Apabila anda mendengar degupan jantung janin pada ultrasound


5 minit Pengarang: Irina Bredikhina 305

  • Denyutan jantung sebagai petunjuk kadar perkembangan janin
  • Ciri-ciri sistem kardiovaskular janin
  • Ciri-ciri degupan jantung pada peringkat kehamilan yang berbeza
  • Video-video yang berkaitan

Dalam kebanyakan kes, seorang wanita dapat menentukan dengan tepat 90% sama ada dia hamil tanpa melakukan ujian atau pelbagai kaedah diagnostik. Keadaan umum badan dan gerak hati wanita yang terkenal tidak akan membiarkan diri mereka tertipu.

Kemudian, setelah menyedari bahawa embrio tumbuh dan berkembang, saya ingin mengetahui lebih banyak maklumat mengenainya - berapakah ukurannya dan apakah ia sudah mempunyai lengan dan kaki. Tetapi kebanyakan wanita yang berada dalam posisi berminat berapa lama degupan jantung janin sudah didengar dengan imbasan ultrasound, untuk bersiap dengan gembira dan berharap untuk pemeriksaan berikutnya.

Denyutan jantung sebagai petunjuk kadar perkembangan janin

Pemeriksaan ultrasound ditetapkan hampir semasa lawatan pertama wanita hamil ke hospital. Ini dilakukan untuk mengetahui sama ada semuanya sesuai dengan embrio dan adakah perkembangannya berjalan dengan betul. Jantung adalah organ yang paling penting dan berdasarkan hasil kerja yang terkoordinasi dengan baik, kesimpulan dapat diambil tentang kesejahteraan embrio dalam rahim.

Dari semua sistem perkembangan kanak-kanak, hanya kerja kardiovaskular yang dapat dijejaki dengan suara, dan menggunakan ultrasound untuk mendengar degupan jantung janin cukup sederhana dan tidak menyakitkan bagi ibu. Pemeriksaan jantung akan segera menunjukkan jika ada kelainan pada perkembangan embrio dan apakah selesa baginya berada di dalam rahim..

Tempoh 3-5 minggu sangat penting untuk perkembangan embrio - pada tahap ini peletakan organ utama berlaku. Embrio sendiri dalam tempoh ini mempunyai bentuk-S dan menyerupai aurikel. Pada masa ini, asas kepala, batang badan, kaki dan lengan bayi muncul. Pada masa yang sama, dari 3 hingga 5 minggu, saraf tunjang berkembang dan terpisah, akibatnya saraf tunjang dan tulang belakang mula terbentuk.

Otak juga berkembang dan ini dibuktikan dengan pertumbuhan tiub saraf di bahagian embrio yang paling luas. Pada pemeriksaan ultrasound, doktor akan melihat pembentukan dan pertumbuhan somites yang cepat (segmen tisu), yang bertanggungjawab untuk pertumbuhan semua tisu badan, termasuk otot.

Ciri-ciri sistem kardiovaskular janin

Kira-kira dua minggu selepas bermulanya kehamilan, tahap pembentukan jantung embrio bermula. Pada selang waktu ini, ukuran embrio tidak lebih dari 2 mm, dan perubahan yang berlaku di dalamnya masih tidak dapat dilihat pada ultrasound. Jadi, bilakah degupan jantung janin muncul?

Selama 4 minggu kehamilan, rahim jantung terbentuk - ketika ultrasound dilakukan, ia kelihatan seperti gumpalan tisu yang sedikit kelihatan di bahagian tengah janin. Kira-kira pada masa yang sama, permulaan pertumbuhan saluran darah besar berlaku, tetapi ia hanya dapat dilihat pada peralatan ultrasound yang kuat.

Sudah tentu, dalam jangka masa ini, degupan jantung belum didengar, tetapi pakar diagnostik sudah dapat mengatakan dengan yakin bahawa proses pertumbuhan dan perkembangannya normal, dan tidak ada yang mengancam bayi pada masa ini. Embrio seperti itu juga disebut "hati sederhana". Dari 5 minggu, septum membujur diletakkan di jantung embrio, kemudian memisahkan ventrikel dan menjadikan organ dua ruang. Ia terdiri daripada miokardium dan endokardium, dan proses pertumbuhannya memakan masa 2-3 minggu.

Dalam tempoh yang sama, septum melintang (interatrial) hampir menyelesaikan pembentukannya, dan pada saat ini jantung anak sudah dapat mengepam darah dari atrium kanan ke kiri. Pada ketika ini, imbasan ultrasound sudah dapat melihat degupan jantung janin.

Selanjutnya, batang arteri bercabang ke dalam aorta dan batang paru-paru, dan septum pemisah tumbuh ke rongga ventrikel dan tumbuh bersama dengan septum interventrikular. Pada 6 minggu, jantung bayi mula berdegup kencang dan kemudian anda dapat mendengar degupan jantung pada ultrasound.

8-9 minggu menjadi akhir dalam pembentukan ruang utama jantung - dari hati dua ruang, ia berkembang menjadi satu bilik empat. Pada masa ini, ukuran janin hanya 1.5-2 cm, tetapi semua organ dalaman sudah terbentuk, dan lingkaran peredaran darah juga berkembang.

Ciri-ciri degupan jantung pada peringkat kehamilan yang berbeza

Ramai ibu yang tidak sabar sering tertarik pada minggu berapa kemungkinan untuk mendengar degupan jantung bayi tanpa menggunakan mesin ultrasound? Sejak mendengar pergerakannya, saya benar-benar ingin tahu bahawa semuanya berjalan lancar dan jantungnya berdegup mengikut norma.

Pada peringkat awal kehamilan, dengan diagnostik luaran, bahkan pakar tidak dapat membuktikan adanya kontraksi jantung. Denyutan jantung mula didengar dengan baik dari sekitar 20 minggu. Denyutan jantung (HR) berubah sepanjang kehamilan. Adalah lebih baik bagi ibu hamil untuk mengetahui ciri-ciri perkembangan bayi tersebut terlebih dahulu agar tidak bimbang ketika menerima keputusan ujian.

Pada 6-8 minggu, degupan jantung biasanya 110-130 denyut seminit. 2 minggu berikutnya - 8-10, frekuensi meningkat menjadi 170-190. Dan dari minggu ke-11 ia berkurang menjadi 140-160 kontraksi, dan sudah dikekalkan pada tahap ini sehingga penghantaran. Sekiranya angka-angka ini menyimpang dari norma, doktor segera menetapkan kajian tambahan untuk mencari penyebab perubahan kadar jantung.

Dengan penurunan menjadi 85-100 denyut per menit atau dengan peningkatan hingga 200 denyut, dalam hal apa pun anda ragu-ragu, komplikasi yang boleh mengancam nyawa janin dapat terjadi. Sekiranya embrio berukuran lebih dari 8 mm, dan tidak ada degupan jantung, maka ini mungkin merupakan tanda kehamilan beku. Kemudian, secepat mungkin, diagnostik berulang ditetapkan dalam dinamik.

Di kemudian hari, selama 2-3 trimester, pakar diagnostik menilai bukan sahaja degupan jantung, tetapi juga bentuk, lokasi jantung dan isipadu. Prinsip sedemikian membolehkannya mengenal pasti kecacatan kongenital pada otot jantung bayi dan merancang taktik yang paling tepat untuk melahirkan anak..

Bilakah anda dapat mendengar degupan jantung janin pada ultrasound

Petunjuk utama daya maju embrio adalah degupan jantungnya. Faktor inilah yang memungkinkan untuk menentukan kemungkinan keadaan yang tidak baik bagi anak yang belum lahir. Setiap pakar sakit puan memberi perhatian besar kepada kerja jantung bayi, dan oleh itu memantau iramanya sepanjang tempoh kehamilan, dan juga semasa bersalin.

Bagaimana embrio berkembang dalam tempoh 3 hingga 5 minggu?

Dalam jangka masa pengembangan antara 3 hingga 5 minggu, saraf tunjang dilepaskan dalam embrio (perkembangan saraf tunjang dan tulang belakang bermula). Proses meratakan (pada bahagian lebar embrio) tiub neural, yang seharusnya berlaku secara beransur-ansur, mungkin menunjukkan kelahiran otak yang betul. Pada pemeriksaan ultrasound, pakar dapat melihat bagaimana segmen tisu yang disebut somites terbentuk, dan kemudian meningkat dengan cepat, yang bertanggungjawab bukan hanya untuk pengembangan otot, tetapi juga semua struktur tisu yang ada di dalam tubuh manusia..

Pakar sakit puan memperhatikan tempoh ini juga kerana sistem vaskular dan jantung mula terbentuk pada janin, yang berkembang dengan cepat. Dengan bantuan mesin ultrasound yang sangat sensitif, adalah mungkin untuk memeriksa pembentukan saluran darah yang besar. Mereka terletak di bahagian tengah embrio dan berkait rapat dengan glomerulus tisu, yang pada masa ini hanya merupakan prototaip jantung masa depan. Kekusutan ini adalah bahan yang sangat penting yang mengambil bahagian aktif dalam proses organogenesis..

Dengan kejayaan kehamilan, dari tisu inilah saluran pernafasan (atas) akan mula berkembang. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai trakea dan laring. Mereka juga mengambil bahagian aktif dalam proses meletakkan pankreas, hati, gonoblas (sel kuman), yang menentukan jenis kelamin anak..

Dalam tempoh kehamilan antara 3 hingga 5 minggu, pakar sakit puan dan ahli uzis tidak dapat mendengar degupan jantung bayi (walaupun menggunakan peralatan yang terlalu sensitif), tetapi mereka dengan yakin menegaskan bahawa embrio sudah mempunyai semua asas yang diperlukan dari sistem vaskular dan jantung.

Bagaimana embrio manusia mengembangkan jantung dan saluran darah?

Dua minggu selepas persenyawaan, embrio mula mengembangkan asas jantung. Ini berlaku di kawasan tulang belakang serviks, dan lapisan viser mesoderm terlibat secara langsung dalam proses ini. Walaupun semasa menjalankan diagnostik perkakasan, doktor tidak mungkin dapat mempertimbangkan perkara ini. Ini disebabkan oleh fakta bahawa embrio sangat kecil (panjangnya tidak melebihi 2 mm).

Ramai wanita hamil berminat dengan persoalan pembentukan jantung anak-anak masa depan, kerana kesihatan dan jangka hayat mereka bergantung secara langsung kepada perkara ini. Organ ini diletakkan dalam bentuk dua primordia (berpasangan dan serupa), yang terletak di hadapan usus anterior. Pada minggu ke-3 kehamilan, proses penumpuan asas berlaku, kerana embrio mula membentuk tiub jantung (tunggal).

Untuk mengetahui apakah perkembangan jantung pada embrio adalah normal, ultrasound akan membantu pada awal kehamilan:

Pakar telah memberi nama pada organ primordial ini - hati yang sederhana, lokasi yang merupakan pusat embrio. Sekiranya pada masa ini doktor melakukan pemeriksaan ultrasound pada wanita hamil, mereka akan dapat mengesan satu titik yang menarik - asas jantung akan terletak sedikit di bawah tulang belakang serviks anak. Imbasan ultrasound yang teliti akan menunjukkan bahawa penyakit jantung tidak hanya mempunyai batang arteri dan sinus vena, tetapi juga ventrikel tunggal, dan atrium tunggal.

Sekiranya embrio berusia tiga minggu tidak berhenti berkembang, maka pada kira-kira minggu ke-5, pakar akan dapat mengesan perubahan yang ketara. Semasa melakukan pemeriksaan ultrasound, seseorang dapat melihat perubahan jantung yang berubah, yang pada masa ini telah memperoleh selekoh-S. Dalam tempoh ini, partisi (dalaman dan melintang) berkembang di jantung sigmoid embrio, berkat organ tersebut menjadi dua ruang. Dengan kejayaan kehamilan, anak mula berkembang di jantung dan septa membujur.

Sekiranya imbasan ultrasound dilakukan pada minggu ke-5, akan dapat dilihat bahawa jantung anak yang belum lahir menjadi tiga bilik. Ini disebabkan oleh akhir proses pembentukan partisi membujur dan melintang. Pada masa ini, pakar sudah dapat menentukan degupan jantung, kerana kerana atrium atrium (sekunder dan primer) yang dikembangkan, darah dipompa dari atrium kanan ke kiri.

Pada embrio dalam tempoh ini, batang arteri akhirnya dibahagikan kepada batang paru dan aorta. Juga, septum (membahagi) tumbuh ke dalam rongga ventrikel, yang disambungkan ke septum membujur (ia tumbuh ke arah septum interventrikular, yang merupakan yang utama). Apabila embrio mencapai usia lapan minggu, jantungnya menjadi empat bilik.

Berapa lama jantung bayi mula berdegup kencang??

Walaupun dalam proses meletakkan jantung, sebahagian kecil tisu mula berkontrak (pada masa akan datang, ia diubah menjadi ventrikel jantung penuh). Perlu diperhatikan bahawa pergerakan kontraktil seperti itu sama sekali tidak berkaitan dengan sistem saraf embrio. Perubatan moden telah membuktikan bahawa tisu saraf tidak mengatur proses degupan jantung.

Sekiranya, pada pemeriksaan ultrasound pesakit (dengan bantuan alat tugas berat), pakar dapat menentukan degupan jantung pada minggu ke-5 perkembangan janin, maka wanita hamil akan mengalami sensasi yang luar biasa ini dalam selang waktu antara minggu ke-6 dan ke-8..

Bagaimana doktor memantau jantung anak dengan ultrasound?

Berkat teknik diagnostik moden, pakar dapat menentukan degupan jantung embrio. Wanita hamil hari ini menjalani pemeriksaan ultrasound transvaginal, yang memungkinkan untuk mengesan degupan jantung pada tarikh yang lebih awal. Tidak seperti kajian transabdominal (mengesan degupan jantung hanya pada minggu ke-6 - ke-7), yang dilakukan di perut, sensor faraj membolehkan anda menentukan degupan jantung pada minggu ke-5 - ke-6.

Titik yang sangat penting adalah degupan jantung (HR). Perubatan moden telah menetapkan standard berikut yang digunakan oleh pakar sakit puan semasa memeriksa setiap wanita hamil:

Tempoh kehamilan (dalam beberapa minggu)Denyutan jantung (degupan seminit)Penyimpangan dari norma
6-8Denyutan jantung muncul, 110-130Pengurangan kesan kepada 85-100
9-10170-190Denyutan jantung meningkat, melebihi 200 degupan
11-40140-160Tidak dapat mendengar degupan jantung

Perbezaan digital dapat dijelaskan dengan mudah dengan pembentukan sistem saraf (autonomik) pada peringkat kehamilan yang berbeza. Kerja semua organ dalaman dan sistem bayi akan bergantung kepadanya. Sekiranya semasa pemeriksaan janin, ukurannya melebihi 8 mm, pakar tidak mengesan degupan jantung, maka dia akan mendiagnosis kehamilan yang tidak berkembang.

Dalam situasi seperti itu, wanita tersebut diberikan pemeriksaan ultrasound kedua, yang tujuannya adalah untuk mengesahkan atau membantah diagnosis primer. Diagnosis ini ditetapkan 5-7 hari selepas ultrasound terakhir, dan semasa pemeriksaan wanita hamil, doktor memberi perhatian kepada petunjuk berikut:

  • degupan jantung (pada masa ini, kanak-kanak mendengar 140-160 denyutan seminit);
  • lokasi jantung (dalam embrio pada usia ini, organ harus menempati 1/3 dada dan terletak di sebelah kirinya);
  • sifat degupan jantung (pakar mesti menentukan ketidakteraturan atau irama), dll..

Pada peringkat kehamilan kemudian, degupan jantung anak mungkin berubah, kerana proses ini dapat dipengaruhi oleh pelbagai faktor: aktiviti fizikal ibu, mobiliti anak, kehadiran penyakit, dll..

Apa penyimpangan dari norma yang dapat dikesan semasa pemeriksaan perkakasan?

Malangnya, pakar yang melakukan pemeriksaan ultrasound pada wanita hamil sering harus mengenal pasti pelbagai patologi yang menyebabkan akibat yang tragis. Salah satu diagnosis menyedihkan yang perlu disuarakan oleh ibu hamil adalah degupan jantung yang tidak ada..

Mula mengetuai seorang wanita hamil, setiap pakar sakit puan mengawasi masa permulaan degupan jantung. Sekiranya pada minggu ke-8 perkembangan, embrio tidak memulakan pergerakan kontraktil, maka para doktor akan berpendapat bahawa terdapat beberapa jenis kegagalan dalam proses meletakkan organ dan sistem dalaman. Perlu diperhatikan bahawa, kemungkinan besar, janin berkembang tidak dapat dilaksanakan, dan jantungnya tidak dapat menguncup sejak saat-saat pertama. Ibu bapa perlu menerima tragedi yang berlaku sebagai "pemilihan semula jadi" yang dilakukan oleh alam. Sebagai peraturan, hakikat bahawa kehamilan membeku bukanlah kesalahan ibu dan ayah.

Selama bertahun-tahun, pakar sakit puan dari seluruh dunia telah melakukan pelbagai kajian mengenai masalah kehamilan yang tidak dijawab. Hasil kajian menunjukkan bahawa dalam 25% -27% kes, kehamilan berakhir dengan pengguguran spontan (keguguran) pada peringkat awal. Sebilangan besar wanita bahkan tidak menyedari apa yang berlaku, kerana kehamilan dan penolakan embrio berlaku dalam kitaran yang sama (keguguran berlaku semasa haid).

Doktor sangat mengesyorkan agar wanita yang mengalami pengguguran spontan harus merancang kehamilan tidak lebih awal dari 6 bulan selepas kejadian. Selama ini, badan mereka akan dapat pulih dan bersiap untuk konsepsi. Dianjurkan juga untuk berjumpa pakar genetik yang mungkin dapat mengenal pasti punca kehamilan yang membeku dan mencegah kemungkinan berlakunya tragedi di masa hadapan..

Pada sesetengah wanita, degupan jantung janin bermula pada kemudian hari. Doktor tidak menganggap kelewatan seperti itu sebagai patologi. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa kadang-kadang sangat sukar, dan kadang-kadang mustahil, untuk menetapkan tarikh kehamilan yang tepat kerana fakta bahawa wanita itu tidak mengetahui tarikh awal permulaan haid terakhir (kekurangan maklumat mengenai waktu haid mungkin disebabkan oleh pelanggaran kitaran). Itulah sebabnya mengapa pakar sakit puan sangat mengesyorkan agar semua wanita menyimpan kalendar mereka sendiri, di mana mereka mesti menunjukkan hari awal dan akhir haid. Kadang kala pakar, walaupun semasa pemeriksaan ultrasound terhadap wanita, tidak dapat menentukan usia kehamilan dengan tepat. Ini biasanya disebabkan oleh ciri-ciri individu tubuh pesakit..

Pada masa ini, pakar sakit puan yang telah mengenal pasti masalah dengan perkembangan jantung pada anak tidak berkeras untuk menghentikan kehamilan. Ini terutamanya disebabkan oleh perkembangan aktif operasi domestik. Pakar bedah kanak-kanak menggunakan bukan sahaja peralatan berteknologi tinggi, tetapi juga kaedah inovatif untuk merawat kecacatan jantung, berkat berjuta-juta kanak-kanak berpeluang untuk menjalani kehidupan yang penuh dan panjang. Penamatan kehamilan ditawarkan kepada wanita hanya dalam kes-kes yang sangat sukar apabila beberapa jenis kecacatan dikesan pada bayi. Operasi sedemikian hanya dilakukan dengan persetujuan kedua ibu bapa, setelah pemeriksaan menyeluruh dan keputusan yang sesuai dari majlis doktor.

Berapakah kadar degupan jantung janin setiap minggu, bila anda boleh mendengar

Denyutan jantung bayi yang belum lahir adalah suara yang paling menyenangkan dan ditunggu-tunggu oleh seorang wanita hamil. Ini bermaksud permulaan kehidupan baru, harapan dan kegembiraan keibuan masa depan. Tetapi selain itu, degupan jantung anak dapat memberitahu banyak tentang kesihatannya..

Masa pengesanan dan degupan jantung janin

Anda dapat mengesan degupan jantung bayi sudah di peringkat awal. Dengan menggunakan sensor ultrasound perut konvensional, doktor akan menentukan degupan jantung pada kehamilan 5 minggu, dan sensor faraj akan membolehkan anda melakukan ini seawal 3-4 minggu, iaitu, segera setelah stroke pertama jantung kecil (lihat menghitung usia kehamilan - kalkulator).

Denyut jantung janin berbeza bukan hanya bergantung pada aktivitinya, tetapi juga berubah dengan tempoh kehamilan.

  • Untuk jangka masa 6-8 minggu, kekerapan rentak adalah 110-130 per minit
  • dari 8 hingga 11 minggu boleh meningkat menjadi 190 impak
  • bermula dari 11 minggu ia tetap dalam selang 140-160 denyut, dengan sedikit penyimpangan dalam satu arah atau yang lain.
usia kehamilanbilangan sebatan / min.
4-6 minggu80-85
6 minggu100-130
7 minggu130-150
8 minggu150-170
9 minggu170-190
10 minggu170-190
11 minggu140-160
12-40 minggu140-160

Doktor menilai bukan sahaja kadar denyutan jantung janin setiap minggu, tetapi juga mengambil kira faktor tambahan (penyakit ibu dan anak, masa mendengar dan fasa aktiviti bayi).

Penyebab gangguan irama jantung

Minggu-minggu pertama kehamilanDari 12 minggu kehamilan hingga melahirkan anakBersalin
Denyutan jantung di bawah 120 denyutan seminit
  • Jangka masa pendek (kurang dari 4 minggu)
  • Keadaan normal embrio (100-130 denyutan seminit)
  • Dengan kekerapan di bawah 80 sebatan - risiko kehilangan kehamilan
  • Hipoksia janin kronik
  • Tindak balas janin terhadap pemampatan tali pusat
  • Hipoksia janin yang kronik atau akut
  • Mampatan tali pusat pada masa pengecutan
Denyutan jantung melebihi 170 degupan seminit
  • Lebih kerap merupakan varian norma
  • Kadang-kadang - pelanggaran penempatan
  • Tindak balas janin terhadap pergerakannya sendiri, tekanan ibu
  • Hipoksia janin kronik
  • Hipoksia janin yang kronik atau akut
  • Tindak balas untuk menggoyangkan atau menguncup
Nada pekak, sukar didengar
  • Sensor ultrasound jangka pendek atau ketinggalan zaman
  • Kegemukan ibu
  • Kecacatan jantung dan vaskular janin
  • Kegemukan ibu
  • Kekurangan feto-plasenta
  • Plasenta terletak di dinding anterior (persembahan)
  • Air tinggi atau air rendah
  • Tidak selesa untuk mendengar kedudukan janin
  • Kerosakan jantung atau saluran darah
  • Pengecutan aktif
  • Hipoksia janin
Kekurangan degupan jantung janin
  • Sensor ultrasound jangka pendek atau ketinggalan zaman
  • Kehamilan beku
  • Memulakan pengguguran
  • Sensor CTG yang rosak atau laman auskultasi yang salah
  • Kematian janin antenatal
  • Sensor CTG yang rosak atau laman auskultasi yang salah
  • Kematian janin antenatal

Mengapa menentukan degupan jantung janin?

Menetapkan fakta perkembangan kehamilan

Selepas kelewatan pertama haid dan penampilan dua jalur yang dihargai, ibu hamil biasanya menjalani pemeriksaan ultrasound. Dengan bantuan alat moden, sudah pada minggu ketiga kehamilan, anda dapat mendengar degupan jantung embrio yang kerap. Sekiranya pada ultrasound pertama degupan jantung janin tidak terdengar jika terdapat telur janin di rahim, maka ini bukan alasan untuk panik. Biasanya, apabila memeriksa semula seminggu kemudian, embrio yang tumbuh membolehkan anda mendengar degupan jantungnya. Tetapi dalam beberapa kes, degupan jantung tidak muncul, dan ovum cacat. Keadaan ini dipanggil kehamilan beku. Dalam kes ini, dengan bantuan ubat hormon, pengguguran perubatan (komplikasi) dilakukan, dan percubaan baru untuk hamil disyorkan setelah 3-6 bulan.

Penilaian kesihatan janin

Jantung bayi bertindak balas terhadap perubahan sedikit pun di dunia di sekelilingnya. Tekanan, penyakit atau aktiviti fizikal ibu, keadaan tidur atau aktiviti janin, kepekatan oksigen di udara di sekitarnya langsung tercermin pada degupan jantung. Tetapi perubahan ini bersifat sementara. Sekiranya jantung berdegup kencang untuk waktu yang lama, ini menunjukkan pelanggaran bekalan darah ke janin, yang disebut kekurangan plasenta. Selalunya ia adalah kronik. Dalam kes yang jarang berlaku, kemampuan pampasan bayi habis, jantung mula berdegup lebih perlahan daripada biasa, yang menunjukkan keadaannya semakin buruk. Dalam kes sedemikian, penghantaran kecemasan sering diperlukan. Pilihan rawatan sangat bergantung pada minggu mana degupan jantung janin menjadi patologi..

Memantau keadaan janin semasa bersalin

Pada waktu melahirkan, anak mengalami tekanan, mampatan dan kekurangan oksigen yang luar biasa. Dalam kebanyakan kes, sistem kardiovaskularnya berjaya mengatasi kesukaran ini. Tetapi kadang-kadang terdapat penjepitan tali pusat, gangguan plasenta, atau keadaan kecemasan lain yang memerlukan rawatan perubatan segera. Oleh itu, semasa melahirkan anak, degupan jantung bayi diperiksa selepas setiap penguncupan agar tidak terlepas tanda-tanda kekurangan oksigen akut..

Kaedah untuk mendengar degupan jantung janin

Ini adalah kaedah pertama yang digunakan semasa kehamilan. Semasa menjalankan kajian, bersama dengan menentukan kadar jantung, doktor menilai ukuran janin, keadaan plasenta dan memberikan kesimpulan yang komprehensif. Terutama dengan teliti mendengar suara jantung dan kaji struktur jantung dengan kecacatan pada wanita hamil dan kelahiran anak-anak dengan kecacatan sistem kardiovaskular pada masa lalu. Adalah sangat penting untuk mengenal pasti kelainan pada struktur dan kerja jantung dengan jangkitan yang ditularkan oleh ibu semasa kehamilan.

Auskultasi

Ini adalah mendengar bunyi jantung menggunakan stetoskop obstetrik khas. Adalah mungkin untuk menentukan degupan jantung dengan cara ini, bermula dari kehamilan 18-20 minggu. Doktor yang berpengalaman boleh menggunakan tiub untuk menentukan kadar denyutan jantung, kejelasan nada, dan tempat yang paling baik untuk didengarkan. Tetapi seseorang yang tidak mendapat pendidikan perubatan dapat mengesan bunyi jantung dan mengira bilangannya setiap minit menggunakan jam randik..

Dalam beberapa kes, auskultasi dengan stetoskop sukar atau tidak mungkin:

  • wanita hamil yang berlebihan berat badan
  • apabila plasenta terletak di dinding anterior rahim (maka bunyi vaskular mengganggu auskultasi)
  • dengan cecair amniotik yang terlalu sedikit atau terlalu banyak

Kardiotokografi (CTG)

Kaedah yang sangat bermaklumat untuk menilai degupan jantung bayi. Dengan bantuan prosedur ini, mungkin pada peringkat awal untuk mengenal pasti kebuluran oksigen janin dan mengambil langkah-langkah yang sesuai (lihat penyahkodan CTG janin semasa kehamilan).

Peranti CTG adalah sensor ultrasonik yang menghantar dan menangkap isyarat yang dipantulkan dari jantung janin. Semua perubahan kadar jantung direkodkan pada pita. Bersama dengan sensor utama, sensor pengecutan rahim juga dipasang. Ia menunjukkan aktiviti rahim, yang sangat penting semasa melahirkan anak..

Dalam peranti beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat sensor khas untuk pergerakan janin, kadang-kadang dengan bantuan butang yang terpisah seorang wanita hamil dapat memperbaikinya sendiri. Semua maklumat dari sensor dipaparkan pada pita. Tempoh prosedur CTG adalah 50-60 minit. Waktu ini biasanya cukup untuk menangkap momen aktiviti dan tidur bayi. Dalam kes khas, sensor dilekatkan pada perut wanita hamil dan dibiarkan selama sehari.

Untuk analisis kadar jantung janin, usia kehamilan memainkan peranan yang sangat penting. Kajian CTG pertama dilakukan setelah 32 minggu, kerana sebelum ini data tidak akan memberi maklumat. Selepas 31-32 minggu, hubungan terbentuk antara aktiviti motor dan aktiviti jantung janin. Biasanya, seorang wanita menjalani CTG dua kali semasa kehamilan (pada 32 minggu dan tepat sebelum melahirkan). Menurut indikasi, CTG dapat dilakukan berkali-kali tanpa had, kerana prosedurnya tidak berbahaya.

Pita CTG diuraikan oleh doktor yang membandingkan hasil kajian ini dengan data ultrasound dan analisis. Dengan sendirinya, kardiotokografi bukanlah sumber diagnosis pasti..

CTG "Baik" merangkumi parameter berikut

  • kadar jantung janin secara purata dari 120 hingga 160 degupan seminit.
  • sebagai tindak balas terhadap pergerakan, degupan jantung meningkat
  • tidak ada penurunan kadar jantung atau mereka hadir dalam jumlah minimum

Peranti secara bebas menganalisis semua parameter ini dan memberikan hasilnya dalam bentuk indeks lebar jalur memori khas. Biasanya, ia tidak melebihi satu. Tetapi banyak faktor lain mempengaruhi kerja jantung bayi, yang hanya boleh dinilai oleh doktor..

Sebab-sebab CTG "buruk"

  • Hipoksia janin (kebuluran oksigen) adalah penyebab perubahan CTG yang paling biasa.

Sekiranya bayi kekurangan udara, maka jantungnya mula bekerja keras, kekerapan kontraksi meningkat. Sebagai tindak balas terhadap kontraksi atau pergerakannya sendiri, bayi mungkin bertindak balas dengan memperlahankan degupan jantungnya, yang juga bukan merupakan norma..

  • Menekan tali pusat ke kepala janin atau tulang menyebabkan perubahan jangka pendek pada pita. Mereka kelihatan sama seperti kelaparan oksigen, tetapi anak merasa baik dan tidak kekurangan oksigen..
  • Sensor yang dipasang dengan tidak betul

Sekiranya, semasa mendengar degupan jantung janin, hipoksia dikesan, disahkan dengan kaedah lain, doktor menetapkan rawatan atau melakukan kelahiran kecemasan (bergantung pada tempoh dan keadaan janin).

Ekokardiografi

Ekokardiografi digunakan pada kehamilan 18-28 minggu hanya jika seorang anak disyaki mengalami kecacatan jantung. Ini adalah kaedah ultrasound yang mengkaji ciri aliran darah dan struktur jantung. Ia ditunjukkan sekiranya:

  • wanita itu sudah mempunyai anak dengan kecacatan jantung
  • ibu itu sendiri mengalami kecacatan jantung kongenital
  • memindahkan penyakit berjangkit semasa kehamilan ini, terutamanya pada trimester pertama
  • wanita berumur lebih dari 38 tahun
  • seorang wanita hamil menghidap diabetes
  • kerencatan pertumbuhan intrauterin
  • mengesan kecacatan pada janin pada organ lain dan terdapat kecurigaan berlakunya kecacatan jantung kongenital

Kaedah ekokardiografi digunakan sebagai ultrasound dua dimensi, dan mod pengimbas ultrasound lain digunakan: mod ultrasound satu dimensi dan mod Doppler. Kombinasi teknik ini membantu mengkaji struktur jantung dan sifat aliran darah di saluran besar secara menyeluruh..

Adakah mungkin untuk menentukan jantina bayi dengan degupan jantung?

Sebilangan besar wanita berada dalam kedudukan yang menarik, dan bahkan beberapa profesional kesihatan percaya bahawa jantina bayi dapat ditentukan oleh kekerapan degupan jantung bayi di dalam rahim. Atas sebab tertentu, ada kepercayaan bahawa jantung kanak-kanak perempuan "berdegup", iaitu, berdenyut 150-160 kali seminit, dan kanak-kanak lelaki mempunyai frekuensi kontraksi 135-150 denyutan. Hipotesis ini tidak mempunyai asas saintifik, jadi jantina dengan cara ini dapat ditebak dengan keyakinan 50 persen sahaja..

Denyut jantung janin mencerminkan kemampuan tubuh untuk mengatasi kekurangan oksigen. Jantina tidak mempengaruhi kemampuan ini dengan cara apa pun. Sekiranya ibu hamil ingin mengetahui terlebih dahulu lampin warna apa yang hendak dibeli, maka anda boleh menghubungi pakar ultrasound yang baik yang dapat menentukan jantina bayi dengan tepat.

Bolehkah anda mendengar degupan jantung janin sendiri??

Sekiranya ibu mengandung mempunyai keinginan untuk mendengarkan hati bayinya, maka tidak perlu melakukan lawatan luar biasa ke klinik antenatal. Terdapat beberapa cara untuk mendengar suara kehidupan yang sedang berkembang..

Stetoskop

Auskultasi dengan stetoskop obstetrik untuk akses kepada semua orang. Ini memerlukan tabung obstetrik (yang harganya sangat sedikit) dan pembantu pesakit yang prihatin dan sabar. Sekiranya dia bukan doktor, maka tidak mungkin dia akan dapat mendengar jantung sebelum kehamilan 25 minggu..

Perkara utama adalah latihan harian. Pada suatu hari, suami, ibu atau pemilik stetoskop yang lain akan dapat mendengar bunyi degupan jantung yang telah lama ditunggu-tunggu. Penting untuk belajar membezakannya dengan bunyi pergerakan janin, denyutan nadi atau peristalsis ibu..

Doppler janin - pengesan kadar jantung

Sekiranya tidak ada masa untuk latihan dalam auskultasi, maka anda boleh membeli alat pengesan ultrasound mudah alih - doppler janin. Peranti ini berfungsi berdasarkan prinsip radas CTG konvensional, tetapi tidak menulis gambar grafik pada filem. Selalunya, fon kepala dijual dengan peranti untuk mendengar dengan selesa. Anda dapat mendengar degupan jantung dengan alat ini pada usia 8-12 minggu, tetapi doktor mengesyorkan menggunakannya lebih lama, jika perlu, kajian ini tidak boleh berlangsung lebih dari 10 minit.

Kelebihan doppler mudah alih:Kekurangan doppler mudah alih:
  • keupayaan untuk mendengar degupan jantung janin pada 12 minggu kehamilan
  • kemudahan penggunaan
  • kemampuan wanita hamil untuk mendengar sendiri kerja jantung, tanpa pembantu
  • harga tinggi
  • sekatan penggunaan.

Walaupun keselamatan dopplerometri, dalam semua perkara, anda perlu mematuhi ukuran dan jangan kerap menggunakan peranti ini dan untuk jangka masa yang panjang

Dengan telinga ke perut anda

Bilakah degupan jantung janin didengar di telinga? Pada akhir kehamilan (selepas 30 minggu), anda dapat memastikan bahawa degupan jantung janin adalah normal dengan hanya meletakkan telinga anda ke perut wanita hamil, tetapi bergantung pada lemak badan wanita. Anda perlu mendengar jantung bayi di tempat tertentu di perut, bergantung pada lokasi janin di rahim. Sekiranya bayi terbaring di kepala, maka jantungnya lebih baik didengar di bawah pusar wanita, dari sisi belakang bayi. Dengan persembahan breech, lebih baik mendengar nada di atas pusar. Sekiranya kehamilan berlipat ganda, maka jantung setiap kanak-kanak terdengar di bahagian perut yang berlainan.

Kes patologi serius yang menyebabkan gangguan pada degupan jantung agak jarang berlaku. Alam telah menetapkan bahawa sebahagian besar kehamilan berakhir pada kelahiran anak yang benar-benar sihat dan dewasa. Oleh itu, selari dengan pemerhatian doktor, anda perlu mendengarkan kehidupan yang dilahirkan di dalam dan bergembira dalam masa keibuan..

Denyutan jantung janin semasa mengandung

Dengan degupan jantung bayi di rahim, pakar sakit puan dapat menentukan sama ada bayi itu menerima cukup oksigen dan bagaimana keadaannya yang umum. Pada peringkat awal kehamilan, degupan jantung dapat didengar pada anak hanya dengan bantuan alat khas, sementara dari pertengahan trimester kedua, doktor mendengarkan jantung dengan tiub kayu dengan stetoskop obstetrik.

Ibu hamil muda bimbang dengan persoalannya, kapan degupan jantung janin muncul semasa kehamilan? Denyutan jantung pada bayi yang belum lahir bermula pada hari ke-21 selepas pembuahan, kekerapan pengecutannya berbeza pada minggu kehamilan yang berlainan.

  1. Denyut jantung janin pada peringkat kehamilan yang berbeza
  2. Apa yang perlu dicari ketika mendengar jantung janin?
  3. Kaedah untuk mendengar degupan jantung bayi di dalam kandungan
    1. Ultrasound
    2. Stetoskop
    3. Kardiotokografi (CTG)
  4. Mendengarkan degupan jantung bayi mengikut minggu
  5. Cara mendengar degupan jantung janin sendiri di rumah?
  6. Cara menentukan jantina dengan degupan jantung?

Denyut jantung janin pada peringkat kehamilan yang berbeza

Dengan setiap minggu perkembangan embrio di rongga rahim, degupan jantungnya juga berubah, yang disebabkan oleh perkembangan sistem saraf autonomi yang progresif, yang bertanggungjawab untuk kerja jantung. Berikut adalah jadual kadar jantung janin mengikut minggu kehamilan.

Tempoh kehamilan (obstetrik)

Denyut jantung anak yang belum lahir adalah normal (degupan / min)

Pada minggu ke-5 kehamilan, degupan jantung anak yang belum lahir kira-kira sama dengan ibu, iaitu 80-85 denyutan / min. Dalam sebulan, penunjuk ini meningkat setiap hari dengan beberapa denyutan, oleh itu, pada akhir trimester pertama kehamilan, degupan jantung anak adalah 170-175 degupan / min..

Bermula dari minggu ke-15 kehamilan dan sehingga akhir keseluruhan tempoh kehamilan, pakar sakit puan secara berkala memeriksa kerja jantung bayi di rahim pada setiap temu janji di klinik antenatal - dengan mendengar dengan stetoskop melalui dinding perut anterior, menggunakan imbasan ultrasound, Doppler mudah alih. Dari minggu ke-15 kehamilan, jumlah denyutan jantung janin per minit yang normal tidak boleh melebihi 160-170 denyutan / min, jika penunjuk ini lebih tinggi, maka seseorang dapat mengesyaki bermulanya kebuluran oksigen pada bayi, dan jika jantung berkontrak kurang dari 130 denyut / min, maka mereka berbicara mengenai hipoksia, yang boleh mengancam perkembangan dan juga kehidupan kanak-kanak. Pengawalan degupan jantung yang ketat juga diperlukan untuk bayi semasa melahirkan, terutama pada saat kontraksi dan percubaan, biasanya 140-160 denyutan / minit. Terdapat petunjuk yang memerlukan pemantauan berterusan terhadap degupan jantung bayi semasa melahirkan dengan alat CTG, termasuk:

  • kelewatan perkembangan intrauterin kanak-kanak terhadap latar belakang hipoksia yang teruk;
  • kehamilan berganda (kelahiran semula jadi 2 atau lebih janin);
  • rangsangan buruh dengan penitis dengan oksitosin;
  • anestesia epidural untuk wanita yang bersalin;
  • kehamilan selepas jangka masa;
  • kelahiran anak yang bermula sebelum kehamilan 37 minggu;
  • penyakit kronik pada ibu, gangguan dalam fungsi sistem saraf.

Apa yang perlu dicari ketika mendengar jantung janin?

Pembentukan jantung pada embrio bermula pada peringkat awal embriogenesis, dan kerja organ ini merupakan petunjuk penting bagi perkembangan anak yang belum lahir dan keadaan kesihatannya. Mendengarkan degupan jantung janin adalah perlu sepanjang kehamilan dan semasa melahirkan anak, kerana petunjuk inilah yang menunjukkan pelbagai patologi tubuh anak pada peringkat awal perkembangannya.

Bilakah anda mendengar degupan jantung janin pada imbasan ultrasound? Walaupun berdenyut denyut jantung pada embrio bermula dari hari ke-21, ultrasound dapat mendengar degupan jantung hanya pada kehamilan 6-7 minggu, kerana pada masa ini tiub berongga mula berubah menjadi organ empat ruang penuh dengan dua ventrikel dan dua atria.

Semasa mendengar hati anak yang belum lahir, perhatikan petunjuk berikut:

  1. Denyut jantung - degupan jantung lebih daripada 185 denyutan / minit disebut takikardia janin, kurang daripada 100 denyutan / minit disebut bradikardia. Kedua-dua keadaan ini bukan petunjuk norma dan memerlukan penjelasan penyebabnya. Denyut jantung janin tidak boleh melebihi 170 degupan / minit pada trimester kedua dan ketiga.
  2. Bunyi jantung - biasanya pada anak yang sihat, yang berkembang sepenuhnya secara intrauterin, bunyi jantung jelas dan nyaring, sekiranya terdapat kecacatan atau kelainan perkembangan, kontraksi tidak dapat didengar dengan jelas dan kabur..
  3. Denyutan jantung - pada janin yang sihat yang berkembang mengikut usia kehamilan, kontraksi miokard diulang secara berirama pada selang waktu yang tetap. Dalam hipoksia akut atau anomali dalam perkembangan injap jantung, aritmia, irama gallop kedengaran.

Kaedah untuk mendengar degupan jantung bayi di dalam kandungan

Terdapat beberapa cara untuk mendengar degupan jantung janin di rahim, bergantung pada jangka masa kehamilan..

Bermula dari minggu ke-5 kehamilan, adalah mungkin untuk menilai kerja jantung pada anak yang belum lahir hanya dengan bantuan sensor ultrasound - transvaginal dan transabdominal. Pada peringkat awal kehamilan, kaedah ultrasound menentukan sama ada terdapat kontraksi jantung, sama ada embrio berkembang, berapa denyutan seminit miokardium berdenyut. Dari minggu ke 12 hingga minggu ke-20, doktor menilai bukan sahaja kadar denyutan jantung, tetapi juga lokasi organ, kehadiran semua ruang, dan kerja injap jantung. Pada tahap kehamilan ini, sebahagian besar kecacatan jantung dikesan pada janin..

Stetoskop

Stetoskop obstetrik digunakan untuk menilai parameter pengecutan otot jantung selepas 20 minggu kehamilan. Pada setiap temu janji di klinik antenatal, doktor terlebih dahulu menentukan lokasi kepala bayi dan kedudukannya di rahim, dan kemudian meletakkan tiub ke dinding perut anterior ibu dan mendengar suara jantung janin. Dari separuh kehamilan kedua, anda juga boleh menggunakan stethophonendoscope, tetapi jarang digunakan dalam obstetrik. Semasa melahirkan anak, degupan jantung didengarkan dengan stetoskop obstetrik setiap setengah jam, sementara pastikan untuk memperhatikan bunyi jantung sebelum dan segera setelah kontraksi.

Kardiotokografi (CTG)

Sejak awal trimester ketiga kehamilan, parameter degupan jantung janin dinilai oleh CTG sekurang-kurangnya sekali untuk setiap wanita hamil. Semasa melahirkan anak, ini adalah prosedur wajib yang menunjukkan bukan sahaja jumlah degupan jantung per minit pada bayi, tetapi juga mencatat reaksi otot jantung janin terhadap setiap kontraksi.

Mendengarkan degupan jantung bayi mengikut minggu

Pada minggu kehamilan berapa kadar jantung janin dapat dikira? Satu-satunya cara untuk melakukan ini pada peringkat awal adalah hanya dengan bantuan mesin ultrasound. Sekiranya tidak ada detak jantung pada layar monitor pada 6 minggu, maka ada kemungkinan kehamilan telah membeku dalam situasi seperti itu, wanita itu perlu diperiksa ulang pada alat lain.

Berapa minggu degupan jantung janin dapat didengar melalui dinding perut? Anda dapat mengetahui bagaimana jantung bayi berkontraksi melalui perut ibu sejak minggu ke-20 kehamilan dengan melampirkan stetoskop obstetrik ke dinding perut anterior, hanya pertama anda perlu menentukan kedudukan janin di rahim dan kedudukannya untuk mengetahui dari mana dan pada ketinggian berapa untuk meletakkan tiub ke jika tidak, tidak ada yang akan didengar.

Kadang-kadang, dengan bantuan stetoskop obstetrik, tidak mungkin untuk mendengarkan jantung kanak-kanak - ini mungkin disebabkan oleh beberapa keadaan:

  • kehamilan berganda;
  • polyhydramnios;
  • kecacatan jantung pada anak yang belum lahir;
  • berat badan berlebihan dan bengkak pada wanita hamil;
  • lampiran plasenta di sepanjang dinding perut anterior.

Dalam situasi seperti itu, kaedah yang berbeza untuk mendengar parameter jantung janin digunakan. Sekiranya, semasa pemeriksaan ultrasound, doktor mengesyaki kecacatan jantung pada anak yang belum lahir, maka ekokardiografi janin juga diresepkan, prosedurnya akan memberi maklumat dari kehamilan 20 hingga 28 minggu. Ekokardiografi membolehkan anda mengkaji secara terperinci semua bahagian jantung pada seorang kanak-kanak, untuk menilai aliran darah dan fungsi injap, prosedur ini adalah kajian wajib bagi ibu hamil yang berumur lebih dari 35 tahun dan bagi wanita hamil yang sudah mempunyai anak dengan cacat jantung.

Bermula dari 28-30 minggu, semua ibu hamil diberi prosedur CTG, sensor khas dipasang pada dinding perut anterior, yang mencatat parameter degupan jantung janin semasa kehamilan untuk jangka waktu tertentu. Prosedur berulang seperti itu diperlukan untuk wanita dengan kehamilan yang rumit, iaitu:

  • toksikosis lewat;
  • kehadiran parut pada rahim setelah menjalani pembedahan dan pembedahan caesar pada masa lalu;
  • penuaan plasenta lebih awal;
  • penyakit kronik pada ibu mengandung;
  • penurunan atau peningkatan jumlah cecair amniotik;
  • kerencatan pertumbuhan intrauterin;
  • kehamilan yang berpanjangan selama 42 minggu.

Petunjuk CTG dinilai pada skala 12 mata: 9-12 mata - keadaan normal kanak-kanak, dia menerima jumlah oksigen yang mencukupi dan berkembang sepenuhnya, 6-8 mata - terdapat tanda-tanda kebuluran oksigen, CTG harus diulang setiap hari dan, jika perlu, menetapkan rawatan untuk wanita hamil, 5 mata atau kurang - ada ancaman terhadap kehidupan anak, dia menderita hipoksia akut, wanita itu perlu menjalani pembedahan caesar. Semasa melakukan CTG, irama basal dan perubahannya ditentukan semasa anak bergerak. Kebiasaannya, degupan jantung pertama mestilah berdenyut 130-160 dalam keadaan tenang janin dan hingga 190 denyutan dengan pergerakan. Perubahan dalam irama menunjukkan berapa banyak parameter degupan jantung yang rata-rata menyimpang dari petunjuk basal, biasanya pada janin yang sihat tidak lebih dari 5-25 denyut / min..

Cara mendengar degupan jantung janin sendiri di rumah?

Ramai wanita hamil berminat sama ada boleh mendengar sendiri hati anak di rumah? Ini tidak mudah, terutamanya pada awal kehamilan. Bermula pada 25 minggu, stetoskop boleh disapukan ke perut sehingga ibu dapat mendengar jantung bayinya berdegup kencang. Bakal bapa dapat mendengar degupan jantung bayi sejak awal trimester ketiga kehamilan dengan meletakkan telinganya ke perut isterinya. Pada trimester pertama, seorang wanita dapat mendengar jantung anak secara bebas menggunakan Dopplers janin moden.

Cara menentukan jantina dengan degupan jantung?

Terdapat teori bahawa dengan jumlah degupan jantung per minit pada bayi dalam kandungan, adalah mungkin untuk menentukan jantina - seolah-olah pada kanak-kanak lelaki, jantung berdegup lebih jarang daripada pada anak perempuan. Secara ilmiah, fakta ini belum disahkan oleh apa pun, walaupun ultrasound menunjukkan bahawa pada janin lelaki, jantung berdegup sekata dan berirama, sedangkan pada anak perempuan agak kacau. Denyutan jantung boleh berubah ketika bayi bergerak, mengubah kedudukan tubuhnya di rahim dan tekanan pada ibu, oleh itu, dengan mengira jumlah degupan jantung anak, seseorang hanya boleh menganggap satu atau lain jantina.

Penilaian parameter degupan jantung bayi di dalam rahim adalah bahagian penting dalam memantau perjalanan kehamilan yang normal. Mengikut sifat dan kekerapan degupan jantung anak, doktor mungkin mengesyaki pelanggaran perkembangannya dan adanya komplikasi pada ibu hamil.

Denyutan jantung janin - petunjuk norma, kaedah kawalan, patologi

Laman web ini memberikan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit mesti dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Apabila janin mempunyai degupan jantung?

Pembacaan kadar jantung janin adalah salah satu ciri asas kehamilan normal dan daya hidup anak yang belum lahir. Itulah sebabnya pakar obstetrik sentiasa memantau degupan jantung dan perkembangan sistem kardiovaskular janin..

Tanpa penggunaan peralatan berteknologi tinggi, degupan jantung janin pertama dapat didengar dengan stetoskop tidak lebih awal dari 18-20 minggu kehamilan. Pada awal kehamilan, dapat menilai keadaan jantung dan mendengar degupan jantung hanya setelah penemuan ultrasound.

Jantung diletakkan pada janin pada minggu ke-4, pada masa ini ia adalah tiub berongga, dan sudah pada awal minggu ke-5 kontraksi pertama jantung masa depan anak muncul. Semasa menggunakan sensor ultrasound transvaginal, mungkin untuk mendengarkannya ketika memeriksa janin pada 5-6 minggu, dan ketika menggunakan sensor transabdominal - tidak lebih awal dari 6-7 minggu.

Denyutan jantung janin mengikut minggu

Kaedah untuk mengawal degupan jantung janin

Mendengar

Mendengarkan, atau auskultasi, degupan jantung janin dilakukan dengan stetoskop obstetrik (tiub kecil dengan corong lebar). Cara mendengar ini hanya mungkin dilakukan dari 20 minggu kehamilan (kurang kerap dari 18) minggu.

Mendengarkan degupan jantung janin dengan stetoskop dilakukan dengan wanita hamil berbaring (di sofa) melalui dinding perut ibu pada setiap lawatan ke pakar kandungan-ginekologi. Palpitasi terdengar dalam bentuk rentak berirama ganda yang berbeza. Dalam kes ini, doktor menentukan ciri-ciri mereka:

  • kekerapan;
  • irama;
  • watak (jelas, garing, teredam, pekak);
  • titik terbaik untuk mendengar suara hati.

Semua petunjuk ini menggambarkan aktiviti penting dan keadaan janin. Dari sudut pendengaran yang terbaik, doktor dapat menentukan kedudukan anak:
  • dengan persembahan cephalic, titik ini ditentukan di bawah pusar ibu (kanan atau kiri);
  • dengan persembahan melintang - di sebelah kanan atau kiri pada tahap pusar ibu;
  • dengan persembahan breech - di atas pusar.

Pada 24 minggu kehamilan berganda, degupan jantung didengar setelah 24 minggu di bahagian rahim yang berlainan.

Mendengarkan degupan jantung janin dengan stetoskop obstetrik juga dilakukan semasa bersalin (setiap 15-20 minit). Dalam kes ini, doktor memantau prestasi mereka sebelum dan selepas penguncupan atau setiap percubaan. Pemantauan kadar jantung janin ini membolehkan pakar menilai tindak balas badan anak terhadap kontraksi rahim..

Tarikh awal
Denyutan jantung janin pertama dapat didengar menggunakan ultrasound dengan sensor transvaginal seawal kehamilan 5 atau 6 minggu, dan ketika menggunakan sensor trasabdominal - pada 6-7 minggu. Pada masa-masa ini, doktor menentukan jumlah degupan jantung janin, dan ketiadaannya mungkin menunjukkan kehamilan yang terlewat. Dalam kes sedemikian, wanita hamil disyorkan menjalani pemeriksaan ultrasound kedua setelah 5-7 hari untuk mengesahkan atau membantah diagnosis ini..

Trimester II dan III
Semasa melakukan imbasan ultrasound pada peringkat kehamilan ini, doktor menilai bukan sahaja jumlah degupan jantung, tetapi juga kekerapannya, dan lokasi jantung di dada anak yang belum lahir. Pada peringkat kehamilan ini, kadar denyutan jantung bergantung kepada pelbagai faktor: pergerakan bayi yang belum lahir, aktiviti fizikal ibu, pelbagai faktor luaran (sejuk, panas, semua jenis penyakit). Untuk mengenal pasti kemungkinan malformasi jantung janin, teknik seperti "potong" empat ruang digunakan. Ultrasound jantung janin ini membolehkan anda "melihat" struktur atria dan ventrikel jantung. Penggunaan teknik ultrasound ini memungkinkan untuk mengesan sekitar 75% kecacatan jantung kongenital.

Kardiotokografi

Ekokardiografi

Ekokardiografi adalah teknik ultrasound yang mengkaji ciri struktur jantung dan aliran darah di bahagiannya yang berbeza. Prosedur diagnostik ini paling menunjukkan pada kehamilan 18-28 minggu..

Ekokardiografi diresepkan hanya jika kemungkinan kecacatan jantung dikesan atau disyaki.

Petunjuk:

  • kehadiran kecacatan jantung kongenital pada ibu;
  • kanak-kanak dengan kecacatan jantung dari kehamilan sebelumnya;
  • penyakit berjangkit pada wanita hamil;
  • diabetes mellitus pada ibu;
  • kehamilan selepas 38 tahun;
  • kehadiran kecacatan pada janin pada organ lain atau kecurigaan adanya kecacatan jantung kongenital;
  • kerencatan pertumbuhan intrauterin.

Semasa melakukan ekokardiografi, bukan sahaja ultrasound dua dimensi biasa digunakan, tetapi mod pengimbas ultrasound lain juga digunakan: Mod Doppler dan ultrasound satu dimensi. Kombinasi teknik ini bukan sahaja memungkinkan untuk mengkaji struktur jantung, tetapi juga untuk mengkaji sifat aliran darah di dalamnya dan saluran besar..

Pengesan kadar jantung janin

Pengesan degupan jantung janin ultrasonik boleh digunakan untuk menentukan bilangan dan sifat degupan jantung janin pada bila-bila masa: bukan sahaja untuk mencegah patologi, tetapi juga untuk menenangkan ibu, yang, mendengarnya, menikmati degupan jantung bayi masa depan.

Peranti ini betul-betul selamat digunakan dan senang digunakan di hospital dan di rumah (dengan kebenaran doktor). Pengoperasian alat ini didasarkan pada kesan Doppler (iaitu, berdasarkan penentuan kadar jantung janin dengan menganalisis pantulan gelombang ultrasonik dari organ bayi). Ia membolehkan pengesanan gangguan irama jantung tepat pada masanya dan memberi kesan yang menenangkan pada keadaan psiko-emosi ibu..

Pengesan ultrasound degupan jantung janin dapat mengesan degupan jantung bayi seawal usia kehamilan 8-12 minggu, tetapi kebanyakan pakar obstetrik mengesyorkan menggunakannya selepas trimester pertama. Tempoh satu kajian tidak boleh melebihi 10 minit.

Patologi degupan jantung janin

Denyutan jantung

Denyutan jantung janin yang cepat (atau takikardia) adalah keadaan di mana peningkatan kadar denyutan jantung melebihi 200 denyutan / minit dikesan.

Denyutan jantung janin yang cepat sebelum minggu ke-9 kehamilan mungkin menunjukkan keadaan ibu yang gelisah dan perkembangan hipoksia janin dan ancaman komplikasi yang lebih teruk. Bilik yang sesak, tekanan fizikal, anemia kekurangan zat besi, kegelisahan bukan semua faktor luaran yang boleh menyebabkan degupan jantung lebih kerap pada janin. Dalam kes seperti itu, doktor pasti akan mengesyorkan wanita itu menjalani pemeriksaan kedua..

Dalam beberapa kes, peningkatan kadar denyutan jantung pada janin dikaitkan dengan perkembangan hipoksia, yang penuh dengan pelbagai komplikasi selanjutnya (malformasi, kelewatan perkembangan, patologi tali pusat atau plasenta). Dalam kes seperti itu, doktor akan menetapkan kajian tambahan yang diperlukan dan rawatan..

Peningkatan kadar denyutan jantung sebanyak 15 denyutan seminit selama 15-20 saat semasa melahirkan menunjukkan reaksi normal bayi yang belum lahir terhadap pemeriksaan faraj, yang dilakukan oleh pakar kandungan-ginekologi. Dalam beberapa kes, pakar obstetrik menggunakan reaksi janin ini sebagai ujian untuk kesejahteraannya..

Degupan jantung yang tersekat

Kadang kala mendengar bunyi jantung janin yang disenyapkan mungkin dikaitkan dengan kegemukan ibu.

Dalam kes lain, degupan jantung janin yang teredam mungkin menunjukkan:

  • kekurangan janin-plasenta;
  • hipoksia janin yang berpanjangan;
  • air tinggi atau rendah;
  • pembentangan janin;
  • lokasi plasenta di dinding anterior rahim;
  • peningkatan aktiviti motor janin.

Degupan jantung yang lemah

Denyutan jantung janin yang lemah menunjukkan peningkatan hipoksia kronik yang mengancam nyawa janin. Pada peringkat awal, degupan jantung janin yang lemah dapat berfungsi sebagai isyarat ancaman penamatan kehamilan, tetapi kadang-kadang keadaan ini hanya disebabkan oleh tidak betulnya usia kehamilan.

Denyutan jantung yang lemah pada trimester II dan III mungkin menunjukkan hipoksia janin yang berpanjangan. Ia muncul selepas jangka masa takikardia dan dicirikan oleh penurunan tajam dalam jumlah kontraksi jantung (kurang dari 120 denyutan / minit). Dalam beberapa kes, keadaan ini boleh menjadi petunjuk untuk penghantaran operasi yang mendesak..

Denyutan jantung janin tidak dapat didengar

Sekiranya, dengan ukuran embrio 5 mm atau lebih, degupan jantung janin tidak didengar, maka pakar obstetrik-ginekologi mendiagnosis "kehamilan yang belum berkembang". Sebilangan besar kes kehamilan yang tidak berkembang dikesan tepat sebelum 12 minggu kehamilan.

Dalam beberapa kes, ketiadaan degupan jantung janin diperhatikan apabila ultrasound ovum dikesan dengan ketiadaan embrio di dalamnya - keadaan ini disebut anembryonia. Ini menunjukkan bahawa kematian embrio berlaku pada tarikh yang lebih awal, atau sama sekali tidak bermula.

Dalam kes seperti itu, wanita itu menjalani pemeriksaan ultrasound kedua selepas 5-7 hari. Sekiranya tidak berdebar dan diperiksa semula, diagnosis "kehamilan yang belum berkembang (anembryonia)" disahkan; seorang wanita diberi rawatan kuret pada rahim.

Kematian janin intrauterin mungkin ditunjukkan oleh ketiadaan degupan jantung pada janin pada usia kehamilan 18-28 minggu. Dalam kes seperti itu, pakar obstetrik-ginekologi memutuskan untuk melakukan pembedahan melahirkan anak atau pembedahan janin.

Adakah mungkin untuk menentukan jantina anak dengan degupan jantung janin?

Terdapat beberapa kaedah yang popular untuk menentukan jantina kanak-kanak dengan degupan jantung janin, tetapi doktor membantahnya..

Salah satu kaedah tersebut menunjukkan bahawa mendengar degupan jantung janin. Pada kanak-kanak lelaki, menurut penganut teknik ini, jantung berdegup dengan lebih berirama dan jelas, dan pada kanak-kanak perempuan lebih huru-hara, dan irama degupan jantung tidak bertepatan dengan ibu.

Menurut teknik kedua yang serupa, jantina bayi dapat menunjukkan lokasi degupan jantung. Mendengar nada di sebelah kiri bermaksud seorang gadis akan dilahirkan, dan di sebelah kanan seorang lelaki.

Teknik popular ketiga mengatakan bahawa jumlah degupan jantung dapat menunjukkan jantina bayi, tetapi terdapat begitu banyak versi kaedah ini sehingga mereka menjadi sangat membingungkan. Ada yang berpendapat bahawa kanak-kanak perempuan harus mempunyai lebih daripada 150 atau kurang daripada 140 denyutan seminit, sementara hati anak lelaki berdegup lebih daripada 160 denyut seminit atau sekitar 120. Waktu tepat ujian sedemikian juga berbeza-beza..

Walaupun kaedah ini menghiburkan, mereka lebih dari sekadar permainan meneka. Semua kaedah ini disangkal sepenuhnya oleh fakta yang terbukti secara saintifik yang menunjukkan bahawa bilangan kontraksi jantung dipengaruhi oleh:

  • usia kehamilan;
  • kedudukan badan ibu semasa mendengar degupan jantung;
  • aktiviti motor dan emosi ibu;
  • status kesihatan bayi dan ibu yang belum lahir.

Penyelidikan perubatan mengesahkan bahawa mungkin untuk mengetahui jenis kelamin anak yang belum lahir dengan ketepatan 100% hanya dengan kaedah khas, di mana cairan ketuban atau sekeping tisu dari plasenta diambil untuk penyelidikan.


Artikel Seterusnya
Sebab-sebab peningkatan hematokrit dan bagaimana mencegah patologi ini