Tahap perkembangan trombosis mesenterik


Walaupun terdapat kemajuan dalam perubatan moden, banyak penyakit masih kurang difahami. Salah satu patologi ini adalah trombosis mesenterik, yang dicirikan oleh kadar kematian pesakit yang tinggi. Kelainan ini terbentuk dengan latar belakang penyumbatan saluran mesenterik dengan massa trombotik darah. Ciri penting penyakit ini adalah kemampuannya berkembang pesat, yang secara signifikan meningkatkan risiko komplikasi..

Dalam artikel itu kami akan memberitahu anda:

Trombosis saluran mesenterik

Intipati penyakit ini terletak pada kenyataan bahawa peredaran darah terganggu sebahagian atau sepenuhnya pada saluran mesentery usus. Mesentery, juga disebut mesentery, adalah lipatan peritoneum yang melekatkan organ-organ di rongga perut ke bahagian belakang perut. Di samping itu, ia mengandungi saraf, saluran darah, kelenjar getah bening dan tisu adiposa..

Walau bagaimanapun, pada tahun 2016, jurnal perubatan terkenal menerbitkan karya bersama Profesor Calvin Coffey dan Dr. Peter O'Leary, di mana mereka menolak kebijaksanaan konvensional. Perubahan sedemikian memungkinkan untuk mengurangkan kejadian trauma dan komplikasi, serta mempengaruhi kadar pemulihan pesakit..

Sebab-sebabnya

Menurut klasifikasi antarabangsa, mesothrombosis tergolong dalam kumpulan "Penyakit Usus Vaskular" dan, dengan itu, kod ICD-10nya adalah K55. Sinonim patologi yang ada: infark mesenteral, trombosis viseral, iskemia usus usus.

Wikipedia, menamakan penyebab pembentukan trombus di kapal mesenterik, menunjukkan perkembangan:

  • lesi aterosklerotik;
  • endokarditis dan serangan jantung;
  • peningkatan pembekuan darah;
  • jangkitan, keradangan, atau tumor di perut;
  • hipertensi portal.

Pukulan ke perut boleh menyebabkan pecahnya saluran mesenterik, diikuti dengan pengelupasan membran dalam (intima) dan penyumbatan lumen.

Bercakap mengenai penyebab trombosis mesenterik, adalah perlu untuk memisahkan mereka yang berisiko dan mesti sentiasa memantau kesihatan mereka.

Trombosis boleh berlaku dengan sangat cepat, jadi panggil ambulans apabila gejala pertama muncul..

Ini merujuk kepada orang yang menderita:

  • penyakit kardiovaskular;
  • sirosis hati;
  • penyahhidratan yang berpanjangan;
  • akibat kemoterapi;
  • kekurangan aktiviti fizikal.

Mesothrombosis, seperti tromboemboli, boleh berlaku selepas pembedahan jantung dan pada orang tua, serta pada pesakit dengan sejarah tromboflebitis pada bahagian bawah kaki.

Gejala dan peringkat

Lebih daripada satu karangan telah ditulis mengenai penyakit ini, yang mengatakan bahawa trombosis mesenterik adalah bahaya bagi kehidupan, tanpa mengira jenisnya.

Sekiranya terdapat bentuk kronik atau lesi urat mesenterik, pesakit mempunyai sedikit masa untuk menghilangkan masalah tersebut.

Apabila trombosis akut tiba-tiba berkembang, 3 fasa dapat dibezakan dalam perkembangannya dengan manifestasi yang sesuai:

  1. Tahap iskemia. Pesakit mengalami serangan sakit perut, najis yang teruk dan muntah dengan rembesan hempedu.
  2. Tahap serangan jantung. Terdapat tanda-tanda dalam bentuk kesakitan yang teruk yang dapat menimbulkan kejutan yang menyakitkan, dan gejala seperti pemutihan kulit, kebiruan bibir, peningkatan tekanan darah atau suhu, kembung, najis dengan bintik-bintik berdarah.
  3. Tahap peritonitis. Kesakitan menjadi tidak tertahankan, perut mengeras, peristalsis usus hilang. Terdapat perforasi dinding organ dengan aliran kandungan usus ke rongga perut.

Beberapa gejala mendahului perkembangan trombosis arteri mesenterik. Isyarat untuk kemungkinan kerosakan pada saluran mesentery adalah rasa sakit yang meningkat setelah berjalan kaki atau makan, cirit-birit dan sembelit bergantian, penurunan berat badan.

Patogenesis

Orang pertengahan dan tua biasanya mengalami kerosakan pada kapal mesenterik, yang berkaitan dengan keanehan perkembangan aterosklerosis. Wanita lebih cenderung mengalami penyakit ini berbanding lelaki.

Vena dan arteri viseral membekalkan darah ke usus. Apabila gumpalan darah masuk ke dalamnya, aliran darah tersumbat - separa / lengkap, yang menyebabkan akibat tertentu.

Perkembangan trombosis mesenterik vena pada tahap iskemia disertai oleh kelaparan oksigen tisu dengan nekrosis mereka yang lebih jauh. Sekiranya dalam beberapa jam pertama pesakit tidak mendapat bantuan yang berkelayakan, nekrotisasi akan mengakibatkan peritonitis dan sepsis, yang sering menyebabkan berakhirnya tragis.

Biasanya gumpalan darah terbentuk di arteri mesenterik yang unggul (dalam 90% kes), lebih jarang arteri atau urat rendah terjejas.

Diagnostik

Pada tanda sedikit pun yang menunjukkan trombosis saluran mesenterik, pesakit dibawa ke klinik untuk pemeriksaan dan rawatan perubatan. Kerana kesamaan dengan banyak penyakit usus, ada keperluan untuk diagnosis pembezaan.

Doktor memeriksa pesakit dan mengumpulkan maklumat mengenai manifestasi pelanggaran.

Diagnosis dibuat dengan menggunakan:

  • ujian darah dan air kencing;
  • Ultrasound organ perut;
  • angiografi;
  • kaedah laparoskopi.

Kaedah terakhir digunakan dalam bentuk mesothrombosis akut, yang memungkinkan untuk waktu yang singkat untuk menentukan sifat lesi.

Rawatan trombosis mesenterik

Hasil terapi secara langsung bergantung pada masa diagnosis dan penyediaan rejimen rawatan. Sekiranya trombosis urat atau arteri mesenterik, penggunaan ubat dan pembedahan disediakan. Rawatan yang lebih relevan adalah pembedahan.

Kaedah ubat

Terapi konservatif hanya sesuai untuk patologi kronik, apabila peredaran darah di saluran mesenterik sebahagiannya dipelihara.

  • antikoagulan (Heparin);
  • perbezaan pendapat (Trental, Gemodez).

Ubat ini diberikan secara parenteral, dan keadaannya dipantau menggunakan ujian.

Campur tangan pembedahan

Sekiranya iskemia usus dicirikan oleh watak akut dan gejala yang kuat, operasi akan menjadi satu-satunya penyelesaian yang betul. Dalam kes ini, pesakit dibantu dalam perjalanan ke hospital, kerana setiap minit yang terlewat boleh mengorbankan nyawa mangsa.

Untuk melemahkan manifestasi klinikal, doktor menggunakan:

  • tromboektomi, di mana gumpalan darah dikeluarkan tanpa membuang sebahagian usus;
  • pembedahan rekonstruktif pada arteri, apabila trombus dikeluarkan bersama dengan bahagian kapal yang terkena;
  • reseksi kawasan nekrotik usus.

Anda juga boleh melakukan gabungan jenis operasi.

Pada peringkat akhir penyakit ini, campur tangan pembedahan sangat sukar. Selalunya, setelah melakukan manipulasi, selepas 6-12 jam, anda perlu melakukan operasi kedua..

Prognosis untuk trombosis mesenterik

Dengan perkembangan gangguan ini, tahapnya, diagnosis tepat dan tepat pada masanya, serta kebenaran tindakan pakar sangat penting..

Kadar kelangsungan hidup tertinggi diperhatikan pada pesakit dengan mesothrombosis tahap 1, yang telah mengeluarkan darah beku sebelum nekrosis terbentuk. Kehadiran tahap 2 dan 3 mengurangkan peluang pemulihan dengan ketara. Walaupun hasil rawatan pembedahan yang berjaya, sekitar 70-80% pesakit mati.

Tidak kira di mana pembekuan darah terbentuk, ia dapat menyumbat arteri atau urat, termasuk mesenterik.

Sebabnya terletak pada:

  • mabuk badan yang teruk;
  • peningkatan kerumitan operasi;
  • penyakit yang menyebabkan penyumbatan saluran mesenterik.

Pesakit yang menderita gangguan akut peredaran mesenterik pada tahap dekompensasi sering mati tanpa rawatan pembedahan.

Komplikasi

Pertindihan lumen kapal mesenterik menyumbang kepada perkembangan proses nekrotik dan peritonitis. Seperti yang telah disebutkan, hanya sedikit yang bertahan dengan komplikasi seperti itu..

Pencegahan penyakit

Dengan mengikuti langkah pencegahan, seseorang yang berisiko dapat menyelamatkan nyawanya.

Perlu mendengar cadangan berikut:

  1. Adalah penting untuk menyingkirkan faktor-faktor yang menyebabkan risiko patologi meningkat dengan ketara. Khususnya, kita bercakap mengenai ketagihan nikotin dan alkohol, kekurangan aktiviti fizikal, kegemukan.
  2. Derma darah secara berkala untuk analisis akan membolehkan pengesanan gangguan pembekuan tepat pada masanya. Pemeriksaan mesti diselesaikan sekali dalam tempoh 6 bulan..
  3. Penyakit usus tidak boleh dicetuskan. Sekiranya neoplasma dijumpai, anda perlu membuangnya tepat pada waktunya. Sekiranya doktor menetapkan ubat antikanker, darah diambil untuk coagulogram. Sekiranya perlu, minum ubat-ubatan yang mencegah pembekuan darah terbentuk.
  4. Sekiranya operasi dilakukan pada organ perut, penting untuk mematuhi arahan perubatan mengenai tempoh pemulihan.

Untuk tujuan pencegahan, penggunaan resipi ubat tradisional dibenarkan. Perkara utama ialah penggunaan tincture dan decoctions harus dipersetujui dengan doktor..

Pengubatan sendiri hanya akan mempercepat pengakhiran yang tidak diingini, jadi kecurigaan pertama mengenai masalah dengan saluran darah harus menjadi isyarat untuk segera mendapatkan bantuan yang berkelayakan.

Trombosis mesenterik: sebab, gejala dan rawatan

Kandungan artikel

  • Penyebab trombosis mesenterik
  • Bentuk, jenis dan peringkat penyakit
  • Gejala trombosis mesenterik usus
  • Diagnosis dan rawatan penyakit

Usus adalah organ pencernaan yang terletak di rongga perut. Panjangnya kira-kira empat meter. Gelung usus dalam keadaan tetap, yang menghalangnya daripada berpusing. Ini mungkin berlaku kerana organ lain dari sistem pencernaan yang disebut mesentery (lat.mesenterium).

Organ ini adalah kepingan peritoneum yang berlipat ganda, yang mengandungi bukan sahaja ujung saraf dan kelenjar getah bening, tetapi saluran darah usus:

  • arteri mesenterik yang unggul dan rendah diri (bekalan darah);
  • urat mesenterik yang unggul dan rendah (aliran keluar darah).

Terdapat pelbagai keadaan yang menyakitkan yang memprovokasi pelanggaran aliran darah usus, dan, dengan demikian, fungsinya..

Mengenai jenis penyakit apa, gambaran klinikalnya, apakah sukar untuk didiagnosis dan kaedah rawatan apa yang ada, lebih lanjut dalam artikel kami.

Trombosis mesenterik: penyebab

Seperti disebutkan sebelumnya, trombosis mesenterik adalah gangguan peredaran darah akut. Punca kejadiannya adalah penyumbatan mekanikal dari arteri dan lapisan vena usus. Pergerakan darah melalui pembuluh darah terhambat sebahagian atau sepenuhnya oleh trombus yang terbentuk (bekuan darah), yang dapat menyebabkan akibat yang tidak dapat dipulihkan. Kerana kekurangan diagnosis dan terapi yang tepat pada masanya, penyakit ini pasti akan berkembang. Infarksi usus hampir tidak dapat dielakkan. Ini bermaksud bahawa bahagian organ pencernaan akan dikeluarkan, yang merupakan ancaman nyata terhadap kehidupan..

Mungkin ramai yang belum pernah mendengar penyakit seperti itu. Oleh itu, sangat penting untuk mempunyai sekurang-kurangnya maklumat minimum mengenai penyakit ini. Jadi mengapa ia boleh timbul ?;

Selalunya, pada usia tua, pada orang yang menghidap kardiosklerosis (Cardiosclerosis), aneurisma jantung dan pelbagai etiologi endokarditis (Endokarditis), fibrilasi atrium, trombosis saluran mesenterik usus berkembang. Selain itu, infark miokard juga dapat menjadi sebab mengapa terdapat penyumbatan pada saluran mesentery. Bagaimanapun, gumpalan darah yang terbentuk di tempat-tempat kerosakan pada otot jantung, sekiranya pemisahannya dapat berpindah ke pelbagai saluran. Dan selepas itu, arteri atau vena yang tersumbat kekurangan nutrisi, yang tentu saja tidak boleh membawa kepada akibat yang serius, sering membawa maut.

Adakah hanya pesakit dengan aritmia jantung, seperti fibrilasi atrium dan infark miokard, trombosis arteri dan vena mesenterik dapat berkembang? Malangnya, keadaan yang menyakitkan ini tidak terhad kepada sebab-sebab pembentukan gumpalan darah dan emboli di saluran usus. Sebarang penyakit dengan risiko pendarahan dalaman seterusnya boleh menyebabkan trombosis mesenterik, iaitu:

Penyebab trombosis mesenterik

  • tahap teruk jangkitan bakteria usus akut;
  • keradangan pankreas (pankreatitis);
  • sindrom hipertensi portal dengan kesesakan darah di dalam vena portal (portal);
  • tumor usus kecil atau besar yang memampatkan arteri;
  • peningkatan pembekuan darah;
  • sirosis (Cirrhosis hepatis) dan steatosis hati (Steatosis hepatis).

Sebagai tambahan kepada penyakit di atas, trombosis mesenterik arteri dan vena dapat diprovokasi oleh trauma pada organ perut, pembedahan, terapi hormon, penyalahgunaan tembakau dan juga gaya hidup yang tidak aktif..

Video: trombosis mesenterik - infarksi usus

Syarikat "VERTEX" tidak bertanggungjawab terhadap ketepatan maklumat yang ditunjukkan dalam klip video ini. Sumber - JitZdorovo

Trombosis mesenterik: bentuk, jenis dan peringkat penyakit

Mengikut bentuk proses, trombosis usus mesenterik kronik dan akut dibezakan. Ia boleh dilokalisasi hanya pada urat, hanya di arteri, atau mempunyai jenis campuran, di mana aliran darah pertama terganggu di arteri mesenterik, dan kemudian di saluran vena.

Mengikut tahap penurunan aliran darah cagaran dan arteri besar, adalah kebiasaan untuk membezakan 3 peringkat utama penyakit ini:

  • Dengan pampasan:

Tahap ini dianggap sebagai iskemia usus kronik. Aliran darah di mana dilakukan kerana saluran yang tidak terjejas.

  • Subkompensasi:

Bekalan darah separa ke usus;

  • Dengan penguraian:

Tahap yang sangat sukar, yang dalam kebanyakan kes dicirikan oleh akibat yang tidak dapat dipulihkan. Bekalan darah ke usus sama sekali tidak ada, yang menyebabkan serangan jantung. Fasa pertama hanya tidak lebih dari 120 minit. Pada masa ini, masih ada kemungkinan kebolehbalikan proses. Selepas 4 jam, fasa kedua bermula, di mana kerosakan organ gangren berkembang pesat. Tahap ini dalam kebanyakan kes berakhir dengan kematian..

Gejala trombosis mesenterik usus

Gambaran klinikal, yang mempunyai trombosis arteri dan vena mesenterik, bergantung pada tahap lesi - bentuk iskemia dan tahap penyumbatan peredaran darah. Sehubungan itu, gejalanya berbeza dan muncul secara berperingkat..

Terdapat tiga peringkat penyakit: iskemia, serangan jantung dan peritonitis. Apakah gejala trombosis saluran mesenterik pada setiap peringkat ini? Kami akan membincangkan perkara ini dengan lebih lanjut..

Tahap pertama ialah iskemia (Ischaemia). Ciri khasnya adalah bahawa ia adalah satu-satunya keadaan yang boleh dibalikkan. Dengan iskemia, tidak ada aliran darah di kawasan usus yang terkena, dinding saluran darah dibasahi sebahagiannya, dan proses keracunan umum tubuh dengan produk kerosakan tisu meningkat. Oleh kerana sifat akut penyakit ini, peningkatan gejala berlaku dengan cepat. Mabuk pada mulanya ditunjukkan oleh kulit yang pucat dan sakit perut. Lebih-lebih lagi, mereka boleh mempunyai sifat yang berbeza, baik kekejangan dan tidak terganggu..

Selepas sindrom kesakitan, muntah berlaku. Muntah boleh dicampurkan dengan darah atau hempedu. Di samping itu, bau tidak menyenangkan yang berterusan tidak jarang berlaku untuk muntah pada tahap ini. Mungkin ada cirit-birit. Najis cair berair diprovokasi oleh peristalsis yang ganas dan disertai oleh kolik usus. Malangnya, kadang-kadang pesakit mengelirukan iskemia usus dengan jangkitan akut. Yang, seperti yang tiba-tiba bermula, akan berakhir dengan tiba-tiba. Tetapi ini tidak berlaku, dan masa yang tidak ternilai telah hilang.

Trombosis mesenterik: gejala

Tahap kedua adalah infark usus (Infarctus usus). Patologi pembedahan ini bermaksud penghentian aliran darah yang lengkap, akibatnya adalah nekrosis usus. Perubahan tidak dapat dipulihkan dan kematian pada tahap ini sangat tinggi - 10 orang daripada 100 bertahan. Bentuk mabuk yang teruk masuk. Muntah tidak berhenti. Kerana perubahan yang merosakkan, cirit-birit digantikan oleh sembelit dengan percikan darah. Sakit perut semakin teruk dan kemudian mula mereda. Peningkatan yang ketara bermaksud kematian ujung saraf. Nadi sukar dirasakan, tekanan darah tidak stabil. Pada palpasi, perut yang sedikit bengkak lembut, hanya di bawah pusar kadang-kadang terdapat segel kecil. Keadaan ini mungkin disertai dengan kejutan..

Tahap ketiga adalah peritonitis (Peritonitis). Fenomena ini menyerupai ulser berlubang. Hasil nekrosis dinding usus adalah berlubang dengan aliran kandungan usus ke rongga perut. Proses keradangan di peritoneum dicirikan oleh kembung dan ketegangan perut. Gas buangan akibat paresis usus.

Diagnosis trombosis mesenterik dan rawatannya

Trombosis kapal mesenterik mempunyai kadar kematian yang tinggi, kerana fakta bahawa diagnosisnya sukar. Gambaran klinikal penyakit ini tidak dapat dibezakan tepat pada masanya dari gejala penyakit seperti: gastritis, pankreatitis, kolesistitis, penyumbatan usus, dll..

Banyak bergantung kepada seberapa jelas doktor akan menerangkan gejala dan peringkat penyakit ini..

Kaedah diagnostik yang membolehkan membezakan trombosis mesenterik dan seterusnya memilih rawatan termasuk:

  • ujian darah makmal;
  • penyelidikan instrumental.

Untuk memberi rawatan kecemasan dan memilih kaedah intervensi pembedahan pada peringkat awal penyakit, tomografi atau laparoskopi digunakan. Diagnostik sinar-X dan ultrasound juga digunakan.

Di kemudian hari, hanya rawatan pembedahan yang mendesak. Sebelum bermulanya nekrosis, perlu mengeluarkan gumpalan darah dari kapal atau kawasan usus yang terkena. Kes operasi gabungan dibenarkan.

Pencegahan penyakit vena

Adakah mungkin melakukan tindakan pencegahan untuk meminimumkan risiko trombosis mesenterik? Cadangan pertama dan paling penting untuk pencegahan penyakit vena adalah mengikuti peraturan gaya hidup sihat dan diet seimbang. Dan, tentu saja, rawatan tepat pada masanya untuk keadaan sistem kardiovaskular mempunyai peranan yang menentukan. Adalah perlu untuk melakukan pencegahan pembentukan trombus yang tepat pada masanya, yang sering kali dilakukan dalam pengambilan ubat dengan kesan antikoagulan.

Untuk diagnosis yang tepat, hubungi pakar.

  1. Gangguan akut dan kronik peredaran mesenterik: panduan kajian. manual untuk pelajar tahun 5 dan 6 khas "Perubatan Am", kursus ke-5 "Perniagaan Perubatan dan Diagnostik" khusus universiti perubatan / MF Kurek [dan lain-lain]. - Gomel: GomGMU, 2017.-- 24 p..
  2. Savelyev, B. C. Gangguan akut peredaran mesenterik / B. C. Savelyev, IV Spiridonov. - M.: Perubatan, 1979.-- 232 p..
  3. https://emedicine.medscape.com/article/189146- gambaran keseluruhan
  4. https://radiopaedia.org/articles/acute-superior-mesenteric-vein-thrombosis
  5. https://www.researchgate.net/publication/47357331_Mesenteric_venous_thrombosis

Untuk diagnosis yang tepat, hubungi pakar.

Trombosis saluran mesenterik

Mesothrombosis, atau trombosis mesenterik, adalah proses penyumbatan saluran di mesentery (mesentery). Hasil daripada pembentukan bekuan darah, peredaran darah di saluran pembuluh darah mesenterik yang menutupi organ perut bertambah buruk. Kerana pelanggaran bekalan darah di kawasan yang terjejas, berlaku perubahan yang tidak dapat dipulihkan dan nekrosis bahagian mesentery ini. Dengan trombosis mesenterik, diperlukan penyingkiran bekuan darah dengan segera.

Selalunya, trombosis mesenterik dilokalisasikan di arteri mesenterik yang unggul, lebih jarang di urat mesenterik dan di arteri mesenterik inferior. Kekalahan arteri mesenterik berlaku lebih kerap daripada kekalahan urat. Bentuk trombosis mesenterik bercampur berlaku dalam kes-kes lanjut.

Menurut ICD-10, penyakit ini memiliki kod K55.0, termasuk dalam selang "penyakit usus vaskular akut". Selalunya ia berlaku pada pesakit tua, pada wanita sedikit lebih kerap daripada pada lelaki. Dalam kes yang jarang berlaku, trombosis mesenterik didiagnosis pada bayi baru lahir dengan patologi usus kongenital dan pada orang di bawah usia 40 tahun.

Mesentery memperbaiki gelung usus dalam keadaan "terampai". Vena melintas di antara daunnya, arteri mesenterik yang lebih rendah dan unggul.

Pembahagian bekalan darah antara saluran mesentery:

Arteri mesenterik yang unggul (90% menyediakan bekalan darah ke saluran gastrointestinal) - memberi makan usus kecil, buta, menaik, 70% kolon melintang;

Arteri mesenterik bawah - memberi makan 30% kolon melintang, rektum, sigmoid, kolon menurun;

Saluran cagaran (anastomosis) - mengepam darah dari mesenterik superior ke arteri mesenterik inferior, dengan trombosis arteri superior, kolateral usus tidak dapat memberikan bekalan darah ke mesenterik.

Pengaliran darah vena dari usus berlaku melalui vena portal. Akibat penyumbatan kapal oleh trombus, gangguan akut bekalan darah ke usus, iskemia dindingnya berkembang. Perkembangan selanjutnya proses membawa kepada pemusnahan tisu yang tidak dapat dipulihkan, nekrosis hemoragik pada dinding usus. Patologi dibezakan oleh jalan yang teruk, kemungkinan kematian yang tinggi.

Cara-cara pembekuan darah memasuki mesentery

Pergerakan bekuan darah di sepanjang sistem arteri:

Dari jantung - apabila aneurisma aorta terkoyak dari dinding, akibat serangan jantung;

Dari aorta toraks atau perut - sekiranya berlaku pembedahan pembuluh darah;

Pelepasan plak aterosklerotik;

Secara langsung dari arteri mesenterik - akibat kerosakannya akibat trauma (contohnya, dengan pukulan ke perut).

Pembentukan bekuan darah dalam sistem vena:

Penyakit radang usus yang mempengaruhi urat (trombophlebitis);

Penurunan tekanan darah dengan latar belakang kemerosotan aktiviti otot jantung;

Hipertensi portal sebagai komplikasi hepatitis;

Stagnasi darah dengan trombosis vena portal;

Penyakit dan keadaan yang meningkatkan kelikatan darah - akibat splenektomi, penggunaan kontraseptif oral hormon yang berpanjangan, patologi organ-organ hematopoietik.

Sekiranya penyakit jantung, ditandai dengan komunikasi ruangnya, trombus dari saluran kaki dapat memasuki arteri mesenterik melalui vena cava, atrium kanan, ventrikel kiri, aorta perut.

Klasifikasi trombosis mesenterik

Bergantung pada lokasi dan tahap lesi, bentuk trombosis mesenterik berikut dibezakan:

Pampasan - fungsi usus dipulihkan sepenuhnya;

Subkompensasi - akibat aliran darah yang tidak pulih sepenuhnya, patologi usus seperti kolitis, enteritis, dan kodok perut berkembang;

Dekompensasi - membawa kepada perkembangan peritonitis purulen dan sepsis perut.

Gejala trombosis mesenterik

Sebelum timbulnya gejala trombosis akut, pendahulu seperti katak perut atau oklusi kronik saluran mesenterik mungkin muncul. Gejala adalah cirit-birit, sakit perut selepas makan, penurunan berat badan yang ketara.

Gejala trombosis akut dalam 6-12 jam pertama:

Permulaan mendadak, sakit perut kram akut;

Kecemasan umum pesakit, dia berada dalam keadaan terpaksa dengan kakinya menekan ke perutnya;

Mual, muntah darah, hempedu, bau najis;

Najis berdarah yang kerap;

Gejala pancake adalah peningkatan tekanan darah sebanyak 60-80 mm Hg. Seni;

Pada permulaan patologi, tidak ada gejala kerengsaan peritoneal, perut tetap lembut dan hampir tidak menyakitkan.

Gejala trombosis pada peringkat serangan jantung (selepas 6-12 jam):

Kemerosotan keadaan umum;

Mengurangkan intensiti sindrom kesakitan;

Peningkatan kesakitan pada palpasi kawasan yang terjejas;

Gejala Mondora - penampilan bengkak seperti adunan antara pubis dan pusar;

Pemeliharaan fungsi perkumuhan usus.

Gejala trombosis mesenterik pada tahap peritonitis (selepas 18-36 jam):

Kemerosotan keadaan yang teruk;

Kesakitan yang teruk semasa pergerakan;

Kelumpuhan usus, penyumbatan.

Penting untuk membezakan trombosis mesenterik dari pankreatitis akut, ulser duodenum berlubang, penyumbatan usus, apendisitis akut. Perbezaan utama antara trombosis adalah bahawa tidak ada rasa sakit pada palpasi perut pada unjuran pankreas, ada najis longgar, muntah mempunyai warna kopi.

Diagnostik

Semasa mendiagnosis patologi, doktor memeriksa sejarah pesakit, kehadiran penyakit jantung dan vaskular, menganalisis gejala klinikal, kehadiran gejala sakit akut.

Kaedah diagnostik makmal dan instrumental:

Ujian darah untuk koagulogram;

Ujian darah untuk kolesterol;

Penentuan bilangan platelet;

X-ray perut;

Mesentrikografi selektif, yang menentukan kehadiran atau ketiadaan aliran darah di arteri mesenterik;

Pencitraan resonans magnetik kapal mesenterik;

Laparoskopi diagnostik untuk mengesan tanda-tanda infark usus, perubahan pada rongga perut.

Rawatan trombosis mesenterik

Satu-satunya kaedah untuk menghilangkan trombosis mesenterik adalah pembedahan kecemasan.

Tujuan pembedahan:

Penilaian daya maju usus;

Penyingkiran kawasan nekrosis usus;

Penyemakan kapal mesenterik;

Pencegahan sepsis dan peritonitis.

Terdapat beberapa kaedah operasi penghapusan trombosis mesenterik. Pakar bedah membina semula saluran besar, memulihkan bekalan darah mereka. Di kawasan stenosis usus, keadaan diciptakan untuk shunting. Sekiranya nekrosis, kawasan gangren dilepaskan, maka bekalan darah dipulihkan, langkah-langkah diambil untuk mencegah paresis usus. Selepas 1-2 hari, laparotomi kedua dilakukan untuk memeriksa semula rongga perut.

Pengenalan ubat antitrombotik untuk mencegah pembentukan semula bekuan darah;

Pemulihan peredaran darah umum;

Rawatan akibat keracunan;

Penstabilan fungsi otot jantung;

Rangsangan metabolisme tisu;

Sanitasi rongga perut;

Terapi antibiotik untuk pencegahan sepsis dan peritonitis.

Ramalan pembangunan

Sekiranya pesakit dibantu dalam 4-6 jam pertama setelah gangguan aliran darah di saluran mesenterik, mungkin untuk memulihkan fungsi usus sepenuhnya dan mencegah infarknya. Dengan pemberian bantuan pada peringkat kemudian, jumlah perubahan yang tidak dapat dipulihkan meningkat, kadar kematian meningkat kepada 90%. Sejarah penyakit yang mendasari, usia tua pesakit memburukkan lagi prognosis.

Untuk mencegah perkembangan trombosis vaskular mesenterik, perlu untuk merawat penyakit yang mendasari tepat pada masanya, yang menjadi sumber pembekuan darah - aneurisma, penyakit jantung reumatik, aterosklerosis.

Pendidikan: Universiti Perubatan dan Pergigian Negeri Moscow (1996). Pada tahun 2003 dia mendapat diploma dari Pusat Perubatan Pendidikan dan Ilmiah Jabatan Pentadbiran Presiden Persekutuan Rusia.
Pengarang Kami

Trombosis adalah pembentukan gumpalan darah yang padat di lumen sistem peredaran darah vena. Trombus yang terbentuk mengganggu bekalan darah ke pelbagai bahagian tubuh manusia, mengubah ukuran dan struktur kapal. Selalunya, penyakit ini tidak simptomatik, hanya dalam 20% kes kesakitan dan batasan jarak pergerakan dapat diperhatikan.

Sebilangan besar orang hanya duduk di meja dan makan mengikut keperluan badan mereka. Pada masa yang sama, hampir tidak ada yang berpendapat bahawa sekarang pankreas melebihi ukuran normalnya sebanyak 2 kali, dan sistem kekebalan tubuh berfungsi tanpa rehat untuk berehat, membantu perut mencerna dan mengasimilasi makanan.

Darah tebal sering kali disebabkan oleh banyak penyakit. Untuk menyingkirkannya, perlu dilakukan penipisan darah. Anda boleh melakukannya dengan memakan makanan tertentu atau mengambil ubat. Darah yang tebal membawa kepada banyak masalah kesihatan.

Pembubaran dan pembelahan trombus dilakukan dengan menggunakan proses seperti trombolisis. Ia dijalankan secara semula jadi atau buatan (ubat). Dalam kes pertama, enzim darah memecah gumpalan kecil. Gumpalan darah yang besar hanya dapat larut di bawah pengaruh trombolitik.

Sebilangan besar orang mengetahui tentang apa pembekuan darah hanya setelah kematian orang yang disayangi. Hanya kemudian menjadi jelas bahawa tragedi yang dahsyat dapat dihindari jika sekurang-kurangnya sedikit untuk menunjukkan minat terhadap kesihatan anda dan mendengar reaksi tubuh anda sendiri. Semasa darah beku keluar, orang itu.

Trombosis vena mesenterik

Gangguan akut peredaran mesenterik diperhatikan terutamanya pada orang pertengahan umur dan orang tua. Jenis gangguan utama adalah embolisme, trombosis arteri, trombosis vena, tidak tersekat. Terdapat tiga jenis penyakit: 1) dengan pampasan aliran darah berikutnya; 2) diikuti oleh subkompensasi aliran darah; 3) dengan penguraian aliran darah. Sekiranya terdapat gangguan dengan dekompensasi peredaran mesenterik, infark usus terbentuk.

Gangguan peredaran mesenterik bukan oklusif berlaku pada tahap mikrovaskular dinding usus dan boleh berlaku pada tulang jangkitan usus akut, kejutan, infark miokard, dan lain-lain. Dalam beberapa kes, terdapat gabungan mekanisme oklusi dan bukan oklusi gangguan peredaran mesenterik. Penyetempatan dan tahap infark usus ditentukan oleh jenis aliran darah yang terganggu, kaliber saluran mesenterik, tahap oklusi, pengembangan jalur cagaran untuk mengimbangi aliran darah..

Apabila oklusi dilokalisasikan di segmen atas arteri mesenterik yang unggul, trombosis keseluruhan usus kecil dan besar di sebelah kanan berkembang. Sekiranya penyumbatan terletak di bahagian tengah atau bawah arteri, maka trombosis mempengaruhi ileum dan cecum. Trombosis arteri mesenterik inferior sering menyebabkan lesi usus besar dan kolon sigmoid. Trombosis portal dan urat mesenterik unggul disertai oleh nekrosis hanya usus kecil.

Gambaran klinikal penyakit ini disebabkan oleh peringkat penyakit: Tahap I (iskemia) - terbalik dan dicirikan oleh gangguan refleks dan hemodinamik; pada peringkat II (serangan jantung), mabuk dan perubahan tempatan pada rongga perut bergabung; pada peringkat III (peritonitis), mabuk teruk, gangguan hemodinamik dan fenomena peritoneal diperhatikan.

Angiografi untuk trombosis mesenterik

Menurut G.F. Lang (1957) dan EI Chazova (1966), pada beberapa pesakit, sebelum bermulanya penyakit, pendahulu muncul, menyerupai keadaan pra-infark. Disifatkan oleh serangan sakit akut di perut, yang berlaku dari semasa ke semasa seperti krisis. Yang terakhir berkembang kerana kekejangan pembuluh rongga perut yang jelas dan pembentukan gumpalan darah kecil di dalamnya. "Angina perut", atau "katak perut", adalah pertanda tersekatnya saluran mesenterik.

Gambaran klinikal trombosis kapal mesenterik bergantung pada kaliber dan penyetempatan kapal yang tersembunyi. Penyakit ini sering bermula secara akut dan berlanjutan dengan hebat, tetapi perkembangannya secara beransur-ansur juga mungkin terjadi. Kesakitan yang kuat di perut, yang sering tidak dapat ditanggung, adalah ciri. Kesakitan kadang-kadang terasa kram, Dia lebih kerap kekal. Lokasi kesakitan sering tidak dapat dipastikan. Perkembangan trombosis arteri saluran mesenterik berlaku dalam 1 hari; trombosis vena terbentuk lebih perlahan - dalam 2-5 hari.

Muntah berlaku agak awal. Pada hari pertama, campuran hempedu dapat dilihat dalam muntah. Kemudian, muntah mengeluarkan bau tinja. Dengan trombosis arteri mesenterik yang unggul, terdapat campuran darah dalam muntah. Walau bagaimanapun, muntah dengan trombosis saluran mesenterik tidak begitu kerap dan berlimpah seperti jangkitan toksik makanan; najis sering menjadi cair, yang disebabkan oleh peristalsis usus yang ganas pada tempoh awal penyakit ini.

Pada tempoh ke-2 penyakit ini, cirit-birit digantikan oleh sembelit akibat perubahan yang merosakkan dalam dinding usus. Selalunya, dengan trombosis arteri mesenterik inferior, terdapat campuran darah dalam tinja, namun pendarahan usus besar untuk trombosis saluran mesenterik tidak biasa. Kadang-kadang tenesmus dapat diperhatikan, yang sering mensimulasikan disentri akut. Pengumpulan darah di gelung usus boleh menyebabkan pembengkakan seperti doh antara pusar dan pubis (gejala Mondor).

Kadang-kadang sindrom kesakitan disertai dengan perkembangan kejutan. Ini difasilitasi oleh pergerakan bahagian darah yang besar ke dalam saluran rongga perut. Tingkah laku pesakit sangat menunjukkan: mereka menjerit kesakitan, meminta pertolongan, dan tidak mendapat tempat untuk diri mereka sendiri. Pada pemeriksaan, terdapat pucat kulit yang tajam, sianosis. Dengan oklusi tinggi arteri mesenterik yang unggul, tekanan darah meningkat 60-80 mm Hg. (Gejala Blinov), kadang-kadang bradikardia ditentukan. Pada tahap serangan jantung, terdapat penurunan kesakitan di perut, tingkah laku pesakit menjadi lebih tenang. Muntah berterusan, najis hanya cair Separuh daripada pesakit, selebihnya - sembelit.

Perut agak bengkak pada palpasi, lembut, kelembutan tidak dapat diucapkan, perlindungan otot tidak ada, gejala Shchetkin negatif, namun, dengan latar belakang ini, terdapat peningkatan pesat dalam leukositosis darah periferal (20.0-40.0 * 10 9 / l). Beberapa jam kemudian, sesuai dengan zona infark usus, rasa sakit tempatan muncul pada palpasi perut. Peritonitis berkembang, yang mempunyai sejumlah ciri:

- permulaan perlindungan otot kemudian;
- kemudian timbulnya gejala Shchetkin;
- proses keradangan, sebagai peraturan, bermula di bahagian bawah;
- cirit-birit digantikan oleh pengekalan najis dan gas kerana paresis usus.

Trombosis saluran mesenterik usus: gejala dan peringkat, rawatan dan prognosis

Gangguan peredaran darah yang teruk di dalam badan dikaitkan dengan beberapa sebab utama. Dalam kebanyakan situasi, tanpa rawatan tepat pada masanya, praktikalnya tidak ada peluang untuk sembuh..

Pelanggaran itu terus berlanjutan, membawa kepada komplikasi yang teruk dan, sering kali, kematian pesakit akibatnya. Oleh itu, diperlukan untuk mendiagnosis dan menghilangkan gangguan secepat mungkin..

Trombosis mesenterik adalah keadaan darurat yang mengerikan di mana terdapat penyumbatan saluran di mesenteri, bahagian tali yang menghubungkan organ dan peritoneum. Ini adalah keadaan yang sangat berbahaya, pertolongan segera diperlukan. Kebarangkalian hasil yang mematikan pada peringkat lanjut adalah lebih dari 60%, anda tidak boleh ragu-ragu.

Punca masalah itu berlipat ganda. Biasanya, proses patologi terbentuk secara spontan, tanpa faktor provokatif yang dapat dilihat, tetapi ini tidak begitu.

Anda perlu memeriksa orang itu dengan lebih teliti. Sebagai peraturan, penyebabnya adalah gangguan yang tidak disedari. Dari hipertensi hingga trauma ekstremitas bawah dengan pembentukan hematoma.

Terapi ini tidak bergerak. Di luar hospital, tidak mungkin mempengaruhi keadaan seseorang. Tetapi kebarangkalian kematian adalah sekitar 100%.

Pemulihan adalah terutamanya pembedahan. Adalah mungkin untuk menggabungkan rawatan pembedahan dan konservatif dengan sistem ubat-ubatan.

Mekanisme pembangunan

Penyumbatan saluran mesenterik selalu menjadi asas proses patologi. Biasanya bentuk arteri jauh lebih teruk. Varieti vena berjalan dengan begitu aktif, tetapi hasilnya selalu sama.

Objek asing yang memprovokasi pelanggaran aliran darah adalah trombus. Pembentukan formasi sedemikian disebabkan oleh beberapa sebab. Tugas pakar untuk mengenal pasti faktor awal. Ini hanya boleh dilakukan melalui diagnostik..

Di antara provokator, perlu disebutkan infark miokard yang ditangguhkan, trauma ekstremitas bawah dengan pelanggaran integriti saluran darah, phlebitis atau keradangan dinding vena dan arteri, dan lain-lain.

Proses ini melalui beberapa fasa:

  • Yang pertama berkaitan dengan pelanggaran sifat reologi darah. Ia menjadi terlalu tebal, bergerak lebih teruk melalui aliran darah, yang mempengaruhi kemungkinan kecemasan.

Bahan fibrin lebih aktif disimpan, yang menjadi kunci dalam ikatan sel berbentuk platelet dan lain-lain. Selanjutnya, pembekuan darah spontan berlaku, gumpalan besar terbentuk.

Sebagai peraturan, penyetempatan gangguan primer adalah bahagian bawah kaki. Agak jarang jantung itu sendiri atau organ perut.

  • Gumpalan darah pada mulanya melekat pada saluran di mana mereka terbentuk. Ini benar terutamanya untuk luka vena. Arteri pada awalnya terdedah kepada migrasi, oleh itu risiko tromboembolisme jauh lebih tinggi. Gumpalan pecah dan bergerak ke seluruh badan. Di mana dia akan menetap tidak mungkin dikatakan terlebih dahulu.
  • Apabila memasuki kapal mesenterik, mereka tersumbat. Organ perut, mesentery kurang mendapat nutrien dan oksigen.

Dalam jangka pendek, secara harfiah dalam beberapa jam, kematian tisu bermula, nekrosis usus, kemudian peritonitis.

Pada akhirnya, pesakit menderita sepsis, proses umum. Hasilnya adalah kematian manusia.

Trombosis saluran mesenterik adalah keadaan yang sangat halus, ia tidak bertolak ansur dengan kesalahan. Kematian adalah tinggi, kemungkinan bertahan hidup tidak jelas dan bergantung pada tahap permulaan terapi, kualitinya dan keadaan umum tubuh pesakit, daya tahan, ketahanannya.

Oleh itu, pesakit pada usia tua lebih kerap mati berbanding yang muda..

Gejala

Gambaran klinikal bergantung pada tahap proses patologi. Terdapat tiga peringkat pelanggaran.

Tahap pertama adalah iskemia

Kapal yang memakan satu atau bahagian usus yang lain lebih daripada separuh tersumbat. Pada masa yang sama, belum ada nekrosis, yang memberi peluang yang baik untuk bertahan hidup dan kembali ke kehidupan yang penuh dan bekerja setelah meninggalkan hospital..

Hospitalisasi dan campur tangan pembedahan segera diperlukan. Perkembangannya cepat, paling tidak ada beberapa jam.

Tidak ada gejala khas pada tahap ini, oleh itu penting untuk membezakan kumpulan keadaan. Tanpa ini tidak ada peluang.

Senarai contoh gejala:

  • Sakit perut yang teruk. Keamatan mereka hebat, yang menjadikan keadaan seseorang jelas. Dilokalkan di seluruh peritoneum sekaligus, jenis ketidakselesaan yang meresap (menyebar) menyukarkan untuk menentukan lokasi sebenar penyebab proses tersebut. Menghancurkan, menembak. Belati kurang biasa.
  • Mual dan muntah yang tidak dapat diatasi. Akibat daripada kerengsaan refleks peritoneum. Pada masa yang sama, rasa lega tidak datang, kerana alasannya bukan pada keracunan dan tidak memberi kesan pada pusat-pusat khas di otak. Bile terdapat di khalayak ramai.
  • Cirit-birit. Kerap. Setiap 10-20 minit tanpa pulih normal. Cirit-birit boleh berdarah. Lendir pita juga dijumpai.

Tanda-tanda itu tidak spesifik. Oleh itu, sukar untuk menyatakan alasan yang tepat. Doktor sering membuang masa yang berharga untuk diagnostik dan apabila seorang provokator dikenal pasti, prognosisnya adalah bencana..

Oleh itu, sekiranya terdapat perkembangan gambar perut akut, masuk akal untuk mengesyaki penyumbatan usus atau mesothrombosis, sebagai keadaan yang paling berbahaya. Hanya setelah pengecualian anda dapat meneruskan diagnostik.

Tahap kedua - nekrosis usus

Ia berkembang secara spontan setelah beberapa jam. Pemakanan tisu organ yang tidak mencukupi menyebabkan kematian kawasan yang berkaitan dengan saluran yang tersumbat. Kawasannya boleh menjadi besar (misalnya, dengan trombosis arteri mesenterik yang unggul), yang akan menyebabkan kematian struktur usus secara besar-besaran.

Bermula dari tahap ini, peluang pemulihan yang berjaya disembunyikan di depan mata kita, kematian meningkat dengan setiap minit yang terbuang..

Gambaran klinikal meneruskan simptom sebelumnya, senarai petunjuk:

  • Sakit perut yang sangat sengit. Kekejangan. Setiap episod sensasi yang tidak menyenangkan berlangsung sekitar 3-5 minit, selang waktu antara serangan adalah 2-3 m atau lebih. Kekuatan ketidakselesaan begitu besar sehingga kejutan yang menyakitkan dapat berkembang, yang akan menjadi faktor tambahan dalam kematian pesakit.
  • Gangguan najis. Cirit-birit digantikan oleh sembelit. Sebilangan kecil najis keluar, dengan kekotoran darah. Tenesmus dijumpai. Dorongan palsu untuk mengosongkan usus.
  • Mual dan muntah dikurangkan, yang dianggap sebagai tanda negatif. Rasa sakit juga mungkin. Kedua-dua pilihan ini menunjukkan kematian secara beransur-ansur dari ujung saraf, sehingga gejalanya menjadi tidak ada. Peningkatan yang salah dalam keadaan boleh menipu walaupun pakar, tetapi ini adalah satu lagi langkah menuju kematian..
  • Pucat kulit. Warna kuku kebiruan, membran mukus, yang jelas kelihatan pada contoh oral volost. Desen.
  • Tekanan darah meningkat. Lompatan spontan dikaitkan dengan gangguan hemodinamik (aliran darah) dan penyimpangan dalam pengaturan nada vaskular pada tahap refleks.

Gambaran klinikalnya jelas. Ini adalah saat terakhir ketika kemungkinan penyembuhan masih ada. Selanjutnya, kebarangkalian perubahan kualitatif dalam keadaan adalah minimum.

Tahap tiga - peritonitis

Ia dianggap sebagai fasa terminal. Hampir mustahil untuk kembali ke posisi awal, ini adalah senario yang sangat tidak mungkin, mirip dengan keajaiban. Gejala masih tidak biasa.

  • Sakit perut yang teruk. Tetapi tidak sekuat tahap kedua. Kekejangan. Mereka menemani pesakit selama 10-30 minit, kemudian mereda selama beberapa jam. Kemudian episod lain berlaku. Dan sekian lama.

Analgesik dan antispasmodik tidak membantu, kesannya minimum dan jangka pendek. Momen khas adalah hilangnya rasa tidak selesa sepenuhnya.

Tempoh kesejahteraan khayalan seperti itu adalah petunjuk perkembangan penyakit ini. Ini bermaksud bahawa kawasan usus mati dan sudah mustahil untuk memulihkannya.

  • Ketegangan otot peritoneum. Perut tegas. Simptomnya jelas kelihatan walaupun pada pesakit yang paling banyak. Palpasi untuk menamatkan soalan.
  • Kenaikan suhu badan. Hingga tanda demam dan demam. Lebih kurang 39-40 darjah dan lebih tinggi lagi.

Keadaan ini berakhir dengan peritonitis. Iaitu, keradangan pada dinding perut, biasanya luka septik dan berjangkit ditambahkan. Kebarangkalian kematian pada tahap kedua atau ketiga adalah maksimum.

Gejala trombosis mesenterik usus tidak cukup tipikal, oleh itu diperlukan diagnosis pembezaan segera.

Masalahnya juga adalah bahawa prosesnya tidak selalu mengikuti senario yang dimaksudkan. Bergantung pada jumlah lesi, diameter kapal, ukuran trombus, penyakit ini dapat berlanjutan dengan cepat.

Ini menghentikan diagnosis sepenuhnya dan memburukkan lagi prognosis. Dalam keadaan seperti itu, doktor mesti bertindak dengan cepat, tegas. Operasi adalah satu-satunya peluang untuk menolong seseorang.

Sebab-sebabnya

Faktor-faktor dalam perkembangan proses patologi sangat berbeza. Sekiranya kita bercakap mengenai perkara biasa:

  • Kecederaan anggota bawah. Yang disertai dengan pelanggaran integriti anatomi kapal. Bergantung pada ciri-ciri organisma, sistem peredaran darah, kemungkinan pembentukan hematoma. Dari masa ke masa, ia larut, tetapi pengembangan trombus penuh mungkin.

Pemisahan pendidikan sedemikian membawa kepada penghijrahan dan penyumbatan arteri mesenterik, paru. Kedua-dua pilihan sama berbahaya.

  • Infarksi miokardium. Nekrosis serpihan lapisan otot jantung. Kemungkinan pembentukan trombus.
  • Kekal dalam satu kedudukan untuk jangka masa yang panjang. Imobilisasi. Terutama, trombosis arteri dan vena mesenterik berkembang pada pesakit di tempat tidur. Langkah-langkah pencegahan untuk kategori pesakit seperti ini belum dikembangkan, terutamanya langkah pencegahan dikurangkan dengan penggunaan ubat-ubatan.
  • Mengambil sebilangan ubat. Kontraseptif oral (pil kawalan kelahiran), sitostatik, imunosupresan, dan beberapa ubat psikotropik sangat berbahaya.
  • Kehamilan. Gestation adalah proses yang tidak dapat diramalkan. Trombosis berlaku dalam kes-kes yang teruk, tetapi ini adalah pengecualian dari peraturan. Penebalan darah diperhatikan dengan latar belakang kelahiran janin yang sering diperhatikan oleh doktor.
  • Gangguan metabolisme lipid. Obesiti.
  • Diabetes mellitus dan penyakit endokrin lain. Termasuk gangguan tiroid atau adrenal.
  • Tabiat buruk. Merokok, penyalahgunaan alkohol dan lain-lain.

Trombosis usus mesenterik berkembang sebagai akibat daripada sekumpulan penyebab, mengenal pasti mereka memainkan peranan penting pada tahap menetapkan terapi dan pencegahan sekunder lebih lanjut (pencegahan kambuh).

Diagnostik

Pemeriksaan pesakit dilakukan secara kecemasan. Tidak ada masa, dalam beberapa kes sama sekali. Oleh itu, doktor harus bergantung pada penilaian visual keadaan seseorang. Selalunya dia tidak sedarkan diri, mustahil untuk menemu ramah mangsa kerana ada aduan.

Juga, refleks asas dinilai, satu siri ujian untuk mengenal pasti reaksi tertentu.

Sekiranya masa mengizinkan, pilihan terbaik adalah teknik ultrasound (ultrasound). Di samping itu, mereka menggunakan angiografi, laparoskopi.

Tetapi penyelidikan ini, jika tidak ada masa yang cukup, adalah kemewahan yang tidak terjangkau. Walaupun begitu, sangat wajar dilakukannya..

Pastikan untuk mengukur tekanan darah dan degupan jantung anda. Kedua-dua indikator lebih tinggi daripada biasanya, kadang-kadang ketara Ini adalah tanda prognostik dan diagnostik negatif..

Pada masa pemeriksaan, doktor harus membuat keputusan dalam menghadapi maklumat yang tidak mencukupi. Semuanya bergantung pada kelayakan dan pengalaman doktor.

Pakar khusus adalah pakar bedah perut. Atau pakar gastroenterologi yang berpengalaman dalam teknik pembedahan.

Selepas rawatan, anda boleh mencari punca perkembangannya. Dan kemudian tidak segera, tetapi setelah beberapa saat, ketika keadaan orang itu stabil.

Dalam kes ini, senarai aktiviti masih minimum:

  • Soal jawab pesakit dan mengumpul anamnesis. Perbualan membolehkan anda menjelaskan sifat aduan, kompleks gejala. Tentukan juga asal pelanggaran.
  • Ultrasound rongga perut untuk menjelaskan keberkesanan terapi.
  • MRI kawasan yang sama. Untuk visualisasi tisu yang lebih terperinci. Perbezaan utama antara kajian ini dengan yang lain adalah sifatnya yang statik. Gambar diambil pada titik waktu tertentu. Oleh itu, acara ini sangat sesuai untuk menilai luka organik, yang merangkumi trombosis arteri mesenterik..
  • Ultrasound Doppler pada bahagian bawah kaki. Untuk mengenal pasti kawasan pembekuan.
    Elektro- dan ekokardiografi adalah mungkin. Menurut petunjuk, berdasarkan tahap keparahan proses dan asal usulnya.

Trombosis arteri mesenterik adalah akut, tidak ada masa untuk diagnosis sama sekali. Oleh itu, doktor mengehadkan diri untuk menjalani pemeriksaan dangkal. Penglibatan urat memberikan ruang yang lebih goyah.

Rawatan

Terapi sangat mendesak. Pembedahan diperlukan. Ini adalah kaedah utama untuk menyelamatkan nyawa. Pada peringkat awal, pemulihan melibatkan sekumpulan tindakan.

Gumpalan darah yang telah menyekat saluran dikeluarkan. Ini menghilangkan halangan mekanikal terhadap aliran darah. Kemudian plastik diperlukan. Ia perlu untuk mengembalikan fungsinya.

Sekiranya tidak ada peluang, cara yang lebih canggih akan diperlukan, tugasnya tetap sama. Menormalkan pemakanan tisu.

Teknik ini hanya berlaku untuk peringkat pertama. Pada yang kedua, kematian atrofi dan tisu bermula.

Proses iskemia tidak hilang dengan sendirinya, oleh itu satu-satunya cara untuk menghilangkan pelanggaran adalah dengan membuang bahagian usus yang terkena sehingga nekrosis tidak merebak lebih jauh.

Penglibatan yang meluas memerlukan pemilihan semula yang besar. Dalam semua kes tersebut, hasilnya adalah kecacatan pesakit yang teruk..

Untuk memulihkan fungsi usus yang normal, anastomosis digunakan. Kawasan hujung organ berongga dihubungkan.

Pembuluh darah mesenterik adalah urat dan arteri yang memberi makan struktur rongga perut dan mesenteri. Mereka sangat sensitif terhadap perubahan kualiti aliran darah, jadi tidak ada waktu untuk renungan panjang. Dalam kes terbaik, terdapat 2-3 jam pada awal terapi, kadang-kadang kurang. Ramalan bergantung padanya.

Rawatan pembedahan sahaja tidak mencukupi. Penggunaan ubat selari diperlukan, sejurus selepas terapi pembedahan.

Ubat-ubatan berikut ditetapkan:

  • Antibiotik Spektrum tindakan yang luas. Mana yang ditentukan oleh pakar.
  • Ubat anti-radang bukan glukokortikoid bukan steroid. Prednisolone, Dexamethasone dan lain-lain.
  • Ejen antiplatelet. Pada masa kemudian. Untuk menormalkan kualiti trofisme tisu, kembalikan sifat reologi darah.

Ada kemungkinan menggunakan ubat lain.

Ramalan

Selalunya tidak menguntungkan. Peluang pemulihan sepenuhnya hanya pada peringkat pertama; selepas rawatan pembedahan, kadar kematian adalah sekitar 15%, memberi atau mengambil.

Pada peringkat 2-3, risiko kematian lebih daripada 65-70%, banyak pesakit mati setelah operasi dalam seminggu atau kurang. Oleh itu, sangat penting untuk mendiagnosis gangguan tepat pada masanya dan memulakan rawatan..

Kemungkinan akibatnya

Komplikasi yang paling teruk adalah peritonitis. Ia membawa kepada sepsis. Pada akhirnya, pesakit mati. Sekiranya nyawa diselamatkan, ada kemungkinan kecacatan teruk..

Trombosis mesenterik akut saluran usus adalah keadaan darurat yang memerlukan rawatan pembedahan segera. Tidak ada peluang untuk sembuh sekiranya tiada penjagaan yang berkualiti.

Terdapat banyak sebab, banyak faktor yang memprovokasi menjadikan pencegahan menjadi tugas yang sukar. Sebagai sebahagian daripada pengurangan risiko, memadai untuk merawat semua penyakit kronik tepat pada waktunya dan menjalani pemeriksaan pencegahan secara berkala sekurang-kurangnya oleh ahli terapi.


Artikel Seterusnya
Polineuropati diabetes: gejala, klasifikasi dan arahan rawatan