurgitasi primer, dan regurgitasi mitral, yang disebabkan oleh proses yang terutama mempengaruhi ventrikel kiri, disebut regurgitasi mitral sekunder. Contoh regurgitasi mitral sekunder termasuk penyakit iskemia, yang mempengaruhi fungsi otot papillary dan dinding bawah ventrikel kiri, dan cardiomyopathy dilatasi, yang mengubah sudut normal antara otot papillary dan anulus mitral..

Prolaps injap mitral darjah ke-2 ditunjukkan oleh tahap aliran darah berulang yang sederhana, dinyatakan, tetapi patologi dalam beberapa kes terdedah kepada perkembangan.

Sebab-sebabnya

Anomali berkembang kerana gangguan dalam perkembangan intrauterin atau berlaku selepas penyakit jantung tertentu.

Patologi kongenitalFaktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan MVP kongenital tidak ditentukan dengan tepat, tetapi diasumsikan bahawa penyebabnya adalah kecenderungan genetik dalam kombinasi dengan gangguan pembentukan tisu penghubung (displasia, sindrom Marfan, sindrom Ehlers-Danlos dan Grenblad-Strandberg).

Orang yang mengalami prolaps kongenital mempunyai sejumlah ciri: tinggi, kurus yang ketara, lengan panjang yang tidak seimbang. Anomali kongenital berlaku dalam bentuk ringan dan tidak memerlukan terapi.

Ekokardiografi dapat mengenal pasti kehadiran, keparahan, dan mekanisme regurgitasi mitral. Keterukan regurgitasi mitral dapat diukur dengan beberapa pendekatan, termasuk mengira jumlah regurgitant dan pecahan dari kadar aliran volumetrik di dua lokasi intrakardiak, dari kawasan kawasan isovaskular proksimal, atau dengan mengukur kontraksi vena dengan pencitraan aliran warna. Namun, dalam praktiknya, banyak doktor bergantung pada penilaian yang lebih sederhana, walaupun kurang kuantitatif, mengenai keparahan regurgitasi ketika mencitrakan aliran warna dari pelbagai sudut..

Memperolehi patologiBerkembang dengan latar belakang penyakit berikut: iskemia jantung, rematik, infark miokard, penyakit Liebman-Sachs, kecederaan dada trauma, osteogenesis imperfektik, tirotoksikosis, miokarditis akut.

Ia lebih teruk dan memerlukan rawatan terapi bergantung kepada gejala dan kecenderungan perkembangan.

Prolaps injap mitral gred 2 berlaku dengan kekurangan magnesium, gangguan metabolik, dan disfungsi autonomi.

Pengelasan

Keterukan patologi ditentukan oleh dua kriteria utama:

Regurgitasi mitral primer biasanya pada awalnya didiagnosis berdasarkan penemuan murmur sistolik pada pesakit tanpa gejala. Pada sesetengah pesakit, diagnosis hanya berlaku selepas bermulanya fibrilasi atrium atau gejala kegagalan jantung. Hasil klinikal pesakit dengan regurgitasi mitral yang teruk akibat penyakit injap mitral primer sangat rendah, jadi ada kesepakatan umum bahawa pembedahan injap ditunjukkan untuk gejala kerana peraturan injap mitral primer.

  • Dengan tahap intensiti regurgitasi (aliran darah kembali);
  • Dengan tahap pesongan daun injap.

Regurgitasi mitral - apa itu? Ini adalah patologi di mana darah bergerak ke arah yang bertentangan kerana kegagalan dalam fungsi injap mitral.

Terdapat tiga darjah keparahan MVP:

Pada pesakit dengan regurgitasi mitral primer, mungkin ada selang beberapa tahun antara diagnosis regurgitasi mitral yang signifikan dan permulaan gejala dengan kadar gejala 2-4% per tahun dalam satu siri 300 pesakit dengan prolaps mitral. Walau bagaimanapun, kekerapan timbulnya gejala bergantung pada etiologi penyakit injap mitral dan keparahan regurgitasi. Sebagai contoh, kejadian gejala dan kesan buruk jauh lebih tinggi pada pesakit dengan regurgitasi mitral yang teruk yang disebabkan oleh brosur separa..

Algoritma PMK rawatan perubatan

Sebagai tambahan kepada perkembangan gejala, dua masalah utama pada pesakit dengan penyakit injap mitral primer tanpa gejala adalah risiko kematian mendadak dan risiko disfungsi ventrikel kiri yang tidak dapat dipulihkan. Risiko kematian mengejut dianggarkan 10-100 kali ganda daripada kadar normal, dengan risiko kematian mendadak 1-5% selama enam tahun. Faktor risiko kematian mendadak pada pesakit dengan regurgitasi mitral adalah disfungsi sistolik ventrikel kiri, peningkatan berlebihan, dan regurgitasi mitral yang teruk..

Saya Seni. Daunnya kendur sebanyak 3-6 mm. MR yang dinyatakan dengan teruk, jantung berfungsi tanpa perubahan yang ketara. Keamatan simptom pada MVP gred 1 tidak signifikan, tidak ada risiko kesihatan dan nyawa, tidak perlu rawatan terapeutik.

Sebagai langkah pencegahan, anda harus menyesuaikan rejimen harian dan kerap bersukan.

Malangnya, tidak jelas sama ada pembedahan injap mitral mengubah risiko kematian secara tiba-tiba. Regurgitasi mitral kronik mengenakan tekanan volumetrik pada ventrikel kiri. Sebagai tindak balas terhadap beban volumetrik ini, pada mulanya ventrikel kiri mengosongkan dengan lebih lengkap. Seiring berjalannya waktu, dilatasi ventrikel kiri mengekalkan output jantung anterior normal walaupun aliran regurgitant ke sistol atrium kiri. Pada awal perjalanan penyakit ini, fungsi sistolik ventrikel kiri tetap normal, diukur dengan kadar kenaikan tekanan di ventrikel atau keanjalan sistolik akhir.

II Seni. Selebaran dibengkokkan 6-9 mm, regurgitasi sistolik sederhana: darah mencapai zon tengah atrium. Gejala ringan.

Ditunjukkan untuk menjalankan prosedur rawatan yang menghilangkan gejala.

III Seni. Pesongan injap melebihi 9 mm, yang, digabungkan dengan regurgitasi, di mana darah mencapai bahagian yang berlawanan dari atrium, menyebabkan perkembangan gangguan yang ketara dalam fungsi jantung.

Walau bagaimanapun, dalam jangka masa panjang, beberapa pesakit mengalami penurunan kontraktilitas ventrikel kiri yang tidak dapat dipulihkan. Diagnosis kontraktilitas terjejas bermasalah kerana langkah-langkah klinikal sederhana keberkesanan ventrikel kiri, seperti pecahan ejeksi, mungkin berada dalam julat normal walaupun fungsinya terganggu kerana keadaan pemuatan yang berubah disebabkan oleh pedih ulu hati itu sendiri. Yang lebih membimbangkan adalah kemerosotan fungsi ventrikel kiri ini yang tidak dapat dipulihkan sekiranya tiada gejala klinikal..

Oleh itu, pengurusan klinikal regurgitasi mitral asimtomatik kronik memberi tumpuan kepada kajian pencitraan berkala untuk pengesanan awal disfungsi ventrikel. Kesan buruk lain dari regurgitasi mitral kronik yang berkaitan dengan keparahan dan tempoh regurgitasi termasuk dilatasi atrium kiri, fibrilasi atrium, dan hipertensi paru.

Dengan tahap ketiga MVP, pembedahan pada injap mitral ditunjukkan: sama ada prostesis ditanamkan, yang melakukan fungsi injap, atau pembetulan risalah pembedahan dilakukan.

Tahap regurgitasi tidak selalu digabungkan dengan tahap kendur. Sekiranya regurgitasi teruk, simptomnya akan berterusan walaupun dengan pesongan injap sederhana.

Regurgitasi mitral sekunder biasanya didiagnosis semasa penilaian proses penyakit primer, sering dengan ekokardiografi diminta untuk menilai fungsi ventrikel kiri. Terutama pada pesakit dengan regurgitasi mitral iskemia, regurgitasi mitral yang signifikan mungkin tidak dapat didengar semasa pemeriksaan fizikal. Pada pesakit dengan regurgitasi injap sekunder, hasil klinikal bergantung pada proses penyakit yang mendasari dan sukar untuk memisahkan gejala yang disebabkan oleh regurgitasi mitral dari yang disebabkan oleh penyakit koronari atau miokardium..

Prolaps injap mitral gred 2 - gejala

Pada peringkat awal MVP, gejalanya kurang dapat dilihat, dan patologi dikesan pada pemeriksaan perubatan secara rawak.

Dengan MVP gred 2, terutamanya jika regurgitasi netral sangat kuat, dan dengan MVP gred 3, gejala berikut mungkin muncul:

  • Sensasi menyakitkan watak merengek. Lemah dinyatakan, tetapi bertahan lama, memburukkan lagi semasa kejutan emosi, keadaan tertekan.
  • Disfungsi jantung. Denyutan jantung yang tidak teratur, takikardia, terutamanya dalam keadaan tertekan.
  • Pening. Pengsan dan loya juga diperhatikan..
  • Peningkatan suhu badan. Ia berada dalam julat subfebril: ia tidak meningkat di atas 37.5. Diperhatikan hampir selalu.
  • Sindrom asthenik. Terdapat peningkatan tahap keletihan, mudah marah, kemerosotan kemampuan bekerja, apatis, mengantuk, ketidakupayaan emosi (perubahan mood yang kerap), gangguan tidur (insomnia, kerap bangun tidur, dangkal, tidur ringan, merasa lemah setelah bangun tidur), lonjakan tekanan darah, hilang selera makan, gangguan perhatian... Terburuk dalam keadaan tertekan.
  • Perubahan keadaan mental. Kecenderungan untuk kemurungan (mood rendah, kritik diri, harga diri rendah, kecacatan), kegelisahan, perubahan mood yang kerap, senestopati (berlakunya pelbagai sensasi yang tidak menyenangkan di dalam badan yang tidak berkaitan dengan keadaan fizikal).
  • Sakit kepala. Mirip dengan kesakitan migrain: sakit yang berpanjangan dan sengit yang dirasakan di satu sisi kepala.
  • Berpeluh berlebihan tidak berkaitan dengan senaman.
  • Perasaan kekurangan udara, yang disertai oleh ketidakupayaan untuk menarik nafas penuh.

Prolaps injap mitral darjah 2. Gejala.

Prolaps 2 darjah pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak, prolaps injap mitral darjah 2 selalunya berasal dari kongenital dan digabungkan dengan pelbagai anomali tisu penghubung, kelengkungan belakang, strabismus, sindrom ginjal vagus, kaki rata.

Bagaimana injap mitral berfungsi?

Selain itu, rawatan yang ditujukan pada proses penyakit yang mendasari dapat memberi manfaat kepada keparahan regurgitasi mitral. Sebagai contoh, pengurangan pemuatan dan pengoptimuman keadaan pemuatan pada pesakit dengan kardiomiopati yang dilebarkan dikaitkan dengan penurunan yang signifikan dalam keparahan regurgitasi mitral, kemungkinan besar dikaitkan dengan peningkatan penjajaran antara otot papiler dan anulus mitral. Pada pesakit dengan regurgitasi mitral iskemia, revaskularisasi untuk melegakan iskemia dapat dikaitkan dengan penurunan keparahan regurgitasi mitral..

Kanak-kanak dengan gangguan fungsi MC lebih cenderung menderita penyakit pernafasan akut, mungkin sedikit ketinggalan dalam perkembangan fizikal. Sekiranya prolaps injap mitral darjah 2 adalah kongenital, maka penyakit ini tidak simptomatik dan tidak membawa risiko kepada kehidupan.

Diagnostik dan rawatan

Pada pesakit dengan regurgitasi mitral kronik, rawatan bertujuan mencegah komplikasi sekunder penyakit ini. Pencegahan endokarditis ditunjukkan berdasarkan cadangan yang diterima. Pada pesakit dengan penyakit injap reumatik, cadangan untuk pencegahan demam reumatik berulang juga harus diikuti. Oleh kerana banyak pesakit dengan regurgitasi mitral akhirnya memerlukan pembedahan, dan kerana pembedahan adalah risiko yang lebih tinggi untuk penyakit arteri koronari, sangat penting untuk menilai dan merawat faktor risiko penyakit arteri koronari..

Prolaps injap mitral tahap 2 didiagnosis oleh pakar kardiologi, yang mendengar aduan, mengemukakan soalan penjelasan dan, jika disyaki patologi, memberi arahan untuk langkah diagnostik tambahan:

  • Echografi;
  • Pemeriksaan ultrabunyi jantung.

Kaedah ini membolehkan anda menentukan keparahan anomali, intensiti regurgitasi dan gangguan jantung yang lain.

Sekiranya fibrilasi atrium berlaku, rawatan dengan antikoagulasi, kardioversi, atau kawalan kadar ditunjukkan. Penilaian klinikal dan ekokardiografi berkala adalah kunci untuk pengurusan optimum regurgitasi mitral kronik. Pembedahan pada permulaan gejala dan intervensi awal untuk mencegah disfungsi sistolik ventrikel kiri atau hipertensi paru memberikan hasil klinikal yang optimum. Kekerapan ekokardiografi ditentukan oleh penyebab dan keparahan regurgitasi mitral.

Sekiranya prolaps injap mitral tahap 2 mengganggu sedikit atau tidak ada gejala, rawatan khas tidak diperlukan, anda hanya perlu menyesuaikan rejimen harian, berjalan lebih kerap di udara segar, bergerak lebih banyak dan makan sehingga mendapatkan jumlah vitamin dan mineral yang betul dengan makanan.

Prolaps injap mitral gred 2 dapat dikendalikan melalui senaman: senaman menguatkan jantung dan memperlambat perkembangan penyakit. Tetapi sebelum memulakan, anda harus berjumpa dengan pakar kardiologi agar dia memberi cadangan dan menasihati latihan mana yang tidak boleh dilakukan.

Pesakit dengan regurgitasi ringan memerlukan pemeriksaan yang jarang dilakukan, kira-kira setiap lima tahun. Pesakit dengan regurgitasi mitral sederhana dan ukuran ventrikel kiri normal dinilai setiap 1-2 tahun. Walau bagaimanapun, jika regurgitasi teruk atau regurgitasi "sederhana" disertai dengan dilatasi ventrikel kiri, maka ekokardiografi tahunan adalah sesuai. Kekerapan pemeriksaan harus ditingkatkan jika ada perubahan sementara dalam gejala atau pemeriksaan fizikal, fibrilasi atrium awal baru, atau jika kajian berturut-turut menunjukkan dilatasi ventrikel kiri progresif, disfungsi kontraktil, atau peningkatan tekanan pada paru-paru.

Penyakit jantung ini dapat diubati apabila gejalanya terasa sengit..

Terapi bertujuan untuk menyekat kesakitan dan ketidakselesaan bersamaan, memulihkan irama normal dan menghilangkan perubahan patologi dalam keadaan mental.

Prolaps dirawat dengan ubat berikut:

Sebaliknya, pada pasien dengan regurgitasi ringan hingga sederhana, selang antara ekokardiogram dapat ditingkatkan jika ada hasil yang konsisten selama dua hingga tiga selang pemeriksaan. Tidak ada pendekatan khusus untuk proses penyakit itu sendiri pada pasien dengan regurgitasi mitral primer. Tidak ada rawatan yang diketahui yang mengubah tisu risalah dengan baik pada injap mitral myxomatous; keabnormalan risalah dalam gangguan genetik ini nampaknya wujud tanpa adanya faktor klinikal yang berkaitan atau rawatan perubatan.

  • Penenang. Mengurangkan kegelisahan, memperbaiki tidur, mengurangkan tekanan dalam situasi tertekan. Untuk gejala kegelisahan yang tidak dapat dinyatakan, ubat-ubatan herba digunakan: valerian, motherwort.
  • Penyekat beta. Sekat tindakan adrenalin, pulihkan nadi normal.
  • Antikoagulan. Menipis darah, yang memberi kesan positif pada proses metabolik dan mengurangkan risiko pembekuan darah.
  • Antidepresan, nootropik. Mengurangkan keparahan asthenia dan kemurungan.
  • Kompleks vitamin dan mineral. Menghilangkan kekurangan zat, memperbaiki aktiviti jantung dan nada vaskular.

Juga, apabila gangguan mental yang teruk muncul, diperlukan konsultasi dengan psikoterapis..

Di samping itu, rawatan perubatan untuk mengelakkan dilatasi ventrikel kiri adalah kontroversi. Walaupun pengurangan beban pasca operasi nampaknya mengubah geometri ventrikel dengan baik dan mengurangkan keparahan kekambuhan pada pesakit dengan kardiomiopati yang melebar, kesan hemodinamik kurang ketara pada pesakit dengan penyakit injap mitral primer. Di samping itu, jika tindak balas ventrikel kiri terhadap jumlah berlebihan adalah tindak balas kompensasi yang bermanfaat daripada tindak balas patologi, mencegah penyesuaian ventrikel mungkin tidak meningkatkan hasil klinikal..

Komplikasi

Walaupun prolaps injap mitral darjah 2 menunjukkan dirinya lemah, sensasi kesakitan dengannya tidak kuat atau tidak ada, tetapi anda harus tahu betapa berbahayanya kekurangan kawalan.

Adalah berbahaya untuk tidak mengawal dan tidak merawat MVP: dari masa ke masa, ini boleh menyebabkan perkembangan gangguan jantung yang serius, termasuk kegagalan jantung, pelbagai jenis aritmia. Risiko serangan jantung meningkat.

Masalah lain ialah rawatan perubatan dapat "menutupi" pengakuan disfungsi ventrikel, yang mengakibatkan kelewatan pembedahan yang tidak perlu. Pembaikan injap mitral menawarkan sejumlah faedah, termasuk mencegah antikoagulasi jangka panjang dan, yang paling penting, mengekalkan kesinambungan antara anulus mitral dan otot papillary. Kesinambungan otot papiler anular ini membantu mengekalkan geometri ventrikel kiri normal dan fungsi sistolik..

Apabila kesinambungan papular annular dipertahankan, pecahan ejeksi biasanya tetap stabil atau bertambah baik setelah operasi mitral, berbanding penurunan purata 10 unit pecahan ejeksi apabila kesinambungan ini terganggu. Kegigihan disfungsi ventrikel kiri mengakibatkan kematian operasi berkurang dan peningkatan hasil jangka panjang dalam pembaikan dan penggantian injap mitral. Purata kadar kematian operasi untuk pembaikan injap mitral adalah 1-2% berbanding 5-10% untuk penggantian injap.

Prolaps injap mitral darjah 2 boleh menyebabkan endokarditis dengan latar belakang sebarang jangkitan, jadi semua penyakit harus dirawat tepat pada waktunya untuk mencegah komplikasi.

Juga, dengan penyakit, kemungkinan pembekuan darah meningkat, yang akan menyebabkan penyumbatan salah satu arteri, yang akan menyebabkan perkembangan kerosakan iskemia.

Prolaps injap mitral dan tentera

Prolaps injap mitral tahap 2 dengan regurgitasi sederhana tidak berlaku untuk penyakit yang membatalkan kewajiban menjalani perkhidmatan ketenteraan: tahap pesongan injap tidak begitu berbahaya seperti keparahan aliran darah terbalik.

Untuk pelanggaran yang lebih serius, tentera dikontraindikasikan kerana risiko mengembangkan kegagalan serius lain dalam kerja jantung.

Sekiranya penyakit jantung lain dikenal pasti, keperluan untuk menjalankan perkhidmatan ketenteraan akan dihapuskan..

Kehamilan dengan prolaps gred 2

Prolaps injap mitral darjah 2 tidak mempengaruhi proses kehamilan, terdapat risiko apabila regurgitasi ketara, tetapi dalam kes ini kemampuan untuk membawa anak yang sihat tinggi.

Semasa mengandung, anda harus menjalani pemeriksaan secara berkala untuk mengenal pasti perubahan patologi pada waktunya..

Prolaps MK pada peringkat awal tidak tergolong dalam patologi jantung yang serius dan tidak mempengaruhi kehidupan dan kesihatan secara signifikan, anda hanya perlu memantau kesejahteraan anda dan mengambil kira cadangan pakar kardiologi.

Video: Prolaps injap mitral.

Penyakit sistem kardiovaskular tidak hanya penuh dengan komplikasi, tetapi juga mengancam nyawa, kerana kambuh dapat terjadi kapan saja. Penyakit yang tidak menyenangkan itu termasuk prolaps injap mitral darjah kedua..

Bagaimana injap mitral berfungsi?

Injap mitral juga dipanggil injap kiri atau bicuspid. Prolaps adalah pelanggaran fungsinya. Faktanya ialah injap ini terletak di sebelah kiri antara atrium dan ventrikel. Semasa operasi injap normal, perkara berikut harus berlaku: atrium berkontrak, injap terbuka dan darah dihantar ke ventrikel. Injap ditutup dan setelah ventrikel dimampatkan, darah dialihkan ke aorta.

Sekiranya patologi tisu yang harus menghubungkan organ-organ ini bermula, atau perubahan berlaku pada otot jantung, maka struktur injap mitral terganggu. Risalahnya melentur ke dalam kekosongan di atrium kiri ketika ventrikel kiri berkontrak dan sebahagian darah mengalir kembali ke atrium. Besarnya aliran terbalik ini menentukan prolaps injap mitral darjah pertama atau sudah kedua.

Kecenderungan PMS

Terdapat pendapat bahawa orang muda lebih rentan terhadap penyakit ini, tetapi kajian menunjukkan bahawa masih belum mungkin untuk membezakan kumpulan risiko berdasarkan jantina, usia atau ciri lain. Faktanya adalah bahawa prolaps injap mitral tidak mempunyai alasan untuk kejadiannya seperti itu. Para saintis masih tidak memahami mengapa ia berlaku.

Sekiranya darah kembali dalam jumlah minimum, dan pesakit tidak merasakan manifestasi klinikal dan ketidakselesaan akibat regurgitasi, maka rawatan tidak diperlukan. Sekiranya aliran balik darah sangat besar, maka dalam beberapa kes, campur tangan pembedahan juga dilakukan..

Gejala PMS

Prolaps injap mitral aktif menunjukkan gejala berikut:

  • sedikit kenaikan suhu tanpa sebab yang jelas;
  • pening kepala dan pingsan;
  • sering pening;
  • sesak nafas muncul, anda tidak dapat menarik nafas dalam-dalam;
  • keletihan;
  • krisis hiperventilasi dan vegetatif;
  • jantung berdebar-debar, gangguan dalam kerjanya;
  • sakit di bahagian kiri dada.

Menurut data penyelidikan, penyakit ini menampakkan dirinya hanya pada dua setengah persen orang. Dan dua perlima dari mereka sama sekali tidak mengalami gejala. Hanya sekiranya berlaku tekanan, takikardia dan extrasystole berlaku. Maksudnya, setiap pesakit keempat hingga kelima sama sekali tidak mengetahui bahawa dia mengalami prolaps injap mitral darjah 2. Bahagian lain pesakit mengalami gejala yang lebih jelas yang memberi mereka ketidakselesaan maksimum.

Diagnostik PMS

Prolaps didiagnosis dengan mendengar jantung dengan kaedah khas. Elektrokardiogram tidak memungkinkan untuk membuat diagnosis seperti itu. Ini boleh dilakukan dengan pemeriksaan ekokardiografi. Juga mungkin secara tidak langsung menentukan kehadiran MVP kerana tanda-tanda luaran:

  • struktur badan jenis asthenik;
  • dada cacat;
  • arachnodactyly;
  • rabun;
  • Kaki leper.

Rawatan PMS

Diagnosis prolaps injap mitral tidak selalu memerlukan rawatan. Doktor harus campur tangan sekiranya ada sebab khas untuk ini. Contohnya, ada rasa sakit di jantung atau irama degupan jantung terganggu. Dalam kes ini, ubat-ubatan ditetapkan. Sekiranya pesakit adalah kanak-kanak, dia berada di bawah pengawasan berterusan pakar kardiologi. Kesakitan boleh berhenti sendiri atau selepas minum ubat.

Prolaps injap mitral yang dikesan mempunyai kontraindikasi, terutamanya berkaitan dengan kehadiran tekanan dan aktiviti fizikal yang berlebihan. Doktor biasanya menjelaskan kepada pesakit mengapa prolaps injap mitral berbahaya. Dalam kes-kes yang teruk, pada peringkat terakhir, ia dapat menyebabkan fakta bahawa jantung, tidak menerima darah yang diperlukannya, akan berhenti..

Sebab-sebabnya

Penyakit ini boleh menjadi kongenital atau dijangkiti. Dengan alat injap yang lemah sejak lahir, prolaps tidak dianggap sebagai penyakit, dan selalunya pesakit tidak memerlukan rawatan. Dalam kes ini, mereka bercakap mengenai sindrom klinikal dan anatomi..

Gejala

Prolaps injap mitral 2 darjah selalunya tidak menampakkan diri. Tetapi sekiranya berlaku regurgitasi yang tinggi, keadaan kesihatan pesakit bertambah buruk.

Tanda-tanda berikut ditunjukkan untuk kehadiran penyakit:

  • sakit dada, tidak bergantung pada aktiviti fizikal;
  • sesak nafas, sesak nafas;
  • keletihan cepat dan ketidakupayaan untuk melakukan aktiviti fizikal yang berat;
  • aritmia;
  • sedikit peningkatan suhu;
  • pening dan kerap pingsan;
  • penurunan imuniti dan selsema yang kerap;
  • meteosensitiviti;
  • sakit kepala migrain;
  • mudah marah, perasaan takut, tertekan, perubahan mood yang kerap.

Diagnostik

Biasanya, pesakit yang bimbang tentang beberapa gejala yang tidak menyenangkan datang ke doktor. Tahap patologi dapat ditentukan dengan pemeriksaan Doppler, dengan melakukan ECHO dan ECG. Diagnosis utama sering dibuat selepas ultrasound jantung. Semasa pemeriksaan, tahap penonjolan risalah injap ditentukan.

Regurgitasi juga merupakan ciri yang sangat penting. Selalunya disebabkan olehnya keadaan pesakit bertambah buruk. Tahap regurgitasi ditentukan oleh ekokardiografi.

Doktor mungkin mengesyaki patologi injap mitral kongenital semasa pemeriksaan luaran. Pesakit ini sering tinggi, lengannya tidak tentu panjang, dan dada cacat. Mungkin juga terdapat kaki yang rata atau kurang penglihatan.

Rawatan prolaps injap mitral gred 2

Sekiranya tidak ada gejala penyakit yang jelas, hanya gaya hidup khas yang diperlukan. Dalam kes ini, anda tidak perlu minum ubat atau menggunakan kaedah rawatan lain. Apabila peraturan tertentu dipatuhi, keadaan seseorang dengan prolaps injap mitral darjah 2 mungkin tidak berubah sepanjang hayat.

Untuk ini, anda memerlukan:

  • jaga rutin harian dengan waktu tidur yang mencukupi;
  • melakukan senaman khas atau bermain sukan, tetapi tanpa pergerakan secara tiba-tiba;
  • walaupun tidak ada gejala, penting untuk diperiksa oleh doktor setiap 2-3 tahun.

Sekiranya keadaan pesakit bertambah buruk, dia merasakan kegagalan kardiovaskular atau gejala gangguan vegetatif, rawatan sangat diperlukan. Jika tidak, prolaps injap mitral boleh menyebabkan komplikasi serius..

Rawatan selalunya tidak menunjukkan gejala, kerana patologi injap diperbetulkan hanya dengan pembedahan. Oleh itu, semua terapi harus ditujukan untuk meringankan keadaan pesakit dan diresepkan secara individu..

Kaedah rawatan berikut digunakan:

PenenangBiasanya, ini adalah ubat farmasi herba ubat yang menyebabkan kesan sampingan yang lebih sedikit: tincture motherwort, valerian, hawthorn atau sage.
Adrenoblocker, antikoagulan, ubat untuk menormalkan degupan jantung dan melegakan kesakitanTerbukti dengan baik dalam prolaps injap mitral "Digoxin", "Captopril", "Propranolol" dan beberapa ubat lain.
Kompleks vitamin dan mineral dan ubat-ubatan yang menormalkan proses metabolik dalam badanYang terbaik ialah prolaps "Magne B6", "Carnitine", "Panangin", "Riboxin" dan "Coenzyme Q".
Rawatan fisioterapi, balneologi dan spaUrut, akupunktur dan mandian mineral sangat berguna. Psikoterapi digunakan untuk melegakan gejala gangguan saraf.
Antipsikotik, antidepresan dan nootropik"Sonapax", "Seduxen", "Piracetam", "Pantogam" dan lain-lain.

Komplikasi

Sebilangan pesakit tidak menyedari bahaya prolaps injap mitral kelas 2. Mereka berfikir bahawa jika tidak ada rasa sakit di hati, dan mereka merasa baik, maka tidak ada yang perlu ditakuti. Tetapi sebenarnya, penyakit ini juga boleh menyebabkan komplikasi..

Selalunya, ini adalah perkembangan patologi injap mitral, yang membawa kepada perkembangan kegagalan jantung. Ini amat ketara dengan usia..

Bahayanya ialah prolaps menyebabkan kerentanan jantung. Dan dengan sebarang penyakit berjangkit, endokarditis dapat berkembang. Oleh itu, penting untuk memantau rawatan karies, sinusitis dan penyakit lain yang tepat pada masanya. Dan sebelum campur tangan pembedahan, disyorkan untuk mengambil antibiotik, misalnya, "Ampisilin".

Banyak komplikasi mungkin berlaku dengan prolaps kongenital.

Walaupun tidak ada gejala tertentu, penyakit ini dapat dicurigai oleh perkembangan patologi seperti itu:

  • hernia umbilikus dan inguinal;
  • kaki rata dan scoliosis;
  • strabismus;
  • prolaps buah pinggang.

Penyakit yang teruk boleh menyebabkan tromboemboli atau kematian pesakit secara tiba-tiba. Di samping itu, patologi ini boleh menyebabkan perubahan sifat darah dan menyebabkan strok..

Selalunya, pesakit dengan penyakit ini menjalani kehidupan yang normal. Tetapi walaupun tidak ada gejala, perlu menjalani pemeriksaan secara berkala..

Malah, walaupun prolaps injap mitral tidak diklasifikasikan sebagai penyakit berbahaya, dengan patologi ini terdapat risiko mengalami kegagalan jantung yang serius, strok atau endokarditis infektif. Oleh itu, adalah penting untuk memantau kesihatan anda dan mengikuti semua cadangan doktor..

Diagnostik

Diagnosis dibuat berdasarkan mendengar jantung dan mengesan sistolik murmur. Bertentangan dengan segalanya, regurgitasi mitral kelas 2 tidak mendedahkan elektrokardiogram. Kaedah utama tidak diragukan lagi adalah kajian ekokardiografi, dengan bantuan yang memungkinkan untuk menentukan jumlah aliran darah yang tidak betul, kehadiran pertumbuhan berbahaya dan ukuran penonjolan injap, dengan darjah kedua dari 3 hingga 6 mm. Ukuran ini mempunyai peningkatan risiko komplikasi kardiovaskular..

Rawatan prolaps injap mitral

Rawatan mungkin tidak diperlukan sekiranya berlaku prolaps injap mitral. Psikoterapi boleh digunakan jika pesakit mempunyai keluhan neurologi. Urutan dan prosedur air, akupunktur juga sangat membantu. Dalam kes seperti kehilangan kesedaran, degupan jantung terganggu, beta-blocker kardioselektif, yang mengandungi magnesium, harus diresepkan. Sekiranya gangguan neurologi berlaku, ubat penenang atau ubat penenang harus digunakan.

Prolaps injap mitral dengan regurgitasi gred 2

Tahap ubah bentuk risalah mitral ditentukan oleh jumlah darah yang kembali ke atrium. Prolaps injap mitral dengan regurgitasi gred 2 ditentukan oleh ultrasound. Tahap pengembalian darah sesuai dengan parameter berikut:

1 st. - darah mencapai injap;

2hb. - atrium diisi sebanyak 50%;

3hb. - tahap mencapai 70% pengisian atrium kiri;

4hb. - 100% pengisian ruang atrium.

Prolaps injap mitral gred 2 dapat dikesan oleh auskultasi, apabila aliran darah terbalik (regurgitasi) menimbulkan kerumitan tertentu. Ia dapat dikenal pasti dengan sistol ventrikel. Kehadiran murmur sistolik bercakap mengenai prolaps injap atrioventricular di atas gred 2.


Sekiranya keadaan tidak menimbulkan kebimbangan kepada pesakit, maka rawatan perubatan tidak diperlukan. Sekiranya pesakit mengadu keletihan, pening, maka cadangan berikut akan mencukupi:

  • Pematuhan dengan peraturan kerja dan rehat;
  • Menjalani kehidupan yang aktif - melakukan senamrobik di luar rumah akan bermanfaat, dan sukan berat harus dielakkan (mengangkat beban, berlari jarak jauh);
  • Tidur mestilah sekurang-kurangnya lapan jam.

Serangan panik dan gangguan autonomi dapat diatasi dengan ubat-ubatan herba penenang:

  • Tinctur Motherwort;
  • Tablet Valerian;
  • Ekstrak rosemary dan hawthorn liar;
  • Warna peony, bijak.

Sekiranya dana ini tidak berkesan, ubat-ubatan farmasi akan membantu (persen, novo-passit).

Algoritma PMK rawatan perubatan:

  • Penstabilan psiko-emosi dengan bantuan latihan automatik, serta ubat penenang;
  • Penggunaan agen penguat (eleutherococcus, ginseng, pantocrine).
  • Penggunaan fisioterapi (urut, aromaterapi);
  • Memperkukuhkan struktur tisu penghubung (meningkatkan sintesis kolagen oleh asid orotik);
  • Penggunaan magnesium (mempunyai kesan santai dan antiaritmia);
  • Penggunaan amiodarone dan beta-blocker untuk melegakan gangguan pada jantung.
  • Dalam kes yang teruk, rawatan pembedahan ditunjukkan..

Dalam kes yang teruk, dengan aritmia, serangan panik yang teruk, rawatan disokong oleh penyekat beta, yang menghilangkan kesan merangsang persarafan simpatik (degupan jantung, sesak nafas) dan melegakan.

Rawatan prolaps injap mitral 2 sudu besar. setuju dengan rawatan sanatorium, menetapkan balnea / fisioterapi pengukuhan umum. Dengan regurgitasi (70%) yang signifikan, pembedahan untuk mengganti risalah injap mitral ditunjukkan.

Untuk mengelakkan lesi miokardium yang menular, seseorang harus berusaha mengeras badan dan membersihkan fokus jangkitan (karies, sinusitis, tonsilitis).

Aktiviti fizikal tidak meningkatkan celah risalah. Tetapi latihan yang berat dapat memperburuk regurgitasi dan menyebabkan perkembangan kegagalan jantung. Program pembangunan fizikal sekolah tidak terhad, bagaimanapun, sebelum mobilisasi, semua ibu bapa mengajukan soalan: adakah mungkin untuk bergabung dengan tentera dengan prolaps injap mitral 2 sudu besar. sekatan ditentukan secara individu selepas pemeriksaan menyeluruh. Kehadiran PMK 1 dan 2 st. tidak mengganggu perkhidmatan ketenteraan.

Prolaps injap atrioventricular kiri: punca

Anomali injap berkembang pada orang dengan perlembagaan asthenik, dan disebabkan oleh ciri struktur bawaan:

  • Struktur tisu penghubung yang longgar;
  • Peluasan kord injap;
  • Kelemahan otot papillary.

Prolaps injap turun temurun dan sering dikaitkan dengan perawakan tinggi, anggota badan yang panjang, dan dada yang sempit. Anomali tidak dianggap sebagai patologi dan tidak memerlukan rawatan khas.

Prolaps injap mitral (kiri atrium): Diperolehi

Patologi injap berkembang apabila tisu risalah atau kord rosak, serta melanggar penyerapan kalsium dan kerapuhan tisu tulang. Kerosakan berlaku akibat patologi berikut:

  • Infarksi miokardium;
  • Lesi injap yang bersifat reumatik;

Penyakit tisu penghubung (lupus erythematosus, scleroderma);

  • Iskemia miokardium.

Prolaps injap menyertai hipertiroidisme, yang dikaitkan dengan pelanggaran metabolisme mineral.

Tanda-tanda patologi mungkin tidak muncul, tetapi dengan tahap MVP yang teruk, keadaan dibuat untuk gejala berikut:

  • Pening dengan kekurangan oksigen;
  • Pengsan kerana terlalu panas;
  • Keletihan;
  • Rasa kekurangan udara.

Prolaps risalah atrioventrikular sering disertai oleh disfungsi autonomi sistem saraf, gejala yang bertepatan dengan manifestasi regurgitasi darah melalui foramen mitral.

Gejala dicirikan oleh kegigihan, ia tidak dikaitkan dengan perubahan kedudukan badan dan disertai dengan serangan migrain. Gejala sangat ketara pada kecacatan dada dan gangguan struktur sistem muskuloskeletal.

Prolaps injap mitral ke-2: diagnosis

Skema diagnostik terdiri daripada pemeriksaan, pengambilan anamnesis secara menyeluruh (perlu untuk mengetahui adanya prolaps injap dalam genus) dan kajian instrumental:

  • Semasa mendengar dekat puncak jantung, gumaman di hujung systole ditentukan;
  • Kardiografi gema (dua dimensi) - anjakan risalah 3 mm di atas anulus mitral, serta avulsion kordal, pembesaran bukaan dan kehadiran regurgitasi.
  • Gumaman sistolik yang kuat;
  • Flap dipindahkan tidak lebih dari 3 mm;
  • Elektrokardiogram memaparkan data yang menunjukkan beban atrium kiri, extrasystole.

Prolaps injap mitral: komplikasi

Regurgitasi yang teruk menyebabkan kekurangan foramen mitral, yang menyebabkan peningkatan jumlah regurgitasi. Dengan kursus yang diberi kompensasi, hanya diperlukan pemerhatian pakar kardiologi dan kepatuhan terhadap rejimen yang betul.

Kehamilan tidak dikontraindikasikan. Seorang wanita membawa bayi yang sihat tanpa komplikasi. Dengan patologi kongenital, prolaps pada kanak-kanak digabungkan dengan patologi perkembangan rangka. Selalunya selsema, asthenia, lemah dan pingsan.


Artikel Seterusnya
Kajian semula vasodilator berkesan (vasodilator)