Diet kolesterol tinggi


Dalam bidang perubatan moden, bahan seperti kolesterol terbahagi kepada berbahaya bagi manusia dan berguna. Ciri utama bahan tersebut adalah bahawa ia praktis tidak larut dalam cairan suhu badan normal, seperti lemak yang tidak larut dalam air sejuk..

Ketika bergerak melalui badan, kolesterol secara semula jadi mengikat protein. Struktur ini boleh tinggi dan berketumpatan rendah. Yang terakhir diklasifikasikan sebagai berbahaya dan tepat seperti bahan yang dapat dengan cepat menyebabkan aterosklerosis yang mengancam nyawa.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa pembentukan lemak dan protein terkumpul di dinding saluran darah dan urat, secara beransur-ansur menutup lumen mereka. Atas dasar ini, pemakanan organ seseorang menurun, dan dalam bentuk penyakit pesakit yang paling akut, jika diet untuk menurunkan kolesterol tidak diikuti, fenomena berbahaya seperti serangan jantung dan strok dapat dikalahkan.

Diet dan diet yang baik untuk menurunkan kolesterol darah diperlukan untuk semua orang, terutama orang tua, yang paling rentan terhadap pelbagai komplikasi berdasarkan parameter kolesterol darah tinggi. Untuk penyembuhan, pengukuhan saluran darah, penting untuk mengetahui makanan berbahaya mana yang harus dikecualikan dan mana yang perlu ditambahkan ke dalam diet anda..

Apa yang perlu dimakan untuk menurunkan kolesterol?

Untuk melindungi dari aterosklerosis, penting untuk tidak hanya memastikan diet untuk menurunkan kolesterol darah diikuti, tetapi juga menjalani pemeriksaan perubatan secara berkala, khususnya, dari semasa ke semasa untuk melakukan ujian darah khas.

Mereka diarahkan oleh doktor, kepada siapa pesakit berpaling ketika gejala buruk pertama muncul di dalam badan. Ini adalah skema tindakan yang ideal untuk mencegah perkembangan pelbagai masalah pembuluh darah dan jantung yang berbahaya..

Diet dengan kolesterol tinggi sangat penting, kerana salah satu sebab utama perkembangannya hanyalah diet tidak sihat, pengambilan makanan tidak sihat setiap hari, dan pengenalan makanan sihat ke dalam diet akan membantu mengelakkan munculnya pembentukan lemak pada urat dan arteri. Lebih-lebih lagi, diet yang dirancang dengan baik akan menghilangkan kolesterol berlebihan dan sangat berbahaya..

Jadi, apa makanan sederhana dan berkesan yang perlu anda makan untuk mengurangkan jumlah kolesterol berbahaya bagi manusia.

Di sini kita dapat mengetengahkan produk-produk berkesan dan berpatutan berikut yang harus terdapat dalam menu untuk menurunkan kolesterol selama satu minggu:

  1. Seekor ikan yang hidup di laut di hemisfera utara. Ia boleh menjadi tuna, semua jenis salmon, trout, cod. Produk ini mengandungi omega-3, yang merupakan asid yang berkesan mengurangkan kolesterol darah total sekitar 30%.
  2. Pelbagai biji-bijian, serta semua jenis kacang. Makanan ini mempunyai kesan buruk terhadap kolesterol melalui serat kasar yang ada. Diet yang bertujuan untuk menurunkan kolesterol dengan cepat harus mengandungi makanan penting seperti lentil, kacang, gandum dan kacang polong. Penggunaan setiap produk ini setiap hari akan mengurangkan bahan berbahaya sebanyak 20%..
  3. Pelbagai jenis minyak sayuran. Produk ini mengandungi banyak lemak tak jenuh, yang, tidak seperti lemak haiwan, membantu menurunkan kolesterol. Di antara banyak minyak, yang paling berkesan ialah biji rami.
  4. Buah. Mereka dengan idealnya menurunkan jumlah kolesterol dan membersihkan banyak saluran dengan cepat dari simpanan lemak. Buah-buahan dan buah beri memberi manfaat kepada tubuh melalui antioksidan langsung mereka. Sekiranya anda makan makanan setiap hari, kolesterol akan menurun sebanyak 10%. Bee pollen dan roti lebah. Produk lebah moden seperti itu harus diambil satu sudu pada satu waktu, pada waktu pagi dan dengan perut kosong..
  5. Benih dan kacang pelbagai. Ini adalah makanan khas yang mengandungi banyak asid lemak tak jenuh tunggal yang berkesan mengekalkan jumlah kolesterol baik dan mengurangkan jumlah bahan berbahaya. Yang paling berguna ialah biji labu dan rami, badam, dan pelbagai kacang hazel. Produk sedemikian dicirikan oleh kandungan lemak tinggi, oleh itu tidak digalakkan memakannya setiap hari, secara optimum dua kali seminggu.
  6. Pelbagai sayur dan pelbagai sayur. Diet yang bertujuan untuk menurunkan kolesterol berbahaya adalah sia-sia tanpa pengambilan serat makanan dan lutein setiap hari. Komponen dan zat dengan cepat menurunkan kolesterol, mempengaruhi aktiviti jantung.
  7. Teh hijau mempunyai kesan yang baik. Minuman yang diseduh dengan betul mempunyai polifenol, yang sangat baik dalam membantu menghilangkan plak kolesterol dari arteri..
  8. Cendawan. Makanan yang kompeten untuk menurunkan kolesterol dan gula darah harus mengandungi makanan ini. Sebilangan besar kulat menyumbang kepada normalisasi proses lipid yang berterusan. Cendawan mengandungi lovastatin, yang memperlambat sintesis kolesterol dalam darah, iaitu kolesterol berbahaya menurun dalam jumlahnya, dan kolesterol berguna meningkat. Di antara banyak jenis cendawan, cendawan tiram dan champignon yang popular lebih berkesan. Penggunaan harian mereka dapat dengan cepat mengurangkan jumlah kolesterol dalam tubuh sekitar 10%.

Ini harus terdiri daripada diet untuk menurunkan kolesterol darah dan resipi selama seminggu. Penggunaan produk ini membolehkan anda mengurangkan jumlah kolesterol dengan cepat, mengurangkan jumlah kelikatan darah, sehingga mencegah pembentukan gumpalan darah.

Dalam proses mengatur pemakanan yang betul, anda mesti mengecualikan semua jenis daging berlemak, makanan goreng, makanan manis dan kalengan. Di dalam produk inilah terdapat sejumlah besar kolesterol dan jika merupakan makanan utama, sangat mustahak untuk mengubah diet dan mengisi makanan anda dengan produk makanan sihat dan makanan serta hidangan berkualiti tinggi..

Berkat kepatuhan terhadap diet yang dirancang dengan baik, sangat mungkin untuk menghilangkan berat badan yang berlebihan, menormalkan dan mengaktifkan penunjuk kelajuan umum proses metabolik dan metabolik. Terdapat penurunan jumlah gula, yang penting bagi orang yang menderita diabetes.

Diet - konsep utama

Diet anti-kolesterol mesti dirumuskan supaya tubuh mendapat jumlah mineral, vitamin, asid amino dan unsur surih yang tepat setiap hari. Diet harus mengandungi jumlah makanan minimum yang mengandungi sejumlah besar kolesterol..

Tidak mudah untuk menyusun semula diet biasa anda secara radikal. Mereka yang tidak pernah menghadapi peraturan pemakanan yang rasional dan sihat hanya tidak tahu hidangan apa yang boleh disediakan. Berikut adalah menu yang paling asas dan berguna, iaitu menu untuk menurunkan kolesterol darah selama 7 hari.

Sarapan pagi

Ini adalah salah satu makanan utama, oleh itu, peraturan penyediaannya tidak boleh diabaikan. Pilihan utama untuk sarapan yang sihat termasuk:

Bubur tanpa lemak, roti bakar dengan sedikit madu, susu rendah lemak;

  • Jus buah segar dan semula jadi, roti bakar bijirin dengan sedikit mentega, cendawan rebus;
  • Roti bakar, kacang atau kacang rebus;
  • Di dalam ketuhar, epal rebus atau bakar, bubur yang dimasak di dalam air.

Anda boleh memilih salah satu pilihan yang sesuai dan mengisi badan anda dengan makanan sihat pada waktu pagi.

Makan malam

Terdapat banyak pilihan untuk makan tengah hari yang sihat yang diisi dengan makanan yang dapat mengurangkan jumlah kolesterol yang berbahaya bagi kesihatan..

Berikut adalah yang paling berpatutan dan tidak memakan masa:

  • Salad sayur-sayuran segar, fricassee ayam, anggur, ais krim vanila rendah lemak;
  • Dua keping roti gandum, salad sayur yang dibumbui dengan satu minyak yang sihat, jeruk keprok atau oren;
  • Sup diet, keju buatan sendiri dan sepotong roti kecil;
  • Kacang rebus dan kentang panggang atau rebus muda, salad sayur-sayuran segar yang lazat, dan juga pir;
  • Kefir atau yogurt dengan kandungan lemak rendah, nasi rebus dengan potongan kecil daging unggas makanan, salad;
  • Spageti Itali dan sos rendah lemak, sebiji telur rebus, roti hitam;
  • Tuna segar atau kalengan, salad sayuran hijau, roti kelabu atau hitam, dan plum.

Diet bebas kolesterol menawarkan pelbagai pilihan makan tengah hari yang sihat.

Makan malam

Menu malam untuk menurunkan kolesterol setiap hari tidak kurang bervariasi, tetapi makanan harus diketepikan tiga atau empat jam sebelum tidur. Ini adalah peraturan penting dalam proses memerangi kolesterol dan akan membantu mengurangkan berat badan pada masa yang sama..

Antara pilihan paling asas adalah seperti berikut:

  • Kacang rebus, sedikit bubur oat, epal bakar;
  • Nasi rebus atau panggang atau kentang, ikan dan sayur-sayuran;
  • Hidangan ikan dan sayur yang enak dan lazat, sedikit salad tomato segar dan pelbagai sayur-sayuran;
  • Nasi perang, salad dan epal rebus.

Sekiranya pengurangan kolesterol yang cepat dan berkesan diperlukan, diet ini sangat sesuai..

Minuman

Doktor membenarkan segalanya dari minuman, bergantung pada diet ini. Satu-satunya pengecualian adalah peningkatan kandungan lemak susu dan krim, adalah wajar jumlah petunjuk lemak tidak melebihi 2%.

Ramai pesakit mula merasa senang dengan satu minuman, kecuali minuman bergula, berkarbonat dan minuman kalengan lain dari makanan. Hasil yang lebih hebat adalah diet untuk mengurangkan kolesterol darah..

Peraturan Asas

Anda boleh menikmati makanan pencuci mulut yang lazat antara makanan. Ini boleh menjadi ais krim berasaskan buah, jeli, wafel, biskut oat, keropok.

Ketika mengikuti diet yang sihat, menurunkan kolesterol, perhatian khusus harus diberikan tidak hanya pada makanan dan makanan, tetapi juga pada aturan diet:

  • Mengkonsumsi makanan diperlukan dalam bahagian kecil sepanjang hari, lima kali.
  • Buah-buahan bermusim dan pelbagai sayur-sayuran paling baik dimakan dalam bentuk segar, anda juga boleh memanggang dan merebus. Keadaan utama adalah tidak menggorengnya..
  • Adalah mustahak untuk mengecualikan makanan salai dan goreng yang digemari oleh semua orang, kerana ia menyebabkan peningkatan yang cepat berbahaya bagi fungsi badan sepenuhnya dan kolesterol berbahaya.
  • Pematuhan terhadap diet harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Doktor akan melakukan pemeriksaan, menentukan tahap kolesterol tinggi, dan juga membuat diet dan menu yang paling sesuai untuk setiap kes individu untuk mengurangkan kolesterol darah pada wanita dan lelaki..

Menjumlahkan

Terlepas dari makanan yang disukai, diet dan menu untuk menurunkan kolesterol darah dapat bervariasi dan enak. Tidak ada larangan dan larangan yang ketat di sini, produk dan hidangan boleh diubah mengikut keinginan.

Menu apa yang akan ada di meja setiap hari bergantung sepenuhnya kepada orang itu sendiri. Yang paling penting ialah segalanya segar, rebus dan sihat, iaitu rendah kolesterol.

TOP 9 diet berkesan untuk kolesterol darah tinggi

Diet terapeutik untuk kolesterol darah tinggi adalah penghubung utama dalam rawatan penyakit ini. Pertimbangkan bagaimana anda dapat mengelakkan lemak dan kolesterol berlebihan dalam makanan anda. Kami akan mengetahui cara memilih makanan sihat yang tepat untuk diri anda setiap hari dan menu anggaran selama seminggu jika anda menghadapi hiperlipidemia.

20 peraturan diet asas untuk kolesterol tinggi

Kolesterol tinggi boleh menjadi penyebab penyakit jantung koronari, trombosis vena pada bahagian bawah kaki, strok, infark miokard. Anda boleh mencegah akibat teruk dari hiperlipidemia kronik dengan mengikuti peraturan mudah yang disenaraikan di bawah..

  1. Pemakanan untuk hiperkolesterolemia harus pecahan. Matlamat untuk makan 5 hingga 6 makanan kecil sehari. Oleh itu, tidak ada selera makan yang meningkat dan risiko makan berlebihan setelah rasa lapar berpanjangan..
  2. Makan sayur-sayuran dan buah-buahan pada bila-bila masa dan dalam kuantiti yang banyak. Serat makanan mempercepat penghapusan kolesterol berlebihan dari badan.
  3. Dengan kolesterol jahat, diet harus mengandungi terutamanya makanan dengan lemak sayuran. Cuba gunakan minyak zaitun dan bukannya mentega semasa memasak..
  4. Cuba makan daging tanpa lemak tidak lebih daripada beberapa kali seminggu. Dengan kolesterol tinggi, resipi dan menu menggunakan unggas, sapi, arnab dan domba sangat sesuai.
  5. Kuatkan pemakanan yang betul dengan kolesterol tinggi dengan bersukan. Berjalan santai sekurang-kurangnya tiga kilometer sehari disyorkan untuk orang yang mempunyai tahap lipoprotein berkepadatan rendah yang tinggi.
  6. Diet untuk hiperkolesterolemia terutama terdiri daripada makanan kukus, bakar, rebus. Goreng harus ditinggalkan sama sekali.
  7. Sekiranya anda mempunyai kolesterol tinggi, hilangkan makanan yang tinggi lemak haiwan. Tidak perlu makan lemak babi, daging babi, daging asap, daging salai. Gantikan produk ini dengan ayam rebus, ikan, makanan laut.
  8. Tahap peningkatan garam dalam makanan dikontraindikasikan pada tekanan darah tinggi dan penyakit aterosklerotik. Cuba makan tidak lebih daripada 5 gram garam sehari. Sebaiknya langkau produk ini sama sekali..
  9. Anda mesti minum sekurang-kurangnya dua liter air sehari, terutama dengan darah tebal dan bilirubin tinggi. Peningkatan tahap indikator ini biasanya menunjukkan pelanggaran fungsi hati dan pundi hempedu, yang menyebabkan hiperlipidemia. Peningkatan kelikatan darah memprovokasi penetapan pembekuan darah pada deposit lipid di dalam pembuluh darah. Anda harus makan buah beri masam yang dapat menipiskan darah anda, seperti ceri dan gooseberry..
  10. Makanan panggang yang kaya dan kolesterol tinggi adalah kombinasi yang buruk. Coklat susu juga harus dikecualikan. Kuki oatmeal bebas gula, buah kering, kacang, dan madu boleh digunakan sebagai pencuci mulut alternatif. Kadang-kadang anda boleh memanjakan diri dengan keseronokan Turki yang oriental.
  11. Keperluan kalori harian untuk wanita dan lelaki berbeza - rata-rata 2200 kkal dan 2600 kkal, masing-masing. Peningkatan pengambilan kalori juga diperlukan bagi orang yang melakukan kerja fizikal yang berat. Faktor-faktor ini penting semasa merumuskan diet..
  12. Pastikan berhenti minum alkohol. Wain merah dibenarkan, tetapi tidak lebih dari dua gelas seminggu.
  13. Kopi adalah sekutu kontroversial dalam memerangi kolesterol tinggi. Ia mengandungi cafeestol, yang meningkatkan pengeluaran kolesterol endogen di hati. Tetapi sebilangan pakar, sebaliknya, mengesyorkan minum 1-2 cawan kopi sehari, kerana ini membantu menguatkan sistem kardiovaskular. Oleh itu, anda boleh minum kopi, tetapi jangan berlebihan. Alternatif - minuman chicory atau teh hijau.
  14. Masak bubur setiap hari. Cuba jangan rebus bijirin, biarkan sehingga hancur. Sekiranya anda mempunyai kolesterol tinggi, jangan bumbui makanan anda dengan banyak mentega. Sebagai contoh, oatmeal, madu dan buah kering sesuai digunakan sebagai agen perasa..
  15. Hiperlipidemia tidak termasuk penggunaan produk tenusu berlemak. Gantikannya dengan yogurt rendah lemak dan kefir. Makan yogurt rendah lemak dan kefir sebagai pengganti.
  16. Makanan yang mengandungi lemak trans berbahaya, seperti makanan segera, dikontraindikasikan dengan ketat. Anda perlu melepaskan kerepek dan makanan ringan lain.
  17. Semasa memasak ayam, keluarkan kulit dari permukaan. Oleh kerana ia menjadikan hidangan lebih berlemak dan mengandungi komponen berbahaya.
  18. Produk separuh siap dan hiperkolesterolemia adalah konsep yang saling eksklusif. Produk sedemikian kekurangan vitamin dan mineral yang berguna. Makanan sedemikian tidak memberikan tenaga yang mencukupi, tetapi hanya menyumbat badan dengan kalori dan lemak pemberat..
  19. Cuba jangan makan berlebihan pada waktu malam. Makan malam selewat-lewatnya dua jam sebelum tidur. Untuk menahan selera makan sebelum tidur, lebih baik minum segelas kefir atau makan beberapa biji kurma, segenggam badam.
  20. Doktor anda akan memberitahu anda cara makan dengan baik. Setelah mempertimbangkan semua risiko dan patologi yang berkaitan, pakar yang berpengalaman akan membantu anda membuat rancangan pemakanan yang paling berkesan. Anda tidak disyorkan untuk merawat kolesterol tinggi sendiri.

Kolesterol tinggi adalah proses yang boleh dibalikkan, jika anda mengikuti cadangan di atas dan menjalani pemeriksaan perubatan secara berkala.

Diet popular untuk menurunkan kolesterol pada wanita dan lelaki

Diet penurun kolesterol boleh didasarkan pada kombinasi makanan yang berbeza. Untuk mengurangkan kadar kolesterol darah, perlu mengikuti diet yang disyorkan untuk jangka masa yang panjang, sekurang-kurangnya enam bulan.

Untuk memilih menu yang optimum, doktor mesti mengetahui segala sesuatu mengenai pesakit: hasil pemeriksaan, penyakit bersamaan, tentu saja, jantina dan usia. Penting untuk diketahui, misalnya, bahawa wanita di bawah 30 dan lebih dari 40 mempunyai kadar metabolisme yang berbeza. Sebagai contoh, lelaki memerlukan lebih banyak kalori dalam diet harian mereka. Sehubungan dengan faktor-faktor ini, dalam setiap program pemakanan, keseimbangan protein, lemak dan karbohidrat harian dipilih..

Ciri perbandingan antara yang paling popular akan membantu memahami pelbagai jenis diet yang mengatur kolesterol tinggi..

Makanan Mediterranean

Diet Mediterranean kolesterol dianjurkan untuk orang yang menderita penyakit aterosklerotik, hipertensi dan berat badan berlebihan. Asas makanan tersebut adalah keju, daging, ikan dan rempah yang banyak. Walau bagaimanapun, makanan ini berfungsi dengan baik dan mempunyai kesan positif terhadap kolesterol tinggi. Senarai makanan dalam diet:

  • Rempah dan herba.
  • Keju lembut seperti feta.
  • Minyak zaitun.
  • Ikan, kerang, udang.
  • Burung, anak domba.
  • Wain merah secara sederhana.
  • Kek tidak beragi yang terbuat dari tepung gandum (pita).
  • Sayur-sayuran dan buah-buahan.
  • Yogurt Yunani.
  • Bijirin.

Daging berlemak, lemak babi, sosej, minuman manis dengan gas dikecualikan dari diet. Oleh kerana makanan ini mampu menyebabkan kolesterol darah tinggi. Sebagai contoh, menu berikut untuk kolesterol tinggi disajikan, dikira selama seminggu:

  • Untuk sarapan pagi: pancake tiga lentil, berperisa dengan yogurt.
  • Untuk makan tengah hari, segarkan diri anda dengan sup krim tauge Brussels dengan udang; pinggan buah dan salad dengan zaitun dan tauhu.
  • Anda boleh makan malam dengan pita, mengisinya dengan kiub feta dan salad (tomato ceri, timun, beberapa zaitun).
  • Permulaan yang baik untuk hari ini - keju kotej-soba zrazy.
  • Makanan ringan makan siang - sup ringan dengan lentil, risotto dengan sayur-sayuran.
  • Suasana yang baik pada waktu malam akan disediakan oleh salmon bakar yang dibumbui dengan minyak zaitun dan ramuan Provencal.
  • Makan pagi - soba yang dimasak dalam sup sayur-sayuran.
  • Untuk makan tengah hari, tuna yang dibakar dengan sayur-sayuran akan mengembalikan kekuatan; sup tomato puri.
  • Untuk makan malam: salad dengan dada ayam dan alpukat, berperisa dengan minyak zaitun, pita.
  • Sarapan pagi: yogurt dengan kacang hazel dan badam cincang, anda boleh menambah sedikit madu.
  • Hidangan makan tengah hari ringan: sup dengan bebola ikan, kentang panggang dengan tomato.
  • Makan malam: salad sayuran dengan sebiji telur, jus lemon dan minyak zaitun.
  • Sarapan pagi: oatmeal di dalam air, dengan penambahan madu dan kismis.
  • Beri tenaga untuk makan tengah hari - bubur sup daun bayam dan asparagus dengan krim cair; salmon yang dimasak ringan dengan nasi liar.
  • Makan malam: bakar pai dengan tomato ceri kecil dan feta, di atas kerak tepung kasar, boleh dihancurkan menjadi kiub tauhu.
  • Sarapan pagi: souffle buah kering, teh hijau.
  • Untuk makan tengah hari - sup kubis, ayam rebus dengan sayur-sayuran, satu pita.
  • Untuk makan malam - zucchini dengan feta di dalam ketuhar, pita dengan alpukat dan minyak zaitun.
  • Untuk sarapan pagi: tuangkan labu panggang dengan yogurt dan madu.
  • Makan tengah hari: sup krim champignon dan chanterelles; ayam, parut dengan bawang putih, dengan paprika di dalam ketuhar.
  • Makan malam: rebusan nasi liar dengan kerang dan udang.

Untuk makanan ringan di antara waktu makan, anda boleh menggunakan kurma, prun, kismis, dan badam. Diet seperti itu bukan sahaja dapat membantu merendahkan kolesterol tinggi, tetapi juga menurunkan berat badan..

Jadual diet nombor 10

Doktor-pakar diet mengesyorkan kepada pesakit dengan gangguan metabolisme lemak dalam tubuh yang disebut jadual diet nombor 10. Dalam diet seperti itu terdapat nisbah optimum komponen utama: protein-lemak-karbohidrat. Diet anti-kolesterol ini mempunyai nilai tenaga 2350 hingga 2600 kkal sehari. Dengan menu seperti itu, perlu mengecualikan penggunaan alkohol, kopi, teh pekat, coklat dari diet. Garam dalam diet ini diminimumkan, ia dibenarkan menambahkan sedikit garam ke dalam hidangan siap.

Kaedah memasak terutamanya merebus dan memanggang. Oleh kerana kolesterol tinggi menghilangkan penggunaan goreng. Sebaiknya makan sekurang-kurangnya lima kali sehari dalam bahagian kecil. Makanan ringan malam tidak lebih dari dua jam sebelum tidur. Makanan yang boleh dimakan:

  • Jus sayur-sayuran segar, jeli.
  • Roti Gandum.
  • Salad sayur-sayuran segar.
  • Telur tanpa kuning telur.
  • Ikan: tuna, salmon, ikan mas.
  • Keju kotej rendah lemak, kefir dan yogurt.
  • Bubur.

Anda mesti menolak produk berikut: mentega, daging berlemak, dan terutama makanan ikan merah, masin dan salai, keju berlemak, acar sayur, mustard. Menu anggaran selama seminggu, jika anda mempunyai kolesterol tinggi, mungkin kelihatan seperti ini:

  • Sarapan pagi: soba, rebus dalam susu 1%, telur rebus, teh hijau lemah dengan susu.
  • Makanan ringan sebelum makan tengah hari: sepotong ayam rebus atau epal segar.
  • Makan tengah hari: kaldu sayur dengan parut barli, cendawan dan zucchini cincang halus, salmon bakar atau ikan mas dengan sayur-sayuran rebus (contohnya, paprika, bawang, zucchini), 1 gelas jus epal segar.
  • Makanan ringan petang: rebusan rosehip, kacang dan buah kering (contohnya, prun dan badam).
  • Makan malam: keju kotej rendah lemak, bit parut rebus dengan sebiji epal, 1 gelas susu rendah lemak.
  • Pada waktu malam: 1 gelas kefir tanpa lemak.

Selama seminggu, anda boleh menggabungkan pelbagai variasi hidangan dari sayur-sayuran, unggas putih dan ikan. Gunakan kacang, buah-buahan seperti pisang atau epal untuk makanan ringan. Jadual diet nombor 10 disyorkan bukan sahaja untuk pencegahan aterosklerosis vaskular, tetapi juga untuk hipotiroidisme. Dengan diet biasa sekurang-kurangnya empat bulan, kolesterol tinggi dapat dikurangkan dengan ketara.

Jadual diet nombor 10A

Baru-baru ini mengalami infark miokard, kolesterol tinggi, kemalangan serebrovaskular dengan saluran darah yang tersumbat - petunjuk penggunaan jadual diet No. 10A. Makanan dengan kolesterol tinggi harus mengandungi sedikit lemak haiwan yang mungkin, tetapi pada masa yang sama memenuhi keperluan tenaga badan. Diet nombor 10 mempunyai kira-kira 2500-2600 kcal. Prinsip menu ini adalah jumlah lemak dan karbohidrat yang dikurangkan, protein berada pada had norma yang lebih rendah. Memasak berlaku tanpa menambah garam, terutama dikukus dan direbus.

Makanan ini mempunyai beberapa had:

  • Roti - maksimum 145 g sehari.
  • Kaldu sayur - hingga 180 ml.
  • Penggunaan keju, barli dan millet tidak termasuk.
  • Jangan makan makanan yang sangat panas atau sejuk.

Jadual diet nombor 10, yang mempunyai kesan positif terhadap kolesterol tinggi, kelihatan seperti ini untuk setiap hari:

  • Sarapan pagi: oatmeal cincang dalam susu 1%, teh hijau, epal kecil.
  • Makanan ringan: epal bakar dengan keju kotej.
  • Makan tengah hari: potongan daging kukus, kentang tumbuk tanpa minyak, setengah gelas jus epal segar.
  • Makanan ringan petang: prun atau kurma.
  • Makan malam: potongan lobak merah dan epal yang dibakar di dalam ketuhar, setengah gelas kefir rendah lemak.
  • Sebelum tidur: setengah cawan tincture rosehip atau minuman chicory.

Selepas 50 tahun, lebih daripada 35% orang mempunyai kolesterol tinggi. Akibatnya, risiko perkembangan penyakit aterosklerotik dan berlakunya infark miokard dan strok meningkat. Oleh itu, pada usia ini, sangat penting untuk mematuhi pemakanan yang betul dalam kombinasi dengan aktiviti fizikal yang ringan..

Jadual diet nombor 10C

Jadual nombor 10C - diet terapeutik untuk menurunkan kolesterol. Diet ini disyorkan untuk orang yang menderita penyakit jantung koroner dan tekanan darah tinggi, yang disebabkan oleh aterosklerosis. Menu ini dikuasai oleh lemak sayuran, serat makanan, makanan dengan kandungan vitamin B, PP, C. yang tinggi. Pengambilan kalori menu adalah sekitar 2570 kcal. Anda perlu makan dalam bahagian pecahan dalam enam kali sehari.

Makanan yang disyorkan yang mempunyai kesan yang baik terhadap kolesterol tinggi termasuk:

  • Dedak.
  • Kubis laut.
  • Sayur-sayuran dan buah-buahan boleh dimakan dalam bahagian besar.
  • Bakar atau rebus telur sedikit, maksimum tiga per minggu.
  • Bubur soba, tepung oat, barli.
  • Sayang, beberapa sudu sehari.
  • Spaghetti keras, cuba jangan terlalu banyak memasak.

Makanan terlarang serupa dengan menu # 10. Anggaran diet untuk setiap hari adalah seperti berikut:

  • Sarapan pagi: soba rebus tanpa minyak, jisim curd ringan dengan buah-buahan bermusim, teh.
  • Makanan ringan: epal bakar atau aprikot kering.
  • Makan tengah hari: wortel rebus, potongan bit kukus, sup nasi dengan sayur-sayuran, goreng sedikit dalam minyak zaitun, kompot buah bermusim.
  • Makanan ringan petang: smoothie berry tanpa gula atau madu dengan sebilangan kecil hazelnut.
  • Makan malam: salad sayur-sayuran bermusim dengan minyak zaitun dan rumput laut, salmon (ikan berlemak lain) yang dipanggang dengan irisan lemon dan thyme, kentang rebus, teh hijau lemah.
  • Sebelum tidur: segelas kefir 1%.

Gaya hidup sihat tidak terhad hanya pada satu diet. Oleh kerana tahap kolesterol tinggi memerlukan rawatan yang kompleks. Jangan lupa tentang senaman, serta berjalan-jalan di udara segar..

Diet rendah karbohidrat

Untuk menurunkan kolesterol tinggi, anda boleh mengikuti diet rendah karbohidrat. Maknanya terletak pada penggunaan minimum makanan yang kaya dengan karbohidrat. Oleh itu, tubuh menyesuaikan diri untuk membebaskan lebih banyak tenaga daripada lemak dan protein. Pada masa yang sama, peningkatan penggunaan simpanan kolesterol bermula. Proses ini mengurangkan peningkatan kadar kolesterol darah..

Makanan yang dikecualikan dalam menu rendah karbohidrat termasuk:

  • Pastri lembut, roti putih.
  • Gula dan fruktosa, sayang.
  • Alkohol dan minuman bergula dengan gas.
  • Pasta dan kentang.
  • Coklat susu.
  • Buah-buahan manis seperti anggur.

Protein haiwan harus terdapat dalam jumlah besar dalam diet harian, misalnya, ikan, produk tenusu, daging rendah lemak. Ini seperti menu menu rendah karbohidrat mingguan:

  • Telur dadar putih telur dengan cendawan dan tomato cincang;
  • Ayam berkrim dan sup tauge Brussels. Dua kepingan bijirin penuh;
  • Pir;
  • Daging sapi yang direbus dengan lada bel.
  • Lempeng nipis pada kefir dengan keju kotej, kismis.
  • Sup ikan salmon. Dua keping roti bijirin.
  • Epal hijau.
  • Fillet ayam rebus dengan bayam.
  • Kek keju dengan krim masam rendah lemak.
  • Soba di bawah air dan potongan ayam bakar.
  • Jingga.
  • Aspek ayam.
  • Karipap disebat.
  • Sup keju dengan dada ayam. Dua roti bakar gandum.
  • Separuh limau gedang.
  • Nasi yang belum dipotong. Potongan sumsum kukus dan wortel, timun segar.
  • Satu telur rebus ditaburkan dengan keju parut.
  • Ikan rebus dalam sos berkrim ringan.
  • Kiwi atau sebiji oren.
  • Kacang rebus, tumbuk. Gulung ayam. Sebiji tomato.
  • Sebelum tidur - segelas kefir.
  • Yogurt curd dan semula jadi.
  • Bakso kambing kukus dan satu timun.
  • Tangerine atau epal.
  • Makanan Laut. Salad Rucola dengan minyak zaitun.
  • Omelet Dada Ayam Kukus.
  • Fillet Turki dibakar dengan brokoli.
  • Segelas kefir 1%.
  • Arnab rebus dengan sayur-sayuran (bawang, zucchini, paprika).

Walaupun mengikuti diet ini, disarankan untuk minum hingga dua liter cairan setiap hari. Pada wanita, kontraindikasi terhadap diet rendah karbohidrat mungkin semasa penyusuan dan kehamilan. Kolesterol tinggi, jika dikesan lebih awal, berjaya dirawat dengan pembetulan pemakanan. Apa jenis diet yang diperlukan untuk anda, hanya doktor yang hadir yang akhirnya dapat menentukan setelah analisis terperinci mengenai anamnesis anda.

Diet Paleo

Diet Paleo termasuk makanan yang dimakan oleh nenek moyang kita pada Zaman Batu sebelum perkembangan pertanian. Sebilangan besar protein haiwan adalah asas pemakanan prasejarah. Pada masa yang sama, karbohidrat dan lemak digunakan dalam diet lebih kurang. Produk utama adalah daging, yang mengandungi protein haiwan. Dialah yang mempercepat proses metabolik dan mencegah pengumpulan lemak berlebihan.

Diet paleo sesuai untuk menurunkan kolesterol dalam darah, kerana pengambilan lemak binatang berkurang. Dianjurkan untuk makan setiap lima jam, kira-kira tiga kali sehari. Produk utama yang dibenarkan adalah:

  • Daging dan ayam tanpa lemak.
  • Makanan laut, ikan.
  • Minyak: zaitun, biji rami, bijan.
  • Cendawan, kacang dan biji tanpa rawatan haba.
  • Beri segar, sayur-sayuran dan buah-buahan.

Gula dan garam, kekacang dan bijirin, produk tenusu, sayur-sayuran dengan kanji (kentang, ubi jalar) tidak termasuk dalam diet dengan diet seperti itu. Sebaiknya makan makanan yang kebanyakannya mentah atau selepas rawatan haba yang minimum. Jenis diet ini akan membantu melindungi saluran darah dari kolesterol dan pembentukan plak. Tahap lipoprotein berkepadatan rendah yang meningkat dapat kembali normal jika prinsip diet paleo dipatuhi.

Diet keto

Diet keto adalah berdasarkan pengambilan karbohidrat minimum. Akibatnya, badan melatih untuk menghasilkan lebih banyak tenaga daripada lemak dan protein. Diet kolesterol tinggi ini membantu menurunkan lipoprotein berketumpatan rendah. Pada masa yang sama, terdapat peningkatan tahap kolesterol "baik".

Pada diet ketogenik, elakkan roti, gula, pasta, buah-buahan, gula-gula. Dengan kekurangan karbohidrat, tubuh mula secara intensif menguraikan simpanan lemak.

Makanan ini serupa dengan diet rendah karbohidrat. Semasa memilih menu yang optimum, anda mesti menggunakan peraturan berikut:

  • Sarapan pagi: Matlamat untuk mengambil hingga 15 gram karbohidrat pada waktu pagi. Sumbernya boleh menjadi keju atau sayur-sayuran. Dianjurkan untuk makan telur orak minyak zaitun dengan tomato, sambil menambah roti panggang. Kandungan kalori - 500-600 kcal.
  • Untuk makan tengah hari, anda perlu menghadkan karbohidrat. Pakar pemakanan mengesyorkan makan sup dengan bebola daging ayam (tanpa kentang, mi). Perhatikan bahawa kolesterol tinggi menunjukkan pengambilan kaldu sayur. Untuk yang kedua, anda boleh makan nasi perang dengan dada dan sebilangan keju.
  • Makan malam mesti tinggi protein dan serat. Unggas atau domba, daging sapi muda dan sayur-sayuran hijau adalah pilihan yang baik. Lebih baik memanggang daging, dan membuat salad sayur-sayuran dengan sesudu minyak zaitun.

Ketika mengikuti diet ketogenik, tubuh berfungsi dalam keadaan "darurat", berada dalam keadaan ketosis kerana pengeluaran badan keton (turunan asid lemak). Oleh itu, pengawasan perubatan diperlukan semasa makan. Walaupun terdapat risiko yang berkaitan, kolesterol tinggi menormalkan semasa diet keto.

Dalam program Elena Malysheva di Saluran Satu (fragmen di bawah), mereka berpendapat bahawa diet secara praktikal tidak akan membantu menurunkan kolesterol dan mengesyorkan mengambil statin. Kenyataan yang sangat kontroversial. Ramai doktor dan pakar sangat tidak setuju mengenai perkara ini..

Diet Vegetarian Ornish

Diet pertama kali dirumuskan oleh Dean Ornish, doktor peribadi Bill Clinton. Dan ia berdasarkan kawalan ketat terhadap lemak yang dimakan. Tidak lebih daripada 20 gram lemak dibenarkan sehari. Diet ini ditunjukkan jika seseorang telah didiagnosis menderita hiperlipidemia, aterosklerosis dan obesiti. Menu pada dasarnya adalah vegetarian. Makanan ini dicirikan oleh peningkatan peratusan karbohidrat dalam makanan yang dimakan..

Adalah perlu untuk menggabungkan pemakanan Ornish dengan senaman fizikal, aktiviti fizikal. Keseimbangan lemak, protein dan karbohidrat harian masing-masing adalah 10, 25, 75%. Produk yang disyorkan:

  • Sayur-sayuran, kebanyakannya hijau.
  • Lentil, kacang, kacang polong.
  • Epal dan pir.
  • Bubur soba yang terbuat dari jagung, gandum, dan beras.

Makan telur, produk tenusu, keju, biskut secara sederhana. Sangat mustahak untuk mengecualikan daging merah, pastri puff dan produk pastri, mentega, mayonis, zaitun, kacang, biji.

Menu contoh selama seminggu boleh disusun seperti berikut.

  • Sarapan pagi: minuman chicory, satu sudu dedak gandum ditambah dengan yogurt rendah lemak.
  • Makan tengah hari: beberapa kentang besar yang dibakar dengan tomato, salad timun, herba dan selada ais, epal hijau.
  • Makanan ringan petang: aprikot atau plum (3 biji.), Buah-buahan bermusim lain, keju kotej rendah lemak.
  • Makan malam: dua roti bakar gandum, epal atau pir, spageti gandum durum yang ditaburkan dengan keju rendah lemak, kompot berry.
  • Sarapan pagi: jus oren segar, bubur nasi dengan susu rendah lemak, segelas kefir.
  • Makan tengah hari: kacang dengan cendawan dan bawang, salad dengan tomato, wortel dan timun, dibumbui dengan minyak zaitun.
  • Makanan ringan petang: strawberi, roti gandum.
  • Makan malam: dua keping roti dedak, setengah alpukat, bubur soba rebus dengan cendawan dan wortel, teh hijau.
  • Sarapan pagi: kopi tanpa kafein, secawan muesli, dengan penambahan beri dan susu rendah lemak.
  • Makan tengah hari: sup dengan potongan labu dan bayam, sepupu dengan sayur-sayuran, vinaigrette tanpa timun acar.
  • Makanan ringan petang: segelas kefir, kuki rendah lemak.
  • Makan malam: bahagian terung bakar dengan bawang dan wortel, semangkuk beri bermusim, teh pudina.
  • Sarapan pagi: jus delima, lempeng labu-labu.
  • Makan tengah hari: sup brokoli dan kembang kol, asparagus rebus dengan nasi dan isi ayam.
  • Makanan ringan petang: keju kotej rendah lemak dengan penambahan yogurt, kue oat.
  • Makan malam: kubis putih rebus dengan wortel dan bawang, buah apa pun pilihan anda, kismis kismis.
  • Sarapan pagi: jus epal, campuran bijirin.
  • Makan tengah hari: dua potong ikan, kentang tumbuk tanpa menambahkan susu dan dengan sepotong kecil mentega.
  • Makanan ringan petang: secawan kefir rendah lemak, epal hijau.
  • Makan malam: sup dengan asparagus dan kacang hijau, teh lemah.
  • Sarapan pagi: minuman chicory, keju kotej rendah lemak dengan madu.
  • Makan tengah hari: dada ayam belanda rebus dengan labu dan labu, jus oren.
  • Makanan ringan petang: puding oat, roti multigrain.
  • Makan malam: dua gulungan kubis dengan nasi dan sayur-sayuran, air mineral.
  • Sarapan pagi: sepotong kaserol curd dengan kismis, chicory.
  • Makan tengah hari: 2 potong lentil dan lobak merah, nasi.
  • Makanan ringan petang: 3 kek keju panggang, jus oren.
  • Makan malam: epal yang diisi dengan keju kotej dan aprikot kering, teh chamomile.

Kolesterol tinggi dengan mematuhi peraturan diet ini dapat kembali normal. Keteraturan dan kawalan diri sangat penting untuk mencapai hasil..

Puasa sekejap

Puasa terapeutik digunakan untuk menurunkan kolesterol darah. Adalah mungkin untuk merawat kolesterol tinggi dengan diet dengan unsur-unsur kelaparan lengkap seperti berikut: dengan kekurangan makanan, tubuh mulai menggunakan cadangan lipoprotein berkepadatan rendah untuk mendapatkan tenaga seumur hidup. Setelah 12 jam berpuasa, kolesterol, sebagai sumber tenaga alternatif, mula dibebaskan ke dalam darah dan dipecah untuk membentuk tenaga.

Skim berpuasa dari kolesterol selama seminggu:

Hari pertama - hanya jus wortel epal-segar yang dicairkan dengan air 1: 2. Pada hari kedua, anda boleh minum jus tanpa mencairkannya dengan air. Untuk makan tengah hari, anda boleh makan 50 g lobak parut. Pada yang ketiga, minum jus epal dan wortel. Makan tengah hari dengan seratus gram puri sayur dan kefir sebelum tidur..

Pada hari keempat dan kelima, tambahkan sayur-sayuran dan buah-buahan parut, dan semalaman - curd ringan. Pada hari keenam dan ketujuh, sarapan harus terdiri daripada sayur-sayuran dan buah-buahan parut, dan untuk makan malam dan makan tengah hari, makan soba atau bubur millet yang dimasak. Diet ketat seperti itu hanya dapat dilakukan setelah berunding dengan doktor dan di bawah pengawasan perubatan. Untuk mengawal kolesterol tinggi, perlu secara berkala mengulangi perjalanan puasa terapeutik..

Tidak mudah untuk memilih makanan yang optimum untuk kolesterol tinggi - adalah perlu untuk mengkaji secara terperinci semua ciri tubuh seseorang. Adalah sangat penting untuk mempertimbangkan penyakit bersamaan, jantina, usia. Hanya menu yang disusun dengan betul adalah pencegahan yang berkesan terhadap akibat hiperkolesterolemia yang teruk.

Diet untuk menurunkan kolesterol darah

Kandungan artikel:

Sebilangan besar orang berwaspada terhadap peningkatan kolesterol darah. Ini tidak menghairankan, kerana kadar kolesterol tinggi dapat menyebabkan aterosklerosis, penyakit arteri kronik. Sebatian organik ini digunakan dalam sintesis enzim, hormon, dan memastikan metabolisme normal dalam tubuh manusia. Namun, sekiranya terjadi kerosakan yang berkaitan dengan metabolisme kolesterol, atau peningkatannya dalam darah, ada risiko serius untuk menurunkan kekuatan dinding arteri, yang dapat menyebabkan penyakit seperti strok, penyakit jantung koroner, perubahan bekalan darah ke organ-organ vital..

Untuk melindungi penduduk dari akibat negatif, diet khusus dikembangkan untuk menurunkan kolesterol darah. Pemakanan semacam itu sesuai bukan hanya sebagai perawatan untuk pilihan lanjutan, tetapi juga sebagai pencegahan risiko penyakit di masa depan..

Prinsip diet untuk menurunkan kolesterol darah

Diet terapeutik untuk menurunkan kolesterol dalam darah adalah diet terpilih yang akan membantu membebaskan saluran dari sebatian organik yang terkumpul di dalamnya, menghentikan pembentukan plak kolesterol dan membubarkannya.

Prinsip diet untuk menurunkan kolesterol merangkumi beberapa peraturan asas:

  • Hadkan atau hilangkan makanan dengan kadar lipoprotein berkepadatan rendah yang tinggi dari diet;
  • mengurangkan jumlah kolesterol yang dimakan hingga 100-150 mg;
  • tambah sejumlah besar serat untuk diet harian;
  • makanan mestilah pecahan (dalam bahagian kecil, kira-kira lima kali pada waktu siang);
  • minum air sebanyak mungkin (2-4 l / hari, bergantung pada berat badan);
  • Hadkan pengambilan garam hingga 5 gram sehari dan gula hingga 5 sudu kecil. setiap hari (jumlah jisim dengan semua minuman dan hidangan).

Ciri-ciri diet untuk menurunkan kolesterol darah

Tahap kolesterol tinggi berbahaya dalam bentuk penyakit yang mengganggu kekuatan dinding vaskular. Walaupun begitu, sebilangan besar orang mengambil sejumlah besar makanan dengan kadar lipoprotein yang tinggi setiap hari..

Pemakanan harus seimbang. Oleh kerana kolesterol hanya disertakan dengan makanan, jumlahnya dapat disesuaikan dengan diet terapi yang dipilih dengan betul..

Tahap kolesterol meningkat dengan ketara dengan pengambilan produk haiwan setiap hari, terutamanya jika mereka telah digoreng dengan kuat. Tetapi produk yang mengandungi lemak sayuran dapat, sebaliknya, mengurangkan jumlahnya dengan norma yang diperlukan..

Ciri utama diet untuk menurunkan kolesterol darah adalah makanan yang dimakan adalah semula jadi. Perhatian khusus harus diberikan kepada lemak, termasuk asid lemak tak jenuh ganda. Minyak bunga matahari harus dikecualikan dari diet, jagung, biji rami atau minyak zaitun sesuai sebagai gantinya..

Satu lagi ciri penting diet adalah pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan segar yang tinggi setiap hari, yang mengandungi sejumlah besar serat. Di samping itu, mereka rendah kalori, yang sangat sesuai untuk orang yang berlebihan berat badan..

Petunjuk diet untuk menurunkan kolesterol darah

Diet kolesterol sangat bagus untuk merawat penyakit seperti:

  • peningkatan jumlah trigliserida dalam darah;
  • kegemukan;
  • peningkatan tekanan darah menjadi 140 sebanyak 90 mm Hg. Seni. dan banyak lagi;
  • kehadiran diabetes mellitus jenis II;
  • penyakit lampau infark miokard dan strok.

Walau bagaimanapun, anda tidak boleh menggunakan diet hanya selepas bermulanya penyakit. Dianjurkan untuk menggunakan diet sebagai profilaksis terhadap penyakit dan komplikasi yang tidak diinginkan sekurang-kurangnya sekali setiap 3 bulan, terutama setelah 40 tahun.

Kontraindikasi untuk diet untuk menurunkan kolesterol darah

Diet penurun kolesterol, walaupun mengandung banyak fungsi berguna, masih mempunyai kontraindikasi tersendiri. Wanita hamil dan menyusui, kanak-kanak di bawah 12 tahun, orang yang menderita diabetes mellitus tipe I - diet dikontraindikasikan untuk mengecualikan perubahan metabolisme lipid yang tidak diingini.

Makanan yang dibenarkan dan dilarang pada diet menurunkan kolesterol

Anda harus memahami bahawa ketika anda melihat kecenderungan untuk meningkatkan kolesterol, pemakanan yang betul harus menjadi norma dalam kehidupan seharian. Sebagai permulaan, anda mesti mengeluarkan pelbagai kaldu daging dari diet - anda mesti beralih kepada jenis vegetarian yang pertama. Sekiranya ini kelihatan seperti tugas yang luar biasa, maka pada mulanya anda boleh mengehadkan kaldu yang lemah dengan membersihkan lemak secara menyeluruh. Ia juga tidak semestinya bersandar pada kentang, dalam jumlah minimum dengan mendidih panjang. Pilihan terbaik untuk kursus pertama sayur adalah sup kubis dan borscht.

Sekiranya anda tidak dapat meninggalkan daging sepenuhnya, maka anda boleh mendapatkannya dengan varieti rendah lemak, sementara ia mesti dibersihkan dari kulit dan lemak. Diet dianggap rendah kalori, jadi daging harus direbus atau dibakar tanpa garam, lada, mayonis, krim masam dan jenis pengasam yang berlebihan. Sebagai lauk, lebih baik menolak bijirin, sayur-sayuran rebus atau kukus akan lebih sesuai. Tetapi untuk sarapan pagi, anda boleh memasak bubur oat, soba atau bubur nasi. Supaya badan tepu dengan mineral dan komponen berguna sepanjang hari.

Makanan yang dibenarkan dalam diet penurun kolesterol adalah:

  • semua jenis kubis (kubis putih, Savoy, kembang kol, brokoli, tauge Brussels, kubis Peking);
  • lobak segar;
  • zucchini;
  • labu;
  • terung;
  • kacang polong;
  • sayur-sayuran (anda mesti mengambil sekurang-kurangnya 500 g sehari);
  • ikan tanpa lemak laut (hake, kapur biru, pollock, pollock);
  • coklat gelap;
  • teh hijau (bebas gula);
  • jus sayur segar atau jus buah (tanpa gula).

Untuk mengganti pinggan mangkuk, bukannya minyak bunga matahari, disarankan menggunakan minyak jagung, zaitun atau biji rami, yang mengandungi jumlah asid lemak omega-3-tak jenuh ganda yang mencukupi untuk fungsi normal sistem saraf dan imun.

Jumlah roti harus dikurangkan, sementara hanya diperbuat dari tepung keras dibenarkan. Untuk makanan ringan kecil sepanjang hari, roti garing (dengan biji rami atau dedak).

Terdapat juga makanan terlarang pada diet menurunkan kolesterol. Mereka dikecualikan dari diet agar tidak membahayakan tubuh..

Produk ini merangkumi:

  • daging berlemak (daging babi, domba, itik, angsa);
  • sayur-sayuran, mentega;
  • marjerin;
  • pelbagai makanan dalam tin;
  • sosej (produk lemak babi dan salai);
  • ikan berlemak (salmon, salmon merah jambu, sturgeon, dll.);
  • susu ikan dan kaviar;
  • makanan laut (udang karang, tongkat ketam, kerang, ikan kod);
  • gula-gula (kecuali coklat gelap);
  • semua jenis mufin;
  • produk susu yang ditapai dengan peratusan kandungan lemak yang tinggi;
  • teh hitam dan kopi yang kuat;
  • saus tomat dan sebarang sos.

Terdapat juga produk yang tidak dilarang, tetapi kuantitinya harus dibatasi dengan ketat, termasuk:

  • daging lembu (tidak lebih daripada 2 kali seminggu);
  • kuning telur (1-2 seminggu);
  • penggunaan kentang harus dikurangkan sebanyak mungkin;
  • keju dengan peratusan lemak yang tinggi;
  • kacang;
  • soba.

Menu diet untuk menurunkan kolesterol darah selama seminggu

Makanan harus diedarkan lebih dari 5 kali sehari pada siang hari, dalam bahagian kecil. Sekiranya anda merasa lapar di antara waktu makan, anda dibenarkan makan lobak merah, sebiji epal atau minum jus.

Menu diet untuk menurunkan kolesterol darah selama seminggu mungkin kelihatan seperti ini.

Isnin

  1. Sarapan pagi: bubur soba, jus epal.
  2. Sarapan pagi kedua: salad lobak merah dengan epal, minuman limau gedang.
  3. Makan tengah hari: sup kubis dengan sup daging sapi, rebusan sayur dengan minyak jagung, dada ayam bakar, roti rai.
  4. Makanan ringan petang: epal segar, sebilangan roti dedak.
  5. Makan malam: pollock panggang dengan kacang, sekeping kecil keju rendah lemak; roti rai, teh hijau yang diseduh ringan.

Selasa

  1. Sarapan pagi: zucchini kukus dengan paprika; susu rendah lemak (atau teh hijau tanpa gula).
  2. Sarapan kedua: salad buah, roti biji rami.
  3. Makan tengah hari: borscht dimasak dalam sup sayur, roti bakar dengan sos lobak merah, salad sayur dengan minyak zaitun, roti rai, kompot buah kering.
  4. Makanan ringan petang: yogurt rendah lemak, roti dedak.
  5. Makan malam: potongan daging lembu kukus, tomato dan salad keju, roti rai, jus tomato.

Hari Rabu

  1. Sarapan pagi: oatmeal di dalam air, teh hijau yang diseduh dengan lemah
  2. Sarapan pagi kedua: limau gedang.
  3. Makan tengah hari: dada ayam rebus dengan lauk nasi, salad sayur kubis putih dan wortel, kaldu rosehip rebus.
  4. Makanan ringan petang: epal.
  5. Makan malam: ikan bakar dengan sayur-sayuran, salad dengan timun dan kubis, roti rai, jus gooseberry.

Pada hari-hari lain, anda boleh menukar produk mengikut pilihan anda. Sebagai contoh, bukannya yogurt, anda boleh makan telur dadar, atau bukannya wortel, bit. Perkara utama adalah mematuhi produk yang disyorkan dan keteraturan penggunaannya..

Resipi Menu Diet Penurun Kolesterol

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci resipi memasak hidangan dari menu diet untuk menurunkan kolesterol darah.

Ikan bakar dengan sayur-sayuran

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • 400 g fillet kapur biru;
  • 2 biji tomato kecil;
  • terung;
  • 1 biji bawang;
  • 2 ulas bawang putih;
  • 1 sudu besar sudu minyak zaitun.

Penyediaan:

  1. Potong bawang, bawang putih dan terung.
  2. Aduk potongan yang dihasilkan dan musim dengan minyak zaitun, lada, sedikit garam dan biarkan di dalam peti sejuk selama 30 minit..
  3. Kemudian kami beralih ke fillet ikan. Lubricate dengan sedikit minyak dan rempah herba.
  4. Susun sayur acar di atas loyang, letakkan ikan di atasnya. Selepas 20 minit, ikan yang dibakar dengan sayur-sayuran sudah siap.

Dada ayam bakar

Untuk menyediakan hidangan yang anda perlukan:

  • 0.4 kg isi ayam;
  • ramuan segar (jika musim panas);
  • minyak sayuran 2 sudu besar;
  • setengah gelas susu;
  • cengkih bawang putih.

Penyediaan:

  1. Fillet ayam diperap dalam minyak dengan bawang putih, herba dan susu selama satu jam.
  2. Kemudian letakkan pada loyang dan bakar selama 20-30 minit.
  3. Garam payudara yang dihasilkan sedikit dan hidangkan.

Rata-rata, makanan diet dijalankan dalam 2 bulan, tetapi masa yang tepat hanya dapat dikira oleh ahli terapi. Diet terapi bukan sahaja menurunkan kadar kolesterol darah yang tinggi, tetapi kerana jumlah kalori yang rendah, ia akan membantu menurunkan berat badan, membersihkan badan dan secara amnya meningkatkan kesihatan secara keseluruhan. Selain itu, setelah menurunkan kadar kolesterol, masalah dengan tekanan darah hilang, flora usus menormalkan, yang berkaitan dengan makanan ringan dan berlemak..

Kursus makanan tidak berbeza dengan kos yang tinggi. Sejumlah besar produk membolehkan anda memilih makanan bergantung pada keinginan dan keperluan anda. Komponen utama diet adalah pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan, ikan tanpa lemak dan bijirin.


Artikel Seterusnya
Kolesterol 5.0 - 5.9 adakah banyak atau tidak? Apa yang berbahaya, apa yang perlu dilakukan