Secara ringkas dan jelas mengenai peredaran manusia


Pemakanan tisu dengan oksigen, unsur-unsur penting, serta penyingkiran karbon dioksida dan produk metabolik dari sel-sel di dalam badan - fungsi darah. Prosesnya adalah jalan vaskular tertutup - lingkaran peredaran manusia yang melaluinya aliran berterusan cecair vital, urutan pergerakannya disediakan oleh injap khas.

Terdapat beberapa lingkaran peredaran darah di dalam tubuh manusia.

  1. Berapakah bilangan peredaran darah seseorang?
  2. Bulatan besar
  3. Lingkaran kecil (paru)
  4. Lingkaran tambahan
  5. Placental
  6. Lingkaran jantung
  7. Bulatan willis

Berapakah bilangan peredaran darah seseorang?

Peredaran darah atau hemodinamik manusia adalah aliran berterusan cecair plasma melalui saluran badan. Ini adalah jalan tertutup dari jenis tertutup, iaitu, ia tidak bersentuhan dengan faktor luaran.

Hemodinamik mempunyai:

  • bulatan utama - besar dan kecil;
  • gelung tambahan - plasenta, koronari dan Willis.

Kitaran selalu lengkap, yang bermaksud bahawa pencampuran darah arteri dan vena tidak berlaku.

Jantung bertanggungjawab untuk peredaran plasma - organ utama hemodinamik. Ia terbahagi kepada 2 bahagian (kanan dan kiri), di mana bahagian dalaman terletak - ventrikel dan atria.

Jantung adalah organ utama dalam sistem peredaran darah manusia

Arah aliran tisu penghubung mudah alih ditentukan oleh pelompat jantung atau injap. Mereka mengawal aliran plasma dari atria (cusps) dan mencegah darah arteri kembali ke ventrikel (terlambat).

Darah bergerak dalam bulatan dalam urutan tertentu - pertama, plasma beredar di sepanjang gelung kecil (5-10 saat), dan kemudian di sepanjang cincin besar. Pengatur khusus - humoral dan saraf mengawal kerja sistem peredaran darah.

Bulatan besar

Lingkaran hemodinamik yang besar mempunyai 2 fungsi:

  • tepu seluruh badan dengan oksigen, bawa unsur-unsur yang diperlukan ke dalam tisu;
  • membuang gas dioksida dan bahan toksik.

Vena cava unggul dan vena cava inferior, venula, arteri dan artioli melintas di sini, serta arteri terbesar - aorta, ia meninggalkan bahagian kiri jantung ventrikel.

Peredaran sistemik memenuhi organ dengan oksigen dan menyingkirkan bahan toksik

Pada cincin yang luas, aliran cairan darah bermula di ventrikel kiri. Plasma yang disucikan keluar melalui aorta dan dibawa ke semua organ melalui pergerakan melalui arteri, arteriol, sampai ke saluran terkecil - jaringan kapilari, di mana ia memberikan oksigen dan komponen berguna ke tisu. Sisa berbahaya dan karbon dioksida dikeluarkan. Jalan kembali plasma ke jantung terletak melalui venula, yang mengalir dengan lancar ke dalam vena cava - ini adalah darah vena. Peredaran di sepanjang gelung besar berakhir di atrium kanan. Tempoh bulatan penuh - 20-25 saat.

Lingkaran kecil (paru)

Peranan utama cincin paru adalah melakukan pertukaran gas di alveoli paru-paru dan menghasilkan pemindahan haba. Semasa kitaran, darah vena tepu dengan oksigen, membersihkannya dari karbon dioksida. Lingkaran kecil juga mempunyai fungsi tambahan. Ini menyekat kemajuan emboli dan gumpalan darah yang lebih jauh yang menembus dari lingkaran besar. Dan jika jumlah darah berubah, maka ia terkumpul di takungan vaskular yang berasingan, yang dalam keadaan normal tidak mengambil bahagian dalam peredaran darah..

Lingkaran pulmonari mempunyai struktur berikut:

  • urat pulmonari;
  • kapilari;
  • arteri pulmonari;
  • arteriol.

Darah vena, kerana dikeluarkan dari atrium sebelah kanan jantung, masuk ke batang paru besar dan memasuki organ tengah cincin kecil - paru-paru. Proses pengayaan plasma dengan oksigen dan pembebasan karbon dioksida berlaku di grid kapilari. Darah arteri sudah dituangkan ke dalam urat paru-paru, tujuan utamanya adalah untuk mencapai bahagian jantung kiri (atrium). Mengenai ini, kitaran di sepanjang cincin kecil ditutup.

Keanehan cincin kecil adalah bahawa pergerakan plasma di sepanjangnya mempunyai urutan yang bertentangan. Di sini, darah, kaya dengan karbon dioksida dan sisa sel, mengalir melalui arteri, dan cecair yang tepu dengan oksigen bergerak melalui urat..

Lingkaran tambahan

Berdasarkan ciri-ciri fisiologi manusia, selain 2 yang utama, terdapat 3 cincin hemodinamik tambahan - plasenta, jantung atau koronari dan Willis.

Placental

Tempoh perkembangan di rahim janin menyiratkan adanya lingkaran peredaran darah di embrio. Tugas utamanya adalah untuk memenuhi semua tisu badan anak yang belum lahir dengan oksigen dan unsur-unsur berguna. Tisu penghubung cecair memasuki sistem organ janin melalui plasenta ibu di sepanjang rangkaian kapilari urat umbilik.

Urutan pergerakan adalah seperti berikut:

  • darah arteri ibu, memasuki janin, bercampur dengan darah vena dari badan bawah;
  • cecair bergerak ke atrium kanan melalui vena cava inferior;
  • isipadu plasma yang lebih besar memasuki separuh kiri jantung melalui septum interatrial (lingkaran kecil dilalui, kerana ia belum berfungsi dalam embrio) dan masuk ke dalam aorta;
  • selebihnya jumlah darah yang tidak diperuntukkan mengalir ke ventrikel kanan, di mana melalui vena cava yang unggul, mengumpulkan semua darah vena dari kepala, ia memasuki bahagian kanan jantung, dan dari sana ke dalam batang paru-paru dan aorta;
  • darah mengalir dari aorta ke semua tisu embrio.

Penting! Selepas kelahiran bayi, keperluan lingkaran plasenta hilang, dan urat penyambung kosong dan tidak berfungsi.

Lingkaran peredaran darah plasenta memenuhi organ anak dengan oksigen dan unsur-unsur yang diperlukan

Lingkaran jantung

Oleh kerana jantung sentiasa mengepam darah, ia memerlukan bekalan darah yang meningkat. Oleh itu, lingkaran mahkota adalah bahagian tidak terpisahkan dari lingkaran besar. Ia bermula dengan arteri koronari, yang mengelilingi organ utama seolah-olah dengan mahkota (maka nama cincin tambahan).

Lingkaran peredaran darah plasenta memenuhi organ anak dengan oksigen dan unsur-unsur yang diperlukan

Lingkaran jantung

Oleh kerana jantung sentiasa mengepam darah, ia memerlukan bekalan darah yang meningkat. Oleh itu, lingkaran mahkota adalah bahagian tidak terpisahkan dari lingkaran besar. Ia bermula dengan arteri koronari, yang mengelilingi organ utama seolah-olah dengan mahkota (maka nama cincin tambahan).

Lingkaran jantung menyuburkan organ otot dengan darah

Peranan lingkaran jantung adalah untuk meningkatkan bekalan darah organ otot berongga. Ciri cincin koronari adalah bahawa saraf vagus mempengaruhi pengecutan saluran koronari, sementara saraf simpatik mempengaruhi kontraktilitas arteri dan urat lain..

Bulatan willis

Lingkaran Willis bertanggungjawab untuk bekalan darah ke otak sepenuhnya. Tujuan gelung ini adalah untuk mengimbangi kekurangan peredaran darah sekiranya berlaku penyumbatan vaskular. dalam keadaan serupa, darah dari kolam arteri lain akan digunakan.

Struktur cincin arteri otak merangkumi arteri seperti:

  • serebrum anterior dan posterior;
  • penyambungan depan dan belakang.

Lingkaran peredaran darah Willis memenuhi otak dengan darah

Dalam keadaan normal, cincin Willis selalu ditutup.

Sistem peredaran darah manusia mempunyai 5 lingkaran, 2 daripadanya adalah utama dan 3 tambahan, berkat mereka, tubuh dibekalkan dengan darah. Cincin kecil melakukan pertukaran gas, dan yang besar bertanggungjawab untuk pengangkutan oksigen dan nutrien ke semua tisu dan sel. Lingkaran tambahan memainkan peranan penting semasa kehamilan, mengurangkan tekanan pada jantung dan mengimbangi kekurangan bekalan darah di otak.

Bulatan peredaran darah

Ketika seorang guru anatomi ingin "menarik" seorang pelajar universiti perubatan yang tidak begitu panas kerana tiket pada peperiksaan menjawab, dia biasanya meminta bulatan besar dan kecil peredaran darah sebagai soalan tambahan. Sekiranya pelajar tidak dibimbing dalam perkara ini - itu sahaja, pengambilan semula dijamin.

Bagaimanapun, adalah memalukan bagi doktor masa depan untuk tidak mengetahui asas asasnya - sistem peredaran darah. Tanpa memiliki maklumat ini dan memahami bagaimana darah bergerak ke seluruh tubuh, mustahil untuk memahami mekanisme perkembangan penyakit vaskular dan jantung, untuk menjelaskan proses patologi yang berlaku di jantung dengan lesi tertentu. Tanpa mengetahui lingkaran peredaran darah, mustahil untuk bekerja sebagai doktor. Maklumat ini tidak akan mengganggu orang biasa di jalanan, kerana pengetahuan tentang tubuh anda sendiri tidak pernah berlebihan..

Pengembaraan besar

Bulatan peredaran darah yang besar

Untuk lebih membayangkan bagaimana peredaran sistemik disusun, mari kita berkhayal sedikit? Bayangkan bahawa semua kapal badan adalah sungai, dan jantung adalah teluk, ke teluk di mana semua saluran sungai jatuh. Mari kita meneruskan perjalanan: kapal kita memulakan perjalanan panjang. Dari ventrikel kiri kita melayang ke aorta - kapal utama badan manusia. Di sinilah lingkaran peredaran darah sistemik bermula.

Darah beroksigen mengalir di aorta, kerana darah aorta diedarkan ke seluruh tubuh manusia. Aorta mengeluarkan dahan, seperti sungai, anak sungai yang membekalkan darah ke otak, semua organ. Arteri bercabang ke arteriol, yang seterusnya melepaskan kapilari. Darah arteri yang terang memberi oksigen kepada sel, nutrien, dan mengambil produk metabolik kehidupan sel.

Kapilari disusun menjadi venula, yang membawa darah berwarna ceri gelap, kerana telah memberikan oksigen ke sel. Venula berkumpul di urat yang lebih besar. Kapal kami menyelesaikan perjalanannya di sepanjang dua "sungai" terbesar - vena cava yang unggul dan rendah - ke atrium kanan. Jalan sudah berakhir. Lingkaran besar dapat ditunjukkan secara skematik seperti berikut: permulaannya adalah ventrikel kiri dan aorta, ujungnya adalah urat berongga dan atrium kanan.

Perjalanan kecil

Bulatan kecil peredaran darah

Apakah bulatan kecil peredaran darah? Mari pergi perjalanan kedua! Kapal kami berasal dari ventrikel kanan, dari mana batang paru-paru berlepas. Ingat bahawa setelah melancarkan peredaran sistemik, kita berlabuh di atrium kanan? Dari itu, darah vena mengalir ke ventrikel kanan, dan kemudian, dengan degupan jantung, didorong ke dalam kapal, dari mana batang paru memanjang. Kapal ini diarahkan ke paru-paru, di mana ia membelah ke arteri pulmonari, dan kemudian ke kapilari..

Kapilari menyelimuti bronkus dan alveoli paru-paru, mengeluarkan karbon dioksida dan produk metabolik dan diperkaya dengan oksigen yang menghidupkan. Kapilari tersusun ke dalam venula, keluar dari paru-paru, dan kemudian ke urat paru-paru yang lebih besar. Kita terbiasa dengan fakta bahawa darah vena mengalir di urat. Tidak di paru-paru! Vena ini kaya dengan arteri, merah cerah, darah kaya O2. Kapal kami belayar melalui urat paru ke teluk, di mana perjalanannya berakhir - ke atrium kiri..

Jadi, permulaan bulatan kecil adalah ventrikel kanan dan batang paru, hujungnya adalah urat pulmonari dan atrium kiri. Huraian yang lebih terperinci adalah seperti berikut: batang paru dibahagikan kepada dua arteri pulmonari, yang pada gilirannya bercabang menjadi rangkaian kapilari, seperti jaring laba-laba menyelimuti alveoli, di mana pertukaran gas berlaku, maka kapilari berkumpul menjadi venula dan urat paru-paru, yang mengalir ke ruang jantung kiri atas jantung.

Fakta sejarah

Miguel Servet dan anggapannya

Setelah menangani bahagian peredaran darah, nampaknya tidak ada yang rumit dalam strukturnya. Semuanya mudah, logik, difahami. Darah meninggalkan jantung, mengumpulkan produk metabolik dan CO2 dari sel-sel seluruh tubuh, menjenuhkannya dengan oksigen, dan darah vena kembali ke jantung, yang, melalui "penapis" semula jadi tubuh - paru-paru, menjadi arteri semula. Tetapi memerlukan banyak abad untuk mengkaji dan memahami pergerakan aliran darah di dalam badan. Galen keliru menganggap bahawa arteri tidak mengandungi darah, tetapi udara.

Kedudukan ini hari ini dapat dijelaskan oleh fakta bahawa pada waktu itu kapal hanya dikaji pada mayat, dan di dalam mayat arteri disalirkan darah, dan sebaliknya, vena penuh dengan darah. Diyakini bahawa darah dihasilkan di hati, dan di organ-organ itu dimakan. Miguel Servetus pada abad ke-16 mencadangkan bahawa "semangat hidup berasal dari ventrikel jantung kiri, paru-paru menyumbang kepada ini, di mana percampuran udara dan darah dari ventrikel jantung kanan berlaku," demikian saintis itu mengenali dan menggambarkan untuk pertama kalinya sebuah lingkaran kecil.

Tetapi penemuan Servetus sebahagian besarnya tidak diendahkan. Bapa sistem peredaran darah dianggap Harvey, yang pada tahun 1616 menulis dalam tulisannya bahawa darah "beredar ke seluruh tubuh." Selama bertahun-tahun dia mempelajari pergerakan darah, dan pada tahun 1628 dia menerbitkan sebuah karya yang menjadi klasik, dan menyebarkan semua idea tentang peredaran darah Galen, dalam karya ini lingkaran peredaran darah telah digariskan.

Sistem Peredaran oleh William Harvey

Harvey tidak hanya menemui kapilari yang ditemui kemudian oleh saintis Malpighi, yang menambah pengetahuan tentang "lingkaran kehidupan" dengan hubungan kapilari antara arteriol dan venula. Mikroskop membantu membuka kapilari kepada saintis, yang memberikan peningkatan hingga 180 kali. Penemuan Harvey disambut dengan kritikan dan perselisihan oleh pemikiran besar pada masa itu, banyak saintis tidak setuju dengan penemuan Harvey.

Tetapi bahkan hari ini, ketika membaca karya-karyanya, seseorang terkejut betapa tepat dan terperincinya pada waktu itu saintis menggambarkan karya jantung dan pergerakan darah melalui pembuluh darah: “Jantung, melakukan kerja, pertama kali melakukan gerakan, dan kemudian beristirahat di semua binatang ketika mereka masih hidup. Pada saat pengecutan, ia mengeluarkan darah dari dirinya sendiri, jantung dikosongkan pada saat pengecutan. " Lingkaran peredaran darah juga dijelaskan secara terperinci, dengan pengecualian bahawa Harvey tidak dapat memerhatikan kapilari, tetapi dia dengan tepat menggambarkan bahawa darah terkumpul dari organ dan mengalir kembali ke jantung?

Tetapi bagaimana peralihan dari arteri ke urat berlaku? Soalan ini menghantui Harvey. Malpighi menemui rahsia tubuh manusia ini dengan menemui peredaran kapilari. Sungguh memalukan bahawa Harvey tidak hidup beberapa tahun sebelum penemuan ini, kerana penemuan kapilari dengan kebolehpercayaan 100% mengesahkan kebenaran ajaran Harvey. Ilmuwan hebat itu tidak berpeluang merasakan kepenuhan kemenangan dari penemuannya, tetapi kita ingat dia dan sumbangannya yang sangat besar dalam pengembangan anatomi dan pengetahuan mengenai sifat tubuh manusia.

Dari yang lebih kurang

Unsur-unsur lingkaran peredaran darah

Saya ingin memikirkan unsur-unsur utama sistem peredaran darah, kerangka mereka, di mana darah bergerak - saluran. Arteri adalah saluran yang membawa darah dari jantung. Aorta adalah arteri badan yang paling penting dan penting, ia adalah yang terbesar - diameter kira-kira 25 mm, melaluinya darah mengalir ke kapal lain yang berlepas daripadanya dan dihantar ke organ, tisu, sel.

Pengecualian: Arteri pulmonari tidak membawa darah kaya oksigen, tetapi darah kaya CO2 ke paru-paru.

Vena adalah pembuluh darah yang membawa darah ke jantung, dindingnya mudah diregangkan, diameter vena cava sekitar 30 mm, dan diameter urat kecil adalah 4-5 mm. Darah di dalamnya gelap, warna ceri masak, tepu dengan produk metabolik.

Pengecualian: Vena paru adalah satu-satunya di dalam badan yang mengalir darah arteri.

Kapilari adalah kapal paling nipis, yang terdiri daripada satu lapisan sel sahaja. Struktur lapisan tunggal membolehkan pertukaran gas, pertukaran produk yang berguna dan berbahaya antara sel dan kapilari langsung.

Diameter kapal ini rata-rata hanya 0,006 mm, dan panjangnya tidak lebih dari 1 mm. Betapa kecilnya mereka! Namun, jika kita menjumlahkan panjang semua kapilari, kita memperoleh angka yang sangat penting - 100 ribu km... Tubuh kita diselimuti di dalamnya seperti jaring labah-labah. Dan tidak menghairankan - bagaimanapun, setiap sel tubuh memerlukan oksigen dan nutrien, dan kapilari dapat menyediakan bekalan bahan ini. Semua kapal, dan kapilari terbesar dan terkecil, membentuk sistem tertutup, atau lebih tepatnya dua sistem - lingkaran peredaran darah yang disebutkan di atas.

Fungsi penting

Peranan sistem peredaran darah dalam badan

Untuk apa lingkaran peredaran darah? Peranan mereka tidak boleh dipandang tinggi. Sama seperti kehidupan di Bumi tidak mungkin tanpa sumber air, begitu juga kehidupan manusia tidak mungkin tanpa sistem peredaran darah. Peranan utama bulatan besar adalah:

  1. Membekalkan oksigen ke setiap sel tubuh manusia;
  2. Pelepasan nutrien dari sistem pencernaan ke dalam darah;
  3. Penapisan produk buangan dari darah ke organ perkumuhan.

Peranan lingkaran kecil tidak kurang pentingnya daripada yang dijelaskan di atas: penyingkiran CO2 dari badan dan produk metabolik.

Pengetahuan tentang struktur badan anda sendiri tidak pernah berlebihan, pengetahuan tentang bagaimana fungsi jabatan peredaran darah membawa kepada pemahaman yang lebih baik mengenai kerja badan, dan juga membentuk idea tentang kesatuan dan integriti organ dan sistem, yang menghubungkannya tidak diragukan lagi adalah aliran darah, yang tersusun dalam lingkaran peredaran darah.

Peredaran. Peredaran darah bulatan besar dan kecil. Arteri, kapilari dan urat

Pergerakan darah yang berterusan melalui sistem rongga jantung dan saluran darah yang tertutup disebut peredaran darah. Sistem peredaran darah menyumbang kepada penyediaan semua fungsi penting badan.

Pergerakan darah melalui saluran darah berlaku kerana pengecutan jantung. Seseorang mempunyai peredaran darah yang besar dan kecil.

Peredaran darah bulatan besar dan kecil

Peredaran sistemik bermula dengan arteri terbesar - aorta. Kerana pengecutan ventrikel kiri jantung, darah dilepaskan ke aorta, yang kemudiannya pecah menjadi arteri, arteriol yang membekalkan darah ke bahagian atas dan bawah, kepala, batang, semua organ dalaman dan berakhir pada kapilari.

Melewati kapilari, darah memberikan oksigen ke tisu, nutrien dan mengambil produk penyebaran. Dari kapilari, darah dikumpulkan dalam urat kecil, yang, menggabungkan dan meningkatkan keratan rentasnya, membentuk vena cava yang unggul dan rendah.

Diakhiri dengan lingkaran besar peredaran darah di atrium kanan. Darah arteri mengalir di semua arteri peredaran sistemik, darah vena mengalir di urat..

Lingkaran kecil peredaran darah bermula di ventrikel kanan, di mana darah vena mengalir dari atrium kanan. Ventrikel kanan berkontraksi dan mendorong darah ke batang paru, yang terbahagi kepada dua arteri pulmonalis yang membawa darah ke paru-paru kanan dan kiri. Di paru-paru, mereka membahagi menjadi kapilari yang mengelilingi setiap alveolus. Di alveoli, darah mengeluarkan karbon dioksida dan tepu dengan oksigen.

Melalui empat urat pulmonari (setiap paru-paru mempunyai dua urat), darah beroksigen memasuki atrium kiri (di mana peredaran pulmonari berakhir), dan kemudian ke ventrikel kiri. Oleh itu, darah vena mengalir di arteri peredaran pulmonari, dan darah arteri mengalir di uratnya..

Keteraturan pergerakan darah dalam lingkaran peredaran darah ditemui oleh pakar anatomi dan doktor Inggeris W. Harvey pada tahun 1628.

Saluran darah: arteri, kapilari dan urat

Terdapat tiga jenis saluran darah pada manusia: arteri, urat, dan kapilari..

Arteri adalah tiub silinder yang membawa darah dari jantung ke organ dan tisu. Dinding arteri terdiri daripada tiga lapisan yang memberi mereka kekuatan dan keanjalan:

  • Membran tisu penghubung luar;
  • lapisan tengah yang dibentuk oleh serat otot licin, di mana serat elastik terletak
  • membran endotel dalaman. Oleh kerana keanjalan arteri, pengusiran darah secara berkala dari jantung ke aorta berubah menjadi pergerakan darah yang berterusan melalui saluran.

Kapilari adalah kapal mikroskopik yang dindingnya terdiri daripada satu lapisan sel endotel. Ketebalan mereka kira-kira 1 mikron, panjang 0.2-0.7 mm.

Adalah mungkin untuk mengira bahawa jumlah permukaan semua kapilari badan adalah 6300 m2.

Oleh kerana ciri-ciri struktur, di kapilari darah melakukan fungsi utamanya: memberi oksigen, nutrien ke tisu dan membawa karbon dioksida dan produk penyebaran lain untuk dibebaskan dari mereka.

Oleh kerana darah di kapilari berada di bawah tekanan dan bergerak perlahan, di bahagian arteri, air dan nutrien yang terlarut di dalamnya meresap ke dalam cairan antar sel. Di hujung vena kapilari, tekanan darah menurun dan cairan antar sel mengalir kembali ke kapilari.

Vena adalah saluran yang membawa darah dari kapilari ke jantung. Dindingnya terdiri daripada membran yang sama dengan dinding aorta, tetapi jauh lebih lemah daripada arteri dan mempunyai otot licin dan serat elastik yang lebih sedikit.

Darah di vena mengalir di bawah tekanan yang sedikit, sehingga tisu di sekitarnya, terutama otot rangka, memiliki pengaruh yang lebih besar pada pergerakan darah melalui vena. Tidak seperti arteri, urat (kecuali vena berongga) mempunyai injap poket yang menghalang darah mengalir ke belakang.

Peredaran darah bulatan besar dan kecil

Bulatan besar dan kecil peredaran darah manusia

Peredaran darah adalah pergerakan darah melalui sistem vaskular, yang memastikan pertukaran gas antara tubuh dan persekitaran luaran, pertukaran zat antara organ dan tisu dan pengaturan humoral dari pelbagai fungsi tubuh.

Sistem peredaran darah meliputi jantung dan saluran darah - aorta, arteri, arteriol, kapilari, venula, urat, dan saluran limfa. Darah bergerak melalui saluran kerana pengecutan otot jantung.

Peredaran darah berlaku dalam sistem tertutup, yang terdiri daripada lingkaran kecil dan besar:

  • Peredaran sistemik membekalkan semua organ dan tisu dengan nutrien darah.
  • Lingkaran kecil, atau paru-paru, peredaran darah dirancang untuk memperkaya darah dengan oksigen.

Lingkaran peredaran darah pertama kali dijelaskan oleh saintis Inggeris William Harvey pada tahun 1628 dalam karya "Kajian anatomi pergerakan jantung dan saluran darah".

Lingkaran kecil peredaran darah bermula dari ventrikel kanan, dengan pengecutan yang mana darah vena memasuki batang paru-paru dan, mengalir melalui paru-paru, mengeluarkan karbon dioksida dan tepu dengan oksigen. Darah beroksigen dari paru-paru melalui urat paru memasuki atrium kiri, di mana lingkaran kecil berakhir.

Peredaran sistemik bermula dari ventrikel kiri, dengan penguncupan darah yang diperkaya oksigen dipam ke dalam aorta, arteri, arteriol dan kapilari semua organ dan tisu, dan dari situ mengalir melalui venula dan vena ke atrium kanan, di mana lingkaran besar berakhir.

Kapal terbesar dalam peredaran sistemik adalah aorta, yang keluar dari ventrikel kiri jantung. Aorta membentuk arka dari mana arteri bercabang untuk membawa darah ke kepala (arteri karotid) dan ke anggota badan atas (arteri vertebra). Aorta mengalir ke tulang belakang, di mana cabang memanjang darinya, membawa darah ke organ rongga perut, ke otot-otot batang dan anggota bawah.

Darah arteri, kaya dengan oksigen, melewati seluruh badan, membekalkan sel-sel organ dan tisu dengan nutrien dan oksigen yang diperlukan untuk aktiviti mereka, dan dalam sistem kapilari ia berubah menjadi darah vena. Darah vena, tepu dengan karbon dioksida dan produk metabolik sel, kembali ke jantung dan dari itu memasuki paru-paru untuk pertukaran gas. Urat terbesar peredaran sistemik adalah vena cava yang unggul dan rendah, yang mengalir ke atrium kanan.

Gambar: Skema peredaran darah bulatan kecil dan besar

Perlu diperhatikan bagaimana sistem peredaran hati dan ginjal dimasukkan ke dalam peredaran sistemik. Semua darah dari kapilari dan urat perut, usus, pankreas dan limpa memasuki vena portal dan melalui hati. Di dalam hati, vena portal bercabang menjadi urat kecil dan kapilari, yang kemudian disatukan kembali ke batang umum vena hepatik, yang mengalir ke vena cava inferior. Semua darah organ perut sebelum memasuki peredaran sistemik mengalir melalui dua rangkaian kapilari: kapilari organ-organ ini dan kapilari hati. Sistem portal hati memainkan peranan penting. Ia memberikan peneutralan bahan toksik yang terbentuk di usus besar semasa pemecahan asid amino yang tidak diserap dalam usus kecil dan diserap oleh mukosa usus besar ke dalam darah. Hati, seperti semua organ lain, juga menerima darah arteri melalui arteri hepatik, yang meluas dari arteri perut..

Ginjal juga mempunyai dua jaringan kapilari: ada jaringan kapilari di setiap glomerulus Malpigh, maka kapilari ini disambungkan ke kapal arteri, yang sekali lagi hancur menjadi kapilari, merangkumi tubulus berbelit-belit.

Gambar: Gambarajah peredaran

Ciri peredaran darah di hati dan ginjal adalah kelambatan aliran darah kerana fungsi organ-organ ini.

Jadual 1. Perbezaan antara aliran darah dalam peredaran sistemik dan paru

Pengaliran darah di dalam badan

Bulatan peredaran darah yang besar

Bulatan kecil peredaran darah

Di bahagian jantung mana bulatan bermula?

Di ventrikel kiri

Di ventrikel kanan

Di bahagian jantung bulatan mana yang berakhir?

Di atrium kanan

Di atrium kiri

Di manakah pertukaran gas berlaku?

Di kapilari yang terletak di organ rongga dada dan perut, otak, bahagian atas dan bawah

Di kapilari yang terletak di alveoli paru-paru

Darah apa yang bergerak melalui arteri?

Darah apa yang bergerak melalui urat?

Masa peredaran darah dalam bulatan

Bekalan oksigen ke organ dan tisu dan pengangkutan karbon dioksida

Ketepuan darah dengan oksigen dan penyingkiran karbon dioksida dari badan

Masa peredaran darah adalah masa satu bahagian zarah darah melalui lingkaran besar dan kecil sistem vaskular. Lebih banyak lagi di bahagian seterusnya artikel.

Keteraturan pergerakan darah melalui saluran

Prinsip asas hemodinamik

Hemodinamik adalah bahagian fisiologi yang mengkaji corak dan mekanisme aliran darah melalui saluran badan manusia. Semasa mempelajarinya, terminologi digunakan dan undang-undang hidrodinamik dipertimbangkan - sains pergerakan cecair.

Kelajuan aliran darah melalui saluran bergantung pada dua faktor:

  • dari perbezaan tekanan darah pada awal dan akhir kapal;
  • dari rintangan yang bertemu cecair dalam perjalanannya.

Perbezaan tekanan memudahkan pergerakan cecair: semakin besar pergerakannya, semakin kuat pergerakan ini. Rintangan dalam sistem vaskular, yang mengurangkan kelajuan aliran darah, bergantung pada beberapa faktor:

  • panjang kapal dan jejarinya (semakin besar panjang dan semakin kecil jejari, semakin besar rintangan);
  • kelikatan darah (ia adalah 5 kali kelikatan air);
  • geseran zarah darah ke dinding saluran darah dan di antara mereka.

Petunjuk hemodinamik

Kecepatan aliran darah di dalam kapal dilakukan sesuai dengan hukum hemodinamik, sama dengan hukum hidrodinamik. Halaju aliran darah dicirikan oleh tiga indikator: halaju aliran darah volumetrik, halaju aliran darah linear dan masa peredaran darah.

Halaju aliran darah volumetrik - jumlah darah yang mengalir melalui keratan rentas semua saluran berkaliber tertentu per unit masa.

Halaju aliran darah linier - kelajuan pergerakan zarah darah individu di sepanjang kapal per unit masa. Di tengah kapal, halaju linier maksimum, dan berhampiran dinding kapal, minimum kerana geseran meningkat.

Waktu peredaran darah adalah masa di mana darah melewati lingkaran besar dan kecil peredaran darah. Biasanya, ia adalah 17-25 saat. Perlu sekitar 1/5 untuk melalui bulatan kecil, dan 4/5 masa ini untuk melalui lingkaran besar.

Daya penggerak aliran darah dalam sistem vaskular setiap lingkaran peredaran darah adalah perbezaan tekanan darah (Δ in) pada bahagian awal ranjang arteri (aorta untuk lingkaran besar) dan bahagian akhir dari katil vena (vena cava dan atrium kanan). Perbezaan tekanan darah (ΔР) di awal kapal (P1) dan di hujungnya (P2) adalah daya penggerak aliran darah melalui mana-mana saluran sistem peredaran darah. Kekuatan kecerunan tekanan darah digunakan untuk mengatasi rintangan terhadap aliran darah (R) di sistem vaskular dan di setiap kapal masing-masing. Semakin tinggi kecerunan tekanan darah dalam lingkaran peredaran darah atau di dalam kapal individu, semakin banyak aliran darah volumetrik di dalamnya.

Petunjuk yang paling penting bagi pergerakan darah melalui pembuluh darah adalah halaju aliran darah volumetrik, atau aliran darah volumetrik (Q), yang difahami sebagai jumlah darah yang mengalir melalui keratan rentas total tempat tidur vaskular atau bahagian saluran individu setiap unit masa. Kadar aliran darah volumetrik dinyatakan dalam liter per minit (l / min) atau mililiter per minit (ml / min). Untuk menilai aliran darah volumetrik melalui aorta atau penampang total tahap lain dari saluran peredaran sistemik, konsep aliran darah sistemik volumetrik digunakan. Oleh kerana keseluruhan isipadu darah yang dikeluarkan oleh ventrikel kiri selama ini mengalir melalui aorta dan saluran-saluran lain dari peredaran sistemik dalam satuan masa (minit), konsep jumlah aliran darah minit (MCV) adalah sinonim dengan konsep aliran darah volumetrik sistemik. IOC orang dewasa yang sedang berehat ialah 4-5 l / min.

Terdapat juga aliran darah volumetrik di organ. Dalam kes ini, ini bermaksud jumlah aliran darah yang mengalir per unit masa melalui semua saluran vena arteri atau aliran keluar organ..

Oleh itu, aliran darah volumetrik Q = (P1 - P2) / R.

Rumus ini menyatakan intipati hukum asas hemodinamik, yang menyatakan bahawa jumlah darah yang mengalir melalui keratan rentas total sistem vaskular atau kapal individu per unit masa berkadar langsung dengan perbezaan tekanan darah pada awal dan akhir sistem vaskular (atau kapal) dan berbanding terbalik dengan ketahanan terhadap arus darah.

Jumlah aliran darah (sistemik) minit dalam lingkaran besar dikira dengan mengambil kira nilai tekanan darah hidrodinamik rata-rata pada awal aorta P1, dan di mulut vena cava P2. Oleh kerana tekanan darah di bahagian urat ini mendekati 0, maka nilai P diganti menjadi ungkapan untuk mengira Q atau MVC, yang sama dengan tekanan darah arteri hidrodinamik rata-rata pada awal aorta: Q (MVB) = P / R.

Salah satu akibat dari hukum asas hemodinamik - pendorong aliran darah dalam sistem vaskular - adalah disebabkan oleh tekanan darah yang dihasilkan oleh kerja jantung. Pengesahan nilai penentu nilai tekanan darah untuk aliran darah adalah sifat berdenyut aliran darah sepanjang kitaran jantung. Semasa sistol, ketika tekanan darah mencapai tahap maksimum, aliran darah meningkat, dan selama diastole, ketika tekanan darah berada pada tahap terendah, aliran darah menurun..

Ketika darah bergerak melalui saluran dari aorta ke urat, tekanan darah menurun dan kadar penurunannya sebanding dengan daya tahan aliran darah di dalam pembuluh darah. Tekanan di arteri dan kapilari berkurang dengan sangat cepat, kerana mereka mempunyai daya tahan yang tinggi terhadap aliran darah, memiliki radius kecil, panjang total yang besar dan banyak cabang, yang menimbulkan halangan tambahan untuk aliran darah.

Rintangan terhadap aliran darah yang dibuat di seluruh lapisan vaskular dari peredaran sistemik disebut ketahanan periferal umum (OPS) Oleh itu, dalam formula untuk mengira aliran darah volumetrik, simbol R dapat digantikan oleh analognya - OPS:

Q = P / OPS.

Sejumlah akibat penting berasal dari ungkapan ini, yang diperlukan untuk memahami proses peredaran darah di dalam badan, menilai hasil pengukuran tekanan darah dan penyimpangannya. Faktor-faktor yang mempengaruhi ketahanan kapal untuk aliran bendalir dijelaskan oleh undang-undang Poiseuille, yang menurutnya

di mana R adalah rintangan; L adalah panjang kapal; η - kelikatan darah; Π - nombor 3.14; r - jejari kapal.

Dari ungkapan di atas, ia menunjukkan bahawa kerana nombor 8 dan Π adalah tetap, L berubah sedikit pada orang dewasa, nilai rintangan periferal terhadap aliran darah ditentukan oleh nilai-nilai radius pembuluh yang berbeza-beza.

Telah disebutkan bahawa radius pembuluh jenis otot dapat berubah dengan cepat dan mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap jumlah daya tahan terhadap aliran darah (oleh itu namanya - saluran resistif) dan jumlah aliran darah melalui organ dan tisu. Oleh kerana rintangan bergantung pada besarnya radius ke daya ke-4, maka turun naik kecil dalam radius kapal mempunyai pengaruh yang kuat terhadap nilai-nilai rintangan terhadap aliran darah dan aliran darah. Jadi, sebagai contoh, jika jari-jari kapal berkurang dari 2 hingga 1 mm, maka daya tahannya akan meningkat 16 kali dan dengan tekanan berterusan kecerunan aliran darah di dalam kapal ini juga akan menurun 16 kali. Perubahan rintangan terbalik akan diperhatikan apabila jari-jari kapal dua kali ganda. Dengan tekanan hemodinamik rata-rata yang tetap, aliran darah di satu organ dapat meningkat, di mana yang lain dapat menurun, bergantung pada penguncupan atau kelonggaran otot-otot licin pembuluh arteri dan urat organ ini..

Kelikatan darah bergantung pada kandungan dalam darah jumlah eritrosit (hematokrit), protein, lipoprotein dalam plasma darah, serta keadaan pengagregatan darah. Dalam keadaan normal, kelikatan darah tidak berubah secepat lumen kapal. Selepas kehilangan darah, dengan eritropenia, hipoproteinemia, kelikatan darah menurun. Dengan eritrosit yang signifikan, leukemia, peningkatan agregasi eritrosit dan hiperkoagulasi, kelikatan darah dapat meningkat dengan ketara, yang memerlukan peningkatan daya tahan terhadap aliran darah, peningkatan beban pada miokardium dan mungkin disertai oleh gangguan aliran darah di saluran mikrovaskulatur.

Dalam rejim peredaran darah yang telah ditetapkan, jumlah darah yang dikeluarkan oleh ventrikel kiri dan mengalir melalui bahagian silang aorta sama dengan jumlah darah yang mengalir melalui keratan rentas total pembuluh dari bahagian lain dari peredaran sistemik. Isipadu darah ini kembali ke atrium kanan dan memasuki ventrikel kanan. Daripadanya, darah dikeluarkan ke peredaran paru-paru dan kemudian melalui urat pulmonari kembali ke jantung kiri. Oleh kerana MVC ventrikel kiri dan kanan adalah sama, dan lingkaran besar dan kecil peredaran darah dihubungkan secara bersiri, halaju aliran darah volumetrik dalam sistem vaskular tetap sama.

Walau bagaimanapun, semasa perubahan keadaan aliran darah, misalnya, ketika bergerak dari posisi mendatar ke posisi menegak, ketika graviti menyebabkan pengumpulan darah sementara di urat batang bawah dan kaki, untuk waktu yang singkat MVC dari ventrikel kiri dan kanan dapat menjadi berbeza. Tidak lama kemudian, mekanisme intracardiac dan extracardiac yang mengatur kerja jantung menyamakan jumlah aliran darah melalui bulatan kecil dan besar peredaran darah.

Dengan penurunan tajam dalam pengembalian darah vena ke jantung, menyebabkan penurunan volume stroke, tekanan darah arteri dapat menurun. Dengan penurunan yang ketara, aliran darah ke otak dapat menurun. Ini menjelaskan perasaan pening yang boleh berlaku dengan peralihan tajam seseorang dari kedudukan mendatar ke menegak..

Isipadu dan halaju aliran darah dalam saluran

Jumlah darah dalam sistem vaskular adalah petunjuk homeostatik yang penting. Nilai purata adalah 6-7% untuk wanita, 7-8% berat badan untuk lelaki dan berada dalam lingkungan 4-6 liter; 80-85% darah dari isipadu ini berada di saluran peredaran sistemik, sekitar 10% - di saluran peredaran paru dan sekitar 7% - di rongga jantung.

Sebilangan besar darah terkandung di dalam urat (sekitar 75%) - ini menunjukkan peranan mereka dalam pemendapan darah baik di peredaran darah besar dan paru-paru..

Pergerakan darah dalam pembuluh darah dicirikan bukan hanya oleh volumetrik, tetapi juga oleh halaju aliran darah yang linear Ia difahami sebagai jarak di mana zarah darah bergerak per unit masa..

Terdapat hubungan antara halaju aliran darah volumetrik dan linier, yang dijelaskan oleh ungkapan berikut:

V = Q / Pr 2

di mana V adalah halaju aliran darah linier, mm / s, cm / s; Q ialah halaju aliran darah volumetrik; P ialah nombor yang sama dengan 3.14; r adalah jejari kapal. Nilai Pr 2 mencerminkan keratan rentas kapal.

Gambar: 1. Perubahan tekanan darah, halaju aliran darah linier dan luas keratan rentas di bahagian berlainan sistem vaskular

Gambar: 2. Ciri hidrodinamik dari katil vaskular

Dari ungkapan kebergantungan magnitud laju linier pada volumetrik dalam pembuluh sistem peredaran darah, dapat dilihat bahawa halaju aliran darah mengalir (Gambar. 1) sebanding dengan aliran darah volumetrik melalui kapal dan berbanding terbalik dengan luas keratan rentas kapal ini. Sebagai contoh, di aorta, yang mempunyai luas keratan rentas terkecil dalam peredaran sistemik (3-4 cm 2), halaju pergerakan darah adalah linear dan berada dalam keadaan rehat sekitar 20-30 cm / s. Dengan senaman fizikal, ia dapat meningkat 4-5 kali.

Menjelang kapilari, jumlah lumen melintang kapal meningkat dan, oleh itu, kelajuan aliran darah dalam arteri dan arteriol menurun. Pada kapal kapilari, jumlah luas keratan rentasnya lebih besar daripada di bahagian lain dari kapal lingkaran besar (500-600 kali penampang aorta), halaju aliran darah linier menjadi minimum (kurang dari 1 mm / s). Aliran darah yang perlahan di kapilari mewujudkan keadaan terbaik untuk proses metabolik antara darah dan tisu. Pada urat, kelajuan aliran darah linier meningkat kerana penurunan luas keratan rentas mereka ketika mereka menghampiri jantung. Di mulut urat berongga, 10-20 cm / s, dan di bawah beban meningkat hingga 50 cm / s.

Halaju linier pergerakan plasma dan sel darah tidak hanya bergantung pada jenis kapal, tetapi juga pada lokasi mereka di aliran darah. Terdapat aliran darah jenis laminar, di mana nota darah dapat dibahagikan secara kondisional ke dalam lapisan. Dalam hal ini, halaju linear pergerakan lapisan darah (terutamanya plasma), dekat atau bersebelahan dengan dinding pembuluh darah, adalah yang paling rendah, dan lapisan di tengah aliran adalah yang tertinggi. Daya geseran timbul antara endotelium vaskular dan lapisan darah parietal, mewujudkan tekanan ricih pada endotelium vaskular. Tekanan ini berperanan dalam penghasilan faktor vasoaktif oleh endotelium, yang mengatur lumen vaskular dan halaju aliran darah..

Erythrocytes di dalam kapal (kecuali kapilari) terletak terutamanya di bahagian tengah aliran darah dan bergerak di dalamnya dengan kelajuan yang agak tinggi. Leukosit, sebaliknya, terletak terutamanya di lapisan parietal aliran darah dan membuat pergerakan bergulir pada kelajuan rendah. Ini membolehkan mereka mengikat reseptor lekatan di tempat kerosakan mekanikal atau keradangan pada endotelium, melekat pada dinding kapal dan berhijrah ke tisu untuk melakukan fungsi perlindungan..

Dengan peningkatan yang ketara dalam halaju pergerakan darah di bahagian pembuluh darah yang menyempit, di tempat-tempat di mana cawangannya meninggalkan kapal, sifat pergerakan darah laminar dapat digantikan dengan yang bergelora. Pada masa yang sama, pergerakan lapisan demi lapisan partikelnya mungkin terganggu dalam aliran darah; kekuatan geseran dan tekanan ricih yang lebih besar dapat timbul antara dinding pembuluh dan darah daripada dengan gerakan laminar. Aliran darah pusaran berkembang, kemungkinan kerosakan endotel dan pemendapan kolesterol dan bahan lain ke dalam intima dinding pembuluh darah meningkat. Ini boleh menyebabkan gangguan mekanikal struktur dinding vaskular dan permulaan pengembangan trombi parietal..

Masa peredaran darah lengkap, iaitu Kembalinya zarah darah ke ventrikel kiri setelah dikeluarkan dan melalui lingkaran peredaran darah besar dan kecil adalah 20-25 s di memotong, atau setelah kira-kira 27 sistol ventrikel jantung. Kira-kira seperempat masa ini dihabiskan untuk pergerakan darah melalui saluran lingkaran kecil dan tiga perempat - di sepanjang saluran peredaran sistemik.

Bulatan peredaran darah

Dari artikel sebelumnya, anda sudah mengetahui komposisi darah dan struktur jantung. Jelas bahawa darah melakukan semua fungsi hanya kerana peredarannya yang berterusan, yang dilakukan berkat kerja jantung. Kerja jantung menyerupai pam yang mengepam darah ke saluran yang mana darah mengalir ke organ dan tisu dalaman.

Sistem peredaran darah terdiri daripada lingkaran peredaran darah yang besar dan kecil (pulmonari), yang akan kita bincangkan secara terperinci. Diterangkan oleh William Harvey, seorang doktor Inggeris, pada tahun 1628.

Lingkaran besar peredaran darah (CCB)

Lingkaran peredaran darah ini berfungsi untuk menyampaikan oksigen dan nutrien ke semua organ. Ia bermula dengan aorta yang muncul dari ventrikel kiri - kapal terbesar, yang berturut-turut bercabang menjadi arteri, arteriol dan kapilari. Saintis Inggeris yang terkenal, doktor William Harvey membuka CCC dan memahami kepentingan peredarannya.

Dinding kapilari berlapis-lapis, oleh itu, pertukaran gas dengan tisu-tisu sekitarnya melaluinya, yang, lebih-lebih lagi, menerima nutrien melaluinya. Pernafasan berlaku di tisu, di mana protein, lemak, karbohidrat dioksidakan. Akibatnya, karbon dioksida dan produk metabolik (urea) terbentuk di dalam sel, yang juga dilepaskan ke kapilari..

Darah vena dikumpulkan melalui venula ke dalam urat, kembali ke jantung melalui yang terbesar - vena cava yang unggul dan rendah, yang mengalir ke atrium kanan. Oleh itu, CCB bermula di ventrikel kiri dan berakhir di atrium kanan..

Darah melepasi BCC dalam 23-27 saat. Darah arteri mengalir melalui arteri CCB, dan darah vena mengalir melalui urat. Fungsi utama lingkaran peredaran darah ini adalah untuk membekalkan oksigen dan nutrien ke semua organ dan tisu badan. Di saluran darah CCB, tekanan darah tinggi (berbanding dengan peredaran paru).

Lingkaran kecil peredaran darah (paru)

Izinkan saya mengingatkan anda bahawa CCB berakhir di atrium kanan, yang mengandungi darah vena. Lingkaran kecil peredaran darah (ICC) bermula di ruang jantung seterusnya - ventrikel kanan. Dari sini, darah vena memasuki saluran paru-paru, yang terbahagi kepada dua arteri pulmonari.

Arteri pulmonari kanan dan kiri dengan darah vena diarahkan ke paru-paru yang sesuai, di mana mereka bercabang ke kapilari yang mengelilingi alveoli. Pertukaran gas berlaku di kapilari, akibatnya oksigen masuk ke dalam darah dan bergabung dengan hemoglobin, dan karbon dioksida meresap ke udara alveolar.

Darah arteri beroksigen dikumpulkan di venula, yang kemudian disalirkan ke dalam vena pulmonari. Urat paru dengan darah arteri mengalir ke atrium kiri, di mana ICC berakhir. Dari atrium kiri, darah memasuki ventrikel kiri - tempat di mana CCB bermula. Oleh itu, dua lingkaran peredaran darah ditutup..

Darah ICC berlalu dalam 4-5 saat. Fungsi utamanya adalah mengoksigenkan darah vena, akibatnya menjadi kaya arteri, oksigen. Seperti yang anda perhatikan, darah vena mengalir melalui arteri di ICC, dan darah arteri mengalir melalui urat. Tekanan darah lebih rendah di sini daripada CCB.

Fakta menarik

Rata-rata, untuk setiap minit, jantung manusia mengepam sekitar 5 liter, lebih dari 70 tahun hidup - 220 juta liter darah. Dalam satu hari, jantung manusia melakukan sekitar 100 ribu denyutan, seumur hidup - 2,5 bilion..

© Bellevich Yuri Sergeevich 2018-2020

Artikel ini ditulis oleh Yuri Sergeevich Bellevich dan merupakan harta inteleknya. Menyalin, menyebarkan (termasuk dengan menyalin ke laman web dan sumber lain di Internet) atau penggunaan maklumat dan objek lain tanpa persetujuan sebelumnya dari pemegang hak cipta dihukum oleh undang-undang. Untuk mendapatkan bahan artikel dan kebenaran menggunakannya, sila rujuk Bellevich Yuri.

Lingkaran peredaran manusia

Ia bermula dari ventrikel kiri, yang mengeluarkan darah ke aorta semasa sistol. Banyak arteri berlepas dari aorta, sebagai akibatnya, aliran darah diedarkan mengikut struktur segmen di sepanjang rangkaian vaskular, menyediakan oksigen dan nutrien ke semua organ dan tisu. Pembahagian arteri selanjutnya berlaku menjadi arteriol dan kapilari. Luas permukaan semua kapilari dalam tubuh manusia adalah kira-kira 1500 m2 [1]. Melalui dinding kapilari yang tipis, darah arteri mengeluarkan nutrien dan oksigen ke sel-sel tubuh, dan mengambil karbon dioksida dan produk metabolik dari mereka, memasuki venula, menjadi vena. Venula berkumpul di urat. Dua vena berongga menghampiri atrium kanan: urat atas dan bawah, yang berakhir pada peredaran sistemik. Masa untuk darah melalui peredaran sistemik adalah 24 saat.

Ciri-ciri aliran darah

  • Aliran keluar vena dari organ perut yang tidak berpasangan tidak dilakukan terus ke vena cava inferior, tetapi melalui vena portal (dibentuk oleh vena mesenterik dan splenik yang unggul, inferior). Vena portal, memasuki pintu hati (maka namanya), bersama-sama dengan arteri hepatik dibahagikan di saluran hepatik ke dalam rangkaian kapilari, di mana darah disucikan dan hanya selepas itu memasuki vena cava inferior melalui urat hepatik.
  • Kelenjar pituitari juga mempunyai portal atau "rangkaian ajaib": lobus anterior kelenjar pituitari (adenohypophysis) menerima daya dari arteri pituitari unggul, yang berpecah ke rangkaian kapilari utama yang bersentuhan dengan sinapsis aksovasal neuron neurosecretori dari hipotalamus mediobasal, yang menghasilkan melepaskan hormon. Kapilari rangkaian kapilari primer dan sinapsis axovasal membentuk organ neurohemal pertama kelenjar pituitari. Kapilari berkumpul di urat portal, yang menuju ke lobus anterior kelenjar pituitari, dan di sana mereka bercabang kembali, membentuk jaringan kapilari sekunder, di mana hormon pelepasan mencapai adenosit. Hormon tropik adenohypophysis disekresikan ke dalam rangkaian yang sama, setelah itu kapilari bergabung ke dalam vena hipofisis anterior, yang membawa darah dengan hormon adenohypophysis ke organ sasaran. Oleh kerana kapilari adenohypophysis terletak di antara dua vena (portal dan hipofisis), mereka tergolong dalam rangkaian kapilari "ajaib". Lobus posterior kelenjar pituitari (neurohypophysis) mendapat daya dari arteri hipofisis inferior, pada kapilari yang sinapsis aksovasal neuron neurosecretori terbentuk - organ neurohemal kedua kelenjar hipofisis. Kapilari berkumpul di urat pituitari posterior. Oleh itu, lobus posterior kelenjar pituitari (neurohypophysis), tidak seperti lobus anterior (adenohypophysis), tidak menghasilkan hormonnya sendiri, tetapi menyimpan dan mengeluarkan hormon ke dalam darah yang dihasilkan dalam inti hipotalamus..
  • Terdapat juga dua jaringan kapilari di ginjal - arteri dibahagikan kepada kapsul Shumlyansky-Bowman yang membawa arteriol, masing-masing pecah menjadi kapilari dan mengumpul ke arteriol yang mengalir. Arteriol eferen mencapai tubulus berbelit-belit dari nefron dan hancur semula ke dalam rangkaian kapilari.
  • Paru-paru juga mempunyai rangkaian kapilari ganda - satu termasuk dalam lingkaran besar peredaran darah dan memberi makan paru-paru dengan oksigen dan tenaga, mengambil produk metabolik, dan yang lain - ke lingkaran kecil dan berfungsi untuk pengoksigenan (anjakan karbon dioksida dari darah vena dan saturasi dengan oksigen).
  • Jantung juga mempunyai rangkaian vaskularnya sendiri: melalui arteri koronari (koronari) diastole, darah memasuki otot jantung, sistem pengaliran jantung, dan sebagainya, dan dalam sistol, melalui rangkaian kapilari, ia diperas ke dalam vena koronari yang mengalir ke sinus koronari, yang membuka ke atrium kanan.

Fungsi

Bekalan darah ke semua organ tubuh manusia, termasuk paru-paru.

Bulatan kecil (pulmonari) peredaran darah

Struktur

Ia bermula di ventrikel kanan, yang melepaskan darah vena ke dalam batang paru. Batang paru dibahagikan kepada arteri paru kanan dan kiri. Arteri pulmonari dibahagikan secara dikotom menjadi arteri lobar, segmental dan subsegmental. Arteri subsegmen dibahagikan kepada arteriol, yang hancur menjadi kapilari. Aliran keluar darah melalui urat, yang dikumpulkan dalam urutan terbalik dan, dalam jumlah empat, mengalir ke atrium kiri, di mana peredaran paru berakhir. Peredaran darah dalam peredaran paru berlaku dalam 4-12 saat.

Lingkaran kecil peredaran darah pertama kali dijelaskan oleh Miguel Servetus pada abad ke-16 dalam buku "Pemulihan Kekristenan" [2].

Fungsi

Tugas utama bulatan kecil adalah pertukaran gas di alveoli pulmonari dan pemindahan haba.

Lingkaran peredaran darah "tambahan"

Bergantung pada keadaan fisiologi badan, dan juga kemungkinan praktikal, kadang-kadang lingkaran peredaran darah tambahan dibezakan:

  • plasenta
  • mesra
  • Willisiev

Peredaran plasenta

Terdapat pada janin di rahim.

Darah ibu memasuki plasenta, di mana ia memberikan oksigen dan nutrien ke kapilari urat pusar janin, yang melintas bersama dengan dua arteri di tali pusat. Vena umbilikal menimbulkan dua cabang: sebahagian besar darah mengalir melalui duktus venosus terus ke vena cava inferior, bercampur dengan darah tidak beroksigen dari badan bawah. Darah kurang memasuki cawangan kiri vena portal, melewati hati dan urat hepatik, dan kemudian juga memasuki vena cava inferior.

Selepas kelahiran, urat simpul menjadi kosong dan berubah menjadi ligamen hati bulat (ligamentum teres hepatis). Duktus venosus juga menjadi tali pusat cicatricial. Pada bayi pramatang, duktus venosus dapat berfungsi untuk beberapa waktu (biasanya parut setelah beberapa saat. Sekiranya tidak, terdapat risiko terkena ensefalopati hepatik). Dalam hipertensi portal, vena umbilikus dan saluran arantia dapat dikira semula dan berfungsi sebagai jalan pintas (pelarian port-caval).

Darah bercampur (arteri-vena) mengalir melalui vena cava inferior, tepu dengan oksigen kira-kira 60%; darah vena mengalir melalui vena cava yang unggul. Hampir semua darah dari atrium kanan melalui foramen ovale memasuki atrium kiri dan, lebih jauh lagi, ventrikel kiri. Dari ventrikel kiri, darah dilepaskan ke peredaran sistemik.

Sebilangan kecil darah mengalir dari atrium kanan ke ventrikel kanan dan batang paru. Oleh kerana paru-paru dalam keadaan runtuh, tekanan di arteri pulmonari lebih besar daripada di aorta, dan hampir semua darah melewati saluran arteri (Botall) ke dalam aorta. Saluran arteri mengalir ke aorta setelah arteri kepala dan hujung atas meninggalkannya, yang memberi mereka darah yang lebih diperkaya. Sebahagian kecil darah memasuki paru-paru, yang seterusnya memasuki atrium kiri.

Sebahagian daripada darah (sekitar 60%) dari peredaran sistemik melalui dua arteri umbilik janin memasuki plasenta; selebihnya - ke organ badan bahagian bawah.

Dengan plasenta yang berfungsi normal, darah ibu dan janin tidak pernah bercampur - ini menjelaskan kemungkinan perbezaan antara kumpulan darah dan faktor Rh ibu dan janin. Walau bagaimanapun, penentuan kumpulan darah dan faktor Rh anak yang baru lahir dari darah tali pusat sering disalah anggap. Semasa melahirkan anak, plasenta mengalami "kelebihan beban": percubaan dan penembusan plasenta melalui saluran kelahiran menyumbang untuk menekan ibu darah di tali pusat (terutamanya jika kelahiran "tidak biasa" atau terdapat patologi kehamilan). Untuk menentukan kumpulan darah dan faktor Rh bayi yang baru lahir, darah harus diambil bukan dari tali pusat, tetapi dari anak.

Bekalan darah ke jantung atau lingkaran koronari

Ini adalah bahagian dari lingkaran besar peredaran darah, tetapi kerana pentingnya jantung dan bekalan darahnya, kadang-kadang seseorang dapat menyebut tentang lingkaran ini dalam literatur [3] [4] [5].

Darah arteri mengalir ke jantung melalui arteri koronari kanan dan kiri yang berasal dari aorta di atas injap semilunarnya. Arteri koronari kiri dibahagikan kepada dua atau tiga, lebih jarang empat arteri, yang paling penting secara klinikal adalah cabang anterior (LAD) dan cabang circumflex (OB). Cabang menurun anterior adalah kesinambungan langsung dari arteri koronari kiri dan turun ke puncak jantung. Cabang yang menyelimuti berlepas dari arteri koronari kiri pada permulaannya kira-kira pada sudut kanan, membongkok di sekitar jantung dari depan ke belakang, kadang-kadang mencapai sepanjang dinding posterior alur interventrikular. Arteri memasuki dinding otot, bercabang ke kapilari. Pengaliran keluar darah vena berlaku terutamanya pada 3 urat jantung: besar, sederhana dan kecil. Bergabung, mereka membentuk sinus koronari, yang terbuka ke atrium kanan. Selebihnya darah mengalir melalui urat jantung anterior dan urat thebesian.

Miokardium dicirikan oleh peningkatan penggunaan oksigen. Kira-kira 1% daripada jumlah darah minit memasuki saluran koronari.

Oleh kerana saluran koronari bermula secara langsung dari aorta, mereka mengisi dengan darah di diastole jantung. Dalam sistol, saluran koronari dimampatkan. Kapilari saluran darah bersifat terminal dan tidak mempunyai anastomosis. Oleh itu, apabila kapal pra-kapilari disekat oleh trombus, berlaku infark (exsanguination) pada bahagian otot jantung yang ketara [6].

Cincin Willis atau bulatan Willis

Lingkaran Willis - cincin arteri yang terbentuk oleh arteri di lembangan vertebra dan arteri karotid dalaman, yang terletak di pangkal otak, membantu mengimbangi bekalan darah yang tidak mencukupi. Biasanya, bulatan Willis ditutup. Arteri komunikasi anterior, segmen awal arteri serebrum anterior (A-1), bahagian supraclinoid dari arteri karotid dalaman, arteri komunikasi posterior, segmen awal arteri serebrum posterior (P-1) terlibat dalam pembentukan lingkaran Willis..


Artikel Seterusnya
Pemulihan badan selepas infark miokard di rumah: pemakanan yang betul, ubat-ubatan