Rawatan takikardia jantung dengan ubat: peraturan penggunaan, dos


Tachycardia adalah keadaan yang disertai dengan peningkatan kadar denyutan jantung lebih dari 90 denyutan seminit. Tachycardia adalah fisiologi, misalnya, dengan senaman fizikal atau kegembiraan, serta patologi. Tachycardia patologi disertai dengan episod peningkatan kadar denyutan jantung semasa rehat, keadaan ini memerlukan rawatan segera.

Dadah untuk takikardia dan berdebar diresepkan oleh doktor setelah pemeriksaan menyeluruh dan semua langkah diagnostik yang diperlukan.

Ubat untuk rawatan takikardia

Episod berdebar-debar biasanya merupakan gejala penyakit yang mendasari yang berlaku dalam bentuk pendam. Bergantung pada penyakit yang mendasari, ada kemungkinan menggunakan pelbagai kumpulan ubat untuk memulihkan degupan jantung. Apa ubat khusus yang perlu diambil ditentukan oleh doktor.

Senarai ubat penting merangkumi:

  1. penyekat beta,
  2. penyekat saluran natrium,
  3. penyekat saluran kalsium,
  4. penyekat saluran kalium,
  5. glikosida jantung,
  6. ubat penenang.

Penyekat reseptor kardiomiosit

Beta-blocker adalah sekumpulan ubat yang membantu mengurangkan degupan jantung, menurunkan tekanan darah dengan menyekat reseptor beta-adrenergik. Akibat menyekat reseptor, adrenalin dan norepinefrin tidak mempengaruhi miokardium dan jantung mula berkurang kurang kerap.

Penyekat beta adalah jenis berikut:

  1. selektif - mereka bertindak hanya pada otot jantung. Ini termasuk atenolol, bisoprolol, metoprolol
  2. tidak selektif - mereka bertindak bukan sahaja pada miokardium, tetapi juga pada saluran darah bronkus. Ini termasuk anaprilin, sotagexal
  3. dengan kesan vasodilating - menggalakkan kelonggaran vaskular. Kumpulan ini merangkumi carvedilol, nebivolol.

Penyekat beta selektif dan tidak selektif mempunyai kesan yang sama terhadap serangan takikardia dan tekanan darah, tetapi ubat kardioselektif mempunyai kesan sampingan yang lebih sedikit.

Dadah yang mempengaruhi aliran ion melalui membran kardiomiosit

Penyekat saluran natrium menunjukkan kesannya dengan menghalang penembusan ion natrium ke dalam kardiomiosit. Hasil daripada tindakan ini, kegembiraan menurun dan pengaliran impuls melalui jantung menjadi perlahan, yang menyebabkan penurunan manifestasi aritmia. Kumpulan ini merangkumi procainamide, quinidine, lidocaine hydrochloride, propafenone.

Penyekat saluran kalsium menghalang penembusan ion kalsium ke dalam sel miokardium dari ruang ekstraselular. Akibatnya, kekonduksian miokard melambat, menyumbang kepada penurunan kadar jantung, dan pengembangan saluran koronari berlaku..

Lebih biasa digunakan:

  1. derivatif diphenylalkylamine (verapamil, berlipril),
  2. derivatif benzothiazepin (diltiazem).

Penyekat saluran kalium menghalang penembusan ion kalium ke dalam sel. Akibatnya, automatisme sinus node menurun, konduksi atrioventricular melambat, yang menyebabkan penurunan frekuensi kontraksi jantung dan pengembangan saluran koronari. Amiodarone terpakai, sotalol.

Glikosida jantung adalah persediaan herba. Kesannya dicapai dengan menghalang pengaliran impuls saraf dalam sistem pengalir. Kumpulan glikosida termasuk digoxin.

Penenang

Ubat penenang yang digunakan untuk menurunkan kadar jantung dibahagikan kepada dua kumpulan dan dianggap agak selamat:

  1. asal sayur. Komposisi sediaan ini merangkumi ekstrak herba yang mempunyai kesan penenang, fungsi sistem saraf dan jantung dinormalisasi. Ubat ini bertindak ringan, tanpa memberi kesan kuat terhadap tekanan. Ini termasuk - warna valerian atau motherwort, peratus.
  2. sintetik. Mereka diresepkan oleh doktor, mempunyai kesan pada sistem kardiovaskular dan saraf, dan mempunyai kesan hipnosis. Penenang sintetik termasuk Relium (Diazepam) dan lain-lain.

Perhatian! Ubat-ubatan untuk rawatan takikardia, serta dos dan kekerapan pemberian ubat-ubatan, hanya diresepkan oleh doktor secara individu. Anda tidak boleh menetapkan atau membatalkan ubat secara bebas. Kegagalan untuk mematuhi dos dan kekerapan penggunaan boleh menyebabkan overdosis atau, sebaliknya, kesan ubat yang tidak mencukupi.

Rawatan takikardia dengan tekanan darah rendah

Tekanan darah dianggap rendah pada nilai berikut:

  1. sistolik - di bawah 90 mm Hg. st.,
  2. diastolik - di bawah 60 mm Hg. st.

Sebilangan orang mempunyai tekanan darah rendah secara konsisten kerana kecenderungan keturunan. Adalah wajar bagi orang-orang seperti itu untuk mengelakkan situasi tertekan, tidak berlebihan, memantau kesihatan mereka..

Ubat yang digunakan untuk merawat takikardia mengurangkan tekanan darah, dan jika seseorang pada awalnya mempunyai tekanan darah rendah, maka mengambil ubat untuk meningkatkan kesejahteraan tanpa preskripsi doktor adalah berbahaya.

Penting! Penggunaan ubat-ubatan antiaritmia yang tidak terkawal dapat menyebabkan penurunan tekanan darah yang tajam, kemerosotan bekalan darah ke organ-organ penting dan pengsan.

Tekanan darah rendah dengan takikardia

Pertolongan cemas adalah seperti berikut:

  1. anda perlu berbaring dan mengangkat kaki,
  2. minum teh manis. Dilarang menggunakan kopi dan minuman berkafein,
  3. tarik nafas dalam-dalam dan tahan nafas sebentar,
  4. adalah mungkin untuk menggunakan ubat penenang - tinwur motherwort.

Sekiranya keadaan tidak bertambah baik, kelesuan, kelemahan, pening muncul, maka anda perlu segera menghubungi ambulans.

Hospital akan melakukan satu set pemeriksaan yang diperlukan untuk menentukan penyebab takikardia terhadap latar belakang hipotensi. Berdasarkan data yang diperoleh semasa diagnosis, diagnosis dibuat dan rancangan rawatan ditetapkan.

Rawatan bertujuan terutamanya untuk menghilangkan faktor etiologi yang menyebabkan peningkatan kadar denyutan jantung. Juga, kompleks langkah-langkah terapi termasuk pengambilan vitamin, prosedur fisioterapi.

Dadah pada tekanan normal

Takikardia pada tekanan normal selalunya bersifat fisiologi. Peningkatan degupan jantung ditunjukkan dalam tekanan emosi, latihan fizikal, dalam keadaan tertekan, kegembiraan. Dalam kes ini, anda perlu menenangkan, mengurangkan beban, jika perlu, minum ubat penenang.

Sekiranya episod peningkatan kadar denyutan jantung berlaku dengan kerap dan rehat, maka keperluan segera untuk berjumpa doktor. Doktor akan mengarahkan anda ke prosedur yang diperlukan dan menentukan punca takikardia yang tepat.

Setelah mengenal pasti penyebab episod berdebar-debar, doktor menetapkan rawatan yang sesuai, dengan mengambil kira ciri-ciri individu tubuh pesakit, adanya patologi bersamaan, dan juga bergantung pada kontraindikasi terhadap ubat-ubatan tertentu.

Bantuan kecemasan untuk takikardia

Di rumah, apabila takikardia berlaku, langkah-langkah berikut diambil:

  1. anda perlu mengambil kedudukan mendatar,
  2. anda boleh minum ubat penenang herba,
  3. jika pesakit pernah mengalami serangan takikardia sebelumnya, penyebabnya diketahui dan pesakit mempunyai cadangan rawatan, maka anda boleh minum ubat yang diresepkan oleh doktor untuk menghentikan takikardia.

Sekiranya langkah-langkah yang diambil tidak membawa kepada pemulihan degupan jantung, maka anda perlu menghubungi ambulans.

Rawatan takikardia dengan tekanan darah tinggi

Tekanan darah dianggap tinggi pada nilai berikut:

  1. sistolik - melebihi 140 mm Hg. st.,
  2. diastolik - melebihi 90 mm Hg. st.

Gabungan takikardia dan tekanan darah tinggi sangat berbahaya. Semasa serangan, terdapat beban kuat pada jantung dengan kekurangan bekalan darah yang diperkaya oksigen ke miokardium secara serentak.

Penting! Serangan takikardia yang berpanjangan terhadap latar belakang tekanan darah tinggi dapat menyebabkan perkembangan masalah jantung yang serius, oleh itu, memerlukan rawatan segera. Ambulans mesti dipanggil segera. Sebelum ketibaan ambulans, langkah-langkah mesti diambil untuk cuba menstabilkan proses.

Prinsip pertolongan cemas

Prinsip pertolongan cemas untuk kombinasi takikardia dan tekanan darah tinggi:

  1. cuba menarik nafas dalam-dalam,
  2. ada kemungkinan menggunakan teknik vagal - menahan nafas, mendorong refleks muntah, menekan bola mata dengan ringan, batuk,
  3. basuh muka anda dengan air sejuk,
  4. minum ubat penenang,

Untuk mencegah perkembangan jantung berdebar-debar dalam darah tinggi, perlu memilih rawatan yang optimum berdasarkan keadaan umum pesakit, adanya penyakit bersamaan.

Sebagai tambahan kepada rawatan ubat untuk hipertensi, terapi vitamin, prosedur fisioterapi digunakan. Adalah perlu untuk menormalkan tidur dan terjaga, makan dengan betul, melepaskan tabiat buruk, menjalani gaya hidup sihat, menghindari situasi yang tertekan.

Tachycardia bukan unit nosologi yang bebas, tetapi boleh menyukarkan perjalanan dan menjadi gejala banyak penyakit dari pelbagai organ dan sistem. Oleh itu, sangat penting untuk mengenal pasti punca berdebar-debar jantung, memilih ubat yang tepat untuk takikardia.

Setiap orang harus mencegah terjadinya episod degupan jantung yang cepat dan tahu bagaimana berperilaku semasa serangan.

Senarai pil untuk takikardia: kajian semula ubat-ubatan yang selamat, klasifikasi, kesan sampingan

Dari artikel tersebut, anda akan mengetahui ubat apa yang digunakan untuk merawat takikardia dan berdebar-debar, keistimewaan penggunaan ubat semasa kehamilan, dengan turun naik tekanan darah, peranan unsur surih untuk jantung.

Ubat antiarrhythmic asas

Tachycardia adalah degupan jantung yang cepat apabila degupan jantung mencapai lebih dari 90 denyutan / minit. Semasa serangan seperti itu, disebabkan oleh kontraksi miokardium yang kacau, darah mengalir secara tidak merata ke ventrikel jantung, yang memprovokasi iskemia, hipoksia, dan perkembangan kegagalan jantung..

Keadaan itu diperbetulkan dengan ubat-ubatan antiaritmia dari kumpulan farmakologi yang berbeza. Rejimen terapi bergantung pada sebab-sebab yang menyebabkan takikardia. Hanya doktor yang menetapkan ubat. Ubat diri tidak boleh diterima, kerana mengancam dengan komplikasi serius.

Kumpulan penyekat reseptor myocardiocyte

Inti dari tindakan antiaritmia adalah normalisasi pengangkutan kalium, natrium, ion kalsium melalui membran sel, yang terganggu semasa takikardia. Ketidakseimbangan aliran unsur surih masuk dan keluar sel mempengaruhi kelajuan impuls elektrik melalui sistem pengaliran jantung. Tempohnya dilanggar, masa yang diperlukan untuk memulihkan nod sinus. Dengan mengambil kira perkara ini, semua ubat untuk takikardia dibahagikan kepada 5 kelas, yang digunakan doktor untuk membetulkan pelbagai jenis degupan jantung yang kerap:

  1. Penyekat saluran natrium.
  2. Penyekat beta.
  3. Penyekat saluran kalium.
  4. Penyekat saluran kalsium.
  5. Penyekat saluran jika.
Kelas dan individuMekanisme tindakan
Kelas I - penyekat natrium:

Kumpulan: Quinidine, Novocainamide

Kumpulan-C: Etacizin, Etmozin, Propafenone, Flecainide, Allapinin

Inti dari tindakannya adalah untuk menyekat pengangkutan ion natrium, yang menstabilkan sifat membran, melambatkan pengujaan, jantung mula menguncup dengan lebih perlahan. Keupayaan miokardium menghasilkan impuls elektrik secara bebas untuk pengecutan otot hilang
Kelas II - penyekat beta:

selektif (hanya bertindak pada miokardium): Betaxolol, Propranolol, Atenolol, Metoprolol, Bisoprolol, Egilok, Ritmilen;

tidak selektif (mereka juga bertindak pada bronkus dan saluran darah): Pindolol, Oxprenolol;

vasodilator: Nebivolol, Labetalol, Carvedilol

Mekanisme utama adalah penyekat reseptor beta-adrenergik kardiomiosit, pengaliran impuls elektrik yang lewat melalui miokardium, penurunan aktiviti otot jantung.

Intinya adalah bahawa adrenalin, norepinefrin tidak mencapai miokardium, degupan jantung menjadi lebih rendah. Pada masa yang sama, dinding vaskular melonggarkan, tekanan menurun, permintaan oksigen miokard menurun, jantung menjadi lebih tahan lama

Ketahui lebih lanjut mengenai mekanisme tindakan penyekat beta

Kelas III - penyekat kalium: Amiodarone, Sotalol, Dofetilide, CordaronSekatan pengangkutan kalium ke dalam sel menghalang pemulihan potensi elektrik awal, menyebabkan penurunan nadi
Kelas IV - penyekat kalsium: Diltiazem, Verapamil, Corinfar, ForidonTindakan utama adalah untuk mencegah masuknya ion kalsium ke dalam angiocytes, yang menyebabkan pengembangannya, menormalkan aliran darah, dan mengurangkan nadi

Ketahui lebih lanjut mengenai mekanisme tindakan penyekat saluran kalsium

Kelas V - penyekat saluran jika: Coraxan adalah wakil dari kategori ubat terbaru dengan kesan pelbagai vektor, salah satunya adalah antiaritmiaKesan utama dicapai dengan menyekat saluran simpul sinus, yang memberikan kesan kronotropik negatif, mengurangkan kekerapan kontraksi ventrikel, iskemia miokard

Glikosida jantung

Persiapan kumpulan glikosida jantung digunakan dalam rawatan takikardia, kerana mereka mempunyai sifat ionotropik, iaitu, mereka dapat meningkatkan jangka waktu diastole, mengurangkan nadi. Semasa sistol, kerana ini, pelepasan jumlah darah meningkat, iskemia, hipoksia dihentikan. Tentukan ubat untuk tachyarrhythmias yang menyertai manifestasi penyakit arteri koronari.

Dadah dalam kategori ini termasuk Celanid, Digitalis. Dalam kes kecemasan, gunakan Strofantin.

Penenang

Tablet kumpulan penenang dimasukkan ke dalam ubat untuk rawatan takikardia kerana kemampuannya untuk menghilangkan tekanan psiko-emosi. Salah satu sebab degupan jantung yang cepat adalah tepatnya psikosomatik..

Ubat penenang boleh dibahagikan secara kondisional kepada ubat herba (ekstrak Valerian, Deprim, Corvalol), sintetik (Afobazol, Adaptol) dan digabungkan (Novo-Passit, Persen).

Semua dana digunakan dalam skema terapi kompleks untuk takikardia dari mana-mana genesis. Sekiranya pencetus stres patologi ditetapkan dengan tepat, maka ia boleh digunakan sebagai ubat mono.

Ejen antitrombotik

Persiapan kumpulan antikoagulan, agen antiplatelet diresepkan sekiranya perkembangan takikardia terhadap latar belakang fibrilasi atrium (fibrilasi atrium). Pengecutan miokardium yang tidak seimbang menyebabkan keadaan pembentukan gumpalan darah, yang, ketika memasuki aliran darah, dapat menyekat saluran besar yang memberi makan satu atau organ dalaman yang lain.

Dengan sendirinya, agen anti-trombotik tidak melambatkan nadi, tetapi diresepkan untuk mencegah komplikasi yang mungkin berlaku. Ini termasuk: Warfarin, Aspirin, Clopidogrel, Pradaxu, Eliquis, Xarelto. Ubat-ubatan tersebut diresepkan oleh doktor di bawah pengawasan ujian darah makmal.

Unsur surih untuk jantung dengan takikardia

Vitamin dan mineral mempunyai kesan kuat terhadap fungsi sistem kardiovaskular. Kekurangan unsur surih sangat kerap menjadi penyebab takikardia, aritmia. Oleh itu, untuk mengelakkan perkembangan keadaan seperti itu, ubat untuk takikardia digunakan dalam bentuk kompleks vitamin-mineral. Mineral bertanggungjawab untuk kerja jantung dan saluran darah:

  • magnesium, yang menghalang pembentukan trombus dengan menormalkan proses metabolik, mengawal kelikatan darah;
  • kalsium, yang menormalkan fungsi kontraktil miokardium;
  • fosforus - konduktor impuls saraf;
  • selenium, yang meningkatkan imuniti tempatan, melindungi sel-sel jantung dan saluran darah;
  • kalium mengiringi impuls elektrik yang dihasilkan di sepanjang sistem pengaliran miokardium.

Vitamin mempunyai fungsi yang sama dalam membantu jantung bekerja dengan tenang tanpa tekanan yang berlebihan. Vitamin penting termasuk:

  • C - penjamin kekuatan dinding vaskular dan tisu jantung;
  • A - meningkatkan metabolisme;
  • E - antioksidan, meremajakan sel;
  • P - regenerasi vaskular;
  • F - memulihkan tisu jantung;
  • B1 - perangsang kontraktiliti miokard;
  • B6 - pembetulan metabolisme lipid.

Ubat-ubatan yang paling popular yang mengandungi vitamin dan mineral ini dalam pelbagai kombinasi dan digunakan dalam rawatan takikardia adalah: Panangin, Asparkam, Vitrum Cardio, Pikovit, DoppelHerz-active, Direction.

Ciri-ciri rawatan takikardia

Serangan takikardia menyebabkan kemerosotan jantung, tekanan darah tinggi, hipoksia serebrum, perkembangan ensefalopati.

Hipoksia amat berbahaya bagi wanita hamil, oleh itu, terapi antiaritmia tepat pada masanya sangat penting untuk pencegahan keadaan seperti itu, pembetulan degupan jantung. Dalam setiap kes, rawatan takikardia mempunyai ciri tersendiri..

Bantuan rumah kecemasan

Kadang-kadang perlu segera menghentikan serangan takikardia untuk mengelakkan akibat yang serius. Ini berlaku jika degupan jantung tidak berlaku untuk pertama kalinya, ia berkembang dengan latar belakang patologi somatik yang sudah lama wujud, sudah ada skema yang telah ditetapkan untuk melegakan keadaan.

Tidak begitu sukar untuk menghentikan degupan jantung yang cepat dan mendapat momentum di rumah. Algoritma tindakan sebelum kedatangan doktor adalah seperti berikut:

  • hubungi ambulans;
  • pesakit diletakkan secara mendatar, di bawah kepala - bantal sehingga berada di atas paras kaki;
  • leher harus dalam keadaan santai, anda tidak boleh menundukkan kepala terlalu banyak, aliran darah ke otak terganggu;
  • memberikan aliran masuk udara segar untuk mencegah hipoksia yang semakin meningkat;
  • tuala sejuk yang lembap diletakkan di dahi, yang menurunkan denyutan secara refleks
  • bebaskan seseorang dari aksesori yang ketat sehingga pernafasan bebas;
  • beri minum 30 tetes ubat penenang yang dilarutkan dalam air: Corvalol, Valokordin, Motherwort;
  • anda boleh menekan bola mata pesakit dengan mata tertutup - refleks untuk memperlahankan degupan jantung akan berfungsi (tanggalkan kanta lekap!);
  • anda perlu meminta orang itu menahan nafas, batuk;
  • berikan pil untuk takikardia, tertakluk kepada rejimen ubat yang dikembangkan.

Sekiranya serangan berlalu sebelum kedatangan doktor, doktor akan mengambil kardiogram dan menulis rujukan untuk berunding dengan pakar kardiologi. Sekiranya keadaan tidak berhenti, pesakit dimasukkan ke hospital (dia selalu berhak menolaknya).

Ubat untuk takikardia pada tekanan normal

Takikardia dengan tekanan darah normal selalunya bersifat fisiologi. Denyut jantung kembali normal apabila faktor yang memprovokasi dihilangkan: tekanan, aktiviti fizikal.

Tetapi jika degupan jantung tidak hilang selepas itu, doktor dan pesakit menghadapi tugas untuk mencari pil yang mencukupi untuk berdebar-debar jantung, yang tidak menyebabkan hipotensi, memperlambat nadi. Ini berlaku terutamanya untuk takikardia sinus, yang dihentikan oleh beta-blocker, yang menyebabkan penurunan tekanan darah.

Sehingga baru-baru ini, tidak ada alternatif untuk ubat ini. Hari ini terdapat kumpulan farmasi baru yang mampu menggantikan beta blocker dalam kes ini. Koraksan adalah wakil inovasi di pasaran Rusia. Rakan-rakannya yang asing - Bravadin, Vivaroxan, Raenom, yang digunakan untuk merawat penyakit jantung iskemia.

Inti dari tindakannya adalah untuk melambatkan degupan jantung tanpa hipoksia terhadap latar belakang tekanan atau senaman fizikal. Dengan kata lain, ubat melambatkan nadi tanpa menjejaskan saluran darah, yang bermaksud - pada petunjuk tekanan..

Dengan darah tinggi

Pilihan yang sukar adalah pemilihan ubat untuk takikardia terhadap latar belakang hipertensi arteri. Dalam kes ini, tugas utama adalah untuk mengurangkan ketegangan dinding vaskular, melegakan angiospasm, untuk mencegah kemungkinan pecahnya dengan pendarahan serebrum atau iskemia dengan nekrosis di AMI..

Mengambil ubat sedemikian untuk degupan jantung adalah sepanjang hayat. Walaupun serangan nadi cepat jarang digabungkan dengan peningkatan tekanan darah, mereka menimbulkan bahaya besar. Bantuan untuk mengatasinya: Diroton, Corinfar, Enap, Verapamil.

Dengan hipotensi

Tekanan darah rendah, apabila digabungkan dengan nadi yang cepat, mengancam perkembangan edema serebrum. Inti pemilihan ubat untuk takikardia dalam kes ini adalah untuk meningkatkan nada vaskular. Kesukaran terletak pada kenyataan bahawa ubat antiaritmia biasanya menurunkan tekanan darah. Apabila senario ini berkembang, doktor menggunakan:

  • Grandaxin, sebagai ubat penenang;
  • Mazepam - melegakan kegembiraan saraf, kegelisahan, pencerobohan;
  • Phenazepam adalah anticonvulsant.

Semasa mengandung

Tubuh wanita hamil mengalami tekanan yang berlebihan pada jantung dan saluran darah. Cukup untuk diingat bahawa pada masa ini, secara keseluruhan, dua sistem peredaran darah berfungsi, jumlah darah yang beredar berganda.

Tachycardia semasa kehamilan adalah fenomena yang kerap. Masalah untuk menghentikannya adalah bahawa ubat, pada dasarnya, tidak ditunjukkan dalam tempoh melahirkan anak, terutama ubat antiaritmia yang mempengaruhi saluran darah dan jantung.

Tetapi degupan jantung yang kerap berbahaya bagi janin, jadi serangan harus dikeluarkan. Untuk melakukan ini, gunakan ubat untuk takikardia dengan tahap keselamatan maksimum:

  • Magne B6 (Magnelis B6) - penjanaan semula kardiomiosit;
  • Valerian, Motherwort - ubat penenang herba;
  • Propranolol, Verapamil, mengurangkan nadi - dari trimester kedua, setelah pembentukan plasenta.

Dengan menopaus

Pesakit tua, selain pil untuk takikardia, disyorkan mandi konifer, refleksoterapi, elektroforesis bromin pada zon kolar.

Paroxysms biasanya dikeluarkan dengan beta-blocker: Trazicor, Propranolol, Atenolol, Metoprolol, Bisoprolol, penyekat kalsium: Corinfar, Verapamil, Diltiazem.

Tentukan ubat penenang dalam bentuk tingtur peony, hawthorn, motherwort, kompleks mineral: Panangin, Asparkam, Doppel Hertz-aktif, ubat metabolik: Riboxin, misalnya.

Risiko komplikasi, kesan sampingan

Dadah yang melambatkan degupan jantung dan memulihkan degupan jantung diresepkan setelah sekurang-kurangnya pemantauan Holter terhadap ECG dan tekanan darah. Dalam beberapa kes, manipulasi kompleks ditunjukkan - kajian elektrofisiologi transesophageal (TEE).

Ini diperlukan untuk mengelakkan komplikasi serius, jika ubat antiaritmia diresepkan tidak sekali, untuk menghentikan serangan, tetapi seumur hidup. Dalam kes ini, perlu mengambil kira interaksi mereka dengan ubat lain, jika tidak, perkembangan:

  • trombosis arteri, memprovokasi serangan jantung atau strok;
  • kegagalan jantung (pelanggaran kontraktil miokard);
  • pra-pengsan dan pengsan;
  • kematian mengejut (mungkin dengan takikardia ventrikel).

Dadah yang memprovokasi takikardia

Untuk mengelakkan serangan takikardia secara tidak sengaja, anda harus mengetahui segala-galanya mengenai ubat-ubatan yang boleh mencetuskannya. Senarainya cukup besar:

Ubat jantung berdebar: ubat yang berkesan untuk takikardia

Tachycardia adalah istilah perubatan yang digunakan untuk membuktikan fakta peningkatan tunggal atau berganda pada kadar denyutan jantung pada seseorang dengan latar belakang masalah kesihatan kardiovaskular yang ada atau akibat tekanan dan latihan fizikal. Satu preseden ketika jantung mula berdegup dengan frekuensi lebih dari sembilan puluh denyut per minit dapat bertindak sebagai akibat dan pendahulu perkembangan penyakit yang membahayakan kesihatan manusia..

Tugas yang paling penting sekiranya berlaku serangan takikardik adalah perlunya penstabilan degupan jantung segera dengan bantuan ubat tablet. Pil takikardia kini tersedia di mana-mana farmasi, dengan kebanyakannya dijual tanpa resep. Dalam artikel ini, kami akan menganalisis apakah perlu bergantung pada "nasihat" ahli farmasi ketika memilih ubat, ubat mana dari pelbagai yang paling berkesan untuk takikardia, apa yang disyorkan oleh ahli kardiologi untuk masalah takikardi.

Kekhususan rawatan untuk peningkatan kadar denyutan jantung

Denyutan jantung dianggap normal apabila irama degupan jantung adalah dari enam puluh hingga lapan puluh unit per minit. Fluktuasi sedikit dalam penunjuk ini dapat diterima dengan adanya beban kelas fizikal yang kompleks atau kepenatan psikoemosi, namun, dalam situasi seperti itu pada orang yang sihat, degupan jantung dipulihkan selewat-lewatnya sepuluh minit selepas permulaan preseden, yang dianggap sebagai tindak balas fisiologi standard tubuh terhadap faktor provokasi luaran.

Sekiranya peningkatan kadar jantung berlaku tanpa memprovokasi alasan, dan presedennya sistematik, ini menunjukkan adanya proses patologi dalam badan kelas jantung atau vaskular dan memerlukan terapi perubatan wajib.

Tachycardia dirawat oleh pakar kardiologi, yang berdasarkan sejarah penyakit, jenis dan penyebab perkembangannya, ciri-ciri individu tubuh manusia, spesifik masalahnya, menetapkan ubat-ubatan yang berkesan yang dapat menghentikan kejang. Dalam kes ini, rawatan dapat ditujukan untuk menghilangkan takikardia secara eksklusif, dan kompleks, sebagai sebahagian daripada terapi provokator patologi.

Insentif untuk berjumpa doktor selalunya merupakan gejala negatif, yang menunjukkan takikardia, yang dinyatakan oleh degupan jantung yang dipercepat, dengan berlakunya sesak nafas, ketidakselesaan di kawasan dada, penampilan sakit kepala atau pening, yang merupakan alasan serius untuk memeriksa badan dan lulus ujian yang sesuai. Berdasarkan hasil pemeriksaan, doktor memutuskan secara spesifik langkah-langkah terapi.

Dalam keadaan di mana keputusan pemeriksaan menunjukkan irama jantung yang tidak teratur, pakar kardiologi mendiagnosis "arrhythmia" dan menetapkan ubat yang sesuai. Untuk rawatan takikardia, ubat-ubatan secara semula jadi atau sintetik boleh digunakan, sementara ubat-ubatan tersebut diresepkan terutamanya untuk tujuan profilaksis, sekiranya tidak ada masalah patologi yang bersifat jantung, yang terakhir diresepkan di hadapan penyokong penyakit jantung.

Aritmia, jika tidak ada terapi yang mencukupi, dapat menjadi sumber utama perkembangan strok, oleh itu, hanya doktor yang menghadiri yang harus memilih ubat untuk takikardia. Agar kesan ubat terhadap penyakit ini seefektif mungkin, ubat yang diresepkan bukan hanya dapat mengatur irama jantung, tetapi juga membantu menghilangkan masalah yang mungkin timbul, mencegah pembentukan gumpalan darah, meningkatkan penstabilan tekanan darah dan memperbaiki keadaan umum pesakit.

Ubat yang ditetapkan untuk takikardia

Peningkatan frekuensi denyut jantung menunjukkan bahawa organ vital berfungsi dalam keadaan yang melampau. Kerja jantung jangka panjang dalam keadaan yang melampau menimbulkan lemahnya nada ototnya, yang boleh mengakibatkan kegagalan jantung. Sebelum meneruskan pemilihan ubat untuk takikardia, doktor akan menghantar orang yang sakit untuk menjalani kardiogram dan mengesyorkan ultrasound jantung untuk menentukan penyebab keadaan patologi dengan pasti.

Untuk rawatan takikardia dalam amalan perubatan, ubat-ubatan dari kategori berikut digunakan, termasuk dalam kelas ubat aritmia:

    Penyekat beta adalah rawatan yang paling berkesan dan paling popular untuk takikardia. Tindakan mereka bertujuan menurunkan kadar denyutan jantung, yang berlaku dengan memadamkan komponen aktif ubat, yang merupakan kesan merangsang adrenalin. Sebagai tambahan kepada kesan aritmia, ubat secara serentak mempunyai kesan sedatif hipotensi dan dioptimumkan, membantu mencegah sakit kepala dan migrain. Dadah yang paling kerap digunakan dalam kumpulan ini ialah Anaprilin, Ritmodan, Egilok..

Penyekat saluran kalsium Egilok adalah ubat yang diresepkan dalam terapi aritmia kompleks. Kumpulan agen ini terbukti berkesan untuk melindungi otot jantung daripada lemah, meningkatkan daya tahan arteri, yang dicapai dengan menyekat penekanan penyerapan kalsium oleh jantung. Selalunya doktor menetapkan tablet berikut dari ubat dalam kategori ini: Corinfar atau Dronedarone.

Corinfar Glycosides adalah agen bertindak panjang dengan kesan kumulatif. Ini adalah persediaan yang dicirikan oleh asas semula jadi, dibuat berdasarkan foxglove atau tumbuh-tumbuhan seperti penyakit kuning, adonis atau teratai lembah. Glikosida digunakan secara aktif dalam kegagalan jantung, menstabilkan peredaran darah dan menormalkan metabolisme pada otot jantung, menghalang pengaliran jantung, sehingga menghilangkan pembentukan takikardia. Walaupun berasal dari alam semula jadi, mereka memerlukan pendekatan khusus untuk menyesuaikan dosis, kerana dalam jumlah yang besar dana dapat memberi kesan toksik pada tubuh. Dadah yang paling popular dalam kategori glikosida adalah Digoxin, Digitoxin, Strofantin dan Korglikon..

Digoxin Sedatives yang membantu mengatasi tekanan psikoemosi, menormalkan sistem saraf, sehingga memberi kesan positif terhadap fungsi jantung. Ia boleh menjadi persediaan berasaskan sintetik dan semula jadi. Daripada ubat penenang semula jadi, Valerian, Persen dan Corvalol sangat popular; di antara tablet yang disintesis, Coraxan, Diroton dan Phenazepam sering diresepkan..

Senarai ubat yang ditetapkan untuk kegagalan bioritma jantung

Di farmasi di negara ini terdapat pelbagai jenis ubat yang mempunyai kesan antiaritmia, tetapi tidak semuanya dibenarkan untuk diminum oleh setiap orang, kerana ubat-ubatan, walaupun berasal dari semula jadi, mempunyai kontraindikasi tertentu. Keanehan penggunaannya ditentukan oleh banyak faktor subjektif, patologi bersamaan dan keadaan kesihatan umum pesakit..

Sekiranya seseorang telah "mengenal pasti" takikardia dalam dirinya, anda tidak boleh segera pergi ke farmasi dan membeli ubat tersebut secara intuitif. Kehadiran takikardia, walaupun tanpa manifestasi negatif tambahan, adalah petunjuk untuk mengunjungi kemudahan perubatan. Tugas doktor adalah untuk menetapkan diagnosis dan menentukan penyebab serangan takikardi pada pesakit, untuk mengenal pasti atau mengecualikan kehadiran patologi lain yang dapat memprovokasi keadaan seperti itu.

Sekiranya kegagalan irama jantung, penting untuk mempertimbangkan kriteria BP yang menyertai preseden agar ubat yang diambil tidak menimbulkan masalah fungsi kardiovaskular yang lebih besar lagi..

Tachycardia dengan tekanan darah normal

Sekiranya serangan aritmia tidak disertai dengan penurunan tekanan, indikatornya tetap berada dalam julat normal, penyebab preseden mungkin adalah ketegangan dan fizikal yang berlebihan dari tubuh atau proses patologi di jantung. Tekanan psikoemosi dan ketidakstabilan tekanan seseorang sering menyebabkan aritmia pada tekanan normal. Dalam kes ini, pakar kardiologi paling kerap menetapkan Raunatin atau Finoptin.

Ia juga dianggap mungkin digunakan untuk takikardia, jika tidak ada masalah dengan tekanan, penenang. Lebih baik menggunakan ubat secara semula jadi, yang paling popular adalah Valerian, Persen atau motherwort tablet. Ubat penenang sintetik dapat membantu menghilangkan serangan aritmia dengan cepat, tetapi ubat ini mesti digunakan dengan berhati-hati, kerana sebilangan besar boleh mempengaruhi tekanan darah secara signifikan ke arah peningkatan atau penurunannya.

Dadah untuk takikardia pada tekanan normal, jika penyakit ini berasal dari patologi, dipilih hanya setelah pemeriksaan menyeluruh pesakit dan pemasangan sumber utama penyakit ini.

Tachycardia dengan hipertensi

Preseden paling jarang yang memerlukan konsultasi dengan pakar kardiologi adalah peningkatan kadar jantung dengan latar belakang hipertensi. Kenaikan tekanan dan degupan jantung yang selari disertai dengan pelepasan katekolamin. Ahli kardiologi menetapkan ubat berikut untuk takikardia tekanan darah tinggi:

  1. Enap adalah ubat tablet yang berkesan mempengaruhi normalisasi tekanan darah dan degupan jantung.
  2. Diroton - mendorong pengembangan saluran vaskular, yang memungkinkan untuk menggunakan ubat untuk mengurangkan tekanan. Alat ini secara serentak membantu mengurangkan pengecutan jantung, yang membolehkannya digunakan untuk takikardia.
  3. Verapamil sering diresepkan untuk hipertensi, membantu menstabilkan degupan jantung dengan kesan selari pada nada vaskular. Penggunaan Verapamil hanya dibenarkan di bawah pengawasan ketat doktor, kerana ada kemungkinan reaksi buruk serius dalam bentuk penurunan kadar denyutan jantung yang kritikal, yang memerlukan penyesuaian dos ubat semasa rawatan.
  4. Corvalol digunakan dalam kes di mana hipertensi berada pada tahap awal perkembangan, tidak disertai dengan kriteria tekanan darah tinggi yang berterusan. Sebagai tambahan kepada kesan vasodilator dan antispasmodik, agen tersebut mempunyai kesan sedatif pada badan..

Tachycardia dengan tekanan darah rendah

Yang paling biasa dalam praktik perubatan adalah pendahuluan denyutan jantung yang semakin teruk dengan latar belakang hipotensi. Penyakit hipotonik dalam mana-mana manifestasi memerlukan pemeriksaan wajib, kerana ini adalah keadaan kritikal di mana aliran darah terganggu, yang dapat tercermin dalam fungsi otak. Dalam kes sedemikian, keutamaan pertama bagi pesakit adalah mengisi semula tubuhnya dengan unsur surih dan nutrien yang diperlukan. Panangin adalah ubat yang sering diresepkan untuk tekanan darah rendah dengan manifestasi takikardia yang selari. Ini adalah ubat yang secara komprehensif membolehkan anda mengisi semula tubuh dengan komponen penting, yang secara positif tercermin dalam tekanan darah dan irama aktiviti jantung.

Untuk rawatan takikardia secara langsung pada penyakit hipotonik, penting untuk memilih ubat yang tepat sehingga apabila degupan jantung menurun, tidak menimbulkan penurunan tekanan darah yang selari. Selalunya, pakar kardiologi menetapkan Grandaxin, Mezapam, Valocardin atau Phenazepam untuk tujuan ini..

Pengencer darah untuk masalah irama jantung

Dalam rawatan takikardia dalam terapi kompleks, doktor boleh menggunakan ubat yang membantu menipiskan darah. Ubat dari kategori pencairan digunakan dalam kes di mana terdapat risiko penyumbatan saluran darah oleh pembekuan darah akibat pengurangan aliran darah.

Ubat penipisan boleh terdiri daripada dua jenis: antikoagulan dan agen antiplatelet. Ubat-ubatan dari kategori antikoagulan menyumbang kepada peningkatan dalam tempoh pembekuan darah, yang menyebabkan peningkatan dalam alirannya. Dana ini boleh diresepkan dalam bentuk tablet dan dalam bentuk suntikan, sementara penggunaannya hanya dibenarkan di bawah pengawasan ketat doktor dan dengan pemantauan rutin wajib terhadap keadaan darah melalui analisis makmalnya. Ujian makmal dapat menentukan masa yang tepat yang diperlukan untuk darah membeku. Ubat yang paling popular dalam kategori ini dalam bentuk suntikan adalah Enoxaparin dan Arixtra; dalam tablet, ubat ini paling sering diterima untuk menetapkan Warfarin atau Rivaroxaban..

Ubat antiplatelet juga digunakan dalam terapi palpitasi kompleks, tindakannya bertujuan untuk mengurangkan aktiviti platelet, yang, pada intensitas yang meningkat, dapat memprovokasi pembentukan gumpalan darah. Dengan takikardia, ubat antiplatelet seperti Clopidogrel, Tirofiban, Dipyridamole boleh diresepkan oleh pakar kardiologi.

Semasa menggunakan ubat penipisan darah, rawatan diri adalah yang paling berbahaya, kerana pemilihan ubat yang salah atau pengiraan dos yang diperlukan boleh menyebabkan komplikasi kategori paling serius dengan penampilan pendarahan dan ketidakupayaan untuk menghentikannya, yang berbahaya dengan kehilangan darah kritikal dengan kemungkinan serangan jantung. Untuk pertanyaan tentang apa yang harus diambil dari takikardia, hanya pakar yang berkelayakan yang dapat memberikan jawapan yang tepat, berdasarkan pemeriksaan pesakit, kajian anamnesis patologi dan hasil pemeriksaan perkakasan.

Perlu difahami bahawa pil untuk takikardia dan berdebar-debar selamat hanya jika mereka dipilih dengan betul, sesuai dengan keadaan kesihatan.

Mari kita ringkaskan

Kepelbagaian ubat jantung di pasaran farmakologi moden begitu hebat sehingga hampir mustahil untuk menyebut semua ubat yang digunakan dalam amalan perubatan. Artikel ini menerangkan ubat-ubatan yang paling popular dan berkesan yang digunakan dalam rawatan takikardia, namun, harus difahami bahawa keberkesanannya hanya dapat dinilai jika digunakan secara eksklusif untuk alasan perubatan, menurut peraturan perubatan.

Pemilihan ubat sendiri bukan sahaja dapat memberikan hasil positif yang dapat dilihat, tetapi juga bertindak sebagai sumber utama perkembangan masalah kesihatan tambahan. Tachycardia merujuk kepada manifestasi serius sistem jantung, memerlukan lawatan segera ke kemudahan perubatan untuk menetapkan rawatan yang betul dan komprehensif..

Cara merawat takikardia jantung di rumah

16 minit Pengarang: Irina Smirnova 128

  • Cadangan rawatan umum
  • Pertolongan cemas
  • Pembetulan pemakanan - permulaan rawatan
  • Ubat-ubatan
  • Ubat-ubatan rakyat
  • Tachycardia paroxysmal
  • Takikardia sinus
  • Terhadap latar belakang tekanan rendah
  • Dengan peningkatan tekanan
  • Video-video yang berkaitan

Tachycardia adalah pelanggaran fungsi jantung, atau lebih tepatnya, kegagalan irama jantung apabila frekuensi mencapai 90 atau lebih denyutan seminit. Keadaan patologi ini dianggap sebagai salah satu jenis aritmia. Dalam kebanyakan kes, takikardia berlaku dengan latar belakang pengalaman emosi yang kerap, peningkatan aktiviti fizikal, penggunaan jenis ubat-ubatan dan penyakit etiologi yang berbeza. Bagaimana merawat takikardia dan kaedah terapi tradisional apa yang ada, baca lebih lanjut dalam artikel.

Tachycardia, rawatan di rumah yang dapat memberikan hasil yang baik, adalah patologi yang agak serius. Ia mesti dilayan secara menyeluruh. Takikardia (peningkatan kadar jantung) dapat diprovokasi bukan hanya oleh pelbagai penyakit, tetapi juga oleh banyak situasi kehidupan, masing-masing, ia boleh mempunyai bentuk patologi atau fisiologi.

Penyebab degupan jantung yang cepat boleh menjadi keadaan tertekan (ketakutan, kegembiraan), ledakan emosi yang disebabkan oleh kegembiraan, demam, keracunan, dan lain-lain. Sekiranya berlakunya takikardia tidak menunjukkan perkembangan penyakit, penampilannya secara berkala dijelaskan oleh keperibadian sistem saraf autonomi. Perlu diperhatikan bahawa, tanpa mengira penyebab degupan jantung yang cepat, patologi sering meninggalkan akibat atau akibat yang lain.

Cadangan rawatan umum

Untuk sebarang varian takikardia, rawatan utamanya adalah seperti berikut:

Hapuskan pengaruh semua kemungkinan faktor yang mempercepat degupan jantung:

  • tekanan dan tekanan neuropsikiatrik;
  • penyalahgunaan alkohol dan merokok tembakau;
  • kopi dan teh yang kuat;
  • beban fizikal dan ketidakaktifan fizikal (aktiviti fizikal yang tidak mencukupi);
  • bekerja pada waktu malam, kurang tidur dan tidur tidak teratur;
  • sebarang bahaya di tempat kerja (kebisingan, kerja keras, dll.).

PENTING! Lihat ahli kardiologi atau ahli terapi anda. Ini perlu untuk menilai dinamika perjalanan penyakit dan keberkesanan rawatan..

Seimbangkan gaya hidup dan pemakanan anda:

  • terlibat dalam latihan fisioterapi;
  • lakukan senaman pagi;
  • mewujudkan dan mengekalkan rutin harian yang stabil;
  • makan dengan kerap;
  • seimbangkan makanan anda - elakkan atau kurangkan makanan pedas, masin, berlemak yang berasal dari haiwan dan tinggi kolesterol, makan terutamanya sayur-sayuran, buah-buahan dengan minyak sayuran, daging makanan, ikan, produk tenusu.
  • dengar muzik kegemaran anda (lebih baik sunyi) atau buat sesuatu yang menenangkan anda;
  • berkomunikasi lebih banyak dengan orang tersayang dan orang yang memahami anda;
  • buat yoga;
  • lawati tempat dan institusi di mana anda merasa selesa;
  • jangan teragak-agak untuk melawat ahli psikologi atau psikoterapi (pakar ini akan membantu anda mengatasi mekanisme neuropsikiatri yang menyokong takikardia).

Pertolongan cemas

Tachycardia yang disebabkan oleh serangan degupan jantung secara tiba-tiba (paroxysm), atau gangguan irama jenis lain (fibrilasi atrium, extrasystole), disertai dengan pengecutan jantung yang dipercepat, anda boleh cuba melegakan diri. Di rumah, untuk ini, anda perlu melakukan langkah demi langkah berikut:

  • Basuh dengan air sejuk, letakkan kompres sejuk di dahi anda, atau letakkan ais di atas kerah leher anda.
  • Ambil kedudukan mendatar atau duduk, hitung nadi.
  • Urut bahagian arteri karotid di leher (di sepanjang permukaan anterolateral).
  • Tarik nafas dalam-dalam dengan dada, pada saat menghirup, tahan nafas selama beberapa saat.
  • Batuk beberapa kali selepas menyedut, tetapi jangan meneran.
  • Tutup mata anda, jangan tutup kelopak mata anda dengan ketat, dan perlahan-lahan tekan perlahan-lahan selama 10-30 saat.
  • Sekiranya tidak ada kesan dari teknik sebelumnya, tahan nafas pada tahap inspirasi dan perlahan-lahan, perlahan-lahan, tetapi tekan secara mendalam pada kawasan solar plexus (pada perut di bawah sternum, kawasan perut).
  • Ambil ubat yang melambatkan jantung anda. Ini boleh menjadi: Corvalol, Corvalment, Metoprolol, Verapamil, Amiodarone, Asparkam, Digoxin.
  • Hitung nadi - jika setelah 15-20 minit ia tidak menurun dibandingkan dengan yang awal, keadaan kesihatannya tidak membaik dan serangan tidak dapat dikeluarkan, hubungi ambulans (telefon 103).
  • Sekiranya kejang sering mengganggu anda atau iramanya tidak teratur (selang waktu yang berlainan antara kontraksi), walaupun anda dapat mengatasinya sendiri di rumah, penyakit ini mesti dirawat, dapatkan bantuan pakar dan dapatkan pemeriksaan sepenuhnya.

RUJUKAN! Serangan jantung secara tiba-tiba secara berkala (takikardia paroxysmal) dan gangguan irama (aritmia), disertai dengan pengecutan jantung yang dipercepat, tanpa rawatan yang betul mengancam gangguan peredaran darah yang teruk dan bahkan serangan jantung!

Pembetulan pemakanan - permulaan rawatan

Pemakanan terbukti memberi kesan pada degupan jantung. Dengan menambahkan atau membuang makanan dari menu, anda dapat menormalkan degupan jantung anda. Apa yang harus dikecualikan dari diet untuk orang yang menderita serangan takikardia:

  • kopi dan teh, terutama diseduh;
  • minuman beralkohol;
  • rempah panas;
  • makanan salai dan tin;
  • cendawan;
  • makanan tinggi lemak, terutamanya haiwan; hidangan goreng;
  • makanan masin;
  • manisan;
  • coklat, koko.

Produk apa yang harus diutamakan:

  • sayur-sayuran, buah-buahan, buah-buahan kering;
  • makanan laut;
  • madu;
  • produk susu yang ditapai;
  • hidangan bijirin;
  • kacang;
  • daging tanpa lemak (tidak digoreng!).

Peraturan penting bagi takikardia adalah pengambilan makanan yang kerap dalam bahagian kecil. Dilarang makan pada waktu malam, terutama makanan berlemak dalam jumlah besar adalah kontraindikasi. Anda perlu mengukus makanan, dengan merebus, merebus atau memanggang.

Ubat-ubatan

Untuk rawatan dan pencegahan takikardia dari pelbagai asal, kumpulan ubat farmakologi khas digunakan yang bukan sahaja dapat mengurangkan degupan jantung, tetapi juga menghilangkan penyebab yang menyebabkan serangan.

Penenang (penenang)

Penenang adalah ubat farmakologi, tindakannya bertujuan untuk mengurangkan tekanan psiko-emosi. Mereka adalah ubat utama untuk rawatan patologi psikosomatik, yang boleh menyebabkan perkembangan takikardia. Ubat-ubatan dari siri ini boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan:

  • Asal tanaman.
  • Produk sintetik.
  • Ubat gabungan.

Persediaan herba yang berkesan dalam rawatan serangan takikardia termasuk ekstrak valerian. Ubat ini telah lama dikenal sebagai ubat rakyat untuk tekanan akut dan berpanjangan, neurosis dan gangguan tidur. Ubat ini dapat melambatkan degupan jantung, sambil melebarkan saluran darah dan meningkatkan peredaran mikro dan perfusi darah.

Ia dihasilkan dalam bentuk tablet, juga dalam bentuk titisan. Sapukan 1-2 tablet 20 minit selepas makan, atau 30 tetes dilarutkan dalam air rebus biasa 3-4 kali sehari. Ubat ini tidak ketagihan, rawatan yang disyorkan adalah 2-3 minggu.

Deprim. Ubat berdasarkan ekstrak dari ramuan St John's wort. Ini adalah antidepresan semula jadi, mempunyai kesan penenang yang ketara pada tubuh, menormalkan mood, tidur.

Dibolehkan untuk kanak-kanak dari usia enam tahun. Terdapat dalam kapsul dan tablet. Dianjurkan untuk mengambil tidak lebih dari tiga tablet sehari, dibahagikan kepada dos 1 tablet secara berkala; kanak-kanak di bawah umur 12 tahun, tidak lebih daripada 1 tablet setiap hari. Sapukan sebelum makan dengan air biasa. Kesannya diperhatikan dua minggu selepas permulaan kemasukan, perlu menghentikan terapi secara beransur-ansur untuk mencegah sindrom penarikan.

Ubat sintetik adalah kumpulan ubat penenang. Selalunya dari kumpulan ini, bahan ubat berikut digunakan untuk merawat takikardia.

Afobazol. Penenang bukan benzodiazepin. Khasiat utama ubat ini adalah untuk menghilangkan kegelisahan dan menghilangkan ketegangan saraf, kegelisahan, dan menormalkan tidur. Keadaan ini membawa kepada perkembangan serangan takikardia sinus. Dianjurkan untuk menggunakan 30 mg sehari, dibahagikan kepada tiga dos secara berkala, dengan jangka masa hingga 1-1,5 bulan. Adalah disyorkan untuk memulakan rawatan semasa peningkatan penyakit psikosomatik. Ubat ini tidak boleh menyebabkan ketagihan, ia harus dibatalkan secara beransur-ansur, secara beransur-ansur mengurangkan dos harian selama 7-10 hari..

Adaptol. Ubat ini juga tergolong dalam ubat penenang, mempunyai kesan penenang yang ketara dan boleh digunakan untuk rawatan neurosis, disertai dengan perkembangan gejala takikardia. Anda perlu menggunakan ubat ini dalam kursus bulanan dengan rehat 3-6 bulan. 1-2 tablet digunakan dua kali sehari. Walaupun ubat itu tidak ketagihan, penarikan dilakukan secara beransur-ansur selama seminggu. Bahan gabungan dalam komposisi menggabungkan komponen tumbuhan dan derivatif sintetik.

Novo-passite. Sama seperti valerian, ini dekat dengan ubat-ubatan rakyat, kerana mengandungi ekstrak tumbuhan ubat yang mempunyai sifat penenang. Oleh kerana kesan menenangkan pada sistem saraf, ia dengan lembut melegakan neurosis, keadaan kemurungan, mengurangkan tindak balas fisiologi badan terhadap faktor tekanan dan mengurangkan kekerapan kontraksi otot jantung.

Ia dihasilkan dalam bentuk tablet dan dalam bentuk penyelesaian untuk pemberian oral. Kekerapan rawatan profilaksis adalah 2-3 kali setahun, dalam kursus dari dua hingga empat minggu. Sebaiknya minum 5 ml atau 2 tablet dua kali sehari.

Berterusan. Phytopreparation, dalam resipi yang pengalaman dan pengetahuan penyembuh rakyat digunakan dalam rawatan keadaan seperti neurosis, insomnia, peningkatan kegembiraan neuro-refleks dengan dominasi peraturan simpatik.

Dihasilkan dalam bentuk tablet, ia dibenarkan untuk kanak-kanak dari usia dua belas tahun. Tetapkan 2-3 tablet dengan kekerapan pengambilan hingga tiga kali sehari. Kesan yang baik dicatatkan dengan penggunaan biasa sekurang-kurangnya 2 bulan.

Ubat antiaritmia

Sebatian perubatan kumpulan ini disyorkan untuk merawat takikaritmia pelbagai asal usul. Mereka digunakan untuk waktu yang lama, pada usia tua, selalunya seumur hidup, di bawah kawalan kajian elektrokardiografi otot jantung sekurang-kurangnya sekali sebulan. Mekanisme tindakan utama adalah menyekat reseptor adrenergik.

Dana kumpulan ini merangkumi:

  • Etatsizin. Terdapat banyak aplikasi untuk rawatan takikardia ventrikel dan supraventrikular. Ia mempunyai sejumlah kontraindikasi dan kesan sampingan, oleh itu disarankan untuk memulakan aplikasi dengan dos kecil di bawah kawalan ECG dan doktor di tempat rawatan di hospital. Dos harian ubat adalah 150-300 mg, ia mesti dibahagikan kepada tiga dos. Setelah mencapai kesan terapeutik, disarankan untuk beralih secara beransur-ansur ke dos efektif minimum. Terapi ini adalah pembatalan secara beransur-ansur, di bawah pengawasan doktor.
  • Adenosin. Ia digunakan terutamanya untuk melegakan tachyarrhythmias supraventricular, kerana ia dapat mengganggu penghantaran impuls melalui simpul sinoatrial tanpa menyebabkan kontraksi ventrikel. Terdapat dalam bentuk larutan untuk pemberian intravena, botol mengandungi 1 ml bahan aktif satu peratus. Diluluskan dalam amalan pediatrik pada kadar 50 mcg per kg berat badan. Dos tunggal maksimum tidak melebihi 12 mg.
  • Amiodarone. Mekanisme tindakan ubat ini didasarkan pada memperlambat pengaliran nod atrioventricular. Oleh kerana itu, degupan jantung menjadi perlahan, pecahan ejeksi bertambah baik, dan aliran darah koronari bertambah baik. Oleh kerana mekanismenya, ia berkesan dalam rawatan aritmia supraventricular paroxysmal, takikardia ventrikel, flutter atrium, pelbagai extrasystoles, terutamanya terhadap latar belakang proses iskemia pada miokardium. Terdapat dalam bentuk tablet. Dos awal, dibahagikan kepada 2-3 dos, adalah 0,6-0,8 g. Selama 2 minggu, jumlah dos 10 g dicapai, setelah itu terapi penyelenggaraan dilakukan pada dos 0.1-0.4 g sehari. Di hospital, dos keseluruhan 10 g dicapai dalam mod dipercepat dalam 5-8 hari.

Penyekat beta

Mereka mempunyai sifat melambatkan degupan jantung dengan menyekat reseptor adrenergik. Mereka digunakan secara meluas untuk merawat hipertensi dan dystonia neurocirculatory jenis hipertensi. Ubat yang paling biasa dan berkesan adalah:

  • Metoprolol. Ia mempunyai kesan kardioselektif, bertindak secara terpisah hanya pada reseptor beta-2 otot jantung. Menindas tindakan simpati, yang membolehkan anda mengurangkan kadar denyutan jantung dan tekanan darah dengan cepat. Dos harian maksimum ialah 200 mg. Ia dicapai secara beransur-ansur, jika kesannya berkembang pada dos yang lebih rendah, maka penumpukannya berhenti. Ia diambil sekali, tanpa mengira makanan, pengambilannya disyorkan pada waktu pagi..
  • Bisoprolol. Mekanisme tindakannya sama dengan metoprolol. Ia harus dimulakan dengan 5 mg sekali, jika perlu, secara beransur-ansur meningkatkan dos menjadi 10 mg. Kaunter penerimaan tetamu disyorkan pada waktu pagi dengan perut kosong dengan sedikit air.

Ubat-ubatan rakyat

Banyak tumbuh-tumbuhan mempunyai sifat perubatan ringan, kekuatannya membawa kelegaan yang nyata dari pelbagai penyakit, tanpa menyebabkan bahaya pada organ yang sihat. Perubatan herba adalah jenis rawatan pelengkap yang banyak digunakan dalam perubatan tradisional, sebab itulah setiap farmasi bandar selalu mempunyai pelbagai jenis tanaman ubat dan persediaan herba..

Anda boleh mengumpul ramuan sendiri, tetapi lebih baik bergantung pada pilihan pakar - bahan mentah mereka melalui kawalan radiologi dan jenis lain. Hampir mustahil untuk memberikan keselamatan seperti itu di rumah. Sekiranya terdapat masalah dengan irama jantung yang tidak teratur, serta gejala lain yang tidak menyenangkan (sesak nafas, pening, kelemahan, sakit jantung), ubat semula jadi dalam keadaan ini dapat memberikan pertolongan yang nyata..

Terutama pada perubatan herba, rawatan takikardia di rumah adalah berdasarkan:

  • Decoctions dan infusions dari tanaman ubat. Rawatan takikardia dengan ubat-ubatan rakyat adalah penggunaan decoctions, tincture dan campuran ubat yang berbeza. Berikut adalah contoh beberapa resipi yang biasa dan terbukti yang dapat merawat berdebar-debar jantung, sakit dada, dan keletihan selepas bersenam..
  • Merebus Hawthorn. Tumbuhan ini telah lama dikenali sebagai salah satu pembantu terbaik untuk jantung dan saluran darah. Ia menenangkan, mengurangkan tekanan darah, dan menormalkan degup jantung. Penyediaan: bunga atau beri hawthorn (kira-kira segenggam) tuangkan satu liter air, biarkan mendidih, masak selama 5-7 minit. Kemudian sejukkan, tapis dan minum 3 kali sehari selama setengah gelas.
  • Penyerapan motherwort. Anda boleh menggunakan infusi alkohol. Dibeli dari farmasi, ia sudah siap digunakan. Anda juga boleh membuatnya sendiri. Untuk melakukan ini, giling tanaman, ambil jumlah yang diperlukan (pada kadar satu setengah sudu per satu gelas), tuangkan air rebus panas dan biarkan sehingga ia sejuk. Untuk aroma dan kesan yang lebih baik, disyorkan untuk menambahkan beberapa tetes minyak pudina dan satu sudu madu. Minum infus tiga kali sehari.
  • Kaldu Laurel. Daun cincang halus dicurahkan dengan air (satu sudu daun diambil dalam gelas), ia harus direbus. Anda boleh menyimpan kuahnya dalam termos. Minum suam sebentar sebelum setiap hidangan.
  • Infusi berdasarkan adonis. Rebus jumlah air yang diperlukan, tambahkan adonis cincang kering ke dalamnya, rebus dengan api kecil selama beberapa minit. Kemudian biarkan selama setengah jam, tutup dengan tuala di atas. Infusi sejuk yang disaring diambil hingga tiga kali sehari, tidak lebih awal daripada 30 minit sebelum makan. Kelegaan datang setelah tiga hari. Untuk segelas infus, anda memerlukan satu sudu teh herba.
  • Bunga jagung melawan takikardia. Penyediaan infus: ambil 5 g bunga per 250 g air, tuangkan tanaman dengan air rebus dan biarkan selama kira-kira satu jam, melewati kain tipis dan ambil sebelum setiap makan (setengah jam harus berlalu). Dos tunggal - 100 g.
  • Rawatan ketumbar. Infusi dari tumbuhan tidak hanya akan membantu dengan takikardia, tetapi juga gangguan pencernaan. Untuk memasak, gunakan buah-buahan yang diseduh selama 10-15 minit. Mereka minum ubat ini setengah jam sebelum makan. Dos tunggal - 15 ml, dos harian 45-50 ml. Segelas air memerlukan 10 g bahan.

Tachycardia paroxysmal

Bersama dengan extrasystole, takikardia paroxysmal dianggap sebagai salah satu jenis gangguan irama jantung yang paling biasa. Ini menyumbang hingga sepertiga daripada semua kes patologi yang berkaitan dengan pengujaan miokardium yang berlebihan..

Dengan takikardia paroxysmal (PT), fokus muncul di jantung, menghasilkan impuls yang berlebihan yang menimbulkan kontraksi yang terlalu kerap. Pada masa yang sama, hemodinamik sistemik terganggu, jantung sendiri menderita kekurangan nutrisi, akibatnya kekurangan peredaran darah meningkat.

Serangan AT berlaku secara tiba-tiba, tanpa alasan yang jelas, tetapi pengaruh keadaan yang memprovokasi mungkin, mereka juga tiba-tiba hilang, dan jangka masa paroxysm, frekuensi degupan jantung berbeza pada pesakit yang berbeza. Irama sinus jantung yang normal semasa PT digantikan oleh irama sinus yang "dipaksakan" padanya oleh fokus pengujaan ektopik. Yang terakhir boleh terbentuk di simpul atrioventricular, ventrikel, miokardium atrium.

Dengan takikardia paroxysmal, anda harus mematuhi gaya hidup tertentu, yang akan mencegah perkembangan paroxysms.

  • Tinggalkan tabiat buruk, terutamanya merokok, alkohol dan minuman bertenaga.
  • Tetapkan rutin harian di mana sekurang-kurangnya 8 jam tidur (siang dan malam) akan diperuntukkan.
  • Menjaga berat badan anda, ini akan membantu penolakan makan semasa menonton TV, bekerja di dekat komputer, membaca buku.
  • Ia berguna pada waktu pagi dan malam untuk berjalan-jalan di udara segar, melakukan aktiviti fizikal yang dibenarkan, berenang atau gimnastik ringan.
  • Penting untuk tidak makan berlebihan, yang mana anda perlu makan dalam bahagian kecil.
  • Jangan tidur dengan perut penuh.
  • Kawal jumlah gula dan kolesterol dalam darah.

Sebilangan produk tidak diingini bagi pesakit dengan takikardia paroxysmal. Ini adalah kopi dan teh yang kuat, makanan berkalori tinggi, serta makanan yang mengandungi gula dan kanji, ikan berlemak dan daging..

Mereka menggunakan infus, decoctions dan tincture dari tumbuh-tumbuhan yang membantu menenangkan hati:

  • Pelbagai bayaran digunakan untuk meredakan ketegangan saraf. Satu disediakan berdasarkan motherwort, valerian, yarrow, anise. Satu lagi dibuat dari chamomile, jintan, adas, valerian dan pudina. Suntikan ini sebaiknya diambil sebelum tidur..
  • Melissa telah menemukan aplikasi dalam bentuk koleksi dan sebagai ubat rakyat bebas untuk paroxysms. Teh herba balsem lemon disyorkan untuk diminum sedikit pada siang hari.
  • Tachycardia paroxysmal sering berkembang dengan latar belakang hipertensi. Dalam kes sedemikian, agen penurun tekanan darah ditambahkan ke tanaman penenang. Kami mendapat koleksi dari balsem lemon, calendula, pudina, rue wangi, kayu manis paya.
  • Decoctions Hawthorn berfungsi dengan baik pada sistem kardiovaskular. Beri yang berguna, bersama dengan chicory, calendula, lovage, adalah sebahagian daripada pengukuhan.

Takikardia sinus

Sinus tachycardia adalah irama sinus melebihi 100 denyutan seminit. Ini bukan patologi, kerana timbul sebagai tindak balas terhadap tekanan fizikal dan emosi, sebagai reaksi fisiologi badan. Diagnosis "takikardia sinus yang tidak mencukupi kronik" dibuat ketika degupan jantung dalam keadaan rehat untuk waktu yang lama, lebih daripada 90-100 denyutan seminit dan / atau peningkatan kadar jantung yang tidak mencukupi dengan tekanan fizikal dan emosi yang minimum.

Rawatan takikardia bentuk ini merangkumi pembetulan diet dan gaya hidup, terapi ubat dan penggunaan kaedah alternatif (setelah berunding dengan doktor anda). Untuk mengelakkan akibat serius dari penyakit ini, penting untuk mengetahui gejala patologi dan dapat membezakannya dari penyakit jantung yang lain.

Untuk menetapkan rawatan yang berkesan, doktor terlebih dahulu bertanya mengenai penyakit yang telah dihidap oleh pesakit. Ia boleh menjadi tirotoksikosis, darah tinggi, penyakit berjangkit. Juga, kehadiran penyakit jantung iskemik, infark miokard mungkin menunjukkan kemungkinan penyebab munculnya takikardia. Rawatan penyakit yang mendasari akan membantu menghilangkan aritmia dengan cepat.

Takikardia jinak, yang tidak disertai dengan pelanggaran hemodinamik, tidak memerlukan rawatan khusus. Apabila penyakit jantung organik digabungkan dengan takikardia sinus, rawatan dijalankan oleh pakar kardiologi, jika perlu, doktor profil lain dihubungkan.

PADA CATATAN! Terdapat senarai cadangan umum yang harus digunakan oleh setiap pesakit yang menjalani rawatan dengan pakar kardiologi atau memerhatikan masalah jantung. Perkara yang paling penting adalah mengubah gaya hidup anda. Mulailah makan dengan betul, dengan memasukkan makanan yang menyihatkan jantung: epal, kubis, semangka, wortel, ikan dan daging tanpa lemak, minyak biji rami, dll..

Sekiranya anda mempunyai tabiat buruk (merokok, penyalahgunaan alkohol) - berhenti dari mereka. Sekiranya tidak aktif secara fizikal, anda perlu melakukan sukan yang sesuai. Hati juga "menyukai" udara segar, jalan-jalan yang tenang dengan orang yang berfikiran dekat, atau hanya berfikir secara semula jadi. Penting untuk menghentikan tekanan dalam apa jua bentuknya, kerana pesakit dengan aritmia mungkin berpuas hati dengan perselisihan biasa mengenai masalah kecil.

Prosedur umum untuk membantu menguatkan keadaan sistem kardiovaskular:

  • mandi santai;
  • mandi sejuk dan panas;
  • kolam;
  • urut;
  • fisioterapi;
  • fisioterapi.

Ubat-ubatan herba, atau rawatan dengan ubat-ubatan rakyat, takikardia sinus sesuai untuk bentuk refleks atau kompensasi penyakit ini. Ia dapat digunakan sebagai tambahan terapi terapi. Pada masa yang sama, penting untuk menyelaraskan semua kaedah rawatan dengan ubat-ubatan rakyat dengan pakar kardiologi yang merawat.

Persediaan herba terutama disediakan dari tanaman yang mempunyai kesan penenang. Khususnya, anda boleh menggunakan akar valerian kering, herba yarrow dan motherwort, buah anise. Penting untuk diingat bahawa sediaan yang disediakan mesti dilindungi dari kelembapan, cahaya dan perosak. Sebagai peraturan, ia digunakan dengan cara yang baru disiapkan..

Tincture dan infusions - dibuat berdasarkan valerian, lemon balm, ketumbar. Tumbuhan diambil dalam bentuk kering dan, bergantung pada resepinya, disuntik dari beberapa jam (infus ke atas air) hingga 10 hari (tincture pada alkohol). Lebih baik minum ubat dalam kursus, di mana ada dua minggu rehat. Teh herba sangat bermanfaat untuk otot jantung apabila dibuat dari tanaman seperti oregano, hawthorn, rose hips, valerian, mint.

Terhadap latar belakang tekanan rendah

Masalah dengan tekanan darah hari ini berlaku pada hampir setiap pesakit kedua. Seorang doktor berunding dengan kadar kenaikan dan penurunan. Gejala biasa dalam keadaan ini adalah berdebar-debar jantung. Tetapi takikardia dengan tekanan rendah jarang berlaku berbanding dengan tinggi.

Ubat-ubatan berikut akan membantu menghilangkan aritmia pada tekanan rendah dan menormalkan yang terakhir:

  • Valerian (warna tanaman seperti ini mempunyai kesan antispasmodik, melegakan seseorang dari peningkatan kegembiraan saraf dan dengan itu menormalkan tekanan darah);
  • Valocordin (membantu mengurangkan kekejangan otot, menormalkan aktiviti sistem saraf pusat dan pola tidur);
  • Grandaxin (mempunyai kesan psiko-vegetatif, membantu menghilangkan neurosis dan menormalkan tekanan darah).

Sekiranya seseorang mengetahui bahawa dia sering mengalami serangan takikardia, dia harus mengambil beberapa langkah pencegahan:

  • mematuhi gaya hidup sihat;
  • makan dengan betul dan kerap;
  • peruntukkan sekurang-kurangnya 8 jam sehari untuk berehat dan tidur;
  • mandi mandian pengeras kontras setiap hari;
  • meninggalkan tabiat buruk sepenuhnya, terutamanya merokok;
  • lebih banyak berada di udara segar;
  • lakukan senaman setiap hari.

Pemakanan yang betul melibatkan keseimbangan dalam diet harian protein, lemak dan karbohidrat. Anda memerlukan jumlah makanan yang sesuai untuk aktiviti fizikal dan nilai tenaganya. Untuk menormalkan tekanan darah, disarankan untuk minum teh hijau, makan epal dan delima. Minum kopi yang kerap menaikkan nada vaskular, tetapi juga meningkatkan degupan jantung, jadi anda perlu berhati-hati dengan minuman ini..

PENTING! Dengan tekanan yang berterusan, disyorkan untuk berjumpa dengan ahli psikoterapi.

Di samping itu, perlu menyimpan buku harian tekanan darah, dan jika timbul hipotensi yang berterusan, berjumpa doktor untuk membetulkan ubat-ubatan. Orang yang mempunyai hipotensi dan serangan takikardia yang kerap, sebagai peraturan, merasakan pendekatan keadaan sedemikian terlebih dahulu dan mengetahui apa yang boleh menyebabkannya..

Dalam hal ini, jika takikardia bermula pada tekanan rendah, apa yang harus dilakukan? Pertama sekali, anda perlu menghubungi doktor terlebih dahulu. Di rumah, anda boleh melakukan perkara berikut:

  • berbaring dengan badan atas anda diangkat;
  • minum decoctions herba dengan kesan penenang (chamomile, lemon balm, motherwort);
  • minum ubat penenang jika perlu.

Langkah-langkah ini akan membantu mengurangkan degupan jantung anda. Walau bagaimanapun, sukar untuk meningkatkan tekanan dalam keadaan ini. Sarana yang dapat membuat kekejangan saluran darah dan meningkatkan tekanan juga mempengaruhi penguncupan jantung, meningkatkannya. Ini bermakna takikardia juga akan meningkat. Oleh itu, apabila tekanan darah rendah muncul, takikardia menyertainya, lebih baik memulihkan degupan jantung terlebih dahulu. BP kemudian akan kembali normal dengan sendirinya.

Teh atau kopi yang kuat dan manis dapat membantu meningkatkan tekanan dengan selamat. Walau bagaimanapun, pada masa ini, anda perlu berada dalam keadaan berbaring dan minum minuman sedemikian perlahan-lahan..

Tidak disyorkan untuk merawat serangan hipotensi dengan takikardia sendiri dengan ubat-ubatan. Hanya pakar yang berpengalaman yang boleh menetapkan terapi ubat setelah menilai keadaan pesakit.

Rawatan takikardia tekanan rendah mungkin memerlukan pesakit untuk dimasukkan ke hospital. Rawat inap ditunjukkan sekiranya keadaan patologi tidak hilang sendiri dan tidak berhenti di rumah. Di hospital, pesakit akan diberi penyelesaian infusi. Ini sekaligus akan mengembalikan kadar degupan jantung dan mengisi semula jumlah darah di saluran..

Pada masa yang sama, penyakit yang mendasari dirawat: pampasan untuk kehilangan darah, rawatan proses keradangan, rehidrasi badan, terapi ubat patologi jantung.

Dengan peningkatan tekanan

Tachycardia dan tekanan darah tinggi adalah keadaan biasa. Selalunya patologi ini didiagnosis secara berasingan, tetapi kadang-kadang ia digabungkan antara satu sama lain..

Dengan berlakunya hipertensi dan takikardia bersamaan, gejala penyakit yang tidak menyenangkan semakin bertambah, yang memburukkan keadaan kesihatan. Sekiranya tidak ada rawatan yang tepat pada masanya dan kompeten, penyakit berkembang dengan cepat, yang boleh menyebabkan sejumlah komplikasi berbahaya, termasuk kecacatan dan kematian..

Oleh itu, setiap pesakit hipertensi yang mempunyai masalah jantung dan kadar gula darah harus tahu bagaimana merawat keadaan seperti itu sendiri. Untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan dan meningkatkan kesejahteraan keseluruhan, terapi ubat dan resipi rakyat digunakan. Tetapi sebelum menggunakan cara sedemikian, anda perlu memikirkan bagaimana semua penyakit ini digabungkan antara satu sama lain..

Sekiranya aritmia dengan degupan jantung yang cepat berlaku dengan peningkatan tekanan darah, ubat berikut ditetapkan:

  • Diroton (komponen aktif ubat membantu mengembang saluran darah pada masa peningkatan tekanan, sehingga memastikan pengurangannya ke tahap normal);
  • Enap (ubat ini membantu meningkatkan fungsi otot jantung dan menormalkan tekanan darah, ubat ini disyorkan untuk digunakan bersama dengan pengambilan diuretik);
  • Verapamil (salah satu ubat yang paling berkesan dalam rawatan takikardia dengan gejala seperti tekanan darah tinggi, loya, dan lain-lain);
  • Corinfal (merujuk kepada penyekat saluran kalsium; ditetapkan pada tekanan tinggi untuk menstabilkan kadar jantung);
  • Normodipin (bahan masuk membantu meluaskan arteri koronari dan periferal, sehingga memberikan kesan hipotensi).

Aritmia jantung yang disebabkan oleh peningkatan tekanan darah dapat diperbaiki dengan mudah dengan ubat seperti Phenazepam. Ejen ini mengurangkan kegembiraan saraf, mempunyai kesan antikonvulsan dan penenang otot..

Dengan serangan takikardia berulang dengan latar belakang perkembangan gejala lain, adalah alasan untuk berjumpa doktor. Perlu diingat bahawa takikardia adalah gejala banyak penyakit serius..


Artikel Seterusnya
Scintigraphy (diagnostik radionuklida)