Adakah gangguan konduksi intraventrikular berbahaya??


Tarikh penerbitan artikel: 24.08.2018

Tarikh kemas kini artikel: 1.03.2019

Pelanggaran konduksi intraventrikular adalah patologi yang bersifat fokus (tempatan), di mana patensi impuls elektrik di ventrikel jantung (salah satu bahagian sistem pengalir) terganggu.

Dorongan berasal dari simpul sinus, yang merupakan sumber irama sinus (dianggap norma untuk kontraksi jantung dalam lingkungan 60 hingga 90 denyutan seminit), melewati simpul atria dan atrioventrikular dan memasuki bundle His, yang terbahagi kepada kaki kiri dan kanan.

Yang kanan adalah cabang di ventrikel kanan, dan yang kiri dibahagikan kepada cabang anterior dan posterior, yang bertanggungjawab untuk pengecutan dinding anterior dan posterior ventrikel kiri..

Dengan gangguan konduksi jenis ini, dorongan tersekat pada ikatan miliknya, mengganggu pengecutan ventrikel yang betul.

Kemungkinan penyebab perkembangan

Dalam kes yang jarang berlaku, penyakit ini kongenital, dan, biasanya, tanpa menjejaskan kualiti hidup, penyakit ini secara tidak sengaja dijumpai semasa pemeriksaan perubatan.

Walau bagaimanapun, lebih kerap disebabkan oleh penyakit:

  • aterosklerosis;
  • miokarditis;
  • penyakit jantung koronari;
  • hipertensi arteri;
  • kegagalan jantung;
  • hipertensi arteri;
  • kecacatan jantung;
  • kardiomiopati;
  • hipertrofi miokardium.

Pada bayi baru lahir, bayi, kanak-kanak dan remaja, gangguan konduksi dapat menimbulkan:

  • pramatang;
  • tetingkap bujur terbuka - bukaan antara atria, yang berfungsi untuk bekalan darah semasa perkembangan embrio. Pada anak yang baru lahir, ia ditutup pada tahun pertama kehidupan;
  • penyakit jantung kongenital;
  • penyakit sistem endokrin (contohnya, tiroid, adrenal, sistem pembiakan).

Pada kanak-kanak dan orang dewasa, penyebabnya juga boleh menjadi gangguan jantung akut setelah mabuk dengan ubat-ubatan atau ubat-ubatan, pembedahan.

Pengelasan

Klasifikasi gangguan konduksi intraventrikular berdasarkan struktur dalaman kumpulan-Nya.

Bilangan elemen rasuk yang jatuh dari sistem pengalir menentukan jenis penyumbatan intraventrikular:

JenisPenyetempatan lesi
Rasuk tunggal
  • gangguan kekonduksian di kaki kanan (PNPG);
  • kekonduksian terganggu sebahagiannya, hanya pada tahap cabang anterior kaki kiri (semasa impuls berlalu, tetapi melalui dinding bawah ventrikel);
  • pelanggaran tempatan hanya pada tahap cabang posterior kaki kiri (ini bermaksud bahawa serat Purkinje digunakan untuk menguncup ventrikel, impuls sampai ke dinding posterior melaluinya).
Dua rasuk
  • prolaps kaki kiri, iaitu gangguan konduksi pada kedua-dua cabang ventrikel kiri;
  • kekonduksian di kaki kanan dan cawangan anterior atau posterior kiri terganggu;
Tiga rasukKekonduksian terganggu pada tahap kaki kanan dan kiri (di kedua-dua cabang).

Gejala

Gejala pengaliran intraventrikular kurang jelas daripada jenis sekatan lain (contohnya, di atrium).

Konduksi single-beam dan two-beam mempunyai gejala yang tidak spesifik. Pelanggaran jenis ini tidak nyata dengan jelas dan dapat ditemui secara kebetulan. Sekatan dua rasuk sering berlaku akibat infark miokard fokus besar.

Blok intraventrikular jenis ketiga adalah gangguan serius yang dicirikan oleh ciri-ciri berikut:

  • arrhythmia sinus (takikardia - peningkatan kadar jantung, atau bradikardia - menurun);
  • dyspnea;
  • sakit dada;
  • pening dan pengsan yang teruk;
  • semakin teruk perjalanan penyakit jantung (contohnya, iskemia);
  • intoleransi terhadap aktiviti fizikal;
  • kejutan kardiogenik.

Pada peringkat utama patologi, anda harus memperhatikan pening ringan, penurunan kadar nadi (tidak begitu serius dengan pancaran tiga), kelemahan umum.

Tanda ECG

Penentuan kekonduksian intraventrikular dilakukan dengan menyahkod ECG. Elemen utama yang menunjukkan pelanggaran adalah kompleks QRS, yang mencirikan kerja ventrikel..

Dengan sekatan lengkap dari bundle kanan bundle-Nya, impuls mencapai ventrikel kanan dengan kelewatan, menggunakan septum interventricular. Pada masa yang sama, ia menampakkan diri sebagai asinkronisme repolarisasi - peningkatan kompleks ST, yang bertanggungjawab untuk memperlihatkan kadar denyutan jantung (repolarisasi bukan patologi, ini adalah fenomena kardiogram, yang hilang jika pesakit melakukan beberapa latihan fizikal). Oleh itu, kompleks QRS pada elektrokardiogram diperluas, panjangnya melebihi 0.12 saat, di dada mengetuai kompleks membelah dan mewakili gigi R1 (kerja septum interventrikular) dan R2 (pengujaan ventrikel kanan). Di antara dua gigi, diturunkan dengan kuat sehubungan dengan mereka, terdapat gelombang S, yang menunjukkan bagaimana ventrikel kiri berfungsi. Paksi jantung biasanya menegak.

Dengan sekatan kaki kiri yang lengkap, terdapat juga repolarisasi. Pada hasil kardiogram, keadaan dinyatakan oleh ubah bentuk kompleks QRS, ia terbelah menjadi dua gigi atau mempunyai puncak yang lebar, jangka masa kompleks ini adalah> 0.12 saat. Petunjuk ventrikel kanan tidak terbentuk - gelombang S tidak hadir pada grafik.

Petunjuk penyumbatan yang tidak lengkap dari cabang anterior atau posterior ventrikel kiri serupa dengan yang mempunyai blokade lengkap, tetapi ekspresinya minimum dan ditentukan oleh nilai gelombang S dan R. Apabila, dengan patologi yang dapat dilihat dari kawasan jantung kiri, penunjuk S meningkat, ini menunjukkan pelanggaran patensi cabang anterior. Sekiranya, dengan patologi bahagian kanan, gelombang R lebih besar, maka sekatan cabang posterior.

Perhatikan juga masa yang dihabiskan oleh nadi ketika bergerak dari simpul sinus ke dinding ventrikel. Biasanya, pengecutan berlaku dalam 0.07-0.09 saat (had atas norma adalah 0.12 saat). Dengan penyumbatan lengkap, diagnosis dibuat dengan peningkatan penunjuk ini. Sekiranya sekatan tidak lengkap, QRS cacat, panjangnya tidak melebihi 0.12 saat.

Bagaimana rawatannya berjalan?

Rawatan jarang terdiri dalam menghilangkan hanya manifestasi dan akibat patologi..

Terapi bertujuan untuk menghilangkan penyebab yang menyebabkan gangguan konduksi.

Gangguan fisiologi, yang dicirikan hanya oleh kelambatan dorongan dan disebabkan oleh ciri kongenital atau, misalnya, sukan, tidak memerlukan rawatan (tetapi orang yang mempunyai diagnosis seperti itu harus menjalani pemeriksaan rutin dan menerima laporan EKG).

Sekiranya keadaan ini disebabkan oleh penyakit jantung yang diperoleh atau patologi serius, maka rawatan adalah wajib. Banyak penyakit jantung dapat disembuhkan atau dikompensasi dengan baik, dalam kes seperti itu gangguan konduksi dapat hilang.

Sekatan tiga rasuk sangat berbahaya. Dengan itu, rangsangan luaran kontraksi jantung dan campur tangan pembedahan dengan pemasangan alat pacu jantung tetap dilakukan.

Kanak-kanak dengan penyumbatan yang tidak lengkap dipantau oleh doktor, kerana terdapat risiko perkembangan penyakit. Terapi untuk kanak-kanak dijalankan dengan cara yang sama seperti orang dewasa. Sekiranya terdapat penyimpangan yang serius, operasi untuk memasang alat pacu jantung dapat dilakukan.

Pada wanita, gangguan konduksi boleh menjadi sementara kerana kehamilan. Rawatan dijalankan dengan penyertaan pakar obstetrik-ginekologi untuk mengurangkan risiko kecederaan pada janin dengan ubat-ubatan. Sekiranya campur tangan pembedahan diperlukan, maka operasi memasang alat pacu jantung harus dilakukan sebelum melahirkan, sekiranya patologi serius kelahiran semula jadi dikontraindikasikan.

Rawatan perubatan melibatkan pengambilan:

  • ubat yang meningkatkan metabolisme miokard (mildronate, riboxin);
  • glikosida jantung;
  • agen antiplatelet (aspirin, clopidogrel);
  • adrenostimulan (izadrin, norepinefrin);
  • antikolinergik (atropin, platifilin);
  • agen anti-iskemia (nitrogliserin, isoket).

Ramalan hidup

Gangguan pengaliran intraventrikular tidak dianggap sebagai penyakit bebas. Prognosis dapat ditentukan hanya setelah menjelaskan diagnosis utama, terhadap jenis penyekat tertentu mulai berkembang.

Penyumbatan kaki kanan paling kerap tidak menimbulkan masalah dan hanya memerlukan pemerhatian, sementara penyumbatan kaki kiri memperburuk perjalanan bentuk patologi jantung akut, memerlukan rawatan serius dan boleh mengakibatkan kematian pesakit.

Di samping itu, perlu dipertimbangkan penyetempatan lesi. Penyumbatan balok tunggal tidak menimbulkan risiko kesihatan, dengan syarat tidak muncul kerana sebab patologi. Lesi dua dan tiga rasuk jauh lebih berbahaya dengan kemungkinan komplikasi maut.

Apa yang dikatakan pelanggaran konduksi jantung intraventrikular??

Sistem pengaliran jantung memastikan penghantaran impuls saraf tepat pada masanya dari nod utama ke kawasan atrium, dan kemudian ke ventrikel. Agar proses ini berlaku dengan betul, sel-sel penting terletak di bahagian dalam septum interventrikular, yang dihubungkan menjadi sejenis cabang. Zon organ utama seperti ini disebut oleh doktor, seperti kaki atau tali leher-Nya. Tisu di kawasan bahagian bawah dua ventrikel dan bahagian atas jantung disebut serat Purkinje. Pelanggaran konduksi jantung secara intraventrikular menimbulkan kemunculan pelbagai kelainan pada aktiviti organ, yang boleh menjadi sangat berbahaya. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui segala-galanya mengenai patologi dan dapat mencegah komplikasi pada waktunya..

Sistem pengaliran ventrikel

Untuk memahami bagaimana mempunyai


Walau bagaimanapun, keadaan patologi seperti itu berkembang, adalah perlu untuk mengetahui apa sebenarnya sistem pengalir, yang bertanggungjawab untuk penghantaran impuls melalui ventrikel. Oleh itu, peranan utama dalam proses ini adalah milik kumpulan yang disebut-Nya, yang terdiri daripada dua bahagian struktur:

  • Kaki kiri. Ia diwakili oleh cabang anterior dan posterior, masing-masing bertanggungjawab untuk dindingnya sendiri di ventrikel kiri. Ramalan mereka membentuk sistem serat Purkinje.
  • Kaki kanan. Diwakili oleh satu bundle bercabang di bahagian bawah ventrikel kanan.

Untuk kemunculan kegembiraan di ventrikel, dorongan dari alat pacu jantung melewati septum interventrikular, dan kemudian kedua ventrikel secara serentak teruja. Dorongan memerlukan masa kira-kira 0.12 saat untuk ini berlaku..

Sekiranya penyumbatan dicatat pada beberapa jalur konduksi, tidak hanya jalan di mana impuls itu berlalu, tetapi juga masa di mana ventrikel teruja.

Apa itu patologi?

Fungsi utama jantung dan miokardiumnya (dinding otot) adalah penghantaran impuls elektrik melalui sistem simpul dan serat khas. Agar degupan jantung mencukupi untuk peredaran darah, gelombang pengujaan harus disebarkan melalui kawasan jantung dalam urutan tertentu dan pada kecepatan tetap..

Biasanya, impuls berpindah dari nod sinus, bahagian sinoptik ke atrioventricular - bahagian atrioventricular. Oleh itu, bahagian atas teruja terlebih dahulu, dan kemudian bahagian bawah.

Pengelasan blokade-Nya

Menurut klasifikasi yang diterima umum, semua blok pengaliran impuls ke ventrikel dibahagikan seperti berikut:

  1. Satu, dua, atau tiga rasuk. Ini ditentukan oleh berapa banyak rasuk yang terlibat dalam pengaliran denyutan yang salah..
  2. Tempatan. Pelanggaran konduksi tidak dinyatakan dalam semua petunjuk semasa pemeriksaan EKG.
  3. Carry-over. Pengaliran impuls yang tidak betul bergantian dengan normal.
  4. Arborizing. Sekatan nadi berlaku pada serat Purkinje. Lebih tepat lagi, di bahagian bawah mereka.
  5. Sekatan lengkap.
  6. Sekatan yang tidak lengkap.
  7. Sekatan bergantian. Semasa menjalankan penyelidikan, satu atau pilihan lain dinyatakan.

Apakah penyakit yang dinyatakan

Kekalahan kaki kanan


Dalam keadaan di mana blok kaki kanan lengkap dicatat, pengujaan ventrikel kanan dilakukan dengan cara yang berbeza. Dorongan ke ventrikel kanan berasal dari bahagian kiri septum interventrikular. Maksudnya, pada mulanya, kegembiraan jabatan kiri diperhatikan, dan hanya dengan yang tepat. Sekiranya terdapat blok yang tidak lengkap, pengujaan ventrikel kanan berlaku dengan betul, tetapi kelajuan pengaliran impuls akan menurun.

Biasanya, penyebab penyumbatan kaki kanan adalah seperti berikut:

  • Patologi paru-paru kronik.
  • Stenosis mitral.
  • Penyakit jantung koronari.
  • Infarksi miokardium dengan zon iskemia yang besar.
  • Kecacatan kongenital.
  • Penyakit disertai dengan kerosakan pada alat valvular jantung.
  • Selain itu, antara faktor yang meningkatkan risiko mengembangkan patologi ini, seseorang boleh menamakan hipertensi, serta pengambilan penyekat adrenergik yang tidak betul. Perlu juga diperhatikan bahawa pada beberapa atlet, gangguan konduksi di kaki kanan mungkin merupakan varian normal..

Salah satu ciri yang diperlukan untuk lesi ini berlaku ialah memuatkan ventrikel kanan yang berlebihan. Pada orang yang sihat, penyakit jenis ini praktikalnya tidak berlaku..

Lesi cawangan anterior kiri

Agar gangguan ini berlaku, sangat mustahak ada halangan yang mengganggu impuls ke dinding lateral dan anterior ventrikel kiri. Dalam kes ini, kegembiraan melepasi cabang yang sihat dan melepasi dari dinding bawah ke bahagian jantung yang dibiarkan tanpa dorongan.

Sebab utama kejadian boleh disebut proses patologi dalam satu cara atau cara lain yang mempengaruhi jantung kiri, iaitu:

  • Penyakit hipertonik.
  • Penyakit jantung koronari.
  • Kecacatan jantung kongenital dan diperolehi.
  • Penyakit miokardium yang meradang.
  • Kardiomiopati.
  • Distrofi miokard.

Penyekat ini tidak berlaku sebagai penyakit bebas..

Lesi cawangan posterior kiri

Patologi berikut membawa kepada perkembangan keadaan ini:

  • Infarksi miokardium.
  • Aterosklerosis.
  • Penyakit miokardium yang meradang.
  • Sklerosis sistem pengaliran.

Dengan sekatan yang lengkap, diperhatikan bahawa impuls tidak dapat melewati jalan khas, oleh itu, seperti dalam hal sekatan cabang anterior, pengujaan melewati dari bawah ke atas, melalui serat Purkinje. Selalunya, terdapat lesi gabungan kedua-dua cabang posterior kiri dan kaki kanan.

Lesi dua rasuk

Penyebab sekatan dengan kerosakan pada dua rasuk adalah penyakit seperti:

  • Karditis reumatik.
  • Miokarditis difteria.
  • Aterosklerosis teruk.
  • Infarksi miokardium.

Terdapat pilihan berikut untuk sekatan dua rasuk:

  1. Blok kaki kiri lengkap.
  2. Sekatan cabang posterior kaki kiri dengan blok kanan sepenuhnya.
  3. Sekatan cabang anterior kaki kiri dengan blok kanan sepenuhnya.

Selalunya, sekatan dua rasuk adalah pendahulu kekalahan semua rasuk dan berlakunya sekatan tiga rasuk.

Lesi tiga rasuk


Lesi yang sama menyebabkan pembentukan blokade ketiga-tiga rasuk seperti pada dua balok. Apabila terdapat kehilangan sepenuhnya kemampuan untuk melakukan melalui kumpulan-kumpulan-Nya, ada jeda dalam kerja ventrikel. Oleh itu, irama pengujaan bebas dari bahagian-bahagian jantung ini bermula. Dalam kes ini, atria terus berfungsi dengan normal. Ini boleh menyebabkan blok atrioventrikular lengkap..

Kemungkinan penyebab perkembangan

Dalam kes yang jarang berlaku, penyakit ini kongenital, dan, biasanya, tanpa menjejaskan kualiti hidup, penyakit ini secara tidak sengaja dijumpai semasa pemeriksaan perubatan.

Walau bagaimanapun, lebih kerap disebabkan oleh penyakit:

  • aterosklerosis;
  • miokarditis;
  • penyakit jantung koronari;
  • hipertensi arteri;
  • kegagalan jantung;
  • hipertensi arteri;
  • kecacatan jantung;
  • kardiomiopati;
  • hipertrofi miokardium.

Pada bayi baru lahir, bayi, kanak-kanak dan remaja, gangguan konduksi dapat menimbulkan:

  • pramatang;
  • tetingkap bujur terbuka - bukaan antara atria, yang berfungsi untuk bekalan darah semasa perkembangan embrio. Pada anak yang baru lahir, ia ditutup pada tahun pertama kehidupan;
  • penyakit jantung kongenital;
  • penyakit sistem endokrin (contohnya, tiroid, adrenal, sistem pembiakan).

Pada kanak-kanak dan orang dewasa, penyebabnya juga boleh menjadi gangguan jantung akut setelah mabuk dengan ubat-ubatan atau ubat-ubatan, pembedahan.

Gejala utama

Pelanggaran konduksi intraventrikular adalah keadaan yang tidak mempunyai tanda-tanda patognomonik. Oleh itu, jika ikatan-Nya tidak berfungsi dengan baik, pesakit mungkin mengalami gejala berikut:

  • Pening.
  • Rasa kegagalan jantung.
  • Kelemahan umum.
  • Dyspnea.
  • Bradikardia.
  • Pengsan.

Walau apa pun, penting untuk memahami bahawa manifestasi gangguan konduksi adalah individu dan selalunya secara langsung bergantung kepada penyakit yang mendasari. Itulah sebabnya, apabila gejala pertama muncul, yang menunjukkan jantung tidak berfungsi, anda perlu meminta bantuan daripada pakar..

Manifestasi simptomatik

Gejala gangguan konduksi intraventrikular biasanya tidak ada. Patologi dikesan secara kebetulan semasa merakam elektrokardiogram.

Sekiranya terdapat malaise dan manifestasi menyakitkan yang lain, mereka biasanya bermaksud adanya faktor penyebab lain yang menyebabkan gangguan konduksi. Sekiranya penyebab patologi adalah iskemia, pesakit mengadu sesak nafas, sakit dada; miokarditis dicirikan oleh rasa sakit dan sesak nafas sekali lagi; hipertensi - sakit di kawasan oksipital dan frontal, gangguan penglihatan, gegaran. Fibrilasi atrium dan jenis aritmia yang lain dapat memperlambat nadi pesakit dengan ketara dan juga dapat disertai oleh sekatan satu atau lain.

Doktor harus dikhuatiri dengan sekatan lengkap, dikesan untuk pertama kalinya, jika disertai dengan sakit belakang atau sakit dada di sebelah kiri. Bentuk sisi kiri berbahaya kerana menutupi tanda-tanda serangan jantung akut, yang sukar dikenali pada ECG kerana perubahan ketara pada kompleks ventrikel. Sekiranya disyaki serangan jantung, pesakit memerlukan rawatan hospital dan rawatan kecemasan segera. Hanya di hospital anda boleh menjalankan diagnostik terperinci dan menentukan cara merawat pesakit lebih lanjut.

Gejala seperti keletihan, kelesuan, mengantuk, kelemahan, sakit kepala dan pening selalu memerlukan pendekatan diagnostik yang berbeza, kerana ini sering terjadi pada banyak patologi. Sekiranya terdapat beberapa jenis penyakit kronik, tanda-tanda seperti itu diulang secara sistematik..

Diagnosis penyakit

Untuk mengesan kelainan pada pengaliran ventrikel, biasanya cukup untuk melakukan kajian seperti EKG. Dengan prosedur ini, doktor akan dapat menentukan penyetempatan lesi dengan tepat, serta mengenal pasti penyakit yang mendasari yang menyebabkan proses ini.

Dalam beberapa kes, diperlukan kajian tambahan berikut:

  • Ultrasound jantung.
  • Ekokardiografi.
  • Ujian senaman.
  • Pemantauan ECG setiap hari.


Penting untuk difahami bahawa untuk rawatan penyakit ini dengan betul, penting bukan sahaja untuk mengenal pasti kawasan yang terjejas, tetapi juga untuk mendiagnosis patologi yang mendasari yang menyebabkan gangguan konduksi impuls. Itulah sebabnya, apabila gejala pertama penyakit muncul, sangat penting untuk segera berjumpa doktor. Penjagaan perubatan yang tepat pada masanya akan mengurangkan risiko komplikasi serius.

Varieti patologi ini ditentukan semasa menyahkod ECG. Pelanggaran urutan impuls mempengaruhi proses biokimia yang berlaku di otot jantung, dan juga mengganggu pengeluaran jantung.

Pelanggaran CHD pada kanak-kanak

Pelanggaran CHD pada kanak-kanak boleh berlaku pada usia berapa pun. Penyebab patologi pada kanak-kanak adalah malformasi kongenital dan kecacatan lain dalam perkembangan janin, pada kanak-kanak prasekolah dan remaja, pengaliran impuls elektrik di miokardium terganggu kerana patologi jantung dan ekstrasardiak.

Pada bayi di bawah satu tahun, pelanggaran kekonduksian elektrik ventrikel dikaitkan dengan sebab berikut:

  • hipoksia miokardium,
  • kelahiran pramatang,
  • trauma kelahiran,
  • kecacatan kongenital,
  • patologi kongenital vaskular,
  • mabuk semasa mengandung ibu, termasuk dadah,
  • penyakit reumatik,
  • penyakit sistem saraf pusat dan jiwa.

Tidak ada gejala yang jelas yang membantu doktor mengesyaki pelanggaran PJK. Kursus asimtomatik penyakit ini membolehkannya berkembang tanpa rawatan. Pelanggaran dikesan secara tidak sengaja - semasa auskultasi semasa demam atau semasa merakam elektrokardiogram.

Gejala biasa gangguan CHD pada kanak-kanak adalah:

  1. Kelesuan dan keletihan yang cepat, kelemahan anak.
  2. Pening.
  3. Denyutan jantung yang perlahan.
  4. Dyspnea.

  • Pengsan.
  • Memikirkan bahawa bayi akan membesar dan semuanya akan hilang dengan sendirinya tidak berbaloi, kerana disfungsi kekonduksian elektrik tidak selalu hilang tanpa jejak. Kadang-kadang mereka hilang seiring bertambahnya usia, tetapi dalam beberapa kes, sekatan lengkap dipenuhi dengan komplikasi dalam bentuk kehilangan kesedaran, iskemia, gangguan irama, kegagalan jantung, hingga penghentian sepenuhnya aktiviti miokardium.

    Sekiranya terdapat gejala yang membimbangkan, pastikan untuk menunjukkan anak kepada doktor, dia akan memberikan cadangan yang diperlukan, dan juga menghantar bayi untuk berunding dengan pakar kardiologi yang akan melakukan diagnosis terperinci.

    Rawatan

    1. Sekiranya seseorang mempunyai pelanggaran konduksi intraventrikular, rawatan yang akan berlaku secara langsung pada blok yang ada tidak dilakukan. Dengan patologi ini, semua sumber harus ditujukan untuk mengenal pasti dan merawat penyakit yang mendasari. Sebagai contoh, jika penyakit ini disebabkan oleh hipertensi, perlu mengambil ubat antihipertensi, serta mengikuti diet yang betul dan menjalani gaya hidup aktif..
    2. Sekiranya sekatan itu tidak simptomatik, perlu diperhatikan secara dinamik sehingga perubahan pertama dikesan. Kemudian mulakan juga terapi untuk penyakit yang mendasari.
    3. Sekiranya perkembangan blok atrioventricular diperhatikan, pemasangan alat pacu jantung mungkin diperlukan. Campur tangan ini terdiri daripada implantasi alat pacu jantung buatan kepada pesakit, di mana alat khas bertindak. Sebab-sebab memasang stimulator adalah:
    • Gangguan konduksi mengakibatkan pengsan atau sesak nafas yang teruk.
    • Kecacatan pesakit.
    • Kekurangan rawatan untuk penyakit yang mendasari.
    • Pembentukan kegagalan peredaran darah.

    Anda perlu memahami bahawa penggunaan alat pacu jantung memerlukan pematuhan terhadap peraturan tertentu, khususnya:

    • Elakkan prosedur berdasarkan impuls magnetik (MRI).
    • Jangan menggunakan terapi fizikal.
    • Elakkan kejutan elektrik.
    • Jangan mencederakan dada.

    Bagaimana pengaliran ECG berbeza?

    Tanda-tanda kekonduksian terganggu bergantung pada jenis sekatan. Mereka berbeza dalam:

    • arah paksi elektrik jantung;
    • bentuk kompleks ventrikel;
    • letakkan di dada dan petunjuk standard;
    • lebar gigi dan selang.

    Jenis blokade dua rasuk dianggap sebagai pertanda perkembangan lesi tiga rasuk. Bagi varian tiga rasuk, bentuk kompleks ventrikel bergantung pada lokasi lesi, dengan kekekalan separa kekonduksian di salah satu cabang, ia menyerupai varian blokade dua balok. Gambar ECG ditumpangkan pada gangguan atrioventricular dengan keparahan yang berbeza-beza.

    Semasa menilai ciri-ciri sekatan, penting bagi doktor untuk melihat EKG sebelumnya untuk memastikan usia perubahan.

    Blok intraventrikular jangka panjang yang stabil tidak memerlukan rawatan khusus. Pengesanan awal perubahan intraventrikular, terutama pada pesakit tua, memerlukan kemasukan ke hospital dan pemeriksaan penuh untuk menentukan penyebabnya.

    Iskemia melibatkan penggunaan penyakit arteri koronari dan penggunaan penyekat β yang lemah.

    Sekiranya perubahan sifat keradangan dapat dikesan, perjalanan terapi antibakteria, agen hormon dijalankan.

    Sekiranya terdapat kombinasi dengan kegagalan jantung kronik, dos digitalis kecil, diuretik digunakan.

    Penting untuk menyelesaikan masalah tepat pada masanya untuk memasang alat pacu jantung. Ini benar terutamanya untuk kes sekatan dua dan tiga rasuk..

    Prognosis penyakit

    Sekiranya blok cawangan bundle tidak simptomatik, prognosis paling kerap disukai. Pesakit seperti itu tidak perlu menjalani rawatan perubatan. Penting untuk memerhatikan dinamika perubahan pada ahli kardiologi. Ini akan membantu mengenal pasti luka organik tepat pada masanya..

    Sekiranya penyumbatan berlaku terhadap latar belakang patologi organik, prognosis secara langsung bergantung kepada keparahan penyakit yang mendasari. Walau apa pun, penting untuk memantau kesihatan anda dan tidak menjauhi doktor. Oleh itu, pemeriksaan saringan sangat penting. Malah sekatan asimtomatik sangat mudah dikenali dengan kajian ECG..

    Harus diingat bahawa penyumbatan adalah salah satu faktor prognostik untuk berlakunya penyakit utama. Jadi, anda perlu mengetengahkan perkara berikut:

    1. Sekatan kaki kiri meningkatkan kematian patologi jantung sebanyak 5 kali.
    2. Sekiranya berlaku penyumbatan terhadap latar belakang infark miokard, ini menunjukkan kawasan nekrosis yang besar. Dalam kes ini, kematian boleh mencapai 50%..
    3. Blok cabang bundle kanan tidak dianggap sebagai faktor risiko penyakit jantung.

    Bagaimanapun, penyakit lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan. Seperti yang telah disebutkan, gangguan konduksi dengan sendirinya tidak membahayakan orang yang sihat. Oleh itu, untuk mengelakkan perkembangan patologi serius, penting untuk memantau diri anda dengan teliti. Hilangkan tabiat buruk, jangan menjalani gaya hidup yang tidak aktif, dan juga mengikuti diet. Semua ini akan membantu mencegah penyakit yang boleh menyebabkan penyumbatan pengaliran impuls ke ventrikel..

    Tanda ECG gangguan konduksi intraventrikular

    Pelanggaran konduksi intraventrikular adalah sejenis aritmia jantung. Dalam kes ini, proses melakukan dorongan melalui miokardium ventrikel berubah. Patologi mungkin tidak mempunyai manifestasi klinikal dan ditemui secara kebetulan.

    Juga, gangguan konduksi dapat berkembang dengan latar belakang penyakit jantung yang lain. Patologi didiagnosis menggunakan pemeriksaan elektrokardiografi. Artikel itu membincangkan pelanggaran konduksi intraventrikular dan manifestasi keadaan ini pada ECG. Sebab-sebab patologi dijelaskan, prinsip rawatan ditunjukkan.

    Intipati patologi

    Biasanya, ventrikel tidak menguncup dengan cara mereka sendiri. Semua kontraksi jantung berlaku secara harmoni, dan irama ditetapkan oleh simpul sinoatrial.

    Ia adalah kompleks sel saraf yang mampu menghasilkan dorongan elektrik. Ia terletak di sudut atas atrium kanan. Pada orang yang sihat, nod sinoatrial menghasilkan 60-80 impuls per minit.

    Setelah impuls muncul di CA-node, ia menyebar ke seluruh miokardium di sepanjang sistem pengalir khas. Ia adalah rangkaian sel saraf dan serat yang memastikan pengecutan setiap bahagian jantung..

    Dorongan merebak ke ventrikel dari simpul atrioventricular.Seterusnya, sistem konduksi ventrikel bermula, yang terdiri daripada sekumpulan His, dua kakinya dan serat Purkinje (foto). Unsur-unsur ini memberikan pengecutan semua bahagian ventrikel.

    Dengan adanya perubahan pada sistem pengalir, pelanggaran konduksi intraventrikular akan berkembang. Lebih kerap keadaan ini ternyata tidak dapat dilihat untuk fungsi kontraktil umum jantung, tetapi kadang-kadang gangguan irama dapat berkembang.

    Sebab-sebabnya

    Kadang-kadang gangguan konduksi boleh berlaku dengan latar belakang kesihatan yang lengkap.

    Tetapi lebih kerap terdapat faktor-faktor predisposisi untuk ini:

    • tabiat buruk;
    • tekanan;
    • penyakit jantung;
    • darah tinggi;
    • tirotoksikosis;
    • tindakan beberapa ubat;
    • penyakit paru-paru.

    Gangguan konduksi sementara boleh berlaku dengan dehidrasi.

    Manifestasi ECG

    Diagnosis gangguan konduksi intraventrikular dilakukan terutamanya dengan menggunakan elektrokardiogram.

    Terdapat beberapa jenis gangguan irama ventrikel pada EKG:

    • perlambatan dan penamatan konduksi;
    • pelanggaran jenis kemasukan Semula (kemasukan semula dorongan);
    • pecutan pengaliran.

    Setiap jenis patologi mempunyai mekanisme pengembangannya sendiri dan manifestasi pada ECG.

    Blok intraventrikular

    Dalam kes ini, terdapat perlambatan atau sekatan lengkap impuls yang melewati cawangan bundle kanan atau kiri. Kaki kiri balok mempunyai dua cabang, yang juga dapat menyekat dorongan.

    Tanda utama perlambatan konduksi intraventrikular pada EKG adalah perubahan bentuk kompleks QRS:

    • dengan sekatan yang tidak lengkap, lebarnya ialah 0.1-0.12 s;
    • dengan sekatan yang lengkap, kompleks berkembang lebih dari 0.12 s.

    Memperuntukkan bentuk sekatan kekal dan sementara.

    Jadual. Blok bundelnya pada ECG:

    PandanganSebab-sebabnyaECG berubahGambar
    Lengkapkan kaki kananIa berlaku lebih kerap daripada yang lain, ia boleh muncul pada orang yang sihat. Penyebabnya adalah kecacatan kongenital dan diperolehi, penyakit iskemiaPemisahan gelombang R di bahagian dada mengarah, mengubah arah segmen ST dan gelombang T
    Blok kaki kiri lengkapBerlaku dengan latar belakang luka jantung organik - serangan jantung, iskemia, kardiomiopatiPengembangan gelombang R pada petunjuk dada ke-5 dan ke-6, penurunan atau ketiadaan gelombang R dan S pada tiga petunjuk dada pertama
    Blok cawangan anterior kiriBerlaku lebih kerap daripada di bahagian belakang. Mungkin pada orang yang sihat, atau pada latar belakang iskemia, kardiomiopati, penyakit injap aortaPaksi elektrik menyimpang ke kiri, kompleks QRS mempunyai lebar kurang dari 0.1 s. Terdapat R kecil dan S besar di petunjuk kedua dan ketiga, dalam aVF
    Blok cabang posterior kaki kiriBiasanya tanda penyakit arteri koronariPaksi elektrik menyimpang ke kanan, kompleks QRS mempunyai lebar kurang dari 0.1 s. Terdapat Q kecil dan Rs besar di petunjuk kedua dan ketiga, dalam aVF

    Penyumbatan gabungan kadang-kadang dijumpai. Selalunya, penyumbatan kaki kanan dan cabang anterior kaki kiri digabungkan. Patologi itu sendiri tidak memerlukan rawatan; penyakit yang mendasari dirawat.

    Tachycardia paroxysmal

    Ini adalah pecutan pengecutan ventrikel menjadi 140-220 per minit. Patologi berkembang mengikut mekanisme masuk semula, atau gelombang mundur.

    Inti dari mekanisme ini adalah bahawa impuls tidak meninggalkan sistem pengalir, tetapi menyebarkan ke miokardium dan kembali ke nod yang menghasilkan impuls. Di masa depan, terdapat "berjalan dalam bulatan". Ini membawa kepada pengecutan ventrikel yang lebih kerap..

    Pelanggaran konduksi ventrikel jantung mengikut ECG ditentukan oleh tanda-tanda berikut:

    • pengembangan kompleks QRS hingga 0.14-0.16 s;
    • paksi elektrik condong ke kiri;
    • Gelombang R atau S di bahagian dada diarahkan ke satu arah;
    • daftar kompleks, dalam bentuk dan lebar, mewakili rata-rata antara atrium dan ventrikel.

    Patologi boleh berlaku baik terhadap latar belakang kesihatan dan dengan luka organik jantung. Rawatan diperlukan sekiranya terdapat penyakit lain, dilakukan dengan kaedah konservatif dan pembedahan.

    Fibrilasi ventrikel dan turun naik

    Ini adalah gangguan irama berbahaya yang berlaku dengan latar belakang serangan jantung, dehidrasi, dan kecederaan elektrik. Gegaran ventrikel pada ECG kelihatan seperti sinusoid atau zigzag dengan frekuensi hingga 300 per minit.

    Dengan fibrilasi, irama huru-hara diperhatikan. Aritmia ini menyebabkan penghentian peredaran darah, oleh itu mereka memerlukan resusitasi segera.

    Sindrom Brugada

    Ini adalah jenis aritmia malignan, yang merupakan salah satu penyebab kematian mengejut. Ia sering berlaku pada lelaki muda. Pada ECG, ketinggian segmen ST dicatat seperti serangan jantung. Tetapi tidak ada gejala klinikal. Perubahan elektrokardiografi boleh berlaku sementara, menjadikan diagnosis sukar.

    Sindrom Wolff-Parkinson-White

    Ini adalah proses pengujaan pramatang miokardium ventrikel. Ini timbul dengan adanya jalan konduktif tambahan yang disebut balok Kent. Sebilangan besar pesakit tidak menunjukkan tanda-tanda keadaan jantung yang lain. ECG mendedahkan pemendekan selang P-R, kemunculan gelombang delta, yang menunjukkan pengujaan dini dari bahagian miokardium.

    Keanehan sindrom ini adalah asimtomatik, tetapi jika irama atrium terganggu, ia dapat menghasilkan fibrilasi ventrikel. Rawatannya adalah untuk mengelakkan serangan takikardia.

    Pelanggaran konduksi intraventrikular paling kerap didiagnosis pada ECG secara tidak sengaja. Hanya dua daripadanya - fibrilasi dan flutter - yang mengancam nyawa. Pilihan selebihnya tidak dinyatakan secara klinikal, tidak memerlukan rawatan khusus.

    Pertanyaan kepada doktor

    Selamat petang. Semasa pemeriksaan perubatan, terdapat banyak beban dari ventrikel kiri pada ECG. Apa itu, adakah perlunya rawatan?

    Selamat petang, Julia. Keadaan ini biasanya berlaku dalam situasi yang melibatkan ketegangan ventrikel kiri. Ini berlaku pada atlet semasa latihan, dengan tekanan fizikal, jangka masa panjang. Maka rawatan tidak diperlukan, keadaannya sementara. Tetapi ada juga beberapa penyakit yang meningkatkan beban pada ventrikel kiri - asma, hipertensi. Dalam kes ini, anda perlu diperiksa oleh doktor..

    Pelanggaran dan perlambatan konduksi intraventrikular: apakah itu, sebab, gejala dan rawatan

    Pelanggaran konduksi jantung intraventrikular adalah sekatan atau ketiadaan pergerakan isyarat elektrik dari simpul sinus di sepanjang kaki His, yang dirancang untuk memastikan pergerakan dorongan ke ventrikel, yang berakhir dengan pelanggaran kontraktil jantung.

    Dalam beberapa kes, intensiti fenomena itu sangat rendah sehingga tidak menampakkan dirinya. Situasi seperti ini tidak relevan secara klinikal, walaupun pesakit selalu dipantau..

    Prospek dan ramalan pemulihan berubah-ubah, dengan sejumlah besar kemungkinan perubahan.

    Mekanisme perkembangan patologi

    Untuk memahami sepenuhnya sifat penyimpangan dalam bentuk proses ini, anda perlu merujuk kepada rujukan anatomi dan fisiologi.

    Penjanaan dorongan elektrik dalam struktur jantung berlaku pada alat pacu jantung semula jadi, yang disebut nod sinus. Ini adalah pengumpulan sel khas kardiomiosit yang mampu mengujakan secara spontan.

    Melalui gentian yang dikenali sebagai ikatan-Nya, isyarat bergerak ke ventrikel dan struktur lain, memastikan kontraktilitas normal seluruh organ. "Konduktor" nadi ini dibentuk oleh dua kaki. Kanan dan kiri. Kemudian mereka bercabang dalam kerangka struktur jantung..

    Dengan penyumbatan separa atau lengkap akibat trauma atau malformasi kongenital, isyarat tidak dapat bergerak lebih jauh.

    Sebahagian bahagian jantung dikecualikan dari kerja, kerana serat otot tidak berkontrak. Dalam beberapa kes, ini tidak mendatangkan bahaya kepada kehidupan dan kesihatan, dalam beberapa situasi kemungkinan ada hasil yang mematikan.

    Itu semua bergantung pada penyetempatan proses, dan sebaliknya, sejauh mana lesi dan jangka masa keadaannya.

    Pengelasan fenomena dan jenisnya

    Di dalam ventrikel, terdapat tiga jenis proses patologi.

    • Sekatan kaki-Nya. Bentuk penyakit yang sangat biasa. Ia disertakan dengan gambaran klinikal minimum sekiranya berlaku kerosakan pada cabang kanan. Pilihan sebelah kiri jauh lebih berbahaya, kerana operasi kamera dengan nama yang sama terganggu. Sekiranya tidak ada isyarat yang mencukupi, peredaran sistemik menderita, hipoksia umum, dari semua organ dan tisu pada masa yang sama. Ini dalam jangka masa panjang membawa kepada atrofi, kegagalan pelbagai organ, serangan jantung, strok, demensia vaskular. Varian yang tidak berbahaya secara klinikal boleh berterusan seumur hidup tanpa manifestasi yang dapat dilihat.
    • Kelajuan pergerakan impuls elektrik di sepanjang gentian tidak mencukupi. Keterukan gambaran klinikal dan ancaman terhadap kehidupan sekali lagi bergantung kepada sifat fenomena patologi. Walau bagaimanapun, ini adalah jenis yang kurang berbahaya berbanding dengan blok lengkap kaki His. Penurunan konduksi intraventrikular - akibat kecederaan dada, operasi atau kecacatan jantung kongenital.
    • Sekatan atrioventrikular (AB). Jenis yang lebih jarang. Ia dicirikan oleh penghentian selektif pergerakan isyarat elektrik di sepanjang struktur jantung.

    Anda juga boleh mengklasifikasikan proses tersebut dengan alasan seperti sifat dan tahap penyimpangan dalam kekonduksian.

    • Sekatan lengkap. Isyarat tidak sama sekali. Ini adalah pilihan klinikal yang paling berbahaya. Di luar gejala, serangan jantung dalam banyak kes.
    • Halangan ventrikel separa. Kemungkinan terdapat komplikasi mematikan, gambaran klinikal diucapkan, tetapi pada tahap yang lebih rendah berbanding dengan proses pertama.
    • Perlambatan konduksi. Hampir tidak kelihatan sehingga titik tertentu.

    Akhirnya, klasifikasi dapat dilakukan berdasarkan sejauh mana perubahannya..

    Oleh itu, terdapat:

    • Kekonduksian umum. Bukan sahaja ventrikel terjejas, tetapi juga atrium.
    • Gangguan konduksi fokus (tempatan) Satu atau dua ventrikel terlibat. Ia berjalan dengan mudah, tanpa gejala yang jelas, risiko terhadap kehidupan ditentukan oleh penyetempatan proses. Sekiranya sebelah kiri terjejas, kebarangkalian akibat maut hampir tiga kali lebih tinggi.

    Versi yang lebih tepat kelihatan seperti ini:

    • Kekonduksian rasuk tunggal. Semasa menyekat cawangan tunggal.
    • Bentuk bifascicular.
    • Pelbagai lengkap. Apabila tiga gentian tersekat.

    Jenis klinikal penting untuk pengembangan taktik rawatan.

    Sebab pelanggaran

    Faktor-faktor perkembangan fenomena penyebab penyakit adalah selalu jantung. Amat jarang sekali menemui masa lain. Walaupun begitu, secara tidak langsung ia berkaitan dengan hati. Pilihan yang mungkin termasuk:

    Hipertrofi ventrikel kiri

    Bentuk klasik perubahan organik dalam struktur jantung dengan latar belakang hipertensi arteri jangka panjang. Lebih-lebih lagi, jika prosesnya aktif, tanpa rawatan yang sesuai, perubahan akan terbentuk dalam beberapa tahun ke depan, ia berlaku lebih cepat.

    Dengan sendirinya, hipertropi tidak memerlukan pembetulan, ia adalah penyimpangan kekal dan tidak dapat dipulihkan. Namun, jika ada tanda-tanda, rawatan jenis simptomatik dilakukan, bertujuan untuk menghilangkan akibatnya.

    Blok kakinya atau gangguan konduksi jenis lain dihentikan secara selari, sebagai sebahagian daripada kompleks manifestasi.

    Serangan jantung

    Semasa, tetapi lebih kerap berlaku sejak kebelakangan ini. Selepas rawatan kecemasan dan beberapa waktu di hospital, pesakit mungkin mula mengalami aritmia, sakit dada, sesak nafas dengan aktiviti fizikal seperti biasa.

    Masalahnya ialah pada masa nekrosis, serat konduktif saraf mati. Mereka digantikan oleh tisu parut kasar..

    Prospek pemulihan sepenuhnya bergantung pada tahap prosesnya. Semakin besar, semakin buruk ramalannya. Kemungkinan kematian dalam jangka pendek.

    Mereka yang lebih bernasib baik perlu minum ubat secara berterusan, terapi penyelenggaraan sepanjang hayat adalah mungkin. Jika tidak, ada risiko menambah statistik yang menyedihkan.

    Hipertensi arteri

    Pada peringkat pertama, tidak ada penyimpangan atau minimum. Perubahan yang paling mengancam bermula pada tahap 2-3 proses patologi.

    Tidak begitu mudah untuk menyesuaikan tahap tekanan darah, terutama pada saat mendapat daya tahan. Perkara serupa adalah hasil yang tidak dapat dielakkan tanpa rawatan.

    Penyakit arteri koronari (PJK)

    Tidak dapat dipisahkan dari serangan jantung. Hanya dalam kes ini, perubahan patologi belum begitu hebat, ini adalah fenomena kronik. Sentiasa membuat dirinya terasa, gejala meningkat secara beransur-ansur. Menjadi nekrosis miokard akut tanpa terapi.

    Kardiomiopati

    Kumpulan penyakit heterogen. Mereka mempunyai satu kesamaan: pelanggaran aktiviti fungsional ventrikel atau atria. Lapisan otot tidak dapat menguncup secara normal. Ia adalah keadaan yang berpotensi mematikan.

    Aterosklerosis

    Dan proses berikut dari nekrosis separa struktur jantung. Ia agak jarang berlaku. Terutamanya kerana jangka masa yang lama di negeri ini.

    Berpotensi membawa maut tanpa rawatan.

    Kecacatan jantung dan vaskular kongenital dan diperolehi

    Sebilangan besar daripadanya tidak simptomatik, tanpa penyimpangan dalam kesihatan. Inilah yang berbahaya.

    Untuk mengelakkan kematian mendadak, disyorkan pemeriksaan pencegahan secara berkala oleh pakar kardiologi. Sekali setahun atau lebih kerap.

    Patologi keradangan struktur jantung

    Genesis berjangkit atau autoimun, seperti miokarditis, atau perikarditis. Tidak ada perbezaan mendasar dalam gambaran klinikal, perbezaannya berkaitan dengan prognosis dan kaedah terapi.

    Agak jarang, pelanggaran VHT disebabkan oleh diabetes mellitus, pengeluaran hormon tiroid yang berlebihan, COPD, asma bronkial, merokok, penyalahgunaan alkohol, pelbagai mabuk.

    Proses polietiologi mungkin berlaku, apabila banyak sebab memberi kesan kepada penyimpangan sekaligus. Satu-satunya cara untuk mengesan awal masalah adalah dengan melakukan sekurang-kurangnya ECG dan mendengar suara jantung (auscultation).

    Gejala khas

    Kesukaran besar bagi pakar diagnostik dan pesakit itu sendiri adalah sepenuhnya adanya manifestasi patologi dari badan.

    Sudah tentu, ini tidak bermaksud bahawa gambaran klinikal tidak ada. Tidak mungkin hanya mengesan tanda tanpa teknik khusus. Hanya pada peringkat kemudian atau dengan sekatan yang besar, momen-momen itu cukup spesifik.

    • Penurunan (irama ventrikel yang jarang berlaku) atau percepatan degupan jantung. Pelanggaran kontraktilitas ditunjukkan oleh jenis proses lain, jadi, adalah mungkin untuk mengubah selang waktu antara setiap pukulan berikutnya.
    • Sakit di bahagian dada. Membakar atau menekan. Mereka berbeza dalam ketidakseimbangan, aliran paroksismal. Tempoh episod adalah minimum, dari beberapa saat hingga beberapa minit.
    • Dyspnea. Dalam tempoh aktiviti fizikal yang sengit atau dalam keadaan rehat sepenuhnya. Bergantung pada jumlah kerosakan pada struktur jantung.
    • Kelemahan, mengantuk, apatis dan tidak mahu melakukan apa-apa. Pesakit bukan sahaja tidak mahu. Tetapi dia juga tidak dapat menjalankan tugas rumah tangga setiap hari. Walaupun pilihan ini agak jarang berlaku.
    • Pengsan dan sinkop.

    Tetapi kita perlu membuat tempahan sekali lagi, hampir tidak pernah wujud manifestasi seperti itu..

    Akibat penyimpangan yang teruk dalam kerja organ, hasil yang mungkin berlaku, tiba-tiba, tanpa tanda awal.

    Dalam keadaan seperti itu, mencari tahu penyebab kematian dilakukan dengan kaedah patologi..

    Momen yang lebih objektif. Mereka ditentukan dalam proses diagnosis dan pengesahan penyakit yang diduga..

    Juga, intensiti gejala meningkat akibat perkembangan keadaan kecemasan (lihat komplikasi). Tetapi ini adalah kes khas, kerana sebahagian besarnya ini adalah penyakit yang keji dan sunyi.

    Sama ada berbahaya atau tidak sukar untuk dinyatakan tanpa penilaian, itu bergantung pada "nasib" pesakit. Ada yang hidup selama beberapa dekad dan tidak menyedari apa-apa.

    Faktor utama dalam perkembangan momen-momen khas yang dijelaskan di atas adalah balok tiga, iaitu, sekatan lengkap kaki-Nya, yang jarang terjadi..

    Diagnostik

    Pemeriksaan pesakit dengan gangguan konduksi ventrikel adalah tugas ahli kardiologi. Pada tahap yang lebih rendah, pakar lain. Bantuan mereka mungkin diperlukan dalam rangka patologi extracardiac: diabetes mellitus, tirotoksikosis, masalah neurogenik.

    Skim aktiviti anggaran:

    • Temu ramah pesakit. Ini tidak mempunyai kepentingan klinikal yang besar, kerana dalam 90% kes tidak akan ada keluhan kesihatan yang khas atau mereka akan menjadi tidak spesifik.
    • Mengambil anamnesis. Sejarah keluarga, gaya hidup dan tabiat, rawatan, pemakanan, aktiviti fizikal, tidur adalah semua faktor penting. Juga penyakit somatik yang didiagnosis sebelumnya.
    • Pengukuran tekanan darah dan degup jantung, ini tidak cukup untuk menyatakan fakta, tetapi dalam rangka mengenal pasti etiologi, apa yang diperlukan.
    • Pemantauan setiap hari mengikut keperluan. Bertujuan untuk mewujudkan dinamika aktiviti jantung pada siang hari.
    • Elektrokardiografi. Penyelidikan profil. Biasanya jenis invasif ditunjukkan, untuk ini siasatan khas dimasukkan ke dalam jantung. Gangguan konduksi intraventrikular pada EKG ditunjukkan oleh perubahan kompleks QRS dan gelombang P. Juga, ciri-ciri lain.
    • Teknik elektrofisiologi.
    • Ekokardiografi. Untuk mengenal pasti kelainan organik dari struktur jantung. Membolehkan anda melihat keburukan, fenomena hipertrofik. Diutamakan.
    • Angiografi.
    • CT atau MRI. Dalam kes-kes yang sangat sukar. Membolehkan anda memvisualisasikan tisu secara terperinci, tetapi ini adalah gambar statik. Anda tidak dapat melihat banyak perkara di atasnya.

    Adalah mustahil untuk memisahkan satu kajian; kompleks diperlukan. Untuk menyatakan fakta, ECG dan ECHO-KG digunakan. Pengesahan lebih lanjut dilakukan dengan cara lain..

    Rawatan

    Terapi campuran bertujuan untuk menghilangkan penyebab yang mendasari. Sebaliknya, untuk melegakan simptom. Doktor mematuhi jalan ganda ini..

    Langkah utama adalah ubat. Walaupun masalah itu tidak dapat diselesaikan secara konservatif, tidak ada yang akan segera melantik operasi, kecuali untuk kes-kes kecemasan.

    Mula-mula anda perlu menstabilkan keadaan pesakit. Ini akan mengurangkan risiko komplikasi..

    • Inhibitor ACE dan ubat antihipertensi lain. Jumlah item adalah besar, kombinasi ditentukan oleh pakar.
    • Ejen anti-irama. Amiodarone dan analognya.

    Ini adalah aktiviti persediaan. Tugas utama rawatan adalah untuk menghilangkan faktor etiologi. Teknik pembedahan yang mungkin bertujuan untuk memperbaiki kecacatan jantung, prostetik sekiranya berlaku kerosakan, pemulihan konduksi melalui jalan pintas, pemasangan alat pacu jantung.

    Dalam kes ini, terapi pada amnya tidak selalu diperlukan. Anda perlu memerhatikan pesakit sebentar. Sekiranya kawalan dinamik tidak melihat pergerakan negatif selama 6-12 bulan, anda boleh menangguhkan pengawasan.

    Dalam rangka pertolongan diri, disarankan untuk berhenti merokok, alkohol, berlebihan fizikal dan emosi, duduk lama di satu tempat, pengambilan ubat yang tidak terkawal.

    Normalisasi diet juga termasuk dalam ruang lingkup aktiviti. Sifat diet disesuaikan dengan pakar pemakanan atau secara bebas.

    Jadual # 3 dan # 10 disarankan, menu boleh disusun sendiri, tidak sukar.

    Pecahan, bahagian kecil, mendidih atau membakar, ini adalah prinsip utama "paradigma" baru. Garam tidak lebih daripada 7 gram sehari, penolakan lengkap tidak boleh diterima. Gula juga mesti ada, selain daripada kes diabetes.

    Kemungkinan komplikasi

    Kemungkinan akibat gangguan konduksi semasa akut atau jangka panjang:

    • Kejutan kardiogenik. Penurunan tekanan darah yang tajam digabungkan dengan aritmia dan disfungsi hemodinamik umum. Hampir mustahil untuk mengeluarkan pesakit dari keadaan ini, kadar kematian hampir 100% dalam beberapa bentuk. Dalam kes lain, kemungkinan bertahan hidup sedikit lebih tinggi (kadar kematian sekitar 60%).
    • Serangan Morgagni-Adams-Stokes. Kejatuhan tekanan darah dengan latar belakang gangguan jantung. Dengan sendirinya, ia disertai dengan pengsan, strok atau serangan jantung mungkin berlaku. Memerlukan rawatan segera penyakit yang mendasari. Alat pacu jantung sedang dipasang.
    • Penangkapan jantung (asystole). Ini adalah penyebab utama kematian pesakit secara tiba-tiba.
    • Iskemia buah pinggang dan hati. Akibatnya - gangguan disfungsi.

    Semua fenomena ini berpotensi membawa maut. Apa risikonya - dapat ditentukan hanya semasa pemerhatian jangka panjang.

    Ramalan

    Penilaian prospek dilakukan oleh doktor hanya berdasarkan hasil pemantauan jangka panjang terhadap keadaan. Apa-apa konkrit boleh dikatakan selepas 3-4 bulan. Sekiranya fenomena itu muncul secara tiba-tiba, maka semasa terapi.

    Berdasarkan latihan, anda boleh memberikan pengiraan berikut:

    • Dengan sekatan balok tunggal, kematian tidak lebih dari 3%, dua - 32%, tiga - 70%.
    • Pengaliran satu gentian ventrikel kanan sama sekali tidak menimbulkan ancaman dan bahkan tidak memerlukan rawatan.
    • Sekiranya tidak ada terapi yang kompeten, risiko komplikasi yang dijelaskan di atas terhadap latar belakang bentuk berbahaya proses patologi hampir 100%.
    • Permulaan kurasi awal.
    • Usia muda.
    • Tindak balas yang baik terhadap terapi.
    • Operasi berjaya dan tidak ada masalah setelah campur tangan.
    • Peningkatan kesejahteraan, hilangnya gejala.

    Semakin tua pesakit, juga apabila terdapat sebilangan besar patologi somatik, kemungkinan hasil yang baik adalah beberapa kali lebih rendah.

    Akhirnya

    Pelanggaran sistem kardiovaskular tidak selalu membawa maut. Terdapat patologi yang tidak dapat diketahui selama bertahun-tahun, atau bahkan sepanjang hayat pesakit..

    Salah satu syarat ini adalah pelanggaran konduksi intraventrikular. Isyarat elektrik tidak dapat disebarkan melalui tisu jantung dan sel ke mosit, yang mengakibatkan gangguan kontraktilasi jantung.

    Terdapat penurunan kontraktilitas miokard, oleh itu output jantung menurun. Tisu kekurangan nutrien. Ini penuh dengan kegagalan pelbagai organ, sebenarnya masalah jantung dan kematian. Kecuali dalam beberapa kes.

    Rawatan tidak selalu diperlukan, sama ada perlu atau tidak - doktor akan memutuskan, hanya setelah diagnosis menyeluruh. Ia memerlukan banyak masa untuk menilai. 3 minggu hingga 2 bulan.

    Dalam kes kecemasan, mereka terhad kepada program minimum. Prospek pemulihan bergantung kepada sekumpulan faktor.


    Artikel Seterusnya
    Hemangioma di rongga mulut