Mesh vaskular di wajah, dan bagaimana menyingkirkannya


Mesh vaskular pada wajah, atau rosacea, adalah fenomena biasa, tidak membahayakan kesihatan, tetapi secara estetik tidak menarik. Penampilannya biasanya berkaitan dengan usia, kerana, menurut statistik, wanita berusia 30 tahun lebih sering menderita rosacea, namun, masalah kulit jenis ini sekarang sering terjadi di kalangan gadis-gadis muda..

Couperosis kelihatan seperti jaring labah-labah merah di sekitar pipi dan hidung, dan jika anda melihat penampilan tanda-tanda seperti itu di wajah anda, anda harus segera memulakan rawatan atau pencegahan.

Gejala rosacea

Orang yang mempunyai kulit kering dan sensitif dianggap paling rentan terhadap penampilan dan perkembangan rosacea, tetapi ini tidak bermaksud bahawa orang yang mempunyai kulit berminyak, normal atau kombinasi pasti dikeluarkan dari zon risiko.

Tahap akhir penyakit ini dapat dinyatakan dengan ruam pustular..

Punca rosacea

Terdapat banyak sebab untuk penampilan rangkaian vaskular. Ada yang biasa-biasa saja dan ada yang memberi isyarat penyakit serius.

Kecenderungan genetik

Selalunya ia adalah faktor keturunan yang memainkan peranan paling penting dalam pembentukan rangkaian vaskular pada manusia. Untuk mengetahui penyebab rosacea, ada baiknya bertanya kepada saudara-mara anda jika ada yang mempunyai masalah serupa. Sekiranya jawapannya adalah ya, maka anda berisiko.

Kelemahan dinding vaskular

Dalam hal ini, rosacea mempunyai etiologi yang serupa dengan urat varikos. Penyakit ini berlaku kerana kelemahan dinding vaskular dan gangguan peredaran darah. Sekiranya dengan vena varikos dinding saluran mengembang di bawah pengaruh tekanan darah, mendorong urat ke permukaan kulit, maka dengan rosacea, perkara yang sama berlaku, hanya dengan kapilari. Naik, kapal di wajah membentuk corak merah pada kulit.

Ketidakseimbangan hormon dan disfungsi kelenjar seks

Peraturan vaskular secara langsung bergantung pada tahap hormon. Oleh itu, sekiranya berlaku masalah dengannya atau semasa mengambil pil perancang, serta semasa kehamilan dan melahirkan anak, kira-kira satu pertiga wanita mempunyai jaringan vaskular pada wajah dan badan.

Penyakit jantung

Penyakit seperti hipertensi, aterosklerosis dan hipertensi arteri memberi kesan buruk kepada keadaan saluran darah dan boleh menyebabkan munculnya rangkaian vaskular pada wajah dan badan.

Keradangan sinus

Selalunya penampilan rangkaian vaskular pada wajah bertepatan dengan tanda-tanda utama selesema. Walaupun selsema telah berlalu, tetapi anda masih bimbang tentang berdengkur, pelepasan hidung berulang dan rasa menarik di dahi atau kepala, anda mesti berjumpa doktor.

Penyakit saluran gastrousus

Couperosis juga boleh menyertai gastritis, dysbiosis, enterocolitis dan penyakit gastrousus lain.

Penyakit dermatologi

Luka kulit dengan tungau demodex dapat disertai bukan hanya dengan jerawat yang meradang, tetapi juga dengan pengembangan kapilari. Juga, penampilan rangkaian vaskular pada wajah kadang-kadang menunjukkan adanya penyakit yang disebut rosacea. Ia muncul terlebih dahulu di tempat-tempat kecil dalam bentuk bintang dan sarang labah-labah, kemudian - dengan mengubahnya menjadi jerawat.

Kekebalan yang lemah, tabiat buruk, tekanan, diet yang tidak sihat

Kekurangan diet yang mencukupi yang membekalkan tubuh dengan semua nutrien yang diperlukan, tekanan yang kerap, gangguan saraf dan pertahanan imun yang lemah dapat menyebabkan munculnya rangkaian vaskular pada wajah dan badan.

"Produk berisiko" dalam kes ini adalah makanan pedas dan acar, hidangan terlalu panas dan kopi terlalu banyak.

Penyebab umum penampilan rangkaian vaskular pada wajah adalah kekurangan silikon dalam badan..

Penyalahgunaan prosedur kosmetik

Mengejar kulit yang sempurna sering memainkan lelucon yang kejam dengan orang lain, dan pembersihan wajah secara berkala, operasi kasar, dan perjalanan ke solarium menyebabkan penipisan saluran darah dan peningkatan risiko kecederaan. Oleh itu, anda tidak boleh terlalu terbiasa dengan prosedur sedemikian..

Faktor luaran

Berada di zon keadaan iklim yang agresif penggunaan kaedah tambahan perlindungan kulit, tetapi hidup dalam iklim normal untuk keadaan kulit juga tidak menghilangkan kebutuhan untuk mencegah munculnya saluran darah merah di wajah.

Rawatan Couperosis

Sekiranya anda mengesyaki rosacea, anda harus berjumpa dengan pakar dermatologi. Jangan mengubati diri sendiri, kerana hanya doktor yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan menentukan penyebab rosacea.

Pembuluh darah merah di wajah tidak akan hilang dengan sendirinya, diperlukan pendekatan bersepadu, iaitu:

  • penghapusan penyebab utama rosacea, jika ada;
  • normalisasi gaya hidup;
  • penolakan tabiat buruk;
  • peralihan kepada pemakanan yang betul;
  • penjagaan kulit khas dengan mengambil kira ciri-cirinya;
  • prosedur kosmetologi;
  • mengambil ubat untuk menguatkan saluran darah;
  • pembuangan saluran darah di wajah (rosak).

Dengan rosacea, cadangan pemakanan berikut harus dipatuhi:

  1. Menghilangkan makanan pedas, masin, terlalu panas atau sejuk, kopi, coklat, makanan berlemak, goreng, daging asap, perasa, makanan dalam tin dan alkohol dari diet;
  2. Makan makanan yang kaya dengan silikon, vitamin K, rutin dan vitamin C, yang terdapat dalam oatmeal, kekacang, soba, kubis, buah sitrus, bayam, buah beri, dan kenari;
  3. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang disyorkan untuk dimakan bersama kulitnya, kerana unsur surih bermanfaat terdapat di sana.

Penjagaan kulit yang betul juga sangat penting, termasuk manipulasi berikut:

  • pergi ke luar mesti disertakan dengan menggunakan penapis SPF ke wajah untuk melindungi daripada pendedahan UV yang berbahaya;
  • disarankan untuk menggunakan tuala lembut dan melembapkan kelembapan dari wajah dengan lembut, tanpa melakukan gerakan menggosok yang agresif yang boleh merosakkan kulit;
  • perlu meninggalkan prosedur yang merangkumi mengukus kulit;
  • prosedur kosmetik agresif seperti pengelupasan mekanikal, urutan manual, dan lain-lain; dilarang sama sekali;
  • penggunaan ejen yang merengsakan kulit, termasuk bahan yang mengandungi alkohol, lulur dan agen yang meningkatkan peredaran darah, dilarang;
  • anda harus menggunakan kosmetik dengan bahan-bahan yang menguatkan saluran darah, seperti zaitun, blueberry, teh hijau, cemara, dll..

Kaedah kosmetologi rawatan rosacea

Pada masa ini, terdapat banyak kaedah yang ditawarkan oleh pakar kosmetik untuk menyingkirkan rangkaian vaskular pada wajah. Yang paling popular termasuk pembekuan, rawatan laser, photocoagulation, terapi ozon, terapi gelombang radio, dan mesoterapi..

Electroagulation

Pembekuan tidak menyembuhkan rosacea, tetapi membolehkan anda menghilangkan simptomnya yang kelihatan. Ini berlaku dengan membuang kapal yang bermasalah dengan menggunakan arus elektrik yang lemah.

Kekerapan dan tempoh keseluruhan prosedur ditentukan oleh doktor, dan biasanya diperlukan dari satu hingga dua minggu. Kelemahan electrocoagulation adalah bahawa setelah kerak sering terbentuk di kulit, ia dapat dilihat, tetapi ia hilang sendiri setelah beberapa hari. Selepas prosedur, ada baiknya menggunakan krim pelindung untuk mengelakkan pendedahan UV yang berbahaya..

Rawatan laser

Mekanisme tindakan dan kesan rawatan laser rosacea mirip dengan electrocoagulation, kecuali satu titik: dalam kes ini, cahaya gelombang digunakan untuk pendedahan. Sebagai perbandingan dengan electrocoagulation, kaedah ini lebih mudah, kerana prosedur satu kali cukup untuk rawatan laser.

Photocoagulation

Inti dari prosedur ini terletak pada pendedahan cahaya, yang lebih lembut daripada arus elektrik..

Keanehan kesan cahaya membolehkan anda menyingkirkan masalah juga di tempat yang sukar dijangkau, misalnya, pada rahang bawah dan tulang pipi.

Terapi gelombang radio

Rawatan rosacea jenis ini berdasarkan pada penggunaan gelombang yang menaikkan suhu kawasan yang dirawat hingga 42 ° C. Semasa prosedur, kulit mengalami kesan mengangkat, dan tisu penghubung memperbaiki keadaannya dengan ketara. Akibatnya, saluran darah yang bermasalah di wajah kembali ke lapisan tisu penghubung yang dalam. Tempoh kursus adalah 6 prosedur.

Terapi ozon

Prosedurnya adalah suntikan ozon, yang mempunyai kesan anti-radang dan pertumbuhan semula pada kulit. Terapi ozon ditambah - hampir tidak ada akibatnya, tolak - kesakitan.

Mesoterapi

Mesoterapi adalah siri prosedur 7-10 kali ganda yang melibatkan pengenalan suntikan khas dengan vitamin dan asid hyaluronik hingga kedalaman 6 mm.

Hasil daripada mesoterapi, kapilari dekat dengan kulit, di mana tekanan diberikan melalui suntikan, kembali ke keadaan normal, yang menyelesaikan masalah rangkaian vaskular pada wajah dan membantu menghilangkan semua gejala. Ulasan mengenai prosedur ini sangat positif.

Pencegahan rosacea

Untuk mengelakkan penampilan jaringan vaskular pada wajah, anda harus memantau diet anda dengan teliti untuk mengelakkan kekurangan unsur mikro yang penting untuk tubuh..

Anda juga boleh melakukan latihan khas untuk mencegah rosacea. Mereka akan membantu bukan sahaja mencegah munculnya rangkaian vaskular di wajah, tetapi juga menghapusnya dengan pendekatan bersepadu..

  • Letakkan telapak tangan anda di pipi anda dan mulailah mengangkat dan menurunkan kulit ke atas dan ke bawah dengan mudah. Ulangi latihan 10 kali.
  • Mengembang kedua pipi secara bergiliran. Ulangi latihan 20 kali.
  • Senyum sekeras yang anda boleh dan buatkan bibir anda. Setelah berada dalam kedudukan ini, lakukan pergerakan dengan bibir ke atas dan ke bawah. Ulangi sekurang-kurangnya 10 kali untuk setiap sisi.

Dengan melakukan senaman sederhana ini secara teratur, anda dapat menyelamatkan diri dari risiko rosacea tambahan, dan mata merah tidak akan muncul di wajah anda..

Mesh vaskular pada wajah: gejala utama penampilan dan cara menghilangkannya

Jaringan pembuluh darah mula muncul di wajah anda, yang terus tumbuh, menjadikan kulit anda merah dan jelek? Bosan berjuang dengan kekurangan ini kerana tidak ada yang membantu? Ingin mengetahui semua tentang masalah ini dan mengetahui teknik berkesan untuk memperbaikinya? Dalam artikel ini, anda akan menemui maklumat yang anda perlukan, jadi baca dengan teliti.

Mesh vaskular pada wajah disebut berbeza - rosacea

Maklumat apa yang akan anda pelajari:

Gejala utama

Pengembangan kapilari darah subkutan dengan manifestasi luarannya dalam bentuk sejenis mesh disebut rosacea. Penyakit ini tidak bersifat radang, tetapi menunjukkan adanya masalah dengan saluran darah..

Yang paling rentan terhadap rosacea adalah orang dengan jenis wajah yang kering dan sensitif..

Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur, bermula dengan munculnya sarang laba-laba kecil di pipi, secara beransur-ansur merebak ke kawasan hidung, dagu dan dahi. Dengan perkembangan kecacatan, jerat seperti itu berubah menjadi bintik-bintik merah besar yang dapat menyebabkan gatal-gatal pada kulit, kerengsaan, dan pada peringkat kemudian, ruam bernanah..

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini

Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi pembentukan patologi seperti itu, antaranya:

  • kecenderungan keturunan yang wujud dalam gen, yang mendasar dalam pembentukan kecacatan tersebut, pada mulanya termasuk pemiliknya dalam kumpulan risiko;
  • kerapuhan dinding saluran darah dan kebolehtelapannya yang tinggi terhadap latar belakang gangguan peredaran darah menjadi penyebab timbulnya rosacea;
  • gangguan dalam keseimbangan hormon dan disfungsi gonad sering menimbulkan kemunculan rangkaian kapilari;
  • patologi kardiovaskular memberi kesan negatif kepada keadaan dan kerja saluran darah, mengganggu kekuatan dan kebolehtelapannya;
  • proses keradangan hidung dengan latar belakang berdengkur malam menyumbang kepada pembentukan rangkaian vaskular pada wajah dan memerlukan rawatan;
  • penyakit saluran pencernaan dalam bentuk gastritis, dysbiosis, enterocolitis dan lain-lain;
  • penyakit epidermis, termasuk tungau demodex subkutan, adalah provokator vasodilatasi;
  • melemahkan pertahanan imun badan, serta tabiat buruk (merokok, minum alkohol) mempunyai kesan negatif terhadap kerja saluran darah;
  • diet yang tidak rasional dan tidak seimbang menimbulkan kekurangan vitamin dan mikroelemen penting (terutamanya silikon), yang memastikan kesihatan dinding vaskular dan kapilari;
  • tekanan dan kejutan saraf yang kerap boleh menyebabkan kecacatan ini muncul;
  • hidangan panas, minuman, serta kopi yang kuat, makanan pedas, pedas, acar dalam kuantiti yang banyak dapat memprovokasi penampilan rosacea;
  • penyamakan yang berlebihan, serta mengunjungi solarium, menipis dinding kapilari, menjadikannya nipis dan rapuh;
  • penggunaan kosmetik yang mengandungi lemak berat, serta lilin, lanolin, parafin boleh menyebabkan vasodilatasi berterusan kerana terlalu panas pada kulit;
  • penyalahgunaan prosedur kosmetik seperti pembersihan, dermabrasi, kulit menyebabkan kerosakan pada dinding vaskular, memberi dorongan kepada perkembangan rosacea.

Penampilan rangkaian vaskular yang paling biasa adalah kecenderungan keturunan

Kaedah kosmetologi rawatan rangkaian vaskular

Kini di salon kecantikan dan klinik perubatan estetik, pelbagai prosedur ditawarkan untuk menghilangkan kecacatan tersebut, namun semuanya memiliki sejumlah kontraindikasi untuk digunakan..

Manipulasi semacam itu tidak digalakkan untuk penyakit tiroid, diabetes mellitus, serangan jantung, mabuk alkohol.!

Teknik yang paling berkesan untuk menghilangkan gejala rangkaian vaskular pada wajah adalah:

  • electrocoagulation, berdasarkan penggunaan arus elektrik yang lemah dengan bertindak pada kapal yang rosak untuk mengeluarkannya. Dengan cara ini, adalah mungkin untuk menyingkirkan kapilari kecil yang rosak. Kursus rawatan ditentukan oleh doktor; secara purata, perlu menjalani 3 hingga 10 sesi. Kelemahannya adalah penampilan kerak pada kulit yang hilang sendiri dalam beberapa hari, serta keperluan untuk menggunakan pelindung matahari dengan faktor pelindung yang tinggi;
  • penyingkiran laser berlaku di bawah tindakan pancaran laser dengan panjang dan daya tertentu, yang membakar kapal dan kapilari yang rosak, kerana ia hilang sepenuhnya. Kaedah ini dianggap paling berkesan dan terpantas, kerana selalunya hanya 1 prosedur yang cukup;
  • Dalam memerangi patologi vaskular, photocoagulation menggunakan kesan pendedahan cahaya, yang dianggap paling lembut jika dibandingkan dengan arus elektrik. Kelebihannya disebut kemungkinan menghilangkan kecacatan dalam 1 sesi, serta membuang kapal yang rosak di tempat yang sukar dijangkau (di rahang bawah dan tulang pipi);
  • terapi gelombang radio, berdasarkan tindakan gelombang frekuensi radio, yang mampu meningkatkan suhu kawasan tisu kulit yang dirawat hingga 42 darjah, akibatnya kapal yang rosak tenggelam ke lapisan dalam struktur kulit dan menjadi tidak kelihatan. Kursus penuh mengandungi 6 sesi. Kaedah ini mempunyai sejumlah kontraindikasi;
  • terapi ozon, yang melibatkan pengenalan oksigen murni di bawah kulit di bawah tekanan (melalui suntikan atau dengan kaedah radas), yang mempunyai kesan penjanaan semula yang kuat. Kelebihannya adalah ketiadaan kesan sampingan, dan kekurangannya adalah sensasi yang menyakitkan semasa prosedur;
  • mesoterapi, yang melibatkan pengenalan formulasi khas dengan vitamin dan asid hyaluronik di bawah permukaan kulit, membawa kapilari ke keadaan normal dengan penghapusan gejala rosacea. Selain menghilangkan rangkaian vaskular, teknik ini dengan ketara meremajakan kulit dan meningkatkan keanjalannya. Keberkesanannya disahkan oleh banyak tinjauan positif pesakit..

Kaedah rawatan ubat

Hanya pakar dermatologi yang boleh menetapkan ubat tersebut setelah pemeriksaan visual dan mendapatkan data dari semua analisis klinikal pesakit, dengan mengambil kira anamnesisnya dan kehadiran penyakit kronik, jadi jangan mengubati sendiri!

Untuk maklumat umum, kami menunjukkan kepada anda ubat-ubatan berikut yang paling biasa untuk memerangi rosacea:

  • ascorutin yang mengandungi rutin dan asid askorbik, yang membantu menguatkan dinding saluran darah / kapilari, mengurangkan kebolehtelapannya dan meningkatkan peredaran darah;
  • isoflavonoid, yang mengeluarkan dari sel-sel tisu semua toksin terkumpul yang terkumpul akibat gangguan peredaran darah;
  • troxevasin (dalam bentuk tablet dan dalam bentuk gel) untuk rawatan kompleks dengan penggunaan luaran dan dalaman, menguatkan dinding saluran darah, meningkatkan keanjalannya, mengurangkan kerapuhan dan kebolehtelapan kapilari;
  • adrenalin, yang merupakan sebahagian daripada ubat vasokonstriktor khas, yang menghilangkan hiperemia (kemerahan) pada kulit dan mampu merawat manifestasi rosacea.

Es, yang dibuat dari infus chamomile, calendula, linden, St. John's wort, chestnut kuda, yarrow, dan ekor kuda, sangat membantu dalam memerangi rangkaian vaskular. Menggosok dengan ais menghasilkan sejenis gimnastik untuk kapal, apabila mereka harus mengecil dan mengembang, yang memberi kesan positif pada keadaan dan nada umum mereka.

Menghilangkan kapilari pada wajah

Jaringan pembuluh darah merah yang jelas di wajah adalah masalah sebenarnya, kerana kapilari pecah tidak dapat disembunyikan bahkan di bawah lapisan kosmetik hiasan yang tebal. Apa nak buat? Perkara utama adalah jangan panik, kerana kami telah menyediakan senarai ubat dan petua terbaik untuk membantu anda dalam persoalan bagaimana membuang kapilari di wajah.!

Sebab-sebab penampilan

Kapilari (kapal) terletak di bawah kulit, dindingnya elastik dan sempit sempurna atau mengembang di bawah tekanan darah. Dengan rosacea, kapilari mengembang, tetapi tidak dapat menyempit, sehingga muncul di bawah kulit. Terdapat banyak sebab untuk penampilan kecacatan ini pada wajah:

  • jika ibu atau nenek anda mempunyai rangkaian kapilari pada usia tertentu, maka anda berisiko;
  • wilayah tempat tinggal, kerana penduduk negeri utara lebih cenderung kepada rosacea daripada orang dari negara-negara dengan iklim benua yang sederhana;
  • tabiat buruk yang meningkatkan tekanan darah dan menyebabkan vasospasme;
  • ketegangan saraf, serta kemurungan, insomnia, kerja sukar dan juga masalah keluarga;
  • pelbagai jenis penyakit: kerosakan hati, sistem kardiovaskular dan kelenjar tiroid menyebabkan munculnya rangkaian vaskular pada wajah;
  • penjagaan dan pemakanan yang tidak betul, sinar UV.

Penting! Couperosis adalah kecacatan kosmetik, tetapi boleh menyebabkan penuaan pramatang pada kulit wajah. Sekiranya sekurang-kurangnya satu kapilari pecah, cuba dapatkan konsultasi dengan pakar kosmetik dalam masa terdekat.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kapilari pecah?

Sekiranya urat merah muncul di wajah anda, untuk menghilangkannya, anda boleh menggunakan prosedur kosmetik profesional dan rumah. Perlu juga diingat peraturan penjagaan kulit, di mana rangkaian vaskular telah muncul:

1. Tolak rawatan agresif, tidak termasuk lulur dengan zarah kasar, kulit buah, penyamakan semula jadi atau buatan.

2. Lawati pakar dermatologi atau pakar kecantikan untuk membantu anda memilih produk penjagaan kulit anda. Ubat yang paling berkesan yang merangkumi calendula.

3. Minta pakar untuk mengesyorkan ubat untuk rosacea. Hari ini, untuk menghilangkan manifestasi penyakit ini, tablet dan kapsul digunakan mengandungi asid askorbik dan rutosida ("Ascorutin").

4. Pastikan anda terlibat dalam menguatkan saluran darah dengan mengamalkan mandi kontras, urutan ringan dan penjagaan yang lembut.

Melepaskan mesh dari kapal dengan laser

Kaedah laser yang mahal untuk menghilangkan kecacatan kulit adalah penyelesaian yang ideal sekiranya kapilari baru mula muncul. Laser tidak mencederakan kulit, dan prosedurnya sama sekali tidak menyakitkan, tetapi perlu diingat bahawa setelah penyingkiran laser, setelah beberapa waktu, jaring dari kapal akan muncul kembali.

Cara menghilangkan kapilari pada wajah menggunakan photorejuvenation?

Photorejuvenation adalah prosedur kosmetik moden di mana kecacatan dihilangkan menggunakan sumber cahaya intensiti tinggi. Prosedurnya lebih berkesan jika dibandingkan dengan penyingkiran laser, tetapi anda akan melihat hasilnya setelah melalui 2-4 sesi.

Jenis peremajaan ini membolehkan anda menjadikan kulit lebih anjal, mengembalikan warna dan keanjalan semula jadi. Anda akan melupakan rangkaian vaskular di wajah untuk masa yang lama jika anda mengikuti cadangan ahli kosmetik!

Kami membuang kapilari di rumah

Rawatan dan penyingkiran profesional berkesan, tetapi agak mahal. Prosedur ini juga tidak dapat dikunjungi semasa kehamilan dan menyusui, dan pada masa inilah kulit paling rentan terhadap rosacea. Dan jika anda masih tidak dapat pergi ke jurusolek, cubalah membuang kapilari dengan ubat tradisional.

Topeng tablet "Ascorutin" dan teh hijau

Topeng ini paling baik dilakukan selepas mencuci malam sebelum tidur, menggunakan resipi ini:

  • masukkan 2 tablet Ascorutin yang dihancurkan ke dalam 50-100 ml teh hijau;
  • tambah tanah liat putih ke dalam komposisi.
  • Sapukan topeng yang dihasilkan ke wajah anda selama kira-kira 20 minit. Prosedur harus diulang 2-3 kali seminggu, bergantian dengan urut.

Tepung Gandum

Alat ini memerlukan 1 sudu besar. l. tepung oat dan jumlah chamomile cincang, rosemary atau cemara yang sama. Bahan mentah kering mesti dituangkan 1-2 sudu besar. l. minyak, gaul dan sapukan pada wajah. Tempoh prosedur adalah 15 minit.

Topeng berasaskan minyak

Untuk ubat ini, ambil 1 sudu besar. l. susu thistle atau minyak calendula, kemudian tambahkan 2-3 titis minyak pati pudina, lemon atau lavender ke dalamnya. Panaskan campuran dan gosokkannya ke kulit semasa mengurut. Komposisi pemakanan ini tidak perlu dicuci, dan jika anda memutuskan untuk mencuci, pastikan anda menggunakan krim penyembuh atau penyembuh..

Cara menghilangkan kapilari pada wajah dengan pati?

Pati berkesan mengatasi kapilari pecah, jadi anda semestinya menggunakannya untuk rawatan di rumah. Contohnya, topeng kentang parut, yang harus disapu pada kulit selama 15 minit, dapat membantu mengatasi pembuluh darah yang melebar. Berkesan dan produk berdasarkan pati kering:

  • beberapa buah beri laut segar, strawberi dan raspberi harus dihancurkan dengan garpu;
  • untuk beri anda perlu menambah 1 sudu besar. l. kanji dan campurkan produk lagi;
  • komposisi disimpan di kulit selama seperempat jam.

Selepas prosedur, lap wajah anda dengan merebus chamomile yang lemah, yang akan melembapkan dan membersihkan kulit..

Nasihat! Ambil 100 ml rebusan chamomile yang lemah dan tambah 2-3 sudu besar. l. pati kentang. Topeng harus disimpan di kulit sekurang-kurangnya 15 minit..

Ciri-ciri kuasa

Anda pasti harus memperhatikan asas pemakanan yang betul! Produk berikut mencetuskan kecacatan kosmetik ini:

  • minuman bergula, terutama kopi, serai dan teh yang diseduh;
  • hidangan dengan banyak garam, rempah panas;
  • sos pedas dan berlemak;
  • semua jenis gula-gula dan minuman yang mengandungi coklat.

Pada masa yang sama, perlu memperkayakan diet dengan pelbagai jenis bijirin, sayur-sayuran segar dan buah-buahan, yang merangkumi serat dan unsur surih. Juga berguna adalah semua jenis daging dan ikan rebus, yang merupakan sumber protein dan asid lemak omega-3 yang tidak ternilai..

Nasihat! Semasa rawatan, penting untuk mengambil multivitamin dan makan makanan yang mengandungi vitamin A, B, C, PP dan K, yang meningkatkan keanjalan dan menguatkan saluran darah.

Menjumlahkan

Sekarang anda tahu cara membuang kapilari di wajah di salun atau di rumah. Ingat bahawa lebih awal anda memulakan rawatan yang kompleks, semakin cepat anda dapat menghilangkan kekurangan yang tidak menyenangkan ini. Sekiranya anda meninggalkan semuanya sebagaimana mestinya, maka hanya dalam 10-12 bulan bahkan pembetulan laser tidak akan mengatasi kapilari.

Kecacatan vaskular pada wajah: mengapa ia muncul dan bagaimana mengatasinya?

© Pengarang: Beschastnykh Ekaterina disunting oleh doktor kategori pertama Z. Nelly Vladimirovna, terutama untuk SosudInfo.ru (mengenai penulis)

Salah satu kecacatan kosmetik yang paling biasa yang merosakkan penampilan adalah saluran darah yang melebar di wajah. Secara keseluruhan, mereka menampakkan diri dengan cara yang berbeza: dalam beberapa, mereka berbentuk jala atau urat kecil berwarna merah, sementara yang lain mereka menyebar ke seluruh wajah dengan bintik merah. Terdapat banyak orang yang mengalami jerawat secara berkala di wajah mereka, dengan bahagian atas bernanah.

Semua ini adalah manifestasi gangguan peredaran darah. Setiap kecacatan adalah gejala salah satu jenis penyakit kulit, yang disatukan dengan nama umum - rosacea. Wanita lebih kerap terkena rosacea. Ini disebabkan oleh keunikan hormon wanita (estrogen), yang mempengaruhi nada vaskular. Di kalangan populasi lelaki, pencinta minuman beralkohol yang kuat menjadi pemilik rangkaian vaskular dan kemerahan pada wajah.

Couperose tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan dan kehidupan. Tetapi ia memberi banyak kesedihan (terutama untuk wanita muda). Ada yang cuba menutupnya dengan serbuk atau asas. Yang lain memutuskan untuk membuang urat labah-labah di wajah menggunakan kaedah sihir yang terdapat di majalah fesyen atau dicadangkan oleh seseorang yang mereka kenal. Tetapi sebelum anda mula memerangi tanda-tanda rosacea, anda harus membiasakan diri dengan sebab-sebab kejadiannya. Sebagai tambahan, kapilari yang diperbesar di wajah, akibat penyakit ini atau penyakit itu, mesti dirawat terlebih dahulu oleh pakar dermatologi, dan kemudian menjalani prosedur kosmetik..

Penyakit yang menyebabkan vasodilatasi pada wajah

Telangiectasia

Penyakit yang paling biasa berlaku pada wanita muda adalah telangiectasia. Dengan perkembangannya, jaringan kapal muncul di wajah. Selalunya diwarisi jika salah seorang ibu bapa (atau nenek) menghidap salah satu penyakit kulit seperti acrodermatitis atau rosacea. Dalam kes ini, lawatan ke pakar dermatologi tidak boleh ditangguhkan. Walau bagaimanapun, saya ingin mengingatkan anda bahawa penyakit yang tidak berbahaya ini tidak boleh disamakan dengan lupus eritematosus sistemik, walaupun banyak yang tergesa-gesa untuk mendiagnosis diri mereka atau orang lain. SLE dicirikan oleh "rama-rama" yang terletak di sayap hidung dan pipi, dan, sayangnya, ini jauh dari satu-satunya gejala patologi yang teruk ini. Lupus eritematosus sistemik mempengaruhi seluruh badan.

Pelbagai manifestasi telangiectasias

Telangiectasia dapat diperoleh, berkembang pada orang yang mempunyai profesi tertentu yang harus bekerja di luar dalam cuaca apa pun. Contohnya, di kedai runcit di pasar terbuka atau di tapak pembinaan. Selalunya, tanda-tandanya muncul di wajah petugas kebersihan dan ahli geologi, tukang masak, dll. Perubahan suhu menyumbang kepada fakta bahawa kapal di pipi mengembang. Pada masa yang sama, pada musim panas-musim bunga, gejala-gejala penyakit ini hilang, dan muncul kembali dengan permulaan selesema. Untuk rawatan penyakit ini, pembekuan laser digunakan dengan menggunakan fototermolisis selektif.

Rosacea

Rosacea adalah salah satu jenis rosacea yang paling tidak menyenangkan. Dengan penyakit ini, kawasan yang meradang berwarna merah atau merah jambu muncul di kulit wajah. Penampilan mereka disebabkan oleh proses pengembangan kapal kapilari. Gejala rosacea berlaku apabila terdapat kejutan emosi yang kuat (takut, bimbang tentang orang yang disayangi, kemarahan). Selalunya penampilan mereka memprovokasi pengambilan alkohol (walaupun dalam dos kecil), penggunaan makanan yang terlalu pedas. Rosecea adalah pendamping peminat air wap.

Gejala pertama rosacea menyerupai jerawat remaja yang tersebar di dahi, pipi, dagu, dan juga hidung. Tetapi dari masa ke masa (jika rawatan yang sesuai tidak dijalankan), jerawat kecil berubah menjadi nodul merah atau rhinophyma. Mereka boleh menyebabkan daya tarikan kekal. Rosacea dirawat dengan laser diod.

Hemangioma

Penyakit ini tergolong dalam neoplasma jinak. Selalunya ia adalah kongenital (dengan perkembangan dinding saluran darah yang tidak normal) atau berlaku pada awal kanak-kanak kerana kerosakan vaskular. Tidak seperti jenis manifestasi rosacea yang lain, permukaan hemangioma cukup padat dan sedikit menonjol di atas kulit. Keistimewaan kecacatan ini adalah pada tingkah laku yang tidak dapat diramalkan. Hemangioma boleh menjadi bintik kecil selama bertahun-tahun, atau saiznya mulai meningkat dengan cepat.

Hemangioma itu sendiri tidak berbahaya. Pada kanak-kanak, ia biasanya hilang secara spontan pada usia sekolah. Tetapi dengan pertumbuhan yang kuat, ia mampu mengganggu perkembangan normal kapal lain dan pelbagai organ. Hemangioma yang terletak di kelopak mata memerlukan rawatan wajib. Laser Argon digunakan untuk menghilangkan hemangioma.

noda wain (kiri) dan hemangioma ceri (kanan)

Ramai ibu bapa bimbang akan kemerahan pada mata anak. Selalunya ini disebabkan oleh pelanggaran integriti saluran mata semasa permainan. Tetapi kadang-kadang sebab kemunculan kemerahan terletak pada kenyataan bahawa kapilari pecah kerana tekanan intraokular yang tinggi. Ini sering berlaku pada orang dewasa juga. Dalam kes ini, perkara utama adalah berjumpa dengan pakar oftalmologi secepat mungkin. Dia akan menentukan punca apa yang berlaku dan menetapkan rawatan yang betul, yang akan membantu pada masa akan datang untuk mengelakkan masalah pada saluran mata.

Nevus yang menyala

Pelbagai penyakit ini adalah nevus yang menyala. Gejalanya adalah pengumpulan saluran darah di wajah dengan pengembangan yang tidak normal. Dalam kes ini, noda berterusan terbentuk (ia disebut noda anggur). Ia boleh muncul secara tiba-tiba dan hilang begitu cepat. Tetapi lebih kerap ia meningkat, mengubah warnanya. Sejak kebelakangan ini, noda anggur port dianggap sebagai penyakit yang tidak dapat disembuhkan. Tetapi hari ini mereka hilang, berkat rawatan laser pewarna kuning kilat yang berdenyut..

Hemangioma Arachnid

Beberapa orang kadang-kadang mempunyai "labah-labah" merah kecil di wajah mereka. Setelah diperiksa dengan lebih dekat, anda dapat melihat bahawa ini adalah titisan darah beku, dari mana kapal kecil menyimpang ke arah yang berbeza, seperti kaki labah-labah. Selepas satu atau dua hari, "labah-labah" hilang (spontan larut). Kecacatan ini disebut arachnoid hemangioma (stellate) atau arachnoid nevus. Ia berlaku akibat penyumbatan arteriol. Untuk penyerapan semula nevus, campur tangan doktor tidak diperlukan. Selalunya, genioma diperhatikan pada wanita hamil. Ini disebabkan oleh peredaran darah yang terganggu yang disebabkan oleh perkembangan janin. Nevus dapat muncul tidak hanya di pipi, tetapi juga pada sayap hidung..

Punca rosacea

Berdasarkan simptom-simptom penyakit ini, kita dapat menyimpulkan bahawa pembuluh darah di wajah menjadi ketara dengan alasan berikut:

  1. Kerana kesan perubahan suhu pada musim sejuk;
  2. Di bawah pengaruh cahaya matahari semasa tinggal lama di pantai atau melakukan kerja kebun;
  3. Dengan beban saraf;
  4. Dari penggunaan makanan pedas dan terlalu panas, alkohol;
  5. Di bawah pengaruh suhu tinggi di mandian wap atau sauna;
  6. Sekiranya terdapat gangguan pada sistem hormon semasa mengambil ubat kumpulan hormon;
  7. Di hadapan faktor keturunan.

Kaedah perkakasan untuk menghilangkan kecacatan vaskular pada wajah

Hari ini terdapat banyak cara yang berbeza yang dapat dengan cepat dan tanpa rasa sakit membuang pembuluh pada wajah yang merosakkan penampilan. Yang paling berkesan hari ini adalah kaedah perkakasan (tidak boleh dikelirukan dengan operasi pembedahan). Inti kaedah ini terletak pada kenyataan bahawa semuanya bertujuan untuk menutup (menyegel) saluran penyakit yang mengganggu aliran darah normal pada epitel kulit wajah. Darah mula bergerak di sekelilingnya. Pada masa yang sama, jaringan baru kapilari kecil terbentuk di lapisan subkutan, kerana wajahnya kelihatan lebih segar dan lebih muda. Antara teknik moden, laser membuang saluran darah di wajah; photocoagulation; sinergi elektro-optik dan sebilangan yang lain.

Pembekuan laser

Kaedah untuk membuang saluran darah yang melebar pada kulit wajah, seperti cryodestruction (rawatan dengan nitrogen cair pada suhu rendah) dan electrocoagulation (cauterization dengan arus elektrik), secara beransur-ansur menjadi perkara masa lalu. Mereka digantikan dengan kaedah hemat, kerana masalah kosmetik surut sekali dan selamanya. Selepas penyingkiran kapal yang rosak dengan alat moden, tidak berlaku kambuh, tidak ada bekas luka dan bekas luka di kulit. Semasa prosedur penyingkiran gegancu laser, pesakit tidak mengalami ketidakselesaan.

Pelbagai jenis sistem laser digunakan untuk menghilangkan rangkaian vaskular dan kemerahan kulit. Yang paling berkesan adalah sinaran laser hijau dan kuning. Ini digunakan ketika saluran darah merah di wajah bergabung menjadi noda anggur port (nevus yang menyala). Terdapat dua jenis laser cahaya kuning:

  • Wap tembaga dengan panjang gelombang 578 nm.
  • Pulsed Sclero Plus atau Vbeam (menggunakan pewarna dan lampu kilat), panjang gelombang 585 nm.

Neodymium laser digunakan secara meluas untuk menghilangkan noda wain port, misalnya, Palomar (USA), XP Spectro Fotona Technology dan lain-lain..

Inti kaedah menggunakan pewarna dan flash adalah seperti berikut:

  1. Kapal yang diperluas mesti dipanaskan hingga suhu di mana ia disolder. Ini dilakukan dengan laser berdenyut kuning. Pada masa yang sama, kulit di sekitarnya mengekalkan suhu normal dan tidak rosak.
  2. Penyingkiran dilakukan dengan kaedah pendedahan yang konsisten terhadap sinar laser pada titik-titik tertentu. Laman web ini tidak diproses sepenuhnya, tetapi dalam corak papan catur.
  3. Selepas akhir prosedur, kawasan yang dirawat di mata menjadi lebih ringan. Setelah seharian, mereka ditutup dengan kerak yang tidak dapat disentuh. Rangkaian kapal kapilari baru terbentuk di bawahnya. Kerak akan hilang dengan sendirinya dalam masa lebih kurang seminggu.
  4. Kulit normal sepenuhnya akan pulih tiga bulan selepas prosedur.

Penyingkiran telangiektasia dapat dilakukan dengan dua cara:

  • Tidak selektif (electrocoagulation)
  • Selektif (pembekuan laser menggunakan fototermolisis selektif).

Kaedah selektif mempunyai nama lain - pembekuan laser wap tembaga. Di Rusia, ia sering dilakukan dengan unit laser Yakhroma Med secara rawat jalan. Urutan prosedur adalah seperti berikut:

  1. Di bawah pengaruh pancaran laser, saluran darah patologi dipanaskan hingga suhu sekitar 70 ° C. Dalam kes ini, dinding mereka melekat, menyebabkan kerosakan pada kapal. Tisu yang mengelilingi saluran patologi tetap utuh.
  2. Sekiranya kulit pesakit mengalami hipersensitif, ia disejukkan.
  3. Mod operasi peranti diatur sedemikian rupa sehingga setelah akhir prosedur tidak ada jejak di wajah dalam bentuk kerak yang terbentuk.

Kaedah ini bahkan digunakan untuk menghilangkan fokus keradangan pada sayap hidung. Tetapi pada masa yang sama, sangat berhati-hati harus diperhatikan agar kapal di rongga hidung tidak pecah..

Rosacea dikeluarkan dengan laser nadi panjang. Untuk ini, laser quadro diode dari syarikat Jerman Asklepion biasanya digunakan. Ia menghasilkan sinaran berdenyut kuat dengan panjang gelombang hingga 810 dan 970 nm. Ini membolehkan anda membuang formasi besar di wajah.

Video: kisah mengenai prosedur membuang saluran darah di wajah

Photocoagulation

Laser photocoagulation adalah kaedah yang sama umum untuk menghilangkan rangkaian vaskular kecil dan manifestasi telangiectasia lain pada peringkat awal. Semua manifestasi rosacea hilang serta-merta. Ini berlaku akibat penembusan sinar laser ke kawasan kapal yang berubah dengan pengumpulan darah, dan memanaskannya. Dalam kes ini, ia melekat bersama dan seterusnya mati. Photocoagulation boleh dilakukan dengan peranti laser Eulight, peranti ELLIPSE I2PL dan lain-lain..

Kaedah sclerotherapy

Inti dari kaedah ini adalah bahawa, berkat bahan khas yang dimasukkan ke dalam kapal yang terjejas, ia dilekatkan dan dikeluarkan dari aliran darah utama. Terdapat beberapa jenis prosedur ini:

  1. Mikroskleroterapi. Ia dilakukan untuk membuang rangkaian vaskular di telangiectasia. Sclerosant disuntik dengan jarum yang sangat tipis, sehingga pesakit tidak mengalami sensasi yang menyakitkan.
  2. Bentuk Buih Sclerotherapy. Membolehkan anda menyingkirkan manifestasi Rosacea dengan memperkenalkan persediaan, disebat ke dalam busa, ke dalam kapal.
  3. Echosclerosing. Dalam kes ini, pengenalan sklerosant yang paling tepat ke dalam kapal berlaku kerana pengimbasan laser mereka. Ia digunakan untuk menghilangkan hemangioma.

Harus diingat bahawa di Rusia, hanya beberapa klinik yang memiliki hak hukum untuk melakukan pengerasan pembuluh darah pada wajah. Ini disebabkan kemungkinan berlakunya komplikasi, termasuk strok dan kehilangan penglihatan. Oleh itu, di negara kita, teknik yang paling mudah dicapai dan meluas adalah pembekuan laser..

Terapi ozon

Salah satu kaedah yang tidak dapat ditandingi untuk merawat manifestasi rosacea adalah terapi ozon. Semasa prosedur, saluran pada kulit wajah disuntik dengan ozon. Pada hemangioma, rosacea, ozon disuntik melalui mikroneedle ke dalam neoplasma. Pengoksidaan biokimia berlaku, menyebabkan hilangnya (pemusnahan) kapal dengan patologi. Ini adalah kaedah paling selamat untuk membuang kapal kapilari. Prosedur ini dilakukan di pusat dan klinik khusus untuk terapi ozon. Kelebihan ini adalah bahawa serentak dengan kesan utama, kulit dipenuhi dengan oksigen, yang memberikan kesan yang menyegarkan..

Beautek - terapi

Teknik terbaru yang disebut Beautek-terapi pada alat siri ITPL dengan nama yang sama banyak digunakan untuk menghilangkan semua jenis manifestasi rosacea (telangiectasia, rosacea, dll.). Terdapat enam jenis daripadanya, dan masing-masing dirancang untuk melakukan prosedur kosmetik tertentu. Pembangun teknik ini adalah pakar dari Jerman.

Semasa prosedur, kawasan di mana kapal kelihatan di wajah dirawat dengan gel elektrolit. Titik akupunktur ditunjukkan pada paparan komputer, yang dipengaruhi oleh mikro berdenyut yang dihantar melalui elektrod sensor. Keunikan prosedur ini adalah bahawa komputer dapat mengenali keadaan sel dan menghantarnya pelbagai kekuatan. Selepas pendedahan mereka, sel kembali ke keadaan normal dan sihat..

Peranti ini mengaktifkan sintesis elastin dan mempromosikan pengeluaran kolagen, menormalkan keseimbangan garam-air dan metabolisme lemak. Aliran darah dan limfa bertambah baik. Semua proses ini tidak disedari oleh pesakit. Dia tidak selesa. Tetapi ini adalah salah satu prosedur yang paling mahal. Kos minimum untuk satu prosedur ialah 3000 rubel.

Cadangan selepas prosedur

Titik penting selepas penghapusan manifestasi jenis rosacea adalah untuk mencegah kambuh, iaitu penampilan rangkaian vaskular baru. Untuk melakukan ini, perlu mengikuti semua cadangan dan preskripsi doktor dalam tempoh selepas operasi, seperti berikut:

  • Elakkan kecederaan pada kawasan kulit yang dirawat.
  • Pada waktu siang, jangan gunakan losyen yang mengandungi alkohol dan kosmetik lain untuk penjagaan kulit, dan jangan gunakan alat solek.
  • Tutup wajah anda dengan penutup topi anda dari terkena cahaya matahari selama dua minggu. Tempoh yang sama dilarang mengunjungi solarium..
  • Untuk melindungi kerak yang telah muncul di lokasi rawatan dari pendedahan UV, rawat kawasan di sekitarnya dengan krim khas dengan pelindung cahaya matahari (penapis 20). Setelah kerak hilang, terus gunakan krim ini di seluruh permukaan yang dirawat.
  • Kerak tidak boleh dibasahi, disentuh dengan tangan, atau dicuba merobeknya, kerana kapilari baru terbentuk di bawahnya. Ia akan hilang dengan sendirinya dalam beberapa hari.

Makanan

Orang yang telah melakukan pembekuan perlu mematuhi beberapa larangan makanan. Pertama, anda harus menjauhi semua hidangan yang menyumbang kepada peningkatan rosacea. Ini termasuk:

  1. Sos pedas dan perap,
  2. Makanan masin dan acar;
  3. Rempah panas dan makanan dalam tin;
  4. Makanan yang mengandungi coklat dan kafein.

Anda mesti meninggalkan minuman beralkohol sepenuhnya, termasuk anggur anggur. Tetapi tambahkan multivitamin ke dalam diet anda, yang merangkumi:

  • Untuk menguatkan dinding vaskular - vitamin K;
  • Untuk mengurangkan kerapuhan kapilari - vitamin P;
  • Untuk pembentukan kolagen dan peningkatan nada vaskular - vitamin C.

Terapi ubat

Terapi ubat melengkapkan kaedah perkakasan untuk menghilangkan rangkaian vaskular pada wajah. Ini termasuk ubat-ubatan, yang tindakannya bertujuan untuk menguatkan saluran darah di wajah dan mencegah munculnya tanda-tanda baru rosacea. Ini termasuk:

  1. Ascorutin adalah ubat yang mengurangkan kebolehtelapan vaskular dan mengurangkan kerapuhan kapilari, kerana kandungan vitamin P dan C di dalamnya.
  2. Alpha Linoleic Acid Omega-3. Ia meningkatkan keanjalan saluran darah. Terima kasih kepada asid amino tak jenuh lemak ini, pembentukan plak aterosklerotik dikurangkan.
  3. Alpha-tokoferon atau Pinogen. Antioksidan ini mendorong penghapusan produk metabolik dari kapal..
  4. Ubat Gingo-biloba mempunyai kesan yang serupa..

Salap ubat untuk rawatan tempatan ditetapkan oleh doktor yang menghadiri. Sebaiknya gunakan krim kosmetik khas untuk rosacea, warna hijau muda yang lembut. Ia boleh didapati di farmasi dan pusat kecantikan. Yang paling popular adalah yang berikut:

  • Tiande;
  • Uriage Roseliane;
  • Alezans Lierak, dengan kandungan rumput laut;
  • Sensibio dari Bioderma, yang merupakan perlindungan yang sangat baik terhadap kesan buruk suhu yang melampau;
  • Dr. Taffy dengan calendula.

Banyak pengeluar menawarkan probe untuk produk mereka. Ini membolehkan anda memeriksa kesan krim, kesesuaiannya dengan kulit pesakit. Yang sangat senang, kerana produk ini mahal.

Harus diingat bahawa semua ubat ini baik untuk mencegah perkembangan penyakit ini. Sekiranya gejala muncul, lebih baik segera menggunakan kaedah perkakasan untuk menghapusnya..

Menguatkan saluran darah

Keupayaan untuk membuang saluran darah di wajah dengan laser tidak menghilangkan keperluan untuk menguatkannya. Bagaimanapun, hanya kapilari elastik dengan nada yang baik menyumbang kepada aliran darah yang normal, mencegah penampilan jaring dan kemerahan pada kulit. Topeng DIY berikut membantu menguatkan saluran darah wajah..

Topeng hari

Ambil ekstrak blueberry dan bunga mimosa, daun tukang daging, akar lengkuas, biji cemara dan minyak dari biji anggur. Campurkan semua komponen yang diambil dalam bahagian yang sama. Sapukan pada kulit wajah. Untuk meningkatkan kesannya, tutup dengan serbet yang direndam dalam air panas. Basuh topeng dengan air suam. Melincirkan wajah dengan krim yang sesuai untuk kulit. Kedua-dua topeng dilakukan setiap hari selama dua bulan.

Kapal kecil di kulit wajah diperkuat dengan baik oleh kompres dari jus pasli bersoda dengan air mendidih yang dicampurkan dengan susu. Kasa yang direndam dalam campuran ini disapukan ke wajah selama 30 minit. Sebaiknya lakukan kompres ini setiap dua hari. Menguatkan saluran darah difasilitasi dengan menggosok wajah setiap hari dengan daun lidah buaya, serta pengambilan infus berikut:

Ambil satu sudu beri chokeberry hitam, dua sudu bunga hawthorn dan daun mistletoe. Bancuh dengan termos dengan satu liter air mendidih dan bersikeras. Minum setengah gelas tiga kali sehari.

Topeng malam

Ia merangkumi ekstrak sophora, akar dandelion, bunga calendula dan minyak pati dari biji anggur. Semua komponen diambil sama. Topeng diedarkan secara merata di permukaan depan. Lebihan dikeluarkan dengan kain lembut.

Ubat tradisional

Perubatan tradisional juga menawarkan ubat untuk membantu menghilangkan kecacatan yang merosakkan penampilan..

  1. Terapi jus dianggap paling berkesan. Jus kubis yang baru diperah digunakan untuknya. Ia mengandungi jumlah mineral dan vitamin terbesar. Tetapi ia mempunyai rasa yang sedikit pahit dan tidak menyenangkan. Jus lobak merah akan membantu memperbaikinya. Jus plum juga disyorkan, mengandungi sejumlah besar vitamin P, yang sangat diperlukan untuk keanjalan kapilari dan kapal lain..
  2. Sebilangan penyembuh mengesyorkan mengoleskan kawasan yang sakit dengan cuka sari apel atau jus tomato segar. Tetapi ubat ini harus digunakan dengan sangat berhati-hati, kerana asam yang terkandung di dalamnya dapat menyebabkan luka bakar.
  3. Daripada tumbuhan perubatan untuk rosacea, lebih baik menggunakan bunga chamomile dan calendula (marigold). Penyiraman air tanaman ini boleh dicuci. Mereka merawat kulit dengan sempurna, menghilangkan kerengsaan, kerana ia mempunyai kesan yang menenangkan.

Pencegahan vasodilatasi pada wajah

Seseorang yang secara berkala pecah saluran darah perlu menjaga kulit di rumah dengan betul. Bagi mereka, penggunaan adalah kontraindikasi:

  • Gosok dan kulit yang mengandungi zarah kasar yang boleh merengsakan kulit;
  • Losyen berasaskan alkohol dan produk penjagaan kulit yang lain;
  • Krim, gel dan kosmetik lain yang mengandungi mentol atau madu (ini adalah alergen kuat).

Air untuk mencuci mestilah suam secara sederhana. Air panas, seperti air sejuk, menyebabkan vasodilatasi. Setelah mencuci, tidak disarankan untuk mengelap wajah anda, anda hanya perlu menggunakan tuala padanya selama beberapa saat untuk membuang air berlebihan.

Di salon kecantikan, lebih baik memilih permukaan yang mengelupas dengan agen kimia. Prosedur mengukus dan urut manual untuk rosacea dikontraindikasikan. Tetapi topeng dengan kolagen, urutan termal, prosedur fitoterapeutik sangat berguna..

Peraturan asasnya adalah memperhatikan keadaan kulit anda. Pilih kaedah dan kaedah merawatnya dengan lembut. Dan tidak diperlukan moksibusi.

Gimnastik Cina

Perubatan Cina terkenal dengan kemampuannya yang unik untuk menghilangkan pelbagai penyakit tanpa menggunakan ubat. Salah satu kaedah yang paling berkesan untuk menguatkan saluran darah di wajah adalah gimnastik terapeutik, yang dikembangkan oleh penyembuh Cina. Ia mesti dilakukan pada waktu pagi, selepas latihan pagi (atau selepas itu), ulangi setiap latihan sekurang-kurangnya 15 kali. Semua latihan dilakukan dalam keadaan "duduk" (di kerusi atau dalam bahasa Turki dengan kaki tersangkut di lantai).

  1. Latihan "Gelombang". Bahagian belakang lurus. Tangan berada di atas lutut, mata ditutup. Tarik nafas, anda perlu mengeluarkan perut anda sebanyak mungkin. Semasa anda menghembuskan nafas, tarik perut anda kembali.
  2. Gosok telinga dengan kuat dengan jari anda (telunjuk dan ibu jari).
  3. Urut telinga. Tapak tangan terletak di atas bukaan pendengaran dan ditekan rapat ke atasnya. Dalam kedudukan ini, gerakkan telapak tangan anda ke atas dan ke bawah. Dalam kes ini, lenturan dan pemanjangan aurikel berlaku..
  4. Urut kepala. Ia dilakukan dengan menggerakkan telapak tangan dari bahagian depan ke belakang kepala, dan ke belakang.
  5. Urut kening dengan phalanx ibu jari (dari belakang). Pergerakan dari jambatan hidung ke arah kuil. Kemudian jari bergerak ke belakang.
  6. Tiruan mencuci. Wajah ditutup dengan telapak tangan, gerakan yang mengingatkan pada mencuci.

Akupunktur dalam menguatkan saluran darah

Akupunktur atau kesan pada titik aktif secara biologi digunakan dalam rawatan banyak penyakit. Perubatan Tibet menawarkan beberapa latihan sederhana yang berfungsi pada titik aktif tangan untuk mengembalikan aliran darah yang normal. Teknik ini dipanggil Kumnyai.

  • Berdiri tegak. Letakkan tangan anda di depan dada anda, telapak tangan dengan jari yang saling terkait berpaling ke arah wajah anda. Anda perlu memisahkannya dengan menarik perlahan telapak tangan anda ke arah yang berbeza.
  • Keadaannya sama. Tetapi hanya jari kelingking yang ditutup. Ulangi pergerakan sebelumnya, cuba memisahkannya.
  • Ulangi latihan ini dengan setiap jari..
  • Jepit jari kelingking satu tangan di antara jari tengah dan jari telunjuk. Ia mesti ditarik keluar dari situ. Selepas 10 pengulangan, lakukan latihan, menekan jari secara bergilir-gilir, pertama dari satu dan kemudian tangan yang lain.

Setiap latihan mesti dilakukan sekurang-kurangnya 10 kali.

Couperosis (rangkaian vaskular) pada wajah. Punca, pemakanan dan rawatan rosacea

Setiap wanita, bagaimanapun, seperti lelaki, tidak akan senang melihatnya bukan hari yang paling indah rangkaian vaskular yang tidak hilang di wajahnya - rosacea. Garis-garis merah di wajah ini bukanlah penyakit, kerana banyak yang percaya, ini adalah kecacatan kosmetik, yang, bagaimanapun, dapat merosakkan mood kita bersama dengan penampilan..

Masih: bintik-bintik merah di wajah, jaringan kapilari merah, jerawat dengan bahagian atas bernanah - sedikit menyenangkan...

Namun, sebelum anda putus asa mulai menutup aib ini dengan krim, menutupinya dengan serbuk, atau menggunakan prosedur apa pun untuk menghilangkan urat labah-labah, menanyakan sebab-sebab rosacea, sangat mungkin, setelah menemui salah satunya, anda akan menemui jalan keluar untuk masalah anda.

Penyebab pembuluh darah yang melebar di wajah - rosacea

  1. Pertama sekali, penampilan rosacea pada wajah didahului oleh masalah dengan saluran darah. Pada lapisan subkutan, peredaran darah terganggu, saluran darah kecil melebar, dan tompok-tompok kulit merah muncul di wajah "secara kekal". Lebih-lebih lagi, "kecantikan" ini sering diperoleh oleh hidung, dagu dan pipi - zon yang paling aktif terdedah kepada persekitaran..

Selalunya, fenomena ini dihadapi oleh orang yang mempunyai kulit nipis, kering dan sensitif terhadap pelbagai perengsa. Walaupun pemilik kulit berminyak, lebih padat juga dapat melihat kapal yang melebar sekali-sekala, terutama pada sayap hidung mereka..

Oleh itu, jika kapal anda lemah, rapuh dan lembap, kehilangan keanjalannya, rangkaian vaskular di wajah tidak akan membuat anda menunggu lama.

  1. Dengan pemakanan yang tidak betul, "kelemahan" manusia untuk tabiat buruk dan gaya hidup yang tidak sihat, organ dalaman mula menderita, dan ada baiknya jika mereka hanya memberi isyarat melalui masalah kosmetik ini bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan badan anda. Dan yang buruk adalah bahawa banyak orang sering tidak memperhatikan isyarat seperti itu...
  2. Penyakit endokrin, keabnormalan dalam kerja perut, usus dan hati, darah tinggi - semua masalah ini boleh "menghantar isyarat" melalui saluran yang melebar di wajah.
  1. Couperose boleh muncul dengan ketidakseimbangan hormon, begitu juga setelah anda mengambil pil perancang hormon.
  2. Pencinta penyamakan yang aktif di bawah sinar matahari dan solarium, anda perlu tahu bahawa ini bukan sahaja menua dan mengeringkan kulit, menyumbang kepada kehilangan keanjalannya, tetapi juga mempengaruhi dinding saluran darah, yang menyebabkan kemunculan rosacea. Ogorodnikov juga sering tidak mengatasi masalah ini..
  3. Ramai pencinta tinggal di tab mandi atau sauna untuk waktu yang lama, setelah beberapa lama mereka akan dapat melihat jaringan pembuluh darah di wajah mereka kerana terdedah kepada suhu tinggi yang berlebihan. Pencinta wap sendiri, pembantu mandi, juga tukang masak restoran dan kantin, pekerja "kedai panas" tidak kebal dari ini..
  4. Tidak hanya udara panas, tetapi juga sejuk, angin, fros memprovokasi pengembangan kapilari di wajah. Ini memberi kesan kepada banyak peniaga dan semua orang yang menghabiskan banyak masa di udara sejuk yang segar..
  5. Kami juga tidak akan "menolak" kecenderungan genetik. Sekiranya ibu bapa anda mempunyai rosacea yang ketara, kemungkinan anda mewarisi "ciri" kulit seperti itu...
  6. Sesiapa yang gemar dengan pelbagai prosedur kosmetik yang sangat agresif, adalah penting untuk memahami bahawa kulit mereka boleh mengalami dehidrasi, menipis, saluran darah boleh cedera, kepekaan kulit dan kapilari terhadap pengaruh persekitaran meningkat.
  7. Perokok mungkin tahu bahawa tembakau mempunyai kesan negatif pada jantung dan saluran darah (termasuk kapilari terkecil di wajah), tetapi mereka sedikit memikirkannya, menyeret rokok lain...
  8. Alkohol. Siapa yang tidak mengenali wajah peminum alkohol "profesional" yang kelihatan bengkak dengan rangkaian vaskular yang jelas pada kulit? Walaupun "bukan profesional" tidak boleh digalakkan - malah jumlah alkohol yang sederhana sering menyumbang kepada penampilan rangkaian vaskular pada wajah.
  9. Dan beberapa lagi sebab munculnya rosacea: berlebihan saraf, makanan pedas dan terlalu panas, serta kekurangan silikon.

Silikon - dengan bantuan mineral ini, perintah otak untuk mengembang dan berkontrak mencapai tujuan yang dimaksudkan, iaitu, kapal "mendengar" mereka. Sekiranya badan tidak mendapat silikon yang mencukupi, kalsium akan menggantikannya, yang "pekak" menurut perintah otak. Selain itu, kerana kekurangan silikon, kapal-kapal itu rapuh, rapuh, dan kehilangan keanjalannya. Inilah sebab lain untuk rosacea.

Berdasarkan 12 sebab ini, rawatan rosacea menjadi lebih bermakna. Sekiranya anda mendapati bahawa masalah kesihatan dalaman menyumbang kepada penampilan jaringan pembuluh darah di wajah, membatalkan semua prosedur kosmetik anda, mereka tidak akan membawa kesan, anda perlu menyingkirkan penyakit yang mendasari anda.

5 langkah untuk merawat rosacea

  1. Penentuan penyebab rosacea dan penghapusannya. Dalam keadaan ini, perlu menghubungi beberapa pakar, mereka akan membantu anda memahami sebab-sebabnya.
  2. Mengubah dan menormalkan pemakanan dan gaya hidup.
  • Buang makanan pedas, pedas dan perasa, coklat, makanan dalam tin dan acar, makanan yang mengandungi kafein, minuman beralkohol, termasuk bir tanpa penyesalan, hadkan penggunaan makanan berlemak, keju, krim masam dan hati.
  • Banyak bergerak, anda boleh melakukan kecergasan.
  • Berhenti merokok, minum minuman beralkohol.
  • Jangan tinggal di bilik wap atau sauna yang terlalu panas, jangan mandi air panas dan cuba untuk tidak berada dalam keadaan sejuk yang lama.
  1. Mengambil ubat khas dan kompleks vitamin-mineral yang bertujuan untuk menguatkan dinding vaskular. Sediaan sedemikian harus mengandungi vitamin K, C, P, asid lemak tak jenuh ganda jenis Omega 3, silikon. Untuk menguatkan dinding vaskular dan memperbaiki keadaan saluran darah, anda memerlukan: rutin, minyak biji anggur, kolagen, ekstrak tumbuhan seperti echinacea, blueberry, mimosa, chestnut, myrtle.

Makanan untuk rosacea juga harus merangkumi artichoke Yerusalem, kacang polong, oat dan bubur soba, jagung, kacang - makanan ini kaya dengan silikon.

Untuk menguatkan saluran darah, makanlah sesuatu dari senarai ini setiap hari: tomato atau bayam, lemon atau pinggul mawar, kembang kol atau tauge Brussels, ceri atau blueberry, chokeberry atau paprika, walnut, currant atau jeruk. Apabila dimakan bersama kulitnya, badan anda akan mendapat lebih banyak vitamin P.

  1. Penggunaan dana yang memberikan kesan anti-cuperose - topeng, krim, serum.
  • Segala prosedur dengan wajah dengan pori-pori yang membesar harus dilakukan dengan berhati-hati, dengan lembut pada kulit. Produk yang mengandungi alkohol, pudina, lidah buaya, mentol, cengkeh, madu atau kayu putih tidak sesuai untuk anda. Anda tidak boleh menjaga kulit anda dengan krim yang mengandungi asid buah, dan juga topeng filem..
  • Jangan lap wajah anda dengan ketulan ais - ini dikontraindikasikan sekiranya berlaku rosacea!
  • Gunakan topeng berasaskan tanah liat dengan berhati-hati.
  • Sapukan sebarang produk dengan hujung jari anda, pantau reaksi kulit anda.
  • Selepas mencuci, tepuk muka anda dengan tuala daripada mengelap.
  • Anda boleh membuat pilihan yang baik untuk topeng kolagen, ia bukan sahaja menjadikan kulit lebih anjal, tetapi juga menghilangkan kedutan meniru.
  • Gosok dan mengelupas jarang.
  • Sekiranya rosacea, berhenti membersihkan muka secara manual, alat urut wajah, penyedutan wap. Tetapi urut saliran limfa untuk rawatan rosacea sangat baik - ia akan mengurangkan kemerahan pada kulit, memperbaiki aliran darah.
  • Semasa keluar ke bawah sinar matahari, pastikan untuk melindungi kulit anda dengan krim dengan penapis SPF..
  1. Kapal yang dilatasi dapat dikeluarkan menggunakan prosedur: terapi laser, photocoagulation, sclerotherapy, electrocoagulation, ozone terapi.

Rawatan rosacea di rumah

Sekiranya anda menambah ubat-ubatan rakyat untuk rosacea pada petua di atas, anda akan melengkapkan dan meningkatkan kesan rawatan. Anda tentu saja dapat menghilangkan kapal yang kelihatan di wajah anda dengan laser, tetapi anda masih perlu menguatkannya. Sekiranya kapilari anda elastik, dalam keadaan baik, aliran darah anda akan berada dalam had normal dan tidak ada jaring dan kemerahan pada kulit. Untuk melakukan ini, anda boleh membuat topeng dengan tangan anda sendiri, seperti yang anda lihat, pilihannya cukup besar:

Topeng malam untuk rosacea

Ambil bahagian yang sama: akar dandelion, sophora, calendula (bunga) - semua dalam bentuk ekstrak, campurkan dengan jumlah minyak biji anggur yang sama dan sebarkan topeng yang dihasilkan ke seluruh permukaan wajah. Gunakan kain lembut untuk menghilangkan lebihan.

Topeng siang untuk rosacea

Ambil bahagian yang sama: biji cemara, ekstrak bunga mimosa dan blueberry, akar lengkuas, daun daging dan minyak biji anggur, gaul rata dan sapukan pada kulit. Rendam tisu dalam air panas dan tutup wajah anda dengan topeng. Topeng dibasuh dengan air suam, kemudian krim biasa anda disapu pada kulit.

Topeng ini mesti dipakai setiap 2 hari selama dua bulan berturut-turut..

Kami membuat topeng musim sejuk untuk rosacea

Campurkan minyak sayuran (zaitun, pic, biji rami atau biji anggur) dengan lanolin (semuanya diambil dalam 1 sdt), tambahkan talcum atau kanji ke dalam campuran dalam jumlah yang sedikit. Sapukan gruel yang dihasilkan ke wajah anda selama 15 minit. Basuh sama ada dengan air suam biasa atau kaldu chamomile. Topeng ini mesti dipakai sebelum keluar..

Memasak topeng dengan kentang mentah untuk kemerahan wajah

Ambil 1 kentang mentah, kupas dan cincang dengan pengisar atau parut. Sapukan gruel yang dihasilkan ke kulit selama 10 minit. Topeng dikeluarkan dengan merebus chamomile atau calendula.

Kami membuat topeng dari beri segar dari rangkaian vaskular di wajah

1 sudu kecil pati kentang dicampurkan dengan beri segar (strawberi, lingonberi, raspberi, buckthorn laut). Pada kulit yang telah dibersihkan sebelumnya, campuran yang dihasilkan disapukan selama 20 minit.

Krim untuk rosacea di rumah

Tidak ada krim yang sukar disediakan. Walaupun anda tidak mempunyai krim khas untuk rosacea, anda boleh mengambil krim siang biasa untuk kulit wajah dan menuangkan ke dalamnya tablet ascorutin yang dihancurkan (dalam komposisi vitamin C dan rutin - vitamin P).

Tonik untuk setiap hari dari pembuluh darah yang melebar di wajah

Chamomile (2 sudu besar) diseduh dengan 500 ml air, dimasukkan, ditapis dan disejukkan. Kemudian ambil dua tablet ascorutin, kisar dengan baik dan tuangkan ke dalam kaldu, kacau dan gunakan produk sebagai tonik pada waktu pagi dan petang.

Memampatkan untuk rosacea

  • Kacau peterseli dengan air mendidih, perah jusnya dan campurkan dengan susu. Dalam campuran yang dihasilkan, basahi sepotong kain kasa dan sapukan pada wajah selama 30 minit. Sapukan kompres seperti itu setiap hari - ia akan membantu menguatkan saluran kecil pada kulit..
  • Campurkan 200 ml air mendidih dan 3 sudu besar. chamomile kering, biarkan infusi sejuk dan menyebarkannya melalui saringan atau kain tipis. Setelah membasahi sehelai kain sederhana dalam infusi, sapukan pada kulit selama 10-15 minit.

Infusi untuk rosacea

Tuangkan dalam termos 1 liter air mendidih 1 sudu besar. beri chokeberry, 2 sudu besar. daun mistletoe dan jumlah bunga hawthorn yang sama. Biarkan infusi berhenti sebentar. Gunakannya 100ml. tiga kali sehari. Ia juga akan membantu menguatkan saluran kecil di kulit. Anda juga boleh mengelap wajah anda setiap hari dengan daun lidah buaya - prosedur ini akan meningkatkan kesannya..

Jangan menolak rangkaian vaskular yang tidak menyenangkan di wajah, kerana ini adalah salah satu isyarat gangguan kesihatan dalaman yang paling tidak menyakitkan. Perlu dilakukan jika anda tidak mahu semua perhatian anda dihabiskan setelah sekejap dengan rawatan masalah yang lebih serius daripada rosacea.


Artikel Seterusnya
"Nadi - norma usia bagi wanita dalam jadual, penyebab penyimpangan"